Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.472 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
Ik kan nu niet het dak op. Maar op deze foto is de opstelling te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wmnbq_SyS3_hYxerFyvklhKWqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGjVImopK8EzE2nKXu5ODYqu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dan aan weerszijden van de betonblokken haakogen geplaatst (dus 4 per unit). Dan tussen de ogen een draad gespannen over de unit heen met een draadspanner erop (per unit dus 2 draden en twee draadspanners). Afhankelijk van de spanning op het draad druk je de unit daarmee iets de vering in. Daardoor is de zijdelingse uitslag flink afgenomen terwijl de demping in ons geval nog perfect is.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:10
Okee top! Ik ga het eerst met een spanband proberen is niet erg duur en mocht het werken ga ik het wel fine tunen! Bedankt voor je reactie en foto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Roe!and schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:24:
[...]

AM-50 veren zijn binnen!

Unit staat niet vol in de wind maar op een dakkapel tegen een schuin dak op dus van 1 kant wel kans op wind... nu wil ik de maximale uitslag gaan beperken omdat ik ook ergens heb gelezen dat deze uitslag uiteindelijk toch lekkage van het systeem kan veroorzaken op de koppelingen....

Nu wil ik dit gaan doen met een spanband.....
[Afbeelding]
Door een ijzeren profiel zie rode lijn aan beide zeiden aan de Bigfoot’s te maken en een spanband om de unit te slaan en deze aan de profielen te maken en de spanband dan bovenlangs te laten kruizen.... zodat hij de bovenkant stabiliseert

Of heeft iemand een beter idee?
Ik heb er geen praktijk ervaring mee maar de veren verder uit elkaar plaatsen lijkt me qua trillingen een betere oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3Hofi9vPochP0k0w30QPb9gx08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GdNrL8N1XGm8Ue5pqYNUhEsw.png?f=user_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Ja zou ook een optie kunnen zijn maar is niet heel makkelijk zelf te maken en kost ook weer een paar centen.... heb nu de veren haal er hoekprofiel bij de gamma en heb nog wat m8 bouten en moeren liggen.... haal ik bij de action een spanband ben ik voor paar tientjes klaar en is makkelijk zelf te realiseren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:10
Roe!and schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:36:
Ja zou ook een optie kunnen zijn maar is niet heel makkelijk zelf te maken en kost ook weer een paar centen.... heb nu de veren haal er hoekprofiel bij de gamma en heb nog wat m8 bouten en moeren liggen.... haal ik bij de action een spanband ben ik voor paar tientjes klaar en is makkelijk zelf te realiseren....
leg je er geen betontegels onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
@bie100 ja er liggen al betonnen opsluitbanden onder alleen geen foto van.... daar word het al wel beter van maar nog niet naar mijn zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Roe!and schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:43:
@bie100 ja er liggen al betonnen opsluitbanden onder alleen geen foto van.... daar word het al wel beter van maar nog niet naar mijn zin...
nee dat begrijp ik ben ook bezig om het geluid naar beneden te krijgen maar we komen er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bie100 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:16:
[...]

nee dat begrijp ik ben ook bezig om het geluid naar beneden te krijgen maar we komen er wel :)
de bedoeling is toch juist om het geluid boven te houden? O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Roe!and schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:24:
[...]

AM-50 veren zijn binnen!

Unit staat niet vol in de wind maar op een dakkapel tegen een schuin dak op dus van 1 kant wel kans op wind... nu wil ik de maximale uitslag gaan beperken omdat ik ook ergens heb gelezen dat deze uitslag uiteindelijk toch lekkage van het systeem kan veroorzaken op de koppelingen....

Nu wil ik dit gaan doen met een spanband.....
[Afbeelding]
Door een ijzeren profiel zie rode lijn aan beide zeiden aan de Bigfoot’s te maken en een spanband om de unit te slaan en deze aan de profielen te maken en de spanband dan bovenlangs te laten kruizen.... zodat hij de bovenkant stabiliseert

Of heeft iemand een beter idee?
Hmm, als je veren aanbrengt om vrije beweging toe te staan, maar de unit dan met banden aan een vast punt maakt, dan krijg je weer resonantie verwacht ik.
En nog een vraagje: is het wellicht verstandig je leidingen in te tapen?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
flippy schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:18:
[...]

de bedoeling is toch juist om het geluid boven te houden? O-)
niet in mijn situatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
mwk schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Hmm, als je veren aanbrengt om vrije beweging toe te staan, maar de unit dan met banden aan een vast punt maakt, dan krijg je weer resonantie verwacht ik.
En nog een vraagje: is het wellicht verstandig je leidingen in te tapen?
Waarom verwacht je dat? Ik verwacht dit juist niet de resonantie zou dan via de spanband moeten lopen.... deze zal ik niet zo strak aan trekken hij is meer om de buiten unit minder topzwaar te maken dus meer om de bovenkant in bedwang te houden met harde wind....

Leidingen in tapen helpt dit tegen resonantie geluiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 22:11
bjwild schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:56:
Misschien niet helemaal de juiste topic maar doet airconwithme het bij jullie? zie het netjes op mijn netwerk maar meld dat t geen cloud connectie heeft. En zie niets online er over
Hier ook sinds vandaag "offline", terwijl ze wel gewoon verbinding hebben met het netwerk. Had ook even één unit opnieuw toegevoegd, maar het lukt dus een issue met hun cloud omgeving... Gelukkig hebben we nog gewoon een afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Roe!and schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Leidingen in tapen helpt dit tegen resonantie geluiden?
nee maar wel tegen de vogels die van de isolatie houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
PentaClover schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:01:
[...]

Dat is heel erg afhankelijk van met welke prijzen je rekent, ik heb bijvoorbeeld een ruim overschot aan PV electriciteit waar ik 0.0675 euro per kWh voor krijg, met een gas prijs van 0.81392 euro per m3 Gas kan ik dus 12 kwh verstoken en dan ben ik nog fractioneel goedkoper uit dan 1 m3 Gas.
Mijn HR ketel + verwarmingsysteem heb ik erg zuinig afgeregeld, en haal ongeveer 9.63 kWh warmte uit 1 m3 gas, desondanks zal voor mijn persoonlijke situatie het zelfs tot een COP van 0.8 voordeliger zijn om electriciteit te gebruiken.
Dit is uiteraard zolang er gesaldeerd wordt en tot het maximum aan overschot dat ik heb is verbruikt, en met een COP van 0.8 zal ik het niet de hele winter redden met mijn overschot (+/- 9500 kWh) maar met een SCOP van 1.9 zou ik een heel eind moeten komen.

Echter ik gebruik de Airco's maar tot zo'n 10oC buiten temperatuur, omdat ik de herrie en hete lucht niet prettig vind als ze op vol vermogen draaien en ik begrens ze dus op 40%-50% waarbij ik het nog acceptabel vind, en met dat vermogen houd ik het tot ongeveer die buiten temperatuur comfortabel warm binnen. Daaronder gaat de CV aan, niet omdat het goedkoper is, maar omdat het aangenamer is.
Niet om volledig offtopic te gaan maar iets zegt mij dat jij vloerverwarming hebt, dan is de overstap fors groter dan bij radiatoren, mensen zijn dan eenmaal een warme vloer gewend, wat je bij L/L fors minder hebt.
Doorgaans behaalt een CV maar 8kw in praktijk vanwege allerlei factoren, 9.63kw is de idiale wereld.

Je hebt idd keuze uit geluid of hetelucht, mensen dat hem op fluisterstand zetten krijgen dan hetelucht en daardoor wordt het verschil tussen vloer en plafond ook groter en minder comfortabel bij kouder weer omdat je vloer kouder wordt.

Zelf wil ik het gaan combineren, als het kouder wordt de vloerverwarming als bijverwarmen gebruiken, puur zodat de vloer niet zo koud wordt en niet zozeer om de ruimte te verwarmen, de L/L kan dan op een laag pitje blijven draaien.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
mr_evil08 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:14:
[...]

Niet om volledig offtopic te gaan maar iets zegt mij dat jij vloerverwarming hebt, dan is de overstap fors groter dan bij radiatoren, mensen zijn dan eenmaal een warme vloer gewend, wat je bij L/L fors minder hebt.
Doorgaans behaalt een CV maar 8kw in praktijk vanwege allerlei factoren, 9.63kw is de idiale wereld.

Je hebt idd keuze uit geluid of hetelucht, mensen dat hem op fluisterstand zetten krijgen dan hetelucht en daardoor wordt het verschil tussen vloer en plafond ook groter en minder comfortabel bij kouder weer omdat je vloer kouder wordt.

Zelf wil ik het gaan combineren, als het kouder wordt de vloerverwarming als bijverwarmen gebruiken, puur zodat de vloer niet zo koud wordt en niet zozeer om de ruimte te verwarmen, de L/L kan dan op een laag pitje blijven draaien.
Sterker nog, als je de airco op fluisterstand zet halveert (zal niet helemaal precies de helft zijn) je verwarmingsvermogen. De Kw's zijn berekend op de hoogste ventilator stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
rupsen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:22:
[...]

Sterker nog, als je de airco op fluisterstand zet halveert (zal niet helemaal precies de helft zijn) je verwarmingsvermogen. De Kw's zijn berekend op de hoogste ventilator stand.
Zal wel per merk verschillen, dacht ik vroeger ook als de fan harder draait echter merk ik niet terug in daadwerkelijk verbruik.

Wat gebeurd op fluisterstand is iets warmer lucht en het verschil tussen vloer en plafond wordt groter, de compressor gaat niet hoger dan cmpfreq=28 ook al zou je hem op 30 graden zetten, als het buiten te koud is wordt je woning gewoon niet warm maar dat is niet omdat de buitenunit het niet aankan maar omdat die zich aan inhouden is(interne beveiliging dat temperaturen te hoog worden mischien?).

Op auto stand draait de fan tussen 1 en 3 als ik met handmatig vergelijk.
Ik heb er mee verwarmd tijdens -12 en dat was geen probleem, gewoon 22 graden binnen.

De fan op autostand en die blaaste wel harder toen, ik kon hem wel iets "knijpen" maar dan kreeg ik verschillen tussen plafond en vloer dat was niet prettig.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Zal wel per merk verschillen, dacht ik vroeger ook als de fan harder draait echter merk ik niet terug in daadwerkelijk verbruik.

Wat gebeurd op fluisterstand is iets warmer lucht en het verschil tussen vloer en plafond wordt groter, de compressor gaat niet hoger dan cmpfreq=28 ook al zou je hem op 30 graden zetten, als het buiten te koud is wordt je woning gewoon niet warm maar dat is niet omdat de buitenunit het niet aankan maar omdat die zich aan inhouden is(interne beveiliging dat temperaturen te hoog worden mischien?).

Ik heb er mee verwarmd tijdens -12 en dat was geen probleem, gewoon 22 graden binnen.

De fan op autostand en die blaaste wel harder toen, ik kon hem wel iets "knijpen" maar dan kreeg ik verschillen tussen plafond en vloer dat was niet prettig.
kijken naar de compressor toerental is verkeerd. het toerental is mogelijk wel hetzelfde maar hij moet veel harder werken omdat de drukken hoger worden. het is heuvelop rijden voor de compressor maar de snelheid blijft wel hetzelfde. ;)
kijk naar de amperes die word getrokken. ;)

fans wil je eigenlijk altijd maximaal hebben staan, zo word ook de effcientie gemeten en is die het hoogste...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 31-05-2021 09:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:20:
[...]

kijken naar de compressor toerental is verkeerd. het toerental is mogelijk wel hetzelfde maar hij moet veel harder werken omdat de drukken hoger worden. het is heuvelop rijden voor de compressor maar de snelheid blijft wel hetzelfde. ;)
kijk naar de amperes die word getrokken. ;)

fans wil je eigenlijk altijd maximaal hebben staan, zo word ook de effcientie gemeten en is die het hoogste...
Mja heb ik ook eens gemeten met een slimme stekker in combi met compressor toerental meerdere malen in verleden, het zou kunnen kloppen wat je zegt, echter als de compressor beneden 28 loopt is de warmtevraag zo minimaal hier waardoor het niet opvalt, het verbruik is te verwaardelozen.

Wanneer het buiten kouder is draait de compressor toch hoger anders krijg ik de woning niet warm(opstoken), ook toen eens gekeken het verbruik blijft beneden 300 watt.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:53:
[...]

Mja wat je zegt heb ik ook eens gemeten met een slimme stekker in combi met compressor toerental, het zou kunnen kloppen wat je zegt, echter als de compressor beneden 28 loopt is de warmtevraag zo minimaal dat ik het niet terug kan zien, het verbruik blijft dan ook onder 300 watt, of het 280 of 300 watt bijvoorbeeld kon zijn let ik dan niet op, was het verschil 50 watt of meer had ik het zeker wel gezien.
als je compressor te laag draait zal het expansieventiel "teveel" gas doorlaten (ik ga er vannuit dat je een vast expansieorgaan hebt) in een binnenunit (met name met grote jongens zie je dit) en ben je vrolijk "lucht" aan het verpompen ipv daadwerkelijk werk aan het verrichten.

je bent dan zeg maar een luchtkasteel aan het oppompen met een fietspomp. de lucht loopt er harder uit dan het echt werk verzet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 31-05-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
mr_evil08 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Lagere fan stand in verwarming betekend minder condensatie vermogen en daar regelt het hele systeem op af.
Er gaat dan gewoon minder lucht over je blok heen wat betekend dat er minder capaciteit is. Uitblaastemperatuur zal inderdaad hoger zijn maar de hoeveelheid warmte die verplaatst wordt is minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 02:28
Ik heb vorig jaar september een 3.5kw airco opgehangen in de woonkamer.
Een Dimstal eco Smart smnd-12 12000BTU

Deze winter ook als primaire verwarming gebruikt. De CV was nog wel nodig toen het heel koud was, en om in de morgen mee te helpen om sneller op temperatuur te komen. (Nachtverlaging naar 15c)

Mijn gasverbruik is enorm verlaagd, naar een 200m3 van ongeveer 900m3
Stroom is met ongeveer 1300kwh toegenomen.

Nu de zomer afwachten :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PchhAz2ZhRlBT1Kcs2n5GYGomKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jfvonnwkzqMMzmC3UXSEzvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvLQibl5qe24wFUwYplaC3wEMAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2KfXLKxSp4VxsN0we1XMF1I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Super Cow op 31-05-2021 14:34 ]

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
De airco hier staat weer lekker te koelen. Thuiswerken doe ik op zolder en rond 13:00 was het al 25 graden. (huis uit 1970, wel geisoleerd maar dakapel staat op t zuiden)
Staat nu heerlijk stil zijn werk te doen en ik kan ook gewoon lekker mijn werk doen 8)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

JB

Cédric roelt!

Speedfightserv schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:58:
De airco hier staat weer lekker te koelen. Thuiswerken doe ik op zolder en rond 13:00 was het al 25 graden. (huis uit 1970, wel geisoleerd maar dakapel staat op t zuiden)
Staat nu heerlijk stil zijn werk te doen en ik kan ook gewoon lekker mijn werk doen 8)
Hier ook :) Lekker klimaat, houd me meteen scherper merk ik.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
@Super Cow Je kan eens een seizoen proberen zonder nachtverlaging.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

BarryH schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:10:
@Super Cow Je kan eens een seizoen proberen zonder nachtverlaging.
Wat bedoel je hiermee? De ketel helemaal uit?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
Als je de LL WP de ruimte continu op 20 graden laat houden, dan kan het heel goed zijn dat je ketel niet meer hoeft bij te springen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 02:28
BarryH schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:22:
Als je de LL WP de ruimte continu op 20 graden laat houden, dan kan het heel goed zijn dat je ketel niet meer hoeft bij te springen.
Dat is helaas geen mogelijkheid, mijn woning is matig/slecht geïsoleerd, jaren 80 huurwoning, waar al 40 jaar niks aan gedaan is door de huurder. (En ik dus ook niks aan kan doen, ik heb alleen de bijkeuken geïsoleerd)

En dan is 3.5kw te krap, dan had ik beter een 5kw moeten doen, maar ik kan toch niet van het gas af, dus is het zo prima. (de dagen dat het best een stukje onder nul was, moest de CV de hele dag een beetje bijspringen, en de Airco ging 3-4 keer per uur in defrost)

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
[...]
Klopt, we hebben vloerverwarming + radiatoren en gemerkt dat als we de ruimte temperatuur zo'n 1.5oC warmer maken met de airco's dat we wat minder last hebben van een koude vloer.
De 9.63 kWh is daadwerkelijk gemeten over een wat langere tijd met een MID gecertificeerde warmte meter (Kamstrup Multical302) die ik in mijn CV circuit heb ingebouwd. Daar horen retour temperaturen bij van rond de 25oC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqwFJ-p_mYnsZOa9TklHIEzvwwU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QygEhnct6inPAhcNuDzCASCk.png?f=fotoalbum_medium
Ik heb de fan altijd op auto staan, met verwarmen wordt er door de unit simpelweg max vermogen gevraagd, dus ik heb en herrie en ~50oC warme lucht als ik niet het vermogen begrens, dat is geen fijne combinatie.
Ik vermoed dat het de maken heeft met de combinatie van een slechte temperatuur regeling en de grote ruimte hier, de unit meet geen verhoging van temperatuur als hij even aan staat en blijft dan vrolijk door blazen op max vermogen.

Temperatuur van de kunstof uitblaas geleiding met verwarmen en vermogen begrenst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_7V80jbBfPB8OfADZ0GMbYwk6k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hrK5za4KMsoi2vHZf5U5AnSU.png?f=fotoalbum_medium

Temperatuur van de kunstof uitblaas geleiding met verwarmen en vermogen niet begrenst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjDOAPLLIQdsiE6jqY1xoE66HBw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cbxonUCjL1uGZs7kzE42EQ8B.png?f=fotoalbum_medium
Met koelen doet de temperatuurs regeling het overigens uitstekend, moduleerd lekker snel terug en blijft rustig het huis koel houden met minimaal geluid, het lijken echt 2 verschillende temperatuur regelaars.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Edit: ik kan zelf niet lezen

[q]Super Cow schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:58:
Mijn gasverbruik is enorm verlaagd, naar een 200m3 van ongeveer 900m3
Stroom is met ongeveer 1300kwh toegenomen.[/q]Ik denk dat je bij het eerste getal een cijfer bent vergeten in te tikken; nu lijkt het juist alsof je 4,5 keer zo veel gas hebt gebruikt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 31-05-2021 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:04:
[...]
Ik denk dat je bij het eerste getal een cijfer bent vergeten in te tikken; nu lijkt het juist alsof je 4,5 keer zo veel gas hebt gebruikt ;)
Bijna goed,

er staat naar 200m3, van 900m3 :P

Dus eigenlijk, van 900m3 naar 200m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
JB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Zonder verlaging, dus gewoon op de normale temp laten staan

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

HarmoniousVibe schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Zonder verlaging, dus gewoon op de normale temp laten staan
Dat gebeurd hier al jaren. Ketel gaat in eco == 18 graden in de nacht. Of bedoel je constante temp hele dagen?

Wil komende winter wel eens kijken of dat verwarmen met airco beetje interessant is, maar dan moet je het zaakje wel aanzetten voordat je ketel aanspringt obv programmering. Vloerverwarming is dan ook niet aan, dus vraag me af of ik het fijn ga vinden. Wellicht dat je wel kan besparen op de 1e paar graden die de ketel niet hoeft te brengen maar hoe stem je dat af..

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 31-05-2021 15:10 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
Ik ben van plan airco aan te schaffen voor een pand met vier ruimtes, totaal ongeveer 200m2. Het gaat dan om een split-systeem met vier units. Nu hoor ik dat de ruimtes ook via de airco verwarmd kunnen worden. Aangezien de CV vervangen moet worden, zou ik graag horen wat jullie ervaringen zijn. Het draait om twee dingen: comfort en prijs.

Als we een normale CV-installalatie met radiatoren als uitgangspunt nemen, wat is het verschil in comfort? Hoe zit het met geluid? Dan weer uitgaande van een kamer die opgewarmd is. Ik begrijp dat zo'n unit even moet blazen om een koude kamer op te warmen, en dat er dan meer kabaal is. Als het eenmaal op temperatuur is, daar gaat het me om. Uitgaande van een ruimte van bv 40m2 of 50m2?

Verder kreeg ik te horen dat verwarmen via airco amper duurder is dan verwarmen via CV (€200/200m2/jaar). Het is fantastisch als het waar is, maar als het zo is, waarom wordt dit dan niet gezien als alternatief om van het gas af te komen? Wat ik begrepen heb van electrisch verwarmen (zoals een electrische boiler), is het al snel drie tot vier keer zo duur in maandelijkse kosten. Dan klinkt dit te mooi om waar te zijn?

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
sumac schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:00:
Ik ben van plan airco aan te schaffen voor een pand met vier ruimtes, totaal ongeveer 200m2. Het gaat dan om een split-systeem met vier units. Nu hoor ik dat de ruimtes ook via de airco verwarmd kunnen worden. Aangezien de CV vervangen moet worden, zou ik graag horen wat jullie ervaringen zijn. Het draait om twee dingen: comfort en prijs.

Als we een normale CV-installalatie met radiatoren als uitgangspunt nemen, wat is het verschil in comfort? Hoe zit het met geluid? Dan weer uitgaande van een kamer die opgewarmd is. Ik begrijp dat zo'n unit even moet blazen om een koude kamer op te warmen, en dat er dan meer kabaal is. Als het eenmaal op temperatuur is, daar gaat het me om. Uitgaande van een ruimte van bv 40m2 of 50m2?

Verder kreeg ik te horen dat verwarmen via airco amper duurder is dan verwarmen via CV (€200/200m2/jaar). Het is fantastisch als het waar is, maar als het zo is, waarom wordt dit dan niet gezien als alternatief om van het gas af te komen? Wat ik begrepen heb van electrisch verwarmen (zoals een electrische boiler), is het al snel drie tot vier keer zo duur in maandelijkse kosten. Dan klinkt dit te mooi om waar te zijn?

Verwarmen met een airco is wel een iets andere ervaring dan met radiatoren. Om te beginnen zit je met een stukje geluid. Zeker bij een woonkamer zal je de unit al snel op een hoorbaar niveau moeten zetten om de boel een beetje snel warm te krijgen. Afhankelijk van de temperatuur buiten zal de gemiddelde 'fluisterstand' niet volstaan om het warm te krijgen. Heb je een horrorwinter zoals afgelopen februari dan zal de installatie echt flink moeten blazen (zowel binnen als buiten) om het warm te krijgen en te houden.

Comfort is uiteraard subjectief. Persoonlijk vind ik het weinig verschil hebben met een CV installatie, maar ik heb hier dan ook een redelijk goed geïsoleerd huis. Geen koudeval bij ramen en deuren, bijvoorbeeld, en dat scheelt wel een hoop. Als je isolatie te wensen overlaat dan zal je het nog steeds warm krijgen, maar je zal tocht bij een raam bijvoorbeeld veel sneller merken. Radiatoren hangen doorgaans onder het raam om juist die koudeval te 'maskeren'. Gordijn van warmte, zeg maar. Dat heb je bij een airco dus niet.

Wat betreft kosten, een wijd verspreid misverstand is dat een warmtepomp (airco) verwarmd zoals een elektrische kachel, maar dit is niet wat er gebeurt. Een warmtepomp (hint zit in de naam) pompt letterlijk warmte van A naar B. Dat kan van binnen naar buiten, maar ook van buiten naar binnen. Zelfs bij -10 kan er nog warmte aan de buitenlucht onttrokken worden. De celcius schaal gaat immers tot -273 :+ Feitelijk wordt er dus geen energie gebruikt om lucht te verwarmen, maar enkel om warmte te verplaatsen. Hierdoor ligt het energieverbruik relatief laag. Algemeen genomen is een warmtepomp goedkoper, maar het is van heel veel factoren afhankelijk, waaronder zeer sterk je mate van isolatie. Als je zonnepanelen hebt is het eigenlijk een uitgemaakte zaak. De meeste woning verbruiken bij lange na niet hun volledige opbrengst en aangezien salderen de komende jaren ook gaat verdwijnen is het een win-win om je energie overschot te gebruiken om je huis te verwarmen (en te koelen). Eigenlijk zou je dan 'gratis' verwarming hebben.

Waarom heeft ieder huis dan niet een warmtepomp? Bovengenoemde redenen over geluid en comfort, mensen zijn onbekend met het feit dat een airco überhaupt kan verwarmen, en als ze het weten denken ze dat het een elektrische kachel is. Maar bijvoorbeeld in Scandinavië zijn warmtepompen als verwarming zo goed als de standaard volgens mij. Wij hadden hier de luxe van die mooie gasbel, waardoor Nederland toentertijd van de kolen af kon en iedereen goedkoop aan het gas ging. Inmiddels zijn we op een punt waarbij gas weer uit gefaseerd wordt en de warmtepomp (in welke vorm dan ook) de nieuwe standaard zal worden in Nederland. Geef het 10-20 jaar en elke nieuwbouwwoning zal met een warmtepomp worden verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02 14:29
Afgelopen weekend muz-ap35 opgehangen, en was wel een karwei, beetje onderschat! Maar alles is goed weg gewerkt en vooral wifi integratie vind ik erg handig! Vannacht gelijk aan het werk gezet, heerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
sumac schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:00:

Bijna al deze vragen zijn al tientallen malen in dit topic behandeld. Ik kan je dus alleen maar adviseren om eerste dit topic (en evt zijn voorganger(s)) even helemaal door te lezen. Dat scheelt je het stellen van vragen die al vele malen beantwoord zijn, en ook het maken van fouten die al vele malen gemaakt zijn.
Dit is Tweakers.net, een beetje zelfredzaamheid wordt wel verwacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 18:12
is er een regel m.b.t. capaciteit binnen units en de buitenunits met plaatsen airco's?

er zouden 4 daikin binnenunits komen

1x FTXA25aw
3x FTXA20aw

ik lees en hoor verschillende verhalen over capaciteit buitenunits. Zou ik voor bovenstaande indien dit op 1 buiten unit gaat het beste een 4mxm80n9 of een 4mxm90n9 kunnen pakken of zou het ook nog een lager model kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
basjuhh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:59:
is er een regel m.b.t. capaciteit binnen units en de buitenunits met plaatsen airco's?

1x FTXA25aw
3x FTXA20aw

ik lees en hoor verschillende verhalen over capaciteit buitenunits. Zou ik voor bovenstaande indien dit op 1 buiten unit gaat het beste een 4mxm80n9 of een 4mxm90n9 kunnen pakken of zou het ook nog een lager model kunnen zijn?
Er is niet echt een regel voor maar over het algemeen is de buitenunit kleiner dan het totaal van de binnenunits. Gedachte daarachter is dat nooit alle units gelijktijdig op vol vermogen zullen hoeven te draaien.

Maar hoeveel kleiner hangt af van je specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Mijn zibro split airco (SC3225) heeft na jaren een probleem.
Bij aanzetten start de buiten ventilator, maar compressor doet niets. Na ca 15 sec valt de buiten ventilator ook stil. Er blijft wel spanning op de voeding staan. Soms een F1 code op binnen unit, soms blijft binnen unit vrolijk blazen.

Ik verwacht eigenlijk dat het in de elektronica zit. Weet iemand of je ergens een nieuwe printplaat kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PentaClover schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Klopt, we hebben vloerverwarming + radiatoren en gemerkt dat als we de ruimte temperatuur zo'n 1.5oC warmer maken met de airco's dat we wat minder last hebben van een koude vloer.

[...]

De 9.63 kWh is daadwerkelijk gemeten over een wat langere tijd met een MID gecertificeerde warmte meter (Kamstrup Multical302) die ik in mijn CV circuit heb ingebouwd. Daar horen retour temperaturen bij van rond de 25oC:
[Afbeelding]

[...]

Ik heb de fan altijd op auto staan, met verwarmen wordt er door de unit simpelweg max vermogen gevraagd, dus ik heb en herrie en ~50oC warme lucht als ik niet het vermogen begrens, dat is geen fijne combinatie.
Ik vermoed dat het de maken heeft met de combinatie van een slechte temperatuur regeling en de grote ruimte hier, de unit meet geen verhoging van temperatuur als hij even aan staat en blijft dan vrolijk door blazen op max vermogen.

Temperatuur van de kunstof uitblaas geleiding met verwarmen en vermogen begrenst:
[Afbeelding]

Temperatuur van de kunstof uitblaas geleiding met verwarmen en vermogen niet begrenst:
[Afbeelding]
Met koelen doet de temperatuurs regeling het overigens uitstekend, moduleerd lekker snel terug en blijft rustig het huis koel houden met minimaal geluid, het lijken echt 2 verschillende temperatuur regelaars.
Dat is wel jammer en erg vreemd, als hier 50c lucht uit de unit komt en dus op auto stand staat gebeurd dat alleen tijdens opwarmen, eenmaal op temperatuur blijft het rond 30 graden, alleen toen het buiten -12 was liep de uitblaastemperatuur op maar dat is ook logisch dan heb je veel warmteverlies in je woning.

Maar gezien je vloerverwarming hebt begrijp ik het ook al waarom dat stukken beter is, je bent immers gewend aan de warmevloer, dat krijg je met luchtverwarming niet voor elkaar of je moet heel hoog gaan stoken.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 31-05-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
Misschien een beetje off-topic, maar ik heb afgelopen winter gewoon lekkere merino-wollen sokken gekocht. Echt heel fijn en je voelt niks meer van een koude vloer. Kan ik toch gewoon optimaal efficiënt stoken met mijn LLWP. Scheelt weer bijna 1,8m3 per dag.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TigerXtrm
Andrehj schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:24:
[...]

Bijna al deze vragen zijn al tientallen malen in dit topic behandeld. Ik kan je dus alleen maar adviseren om eerste dit topic (en evt zijn voorganger(s)) even helemaal door te lezen. Dat scheelt je het stellen van vragen die al vele malen beantwoord zijn, en ook het maken van fouten die al vele malen gemaakt zijn.
Dit is ook echt de dooddoener van Tweakers hoor. Of je even een topic reeks van zo'n 1500 pagina's wil doorlezen alvorens je je vraag stelt :') Lees anders ook even alles over warmtepompen op Wikipedia door, als je het daarna nog niet weet dan zullen we je hier helpen :') }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57

Timple

Ik ben bezig met een split-unit airco op te hangen. De slangen zijn 10 meter om tot buiten te geraken. Hierbij gaan ze ook 2 meter door een houten/gipsen muur.

Nu is mijn vraag: hoeveel condenseert een condens leiding?

Op dit stuk van 2 meter heb ik helaas geen mogelijkheid om deze te isoleren aangezien we deze er net doorheen zouden kunnen trekken. Ik wil dus weten of dit misschien natte plekken in de muur gaat opleveren.
De koelmiddel-leidingen zijn al voorgeïsoleerd. Dus dit komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
TigerXtrm schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:27:
[...]
Verwarmen met een airco is wel een iets andere ervaring dan met radiatoren. Om te beginnen zit je met een stukje geluid. Zeker bij een woonkamer zal je de unit al snel op een hoorbaar niveau moeten zetten om de boel een beetje snel warm te krijgen. Afhankelijk van de temperatuur buiten zal de gemiddelde 'fluisterstand' niet volstaan om het warm te krijgen. Heb je een horrorwinter zoals afgelopen februari dan zal de installatie echt flink moeten blazen (zowel binnen als buiten) om het warm te krijgen en te houden.

Comfort is uiteraard subjectief. Persoonlijk vind ik het weinig verschil hebben met een CV installatie, maar ik heb hier dan ook een redelijk goed geïsoleerd huis. Geen koudeval bij ramen en deuren, bijvoorbeeld, en dat scheelt wel een hoop. Als je isolatie te wensen overlaat dan zal je het nog steeds warm krijgen, maar je zal tocht bij een raam bijvoorbeeld veel sneller merken. Radiatoren hangen doorgaans onder het raam om juist die koudeval te 'maskeren'. Gordijn van warmte, zeg maar. Dat heb je bij een airco dus niet.

Wat betreft kosten, een wijd verspreid misverstand is dat een warmtepomp (airco) verwarmd zoals een elektrische kachel, maar dit is niet wat er gebeurt. Een warmtepomp (hint zit in de naam) pompt letterlijk warmte van A naar B. Dat kan van binnen naar buiten, maar ook van buiten naar binnen. Zelfs bij -10 kan er nog warmte aan de buitenlucht onttrokken worden. De celcius schaal gaat immers tot -273 :+ Feitelijk wordt er dus geen energie gebruikt om lucht te verwarmen, maar enkel om warmte te verplaatsen. Hierdoor ligt het energieverbruik relatief laag. Algemeen genomen is een warmtepomp goedkoper, maar het is van heel veel factoren afhankelijk, waaronder zeer sterk je mate van isolatie. Als je zonnepanelen hebt is het eigenlijk een uitgemaakte zaak. De meeste woning verbruiken bij lange na niet hun volledige opbrengst en aangezien salderen de komende jaren ook gaat verdwijnen is het een win-win om je energie overschot te gebruiken om je huis te verwarmen (en te koelen). Eigenlijk zou je dan 'gratis' verwarming hebben.

Waarom heeft ieder huis dan niet een warmtepomp? Bovengenoemde redenen over geluid en comfort, mensen zijn onbekend met het feit dat een airco überhaupt kan verwarmen, en als ze het weten denken ze dat het een elektrische kachel is. Maar bijvoorbeeld in Scandinavië zijn warmtepompen als verwarming zo goed als de standaard volgens mij. Wij hadden hier de luxe van die mooie gasbel, waardoor Nederland toentertijd van de kolen af kon en iedereen goedkoop aan het gas ging. Inmiddels zijn we op een punt waarbij gas weer uit gefaseerd wordt en de warmtepomp (in welke vorm dan ook) de nieuwe standaard zal worden in Nederland. Geef het 10-20 jaar en elke nieuwbouwwoning zal met een warmtepomp worden verwarmd.
Dank je, dat is nuttige informatie waar ik iets mee kan. Het pand is niet heel goed geïsoleerd, het tocht hier en daar, maar daar is wel iets aan te doen. Dat is iets wat ik moet aanpakken. 👍
Andrehj schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:24:
[...]

166 pagina's helemaal doorlezen... Ga ik doen hoorrr! Dank voor de tip! 😧

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
TigerXtrm schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:10:
[...]

Dit is ook echt de dooddoener van Tweakers hoor. Of je even een topic reeks van zo'n 1500 pagina's wil doorlezen alvorens je je vraag stelt :') Lees anders ook even alles over warmtepompen op Wikipedia door, als je het daarna nog niet weet dan zullen we je hier helpen :') }:|
Ja dat is wel echt een ding hier :D

De andere kant is wel je vraag gewoon hier achterlaten zonder überhaupt de TS te lezen. Daar stond al ea in :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Aangename verrassing vandaag, afgelopen vrijdag offerte akkoord gegeven voor plaatsing Airco op de slaapkamers, zou 4-6 weken duren ivm drukte. Kreeg vandaag een belletje dat ze donderdag al kunnen omdat er een plekje vrij was gekomen…

En dan te bedenken dat we 2 weken terug nog overwogen om rolluiken te laten plaatsen met 14 weken levertijd… nav dit topic toen toch voor een Airco gegaan (nieuwbouw woning dus warmte blijft binnen als het eenmaal warm is). Nu al blij met die keuze en hij is nog niet eens geplaatst :)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Timple schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:29:
Ik ben bezig met een split-unit airco op te hangen. De slangen zijn 10 meter om tot buiten te geraken. Hierbij gaan ze ook 2 meter door een houten/gipsen muur.

Nu is mijn vraag: hoeveel condenseert een condens leiding?

Op dit stuk van 2 meter heb ik helaas geen mogelijkheid om deze te isoleren aangezien we deze er net doorheen zouden kunnen trekken. Ik wil dus weten of dit misschien natte plekken in de muur gaat opleveren.
De koelmiddel-leidingen zijn al voorgeïsoleerd. Dus dit komt wel goed.
Hier ben ik ook benieuwd naar, ik ga door een kamer en wil er daar een mdf ‘koofje’ omheen maken ipv de plastic goten te gebruiken. De condens leiding op zich lijkt me dan weer niet zon punt, maar de koelleidingen zelf?

Sowieso nog extra de leidingen intapen lijkt me?

[ Voor 4% gewijzigd door Bakema op 01-06-2021 06:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb eigenlijk nog nooit condens gezien op een condensleiding. Ik denk dat dat theoretisch wel zou kunnen maar alleen als de condensleiding vol zou lopen met condenswater. En dat zou eigenlijk nooit mogen gebeuren.

De koelleidingen hoef je hier overigens niet verder voor in te tapen. Dat hoef je alleen maar te doen tegen vogels.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 06:53:
Ik heb eigenlijk nog nooit condens gezien op een condensleiding. Ik denk dat dat theoretisch wel zou kunnen maar alleen als de condensleiding vol zou lopen met condenswater. En dat zou eigenlijk nooit mogen gebeuren.

De koelleidingen hoef je hier overigens niet verder voor in te tapen. Dat hoef je alleen maar te doen tegen vogels.
Daarnaast, 10 meter met de condensleiding lijkt erop dat er een pompje wordt geplaatst, dus dat condens heeft al kamer temperatuur alvorens het naar buiten gaat. 10 meter overbruggen met de condensleiding met natuurlijk afschot lijkt mij zo goed als onmogelijk.

Dat klopt toch @Timple? Of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Vorkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:03:
10 meter overbruggen met de condensleiding met natuurlijk afschot lijkt mij zo goed als onmogelijk.
Was ik wel gewoon van plan. Ik heb 2 à 3 meter hoogteverschil.

Mijn riool laatst overal op 1cm/m gelegd en dat werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Timple schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:27:
[...]

Was ik wel gewoon van plan. Ik heb 2 à 3 meter hoogteverschil.

Mijn riool laatst overal op 1cm/m gelegd en dat werkt prima!
riool a liters per minuut (op de aanbevolen afschot) vs condensleiding a 1 liter per week (jaja) is nogal een verschil.

Op deze manier is de kans groter dat je condensleiding verstopt raakt en gaat lekken aan het begin dan dat er condens op je leiding komt :P

/edit
Irritant die voorspellende spellingscontrole…

[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 01-06-2021 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

1x FTXA25aw
3x FTXA20aw

4mxm68 is prima hiervoor, heb ik ook hangen, met 3x FTXM25 en 1x FTXM20

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:34
Beste mede tweakers,

Op dit moment zijn er twee duo splits onderweg mijn kant op met 2x een mitshubishi buiten unit.
Ik heb ook meteen koelleidingen besteld en ik ben van plan de zaak zelf te installeren tot aan de stek werkzaamheden.
Nu dacht ik alles goed te hebben doorgenomen en de juiste spullen te hebben besteld.
Echter valt mij net iets op bij doorlezen van de specs van de buitenunits.(mxz-2f53vf)
Hierin staat een tabelletje dat de wanddikte van de koperen buizen bij 1/4 en 3/8 0,8mm zou moeten zijn bij R32. Dit heb ik over het hoofd gezien en er zijn leidingen van 1mm onderweg.
Weet iemand van jullie of dit een probleem is en ik op nieuwe leindingen uit moet? of zit ik gewoon goed omdat de wand dikker is dan de gestelde 0,8m? Ik wil voorkomen dat ik straks alles netjes heb ingebouwd om dan te constateren dat ik het verkeerde koper erin heb zitten..

Ow en er valt me nog één vraagje in... Is die Airco Duct tape waarmee de kabels en koelleidingen bijelkaar worden gedraaid als ze door de dakdoorvoer komen speciaal spul om kan ik gewoon een rol Duct tape bij de Action halen?

Alvast dank voor het meedenken..

mvg

Martijn.

[ Voor 11% gewijzigd door martinisoft op 01-06-2021 09:14 ]

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Vorkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:40:
[...]

riool a liters per minuut (op de aanbevolen afschot) vs condensleiding a 1 liter per week (jaja) is nogal een verschil.

Je hebt grote kans dat je condensleidingen gaan verstoppen. Op deze manier is de kans groter dat je condensleiding verstopt raakt en gaat lekker aan het begin dan dat er condens op je leiding komt :P
Gewoon de hogedrukreiniger in de condensgoot zetten en één keer per 6 maanden goed uitspuiten :Y

(nee, niet doen. Dat gaat niet goed komen)

Morgen wordt de laatste single split geïnstalleerd bij ons. Hoezee! Kan ik eind dit jaar een ombouw gaan maken en die in de kleur van het huis schilderen (staat op het garage dak). Valt het minder op én is het beter beschermt tegen weer en wind (de hoek waar ze in staan vangt relatief veel wind)

Gisteren meteen 3 x een warmtelint besteld, welke ik in de lekbakken van de buitenunits ga hangen. Na de perikelen van afgelopen winter, wil ik voorbereid zijn in de toekomst. Alle 3 aansluiten met een Sonoff en alleen in de koude maanden aanzetten (er zit een temp. schakelaar op die aangaat bij 3 graden en uit bij 10, maar ik zie geen reden om er stroom op te houden in de zomer). Hopelijk zorgt dat voor geen tot minder bevroren lekbakken in de toekomst.
Werkschakelaar had ik nog, en meteen een IP67 lasdoos besteld om alles (ook de elektrische rolluiken) netjes aan te sluiten; de airco's zijn nu nog aangesloten middels IP45 WCD's en dat wil ik anders oplossen (na de werkschakelaar)

Zal als alles aangesloten is een foto maken voor de geïnteresseerden :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Hmmm...

Wat is dan een goede richtlijn voor afschot van condensleiding? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 21:26
banaliteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:16:
[...]

Laat maar weten of dit het probleem oplost. Wel jammer dit.

Ik zal mijn installateur ook maar alvast op de hoogte stellen van dit probleem.
Team-RiNo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:43:
[...]

Ik had gisteren hetzelfde probleem bij één van mijn 3 binnenunits, power cycle heeft het voor nu opgelost. Nu hopen dat het niet terug komt.
Nog maar eens gevraagd bij Daikin naar de status van de update, en kreeg dit als reactie:

"Momenteel is er nog geen oplossing. Het grootste probleem is dat installateurs geen printplaten willen vervangen en we dus geen materiaal binnen krijgen voor onderzoek.

Indien u hiervoor open staat gelieve uw installateur te contacteren zodat hij samen met Daikin Nederland dit verder kan opvolgen."

Dit kan toch gewoon niet. Absurd slechte service. Ik kan niet vertrouwen dat ik de unit kan bedienen mocht ik een paar dagen weg zijn en het is extreem warm (of koud).

Van Daikin had ik beter verwacht...

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 01-06-2021 09:56 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
Phusebox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:51:
[...]

[...]

Nog maar eens gevraagd bij Daikin naar de status van de update, en kreeg dit als reactie:

"Momenteel is er nog geen oplossing. Het grootste probleem is dat installateurs geen printplaten willen vervangen en we dus geen materiaal binnen krijgen voor onderzoek.

Indien u hiervoor open staat gelieve uw installateur te contacteren zodat hij samen met Daikin Nederland dit verder kan opvolgen."

Dit kan toch gewoon niet. Absurd slechte service. Ik kan niet vertrouwen dat ik de unit kan bedienen mocht ik een paar dagen weg zijn en het is extreem warm (of koud).

Van Daikin had ik beter verwacht...
Deze snap ik ook niet zo goed... Dan stuur je een éígen monteur.... Of iemand van je 3e lijns support naar een (aantal) klant(en), vervang je de printplaat en dan kun je je onderzoek doen.

Maar de prio lijkt dus niet zo hoog ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Waah schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Deze snap ik ook niet zo goed... Dan stuur je een éígen monteur.... Of iemand van je 3e lijns support naar een (aantal) klant(en), vervang je de printplaat en dan kun je je onderzoek doen.

Maar de prio lijkt dus niet zo hoog ;-)
Ze beweren anders: "Ik begrijp dat u hier niet blij mee bent. Dit staat zeer hoog op de agenda van de afdeling kwaliteit om een oplossing te vinden."

Moeten toch meer mensen/landen zijn die hier last van hebben? Anders ligt het puur aan de app. Het feit dat bijna elk land ook een eigen app heeft slaat nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

3 Weken terug is de unit voor de zolder geplaatst, deze staat inmiddels lekker te snorren, 18c slaapt toch lekkerder dan 22c en ook mijn thuis kantoortje is het nu lekker koel. Ik heb nu al het idee dat de koelvraag op zolder een stuk hoger is dan in de woonkamer, uiteindelijk toch blij dat ik voor een 3.5 ben gegaan.

Moet zeggen dat de uitstraling van de binnenunit echt een wereld van verschil is met de titanium in de woonkamer, prima voor de zolder overigens.

Ik heb nog even de buitenunit van de woonkamer geinspecteerd, maar buiten een doekje over de omkasting was er geen werk, alles zag er keurig en schoon uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKQNHIhjVLppvQ4GQoPnpXRqhkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaXQ2WF5NwZcOhAJR1UsHkTa.jpg?f=fotoalbum_large.
JB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:14:
[...]

De airco bij koude gewoon 24/7 laten verwarmen op een constante temperatuur.

Wanneer het langere periode beneden 0 is verwarm ik 24/7 op 20.5, comfortabeler omdat de unit rustiger zijn werk kan doen en de overige ruimtes beter op temperatuur blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 01-06-2021 10:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notna schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Gisteren meteen 3 x een warmtelint besteld, welke ik in de lekbakken van de buitenunits ga hangen. Na de perikelen van afgelopen winter, wil ik voorbereid zijn in de toekomst. Alle 3 aansluiten met een Sonoff en alleen in de koude maanden aanzetten (er zit een temp. schakelaar op die aangaat bij 3 graden en uit bij 10, maar ik zie geen reden om er stroom op te houden in de zomer). Hopelijk zorgt dat voor geen tot minder bevroren lekbakken in de toekomst.

Zal als alles aangesloten is een foto maken voor de geïnteresseerden :)
Gaaf, dit wil ik voor aankomende weekend ook gaan doen. Als je foto's en artikelen kan delen, graag! :)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 01-06-2021 10:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Phusebox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Ze beweren anders: "Ik begrijp dat u hier niet blij mee bent. Dit staat zeer hoog op de agenda van de afdeling kwaliteit om een oplossing te vinden."

Moeten toch meer mensen/landen zijn die hier last van hebben? Anders ligt het puur aan de app. Het feit dat bijna elk land ook een eigen app heeft slaat nergens op.
Welke Perfera heb je? De N of de R? Ik heb overal Perfera N hangen. Heb heel af en toe dat een unit een geel driehoekje geeft in de oude app. Maar dan een paar seconden later is hij er weer.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TigerXtrm schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Daar ben ik het dus niet mee eens, het hangt heel erg af van je verwarmingspatroon en de isolatie van je woning.

Bij -10 deed de mitsu met alle leefgeluiden en zonder bijverwarming onhoorbaar zijn werk, dan moet je idd wel 24/7 verwarmen anders waai je sochtends voor de periode van een paar uur van de bank af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
mwk schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Welke Perfera heb je? De N of de R? Ik heb overal Perfera N hangen. Heb heel af en toe dat een unit een geel driehoekje geeft in de oude app. Maar dan een paar seconden later is hij er weer.
De R, en enige manier om hem weer werkend te krijgen is stroom eraf halen. Lijkt me ook niet goed voor de levensduur omdat 1x per week te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Phusebox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:24:
[...]

De R, en enige manier om hem weer werkend te krijgen is stroom eraf halen. Lijkt me ook niet goed voor de levensduur omdat 1x per week te doen.
Dan lijkt het een issue in de nieuwe exemplaren. Ga er vanuit dat het een soort service-actie wordt, als ze het probleem hebben gevonden. Wel bijzonder dat ze zeggen dat installateurs geen zin hebben om te komen. Hoort gewoon bij het leveren van garantie.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
revolution-nl schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Daar ben ik het dus niet mee eens, het hangt heel erg af van je verwarmingspatroon en de isolatie van je woning.

Bij -10 deed de mitsu met alle leefgeluiden en zonder bijverwarming onhoorbaar zijn werk, dan moet je idd wel 24/7 verwarmen anders waai je sochtends voor de periode van een paar uur van de bank af.
Dat is een wel een goed punt ja. Juist door de goede isolatie in mijn woning vond ik het afgelopen winter onnodig om 24/7 te verwarmen, gezien de woonkamer niet kouder werd dan een graad of 17. Dan zit ik overdag wel even in de herrie als ik daarmee vrij riant kan besparen op energie. Maar je hebt zeker gelijk dat het geluidsniveau flink lager zal zijn als je 24/7 stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
mwk schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Dan lijkt het een issue in de nieuwe exemplaren. Ga er vanuit dat het een soort service-actie wordt, als ze het probleem hebben gevonden. Wel bijzonder dat ze zeggen dat installateurs geen zin hebben om te komen. Hoort gewoon bij het leveren van garantie.
Ik denk dat installateurs geen zin hebben de unit uit elkaar te schroeven. Die zullen wel de unit willen swappen. Een stuk minder gedoe en minder risico dat het tóch iets anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
kan iemand mij het verschil uitleggen in deze buitenunits van Daikin:

rxa50a
rxa50a9
rxa50b

Waar staan de a, a9 en b voor ? kan op de website van Daikin hier geen verdere informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53
Weet iemand hoe ik de (groene) lampjes op de Daikin Stylish kan uitschakelen, zodat s' nachts de slaapkamer goed donker blijft?

Ik heb al flink zitten zoeken in de handleiding, dit topic, en het vorige airco topic, maar ik kan het niet vinden....In de app zie ik het niet terug (wel in de oude controller app, maar dit button werkt niet (meer)).

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
RobbieB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:51:
Aangename verrassing vandaag, afgelopen vrijdag offerte akkoord gegeven voor plaatsing Airco op de slaapkamers, zou 4-6 weken duren ivm drukte. Kreeg vandaag een belletje dat ze donderdag al kunnen omdat er een plekje vrij was gekomen…

En dan te bedenken dat we 2 weken terug nog overwogen om rolluiken te laten plaatsen met 14 weken levertijd… nav dit topic toen toch voor een Airco gegaan (nieuwbouw woning dus warmte blijft binnen als het eenmaal warm is). Nu al blij met die keuze en hij is nog niet eens geplaatst :)
Dat is mazzel. Overigens vind ik 4-6 weken wachten best meevallen in deze periode, dat is ook in het laagseizoen geen gekke wachttijd voor installatieklussen.

Wat laat je plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightningchaser
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:35
hoe flexibel zijn die koelleidingen? ik wil ze door een 125mm pvc buis onder de grond/aanbouw trekken maar er zit een hoek van in totaal 90 graden in (2 hoeken van 45 graden met beetje afstand er tussen). Lukt dat om die koelleidingen daar doorheen te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

lightningchaser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:20:
hoe flexibel zijn die koelleidingen? ik wil ze door een 125mm pvc buis onder de grond/aanbouw trekken maar er zit een hoek van in totaal 90 graden in (2 hoeken van 45 graden met beetje afstand er tussen). Lukt dat om die koelleidingen daar doorheen te trekken?
in theorie wel. maar ik denk dat je de isolatie wel kapot trekt als je die niet beschermt met beetje peppie dikke katoenen ductape

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 01-06-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Om nog even terug te komen op de condensleiding. Net de boel nagemeten maar het platte dak zit hoger dan de vloer van de 1e verdieping, wat ik wou gaat dus niet lukken(leidingen op plinthoogte door naar buiten).

Nu vraag ik me af, vanaf de airco gaat de condensleiding eerst 1,5 meter loodrecht naar beneden, dan 2,5 meter licht aflopend door een kamer, is het een probleem om hem dan 30cm omhoog te laten lopen en daar door de muur heen?

Ik snap dat er dan altijd water in de leiding zal staan, en dat het niet helemaal wenselijk is, maar dit zul je met een condenspompje ook hebben lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
Bakema schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:44:
Om nog even terug te komen op de condensleiding. Net de boel nagemeten maar het platte dak zit hoger dan de vloer van de 1e verdieping, wat ik wou gaat dus niet lukken(leidingen op plinthoogte door naar buiten).

Nu vraag ik me af, vanaf de airco gaat de condensleiding eerst 1,5 meter loodrecht naar beneden, dan 2,5 meter licht aflopend door een kamer, is het een probleem om hem dan 30cm omhoog te laten lopen en daar door de muur heen?

Ik snap dat er dan altijd water in de leiding zal staan, en dat het niet helemaal wenselijk is, maar dit zul je met een condenspompje ook hebben lijkt me?
Je creëer eigenlijk een sifon. Ik zou het wel aandurven, wel zou ik hem na het warmte weer een keer goed doorspoelen. Er gaat altijd wel stof etc. mee wat zich kan gaan ophopen.

Gebruik dan wel vaste buis, 20 mm bijvoorbeeld en niet een condensslang.

[ Voor 0% gewijzigd door Speedfightserv op 01-06-2021 17:02 . Reden: Meh.. toch maar niet ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Menno1234 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:11:
Weet iemand hoe ik de (groene) lampjes op de Daikin Stylish kan uitschakelen, zodat s' nachts de slaapkamer goed donker blijft?

Ik heb al flink zitten zoeken in de handleiding, dit topic, en het vorige airco topic, maar ik kan het niet vinden....In de app zie ik het niet terug (wel in de oude controller app, maar dit button werkt niet (meer)).
Timer knopje op de afstandsbediening enkele seconden ingedrukt houden.
Dan wisselt de sterke van - uit -> flauw -> fel -> uit -> etc...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46

1x FTXA25aw
3x FTXA20aw

Om het even in perspectief te plaatsen, ik heb hier drie binnenunit, 2x 2,5 kW en 1x 2,0 kW (totaal 7,0 kW) die samen op een 4,0 kW buitenunit 3MXM40N2 zitten. Gaat in ons specifieke geval prima. De totale capaciteit die je nodig hebt hangt heel erg af van hoeveel je tegelijkertijd wilt kunnen koelen of verwarmen.

Bij een 6,8 kW buitenunit zou je de binnenunits bijvoorbeeld kunnen opschalen naar ……………………3x 2,5 kW + 1x 3,5 kW. Bij de 5MXM90N2 kun je zelfs 3x 3,5 + 1x 5,0 kW aansluiten. Het is maar net hoeveel capaciteit je tegelijk nodig hebt en hoeveel capaciteit elke individuele unit moet kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MeTooPV schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:56:
Mijn zibro split airco (SC3225) heeft na jaren een probleem.
Bij aanzetten start de buiten ventilator, maar compressor doet niets. Na ca 15 sec valt de buiten ventilator ook stil. Er blijft wel spanning op de voeding staan. Soms een F1 code op binnen unit, soms blijft binnen unit vrolijk blazen.

Ik verwacht eigenlijk dat het in de elektronica zit. Weet iemand of je ergens een nieuwe printplaat kan kopen?
Welke omschrijving staat er in de handleiding bij foutcode F1? Verwijst dat naar een elektronische fout of betekent het bijvoorbeeld dat je te weinig koelvloeistof hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
lightningchaser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:20:
Dat gaat je met die dunne 1/4+3/8e leidingen nog wel lukken. Ga je een maatje groter, dus naar een 1/2" dan trek je er vrijwel meteen een knik in bij de bochten. Als het even kan zou ik de buis bij de uiteinden uitgraven, de koelleiding buigen en dan de bochten er achteraf opschuiven.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Phusebox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Iedere week een power cycle is vervelend en onhandig maar is voor mijn gevoel niet slechter voor de apparatuur dan dat het constant aan staat. Ik heb geprobeerd terug te lezen maar krijg niet alle puzzelstukjes bij elkaar. Zie je kans om in twee zinnen uit te leggen wat er precies gebeurt? De verbinding valt met enige regelmaat onverklaarbaar uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
FrankHe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Iedere week een power cycle is vervelend en onhandig maar is voor mijn gevoel niet slechter voor de apparatuur dan dat het constant aan staat. Ik heb geprobeerd terug te lezen maar krijg niet alle puzzelstukjes bij elkaar. Zie je kans om in twee zinnen uit te leggen wat er precies gebeurt? De verbinding valt met enige regelmaat onverklaarbaar uit?
De app (residential controller) geeft voor de Perfera (FTXM-R) met regelmaat een "Gateway error 255". De Stylish die hier ook hangt blijft op dat moment gewoon prima werken. Deze error is nergens terug te vinden buiten dan dat Daikin nu als advies geeft "als een power cycle niet helpt moet het PCB en de wifi module vervangen worden". Maar de power cycle helpt wel, alleen maar voor korte duur.

Enkele constateringen
- Opnieuw verbinden met wifi heeft geen zin, error blijft gelijk
- Aan/uit zetten met afstandsbediening helpt ook niet
- De error gebeurt zowel bij een ingeschakelde als uitgeschakelde stand
- De firmware is in de tussentijd 1x geüpdatet maar dat heeft geen verschil gemaakt
- De wifi ontvangst op die plek, app geeft maximale ontvangst aan en andere apparatuur op vergelijkbare plaatsen werkt prima.
- Als deze error in de app staat kan ik het IP adres wel gewoon nog benaderen (ping, browser)

Het lijkt wel alsof er ergens een buffer vol loopt ofzo, of een geheugen lek waardoor niets meer werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 01-06-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Bakema schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:44:

Ja dat is absoluut een probleem. Gevalletje been there, done that.

Liep bij mij na een aantal maanden ineens uit de unit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 18:57
Je krijgt schimmel in die leiding en dan loopt het niet meer door. Dat is het risico volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Phusebox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:54:
[...]

De app (residential controller) geeft voor de Perfera (FTXM-R) met regelmaat een "Gateway error 255". De Stylish die hier ook hangt blijft op dat moment gewoon prima werken. Deze error is nergens terug te vinden buiten dan dat Daikin nu als advies geeft "als een power cycle niet helpt moet het PCB en de wifi module vervangen worden". Maar de power cycle helpt wel, alleen maar voor korte duur.

Enkele constateringen
- Opnieuw verbinden met wifi heeft geen zin, error blijft gelijk
- Aan/uit zetten met afstandsbediening helpt ook niet
- De error gebeurt zowel bij een ingeschakelde als uitgeschakelde stand
- De firmware is in de tussentijd 1x geüpdatet maar dat heeft geen verschil gemaakt
- De wifi ontvangst op die plek, app geeft maximale ontvangst aan en andere apparatuur op vergelijkbare plaatsen werkt prima.
- Als deze error in de app staat kan ik het IP adres wel gewoon nog benaderen (ping, browser)

Het lijkt wel alsof er ergens een buffer vol loopt ofzo, of een geheugen lek waardoor niets meer werkt.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik heb hier sinds vorige week een multi split met 2x FTXM25R en 1x FTXM20R en ga het dus in de gaten houden.

Wanneer hetzelfde probleem hier optreed laat ik het direct weten en dan weten we meteen dat het een reproduceerbare fout is. Aan de ene kant hoop ik voor mezelf dat het niet gaat gebeuren maar als het een hardnekkig probleem is dan kun je er donder op zeggen dat het eraan komt.

Als tijdelijke workaround wellicht een schakelklok tussen werkschakelaar en buitenunit zetten die iedere ochtend even een paar minuten de spanning eraf gooit. Bizar natuurlijk maar als er op die manier omheen gewerkt kan worden dan moet het maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smerz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:04:
Je krijgt schimmel in die leiding en dan loopt het niet meer door. Dat is het risico volgens mij
dat is niet een risico, het is een gegeven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:00
FrankHe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik heb hier sinds vorige week een multi split met 2x FTXM25R en 1x FTXM20R en ga het dus in de gaten houden.

Wanneer hetzelfde probleem hier optreed laat ik het direct weten en dan weten we meteen dat het een reproduceerbare fout is. Aan de ene kant hoop ik voor mezelf dat het niet gaat gebeuren maar als het een hardnekkig probleem is dan kun je er donder op zeggen dat het eraan komt.

Als tijdelijke workaround wellicht een schakelklok tussen werkschakelaar en buitenunit zetten die iedere ochtend even een paar minuten de spanning eraf gooit. Bizar natuurlijk maar als er op die manier omheen gewerkt kan worden dan moet het maar.
Ik heb het tot nu toe nog maar één keer gehad sinds installatie medio feb, het is dus lang niet bij iedereen hardnekkig. Bij mij kwam het voor vrij kort nadat de spanning al een keer van het hele systeem was geweest, wellicht was dat bij mij de trigger.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

bjwild schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:56:
Misschien niet helemaal de juiste topic maar doet airconwithme het bij jullie? zie het netjes op mijn netwerk maar meld dat t geen cloud connectie heeft. En zie niets online er over
Hier ook last. Paar dagen geleden hoorde ik al wat piepjes uit de slaapkamer komen, denk dat het de airco was of de airconwithme module.

Daarna lag de cloud connectie eruit.

Gisteravond weer wel verbinding volgens de app, maar de bediening via app deed het niet (signalen stonden vast).

Hopelijk werkt het snel weer, maar het is natuurlijk gewoon een bout oplossing. Niet heel toekomstbestendig ben ik bang gezien de afhankelijkheid van Intesis.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
ZeRoC00L schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:23:
[...]

Timer knopje op de afstandsbediening enkele seconden ingedrukt houden.
Dan wisselt de sterke van - uit -> flauw -> fel -> uit -> etc...
Dank, maar helaas. Bij de Perfera werkt dit inderdaad (die afstandbediening heeft daar een lampje als icoon). Bij de Stylish (althans onze 2 Stylishen (2021)) is die knop voor 'panel open'. Iemand anders ideeën?

Alles van Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Menno1234 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Dank, maar helaas. Bij de Perfera werkt dit inderdaad (die afstandbediening heeft daar een lampje als icoon). Bij de Stylish (althans onze 2 Stylishen (2021)) is die knop voor 'panel open'. Iemand anders ideeën?
Volgens mij met het vertical swing knopje, zelfde truc, ingeduwd houden. Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T45nZ_Y-DL49HAm459TqPj3nv7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wnIgnHDwz2pIolU0QHy5VPd9.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 01-06-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Vandaag voor het eerst alle 4 de units aan het werk gezet. Alle units ingesteld op 21 graden. Op 1 van slaapkamers op zolder werd het 16,5 graad en de andere op zolder koelde niet af en bleef op 23,5 graden. :?

Bleek bij de buitenunit de stuurkabels omgedraaid te zijn van die twee kamers. Gelukkig snel kunnen fixen en blij dat mijn buitenunit op de grond staat. :P

Nu werkt alles weer naar behoren. *O*

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
in mijn geval met 4 binnenunits en een totaal van 8,5kW moet een 4MXM68M2V1B dus prima zijn.

Waar staan alle nummers achter het model van de buitenunit voor?

jij hebt het over N2, en op de website van Daiking lees ik ook M2V1B en A, A9 en B achter de (voor mij) zelfde buitenunits?
FrankHe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Om het even in perspectief te plaatsen, ik heb hier drie binnenunit, 2x 2,5 kW en 1x 2,0 kW (totaal 7,0 kW) die samen op een 4,0 kW buitenunit 3MXM40N2 zitten. Gaat in ons specifieke geval prima. De totale capaciteit die je nodig hebt hangt heel erg af van hoeveel je tegelijkertijd wilt kunnen koelen of verwarmen.

Bij een 6,8 kW buitenunit zou je de binnenunits bijvoorbeeld kunnen opschalen naar ……………………3x 2,5 kW + 1x 3,5 kW. Bij de 5MXM90N2 kun je zelfs 3x 3,5 + 1x 5,0 kW aansluiten. Het is maar net hoeveel capaciteit je tegelijk nodig hebt en hoeveel capaciteit elke individuele unit moet kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
Glashelder schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Ja dat is absoluut een probleem. Gevalletje been there, done that.

Liep bij mij na een aantal maanden ineens uit de unit :(
Ai oke dan weet ik genoeg, op zoek naar een andere oplossing, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Vistajevski schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Dat is mazzel. Overigens vind ik 4-6 weken wachten best meevallen in deze periode, dat is ook in het laagseizoen geen gekke wachttijd voor installatieklussen.

Wat laat je plaatsen?
RobbieB in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ben benieuwd naar je ervaring op de andere kamers met de komende warme dagen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
Ah, de Kazumi RAS10, die heb ik ook hangen in single-split. Fijne unit, weinig poespas. Meest gewaardeerde functie vind ik nog wel dat de ventilator standaard een half uurtje naloopt om de verdamper te drogen, je hebt er geen omkijken naar.

Ik heb hem gisteren voor het eerst wat langer aan gehad en met alle deuren open koelde hij zonder veel moeite de hele bovenverdieping. Nu is de indeling daarvoor bij ons wat gunstiger dan op jouw plattegrond, maar als je de horizontale lamellen van kamer 3 op de deur richt heb je goede kans dat kamer 2 ook nog wat meepikt. Aan de capaciteit zal het in elk geval niet liggen. Ik geloofde het eerst ook niet, maar 2,5kW in een goed geïsoleerd huis is gewoon ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoe vaak draaien jullie het antibacteriële programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
Phusebox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Volgens mij met het vertical swing knopje, zelfde truc, ingeduwd houden. Edit:

[Afbeelding]
Helemaal juist! Stom genoeg dacht ik dat dit de verplichting van het scherm van de afstandbediening was 8)7

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Waah schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaring op de andere kamers met de komende warme dagen _/-\o_
Op basis van de Kazumi of hoe eea geplaatst is bij @RobbieB?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Meet een afstandsbediening (LG) zelf de omgevingstemperatuur?

Ik zie namelijk nogal een verschil in de app als op de afstandsbediening zelf als ik room temp bekijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Martinusz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:12:
Meet een afstandsbediening (LG) zelf de omgevingstemperatuur?

Ik zie namelijk nogal een verschil in de app als op de afstandsbediening zelf als ik room temp bekijk.
Ik heb ook een LG en ik zie daarom de ingestelde temperatuur en niet de kamer temperatuur.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
BigEagle schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Ik heb ook een LG en ik zie daarom de ingestelde temperatuur en niet de kamer temperatuur.
Op de afstandsbediening zit een knop Room temp, als je die indrukt laat ie de kamertemperatuur zien.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:25
Even een praktische vraag.. onze single split airco in de slaapkamer afgelopen nacht weer eens heel de nacht aan laten staan. Echter rond een uur of 2 wakker geworden door pendelgedrag (lichte slaper). Het betreft een 2,5 kW unit van Toshiba Seiya op 19 graden. Wat zou kunnen helpen? Temperatuur iets lager? Eco stand? Slaapkamerdeur open laten?

Ik kan helaas nergens vinden wat het minimale vermogen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Naafkap op 01-06-2021 20:03 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic