sumac schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:00:
Ik ben van plan airco aan te schaffen voor een pand met vier ruimtes, totaal ongeveer 200m2. Het gaat dan om een split-systeem met vier units. Nu hoor ik dat de ruimtes ook via de airco verwarmd kunnen worden. Aangezien de CV vervangen moet worden, zou ik graag horen wat jullie ervaringen zijn. Het draait om twee dingen: comfort en prijs.
Als we een normale CV-installalatie met radiatoren als uitgangspunt nemen, wat is het verschil in comfort? Hoe zit het met geluid? Dan weer uitgaande van een kamer die opgewarmd is. Ik begrijp dat zo'n unit even moet blazen om een koude kamer op te warmen, en dat er dan meer kabaal is. Als het eenmaal op temperatuur is, daar gaat het me om. Uitgaande van een ruimte van bv 40m2 of 50m2?
Verder kreeg ik te horen dat verwarmen via airco amper duurder is dan verwarmen via CV (€200/200m2/jaar). Het is fantastisch als het waar is, maar als het zo is, waarom wordt dit dan niet gezien als alternatief om van het gas af te komen? Wat ik begrepen heb van electrisch verwarmen (zoals een electrische boiler), is het al snel drie tot vier keer zo duur in maandelijkse kosten. Dan klinkt dit te mooi om waar te zijn?
Wat zijn jullie ervaringen?
Verwarmen met een airco is wel een iets andere ervaring dan met radiatoren. Om te beginnen zit je met een stukje geluid. Zeker bij een woonkamer zal je de unit al snel op een hoorbaar niveau moeten zetten om de boel een beetje snel warm te krijgen. Afhankelijk van de temperatuur buiten zal de gemiddelde 'fluisterstand' niet volstaan om het warm te krijgen. Heb je een horrorwinter zoals afgelopen februari dan zal de installatie echt flink moeten blazen (zowel binnen als buiten) om het warm te krijgen en te houden.
Comfort is uiteraard subjectief. Persoonlijk vind ik het weinig verschil hebben met een CV installatie, maar ik heb hier dan ook een redelijk goed geïsoleerd huis. Geen koudeval bij ramen en deuren, bijvoorbeeld, en dat scheelt wel een hoop. Als je isolatie te wensen overlaat dan zal je het nog steeds warm krijgen, maar je zal tocht bij een raam bijvoorbeeld veel sneller merken. Radiatoren hangen doorgaans onder het raam om juist die koudeval te 'maskeren'. Gordijn van warmte, zeg maar. Dat heb je bij een airco dus niet.
Wat betreft kosten, een wijd verspreid misverstand is dat een warmtepomp (airco) verwarmd zoals een elektrische kachel, maar dit is niet wat er gebeurt. Een warmtepomp (hint zit in de naam) pompt letterlijk warmte van A naar B. Dat kan van binnen naar buiten, maar ook van buiten naar binnen. Zelfs bij -10 kan er nog warmte aan de buitenlucht onttrokken worden. De celcius schaal gaat immers tot -273

Feitelijk wordt er dus geen energie gebruikt om lucht te verwarmen, maar enkel om warmte te verplaatsen. Hierdoor ligt het energieverbruik relatief laag. Algemeen genomen is een warmtepomp goedkoper, maar het is van heel veel factoren afhankelijk, waaronder zeer sterk je mate van isolatie. Als je zonnepanelen hebt is het eigenlijk een uitgemaakte zaak. De meeste woning verbruiken bij lange na niet hun volledige opbrengst en aangezien salderen de komende jaren ook gaat verdwijnen is het een win-win om je energie overschot te gebruiken om je huis te verwarmen (en te koelen). Eigenlijk zou je dan 'gratis' verwarming hebben.
Waarom heeft ieder huis dan niet een warmtepomp? Bovengenoemde redenen over geluid en comfort, mensen zijn onbekend met het feit dat een airco überhaupt kan verwarmen, en als ze het weten denken ze dat het een elektrische kachel is. Maar bijvoorbeeld in Scandinavië zijn warmtepompen als verwarming zo goed als de standaard volgens mij. Wij hadden hier de luxe van die mooie gasbel, waardoor Nederland toentertijd van de kolen af kon en iedereen goedkoop aan het gas ging. Inmiddels zijn we op een punt waarbij gas weer uit gefaseerd wordt en de warmtepomp (in welke vorm dan ook) de nieuwe standaard zal worden in Nederland. Geef het 10-20 jaar en elke nieuwbouwwoning zal met een warmtepomp worden verwarmd.