Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.932 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
Elahkneh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:55:
[...]

Toch wel bijzonder dat sommigen merken zoals daikin/M.E alles gewoon kunnen leveren en mhi bijna niet te verkrijgen zijn .
Mijn oom heeft gisteren 2 x m.e besteld , vanmorgen heeft de installateur ze bij de groothandel gehaald en geïnstalleerd.
Afgelopen dinsdag kwam mijn installateur wat schade repareren en die kon geen enkele mhi meer krijgen :/
Ik sprak vanmiddag met een installateur; die was bij de leverancier op bezoek geweest aan het begin van het jaar. 4 loodsen tot de nok toe vol met MHI. We hebben 3x zoveel besteld als vorig jaar, meer is onderweg, het gaat niet gebeuren dat we net als vorig jaar langere levertijden hebben...

En toen gebeurde er iets met een schip :+

Hij gaf aan tot Daikin tot nu toe nog wel ging, maar dat die ook langzaamaan moeite beginnen te krijgen. Dus dat kan net wel/niet goed gaan.
flippy schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:08:
er zullen wel een paar containertjes vol met aircos op dat schip nog staan....
Ja en de rest van de airco's staan de andere schepen die lagen te wachten :+

[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 29-04-2021 21:14 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Elahkneh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:55:
[...]

Toch wel bijzonder dat sommigen merken zoals daikin/M.E alles gewoon kunnen leveren en mhi bijna niet te verkrijgen zijn .
Mijn oom heeft gisteren 2 x m.e besteld , vanmorgen heeft de installateur ze bij de groothandel gehaald en geïnstalleerd.
Afgelopen dinsdag kwam mijn installateur wat schade repareren en die kon geen enkele mhi meer krijgen :/
De meeste Daikins komen uit een fabriek in Tsjechië en worden gedistribueerd vanuit Belgie. MHI komt uit azie en het midden oosten met de EU distributie vanuit de UK, dus altijd per schip. Maar uiteindelijk zal Daikin ook wel hinder krijgen omdat veel onderdelen ook uit China en Japan komen. Zo zitten er bijv. mitsubishi stappenmotoren in mijn units en komen alle PCB's uit China of Taiwan.

Het is ook niet alleen de nasleep van de Ever Given en de rij boten erachter, los daarvan zitten alle cargoschepen tot aan de feestdagen volledig volgeboekt en zijn er ook niet tot nauwelijks meer lege containers beschikbaar in Azië om producten in te laden. Het is zo erg dat je gewoon geen containertransport op de korte termijn kan boeken, at any price. Bron o.a. CNBC, Aziatische media en iemand die bij Cosco Rotterdam werkt.

Ik heb de niet-airzone plenums bij "mijn" kanaalinstallaties trouwens allemaal zelf gemaakt van een plaatje alu, wat L- en U-profielen, kant en klare flenzen en wat plakisolatie. Paar keer wat bij/via Daikin zelf meebesteld maar dat pastte dan toch weer niet goed en/of ze rekenen je ~260 euro voor letterlijk een stuk piepschuim.

[ Voor 32% gewijzigd door RonJ op 30-04-2021 10:53 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:13:
[...]

Zie antwoorden, de rest kan ik jou niet mee helpen behalve dat bij Multisplit airco,s verwarmen niet zo geweldig gaat(lager rendement en soms vreemd regelgedrag) als het kan minimaal boven en beneden een eigen buitenunit geven.
Is het dan aan te raden om single split units te nemen of zou je max 2/3 units per multisplit kiezen?

Hoe komt het trouwens dat verwarmen lastig is met multisplit airco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Freekers schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:47:
Idd, alles lijkt vandaag de dag wel uitverkocht te zijn. Niet alleen videokaarten of gameconsoles maar ook auto's, huizen en nu dus ook airco's..... Mijn installateur verwacht midden Mei nieuwe MHI voorraad, zou op tijd binnen zijn voor onze installatie in Juni. Maar hij gaf inderdaad aan dat er momenteel leveringsproblemen zijn.
Mijn installateur gaf vanochtend aan dat ze voor de laatste MHI bestellingen die nu gedaan zijn een prognose van eind december 2021 hebben. Daikin kunnen ze nog wel volop leveren.

Onze bestelling is omgezet naar Daikin, kan ik er deze zomer nog van genieten 8)

[ Voor 6% gewijzigd door BastiaanN op 30-04-2021 13:09 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:31
Ik heb nog een paar vragen aan de experts / zou graag jullie mening horen:

Voor een 2kW (slaapkamer) en 5kW (woonkamer) airco:

- Buitendeel een 6,8kW of 5kW? En wat zijn de voor- en nadelen?
- Op een bestaande groep of een nieuwe groep laten aanleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
BastiaanN schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:21:
[...]

Mijn installateur gaf vanochtend aan dat ze voor de laatste MHI bestellingen die nu gedaan zijn een prognose van eind december 2021 hebben. Daikin kunnen ze nog wel volop leveren.
Dat klinkt ook een beetje als zoiets van: niemand weet nu precies wanneer wat komt, dus we zeggen maar eind december (alhoewel hun leverancier dat dan weer zegt waarschijnlijk). Dan gaat het waarschijnlijk wel goed en als het eerder kan, zijn mensen blij :9

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 30-04-2021 12:43 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMgouda
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 22:09
Hallo mede tweakers,

Mijn zus heeft het leuke plan om haar huis te willen voorzien van een airco. Heeft viavia een bedrijf geadviseerd gekregen maar nu wordt broerlief gevraagd om advies. (Waar ik uiteraard geen kennis van heb maar best eens wil meedenken.)

Hopelijk kunnen jullie mij daar een beetje bij helpen.

Situatie:
Huis uit ’79, wens is om alle slaapvertrekken van Airco te voorzien. (2 op zolder en 1 op de 1e etage). Afmetingen van kamers helaas niet voorhanden.
Wens is om de buitenunit op het dak (boven de 2e etage dus) te laten plaatsen. Daar is een platdak.

Offerte:
Offerte mist verdere specificaties over welke apparatuur nu precies wordt gebruikt. Enkel een plaatje van hoe ze eruit zouden zien.. Uiteraard mijn zus geadviseerd een betere specificatie te vragen.
Mitsubishi multi-split buitenunit met R32
2 binnenunits (lijken ook Mitsubishi te zijn) van 2000watt (zolder kamers)
1 binnenunit (lijkt ook Mitsubishi te zijn) van 2500watt (1e etage)
Zo te zien enkel geen Wifi units want er wordt gesproken over bediening via infra-rood 😊 waarschijnlijk ook niet per se nodig.

Kosten zo’n 5500,- incl. montage maar excl. BTW

Zeker zonder de BTW klinkt het erg duur als ik even snel door dit topic scroll.
Hebben mensen soortgelijke opstellingen en wat waren daarvan de kosten? (Of wat zouden jullie als reële offerte verwachten?)

Omdat airco’s een nieuwe wereld voor me zijn... Zijn er in de opstelling die mijn zus wil nog specifieke zaken waar we extra aan moeten denken?
Standaard zag ik al zaken als een juiste zekering in de meterkast waar rekening mee moet worden gehouden.

Juiste vermogen kunnen we natuurlijk weinig over zeggen zonder de afmetingen. Daarom ga ik nu even uit van het vermogen binnen de offerte (voor zover vermogen is gespecificeerd) 😊

Ik zie in de offerte wel iets staan in de trant van incl. condensafvoer maar gezien de buitenunit bovenop het dak zou komen, zal er neem ik aan moeten worden gedacht aan condens pompen in alle binnenunits toch?

Er zijn zo veel commerciële partijen als je op zoek gaat naar offertes. Ik zag in de TS nog een “work in progress” stukje over installateur adviezen. Misschien zijn er mensen die meelezen die wel uit ervaring bepaalde bedrijven zouden kunnen adviseren. Omgeving midden zuid-holland.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:25
BastiaanN schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:21:
[...]

Onze bestelling is omgezet naar Daikin, kan ik er deze zomer nog van genieten 8)
Hier is een paar weken geleden MHI geoffreerd en geplaatst. De adviseur stelde toen dat hun magazijn nog vol lag (meer voorraad aangelegd na de ervaringen van vorig jaar). Is regio Kampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44

JB

Cédric roelt!

edit:
verkeerde topic.

[ Voor 192% gewijzigd door JB op 30-04-2021 13:32 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
henkjanvdkolk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:17:
[...]

Hier is een paar weken geleden MHI geoffreerd en geplaatst. De adviseur stelde toen dat hun magazijn nog vol lag (meer voorraad aangelegd na de ervaringen van vorig jaar). Is regio Kampen.
Maar dat zullen vooral single splitjes zijn denk ik omdat die verreweg het meeste worden geinstalleerd. In mijn geval gaat het om een 5kw multi-split met 3 binnenunits (2x2kw + 1x3,5kw). Die van mij had ook nog wel een aantal single splitjes op voorraad.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

TMgouda schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:10:
Hallo mede tweakers,

Mijn zus heeft het leuke plan om haar huis te willen voorzien van een airco. Heeft viavia een bedrijf geadviseerd gekregen maar nu wordt broerlief gevraagd om advies. (Waar ik uiteraard geen kennis van heb maar best eens wil meedenken.)

Hopelijk kunnen jullie mij daar een beetje bij helpen.

Situatie:
Huis uit ’79, wens is om alle slaapvertrekken van Airco te voorzien. (2 op zolder en 1 op de 1e etage). Afmetingen van kamers helaas niet voorhanden.
Wens is om de buitenunit op het dak (boven de 2e etage dus) te laten plaatsen. Daar is een platdak.

Offerte:
Offerte mist verdere specificaties over welke apparatuur nu precies wordt gebruikt. Enkel een plaatje van hoe ze eruit zouden zien.. Uiteraard mijn zus geadviseerd een betere specificatie te vragen.
Mitsubishi multi-split buitenunit met R32
2 binnenunits (lijken ook Mitsubishi te zijn) van 2000watt (zolder kamers)
1 binnenunit (lijkt ook Mitsubishi te zijn) van 2500watt (1e etage)
Zo te zien enkel geen Wifi units want er wordt gesproken over bediening via infra-rood 😊 waarschijnlijk ook niet per se nodig.

Kosten zo’n 5500,- incl. montage maar excl. BTW

Zeker zonder de BTW klinkt het erg duur als ik even snel door dit topic scroll.
Hebben mensen soortgelijke opstellingen en wat waren daarvan de kosten? (Of wat zouden jullie als reële offerte verwachten?)

Omdat airco’s een nieuwe wereld voor me zijn... Zijn er in de opstelling die mijn zus wil nog specifieke zaken waar we extra aan moeten denken?
Standaard zag ik al zaken als een juiste zekering in de meterkast waar rekening mee moet worden gehouden.

Juiste vermogen kunnen we natuurlijk weinig over zeggen zonder de afmetingen. Daarom ga ik nu even uit van het vermogen binnen de offerte (voor zover vermogen is gespecificeerd) 😊

Ik zie in de offerte wel iets staan in de trant van incl. condensafvoer maar gezien de buitenunit bovenop het dak zou komen, zal er neem ik aan moeten worden gedacht aan condens pompen in alle binnenunits toch?

Er zijn zo veel commerciële partijen als je op zoek gaat naar offertes. Ik zag in de TS nog een “work in progress” stukje over installateur adviezen. Misschien zijn er mensen die meelezen die wel uit ervaring bepaalde bedrijven zouden kunnen adviseren. Omgeving midden zuid-holland.

Alvast bedankt voor alle hulp!
Dan kom je uit op +- €6600 incl BTW? Niet de goedkoopste setups, maar we kennen ook verdere details niet :)

Je geeft aan Mitsubishi: Mitsubishi Heavy Industries of Mitsubishi Electric? Hoe groot is de buitenunit? SEER/SCOP? Het lijkt me inderdaad een goed idee om na te gaan welke types ze exact krijgen/geofferteerd hebben. Ook de grootte van de buitenunit is me onbekend (tenzij ik het fout lees)?

Als het water niet op een natuurlijke manier (naar beneden) weg kan lopen, heb je inderdaad condenspompjes nodig. Condens hoeft niet afgevoerd te worden naar de buitenunit, maar wel weg. Maar veel van de prijs zal ook maatwerk zijn. Hoeveel leiding is nodig? Moeten leidingen op een speciale manier gelegd worden wat bijv. duurder is? Moet er een speciaal stopcontact/stroomgroep/... gemaakt worden, of is dat plug-and-play?

Ik denk dat het inderdaad goed is om na te gaan welke units ze precies zullen ontvangen mochten ze akkoord gaan. En, wat precies de installatie is. Een simpel gaatje naat buiten en de unit direct daar achter hangen is natuurlijk een stuk goedkoper dan een maatwerk installatie die iets meer werk kosten (en dus ook meer geld ;))

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMgouda
MK_ schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:43:
[...]

Dan kom je uit op +- €6600 incl BTW? Niet de goedkoopste setups, maar we kennen ook verdere details niet :)

Je geeft aan Mitsubishi: Mitsubishi Heavy Industries of Mitsubishi Electric? Hoe groot is de buitenunit? SEER/SCOP? Het lijkt me inderdaad een goed idee om na te gaan welke types ze exact krijgen/geofferteerd hebben. Ook de grootte van de buitenunit is me onbekend (tenzij ik het fout lees)?
goeie punten, helaas zijn al die zaken in de offerte niet gespecificeerd 8)7 enige waar ze over spreken is een DC/PAM inverter en over hoog rendement toerengeregeld roterende inverter. Maar geen specifieke waardes.
Als het water niet op een natuurlijke manier (naar beneden) weg kan lopen, heb je inderdaad condenspompjes nodig. Condens hoeft niet afgevoerd te worden naar de buitenunit, maar wel weg. Maar veel van de prijs zal ook maatwerk zijn. Hoeveel leiding is nodig? Moeten leidingen op een speciale manier gelegd worden wat bijv. duurder is? Moet er een speciaal stopcontact/stroomgroep/... gemaakt worden, of is dat plug-and-play?
Er wordt in de offerte niet inhoudelijk ingegaan op de hoeveelheid maatwerk of de kosten daarvan. Offerte is dus meer een all-in-prijs met onbekende apparatuur van Mitsubishi. (Welke lijn dus ook onbekend)

Overigens lijkt aanleg van een voedingspunt er niet in te zijn opgenomen. Ook goed om dat duidelijker te laten specificeren of dat bij de prijs inbegrepen zit of dat er een aparte elektricien voor moet langskomen.
Ik denk dat het inderdaad goed is om na te gaan welke units ze precies zullen ontvangen mochten ze akkoord gaan. En, wat precies de installatie is. Een simpel gaatje naat buiten en de unit direct daar achter hangen is natuurlijk een stuk goedkoper dan een maatwerk installatie die iets meer werk kosten (en dus ook meer geld ;))
Top! dank voor het meedenken! Ik denk dat een betere specificatie sowieso stap 1 is voor deze offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
TMgouda schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:02:
[...]

goeie punten, helaas zijn al die zaken in de offerte niet gespecificeerd 8)7 enige waar ze over spreken is een DC/PAM inverter en over hoog rendement toerengeregeld roterende inverter. Maar geen specifieke waardes.

[...]

Er wordt in de offerte niet inhoudelijk ingegaan op de hoeveelheid maatwerk of de kosten daarvan. Offerte is dus meer een all-in-prijs met onbekende apparatuur van Mitsubishi. (Welke lijn dus ook onbekend)

Overigens lijkt aanleg van een voedingspunt er niet in te zijn opgenomen. Ook goed om dat duidelijker te laten specificeren of dat bij de prijs inbegrepen zit of dat er een aparte elektricien voor moet langskomen.

[...]

Top! dank voor het meedenken! Ik denk dat een betere specificatie sowieso stap 1 is voor deze offerte.
Gevoelsmatig is dit, uitgaande van een simpele installatie zonder betonboringen of condenspompen, een euro of 1000 (in de BTW) te duur. Maar dat kan een gevolg zijn van vraag en aanbod; ik heb het idee dat installaties een stuk duurder zijn geworden dan bijv. 3 jaar geleden voor nagenoeg dezelfde apperatuur.

Hoewel het handig is om specificatities te krijgen zit het met het vermogen wel ok. Gemiddelde slaapkamers hebben zat aan 1500 W vermogen, maar die zijn vaak alleen in een select groepje multisplits te krijgen. Ergo wordt er vaak voor 2kW modellen gekozen en dat is meer dan zat.

Wat betreft condenspompen; zolang er een natuurlijk verloop mogelijk is vanaf de binnenunit naar buiten is een dergelijke pomp niet nodig. Dit is alleen nodig in situaties waar het condenswater naar boven afgevoerd moet worden om wat voor reden dan ook. Afgaande op je verhaal lijkt mij dat het niet nodig is; beide verdiepingen kunnen de uitloop op het platte dak hebben. Pas bij een unit op de begane grond zou het een probleem kúnnen zijn.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:41
Ik heb een mobiele airco aangeschaft (Inventum AC125W), als voorbereiding op een warme zomer. Nu ken ik alle nadelen van dit type airco... een belangrijke nadeel is het hoge stroomverbruik. Op internet lees ik de meest uiteenlopende kosten die hiermee gepaard gaan.

Waar moet ik ongeveer aan denken qua stroomkosten?

Kamer is 28m2, zeer goed geïsoleerde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ChromeFR schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:54:
Ik heb een mobiele airco aangeschaft (Inventum AC125W), als voorbereiding op een warme zomer. Nu ken ik alle nadelen van dit type airco... een belangrijke nadeel is het hoge stroomverbruik. Op internet lees ik de meest uiteenlopende kosten die hiermee gepaard gaan.

https://www.mobiele-aircos.nl/kosten-mobiele-airco-stroom/
Dan kom je uit op een jaarbedrag van ongeveer 211 euro en 20 cent.
Denk ik :+

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 30-04-2021 14:59 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

TMgouda schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:02:
[...]
[...]

[...]
Lijkt me een strak plan :Y

M.b.t. installatie: bij ons stond/staat ook niet alles in detail uitgelegd in de offerte, dat was iets te ingewikkeld :+ Maar met de adviseur hebben we wel alles in detail besproken, alle opties overlopen, foto's gemaakt en alles gedocumenteerd. Misschien is dat bij je zus ook het geval, maar ik betwijfel het. Prijs heb ik uiteindelijk ook gewoon één totaalprijs (dat was bij alle offertes het geval trouwens)

Aansluitwaarde: 1350 Watt
Als je hem 1 uur op 100% vermogen aan hebt staan kost dat ~28 cent. Aan de hand daar van (vermogen, gebruiksduur etc) kan je het uitrekenen a.d.h.v jouw gebruik.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:41
Dank! Ik vond hier een tool https://www.toppy.nl/advi...-apparaten-berekenen.html om energiekosten te berekenen. Moet ik voor een berekening hier dan de aansluitwaarde invullen van het apparaat (1350 watt) of de koelcapaciteit (3200 watt)?

Edit: ho, ik zie al dat het antwoord hierboven staat, aansluitwaarde dus. Dank!

[ Voor 13% gewijzigd door ChromeFR op 30-04-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Paar week terug is bij mij een Samsung Airco geinstalleerd. Buitenunit is de AJ040TXJ2KG en de binnenunits zijn de AR07TXFCAWKNEU en AR09TXFCAWKXEU. In de woonkamer hangt de AR09TXFCAWKXEU deze gebruik ik sinds hij geinstalleerd om te verwarmen. Het opwarmen van de kamer gaat voorspoedig. Heb alleen het probleem dat de temperatuur die ik instel op de afstandsbediening of app niet overeenkomt met de feitelijke temperatuur. Stel ik hem op 16 graden in, dan wordt het uiteindelijk 19,5 graden op de thermostaat van de CV installatie. Is dit een normaal verschijnsel bij airco's?

Op de display van binnenunit zelf varieert de aangegeven temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Ben al in overleg met de installateur maar heb nog geen echte reactie ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Faxe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:19:
Paar week terug is bij mij een Samsung Airco geinstalleerd. Buitenunit is de AJ040TXJ2KG en de binnenunits zijn de AR07TXFCAWKNEU en AR09TXFCAWKXEU. In de woonkamer hangt de AR09TXFCAWKXEU deze gebruik ik sinds hij geinstalleerd om te verwarmen. Het opwarmen van de kamer gaat voorspoedig. Heb alleen het probleem dat de temperatuur die ik instel op de afstandsbediening of app niet overeenkomt met de feitelijke temperatuur. Stel ik hem op 16 graden in, dan wordt het uiteindelijk 19,5 graden op de thermostaat van de CV installatie. Is dit een normaal verschijnsel bij airco's?

Op de display van binnenunit zelf varieert de aangegeven temperatuur tussen de 16 en 18 graden. Ben al in overleg met de installateur maar heb nog geen echte reactie ontvangen.
Heb je de moeite genomen om de TS te lezen, het gedeelte FAQ met name ? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Ja maar op basis daarvan zou ik verwachten dat de afwijking net andersom is. De CV thermostaat hangt ongeveer een meter lager dan de airco unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Je zou even moeten zoeken of je een offset kan instellen. Mijn Haier en Fujitsu's kunnen dat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09
En even controleren of het doorvoergat dicht is (anders tocht het door de doorvoer en meet hij koudere lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Instellen offset kan ik zo niet vinden in de gebruiksaanwijzing zal dat meenemen richting de installateur. De doorvoer van de binnenunit komt uit in een schuurtje. Doorvoor is niet echt afgedicht. Dit zou dus een deel van de oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:08

Wij hebben er één gebruikt afgelopen 2 zomers. In de topdagen, zeg boven de 28 graden stond ie overdag bijna fulltime aan op volle kracht. Over de hele zomer zeg een tientje of 5 die opvallend hoger was dan andere jaren. Je hebt hem al, dus ik wil niet te negatief zijn. Maar de stroomkosten is op die hittedagen nog wel het minst vervelende van de bekende nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMgouda
MK_ schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:01:
[...]

Lijkt me een strak plan :Y

M.b.t. installatie: bij ons stond/staat ook niet alles in detail uitgelegd in de offerte, dat was iets te ingewikkeld :+ Maar met de adviseur hebben we wel alles in detail besproken, alle opties overlopen, foto's gemaakt en alles gedocumenteerd. Misschien is dat bij je zus ook het geval, maar ik betwijfel het. Prijs heb ik uiteindelijk ook gewoon één totaalprijs (dat was bij alle offertes het geval trouwens)
Dank voor de opheldering. Altijd fijn om een beetje beeld te krijgen hoe die zaken normaal gesproken lopen. :)
Notna schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:47:
[...]

Gevoelsmatig is dit, uitgaande van een simpele installatie zonder betonboringen of condenspompen, een euro of 1000 (in de BTW) te duur. Maar dat kan een gevolg zijn van vraag en aanbod; ik heb het idee dat installaties een stuk duurder zijn geworden dan bijv. 3 jaar geleden voor nagenoeg dezelfde apperatuur.

Hoewel het handig is om specificatities te krijgen zit het met het vermogen wel ok. Gemiddelde slaapkamers hebben zat aan 1500 W vermogen, maar die zijn vaak alleen in een select groepje multisplits te krijgen. Ergo wordt er vaak voor 2kW modellen gekozen en dat is meer dan zat.

Wat betreft condenspompen; zolang er een natuurlijk verloop mogelijk is vanaf de binnenunit naar buiten is een dergelijke pomp niet nodig. Dit is alleen nodig in situaties waar het condenswater naar boven afgevoerd moet worden om wat voor reden dan ook. Afgaande op je verhaal lijkt mij dat het niet nodig is; beide verdiepingen kunnen de uitloop op het platte dak hebben. Pas bij een unit op de begane grond zou het een probleem kúnnen zijn.
Dank voor het meedenken en de info rondom kosten, kW eigenschappen en condenspompen. Hier gaan we eens wat navraag over doen bij m'n zus en zal ze eventueel met het bedrijf moeten bespreken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
vrefos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:28:
[...]

Ik ben inmiddels al dagen op zoek naar zoiets. Ik sta op het punt ze zelf te maken, dubbelwandig en geïsoleerd. Ik ga eerst nog even op zoek op de Amerikaanse markt, daar is dit meer standaard dan hier in NL. Er is een HVAC forum, misschien dat we daar nog wat meer informatie kunnen vinden. Ik duik er vanavond in.
Nog een succesvolle avond gehad inzake de plenums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 10:18
RonJ schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:41:
[...]

De meeste Daikins komen uit een fabriek in Tsjechië en worden gedistribueerd vanuit Belgie. MHI komt uit azie en het midden oosten met de EU distributie vanuit de UK, dus altijd per schip. Maar uiteindelijk zal Daikin ook wel hinder krijgen omdat veel onderdelen ook uit China en Japan komen. Zo zitten er bijv. mitsubishi stappenmotoren in mijn units en komen alle PCB's uit China of Taiwan.

Het is ook niet alleen de nasleep van de Ever Given en de rij boten erachter, los daarvan zitten alle cargoschepen tot aan de feestdagen volledig volgeboekt en zijn er ook niet tot nauwelijks meer lege containers beschikbaar in Azië om producten in te laden. Het is zo erg dat je gewoon geen containertransport op de korte termijn kan boeken, at any price. Bron o.a. CNBC, Aziatische media en iemand die bij Cosco Rotterdam werkt.

Ik heb de niet-airzone plenums bij "mijn" kanaalinstallaties trouwens allemaal zelf gemaakt van een plaatje alu, wat L- en U-profielen, kant en klare flenzen en wat plakisolatie. Paar keer wat bij/via Daikin zelf meebesteld maar dat pastte dan toch weer niet goed en/of ze rekenen je ~260 euro voor letterlijk een stuk piepschuim.
Bizarre situatie zo langzamerhand, en dit zal nog een lange nasleep hebben met hoge prijzen als gevolg !
Als ik zie wat er nu betaald aan de hand van voorbij komende offertes 8)7,dan ben ik blij dat we vorig jaar voor het hele Corona circus er al koel bij zaten voor een schijntje 8)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:27
Dus, ik zit nu met een dilemma.
M'n pa en ik hebben een Daikin FTXF-C + RXF-C a 2,5kW geinstalleerd en vandaag in bedrijf gesteld door een koelmonteur die we kennen die in bezit is van alle certificaten.

Het systeem was op druk gezet met stikstof maar verloor duidelijk druk. Leidingwerk nagelopen met zeep en bleek het bij de koppelingstukken te zijn die we op zolder hebben liggen, om precies te zijn de 3/8". Aangedraaid, nogmaals het systeem onder druk gezet met 28 bar en weer met zeepbubbels getest en niets te zien. 20 minuten heeft het systeem onder druk gestaan en was toen een klein beetje gezakt maar het had behoorlijk geregend waardoor de temperatuur was gedaald.

Uiteindelijk is de boel gevacumeerd omdat de monteur zich er comfortabel bij voelde, maar ik kreeg zojuist toch ineens een onderbuik gevoel en heb toch maar eens wat zeep over de koppelingen gegooid toen het systeem aanstond en jawel, we kregen bubbels en ik hoorde het zelfs lekken. Boel uitgezet, nogmaals bubbels en ondanks dat de druk is gedaald blijft het doorgaan.

Nu zit ik te twijfelen wat te doen; ventiel van de vloeistof leiding dichtgooien en daarmee het koelvloeistof terug de buitenunit in pompen om de schade proberen te beperken?

[ Voor 4% gewijzigd door VikeeVeekie op 30-04-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Nu zit ik te twijfelen wat te doen; ventiel van de vloeistof leiding dichtgooien en daarmee het koelvloeistof terug de buitenunit in pompen om de schade proberen te beperken?
Zou ik wel doen inderdaad.

Aan de andere kant is je installateur zo stom geweest om ondanks een duidelijke drukdaling toch het systeem in werking te stellen.. De schade (opnieuw vullen) is voor hem lijkt me.

Zo zie je maar wat zo’n papiertje waard is :+

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 30-04-2021 22:29 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
Geeft een airco overigens het aan als er bijvoorbeeld wat gas ontsnapt en er te weinig is om goed te werken?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Niet als er gas ontsnapt. Wel als er te weinig in zit.

Maar geen garanties dat die detectie ook echt goed werkt. Geen gas betekend ook geen smering en dan draai je de compressor in de soep.

Dan sta je met twee benen in de tomatensoep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:27
Inmiddels terug van het dak. Boeltje op 18c koelen gezet in powerful mode zodat de compressor wat toeren maakte en vervolgens het ventiel van de vloeistofleiding dichtgedraaid.Ongeveer een minuut lang bleef ie zo lopen tot ik merkte dat hij echt stroef begon te lopen en tegen m'n pa over de telefoon geroepen om de stekker eruit te trekken, direct nadat ik de zuigleiding volledig had dichtgedraaid.

Zojuist nog een keer een zeeptest gedaan en hij bubbelt niet meer dus nu voel ik me in elk geval wel gerustgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 30-04-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Werkschakelaar 2, 3 of 4 polig?
Er moet een 4 aderige kabel van de binnenunit naar de buitenunit.
Wanneer ik naar ABB werkschakelaars kijk zie ik dat daar een koppelblokje voor aarde en een voor de nul zit.

De vraag is dus wat moet ik afschakelen met de werkschakelaar, alleen de fase, de fase en de signaaldraad, ook de nul en ook de aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ASW1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:44:
Werkschakelaar 2, 3 of 4 polig?
Er moet een 4 aderige kabel van de binnenunit naar de buitenunit.
Wanneer ik naar ABB werkschakelaars kijk zie ik dat daar een koppelblokje voor aarde en een voor de nul zit.

De vraag is dus wat moet ik afschakelen met de werkschakelaar, alleen de fase, de fase en de signaaldraad, ook de nul en ook de aarde?
Je wilt toch de stroom tussen meterkast en buitenunit uitschakelen met werkschakelaar?? Dat is 3 aderig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Martinusz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:48:
[...]
Je wilt toch de stroom tussen meterkast en buitenunit uitschakelen met werkschakelaar?? Dat is 3 aderig.
Dat antwoord is wat mij betreft altijd fout.
Bij enkel fase wil je de nul en fase afschakelen, dus tweepolig.
Bij driefase wil je de drie fasen en de nul afschakelen, dus 4-polig. Ik zou niet weten wanneer je in een thuissituatie 3-polig zou willen afschakelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27
Volgende offerte ontvangen voor koelen en verwarmen Mitsubishi Electric:
Leefruimte (120m³) MSZ-AP50 (795 euro)
Keuken met grote raampartij zuidkant (70m³) MSZ-AP35 (619 euro)
Bijgebouw (60m³) MSZ-AP25 (472 euro)
Aangesloten op MXZ-3F68 (2731 euro)

Slaapkamers (50m³) 2 x MSZ-AP20 (872 euro)
Aangesloten op MXZ-2F33 (1580 euro)

12% korting op toestellen (-848.28 euro)
Materiaal (834.5 euro)
Plaatsing (1920 euro)
Totaal incl 6% BTW (9513.73 euro)

5 Jaar garantie + 250 euro cashback via Mitsubishi

Alle leidingen worden ingeslepen in de binnenmuren.
Leefruimte en keuken grenzen aan elkaar en is deels open in L vorm, deze installateur stelt in elk deel een binnenunit voor ipv 1 zware unit in de keuken (zuidkant) omdat de luchtstroom niet ideaal is. Dat lijkt mij ook de beste oplossing.

Elk advies of tips welkom en wordt gewaardeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 01-05-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:47
vrefos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:28:
[...]

Ik ben inmiddels al dagen op zoek naar zoiets. Ik sta op het punt ze zelf te maken, dubbelwandig en geïsoleerd. Ik ga eerst nog even op zoek op de Amerikaanse markt, daar is dit meer standaard dan hier in NL. Er is een HVAC forum, misschien dat we daar nog wat meer informatie kunnen vinden. Ik duik er vanavond in.
@vrefos ik heb hier het retourplenum vandaan. Kwam 30 euro transport bij. https://www.airconplenums.../fdxm25-63f3/fdxm50-63f3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Andrehj schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Dat antwoord is wat mij betreft altijd fout.
Bij enkel fase wil je de nul en fase afschakelen, dus tweepolig.
Bij driefase wil je de drie fasen en de nul afschakelen, dus 4-polig. Ik zou niet weten wanneer je in een thuissituatie 3-polig zou willen afschakelen.
Wat is er fout aan mijn antwoord :? Mag hopen dat er 3 aderig kabel van stopcontact/meterkast naar de unit loopt :? :?
Ging mij er vooral om dat mij het logischer lijkt om een werkschakelaar tussen buitenunit en stroompunt te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 01-05-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Wat is er fout aan mijn antwoord :? Mag hopen dat er 3 aderig kabel van stopcontact/meterkast naar de unit loopt :? :?
Ging mij er vooral om dat mij het logischer lijkt om een werkschakelaar tussen buitenunit en stroompunt te zetten.
Klopt wel maar aarde hoef je niet af te schakelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Glashelder schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:55:
[...]

Klopt wel maar aarde hoef je niet af te schakelen :p
Dat snap ik :p dus een 2 polige werkschakelaar voor je 3 aderige snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Het gaat om een 4 aderige kabel, die van de binnenunit naar de buitenunit gaat.
De buitenunit wordt dus vanaf de binnenunit gevoed.
Dus fase, nul, aarde en signaaldraad.
Moet die aarde ook niet afgeschakeld worden voor het geval iemand buiten de unit zou aanraken en met iets anders elektrisch bezig is bijvoorbeeld met een ongeaard snoer?

Daarnaast, de binnenunit wordt niet vast aangesloten maar krijgt een stekker die in en uit de WCD kan.
Moet er dan nog steeds een werkschakelaar buiten?
Ik kan zelf best redenen verzinnen waarom wel of niet, maar ben op zoek naar onderbouwing, Is misschien meer een vraag voor een topic over huiselektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ben sinds enige weken in het bezit van een MHI 2,5 kw.
Deze ging erg vaak aan en uit bij het aanhouden van de ingestelde temp.
en duurde erg lang voordat deze bereikt werdt.

Ben er nu achter gekomen dat de ventilator snelheid de temp. regeling sterk beinvloed.

In mijn geval bij de laagste ventilator snelheid wordt de verwarmde lucht niet ver genoeg weg geblazen, zodat deze de temperatuur sensor van de unit beinvloed, zeg maar hij zit in zijn eigen warmtebubbel en daardoor steeds uitgeschakeld wordt.

Wanneer ik de snelheid op stand 2 zet merk ik dat de unit wel door blijft draaiien maar wijkt de ingestelde temp. nog af naar beneden maar regelt wel het vermogen staploos waar ik erg tevreden over ben dus de sensor wordt nog beinvloed.

Bij luchtsnelheid op 3 wordt de ingestelde temp perfekt bereikt ook prima staploze regeling.

Kort samengevat de luchtsnelheid beinvloed de temperatuur instelling.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooBro
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-02 20:33
Goedeavond!

Heb een vraag.. ben dus opzoek naar 5 kw single split unit voor de woonkamer met wifi etc.

Nu heb ik meerdere bedrijven om offertes gevraagt en ligt niet allemaal ver uit elkaar. Alleen nu het volgende.

Ik wil dus ook graag met ionisator of een unit die de lucht een beetje "verschoond" ivm huisdieren.
Ook mee gaan verwarmen en dat ook de app soepel verloopt.

Nu krijg ik dus verschillende opties.

LG-DC18RQ DE LUXE
Daikin SENSIRA FTXF50A 2021
Mitsui ?
Mitsubishi SRK / SRC 50

Welke zouden jullie kiezen?

Mvg robin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
VikeeVeekie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:08:
Dus, ik zit nu met een dilemma.
M'n pa en ik hebben een Daikin FTXF-C + RXF-C a 2,5kW geinstalleerd en vandaag in bedrijf gesteld door een koelmonteur die we kennen die in bezit is van alle certificaten.

Het systeem was op druk gezet met stikstof maar verloor duidelijk druk. Leidingwerk nagelopen met zeep en bleek het bij de koppelingstukken te zijn die we op zolder hebben liggen, om precies te zijn de 3/8". Aangedraaid, nogmaals het systeem onder druk gezet met 28 bar en weer met zeepbubbels getest en niets te zien. 20 minuten heeft het systeem onder druk gestaan en was toen een klein beetje gezakt maar het had behoorlijk geregend waardoor de temperatuur was gedaald.

Uiteindelijk is de boel gevacumeerd omdat de monteur zich er comfortabel bij voelde, maar ik kreeg zojuist toch ineens een onderbuik gevoel en heb toch maar eens wat zeep over de koppelingen gegooid toen het systeem aanstond en jawel, we kregen bubbels en ik hoorde het zelfs lekken. Boel uitgezet, nogmaals bubbels en ondanks dat de druk is gedaald blijft het doorgaan.

Als er R32 in het systeem zit dan lekt er een brandbaar gas op je zolder....lijkt me niet echt een fijn idee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Martinusz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:42:
[...]
Maar de vraag ging niet over de kabel, maar over de werkschakelaar en hoeveel polig die moest zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ASW1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:23:
Moet die aarde ook niet afgeschakeld worden voor het geval iemand buiten de unit zou aanraken en met iets anders elektrisch bezig is bijvoorbeeld met een ongeaard snoer?

Daarnaast, de binnenunit wordt niet vast aangesloten maar krijgt een stekker die in en uit de WCD kan.
Ik kan zelf best redenen verzinnen waarom wel of niet, maar ben op zoek naar onderbouwing, Is misschien meer een vraag voor een topic over huiselektra.
Normaliter worden er geen werkschakelaars geplaatst tussen binnen- en buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:29
ASW1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:23:

In het algemeen: Je moet (dacht ik verplicht tegenwoordig) een werkschakelaar plaatsen tussen de meterkast en de buitenunit. De werkschakelaar zou zo dicht mogelijk bij de buitenunit geplaatst moeten worden. Deze is voor de veiligheid gedurende o.a. onderhoud. Als je een 1 fase buitenunit hebt gaan er een kabel heen met 3 aders: fase, nul en aarde. Je hebt dan een 2 polige werkschakelaar nodig. De aarde mag je niet onderbreken, alleen de fase en nul schakel je uit.

De aardlekschakelaar in je meterkast klapt eruit als er toch een lekstroom via de aardedraad 'ontsnapt'.

Werkschakelaar voor de binnenunits: niet doen. Zodra de buitenunit uitgeschakeld is, doen de binnenunits ook niets meer.

Maar de unit van jou zit op een WCD. Zit die naast de unit? Zo ja dan heb je geen werkschakelaar nodig. Zo nee: ik zou er dan 1 plaatsen bij de buitenunit.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 22:35
In onze woning in aanbouw wil ik graag een multi split airco inbouwen. Boven kastenwanden is ruimte voldoende. Electra en condensafvoer is geen probleem. Zelf zat ik bedenken aan de satelliet/kanaal variant, wil namelijk geen opbouw delen. Bij voorkeur iets dat met domotica te sturen is.
We zitten alleen met nogal lange leidingen, gaan richting de 25m.
Het gaat om:
begane grond(open ruimte): 256m3
slaapkamer 34m3
slaapkamer 35m3
slaap/badkamer 105m3
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
BigEagle schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:01:
[...]Maar de unit van jou zit op een WCD. Zit die naast de unit? Zo ja dan heb je geen werkschakelaar nodig. Zo nee: ik zou er dan 1 plaatsen bij de buitenunit.
Ik heb de boel nog niet aangelegd, het staat hier in dozen op de zolderkamer en ik ben bezig spullen in te kopen om de boel op te hangen en te bedraden.
Geen idee of dit standaard is, maar het is een Panasonic 2,5 kw single split, en de buitenunit wordt niet op de groepenkast aangesloten maar op de binnenunit. De binnenunit zelf wordt met een stekker aangesloten op een WCD. De stekker kan er uit, waarmee ook de buitenunit stroomloos wordt.
Misschien is een werkschakelaar dan niet nodig, ik heb geen idee van de exacte functie die die dient te vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2024
SmoothTweaker schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:14:
[...]

Niet echt wat kunnen vinden. Ik heb deze website (https://www.spirototaal.nl/) gevonden en ze gemaild. Ze mailden mij terug met dat ze een plenum box (niet geïsoleerd en zonder gaten) konden maken voor €64,95 per stuk. Wellicht een optie? Op hun website staat ook een beschrijving hoe je de gaten voor de zones moet maken in een plenum box.

Ik ben er nog niet uit of ik het ga doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
ASW1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:28:
[...]

Ik heb de boel nog niet aangelegd, het staat hier in dozen op de zolderkamer en ik ben bezig spullen in te kopen om de boel op te hangen en te bedraden.
Geen idee of dit standaard is, maar het is een Panasonic 2,5 kw single split, en de buitenunit wordt niet op de groepenkast aangesloten maar op de binnenunit. De binnenunit zelf wordt met een stekker aangesloten op een WCD. De stekker kan er uit, waarmee ook de buitenunit stroomloos wordt.
Misschien is een werkschakelaar dan niet nodig, ik heb geen idee van de exacte functie die die dient te vervullen.
Aha, dat is een andere opstelling dan 'normaal' en ik wist niet dat die ook mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:50
VikeeVeekie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:11:
Inmiddels terug van het dak. Boeltje op 18c koelen gezet in powerful mode zodat de compressor wat toeren maakte en vervolgens het ventiel van de vloeistofleiding dichtgedraaid.Ongeveer een minuut lang bleef ie zo lopen tot ik merkte dat hij echt stroef begon te lopen en tegen m'n pa over de telefoon geroepen om de stekker eruit te trekken, direct nadat ik de zuigleiding volledig had dichtgedraaid.

Zojuist nog een keer een zeeptest gedaan en hij bubbelt niet meer dus nu voel ik me in elk geval wel gerustgesteld.
Probleem is nu wel, je hebt dit gedaan zonder meet instrument. Je wist dus niet op welk moment de boel in vacuüm ging.

Zodra je een vacuüm bereik in de leidingen gaat hij dankzij het lek lucht van buiten naar binnen zuigen. Het gas moet nu eigenlijk vervangen worden.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BigEagle schreef op zondag 2 mei 2021 @ 05:02:
[...]

Aha, dat is een andere opstelling dan 'normaal' en ik wist niet dat die ook mogelijk was.
Wat is ‘normaal’ dan :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
JB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Wat is ‘normaal’ dan :?
Voeding aansluiten op de buitenunit en niet op de binnenunit. Ik ken aardig wat mensen met airco's en heb nog geen opstelling gezien voor de 230V aansluiting op de binnenunit.

[ Voor 3% gewijzigd door BigEagle op 02-05-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
is zeker niet ongebruikelijk om de 230v op de binnenunit aan te sluiten (staat ook zo als optie in het boekje). Vaak gebeurt dit met lichtere units met een losse stekker in het stopcontact zodat je hem op die manier gemakkelijk spanningsvrij kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BigEagle schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Voeding aansluiten op de buitenunit en niet op de binnenunit. Ik ken aardig wat mensen met airco's en heb nog geen opstelling gezien voor de 230V aansluiting op de binnenunit.
Ah echt vanuit binnendeel naar stopcontact.

[ Voor 222% gewijzigd door JB op 02-05-2021 11:14 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:31
Zo, ook de knoop doorgehakt. Daikin Stylish 5kW in de woonkamer en prefera 2kW in de slaapkamer. Samen met een 6,8kW buitenunit. Aansluiting op bestaande groep.
Begin Juli is de installatie 😮. Regio Gelderland-zuid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BigEagle
Gisteren alle werkzaamheden afgerond samen met de installateur. Buitenunit werd al voorgevuld geleverd, maar moest nog iets aan R32 gas bij omdat er iets meer leiding werd gebruikt. Alles werkt naar tevredenheid! Kan inmiddels ook de binnenunits bedienen via de LG app op mijn telefoon. B)

Het geluid van buitenunit valt mee, maakt wel iets meer geluid bij verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07oqkK3dX8zXXxNVgIlxse66z1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLyHcz0tE0eNneHeuSq3KkOW.jpg?f=fotoalbum_large

Zwarte leidinggoot op de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxxpJ-VDBZDJ96DUqn967laSAFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tt8CqAwmlc1V2hOW5gVrGbB8.jpg?f=fotoalbum_large

Koelen werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38xGwP3mtukzTejuuoCpB4sufl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uJUsRVJQDmSdhBQ7hW1YAxY.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarmen ook: :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SXIn9Axx61myRM902YqK9luH9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anr1ixnVVnrvZyU7x4y9UwVK.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor ga ik nog iets ontwerpen op mijn 3D printer om dit netjes weg te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjDDVBdr97XLX6OGDl01YuMcGzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLGi1zDNL4Q1FMm7Rm5ikQAL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Heeft iemand nog wat tips voor een installateur in de omgeving van Amsterdam? Ben al even aan het rondmailen, maar offertes van 7k+ zijn mij iets te gortig. :+

Situatie heb ik al eens in het vorige topic geplaatst (als er nog tips zijn mbt installatie/merkkeuze dan ontvang ik ze graag..):
S_Chief schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:00:
Goed.. Inmiddels ben ik de hitte wel zat. Overwoog bijna om een mobiele airco te kopen maar toch de verleiding kunnen weerstaan. Denk dat november (of januari) wel een prima moment is op offertes op te gaan vragen, maar in de tussentijd ga ik maar eens kijken wat we nodig hebben. Ben nog geen pro als het op airco's aankomt, so don't shoot me. :+

Betreft een rijtjeshuis uit 2006, achterkant op ZZW. Ik wil drie kamers gaan koelen:
1. Woonkamer: 11x5,1x2,65x30 (factor)= 4,46 kW
2. Slaapkamer 1: deze kamer zit aan de achterkant van de woning en vangt behoorlijk veel zon. Dit is deels een soort van dakkapel (2/3e met plat dak, houten buitenmuur) en deels schuin dak (1/3e, zit een Velux in). Warmte goed buiten houden is in deze kamer erg moeilijk. Zelfs met een screen op de Velux en radiatorfolie op de andere ramen wordt het uiteindelijk 30 graden. 4x5,1x2,65x50 (factor)= 2,7 kW
3. Slaapkamer 2: zit aan de voorkant van de woning. Is gewoon goed geïsoleerd. 4x3x2,65x30 (factor)= 0,95 kWj

In de woonkamer zou de binnenunit tegen de buitenmuur aan komen te staan. Vanaf daar moet hij dus 11 meter kamer koelen. Aan die kant is overigens wel de zitruimte. Is dit heel nadelig qua plaatsing of zou dit niet zo erg zijn? Als ik de binnenunit meer in het midden moet plaatsen dan lopen de leidingen meters over je muur heen, wat niet bepaald mooi is.

Voor de slaapkamer wil ik beide units in één lijn trekken over de zijmuur. Dan komt 'ie wel in slaapkamer 1 boven het bed te hangen. Is dit erg vervelend qua airflow of kan dit voldoende bijgestuurd worden?

Qua plaatsing van de buitenunit heb ik twee keuzes (zijaanzicht):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQvihVTy4Pc0tqHoQU8vSYUjr5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcEqsR8t9lWmF4LJEnT6vc8C.png?f=fotoalbum_large

Paintskills ftw.

Of op de uitbouw van de woonkamer (A), of op het dak van slaapkamer 1 (B, dakkapel). Mijn eerste ingeving zou op de woonkamer zijn aangezien de leidingen dan een stuk korter zijn.

Mijn idee is om twee buitenunits te nemen; een voor de woonkamer (~5 kWh) en een voor beide slaapkamers (4 kWh). Als ik dit topic zo lees dan kan je geen buil vallen aan iets van MHI of Daikin. Panasonic lijkt mij ook niet verkeerd en neem ik ook mee in mijn shortlist.

Bij Daikin heb ik wel erg veel moeite om de juiste modellen te vinden (vooral de buitenunits). Er is zo gigantisch veel keuze. Dat gecombineerd met de typenummers die mij nog niets zeggen maakt het lastig. Mocht iemand een tip hebben.. Graag. :P

MHI:
Woonkamer: SRK50ZSX-W + SRC50ZSX-W
Slaapkamer 1: SRK35ZSX-W
Slaapkamer 2: SRK20ZSX-W
Slaapkamers buitenunit: SCM45ZS-S of SCM50ZS-S (deze lijkt overigens nog wel R410a te gebruiken?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp1QfYmMytlIF-FjhAjFhpRpWBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hoHP9bYaqm6F3X71AzuW3s4.png?f=fotoalbum_large

Panasonic:
Woonkamer: KIT-Z42-VKE (CS-Z42VKEW + CU-Z42VKE)
Slaapkamers: KIT-2Z2035-VKE (CS-Z35VKEW + CS-Z20VKEW + CU-2Z50TBE)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYiQb2PAk6vWc32O6J6xT1vD2Hc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mqwI9bYPmMYoBraLx1Khzsng.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRrGhRgwc2o3q9AxWTkfYORiYC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PH38OHGzbXoB07PX3iGRBrt.png?f=fotoalbum_large

Daikin:
Nog in onderzoek..

Of het bestellen in het buitenland + monteur hier zoeken wordt of gewoon alles in NL aanschaffen weet ik nog niet. Zoals geschreven wil ik tegen het einde van het jaar in ieder geval een aantal offertes gaan opvragen om een idee te krijgen.

Klopt het idee qua capaciteit? Nog andere modellen om in overweging te nemen? Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:30
Hiervoor ga ik nog iets ontwerpen op mijn 3D printer om dit netjes weg te werken:

[/quote]

Ziet er netjes uit. Misschien een idee. Ik heb van een tegel een strookje afgeslepen. Bed van zand gemaakt en grindjes er in. De condens afvoer in de zwarte koker gelaten. Werkt perfect en ziet er (vind ik) netjes uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clQw9GSQVyBUdw1hu_RYXlodyKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyydYG1TIxVDCMzQ19edPea3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Yamahaa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:05:

[/quote]

Ziet er netjes uit. Misschien een idee. Ik heb van een tegel een strookje afgeslepen. Bed van zand gemaakt en grindjes er in. De condens afvoer in de zwarte koker gelaten. Werkt perfect en ziet er (vind ik) netjes uit.
Dank je!

Daar had ik ook nog aan gedacht, maar het water kan daar slecht wegkomen (flinke klei laag). En de 80mm PVC buis met de aircoleidingen ligt daar ook onder de tuintegels, wil die eigenlijk droog houden van binnen. Volgens de installateur gaat het op een hete dag om 5 liter per binnenunit, dat is 10 liter per leidinggoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Snap ik. Hier alles zand dus de drainage is meer dan ruimvoldoende. Ik zou toch kijken als ik jou was hoe je dat water netjes kan afvoeren. Uiteindelijk is het een rot gezicht (persoonlijk) die natte plekken en het word uiteindelijk vies vd alg en gladdig. Je kan bv naast de buis iets verder een diepe koker graven en die vullen met zand of een drainage buis. Ach je komt vast op een goede oplossing. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
S_Chief schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:13:
Heeft iemand nog wat tips voor een installateur in de omgeving van Amsterdam? Ben al even aan het rondmailen, maar offertes van 7k+ zijn mij iets te gortig. :+

Situatie heb ik al eens in het vorige topic geplaatst (als er nog tips zijn mbt installatie/merkkeuze dan ontvang ik ze graag..):

[...]
Ik laat hier wat installeren door Airco HP :Y of je kan onze grote vriend @koevlaas2 eens benaderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 02-05-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Notna schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:05:
[...]

Ik laat hier wat installeren door HP Airco :Y of je kan onze grote vriend @koevlaas2 eens benaderen.
Zal eens contact opnemen met HP. Even door de post history van @koevlaas2 gebladerd; zo te lezen is hij erg druk, maar ik zal eens een DM sturen. Wie weet.

Heb jij zelf je apparatuur gekocht, of laat je alles leveren door de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
BlackShadow schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:19:
Volgende offerte ontvangen voor koelen en verwarmen Mitsubishi Electric:
Leefruimte (120m³) MSZ-AP50 (795 euro)
Keuken met grote raampartij zuidkant (70m³) MSZ-AP35 (619 euro)
Bijgebouw (60m³) MSZ-AP25 (472 euro)
Aangesloten op MXZ-3F68 (2731 euro)

Slaapkamers (50m³) 2 x MSZ-AP20 (872 euro)
Aangesloten op MXZ-2F33 (1580 euro)

12% korting op toestellen (-848.28 euro)
Materiaal (834.5 euro)
Plaatsing (1920 euro)
Totaal incl 6% BTW (9513.73 euro)

5 Jaar garantie + 250 euro cashback via Mitsubishi

Alle leidingen worden ingeslepen in de binnenmuren.
Leefruimte en keuken grenzen aan elkaar en is deels open in L vorm, deze installateur stelt in elk deel een binnenunit voor ipv 1 zware unit in de keuken (zuidkant) omdat de luchtstroom niet ideaal is. Dat lijkt mij ook de beste oplossing.

Elk advies of tips welkom en wordt gewaardeerd.
Iemand die advies kan geven over bovengenoemde apparatuur en prijs?
Er zijn 3 installateurs langsgekomen, deze was de laatste en heeft mijn visie veranderd en komt met een, mijns inziens betere installatie. Daardoor zijn de prijzen niet of minder vergelijkbaar.
Als ik de prijs per binnnen unit bereken, kom ik op 1852 euro per ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
S_Chief schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Zal eens contact opnemen met HP. Even door de post history van @koevlaas2 gebladerd; zo te lezen is hij erg druk, maar ik zal eens een DM sturen. Wie weet.

Heb jij zelf je apparatuur gekocht, of laat je alles leveren door de installateur?
Ik laat alles door Airco HP (dus niet HP Airco, had het in mijn eerste post fout staan; sorry) verzorgen, op de elektrische aansluiting na (die is er al)

De huidige installatie (Daikin FTXM) is gedaan door Van Dorp. Mijn contactpersoon daar is overgestapt naar Airco HP. Ze gaan een singlesplit installeren op 2 juni (en dan is het hele huis voorzien oOo)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 02-05-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Notna Had al zo'n vermoeden. Heb ze een mailtje gestuurd voor een kamer. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 21-09 12:28

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

BlackShadow schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:48:
[...]

Iemand die advies kan geven over bovengenoemde apparatuur en prijs?
Er zijn 3 installateurs langsgekomen, deze was de laatste en heeft mijn visie veranderd en komt met een, mijns inziens betere installatie. Daardoor zijn de prijzen niet of minder vergelijkbaar.
Als ik de prijs per binnnen unit bereken, kom ik op 1852 euro per ruimte.
De AP20 heeft voor verwarmen A+, de AP25 A++. Gaat in je energierekening schelen (zeker als je het over 15 jaar beziet). Dus ik raad je dan ipv de AP20 de AP25 aan.
Verder is omgerekend een 1800 Euro per unit (met 2 buitenunits) denk ik heel normaal in de huidige tijden waar de vraag hoog is. Zeker als alles ook in muren wordt gefreesd enz.

Verder goed spul dat van ME hoor!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2024
SmoothTweaker schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:14:
[...]

Ik heb deze offerte ontvangen van een bedrijf in Katwijk
www.vslair.nl

€120 per plenum (toevoer en afvoer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxqXK1d9_Z76DUJEvMO2uyHZY-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxazIa57pzs6XZHdsNbSmJIb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Deze website meldt: Bij vaste airco’s is dit 2 tot 5 kilowatt per uur.

Mag het toch hopen van niet ! 8)7
Een moderne 3.5 kWh split unit airco zal toch hooguit ca. 1 kW trekken bij koelen op hoogste stand

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

rsbroer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Deze website meldt: Bij vaste airco’s is dit 2 tot 5 kilowatt per uur.

Mag het toch hopen van niet ! 8)7
Een moderne 3.5 kWh split unit airco zal toch hooguit ca. 1 kW trekken bij koelen op hoogste stand
Haha nee gelukkig niet :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Kort vraagje; ik ga binnenkort aan de slag om 2 split airco's te installeren, het gaat om de LG S12ET.NSJ + S12ET.UA3 combi.
Eén komt op zolder en de ander op de 1e verdieping. Nou heb ik een leiding naar zolder lopen waar 2 keer CAT6 doorheen loopt. Daar wil ik 1 CAT6 van maken, zodat er ruimte is voor elektra.
Nou zit ik in dubio; idealiter sluit je de units allebei op een eigen groep aan, maar volgens mij mag je niet 2 groepen door één buis voeren?
Alternatief; zou 1 groep eventueel voldoende zijn voor beide airco's? Of moeten het wel echt 2 groepen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:05

Freakie1NL

Grote Baas

1 groep voor beide airco's moet wel kunnen. Zitten nominaal op 1 kW.

2 groepen door 1 leiding mag inderdaad niet, maar daarnaast:
CAT6 met elektra (VD?) samen door 1 leiding is wel echt een no-go.

[ Voor 26% gewijzigd door Freakie1NL op 03-05-2021 09:41 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
plofkip schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:33:
Kort vraagje; ik ga binnenkort aan de slag om 2 split airco's te installeren, het gaat om de LG S12ET.NSJ + S12ET.UA3 combi.
Eén komt op zolder en de ander op de 1e verdieping. Nou heb ik een leiding naar zolder lopen waar 2 keer CAT6 doorheen loopt. Daar wil ik 1 CAT6 van maken, zodat er ruimte is voor elektra.
Nou zit ik in dubio; idealiter sluit je de units allebei op een eigen groep aan, maar volgens mij mag je niet 2 groepen door één buis voeren?
Alternatief; zou 1 groep eventueel voldoende zijn voor beide airco's? Of moeten het wel echt 2 groepen worden?
Dit is een 3 kW model, en dan 2 keer, correct? Als dat zo is; die kunnen met gemak op 1 x 16A groep; één groep per unit is waanzin. Werkschakelaar er tussen (als de units via de buitenunit gevoed worden) en klaar ben je.

Ter referentie; ik draai totaal 9 kW 'vermogen' op een 16A groep en ik moet het totale verbruik nog boven de 2100 Wh uit zien komen (piek vermogen bij -10). Wellicht dat ik voor een 20A ga zodra de laatste airco (2 kW model) er bij prik maar dat valt nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Freakie1NL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:40:
Oh dat is wel zuur! Zou zo geen alternatief weten om m'n LAN netwerk op zolder te krijgen namelijk :/
Is het gevaarlijk, of meer een geval van interferentie (en zou STP kabel dan geen oplossing zijn)?

[ Voor 14% gewijzigd door plofkip op 03-05-2021 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:40:
1 groep voor beide airco's moet wel kunnen. Zitten nominaal op 1 kW.

2 groepen door 1 leiding mag inderdaad niet, maar daarnaast:
Niet als beide kabels dezelfde isolatiegraad hebben, dan mag het volgens NEN1010.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
plofkip schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Oh dat is wel zuur! Zou zo geen alternatief weten om m'n LAN netwerk op zolder te krijgen namelijk :/
Is het gevaarlijk, of meer een geval van interferentie (en zou STP kabel dan geen oplossing zijn)?
Het zorgt voor storing als je niet goed geïsoleerde Cat6 gebruikt.

IPV VD zou ik dus geïsoleerde Cat6 en goed geïsoleerde stroomdraad door die buis trekken. Moet je wel kijken of je dat redt mbt ruimte in de buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
PeepPeepPeep schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:30:
[...]

De AP20 heeft voor verwarmen A+, de AP25 A++. Gaat in je energierekening schelen (zeker als je het over 15 jaar beziet). Dus ik raad je dan ipv de AP20 de AP25 aan.
Verder is omgerekend een 1800 Euro per unit (met 2 buitenunits) denk ik heel normaal in de huidige tijden waar de vraag hoog is. Zeker als alles ook in muren wordt gefreesd enz.

Goede opmerking, ik laat het nog aanpassen, hartelijk dank.

Ik zie hier weinig ervaring met de melcloud integratie van Home Assistant.
Lijkt mij voldoende ondersteund om te automatiseren, ik denk bvb aan sturing van alle units op basis van temperatuur en zonlicht (zelfconsumptie zonne energie in België).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
plofkip schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:33:
Twee groepen mogen volgens mij wel maar dan moeten ze wel samen afschakelen. Dan moet je dus een kookgroep installeren met twee gescheiden automaten (die elektrotechnisch dus gescheiden zijn maar wel samen afschakelen :p ).

Maar 1 groep is wel genoeg.

CAT6 (laagspanning) en elektra ('hoogspanning') maar dan weer niet door 1 buis :).

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 03-05-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
BlackShadow schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Goede opmerking, ik laat het nog aanpassen, hartelijk dank.

Ik zie hier weinig ervaring met de melcloud integratie van Home Assistant.
Lijkt mij voldoende ondersteund om te automatiseren, ik denk bvb aan sturing van alle units op basis van temperatuur en zonlicht (zelfconsumptie zonne energie in België).
Voordat ik plat lag dankzij corona was ik bezig met het integreren van melcloud in mijn smarthome (Hubitat elevation). De API is simpel. Tip is om even de calls te bekijken die de webapp maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:09
Is het mogelijk om twee binnenunits aan te sluiten op een buitenunit die voor single-split bedoeld is? Specifiek zit ik te denken aan MHI SRC 20ZSX.

Ik wil twee kleine (<12 m2) ruimtes gaan koelen/verwarmen. Een kantoor die ik wil koelen/verwarmen en een slaapkamer die ik alleen wil koelen. In de praktijk zal ik beide units nooit tegelijk nodig hebben.

Een multisplit is eigenlijk geen optie omdat het minimum vermogen daar een stuk hoger ligt tov de single split. Stroomverbruik is ook minder efficient.

edit: Volgens Google is het mogelijk door de aanvoer te splitten(?)

[ Voor 21% gewijzigd door Morphix op 03-05-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Morphix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:18:
Is het mogelijk om twee binnenunits aan te sluiten op een buitenunit die voor single-split bedoeld is? Specifiek zit ik te denken aan MHI SRC 20ZSX.

Ik wil twee kleine (<12 m2) ruimtes gaan koelen/verwarmen. Een kantoor die ik wil koelen/verwarmen en een slaapkamer die ik alleen wil koelen. In de praktijk zal ik beide units nooit tegelijk nodig hebben.

Een multisplit is eigenlijk geen optie omdat het minimum vermogen daar een stuk hoger ligt tov de single split. De efficientie is ook minder.
Nee, want er zitten simpelweg niet genoeg aansluitingen op de buitenunit om dat te faciliteren :). Je zal dus met de kleinste multisplit moeten werken (wat afaik 4 kW is) of 2 singlesplits (wat eigenlijk hetzelfde is, maar dan 2 x 2 kW)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 03-05-2021 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38
Het is een beetje afhankelijk van het merk, maar zoveel hoger hoeft het minimumvermogen van een multisplit helemaal niet te zijn

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik wil hier niet spammen, maar toch nog even bevestiging vragen naar de kwaliteit van Panasonic.

Ik heb hier de afgelopen dagen al 80% van dit topic gelezen, ja echt pagina per pagina🤪. Zit nu bijna aan pagina 100. Maar ik lees zo enorm veel over Daikin en af en toe Mitsubishi, maar veel te weinig of niet over andere merken.

Ik heb me Panasonic laten aanbevelen, meerbepaald de TZ35WKE kit (single split binnen incl buitenunit 3,5KW). https://www.aircon.panaso...e-cs-tz35wkew-cu-tz35wke/

Ik heb dit kunnen vinden (Belgie, OVL) voor een prijs tussen €1200 tot €1500 per stuk excl btw, geplaatst.

Dit is echt opmerkelijk goedkoper dan prijzen die ik bv kreeg voor Daikin of LG, daar was het al snel €2000 tot €2400 excl btw per toestel.

Als ik ga voor de Panasonic komt dat dus ongeveer op €3000-3500 incl btw en plaatsing voor 2 stuks, kies ik voor bv een vergelijkbare Daikin zou dit me al makkelijk ongeveer €5000-5600 kosten. Dat is €2000 ofwel 65% duurder.

Zie ik iets over het hoofd?

Is Daikin dan zoveel beter dan Panasonic wat ervoor zorgt dat ze liefst 65% meer kunnen vragen voor hun toestellen?

Ik zou de toestellen overigens gebruiken om boven en beneden te koelen tijden de heetste zomerdagen, dat zijn er gemiddeld een 40-tal verspreid over de zomer. Misschien zou ik het toestel ook eens gebruiken om te verwarmen, maar dat is minder de reden van aankoop.

Alvast bedankt aan diegenen die ervaring hebben met Panasonic of dit goede toestellen zijn met dito apps enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@stevenleemans

De prijzen van de units zijn niet direct 65% duurder. Even te vergelijking wat jij noemt als prijs ter plaatsing, voor de prijs die net een stukje boven de 3500 lag heb ik 2x een Stylish kunnen laten plaatsen. Dat is al het duurste Daikin model. Het is niet zo zeer dat MHI of Daikin significant duurder zijn, het zit in de installatiepartij.

Qua prijs is Daikin en MHI volgens mij net 15 a 20% duurder. Daarom gaan de meeste er denk ik voor. Omdat het niet zulke significante verschillen zijn als jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Kun je niet zelf plaatsen? Of zelf bestellen en op laten hangen door een installateur.
https://www.techinn.com/n...-tz35-wke-r32/137708710/p
Prijs varieert op deze site hij is nu wat duurder maar hij staat er soms ook voor €615 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Freakie1NL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:11:
@stevenleemans

De prijzen van de units zijn niet direct 65% duurder. Even te vergelijking wat jij noemt als prijs ter plaatsing, voor de prijs die net een stukje boven de 3500 lag heb ik 2x een Stylish kunnen laten plaatsen. Dat is al het duurste Daikin model. Het is niet zo zeer dat MHI of Daikin significant duurder zijn, het zit in de installatiepartij.

Qua prijs is Daikin en MHI volgens mij net 15 a 20% duurder. Daarom gaan de meeste er denk ik voor. Omdat het niet zulke significante verschillen zijn als jij noemt.
Nochtans zijn de verschillen bij mij wel zo significant. Op de Panasonic units wordt inderdaad wel korting gegeven, wat ik bij geen enkele Daikin installateur gekregen heb. En ik ben intussen reeds enkele weken en een pak offertes verder. De eindprijs is voor mij gewoon 65% duurder voor een Daikin. In het geval Panasonic ook een kwalitatief merk is voor mijn (beperkter) gebruik is het een no-brainer. Maar daar wil ik even bevestiging van😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Zou als dat 65% scheelt inderdaad gewoon voor Panasonic kiezen. Mag wel heel veel slechter zijn wil je dat er niet uithalen, en dat is het niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
ASW1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:14:
Kun je niet zelf plaatsen? Of zelf bestellen en op laten hangen door een installateur.
https://www.techinn.com/n...-tz35-wke-r32/137708710/p
Prijs varieert op deze site hij is nu wat duurder maar hij staat er soms ook voor €615 op.
Ik heb 3 linker handen en geen zin om zelf ook maar iets te doen😂. Ik wil ook bestellen bij een installateur die me service verleent. Daarvoor betaal ik gerust wat meer. Maar dan blijft Daikin nog steeds veel duurder dan Panasonic. Alleen vind ik over Daikin meer ervaringen op dit forum dan Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Ik kan me niet voorstellen dat Panasonic slechte spullen levert, ze hebben ook een goede naam met hun lucht/water warmtepompen.
Ik heb zelf de TZ35-WKE versie hier in dozen staan welke ik hoop in de komende weken te installleren.

De installatiehandleiding viel me op is duidelijk, uitgebreid en extreem gedetailleerd. Dat suggereert voor mij dat het een degelijk product is waar goed over is nagedacht.
https://www.manualslib.co...20wkew.html?page=3#manual

Dat deze serie standaard wifi functionaliteit heeft en voor de prijs ook goede SCOP/SEER haalt heeft mij over de streep getrokken.
De Etherea serie van Panasonic staat trouwens nog boven de TZ serie met nog betere SCOP/SEER en wat extra functionaliteiten, heb me daar verder niet echt in verdiept maar misschien is die serie beter vergelijkbaar met Daikin (maar dan weer niet met hun instapmodellen natuurlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 03-05-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
ASW1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:46:
Ik kan me niet voorstellen dat Panasonic slechte spullen levert, ze hebben ook een goede naam met hun lucht/water warmtepompen.
Ik heb zelf de TZ35-WKE versie hier in dozen staan welke ik hoop in de komende weken te installleren.

De installatiehandleiding viel me op is duidelijk, uitgebreid en extreem gedetailleerd. Dat suggereert voor mij dat het een degelijk product is waar goed over is nagedacht. Dat deze serie standaard wifi functionaliteit heeft en voor de prijs ook goede SCOP/SEER haalt heeft mij over de streep getrokken.
De Etherea serie van Panasonic staat trouwens nog boven de TZ serie met nog betere SCOP/SEER en wat extra functionaliteiten, heb me daar verder niet echt in verdiept maar misschien is die serie beter vergelijkbaar met Daikin (maar dan weer niet met de instapmodellen natuurlijk)
Ik vind ook de combi van prijs / scop/seer / wifi ideaal van de Panasonic. Ik zag ook wel merken die evenveel kosten zoals Hisense, Bosch ed, dan toch liever Panasonic. Maar dat is een gevoel. Veel reviews zijn er niet te vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Wellicht een domme vraag maar ik stel hem toch:

Vorige week heeft onze aannemer alles ingebouwd. Dat wil zeggen: alles gelegd en aangesloten. Maar niet meer dan dat. Het afpersen en vullen komt de leverancier doen. Alle ventielen e.d. zitten dus nog dicht en zijn onaangeraakt.

Ik heb hem even snel aan durven zetten om te kijken of alles werkt en dat leek zo te zijn, maar snel uitgezet.
Kan ik de installatie nu gewoon aan zetten om de WIFI enzo vast te installeren, of draait er dan iets kapot nu de ventielen e.d. nog dicht zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
stevenleemans schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Ik vind ook de combi van prijs / scop/seer / wifi ideaal van de Panasonic. Ik zag ook wel merken die evenveel kosten zoals Hisense, Bosch ed, dan toch liever Panasonic. Maar dat is een gevoel. Veel reviews zijn er niet te vinden helaas.
Ik heb de indruk dat het in Europa een wat minder gevoerd merk is. In Azie hebben ze een veel groter marktaandeel.
https://asia.nikkei.com/B...s-air-conditioning-battle
Als je het mij vraagt is het een degelijk merk waar je je geen buil aan kunt vallen.
(Bosch maakt bv geen eigen airco's dacht ik dat zijn rebadges of samengestelde apparaten van andere fabrikanten. Bij pana weet je dat het van ontwerp tot fabrikage uit eigen huis is)

[ Voor 18% gewijzigd door ASW1 op 03-05-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
PeepPeepPeep schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:30:
[...]

Ik heb hiervoor nog even verder gekeken.
In hoeverre is de A rating belangrijk voor de buitenunit?
MXZ-2F33 heeft koelen A++ en verwarmen A+
MXZ-2F42 heeft koelen A+++ en verwarmen A++

Het prijsverschil tussen de binnenunits AP20 en AP25 is verwaarloosbaar op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:09
HarmoniousVibe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:40:
Het is een beetje afhankelijk van het merk, maar zoveel hoger hoeft het minimumvermogen van een multisplit helemaal niet te zijn
Heb je voorbeelden van multi units waarbij het minimum verhogen zo laag mogelijk ligt?

Bij MHI is het verschil single (0,9 kW) v. multi (1,2 kW 1,5 kW) toch 600W. Panasonic idem. Voor mijn kantoortje van ±11m2 is dat een groot verschil. Pendelen houd ik graag minimaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Morphix op 03-05-2021 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dennisdn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:52:
Wellicht een domme vraag maar ik stel hem toch:

Vorige week heeft onze aannemer alles ingebouwd. Dat wil zeggen: alles gelegd en aangesloten. Maar niet meer dan dat. Het afpersen en vullen komt de leverancier doen. Alle ventielen e.d. zitten dus nog dicht en zijn onaangeraakt.

Ik heb hem even snel aan durven zetten om te kijken of alles werkt en dat leek zo te zijn, maar snel uitgezet.
Kan ik de installatie nu gewoon aan zetten om de WIFI enzo vast te installeren, of draait er dan iets kapot nu de ventielen e.d. nog dicht zitten?
Zou hem niet aanzetten. Compressor kan zijn druk niet kwijt.

Of het moet op ventilatiestand oid zijn.. maar ik zou er gewoon nog even vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Glashelder schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Zou hem niet aanzetten. Compressor kan zijn druk niet kwijt.
Of het moet op ventilatiestand oid zijn.. maar ik zou er gewoon nog even vanaf blijven.
Heel veel dank voor deze waarschuwing! Blijf ik er mooi vanaf.
ASW1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Als je het mij vraagt is het een degelijk merk waar je je geen buil aan kunt vallen.
(Bosch maakt bv geen eigen airco's dacht ik dat zijn rebadges of samengestelde apparaten van andere fabrikanten. Bij pana weet je dat het van ontwerp tot fabrikage uit eigen huis is)
Ik lees hier in het topic vaker dat een rebadge of samengesteld merk als negatief worden gezien. Ik vraag mij af of dat terecht is. Als je maar lang genoeg doorgraaft in een productieproces komt uiteindelijk álles gewoon uit China. Kan het laatste stukje wel in Europa zijn geassembleerd, maar waarom is dat dan béter? Alles van Apple komt ook uit China, maar daar hoor ik niemand over twijfelen.

Ik heb een elektrische scooter met een Bosch wiel/motor. Prima dat zij het ergens inkopen, maar als zij Bosch erop zetten, durf ik er als domme consument vanuit te gaan dat ze Bosch-kwaliteit leveren. Ze hebben nogal een naam hoog te houden. Anders natuurlijk als het andersóm is waarbij de merknaam is gekocht door de b-fabrikant. Maar kan mij niet voorstellen dat Bosch zijn naam verkoopt zoals Phillips dat doet.

[ Voor 66% gewijzigd door Dennisdn op 03-05-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Notna schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Het zorgt voor storing als je niet goed geïsoleerde Cat6 gebruikt.

IPV VD zou ik dus geïsoleerde Cat6 en goed geïsoleerde stroomdraad door die buis trekken. Moet je wel kijken of je dat redt mbt ruimte in de buis
Hmhm dan zou ik dus gaan voor xmvk en stp, dat zou geen problemen mogen geven toch? De buis is aardig recht toe recht aan en kan de beide kabels in 1 keer erdoor trekken, om beschadiging te voorkomen, mits ze passen 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die storing zal wel meevallen. Het gaat eerder om de veiligheidsrisico’s. 50 Hz heeft niet zo veel invloed op 100 of meer MHz.

Ik heb altijd het voorbeeld van een testhal met veel zware machines er in met naast die machines ethernet cat 5 voor de sensoren. Geen enkele verstoring te zien, En dan praten we over motoren tot tientallen kW’s per test opstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 03-05-2021 21:30 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 34 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic