Hij hoeft niet veel te doen, maar het is 's ochtends net even een graadje te fris dus dan gaat ie even aanMartinusz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:16:
Overigens verbaas ik mij over al die Posts over de Daikin app, niet dat er een probleem met de app is, maar jullie airco’s zijn allemaal aan het draaien?Woon ik in het verkeerde deel van NL of heb ik wat gemist, het is hier niet koud en niet warm
Het weer is niet het zelfde in heel Nederland, en de isolatie van elk huis is ook anders. Hier ben ik ook nog steeds een paar uur per dag aan het verwarmen, het is een stuk minder dan begin van de maand, maar nog altijd zo'n 3-5 kWh stroom verbruik per dag.Martinusz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:16:
Overigens verbaas ik mij over al die Posts over de Daikin app, niet dat er een probleem met de app is, maar jullie airco’s zijn allemaal aan het draaien?Woon ik in het verkeerde deel van NL of heb ik wat gemist, het is hier niet koud en niet warm
/f/image/iZCAhtdn4IXA1n7egl9oLTAz.png?f=fotoalbum_medium)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Hoe kom je aan die cijfers voor 'Heating energy'?PentaClover schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:52:
[...]
Het weer is niet het zelfde in heel Nederland, en de isolatie van elk huis is ook anders. Hier ben ik ook nog steeds een paar uur per dag aan het verwarmen, het is een stuk minder dan begin van de maand, maar nog altijd zo'n 3-5 kWh stroom verbruik per dag.
[Afbeelding]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ik reken elke minuut aan de hand van de buiten temperatuur een benadering van de COP uit voor mijn systeem en log dat. Ik lees ook elke minuut een kWh meter uit waar mijn airco's achter hangen, de heating energy is dan de COP * electric energy en die log ik ook apart.Team-RiNo schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Hoe komt je aan die cijfers voor 'Heating energy'?
De per minuut data wordt na een week weg gegooid (Domoticz) en de dag totalen blijven en zijn wat je in het plaatje ziet.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Die 1500 euro is doorgaans wel zo’n beetje de prijs per unit idd.flippy schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:28:
[...]
"wel aardig" is nou niet echt het statement wat ik zou willen gebruiken nadat iemand 1500 euro heeft uitgegeven en een bepaald verwachtingspatroon daar uit zou willen zien. maar al te veel mensen zullen teleurgesteld worden met zon opstelling of in elk geval niet eruit halen wat ze verwachten.
Het verwachtingspatroon bij 1500 vs 4500 (3 slaapkamers) is toch logischerwijs anders?
Het is hier in huis gewoon in alle kamers hoogzomers goed te doen met op elke etage èèn unit. Ik zei ‘wel aardig’ omdat ik het vast niet over 16 graden kan krijgen maar moet iedereen dat willen? 21 graden is al heel wat beter dan 28.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat was wel mijn hoop ja, ik snap dat als je het perfect op temperatuur wilt krijgen dat je per kamer wat moet doen, maar dat is niet mijn intentie. Die plek had ik ook bedacht omdat je dan met de leidingen de kortste(fraaiste) weg kan pakken.
Ik snap dat het trappengat eronder niet ideaal is...kan kijken of ik hem voor de trap kan hangen, maar het is boven maar 2.30 hoog, wil niet dat dat dat ding in de weg hangt als je de trap op komt lopen
Een vriend van me heeft een soort gelijke setup, was het vorig jaar toen het snikheet was op de hele verdieping aangenaam, zelfs beneden was het nog merkbaar koeler. Beneden ga ik niet van uit, maar verwacht wel dat je het boven aangenaam kan krijgen inderdaad, rond de 21 als het buiten bloedheet is teken ik voor.
Nee hoor die foto is genomen vanuit de grootste slaapkamer deur zegmaar.mwk schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:35:
[...]
De foto lijkt gespiegeld t.o.v. de plattegrond. Het idee om unit in het trapgat omlaag te hangen en daarmee de slaapkamers te koelen/verwarmen?
Dat lijkt me wat optimistisch. De koele lucht zal door het trapgat omlaag verdwijnen en de warme lucht door het trapgat omhoog.
Ik snap dat het trappengat eronder niet ideaal is...kan kijken of ik hem voor de trap kan hangen, maar het is boven maar 2.30 hoog, wil niet dat dat dat ding in de weg hangt als je de trap op komt lopen
Een vriend van me heeft een soort gelijke setup, was het vorig jaar toen het snikheet was op de hele verdieping aangenaam, zelfs beneden was het nog merkbaar koeler. Beneden ga ik niet van uit, maar verwacht wel dat je het boven aangenaam kan krijgen inderdaad, rond de 21 als het buiten bloedheet is teken ik voor.
[ Voor 47% gewijzigd door Bakema op 23-05-2021 14:13 ]
Probleem is die open trap, bij mij wordt de gehele verdieping ook wel goed gekoeld zoals bochtje om, de gang, wc wordt allemaal probleemloos meegenomen, echter het weigert naar boven te gaan zonder het te forceren met andere apparaten erbij.Glashelder schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:13:
[...]
Er zijn er hier anders genoeg met een soortgelijke opstelling wat wel aardig werkt volgens mij.
Ik heb er een hangen in een werkkamer en die houdt eigenlijk ook alle kamers op die verdieping wel koel. Ik ben er dus niet zo van overtuigd dat het niet gaat werken. Waar ik niet in geloof is hoge vermogens ophangen op een dergelijke locatie om vervolgens te verwachten dat het overal snel koel wordt. Maar met 24/7 in bedrijf werkt het prima.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Er is toch niks gezegd over andere verdiepingen of heb ik wat gemist?mr_evil08 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:36:
[...]
Probleem is die open trap, bij mij wordt de gehele verdieping ook wel goed gekoeld zoals bochtje om, de gang, wc wordt allemaal probleemloos meegenomen, echter het weigert naar boven te gaan zonder het te forceren met andere apparaten erbij.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Die opentrap heeft er invloed op, kou daalt naar beneden.Glashelder schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:59:
[...]
Er is toch niks gezegd over andere verdiepingen of heb ik wat gemist?
Het is maar wat je ervan verwacht natuurlijk.
Dit gaat je geen strakke klimaatregeling in huis geven, maar om tijdens een hittegolf ramen en deuren dicht te houden en de temperatuur een paar graden in huis te drukken (en te ontvochtigen, wat een niet te onderschatten comfortverhoging is) gaat het vast wel werken. De grote slaapkamer recht tegenover de unit gaat het meeste meepakken uiteraard.
Of het slecht is dat een significant deel van de kou naar beneden zakt is de vraag. Het temperatuurverschil tussen gewenste binnentemperatuur en buitentemperatuur is in de zomer nooit heel hoog, wanneer het buiten 32 graden is dan zullen veel mensen blij zijn als je het binnen op 25 kunt houden, dat is maar 7 graden verschil.
Vergelijk dat met de wintersituatie waarbij je al gauw een ΔT hebt van 20 of meer graden als het koud is.
Punt wat ik maak is dat je in een huis met een goede isolatieschil met 1 airco al een aardig comfortverhogend effect kunt krijgen, alles wat je aan warmte afvoert is winst. Klimaatbeheersing is het niet maar het kan wel een interessant verschil maken tegen een acceptabele prijs.
Dit gaat je geen strakke klimaatregeling in huis geven, maar om tijdens een hittegolf ramen en deuren dicht te houden en de temperatuur een paar graden in huis te drukken (en te ontvochtigen, wat een niet te onderschatten comfortverhoging is) gaat het vast wel werken. De grote slaapkamer recht tegenover de unit gaat het meeste meepakken uiteraard.
Of het slecht is dat een significant deel van de kou naar beneden zakt is de vraag. Het temperatuurverschil tussen gewenste binnentemperatuur en buitentemperatuur is in de zomer nooit heel hoog, wanneer het buiten 32 graden is dan zullen veel mensen blij zijn als je het binnen op 25 kunt houden, dat is maar 7 graden verschil.
Vergelijk dat met de wintersituatie waarbij je al gauw een ΔT hebt van 20 of meer graden als het koud is.
Punt wat ik maak is dat je in een huis met een goede isolatieschil met 1 airco al een aardig comfortverhogend effect kunt krijgen, alles wat je aan warmte afvoert is winst. Klimaatbeheersing is het niet maar het kan wel een interessant verschil maken tegen een acceptabele prijs.
Ze kunnen ook verwarmen, ventileren en ontvochtigen hé.Martinusz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:16:
Ik vrees alleen dat je zal moeten zoeken naar een plaats die tegenover de vloer boven meer dan pakweg 1m hoog is. Een vriend van mij heeft dit ook gedaan (onder zijn trap) voor boven en hij heeft de airco moeten laten verplaatsen omdat er teveel koude lucht naar beneden ging en te weinig boven bleef. Ideaal is zo dicht mogelijk tegen plafond. Dan nog beter tegen de andere muur en richting badkamer blazen met de deur van de badkamer gesloten. Zo kan de koude makkelijker dalen in de kamers...Bakema schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:06:
Dat was wel mijn hoop ja, ik snap dat als je het perfect op temperatuur wilt krijgen dat je per kamer wat moet doen, maar dat is niet mijn intentie. Die plek had ik ook bedacht omdat je dan met de leidingen de kortste(fraaiste) weg kan pakken.
[...]
Nee hoor die foto is genomen vanuit de grootste slaapkamer deur zegmaar.
Op mijn 1e verdieping heb ik in 1 van de 3 kamers een 2.4 kW unit hangen. Als alle deuren openstaan helpt dat totaal niet voor de andere kamers.
In de kamer waar het wandmodel hangt zorgt de unit voor een luchtstroom daar. De lucht zal niet zomaar naar de andere kamers gaan misschien met de ventilator in de deuropening?
In de kamer waar het wandmodel hangt zorgt de unit voor een luchtstroom daar. De lucht zal niet zomaar naar de andere kamers gaan misschien met de ventilator in de deuropening?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Ik kan mijn Daikin-installatie niet meer fatsoenlijk bedienen met de nieuwe app.. (eer)gisteren was ik ineens uitgelogd en moest ik opnieuw inloggen. Alles leek oké, echter lijkt het alsof de actions queue bij Daikin is volgelopen ofzo.. Als ik bijvoorbeeld een unit inschakel dan gaat deze pas na een half uur aan. Ik had de units al een keer opnieuw aangemeld op mijn account, de app opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt allemaal niks.
Wijzigingen die ik via de oude app doe, komen wel binnen. Lezen is dus mogelijk, maar schrijven lijkt ernstig vertraagd, of werkt helemaal niet. Zijn er mensen die hier ook last van hebben? Ik zal nu (12:20) voor de grap de fan speed eens naar maximaal zetten, en kijken of en wanneer hij daadwerkelijk gaan blazen. Zijn er meer mensen die dit kunnen reproduceren?
edit: laat maar, alles lijkt weer snel te werken
Wijzigingen die ik via de oude app doe, komen wel binnen. Lezen is dus mogelijk, maar schrijven lijkt ernstig vertraagd, of werkt helemaal niet. Zijn er mensen die hier ook last van hebben? Ik zal nu (12:20) voor de grap de fan speed eens naar maximaal zetten, en kijken of en wanneer hij daadwerkelijk gaan blazen. Zijn er meer mensen die dit kunnen reproduceren?
[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-05-2021 12:21 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Het is de laatste paar dagen af en aan bij de Daikin residential app.HarmoniousVibe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:20:
Ik kan mijn Daikin-installatie niet meer fatsoenlijk bedienen met de nieuwe app.. (eer)gisteren was ik ineens uitgelogd en moest ik opnieuw inloggen. Alles leek oké, echter lijkt het alsof de actions queue bij Daikin is volgelopen ofzo.. Als ik bijvoorbeeld een unit inschakel dan gaat deze pas na een half uur aan. Ik had de units al een keer opnieuw aangemeld op mijn account, de app opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt allemaal niks.
Hopen dat het snel weer onder controle is.
Ja daar zat ik ook al mee idd, ga nog even puzzelen. Hij zou daar op +-150cm vanaf de vloer hangen, plafond is boven maar 2.30 hoog.stevenleemans schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:36:
[...]
Ik vrees alleen dat je zal moeten zoeken naar een plaats die tegenover de vloer boven meer dan pakweg 1m hoog is. Een vriend van mij heeft dit ook gedaan (onder zijn trap) voor boven en hij heeft de airco moeten laten verplaatsen omdat er teveel koude lucht naar beneden ging en te weinig boven bleef. Ideaal is zo dicht mogelijk tegen plafond. Dan nog beter tegen de andere muur en richting badkamer blazen met de deur van de badkamer gesloten. Zo kan de koude makkelijker dalen in de kamers...
Tegen de trap is ook wel een idee, wordt het alleen met de leidingen niet zo fraai allemaal...
of hang er gewoon in elke slaapkamer eentje als looks zo belangrijk zijn.Bakema schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Ja daar zat ik ook al mee idd, ga nog even puzzelen. Hij zou daar op +-150cm vanaf de vloer hangen, plafond is boven maar 2.30 hoog.
Tegen de trap is ook wel een idee, wordt het alleen met de leidingen niet zo fraai allemaal...
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Eeehm ja juist, met leidingen langs een open trap in de breedte is toch niet echt handig weg te werken of wel...
er zijn vast wel tactvollere opossing te bendenken dan steeds je hoofd stoten als je de trap op of afgaat...Bakema schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:24:
Eeehm ja juist, met leidingen langs een open trap in de breedte is toch niet echt handig weg te werken of wel...
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hier wordt de "airco" ook als hoofdverwarming gebruikt, het verbaast mij ook dat mensen met een airco in het voor/na/zomer jaar er niet mee verwarmen wat zomaar 2x meer rendabel kan zijn.Martinusz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:16:
Ik verwarmen ermee idd, mijn ouders in superduper geisolleerde huis hebben CV ook nog gewoon aan, het is nog te koud om hem geheel uit te laten, 18c in huis vind ik nog te fris.
Maar je hebt ook mensen wat steenvast vasthouden aan de traditie de CV uitzetten begin April tot en met September/Oktober.

Als je woonkamer airco hebt kan ik mij er idd wat bij voorstellenmr_evil08 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:31:
[...]
Hier wordt de "airco" ook als hoofdverwarming gebruikt, het verbaast mij ook dat mensen met een airco in het voor/na/zomer jaar er niet mee verwarmen wat zomaar 2x meer rendabel kan zijn.
Ik verwarmen ermee idd, mijn ouders in superduper geisolleerde huis hebben CV ook nog gewoon aan, het is nog te koud om hem geheel uit te laten, 18c in huis vind ik nog te fris.
Maar je hebt ook mensen wat steenvast vasthouden aan de traditie de CV uitzetten begin April tot en met September/Oktober.
Hier alleen slaapkamers, daar staat de cv nooit aan
Float like a butterfly, sting like a bee.
Het voortraject loopt hier voor geen meter. Van meerdere mensen aanbevelingen mogen ontvangen (waarvoor dank!), en de stand is als volgt:
- Een wil niet vrijblijvend langskomen en geeft aan dat het minstens € 7k kost (Mitsubishi, 3 binnen- en buitenunits, multisplit willen ze niet doen).
- Een zou zaterdag 15 mei om 9:00 komen, maar belt om 8:45 af en laat niets meer van zich horen.
- Een geeft een indicatie en wil langskomen, maar nadat ik vraag om een datum/tijd komt er geen reactie.
- Een reageert helemaal niet op m'n offerteaanvraag.
Nee, dit gaat 'm niet worden volgens mij.
- Een wil niet vrijblijvend langskomen en geeft aan dat het minstens € 7k kost (Mitsubishi, 3 binnen- en buitenunits, multisplit willen ze niet doen).
- Een zou zaterdag 15 mei om 9:00 komen, maar belt om 8:45 af en laat niets meer van zich horen.
- Een geeft een indicatie en wil langskomen, maar nadat ik vraag om een datum/tijd komt er geen reactie.
Gewoon bellen, dat werkt beter. Ik ben ook liever van de mailtjes, maar in dit geval zou ik eerder de telefoon pakken. Installateurs hebben het op dit moment (vlak voor de zomer) rete druk. E-mail verwerken heeft dan niet de hoogste prio denk ik dan.S_Chief schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:06:
Het voortraject loopt hier voor geen meter. Van meerdere mensen aanbevelingen mogen ontvangen (waarvoor dank!), en de stand is als volgt:
Beauty is in the eye of the beerholder
Heb je nog succes gehad met AircoHP? Ik kan je ook een nummer geven van hun salespersoon, gaat wellicht wat makkelijker.S_Chief schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:06:
Dat is vervelend. Blijkbaar heeft men meer vraag dan aanbod. En 3 ruimtes voor 7K is best stevig aan de prijs. Kan me herinneren dat ik vorig jaar rond deze tijd ging rondbellen. Er was er één die kon in augustus plaatsen. Maar die offerte vond ik wat duur en was niet één van de merken die ik wilde. Een ander zei eerlijk dat hij in september pas kon komen kijken. Uiteindelijk in zee gegaan met een lokale eenmanszaak. Die heeft alles in oktober geplaatst. Toen was er overigens ook schaarste aan binnenunits.S_Chief schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:06:
Maarten
Wij willen een multi-split L/L om een paar ruimtes te koelen. Ik probeer eea te begrijpen, maar er zijn een paar dingen waar ik nog geen lekker gevoel bij heb.
Het begint heel basic: ik kan prima rekenen wat de inhoud van een kamer is in m3 (dat denk ik in ieder geval). Maar onze kamers hebben een nogal afwijkend design. Bijvoorbeeld een slaapkamer is 3,60 meter lang en 3,50 meter breed. Het afwijkende is dat daar dan een schuin dak op zit. Dus geen plafond met een vliering er boven, je kan zo de onderkant van het dak zien. Het schuine gedeelte begint niet ook al eerder op 80 cm hoogte met een knieschot ofzoiets.
De muur aan de lage kant heeft een hoogte van 2,40 meter, aan de hoge kant is de muur 3,50 meter hoog. De inhoud is dan dus ongeveer 37m3, maar als je het schuine dak niet mee telt en net doet alsof het een kamer is met een recht plafond dan is de inhoud 30m3. Als ik de factor 50 aanhoudt uit de TS dan zou je dus 1,5kW nodig hebben of 1,8kW (waarmee je dan op een 2 kW unit uitkomt). Het is natuurlijk geen enorm verschil, maar wel een net zwaardere binnenunit (scheelt ook weer per merk, meen ik).
We gaan de L/L alleen gebruiken om te koelen. Voor de verwarming is dat extra puntje dus wel heel belangrijk, want daar verzameld de warme lucht zich; maar dat is voor ons dus niet belangrijk want een verwarming hebben we al.
Denk ik nu te simpel dat bij koelen dat puntje bovenop minder belangrijk is en we dus met een minder zware binnenunit af kunnen? Of kan ik dat beter niet doen en juist een zwaardere unit nemen met het idee dat je een zwaardere unit altijd minder hard kan laten werken, maar een lichtere unit nooit harder kan laten werken dan het maximum?
De tweede vraag hoort daar een beetje bij. Ik begrijp dat het koelvermogen van de buitenunit niet precies gelijk hoeft te zijn aan het totale koelvermogen van alle binnenunits. Dus als je bijvoorbeeld in totaal 10kW koelvermogen binnen nodig hebt en je neemt een buitenunit met een koelvermogen an 6kW dan kan dat in principe prima. Je kan dan alleen binnen niet op alle tegelijkertijd units op vol vermogen koelen. Is het dan zo dat iedere unit op 60% werkt of zou je ook 1 unit wel op 100% kunnen hebben draaien en 3 units op iets als 25%?
Het zal vast niet zo zijn dat alle units altijd op 100% moeten werken, maar ik kan me wel situaties voorstellen dat de dochter al op bed ligt, 1 ouder wil naar bed want de volgende dag vroeg op terwijl de andere ouder nog in de woonkamer blijft zitten om een aflevering van een serie te kijken etc. Ik kan me voorstellen dat het dan fijn is om in de warme slaapkamer het vermogen dan maximaal te hebben staan om het eventjes goed af te koelen.
Wellicht mis ik gewoon "gevoel" met hoe dit in de praktijk zou werken. Ik heb weinig zin om alles aan te schaffen en dan blijkt dat het toch net te krap is, maar ik heb ook geen geldboom in de tuin dus ik hoef ook geen installatie die het hele huis op -20 kan krijgen terwijl het buiten 35 graden is
Het begint heel basic: ik kan prima rekenen wat de inhoud van een kamer is in m3 (dat denk ik in ieder geval). Maar onze kamers hebben een nogal afwijkend design. Bijvoorbeeld een slaapkamer is 3,60 meter lang en 3,50 meter breed. Het afwijkende is dat daar dan een schuin dak op zit. Dus geen plafond met een vliering er boven, je kan zo de onderkant van het dak zien. Het schuine gedeelte begint niet ook al eerder op 80 cm hoogte met een knieschot ofzoiets.
De muur aan de lage kant heeft een hoogte van 2,40 meter, aan de hoge kant is de muur 3,50 meter hoog. De inhoud is dan dus ongeveer 37m3, maar als je het schuine dak niet mee telt en net doet alsof het een kamer is met een recht plafond dan is de inhoud 30m3. Als ik de factor 50 aanhoudt uit de TS dan zou je dus 1,5kW nodig hebben of 1,8kW (waarmee je dan op een 2 kW unit uitkomt). Het is natuurlijk geen enorm verschil, maar wel een net zwaardere binnenunit (scheelt ook weer per merk, meen ik).
We gaan de L/L alleen gebruiken om te koelen. Voor de verwarming is dat extra puntje dus wel heel belangrijk, want daar verzameld de warme lucht zich; maar dat is voor ons dus niet belangrijk want een verwarming hebben we al.
Denk ik nu te simpel dat bij koelen dat puntje bovenop minder belangrijk is en we dus met een minder zware binnenunit af kunnen? Of kan ik dat beter niet doen en juist een zwaardere unit nemen met het idee dat je een zwaardere unit altijd minder hard kan laten werken, maar een lichtere unit nooit harder kan laten werken dan het maximum?
De tweede vraag hoort daar een beetje bij. Ik begrijp dat het koelvermogen van de buitenunit niet precies gelijk hoeft te zijn aan het totale koelvermogen van alle binnenunits. Dus als je bijvoorbeeld in totaal 10kW koelvermogen binnen nodig hebt en je neemt een buitenunit met een koelvermogen an 6kW dan kan dat in principe prima. Je kan dan alleen binnen niet op alle tegelijkertijd units op vol vermogen koelen. Is het dan zo dat iedere unit op 60% werkt of zou je ook 1 unit wel op 100% kunnen hebben draaien en 3 units op iets als 25%?
Het zal vast niet zo zijn dat alle units altijd op 100% moeten werken, maar ik kan me wel situaties voorstellen dat de dochter al op bed ligt, 1 ouder wil naar bed want de volgende dag vroeg op terwijl de andere ouder nog in de woonkamer blijft zitten om een aflevering van een serie te kijken etc. Ik kan me voorstellen dat het dan fijn is om in de warme slaapkamer het vermogen dan maximaal te hebben staan om het eventjes goed af te koelen.
Wellicht mis ik gewoon "gevoel" met hoe dit in de praktijk zou werken. Ik heb weinig zin om alles aan te schaffen en dan blijkt dat het toch net te krap is, maar ik heb ook geen geldboom in de tuin dus ik hoef ook geen installatie die het hele huis op -20 kan krijgen terwijl het buiten 35 graden is
Beter is om op de warme dagen gewoon de ruimtes de hele dag door te koelen; dan trekt de warmte minder snel in de muren en hoef je je ook niet druk te maken over je maximale vermogen, want alles is al lekker op temperatuur.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:43:
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@GermanPivo Maar dan zou je dus juiste een buitenunit moeten hebben die net zo veel koelvermogen heeft als de binnenunits bij elkaar. Dus als je met de formule uit de TS hebt uitgerekend dat je bijvoorbeeld 10kW koelvermogen binnen nodig hebt dan heb je ook een buitenunit van 10 kW nodig?
Nee juist niet. Je hebt alleen maar het maximale vermogen nodig in hele uitzonderlijke situaties. Als je op vakantie gaat, je huis na 3 weken binnen 30 graden is, en dan tegelijk al je kamers wilt koelen naar 20. Om een ruimte op temperatuur te houden, is veel minder vermogen nodig. Ik weet niet om hoeveel ruimtes het gaat, maar 10kW koelvermogen kan al prima op een buitenunit van 6kW.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:58:
@GermanPivo Maar dan zou je dus juiste een buitenunit moeten hebben die net zo veel koelvermogen heeft als de binnenunits bij elkaar. Dus als je met de formule uit de TS hebt uitgerekend dat je bijvoorbeeld 10kW koelvermogen binnen nodig hebt dan heb je ook een buitenunit van 10 kW nodig?
Je verwarming staat toch ook niet de hele dag volle bak te loeien als je het in huis 20 graden wilt hebben?
[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 25-05-2021 11:04 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@GermanPivo Ah, die rekenformule uit de TS is juist wel bedoeld voor grote verschillen temperatuurverschillen en ook redelijk overgedimensioneerd?
het gaat vooralsnog om 3 kamers, 2 slaapkamers en een woonkamer. Die zijn 12,5m2, 15m2 en 57m2. Vanwege de grootte en indeling willen we in de woonkamer 2 units ophangen dus 4 units in totaal. Het is een huis uit 1995, wel met ramen die een paar jaar geleden zijn vervangen door goed dubbelglas. De bestaande isolatie van de muren is niet aan te passen. Van het dak zou nog wel kunnen, maar daar hebben we eerlijk gezegd weinig zin in. Er zijn wel buren die het hebben gedaan, maar ik vond het verschil niet echt overtuigend. Zij hebben trouwens het gedaan om in de winter minder warmteverlies te hebben, niet om in de zomer minder koelverlies te hebben.
Vanwege de aparte dak constructie is het dus de vraag of je de "dakpunten" wel mee moet rekenen. Doe je het niet dan kom je uit op 30m3, 36m3 en 131m3.
Tel je die dakpunten wel mee dan is het 37m3, 44m3 en 165m3.
Ik zie nu dat ik net de verkeerde factor heb genomen, dat zou 40 (of misschien 35?) moeten zijn. Met factor 40 zit je in totaal op 7,8 kW of 9,8 kW koelvermogen.
Wat zou dan een redelijk waarde voor de buitenunit zijn?
het gaat vooralsnog om 3 kamers, 2 slaapkamers en een woonkamer. Die zijn 12,5m2, 15m2 en 57m2. Vanwege de grootte en indeling willen we in de woonkamer 2 units ophangen dus 4 units in totaal. Het is een huis uit 1995, wel met ramen die een paar jaar geleden zijn vervangen door goed dubbelglas. De bestaande isolatie van de muren is niet aan te passen. Van het dak zou nog wel kunnen, maar daar hebben we eerlijk gezegd weinig zin in. Er zijn wel buren die het hebben gedaan, maar ik vond het verschil niet echt overtuigend. Zij hebben trouwens het gedaan om in de winter minder warmteverlies te hebben, niet om in de zomer minder koelverlies te hebben.
Vanwege de aparte dak constructie is het dus de vraag of je de "dakpunten" wel mee moet rekenen. Doe je het niet dan kom je uit op 30m3, 36m3 en 131m3.
Tel je die dakpunten wel mee dan is het 37m3, 44m3 en 165m3.
Ik zie nu dat ik net de verkeerde factor heb genomen, dat zou 40 (of misschien 35?) moeten zijn. Met factor 40 zit je in totaal op 7,8 kW of 9,8 kW koelvermogen.
Wat zou dan een redelijk waarde voor de buitenunit zijn?
Toen we hier net kwamen wonen stond de verwarming juist wel continu te loeien en werd het nog geen 20 graden binnen. Maar we waren er dus al snel achter waarom: de radiatoren waren veel te klein voor de ruimtes. Toen we die hebben vervangen door radiatoren met meer vermogen (en een andere ketel) was dat probleem opgelost. Misschien dat ik daarom graag heb dat het nu wel in 1 keer goed komt.Je verwarming staat toch ook niet de hele dag volle bak te loeien als je het in huis 20 graden wilt hebben?
Weet iemand wat ongeveer normale prijzen zijn voor het in bedrijf stellen van airco's?
reken op 150~200 zwart als er geen gas bijhoeft en de installatie al echt lekdicht is.
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-05-2021 13:05 ]
Wit 1 buiten unit en 2 binnen units voor 550 is dus een redelijk bedrag?flippy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:04:
reken op 150~200 zwart als er geen gas bijhoeft en de installatie al echt lekdicht is.
Met een BTW factuur wel ja.medal schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Wit 1 buiten unit en 2 binnen units voor 550 is dus een redelijk bedrag?
All-electric.
Airco,s draaien vrijwel zelden op maximaal vermogen, in de berekeningen gaan ze al uit van worst-case, vooral een standaard slaapkamer van 4 bij 4 is in een poep en een scheet koud, doorgaans een 1,5kw unit is al zwaar daarvoor.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:43:
Wij willen een multi-split L/L om een paar ruimtes te koelen. Ik probeer eea te begrijpen, maar er zijn een paar dingen waar ik nog geen lekker gevoel bij heb.
Jouw voorbeeld dat er nog iemand in de woonkamer zit terwijl boven al mensen op bed liggen vormt geen probleem want de airco in de woonkamer staat al lange tijd aan beneden waardoor die op een laag pitje draait, zodoende kun je gerust onderdemotioneren op een multisplit, en als mensen op bed gaan is de zon vaak al aan onder gaan.
Tijdens de "Zomer des doos" bij 40c buitentemperaturen stond mijn buitenunit in de brandende zon op een tegelpad waar het zeker wel richting 45/50c ging, de unit had er geen moeite mee, ik had beneden gewoon alle deuren open en de gang etc werd prima mee gekoelt echter de kou ging vrijwel niet naar boven.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 25-05-2021 13:35 ]
True, maar helemaal niets laten weten na meerdere weken is ook weer het andere uiterste.HellBeast schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:18:
[...]
Gewoon bellen, dat werkt beter. Ik ben ook liever van de mailtjes, maar in dit geval zou ik eerder de telefoon pakken. Installateurs hebben het op dit moment (vlak voor de zomer) rete druk. E-mail verwerken heeft dan niet de hoogste prio denk ik dan.
Helaas niet. Via de website een offerte aangevraagd maar geen reactie. Je mag het nummer gerust in DM sturen, dan probeer ik het later deze week nog even. Thanks.Notna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Heb je nog succes gehad met AircoHP? Ik kan je ook een nummer geven van hun salespersoon, gaat wellicht wat makkelijker.
Die prijsindicatie was wel heel fors inderdaad. Heb al even geleden meerdere partijen benaderd, maar door drukte aan mijn zijde heb ik er ook geen opvolging aan gegeven toen de reacties uitbleven.mwk schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:32:
[...]
Dat is vervelend. Blijkbaar heeft men meer vraag dan aanbod. En 3 ruimtes voor 7K is best stevig aan de prijs. Kan me herinneren dat ik vorig jaar rond deze tijd ging rondbellen. Er was er één die kon in augustus plaatsen. Maar die offerte vond ik wat duur en was niet één van de merken die ik wilde. Een ander zei eerlijk dat hij in september pas kon komen kijken. Uiteindelijk in zee gegaan met een lokale eenmanszaak. Die heeft alles in oktober geplaatst. Toen was er overigens ook schaarste aan binnenunits.
Ik probeer deze week nog maar een rondje te bellen, anders haal ik wel een mobiele airco (ja, ik weet het) en zie ik het volgend jaar wel weer (die mobiele airco kan je tweedehands tegenwoordig redelijk snel kwijtraken denk ik).
Een Airco moet je ook in het najaar of winter laten plaatsen dan hebben ze het minder druk en zijn ze veelal ook iets goedkoper, nu vlak voor de zomer dat iedereen het weer in de kop slaat is geen goed idee.S_Chief schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:32:
[...]
Ik probeer deze week nog maar een rondje te bellen, anders haal ik wel een mobiele airco (ja, ik weet het) en zie ik het volgend jaar wel weer (die mobiele airco kan je tweedehands tegenwoordig redelijk snel kwijtraken denk ik).
Een mobiele airco kom je het beste weer kwijt tijdens een begin/tijdens hittegolf.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 25-05-2021 13:37 ]
@mr_evil08 Klopt helemaal, maar ik ben er niet aan toegekomen om het eea uit te zetten.
Welke regio zit je?S_Chief schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:32:
[...]
True, maar helemaal niets laten weten na meerdere weken is ook weer het andere uiterste.
[...]
Helaas niet. Via de website een offerte aangevraagd maar geen reactie. Je mag het nummer gerust in DM sturen, dan probeer ik het later deze week nog even. Thanks.
[...]
Die prijsindicatie was wel heel fors inderdaad. Heb al even geleden meerdere partijen benaderd, maar door drukte aan mijn zijde heb ik er ook geen opvolging aan gegeven toen de reacties uitbleven.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Midden in de zomer is dat wel anders, qua slapen en zon onder, maar ik geloof wel dat onderdimensioneren kan.mr_evil08 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:31:
Jouw voorbeeld dat er nog iemand in de woonkamer zit terwijl boven al mensen op bed liggen vormt geen probleem want de airco in de woonkamer staat al lange tijd aan beneden waardoor die op een laag pitje draait, zodoende kun je gerust onderdemotioneren op een multisplit, en als mensen op bed gaan is de zon vaak al aan onder gaan.
Maar dan is natuurlijk de vraag hoe veel dat dan is. Lees ik er over heen in de TS of zijn daar geen vuistregels voor en moet iedereen dat zelf een beetje verzinnen?
@Speedfightserv Amsterdam.
doorgaans is het makkelijk: pak de waarde die een aircoboer je probeert aan te smeren en deel die door 3.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:29:
[...]
Midden in de zomer is dat wel anders, qua slapen en zon onder, maar ik geloof wel dat onderdimensioneren kan.
Maar dan is natuurlijk de vraag hoe veel dat dan is. Lees ik er over heen in de TS of zijn daar geen vuistregels voor en moet iedereen dat zelf een beetje verzinnen?
@flippy Ik heb geen aanbieding, ik probeer juist eerst zelf wat uit te zoeken zodat ik een beetje een idee heb waar die mensen over kletsen.
die mensen hebben van iemand anders een keer een rekensommetje gekregen die gebaseerd is op kubieke meter en niet op daadwerkelijke hitte/koeltelast. maar dat is te ingewikkeld om over na te denken dus doen ze maar wat. en teveel is makkelijker dan te wening net als de CV boeren dat doen. dus heb je straks 1,5 meter aan binnenunit aan de muur hangen ipv 60cm.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:50:
@flippy Ik heb geen aanbieding, ik probeer juist eerst zelf wat uit te zoeken zodat ik een beetje een idee heb waar die mensen over kletsen.
je moet altijd kijken naar de kamer en de warmtelast. een klein kamertje die vol op de zuidkant staat heeft meer hitte te verwerken dan een grotere kamer aan de noordkant.
zelfs een grote woonkamer kan je koel of warmhouden met "maar" 2.5kW. al zou ik liever 2 kleintjes ophangen dan 1 grote om een comfortabele temperatuur te krijgen zonder orkaankracht uit 1 5kW unit in de hoek van de kamer bijvoorbeeld. 2 kleintjes van 2kW per stuk die een beetje staan te pruttelen is een stuk fijner dan 1 grote van 4 die de lucht door de hele kamer moet zien te krijgen.
ik doe mijn 120m3 woonkamer met 1 2,5kW unit en dat ding staat gewoon de hele dag rustig te pruttelen.
[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 25-05-2021 15:03 ]
@flippy tja en hoe bereken je dan die warmtelast? Dat zou ik graag zelf doen maar dan moet je wel weten hoe. De truc met aantal m3*30/40/50 afhankelijk van je isolatie ken ik. (en zelfs die vind ik wazig. Wat is "goed") Maar dan neem je warmtelast dus niet mee.
Ik zou zelf ook niet weten wat ik moet nemen kwa kWh. En uit ervaring met zonnepanelen weet ik dat zelf verdiepen en berekenen toch echt beter is dan wanneer de zonneboer dat doet.
Ik zou zelf ook niet weten wat ik moet nemen kwa kWh. En uit ervaring met zonnepanelen weet ik dat zelf verdiepen en berekenen toch echt beter is dan wanneer de zonneboer dat doet.
@flippy Maar heb je het dan over het de binnenunit of de buitenunit? Ik wil sowieso twee units in de woonkamer. Als ik 2 keer een 1,5 kW voor de slaapkamers en 2 keer een 2,5 kW voor de woonkamer zou nemen dan heb je binnen dus totaal 8 kW hangen. Maar wat voor capaciteit buitenunit past daar dan bij?
in de praktijk heb je voor een slaapkamer or werkkamer nooit meer nodig dan 1.5kW. maar die vind je niet veel dus hou het maar op 2kW. groter heb je niet nodig tenzij je echt grote ruimtes hebt zoals kantoren of een flinke vrijstaande villa in het gooi....Waah schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:16:
@flippy tja en hoe bereken je dan die warmtelast? Dat zou ik graag zelf doen maar dan moet je wel weten hoe. De truc met aantal m3*30/40/50 afhankelijk van je isolatie ken ik. (en zelfs die vind ik wazig. Wat is "goed") Maar dan neem je warmtelast dus niet mee.
beide. je moet kijken naar hoe laag de buitenunit kan. uiteindelijk is hoe laag de buitenunit kan dan eerder een factor. ik geef hierom ook de voorkeur aan een goede duo split als je meer binnenunits hebt aangezien die vaak lekker laag kunnen, meestal net zo laag als een mono. maar een duo is doorgaans sneller en meer effectiever door de grotere condensor buiten. immers is grotecondensor=beter nog altijd van toepassing. je wilt dus de grootste condensor met de kleinste compressor.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:16:
@flippy Maar heb je het dan over het de binnenunit of de buitenunit? Ik wil sowieso twee units in de woonkamer. Als ik 2 keer een 1,5 kW voor de slaapkamers en 2 keer een 2,5 kW voor de woonkamer zou nemen dan heb je binnen dus totaal 8 kW hangen. Maar wat voor capaciteit buitenunit past daar dan bij?
als je een duo en een mono hebt die beide tot 1kW kunnen terugregelen enje hebt 2 binnenunits dan heb je dus bij een duo 2x 500W binnen. bij 2 monos heb je dan 2x 1kW binnen, immers kan die mono niet zijn vermogen verdelen over meedere binnenunits. daarom heb ik een hekel bij installateurs die 2 of zelfs 4 monos tegen de muur kwakken omdat die nou eenmaal goedkoper zijn in de inkoop en ze een magazijn vol van die dingen hebben liggen waar ze vanaf moeten.
de meeste installateurs (met name de grote spelers) adviseren wat ze in het magazijn hebben liggen waar ze vanaf moeten, niet wat jij daadwerkelijk nodig hebt of wat het meest effciente is.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 25-05-2021 15:57 ]
Dat snap ik, dat is juist de reden om voor een 1 multisplit te gaan met 4 binnenunits.flippy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:24:
als je een duo en een mono hebt die beide tot 1kW kunnen terugregelen enje hebt 2 binnenunits dan heb je dus bij een duo 2x 500W binnen. bij 2 monos heb je dan 2x 1kW binnen, immers kan die mono niet zijn vermogen verdelen over meedere binnenunits.
Iets om aan te denken, merci.de meeste installateurs (met name de grote spelers) adviseren wat ze in het magazijn hebben liggen waar ze vanaf moeten, niet wat jij daadwerkelijk nodig hebt of wat het meest effciente is.
Ik heb geen warmteberekening. De kamers hebben twee buitenmuren. De ene op oost en noord, de ander op west en noord. De woonkamer is op oost en noord. Maar ze zitten allemaal dus onder een dak waar wel de hele dag door de zon op schijnt. Dat wordt dus best warm in de zomer.
Nog een vraag naar aanleiding van jouw comment;Glashelder schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:00:
[...]
Ik heb er een hangen (Flexis 3,5) en op zich is het geen slecht functionerend spul. De wifi doet het altijd en in de winter houdt hij ons huis warm en in de zomer koel
Voor verwarmen vind ik de auto stand onbruikbaar. Hij heeft de voorkeur om heel stil te zijn maar gaat dan meer energie verbruiken. Ik accepteer dan iets meer geluid ten kostte van energieverbruik. Gezien jij voornamelijk gaat koelen is dat allemaal geen issue.
Buitenunit is verder niet bijzonder luidruchtig maar ook niet heel erg stil. Vooral op lage toerentallen wil je hem wel eens horen. Maar dat is bij wel meer merken zo. MHI heeft dat blijkbaar ook.
Als ik overigens achteraf terugkijk dan zou ik A klasse spul nemen, omdat ik vermoed dat die een beter verwarmingrendement hebben. Die van de Haier lijkt niet super te zijn, maar ik weet niet of dat wellicht komt door mijn lange leidingen..
In de Flexis zit een UV ''filter'' die bacteriën en virussen moet bestrijden. Mijn vraag gaat echter om geur bestrijding in mijn huis. Mijn maag is best gevoelig en wanneer er kookluchtjes blijven hangen, is dit direct merkbaar.
Is de Flexis goed in de bestrijding van deze geurtjes?
Ook lees ik dat de geluidsdruk van 53 dB best fors is en dat A-merken stiller zouden zijn. Echter zal in mijn unit een compressor van Mitsubishi zitten, en ik kan mij lastig inbeelden dat een unit van Mitsubishi stiller zou zijn, aangezien ze gebruik maken van dezelfde compressor.
Bij voorbaat dank!
Dat is de health optie inderdaad. Ik vind het altijd lastig inschatten of dat nou heel goed helpt tegen kookluchtjes eigenlijk. Ik heb wel eens kookluchtjes in de woonkamer maar dan zet ik ook altijd de afzuiging aanDecile schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:47:
[...]
Nog een vraag naar aanleiding van jouw comment;
In de Flexis zit een UV ''filter'' die bacteriën en virussen moet bestrijden. Mijn vraag gaat echter om geur bestrijding in mijn huis. Mijn maag is best gevoelig en wanneer er kookluchtjes blijven hangen, is dit direct merkbaar.
Ook lees ik dat de geluidsdruk van 53 dB best fors is en dat A-merken stiller zouden zijn. Echter zal in mijn unit een compressor van Mitsubishi zitten, en ik kan mij lastig inbeelden dat een unit van Mitsubishi stiller zou zijn, aangezien ze gebruik maken van dezelfde compressor.
Bij voorbaat dank!
En geluidsniveau’s zijn altijd lastig omdat fabrikanten die vaak op hun eigen manier opgeven. Laatst was er hier een Toshiba met een hele lage waarde, maar die werd blijkbaar op enkele meters afstand gemeten. Dat is dan weer lastig vergelijken..
Ik vind de Haier die ik heb niet bijzonder stil maar storend vind ik het ook niet (mijn buren ook niet overigens terwijl ik er bij herhaling om gevraagd had, een van de buren gaf later aan dat hij zich zorgen maakte bij de plaatsing maar na enkele weken was hij het apparaat alweer vergeten omdat ‘ie er niks van had gemerkt
je moet geen quad split hebben, die kunnen bij lang niet zo laag als de monosplit. voor huisgebruik moet je duosplit nemen of 2 ervan als je 4 binnenunits hebt.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:53:
[...]
Dat snap ik, dat is juist de reden om voor een 1 multisplit te gaan met 4 binnenunits.
koop daarvoor gewoon een degelijk filter met een koolstofmodule. of betere afzuiging. of beide...Decile schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:47:
[...]
Nog een vraag naar aanleiding van jouw comment;
elke apparaat is ergens goed in, maar 1 apparaat meerdere dingen laten doen levert je nooit een beter resultaat op dan een aparaat kopen die speicifiek voor 1 ding gemaakt is.
[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 25-05-2021 19:01 ]
Ik vraag het me af.medal schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Wit 1 buiten unit en 2 binnen units voor 550 is dus een redelijk bedrag?
Als de hele boel al gemonteerd is, hoeveel meer werk is het dan om een duo-split inwerking te stellen dan een enkel split?
je bent langer bezig met vacumeren, meer fittingen controleren op lekkage, kost je meer stikstof enzovoort.ASW1 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:00:
[...]
Ik vraag het me af.
Als de hele boel al gemonteerd is, hoeveel meer werk is het dan om een duo-split inwerking te stellen dan een enkel split?
met een grote 2~3~4 weg sta je makkelijk een uur aan de vacuumpomp te hangen voordat de test uberhuapt kan beginnen als je pecht hebt.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 25-05-2021 20:11 ]
Per stuk is dat wel zo, maar in totaal toch niet. Of misschien kijk ik bij een verkeerd merk?flippy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:57:
je moet geen quad split hebben, die kunnen bij lang niet zo laag als de monosplit. voor huisgebruik moet je duosplit nemen of 2 ervan als je 4 binnenunits hebt.
Bijvoorbeeld bij Daikin staat op bladzijde 8 de Duo 2MXM40M die minimaal op 1,5kW kan. De Quad 4MXM80N kan minimaal 2,39 kW.
Maar als je dan 2 Duo's hebt dan is je minimum dus 3,0kW en dat is hoger dan wanneer ik 1 Quad zou hebben. Voor een Quad zou je ook de 4MXM68N nemen. Dan heb je wel iets minder totaal vermogen, maar ook een lager minimum vermogen van 1,97 kW.
Misschien zie ik allerlei dingen over het hoofd, maar zo heel eenvoudig lijkt het dus niet te zijn.
je zit het wel goed maar je denkt verkeerd.JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:02:
[...]
Per stuk is dat wel zo, maar in totaal toch niet. Of misschien kijk ik bij een verkeerd merk?
Bijvoorbeeld bij Daikin staat op bladzijde 8 de Duo 2MXM40M die minimaal op 1,5kW kan. De Quad 4MXM80N kan minimaal 2,39 kW.
Maar als je dan 2 Duo's hebt dan is je minimum dus 3,0kW en dat is hoger dan wanneer ik 1 Quad zou hebben. Voor een Quad zou je ook de 4MXM68N nemen. Dan heb je wel iets minder totaal vermogen, maar ook een lager minimum vermogen van 1,97 kW.
Misschien zie ik allerlei dingen over het hoofd, maar zo heel eenvoudig lijkt het dus niet te zijn.
de in de meeste huizen (met name savonds) staan alleen de slaapkamer(s) aan. dat is meestal maar 1 of 2 units afhankelijk of er kids of echtelijke ruzies in het spel zijn. bij een duo setup maak je dat ook dat de slaapkamer(s) op dezelfde unit draaien. dan verdeel je het vermogen over beide binnenunits aangezien in de nacht de belasting erg laag is. en als je wel op 1 kamer draait dan is 2kW in 1 kamer en niet lager kunnen erg vervelend als je de deuren dicht hebt. de truc is om zo laag te kunnen als je maar kan op 1 unit. en de quads gaan gewoon niet laag genoeg.
als dit je hoofdverwamring is dan is het een ander verhaal natuurlijk, ik ga nu alleen maar uit van koelen in de zomer.
de kleine duo's zijn ook effcienter als je ook verwarmt.
als je 4 binnenunits hebt is het doorgaans woonkamer, werkkamer en 2 slaapkamers. de slaapkamers zet je op 1 unit en de overige op de andere unit. 1 unit staat dus savonds gewoon uit. net als dat je de slaapkamers niet aan hebt staan overdag en in de woonkamer zit.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 25-05-2021 21:17 ]
Na twee lange installatie dagen zijn vandaag bij ons ook de airco's opgeleverd. Nieuwe Perfera R modellen. Woonkamer (5kw), slaapkamer 1 (2,5kw) en slaapkamer 2 (2kw) samen op een 3mxm68, en slaapkamer 3 (2kw) heeft een eigen 2kw buiten unit.
Vandaag heb ik niet veel meer gedaan dan geverifieerd dat alles werkt en alles aan de wifi gekoppeld, morgen eens kijken hoe ze daadwerkelijk bevallen.
Ik heb al wel gemerkt dat fluisterstil bij de woonkamer unit best nog wel wat geluid maakt. Maar ik zie nu ook in de specs dat dat 31dB is voor de 5kw versie bij verwarmen. De 4,2kW en lager doen dat op 21dB. Dat had ik me vooraf in ieder geval niet gerealiseerd. Morgen overdag eens kijken of ik het dan nog steeds merk ipv 's avond als alles stil is.
Ook ben ik er al achter dat een koppeling met Homey met deze modellen (nog?) niet werkt. Daar ging mijn plannetje om de temperatuur instellingen van Evohome af te luisteren en de verwarmingsvraag van het aan/uit relais naar de ketel alleen door te laten indien de ruimtes zonder airco dat nodig hebben. Ach, wellicht in de toekomst...
Vandaag heb ik niet veel meer gedaan dan geverifieerd dat alles werkt en alles aan de wifi gekoppeld, morgen eens kijken hoe ze daadwerkelijk bevallen.
Ik heb al wel gemerkt dat fluisterstil bij de woonkamer unit best nog wel wat geluid maakt. Maar ik zie nu ook in de specs dat dat 31dB is voor de 5kw versie bij verwarmen. De 4,2kW en lager doen dat op 21dB. Dat had ik me vooraf in ieder geval niet gerealiseerd. Morgen overdag eens kijken of ik het dan nog steeds merk ipv 's avond als alles stil is.
Ook ben ik er al achter dat een koppeling met Homey met deze modellen (nog?) niet werkt. Daar ging mijn plannetje om de temperatuur instellingen van Evohome af te luisteren en de verwarmingsvraag van het aan/uit relais naar de ketel alleen door te laten indien de ruimtes zonder airco dat nodig hebben. Ach, wellicht in de toekomst...
** Schrik **pirke schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:25:
Volgens de handleiding doet de 5kW versie 24dB bij verwarmen en koelen.
Never mind, ik heb (krijg) de Stylish 5kW in de woonkamer, die doet gelukkig 24dB op stil. Ik zat al in de modus om de leverancier te bellen om over te stappen naar de 4.2kW.
[ Voor 6% gewijzigd door Theone098 op 26-05-2021 08:55 ]
4.,2kW in een reguliere woonkamer is nog steeds wel veel.Theone098 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:54:
[...]
** Schrik **
Volgens de handleiding doet de 5kW versie 24dB bij verwarmen en koelen.
Never mind, ik heb (krijg) de Stylish 5kW in de woonkamer, die doet gelukkig 24dB op stil. Ik zat al in de modus om de leverancier te bellen om over te stappen naar de 4.2kW.
ik zou nog eens overleggen of je niet omlaag kan naar een 52 buitenunit. als je alleen koelt zou je nog wel met een 40 wegkomen. met name de de 52 zet al veel betere cijfers neer dan de 60. dat zou echt wel mijn laatste keuze zijn als er een hele goede reden voor was.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 26-05-2021 09:42 ]
De woonkamer, keuken en werkkamer (kleine kamer grenzend aan de woonkamer) zijn samen zo'n 90m2, oftewel 234m3. Met in de woonkamer alleen al 10 m1 glas (twee grote schuifpuien en 2 andere ramen). De installateur wilde eigenlijk nog meer vermogen aanleggen, maar ik heb het gelimiteerd tot 5kW omdat het redelijk goed geïsoleerd is allemaal (bouwbesluit '98). De hal en bijkeuken (samen ook 20m2) heb ik voor het gemak genegeerd, die deuren zijn meestal gesloten.flippy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:36:
[...]
4.,2kW in een reguliere woonkamer is nog steeds wel veel.
Maar de 31 dB is zeker hoorbaar. Eens kijken of we hier aan kunnen wennen...
ik zou als je zon oppervlakte hebt 2x 2kW ophangen. stukken comfortabeler dan 1 straalkachel in het midden van de kamer hangen.
en stiller. 2kW doet 19~21db in stille modus....

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 26-05-2021 10:14 ]
Dat was met leidingwerk zeer onhandig. En nu hangt het al, dus blijft het lekker hangenflippy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:14:
ik zou als je zon oppervlakte hebt 2x 2kW ophangen. stukken comfortabeler dan 1 straalkachel in het midden van de kamer hangen.
onhandig is leidingen altijd. daar doe je weinig aan. maar koude of juist warme hoeken in je kamer nadat je een paar duizend hebt uitgegeven lijkt mij nog vervelender, immers merk je dat vele jaren in tegenstelling tot wat meer pielen met leidingen die je na een paar weken toch niet meer ziet.pirke schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:16:
[...]
Dat was met leidingwerk zeer onhandig. En nu hangt het al, dus blijft het lekker hangen
klant is koning natuurlijk maar wij zijn allemaal ook redelijk gewend om CV leidingen overal te hebben lopen in onze huizen. en die zijn aanzienlijk lelijker dan een aircokanaal imho....
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 26-05-2021 10:36 ]
Ik kan dit wel beamen, sowieso voor de 52 gaan, de 68 is echt overkill. Je gaat vrijwel nooit beide units op maximaal vermogen draaien. Ook kan de 52 wel verder dan 5.2kW.flippy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:36:
[...]
ik zou nog eens overleggen of je niet omlaag kan naar een 52 buitenunit. als je alleen koelt zou je nog wel met een 40 wegkomen. met name de de 52 zet al veel betere cijfers neer dan de 60. dat zou echt wel mijn laatste keuze zijn als er een hele goede reden voor was.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
de 52 gaat tot 7kW dacht ik als het 12 graden of meer is.
Niet als je vloerverwarming hebtflippy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:21:
[...]
onhandig is leidingen altijd. daar doe je weinig aan. maar koude of juist warme hoeken in je kamer nadat je een paar duizend hebt uitgegeven lijkt mij nog vervelender, immers merk je dat vele jaren in tegenstelling tot wat meer pielen met leidingen.
klant is koning natuurlijk maar wij zijn allemaal ook redelijk gewend om CV leidingen overal te hebben lopen in onze huizen. en die zijn aanzienlijk lelijker dan een aircokanaal imho....
Maar verder ben ik het wel met je eens hoor. Ik heb ook kabelgootjes over de stenen plint naar de speakers in de bioscoop hoek...
Ik verwacht overigens niet dat ik volledig van het gas af ga puur via airco verwarming. Dan wordt het toch een keer lucht-water zodat ik de vloerverwarming kan blijven gebruiken en de badkamers (ook vloerverwarming) ook elektrisch kan verwarmen (al zijn daar ook wel weer alternatieven voor). Nu gaan de badkamers nog via Evohome, 's ochtends zijn ze een uurtje lekker warm, 's avond zijn ze iets langer aan maar ook iets minder warm, de rest vd dag wordt er niet gestookt. Het gasverbruik zal dus wel meevallen nu.
Daarnaast is het ook wel lekker om onbeperkt te kunnen blijven douchen en badderen, en hebben we beneden ook nog een gashaard waar het 's winters lekker vertoeven is met een whisky of goed glas wijn
Koud zullen we het in ieder geval niet krijgen

Leuke aflevering gevonden van de Rijdende Rechter over het plaatsen van een airco bij een VvE en alle angst over herrie en aanzicht die daarbij komt kijken. Dat hele riedeltje heb ik ooit zelf ook ervaren bij een VvE dus grappig om te zien dat het eigenlijk overal het zelfde is 
https://www.npostart.nl/d...ter/03-09-2019/KN_1705135
1 van de grootste reden om te verhuizen was vanwege de VVE.TigerXtrm schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:13:
Leuke aflevering gevonden van de Rijdende Rechter over het plaatsen van een airco bij een VvE en alle angst over herrie en aanzicht die daarbij komt kijken. Dat hele riedeltje heb ik ooit zelf ook ervaren bij een VvE dus grappig om te zien dat het eigenlijk overal het zelfde is
ik haat VVE's met de passie van een 1000 zonnen, er zitten altijd van "dat soort" mensen aan de kop ervan...
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-05-2021 15:27 ]
Ach, als je vrijstaand woont komen de buren ook even op bezoek als ze de auto van de airco installateur op de oprit zien staan om te vragen hoeveel herrie die maakt en hoe vaak hij gaat draaien
tegen de buren kan je nog wijzen naar welke boom ze in mogen klimmen, met een VVE is dat lastiger.pirke schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:38:
Ach, als je vrijstaand woont komen de buren ook even op bezoek als ze de auto van de airco installateur op de oprit zien staan om te vragen hoeveel herrie die maakt en hoe vaak hij gaat draaien
Het is ook dat heel veel installateurs een foeilelijk KNALWITTE kabelgoot plaatsen en niet even een kleur pakken wat beter bij de achtergrond past ondanks ze er gewoon zijn.flippy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:21:
[...]
onhandig is leidingen altijd. daar doe je weinig aan. maar koude of juist warme hoeken in je kamer nadat je een paar duizend hebt uitgegeven lijkt mij nog vervelender, immers merk je dat vele jaren in tegenstelling tot wat meer pielen met leidingen die je na een paar weken toch niet meer ziet.
In algemeen kan je kabelgootjes wel mooi wegwerken desnoods met een houten koof omheen bijvoorbeeld.
Maar je hebt een punt want een KNALWITTE regenpijp op buiten hoor je ook niemand over terwijl die ook nog eens groter is.
Het is vooral omdat het "bijzonder" is waarom huis A dit heeft en de rest niet waardoor veel het maar direct lelijk vinden idd, zelf heb ik de systeemplafond laten zitten in de badkamer (toen woning kocht) in begin was ik terughoudend erin maar nu valt het helemaal niet meer op en is best wel praktisch en netjes(zijn mooie gladde platen niet die oudbollige).
[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2021 18:27 ]
Ligt vooral aan je buren denk ik, ik heb buren aan beide kanten (woon in een woonwijk) en niemand heeft er last van, ook ben ik eens op visite geweest bij de buren en de unit bewust op vollast laten draaien de unit was niet hoorbaar daar(die van mij hangt niet aan een muur maar staat op de grond dus maakt geen contactgeluiden).pirke schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:38:
De buren zitten aan de andere kant van het muurtje waar de unit staat, je zou denken dat die wel hoorbaar moet zijn op vollast, mischien als de unit een kwart slag gedraait was dat het wel zo was, ook heeft mijn tuin klimop aan de schuttingen en dat dempt het geluid ook aardig waardoor het geluid niet gaat rondkaatsen.
(vergelijk maar met een leegstaand huis of een bekleed huis met gordijnen daar zit ook een enorm verschil in als je in die ruimte gaat praten of geluid maken).
Ik gebruik hem trouwens als hoofdverwarming dus staat de hele winter gewoon aan.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2021 18:43 ]
er zijn maar een paar versies de "kleinere" units dan de 35 hebben dezelfde verdamper als de 35 zijn gewoon hetzelfde maar hebben dan een kleinere doorlaat zodat er minder gas doorheen kan. die kleinere modellen worden afgeknepen bij de klep.jorge.regula schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:41:
Ik snap toch nog steeds wat niet: waar zit het verschil hem tussen verschillende binnenunits. ALs je hier bv de 2,5 tem 5 kw vergelijkt dan zijn de dimensies, gewicht, luchtvolume allemaal gelijk. Waar zit het verschil dan?
[Afbeelding]
de grotere units hebben gewoon een zwaardere fan erin zitten waardoor ze meer verplaatsen en dus meer vermogen kunnen hebben. sommige hebben ook een daadwerkelijk grotere/dikkere verdamper. de grotere motor en verdamper maakt het gewicht wat groter.
er is ook nog een MSZ-LN60VG2
[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 26-05-2021 21:06 ]
Ik wil veren gaan bestellen nu is mijn buitenunit 61kg zouden 4x Trillingsdemper metalen veervoet AM-25bie100 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:02:
[...]
ja ga eerst wel kijken of er genoeg ruimte is in de leidingen maar die bevestigbouten moet je dus los kopen begrijp ik of worden die ook per set verkocht
Voldoende zijn? Ik weet dat de unit aan 1 kant zwaarder is maar deze veren zijn goed voor 100 kg in totaal lijkt mij voldoende!
Die veren zien er interessant uit. De werking zorgt mogelijk dat de buitenunit meer kan bewegen als hij trilt, en dat de veren dit opvangen. Wat ik me afvraag, wat is het effect op die beweging op de gesoldeerde verbindingen tussen de leidingen en de unit. Zal daar geen werking ontstaan die mogelijk tot slijtage/lekkage leidt?Roe!and schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:15:
[...]
Ik wil veren gaan bestellen nu is mijn buitenunit 61kg zouden 4x Trillingsdemper metalen veervoet AM-25
Voldoende zijn? Ik weet dat de unit aan 1 kant zwaarder is maar deze veren zijn goed voor 100 kg in totaal lijkt mij voldoende!
Maarten
Volgens mij zijn de leidingen op de buitenunit bij mij gewoon met knelkoppelingen vast gemaakt....
Maar ik ben ook benieuwd hoe beweeglijk de unit wordt met harde wind enzo....
Maar ik ben ook benieuwd hoe beweeglijk de unit wordt met harde wind enzo....
Met knelkoppelingen waren er hier wel mensen waar de boel ging lekken met die veren. Maar als de pro’s mogen geloven dan moet dat wel pech geweest zijn.
Indien je niet anders kan, snap ik dat je die airco’s op plat dak zet, maar ik zie ook verschillende opstellingen op plat dak terwijl je ze ook tegen de gevel erachter op een beugel kan hangen. Waarom
Je hebt veel meer geluidshinder/resonantie als ik de reacties lees. Een dakdekker kan er niet meer bij indien nodig. Gekke veren waardoor de unit niet geheel vast staat. Leuk dat koppelingen en leidingwerk er “tegen moeten kunnen” maar het beweegt altijd.
Met een beugel ben je dan toch veel degelijker bezig? En dan niet van die bierviltjes ertussen zetten, maar fatsoenlijke rubbers tussen beugel en unit.
Je hebt veel meer geluidshinder/resonantie als ik de reacties lees. Een dakdekker kan er niet meer bij indien nodig. Gekke veren waardoor de unit niet geheel vast staat. Leuk dat koppelingen en leidingwerk er “tegen moeten kunnen” maar het beweegt altijd.
Met een beugel ben je dan toch veel degelijker bezig? En dan niet van die bierviltjes ertussen zetten, maar fatsoenlijke rubbers tussen beugel en unit.
Mijn boefje is liev!
zolang je ongeveer een meter leiding hebt die vrij kan bewegen (een rondje is mooiste)en beide leidingen zitten aan elkaar vast dan is het niet echt een probleem.
meeste problemen komen organiek van een verrot gedraaide flare tijdens installatie zonder druppie olie erop.
meeste problemen komen organiek van een verrot gedraaide flare tijdens installatie zonder druppie olie erop.
Vandaag mijn veren eronder geplaatst. Na plaatsing geen enkel geluid van de buitenunit is binnen nu hoorbaar, dit is echt een hele verademing.
ja de buiten units bewegen iets met harde wind van afgelopen dagen, maar niet dermate dat de leidingen daardoor het niet aankunnen.
de rechterkant van de unit (als je ervoor staat) is behoorlijk wat zwaarder, dus daarom ook wat extra ringen \ moertje tussen gedaan zodat de unit weer waterpas staat.
bij de unit die aan de muur hangt, past het net op de draagsteunen, echter ben ik nog van plan om extra gaten te boren in de draagsteunen zodat ik de unit nog 2cm naar achteren kan plaatsen, waardoor die netter op de drager staat.
ja de buiten units bewegen iets met harde wind van afgelopen dagen, maar niet dermate dat de leidingen daardoor het niet aankunnen.
de rechterkant van de unit (als je ervoor staat) is behoorlijk wat zwaarder, dus daarom ook wat extra ringen \ moertje tussen gedaan zodat de unit weer waterpas staat.
bij de unit die aan de muur hangt, past het net op de draagsteunen, echter ben ik nog van plan om extra gaten te boren in de draagsteunen zodat ik de unit nog 2cm naar achteren kan plaatsen, waardoor die netter op de drager staat.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 0% gewijzigd door tim_snoek1 op 26-05-2021 23:03 . Reden: Typo ]
Ik zou niet weten hoe je de leiding anders aan je buiten unit krijgt zitten volgens mij gewoon knelkoppeling aansluitingen op valt niet zoveel aan te solderen.....Glashelder schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:19:
Met knelkoppelingen waren er hier wel mensen waar de boel ging lekken met die veren. Maar als de pro’s mogen geloven dan moet dat wel pech geweest zijn.
:strip_exif()/f/image/hHJaSMlQJoTmRHAoDgpYeL57.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij nog speling genoeg op de leidingen....
Ik heb tot nu toe betere ervaringen wat trillingen betreft met een unit op het dak dan aan de muur. Dat gezegd hebbende hoor ik de unit wel als die vol vermogen verwarmd dus ik ga nog wel een keer bigfoots eronder monteren met van die veren.JB schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:20:
Indien je niet anders kan, snap ik dat je die airco’s op plat dak zet, maar ik zie ook verschillende opstellingen op plat dak terwijl je ze ook tegen de gevel erachter op een beugel kan hangen. Waarom![]()
Wat het vernieuwen van het dak betreft: het dak is hier toevallig net vernieuwd
Met knelkoppeling bedoelen we hier de manier van monteren van de stek koppeling. Die kan je solderen aan de leiding of knellen.Roe!and schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:40:
[...]
Ik zou niet weten hoe je de leiding anders aan je buiten unit krijgt zitten volgens mij gewoon knelkoppeling aansluitingen op valt niet zoveel aan te solderen.....
[Afbeelding]
Volgens mij nog speling genoeg op de leidingen....
Dat het allemaal uiteindelijk op de buitenunit wordt gekneld klopt, maar die plek is doorgaans niet echt een zwak punt.
[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 26-05-2021 22:50 ]
@tim_snoek1 hoe zwaar zijn jouw units?
Ik wil 4 veren die geschikt zijn voor 25 kg bestellen 8 schuifmoeren en dan nog 4 moeten om de unit op de veren vast te maken welke maar hebben die?
@Glashelder
Weet ik bij mij ook allle binnenunits gesoldeerd
Ik wil 4 veren die geschikt zijn voor 25 kg bestellen 8 schuifmoeren en dan nog 4 moeten om de unit op de veren vast te maken welke maar hebben die?
@Glashelder
Weet ik bij mij ook allle binnenunits gesoldeerd
[ Voor 14% gewijzigd door Roe!and op 26-05-2021 22:57 ]
Units zijn 32kg@ hoe zwaar zijn jouw units?
8mm bouten, voor de unit op de veren. En ik heb 10mm gebruikt voor de veren op de blokken te monteren.dan nog 4 moeten om de unit op de veren vast te maken welke maar hebben die?
dat lijkt me wel voldoende jaRoe!and schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:15:
[...]
Ik wil veren gaan bestellen nu is mijn buitenunit 61kg zouden 4x Trillingsdemper metalen veervoet AM-25
Ik ga denk ik toch voor die van 50kg. Wil niet dat de unit staat te zwabberen op die veren en als ik zo zie is de gemiddelde Unit hier op veren rond de 30kg en worden de 25kg veren op gebruikt scheelt ook maar een paar euro....
het zwabberen is juist wat de dempende werking geeft....
Ja dat snap ik maar moet ook weer niet teveel zwabberen de veervoet AM-50 is geschikt voor 20kg-50kg
AM-25 is geschik voor 10kg-25kg
Dus dat komt in verhouding beter uit denk ik....
AM-25 is geschik voor 10kg-25kg
Dus dat komt in verhouding beter uit denk ik....
Heb je niet veel te weinig ruimte zowel voor als achter de unit?tim_snoek1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:35:
Vandaag mijn veren eronder geplaatst. Na plaatsing geen enkel geluid van de buitenunit is binnen nu hoorbaar, dit is echt een hele verademing.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
ja.HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:29:
[...]
Heb je niet veel te weinig ruimte zowel voor als achter de unit?
op het dak had je zo te zien al een Montagebalk van SUMO hielp ook niet denk ik tegen het geluid?tim_snoek1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:35:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik vind het nog steeds een gekke bedoening. Wat ik ook niet snap: als je SCOP/SEER vergelijkt scoren de kleinere vermogens altijd beter. Als een 5 kW moduleert en 3,5kW vermogen levert, gaat zijn SCOP dan ook beter zijn / gelijk zijn?flippy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:50:
[...]
er zijn maar een paar versies de "kleinere" units dan de 35 hebben dezelfde verdamper als de 35 zijn gewoon hetzelfde maar hebben dan een kleinere doorlaat zodat er minder gas doorheen kan. die kleinere modellen worden afgeknepen bij de klep.
de grotere units hebben gewoon een zwaardere fan erin zitten waardoor ze meer verplaatsen en dus meer vermogen kunnen hebben. sommige hebben ook een daadwerkelijk grotere/dikkere verdamper. de grotere motor en verdamper maakt het gewicht wat groter.
er is ook nog een MSZ-LN60VG2
Nog steeds wil geen enkele installateur mij geloven dat ik een 3,5 kW binnenunit wil in mijn woonkamer (160 m³, redelijk geisoleerd)
Ze hoeven je toch ook niet te geloven? Zolang jij maar het 'risico' accepteert en betaalt, lijkt mij.jorge.regula schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:13:
[...]
Ik vind het nog steeds een gekke bedoening. Wat ik ook niet snap: als je SCOP/SEER vergelijkt scoren de kleinere vermogens altijd beter. Als een 5 kW moduleert en 3,5kW vermogen levert, gaat zijn SCOP dan ook beter zijn / gelijk zijn?
Nog steeds wil geen enkele installateur mij geloven dat ik een 3,5 kW binnenunit wil in mijn woonkamer (160 m³, redelijk geisoleerd)
Thanks.flippy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:36:
[...]
'Probleem' is dat ik nog niet weet of ik alleen ga koelen. We plannen een verbouwing van de keuken en daar hebben we nu een radiator die dan komt te vervallen. Dat is een groot ding die behoorlijk bijdraagt aan de behagelijkheid in de woning.
Met betere cijfers bedoel je stroomverbruik? Ik krijg zelfs een 6,8kW buiten unit
Eens met Flippy, een 68 is veel te zwaar en levert veel meer (onnodig) verbruik/inefficientie op. Afschalen naar een 52 of 40 zou ik ten zeerste aanbevelen. En de "zware" binnenunit kan ook omlaag naar 4,2 of 3,5.Theone098 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:21:
[...]
Thanks.
'Probleem' is dat ik nog niet weet of ik alleen ga koelen. We plannen een verbouwing van de keuken en daar hebben we nu een radiator die dan komt te vervallen. Dat is een groot ding die behoorlijk bijdraagt aan de behagelijkheid in de woning.
Met betere cijfers bedoel je stroomverbruik? Ik krijg zelfs een 6,8kW buiten unit. En ja, dat is behoorlijk overkill waarschijnlijk voor een 5 kW en 2 kW indoor-unit.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 27-05-2021 10:29 ]
All-electric.
Ik heb de vraag bij de leverancier gesteld :-).RonJ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Eens met Flippy, een 68 is veel te zwaar en levert veel meer (onnodig) verbruik/inefficientie op. Afschalen naar een 52 of 40 zou ik ten zeerste aanbevelen. En de "zware" binnenunit kan ook omlaag naar 4,2 of 3,5.
Thanks.
nee die heb ik er zelf ondergeplaatst, voorheen zaten er gewoon van die plastic dingen onder... dus veren + rubberen tegels + SUMO montagebalken, allemaal op hetzelfde moment eronder geplaatst.bie100 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:49:
[...]
op het dak had je zo te zien al een Montagebalk van SUMO hielp ook niet denk ik tegen het geluid?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic