Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.627 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
B2 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:07:
[...]

Zowel bij de buitenunit als de plek langs de muur waar het de grond in gaat.
3x 45 graden is nou juist niet wat ik wil.. Ik snap dat het voor het regenwater nodig is dat dit er niet in kan lopen, maar zouden er geen andere oplossingen zijn? Het doet enorm afbreuk aan de buitenmuur als daar zo’n dikke buis met zo’n hoek staat..
Speciedeksel, gat uit het midden snijden (zodat de buizen er strak doorheen steken), over de buizen schuiven en dan een randje kit?

Je kan ook eerst de buis met een beetje PUR opvullen (als de buizen er eenmaal inzitten) en dan zo een speciedeksel er bovenop. Kan er iig niets in en ook bijna geen water. Maar het blijft wel riskant.

Ik zou overigens proberen om vanuit horizontale positie, 45 graden naar boven te gaan en dan af te sluiten ipv 45 en dan weer 45 (zodat je dus verticaal eindigt). Anders weet je helemaal zeker dat er water in gaat komen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het bericht van @BTS (over de airco die boven iemand anders z'n perceel hangt) en de reacties daarop heb ik verplaatst naar een eigen topic. De juridische discussie is hier niet op zijn plek.

Airco geplaatst boven mijn perceel

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 26-04-2021 09:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
Op aangeven van @DaLass printplaatjes besteld voor mijn MHI single split. PCB is binnen. Ik weet wel wat ik ga doen vanavond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG01ZT-XAURwhgpYlChXX_Suwmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UwB482q1KCiPtq1bPBZlyv2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er vijf. Laat het weten als er interesse is. Als het in één keer slaagt zijn de andere vier beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10 21:55
In juli ga ik (naar verwachting) een multi-split systeem plaatsen in mijn jaren 70 tussenwoning. Ik kwam er afgelopen week tijdens de afronding van de oriënterende fase achter dat er sinds april nieuwe wet- en regelgeving is ingetreden omtrent de geluidseisen van buitenunits.
Ik heb vervolgens na veel research het excelletje gevonden van de rijksoverheid waarmee je ongeveer kan berekenen wat de geluidsdruk zal zijn op de beoogde plaatsingslocatie (30 cm van de schutting en van de gevel op de grond). Op de grond schijnt de unit het stilste te zijn dus dan kies ik daarvoor. Maar in geen enkele optie kan ik ook maar een 5/6 kw unit zo dicht op de erfgrens plaatsen zonder aanvullende maatregelen. Trillingsdempers hebben zelfs (zoals ik het begrijp en ingevuld heb) een negatieve invloed op het voldoen aan de norm.
Gezien ik de buren (en ook mezelf) niet tot last wil zijn met het geluid van mijn zou ik graag van jullie wat adviezen krijgen hoe ik het geluid van een buitenunit zo veel mogelijk kan beperken. Hebben jullie bijvoorbeeld ervaringen met omkastingen die sterk reduceren of valt het geluid sowieso wel mee als je hem op geluidsdempende poten zet en is angst dus niet nodig? Of zijn er al multi 5/6kwbuitenunits die stil genoeg zijn om sowieso al te voldoen aan de nieuwe regelgeving?

Mijn beoogde buitenunit is de LG MU3R21 welke volgens mij sowieso al niet de stilste is met 60db(a). Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

neem dan 2 kleine units die wel stil genoeg zijn. immers zullen ze niet beide op vol vermogen draaien en bij metingen staat nergens dat alle units aan moeten staan op vol vermogen. ;)

indien mogelijk: zet de unit zo ver mogelijk van het huis. dus leiding door de grond en naar de andere kant van de tuin weg bij de woning en zet er een leuk houten ding omheen om ze uit het zicht en uit de wind te houden en zohet geluid ook beetje dirigeren van je huis af.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 26-04-2021 15:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Leffunk schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:27:
Broebelend / borrelend geluid hoorbaar?

Enkele weken geleden hier drie Fujitsu ASYG-KMCC units laten plaatsen, met buitenunit AOYG 18 KBTA3.

De leidingen echter maken nogal een "borrelend" of "broebelend" geluid. Bij verwarmen hoor je dit goed. Ik heb geprobeerd om dit op te nemen en je kan het op de opname ook horen (zeker in begin van de opname), maar je moet het wel luid zetten.

https://1drv.ms/u/s!AtOHUwW62ZDeiZZszezm6jC_GOAfRA?e=59oYLj

Dat geluid blijft ook hele tijd bezig. Lijkt precies bubbels die naar boven komen in een bubbelbad ofzo... Bij koelen klinkt het veel minder, en lijkt het eerder op kleine belletjes. Kan je vergelijken met water dat net op punt staat om te gaan koken of net kookt.

Heb firma al gebeld, zijn ook al langs geweest om alles terug te vacumeren (of hoe heet dat) en terug gas er op te zetten. Maar dat heeft niet geholpen. En firma zei dat ze niets vreemds gemerkt hebben nl hebben exact zelfde gedaan als eerste keer mbt hoeveelheid etc...Bij controle hadden ze units op koelen gezet, en dan hoor je enkel dat soort "kleine belletjes" en claimden ze dat het opgelost was, want...een airco maakt altijd lawaai.

Naar leidinglengte kan de unit volgens de specificaties maximum 50m hebben, maar hoe moet je dat tellen? Is dat gerekend van de binnenunit naar de buitenunit? Maar naar elke unit lopen twee leidingen, moet je dat dan ook zo tellen?

Aantal meter leiding unit 1 is van binnenunit tot aan buitenunit 18,50m (dus enkel geteld). Unit 2 zit op 18,8m leiding, en unit 3 heeft 12,8m leiding. Dus enkel geteld zit ik op 50m. Als je beide leidingen moet tellen (dus de 6 leidingen in totaal), dan zit ik op 100m... Als je effectief alle leidingen (dus de 6 moet tellen), dan zit ik gewoon 100% boven het maximum van leidingen???

Op zich koelt en verwarmt de unit, en is zeker de quiet stand zeer stil in de zin dat je de ventilator bijna niet hoort, maar dus wel dat gebroebel.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Te lange leidingen? Teveel leiding in totaal? Te veel gas? Of juist te weinig gas?
Ik had iets vergelijkbaars, maar bij mij was het (ook) bij koelen, en leek het echt van de binnenunit te komen. Multisplit, en het kwam alleen voor bij de unit op zolder (de 2 op de eerste verdieping hadden er geen last van). 15-4 is ie geïnstalleerd en is het geluid geconstateerd; vandaag is één van de monteurs teruggekomen om het probleem te zoeken en op te lossen. Na een uur of 4 is het gevonden: er was tijdens het dichtknijpen van iets (weet niet wat) per ongeluk ook een leiding dichtgeknepen. Hij heeft die vervangen en nu lijkt ie het perfect te doen.

Mocht dit er dus al vanaf het begin in zitten, dan zou ik de installateur zeker vragen om het op te lossen. Ik heb geen idee of mijn issue hetzelfde is als bij jou (ik ben een leek op dit gebied!), maar zou voorlopig nog even niet tevreden zijn totdat echt alles is uitgesloten.

PS ik heb een opname van mijn geluid, mocht je het willen hebben ter vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BoardCrusher schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:25:
[...]

Ik had iets vergelijkbaars, maar bij mij was het (ook) bij koelen, en leek het echt van de binnenunit te komen. Multisplit, en het kwam alleen voor bij de unit op zolder (de 2 op de eerste verdieping hadden er geen last van). 15-4 is ie geïnstalleerd en is het geluid geconstateerd; vandaag is één van de monteurs teruggekomen om het probleem te zoeken en op te lossen. Na een uur of 4 is het gevonden: er was tijdens het dichtknijpen van iets (weet niet wat) per ongeluk ook een leiding dichtgeknepen. Hij heeft die vervangen en nu lijkt ie het perfect te doen.

Mocht dit er dus al vanaf het begin in zitten, dan zou ik de installateur zeker vragen om het op te lossen. Ik heb geen idee of mijn issue hetzelfde is als bij jou (ik ben een leek op dit gebied!), maar zou voorlopig nog even niet tevreden zijn totdat echt alles is uitgesloten.

PS ik heb een opname van mijn geluid, mocht je het willen hebben ter vergelijking.
bij koelen hoor je het niet te horen. bij verwarmen kan het wel. hoor je het bij koelen is er inderdaad wat mis.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:38
roelzadh schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:00:
@Frenkie567917 moeilijk een inschatting te geven, maar voor verwarmen idealiter op de koudste plek, voor koelen op de warmste plaats.
Ik vind dit zelf ook lastig in te schatten.

De locatie bij de keuken is het dichtst bij de schuifpui (koudste). De lucht wordt echter niet richting de schuifpui geblazen, maar de zithoek.

De locatie bij de zithoek is verder van de schuifpui, maar blaast wel lucht richting te schuifpui.
De vraag is hoe makkelijk de warmte dan bij de pui komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWLO
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-04-2021
Hallo allemaal,

Na veel wikken en wegen hebben we besloten om te gaan voor een Panasonic multi-split systeem voor onze 3 slaapkamers + zolderkamer. In totaal 4 binnenunits dus. Het is wat twijfelen geweest over Daikin, maar uiteindelijk hebben we de meer dan 1000 euro extra er niet voor over (bij meerdere aanbieders was dit het geval) en lijkt Panasonic onder meer op basis van dit forum ook prima!

Concreet systeem:
- 3x CS-Z20XKEW Panasonic Etherea model 2021 voor de slaapkamers
- 1x CS-Z35XKEW Panasonic Etherea model 2021 voor de zolderkamer
- 1x CU-4Z68TBE óf CU-4Z80TBE als buitenunit

Nu is er nog één dingetje dat ons wat doet twijfelen: de buitenunit. De twee aanbieders waar we een offerte van gekregen hebben, hadden telkens de 8 kW-varianten opgenomen en niet de 6,8 kW-varianten. Bij Panasonic maar ook Daikin kan je voor de buitenunits geschikt voor 4 binnenunits immers kiezen tussen deze twee vermogens.

Zelf zijn we geneigd om toch te gaan voor de 6,8 kW-variant van Panasonic, dus de CU-4Z68TBE.
https://www.klimate.nl/pa...ultisplit-buitenunit.html

Argumenten hierbij zijn:
- minimaal opgenomen vermogen is 340W voor koelen tegenover 530W bij de CU-4Z80TBE
- minimaal opgenomen vermogen is 580W voor verwarmen tegenover 700W bij de CU-4Z80TBE
- de unit is maar liefst 30% compacter, oogt een pak minder lomp dan het zwaardere model
- vermogen zou op zich ook moeten volstaan op basis van de totale vermogensindex 20+20+20+35 dat kleiner is dan 115 dat als max wordt beschouwd voor het 6,8 kW-model
- 213 euro goedkoper, al maakt dit niet zo veel uit

Vooral het feit dat de lichtere unit lager kan gaan in vermogen is toch wel interessant, niet?

Nu maakt de airco-man er geen probleem van om het lichtere model te installeren, al voegt hij er ook aan toe dat ze "voor installaties met 4 binnenunits altijd gaan voor de 8 kW-buitenunits, kwestie van wat overschot te hebben." Bovendien zegt hij dat we ermee moeten rekening houden dat de 6,8 kW-unit voor eenzelfde vermogen harder zal moeten werken, dus ook meer herrie zal veroorzaken... Nu zijn we voor dit laatste argument niet ongevoelig, al was het maar voor de buren.... Maar klopt dit ook??

Redelijk wat opzoekwerk gedaan, ook op dit forum, en dus redelijk overtuigd van het belang om ook lager te kunnen gaan in opgenomen vermogen... Kunnen deze argumenten over "beter wat overschot" en "lichtere buitenunit maakt meer herrie" hier tegenover gezet worden, of slaan ze nergens op?

Bedankt voor de reacties!

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een F-gassen gecertificeerde installateur die bij mij enkele zelf geïnstalleerde airco's inbedrijf wilt stellen. Kent iemand een installateur/monteur die in de regio Eindhoven werkt?

Alvast Bedankt!

Ps de airco’s komen uit het buitenland, vandaar deze vraag

[ Voor 11% gewijzigd door vrefos op 26-04-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:28
TWLO schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:24:

Zelf zijn we geneigd om toch te gaan voor de 6,8 kW-variant van Panasonic, dus de CU-4Z68TBE.
https://www.klimate.nl/pa...ultisplit-buitenunit.html

Argumenten hierbij zijn:
- minimaal opgenomen vermogen is 340W voor koelen tegenover 530W bij de CU-4Z80TBE
- minimaal opgenomen vermogen is 580W voor verwarmen tegenover 700W bij de CU-4Z80TBE
- de unit is maar liefst 30% compacter, oogt een pak minder lomp dan het zwaardere model
- vermogen zou op zich ook moeten volstaan op basis van de totale vermogensindex 20+20+20+35 dat kleiner is dan 115 dat als max wordt beschouwd voor het 6,8 kW-model
- 213 euro goedkoper, al maakt dit niet zo veel uit

Vooral het feit dat de lichtere unit lager kan gaan in vermogen is toch wel interessant, niet?
Absoluut. Daarnaast haalt de 6,8 een SEER van 8 en de 8 kW maar 7.
ook de SCOP is significant beter mocht je willen verwarmen.

Als je echt airco goed wilt gebruiken dan koel je contant en op een heel laag pitje, dat geeft het meeste comfort. Het verschil in maximale koelcapaciteit is trouwens helemaal niet zo groot, dat zal mede door de betere efficiency komen (8,8 kW vs 9,2 kW dat scheelt minder dan 5%)

De 6,8 geeft maximaal 49dB dus daar ku je mee rekenen. d
Bij de 8 is vreemd genoeg geen geluidsproductie opgegeven maar ik vermoed dat dit in alle opzichten een ouder minder efficient apparaat is ook met geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

vrefos schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:50:
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een F-gassen gecertificeerde installateur die bij mij enkele zelf geïnstalleerde airco's inbedrijf wilt stellen. Kent iemand een installateur/monteur die in de regio Eindhoven werkt?

Alvast Bedankt!
Kan de leverancier waar je de airco’s gekocht heb je daar niet mee helpen?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
Slasher schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:12:
[...]

Kan de leverancier waar je de airco’s gekocht heb je daar niet mee helpen?
Ik heb de airco’s uit het buitenland gehaald en niet alle installateurs doen dit. Er zijn er wel bij die dit graag inbedrijfstellen, ik ben op zoek naar één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59
vorige week is er bij ons een multisplit unit van een A merk geplaatst maar dit weekend heb ik gezien en inmiddels ook nagemeten dat de buitenunit zo'n 5 graden scheef staat in de lengterichting en de unit bij de compressor dus wat hoger staat. Ik heb inmiddels overal gezocht in handleiding en installatiemanuel maar ik komt niet duidelijk tegen of de unit nu waterpas moet staan of niet. Wellicht is 100% waterpas niet nodig maar de buitenunit staat opvallend scheef en het smoelt niet en hoe zit het eventueel met de garantie als blijkt dat bij. de olie niet goed loopt waardoor de levensduur korter wordt. Wie heeft meer info over deze kwestie en of wat is jullie advies.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
corsat schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:21:
vorige week is er bij ons een multisplit unit van een A merk geplaatst maar dit weekend heb ik gezien en inmiddels ook nagemeten dat de buitenunit zo'n 5 graden scheef staat in de lengterichting en de unit bij de compressor dus wat hoger staat. Ik heb inmiddels overal gezocht in handleiding en installatiemanuel maar ik komt niet duidelijk tegen of de unit nu waterpas moet staan of niet. Wellicht is 100% waterpas niet nodig maar de buitenunit staat opvallend scheef en het smoelt niet en hoe zit het eventueel met de garantie als blijkt dat bij. de olie niet goed loopt waardoor de levensduur korter wordt. Wie heeft meer info over deze kwestie en of wat is jullie advies.
Dat lijkt me toch bijzonder eenvoudig. De monteur bellen en vragen of hij dit komt aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59
Dat dacht ik ook maar hij zegt dat het dak niet recht is en daarom de unit scheef staat. Hij staat op de bekende dempingsblokken en daar zijn geen stelmogelijkheden. Wordt een lange discussie vrees ik.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:04
corsat schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:42:
Dat dacht ik ook maar hij zegt dat het dak niet recht is en daarom de unit scheef staat. Hij staat op de bekende dempingsblokken en daar zijn geen stelmogelijkheden. Wordt een lange discussie vrees ik.
Wellicht aan één zijde dan een strook rubber er extra onder leggen om het wat te verhogen zodat het meer waterpas staat? Wellicht een idee? Bijv.
https://www.aircosuper.nl/anti-vibratie-mat
https://www.aircosuper.nl/dakrubber-150x150mm
https://www.mijnklimaatsh...et-extra-foamlaag-10.html
https://www.rubbermagazijn.nl/rubberen-matten/

[ Voor 3% gewijzigd door Kingsolo op 26-04-2021 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
corsat schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:21:
Buitenunit hoeft niet volledig waterpas te staan dus maak je geen zorgen.

Het esthetische is een ander punt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
Ik wil een 2.5kW wandunit van Daikin ophangen tegen het plafond. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik het condenswater kan afvoeren.

Ik heb de mogelijkheid om het condenswater af te voeren via de afvoer van de keuken. De afvoer is wel 1 meter hoger en 4 meter verderop (afstand 5 meter dus).

Het alternatief is een condenswaterpomp en dan het condenswater 1 meter omhoog door 10-15m leiding naar het plat dak afvoeren (afstand maximaal 10-15 meter).

Hoe hoog en hoe ver maximaal kan een 2.5kW binnenunit (van Daikin) het condenswater afpompen? Aan hoeveel meter (omhoog en hemelsbreed) moet ik denken? Van dit model kan ik hierover geen technische informatie vinden.

Bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door vrefos op 27-04-2021 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
vrefos schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:06:
Ik wil een 2.5kW wandunit van Daikin ophangen tegen het plafond. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik het condenswater kan afvoeren.

Ik heb de mogelijkheid om het condenswater af te voeren via de afvoer van de keuken. De afvoer is wel 1 meter hoger en 4 meter verderop (afstand 5 meter dus).

Het alternatief is een condenswaterpomp en dan het condenswater 1 meter omhoog door 10-15m leiding naar het plat dak afvoeren (afstand maximaal 10-15 meter).

Hoe hoog en hoe ver maximaal kan een 2.5kW binnenunit (van Daikin) het condenswater afpompen? Aan hoeveel meter (omhoog en hemelsbreed) moet ik denken? Van dit model kan ik hierover geen technische informatie vinden.

Bedankt!
Zonder pomp ga je niet ver komen, zwaartekracht werkt niet omhoog ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik denk dat @vrefos erop rekende dat die pomp erin zit. Die zit er eigenlijk nooit in bij wandunits. Casettes (die plafond dingen) hebben dat wel want die hebben eigenlijk vrijwel altijd een condenspomp nodig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
Er is een installatiebedrijf geweest om een offerte op te maken (veel te duur!) en die zei dat bij 1 van de 3 wandunits geen pomp nodig is, omdat hij het condenswater maar 1 meter rechtstreeks omhoog pompt. De 3 units komen allemaal op dezelfde verdieping en op dezelfde hoogte te hangen. Hij noemde een maximale hoogte waarbij je geen pomp nodig had, die ben ik vergeten, vandaar mijn vraag.

Maar een pomp is dus altijd nodig als je het condenswater omhoog wilt afvoeren?
Wat is de maximale afstand dat de pomp het het water kan afvoeren?

[ Voor 15% gewijzigd door vrefos op 27-04-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
vrefos schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:04:
Er is een installatiebedrijf geweest om een offerte op te maken (veel te duur!) en die zei dat bij 1 van de 3 wandunits geen pomp nodig is, omdat hij het condenswater maar 1 meter rechtstreeks omhoog pompt. De 3 units komen allemaal op dezelfde verdieping en op dezelfde hoogte te hangen. Hij noemde een maximale hoogte waarbij je geen pomp nodig had, die ben ik vergeten, vandaar mijn vraag.

Maar een pomp is dus altijd nodig als je het condenswater omhoog wilt afvoeren?
Wat is de maximale afstand dat de pomp het het water kan afvoeren?
Bij standaard muur aircos werkt de condensafvoer altijd op natuurlijk verloop. Dus zwaartekracht en geen pompje. Dat dit niet of verkeerd uitgelegd wordt is overigens een veel voorkomend probleem bij installateurs. Een buurman hier in de straat vertelde dat hij airco ging laten installeren. Tijdens het gesprek kwam ik erachter dat hij er van overtuigd was dat het condenswater recirculeerde met de buitenunit.
Toen ik aangaf dat dit niet het geval is en of er uberhaubt wel gesproken is over eventuele condenspompjes (welke ik meteen heb afgeraden), keek hij mij aan alsof hij water zag branden. De installateur had geen woord gerept hierover. Beetje slordig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
Notna schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:17:
[...]

Bij standaard muur aircos werkt de condensafvoer altijd op natuurlijk verloop. Dus zwaartekracht en geen pompje. Dat dit niet of verkeerd uitgelegd wordt is overigens een veel voorkomend probleem bij installateurs. Een buurman hier in de straat vertelde dat hij airco ging laten installeren. Tijdens het gesprek kwam ik erachter dat hij er van overtuigd was dat het condenswater recirculeerde met de buitenunit.
Toen ik aangaf dat dit niet het geval is en of er uberhaubt wel gesproken is over eventuele condenspompjes (welke ik meteen heb afgeraden), keek hij mij aan alsof hij water zag branden. De installateur had geen woord gerept hierover. Beetje slordig :X
Ik ben technisch aangelegd en zoek dingen altijd goed uit voordat ik ze uitvoer, dus ik kom meestal niet voor verrassingen te staan. :)
Mijn installateur zei expliciet dat bij 1 van de 3 airco's het niet hoefde omdat het maar 1 meter rechtstreeks omhoog is. Maar goed, dus bij elke unit die het water omhoog moet afvoeren een pomp dus.

Begrijp ik het goed dat je die pompen afraadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
vrefos schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:21:
[...]

Ik ben technisch aangelegd en zoek dingen altijd goed uit voordat ik ze uitvoer, dus ik kom meestal niet voor verrassingen te staan. :)
Mijn installateur zei expliciet dat bij 1 van de 3 airco's het niet hoefde omdat het maar 1 meter rechtstreeks omhoog is. Maar goed, dus bij elke unit die het water omhoog moet afvoeren een pomp dus.

Begrijp ik het goed dat je die pompen afraadt?
Als het hier gaat om een standaard model zoals een Perfera of een Stylish en je installateur houdt vol dat die condenswater wegpompen, dan zou ik een andere installateur zoeken want deze heeft dan totaal geen idee waar hij het over heeft. Laat hem op z'n minst maar uitleggen hoe hij denkt dat water op magische wijze 1 meter omhoog gaat zonder pomp.

Condenspompjes zijn over het algemeen lelijk, lomp en enorm luidruchtig. Die wil je zeker niet in een leefruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
TigerXtrm schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:11:
[...]

Als het hier gaat om een standaard model zoals een Perfera of een Stylish en je installateur houdt vol dat die condenswater wegpompen, dan zou ik een andere installateur zoeken want deze heeft dan totaal geen idee waar hij het over heeft. Laat hem op z'n minst maar uitleggen hoe hij denkt dat water op magische wijze 1 meter omhoog gaat zonder pomp.

Condenspompjes zijn over het algemeen lelijk, lomp en enorm luidruchtig. Die wil je zeker niet in een leefruimte hebben.
En storingsgevoelig. Heb al heel wat lekkages gezien doordat de pomp het leven liet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-10 19:19
vrefos schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:06:

Bedankt!
Houdt er rekening mee dat de meeste binnenunits ten minste 30 cm vrije ruimte aan de bovenkant voorschrijven.

Water stroomt niet omhoog, dus er zal toch een condenswaterpomp moeten komen ben ik bang. De meeste pompen kunnen een meter of 7 opvoeren. Wanneer de opvoerhoogte slechts 1 meter is dan is een lengte van 15 meter geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Als het niet anders kan dan kan het niet anders.
Er zijn allerlei soorten pompjes, deze hoeven niet in de binnenunit te zitten maar kunnen ook verderop bij het leidingwerk geplaatst worden en dan aanzuigen zodat je ze niet hoort. Er zit dan een soort bakje in de binnenunit met een vlotter die het pompje (dat dus ergens verderop zit met een slangetje eraan) schakelt.
Hier wat modellen van Aspen maar er zijn uiteraard nog meer merken.
https://www.aspenpumps.com/nl/aspen-pumps/mini-pumps
Heb hier ook een buitenunit op een plat dak en de binnenunit in de kamer eronder zonder een mogelijkheid tot afvoer in de buurt. Tja je moet toch wat.
Het beste kun je tegelijkertijd met het onderhoud aan de binnenunit (filters schoonmaken etc) gelijk het vlotterbakje ook meenemen. Vaak is het iets van filtertje uitspoelen en schoonmaken met iets anti-bacterieels om aangroei te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

een installateur die niet condenspompen afraad en/of niet adviseert om een oplossing te zoeken zonder condenspomp is een installateur die je moet mijden.
het wat? :X

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 27-04-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

flippy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:38:
een installateur die niet condenspompen afraad en/of niet adviseert om een oplossing te zoeken zonder condenspomp is een installateur die je moet mijden.

[...]

het wat? :X
Want iedere situatie is gelijk 8)7 In sommige gevallen kan het niet anders..

Also, lawaai valt wel mee als je een fatsoenlijke neemt, sommige maken slechts 10dB(A). Minder dan praktisch elke binnenunit, die produceren meestal minimaal 19dB(A).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MK_ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:59:
[...]
Want iedere situatie is gelijk 8)7 In sommige gevallen kan het niet anders..
het gaat niet om de situatie, het gaat om het advies wat word gegeven. de installateur is de expert en die zou al direct aan moeten geven dat condenspompen vermeden dienen te worden of bijvoorbeeld alleen geinstalleerd worden als men ook een verplicht onderhoudspakket afneemt waarbij de installateur langskomt om de boel profi te reiningen elke 3 maanden voor minstens een jaar waarna het hun probleem is en niet een garantieclaim word van heb ik jou daar als het langs de schiderijtjes sijpelt en je vers gestucte muur vernachelt word.... met een doekje en wat glassex over de buitenkant kom je er immers niet en dat is het meeste wat je van de doorsnee woningeigenaar kan verwachten.

laten we realitstisch zijn, niemand (behalve een uitzondering hier en daar) maak een binnenunit dusdanig schoon en reinigt de afvoer voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-04-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben me aan het oriënteren om in bestaande situatie de verwarming (nu infrarood) deels te vervangen door airco.

Voordeel dat het goedkoper is qua stroomverbruik, ook kan koelen in de zomer (wel fijn in de slaapkamer).

Nadelen is dat het meer geluid gaat geven, toch weer apparaten in het zicht (verwarming zit nu nzichtbaar in plafond en vloer) en natuurlijk de aanlegkosten.

Situatieschets is als volgt:
Betreft een hoekhuis, waarbij leidingen en buitenunit aan de zijkant zouden moeten komen, evenals de binnenunits.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OymynOe9O2jk0VwJM-6rZiTBkSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a9m2w4Eab2SYTqongfsIVbBV.png?f=fotoalbum_large

Ikzelf dacht aan 4x 1.8/2 kw kleine units voor slaapkamer en 3x 3.5kw units voor woonkeuken/zitkamer/zolderkamer.

Zou je hiervoor dan twee buitenunits nodig hebben?

Is dit een slimme oplossing of hebben jullie betere suggesties?

Qua electra is het mogelijk de binnenunits te voeden via de buitenunit?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:46:
[...]

Leuk huis. Over de vermogens kan ik lastig wat zeggen omdat ik de woning niet ken. Heel raar klinkt het niet. De binnenunits kunnen worden vanuit de buitenunit. Sterker nog, volgens mij is dat een beetje standaard.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
FrankHe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:26:
[...]

Houdt er rekening mee dat de meeste binnenunits ten minste 30 cm vrije ruimte aan de bovenkant voorschrijven.
30?

Dat is wel heel veel. Volgens mij is 10/15 veel gebruikelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:04
Glashelder schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:30:
[...]

30?

Dat is wel heel veel. Volgens mij is 10/15 veel gebruikelijker.
Daikin zegt >30 mm. Is ook weleens geïnterpreteerd als 30 cm. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-10 16:50

Pogostokje

* twiet *

Normaal hangen buitenunits buiten, zo ook bij ons. Nu willen we op de plek waar een 5KW buitenunit aan het huis zit een (stenen) schuur aan het huis maken voor extra opslag. Temperatuur in die schuur is ongeregeld en zal ongeveer de buitentemperatuur volgen. We kunnen de unit laten verplaatsen maar dat kost geld. Zou het kwaad kunnen om de unit gewoon te laten zitten, de schuur er om heen te bouwen en voldoende afstand om de unit heen vrij te houden? Of moet zo'n ding perse in de blote buitenlucht hangen?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pogostokje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:53:
Normaal hangen buitenunits buiten, zo ook bij ons. Nu willen we op de plek waar een 5KW buitenunit aan het huis zit een (stenen) schuur aan het huis maken voor extra opslag. Temperatuur in die schuur is ongeregeld en zal ongeveer de buitentemperatuur volgen. We kunnen de unit laten verplaatsen maar dat kost geld. Zou het kwaad kunnen om de unit gewoon te laten zitten, de schuur er om heen te bouwen en voldoende afstand om de unit heen vrij te houden? Of moet zo'n ding perse in de blote buitenlucht hangen?
De warmte die de unit uit de woonkamer / het huis trekt zal daar terecht komen, lijkt mij dan niet meer de buiten temperatuur te volgen daar, er komt echt veel hitte vanaf.

Dus devies; ja buiten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:05:
[...]

het gaat niet om de situatie, het gaat om het advies wat word gegeven. de installateur is de expert en die zou al direct aan moeten geven dat condenspompen vermeden dienen te worden of bijvoorbeeld alleen geinstalleerd worden als men ook een verplicht onderhoudspakket afneemt waarbij de installateur langskomt om de boel profi te reiningen elke 3 maanden voor minstens een jaar waarna het hun probleem is en niet een garantieclaim word van heb ik jou daar als het langs de schiderijtjes sijpelt en je vers gestucte muur vernachelt word.... met een doekje en wat glassex over de buitenkant kom je er immers niet en dat is het meeste wat je van de doorsnee woningeigenaar kan verwachten.

laten we realitstisch zijn, niemand (behalve een uitzondering hier en daar) maak een binnenunit dusdanig schoon en reinigt de afvoer voldoende.
Ik ben het met je eens dat een condenspomp een rotoplossing is die als het ook maar even kan vermeden moet worden, maar je kunt ook weer te ver overdrijven.
Wanneer correct aangesloten kan de airco nooit lopen zonder dat de pomp stroom heeft.
Daarnaast moet het vlotterbakje (bij Aspen bv) 2x per jaar schoongemaakt worden en het zeefje uitgespoeld.
Als een airco gaat lekken zie je dat snel genoeg en het zijn geen grote hoeveelheden water, het risico is beperkt.
Er zijn mensen met twee linkerhanden die nog geen schroevendraaier kunnen/willen vasthouden of een batterij in een zaklamp vervangen, en nergens naar om willen kijken.
Die mensen moeten nooit aan een condenspomp beginnen, dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Daarnaast is het condenswater, dus dat is van zichzelf schoon en vrij van kalk. Zal dus geen vlekken achterlaten. Natuurlijk kan het wel stucwerk, hout o.i.d. aantasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:11:
[...]Er zijn mensen met twee linkerhanden die nog geen schroevendraaier kunnen/willen vasthouden of een batterij in een zaklamp vervangen, en nergens naar om willen kijken.
Die mensen moeten nooit aan een condenspomp beginnen, dat is waar.
en dat is practisch gezien iedereen. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:20
Vorkie schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:46:
[...]

Altijd mooi zulke reacties, er zijn redenen waarom fabrikanten dit in handleidingen zetten, net zoals de aansluitwaarde van 25A. Dit doen ze niet om mensen te plagen of uit te lachen.

Maar straks niet klagen dat de verzekering niets uitbetaald, omdat je zulke waardes en voorschriften niet begrijpt en gebruikt hé?
Dat heeft niets met veiligheid te maken, een zekering is alleen bedoelt voor overbelasting, kom je boven deze waarde dan springt de zekering eruit en is de stroom eraf dus, zo niet dan werkt de zekering niet.

lucht/lucht warmtepompen kun je gerust afzekeren op 16A daar gebeurd niks mee of het moet een ontzettend joekel zijn, vroeger bij de aan/uit warmtepompen was dat anders maar had te maken met de aanloopstroom, een inverter airco start nooit op vol gas maar zal het langzaam opbouwen.

Airco te hoog plaatsen hoger dan de voorgeschreven regel kom je idd in de problemen zoals extra geluid, luchtstroom wordt gehindert of temperatuurmeting in de war, hij zal niet stuk gaan maar je zal comfort problemen ervaren.

Hier zit de 3,5kw warmtepomp gewoon op een bestaande groep van 16A en dat werkt al 2 jaar zo, zelfs winter des doods van -12 waren er totaal geen problemen(wel loopt er 1:1 kabel naar de meterkast kwa brandveiligheid prima in orde dus).

Zolang je maar niet op elkaar gaat knopen met kroonsteentjes of te dunne kabels(of niet houden aan 2,5 draaddikte) is er niks aan de hand.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2021 23:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Bedoel je de buitenunit in de toekomstige schuur hangen ?
Dan zal je schuur fors warmer worden als je gaat koelen in huis en andersom ook bij verwarmen in huis zal je schuur nog kouder worden.

Je schuur heeft wel degelijk isolatie, een enkelsteenmuurtje is ook al isolatie en het redement gaat enorm kelderen doordat de unit zijn eigen lucht weer gaat aanzuigen.

Een buitenunit verplaatst best wel veel lucht, in de handleiding staan de maten omschreven wat je minimaal vrij moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:46:
Nadelen is dat het meer geluid gaat geven, toch weer apparaten in het zicht (verwarming zit nu nzichtbaar in plafond en vloer) en natuurlijk de aanlegkosten.
Op fluisterstand hoor je ze niet of je moet ernaast zitten en zeer aandachtig gaan luisteren.

[Afbeelding]

Binnenunits worden vrijwel altijd gevoed vanuit de buitenunit(gaat via hetzelfde buis naar binnen als de rest).
Zie antwoorden, de rest kan ik jou niet mee helpen behalve dat bij Multisplit airco,s verwarmen niet zo geweldig gaat(lager rendement en soms vreemd regelgedrag) als het kan minimaal boven en beneden een eigen buitenunit geven.

Mijn ervaring met IR panelen was niet echt geweldig met name niet comfortabel omdat de omgeving te koud was daardoor stonden ze behoorlijk hard te stralen en voelde het aan als een huidverbranding uiteindelijk, IR panelen zijn vooral bedoelt als bijverwarming is mijn mening, je kan er max 2c mee overbruggen, ook voelde ik een soort vervelende tocht als de panelen te hard stralen.
(ik heb nog een IR paneel onder het bureau geplakt en dat werkt prima omdat op heel laag vermogen straalt (40 watt) de "airco" is mijn hoofdverwarming, je kan ze prima combineren.

Nadeel van de airco is wel als je hem aan de ene kant van de kamer plaatst dan heb je aan de andere kant van de kamer een kleine temperatuurverschil(hier ong 0.5 tot 1C), maar gezien dat bij ons de keuken is maakt het voor ons niks uit dat het iets koeler is, je kan het meer rechttreken als je 24/7 gaat verwarmen met kleine nachtverlaging.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-10 19:19
Alle systemen met een vermogen van minder dan 10 kW kunnen prima op een 16 A groep worden afgezekerd. Een 6 kW systeem zou ook nog achter een 10 A zekering kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:13:
[...]

Zie antwoorden, de rest kan ik jou niet mee helpen behalve dat bij Multisplit airco,s verwarmen niet zo geweldig gaat(lager rendement en soms vreemd regelgedrag) als het kan minimaal boven en beneden een eigen buitenunit geven.
Thx, ook qua geluidsniveau. Daar twijfel ik nog echt wel over.

Maar lieftste dus meer dan minder buitenunits?

Wat betreft IR, wij hebben geen panelen, maar folies die in plafonds, vloeren en/of wanden zitten. Bevalt heel goed omdat alle objecten in de ruimte (tafelblad, bank, etc.) warm worden ipv lucht. Maar kan zuiniger want 1:1 verwarming.

Vraag ook nog: hoe verhoud zich de capaciteit van binnnenunits tot die van buitenunits. Bijvoorbeeld, als je 3x 3.5Kw binnenunits hebt hoeveel capaciteit heb je dan nodig voor buitenunit?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2021 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 19:13
Het hangt er vanaf hoe luchtdicht die schuur is. Als dat een dichte schuur is met deur - niet doen.

Als het meer een stel kierende planken is zoals een oude boeren schuur, is het geen probleem al zal je wellicht ietswat rendement verliezen. Het is dan in feite ene soort omkasting. Je kunt het dan eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:29
Vraag over de locatie voor de buitenunit (Misschien iets voor de startpost?)

Als ik zoek naar de goede afstand tussen de achterkant van de unit en de muur kom ik afstanden tegen tussen de 10 en de 30cm. In de handleiding van de onze staat 30.

Maar álle muurbeugels lijken dezelfde standaard te hanteren van ongeveer 10 cm. Kan ik er dan vanuit gaan dat de "branche" heeft besloten dat 10cm voldoende is en ik gewoon een muurbeugel kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Ik ben er inmiddels achter dat de toestellen van Bosch makkelijk liefst 30% goedkoper zijn dan pakweg daikin of Panasonic. Vermits ze relatief nieuw zijn nog eens de vraag of iemand ervaring heeft (met bv vorige type, RAC) van Bosch?

@ de kenners: hebben de toestellen, bv de 5000i serie mindere specs dan de andere merken?

https://www.bosch-thermot...3-nieuwe-airconditioners/

Ik zou voor een 3,5KW gaan indien ik voor Bosch kies.

Verder staan ook Panasonic, LG, Hisense/Hitachi en Daikin op mijn lijstje met mogelijke kanshebbers.

Ach ik zie de bomen al lang niet meer door het bos🤷🏻‍♂️.

Maar misschien wel door het Bosch😀.

Of toch beter niet doen?

[ Voor 10% gewijzigd door stevenleemans op 28-04-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:15:
Ik ben er inmiddels achter dat de toestellen van Bosch makkelijk liefst 30% goedkoper zijn dan pakweg daikin of Panasonic. Vermits ze relatief nieuw zijn nog eens de vraag of iemand ervaring heeft (met bv vorige type, RAC) van Bosch?

@ de kenners: hebben de toestellen, bv de 5000i serie mindere specs dan de andere merken?

https://www.bosch-thermot...3-nieuwe-airconditioners/

Ik zou voor een 3,5KW gaan indien ik voor Bosch kies.

Verder staan ook Panasonic, LG, Hisense/Hitachi en Daikin op mijn lijstje met mogelijke kanshebbers.

Ach ik zie de bomen al lang niet meer door het bos🤷🏻‍♂️.

Maar misschien wel door het Bosch😀.

Of toch beter niet doen?
Nu is Bosch natuurlijk geen onbekend merk, maar ik had er nog nooit van gehoord i.c.m. airco's, je ziet ze dan ook bijna nergens aangeboden op bekendere airco sites.
Op zich wil dat nog steeds niets zeggen, maar waarom wil je perse voor een Bosch gaan dan? Hebben ze iets wat anderen niet hebben?
Qua prijs is er ook voldoende keus met bekendere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:04
Kingsolo schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:12:
[...]

Wellicht aan één zijde dan een strook rubber er extra onder leggen om het wat te verhogen zodat het meer waterpas staat?
Let op met rubbermatten. Die kunnen meestal niet op een PVC-dak gelegd worden omdat PVC en rubber dan op elkaar inwerken. Dus wat voor dakbedekking ligt er op het dak?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Martinusz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:35:
[...]

Nu is Bosch natuurlijk geen onbekend merk, maar ik had er nog nooit van gehoord i.c.m. airco's, je ziet ze dan ook bijna nergens aangeboden op bekendere airco sites.
Op zich wil dat nog steeds niets zeggen, maar waarom wil je perse voor een Bosch gaan dan? Hebben ze iets wat anderen niet hebben?
Nefit is ook een onderdeel van Bosch. Dus wellicht dat ze hun warmtepomptechnologie ook willen gaan inzetten om wat mee te snoepen van de populaire Aircomarkt. Of ze hebben een kleinere airco toko opgekocht.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 16:25
henkjanvdkolk schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:13:
Op aangeven van @DaLass printplaatjes besteld voor mijn MHI single split. PCB is binnen. Ik weet wel wat ik ga doen vanavond :)

[Afbeelding]

Ik heb er vijf. Laat het weten als er interesse is. Als het in één keer slaagt zijn de andere vier beschikbaar.
Goed bezig! Bij mij draaien mijn beide airco's nu een paar weken met die controllers erin en het werkt echt prima i.c.m. HomeAssistant.

Inmiddels heb ik ook wat andere mede tweakers blij kunnen maken met een setje componenten om controllers te bouwen, en de verhalen die ik daarvandaan terug krijg zijn ook allemaal positief.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Martinusz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:35:
[...]

Zoals ik schreef: de prijs. Zonder twijfel. Ik vermoed dat ze nog naambekendheid moeten verwerven, en dat de prijs daardoor gevoelig lager ligt.
Zolang de kwaliteit maar niet minder is.

Maar als je voor een installatie van pakweg 2 Daikin toestellen €5500 moet betalen en voor dezelfde specs bij Bosch €4000, dan denkt een mens wel eens na hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
DaLass schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:52:
[...]

Goed bezig! Bij mij draaien mijn beide airco's nu een paar weken met die controllers erin en het werkt echt prima i.c.m. HomeAssistant.

Inmiddels heb ik ook wat andere mede tweakers blij kunnen maken met een setje componenten om controllers te bouwen, en de verhalen die ik daarvandaan terug krijg zijn ook allemaal positief.
Ha, goed om te lezen. Ik had ook wat onderdelen dubbel besteld, en binnenkort gaat er ook een setje naar een mede-tweaker. Fijn, zo'n clubje nerds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bosch maakt geen airco's. ze plakken een sticker op een ander merk. net als de "bosch" motoren voor electische scooters die gewoon de "export kwaliteit/rommel" is van QS, de grootste chinese fabrikant van die dingen.

ik weet nog niet welk B merk bosch gebruikt voor hun aircos, ik heb ze nog niet open gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 28-04-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:55:
[...]

Zoals ik schreef: de prijs. Zonder twijfel. Ik vermoed dat ze nog naambekendheid moeten verwerven, en dat de prijs daardoor gevoelig lager ligt.
Zolang de kwaliteit maar niet minder is.

Maar als je voor een installatie van pakweg 2 Daikin toestellen €5500 moet betalen en voor dezelfde specs bij Bosch €4000, dan denkt een mens wel eens na hè...
Maar er is meer dan Daikin :) je vergelijkt nu met het duurste merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
flippy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:17:
bosch maakt geen airco's. ze plakken een sticker op een ander merk. net als de "bosch" motoren voor electische scooters die gewoon de "export kwaliteit/rommel" is van QS, de grootste chinese fabrikant van die dingen.

ik weet nog niet welk B merk bosch gebruikt voor hun aircos, ik heb ze nog niet open gezien.
Welk merk zouden ze dan gebruiken? Kan ik nergens iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Martinusz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:18:
[...]

Maar er is meer dan Daikin :) je vergelijkt nu met het duurste merk.
Zoals ik schreef heb ik ook Panasonic, LG en Hisense/Hitachi op mijn lijst, maar die prijzen verschillen allemaal slechts een paar €100 met Daikin. Bosch is echter veel goedkoper. Of zijn er nog merken waar ik eens naar moet kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:21:
Welk merk zouden ze dan gebruiken? Kan ik nergens iets over vinden.
er zijn bergen met fabrieken. het gaat hoofdzakelijk om het merk wat op de compressor staat. dat zegt meestal het meeste over de kwaliteit. er zijn maar een paar deftige merken van compressors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-10 13:35
flippy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:17:

Siemens bosch is eigenaar van IVT, die opereren vooral in de Scandinavische landen en zijn daar redelijk hoog aangeschreven. Bij de warmtepompen zie je ook dat nefit een rebranded IVT is. Dus zal me niks verbazen als ze daar vandaan komen.

https://www.ivt.se/produkter/luftluftvarme/oversikt/

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 20:46
stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:23:
[...]

Zoals ik schreef heb ik ook Panasonic, LG en Hisense/Hitachi op mijn lijst, maar die prijzen verschillen allemaal slechts een paar €100 met Daikin. Bosch is echter veel goedkoper. Of zijn er nog merken waar ik eens naar moet kijken?
Bij mij was het verschil tussen Daikin en LG 750 euro onder aan de streep. Dat is voor 4 binnenunits en 1 buitendeel.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Wat denken jullie van de Panasonic set (single split) CS-TZ35WKE-1?

https://www.aircon.panaso...e-cs-tz35wkew-cu-tz35wke/

Ik heb nu een (overigens zeer vriendelijke en bekwame) installateur over de vloer gehad die zweert bij Panasonic en dit toestel van harte aanbeveelt.
Zijn prijs is dan ook nog eens heel scherp.

Goed toestel volgens de kenners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:31:

Ik heb nu een (overigens zeer vriendelijke en bekwame) installateur over de vloer gehad die zweert bij Panasonic en dit toestel van harte aanbeveelt.

Wat is zijn prijs als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
roelzadh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:09:
[...]

Siemens bosch is eigenaar van IVT, die opereren vooral in de Scandinavische landen en zijn daar redelijk hoog aangeschreven. Bij de warmtepompen zie je ook dat nefit een rebranded IVT is. Dus zal me niks verbazen als ze daar vandaan komen.

https://www.ivt.se/produkter/luftluftvarme/oversikt/
Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Die Bosch serie ziet er op basis van de brochure uit als een middenklasse airco. De SCOP voor verwarmen is echt kansloos voor R32 (rond de 4), dus als je er (ook) mee wilt verwarmen zou ik lekker verder kijken. Wel jammer want ik ben toch wel Bosch fan voor gereedschap e.d.

Daarnaast neem je natuurlijk een risico met een nieuwe productlijn, als Bosch over een paar jaar weer besluit dat de L/L warmtepompen toch geen interessante/lucratieve markt ls, geen corebusiness en er vervolgens weer mee kapt, hoe kom je dan over 10 jaar aan je reserveonderdelen?

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 28-04-2021 13:04 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Heeft toevallig iemand een kanaalmodel laten installaren voor 2 zones? Zelf ben ik benieuwd naar wat de kosten hiervan +- zullen zijn. Ik heb enkele offertes uitgezet maar de bedrijven zijn nu al zo druk dat ze niet toekomen aan het maken van offertes en je doorschuiven naar volgend jaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-10 15:01
RonJ schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:03:
[...]

Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Die Bosch serie ziet er op basis van de brochure uit als een middenklasse airco. De SCOP voor verwarmen is echt kansloos voor R32 (rond de 4), dus als je er (ook) mee wilt verwarmen zou ik lekker verder kijken. Wel jammer want ik ben toch wel Bosch fan voor gereedschap e.d.

Daarnaast neem je natuurlijk een risico met een nieuwe productlijn, als Bosch over een paar jaar weer besluit dat de L/L warmtepompen toch geen interessante/lucratieve markt ls, geen corebusiness en er vervolgens weer mee kapt, hoe kom je dan over 10 jaar aan je reserveonderdelen?
ik verwarm met mijn daikin ook met een scop van 4. Bij een duurdere unit die met een scop van >5 verarmd is de tvt van die meerprijs veel langer.
https://www.nlx-internati...-airco-ftxc35c-rxc/a2?c=2

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:31:

yup. goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Persoonlijk slechte ervaringen met Panasonic en de verkrijgbaarheid van reserveonderdelen.

Na 3/4 jaar geen nieuw lager voor de binnenunit meer kunnen krijgen 8)7

Daarnaast de nodige defecten :(.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 28-04-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:40:
[...]

en dat is practisch gezien iedereen. -O-
Ik denk dat dat hier op tweakers een heel kleine minderheid is.
Het is maar waar je het vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:02:
[...]

Ik denk dat dat hier op tweakers een heel kleine minderheid is.
Het is maar waar je het vraagt.
nederland is groter dan 1 subtopic op een forum... ;w

de doorsnee nederlander is dom en doet niks totdat het niks meer doet en dan gaan ze klagen. en jij als installateur hebt het dan gedaan. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het gaat niet om de doorsnee Nederlander, het is iemand die het hier op het forum navraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Glashelder schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:43:
Persoonlijk slechte ervaringen met Panasonic en de verkrijgbaarheid van reserveonderdelen.
Daikin is precies hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door Slasher op 28-04-2021 18:45 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 15:49
Slasher schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:45:
[...]

Dat is mijn ervaring niet in de 15 jaar dat ik onder andere met Daikin werk....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de grote spelers zoals MHI, daikin, panasonic, LG en toshiba hebben gewoon goede aanvoer van onderderen. je moet alleen wel bij de juiste toko aanbellen...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Zojuist op mijn MHI SRK-50-ZS-W de zelfgebouwde wifi-module op basis van MQTT geïnstalleerd. Dat werkt leuk zeg! E.e.a. heb ik na enig aanpassen van het script werkend gekregen in Home Assistant. De wandunit had wat moeite met de mode-commando's. Wat debuggen met een listener gaf de terugkoppeling 'invalid paramter'. De wifi-controller verwacht 'heat' i.p.v. 'Heat'. Heb de code daarop aangepast en nu werken alle modi, set point, fan speed, vane position en alle terugkoppelingen vanuit het apparaat.

Bedankt @DaLass voor de tip, dit werkt veel mooier, zo zonder externe partij waar mijn commando's langs moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KirxlVHUxqYRtchAwW4gQjoPA0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHM4865FrpKFfBTkWbpBHXMB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Glashelder schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:43:

Na 3/4 jaar geen nieuw lager voor de binnenunit meer kunnen krijgen 8)7

Daarnaast de nodige defecten :(.
Das wel minder. Heb intussen al een paar uur reviews en ervaringen gezocht, ik lees eigenlijk veel meer klachten over bv LG.

Nu ja, Panasonic geeft nu 5j garantie op een nieuwe installatie, das op zich ook al een geruststelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:58:
[...]

Das wel minder. Heb intussen al een paar uur reviews en ervaringen gezocht, ik lees eigenlijk veel meer klachten over bv LG.

Nu ja, Panasonic geeft nu 5j garantie op een nieuwe installatie, das op zich ook al een geruststelling...
Dat is zeker waar :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

RonJ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:06:
Als het beter uitkomt om optische redenen is er ook weer niets mis met twee buitenunits hoor. Qua prijs zal het ook niet veel uitmaken denk ik. Reken dan wel op ˜1,5x de onderhoudskosten.

Je moet je keuken dan meerekenen, maar er wordt over het algemeen ook wel erg ruim gerekend. Zeker geen reden om hoger dan 3,5kW te kiezen wmb.

Mitsu of Daikin is om het even wat mij betreft. Daikin schijnt wel een stuk sneller te zijn met onderdelen leveren als er een keer wat mee is en had/heeft wat betere wifi bediening en domotica integratie. Kijk dan even welk type wifi adapter ze (kunnen) leveren als dat belangrijk voor je is.
Speedfightserv schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:55:
Welke Mitsubishi? Electric of de Heavy Industries?

Over het vermogen over de woonkamer hoef je je niet druk te maken, die dingen hebben zoveel vermogen, dat wordt onderschat.

Ik zie net dat je het over offerte C heb met de Mitsubishi?

5Kw voor de woonkamer is al veel te veel, tenzij je een koelcel wil? 3,5kw is meer dan genoeg (die kan al tot 4kw)
Zoals aangegeven heb ik de Mitshubishi man van Offerte C de vraag gesteld om een nieuwe offerte op te stellen op basis van de 2 buitenunit opstelling die ik had (prachtig) had uitgetekend in paint
Ik had daarbij aangegeven dat 3.5kW mij voldoende leek voor de woonkamer en daar ging hij in mee. 5kW was, volgens hem, inderdaad wat ruim genomen.

Uiteindelijk akkoord gegeven op onderstaande offerte, was imho een goede prijs:

Woonkamer (multi-split)
Buitenunit Mitsubishi multisplit SCM40ZS-W 4,0 kW
Wandunit 3,5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK35ZS-W

Slaapkamer 1 (samen op buitenunit Woonkamer)
Wandunit 2,5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK25ZS-W

Slaapkamer 2 (single split)
Buitenunit Mitsubishi MHI-SRK25ZS-W
Wandunit single-split 2,5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK25ZS-W

Totaal € 4950 incl installatie en 3 WiFi units

Installatie is midden Juni, net nadat we de sleutel krijgen :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
Weet iemand waar ik deze dingen kan krijgen? Of op maat kan laten maken?

Het gaat om een simpele plenum met 4 uitgangen, zodat ik 4-5 zones in mijn huis kan maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4EKHDeG1zms7la8xJDsNID_DDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuJYvmPUMR5IV4Gj3Dlc5CZr.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-10 21:17
Slasher schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:45:
[...]

Waar maak jij dat uit op? Uit enkele niet-Daikin liefhebbers die hier gereageerd hebben? Daikin is een klant van mij, ik kom er met enige regelmaat over de vloer en heb dus vanuit 1ste lijn andere “indrukken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vrefos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:30:
Weet iemand waar ik deze dingen kan krijgen?

Het gaat om een simpele plenum met 4 uitgangen, zodat ik 4-5 zones in mijn huis kan maken:

[Afbeelding]

Alvast Bedankt!
https://www.123klimaatsho...n-airco/roosters-plenums/

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
Die kunnen helaas icm een airco besteld worden en passen allemaal net niet op mijn kanaal unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhumor
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-09 19:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMEdRaEbZHHEh1fK_zCjTXgIpDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rGSyDDCT4fI1E5Tm7mZzXiY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlND8GmZDe2vKyiOMP730gZLiec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLNrYGQG7psqhRIDQOoxvVfX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJYBBnK1fMGXH7yCQeyZRkoffbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyA4DRvEAeYtbfCyxJe9UMtn.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn binnenunits zitten op de filters extra filters. Weet iemand waar ik zoiets kan bestellen en hoe ze heten? Het zijn airco's van Fujitsu/Fuji Electric/General.
Universele filters zijn ook goed natuurlijk.

Type airco ASY7LMACW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vrefos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:55:
[...]

Die kunnen helaas icm een airco besteld worden en passen allemaal net niet op mijn kanaal unit.
email ze anders even. zulke kanalen zijn op niet veel plekken te krijgen voor consumenten.
happyhumor schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In mijn binnenunits zitten op de filters extra filters. Weet iemand waar ik zoiets kan bestellen en hoe ze heten? Het zijn airco's van Fujitsu/Fuji Electric/General.
ik snap niet helemaal wat het nut is van zon klein filterdingetje...

[ Voor 64% gewijzigd door flippy op 29-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
happyhumor schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien kan je iets specifieker zijn en een modelnummer vermelden. Bij Daikin zijn dit 'ioniserende filters' of 'titanium apetite filter' voor de flash streamer functie

Edit: lijkt dit te zijn: http://fujitsu-general-am...-kit-utr-fa16-utr-fa16-2/ . Zijn HEPA koolstoffilters voor de airco. Ik zie de filters alleen in het buitenland en niet in NL zo 123. Echter zie ik niet in waarom je niet een universele HEPA filter kan kopen en op maat kan knippen. Doet exact hetzelfde (wel proberen te zoeken naar een soortgelijke dichtheid, anders kan je teveel weerstand creëren)

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 29-04-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Notna schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:14:
[...]
Doet exact hetzelfde (wel proberen te zoeken naar een soortgelijke dichtheid, anders kan je teveel weerstand creëren)
waarom denk je dat het maar 1/5e van het filter beslaat? niemand onderhoud hun binnenunit, laat staan dat filtertje vervangen.

het volk hier is niet de doorsnee gebruiker dus dat vertekent de boel maar 90%+ van het reguliere (non-tweakers) volk doet hoogstens 1x per jaar het reguliere filter een keertje uitspoelen onder de kraan en dan heb je het wel gehad. een hepa filter zo groot maken zou voor heel veel klachten zorgen waarbij het merk de schuld is en een slechte naam krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 29-04-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vandaag van onze installateur te horen gekregen dat er leveringsproblemen zijn voor MHI units. De leverancier durft zelfs geen leveringstermijn meer af te geven. Dus ik vermoed dat mijn airco niet voor de zomer gaat hangen... -O-

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-10 16:12
BastiaanN schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:15:
Vandaag van onze installateur te horen gekregen dat er leveringsproblemen zijn voor MHI units. De leverancier durft zelfs geen leveringstermijn meer af te geven. Dus ik vermoed dat mijn airco niet voor de zomer gaat hangen... -O-
Klopt, is lastig aan te komen, schijnt dat ze er heel veel op de "Ever given" staat.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BastiaanN schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:15:
AircoHP die hier een FTXM (Daikin) komt ophangen (ergens binne nu en 4-6 weken) gaf mij al een soortgelijke melding 2 weken terug. Dat MHI gewoon niet te verkrijgen is op het moment, terwijl ze er wel enorm veel hebben verkocht en besteld hebben :/

Nou heb ik niets met MHI, maar het is wel zorgelijk dat ze deze problemen al (blijkbaar) wisten en installateurs hiervan niet op de hoogte hebben gebracht.
Vraag mij af of het samenhangt met het wereldwijde tekort aan chips etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Is bij meerdere merken. Halfgeleiders? Of die boot in het kanaal? Mijn adres kon ook maar vooruit tot juli omdat ze flinke voorraden hebben, maar ze moesten nu al klanten gaan verwittigen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 22:48
vrefos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:30:
Weet iemand waar ik deze dingen kan krijgen? Of op maat kan laten maken?

[Afbeelding]

Alvast Bedankt!
Hier ben ik ook naar op zoek maar kan deze nog niet vinden. Wil een Daikin FDXM50F9 inbouwen en gebruikmaken van 2 lucht uitvoer/ invoer kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
SmoothTweaker schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:13:
[...]

Hier ben ik ook naar op zoek maar kan deze nog niet vinden. Wil een Daikin FDXM50F9 inbouwen en gebruikmaken van 2 lucht uitvoer/ invoer kanalen.
Ik ben inmiddels al dagen op zoek naar zoiets. Ik sta op het punt ze zelf te maken, dubbelwandig en geïsoleerd. Ik ga eerst nog even op zoek op de Amerikaanse markt, daar is dit meer standaard dan hier in NL. Er is een HVAC forum, misschien dat we daar nog wat meer informatie kunnen vinden. Ik duik er vanavond in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notna schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:59:
[...]

AircoHP die hier een FTXM (Daikin) komt ophangen (ergens binne nu en 4-6 weken) gaf mij al een soortgelijke melding 2 weken terug. Dat MHI gewoon niet te verkrijgen is op het moment, terwijl ze er wel enorm veel hebben verkocht en besteld hebben :/

Nou heb ik niets met MHI, maar het is wel zorgelijk dat ze deze problemen al (blijkbaar) wisten en installateurs hiervan niet op de hoogte hebben gebracht.
Vraag mij af of het samenhangt met het wereldwijde tekort aan chips etc.
Ik werd twee weken terug door mijn installateur met dezelfde mededeling, de MHI SRK25 was slecht leverbaar en daarnaast een verhogingen van de prijzing met betrekking tot de units en installatiemateriaal.

Hij had nog een SRK35 op voorraad die hij uit coulance voor een hele kleine meerprijs gaat leveren _/-\o_
Wordt volgende week geïnstalleerd dus ik ben er net op tijd bij :*)

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2021 16:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-10 21:08
revolution-nl schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:29:
[...]

Ik werd twee weken terug door mijn installateur met dezelfde mededeling, de MHI SRK25 was slecht leverbaar en daarnaast een verhogingen van de prijzing met betrekking tot de units en installatiemateriaal.

Hij had nog een SRK35 op voorraad die hij uit coulance voor een hele kleine meerprijs gaat leveren _/-\o_
Wordt volgende week geïnstalleerd dus ik ben er net op tijd bij :*)
Hmmm, hoop dat mijn installateur wel die zaken kan leveren. die MHI SRK 25 ,in Titanium kleur, had deze ook in mijn opdracht. Zij zouden zo onderhand deze week de spullen binnen moeten krijgen van de leverancier en dan over ca 4 weken plaatsen. Heb maar even een app gestuurd wat de stavaza is.

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 15:49
stevenleemans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:58:
[...]

Het ligt er maar net aan waar je LG haalt. Als je je LG unit via centercon of maxicool hebt gehaald is de garantie perfect geregeld.

Als je van zo'n prijs stunter via internet koopt weet je nooit hoe je garantie verloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Laatst online: 27-10 21:55
rupsen schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:14:
[...]

Het ligt er maar net aan waar je LG haalt. Als je je LG unit via centercon of maxicool hebt gehaald is de garantie perfect geregeld.

Als je van zo'n prijs stunter via internet koopt weet je nooit hoe je garantie verloopt...
Mijn ervaring is dat de prijsstunters vaak hun spullen ook gewoon via maxicool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 22:48
vrefos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:28:
[...]

Ik ben inmiddels al dagen op zoek naar zoiets. Ik sta op het punt ze zelf te maken, dubbelwandig en geïsoleerd. Ik ga eerst nog even op zoek op de Amerikaanse markt, daar is dit meer standaard dan hier in NL. Er is een HVAC forum, misschien dat we daar nog wat meer informatie kunnen vinden. Ik duik er vanavond in.
Ik ben benieuwd of jij een stuk verder gaat komen. Zelf heb ik wel e.e.a. gevonden maar niet exact wat ik zocht. Dit moet toch een standaard iets zijn zou je denken? installateurs gebruiken dit vast vaker.

Ik keek eerst naar de Slim Duct van Haier maar vind dat rooster niet zo heel erg mooi :X vandaar dat ik een volledig weggewerkte versie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Idd, alles lijkt vandaag de dag wel uitverkocht te zijn. Niet alleen videokaarten of gameconsoles maar ook auto's, huizen en nu dus ook airco's..... Mijn installateur verwacht midden Mei nieuwe MHI voorraad, zou op tijd binnen zijn voor onze installatie in Juni. Maar hij gaf inderdaad aan dat er momenteel leveringsproblemen zijn.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-10 09:10
Freekers schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:47:
Idd, alles lijkt vandaag de dag wel uitverkocht te zijn. Niet alleen videokaarten of gameconsoles maar ook auto's, huizen en nu dus ook airco's..... Mijn installateur verwacht midden Mei nieuwe MHI voorraad, zou op tijd binnen zijn voor onze installatie in Juni. Maar hij gaf inderdaad aan dat er momenteel leveringsproblemen zijn.
Toch wel bijzonder dat sommigen merken zoals daikin/M.E alles gewoon kunnen leveren en mhi bijna niet te verkrijgen zijn .
Mijn oom heeft gisteren 2 x m.e besteld , vanmorgen heeft de installateur ze bij de groothandel gehaald en geïnstalleerd.
Afgelopen dinsdag kwam mijn installateur wat schade repareren en die kon geen enkele mhi meer krijgen :/

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

er zullen wel een paar containertjes vol met aircos op dat schip nog staan....

Pagina: 1 ... 33 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic