Airco geplaatst boven mijn perceel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 67.236 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Grvy schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:01:
[...]

Los van de rest snap ik het 'uitkijk' argument echt niet. Je kijkt (ook zonder airco) tegen een muur aan. Waar heb je het over? Welk uitzicht? Het is al geen uitzicht te noemen met of zonder airco maakt imho echt geen verschil. :O

Daarnaast gaat het om het uitzicht vanaf een slaapkamer raam. Niet eens de woonkamer maar de ruimte waar je je gordijntje dicht doet om te gaan slapen met je oogjes dicht.

Het is allemaal niet netjes en mag allemaal niet. Maar het uitzicht argument is echt kolder. ;)
Dus een effen muur, of een muur met allerlei leidingen en een airco puist erop zien er voor jou hetzelfde uit?

TV hangt bij jou aan de muur met alle kabels in een bende eromheen? Effen muur of kabels over de muur maakt toch niet uit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Jeroenneman schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:10:
[...]

Dus een effen muur, of een muur met allerlei leidingen en een airco puist erop zien er voor jou hetzelfde uit?

TV hangt bij jou aan de muur met alle kabels in een bende eromheen? Effen muur of kabels over de muur maakt toch niet uit.
Mooi voorbeeld hoe burenruzies in de praktijk ontstaan alhier :+ Mooi om te zien hoe mensen er totaal verschillend in kunnen staan, los van de fatsoensvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
JB schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:33:
[...]

Gelukkig woon ik in een regio waar we gewoon onderling onder genot van een bakkie eea voor kunnen leggen aan elkaar indien dat al noodzakelijk zou zijn.
Al bij de buren geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Grvy

Bot

Jeroenneman schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:19:
[...]

Geen onding? Dit tafereel doet me denken aan een arm Aziatisch land, waar de airco unit maar ergens wordt neergekwakt. En jaloers? Waar haal je dat nu weer vandaan? Het is gewoon enorm lelijk. Prima als je een airco aanschaft, maar werk de buitenunit dan op eigen terrein weg.

Die ziet er niet "netjes" uit. Dit is graflelijk. Logisch dat de eigenaar die unit op z'n buitenmuur kwakt, hoeft ie er zelf nooit naar te kijken.
Wij kijken echt niet naar dezelfde foto. De airco hangt boven een stuk pand waardoor je vanaf straatniveau er niks van ziet. Alleen vanaf een slaapkamer raam zie je er iets van. Dat is gewoon netjes te noemen.

En waar moet de buurman anders die airco hangen als het niet aan de buitenmuur moet? Binnen? Dat gaat niet werken. 8)7

Dat buurman hem boven zijn eigen terein had moeten hangen is 100% waar; maar als dit schuurtje van de buurman was was de plek uitermate geschikt zowel vanuit 'mooi' standpunt als vanuit onderhoud etc. ;)

Dat een buurman dan op zo een ding kijkt, tjah jammer dan. Uitzicht was er toch al niet ivm de muur. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Grvy schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:40:
[...]

En waar moet de buurman anders die airco hangen als het niet aan de buitenmuur moet? Binnen? Dat gaat niet werken. 8)7
Geen airco is ook een optie ;)

Hoe dan ook, niet voor niets dat veel gemeenten vaak de regel hanteren dat een unit niet aan de zij- of voorgevel mag worden geplaatst indien deze naar de openbare weg (ruimte) is gekeerd. Ik heb die van mij (plat dak) in Amsterdam destijds op 1,4x de hoogte van de unit van de dakrand moeten plaatsen zodat deze niet zichtbaar is vanaf de straat. En nee, geen grachtengordel of monument, gewoon nieuwbouw in A-Noord.

Wel benieuwd hoe dit in de toekomst met al die warmtepompen gaat worden... Of zijn deze allemaal op grond?

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 26-04-2021 18:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Wij kijken echt niet naar dezelfde foto. De airco hangt boven een stuk pand waardoor je vanaf straatniveau er niks van ziet. Alleen vanaf een slaapkamer raam zie je er iets van. Dat is gewoon netjes te noemen.

Dat buurman hem boven zijn eigen terein had moeten hangen is 100% waar; maar als dit schuurtje van de buurman was was de plek uitermate geschikt zowel vanuit 'mooi' standpunt als vanuit onderhoud etc. ;)

Dat een buurman dan op zo een ding kijkt, tjah jammer dan. Uitzicht was er toch al niet ivm de muur. :)
Altijd handig om een discussie aan te gaan over smaak, een airco-engineer zal er vast van genieten maar een ander zal zo'n fel-wit ding niet mooi vinden en dat is nou eenmaal zoals het is, als je dat wilt voorkomen zou je moeten overleggen voordat je dit gewoon maar doet :)

Waar moet de buurman anders die airco hangen? Zelfde plek als waar ik de airco heb hangen: in de winkel waar ik 'm nog niet gekocht hebt want een airco is niet een levensbehoefte of grondrecht in Nederland, hooguit een (fijne) luxe.

Ik zou zeggen hang die muur vol met antennes en grafitti, ik vind het er wel interessanter uit zien dan een bakstenen muurtje dus jij moet het ook prima vinden, toch? ;) (Of is dat anders?).

De buren zijn gewoon dom geweest om dit zonder even te overleggen te doen, gewoon even langslopen, de meeste buren wonen 1 deur verderop dus ze zouden je deur wel moeten kunnen vinden en even aanbellen. 'Hoi, we zitten erover te denken een airco te kopen en zitten even te overwegen waar we de buiten-unit kunnen hangen, kan je even meekijken?'.
Dat was het geweest, dan was er geen probleem, geen moeite, geen gedoe, gewoon even communiceren.

Ik kijk hier uit op een (bewoners)parkeerdek, sommigen klagen over dat er af en toe was buiten hangt, kan mij niet minder interesseren maar dat is nou eenmaal het gevolg van in elkaars nek wonen: je moet soms een heel klein beetje rekening met elkaar houden en in ieder geval even overleggen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:10
plaspvd schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:28:
Is dit geen mandelige muur? Vanaf deze zijde mogen ze m.i. al geen gaatje boren, al helemaal niet zonder toestemming.

Had ze persoonlijk 1 dag gegeven om dat ding te verwijderen en beschadigde stenen uit te slijpen en te vervangen. Anders zonder toestemming dat ding in de tuin van hun gedeponeerd. Meteen kijken of het dakleer nog goed is.
Hoezo zou dit een mandelige muur zijn? Dit is gewoon de muur van het pand van de achterburen en dus hun volledige eigendom. Als die mensen die muur knalroze willen verven of helemaal vol schroeven willen rammen, dan heeft TS daar helemaal niks over te zeggen. Een welstandscommisie of iets dergelijks misschien wel, maar daar gaat het hier niet over.

Wat natuurlijk wel een probleem is en wat de achterburen NIET mogen, is zonder overleg op het dak van TS komen en boven zijn perceel dingen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

RGAT schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:00:
[...]

Ik zou zeggen hang die muur vol met antennes en grafitti, ik vind het er wel interessanter uit zien dan een bakstenen muurtje dus jij moet het ook prima vinden, toch? ;) (Of is dat anders?).
Klopt. Ik MOET het prima vinden want het is niet mijn muur. Ik heb er niks over te zeggen. En daarnaast zou ik het ook niet erg vinden als mijn buren (nogmaals zelfde soort muur) deze helemaal volgooien.

Ik zit niet de hele dag naar die muur te staren. Ik zit op tweakers hier te reageren. :+

Voor de rest ben ik het met je eens dat het overlegd had moeten worden. Maar dat was niet mijn standpunt. Mijn standpunt ging -puur- over het onzinnige 'uitzicht' argument van een muur. Dat is geen uitzicht.

Daarnaast heb ik hier ook een airco hangen, zowel voor als achtergevel hangt er 1. Daar hebben de buren dus ook he-le-maal niks over te zeggen gehad. Mijn perceel. Mijn muur. Mijn eigendom. :P

Ik heb dus ook daar geen rekening gehouden met het uitzicht van mijn overburen. Dat is gewoon niet mijn probleem. Al hang ik heel mijn voorgevel vol met grafiti en weet ik het wat allemaal. De enigste die mij daarop kan aanspreken is de gemeente en niet overbuurman. :)

Sterker nog; als ik hun een beetje ken (and I do..) dan hadden ze me raar aangekeken als ik wel langskwam om een goedkeur te vragen vanwege het uitzicht. "Wat denk je? Dat we de hele dag naar je huis aan het staren zijn? Doe lekker wat je wilt :D " :P
Waar moet de buurman anders die airco hangen? Zelfde plek als waar ik de airco heb hangen: in de winkel waar ik 'm nog niet gekocht hebt want een airco is niet een levensbehoefte of grondrecht in Nederland, hooguit een (fijne) luxe.
Als jij mijn buurman was en de enigste plek waar ik die airco kon hangen was op jouw uitzicht.. en je argument was "ja, ik heb die luxe ook niet" dan had ik je toch echt verteld dat dat niet mijn probleem is.

Ik wil die luxe wel en ik bepaal wat ik doe met mijn huis niet andere die anders gaan zeuren over het uitzicht. Of het luxe is of niet is helemaal niet van toepassing. :>

[ Voor 36% gewijzigd door Grvy op 26-04-2021 19:33 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Grvy schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:25:
[...]
Daarnaast heb ik hier ook een airco hangen, zowel voor als achtergevel hangt er 1. Daar hebben de buren dus ook he-le-maal niks over te zeggen gehad. Mijn perceel. Mijn muur. Mijn eigendom. :P
Je ziet echter over hoofd dat die airco niet alleen aan de muur van die buurman hangt, maar OOK boven de grond van TS. Daar mag hij, zonder toestemming van TS, dus he-le-maal niet hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@AllesKan ik zou nog eens lezen. Dat is helemaal niet waar ik over struikel. Ik struikelde alleen over het uitzicht argument.

De rest was ik het helemaal mee eens. Hier mag de airco niet hangen. Dat is 100% duidelijk.

Zie ook:
Grvy schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:01:
Het is allemaal niet netjes en mag allemaal niet. Maar het uitzicht argument is echt kolder. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Grvy op 26-04-2021 19:40 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
Grvy schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:39:
De rest was ik het helemaal mee eens. Hier mag de airco niet hangen. Dat is 100% duidelijk.
Al het andere wat je (en diverse andere posters) erbij haalt is volstrekt zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:26
In principe is het zoals nu geplaatst niet toegestaan. Dit is geregeld in wetboek 5 artikel 54 lid 1. Maar nu de situatie eenmaal bestaat is een oplossing niet altijd gevonden in het verwijderen van de airco al zou dat wel het eerlijkste zijn. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat eiser voor de kosten van het verplaatsen opdraait.

Artikel 54 lid 1. Is een gebouw of werk ten dele op, boven of onder het erf van een ander gebouwd en zou de eigenaar van het gebouw of werk door wegneming van het uitstekende gedeelte onevenredig veel zwaarder benadeeld worden dan de eigenaar van het erf door handhaving daarvan, dan kan de eigenaar van het gebouw of werk te allen tijde vorderen dat hem tegen schadeloosstelling een erfdienstbaarheid tot het handhaven van de bestaande toestand wordt verleend of, ter keuze van de eigenaar van het erf, een daartoe benodigd gedeelte van het erf wordt overgedragen.

Echter wanneer de plaatser het bewust zo heeft uitgevoerd is er sprake van kwade trouw en kan je eisen dat de situatie ongedaan moet worden gemaakt.

Artikel 54 lid 3. De vorige leden zijn niet van toepassing, indien dit voortvloeit uit een op de wet of rechtshandeling gegronde verplichting tot het dulden van de bestaande toestand of indien de eigenaar van het gebouw of werk ter zake van de bouw of zijn verkrijging kwade trouw of grove schuld verweten kan worden.

Nu is het zo dat per 1 april 2021 het bouwbesluit is gewijzigd en dat er een geluidsnorm is opgenomen met betrekking tot buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren.

Citaat uit een document van de RVO: De bepalingsmethode voor de nieuwe geluidseisen is vastgelegd in de Regeling Bouwbesluit 2012 (Staatscourant 2020, 62676) die gelijktijdig inwerking zal treden. Deze bepalingsmethode is een geluidsmeting op locatie. Op basis van akoestische berekeningen kan men echter vooraf aannemelijk maken dat voldaan wordt aan de geluidseis. Voor deze berekeningen heeft het ministerie van BZK een rekentool (ODS-bestand) laten opstellen en een daarbij behorende handleiding. De geluideisen gelden niet voor de warmtepomp zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een woning geplaatste installatie. De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden.

En dus kun je met Artikel 3.8 lid 2 van het bouwbesluit je probleem oplossen zolang de airco meer dan 40db aan geluid produceert.

Artikel 3.8 lid 2 Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:40
Wat is dat toch met die mensen die alles willen doen om de relatie met hun buren te behouden? Soms is een goede FU naar de buren ook een goede reactie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ImdaMned schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:03:
Wat is dat toch met die mensen die alles willen doen om de relatie met hun buren te behouden? Soms is een goede FU naar de buren ook een goede reactie.
Als ze ongevraagd dingen boven je grond beginnen te hangen zou dat inderdaad best eens hét moment kunnen zijn. Als het mijn perceel was geweest, had ik direct even een briefje in de bus gedaan (als ze niet thuis zouden zijn) met het verzoek dat ding z.s.m. weg te halen boven mijn tuin/garage. Verder geen woorden aan vuil maken, gewoon alleen vragen om het z.s.m. te verwijderen. Of hij hem dan ergens anders hangt, daar ga ik niet over. Ik ga alleen over het stukje "niet boven mijn perceel".

Nog een tip trouwens als je ze bezig ziet terwijl ze ongevraagd zoiets aan het doen zijn: gewoon de werklieden verzoeken om direct je perceel te verlaten, omdat ze geen toestemming hebben om er te zijn en al helemaal niet om er te werken. Geen gezeur, gewoon vertrekken, anders politie erbij. Dan nemen ze vanzelf wel contact op met hun opdrachtgever en dan komt de opdrachtgever ook vanzelf bij jou uit. Niet denken "ah, dat regelen we later wel met de buren".

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-04-2021 20:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:10

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Met andere woorden zegt 5:54 lid 1, dat brutalen de halve wereld hebben. In dat geval: hoeveel binnenunits kan TS er voor zichzelf nog op aansluiten voordat buurman de buitenunit zelf heel graag weghaalt? :9

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Grvy schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:25:
[...]

Ik heb dus ook daar geen rekening gehouden met het uitzicht van mijn overburen. Dat is gewoon niet mijn probleem. Al hang ik heel mijn voorgevel vol met grafiti en weet ik het wat allemaal. De enigste die mij daarop kan aanspreken is de gemeente en niet overbuurman. :)
Heel zwart/wit heb je gelijk, echter uiteraard kunnen je buren wel degelijk er iets van vinden en er een 'zaak' van maken. Buren storen zich ergens aan, bellen de gemeente, en heel soms zeggen deze gemeente "U klagende buur heeft gelijk". In jouw geval, afhankelijk van je gemeente, hadden je buren dus bezwaar kunnen maken tegen jouw unit aan de voorgevel (er vanuitgaande dat deze naar de straat is gericht).

Mooi en bekend voorbeeld: https://www.volkskrant.nl...vergeschilderd~b44fea5c7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:28
Het is niet netjes om dit zonder overleg te doen…..(schijnt moeilijk te zijn tegenwoordig)
Bekijk het anders, Stel dat de unit 4 mtr naar links geplaatst was, dan zou hij boven de grond van de eigenaar hangen.
Voordeel van de huidige situatie is dat je een schot op je eigen schuur kunt plaatsen, De unit is dan Buiten zicht en je hebt geluid afscherming. Dat zou niet mogelijk zijn als ie naar links was geplaatst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:56
fmrama schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:13:
Bekijk het anders, Stel dat de unit 4 mtr naar links geplaatst was, dan zou hij boven de grond van de eigenaar hangen..
Volgens mij is de tuin links weer van een andere bewoner en niet van de eigenaar van de airco meen ik gelezen te hebben in dit topic?

[ Voor 5% gewijzigd door Jolly_Jumper op 26-04-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:24
Het is niet netjes om dit zonder overleg te doen…..(schijnt moeilijk te zijn tegenwoordig)
Bekijk het anders, Stel dat de unit 4 mtr naar links geplaatst was, dan zou hij boven de grond van de eigenaar hangen.
Voordeel van de huidige situatie is dat je een schot op je eigen schuur kunt plaatsen, De unit is dan Buiten zicht en je hebt geluid afscherming. Dat zou niet mogelijk zijn als ie naar links was geplaatst.
Het ding is ook.. wat als de unit begint te lekken? Dan lekt het spul op TS zijn dak. Lijkt me niet helemaal de bedoeling denk ik?

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ipv een schot zou ik een mooie ombouw om dat ding maken. Goed isoleren om het goed geluidsdicht te maken. Schijnt de efficiëntie van die dingen allen niet te bevorderen :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

[...]
Hij had hem aan zijn eigen achtermuur moeten hangen ipv aan de zijmuur. Of zelfs op de grond aan de achterkant van zijn eigen huis. Dan had hij met niemand wat te maken gehad. Nu heeft hij zo'n beetje alles gedaan wat een fikse burenruzie kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
ImdaMned schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:03:
Vind ik ook erg vreemd. Ten eerste; de aanname dat een verschil van inzicht per definitie leidt tot een conflict. Wellicht in bepaalde gebieden, maar bij normale volwassen mensen hoop ik toch van niet. Ten tweede, de buurman is toch echt degene die zonder overleg een grens overgaat (letterlijk en figuurlijk), en daarmee de aanstichter van het geheel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 11:21
BTS schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:08:
@renegrunn dat zou je denken, maar aangezien er eerst goed informatie ingewonnen wordt en de gemeente die dmv de melding verder gaat hiermee wordt er (voorlopig) geen contact met de buren gezocht.
Lijkt mij onverstandig. De gemeente kijkt namelijk naar het feit dat voor het bouwen van een airco aan een zijmuur een vergunning nodig is, terwijl jouw grootste issue niet is dat het zonder vergunning is gebouwd, maar boven jouw garage.
Dus zeker contact zoeken met de buren dat je niet akkoord kan gaan met het plaatsen van zaken op jouw grond en dat deze verplaatst moet worden.

Als je nu gaat wachten op de gemeente, waarna je buren een vergunning alsnog aanvragen en je dan bezwaar gaat maken, dan heb je de poppen met je buren helemaal aan het dansen. Want die vragen zich terecht af waarom je niet eerder bent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:51
Wat ik mij afvraag is of de installateur (indien die achterhaald kan worden) gesommeerd kan worden dat ding te verwijderen. Of is die echt geen partij hierin?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

coyote1980 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:24:
Wat ik mij afvraag is of de installateur (indien die achterhaald kan worden) gesommeerd kan worden dat ding te verwijderen. Of is die echt geen partij hierin?
de installateur is uitvoerder, het is de taak van de opdrachtgever om de vergunningen te regelen tenzij anders overeengekomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 00:26:
Want die vragen zich terecht af waarom je niet eerder bent gekomen.
Wat dan heel makkelijk te counteren is met 'Ik wacht nog op jouw bericht dat je dit van plan bent'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 17:53

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Ik heb een heleboel posts naar de Trashcan verplaatst.

Kunnen we even allemaal:
- niet trollen
- de trollen niet voeren
- vriendelijk en hulpvaardig reageren
?

Dank.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53
Ik heb een vergunning aangevraagd voor een unit, op een cederplanken muur, en moet als ik dit door laat gaan, de unit omkleden met houten planken zodat dit in het zicht wegvalt. Terecht, en dit had hier ook wel gemogen, moet zelfs wellicht. Iets zonder overleg over je erfgrens hangen is een no-go.

Daarbij wordt zoals in veel gemeentes geldt, het volume van je huis groter, en dus is een airco unit vergunning plichtig. Een gemeente geeft nooit zomaar een vergunning als iets over de erfgrens komt te hangen. Dit moet eerst geregeld worden en dat geeft gemeente als het goed is ook aan.

[ Voor 32% gewijzigd door pennywiser op 27-04-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:42:
[...]

Ipv een schot zou ik een mooie ombouw om dat ding maken. Goed isoleren om het goed geluidsdicht te maken. Schijnt de efficiëntie van die dingen allen niet te bevorderen :P
Dit werd ons ook zo voorgesteld, ze hangen aan de muurkant vrij, het gat voor de ventilator komt dan ook in de ombouw, of je maakt de ombouw wat ruimer of je werkt met lucht geleiders. Allemaal best haalbaar als het moet. Kost wel wat extra maar voor de buurt en jezelf ook mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
coyote1980 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:24:
De installateur komt hem verwijderen tegen uurtarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic past beter in Wvb, move daarheen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
Extra aandachtspuntje:

Ik kan me zomaar voorstellen (kan het niet goed inschatten vanaf die foto) dat als jij over 10 a 20 jaar dat dakleer wil laten vervangen, die airco en de horizontale goot best wel in de weg zitten voor een dakdekker en zijn bijbehorende 'brander'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:32

MLLL

Palm Treo 650

FSSF schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:19:
[...]

Erger nog, elke dag er tegen aan moeten kijken.
Maar goed sommige mensen interesseert het ''uitzicht'' rondom het huis helemaal niets. Die zullen hier dan ook geen moeite mee hebben. Ik zou er niet blij van worden.
Ik sta niet hele dagen uit mijn slaapkamer te kijken.
'S ochtends ben ik niet wakker genoeg daarvoor en 's avonds is het donker.

Niet netjes dat er overlegd is, maar over een maand zie je dat ding al niet meer omdat je er geen aandacht meer aanbesteedt.

Let it go

NB ik heb 3 buitenunits bij mijn slaapkamerraam staan op het dakterras, die dingen van tegenwoordig hoor je niet meer en daar staat er ook eentje van mijn buren tussen _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door MLLL op 27-04-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Is de airco na 1 april geplaatst? Dan moet de airco volgens mij aan nieuwe geluidseisen voldoen: https://www.nvkl.nl/rekentool/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:30
Dit gaat er uit dat er sprake is van onwil in deze. Misschien een gekke gedachte, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de bewoners er simpelweg geen seconde bij stilgestaan hebben dat dit ook maar überhaupt een kwestie zou zijn of dat dit niet zou mogen.

Heck, kennelijk is het vergunningsplichtig maak ik op uit dit topic. Zou ik ook niet weten. Indien deze mensen dus gewoon met good intent een airco installatie bedrijf hebben verzocht een airco te plaatsen, en er daarin nergens de vraag naar voren komt of de juiste vergunningen er zijn. Tsja.
BTS schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:33:
***members only***

Daarmee is geluidshinder niet eens de enige zorg maar wat ook vermeld wordt is het gebrek aan communicatie, een monteur die geen idee had dat er geen toestemming verleend of gevraagd was om op het garage dak te mogen werken en zelfs dat daarna de buren nog niet het gesprek aan gaan uit eigen wil.
Ook dit verbaast mij werkelijk waar helemaal niets. Wederom, iets waar ik persoonlijk ook echt niet bij stil zou staan. En misschien ben ik daarin ongewoon. Maar dan kennelijk even ongewoon als beide buren bij mij. Waarbij de monteurs voor plaatsing van zonnepanelen op hun daken beide keren bij ons kwamen vragen of wij bezwaar hadden dat ze via het schuurtje aan ons huis omhoog konden werken, zou kennelijk makkelijker zijn gezien ze bij buren A niet op de uitbouw konden staan en bij buren B er geen aangrenzend schuurtje is.

Misschien zijn de buren van @BTS inderdaad wel heel maligne, is hier alles gedaan om @BTS zijn levensgenot te ruïneren. Ik weet niet hoe de burenrelatie hiervoor was, of er al eventueel kwaad bloed aanwezig was.

Maar het zou mij persoonlijk in ieder geval gewoonweg helemaal niets verbazen als men hier gewoon allemaal niet van op de hoogte is.

Zoals gezegd, ik zou het niet weten. En als ik dan door een professional een dusdanig ding laat installeren en deze wijst mij er als leek nergens op, zou ik het dus nog steeds niet weten en plaatsen as is ook gewoon doorgang laten vinden. Als ze dit ding nu zelf aan de muur gesleuteld zouden hebben, ok, heb je een punt. Maar aangezien er een monteur langs geweest is en daarmee dit dus niet het geval, zie ik hierin persoonlijk tot nu toe eerder nog gewoon nalatigheid van deze professional in het voorzien van de klant van de juiste informatie dan onwil van de buren.

Ik zie dan ook niet in waarom je niet gewoon het gesprek met de buren aangaat maar het direct via de gemeente speelt. Mogelijk zijn de buren best welwillend om gewoon tot een passende oplossing te komen.

Hieraan toegevoegd, zie ik bij vele installatiebedrijven in de algemene voorwaarden dan ook inderdaad iets staan als volgt:
De consument zorgt ervoor dat de installateur tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en de door hem voor het werk te verschaffen gegevens. De installateur geeft hiervoor aanwijzingen op zijn vakgebied.
Dus tja. Als in dit geval de installateur dit doorgang heeft laten vinden, zonder de juiste vergunningen, dan geeft dit aan mij des te meer het gevoel dat hier waarschijnlijk echt geen onwil speelt bij de buren, maar dat de installateur mogelijk gewoon in gebreke te stellen is en hiertoe gedwongen zou kunnen worden om tot een oplossing te komen die voor beide partijen een gewenst resultaat geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door psychodude op 27-04-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
psychodude schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:31:
Dus tja. Als in dit geval de installateur dit doorgang heeft laten vinden, zonder de juiste vergunningen, dan geeft dit aan mij des te meer het gevoel dat hier waarschijnlijk echt geen onwil speelt bij de buren, maar dat de installateur mogelijk gewoon in gebreke te stellen is en hiertoe gedwongen zou kunnen worden om tot een oplossing te komen die voor beide partijen een gewenst resultaat geeft.
Ja vast...

De installateur heeft de airco gewoon netjes geïnstalleerd. Technisch niks mis mee. Kan zomaar zijn dat de installateur dacht dat die schuur bij het huis van de opdrachtgever hoorde ipv het huis van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
AllesKan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:04:
[...]

Ja vast...

De installateur heeft de airco gewoon netjes geïnstalleerd. Technisch niks mis mee. Kan zomaar zijn dat de installateur dacht dat die schuur bij het huis van de opdrachtgever hoorde ipv het huis van TS.
@BTS gaf zelf het volgende aan:
een monteur die geen idee had dat er geen toestemming verleend of gevraagd was om op het garage dak te mogen werken
Dit impliceert toch echt dat het installatiebedrijf, of in ieder geval diens monteur, op de hoogte was van het feit dat het garagedak niet aan de buren toebehoort.

En enkel en alleen omdat een installateur iets netjes heeft geïnstalleerd, betekend uiteraard nog niet dat een betreffende partij zelf geen informatieplicht heeft richting hun klanten. Bij vele installatiebedrijven is het kennelijk een standaard in de kleine lettertjes, daar zal vast aanleiding toe bestaan.

De zelfde disclaimer zoals gepost staat bijvoorbeeld ook binnen de leveringsvoorwaarden zoals bijvoorbeeld NVKL het hanteert. Dus indien de partij die de buren gebruikt hebben bijvoorbeeld NVKL gecertificeerd is, en ze hebben de buren hiervan niet afdoende verwittigd, niet om de juiste vergunningen verzocht, dan hebben ze gestelde voorwaarden niet netjes nageleefd.

IANAL, maar als ik bijvoorbeeld het volgende lees op judex.nl:

bron: https://www.judex.nl/rech...tingen-heeft-de-aannemer/
Een andere belangrijke verplichting van de aannemer is dat hij verplicht is u te waarschuwen als hij ziet dat er fouten gemaakt dreigen te worden bij de uitvoering van het bouwproject.
De aannemer kan zich ook niet zomaar verschuilen achter het feit dat hij simpelweg een opdracht heeft uitgevoerd. U mag van een professionele aannemer verwachten dat hij zelfstandig met u meedenkt vanuit zijn eigen vakmanschap.

Als hij ziet dat er iets fout dreigt te gaan, moet hij aan de bel trekken. Het moet wel gaan om fouten die voor hem als aannemer voor de hand liggen. Hoe ernstiger de fout, des te eerder mag u van de aannemer een waarschuwing verwachten.

Dat geldt ook voor fouten die op een gebied liggen waarin de aannemer gespecialiseerd is. De waarschuwingsplicht geldt soms zelfs al voordat het contract getekend is. Als de aannemer bij het opstellen van de offerte ziet dat er ernstige fouten in het ontwerp zitten, dan moet hij u daarop wijzen.
Sure, dit gaat om aannemers zeg je dan vermoedelijk.

Maar zoek ik even verder, stelt Rein advocaten en adviseurs het volgende:
Voor wie is de waarschuwingsplicht van belang?
De waarschuwingsplicht geldt voor alle aannemers. Aannemers zijn alle personen en bedrijven die ‘een werk van stoffelijke aard’ tot stand brengen, volgens de wet. Dus niet alleen bouwbedrijven, maar ook schilders, installateurs, automonteurs, loonwerkers, etc.
bron: https://rein.nl/waarschuwingsplicht-aannemer/

Dus mwuah, "ja vast", gaat vast geen stand houden in deze mochten de buren hiertoe onjuist dan wel niet geïnformeerd zijn en derhalve hun beklag doen bij de installateur.

Verder vermeldt Rein advocaten en adviseurs:
Gevolgen van niet waarschuwen
Wanneer de aannemer niet heeft gewaarschuwd (en hij dit wel had moeten doen), is hij in veel gevallen aansprakelijk voor de schade die daardoor ontstaat. Denk aan de kosten om de constructie te herstellen.
Dus het vermoeden dat ik had, dat de kosten op de installateur verhaalt zouden kunnen worden, lijkt niet geheel ongegrond.

Persoonlijk zie ik dan ook niet in waarom @BTS niet gewoon met de buren gaat praten. Vragen hoe het één en ander verlopen is. Het kan namelijk nog altijd zo zijn dat ook zij gewoon slachtoffer zijn van een bedrijf dat hun werk gewoon niet naar behoren uitvoert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
Zonder toestemming van de perceel eigenaar iets op of boven het perceel plaatsen mag niet. Aangezien de buurman de opdrachtgever is, is hij richting de perceel eigenaar de verantwoordelijke. Bovendien is de buurman als opdrachtgever er voor verantwoordelijk dat het platte dak in dezelfde staat wordt achtergelaten als voor aanvang van de plaatsings- en verwijderingswerkzaamheden.

Hoe buurman een en ander verder afhandelt met zijn installateur, daar heeft de perceel eigenaar niets mee te maken.
Buurman hangt die airco maar mooi conform wetgeving boven zijn eigen perceel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Ivow85 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:52:
Zonder toestemming van de perceel eigenaar iets op of boven het perceel plaatsen mag niet. Aangezien de buurman de opdrachtgever is, is hij richting de perceel eigenaar de verantwoordelijke. Bovendien is de buurman als opdrachtgever er voor verantwoordelijk dat het platte dak in dezelfde staat wordt achtergelaten als voor aanvang van de plaatsings- en verwijderingswerkzaamheden.

Hoe buurman een en ander verder afhandelt met zijn installateur, daar heeft de perceel eigenaar niets mee te maken.
Buurman hangt die airco maar mooi conform wetgeving boven zijn eigen perceel.
Dat de eigenaar van het perceel er in dit geval verder niets mee te schaffen heeft, dat snap ik. Maar de vraag blijft natuurlijk nog steeds staan. Waarom als eigenaar van het perceel dit via de gemeente spelen, in plaats van gewoon bij de buren aan te bellen en met hun direct te spreken?

Indien de buren hierin helemaal niet van kwade opzet zijn geweest, lijkt mij dit toch echt gewoon de snelste gang van zaken. Je slaat namelijk de stap van de gemeente in deze over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 11:21
psychodude schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:57:
[...]
Indien de buren hierin helemaal niet van kwade opzet zijn geweest, lijkt mij dit toch echt gewoon de snelste gang van zaken. Je slaat namelijk de stap van de gemeente in deze over.
Dat vermoed ik ook. Ik kan me niet voorstellen dat je moedwillig boven de grond van een ander gaat bouwen, zonder vergunning, terwijl je weet dat dit problemen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die Airco had gewoon een stukje naar links gekunnen en dan was er geen probleem. Ja de leidingen misschien. Raar dat ze niks besproken hebben als het zo geplaatst is.

De aircoboer zal het wel handig hebben gevonden dat hij op het dak kon staan. Stuk meer werkruimte dan op een ladder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:13:
Die Airco had gewoon een stukje naar links gekunnen en dan was er geen probleem. Ja de leidingen misschien. Raar dat ze niks besproken hebben als het zo geplaatst is.

De aircoboer zal het wel handig hebben gevonden dat hij op het dak kon staan. Stuk meer werkruimte dan op een ladder.
Dan hing die bij de buren van TS over het erf, maar inderdaad dan had @BTS er niets mee te maken :?

Die hele zijkant is koud gezet tegen de "zij" buren

2 huizen naar noord-zuid
huis van de achterburen oost-west

het perceel eindigt waar de muur begint van de buren die de airco heeft geplaatst, daardoor hangt die airco dus boven de grond van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Vorkie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:23:
[...]

Dan hing die bij de buren van TS over het erf, maar inderdaad dan had @BTS er niets mee te maken :?

Die hele zijkant is koud gezet tegen de "zij" buren

2 huizen naar noord-zuid
huis van de achterburen oost-west

het perceel eindigt waar de muur begint van de buren die de airco heeft geplaatst, daardoor hangt die airco dus boven de grond van de TS.
Klopt. De buurman moet aan de achterkant van zijn huis eea monteren ipv de zijgevel, omdat die gehele zijgevel erfgrens is met buren.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 28-04-2021 09:55 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Dat de eigenaar van het perceel er in dit geval verder niets mee te schaffen heeft, dat snap ik. Maar de vraag blijft natuurlijk nog steeds staan. Waarom als eigenaar van het perceel dit via de gemeente spelen, in plaats van gewoon bij de buren aan te bellen en met hun direct te spreken?

Inderdaad betreft de hoofd-discussie hier een civiele kwestie waar de gemeente buiten staat.

Zelfs als de airco-unit achter het huis van de airco-eigenaar geplaatst wordt, mogen de leidingen niet op deze manier boven het perceel van derden gemonteerd worden. Ook de leidingen moeten via het eigen perceel lopen.

Maar de gemeente kan wel een makkelijke weg vormen wanneer de buurman niet van plan is om eea nu alsnog netjes op te lossen én de huidige situatie in strijd is met de voorschriften van de gemeente. De gemeente heeft namelijk alle middelen om te handhaven op het schenden van de gemeentelijke regels op dit vlak. Terwijl je zelf in het ergste geval naar een rechter moet, met alle kosten van dien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:27
[...]

Onwetendheid/slechte ervaring met de buren, vul maar wat in allemaal aannames waar wij hier niks mee kunnen.
Marzman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:13:

Nee, het stukje boven die andere tuin is ook niet van de airco eigenaar.
Ivow85 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:07:
[...]

Inderdaad betreft de hoofd-discussie hier een civiele kwestie waar de gemeente buiten staat.

Zelfs als de airco-unit achter het huis van de airco-eigenaar geplaatst wordt, mogen de leidingen niet op deze manier boven het perceel van derden gemonteerd worden. Ook de leidingen moeten via het eigen perceel lopen.

Maar de gemeente kan wel een makkelijke weg vormen wanneer de buurman niet van plan is om eea nu alsnog netjes op te lossen én de huidige situatie in strijd is met de voorschriften van de gemeente. De gemeente heeft namelijk alle middelen om te handhaven op het schenden van de gemeentelijke regels op dit vlak. Terwijl je zelf in het ergste geval naar een rechter moet, met alle kosten van dien.
Precies dit, zonder vergunning mag de eigenaar zelfs niet die leidingen laten aanleggen, zelfs als perceel eigenaar geen bezwaar heeft.

Nu ben ik dan ook weer zo, hey buurman kunnen we effe kletsen. Tuurlijk.
En dan zal het mij jeuken of er leidingen aan hun muur komen maar die airco ben ik echt niet blij mee juist om vervelende dingen in de toekomst te voorkomen.
Denk maar eens aan een dakdekker B de Haas die "oeps" de airco beschadigt.
Ik bedoel, ik kan een hoop verzinnen waarom ik in ieder geval dit niet wenselijk vindt en dit dan ook afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 19:56
AllesKan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:16:
Extra aandachtspuntje:
Ik kan me zomaar voorstellen (kan het niet goed inschatten vanaf die foto) dat als jij over 10 a 20 jaar dat dakleer wil laten vervangen, die airco en de horizontale goot best wel in de weg zitten voor een dakdekker en zijn bijbehorende 'brander'.
Inderdaad een goed punt, bij mijn achtergevel zit er ook een horizontale airco goot 2 a 3 stenen boven het nieuwe dak van een overkapping die daar later werd neergezet. De dak dekkers hebben toen inderdaad 8 meter goot op meerdere plaatsen gesmolten, op 1 plaats was ook de isolatie van de koelleiding afgebrand ze hadden het uiteraard pas door toen ze klaar waren. Gelukkig verder niets kapot, dus nieuwe goten erop, leidingen op sommige plaatsen opnieuw intapen (al dan niet met wat nieuwe isolatie) en klaar.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die monteur heeft aardig lopen stunten om op dat dak te komen, aan de straatkant zie ik nog net een stukje schutting en een ladder tegen het schuurtje zetten lukt niet vanaf de straat.
Of zou ie gewoon een poort of hek geopend hebben en dan die tuin in?
In dat geval moet het wel erg duidelijk zijn geweest dat het van een buur is :P
Dat maakt een ongelukje of 'ik wist het niet' wel erg onwaarschijnlijk.
De liggende goot kan idd lastig zijn als er aan het dak gewerkt zou worden, 2 steentjes ruimte zie ik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Laatst online: 12-08-2021
Wel heel grappig.
TS klaagt dat de buren niet communiceren.
Maar zelf communiceerd hij ook niet maar gaat rechtstreeks naar de gemeente.
(al is het niet goed wat de buren doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc25579
Hasekuraa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:16:
Wel heel grappig.
TS klaagt dat de buren niet communiceren.
Maar zelf communiceerd hij ook niet maar gaat rechtstreeks naar de gemeente.
(al is het niet goed wat de buren doen)
Jij en ik zijn niet bij dat gesprek met de gemeente geweest. Jij en ik weten niets over de "gezelligheid" in deze buurt dus zou het mooi zijn dat jij en ik geen aannames doen met hoe een en ander verloopt bij TS.
Waarschijnlijk O-) heb ik het glas halfvol en jij het glas half leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasekuraa
Marc25579 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:23:
[...]

Jij en ik zijn niet bij dat gesprek met de gemeente geweest. Jij en ik weten niets over de "gezelligheid" in deze buurt dus zou het mooi zijn dat jij en ik geen aannames doen met hoe een en ander verloopt bij TS.
Waarschijnlijk O-) heb ik het glas halfvol en jij het glas half leeg?
En daarom zou men eens een gesprek moeten aangaan.
Je zult versteld staan dat mensen vaak gewoon heel normaal kunnen reageren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Herkro schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:47:

Artikel 54 lid 1. Is een gebouw of werk ten dele op, boven of onder het erf van een ander gebouwd en zou de eigenaar van het gebouw of werk door wegneming van het uitstekende gedeelte onevenredig veel zwaarder benadeeld worden dan de eigenaar van het erf door handhaving daarvan, dan kan de eigenaar van het gebouw of werk te allen tijde vorderen dat hem tegen schadeloosstelling een erfdienstbaarheid tot het handhaven van de bestaande toestand wordt verleend of, ter keuze van de eigenaar van het erf, een daartoe benodigd gedeelte van het erf wordt overgedragen.
Onevenredig veel zwaarder benadeeld betekent dat je de buurman niet kunt verplichten zijn volledige huis af te breken als het 10cm over de erfgrens blijkt te staan. De kosten voor het verplaatsen van een airco zijn minimaal, dus dit artikel is hier niet van toepassing.

Sowieso denk ik dat de buren moeilijk kunnen beweren dat ze ter goeder trouw hebben gehandeld. Het is niet zomaar een schutting die ietsje scheef loopt, ze hebben gewoon hun airco op het dak van de buren laten plaatsen. (Niet op, maar vlak boven... juist daaruit blijkt dat ze heel goed wisten dat dit zo niet kan.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Hasekuraa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:28:
[...]

En daarom zou men eens een gesprek moeten aangaan.
Je zult versteld staan dat mensen vaak gewoon heel normaal kunnen reageren.
Een gesprek aan gaan terwijl er eigenlijks niks besproken hoeft te worden.... Wat rest is enkel de mededeling dat de unit binnen afzienbare tijd weg gehaald moet worden, omdat plaatsing niet voldoet aan de gestelde normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasekuraa
Anoniem: 590973 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:00:
[...]

Een gesprek aan gaan terwijl er eigenlijks niks besproken hoeft te worden.... Wat rest is enkel de mededeling dat de unit binnen afzienbare tijd weg gehaald moet worden, omdat plaatsing niet voldoet aan de gestelde normen.
Daar moet dus het gesprek over gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:39
Hasekuraa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:10:
[...]

Daar moet dus het gesprek over gaan.
en dat gaat dan zo

buurman 1
hey buurman zie dat je een airco heb laten plaatsen mooi hoor maar hij hangt op mijn erf en boven mijn garage

buurman 2
ow ja haha had ik helemaal niet in de gaten dat dat zo was sorry hoor maar goed nou hangt die al

buurman 1
ja buurman dat klopt maar ik heb liever niet dat die daar hangt dan moet je het maar verplaatsen

buurman 2
ja dag loop maar naar de klote het heeft me geld zat gekost en nou gaat het nog meer kosten om de boel te verplaatsen

buurman 1
nou goed dan ga ik naar de gemeente want het is onrechtmatig

buurman 2
nou dat doe je dat toch!! daaaag

buurman 1
dag buurman

wat een ellende

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zeg buurman, ik ga een mooi groen dak aanleggen en dat groeit dan fijn voor- en in je airco.
Oh ja, het is mijn dak dus veel plezier straks met je groene airco >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:27:
[...]

en dat gaat dan zo

buurman 1
hey buurman zie dat je een airco heb laten plaatsen mooi hoor maar hij hangt op mijn erf en boven mijn garage

buurman 2
ow ja haha had ik helemaal niet in de gaten dat dat zo was sorry hoor maar goed nou hangt die al

buurman 1
ja buurman dat klopt maar ik heb liever niet dat die daar hangt dan moet je het maar verplaatsen

buurman 2
ja dag loop maar naar de klote het heeft me geld zat gekost en nou gaat het nog meer kosten om de boel te verplaatsen

buurman 1
nou goed dan ga ik naar de gemeente want het is onrechtmatig

buurman 2
nou dat doe je dat toch!! daaaag

buurman 1
dag buurman

wat een ellende
Hee zo'n buurman had ik ook... Airco stond er alleen al toen ik er kwam wonen, over de erfgrens op mijn dak en bijna onder mijn slaapkamerraam.

Al mijn moed bij elkaar verzameld want buurman is nogal eng.

Zeg buurman, die airco van jullie, die staat wel erg dicht bij mijn slaapkamerraam. Ik heb daar best wel last van eigenlijk, vooral als ik mijn raam open heb staan 's nachts maar met raam dicht ook.

Ja dat was de enige plek waar hij kon.

Toen liep hij weg. Einde gesprek.

Tokkie buurman met z'n herrie bak airco.

Ik stond een paar nachten op het punt om dat ding fysiek te slopen omdat ik niet door kon slapen.

Gelukkig ben ik verhuisd.

Ik zou alleen lichtelijk overgevoelig reageren op weer zo'n buurman geloof ik 😳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 07:46
TerminalNL schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:01:
Hier hetzelfde gehad met de buren, binnen 2 dagen na de installatie een dreig brief met rechtszaken ivm geluidsoverlast en te kort op de erfgrens ( 30cm, in de tuin ).

De buren even uitgenodigd om te komen luisteren buiten als die aan staat.
Allemaal leuk en aardig,maar als je zonder overleg zo'n potentieel herrieding ophangt die in dit geval ook nog eens over de erfgrens hangt, dan kun je de klok erop gelijkzetten dat de hakken in het zand gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:39
dragon2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:00:
[...]

Hee zo'n buurman had ik ook... Airco stond er alleen al toen ik er kwam wonen, over de erfgrens op mijn dak en bijna onder mijn slaapkamerraam.

Al mijn moed bij elkaar verzameld want buurman is nogal eng.

Zeg buurman, die airco van jullie, die staat wel erg dicht bij mijn slaapkamerraam. Ik heb daar best wel last van eigenlijk, vooral als ik mijn raam open heb staan 's nachts maar met raam dicht ook.

Ja dat was de enige plek waar hij kon.

Toen liep hij weg. Einde gesprek.

Tokkie buurman met z'n herrie bak airco.

Ik stond een paar nachten op het punt om dat ding fysiek te slopen omdat ik niet door kon slapen.

Gelukkig ben ik verhuisd.

Ik zou alleen lichtelijk overgevoelig reageren op weer zo'n buurman geloof ik 😳
je heb mensen die houden nergens rekening mee hebben overal schijt aan en zijn vaak nog gelukkiger ook

ben er soms wel jaloers op ik hou te veel rekening met mensen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:40
Nieknikey schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:05:
[...]

Allemaal leuk en aardig,maar als je zonder overleg zo'n potentieel herrieding ophangt die in dit geval ook nog eens over de erfgrens hangt, dan kun je de klok erop gelijkzetten dat de hakken in het zand gaan.
Waarom moet ik dat overleggen met mijn buren? In mijn geval staat die op mijn eigen grond in de tuin. Zelfs nog over nagedacht hem speciaal niet aan de gevel te hangen omdat die dan juist wel vlak bij hun raam kwam te hangen.

Al dat overleggen, buren hebben ook gewoon bepaalde zaken te slikken. Het contact is prima, als er zaken zijn kunnen we prima overleggen met elkaar. Verder heb ik helemaal niks met ze, en dat werkt voor beide partijen meer dan prima.

In het geval van TS had er wel gewoon overleg moeten zijn. Maar op je eigen grond moet je binnen de wetten en normale normen en waarden gewoon kunnen doen wat je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
TerminalNL schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:14:
Waarom moet ik dat overleggen met mijn buren?
Zoals al tientallen keren gezegd: Je mag zonder toestemming niets boven de grond van een ander hangen.

En is dit geval hangt hij zelfs niet eens onschuldig ergens te hangen, maar hangt hij in de toekomst domweg 100% in de weg.

Als de buren even overlegd hadden, waren die bezwaren vooraf duidelijk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@AllesKan je hebt wel moeite met lezen zeg? Of je leest heel selectief. Iig dat valt mij nogal op bij jouw (meerdere) reacties.

Hij zegt toch "In mijn geval is het mijn eigen grond" daarbij geeft die zelfs aan dat in het geval van TS er overleg had moeten plaatsvinden...

De poster die je quote had het dus over zijn eigen situatie en het algemene advies dat je altijd moet overleggen.

[ Voor 40% gewijzigd door Grvy op 30-04-2021 01:34 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 14:27

Floor-is

5.2

renegrunn schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:52:
[...]

Geen airco is ook een optie ;)

Hoe dan ook, niet voor niets dat veel gemeenten vaak de regel hanteren dat een unit niet aan de zij- of voorgevel mag worden geplaatst indien deze naar de openbare weg (ruimte) is gekeerd. Ik heb die van mij (plat dak) in Amsterdam destijds op 1,4x de hoogte van de unit van de dakrand moeten plaatsen zodat deze niet zichtbaar is vanaf de straat. En nee, geen grachtengordel of monument, gewoon nieuwbouw in A-Noord.

Wel benieuwd hoe dit in de toekomst met al die warmtepompen gaat worden... Of zijn deze allemaal op grond?
https://www.bremanschoors...omp-lwp-buitenopstelling/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:18
Als er geen conversatie mogelijk is met de buurman, dan plaats je een object op 1 cm afstand van de buitenunit, die de hele unit afdekt. Dan werkt de airco niet of slecht. Het blijft jou dak. Wellicht is hem hiermee confronteren al genoeg om hem/haar tot rede te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Ik las even een pauze in dit topic aangezien de TS zelf geen week reageert. Nieuwe input is immers wel nodig voor dit vraagstuk.

@BTS als je weer verder wil met jouw topic laat het dan even weten aan ons.

En weer open :)

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 05-05-2021 09:09 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-06 22:40
Update:

Er heeft overleg plaatsgevonden.
De unit wordt verplaatst en de goten in een andere kleur uitgevoerd.
Beide partijen zijn daarmee tevreden.

Op verzoek heb ik de foto verwijderd op pagina 1.

Aan de tips in dit topic heb ik een hoop gehad en ik dank jullie daar dan ook voor. _/-\o_

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 16:43
BTS schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:08:
Update:

Aan de tips in dit topic heb ik een hoop gehad en ik dank jullie daar dan ook voor. _/-\o_
Is de relatie met de buren nog wel OK? Zou je het achteraf anders hebben aangepakt? :)

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 05-05-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:37
Update:

Fijn dat het is opgelost! Waar wordt de unit naartoe verplaatst, de voor- of achterzijde van hun woning, of een nadere locatie aan de zijkant?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
@banaliteit Dit is de relatie met de buren niet ten goede gekomen. Vrienden hoef je natuurlijk niet te zijn met je buren maar het is fijner als je wel met elkaar in gesprek kan. Ik denk dat dit nog wel mogelijk is.

En om het duidelijk te maken: het zijn niet mijn buren, ik sta hier buiten en won advies in dmv dit topic en gaf
advies. Ik denk dat de partij die ik advies gaf nu wel sneller aan de bel trekt als ze iets dwars zit. Ik denk ook dat onervarenheid als huizenbezitter mee speelde waardoor ze niet wisten wat de rechten en plichten waren.

@P1nGu1n Het plan is dat de unit naar de achter of voorzijde van de woning wordt verplaatst.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 23:41
BTS schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:55:
@banaliteit Dit is de relatie met de buren niet ten goede gekomen.
Slechte verliezers... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurp
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-11-2021
Heb het allemaal even gelezen, kan het niet geloven dat de buren zonder overleg dit zomaar gedaan hebben. Neem aan dat jullie het wel gezien hebben dat de airco gemonteerd werd?? Waarom dan niet aangeven dat dit niet gewenst is. Tegenwoordig hangen er airco's overal. Dit is in mijn ogen gewoon buurtje pesten. Dus zou zeggen stop met piepen trek een biertje open en geniet van het leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
BTS schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:55:
@banaliteit Dit is de relatie met de buren niet ten goede gekomen. Vrienden hoef je natuurlijk niet te zijn met je buren maar het is fijner als je wel met elkaar in gesprek kan. Ik denk dat dit nog wel mogelijk is.

En om het duidelijk te maken: het zijn niet mijn buren, ik sta hier buiten en won advies in dmv dit topic en gaf
advies. Ik denk dat de partij die ik advies gaf nu wel sneller aan de bel trekt als ze iets dwars zit. Ik denk ook dat onervarenheid als huizenbezitter mee speelde waardoor ze niet wisten wat de rechten en plichten waren.

@P1nGu1n Het plan is dat de unit naar de achter of voorzijde van de woning wordt verplaatst.
Dit zegt meer iets over de buren dan over jou...

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Laatst online: 17-05-2021
Plurp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:21:
Heb het allemaal even gelezen, kan het niet geloven dat de buren zonder overleg dit zomaar gedaan hebben. Neem aan dat jullie het wel gezien hebben dat de airco gemonteerd werd?? Waarom dan niet aangeven dat dit niet gewenst is. Tegenwoordig hangen er airco's overal. Dit is in mijn ogen gewoon buurtje pesten. Dus zou zeggen stop met piepen trek een biertje open en geniet van het leven :)
Wat bedoel je nou precies allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
Plurp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:21:
ChinaGeek schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Wat bedoel je nou precies allemaal?
Hij bedoelt gewoon dat TS vergeten is te vragen voor een slotje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
@Marc25579 Ik weet zeker dat vragen om slotjes kan maar dat het antwoordt altijd zal zijn: "doen we niet, het topic verdwijnt vanzelf wanneer reacties uitblijven."

@Plurp Ik denk dat dit geen buurtjes pesten is, in de ogen van de buren is het een hele gunstige plek.
En bij mij in de wijk hangen/staan ook overal units, kan je mooi vinden of lelijk maar als je de regelgeving volgt is er niks mis mee.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurp
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-11-2021
@BTS vraag mij wel af waarom jij je zo druk maakt aangezien je er niet eens woont?

Kunnen die mensen het zelf niet?
Lijkt mij stuk verstandiger als de buren gewoon onderling in gesprek gaan ipv dit via jou te doen aangezien dit nogal een eenzijdig verhaal is.

Dus mijn advies blijft, pak een biertje of 2 en geniet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:24
Plurp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:28:
Mijn advies is, blijf zelf van het bier af, want het probleem is al lang opgelost.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Plurp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:28:
@BTS vraag mij wel af waarom jij je zo druk maakt aangezien je er niet eens woont?
...
Volgens mij schrijft BTS hier dat het om starters gaat.
Niet alle starters zijn even zelfredzaam als het gaat om dit soort (reglementaire) zaken. Het zou zelfs kunnen zijn dat ze zelfs dachten dat dit normaal of geaccepteerd gedrag is. Dus dan is het juist mooi als iemand die daar iets beter mee is, ze daarmee helpt. Ik vind het in ieder geval een mooi gebaar. Het had misschien beter geweest om het gesprek eerst aan te gaan, met dat voorgestelde biertje van je. Maar zo liep het nou eenmaal niet. Maar het is wél goed afgelopen. Althans, daar lijkt het nu op.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BTS
@Plurp het is familie, ik ben nooit te oud om wat te leren, ik ben behulpzaam. Zo heb ik toch meerdere goede redenen genoemd om dit topic te openen.
@remco_k Ik denk en hoop dat er nu sneller een gesprek aangegaan wordt om eventueel plannen te bespreken of onvrede te uiten. Dit hoeft natuurlijk niet met die buren specifiek te zijn maar ook met andere buren.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online

*knip*
Dit voegt niets toe.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 05-05-2021 21:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

*knip*
Dit voegt niets toe.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 05-05-2021 21:14 ]

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorotka
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-07-2021
Bij mij hebben de buren airco unit opgehangen aan voorgevel, op onze ergrenz met de unit, beugels, boven onze gemeenschapelijke schuur en zonder vergunning en zonder enkel overleg met ons .Tijdens instalatie vroeg mijn man de instalateur of de unit geen herrie gaat geven....op dezelfde dag hebben ze vergunning gevraagd( in de krant verschenen) . De unit maakt lawaai, trillingen ,ziet niet uit en draait zonder vergunning...wij hebben bezwaar ingediend binnen de termijn van 8 weken. Ik ben benieuwd...
Ik wil ern airco en knal ik dat dat ergens op en voor de rest iedereen mag stikken! Zo is de maatschapij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:46

de Peer

under peer review

Dorotka schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:14:
Bij mij hebben de buren airco unit opgehangen aan voorgevel, op onze ergrenz met de unit, beugels, boven onze gemeenschapelijke schuur en zonder vergunning en zonder enkel overleg met ons .Tijdens instalatie vroeg mijn man de instalateur of de unit geen herrie gaat geven....op dezelfde dag hebben ze vergunning gevraagd( in de krant verschenen) . De unit maakt lawaai, trillingen ,ziet niet uit en draait zonder vergunning...wij hebben bezwaar ingediend binnen de termijn van 8 weken. Ik ben benieuwd...
Ik wil ern airco en knal ik dat dat ergens op en voor de rest iedereen mag stikken! Zo is de maatschapij!
En groot gelijk heb je. Ik ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@Dorotka ook wanneer de vergunning goedgekeurd wordt, kun jij gewoon eisen dat die airco van jouw perceel verwijderd wordt.

Bij de vergunningaanvraag wordt namelijk getoetst of de aanvraag goedgekeurd kan worden op basis van het gemeentelijke beleid. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de aanvrager van de vergunning zelf toestemming van de perceeleigenaren regelt of al heeft.

Het over de erfgrens hangen, daar kijkt een gemeente dus niet naar (tenzij het boven gemeentegrond uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35
Ivow85 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:40:
@Dorotka ook wanneer de vergunning goedgekeurd wordt, kun jij gewoon eisen dat die airco van jouw perceel verwijderd wordt.
Blijkbaar hangt de unit niet boven zijn perceel.

Daarentegen kan hij wel verwijdering eisen op grond van geluid. Vrijwel zeker dat de unit niet aan de recente eisen van de wet voldoet. Dat je civiel(rechtelijk) oplossen.

Daarnaast is er natuurlijk het waargenomen geluid / trillingen die ontoelaatbaar zijn (maar die zijn typisch met wat maatregelen zoals extra demping wel aan te pakken).

Bizar overigens dat gemeentes aan units waarvoor een vergunning benodigd is geen extra eisen stellen aan de esthetiek en overlast. Voor een paar honderd euro meer per installatie verrommeld het straatbeeld een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:01
Rukapul schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Blijkbaar hangt de unit niet boven zijn perceel.

Daarentegen kan hij wel verwijdering eisen op grond van geluid. Vrijwel zeker dat de unit niet aan de recente eisen van de wet voldoet. Dat je civiel(rechtelijk) oplossen.

Daarnaast is er natuurlijk het waargenomen geluid / trillingen die ontoelaatbaar zijn (maar die zijn typisch met wat maatregelen zoals extra demping wel aan te pakken).

Bizar overigens dat gemeentes aan units waarvoor een vergunning benodigd is geen extra eisen stellen aan de esthetiek en overlast. Voor een paar honderd euro meer per installatie verrommeld het straatbeeld een stuk minder.
Geluid zal denk ik wel meevallen (tenzij het een honkie tonkie merk is) mijn daikin bijv maakt nagenoeg geen geluid zelf standje -18 kun je hem niet horen (staat op uitbouw). Maar ook boven het afdakje waar een duo 5kw split staat hoor je alleen de ventilator als je er recht onder gaat staan.

De resonantie daarin tegen is echt duidelijk aanwezig binnenhuis (buitenhuis hoor je niks). Zelfs zo hoorbaar dat ik tijdens het tv kijken de ac maar uitzet. Zet je hem op verwarmen dan is het al helemaal feest 7(8)7 .

Op dit moment loopt dit nog bij de installateur maar die wil niet echt reageren.... Vermoedelijk moet de ac naar beneden op de vaste grond omdat hij aangeeft dat je beter geen veren kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-06 22:48
Jan-man schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:43:
[...]

Geluid zal denk ik wel meevallen (tenzij het een honkie tonkie merk is) mijn daikin bijv maakt nagenoeg geen geluid zelf standje -18 kun je hem niet horen (staat op uitbouw). Maar ook boven het afdakje waar een duo 5kw split staat hoor je alleen de ventilator als je er recht onder gaat staan.

De resonantie daarin tegen is echt duidelijk aanwezig binnenhuis (buitenhuis hoor je niks). Zelfs zo hoorbaar dat ik tijdens het tv kijken de ac maar uitzet. Zet je hem op verwarmen dan is het al helemaal feest 7(8)7 .

Op dit moment loopt dit nog bij de installateur maar die wil niet echt reageren.... Vermoedelijk moet de ac naar beneden op de vaste grond omdat hij aangeeft dat je beter geen veren kan gebruiken.
Op het dak staan of aan de muur hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 16:50
Jan-man schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:43:
[...]

Op wat voor voeten / steunen staat de airco?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dbJCOTx8dFGEehy5tItoe0wLo8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIDxxhzAsIW45C9dcNQkRl13.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat is hem. Extra gewicht toegevoegd werkt niks (tegels zijn ruim zwaarder als de airco unit zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Heeft de airco geen stille en/of nachtmodus? Hier is de resonantietrilling dan zo goed als verdwenen, toch zeker voldoende om er overdag geen last van te hebben.

Maar ja dus resonantie is weldeglijk een dingetje bij airco's, en dat wordt bijna nooit vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Laatst online: 06:14
Waarom niet aan de muur laten maken? Ik hoor hier helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
SideShow schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:26:
Heeft de airco geen stille en/of nachtmodus? Hier is de resonantietrilling dan zo goed als verdwenen, toch zeker voldoende om er overdag geen last van te hebben.

Maar ja dus resonantie is weldeglijk een dingetje bij airco's, en dat wordt bijna nooit vermeld.
Maakt niks uit. Als nachtmode aanstaat blijf je de vribaties houden da's het probleem. En die vibraties zijn vele malen irritanter dan omgevingsgeluid.

Onze buren hebben bijvoorbeeld een jacuzzi en het verwarmingselement of pomp daarvan maakt meer geluid dan onze airco maar dat kun je wegfilteren. Resonatie geluid kun je niet wegfilteren.
Woudtwe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:33:
Waarom niet aan de muur laten maken? Ik hoor hier helemaal niks
Airco voor hangt aan de muur zelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:56
Jan-man schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:22:
[Afbeelding]

Dat is hem. Extra gewicht toegevoegd werkt niks (tegels zijn ruim zwaarder als de airco unit zelf).
Heb je geen trillingsdempers? Ik heb mijn buitenunit ook op onze uitbouw staan en hoor (bijna) geen resonanties.

[ Voor 8% gewijzigd door Jolly_Jumper op 25-06-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Laatst online: 06:14
Jeetje wat vervelend zeg. Lijkt me toch dat er iets mis is dan. Daikin is nou geen B merk. Zou niet mogen lijkt me. Ben benieuwd wat de installateur hierover zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
@Jan-man ik zie geen vering tussen de unit en de voeten.
Dit zou een goede oplossing kunnen zijn.
https://www.klimate.nl/tr...en-veervoet-per-stuk.html

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:07
Zo zijn een aantal mensen, niet de hele maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Goed deze gaat dicht, de andere zaak is in Airco buurman geplaatst naast dakkapel

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.