Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.574 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zolder 24/7 op ruimte temperatuur 18-19c
BGG op ruimte temperatuur 21c van 10:00 - 23:00
De eerste verdieping is hiermee indirect gekoeld tot 20-21 graden.

Verbruik:
01-06-21 6,300
02-06-21 7,800
03-06-21 6,500
04-06-21 7,300
05-06-21 3,300
06-06-21 5,700
07-06-21 4,000
08-06-21 5,500
09-06-21 6,300

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 09:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
rubengab schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:04:
[mbr]<knip>

Enquêtes zijn niet toegestaan zonder toestemming[/mbr]
Verkeerde draadje!? Probeer het eens in het ELGA topic. En hybride warmtepompen zijn net zo kansloos als hybride auto's, punt. Edit: Ik ging er vanuit dat dit al met een modje was besproken.

Mbt het verbruik en 24/7 of alleen 's-avonds koelen, het is eigenlijk net als bij verwarmen, het hangt heel erg van je eigen huis c.q. de isolatiegraad af of en wanneer het interessanter is om 24/7 te gaan draaien. Kwestie van beide scenario's uitproberen en het verbruik meten. Wat dat betreft is het een mooie week met een redelijk constante temperatuur.

[ Voor 41% gewijzigd door RonJ op 10-06-2021 09:52 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Glashelder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 03:41:
[...]

Dat is echt stukken minder comfortabel. Dan is je bed, muren, alles is warm.
Niet mee eens. Je bed is wel afgekoeld als je een uurtje voor het slapen gaan de AC aanzet.
En als de lucht koel is valt er prima te slapen. Wel zal de AC iets meer moeten werken wanneer de warmte nog in de muren zit maar in de gemiddelde slaapkamer redt ook de allerkleinste unit dat met twee vingers in de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:51:
[...]

Niet mee eens. Je bed is wel afgekoeld als je een uurtje voor het slapen gaan de AC aanzet.
En als de lucht koel is valt er prima te slapen. Wel zal de AC iets meer moeten werken wanneer de warmte nog in de muren zit maar in de gemiddelde slaapkamer redt ook de allerkleinste unit dat met twee vingers in de neus.
De fanspeed is hoger (meer geluid) en wanneer je de unit uit zet zal de ruimte temperatuur snel stijgen.
24/7 verwarmen /koelen heeft wat dat betreft echt mijn voorkeur ten aanzien van het comfort.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Als ik hartje zomer niet de zolder 24/7 koel dan trekt de unit het niet om op de silent stand <20 graden te handhaven.

Vermogen te over (3,5 kW) maar om dat vermogen kwijt te kunnen heb je ook luchtverplaatsing nodig :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
flippy schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:22:
kapotte/vastzittende of de verkeerde TEV, verstopping in de verdamper of vergelijkbaar probleem met de binnenunit.

laat de toko iemand sturen met F-gassen categorie 1 papiertje en wat jaren ervaring, niet een categorie 2 installateur.

bij twijfel gewoon binnenunit vervangen.
Ga er nog maar eens een telefoontje aan wagen...
De laatste keer was hun idee om de buitenunit te vervangen.

Maar de laatste keer dat er wat aan gedaan was, was vorig jaar eind September. Dan is het erg lastig om de airco fatsoenlijk te testen als het maar 12 graden is.

Best wel een zeperd zo

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ZtaaB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Ga er nog maar eens een telefoontje aan wagen...
De laatste keer was hun idee om de buitenunit te vervangen.

Maar de laatste keer dat er wat aan gedaan was, was vorig jaar eind September. Dan is het erg lastig om de airco fatsoenlijk te testen als het maar 12 graden is.

Best wel een zeperd zo
ik weet niet waar de TEV zit bij die units, kan zijn dat die in de buitenunit zit. daar moeten ze eerst maar eens naar kijken. maar een echte cat 1 fgassen mannetje komt daar wel uit. maar die is duuder dan een cat 2 vent dus die zullen ze extern in moeten huren waarschijnlijk als ze alleen maar split units doen. vervangen van de unit is dan denk ik goedkoper. immers nog steeds garantiewerk.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-06-2021 11:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Xrypta schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:06:
Als ik het verbruik van bovenstaande allemaal zie dan doe ik denk ik echt wat verkeerd _O-

Multisplit unit, 7kw buiten 2x 3.5kw en 1x 2.5kw.
Hier 24/7 aan, setpoint rond de 22/23 graden, 's nachts op slaapkamer naar 21

Gister ruim 15kw verstookt, en gemiddeld draait ie rond de 500-700w continu :+

Edit; gelukkig dan wel weer zonnepanelen die het verbruik ruimschoots compenseren
Dat klinkt wel als hoog inderdaad. Bij ons draaien twee single splits, dat is per definitie iets zuiniger, maar dan nog...

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:15:
[...]

Fire & forget hier met AB vs app. Alles wat je met de AB doet, verwerkt de app niet zo lijkt. Geen Daikin btw.
Klopt, ook bij Daikin gaan die twee niet samen, maar ik gebruik uitsluitend de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:03:
[...]

De fanspeed is hoger (meer geluid) en wanneer je de unit uit zet zal de ruimte temperatuur snel stijgen.
24/7 verwarmen /koelen heeft wat dat betreft echt mijn voorkeur ten aanzien van het comfort.
Als je een hele verdieping wilt koelen dan heb je die hogere fanspeed wel nodig maar een slaapkamer kan echt iedere unit makkelijk aan op de quiet/silent mode.
Uurtje voor het slapen aanzetten op de gewone stand, dan als je gaat slapen op quiet/silent. Gaat echt makkelijk op een slaapkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 10-06-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Glashelder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:24:
Als ik hartje zomer niet de zolder 24/7 koel dan trekt de unit het niet om op de silent stand <20 graden te handhaven.
Ja maar daar ging het niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:48
deurklinkje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:13:
Iemand probleem met de Daikin app hij blijft in een loop gaan bij het inlog scherm.
Ik ben in 1x uitgelogd en kom er niet meer in.
Hier geen probleem met de daikin app! Beide doen het, de residential en de online controler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:32
fmrama schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Hier geen probleem met de daikin app! Beide doen het, de residential en de online controler.
Het is hier al gefixt heb de app opnieuw geïnstalleerd toen kon ik weer inloggen.

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gebruikt iemand de panasonic wifi unit?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:24:
Heb een single split met standaard wifi (dus niet als optie/add-on toegevoegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Heb een single split met standaard wifi (dus niet als optie/add-on toegevoegd)
maakt dat verschil in gebruik qua app? kan dan dan meer of minder zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:31:
[...]

maakt dat verschil in gebruik qua app? kan dan dan meer of minder zien?
Ik heb geen idee, geen vergelijkingsmateriaal voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Glashelder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:24:

Vermogen te over (3,5 kW) maar om dat vermogen kwijt te kunnen heb je ook luchtverplaatsing nodig :)
Dan zou ik hem dus ook niet op silent zetten. Maar goed, ik slaap overal doorheen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Ik heb geen idee, geen vergelijkingsmateriaal voorhanden.
wat kan je allemaal zien en doen met de ingebouwde versie die jij hebt?
HarmoniousVibe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Dan zou ik hem dus ook niet op silent zetten. Maar goed, ik slaap overal doorheen.
fan moet ook hoog, de lager je hem zet de minder effcient de boel word...

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 10-06-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
ASW1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:51:
[...]

Ik heb de Aspen silent+ mini orange. Als je de montagehandleiding download kun je zien wat de mogelijkheden zijn. Maximale aanzuighoogte is 2 meter, pompje kan dus 2 meter boven het opvangreservoir zitten.
Super, dank je. Ga ik daar even naar kijlen👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:33:
[...]

wat kan je allemaal zien en doen met de ingebouwde versie die jij hebt?
aan/uit
keuze auto/koelen/verwarmen/ontvochtigen
setpoint aanpassen op 0,5 graden
stroomverbruik per dag/week/maand/jaar
weekprogramma's maken
keuze "quiet" en "powerful"
aanpassen fan speed
air swing op auto zetten of in een bepaalde vaste stand
temperatuur buitenunit kun je ook zien al is dat eigenlijk een stukje non-informatie bij normaal gebruik

De "sleep" optie is vreemd genoeg niet in de app aanwezig alleen op de AB al mis ik die zelf niet een ander misschien wel.
Is een single split uit de TZ serie.

[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 10-06-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het pendelen ook te voorkomen met bijv een domotica koppeling waar je zelf goed aanstuurt wat het gedrag moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
Cartman! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:01:
Is het pendelen ook te voorkomen met bijv een domotica koppeling waar je zelf goed aanstuurt wat het gedrag moet zijn?
Probleem is dat je weinig om te sturen hebt. Het enige wat je op minimum vermogen nog kunt doen is:
• setpoint hoger beginnen en telkens stukje verlagen (wil je maar beperkt lijkt me)
• uitdoen (wil je niet)
• naadloos overgaan op alleen ventilleren (doen veel units dit al standaard niet?)
• fan snelheid (vaak al minimaal in deze use case)

Overigens stuur ik juist omgekeerd mijn unit aan om te sturen op maximaal opgenomen vermogen. Dat doe ik door automatisch het setpoint aan te passen. Het setpoint is voor mij toch irrelevant omdat de unit zich niet in de verblijfruimtes bevindt. Ik werk stapsgewijs toe naar het laagste setpoint.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen welke consequentie het gebruiken van de functie 'buitenunit stil' precies heeft bij een Daikin 3MXM52N multisplit? Als ik die aanzet op alle binnenunits dan kan ik de buitenunit helemaal niet meer horen buiten. Op dit moment staan alle drie units rustig te blazen en blijft alles lekker koel. Ik vraag me alleen af of dit wellicht slechter is voor de buitenunit omdat dit voornamelijk invloed lijkt te hebben op de ventilator van de buitenunit. Iemand enig idee? De unit staat wel vol op het zuiden in de zon te bakken...

Als de enige 'drawback' is dat ik minder koelvermogen heb of dat hij iets minder efficient is dan laat ik die functie lekker 24/7 aanstaan zolang het niet te warm is buiten. :Y

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
BastiaanN schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:47:
Kan iemand mij vertellen welke consequentie het gebruiken van de functie 'buitenunit stil' precies heeft bij een Daikin 3MXM52N multisplit? Als ik die aanzet op alle binnenunits dan kan ik de buitenunit helemaal niet meer horen buiten. Op dit moment staan alle drie units rustig te blazen en blijft alles lekker koel. Ik vraag me alleen af of dit wellicht slechter is voor de buitenunit omdat dit voornamelijk invloed lijkt te hebben op de ventilator van de buitenunit. Iemand enig idee? De unit staat wel vol op het zuiden in de zon te bakken...

Als de enige 'drawback' is dat ik minder koelvermogen heb of dat hij iets minder efficient is dan laat ik die functie lekker 24/7 aanstaan zolang het niet te warm is buiten. :Y
Hoe zet jij die buiten unit op still dan ik heb de residential app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
deurklinkje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:04:
[...]

Hoe zet jij die buiten unit op still dan ik heb de residential app
Dat kun je niet aan en uit zetten via de app ( geen idee waarom 8)7 ). Via het econo knopje op de afstandsbediening kun je de functie activeren, twee keer drukken geloof ik. Moet je bij een multisplit wel bij alle binnenunits doen. Blijft daarna gewoon onthouden, ook wanneer je daarna alleen de app gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
BastiaanN schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:10:
[...]

Dat kun je niet aan en uit zetten via de app ( geen idee waarom 8)7 ). Via het econo knopje op de afstandsbediening kun je de functie activeren, twee keer drukken geloof ik. Moet je bij een multisplit wel bij alle binnenunits doen. Blijft daarna gewoon onthouden, ook wanneer je daarna alleen de app gebruikt.
Onze airco boer noemde econo het geiten wollen sokken stand.

Moet zeggen heb beide binnen units op 21 graden staan en de buitenunit hoor je nauwelijks tot niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
deurklinkje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Onze airco boer noemde econo het geiten wollen sokken stand.

Moet zeggen heb beide binnen units op 21 graden staan en de buitenunit hoor je nauwelijks tot niet
Typisch weer :') Ik zou reageren met 'OK, boomer'

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:59:
[...]

dat valt wel mee. airco moet grotendeels alleen maar bijhouden, dat kost veel minder vermogen. het is alleen die eerste run om de temperatuur omlaag te krijgen van de lucht wat vermogen kost. maar dan praat je nog steeds over 2 minuten of 4 minuten...

ik zou afhankelijk van de vorm van de kamer eerder dan 2x 2kw ophangen dan 1 joekel van 5kw in het midden.
wel wat duurder natuurlijk maar is comfortabeler aangezien je kan koelen waar het nodig is (bij het raam bijvoorbeeld) en kan je het ook af met 2x2 ipv 1x4. (dus 2 kleinere buitenunits ipv 1 grote)
Heb dit nog even met ze besproken en zij konden zich er wel in vinden; nieuwe voorstel is als volgt:
Woonkamer (55m2, veel glas/hele dag zon naar binnen vanaf ~13:00):
Binnen unit FTXM 50 R, woonkamer
Buiten unit RXM 50 R
Capaciteit koelen 2.650/5.000/8.880watt
Capaciteit verwarmen 3.450/9.600/11.150watt

2 slaapkamers:
Binnen unit FTXM 20 R, slaapkamer 1
Binnen unit FTXM 20 R, slaapkamer 2
Buiten unit 2 MXM 40N
Capaciteit koelen 800/4.000/4.800watt
Capaciteit verwarmen 900/5.200/6.220watt
De zware unit voor in de woonkamer is echt vanwege de glazen vouwpui waarvan hij zegt dat een kleinere unit echt net te kort zal schieten. Door te splitsen in 2 buitenunits kunen die op de slaapkamers dan wel zuiniger blijven. Kosten zijn nagenoeg gelijk op ~7800 incl btw (en boringen).

edit: heb even nagevraagd of de capaciteit van de buitenunit 1 wel klopt, deze is zwaarder dan in de vorige offerte als je naar capaciteit kijkt, mogelijk een foutje.

[ Voor 5% gewijzigd door Cartman! op 10-06-2021 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
BastiaanN schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:47:

Ik zet ze 's-zomers altijd op silent. Gebruikt 5-10% meer maar is buiten dan volledig onhoorbaar idd. Als het echt slecht is voor je buitenunit zat het er niet op lijkt me.

@deurklinkje Die setting is alleen toegankelijk via de IR-remote en/of jumpers op de buitenunit, afhankelijk van welk model je hebt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Cartman! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:36:
[...]
edit: heb even nagevraagd of de capaciteit van de buitenunit 1 wel klopt, deze is zwaarder dan in de vorige offerte als je naar capaciteit kijkt, mogelijk een foutje.
Ik denk dat daar de capaciteit fout vermeld is... bij een 5.0kW binnenunit wil je een 5.0kW buitenunit, volgens de specs kan de genoemde set 1,70/5,00/6,00 kW koelen en 1,70/5,80/7,70 kW verwarmen :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Let op, de buitenunit (daikin) op stil zetten met de jumper is definitief. Niet omkeerbaar.
Je moet de jumper doorknippen. Advies van mijn installateur: niet doen,

[ Voor 28% gewijzigd door fmrama op 10-06-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
fmrama schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:13:
Let op, de buitenunit (daikin) op stil zetten met de jumper is definitief. Niet omkeerbaar.
Omdat je de draad doorknipt bedoel je? Of springt ie ook niet meer terug als je de draden vervolgens weer doorverbind? Nog nooit geprobeerd eigenlijk....

Dat zou voor mij iig ook een no-go zijn, ik wil het alleen 's-zomers, niet in het hele stookseizoen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
fmrama schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:13:
raar verhaal....

bijzonder....

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 10-06-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Omdat je de draad doorknipt bedoel je? Of springt ie ook niet meer terug als je de draden vervolgens weer doorverbind? Nog nooit geprobeerd eigenlijk....
Het is een definitieve instelling. Bij mijn model is het een switch maar ook daar heeft het terugzetten van de switch op positie 'uit' ook geen effect meer wanneer je hem eenmalig geactiveerd hebt. Ook mijn installateur zei dat we dat niet moesten doen maar gewoon de functie 'buitenunit stil' op de afstandsbediening moesten gebruiken.

Zie ook https://www.climatic.nl/w..._Geluidsdocument_2021.pdf :)

De reden dat die jumper/switch er is is dus puur om te kunnen voldoen aan de nieuwe geluidswetgeving,aangezien de metingen daarvoor op vol vermogen moeten worden gedaan. Anders kan Henk of Ingrid de jumper gewoon weer terugzetten nadat de meting is gedaan :P

[ Voor 15% gewijzigd door BastiaanN op 10-06-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dat zal wel met wetgeving rondom geluidsnormen te maken hebben. Dat ze niet willen dat iedereen nadat de installateur vertrokken is de boel meteen weer op standje meer herrie, minder verbruik terugzet.

Met name in Duitsland zijn ze daar nogal eh, strikt in. Daar is het uitschakelen van je start/stop in de auto ook een economisch misdrijf met belachelijke straffen.

Maar als het via je remote kan zou ik sowieso niet aan de jumper zitten. Alleen lang niet alle modellen hebben die knop.

@BastiaanN Lees nu je update. Dat dus. Ik laat maar even in het midden wat ik van dit soort bemoeizuchtige regeltjes vind :X

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 10-06-2021 16:31 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Het gaat dan om de daikin buitenunits mxm ed. Het gaat om tijd instelling, dacht na 20.00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3FyJKdA1IWNUAxJeq2UQfsrTWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWUgWniP7gFcbQ7z2cOvTIfE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fmrama op 10-06-2021 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
Cartman! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:01:
Ja de deuren binnenhuis openzetten of je setpoint wijzigen zodat de unit harder moet werken, anders valt er niets te regelen, in sommige gevallen helpt het om Econo of een spaarstand aan te zetten dan kan het regelgedrag iets anders zijn waardoor het pendelen minder wordt, heb je multisplit dan moet je dit vaak wel op alle binnenunits instellen anders werkt het niet.
revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:41:
De eerste verdieping is hiermee indirect gekoeld tot 20-21 graden.

Verbruik:
01-06-21 6,300
02-06-21 7,800
03-06-21 6,500
04-06-21 7,300
05-06-21 3,300
06-06-21 5,700
07-06-21 4,000
08-06-21 5,500
09-06-21 6,300

Is er ook een reden waarom je de airco 24/7 op 1 temperatuur aan laat staan ?
En niet kiest bij afwezigheid voor 1 tot 2c hoger/lager ?
Ik deed dat met de tijdklok bijvoorbeeld om in de winter toch iets nachtverlaging toe te passen bij verwarmen, ik had er ook geen omkijken naar maar bespaarde toch wel zonder comfort verlies.

Jouw verbruik 7 kw per dag komt overeen met wat ik gebruik tijdens de winter als hoofdverwarming van de gehele benedenverdieping.

Eigenlijk zegt dit verbruik niet zoveel we weten jouw "basis" temperatuur niet, hoe warm de woning doorgaans is als je geen airco aan hebt, en/of veel ramen op zuid met of zonder zonwering.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2021 17:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Is er ook een reden waarom je de airco 24/7 op 1 temperatuur aan laat staan ?
En niet kiest bij afwezigheid voor 1 tot 2c hoger/lager ?
Ik deed dat met de tijdklok bijvoorbeeld om in de winter toch iets nachtverlaging toe te passen bij verwarmen, ik had er ook geen omkijken naar maar bespaarde toch wel zonder comfort verlies.

Jouw verbruik 7 kw per dag komt overeen met wat ik gebruik tijdens de winter als hoofdverwarming van de gehele benedenverdieping.

Eigenlijk zegt dit niet zoveel we weten jouw "basis" temperatuur niet, hoe warm de woning doorgaans is als je geen airco aan hebt.
De airco in de woonkamer gaat in de avond gewoon uit, de zolder blijft aan omdat we dat comfortabel vinden met slapen, daarnaast willen de eerste verdieping waar de kids slapen ook koel houden 20-21c.

Gek genoeg zat ik in de winter altijd behoorlijk laag met verbruik maar tikt het nu relatief gezien toch harder aan :? Dit terwijl ik weinig directe zon-instraling heb, wel staat de zijgevel op west behoorlijk lang te branden op de donkere stenen.

De warmste plek in huis is nu 20.9 :P Ik gooi volgend jaar wel wat extra PV op het dak O-)

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
RonJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Ik zet ze 's-zomers altijd op silent. Gebruikt 5-10% meer maar is buiten dan volledig onhoorbaar idd. Als het echt slecht is voor je buitenunit zat het er niet op lijkt me.

@deurklinkje Die setting is alleen toegankelijk via de IR-remote en/of jumpers op de buitenunit, afhankelijk van welk model je hebt.
Ik zou dit nog liever overdag doen, werkt dit ook buiten de tijdsvensters van de jumper? Mijn buitenunit is in de nacht zo goed als onhoorbaar door lagere temperaturen (32dB met gelduidsmeter er naast), verbruik zakt dan terug tot 100-200watt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Bij mij komt de meeste warmte door de muren die door de zon worden opgewarmd naar binnen, 24/7 airco aan op vaste temperatuur vinden wij ook prettiger, dan kan hij rustig doorpruttelen op laag vermogen.

Afgelopen dagen gemiddeld 10 kWh verbruikt, vandaag zal het meer worden, het is buiten warmer en zonniger (ondanks de kleine zonsverduistering vanochtend).

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Wat een Amerikaanse toestanden hier met dat 24/7 koelen. Persoonlijk begrijp ik niet dat je dat zou willen. Een beetje alsof je in een bunker/grot gaat zitten.
Lijkt me ook stuk lastiger om dan 'lekker' Naar buiten te gaan. Wij zijn deze dagen ongeveer 2 kwh per dag kwijt. Dat is woonkamer savonds koelen en de slaapkamer de hele nacht. 1 gevel volledig op zuid (wel rolluiken)
Overdag zitten we buiten of zijn we weg meestal.

We gebruiken de airco juist vooral vanwege het briesje (convectie koeling). Dat maakt de gevoelstemperatuur gelijk een paar graden lager. Dat is dus ook niet te vergelijken met verwarmen in de winter, waarbij je dit juist niet wilt met een airco omdat het koeler aanvoelt.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 10-06-2021 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Team-RiNo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Ik zou dit nog liever overdag doen, werkt dit ook buiten de tijdsvensters van de jumper? Mijn buitenunit is in de nacht zo goed als onhoorbaar door lagere temperaturen (32dB met gelduidsmeter er naast), verbruik zakt dan terug tot 100-200watt.
Bij de FTXM (en de ururu sarara ook) werkt dit gewoon via de remote en niet de jumper. Dit werkt verder niet op tijd, het is gewoon aan of uit. In mijn geval, in de zomer aan en in de winter weer uit. Deze setting kan je niet via wifi bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXhUM89lKZFxkODUxSHar9cLy_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qtdNoNd6bx7vxb9XICnTvaWu.png?f=user_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:28:
Wat een Amerikaanse toestanden hier met dat 24/7 koelen. Persoonlijk begrijp ik niet dat je dat zou willen. Een beetje alsof je in een bunker/grot gaat zitten.
Lijkt me ook stuk lastiger om dan 'lekker'
Naar buiten te gaan. Wij zijn deze dagen ongeveer 2 kwh per dag kwijt. Dat is woonkamer savonds koelen en de slaapkamer de hele nacht.

We gebruiken de airco juist vooral vanwege het briesje (convectie koeling).
Je hebt werk paarden en luxe paarden. Overdag zit ik op zolder in mijn werkkamer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RonJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:29:
[...]

Bij de FTXM (en de ururu sarara ook) werkt dit gewoon via de remote en niet de jumper. Dit werkt verder niet op tijd, het is gewoon aan of uit. In mijn geval, in de zomer aan en in de winter weer uit. Deze setting kan je niet via wifi bedienen.

[Afbeelding]
Ik schakel econo met de FTXM wel via de WiFi api. Gebruik het zowel in de winter als de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:30:
[...]

Je hebt werk paarden en luxe paarden. Overdag zit ik op zolder in mijn werkkamer :'(
Ah dan zou ik ook niet op koeling bezuinigen idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Ik schakel econo met de FTXM wel via de WiFi api. Gebruik het zowel in de winter als de zomer.
Het ging over quiet, niet over econo.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
Lijkt me ook stuk lastiger om dan 'lekker'
Naar buiten te gaan. Wij zijn deze dagen ongeveer 2 kwh per dag kwijt. Dat is woonkamer savonds koelen en de slaapkamer de hele nacht.

We gebruiken de airco juist vooral vanwege het briesje (convectie koeling). Dat maakt de gevoelstemperatuur gelijk een paar graden lager. Dat is dus ook niet te vergelijken met verwarmen in de winter, waarbij je dit juist niet wilt met een airco omdat het koeler aanvoelt.
Dat is vooral persoonlijk en woning afhankelijk natuurlijk, ik slaap het liefste bij 20c en werk in max 21c, zonder airco gaan die temps nu al richting de 30c wat het voor mij gewoon onprettig maakt. De enkele euro's per dag die ik aan koeling uit geef leveren veel meer op in productiviteit.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RonJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:32:
[...]

Het ging over quiet, niet over econo.
Oeps, Las te snel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:32:
[...]

Ah dan zou ik ook niet op koeling bezuinigen idd!
Energiekosten v.w.b. koelen en verwarmen zijn ook helemaal geen overweging, ik snap de discussie dus ook niet goed, ik wil comfort, ik heb dat spul niet voor niets aangeschaft ;)

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 17:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Team-RiNo
revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Energiekosten v.w.b. koelen en verwarmen zijn ook helemaal geen overweging, ik snap de discussie dus ook niet goed.
Zo zie ik het ook, alle situaties zijn anders natuurlijk maar hier staat mijn buitenunit te blazen op 1-3meter afstand van mijn buren die in de namiddag lekker ongestoord in de tuin willen zitten. Ondanks dat mijn unit stil is, is dit nog steeds een aanslag in mijn zeer stille buurt. Als het dan wat stiller kan vs iets meer verbruik heb ik het daar wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Energiekosten v.w.b. koelen en verwarmen zijn ook helemaal geen overweging, ik snap de discussie dus ook niet goed.
Dat roep ik zelf ook altijd, maar als het om 15 kWh per dag zou gaan, terwijl het nog niets eens 'echt' heet is, lopen de kosten toch wel wat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Dat roep ik zelf ook altijd, maar als het om 15 kWh per dag zou gaan, terwijl het nog niets eens 'echt' heet is, lopen de kosten toch wel wat op.
Wat mij betreft is het uiteindelijk altijd een rekensom,wat is goede slaap waard, of vooral nu, comfortabel thuis kunnen werken? Zelfs bij 15kWh hebben we het maar over c.a. 3,50 per dag, het is niet moeilijk om dat tegen een uurloon om te zetten die bij de meeste gebruikers hier flink wat hoger zal liggen en hoger kan zijn door dat extra comfort.

15 kWh is absoluut wel wat extreem om een huis te koelen dus wellicht kan je dan naar andere factoren gaan kijken maar dat staat nog los van de winst die je daar mee kan behalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Team-RiNo op 10-06-2021 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:34

Grvy

Bot

Lijkt me ook stuk lastiger om dan 'lekker' Naar buiten te gaan. Wij zijn deze dagen ongeveer 2 kwh per dag kwijt. Dat is woonkamer savonds koelen en de slaapkamer de hele nacht. 1 gevel volledig op zuid (wel rolluiken)

Ik denk dat dit topic al meermaals bewezen heeft dat genoeg mensen verwarmen met hun Airco. Dus dat jij dat niet wilt zegt niks.

Daarnaast heeft niet iedereen de luxe om altijd maar weg te zijn of buiten te zijn. Soms moeten er ook gewoon dingen gedaan worden en daarnaast heb je dan OOK nog eens mensen die ontspanning halen binnen ipv buiten. :>

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Team-RiNo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:55:
[...]

Wat mij betreft is het uiteindelijk altijd een rekensom,wat is goede slaap waard, of vooral nu, comfortabel thuis kunnen werken? Zelfs bij 15kWh hebben we het maar over c.a. 3,50 per dag, het is niet moeilijk om dat tegen een uurloon om te zetten die bij de meeste gebruikers hier flink wat hoger zal liggen en hoger kan zijn door dat extra comfort.

15 kWh is absoluut wel wat extreem om een huis te koelen dus wellicht kan je dan naar andere factoren gaan kijken maar dat staat nog los van de winst die je daar mee kan behalen.
Dat is zeker waar. Ik betwijfel alleen of het echt nodig is om de hele dag in 20-21 graden te gaan zitten. met setpoint 24 plus een briesje kan ik me niet voorstellen dat bij iemand het zweet uitbreekt.

Je raakt dan denk ik een beetje verslaafd/gewend aan die koelte, waardoor je lichaam ook niet went aan de warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Grvy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Ik denk dat dit topic al meermaals bewezen heeft dat genoeg mensen verwarmen met hun Airco. Dus dat jij dat niet wilt zegt niks.
Ik verwarm mijn huis al 3 jaar met airco's, toen ik de CV ketel op marktplaats zette. Ik gaf aan dat convectiekoeling in de winter onwenselijk is, dan wil je juist al die bewegende lucht niet. Terwijl het in de zomer er juist voor zorgt dat setpoint 20-21 niet nodig is, want de gevoelstemperatuur is dan veel lager vanwege de luchtbeweging en de lage luchtvochtigheid van de lucht uit de airco.

Mijn punt is meer dat 24/7 met setpoint 20/21 in mijn ogen overdreven is. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 10-06-2021 18:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
Ik sta echt versteld van die lage temperaturen die hier genoemd worden. 20, 18 of zelfs 16 graden WTF?
Als je thuis moet werken dan doe je toch lekker een shirt met korte mouwen aan en zet je de temp. op 23 lijkt me.
Als je stratenmaker bent of in driedelig thuis moet werken snap ik wel dat je het liever wat koeler hebt.
Of wanneer je een hele verdieping of meer wilt koelen met 1 unit, dat gaat uiteraard niet lukken als je hem op 23 instelt dat snap ik en dat is een ander verhaal.

Vraag me af hoe groot de overlap is tussen de groep die in de zomer maximaal 20 wil hebben om met een trui of jasje rond te lopen en de groep die in de winter wel minimaal 24 wil om in t-shirt en shorts in huis te zijn. Voor mijn gevoel zit er een hoge "omdat het kan wil ik het" factor in. Het is niet als kritiek bedoeld maar ik kan er simpelweg niet bij. Of is het gewoon een geinige manier om PV overschot op te stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 13:44
Ik denk als ik de benoemde cijfers hier zie dat het hier meer een kwestie is van een B merk systeem dan zozeer te lage temperaturen. Anderzijds, al kost het me een tientje per dag, comfort > kosten :+

Edit alvorens ik kritiek krijg; in mijn geval een B merk systeem dan hè O+ (Hisense)

[ Voor 18% gewijzigd door Xrypta op 10-06-2021 18:16 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

In Nederland wordt ook wel het zonnepanelen kwaaltje genoemd, ik heb "overschot" dus wil het tot de bodem opmaken.

Hier koelen wij ook alleen bij aanwezigheid, in de winter is dit anders maar dan heb je ook met fors grotere temperatuurverschillen te maken met binnen en buiten(maar ook dan wordt er wel kleine nachtverlaging toegepast).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:22:
[...]

In Nederland wordt ook wel het zonnepanelen kwaaltje genoemd, ik heb "overschot" dus wil het tot de bodem opmaken.

Hier koelen wij ook alleen bij aanwezigheid, in de winter is dit anders maar dan heb je ook met fors grotere temperatuurverschillen te maken met binnen en buiten(maar ook dan wordt er wel kleine nachtverlaging toegepast).
Inderdaad, en in de winter is het daadwerkelijk belangrijk dat de massa van je huis (of kamer in ieder geval) op temperatuur komt. Want een koude muur daar ga je het nooit comfortabel warm bij hebben. Het neemt de warmtestraling van je lichaam op.

Bij koeling in de zomer speelt dit ook wel maar minder, omdat je het voor een groot deel van de luchtbeweging moet hebben en de droge lucht, die er voor zorgen dat je makkelijk je zweet kwijt kunt. Het is dus niet noodzakelijk om in de zomer de muren koud te koelen. Tenzij het gaat om een ruimte zonder luchtverplaatsing, dus bijvoorbeeld als je airco in een andere ruimte staat. Dan is het wel belangrijk om naar een lage temperatuur (20-21) te koelen. Maar dat is bijna niet te doen en heel ineffectief.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 10-06-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Gister heb ik de filters schoongemaakt. De unit voor de eerste keer geopend,
Nu zag ik iets vreemds tussen de lamellen zitten. Een ijzeren klem oid. Ik heb twee daikin units FTXM van 2 en 2,5 kw beide hebben dit voorwerp. Wat en waarom zit dat daar? Zie langs de rode pijlen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lsvr881ysHrwZdwLgGonXx5jzeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9HfH5LHAKYJp6dYOFV2B5SG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
fmrama schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:04:
Gister heb ik de filters schoongemaakt. De unit voor de eerste keer geopend,
Nu zag ik iets vreemds tussen de lamellen zitten. Een ijzeren klem oid. Ik heb twee daikin units FTXM van 2 en 2,5 kw beide hebben dit voorwerp. Wat en waarom zit dat daar? Zie langs de rode pijlen.
[Afbeelding]
Heb ik ook. Dat zit daar om te zorgen dat de verdamper onderdelen bij elkaar blijven. Die verdamper is opgebouwd uit, geloof ik, 5 delen die in een semi hexagon rond de ventilatorrol zitten (zie ook dit filmpje dat ik gemaakt heb YouTube: Daikin FTXM schoonmaak rond 12:20) . Aan de uiteinden van de lamellen zit een kunststof houder, maar die klemmen zitten halverwege voor extra steun

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 10-06-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Ok! Dat stelt me gerust!

Ik zie nu ook op het filmpje diezelfde klem!

[ Voor 50% gewijzigd door fmrama op 10-06-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover

Lijkt me ook stuk lastiger om dan 'lekker' Naar buiten te gaan.
Ik kan mij persoonlijk dan weer wel voorstellen dat er mensen zijn die graag lekker naar buiten gaan, maar ik vind het buiten absoluut niet prettig als het tegen de 30oC is, nog los van de krijsende en gillende buurtkinderen die een paar keer per middag 5 minuten in 10000 liter drinkwater rond spartelen.
Wij zijn deze dagen ongeveer 2 kwh per dag kwijt. Dat is woonkamer savonds koelen en de slaapkamer de hele nacht. 1 gevel volledig op zuid (wel rolluiken)
Wij werken overdag meestal (binnen).
de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:45:
[...]
Het is hier vandaag 30oC geweest buiten met de zon de hele dag vol op het huis, dus een lente dag zou ik het ook niet willen noemen.
Los daarvan als we 15 kWh verwarmen terwijl het nog niet eens echt koud is gebeurd dat ook maar dan kijken we daar weer niet gek van op.
de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:59:
[...]
Dat is zeker waar. Ik betwijfel alleen of het echt nodig is om de hele dag in 20-21 graden te gaan zitten. met setpoint 24 plus een briesje kan ik me niet voorstellen dat bij iemand het zweet uitbreekt.
Je raakt dan denk ik een beetje verslaafd/gewend aan die koelte, waardoor je lichaam ook niet went aan de warmte.
Ieder mens is anders, de een zit de rillen van de kou als het 24oC en bij de ander breekt het zweet uit. Voor de laatste categorie is het inderdaad nodig dat het de hele dag bijvoorbeeld 21oC is.
ASW1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:04:
Ik sta echt versteld van die lage temperaturen die hier genoemd worden. 20, 18 of zelfs 16 graden WTF?
Als je thuis moet werken dan doe je toch lekker een shirt met korte mouwen aan en zet je de temp. op 23 lijkt me.
Het is hier 21.5o en met korte mouwen is dat net te doen, de binnenmuren die aan de buitenkant van het huis zitten zijn nu 's avonds laat 23oC en stralen dus warmte naar binnen die vanmiddag door de buitenmuren is opgenomen.
de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:43:
[...]
Inderdaad, en in de winter is het daadwerkelijk belangrijk dat de massa van je huis (of kamer in ieder geval) op temperatuur komt. Want een koude muur daar ga je het nooit comfortabel warm bij hebben. Het neemt de warmtestraling van je lichaam op.
Bij koeling in de zomer speelt dit ook wel maar minder, omdat je het voor een groot deel van de luchtbeweging moet hebben en de droge lucht, die er voor zorgen dat je makkelijk je zweet kwijt kunt. Het is dus niet noodzakelijk om in de zomer de muren koud te koelen.
In hoeverre dit speelt in de zomer hangt af van de constructie van je huis, als je veel massa hebt in je buiten muren die goed de warmte van de zon absorbeerd dan zal deze vertraagd je binnen muren opwarmen en als een kachel gaan werken, dan is het zeker noodzakelijk om continue te koelen om te voorkomen dat de binnen muren te warm worden. Als je dan ook nog eens grote ruimtes hebt, dan blijft er van de lucht beweging vlak bij de airco niet veel meer over als je 8 meter verderop zit.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:22:
[...]

Was tot voorkort misschien niet nodig, maar nu salderen langzaam het raam uit gebonjoured wordt is het wel degelijk flink voordeliger om je overschot zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Je krijgt straks nog maar een paar cent voor wat je terug levert, en mag de volle mep betalen voor wat je nodig hebt. Afhankelijk van situatie kan het dan zelfs aantrekkelijk worden om een accu te laten installeren om je overschot in op te slaan, in plaats van het terug te leven aan het net.
Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat men die temperaturen alleen op de slaapkamers instelt. Je woonkamer op 18 graden als het buiten 26 is :X

Zelf heb ik de slaapkamer hier op het zuiden, op een dag als vandaag staat de zon er een groot deel van de dag op. Dan heb ik een verduisterend gordijn met een witte achterkant (en dat werkt wel echt als een tiet), maar dan nog wordt het gemiddeld een graad of 23 en daar kan ik echt niet in slapen. Ik zet dus de airco de hele dag op 18 graden zodat de hele kamer lekker koel is 's avonds. Dat slaapt echt heerlijk, en als het buiten genoeg afkoelt kan de airco 's nachts ook gewoon uit en kan ik lekker in stilte slapen :)

In de woonkamer zet ik de airco meestal ergens tussen de 23 en 26 graden, beetje afhankelijk van hoe warm het buiten is. Het is dan ook voornamelijk om het scherpe randje eraf te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
TigerXtrm schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:10:
Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat men die temperaturen alleen op de slaapkamers instelt. Je woonkamer op 18 graden als het buiten 26 is :X

Zelf heb ik de slaapkamer hier op het zuiden, op een dag als vandaag staat de zon er een groot deel van de dag op. Dan heb ik een verduisterend gordijn met een witte achterkant (en dat werkt wel echt als een tiet), maar dan nog wordt het gemiddeld een graad of 23 en daar kan ik echt niet in slapen. Ik zet dus de airco de hele dag op 18 graden zodat de hele kamer lekker koel is 's avonds. Dat slaapt echt heerlijk, en als het buiten genoeg afkoelt kan de airco 's nachts ook gewoon uit en kan ik lekker in stilte slapen :)

In de woonkamer zet ik de airco meestal ergens tussen de 23 en 26 graden, beetje afhankelijk van hoe warm het buiten is. Het is dan ook voornamelijk om het scherpe randje eraf te halen.
Dat is voor iedereen anders natuurlijk, 23 zou voor mij misschien nog net te doen zijn te doen zijn maar in de winter verwarm ik dan ook niet boven de 19-21c en daar heb ik geen dikke trui voor nodig. Warmtebeleving is gewoon voor iedereen anders. Ik doe o.a.vrijwel alles op de fiets, fiets hard kom warm binnen, train soms met gewichten in huis en dan is 23+ gewoon te warm voor mij, dan kan ik een uur opdrogen als ik thuis kom op dagen als deze.

[ Voor 17% gewijzigd door Team-RiNo op 10-06-2021 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is inderdaad persoonlijk, woonkamer of slaapkamer als ik er zit te werken heb ik het liefste op 22 graden, 21 is bij verwarmen genoeg maar koelen tot 21 in de zomer voelt net te koud.

Om te slapen stel ik de binnenunits op de slaapkamers in op 19 graden. Alles daarboven vind ik te warm.

Overigens heb ik hier nu geen reden om 24/7 te koelen. Zodra de units op de slaapkamers een goed half uurtje aan staan gaan ze op auto al terug naar de laagste fan stand (silence). Als het 35+ wordt is dat misschien nog wat anders maar voor nu is het dus absoluut niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Scooper schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:47:
[...]

Iedereen bedankt voor het vergelijkingsmateriaal.

Vandaag lijkt bij ons een vergelijkbare dag te worden als gisteren qua buitentemperatuur. Gisteren alles de hele dag aangehad, ga ik vandaag alleen beneden koelen en boven pas 's avonds. Kijken wat dat verschilt qua verbruik en comfort.
Nog maar even terugkoppelen dan:
Woensdag de hele dag de airco's aan gehad en daarmee 5kWh verbruikt.
Donderdag alleen beneden gekoeld en 's avonds pas de bovenverdieping meegenomen. Verbruik over de hele dag was nu 3,8kWh.

Ik heb het idee dat het hele dag koelen op woensdag nog wel impact had op de donderdag. De koude zat goed in het huis en zorgde ervoor dat het huis langzamer opwarmde op donderdag. Dat terwijl de donderdag uiteindelijk wel warmer is geweest dan de woensdag.

Mijn conclusie is wel dat het zuiniger is om de bovenverdieping alleen 's avonds te koelen. Het klimaat in huis is natuurlijk wel grilliger en dus minder comfortabel. De slaapkamers zijn koel als de kinderen naar bed gaan en warmen gedurende de nacht dan wel weer wat op, maar dat is voor ons met de huidige temperaturen nog niet zo'n probleem.

Ik zal komende tijd nog wel wat verder experimenteren.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Daikin Stylish 5kW single split sinds september 2020, dus lekker in de winter mee verwarmd, maar nu voor het eerst ook actief mee aan het koelen. Setpoint 24 graden (op de thermostaat in de woonkamer is dat 22,5-23 graden).

Benedenverdieping van ca 90 m2 gisteren gekoeld van 8:00 tot ca 22:00, daarna de airco uitgezet. Hij maakt steeds runs van 15 minuten, en gaat dan 10-15 minuten weer uit. Dit houdt, met de huidige temperaturen, de benedenverdieping prima koel. Als het buiten warmer wordt, verwacht ik langere runs, of wellichtt verlaag ik dan wel het setpoint..

Situatie: vrijstaand, bouwjaar 2000, zon op alle relevante zijden van de woonkamer gedurende de gehele dag, grote raampartijen met screens aan de buitenzijde (deze zijn overdag dicht).

Verbruik? 1 kWh. Valt me niet tegen! Nu moet ik zeggen dat het vorig jaar met die screens alleen (toen hadden we de airco nog niet) ook best lang koel was binnen, echter na een week of drie van > 30 graden liep de warmte in de woning toch wel aardig op. Dus dat proberen we dit jaar te voorkomen met de airco. We willen geen ijskast creëren, maar wel een comfortabele, constante temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40

BTS

flippy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:24:
Ik heb de naderhand ingebouwde wifi module en de nieuwere unit met wifi ingebouwd af fabriek.
Zitten kleine verschillen in.

En ik wilde even wat screenshots maken vanuit de app maar "interne serverfout" laat mij niet inloggen. Kom ik op terug als je interesse hebt.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BTS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Ik heb de naderhand ingebouwde wifi module en de nieuwere unit met wifi ingebouwd af fabriek.
Zitten kleine verschillen in.

En ik wilde even wat screenshots maken vanuit de app maar "interne serverfout" laat mij niet inloggen. Kom ik op terug als je interesse hebt.
zeker. graag. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Mensen die nog steeds niet snappen dat je dit in de winter moet laten doen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:13

Freakie1NL

Grote Baas

TigerXtrm schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Precies, hier afgelopen jaar na de zomer rustig gaan zoeken. Kreeg en betere prijzen én konden binnen 4 weken geplaatst worden. Beste aankoop van 2020 :9

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:13

Freakie1NL

Grote Baas

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:19:
Daikin Stylish 5kW single split sinds september 2020, dus lekker in de winter mee verwarmd, maar nu voor het eerst ook actief mee aan het koelen. Setpoint 24 graden (op de thermostaat in de woonkamer is dat 22,5-23 graden).

Benedenverdieping van ca 90 m2 gisteren gekoeld van 8:00 tot ca 22:00, daarna de airco uitgezet. Hij maakt steeds runs van 15 minuten, en gaat dan 10-15 minuten weer uit. Dit houdt, met de huidige temperaturen, de benedenverdieping prima koel. Als het buiten warmer wordt, verwacht ik langere runs, of wellichtt verlaag ik dan wel het setpoint..
Hij pendelt dus enorm? Een 5 kW voor 90 m2 is ook echt wel gigantische overkill.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
De airco op 16 graden zetten hoeft niet perse te betekenen dat het binnen ook 16 graden wordt. Genoeg in Azie geweest om te weten dat het dan nog steeds 24 graden in de kamer is, hoe laag je de airco ook zet ;) Ligt natuurlijk aan de kwaliteit en capaciteit van de airco, maar toch....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:19:

Situatie: vrijstaand, bouwjaar 2000, zon op alle relevante zijden van de woonkamer gedurende de gehele dag, grote raampartijen met screens aan de buitenzijde (deze zijn overdag dicht).

Verbruik? 1 kWh. Valt me niet tegen! Nu moet ik zeggen dat het vorig jaar met die screens alleen (toen hadden we de airco nog niet) ook best lang koel was binnen, echter na een week of drie van > 30 graden liep de warmte in de woning toch wel aardig op. Dus dat proberen we dit jaar te voorkomen met de airco. We willen geen ijskast creëren, maar wel een comfortabele, constante temperatuur.
dat ding is veel te groot, hoe die pendelt geeft dat al aan. in een woonkamer zou een correct bemeten unit vrijwel nooit uitgaan.

forceer de unit in eco mode en controleer even in de installatiehandleiding of de buitenunit een power limter functie heeft. sommige daikin units hebben dat.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Xrypta schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:15:
Ik denk als ik de benoemde cijfers hier zie dat het hier meer een kwestie is van een B merk systeem dan zozeer te lage temperaturen. Anderzijds, al kost het me een tientje per dag, comfort > kosten :+
Edit alvorens ik kritiek krijg; in mijn geval een B merk systeem dan hè O+ (Hisense)
Ik denk dat verbruiks cijfers los niet zo veel zeggen, je moet ze zien in de context waarin er gekoeld wordt; hoe veel m3 ruimte, wat voor isolatie, is er veel of weinig buitenmuur / dak dat door de zon bestraald wordt, dat heeft allemaal invloed op hoeveel warmte er moet worden weggekoeld om de ruimte op de zelfde temperatuur te houden.

Om een voorbeeldje te geven:
Wij hebben gisteren 10.541 kWh verbruikt met de airco's, dat klinkt zonder context misschien best fors.

Nu de context:
De isolatie hier is van de standaard van 1995, een RC van ~2.5.
We hebben 192 m2 buitengevel, waarvan 21 m2 glas, die overdag opwarmt door rechtstreekse instraling van de zon en 82 m2 buitengevel, waarvan 10 m2 glas, die geen zon krijgt.

De zolder koelen we niet, alleen beneden en de eerste verdieping.
Op de zolder is het nu 25oC, de betonnen vloer van de zolder, wat tevens het plafond van de 1ste verdieping is, is op de zolder nu 24oC.
(64 m2 van het dak is bedekt met zonnepanelen, die als een parasol werken, sinds die erop liggen is het veel minder warm op zolder, is er minder warmte straling van de plafonds boven, en hebben de airco's het boven een stuk makkelijker)

De inhoud beneden is 401 m3, de inhoud van de 1ste verdieping is 300 m3, dat is samen dus 701 m3.

Per m3 gekoelde ruimte is er gisteren dus 15 Wh energie verbruikt om de hele dag te koelen en de ruimtes op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PentaClover schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Op de zolder is het nu 25oC, de betonnen vloer van de zolder, wat tevens het plafond van de 1ste verdieping is, is op de zolder nu 24oC.
(64 m2 van het dak is bedekt met zonnepanelen, die als een parasol werken, sinds die erop liggen is het veel minder warm op zolder, is er minder warmte straling van de plafonds boven, en hebben de airco's het boven een stuk makkelijker)
daarom is vloerverwarming met een warmtepomp ook handig, daamee kan je snachts (als het effcienter is) de vloer afkoelen en de warmte uit de toko duwen.

fun fact: als je dat had moeten verwarmen had je dat minstens 8 kuub gas gekost. das een eurootje of 7 aan gas totaal versus 3~4 euro aan stroom. B)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TigerXtrm schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Leuke theorie, maar niet als je huis net is opgeleverd. :(

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Is elke zomer hetzelfde idd, zelf heb ik nog een mobiele airco staan die pas op marktplaats zet tijdens een hittegolf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

[...]

Wij hebben gisteren 10.541 kWh verbruikt met de airco's, dat klinkt zonder context misschien best fors.
Ja, zonder context klinkt dik tienduizend kilowattuur best fors :P

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Hoi allemaal, ik ben even op zoek naar wat tips.

Ik heb in onderstaande situatie, daar onderstaande pomp.

Hier ben ik niet zo happy mee, want dat ding is echt super nerveus. Iedere 10 tot 20 seconden begint dat ding kort te pompen.
Boven heb ik de blauwe en die doet gewoon af en toe een keer leegtrekken. Heeft iemand deze variant ook? Doet deze bij jullie hetzelfde? Het gaat hierbij dus om de nieuwe Aspen mini lime variant met elektronische watersensor.

Ik ben al even aan het kloten geweest om te zorgen dat die goed waterpas staat.

Nu ik er iets aan veranderd heb lijkt het wat trilleriger te brommen. Er is dus iets meer geluid ontstaan. Nadat ik het hoekstuk iets vol heb gezet met schuimachtige materialen om het te dempen, bromt het wel iets zwaarder. Ik heb tussen de muur en het hoekstuk ook een stukje erachter gedaan om trillingsoverdracht te voorkomen.

Wat hebben jullie aan tips om het stiller te maken en te isoleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWDISNj-9EUAYnjAb5jX8daGQB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQZcqpCrT5LoBeDkS9ESgoZ5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF9MvlUK9dG5eklhtX4Uxzsq9LA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WCzQs0wSgHZd1wQQkQ6SFnOR.jpg?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40

BTS

Bij deze: (slaapkamer is oude versie met losse wifi adapter, woonkamer de nieuwe met ingebouwde wifi)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMMDl0dGMHlIZ7jdgzCFbIZtmB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly1Mft7hgKDKqMfaw32NMHZd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzU166BPOzYeUFksHtj8UMctWlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmIYkvX78vmB0XKJaumPjvFh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFuxAmiTYINVKAdxqe9g81InzaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VDzJAl7Lhvbd2eajIceTSGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AObZg2qQHMxQRVXUaCI70JzZ7yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGgd5QgYabFRXyqGzR0vnq8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CUqPyjECHmAlsyMTD_OD_x89EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4MjjPkNawFeSzNvpV7cSEuK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HX24Vs-LQqcRvgo-07FY4DarsXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CH7bWIWnSyOCZeasLstLR2Ck.jpg?f=fotoalbum_large

Verschil zit hem in het volgende:
Nanoe niet aan te zetten in de app met de losse wifi adapter wel in de nieuwere binnenuit maar bij de nieuwe zie ik econavi dan weer niet.

Sensoren: temperatuur binnen wordt bij de nieuwe altijd aangegeven ook als de unit niet gebruikt wordt en de buitentemperatuur enkel wanneer deze in bedrijf is, bij de oude unit is dit enkel buitentemperatuur als de unit in bedrijf is en geeft nooit binnentemperatuur aan. Geeft wel de ingestelde temperatuur aan.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

flippy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:57:
[...]

dat ding is veel te groot, hoe die pendelt geeft dat al aan. in een woonkamer zou een correct bemeten unit vrijwel nooit uitgaan.

forceer de unit in eco mode en controleer even in de installatiehandleiding of de buitenunit een power limter functie heeft. sommige daikin units hebben dat.
Het is ietsje meer, 6,5m x 15m maar dan nog.

Van de winter hebben we er anders veel plezier van gehad, dus zo groot bemeten is hij ook niet. Pendelen met verwarmen hebben we niet 1x meegemaakt, sterker nog, hij moest nog best aan de bak als het flink koud was. Maar kon dat uiteindelijk prima aan.

En nu dus zomer(s). Nogmaals, het huis hier staat de hele dag in de volle zon met grote ramen, dus het warmt hier ook goed op. Destijds nog gekeken, het minimale vermogen was gelijk aan de 4,2 kW. Dus daarvoor hoefden we het niet te laten.

En als dit pendelen is, wat is er dan erg aan? De temperatuur is hier aangenaam, het verbruik debiel laag. 1 kWh voor een hele dag vind ik weinig. Mensen springen hier iets te snel in de stress als het woord 'pendelen' valt, soms ;)

Dat gezegd hebbende: ik kwam er trouwens wel achter dat ik de fanspeed vast op 1 had staan. Nu staat 'ie op auto en maakt 'ie veel langere runs op een lagere fanspeed. Maar verbruikt nu ook wat meer stroom. Maar goed, dat komt toch 'van het dak' :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
mwk schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:13:
[...]
Ja, zonder context klinkt dik tienduizend kilowattuur best fors :P
Beroepsdeformatie, ik ben gewend om alles in internationale punt notatie te schrijven.

Maar het valt me toch tegen, ik had verwacht dat de gemiddelde tweaker voldoende gezond verstand zou hebben om te snappen dat een huis aansluiting geen 10 en een half duizend kWh zou kunnen leveren in 24 uur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Sarge78 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:30:
Wat hebben jullie aan tips om het stiller te maken en te isoleren?
Ja dezelfde tip die ik aan iemand ander ook al gaf kijk of je een ander type pompje kunt installeren waarbij het opvangreservoir wel in of direct naast je unit zit maar het pompje zelf verderop.
Geen idee of dit in jouw geval een mogelijkheid is.
ASW1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:51:
[...]

Ik heb de Aspen silent+ mini orange. Als je de montagehandleiding download kun je zien wat de mogelijkheden zijn. Maximale aanzuighoogte is 2 meter, pompje kan dus 2 meter boven het opvangreservoir zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
PentaClover schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Beroepsdeformatie, ik ben gewend om alles in internationale punt notatie te schrijven.

Maar het valt me toch tegen, ik had verwacht dat de gemiddelde tweaker voldoende gezond verstand zou hebben om te snappen dat een huis aansluiting geen 10 en een half duizend kWh zou kunnen leveren in 24 uur ;)
Ik denk dat hij dat prima weet, maar middels een gebbetje probeert aan te geven dat je notatie niet correct is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:25:
[...]
En als dit pendelen is, wat is er dan erg aan? De temperatuur is hier aangenaam, het verbruik debiel laag. 1 kWh voor een hele dag vind ik weinig. Mensen springen hier iets te snel in de stress als het woord 'pendelen' valt, soms ;)
probleem is dat de compressor steeds aanslaat. en net als een automotor moet dan steeds opnieuw de olie door de compressor omhoog worden gepompt. dat moment zonder/weinig olie is wat de meeste slijtage oplevert.

maar in tegenstelling tot een auto kan je niet de olie wisselen en stroomt de olie ook mee met het gas door het systeem. dus wat je niet wilt is dat er olie blijft hangen in de verdamper en de compressor te weinig heeft omdat ie steeds afslaat en de olie ophoopt ergens ander dan in de compressor.

nog afgezien dat de unit eerst weer druk op moet bouwen, dat kost tijd en is dus verloren energie. en nog een boel andere factoren. verdamper die steeds nat-droog-nat word zorgt er ook voor dat die sneller gaat meuren en dus onderhoud nodig heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

flippy schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:41:
[...]

probleem is dat de compressor steeds aanslaat. en net als een automotor moet dan steeds opnieuw de olie door de compressor omhoog worden gepompt. dat moment zonder/weinig olie is wat de meeste slijtage oplevert.

maar in tegenstelling tot een auto kan je niet de olie wisselen en stroomt de olie ook mee met het gas door het systeem. dus wat je niet wilt is dat er olie blijft hangen in de verdamper en de compressor te weinig heeft omdat ie steeds afslaat en de olie ophoopt ergens ander dan in de compressor.

nog afgezien dat de unit eerst weer druk op moet bouwen, dat kost tijd en is dus verloren energie. en nog een boel andere factoren. verdamper die steeds nat-droog-nat word zorgt er ook voor dat die sneller gaat meuren en dus onderhoud nodig heeft.
Helder, thanks. Als hij weer aanging om een run te maken, was hij ook vrijwel direct aan. Ik had niet het idee dat hij eerst weer moest opstarten. Maar goed, ik kijk alleen naar wat de binnenunit doet. Buitenunit zou ik ook kunnen monitoren misschien.

Inmiddels maakt hij mooie lange runs nu, dus het ‘probleem’ is vooralsnog opgelost door de fanspeed op auto te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Helder, thanks. Als hij weer aanging om een run te maken, was hij ook vrijwel direct aan. Ik had niet het idee dat hij eerst weer moest opstarten. Maar goed, ik kijk alleen naar wat de binnenunit doet. Buitenunit zou ik ook kunnen monitoren misschien.

Inmiddels maakt hij mooie lange runs nu, dus het ‘probleem’ is vooralsnog opgelost door de fanspeed op auto te zetten.
je hebt nog een voorraad vloeibaar gas in de unit zitten (klein tankje na de condensor) die zal de TEV eerst gebruiken. in de tussentijd komt de compressor op gang. maar de verliezen blijven. bij een nieuwe unit valt het wel mee, maar naarmate de unit ouder word en de boel slijt ga je het zien in de compressor die gasdruk teruglaat in de lagedruk zijde enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 18:57
Ik heb een vraag aan de airco techneuten hier onder ons.

Ik heb een Haier flexis welke van binnen naar de buiten unit slechts door de muur gaat. De leiding lengte tussen de units is ~60cm.

Deze unit zit vanuit de fabriek met 950 gram R32 gevuld, er is geen gas verwijderd tijdens de installatie. Is dat systeem overcharged?

Bij minimale compressor toeren maakt de buitenunit meer geluid en vibraties vergeleken met een tweede set welke zo'n 5-6 meter leiding lengte heeft (de buitenunit van deze is zeer stil bij minimal vermogen/toeren).

Daarom vermoed ik ook dat ie mogelijk overcharged is. Moet ik de installateur vragen om wat koelvloeistof uit dat systeem te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smerz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:29:

Ik heb een Haier flexis welke van binnen naar de buiten unit slechts door de muur gaat. De leiding lengte tussen de units is ~60cm.

Deze unit zit vanuit de fabriek met 950 gram R32 gevuld, er is geen gas verwijderd tijdens de installatie. Is dat systeem overcharged?

Bij minimale compressor toeren maakt de buitenunit meer geluid en vibraties vergeleken met een tweede set welke zo'n 5-6 meter leiding lengte heeft (de buitenunit van deze is zeer stil bij minimal vermogen/toeren).

Daarom vermoed ik ook dat ie mogelijk overcharged is. Moet ik de installateur vragen om wat koelvloeistof uit dat systeem te halen?
de leiding is te kort. die moet minimaal een x aantal meters zijn (zie handleiding).

gas eruit halen is een optie maar dat geeft weer problemen als het kouder is, dan kom je ineens gas tekort.

die trillingen komen omdat je de compressor aan het vernachelen bent. die zal ergens tegen de grens van vloeistof aan het duwen zijn als je pech hebt. en dan is het ploef-einde met je compressor. (denk aan waterslag in een auto) nog afgezien dat je geen ruimte meer hebt in de condensor om daadwerkelijk te condenseren omdat ie vol zit met vloeistof dus je effcientie zal ook ruk zijn door de hogere temperaturen....

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
In de installatie handleiding staat er niets over, maar bij training materiaal wat ik gevonden heb, staat er 3 meter.

Ik ben geen expert, maar de accumulator kan dat niet opvangen? Met een lagere charge?
Ik weet niet eens of die erin zit maar ergens moeten die 950gram R32 ingezeten hebben 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 13:44
[...]

Ik denk dat verbruiks cijfers los niet zo veel zeggen, je moet ze zien in de context waarin er gekoeld wordt; hoe veel m3 ruimte, wat voor isolatie, is er veel of weinig buitenmuur / dak dat door de zon bestraald wordt, dat heeft allemaal invloed op hoeveel warmte er moet worden weggekoeld om de ruimte op de zelfde temperatuur te houden.

Nu de context:
De isolatie hier is van de standaard van 1995, een RC van ~2.5.
We hebben 192 m2 buitengevel, waarvan 21 m2 glas, die overdag opwarmt door rechtstreekse instraling van de zon en 82 m2 buitengevel, waarvan 10 m2 glas, die geen zon krijgt.

De inhoud beneden is 401 m3, de inhoud van de 1ste verdieping is 300 m3, dat is samen dus 701 m3.

Per m3 gekoelde ruimte is er gisteren dus 15 Wh energie verbruikt om de hele dag te koelen en de ruimtes op temperatuur te houden.
Daar heb je absoluut gelijk in, wellicht sloeg ik hem te plat :) !

Exacte RC waarde is mij onbekend (bouwjaar 2004), maar hier voor / achterkant is hier zga. volledig glas van plafond tot vloer (regulier dubbel glas).

Even vluchtig berekend;
~190 m2 buitengevel waarvan een ~85 m2 glas. Tevens ook een platdak boven woonkamer en 2e verdieping. Zon begint 's ochtends voor, draait over het dak en staat vanaf ~1200/1300 uur tot 's avonds laat op de achterzijde.

Reden dat ik hem plat sloeg is de dat het Hisense systeem hier niet verder terug moduleert dan ~550w continu, waar vergelijkbare (A merk) systemen veel lager kunnen. Zie hier ook geen noemenswaardig verschil of er 1 of 3 units tegelijk aan staan (mits natuurlijk de temperatuur in huis constant is) zodat er niet harder gewerkt hoeft te worden.

Hier overigens gemiddeld 12kWh per dag op dit moment.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smerz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:53:
In de installatie handleiding staat er niets over, maar bij training materiaal wat ik gevonden heb, staat er 3 meter.

Ik ben geen expert, maar de accumulator kan dat niet opvangen? Met een lagere charge?
Ik weet niet eens of die erin zit maar ergens moeten die 950gram R32 ingezeten hebben 😅
de accumulator is doorgaans niet groot genoeg om de unit in bedrijf te houden, daarom zijn er zulke specifieke lengtes opgegeven..

de unit word gevacumeerd in de fabriek en vloeibaar gevuld. dus de accumulator en condensor zitten vol met vloestof. de unit kan niet starten op deze manier. doe je dat wel is het direct einde omdat er een grote kans is dat de vloeistof in de compressor zit.
bij installatie worden de kranen opengedraaid en krijgt het gas "de ruimte" en verdeelt het zich door de leidingen en binnenunit.

het gas past in vleoibare vorm wel in de unit maar niet in vol bedrijf aangezien de condensor volloopt..

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:18

Als je installateur niet weet dat die leiding veel te kort is zou ik mij sowieso afvragen of je hem nog eens moet bellen… aan de andere kant: een andere monteur die hem weer in bedrijf kan stellen ga je niet meer vinden voor de kerst ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Vraagje; heb je zelf de installatie gedaan en het in werking laten stellen door een STEK monteur of heb je alles uit handen gegeven?

Indien het eerste: tsja, eigen schuld, dikke bult
Indien het tweede: laten terugkomen en zeggen dat hij het op een fatsoenlijke, niet pruts, manier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Ik heb hem gebeld. Ze gaan binnenkort kijken, ze zeggen dat ze de charge wel aangepast hadden.

Ik twijfel maar we hebben hem wel de hele winter gebruikt ipv CV op de woonkamer, nu de eerste koel momenten gehad.

Als ik jullie zo hoor hebben ze mss wel koelvloeistof eruit gehaald anders was ie al ontploft oid. Ik denk niet dat er liquid de compressor in gaat maar ik geloof ook niet dat de charge goed zit.

Als ik jullie zo hoor is het ook niet echt mogelijk om dat juist te krijgen voor de winter en de zomer. Ben benieuwd en ook wel beetje bezorgd 😬

Dank voor jullie feedback! ❤️

Edit: @@Notna alles uit handen gegeven. :')

[ Voor 3% gewijzigd door smerz op 11-06-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Zit er verschil in vermogen tussen die twee?

Mijn ervaring is dat er best een verschil zit in geluidsproductie tussen de Flexis 2.5 en 3.5 (heb ervaring met beiden). De 3.5 produceert duidelijk meer geluid dan de 2.5: daar zie je eigenlijk alleen een fan draaien. De 3.5 wil nog wel eens duidelijk hoorbaar zijn op de laagste stand.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 49 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic