Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.354.825 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Glashelder @Notna Ik heb hier luchtvochtigheidsmeters hangen (onderdeel van de thermometer) maar die veranderen echt niet tijdens dat proces. Geen idee waarom dat dan wel bij je pa gebeurd in zo'n korte periode...

Ik word gewoon een beetje moe dat ook hier weer wordt gezegd;

"De boodschap is dus: als het er niet in zit, is dat waarschijnlijk bewust."

Dat is een beetje de algehele tendens in dit topic qua geloofsovertuiging. Onderbouwing mist hier en wordt rechtgepraat mbt keuzes die men heeft gemaakt. Heb je er rekening mee gehouden dat het er niet op zat tijdens oriëntatie? Ik geloof er niets van.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52

_Christiaan_

Master of SOG

koelkast schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Ik heb inderdaad ook een stukje schuim van ongeveer 40 cm, dat je met een overgangsplug kunt verbinden met geribbelde (standaard kabel). Misschien is door de hoeveelheid water wat rommel, dat erin zat, weggespoeld? Ik zou hem even loshalen en flink wat extra tape erom heen wikkelen, als je er bij kunt tenminste. Check ook even of je unit wel waterpas hangt en het water uit de unit wel direct naar beneden gaat. Dat was bij mij het probleem.
flippy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:49:
[...]

gemeen trucje die ik gebruik:

https://www.elektronica-s...3_Krimpkous_Met_Lijm.html

32mm pakken.

ongeveer 10~15cm aan beide kanten (dus 20~30cm totaal). dan met hete fohn erop (of verbrander op laag pitje) en zorgen dan de lijm ook lekker smelt, je ziet die een beetje eruit komen aan de uiteindes.

lekt het nooit meer. ;)

zeker niet de goedkoopste oplossing maar wel effectief...

goed schoonmaken voor je het erop doet.

o ja, de kous moet over de buis, niet de isolatie... O-) isolatie ff opensnijden en weer dichtapen als je de krimpkous op de buis hebt zitten.
Thanks voor de tips. Geniale oplossing van die krimpkous. :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Anderhalf maand geleden zijn bij ons de airco's in bedrijf gesteld. Nu voor het eerst echt aan het koelen geweest.

Allereerst bleek al snel dat uit één van de airco's water lekte. Op precies dezelfde plek als de foto's eerder in dit topic: op de plek waar de condensafvoerslang van de MHI over gaat in de condensafvoerslang naar buiten. Wij hebben deze slang, waarbij het geribbelde gedeelte gewoon over de slang van de binnenunit is geduwd. Dit gaat bij 3 airco's goed, maar bij één airco dus niet. Hoe moet die aansluiting officieel? Zou daar niet iets van kit of afdichting op die koppeling moeten?
edit:
zoals hierboven vermeld zou een krimpkous dus kunnen idd

Verder had ik gisteravond de airco in de woonkamer op enkel drogen staan. Aan het eind van de avond viel mij op dat de dubbele beglazing beslagen was met condens. Aan de buitenkant dan wel te verstaan :P. Hebben jullie dat ook? 's Winters hebben wij geen last van condens aan de binnenkant.

[ Voor 3% gewijzigd door Scooper op 04-06-2021 09:23 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:04
ASW1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Ik vermoed dat er dan geen koeling plaatsvindt maar dat de fans nog lopen terwijl de compressor al gestopt is oid? Ook 190w is al heel laag voor zo'n grote unit. Al kunnen de grotere modellen soms wel kunstjes die de kleinere niet kunnen, zoals bv toerental van de fan van de buitenunit moduleren wat zou kunnen schelen.

Wat er bij mij niet echt in wil is dat je dan net zo goed een enorme unit ipv een kleine op zou kunnen hangen in een kleine ruimte.
Mijn unit is niet veel kleiner (5,2kW) maar gaat ook veel lager dan specs (min 0,36kW stroomverbruik). Dit is vannacht geweest en hij heeft de hele nacht koele lucht geblazen op vrij hoge fan stand. De spikes naar 0 zijn verlies van WiFi signaal van mijn Shelly EM. Dit is gecombineerd verbruik, buiten + binnen units. Wat mij betreft kan het haast niet anders zijn dan dat de minimum specs van veel units ruim genomen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPYZYYTP3XtnGGdQ2tACJ5-1vqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4AfuZruSQepvJLl1Q2VX0Q5W.png?f=fotoalbum_large

Edit: de specs uit de combinatietabellen.

Enkele unit, stond maar 1 2,5 unit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6QnVCQk-VPVE-nuilsTkj3n49c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bi7uerE6kFVZFnkluC3qS9cE.png?f=fotoalbum_large

Meerdere units:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW-9KoM9PbYycokWCW8kJJDDQJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rma0iE08GzjjegJ8L68BgUwp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Team-RiNo op 04-06-2021 09:34 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:23
Scooper schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:22:
Anderhalf maand geleden zijn bij ons de airco's in bedrijf gesteld. Nu voor het eerst echt aan het koelen geweest.

Allereerst bleek al snel dat uit één van de airco's water lekte. Op precies dezelfde plek als de foto's eerder in dit topic: op de plek waar de condensafvoerslang van de MHI over gaat in de condensafvoerslang naar buiten. Wij hebben deze slang, waarbij het geribbelde gedeelte gewoon over de slang van de binnenunit is geduwd. Dit gaat bij 3 airco's goed, maar bij één airco dus niet. Hoe moet die aansluiting officieel? Zou daar niet iets van kit of afdichting op die koppeling moeten?
edit:
Je hebt de overgang ook niet ingetaped?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37
Glashelder schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Ik snap niet hoe het niet duidelijk kan zijn.. :p

Als een airco door blijft blazen nadat de compressor uit is, dan blaas je al dat vocht weer de ruimte in. Niet iedereen vind dat even prettig. Bij de Mitsubishi Electric's die bij mijn pa hangen kan ik duidelijk merken dat de ruimte vochtig wordt als de compressor afslaat.

Naventileren is niet verplicht? En als de airco met enige regelmaat wordt schoongemaakt gaat ie ook niet stinken. De boodschap is dus: als het er niet in zit, is dat waarschijnlijk bewust.
Je hebt geen compressor nodig om het vocht af te blijven voeren toch? Tenzij je misschien ook een condenspomp hebt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

_Christiaan_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:22:

Thanks voor de tips. Geniale oplossing van die krimpkous. :)
Ik weet het. O-)

wel zorgen dat de krimpkous lijm erin heeft zitten. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 04-06-2021 09:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Nu online
Martinusz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:26:
[...]

Je hebt de overgang ook niet ingetaped?
Nee, maar lijkt me dat tape ook niet een waterdichte sluiting geeft.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 19:44
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek hoe ik ook alweer de fan laat door lopen terwijl de compressor uit staat in de koel modus bij de Haier Flexis.

Ik heb het bij een van mijn units ingesteld, maar ik kan niet meer vinden hoe 😅

Mocht iemand dat nog weten alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:26:
[...]

Je hebt geen compressor nodig om het vocht af te blijven voeren toch? Tenzij je misschien ook een condenspomp hebt.
de condensor zelf is nog zeiknat he... ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:25
Scooper schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:22:

edit:

Verder had ik gisteravond de airco in de woonkamer op enkel drogen staan. Aan het eind van de avond viel mij op dat de dubbele beglazing beslagen was met condens. Aan de buitenkant dan wel te verstaan :P. Hebben jullie dat ook? 's Winters hebben wij geen last van condens aan de binnenkant.
Moet dat niet gewoon met een slangenklem? Wat staat er in de installatiehandleiding over? PVC-tape erover is iig totaal kansloos. Een krimpkous of zelf-vulkaniserende tape zou kunnen, maar lijkt me niet hoe het hoort, gewoon een klemmetje erop, dan kan ie ook weer makkelijk los, bij onderhoud of als er wat is.

Edit: Die (Inaba-Denko) slang heb ik hier ook gebruikt, op de overgangsstukken zitten 2 maten. Hebben ze niet gewoon bij 1 van de 4 slangen de (te) grotere kant van de slang gebruikt?

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 04-06-2021 10:01 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-08 21:16
Glashelder schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:44:
Ja maar het is toch eigenlijk heel gek dat we dat maar gewoon accepteren?

We lopen voor koelinstallaties een partij moeilijk te doen met de regels (want broeikasgassen) waardoor de prijzen de pan uit schieten, maar anderzijds accepteren we dat auto airco's gewoon massaal leeglopen. Dat moet toch heus wel anders kunnen..
Dan moet je maar niet denken aan al die auto’s die er dagelijks in de kreukels belanden.
Dan is die airco condensor ook gelijk lek en leeg........

Blijkbaar wordt dat daar geaccepteerd.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 19:44
Ik heb het eindelijk gevonden.

Press the auto button, then press sleep button 6 times.

Als de unit 4 piept staat het uit, bij 2 pieps staat het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gladz0r
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 19:59
Ik heb een vraagje over mijn Mitsubishi msz-ap25vgk. Gisterenavond was het op de slaapkamer 24 graden, we zetten de cool functie op met 22 graden als doel. In het midden van de nacht valt de airco uit omdat het volgens mij 22 graden is in de kamer, met als gevolg dat het een tijdje later weer zweten was omdat het warmer werd en de airco niet automatisch terug op sprong.
Hoe kunnen wij dit probleem opvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
JB schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:21:
@Glashelder @Notna Ik heb hier luchtvochtigheidsmeters hangen (onderdeel van de thermometer) maar die veranderen echt niet tijdens dat proces. Geen idee waarom dat dan wel bij je pa gebeurd in zo'n korte periode...

Ik word gewoon een beetje moe dat ook hier weer wordt gezegd;

"De boodschap is dus: als het er niet in zit, is dat waarschijnlijk bewust."

Dat is een beetje de algehele tendens in dit topic qua geloofsovertuiging. Onderbouwing mist hier en wordt rechtgepraat mbt keuzes die men heeft gemaakt. Heb je er rekening mee gehouden dat het er niet op zat tijdens oriëntatie? Ik geloof er niets van.
Je trekt conclusies die er niet zijn (nochtans letterlijk op die manier getypt worden), dus ik snap niet helemaal waar deze frustratie vandaan komt?
Wat wel een gegeven is, is dat het (wel of niet nablazen) blijkbaar merk afhankelijk is. Ik trek daar verder geen conclusies aan nochtans vind ik het een feature die bepalend is geweest voor mijn keuze voor Daikin. Dus nee; ik heb daar niet op gelet bij oriëntatie. Niet eens een seconde bij stilgestaan.
Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is voor het wel of niet doen; ik baseer mijn mening (en dus gedrag door het handmatig te doen) puur op wat men aanraadt bij bijv. airco's in auto's. Ik ga er gemakshalve echter van uit dat Daikin met een reden niet nablaast. Wat die reden is weet ik niet; dat zou ik ze moeten vragen denk ik (en dan is het maar de vraag of ik een antwoord krijg of niet). Maar het zou gek zijn als een dergelijk merk er niet bij stil gestaan heeft tijdens het ontwikkelproces?
Maar ik heb 0 bewijs dat wel of geen nut heeft. Blijkbaar heeft @Glashelder een bepaalde ervaring waardoor hij zegt 'mja het blaast vochtige lucht de ruimte in' ; die ervaring deelt hij maar daar houdt het toch ook bij op?

Of moet men hier alleen maar wat neerpennen als je het allemaal hard kan bewijzen adhv wetenschappelijke artikelen, werkervaring etc. Want dan kunnen we de helft van de topics hier opdoeken :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 13:54

Freakie1NL

Grote Baas

Daarnaast wie eist bewijst. Als je stelt dat nablazen beter is om schimmels te voorkomen is het aan jou om te bewijzen dat dit zo is, niet aan de rest om te bewijzen dat niet nablazen beter is.

Kom op zeg.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Freakie1NL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:13:
Daarnaast wie eist bewijst. Als je stelt dat nablazen beter is om schimmels te voorkomen is het aan jou om te bewijzen dat dit zo is, niet aan de rest om te bewijzen dat niet nablazen beter is.

Kom op zeg.
Wie stelt dat?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Notna wij zitten echt wel op één lijn ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Bij daikin kan je het nablazen aanzetten in het service-menu, naar voorkeur dus. Doet hier nou helemaal niemand nog aan RTFM?

Off-topic:
We zitten hier toch niet bij de rechtbank of in een of ander duurbetaald warmtepomp-adviestraject waarin je op hoge toon allerlei dingen te eisen hebt, het is simpelweg een forum voor en door consumenten. Je hoeft het dus niet over alles eens te zijn of worden, maak vooral je eigen huiswerk en denk zelf na. En vooral, RTFM. Ik zie hier nu al 3-4 pagina's met allerlei vragen waarvan de antwoorden gewoon in de (installatie)handleiding van de fabrikant staan.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:37:
Bij daikin kan je het nablazen aanzetten in het service-menu, naar voorkeur dus. Doet hier nou helemaal niemand nog aan RTFM?

Off-topic:
We zitten hier toch niet bij de rechtbank of in een of ander duurbetaald warmtepomp-adviestraject waarin je op hoge toon allerlei dingen te eisen hebt, het is simpelweg een forum voor en door consumenten. Je hoeft het dus niet over alles eens te zijn of worden, maak vooral je eigen huiswerk en denk zelf na. En vooral, RTFM. Ik zie hier nu al 3-4 pagina's met allerlei vragen waarvan de antwoorden gewoon in de (installatie)handleiding van de fabrikant staan.
Echt waar? :|

Ik heb de handleiding toch echt wel een keer of wat doorgenomen (FTXM), maar niet gezien? :')

Straks even doen dan maar :P

@JB :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
flippy schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:56:
[...]

de condensor zelf is nog zeiknat he... ;)
Ik dacht dat dat gewoon een kwestie van zwaartekracht was. Het water valt naar beneden. De condensafvoer is ook aflopend als je geen condenspomp nodig hebt. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Heb zo'n ding nog niet echt van binnen bestudeerd.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:54
Notna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 00:01:
[...]

Misschien ook gelijk even de lekbaktabletten erin doen :Y
Zal ik binnenkort ook weer moeten doen (doe het 1 keer per jaar, net aan het begin van het koelseizoen.)
Welke tablet gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Ik dacht dat dat gewoon een kwestie van zwaartekracht was. Het water valt naar beneden. De condensafvoer is ook aflopend als je geen condenspomp nodig hebt. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Heb zo'n ding nog niet echt van binnen bestudeerd.
het gaat pas naar benenden als de druppel water die tussen de lamellen is gevormd groot genoeg is. net als condens op je badkamerraam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
Notna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Echt waar? :|

Ik heb de handleiding toch echt wel een keer of wat doorgenomen (FTXM), maar niet gezien? :')

Straks even doen dan maar :P

@JB :>
Hmm, voor de FTXM was het idd niet makkelijk te vinden, alleen in de service manual. Maar bij dezen. Bij de duurdere modellen gaat dit via de mold-proof knop op de afstandsbediening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yp_mppH-Bnr_7MyLY_E9w_YBh4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w1eeWdGtVgSwkEu3JHKDvHCJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 04-06-2021 11:28 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
GermanPivo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 06:15:
[...]

Ja die pendelacties zijn momenteel niet zo gek met een 2.5kW aan op een buitenunit van 6kW en deze buitentemperaturen. In principe gaan we altijd 2/3 ruimtes tegelijk koelen, maar vooral verwarmen in de winter, maar mis nog een unit waar we die het hardste nodig hebben en die altijd aan gaat staan samen met een andere ruimte: de zolder. Die zit nog ergens in een container helaas. Maar ik zie hier de MHI ook regelmatig onder z'n minimale vermogen draaien; die piek vertekent nogal want die data is per 5 minuten.

Maar de mobiele airco deed voorheen 1kW per uur continu en dan was het nog niet eens koud, dus ik klaag niet _/-\o_

[...]

Bijzonder, had niet verwacht dat er zo veel verschil tussen zou zitten!
Ik heb er aan de binnenzijde ook een 6kW aan hangen. Dus geheel als single split.
Toch mooi dat zo'n grote unit zo zuinig kan zijn. Het automatisch ontvochtigen van de binnenunit met de kleppen dicht vind ik ook een top functie. Droogt zelfs de lekbak en afvoerslang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 22:01
Vandaag de trillingen demper veren onder de buiten unit gemonteerd en om hem minder topzwaar te maken de bovenkant met spanbanden vast gemaakt met een ijzeren profiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efHIzH-RIy1YZxmCE7nhN-mLZiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mE1tzuCbylMNCANXNvqxeZPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua8gFcF49lVXc80YE6UIE2PGcwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGWnXKMTpeQ52lfaAUDYwKMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgI48LNzACvgksgYJ7HaZngbAO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxZmrf1CTIm8VrcEPlti8GH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aarSxkzRdDrc2wmcqffiEievW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9IiRAVj37lKy23EAC5qcpxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gisteren de laaste beta van de Daikin Residential Controller geïnstalleerd, daarna was er ook een firmware update van de netwerkkaarten (in mijn geval van 1_14_14 naar 1_14_28).

Zie/merk nog geen verschil.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:06
Op mijn LG zit een "automatisch reinigen" programma, deze staat mee ingesteld zodat de airco na het koelen nog een 30 minuten zijn reinigings programma draait. Dan wordt achtergebleven vocht gedroogd, dus geen nare luchtjes of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

RonJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Moet dat niet gewoon met een slangenklem? Wat staat er in de installatiehandleiding over? PVC-tape erover is iig totaal kansloos. Een krimpkous of zelf-vulkaniserende tape zou kunnen, maar lijkt me niet hoe het hoort, gewoon een klemmetje erop, dan kan ie ook weer makkelijk los, bij onderhoud of als er wat is.

Edit: Die (Inaba-Denko) slang heb ik hier ook gebruikt, op de overgangsstukken zitten 2 maten. Hebben ze niet gewoon bij 1 van de 4 slangen de (te) grotere kant van de slang gebruikt?
Je bedoelt zo'n metalen slangen klem? Dat lijkt me toch ook niet echt waterdicht?

NOSIG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Maar ik heb 0 bewijs dat wel of geen nut heeft. Blijkbaar heeft @Glashelder een bepaalde ervaring waardoor hij zegt 'mja het blaast vochtige lucht de ruimte in' ; die ervaring deelt hij maar daar houdt het toch ook bij op?
Dit is precies wat het is inderdaad. Dat is voornamelijk gebaseerd op die ME, die dus bij pendelen de fan laat draaien. Als dat gebeurd merkte ik het altijd vrij snel, want er komt gewoon klamme lucht uit.

Bovendien staat het ook in de handleiding van mijn Fujitsu's; ik weet niet of je daar nablazen kan activeren (niet naar gekeken), maar je kan wel instellen of de fan blijft draaien als de compressor uit is. By default staat dat uit, en de handleiding noemt als reden daarvan de vochtige lucht die er dan uit het apparaat komt.

Nu zal de hoeveelheid vocht wel meevallen als je het apparaat uitzet, maar bij herhaaldelijk pendelen komt er toch best aardig wat vocht weer terug de ruimte in. Ik vind dat niet prettig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:26:
[...]

De wisselaar gaat condenseren als je binnen gaat koelen, en bij verwarm stand doet de buitenunit dat, wat je met naventileren doet is je binnenunit versnelt laten drogen waardoor er minder kans is dat er schimmel ontstaat.

Je kent het wel als iets te lang "nat" blijft gaat het schimmelen, bij goed onderhoud gebeurd dat niet maar ik ken bar weinig mensen die hun airco jaarlijks laten onderhouden en veel ervan zijn totaal beschimmeld binnenin.

Dan komt het bullshit verhaal vaak van ik wordt ziek van een airco, nee dat is omdat mensen er niet fatzoenlijk mee omgaan / of onderhoud plegen en zodoende zit je de hele dag schimmel lucht in te ademenen waardoor je ziek wordt.

Mensen gaan er wel zorgvuldig mee om als er schimmel in de badkamer optreed maar waarom niet bij een airco die ook nog de hele dag staat te blazen in je woonruimte waar je lange tijd verblijft is mij een raadsel, zodra onderhoud geld kost is het minder belangrijk.

Ik laat hem ook daarom altijd naventileren na een koel sessie dit ter preventie op minder kans op schimmel binnenin.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2021 11:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Glashelder schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Dit is precies wat het is inderdaad. Dat is voornamelijk gebaseerd op die ME, die dus bij pendelen de fan laat draaien. Als dat gebeurd merkte ik het altijd vrij snel, want er komt gewoon klamme lucht uit.

Bovendien staat het ook in de handleiding van mijn Fujitsu's; ik weet niet of je daar nablazen kan activeren (niet naar gekeken), maar je kan wel instellen of de fan blijft draaien als de compressor uit is. By default staat dat uit, en de handleiding noemt als reden daarvan de vochtige lucht die er dan uit het apparaat komt.

Nu zal de hoeveelheid vocht wel meevallen als je het apparaat uitzet, maar bij herhaaldelijk pendelen komt er toch best aardig wat vocht weer terug de ruimte in. Ik vind dat niet prettig.
Maar dat is toch compleet iets anders dan bij het uitschakelen iets manueel moeten triggeren ipv automatisch geregeld? Als een airco gaat pendelen, kan ik me ook voorstellen dat dit het klimaat beïnvloed als dit langere tijd optreedt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:49
Roe!and schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:30:
Vandaag de trillingen demper veren onder de buiten unit gemonteerd en om hem minder topzwaar te maken de bovenkant met spanbanden vast gemaakt met een ijzeren profiel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ben benieuwd of dat werkt. het behaalt natuurlijk niet de schoonheidsprijs. Maar misschien kan je later een kast er overheen zetten?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@JB dat zeg ik toch? Staat in het bericht wat je quote..
Nu zal de hoeveelheid vocht wel meevallen als je het apparaat uitzet....
En zoals ik al zei.. jij doet alsof dat handmatig triggeren van de fanstand een soort van verplichting is. Dat is het niet als het apparaat netjes schoongehouden wordt.

[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2021 11:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Glashelder schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:52:
@JB dat zeg ik toch? Staat in het bericht wat je quote..

[...]
Dit zei je;

Glashelder in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Maar goed, het zal dan wel aan mijn begrijpend lezen liggen in deze. Er wordt aangegeven dat de airco automatisch droogt na uitschakelen en vervolgens gaat het verhaal richting pendelen...
En zoals ik al zei.. jij doet alsof dat handmatig triggeren van de fanstand een soort van verplichting is. Dat is het niet als het apparaat netjes schoongehouden wordt.
Dat doe ik niet. Ik vind het juist prachtig dat dit soort zaken automatisch gebeuren bij het uitschakelen ipv handmatig te moeten doen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
gasten, het is veel te warm om dit soort onzinnige "discussies om het discussieren" te voeren..... tenzij jullie een fantastisch werkende airco hebben natuurlijk ;P

Geef elkaar ff een knuffel en ga lekker van de zon genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
JB schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:55:
[...]
Dit zei je;

Glashelder in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Maar goed, het zal dan wel aan mijn begrijpend lezen liggen in deze. Er wordt aangegeven dat de airco automatisch droogt na uitschakelen en vervolgens gaat het verhaal richting pendelen...
Ja, en daarbij komt er dus best wat vocht vrij wat OOK gebeurd als een fan blijft draaien tijdens pendelen..
Dat doe ik niet. Ik vind het juist prachtig dat dit soort zaken automatisch gebeuren bij het uitschakelen ipv handmatig te moeten doen...
En ik geef aan dat daar dus ook nadelen aan zitten. Nadelen, waardoor het dus een overweging geweest kan zijn om zo'n feature niet te implementeren danwel standaard uit te zetten.

Het kan zo simpel zijn.
olafmol schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:57:
gasten, het is veel te warm om dit soort onzinnige "discussies om het discussieren" te voeren..... tenzij jullie een fantastisch werkende airco hebben natuurlijk ;P

*O* oOo *;

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:40:
Zodra ik m'n airco niet meer nodig heb voor de dag zet ik hem meestal op ventileren om het blok schoon te blazen, maar dat ding stinkt dan gelijk alsof er een dood lijk in ligt te rotten tot hij droog is, plus het feit dat je luchtvochtigheid meteen omhoogschiet. Een uurtje geleden had ik hem gewoon uitgezet zonder eerst te laten uitblazen voor een halfuur of langer en daarna zojuist weer aangezet op ventileren en het viel me op dat hij deze keer totaal niet meurt.

Zijn er meer mensen die hem meteen uitzetten, of ook liever laten uitblazen? Ik begin eerlijk te twijfelen wat eigenlijk beter werkt. Mijn gevoel zegt dat uitzetten ook wel werkt uiteindelijk met de gedachten dat het vocht uiteindelijk wel in de lekbak eindigt, maar met draaiende ventilator dat het juist schimmelvorming op de ventilatorrol gaat anmoedigen.
Dit lees ik in de MI operation manual, gaat over grotere tijd van uitschakelen, maar principes zullen hetzelfde zijn:
Set to the highest temperature in manual COOL mode, and operate for 3 to 4 hours. Page 4
• This dries the inside of the unit.
• Moisture in the air conditioner contributes to favorable conditions for
growth of fungi, such as mold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 22:01
maartentmm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:51:
[...]

ben benieuwd of dat werkt. het behaalt natuurlijk niet de schoonheidsprijs. Maar misschien kan je later een kast er overheen zetten?
Ik heb het net even getest en merk op vol terug koelen dat ik de unit helemaal niet meer hoor.... nu nog eens testen met vol vermogen verwarmen.....
Hij staat er niet om mooi te zijn hij staat er voor om te koelen!! Hij staat op een dakkapel aan en moet mijn best doen om de bovenkant van de unit te kunnen zien....
kast zorgt waarschijnlijk alleen weer voor meer resonantie en geluiden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
olafmol schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:57:

Hier werkt het iig fantastisch :Y

Helemaal absurd dat je ziet dat je met 180 Wh/cmpfreq 14 een ruimte op 21 graden kan houden (140m3 ongeveer op een FTXM42 icm een 2MXMM50) oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Hmm, voor de FTXM was het idd niet makkelijk te vinden, alleen in de service manual. Maar bij dezen. Bij de duurdere modellen gaat dit via de mold-proof knop op de afstandsbediening.

[Afbeelding]
Thanks voor het opzoeken. Hij staat dus default al op 0 (ON), maar ik moet het dus naar 1 (OFF) zetten? Voelt een beetje contra, maar dat kan zijn omdat ik de begeleidende tekst niet goed lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Nu online
_Christiaan_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Je bedoelt zo'n metalen slangen klem? Dat lijkt me toch ook niet echt waterdicht?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als dit werkt lijkt me dit wel de mooiste manier omdat het dan ook nog weer zonder schade los kan.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Notna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Thanks voor het opzoeken. Hij staat dus default al op 0 (ON), maar ik moet het dus naar 1 (OFF) zetten? Voelt een beetje contra, maar dat kan zijn omdat ik de begeleidende tekst niet goed lees..
Hmm, ik heb m ook nog eens nagelezen. Dit is de functie voor het blijven blazen tijdens het "pendelen". Nablazen lijkt helemaal niet te kunnen bij de FTXM. Dat staat hier dus blijkbaar ook niet aan (de FTXM gebruik ik niet zoveel itt de US units). Ik zal m straks eens uitzetten en nog even checken wat er gebeurd.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Hmm, ik heb m ook nog eens nagelezen. Dit is de functie voor het blijven blazen tijdens het "pendelen". Nablazen lijkt helemaal niet te kunnen bij de FTXM. Dat staat hier dus blijkbaar ook niet aan (de FTXM gebruik ik niet zoveel itt de US units). Ik zal m straks eens uitzetten en nog even checken wat er gebeurd.
Op zich is dat ook geen slechte optie overigens; dat zou betekenen dat als de compressor uit gaat, de unit blijft blazen ipv helemaal uitgaat. Maar dat kan ik pas testen in de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:17:
[...]

Heb je dat gemeten of staat dat in de specificaties?
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat zo'n zware unit zover terug kan moduleren vergeleken met een veel kleinere unit.
De ZSX serie is behoorlijk indrukwekkend als het gaat om de minimale vermogensafgifte _/-\o_
Bekijk de specsheet meer eens.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Notna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Op zich is dat ook geen slechte optie overigens; dat zou betekenen dat als de compressor uit gaat, de unit blijft blazen ipv helemaal uitgaat. Maar dat kan ik pas testen in de winter :)
Dat heb ik bij de US ook al eens geprobeerd, maar die functie werkt alleen in de Cool mode helaas :/

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 19:53
Scooper schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Als dit werkt lijkt me dit wel de mooiste manier omdat het dan ook nog weer zonder schade los kan.
Een slangverbinder er tussen en dan met een Tieripje of klemmetje vastzetten. Deze zijn er in allerlei uitvoeringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJtOCszKH_dqh0FFpgB7xeeivMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J1RGmfYHyWSfHw76l8mvde8Z.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
_Christiaan_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Ja, bij de Ururu's zat er zo'n stalen klemmetje bij dat je in moet knijpen, bij de FTXM zat er een trekbandje voor bij, maar daar hou ik niet van en dus heb ik gewoon een standaard metalen slangenklem gebruikt. Maar dat is vooral om m op zn plek te houden, als je de drain-slang over de aansluit-tule onderin je unit schuift moet t al waterdicht afsluiten in principe (en dus niet zonder enige kracht er weer af kunnen schuiven).

Vandaar mijn suggestie om even te kijken hoe ze die afvoerslang afgeknipt hebben, je hebt 2 of 3 verschillende binnenmaten op de connectie-secties (elke 30cm oid) van die slangen zitten. Ik vermoed dat ze 1 maatje te groot hebben toegepast bij de unit die lekt, dan krijg je 'm ook nooit goed dicht, want dan trekt een slangenklem er ook een vouw in.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Notna schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:35:
[...]

volgens mij doen de MI's dat automatisch:

"When the thermostat turns OFF, the indoor fan operates very Low to reduce power consumption.
When the room temperature rises and the thermostat is ON, the indoor fan operates according to the settings on the remote controller."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Nu online
RonJ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Vandaar mijn suggestie om even te kijken hoe ze die afvoerslang afgeknipt hebben, je hebt 2 of 3 verschillende binnenmaten op de connectie-secties (elke 30cm oid) van die slangen zitten. Ik vermoed dat ze 1 maatje te groot hebben toegepast bij de unit die lekt, dan krijg je 'm ook nooit goed dicht, want dan trekt een slangenklem er ook een vouw in.
De slang is op het ribbelige gedeelte doorgesneden en op de afvoer van de binnenunit geschoven. Ik kan de schuld helaas niet aan de installateur geven, want dit is mijn eigen werk :$

Ik heb bij het monteren wel de verschillende opties geprobeerd en deze 'klikte' er wel lekker strak op. Bij drie van de vier airco's werkt het dus ook prima, maar bij deze niet.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:48:
[...]

volgens mij doen de MI's dat automatisch:

"When the thermostat turns OFF, the indoor fan operates very Low to reduce power consumption.
When the room temperature rises and the thermostat is ON, the indoor fan operates according to the settings on the remote controller."
Mijn mhi srk-zs-w blijft inderdaad licht blazen tussen het koelen door. Dat deed hij bij het verwarmen niet.
Tijdens dat blazen trekt hij dan nog zo'n 15w uit het stopcontact.

Op het moment dat ik hem uitschakel via home assistant of de afstandsbediening, stopt hij helemaal. Juist dat baart me wat zorgen. Als ik m 's avonds uitzet voor het slapengaan, wil ik dat ie nog even de condensor doorblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-08 21:16
Afgelopen donderdagnacht ook gemerkt dat mijn daikin (ftxm) de ventilator ook uitzet als er geen koelvraag is.
Ik vind dat wel erg prettig moet ik zeggen.
Hierdoor blaast de unit geen vochtige lucht terug de ruimte in.
Dus het klimaat bleef erg prettig.

Mijn vorige airco (midea in vorige woning) bleef altijd blazen. Hierdoor kwam ook steeds al het vocht weer terug als de koelvraag stopte.

Wel moet je aanleren om de unit minimaal 4 uur op ventilator stand te zetten. Als je van plan bent om de unit uit te laten.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

koelkast schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Als ik m 's avonds uitzet voor het slapengaan, wil ik dat ie nog even de condensor doorblaast.
Je kan toch een weekprogramma instellen dat hij nog even naventileerd?
Wij houden de airco in de nacht overigens gewoon aan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

biljoenblik schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:11:
Afgelopen donderdagnacht ook gemerkt dat mijn daikin (ftxm) de ventilator ook uitzet als er geen koelvraag is.
Ik vind dat wel erg prettig moet ik zeggen.
Hierdoor blaast de unit geen vochtige lucht terug de ruimte in.
Dus het klimaat bleef erg prettig.

Mijn vorige airco (midea in vorige woning) bleef altijd blazen. Hierdoor kwam ook steeds al het vocht weer terug als de koelvraag stopte.

Wel moet je aanleren om de unit minimaal 4 uur op ventilator stand te zetten. Als je van plan bent om de unit uit te laten.
Zoveel mensen zoveel wensen ik heb liever dat hij doorblaast, bij het verwarmen doet mijn MHI dat niet en dat ervaar ik persoonlijk als irritant door het wisselende geluidsniveau. Zeker in een slaapkamer lijkt mij dit erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Scooper schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:06:
[...]

De slang is op het ribbelige gedeelte doorgesneden en op de afvoer van de binnenunit geschoven. Ik kan de schuld helaas niet aan de installateur geven, want dit is mijn eigen werk :$

Ik heb bij het monteren wel de verschillende opties geprobeerd en deze 'klikte' er wel lekker strak op. Bij drie van de vier airco's werkt het dus ook prima, maar bij deze niet.
Dan heb je iig t probleem gevonden. :) Er zit zeker geen slack meer in de slang om m op de goede plek af te knippen? Je kan m ook koppelen met zo'n plastic koppelstukje, maar daar loopt t niet bepaald beter van door...

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gisteren is hier de installatie ook opgeleverd. Uurtje lopen prutsen om de 3 perfera's in de Daikin app te krijgen. Ik kreeg elke keer een andere foutmelding maar uiteindelijk gelukkig allemaal gelukt. Eerste indruk van de app is een beetje matig. Niet alle opties worden goed naar de unit gestuurd. Zo kan ik bijv. de comfort modus alleen met de afstandsbediening instellen, als ik dat via de app doet veranders er niks op de unit en als ik later weer kijk staat het net zo hard weer uit. Voor de rest lijkt het wel redelijk ok te werken :)

Gelijk ook even langs beide buren geweest terwijl alle drie de units aan het koelen waren om te vragen of ze er last van hadden. Aan beide kanten was het antwoord nee.Gelukkig kan je de buitenunit bij de buren bijna niet horen :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Even snelle check:
Gisteren en vandaag de airco aan gehad. Maar... nu heb ik niet het gevoel wat ik vorig jaar had. Het gevoel dat als ik de kamer in stap dat het echt veel koeler (lees: haast (te) koud) is. Ik koel naar dezelfde temperatuur terug als vorig jaar.

Komt dat gevoel puur omdat het nu nog redelijk is qua temperatuur? Vorig jaar zomer was het natuurlijk 30/35+ graden. Stap van buiten naar binnen is nu kleiner. En/of komt het doordat de lucht nog niet zo vochtig is als van de zomer? Mijn airco, net als anderen hier, produceert relatief gezien weinig condenswater.

Ik heb niet het gevoel dat mijn airco kapot is, ik kan alleen het gevoel van dat het niet zo koud is/voelt niet verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 04-06-2021 15:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
FeaR schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:24:
Even snelle check:
Gisteren en vandaag de airco aan gehad. Maar... nu heb ik niet het gevoel wat ik vorig jaar had. Het gevoel dat als ik de kamer in stap dat het echt veel koeler (lees: haast (te) koud) is. Ik koel in principe naar dezelfde temperatuur terug als vorig jaar.

Komt dat gevoel puur omdat het nu nog redelijk is qua temperatuur? Vorig jaar zomer was het natuurlijk 30/35+ graden. Stap van buiten naar binnen is nu kleiner. En/of komt het doordat de lucht nog niet zo vochtig is als van de zomer? Mijn airco, net als anderen hier, produceert relatief gezien weinig condenswater.

Ik heb niet het gevoel dat mijn airco kapot is, ik kan alleen het gevoel van dat het niet zo koud is/voelt niet verklaren.
Goede vraag wel ;) Nu je het zegt ervaar ik wel redelijk hetzelfde. Dat komt denk ik doordat het savonds nog vrij rap afkoelt, dus inderdaad een klein(er) verschil met buiten. Maar ook dat de massa van je huis nog niet zo opgewarmd is, dus hoeft ie veel minder hard te werken om de ruimte op temperatuur te houden (lees ook eens over phase shift in het (dak)naisolatietopic)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:24:
Even snelle check:
Gisteren en vandaag de airco aan gehad. Maar... nu heb ik niet het gevoel wat ik vorig jaar had. Het gevoel dat als ik de kamer in stap dat het echt veel koeler (lees: haast (te) koud) is. Ik koel in principe naar dezelfde temperatuur terug als vorig jaar.

Het is nog niet echt heel erg warm, ook niet in de nacht. Je hebt meerdere dagen van dit weer nodig om tot dat punt te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

@RonJ @Notna
Top! Altijd fijn te weten dat het probleem meer tussen mijn oren zit en niet in de technische installatie :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dinandus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:32:
Op mijn LG zit een "automatisch reinigen" programma, deze staat mee ingesteld zodat de airco na het koelen nog een 30 minuten zijn reinigings programma draait. Dan wordt achtergebleven vocht gedroogd, dus geen nare luchtjes of wat dan ook.
Aha ik wist dat er een reinigings programma erop zat, maar niet dat je die kan instellingen om dat automatisch te doen. Maar hoe zie ik dat voor mij, jij drukt op airco uit, maar de airco blijft dan nog 30 minuten blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Martinusz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:42:
[...]

Aha ik wist dat er een reinigings programma erop zat, maar niet dat je die kan instellingen om dat automatisch te doen. Maar hoe zie ik dat voor mij, jij drukt op airco uit, maar de airco blijft dan nog 30 minuten blazen?
Hier wel ja. Geen LG overigens. Bij uitschakelen gaat de klep bijna geheel dicht, is ie nog zachtjes aan het blazen en staat er een klokje. Ik dacht eerst dat ik per ongeluk een timer had gezet toen ik dat de 1e keer zag :+

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 04-06-2021 15:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-08 12:29
flippy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:15:
[...]

gedrag ligt heel erg aan de unit. zon goedkope haiger mag wel zon mooie panasonic compressor hebben maar daar heb je bar weining aan als ze daar alsnog een fixed orifice/cappilair inzetten (net als de airco in je auto) en niet een volwaardig (electronisch) TEV. dus bij lage vermogens en temperaturen stort de effcientie van zon unit in als een baksteen. en dan komt de "echte" panasonic die ~100 euro duurder is in de inkoop ineens om de hoek zeilen met een echte EEV/TEV en VEEL betere electronica en sensoren en zal de panasonic (of elk ander deftig merk) de echte goedkope units alle hoeken van de COP tabel laten zien. >:)

ik heb de "eer" in mijn huis om (nog wel) beide types te hebben. een nette panasonic in de woonkamer en een cheap ass diloc in de slaapkamer. en ik haat die diloc met een vurige passie van een 1000 zonnen inmiddels...
Ik heb me laten vertellen dat een Haier een mitsubishi compressor heeft, maar dit klopt inderdaad niet zie ik net. Verder ben ik het volledig met je eens.
Het eerste wat ze bij de wasco roepen is dat het allemaal prima is, maar dat prijsverschil van 2 a 300 euro moet toch ergens in zitten >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:06
Martinusz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:42:
[...]

Op (mijn) AB zit er een aparte knop op, rechthoekje met drie wisselstreepjes, die hoef ik eenmalig in te drukken, en blijft dan zo geprogrammeerd staan. Heb wel een oudere type AB, airco is al in 2009 gemonteerd. Type Artcool C12AWU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:30

royhoi

-

Kan het zelf niet vinden maar weet iemand of het mogelijk is om de schaal van de grafiek aan te passen is in de LG app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmsBeO_jmClrDUX7ZuXXnqI7isc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wvS7ZYhVTEASP8TI9gQq9z4M.png?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
dinandus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Op (mijn) AB zit er een aparte knop op, rechthoekje met drie wisselstreepjes, die hoef ik eenmalig in te drukken, en blijft dan zo geprogrammeerd staan. Heb wel een oudere type AB, airco is al in 2009 gemonteerd. Type Artcool C12AWU.
Ja heb het gevonden, een functie die je op de AB on/off kunt zetten.
Nu gaat ie inderdaad na uitschakelen op een kierstand nablazen en staat er Co op het display van de unit.

@royhoi nee volgens mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 04-06-2021 17:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rohaatje
koelkast schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Mijn mhi srk-zs-w blijft inderdaad licht blazen tussen het koelen door. Dat deed hij bij het verwarmen niet.
Tijdens dat blazen trekt hij dan nog zo'n 15w uit het stopcontact.

Op het moment dat ik hem uitschakel via home assistant of de afstandsbediening, stopt hij helemaal. Juist dat baart me wat zorgen. Als ik m 's avonds uitzet voor het slapengaan, wil ik dat ie nog even de condensor doorblaast.
Dit kun je instellen op de afstandbediening in het menu gedeelte en dit werkt alleen in de koelmodus. Er staan dan van die sterretjes in het display naast de temp instelling en iedere keer als je de unit uitzet dan blijft ie 2 uur nablazen met de kleppen dicht. Dit werkt zeer goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81w9yu6_yU7EOkknjnTzeIXP5j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YquqVIEQIOeC4aVvc5RSXRz8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 21:06
Rohaatje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:50:
[...]

Dit kun je instellen op de afstandbediening in het menu gedeelte en dit werkt alleen in de koelmodus. Er staan dan van die sterretjes in het display naast de temp instelling en iedere keer als je de unit uitzet dan blijft ie 2 uur nablazen met de kleppen dicht. Dit werkt zeer goed.[Afbeelding]
Ik heb de handleiding al 2 x gelezen 8)7 maar of het staat er bij mij niet in, of ik ben een slechte lezer.
Als ik die van mij uit zet gaat alles uit.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohaatje
Elahkneh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:12:
[...]

Ik heb de handleiding al 2 x gelezen 8)7 maar of het staat er bij mij niet in, of ik ben een slechte lezer.
Als ik die van mij uit zet gaat alles uit.
Heb het voor je nagekeken. Druk met een pen 3x keer de menu toets in todat je Cl ziet staan. Druk dan op timer up toets en je krijgt de sterretjes ernaast te zien. Druk nu op de set toets en je zult zien dat de setting nu aan staat. Let wel dit zie je alleen als hij op koelen staat. Bij verwarmen gaat dit symbool weg. Als je de airco nu uitzet staat er 2h in het display van de afstandbediening en het groene ledje van de airco blijft nu 2 uur langzaam knipperen terwijl ie de kleppen dicht houd en intern ventileert. Let wel op dat ik de SRK ZSX-W heb en dat dit voor het type zonder de X misschien niet werkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-jEnFhzgz0QbfArblVn_VbxyC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6OM7CCncmwhKoSQmuEx6hrb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 21:06
Rohaatje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:05:
[...]

Heb het voor je nagekeken. Druk met een pen 3x keer de menu toets in todat je Cl ziet staan. Druk dan op timer up toets en je krijgt de sterretjes ernaast te zien. Druk nu op de set toets en je zult zien dat de setting nu aan staat. Let wel dit zie je alleen als hij op koelen staat. Bij verwarmen gaat dit symbool weg. Als je de airco nu uitzet staat er 2h in het display van de afstandbediening en het groene ledje van de airco blijft nu 2 uur langzaam knipperen terwijl ie de kleppen dicht houd en intern ventileert. Let wel op dat ik de SRK ZSX-W heb en dat dit voor het type zonder de X misschien niet werkt.[Afbeelding]
*O* Fixed! Bijzonder dat dit niet standaard aan staat!
Dank voor je input.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Top dat het gelukt is.
Je kunt de setting ook geforceerd stoppen door nog een keer op OFF te drukken op je AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_K
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:01
Vraagje

Mijn woning is een eindwoning, is het toegestaan om een airco unit aan de zijkant van mijn woning te hangen?.
De unit hangt dan boven de brandgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Chris_K schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:49:
Vraagje

Mijn woning is een eindwoning, is het toegestaan om een airco unit aan de zijkant van mijn woning te hangen?.
De unit hangt dan boven de brandgang.
Dat ligt eraan wie de eigenaar van de grond is en of deze akkoord is. Handig dus als je dat zelf bent ;)

Of er een omgevingsvergunning nodig is, en of deze eventueel verleend wordt, is een losse (vaak genegeerde) vraag.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 04-06-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
royhoi schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:24:
Kan het zelf niet vinden maar weet iemand of het mogelijk is om de schaal van de grafiek aan te passen is in de LG app?

[Afbeelding]
Daar zijn geen opties voor in de app. Statistieken zijn vrij beperkt en de app (alhoewel qua opzet best ok) mist sowieso nog wel de nodige instelmogelijkheden tov de normale afstandsbediening. Beetje gek eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zijn de volgende waarden mogelijk, bij een mobiele airco?:
11.000 BTU (koelcapaciteit: 35 ℃/RV 80%)
...
Capaciteit (Min. / nominaal / ma) W: 600 / 2.500 / 2.600
EER W/W: 3,1
Stroomvoorziening (Nominaal / max.) W: 805 / 910
https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-pa11ws

Ik dacht dat 11.000 BTU ongeveer gelijk stond aan 3.200 Watt, niet 2.600?

De EER lijkt ook niet te kloppen, want 2.600 ÷ 910 is niet 3,1.

Maar ik heb er weinig verstand van, misschien begrijp ik het allemaal verkeerd.

Zou deze airco echt 11.000 BTU kunnen koelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Cerberus_tm op 04-06-2021 23:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:46
Ik kan eigenlijk maar 1 tip geven waar je niet op zit te wachten: Begin er niet aan. Hou het geld in de zak en blijf zoeken naar een mogelijkheid om toch een "echte" splitunit op te hangen. Je hebt je vast al verdiept in alle nadelen van een mobiele, die zijn algemeen bekend en ook hier op het forum regelmatig benoemd.

Zelf dacht ik: splits is allemaal maar gedoe (appartement, vve enzo), wij redden ons wel met een mobiele....
Maar na een paar dagen ga je je al ergeren aan elk van de bekende minpunten. Deze zomer zul je je behelpen en daarna besluiten om volgend voorjaar een "echte" te nemen.
Zo is het bij ongeveer iedereen in mijn omgeving gegaan.

Een second-best zou nog een monoblock kunnen zijn, maar dan heb je de herrie in huis en buiten méér geluid dan bij een split met buitenunit.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 05-06-2021 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@Dennisdn Haha dit heb ik inderdaad overal op het forum gelezen. Als het kon zou ik zeker een split unit nemen, maar dat is helaas absoluut onmogelijk in mijn huis, zowel financieel (is veel duurder) als qua huurcontract als qua monumentenzorg. Het is streng verboden om iets zichtbaars aan de gevel te monteren of veranderen.

Maar ik heb al een oude, zwakkere mobiele airco op de slaapkamer, en daar ben ik hartstikke blij mee, koelt super goed in mijn huis. Ik geef je geen ongelijk, maar ik heb zelf zeer goede ervaringen dus.

Mijn vraag blijft, kan het kloppen dat een mobiele airco (zie link boven) 11.000 BTU koelt terwijl een maximale koelcapaciteit van 2600 watt is opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:46
@Cerberus_tm

Je hebt je er duidelijk in verdiept en er is echt geen andere mogelijkheid. Van de échte kenners hier zal er wel snel een reactie komen op de hoeveelheid BTU. Ik zou mij dan meer op de hoeveelheid geluid concentreren bij een keuze en niet op harde getallen voor BTU. Dit omdat een mobiele niet echt koelt maar meer de warme lucht naar buiten verplaatst (vandaar ie het huis vaccum trekt). Natuurlijk komt er wat gekoelde lucht terug, maar het meeste comfort van een mobiele komt uit de vochtontrekking en dat doen ze allemaal wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 05-06-2021 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Laatst online: 09:43
Rohaatje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:05:
[...]

Heb het voor je nagekeken. Druk met een pen 3x keer de menu toets in todat je Cl ziet staan. Druk dan op timer up toets en je krijgt de sterretjes ernaast te zien. Druk nu op de set toets en je zult zien dat de setting nu aan staat. Let wel dit zie je alleen als hij op koelen staat. Bij verwarmen gaat dit symbool weg. Als je de airco nu uitzet staat er 2h in het display van de afstandbediening en het groene ledje van de airco blijft nu 2 uur langzaam knipperen terwijl ie de kleppen dicht houd en intern ventileert. Let wel op dat ik de SRK ZSX-W heb en dat dit voor het type zonder de X misschien niet werkt.[Afbeelding]
Dat wist ik ook niet!
Erg blij met mijn mhi met dat benauwde weer nu.
Ding is ook muisstil vergeleken met de Samsung "no wind" van mijn pa.
En hij heeft net zo veel betaald als ik.
Beiden 3,5kw

Edit

Wat zijn de settings, sl, ln en l2 in datzelfde menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:30
dinandus schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:32:
Ook gevonden op mijn LG! Bedankt voor de tip. _/-\o_

Moest deze functie aanzetten met de afstandbediending en gaat daarna ook automatisch als je via de app de LG aanstuurt. :)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:20
coob schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:35:
[...]

Wat zijn de settings, sl, ln en l2 in datzelfde menu?
Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar ja!

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09-2021
Beste mensen,

ik heb berekend, dat mijn woonkamer met uitbouw 115,5 m3 heeft en de gang 12,8m3 heeft(zit deur tussen de kamer en gang) een 4,2KW airco zou volgens mijn berekeningen voldoende zijn. Echter kan de airco monteur enkel 5,1 leveren. Ik weet dat dat too much is. Maar wat zijn de nadelen verder dan die ik me kan bedenken (vraagt meer stroom, maakt meer geluid, grotere unit binnen en buiten, , unit is duurder). zijn er nog meer nadelen? en zijn er ook nog voordelen te benoemen.

Eerder gaf iemand ook aan, dat hoe groter de unit, dat ding mogelijk continue aan en uit kan slaan.
Omdat ik me gefocused had op een 4,2. weet ik nu niet of ik er goed aan doe om voor de 5,1 te gaan. Dus of ik met deze toko in zee zou gaan, of toch opzoek te gaan, naar iemand die een 4.2 kan leveren. Ik ben benieuwd naar de reacties!!

Mvg Eus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
gewooneu schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:45:
Beste mensen,

ik heb berekend, dat mijn woonkamer met uitbouw 115,5 m3 heeft en de gang 12,8m3 heeft(zit deur tussen de kamer en gang) een 4,2KW airco zou volgens mijn berekeningen voldoende zijn. Echter kan de airco monteur enkel 5,1 leveren. Ik weet dat dat too much is. Maar wat zijn de nadelen verder dan die ik me kan bedenken (vraagt meer stroom, maakt meer geluid, grotere unit binnen en buiten, , unit is duurder). zijn er nog meer nadelen? en zijn er ook nog voordelen te benoemen.

Eerder gaf iemand ook aan, dat hoe groter de unit, dat ding mogelijk continue aan en uit kan slaan.
Omdat ik me gefocused had op een 4,2. weet ik nu niet of ik er goed aan doe om voor de 5,1 te gaan. Dus of ik met deze toko in zee zou gaan, of toch opzoek te gaan, naar iemand die een 4.2 kan leveren. Ik ben benieuwd naar de reacties!!

Mvg Eus
We hebben iets meer informatie nodig. Wat is het bouwjaar van je huis? Hoe is je isolatie? Welk merk/type hebben we het over? Wil je alleen gaan koelen of ook verwarmen?

Als de 5.1 net zoveel minimaal vermogen kan moduleren als de 4.2, maakt het voor het stroomverbruik en effect van eventueel pendelen niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou eerder 2x 2kW ophangen met 1 4kw buitenunit dan kutten met 1 VEEL te grote unit.
1 unit bij de uitbouw en 1 dieper in de kamer. dan is het ook een stuk comformtabeler.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 05-06-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
  • Laatst online: 24-09-2021
Hoi German Pivo. het is een hoekhuis. bouwjaar 2016. goed geisoleerd. Hij gaat een daikin plaatsen. Het type moet ik nog vragen, maar een monosplit. hij kon ook een 3,1 leveren, iets goedkoper, maar ik hoef niet direct op de centen te letten, dus daar wil ik het niet van afhangen.
Mijn uitbouw, is maar 1,3m extra naar de tuin. dus het is 1 ruimte met mijn woonkamer.
met berekening 3x40 zou ik 4,62kw nodig hebben en 5,134kw totaal met de gang.

@Flippy . je hebt het over kutten$^$#@$ oeps... maar wat is er lastig aan ? blijkbaar is het een gedoe.

Dat pendelen, in hoeverre is dat reeel. sluit zo'n ding echt continue af en aan? ik wil de airco overigens enkel gebruiken voor te koelen voor de warmere dagen/ hittegolf. vooralsnog wil ik niks doen met verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door gewooneu op 05-06-2021 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 19:53
@gewooneu Kan de installateur niet gewoon een 4.2 unit bestellen? Of moet ie eerst zijn oude voorraad kwijt? Ik vind dat een beetje een dooddoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Rohaatje schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:50:
[...]

Dit kun je instellen op de afstandbediening in het menu gedeelte en dit werkt alleen in de koelmodus. Er staan dan van die sterretjes in het display naast de temp instelling en iedere keer als je de unit uitzet dan blijft ie 2 uur nablazen met de kleppen dicht. Dit werkt zeer goed.[Afbeelding]
Hier ook maar aangezet. Het staat gewoon in de handleiding. Grappig dat hij gewoon blijft zachtjes blijft draaien met de lamellen dicht. Zou mooi zijn als dit nare geurtjes na verloop van tijd voorkomt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lhSyLZP.jpg

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
gewooneu schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:45:
Beste mensen,

Mvg Eus
Ik vind 4.2 ook nog wel erg aan de grote kant, afgaande op mijn eigen ervaring met een 4.2 in een ruimte van 140m3 (hint: dat is al veel te groot eigenlijk). 2 x 2 zoals eerder gesuggereerd of een 3.x lijkt mij reëeler eerlijk gezegd

5.2 is echt gewoon veel te groot in elk opzicht. Vaak zijn de dimensies van een dergelijke unit (hangt af van type nummer en soms ook fabrikant) groter dan een <=4.2 (voorbeeld is de FTXM reeks van Daikin) zijn de minimale fanstanden een stuk luider en daarnaast heeft het echt gewoon geen nut in jouw ruimte. Je betaald extra voor vermogen wat je niet/nooit gaat gebruiken of je wil in een vriescel wonen :P

Als je leverancier zogenaamd echt niet iets anders kan leveren, zou ik een ander zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Laatst online: 10-09 22:41
Wat mij de afgelopen dagen opviel is, dat de wtw-installatie nog best wat effect heeft op de werking van de airco. Ik heb een kleine single-split in één van de slaapkamers en die hield het zonder moeite aangenaam op de hele bovenverdieping, waarbij de temperatuurverschillen tussen de kamers niet eens zo heel groot waren (max. 1,5 graden). Toen de bypass van de wtw eens open gezet en je zag de temperatuurverschillen oplopen. Ook wel logisch, maar het effect was groter en trad sneller op dan ik had verwacht.

Het blijft toch echt maatwerk om de "juiste" installatie uit te zoeken, elke situatie is weer anders. En het nut van die 30/40/50 vuistregel ontgaat me inmiddels ook een beetje, omdat ik het idee krijg dat 30 al veel te veel van het goede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Cerberus_tm schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:39:
Zijn de volgende waarden mogelijk, bij een mobiele airco?:

Ik dacht dat 11.000 BTU ongeveer gelijk stond aan 3.200 Watt, niet 2.600?

De EER lijkt ook niet te kloppen, want 2.600 ÷ 910 is niet 3,1.

Maar ik heb er weinig verstand van, misschien begrijp ik het allemaal verkeerd.

Zou deze airco echt 11.000 BTU kunnen koelen?
11000 BTU = 3.22 kWh, het is een energie maat, geen vermogen, dus als je de airco 1.3 uur op nominaal vermogen laat koelen heeft hij 11000 BTU weggekoeld.

Als je nominaal koel vermogen / nominaal electrisch vermogen doet krijg je 2500/805 = 3.1

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Vistajevski schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:52:
Wat mij de afgelopen dagen opviel is, dat de wtw-installatie nog best wat effect heeft op de werking van de airco. Ik heb een kleine single-split in één van de slaapkamers en die hield het zonder moeite aangenaam op de hele bovenverdieping, waarbij de temperatuurverschillen tussen de kamers niet eens zo heel groot waren (max. 1,5 graden). Toen de bypass van de wtw eens open gezet en je zag de temperatuurverschillen oplopen. Ook wel logisch, maar het effect was groter en trad sneller op dan ik had verwacht.

Het blijft toch echt maatwerk om de "juiste" installatie uit te zoeken, elke situatie is weer anders. En het nut van die 30/40/50 vuistregel ontgaat me inmiddels ook een beetje, omdat ik het idee krijg dat 30 al veel te veel van het goede is.
Inderdaad, ik heb geen WTW of centrale ventilatie, het huis heeft isolatie uit 1995 (RC=~2.5) en houd de beneden verdieping koel met een factor 12.5 (5kw op 400m3).

Wat een aardige indicatie voor het benodigd vermogen is, is het warmte verlies dat je bij 0oC buiten temperatuur hebt, dat is ook het vermogen dat je ongeveer nodig hebt om het huis op ~22oC te houden bij een buiten temperatuur van 40oC.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gewooneu schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:03:
@Flippy . je hebt het over kutten$^$#@$ oeps... maar wat is er lastig aan ? blijkbaar is het een gedoe.

Dat pendelen, in hoeverre is dat reeel. sluit zo'n ding echt continue af en aan? ik wil de airco overigens enkel gebruiken voor te koelen voor de warmere dagen/ hittegolf. vooralsnog wil ik niks doen met verwarmen.
ik zie niet helemaal hoe het kutten is. 2kW units zijn magistraal veel kleiner dan 1 zon enorme 5kW unit dus qua WAF zou dat beter moeten uitkomen dan zon bakbeest aan de muur hangen.

probleem wat je rkijgt met 1 5kW is simpel: die kan niet laag in zijn vermogen. dus die zal als de kamer eenmaal beetje op temperatuur is constant aan en uit schakelen. nog afgezien dat het de levensduur van de unit omlaag brengt is het ook bijzonder oncomfortabel. ga maar eens in je auto elke 30 seconden je airco aan en uit drukken onder het rijden. dan merk je snel zat wat pendelen is. en dat krijg je dan nadag je een paar duizend tegen die muur hebt gegooid omdat een leverancier geen zin heeft om de juiste unit voor jou te bestellen.

en dan nog. met zon ruimte (helemaal met glas aan 1 kant) is 2 kleine units veel fijner. dan kan de unit aan de zonkant die hitte wegwerken en hoeft de andere unit aan de andere kant alleen maar dat deel bij te houden. onafhankelijk van elkaar. stukken comfortabeler dan 1 zon joekel tegen de muur keilen en "prettje dag m'neer, blij dat ik hier niet hoef te wonen"....

niet vergeten dat die installateurs je aanbieden wat ze hebben liggen in hun magazijn en wat weg moet, niet wat geschikt is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:27

En het nut van die 30/40/50 vuistregel ontgaat me inmiddels ook een beetje, omdat ik het idee krijg dat 30 al veel te veel van het goede is.
Is waarschijnlijk ooit voor Zuid-Europese woningen bedacht waarbij factor 50 is voor een betonnen casco met stalen kozijnen en enkelglas, en 30 voor woningen met 2 cm tempex isolatie en jaren '70 termopane glas, dit alles bij 45 braden buitentemperatuur.
Het zingt nu eenmaal rond op het internet en men copy en paste het verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Laatst online: 10-09 22:41
@flippy: maakt een grote single-split qua pendelgedrag dan zoveel uit met twee kleinere multisplits? Het minimale vermogen van de multisplit buitenunits ligt toch vaak nog hoger dan van de grotere singlesplits, afgaande op de specificaties van de fabrikanten.

Nadeel van een kleinere unit verder in de kamer lijkt me ook het leidingwerk, dat moet je ook maar net netjes weg kunnen werken. Eén unit in de hoek van de kamer is toch een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:28:
[...]

ik zie niet helemaal hoe het kutten is. 2kW units zijn magistraal veel kleiner dan 1 zon enorme 5kW unit dus qua WAF zou dat beter moeten uitkomen dan zon bakbeest aan de muur hangen.

probleem wat je rkijgt met 1 5kW is simpel: die kan niet laag in zijn vermogen. dus die zal als de kamer eenmaal beetje op temperatuur is constant aan en uit schakelen. nog afgezien dat het de levensduur van de unit omlaag brengt is het ook bijzonder oncomfortabel. ga maar eens in je auto elke 30 seconden je airco aan en uit drukken onder het rijden. dan merk je snel zat wat pendelen is. en dat krijg je dan nadag je een paar duizend tegen die muur hebt gegooid omdat een leverancier geen zin heeft om de juiste unit voor jou te bestellen.

en dan nog. met zon ruimte (helemaal met glas aan 1 kant) is 2 kleine units veel fijner. dan kan de unit aan de zonkant die hitte wegwerken en hoeft de andere unit aan de andere kant alleen maar dat deel bij te houden. onafhankelijk van elkaar. stukken comfortabeler dan 1 zon joekel tegen de muur keilen en "prettje dag m'neer, blij dat ik hier niet hoef te wonen"....

niet vergeten dat die installateurs je aanbieden wat ze hebben liggen in hun magazijn en wat weg moet, niet wat geschikt is voor jou.
Je gaat hier echt wel heel kort door de bocht. Je doet net alsof hij een fabriekshal moet koelen. 120m3 is prima te doen met één unit.

Ook de term "bakbeest" is echt zwaar overtrokken. De buitenunit van een 4kW zal best wel forser zijn dan die van één 2kW-unit, maar dat slaat helemaal de andere kant op als je er een duosplit of 2 single splits van maakt.

Ook qua pendelen is het allemaal niet zo zwart-wit. Het is verre van een gegeven dat het totale minimumvermogen van 2*2kW lager is dan dat van 1*4kW. Dat ligt maar net aan het merk en of je die 2*2 in duosplit of dubbele single split doet.

Dat gezegd hebbende ben ik het met je eens dat 5kW overkill is. Vaak ligt dat ook precies boven de grens waarop het minimumvermogen hoger wordt, als je het over een single hebt iig. Ik heb zelf in een vergelijkbare woonkamer, maar dan uit de jaren 90, een 3,5 hangen en dat gaat echt dikke prima. Ik heb hem zelfs nog nooit uit econo-mode hoeven halen.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
flippy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Weet niet hoe het bij Daikin is, maar bij MHI hebben de binnenunits t/m 5kW sowieso dezelfde afmetingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26

De 1 vind 22 graden al koel en bij de ander pas 16 graden, dat zien we op ons werk ook kantoor A is 21c en kantoor B 16 graden... kunnen werknemers zelf bepalen hier, zelf vind ik 21c of 22c tijdens airco ook prima.

Ik heb hier nog heteluchtverwarming in huis zitten ding op circuleren zetten het hele huis koelen is net teveel voor een 3,5kw unit die beneden hangt, beneden loopt de temp dan op en boven minder.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:57
Ik heb sinds kort een Mitsubishi SRK25 ZS-W op de slaapkamer. Nu met het warme weer van de laatste dagen eigenlijk voor het eerst gebruikt. Het is vast iets super-sukkeligs, maar ik krijg de "Sleep timer" of "Off timer" modes niet geactiveerd.

Ik wil graag dat hij een paar uur nadat we in slaap gevallen zijn uit gaat. Volgens het instructieboek is de sleep mode gewoon een x aantal malen op Sleep drukken (iedere keer wordt met 1 uur verlengd). Maar hij gaat niet uit, en het gele lampje van de timer gaat op de binnenunit ook niet branden.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 21:51

Y10

Stiggy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:54:
Ik heb sinds kort een Mitsubishi SRK25 ZS-W op de slaapkamer. Nu met het warme weer van de laatste dagen eigenlijk voor het eerst gebruikt. Het is vast iets super-sukkeligs, maar ik krijg de "Sleep timer" of "Off timer" modes niet geactiveerd.

Ik wil graag dat hij een paar uur nadat we in slaap gevallen zijn uit gaat. Volgens het instructieboek is de sleep mode gewoon een x aantal malen op Sleep drukken (iedere keer wordt met 1 uur verlengd). Maar hij gaat niet uit, en het gele lampje van de timer gaat op de binnenunit ook niet branden.

Iemand een idee?
Richt je wel op de unit?
Maw, krijg je respons als je drukt? (piep)
Pagina: 1 ... 45 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic