Airco buurman geplaatst naast dakkapel

Pagina: 1
Acties:
  • 17.306 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adre
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-07-2024
Moet ik dit goedkeuren als buurmanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttdLuIZD2UuOw6rvBDr1Zog0GXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pCazJKxnO20wYt2vXWuQXcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1S33aPfOv1PoW0PfXM1ocvE-dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vIZYpOH06dCzAivBlHK0m4o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 258387

ik zou er gewoon 1 tegenover plaatsen. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:07
Zolang je er geen last van hebt zou ik hier niets aan doen. Visueel lijkt het me geen probleem. De vraag is nog of je geluidsoverlast hebt hierdoor?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

Mogelijk steken de puntjes van de twee beugels een paar centimeter over de erfgrens uit als ik pixels ga tellen om de erfgrens te bepalen, maar dat is eerder mierenneuken dan daadwerkelijk klagen :P
Wat wél een valide punt kan zijn is als de unit geplaatst is ná 1 april 2021 deze aan strengere geluidseisen moet voldoen. Indien geplaatst na deze datum mag de unit niet meer dan 40 dB aan geluid produceren waarbij er op de erfgrens gemeten wordt. Met de manier waarop de unit geplaatst is zul je dit bijna in het apparaat moeten meten, waardoor je vrij snel over deze grenswaarde heen gaat.

Is de unit geplaatst vóór deze datum dan gelden deze eisen niet.

https://www.infomil.nl/on.../geluid-warmtepomp-airco/

Maar heel praktisch is het wel een nette manier van het plaatsen van een buitenunit, mits deze geen daadwerkelijk geluidsoverlast geeft.

Edit: Geluid neemt met 6 dB toe/af wanneer je de meetafstand halveert/verdubbelt, en verandert dus met 20 dB wanneer je de meetafstand met een factor 10 verandert. Wanneer je de 40 dB eis dus meet aan de erfgrens dan meet je zowat in het apparaat. Een buitenunit die 20 dB op 1 meter produceert (wat extreem stil is en helaas nog niet bestaat) zal op 5 cm gemeten dus 46 dB produceren waardoor deze niet aan de eisen voldoet. Een buitenunit zó dicht op de erfgrens kan daarom nooit aan de geluidseisen voldoen.

[ Voor 55% gewijzigd door Theo op 24-08-2021 07:45 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:25
Heb je er last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:51

LankHoar

Langharig tuig

@Adre hoe goed is de isolatie van jouw dakkapel? Indien die niet al te best is, en er word veel hitte tegen aan geblazen, zou ik niet raar opkijken wanneeer dit jouw kamer daar nogal gaat verwarmen. En indien deze unit ook voor verwarming gebruikt word in de winter, dan word die kamer juist nog koeler..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpel, vraag je buurman om hem aan te zetten? max koelen voor max warme lucht, max verwarmen voor max koude lucht, kan je simpel testen of je er echt last van hebt. De warme lucht op een hete dag is behoorlijk warm, zoals @LankHoar ook zegt, dat kan wel 'iets' effect hebben op jouw kamer daar.

Maar snel gezien lijkt dit een Daikin, buiten hard blazen hebben die niet echt harde compressors of rariteiten, dus geluid verwacht ik zo 123 geen problemen (buiten geluid van een harde ventilator).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Adre welkom op Tweakers. Ik heb je een eigen topic gegeven, een andermans topic voor je eigen casus hergebruiken is niet de bedoeling.

Graag horen we wat meer achtergrond informatie om een beter beeld te krijgen. Zoals onder andere:
Heb je er nu last van?
Is de airco in overleg geplaatst?

Of is het vooral visueel een verrassing voor jou.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
Unit moet minimaal 1 meter uit erfgrens bij ons dus even je apv er op naslaan.

Wordt wel een lekkere klankkast zo daartussen. Gewoon even je buur vragen vol vermogen te gebruiken weet je het snel genoeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er is volgens mij geen warmtepomp op de markt die als je hem zo plaatst daadwerkelijk aan de geluidseisen gemeten op de erfgrens KAN voldoen.. dus nee dit hoef je denk ik niet te accepteren.
Nog een mogelijkheid een dakkapel is nooit vergunningsvrij zo dicht tegen de erf grens en dus die airco waarschijnlijk ook niet.

Er wel of geen last van hebben zou ik niet als maatgevend beschouwen. Ik zou jouw huis om deze airco bijvoorbeeld al niet kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat is het probleem precies?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
Principekwestie denk ik. Zolang er geen overlast is zou ik me er niet druk over maken namelijk...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 09:40

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mogelijke bouwovertreding, vraag is toch duidelijk? "Mag dit zomaar?"
Antwoord is al duidelijk: "neen dit mag niet zomaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
Dit is vergunningsplichtig en mag dus niet zomaar.
Ik gok dat de buurman dit zonder vergunning heeft gedaan (dan heeft de buurman een probleem)
Als er wel een vergunning is aangevraagd en afgegeven (en jij hebt daar geen bezwaar op gemaakt) dan is het helaas je eigen probleem :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Buurman aanklagen voor verpesten van het huisgenot, 10k is denk ik wel reeel.

Of je dan nog met je buurman overweg kunt is niet belangrijk. Die zit toch maar naast je, heb je nooit last van.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Joindry schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:43:
[...]

Mogelijke bouwovertreding, vraag is toch duidelijk? "Mag dit zomaar?"
Antwoord is al duidelijk: "neen dit mag niet zomaar"
Waarom zou je stennis lopen maken met de buren terwijl er geen overlast is. Enkel omdat er een regel overtreden is die iemand anders heeft opgesteld.

Een beetje vreemd vind je niet?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 09:40

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

revolution-nl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:45:
[...]

Waarom zou je stennis lopen maken met de buren terwijl er geen overlast is. Enkel omdat er een regel overtreden is die iemand anders heeft opgesteld.

Die regels gelden voor iedereen. En alles loopt goed omdat iedereen zich daaraan houdt. Had de buurman het gewoon op voorhand gevraagd, en de TS had er niks van gemaakt, dan was er niks aan de hand.
Het feit dat de TS een topic opent, wil volgens mij wel zeggen dat hij er niet 100% akkoord mee is.
Dat je dit als buurman zomaar doet, zonder goedkeuring van iets of iemand anders, dat noem ik "stennis schoppen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

revolution-nl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:45:
[...]

Vaak is de oorsprong van de ergernis dat er geen overleg heeft plaatsgevonden. 90% van dit soort situaties zou in goede harmonie verlopen als de buurman even had aangeklopt vooraf het plaatsen er van (vanuitgaande dat dit niet al een bestaande situatie was).

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Dat hij nu niet weet welke ongemakken die airco op termijn gaat kunnen opleveren. Maar nu misschien wel het moment is om aan de bel te trekken, omdat het op termijn duurder of meer gedoe is.

Nu heeft de buurman binnen nog niet alles netjes afgetimmerd en kan dat ding relatief eenvoudig aan de andere kant gehangen worden. Over een half jaar krijg je gegarandeerd de reactie "waarom kom je er nu pas mee, was even eerder op de koffie gekomen".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Die airco unit of die camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:05
SniperGuy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:43:
Dit is vergunningsplichtig en mag dus niet zomaar.
Ik gok dat de buurman dit zonder vergunning heeft gedaan (dan heeft de buurman een probleem)
Als er wel een vergunning is aangevraagd en afgegeven (en jij hebt daar geen bezwaar op gemaakt) dan is het helaas je eigen probleem :)
Een airco buitenunit plaatsen vergunningsplichtig? google lijkt aan tegeven dat je gelijk hebt, maar vind het eigenlijk wel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Zoals ik eerder zei lijkt dit op een principekwestie. Ik weet niet hoe de verstandhouding met de buurman nu is, maar probeer dat zo goed mogelijk te houden zolang je niet vrijstaand woont. Een goede buur is goud waard.

Het zou toch zonde zijn als een goede relatie met de buren om zeep wordt geholpen om iets lulligs als dit. Zolang je geen overlast hebt van het geluid zou ik het gewoon laten voor wat het is. Je zou hem eventueel eens op straat kunnen aanspreken met een positieve opening over zijn nieuwe airco. En dat je het fijn vind als je de volgende keer bij zulke wijzigingen even betrokken wordt.

Als je puur een probleem gaat maken van het feit dat het te dicht op de grens zit (terwijl je er geen last van hebt) dan zit het er dik in dat je relatie met de buurman naar de knoppen is. Want tegenwoordig gaan vrijwel iedereen direct in de verdediging (kan ik uit ervaring vertellen) en kan er vrijwel geen normaal gesprek meer plaatsvinden.

Chookity-pok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is het niet wat raar dat hij niet gewoon op de dakkapel staat? Dat hebben onze buren gedaan en hoewel alle zelfde bezwaren over geluid etc kunnen gelden, is het wel een stuk netter (En lijkt me ook efficienter voro de unit zonder gelijk een dakkapel ervoor). Dit lijkt een actieve keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 24-08-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
wij hebben laatst een nieuwe mitshubishi geplaats. hij is erg stil maar op 1 meter van je slaapkamer niet.....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:20
Saeverix schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:54:
Het zou toch zonde zijn als een goede relatie met de buren om zeep wordt geholpen om iets lulligs als dit.
Het zou inderdaad zonde zijn als de buren een goede relatie om zeep helpen door zonder enig overleg of aankondiging een airco-unit over/op de erfgrens te plaatsen en mogelijk het woongenot van de TS te bederven.
Saeverix schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:54:
Als je puur een probleem gaat maken van het feit dat het te dicht op de grens zit (terwijl je er geen last van hebt)
Er zijn juist regels en wetten voor dit soort situaties om het voor iedereen eerlijk en zwart-wit te houden. Het mag wel, of het mag niet. "Je hebt er toch geen last van?" is dan geen argument. Je hebt er ook geen directe last van wanneer de buren een schutting plaatsen op jouw grond, of een boom te dicht bij de erfgrens plaatsen, of een bijgebouw plaatsen dat groter is dan toegestaan. Wanneer het later een probleem wordt, om wat voor reden dan ook, dan hoor je altijd "waarom heb je het niet meteen aangekaart?" of "maar de situatie is al jaren hetzelfde, dan maakt het nu ook niet meer uit toch?" terwijl dat wél uit maakt als het in beginsel niet had gemogen.

Nu is het niet duidelijk of de airco ook geluidsoverlast veroorzaakt bij TS, maar dat zou de situatie nog kwalijker maken. Maar los daarvan blijft vraag of het mag, en niet alleen of het overlast geeft. Als laatst kunnen dit soort dingen, hoe klein ook, ook de waarde van je woning beïnvloeden. Niet iedereen heeft zin om dit soort geintjes juridisch recht te zetten.

Ik vind de "je hebt er toch geen last van?" houding echt een slippery slope en neigen naar asocialiteit aangezien je als buurman je eigen behoefte boven die van regels en wetten plaatst wanneer blijkt dat dit inderdaad niet zomaar mag. Ik zie het als door rood fietsen wanneer er geen overig verkeer is; niemand heeft er last van, maar het mag niet. En wanneer niemand je erop aanspreekt blijf je het doen totdat het een keer wél fout gaat. Dan is "alle andere keren had er ook niemand last van" geen argument, want je had het in eerste instantie niet mogen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Junia schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Een airco buitenunit plaatsen vergunningsplichtig? google lijkt aan tegeven dat je gelijk hebt, maar vind het eigenlijk wel vreemd.
In basis is alles vergunningsplichtig behalve wat specifiek is uitgesloten.
warmte pompen aan het gebouw zijn dat in zijn algemeenheid niet. maar in de meeste gemeentes inmiddels aan de achtergevel onder voorwaarde wel. voorgevel bijna altijd vergunningsplichtig.

op de grond in het voorerfgebied indien lager dan 1 m is ook vergunnings vrij in de achtertuin mag hij hoger zijn. maar vergunningsvrij ≠ regelvrij dus het geheel moet wel gewoon aan het bouwbesluit de geluidseisen etc voldoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Modbreak:@Adre Dit is wel heel mager als topic. Eén regel met twee foto's zonder verder verhaal. We zijn geen vraagbaak natuurlijk, ook al kwam dit oorspronkelijk uit een ander topic. Zie Het algemeen beleid #quickstart

Werk je openingspost bij s.v.p.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
EDIT: nvm

[ Voor 98% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-08-2021 12:12 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53

4POX

Everybody is wired

Is het een normale hete unit of een inverter?

Normaal werkt binair. Uit of vol power
Inverter doseert de motor (and compressor) automatisch naar gebruik.

Hier in Vietnam zijn de normale hot-unit erg lawaaierig, maar de inverters hoor je nauwelijks.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Recrush schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

"Je hebt er toch geen last van?" is dan geen argument. Je hebt er ook geen directe last van wanneer de buren een schutting plaatsen op jouw grond, of een boom te dicht bij de erfgrens plaatsen, of een bijgebouw plaatsen dat groter is dan toegestaan.

[...]

Ik vind de "je hebt er toch geen last van?" houding echt een slippery slope en neigen naar asocialiteit aangezien je als buurman je eigen behoefte boven die van regels en wetten plaatst wanneer blijkt dat dit inderdaad niet zomaar mag. Ik zie het als door rood fietsen wanneer er geen overig verkeer is; niemand heeft er last van, maar het mag niet. En wanneer niemand je erop aanspreekt blijf je het doen totdat het een keer wél fout gaat. Dan is "alle andere keren had er ook niemand last van" geen argument, want je had het in eerste instantie niet mogen doen.
Volgens mij heb je mijn "terwijl je er geen last van hebt" iets te simpel opgevat. Ik heb namelijk duidelijk aangegeven: Als het puur gaat om het feit dat het iets over je grens zit, terwijl je er geen last (overlast qua geluid) van hebt. Is het dan de ruzie met de buurman waard in dit geval?

Want in tegenstelling tot de voorbeelden van jou (schutting op jouw grond, boom dicht op erfgrens of een te groot bijgebouw plaatsen) is dit niet iets waar je ooit last van gaat hebben (mits TS er geen overlast qua geluid van heeft). Want volgens mij loop jij niet dagelijks over je dak zodat je kan struikelen over de uitstekende stangen waar de airco op staat.

Vandaar mijn redenatie: Geef het even aan bij de buurman dat het niet netjes is en dat je volgende keer bij zulke dingen even betrokken wilt worden. Maar ga niet eisen dat het ding weg moet. Maar nogmaals: dat alleen zolang TS geen overlast heeft qua geluid.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Señor Sjon schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:11:
[modbreak]@Adre Dit is wel heel mager als topic. Eén regel met twee foto's zonder verder verhaal. We zijn geen vraagbaak natuurlijk, ook al kwam dit oorspronkelijk uit een ander topic. Zie Het algemeen beleid #quickstart

Werk je openingspost bij s.v.p.[/]
Dit is een gesplitst topic door @tweakduke, vandaar dat er geen startpost is, was denk ik ook nooit de bedoeling. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

offtopic:
Is het ook. Eigenlijk is het gewoon misbruik van recht, want gemeentes zeggen dat het 'volume' van het bouwwerk toeneemt door het plaatsen van een buitenunit. Je kan op je klompen wel aanvoelen dat de wet nooit zo bedoeld is natuurlijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
@FabianGTI En daarom staat het ook in de modbreak, anders was dit topic al dicht geweest. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 17:33

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf twee van die buitenunits, zelf geplaatst. In de Daikin installatiehandleiding stond duidelijk dat deze units een hoop vrije ruimte nodig hebben om uit te blazen. Er komt redelijk hete lucht vanaf en de afstand tot de dakkapel van TS is écht minimaal. Als het echt een keer heet gaat worden dan heb je een goede kans dat de buitenunit zichzelf thermisch uitschakelt. En de temperatuur in jouw dakkapel zal ongetwijfeld ook wat harder oplopen.

Kan die unit niet aan de andere kant van de dakkapel gehangen worden? Of zit daar ook weer een buurman vlak bovenop?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:12
Mooi hoe dit topic gaat van:

"Geen idee" naar "De buurman is fout!!!" zonder iets van bewijs, onderbouwing etc. Zolang TS niet reageert met meer informatie moeten we maar aannames doen ben ik bang.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb je er last van?

Het lijkt me ook niet correct, maar als je er verder niks van merkt zou ik er niks mee doen.
corset schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:28:

"Geen idee" naar "De buurman is fout!!!" zonder iets van bewijs, onderbouwing etc. Zolang TS niet reageert met meer informatie moeten we maar aannames doen ben ik bang.
De TS heeft dit topic ook niet aangemaakt :p

[ Voor 61% gewijzigd door Marzman op 24-08-2021 12:29 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:20
Saeverix schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:21:
[...]

Volgens mij heb je mijn "terwijl je er geen last van hebt" iets te simpel opgevat. Ik heb namelijk duidelijk aangegeven: Als het puur gaat om het feit dat het iets over je grens zit, terwijl je er geen last (overlast qua geluid) van hebt. Is het dan de ruzie met de buurman waard in dit geval?

Want in tegenstelling tot de voorbeelden van jou (schutting op jouw grond, boom dicht op erfgrens of een te groot bijgebouw plaatsen) is dit niet iets waar je ooit last van gaat hebben (mits TS er geen overlast qua geluid van heeft). Want volgens mij loop jij niet dagelijks over je dak zodat je kan struikelen over de uitstekende stangen waar de airco op staat.

Vandaar mijn redenatie: Geef het even aan bij de buurman dat het niet netjes is en dat je volgende keer bij zulke dingen even betrokken wilt worden. Maar ga niet eisen dat het ding weg moet. Maar nogmaals: dat alleen zolang TS geen overlast heeft qua geluid.
Volgens mij heb je mijn "als het niet mag, dan mag het niet" iets te simpel opgevat. Maar ik zal het herhalen; als het niet mag, dan mag het niet. Ook al zou er hypothetisch gezien geen directe overlast zijn, dan nog heeft dit te maken met regels en wetten welke jij gemakshalve negeert. Ik ben geen jurist dus ik ga geen uitspraak doen over of het legaal is of niet, maar het lijkt er niet op. En dan is er nog geen extra informatie gegeven over de mogelijke directe overlast.

Je negeert ook gemakshalve de potentiële invloed op de waarde van het huis, hoe klein ook, omdat potentiële kopers wellicht wel waarde hechten aan erfgrenzen en eventueel (geluids)overlast, en zelf geen zin hebben om dat juridisch op te lossen. Je kunt dus nóóit zeggen "dit is niet iets waar je ooit last van gaat hebben". Nu denk je; joh er is een huizentekort dus mensen overbieden toch wel, maar over 5 of 10 jaar is dat misschien niet meer zo en dan gaan kleine factoren weer zwaarder meewegen.

Als laatst blijft; wanneer de buren netjes hadden overlegd met de TS en gevraagd hadden of hij hier wellicht problemen mee zou hebben, aangezien het technisch gezien misschien niet helemaal zou mogen, dan had hij zelf kunnen bepalen of hij er akkoord mee zou zijn geweest en eventueel op welke voorwaarden. Dat is niet gebeurd en het feit dat de TS hierover informeert toont aan dat hij het er niet per direct mee eens is en wel degelijk belang hecht aan of hij dit moet goedkeuren als buurman (c.q. of dit mag of redelijk is of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
corset schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:28:

Van wat ik begreep is de airco geplaatst in de vakantie van TS, zonder overleg.

Bron: ik had een bericht in m'n inbox. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooi man, Tweakers. Eén regel en twee foto’s de wereld in geslingerd en inmiddels tig posts verder met speculaties, aannames en oordelen :+

Om daar zelf ook maar een bijdrage aan te leveren: wat zou zoiets doen met de waarde en/of verkoopbaarheid van je huis? Als ik zo’n situatie zou zien bij een bezichtiging (en het zou om slaapkamer gaan), was ik toch verder gaan kijken. Weinig dingen zo belangrijk als een goede nachtrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
[...]

Ik geloof dat het niet hoeft als hij aan de voor- of achtergevel geplaatst wordt. Zijgevel is wel vergunningsplichtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Recrush schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:35:
[...]

Volgens mij heb je mijn "als het niet mag, dan mag het niet" iets te simpel opgevat. Maar ik zal het herhalen; als het niet mag, dan mag het niet. Ook al zou er hypothetisch gezien geen directe overlast zijn, dan nog heeft dit te maken met regels en wetten welke jij gemakshalve negeert. Ik ben geen jurist dus ik ga geen uitspraak doen over of het legaal is of niet, maar het lijkt er niet op. En dan is er nog geen extra informatie gegeven over de mogelijke directe overlast.
Overlast in geluid of warmte. Ik weet niet wat er gebeurd als het 40 graden is buiten en die airco staat vol te blazen tegen zijn dakkapel om die zolderverdieping af te koelen?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:47:
[...]

Overlast in geluid of warmte. Ik weet niet wat er gebeurd als het 40 graden is buiten en die airco staat vol te blazen tegen zijn dakkapel om die zolderverdieping af te koelen?
Als ik de foto bekijk en een aanname maak over de isolatiewaarde zal het op zolder sowieso 30+ graden zijn, of het dan 30c of 32c is maakt dan ook niet meer uit.

Overlast door geluid lijkt mij een groter risico, zeker als er een goedkope b-merk chinees is opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

revolution-nl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Als ik de foto bekijk en een aanname maak over de isolatiewaarde zal het op zolder sowieso 30+ graden zijn, of het dan 30c of 32c is maakt dan ook niet meer uit.

Overlast door geluid lijkt mij een groter risico, zeker als er een goedkope b-merk chinees is opgehangen.
Binnen op de zolder zal het misschien niet heel veel uitmaken, maar het is meer of je dakkapel niet beschadigd (verf verkleurd of spul droogt uit als het al heet is en dat ding er nog extra hete lucht tegenaan blaast). En je wilt die raam misschien ook open doen op een hete nacht :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er op een bredere foto uit ziet. Hebben alle andere huizen ook dakkapellen?

Als er aan de andere kant geen dakkapel zit zou ik het wel wat vreemd vinden.

Voor de rest, zoals anderen ook zeggen, als ik er geen last van zou hebben zou ik er niet om klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16
Vindt het wel bijzonder dat de aannemer dit zo plaatst, want die moet toch op de hoogte zijn van de regels. Maar als er geen overlast is geen probleem van maken denk ik. Wat je ook kan doen is een airco precies op dezelfde plek neerzetten, werken ze beide niet lekker. 8)7 Maar de aannemen had beter moeten weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 24-08-2021 15:40 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Daniel. schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:40:
Vindt het wel bijzonder dat de aannemer dit zo plaatst, want die moet toch op de hoogte zijn van de regels. Maar als er geen overlast is geen probleem van maken denk ik. Wat je ook kan doen is een airco precies op dezelfde plek neerzetten, werken ze beide niet lekker. 8)7 Maar de aannemen had beter moeten weten.
Had moeten weten is de juiste opmerking. Aannemers kunnen net zulke idioten zijn als de rest van ons. En genoeg die gewoon exact uitvoeren wat de klant vraagt. Klant is koning en het is niet hun probleem als het later anders moet.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16
Bezulba schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Had moeten weten is de juiste opmerking. Aannemers kunnen net zulke idioten zijn als de rest van ons. En genoeg die gewoon exact uitvoeren wat de klant vraagt. Klant is koning en het is niet hun probleem als het later anders moet.
Er is wel een waarschuwingsplicht maar als die zich van de domme houdt heb je er ook niets aan.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Volgens mij doet niemand dit en geen installateur die je dit vertelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Verbaas me toch elke keer weer over topics die aangemaakt worden over de kleinste dingen. Ik denk dan waar maak je je eigen druk om. Is het omdat er vele mensen thuis zitten/werken en overal op gaan zitten letten. Is het afgunst omdat de buurman wel iets kan aanleggen wat je zelf niet kan betalen?

Aangezien er niet veel in de OP staat is het lastig om inhoudelijk te kunnen reageren waarom je vraagt of dit mag.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:42
Ook een ander ding als die dakkapel van hout is:
Hoe heet wordt die als er vol de zon op staat en die airco is er ook nog vol tegenaan het blazen?
Vlampunt van beschilderd hout is maar rond de 300C............

Buiten dat je maar moet hopen dat de thermische beveiliging van die buitenunit aan slaat wanneer ie in de zomer zijn hitte niet kwijt kan.
De airco's hier staan netjes een eind van de erfgrenzen af ondanks ze stil zijn.
Met een hoop ruimte eromheen zodat ie zijn hitte kwijt kan.

[ Voor 41% gewijzigd door hackerhater op 24-08-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 15:54
dennis112 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:19:
Verbaas me toch elke keer weer over topics die aangemaakt worden over de kleinste dingen. Ik denk dan waar maak je je eigen druk om. Is het omdat er vele mensen thuis zitten/werken en overal op gaan zitten letten. Is het afgunst omdat de buurman wel iets kan aanleggen wat je zelf niet kan betalen?

Aangezien er niet veel in de OP staat is het lastig om inhoudelijk te kunnen reageren waarom je vraagt of dit mag.
Ach kom, dit is toch gewoon lomp?
Als TS op die zolder wil slapen of werken en dan z'n raam open zet dan zit hij naar het geblaas van die airco te luisteren. Fijne buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Nee dit is niet netjes. Je zult er in de praktijk weinig last van hebben, maar ik verwacht dat dit voor potentiële kopers wel een dingetje kan zijn. Als ik dat zou zien als ik je huis zou willen kopen zou ik daar toch wel een beetje mijn bedenkingen bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 18:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zonder inbreng van de TS gaat dit nergens heen. @Adre Als je nog wat wil toevoegen stuur dan eerst even een bericht hoe verder. Dit topic gaat dicht.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.