Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.354.815 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:48
mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Dat is hier nooit gebeurd gewoon bijna recht doorheen, en dan dichtkitten (niet met pur omdat het niet luchtdicht maar winddicht is), de kit zorgt er al voor dat het waterdicht is.
Weet je toevallig wat voor kit dit was?
Ik moet de muurkap nog afkitten met de bakstenen muur.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Martinusz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Weet je toevallig wat voor kit dit was?
Ik moet de muurkap nog afkitten met de bakstenen muur.
flexibele en uv bestendige voegenkit gebruiken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:50
flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:41:
[...]

das niet goed dan. zodra je kit en/of isolatie gaat krimpen of verweren door tijd krijg je spleten en dan is het kom maar binnen met je knecht qua vocht...
Kan wezen maar het schuin boren is wel degelijk ook bedoeld zodat de condensafvoer op afschot komt te liggen. Dus ook in een binnenmuur lichtjes schuin boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Kan wezen maar het schuin boren is wel degelijk ook bedoeld zodat de condensafvoer op afschot komt te liggen. Dus ook in een binnenmuur lichtjes schuin boren.
dat klopt, maar uit bouwtechnisch oogpunt is cappilare werking van vocht/regen de hoogste prioriteit. je wilt niet dat regenwater via de leidingen je kamer in stroomt. daarom moet de hoek ook schuiner zijn dan de kanalen volgens de regels.
ik boor zulke gaten rustig onder 45 graden als ik daarmee wegkom. (enkelsteens bijvoorbeeld)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 07-06-2021 10:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:15:
[...]

flexibele en uv bestendige voegenkit gebruiken.
Ik kreeg nogal wisselende resultaten via Google, maar hebben we het over dit soort voegenkit?
https://www.toolstation.n...3-QQqlEAQYASABEgL6W_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martinusz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Ik kreeg nogal wisselende resultaten via Google, maar hebben we het over dit soort voegenkit?
https://www.toolstation.n...3-QQqlEAQYASABEgL6W_D_BwE
dat spul werkt wel goed ja, en met regen verkleurt het ook niet je stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:37:
[...]

dat spul werkt wel goed ja, en met regen verkleurt het ook niet je stenen.
Ik ga denk ik toch voor deze: https://www.toolstation.n...ingskit-universeel/p12761
Lijkt mij beter (flexibel, weerbestendig) ik denk makkelijker verwerkbaar dan die dikkere voegenkit hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:41:
[...]

das niet goed dan. zodra je kit en/of isolatie gaat krimpen of verweren door tijd krijg je spleten en dan is het kom maar binnen met je knecht qua vocht...
Duidelijk, dan trekt het in mijn geval de spouw in maar gezien het niet de wind/regenkant is zal die kans sowieso te verwaardelozen zijn er zit ook nog een kapje voor waardoor de volle wind er nooit op kan staan, ramen aan die kant zijn vrijwel nooit nat als het regent.

Ik zal het eens in de gaten houden als het gebeurd.
(Het is bij mij ook hout trouwens en geen steen/beton) houtskeletbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2021 11:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Duidelijk, dan trekt het in mijn geval de spouw in maar gezien het niet de wind/regenkant is zal die kans sowieso te verwaardelozen zijn er zit ook nog een kapje voor, ramen aan die kant zijn vrijwel nooit nat als het regent.

Ik zal het eens in de gaten houden als het gebeurd.
(Het is bij mij ook hout trouwens en geen steen/beton) houtskeletbouw.
het gaat gewoon langs de leidingen naar binnen. tenzij je leiidngen in de spouw omhoog gaan....
het type bouw is geen factor, cappilaire werking is simpele natuurkunde. het geld ook voor de condens die op de leiding vormt...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 07-06-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Tixophalt gebruik ik altijd voor de leidingdoorvoeren en werkt ook prima.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:59
Glashelder schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:43:
[...]

Elke fabrikant lijkt dat op een andere manier te meten dus bij een merk als Mitshubishi zou ik die hoge dB’s niet zo serieus nemen.
Zag bij één van de fabrikanten dat er bepaalde spelregels zijn en dat ze 1 meter ervoor en 1 meter erachter meten. Bij de binnen units is ook nog iets met de hoogte. Weet natuurlijk niet of Mitsubishi ook aan die spelregels mee doet.

Anyway het lijkt erop dat ik op een zijspoor ben gezet door Mitsubishi's configurator. Want die kwam voor mij met en een mxz-2f33 vf Waarbij ik er ondertussen achter ben dat de M voor multisplit staat en de 2 het maximum aantal binnen units is. Dit betreft een 3.3 kW multisplit wat logisch is want de configurator kwam op basis van mijn twee kamers (14 m2 * 2m40) op 2x 1.8 kW.

Ga ik zelf zoeken op die website dan zie ik deze MUZ-EF25 VG en daar dan staat gewoon 47/48. Dus lijkt er meer op dat die ene unit het probleem is en dan is mitsubishi weer in de race. Ik heb liever 2x 2.5 kW dus dan wordt het toch een 4.3 of 5.3 buiten unit in geval van multisplit of 2x 2.5 in geval van twee losse units :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Vorkie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:57:
[...]

De "2 graden gap" in actie :)

[Afbeelding]

Hij staat ingesteld op 20 graden, op die hoogte zorgt ie voor 18 graden, dan is het op normale hoogte ergens tussen 19-20 graden.
Ik kan mij daar echt aan ergeren :X . Zeker met verwarmen in de winter. Natuurlijk eerst de offset ontdekken door de hoogte. Geen probleem dat is éénmalig en die instelling gaat per 0.5 graden.

Echter als die units daarna doorschieten met 2 graden dan is dat mij net te veel. Stel je het in de winter in op 20.5 graden in en dan kom je een uur later en dan is het 22.5. Zonde van de energie en veel te warm! Dan denk je nou ik zet hem twee graden lager op 18.5 voor de volgende dag. Kom je de volgende dag is het net geen 18 graden en heb je het koud 8)7 . Wat dat betreft is het comfort van een slimme radiatorknop prettiger (Netatmo heb ik), die gaat bij verschillen van 0.5 graden voorzichtig de radiator open zetten en is te kalibreren op de 0.1 graden. Met andere woorden die doet gewoon wat je zegt. Nu de airco nog want wil grotendeels elektrisch gaan verwarmen :X .

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 07-06-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

probleem is dat de LUCHT temperatuur wel stijgt maar de temperatuur van de kamer (spul wat erin staat, muren, vloeren) duurt een stuk langer en dat is wat opgewarmd moet worden. de lucht zelf kan maar heel weinig warmte bevatten. dus als ze dat niet zouden doen zou de compressor echt constant aan en uit gaan. dit zie je al met pendelgedrag met te grote units in te kleine kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:04
sdk1985 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Zag bij één van de fabrikanten dat er bepaalde spelregels zijn en dat ze 1 meter ervoor en 1 meter erachter meten. Bij de binnen units is ook nog iets met de hoogte. Weet natuurlijk niet of Mitsubishi ook aan die spelregels mee doet.

Anyway het lijkt erop dat ik op een zijspoor ben gezet door Mitsubishi's configurator. Want die kwam voor mij met en een mxz-2f33 vf Waarbij ik er ondertussen achter ben dat de M voor multisplit staat en de 2 het maximum aantal binnen units is. Dit betreft een 3.3 kW multisplit wat logisch is want de configurator kwam op basis van mijn twee kamers (14 m2 * 2m40) op 2x 1.8 kW.

Ga ik zelf zoeken op die website dan zie ik deze MUZ-EF25 VG en daar dan staat gewoon 47/48. Dus lijkt er meer op dat die ene unit het probleem is en dan is mitsubishi weer in de race. Ik heb liever 2x 2.5 kW dus dan wordt het toch een 4.3 of 5.3 buiten unit in geval van multisplit of 2x 2.5 in geval van twee losse units :).
Ik zou ook niet te veel kijken naar het geluidsdrukniveau, dat is onder verschillende omstandigheden gemeten dus het zegt niet zo veel. Je kan er van uit gaan dat je op 1m afstand van de unit gewoon het geluidsvermogenniveau gaat meten, in dit geval dus 58dB.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:56:
probleem is dat de LUCHT temperatuur wel stijgt maar de temperatuur van de kamer (spul wat erin staat, muren, vloeren) duurt een stuk langer en dat is wat opgewarmd moet worden. de lucht zelf kan maar heel weinig warmte bevatten. dus als ze dat niet zouden doen zou de compressor echt constant aan en uit gaan. dit zie je al met pendelgedrag met te grote units in te kleine kamers.
Ah geniale uitleg!

Stiekem was een grote boosdoener dan wellicht de ingebouwde tijdclock. De hele dag alles op temperatuur houden is ook weer zo wat. Wat ik dus eigenlijk zoek is een weekschema zodat de unit er rustig naar toe kan werken maar dat er bijvoorbeeld in de nacht niet gestookt wordt op de werkkamer.

Ben dat bij Mitsubishi toevallig tegen gekomen. Van Daikin, LG en Panasonic nog even op onderzoek...

Update:
Mitsubishi

3.1 sterren https://play.google.com/s...ubishiwifiapp&hl=nl&gl=US

Daikin heeft het ook (valt op dat de wifi unit hier los op de muur zit?):

2.4 sterren https://play.google.com/s...aikin.remoapp&hl=nl&gl=US

LG
[YouTube: Hoe stel ik mijn LG airconditioner in op Smart Thinq? (iOS versie)]
4.2 sterren https://play.google.com/s...om.lgeha.nuts&hl=nl&gl=US

Panasonic

2.2 sterren https://play.google.com/s...onic.ACCsmart&hl=nl&gl=US

[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 07-06-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Team-RiNo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Ik zou ook niet te veel kijken naar het geluidsdrukniveau, dat is onder verschillende omstandigheden gemeten dus het zegt niet zo veel. Je kan er van uit gaan dat je op 1m afstand van de unit gewoon het geluidsvermogenniveau gaat meten, in dit geval dus 58dB.
Ben het er mee eens dat je het liefst bij een echte installatie staan. Maar ja dat een lastig verhaal.

Is wel iets waar ik rekening mee houdt op basis van eerdere ervaringen. Had rond 2012 een LG die op een dakterras bovenop de woonkamer vóór de werkkamer stond. Zodra die aan ging was er een enorme bromtoon. In die werkkamer zat je niet voor je plezier met de LG aan. Tegelijk hoorde je op de slaapkamer een verdieping hoger ook nog de bromtoon. Die binnen unit kan dan wel lekker stil zijn maar met zo'n bromtoon heeft dat geen nut.

Na verhuizing ben ik de vorige keer in 2018 op de specs afgegaan en dat heeft toen prima uitgepakt. Ik kwam op een Panasonic KIT-TZ25-TKE 2.5 kW (825 euro) die een relatief grote buiten unit heeft. De plaatsing ook weer op een balkon voor de werkkamer. In die kamer hoorde je hem eigenlijk alleen opstarten. Buiten was het geluid vergelijkbaar met dat van een ventilator. De Panasonic kon ook netjes terug schalen naar een opgenomen vermogen van +- 150W .

Kan ook zijn dat tegenwoordig alle airco's prima zijn, maar als je goed kijkt zie je her en der toch wel wat verhalen over resonantie, trillingen en gebrom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:00
Ik heb sinds kort dat de buitenshuis functie van mijn Daikin niet meer werkt (Comfora met wifi adapter wordt niet meer gevonden). Lokale bediening via app doet het wel.

Iemand een tip hoe deze te resetten? Gewoon even de stroom eraf via de groepschakelaar in de meterkast? Of is er een andere oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Bard1982 op 07-06-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjjl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:25
@Bard1982 Jep even stroom er af halen zal waarschijnlijk helpen. Kijk ook even welke tijd de wifi adaper aangeeft onder instellingen --> tijd. soms wil hij wel eens verspringen naar een tijd die niet klopt. Dan werkt de buitenshuis app niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door hjjl op 07-06-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Bard1982 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:17:
Ik heb sinds kort dat de buitenshuis functie van mijn Daikin niet meer werkt (Comfora met wifi adapter wordt niet meer gevonden). Lokale bediening via app doet het wel.

Iemand een tip hoe deze te resetten? Gewoon even de stroom eraf via de groepschakelaar in de meterkast? Of is er een andere oplossing?
Heb ik ook gehad(met de nieuwe app), even spanningsloos maken, x minuten wachten spanning erop en dan even met je mobiel op WiFi gaan / ik moest hem vreemd genoeg compleet opnieuw registreren en toen was het opgelost.

En de oude app werkt in-home server niet meer de nieuwe app werkt bediening op afstand wel.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Bard1982 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:17:

Gebruik je de oude of de nieuwe app? Zou mij niets verbazen als ze die functie bij de oude gaan uitfaseren namelijk.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Notna schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Gebruik je de oude of de nieuwe app? Zou mij niets verbazen als ze die functie bij de oude gaan uitfaseren namelijk.
Ik gebruikte eerst de oude. Toen de nieuwe was geupdate, de nieuwe. Maar nu ben ik gedwongen weer de oude te gebruiken, omdat de out-of-home niet werkt. En alleen de oude app lokaal nog wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:57:
[...]

De "2 graden gap" in actie :)

[Afbeelding]

Hij staat ingesteld op 20 graden, op die hoogte zorgt ie voor 18 graden, dan is het op normale hoogte ergens tussen 19-20 graden.
Ja, zo'n gap heb ik ook met mijn MHI ZSW. Dat ding hangt nou eenmaal hoger en hij compenseert dat zelf ook wel met wat graadjes erbij.
Heb jij nog leuke automations voor hass ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
koelkast schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:54:
[...]

Ja, zo'n gap heb ik ook met mijn MHI ZSW. Dat ding hangt nou eenmaal hoger en hij compenseert dat zelf ook wel met wat graadjes erbij.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:42
[...]

Voor verwarmen kan je dat uitzetten - iets wat ik hier gelijk gedaan heb. Nog steeds klopt het niet helemaal, maar het wijkt niet enorm veel meer af.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 07-06-2021 15:19 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Heb ik ook gehad(met de nieuwe app), even spanningsloos maken, x minuten wachten spanning erop en dan even met je mobiel op WiFi gaan / ik moest hem vreemd genoeg compleet opnieuw registreren en toen was het opgelost.

En de oude app werkt in-home server niet meer de nieuwe app werkt bediening op afstand wel.
Dat heeft gewerkt idd. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
sdk1985 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:40:
[...]
Kan ook zijn dat tegenwoordig alle airco's prima zijn, maar als je goed kijkt zie je her en der toch wel wat verhalen over resonantie, trillingen en gebrom.
Ik geloof echt dat dat een kwestie van geluk/ongeluk hebben is en niet echt merkgebonden.

Waar het m.i. vooral mee heeft te maken bij een houten dak is de lengte van de balken.
Die lengte bepaalt de eigenfrequentie, en wanneer de balk door middel van een periodieke kracht op een eigenfrequentie wordt aangestoten kan resonantie optreden.
Oftewel wanneer een compressor op een bepaald toerental loopt dan kan deze net de balk laten resoneren, terwijl als dat toerental iets lager of hoger zou liggen (of wanneer de balk net iets korter of langer zou zijn) je geen resonantie zou krijgen.

Afhankelijk van een combinatie van buitenunit/toerental en constructie dus, waarvan heel lastig te voorspellen is of het goed uitpakt. Maar zelfs een bakstenen muur bijvoorbeeld heeft een eigenfrequentie, al zal die door de massa lang niet zoveel gaan resoneren kun je wel een effect krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:12

Oekol

waka waka hey hey

Hoe beslissen jullie welke airconditioning jullie willen? Ik wil een split airconditioning gaan bestellen in het buitenland (via het buitenland topic hier) en weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. 1e ruimte is 38,5m3 en de tweede is 45m3 minimaal. Mijn vader zei dat ik dan 1500 watt en 1700 watt nodig heb minimaal. Met computers en dergelijke weet ik dan wel waar ik zoeken moet voor reviews vergelijkingen of welk merk. Nu zeker niet, maar zo'n wifi oplossing lijkt me wel handig.

Iemand tips en tricks, behalve doelloos webshops zoeken en kijken wat in de aanbieding is?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:30:
Hoe beslissen jullie welke airconditioning jullie willen? Ik wil een split airconditioning gaan bestellen in het buitenland (via het buitenland topic hier) en weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. 1e ruimte is 38,5m3 en de tweede is 45m3 minimaal. Mijn vader zei dat ik dan 1500 watt en 1700 watt nodig heb minimaal. Met computers en dergelijke weet ik dan wel waar ik zoeken moet voor reviews vergelijkingen of welk merk. Nu zeker niet, maar zo'n wifi oplossing lijkt me wel handig.

Iemand tips en tricks, behalve doelloos webshops zoeken en kijken wat in de aanbieding is?
Aangezien je niet kleiner kan dan 2.0 kW, is de keuze makkelijker denk ik :) . Moet je alleen bedenken welk merk en of je 2 x een singlesplit wilt of 1 x een multisplit. Daarna ia het een kwestie van kijken naar specs, functies en uiterlijk en dan de knoop doorhakken.

Meer dan 2.0 kW per kamer heb je ook niet nodig in jouw geval

(En p.s; lees even de TS. Daar staat in waar je rekening mee moet houden)

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 07-06-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Notna schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Aangezien je niet kleiner kan dan 2.0 kW, is de keuze makkelijker denk ik :) . Moet je alleen bedenken welk merk en of je 2 x een singlesplit wilt of 1 x een multisplit. Daarna ia het een kwestie van kijken naar specs, functies en uiterlijk en dan de knoop doorhakken.

Meer dan 2.0 kW per kamer heb je ook niet nodig in jouw geval

(En p.s; lees even de TS. Daar staat in waar je rekening mee moet houden)
Thanks zal hem doornemen. De tweede grotere ruimte is op de gang met 1 slaapkamer meegerekend en onze slaapkamer is exclusief. Dus die kan ik wel zeker groter nemen. Kan namelijk ook de gangdeur open zetten zodat de koude lucht ook naar de woonkamer gaat.

Mijn ouders hebben twee keer een single split genomen puur door prijs jaren geleden. De echte voors en tegens tussen die twee zal ik nog even induiken wat de 'way to go' is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
sdk1985 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:40:
[...]

resonantie, trillingen kan een wasmachine en droger ook doen, zelfs de koelkast.
resonantie, trillingen doen ze allemaal als ze onjuist geplaatst worden, gebrom is afhankelijk van merk/type en werklast, die van mij bromt totaal niet behalve als het buiten mistig is kun je de fan ervan horen, de brom wat jij bedoelt herken ik bij andere merken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:01
Toevallig iemand hier een goede tip voor een airco installateur in Zeeland?
5-tal airco's komen binnenkort binnen en wil deze laten installeren. Uiteraard de grotere standaard bedrijven al aangeschreven, maar help liever een zelfstandige in deze tijden en meestal is het werk ook beter ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 10:56

Grvy

Bot

basjuhh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:07:
5-tal airco's komen binnenkort binnen en wil deze laten installeren. Uiteraard de grotere standaard bedrijven al aangeschreven, maar help liever een zelfstandige in deze tijden en meestal is het werk ook beter ;-)
Dat had je ongeveer 12 maanden geleden moeten inplannen. :P

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Thanks zal hem doornemen. De tweede grotere ruimte is op de gang met 1 slaapkamer meegerekend en onze slaapkamer is exclusief. Dus die kan ik wel zeker groter nemen. Kan namelijk ook de gangdeur open zetten zodat de koude lucht ook naar de woonkamer gaat.

Mijn ouders hebben twee keer een single split genomen puur door prijs jaren geleden. De echte voors en tegens tussen die twee zal ik nog even induiken wat de 'way to go' is.
Ah, maar dat zei je in eerste instantie niet ;)

Kom met een situatieschets met afmetingen en specs (isolatiegraad, wat voor ruimte, verwachtingen, belanrijke features, ligging van eventuele ramen (en hebben die zonwering) etc.) kijk wat je denkt nodig te hebben en waar te plaatsen en deel dat hier. Dan doen wij nog eventueel ons plasje erover ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:39:
[...]

resonantie, trillingen kan een wasmachine en droger ook doen, zelfs de koelkast.
resonantie, trillingen doen ze allemaal als ze onjuist geplaatst worden, gebrom is afhankelijk van merk/type en werklast, die van mij bromt totaal niet behalve als het buiten mistig is kun je de fan ervan horen, de brom wat jij bedoelt herken ik bij andere merken.
Het is pas resonantie wanneer er iets mee gaat trillen zoals een vloer of een wand.
Iedereen kent het wel van centrifugerende wasmachines op een houten vloer, wanneer ze klaar zijn en het toerental daalt langzaam dan zie je vaak dat ze op specifieke frequenties even gaan schudden.
Dat gebeurt wanneer de frequentie de eigenfrequentie raakt van de vloer, die dan gaat resoneren.
Natuurlijk zullen sommige buitenunits meer trillen dan anderen (en meer bij verwarmen dan bij koelen) maar het ligt echt complexer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

basjuhh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:07:
bel gewoon alle lokale mannetjes die je op google kan vinden en ga er vannuit dat je het volle pond gaat betalen. er is meer werk dan monteurs. (of er zijn geen binnenunits meer op voorraad....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:55:
[...]

Het is pas resonantie wanneer er iets mee gaat trillen zoals een vloer of een wand.
Iedereen kent het wel van centrifugerende wasmachines op een houten vloer, wanneer ze klaar zijn en het toerental daalt langzaam dan zie je vaak dat ze op specifieke frequenties even gaan schudden.
Dat gebeurt wanneer de frequentie de eigenfrequentie raakt van de vloer, die dan gaat resoneren.
Natuurlijk zullen sommige buitenunits meer trillen dan anderen (en meer bij verwarmen dan bij koelen) maar het ligt echt complexer dan dat.
Wasdrogers kunnen dat anders ook behoorlijk door dreunen, tenminste die van onze buren kan ik zeer goed horen hier, eenmaal rubberen mat eronder was het opgelost.
Ik had juist het idee dat de buitenunit stiller is bij verwarmen dan koelen (hier tenminste).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 00:01
Wat is een "normale" prijs voor 5 binnen units en 2 buitenunits met gemiddeld 10m aan afstand naar de units?
flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:56:
[...]

bel gewoon alle lokale mannetjes die je op google kan vinden en ga er vannuit dat je het volle pond gaat betalen. er is meer werk dan monteurs. (of er zijn geen binnenunits meer op voorraad....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

basjuhh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:25:
Wat is een "normale" prijs voor 5 binnen units en 2 buitenunits met gemiddeld 10m aan afstand naar de units?

[...]
dat ligt aan je lokale zzp'er. of uberhuapt de markt momenteel. ze kunnen bijna vragen wat ment wilt. 150e per uur zal wel de norm zijn denk ik in het hoogsezoen, mogelijk dat het in jou regio beter is....

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-06-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Helaas niet, Airconwithme is niet heel betrouwbaar helaas, wil nu zelf die module maken en dan met MQTT schakelen.

Het kan zijn dat de servers niet goed terug rapporteren en dan lijkt ie aan, terwijl die uit is etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Condens?

Sinds vorige week de airco's eens kunnen laten koelen. Vorige week paar dagen overdag aan gehad op 21 gr en eentje op 20gr dus hard hebben ze nog niet moeten werken. Is het echter normaal dat er geen enkele druppel condens is afgevoerd tot dusver? Vorige week niets, en vandaag met huidige vochtigheid buiten van 48% en binnen van 63% ook niets? Buiten is het vb vandaag 25graden geweest overdag.

Of werkt dat pas als je boel steenkoud begint te koelen (18gr als laagste instelbare waarde)?

En kan je één unit op ontvochtigen (dry) zetten terwijl de andere unit wel mag koelen? Of is het bij een multisplit sowieso of alle unitts koelen, of alle units drogen?
Hebben Fujitsu KMCC binnenunits (2* 2kW en 1* 2,5 kW) met Fujitsu AOYG18KBTA3 5.5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Leffunk schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:17:
Condens?

Sinds vorige week de airco's eens kunnen laten koelen. Vorige week paar dagen overdag aan gehad op 21 gr en eentje op 20gr dus hard hebben ze nog niet moeten werken. Is het echter normaal dat er geen enkele druppel condens is afgevoerd tot dusver? Vorige week niets, en vandaag met huidige vochtigheid buiten van 48% en binnen van 63% ook niets? Buiten is het vb vandaag 25graden geweest overdag.

Of werkt dat pas als je boel steenkoud begint te koelen (18gr als laagste instelbare waarde)?

En kan je één unit op ontvochtigen (dry) zetten terwijl de andere unit wel mag koelen? Of is het bij een multisplit sowieso of alle unitts koelen, of alle units drogen?
Hebben Fujitsu KMCC binnenunits (2* 2kW en 1* 2,5 kW) met Fujitsu AOYG18KBTA3 5.5kW
De droogfunctie is technisch gezien hetzelfde als koelen, maar dan op een nog wat lager standje (zodat het element meer condenseert). Afaik kan je die 2 wel combineren.

En wat betreft het niet zien van vocht; ik heb ook amper tot geen condens gezien vandaag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 07-06-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Condens?

Check even mijn Posts afgelopen week, vorige week waren er zeker 2 dagen heel vochtig, toen kwamen er toch wel rivieren uit ;) als er geen druppel uit is gekomen, zou ik toch even checken of het niet allemaal in de bak blijft hangen ofzo.

Vandaag weinig vocht, maar klein plekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:31
Condens?

Bij mij hetzelfde! Van de 4 airco's heeft er maar 1 wat condenswater afgevoerd. Vorig jaar toen het echt warm was het continue condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:13:
[...]

Ik had juist het idee dat de buitenunit stiller is bij verwarmen dan koelen (hier tenminste).
Ja dat kan als je bij bepaalde toerentallen van je compressor resonantie krijgt in je constructie en bij andere toerentallen niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

*knip*, offtopic. De HK is een deurtje verder.

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Wij hebben boven meer kamers dan airco's en dat was tot nu toe niet zo'n probleem omdat de kamers zonder airco niet zo vaak gebruikt werden.
In 1 van de kamers heb ik een werkplek voor mijn vriendin gemaakt omdat we beide nogal veel moeten vergaderen en dat is niet te doen met zijn 2-en in de zelfde ruimte.
Nu is het nog niet zo erg warm buiten maar zij merkt toch dat als de zon op de buitenmuur van die kamer staat het te warm begint te worden om prettig te werken, de 3 airco's uit de andere kamers hebben wel wat invloed op de temperatuur boven maar niet voldoende.

Dus ... ik ben op zoek naar extra airco's en ik zie niet veel andere opties dan om de nieuwe buitenunit dan aan de voorkant voor het huis te hebben staan. Hij staat dan een kleine beetje verscholen achter wat planten, maar is nog steeds goed zichtbaar, en een goot over de muur ook.

Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft met het wrappen van de airco goot en de buiten unit in folie met een foto van de buitenmuur erop, zodat het een beetje wegvalt tegen de buitenmuur ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Zojuist bericht gekregen van onze installateur dat de installatie van onze drie Mitsubishi airco's met 1 maand verplaatst wordt. De units zijn nog niet binnen, nieuwe leverdatum is midden Juli. Iets met een schip in een kanaal enzo :(

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Oekol schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:30:

Kwam deze tegen: https://alklima.nl/airconfigurator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
PentaClover schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:31:
Wij hebben boven meer kamers dan airco's en dat was tot nu toe niet zo'n probleem omdat de kamers zonder airco niet zo vaak gebruikt werden.
In 1 van de kamers heb ik een werkplek voor mijn vriendin gemaakt omdat we beide nogal veel moeten vergaderen en dat is niet te doen met zijn 2-en in de zelfde ruimte.
Nu is het nog niet zo erg warm buiten maar zij merkt toch dat als de zon op de buitenmuur van die kamer staat het te warm begint te worden om prettig te werken, de 3 airco's uit de andere kamers hebben wel wat invloed op de temperatuur boven maar niet voldoende.

Dus ... ik ben op zoek naar extra airco's en ik zie niet veel andere opties dan om de nieuwe buitenunit dan aan de voorkant voor het huis te hebben staan. Hij staat dan een kleine beetje verscholen achter wat planten, maar is nog steeds goed zichtbaar, en een goot over de muur ook.

Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft met het wrappen van de airco goot en de buiten unit in folie met een foto van de buitenmuur erop, zodat het een beetje wegvalt tegen de buitenmuur ?
Hier loopt de goot aan de voorzijde pal naast de regenpijp, dan valt het al een stuk minder op.

Wrappen heb ik ook overwogen. Maar dan moet je de match wel net weten te maken, wil het nog een beetje netjes blijven. Dat zag ik toch niet zo zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door henkjanvdkolk op 08-06-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
FrankHe schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Loszittende kabels kan zeker een reden zijn. Regelmatig de filters schoonmaken is per definitie een goed idee. Maar in beginsel zouden vuile filters niet moeten leiden tot een niet startende compressor.

Ik zet mijn geld vooralsnog in op een geactiveerde onderdrukbeveiliging. Kans dat er gewoon te weinig koelvloeistof in je systeem zit.

De enige manier om achter de oorzaak te komen is door een tabel met de foutcodes te achterhalen.
Dank voor je reactie. Foutcodes niet te achterhalen, maar welke fout het ook is/was. Apparaat is denk ik end of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 19:59
coob schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:35:
[...]

Wat zijn de settings, sl, ln en l2 in datzelfde menu?
Met setting L2 kun je de intensiteit van de led op de binnenunit aanpassen. Dat kan handig zijn als je het donker wilt houden op de slaapkamer. Dus menu -> L2 en dan met de up/down van de timer kun je hem zetten naar:
L0 = led helemaal uit
L1 = led op 50%
L2 = led op 100%
Daarna bevestingen met de knop SET.

Even voor de duidelijkheid... het gaat hier dus om Mitsubishi Heavy Industrie units.

[ Voor 3% gewijzigd door Scooper op 08-06-2021 09:10 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

_Christiaan_

Master of SOG

Scooper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Met setting L2 kun je de intensiteit van de led op de binnenunit aanpassen. Dat kan handig zijn als je het donker wilt houden op de slaapkamer. Dus menu -> L2 en dan met de up/down van de timer kun je hem zetten naar:
L0 = led helemaal uit
L1 = led op 50%
L2 = led op 100%
Daarna bevestingen met de knop SET.

Even voor de duidelijkheid... het gaat hier dus om Mitsubishi Heavy Industrie units.
Ah kijk dit wist ik ook nog niet. In de handleiding staat helderheid van “scherm” :? Dus ik dacht dat het over de afstandsbediening ging.

Wel handig dit, mijn vriendin vindt de LED te fel dus nu hoeven we er geen tape overheen te plakken.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Ja het staat erg onduidelijk in de handleiding. Irritante van het lampje is ook dat die het 'schermpje' van de remote-ontvanger verlicht en die wil je dan weer niet afplakken.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 10:04
Scooper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:00:
Ja het staat erg onduidelijk in de handleiding. Irritante van het lampje is ook dat die het 'schermpje' van de remote-ontvanger verlicht en die wil je dan weer niet afplakken.
Op z'n kop op je nachtkastje leggen een optie ?

May the Force be with You instead of Bill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Freekers schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:48:
Zojuist bericht gekregen van onze installateur dat de installatie van onze drie Mitsubishi airco's met 1 maand verplaatst wordt. De units zijn nog niet binnen, nieuwe leverdatum is midden Juli. Iets met een schip in een kanaal enzo :(
Balen zeg. Precies hetzelfde als bij ons. MHI units zouden begin juli weer leverbaar zijn volgens onze installateur. Installatie is nu halverwege juli.
Ik hoop echt dat het niet nog later wordt dan halverwege juli...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Jedi Lord schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Op z'n kop op je nachtkastje leggen een optie ?
Voor de afstandsbediening kan dat inderdaad. Maar ik doelde op het raampje van de ontvanger op de binnenunit zelf. In een compleet verduisterde kamer licht die ook op door het ledje op de binnenunit.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:27
Een vraag aan de Daikin experts qua offerte :). Voor een kennis heb ik een offerte voor 5.500 euro voor een 4.2 en 2.5 kwh Daikin Stylish. De 4.2 komt in de eetkamer en de 2.5 in de slaapkamer. De buitenunit is 2 hoog dus er komt ook een hoogwerker om alles te plaatsen en te monteren. Is dit qua prijs goed of is het te duur? Qua Daikin kan ik het niet zo goed inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de hoogwerker is niet gratis (helemaal afgelopen jaar niet) en installateurs kunnen grofweg vragen wat ze willen, er is meer vraag dan monteurs.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 08-06-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@revolution-nl
Vorig jaar spraken we nog over de filters van de mhi tot in tegenstelling van daikin. Vanwege dat die van mhi zo open/grof waren. Maar na een winter er mee gedraaid te hebben kijk ik er toch van op hoeveel stof hij opvangt. Ps jouw nieuwe ac boven is dat een zs of een zsx?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fngwOfiRitjr954Wzhz950Fumzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WB7LkQ7uyD6HhwXTdIfO94Py.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Hoe voller ze gaan zitten. Hoe beter ze filteren. Uiteindelijk houden ze alles tegen. Zelfs de luchtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:01
MeTooPV schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Dank voor je reactie. Foutcodes niet te achterhalen, maar welke fout het ook is/was. Apparaat is denk ik end of life.
Ik heb er even op gezocht en kon er bar weinig over vinden. Ik kwam voornamelijk bij Amerikaanse CV-ketels uit. Heb het gevoel dat ze de airconditioners elders hebben ingekocht en hun eigen badge erop hebben geplakt. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 09:03
supercrazy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:58:
Een vraag aan de Daikin experts qua offerte :). Voor een kennis heb ik een offerte voor 5.500 euro voor een 4.2 en 2.5 kwh Daikin Stylish. De 4.2 komt in de eetkamer en de 2.5 in de slaapkamer. De buitenunit is 2 hoog dus er komt ook een hoogwerker om alles te plaatsen en te monteren. Is dit qua prijs goed of is het te duur? Qua Daikin kan ik het niet zo goed inschatten.
Lijkt mij prima, is redelijk in de buurt van mijn 5+2kw installatie zonder hoogwerker.
Of ik heb ook teveel betaald ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dat lijkt me in deze markt nog heel redelijk geprijst. Ik heb veel duurdere offertes voorbij zien komen hier. En dan kan er vrijwel zeker nog wat van de prijs af ook door een 3,5kW ipv 4,2 te nemen beneden ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Notna schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Ah, maar dat zei je in eerste instantie niet ;)

Kom met een situatieschets met afmetingen en specs (isolatiegraad, wat voor ruimte, verwachtingen, belangrijke features, ligging van eventuele ramen (en hebben die zonwering) etc.) kijk wat je denkt nodig te hebben en waar te plaatsen en deel dat hier. Dan doen wij nog eventueel ons plasje erover ;)
Dat klopt als een bus, ik zei minimaal en heb dan zelf de ruimtes in mijn hoofd. Is natuurlijk onzin.
Probeer het hieronder beter uit te leggen. Alvast bedankt voor de tijd die je hier in wilt steken om ons te helpen.
Huis in het algemeen heeft een B label als energielabel, dat was voor de uitbouw. Nu met de uitbouw houden we het heel goed warm binnen door goede isolatie daar.

Kantoor/ gamekamer op verdieping 2 ( met plat dak):
3,65 x 4,40 x 2,4 = 38,5 M3
Ligging van ramen: Zuid-Westen, met zonnewering aan buitenkant ramen, verduisterende gordijnen

Gang
6,1 x 1,05 x 2,4 = 28,5 M3
Ligging van ramen: Zuid-Westen, rolgordijn + verduisterende gordijnen

Slaapkamer dochter (vanaf de beoogde plek in de gang airco na anderhalf meter rechts)
3,25 x 3,65 x 2,4 = 15,37 M3.

OPTIONEEL
(niet heel belangrijk, gaan we wellicht 1 of 2x in het jaar de deuren voor open doen dat het in deze ruimtes kan trekken)

Slaapkamer van mij en mijn vrouw
5,5 x 3,25 x 2,4 = 42,9 M3
Ligging van ramen: Noord-Oosten, rolgordijn + verduisterende gordijnen

Woonkamer
5,5 x ~13 x 2,4 = 171,6 M3
Ligging van ramen: Aan beide kant ramen, op het zuid westen hebben we een uitbouw van 2,5 meter welke voor 2/3e open kan, met een raam aan de voorkant open waait het hier heel aangenaam door + verduisterende gordijnen

HET PLAN
Als volgt denken wij aan een multisplit op onze uitbouw neer te zetten net voor de gang, dus dat zal dan max 2 a 3 meter zijn naar de eerste binnenunit op verdieping 1.

VERDIEPING 1

- Die hangt dan boven het raam (50 cm in hoogte, breedte bijna 2 meter vanwege trap naar boven is hier de gang breder dan de 1.05 meter) en blaast dan de gang in richting onze slaapkamer. Onze slaapkamer is in principe op het noord oosten en nooit echt warm. Deze hebben we dus niet meegerekend en als het een keer iets te warm is willen we de deur open doen dat de airco lucht een beetje hier heen kan trekken.

- Richting de gang willen we 1 deur van de slaapkamer van onze dochter (net geboren) open doen zodat de koude lucht daar ook uiteindelijk heen trekt, want dichte deuren van slaapkamer en van deur naar beneden betekent als goed is dat de koude lucht zich gaat verdelen.

- Mocht het op begane grond niet te doen zijn (dit verwachten we niet) kunnen we de deur als laatste redmiddel open zetten, draait goed open zodat het de lucht richting de trap kan sturen.

VERDIEPING 2

- Mijn kantoor, tevens game kamer van mij waar ik mij vaak in de avonden terug trek waar het heel heet kan worden. Tevens wordt dit wanneer wij een tweede mogen krijgen waarschijnlijk onze slaapkamer aangezien deze kamer ook een balkon heeft over de breedte van het huis.

- Vanaf de multisplit kan hier een kabel over de buitenkant van het huis via ons balkon door een op maat gemaakte kast lopen om zo dan aangesloten te worden op de 2e binnenunit. Ik verwacht dat dit wel snel zo'n 15 meter is aan kabel.

Voor mijn vrouw is praktisch gewoon het belangrijkste en het moet er een beetje mooi uit zien (strak, wit). Zo'n WIFI module is leuk en daar ga ik wel voor kijken of ik dat er op kan krijgen en met mijn mobiel besturen kan.

Ik heb gekeken hoe het zit met monteurs en de meeste willen inderdaad niet zonder een airco aan je te verkopen iets slijten. Nu weet ik dus überhaupt nog niet naar welk model ik moet gaan kijken en dan shoppen in NL en buitenland. Voor een paar honderd euro verschil mag de lokale boer het absoluut doen, maar ik las in het buitenland topic dat alleen de binnen en buitenunits soms de helft schelen. Ik ben gek, knettergek zelfs op een positieve manier.. maar zo gek :)

Nu heb ik aircomaster gevonden uit Weert en ik moet hem nog bellen of hij ook in het midden des lands komt, maar zag wel dat hij geen R32 gebruikt en hetgeen hij gebruikt R407C of R410a wordt hier sterk afgeraden in de OP. Willen jullie hier je lichtje eens op laten schijnen wat hier handig is?

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 08-06-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Dat klopt als een bus, ik zei minimaal en heb dan zelf de ruimtes in mijn hoofd. Is natuurlijk onzin.
Probeer het hieronder beter uit te leggen. Alvast bedankt voor de tijd die je hier in wilt steken om ons te helpen.

[...]

Huis in het algemeen heeft een B label als energielabel, dat was voor de uitbouw. Nu met de uitbouw houden we het heel goed warm binnen door goede isolatie daar.

Kantoor/ gamekamer op verdieping 2 ( met plat dak):
3,65 x 4,40 x 2,4 = 38,5 M3
Ligging van ramen: Zuid-Westen, met zonnewering aan buitenkant ramen, verduisterende gordijnen

Gang
6,1 x 1,05 x 2,4 = 28,5 M3

Slaapkamer dochter (vanaf de beoogde plek in de gang airco na anderhalf meter rechts)
3,25 x 3,65 x 2,4 = 15,37 M3.

OPTIONEEL
(niet heel belangrijk, gaan we wellicht 1 of 2x in het jaar de deuren voor open doen dat het in deze ruimtes kan trekken)

Slaapkamer van mij en mijn vrouw
5,5 x 3,25 x 2,4 = 42,9 M3
Ligging van ramen: Noord-Oosten, rolgordijn + verduisterende gordijnen

Woonkamer
5,5 x ~13 x 2,4 = 171,6 M3
Ligging van ramen: Aan beide kant ramen, op het zuid westen hebben we een uitbouw van 2,5 meter welke voor 2/3e open kan, met een raam aan de voorkant open waait het hier heel aangenaam door + verduisterende gordijnen

HET PLAN
Als volgt denken wij aan een multisplit op onze uitbouw neer te zetten net voor de gang, dus dat zal dan max 2 a 3 meter zijn naar de eerste binnenunit op verdieping 1.

VERDIEPING 1

- Die hangt dan boven het raam (50 cm in hoogte, breedte bijna 2 meter vanwege trap naar boven is hier de gang breder dan de 1.05 meter) en blaast dan de gang in richting onze slaapkamer. Onze slaapkamer is in principe op het noord oosten en nooit echt warm. Deze hebben we dus niet meegerekend en als het een keer iets te warm is willen we de deur open doen dat de airco lucht een beetje hier heen kan trekken.

- Richting de gang willen we 1 deur van de slaapkamer van onze dochter (net geboren) open doen zodat de koude lucht daar ook uiteindelijk heen trekt, want dichte deuren van slaapkamer en van deur naar beneden betekent als goed is dat de koude lucht zich gaat verdelen.

- Mocht het op begane grond niet te doen zijn (dit verwachten we niet) kunnen we de deur als laatste redmiddel open zetten, draait goed open zodat het de lucht richting de trap kan sturen.

VERDIEPING 2

- Mijn kantoor, tevens game kamer van mij waar ik mij vaak in de avonden terug trek waar het heel heet kan worden. Tevens wordt dit wanneer wij een tweede mogen krijgen waarschijnlijk onze slaapkamer aangezien deze kamer ook een balkon heeft over de breedte van het huis.

- Vanaf de multisplit kan hier een kabel over de buitenkant van het huis via ons balkon door een op maat gemaakte kast lopen om zo dan aangesloten te worden op de 2e binnenunit. Ik verwacht dat dit wel snel zo'n 15 meter is aan kabel.

Voor mijn vrouw is praktisch gewoon het belangrijkste en het moet er een beetje mooi uit zien (strak, wit). Zo'n WIFI module is leuk en daar ga ik wel voor kijken of ik dat er op kan krijgen en met mijn mobiel besturen kan.

Ik heb gekeken hoe het zit met monteurs en de meeste willen inderdaad niet zonder een airco aan je te verkopen iets slijten. Nu weet ik dus überhaupt nog niet naar welk model ik moet gaan kijken en dan shoppen in NL en buitenland. Voor een paar honderd euro verschil mag de lokale boer het absoluut doen, maar ik las in het buitenland topic dat alleen de binnen en buitenunits soms de helft schelen. Ik ben gek, knettergek zelfs op een positieve manier.. maar zo gek :)

Nu heb ik aircomaster gevonden uit Weert en ik moet hem nog bellen of hij ook in het midden des lands komt, maar zag wel dat hij geen R32 gebruikt en hetgeen hij gebruikt R407C of R410a wordt hier sterk afgeraden in de OP. Willen jullie hier je lichtje eens op laten schijnen wat hier handig is?
Goed, hoop informatie, hoewel dat zonder tekening wel een hoop vraagt van het beelddenken. Dat gezegd hebbende, alleen kijkende naar de inhoud en waar je ze wilt plaatsen:

Je wilt er dus één in een kamer en één op de gang. Die op de gang zou dan moeten zorgen in bepaalde situaties dat aanliggende kamers (al dan niet op dezelfde verdieping) semi mee gekoeld gaan worden. Correct?

De game kamer is het makkelijkste en daar moet je eigenlijk niet meer willen dan die 2.0 kW. Ik neem aan dat die kamer toch vaak dicht zit ivm geluid, ook als het later een ouder slaapkamer gaat worden.
Dan hebben we de gang unit. Als je al die kamers wilt koelen zal het zelfs met een bakbeest van een unit wel een uitdaging worden. Het valt en staat met je verwachtingspatroon. Ik zou iig uitsluiten dat je met de gangunit ook de huiskamer en uitbouw kan doen. Dat gaat gewoon niet werken. Ook al zou je 24/7 gaan draaien en de deuren contstant open houden; dat is gewoon sub-optimaal.

Dan houden we nog over:

28.5+42.9+15,3= ±87m3 over, in verschillende ruimtes op dezelfde verdieping. Is het trapgat van je gang open zowel naar boven als beneden? De huiskamer kan zo te zien afgesloten worden, dus naar boven zou het enige kunnen zijn dat nog zorgt voor extra inhoud.
Maar als we rekenen met 90m3 en dan factor 30, dan zitten we op ± 2700 Wh. Dan kan je kiezen tussen een 2.5 of een 3.5 model en dan kan je alles koelen. Let wel; je gaat dan alsnog wel temperatuur verschillen zien in de ruimtes waar de airco niet direct hangt. De algehele temperatuur kan je prima laten dalen (waarschijnlijk), maar zodra je een deur dichtdoet zal de temperatuur redelijk oplopen in een warme zomer. Sommige vinden dat prima, maar het is iets om over na te denken.

Dus, ik zou gaan voor een multisplit met een 2.0 en een 2.5 binnenunit, op een 4.0 buitenunit. Want die 2.0 is al hopeloos overbemeten, en de kans dat die 2.5 unit vol staat te stampen is nihil. Zelfs al zou je voor een 3.5 gaan kan je met een 4.0 buitenunit prima uit mijn inziens. Welk merk je dan neemt is echt een kwestie van beschikbaarheid (zo is MHI lastig te verkrijgen momenteel) én wat je er zelf mooi uit vindt zien/wenst mbt functies/ wat voor budget je er voor over hebt. Als het puur om koelen gaat, kan je vrijwel voor elk merk gaan dat je kan vinden zo ongeveer.

Uiteraard is bovenstaande gebaseerd op een aanname hier en daar, dus als ik iets verkeerd begrepen heb; laat het weten. Ook zullen er gerust mensen zijn met een andere mening, dus bovenstaande is puur op wat ik hier gelezen heb, eigen ervaring en logisch nadenken.

Dan het stukje over de aircomaster; R32 is, aldus velen, de betere opvolger van R410a. Daikin heeft bijv. geen R410a modellen meer in de huidige line-up. Ik weet niet meteen wat zijn beweegredenen zijn, maar het klinkt als iemand die vastgeroest zit in zijn doen en laten. Ik zou eens kijken of je niet iemand anders kan vinden.

Mocht je voor een alles-in-een oplossing willen gaan kan ik van harte AircoHP aanraden, afhankelijk van waar het midden des lands voor jou is :+ . Climasense doet bijv. ook prima werk en wellicht dat andere nog bedrijven kunnen aanraden
Als je voor een DHZ oplossing gaat met enkel een STEK monteur, dan moet je even verder zoeken naar iemand die wél R32 wilt doen. Maar ik wens je succes om dat voor elkaar te krijgen in deze periode; ik denk dat je aan de late kant bent wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
henkjanvdkolk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:02:
[...]

Hier loopt de goot aan de voorzijde pal naast de regenpijp, dan valt het al een stuk minder op.

Wrappen heb ik ook overwogen. Maar dan moet je de match wel net weten te maken, wil het nog een beetje netjes blijven. Dat zag ik toch niet zo zitten.
Ja, ik heb met mijn huidge units de goten ook bij de regenpijpen lopen, aan de zijkant van het huis, aan de voorkant heb ik geen regenpijpen, mijn dakgoot loopt rondom het huis met afvoeren aan de zijkanten voor en achter.

Ander alternatief is om een wat grotere multi split erbij te nemen, zodat de leidingen wat langer kunnen zijn, en die ook aan de zijkant te laten plaatsen en dan via de regenpijp aan de zijkant omhoog, achter langs de dakgoot horizondaal met een zwarte goot en dan 1 goot aan de voorkant naar beneden en die dan laten wrappen of in de kleur van de muur spuiten. Gaan wel heel wat meters leiding worden, vanavond eens meten hoeveel dat is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Notna schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Goed, hoop informatie, hoewel dat zonder tekening wel een hoop vraagt van het beelddenken. Dat gezegd hebbende, alleen kijkende naar de inhoud en waar je ze wilt plaatsen:

Je wilt er dus één in een kamer en één op de gang. Die op de gang zou dan moeten zorgen in bepaalde situaties dat aanliggende kamers (al dan niet op dezelfde verdieping) semi mee gekoeld gaan worden. Correct?

Antwoord
Gang gaat vrijwel uitsluitend dezelfde verdieping doen. Als met de deur open de benedenverdieping 1 graad naar beneden kan is dat meegenomen, maar hiervoor willen we de airco's niet. Lees: gaat niet hiervoor gebruikt worden. Te verwaarlozen. Mocht het te warm zijn kan hier een 3e unit in de trappengat gehangen worden eventueel.

De game kamer is het makkelijkste en daar moet je eigenlijk niet meer willen dan die 2.0 kW. Ik neem aan dat die kamer toch vaak dicht zit ivm geluid, ook als het later een ouder slaapkamer gaat worden.
Dan hebben we de gang unit. Als je al die kamers wilt koelen zal het zelfs met een bakbeest van een unit wel een uitdaging worden. Het valt en staat met je verwachtingspatroon. Ik zou iig uitsluiten dat je met de gangunit ook de huiskamer en uitbouw kan doen. Dat gaat gewoon niet werken. Ook al zou je 24/7 gaan draaien en de deuren contstant open houden; dat is gewoon sub-optimaal.

Antwoord
Die kamer zit vaak dicht inderdaad, maar mocht het zo zijn dat beide airco's verkoelen zal ik de deur wel openzetten, omdat hier een trappengat zit welke de gang ook moet koelen die verbonden is aan twee kamers boven. 1 is de natte ruimte met wasmachines etc, deze deur zit altijd dicht. En de ander is mijn kantoor welke dan de airco beneden kan helpen. Stukje gang is hier wederom 1 meter breed en 2,4 meter in hoogte en bij de trap een stukje hoger vanwege de trap.

Onze verwachting is inderdaad 1e en 2e verdieping met onze slaapkamer als bonus.

Dan houden we nog over:

28.5+42.9+15,3= ±87m3 over, in verschillende ruimtes op dezelfde verdieping. Is het trapgat van je gang open zowel naar boven als beneden? De huiskamer kan zo te zien afgesloten worden, dus naar boven zou het enige kunnen zijn dat nog zorgt voor extra inhoud.
Maar als we rekenen met 90m3 en dan factor 30, dan zitten we op ± 2700 Wh. Dan kan je kiezen tussen een 2.5 of een 3.5 model en dan kan je alles koelen. Let wel; je gaat dan alsnog wel temperatuur verschillen zien in de ruimtes waar de airco niet direct hangt. De algehele temperatuur kan je prima laten dalen (waarschijnlijk), maar zodra je een deur dichtdoet zal de temperatuur redelijk oplopen in een warme zomer. Sommige vinden dat prima, maar het is iets om over na te denken.

Antwoord
Temperatuurverschillen zijn geen probleem, als het kouder is dan wat het nu is, is het prima. Het is nu soms net iets te warm al blijft het nog prima behapbaar. Het is puur dat kantoor een crime is, en die is sowieso super gedekt straks.

Dus, ik zou gaan voor een multisplit met een 2.0 en een 2.5 binnenunit, op een 4.0 buitenunit. Want die 2.0 is al hopeloos overbemeten, en de kans dat die 2.5 unit vol staat te stampen is nihil. Zelfs al zou je voor een 3.5 gaan kan je met een 4.0 buitenunit prima uit mijn inziens. Welk merk je dan neemt is echt een kwestie van beschikbaarheid (zo is MHI lastig te verkrijgen momenteel) én wat je er zelf mooi uit vindt zien/wenst mbt functies/ wat voor budget je er voor over hebt. Als het puur om koelen gaat, kan je vrijwel voor elk merk gaan dat je kan vinden zo ongeveer.

Uiteraard is bovenstaande gebaseerd op een aanname hier en daar, dus als ik iets verkeerd begrepen heb; laat het weten. Ook zullen er gerust mensen zijn met een andere mening, dus bovenstaande is puur op wat ik hier gelezen heb, eigen ervaring en logisch nadenken.

Dan het stukje over de aircomaster; R32 is, aldus velen, de betere opvolger van R410a. Daikin heeft bijv. geen R410a modellen meer in de huidige line-up. Ik weet niet meteen wat zijn beweegredenen zijn, maar het klinkt als iemand die vastgeroest zit in zijn doen en laten. Ik zou eens kijken of je niet iemand anders kan vinden.

Antwoord
Heb de beste man een mail gestuurd met zijn zienswijze over R32, het staat niet op zijn website, maar wellicht doet hij het wel.

Mocht je voor een alles-in-een oplossing willen gaan kan ik van harte AircoHP aanraden, afhankelijk van waar het midden des lands voor jou is :+ . Climasense doet bijv. ook prima werk en wellicht dat andere nog bedrijven kunnen aanraden
Als je voor een DHZ oplossing gaat met enkel een STEK monteur, dan moet je even verder zoeken naar iemand die wél R32 wilt doen. Maar ik wens je succes om dat voor elkaar te krijgen in deze periode; ik denk dat je aan de late kant bent wat dat betreft.

Antwoord
Midden van het land is voor mij Amersfoort, dus zeker in de buurt van Soest. Wellicht dat ik eens offertes moet gaan opvragen dan bij NL partijen die alles in 1x doen en dan vergelijken met de prijzen in het buitenland. Het 'buitenland airco kopen' topic is er niet voor niets, maar nogmaals scheelt het een 200 euro gun ik dat de lokale ondernemer zeker.
Boven in de quote mijn antwoorden op jouw informatie.
Heel erg bedankt en we gaan even rondom ons heen kijken!

Als ik het zo lees wordt het dan een 2.0 binnenunit op kantoor en dan een 3.5 voor in de gang. Dat moeten ze prima samen trekken. Goed om te weten dat de buitenunit ook nog aan bepaalde standaarden moet voldoen. Op de italiaanse/spaanse sites uit het topic kom ik telkens setjes tegen waarbij een buitenunit gekoppeld is aan een binnenunit standaard, maar dat is ook dus uit te zoeken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Het kwam al een paar keer aan bod voor andere merken, maar hoe essentieel is het om de unit te ventileren na een lange periode van koelen en dus veel condens? Daikin doet dat dus niet uit zichzelf, en ik kan ook geen functie vinden om iets dergelijks aan te zetten, waardoor de boel dus nat blijft als je hem uit zet. Ik kan hem wel handmatig op ventileren zetten uiteraard, maar das ook niet alles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Notna schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:57:
[...]

R32 niet willen of kunnen is al indicatie dat je verder moet zoeken. dat is inderdaad een monteur die al 10 jaar geleden had moeten stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:37:
[...]

R32 niet willen of kunnen is al indicatie dat je verder moet zoeken. dat is inderdaad een monteur die al 10 jaar geleden had moeten stoppen.
Er worden hier allemaal aannames gedaan. Deze monteur heeft ook mijn 3 (R32) airco's gevacuumeerd voor mij (installatie deed ik zelf). Het is een zeer capabele man die volledig op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen. Hij doet vooral airconditioning voor grote bedrijven, particulieren doet hij er een beetje los bij wanneer zijn schema het toelaat.

Dat er op zijn website staat dat hij R410 bijvult wil niet zeggen dat hij R32 niet ook vult. Er kan hem dus hooguit verweten worden dat zijn website niet helemaal up to date is of een beetje onduidelijk. Maar wees eerlijk, de gemiddelde klant kijkt daar ook helemaal niet naar, en in deze tijden heeft hij toch voor een jaar aan werk liggen dus geef hem eens ongelijk.

Hij levert/installeert zelf ook R32 airco's. dus zou vreemd zijn als hij die niet bijvult (waar dat nodig is).

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 08-06-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 20:47
Ik vindt het een prima prijs, betaalde voor mijn stylish 4,2 kw. 2900 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

TigerXtrm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:31:
Het kwam al een paar keer aan bod voor andere merken, maar hoe essentieel is het om de unit te ventileren na een lange periode van koelen en dus veel condens? Daikin doet dat dus niet uit zichzelf, en ik kan ook geen functie vinden om iets dergelijks aan te zetten, waardoor de boel dus nat blijft als je hem uit zet. Ik kan hem wel handmatig op ventileren zetten uiteraard, maar das ook niet alles :P
Tsja, je voorkomt er wel mogelijk vieze geuren mee. Ik heb dat 1 keer gehad, dat na de winter ik weer voor het eerst ging koelen en toen kwam er vieze lucht uit. Maar verder nooit meer. Nou als dat 1 x per jaar even is ga ik er geen extra moeite voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Offertes vergelijken is toch lastig, elke huissituatie is anders.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
TigerXtrm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:31:
Na een koelsessie doe ik het altijd en vaste prik, ik ben liever van het voorkomen hoe klein de kans ook mag zijn, ook in de auto gebeurd dat de laatste 5a 10 minuten gaat de airco uit zodat de boel versnelt drooggeblazen wordt en werkt zeer goed geen stank(ook bij een auto met climate control).

Vaak gaat een ventileer sessie met de ingebouwde timer, snachts gaat de airco uit en blijft dan op zachtjes ventileren staan.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:01
Ik vind het geen hele gekke prijs. Ik neem aan dat in de prijs ook kernboringen zitten om door muur dan wel plafond te gaan en een eventuele dakdoorvoer? Arbeid is gewoon duur en installateurs liggen momenteel echt niet om werk verlegen.

Aanvulling:
Mocht je kennis nog wat van de prijs af willen schrapen en zelf een beetje handig zijn in en om het huis dan kan er een hoop zelf worden gedaan. Het is niet heel ingewikkeld maar het kost doorgaans wel wat tijd om alles netjes te monteren en af te werken. De kosten waar je niet omheen kunt is de 'stek' gecertificeerde monteur die de boel in bedrijf stelt. Daar komt ook het nodige aan gespecialiseerd gereedschap bij kijken en de juiste training en certificering. Voor het in bedrijf stellen wordt meestal rond de 500 euro gerekend en het duurt doorgaans drie tot vier uur.

[ Voor 29% gewijzigd door FrankHe op 08-06-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Toch een sanity check ook op een offerte:
Merk: Daikin
Model: Wand Perfera
Type: Multi Split
Binnen unit: FTXM 50 R, woonkamer
Binnen unit: FTXM 20 R, slaapkamer 1
Binnen unit: FTXM 20 R, slaapkamer 2
Buiten unit: 3 MXM 68N
Capaciteit koelen 1.960/6.800/8.010watt
Capaciteit verwarmen 2.710/8.600/10.820watt
Prijs: €7790 incl BTW incl 3 betonboringen a €495.

Voelt als een berg geld maar wel 3 units over 3 verdiepingen. Is van de firma Binnenklimaatexpert, op zich een goed gevoel bij. Eerlijk verhaal van de sales persoon die langs kwam over geluid en gootjes en dergelijke. Wat vinden jullie er van zonder al te veel details te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

woonkamerunit kan wel tikkie kleiner. 3,5kw is doorgaans echt wel genoeg. buitenunit moet ook een slag of 2 kleiner. die 68 is echt te sterk als je alleen de slaapkamers moet bijhoden snachts. die gaat flink pendelen, helemaal als er maar 1 kamer aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:52:
woonkamerunit kan wel tikkie kleiner. 3,5kw is doorgaans echt wel genoeg. buitenunit moet ook een slag of 2 kleiner. die 68 is echt te sterk als je alleen de slaapkamers moet bijhoden snachts. die gaat flink pendelen, helemaal als er maar 1 kamer aanstaat...
Dank voor de feedback! De woonkamer is pakweg 55m2 (incl open keuken) en er zit een vouwpui van 6m breed op een zonnige kant dus kan me voorstellen dat er best wat vermogen nodig is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Cartman! schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:55:
[...]

Dank voor de feedback! De woonkamer is pakweg 55m2 (incl open keuken) en er zit een vouwpui van 6m breed op een zonnige kant dus kan me voorstellen dat er best wat vermogen nodig is :?
dat valt wel mee. airco moet grotendeels alleen maar bijhouden, dat kost veel minder vermogen. het is alleen die eerste run om de temperatuur omlaag te krijgen van de lucht wat vermogen kost. maar dan praat je nog steeds over 2 minuten of 4 minuten...

ik zou afhankelijk van de vorm van de kamer eerder dan 2x 2kw ophangen dan 1 joekel van 5kw in het midden.
wel wat duurder natuurlijk maar is comfortabeler aangezien je kan koelen waar het nodig is (bij het raam bijvoorbeeld) en kan je het ook af met 2x2 ipv 1x4. (dus 2 kleinere buitenunits ipv 1 grote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:59:
[...]
dat valt wel mee. airco moet grotendeels alleen maar bijhouden, dat kost veel minder vermogen. het is alleen die eerste run om de temperatuur omlaag te krijgen van de lucht wat vermogen kost. maar dan praat je nog steeds over 2 minuten of 4 minuten...
Ok, dit is interessant.
ik zou afhankelijk van de vorm van de kamer eerder dan 2x 2kw ophangen dan 1 joekel van 5kw in het midden.
wel wat duurder natuurlijk maar is comfortabeler aangezien je kan koelen waar het nodig is (bij het raam bijvoorbeeld) en kan je het ook af met 2x2 ipv 1x4. (dus 2 kleinere buitenunits ipv 1 grote)
Dan moet er wel een flinke goot komen van de ene kant van de kamer naar de andere kant en moeten er 2 keer zoveel leidingen naar boven. Dat lijkt me behoorlijk kostbaar :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik ken de specifieke situatie niet, dus ik dan daar niet echt veel over uit. ik praat hier alleen over de "theorie" hoe het beter zou kunnen. de economie ervan is een ander verhaal.
het zichtwerk van leidingen zou ik niet blind op kijken, na een paar weken zie je die niet meer.

ja, de installatie zal langer duren en je bent wat extra materiaal kwijt maar je krijgt een effcienter systeem ervoor terug (een 2x2 opstelling is effcienter dan 1x4) en het systeem zal zich beter "gedragen" als de last laag is, met name in de nacht dus als de vraag minimaal is.

als het budget het toelaat is het iets te overwegen waard.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 08-06-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:06:
ik ken de specifieke situatie niet, dus ik dan daar niet echt veel over uit. ik praat hier alleen over de "theorie" hoe het beter zou kunnen. de economie ervan is een ander verhaal.
het zichtwerk van leidingen zou ik niet blind op kijken, na een paar weken zie je die niet meer.

ja, de installatie zal langer duren en je bent wat extra materiaal kwijt maar je krijgt een effcienter systeem ervoor terug (een 2x2 opstelling is effcienter dan 1x4) en het systeem zal zich beter "gedragen" als de last laag is, met name in de nacht dus als de vraag minimaal is.

als het budget het toelaat is het iets te overwegen waard.
Ik ga dit zeker nog even aan ze terugkoppelen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Yamahaa schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:42:
Hoe voller ze gaan zitten. Hoe beter ze filteren. Uiteindelijk houden ze alles tegen. Zelfs de luchtstroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEiedfSOUZVI1Bmv051d43fGNlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0QLVv3l9shbXYWaRI7KXX5z.jpg?f=fotoalbum_large
Zo te zien heeft het geholpen dat schoonmaken.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de fan hoger zetten verhoogt de effcientie ook, nog veel meer zelfs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:35:
de fan hoger zetten verhoogt de effcientie ook, nog veel meer zelfs...
O is dat zo.... zou hij nog lager kunnen dat 88w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

evtje schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:38:
[...]

O is dat zo.... zou hij nog lager kunnen dat 88w.
jazeker, de meer lucht je over de verdamper jaagt de hoger de temperatuur word van het gas wat eruit komt (in de verdamper gaat het van een vloeistof naar een gas. het omzetten kost energie, die haal je uit de lucht) en de makkelijker het werk van de compressor word.

trouwens, die power factor is wel ruk. :X
meet je aparaat wel tof?

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 08-06-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik had het even geprobeerd hij liep maar ligt op in wattage dus het kan zijn dat het een betere efficiency geeft. Maar nu gaat hij pendellen dat was ook niet de bedoeling.

Ja dat apparaat werkt 100% ik vergelijk ook wat ik zie bij de energie leverancier .

[ Voor 20% gewijzigd door evtje op 08-06-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:46:
[...]

trouwens, die power factor is wel ruk. :X
meet je aparaat wel tof?
Volgens mij hebben ze dat allemaal.. heb zelfs twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa twee ME’s maar allemaal een ruk cp.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Volgens mij hebben ze dat allemaal.. heb zelfs twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa twee ME’s maar allemaal een ruk cp.. :)
van die haier verwacht ik ook niet veel met zn gare electronica. blijft het ook zo slecht als de vermogens omhoog gaan?

(disclaimer: ik ben groter spul gewend wat PFC heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 08-06-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:59:
[...]

van die haier verwacht ik ook niet veel met zn gare electronica. blijft het ook zo slecht als de vermogens omhoog gaan?

(disclaimer: ik ben groter spul gewend wat PFC heeft)
Ik weet dat je een hekel hebt aan Haier maar zoals ik al zei doen de Fujitsu’s en Mitsubishi Electric’s het echt niet beter.

Op hoge vermogens is het wel wat beter maar hoeveel heb ik niet exact in kaart gebracht. Toen ik het voor het eerst zag deelde ik vooral je verbazing ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

op de lagere vermogens is het niet bijzonder dat het minder is, maar op hogere vermogens zou je toch wel over de 0.85 moeten komen hedendaags. helemaal voor commercieel gebruik waar je wel word afgetikt op je schijnbaar vermogen.

ik heb op zich niks tegen de haier en consorten, ze bedienen een bepaalde markt. ik heb zelf een diloc (zeflde als haier) op de slaapkamer hangen omdat ik niks anders kon krijgen toendertijd door omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Powerfactor veranderd ook nu met een nieuwe opstart bij 550w 0.85

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Cartman! schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:50:

[...]

Voelt als een berg geld maar wel 3 units over 3 verdiepingen. Is van de firma Binnenklimaatexpert, op zich een goed gevoel bij. Eerlijk verhaal van de sales persoon die langs kwam over geluid en gootjes en dergelijke. Wat vinden jullie er van zonder al te veel details te hebben?
Qua prijs is het netjes voor wat je krijgt, alleen wat je krijgt is veel te hoog bemeten (zoals iemand anders ook noemde). 5kw in een woonkamer van 55m2 is echt veel te veel. 3,5kw is meer dan genoeg. 6,8kw buiten klopt op papier, maar in de praktijk ga je nooit alle units tegelijk op maximaal vermogen laten draaien. 5kw is daar ook ruim voldoende, zelfs met 3,5 + 2 + 2. Pak een 6kw als je het zekere voor het onzekere wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Cartman! schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:50:

[...]

Ik heb zoiets laten installeren van MHI (5/2.5/2.5 op een 6, vooral voor verwarmen), maar dat ontloopt elkaar allemaal niet zoveel wat betreft prijzen, voor €4500 (besteld eind februari van dit jaar). Ook over drie verdiepingen en met goten. Grote jongens vroegen hier ook rond de €8500 voor hetzelfde (wel geen betonboringen). Nu hoogseizoen, dus dat helpt ook niet mee voor de prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 08-06-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 08-06-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@flippy
Is het ook zo als het buiten in de avond kouder wordt dat de compressor harder moet werken? Dus minder efficiënt is. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

evtje schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:57:
@flippy
Is het ook zo als het buiten in de avond kouder wordt dat de compressor harder moet werken? Dus minder efficiënt is. Of zie ik dat verkeerd?
ligt eraan wat je aan het doen bent. voor koelen wil je het buiten zo koud mogelijk hebben, voor verwarmen wil je het zo warm mogelijk hebben.

als je een warmtepompboiler hebt zoals ik heb ik die ook ingesteld dat die alleen verwarmt tussen 12 en 8 overdag als het warmste is.

de groter het temperatuursverschil de "steiler" de heuvel is waar de compressor tegenop moet klimmen. daarom moet je hem ook helpen door de ventilatie zo hard mogelijk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Kijk de laatste dagen valt mij op dat als ik de ac aan zet zeg rond 20.00 uur en het is nog 23c buiten en binnen 24.5c ik zet hem op 24c dan heb ik een heel laag verbruik maar nu rond 22.00 uur is het 19c buiten en het verbruik een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-09 23:26
GermanPivo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Ik heb zoiets laten installeren van MHI (5/2.5/2.5 op een 6, vooral voor verwarmen), maar dat ontloopt elkaar allemaal niet zoveel wat betreft prijzen, voor €4500 (besteld eind februari van dit jaar). Ook over drie verdiepingen en met goten. Grote jongens vroegen hier ook rond de €8500 voor hetzelfde (wel geen betonboringen). Nu hoogseizoen, dus dat helpt ook niet mee voor de prijs.
Hoe heb je het vermogen van de buitenunit bepaald? Is het gewoon: beneden aan, dan staat boven alles uit en anders om?
En blijkt het in de praktijk ook uit te komen of heb je toch meer tegelijk aan staan en eigenlijk meer vermogen nodig?

(Ik ben een soort gelijke opstelling van plan met: zolder 2,5 / 1e verd 2,5 / eetkamer 2,5 en probeer te beredeneren wat de buitenunit zou moeten zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Laatst online: 10-09 22:55
We hebben hier sinds dit seizoen ook airco hangen in de slaapkamers (4x SRK20ZS-W). Maar wel "koelplan" houden jullie aan? Ik laat ze nu tussen 1800 en 1900 alle kamers 21 graden maken. De kids liggen er nml rond 1930 in. Maar merk wel dat rond 2200 er weer 2 graadjes bij zijn. Laten jullie ze langer draaien?
Pagina: 1 ... 47 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic