Notna schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:27:
[...]
Ah, maar dat zei je in eerste instantie niet
Kom met een situatieschets met afmetingen en specs (isolatiegraad, wat voor ruimte, verwachtingen, belangrijke features, ligging van eventuele ramen (en hebben die zonwering) etc.) kijk wat je denkt nodig te hebben en waar te plaatsen en deel dat hier. Dan doen wij nog eventueel ons plasje erover

Dat klopt als een bus, ik zei minimaal en heb dan zelf de ruimtes in mijn hoofd. Is natuurlijk onzin.
Probeer het hieronder beter uit te leggen. Alvast bedankt voor de tijd die je hier in wilt steken om ons te helpen.
Huis in het algemeen heeft een B label als energielabel, dat was voor de uitbouw. Nu met de uitbouw houden we het heel goed warm binnen door goede isolatie daar.
Kantoor/ gamekamer op verdieping 2 ( met plat dak):
3,65 x 4,40 x 2,4 = 38,5 M3
Ligging van ramen: Zuid-Westen, met zonnewering aan buitenkant ramen, verduisterende gordijnen
Gang
6,1 x 1,05 x 2,4 = 28,5 M3
Ligging van ramen: Zuid-Westen, rolgordijn + verduisterende gordijnen
Slaapkamer dochter (vanaf de beoogde plek in de gang airco na anderhalf meter rechts)
3,25 x 3,65 x 2,4 = 15,37 M3.
Ligging van ramen: Zuid-Westen, rolgordijn + verduisterende gordijnen
OPTIONEEL
(niet heel belangrijk, gaan we wellicht 1 of 2x in het jaar de deuren voor open doen dat het in deze ruimtes kan trekken)
Slaapkamer van mij en mijn vrouw
5,5 x 3,25 x 2,4 = 42,9 M3
Ligging van ramen: Noord-Oosten, rolgordijn + verduisterende gordijnen
Woonkamer
5,5 x ~13 x 2,4 = 171,6 M3
Ligging van ramen: Aan beide kant ramen, op het zuid westen hebben we een uitbouw van 2,5 meter welke voor 2/3e open kan, met een raam aan de voorkant open waait het hier heel aangenaam door + verduisterende gordijnen
HET PLAN
Als volgt denken wij aan een multisplit op onze uitbouw neer te zetten net voor de gang, dus dat zal dan max 2 a 3 meter zijn naar de eerste binnenunit op verdieping 1.
VERDIEPING 1
- Die hangt dan boven het raam (50 cm in hoogte, breedte bijna 2 meter vanwege trap naar boven is hier de gang breder dan de 1.05 meter) en blaast dan de gang in richting onze slaapkamer. Onze slaapkamer is in principe op het noord oosten en nooit echt warm. Deze hebben we dus niet meegerekend en als het een keer iets te warm is willen we de deur open doen dat de airco lucht een beetje hier heen kan trekken.
- Richting de gang willen we 1 deur van de slaapkamer van onze dochter (net geboren) open doen zodat de koude lucht daar ook uiteindelijk heen trekt, want dichte deuren van slaapkamer en van deur naar beneden betekent als goed is dat de koude lucht zich gaat verdelen.
- Mocht het op begane grond niet te doen zijn (dit verwachten we niet) kunnen we de deur als laatste redmiddel open zetten, draait goed open zodat het de lucht richting de trap kan sturen.
VERDIEPING 2
- Mijn kantoor, tevens game kamer van mij waar ik mij vaak in de avonden terug trek waar het heel heet kan worden. Tevens wordt dit wanneer wij een tweede mogen krijgen waarschijnlijk onze slaapkamer aangezien deze kamer ook een balkon heeft over de breedte van het huis.
- Vanaf de multisplit kan hier een kabel over de buitenkant van het huis via ons balkon door een op maat gemaakte kast lopen om zo dan aangesloten te worden op de 2e binnenunit. Ik verwacht dat dit wel snel zo'n 15 meter is aan kabel.
Voor mijn vrouw is praktisch gewoon het belangrijkste en het moet er een beetje mooi uit zien (strak, wit). Zo'n WIFI module is leuk en daar ga ik wel voor kijken of ik dat er op kan krijgen en met mijn mobiel besturen kan.
Ik heb gekeken hoe het zit met monteurs en de meeste willen inderdaad niet zonder een airco aan je te verkopen iets slijten. Nu weet ik dus überhaupt nog niet naar welk model ik moet gaan kijken en dan shoppen in NL en buitenland. Voor een paar honderd euro verschil mag de lokale boer het absoluut doen, maar ik las in het buitenland topic dat alleen de binnen en buitenunits soms de helft schelen. Ik ben gek, knettergek zelfs op een positieve manier.. maar zo gek
Nu heb ik aircomaster gevonden uit Weert en ik moet hem nog bellen of hij ook in het midden des lands komt, maar zag wel dat hij geen R32 gebruikt en hetgeen hij gebruikt R407C of R410a wordt hier sterk afgeraden in de OP. Willen jullie hier je lichtje eens op laten schijnen wat hier handig is?
[
Voor 5% gewijzigd door
Oekol op 08-06-2021 16:27
]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.