Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.389 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:55
Woudtwe schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:22:
We hebben hier sinds dit seizoen ook airco hangen in de slaapkamers (4x SRK20ZS-W). Maar wel "koelplan" houden jullie aan? Ik laat ze nu tussen 1800 en 1900 alle kamers 21 graden maken. De kids liggen er nml rond 1930 in. Maar merk wel dat rond 2200 er weer 2 graadjes bij zijn. Laten jullie ze langer draaien?
Je huis warmt op, 1 uurtje koelen is natuurlijk dan niet genoeg :) ja voor eventjes zoals je al merkte. Dus ja langer draaien.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

evtje schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:08:
Kijk de laatste dagen valt mij op dat als ik de ac aan zet zeg rond 20.00 uur en het is nog 23c buiten en binnen 24.5c ik zet hem op 24c dan heb ik een heel laag verbruik maar nu rond 22.00 uur is het 19c buiten en het verbruik een stuk hoger.
het ligt aan de warmtelast, luchtvochtigheid en ga zo maar door wat speelt op het verbruik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
We hebben hier sinds dit seizoen ook airco hangen in de slaapkamers (4x SRK20ZS-W). Maar wel "koelplan" houden jullie aan? Ik laat ze nu tussen 1800 en 1900 alle kamers 21 graden maken. De kids liggen er nml rond 1930 in. Maar merk wel dat rond 2200 er weer 2 graadjes bij zijn. Laten jullie ze langer draaien?
Mijn slaapkamer ligt op het zuiden. In een ideale situatie zou ik de airco gewoon op een setpoint zetten en de hele dag zachtjes aan laten staan zodat de massa ook lekker koel is 's avonds en daarmee minimaal weer opwarmt 's avonds. Helaas staat mijn buitenunit momenteel op mijn terras en zit ik in de herrie van mijn eigen unit _O- Dus ik zet hem nu rond een uurtje of 20:00 aan tot ik naar bed ga. Als het buiten lekker koel is kunnen de ramen open en als het echt warm is blijft de airco 's nachts aan.

Volgend jaar mijn achtertuin op de schop en dan krijgt de buitenunit een eigen plekje waar hij niemand meer tot last is d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Werkkamer 24/7. Zolder vanaf een uurtje of 8 en dan de hele nacht (als ik naar bed ga staat er rond deze tijd van het jaar altijd wel ergens een vuurkorfje aan 8)7 ). Woonkamer wanneer we er zijn en we het warm hebben :p

Als het buiten veel warmer wordt: alles 24/7. Zonnepanelen wekken toch véél meer op dan de AC’s verbruiken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 20:08
Hier draaien ze dag en nacht, alleen de airco beneden gaat uit als wij naar bed gaan.
Als ik ze alleen laat draaien om de warmte eruit te halen is het met 2/3 uurtjes weer warmer.
Wij houden alles dus continu lekker koel 8)
De stroom die we besparen omdat de koelkast en vrieskast minder hoeven te werken stoppen we in de airco’s O-)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16
StevenPH schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Hoe heb je het vermogen van de buitenunit bepaald? Is het gewoon: beneden aan, dan staat boven alles uit en anders om?
En blijkt het in de praktijk ook uit te komen of heb je toch meer tegelijk aan staan en eigenlijk meer vermogen nodig?

(Ik ben een soort gelijke opstelling van plan met: zolder 2,5 / 1e verd 2,5 / eetkamer 2,5 en probeer te beredeneren wat de buitenunit zou moeten zijn)
Hier is het bij koelen vooral 24/7 zolder (slaapkamer) + werkkamer en de woonkamer er pas bij als het binnen warmer wordt dan 24 graden of zodra het niet meer comfortabel voelt (vochtig etc).
Voor ons was koelen een bijkomend voordeel en voor de rest vooral verwarmen belangrijk en dan pruttelen alle kamers tegelijk. In beide situaties is de kans vrijwel nihiel dat alle kamers tegelijk maximaal vermogen nodig hebben. Indien dat ooit wel zo is, is het toch maar van korte duur. ;)
De installatie hangt er nog niet zo heel lang, maar verwacht absoluut geen problemen in de toekomst. Voor verwarmen ook gekeken naar het aanvoertemperatuur van de CV en het vermogen wat de convector/radiator in de woonkamer daarmee leveren. Een 3.5kW in de woonkamer zou voor verwarmen hier net te krap worden en twee units in de woonkamer kreeg ik niet langs de WAF + wilde plek vrijhouden voor een buitenunit voor de 3 (slaap)kamers die nu nog geen airco hebben.

Bij MHI kom je met 3 binnenunits uit op een 5kW of 6kW buitenunit (iets anders hebben ze niet). 5kW was voldoende geweest, maar de 6kW heeft hetzelfde minimale vermogen, dus dan die maar.

Zonder je specifieke situatie te kennen en afhankelijk van het merk; wat je wilt kan je makkelijk op een 5kW doen. Bij Daikin heeft de 3MXM52 bijna hetzelfde minimale vermogen als de 3MXM42, dus ook geen reden om nog lager te nemen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Volgens mij heeft het op die manier niet heel erg veel zin. Het is dan alleen even fijn "bij het in slaap vallen". Als het daarna weer zo snel opwarmt en de luchtvochtigheid weer omhoog gaat kan ik me niet voorstellen dat de nacht heel fijn slaapt.

Wij doen het vrij simpel.... we willen het 21 graden hebben in huis. Hij gaat aan wanneer de buitentemperatuur rond 21 graden is en pas weer uit als het savonds weer onder de 21 graden is en dan zetten we alles open. Op die manier hopen we de massa rond 21 te houden. Ik wil nog even testen of dat goed is te automatiseren in een Homekit-automation.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 09-06-2021 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:01
Elahkneh schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:18:
alleen de airco beneden gaat uit als wij naar bed gaan.
O-)
die blijft bij mijn aan voor de hond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Hmm ik zie het al ik wil te zuinig😉. Toch altijd nog in m'n hoofd dat airco duur is. Maarja zo'n installatie ophangen en te kort gebruiken is natuurlijk nog duurder...

Snachts aan word hem niet. Er moest een pompje bij en die blijkt dus een tering herrie te maken. Ik me nog verknocht aan de 19db van de airco heb je dat😜. Dan overdag maar aan zodra de ramen dicht gaan boven. Kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53
Woudtwe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:10:
Hmm ik zie het al ik wil te zuinig😉. Toch altijd nog in m'n hoofd dat airco duur is. Maarja zo'n installatie ophangen en te kort gebruiken is natuurlijk nog duurder...

Snachts aan word hem niet. Er moest een pompje bij en die blijkt dus een tering herrie te maken. Ik me nog verknocht aan de 19db van de airco heb je dat😜. Dan overdag maar aan zodra de ramen dicht gaan boven. Kijken hoe dat gaat.
Inderdaad gewoon de hele dag aan laten. Dan regelt de ingebouwde thermostaat wel of de airco aan of uit moet, en koel je ook goed de massa. Anders koel je alleen de lucht en helpt het niets.
Kun je ipv dat lawaai makende pompje niet een gaatje door de gevel boren en je condenswater zo weg laten lopen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:59

Kan je je pompje niet inpakken in wat steenwol?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45

Waar zit dat pompje dan, in je unit waarschijnlijk en kun je dat niet ergens anders kwijt?
Ik heb ook een pompje die zit ongeveer 2 meter vanaf de binnenunit gemonteerd, in een andere ruimte.
Ik heb hem nog nooit gehoord, maar hij doet het wel.
Beetje zonde als zo'n detail het helemaal verpest.

Overigens valt er in mijn ervaring prima te slapen in een warme kamer waar de hitte nog in de muren zit maar de lucht wel gekoeld wordt door een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 15:44
Ik heb ooit ergens gelezen dat je het pompje niet moet inpakken. Zou te warm kunnen worden met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
fmrama schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:36:
Ik heb ooit ergens gelezen dat je het pompje niet moet inpakken. Zou te warm kunnen worden met alle gevolgen van dien.
Van het een paar keer per uur een paar seconden ijskoud condenswater wegpompen? Dat lijkt me sterk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nu ik de LG airco steeds meer ga begrijpen ;) heb ik nog wel een vraag over de zogenaamde energy control functie, waarmee je hem op 80,60 of 40% kunt zetten.

Gebruiken jullie dit? Zo ja waarom en wanneer? Wat is het effect precies als je hem bijvoorbeeld op 40% laat draaien? Heeft het nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Martinusz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:41:
Nu ik de LG airco steeds meer ga begrijpen ;) heb ik nog wel een vraag over de zogenaamde energy control functie, waarmee je hem op 80,60 of 40% kunt zetten.

Gebruiken jullie dit? Zo ja waarom en wanneer? Wat is het effect precies als je hem bijvoorbeeld op 40% laat draaien? Heeft het nadelen?
Bij mijn Toshiba kan ik hem ook instellen op 100%, 75% of 50%. Ik heb hem vooralsnog op 75% staan. Volgens de handleiding zou lagere stand resulteren in een langere levensduur van de compressor en een lager stroomverbruik? Geen idee :P
Hoe lager het percentage, hoe meer energie er bespaard wordt en hoe langer de levensduur van de compressor.
Zolang hij het gewenste effect levert op een lagere stand vind ik het prima :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
MK_ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Bij mijn Toshiba kan ik hem ook instellen op 100%, 75% of 50%. Ik heb hem vooralsnog op 75% staan. Volgens de handleiding zou lagere stand resulteren in een langere levensduur van de compressor en een lager stroomverbruik? Geen idee :P
Volgens mij knijp je alleen het maximale vermogen. Bij Toshiba zit (niet toevallig) de geluidsreductie voor de buitenunit onder dezelfde knop op de afstandbediening. Het is ook om te voorkomen dat je elektra overbelast wordt als de airco geen eigen groep heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik vermoed dat het meer effect heeft bij verwarmen dan bij koelen? (omdat bij verwarmen er meer vermogen gevraagd wordt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Je kan er ook gewoon mee verwarmen daardoor veranderd het zaakje en verdien je investering enigsinds weer terug.

Het is al een tijdje niet meer de norm dat je alleen maar kan koelen met een airco, het is gewoon een warmtepomp, ook vooral handig als je wilt studeren in de slaapkamers en heel vaak bied de traditionele CV installatie niet voldoende warmte omdat radiatoren te klein zijn of net zijn stooksessie heeft gemist met beneden toen je de radiator losdraaide.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2021 11:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:07:
Ik vermoed dat het meer effect heeft bij verwarmen dan bij koelen? (omdat bij verwarmen er meer vermogen gevraagd wordt?)
Verschilt denk ik per merk. Mijn Fujitsu's moduleren verder terug op de ECO modus (100W ipv +/- 150W).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Glashelder schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Verschilt denk ik per merk. Mijn Fujitsu's moduleren verder terug op de ECO modus (100W ipv +/- 150W).
Ik ga het eens een dagje proberen :P maar in principe heeft het niet zoveel effect op het daadwerkelijk koelen? (waarom laten ze hem dan niet standaard op 40% draaien zou je dan zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Ik ga het eens een dagje proberen :P maar in principe heeft het niet zoveel effect op het daadwerkelijk koelen? (waarom laten ze hem dan niet standaard op 40% draaien zou je dan zeggen)
Nee werkt net zo goed en geen idee :p Ik zie alleen aan de slimme stekker dat er minder vermogen getrokken wordt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Martinusz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:41:

Op 40% heb je minder kans dat de unit gaat pendelen(afhankelijk hoe je regeling werkt).
De meeste airco,s zijn overbemeten waardoor 40% instellen al max geen problemen geeft in praktijk

Je merkt het wel dan komt de ruimte gewoon moeilijker op gewenste temperatuur, verder heeft het geen nadelen als je dat doet.

Zelf gebruik ik deze functie bij mijn Daikin wel (bij verwarmen) omdat het verloop dan rustiger gaat, de unit gaat dan niet racen als een gek naar de gewenste temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Mooi zet ik ze vandaag eens op 40% kijken wat dat doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Glashelder schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Nee werkt net zo goed en geen idee :p Ik zie alleen aan de slimme stekker dat er minder vermogen getrokken wordt :p
Wat ik merk bij Daikin is dat de compressor een keiharde limiet krijgt, vroeger bij de optie laag, midden, hoog in de oude app was dat hier compressortoeren 26,36 & 46 en uit natuurlijk veel hoger wat je dan ook deed desnoods op 30 graden zetten daarboven komt die gewoon niet meer, bij de nieuwe app nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Sinds eind april hebben wij een single split unit laten plaatsen en gister eigenlijk voor het eerst voor langere tijd aangehad.

Nou viel het op dat de binnenunit om de 2 minuten een lichte brom produceert. Komt iemand dit bekend voor?

Het gaat om de unit: Mitsubishi SRK 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
RobKJ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:52:
Sinds eind april hebben wij een single split unit laten plaatsen en gister eigenlijk voor het eerst voor langere tijd aangehad.

Nou viel het op dat de binnenunit om de 2 minuten een lichte brom produceert. Komt iemand dit bekend voor?

Condenspompje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Je was me net voor, heb nog even goed geluisterd en het is inderdaad het condenspompje :).

Volgende uitdaging, hoe gaan we die stiller krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
evtje schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:08:
Kijk de laatste dagen valt mij op dat als ik de ac aan zet zeg rond 20.00 uur en het is nog 23c buiten en binnen 24.5c ik zet hem op 24c dan heb ik een heel laag verbruik maar nu rond 22.00 uur is het 19c buiten en het verbruik een stuk hoger.
Mogelijk gaat de buitenunit pendelen omdat de vraag onder zijn minimaal limiet komt?
Dat start/stoppen kost extra energie.

Zit je te energiemonitoren met 3 cijfers achter de komma?

Een verschil van 0.5c binnentempkoelen is ook wel extreem weinig, of is de unit richting 22.00 gaan verwarmen ?

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
RobKJ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Je was me net voor, heb nog even goed geluisterd en het is inderdaad het condenspompje :).

Volgende uitdaging, hoe gaan we die stiller krijgen.
Elders monteren? Pompje kan zonder problemen 1 of 2 meter van de binnenunit geplaatst worden met een aanzuigslangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
Is er iemand die eens geprobeerd heeft om een Kanaalmodel airco te combineren met een WTW unit? Het gehele systeem moet nog worden geinstalleerd maar op deze manier lijkt het mij (met kleppen natuurlijk en dubbele leidingen) naar elke ruimte veel minder lelijk de temperatuur etc te regelen. Ik heb dit gevraagd bij een bedrijf maar zij zeggen dat kan niet want ze zullen tegen elkaar in werken.

Ik zat er zelf aan te denken om eea met kleppen etc te regelen met behulp van een plc'tje en homeassistant. Is wellicht het probleem dat de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt door de WTW enorm anders gaat zijn dan die van een airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
LiquiD-AciD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:22:
Is er iemand die eens geprobeerd heeft om een Kanaalmodel airco te combineren met een WTW unit? Het gehele systeem moet nog worden geinstalleerd maar op deze manier lijkt het mij (met kleppen natuurlijk en dubbele leidingen) naar elke ruimte veel minder lelijk de temperatuur etc te regelen. Ik heb dit gevraagd bij een bedrijf maar zij zeggen dat kan niet want ze zullen tegen elkaar in werken.

Ik zat er zelf aan te denken om eea met kleppen etc te regelen met behulp van een plc'tje en homeassistant. Is wellicht het probleem dat de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt door de WTW enorm anders gaat zijn dan die van een airco?
Ik heb hier al eens uitgebreid naar gekeken. Daikin heeft WTW units die af-fabriek integreren met je kanaalairco's.

VAM-FA5
ALB-RBS

Dit werkt echter alleen icm de VRV of sky air systemen, dus je gaat dan al snel naar hele hoge debieten/modellen, ook van je kanaalunit, omdat dit eigenlijk bedoeld is voor kantoren of flinke villa's. Dus voor een heel zuinig woonhuis is dit (helaas) niet wat je zoekt. Ik kijk inmiddels zelf naar een losstaand zehnder systeem icm kanaalunits

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vraag me alleen af, vinden jullie die wandunits echt zó lelijk dat dit soort (ingewikkelde) oplossingen de voorkeur hebben? Stukken duurder en waarschijnlijk minder effectief.

Mijn vriendin snapt ook niet waarom mensen zo tegen zo'n unit op de muur zijn. Mensen hangen van alles overal op maar een airco unit kan echt niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:27
Glashelder schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:32:
Vraag me alleen af, vinden jullie die wandunits echt zó lelijk dat dit soort (ingewikkelde) oplossingen de voorkeur hebben? Stukken duurder en waarschijnlijk minder effectief.

Mijn vriendin snapt ook niet waarom mensen zo tegen zo'n unit op de muur zijn. Mensen hangen van alles overal op maar een airco unit kan echt niet.
Dit heb ik ook nooit begrepen, zeuren bijvoorbeeld ook over een goot over de muur maar CV leidingen die over de muur lopen hoor je niemand over. Zelfde over een rookmelder, die dingen kunnen je leven redden "Maar staat niet mooi op ons strakke plafond" Snap ik, maar verkoold in je bed heb je niets aan dat plafond. :/

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ

Mij hoor je niet tegenspreken dat ze duurder en inefficienter zijn (hoewel je ook wel weer aardig wat bespaard als je een hele (slaap-)verdieping vanuit 1 kanaalunit kan bedienen ipv 3-4 binnenunits). Als je het goed aanlegt is het echt extreem stil, veel stiller dan een wandunit. Dat is wat mij betreft naast het uiterlijk het grootste voordeel.

Een paar strakke roosters/ventielen in de muur/plafond vind ik toch echt een heel stuk mooier/luxer ogen dan overal van die plastic units aan de muur. Bijv. een stylish is bovengemiddeld mooi ontworpen, maar het is en blijft toch een rechthoekige plastic bak aan de muur. En ja, een radiator is ook lelijk(er).

IMO is zo'n setup sowieso alleen een optie als je het combineert met een flinke verbouwing/renovatie.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16

Ik vraag dan aan mensen of ze een radiator wel mooi vinden :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
GermanPivo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Ik vraag dan aan mensen of ze een radiator wel mooi vinden :+
Ik heb de radiatoren hier antraciet geschilderd en ik vind dat verdomd mooi staan tegen de witte muur :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
bie100 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:22:
[...]

die blijft bij mijn aan voor de hond :P
Vanmorgen was het 21 graden toen ik beneden kwam, die van ons snurkt er prima om ;)
Als we volgende week de voorspelde 30 graden krijgen , dan blijft ie lekker aan voor de beesten.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
RonJ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Mij hoor je niet tegenspreken dat ze duurder en inefficienter zijn (hoewel je ook wel weer aardig wat bespaard als je een hele (slaap-)verdieping vanuit 1 kanaalunit kan bedienen ipv 3-4 binnenunits). Als je het goed aanlegt is het echt extreem stil, veel stiller dan een wandunit. Dat is wat mij betreft naast het uiterlijk het grootste voordeel.

Een paar strakke roosters/ventielen in de muur/plafond vind ik toch echt een heel stuk mooier/luxer ogen dan overal van die plastic units aan de muur. Bijv. een stylish is bovengemiddeld mooi ontworpen, maar het is en blijft toch een rechthoekige plastic bak aan de muur. En ja, een radiator is ook lelijk(er).

IMO is zo'n setup sowieso alleen een optie als je het combineert met een flinke verbouwing/renovatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_Kyw0PN5BoElOTLGbCEFRjA8SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kivXgc56aabAg7PmJX3fNcKz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g6lS9QzcB8fZUEf2IXwMWCRm3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV8Y4UgUSsxVBHogQcMLMCSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sQMu-JxIdIBBdKKNaeYGWhDzE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Na01IMVXhNfEIBmYhN4hChZU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le4YPzwnr6Fx0s-Z1_7E9mBzAVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTlINprbYHKi4ez9BO51KFAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-N1T-OLWWgZwdckGrBlnR5ZdvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23Xcq7FLtXOV1PcOtxDRYjIl.jpg?f=fotoalbum_large

Flinke verbouwing/renovatie? Ik denk dat we redelijk met dat gedeelte bezig zijn :)

Het is vooral dat het ventilatiesysteem centraal in het huis geplaatst is waardoor vanuit 1 locatie alles te verwarmen/koelen is in plaats van in elke ruimte een aparte unit hangen.

Op dit moment ben ik me hier over aan het orienteren terwijl we een badkamer aan het maken zijn en bouwen van een hok voor de energie opslag en omvormers (staat nu midden in de woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
RobKJ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:52:

Is het tegelijk met het starten van de compressor?

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
LiquiD-AciD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Flinke verbouwing/renovatie? Ik denk dat we redelijk met dat gedeelte bezig zijn :)

Het is vooral dat het ventilatiesysteem centraal in het huis geplaatst is waardoor vanuit 1 locatie alles te verwarmen/koelen is in plaats van in elke ruimte een aparte unit hangen.

Op dit moment ben ik me hier over aan het orienteren terwijl we een badkamer aan het maken zijn en bouwen van een hok voor de energie opslag en omvormers (staat nu midden in de woonkamer).
Dat is wel een typisch project om kanaalunits bij te overwegen ja :*). Wil (en kan) je de installatie helemaal zelf gaan doen?

Dit is namelijk een hele lastige oplossing om een geschikte leverancier voor te vinden die dit voor je gaat bouwen en ondersteunen. Aircoboeren die voor particulieren werken doen dit nooit en gaan liever in dezelfde tijd 4 recht toe recht aan installaties doen waar ze gegarandeerd op verdienen.

Grootzakelijke partijen die dit dagelijks in kantoren plaatsen zijn weer totaal niet geinteresseerd in een project bij een of andere zeikende particulier met z'n ene unit terwijl er net weer een vastgoedmannetje belt voor een kantoorproject met 600 units.

Daikin gaat je ook niet of nauwelijks helpen als eindgebruiker. Dus weet wel waar je aan begint. Om je een idee te geven, hier de installatiehandleiding van de WTW unit. De kanaalunits valt dan nog mee. Wil je dit ook weer combineren met (air)zoneregeling dan wordt het helemaal complex.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:01
Elahkneh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Vanmorgen was het 21 graden toen ik beneden kwam, die van ons snurkt er prima om ;)
Als we volgende week de voorspelde 30 graden krijgen , dan blijft ie lekker aan voor de beesten.
ow de hond van mij slaapt ook gewoon door maar ligt dan lekker onder de airco :) maar ik denk dat het geen 30 gaat worden volgende week( heb nog 5 weken tot aan de vakantie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
mr_evil08 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Mogelijk gaat de buitenunit pendelen omdat de vraag onder zijn minimaal limiet komt?
Dat start/stoppen kost extra energie.

Zit je te energiemonitoren met 3 cijfers achter de komma?

Een verschil van 0.5c binnentempkoelen is ook wel extreem weinig, of is de unit richting 22.00 gaan verwarmen ?
Nee het is niet het pendelen of verwarmen hij staat op cooling niet op auto. Nu was ik er nog even over aan het napraten met mijn buurvrouw die ook pas een ac heeft en die dacht dat het misschien aan de avond zon kon liggen die om 20.30 uur nog even in huis piept. Was mijn niet opgevallen ik ga het vanavond nog eens goed monitoren.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De zolder 24/7 (waar wij ook slapen) op ruimte temperatuur van 18-19c, de woonkamer gaat overdag pas aan en in de avond weer uit.

De eerste verdieping blijft op deze manier ook lekker koel.

Ik slaap nu zoveel lekkerder (ook minder last van pollen) _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:12:
@revolution-nl
Vorig jaar spraken we nog over de filters van de mhi tot in tegenstelling van daikin. Vanwege dat die van mhi zo open/grof waren. Maar na een winter er mee gedraaid te hebben kijk ik er toch van op hoeveel stof hij opvangt. Ps jouw nieuwe ac boven is dat een zs of een zsx?
[Afbeelding]
Het vangt wel iets af inderdaad, ik reinig de filters eigenlijk minimaal 1x per maand en dan komt er altijd wel iets van een stof af.

De nieuwe AC is een ZS, stroomverbruik vind ik niet zo'n issue, hoewel ik wel bang ben dat er weer uitbreiding van PV nodig zal zijn :o

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:26:
[...]

De nieuwe AC is een ZS, stroomverbruik vind ik niet zo'n issue, hoewel ik wel bang ben dat er weer uitbreiding van PV nodig zal zijn :o
Het is niet ernstig hoor als het net niet lukt om negatief uit te komen met PV en PV achteraf erbij opleggen kan mogelijk niet eens rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Het vangt wel iets af inderdaad, ik reinig de filters eigenlijk minimaal 1x per maand en dan komt er altijd wel iets van een stof af.

Ik vond er best veel stof op zitten van een half jaar. Kun je eens een foto maken van een maand? Ben wel benieuwd hoeveel dat is.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik zit even te zoeken naar daikin onderdelen. Met name het stoffilter voor de ftxm binnenunits.
Het kan aan mij liggen, maar vindt niks.
Iemand een adresje waar je deze kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:22
fmrama schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:58:
Ik zit even te zoeken naar daikin onderdelen. Met name het stoffilter voor de ftxm binnenunits.
Het kan aan mij liggen, maar vindt niks.
Iemand een adresje waar je deze kunt krijgen?
moet je daar nieuwe filters in doen dan ?

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
RonJ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Dat is wel een typisch project om kanaalunits bij te overwegen ja :*). Wil (en kan) je de installatie helemaal zelf gaan doen?

Dit is namelijk een hele lastige oplossing om een geschikte leverancier voor te vinden die dit voor je gaat bouwen en ondersteunen. Aircoboeren die voor particulieren werken doen dit nooit en gaan liever in dezelfde tijd 4 recht toe recht aan installaties doen waar ze gegarandeerd op verdienen.

Grootzakelijke partijen die dit dagelijks in kantoren plaatsen zijn weer totaal niet geinteresseerd in een project bij een of andere zeikende particulier met z'n ene unit terwijl er net weer een vastgoedmannetje belt voor een kantoorproject met 600 units.

Daikin gaat je ook niet of nauwelijks helpen als eindgebruiker. Dus weet wel waar je aan begint. Om je een idee te geven, hier de installatiehandleiding van de WTW unit. De kanaalunits valt dan nog mee. Wil je dit ook weer combineren met (air)zoneregeling dan wordt het helemaal complex.
In principe doe ik alles zelf behalve het afvullen van het systeem, dat mag een F-Gassen persoon doen. Alles wat je op de fotos ziet heb ik ook zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
moet zeggen dat die daikin airco's verdomd zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
deurklinkje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:03:
[...]

De stoffilter niet, de blauwe anti allergenen filter wel

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Mannen (m/v etc.), sinds een tijdje heb ik een multisplit aan de muur hangen in de slaapkamer en een in de logeerkamer.

En ik moet zeggen, ik ben er niet kapot van.
In het begin veel problemen gehad met bevriezen en bijbehorend gekraak van de binnenunit in de slaapkamer.
Knots irritant als je om de 15 minuten wanneer de buitenunit weer een pufje geeft, de boel hoort bevriezen.

Ik denk dat dit pendelen wordt genoemd, maar weet niet hoe ik dit moet voorkomen.

Dan nog een klacht van mijn vrouw, het is niet koud genoeg...
Koelen gaat niet verder dan 18 graden en in ons oude huis hadden we een Chigo en een ander bouwmarkt merk die gewoon kon koelen tot 16 graden. Het lijkt weinig, maar het is een groot verschil.

Waarom kunnen die dingen niet gewoon kouder dan 18 graden? En iemand een idee hoe ik kan voorkomen dat de Airco pendelt?

Na wat ingrepen van de airco installateur is het wel iets minder geworden met kraken, maar het is er nog steeds. Ik heb het vermoeden dat het aan mijn gebruik ligt (18 graden, fan op laag).

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
deurklinkje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:03:
[...]

Neen, maar puur nieuwschierigheid. Ik heb ze net schoongemaakt en kreeg een vraagje van het thuisfront of die filters zo te koop zijn. En dan ga je effe zoeken, dacht ik. Vandaar.

[ Voor 5% gewijzigd door fmrama op 09-06-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
fmrama schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:17:
[...]

Neen, maar puur nieuwschierigheid. Ik heb ze net schoongemaakt en kreeg een vraagje van het thuisfront of die filters zo te koop zijn. En dan ga je effe zoeken, dacht ik. Vandaar.
Heb mijn airco net een week dus vandaar mijn vraag.

Ik heb geen idee of die dingen los te koop zijn misschien via Daikin zelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

ZtaaB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:11:

Waarom kunnen die dingen niet gewoon kouder dan 18 graden? En iemand een idee hoe ik kan voorkomen dat de Airco pendelt?
Ik denk omdat bijna niemand dat wil, het erg veel energie verbruikt, en qua gezondheid ook af te raden is. Je krijgt een flinke klap als je dan de hitte in gaat.
Wij kiezen meestal voor 23 of 24 graden

Zeker in combinatie met het briesje werkt dat verkoelend genoeg voor ons.

En misschien is het type koelgas ook wel een beperkende factor, maar dat weet ik niet.
Condensproblemen in huis zijn dan misschien ook te verwachten, en dat wil je niet.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 09-06-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Het is niet ernstig hoor als het net niet lukt om negatief uit te komen met PV en PV achteraf erbij opleggen kan mogelijk niet eens rendabel zijn.
Dat vind jij ;) Ik wil gewoon op 0 uitkomen (het liefst minus), niet omdat het moet maar omdat het kan.

Ik heb nog dakruimte genoeg, en ook nog een plekje op één string omvormer, tvt van 2-3 jaar is dan heel goed mogelijk. Vooralsnog heb ik nog geen WAF voor uitbreiding, dus nog even goed doorkoelen /verwarmen en rondjes rijden, zodat er weer een "rekening is" :+ _O-

Terugverdientijd is eigenlijk altijd een no-brainer als je de installatie zelf doet en het leuk vind om marktplaats af te speuren.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 09-06-2021 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Ik vond er best veel stof op zitten van een half jaar. Kun je eens een foto maken van een maand? Ben wel benieuwd hoeveel dat is.
Ga ik eens doen, zal niet helemaal representatief zijn in vergelijking tot de winter-periode (meer draai-uren en minder ventilatie dus meer stof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik zit met het volgende vraag stuk.
Ik heb een zoldertje van 16 kuub ( ja, erg klein ). Je kunt er nauwelijks staan. Maar dat is ingericht als slaapkamertje voor een kind. Dat willen we koelen, en een airco van 1 kw zou dus al ruim voldoende zijn.
Wat te doen?
Een 2,5 kw gaat flink pendelen, dus geen aanrader lijkt mij.
Verder willen we niet de hoofdprijs uit geven.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

patrickvanvalen schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:58:
Ik zit met het volgende vraag stuk.
Ik heb een zoldertje van 16 kuub ( ja, erg klein ). Je kunt er nauwelijks staan. Maar dat is ingericht als slaapkamertje voor een kind. Dat willen we koelen, en een airco van 1 kw zou dus al ruim voldoende zijn.
Wat te doen?
Een 2,5 kw gaat flink pendelen, dus geen aanrader lijkt mij.
Verder willen we niet de hoofdprijs uit geven.
Neem 1,5 kW. En dan eventueel deur beetje open zodat een deel van de kou weglekt.
Net genoeg zodat hij niet pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
En welk merk heeft 1,5 kw?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Daikin bijvoorbeeld, maar dat is wel een A-merk. Gewoon even Googlen op airco 1,5 kw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
de Peer schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:06:
[...]

Daikin bijvoorbeeld, maar dat is wel een A-merk. Gewoon even Googlen op airco 1,5 kw.
Die werkt afaik alleen in een multisplit opstelling en is niet als SP te krijgen.. (en is maar in 1 model te krijgen geloof ik (FTXM))

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 09-06-2021 18:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Notna schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:18:
[...]

Die werkt afaik alleen in een multisplit opstelling en is niet als SP te krijgen.. (en is maar in 1 model te krijgen geloof ik (FTXM))
Ah daar had ik niet bij stil gestaan inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@ZtaaB
bevriezen?slaat hij ook wit uit? Kan het zijn dat er een lek zit in de unit? Pendelen is het afvallen van de buiten unit als hij het vermogen niet meer kwijt kan. B.v je kamer is op temperatuur of als je systeem te groot is voor de ruimte die je wil koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
de Peer schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Ik denk omdat bijna niemand dat wil, het erg veel energie verbruikt, en qua gezondheid ook af te raden is. Je krijgt een flinke klap als je dan de hitte in gaat.
Wij kiezen meestal voor 23 of 24 graden

Zeker in combinatie met het briesje werkt dat verkoelend genoeg voor ons.

En misschien is het type koelgas ook wel een beperkende factor, maar dat weet ik niet.
Condensproblemen in huis zijn dan misschien ook te verwachten, en dat wil je niet.
Misschien, maar zou t toch mooi vinden om daar zelf de keuze in te hebben ;)
Nu is die gemaakt door LG, ging er bij de aanschaf van uit dat 16 graden ook bij hun een optie zou zijn. Maargoed, daar moeten we maar mee leren leven dan. 23, of 24 graden is toch veel te warm? Waar slaap je dan onder? :)
evtje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:23:
@ZtaaB
bevriezen?slaat hij ook wit uit? Kan het zijn dat er een lek zit in de unit? Pendelen is het afvallen van de buiten unit als hij het vermogen niet meer kwijt kan. B.v je kamer is op temperatuur of als je systeem te groot is voor de ruimte die je wil koelen.
Ja sloeg inderdaad wit uit, geen lek. Scheen issue te zijn met dit type LG. Op een gegeven moment zijn de leidingen van de slaapkamer en de logeerkamer omgewisseld, en dat heeft het grotendeels opgelost. Bevriest iig niet meer, kraakt nog wel een beetje...

Buitenunit gaat inderdaad uit om de zoveel tijd, dus kan zijn dat het systeem te groot is voor de ruimte (2,5 kw per kamer en een 4kw buiten unit) Ben nu aan het testen of het helpt om op 60% vermogen te draaien zodat hij kan moduleren.

Anders gaat volgend jaar de boel eruit en probeer ik een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik weet toevallig dat Toshiba een 1.5kW variant heeft van de Seiya serie, de RAS-05J2AVG-E / RAS-B05J2KVG-E (binnenunit/buitenunit).

Het minimale koel vermogen ligt met 0.75kW niet echt lager dan een 2.0kW variant tho (0.76kW) :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ZtaaB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Misschien, maar zou t toch mooi vinden om daar zelf de keuze in te hebben ;)
Nu is die gemaakt door LG, ging er bij de aanschaf van uit dat 16 graden ook bij hun een optie zou zijn. Maargoed, daar moeten we maar mee leren leven dan. 23, of 24 graden is toch veel te warm? Waar slaap je dan onder? :)
Soms kiest de fabrikant voor jou.
Daar zullen redenen voor zijn.
Zoals bijvoorbeeld condens en dat ze geen zin hebben in schadeclaims.

Een dik dekbed ook nog. Maar de gevoelstemperatuur is veel lager met een briesje.
En 23 graden voelt best als fris als het buiten en elders 28 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ik ga eens kijken bij Toshiba.
Bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Elahkneh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:46:
Heeft de Wet dieren van Partij vd Dieren toch nog effect :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
deurklinkje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Heb mijn airco net een week dus vandaar mijn vraag.

Ik heb geen idee of die dingen los te koop zijn misschien via Daikin zelf
Die zijn direct bij ze te bestellen in de onderdelenshop, door een installateur. Ze leveren niet direct aan particulieren. Over een paar jaar even je installateur een mailtje sturen dus, als ze ze zelf niet al meenemen bij het onderhoud.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Speedfightserv schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Dit heb ik ook nooit begrepen, zeuren bijvoorbeeld ook over een goot over de muur maar CV leidingen die over de muur lopen hoor je niemand over. Zelfde over een rookmelder, die dingen kunnen je leven redden "Maar staat niet mooi op ons strakke plafond" Snap ik, maar verkoold in je bed heb je niets aan dat plafond. :/
Mijn CV leidingen komen allemaal uit de muur/vloer. Dus die zie je een stuk minder en ik vind het best een grote doos in de slaapkamers vooral de diepte valt dan op, in de woonkamer valt hij mooi weg bij een koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
ASW1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Waar zit dat pompje dan, in je unit waarschijnlijk en kun je dat niet ergens anders kwijt?
Ik heb ook een pompje die zit ongeveer 2 meter vanaf de binnenunit gemonteerd, in een andere ruimte.
Ik heb hem nog nooit gehoord, maar hij doet het wel.
Beetje zonde als zo'n detail het helemaal verpest.

Overigens valt er in mijn ervaring prima te slapen in een warme kamer waar de hitte nog in de muren zit maar de lucht wel gekoeld wordt door een airco.
Het pompje zit in de goot waar de slangen doorheen gaan. Net als hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNzHKVUc2u_JnWiZassQmkXQVr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k6DTqoJ5XPXiUff6TuSoPKvD.jpg?f=user_large
Andrehj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Inderdaad gewoon de hele dag aan laten. Dan regelt de ingebouwde thermostaat wel of de airco aan of uit moet, en koel je ook goed de massa. Anders koel je alleen de lucht en helpt het niets.
Kun je ipv dat lawaai makende pompje niet een gaatje door de gevel boren en je condenswater zo weg laten lopen?
Het pompje weghalen en een leiding naar buiten is wat lastig ivm een kast. Mocht het echt gaan iriteren moet ik maar een poging gaan doen. Hoeveel afschot moet er in zo'n leiding?
Inpakken wordt ook lastig, er is eigenlijk geen ruimte over in de goot er zit wel iets rubberachtigs omheen om te zorgen dat de goot geen klankkast wordt.
Zou ik het pompje evt 50 cm boven de binnenunit kunnen plaatsen? Dan kan hij tussen het plafond op iets geluidsdempends komen.
mr_evil08 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:10:
[...]

Je kan er ook gewoon mee verwarmen daardoor veranderd het zaakje en verdien je investering enigsinds weer terug.

Het is al een tijdje niet meer de norm dat je alleen maar kan koelen met een airco, het is gewoon een warmtepomp, ook vooral handig als je wilt studeren in de slaapkamers en heel vaak bied de traditionele CV installatie niet voldoende warmte omdat radiatoren te klein zijn of net zijn stooksessie heeft gemist met beneden toen je de radiator losdraaide.
Dat is inderdaad de reden dat ik er 1 op elke kamer heb gedaan ipv 1 op de overloop. Kan de cv op 40°C aangezien de rest vloerverwarming is. Ook meteen een oplossing voor als we later aan de warmtepomp raken dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Woudtwe op 09-06-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ZtaaB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:11:
Mannen (m/v etc.), sinds een tijdje heb ik een multisplit aan de muur hangen in de slaapkamer en een in de logeerkamer.

En ik moet zeggen, ik ben er niet kapot van.
In het begin veel problemen gehad met bevriezen en bijbehorend gekraak van de binnenunit in de slaapkamer.
Knots irritant als je om de 15 minuten wanneer de buitenunit weer een pufje geeft, de boel hoort bevriezen.

Ik denk dat dit pendelen wordt genoemd, maar weet niet hoe ik dit moet voorkomen.

Dan nog een klacht van mijn vrouw, het is niet koud genoeg...
Koelen gaat niet verder dan 18 graden en in ons oude huis hadden we een Chigo en een ander bouwmarkt merk die gewoon kon koelen tot 16 graden. Het lijkt weinig, maar het is een groot verschil.

Na wat ingrepen van de airco installateur is het wel iets minder geworden met kraken, maar het is er nog steeds. Ik heb het vermoeden dat het aan mijn gebruik ligt (18 graden, fan op laag).
als hij bevriest zit er doorgaans te weinig gas in. hoe lang zijn de leidingen van beide units opgeteld? kan zijn dat de leidingen langer zijn dan het standaard voorvulling en de monteur heeft niet voldoende bijgevuld tijdens de in bedrijfstelling.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
flippy schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:02:
[...]

als hij bevriest zit er doorgaans te weinig gas in. hoe lang zijn de leidingen van beide units opgeteld? kan zijn dat de leidingen langer zijn dan het standaard voorvulling en de monteur heeft niet voldoende bijgevuld tijdens de in bedrijfstelling.
Ze zijn vorig 5 keer langs geweest.

1x om te kijken en ff bellen met LG
1x nog wat instellingen controleren
1x al het gas eruit en naar specificaties van LG bijvullen
1x software update
1x leidingen omgewisseld van slaapkamer en logeerkamer

bevriezen doet ie niet meer, klikken deed ie gisteren nog wel, al is het minder dan vorig seizoen.
Draai m vanavond op 60% vermogen, kijken wat ie dan doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kapotte/vastzittende of de verkeerde TEV, verstopping in de verdamper of vergelijkbaar probleem met de binnenunit.

laat de toko iemand sturen met F-gassen categorie 1 papiertje en wat jaren ervaring, niet een categorie 2 installateur.

bij twijfel gewoon binnenunit vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 09-06-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
deurklinkje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:05:
moet zeggen dat die daikin airco's verdomd zuinig zijn.
Mwah, instapmodellen zijn niet geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Woudtwe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:56:
[...]

Het pompje zit in de goot waar de slangen doorheen gaan. Net als hier:

[Afbeelding]
En waar zit die goot dan, in je slaapkamer?
Ja een pompje mag ook boven de binnenunit zitten. Geen probleem om boven het plafond te doen (maar hou alsjeblieft goed bereikbaar voor inspecties en schoonmaken 2x p.j.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Ik heb 4 singe splits: 3x2kw voor slaapkamers/zolder en 1x3,5kw voor de woonkamer. (allen SRK-ZS-W).
Huis is een twee-onder-één-kap uit 2007. Aardig geïsoleerd, maar wel lang en veel zon op de zijkant van de woning.

Ik ben wat aan het experimenteren met koelschema's.

Vandaag hebben alle airco's aangestaan waarbij ik koel tot ongeveer 23 graden (op de units 25 ingesteld). Alle units pendelen dan. Vaak uit, dan weer even koelen waarbij het verbruik tussen de 100 en 130 watt ligt. Op zich redelijk zuinig zou je denken.

Toch staat de som nu al wel op 5kWh verbruik voor deze dag:
Woonkamer: 1,67kWh
Slaapkamer 1: 0,86kWh
Slaapkamer 2: 1,02kWh
Zolder: 1,48kWh

Dat is toch al meer dan een euro. En dat terwijl het buiten nog niet eens écht warm is en ik de temperatuur binnen nog redelijk hoog houd. Hoe ziet jullie verbruik er op een dag als deze ruwweg uit?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
ASW1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:43:
[...]

En waar zit die goot dan, in je slaapkamer?
Ja een pompje mag ook boven de binnenunit zitten. Geen probleem om boven het plafond te doen (maar hou alsjeblieft goed bereikbaar voor inspecties en schoonmaken 2x p.j.)
Ja hij zit direct naast de binnen unit in de slaapkamer. Maar omdat het een reservoitje is met een vlottertje dacht ik dat hij ook op dezelfde hoogte als de airco zou moeten zitten. Kan de binnenunit dit 50 cm omhoog krijgen? Zou dan de hele pomp er niet tussenuit kunnen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:58
Hoe wordt de leidinglengte berekend die fabrikanten in de specificaties van de buitenunit vermelden? Er staat dan bijvoorbeeld maximaal 30 meter leiding bij een multi split unit. Als een binnenunit op 10 meter afstand hangt, heb je dan 20 meter leiding? Of bedoelen zien de de aanvoer en retourleiding als 1 en is dit stuk dan 10 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Opperhoof schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:49:
Hoe wordt de leidinglengte berekend die fabrikanten in de specificaties van de buitenunit vermelden? Er staat dan bijvoorbeeld maximaal 30 meter leiding bij een multi split unit. Als een binnenunit op 10 meter afstand hangt, heb je dan 20 meter leiding? Of bedoelen zien de de aanvoer en retourleiding als 1 en is dit stuk dan 10 meter?
Dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Woudtwe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Ja hij zit direct naast de binnen unit in de slaapkamer. Maar omdat het een reservoirtje is met een vlottertje dacht ik dat hij ook op dezelfde hoogte als de airco zou moeten zitten. Kan de binnenunit dit 50 cm omhoog krijgen? Zou dan de hele pomp er niet tussenuit kunnen dan?
Ja dat ga je horen natuurlijk. Pompjes werken wel maar om ze in de slaapkamer te hebben is ruk.
Het reservoirtje moet wel op afschot zitten zodat het condenswater puur op zwaartekracht erin loopt; mag in de binnenunit of erbuiten aangesloten met een relatief dikke buis.
Het pompje wordt met een dunne slang aangesloten op dat reservoirtje en mag best wat verder van het reservoir zitten en zelfs erboven; dat pompje kan condenswater wegzuigen uit dat bakje ook omhoog.
Hou het reservoir en pompje bereikbaar voor inspectie en onderhoud want wanneer je er nooit wat aan doet krijg je gegarandeerd een keer lekkage.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 09-06-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Scooper schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:47:
Ik heb 4 singe splits: 3x2kw voor slaapkamers/zolder en 1x3,5kw voor de woonkamer. (allen SRK-ZS-W).
Huis is een twee-onder-één-kap uit 2007. Aardig geïsoleerd, maar wel lang en veel zon op de zijkant van de woning.

Vandaag hebben alle airco's aangestaan waarbij ik koel tot ongeveer 23 graden (op de units 25 ingesteld). Alle units pendelen dan. Vaak uit, dan weer even koelen waarbij het verbruik tussen de 100 en 130 watt ligt. Op zich redelijk zuinig zou je denken.

Dat is toch al meer dan een euro. En dat terwijl het buiten nog niet eens écht warm is en ik de temperatuur binnen nog redelijk hoog houd. Hoe ziet jullie verbruik er op een dag als deze ruwweg uit?
Hier ook zoiets met 3 single splits.

Volgens mij is bij koelen een goeie multi al snel zuiniger :).

Ik koel wel tot lagere temperaturen: woonkamer 22, werkkamer en zolder 20.

Overigens wel zonnepanelen hier dus die 5kWh ‘kost’ maar iets van 35/40 cent.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 09-06-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Iets andere situatie, drive in woning dus feitelijk koelt elke unit wel een hele verdieping maar 2 2.5kW units op 5 uur na de hele dag aangestaan (zet ze soms in de middag uit als ik toch niet thuis ben) en ik kom uit op 2,8kWh voor de benedenverdieping, waar ook een 3080 24/7 staat te minen en 1,8kWh voor de 3e etage (slaapkamer). Wijkt dus niet gek veel af lijkt me. In de nacht zakt het gecombineerde verbruikt terug naar c.a. 110watt en overdag over de helft van de middag, wanneer de zon op de buitenunit staat, loopt het op tot 500watt. Ik heb een redelijk warm huis en koel tot c.a. 20-22c

Die euro per dag red ik nu dus ook al makkelijk en dan koel ik de 1e etage (woonkamer, 3.5kW unit) nauwelijks omdat ik daar niet veel zit momenteel. Ik doe verder niks met ramen openzetten oid, alles zit dus de hele dag dicht.

Het beste lijkt mij wel om alles uiteindelijk gewoon 24/7 te laten draaien maar ik ben zelf ook nog aan het experimenteren, massa afkoelen gaat traag en het lijkt toch wel te lonen om die koel te houden, dan kan de airco de hele dag met wellicht iets meer verbruik op een laag pitje draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Team-RiNo op 09-06-2021 22:37 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Valt best mee toch? Hier deze week 13,3 Kwh (maandag tot woensdag). 4MXM68 + 3MXM40 met in totaal 6 units. Deze staan niet voltijd aan. Als je voor de hoeveelheid stroom je huis lekker comfortabel koel houdt ben je spekkoper toch? Vergeet niet de REB die je nog terugkrijgt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29

Kan je de slaapkamers niet alleen koelen in de nacht? Dat scheelt je alweer 2 kWh overdag. Ik weet niet hoelang het duurt om de slaapkamers te koelen na een warme dag, maar binnen een half uur moet dat wel lukken toch? Dan kan je bijvoorbeeld de airco pas aanzetten als je daadwerkelijk naar bed gaat.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
ASW1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Ja dat ga je horen natuurlijk. Pompjes werken wel maar om ze in de slaapkamer te hebben is ruk.
Het reservoirtje moet wel op afschot zitten zodat het condenswater puur op zwaartekracht erin loopt; mag in de binnenunit of erbuiten aangesloten met een relatief dikke buis.
Het pompje wordt met een dunne slang aangesloten op dat reservoirtje en mag best wat verder van het reservoir zitten en zelfs erboven; dat pompje kan condenswater wegzuigen uit dat bakje ook omhoog.
Hou het reservoir en pompje bereikbaar voor inspectie en onderhoud want wanneer je er nooit wat aan doet krijg je gegarandeerd een keer lekkage.
OK, en over wat voor pompje heb jij het dan? Bij deze zit het reservoir en pompje in 1 namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
OneTimer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:34:
[...]

Kan je de slaapkamers niet alleen koelen in de nacht? Dat scheelt je alweer 2 kWh overdag. Ik weet niet hoelang het duurt om de slaapkamers te koelen na een warme dag, maar binnen een half uur moet dat wel lukken toch? Dan kan je bijvoorbeeld de airco pas aanzetten als je daadwerkelijk naar bed gaat.
Dat is echt stukken minder comfortabel. Dan is je bed, muren, alles is warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
LiquiD-AciD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij nieuwbouw / grote renonatie zou ik altijd WTW met kanaalunits nemen. Nu woon ik zelf in de VS waar kanaalunits de standaard zijn, dus dat helpt qua gewenning. Maar het is gewoon veel makkelijker en mooier.

Je kunt het semi-parallel aanleggen of serieel. Serieel is het meest makkelijk maar vereist in Europa denk ik dat je WTW en kanaalunit van hetzelfde merk neemt zodat ze kunnen "buurten". (In de VS zijn kanaalunits gebruikelijker zodat er meer comptabiliteit is betreft merken.) De WTW stuurt dan de ventilator aan van de kanaalunit.

Brink heeft ook zoiets via een luchtverwarming, maar gebruikt dan een ruimte als buffer (bijvoorbeeld de zolder of het stookhok). Ofwel de WTW ventileert maar blaast enkel uit in die buffer kamer met roosters of kieren onder de deur. De kanaalunit zuigt daar in met net iets hoger volume, zodat je goed die verse lucht daarna verspreid door de woning. Moet er verwarmt worden blaast de kanaalunit gewoon nog ietsje harder en zuigt extra lucht aan via de roosters/kieren.

Heb je echter een WTW en kanaalunit van hetzelfde merk kun je het vaak ook zonder buffer aansluiten, omdat ze de fans precies kunnen afstemmen. Maar ik zou niet 'bang zijn' voor de Brink variant omdat de kanaalunits ook in seriële stand vaak een bypass hebben om extra te kunnen aanzuigen als ze even echt hard moeten verwarmen/koelen en de WTW niet genoeg volume kan leveren.

Je moet wel beseffen dat de WTW apart moet afzuigen, want WTW's zuigen af in natte ruimtes en de keuken, terwijl een traditionele kanaalunit normaal aanzuigt in een centrale plek of plekken zoals een hal of overloop. Het idee is immers overdruk in de woon en slaapvertrekken. Je wilt immers niet dat de kanaalunit aanzuigt in de badkamer en keuken en die vieze lucht dan verspreid door de woning. Dus bij combo wil je dat de WTW afzuigt in de gebruikelijke ruimten, en dus inblaast in die centrale bufferkamer of rechtstreeks in de ingang van de kanaalunit.

Je kunt ook parallel aansluiten, door alle leidingen dubbel aan te leggen. Klinkt wellicht wat overdreven, maar je kunt natuurlijk de beide buizen op veel plaatsen of fysiek combineren (bij uitblazen) in een grotere buis of op zijn minst naast elkaar leggen en op hetzelfde rooster uit laten komen. Zo'n WTW buis is zo groot niet en dus kun je het vaak gewoon parallel doen. Voordeel dan is dan ze helemaal onafhankelijk opereren en geen enkele regeling nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje

Gisteren de beide airco’s de hele dag aangehad op 21 graden en had in totaal 3kwh verbruikt dus dat valt mee.

Ik heb gelijk sochtends de zon op de slaapkamer en woonkamer tot een uur of 3, dus het is hier altijd erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39

Iedereen bedankt voor het vergelijkingsmateriaal.

Vandaag lijkt bij ons een vergelijkbare dag te worden als gisteren qua buitentemperatuur. Gisteren alles de hele dag aangehad, ga ik vandaag alleen beneden koelen en boven pas 's avonds. Kijken wat dat verschilt qua verbruik en comfort.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Woudtwe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 03:12:
[...]

OK, en over wat voor pompje heb jij het dan? Bij deze zit het reservoir en pompje in 1 namelijk.
Ik heb de Aspen silent+ mini orange. Als je de montagehandleiding download kun je zien wat de mogelijkheden zijn. Maximale aanzuighoogte is 2 meter, pompje kan dus 2 meter boven het opvangreservoir zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door ASW1 op 10-06-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubengab
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-06-2021
<knip>

Enquêtes zijn niet toegestaan zonder toestemming

[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 10-06-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Scooper schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:47:
[...]

Iedereen bedankt voor het vergelijkingsmateriaal.

Vandaag lijkt bij ons een vergelijkbare dag te worden als gisteren qua buitentemperatuur. Gisteren alles de hele dag aangehad, ga ik vandaag alleen beneden koelen en boven pas 's avonds. Kijken wat dat verschilt qua verbruik en comfort.
Dat ga je sowieso merken warmte trekt omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier gistermiddag en -avond de benedenverdieping gekoeld met de 5kW Stylish, verbruik was 1,3 kWh totaal. Maar boeien want de zonnepanelen pompten er bijna 40 kWh uit ;)

Setpoint was 23 graden.

Daarover nog een vraag, als ik in de Daikin app de temperatuurinstelling van 24 naar 23 terugzet, blijft hij in de app op 24 staan. Hij gaat wel daadwerkelijk naar 23, wat ook te zien is in het app hoofdscherm: daar zie je namelijk wel 23 staan. Maar in dat scherm met dat blauwe rondje, waar je je setpoint instelt, dus niet. Daar springt hij bijv. van 22 graden > +1 > 22 graden (in werkelijkheid 23) > +1 > nu toont hij 24 graden. Hij maakt dus sprongetjes van 2? Iemand die dit herkent? Met verwarmen kwam dit niet voor, dat werkte normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-06-2021 08:52 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:45
Als ik het verbruik van bovenstaande allemaal zie dan doe ik denk ik echt wat verkeerd _O-

Multisplit unit, 7kw buiten 2x 3.5kw en 1x 2.5kw.
Hier 24/7 aan, setpoint rond de 22/23 graden, 's nachts op slaapkamer naar 21

Gister ruim 15kw verstookt, en gemiddeld draait ie rond de 500-700w continu :+

Edit; gelukkig dan wel weer zonnepanelen die het verbruik ruimschoots compenseren

[ Voor 12% gewijzigd door Xrypta op 10-06-2021 09:06 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Iemand probleem met de Daikin app hij blijft in een loop gaan bij het inlog scherm.
Ik ben in 1x uitgelogd en kom er niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:51:

Daarover nog een vraag, als ik in de Daikin app de temperatuurinstelling van 24 naar 23 terugzet, blijft hij in de app op 24 staan. Hij gaat wel daadwerkelijk naar 23, wat ook te zien is in het app hoofdscherm: daar zie je namelijk wel 23 staan. Maar in dat scherm met dat blauwe rondje, waar je je setpoint instelt, dus niet. Daar springt hij bijv. van 22 graden > +1 > 22 graden (in werkelijkheid 23) > +1 > nu toont hij 24 graden. Hij maakt dus sprongetjes van 2? Iemand die dit herkent? Met verwarmen kwam dit niet voor, dat werkte normaal.
Fire & forget hier met AB vs app. Alles wat je met de AB doet, verwerkt de app niet zo lijkt. Geen Daikin btw.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 10-06-2021 09:21 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

OneTimer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:34:
[...]

Glashelder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 03:41:
[...]

Dat is echt stukken minder comfortabel. Dan is je bed, muren, alles is warm.
Ik ben van mening dat dit verschilt per situatie.

Wij hebben een slecht geïsoleerd huis en dan heeft het echt 0,0 zit om hem overdag aan te zetten in de slaapkamer. De zon staat daar heel de dag en avond vol op. Wat je dan krijgt is dat je airco heel de dag staat te stampen en dat de kou door de slechte isolatie weer naar buiten gaat.

Ik zet de airco in de slaapkamer altijd aan na zonsondergang, zo'n 2 uur voor het slapen gaan. Dan is de slaapkamer echt wel lekker koel om te gaan slapen. Als het buiten echt warm is dan laat ik hem 's nachts aan staan op silent mode en de laagste fan speed.

[ Voor 20% gewijzigd door _Christiaan_ op 10-06-2021 09:41 ]

NOSIG

Pagina: 1 ... 48 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic