Xrypta schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:15:
Ik denk als ik de benoemde cijfers hier zie dat het hier meer een kwestie is van een B merk systeem dan zozeer te lage temperaturen. Anderzijds, al kost het me een tientje per dag, comfort > kosten

Edit alvorens ik kritiek krijg; in mijn geval een B merk systeem dan hè

(Hisense)
Ik denk dat verbruiks cijfers los niet zo veel zeggen, je moet ze zien in de context waarin er gekoeld wordt; hoe veel m
3 ruimte, wat voor isolatie, is er veel of weinig buitenmuur / dak dat door de zon bestraald wordt, dat heeft allemaal invloed op hoeveel warmte er moet worden weggekoeld om de ruimte op de zelfde temperatuur te houden.
Om een voorbeeldje te geven:
Wij hebben gisteren 10.541 kWh verbruikt met de airco's, dat klinkt zonder context misschien best fors.
Nu de context:
De isolatie hier is van de standaard van 1995, een RC van ~2.5.
We hebben 192 m
2 buitengevel, waarvan 21 m
2 glas, die overdag opwarmt door rechtstreekse instraling van de zon en 82 m
2 buitengevel, waarvan 10 m
2 glas, die geen zon krijgt.
De zolder koelen we niet, alleen beneden en de eerste verdieping.
Op de zolder is het nu 25
oC, de betonnen vloer van de zolder, wat tevens het plafond van de 1ste verdieping is, is op de zolder nu 24
oC.
(64 m
2 van het dak is bedekt met zonnepanelen, die als een parasol werken, sinds die erop liggen is het veel minder warm op zolder, is er minder warmte straling van de plafonds boven, en hebben de airco's het boven een stuk makkelijker)
De inhoud beneden is 401 m
3, de inhoud van de 1ste verdieping is 300 m
3, dat is samen dus 701 m
3.
Per m
3 gekoelde ruimte is er gisteren dus 15 Wh energie verbruikt om de hele dag te koelen en de ruimtes op temperatuur te houden.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR