wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Onze noordmuur is vrij (hoekhuis). Wil daar graag de buitenunit plaatsen. Echter onze slaapkamer is aan de zuidkant.
Kan ik de buitenunit daar plaatsen, via de zolder (dus niet buitenom) de kabels en goot laten lopen (stippellijn), en deze in de slaapkamer vervolgens weer uit laten komen (vaste lijn)?
:fill(white):strip_exif()/f/image/V7XWoiKK07dqtEfTuzzyGnbI.png?f=user_large)
Scheelt weer lelijke goten over de muren van de achteruin...

Of is dit af te raden ivm lengte?
En 2e vraag: Krijg ik zo de andere kamers wat koel als ik de deur openlaat? Of dondert alle kou zo de trap af
[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 19-05-2021 16:43 ]
Volgens mij krijg je zo het condenswater niet afgevoerd, tenzij je een pomp neemt. Of je laat het via het balkon gaan.Waah schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:41:
Wil graag beneden en boven een airco. Zit alleen met de locatie van de bovenverdieping.
Onze noordmuur is vrij (hoekhuis). Wil daar graag de buitenunit plaatsen. Echter onze slaapkamer is aan de zuidkant.
Kan ik de buitenunit daar plaatsen, via de zolder (dus niet buitenom) de kabels en goot laten lopen (stippellijn), en deze in de slaapkamer vervolgens weer uit laten komen (vaste lijn)?
[Afbeelding]
Scheelt weer lelijke goten over de muren van de achteruin...![]()
Of is dit af te raden ivm lengte?
En 2e vraag: Krijg ik zo de andere kamers wat koel als ik de deur openlaat? Of dondert alle kou zo de trap af. Zo ja, 3 aparte units kan dan ook. Maar worden die allemaal apart aangesloten of kan dat via dezelfde goot
w.b.t. vraag 2: de koude lucht stroomt als water. De trap af dus.
Ik snap dat je de buitenunit aan de zijkant wilt, maar gebruik je het balkonnetje? ;-) Single split aan de muur voor beneden en een multi split (op je balkon) voor de kamers boven.Waah schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:41:
En 2e vraag: Krijg ik zo de andere kamers wat koel als ik de deur openlaat? Of dondert alle kou zo de trap af. Zo ja, 3 aparte units kan dan ook. Maar worden die allemaal apart aangesloten of kan dat via dezelfde goot
Hoe hoog is het plafond in de overloop? Anders via de overloop naar de kamers en een verlaagt plafond maken. Dat is voor zo'n kleine oppervlakte ook het werk niet.
[ Voor 23% gewijzigd door GermanPivo op 19-05-2021 16:58 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
OhjaTheone098 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:53:
[...]
Volgens mij krijg je zo het condenswater niet afgevoerd, tenzij je een pomp neemt. Of je laat het via het balkon gaan.
w.b.t. vraag 2: de koude lucht stroomt als water. De trap af dus.

Misschien kan de unit op zolder? dan stroomt het ook de trap af maar dan richting slaapkamers...
Balkonnetje is aan de erfgrens, en in het zicht. Dus 2 redenen dat ik het liever niet zo doe. Ik hoef de buren niet te straffen omdat ik per se airco wil ( en evt verwarmen). Maar als het niet anders kan...GermanPivo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:56:
[...]
Ik snap dat je de buitenunit aan de zijkant wilt, maar gebruik je het balkonnetje? ;-) Single split aan de muur voor beneden en een multi split (op je balkon) voor de kamers boven.
Hoe hoog is het plafond in de overloop? Anders via de overloop naar de kamers en een verlaagt plafond maken. Dat is voor zo'n kleine oppervlakte ook het werk niet.
Plafond op de overloop wat verlagen zou denk ik nog wel kunnen. Maar dan komt de airco bij iedereen aan het voeteneind. Ook niet ideaal.
Waarom hebben ze het huis niet andersom gebouwd

De afvoer is per unit. Die hoeft niet gelijk te lopen met de rest van de kabels. Maar dan krijg je meer gaten in de muurWaah schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:04:
[...]
Ohjacondenswater. Hoe doen mensen dat eigenlijk met een unit per kamer?
![]()
Misschien kan de unit op zolder? dan stroomt het ook de trap af maar dan richting slaapkamers...
[...]
Water (en ook koude lucht) stroomt dus niet de hoek om maar naar het laagste punt. Het zal best een beetje helpen, maar je krijgt het nooit overal (even) koel. Sommige mensen gebruik daarom ventilatoren om de koude lucht de goede kant op te blazen. Geen idee of dat effectief is.
Als je genoeg overschot hebt is zelfs COP 1 rendabeltuscani schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:03:
ik heb 2 inverters 1 van 3.5kw die heeft een scop van 5.1 en nog 1 van 2.5kw met een scop van 5.2 ik heb nu een gasverwarming (propaan er is geen aardgas aansluiting in mijn straat ) en verbruik ongeveer 1200l propaan (=1000 cub meter ). heb 7.4kw zonnepanelen liggen (2020) en wil volgende winter gewoon hiermee ook verwarmen (volgens wat ik kan terug vinden is een scop vanaf 3 redabel tov gas ??? nu heb ik ook 7.3WP VP installatie met een omvormer van 4.4kVA . kan iemand mij vertellen hoe hard ik mijn broek hieraan scheur of niettov gas en als ik eenmaal ik ook de 😥eigenaar zal zijn van een DM
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nouja, als je oké bent met een klein stukje goot over de muur, dan kan ze wel zo richten dat ze niet over het bed blazen.Waah schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:04:
[...]
Plafond op de overloop wat verlagen zou denk ik nog wel kunnen. Maar dan komt de airco bij iedereen aan het voeteneind. Ook niet ideaal.
Waarom hebben ze het huis niet andersom gebouwd
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dat is ook waar. Maar dat is dan dus 3x een stuk gootGermanPivo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:51:
[...]
Nouja, als je oké bent met een klein stukje goot over de muur, dan kan ze wel zo richten dat ze niet over het bed blazen.
Maar zal sowieso een compromis moeten maken ergens. Bedankt voor de info zal me er nu even verder in verdiepen hoe het er dan uit ziet.
Het zijn 3 slaapkamers + hal met een totaal opp van +- 100M3 dan lijkt mij de 2.5 KW iets wat krap als ik berekening doe (inhoud x factor 30)Speedfightserv schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:42:
[...]
CH zou ik niet voor gaan. C merk. wel goedkoop
Mitsubishi is een prima merk. 3,5 is wel wat veel voor een kamer/hal/zolder. Wel is het voordeel dat de MHI 3,5 KW net zo ver terug kan als een 2,5 KW.
Tandje minder kan dus wel (een 2,5KW)
Kwam op internet ook wat negatieve ervaringen tegen over CH die gaan resoneren net na de garantieperiode. Daarbij is de garantieperiode van MHI langer (via de installateurs die hier de offertes aangeboden hebben)
Je gaat 100 meter verdeeld over 3 kamers niet comfortabel koelen met 1 unit.kiefty14 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:58:
[...]
Het zijn 3 slaapkamers + hal met een totaal opp van +- 100M3 dan lijkt mij de 2.5 KW iets wat krap als ik berekening doe (inhoud x factor 30)
Je kunt er een hoop vermogen op loslaten maar dan vriest het waar dat ding hangt en is het alsnog heet in de uithoeken.
Ik heb zelf juist voor een 5kw gekozen omdat de ondergrens tussen de 2,5 3,5 en 5 maar minimaal was.I-King schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:46:
@royhoi meestal zit het omslagpunt bij een single split van 3,5 naar 4,2 qua grootte en dan ook ondergrens. Bij multisplits wijkt dit weer een beetje af, daar had ik 't (grote) omslagpunt idd pas na 5kwh zitten.
Een groot deel van het jaar is de 2,5kw voldoende. Paar weken zou de 3,5kw voldoende zijn. Maar toch voor de 5kw gekozen om zo sneller te verwarmen of te koelen.
Mijn punt is dus dat het echt erg af zal hangen van het model.
https://www.mhinederland.nl/index.php/srk-zsx
2,0kw ondergrens koelen 0.9kw en verwarmen 0,8kw
2,5kw ondergrens koelen 0.9kw en verwarmen 0,8kw
3,5kw ondergrens koelen 0,9kw en verwarmen 0,8kw
5.0kw ondergrens koelen 1,0kw en verwarmen 0,8kw
6.0kw ondergrens koelen 1,0kw en verwarmen 0,8kw
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Het is inderdaad situationeel. Bij een multi split zal het minimale vermogen meestal bepaald zijn door de buitenunit en niet door de binnenunit. Ik heb ook een 5Kw in de woonkamer hangen. Wel een bakbeest maar draait daardoor wel rustig.format5 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:28:
[...]
Ik heb zelf juist voor een 5kw gekozen omdat de ondergrens tussen de 2,5 3,5 en 5 maar minimaal was.
Een groot deel van het jaar is de 2,5kw voldoende. Paar weken zou de 3,5kw voldoende zijn. Maar toch voor de 5kw gekozen om zo sneller te verwarmen of te koelen.
Mijn punt is dus dat het echt erg af zal hangen van het model.
https://www.mhinederland.nl/index.php/srk-zsx
2,0kw ondergrens koelen 0.9kw en verwarmen 0,8kw
2,5kw ondergrens koelen 0.9kw en verwarmen 0,8kw
3,5kw ondergrens koelen 0,9kw en verwarmen 0,8kw
5.0kw ondergrens koelen 1,0kw en verwarmen 0,8kw
6.0kw ondergrens koelen 1,0kw en verwarmen 0,8kw
Maarten
Mijn gegevens: Daikin Residential Controller v2.1.0.6674 (en daarvoor een oudere versie)
BPR069B42 WiFi module met firmware versie 1_14_18 (en daarvoor een oudere versie)
Al wat in de app kan bedienen is het volgende:
:strip_exif()/f/image/38AhDsWg9Y58xBhKx2GPAkOe.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het energieverbruik zegt hij ook dat de unit geen energieverbruik ondersteunt, terwijl die dat wel rapporteert via de IR afstandsbediening.
Wanneer ik de WiFi module aanroep met <IP>/aircon/get_model_info, krijg ik het volgende terug
ret=OK,model=NOTSUPPORT,type=N,pv=1,cpv=0,mid=NA,s_fdir=3,en_scdltmr=1
Kan iemand met een Ururu Sarara aub even een screenshot posten van wat die voor dat ding in de app kan aansturen en liefst ook het antwoord van de HTTP request.
Hier een foto van mijn daikin stylishGORby schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:12:
Om nog even terug de komen op de Daikin Residential Controller app in combinatie met de Ururu Sarara, waar ik eerder al meldde dat ik slechts beperkte bedieningsmogelijkheden had (Minder dan de lager gepositioneerde Perfera units). De technische dienst van Daikin liet me weten dat het normaal is dat er weinig ondersteund wordt in de app, maar dat lijkt me sterk voor het topmodel, zeker aangezien @Zondagskindje zegt dat hij vanalles kan instellen op die unit.
Mijn gegevens: Daikin Residential Controller v2.1.0.6674 (en daarvoor een oudere versie)
BPR069B42 WiFi module met firmware versie 1_14_18 (en daarvoor een oudere versie)
[Afbeelding]
Bij het energieverbruik zegt hij ook dat de unit geen energieverbruik ondersteunt, terwijl die dat wel rapporteert via de IR afstandsbediening.
Wanneer ik de WiFi module aanroep met <IP>/aircon/get_model_info, krijg ik het volgende terug
Kan iemand met een Ururu Sarara aub even een screenshot posten van wat die voor dat ding in de app kan aansturen en liefst ook het antwoord van de HTTP request.
/f/image/NVNJvedspuJJE4sewb75Kmm5.png?f=fotoalbum_large)
het is doorgaans wel handiger om een bakbeest binnen te hangen voor een grote kamer (om de kubieke meters door de unit te krijgen) maar een zo klein mogelijke buitenunit. al blijf ik erbij dat 2 kleine binnenunits beter zijn dan 1 grote....mwk schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Het is inderdaad situationeel. Bij een multi split zal het minimale vermogen meestal bepaald zijn door de buitenunit en niet door de binnenunit. Ik heb ook een 5Kw in de woonkamer hangen. Wel een bakbeest maar draait daardoor wel rustig.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Morgen komt de installateur terug om gas bij te vullen. Hij zal er ook wat meer op moeten zetten want ik heb geconstateerd dat de buitenunit een soort van olie lekt, eerst dacht ik dat het condens was maar de units hadden al 24h niet meer gedraaid.DBItechnics schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:00:
[...]
Volgens de handleiding moet er vanaf 30 meter bijgevuld worden.
20 gram per meter gerekend in 1 richting.
Dus dat zal bij jou dan 200 gram zijn dat er moet bijgevuld worden.
Klep afgehaald aan de zijkant en op 2 koppelingen zit inderdaad een druppeltje. Morgen maar even laten vaststellen of de onderste koppeling bedrupt wordt door de bovenste of dat ze beiden lekken.
Bijzonder... Want hij heeft toch gevacumeerd en alles leek in orde. Ik hoop dat ik zoiets niet aan de binnenzijde heb

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 20-05-2021 18:01 ]
Niet bezuinigen op de installatie !
(Komt nogal wat beun werk voorbij)
Dat is niet gebeurd maar inderdaad, de vraag is: weet je dat altijd op voorhand.Buffalo trace schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:04:
Eye opener ?
Niet bezuinigen op de installatie !
(Komt nogal wat beun werk voorbij)
Aantal dingen die me opvielen:
Vacumeren duurde niet zo lang, hooguit kwartiertje. Ik dacht dat dit altijd een uur moest?
In de handleiding zag ik staan dat de flares met een bepaald aandraaimoment binnen moesten vastgezet worden, binnenshuis werd dat met gewone sleutels loeihard vast gedraaid (ik heb geen typische klikklak van een momentsleutel gehoord)
Helaas is overal een stukje pleister van de muur gekomen wat je onder de units ziet, ik vond dat vooral zonde want die bak is zo groot, dat kan toch niet dat je dat niet beter kan mikken.
FTFY.HyperBart schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:02:
[...]
Dat is niet gebeurd maar inderdaad, de vraag is: weet je dat altijd op voorhand.
de installateur was een beun
Heb al een goed idee: verlaagd plafond, tussen slaapkamers 1 en 2 is een lage inbouwkast. Wilde daar sowieso wat anders hebben dus dan een zelfbouw pax achtig kast. Kan daar doorheen mooi de leiding van de airco. Zo kan ik op beide kamers de airco gewoon in de hoek op de zuidkant hangen.GermanPivo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:56:
[...]
Zal denk ik dan wel een pomp nodig hebben voor het condenswater. Maar het is een begin.
Voor ik me verdiep in welke airco: 1 multi split voor zowel boven als beneden? Of een mono split voor beneden en een multi split voor de 3 units boven?
zoek maar eens naar een CS-Z25UD3EAW bijvoorbeeld als binneunit.
https://www.shopclima.it/...nverter-r32-9000-btu.html
je raakt dan 25cm vlavondhoogte kwijt maar dan kan je met 1 unit aanzuigen in de hal en naar elke kamer uitblazen. wil je geen koele lucht in een kamer draai je daar het rooster dicht. natuurlijk niet optimaal maar wel vele malen goedkoper.
[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 20-05-2021 22:43 ]
Iets minder zuinig (a+) maar verwarmen doen we nu eigenlijk nooit daar. Koelen zal wel gebeuren maar nu hebben we ventilatoren en dat werkt ook prima. Dus ga zeker even kijken wat de mogelijkheden zijn daarvoor en wat we dan nodig hebben.
Beneden zal dan een Daikin Stylish komen waarschijnlijk (Miss Waah wil graag iets moois). En dan boven misschien zo'n duct-systeem.
dit zijn de units die in hotelkamers zitten in de gang en de kamer inblazen maar het nooit doen.Waah schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:21:
@flippy wist niet eens dat dat bestond. Zou best een leuke oplossing kunnen zijn inderdaad!
https://www.shutterstock....m-wall-mounted-1322617781
wel ff een cm of 2 van de onderkant van de deuren afzagen zodat je riculatie krijgt terug de gang in.
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 20-05-2021 23:38 ]
Blijf maar vriendjes met hem want je gaat hem nog vaak zien. (Vanwege zijn werkwijze)
Bijvullen is niet genoeg. Hoeveel is er uit?
En omdat je dat niet weet, zit jij straks met een slecht werkende installatie of nog erger: een defecte installatie
Alle koelmiddel eruit dmv een afpompunit en in recycle fles(sen) en wegen.
Installatie op stikstof afpersen en grondig controleren op lekkages dmv zeepsop en terugloop van druk.
Vacumeren tot 2000 micron.
Nieuw (en afgewogen) koelmiddel erin.
Weer lektest dmv lekzoeker en zeepsop.
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2021 03:54 ]
Zoals hierboven beloofd zou ik, als alles naar wens was verlopen, éénmalig de naam noemen van de partij die het voor mij heeft geregeld. Inmiddels is ie 2 weken in bedrijf en alles lijkt prima.Dennisdn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:30:
Ook oriënterende geweest afgelopen weken. Ik heb een leverancier gevonden die zegt: “Sleutel het zélf in elkaar (of laat het in mijn geval door onze aannemer doen) en als je klaar bent komen wij om hem te testen, vacuüm, afpersen, vullen etc”. Gaat de eerste test niet goed? Krijg ik huiswerk en komen ze later terug.
Zo kan ie er veel meer op een dag doen én ze komen binnen 2 weken (ongeveer) na het telefoontje dat ik klaar ben. Ze werken landelijk. Als ze klaar zijn en alles is naar wens verlopen, dan zal ik de naam wel noemen. Eerst zelf ervaren voordat ik ze aan anderen opper
Via de website gekocht bij https://www.mijnklimaatshop.nl. Bij het selecteren van een airco heb je bij hun 3 keuzes: 1) Volledig door hun installeren. 2) Kopen inclusief ingebruikstelling 3) kopen zonder koudemiddel. Ik heb gekozen voor optie 2.
De praktijk: Airco opgehaald op afhaalpunt in Flevoland (scheelde 50 euro bezorgen en ik moest toch in de buurt zijn). Toen alles in huis was hebben mijn vader en ik besloten dat we het zelf prima konden (hij is altijd aannemer geweest en kon zich nu weer even belangrijk voelen
Mijnklimaatshop zei vooraf "We komen binnen 2 weken nadat je hebt laten weten dat je klaar bent". Gezien de drukte geloofde ik daar niet zo in. Maar wat: binnen 5 dagen een kundige monteur die onze installatie stevig heeft beoordeeld en daarna iets meer dan 2 uur is bezig geweest met allemaal metertjes en gasflessen. In de tijd dat de boel aan het vaccumen en afpersen was, was het spannend samen naar metertjes kijken: "nu mag die 3 kwartier niet hoger dan zoveel, nu een half uur niet lager dan zoveel" etc. Wellicht had ik gewoon een hele enthausiaste monteur maar het was echt leuk, hij nam mij er helemaal in mee.
Dus: een echt goede ervaring bij deze partij.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 21-05-2021 17:00 ]
Hier ook een US en dezelfde controller. Zelfde output en screenshot:GORby schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:12:
Om nog even terug de komen op de Daikin Residential Controller app in combinatie met de Ururu Sarara, waar ik eerder al meldde dat ik slechts beperkte bedieningsmogelijkheden had (Minder dan de lager gepositioneerde Perfera units). De technische dienst van Daikin liet me weten dat het normaal is dat er weinig ondersteund wordt in de app, maar dat lijkt me sterk voor het topmodel, zeker aangezien @Zondagskindje zegt dat hij vanalles kan instellen op die unit.
[Afbeelding]
/f/image/FCFBkq16Bzp4wxvXHyykS6LJ.png?f=fotoalbum_large)
Maar dat is altijd al zo geweest dat je geen r**t kan bedienen in de app. Geen silent mode, power mgmt, verbruik, ventilatie of sarara functies. Via de api kan dat voor de silent mode en sarara modes trouwens wél gewoon bediend worden. Daikin vind het de moeite niet om het in de app te implementeren voor zo'n niche model blijkbaar.
All-electric.
klimaatshop heeft gewoon dealtjes met monteurs. ik betwijfel dat die ze zelf in dienst hebben.Dennisdn schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:09:
[...]
Mijnklimaatshop zei vooraf "We komen binnen 2 weken nadat je hebt laten weten dat je klaar bent". Gezien de drukte geloofde ik daar niet zo in. Maar wat: binnen 5 dagen een kundige monteur die onze installatie stevig heeft beoordeeld en daarna iets meer dan 2 uur is bezig geweest met allemaal metertjes en gasflessen. In de tijd dat de boel aan het vaccumen en afpersen was, was het spannend samen naar metertjes kijken: "nu mag die 3 kwartier niet hoger dan zoveel, nu een half uur niet lager dan zoveel" etc. Wellicht had ik gewoon een hele enthausiaste monteur maar het was echt leuk, hij nam mij er helemaal in mee.
Dus: een echt goede ervaring bij deze partij.
maar wel een goede monteur. iig iemand die het daadwerkelijk volgens de protcollen doet.
het in bedrijf stellen is niet super lastig of zo. mar die monteur heeft wel een paar duizend aan materiaal om zich heen liggen. alleen een goede vacuummeter kost al richting de 500 euro.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-05-2021 13:06 ]
Ik zit meer en meer te denken om zo'n unit in de hal te hangen, en dan de lucht op 3 plaatsen in de woonkamer uit te laten blazen, De woonkamer is zeg maar een rechthoek met een 'hap' eruit wat de hal is.flippy schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:41:
ik denk dat je makkelijker klaar bent door gewoon in de gang een cassette tegen het plavond te keilen en een verlaagd plavond maken met wat luchtkanalen naar elke kamer. zo heb ik vroeger al een berg huizen gedaan.
zoek maar eens naar een CS-Z25UD3EAW bijvoorbeeld als binneunit.
https://www.shopclima.it/...nverter-r32-9000-btu.html
je raakt dan 25cm vlavondhoogte kwijt maar dan kan je met 1 unit aanzuigen in de hal en naar elke kamer uitblazen. wil je geen koele lucht in een kamer draai je daar het rooster dicht. natuurlijk niet optimaal maar wel vele malen goedkoper.
Voordeel is dat er dan geen (m.i. lelijke) binnenunit in de woonkamer zit, en je op 3 punten kunt uitblazen, lijkt me ook fijn dat niet de koele/warme lucht maar op 1 punt geconcentreerd zit. Verwarmingen zitten ook op meerdere plekken tenslotte.
Wat ik me met zo'n setup nog wel afvraag, moet er op de één of andere manier ook lucht 'terug' naar de binnenunit ? Lijkt me dat er anders een overdruk ontstaat in de woonkamer ?
En misschien anderen met een vergelijkbaar idee of zelfs al installatie ?
Zo'n soort idee:
/f/image/AAd2jundGXXdXa8VkYd0QHe7.png?f=fotoalbum_small)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Zoek even terug op de term kanaal(airco). Ik heb twee voorbeelden geplaatst, een simpele set-up en een full-works variant met airzone en auto-cleaning filter module.ZeRoC00L schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:25:
[...]
Ik zit meer en meer te denken om zo'n unit in de hal te hangen, en dan de lucht op 3 plaatsen in de woonkamer uit te laten blazen, De woonkamer is zeg maar een rechthoek met een 'hap' eruit wat de hal is.
Voordeel is dat er dan geen (m.i. lelijke) binnenunit in de woonkamer zit, en je op 3 punten kunt uitblazen, lijkt me ook fijn dat niet de koele/warme lucht maar op 1 punt geconcentreerd zit. Verwarmingen zitten ook op meerdere plekken tenslotte.
Wat ik me met zo'n setup nog wel afvraag, moet er op de één of andere manier ook lucht 'terug' naar de binnenunit ? Lijkt me dat er anders een overdruk ontstaat in de woonkamer ?
En misschien anderen met een vergelijkbaar idee of zelfs al installatie ?
Zo'n soort idee:
[Afbeelding]
De retourstroom is minstens net zo belangrijk als de uitstroom bij een kanaal set-up, dus ja dat moet je zeker mee ontwerpen. In dit geval kan je dat via een rooster in de deur (of 2-3 cm eronder open laten) laten stromen en onderop de unit aanzuigen. Of je maakt een of twee slangen of instort kanalen omlaag langs de muur in de hal om vanuit de woonkamer op ~ heuphoogte lucht aan te zuigen (mooiste is als dat achter een plant of meubel zit). Er zijn speciale roosters voor de aanzuig met een filterhouder erin, dan zuig je m niet vol met stof en is dat heel makkelijk schoon te houden.
All-electric.
Met de storm afgelopen maart zijn ze compleet omver geblazen met de nodige schade aan de behuizing.
Dit is inmiddels hersteld en was een mooie gelegenheid om de resonantie van de units aan te pakken.
Mijn voorstel aan de installateur was Betonbanden / bigfoot + veren.
Hij was er nogal sceptisch over (nog nooit geprobeerd) , maar goed hij vond het wel interessant om dit op te lossen.
Gisteren was alles compleet en heeft ie alles geinstalleerd.
Het resoneren op het dak is compleet verdwenen. Ik heb de units op maximaal verwarmen gezet aangezien ze dan de meeste hinder veroorzaken. Helemaal niks meer te horen

Ik vraag me dus dan wel af of wij de enige zijn die dit als storend ervaren

Het zal toch niet zo zijn dat wij als enige resonantie ervaren bij plat dak opstelling?

Dit is de opstelling geworden. Misschien handig voor de mensen die hetzelfde probleem hebben.
Er zit genoeg speling op de leiding op mee te bewegen met de veren , mochten hier door problemen ontstaan komt de installateur ze wederom oplossen.
12 x 330WP | Oost/west
Let op dat je ook de condensafvoer goed moet regelen. Bij hotels zit naast het halletje de badkamer en sluiten we de condensafvoer meestal via de voorzetwand aan op het spoelreservoir van het toilet.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
De monteur vertelde ook meteen dat hij zzp’er is en voor deze partij een paar klusjes per week doet. Wat mij betreft ook geen enkel probleem, hij had dat niet eens hoeven zeggen want gebruikte wel bus en alle spullen van het bedrijf. Ik werk zelf ook als zzp namens een groot bedrijf en als het goed is merk je daar als klant niks van. Het bedrijf blijft gewoon verantwoordelijk voor als er iets mis gaat. Waar iemand dan op de payrol staat lijkt mij echt niet relevant.flippy schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:05:
[...]
klimaatshop heeft gewoon dealtjes met monteurs. ik betwijfel dat die ze zelf in dienst hebben.
maar wel een goede monteur. iig iemand die het daadwerkelijk volgens de protcollen doet.
het in bedrijf stellen is niet super lastig of zo. mar die monteur heeft wel een paar duizend aan materiaal om zich heen liggen. alleen een goede vacuummeter kost al richting de 500 euro.
[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 21-05-2021 16:36 ]
Bedankt, da's exact wat ik zocht. Eigenlijk ronduit bedroevend dat je het topmodel zo slecht kan bedienen via de app. Nog een geluk dat er met de API inderdaad meer kan, maar ook daar vind ik het jammer dat de rapportage van het energieverbruik ontbreekt (krijg voor alle dagen 0 terug), terwijl die het weldegelijk bijhoudt, want op de afstandsbediening is het zichtbaar.RonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Maar dat is altijd al zo geweest dat je geen r**t kan bedienen in de app. Geen silent mode, power mgmt, verbruik, ventilatie of sarara functies. Via de api kan dat voor de silent mode en sarara modes trouwens wél gewoon bediend worden. Daikin vind het de moeite niet om het in de app te implementeren voor zo'n niche model blijkbaar.
Ik heb een Stylish en daar kan je wel alles instellen?RonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Hier ook een US en dezelfde controller. Zelfde output en screenshot:
[Afbeelding]
Silent mode doe je toch via fan en dan dat dennenboompje met het maantje?
Ventilatie ook via mode, die heb je toch staan?
Power mgmt kan ik ook (demand control) of zelfs de powerful mode
En tot slot kan ik de airstreamer aan of uit zetten (die speciale filter).
Wat zijn Sarara functies?
Voor diegene die graag de dingen via Homekit regelt kan je ook een homebridge plugin installeren.
Dan kan je zowel de modus (auto, cool, heat, off) kiezen alsook de fan regelen via twee objecten. Heel fijn omdat het ineens dan ook remote werkt zonder al te veel gedoe.
Ik heb nu trouwens dat er twee units als “offline” staan in de Daikin Residential App terwijl ze via Homekit nog prima werken, dus offline zijn ze niet. App al eens opnieuw opgestart maar niks 🤷🏻♂️
[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 21-05-2021 19:10 ]
Als de installatie in Nederland is gedaan moet je voor elke buitenunit een stek formulier hebben gehad. Daarop staat het registratienummer van de unit, hoe vaak hij is gebroken met stikstof, de vacuumstand en hoe lang het vacuum heeft gestaan. Bij mij was dat voor beide meer dan 30 minuten. Ook staat er op met welke druk hij is afgeperst en hoe lang die druk heeft gestaan. Ook dat was meer dan 30 minuten bij mij. Dus al met al meer dan een uur aan testtijd.HyperBart schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:02:
[...]
Dat is niet gebeurd maar inderdaad, de vraag is: weet je dat altijd op voorhand.
Vacumeren duurde niet zo lang, hooguit kwartiertje. Ik dacht dat dit altijd een uur moest?
[....]
Ook staat het aantal KG vulling er op. Op de Unit komt dan een zwarte sticker met de gegevens.
[ Voor 10% gewijzigd door mwk op 21-05-2021 19:24 ]
Maarten
Dit is alleen verplicht bij grote installaties. Vroeger vanaf een inhoud van 3Kg. Tegenwoordig aan de hand van de hoeveelheid co2 equivalent. Hoeveel dat precies is weet ik niet.mwk schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:20:
[...]
Als de installatie in Nederland is gedaan moet je voor elke buitenunit een stek formulier hebben gehad. Daarop staat het registratienummer van de unit, hoe vaak hij is gebroken met stikstof, de vacuumstand en hoe lang het vacuum heeft gestaan. Bij mij was dat voor beide meer dan 40 minuten.
Ook staat het aantal KG vulling er op. Op de Unit komt dan een zwarte sticker met de gegevens.
Ow, dat wist ik niet. Ik heb een 3mxm40 en een 4mxm68.rupsen schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:22:
[...]
Dit is alleen verplicht bij grote installaties. Vroeger vanaf een inhoud van 3Kg. Tegenwoordig aan de hand van de hoeveelheid co2 equivalent. Hoeveel dat precies is weet ik niet.
Maar kwartiertje voor afpersen en vacumeren klinkt wat krapjes.
Maarten
Specifiek voor de US:
- Onder fan speed kan er enkel gekozen worden tussen auto of 1 van de 5 niveaus. Fluisterstil zit daar nog onder, en kan dus niet via de app (wel voor onze Perfera)
- De Streamer kan niet aangezet worden via de app, wat in diezelfde app met de Perfera wel kan
- De energiebesparings-stand kan niet via de app aangezet worden, wel bij de Perfera
- De powerful stand idem
- Rapportage van verbruik idem.
Ik had er ook last van, bij mij staan ze op het garagedak die als een klankkast ging werken en het klonk alsof er een vrachtwagen stationair naast het huis stond te draaien..Elahkneh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:33:Ik vraag me dus dan wel af of wij de enige zijn die dit als storend ervaren![]()
Het zal toch niet zo zijn dat wij als enige resonantie ervaren bij plat dak opstelling?
Toen heb ik de veervoeten eronder gezet en nu hoor je helemaal niets meer.
Deze winter heb ik het hele huis er mee verwarmd, ook met -15, de cv ketel wordt nu alleen nog gebruikt voor warm water.
:strip_exif()/f/image/hYgyvvyWbc3WtCnI5TRK6Ova.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Y10 op 21-05-2021 20:18 ]
Ik heb mijn airco ook op bigfoots staan, maar wat is de functie van die beton bandjes, heeft dat ook nog te maken met resonantie?Elahkneh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:33:
Vorig jaar hebben we onze airco's laten plaatsen op plat dak , er was helaas geen andere keus.
Met de storm afgelopen maart zijn ze compleet omver geblazen met de nodige schade aan de behuizing.
Dit is inmiddels hersteld en was een mooie gelegenheid om de resonantie van de units aan te pakken.
Mijn voorstel aan de installateur was Betonbanden / bigfoot + veren.
Hij was er nogal sceptisch over (nog nooit geprobeerd) , maar goed hij vond het wel interessant om dit op te lossen.
Gisteren was alles compleet en heeft ie alles geinstalleerd.
Het resoneren op het dak is compleet verdwenen. Ik heb de units op maximaal verwarmen gezet aangezien ze dan de meeste hinder veroorzaken. Helemaal niks meer te horen![]()
![]()
Ik vraag me dus dan wel af of wij de enige zijn die dit als storend ervaren![]()
[Afbeelding]
Dit is de opstelling geworden. Misschien handig voor de mensen die hetzelfde probleem hebben.
Er zit genoeg speling op de leiding op mee te bewegen met de veren , mochten hier door problemen ontstaan komt de installateur ze wederom oplossen.
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1398Roe!and schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:33:
@Elahkneh @Y10 welke veren hebben jullie precies gebuikt?? En @Elahkneh waaien ze nu niet meer om?
Deze heb ik eronder.
De units stonden eerst op kunstof balkjes van 60cm … dat was met 1 windvlaag einde oefening.
Met deze bigfoot van 1m waaien ze niet meer om, zowel door de lengte als door het gewicht niet meer.
Om resonantie op te lossen ben je massa nodig. Het gewicht van de bandjes + bigfoots helpt daar bij.eggiebert schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:47:
[...]
Ik heb mijn airco ook op bigfoots staan, maar wat is de functie van die beton bandjes, heeft dat ook nog te maken met resonantie?
Misschien is het zonder bandjes ook geruisloos, maar ik laat het zo !
12 x 330WP | Oost/west
Zeker goede tips en fijn dat je resultaat hebt.Elahkneh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:33:
Jij hebt een installateur die het wil installeren en mee proberen.
Ik heb een aantal offertes in mijn omgeving gevraagd voor een nieuw systeem, absurde bedragen komen voorbij en bij allemaal willen ze geen aanpassingen doen voor het voorkomen van geluid van hun systeem, ze beroepen steeds met zoveel decibel en verder mijn probleem. Ik ga er nog goed over nadenken of ik wel duurzamer ga verwarmen.
Ik heb in het offerte traject al gemeld dat bij plat dak installatie resonantie op kan treden met als gevolg dat ik na installatie dan aan de telefoon zou hangen.Ingelogd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:32:
[...]
Zeker goede tips en fijn dat je resultaat hebt.
Jij hebt een installateur die het wil installeren en mee proberen.
Ik heb een aantal offertes in mijn omgeving gevraagd voor een nieuw systeem, absurde bedragen komen voorbij en bij allemaal willen ze geen aanpassingen doen voor het voorkomen van geluid van hun systeem, ze beroepen steeds met zoveel decibel en verder mijn probleem. Ik ga er nog goed over nadenken of ik wel duurzamer ga verwarmen.
Daar had ie nog nooit last van gehad zei hij en dus hij was vol vertrouwen
Dat was meteen bingo dus! We hebben samen wat gefilosofeerd over de beste oplossing , met dit als resultaat.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat er mensen wel resonantie hebben maar zich er of niet aan storen of het accepteren. Wij vonden het verre van acceptabel.
Als je een unit koopt die zowel binnen als buiten qua db’s niet te horen zijn wil je vervolgens geen trekker horen brommen.
Ik zou iig nooit zonder bigfoot & veerdempers een unit op plat dak zetten.
En mijn installateur weet nu ook hoe hij kritische klanten stil krijgt
Als je in regio noord-Nederland zoekt is hij geschikt
12 x 330WP | Oost/west
Ik heb een offerte gehad voor een multi-split systeem (voornamelijk voor koelen). Echter ben ik niet overtuigd van het merk en de prijs, daarom post ik het hier voor onafhankelijk advies.
Hier is de offerte:
Haier Airco 5kW buitenunit met 1 x Flexis Plus 3,5kW en 1 x Pearl 2,5kW - €1774
Condenspomp Aspen mini aqua - €112
Materiaal o.a. goot, koelleiding, condensafvoer, big foots, stuurstroom kabels en perskoppelingen - €450
Volledige montage en in gebruik stelling - €750
Totaal uit de BTW dus €3086 en in de BTW €3734
(de prijzen achter de komma zijn weg gelaten om het een beetje overzichtelijk te houden)
De buitenunit word op de uitbouw aan de voorkant van mijn rijtjeshuis gezet. Ik heb vernomen dat buitenunits aan de voorkant niet meer mag, maar aangezien die van mij niet in het zicht staat, zou het moeten kunnen. Ik ga dit echter nog wel even navragen bij mijn gemeente.
Ik heb wel vertrouwen in het kW en de montage, echter bij het merk en de prijs heb ik mijn vragen bij. Het lijkt mij dat Haier een B-merk is wat veel A-merk-features wil hebben voor een zachter prijsje. Maar doe ik hier goed aan?
Bij voorbaat dank!
hier ook last vanY10 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:09:
[...]
Ik had er ook last van, bij mij staan ze op het garagedak die als een klankkast ging werken en het klonk alsof er een vrachtwagen stationair naast het huis stond te draaien..
Toen heb ik de veervoeten eronder gezet en nu hoor je helemaal niets meer.
Deze winter heb ik het hele huis er mee verwarmd, ook met -15, de cv ketel wordt nu alleen nog gebruikt voor warm water.
[Afbeelding]
Ik geloof zelfs dat het 1 van de grootste airco producenten is in de wereld markt. Alleen Nederland is maar een klein landje en hier was geen distributie netwerk.
Dat zal nu wel veranderen nu Wasco dit doet en ik denk dat ze snel meer bekend gaan worden.
Ik zou ze niet uitsluiten.
https://www.wasco.nl/merk/haier
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik heb er een hangen (Flexis 3,5) en op zich is het geen slecht functionerend spul. De wifi doet het altijd en in de winter houdt hij ons huis warm en in de zomer koelDecile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:11:
Hallo felllow Tweakers,
Ik heb een offerte gehad voor een multi-split systeem (voornamelijk voor koelen). Echter ben ik niet overtuigd van het merk en de prijs, daarom post ik het hier voor onafhankelijk advies.
Hier is de offerte:
Haier Airco 5kW buitenunit met 1 x Flexis Plus 3,5kW en 1 x Pearl 2,5kW - €1774
Condenspomp Aspen mini aqua - €112
Materiaal o.a. goot, koelleiding, condensafvoer, big foots, stuurstroom kabels en perskoppelingen - €450
Volledige montage en in gebruik stelling - €750
Totaal uit de BTW dus €3086 en in de BTW €3734
(de prijzen achter de komma zijn weg gelaten om het een beetje overzichtelijk te houden)
De buitenunit word op de uitbouw aan de voorkant van mijn rijtjeshuis gezet. Ik heb vernomen dat buitenunits aan de voorkant niet meer mag, maar aangezien die van mij niet in het zicht staat, zou het moeten kunnen. Ik ga dit echter nog wel even navragen bij mijn gemeente.
Ik heb wel vertrouwen in het kW en de montage, echter bij het merk en de prijs heb ik mijn vragen bij. Het lijkt mij dat Haier een B-merk is wat veel A-merk-features wil hebben voor een zachter prijsje. Maar doe ik hier goed aan?
Bij voorbaat dank!
Voor verwarmen vind ik de auto stand onbruikbaar. Hij heeft de voorkeur om heel stil te zijn maar gaat dan meer energie verbruiken. Ik accepteer dan iets meer geluid ten kostte van energieverbruik. Gezien jij voornamelijk gaat koelen is dat allemaal geen issue.
Buitenunit is verder niet bijzonder luidruchtig maar ook niet heel erg stil. Vooral op lage toerentallen wil je hem wel eens horen. Maar dat is bij wel meer merken zo. MHI heeft dat blijkbaar ook.
Als ik overigens achteraf terugkijk dan zou ik A klasse spul nemen, omdat ik vermoed dat die een beter verwarmingrendement hebben. Die van de Haier lijkt niet super te zijn, maar ik weet niet of dat wellicht komt door mijn lange leidingen..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja hier ook. Heb regelmatig dat de units niet- of heel laat reageren op de app. Dus maar met de oude app ingeschakeld.TigerXtrm schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:53:
Iemand anders hier problemen met de Residential Controller App? Sinds gisteren reageren mijn units gewoon niet meer op input, maar units zijn niet offline ofzo.
Er zit zo'n vertraging in dat bijvoorbeeld afstellen van de lamellen via de app helemaal niet te doen is.
Maarten
Zelfde probleem hier, in de app lijken ze aan te staan maar units doen niks. App versie 2.1.0.6674TigerXtrm schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:53:
Iemand anders hier problemen met de Residential Controller App? Sinds gisteren reageren mijn units gewoon niet meer op input, maar units zijn niet offline ofzo.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Was ook al aan het kijken wat er aan de hand was. Stroom er al een keer afgehaald maar geen resultaat. App laat de huidige stand/instellingen wel zien en lijkt gewoon te werken maar stuurt input niet terug naar de unit's.TigerXtrm schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:53:
Is prima alleen te doen, eerst de ene kant losmaken en veer eronder, en dan de andere kant hetzelfde.bie100 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:12:
[...]
hier ook last vanis dat wel te doen als je het zelf doet die veren er onder zetten het lijkt me een klusje voor twee man
Je hebt wel een per veervoet een extra bevestigsbouten en moeren nodig.
En ook nog extra bouten voor in de veervoeten.
En je moet goed kijken of je genoeg ruimte in de leidingen hebt.
Als ik met een lasertemperatuurmeter de lamellen of de binnenkant van de binnenunit meet, dan zie ik bij verkoelen dat de 2kw units ongeveer 12-13 graden worden. De 3,5kw unit wordt 10-11 graden.
Bij het verwarmen zie ik dat de resultaten wat meer wisselen. De 2kw units worden allemaal tussen de 55 en 60 graden. De 3,5kw unit wordt maar 50 graden.
Zou het niet zo moeten zijn dat de 3,5kw unit warmere lucht weet te produceren? Of wordt het grotere vermogen enkel benut door een hogere ventilatiestand (met behoud van temperatuur)?
Bij de 3,5kw unit wordt gebruik gemaakt van 12,5 meter leiding. De buitenunit zou volgens de specs voorgevuld zijn voor 15 meter. Zou de verwarmingstemperatuur hoger worden als ik er wat gas bij zou laten vullen?
SRK35ZS-W
Ruim 1,5 uur later ging de binnenunit aan, zal dus wel iets met de cloud dienst te maken hebben.Team-RiNo schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:06:
[...]
Zelfde probleem hier, in de app lijken ze aan te staan maar units doen niks. App versie 2.1.0.6674
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
ja ga eerst wel kijken of er genoeg ruimte is in de leidingen maar die bevestigbouten moet je dus los kopen begrijp ik of worden die ook per set verkochtY10 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:52:
[...]
Is prima alleen te doen, eerst de ene kant losmaken en veer eronder, en dan de andere kant hetzelfde.
Ik zit nog te dubben over de meest strategische positie, zodat ook andere kamers zoveel mogelijk meeprofiteren wanneer alle deuren openstaan. Ik zou hem recht voor het trapgat kunnen plaatsen (met als consequentie dat er een lelijke leiding van 5 meter op de wand zichtbaar is), of wat meer in het midden van de kamer/richting de wand waar de buitenunit staat.
Zal dit veel uitmaken voor de luchtstromen? De verkoper gaf aan dat het niet gek veel uitmaakt, en dat de lucht zich bij goede isolatie toch wel zal verspreiden. Hier mensen met ervaring?
Edit: of gewoon de horizontale luchtstroom aanpassen zodat die richting de deuropening gaat?
[ Voor 6% gewijzigd door Boomlaars op 22-05-2021 13:35 ]
Okee top ik heb hemook op Bigfoot’s staan en betonbandjes word het al beter maar wil hem nog stiller hebben.... zit er ook montage materiaal bij?Elahkneh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:55:
[...]
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1398
Deze heb ik eronder.
De units stonden eerst op kunstof balkjes van 60cm … dat was met 1 windvlaag einde oefening.
Met deze bigfoot van 1m waaien ze niet meer om, zowel door de lengte als door het gewicht niet meer.
Hier ook, uiteindelijk de stekker er maar uit gehaald om ongewenst starten te voorkomen. Lang leven de oude afstandbediening.Team-RiNo schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:50:
[...]
Ruim 1,5 uur later ging de binnenunit aan, zal dus wel iets met de cloud dienst te maken hebben.
Alles van Apple
Okee mooi!Y10 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:52:
[...]
Is prima alleen te doen, eerst de ene kant losmaken en veer eronder, en dan de andere kant hetzelfde.
Hoe dik moeten deze bouten zijn?
Toevallig een closeupp foto van de veren gemonteerd?
https://www.koelklimaatte...interne-veer/#description
https://aircodiy.nl/airco...n-35-tot-55-kg-groen.html
Gebruik nu rubbers op de muurbeugel en hoor tot nu minimaal iets, echter rubber verhard na verloop van tijd.
[ Voor 19% gewijzigd door plaspvd op 22-05-2021 16:22 ]
Als ik ook wilde verwarmen, had ik waarschijnlijk een unit genomen A+++/A+++ verwarmen/verkoelen. De Haier die nu op de offerte staat is A++ verwarmen en dat schijnt toch aardig op het rendement in te hakken. Echter zijn de Mitsubishi's en Daikin's zo duur dat ik het toch een beetje overkill vind.Glashelder schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:00:
[...]
Ik heb er een hangen (Flexis 3,5) en op zich is het geen slecht functionerend spul. De wifi doet het altijd en in de winter houdt hij ons huis warm en in de zomer koel
Voor verwarmen vind ik de auto stand onbruikbaar. Hij heeft de voorkeur om heel stil te zijn maar gaat dan meer energie verbruiken. Ik accepteer dan iets meer geluid ten kostte van energieverbruik. Gezien jij voornamelijk gaat koelen is dat allemaal geen issue.
Buitenunit is verder niet bijzonder luidruchtig maar ook niet heel erg stil. Vooral op lage toerentallen wil je hem wel eens horen. Maar dat is bij wel meer merken zo. MHI heeft dat blijkbaar ook.
Als ik overigens achteraf terugkijk dan zou ik A klasse spul nemen, omdat ik vermoed dat die een beter verwarmingrendement hebben. Die van de Haier lijkt niet super te zijn, maar ik weet niet of dat wellicht komt door mijn lange leidingen..
Ook zie ik dat Haier gebruikt maakt van verschillende compressoren in hun buitenunits. In een Flexis zit vaak een compressor van Hitachi maar de Pearl buitenunits een compressor van een merk genaamd ''Highly''. Als ik dan de specificaties zie zijn de compressoren van Hitachi toch een stuk beter (vooral qua geluidsproductie).
Daar wil ik dus nog achteraan voordat ik hem laat installeren. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Hitachi compressor, dat scheelt toch snel 12 decibel.
Kleine edit: De Buitenunit op de offerte schijnt gebruik te maken van een Mitsubishi compressor:
https://www.wasco.nl/arti...w-r32-2u50s2sm1fa/7817620
[ Voor 5% gewijzigd door Decile op 22-05-2021 16:46 . Reden: Reden van edit ]
Zou toch kijken naar een unit van een A Merk, dat moet lukken voor rond hetzelfde bedrag misschien iets meer.Decile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Als ik ook wilde verwarmen, had ik waarschijnlijk een unit genomen A+++/A+++ verwarmen/verkoelen. De Haier die nu op de offerte staat is A++ verwarmen en dat schijnt toch aardig op het rendement in te hakken. Echter zijn de Mitsubishi's en Daikin's zo duur dat ik het toch een beetje overkill vind.
Ook zie ik dat Haier gebruikt maakt van verschillende compressoren in hun buitenunits. In een Flexis zit vaak een compressor van Hitachi maar de Pearl buitenunits een compressor van een merk genaamd ''Highly''. Als ik dan de specificaties zie zijn de compressoren van Hitachi toch een stuk beter (vooral qua geluidsproductie).
Daar wil ik dus nog achteraan voordat ik hem laat installeren. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Hitachi compressor, dat scheelt toch snel 12 decibel.
Kleine edit: De Buitenunit op de offerte schijnt gebruik te maken van een Mitsubishi compressor:
De haier 5 KW heeft volgens mij onderstaande specificaties:
SEER:6.5(A++) Koelen
SCOP: 4.1(A+) Verwarmen
Geluidsdruk buitenunit:53db
De A Merken zitten met koelen gemiddeld op de 8.5 SEER +- voor multisplits en SCOP 4.5+ Daarnaast is de geluidsdruk een stuk lager.
Mitsubishi of Hitachi allebei primaDecile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Als ik ook wilde verwarmen, had ik waarschijnlijk een unit genomen A+++/A+++ verwarmen/verkoelen. De Haier die nu op de offerte staat is A++ verwarmen en dat schijnt toch aardig op het rendement in te hakken. Echter zijn de Mitsubishi's en Daikin's zo duur dat ik het toch een beetje overkill vind.
Mijn combi werd aangeprezen als A+++ (daarom had ik ‘m genomen en geen Mitsubishi of Daikin, die waren in die klasses vèèl duurder). Maar de verbruikscijfers vallen me toch iet wat tegen. Maar omdat ik zonnepanelen heb bespaar ik sowieso.. en de unit kostte inclusief installatie iets van 800
Let op dat soms geluid wordt uitgedrukt in geluidsvermogen en soms in geluidsdruk en dat zijn heel andere getallen. Ik kan me niet voorstellen dat je anders aan 12 dB verschil komt dat is echt heel veel.Decile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Ja hier ook.TigerXtrm schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:53:
Ik besloot maar eens even hier te kijken, werd een beetje gestoord dat ik het niet werkend meer kreeg.
De oude app werkt nog wel, maar dan mis je weer de halve graden en toegang tot Economy mode enzo.
Nu was ik de App aan het uninstallen, cache/data clearen, opnieuw installen op zowel IOS als Android, zonder succes.
Fatsoenlijke foutmelding zou een stuk beter zijn, erg jammer Daikin
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Vanochtend kon ik hem niet aankrijgen ondanks de App zij dat die aanstaat, ik moest hem handmatig starten erg vervelend.
Op de oude App werkte in-home server niet meer dus ik moest wel overstappen.
@rsbroer De oude app heeft ook gewoon energiebespaarstand(zit beetje verstopt) en econo modus.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2021 17:53 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hoe hoger de temperatuur van je koude middel, hoe hoger de druk moet zijn en dus hoe meer werk de compressor moet leveren en hoe meer stroom de buitenunit verbruikt en hoe lager de COP.Scooper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:09:
Er zijn bij mij vorige week 4 MHI single splits in bedrijf gesteld. 3x een SRK20ZS-W en 1x een SRK35ZS-W.
Als ik met een lasertemperatuurmeter de lamellen of de binnenkant van de binnenunit meet, dan zie ik bij verkoelen dat de 2kw units ongeveer 12-13 graden worden. De 3,5kw unit wordt 10-11 graden.
Bij het verwarmen zie ik dat de resultaten wat meer wisselen. De 2kw units worden allemaal tussen de 55 en 60 graden. De 3,5kw unit wordt maar 50 graden.
Zou het niet zo moeten zijn dat de 3,5kw unit warmere lucht weet te produceren? Of wordt het grotere vermogen enkel benut door een hogere ventilatiestand (met behoud van temperatuur)?
Bij de 3,5kw unit wordt gebruik gemaakt van 12,5 meter leiding. De buitenunit zou volgens de specs voorgevuld zijn voor 15 meter. Zou de verwarmingstemperatuur hoger worden als ik er wat gas bij zou laten vullen?
Los daarvan is lucht van 50oC-60oC erg onprettig ... dus waarom zou je dat willen ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Bij de Daikin US zag ik met de thermische camera 42 a 43 graden op de lamellen van de binnenunit tijdens het verwarmen, en dat met de fan op een vrij still stand. Wanneer je de fan harder gaat zetten, dan zal de temperatuur van de lamellen ook wel zakken, omdat die harder afgekoeld gaan worden, dus misschien was de 3,5 gewoon wat harder aan het blazen.Scooper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:09:
SRK35ZS-W
het 1 heeft niks met het ander te maken. 99% van de mensen kennen mitsubisi alleen van die grijze plugin hokken die je overal ziet rijden, dat ze ook aircos maken (en kerncentrales) hebben mensen geen idee van.Pietje555 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:24:
@Decile Haier is in Nederland relatief onbekend, maar dat wil niet zeggen dat het een B merk is.
mcdonals is de grootste resturantketen te wereld, dat maakt ze nog niet een culinair hoogstandje.Ik geloof zelfs dat het 1 van de grootste airco producenten is in de wereld markt.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 23-05-2021 00:24 ]
Ik was van plan hem hier op te hangen, vrijwel strak tegen de muur omdat hij anders een stuk lager komt

En dus met de leidingen direct naar beneden te gaan. Is dat een probleem?
Nee, maar kan me wel voorstellen dat het loshalen van de kap met sommige modellen wel heel lastig wordtBakema schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:08:
Kan je niet beter een (MDF) plank monteren tegen het dak tussen die staander van de trap en de muur? Je kunt de unit dan mogelijk wat handiger kwijt. Leidingen kun je dan ook in een goot aan de achterzijde van die plank laten lopen, vallen ze ook minder op.Bakema schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:08:
Even een vraagje, ik lees in de handleiding dat je de binnenunit 15cm vrij moet hangen links en rechts. Weet iemand waar dit voor is, of doen ze dit puur voor de leidingen?
Ik was van plan hem hier op te hangen, vrijwel strak tegen de muur omdat hij anders een stuk lager komt
[Afbeelding]
Ah oke is dat het, dat wordt ff uitzoeken dan idd.Glashelder schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:16:
[...]
Nee, maar kan me wel voorstellen dat het loshalen van de kap met sommige modellen wel heel lastig wordt
Waarom niet rechts aan de muur? Los je een hoop problemen mee opBakema schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:08:
Even een vraagje, ik lees in de handleiding dat je de binnenunit 15cm vrij moet hangen links en rechts. Weet iemand waar dit voor is, of doen ze dit puur voor de leidingen?
[Afbeelding]
Ja heb ik ook ik vind het maar een "rampen" App als het zo doorgaat.TigerXtrm schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:53:
Gisteren reageerde de unit hier ook niet maar als ik via AB bijvoorbeeld zaken ging wijzigen zag de App dat wel, vandaag is de app/apparaat helemaal offline.
Het ligt niet aan mijn netwerk gezien de oude Daikin App prima werkt (alleen in-home server werkt niet meer dat hebben ze uitgezet volgensmij).
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-05-2021 11:23 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
dat gaat totaal niet werken.Bakema schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:08:
[Afbeelding]

De foto lijkt gespiegeld t.o.v. de plattegrond. Het idee om unit in het trapgat omlaag te hangen en daarmee de slaapkamers te koelen/verwarmen?Bakema schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:59:
Dan blaast die recht voorruit de badkamer in, idee was voor de slaapkamers![]()
[Afbeelding]
Dat lijkt me wat optimistisch. De koele lucht zal door het trapgat omlaag verdwijnen en de warme lucht door het trapgat omhoog.
Maarten
Hier heb ik niet de nieuwe app. Maar de oude app met out of home werkt hier bij 2 van de 3 units nog. De 3e unit werkt niet aangezien de tijd 30 minuten verkeerd staat. Iemand een idee hoe dit aan te passen is buiten de unit 5-10 minuten volledig spanningsloos zetten? Dat spanningsloos zetten heb ik 2 maanden geleden gedaan omdat toen 2 van de units de verkeerde tijd hadden. Dat was daarna opgelost en werkte out of home ook. Alleen nu is dus weer 1 unit die verkeerd loopt.mr_evil08 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:22:
[...]
Ja heb ik ook ik vind het maar een "rampen" App als het zo doorgaat.
Gisteren reageerde de unit hier ook niet maar als ik via AB bijvoorbeeld zaken ging wijzigen zag de App dat wel, vandaag is de app/apparaat helemaal offline.
Het ligt niet aan mijn netwerk gezien de oude Daikin App prima werkt (alleen in-home server werkt niet meer dat hebben ze uitgezet volgensmij).
Misschien is het handig als je e.a. onderbouwt.
ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen. tenzij het doel is om een lekker koele trap te krijgen heeft het totaal geen zin om daar een airco op te hangen.Glashelder schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:44:
[...]
Misschien is het handig als je e.a. onderbouwt.
voor de slaapkamers zal het effect niet veel meer zijn dan de koelkastdeur openzetten....
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 23-05-2021 11:46 ]
Snap niet waarom de nieuwe app via de cloud moet terwijl de oude goed werkt (maar wel af en toe traag).mr_evil08 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:22:
[...]
Ja heb ik ook ik vind het maar een "rampen" App als het zo doorgaat.
Als je hem op die plek hangt en je zet de stand op maximaal blazen dan stuw je vast wat koude lucht in de slaapkamers. Maar met de deuren open gaat dat er denk ik net zo hard (ietsje warmer) weer aan de onderkant uit en valt zo de trap af naar beneden. Ik denk heeeeeel veel geluid en luchtverplaatsing, met koelte op plekken waar je het niet bedoelde en in de wel bedoelde kamers een geringer koelte effect. De praktijk moet het natuurlijk echt leren maar ik verwacht te koud op plekken waar je het niet wilde, veel geluid om effect te krijgen) en die is dan nog gering...maar zeker weet ik dan natuurlijk niet..flippy schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:45:
[...]
ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen. tenzij het doel is om een lekker koele trap te krijgen heeft het totaal geen zin om daar een airco op te hangen.
voor de slaapkamers zal het effect niet veel meer zijn dan de koelkastdeur openzetten....
Als jij de illusie hebt dat je gewenste positie een beter resultaat gaat geven dan rechts op de muur, denk ik dat je bedrogen uitkomtBakema schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:59:
Dan blaast die recht voorruit de badkamer in, idee was voor de slaapkamers![]()
[Afbeelding]
Dat hele halletje is nogal kansloos. Open trap naar boven én beneden, kamers die allemaal 'om hoeken' zitten etc. Welke positie je ook neemt, het gaat allemaal sub-optimaal worden. Zou ik toch kiezen voor de muur rechts en de lamellen naar links (richting kamers) laten blazen, als je echt nergens anders dat ding kwijt kan
Er zijn er hier anders genoeg met een soortgelijke opstelling wat wel aardig werkt volgens mij.flippy schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:45:
[...]
ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen. tenzij het doel is om een lekker koele trap te krijgen heeft het totaal geen zin om daar een airco op te hangen.
Ik heb er een hangen in een werkkamer en die houdt eigenlijk ook alle kamers op die verdieping wel koel. Ik ben er dus niet zo van overtuigd dat het niet gaat werken. Waar ik niet in geloof is hoge vermogens ophangen op een dergelijke locatie om vervolgens te verwachten dat het overal snel koel wordt. Maar met 24/7 in bedrijf werkt het prima.
[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 23-05-2021 12:14 ]
Vandaar de woordkeuze 'sub-optimaal'. Ja het kan werken, met een aantal mitsen en maren waaronder dat je 24/7 moet koelen en niet moet verwachten het overal even koel te krijgen. Ook zal de temperatuur in de avond stijgen als je de slaapkamerdeuren dicht doet bijv.Glashelder schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:13:
Er zijn er hier anders genoeg met een soortgelijke opstelling wat wel aardig werkt volgens mij.
Ik heb er een hangen in een werkkamer en die houdt eigenlijk ook alle kamers op die verdieping wel koel. Ik ben er dus niet zo van overtuigd dat het niet gaat werken. Waar ik niet in geloof is hoge vermogens ophangen op een dergelijke locatie om vervolgens te verwachten dat het overal snel koel wordt. Maar met 24/7 in bedrijf werkt het prima.
Maar om nou te stellen dat de positie voor beter is dan rechts op de muur...
Float like a butterfly, sting like a bee.
Notna schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:16:
[...]
Vandaar de woordkeuze 'sub-optimaal'. Ja het kan werken, met een aantal mitsen en maren waaronder dat je 24/7 moet koelen en niet moet verwachten het overal even koel te krijgen. Ook zal de temperatuur in de avond stijgen als je de slaapkamerdeuren dicht doet bijv.
Maar om nou te stellen dat de positie voor beter is dan rechts op de muur...
ik was traag. Het was een reactie op flip
"wel aardig" is nou niet echt het statement wat ik zou willen gebruiken nadat iemand 1500 euro heeft uitgegeven en een bepaald verwachtingspatroon daar uit zou willen zien. maar al te veel mensen zullen teleurgesteld worden met zon opstelling of in elk geval niet eruit halen wat ze verwachten.Glashelder schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:13:
[...]
Er zijn er hier anders genoeg met een soortgelijke opstelling wat wel aardig werkt volgens mij.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 23-05-2021 12:31 ]
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic