LiquiD-AciD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:49:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Flinke verbouwing/renovatie? Ik denk dat we redelijk met dat gedeelte bezig zijn
Het is vooral dat het ventilatiesysteem centraal in het huis geplaatst is waardoor vanuit 1 locatie alles te verwarmen/koelen is in plaats van in elke ruimte een aparte unit hangen.
Op dit moment ben ik me hier over aan het orienteren terwijl we een badkamer aan het maken zijn en bouwen van een hok voor de energie opslag en omvormers (staat nu midden in de woonkamer).
Bij nieuwbouw / grote renonatie zou ik altijd WTW met kanaalunits nemen. Nu woon ik zelf in de VS waar kanaalunits de standaard zijn, dus dat helpt qua gewenning. Maar het is gewoon veel makkelijker en mooier.
Je kunt het semi-parallel aanleggen of serieel. Serieel is het meest makkelijk maar vereist in Europa denk ik dat je WTW en kanaalunit van hetzelfde merk neemt zodat ze kunnen "buurten". (In de VS zijn kanaalunits gebruikelijker zodat er meer comptabiliteit is betreft merken.) De WTW stuurt dan de ventilator aan van de kanaalunit.
Brink heeft ook zoiets via een luchtverwarming, maar gebruikt dan een ruimte als buffer (bijvoorbeeld de zolder of het stookhok). Ofwel de WTW ventileert maar blaast enkel uit in die buffer kamer met roosters of kieren onder de deur. De kanaalunit zuigt daar in met net iets hoger volume, zodat je goed die verse lucht daarna verspreid door de woning. Moet er verwarmt worden blaast de kanaalunit gewoon nog ietsje harder en zuigt extra lucht aan via de roosters/kieren.
Heb je echter een WTW en kanaalunit van hetzelfde merk kun je het vaak ook zonder buffer aansluiten, omdat ze de fans precies kunnen afstemmen. Maar ik zou niet 'bang zijn' voor de Brink variant omdat de kanaalunits ook in seriële stand vaak een bypass hebben om extra te kunnen aanzuigen als ze even echt hard moeten verwarmen/koelen en de WTW niet genoeg volume kan leveren.
Je moet wel beseffen dat de WTW apart moet afzuigen, want WTW's zuigen af in natte ruimtes en de keuken, terwijl een traditionele kanaalunit normaal aanzuigt in een centrale plek of plekken zoals een hal of overloop. Het idee is immers overdruk in de woon en slaapvertrekken. Je wilt immers niet dat de kanaalunit aanzuigt in de badkamer en keuken en die vieze lucht dan verspreid door de woning. Dus bij combo wil je dat de WTW afzuigt in de gebruikelijke ruimten, en dus inblaast in die centrale bufferkamer of rechtstreeks in de ingang van de kanaalunit.
Je kunt ook parallel aansluiten, door alle leidingen dubbel aan te leggen. Klinkt wellicht wat overdreven, maar je kunt natuurlijk de beide buizen op veel plaatsen of fysiek combineren (bij uitblazen) in een grotere buis of op zijn minst naast elkaar leggen en op hetzelfde rooster uit laten komen. Zo'n WTW buis is zo groot niet en dus kun je het vaak gewoon parallel doen. Voordeel dan is dan ze helemaal onafhankelijk opereren en geen enkele regeling nodig is.