Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.344.379 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:13

mwk

Dolbyadt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
Zijn er mensen die nieuwe ervaingen hebben opgedaan met de nieuwe Daikin app. Zoals de opties

[...]

Daikin vraagbesturing (Energie besparings mogelijkheid)
[Afbeelding]
Ik heb nu een tijdje ervaring met de nieuwe app. De app ziet er fraai uit maar er zit veel vertraging in de bediening. Als ik een unit inschakel en direct terug ga naar het hoofdmenu dan staat hij gewoon weer uit. Het lijkt wel een roundtrip van 10 seconden voordat het commando bij de unit is en de app terugkoppeling heeft dat het gelukt is. De luchtstroom sturen met de app is er door die vertraging bij mij niet meer bij.

De energiestand heb ik nog niet beschikbaar. In de oude app zat die een beetje verstopt met een stand L, M en H. Wel vraag ik mij af hoe hiermee een besparing wordt gerealiseerd. Immers, het maximaal vermogen wordt beperkt. Als hij daarmee zuiniger wordt, dan zou het optimale rendement dus niet in de buurt van het maximale vermogen van de warmtepomp liggen?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:29
Energie besparingsfunctie gebruik ik om de unit te beperken. Soms krijg je wat "pendelgedrag", dus hoge pieken met belasting en met de besparingsfunctie matig je dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:43
Phusebox schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:04:
[...]

Hier ook niet maar duurde 3-4 weken voor het steeds terug kwam.
Betreft de 255 error code en de response van Daikin Nederland:
Deze foutcode geeft aan dat er iets mis is met de communicatie ( slechte verbinding oid ) tussen wifi adapter en de PCB board van de binnenunit. Meestal helpt het als u de unit spanningsloos maakt en lost dit niks op dan zal zult u de print van de binnenunit en de wifi adapter (laten) moeten vervangen.
Ik kijk het zelf wel een maandje aan. Wellicht dat ik wel de installateur op de hoogte houd ivm garantie. Als het echt een hardware issue is moet het gewoon vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08
Vorkie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:34:
[...]

Ja, maar dan nog ga je altijd via internet voor zover ik heb gelezen.

Proef op de som, trek je WAN kant van je modem, werkt de app dan nog? Anders sta je in de kou warmte als je hem niet via de app kan aanzetten als je internet eruit ligt.
Kan iemand bevestigen of je met de nieuwe Daikin app een internet verbinding nodig hebt om te bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-06 13:17
ChiMan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:55:
[...]

Kan iemand bevestigen of je met de nieuwe Daikin app een internet verbinding nodig hebt om te bedienen?
Ja bij de Daikin Residiential Controller gaat alles via de servers van Daikin.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucSieben
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-05-2021
Beste allemaal,

Ik heb een vraag die misschien een beetje buiten het hoofdtopic valt maar ik ben even radeloos op het moment. mijn excuses alvast!

Voor een school opdracht moet ik de airco (VRV IV) verbinden met een Home Automation programma (het liefst Node Red of Ignition).
Hier ben ik nu al 4 weken onderzoek naar aan het doen, ik had een mooie oplossing gevonden namelijk de DTA116A51 via dit kun je hem met niet Daikin producten laten communiceren. Helaas is deze alleen nog maar in Amerika beschikbaar.

Heeft iemand dit al eens gedaan of hier kennis over?
ik had een aantal mogelijkheden gezien namelijk de volgende,

Opties Daikin aansluiting

Met de Daikin zit ik al een langere tijd te stoeien en ik ben erachter gekomen dat er geen mogelijkheid is om deze direct te verbinden met Ignition. Dit betekend dat er dus een module tussen moet komen, in dit document zal ik de verschillende opties langs erlkaar houden

Optie 1: Modbus, het kan gedaan worden met een modbus, deze plaats je tussen een groep airco’s of de unit. Via hier kun je een third party remote control aansluiten.

Optie 1a
Prijs: 246,43
Voordelen,
- Ze kunnen allemaal met de VRV IV communiceren. behalve de (RTD-RA).
- Makkelijk een third party aansluiten
Nadelen,
- Je kan niet 1 voor allemaal.
- Redelijk duur.

Figuur 1: Aansluiting Modbus enkel
Optie 1b
Je heb ook een Modbus waardoor meerdere units kunnen worden aangesloten
Prijs: 600
Voordelen,
- Je hoeft maar 1 apparaat aan te schaffen voor alle units
- Je kan makkelijk een third party aansluiten.
Nadelen,
- Het is aan de prijs
- Je hebt een speciale module nodig om hem naar TCP om te zetten.
de volgende type modbussen kunnen we gebruiken in Ignition,
- RTU
- TCP
Voor de maker edition is volgensmij alleen de TCP beschikbaar.

De BACnet, de Bacnet kan niet direct communiceren met de Ignition Maker Edition, hierom had ik het idee om hem te laten lopen via Node Red. in Node Red is een speciale module om Bacnet te installeren.
Optie 2a
Prijs: 4610,79
Voordelen,
- Je kan makkelijk een third party aansluiten.
- Het is een Daikin standaard module
Nadelen,
- Het is erg duur.
- Je moet het via Node Red eerst communiceren

Optie 2b
Prijs: 252,89
Voordelen,
- Je kan zelf kiezen welke unit je aansluit.
- Makkelijke verbinding third party
Nadelen,
- In verhouding duur.
- Je kan maar 1 unit aansluiten

Optie 3
Doormiddel van een wifi verbinding kun je met de Daikin communiceren. hiervoor moet je een wifi module halen met een driver/home controller.
Prijs: 212,52
Voordeel,
- Je hebt geen kabels nodig.
- Je kan dit makkelijk verwerken in een home automation.
- Er kan makkelijk een third party worden aangesloten.
Nadelen,
- Het moet via meerdere programma’s omdat hij niet direct met Node Red of Ignition kan communiceren.
- Je hebt er per unit een nodig.

Optie 4
Op de achterkant van de Daikin ITM zit een RS-485 aansluiting. Ook zijn er I/O modules die een RS-485 aansluiting. Doormiddel van een RS-485 kabel kun je deze met elkaar connecten.
Prijs,
- Kabel 3 euro per meter
- I/O module 130 euro
Je hebt ook een PLC nodig maar op de zaak hebben we nog verschillende PLC’s liggen waardoor we deze niet opnieuw hoeven aan te schaffen.

Voordelen,
- Je hebt geen bepaalde module nodig.
- Makkelijke aansluiting
Nadelen,
- Hij moet via de ITM worden aangesloten. Waardoor ik niet weet of de ingangen nut hebben.
- je hebt en een I/O module en PLC en een aparte kabel nodig.

Helaas zijn dit alleen maar gedachten spinsels van mij en kan ik nergens achterhalen of ik met een van deze daadwerkelijk kan verbinden met een Home Automation.

Alvast bedankt voor de hulp!

met vriendelijke groet,

Luc Sieben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Idefix70 Ik ben ook beta tester maar kan het gewoon gebruiken. Heb wel al een nieuwe update gekregen op dit moment gebruik ik versie

Daikin:
Firmwareversie: 1_14_18
App versie: 2.0.0.6008
Idefix70 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 07:33:
[...]

Na laatste update uit beta programma gestapt en kan instelling gewoon aan en uitzetten en aanpassen.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-06 15:53
Iemand hier met LG airco's?
Is het mogelijk de harde biep bij elke actie uit te zetten of wellicht zachter te zetten?

Kan er niets over vinden helaas, maar misschien is er een "geheime" knoppencombinatie die het uit kan zetten? :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Martinusz Heb zelf een LG SE09ET 2,5Kwh Die heeft ook deze harde piep bij iedere wijziging die je vraagd bij de airco. Erg vervelend. Heb er wal al over gelezen maar niks tegen gekomen om het via functie uit te zetten. Wel zijn er mensen die de speaker hebben losgekoppeld om het geluid uit te schakelen. :9
Martinusz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:59:
Iemand hier met LG airco's?
Is het mogelijk de harde biep bij elke actie uit te zetten of wellicht zachter te zetten?

Kan er niets over vinden helaas, maar misschien is er een "geheime" knoppencombinatie die het uit kan zetten? :P

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dolbyadt schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:01:
@Martinusz Heb zelf een LG SE09ET 2,5Kwh Die heeft ook deze harde piep bij iedere wijziging die je vraagd bij de airco. Erg vervelend. Heb er wal al over gelezen maar niks tegen gekomen om het via functie uit te zetten. Wel zijn er mensen die de speaker hebben losgekoppeld om het geluid uit te schakelen. :9

[...]
Vervelend inderdaad, beetje jammer dat ze daar dan weer niet over nadenken.
Aha de speaker loskoppelen is natuurlijk ook een optie, mits deze niet ver weg zit natuurlijk -O-
Ik heb de LG SE09ET 2,5Kwh en LG SE12ET 3,5Kwh.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 21-04-2021 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Martinusz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:10:
[...]

Aha de speaker loskoppelen is natuurlijk ook een optie, mits deze niet ver weg zit natuurlijk -O-
is dit niks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf4g8oDzUEo04a60kU7q-8g_gAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/246HkcpCM770AWyg7KZXW6Vi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 08:38
Martinusz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:10:
[...]

Niet loskoppelen maar gewoon een stevig plakkertje op doen, dempt al behoorlijk :) (geen idee waar de speaker zit btw)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:22
Dolbyadt schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:01:

[...]
Ook hier 2 LG airco's, ook de S12ET en de S09ET. Helaas is er geen instellingen in de app of de afstandsbediening waarmee je dit kunt wijzigen. Erg vervelend als je halverwege de nacht de temperatuur wat wil aanpassen, de andere helft is dan ook direct wakker.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Dit noemen we dus pendel gedrag van de Daikin Pefera (FTXM35N). Vandaag was het gemiddeld 16 graden.

Grafana grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb-vfRks8Nw2jFlpTXrjXeyUIXI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAkyeeGZP165v6j9mSIZDc4c.jpg?f=fotoalbum_medium

Home Assistant Daikin Pefera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyhayo2naCRJpSCQkhNCpd3NLQ4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWSVRamrAb0v6R5luyTN8hfi.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxXUN5xC6L8QcquEZotfLUyip64=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Oi3BhdfGaay1gN4csozvwOD.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 17:29
Kun je wellicht de binnentemperatuur gemeten door de pefera in 1 grafiek te zetten?
Volgens mij zit daar een relatie tussen omdat hij de temperaturen in hele graden meet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dolbyadt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
Zijn er mensen die nieuwe ervaingen hebben opgedaan met de nieuwe Daikin app. Zoals de opties

Daikin app startscherm:
[Afbeelding]

Daikin app instellingen:
[Afbeelding]

Daikin vraagbesturing (Energie besparings mogelijkheid)
[Afbeelding]
Ja ziet er uitstekend uit en ik gebruik hem want bij de oude Daikin app werkte out-home dienst niet meer en bij deze wel, Echter er zit wel een enorme vertraging in de interactie, zeker wel 10-15 seconden voordat de actie wat je doet aankomt.

Jammer genoeg zit energiebespaarstand er niet meer in (tot nu toe).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Dolbyadt schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:55:
Dit noemen we dus pendel gedrag van de Daikin Pefera (FTXM35N). Vandaag was het gemiddeld 16 graden.

Grafana grafiek:
[Afbeelding]

Home Assistant Daikin Pefera:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier doet mijn Daikin precies hetzelfde, wel alleen bij verwarmen en ook bij lagere temperaturen buiten. De regelsoftware lijkt niet gewoon niet heel goed te zijn, hij piekt veel te hoog om dan vervolgens uit te gaan en weer te pieken (zoek een paar posts terug van mij in dit topic).

Tegenwoordig heb ik bij verwarmen altijd econo mode aanstaan, dan heb ik hier geen last van.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:51:
[...]

Ja ziet er uitstekend uit en ik gebruik hem want bij de oude Daikin app werkte out-home dienst niet meer en bij deze wel, Echter er zit wel een enorme vertraging in de interactie, zeker wel 10-15 seconden voordat de actie wat je doet aankomt.

Jammer genoeg zit energiebespaarstand er niet meer in (tot nu toe).
Die energie bespaarstand zit er sinds de laatste versie voor iig de FTXM er wel in onder 'Demand Control'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQcjEaqy7Ye_HhgzIw-DcHoY3f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFOWYhltf19EgVoo0fMnhSrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZI7FEYsSpR_r-jPJe_kwqXDdZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGo2YASvZkM3zHjbFOzkxbWo.jpg?f=fotoalbum_large

Die vertraging merk ik hier idd ook. Is even wennen, maar ach.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 21-04-2021 21:43 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 26-06 10:56
Op een multisplit unit zie ik vaak verschillende aansluitingen voorkomen waarvan de vloeistofzijde gelijk is maar de gaszijde afwijkt. Bijvoorbeeld 3x 3/8" + 1x 1/2"
Ik kan toch gewoon een 1/2" naar 3/8" verloop gebruiken indien ik een binnen unit met minder vermogen wil aansluiten? Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Notna schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:41:
[...]

Die energie bespaarstand zit er sinds de laatste versie voor iig de FTXM er wel in onder 'Demand Control'

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Krijg je bij Daikin geen ouderwetse remote control bijgeleverd? :P

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gek, de energiebespaarstand heb ik er nog niet in staan, terwijl ik wel up to date ben Volgens de playstore. Ik heb versie 1.8.0.5536

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 12:02
Oh hé, ik kan mijn FTXM nu ook gebruiken met de nieuwe app inderdaad. Maar daarvoor moet ik wel naar een nieuwe firmware. Van 1.2.54 naar 1.14.3. Zit de lokale API nog in 1.14.3?

edit: even gezocht. Zo te lezen wel.

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-04-2021 22:15 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:59:
[...]

Krijg je bij Daikin geen ouderwetse remote control bijgeleverd? :P
Jawel, maar dan moet ik opstaan enz. :+
vinom schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:02:
[...]

Wat gek, de energiebespaarstand heb ik er nog niet in staan, terwijl ik wel up to date ben Volgens de playstore. Ik heb versie 1.8.0.5536
Ik zit in de beta groep (Android) en draai een nieuwere app versie zo te zien?

App versie 2.0.0.6008
Fw versie 1_14_18

Edit: staat ook expliciet bij de releasenotes
DAIKIN RESIDENTIAL CONTROLLER (BETA)

RELEASE NOTES:
- Including the connected Daikin SkyAir air conditioning units
- AC Demand control to reduce power consumption during certain moments of the day.
- Many small improvement and solved bugs
HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:14:
Oh hé, ik kan mijn FTXM nu ook gebruiken met de nieuwe app inderdaad. Maar daarvoor moet ik wel naar een nieuwe firmware. Van 1.2.54 naar 1.14.3. Zit de lokale API nog in 1.14.3?

edit: even gezocht. Zo te lezen wel.
Werkt hier nog steeds prima en andere users in dit topic bevestigen dit ook

[ Voor 43% gewijzigd door Notna op 21-04-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Notna De Demand Control is geen echt Eco stand. Maar een begrenzing van piekvermogen. Om de Eco stand te activeren moet je toch echt in de App de Econo stand aanzetten, Wat ik in mijn grafiek kan terug zien wanneer ik de Demand control op 50% zet dat de Daikin opstart met dan maximaal 600watt. terwijl als ik de Demond control uitzet. Start de Daikin met een piek vermogen van +/- 1000watt namelijk. Voor de rest kan ik nog niet zeggen wat de demand control nog meer werkt.

Ik heb trouwens de streamen functie ook aan staan op aanraden van mensen hier op het forum. Volgens Daikin en experts kan dit namelijk 99% van bacterien doden binnen 3 uur. Waarom heb jij de functie niet aan staan?
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 22-04-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Headshot_NL schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:02:
[...]

Ook hier 2 LG airco's, ook de S12ET en de S09ET. Helaas is er geen instellingen in de app of de afstandsbediening waarmee je dit kunt wijzigen. Erg vervelend als je halverwege de nacht de temperatuur wat wil aanpassen, de andere helft is dan ook direct wakker.
Jammer inderdaad, heb gekeken naar afdekken, maar dat is niet te doen (heeft geen enkel resultaat). Enige zou dus zijn speaker opzoeken en uitschakelen.

Ben je tevreden over deze 2? Heb exact dezelfde combinatie, nog niet echt kunnen testen met huidig weer, maar zo op het eerste gezicht prima ervaring. Afstandsbediening werkt prima, de app werkt hier ook prima.
Verder nog tips of iets dergelijks?

Overigens in de verpakking van de afstandsbediening zat ook een soort rolletje gaas/verband? Ik kon het eigenlijk niet terugvinden in installatie handleiding of iets dergelijks, iemand een idee waarvoor dat is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 15:19
Goedemiddag,

ik wil graag een split unit airco laten installeren in mijn slaapkamer. Hiervoor heb ik een drietal offertes opgevraagd:

1). Mitsubishi MSZ-HR25VF + MUZ-HR25VF ; 1765 euro
2). Hitachi HiSense comfort DJ25VE00 ; 1780 euro
3). LG Standard plus PC 09SQ.NSJ + PC 09SQ UA3 ; 1802.90 euro

Als ik ze zelf naast elkaar zit zie ik dat de Mitsubishi iets stiller is en als enige (standaard) geen wifi bediening. Op basis daarvan twijfel ik dan tussen optie 2 of 3, maar in de openingspost van dit topic zie ik echter als enige van deze drie Mitsubishi bij de high-end merken staan.

Ik ben op zoek naar advies wat hier de beste optie is. Zou iemand mij hier een handje bij kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
AmNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:16:
Goedemiddag,

ik wil graag een split unit airco laten installeren in mijn slaapkamer. Hiervoor heb ik een drietal offertes opgevraagd:

1). Mitsubishi MSZ-HR25VF + MUZ-HR25VF ; 1765 euro
2). Hitachi HiSense comfort DJ25VE00 ; 1780 euro
3). LG Standard plus PC 09SQ.NSJ + PC 09SQ UA3 ; 1802.90 euro

Als ik ze zelf naast elkaar zit zie ik dat de Mitsubishi iets stiller is en als enige (standaard) geen wifi bediening. Op basis daarvan twijfel ik dan tussen optie 2 of 3, maar in de openingspost van dit topic zie ik echter als enige van deze drie Mitsubishi bij de high-end merken staan.

Ik ben op zoek naar advies wat hier de beste optie is. Zou iemand mij hier een handje bij kunnen helpen?
Ga je alleen koelen? Dan maakt het bijzonder weinig uit wat je neemt imo. Ik zou dan voorkeur voor LG geven, maar dat is niet heel erg gebaseerd op een specifiek iets.

De enige reden dat het kopje 'wat zijn A-Merken' erin staat, is omdat die vraag heel vaak langskwam. Als je kijkt naar wat het meeste in NL verkocht wordt, is dat Toshiba, Daikin, ME, MHI, LG en Samsung (waarbij de grootste voorkeur in dit topic MHI en Daikin is)
Het valt en staat met wat je er mee wilt gaan doen en waar je waarde aan hecht (uiterlijk, specs etc.) Bij enkel koelen zou ik gewoon ophangen wat jij het mooiste eruit vind zien in je rijtje van 3 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:22
Martinusz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:09:
[...]

Jammer inderdaad, heb gekeken naar afdekken, maar dat is niet te doen (heeft geen enkel resultaat). Enige zou dus zijn speaker opzoeken en uitschakelen.

Ben je tevreden over deze 2? Heb exact dezelfde combinatie, nog niet echt kunnen testen met huidig weer, maar zo op het eerste gezicht prima ervaring. Afstandsbediening werkt prima, de app werkt hier ook prima.

Overigens in de verpakking van de afstandsbediening zat ook een soort rolletje gaas/verband? Ik kon het eigenlijk niet terugvinden in installatie handleiding of iets dergelijks, iemand een idee waarvoor dat is? :?
Ja hier erg tevreden. Afgelopen zomer in gebruik genomen en dat ging perfect. De afgelopen winter ook geen gas meer gebruikt voor verwarmen, dat ging allemaal op deze 2 units.
Verder niet echt tips, gewoon aan en gaan. Het enige wat mij opviel is dat de app pas heel laat aangeeft dat het filter schoongemaakt moet worden. Ik doe dat op 50% en dan zit het toch al goed vol met stof.

Het rolletje gaas is vermoedelijk om de leidingen die buiten in het zicht zijn in te kunnen pakken om ze te beschermen tegen vogels. Die willen nog wel eens pikken in het isolatiemateriaal.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Martinusz Dat rolletjes staat wel in de handleiding is om om de airco leidingen te kunnen wikkelen. Kun je zien als je goed kijkt bij de installatie instructies bij de airco leidingen. :)
Martinusz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:09:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dolbyadt schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:35:
@Martinusz Dat rolletjes staat wel in de handleiding is om om de airco leidingen te kunnen wikkelen. Kun je zien als je goed kijkt bij de installatie instructies bij de airco leidingen. :)

[...]
Ah dacht ik al wel, maar heb de leidingen met speciale tape ingepakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:10
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb geen knop "Demand Control" in mijn App, zit op versie 1.8.0.5536
Perfera FTXM35N-RMX35N9 combi, misschien alleen ondersteund op nieuwste modellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rsbroer schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:53:
[...]

Ik heb geen knop "Demand Control" in mijn App, zit op versie 1.8.0.5536
Perfera FTXM35N-RMX35N9 combi, misschien alleen ondersteund op nieuwste modellen ?
Lees even een bericht of wat verder; het zit in het beta programma in versie 2.0x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
Notna schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:54:
[...]

Lees even een bericht of wat verder; het zit in het beta programma in versie 2.0x ;)
Ah ok, dat was me niet duidelijk.
Pas sinds gisteren die nieuwere App geinstalleerd.

Eindelijk dan nu de mogelijk om halve graden in te stellen, net als de remote control.

Dat tweaken blijft nodig met het veranderen van de de seizoenen;
Probleem blijft natuurlijk dat de Daikin het met een lokale temperatuur meting moet doen, terwijl mijn referentie de temperatuur is op CV thermostaat verderop in de kamer.
Nu het warmer wordt eindigt de kamer temperatuur hoger, indien ik niet het Daikin setpoint verlaag.
Ultiem zou je de Daikin naar een remote temperatuur sensor willen laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 15:19
Notna schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:19:
[...]

Ga je alleen koelen? Dan maakt het bijzonder weinig uit wat je neemt imo. Ik zou dan voorkeur voor LG geven, maar dat is niet heel erg gebaseerd op een specifiek iets.

De enige reden dat het kopje 'wat zijn A-Merken' erin staat, is omdat die vraag heel vaak langskwam. Als je kijkt naar wat het meeste in NL verkocht wordt, is dat Toshiba, Daikin, ME, MHI, LG en Samsung (waarbij de grootste voorkeur in dit topic MHI en Daikin is)
Het valt en staat met wat je er mee wilt gaan doen en waar je waarde aan hecht (uiterlijk, specs etc.) Bij enkel koelen zou ik gewoon ophangen wat jij het mooiste eruit vind zien in je rijtje van 3 :)
Klopt inderdaad, koelen is het primaire doel. Duidelijk verhaal, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@rsbroer Dat de temperatuur nog al verschild tussen de cv thermostaat en Airco is ook wel erg logies toch. De CV thermostaat hangt gemiddeld op oog hoogte en de airco hangt hoog net onder het plafond. Warmte stijgt daardoor krijg je dus redelijk wat temperatuur verschil. Hang voor de grap maar een een tempertuur meter net onder het plafond en je zult ervaren dat dan de temperatuur van de airco wel het zelfde is wat op dat moment de airco aangeeft. :P

In de nieuwe app kun je indedaad per 0.5 graden in stellen. Ben zelf zeer tevreden tot nu toe.
Ze mogen alleen nog meer opties geven bij planing beheren is me nog niet gelukt om meerdere planningen te maken. Helaas op dit moment nog alleen aangepast programma 1.
rsbroer schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:03:
[...]

Ah ok, dat was me niet duidelijk.
Pas sinds gisteren die nieuwere App geinstalleerd.

Eindelijk dan nu de mogelijk om halve graden in te stellen, net als de remote control.

Dat tweaken blijft nodig met het veranderen van de de seizoenen;
Probleem blijft natuurlijk dat de Daikin het met een lokale temperatuur meting moet doen, terwijl mijn referentie de temperatuur is op CV thermostaat verderop in de kamer.
Nu het warmer wordt eindigt de kamer temperatuur hoger, indien ik niet het Daikin setpoint verlaag.

[ Voor 6% gewijzigd door Dolbyadt op 22-04-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dolbyadt schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:16:
Hang voor de grap maar een een tempertuur meter net onder het plafond en je zult ervaren dat dan de temperatuur van de airco wel het zelfde is wat op dat moment de airco aangeeft. :P
Om die reden hebben airco’s doorgaan een offset ingebouwd. Bij Daikin is die alleen niet instelbaar. Ergens is dat flauw, want het is logisch dat je een compleet andere offset nodig hebt als een unit op 3 meter hoogte hangt.

Het zal vaak voorkomen dat de gemeten temperatuur niet overeenkomt met wat je airco zegt :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
Dolbyadt schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:16:
@rsbroer Dat de temperatuur nog al verschild tussen de cv thermostaat en Airco is ook wel erg logies toch. De CV thermostaat hangt gemiddeld op oog hoogte en de airco hangt hoog net onder het plafond. Warmte stijgt daardoor krijg je dus redelijk wat temperatuur verschil. Hang voor de grap maar een een tempertuur meter net onder het plafond en je zult ervaren dat dan de temperatuur van de airco wel het zelfde is wat op dat moment de airco aangeeft. :P

[...]
Je leest helaas niet goed. 8)7

Uiteraard is duidelijk dat de Daikin een andere temperatuur zal meten dan de kamerthermostaat.
Echter, ik merk dat de dT tussen Daikin en kamerthermostaat niet constant is, maar een relatie heeft met de buitentemperatuur. Ook waarom dat zo is, is mij duidelijk. Het is echter wel vervelend dat bij 3 graden buiten ik de Daikin op 21 moet instellen om 21.5 in mijn woonkamer te hebben, en bij 13 graden buiten ik de Daikin op 18.5 moet instellen om 21.5 in mijn woonkamer te hebben. Zou handiger zijn als je bij zo'n apparaat de mogelijkheid hebt om met een remote binnen temperatuur sensor te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:06
rsbroer schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:03:
[...]
Regelen op een externe sensor zou erg fijn zijn ja, bij mij in de woon kamer hangt hij tegen een buiten muur die flink veel zon vangt en opwarmt, een uurtje of vier later begint de airco dus een veel te hoge temperatuur te meten die absoluut niet representatief is voor de temperatuur in huis en gaat juist uit als hij aan moet zijn ... hopeloos irritant :X

Maar de regeling van de airco's voor verwarmen vind ik zelf ook niet heel super, het liefste zou ik een API willen met een %vermogen interface zodat ik zelf een externe regelaar kan maken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@rsbroer Dit klopt helaas helemaal. Dat probleem heb ik inderdaad ook.
Sorry dat ik het verkeerd gelezen heb. 8)7
rsbroer schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:52:
[...]

Uiteraard is duidelijk dat de Daikin een andere temperatuur zal meten dan de kamerthermostaat.
Echter, ik merk dat de dT tussen Daikin en kamerthermostaat niet constant is, maar een relatie heeft met de buitentemperatuur. Ook waarom dat zo is, is mij duidelijk. Het is echter wel vervelend dat bij 3 graden buiten ik de Daikin op 21 moet instellen om 21.5 in mijn woonkamer te hebben, en bij 13 graden buiten ik de Daikin op 18.5 moet instellen om 21.5 in mijn woonkamer te hebben. Zou handiger zijn als je bij zo'n apparaat de mogelijkheid hebt om met een remote binnen temperatuur sensor te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20

m0nk

16-09-2003 15.15

Vandaag een duo en single split laten plaatsen in 3 slaapkamers in huis. Echter als ik de single spit (Panasoic TZ25-WKE) aan zet op maakt de binnen unit een vrij luid tikkend geluid (in de video klinkt het geluid iets doffer dan in het echt). Fan speed stond hier op Quiet:

Als ik de fan harder/zachter zet gaat het tikken ook sneller/langzamer. De binnen units van de duo split maken vrijwel geen geluid. De installateur komt maandag weer even langs om alles na te kijken dus zal vast opgelost worden maar ben wel benieuwd of mensen hier weten wat dit kan zijn.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
[...]

Godsamme ik dacht dat ik hier gek werd, maar dit is dus echt zo? Ik vond er al geen pijl op te trekken af en toe. Waarom gebeurt dit precies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik ben me er van bewust dat een vraag gelijkaardig aan die van mij hier al gesteld is, maar na 20 pagina’s van het forum te lezen ben ik gestopt en besloten om het toch maar te vragen.

Situatie:

We hebben een recente woning (2016), zeer goed geïsoleerd, bijna overal rolluiken. Tijdens de warme zomerdagen (zijn er misschien slechts een stuk of 30-40 per jaar) wordt het in huis na enkele dagen max ongeveer 28 graden, ook als het buiten 35 graden is. Maar dat is dus te warm.

We hebben besloten het te proberen met een airco op het gelijkvloers in de woonkamer met open keuken (55m2 ofwel 140m3).

Voor boven hebben we een nachthal waarop 3 slaapkamers uitkomen, totale oppervlakte incl de nachthal 50m2 ofwel 120m3.

We hebben een aantal installateurs gevraagd om een offerte. Maar dat heeft ons meer verward gemaakt dan gedacht.

De ene geeft een offerte voor 2 binnenunits van 3,5KW op 1 buitenunit van 6KW.

Een andere stelt 2 aparte binnen/buitenunits aan van elk 3,5KW vermogen.

Nog een andere stelt boven en beneden elk een toestel van 5,2KW voor omdat we anders niet voldoende zouden hebben.

Nog een andere stelt 1 airco boven voor van 7KW die de koude lucht doet zakken en zo ook de benedenverdieping zal koelen.

Het is simpel, door zoveel verschillende adviezen weet ik echt niet wat we moeten doen.

Mijn concrete vraag is wat de kenners hier voorstellen? 2 aparte buitenunits of 1 multi split?

Is het toereikend om boven 1 airco te hangen in de nachthal om alle kamers te koelen?

En welk vermogen hebben we nu precies nodig?

Zeer belangrijk om weten is dat de maximumtemperatuur bij ons binnen bij zeer warm weer ongeveer maximum 28 graden bedraagt. Als we van deze temperatuur maximum 6 graden af kunnen halen (dus 22 graden binnen) is dat meer dan voldoende. Kouder hoeft niet. Verwarmen is eens meegenomen om sporadisch te gebruiken maar is niet essentieel.

En laatste vraag: als de airco boven in de nachthal komt moet de bekabeling langs zolder en hebben we een condenspomp nodig. Doen of niet? We kunnen de unit ook in een slaapkamer hangen die aan een buitenmuur grenst en zo zonder condenspomp werken, maar ik vraag me af of met de deur open die airco ook voor verkoeling in de andere kamers gaat zorgen.

Dikke Merci voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 18:49
banaliteit schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:55:
[...]

Betreft de 255 error code en de response van Daikin Nederland:

[...]

Ik kijk het zelf wel een maandje aan. Wellicht dat ik wel de installateur op de hoogte houd ivm garantie. Als het echt een hardware issue is moet het gewoon vervangen worden.
Hier is de fout inmiddels weer terug... Ga de hardware toch maar laten vervangen in de hoop dat dit het oplost.

Wat een drama die nieuwe Perfera zeg. Had ik maar gewoon weer een Stylish gekocht. Niet gedacht dat de Perfera zo'n problemen zou geven :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 23-04-2021 08:06 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
TigerXtrm schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:57:
[...]

Godsamme ik dacht dat ik hier gek werd, maar dit is dus echt zo? Ik vond er al geen pijl op te trekken af en toe. Waarom gebeurt dit precies dan?
Normaal is er een afwijking omdat de sensor in de unit zit, en je dus altijd wat verstoring krijgt door de warmte van de unit zelf. Maar 3 graden verschil is wel heel extreem. Dan zou je denken dat de sensor of defect is, of slecht ontwerp want geen goede eigenschappen over het temperatuursbereik

Maar wellicht is het ook zo dat de isolatie en specifieke omstandigheden van je huis zorgen dat het werkelijke temperatuursgradient tussen plafon en daar waar je loopt anders is ivm de buitentemperatuur. Wellicht dat ventilatie C een rol speelt? Maar ik doe ook maar een gok

Ter vergelijk, bij mij is er ongeveer maximaal 1 graad verschil tussen plafon en bodem in een specifieke kamer, maar dat is onafhankelijk van de buitentemperatuur. Ik heb dat nagemeten met een externe sensor die ik eerst op de grond en daarna tegen het plafon geplakt heb met plakband 8)

De oplossing - als het je stoort - is een externe sensor ipv de ingebouwde. Meeste merken kunnen dat, al dan niet via wifi aansturing of zo. Bij mij is die ene graad constant, dus zet ik de thermostaat gewoon 1 graad hoger in die kamer. Maar als het variabel is kan ik me voorstellen dat het je gaat storen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:02
stevenleemans schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:14:
Ik ben me er van bewust dat een vraag gelijkaardig aan die van mij hier al gesteld is, maar na 20 pagina’s van het forum te lezen ben ik gestopt en besloten om het toch maar te vragen.

Situatie:

We hebben een recente woning (2016), zeer goed geïsoleerd, bijna overal rolluiken. Tijdens de warme zomerdagen (zijn er misschien slechts een stuk of 30-40 per jaar) wordt het in huis na enkele dagen max ongeveer 28 graden, ook als het buiten 35 graden is. Maar dat is dus te warm.

We hebben besloten het te proberen met een airco op het gelijkvloers in de woonkamer met open keuken (55m2 ofwel 140m3).

Voor boven hebben we een nachthal waarop 3 slaapkamers uitkomen, totale oppervlakte incl de nachthal 50m2 ofwel 120m3.

We hebben een aantal installateurs gevraagd om een offerte. Maar dat heeft ons meer verward gemaakt dan gedacht.

De ene geeft een offerte voor 2 binnenunits van 3,5KW op 1 buitenunit van 6KW.

Een andere stelt 2 aparte binnen/buitenunits aan van elk 3,5KW vermogen.

Nog een andere stelt boven en beneden elk een toestel van 5,2KW voor omdat we anders niet voldoende zouden hebben.

Nog een andere stelt 1 airco boven voor van 7KW die de koude lucht doet zakken en zo ook de benedenverdieping zal koelen.

Het is simpel, door zoveel verschillende adviezen weet ik echt niet wat we moeten doen.

Mijn concrete vraag is wat de kenners hier voorstellen? 2 aparte buitenunits of 1 multi split?

Is het toereikend om boven 1 airco te hangen in de nachthal om alle kamers te koelen?

En welk vermogen hebben we nu precies nodig?

Zeer belangrijk om weten is dat de maximumtemperatuur bij ons binnen bij zeer warm weer ongeveer maximum 28 graden bedraagt. Als we van deze temperatuur maximum 6 graden af kunnen halen (dus 22 graden binnen) is dat meer dan voldoende. Kouder hoeft niet. Verwarmen is eens meegenomen om sporadisch te gebruiken maar is niet essentieel.

En laatste vraag: als de airco boven in de nachthal komt moet de bekabeling langs zolder en hebben we een condenspomp nodig. Doen of niet? We kunnen de unit ook in een slaapkamer hangen die aan een buitenmuur grenst en zo zonder condenspomp werken, maar ik vraag me af of met de deur open die airco ook voor verkoeling in de andere kamers gaat zorgen.

Dikke Merci voor het meedenken!
Alle opties gaan flink koelen. Uiteraard zal de temperatuur gelijkmatiger over de woning verdeeld zijn indien je meer binnenunits hebt.

Meer dan +/- 4 kW (in de gehele woning) heeft alleen zin als je de airco slechts enkele uren per dag aan zet. Indien die dag en nacht aan mag staan heb je aan minder vermogen ook ruim voldoende.

1 binnenunit in huis is een flinke verbetering tov geen airco. Optimaal is een binnenunit per slaapkamer plus eentje beneden. Je zult zelf moeten bepalen hoeveel comfort je wilt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:39

BTS

@stevenleemans , wat @busscherski zegt.
Als je je eigen slaapkamer en de woonkamer koelt heb je het meeste comfort. Mocht je kinderen (gemaakt) hebben dan kunnen die altijd nog in de woonkamer logeren voor die paar dagen. Tevens kunnen kinderen vaak veel meer tolereren wat temperatuur betreft.
(In de zomer zijn ze toch vrij en moeten wij fit zijn om te werken)

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
busscherski schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:32:
[...]

Alle opties gaan flink koelen. Uiteraard zal de temperatuur gelijkmatiger over de woning verdeeld zijn indien je meer binnenunits hebt.

Meer dan +/- 4 kW (in de gehele woning) heeft alleen zin als je de airco slechts enkele uren per dag aan zet. Indien die dag en nacht aan mag staan heb je aan minder vermogen ook ruim voldoende.

1 binnenunit in huis is een flinke verbetering tov geen airco. Optimaal is een binnenunit per slaapkamer plus eentje beneden. Je zult zelf moeten bepalen hoeveel comfort je wilt.
De airco mag hier de hele dag aanliggen. Is me destijds ook goed ingepeperd wat betreft de vloerverwarming😁. Beter de hele dag aan dan enkele keren per dag vol vermogen vragen. Dus als ik dit in het achterhoofd hou zou 3,5KW beneden en 3,5KW boven dus moeten volstaan? Is het dan voldoende deze te laten aansluiten op een 5KW (met piekvermogen tot 6KW) buitenunit? Volgens een installateur vragen de 2 airco’s toch zelden samen vol vermogen. Maar aan die uitleg twijfel ik toch een beetje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
BTS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:47:
@stevenleemans , wat @busscherski zegt.
Als je je eigen slaapkamer en de woonkamer koelt heb je het meeste comfort. Mocht je kinderen (gemaakt) hebben dan kunnen die altijd nog in de woonkamer logeren voor die paar dagen. Tevens kunnen kinderen vaak veel meer tolereren wat temperatuur betreft.
(In de zomer zijn ze toch vrij en moeten wij fit zijn om te werken)
We hebben inderdaad 2 kinderen gemaakt 😁. Zo had ik er nog niet over gedacht dat zij toch vrij zijn😂. Maar in de woonkamer ga ik ze niet leggen. Dan hebben wij niks aan onze avonden. Als de centrale airco in de nachthal boven voldoende koelt (ongeveer 5 graden koeler dan zonder airco) zou ik dan al tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
stevenleemans schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:48:
[...]

De airco mag hier de hele dag aanliggen. Is me destijds ook goed ingepeperd wat betreft de vloerverwarming😁. Beter de hele dag aan dan enkele keren per dag vol vermogen vragen. Dus als ik dit in het achterhoofd hou zou 3,5KW beneden en 3,5KW boven dus moeten volstaan? Is het dan voldoende deze te laten aansluiten op een 5KW (met piekvermogen tot 6KW) buitenunit? Volgens een installateur vragen de 2 airco’s toch zelden samen vol vermogen. Maar aan die uitleg twijfel ik toch een beetje...
Hou rekening met een eventuele lucht/water of water/water warmtepomp en de ruimte in de toekomst of je 1 of 2 units buiten wilt neerzetten / hangen nu :)

een 6kW mag nog op 1 16A zekering, een 7kW gaat naar 20A afzekeren. (als je dus een 25A hoofdzekering hebt zou dat al niet mogen, altijd 2 stappen er tussen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfFOWcedewJic-fQmpc5jdIKspw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Maie2EyWmRZWIpBiIFtYQ5wV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:43
Phusebox schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:04:
[...]

Hier is de fout inmiddels weer terug... Ga de hardware toch maar laten vervangen in de hoop dat dit het oplost.

Wat een drama die nieuwe Perfera zeg. Had ik maar gewoon weer een Stylish gekocht. Niet gedacht dat de Perfera zo'n problemen zou geven :'(
Laat maar weten of dit het probleem oplost. Wel jammer dit.

Ik zal mijn installateur ook maar alvast op de hoogte stellen van dit probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door banaliteit op 23-04-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 27-06 18:49
banaliteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:16:
[...]

Ja goed als Daikin het niet kan oplossen zullen ze toch met een alternatief moeten komen.

Ik zie de unit wel als verbonden in mijn router setup, en als ik het IP adres ingeef krijg ik ook een pagina te zien met welke licenses er allemaal gebruikt worden. Dus de unit is wel gewoon bereikbaar, alleen de app geeft aan dat ie offline is en gateway error 255.

[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 23-04-2021 08:27 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Vorkie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:54:
[...]

Hou rekening met een eventuele lucht/water of water/water warmtepomp en de ruimte in de toekomst of je 1 of 2 units buiten wilt neerzetten / hangen nu :)

een 6kW mag nog op 1 16A zekering, een 7kW gaat naar 20A afzekeren. (als je dus een 25A hoofdzekering hebt zou dat al niet mogen, altijd 2 stappen er tussen)

[Afbeelding]
Goede opmerking van dat vermogen! Maar bv 2x 3,5KW is geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
banaliteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:16:
[...]

Ik had gisteren hetzelfde probleem bij één van mijn 3 binnenunits, power cycle heeft het voor nu opgelost. Nu hopen dat het niet terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 14:23
Deze week bij ons een een Daikin tripleplit laten plaatsen. 3MXM52N buitenunit puls 3 stuks FTXM20 wandunits in de de slaapkamers. Tijdens het offertetraject gekozen om er geen optionele wifimodulen in te laten plaatsen maar blijkbaar heeft het nieuwe type dat er nu standaard in zitten. Leuk extraatje dus!

Afgelopen nacht echter ging op één van de slaapkamers tot 2 keer toe de unit aan . klep ging open, ventilator op max en vrij snel ging hij weer uit. Units staan uit en er staan geen programma's ingesteld.
Kijk ik de app. (energie) dan hebben de twee andere units dit ook gedaan op verschillende tijdstippen, maar daar zijn we doorheen geslapen blijkbaar. Iemand enig idee wat er hand kan zijn? Lijkt me niet de bedoeling dat we 1 of meerdere keren per nacht wakker worden gemaakt door de airo's ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
iemand die een installateur kent in Belgisch Limburg? Ik probeer al 4 maanden een offerte te krijgen maar niemand die iets doet. Gaat om een nieuwbouwwoning waar warmtepomp+zonnepanelen+vloerverwarming dient te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Xanthine schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:38:
iemand die een installateur kent in Belgisch Limburg? Ik probeer al 4 maanden een offerte te krijgen maar niemand die iets doet. Gaat om een nieuwbouwwoning waar warmtepomp+zonnepanelen+vloerverwarming dient te komen.
Nieuwbouw? Gewoon de uitvoerder / projecteigenaar? Kan mij voorstellen dat er weinig zijn die zijn handjes gaat branden aan projecten, straks wordt je niet meer gevraagd.

Zakelijk werk ik veel met Klimate uit Nijmegen, misschien willen die iets betekenen? Die krijg ik in ieder geval door heel NL heen qua opdrachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 23-04-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 17:11
[...]

Mijn unit op de logeerkamer gaf altijd een paar graden te koud aan. En dat werd meer als het kouder was buiten.
Bleek dat het gat door de muur niet goed dicht zat. Dus koude buitenlucht kwam bij de sensor.
Heb het gat extra goed dicht gestopt, nu wordt constand de juiste temperatuur gemeten.
Misschien is dit een oorzaak?

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:12
biljoenblik schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:15:
[...]

Mijn unit op de logeerkamer gaf altijd een paar graden te koud aan. En dat werd meer als het kouder was buiten.
Bleek dat het gat door de muur niet goed dicht zat. Dus koude buitenlucht kwam bij de sensor.
Heb het gat extra goed dicht gestopt, nu wordt constand de juiste temperatuur gemeten.
Misschien is dit een oorzaak?
Dan lijkt de oplossing dus simpel voor de mensen met een unit die een te hoge waarde aangeeft >:)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:06
Kire88 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:18:
[...]
Dan lijkt de oplossing dus simpel voor de mensen met een unit die een te hoge waarde aangeeft >:)
Bij mij is dat gat netjes dicht met PUR, het is de hele muur die warm wordt van de zon, wat vervolgens de airco uit laat gaan (hij meet dan een graad of 3 a 4 meer dan zonder zon op de muur met de zelfde binnen temperatuur) met een te koude kamer als gevolg.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-06 22:17
Eindelijk offertes aangevraagt...

Avoornamelijk om te verwarmen. Redelijk geisoleerd huis, vloer iso + spouw + hr++ glas.

Voor de woonkamer graag stylish 3.5kw single split

Voor de slaapkamers weet ik t nog niet ik denk daikin emura voor 3 Kleine kamertjes... 1.5kw binnen units 4.0 kw buiten unit? De buiten units komen op de garage te staan of aan de gevel of een combinatie van gevel en plat dak.

Woonkamer heeft een condens pomp nodig. En er moet nog elektra aangelegd worden (daar moet ik nog over na denken.)

1ste verdieping is een inbouw kastje. Vanuit daar naar beneden kom je in de woonkamer uit aan de goede kant (niet de goede positie) moet meer richting de keuken zodat er ook naar de keuken geblazen word.

Effe snel een kladje, zie bijlage

Nog tips of andere zaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0K22rDxAx5Y77XVLcjreoKZxnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVL6N2kHmnWoRi5ILbiiWNzS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag eindelijk installatie kunnen afronden, de laatste 2 bochtjes eindelijk binnen :P
Ben er tevreden over, alles samen met vader geïnstalleerd/afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCYCQJ-e7XQScZKbCKWhOUSwdMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdKNFbTyRPtQhwA1b4BxjIDv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 16:00
Graag jullie advies over de locatie van de binnenunit in onze huiskamer.
We overwegen 2 locaties. Eentje dicht bij de zithoek (groen) en eentje dichtbij de keuken (paars).

https://imgur.com/rGnm16A

Welke locatie geeft het meeste comfort? Dwz minste last van de luchtstroom, maar wel een goede warmteverdeling van de ruimte.
De airco zullen we op de laagste stand zetten als we in de woonkamer zijn (in de ochtend voor het opstaan mag deze wel flink blazen :) ).
Wat betreft koelen zal er denk ik minder verschil zijn tussen de twee opties.

De kant van de schuifpui is in de winter kouder, vanwege het glasoppervlak en omdat de 2 radiatoren een wat lagere capaciteit hebben.
Hoe verspreid zich de warmte in de ruimte? Wordt het gedeelte bij de schuifpui goed verwarmd als de unit bij de zithoek wordt geplaatst? Afstand unit tot de schuifpui is 8-9 m.
Wordt de zithoek wel goed verwarmd als de unit bij de keuken hangt? Afstand tot de bank is 6 m, eind van zithoek (muur) is op 10 m.

Zithoek:
- meer ‘last’ van geluid, want dichter bij de zithoek waar we vaak verblijven
- zithoek wordt makkelijker verwarmd
- verder van de schuifpui, ruimte bij de schuifpui minder goed verwarmd?

Keuken
- nodig om de lamellen vast te zetten om richting de eethoek/zithoek te blazen en niet naar de keuken. En om langs de hoge kast te blazen.
- zithoek ver weg (6-10 meter)
- hangt boven een bestaande radiator, dus die moet waarschijnlijk worden uitgeschakeld?
- minder ‘last’ van geluid
- ruimte bij de schuifpui wordt makkelijker verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:45
@Frenkie567917 moeilijk een inschatting te geven, maar voor verwarmen idealiter op de koudste plek, voor koelen op de warmste plaats.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 19:50
Zo, vandaag zelf de 4 gaten in de muur gemaakt en alle binnenunits opgehangen. Er komen nog twee zwarte leidinggoten op de muur.

Donderdag komt de installateur voor het afpersen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYUVw7SXrxqbFLMDBLfTRKprUdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6L98HSH45Rq3tQ46GMeDXNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_ywWPltAjA_LGbRxpMTpi-_uhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lefrqn26oU0NSrDkAFlmXUr1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FlDQeiy_vLAPib8wl01xn2v5Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdoREhKKB9xEW1wdkVUK7Zb6.jpg?f=fotoalbum_large

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:37
Gaaf hoor dat je dit zelf kunt doen. Hangt de unit op de 2e foto niet wat aan de hoge kant. Hoeveel zit daar tussen als ik vragen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 17:02
Broebelend / borrelend geluid hoorbaar?

Enkele weken geleden hier drie Fujitsu ASYG-KMCC units laten plaatsen, met buitenunit AOYG 18 KBTA3.

De leidingen echter maken nogal een "borrelend" of "broebelend" geluid. Bij verwarmen hoor je dit goed. Ik heb geprobeerd om dit op te nemen en je kan het op de opname ook horen (zeker in begin van de opname), maar je moet het wel luid zetten.

https://1drv.ms/u/s!AtOHUwW62ZDeiZZszezm6jC_GOAfRA?e=59oYLj

Dat geluid blijft ook hele tijd bezig. Lijkt precies bubbels die naar boven komen in een bubbelbad ofzo... Bij koelen klinkt het veel minder, en lijkt het eerder op kleine belletjes. Kan je vergelijken met water dat net op punt staat om te gaan koken of net kookt.

Heb firma al gebeld, zijn ook al langs geweest om alles terug te vacumeren (of hoe heet dat) en terug gas er op te zetten. Maar dat heeft niet geholpen. En firma zei dat ze niets vreemds gemerkt hebben nl hebben exact zelfde gedaan als eerste keer mbt hoeveelheid etc...Bij controle hadden ze units op koelen gezet, en dan hoor je enkel dat soort "kleine belletjes" en claimden ze dat het opgelost was, want...een airco maakt altijd lawaai.

Naar leidinglengte kan de unit volgens de specificaties maximum 50m hebben, maar hoe moet je dat tellen? Is dat gerekend van de binnenunit naar de buitenunit? Maar naar elke unit lopen twee leidingen, moet je dat dan ook zo tellen?

Aantal meter leiding unit 1 is van binnenunit tot aan buitenunit 18,50m (dus enkel geteld). Unit 2 zit op 18,8m leiding, en unit 3 heeft 12,8m leiding. Dus enkel geteld zit ik op 50m. Als je beide leidingen moet tellen (dus de 6 leidingen in totaal), dan zit ik op 100m... Als je effectief alle leidingen (dus de 6 moet tellen), dan zit ik gewoon 100% boven het maximum van leidingen???

Op zich koelt en verwarmt de unit, en is zeker de quiet stand zeer stil in de zin dat je de ventilator bijna niet hoort, maar dus wel dat gebroebel.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Te lange leidingen? Teveel leiding in totaal? Te veel gas? Of juist te weinig gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-06 20:16
@Leffunk bekend nadeel van multisplits bij verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Yamahaa schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:41:
Gaaf hoor dat je dit zelf kunt doen. Hangt de unit op de 2e foto niet wat aan de hoge kant. Hoeveel zit daar tussen als ik vragen mag.
Daar zit een waterpas breedte tussen (5,5cm). Dat is tussen de beugel en het plafond. Zal 4 a 4,5 cm zijn tussen de unit het plafond. Dit was op aanraden van de installateur en hij doet dit al jaren zo.

Volgens de handleiding zou het 20cm moeten zijn, maar dan hang de onderkant van de unit op 1,90 meter hoogte... Is misschien net zo iets als met het afzekeren: 25A afzekeren voor een 7kW buitenunit... 8)7

De unit loopt ook best wel schuin af naar voren aan de bovenkant. Dat is niet echt te zien op de foto.

[ Voor 24% gewijzigd door BigEagle op 25-04-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Leffunk schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:27:
Broebelend / borrelend geluid hoorbaar?

Enkele weken geleden hier drie Fujitsu ASYG-KMCC units laten plaatsen, met buitenunit AOYG 18 KBTA3.

De leidingen echter maken nogal een "borrelend" of "broebelend" geluid. Bij verwarmen hoor je dit goed. Ik heb geprobeerd om dit op te nemen en je kan het op de opname ook horen (zeker in begin van de opname), maar je moet het wel luid zetten.

https://1drv.ms/u/s!AtOHUwW62ZDeiZZszezm6jC_GOAfRA?e=59oYLj

Dat geluid blijft ook hele tijd bezig. Lijkt precies bubbels die naar boven komen in een bubbelbad ofzo... Bij koelen klinkt het veel minder, en lijkt het eerder op kleine belletjes. Kan je vergelijken met water dat net op punt staat om te gaan koken of net kookt.

Heb firma al gebeld, zijn ook al langs geweest om alles terug te vacumeren (of hoe heet dat) en terug gas er op te zetten. Maar dat heeft niet geholpen. En firma zei dat ze niets vreemds gemerkt hebben nl hebben exact zelfde gedaan als eerste keer mbt hoeveelheid etc...Bij controle hadden ze units op koelen gezet, en dan hoor je enkel dat soort "kleine belletjes" en claimden ze dat het opgelost was, want...een airco maakt altijd lawaai.

Naar leidinglengte kan de unit volgens de specificaties maximum 50m hebben, maar hoe moet je dat tellen? Is dat gerekend van de binnenunit naar de buitenunit? Maar naar elke unit lopen twee leidingen, moet je dat dan ook zo tellen?

Aantal meter leiding unit 1 is van binnenunit tot aan buitenunit 18,50m (dus enkel geteld). Unit 2 zit op 18,8m leiding, en unit 3 heeft 12,8m leiding. Dus enkel geteld zit ik op 50m. Als je beide leidingen moet tellen (dus de 6 leidingen in totaal), dan zit ik op 100m... Als je effectief alle leidingen (dus de 6 moet tellen), dan zit ik gewoon 100% boven het maximum van leidingen???

Op zich koelt en verwarmt de unit, en is zeker de quiet stand zeer stil in de zin dat je de ventilator bijna niet hoort, maar dus wel dat gebroebel.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Te lange leidingen? Teveel leiding in totaal? Te veel gas? Of juist te weinig gas?
Is zoals al aangegeven een punt met (sommige) multisplits en je doet er vrij weinig aan. Als alle units aanstaan en ook 'blazen' hoor je het niet, maar als er 1 aanstaat en 2 uit bijv hoor je dit geborrel. Bij koelen is het amper tot niet aanwezig.

Iirc komt dit door bleeding en de hoeveelheid druk op de leidingen bij verwarmen, maar @rupsen is daar beter in onderlegd dan ik dat ben :)

Overigens is het eerder suisen van leidingen dan borrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 09:24

JB

Cédric roelt!

smerz schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:29:
@Leffunk bekend nadeel van multisplits bij verwarmen
Bekend nadeel van sommige multisplit opstellingen bij verwarmen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verschilt dat een beetje per merk/type of is het toeval?

Ik heb daar iig gelukkig nog nooit last van gehad.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
BigEagle schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:42:
[...]

Daar zit een waterpas breedte tussen (5,5cm). Dat is tussen de beugel en het plafond. Zal 4 a 4,5 cm zijn tussen de unit het plafond. Dit was op aanraden van de installateur en hij doet dit al jaren zo.

Volgens de handleiding zou het 20cm moeten zijn, maar dan hang de onderkant van de unit op 1,90 meter hoogte... Is misschien net zo iets als met het afzekeren: 25A afzekeren voor een 7kW buitenunit... 8)7

De unit loopt ook best wel schuin af naar voren aan de bovenkant. Dat is niet echt te zien op de foto.
Altijd mooi zulke reacties, er zijn redenen waarom fabrikanten dit in handleidingen zetten, net zoals de aansluitwaarde van 25A. Dit doen ze niet om mensen te plagen of uit te lachen.

Maar straks niet klagen dat de verzekering niets uitbetaald, omdat je zulke waardes en voorschriften niet begrijpt en gebruikt hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:36:
Verschilt dat een beetje per merk/type of is het toeval?

Ik heb daar iig gelukkig nog nooit last van gehad.
Ik heb het iig tot nu toe bij 2 verschillende opstellingen gehad met Daikin. Maar nu ik er zo over nadenk heb ik het niet bij de multisplits op zolder. Verschil is dat deze zich op exact dezelfde hoogte bevinden, waarbij de slaapkamer + huiskamer unit op 2 verschillende verdiepingen is (en ik het daar hoor). Tevens hoor ik het ook niet bij de huiskamer unit, maar wel in de slaapkamer. Wellicht dat het komt door het hoogteverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40
[...]

hmm, is wel erg krap? Hier wordt het uitgelegd waarom er wel degelijk minimaal 15cm ruimte tussen plafond en binnenunit moet zitten:

4. While installing your AC, you need to take care of the space between the unit and the ceiling. Your AC needs at least a 15cm gap from the ceiling. The reason is, your AC sucks warm air through its top side before it blows cold air inside your room.

en

We recommend leaving at least 2 feet clearance around the equipment and at least five feet above it. Covering the top of the unit actually lowers efficiency and heats up the space around it. Air conditioners need intake and exhaust air to operate efficiently.

Kortom: met zo'n krappe ruimte erboven gaat ie waarschijnlijk niet echt heel effectief kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Krijg je je filter er wel uit zo?
Heb dezelfde unit, maar wel gewoon netjes de 20cm aangehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8h9pEmyYoGcJ4QNTMPYIxKH9zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3LnfyVwCg8wh0zESR9a5KnW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Bij mij zit er ook 5cm tussen. Is eigenlijk altijd goed gegaan. De klep kan ook open om de filters eruit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

olafmol schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:16:
[...]

hmm, is wel erg krap? Hier wordt het uitgelegd waarom er wel degelijk minimaal 15cm ruimte tussen plafond en binnenunit moet zitten:

4. While installing your AC, you need to take care of the space between the unit and the ceiling. Your AC needs at least a 15cm gap from the ceiling. The reason is, your AC sucks warm air through its top side before it blows cold air inside your room.

en

We recommend leaving at least 2 feet clearance around the equipment and at least five feet above it. Covering the top of the unit actually lowers efficiency and heats up the space around it. Air conditioners need intake and exhaust air to operate efficiently.

Kortom: met zo'n krappe ruimte erboven gaat ie waarschijnlijk niet echt heel effectief kunnen koelen.
Het maakt echt niet zo veel veel uit. Ja op de hoogste blaasstand misschien wel maar op standje 1 of 2 is er niet zo veel luchtweerstand. Krapper dan 5cm zou ik overigens niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Ik ben het hele topic aan het doorlezen, maar voorlopig zit ik nog maar aan 1/3😁.

Ik heb nog nergens ervaringen gezien met het merk Bosch voor airco’s. Iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe dit merk zich verhoudt ten opzichte van andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Notna schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:11:
[...]

Is zoals al aangegeven een punt met (sommige) multisplits en je doet er vrij weinig aan. Als alle units aanstaan en ook 'blazen' hoor je het niet, maar als er 1 aanstaat en 2 uit bijv hoor je dit geborrel. Bij koelen is het amper tot niet aanwezig.

Iirc komt dit door bleeding en de hoeveelheid druk op de leidingen bij verwarmen, maar @rupsen is daar beter in onderlegd dan ik dat ben :)

Overigens is het eerder suisen van leidingen dan borrelen.
Ik heb het er toevallig 2 weken terug nog met een service monteur van alklima (mitsubishi electric) over gehad en hij zei ook dat alle multi splits dit doen, anders werkt een multi split gewoon niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:37
Ik zelf zou niet zo snel met minder dan 12-15 cm tussen ruimte gaan. Redenen:
Schoonmaak ruimte
Luchtverplaatsing en wervelingen
Meten temperatuur
Opzuigen warmte

Kortom het rendement en comfort lijkt me onder druk komen te staan als je de ruimte kleiner maakt. Zowel met koelen als verwarmen trouwens. Maar ieder zijn eigen vrijheid natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Yamahaa op 25-04-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:06
Weet iemand hoeveel graden warme lucht een binnenunit kan uitblazen vol vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
stevenleemans schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:41:
Ik ben het hele topic aan het doorlezen, maar voorlopig zit ik nog maar aan 1/3😁.

Ik heb nog nergens ervaringen gezien met het merk Bosch voor airco’s. Iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe dit merk zich verhoudt ten opzichte van andere merken?
geen ervaringen maar het toeval wil dat mijn neef een Bosch RAC5000 heeft laten plaatsen en die is er wel blij mee

( weet niet of die dat over een jaar nog is) maar tot nu toe wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:00
Kingsolo schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:02:
Weet iemand hoeveel graden warme lucht een binnenunit kan uitblazen vol vermogen?
Heb wel is bij mijn daikin stylish met Ir meter opgenomen 58 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ckriek schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:27:
[...]

Heb wel is bij mijn daikin stylish met Ir meter opgenomen 58 graden
Je bedoelt de temperatuur van de warmtewisselaar? want met een IR meter kun je geen luchttemperatuur meten lijkt me, want die baseert zich om het stralingsvermogen van een oppervlak.

De lucht zal iets frisser zijn

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 25-04-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
bie100 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:16:
[...]

geen ervaringen maar het toeval wil dat mijn neef een Bosch RAC5000 heeft laten plaatsen en die is er wel blij mee

( weet niet of die dat over een jaar nog is) maar tot nu toe wel :)
Het is die unit of de opvolger die mogelijks zal voorgesteld worden😁. Goed om horen dat hij er blij mee is. Je weet toevallig niet of de capaciteit versus zijn kamer die hij koelt beter of minder meevalt dan verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:06
de Peer schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:30:
[...]

Je bedoelt de temperatuur van de warmtewisselaar? want met een IR meter kun je geen luchttemperatuur meten lijkt me, want die baseert zich om het stralingsvermogen van een oppervlak.

De lucht zal iets frisser zijn
Zojuist eens met een thermapen gemeten in de luchtstroom. Kom met de perfera tot ca. 48 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
stevenleemans schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:31:
[...]

Het is die unit of de opvolger die mogelijks zal voorgesteld worden😁. Goed om horen dat hij er blij mee is. Je weet toevallig niet of de capaciteit versus zijn kamer die hij koelt beter of minder meevalt dan verwacht?
nee niet over gehad hij is er tevreden mee dus hij zal zijn werk wel doen want hij gebruikt het voornamelijk in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Vorkie schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:46:
[...]

Altijd mooi zulke reacties, er zijn redenen waarom fabrikanten dit in handleidingen zetten, net zoals de aansluitwaarde van 25A. Dit doen ze niet om mensen te plagen of uit te lachen.

Maar straks niet klagen dat de verzekering niets uitbetaald, omdat je zulke waardes en voorschriften niet begrijpt en gebruikt hé?
Ik weet ook dat ze dat niet doen om te plagen. M.b.t. de afzekerwaarde: in de topicstart staat dit ook vermeld onder de FAQ.

De waardes en voorschriften begrijp ik zeker. Ik heb vertrouwen in mijn installateur in dit geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
Martinusz schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:23:
[...]

Krijg je je filter er wel uit zo?
Heb dezelfde unit, maar wel gewoon netjes de 20cm aangehouden.

[Afbeelding]
Ja, filter gaat er prima uit. Net nog gecheckt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:13:
[...]

Ik heb het iig tot nu toe bij 2 verschillende opstellingen gehad met Daikin. Maar nu ik er zo over nadenk heb ik het niet bij de multisplits op zolder. Verschil is dat deze zich op exact dezelfde hoogte bevinden, waarbij de slaapkamer + huiskamer unit op 2 verschillende verdiepingen is (en ik het daar hoor). Tevens hoor ik het ook niet bij de huiskamer unit, maar wel in de slaapkamer. Wellicht dat het komt door het hoogteverschil?
Dat laatste begin ik ook te vermoeden. Mijn single Fujitsu split die op zolder hangt heeft ook van die suizende leidingen.

20 meter leiding met een meter of 6 hoogteverschil.
Vorkie schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:46:
[...]

Dit is gewoon bangmakerij. Je creëert geen gevaarlijke situaties door een airco wat dichter bij het plafond te monteren of door het apparaat lager af te zekeren 8)7.

Dat gezegd hebbende verbaasd het me wel hoeveel je eigenlijk zelf mag in huis. Wij gingen in de keuken een inductiekookplaat installeren en dus kon de gasaansluiting weg. De buren hebben dit voor veel geld laten doen omdat je dat schijnbaar niet zelf mag doen van de verzekering. Mijn verzekering deed er niet moeilijk over dus ik heb het hier voor 5 euro zelf gedaan :+

Ik had overigens wel de mazzel dat diezelfde dag de netbeheerder langs kwam en de beste man heeft de boel nog even voor me gecontroleerd op lekdichtheid :) Was een goedmakertje omdat ik gespot had dat ie L1 en N had omgedraaid >:) had nog een kostbaar geintje kunnen worden voor Liander.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 25-04-2021 17:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Notna schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:13:
[...]

Zou kunnen nattuurlijk, maar mijn units zijn ook verspreid over 2 verdiepingen. Bovendien hangt de buitenunit heel vaak op een andere hoogte dan de binnenunit(s), dus verticale stroming heb je erg vaak. Single of multi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-06 11:39
Ik wil m'n nieuwe woning voorzien van airco, 5 binnenunits en 1 buitenunit.
Wat ik me nou afvraag en het antwoord maar niet op kan vinden is maakt de buitenunit minder geluid als er b.v. maar 3 binnenunits actief zijn.

May the Force be with You instead of Bill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:55
[...]

Volgens de handleiding zou het 20cm moeten zijn, maar dan hang de onderkant van de unit op 1,90 meter hoogte...
Raarrrr...
Ik ging er ook van uit dat het 15 a 20 cm moest zijjn, maar ik kijk net in de handleiding van mijn Panasonic TZ25WKE (nog niet opgehangen overigens) en daar staat minimaal 50mm.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B48Ky1AtZTj5LbhRGtgqALGeQ3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d6O7ePtv3sYFy5FTkxrs0neI.png?f=user_large

De pana overigens gescoord voor een mooie prijs bij outletinn.com, een Spaanse dozenschuiver die een bijzonder schappelijk verzendtarief heeft naar NL (€45,-) en een paar interessante modellen van Panasonic en Fujitsu in de aanbieding heeft.
Ze hadden aanvankelijk overigens alleen de binnenunit opgestuurd, na de nodige mails de buitenunit teruggevonden en nagestuurd. In die zin niet geweldig maar met wat contact en geduld is alles goedgekomen. Via cashbackxl kun je 4% extra korting krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

5~7cm is genoeg. de spleet is groot zat om het volume goed door te laten komen..

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:55
flippy schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:09:
5~7cm is genoeg. de spleet is groot zat om het volume goed door te laten komen..
Waar komt die 7 cm dan weer vandaan? Er kan maar één minimumwaarde zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ASW1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:11:
[...]

Waar komt die 7 cm dan weer vandaan? Er kan maar één minimumwaarde zijn.
wij mannen nemen het nog wel eens wat ruimer als het gaat om centimeters... ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-06 19:10

B2

wa' seggie?

Mijn buitenunit komt een stukje vanaf het huis te staan. De installateur gaf aan dat het geen probleem is om de leidingen in de grond te leggen, maar hij gaf wel aan dit het liefste in een buis te doen. Bij voorkeur 110mm, omdat er 3 binnenunits zijn.

Hebben jullie ideeen hoe ik die 110mm het mooiste af zou kunnen werken op maaiveld niveau? Het zou een beetje lelijk zijn als er een dikke buis de grond uit steekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
B2 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:00:
Mijn buitenunit komt een stukje vanaf het huis te staan. De installateur gaf aan dat het geen probleem is om de leidingen in de grond te leggen, maar hij gaf wel aan dit het liefste in een buis te doen. Bij voorkeur 110mm, omdat er 3 binnenunits zijn.

Hebben jullie ideeen hoe ik die 110mm het mooiste af zou kunnen werken op maaiveld niveau? Het zou een beetje lelijk zijn als er een dikke buis de grond uit steekt..
Bij de buitenunit?
3x 45 graden bocht zodat er geen regen in kan lopen.
Net zoals ze op een plateau ook gebruiken.
Jedi Lord schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:43:
Ik wil m'n nieuwe woning voorzien van airco, 5 binnenunits en 1 buitenunit.
Wat ik me nou afvraag en het antwoord maar niet op kan vinden is maakt de buitenunit minder geluid als er b.v. maar 3 binnenunits actief zijn.
Ja, de buitenunit zal op een laag vermogen gaan draaien.
Als je maar 1 binnenuit aan hebt staan, kan het zijn dat het minimumvermogen te hoog is, en de binnenuit zal gaan pendelen.

[ Voor 28% gewijzigd door ZeRoC00L op 26-04-2021 08:07 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-06 19:10

B2

wa' seggie?

ZeRoC00L schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:05:
[...]

Bij de buitenunit?
3x 45 graden bocht zodat er geen regen in kan lopen.
Net zoals ze op een plateau ook gebruiken.
Zowel bij de buitenunit als de plek langs de muur waar het de grond in gaat.
3x 45 graden is nou juist niet wat ik wil.. Ik snap dat het voor het regenwater nodig is dat dit er niet in kan lopen, maar zouden er geen andere oplossingen zijn? Het doet enorm afbreuk aan de buitenmuur als daar zo’n dikke buis met zo’n hoek staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is geen standaard methode dus zijn er geen standaard oplossingen.

Eventueel een normale goot tegen de muur, en zelf een aansluiting 3D printen voor de overgang van goot naar buis?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 ... 32 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic