Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.747 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:12:
[...]

Gaat er meer om dat de airco zoveel vocht verwijderd dat je nogal eens wakker wordt met een droge strot. Als dat wat minder kan :)
Is dat zo? Ik zie het eigenlijk nooit echt onder de 50% en als die aan staat nooit echt boven de 60%.

Die MHI die ik heb kan ook op DRY-MODE:
https://www.oasis-aircon....y-function-mode-in-aircon
Een goede airconditioning zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid tussen de veertig en zestig procent ligt. Hierbij voelen mensen zich het beste, worden elektrische apparaten niet aangetast en de groei van schimmels vermeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Glashelder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:12:
[...]

Gaat er meer om dat de airco zoveel vocht verwijderd dat je nogal eens wakker wordt met een droge strot. Als dat wat minder kan :)
Volgens mij staat de airco dan ook veel te koud.

Gewoon op 23 graden minimum zetten. Je hoeft toch niet in een ijskast te slapen. Gaat erom dat het aangenaam blijft.
En een droge strot geeft al aan, dat het niet meer aangenaam is. ;)

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
HarmoniousVibe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:33:
Heeft iemand hier ervaring met een luchtbevochtiger icm koelen? Er wordt gezegd dat een hogere luchtvochtigheid de airco harder doen laten werken om de lucht weer te ontvochtigen. Die logica snap ik, maar is het niet zo dat een luchtbevochtiger (ik heb een koudwaterverdamper) de lucht feitelijk ook al koelt? Dus de luchtvochtigheid is inderdaad hoger, maar de delta T lager. Of mis ik hier iets?
Waarom zou de airco harder werken bij hogere luchtvochtigheid ?
De airco regelt uiteindelijk op temperatuur, niet op perse op luchtvochtigheid.
Het ontvochtigen is eigenlijk een neveneffect van hoe de airco werkt, de gekoelde lucht in de binnenunit kan nu eenmaal minder vocht bevatten en condenseert en verdwijnt dan naar buiten.
Eenmaal aangekomen op je ingestelde temperatuur gaat de compressor ook op een laag pitje of uit.
Of je op dat moment nog vocht toevoegt aan de kamer is niet relevant.

Ik zou het gewoon doen :)

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
biljoenblik schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Volgens mij staat de airco dan ook veel te koud.

Gewoon op 23 graden minimum zetten. Je hoeft toch niet in een ijskast te slapen. Gaat erom dat het aangenaam blijft.
En een droge strot geeft al aan, dat het niet meer aangenaam is. ;)
Ik slaap niet bij 23 graden :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
Glashelder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:32:
[...]

Ik slaap niet bij 23 graden :X
Ik zou het gewoon proefondervindelijk zien uit te vinden en je niet blindstaren op dat absolute temperatuur getal.

Inmiddels 20 jaar airco in mijn slaapkamer en in het eerste jaar geleerd dat het met mijn toenmalige Daikin met 21 graden instelling het te koud werd, ergens in de nacht gevecht om het dekbed :+
Uiteindelijk 22 a 23 werkt voor ons, icm powerfull voor een kwartier net voordat je gaat slapen.
Vanacht voor het eerst weer aan op 23 graden, geloof niet dat ik de buitenunit heb gehoord

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
rsbroer schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Ik zou het gewoon proefondervindelijk zien uit te vinden en je niet blindstaren op dat absolute temperatuur getal.

Inmiddels 20 jaar airco in mijn slaapkamer en in het eerste jaar geleerd dat het met mijn toenmalige Daikin met 21 graden instelling het te koud werd, ergens in de nacht gevecht om het dekbed :+
Uiteindelijk 22 a 23 werkt voor ons, icm powerfull voor een kwartier net voordat je gaat slapen.
Vanacht voor het eerst weer aan op 23 graden, geloof niet dat ik de buitenunit heb gehoord
Ik heb ook al 20 15 jaar airco :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
En indien je met zijn tweeen slaapt, compromis tussen wat de een en de ander een aangename temperatuur vindt.
Persoonlijk vind ik 15~18 graden heerlijk, maar mijn partner zeker niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-08 13:31
Ferdeltje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:
Ik heb een Haier buitenunit (5U105S2SS3FA) en twee binnenunits (AS71S2SF2FA-1 + AS42S2SF2FA-1) gekocht. Ik was er namelijk van uit gegaan dat alle multi-split binnenunits compatible zijn met de buitenunits. Ik had ook gecontroleerd dat de 7.1 KW binnenunit en een 4.2 KW binnenunit samen op deze buitenunit kunnen.

Nu heb ik alles ontvangen en zag ik dat de AS71S2SF2FA-1 een aansluitmaat heeft van 3/8" + 5/8", dit terwijl de buitenunit 5 x 1/4" 3 x 3/8" + 2 x 1/2". Kun je deze binnenunit middels een verloopstuk dan wel aansluiten op deze buitenunit? Of kan deze binnenunit niet aangesloten worden op deze buitenunit?
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in het antwoord. Ik heb van de fabrikant begrepen dat je dit met een verloop kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
Armin schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:46:
[...]

Als het heet is, is in het Nederlandse klimaat een van de grootste voordelen het weghalen van het benauwde. Vaak geeft dat al veel verlichting zonder dat de temperatuur echt daalt. Vocht toevoegen is dan een zeer slecht idee. Op de prairie in Montana of de Sahara is het mogelijk wel een goed idee. :+

Ik vraag me verder af of het vermeende koelvoordeel opweegt tegen de kosten van de extra apparatuur. Gewoon die airco zijn ding laten doen dus.
Ik had vorige zomer nog geen meetapparatuur dus ik weet niet of de AC de RV beneden de ~45% ofzo duwt. Als dat niet het geval is dan zet ik hem sowieso niet aan. Mijn bevochtiger is met name voor in de winter, alhoewel hij nu ook gewoon aan staat. Ik heb deze dus al dus ik schaf deze niet extra aan en al helemaal niet met het primaire doel om te koelen. Sowieso staat hij het hele jaar te draaien als luchtfilter (HEPA+koolstof).

Ik wil in juni mijn ogen gaan laten laseren, dus dan is een niet al te lage luchtvochtigheid extra belangrijk.

Maar goed, het is vooral een kwestie van proefondervindelijk ondervinden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
DaLass schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:52:
[...]

Goed bezig! Bij mij draaien mijn beide airco's nu een paar weken met die controllers erin en het werkt echt prima i.c.m. HomeAssistant.

Inmiddels heb ik ook wat andere mede tweakers blij kunnen maken met een setje componenten om controllers te bouwen, en de verhalen die ik daarvandaan terug krijg zijn ook allemaal positief.
Ik heb ook wat printjes gemaakt en heb net de MHI airco spullen binnen
Zou het mogelijk zijn de printjes al in de binnenunit te testen zonder de buitenunit aangesloten?
Kwestie van 220V op de binnenunit en krijg je dan al data via mqtt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqoT4emQABamIScJR-rPwDJ-ju0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfD2ory3ZQcXUrZId62oVLxh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnetl3rnVX-jyKFnVmEOMBQimoE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zf2syiizMin2oOfNH2ohpkbw.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:00
AUijtdehaag schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:06:
[...]

Ik heb ook wat printjes gemaakt en heb net de MHI airco spullen binnen
Zou het mogelijk zijn de printjes al in de binnenunit te testen zonder de buitenunit aangesloten?
Kwestie van 220V op de binnenunit en krijg je dan al data via mqtt?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gok dat dat wel werkt. De software checkt wel of hij kan communiceren met de airco unit, als dat niet lukt gaat hij rebooten en probeert het nog een keer. Je zult nu alleen bar weinig relevante data binnen krijgen als er geen buiten-unit aan hangt, maar voor een test voldoende.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge.regula
  • Laatst online: 14-09 19:22
Ik ben mij aan het oriënteren voor airco, maar krijg van elke installateur tegenstrijdige dingen die hier gezegd worden.

Gaat over
- woonkamer, Zuid, raampartij met overhang maar wel goed geisoleerd van 160m³
- slpk 60m³
- slpk 70m³
- zolderverdieping 100m³ (velux met rolluik, 24cm in dak)

Voor de woonkamer krijg ik voorstellen voor een 5 kW of zelfs een 7 kW toestel, dit lijkt mij veel te zwaar? Maar als ik dit aan installateur vraag zeggen ze allemaal dat dit nodig is, of anders ga ik ontevreden zijn...

De zolder krijg ik voorstellen voor een 5 of 3,5 kW

Voorlopig voorstellen van LG en Mitsubishi Electric, dus dat wordt het wellicht.

Iemand advies? Welke vermogens, en hoe combineer ik deze met buitenunits? woonkamer + slpk1 en slpk2 + zolder, dus 2 buitenunits? Of alles op 1 buitenunit?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DaLass schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Ik gok dat dat wel werkt. De software checkt wel of hij kan communiceren met de airco unit, als dat niet lukt gaat hij rebooten en probeert het nog een keer. Je zult nu alleen bar weinig relevante data binnen krijgen als er geen buiten-unit aan hangt, maar voor een test voldoende.
Goed gegokt *O*

Bedankt. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7IYXNykS7yOwlilNnkgo4F0hPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcbypkHD1WBfq2JFGeiD3pYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
Nice, hou er wel rekening mee dat je elke print even een eigen naampje geeft in de config, zodat je ze kan herkennen in MQTT. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DaLass
Ik weet het.....
Heb er ook nog een DS18B20 aan hangen en dat werkt ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jorge.regula schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:47:
Ik ben mij aan het oriënteren voor airco, maar krijg van elke installateur tegenstrijdige dingen die hier gezegd worden.

Gaat over
- slpk 60m³
- slpk 70m³

Voor de woonkamer krijg ik voorstellen voor een 5 kW of zelfs een 7 kW toestel, dit lijkt mij veel te zwaar? Maar als ik dit aan installateur vraag zeggen ze allemaal dat dit nodig is, of anders ga ik ontevreden zijn...

Voorlopig voorstellen van LG en Mitsubishi Electric, dus dat wordt het wellicht.

Iemand advies? Welke vermogens, en hoe combineer ik deze met buitenunits? woonkamer + slpk1 en slpk2 + zolder, dus 2 buitenunits? Of alles op 1 buitenunit?

Bedankt!
7kW 8)7
Wil je ook verwarmen?

Ter indicatie, mijn 3.5 koelt de 160m3 van de woonkamer met twee vingers in zijn neus, in de winter verwarm ik het hele huis met de 3.5 en is er geen ondersteuning nodig.(ook bij -15)

Als je ook wil verwarmen dan zou ik de woonkamer op een single-split zetten en de overige units op een multi.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kan ik dit spul ergens kant en klaar aanschaffen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
revolution-nl schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Kan ik dit spul ergens kant en klaar aanschaffen?
offtopic:
ik heb er nog eentje liggen, zie V&A overig forum

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge.regula
  • Laatst online: 14-09 19:22
revolution-nl schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:41:
[...]

7kW 8)7
Wil je ook verwarmen?

Ter indicatie, mijn 3.5 koelt de 160m3 van de woonkamer met twee vingers in zijn neus, in de winter verwarm ik het hele huis met de 3.5 en is er geen ondersteuning nodig.(ook bij -15)

Als je ook wil verwarmen dan zou ik de woonkamer op een single-split zetten en de overige units op een multi.
Ja, dat is dus ook wat ik dacht, en wat ik hier constant lees... Maar tegen gelijk welke installateur ik dit zeg verklaren ze mij zot en sturen ze mij naar deze units met veel hogere vermogens.

De bedoeling is om ze ook als verwarming in te zetten, maar als "bijverwarming", de CV blijft beschikbaar als hij het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jorge.regula schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:59:
[...]

Ja, dat is dus ook wat ik dacht, en wat ik hier constant lees... Maar tegen gelijk welke installateur ik dit zeg verklaren ze mij zot en sturen ze mij naar deze units met veel hogere vermogens.

De bedoeling is om ze ook als verwarming in te zetten, maar als "bijverwarming", de CV blijft beschikbaar als hij het niet trekt.
Op die dure units verdienen ze meer ;)

En het CV principe geldt: veel mensen verwachten gewoon dat als ze de AC aanzetten dat het snel koud wordt en als dat niet zo is dan gaan ze klagen. Helemaal kwalijk kan je het de installateurs dus niet nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
jorge.regula schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:47:

Gaat over
- slpk 60m³
- slpk 70m³

Bedankt!
Veel te zwaar :) 3.5kw voor een woonkamer is meer dan genoeg. Of je moet een kapitale villa hebben ;)

Voor de zolder geld het zelfde, 2.5 max 3.5.
MHI 3.5 kw kan net zo ver terug schalen als een 2.5.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:25
GORby schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar het valt me wel op dat die 2 aparte verbindingen heeft naar buiten, dus dat die geen lucht van binnen naar buiten gaat zuigen waardoor er ergens anders weer lucht van buiten naar binnen gezorgen wordt. De meeste monobloc airco's hebben maar 1 slang en zijn daardoor inherent inefficiënt. Deze zal dus waarschijnlijk een stuk efficiënter zijn dan de gemiddelde monobloc.

Houd er wel rekening mee dat die dingen vaak wat meer lawaai maken, omdat de compressor dus binnen zit. Op de site van Olimpia stellen ze het ook wat bedrieglijk voor, want ze komen aan 27 dB met de volgende opmerking (emphasis mine): Measurement in semi anechoic chamber at a distance of 2m away fan only
Bedankt voor je reactie, wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Hij komt niet in de slaapkamer maar een hoek van de woonkamer. Het idee was om overtollige Kwh's van mijn zonnepanelen te kunnen gebruiken om het gasverbruik weer een beetje te drukken. Ik lees dat dit model een COP waarde heeft van 2,8, niet te vergelijken met de betere split units maar in ieder geval beter dan een elektrische kachel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Helemaal kwalijk kan je het de installateurs dus niet nemen :)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, men kan de verschillende keuze mogelijkheden met de voor en nadelen vooraf toch gewoon mededelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Hier heeft de installateur goed geluisterd naar mijn wensen, heeft een paar verschillende voorstellen gedaan, met een vergelijking van de voor- en nadelen van de verschillende opzetten. Vervolgens ben ik even meegegaan naar een nieuwe installatie om te zien hoe het smartphone gedeelte werkte, en heb ik heel snel besloten om van merk te veranderen (bij dezelfde installateur).

Nieuwe offerte met exact wat ik wilde hebben, want dat kon volgens hem prima (rekening houdend met mijn wensen). 2,5 kW in de leefruimte beneden, 3,5 in de hobbykamer (wat meer vermogen om sneller op te warmen en de hele verdieping in de zomer wat te koelen), 2,5 in de zolderkamer. Zelfs in een huis uit de jaren 60 dat ondertussen redelijk goed geïsoleerd is, zou de 2,5 als hoofdverwarming moeten kunnen dienen tot iets onder het vriespunt, tenzij het buiten erg vochtig wordt en hij te veel moet gaan ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
revolution-nl schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, men kan de verschillende keuze mogelijkheden met de voor en nadelen vooraf toch gewoon mededelen?
Tsja, ja, als je er echt naar vraagt wel ja, maar dat ze standaard uitgaan van een standaard consument die gewoon snel wil koelen of verwarmen is het niet heel gek toch.

Maar volgens mij weten ze het zelf vaak ook gewoon niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GORby schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:32:
... Vervolgens ben ik even meegegaan naar een nieuwe installatie om te zien hoe het smartphone gedeelte werkte, en heb ik heel snel besloten om van merk te veranderen (bij dezelfde installateur).
En wat waren de bevindingen?
Voor welk merk heb je uiteindelijk gekozen en wat waren de voordelen ten opzichte van het andere merk voor het smartphone gedeelte?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 13:21

royhoi

-

royhoi schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:37:
Aanstaande maandag gaat de VVE stemmen of ik de airco wel of niet mag houden. Spannend 😋
🎉🎉🎉 de aanvraag van de plaatsing is goed gekeurd! Van de 15 ingeleverde stemmen is er 1 stem tegen gekomen. Stemming was met papieren volmachten dus heb geen idee wie en waarom maar ben wel benieuwd naar de motivatie.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 13:57
Wij hebben een nieuw huis gezien
https://www.funda.nl/koop...816-maria-van-osstraat-6/

Voordeel is dat er 2 airco's zijn in het huis.
Echter zijn ze al 7 tot 10 jaar oud, wat is jullie advies om te doen als wij het huis bemachtigen.

Ik lees dat een airco ongeveer 10 jaar oud is. Dat zal betekenen dat de airco's best aan vervanging toe zijn.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46

JB

Cédric roelt!

Mars18 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:23:

Ik lees dat een airco ongeveer 10 jaar oud is. Dat zal betekenen dat de airco's best aan vervanging toe zijn.
Want?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
wat is jullie advies om te doen als wij het huis bemachtigen.
Niet op letten.

Indien nodig is vervangen een flutbedrag vergeleken bij de aanschaf van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Las op een website het volgende:

27 Januari, 2016 14:38
Aircosystemen gaan een lange tijd mee en de kosten voor onderhoud en reparatie zijn bij een nieuw systeem laag. Voor oudere systemen is dit echter niet het geval: bij een airco van 10 jaar of ouder moeten vaak onderdelen vervangen worden. Slijtage of gebrekkig onderhoud kunnen daarbij zorgen voor hogere kosten. Het is daarom verstandig om deze oude airco-units op tijd te vervangen voor nieuwere en efficiëntere exemplaren.

Bron;https://www.aircogroep.nl/nieuws/vervang-oude-aircos
ASW1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Niet op letten.

Indien nodig is vervangen een flutbedrag vergeleken bij de aanschaf van een woning.
Goed om te weten

[ Voor 15% gewijzigd door Mars18 op 11-05-2021 13:29 ]

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Wij hebben een nieuw huis gezien
https://www.funda.nl/koop...816-maria-van-osstraat-6/

Voordeel is dat er 2 airco's zijn in het huis.
Echter zijn ze al 7 tot 10 jaar oud, wat is jullie advies om te doen als wij het huis bemachtigen.

Als ze in die 10 jaar af en toe een onderhoudsbeurtje gehad hebben kunnen echt nog wel even mee. Als het laatste onderhoud alweer even geleden is, na aankoop een onderhoudsbeurtje inplannen en de hele installatie laten nakijken en waarschijnlijk kan je dan makkelijk nog 5 a 10 jaar voort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mars18 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:29:
[...]

Las op een website het volgende:

27 Januari, 2016 14:38
Aircosystemen gaan een lange tijd mee en de kosten voor onderhoud en reparatie zijn bij een nieuw systeem laag. Voor oudere systemen is dit echter niet het geval: bij een airco van 10 jaar of ouder moeten vaak onderdelen vervangen worden. Slijtage of gebrekkig onderhoud kunnen daarbij zorgen voor hogere kosten. Het is daarom verstandig om deze oude airco-units op tijd te vervangen voor nieuwere en efficiëntere exemplaren.

Bron;https://www.aircogroep.nl/nieuws/vervang-oude-aircos
Ze verkopen zeker ook airco's? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
TigerXtrm schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:29:
[...]

Als ze in die 10 jaar af en toe een onderhoudsbeurtje gehad hebben kunnen echt nog wel even mee. Als het laatste onderhoud alweer even geleden is, na aankoop een onderhoudsbeurtje inplannen en de hele installatie laten nakijken en waarschijnlijk kan je dan makkelijk nog 5 a 10 jaar voort.
In 2020 hebben de airco's een onderhoudsbeurt gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mars18 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:32:
[...]

In 2020 hebben de airco's een onderhoudsbeurt gekregen
Dan een mooie check doen, zodra je alle verborgen gebreken afgevinkt hebt en met "blauwe ballen" het bed in ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
Mijn LG C12AWR-ne2 airco draait sinds voorjaar 2010, voor koelen en bij verwarmen en functioneert nog prima.
Wel krijgt hij elke 2 jaar een onderhoudsbeurt, verder nog geen bijzonderheden mee gehad, kan nog wel 5 a10 jaar mee volgens de onderhouds monteur.
Zou eerst gewoon onderhoudsbeurt laten uitvoeren, misschien even bij de verkoper naar onderhoudsbeurt historie c.q. facturen informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vraagje voor de experts. Ik heb nog steeds problemen met mijn Daikin triplesplit installatie. Verwarmen gaat zonder problemen maar zodra ik specifiek 1 ruimte wil koelen dan koelt die ruimte niet af en het koudemiddel wordt naar de verkeerde binnenunit getransporteerd.

Dus samengevat: Verwarmen gaat altijd goed, koelen gaat altijd fout en consequent wordt altijd de verkeerde binnenunit koud.

Wat mij ook opviel is dat bij verwarming alle drie de units van binnen wel warm worden, maar er dus maar 1 staat te blazen. Een mogelijke verklaring zou dus zijn dat alle drie de units verkeerd zijn aangesloten op de buitenunit. Dat dit bij verwarmen niet uitmaakt maar bij het koelen dus wel.

Alleen klopt het dus dat: Bij verwarmen het koudemiddel naar alle units wordt gestuurd, en bij koelen het koudemiddel altijd naar die ene specifieke unit?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:16
Ik zie de CO2 waarde vrij snel behoorlijk oplopen in de slaapkamer en overweeg daarom een mechanische WTW ventilator te installeren. Heeft er iemand misschien ervaring met de apparaten van Vantubo en dan met name de https://vantubo.nl/air/cart/index.html Recduo 100 Plus RC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:04
royhoi schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:10:
[...]

🎉🎉🎉 de aanvraag van de plaatsing is goed gekeurd! Van de 15 ingeleverde stemmen is er 1 stem tegen gekomen. Stemming was met papieren volmachten dus heb geen idee wie en waarom maar ben wel benieuwd naar de motivatie.
Wow, dat is zelfs een overweldigende meerderheid. Dat is best geruststellend dat “we” in Nederland minder argwaan meer hebben over airco’s van de buren :) Zelfs bij een kritische VVE…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

mkleinman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:24:
Vraagje voor de experts. Ik heb nog steeds problemen met mijn Daikin triplesplit installatie. Verwarmen gaat zonder problemen maar zodra ik specifiek 1 ruimte wil koelen dan koelt die ruimte niet af en het koudemiddel wordt naar de verkeerde binnenunit getransporteerd.

Dus samengevat: Verwarmen gaat altijd goed, koelen gaat altijd fout en consequent wordt altijd de verkeerde binnenunit koud.

Wat mij ook opviel is dat bij verwarming alle drie de units van binnen wel warm worden, maar er dus maar 1 staat te blazen. Een mogelijke verklaring zou dus zijn dat alle drie de units verkeerd zijn aangesloten op de buitenunit. Dat dit bij verwarmen niet uitmaakt maar bij het koelen dus wel.

Alleen klopt het dus dat: Bij verwarmen het koudemiddel naar alle units wordt gestuurd, en bij koelen het koudemiddel altijd naar die ene specifieke unit?
Vraagje. Wie heeft dit aangesloten en heb je deze firma al gevraagd om dit op te lossen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 13:18
mkleinman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:24:

De enige momenten dat ik dit al ben tegengekomen is als de elektrische leidingen verkeerd zijn aangesloten.
Hiermee bedoel ik kabel A gaat naar binnenunit B of C enzovoort.
bij sommige Daikin multisplits zit er een functie in om een leidingcheck te doen. Hiervoor zou je eens moeten kijken in je handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JB schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:26:
[...]
Vraagje. Wie heeft dit aangesloten en heb je deze firma al gevraagd om dit op te lossen?
Installateur heeft het aangesloten, bij verwarmen dus geen problemen bij koelen wel. Er is een expert van Daikin bij geweest en deze heeft niet geks kunnen constateren daardoor is de factuur van de expert naar mij door geschoven terwijl de installatie het nog niet goed doet.

Het ligt in mijn aard om exact te weten wat er mis gaat zodat ik het goed kan uitleggen aan de installateur.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DBItechnics schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:45:
[...]

De enige momenten dat ik dit al ben tegengekomen is als de elektrische leidingen verkeerd zijn aangesloten.
Hiermee bedoel ik kabel A gaat naar binnenunit B of C enzovoort.
bij sommige Daikin multisplits zit er een functie in om een leidingcheck te doen. Hiervoor zou je eens moeten kijken in je handleiding.
Elektrisch klopt het denk ik wel. Als ik de unit in de woonkamer aan doe dan gaat deze ook echt aan. Mijn vermoeden is eerder dat het ligt aan dat de koelleidingen dus niet goed zijn aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 19:48
Zoek eens in de handleiding van de unit onder “Noot voor multisysteem”. Er staat iets over voorrang in de vertrekken. Wellicht heeft het daarmee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
mkleinman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:52:
[...]

Elektrisch klopt het denk ik wel. Als ik de unit in de woonkamer aan doe dan gaat deze ook echt aan. Mijn vermoeden is eerder dat het ligt aan dat de koelleidingen dus niet goed zijn aangesloten.
Dat zou heel vreemd zijn, aangezien koelen en verwarmen precies de zelfde leiding gebruikt, maar dan met omgekeerde richting. Als verwarmen wel goed gaat naar die unit, maar koelen niet, dan lijkt het meer op een klep of iets dergelijks die niet goed wisselt of sluit.

Wat gebeurt er als je de binnenunits één voor één test? Eerst met verwarmen en dan met koelen? Terwijl alle andere units dus uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
mkleinman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:52:
[...]

Elektrisch zegt dat ook niet veel als de buitenunit het signaal krijgt voor de verkeerde unit. Binnenunit heeft stroom en krijgt van de AB het signaal ga aan.

Anderzijds had ik een klep sturing verwacht waarbij de binnenunit gewoon een klep opent zodat het koudemiddel er door kan.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TigerXtrm schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Dat zou heel vreemd zijn, aangezien koelen en verwarmen precies de zelfde leiding gebruikt, maar dan met omgekeerde richting. Als verwarmen wel goed gaat naar die unit, maar koelen niet, dan lijkt het meer op een klep of iets dergelijks die niet goed wisselt of sluit.

Wat gebeurt er als je de binnenunits één voor één test? Eerst met verwarmen en dan met koelen? Terwijl alle andere units dus uit staan.
Uitgebreid getest. Verwarmen gaat altijd goed. Warmte komt bij unit waar vraag is. Alleen zag ik met mijn warmtebeeldcamera dat de warmtewisselaar in een andere binnenunit ook warm werd in dat geval.

Koelen gaat altijd en consequent fout. Het koudemiddel gaat altijd naar de verkeerde unit.

Mogelijk toch elektrisch verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@mkleinman Maar hoe kan het dan zo zijn dat ze die fout niet geconstateerd hebben toen 'de expert' langs kwam :?

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 11-05-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Glashelder schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:27:
@mkleinman Maar hoe kan het dan zo zijn dat ze die fout niet geconstateerd hebben toen 'de expert' langs kwam :?
Goede vraag. Mijn vermoeden is dat alleen verwarmen is getest en dus niet de koelmodus.

En verwarmen gaat altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
LeGato23 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:47:
En wat waren de bevindingen?
Voor welk merk heb je uiteindelijk gekozen en wat waren de voordelen ten opzichte van het andere merk voor het smartphone gedeelte?
De originele offerte was Panasonic. Het koppelen van de airco aan het WiFi netwerk was om te beginnen al een probleem. Het netwerk had eenzelfde SSID voor het 5GHz en het 2,4GHz netwerk, en de Android app deed moeilijk en zei dat we met een 2,4 GHz netwerk moesten verbinden. Eens we verder geraakten, bleek dat er maar 1 smartphone/tablet tegelijk kan aangemeld zijn op een account. Zodra de volgende inlogt, zijn alle andere devices automatisch uitgelogd. De Panasonic toestellen zijn ook niet zo simpel lokaal uit te lezen.

Uiteindelijk zijn we voor een Daikin installatie gegaan, mede omwille van het lookaal kunnen aansturen zonder de cloud nodig te hebben voor koppeling met domotica. Nu blijkt echter dat de Perfera toestellen van 2020 met ingebouwde WiFi module dat niet meer kunnen :( Deze hebben wel een webserver op poort 80, maar de gangbare URLs om de lokale API aan te spreken werken niet. Gelukkig werkt de Ururu Sarara (de vaakst gebruikte van de 3) nog met een externe module, dus die kan wel lokaal aangestuurd worden.

Het koppelen aan de Daikin cloud en de app zelf zijn echter veel beter geregeld dan bij Panasonic het geval was. Aanmelden op meerdere smartphones is ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
GORby schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:53:
[...]

De originele offerte was Panasonic. Het koppelen van de airco aan het WiFi netwerk was om te beginnen al een probleem. Het netwerk had eenzelfde SSID voor het 5GHz en het 2,4GHz netwerk, en de Android app deed moeilijk en zei dat we met een 2,4 GHz netwerk moesten verbinden. Eens we verder geraakten, bleek dat er maar 1 smartphone/tablet tegelijk kan aangemeld zijn op een account. Zodra de volgende inlogt, zijn alle andere devices automatisch uitgelogd. De Panasonic toestellen zijn ook niet zo simpel lokaal uit te lezen.

Uiteindelijk zijn we voor een Daikin installatie gegaan, mede omwille van het lookaal kunnen aansturen zonder de cloud nodig te hebben voor koppeling met domotica. Nu blijkt echter dat de Perfera toestellen van 2020 met ingebouwde WiFi module dat niet meer kunnen :( Deze hebben wel een webserver op poort 80, maar de gangbare URLs om de lokale API aan te spreken werken niet. Gelukkig werkt de Ururu Sarara (de vaakst gebruikte van de 3) nog met een externe module, dus die kan wel lokaal aangestuurd worden.

Het koppelen aan de Daikin cloud en de app zelf zijn echter veel beter geregeld dan bij Panasonic het geval was. Aanmelden op meerdere smartphones is ook geen probleem.
Ik vermoed dat het probleem wat je hebt ervaren dan toch aan Android ligt, want met iOS kunnen er perfect 2 toestellen tegelijk aangemeld zijn via de account van Panasonic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
GORby schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:53:
[...]

Misschien is dat nog een leuke uitbreiding voor de frontpage. Opnemen in domotica. Toevallig ben ik mij nu ook aan het oriënteren. De app van Carrier werkt in principe prima, maar ik wil het graag in HomeKit (iPad aan de muur). Waarschijnlijk gaat het een Tado worden, maar volgens mij zit ik dan óók weer aan hun cloud vast…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Dank! Neem ik mee in de orientatie. Snel gescand werkt dat via Home Assistant. HA had ik al in overweging, maar dan moet ik HA speciaal ergens in het leven roepen voor alleen de airco, bijvoorbeeld op de Syno. Ik heb nog een grote doos vol met spullen uit de Domoticz-tijd, wellicht kan ik dáár nog iets mee.

De overweging is eerst: heb ik het eigenlijk wel nodig? Ik leef nog een beetje in de wereld van onze mobiele airco. Die zette we op hete dagen vanuit de auto vast volluit aan als we naar huis reden. Maar met een echte airco is dat natuurlijk niet meer nodig. Wellicht zetten we die eenmalig op 23 graden en hoeven we de hele zomer er niet meer aan te komen.... En dan is de fabrieks-app wellicht meer als voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dennisdn
Kan die syno geen virtual machine manager draaien?
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/
Heb je wel > 2gb geheugen voor nodig.

Ik was ooit ook begonnen met domoticz, maar draai het meeste nu op home assistant (op odroids C4 en N2 met emmc)
Mqtt kan je ook naar domoticz sturen (hetzij geschikt gemaakt en bewerkt via node-red)

Je vraagt op een tweakers forum: "heb ik het wel nodig?"
Waarschijnlijk niet.
Maar 35 euro betalen voor wifi adapter op lokaal netwerk of 119 voor cloud oplossing met minder uitleesgegevens, dan lijkt me de 1e beter.

En die lelijke afstandbedieningen verdwijnen in de kast ipv op de muur.

Edit: brengt me trouwens op ideeen: WAR (weersafhankelijke regeling) op een L/L warmtepomp :o

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2021 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 06:46:
@Dennisdn
Kan die syno geen virtual machine manager draaien?
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/
Heb je wel > 2gb geheugen voor nodig.

Ik was ooit ook begonnen met domoticz, maar draai het meeste nu op home assistant (op odroids C4 en N2 met emmc)
Mqtt kan je ook naar domoticz sturen (hetzij geschikt gemaakt en bewerkt via node-red)
Je vraagt op een tweakers forum: "heb ik het wel nodig?"
Waarschijnlijk niet.
Maar 35 euro betalen voor wifi adapter op lokaal netwerk of 119 voor cloud oplossing met minder uitleesgegevens, dan lijkt me de 1e beter.

En die lelijke afstandbedieningen verdwijnen in de kast ipv op de muur.
Ik ga mij hier vanavond nog uitgebreid in verdiepen. Behalve dat we het misschien helemaal niet nodig hebben en een Tado kant-en-klaar is... is het ook gewoon leuk weer ergens in de verdiepen en het werkend te krijgen. Of we er dan praktisch écht wat aan hebben is minder interessant >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
mkleinman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:06:
Koelen gaat altijd en consequent fout. Het koudemiddel gaat altijd naar de verkeerde unit.

Koelen werkt anders dan verwarmen. Bij het verwarmen expandeert het koelmiddel in de buitenunit, neemt warmte van de buitenlucht op, wordt gecomprimeerd en warm en wordt dan rondgepompt, een beetje als bij een CV. Dat er wat warmte aankomt bij units die niet aan staan is dus niet gek.
Bij koelen vindt de expansie plaats in de specifieke binnenunit die aan staat en wordt daar de warmte opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
stevenleemans schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:37:
Ik vermoed dat het probleem wat je hebt ervaren dan toch aan Android ligt, want met iOS kunnen er perfect 2 toestellen tegelijk aangemeld zijn via de account van Panasonic...
Aan Android kan dat moeilijk liggen... Eerder aan de crappy Android app die Panasonic gemaakt heeft. Ik meen me trouwens te herinneren dat de iPad die we erbij haalden ook uitgelogd werd als we inlogden op een Android, dus er was toch iets vreemds aan de hand.
Voor mij werkte het in ieder geval niet, aangezien hier in huis nauwelijks iOS devices gebruikt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLass
[b]AUijtdehaag schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 06:46:...

Edit: brengt me trouwens op ideeen: WAR (weersafhankelijke regeling) op een L/L warmtepomp :o
Als je daar mee aan de slag gaat i.c.m. Home Assistant, deel je dan je bevindingen in het HA topic? ;)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
DaLass schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Als je daar mee aan de slag gaat i.c.m. Home Assistant, deel je dan je bevindingen in het HA topic? ;)
Ben ik ook wel benieuwd naar. Eerder draaide ik Domoticz, daar had ik een weers- en tijdsafhankelijke regeling voor de standverwarming (elektrisch) van mijn auto gebouwd. Domoticz checkte om 01:00 uur de wektijd en ging dan afhankelijk van de buitentemperatuur eerder, later of niet verwarmen. Auto standaard 21 graden voor vertrek... Heerlijk! Maar ja, heb ik nu met thuiswerken niet meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 22:43
Ik had gehoopt dat de installatie van onze MHI SRK 35 ZS begin mei toch door kon gaan, maar helaas verplaatst naar juli vanwege (in dit topic al eerdergenoemde) problemen met de levering... :(
Begin juli zou deze MHI weer leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:05

Melkaz

Melkazar

Frenkie567917 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:55:
Ik had gehoopt dat de installatie van onze MHI SRK 35 ZS begin mei toch door kon gaan, maar helaas verplaatst naar juli vanwege (in dit topic al eerdergenoemde) problemen met de levering... :(
Begin juli zou deze MHI weer leverbaar zijn.
Bij mijn MHI bestelling van medio April is er ook een hoop misgegaan. Het bedrijf had de verkeerde buitenunit besteld. Uiteindelijk kreeg ik de optie om bij te betalen voor de juiste unit máár moest ik wel weer mininaal vier weken wachten vanwege leveringsproblemen met alle MHI apparaten.

Uiteindelijk het contract ontbonden en ergens anders een betere deal kunnen maken. Echter komen die pas eind Juli ook :'( Ze zeggen dat dit niet komt door problemen met voorraad maar door te weinig monteurs.

Hopelijk geen enorm warme juni en Juli maanden in het verschiet 8)

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enkel de 3.5 kW (SRK 35 ZS-WT Titanium) binnen unit was niet leverbaar, dus heb ik 3x 2.5 kW binnen units genomen met een 6.0 kW buitenunit.
Donderdag besteld, maandag in huis..

Ik hoef gelukkig geen installateur te zoeken. 8)
Maar ik had begrepen dat het inderdaad druk was.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:01
Soullancer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:39:
Na een geholpen antwoord uit dit topic over geluidslimieten over warmtepompen, ook maar de volgende vraag!
Ik heb nu diverse leveranciers en installateurs aangeschreven voor de aanschaf en installatie van een lucht/lucht warmtepomp systeem om te koelen en verwarmen.
Eisen: Merk Daikin. Zelf al rond zitten neuzen over de verschillende binnenunits en welke waar handig is.

Helaas vindt ik de antwoorden teleurstellend. Ik krijg offertes binnen met een standaard setup, een split unit en en binnenunits. Geen informatie over binnenunits, een foldetje van units, geen informatie over buitenunits.. Geen advies over welke keus slimmer is een multi-split of meerdere single splits.

Als ik vraag over pendelen, constant aan/uit schakelen, of te hoge warmte/koude productie als maar 1 binnenunit aanstaat op een multi unit met vermogen om 3 binnenunits te draaien (die lang niet alle 3 tegelijk aan staan waarschijnlijk), krijg ik als antwoord, ach dat zal in de praktijk wel reuze meevallen en maakt u zich niet druk.

Situatie is als volgt:
1 Woon/eet kamer (splitlevel). 1 Unit voor 124m3 (woonkamer=52m3, eethoek 53,3, keuken 18,3m3)
Unit in de woonkamer hoek richting de bank.
Unit hoeft hier niet zeflstandig volledig alles op te warmen, hulp van de radiatoren mag gewoon.

1 Slaapkamer. 1 Unit voor 31m3, boven het bed. (onderste op plattegrond)

1 Studeerkamer. 1 Unit. 23m3, boven bureau/desk (bovenste op plattegrond)

Spouwmuur isolatie aanwezig, dak isolatie aanwezig. Dubbelglas HR++ ramen.
Huis uit 1973. Bij teveel gedoe met multi/single units of extreme kosten zou de studeerkamer unit kunnen vervallen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kortom... of ik wil te veel weten, of de gemiddelde consument zegt doe maar een aircootje en kijkt nergens naar om?
Op Daikin ben ik de binnenunits al doorgespit.
De buitenunits ben ik nog mee bezig, flink werk al met al en iets wat onoverzichtelijk voor mij vanaf de daikin website
Ik krijg nu ( op afstand) zelfs een bedrijf met een aanbeveling voor een 4mxm80N (8kw) buiten unit voor 124m3, 31m3 en 23m3 kamers en 3 binnenunits
Dat lijkt me echt te gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Soullancer schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:30:
[...]

Ik krijg nu ( op afstand) zelfs een bedrijf met een aanbeveling voor een 4mxm80N (8kw) buiten unit voor 124m3, 31m3 en 23m3 kamers en 3 binnenunits
Kunnen we wel een heel lang verhaal van maken, maar ja, dat is teveel van het goede.

Wij hebben 10 kW (3 kamers) op een MHI SCM 60 ZS-W.

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 12-05-2021 20:03 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
mkleinman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:06:
[...]

Uitgebreid getest. Verwarmen gaat altijd goed. Warmte komt bij unit waar vraag is. Alleen zag ik met mijn warmtebeeldcamera dat de warmtewisselaar in een andere binnenunit ook warm werd in dat geval.

De stuurkabel van koelleiding A zit op de aansluiting van koelleiding B en vise versa. Hier door gaat de unit wel aan want hij heeft wel spanning. Alleen stuurt het buitendeel het expantieventiel van de verkeerde leiding set open.

In verwarming modus heb je het bekende verhaal van het bleeden waardoor het niet opvalt dat de verkeerde unit aangestuurd wordt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

MK_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:51:
[...]

De knoop doorgehakt en gegaan voor de Toshiba (RAS-B13J2KVSG / 13J2AVSG). In praktisch elk opzichte betere specificaties: S.E.E.R, S.C.O.P, geluidproductie en niet onbelangrijk: afmetingen binnenunit.

Over ~6 weken zal hij geplaatst worden :)
En ondertussen 6 7 weken later is hij geplaatst *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylPkhAY_lM5jspcIJVk054LZlb8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Irf5uobZZkcxXTwgvyEJkfTY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcEq0FforKM3topL4m48408BFRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ed6ZWgXNEd1CIEUqum1UJoeL.png?f=user_large

Heel erg blij mee, installatie is exact verlopen op de manier zoals ik bedacht had. Erg mooie units al zeg ik het zelf :Y Maar het meeste verbaas ik me nog over de buitenunit, die is echt geruisloos :o Ik was laatst nog bij een collega wezen kijken die pas een nieuwe 3.5kW Daikin had (Daikin Perfera FTXM35R RXM35R), maar deze buitenunit is echt merkbaar stiller :o

Blij mee oOo

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Geluidsniveau is echt heel erg afhankelijk van de modus (verwarmen/koelen) en de load.

Je kan twee units zonder die info niet echt goed vergelijken.

Ziet er verder wel goed uit :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 12-05-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 11:05
MK_ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel erg blij mee, installatie is exact verlopen op de manier zoals ik bedacht had. Erg mooie units al zeg ik het zelf :Y Maar het meeste verbaas ik me nog over de buitenunit, die is echt geruisloos :o Ik was laatst nog bij een collega wezen kijken die pas een nieuwe 3.5kW Daikin had (Daikin Perfera FTXM35R RXM35R), maar deze buitenunit is echt merkbaar stiller :o

Blij mee oOo
Gefeliciteerd! Ziet er erg goed uit :) Hoe stil vind je de buitenunit bij verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wij willen graag een airco voor voornamelijk koelen maar als verwarmen makkelijk kan dan is dat wel aantrekkelijk om de kosten van de stadsverwarming wat te drukken. Wat dat betreft heb ik een aantal vragen:
- Heeft verwarmen zin zonder unit op de begane grond, waar de voornaamste warmtevraag zal zijn?
- Ik zoek een systeem dat efficiënt, stil en integreerbaar in domotica is ivm toekomstige PV-overschot-gestuurde verwarming/koeling. Vooralsnog denk ik aan Daikin, zoals de 2MXM40M multi-buitenunit met FTXM of FTXP binnenunits. Is dit een redelijke keuze? Zie hieronder de situatieschets.

De begane grond is zo'n 122 m3 woonkamer + open keuken en halletje (wel afsluitbaar met deur), de 1e verdieping zijn 3 kamers van zo'n 88 m3 en de 3e verdieping ook weer 3 kamers van zo'n 98 m3. Ik ga er hier van uit dat de badkamer op de 1e verdieping de deur altijd dicht zal hebben zoals nu het geval is dus die heb ik niet meegeteld. Het is ook mogelijk dat we ivm comfort de badkamer sowieso op de vloerverwarming willen laten werken in het stookseizoen.
Volgens de berekening heb ik dan zo'n 3.5, 2.5 en 3 kW binnenunits nodig, waarvan ik verwacht dat we de temperatuur zo stabiel mogelijk zullen houden (nieuwbouw van 2020 qua isolatie) en geen enorm vermogen nodig hebben voor snel koelen of verwarmen. Zie de plattegronden (achtergevel boven in de figuren (zuiden) en het is een hoekhuis met zijgevel west):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQrf_N_APfY6YPNMqm4KgKwoVlM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ANRd3pmTWyKzydvWH4wnmhte.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LoqWjudr688Ic7nayglpfFd5_g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UXVNbIaAU9Rcjwkvnlk4S3ay.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6sQnqx9HcIhTs9i4carbGfP0x8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/q2anS9BlZVIBv6EL58rTh2uH.png?f=fotoalbum_medium
Zoals je waarschijnlijk al ziet wordt de 2e verdieping nog verbouwd en op het dak van deze opbouw (de slaapkamer is de uitbouw) willen we de buitenunit zetten (+ nog meer zonnepanelen :9~ want het huidige dak ligt helemaal vol). Zonwering is er nog niet, maar komt wel.

Ik lees in dit topic dat een multisplit voor 3 binnenunits inclusief verwarming van de woonkamer een probleem kan zijn door een overbemeten buitenunit. Ik denk dus geen enorme buitenunit nodig te hebben door de goede isolatie en constante temperatuur. De huidige verwarming (overal vloerverwarming) staat ook constant op 21 graden (slaapkamers en zolder onverwarmd).

De voorkeur gaat dus uit naar de buitenunit op het platte dak. Is dat te doen met binnenunits op elke verdieping? Waarschijnlijk komen de binnenunits dan allemaal aan de tuinmuur/achtergevel of op de zijgevel in de hoek met de achtergevel, zoals waarschijnlijk voor de 1e verdieping.

Ik ga er verder van uit dat het hele huis uiteindelijk wel op temperatuur zal zijn ongeacht waar op de verdieping de binnenunit hangt, maar als hier nog specifieke tips of opmerkingen over zijn dan hoor ik het graag :). Ik weet hier niet genoeg van om problemen te zien dus vooralsnog ziet het er redelijk simpel uit door gewoon die relatief kleine buitenunit aan 3 binnenunits te hangen en klaar. Of 2 binnenunits als we niet de meerkosten willen om te kunnen verwarmen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
[...]

Zo’n offerte heb ik ook gehad. En zelfs na vragen voor een lichtere unit bleef hij erbij.
Heb een ander gekozen die wel een 3mxm52N wilde offreren. Kon zelfs nog op een 40 volgens hem.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
rupsen schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:40:
[...]

De stuurkabel van koelleiding A zit op de aansluiting van koelleiding B en vise versa. Hier door gaat de unit wel aan want hij heeft wel spanning. Alleen stuurt het buitendeel het expantieventiel van de verkeerde leiding set open.

In verwarming modus heb je het bekende verhaal van het bleeden waardoor het niet opvalt dat de verkeerde unit aangestuurd wordt
Ik mag toch wel aannemen dat als het correct wordt aangesloten zijn verwarming beter wordt.
Want 3 kw bleeden lijkt me ook niet logisch??

Ik heb dacht ik dezelfde set als mkleinman, maar bij mij wordt de unit die uit staat echt niet heet ofzo.
Misschien lauw. Maar dat kun je niet echt verwarmen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
biljoenblik schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:55:
[...]

Ik mag toch wel aannemen dat als het correct wordt aangesloten zijn verwarming beter wordt.
Want 3 kw bleeden lijkt me ook niet logisch??

Ik heb dacht ik dezelfde set als mkleinman, maar bij mij wordt de unit die uit staat echt niet heet ofzo.
Misschien lauw. Maar dat kun je niet echt verwarmen noemen.
Omdat de unit die aangestuurd wordt door het buitendeel geen flow over het blok heeft haalt hij z'n condensatie waardes niet waardoor hij dus meer heet gas over de overige binnendelen laat gaan.
Als de kabels omgedraaid zijn zal het allemaal weer prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Glashelder schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:24:
Geluidsniveau is echt heel erg afhankelijk van de modus (verwarmen/koelen) en de load.
Inderdaad... Toen de Daikin units hier geïnstalleerd waren hebben we ze als test even op maximum verwarmen gezet, en het viel me op hoe stil die waren. De buitentemperatuur was toen wel rond de 14 graden en de installateur zei me wel dat ik ze bij koude buitentemperaturen een stuk meer zou gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Glashelder schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:24:

Je kan twee units zonder die info niet echt goed vergelijken.

Ziet er verder wel goed uit :Y
CyrielCC schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:29:
[...]
Gefeliciteerd! Ziet er erg goed uit :) Hoe stil vind je de buitenunit bij verwarmen?
Zelfde modus (koelen), zelfde vermogen, ongeveer dezelfde buitentemperatuur en dezelfde temperatuursinstelling binnen :) Maar zal het op een later moment nog wel eens vergelijken :)

Verwarmen nog niet geprobeerd, daar is het nu veel te warm voor :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

[...]

Ik heb opgeteld 11 Kw op een 4mxm68 zitten. Een 3MXM68 of 3mxm52 lijkt me meer op zijn plaats.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blij mee oOo
Mooi hoor! Lekker clean :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
MK_ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:44:
[...]

[...]

Zelfde modus (koelen), zelfde vermogen, ongeveer dezelfde buitentemperatuur en dezelfde temperatuursinstelling binnen :) Maar zal het op een later moment nog wel eens vergelijken :)

Verwarmen nog niet geprobeerd, daar is het nu veel te warm voor :p
Verwarmen hoor je ook niets van buiten, met testen heeft het zaakje hier "full pull" staan draaien :) Zelfs drogen doen ze automatisch zodra je ze uitschakelt ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zier er netjes uit!
Is dat een ronde 'regenpijp' of een normale 'airco-leidingen'-goot?
En gaan de leidingen onder de dakpannen verder naar boven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:17
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blij mee oOo
Netjes hoor. Ik vind persoonlijk de units van Toshiba erg strak en netjes eruitzien, zowel binnen als buiten. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zo te zien heb ik voor een multisplit met 3 aansluitingen een 3MXM40N nodig ipv de 2MXM die ik noemde, maar dat verandert verder niet veel lijkt me. Die capaciteit is afdoende..? Is er iemand die commentaar/tips heeft op wat ik voorstelde?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 14:49
Een paar weken terug was de Daikin FTXF-C voor m'n ouders in bedrijf gesteld, maar lekte hij R32 en had ik het teruggepompt in de buitenunit gezien het lek in de koppelingen op zolder zat.

Bleek achteraf dus dat die koppeling lekte omdat m'n pa was vergeten een onderdeel erin te zetten die de leiding optrompt zodra je koppelingen aandraait. Nieuwe koppeling erop gezet, deze keer was hij dat niet vergeten en de monteur was afgelopen maandag geweest. Boel weer afgeperst, deze keer heb ik grondig alle koppelingen nagelopen met lek detectie spray terwijl het systeem onder druk stond met 28 bar, geen lekken gevonden en na 20 minuten was de druk niet gedaald.

Ondanks dat er R32 is gelekt en er volgens voorschrift van Daikin 40 gram bij moet met een leidingset van 12m was de druk nog prima. Op moment van schrijven heb ik hem lopen en ik ben echt onder de indruk van die Daikin's. Ik heb zelf een Tristar AC-5406 in mijn slaapkamer hangen die ik twee jaar terug had opgehangen en ik had weliswaar verschil verwacht, maar niet zo gigantisch aanwezig. Allebei de units zijn 2,5kW maar wat me opvalt is dat m'n Tristar een behoorlijk agressief algoritme heeft die de temperatuur heel snel omlaag stampt en de temperatuur vaak zelfs lager uitvalt dan de setpoint terwijl m'n deur openstaat. De Daikin daarentegen koelt veel rustiger aan en is de koelte een stuk aangenamer bij 19c, terwijl het bij m'n Tristar nogal kil aanvoelt op diezelfde temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

JB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:57:
[...]

Mooi hoor! Lekker clean :)

***members only***
[...]
Verwarmen hoor je ook niets van buiten, met testen heeft het zaakje hier "full pull" staan draaien :) Zelfs drogen doen ze automatisch zodra je ze uitschakelt ;)
Hey die ken ik! :+

Yup, droogt inderdaad automatisch. Fijne feature :)
LeGato23 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 02:13:
[...]
Zier er netjes uit!
Is dat een ronde 'regenpijp' of een normale 'airco-leidingen'-goot?
En gaan de leidingen onder de dakpannen verder naar boven?
Het is een vlakke "aircogoot", moet wel zeggen dat deze er strakker uit ziet dan de meeste goten zie ik heb gezien :9

Leiding gaat schuin onder het dak naar binnen, en komt zo op de zolder uit.
Naafkap schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:15:
[...]
Netjes hoor. Ik vind persoonlijk de units van Toshiba erg strak en netjes eruitzien, zowel binnen als buiten. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
VInd het zelf ook hele strakke modellen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Termy schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:08:
Wij willen graag een airco voor voornamelijk koelen maar als verwarmen makkelijk kan dan is dat wel aantrekkelijk om de kosten van de stadsverwarming wat te drukken. Wat dat betreft heb ik een aantal vragen:
- Heeft verwarmen zin zonder unit op de begane grond, waar de voornaamste warmtevraag zal zijn?
Warmte valt niet naar beneden, dus als je het beneden niet koud wilt hebben nee.
- Ik zoek een systeem dat efficiënt, stil en integreerbaar in domotica is ivm toekomstige PV-overschot-gestuurde verwarming/koeling. Vooralsnog denk ik aan Daikin, zoals de 2MXM40M multi-buitenunit met FTXM of FTXP binnenunits. Is dit een redelijke keuze? Zie hieronder de situatieschets.
Je moet je goed realiseren dat een 3MXM40M unit met 3 binnen units maximaal 1kW electrisch vermogen kan gebruiken als hij op zijn max draait. Ik zou me van overschot gestuurde verwarming/koeling niet al te veel voorstellen.
Volgens de berekening heb ik dan zo'n 3.5, 2.5 en 3 kW binnenunits nodig, waarvan ik verwacht dat we de temperatuur zo stabiel mogelijk zullen houden (nieuwbouw van 2020 qua isolatie) en geen enorm vermogen nodig hebben voor snel koelen of verwarmen.
Ik denk ook dat je niet veel vermogen nodig hebt, maar 3.5+2.5+3 kan je niet aansluiten op een 3MXM40 buitenunit, daar kan je maximaal 2.0+2.5+2.5 op aansluiten die dan als alle units vraag hebben maximaal 1.14+1.43+1.43 kW kunnen leveren voor koelen en 1.31+1.64+1.64 kW voor verwarmen.
Als je grotere binnen units wilt, zal je een grotere buiten unit moeten kiezen, de 3MXM52 of de 3MXM68.
De voorkeur gaat dus uit naar de buitenunit op het platte dak. Is dat te doen met binnenunits op elke verdieping? Waarschijnlijk komen de binnenunits dan allemaal aan de tuinmuur/achtergevel of op de zijgevel in de hoek met de achtergevel, zoals waarschijnlijk voor de 1e verdieping.

Ik ga er verder van uit dat het hele huis uiteindelijk wel op temperatuur zal zijn ongeacht waar op de verdieping de binnenunit hangt, maar als hier nog specifieke tips of opmerkingen over zijn dan hoor ik het graag :). Ik weet hier niet genoeg van om problemen te zien dus vooralsnog ziet het er redelijk simpel uit door gewoon die relatief kleine buitenunit aan 3 binnenunits te hangen en klaar. Of 2 binnenunits als we niet de meerkosten willen om te kunnen verwarmen.
Ik weet niet of je actieve lucht circulatie met warmte/koude terugwinning in huis hebt, maar als je dat niet hebt, dan ga je het niet redden met 1 unit op een verdieping, waarschijnlijk gaat de unit uit als de kamer zijn temperatuur heeft bereikt en verspreid het zich niet naar de rest van de ruimtes ondanks deuren die open staan.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 15:26
De officiële informatie over het geluidsniveau van de Toshiba's moet je wel met een korrel zout nemen. De waarden die op de Nederlandse website staan zijn onwaarschijnlijk laag in vergelijking met andere merken en dat komt omdat ze de geluidsdruk op 2,5 meter melden. De waarden op 1 meter zijn vergelijkbaar met andere merken. Soms wel iets lager, maar het scheelt meestal niet veel. De Oostenrijkse Toshiba website (bijvoorbeeld) bevat wat dat betreft meer en betere technische informatie.

Overigens is de Kazumi wel een mooi en vooral uitgebalanceerd model. Ik heb 'm ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Iemand al ervaring met Sensibo? Zie het wel paar keer vermeld worden in topic, maar heeft iemand zoiets al huis?

Begrijp ik het goed dat de sensibo zelf de monitoring overneemt mbt temperatuur? Dus als je die instelt op 20gr dat hij dan de airco blijft aansturen totdat de sensibo sensor zelf 20gr bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

PentaClover schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:59:
Warmte valt niet naar beneden, dus als je het beneden niet koud wilt hebben nee.
Bedankt voor je antwoord :). Ok, duidelijk, er moet dus iets in de woonkamer hangen voor verwarmen.
Je moet je goed realiseren dat een 3MXM40M unit met 3 binnen units maximaal 1kW electrisch vermogen kan gebruiken als hij op zijn max draait. Ik zou me van overschot gestuurde verwarming/koeling niet al te veel voorstellen.
We hebben een plat dak oost/west opstelling van 4.44 kWp (zie sig) dus het is niet alsof we bergen kW's moeten wegwerken. Het is meer dat ik zo het eigenverbruik wat wil verhogen en misschien het huis als batterij gebruiken door in de zomer bij overschot verder te koelen en in de winter verder te verwarmen. Als dat niet echt substantieel is dan is dat niet erg.
Ik denk ook dat je niet veel vermogen nodig hebt, maar 3.5+2.5+3 kan je niet aansluiten op een 3MXM40 buitenunit, daar kan je maximaal 2.0+2.5+2.5 op aansluiten die dan als alle units vraag hebben maximaal 1.14+1.43+1.43 kW kunnen leveren voor koelen en 1.31+1.64+1.64 kW voor verwarmen.
Als je grotere binnen units wilt, zal je een grotere buiten unit moeten kiezen, de 3MXM52 of de 3MXM68.
Ok, iets groter dus met zulke binnenunits. Verwacht je daarmee dat puur verwarmen in de woonkamer met een 3,5 kW binnenunit dan gaat pendelen? Ik kan in de specs niet vinden wat het minimale vermogen dan zou zijn. Kleinere binnenunits zijn ook een optie natuurlijk maar met 2.0 + 2.5 + 2.5 zit ik wel een goed stuk onder het berekende vermogen. Ik vind het op zich niet erg als het relatief traag is, maar het moet natuurlijk wel de temperatuur daadwerkelijk richting de 24 graden kunnen krijgen als het buiten 35+ is.
Ik weet niet of je actieve lucht circulatie met warmte/koude terugwinning in huis hebt, maar als je dat niet hebt, dan ga je het niet redden met 1 unit op een verdieping, waarschijnlijk gaat de unit uit als de kamer zijn temperatuur heeft bereikt en verspreid het zich niet naar de rest van de ruimtes ondanks deuren die open staan.
We hebben centrale ventilatie type C met afzuigpunten in de keuken en WC op de BG, badkamer op de 1e verdieping en direct bij de unit op zolder. Is dat voldoende luchtstroom om het per verdieping te verspreiden? Als we de unit aan de zuidkant ophangen waar de grootste warmteinbreng zal zijn, dan moet de temperatuur aan de noordkant ook wel te doen zijn, lijkt mij. Dat het dan niet overal egaal van temperatuur is snap ik, maar 7 binnenunits ophangen gaat hem zeker niet worden hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Termy schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:13:
[...]
Bedankt voor je antwoord :). Ok, duidelijk, er moet dus iets in de woonkamer hangen voor verwarmen.
[...]
We hebben een plat dak oost/west opstelling van 4.44 kWp (zie sig) dus het is niet alsof we bergen kW's moeten wegwerken. Het is meer dat ik zo het eigenverbruik wat wil verhogen en misschien het huis als batterij gebruiken door in de zomer bij overschot verder te koelen en in de winter verder te verwarmen. Als dat niet echt substantieel is dan is dat niet erg.
[...]
Ok, iets groter dus met zulke binnenunits. Verwacht je daarmee dat puur verwarmen in de woonkamer met een 3,5 kW binnenunit dan gaat pendelen? Ik kan in de specs niet vinden wat het minimale vermogen dan zou zijn. Kleinere binnenunits zijn ook een optie natuurlijk maar met 2.0 + 2.5 + 2.5 zit ik wel een goed stuk onder het berekende vermogen. Ik vind het op zich niet erg als het relatief traag is, maar het moet natuurlijk wel de temperatuur daadwerkelijk richting de 24 graden kunnen krijgen als het buiten 35+ is.
[...]
Welk vermogen je nodig hebt is altijd lastig te bepalen, ik heb een huis uit 1995 dat een stuk minder goed geisoleerd is dan jouw huis, en ik heb beneden (400m3 inhoud) 1 unit van 5kW hangen (12.5 W/m3) die het ook op dagen dat het 40oC buiten wordt goed koel houd op de 22oC-23oC die we dan instellen. We hebben zomers de units 24h/7 zachtjes draaien om het huis op temperatuur te houden.
Wat ik wel heel duidelijk merk is dat het aan de andere kant van de verdieping (wat de koude kant is) echt wel 2oC warmer is omdat de afstand tot de unit (12 meter) te groot is. Het is niet een groot probleem, maar een volgende keer zou ik op zo'n grote ruimte voor 2 kleinere units gaan aan weers zijden i.p.v. 1 grotere.
Combinatie tabellen met vermogens kan je vinden in de technische handleiding van de 3MXM
Termy schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:13:
We hebben centrale ventilatie type C met afzuigpunten in de keuken en WC op de BG, badkamer op de 1e verdieping en direct bij de unit op zolder. Is dat voldoende luchtstroom om het per verdieping te verspreiden? Als we de unit aan de zuidkant ophangen waar de grootste warmteinbreng zal zijn, dan moet de temperatuur aan de noordkant ook wel te doen zijn, lijkt mij. Dat het dan niet overal egaal van temperatuur is snap ik, maar 7 binnenunits ophangen gaat hem zeker niet worden hehe.
Met type C heb je geen warmte/koude terugwinning uit de lucht die afgevoerd wordt, dus wordt ook de kou/warmte die in 1 kamer waar de airco hangt afgezogen wordt, niet terug geblazen in de andere ruimtes. Ik denk dat je meer units zal moeten laten hangen, zeker op de eerste verdieping over het algemeen gaat lucht niet haaks de hoek om tenzij je actief met ventilatoren aan de slag gaat.

Wij hebben ook niet in alle kamers boven een unit gehangen, in 3 van de 5 wel en overdag alle deuren open, dat voldoet aardig hoewel we zeker een paar graden (~3 a 4) verschil merken in die kamers waar geen binnen unit hangt. Doordat het met de airco's minder vochtig is in huis is het in die kamers nog steeds aangenaamer dan voordat we airco's hadden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Vistajevski schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:06:
De officiële informatie over het geluidsniveau van de Toshiba's moet je wel met een korrel zout nemen. De waarden die op de Nederlandse website staan zijn onwaarschijnlijk laag in vergelijking met andere merken en dat komt omdat ze de geluidsdruk op 2,5 meter melden. De waarden op 1 meter zijn vergelijkbaar met andere merken. Soms wel iets lager, maar het scheelt meestal niet veel. De Oostenrijkse Toshiba website (bijvoorbeeld) bevat wat dat betreft meer en betere technische informatie.

Overigens is de Kazumi wel een mooi en vooral uitgebalanceerd model. Ik heb 'm ook :).
Om de verwarring compleet te maken, ik zie dat er vaak voor de buitenunit "geluidvermogenniveau" en "geluidsdruk(niveau)" door/naast elkaar gebruikt worden. Het ene merk geeft het ene op, het andere merk het andere en een enkel merk geeft beiden op waarbij "geluidsdruk(niveau)" altijd lager is dan "geluidvermogenniveau" hoewel beiden in dB(A) worden uitgedrukt.

Ik begrijp er eerlijk gezegd geen jota meer van.
Want de rekentool geluid warmtepompen en airco's gaat uit van geluidvermogenniveau, maar sommige fabrikanten geven dat helemaal niet op die vermelden alleen het geluidsdrukniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:42:
[...]
Ik begrijp er eerlijk gezegd geen jota meer van.
Want de rekentool geluid warmtepompen en airco's gaat uit van geluidvermogenniveau, maar sommige fabrikanten geven dat helemaal niet op die vermelden alleen het geluidsdrukniveau.
Om daar nog een schepje bovenop te doen, je mag ook niet het geluidsvermogen gebruiken wat op het energielabel staat , want dat is bij nominaal vermogen. Je moet echt het maximale vermogen gebruiken. Bij Daikin stond die informatie toevallig in een apart document maar verder staat in elke brochure en technisch document het geluidsvermogen bij nominaal vermogen vermeld. 7(8)7 scheelt voor mijn unit toch 4dB...

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

PentaClover schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:14:
Welk vermogen je nodig hebt is altijd lastig te bepalen, ik heb een huis uit 1995 dat een stuk minder goed geisoleerd is dan jouw huis, en ik heb beneden (400m3 inhoud) 1 unit van 5kW hangen (12.5 W/m3) die het ook op dagen dat het 40oC buiten wordt goed koel houd op de 22oC-23oC die we dan instellen. We hebben zomers de units 24h/7 zachtjes draaien om het huis op temperatuur te houden.
Wat ik wel heel duidelijk merk is dat het aan de andere kant van de verdieping (wat de koude kant is) echt wel 2oC warmer is omdat de afstand tot de unit (12 meter) te groot is. Het is niet een groot probleem, maar een volgende keer zou ik op zo'n grote ruimte voor 2 kleinere units gaan aan weers zijden i.p.v. 1 grotere.
Combinatie tabellen met vermogens kan je vinden in de technische handleiding van de 3MXM
Dat klinkt wel als een veel grotere kamer dan bij ons dus dat klinkt prima acceptabel met een 3.5 kW binnenunit. Misschien zelfs wel een stukje kleiner.
Met type C heb je geen warmte/koude terugwinning uit de lucht die afgevoerd wordt, dus wordt ook de kou/warmte die in 1 kamer waar de airco hangt afgezogen wordt, niet terug geblazen in de andere ruimtes. Ik denk dat je meer units zal moeten laten hangen, zeker op de eerste verdieping over het algemeen gaat lucht niet haaks de hoek om tenzij je actief met ventilatoren aan de slag gaat.

Wij hebben ook niet in alle kamers boven een unit gehangen, in 3 van de 5 wel en overdag alle deuren open, dat voldoet aardig hoewel we zeker een paar graden (~3 a 4) verschil merken in die kamers waar geen binnen unit hangt. Doordat het met de airco's minder vochtig is in huis is het in die kamers nog steeds aangenaamer dan voordat we airco's hadden.
Wat ik bedoelde was dat lucht uit de kamer met airco dus naar een andere plek gezogen wordt en zo de koele lucht verspreid, ik weet dat type C geen WTW heeft. Het is hier zo relatief klein (139m2 totaal oppervlak na de verbouwing) in vergelijk met jouw situatie dat ik me niet zo goed kan voorstellen dat ik meerdere units per verdieping nodig heb om het acceptabel te krijgen. Enige puntje is wellicht dat op de 2e verdieping de unit in de slaapkamer zal komen met aan de andere kant van die verdieping een kamer met een paar computers (game PCs) die het dan zonder binnenunit moet stellen. Maar als dit op de naarste dagen op te lossen is door een ventilator in de deur van de slaapkamer te zetten dan lijkt me dat ook ok. Uiteindelijk gaat het er om dat het vermogen toereikend is om het huis onder de ~25 graden te houden en als ik jou zo hoor dan moet dat makkelijk kunnen.

Vochtregulatie is ook een prettige bijkomstigheid van de airco, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Leffunk schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:30:
Iemand al ervaring met Sensibo? Zie het wel paar keer vermeld worden in topic, maar heeft iemand zoiets al huis?

Begrijp ik het goed dat de sensibo zelf de monitoring overneemt mbt temperatuur? Dus als je die instelt op 20gr dat hij dan de airco blijft aansturen totdat de sensibo sensor zelf 20gr bereikt?
Heb hier Sensibo. Sensibo neemt in principe de functie van de afstandsbediening over, maar je kan allerlei regels opstellen dat hij bijvoorbeeld gaat verwarmen onder een bepaalde temperatuur/koelen boven temperatuur, geofencing, complexe schema's, etc. En de temperatuursensor is natuurlijk wat accurater dan die in de airco + in mijn geval makkelijke integratie met Homey.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 13-05-2021 18:25 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
@Termy Type C houd in dat je buitenlucht in de slaapkamers toevoert en afzuigt in de badkamer en toilet. De kamer waar de airco hangt wordt de ruimte dus op de gewenste temperatuur gebracht en deze koude/warmte wordt afgevoerd via de afzuig. Deze geconditioneerde lucht komt helemaal niet in de andere slaapkamers. Sterker, deze kamers wordt de temperatuur sterk beinvloed door de buitenluchttemperatuur omdat hier alleen lucht van buiten wordt toegevoerd. De warmte/koude zal niet tegen de luchtstroom ingaan. Om deze reden zit er ook in iedere kamer een radiator of vloerverwarming. Anders zou er één op de overloop ook voldoende zijn.
Een airco binnen unit werkt niet ineens magisch anders dan een radiator. Je kunt wel iets met de ventilatiestand, maar daar kom je gauw van terug door het geluid.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Laatst online: 17-09 20:41
Heeft iemand enig idee hoe het zit met het terug moduleren van een ME mxz-3f68vf, de documentatie geeft aan dat de minimale afgifte 2,9 betreft. Dit is aanzienlijk hoger dan bij soortgelijke modellen van andere fabrikanten.

Kunnen deze units verder terug moduleren dan aangegeven in de documentatie?

Ook valt het mij op dat de betreffende unit in de meest recente documentatie een S.E.E.R heeft van 7.96 terwijl hetzelfde type in oudere documentatie een S.E.E.R heeft van 8.51.
Iemand enig idee waar dit verschil in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Pietje555 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:08:
@Termy Type C houd in dat je buitenlucht in de slaapkamers toevoert en afzuigt in de badkamer en toilet. De kamer waar de airco hangt wordt de ruimte dus op de gewenste temperatuur gebracht en deze koude/warmte wordt afgevoerd via de afzuig. Deze geconditioneerde lucht komt helemaal niet in de andere slaapkamers. Sterker, deze kamers wordt de temperatuur sterk beinvloed door de buitenluchttemperatuur omdat hier alleen lucht van buiten wordt toegevoerd. De warmte/koude zal niet tegen de luchtstroom ingaan. Om deze reden zit er ook in iedere kamer een radiator of vloerverwarming. Anders zou er één op de overloop ook voldoende zijn.
Een airco binnen unit werkt niet ineens magisch anders dan een radiator. Je kunt wel iets met de ventilatiestand, maar daar kom je gauw van terug door het geluid.
Dat snap ik, maar logica gebiedt ook dat als er koude lucht van de gekoelde kamer naar de badkamer gezogen wordt op z'n minst de overloop en de badkamer zullen afkoelen en als er een temperatuurgradient is tussen de andere kamers en de overloop, dan moet dat ook wat doen. Dat zal niet in minuten het geval zijn nee, maar met een open verbinding kan er ook niet niks gebeuren. Een open deur is geen isolatie, tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
@Termy Temperatuur gradient heb je alleen bij stilstaande lucht. Niet tegen de luchtstroom in. De luchtstroom is ook nog vrijwel laminair vanuit de slaapkamers naar de overloop dus er is ook geen menging.
Koude in de gang of badkamer heb je niet zoveel aan. Sterker, de luchtvochtigheid in de badkamer gaat omhoog.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Pietje555 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:34:
@Termy Temperatuur gradient heb je alleen bij stilstaande lucht. Niet tegen de luchtstroom in. De luchtstroom is ook nog vrijwel laminair vanuit de slaapkamers naar de overloop dus er is ook geen menging.
Koude in de gang of badkamer heb je niet zoveel aan. Sterker, de luchtvochtigheid in de badkamer gaat omhoog.
Hm ok, maar in de winter was er een merkbaar temperatuurverschil in de slaapkamer met de deur open en dicht. Dat moet toch warmte zijn die vanuit de overloop wel/niet de slaapkamer in gaat aangezien daar niet gestookt wordt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

rupsen schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:40:
[...]

Dit was het inderdaad. De units zijn nu correct aangesloten en ik ben, as we speak, aan het koelen in mijn kantoor.

Gekke is dat we tijdens het aansluiten en testen dit probleem niet gezien hebben en de Daikin installateur/expert het ook niet heeft geconstateerd. Dat terwijl de installateur kan zien welke unit vraagt en welke klep dan wordt aangestuurd.

Eind goed al goed, koelen en verwarmen werken nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan kan Daikin de factuur naar de installateur sturen en hun eigen knurft nog eens examen laten doen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:58:
[...]

Dit was het inderdaad. De units zijn nu correct aangesloten en ik ben, as we speak, aan het koelen in mijn kantoor.

Gekke is dat we tijdens het aansluiten en testen dit probleem niet gezien hebben en de Daikin installateur/expert het ook niet heeft geconstateerd. Dat terwijl de installateur kan zien welke unit vraagt en welke klep dan wordt aangestuurd.

Ik snap dat fouten maken menselijk is, maar...... :')

Fijn dat het nu werkt oOo

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
mkleinman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:58:
[...]

Als je met testen beide units aan zet merk je ook niks ;)
Pagina: 1 ... 37 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic