S_Chief schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:00:
Goed.. Inmiddels ben ik de hitte wel zat. Overwoog bijna om een mobiele airco te kopen maar toch de verleiding kunnen weerstaan. Denk dat november (of januari) wel een prima moment is op offertes op te gaan vragen, maar in de tussentijd ga ik maar eens kijken wat we nodig hebben. Ben nog geen pro als het op airco's aankomt, so don't shoot me.
Betreft een rijtjeshuis uit 2006, achterkant op ZZW. Ik wil drie kamers gaan koelen:
1. Woonkamer: 11x5,1x2,65x30 (factor)= 4,46 kW
2. Slaapkamer 1: deze kamer zit aan de achterkant van de woning en vangt behoorlijk veel zon. Dit is deels een soort van dakkapel (2/3e met plat dak, houten buitenmuur) en deels schuin dak (1/3e, zit een Velux in). Warmte goed buiten houden is in deze kamer erg moeilijk. Zelfs met een screen op de Velux en radiatorfolie op de andere ramen wordt het uiteindelijk 30 graden. 4x5,1x2,65x50 (factor)= 2,7 kW
3. Slaapkamer 2: zit aan de voorkant van de woning. Is gewoon goed geïsoleerd. 4x3x2,65x30 (factor)= 0,95 kWj
In de woonkamer zou de binnenunit tegen de buitenmuur aan komen te staan. Vanaf daar moet hij dus 11 meter kamer koelen. Aan die kant is overigens wel de zitruimte. Is dit heel nadelig qua plaatsing of zou dit niet zo erg zijn? Als ik de binnenunit meer in het midden moet plaatsen dan lopen de leidingen meters over je muur heen, wat niet bepaald mooi is.
Voor de slaapkamer wil ik beide units in één lijn trekken over de zijmuur. Dan komt 'ie wel in slaapkamer 1 boven het bed te hangen. Is dit erg vervelend qua airflow of kan dit voldoende bijgestuurd worden?
Qua plaatsing van de buitenunit heb ik twee keuzes (zijaanzicht):
Paintskills ftw.
Of op de uitbouw van de woonkamer (A), of op het dak van slaapkamer 1 (B, dakkapel). Mijn eerste ingeving zou op de woonkamer zijn aangezien de leidingen dan een stuk korter zijn.
Mijn idee is om twee buitenunits te nemen; een voor de woonkamer (~5 kWh) en een voor beide slaapkamers (4 kWh). Als ik dit topic zo lees dan kan je geen buil vallen aan iets van MHI of Daikin. Panasonic lijkt mij ook niet verkeerd en neem ik ook mee in mijn shortlist.
Bij Daikin heb ik wel erg veel moeite om de juiste modellen te vinden (vooral de buitenunits). Er is zo gigantisch veel keuze. Dat gecombineerd met de typenummers die mij nog niets zeggen maakt het lastig. Mocht iemand een tip hebben.. Graag.
MHI:
Woonkamer: SRK50ZSX-W + SRC50ZSX-W
Slaapkamer 1: SRK35ZSX-W
Slaapkamer 2: SRK20ZSX-W
Slaapkamers buitenunit: SCM45ZS-S of SCM50ZS-S (deze lijkt overigens nog wel R410a te gebruiken?)
Panasonic:
Woonkamer: KIT-Z42-VKE (CS-Z42VKEW + CU-Z42VKE)
Slaapkamers: KIT-2Z2035-VKE (CS-Z35VKEW + CS-Z20VKEW + CU-2Z50TBE)
Daikin:
Nog in onderzoek..
Of het bestellen in het buitenland + monteur hier zoeken wordt of gewoon alles in NL aanschaffen weet ik nog niet. Zoals geschreven wil ik tegen het einde van het jaar in ieder geval een aantal offertes gaan opvragen om een idee te krijgen.
Klopt het idee qua capaciteit? Nog andere modellen om in overweging te nemen? Tips?