Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_snoek1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 08:50
HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:29:
[...]

Heb je niet veel te weinig ruimte zowel voor als achter de unit?
nee gaat goed, ventilator slaat soms aan soms niet, ik woon aan het water, er staat hier altijd wel een briesje waardoor er voldoende luchtstroom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:59
Roe!and schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:23:
Ja dat snap ik maar moet ook weer niet teveel zwabberen de veervoet AM-50 is geschikt voor 20kg-50kg
AM-25 is geschik voor 10kg-25kg
Dus dat komt in verhouding beter uit denk ik....
Ik had eerst 4x AM-25, waardoor de unit (uiteraard) scheef komt te staan en wel heel erg bewegelijk was. Inmiddels aangepast naar 2x AM-50 aan de zware zijde en 2x AM-25 aan de lichte zijde. Vervolgens met RVS ringen de unit waterpas gesteld. Afgelopen winter, op plat dak, gebruikt om de koude winter door te komen icm een Elga L/W WP. Geen last van trillingen of van de sneeuw / ijsvorming doordat de unit hoog op z'n pootjes staat (trillingsmatjes, opsluitbanden, big foots en veren).

Unit staat echter wel in de luwte, waardoor bij harde wind de beweging van de unit wordt beperkt. Op plat dak, vol in de wind zou ik toch wat meer terughoudend zijn met het toepassen van veren. Of je moet de maximale uitslag kunnen beperken met spanbanden oid.

Mocht iemand nog 2x AM-25 nodig hebben....PM O-)

[ Voor 16% gewijzigd door PSspike op 27-05-2021 11:17 ]

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Vandaag een offerte ontvangen voor een Toshiba Kazumi systeem op onze 2 slaapkamers die op het zuiden liggen:

2x Wandmodel | RAS-B10J2KVSG Kazumi (2.5 kW)
1x Buitendeel | RAS-2M14U2AVG (4.0 kW)

Slaapkamers zijn 17m2 en 10m2 dus verwacht dat dit afdoende is als ik de rest van de installaties hier in het topic lees. Niet de primaire taak, maar in hoeverre zou ik hier de rest van de verdieping (50 m2 / 120 m3) mee kunnen koelen? (in het rood de plaatsing van de binnen-units)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7IW2sazuBHTlUa3BPtxEXXnCA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RK7wAF45ylugYQmqMnVEC8e.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
RobbieB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:19:
Vandaag een offerte ontvangen voor een Toshiba Kazumi systeem op onze 2 slaapkamers die op het zuiden liggen:

2x Wandmodel | RAS-B10J2KVSG Kazumi (2.5 kW)
1x Buitendeel | RAS-2M14U2AVG (4.0 kW)

Slaapkamers zijn 17m2 en 10m2 dus verwacht dat dit afdoende is als ik de rest van de installaties hier in het topic lees. Niet de primaire taak, maar in hoeverre zou ik hier de rest van de verdieping (50 m2 / 120 m3) mee kunnen koelen? (in het rood de plaatsing van de binnen-units)

[Afbeelding]
Slaapkamer 2 lijkt mij een utopie om te kunnen koelen met de airco's, al zal het niet zo snel opwarmen doordat de algehele temperatuur lager is. Kamers op het noorden blijven over het algemeen toch al koeler, mits er geen plat dak is :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 22:19
Martinusz schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:21:
[...]

Slaapkamer 2 lijkt mij een utopie om te kunnen koelen met de airco's, al zal het niet zo snel opwarmen doordat de algehele temperatuur lager is. Kamers op het noorden blijven over het algemeen toch al koeler, mits er geen plat dak is :P
Doel is ook niet om slaapkamer 2 te koelen op hetzelfde niveau als 1/3, simpelweg omdat het daar sowieso al niet zoveel warmer wordt. Het wordt daar warm omdat de warmte in het huis blijft hangen van de zon die op slaapkamer 1/3 staat. Dus het idee is dat als we die koel houden, slaapkamer 2 inderdaad ook minder zou op moeten warmen. De airco-installateur bevestigde die theorie ook overigens (al gaf hij wel aan dat dit het mogelijk iets warmer zou zijn dan 1 en 3 omdat er geen directe airflow is)

Ps. geen plat dak btw.. wel een zolder die op termijn aparte airco moet krijgen nadat deze verbouwd is.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieB op 27-05-2021 11:25 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
RobbieB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:24:
[...]

Doel is ook niet om slaapkamer 2 te koelen op hetzelfde niveau als 1/3, simpelweg omdat het daar sowieso al niet zoveel warmer wordt. Het wordt daar warm omdat de warmte in het huis blijft hangen van de zon die op slaapkamer 1/3 staat. Dus het idee is dat als we die koel houden, slaapkamer 2 inderdaad ook minder zou op moeten warmen. De airco-installateur bevestigde die theorie ook overigens (al gaf hij wel aan dat dit het mogelijk iets warmer zou zijn dan 1 en 3 omdat er geen directe airflow is)

Ps. geen plat dak btw.. wel een zolder die op termijn aparte airco moet krijgen nadat deze verbouwd is.
Dat lijkt mij ook het correcte antwoord :) omgeving temp is lager, dus zal ook minder snel opwarmen.
Warmte zal richting zolder gaan, wanneer daar ook airco komt, zal dat nog meer kou naar beneden stuwen, wat mogelijk ook weer helpt in verdieping koeler te houden.

Hier ongeveer vergelijkbaar, 2 kamers op ZW, waarvan 1 slaapkamer met airco. Kamer op NO geen airco, daar bleef het zonder airco al behaaglijk zelfs tijdens hittegolven.
Daarnaast op zolder ook airco, zit ook slaapkamer op ZW, daar is het sowieso snel nodig i.v.m. stijgende warmte richting zolder (+ wasmachine en droger op zolder).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge.regula
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 19:22
Nog even sanity check:

Zolder (100 m³) en woonkamer (150 m³) beiden met een 3,5 kW unit, aangesloten op een 2F53 buitenunit

Slaapkamer 1 en 2 beiden met een 2,5 kW unit, aangesloten op een 2F42 (of 2F53, kan even ver terug moduleren) buitenunit

Alles van mitsubishi electric, wellicht de diamond (msz-ln) serie.

Zolder en woonkamer gaan wellicht nooit beiden tegelijk vol vermogen vragen.

Lijkt prima zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
jorge.regula schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:12:
Nog even sanity check:

Zolder (100 m³) en woonkamer (150 m³) beiden met een 3,5 kW unit, aangesloten op een 2F53 buitenunit

Slaapkamer 1 en 2 beiden met een 2,5 kW unit, aangesloten op een 2F42 (of 2F53, kan even ver terug moduleren) buitenunit

Lijkt prima zo?
Mij ook! Als het prijsverschil noemenswaardig is, zou ik de 42 kiezen voor de slaapkamers, maar als het een klein bedrag is, dan kan je inderdaad net zo goed de 53 ophangen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

let goed op de geuildsproductie en zo. geode kans dat die sterkere binenunits zwaardere en dus lawaaierige fans erin hebben zitten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

JB

Cédric roelt!

flippy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:26:
let goed op de geuildsproductie en zo. geode kans dat die sterkere binenunits zwaardere en dus lawaaierige fans erin hebben zitten.
De fans zijn niet lawaaieriger lijkt me? Je hebt gewoon meer luchtverplaatsing en dat hoor je wellicht iets meer. 19 vs 20 vs 21 db.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:12:
[...]

De fans zijn niet lawaaieriger lijkt me? Je hebt gewoon meer luchtverplaatsing en dat hoor je wellicht iets meer. 19 vs 20 vs 21 db.
De decibel, symbool dB, is een verhouding op een logaritmische schaal. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz.
;)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-05-2021 14:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
Tsja, 20 dB is fluisteren op 1.5 meter. Dus waar hebben we het over... 21 dB is dan nog steeds ontzettend stil...

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 27-05-2021 14:19 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wat ik probeer te zeggen, is dat ik het kan beamen dat een 2,5 kW minder hoorbaar blaast tov een 4,5 kW binnenunit. Is dat dan de fan of luchtverplaatsing?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge.regula
JB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:19:
[...]

Wat ik probeer te zeggen, is dat ik het kan beamen dat een 2,5 kW minder hoorbaar blaast tov een 4,5 kW binnenunit. Is dat dan de fan of luchtverplaatsing?
Dat is dus wat ik nog steeds niet versta...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCAMi69RssmW-5pBfaoP1i0s81o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k3acQ0jwLkoVFPkB9iE73une.png?f=fotoalbum_large

De 1,8 - 2,5 en 3,5 hebben zelfde luchtverplaatsing, zelfde buitendimensie, zelfde geluidsniveau. Maar toch is de ene 2x zoveel vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jorge.regula schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]

De 1,8 - 2,5 en 3,5 hebben zelfde luchtverplaatsing, zelfde buitendimensie, zelfde geluidsniveau. Maar toch is de ene 2x zoveel vermogen...
Omslagpunt is merkbaar vanaf 4,5 kW vind ik. De 2,5 en 3,5 hoor ik geen verschil bij als ze aan staan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge.regula
jorge.regula schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:12:
Nog even sanity check:

Lijkt prima zo?
Wat ook een optie is is om zolder en woonkamer op hun eigen buitenunit te zetten, behalve esthetisch zijn er andere verschillen? Vooral dan naar geluid/ efficientie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jorge.regula schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]

als je meer vermogen uit dezelfde unit wilt krijgen moet de temperatuur dus hoger (of lager) zijn van de verdamper. dus meer werk voor de buitenunit om dat voor elkaar te krijgen met dezelfde luchtverplaatsing.
het is dus niet alleen de de vermogens maar ook hoeveel lucht je door die unit kan jagen. de meer kubieke meters erdoor gaan de minder groot het temperatuursverschil hoeft te zijn en de effcineter de unit is.

het vermogen in deze units word bepaald grotendeels door het ventiel wat in de unit zit die de drukval reguleert. de groter die doorlaat de meer gas en dus vermogen erdoor kan. maar een groter gat betekent dus ook een hoger minimaal vermogen waar de compressor op moet draaien omdat grotere units nu eenmaal grotere ventielen hebben en dus meer gas "verbruiken" op de laagste stand. afhankelijk van hoe goed de ventielen zijn kan het dus zijn dat een 5kW unit simpelweg niet onder de 2kW kan lopen ondanks dat de buitenunit dat wel kan. verkeerde dimensies van units kan dus resulteren in bevriezingen, zwaar pendelgedrag enzovoort als je niet een beetje snuggere electronica erin hebt zitten. in die goedkope chinese C merken zoals je die hier nog wel eens langs ziet komen krijg je dus vaak dat een unit gewoon stukken harder draait dan nodig is.

het is net als de branders op je fornuis, de grote branders hebben soms een min stand die meer hitte afgeeft dan de hele kleine brandertjes op max vermogen....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 27-05-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:59
Eye opener de binnenunit bepaalt het vermogen begrijp ik.
Dit betekent, corrigeer als ik het mis heb, dan dat de buitenunit het vermogen vd binnenunit moet aankunnen maar rustig ook wat groter mag zijn.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Buitenkamp schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:22:
Eye opener de binnenunit bepaalt het vermogen begrijp ik.
Dit betekent, corrigeer als ik het mis heb, dan dat de buitenunit het vermogen vd binnenunit moet aankunnen maar rustig ook wat groter mag zijn.
ja en nee, ze moeten beide in elkaars "bereik" liggen. daarom is het heel goed kijken of bepaalde combinaties wel kunnen. je kan bijvoorbeeld niet een 1.6 of 2kW binneunit op een 8kW buitenunit drukken in veel gevallen. de buitenunit kan dan niet eens laag genoeg voor wat de binenunit kwijt kan.

daarom is het zo belangrijk om naar de minimale vermogens te kijken. die zijn gewoon superbelanrijk omdat je 90% van de tijd op dat mimium loopt en het dus ook totaal geen zin heeft en soms ook tegen je kan werken om een 3.6kW binnenunit op te hangen terwijl je maar 1kW nodig hebt....

een eitje koken met een steelpannetje op een wokbrander die ze bij de lokale woktoko hebben is ook beetje zonde van het gas...

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 27-05-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:27:
[...]

ja en nee, ze moeten beide in elkaars "bereik" liggen. daarom is het heel goed kijken of bepaalde combinaties wel kunnen. je kan bijvoorbeeld niet een 1.6 of 2kW binneunit op een 8kW buitenunit drukken in veel gevallen. de buitenunit kan dan niet eens laag genoeg voor wat de binenunit kwijt kan.

daarom is het zo belangrijk om naar de minimale vermogens te kijken. die zijn gewoon superbelanrijk omdat je 90% van de tijd op dat mimium loopt.
Kleine correctie: het kan vaak wel maar dan wordt er vermogen naar andere units gestuurd wat dus gewoon rendementsverlies is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Kleine correctie: het kan vaak wel maar dan wordt er vermogen naar andere units gestuurd wat dus gewoon rendementsverlies is.
klopt, hoe dan ook gaat je rendement eraan, ruim voordat je dat punt bereikt. en dat is gewoon iets wat je moet voorkomen door bijvoorbeeld een niet te grote unit te monteren zowel buiten als binnen.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 27-05-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:10
PSspike schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Ik had eerst 4x AM-25, waardoor de unit (uiteraard) scheef komt te staan en wel heel erg bewegelijk was. Inmiddels aangepast naar 2x AM-50 aan de zware zijde en 2x AM-25 aan de lichte zijde. Vervolgens met RVS ringen de unit waterpas gesteld. Afgelopen winter, op plat dak, gebruikt om de koude winter door te komen icm een Elga L/W WP. Geen last van trillingen of van de sneeuw / ijsvorming doordat de unit hoog op z'n pootjes staat (trillingsmatjes, opsluitbanden, big foots en veren).

Unit staat echter wel in de luwte, waardoor bij harde wind de beweging van de unit wordt beperkt. Op plat dak, vol in de wind zou ik toch wat meer terughoudend zijn met het toepassen van veren. Of je moet de maximale uitslag kunnen beperken met spanbanden oid.

Hoe zwaar is jouw unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

houden we het wel PG hier O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
flippy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:54:
[...]

houden we het wel PG hier O-)
PG??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Unit is een eufemisme voor zijn derde been (aka, een penis) :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
Ik ben opzoek naar een beetje verkoeling voor de komende hittegolf voor 1 kamer van +/- 15m2

Zit alleen een beetje klem met de volgende punten:
WAF: Geen slurf
Huurhuis: voorkeur gaat toch uit naar iets mobiels. Wieltjes hoeft an sich niet.

Wat ik al gevonden had:
https://www.evolarshop.co...biele-airco-zonder-slang/

Beetje prijzig (1k inc 21% btw).
Iemand nog andere suggesties / ideeën ?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

D_Jeff schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:13:
Ik ben opzoek naar een beetje verkoeling voor de komende hittegolf voor 1 kamer van +/- 15m2

Huurhuis: voorkeur gaat toch uit naar iets mobiels. Wieltjes hoeft an sich niet.

Wat ik al gevonden had:

Suggestie: niet doen.
Dit is geen airco. Als je een ruimte wil koelen, moet je de warmte uit de ruimte halen. En dat gebeurt niet. Maar goed, Google ff en het wordt je duidelijk.
Monteer een goede kwaliteitswaaier aan het plafond, dat werkt nog beter. Zo hebben wij de afgelopen 30 jaar de hete zomers weten door te komen, werkt heel redelijk.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
PeepPeepPeep schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Suggestie: niet doen.
Dit is geen airco. Als je een ruimte wil koelen, moet je de warmte uit de ruimte halen. En dat gebeurt niet. Maar goed, Google ff en het wordt je duidelijk.
Monteer een goede kwaliteitswaaier aan het plafond, dat werkt nog beter. Zo hebben wij de afgelopen 30 jaar de hete zomers weten door te komen, werkt heel redelijk.
Het is wel een airco. De warmte wordt afgevoerd via water in plaats van via lucht. Dat betekend dat je op dagbasis best wel drinkwater wegspoelt overigens. Maar kan best prima werken :).

Koelvermogen van 2,5kW met deze techniek is ook nog wel ok. Met andere mobiele units adviseer ik altijd om dik te oversizen maar dat is hier niet nodig omdat je geen lucht naar buiten blaast.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 27-05-2021 21:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Laatst online: 23:21

royhoi

-

Wat ik al gevonden had:

Je zou eens naar een mobile split airco kunnen kijken zoals deze, en ze zijn vast goedkoper te vinden lijkt mij

https://www.bol.com/nl/p/...ac-4600/9200000053678560/

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wat ik al gevonden had:

als je huurt zou ik eens met de huurtoko overleggen, meestal hebben ze geen probleem met aircos tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
@royhoi Das nog steeds met een slurf.
Beweer je nu dat ik tegen de ander moet zeggen dat ze niet mot zeuren? :P

@flippy Ook in een koophuis vind ik een airco een mooie plus, dus kan het proberen.
Aan de andere kant is een mobiele airco ook wel lekker om op te kunnen pakken en elders in het huis voor een klein tijdje te kunnen neerzetten.

@Glashelder Glashelder (badum tisss :+ )
Enig idee hoeveel liter water zoiets verbruikt?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Glashelder schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Het is wel een airco. De warmte wordt afgevoerd via water in plaats van via lucht. Dat betekend dat je op dagbasis best wel drinkwater wegspoelt overigens. Maar kan best prima werken :).

Koelvermogen van 2,5kW met deze techniek is ook nog wel ok. Met andere mobiele units adviseer ik altijd om dik te oversizen maar dat is hier niet nodig omdat je geen lucht naar buiten blaast.
Inderdaad, best een grappig concept, maar wel bewerkelijk. De hele tijd water bijvullen en legen is niet ideaal. En dan moet je hem elke keer naar buiten rijden om hem op te laden, anders loop je de ruimte de facto te verwarmen. Ik vraag me dan ook af hoe lang je zo ongeveer kunt koelen, als de unit met een "cold storage" op -6 is ingesteld.

Het voordeel is wel dat hij volgens mij een stuk efficiënter zou moeten zijn dan een single hose mobiele unit. Hij creëert immers geen onderdruk en gebruikt ook geen zojuist gekoelde lucht om de hete lucht van buiten te koelen, die voor een groot deel dan weer naar buiten wordt gewerkt.

Het meest ideale zou zijn als je de outflow van die unit (50C blijkbaar) aan zou sluiten op de inflow van je vaatwasmachine. Maar dat is natuurlijk nog meer werk.

edit: 2-3 uur opladen voor 6-8 uur koelen. Niet echt ideaal, maar genoeg om de nacht mee door te komen. Maar dan weer niet om een nacht en een avond mee door te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-05-2021 22:53 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:59
Zware jongen.. _O-
Buitenunit is 57kg

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:49:
[...]

Inderdaad, best een grappig concept, maar wel bewerkelijk. De hele tijd water bijvullen en legen is niet ideaal. En dan moet je hem elke keer naar buiten rijden om hem op te laden, anders loop je de ruimte de facto te verwarmen. Ik vraag me dan ook af hoe lang je zo ongeveer kunt koelen, als de unit met een "cold storage" op -6 is ingesteld.

Het voordeel is wel dat hij volgens mij een stuk efficiënter zou moeten zijn dan een single hose mobiele unit. Hij creëert immers geen onderdruk en gebruikt ook geen zojuist gekoelde lucht om de hete lucht van buiten te koelen, die voor een groot deel dan weer naar buiten wordt gewerkt.

Het meest ideale zou zijn als je de outflow van die unit (50C blijkbaar) aan zou sluiten op de inflow van je vaatwasmachine. Maar dat is natuurlijk nog meer werk.
Ga er maar vanuit dat zo’n apparaat aan de waterleiding hangt. Dat beetje water wat je erin stopt warmt met een kwartier op :p Ik ken dit specifieke model niet maar bij Boels kan je ze huren. Die hebben gewoon een waterleiding en afvoer nodig :)
D_Jeff schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:40:
@Glashelder Glashelder (badum tisss :+ )
Enig idee hoeveel liter water zoiets verbruikt?
Sorry geen idee maar ik vermoed toch redelijk wat. Mijn gokje zou toch al snel richting 100/200 liter per dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Glashelder schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Ga er maar vanuit dat zo’n apparaat aan de waterleiding hangt. Dat beetje water wat je erin stopt warmt met een kwartier op :p Ik ken dit specifieke model niet maar bij Boels kan je ze huren. Die hebben gewoon een waterleiding en afvoer nodig :)
Wij hebben ook wel eens een unit van Boels gehad, maar die wij hadden was gewoon adiabatische koeling, ofwel een swap cooler. Dit is toch echt wel anders. Volgens de specs 37 liter water, dat je in 2-3 uur kunt koelen (naar -6 graden?) en waarmee je 6-8 uur de ruimte mee kunt koelen. "Worst case" is een cyclus 8 uur, waarmee het waterverbruik dus op iets over de 100L per dag komt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Die werkt gewoon met slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:03:
[...]

Wij hebben ook wel eens een unit van Boels gehad, maar die wij hadden was gewoon adiabatische koeling, ofwel een swap cooler. Dit is toch echt wel anders. Volgens de specs 37 liter water, dat je in 2-3 uur kunt koelen (naar -6 graden?) en waarmee je 6-8 uur de ruimte mee kunt koelen. "Worst case" is een cyclus 8 uur, waarmee het waterverbruik dus op iets over de 100L per dag komt.
Fascinerend, eerst buiten zetten en koelen naar -6 en dan binnen de warmte absorberen en dan de temperatuur van het vat met bufferwater opwerken naar +50 graden.
Volgens de gebruiksaanwijzing moet je hem daarna weer buiten of in een goedgeventileerde ruimte zetten om af te koelen maar iedereen begrijpt instinctief dat je die waterbuffer van 50 graden beter weg kunt laten lopen en de unit opnieuw vullen met relatief koud leidingwater.
Ofwel hang je zo'n ding permanent aan de waterleiding en het riool met een bepaalde doorstroom?

Heb al wel vaker gefantaseerd over koelen of verwarmen met leidingwater als aanvoer en het riool als afvoer voor datzelfde leidingwater maar dan met een andere temperatuur.
Is dat ethisch verantwoord om schoon leidingwater direct het riool in te laten lopen, wat is het verbruik eigenlijk en wat kost het?
Het is vast niet al te moeilijk om uit te rekenen, ik vermoed vooral bij huizen zonder watermeter dat dit een optie zou kunnen zijn in economische zin.

[ Voor 14% gewijzigd door ASW1 op 27-05-2021 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Kijk het filmpje. Hij hoeft en kán niet permanent aan de aan- en afvoer zo te zien. Het werkt echt met een buffer.

Vanwege ons spotgoedkope leidingwater kost het tegen de €0,12 per dag aan leidingwater.

Bierviltjesberekening: €1,20 per m3. 100L = 0,1m3 = €0,12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zou het weleens doorgerekend willen zien.
stel je haalt water van 18 graden binnen en je loost het met ik noem maar wat 40 graden, hoeveel water verbruik je dan voor welk koelvermogen en welke elektrakosten komen daar nog bij?
Met verwarmen in de winter idem, al loop je daar waarschijnlijk snel tegen de barrière dat bevroren water lastig is om te lozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Misschien beter om even een apart topic over dit apparaat aan te maken... Met lucht-lucht heeft het niets te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:10
royhoi schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:48:
[...]

Je zou eens naar een mobile split airco kunnen kijken zoals deze, en ze zijn vast goedkoper te vinden lijkt mij

https://www.bol.com/nl/p/...ac-4600/9200000053678560/
zo he tering jantje dat is een beste prijs :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

bie100 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:53:
[...]

zo he tering jantje dat is een beste prijs :P
Stukken handiger ook dan een "normale" split airco :+ Zeker voor dit soort prijzen een no-brainer _O-

Kun je de VVE wel een poepie laten ruiken

[ Voor 19% gewijzigd door JB op 28-05-2021 08:56 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:00:
[mbr]Misschien beter om even een apart topic over dit apparaat aan te maken... Met lucht-lucht heeft het niets te maken ;)[/mbr]
Mwoah ik ben het daar niet helemaal mee eens. Eigenlijk is het gewoon een L/L met hele lange buffer. Een normale LLWP werkt alleen met een heel kortstondige buffer in de vorm van koelmiddel.

Tijdens het "opladen" van de buffer gedraagt de unit zich als een condenser van een LLWP.

Tijdens het ontladen (koelen) gedraagt hij zich als een evaporator van een LLWP. Hij koelt en ontvochtigt uiteindelijk de lucht, niet het water.

Deze fases los bekeken zijn inderdaad lucht/water voor het opladen en water/lucht voor het koelen, maar samen bezien is het mijns inziens lucht/lucht via een waterbuffer.

Maar goed, het is een beetje een grijs gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:57
TigerXtrm schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:13:
Leuke aflevering gevonden van de Rijdende Rechter over het plaatsen van een airco bij een VvE en alle angst over herrie en aanzicht die daarbij komt kijken. Dat hele riedeltje heb ik ooit zelf ook ervaren bij een VvE dus grappig om te zien dat het eigenlijk overal het zelfde is :D

https://www.npostart.nl/d...ter/03-09-2019/KN_1705135
Even gekeken omdat ik ook met een VVE te maken heb.
Fantastische aflevering, je zou haast denken dat er 2 Jiskefet-typetjes zitten _O-

Ik dacht dat ik een lastige VVE had, maar weet nu dat de onze nog niet zo erg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klopt, maar je kan er 6 van kopen voor hetzelfde geld en heb je nog wat over voor een sushi avondje. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 28-05-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
Gisteren is hier de installatie in bedrijf gesteld. Daikin R32 multi split met drie binnenunits. Het systeem werkt uitstekend en bediening via de app is kinderspel.
  • Daikin 3MXM40N - Buiten-unit
  • Daikin FTXM25R x 2
  • Daikin FTXM20R x 1
  • Aspen Condenswaterpomp Silent+ Mini Aqua x 2
  • leidingen, goten en dergelijke
De Condenswaterpompen zijn klein maar het was desondanks toch nog een redelijke uitdaging om ze in de goten te bouwen. Er zit een metalen filter in dat je om de zoveel tijd even wilt schoonmaken waardoor het toch nog toegankelijk moet zijn.
De derde unit kan het condenswater gelukkig kwijt middels natuurlijk verval.

Het appartement is slechts enkele jaren oud en goed geïsoleerd met de nodige zonwering aan de zonovergoten zuidgevel. Vandaar een installatie die op papier wellicht wat onderbemeten is maar naar verwachting in de praktijk prima zal voldoen.

Gisterenavond alvast de verwarmingsfunctie uitgeprobeerd en dat geeft me een partij warmte niet te geloven. Wellicht dit weekend of begin volgende week de koeling een keer kunnen uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

daar is niks onderbemeten aan. het is juist verassend om te zien dat men de juiste units plaatst.

agendapunt: elke maand de pomp schoonmaken in de zomer en om de maand in de winter. hele jaar door.

en elke maand testen met een bak water. ook al gebruik je de unit niet. doe je dit niet dan hoop ik dat je van behangen houd...

[ Voor 58% gewijzigd door flippy op 28-05-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Fantastische aflevering, je zou haast denken dat er 2 Jiskefet-typetjes zitten _O-

Ik dacht dat ik een lastige VVE had, maar weet nu dat de onze nog niet zo erg is :)
:')

Ah ja, je kan niet printscreenen....

Er staat aan het begin

"er valt weinig te horen" als ondertiteling toen ze naar buiten liepen.

[ Voor 36% gewijzigd door Vorkie op 28-05-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vorkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:35:
[...]

:')

Ah ja, je kan niet printscreenen....

Er staat aan het begin

"er valt weinig te horen" als ondertiteling toen ze naar buiten liepen.
Zetten ze het hoorapparaat maar wat omlaag :z

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 12:35
Goedemiddag allemaal,
Samen met mijn partner overlegd om binnenkort een Airco aan te schaffen en ik zag mooie prijzen van Tavolla voorbij komen.
Alleen wist ik niet zeker of deze worden geleverd met de accessories en benodigdheden?

Daarnaast wilde ik weten of iemand misschien een goed mannetje/vrouwtje/bedrijf weet in de buurt van Lelystad om deze spullen te installeren. (Nadat ik ze heb besteld)

Ik zat te kijken voor een split airco cool/warmte unit voor de zolder circa 25m² en slaapkamer 15m².
Hebben jullie misschien goed advies voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 12:25
Vorige week ook een Haier Multi-split 2x 2,5kw gekocht en opgehangen.
Betreft het nieuwe 2021 model de Haier Pearl. SEER: 7,5 (A++) en SCOP 4,2 (A+) Buitenunit heeft een mitsubishi compressor en de binnenunit heeft een quiet stand waarbij hij 18 dB(A) doet! Standaard wifi ingebouwd. Ben er wel een vol weekend bezig geweest om de leidingen en kabels te trekken om zo min mogelijk goten en dergelijke te gebruiken. (Er zijn dus wel wat koven geopend in huis.)

Ik was in totaal iets meer dan €1700 kwijt voor al het materiaal en in bedrijf stelling. (Ik werk in de installatietechniek)

Laat de zomer maar komen! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNn6ibQiK6_aDgATVvJHWayAmaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Welq8vOzO5yvGNkWy6zfHXx3.jpg?f=user_large

En ja de stickers moet ik nog verwijderen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vanwaar de keuze om niet achter de unit naar buiten te gaan? Nu heb je een stuk goot/kap :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAR_
JB schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:32:
Vanwaar de keuze om niet achter de unit naar buiten te gaan? Nu heb je een stuk goot/kap :?
Achter deze muur zit de badkamer. En precies waar ik nu door de muur ga zit er een koof waar de kanalen van de WTW lopen. Als je nu dus de badkamer binnenloopt zie je er niks van! Ik heb echt een allergie voor kabels en lelijke goten dus het was of 30cm goot in de slaapkamer of een meter goot in de badkamer. Het is dus 30cm geworden. :P

Op zolder (mancave/werkplek) waar de 2e unit hangt heb ik het wel achter de unit kunnen doen omdat daarachter het washok zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2jPzBkNXWdsGeDxUxBQgDiv4tY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r763qv4Kf5aoiSMRVTRt3XGx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@RAR_ Dan had de unit toch naar links gekund of?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
@JB Kan ook niet, de aansluitingen zitten onderin de unit en daarvoor moet ik de unit dus hoger ophangen echter moet je minimaal 15cm boven de unit vrijlaten voor het aanzuigen van verse lucht. op de foto hangt hij nu ook 15cm van het plafond. Ook hangt hij nu keurig in het midden van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:55
Dennisdn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Zelf ook alles netjes via VVE gedaan met stemming. Van de 23 stemmen had ik er 20 voor en 1 tegen. Zelf ben ik bestuurslid, dus dat scheelde misschien >:) . Die ene tegenstem dacht volgens mij dat het een 2e Schiphol zou gaan worden :/ (was niet eens een directe buur).

Maar goed, de airco staat er inmiddels sinds 2 weken (MHI 2.5kw), al duurde het wel 3 maanden voordat die er stond. Omdat ik maar één gat in de muur wilde in plaats 2, i.v.m. eventuele tegenstemmen, wel een klokpomp moeten laten plaatsen (Sauermann). En helaas de meeste goten in huis, maar goed, ik zit er nu lekker bij :P

[ Voor 4% gewijzigd door Nice Guy Eddie op 28-05-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@RAR_ Schuin boren door de muur? In het midden was dan wellicht nog wel gelukt ook als schuin/schuin had geboord? Zolang jezelf tevreden bent, helemaal prima natuurlijk maar ik kijk niet graag tegen zo'n stukje goot aan zelf, mits het echt niet anders kan.

[ Voor 53% gewijzigd door JB op 28-05-2021 15:58 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAR_
@JB Dat was mijn 1e gedachte ook. Echter zit dan de montageplaat in de weg die vrij hoog was.

Ik had natuurlijk wel wat kunnen tweaken (lees:zagen) aan de montageplaat en de unit iets hoger kunnen ophangen maar ach..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
RAR_ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:21:
Vorige week ook een Haier Multi-split 2x 2,5kw gekocht en opgehangen.
Betreft het nieuwe 2021 model de Haier Pearl. SEER: 7,5 (A++) en SCOP 4,2 (A+) Buitenunit heeft een mitsubishi compressor en de binnenunit heeft een quiet stand waarbij hij 18 dB(A) doet! Standaard wifi ingebouwd. Ben er wel een vol weekend bezig geweest om de leidingen en kabels te trekken om zo min mogelijk goten en dergelijke te gebruiken. (Er zijn dus wel wat koven geopend in huis.)

Ik was in totaal iets meer dan €1700 kwijt voor al het materiaal en in bedrijf stelling. (Ik werk in de installatietechniek)

Laat de zomer maar komen! 8)

[Afbeelding]

En ja de stickers moet ik nog verwijderen :9
Hoe heb je de condens afvoer geregeld bij deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
TigerXtrm schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:15:
[...]

Hoe heb je de condens afvoer geregeld bij deze opstelling?
BlueDiamond Microblue condenspomp met reservoir die ongeveer 2m verder in de badkamer is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Nice Guy Eddie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Zelf ook alles netjes via VVE gedaan met stemming. Van de 23 stemmen had ik er 20 voor en 1 tegen. Zelf ben ik bestuurslid, dus dat scheelde misschien >:) . Die ene tegenstem dacht volgens mij dat het een 2e Schiphol zou gaan worden :/ (was niet eens een directe buur).

Maar goed, de airco staat er inmiddels sinds 2 weken (MHI 2.5kw), al duurde het wel 3 maanden voordat die er stond. Omdat ik maar één gat in de muur wilde in plaats 2, i.v.m. eventuele tegenstemmen, wel een klokpomp moeten laten plaatsen (Sauermann). En helaas de meeste goten in huis, maar goed, ik zit er nu lekker bij :P
Toevallig hebben wij afgelopen week de komende vergaderagenda gekregen en ze gaan de airco’s wat duidelijker omschrijven om het makkelijker te maken. Voorstel van VVE is onder andere om het gat naar buiten maximaal 50 (!!) cm te maken. Volgens mij mogen de bewoners daarmee industriële installaties gaan plaatsen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 15:44
flippy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:35:
daar is niks onderbemeten aan. het is juist verassend om te zien dat men de juiste units plaatst.

agendapunt: elke maand de pomp schoonmaken in de zomer en om de maand in de winter. hele jaar door.

en elke maand testen met een bak water. ook al gebruik je de unit niet. doe je dit niet dan hoop ik dat je van behangen houd...
Oeps, de pomp van mij heeft de hele winter stil gestaan. (Op slaapkamer) Dat wordt even opletten dus, als hij weer aangezet wordt. Ik ga het morgen eens aanzetten. Ik wil hem sowieso tzt weghalen en de afvoerslang lager monteren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
Dennisdn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Toevallig hebben wij afgelopen week de komende vergaderagenda gekregen en ze gaan de airco’s wat duidelijker omschrijven om het makkelijker te maken. Voorstel van VVE is onder andere om het gat naar buiten maximaal 50 (!!) cm te maken. Volgens mij mogen de bewoners daarmee industriële installaties gaan plaatsen _O-
Cm of cm2? Dat laatste kan ik me wel voorstellen, 50 cm2 is een gat van ongeveer 8 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Vistajevski schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:36:
[...]

Cm of cm2? Dat laatste kan ik me wel voorstellen, 50 cm2 is een gat van ongeveer 8 cm.
Nee, er staat duidelijk diameter bij….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

fmrama schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:34:
[...]

Oeps, de pomp van mij heeft de hele winter stil gestaan. (Op slaapkamer) Dat wordt even opletten dus, als hij weer aangezet wordt. Ik ga het morgen eens aanzetten. Ik wil hem sowieso tzt weghalen en de afvoerslang lager monteren. 8)7
knikker eerst maar eens een liter water erdoor. dan een liter azijn recht in de goot (niet tegen de verdamper!) en dan naspoelen met een litertjhe of 5~10 schoon water. dan is het meeste in die pomp wel dood.

(wel zorgen dat de pomp kan pompen 8)7 O-) )

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-05-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
@flippy welke pomp bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de condenspomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
jorge.regula schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Ik vind het nog steeds een gekke bedoening. Wat ik ook niet snap: als je SCOP/SEER vergelijkt scoren de kleinere vermogens altijd beter. Als een 5 kW moduleert en 3,5kW vermogen levert, gaat zijn SCOP dan ook beter zijn / gelijk zijn?

Nog steeds wil geen enkele installateur mij geloven dat ik een 3,5 kW binnenunit wil in mijn woonkamer (160 m³, redelijk geisoleerd)
Monteurs willen dat in algemeen niet omdat mocht er iets zijn (ondanks de klant dat graag wou) gaat de klant toch proberen de monteur aansprakelijk te stellen zodat ze op eigen kosten mogen herstellen en de klant gaat rondvertellen hoe slecht dat installateursbedrijf wel niet is.

Ik zeg niet dat jij dat doet maar zo gaat dat nou eenmaal, consumenten maken ook regelmatig misbruik van die beschermende recht in de wet.
Daarom gaan ze liever een "te lomp" airco installeren en spelen ze op safe.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 29-05-2021 13:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

aansprakelijkheid heeft er niks mee te maken, je hebt gekregen waar je om hebt gevraagd: een airco. juridisch zal je installaeur je dus gewoon uitlachen. er staat nergens in een contract/overeenkomst dat je woonkamer bijvoorbeeld 19 graden moet kunnen worden in 40 min met een buitentemperatuur van 35.

zolang er niet een overeenkomst is waarin expleciet staat wat de installatie moet kunnen kan je juridisch niks als consument. bij grote installties zoals VRF's in kantoorgebouwen zal je wel zulke overeenkomsten hebben...

[ Voor 76% gewijzigd door flippy op 29-05-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
Wat is dan wel de reden, onkunde?

Ik vraag me ook af wat ik aan capaciteit nodig zou hebben voor mijn woonkamer (met de open keuken erbij ca. 150 m3). Huis is goed geïsoleerd en voorzien van wtw. Geen buitenzonwering, wel groen dat voor wat schaduw zorgt. Tijdens de hittegolf vorig jaar liep de temperatuur daar op tot maximaal zo’n 27 graden. Bovenverdieping tikte de 30 graden wel aan, daar hangt nu ook zonwering en een kleine singlesplit van 2,5kW in de grootste en warmste slaapkamer. Als die bevalt deze zomer wil ik de woonkamer voor volgend jaar wellicht ook nog van koeling voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
jorge.regula schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:13:
[...]
Nog steeds wil geen enkele installateur mij geloven dat ik een 3,5 kW binnenunit wil in mijn woonkamer (160 m³, redelijk geisoleerd)
Dat begrijp ik ook wel. Als je rekent met factor 30 (goed geïsoleerd en weinig ramen) dan kom ik op 160*30=4,8kwh uit. Dan lijkt een 3,5 mij toch wel krap ook al kan die wel wat hoger als het moet. Maar goed, het is maar wat je er van verwacht. Als je thuis komt na een lekkere week vakantie en die airco moet je kamer weer omlaag zien te krijgen van 27/28c naar iets behagelijks dan zal een 3,5 echt wel even z'n best moeten doen lijkt mij.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Vistajevski schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:36:

Ik vraag me ook af wat ik aan capaciteit nodig zou hebben voor mijn woonkamer (met de open keuken erbij ca. 150 m3). Huis is goed geïsoleerd en voorzien van wtw. Geen buitenzonwering, wel groen dat voor wat schaduw zorgt. Tijdens de hittegolf vorig jaar liep de temperatuur daar op tot maximaal zo’n 27 graden. Bovenverdieping tikte de 30 graden wel aan, daar hangt nu ook zonwering en een kleine singlesplit van 2,5kW in de grootste en warmste slaapkamer. Als die bevalt deze zomer wil ik de woonkamer voor volgend jaar wellicht ook nog van koeling voorzien.
Stukje onkunde, stukje zwaarde units zit meer marge op(?), stukje klant wil dat het snel warm/koud is.

Ik kan je vertellen dat een 3,5kw unit in mijn woonkamer van ook rond de 150m3 echt meer dan genoeg is. Zelfs verwarmen met -10 afgelopen februari deed ie het met 2 vingers in z'n neus. Als ie dat kan, dan kan die paar graden koelen ook met het grootste gemak.

Het comfort van een airco komt ook grotendeels van het ontvochtigen. Dus als het weer eens 40 graden wordt buiten, en je zet de airco op een graad of 27, dan zal je het nog steeds als fijner ervaren dan voorheen omdat het niet meer zo bedrukkend vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
Hoe stellen jullie de thermostaat in van je LL WP en je gasketel of L/W WP als je de combinatie gebruikt om je huis te verwarmen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vistajevski schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:36:
nee, winstmarge. grotere units hebben meer marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge.regula
BarryH schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:04:
Hoe stellen jullie de thermostaat in van je LL WP en je gasketel of L/W WP als je de combinatie gebruikt om je huis te verwarmen?
Dit vind ik ook wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
BarryH schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:04:
Met een L/W WP zou ik alleen die gebruiken om te verwarmen. Dat is toch net wat aangenamere warmte. Zeker met een vloerverwarming.

Als je net als ik een gasketel hebt, en je wilt wel je vloer warm houden maar toch zo efficiënt mogelijk stoken, dan zou je de aanvoer op 30 kunnen zetten en de thermostaat op 25-30 graden. En dan de LL op de daadwerkelijk gewenste temperatuur. Op een aanvoer van 30 krijg ik wel de kou uit de vloer maar ben ik nauwelijks de ruimte aan het verwarmen. Dat laatste wil ik immers door mijn veel efficiëntere WP laten doen. Dit kost met 1,8m3 per dag. Valt op zich nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Dennisdn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Als je een monoblock airco wil zijn de gaten al snel 50cm, die hebben geen buitenunit en alleen binnenunit waar de compressor ook in zit, ze worden vaak geplaatst bij monumentale panden.(niet verwarren met mobiele airco).

https://bigshopper.nl/pro...-85m3.html#specifications

Eigenlijk zegt de gat grootte niks als je het achteraf als je gaat verhuizen maar weer netjes dichtmaakt toch?

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-05-2021 17:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Valt er eigenlijk iets te zeggen over het omslagpunt waarbij je beter op gas kunt stoken dan de L/L aan te zetten? Welke COP moet je ongeveer aan denken?
Ik begrijp dat niet alleen de buitentemperatuur een factor is maar ook de luchtvochtigheid meespeelt in hoeveel defrosts je krijgt en de efficientie beinvloed.
Maar toch, valt er in algemene termen iets over te zeggen, ligt dat omslagpunt gemiddeld rond het vriespunt, hoger dan dat? Lager dan dat?

Heb een unit hangen die een SCOP van 4,6 zou moeten halen dat zal natuurlijk nooit gehaald worden als het echt koud/vochtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:31:
[...]

Met een L/W WP zou ik alleen die gebruiken om te verwarmen. Dat is toch net wat aangenamere warmte. Zeker met een vloerverwarming.

Als je net als ik een gasketel hebt, en je wilt wel je vloer warm houden maar toch zo efficiënt mogelijk stoken, dan zou je de aanvoer op 30 kunnen zetten en de thermostaat op 25-30 graden. En dan de LL op de daadwerkelijk gewenste temperatuur. Op een aanvoer van 30 krijg ik wel de kou uit de vloer maar ben ik nauwelijks de ruimte aan het verwarmen. Dat laatste wil ik immers door mijn veel efficiëntere WP laten doen. Dit kost met 1,8m3 per dag. Valt op zich nog mee.
Het is voor mn schoonvader. die heeft binnenkort een LL WP en daarnaast zn CVketel (met radiatoren). De LL WP zal in de koude maanden onvoldoende capaciteit hebben

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik ben me ook maar eens voorzichtig aan het orienteren op een airconditioning, voorlopig in de twee slaapkamers. Een aircomonteur kwam met de volgende installatie aanzetten: 2x een single split unit, steeds door de muur en dan naar boven. Zie tekening (zwart zijn de koudeleidingen, blauw is de waterafvoer, geel is binnenunit en turquise is de buitenunit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4A5ee0FJ5ge34Q0ESVzcCpibq0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/B62Xk0iSG6F9MsR3eyrIJBdk.png?f=fotoalbum_medium

Wat vinden jullie hiervan?

Ik had wel wat opmerkingen (maar kreeg hier van die man niet echt een goed antwoord op),
1. Waarom loopt de unit aan de voorkant (rechts op tekening) via buiten? De kamer ligt naast een schacht (met ruimte zat) waar een water afvoer (voor het dakterras) inzit. Vervolgens kan je ook vrij eenvoudig door de pui op zolder naar buiten. Dan wordt het zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhNy89aZ9CrWT5R5hXWlDh3bjjM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GmBjFjKL13JEwFvV63ftOOEz.png?f=fotoalbum_medium

2. Waarom kiezen voor 2 units? 1 unit achter (links op tekening) zou voor mij veel handiger zijn. Maar hoe zou je ze met elkaar verbinden? Ik heb een sterke voorkeur om de buitenunit achter (links op tekening) te hebben, daar heb ik er de minste last van. Leidingen door de badkamer heb ik liever niet (daar zit allemaal tegelwerk etc). Zoiets bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udfVmPhIhD5Xa7DypI1NaEc6Kts=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/l7fKYz75l0hjGWjug5tyLdJt.png?f=fotoalbum_medium

Iemand een idee, goede suggestie of andere raad? Alvast heel erg bedankt voor de moeite, je helpt me er enorm mee.

[ Voor 9% gewijzigd door M_V op 29-05-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@ASW1 Ik denk dat het ook afhankelijk is van je systemen/huis en de prijzen die je moet betalen. In een kuub gas zit tussen de 31 en 35 MJ aan warmte. Maar het ligt er dus heel erg aan watje er mee doet. Een geiser krijgt er minder warmte uit dan een HR-ketel.

Maar stel je rekent met die 35 MJ. Stel die ene kuub gas kost 69 cent en je betaalt 22 cent voor een kWh dan kan je voor 69 cent dus ook 3,14 kWh voor kopen. In 1 kWh zit 3,6MJ dat zou dus betekenen dat je daar 11,3 MJ uit krijgt. Als je dus een COP hebt van 35 / 11,3 = 3,1 of hoger dan is het voordeliger om het met elektriciteit te doen.

Dit rekent dan alleen met de eenheidsprijzen van gas en elektriciteit. Er van uitgaand dat je elektriciteitsaansluiting toch wil blijven houden (en je geen zwaardere nodig hebt),kan je de vaste kosten van gas ook als besparing mee nemen als je die op zou kunnen zeggen door over te stappen naar een elektrische verwarming. Je hebt dan een minder hoge COP nodig.

@M_V Als je niet door de badkamer wil dan is de enige oplossing over de zoldervloer, lijkt mij. Of begrijp ik niet wat je vraagt? Want vond je aircomonteur van die oplossing? Heb je wel handige toegang tot die schacht of vind je het niet erg als ze een gat in de muur maken die je zelf weer moet stuccen/verven/behangen/wat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

@JeroenE, dankjewel voor je reactie! Dat klopt, over de zoldervloer is prima. Zie ook die laatste tekening. Een stuk uit die muur zagen (het is een celbetonblok) is geen probleem, dat is zelfs al een keer eerder gedaan vanwege lekkage. Aircomonteur vond het niks, want die aircobuizen kunnen niet over de vloer (???) en hij wilde niet in die schacht prutsen. Ik heb sowieso niet heel veel vertrouwen in deze man, maar wil me goed voorbereiden voor een eventuele andere monteur en echt meteen tot de beste oplossing komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
ASW1 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:40:
Valt er eigenlijk iets te zeggen over het omslagpunt waarbij je beter op gas kunt stoken dan de L/L aan te zetten? Welke COP moet je ongeveer aan denken?
Onder de -10, heel misschien.

Eigenlijk dus gewoon: niet. De reden om het te doen is als je het anders niet warm krijgt.

Hierboven is het al voorgerekend, maar volgens mij is gas eerder 80 ct, stroom 20, bevat gas 31 MJ en zet je daarvan niet alles om in warmte, dus effectief moet COP volgens mij wel zo'n beetje onder de 2 komen voordat gas minder geld kost voor dezelfde hoeveelheid warmte.

Merk namelijk bv op dat het rendement van cv-ketels wordt betekend t.o.v. het theoretische maximum zonder condensatie, wat zo'n 87% is.

In de praktijk verlies je nog altijd wat energie door de schoorsteen, met condensatie kun je 90-95% van die 31 MJ halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 29-05-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
M_V schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:13:
Aircomonteur vond het niks, want die aircobuizen kunnen niet over de vloer (???) en hij wilde niet in die schacht prutsen.
Dat laatste kan ik niet veranderen, het eerste snap ik wel een beetje. Buizen letterlijk over je vloer is niet handig. Maar over de vloer is misschien ook kort door de bocht. Je hebt toch ook wel een muur in je zolder, dus dan kunnen ze gewoon over de muur. Of die buizen nu binnen of buiten over de muur lopen lijkt mij niet enorm veel verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@M_V Voor een installateur zijn aansluitingen buitenom goed te overzien: hij weet vrij precies hoeveel tijd hij nodig heeft. En omdat dat redelijk snel werkt komt er voor de klant een aantrekkelijke offerte uit.

Het gebruik van interne koven etc maakt de arbeidsuren lastiger in te schatten (Dus duurder). Bovendien wordt ook de condenswater afvoer kritischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hier loopt het ook over de binnenmuur van de zolder langs.. kan je ook bijna "op de vloer" noemen :P Ik wou absoluut geen leidingen/koven/... over de zijgevel hebben lopen :r

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

@All, dank voor de reacties. Met over de vloer bedoel ik ook niet letterlijk over de vloer, maar direct boven (of misschien wel op) de plint tegen de muur aan.

Maar nu ik er toch een beetje over nadenk, waarom eigenlijk niet door de badkamer heen? De installateur raadde het enorm af, waarschijnlijk ook weer omdat het veel werk en gedoe is om netjes door een badkamer heen te gaan. Maar nu ik er zo even over nadenk, een plastic strip strak tegen het plafond hoeft helemaal niet te misstaan. Het spaart je (als je naar een multi-split wil) een dakdoorvoer uit. Condenswater zal nog steeds via de schacht gaan want ik verwacht niet dat je dat helemaal naar achteren (links op de tekening) kan transporteren, right? Nog los van het feit dat daardoor de leiding door de badkamer dikker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@M_V Wellicht afspreken dat je zelf de schachten etc doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ik begrijp dat niet alleen de buitentemperatuur een factor is maar ook de luchtvochtigheid meespeelt in hoeveel defrosts je krijgt en de efficientie beinvloed.
Maar toch, valt er in algemene termen iets over te zeggen, ligt dat omslagpunt gemiddeld rond het vriespunt, hoger dan dat? Lager dan dat?

Heb een unit hangen die een SCOP van 4,6 zou moeten halen dat zal natuurlijk nooit gehaald worden als het echt koud/vochtig wordt.
Dat is heel erg afhankelijk van met welke prijzen je rekent, ik heb bijvoorbeeld een ruim overschot aan PV electriciteit waar ik 0.0675 euro per kWh voor krijg, met een gas prijs van 0.81392 euro per m3 Gas kan ik dus 12 kwh verstoken en dan ben ik nog fractioneel goedkoper uit dan 1 m3 Gas.
Mijn HR ketel + verwarmingsysteem heb ik erg zuinig afgeregeld, en haal ongeveer 9.63 kWh warmte uit 1 m3 gas, desondanks zal voor mijn persoonlijke situatie het zelfs tot een COP van 0.8 voordeliger zijn om electriciteit te gebruiken.
Dit is uiteraard zolang er gesaldeerd wordt en tot het maximum aan overschot dat ik heb is verbruikt, en met een COP van 0.8 zal ik het niet de hele winter redden met mijn overschot (+/- 9500 kWh) maar met een SCOP van 1.9 zou ik een heel eind moeten komen.

Echter ik gebruik de Airco's maar tot zo'n 10oC buiten temperatuur, omdat ik de herrie en hete lucht niet prettig vind als ze op vol vermogen draaien en ik begrens ze dus op 40%-50% waarbij ik het nog acceptabel vind, en met dat vermogen houd ik het tot ongeveer die buiten temperatuur comfortabel warm binnen. Daaronder gaat de CV aan, niet omdat het goedkoper is, maar omdat het aangenamer is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe

Uitgaande van actuele prijzen en geen PV-overschot ofzo, zal het omgslagpunt rond the COP=2,5 liggen. Vroeger werd als vuistregel eerdere een COP van 2,7 of 2,8 aangehouden, maar de prijs ten opzichte van elektriciteit is gestegen (en zal in de toekomst verder blijven stijgen).

Met een beetje goede LLWP betekent dit dat je tot ongeveer -8 ofzo nog efficiënter kunt verwarmen met een LLWP. Daaronder wordt het financieel aantrekkelijker om gas te gaan verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:50
Als je specifiek van het gas af wil, en vervolgens wil gaan verwarmen met de airco, dan moet je maar eens zoeken naar de tabellen met daarin de buitentemperatuur, geleverde en opgenomen vermogen voor bepaalde binnentemperaturen.

Bij de Daikin Ururu Sarara 2,5 kW bijvoorbeeld, haal je bij -15 net geen COP van 4 meer, maar het verwarmingsvermogen bij 20 graden binnen is wel gezakt naar 1,61 kW, bij een elektrisch vermogen van 410W. De 3,5 en 5 kW uitvoeringen leveren dan nog 2,23 en 2,83 kW, maar met een slechtere COP (nog altijd boven de 3).

Verwacht je echt een nieuwe ijstijd, dan heeft Panasonic nog de heatcharge voor je, die zelfs bij -22 nog een aardig vermogen kan leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:03

Freakie1NL

Grote Baas

Verwarmen! Waar hebben het over. Als het weer zo door zet kunnen we ze eindelijk weer eens gebruiken om te koelen... *O* :)F

[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 30-05-2021 13:47 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Freakie1NL schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:47:
Verwarmen! Waar hebben het over. Als het weer zo door zet kunnen we ze eindelijk weer eens gebruiken om te koelen... *O* :)F
Op mijn slaapkamer loopt het in de avond alweer op tot 22 graden. Misschien een beetje decadent, maar ik koel even terug naar de 19 graden. Kost me 500Wh (€0,11) dus ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 12:38
Misschien niet helemaal de juiste topic maar doet airconwithme het bij jullie? zie het netjes op mijn netwerk maar meld dat t geen cloud connectie heeft. En zie niets online er over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
bjwild schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:56:
Misschien niet helemaal de juiste topic maar doet airconwithme het bij jullie? zie het netjes op mijn netwerk maar meld dat t geen cloud connectie heeft. En zie niets online er over
Hier geen verbinding inderdaad en ik blijft het een gedrocht vinden.

Nou staat ie altijd aan dus vrij weinig nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 30-05-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
PSspike schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:03:
[...]

AM-50 veren zijn binnen!

Unit staat niet vol in de wind maar op een dakkapel tegen een schuin dak op dus van 1 kant wel kans op wind... nu wil ik de maximale uitslag gaan beperken omdat ik ook ergens heb gelezen dat deze uitslag uiteindelijk toch lekkage van het systeem kan veroorzaken op de koppelingen....

Nu wil ik dit gaan doen met een spanband.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLGxiKWzBRIgK_Nw0YJTk4VnRUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEtg9QZhF6M5jEQwJQSbHWho.jpg?f=fotoalbum_large
Door een ijzeren profiel zie rode lijn aan beide zeiden aan de Bigfoot’s te maken en een spanband om de unit te slaan en deze aan de profielen te maken en de spanband dan bovenlangs te laten kruizen.... zodat hij de bovenkant stabiliseert

Of heeft iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
Ik heb drie units op het platte dak staan op van die veren, maar dan een lichtere variant. Ik heb in dit topic wel eens een filmpje geplaatst van de uitslag die de units hadden op die veren, dat was veel te veel. Ik heb nu twee kabels over de units gespannen zoals jij ze ook heb getekend, maar dan aan de linker- en rechterkant apart van elkaar. Met draadspanners kan ik de spanning op de kabels aanpassen. De demping van de veren werkt daarmee nog steeds prima, maar, maar de uitslag is echt een heel stuk ingeperkt.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
@Scooper heb je een foto hier van? Hoe heb je deze kabels aan je unit vast gemaakt?
Pagina: 1 ... 41 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic