Yep.Y10 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:59:
[...]
Richt je wel op de unit?
Maw, krijg je respons als je drukt? (piep)
Nooit geweten dat dit erop zat, meteen voor beide units geactiveerd en getest, het werkt dus ook op de ZSRohaatje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:05:
[...]
Heb het voor je nagekeken. Druk met een pen 3x keer de menu toets in todat je Cl ziet staan. Druk dan op timer up toets en je krijgt de sterretjes ernaast te zien. Druk nu op de set toets en je zult zien dat de setting nu aan staat. Let wel dit zie je alleen als hij op koelen staat. Bij verwarmen gaat dit symbool weg. Als je de airco nu uitzet staat er 2h in het display van de afstandbediening en het groene ledje van de airco blijft nu 2 uur langzaam knipperen terwijl ie de kleppen dicht houd en intern ventileert. Let wel op dat ik de SRK ZSX-W heb en dat dit voor het type zonder de X misschien niet werkt.[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zelfs de 4.2 is al te groot, mijn 3.5kW krijgt de woonkamer + keuken (160m3) met gemak koel als het hoog zomer is.gewooneu schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:45:
Beste mensen,
ik heb berekend, dat mijn woonkamer met uitbouw 115,5 m3 heeft en de gang 12,8m3 heeft(zit deur tussen de kamer en gang) een 4,2KW airco zou volgens mijn berekeningen voldoende zijn. Echter kan de airco monteur enkel 5,1 leveren. Ik weet dat dat too much is. Maar wat zijn de nadelen verder dan die ik me kan bedenken (vraagt meer stroom, maakt meer geluid, grotere unit binnen en buiten, , unit is duurder). zijn er nog meer nadelen? en zijn er ook nog voordelen te benoemen.
Eerder gaf iemand ook aan, dat hoe groter de unit, dat ding mogelijk continue aan en uit kan slaan.
Omdat ik me gefocused had op een 4,2. weet ik nu niet of ik er goed aan doe om voor de 5,1 te gaan. Dus of ik met deze toko in zee zou gaan, of toch opzoek te gaan, naar iemand die een 4.2 kan leveren. Ik ben benieuwd naar de reacties!!
Mvg Eus
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zou graag een Innova 2.0 15HP op zolder willen ophangen om onze bovenverdieping en zolder iets af te laten koelen. We werken beiden op zolder en de afgelopen dagen kon het daar 30 graden worden. De begane grond bleef diezelfde dagen (mede door zonwering) zo'n 25 graden. Wat ik aangenaam genoeg vind met een beetje zomerse kledij.
We hebben een jaren '30 tussenwoning van 126m2 en 390m3. De boel zou dan via natuurlijke convectie moeten koelen. Aangezien het een tussenwoning is wil ik de lucht inlaat en uitlaat via het dak laten plaatsvinden links van de unit.
Zou dat voldoende zoden aan de dijk zetten?
We hebben een jaren '30 tussenwoning van 126m2 en 390m3. De boel zou dan via natuurlijke convectie moeten koelen. Aangezien het een tussenwoning is wil ik de lucht inlaat en uitlaat via het dak laten plaatsvinden links van de unit.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Heb je de wifi module geïnstalleerd van MHI, want volgens mij verdwijnt dan de timer functie op de unit meen ik ooit gelezen te hebben.Stiggy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:54:
Ik heb sinds kort een Mitsubishi SRK25 ZS-W op de slaapkamer. Nu met het warme weer van de laatste dagen eigenlijk voor het eerst gebruikt. Het is vast iets super-sukkeligs, maar ik krijg de "Sleep timer" of "Off timer" modes niet geactiveerd.
Ik wil graag dat hij een paar uur nadat we in slaap gevallen zijn uit gaat. Volgens het instructieboek is de sleep mode gewoon een x aantal malen op Sleep drukken (iedere keer wordt met 1 uur verlengd). Maar hij gaat niet uit, en het gele lampje van de timer gaat op de binnenunit ook niet branden.
Iemand een idee?
A, dank. Die ERR geldt dan dus alleen voor nominaal vermogen? Wel gek, want bij andere modellen klopt het wel, als je de totale (=maximale?) koelcapaciteit deelt door het opgegeven verbruik; normaal staat er bij koelcapaciteit en verbruik slechts 1 waarde voor elk.PentaClover schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:58:
[...]
11000 BTU = 3.22 kWh, het is een energie maat, geen vermogen, dus als je de airco 1.3 uur op nominaal vermogen laat koelen heeft hij 11000 BTU weggekoeld.
Als je nominaal koel vermogen / nominaal electrisch vermogen doet krijg je 2500/805 = 3.1
Maar BTU moet dan neem ik aan staan voor BTU/uur in de omschrijving van de fabrikant? Anders zou BTU toch geen enkele informatie geven, want verbruik per 1,3 uur lijkt me zinloos of misleidend om te vermelden?
Kortom: wat betekent die "11.000 BTU" nou eigenlijk bij deze nieuwe airco van LG? Ik ben verward.
https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-pa11ws
Ja dat heb ik inderdaad!eggiebert schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Heb je de wifi module geïnstalleerd van MHI, want volgens mij verdwijnt dan de timer functie op de unit meen ik ooit gelezen te hebben.
Vroeg me al af of het iets te maken had met de besturing via de app die conflicteert of zo. Maar dat is toch bizar? Lijkt me een primaire functie dat je het ding tijd gestuurd uit kan zetten, waarom zou dat niet werken als het ook WiFi enabled is?
Ik denk dat ze inderdaad 11000 BTU/uur bedoelen, en er staan wel voorwaarden bij, dit haalt de unit alleen als de temperatuur 35oC is met een relative lucht vochtigheid van 80%...Cerberus_tm schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:41:
[...]
A, dank. Die ERR geldt dan dus alleen voor nominaal vermogen? Wel gek, want bij andere modellen klopt het wel, als je de totale (=maximale?) koelcapaciteit deelt door het opgegeven verbruik; normaal staat er bij koelcapaciteit en verbruik slechts 1 waarde voor elk.
Maar BTU moet dan neem ik aan staan voor BTU/uur in de omschrijving van de fabrikant? Anders zou BTU toch geen enkele informatie geven, want verbruik per 1,3 uur lijkt me zinloos of misleidend om te vermelden?
Kortom: wat betekent die "11.000 BTU" nou eigenlijk bij deze nieuwe airco van LG? Ik ben verward.
https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-pa11ws
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Zoek het maar eens op in de Airconwithme manual meen dat het daar ergens in staat.Stiggy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:38:
[...]
Ja dat heb ik inderdaad!
Vroeg me al af of het iets te maken had met de besturing via de app die conflicteert of zo. Maar dat is toch bizar? Lijkt me een primaire functie dat je het ding tijd gestuurd uit kan zetten, waarom zou dat niet werken als het ook WiFi enabled is?
Ik had deze moduul ook, maar heb deze vanwege de tekortkomingen verwijderd en ben overgegaan naar de zelfbouw variant (zoek op "Zelfbouw MHI Airco WiFi controller")
Deze heb ik inmiddels in 2 van mijn MHI zsx airco's zitten en werken tot op heden perfect via MQTT.
Maar die timer functie heb ik nooit meer geprobeerd, zal eens kijken of dat hier nog wel of niet meer werkt.
Vergeet je dan niet dat een groot deel van de warmte komt door de zon instraling en niet door de warme lucht? Als de instraling 500-1000W/m2 is op een zonnige dag dan is dat behoorlijk wat extra warmte voor een gemiddeld huis. Dus jouw aanname klopt denk ik alleen als het warm en bewolkt is.PentaClover schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:04:
[...]
Inderdaad, ik heb geen WTW of centrale ventilatie, het huis heeft isolatie uit 1995 (RC=~2.5) en houd de beneden verdieping koel met een factor 12.5 (5kw op 400m3).
Wat een aardige indicatie voor het benodigd vermogen is, is het warmte verlies dat je bij 0oC buiten temperatuur hebt, dat is ook het vermogen dat je ongeveer nodig hebt om het huis op ~22oC te houden bij een buiten temperatuur van 40oC.
Waarom geen fancoil aan je Panasonic monoblock? Of heb je geen mogelijkheid om twee dampdichte leidingen te trekken tussen de zolder en de warmtepomp?CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:26:
Ik zou graag een Innova 2.0 15HP op zolder willen ophangen om onze bovenverdieping en zolder iets af te laten koelen. We werken beiden op zolder en de afgelopen dagen kon het daar 30 graden worden. De begane grond bleef diezelfde dagen (mede door zonwering) zo'n 25 graden. Wat ik aangenaam genoeg vind met een beetje zomerse kledij.
alle units onder de 4kw kunnen net zo laag als een 2kw. maar ga je over de 4kw kom je in een ander segment terecht en zijn de minimas ineens een klap groter. 5kw binnenunits zijn meestal ook groter en maken meer lawaai.Vistajevski schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:02:
@flippy: maakt een grote single-split qua pendelgedrag dan zoveel uit met twee kleinere multisplits? Het minimale vermogen van de multisplit buitenunits ligt toch vaak nog hoger dan van de grotere singlesplits, afgaande op de specificaties van de fabrikanten.
Nadeel van een kleinere unit verder in de kamer lijkt me ook het leidingwerk, dat moet je ook maar net netjes weg kunnen werken. Eén unit in de hoek van de kamer is toch een stuk eenvoudiger.
en 5kw in 1 hoek drukken is naturllijk helemaal slecht. helemaal als die een grote kamer moet koelen of verwarmen, het temperatuursverschil is erg groot dan in de kamer. of je moet de fans heel hoog zetten om de andere kant van de kamer te halen en dan zit je weer met lawaai en een unit die steenkoude lucht uitblaast om de hele kamer te koelen. dat is stukken vervelender dan 2 kleintjes ophangen waar nodig.
en die leidingen valt wel mee, de meeste mensen vallen het niet meer op na een paar weken, net als reguliere CV buizen die door menig kamer lopen...
al denk ik dat zelfs 1x 2kW al wel voldoende is om een woonkamer koel te krijgen. 5kw is gewoon idioot.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-06-2021 19:05 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
In de manual van Airconwithme zie ik het niet staan, maar ondertussen wel een (andere dan de mijne) leverancier gevonden die het op zijn site heeft staan. Dus dat zal dan inderdaad wel kloppen. Thanks!eggiebert schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:52:
[...]
Zoek het maar eens op in de Airconwithme manual meen dat het daar ergens in staat.
Ik had deze moduul ook, maar heb deze vanwege de tekortkomingen verwijderd en ben overgegaan naar de zelfbouw variant (zoek op "Zelfbouw MHI Airco WiFi controller")
Deze heb ik inmiddels in 2 van mijn MHI zsx airco's zitten en werken tot op heden perfect via MQTT.
Maar die timer functie heb ik nooit meer geprobeerd, zal eens kijken of dat hier nog wel of niet meer werkt.
Weird en extra suf omdat Airconwithme wel een bizar slecht stukje software is zeg.
Klopt, daarom ook een aparte WP boiler.Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:03:
[...]
Waarom geen fancoil aan je Panasonic monoblock? Of heb je geen mogelijkheid om twee dampdichte leidingen te trekken tussen de zolder en de warmtepomp?
@flippy Waar zijn die grote jongens dan eigenlijk voor bedoeld? Inmiddels ook herkenbaar dat een aantal vrienden met een beun de haas een enkele unit hebben opgehangen op de slaapkamer of trappengat met 5 of zelfs 6 kW om complete verdiepingen te willen koelen
Maar waarom zijn die dingen er dan met dergelijke capaciteit en waar worden ze normaliter ingezet?

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 05-06-2021 20:17 ]
Mijn boefje is liev!
bedrijfspanden, commercieel gebruik. denk aan winkels, schoollokalen, kantines enzovoort. met name waar veel doorstroming is, dus om open deuren en enorme glaspartijen te compenseren.JB schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:16:
@flippy Waar zijn die grote jongens dan eigenlijk voor bedoeld? Inmiddels ook herkenbaar dat een aantal vrienden met een beun de haas een enkele unit hebben opgehangen op de slaapkamer of trappengat met 5 of zelfs 6 kW. Waarom zijn die dingen er en waar worden ze normaliter ingezet?
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 05-06-2021 20:19 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Alsin veel mensen in een (kleine ruimte) creëert veel warmte dus meer capaciteit nodig? Want ook daar geld dan toch hetzelfde (niet) comfort met herrie/windkracht 10 of?flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:17:
[...]
bedrijfspanden, commercieel gebruik. denk aan winkels, schoollokalen, kantines enzovoort.
Mijn boefje is liev!
Ok ik denk dat ik het begrijp. Is dit dan eigenlijk misleidend van LG, en is deze airco beter te vergelijken met een normale waarbij 8872 BTU/uur vermeld wordt? Dat is wel een groot verschil met 11.000! Ik vraag me af of dit wel een goede koop is, het is dan wel een groot verschil. Of focus ik te veel op vermogen.PentaClover schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:47:
[...]
Ik denk dat ze inderdaad 11000 BTU/uur bedoelen, en er staan wel voorwaarden bij, dit haalt de unit alleen als de temperatuur 35oC is met een relative lucht vochtigheid van 80%...
klopt, ook veel zoninval met grote (winkel)ramen, open deuren, verlichting (vooral dat tikt aan). een klaslokaal met 25 parasieten erin is al een warmtelast van 2 a 3kW op zichzelf. dan moet er nog de zoninval erbij enzovoort.JB schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:19:
[...]
Alsin veel mensen in een (kleine ruimte) creëert veel warmte dus meer capaciteit nodig? Want ook daar geld dan toch hetzelfde (niet) comfort met herrie/windkracht 10 of?
(in het kinderdagverblijf vlakbij hebben ze totaal 10kW opgehangen in 1 ruimte. overdrijven is ook een vak voor veel installateurs

herrie en luchtverplaatsing is in winkels en dergelijke vaak ondergeschikt omdat er toch muziek aanstaat of de winkel zelf maakt herrie. luister maar eens in een doorsnee winkel hoeveel lawaai daar eigenlijk is. en een airco aan de muur betekent minder verkoopoppervlak, dus wil je zo min mogelijk units aan de muur hebben hangen als je daar ook spijkerbroeken kan ophangen...
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 05-06-2021 20:25 ]
In scholen/bedrijfpanden/winkels hangen vaak meerdere kleine binnenunits op 1 buitenunit.JB schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:19:
[...]
Alsin veel mensen in een (kleine ruimte) creëert veel warmte dus meer capaciteit nodig? Want ook daar geld dan toch hetzelfde (niet) comfort met herrie/windkracht 10 of?
Bedoel je die grote binnenunits? die worden alleen geplaatst als het echt niet anders kan.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 20:30 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
@Heronimo Kan je binnen die context er iets over zeggen?
gelukkig maken die multisplitters daar steeds meer plaats op de pas voor VRF.mr_evil08 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:28:
[...]
In scholen/bedrijfpanden/winkels hangen vaak meerdere kleine binnenunits op 1 buitenunit, ook die gewoon functioneren voor 1 ruimte met meerdere binnenunits.
meer werk voor mij

Welke context?CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:30:
@Heronimo Kan je binnen die context er iets over zeggen?
Ja ik zie ook vooral van die plafond dingen die lekker pruttelen. Daarom vroeg ik me dus ook af waar die zware jongens dan nog ingezet worden om comfort te kunnen geven.mr_evil08 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:28:
[...]
In scholen/bedrijfpanden/winkels hangen vaak meerdere kleine binnenunits op 1 buitenunit.
Ik kom er ook niet uit met vrienden "slapen jullie met de airco aan?" Want dat kunnen zij natuurlijk niet, met zo'n vrieskist tegen de muur
Mijn boefje is liev!
Dat ik inderdaad geen fancoil aan mijn WP monoblock kan hangen, maar wel graag zou willen koelen zoals in mijn aanvankelijke reacties beschreven.
plavondsystemen kan alleen als je systeemplavonds hebt, dus commercieel. vermogenteschnisch kunnen die ook flinke nummers halen met veel lagere geluidscijfers omdat de fan VEUL groter kan zijn.JB schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:31:
[...]
Ja ik zie ook vooral van die plafond dingen die lekker pruttelen. Daarom vroeg ik me dus ook af waar die zware jongens dan nog ingezet worden om comfort te kunnen geven.
Ik kom er ook niet uit met vrienden "slapen jullie met de airco aan?" Want dat kunnen zij natuurlijk niet, met zo'n vrieskist tegen de muur
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-06-2021 20:35 ]
Aangezien je volgens mij wel flink wilt kunnen koelen en geen extra buitenunit wil lijkt me dan de monoblock airco de beste oplossing. Volgens loont import uit Italië dan wel.CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:33:
[...]
Dat ik inderdaad geen fancoil aan mijn WP monoblock kan hangen, maar wel graag zou willen koelen zoals in mijn aanvankelijke reacties beschreven.
Werkt mijn idee van vanaf de zolder koelen zodat de zolder + 1ste verdieping een beetje behaaglijker worden dan ook aardig?Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:35:
[...]
Aangezien je volgens mij wel flink wilt kunnen koelen en geen extra buitenunit wil lijkt me dan de monoblock airco de beste oplossing. Volgens loont import uit Italië dan wel.
Dat koelen op zolder ook de temperatuur zal verlagen op de eerste durf ik wel te geloven. Maar hoe effectief het is kan ik niet inschatten.CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:36:
[...]
Werkt mijn idee van vanaf de zolder koelen zodat de zolder + 1ste verdieping een beetje behaaglijker worden dan ook aardig?
Met 6 kW gaat dat primaCurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:36:
[...]
Werkt mijn idee van vanaf de zolder koelen zodat de zolder + 1ste verdieping een beetje behaaglijker worden dan ook aardig?
Mijn boefje is liev!
Kom maar opJB schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:40:
[...]
Met 6 kW gaat dat prima@gewooneu heeft nog wel een adresje
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zolder koelen en dan de verdieping daaronder ook koeler maken.
Ik hoef geen exact 18 graden in de slaapkamer. Puur de hitte er wat uit.
Maar als ik het netjes wil doen moet ik dan eentje op zolder, 3x binnenunit voor de slaapkamer én eentje voor de woonkamer. Dat is wat extreem....
Ik hoef geen exact 18 graden in de slaapkamer. Puur de hitte er wat uit.
Maar als ik het netjes wil doen moet ik dan eentje op zolder, 3x binnenunit voor de slaapkamer én eentje voor de woonkamer. Dat is wat extreem....
Nee dat vergeet ik niet, typisch is het niet 24 uur lang 40oC, afgelopen 2 jaar was het met dat soort maximum buiten temperaturen dan 's ochtends zo'n 25oC hier.Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:58:
[...]
Vergeet je dan niet dat een groot deel van de warmte komt door de zon instraling en niet door de warme lucht? Als de instraling 500-1000W/m2 is op een zonnige dag dan is dat behoorlijk wat extra warmte voor een gemiddeld huis. Dus jouw aanname klopt denk ik alleen als het warm en bewolkt is.
Wat mij toen wel opviel was dat de buitenmuur op het warmste moment van de dag zo'n 55oC was en gemiddeld over 24 uur dan zo'n 40oC.
Vergelijken met het warmte verlies bij 0oC is niet super nauwkeurig, maar een veel betere benadering dan een willekeurige factor 30/40/50 * m3 inhoud.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ah, dat was me niet duidelijk dat je daarvoor al gecorrigeerd had. Dat betekent ook meteen dat mijn huidige warmtepomp in combinatie met fancoils genoeg vermogen zou moeten hebben om de boel koud te houden.PentaClover schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:42:
[...]
Nee dat vergeet ik niet, typisch is het niet 24 uur lang 40oC, afgelopen 2 jaar was het met dat soort maximum buiten temperaturen dan 's ochtends zo'n 25oC hier.
Wat mij toen wel opviel was dat de buitenmuur op het warmste moment van de dag zo'n 55oC was en gemiddeld over 24 uur dan zo'n 40oC.
Vergelijken met het warmte verlies bij 0oC is niet super nauwkeurig, maar een veel betere benadering dan een willekeurige factor 30/40/50 * m3 inhoud.
dat is de nette oplossing. koelen/verwarmen waar het nodig is. dat is meest effectieve en goedkoopste over de levensduur, en het meest comfortabel.Waah schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:41:
Ook over de levensduur?flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:50:
[...]
dat is de nette oplossing. koelen/verwarmen waar het nodig is. dat is meest effectieve en goedkoopste over de levensduur, en het meest comfortabel.
Het is een beetje afhankelijk van je wensen, een beetje slaapkamer is een 1,5kw unit al te lomp.flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:50:
[...]
dat is de nette oplossing. koelen/verwarmen waar het nodig is. dat is meest effectieve en goedkoopste over de levensduur, en het meest comfortabel.
Hoeft het alleen maar te zijn van "de kantjes eraf" en gebruik je hem niet zoveel dan zou ik niet zoveel binnenunits ophangen.
Multisplit is fors duurder dan singlesplit.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 21:33 ]
economisch gezien het het niet handig om een inloopvriezer te maken van de gang om het hoofdeinde van de slaapkamer koel te krijgen. je verstookt veel meer energie weg dan nodig en dat tikt zeker wel aan. en het is ook niet super fijn om een jas aan te moeten doen als je naar de wc gaat...Waah schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:30:
[...]
Ook over de levensduur?2 units of 5 is nogal een verschil. Zeker met al het extra leidingwerk wat er dan bij komt (ipv gewoon direct tegen de muur)

is maar hoe je het bekijkt, 4 singles is duurder aanleggen dan 2x2 of 1x4. nog afgezien dat het geen porum is aan de buitenkant van je huis met een half dozijn van die dingen aan je muur of op je garage...mr_evil08 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:32:
[...]
Het is een beetje afhankelijk van je wensen, een beetje slaapkamer is een 1,5kw unit al te lomp.
Hoeft het alleen maar te zijn van "de kantjes eraf" en gebruik je hem niet zoveel dan zou ik niet zoveel binnenunits ophangen.
Multisplit is fors duurder dan singlesplit.
[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 05-06-2021 21:45 ]
Is de ooit aangekondigde smart m air app van Mitsubishi al eens gelanceerd ?
De app wordt genoemd in de handleiding maar in de App Store is ie niet te vinden.
Is dit een lange termijn project ? Google bied weinig soelaas op wat Android apk bestanden na.
De app zou namelijk het energieverbruik monitoren, dat zou voor mij nog eens de reden zijn om een WiFi module aan te schaffen
De app wordt genoemd in de handleiding maar in de App Store is ie niet te vinden.
Is dit een lange termijn project ? Google bied weinig soelaas op wat Android apk bestanden na.
De app zou namelijk het energieverbruik monitoren, dat zou voor mij nog eens de reden zijn om een WiFi module aan te schaffen
12 x 330WP | Oost/west
Zo overdreven zijn de temperatuurverschillen nou ook weer niet.flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:39:
[...]
economisch gezien het het niet handig om een inloopvriezer te maken van de gang om het hoofdeinde van de slaapkamer koel te krijgen. je verstookt veel meer energie weg dan nodig en dat tikt zeker wel aan. en het is ook niet super fijn om een jas aan te moeten doen als je naar de wc gaat...![]()
[...]
is maar hoe je het bekijkt, 4 singles is duurder aanleggen dan 2x2 of 1x4. nog afgezien dat het geen porum is aan de buitenkant van je huis met een half dozijn van die dingen aan je muur of op je garage...
ik koel ook de benedenverdieping met 1 single, de toilet, hal en bijhalletje worden probleemloos meegenomen met misschien 0,5c verschil.
Het probleem zit in de open trap omdat kou daalt.
ligt maar net aan de layout en hoe alles staat. dat het bij jou werkt is absoluut geen indicatie dat het bij iemand anders wel goed werkt. pas dus goed op met mensen (valse) hoop te geven in hun situatie, mensen spiegelen graag. helemaal als ze denken geld te kunnen besparen....mr_evil08 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:02:
[...]
Zo overdreven zijn de temperatuurverschillen nou ook weer niet.
ik koel ook de benedenverdieping met 1 single, de toilet, hal en bijhalletje worden probleemloos meegenomen met misschien 0,5c verschil.
Het probleem zit in de open trap omdat kou daalt.
met name bovenverdiepingen zijn ERG lastig met muren en deuren dicht bij elkaar en trapgaten naar boven en beneden...
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-06-2021 23:09 ]
Gisteren heb ik 3 innova's binnengekregen. Nu zocht ik al een week of 2 naar een betonboorder die ook nog eens tijd heeft en blijkt nogal lastig. Daarom overweeg ik het zelf te doen met een gehuurd apparaat. Laatst is hier ook zo'n gat geboord voor een afzuigkap en als ik kijk hoe dat ging heb ik er wel vertrouwen in dat ik dat goed voor elkaar krijg, maar ik ben een beetje huiverig voor de slijtagekosten die je achteraf moet afrekenen. Je hoort er nogal wat spookverhalen over. Is dat terecht? De muur is een standaard vinex spouwmuur met gemetselde buitenkant en kalkzandsteen binnenkant.
Die spookverhalen vind ik lastig te interpreteren. Enerzijds is het natuurlijk een geweldig goed verdienmodel voor die verhuurbedrijven. Anderzijds kan het ook gewoon gezeur op basis van onjuiste verwachtingen zijn.. als je denkt met de huur klaar te zijn en bij het inleveren nog 25 euro moet afrekenen kan ik me voorstellen dat je je op basis van je onjuiste verwachting wat afgezet voelt, maar als het in die orde is dan is het natuurlijk geen ramp. En als het de afspraak vooraf was is het trouwens ook niet onredelijk. Hoeveel gaten gaat zo'n boor eigenlijk bij benadering mee? Is dat in de orde van 3 of van 300?
Alternatief zou zelfs nog kunnen zijn om de machine te huren en de boor voor ca 75 euro te kopen.
Dit is voor twee ervan. Nr 3 gaat door een schuin dak heen. Ik zal tzt wat foto's plaatsen van hoe ik dat gedaan heb. De dakdoorvoeren die je nog net voor mobiele airco's kunt gebruiken zijn hiervoor te klein dus het wordt een soort mini-dakkapel afgewerkt met daklood.
Die spookverhalen vind ik lastig te interpreteren. Enerzijds is het natuurlijk een geweldig goed verdienmodel voor die verhuurbedrijven. Anderzijds kan het ook gewoon gezeur op basis van onjuiste verwachtingen zijn.. als je denkt met de huur klaar te zijn en bij het inleveren nog 25 euro moet afrekenen kan ik me voorstellen dat je je op basis van je onjuiste verwachting wat afgezet voelt, maar als het in die orde is dan is het natuurlijk geen ramp. En als het de afspraak vooraf was is het trouwens ook niet onredelijk. Hoeveel gaten gaat zo'n boor eigenlijk bij benadering mee? Is dat in de orde van 3 of van 300?
Alternatief zou zelfs nog kunnen zijn om de machine te huren en de boor voor ca 75 euro te kopen.
Dit is voor twee ervan. Nr 3 gaat door een schuin dak heen. Ik zal tzt wat foto's plaatsen van hoe ik dat gedaan heb. De dakdoorvoeren die je nog net voor mobiele airco's kunt gebruiken zijn hiervoor te klein dus het wordt een soort mini-dakkapel afgewerkt met daklood.
@Yucon
Ligt er aan hoe hard de muur is, die van jou is zacht dus gaat het eerder naar de 300, mijn muur is van metselwerk aan de buitenkant met blauw beton (zeer hard) aan de binnenkant, vloeren ook.
Over welke diameter hebben we het? Ik heb voor de warmtepomp 2 gaten moeten maken, 1 door de muur naar buiten en 1 door het plafond naar zolder en heb dat met een lange dunne boor gedaan en in een afgetekend rondje gaten geboord en het stuk uitgehakt, dan kan je het met een gewone sds boormachine af.
Ligt er aan hoe hard de muur is, die van jou is zacht dus gaat het eerder naar de 300, mijn muur is van metselwerk aan de buitenkant met blauw beton (zeer hard) aan de binnenkant, vloeren ook.
Over welke diameter hebben we het? Ik heb voor de warmtepomp 2 gaten moeten maken, 1 door de muur naar buiten en 1 door het plafond naar zolder en heb dat met een lange dunne boor gedaan en in een afgetekend rondje gaten geboord en het stuk uitgehakt, dan kan je het met een gewone sds boormachine af.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
4 gaten van 160mm. Plus nog twee van een cm of 2 voor de condens.Rol-Co schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:15:
@Yucon
Dat is flink, ook voor aanzuigen buitenlucht? Alleen de koelgas leiding kan je met 80 af.Yucon schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:23:
[...]
4 gaten van 160mm. Plus nog twee van een cm of 2 voor de condens.
Voor gewone bakstenen heb je geen betonboor nodig. Daar ga je met een huis-tuin-en-keuken-Blackendecker met daarop een gatenboor nog doorheen. Kalkzandsteen is helemaal een makkie, dat lukt nog net niet met een gestrekte wijsvinger. Als je toch gaat huren ben je met een mooie Makita of Hilti klopboor echt wel klaar. Prefab- of in-het-werk gestort beton is een ander verhaal, dan heb je wel een goede diamant nodig.Yucon schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:05:
Gisteren heb ik 3 innova's binnengekregen. Nu zocht ik al een week of 2 naar een betonboorder die ook nog eens tijd heeft en blijkt nogal lastig. Daarom overweeg ik het zelf te doen met een gehuurd apparaat. Laatst is hier ook zo'n gat geboord voor een afzuigkap en als ik kijk hoe dat ging heb ik er wel vertrouwen in dat ik dat goed voor elkaar krijg, maar ik ben een beetje huiverig voor de slijtagekosten die je achteraf moet afrekenen. Je hoort er nogal wat spookverhalen over. Is dat terecht? De muur is een standaard vinex spouwmuur met gemetselde buitenkant en kalkzandsteen binnenkant.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 06-06-2021 08:47 ]
Klopt, het is een monoblock. Die hebben dergelijke aansluitingen. Er zit geen buitenunit bij dus je hebt niet zoiets als een koelmiddelleiding.Rol-Co schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:32:
[...]
Dat is flink, ook voor aanzuigen buitenlucht? Alleen de koelgas leiding kan je met 80 af.
[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 06-06-2021 08:56 ]
Had je het formaat van de gaten gezien?Dennisdn schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:39:
[...]
Voor gewone bakstenen heb je geen betonboor nodig. Daar ga je met een huis-tuin-en-keuken-Blackendecker met daarop een gatenboor nog doorheen. Kalkzandsteen is helemaal een makkie, dat lukt nog net niet met een gestrekte wijsvinger. Als je toch gaat huren ben je met een mooie Makita of Hilti klopboor echt wel klaar. Prefab- of in-het-werk gestort beton is een ander verhaal, dan heb je wel een goede diamant nodig.
Ik vermoed van niet, maar blijft wel staan dat jouw muur zo zacht is dat inderdaad een normale boormachine daar waarschijnlijk weinig moeite mee heeft.
Enig probleem is dat de boor die je nodig hebt niet past in een huis tuin en keukenmachine
Maar de slijtage met dat soort muren is zo goed als niet aanwezig. Voor gaten in dat soort muren gebruik ik gewoon het goedkoopste spul en dat werkt prima.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Gatenboren voor zacht steen zijn er ook in 160mm.
Ik link nu naar 1 die uitverkocht is, maar slechts ter voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/...-160-mm/9200000066109209/
Of een BlackenDecker dit nog in beweging krijgt twijfel ik aan, maar een prof-klopboor moet meer als voldoende zijn. Ik heb zelf wel eens een gat van 20cm gewoon rondom uitgeboord met een normale boor, maar dat ligt er een beetje aan hoe je het eindresultaat kunt afwerken, want het is veel minder netjes.
[ Voor 30% gewijzigd door Dennisdn op 06-06-2021 09:22 ]
Ik heb twee vragen:
1. Kan iemand zijn ervaringen delen met het volgende:
Ac 2,5kW zolder, 1e verd 3,2kW, eetkamer 2,5kW
Alle ruimtes op het zuiden.
Koelbeleid in zomer: zolder en 1e verd aan (eetkamer blijft nu ook al redelijk ok).
Verwarmbeleid winter: eetkamer en 1e verd aan (zolder kachel staat nooit aan).
Vraag: hoe de buiten unit te sizen uitgaande van multi-split?
2. Als je de kans zou hebben (verbouwing) zou je dan de leidingen voor de ac in de vloeren/ muren inbouwen of is de levensduur/duurzaamheid van deze leiding niet goed genoeg daarvoor (en dus beter over de buitenmuur leggen om te kunnen vervangen)?
Koelbeleid in zomer: zolder en 1e verd aan (eetkamer blijft nu ook al redelijk ok).
2. Als je de kans zou hebben (verbouwing) zou je dan de leidingen voor de ac in de vloeren/ muren inbouwen of is de levensduur/duurzaamheid van deze leiding niet goed genoeg daarvoor (en dus beter over de buitenmuur leggen om te kunnen vervangen)?
Zelf kopen joh, en met een goede sds lukt dat wel in jou muur.Yucon schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:56:
[...]
Klopt, het is een monoblock. Die hebben dergelijke aansluitingen. Er zit geen buitenunit bij dus je hebt niet zoiets als een koelmiddelleiding.
https://www.ebay.de/sch/i...leDesc=0&_odkw=Bohrkrone+
[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 06-06-2021 09:42 ]
Jullie zijn wel heel optimistisch
ik heb een behoorlijke sds metabo maar als ik kijk hoe relatief veel kracht een gat van een cm of 5 in hout al wel niet kost met zo'n kokerboor andere niet sds machine, maar ook best een goede is zo'n groot gat wel een heel grote kluif voor een normale machine. Maar met zo'n huurmachine moet het wel lukken.
Ik krijg na nog wat doorgooglen ook het idee dat die verhalen over extreme slijtage vooral komen door mensen die droog door gewapend beton heen zijn gaan boren.
Ik krijg na nog wat doorgooglen ook het idee dat die verhalen over extreme slijtage vooral komen door mensen die droog door gewapend beton heen zijn gaan boren.
[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 06-06-2021 09:50 ]
Weet niet naar welk merk je kijkt, maar indien Daikin zou ik het op een 3MXM52 doen. Minimale vermogen scheelt niks met de 3MXM40 (nog even afgezien van of het officieel wel mag volgens de combinatietabel).StevenPH schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:39:
Ik heb twee vragen:
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 06-06-2021 09:57 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Sinds 1 week ben ik de eigenaar van een Daikin Stylish 2,5 KW split unit. Prima geïnstalleerd en werkend opgeleverd. De airco werkt fantastisch.
Heb wel een vraag. De buitenunit staat bij op de dakkapel op van die rubberen balken om de trilling te absorberen. Maar nog steeds hoor je heel licht een gebrom in de slaapkamer. Heeft iemand ervaring om de trillingen nog verder omlaag te kunnen brengen?
Begrijp me niet verkeerd, je hoort het bijna niet en mijn vrouw hoorde niks. Maar ik ben hypergevoelig voor dit soort geluiden.
Heb wel een vraag. De buitenunit staat bij op de dakkapel op van die rubberen balken om de trilling te absorberen. Maar nog steeds hoor je heel licht een gebrom in de slaapkamer. Heeft iemand ervaring om de trillingen nog verder omlaag te kunnen brengen?
Begrijp me niet verkeerd, je hoort het bijna niet en mijn vrouw hoorde niks. Maar ik ben hypergevoelig voor dit soort geluiden.
Kia Niro-EV 2024
Massa aanbrengen , minimaal het gewicht van de unit. Als laatste redmiddel zijn veren de beste optie.Freak187 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:26:
Sinds 1 week ben ik de eigenaar van een Daikin Stylish 2,5 KW split unit. Prima geïnstalleerd en werkend opgeleverd. De airco werkt fantastisch.
12 x 330WP | Oost/west
massa en veren ik heb zelf deze er onder gezet https://www.mijnklimaatsh...voet-rubber-ag-35-m8.html maar ik gebruik de airco alleen voor het koelen als je ook verwarmt is veren wel beterFreak187 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:26:
@Yucon En vooral de boor het werk laten doen. En bij wijze van, pulserend boren. Velen denken dat ze met hard drukken eerder door de muur zijn. Vaak is dan de boor snel versleten.
Pas geleden bij Boels gehuurd, ook kalkzandsteenblokken hier en uiteraard bakstenen. Werd mij geadviseerd om niet droog te boren, oké vooruit.Yucon schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:50:
Jullie zijn wel heel optimistischik heb een behoorlijke sds metabo maar als ik kijk hoe relatief veel kracht een gat van een cm of 5 in hout al wel niet kost met zo'n kokerboor andere niet sds machine, maar ook best een goede is zo'n groot gat wel een heel grote kluif voor een normale machine. Maar met zo'n huurmachine moet het wel lukken.
Met een normale betonboor van 45cm gaat geboord van te voren, dat ging vrij makkelijk eigenlijk.
Toch eerst stukje nat geboord, maar wat een troep geeft dat en hadden niet het idee dat het echt nodig was.
Dus hup water weg en droog rustig geboord, nou dat ging prima en de gaten waren zo geboord.
Slijtage? Nauwelijks iets, in ieder geval binnen de 2,5mm die je sowieso betaald
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ben nu zelf aan het zoeken naar een multi split setup voor een rijtjeshuis van circa 40m2 per verdieping, bouwjaar is begin ' 90. En ik zie door alle modellen het spreekwoordelijke bos niet meer.
In de woonkamer hangt nu een airco van circa 12 jaar oud (Zymbo, 11.000BTU volgens de sticker) maar deze trekt het niet echt meer en is aan vervanging toe. Heb zelf nu: https://www.climamarket.e...s35tadhra-thc-3u55s2sr3fa
op het oog waarbij 1x 3.5 unit in de woonkamer komt te hangen en de andere 3.5 unit op de overloop zodat deze de bovenverdieping kan koelen.
Voor zover ik nu heb gezien is dit wel een redelijke bang/buck gezien deze ook A+++ zou moeten zijn. Zijn er nog betere alternatieven? Blijven nog een jaar of 2 in dit huis zitten en heb geen zin om airco units mee te verhuizen dus vandaar de keuze voor een gunstige prijs (maar niet compleet c merk).
In de woonkamer hangt nu een airco van circa 12 jaar oud (Zymbo, 11.000BTU volgens de sticker) maar deze trekt het niet echt meer en is aan vervanging toe. Heb zelf nu: https://www.climamarket.e...s35tadhra-thc-3u55s2sr3fa
op het oog waarbij 1x 3.5 unit in de woonkamer komt te hangen en de andere 3.5 unit op de overloop zodat deze de bovenverdieping kan koelen.
Voor zover ik nu heb gezien is dit wel een redelijke bang/buck gezien deze ook A+++ zou moeten zijn. Zijn er nog betere alternatieven? Blijven nog een jaar of 2 in dit huis zitten en heb geen zin om airco units mee te verhuizen dus vandaar de keuze voor een gunstige prijs (maar niet compleet c merk).
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Vandaag begonnen met de elektrische installatie van de units. Nu is het eigen groep > werkschakelaar > centraaldoos (IP67) > airco's/rolluiken/2 WCD/ 3 x warmtelint.
Dat laatste was eigenlijk vrij makkelijk. Eerst 600 schroeven verwijderen van de kap (
) en even schoonmaken van binnen. Je krijgt het lint er niet zomaar in; ik heb precies een punt gepakt waar er geen verhoging in de lekbak zit en heb aan de andere kant een klein stukje uit de lekbak gezaagd.
Lint bleef nagenoeg uit zichzelf liggen, maar heb op 2 punten wat bouwkit gekwakt voor de vorm.
De andere 2 ga ik van de week doen, want het is een bewerkelijk klusje en ik wil ook gewoon even in de tuin zitten. Maar de rest van de installatie heeft weer stroom en dat was het belangrijkste
:strip_exif()/f/image/rUw6D97lUfelJVy6ebrLZR4s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ZiS5axtH5hImmsnvLkgCHTH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat laatste was eigenlijk vrij makkelijk. Eerst 600 schroeven verwijderen van de kap (
Lint bleef nagenoeg uit zichzelf liggen, maar heb op 2 punten wat bouwkit gekwakt voor de vorm.
De andere 2 ga ik van de week doen, want het is een bewerkelijk klusje en ik wil ook gewoon even in de tuin zitten. Maar de rest van de installatie heeft weer stroom en dat was het belangrijkste
:strip_exif()/f/image/rUw6D97lUfelJVy6ebrLZR4s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ZiS5axtH5hImmsnvLkgCHTH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aw1Pg1VML8NP6WOm5KB7Mmh1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarom zeg ik ook de opentrappengat kan problemen geven, is het gelijkvloers is er heel veel mogelijk en hoeft niet overal een binnenunit te hangen, met de deuren dicht wil niet natuurlijk maar dat begrijpt iedereen wel.flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:07:
[...]
ligt maar net aan de layout en hoe alles staat. dat het bij jou werkt is absoluut geen indicatie dat het bij iemand anders wel goed werkt. pas dus goed op met mensen (valse) hoop te geven in hun situatie, mensen spiegelen graag. helemaal als ze denken geld te kunnen besparen....
met name bovenverdiepingen zijn ERG lastig met muren en deuren dicht bij elkaar en trapgaten naar boven en beneden...
Je vertrouwen in de mens is....admirabel..mr_evil08 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:56:
[...]
met de deuren dicht wil niet natuurlijk maar dat begrijpt iedereen wel.

Ik heb ooit eens een gat voor een afzuigkap door de buitenmuur geboord.Yucon schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:50:
Jullie zijn wel heel optimistischik heb een behoorlijke sds metabo maar als ik kijk hoe relatief veel kracht een gat van een cm of 5 in hout al wel niet kost met zo'n kokerboor andere niet sds machine, maar ook best een goede is zo'n groot gat wel een heel grote kluif voor een normale machine. Maar met zo'n huurmachine moet het wel lukken.
150mm diameter.
Dat heb ik gewoon met een lange steenboor van 15mm of zo gedaan.
Je boort allemaal gaten in een cirkel en dan tik je het gat er zo uit.
Met een rasp of beitel kun je het dan nog bijwerken als je dat zou willen.
Kost je alleen een lange steenboor als je die nog niet hebt.
Voor dat geld heb je ook een Mitsubishi 3,5kw.TankiEEE schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:07:
Ben nu zelf aan het zoeken naar een multi split setup voor een rijtjeshuis van circa 40m2 per verdieping, bouwjaar is begin ' 90. En ik zie door alle modellen het spreekwoordelijke bos niet meer.
Bij de Haier zitten 2 binnenunits zie ik nu.
Ben verrast hoe weinig energie de afgelopen jaar geïnstalleerde 2x Stylish units gebruikten. 3.5 voor de woonkamer vandaag op fluisterstil stand gezet en die gebruikt dan maar 100 watt per uur terwijl de woonkamer aangenaam blijft. Hij hoeft niet te koelen alleen te zorgen dat de temperatuur niet verder stijgt. Dat is hem goed gelukt. Waarschijnlijk zo weinig omdat de gewenste temperatuur nauwelijks verschilt van de buiten temperatuur.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
De fluisterstand gebruikt meer energie dan een hogere ventilatorstand. De airco moet het gebrek aan convectie namelijk compenseren met een koudere verdamper. Nu zal het niet veel uitmaken omdat de delta inderdaad erg klein is, maar als het langer en warmer wordt dan ga je dat echt wel merken.Freakie1NL schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:45:
Ben verrast hoe weinig energie de afgelopen jaar 2x Stylish units gebruikten. 3.5 voor de woonkamer vandaag op fluisterstil stand gezet en die gebruikt dan maar 100 watt per uur terwijl de woonkamer aangenaam blijft. Hij hoeft niet te koelen alleen te zorgen dat de temperatuur niet verder stijgt. Dat is hem goed gelukt. Waarschijnlijk zo weinig omdat de gewenste temperatuur nauwelijks verschilt van de buiten temperatuur.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Mijn CV verbruikt ook vrijwel niks op het moment.Freakie1NL schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:45:
Waarschijnlijk zo weinig omdat de gewenste temperatuur nauwelijks verschilt van de buiten temperatuur.
Een tip ook gedacht om er iemand naar te laten kijken ?TankiEEE schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:07:
Mijn ouders hadden dat ook, kleinlekje bij knelkoppeling en laten bijvullen ding doet het weer top, 12 jaar hoeft die nog niet "op" te zijn.
Let er op dat warmte linten matten enz elkaar niet raken. Op je foto denk ik te zien dat de bocht rechtsachter elkaar raakt of erg dicht bij elkaar liggen. Dan kan je te hoge temperaturen krijgen op die plekken.... Met gevolgen van dien in de isolate. 2e tip die je kan overwegen is dat de draad goed contact maakt met je metalen bodem. Dan heeft die draad iets te verwarmen want de lucht (als hij geen contact maakt) zal minder efficiënt zijn verwacht ik)Notna schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:29:
Vandaag begonnen met de elektrische installatie van de units. Nu
Waarvoor is dat warmtelint?Notna schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:29:
Vandaag begonnen met de elektrische installatie van de units. Nu is het eigen groep > werkschakelaar > centraaldoos (IP67) > airco's/rolluiken/2 WCD/ 3 x warmtelint.
Dat laatste was eigenlijk vrij makkelijk. Eerst 600 schroeven verwijderen van de kap () en even schoonmaken van binnen. Je krijgt het lint er niet zomaar in; ik heb precies een punt gepakt waar er geen verhoging in de lekbak zit en heb aan de andere kant een klein stukje uit de lekbak gezaagd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb dat nog niet eerder voorbij zien komen
De-icing in de winter om grote klompen ijs te voorkomen
[ Voor 47% gewijzigd door Yamahaa op 06-06-2021 21:06 ]
Kon je ook niet een groot gat in de lekbak zagen ?Notna schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:29:
Dat laatste was eigenlijk vrij makkelijk. Eerst 600 schroeven verwijderen van de kap () en even schoonmaken van binnen. Je krijgt het lint er niet zomaar in; ik heb precies een punt gepakt waar er geen verhoging in de lekbak zit en heb aan de andere kant een klein stukje uit de lekbak gezaagd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of meerdere gaten boren?
Alleen tijdens de sneeuwstorm had ik klompen ijs dat ga ik oplossen door een huisje met een dakje omheen te bouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2021 21:31 ]
Thx voor de feedback dat wist ik niet. Zet jij hem in een lange en warme periode op auto of handmatig op een lage stand?HarmoniousVibe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:39:
[...]
De fluisterstand gebruikt meer energie dan een hogere ventilatorstand. De airco moet het gebrek aan convectie namelijk compenseren met een koudere verdamper. Nu zal het niet veel uitmaken omdat de delta inderdaad erg klein is, maar als het langer en warmer wordt dan ga je dat echt wel merken.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
ΔT is alles.Freakie1NL schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:45:
[...]
Want een CV waarbij de V voor verwarming staat is qua beoogd gebruik te vergelijken met een airco in de zomer?....
Thanks voor de opmerking! Ik zal er de volgende keer dat ik er weer mee aan de slag ga, nog eens naar kijken. Na deze foto gemaakt te hebben, heb ik de kabel nog wel verlegt en dus vastgekit. Ik geloof dus dat het elkaar nergens raakt maar zal het controleren. De kabel raakt iig de bodemplaat, dus dat zit wel goedYamahaa schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:19:
[...]
Let er op dat warmte linten matten enz elkaar niet raken. Op je foto denk ik te zien dat de bocht rechtsachter elkaar raakt of erg dicht bij elkaar liggen. Dan kan je te hoge temperaturen krijgen op die plekken.... Met gevolgen van dien in de isolate. 2e tip die je kan overwegen is dat de draad goed contact maakt met je metalen bodem. Dan heeft die draad iets te verwarmen want de lucht (als hij geen contact maakt) zal minder efficiënt zijn verwacht ik)
Ik had de units sneeuwvrij, maar dat ijzer was dermate koud afgelopen winter dat het ontdooide water direct weer aanvroor. Meer gaten gaat dat niet direct verbeteren.mr_evil08 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:30:
[...]
Kon je ook niet een groot gat in de lekbak zagen ?
Of meerdere gaten boren?
Alleen tijdens de sneeuwstorm had ik klompen ijs dat ga ik oplossen door een huisje met een dakje omheen te bouwen.
Ik kan natuurlijk en/en doen, maar dat zie ik de volgende keer wel.
Ombouw komt er hier ook nog
Misschien hebben we het helemaal niet (meer) nodig, maar voor die 60 euro de mogelijkheid hebben vind ik prima
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 06-06-2021 22:12 ]
Vandaag nog even verder gegaan met de zoektocht naar de oorzaak van ons waterballet probleem en oplossingen.koelkast schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:41:
[...]
Ik heb inderdaad ook een stukje schuim van ongeveer 40 cm, dat je met een overgangsplug kunt verbinden met geribbelde (standaard kabel). Misschien is door de hoeveelheid water wat rommel, dat erin zat, weggespoeld? Ik zou hem even loshalen en flink wat extra tape erom heen wikkelen, als je er bij kunt tenminste. Check ook even of je unit wel waterpas hangt en het water uit de unit wel direct naar beneden gaat. Dat was bij mij het probleem.
Ik zal even verslag doen voor eventuele andere mensen die problemen hebben met condenswater afvoer en lekkage. Het is echt oppassen want als de afvoer niet in orde is en je bent er niet snel bij dan heb je echt veel water.
Heb de slang los gehaald en er even ingekeken. Was echt zeer ranzig. En dat is van 1 jaartje. Dit was op een stuk waar de condens slang horizontaal een beetje slingerend liep onder in de binnen unit. Daar heeft dus water kunnen blijven staan in de slang:

Toen besloten om de hele condens afvoer aan de andere kant aan te sluiten, zodat hij niet meer onderin de unit loopt en het verbindingsstuk ook niet meer in de unit zit. Dit staat beschreven in de []technical manual hoe dit moet. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het kon.
Eerst maar eens de kap los gehaald. Voor de MHI SRK ZSW, deze PDF pagina 73. Was gelukkig een makkie.

Dan kan je aan de ene kant de plug eruit halen:

En aan de andere kant de bestaande condens afvoer:

Die kan er dus af en kan aan de andere kant worden geplaatst, waar dag plugje zat. De plug uiteraard aan de andere kant terugplaatsen.
De hele procedure is simpel en staat beschreven in de technical manual.
Ik heb voor de zekerheid ook een lektest gedaan door wat water in de lekbak te gieten zoals beschreven in de manual. En gecontroleerd of de airco waterpas hangt, dit bleek wel het geval.
Vervolgens de hele afvoerpijp gespoeld met heet water en allesreiniger. Daarna ervoor gezorgd dat letterlijk de hele condensafvoer op afschot ligt, van begin tot eind (dit was eerst niet het geval, de slang ging een beetje slingerend waardoor er water in kan blijven staan). Dit is dus belangrijk want anders kan je blijkbaar een soort schimmelvorming in je pijp krijgen. En toen de slang weer aangesloten, wat bij onze airco (MHI SRK-25 ZS-W) pijpje diameter 16 is.
Daarna de kappen weer erop, stroom erop en nu staat hij weer blij te torren en buiten lekker aan het druppelen
Was leuk om zelf te doen en nu weet je tenminste zeker dat er zorg aan is besteed en dat aan alles is gedacht.
NOSIG
Prima beschrijving, thanks!_Christiaan_ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:48:
[...]
Vandaag nog even verder gegaan met de zoektocht naar de oorzaak van ons waterballet probleem en oplossingen.
Ik zal even verslag doen voor eventuele andere mensen die problemen hebben met condenswater afvoer en lekkage. Het is echt oppassen want als de afvoer niet in orde is en je bent er niet snel bij dan heb je echt veel water.
Heb de slang los gehaald en er even ingekeken. Was echt zeer ranzig. En dat is van 1 jaartje. Dit was op een stuk waar de condens slang horizontaal een beetje slingerend liep onder in de binnen unit. Daar heeft dus water kunnen blijven staan in de slang:
[Afbeelding]
Toen besloten om de hele condens afvoer aan de andere kant aan te sluiten, zodat hij niet meer onderin de unit loopt en het verbindingsstuk ook niet meer in de unit zit. Dit staat beschreven in de []technical manual hoe dit moet. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat het kon.
Eerst maar eens de kap los gehaald. Voor de MHI SRK ZSW, deze PDF pagina 73. Was gelukkig een makkie.
[Afbeelding]
Dan kan je aan de ene kant de plug eruit halen:
[Afbeelding]
En aan de andere kant de bestaande condens afvoer:
[Afbeelding]
Die kan er dus af en kan aan de andere kant worden geplaatst, waar dag plugje zat. De plug uiteraard aan de andere kant terugplaatsen.
De hele procedure is simpel en staat beschreven in de technical manual.
Ik heb voor de zekerheid ook een lektest gedaan door wat water in de lekbak te gieten zoals beschreven in de manual. En gecontroleerd of de airco waterpas hangt, dit bleek wel het geval.
Vervolgens de hele afvoerpijp gespoeld met heet water en allesreiniger. Daarna ervoor gezorgd dat letterlijk de hele condensafvoer op afschot ligt, van begin tot eind (dit was eerst niet het geval, de slang ging een beetje slingerend waardoor er water in kan blijven staan). Dit is dus belangrijk want anders kan je blijkbaar een soort schimmelvorming in je pijp krijgen. En toen de slang weer aangesloten, wat bij onze airco (MHI SRK-25 ZS-W) pijpje diameter 16 is.
Daarna de kappen weer erop, stroom erop en nu staat hij weer blij te torren en buiten lekker aan het druppelen
Was leuk om zelf te doen en nu weet je tenminste zeker dat er zorg aan is besteed en dat aan alles is gedacht.
Wat ik alleen niet begrijp, is dat je een stukje buis met isolatie hebt (waarom eigenlijk?) en daar dan weer een verlengstuk aan moet koppelen. Bij mij is het nog niet goed want het verloop is heel minimaal helaas.
Ik ga dus maar dat kleine buisje skippen en er gelijk de verlengbuis aan monterenet een slang klem. Scheelt weer een extra koppeling...
Dat van die lekbak wist ik niet. Ook eens even kijken hoe ik die kan volgieten.
Hier dit weekend ook ineens water ballet op mijn dochters kamer ook liep hier de condens lekbakje over heb de afvoer leiding door geblazen dit hielp een beetje ik wil de leiding en lekbakje reinigen met een reiniger iemand die weet welke reiniger ik kan gebruiken? En waar zit de lekbak bij een haier binnen unit eigenlijk?
Dat van die isolatie begrijp ik ook niet. Echter dat zat er al op af fabriek.koelkast schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:56:
[...]
Prima beschrijving, thanks!
Wat ik alleen niet begrijp, is dat je een stukje buis met isolatie hebt (waarom eigenlijk?) en daar dan weer een verlengstuk aan moet koppelen. Bij mij is het nog niet goed want het verloop is heel minimaal helaas.
Ik ga dus maar dat kleine buisje skippen en er gelijk de verlengbuis aan monterenet een slang klem. Scheelt weer een extra koppeling...
Ik heb ook wel stukjes met wat minder steil verloop, lijkt me niet dat dat een probleem is? Weet je zeker of er bijv. geen knik in zit ofzo.
NOSIG
Wat is tegenwoordig een goede manier om een geschikte installateur te vinden?
Heb twee jaar geleden zelf een split airco geinstalleerd mbv voorgevacumeerde leidingen maar kreeg daar veel te veel stress van. Zal bij mij geen hele grote klus zijn. Hoekwoning en hoeft hierdoor binnen eigenlijk geen leidingwerk, gewoon gat in de muur in midden van twee kamers en vervolgens binnen unit erop. Zie bij 123klimaatshop 1500 euro staan. Dat lijkt me wat gortig voor een halve dag werk.
Merk ook maar even bekijken. Eerste ervaring van zeg +- 2012 was met LG. De binnen unit was fluisterstil, de 'logic' was ook prima (klep gaat dicht bij temperatuur), ionisatie mogelijk. Buiten unit was echter drama; enorme bromtoon.Tweede van Panasonic (2018) speciaal op dB van de buitenunit uitgezocht. Buiten unit inderdaad heel erg stil. Echter na 1 jaar begon de binnen unit een beetje te ratelen. Tevens ging de klep tijdens verwarmen nooit dicht en bleef hij altijd een beetje blazen. Het werd vaak 2-3 graden warmer dan de bedoeling.
Uiteindelijk zoek ik mits een combinatie van stille buiten unit, stille binnen unit, ionisatie en als het even kan Google Home ondersteuning.
Ben maar gaan zoeken:
https://www.mitsubishiele...ifi/google-assistant.html
https://www.aircon.panaso...-toe-aan-airconditioners/
https://www.daikin.eu/en_...in-online-controller.html
https://www.lgklimaat.nl/...derlandse-stemherkenning/
LG
Wifi op alle binnen units standaard inclusief Google Assistant
10 jaar garantie
Buiten unit 48 dB voor de meeste normale formaten (2.5, 3.5)
Ionizer alleen op Prestige, Artcool en Deluxe
Daikin
Wifi optionele losse unit (geen idee waar je die moet wegwerken) a 110 euro.
Amazon Alexa / Google Assistant op alle huidige lijnen
Geen ion, wel zilverfilter bij duurdere modellen van 1000-1200 euro.
Buitenunit RXP35M (Comfora FTXP-35M 3,5 kW) 48/48 dB. De 2.5 kW versie is 46/47 dB.
Panasonic
Wifi standaard bij TZ en Etherea, optioneel bij FZ
nanoe™ X luchtreiniger ion op duurdere Etherea (circa 1300 voor 2.5 Kw, 1500 voor 3.5)
Buitenunit 46/47 dB @ 2.5 kW , 48/50 @ 3.5 kW bij Etherea
Buitenunit 47/48 bij TZ @ 2.5 , 48/50 voor @3.5 KW bij TZ
Mitsubishi
Wifi module standaard. Nachtmodus dimt led.
Optionele filter zilver ionen op standaard. Op diamond en design 'plasma quad plus', uitwasbaar.
Buiten unit 3.3 Kw 49/50 dB. Buiten unit 4.2 kW 44/50
Jammer dat de instap buitenunit van Mitshubishi zo veel dB's noteert bij koelen Ik vond qua prijs, design en functies een positieve eerste indruk geven. In ieder geval binnen de context van een gekleurd 'premium' model. Dan is multisplit bij Mitshibishi eigenlijk wel een verplichting. Is te overwegen maar lijkt financieel niks op te leveren.
Heb twee jaar geleden zelf een split airco geinstalleerd mbv voorgevacumeerde leidingen maar kreeg daar veel te veel stress van. Zal bij mij geen hele grote klus zijn. Hoekwoning en hoeft hierdoor binnen eigenlijk geen leidingwerk, gewoon gat in de muur in midden van twee kamers en vervolgens binnen unit erop. Zie bij 123klimaatshop 1500 euro staan. Dat lijkt me wat gortig voor een halve dag werk.
Merk ook maar even bekijken. Eerste ervaring van zeg +- 2012 was met LG. De binnen unit was fluisterstil, de 'logic' was ook prima (klep gaat dicht bij temperatuur), ionisatie mogelijk. Buiten unit was echter drama; enorme bromtoon.Tweede van Panasonic (2018) speciaal op dB van de buitenunit uitgezocht. Buiten unit inderdaad heel erg stil. Echter na 1 jaar begon de binnen unit een beetje te ratelen. Tevens ging de klep tijdens verwarmen nooit dicht en bleef hij altijd een beetje blazen. Het werd vaak 2-3 graden warmer dan de bedoeling.
Uiteindelijk zoek ik mits een combinatie van stille buiten unit, stille binnen unit, ionisatie en als het even kan Google Home ondersteuning.
Ben maar gaan zoeken:
LG
10 jaar garantie
Daikin
Buitenunit RXP35M (Comfora FTXP-35M 3,5 kW) 48/48 dB. De 2.5 kW versie is 46/47 dB.
Panasonic
nanoe™ X luchtreiniger ion op duurdere Etherea (circa 1300 voor 2.5 Kw, 1500 voor 3.5)
Mitsubishi
Optionele filter zilver ionen op standaard. Op diamond en design 'plasma quad plus', uitwasbaar.
Jammer dat de instap buitenunit van Mitshubishi zo veel dB's noteert bij koelen Ik vond qua prijs, design en functies een positieve eerste indruk geven. In ieder geval binnen de context van een gekleurd 'premium' model. Dan is multisplit bij Mitshibishi eigenlijk wel een verplichting. Is te overwegen maar lijkt financieel niks op te leveren.
[ Voor 95% gewijzigd door sdk1985 op 07-06-2021 03:12 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Merk op dat dat hoger verbruik enkel is indien de unit niet pendelt. Immers anders zal die in fluisterstand wellicht enkel minder pendelen.Freakie1NL schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:44:
[...]
Thx voor de feedback dat wist ik niet. Zet jij hem in een lange en warme periode op auto of handmatig op een lage stand?
Ikzelf zet mijn unit overdag in auto en 's nachts op pendel, omdat in koelstand bij Mitsubishi Electric de fans nooit helemaal terug gaan, anders dan bij verwarmen. Hij blijft dan altijd extra ventileren. Het idee is dat mensen extra lucht fijn vinden, maar ik ben kennelijk a-typisch. Zou hij wel teug gaan zou ik hem altijd op auto laten staan.
Volgens mij is dat buisje enkel indien je rechtstreeks naar buiten kunt. Bij mij kon een unit zo meteen door de muur en dan op het platte dak lekken. uit het zicht en scheelt in aanlegkosten. Maar anders zou ik inderdaad gewoon het normale leidingwerk meteen laten beginnen.koelkast schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:56:
[...]
Prima beschrijving, thanks!
Voor Daikin: die controller heeft een aparte connector in iedere binnenunit. Kwestie van de klep open doen, aansluiten en vastklikken.sdk1985 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 01:34:
Wat is tegenwoordig een goede manier om een geschikte installateur te vinden?
Ben maar gaan zoeken:
LG
10 jaar garantie
Daikin
Panasonic
Mitsubishi
Afhankelijk van het model zit de controller inbegrepen. Bij de FTXM reeks is dat iig zo
Elke fabrikant lijkt dat op een andere manier te meten dus bij een merk als Mitshubishi zou ik die hoge dB’s niet zo serieus nemen.sdk1985 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 01:34:
Mitsubishi
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat komt omdat mensen ijskoude lucht eruit niet fijn vinden je krijgt alsware een soort trek.Armin schreef op maandag 7 juni 2021 @ 05:46:
[...]
Merk op dat dat hoger verbruik enkel is indien de unit niet pendelt. Immers anders zal die in fluisterstand wellicht enkel minder pendelen.
Ikzelf zet mijn unit overdag in auto en 's nachts op pendel, omdat in koelstand bij Mitsubishi Electric de fans nooit helemaal terug gaan, anders dan bij verwarmen. Hij blijft dan altijd extra ventileren. Het idee is dat mensen extra lucht fijn vinden, maar ik ben kennelijk a-typisch. Zou hij wel teug gaan zou ik hem altijd op auto laten staan.
Staat de fan iets harder is de lucht minder koud.
Tenminste dat is mijn redernering, als ik koel gaat hij hier absoluut niet op fluisterstand om die reden.
Ik heb toch eens een vraag over de standen Cool en Auto (LG).
Wat is nu wezenlijk het verschil?
Is het zo met Auto dat hij stel hij schiet een graad onder de ingestelde graden, dat hij dan gaat verwarmen tot de ingestelde temperatuur? Dat je dus eigenlijk heel de tijd heen en weer aan het ping pongen bent tussen koelen en verwarmen?
Is het zo met Auto dat hij stel hij schiet een graad onder de ingestelde graden, dat hij dan gaat verwarmen tot de ingestelde temperatuur? Dat je dus eigenlijk heel de tijd heen en weer aan het ping pongen bent tussen koelen en verwarmen?
met auo heb je meestal een buffer van 2 graden, dus 2 graden lager gaat ie verwarmen en 2 graden hoger gaat ie koelen en afhankelijk van merk en model en/of instellingen gaat ie in de tussenliggende tijd drogen (wat ook koelen is).Martinusz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:46:
Ik heb toch eens een vraag over de standen Cool en Auto (LG).
in alleen verwarmen of koelen gaat hij gewoon niks doen als de temperatuur doorschiet. dus in verwarmingsmodus op 21c doet ie niks als het al 23 is terwijl in de auto modus zal hij gaan koelen als hij die temperatuur bereikt.
meeste fabrikanten (panasonic en MHI zijn hier heel goed in) hebben het gedrag in de technische handleiding uitgetekend in grafieken.
[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 07-06-2021 09:07 ]
Oke duidelijkflippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:54:
met auo heb je meestal een buffer van 2 graden, dus 2 graden lager gaat ie verwarmen en 2 graden hoger gaat ie koelen en afhankelijk van merk en model gaat ie in de tussenliggende tijd drogen (wat ook koelen is).
meeste fabrikanten (panasonic en MHI zijn hier heel goed in) hebben het gedrag in de technische handleiding uitgetekend in grafieken.
Bij koelen blijft hij overigens aan als de temperatuur bereikt is, dan schakelt ie over naar ventileren (weet niet of dat hetzelfde als drogen is). Het is dus niet zo dat ie uit gaat als de temperatuur is bereikt of er net onder zit.
De "2 graden gap" in actieMartinusz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:56:
[...]
Oke duidelijkVoor mij niet echt reden om Auto te gebruiken in deze tijden.
Bij koelen blijft hij overigens aan als de temperatuur bereikt is, dan schakelt ie over naar ventileren (weet niet of dat hetzelfde als drogen is). Het is dus niet zo dat ie uit gaat als de temperatuur is bereikt of er net onder zit.
/f/image/RWSdw3tqTrVkqGncbn9YRGeZ.png?f=fotoalbum_large)
Hij staat ingesteld op 20 graden, op die hoogte zorgt ie voor 18 graden, dan is het op normale hoogte ergens tussen 19-20 graden.
[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 07-06-2021 08:58 ]
Goedemorgen allemaal,
Deze week komt iemand gaten boren (beton) voor de airco's. In de Daikin installatiehandleiding staat dat de gaten iets aflopend naar buiten geboord moeten worden. Wat wordt er verstaan onder "iets aflopend"? Onder een hoek van hoeveel graden is dat ongeveer?
Bedankt!
Groet, Thijs
Deze week komt iemand gaten boren (beton) voor de airco's. In de Daikin installatiehandleiding staat dat de gaten iets aflopend naar buiten geboord moeten worden. Wat wordt er verstaan onder "iets aflopend"? Onder een hoek van hoeveel graden is dat ongeveer?
Bedankt!
Groet, Thijs
Het is allen zodat er geen regenwater naar binnen kan lopen. Het hoeft niet veel te zijn. Cm of 3 over de dikte van de muur is zat.
Auto. Behalve als ik die te laag vind en wel een briesje kan gebruiken. Maar ik zal hem nooit tot zelden lager zetten dan de autostand zelf doet. In een lange, warme periode houd ik mijn huis ook redelijk op temperatuur, dus heel hard hoeven ze nooit te werken.Freakie1NL schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:44:
[...]
Thx voor de feedback dat wist ik niet. Zet jij hem in een lange en warme periode op auto of handmatig op een lage stand?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Nee dat is het niet want het gat wordt netjes dichtgemaakt, dit is voor je condenswater van de binnenunit naar buiten kan lopen, als je geen afschot doet blijft het staan in de leiding.flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:16:
Het is allen zodat er geen regenwater naar binnen kan lopen. Het hoeft niet veel te zijn. Cm of 3 over de dikte van de muur is zat.
Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een decentrale WTW, waar een gelijksoortige kernboring voor nodig is (maar dan groter) en die hebben het over 1 a 2 graden aflopend. Ik neem aan dat dat hier redelijk hetzelfde zal gaan zijn.ThijsAms schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:07:
Goedemorgen allemaal,
Bedankt!
Groet, Thijs
eh, nee. "netjes dichtmaken" bestaat niet met doorvoeren in buitenmuren. je MOET cappilaire werking voorkomen. dat het afschot helpt met afvoer en de leidingbochten minder scherp te maken is een bonus vannuit een bouwtechnisch oogpunt.mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Nee dat is het niet want het gat wordt netjes dichtgemaakt, dit is voor je condenswater van de binnenunit naar buiten kan lopen, als je geen afschot doet blijft het staan in de leiding.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 07-06-2021 09:33 ]
Dat is hier nooit gebeurd gewoon bijna recht doorheen, en dan dichtkitten (niet met pur omdat het niet luchtdicht maar winddicht is), de kit zorgt er al voor dat het waterdicht is.flippy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:32:
[...]
eh, nee. "netjes dichtmaken" bestaat niet met doorvoeren in buitenmuren. je MOET cappilaire werking voorkomen. dat het afschot helpt met afvoer en de leidingbochten minder scherp te maken is een bonus vannuit een bouwtechnisch oogpunt.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-06-2021 09:38 ]
das niet goed dan. zodra je kit en/of isolatie gaat krimpen of verweren door tijd krijg je spleten en dan is het kom maar binnen met je knecht qua vocht...mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:38:
[...]
Dat is hier nooit gebeurd gewoon bijna recht doorheen, en dan dichtkitten (niet met pur omdat het niet luchtdicht maar winddicht is), de kit zorgt er al voor dat het waterdicht is.
Daar ben ik ook wel zeer benieuwd naar, ik had bij aanschaf van mijn MHI's gelijk twee Wi-Fi module's gekocht, maar die heb ik weer gauw doorverkocht omdat het werkt als een krant en omdat je er niet eens een weekprogramma mee kunt maken..Elahkneh schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:46:
Is de ooit aangekondigde smart m air app van Mitsubishi al eens gelanceerd ?
Via de Japanse site is het nog wel te vinden, maar daar houd het ook wel mee op.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic