Wacht even, nu begrijp ik het niet meer.wizzopa schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:13:
Even je leiding opmaat bestellen kan ook en met aan gesoldeerde stek koppelingen.
https://imgur.com/pydI1ue
Wat is het verschil tussen een stek koppeling en een flare koppeling?
Is dat niet gewoon hetzelfde?
Dan heb je uiteindelijk toch gewoon hetzelfde als zo'n soort setje?
https://aircoplazazwolle....s/koelleidingset-5m-14x38
(behalve dat je op elke gewenste lengte kunt inkorten)
Kort samengevat, ga voor een multisplit setup maar neem niet een 6+kwh buiten unit, zelfs 5 is al meer dan genoeg. Voor 2 kamers is twee keer een single split setup ook nog prima als dit goedkoper is qua aanschaf?
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Ja, dat kan prima natuurlijk.Melkaz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:24:
Voor 2 kamers is twee keer een single split setup ook nog prima als dit goedkoper is qua aanschaf?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
De vorm van de afdichting wel, maar de uitvoering niet daar zit een extra trompet ringetje tussen.ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:22:
[...]
Wacht even, nu begrijp ik het niet meer.
Wat is het verschil tussen een stek koppeling en een flare koppeling?
Is dat niet gewoon hetzelfde?
Dit is een traditionele uitvoering, afdichting en bevestiging in een.
[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 06-05-2021 16:35 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik heb het idee dat ik steeds verder van huis kom, mijn idee is om zo'n kant en klaar setje te kopen en eraan te schroeven op het juiste moment, waarbij mijn vraag gaat over borg-/dichtingsmiddel.wizzopa schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:31:
[...]
De vorm van de afdichting wel, maar de uitvoering niet daar zit een extra trompet ringetje tussen.
Dit is een traditionele uitvoering, afdichting en bevestiging in een.
Maak ik hier een denkfout en zijn er allerlei verschillende koppelingen waaruit ik moet gaan kiezen?
Al die verschillende typen koppelingen doen volgens mij uiteindelijk allemaal hetzelfde doen namelijk de binnen- en buitenunit aan elkaar knopen en het maakt in die zin geen moer uit welke je pakt?
borg-/dichtingsmiddel heb je niet nodig.ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Ik heb het idee dat ik steeds verder van huis kom, mijn idee is om zo'n kant en klaar setje te kopen en eraan te schroeven op het juiste moment, waarbij mijn vraag gaat over borg-/dichtingsmiddel.
Maak ik hier een denkfout en zijn er allerlei verschillende koppelingen waaruit ik moet gaan kiezen?
Al die verschillende typen koppelingen doen volgens mij uiteindelijk allemaal hetzelfde doen namelijk de binnen- en buitenunit aan elkaar knopen en het maakt in die zin geen moer uit welke je pakt?
het maakt in die zin geen moer uit welke je pakt en dat is niet juist, de stekkoppeling is een verbeterde uitvoering van de traditionele flare betere mechanische eigenschappen geen geneuzel met momentsleutels .
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:00:
@ASW1
Je hebt ook stikstof, reduceerset, koelmiddel meterset, vacuum meter en een vacuum pomp?
Anders zou ik het toch aan een ander overlaten die wel de papieren en ervaring heeft.
ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:21:
[...]
ik wil de hele installatie zelf doen alleen de inwerkingstelling laten verzorgen.
Nu is de vraag of ik met een Warmtepomp de warmte vanuit het trapgat (+- 4.5 meter boven begane grond vloer) door de gang de woonkamer in krijg. Met koude lucht is dat natuurlijk logisch, maar kan de warme lucht een tochtje naar beneden (delta Hoogte 4.5 meter) en delta X van ongeveer 5 meter (van muur door de gang via een deur (die openstaat
Of gaat dit niet lukken?
lijkt me vrijwel onmogelijk of in ieder geval erg inefficiënt. Sowieso zal de warme lucht als het beneden aangekomen is gelijk weer omhoog gaan. Denk dat maar een klein deel echt de woonkamer haalt.BasvanS schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:39:
Mijn Airco gaat verhuizen, een verdieping omhoog, en er moet dus extra versie komen voor de woonkamer. De Baas wil deze niet in de woonkamer, want lelijk. Zelf wil ik graag ook kunnen verwarmen in de winter, zodat ik definitief afscheid kan nemen van de CV ketel (Komt ook een WP boiler voor SWW).
Nu is de vraag of ik met een Warmtepomp de warmte vanuit het trapgat (+- 4.5 meter boven begane grond vloer) door de gang de woonkamer in krijg. Met koude lucht is dat natuurlijk logisch, maar kan de warme lucht een tochtje naar beneden (delta Hoogte 4.5 meter) en delta X van ongeveer 5 meter (van muur door de gang via een deur (die openstaat) naar de woonkamer).
Of gaat dit niet lukken?
Nee kou wil naar beneden, warmte naar boven.BasvanS schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:39:
Mijn Airco gaat verhuizen, een verdieping omhoog, en er moet dus extra versie komen voor de woonkamer. De Baas wil deze niet in de woonkamer, want lelijk. Zelf wil ik graag ook kunnen verwarmen in de winter, zodat ik definitief afscheid kan nemen van de CV ketel (Komt ook een WP boiler voor SWW).
Nu is de vraag of ik met een Warmtepomp de warmte vanuit het trapgat (+- 4.5 meter boven begane grond vloer) door de gang de woonkamer in krijg. Met koude lucht is dat natuurlijk logisch, maar kan de warme lucht een tochtje naar beneden (delta Hoogte 4.5 meter) en delta X van ongeveer 5 meter (van muur door de gang via een deur (die openstaat) naar de woonkamer).
Of gaat dit niet lukken?
Lijkt me sowieso een lange route als ik het begrijp eerst een eind naar beneden dan door een hal en dan naar de woonkamer? Gaat vrijwel niet werken.
Beantwoord je de vraag niet door ze te stellen? Neen, dat gaat niet lukken. Mijn vrouw vind een binnenunit in de leefruimte ook niet zo mooi, maar ze haat koude nog meer 😁.BasvanS schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:39:
Of gaat dit niet lukken?
Als eerste een 'basis' gemonteerd waar de condensbuisjes op uit komen:
:strip_exif()/f/image/jknXXGWAb7NULY9gxU3FPmrT.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna het kapje erover en geen witte buis meer zichtbaar:
:strip_exif()/f/image/hGx6XJW4mTSKnyG3AhpL5wOi.jpg?f=fotoalbum_large)
De tegels liggen niet helemaal tegen de muur, kier van 3,5 a 4 cm. Daar valt nu precies het condenswater op en niet op de tegels. Komt nog grind te liggen om het netjes af te werken. Op de plek waar het water valt al het klei weggehaald en zand voor in de plaats gedaan. Water kan dus mooi weglopen.
En daarna de ombouw voor de buitenunit gemaakt:
:strip_exif()/f/image/FpMXqRm0CxpzQao4ZcatBc6f.jpg?f=fotoalbum_large)
En met dak erop:
:strip_exif()/f/image/Uw2eFlDQLevm9tFkiWUAlhoW.jpg?f=fotoalbum_large)
Is een eigen ontwerp en is gemaakt van douglas hout (zijn de schuttingen ook van gemaakt). De louvres zijn verstelbaar en kan ik in elke stand zetten die ik wil. De hele ombouw staat iets van de grond af.
Dit is o.a. gedaan omdat de kinderen anders de stepjes en/of fietsjes tegen de buitenunit aan gaan zetten. En nu zie je de buitenunit ook niet meer...
Happy wife, happy life
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Ik heb de hele installatie zelf gedaan, en op de koppelingen bij de buitenunit een spulletje gesmeerd, wat veel in Amerika wordt gebruikt.
Was maar €20 ofzo, of het werkt weet ik niet, maar voor zo'n klein prijsje.
Wh-mdc07j3e5
Netjes gemaakt zeg.BigEagle schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:51:
Vandaag weer tijd gehad om wat klusjes uit te voeren. Als eerste de condenswater pijpjes weggewerkt met een zelf ontworpen kastje en geprint op mijn Prusa 3D printer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De tegels liggen niet helemaal tegen de muur, kier van 3,5 a 4 cm. Daar valt nu precies het condenswater op en niet op de tegels. Komt nog grind te liggen om het netjes af te werken. Op de plek waar het water valt al het klei weggehaald en zand voor in de plaats gedaan. Water kan dus mooi weglopen.
[Afbeelding]
En met dak erop:
[Afbeelding]
Is een eigen ontwerp en is gemaakt van douglas hout (zijn de schuttingen ook van gemaakt). De louvres zijn verstelbaar en kan ik in elke stand zetten die ik wil. De hele ombouw staat iets van de grond af.
Dit is o.a. gedaan omdat de kinderen anders de stepjes en/of fietsjes tegen de buitenunit aan gaan zetten. En nu zie de buitenunit ook niet meer...![]()
Happy wife, happy life
Heel netjesBigEagle schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:51:
Vandaag weer tijd gehad om wat klusjes uit te voeren. Als eerste de condenswater pijpjes weggewerkt met een zelf ontworpen kastje en geprint op mijn Prusa 3D printer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En met dak erop:
[Afbeelding]
Dit is o.a. gedaan omdat de kinderen anders de stepjes en/of fietsjes tegen de buitenunit aan gaan zetten. En nu zie je de buitenunit ook niet meer...![]()
Happy wife, happy life
Wat kost je per uur?
Nouja, ik ben bekend met warme lucht die opstijgt, convectie etc. Maar er is een punt dat, als je hard genoeg blaast, je het stijgende effect van warme lucht kunt 'overwinnen'.stevenleemans schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:50:
[...]
Beantwoord je de vraag niet door ze te stellen? Neen, dat gaat niet lukken. Mijn vrouw vind een binnenunit in de leefruimte ook niet zo mooi, maar ze haat koude nog meer 😁.
Maar met een Warmtepomp dus niet
Dat heeft weinig met de warmtepomp te maken maar meer met het feit dat je nooit genoeg debiet naar beneden kan krijgen wat dan fatsoenlijk je woonkamer verwarmd.BasvanS schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:08:
[...]
Nouja, ik ben bekend met warme lucht die opstijgt, convectie etc. Maar er is een punt dat, als je hard genoeg blaast, je het stijgende effect van warme lucht kunt 'overwinnen'.
Maar met een Warmtepomp dus niet
Àls je genoeg lucht kan verplaatsen dan verwacht ik boven tropische temperaturen tegen de tijd dat het in je woonkamer behaaglijk is
Plus een enorme bak herrie.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bedankt!
Bedankt!
Mijn agenda zit vol tot 2023.
Maar hoe zuigt hij de lucht nu aan, een beetje door de zijkant en een beetje door de openingen van de schutting neem ik aan, en is dat genoeg? Onderlangs misschien ook nog wat.BigEagle schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:13:
[...]
Bedankt!
[...]
Bedankt!
Mijn agenda zit vol tot 2023.Te veel mensen hebben mijn nummer inmiddels...
Klopt, via alle kanten kan die lucht aanzuigen. Als ik de louvres horizontaal zet heb ik een kier van ruim 8 cm. En de bestaande schutting laat ook genoeg lucht door.ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:34:
[...]
Maar hoe zuigt hij de lucht nu aan, een beetje door de zijkant en een beetje door de openingen van de schutting neem ik aan, en is dat genoeg? Onderlangs misschien ook nog wat.
Ik heb nog meer ruimte aangehouden zelfs, van de installateur mocht het nog veel krapper.
Het dak van de ombouw kan ik er zo vanaf halen indien nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door BigEagle op 06-05-2021 22:59 ]
Nee. Worden stek koppelingen voor gebruikt. Google maar.ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:17:
[...]
De koppelingen op de buitenunit zijn toch altijd flares?
Solderen kan natuurlijk ook inderdaad, misschien een ideetje voor de binnenunit.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik weet dat de mobiele airco geen populair item is hier. Had hem zelf ook liever niet gekocht maar heb absoluut geen andere mogelijkheid om te koelen in mijn huurwoning.
Ik heb nu deze mobiele airco gekocht.
Probleem: ik heb slechts weinig ruimte om de slang naar buiten te voeren.
2 vragen:
1. Kunnen jullie me adviseren over een afdichtingskit voor mijn raam? (zie foto's)
Het is een (veel te oud) horizontaal kantelraam.
2. Is er een mogelijkheid om de tuit van de slang van de airco smaller te maken zodat hij past in het kleine gleufje van het raam? Die kan niet ver open omdat de jaloezie ervoor staat. Wil deze het liefst niet verwijderen.
:strip_exif()/f/image/CQ3IIkE3Oc1Vxseo2pQg0IZT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3reiMl3V3CVs9oODkNR6hnJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YWXmXXs3UdjbWjOi7FHB4jOc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XLtCkmWDZoUZr35JuBQ7Nf0w.jpg?f=fotoalbum_large)
(Je hoeft me dus niet te overtuigen voor split units etc, als ik die mogelijkheid had dan had ik dat zeker het liefst gedaan. Hopelijk in mijn volgende woning.)
Denk dat je hiermee het beste bent geholpen. Als je googled op "raamafdichting airco" dan krijg je ze in alle soorten en maten voor een paar tientjes.iasix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:45:
Hoi allemaal,
Ik weet dat de mobiele airco geen populair item is hier. Had hem zelf ook liever niet gekocht maar heb absoluut geen andere mogelijkheid om te koelen in mijn huurwoning.
Ik heb nu deze mobiele airco gekocht.
Probleem: ik heb slechts weinig ruimte om de slang naar buiten te voeren.
2 vragen:
1. Kunnen jullie me adviseren over een afdichtingskit voor mijn raam? (zie foto's)
Het is een (veel te oud) horizontaal kantelraam.
2. Is er een mogelijkheid om de tuit van de slang van de airco smaller te maken zodat hij past in het kleine gleufje van het raam? Die kan niet ver open omdat de jaloezie ervoor staat. Wil deze het liefst niet verwijderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Je hoeft me dus niet te overtuigen voor split units etc, als ik die mogelijkheid had dan had ik dat zeker het liefst gedaan. Hopelijk in mijn volgende woning.)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2tzkiJh4hPf7DYSsYmj1MEzE.jpg?f=user_large)
Heb al (uren...) gezocht op Google, maar deze kits werken niet voor dit raam omdat het een kantelraam is met het kantelpunt in het midden.Dennisdn schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 06:59:
[...]
Denk dat je hiermee het beste bent geholpen. Als je googled op "raamafdichting airco" dan krijg je ze in alle soorten en maten voor een paar tientjes.
[Afbeelding]
Als ie maar groot genoeg is en over het openstaande raam vierkant op het kozijn past, dan maakt de vorm van het raam zelf niet zoveel uit. Maar je kunt ook zelf zoiets knutselen: Ik heb er destijds zelf één gemaakt omdat ons raam veel hoger was dan kant en klaar te krijgen. Simpelweg: een groot vierkant doek of zeil die volledig over het raam heen valt. Rolletje klittenband van de bouwmarkt om de buitenranden aan het kozijn te klitten, gat erin voor de buis (met een touwtje strak afdichten) en je bent er.iasix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:06:
[...]
Heb al (uren...) gezocht op Google, maar deze kits werken niet voor dit raam omdat het een kantelraam is met het kantelpunt in het midden.
Ook niet als je er 2 aanschaft? Voor elke kant 1?iasix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:06:
[...]
Heb al (uren...) gezocht op Google, maar deze kits werken niet voor dit raam omdat het een kantelraam is met het kantelpunt in het midden.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dat is een open raam intrappenHarmoniousVibe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:41:
[...]
Ook niet als je er 2 aanschaft? Voor elke kant 1?
@iasix Ik denk wel dat je alsnog een uitdaging houdt, volgens mij is je raampartij gericht op ZW/WZW? Dus je hebt best lang zon op die ramen, enkel-glas en ook het raam wat je open gaat doen voor je mobiele airco.
Heb je geen andere plekken in het huis welke niet gericht zijn op de zon waar de slang naar buiten kan?
De overheid raad aan dat je met een marge moet rekenen van 3dBA op het afgegeven geluidsvermogenniveau vanwege verschillende factoren waaronder akoestische berekeningen. In een document van Daikin lees ik dat ze dit bij Daikin daadwerkelijk meten en dat je daarom als marge maar 1dB(a) hoeft te gebruiken. Ook geven ze in dat document aan dat er geen tonaaltoeslag van toepassing is voor de buitenunits in datzelfde document.
Als ik met die wijsheid en de correcte gegevens die sheet invul lijkt alles te voldoen voor zowel de dag als nacht limiet. Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht dus stiekem denk ik nog steeds dat ik iets over het hoofd zie. Mijn installateur lijkt het vooralsnog allemaal niet zo interessant te vinden (mijn directe buren overigens ook niet, maar ik heb het toch graag uitgezocht) en grapte al dat ie mijn buren ook wel een airco ging verkopen als ze er last van hadden

De plaats des onheilsverkoeling:
De buitenunit komt op een uitbouw van 1,20meter. De buren rechts hebben allemaal dezelfde uitbouw, alleen de buurvrouw aan de linkerkant niet. Perceel is 5 meter breed.
:strip_exif()/f/image/FoST79QlQRMYMyNtKHY73xE7.jpg?f=fotoalbum_medium)
Met rood aangegeven waar de perceelgrens zit en met een stipje waar de buitenunit wordt geplaatst.
Als ik alles goed begrijp wordt in de sheet het geluidsniveau op de erfgrens bepaald op ca. 1,5meter hoogte. Ik vraag me af of ik ook nog extra ontvangstposities zou moeten opvoeren i.v.m. de slaapkamers van de beide buren. Alleen ik weet niet hoe, want ik kan me voorstellen dat het sowieso extra gedempt wordt omdat er dan een muur/raam tussen zit. Dit is wat ik nu heb ingevuld:
:strip_exif()/f/image/0CxeyZmuISVp3KGDSu0vlzGX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Ik kan me niet voorstellen dat het geluid afneemt van 59>40dB op zo'n korte afstand. In de praktijk zal het met koelen wel meevallen maar met verwarmen maakt deze unit best wel wat geluid als je in een stille buurt woont. Als je buren met de ramen open slapen gaan ze er wel last van krijgen.BastiaanN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:06:
Ik probeer met die sheet die beschikbaar is gesteld door de overheid te bepalen of de airco die hier binnenkort wordt geinstalleerd voldoet aan de nieuwe regelgeving. Maar zoals alles van de overheid vind ik het maar nodeloos ingewikkeld. Het gaat om een Daikin MXM52N buitenunit met een opgegeven geluidsvermogenniveau van 59dBA voor zowel verwarmen als koelen.
De overheid raad aan dat je met een marge moet rekenen van 3dBA op het afgegeven geluidsvermogenniveau vanwege verschillende factoren waaronder akoestische berekeningen. In een document van Daikin lees ik dat ze dit bij Daikin daadwerkelijk meten en dat je daarom als marge maar 1dB(a) hoeft te gebruiken. Ook geven ze in dat document aan dat er geen tonaaltoeslag van toepassing is voor de buitenunits in datzelfde document.
Als ik met die wijsheid en de correcte gegevens die sheet invul lijkt alles te voldoen voor zowel de dag als nacht limiet. Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht dus stiekem denk ik nog steeds dat ik iets over het hoofd zie. Mijn installateur lijkt het vooralsnog allemaal niet zo interessant te vinden (mijn directe buren overigens ook niet, maar ik heb het toch graag uitgezocht) en grapte al dat ie mijn buren ook wel een airco ging verkopen als ze er last van hadden
De plaats des onheilsverkoeling:
De buitenunit komt op een uitbouw van 1,20meter. De buren rechts hebben allemaal dezelfde uitbouw, alleen de buurvrouw aan de linkerkant niet. Perceel is 5 meter breed.
[Afbeelding]
Met rood aangegeven waar de perceelgrens zit en met een stipje waar de buitenunit wordt geplaatst.
Als ik alles goed begrijp wordt in de sheet het geluidsniveau op de erfgrens bepaald op ca. 1,5meter hoogte. Ik vraag me af of ik ook nog extra ontvangstposities zou moeten opvoeren i.v.m. de slaapkamers van de beide buren. Alleen ik weet niet hoe, want ik kan me voorstellen dat het sowieso extra gedempt wordt omdat er dan een muur/raam tussen zit. Dit is wat ik nu heb ingevuld:
[Afbeelding]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel omgevingsgeluid er (s'nachts) is, woon je vlak langs een snelweg dan zal het geluid minder snel opvallen dan wanneer je in het buitengebied woont.Team-RiNo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:29:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat het geluid afneemt van 59>40dB op zo'n korte afstand. In de praktijk zal het met koelen wel meevallen maar met verwarmen maakt deze unit best wel wat geluid als je in een stille buurt woont. Als je buren met de ramen open slapen gaan ze er wel last van krijgen.
Als de unit in de winter echt aan de bak moet dan heb je het voordeel dat men over het algemeen toch de ramen dicht heeft.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik kan bijv. niet vinden wat een Daikin 3MXM68N multisplit unit aan minimaal vermogen kan leveren als ik bijv een 123m3, 31m3 en 23m3 ruimte wil koelen/verwarmen, en alleen de 23m3 aanzet bijv of de 123m3 ruimte op laag pitje.
Verder staan er heel veel units op daikin waarbij ik het verschil sowieso niet snap zoals 3MXM en dan eindigt op N, N8 of zelfs N9
59 dB is een behoorlijk ruidruchtige unit.BastiaanN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:06:
[Afbeelding]
In dit geval is het geluidsniveau op de perceelgrens op 1,5 meter hoogte boven maaiveld minder relevant dan de afstand tot de ramen op de 1e verdieping links en rechts bij je buren. Ik kan me niet voorstellen dat je de 40 dB daar gaat halen.
Je zult de posities van die ramen in moeten vullen.
Als ik even gok dat die ramen 1,5 meter van de perceelgrens zitten en op 3m5 hoogte dan kom je daar op 41 dB uit dus te hoog.
http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdfSoullancer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:37:
Iemand die nog verder kan helpen n.a.l. eerdere bericht?
Ik kan bijv. niet vinden wat een Daikin 3MXM68N multisplit unit aan minimaal vermogen kan leveren als ik bijv een 123m3, 31m3 en 23m3 ruimte wil koelen/verwarmen, en alleen de 23m3 aanzet bijv of de 123m3 ruimte op laag pitje.
Verder staan er heel veel units op daikin waarbij ik het verschil sowieso niet snap zoals 3MXM en dan eindigt op N, N8 of zelfs N9
minmaal loopt ie rond de 500W. dus 1.5~2kW aan vermogen in de binnenunit.
zie pagina 12.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-05-2021 13:04 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat houdt dus in dat hij als alleen de slaapkamer aanstaat van 23m3 met 2KW binnenunit die al vol vermogen moet staan anders krijg ik problemen?flippy schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:01:
[...]
http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf
minmaal loopt ie rond de 500W. dus 1.5~2kW aan vermogen in de binnenunit.
zie pagina 12.
juistemSoullancer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:42:
[...]
Dat houdt dus in dat hij als alleen de slaapkamer aanstaat van 23m3 met 2KW binnenunit die al vol vermogen moet staan anders krijg ik problemen?
het is meestal wel handig als je ook de woonkamer op een laag pitje laat meedraaien zodat die koel kan blijven en niet smrogens eerst vollop moet gaan blazen om het op temperatuur te krijgen. meest comfortabele is wel als je het huis gewoon op 1 vaste temperatuur laat in de zomer.
formaat van de kamer is trouwens totaal niet relevant. het gaat om de warmtelast. een kinderkamer van 10m3 die op de zuidkant staat heeft veel meer warmtelast dan een ruimte die 3x zo groot is aan de noordzijde....
[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 07-05-2021 14:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zoals ik al eerder genoemd had, Stek koppelingen soldeer je aan de leidingen voor de buitenunit.ASW1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Het plan is om een kant en klare leidingset te kopen met de flares er al aan. Momentsleutel heb ik.
Mijn vraag is dus eigenlijk alleen hoe gebruikelijk het is om een of ander dichtmiddel op de koppelingen aan te brengen en welke functie dat dan heeft.
De handleiding van de Pana die ik hierboven postte heeft het alleen over de koppeling aan de binnenunit, en het dichtmiddel pas aan te brengen nadat de dichtheid van het systeem is getest en goedbevonden.
De reden die wordt aangegeven is het voorkomen van condenswater in de koppeling dat door bevriezen uitzet en de koppeling kan beschadigen, en in geen geval het zorgen voor afdichting van de koppeling (dat moet de flare echt zelf doen vandaar pas opbrengen ná druktest)
Maar misschien wanneer je ook wilt verwarmen moet dat ook met de koppelingen buiten ivm bevriezen?
Locktite op de schroefdraad lijkt me weer iets anders eerder anders nl. borging tegen lostrillen?
Hoe meer ik erover lees hoe meer ik de indruk krijg dat het sowieso niet veel gedaan wordt, en degenen die het doen eigenlijk ook niet precies weten wat en waarom ze het doen en het vooral een idee is "dat het zo hoort".
Maar als ik het mis heb laat ik het me graag uitleggen.
Anyway solderen aan de binnenunit kan natuurlijk ook, maar de koppeling op de buiteninit zal neem ik aan echt met een flare moeten.
https://www.wasco.nl/arti...eerkoppeling-3-8/99DA1104
Dat laat je netjes doen door een F-Gassen monteur
Daarom begrijp ik ook niet alles van die sheet...Team-RiNo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:29:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat het geluid afneemt van 59>40dB op zo'n korte afstand. In de praktijk zal het met koelen wel meevallen maar met verwarmen maakt deze unit best wel wat geluid als je in een stille buurt woont. Als je buren met de ramen open slapen gaan ze er wel last van krijgen.

Ik weet alleen niet hoe ik wettelijk gezien zou moeten meten vanuit het raam van de buren. Moet ik dan opgeven dat "de buitenunit volledig is afgeschermd op ontvangstpositie"? Volgens mij wel want de handleiding zegt:
Dat is nog steeds waar als het raam open is. Als ik daar mee reken kom ik bij beide buren op 37dBA uit bij het raam. Dat is ook wettelijk gezien nog steeds OK.Per ontvangpositie moet met J of N (ja of nee) aangegeven worden of de buitenunit vanuit de ontvangpositie volledig afgeschermd is. Dit is zo als er geen ononderbroken rechte lijn getrokken kan worden tussen de ontvangpositie en de buitenunit.
Ik woon in het buitengebied. Maar vooralsnog is het vooral een theoretisch verhaal lijkt me. 's nachts koelt het ding twee slaapkamers en dan is de warmtelast in beide kamers een stuk lager. De airco in de woonkamer zal dan uitstaan dus meer dan de helft van z'n vermogen zal hij dan niet opnemen. In de praktijk zal de unit naar verwachting een stuk stiller zijn.revolution-nl schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:33:
[...]
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel omgevingsgeluid er (s'nachts) is, woon je vlak langs een snelweg dan zal het geluid minder snel opvallen dan wanneer je in het buitengebied woont.
Als de unit in de winter echt aan de bak moet dan heb je het voordeel dat men over het algemeen toch de ramen dicht heeft.
Hetzelfde geldt overigens voor het verwarmen. We gaan maar 1 vertrek verwarmen met de airco, dat is de woonkamer. De andere twee kamers gaan we in de winter helemaal niet verwarmen (slaapkamers) dus ook daar zal de last van de unit nooit maximaal zijn.
Op aanraden van de installateur. In de tuin werd afgeraden omdat er dan allerlei reflecties optreden doordat het geluid door van alles en nog wat gereflecteerd kan worden (schutting, schuur, tuinset etc.) waardoor je juist kans op dat het geluid naar een bepaalde kant sterker uitstraalt... Op de uitbouw kan het geluid in principe vrij uitstralen m.u.v. de gevel waar hij tegenaan staat.fmrama schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:46:
@BastiaanN De buitenunit op de uitbouw, op een paar meter van de ramen van de buren. Is dat niet vragen om problemen.? Zelf zou ik hem op de grond tegen de uitbouw zetten, Verder weg van de ramen van de buren. Als zij in de zomer met de ramen open slapen, zullen ze zeker minder geluid horen. Mss zelf helemaal niets horen.
Ja, maar daarbij ga je er dan vanuit dat je buiten staat want de muur en het kozijn zal nog e.e.a. dempen, zelfs bij een open raam. Als je die demping meeneemt dan kom ik er weer wel.ASW1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:56:
[...]
59 dB is een behoorlijk ruidruchtige unit.
In dit geval is het geluidsniveau op de perceelgrens op 1,5 meter hoogte boven maaiveld minder relevant dan de afstand tot de ramen op de 1e verdieping links en rechts bij je buren. Ik kan me niet voorstellen dat je de 40 dB daar gaat halen.
Je zult de posities van die ramen in moeten vullen.
Als ik even gok dat die ramen 1,5 meter van de perceelgrens zitten en op 3m5 hoogte dan kom je daar op 41 dB uit dus te hoog.
Er zijn ook mooie airco’s in plaats van een standaard plastic bak. B.v bij Daikin en Mitsubishi Electrics.BasvanS schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:39:
Of gaat dit niet lukken?
Het is al gezegd, vergeet het maar dat je je woonkamer kan verwarmen vanuit een trapgat.
Wellicht kan je je vrouw overtuigen met de besparing die verwarmen met lucht oplevert tov verwarmen op andere manieren.
Of het op jouw manier installeren en na tijdje blauwbekken komt hij dan vast wel in de woonkamer te hangen!
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Ik blijf dit een bijzonder argument vinden, net alsof een traditionele radiatoren een mooi aangezicht zijn.BasvanS schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:39:
Mijn Airco gaat verhuizen, een verdieping omhoog, en er moet dus extra versie komen voor de woonkamer. De Baas wil deze niet in de woonkamer, want lelijk.
Kan je het esthetisch niet een beetje aankleden. Ik heb de WAF voorelkaar gekregen met onderstaande opstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/qylzKMRU1BMJQcm1ZtPAfqRb.png?f=user_large)
In dit geval zou ik voor de woonkamer voor een single gaan, stiller, en efficienter, de multi voor de slaapkamers kan dan ook een slagje kleiner.BastiaanN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:09:
[...]
Daarom begrijp ik ook niet alles van die sheet...Volgens mij heeft het met de beoordelingshoogte te maken en daarnaast ook met die Q-factor. d.w.z. hoeveel reflecterende oppervlakken er zijn. Als ik bij wijze van spreken op de uitbouw van de buren zou gaan staan op de perceelgrens en op die hoogte zou meten dan komt er volgens die tool 45dBA uit. Dat klopt denk ik wel redelijk als je er vanuit gaat dat in deze opstelling per verdubbeling van de afstand het geluid ongeveer met 6dBA afneemt.
Ik weet alleen niet hoe ik wettelijk gezien zou moeten meten vanuit het raam van de buren. Moet ik dan opgeven dat "de buitenunit volledig is afgeschermd op ontvangstpositie"? Volgens mij wel want de handleiding zegt:
[...]
Dat is nog steeds waar als het raam open is. Als ik daar mee reken kom ik bij beide buren op 37dBA uit bij het raam. Dat is ook wettelijk gezien nog steeds OK.
[...]
Hetzelfde geldt overigens voor het verwarmen. We gaan maar 1 vertrek verwarmen met de airco, dat is de woonkamer. De andere twee kamers gaan we in de winter helemaal niet verwarmen (slaapkamers) dus ook daar zal de last van de unit nooit maximaal zijn.
Met een multi één ruimte verwarmen is niet optimaal.
[ Voor 73% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2021 14:59 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Float like a butterfly, sting like a bee.
Onder en zijkant inderdaadMartinusz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:52:
Ik zag laatst ook van LG meen ik een soort schilderij, de airco blaast dan langs de randen uit of iets dergelijks?

https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-a12ft

Afbeelding er in kan je ook aanpassen
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ik zou ook voornamelijk op je buren focussen en wat minder op dat formulier, bij mij zei de installateur ook "het valt wel mee" en "de buren horen dat niet" of "Dan nemen ze ook maar een airco" maar bij verwarmen valt de unit mij wel tegen, ook bij laag vermogen maakt de unit soms een soort van rinkelend geluid wat ver reikt, iig hoorbaar in slaapkamers 2 verdiepingen hoger als de ramen open staan en ook 2 tuinen verder (de unit staat in de tuin tegen de gevel).BastiaanN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:09:
Daarom begrijp ik ook niet alles van die sheet...Volgens mij heeft het met de beoordelingshoogte te maken en daarnaast ook met die Q-factor. d.w.z. hoeveel reflecterende oppervlakken er zijn. Als ik bij wijze van spreken op de uitbouw van de buren zou gaan staan op de perceelgrens en op die hoogte zou meten dan komt er volgens die tool 45dBA uit. Dat klopt denk ik wel redelijk als je er vanuit gaat dat in deze opstelling per verdubbeling van de afstand het geluid ongeveer met 6dBA afneemt.
Dat is nog steeds waar als het raam open is. Als ik daar mee reken kom ik bij beide buren op 37dBA uit bij het raam. Dat is ook wettelijk gezien nog steeds OK.
Ik woon in het buitengebied. Maar vooralsnog is het vooral een theoretisch verhaal lijkt me. 's nachts koelt het ding twee slaapkamers en dan is de warmtelast in beide kamers een stuk lager. De airco in de woonkamer zal dan uitstaan dus meer dan de helft van z'n vermogen zal hij dan niet opnemen. In de praktijk zal de unit naar verwachting een stuk stiller zijn.
Op aanraden van de installateur. In de tuin werd afgeraden omdat er dan allerlei reflecties optreden doordat het geluid door van alles en nog wat gereflecteerd kan worden (schutting, schuur, tuinset etc.) waardoor je juist kans op dat het geluid naar een bepaalde kant sterker uitstraalt... Op de uitbouw kan het geluid in principe vrij uitstralen m.u.v. de gevel waar hij tegenaan staat.
Ja, maar daarbij ga je er dan vanuit dat je buiten staat want de muur en het kozijn zal nog e.e.a. dempen, zelfs bij een open raam. Als je die demping meeneemt dan kom ik er weer wel.
Bij koelen is de unit wel érg stil overigens al heb ik dat nog niet gedaan bij zomerse temperaturen omdat ik de installatie pas sinds februari heb.
Verder zal iedere situatie zal verschillen natuurlijk, hier wordt het echt heel erg stil bij bepaalde windrichtingen of als het windstil is. Ik ga nu een Merford DICE kast laten plaatsen om niet "De buurman met de warmtepomp" te worden.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ja, dat doe ik zeker. We zijn al sinds vorig jaar bezig om een keuze te maken. En we hebben het ook met beide buren besproken. Aan meerdere installateurs gevraagd m.b.t. geluid en ze zeggen allemaal dat je in onze situatie de A merken niet echt zult horen en dat de buren er geen last van hebben. Maarja, "wij van wc eend...". Evt. zouden we het verwarmen met de airco nog achterwege kunnen laten mocht dat overlast opleveren, aangezien we nog gewoon c.v. hebben, maar dat zou ik wel jammer vinden.Team-RiNo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:59:
[...]
Ik zou ook voornamelijk op je buren focussen en wat minder op dat formulier, bij mij zei de installateur ook "het valt wel mee" en "de buren horen dat niet" of "Dan nemen ze ook maar een airco" maar bij verwarmen valt de unit mij wel tegen, ook bij laag vermogen maakt de unit soms een soort van rinkelend geluid wat ver reikt, iig hoorbaar in slaapkamers 2 verdiepingen hoger als de ramen open staan en ook 2 tuinen verder (de unit staat in de tuin tegen de gevel).
Bij koelen is de unit wel érg stil overigens al heb ik dat nog niet gedaan bij zomerse temperaturen omdat ik de installatie pas sinds februari heb.
Verder zal iedere situatie zal verschillen natuurlijk, hier wordt het echt heel erg stil bij bepaalde windrichtingen of als het windstil is. Ik ga nu een Merford DICE kast laten plaatsen om niet "De buurman met de warmtepomp" te worden.
Zit er toevallig niet iets los bij je unit wat door het resoneren wat lawaai gaat maken?
Volgens de installateur is het normaal maar ik wil de unit zelf nog wel een keer openmaken binnenkort om te kijken of er iets aan te doen is. Bij koelkasten hoor je dat geluid ook wel al is de toonhoogte veel hoger. Als de unit op koelen staat hoor ik het overigens nietBastiaanN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Zit er toevallig niet iets los bij je unit wat door het resoneren wat lawaai gaat maken?
- Panasonic CU-2Z41TBE
- Panasonic CS-TZ20WKEW
- Panasonic CS-TZ20WKEW
Levering duurde een week of twee met standaard transport. Inmiddels heb ik de buitenunit en binnenunits, leidingwerk en kabelgoten gelegd. Een vraag waar ik niet helemaal uitkom is de electra. Zover ik heb gelezen zouden binnenunits stroom geleverd krijgen via de buitenunit (via de stroomstuurkabel) een 4 aderige kabel zou volstaan in dat geval. Echter zie ik in de handleiding van Panasonic dat er een aparte stroomtoevoer kabel nodig is. Dus vanaf de binnenunit 1 x 4 aderige stroomstuurkabel naar de buitenunit en nog 1 x 3 aderig naar een stroompunt.
Is het merk afhankelijk of de binnenunits via de buitenunit stroom krijgen?
Waarom is er naast een 4 aderige stroomstuurkabel tussen binnenunit en buiten unit nog eens extra stroomtoevoer nodig naar de binnenunit? Wat gaat er precies over de stroomstuurkabel?
Gelet op het verbruik van de binnenunit (max ca. 50 watt) zou je verwachten dat dat makkelijk over de stroomstuurkabel zou moeten kunnen lopen, dat scheelt een extra kabel trekken. Hoop dat iemand mij kan helpen met bovenstaande vragen. Alvast enorm bedankt!
:strip_exif()/f/image/v0zEKnfeQgZMAKQgZgG9oPvB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door blaataap172 op 07-05-2021 15:42 ]
Mag ik vragen wat verzending je gekost heeft naar NL? En je maakt je geen zorgen over garantie via portg?blaataap172 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:42:
Na heel veel gelezen te hebben in de verschillende topics, heb ik inmiddels ook de volgende config besteld in Portugal via Kero:
- Panasonic CU-2Z41TBE
- Panasonic CS-TZ20WKEW
- Panasonic CS-TZ20WKEW
Levering duurde een week of twee met standaard transport. Inmiddels heb ik de buitenunit en binnenunits, leidingwerk en kabelgoten gelegd. Een vraag waar ik niet helemaal uitkom is de electra. Zover ik heb gelezen zouden binnenunits stroom geleverd krijgen via de buitenunit (via de stroomstuurkabel) een 4 aderige kabel zou volstaan in dat geval. Echter zie ik in de handleiding van Panasonic dat er een aparte stroomtoevoer kabel nodig is. Dus vanaf de binnenunit 1 x 4 aderige stroomstuurkabel naar de buitenunit en nog 1 x 3 aderig naar een stroompunt.
Waarom is er naast een 4 aderige stroomstuurkabel tussen binnenunit en buiten unit nog eens extra stroomtoevoer nodig naar de binnenunit? Wat gaat er precies over de stroomstuurkabel?
Gelet op het verbruik van de binnenunit (max ca. 50 watt) zou je verwachten dat dat makkelijk over de stroomstuurkabel zou moeten kunnen lopen, dat scheelt een extra kabel trekken. Hoop dat iemand mij kan helpen met bovenstaande vragen. Alvast enorm bedankt!
[Afbeelding]
in het midden van de pagina staat tussen de 2 tekeningen een "OF". de 2e tekening is voor als je een multi hebt.blaataap172 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:42:
Na heel veel gelezen te hebben in de verschillende topics, heb ik inmiddels ook de volgende config besteld in Portugal via Kero:
- Panasonic CU-2Z41TBE
- Panasonic CS-TZ20WKEW
- Panasonic CS-TZ20WKEW
[Afbeelding]
Ik heb ongeveer dezelfde situatie, maar ik kan zelfs vanuit de kamer waar hij recht onder hangt niks horen.fmrama schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:46:
@BastiaanN De buitenunit op de uitbouw, op een paar meter van de ramen van de buren. Is dat niet vragen om problemen.? Zelf zou ik hem op de grond tegen de uitbouw zetten, Verder weg van de ramen van de buren. Als zij in de zomer met de ramen open slapen, zullen ze zeker minder geluid horen. Mss zelf helemaal niets horen.
:strip_exif()/f/image/bu8LDYC7lCkPrfh0xX8uyG9r.jpg?f=fotoalbum_medium)
Maar het ligt inderdaad wel aan de geluidsproductie en de isolatie van de muren.
En het is belangrijk om te vermelden dat ik hem voor 1 april j.l. hebt geplaatst, toen de nieuwe geluidsnormen in zijn gegaan.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik mag hopen dat je er niet mee verwarmdBigEagle schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En met dak erop:
[Afbeelding]
Dit is o.a. gedaan omdat de kinderen anders de stepjes en/of fietsjes tegen de buitenunit aan gaan zetten. En nu zie je de buitenunit ook niet meer...![]()
Happy wife, happy life
Verder netjes gedaan
Ik kwam ze al tegen ja.Speedfightserv schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:09:
[...]
Zoals ik al eerder genoemd had, Stek koppelingen soldeer je aan de leidingen voor de buitenunit.
https://www.wasco.nl/arti...eerkoppeling-3-8/99DA1104
Dat laat je netjes doen door een F-Gassen monteur
Handig, 120 graden draaien en het is goed. Handiger dan op moment inderdaad.
Maar gebruik je een ander type koppeling dan om je leiding aan de binnenunit te knopen?
Daar snij je de huidige koppelingen af en gebruik je een paar sokjes of maak je een trompje om hem daar te solderenASW1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:25:
[...]
Ik kwam ze al tegen ja.
Handig, 120 graden draaien en het is goed. Handiger dan op moment inderdaad.
Maar gebruik je een ander type koppeling dan om je leiding aan de binnenunit te knopen?
Helemaal duidelijk nu.Speedfightserv schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:38:
[...]
Daar snij je de huidige koppelingen af en gebruik je een paar sokjes of maak je een trompje om hem daar te solderen
Je moet nog een extra positie gaan berekenen zie pagina 32 van de handleiding:BastiaanN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:09:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/3qZN660AW81W3KdgU1J4A3jN.png?f=user_large)
Ben je jezelf niet rijk aan het rekenen hier? Ik neem aan dat als je in het raam van de buren zou staan je de buitenunit vanuit je uiterste ooghoek zou kunnen zien. Dat raam is een opening in de gevel, jouw unit staat een stukje voor die gevel dus is er een rechte lijn te trekken. Het lijkt me stug dat omdat het kozijn een paar cm naar binnenvalt er ineens sprake van volledige afscherming zou zijn.Ik weet alleen niet hoe ik wettelijk gezien zou moeten meten vanuit het raam van de buren. Moet ik dan opgeven dat "de buitenunit volledig is afgeschermd op ontvangstpositie"? Volgens mij wel want de handleiding zegt:
[...]
juridisch gezien is een raam hetzelfde als een muur.ASW1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:02:
[...]Dat raam is een opening in de gevel, jouw unit staat een stukje voor die gevel dus is er een rechte lijn te trekken. Het lijkt me stug dat omdat het kozijn een paar cm naar binnenvalt er ineens sprake van volledige afscherming zou zijn.
Toch staat er bij elke split unit netjes omschreven van het minimale vermogen is icm de binnenunit, en met de split eigenlijk niet heel erg duidelijk.flippy schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:50:
[...]
juistem
het is meestal wel handig als je ook de woonkamer op een laag pitje laat meedraaien zodat die koel kan blijven en niet smrogens eerst vollop moet gaan blazen om het op temperatuur te krijgen. meest comfortabele is wel als je het huis gewoon op 1 vaste temperatuur laat in de zomer.
formaat van de kamer is trouwens totaal niet relevant. het gaat om de warmtelast. een kinderkamer van 10m3 die op de zuidkant staat heeft veel meer warmtelast dan een ruimte die 3x zo groot is aan de noordzijde....
Want de ene binnenunit kan nog minder afnemen dan de ander zie ik ook aan koel/verwarm vermogen.
Het wordt me er nou niet veel duidelijker op....... gok dat daarom de leveranciers ook zo om de vraag heendraaien
de buitenunit heeft een minimum. dus als dat minium 1.9kW is bijvoorbeeld kan/mag je niet een 1.6kW binnenuit gebruiken. dit staat ook vaak in de installatietabellen van de buitenunit. ik zou nooit de absolute minimum units gebruiken. liever een 2.5kW binnenunit ophangen als 2kW het minimum is puur om wat speling te hebben als de unit loopt. dan heeft die iets van buffer en heb je iets minder snel pendelgedrag al heb je dan een te grote unit binnen hangen. maar kan je die wel lager zetten qua fans om alsnog een lagere geluidsdruk te halen bij een redelijke afgifte. al is het natuurlijk het beste om de fan zo hoog mogelijk te zetten. de hoger die staat de minder snel de unit gaat pendelen.Soullancer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:33:
[...]
Toch staat er bij elke split unit netjes omschreven van het minimale vermogen is icm de binnenunit, en met de split eigenlijk niet heel erg duidelijk.
Want de ene binnenunit kan nog minder afnemen dan de ander zie ik ook aan koel/verwarm vermogen.
Het wordt me er nou niet veel duidelijker op....... gok dat daarom de leveranciers ook zo om de vraag heendraaien
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 07-05-2021 20:43 ]
Compleet doorgeslagen regelgeving. Geef mensen de exclusieve taak om regels te verzinnen en ze gaan 40 uur per week regels verzinnen (oh nee, 36 of 32). Regels die werkelijk niemand in een redelijk tijdsbestek kan meten of verifiëren. De buitenunits die ik heb maken buiten vrijwel geen geluid (3MXM40 en 4MXM68). Als je er voor staat dan maken ze minder geluid dan een staande ventilator van de Gamma.ASW1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:02:
[...]
Je moet nog een extra positie gaan berekenen zie pagina 32 van de handleiding:
[Afbeelding]
[...]
Ben je jezelf niet rijk aan het rekenen hier? Ik neem aan dat als je in het raam van de buren zou staan je de buitenunit vanuit je uiterste ooghoek zou kunnen zien. Dat raam is een opening in de gevel, jouw unit staat een stukje voor die gevel dus is er een rechte lijn te trekken. Het lijkt me stug dat omdat het kozijn een paar cm naar binnenvalt er ineens sprake van volledige afscherming zou zijn.
Vind ik ze mooi? Nee, maar ze hebben de kleur van het huis. Eentje zit boven de garage en zie je vrijwel niet vanaf de straat. De andere zit aan de zijgevel op de begane grond en daar heb ik een paar beukjes omheen geplant. Lijkt me vooral zaak om vooraf even aan de buren te vertellen wat je van plan bent en te vragen hoe je het beste rekening met hen kan houden.
Maarten
Dan is er toch ook helemaal niets aan de handmwk schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:54:
De buitenunits die ik heb maken buiten vrijwel geen geluid (3MXM40 en 4MXM68). Als je er voor staat dan maken ze minder geluid dan een staande ventilator van de Gamma.
Ik vind het een prima richtlijn, er zit ook geen harde eis aan vast voor installatie maar het geeft een duidelijk juridisch kader geeft mocht er een conflict ontstaan waarop men dan terug kan vallen.
Niemand die jou tegenhoudt te doen wat je wilt zo lang je buren niet klagen, en als ze wel klagen dan is het helder wat de regelgeving voorschrijft.
[ Voor 32% gewijzigd door ASW1 op 07-05-2021 21:13 ]
Principe is me duidelijkflippy schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:41:
[...]
de buitenunit heeft een minimum. dus als dat minium 1.9kW is bijvoorbeeld kan/mag je niet een 1.6kW binnenuit gebruiken. dit staat ook vaak in de installatietabellen van de buitenunit. ik zou nooit de absolute minimum units gebruiken. liever een 2.5kW binnenunit ophangen als 2kW het minimum is puur om wat speling te hebben als de unit loopt. dan heeft die iets van buffer en heb je iets minder snel pendelgedrag al heb je dan een te grote unit binnen hangen. maar kan je die wel lager zetten qua fans om alsnog een lagere geluidsdruk te halen bij een redelijke afgifte. al is het natuurlijk het beste om de fan zo hoog mogelijk te zetten. de hoger die staat de minder snel de unit gaat pendelen.
Alleen is het minimum vermogen dus nergens duidelijk te vinden voor bijv de 3MXM68N.
Alle units die er op mogen erop staan in de tabellen, zelfs de ururu sarara maar die kan tot 0,6kw terug regelen.
In de installatiehandleiding staat niks over een minimum vermogen
Nouja, er is in elk geval geen directe lijn naar binnen. Je kunt vanaf binnen niet vlak onder het raam van de buren kijken, dan moet je echt met je hoofd naar buiten hangen. Dus ik verwacht dat er in elk geval wel _iets_ van het geluid gedempt wordt. Met steentjes tellen en de waardes uit de datasheet van Daikin (63db lwaMax in dag stand en 59lwaMax in nachtstand) kom ik er nét wanneer ik wel uit zou moeten gaan van die directe lijn.ASW1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:02:
[...]
Ben je jezelf niet rijk aan het rekenen hier? Ik neem aan dat als je in het raam van de buren zou staan je de buitenunit vanuit je uiterste ooghoek zou kunnen zien. Dat raam is een opening in de gevel, jouw unit staat een stukje voor die gevel dus is er een rechte lijn te trekken. Het lijkt me stug dat omdat het kozijn een paar cm naar binnenvalt er ineens sprake van volledige afscherming zou zijn.
:strip_exif()/f/image/TXUzgvxcyVYVfmjiEctVXpqe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CXeCeDSvIO9CNOFstdODEf7u.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je in die eerder gedeelde pdf kijkt kan je het in de combinatietabellen vinden, ik weet niet wat voor units je hebt maar als je bijv. 2.5+2.5+3.5 aansluit is het minimaal opgenomen vermogen 0,36kW wat zich vertaalt naar 1-1,5kW (weet niet zeker hoe dat om te rekeken)Soullancer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:15:
[...]
Principe is me duidelijk![]()
Alleen is het minimum vermogen dus nergens duidelijk te vinden voor bijv de 3MXM68N.
Alle units die er op mogen erop staan in de tabellen, zelfs de ururu sarara maar die kan tot 0,6kw terug regelen.
In de installatiehandleiding staat niks over een minimum vermogen
Het is net aan. Ik lees in de handleiding dat je het midden van het dichtstbijzijnde te openen raam aanhouden moet als positie, ik zie dat je 1,80/1,60 aanhoudt vanaf de grens als je het daarmee redt dan zit je goed.BastiaanN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:17:
[...]
Nouja, er is in elk geval geen directe lijn naar binnen. Je kunt vanaf binnen niet vlak onder het raam van de buren kijken, dan moet je echt met je hoofd naar buiten hangen. Dus ik verwacht dat er in elk geval wel _iets_ van het geluid gedempt wordt. Met steentjes tellen en de waardes uit de datasheet van Daikin (63db lwaMax in dag stand en 59lwaMax in nachtstand) kom ik er nét wanneer ik wel uit zou moeten gaan van die directe lijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat je die denkbeeldige rechte lijn naar binnen moet kunnen doortrekken heb je zelf verzonnen
[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 07-05-2021 21:37 ]
Ja, weet ik uit ervaring. Buurman had op deze plek een unit hangen, niet prettig. Gelukkig zijn wij inmiddels verhuisd.fmrama schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:46:
Ben dus bezig met offertes voor een LG deluxe airco.
De ds18rq oudere type zonder nano filtering(virusse etc)
of de ds18rh nieuwste type.
Scheelt 350 euro tussen beide units.
Groeten robin
Ik kan me vergissen, maar ik zie nergens een vraagRooBro schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:59:
Heb een vraag,
Groeten robin

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Doe niet zo flauw..MK_ schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:33:
[...]
Ik kan me vergissen, maar ik zie nergens een vraag
Zou me laten leiden door de efficiëntie.RooBro schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:59:
Heb een vraag,
Groeten robin
Al de virus en stofnonsens geloof ik wel. Heb ‘t ook maar merk er niks van ofzo
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik vraag me dan af of ik wel voor een deluxe versie van de airco zou moeten gaan!? Het gaat me vooral namelijk om het koelen in de zomer en af en toe bij verwarme met de hele koude dagen.
Een gewone lg 5 kw versie zit op 1700 incl.plaatsen en de deluxe versie rond de 2400.
Graag jullie mening!
Ik hoop dat het wat inzicht heeft gegeven. Hou ons op de hoogte hoe het gaat verlopen! Succes.CyrielCC schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:46:
Dank voor de reacties, @Yamahaa dank voor je aanbod voor een bezoekje, ik stuur je een dm!
Wat me echter opvalt is dat ik voor de US veel minder instelmogelijkheden heb in de Daikin app. Voor de US kan ik alleen het volgdende aanpassen:
- mode
- fan speed
- uitblaasrichting horizontaal en verticaal
- schema
Voor de 2 Perfera modellen kan ik ook de powerful mode, econo en streamer aanzetten. Ik vind het vreemd dat bij het meest uitgebreide model niets van de extra's kan ingsteld worden. Heb ik misschien iets verkeerd gedaan, of zien jullie hetzelfde?
Eerste waar je altijd naar moet kijken is SEER/SCOP, dat is de efficiency voor koelen resp. verwarmen.. Duurder is meestal wel beter.RooBro schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:26:
Was inderdaad de vraagteken vergeten sorry.
Ik vraag me dan af of ik wel voor een deluxe versie van de airco zou moeten gaan!? Het gaat me vooral namelijk om het koelen in de zomer en af en toe bij verwarme met de hele koude dagen.
Een gewone lg 5 kw versie zit op 1700 incl.plaatsen en de deluxe versie rond de 2400.
Graag jullie mening!
Geluidsproductie binnen- en/of buitenunit kan een factor zijn.
Evt wifi functionaliteit.
Allerlei "luchtzuiverende bla-bla" zou ik niet naar kijken al zul je dat wel vaker op de betere modelllen aantreffen.
Beide units is weinig over te vinden online. De eerste vind ik op één Nederlandse site. De binnenunit lijkt best wel wat geluid te maken. 31db in 'fluisterstil' stand is niet heel stil. Als je nagaat dat andere merken rond de 20db zitten in de laagste stand en elke 3db een verdubbeling van geluid is.RooBro schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:26:
Was inderdaad de vraagteken vergeten sorry.
Graag jullie mening!
Als je het hebt over 2400 euro dan zou je daarvoor m.i. ook een Mitsu of ander top merk door een goede installateur moeten kunnen laten plaatsen.
Maarten
Als ik een groot handel bel dan krijg je te horen dat er geen slechte aircos meer worden gemaakt .
Wat zouden jullie zelf aanraden?
5 kw, luchtzuivering (ivm huisdieren) en goede wifi app.
Budget is max 2400 incl installatie (standaard install)
[ Voor 17% gewijzigd door RooBro op 09-05-2021 07:32 ]
Je hebt verschillende app’s. Ik gebruik Daikin residential controller en daar kan je van alles instellen.GORby schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:52:
Hier is heel recent (gisteren) een airco installatie geplaatst. Deze bestaat uit een Daikin Perfera vloermodel, Perfera muurmodel en een Ururu Sarara voor de meest gebruikte ruimte.
Wat me echter opvalt is dat ik voor de US veel minder instelmogelijkheden heb in de Daikin app. Voor de US kan ik alleen het volgdende aanpassen:
- mode
- fan speed
- uitblaasrichting horizontaal en verticaal
- schema
Voor de 2 Perfera modellen kan ik ook de powerful mode, econo en streamer aanzetten. Ik vind het vreemd dat bij het meest uitgebreide model niets van de extra's kan ingsteld worden. Heb ik misschien iets verkeerd gedaan, of zien jullie hetzelfde?
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Zo helder is die regelgeving niet, anders was dat rekenmodel wel wat eenvoudiger en begrijpelijker. Bovendien wordt er nu heel erg de naduk gelegd op één type installaties, alsof er verder geen bronnen van geluidsoverlast zijn.ASW1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:07:
[...]
Dan is er toch ook helemaal niets aan de hand![]()
Ik vind het een prima richtlijn, er zit ook geen harde eis aan vast voor installatie maar het geeft een duidelijk juridisch kader geeft mocht er een conflict ontstaan waarop men dan terug kan vallen.
Niemand die jou tegenhoudt te doen wat je wilt zo lang je buren niet klagen, en als ze wel klagen dan is het helder wat de regelgeving voorschrijft.
Als ik op mij dakterras sta hoor ik vooral twee zaken: de snelweg in de buurt (die subjectief gevoeld helemaal niet aan de geluidsnorm voldoet) en het gesuis van de uitblaas van de mechanische ventilaties in de buurt. En binnen heb ik, bij voorkeur laat op de avond, regelmatig last van gedreun door de vaatwasser van de buren, waarvoor dan weer geen normen gelden.
Over de plaatsing van de buitenunit heb ik me daarom ook niet druk gemaakt en ook geen slapende honden wakkker gemaakt.. gekozen voor een (op papier) stille unit, tegen de erfgrens, achter een muurtje en compleet uit het zicht. Ik merk het wel als iemand komt klagen.
Rekenmodellen zijn leuk voor een indicatie vooraf, maar de uiteindelijke regelgeving is super simpel: 40db op de erfgrens. Daar zit de enige echte meting.Vistajevski schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:58:
[...]
Zo helder is die regelgeving niet, anders was dat rekenmodel wel wat eenvoudiger en begrijpelijker.
Het woord van installateurs is helaas erg weinig waard. Bagetaliseren is het devies.Team-RiNo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:59:
[...]
Ik zou ook voornamelijk op je buren focussen en wat minder op dat formulier, bij mij zei de installateur ook "het valt wel mee" en "de buren horen dat niet" of "Dan nemen ze ook maar een airco" maar bij verwarmen valt de unit mij wel tegen, ook bij laag vermogen maakt de unit soms een soort van rinkelend geluid wat ver reikt, iig hoorbaar in slaapkamers 2 verdiepingen hoger als de ramen open staan en ook 2 tuinen verder (de unit staat in de tuin tegen de gevel).
Hier nul voorbehoud over geschiktheid van plaatsing op balkon ondanks doorvragen. Dat bleek dus niet alleen een bromtoon/trilling te geven in mijn woning maar ook in de slaapkamer van de buren. Je kon het ook gewoon voelen als je er naast stond.
Er is gewoon totaal geen gevoel op basis van ervaring wat geschikt is in een bepaalde situatie. De standaard aanpak wordt geprobeerd en als dat niet werkt mogelijk nog een standaard quick fix.
Ik ben ook benieuwd hoe het koelen zal gaan.Bij koelen is de unit wel érg stil overigens al heb ik dat nog niet gedaan bij zomerse temperaturen omdat ik de installatie pas sinds februari heb.
Idem hier. Unit gewoon niet meer gebruikt voor verwarmen, extra veren eronder, stuurregeling op basis van opgenomen vermogen, en binnenkort hopelijk nog wat rubber tegels eronder. Benieuwd of dat tot een bevredigend resultaat leidt in het koelseizoen.Verder zal iedere situatie zal verschillen natuurlijk, hier wordt het echt heel erg stil bij bepaalde windrichtingen of als het windstil is. Ik ga nu een Merford DICE kast laten plaatsen om niet "De buurman met de warmtepomp" te worden.
BedanktYamahaa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:32:
[...]
Ik hoop dat het wat inzicht heeft gegeven. Hou ons op de hoogte hoe het gaat verlopen! Succes.
We zouden ook nog voor de 2.5kW Toshiba Haori unit kunnen gaan ipv de 3.5kW, dat vermogen zou ook genoeg moeten zijn om ons appartement warm te krijgen en de buitenunit daarvan produceert 46dB(A) volgens de specificaties ipv 48dB(A) bij de 3.5kW unit. Wat betreft de compressor is het een "rotary" compressor, geen idee of die op verschillende snelheden kan draaien. Dit zijn de specificaties van de buitenunit:
/f/image/F25AwiVYmLMu3g5cu3Xw4sND.png?f=fotoalbum_large)
Een geluidsdempende omkasting voor de buitenunit zou ook nog een optie zijn, alleen moeten we er nog één zien te vinden die op ons kleine balkon past (5 bij 1 meter), de goed geteste Merford DICE past dus helaas niet..
Enfin, wordt vervolgd
https://www.groenehoedduurzaam.nl/unico-easy-hp.html
Ik vraag mij af hoe efficiënt zo'n model is, maar voor mijn situatie zou het ideaal zijn. Ik heb weinig mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen. Het zou met dan vooral gaan om het duurzaam bijverwarmen van mijn woning.
Ja, die heb ik ook geïnstalleerd, maar ik heb net gemerkt dat ze me de verkeerde WiFi module bezorgd hebben, waardoor enkel de basisfunctionaliteit werkt. Even zorgen dat ik de juiste heb.Zondagskindje schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:34:
[...]
Je hebt verschillende app’s. Ik gebruik Daikin residential controller en daar kan je van alles instellen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het valt me wel op dat die 2 aparte verbindingen heeft naar buiten, dus dat die geen lucht van binnen naar buiten gaat zuigen waardoor er ergens anders weer lucht van buiten naar binnen gezorgen wordt. De meeste monobloc airco's hebben maar 1 slang en zijn daardoor inherent inefficiënt. Deze zal dus waarschijnlijk een stuk efficiënter zijn dan de gemiddelde monobloc.KoenVW76 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:44:
Ik vraag mij af hoe efficiënt zo'n model is, maar voor mijn situatie zou het ideaal zijn. Ik heb weinig mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen. Het zou met dan vooral gaan om het duurzaam bijverwarmen van mijn woning.
Houd er wel rekening mee dat die dingen vaak wat meer lawaai maken, omdat de compressor dus binnen zit. Op de site van Olimpia stellen ze het ook wat bedrieglijk voor, want ze komen aan 27 dB met de volgende opmerking (emphasis mine): Measurement in semi anechoic chamber at a distance of 2m away fan only
Afgelopen week mijn buitenunit met 3 binnenunits uit Italie mogen ontvangen.
Ik ben over 2 dingen niet helemaal zeker. 1 binnenunit komt op zolder, recht daaronder 1 unit in de slaapkamer en wederom daar recht onder een unit in de woonkamer. Nu wil ik om ruimte te besparen in de goot de condens afvoerslang van de zolder naar de slaapkamer daaronder brengen. Vanaf daar met een T-stukje de slang van de zolder en de slaapkamer samenbrengen en over laten gaan in 1 slang. Een zelfde T-stukje wil ik in de woonkamer toepassen, zodat uiteindelijk het afvoerwater van 3 binnenunits beneden in 1 slang samenkomen. Leuk idee, maar kan dit ook? De units zullen niet de hele dag tegelijkertijd aan staan, maar toch.
Andere vraag. Als het water beneden uitkomt, dan heb ik op die plek geen riool of regenpijp om de condensslang op aan te sluiten. Zou het volstaan om een tegel los te halen, een gat te graven, deze vullen met kleine steentjes en de slang hierboven te hangen? Andere oplossingen zijn welkom.
Bedankt!
Ja, er komt behoorlijk wat vocht uit maar het is echt bij lange na geen constante stroom die die slang de hele tijd vult. Tijdens het hoogseizoen is het meer elke zoveel sec een klein kwakje
Enige issue wat ik me kan bedenken is dat als je het niet goed doet (niet 100% aflopend) dat er water van een hogere unit uit een lagere unit stroomt
De komende tijd maar eens in alle rust de koelleidingen leggen en met beleid in de juiste vorm kneden. Twee condeswaterpompen plaatsen en afvoerleiding en elektra monteren.
Eind deze de maand komt de F-gassen specialist de boel hier in bedrijf stellen.
Dank je wel!Glashelder schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:16:
@Dennisvd1979 ik zie eigenlijk in geen van die drie zaken een probleem.
Ja, er komt behoorlijk wat vocht uit maar het is echt bij lange na geen constante stroom die die slang de hele tijd vult. Tijdens het hoogseizoen is het meer elke zoveel sec een klein kwakje
Enige issue wat ik me kan bedenken is dat als je het niet goed doet (niet 100% aflopend) dat er water van een hogere unit uit een lagere unit stroomtEr mag echt geen water in de leiding blijven staan (tegendruk). Vroeg of laat stroomt er anders een unit over.
Ik zal ervoor zorgen dat ik de condensslang in een helling laat aflopen. Als het hele spul gekoppeld is zal ik er rustig wat water doorheen laten lopen vanaf de zolder, slaapkamer en woonkamer tegelijkertijd.
Bedankt!
alleen maar goed dat betekent dat het werktGlashelder schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:22:
[...]
Al de virus en stofnonsens geloof ik wel. Heb ‘t ook maar merk er niks van ofzo
Heb corona gehad
na dik 6/7 maanden overigens nog steeds niet helemaal klaar mee
Ben ook wel benieuwd. Was van plan mijn bevochtiger in de slaapkamer te gaan zetten.HarmoniousVibe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:33:
Heeft iemand hier ervaring met een luchtbevochtiger icm koelen? Er wordt gezegd dat een hogere luchtvochtigheid de airco harder doen laten werken om de lucht weer te ontvochtigen. Die logica snap ik, maar is het niet zo dat een luchtbevochtiger (ik heb een koudwaterverdamper) de lucht feitelijk ook al koelt? Dus de luchtvochtigheid is inderdaad hoger, maar de delta T lager. Of mis ik hier iets?
[ Voor 53% gewijzigd door Glashelder op 09-05-2021 20:25 ]
Een rapport van de RIVM (van voor Corona) geeft ook al aan dat ionisatie niet bewezen werkt tegen microbiologische deeltjes zoals bacteriën en virussen.Glashelder schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:24:
[...]
Heb corona gehad
na dik 6/7 maanden overigens nog steeds niet helemaal klaar mee![]()
[...]
Ben ook wel benieuwd. Was van plan mijn bevochtiger in de slaapkamer te gaan zetten.
Het grootste effect lijkt het te hebben om allergenen en de (grotere) stofdeeltjes.
Wat betreft bevochtiging is het effect natuurlijk moeilijk te meten, omdat de omstandigheden altijd anders zijn.
Net als geel poeder strooien tegen de olifanten... Maar hier zitten toch geen olifanten?
Zie je hoe goed het werkt?
Maarten
Als het heet is, is in het Nederlandse klimaat een van de grootste voordelen het weghalen van het benauwde. Vaak geeft dat al veel verlichting zonder dat de temperatuur echt daalt. Vocht toevoegen is dan een zeer slecht idee. Op de prairie in Montana of de Sahara is het mogelijk wel een goed idee.HarmoniousVibe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:33:
Heeft iemand hier ervaring met een luchtbevochtiger icm koelen? Er wordt gezegd dat een hogere luchtvochtigheid de airco harder doen laten werken om de lucht weer te ontvochtigen. Die logica snap ik, maar is het niet zo dat een luchtbevochtiger (ik heb een koudwaterverdamper) de lucht feitelijk ook al koelt? Dus de luchtvochtigheid is inderdaad hoger, maar de delta T lager. Of mis ik hier iets?
Ik vraag me verder af of het vermeende koelvoordeel opweegt tegen de kosten van de extra apparatuur. Gewoon die airco zijn ding laten doen dus.
Gaat er meer om dat de airco zoveel vocht verwijderd dat je nogal eens wakker wordt met een droge strot. Als dat wat minder kanArmin schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:46:
[...]
Als het heet is, is in het Nederlandse klimaat een van de grootste voordelen het weghalen van het benauwde. Vaak geeft dat al veel verlichting zonder dat de temperatuur echt daalt. Vocht toevoegen is dan een zeer slecht idee. Op de prairie in Montana of de Sahara is het mogelijk wel een goed idee.![]()
Ik vraag me verder af of het vermeende koelvoordeel opweegt tegen de kosten van de extra apparatuur. Gewoon die airco zijn ding laten doen dus.
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic