Met het gemelde probleem, mag je er van uit gaan dat ze juist daar even naar kijken.rupsen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:24:
[...]
Als je met testen beide units aan zet merk je ook niks
Maar, opgelost 👍
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Met het gemelde probleem, mag je er van uit gaan dat ze juist daar even naar kijken.rupsen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:24:
[...]
Als je met testen beide units aan zet merk je ook niks
Ze hadden dit nog nooit mee gemaakt. De kans is ook aanwezig dat mijn aanwezigheid/enthousiasme ( en veel vragen stellen ), er voor heeft gezorgd dat het niet correct was aangesloten.Notna schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:17:
[...]
Ik snap dat fouten maken menselijk is, maar......
Fijn dat het nu werkt
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Daikin zelf is net zo fout. Die hebben tijdens een uitgebreide test met de buitenunit aangesloten op een laptop ( walhalla voor de hoeveelheid data die je dan kan uitlezen trouwens!!!!! ) niet gevonden dat er dus een probleem was met de aansluiting.Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:56:
Dan kan Daikin de factuur naar de installateur sturen en hun eigen knurft nog eens examen laten doen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Boven je bed is de beste optie. Zo blaast de lucht van je af en niet direct op jeTheone098 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:23:
Ik heb ook nog een vraag: de airco op de slaapkamer kan bij ons aan het voeteneinde of boven het hoofdeinde. Is er iemand die een van de twee heeft? En hoe is je ervaring hier mee? Wat is de beste positie?
Iedere leverancier heeft zijn eigen ideeën. Begin juli wordt de daikin perfera geplaatst in de slaapkamer.
Dank je. Dat is waardevolle inforupsen schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:27:
[...]
Boven je bed is de beste optie. Zo blaast de lucht van je af en niet direct op je
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat is inderdaad wat het meest voorkomende is. Ik heb in de slaapkamer de airco juist aan het voeteneinde laten plaatsen omdat ik een briesje over me heen wel kan waarderen. Airco in de woonkamer hangt dan wel weer in de rugrupsen schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:27:
[...]
Boven je bed is de beste optie. Zo blaast de lucht van je af en niet direct op je
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
[ Voor 19% gewijzigd door DJT op 15-05-2021 17:44 ]
Ik had vorige week vrijdag akkoord gegeven voor mijn MHI SRK 50 ZS. Woensdag hing die al.Frenkie567917 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:55:
Ik had gehoopt dat de installatie van onze MHI SRK 35 ZS begin mei toch door kon gaan, maar helaas verplaatst naar juli vanwege (in dit topic al eerdergenoemde) problemen met de levering...![]()
Begin juli zou deze MHI weer leverbaar zijn.
De eerste die aanstaat bepaaltHyperBart schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:15:
Sinds een aantal dagen hangt er hier ook een set Daikin's. De buitenunit van een multisplit kan slechts in één bedrijfsmodus staan, oftewel verwarmen oftewel koelen.
Maar wie of wat bepaalt de modus? Is dat de eerste die aanschakelde of is dat de laatste? Of kan je een voorrangsschakeling op de unit implementeren? (ik ben daar namelijk ooit iets van tegengekomen maar ik dacht dat dat voor vermogen was).
Hoe groot zijn de kamers?onyx666666 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:46:
ik ga een airco in de voorzolder boven trapgat hangen om de 2 kamers op zolder en een klein beetje de eerste verdieping te koelen.
Nu zit ik te twijfelen tussen een 3.4 kw LG voor 625 of een 5kw Tosot voor 600 euro
wat zouden jullie doen?
[ Voor 7% gewijzigd door BigEagle op 15-05-2021 19:58 ]
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
LG.onyx666666 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:46:
ik ga een airco in de voorzolder boven trapgat hangen om de 2 kamers op zolder en een klein beetje de eerste verdieping te koelen.
Nu zit ik te twijfelen tussen een 3.4 kw LG voor 625 of een 5kw Tosot voor 600 euro
wat zouden jullie doen?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dan zal mijn vrouw mij wel wakker makenSpeedy-Andre schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:31:
Mocht er iets gaan lekken dan weet je het meteen
Afvoer komt goed. Nee, hij komt aan het hoofdeinde. Nu zekerJe zal de condens afvoer ergens heen moeten leiden, dat kan meestal samen bij de andere pijpjes maar het moet wel steeds aflopend zijn.
Als hij bij het voeteneind komt kan je met de lamellen nog wel de luchtstroom van het bed weg richten.
Bij mij hangt hij zo dat hij richting de deur blaast, dan hebben aangrenzende ruimtes er ook iets aan en pendelt hij minder.
[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 15-05-2021 23:52 ]
Volgens de handleiding moet er vanaf 30 meter bijgevuld worden.HyperBart schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:52:
Bij het in dienst stellen is er geen extra gas op mijn opstelling met 4MXM68N en 3 x FTXM20 en 1 FTXA50 gedaan. Totale lengte was iets van een 40m als ik het mij herinner. Is dat correct?
Ik heb de unit nu even testdraaien en ik hoor precies heel zachtjes “krekeltjes”/precies een glas bruiswater wat pruttelt in de unit. Gaat dat er uit? (Neen het is geen water wat ik hoor lekken)
3 - Koelen, verwarmen of automatisch. De laatste zou ik niet kiezen - hetgeen voor alle inverters geldt.HyperBart schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:15:
Sinds een aantal dagen hangt er hier ook een set Daikin's. De buitenunit van een multisplit kan slechts in één bedrijfsmodus staan, oftewel verwarmen oftewel koelen.
Voorrangsschakeling is meer "first come, first served". Bij gelijktijdige aanvraag van meerdere units krijgt de betreffende unit voorrang.[Maar wie of wat bepaalt de modus? Is dat de eerste die aanschakelde of is dat de laatste? Of kan je een voorrangsschakeling op de unit implementeren? (ik ben daar namelijk ooit iets van tegengekomen maar ik dacht dat dat voor vermogen was).
Ongeveer 3,5 bij 3
Niemand? Mist er info die nodig is?Waah schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:55:
Hier ook plannen om Lucht/Lucht of Lucht/Water aan te schaffen. Momenteel gaat mijn voorkeur naar Lucht/Lucht vanwege de koelmogelijkheden. Helaas niemand in de kenniskring die dit heeft overigens.
Kwa plaatsing vind ik het lastig wat kan, wat mag en wat handig is. Vandaar ff de vraag hier.
Huis in kwestie:
Hoekhuis met carport (rechts) en buurman (links). De vrije kant ligt op het noorden.
Jaren 70, spouwmuur is geisoleerd, dak ook. Vloer (nog) niet. Overal HR++ glas. Bijkeuken is niet geisoleerd (van binnenuit zou teveel ruimte opofferen).
Slaapkamers verwarmen we eigenlijk nooit. Voor hebben we screens tegen de zon, achter komen die ook. Dit helpt tegen de warmte, maar niet bij 2 weken warmte.... Vandaar airco.
Voor de begane grond is het niet heel lastig. Unit bij de eetkamer. Echter, mag ik op die muur zomaar een unit plaatsen? Ik heb wel gelezen, 1 meter uit de erfgrens etc. Maar doordat ik nog een carport heb red ik dat wel. Maar mag dat? Wilde hem vlak boven de schuur doen om geen ruimte op te offeren
[Afbeelding]
De eerste verdieping wordt lastiger... Aangezien de buitenmuur niet tegen de slaapkamer(s) aan zit. In het trapsgat is niet veel ruimte eigenlijk aangezien er een trap boven zit. Elke slaapkamer een eigen unit zou veel leidingen en kabels betekenen. 1 unit in de hal een optie? De trap zit tegenover Slaapkamer 1, Tegenover slaapkamer 2 zit de trap naar zolder.
[Afbeelding]
En vervolgens de zolder. Tevens werkkamer voor thuiswerken en mancave
[Afbeelding]
Tips? Ervaringen? Nog niet heel veel verdiept in type, maar vond de Daikin Stylish wel erg mooi in de woonkamer. Maar als plaatsing lastig is.... Heeft vanalles uitzoeken nog weinig zin![]()
Als dit onhandig is zou het een Lucht/Water variant worden op zolder. En dan vloerverwarming laten infrezen. Maar dat is duurder, heeft veel meer voeten in de aarde (zeker ivm een aquarium wat dan verplaatst moet) en kan minder koelen.
Het uiteindelijke doel is, geen lelijke CV's meer in de woonkamer. Maar laat ze zitten tot na de eerste koude winter
Ik denk dat er vooral te veel info is, en geen duidelijke vraag. En dan komt er dus geen antwoord.Waah schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:12:
Niemand? Mist er info die nodig is?
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 17-05-2021 08:03 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klinkt wel interessant, maar ze gaan met water koelen, dat is ook niet zo vanzelfsprekend op de warmte / meeste delen van de wereld... (ik kan mij voorstellen dat je geen vies water moet gebruiken)Notna schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:10:
Airco van de toekomst (?) van Nederlandse bodem
https://www.destentor.nl/...omst-uit-meppel~a595149d/
Letwory: ,,De Chinezen hebben volop interesse in onze techniek en willen er ook goed voor betalen. Maar ik heb overal een patent voor en ik doe het niet voor het geld. Onze missie is een uniek product ontwikkelen, dat impact heeft op het klimaat.”
Leuke vinding.Notna schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:10:
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Ik vraag me af waar het addertje zit.Notna schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:10:
[ Voor 213% gewijzigd door de Peer op 17-05-2021 10:06 ]
Ik lees alleen "verdamping van water", niet "verdamping van water uit de lucht".
[ Voor 16% gewijzigd door Vorkie op 17-05-2021 09:47 ]
Nee klopt je had gelijk! ik had niet goed genoeg gelezen. In een ander artikel zeggen ze zelf ook letterlijk dat er leidingwater nodig is.Vorkie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Ik lees alleen "verdamping van water", niet "verdamping van water uit de lucht".
Dus heb ik ergens iets gemist qua tekst.
Heb even verder gezocht,
Dauwpuntkoeling;
https://www.topsectorener...echnieken/dauwpuntkoeling
Just Play
Een veelgenoemde online shop is https://123klimaatshop.nl en dat is Van Dijk Installaties BV in Dordrecht. Je zou kunnen bekijken of ze Den Haag ook als hun servicegebied zien.thejoker80 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:08:
Ben op zoek naar een installateur die kan leveren (A-merk) en installeren in de regio den haag. Zijn er aanbevelingen?
Daar is een bepaalde berekeningsmethode voor. Er komen twee getallen uitrollen, eentje voor verwarmen en eentje voor koelen. Er zal wel een een of ander standaard model zijn op basis van gemiddelden maar exact weet ik dat niet.maikvitesse schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:33:
Weet iemand hoe het jaarlijks energieverbruik word berekend op een energielabel?
Krijg nergens gevonden welke gemiddelde waarden hiervoor worden gebruikt.
[Afbeelding]
Die unit op je carport is geen probleem, dat zal wel mogen.Waah schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:55:
Hier ook plannen om Lucht/Lucht of Lucht/Water aan te schaffen. Momenteel gaat mijn voorkeur naar Lucht/Lucht vanwege de koelmogelijkheden. Helaas niemand in de kenniskring die dit heeft overigens.
Kwa plaatsing vind ik het lastig wat kan, wat mag en wat handig is. Vandaar ff de vraag hier.
Huis in kwestie:
Hoekhuis met carport (rechts) en buurman (links). De vrije kant ligt op het noorden.
Jaren 70, spouwmuur is geisoleerd, dak ook. Vloer (nog) niet. Overal HR++ glas. Bijkeuken is niet geisoleerd (van binnenuit zou teveel ruimte opofferen).
Slaapkamers verwarmen we eigenlijk nooit. Voor hebben we screens tegen de zon, achter komen die ook. Dit helpt tegen de warmte, maar niet bij 2 weken warmte.... Vandaar airco.
Voor de begane grond is het niet heel lastig. Unit bij de eetkamer. Echter, mag ik op die muur zomaar een unit plaatsen? Ik heb wel gelezen, 1 meter uit de erfgrens etc. Maar doordat ik nog een carport heb red ik dat wel. Maar mag dat? Wilde hem vlak boven de schuur doen om geen ruimte op te offeren
[Afbeelding]
De eerste verdieping wordt lastiger... Aangezien de buitenmuur niet tegen de slaapkamer(s) aan zit. In het trapsgat is niet veel ruimte eigenlijk aangezien er een trap boven zit. Elke slaapkamer een eigen unit zou veel leidingen en kabels betekenen. 1 unit in de hal een optie? De trap zit tegenover Slaapkamer 1, Tegenover slaapkamer 2 zit de trap naar zolder.
[Afbeelding]
En vervolgens de zolder. Tevens werkkamer voor thuiswerken en mancave
[Afbeelding]
Tips? Ervaringen? Nog niet heel veel verdiept in type, maar vond de Daikin Stylish wel erg mooi in de woonkamer. Maar als plaatsing lastig is.... Heeft vanalles uitzoeken nog weinig zin![]()
Als dit onhandig is zou het een Lucht/Water variant worden op zolder. En dan vloerverwarming laten infrezen. Maar dat is duurder, heeft veel meer voeten in de aarde (zeker ivm een aquarium wat dan verplaatst moet) en kan minder koelen.
Het uiteindelijke doel is, geen lelijke CV's meer in de woonkamer. Maar laat ze zitten tot na de eerste koude winter
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik ben een beetje traag met reageren door een tijd niet meer mee bezig te zijn geweest, maar ik heb die optie niet meer in de nieuwe app.Notna schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:41:
[...]
Die energie bespaarstand zit er sinds de laatste versie voor iig de FTXM er wel in onder 'Demand Control'
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die vertraging merk ik hier idd ook. Is even wennen, maar ach.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 18-05-2021 11:43 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
[ Voor 3% gewijzigd door Bakema op 17-05-2021 15:10 ]
De oplossing voor F-gassen vrije koelinstallaties zijn er al lang, CO2 en Ammoniak.Notna schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:10:
De airco hier is veel te zwaarWaah schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:17:
@Glashelder je doet je naam eer aan![]()
Wat betreft jouw "setup". Heb je een airco op de slaapkamer die is toegespits op het volume van die slaapkamer? of heb je ook daadwerkelijk rekening gehouden met de hele verdieping?
Is het nu altijd weer deze krant die net zo makkelijk een elektrische cvketel revolutionair noemt omdat dit in een ingezonden stuk staat dat ze ongezien publiceren?Notna schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:10:
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Kleine tip: ga ze zo snel mogelijk regelen. Tecnosystemi heeft blijkbaar containers gemist ofzo en alles raakt op. Toevallig vandaag aan de andere kant van het land waar ik toevallig was een eindstuk kunnen krijgen en verkoper was zelf verbaasd dat er nog eentje lag. Eindstukken, hoeken, koppelstukken, leidinghouders, alles is aan het opraken. Daardoor zijn veel mensen al verschoven naar 1 van de andere merken, waardoor die ook opraken. Ik zie koppelstukjes van normaal 3-4 euro nu al in webshops voor 15-20 euro. Warmteservice, best een grote partij, zegt geen idee te hebben wanneer er weer iets komt.Bakema schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:09:
Er wordt hier binnenkort ook een airco geplaatst, nu ga ik zelf de gaten boren,beugels hangen en goten plaatsen etc. Ik ga 1 slaap(momenteel baby)kamer door naar buiten met de leidingen, nu wou ik zon kabelgoot boven de plint monteren. Maar hier zijn vast mensen die daar mooiere opties voor hebben? Of gebruikt iedereen binnen ook gewoon die shiny witte goten van 80x60mm?
[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 17-05-2021 17:05 ]
Ik kan ze nog genoeg bestellen bij wasco, voor de zelfde prijs als een paar maanden terugDennisdn schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:02:
[...]
Kleine tip: ga ze zo snel mogelijk regelen. Tecnosystemi heeft blijkbaar containers gemist ofzo en alles raakt op. Toevallig vandaag aan de andere kant van het land waar ik toevallig was een eindstuk kunnen krijgen en verkoper was zelf verbaasd dat er nog eentje lag. Eindstukken, hoeken, koppelstukken, leidinghouders, alles is aan het opraken. Daardoor zijn veel mensen al verschoven naar 1 van de andere merken, waardoor die ook opraken. Ik zie koppelstukjes van normaal 3-4 euro nu al in webshops voor 15-20 euro. Warmteservice, best een grote partij, zegt geen idee te hebben wanneer er weer iets komt.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dat ze van élk onderdeeltje op 6 pagina’s zeggen het op voorraad te hebben… maakt het wat onwaarschijnlijk. Paar van van die producten die ik zie zijn zelfs al maanden nergens anders meer te krijgen. Maar het kan natuurlijk dat ze een extreme voorraad hebben en alle andere aanbieders niet.Speedfightserv schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:17:
[...]
Ik kan ze nog genoeg bestellen bij wasco, voor de zelfde prijs als een paar maanden terug
Hm oke goed dat je het zegt, de warmteservice hier in de buurt heeft het nog wel zie ikDennisdn schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:02:
[...]
Kleine tip: ga ze zo snel mogelijk regelen. Tecnosystemi heeft blijkbaar containers gemist ofzo en alles raakt op. Toevallig vandaag aan de andere kant van het land waar ik toevallig was een eindstuk kunnen krijgen en verkoper was zelf verbaasd dat er nog eentje lag. Eindstukken, hoeken, koppelstukken, leidinghouders, alles is aan het opraken. Daardoor zijn veel mensen al verschoven naar 1 van de andere merken, waardoor die ook opraken. Ik zie koppelstukjes van normaal 3-4 euro nu al in webshops voor 15-20 euro. Warmteservice, best een grote partij, zegt geen idee te hebben wanneer er weer iets komt.
de buitenunit is belangrijker dan de binnenunit(s).Glashelder schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:36:
[...]
De airco hier is veel te zwaar![]()
3,5 kW. Alleen op hele warme dagen blijft die de hele dag netjes lopen. Anders pendelt 'ie erop los.
Ik heb dat ding opgehangen in een tijd dat ik me te weinig bezig hield met minimale vermogens. Al vraag ik me af of het heel veel had uitgemaakt want 2,5 kW units gaan doorgaans niet zo heel veel lager dan de 3,5 kW varianten.
In totaal heb er 3, dus 10,5 kW
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ja maar ik heb 3 singlesflippy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:06:
[...]
de buitenunit is belangrijker dan de binnenunit(s).
gecondoleerd.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De kanalen zelf lijken wel goed beschikbaar dus je kan wel gewoon vast aanleggen. Het zijn de koppel, sier, hoek en eindstukken die op lijken te raken. Die kunnen altijd later nog.Bakema schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:37:
[...]
Hm oke goed dat je het zegt, de warmteservice hier in de buurt heeft het nog wel zie ik![]()
Maar er zijn ook weinig andere opties denk ik? Ja of zelf iets van mdf maken en schilderen oid
Haal het raster aan de achterzijde er eens af, die heeft toch geen nut in deze opstelling (ik heb hem bij mij ook verwijderd omdat hij geluid maakt, hoewel de hoofdoorzaak de slappe plastic opstelbalkjes waren). Haal ook de afdekkap aan de zijkant er eens af, mogelijk dat hier resonerend geluid vanaf komt.edje2021 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:24:
hallo Allemaal
graag zou ik wat advies en hulp van jullie willen ontvangen. ik heb afgelopen maand een mitsubishi h.i. srk/src 25 zs-w single split laten plaatsen.
De buiten unit van de airco gaat af toe erg brommen en flink herrie maken, ik dacht eerst dat dit de compressor was en heb de installateur gebeld en is lang geweest maar op dat moment maakte de buiten unit het geluid niet. het is erg vervelend en de trilling is ook erg irritant ik zelf en de buren hebben er last van en wat ook vervelend is is dat het maar af en toe gebeurt nu staat hij al de hele avond aan en is nog fluister stil? en soms begint die als hij1 minuten aanstaat? heeft iemand enig idee at het zou kunnen zijn of ook een soortelijk probleem gehad met zijn airco?
ik hoop dat iemand me kan helpen en ik een rustige koele zomer heb aankomend jaar.
groeten
edje
[YouTube: brommende airco buiten unit?]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 17-05-2021 23:45 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
CheckGlashelder schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:32:
Volgens mij is of zijn er ook meerdere tweakers hier die dat beschermraster verwijderd hebben bij hun MHI unit (achterop je buitenunit). Misschien helpt dat bij jou ook?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
ik heb exact hetzelfde probleem met een 2.5k en een 3.5k buiten units. Als je het probleem hebt verholpen hoor ik graag hoe, ik ga overmorgen voetveren plaatsen hopelijk helpt dat...edje2021 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:24:
hallo Allemaal
graag zou ik wat advies en hulp van jullie willen ontvangen. ik heb afgelopen maand een mitsubishi h.i. srk/src 25 zs-w single split laten plaatsen.
De buiten unit van de airco gaat af toe erg brommen en flink herrie maken, ik dacht eerst dat dit de compressor was en heb de installateur gebeld en is lang geweest maar op dat moment maakte de buiten unit het geluid niet. het is erg vervelend en de trilling is ook erg irritant ik zelf en de buren hebben er last van en wat ook vervelend is is dat het maar af en toe gebeurt nu staat hij al de hele avond aan en is nog fluister stil? en soms begint die als hij1 minuten aanstaat? heeft iemand enig idee at het zou kunnen zijn of ook een soortelijk probleem gehad met zijn airco?
ik hoop dat iemand me kan helpen en ik een rustige koele zomer heb aankomend jaar.
groeten
edje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ten eerste, ja airco's maken lawaai. Volgens mij is het een normaal geluid dat van de compressor komt.edje2021 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:24:
hallo Allemaal
groeten
edje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het geluid uit het filmpje is niet normaal, een moderne airco die goed geïnstalleerd is hoor je nauwelijks.ASW1 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:21:
[...]
Ten eerste, ja airco's maken lawaai. Volgens mij is het een normaal geluid dat van de compressor komt.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb het ook bij mijn grote unit. Als die op een frequentie van 15 draait dan heb ik een vrij lage resonantie. Binnen is die hoorbaar op sommige plekken in de kamer. In de buitenunit rammelt dan ook iets mee. Deze week wordt er even naar gekeken.Glashelder schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:32:
Een van mijn airco’s doet dat ook wel eens. Ik vermoed eigenlijk dat het alleen gebeurd als de unit op één hele specifieke frequentie draait waardoor de kast gaat meeresoneren.
Volgens mij is of zijn er ook meerdere tweakers hier die dat beschermraster verwijderd hebben bij hun MHI unit (achterop je buitenunit). Misschien helpt dat bij jou ook?
Maarten
Als je het geluid wat zachter zet wordt het beter.revolution-nl schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Het geluid uit het filmpje is niet normaal, een moderne airco die goed geïnstalleerd is hoor je nauwelijks.
Heeft een Mitsubishi een volumeknopASW1 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Als je het geluid wat zachter zet wordt het beter.
Mijn boefje is liev!
ASW1 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Als je het geluid wat zachter zet wordt het beter.
Mijn zs-x maakt precies hetzelfde geluid.edje2021 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:24:
hallo Allemaal
groeten
edje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Jouw computer /tablet /telefoon heeft een volumeknop.
[ Voor 39% gewijzigd door Buffalo trace op 18-05-2021 19:10 ]
Geen ervaring mee, maar zou zelf verder kijken. Lijkt me wel dat de documentatie correct is. Heeft bij koelen een COP van 3.70, dus minimale opgenomen mogen uit het net is dan 780 W voor de 68, de 54 is iets beter met 700 W. Da's best flink te noemen....medal schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:27:
Zijn er hier mensen die een ME mxz-3f 54of 68 hebben en iets kunnen vertellen over het terug moduleren van de unit?
Ben erg benieuwd of de aangegeven waardes kloppen(2.9) of gaat deze verder terug?
[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 18-05-2021 20:02 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Mag ik vragen waar je die COP waarde vandaan heb?GermanPivo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:51:
[...]
Geen ervaring mee, maar zou zelf verder kijken. Lijkt me wel dat de documentatie correct is. Heeft bij koelen een COP van 3.70, dus minimale opgenomen mogen uit het net is dan 780 W voor de 68, de 54 is iets beter met 700 W. Da's best flink te noemen....
Ze gaan vaak we iets verder terug, maar dat is niet ineens de helft van de aangegeven waarde.
Ter vergelijking; mijn MHI SCM 60 ZS-W gaat officieel terug naar 1.4 kW bij verwarmen (320 W), maar zie met regelmaat maximale pieken van 250W opgenomen vermogen.
Vriendelijk bedankt om me daar op te wijzen. Heb het daarna ook gevonden in de handleiding. Installateur verwittigd en gevraagd dit te corrigeren.DBItechnics schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:00:
[...]
Volgens de handleiding moet er vanaf 30 meter bijgevuld worden.
20 gram per meter gerekend in 1 richting.
Dus dat zal bij jou dan 200 gram zijn dat er moet bijgevuld worden.
[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 18-05-2021 20:19 ]
Pagina 17 en 18 van deze service manual (de link is direct naar de .pdf, dus meteen verzoek tot downloaden).medal schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:14:
[...]
Mag ik vragen waar je die COP waarde vandaan heb?
Ik kan in de documentatie alleen de SCOP van 4.12 vinden en een SEER van 8.52 (mxz-3f68vf)
Blijft toch apart dat er voor één unit met hetzelfde typenummer zoveel verschillende informatie in de officiële documentatie te vinden is.GermanPivo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:58:
[...]
Pagina 17 en 18 van deze service manual (de link is direct naar de .pdf, dus meteen verzoek tot downloaden).
Ja, heel vreemd inderdaad. Geen slechte SEER/SCOP natuurlijk, maar inderdaad jammer van het minimale vermogen. Of gewoon altijd alle ruimtes tegelijk op temperatuur houden, dan valt het misschien nog enigszins mee. Ben wel benieuwd naar de praktijk ervaring straks. Ga je het verbruik apart monitoren?medal schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:53:
[...]
Blijft toch apart dat er voor één unit met hetzelfde typenummer zoveel verschillende informatie in de officiële documentatie te vinden is.
Ik kan de unit niet meer aanpassen, deze is al aangekocht op basis van de eerder aangegeven gegevens.(SEER 8.52/SCOP 4.12).
Na vergelijk met een Daikin unit leek deze iets zuiniger en een heel stuk goedkoper in de aanschaf, alleen helaas niet gezien dat het minimale vermogen 2.9 betreft vandaar de vraag ook.
De Units van MHI zijn als enigste een stukje zuiniger van de A merken zover ik kon vinden, dit was voor mij echter nooit een optie gezien slechte ervaringen in het verleden.
Zal zeker gaan monitoren.GermanPivo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Ja, heel vreemd inderdaad. Geen slechte SEER/SCOP natuurlijk, maar inderdaad jammer van het minimale vermogen. Of gewoon altijd alle ruimtes tegelijk op temperatuur houden, dan valt het misschien nog enigszins mee. Ben wel benieuwd naar de praktijk ervaring straks. Ga je het verbruik apart monitoren?
5.0kW op 36 m2? Is die ruimte een koelcel?Regi_2 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:09:
Beste mensen
ik heb een vraag:
zijn er hier mensen bij die een soortgelijke opstelling van airco hebben zoals in de tekening? De plaats van de airco is voor mij de enige plaats waar ik hem kan zetten, maar ik twijfel of de kleine plaats van 16m² ook koel zal worden (of toch koeler)?
De airco zou ik nemen van 5,0kW en staat in een ruimte van ongeveer 36m².
Iemand met een "soortgelijke" opstelling mss?
dank voor antwoorden
Regi
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Of je hebt een plafondhoogte van 4m (en dan nog), maar anders is 5Kw serieus teveel.Regi_2 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:09:
Beste mensen
ik heb een vraag:
zijn er hier mensen bij die een soortgelijke opstelling van airco hebben zoals in de tekening? De plaats van de airco is voor mij de enige plaats waar ik hem kan zetten, maar ik twijfel of de kleine plaats van 16m² ook koel zal worden (of toch koeler)?
dank voor antwoorden
Regi
[Afbeelding]
Ik heb hier ook een Mitsubishi unit hangen, aan een wandbeugel. Die maakte in het begin ook wat storende geluiden bij bepaalde toerentallen.edje2021 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:38:
Bedankt voor de reacties allemaal,
fijn en vervelend om te horen dat ik niet de enige ben jammer dat nog niemand het probleem heeft eten te vinden. bij mij gebeurt het niet in een bepaalde stand. soms met koelen of als ik te antibacteriële functie een keer gebruik. en soms ook een avond niet er is geen touw aan vast te knopen ook bij mij het geval als de monteur er is gebeurt het niet.. helaas nog geen tijd gehad om het met verwarmen te proberen dus ga ik vanavond of morgen proberen. ik heb heb met Mitsubishi contact gezocht en willen er wel naar kijken maar komen alleen in opdracht van installateur en die staat er niet om te springen om het te doen waarom weet ik niet helaas.
5kW in een ruimte is idioot.Regi_2 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:09:
Beste mensen
ik heb een vraag:
dank voor antwoorden
Regi
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 19-05-2021 09:23 ]
Gewoon even iets wat ik me afvraag, is het altijd zo dat een kleinere unit verder kan terug moduleren? Volgens mij bestaat er best kans dat een 5kw net zo ver kan terug moduleren als een 4kmflippy schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:15:
[...]
5kW in een ruimte is idioot.
ook hangt hij aan de verkeerde kant van de kamer.
hang 2x 2kW op en verdeel die over beiede ruimtes. buiten 1x een duo 4kW die kan lekker ver terugmoduleren en zal je een vele betere ervaring opleveren.
K
het modulatiebereik ligt aan de buitenunit, niet de binnenunit.royhoi schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:37:
[...]
Gewoon even iets wat ik me afvraag, is het altijd zo dat een kleinere unit verder kan terug moduleren? Volgens mij bestaat er best kans dat een 5kw net zo ver kan terug moduleren als een 4km
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 19-05-2021 11:06 ]
Volgens het databook van MHI doet een SCM50ZS-W voor koelen/verwarmen minimaal, 1.02/1.16 kW. Dat is toch al een stuk beter dan de 1.7 die je noemt.flippy schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:03:
[...]
het modulatiebereik ligt aan de buitenunit, niet de binnenunit.
een SCM45ZS-W kan bijvoorbeeld 2 binneunits hebben en totaal 4.5kW leveren. maar minimaal kan deze 1.5kW doen. dus als 1 binneunit 2kW of 4.5kW maakt niet uit. er zal op zijn minst 1.5kW uit die unit komen.
een SCM50ZS-W kan ook 2 (of 3) units hebben 4kW maar die doet al 1.7kW per unit minimaal.
zelfde geld voor de SCM71ZS-W, die doet 1.8kW minimaal en kan ook 2 binneunits hebben.
je kan de fan natuurlijk wel op eco zetten om die steenkoude stroom minder erg te maken maar dan kan die zijn vermogen weer niet kwijt en zak die gaan pendelen. dus je moet de fan weer op maximaal zetten wil je die lager vermoges halen. voor 99% van de mensen is dat tegennatuurlijk om de fan hoger te zetten om minder vermogen ke krijgen dus zal je constant pendelgedrag krijgen.
de keuze van de buitenunit is dus stukken belangrijker dan wat je binnen tegen de muur smijt.
ik kijk naar koelen, niet verwarmen.GermanPivo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:00:
[...]
Volgens het databook van MHI doet een SCM50ZS-W voor koelen/verwarmen minimaal, 1.02/1.16 kW. Dat is toch al een stuk beter dan de 1.7 die je noemt.
Ben het overigens verder wel met je eens!
Ja wacht ff - ik zat naar de standaard power consumption te kijken
[ Voor 22% gewijzigd door GermanPivo op 19-05-2021 13:11 ]
das het nominale stroomverbruik.GermanPivo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Ja wacht ff - ik zat naar de power consumption te kijken
[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 19-05-2021 13:14 ]
Welke ervaringen heb je hiermee?flippy schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:36:
de 35 is teveel als je die op een gang gaat hangen.
die cooper niet eens naar kijken.
het is gewoon chinese rommel, net als al die andere vage tokootjes met merken die worden aangeprezen als "de beste in de wereld", "toonaangevend" en "marktleider". bla bla bla.
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 19-05-2021 14:08 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Lieuwe15 op 19-05-2021 13:54 ]
Zolang er maar 1 unit aan staat op een multi zal je hier bijna geen last van ondervinden.HyperBart schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:18:
[...]
Vriendelijk bedankt om me daar op te wijzen. Heb het daarna ook gevonden in de handleiding. Installateur verwittigd en gevraagd dit te corrigeren.
Maar dan is dit toch niet iets bij benadering als ik een andere poster hier zag. Een metertje kan dan al wel een verschil maken?
Wat is hier de impact van? Minder efficient? In welke mate? Vind het wel interessant.
CH zou ik niet voor gaan. C merk. wel goedkoopkiefty14 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:40:
We zijn aan het rondkijken voor een airco op de bovenverdieping, deze zal in de zomermaanden gebruikt worden om te koelen bij warme dagen en verwacht dat deze sporadisch tot niet word gebruikt om te verwarmen.
Zit nu te twijfelen tussen een Cooperandhunter CH-S12FTX of een Mitsubishi 35 SRK.
Iemand ervaring met Cooperandhunter want de prijzen zijn erg competitief?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq