Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.457 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Naafkap schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:02:
Even een praktische vraag.. onze single split airco in de slaapkamer afgelopen nacht weer eens heel de nacht aan laten staan. Echter rond een uur of 2 wakker geworden door pendelgedrag (lichte slaper). Het betreft een 2,5 kW unit van Toshiba Seiya op 19 graden. Wat zou kunnen helpen? Temperatuur iets lager? Eco stand? Slaapkamerdeur open laten?

Ik kan helaas nergens vinden wat het minimale vermogen is.
Airco uitzetten en het raam open :)

Nee serieus, afgelopen nacht koelde het nog dermate snel af dat een airco inderdaad kan gaan pendelen. Dan kun je dat inderdaad tegen gaan door het setpoint nog lager te zetten of de deur open te zetten. Maar feitelijk is het natuurlijk wel een teken dat de airco in de nacht nog niet nodig is.

Hier zet ik hem nu in de avond een uurtje aan op de warmste slaapkamer om het van 22 naar 20 af te koelen en daarna gewoon lekker de raam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:35
Even een praktische vraag.. onze single split airco in de slaapkamer afgelopen nacht weer eens heel de nacht aan laten staan. Echter rond een uur of 2 wakker geworden door pendelgedrag (lichte slaper).
Waar wordt je wakker van dan, geluid van de binnenunit, de buitenunit. Temperatuursverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hmm vandaag vanaf laat in de ochtend tot uur of 20:00 airco op slaapkamer dochter (zolder) aangehad op 20 graden.
Dochter naar bed, airco uit, dan loopt de temperatuur toch wel snel op zeg, staat nu op 24,5 graad, had ik in deze tijd nog niet verwacht eigenlijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Martinusz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:53:
Hmm vandaag vanaf laat in de ochtend tot uur of 20:00 airco op slaapkamer dochter (zolder) aangehad op 20 graden.
Dochter naar bed, airco uit, dan loopt de temperatuur toch wel snel op zeg, staat nu op 24,5 graad, had ik in deze tijd nog niet verwacht eigenlijk.
Het was ook een heftig dagje qua temp. Althans hier wel. 29 graden in de middag. Nu nog steeds boven de 20 graden buiten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
De pest is ook als buren niet meekoelen.
Wanneer je in een appartement of rijtjeshuis zit dan zijn de woningscheidende wanden en vloeren in de regel niet geïsoleerd. Dat is prima wanneer iedereen dezelfde temperatuur aanhoudt; als jij in de winter op 20 graden stookt en je buren links en rechts doen dat ook dan verlies je daar geen enkele warmte, alleen de schil van de woning grenzend aan buiten doet dat.
Met koelen is het een ander verhaal,als jij je zolder op 22 graden wilt hebben en je buren links en recht doen niets met hun zolder en die is 35 graden dan verlies je veel van je koelcapaciteit aan de woningscheidende wanden.
Ik vraag me af of het energetisch beter is om gedurende de slaap op een laag pitje koele lucht te laten circuleren ipv te proberen de hele massa in een ruimte af te koelen. Als de woningscheidende wanden slecht tot niet geisoleerd zijn zou dat laatste weleens nauwelijks kunnen lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:25
ASW1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:11:
[...]

Waar wordt je wakker van dan, geluid van de binnenunit, de buitenunit. Temperatuursverschil?
Als de airco gaat pendelen dan hoor ik een beetje geborrel van de leidingen denk ik? Heel kort maar hoor, enkele seconden. Maar de unit hangt boven m’n hoofd dus je hoort al snel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Single split van een jaar oud (Toshiba Seiya)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Dat pendelen is me nog steeds niet duidelijk. Wat is dat? Airco aan/uit/aan/uit of wat gebeurd er dan?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
JB schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:54:
Dat pendelen is me nog steeds niet duidelijk. Wat is dat? Airco aan/uit/aan/uit of wat gebeurd er dan?
Pendelen treedt op wanneer er minder vraag maar werk is in de woning dan de warmtepomp kan leveren.

Voorbeeld: je verwarmt met je airco en je warmteverlies is 500W. Als je airco een minimumafgifte heeft van 700W, dan zal de temperatuur (te ver) boven het setpoint uit gaan komen. De enige optie die de unit dan nog heeft is de compressor periodiek in en uit te schakelen.

Dat proces noemen we pendelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
Precies dat. En dan niet 4 keer per uur maar elke 5 minuten soms (afhankelijk van het kantelpunt)

Dat vermogen moet een unit kwijt en als dat minimum vermogen er meteen voor zorgt datbje de setpoint haalt, krijg je aan/uit gedrag.

Het is vooral eerder storend dat schadelijk, hoewel het minst storende op de fluiterstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 01-06-2021 23:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Even een praktische vraag.. onze single split airco in de slaapkamer afgelopen nacht weer eens heel de nacht aan laten staan. Echter rond een uur of 2 wakker geworden door pendelgedrag (lichte slaper). Het betreft een 2,5 kW unit van Toshiba Seiya op 19 graden. Wat zou kunnen helpen? Temperatuur iets lager? Eco stand? Slaapkamerdeur open laten?

De vraag verhogen dus, deur /raam open of de airco kouder zetten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notna schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:59:
[...]

Het is vooral eerder storend dat schadelijk, hoewel het minst storende op de fluiterstand.
Daar zijn de mening over verdeeld, velen beweren nog steeds dat lange runs minder slijtage geven dan een compressor die steeds een en uit schakelt. Onderbouwt bewijs heb ik nog nooit ergens gezien :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Dat pendelen is dus schakelen tussen daadwerkelijk koelen en alleen ventilator gebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Hangt heel erg van het model en merk af.

De buiten-unit schakelt even uit, al kan de ventilator blijven blazen. Maar wat binnen gebeurd is heel verschillend. Daikin schijnt ook binnen te stoppen met blazen. Mijn eigen Mitsubishi Electric echter doet dat niet. Dat maakt uit met hoe je het ervaart. Ook is de fijnheid van het aan uit gaan (frequentie, en daarna mate van weer opschalen) ook verschillend. Sommige merken - met name Daikin aan de klachten hier te horen - schijnen heel erg "lomp" te zijn zodat het erg onprettig is. Ikzelf merk het niet, en moet letterlijk buiten (uit het raam) gaan kijken om te zien of hij aan het pendelen is of niet. De temperatuur gaat heel vloeiend op en neer en de luchtstroom stokt niet en gaat niet niet anders (harder/zachter) blazen. Bij meer budget merken zal de software wel minder fijn zijn.

In principe zeg ik altijd je er niet druk om maken en vooral de luchtstroom niet 'op je' richten. Dan merk je er niks van. De luchtstroom is het belangrijkste in zijn algemeenheid, ook buiten pendelen. Je wilt uberhaupt geen warme of koude lucht voelen blazen bij verwarmen.

Maar, ik maak me niet populair :*) , maar herhaal wat ik vaker stelde, buiten dit soort enthousiastelingen fora boeit het niemand. Het overweldigende merendeel van de installaties pendelt immers gewoon. Als het echt een breed probleem was, was er wel onder de grote merken en installateurs meer aandacht voor. Realiteit is dat het gros van de klanten het niet merkt of boeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Armin schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 03:24:
Maar, ik maak me niet populair :*) , maar herhaal wat ik vaker stelde, buiten dit soort enthousiastelingen fora boeit het niemand. Het overweldigende merendeel van de installaties pendelt immers gewoon. Als het echt een breed probleem was, was er wel onder de grote merken en installateurs meer aandacht voor. Realiteit is dat het gros van de klanten het niet merkt of boeit.
Mja, zo ook: HR-ketels die standaard worden afgeleverd of ingesteld op 73 graden en standje "het huis moet wel in 5 minuten warm". Met gevolg een rendement bijkans slechter dan een VR-ketel (want condensatie ho maar).

Maar hey, er staat zo mooi 107% op het stickertje dus dat moet wel goed en zuinig zijn, right?

Dat de meeste mensen het niet snappen of er helemaal niet mee bezig zijn, is niet per se zo'n goede indicatie of het inderdaad geen behoorlijk efficientie-verlagend probleem is, wil ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Wilke schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 06:55:
[...]

Mja, zo ook: HR-ketels die standaard worden afgeleverd of ingesteld op 73 graden en standje "het huis moet wel in 5 minuten warm". Met gevolg een rendement bijkans slechter dan een VR-ketel (want condensatie ho maar).

Maar hey, er staat zo mooi 107% op het stickertje dus dat moet wel goed en zuinig zijn, right?

Dat de meeste mensen het niet snappen of er helemaal niet mee bezig zijn, is niet per se zo'n goede indicatie of het inderdaad geen behoorlijk efficientie-verlagend probleem is, wil ik maar zeggen.
Het argument was dat het hinderlijk zou zijn. Dat is maar de vraag. Ik blijf erbij dat dat enkel bij inferieure regelsoftware of luchtafstelling is.

Dat het ietsje meer verbruikt in theorie is uiteraard waar, maar dat is enkel als je twee identieke systemen zou hebben met enkel dit als verschil. Dat heb je echter nooit. De verbruikskwestie komt immers bijvoorbeeld bij het een maatje kleiner nemen vs niet vs juist een maatje groter. Maar dan moet je ook gedrag bij defrost gevoelig weer meenemen, wanneer een radiator maatje groter weer zuiniger is. En subjectieve factoren als hoeveel is het je waard als het iets sneller warm/koud is. En als je te klein gaat, krijg je het niet goed wam bij dat soort weer, en is de vergelijking dus niet eerlijk. Sommigen hier gaan zo ver in het voorkomen van pendelen dat ze moeten bijverwarmen in de winter. Tja, dat is natuurlijk geen appels vs appels vergelijking.

Maar ook hier geldt, net zoals een maatje groter bij de HR ketel niet meteen tot fors hogere maandlasten leidt, zo zal iets meer pendelen ook niet op het totale budget een significante rol spelen. Het is maar de vraag of je zelfs de kosten van de domotica die het meet eruit haalt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Nee, dat is inderdaad wel zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Armin schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 03:24:
[...]

Hangt heel erg van het model en merk af.

De buiten-unit schakelt even uit, al kan de ventilator blijven blazen. Maar wat binnen gebeurd is heel verschillend. Daikin schijnt ook binnen te stoppen met blazen. Mijn eigen Mitsubishi Electric echter doet dat niet. Dat maakt uit met hoe je het ervaart. Ook is de fijnheid van het aan uit gaan (frequentie, en daarna mate van weer opschalen) ook verschillend. Sommige merken - met name Daikin aan de klachten hier te horen - schijnen heel erg "lomp" te zijn zodat het erg onprettig is. Ikzelf merk het niet, en moet letterlijk buiten (uit het raam) gaan kijken om te zien of hij aan het pendelen is of niet. De temperatuur gaat heel vloeiend op en neer en de luchtstroom stokt niet en gaat niet niet anders (harder/zachter) blazen. Bij meer budget merken zal de software wel minder fijn zijn.

In principe zeg ik altijd je er niet druk om maken en vooral de luchtstroom niet 'op je' richten. Dan merk je er niks van. De luchtstroom is het belangrijkste in zijn algemeenheid, ook buiten pendelen. Je wilt uberhaupt geen warme of koude lucht voelen blazen bij verwarmen.

Kijk dit maakt eea helder! Ik heb het uitschakelen van de binnenunit ook nog nooit gemerkt namelijk. Nu hangen ze hier pas sinds afgelopen lente maar heb ook het idee dat de binnenunits hier gewoon ten alle tijden blijven blazen dus dat aan/uit gedrag herken ik niet.

Geen idee of de buitenunit dan dus wel aan/uit gaat maar daar horen we binnen niets van.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:43
Vandaag wordt onze airco geïnstalleerd :)

Buiten unit
1x Daikin 2mxm50n

Binnen unit
1x Daikin FTXM 25
1x Daikin FTXM 35

voor € 2900, met wat afdingen :D

[ Voor 6% gewijzigd door deurklinkje op 02-06-2021 11:58 ]

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Martinusz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:32:
Dat pendelen is dus schakelen tussen daadwerkelijk koelen en alleen ventilator gebruik?
Bij de L/W wp is pendelen pas een probleem als het afgifte systeem te klein is voor het minimale vermogen van de wp. bv doordat er teveel radiatoren VVW groepen dicht staan en er nog steeds een warmtevraag is

Bij L/L kan dit eigenlijk niet heel snel optreden omdat binnenunit en buiten unit normaal gesproken op elkaar zijn afgestemd. pas als dat niet zo is of je bv de ventilator van de binnenunit extreem langzaam laat draaien kunnen afgifte en productie uit verhouding raken
Ik sluit mij dus aan bij @Armin aan/uit is geen probleem, zolang het niet extreem is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
basjuhh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:31:
in mijn geval met 4 binnenunits en een totaal van 8,5kW moet een 4MXM68M2V1B dus prima zijn.

Waar staan alle nummers achter het model van de buitenunit voor?

jij hebt het over N2, en op de website van Daiking lees ik ook M2V1B en A, A9 en B achter de (voor mij) zelfde buitenunits?

[...]
De MXM-M en MXM-N zijn opeenvolgende versies / jaargangen, M is 2020 en N is 2021 of iets dergelijks. In beginsel dezelfde units met intern minimale aanpassingen, meest waarschijnlijk is dat de N iets nieuwere software heeft. Waar de 2V1B en dergelijke voor staan weet ik niet exact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe

Het minimale vermogen is doorgaans 1/4 tot 1/2 van het volle vermogen. Stel dat het 1 kW is dan is dat nog best een hoop vermogen.

De beste strategies is wellicht om in de vooravond te koelen, grofweg vanaf etenstijd. Wanneer je gaat slapen zou alle warmte redelijk uit de muren moeten zijn getrokken zodat het niet meer zo snel opwarmt en de unit gewoon de rest van de nacht uit kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
FrankHe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Het minimale vermogen is doorgaans 1/4 tot 1/2 van het volle vermogen. Stel dat het 1 kW is dan is dat nog best een hoop vermogen.

De beste strategies is wellicht om in de vooravond te koelen, grofweg vanaf etenstijd. Wanneer je gaat slapen zou alle warmte redelijk uit de muren moeten zijn getrokken zodat het niet meer zo snel opwarmt en de unit gewoon de rest van de nacht uit kan blijven.
Dat is een goede suggestie. Bedankt. Bijkomend voordeel is dat ik dan de energie van de zonnepanelen op zuid-west zelf kan consumeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 18:12
Dank voor je antwoord, beter voor de N-versie gaan dan

Dat zal bij een RXA50 (A, A9 of B ) waarschijnlijk hetzelfde zijn waarbij B dan vermoedelijk 2021 model is?
FrankHe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:17:
[...]

De MXM-M en MXM-N zijn opeenvolgende versies / jaargangen, M is 2020 en N is 2021 of iets dergelijks. In beginsel dezelfde units met intern minimale aanpassingen, meest waarschijnlijk is dat de N iets nieuwere software heeft. Waar de 2V1B en dergelijke voor staan weet ik niet exact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
[...]

Massa is traag. In de paar uurtjes koelen haal je de warmte niet uit muren en vloeren die er in vele uren in is gaan zitten.

'beste' hangt af van je criteria. Voor beste koeling heb je de airco continu op laag vermogen aan. Voor het minste energieverbruik koel je op het moment waarop je het koel wilt hebben. Etc.

Hier beginnen de ervaringen op te bouwen met een unit in het trapgat. Het effect is duidelijk merkbaar door het hele huis, met wat kanttekeningen die een langere onderbouwde post vereisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Massa is inderdaad traag en de warmte die in een volle muur of betonnen vloer zit gebufferd krijg je er echt niet in 3 uurtjes uit.
Vergelijk als je in de winter op vakantie bent geweest en een koud huis gaat opwarmen, dan ben je wel een dag verder voordat alles door en door warm wordt. Daarnaast moet je dan met hoge temperatuur (dus grote ΔT) gaan stoken want wanneer je het met 30 graden aanvoer doet duurt het een eeuwigheid.
Met koelen is het niet anders, wanneer je echt de warmte uit de massa wilt halen dan zou je ook extreem moeten koelen dus de setpoint zo koud mogelijk zetten en eventueel andere trucs gebruiken om te zorgen dat je unit continu op vol vermogen kan draaien. Uiteraard is dit zeer oncomfortabel wanneer je in die ruimte bent.

Ongerelateerde waarneming: de lucht is op het moment zo droog dat ik nog geen druppel water heb gezien in het opvangbakje van het condenspompje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Naafkap schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Dat is een goede suggestie. Bedankt. Bijkomend voordeel is dat ik dan de energie van de zonnepanelen op zuid-west zelf kan consumeren :)
Kijk, dat scheelt ook weer! Mooi meegenomen dat je zelfopgewekte stroom kunt gebruiken.

Hier hebben we de installatie een beetje onderbemeten op basis van het beginsel dat we de hele dag door blijven koelen. Dan blijven de slaapkamer en werkkamer overdag koel en is het 's avonds ook koel.

Meestal worden airconditionings bemeten op een capaciteit om de temperatuur in een ruimte binnen korte tijd sterk omlaag te brengen. Het negen tot vijf concept. Overdag werk je buitenshuis en staat de installatie uit. In de avond eet je thuis en wanneer je naar bed gaat zet je de airconditioning in de slaapkamer aan om te koelen. Als je dan pakweg binnen een half uur van ruim 30 graden naar 22 graden wilt koelen dan heb je een vrij forse unit nodig. Daarmee maak je de lucht koel maar op die manier haal je niet direct de warmte uit de constructie. De meeste huizen in Nederland zijn van steenachtige materialen gemaakt en die hebben als eigenschap dat ze veel warmte vasthouden. Veel meer dan bijvoorbeeld een houten huis waarbij de muren veel minder warmte vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
basjuhh schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:38:
Dank voor je antwoord, beter voor de N-versie gaan dan

Dat zal bij een RXA50 (A, A9 of B ) waarschijnlijk hetzelfde zijn waarbij B dan vermoedelijk 2021 model is?

[...]
Het is denk ik maar net wat ze op voorraad hebben liggen. Als er nog een leverancier is die een MXM-M aanbiedt dan kun je proberen nog wat extra af te dingen, komt immers uit oude voorraad. Hoewel de kans vrij klein is dat je oude voorraad tegen gaat komen aangezien de vraag op dit moment vrij hoog is.

Waar de A en B precies voor staan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Team-RiNo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:11:
[...]

Ik heb het tot nu toe nog maar één keer gehad sinds installatie medio feb, het is dus lang niet bij iedereen hardnekkig. Bij mij kwam het voor vrij kort nadat de spanning al een keer van het hele systeem was geweest, wellicht was dat bij mij de trigger.
Hoe kort is in dit geval kort?
  • Meer dan 10 seconden maar minder dan een minuut? Dat moet volgens mij prima kunnen.
  • Meer dan 1 seconde maar minder dan 10 seconden? Dat vind ik niet echt ideaal voor elektronische apparatuur.
  • Minder dan 1 seconde, dat kan echt voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
ASW1 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:19:
Ongerelateerde waarneming: de lucht is op het moment zo droog dat ik nog geen druppel water heb gezien in het opvangbakje van het condenspompje.
Hmm, hier lag er al een klein plasje buiten, maar dat was dan ook tijdens koelen in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:29
Bij mij nog veel meer als een plasje. Ik had nog even een emmer staan onder de afvoer omdat dat nog het laatste spannende item was van de installate: Zijn eerste plasje. En met een dagje draaien gister zat er zeker wel een liter in. Bij een (volgens de binnenunit) luchtvochtigheid van 49%.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 02-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

deurklinkje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:58:
Vandaag wordt onze airco geïnstalleerd :)

Buiten unit
1x Daikin 2mxm50n

Binnen unit
1x Daikin FTXM 25
1x Daikin FTXM 35

voor € 2900, met wat afdingen :D
Netjes. Ga je hoop plezier van hebben.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

In een paar uur een massa koelen zoals beton, welke mogelijk is blootgesteld aan indirecte straling van de zon? Daar is wel iets meer voor nodig ;)

Ik heb de airco op zolder nu ingesteld staan op 24/7 18c O-), de eerste verdieping blijft op deze manier ook lekker koel.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 02-06-2021 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
:9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMP_oyMnxePRPw40-Lpn7_WdsZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npVrtvi6InvmZ0NN2oJoxVhx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GLw_Wm9-ffO2t8LUV4c69DKFRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwMAHAIwfzDrCWDRQF9yozXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc1oPtnXOQ66jtXRUCsV4qsfVqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxdMm0nWeUqNDJYmfelnD4ib.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, alles is gedaan (door AircoHP). De elektrische situatie (2 WCD's) ga ik nog veranderen, maar ik zit te wachten op lasklemmen (8 polig). Zodra die binnen zijn eerst even de warmtelinten monteren in de airco's, dan alle draden in de centraaldoos (IP67) met Sonoff (voor de warmtelinten) aansluiten en een werkschakelaar en dan is dat ook klaar. Komt over een maand of wat (het is immers een 'tussendoor' project) een ombouw (iig voor de herfst c.q winter )

Overigens tevreden met de service van AircoHP. Nette jongen, secuur werk (heeft ook het gat gedicht waar de leidingen doorheen komen); dikke prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 02-06-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Binnenkort ga ik zelf 2 split units monteren op de 1e verdieping en op zolder.
Ik heb nog een paar vraagjes, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen O-)
  1. Hoe werk je normaal gesproken het gat door de muur af? Als in, waterdicht maken van buitenaf en opvullen met iets?
  2. De units op de 1e verdieping komen tegenover elkaar te hangen, met alleen de buitenmuur ertussen. Daar heb ik dus in principe geen extra lengte leidingen nodig. Maar kunnen de leidingen van de binnenunit direct op de buitenunit aangesloten worden? Zie foto's van beide hieronder
  3. De buitenunits met gewone pluggen/schroeven bevestigen of met chemische ankers?
  4. Is XMVK met 1.5mm² doorsnede voldoende, of toch 2.5mm²? Er worden dus 2 units op één kabel aangesloten.
  5. Heb ik trillingsdempers nodig als ik de buitenunits aan de wand monteer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJwfwNBOeyr3pcyWjHGuxDoUNWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfopYMon89H5fgB14cRpF9Yq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7yrjXAGcHgdV4ta_UA2WJC_foY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzxTSqjw4LVlXPpLwshAPJfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
plofkip schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:06:
  1. Hoe werk je normaal gesproken het gat door de muur af? Als in, waterdicht maken van buitenaf en opvullen met iets?
  2. De units op de 1e verdieping komen tegenover elkaar te hangen, met alleen de buitenmuur ertussen. Daar heb ik dus in principe geen extra lengte leidingen nodig. Maar kunnen de leidingen van de binnenunit direct op de buitenunit aangesloten worden? Zie foto's van beide hieronder
  3. De buitenunits met gewone pluggen/schroeven bevestigen of met chemische ankers?
  4. Is XMVK met 1.5mm² doorsnede voldoende, of toch 2.5mm²? Er worden dus 2 units op één kabel aangesloten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

1. Je boort schuin naar beneden zodat er afwatering is. Hoe je dat gat vervolgens dichtmaakt is aan jou. Kan je dichtkitten, PUR etc. Ik heb er zelf wat piepschuim in geduwd en een laagje kut erop gedaan alvorens de eindkap eroverheen ging. Komt er iig geen tocht it (en/of vocht)
2. Dunno
3. Afhankelijk van de staat van de muur heb je het één of het ander nodig. Chemische verankering is alleen nodig als je een hele zachte, slechte muur hebt.
4. Wat is het totale vermogen wat er over die draad gaat, maximaal (dus in A / Wh) Ik zou zelf voor 2.5 gaan denk ik.
5. De ervaring leert van wel, alsmede iets van demping tussen de muur en de beugel zelf (stuk rubber bijv.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:50
De units op de 1e verdieping komen tegenover elkaar te hangen, met alleen de buitenmuur ertussen. Daar heb ik dus in principe geen extra lengte leidingen nodig. Maar kunnen de leidingen van de binnenunit direct op de buitenunit aangesloten worden? Zie foto's van beide hieronder
Vergeet geen rekening te houden met de minimale leidinglengte tussen de buiten- en binnenunit. Met enkel een muurdikte ertussen ga je niet genoeg hebben, tenzij je ook nog een hoogteverschil overbrugt van pakweg een meter. Dat hangt dan ook nog eens heel hard af van het type airco. Voor Daikin is het (meestal?) minimaal 1,5 meter, waar dat bij Panasonic 3 meter lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
GORby schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:16:
[...]

Vergeet geen rekening te houden met de minimale leidinglengte tussen de buiten- en binnenunit. Met enkel een muurdikte ertussen ga je niet genoeg hebben, tenzij je ook nog een hoogteverschil overbrugt van pakweg een meter. Dat hangt dan ook nog eens heel hard af van het type airco. Voor Daikin is het (meestal?) minimaal 1,5 meter, waar dat bij Panasonic 3 meter lijkt te zijn.
Goeie, ik zit met spul van LG, maar zie in de handleiding zo 123 geen minimale lengte staan :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:34
Voor de Seiya 2,5kW (in single split): 0,80kW minimaal, 3,00kW maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Naafkap schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Hmm, hier lag er al een klein plasje buiten, maar dat was dan ook tijdens koelen in de avond.
Hier ook behoorlijk wat condens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sShxQu_IqyS5urQK2S7sbs7FxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NdAW7HFc636UWQDDdwMoYe6T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notna schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo, alles is gedaan (door AircoHP). De elektrische situatie (2 WCD's) ga ik nog veranderen, maar ik zit te wachten op lasklemmen (8 polig). Zodra die binnen zijn eerst even de warmtelinten monteren in de airco's, dan alle draden in de centraaldoos (IP67) met Sonoff (voor de warmtelinten) aansluiten en een werkschakelaar en dan is dat ook klaar. Komt over een maand of wat (het is immers een 'tussendoor' project) een ombouw (iig voor de herfst c.q winter )

Overigens tevreden met de service van AircoHP. Nette jongen, secuur werk (heeft ook het gat gedicht waar de leidingen doorheen komen); dikke prima!
Mooie opstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
De Rv loopt extreem uiteen vandaag ik zie nu als hoogste waarde 79% in het noorden en als laagste 22% en Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Laatst online: 16:56

ThaDude

Hang Loose

Een vraag !

Sinds afgelopen oktober hebben wij een Daikin multi split airco hangen met 2 binnenunits. Een binnenunit op zolder en de andere hangt op mijn kantoor. Nu heb ik vandaag voor het eerst op zolder de airco aan. Wat mij opvalt is dat de unit op mijn kantoor ook koud wordt en dat ik daar ook een behoorlijk geluid hoor wegkomen. Hij staat op kantoor gewoon uit! Is dit normaal voor een dubbele split op 1 systeem?

De buiten unit is een Daikin 2MXM50M

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[Afbeelding]

[Afbeelding]

2. Er is vaak een minimale leidinglengte voorgeschreven, bijvoorbeeld 3 meter.

3. Dat hangt af van de kwaliteit van de muur. De ophangbeugel die ik heb gebruikt kwam met vier pluggen 12 x 7,0 mm. Ze worden op afschuiving belast dus dat gaat prima. De buitenunit weeg 60 kg en het geheel is berekend op 140 kg. Technisch gezien zou zelfs op een plug kunnen. Maar wanneer je een slechte gevelsteen hebt dan zou ik meer dan vier pluggen aanraden.

4. Wat is het vermogen van die units? Persoonlijk zou ik voor YMVK kiezen over XMVK. Een kabel van 1,5 mm2 zou eigenlijk op 10 A moeten worden afgezekerd.

5. Een goede wandbeugel komt doorgaand met rubberen dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Martinusz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:32:
Pendelen is het starten en stoppen van de compressor in de buitenunit, in algemeen resulteert het in hoger verbruik als het gebeurd en onderdelen kunnen harder gaan slijten doordat je buitenunit steeds afkoelt en weer opwarmt(temperatuurverschillen).

Bij Lucht/Water warmtepompen merk je dat niet(Omdat het water een buffer is) maar bij Lucht/Lucht warmtepompen en met name verwarmen kan er comfort klachten optreden.

En de discussie kan het kwaad? mja je koelkast doet dat ook om de haverklap, het is beter om te voorkomen natuurlijk zodat je maximaal gebruik maakt van de inverter techniek anders kon je net zo goed een aan/uit installatie nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2021 16:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
ThaDude schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:43:
Een vraag !

Sinds afgelopen oktober hebben wij een Daikin multi split airco hangen met 2 binnenunits. Een binnenunit op zolder en de andere hangt op mijn kantoor. Nu heb ik vandaag voor het eerst op zolder de airco aan. Wat mij opvalt is dat de unit op mijn kantoor ook koud wordt en dat ik daar ook een behoorlijk geluid hoor wegkomen. Hij staat op kantoor gewoon uit! Is dit normaal voor een dubbele split op 1 systeem?

De buiten unit is een Daikin 2MXM50M
In de buitenunit zitten twee kleppen, eentje voor iedere binnenunit. Als de binnenunit die 'uit' staat ook koud wordt dan sluit de klep niet helemaal. Dit zou in beginsel niet moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Notna schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom heb je WCD's en niet gewoon drie werkschakelaars op een rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

FrankHe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:09:
[...]

In de buitenunit zitten twee kleppen, eentje voor iedere binnenunit. Als de binnenunit die 'uit' staat ook koud wordt dan sluit de klep niet helemaal. Dit zou in beginsel niet moeten.
Tweede mogelijkeid is dat de vermogensvraag op zolder lager is dan het minimale vermogen van de buitenunit. Als je zolder minder dan dat vraagt, dan moet hij het overige vermogen ergens kwijt en dat gaat dan naar de andere unit. Maar dat zou maar een klein beetje moeten zijn.
Heb hier een 3MXM40 met één binnenunit aan één uit. Hij draait nu heel rustig (cmpfreq=14) en op de andere kamer net even aan de condensor gevoeld maar die is gewoon op kamertemeratuur.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
mwk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:21:
[...]

Tweede mogelijkeid is dat de vermogensvraag op zolder lager is dan het minimale vermogen van de buitenunit. Als je zolder minder dan dat vraagt, dan moet hij het overige vermogen ergens kwijt en dat gaat dan naar de andere unit. Maar dat zou maar een klein beetje moeten zijn.
Heb hier een 3MXM40 met één binnenunit aan één uit. Hij draait nu heel rustig (cmpfreq=14) en op de andere kamer net even aan de condensor gevoeld maar die is gewoon op kamertemeratuur.
Dat is inderdaad correct, de andere unit(s) moet(en) op kamertemperatuur blijven. Als de compressor zijn druk niet kwijt kan dan moet die eigenlijk afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
FrankHe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:10:
[...]

Waarom heb je WCD's en niet gewoon drie werkschakelaars op een rij?
Omdat, ondanks dat heel veel mensen er vies naar kijken, een airco unit gewoon op en WCD aangesloten mag worden :+

Ik had ze er zitten, ik heb 1.5 jaar geleden de units laten plaatsen; 1+1 = 2.

Nu dat ik meer moet aansluiten (3 units, 3 warmtelinten en wat elektrische rolluiken), ga ik één werkschakelaar doen voor de hele installatie en dan de rest aan elkaar verbinden. Ik vind een werkschakelaar per unit eniet nodig. Ja, in de theorie maakt dit het makkelijk om één van de 3 units te behandelen terwijl de rest verdergaat, maar ach :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Dank voor antwoorden :)

Nadat zelfs de condens van de unit afkomt op kantoor maar eens even de installateur gebeld. Deze denkt dat de besturing per ongeluk is omgewisseld.. Ofwel als ik zolder aanzet maakt hij de condensor van kantoor koud en visa versa 8)7

As maandag hoop ik dat deze langskomt om dit op te lossen.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Notna schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Omdat, ondanks dat heel veel mensen er vies naar kijken, een airco unit gewoon op en WCD aangesloten mag worden :+

Ik had ze er zitten, ik heb 1.5 jaar geleden de units laten plaatsen; 1+1 = 2.

Nu dat ik meer moet aansluiten (3 units, 3 warmtelinten en wat elektrische rolluiken), ga ik één werkschakelaar doen voor de hele installatie en dan de rest aan elkaar verbinden. Ik vind een werkschakelaar per unit eniet nodig. Ja, in de theorie maakt dit het makkelijk om één van de 3 units te behandelen terwijl de rest verdergaat, maar ach :)
Ik zit meer te denken aan waterbestendigheid. Vocht kruipt overal tussen en een WCD buiten is geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
ThaDude schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:30:
Dank voor antwoorden :)

Nadat zelfs de condens van de unit afkomt op kantoor maar eens even de installateur gebeld. Deze denkt dat de besturing per ongeluk is omgewisseld.. Ofwel als ik zolder aanzet maakt hij de condensor van kantoor koud en visa versa 8)7

As maandag hoop ik dat deze langskomt om dit op te lossen.
Kom je daar nu pas achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

FrankHe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Kom je daar nu pas achter?
:/ Ja dingen zijn in najaar geplaatst ergens oktober/november.. niet echt weer om aircos aan te zetten. Met verwarmen hebben we ze denk ik beiden aangehad en dan werkt het redelijk gewoon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
(jarig!)
FrankHe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Ik zit meer te denken aan waterbestendigheid. Vocht kruipt overal tussen en een WCD buiten is geen uitzondering.
Vandaar dat ze ook verwijderd gaan worden. Of nouja; ik laat ze hangen, maar de units worden 'hard' in een IP67 centraaldoos verbonden met elkaar middels lasdoppen (Wago). Dan kunnen de WCD's gebruikt worden waar ze voor bedoeld waren; incidenteel gebruik als ik het dak schoon moet maken met mijn hogedrukspuit bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Donders, airco gaat ineens lekken. Hele winter de MHI laten verwarmen, gisteravond even op koelen gezet, geen enkel probleem.

En vandaag ineens flink wat water uit de unit.

Filters maar eens checken, net als de condenswater afvoer. Die overigens netjes naar buiten lijkt te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
ThaDude schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:32:
[...]

:/ Ja dingen zijn in najaar geplaatst ergens oktober/november.. niet echt weer om aircos aan te zetten. Met verwarmen hebben we ze denk ik beiden aangehad en dan werkt het redelijk gewoon :X
Dan kom je er inderdaad niet achter. Het probleem moet gemakkelijk te verhelpen zijn door de kabels om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Naar aanleiding van de vraag van @ThaDude vroeg ik me af of ik de specs over minimaal vermogen wel goed interpreteer. Ik zocht namelijk het minimaal koelvermoggen van de 2MXM50 op. Dat is 1,8 bij koelen.
Toen zocht ik hetzelfde op voor mijn 3MXM40. Daar staat dan 1,7.
Zoals ik eerder zei staat mijn 2Kw binnenunit op de studeerkamer heel zachtjes te blazen en draait de compressor op 14. De slaapkamer staat uit. Ik heb niet het idee dat die binnenunit op bijna maximaal vermogen draait (1,7Kw).

Nu vroeg ik mij af: zou het minimaal opgegeven koelvermogen niet betekenen dat dat het gegarandeerde minimale vermogen onder de minst gunstige omstandigheden is? En dat de unit best verder kan terugmoduleren?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
mwk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:10:
Naar aanleiding van de vraag van @ThaDude vroeg ik me af of ik de specs over minimaal vermogen wel goed interpreteer. Ik zocht namelijk het minimaal koelvermoggen van de 2MXM50 op. Dat is 1,8 bij koelen.
Zoals ik eerder zei staat mijn 2Kw binnenunit op de studeerkamer heel zachtjes te blazen en draait de compressor op 14. De slaapkamer staat uit. Ik heb niet het idee dat die binnenunit op bijna maximaal vermogen draait (1,7Kw).

Nu vroeg ik mij af: zou het minimaal opgegeven koelvermogen niet betekenen dat dat het gegarandeerde minimale vermogen onder de minst gunstige omstandigheden is? En dat de unit best verder kan terugmoduleren?
Dat vind ik een goede vraag. Heb er het antwoord niet op maar misschien dat iemand met verstand van zaken daar iets zinnigs over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Goede vraag inderdaad. Ik zie mijn 2,5 kW Toshiba als ie heel zachtjes koelt maar ca 120W elektrisch vermogen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

koelkast schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:42:
Donders, airco gaat ineens lekken. Hele winter de MHI laten verwarmen, gisteravond even op koelen gezet, geen enkel probleem.

En vandaag ineens flink wat water uit de unit.

Filters maar eens checken, net als de condenswater afvoer. Die overigens netjes naar buiten lijkt te lopen...
Dat kan toch niets anders zijn dan condens zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
plofkip schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Goeie, ik zit met spul van LG, maar zie in de handleiding zo 123 geen minimale lengte staan :/
LG is minimaal 3 meter leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:42:
[...]

Dat kan toch niets anders zijn dan condens zou je zeggen.
Klopt, het is condens. Het druppelt na 20 minuten koelen vrolijk aan de rechterkant van de binnenunit naar beneden. Ik heb de condensafvoerleiding aan de buitenkant proberen uit te zuigen, er komt helemaal geen water uit. Het lijkt erop dat er iets vast zit, of dat er een andere blokkade is. Ook in het midden van de afvoerleiding (in de leidinggoot), als ik in het zachte gedeelte knijp, komt er geen water uit, ook geen extra water bij de binnenunit.

Toch die kappen eens loshalen om te zien wat er mis is. Zit tegen een voorzet muurtje aan. Het lijkt niet aangesloten of zo. Raar. Heb het laten installeren door een bedrijfje met met f gassen certificaat die nu niet bereikbaar is. Handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koelkast schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:05:
[...]

Klopt, het is condens. Het druppelt na 20 minuten koelen vrolijk aan de rechterkant van de binnenunit naar beneden. Ik heb de condensafvoerleiding aan de buitenkant proberen uit te zuigen, er komt helemaal geen water uit. Het lijkt erop dat er iets vast zit, of dat er een andere blokkade is. Ook in het midden van de afvoerleiding (in de leidinggoot), als ik in het zachte gedeelte knijp, komt er geen water uit, ook geen extra water bij de binnenunit.

Toch die kappen eens loshalen om te zien wat er mis is. Zit tegen een voorzet muurtje aan. Het lijkt niet aangesloten of zo. Raar. Heb het laten installeren door een bedrijfje met met f gassen certificaat die nu niet bereikbaar is. Handig.
als het vol zit met groene drab kan die aircovent daar ook weinig aan doen.

als adviseer ik wel altijd om harde pvc leiding te gebruiken zo dicht mogelijk bij de unit en het ribbeldeel zo kort mogelijk maar zodat je nog wel de unit naar boven kan klappen voor onderhoud/reparatie. echter zit daar een meerprijs aan ivmd e extra tijd die het kost maar het voorkomt wel 90% van alle waterballetten als de zomer start en de bewoner heeft nooit de pijp doorgespoeld in de winter of schoongemaakt aan het einde van de zomer. ribbelbuizen kan je eigenlijk alleen gebruiken als je recht omlaag gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 02-06-2021 19:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@plofkip minimaal 3, standaard zonder bijvullen of minderen in koelmiddel 7 meter, max 15. Heb dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

flippy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:09:
[...]

als het vol zit met groene drab kan die aircovent daar ook weinig aan doen.

als adviseer ik wel altijd om harde pvc leiding te gebruiken zo dicht mogelijk bij de unit en het ribbeldeel zo kort mogelijk maar zodat je nog wel de unit naar boven kan klappen voor onderhoud/reparatie. echter zit daar een meerprijs aan ivmd e extra tijd die het kost maar het voorkomt wel 90% van alle waterballetten als de zomer start en de bewoner heeft nooit de pijp doorgespoeld in de winter of schoongemaakt aan het einde van de zomer. ribbelbuizen kan je eigenlijk alleen gebruiken als je recht omlaag gaat.
Op Amerikaanse HVAC filmpjes zie je vaak dat ze een compacte waterstofzuiger hebben met een verloopstuk voor de condensleidingen. Ze zuigen er dan allemaal schimmelachtige drab uit. Vaak doen ze dan eerst wat schoon water in de drain pan.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
mwk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:14:
[...]

Op Amerikaanse HVAC filmpjes zie je vaak dat ze een compacte waterstofzuiger hebben met een verloopstuk voor de condensleidingen. Ze zuigen er dan allemaal schimmelachtige drab uit. Vaak doen ze dan eerst wat schoon water in de drain pan.
Oke. Die begrijp ik. Heb de Kärcher er al opgezet, maar die zuigt zich een ongeluk, niets eruit. Kan ik eigenlijk bij die drain pan, zonder de binnenunit eraf te moeten halen?

Bij verwarmen wordt er aan de binnenkant toch verder geen condens afgevoerd? Tenminste, ik heb deze winter alleen bij de buitenunit veel water weg zien lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:01
Klopt het dat bij koelen niet altijd condenswater uit komt?

Heb nu 3 airco's aan en geen een komt condenswater uit.

Temperatuur ingesteld op 23 graden en luchtvochtigheid buiten is op dit moment 38%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ChiMan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:35:

Temperatuur ingesteld op 23 graden en luchtvochtigheid buiten is op dit moment 38%.
Hoe lang staan ze al aan? Het duurt wel even voor het begint namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno1234
  • Laatst online: 19:53

Hier 2 units (single en triple) en net even gekeken, hier ook geen vocht te zien. Hele dag aan. Bij de single had ik gisteren toevallig mierenpoeder gestrooid en dat ligt er nog. Kennelijk geen druppels….

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:01
ik222 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:54:
[...]

Hoe lang staan ze al aan? Het duurt wel even voor het begint namelijk.
Vanaf het middaguur (8 uurtje op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

koelkast schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Oke. Die begrijp ik. Heb de Kärcher er al opgezet, maar die zuigt zich een ongeluk, niets eruit. Kan ik eigenlijk bij die drain pan, zonder de binnenunit eraf te moeten halen?

Bij verwarmen wordt er aan de binnenkant toch verder geen condens afgevoerd? Tenminste, ik heb deze winter alleen bij de buitenunit veel water weg zien lopen...
Sorry, mijn info was wat misleidend. Amerikaanse HVAC units hebben vaak een buitenunit en één grote binnenunit en van daaruit buizen. Dat heet wel een ducted systeem. De condens ontstaat daar op één plaats en landt in een 'drain pan'.
Bij een split unit heeft elke binnenunit een condensor en genereert daarmee condens. Die valt onderin de binnenunit en loopt als het goed is weg door de afvoer. Misschien eens beginnen bij de binnenunit. Misschien is het gaatje naar de afvoerleiding verstopt met stof of prut.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1

Bij een omgevingstemperatuur van 26 graden en een RV van 38% ligt het dauwpunt iets boven de 10 graden, dus het kan kloppen als je nog geen condens ziet. Als de luchtvochtigheid iets toeneemt of de binnentemperatuur wat stijgt dan zul het het wel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier druppen beide units flink momenteel maar het heeft natuurlijk altijd met meerdere factoren te maken.

Sowieso heb ik de units op de slaapkamers pas een uur geleden aangezet maar dan wel ook meteen op setpoint 20 (dat wordt het tussen de 19 en 20 graden). Dus die moeten nu even relatief veel koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Hier komen er wat druppels uit de afvoer. Het is buiten ook relatief droog volgens mijn weerstation.
Wat me opvalt is dat deze units bij koelen toch een stuk subtieler opereren dan bij verwarmen. Koelen lijkt toch het primaire uitgangspunt te zijn geweest bij het ontwerp.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zet de airco op drogen, niet koelen. dan gaat de temperatuur van de verdamper omlaag (verder dan normaal) en gaat de fan naar minimaal om zoveel mogelijk water uit de lucht te halen. als je de fan volluit zet komt er bijna geen water uit in deze omstandigheden.

of knikker er gewoon een liter water in de unit....

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 02-06-2021 20:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:00
mwk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:10:

Ik ben ook wel benieuwd maar volgens mij gaan sommige buitenunits wel lager dan hun minimum spec. Volgens de combinatietabellen zou mijn unit (3MXM52N) nooit minder dan 300w moeten kunnen gebruiken wat bij verwarmen wel klopt maar bij koelen op één binnenunit in de stille stand gaat dit terug tot ongeveer 120w, de binnenunit blijft dan gewoon actief koude lucht blazen en de buitenunit is ook gewoon nog hoorbaar actief. Nu zijn de buitentemperaturen om te koelen nog niet echt hoog en zeker niet in de avond/nacht maar die 300w staat als minimum vermeld in de specs van Daikin.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
mwk schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:09:
[...]

Sorry, mijn info was wat misleidend. Amerikaanse HVAC units hebben vaak een buitenunit en één grote binnenunit en van daaruit buizen. Dat heet wel een ducted systeem. De condens ontstaat daar op één plaats en landt in een 'drain pan'.
Bij een split unit heeft elke binnenunit een condensor en genereert daarmee condens. Die valt onderin de binnenunit en loopt als het goed is weg door de afvoer. Misschien eens beginnen bij de binnenunit. Misschien is het gaatje naar de afvoerleiding verstopt met stof of prut.
Oke, dank voor je toelichting.
Ik heb de kappen er eens afgehaald. Nu is het vochtig bij de aansluiting met de witte buis. Het zit toch aardig horizontaal. Mogelijk is er bij de aansluiting met de verlengbuis iets niet goed gegaan? Ik krijg er met geen mogelijkheid vocht uit aan de buitenkant, ook niet met de bouwzuiger op vol vermogen.

Aan de bovenkant zit de buis met de gele isolatie, die zitten op 2 dunne leidingen bovenaan de airco. Daar blijf ik maar af ;)
Kan ik de witte buis veilig loshalen, is dat de condensafvoer? Dan kan ik eens kijken of hij überhaupt wel iets doorlaat, en de zuiger er nog eens opzetten. En anders maar een gat in de voorzetwand maken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uuNjEBtvLnkgPUmbkPSpizxhfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpQ4xqGAB8qxHhannlcs8Ytu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKQF9ozGVxECTcw0UD8U2OYTayw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcqldKHsUnIzVkjEmj54HQRB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door koelkast op 02-06-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Weet iemand wat de "vraagbesturing" @ Daikin Perfera (2019) precies doet? Het cappen van het maximumvermogen van de buitenunit? Ik dacht altijd dat dat de functie was van de "econo"-modus. Weet iemand wat de verschillen zijn?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Martinusz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:12:
Meet een afstandsbediening (LG) zelf de omgevingstemperatuur?

Ik zie namelijk nogal een verschil in de app als op de afstandsbediening zelf als ik room temp bekijk.
Toch nog even hier op terugkomen, heeft iemand een idee?
Verschil afstandsbediening (ligt op nachtkastje) en de app is zo’n 3-4 graden. Ik ga er vanuit dat de app de temp van de unit doorkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 07:04

Saven

Administrator

Alright, na wikken en wegen in plaats van een monoblock airco, gaan we toch maar voor een split unit. Denk ik :P Scheelt twee gaten in de kamermuur.

Wat ik me afvraag, ik lees veel goede verhalen over de Mitsubishi Heavy Industries SRK 20 ZS-W. Ding zelf met buitenunit zijn de kosten niet, voor onder de 800 euro wel te vinden.

Nu heb ik een offerte gekregen voor leveren+installeren van dit apparaat. Komt uit op 2600 euro :X. Voor de duidelijkheid: gaat om 1 binnenunit. Kanttekening is wel dat de binnenunit in een tussenkamer komt te hangen waarbij er niet direct naar buiten gekoppeld kan worden. Lang verhaal kort: de kamer heeft een schuin dak en zit tussen twee andere kamers in, en ik wil geen buitenunit op het dak :P

De kabel moet dus eerst omhoog naar de vliering, en in totaal met een meter of 15 (incl paar meter langs de muur beneden richting de garage), naar de garage getrokken worden.

Kan die 15 meter dat de mogelijke hoge kosten verklaren? Een ander bedrijf dat ik om een kostenindicatie vroeg gaf aan dat de kosten al gauw op 3500 euro zouden liggen :') Maar die had er volgens mij geen zin in. Kan ik me ergens wel voorstellen; klein klusje in deze drukke tijd.

Word ik hier gewoon keihard uitgezogen? Dat idee heb ik wel namelijk. Maar goed, materieel en condenspomp zal ook wel wat kosten. En binnen een maand kunnen opleveren is volgens mij ook relatief snel in deze tijd.

Verbaasde me gewoon over dat ik een stuk terug in het topic bedragen voorbij zag komen van 1600 euro ofzo, en dan nog voor 2 binnenunits ook :+

Overweeg bijna om zelf de uitdaging aan te gaan, maar ja, gereedschap nieuw aankopen is ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 20:29
Martinusz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Toch nog even hier op terugkomen, heeft iemand een idee?
Verschil afstandsbediening (ligt op nachtkastje) en de app is zo’n 3-4 graden. Ik ga er vanuit dat de app de temp van de unit doorkrijgt.
Het eerste wat ik zou doen is de ab een poosje op de (uit staande) binnenunit leggen. Als de temperaturen dan naar elkaar toelopen heb je het antwoord. Zo niet heb je het ook gelijk uitgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 10:03
Saven schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:44:
Alright, na wikken en wegen in plaats van een monoblock airco, gaan we toch maar voor een split unit. Denk ik :P Scheelt twee gaten in de kamermuur.

Wat ik me afvraag, ik lees veel goede verhalen over de Mitsubishi Heavy Industries SRK 20 ZS-W. Ding zelf met buitenunit zijn de kosten niet, voor onder de 800 euro wel te vinden.

Nu heb ik een offerte gekregen voor leveren+installeren van dit apparaat. Komt uit op 2600 euro :X. Voor de duidelijkheid: gaat om 1 binnenunit. Kanttekening is wel dat de binnenunit in een tussenkamer komt te hangen waarbij er niet direct naar buiten gekoppeld kan worden. Lang verhaal kort: de kamer heeft een schuin dak en zit tussen twee andere kamers in, en ik wil geen buitenunit op het dak :P

De kabel moet dus eerst omhoog naar de vliering, en in totaal met een meter of 15 (incl paar meter langs de muur beneden richting de garage), naar de garage getrokken worden.

Kan die 15 meter dat de mogelijke hoge kosten verklaren? Een ander bedrijf dat ik om een kostenindicatie vroeg gaf aan dat de kosten al gauw op 3500 euro zouden liggen :') Maar die had er volgens mij geen zin in. Kan ik me ergens wel voorstellen; klein klusje in deze drukke tijd.

Word ik hier gewoon keihard uitgezogen? Dat idee heb ik wel namelijk. Maar goed, materieel en condenspomp zal ook wel wat kosten. En binnen een maand kunnen opleveren is volgens mij ook relatief snel in deze tijd.

Verbaasde me gewoon over dat ik een stuk terug in het topic bedragen voorbij zag komen van 1600 euro ofzo, en dan nog voor 2 binnenunits ook :+

Overweeg bijna om zelf de uitdaging aan te gaan, maar ja, gereedschap nieuw aankopen is ook niet goedkoop.
unit 800 condens pomp 100 euro leiding 10euro per meter maar hij is voor 10 meter voorgevuld er moet dus R32 bij en dat is duur en niet iedereen kan daar aankomen je zou dus bij een goedkope partij wel op 2000 euro moeten kunnen uitkomen maar het is nu warm dan gaat de prijs van de arbeid x2
koelkast schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:21:
[...]

Oke, dank voor je toelichting.
Ik heb de kappen er eens afgehaald. Nu is het vochtig bij de aansluiting met de witte buis. Het zit toch aardig horizontaal. Mogelijk is er bij de aansluiting met de verlengbuis iets niet goed gegaan? Ik krijg er met geen mogelijkheid vocht uit aan de buitenkant, ook niet met de bouwzuiger op vol vermogen.

Aan de bovenkant zit de buis met de gele isolatie, die zitten op 2 dunne leidingen bovenaan de airco. Daar blijf ik maar af ;)
Kan ik de witte buis veilig loshalen, is dat de condensafvoer? Dan kan ik eens kijken of hij überhaupt wel iets doorlaat, en de zuiger er nog eens opzetten. En anders maar een gat in de voorzetwand maken...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als ik mij niet vergis is die leding met isolatie erover flexibel met aan het einde een stuk 5/8 die leng je meestal op met flex buis misschien zit die verbinding los

[ Voor 25% gewijzigd door maartentmm op 02-06-2021 21:49 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
koelkast schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:21:

Ja, die kun je veilig loshalen.

Ik vind het lastig om afschot te beoordelen aan de hand van foto's, maar het lijkt er toch echt op dat je condensafvoer een knik omhoog maakt voordat deze in het gat in de wand verdwijnt.
Deze afvoer kan alleen naar beneden op afschot lopen als riool of welke afvoer dan ook, nooit omhoog zelfs al is het maar een centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
@rupsen @plaspvd merci heren. Wel jammer dat het zo lang moet zijn, maar het is niet anders.

Er wordt aangeraden wat lengte over te houden toch? Maar waar laat je dat dan?

[ Voor 29% gewijzigd door plofkip op 02-06-2021 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Ja, die kun je veilig loshalen.

Ik vind het lastig om afschot te beoordelen aan de hand van foto's, maar het lijkt er toch echt op dat je condensafvoer een knik omhoog maakt voordat deze in het gat in de wand verdwijnt.
Deze afvoer kan alleen naar beneden op afschot lopen als riool of welke afvoer dan ook, nooit omhoog zelfs al is het maar een centimeter.
Bij nader inzien met zaklamp loopt hij inderdaad, zoals je goed gezien hebt, net iets omhoog bij het gat. Ik ga de slang eens checken en het gat eens wat groter maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Laatst online: 20:41

Ja je wordt uitgezogen, maar dit zijn wel redelijk normale prijzen voor dit moment.

Ik had meerdere offertes voor het koelen van 3 ruimtes, geen één bedrijf zat onder de 7k.

Bij navraag wat het voor 1 ruimte zou kosten kwamen er ook prijzen van 2400/3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gisteren is mijn lg airco geinstalleerd. Het valt me alleen op dat er een enorm verschil zit tussen de temperatuur in de app vs de temperatuur op de remote. Die van de remote is veel lager. Het scheelt zo 3 graden op dit moment. Ik heb het idee dat de temperatuur op de remote klopt. Ik ga er van uit dat die remote een eigen temp senspr heeft. Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:00
TrailBlazer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:40:
Gisteren is mijn lg airco geinstalleerd. Het valt me alleen op dat er een enorm verschil zit tussen de temperatuur in de app vs de temperatuur op de remote. Die van de remote is veel lager. Het scheelt zo 3 graden op dit moment. Ik heb het idee dat de temperatuur op de remote klopt. Ik ga er van uit dat die remote een eigen temp senspr heeft. Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Remote gebruik ik zelf niet maar zonder merk/types weinig over te zeggen, in de app zie ik vaak buiten temperaturen die ver boven werkelijke waarden liggen maar ik ga er vanuit dat dit enkel is omdat mijn buitenunit op dat moment in het zonnetje staat.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Lol zie mijn post eerder op de avond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:54

Ter referentie; Ik heb in half april een srk 50 zs-w laten monteren voor 2400 euro. Was met ca. 15 meter leiding, zonder condenspomp. Geen ingewikkelde doorvoeren of ingewikkelde zaken. Buiten unit staat op de bg.

Tot nu toe bevalt het goed. Ik vermoed inderdaad dat je timing wat ongelukkig is. Half april was het al kneiterdruk, dat zal nu nog erger zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door henkjanvdkolk op 02-06-2021 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:05

De timing voor aanvraag en krappe voorraden dragen bij aan de hoge prijzen.
Booming business momenteel en ingewikkelde installaties kosten sowieso een dag extra.
Om een beetje vergelijk te geven , srk 20 & srk25 op tijd besteld voor 2700 all in ;)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Kan je de leds uitschakelen van de Daikin perfera ftxm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
Is het een infrarood afstandsbediening? In de meeste gevallen is dat eenrichtingscommunicatie. De remote stuurt een signaal naar de airco en dat is dan op dat moment de ingestelde temperatuur. Als je vervolgens in je app de ingestelde temperatuur aanpast, dan ‘weet’ je afstandsbediening daar niets van en deze blijft dan ook de oude ingestelde temperatuur weergeven. Best kun je of de app of de afstandsbediening gebruiken. Niet door elkaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
deurklinkje schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 06:26:
Kan je de leds uitschakelen van de Daikin perfera ftxm ?
Ja, zoek even terug, heb ik gisteren of de dag daarvoor geplaatst.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forum026
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-12-2022
Zijn ons aan het oriënteren over aanschaf Airco. Hebben paar gesprekken gehad en offertes ontvangen.

Tijdens laatste gesprek werd verteld dat LG alleen fabrieksgarantie geeft als systeem door STEK installateur is geïnstalleerd (begrijp ik) EN er jaarlijks door STEK installateur onderhoud gepleegd wordt.

Klopt dit verhaal?
Is dit bij alle merken zo, of een duidelijk verkooppraatje voor hun verplichte onderhoudscontract waarbij je zelfs bij reparatie onder fabrieksgarantie de voorrijkosten moet betalen?

offtopic: Je merkt toch wel het verschil tussen een echte verkoper en adviseurs die zelf de installatie komen doen. De verkoper denkt dat je gelijk tekent na zijn offerte die >50% hoger is dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Naafkap schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 06:51:
[...]

Is het een infrarood afstandsbediening? In de meeste gevallen is dat eenrichtingscommunicatie. De remote stuurt een signaal naar de airco en dat is dan op dat moment de ingestelde temperatuur. Als je vervolgens in je app de ingestelde temperatuur aanpast, dan ‘weet’ je afstandsbediening daar niets van en deze blijft dan ook de oude ingestelde temperatuur weergeven. Best kun je of de app of de afstandsbediening gebruiken. Niet door elkaar heen.
Ah ja logisch, het is 1-richting verkeer :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
ZeRoC00L schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:03:
[...]

Ja, zoek even terug, heb ik gisteren of de dag daarvoor geplaatst.
Sorry vannacht online lopen zoeken kon het niet vinden.

Bedankt 🙏 het is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 15-09 23:50
Xanthine schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:38:
iemand die een installateur kent in Belgisch Limburg? Ik probeer al 4 maanden een offerte te krijgen maar niemand die iets doet. Gaat om een nieuwbouwwoning waar warmtepomp+zonnepanelen+vloerverwarming dient te komen.
Hier heeft iemand zopas een installatie geïnstalleerd. Mooi afgewerkt en denkt goed mee met de klant.
Regio west Limburg, dus ik weet niet of dat voor jou goed zit.
https://hagkobe.be/

Ik had 2 weken geleden de plaatsing, ongeveer 3 weken na de gefinaliseerde offerte. Ik denk wel dat ik daarmee wat geluk gehad heb, want zoals alle installateurs, heeft hij het momenteel pokkedruk.
Pagina: 1 ... 43 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic