Wij willen graag een airco voor voornamelijk koelen maar als verwarmen makkelijk kan dan is dat wel aantrekkelijk om de kosten van de stadsverwarming wat te drukken. Wat dat betreft heb ik een aantal vragen:
- Heeft verwarmen zin zonder unit op de begane grond, waar de voornaamste warmtevraag zal zijn?
- Ik zoek een systeem dat efficiënt, stil en integreerbaar in domotica is ivm toekomstige PV-overschot-gestuurde verwarming/koeling. Vooralsnog denk ik aan Daikin, zoals de 2MXM40M multi-buitenunit met FTXM of FTXP binnenunits. Is dit een redelijke keuze? Zie hieronder de situatieschets.
De begane grond is zo'n 122 m3 woonkamer + open keuken en halletje (wel afsluitbaar met deur), de 1e verdieping zijn 3 kamers van zo'n 88 m3 en de 3e verdieping ook weer 3 kamers van zo'n 98 m3. Ik ga er hier van uit dat de badkamer op de 1e verdieping de deur altijd dicht zal hebben zoals nu het geval is dus die heb ik niet meegeteld. Het is ook mogelijk dat we ivm comfort de badkamer sowieso op de vloerverwarming willen laten werken in het stookseizoen.
Volgens de berekening heb ik dan zo'n 3.5, 2.5 en 3 kW binnenunits nodig, waarvan ik verwacht dat we de temperatuur zo stabiel mogelijk zullen houden (nieuwbouw van 2020 qua isolatie) en geen enorm vermogen nodig hebben voor snel koelen of verwarmen. Zie de plattegronden (achtergevel boven in de figuren (zuiden) en het is een hoekhuis met zijgevel west):
/f/image/q2anS9BlZVIBv6EL58rTh2uH.png?f=fotoalbum_medium)
Zoals je waarschijnlijk al ziet wordt de 2e verdieping nog verbouwd en op het dak van deze opbouw (de slaapkamer is de uitbouw) willen we de buitenunit zetten (+ nog meer zonnepanelen

want het huidige dak ligt helemaal vol). Zonwering is er nog niet, maar komt wel.
Ik lees in dit topic dat een multisplit voor 3 binnenunits inclusief verwarming van de woonkamer een probleem kan zijn door een overbemeten buitenunit. Ik denk dus geen enorme buitenunit nodig te hebben door de goede isolatie en constante temperatuur. De huidige verwarming (overal vloerverwarming) staat ook constant op 21 graden (slaapkamers en zolder onverwarmd).
De voorkeur gaat dus uit naar de buitenunit op het platte dak. Is dat te doen met binnenunits op elke verdieping? Waarschijnlijk komen de binnenunits dan allemaal aan de tuinmuur/achtergevel of op de zijgevel in de hoek met de achtergevel, zoals waarschijnlijk voor de 1e verdieping.
Ik ga er verder van uit dat het hele huis uiteindelijk wel op temperatuur zal zijn ongeacht waar op de verdieping de binnenunit hangt, maar als hier nog specifieke tips of opmerkingen over zijn dan hoor ik het graag

. Ik weet hier niet genoeg van om problemen te zien dus vooralsnog ziet het er redelijk simpel uit door gewoon die relatief kleine buitenunit aan 3 binnenunits te hangen en klaar. Of 2 binnenunits als we niet de meerkosten willen om te kunnen verwarmen.