Snap ik en daar doel ik ook op, isoleren om het veilig te houden.daemonix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:29:
Die storing zal wel meevallen. Het gaat eerder om de veiligheidsrisico’s. 50 Hz heeft niet zo veel invloed op 100 of meer MHz.
Ik heb altijd het voorbeeld van een testhal met veel zware machines er in met naast die machines ethernet cat 5 voor de sensoren. Geen enkele verstoring te zien, En dan praten we over motoren tot tientallen kW’s per test opstelling.
Het gaat er niet zozeer om waar dingen gemaakt worden, maar hoe de gehele productie van ontwerpfase tot distributie is vormgegeven.Dennisdn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:15:
Ik lees hier in het topic vaker dat een rebadge of samengesteld merk als negatief worden gezien. Ik vraag mij af of dat terecht is. Als je maar lang genoeg doorgraaft in een productieproces komt uiteindelijk álles gewoon uit China. Kan het laatste stukje wel in Europa zijn geassembleerd, maar waarom is dat dan béter? Alles van Apple komt ook uit China, maar daar hoor ik niemand over twijfelen.
Wat losse componenten inkopen en samenstellen tot een product is iets anders als een product geheel in eigen huis ontwerpen en fabriceren waarin alle onderdelen zorgvuldig op elkaar afgestemd zijn tot een totaalproduct.
Apple is juist een goed voorbeeld van een bedrijf die dat laatste heel succesvol doet, en met eigen hardware prestaties neerzet die niet goed vergelijkbaar zijn met de PC markt.
Bij fabrikanten die losse componenten inkopen en inbouwen wordt er nogal eens gewisseld met onderdelen en is alles daardoor vaak niet optimaal op elkaar afgestemd. Dat is op zich geen probleem om een werkbaar product te produceren, maar wel het verschil tussen een A-merk en een B of C merk.
Tsja, als burger mag je best veel op elektrisch gebied maar dit is dus een dingetje dat volgens de regels gewoon niet mag. Daar is een goede reden voor: mocht er toch kortsluiting optreden tussen een circuit van laagspanning en hoogspanning dan zal dat veel eerder brand en andere onveilige situaties opleveren.plofkip schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:29:
[...]
Hmhm dan zou ik dus gaan voor xmvk en stp, dat zou geen problemen mogen geven toch? De buis is aardig recht toe recht aan en kan de beide kabels in 1 keer erdoor trekken, om beschadiging te voorkomen, mits ze passen 😏
Nu zal ‘t met een XMVK kabel vast wel loslopen, maar toch, het mag niet
Overigens geloof ik niet dat je die samen met een UTP kabel door een buis krijgt. Of ‘t moet een 32mm pijp zijn
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hoe onzuiniger hoe hoger het verbruik. Zeker als je airco gebruikt wordt om als hoofdverwarming te gebruiken kan het aardig gaan schelen. Tenzij je zonnepanelen hebt, en dus zelf je stroom opwek.BlackShadow schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:53:
[...]
Ik heb hiervoor nog even verder gekeken.
In hoeverre is de A rating belangrijk voor de buitenunit?
MXZ-2F33 heeft koelen A++ en verwarmen A+
MXZ-2F42 heeft koelen A+++ en verwarmen A++
Het prijsverschil tussen de binnenunits AP20 en AP25 is verwaarloosbaar op lange termijn.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Mijn ramen op de bovenverdieping hebben een ventilatierooster als ik gaat koelen/verwarmen met de airco, kan ik ze dan het beste open laten?
Niet iets kunnen vinden hierover in dit topic.
Ongeacht je manier van verwarmen zul je voldoende doch niet onnodig veel moeten ventileren.stickeric schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:06:
Mijn ramen op de bovenverdieping hebben een ventilatierooster als ik gaat koelen/verwarmen met de airco, kan ik ze dan het beste open laten?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Met XMVK mag je er inderdaad niets naast leggen. Bij YMVK mag het weer wel. Maar of het samen door een buis past is dan nog even de vraag.Glashelder schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:51:
[...]
Tsja, als burger mag je best veel op elektrisch gebied maar dit is dus een dingetje dat volgens de regels gewoon niet mag. Daar is een goede reden voor: mocht er toch kortsluiting optreden tussen een circuit van laagspanning en hoogspanning dan zal dat veel eerder brand en andere onveilige situaties opleveren.
Nu zal ‘t met een XMVK kabel vast wel loslopen, maar toch, het mag niet
Overigens geloof ik niet dat je die samen met een UTP kabel door een buis krijgt. Of ‘t moet een 32mm pijp zijn
In verband met de aanvoer van zuurstof en afvoer van koolstofdioxide is enige vorm van ventilatie wel wenselijk.stickeric schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:06:
Sterker nog, als je een huis hebt van zeg 15 jaar of jonger met een ventilatiebox, dan werkt het hele systeem niet goed als je roosters dicht zet.
YMVK met CAT6 door een gaat nooit passen, ook niet door 19mm. Want dat zijn buitenmaten. 19mm is binnen circa 16,1 mm.
Donne YMVK 3x2,5 is al 10,8mm. CAT6 (Belden) 5,4 mm. Dit gaat nooit samen passen.
Donne YMVK 3x2,5 is al 10,8mm. CAT6 (Belden) 5,4 mm. Dit gaat nooit samen passen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Dank voor de reacties, ik had al zo'n vermoeden maar dacht, ik vraag het toch voor de zekerheid.
XMvK 3 aderig (1.5mm) heeft een buitendiameter van 8.6mm.Glashelder schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:51:
[...]
STP kabel zit op 6.2mm, tezamen 14.8mm.
In theorie zou dat in een 19mm buis (16.5mm binnendiameter) moeten passen.
Maar goed ik zit dus enorm in twijfel. Ik weet gewoon niet wat ik als alternatief kan doen. De elektra moet helemaal vanuit de meterkast naar de nok zo'n beetje en de enige andere manier om dit te doen is via de buitenmuur, maar dat zie ik niet zo zitten.
Of geen UTP naar zolder, maar daar werk ik en heb ik gewoon een stabiele verbinding nodig

[ Voor 30% gewijzigd door plofkip op 04-05-2021 13:10 ]
Dat klopt. In een rechte buis lukt dat wel, maar dan komt de eerste bocht...plofkip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:08:
[...]
XMvK 3 aderig (1.5mm) heeft een buitendiameter van 8.6mm.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
De meterkast zit zo goed als recht onder het punt op zolder waar de loze leiding uit komt.BigEagle schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Dat klopt. In een rechte buis lukt dat wel, maar dan komt de eerste bocht...
Dat is fijnplofkip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:10:
[...]
De meterkast zit zo goed als recht onder het punt op zolder waar de loze leiding uit komt.
Zou dit echter zelf nooit willen: XMvK en STP in 1 buis. Kun je niet buitenom gaan? STP binnen in de buis en dan buiten om de XMvK (of een XMvK-as als die deels onder de grond moet).
Tja alles kan, maar dan heb ik een lelijke kabel over de muur lopen, word ik niet heel blij van. Geen idee of dat zomaar mag ook ivm welstand...BigEagle schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:42:
[...]
Dat is fijn![]()
Zou dit echter zelf nooit willen: XMvK en STP in 1 buis. Kun je niet buitenom gaan? STP binnen in de buis en dan buiten om de XMvK (of een XMvK-as als die deels onder de grond moet).
Ik kan jouw verhaal niet vinden in dit topic? Kan dat?royhoi schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
Aanstaande maandag gaat de VVE stemmen of ik de airco wel of niet mag houden. Spannend 😋
Ik voorspel alvast een groep mensen die op basis van afgunst tegenstemmen. Mensen af en toe

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Of combineer de 2 en gebruik een powerline adapter?plofkip schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:08:
[...]
XMvK 3 aderig (1.5mm) heeft een buitendiameter van 8.6mm.
Maar goed ik zit dus enorm in twijfel. Ik weet gewoon niet wat ik als alternatief kan doen. De elektra moet helemaal vanuit de meterkast naar de nok zo'n beetje en de enige andere manier om dit te doen is via de buitenmuur, maar dat zie ik niet zo zitten.
Of geen UTP naar zolder, maar daar werk ik en heb ik gewoon een stabiele verbinding nodig
Benieuwd naar de uitkomst!royhoi schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
Aanstaande maandag gaat de VVE stemmen of ik de airco wel of niet mag houden. Spannend 😋
Bij ons zou ik volgens het reglement “Toestemming” moeten vragen. Ik heb min of meer geen toestemming gevraagd maar gezegd: “We gaan nu toch verbouwen dus pakken de airco gelijk mee. Als iemand bij mij of jullie komt klagen haal ik hem direct weg.”
En dat doe ik ook. Niet omdat het de regels zijn, maar omdat ik gewoon niet wil dat iemand last van ons heeft. Maar durf de gok te nemen dat we een gunstig terras hebben en niemand wat hoeft te zien of horen. Sterker nog, op Funda-foto’s zie ik dat verschillende andere bewoners het ook gewoon hadden/hebben.
Waarschijnlijk in het oude topic nog! Heb hem vorig jaar ergens in juli geplaatst.Glashelder schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:54:
[...]
Ik kan jouw verhaal niet vinden in dit topic? Kan dat?
Ik voorspel alvast een groep mensen die op basis van afgunst tegenstemmen. Mensen af en toe
Gaat om een 6.6kw LG en staat in de parking beneden achter mijn appartement.
In juli the vve gemaild met de vraag of ik hem mocht plaatsen maar hier moest eerst over gestemd worden op de vve vergadering die in maart zou plaatsvinden. Hier wilde ik niet op wachten en er is toen naar alle leden een mail uit gegaan dat ik het zonder tegenbericht ging plaatsen en tijdelijke toestemming heb tot aan de vergadering. Vergadering kan niet plaatsvinden dus moet stemmen via een brief en de uitslag zou 10 mei bekend moeten zijn.
Heb nog helemaal niks negatiefs vernomen van iemand dus verwacht dat het wel goed gaat. Heb dit jaar de airco nog niet aan gehad tho wil nog even geen slapende honden wakker maken 😆
K
Heb in mijn vorige woning ooit netjes toestemming gevraagd aan de VvE om een airco te plaatsen. Men was bang voor de herrie en het aanzicht. In een flat die aan het drukste kruispunt van de stad lag, naast een treinspoor, en voor een drukke tunnelroyhoi schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
Dus ik hoop voor je dat de leden van jouw VvE redelijker zijn dan de mijne
Wat ik zei, het is afgunstTigerXtrm schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:55:
[...]
Heb in mijn vorige woning ooit netjes toestemming gevraagd aan de VvE om een airco te plaatsen. Men was bang voor de herrie en het aanzicht. In een flat die aan het drukste kruispunt van de stad lag, naast een treinspoor, en voor een drukke tunnelHet idee dat iemand dat ding ooit zou horen boven al die herrie was echt belachelijk, maar hij werd alsnog niet goedgekeurd.
De verhoudingen tussen een VVE en haar leden gaat uit van "redelijkheid en billijkheid".TigerXtrm schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:55:
[...]
Heb in mijn vorige woning ooit netjes toestemming gevraagd aan de VvE om een airco te plaatsen. Men was bang voor de herrie en het aanzicht. In een flat die aan het drukste kruispunt van de stad lag, naast een treinspoor, en voor een drukke tunnelHet idee dat iemand dat ding ooit zou horen boven al die herrie was echt belachelijk, maar hij werd alsnog niet goedgekeurd.
Wanneer daar geen sprake van is dan kan een kantonrechter een vervangende machtiging geven.
Dat werkt overigens twee kanten op, de rechter kan een VVE dwingen mee te werken aan een redelijk en billijk plan ook al hebben de andere leden tegen gestemd. Maar ook een individueel lid kan gedwongen worden mee te werken aan een besluit van de VVE.
In die zin is het misschien wel goed dat er sinds kort een regeling is voor het geluid dat geproduceerd mag worden door airco's en warmtepompen, het geeft duidelijkheid en werkt ook twee kanten op (in de zin dat iets dat niet vergunningplichtig is en binnen de regelgeving blijft moeilijk geweigerd kan worden)
Hmja is niet het meest stabiele hé...Notna schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:12:
[...]
Of combineer de 2 en gebruik een powerline adapter?
De VVE is inderdaad erg machtig en zou wat redelijker moeten zijn. Een buiten-unit of schotel niet in het zicht, dat snap ik nog wel. Maar bij ons loopt nu een hele discussie over laadpalen op onze eigen parkeerplaatsen in de kelder. Het lijkt erop dat die er gewoon niet gaan komen.ASW1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:22:
[...]
De verhoudingen tussen een VVE en haar leden gaat uit van "redelijkheid en billijkheid".
Wanneer daar geen sprake van is dan kan een kantonrechter een vervangende machtiging geven.
Dat werkt overigens twee kanten op, de rechter kan een VVE dwingen mee te werken aan een redelijk en billijk plan ook al hebben de andere leden tegen gestemd. Maar ook een individueel lid kan gedwongen worden mee te werken aan een besluit van de VVE.
In die zin is het misschien wel goed dat er sinds kort een regeling is voor het geluid dat geproduceerd mag worden door airco's en warmtepompen, het geeft duidelijkheid en werkt ook twee kanten op (in de zin dat iets dat niet vergunningplichtig is en binnen de regelgeving blijft moeilijk geweigerd kan worden)
En je kan wel gaan procederen, maar zij hebben diepen zakken en procederen tegen je met je eigen ingelegde geld.
De VvE waar ik onderdeel van was had niet zozeer bezwaar tegen laadpalen in de garage, maar tegen de elektrische auto's zelf, aangezien die blijkbaar onmogelijk te blussen zijn als ze eens in de fik vliegen en daarmee dus gigantische schade kunnen veroorzaken in een inpandige garage. Volgens mij hadden ze niet de mogelijkheid om het daadwerkelijk tegen te houden, maar ze vroegen wel om betrokken te zijn bij aanleg van elektra en dergelijke.Dennisdn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:47:
[...]
De VVE is inderdaad erg machtig en zou wat redelijker moeten zijn. Een buiten-unit of schotel niet in het zicht, dat snap ik nog wel. Maar bij ons loopt nu een hele discussie over laadpalen op onze eigen parkeerplaatsen in de kelder. Het lijkt erop dat die er gewoon niet gaan komen.
En je kan wel gaan procederen, maar zij hebben diepen zakken en procederen tegen je met je eigen ingelegde geld.
Met het gevaar off-topic te gaan, maar een individuele voorziening aanleggen op eigen kosten op of aan je appartement is natuurlijk iets anders dan een gezamelijke parkeergarage aanpassen voor laadinfra.Dennisdn schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:47:
[...]
De VVE is inderdaad erg machtig en zou wat redelijker moeten zijn. Een buiten-unit of schotel niet in het zicht, dat snap ik nog wel. Maar bij ons loopt nu een hele discussie over laadpalen op onze eigen parkeerplaatsen in de kelder. Het lijkt erop dat die er gewoon niet gaan komen.
Als jij een eigen meter hebt naast je parkeerplaats en je wilt een laadpaal aansluiten dan kan dat moeilijk geweigerd worden.
Dat is waar, maar tegelijkertijd is het een non-argument aangezien iedere auto met benzinetank net zo hard fikt. Voertuigbranden in garages zijn eigenlijk altijd dramatisch, zelfs een auto waar geen druppel benzine in zit brandt van zichzelf al zo heftig dat er enorme gerelateerde schade is, dat is met elektrische auto's niet anders.TigerXtrm schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:27:
[...]
De VvE waar ik onderdeel van was had niet zozeer bezwaar tegen laadpalen in de garage, maar tegen de elektrische auto's zelf, aangezien die blijkbaar onmogelijk te blussen zijn als ze eens in de fik vliegen en daarmee dus gigantische schade kunnen veroorzaken in een inpandige garage. Volgens mij hadden ze niet de mogelijkheid om het daadwerkelijk tegen te houden, maar ze vroegen wel om betrokken te zijn bij aanleg van elektra en dergelijke.
De oorzaak van voertuigbranden is vrijwel altijd brandstichting en niet spontane ontbranding, dus ook daar snijdt de angst voor nieuwigheid van EV's geen hout.
Als je zelf goede kwaliteit kabel legt (wat je ook doet) en het een directe verbinding vanaf de router is, zie ik geen problemen.
Powerline valt en staat met de kwaliteit van de kabels en daar heb je nu zelf de hand in. Het is de afgelopen jaren ook enorm verbeterd.
Hoe werkt zo'n combinatietabel bij een Multisplit situatie precies?
Als voorbeeld heb ik hier een Haier 4U75S2SR3FA
Daar staat in de combinatie tabel met 3 aansluiting het volgende:
Combinaties: 2.0 / 2.0 / 5.0
Capaciteit (kW) 1.63 / 1.63 / 4.24
Betekent dit dat bij een volledige belasting dit de maximale waardes zijn? die worden namelijk toch nooit bereikt aangezien de units nooit allemaal 100% draaien. Of limiteert de multisplit het maximale vermogen standaard hierop.
Misschien een hele domme vraag maar kan een multisplit gelijktijdig voorzien in warmte en koude vraag (ene unit verwarmen en andere unit koelen?
Betekent dit dat bij een volledige belasting dit de maximale waardes zijn? die worden namelijk toch nooit bereikt aangezien de units nooit allemaal 100% draaien. Of limiteert de multisplit het maximale vermogen standaard hierop.
Misschien een hele domme vraag maar kan een multisplit gelijktijdig voorzien in warmte en koude vraag (ene unit verwarmen en andere unit koelen?
Hmja je hebt ook gelijk. Het valt te proberen.Notna schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:48:
[...]
Als je zelf goede kwaliteit kabel legt (wat je ook doet) en het een directe verbinding vanaf de router is, zie ik geen problemen.
Powerline valt en staat met de kwaliteit van de kabels en daar heb je nu zelf de hand in. Het is de afgelopen jaren ook enorm verbeterd.
Voor de Sonos speakers in de tuin heb ik een powerline verbinding van de meterkast naar de schuur, die is op zich best aardig maar heeft volgens mij heel af en toe hiccups.
Alles beter dan een onveilige situatie creëren me dunkt.
Op die laatste vraag: nee dat kan niet omdat de natuurkunde erachter exact andersom werkt bij koelen of verwarmen. Je kan wel de ventilator aanzetten en met een andere unit koelen (of verwarmen) maar niet verwarmen én koelen.SmoothTweaker schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:24:
Hoe werkt zo'n combinatietabel bij een Multisplit situatie precies?
Ik hoop het beste voor je, veel mensen zodra ze een buitenunit zien is het direct "geluidsoverlast" ondanks nooit aangeweest en ook de reden wat vaak aangehaalt wordt is wat als iedereen een airco wil mogen ze het daar gaan opstapelen ?royhoi schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
Maar waarom heb je hem niet op eigen balkon gezet uit het zicht eventueel kasten ?
Zolang men geen buitenunit ziet hebben ze er ook geen last van.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Een elektrische auto blijft ongeveer 4 dagen lang branden(iedergeval fors langer dan benzineauto), de brandweer zet hem in een waterbak, kans dat een EV auto in de fik vliegt tijdens opladen is fors groter dan een benzineauto.ASW1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:39:
[...]
Dat is waar, maar tegelijkertijd is het een non-argument aangezien iedere auto met benzinetank net zo hard fikt. Voertuigbranden in garages zijn eigenlijk altijd dramatisch, zelfs een auto waar geen druppel benzine in zit brandt van zichzelf al zo heftig dat er enorme gerelateerde schade is, dat is met elektrische auto's niet anders.
De oorzaak van voertuigbranden is vrijwel altijd brandstichting en niet spontane ontbranding, dus ook daar snijdt de angst voor nieuwigheid van EV's geen hout.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Op mijn balkon gaan mensen er 100% zeker last van hebben en dat wil ik gewoon niet daarom staat hij beneden.mr_evil08 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:37:
[...]
Ik hoop het beste voor je, veel mensen zodra ze een buitenunit zien is het direct "geluidsoverlast" ondanks nooit aangeweest en ook de reden wat vaak aangehaalt wordt is wat als iedereen een airco wil mogen ze het daar gaan opstapelen ?
Maar waarom heb je hem niet op eigen balkon gezet uit het zicht eventueel kasten ?
Zolang men geen buitenunit ziet hebben ze er ook geen last van.
K
Ik begrijp het ook helemaal dat onze VVE het spannend vind om electrische auto's op te laden, de brandweer heeft ook aangegeven dat ze niet met groot materieel onze garage in kunnen om een brandende auto eruit te trekken. De andere kant is dat electrisch rijden een ontwikkeling is die niet is tegen te houden. Sterker nog, het wordt van ons verwácht.ASW1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:32:
[...]
Met het gevaar off-topic te gaan, maar een individuele voorziening aanleggen op eigen kosten op of aan je appartement is natuurlijk iets anders dan een gezamelijke parkeergarage aanpassen voor laadinfra.
Als jij een eigen meter hebt naast je parkeerplaats en je wilt een laadpaal aansluiten dan kan dat moeilijk geweigerd worden.
Ook airco's zijn een ontwikkeling die niet tegen te houden is. De zomers worden snel warmer. Maar een buitenunit op een gemeenschappelijke plek heeft meer uitdagingen dan het zicht alleen. Bijvoorbeeld wat als dié in brand vliegt? Valt de schade dan binnen de VVE of aansprakelijkheid van de bewoner?
Soms ben ik echt jaloers op mensen met een eigen huis en een echte tuin
[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 05-05-2021 07:16 ]
We hebben vorig jaar airco laten plaatsen, zeer blij mee maar ik wil de afvoer buiten wat minder opvallend maken. Een ombouw of wat anders lijkt me niet handig, ik ben van plan het antraciet te verven zoals de voegen en kozijnen ook zijn. Heeft iemand tips met wat voor verf ik dit het beste kan doen? Kan ik de verschillende onderdelen dan allemaal hiermee verven, dus ook de flexibele slang?
:strip_exif()/f/image/mADHhTkCCWZ0EhFEj0BQe4c8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Kluifjes op 05-05-2021 09:17 ]
Dat wil ik hier ook nog doen, het witte steekt wel erg wit af tegonover de antraciet grijze regenpijp ernaast. Ik zag enkele pagina's terug iemand met mooie grijze goten, volgens de installateur was dat geen optie.
Ik sta dus ook wel open voor eventuele tips. Hopelijk kan dat ook volledig gedaan worden zonder de koelleidingen te moeten losmaken (gaat hier uit de gevel met 1 bochtje naar beneden).
Ik sta dus ook wel open voor eventuele tips. Hopelijk kan dat ook volledig gedaan worden zonder de koelleidingen te moeten losmaken (gaat hier uit de gevel met 1 bochtje naar beneden).
Ik heb ze gezocht maar niet echt kunnen vinden. In in de bouwmarkt is er wel verf speciaal voor PVC.DeadLock schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:09:
volgens de installateur was dat geen optie.
Beste tweakers,
Ik wil een split unit airco laten plaatsen. De unit komt beneden in de woonkamer te hangen. Het aantal m3 te koelen is ongeveer 150m3. Een rekensom die ik veelal terug zie is het totaal aantal m3 * 30 te vemenigvuldigen, dit voor een goed geisoleerd huis. Mijn huis bouwjaar 2000, goed geisoleerd, hr++ ramen en zonwering in de vorm van screens aan de buitenkant van het huis. Ongeveer 25m2 is overigens platdak van de ruimte die ik wil koelen.
Mijn oog is gevallen op de volgende 5kw airco van Hisense (https://www.hs-cs.nl/nl/p...nse-new-comfort-wandmodel.
Nu is mijn vraag of een 5kw echt nodig is (tuurlijk de formule is er niet voor niets). Maar ik hoef het bijvoorbeeld in de zomer niet terug te koelen van 40 graden naar 20. De specificaties, zoals te lezen op de hisense website, geven aan dat de 3.5kw variant een max koelvermogen heeft van 4,1. Dit is al wat meer in de richting van wat ik nodig heb volgens de formule.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen. Iemand die toevallig een zelfde afweging heeft gemaakt en voor de 3.5kw is gegaan? Of loop ik wellicht tegen andere problemen aan als ik voor een lichtere variant kies?
Ik wil een split unit airco laten plaatsen. De unit komt beneden in de woonkamer te hangen. Het aantal m3 te koelen is ongeveer 150m3. Een rekensom die ik veelal terug zie is het totaal aantal m3 * 30 te vemenigvuldigen, dit voor een goed geisoleerd huis. Mijn huis bouwjaar 2000, goed geisoleerd, hr++ ramen en zonwering in de vorm van screens aan de buitenkant van het huis. Ongeveer 25m2 is overigens platdak van de ruimte die ik wil koelen.
Mijn oog is gevallen op de volgende 5kw airco van Hisense (https://www.hs-cs.nl/nl/p...nse-new-comfort-wandmodel.
Nu is mijn vraag of een 5kw echt nodig is (tuurlijk de formule is er niet voor niets). Maar ik hoef het bijvoorbeeld in de zomer niet terug te koelen van 40 graden naar 20. De specificaties, zoals te lezen op de hisense website, geven aan dat de 3.5kw variant een max koelvermogen heeft van 4,1. Dit is al wat meer in de richting van wat ik nodig heb volgens de formule.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen. Iemand die toevallig een zelfde afweging heeft gemaakt en voor de 3.5kw is gegaan? Of loop ik wellicht tegen andere problemen aan als ik voor een lichtere variant kies?
Verven kan, maar dat is wel een werkje (schuren, ontvetten, primer, kleurlak, beschermlaag) en je hebt de kans dat het niet goed blijft zitten na verloop van tijd, zeker als deze in de zon komt te staan.Kluifjes schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:00:
We hebben vorig jaar airco laten plaatsen, zeer blij mee maar ik wil de afvoer buiten wat minder opvallend maken. Een ombouw of wat anders lijkt me niet handig, ik ben van plan het antraciet te verven zoals de voegen en kozijnen ook zijn. Heeft iemand tips met wat voor verf ik dit het beste kan doen? Kan ik de verschillende onderdelen dan allemaal hiermee verven, dus ook de flexibele slang?
[Afbeelding]
Is het geen optie om van hout een bak maken die er strak omheen valt? Omdat het al in een hoek zit heb je maar 2 planken nodig. Die kan je verven in de juiste kleur. Of kiezen voor keralit (kunstof) of trespa. Beide zijn kleurvast en kunnen tegen een stootje.
Hmm dat is nog wel een optie inderdaad! Ik ben zelf de onhandigste persoon ooit bestaan, maar m'n schoonvader is timmerman en die kan prima met 2 plankjes een soort strakke ombouw monteren. En dan kan ook de gewone buitenverf gebruikt worden.BigEagle schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:42:
[...]
Is een geen optie om van hout een bak maken die er strak omheen valt? Omdat het al in een hoek zit heb je maar 2 planken nodig. Die kan je verven in de juiste kleur. Of kiezen voor keralit (kunstof) of trespa. Beide zijn kleurvast en kunnen tegen een stootje.
Ik heb ooit iemand gezien die er een zinken regenpijp omheen had gemaakt, vond ik ook mooi!Kluifjes schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:00:
[Afbeelding]
Overigens, wat is dan "goede kwaliteit kabel"? Heb hier nog genoeg VD liggen, maar is dat goed genoeg? Waar moet ik op letten?Notna schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:48:
[...]
Ik doelde er eerder op dat VD uit het jaar kruik gewoon een slecht idee met Powerline isplofkip schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:34:
[...]
Overigens, wat is dan "goede kwaliteit kabel"? Heb hier nog genoeg VD liggen, maar is dat goed genoeg? Waar moet ik op letten?
Goede kwaliteit is dus eerder: spul wat je zelf of recentelijk (afgelopen 10 jaar) hebt aangelegd.
Ik heb een Haier buitenunit (5U105S2SS3FA) en twee binnenunits (AS71S2SF2FA-1 + AS42S2SF2FA-1) gekocht. Ik was er namelijk van uit gegaan dat alle multi-split binnenunits compatible zijn met de buitenunits. Ik had ook gecontroleerd dat de 7.1 KW binnenunit en een 4.2 KW binnenunit samen op deze buitenunit kunnen.
Nu heb ik alles ontvangen en zag ik dat de AS71S2SF2FA-1 een aansluitmaat heeft van 3/8" + 5/8", dit terwijl de buitenunit 5 x 1/4" 3 x 3/8" + 2 x 1/2". Kun je deze binnenunit middels een verloopstuk dan wel aansluiten op deze buitenunit? Of kan deze binnenunit niet aangesloten worden op deze buitenunit?
Nu heb ik alles ontvangen en zag ik dat de AS71S2SF2FA-1 een aansluitmaat heeft van 3/8" + 5/8", dit terwijl de buitenunit 5 x 1/4" 3 x 3/8" + 2 x 1/2". Kun je deze binnenunit middels een verloopstuk dan wel aansluiten op deze buitenunit? Of kan deze binnenunit niet aangesloten worden op deze buitenunit?
Het kan allebei. De vraag die je stelt is in dit topic al bijzonder veel gesteld. Even teruglezen als je wat feedback wil.dezzy schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:23:
Beste tweakers,
Vraag is natuurlijk wat ‘goed geïsoleerd’ wil zeggen bij een huis van 20j oud. Goed geïsoleerd voor toen, of vooruit op zijn tijd geïsoleerd?
In een recente woning, geïsoleerd volgens de normen van pakweg de laatste 5j zal je zeker voldoende hebben aan een 3,5KW. Bij jou is het misschien een twijfelgeval. Hoe warm wordt het binnen tijdens hete zomerdagen?
Waarom overweeg je de Hisense?
Hier heeft de monteur een normale witte goot gewoon zwart gespoten met zo'n spuitbus (geen idee van exacte type). Geen schuren of voorbehandeling, en ziet er zo'n 2 maanden later in ieder geval nog prima uit. Tijd zal leren hoe het er over een jaar uit zietDeadLock schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:09:
Dat wil ik hier ook nog doen, het witte steekt wel erg wit af tegonover de antraciet grijze regenpijp ernaast. Ik zag enkele pagina's terug iemand met mooie grijze goten, volgens de installateur was dat geen optie.
Een witte goot zwart spuiten vind ik wel het toppunt als je gewoon zwarte goten hebt. Maar goed ieder zijn ding. Een tip voor anderen als je niet wil schilderen. Wat overigens met goed schuren ontvetten en primer prima te doen is ( en bij te onderhouden is) is met pvc overtrekken ( wrappen misschien ook nog een optie...daarnaast voor een ieder die het wil weten. Je kan de goten in elke gewenste Ral laten behandelen.
[ Voor 13% gewijzigd door Yamahaa op 05-05-2021 12:41 ]
Thanks voor je reactie. Ik merk idd op dat een soort gelijke vraag eerder gesteld is maar dat het dan veelal gaat om multi split units. Vanavond nog even verder teruglezen in dit topic.stevenleemans schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:03:
[...]
Het kan allebei. De vraag die je stelt is in dit topic al bijzonder veel gesteld. Even teruglezen als je wat feedback wil.
Vraag is natuurlijk wat ‘goed geïsoleerd’ wil zeggen bij een huis van 20j oud. Goed geïsoleerd voor toen, of vooruit op zijn tijd geïsoleerd?
In een recente woning, geïsoleerd volgens de normen van pakweg de laatste 5j zal je zeker voldoende hebben aan een 3,5KW. Bij jou is het misschien een twijfelgeval. Hoe warm wordt het binnen tijdens hete zomerdagen?
Waarom overweeg je de Hisense?
Wat betreft goed geisoleerd daar heb je natuurlijk een goed punt. Tijdens de warmste zomerdagen van verleden jaar werd het binnen na 3/4 daagjes max 27/28 graden.
De reden dat ik in eerste instantie Hisense overweeg is omdat ik deze installaties zie hangen bij vrienden/kennissen. Verder nog geen vergelijking gedaan qua specificaties.
Het is een hele boterham hoor, al dat lezen😁.dezzy schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Thanks voor je reactie. Ik merk idd op dat een soort gelijke vraag eerder gesteld is maar dat het dan veelal gaat om multi split units. Vanavond nog even verder teruglezen in dit topic.
Wat betreft goed geisoleerd daar heb je natuurlijk een goed punt. Tijdens de warmste zomerdagen van verleden jaar werd het binnen na 3/4 daagjes max 27/28 graden.
De reden dat ik in eerste instantie Hisense overweeg is omdat ik deze installaties zie hangen bij vrienden/kennissen. Verder nog geen vergelijking gedaan qua specificaties.
Als het 27-28gr wordt dan zal je met een 3,5KW zeker voldoende hebben. De Hisense new comfort lijkt zeker niet slecht, maar sommige andere toestellen hebben wel een lager minimum en maximum vermogen.
Na een geholpen antwoord uit dit topic over geluidslimieten over warmtepompen, ook maar de volgende vraag!
Ik heb nu diverse leveranciers en installateurs aangeschreven voor de aanschaf en installatie van een lucht/lucht warmtepomp systeem om te koelen en verwarmen.
Eisen: Merk Daikin. Zelf al rond zitten neuzen over de verschillende binnenunits en welke waar handig is.
Helaas vindt ik de antwoorden teleurstellend. Ik krijg offertes binnen met een standaard setup, een split unit en en binnenunits. Geen informatie over binnenunits, een foldetje van units, geen informatie over buitenunits.. Geen advies over welke keus slimmer is een multi-split of meerdere single splits.
Als ik vraag over pendelen, constant aan/uit schakelen, of te hoge warmte/koude productie als maar 1 binnenunit aanstaat op een multi unit met vermogen om 3 binnenunits te draaien (die lang niet alle 3 tegelijk aan staan waarschijnlijk), krijg ik als antwoord, ach dat zal in de praktijk wel reuze meevallen en maakt u zich niet druk.
Situatie is als volgt:
1 Woon/eet kamer (splitlevel). 1 Unit voor 124m3 (woonkamer=52m3, eethoek 53,3, keuken 18,3m3)
Unit in de woonkamer hoek richting de bank.
Unit hoeft hier niet zeflstandig volledig alles op te warmen, hulp van de radiatoren mag gewoon.
1 Slaapkamer. 1 Unit voor 31m3, boven het bed. (onderste op plattegrond)
1 Studeerkamer. 1 Unit. 23m3, boven bureau/desk (bovenste op plattegrond)
Spouwmuur isolatie aanwezig, dak isolatie aanwezig. Dubbelglas HR++ ramen.
Huis uit 1973. Bij teveel gedoe met multi/single units of extreme kosten zou de studeerkamer unit kunnen vervallen.
:strip_exif()/f/image/CH0IaBFkOUCmwF5cxnxW9eM2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RF5lnqkCgGKDjEcKKmDp1Wib.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom... of ik wil te veel weten, of de gemiddelde consument zegt doe maar een aircootje en kijkt nergens naar om?
Op Daikin ben ik de binnenunits al doorgespit.
De buitenunits ben ik nog mee bezig, flink werk al met al en iets wat onoverzichtelijk voor mij vanaf de daikin website
Ik heb nu diverse leveranciers en installateurs aangeschreven voor de aanschaf en installatie van een lucht/lucht warmtepomp systeem om te koelen en verwarmen.
Eisen: Merk Daikin. Zelf al rond zitten neuzen over de verschillende binnenunits en welke waar handig is.
Helaas vindt ik de antwoorden teleurstellend. Ik krijg offertes binnen met een standaard setup, een split unit en en binnenunits. Geen informatie over binnenunits, een foldetje van units, geen informatie over buitenunits.. Geen advies over welke keus slimmer is een multi-split of meerdere single splits.
Als ik vraag over pendelen, constant aan/uit schakelen, of te hoge warmte/koude productie als maar 1 binnenunit aanstaat op een multi unit met vermogen om 3 binnenunits te draaien (die lang niet alle 3 tegelijk aan staan waarschijnlijk), krijg ik als antwoord, ach dat zal in de praktijk wel reuze meevallen en maakt u zich niet druk.
Situatie is als volgt:
1 Woon/eet kamer (splitlevel). 1 Unit voor 124m3 (woonkamer=52m3, eethoek 53,3, keuken 18,3m3)
Unit hoeft hier niet zeflstandig volledig alles op te warmen, hulp van de radiatoren mag gewoon.
Huis uit 1973. Bij teveel gedoe met multi/single units of extreme kosten zou de studeerkamer unit kunnen vervallen.
:strip_exif()/f/image/CH0IaBFkOUCmwF5cxnxW9eM2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RF5lnqkCgGKDjEcKKmDp1Wib.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom... of ik wil te veel weten, of de gemiddelde consument zegt doe maar een aircootje en kijkt nergens naar om?
De buitenunits ben ik nog mee bezig, flink werk al met al en iets wat onoverzichtelijk voor mij vanaf de daikin website
Het enige moment waar ik pendelgedrag krijg is als het huis op temperatuur is en het een zonnige dag is, dan zet ik de unit ook gewoon uit omdat de zon het huis toch wel warm houdt. Bij het koelen in de slaapkamer op de fluisterstille stand hoor je eigenlijk het verschil tussen aan/uit nauwelijks, dus daar ook geen last. Verwarmen doe ik in de slaapkamer nauwelijks, zeker niet in de nacht.Soullancer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:39:
Na een geholpen antwoord uit dit topic over geluidslimieten over warmtepompen, ook maar de volgende vraag!
Situatie is als volgt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier wat details van de buitenunit(s) waar je waarschijnlijk mee te maken krijgt:
http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ik heb aan de lijve ondervonden dat de installateurs die werken met Daikin veel werk hebben en het minst uitleg en korting geven. Bij de installateurs die ook Mitsubishi, Panasonic, Bosch installeren kreeg ik veel meer uitleg en werd er ook mee gedacht.Soullancer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:39:
Situatie is als volgt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je eis is daikin, dus je zal een beetje moeten zoeken naar een installateur die niet werkt met het principe ‘wees blij dat ik bij jou wil komen installeren’. Maar die zijn mits wat zoeken wel te vinden hoor😁. Succes!
Je kunt dat stukje ook wrapen met folie. Daar zijn ook al voorbeelden hier langs gekomen, Zelfs met steen motief. Op bijv stickerland.nl kun je allerlei kleuren kiezen.Kluifjes schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:00:
[Afbeelding]
Kijk eens bij post 1 juli 2020. folie met steen motief.
Het grote airconditioning topic - Deel 2
[ Voor 7% gewijzigd door fmrama op 05-05-2021 15:57 ]
De gaszijde van een 5/8" is 15.88mm en een 1/2' is 12.7. Of het verschil uitmaakt voor de capaciteit en efficiëntie van de unit weet ik niet. De combinatie staat wel vermeld in de combinatietabel van Haier.Ferdeltje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:
Ik heb een Haier buitenunit (5U105S2SS3FA) en twee binnenunits (AS71S2SF2FA-1 + AS42S2SF2FA-1) gekocht. Ik was er namelijk van uit gegaan dat alle multi-split binnenunits compatible zijn met de buitenunits. Ik had ook gecontroleerd dat de 7.1 KW binnenunit en een 4.2 KW binnenunit samen op deze buitenunit kunnen.
Wel weet ik dat er verloopwartels zijn die je eventueel zou kunnen gebruiken.
https://www.handelsondern...p/wartel-5-8-wartel-x-1-2
Is het trouwens gebruikelijk om altijd een dichtingsmiddel te gebruiken in de schroefdraad van de flare koppelingen?
Ik begrijp dat dit pas na de vacuumtest aangebracht mag worden en dat de bedoeling is dat er geen (condens-)water in de koppelingen kan komen en er schade ontstaat door bevriezing.
Ik kom het maar heel weinig tegen in wat ik lees over airco montage
Ik begrijp dat dit pas na de vacuumtest aangebracht mag worden en dat de bedoeling is dat er geen (condens-)water in de koppelingen kan komen en er schade ontstaat door bevriezing.
@Kluifjes Google eens folie baksteen en kijk bij afbeeldingen, heel veel kleuren baksteen folie verkrijgbaar.fmrama schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:35:
[...]
Je kunt dat stukje ook wrapen met folie. Daar zijn ook al voorbeelden hier langs gekomen, Zelfs met steen motief. Op bijv stickerland.nl kun je allerlei kleuren kiezen.
Kijk eens bij post 1 juli 2020. folie met steen motief.
Het grote airconditioning topic - Deel 2
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Even een opmerking: zelfklevende folie kan anders eigenschappen hebben dan wrap folie. Wrap folie is weer makkelijk te verwijderen cq te corrigeren.
Tijdje nu een multisplit van daikin ingebruik 2x perfera en 1x stylish. Nu een keer een nachtje de airco op de slaapkamer op cooling mode op 18 graden laten draaien. Nu lijkt er iets raars te gebeuren als de gewenste temperatuur bereikt word dan gaat de perfera ineens naar de fan mode en begint een paar minuten hard te blazen en stopt dan weer. Is dit normaal gedrag ? Had verwacht dat ie gewoon stopt bij de gewenste temperatuur.
Heb ik geen last van maar ik heb de fan speed alleen op "Indoor Quiet" gehad.blerry schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:41:
Tijdje nu een multisplit van daikin ingebruik 2x perfera en 1x stylish. Nu een keer een nachtje de airco op de slaapkamer op cooling mode op 18 graden laten draaien. Nu lijkt er iets raars te gebeuren als de gewenste temperatuur bereikt word dan gaat de perfera ineens naar de fan mode en begint een paar minuten hard te blazen en stopt dan weer. Is dit normaal gedrag ? Had verwacht dat ie gewoon stopt bij de gewenste temperatuur.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Flare is tegenwoordig niet meer gebruikelijk. Gebeurd soms nog wel maar tegenwoordig wordt het gesoldeerd of geperst.ASW1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:03:
Is het trouwens gebruikelijk om altijd een dichtingsmiddel te gebruiken in de schroefdraad van de flare koppelingen?
Op de stek koppelingen wordt meestal geen afdichting middel gebruikt.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dank voor je reactie. Misschien toch de fabrikant maar ff mailen wat die er van zegt. En dan eventueel zo’n wartel bestellen.SmoothTweaker schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:52:
[...]
De gaszijde van een 5/8" is 15.88mm en een 1/2' is 12.7. Of het verschil uitmaakt voor de capaciteit en efficiëntie van de unit weet ik niet. De combinatie staat wel vermeld in de combinatietabel van Haier.
Wel weet ik dat er verloopwartels zijn die je eventueel zou kunnen gebruiken.
https://www.handelsondern...p/wartel-5-8-wartel-x-1-2
Hallo allemaal,
Wij zijn nu ook aan het kijken voor een lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen/koelen, echter zijn we bang dat de buitenunit te veel geluid zal maken en dat wij/de buren er last van gaan krijgen. We wonen in een vrij klein appartement (55m2) in Amsterdam en de buitenunit zal dan op het balkon komen te staan, naast het raam (HR++ glas) van onze slaapkamer. Het model wat we op het oog hebben is de nieuwe Toshiba Haori (zwaarste 4.6kW versie). Volgens Toshiba moet de buitenunit niet meer dan 35db produceren.
Wat denken jullie? Gaan we/de buren last krijgen van het geluid van de buitenunit? Eigenlijk zouden we zo'n buitenunit zelf een keer willen horen in het echt. Is er iemand waarbij we misschien even langs mogen gaan om het te ervaren?
Wij zijn nu ook aan het kijken voor een lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen/koelen, echter zijn we bang dat de buitenunit te veel geluid zal maken en dat wij/de buren er last van gaan krijgen. We wonen in een vrij klein appartement (55m2) in Amsterdam en de buitenunit zal dan op het balkon komen te staan, naast het raam (HR++ glas) van onze slaapkamer. Het model wat we op het oog hebben is de nieuwe Toshiba Haori (zwaarste 4.6kW versie). Volgens Toshiba moet de buitenunit niet meer dan 35db produceren.
Wat denken jullie? Gaan we/de buren last krijgen van het geluid van de buitenunit? Eigenlijk zouden we zo'n buitenunit zelf een keer willen horen in het echt. Is er iemand waarbij we misschien even langs mogen gaan om het te ervaren?
Is dit ook makkelijk te verwijderen als het al bv een jaar erop zit? Het lijkt me wel handig dat bij noodgevallen de goten weer bereikbaar zijn. Ik zal eens kijken of wrapfolie ook in eigen ontwerp te maken is met motief van de bakstenen.fmrama schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:44:
Even een opmerking: zelfklevende folie kan anders eigenschappen hebben dan wrap folie. Wrap folie is weer makkelijk te verwijderen cq te corrigeren.
[quote]CyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:48:
Hallo allemaal,
Ik ben niet echt thuis in de capaciteits berekeningen maar de unit klinkt wat zwaar in mijn oren. Daarnaast maakt elke unit ander geluid bij verwarmen en koelen. Je mag bij mij best komen kijken en luisteren maar ik verwacht dat het appels met peren gaat worden. Tenzij je iemand vind die exact de zelfde binnen en buiten unit gaat hebben....ik heb twee Daikin Units en die klinken denk ik echt anders
Hallo allemaal,
Ik ben niet echt thuis in de capaciteits berekeningen maar de unit klinkt wat zwaar in mijn oren. Daarnaast maakt elke unit ander geluid bij verwarmen en koelen. Je mag bij mij best komen kijken en luisteren maar ik verwacht dat het appels met peren gaat worden. Tenzij je iemand vind die exact de zelfde binnen en buiten unit gaat hebben....ik heb twee Daikin Units en die klinken denk ik echt anders
[ Voor 13% gewijzigd door Yamahaa op 06-05-2021 11:08 ]
je smeert een beetje compressorolie op de flare waar de moer het koper raakt. dit werkt als smeermiddel als je de flares aandraait en voorkomt dat je het koper kapotdraait.ASW1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:03:
het 2e deel wat je zegt snap ik niet.
je leest weinig over airco montage en de practische kant omdat dit iets is voor de F-gassen man/vrouw.
dat is ook zo, dat vermogen is oncomfortabel veel voor die ruimte. afhankelijk van de vorm van de ruimte moet je gewoon 2x 2kW of zo hebben.Yamahaa schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:03:
Ik ben niet echt thuis in de capaciteits berekeningen maar de unit klinkt wat zwaar in mijn oren.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 06-05-2021 11:34 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dank voor de reacties, @Yamahaa dank voor je aanbod voor een bezoekje, ik stuur je een dm!
Wat betreft het vermogen, ik ben het met jullie eens dat één 4.6kW binnenunit waarschijnlijk te veel is voor ons oppervlakte van 55m2 (effectief 39m2, we houden de slaapkamerdeur meestal dicht overdag). In eerste instantie dacht ik ook aan het 3.5kW model, alleen wat is het nadeel van een te zware binnenunit hebben? Wij willen het wel graag warm krijgen in de winter, ook met buitentemperaturen van onder de 0 graden. Is het dan niet safer om voor een zwaardere unit te gaan? Het enige nadeel wat ik lees is dat je kans hebt op pendelen, echter vraag ik me af of wij dit als storend gaan ervaren.
Ons appartement is overigens gebouwd in de jaren 30, dus niet super geïsoleerd. Hoewel we wel op 1 hoog zitten (dus omringd door andere appartementen) en de kozijnen zijn onlangs vervangen voor kozijnen met HR++ glas.
Wat betreft het vermogen, ik ben het met jullie eens dat één 4.6kW binnenunit waarschijnlijk te veel is voor ons oppervlakte van 55m2 (effectief 39m2, we houden de slaapkamerdeur meestal dicht overdag). In eerste instantie dacht ik ook aan het 3.5kW model, alleen wat is het nadeel van een te zware binnenunit hebben? Wij willen het wel graag warm krijgen in de winter, ook met buitentemperaturen van onder de 0 graden. Is het dan niet safer om voor een zwaardere unit te gaan? Het enige nadeel wat ik lees is dat je kans hebt op pendelen, echter vraag ik me af of wij dit als storend gaan ervaren.
Ons appartement is overigens gebouwd in de jaren 30, dus niet super geïsoleerd. Hoewel we wel op 1 hoog zitten (dus omringd door andere appartementen) en de kozijnen zijn onlangs vervangen voor kozijnen met HR++ glas.
Volgens de berichten is het makkelijk te verwijderen. Warm maken met een föhn en eraf trekken. Ze gebruiken het ook bij auto’s. En daar gaat het ook makkelijk af. Ik heb er eens mijn oude laptop mee gedaan. Weer een mooi strak velletje erover.Kluifjes schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:00:
[...]
Is dit ook makkelijk te verwijderen als het al bv een jaar erop zit? Het lijkt me wel handig dat bij noodgevallen de goten weer bereikbaar zijn. Ik zal eens kijken of wrapfolie ook in eigen ontwerp te maken is met motief van de bakstenen.
De koppelingen op de buitenunit zijn toch altijd flares?Speedfightserv schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:07:
[...]
Flare is tegenwoordig niet meer gebruikelijk. Gebeurd soms nog wel maar tegenwoordig wordt het gesoldeerd of geperst.
Op de stek koppelingen wordt meestal geen afdichting middel gebruikt.
Solderen kan natuurlijk ook inderdaad, misschien een ideetje voor de binnenunit.
Klopt, maar ik wil de hele installatie zelf doen alleen de inwerkingstelling laten verzorgen.flippy schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:31:
[...]
je leest weinig over airco montage en de practische kant omdat dit iets is voor de F-gassen man/vrouw.
In de installatiehandleiding van de Pana kom ik dit tegen:
/f/image/NPnO10cNOuyH3vFYhElx9pVS.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie ook wel dat een heel enkele aircoshop iets aanbied als dit bijvoorbeeld, maar gebruikelijk lijkt het niet:
https://aircoplazazwolle....voor-koppelingen-pro-tite
Waarom verwijderen? de goten bestaan uit twee delen die aan elkaar geklikt worden en een deel wordt aan de muur bevestigd.Kluifjes schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:00:
[...]
Is dit ook makkelijk te verwijderen als het al bv een jaar erop zit? Het lijkt me wel handig dat bij noodgevallen de goten weer bereikbaar zijn. Ik zal eens kijken of wrapfolie ook in eigen ontwerp te maken is met motief van de bakstenen.
Mocht het nodig zijn dan haal je het bestikkerde deel los van het muur deel.
Bij mij loopt het overkappende deel door tot tegen de wand. Mocht het een goot zijn zoals op deze afbeelding, dan kun je de stikker doorsnijden om de goot er af te halen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gyMIVXGq7kynyQXu9Ue7xruY.jpg?f=user_large)
dat kan je doen. maar je moet de flares op een bepaald moment aandraaien (dus een steek-momentsleutel van 200euro) en je moet die olie/nylog/loctite 554 hebben en een flare tool/tromper als je niet de leidingen op maat hebt gekocht.ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:21:
[...]
Klopt, maar ik wil de hele installatie zelf doen alleen de inwerkingstelling laten verzorgen.
In de installatiehandleiding van de Pana kom ik dit tegen:
tenzij je bereid bent om redelijk wat geld uit te geven aan specifieke gereedschappen kan het handig zijn om dat soort werkjes over te laten aan een persoon die de materialen heeft en het meteen goed doet en lektesten kan doen voor je alles dichtschroeft. het is een stuk duurder om iemand langs te laten komen omdat ergens toch een flare een beetje lekt en na een paar maanden je systeem leeg is gelopen achter 1 van je binnenunits.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je kunt dit redelijk benaderen met een kleine variant op een warmteverlies berekening. Een paar vragen:CyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:46:
Dank voor de reacties, @Yamahaa dank voor je aanbod voor een bezoekje, ik stuur je een dm!
* je hebt dus een appartement dat onder, boven en links en rechts buren heeft die ook verwarmen? (geen garagebox eronder ofzo?)
* Is je appartement te benaderen als een rechthoeking doosje, en zo ja wat zijn de ongeveer de verhoudingen? Heb je bijv. iets van 6m breed (dus 2x 6m buitengevel) en 9m lang huis?
* Hoeveel procent van je buitengevels is ongeveer glas (en is dat allemaal HR++?
* weet je iets van je muren? Heb je spouwmuurisolatie in de gevels of niet?
* weet je wat je nu in een gemiddeld jaar verbruikt aan aardgas / warmte?
Ja rondom allemaal buren die ook verwarmen, geen garagebox eronder oidFr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:29:
* je hebt dus een appartement dat onder, boven en links en rechts buren heeft die ook verwarmen? (geen garagebox eronder ofzo?)
Ja, ik denk dat ons appartement wel te benaderen is als een rechthoekig doosje, 6m breed bij 11m lang, een deel wordt in beslag genomen door het trappenhuis.Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:29:
* Is je appartement te benaderen als een rechthoeking doosje, en zo ja wat zijn de ongeveer de verhoudingen? Heb je bijv. iets van 6m breed (dus 2x 6m buitengevel) en 9m lang huis?
Ik denk ongeveer 50-60% met de houten kozijnen meegerekend, vrij veel. Alles is HR++.Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:29:
* Hoeveel procent van je buitengevels is ongeveer glas (en is dat allemaal HR++?
Het appartement is gebouwd in 1938, de muren bevatten geen spouwmuurisolatie.Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:29:
* weet je iets van je muren? Heb je spouwmuurisolatie in de gevels of niet?
559m3 aan gas ongeveer, dit is inclusief warm water voor douchen. Dus voor alleen verwarming zal het iets minder zijn.Fr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:29:
* weet je wat je nu in een gemiddeld jaar verbruikt aan aardgas / warmte?
559m3 aan gas zegt in principe al voldoende. Dat is erg weinig.
Je kan wel zien in de zomermaanden hoeveel m3 gas je verbruikt voor alleen douchen en warm water. Dit zal ongeveer 20m3/maand zijn. Dus dan zou je maar 320 m3 voor verwarming gebruiken.
Dan lukt het verwarmen waarschijnlijk met een 2,5kw unit al makkelijk.
Je kan wel zien in de zomermaanden hoeveel m3 gas je verbruikt voor alleen douchen en warm water. Dit zal ongeveer 20m3/maand zijn. Dus dan zou je maar 320 m3 voor verwarming gebruiken.
Eens, in dit geval zal ik zekerheidshalve een 3.5kW kiezen gezien deze qua minimaal vermogen gelijk is aan een 2.5Lieuwe15 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:00:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik denk ook dat een veel lichtere unit nodig is. Wel hele nette specificaties die Toshiba Haori!
Wat wel een issue kan zijn is hoe de warmte verdeeld wordt over het appartement. Uit hoeveel ruimtes bestaat die, en met hoeveel binnenunits denk je het af te kunnen?
Wat wel een issue kan zijn is hoe de warmte verdeeld wordt over het appartement. Uit hoeveel ruimtes bestaat die, en met hoeveel binnenunits denk je het af te kunnen?
ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:04:
Ik denk ook dat een veel lichtere unit nodig is. Wel hele nette specificaties die Toshiba Haori!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Met rood aangegeven waar we de binnenunit willen ophangen, of weten jullie een betere plek? Wij neigen naar één binnenunit omdat we de slaapkamer dicht houden en niet verwarmen (daar hangt nu ook geen radiator). En 's nachts zetten we de verwarming omlaag.
In het kleine werkkamertje naast het balkon hangt al een klein elektrisch convector paneeltje om bij te verwarmen. Hetzelfde zouden we kunnen doen met het werkkamertje aan de voorkant mocht de binnenunit die ruimte niet goed bereiken.
Oké, goed om te weten! Dan zullen we denk ik voor het 3.5kW model gaan zoals @revolution-nl voorstelt. Dank!Lieuwe15 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:00:
Het is een appartement dus alleen aan de buitengevels koelt het af. Als je nu ook al niet stookt op de slaapkamer dan kan dat uiteraard zo blijven. Die werkkamertjes en keuken koelen uiteraard meer af dan de woonkamer als dat de enige plek is waar je stookt. Je kunt de deuren wel openzetten maar je gaat het verschil toch zeker wel merken.
Je kunt ook overwegen de binnenunit boven de toegangsdeur te hangen.
Dan blaast hij alsnog ook een beetje de slaapkamer en keuken in en dan kun je met deuren open/dicht nog een beetje sturen.
Je kunt ook overwegen de binnenunit boven de toegangsdeur te hangen.
Dan blaast hij alsnog ook een beetje de slaapkamer en keuken in en dan kun je met deuren open/dicht nog een beetje sturen.
Ik zou hem op dezelfde aan de andere kant plaatsen zodat de warmelucht beter de hal en aanliggende ruimte bereikt.CyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
Met rood aangegeven waar we de binnenunit willen ophangen, of weten jullie een betere plek? Wij neigen naar één binnenunit omdat we de slaapkamer dicht houden en niet verwarmen (daar hangt nu ook geen radiator). En 's nachts zetten we de verwarming omlaag.
In het kleine werkkamertje naast het balkon hangt al een klein elektrisch convector paneeltje om bij te verwarmen. Hetzelfde zouden we kunnen doen met het werkkamertje aan de voorkant mocht de binnenunit die ruimte niet goed bereiken.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik krijg de komende week een 3.5kW Kazumi, zelfde buitenunit als de Haori (RAS-13J2AVSG) als ik het juist zie. Al is daarbij wel het geluidsniveau anders zie ik (31/35 dB(A) voor de Haori vs 38 / 40 dB(A) voor de KazumiCyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Oké, goed om te weten! Dan zullen we denk ik voor het 3.5kW model gaan zoals @revolution-nl voorstelt. Dank!
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
In de brochure staat dat de Haori een lage stand heeft, en dan produceert de buitenunit 31/35dB(A), in de normale/hoge stand 38/40dB(A) net zoals de Kazumi. Het gaat denk ik dus inderdaad om dezelfde buitenunitMK_ schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:46:
[...]
Ik krijg de komende week een 3.5kW Kazumi, zelfde buitenunit als de Haori (RAS-13J2AVSG) als ik het juist zie. Al is daarbij wel het geluidsniveau anders zie ik (31/35 dB(A) voor de Haori vs 38 / 40 dB(A) voor de Kazumi). Je mag hem vanaf komende week beluisteren, moet je wel even naar Zuid-Limburg rijden
Dus ik ben zeer benieuwd hoe jouw setup klinkt! Maar om daar nou 2.5 uur voor te rijden... Het kan zijn dat ik binnenkort in de buurt ben, dan kom ik graag eventjes langs
Sowieso Max gaan voor een 3,5Kw-versie. Een 4,2KW is voor deze oppervlakte overkill.CyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:29:
[...]
In de brochure staat dat de Haori een lage stand heeft, en dan produceert de buitenunit 31/35dB(A), in de normale/hoge stand 38/40dB(A) net zoals de Kazumi. Het gaat denk ik dus inderdaad om dezelfde buitenunit
Dus ik ben zeer benieuwd hoe jouw setup klinkt! Maar om daar nou 2.5 uur voor te rijden... Het kan zijn dat ik binnenkort in de buurt ben, dan kom ik graag eventjes langs
Ik heb een voorzichtige berekening gemaakt over transmissieverlies met jouw info. Ik heb 2 gevels van 6 X 2,6m gepakt met 50% glas (HR++,Rc van 1) en 50% ongeisoleerde spouw met Rc van 0,4. Ik kom dan bij -10 graden op circa 750W verlies per kant, dus 1500W totaal.CyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
Je hebt natuurlijk nog wat ventilatie-verlies etc, maar je verlies zal echt heel laag zijn hier. Dus je moet er met een unit die rond de 2 tot 2,5 kW kan leveren echt wel zijn.
Andere manier om vermogen te benaderen:
560 m3 * 8 = 4480 kWh / jaar, delen door 1650 uren --> 2,7 kW thermisch vermogen nodig
dit is echter al wat ruim want je zult ook echt wel 150 m3 (of ruim 30%) verbruiken voor douchen. Dus wederom kom je rond de 2 kW max uit. Dus eigenlijk gaat elke unit dat wel redden
Dank voor de berekeningFr33z schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:44:
[...]
Ik heb een voorzichtige berekening gemaakt over transmissieverlies met jouw info. Ik heb 2 gevels van 6 X 2,6m gepakt met 50% glas (HR++,Rc van 1) en 50% ongeisoleerde spouw met Rc van 0,4. Ik kom dan bij -10 graden op circa 750W verlies per kant, dus 1500W totaal.
Je hebt natuurlijk nog wat ventilatie-verlies etc, maar je verlies zal echt heel laag zijn hier. Dus je moet er met een unit die rond de 2 tot 2,5 kW kan leveren echt wel zijn.
Andere manier om vermogen te benaderen:
560 m3 * 8 = 4480 kWh / jaar, delen door 1650 uren --> 2,7 kW thermisch vermogen nodig
dit is echter al wat ruim want je zult ook echt wel 150 m3 (of ruim 30%) verbruiken voor douchen. Dus wederom kom je rond de 2 kW max uit. Dus eigenlijk gaat elke unit dat wel redden
Bedankt iedereen voor het advies. Rest ons alleen nog uitzoeken of het geluid geen problemen gaat geven.
ik heb nu thuis het volgende Toshiba systeem hangenCyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:29:
[...]
In de brochure staat dat de Haori een lage stand heeft, en dan produceert de buitenunit 31/35dB(A), in de normale/hoge stand 38/40dB(A) net zoals de Kazumi. Het gaat denk ik dus inderdaad om dezelfde buitenunit
RAS-B13J2KVSG KAZUMI 3.5kw (overloop)
RAS-13PKVPG DAISEKAI 3.5kw (woonkamer)
RAS-2M18U2AVG Buitenunit 5.2/5.6 (koelen/verwarmen) 39 / 42 dB(A)
Je hoort hem amper
Het plan is om een kant en klare leidingset te kopen met de flares er al aan. Momentsleutel heb ik.flippy schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:27:
[...]
dat kan je doen. maar je moet de flares op een bepaald moment aandraaien (dus een steek-momentsleutel van 200euro) en je moet die olie/nylog/loctite 554 hebben en een flare tool/tromper als je niet de leidingen op maat hebt gekocht.
tenzij je bereid bent om redelijk wat geld uit te geven aan specifieke gereedschappen kan het handig zijn om dat soort werkjes over te laten aan een persoon die de materialen heeft en het meteen goed doet en lektesten kan doen voor je alles dichtschroeft. het is een stuk duurder om iemand langs te laten komen omdat ergens toch een flare een beetje lekt en na een paar maanden je systeem leeg is gelopen achter 1 van je binnenunits.
Mijn vraag is dus eigenlijk alleen hoe gebruikelijk het is om een of ander dichtmiddel op de koppelingen aan te brengen en welke functie dat dan heeft.
De handleiding van de Pana die ik hierboven postte heeft het alleen over de koppeling aan de binnenunit, en het dichtmiddel pas aan te brengen nadat de dichtheid van het systeem is getest en goedbevonden.
De reden die wordt aangegeven is het voorkomen van condenswater in de koppeling dat door bevriezen uitzet en de koppeling kan beschadigen, en in geen geval het zorgen voor afdichting van de koppeling (dat moet de flare echt zelf doen vandaar pas opbrengen ná druktest)
Maar misschien wanneer je ook wilt verwarmen moet dat ook met de koppelingen buiten ivm bevriezen?
Locktite op de schroefdraad lijkt me weer iets anders eerder anders nl. borging tegen lostrillen?
Hoe meer ik erover lees hoe meer ik de indruk krijg dat het sowieso niet veel gedaan wordt, en degenen die het doen eigenlijk ook niet precies weten wat en waarom ze het doen en het vooral een idee is "dat het zo hoort".
Maar als ik het mis heb laat ik het me graag uitleggen.
Anyway solderen aan de binnenunit kan natuurlijk ook, maar de koppeling op de buiteninit zal neem ik aan echt met een flare moeten.
Helaas zojuist vernomen dat mijn bestelling van 3 weken geleden helemaal fout is gegaan. In plaats van de multisplit buitenunit hebben ze een single split unit besteld. Ik mag dus weer vooraan aansluiten én bijbetalen voor de multisplit versie want ook de offerte ging foutief uit van de verkeerde buiten unit 
Het gaat hier overigens om de woonkamer en één slaapkamer, units van 3.5kwh en 2.5kwh met een 6.3kwh buiten unit.
Nou geven ze mij ook de optie om niet bij te hoeven betalen door over te stappen op twee single split buitenunits. Behalve dat ik niet heel gelukkig wordt van twee buiten units esthetisch gezien, zijn er nog andere redenen om toch voor een multisplit setup te gaan?
Overigens zegt mijn buikgevoel eerder om ergens anders te gaan shoppen, hoewel het eigenlijk al te laat is in het jaar met de zomer voor de voordeur...
Het gaat hier overigens om de woonkamer en één slaapkamer, units van 3.5kwh en 2.5kwh met een 6.3kwh buiten unit.
Nou geven ze mij ook de optie om niet bij te hoeven betalen door over te stappen op twee single split buitenunits. Behalve dat ik niet heel gelukkig wordt van twee buiten units esthetisch gezien, zijn er nog andere redenen om toch voor een multisplit setup te gaan?
Overigens zegt mijn buikgevoel eerder om ergens anders te gaan shoppen, hoewel het eigenlijk al te laat is in het jaar met de zomer voor de voordeur...
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Maar misschien al te laat nu, maar waarom in hemelsnaam een buitenunit met meer vermogen dan de binnenunits bij elkaar? Als ze dan toch opnieuw moeten bestellen, kunnen ze ook wel even een buitenunit van rond de 5kW voor je regelen (misschien dat 4 zelfs nog wel kan).Melkaz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:42:
Helaas zojuist vernomen dat mijn bestelling van 3 weken geleden helemaal fout is gegaan. In plaats van de multisplit buitenunit hebben ze een single split unit besteld. Ik mag dus weer vooraan aansluiten én bijbetalen voor de multisplit versie want ook de offerte ging foutief uit van de verkeerde buiten unit
Edit: hoor van de monteur die hier nu bezig is, dat het met die twee kamers op een 4kW prima kan. Mocht je een ander zoeken, DM maar even.
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 06-05-2021 15:52 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Heel goed punt, Ik dacht dat 2.5+3.5 = 6 dat dan die 0.3 als overhead gezien kon worden om pendelgedrag te voorkomen. Maar zo werkt het dus niet helemaal? Je kan juist beter iets lager zitten dan hoger?GermanPivo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:46:
[...]
Maar misschien al te laat nu, maar waarom in hemelsnaam een buitenunit met meer vermogen dan de binnenunits bij elkaar? Als ze dan toch opnieuw moeten bestellen, kunnen ze ook wel even een buitenunit van rond de 5kW voor je regelen (misschien dat 4 zelfs nog wel kan).
ik moet eerlijk bekennen dat de gehele communicatie tussen mij en hun ietwat amateuristisch verliep. Uiteindelijk had ik toch voor hun gekozen omdat de eind factuur een stuk lager lag dan bij de andere bedrijven waar ik contact mee had gehad. Goedkoop = duurkoop zou je al bijna zeggen

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
@Melkaz
Ik krijg een 2,5 + 3,5 op een 4,2.
Ik krijg een 2,5 + 3,5 op een 4,2.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Eerder andersom - gaat vooral om het vermogen wat de buitenunit minimaal kan leveren. Hoe lager dat is, hoe minder pendelgedrag je krijgt (en dat geldt dan ook weer voor je binnenunits). Je hebt het maximale vermogen alleen maar nodig in een situatie waarin het binnen 30 graden (of heel koud) is en je beide kamers tegelijk maximaal wilt koelen/verwarmen. Als je de ruimtes op temperatuur houdt, kom je daar nooit in de buurt.Melkaz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:52:
[...]
Heel goed punt, Ik dacht dat 2.5+3.5 = 6 dat dan die 0.3 als overhead gezien kon worden om pendelgedrag te voorkomen. Maar zo werkt het dus niet helemaal? Je kan juist beter iets lager zitten dan hoger?
ik moet eerlijk bekennen dat de gehele communicatie tussen mij en hun ietwat amateuristisch verliep. Uiteindelijk had ik toch voor hun gekozen omdat de eind factuur een stuk lager lag dan bij de andere bedrijven waar ik contact mee had gehad. Goedkoop = duurkoop zou je al bijna zeggen
Ik zou het inderdaad ook voor rond de 4kW gaan (even afhankelijk van het merk natuurlijk).
[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 06-05-2021 15:58 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Bijzonder configuratie, ik zou de single split lekker houden, en vragen of ze voor de multi-prijs 2x een single willen plaatsen.Melkaz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:42:
2x single werkt mooier en efficienter dan een multi.
Je hebt ook dit soort setjes om zelf zo’n flare in de leiding te drukken. Bij ons perfect gegaan. (YouTube filmpjes genoeg en paar keer oefenen op een rest stukje).ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Het plan is om een kant en klare leidingset te kopen met de flares er al aan. Momentsleutel heb ik.
Mijn vraag is dus eigenlijk alleen hoe gebruikelijk het is om een of ander dichtmiddel op de koppelingen aan te brengen en welke functie dat dan heeft.
De handleiding van de Pana die ik hierboven postte heeft het alleen over de koppeling aan de binnenunit, en het dichtmiddel pas aan te brengen nadat de dichtheid van het systeem is getest en goedbevonden.
De reden die wordt aangegeven is het voorkomen van condenswater in de koppeling dat door bevriezen uitzet en de koppeling kan beschadigen, en in geen geval het zorgen voor afdichting van de koppeling (dat moet de flare echt zelf doen vandaar pas opbrengen ná druktest)
Maar misschien wanneer je ook wilt verwarmen moet dat ook met de koppelingen buiten ivm bevriezen?
Locktite op de schroefdraad lijkt me weer iets anders eerder anders nl. borging tegen lostrillen?
Hoe meer ik erover lees hoe meer ik de indruk krijg dat het sowieso niet veel gedaan wordt, en degenen die het doen eigenlijk ook niet precies weten wat en waarom ze het doen en het vooral een idee is "dat het zo hoort".
Maar als ik het mis heb laat ik het me graag uitleggen.
Anyway solderen aan de binnenunit kan natuurlijk ook, maar de koppeling op de buiteninit zal neem ik aan echt met een flare moeten.
:strip_exif()/f/image/nNZWeU7e8hApHE8NncOqpiC7.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.bol.com/nl/p/...xNRQ.2_18.19.ProductImage
De kant en klare setjes met de koppelingen er al aan zijn goedkoper dan losse buizen per meter kopen.Dennisdn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:05:
[...]
Je hebt ook gewoon dit soort setjes om zelf zo’n flare in de buis te drukken. Bij ons perfect gegaan.
[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/p/...xNRQ.2_18.19.ProductImage
Je kunt ook kant en klare flare koppelingen kopen om aan de buis te solderen zag ik.
Maar zo'n kant en klare set is prima voor mij met 5 meter kom ik precies uit.
Ik hoop dat iemand mijn vraag over borg/dichtmiddel hierboven kan beantwoorden.
Even je leiding opmaat bestellen kan ook en met aan gesoldeerde stek koppelingen.
https://imgur.com/pydI1ue
https://imgur.com/pydI1ue
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Daar klopt volgens mij helemaal niets van.CyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:48:
Volgens Toshiba moet de buitenunit niet meer dan 35db produceren.
Ik zie in de Nederlandse folder ook allemaal rare getallen die volgens mij verkeerd overgenomen zijn want ze passen totaal niet bij de geluidsproductie van de gemiddelde buitenunit:
https://www.aircoservice-...rochure-Toshiba-Haori.pdf
Ik zie daar voor het 4,6 kw model voor koelen 40 en verwarmen 42 dB(A) staan, voor stille modus 32 en 35 dB(A) Dat is echt heel stil voor zo'n grote unit, zo stil dat ik het me bijna niet voor kan stellen.
Maar in de Engelse folder staan heel andere getallen daar is het voor koelen en verwarmen 48 respectievelijk 50 dB(A) en in silent mode 40 en 43 dB(A)
https://en.toshiba-aircon...aori_E_Sales-brochure.pdf
Ik denk eerder dat die laatste waarden correct zijn.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic