Tijd voor mij om ook een duit in het zakje te doen. Allereerst bedankt voor de topicstart, daar staan heel veel handige weetjes in, o.a. omtrent afzekerwaardes. Die zijn inderdaad rijkelijk overbemeten, of beter gezegd overdreven. Een enkele installateur adviseerde zelfs een 30A zekering bij een unit die max 10A kon trekken… tja, dan weet je inderdaad écht zeker dat de zekering er niet uit klapt.
Zoals alles tegenwoordig waar handjes aan te pas komen is ook de airco wereld verziekt. Installateurs zijn lastig te vinden en degene die je vindt zitten óf vol tot aan de herfst, óf rekenen de hoofdprijs. Ik heb 25 (!!) installateurs in de regio aangeschreven. Na dik een week heb ik slechts van de helft een reactie ontvangen, de andere helft heeft zeker al genoeg verdiend.
De situatie is als volgt:
*Klik* voor plattegrond beneden verdieping
*Klik* voor plattegrond eerste verdieping
*Klik* voor plattegrond tweede verdieping
Het betreft een huis uit 2017 met een platdak incl. dakterras per verdieping en volledige isolatie. Zodoende kom ik op de volgende waardes uit:
Woonkamer (89 m3)* = 3560 watt *(zie vragen hieronder)
Slaapkamer 1 (41 m3) = 1640 watt
Slaapkamer 4 (46 m3) = 1825 watt
Ik wil graag een multi-split airco met 1 buitenunit en 3 binnen units. De buitenunit kan op het dakterras komen te staan en de binnenunits moeten komen te hangen in de woonkamer, slaapkamer 1 en slaapkamer 4. De bedoeling is om de woonkamer en slaapkamer 4 OF 1 tegelijk te kunnen koelen.
Ik krijg echter van meerdere installateurs het advies om 2 buitenunits te pakken en i.p.v. 1 buitenunit. Redenen lopen uiteen van te hoge afzekerwaardes tot (te) lange koelleidingen. De afzekerwaarde zou geen probleem moeten zijn als ik kijk naar het opgenomen vermogen in de datasheets. Ik heb namelijk een vrije groep van 16A tot m’n beschikking. De koelleiding lengte zou ook geen probleem mogen zijn, al zal het ongetwijfeld meer kosten met zich mee brengen. Met 1 buitenunit kom je (schat ik) in totaal op 15 meter koelleiding, waarbij de langste leiding 10 meter is.
Mijn vragen zijn als volgt;
- Kan ik beter voor 1 of 2 buitenunits gaan en waarom?
- De oppervlakte van de woonkamer vind ik lastig te bepalen, aangezien het een open keuken betreft. Moet ik deze dus meetellen in de inhoudsberekening?
- Van de ontvangen offertes heb ik een voorselectie gemaakt. Wat is jullie feedback op de onderstaande offertes?
Offerte A (1 buitenunit):
- Daikin buitenunit 3MXM68N 6.8 kW R32
- Daikin binnenunit Comfora 3.5 kW R32 FTXP35M --> Woonkamer
- Daikin binnenunit Comfora 2.5 kW R32 FTXP25M9 --> Slaapkamer 1
- Daikin binnenunit Comfora 2.5 kW R32 FTXP25M9 --> Slaapkamer 4
€ 4960 incl. montage
Offerte B (2 buitenunits):
- Daikin buitenunit Multi-split 5,0 kW R32 --> Woonkamer & Slaapkamer 1
- Daikin binnenunit Comfora 3,5 kW --> Woonkamer
- Daikin binnenunit Comfora 2,5 kW --> Slaapkamer 1
- Daikin binnen + buitenunit Comfora 2,5 kW --> Slaapkamer 4
€ 4960 incl. montage
Offerte C (2 buitenunits):
- Buitenunit Mitsubishi multisplit SCM45ZS-W 4,5 kW --> Slaapkamer 1 & 4
- Wandunit 2,5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK25ZS-W --> Slaapkamer 4
- Wandunit 2,0 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK20ZS-W --> Slaapkamer 1
- Buitenunit Mitsubishi MHI-SRK50ZS --> Woonkamer
- Wandunit single-split 5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK50ZS-W --> Woonkamer
€ 5230 incl. montage.
Offerte D (1 buitenunit):
- LG MU4R25-UL0 7,8/8,4kW Multi-f Buitenunit
- LG PC09SQ R32 2,5kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Slaapkamer 1
- LG PC09SQ R32 2,5kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Slaapkamer 4
- LG PC18SQ R32 5,0kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Woonkamer
€ 4399 incl. montage.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp