Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.627 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:20
thecompany schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:28:
Ik heb de volgende offerte binnen gekregen met een Daikin combinatie:

2 x de FTXA25, samen 2200 euro.
1 x de 2MXM40N 1400 euro
2 x Condenspomp 345 euro
Installatie/leidingwerk 2700 euro.

Samen 6600 euro.

Net 2600 boven mijn budget ;). Dit komt vooral door m'n lastige situatie volgens de installateur, er moet 2 keer door het (betonnen) dak geboord worden om in m'n twee kamers te komen. Leidingwerk totaal is ongeveer 5 + 10 meter.

Ik kan de aircoset op 123klimaatshop voor 2890 krijgen ipv 3600 dus ik moet nog maar even onderhandelen. Maar is het zo uitzonderlijk om met een (diamant)boor door het dak te moeten dat de installatie maar liefst 2700 kost?
Ik vind het érg duur maar ben geen expert. Ik heb 3 binnenunits + een grotere buitenunit + 3 betonboringen voor ruim 1000,- minder laten installeren. Dit was door o.a. door 2 vloeren heen en deze zijn net zo dik als het beton van een plat dak. Er zal iets meer bij komen kijken i.v.m. voorkomen lekkage maar dat kan niet heel duur zijn lijkt me.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

1 x de 2MXM40N 1400 euro
2 x Condenspomp 345 euro

Samen 6600 euro.

Net 2600 boven mijn budget ;). Dit komt vooral door m'n lastige situatie volgens de installateur, er moet 2 keer door het (betonnen) dak geboord worden om in m'n twee kamers te komen. Leidingwerk totaal is ongeveer 5 + 10 meter.

Ik kan de aircoset op 123klimaatshop voor 2890 krijgen ipv 3600 dus ik moet nog maar even onderhandelen. Maar is het zo uitzonderlijk om met een (diamant)boor door het dak te moeten dat de installatie maar liefst 2700 kost?
Mijn gevoeld zegt mij ook van niet. Je zou altijd even een bedrijf kunnen benaderen die betonboringen doet. Zo weet je zeker of 2700 euro een marktconforme prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

1 x de 2MXM40N 1400 euro
2 x Condenspomp 345 euro

Samen 6600 euro.

Is die condenspomp een moetje? Ik wordt nooit zo blij van die dingen in alles andere ruimtes, tenzij ze in een computerruimte hangen (en dan zelfs liever ook niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ballenbakz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
Super interessant topic dit. Heel veel van geleerd, vooral dat ik dit niet zelf wil gaan installeren maar wil laten doen door een installateur. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 aangeschreven en gebeld, maar het is allemaal moeilijk en lastig en geen tijd de komende 6 maanden. Zelfs een offerte is al lastig. Ik ken deze wereld niet zo goed maar dit valt een beetje tegen. Kent er iemand een installateur in de regio Haarlem die niet schrikt als er iemand belt? :)
Poolster :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 22:38
Vorkie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:50:
[...]

Is die condenspomp een moetje? Ik wordt nooit zo blij van die dingen in alles andere ruimtes, tenzij ze in een computerruimte hangen (en dan zelfs liever ook niet :P )
1 zal in de studeer/computerruimte komen. Zijn deze condenspompen niet perse nodig? Ik dacht eerlijk gezegd dat ze buiten zouden komen, zit niet op een pomp binnen te wachten en de vrouw al helemaal niet ;)
Team-RiNo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:46:
[...]

Ik vind het érg duur maar ben geen expert. Ik heb 3 binnenunits + een grotere buitenunit + 3 betonboringen voor ruim 1000,- minder laten installeren. Dit was door o.a. door 2 vloeren heen en deze zijn net zo dik als het beton van een plat dak. Er zal iets meer bij komen kijken i.v.m. voorkomen lekkage maar dat kan niet heel duur zijn lijkt me.
Dit gevoel heb ik zelf ook. Wellicht dat ik simpelweg nog een jaartje wacht want heel veel andere offertes krijg ik ook niet. Of van bedrijven waar ik heel erg weinig info/reviews kan vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door thecompany op 14-04-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 28-10 09:15
thecompany schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:33:
[...]

1 zal in de studeer/computerruimte komen. Zijn deze condenspompen niet perse nodig? Ik dacht eerlijk gezegd dat ze buiten zouden komen, zit niet op een pomp binnen te wachten en de vrouw al helemaal niet ;)
Condenspompen zijn nodig als de binnenunits het condenswater niet gewoon met zwaartekracht kan afvoeren. I.e. als de condensafvoer op enigerlei manier omhoog loopt. Ik heb zelf geen pompjes, maar vziw zitten ze altijd binnen. Als het water zelfstandig al buiten kan komen is er immers geen pomp nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-04-2021 20:37 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
thecompany schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:33:
[...]

Nee haha deze pompen het condenswater per interval, meestal als vlottertje helemaal omhoog is, via een slang naar de afvoer, vaak volgt ie gewoon naar de buitenunit.

Je hebt ze erg stil, maar ik ben er niet zo happig op en heb er slechte geluidservaring mee helaas.

Alleen je hebt deze nodig als je binnen geen mogelijkheid hebt voor afloop naar buiten (zwaartekracht en schuin naar buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook ik ben aan het kijken naar een airco installatie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJlwDgPLpkqcvo7-258LgDGGvWw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/INK4nfLlG0XdrVFQ6CS6q8CI.png?f=fotoalbum_small
U ziet:
• Slaapkamer 1 - 4,4m * 3,4m * 2,35m - 2,5 kw (hier staat de hele dag volle zon op)
• Slaapkamer 2 - 4,7m * 3,1m * 2,35m - 2,5 kw
• Slaapkamer 3 - 3,2m * 2,5m * 2,35m - 2 kw
(Op de groene plekken de plekken van de units.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysf5QbVHyOXDXMpu0VLxm7ZsryQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/uFiMSaawLmvLOD2NeuXNt95r.png?f=fotoalbum_small
U ziet:
• Woonkamer 5,4 x 3,6 x 2,5m (hier staat de hele dag volle zon op)
• Eetkamer - 3,2m x 3,4m x 2,5m
• Keuken - 2,9m x 2,3m x 2,5m

(Hier komt een 5 kw unit te hangen op de groen aangegeven plek.)

Ik heb hier nu een offerte voor *7990 EUR* met:
• 1x Mitsubishi SCM125ZM-S buiten unit
• 1x Mitsubishi SRK50ZS-W binnen unit
• 2x Mitsubishi SRK25ZS-W binnen unit + condenspomp
• 1x Mitsubishi SRK20ZS-W binnen unit + condenspomp
• Exclusief WiFi units (Kunnen deze achteraf nog geplaatst worden?)
• Inclusief montage volgens STEK

En dan nog *300 EUR* voor het boren van in totaal 5 gaten door beton, 1 gat door steens muur.

We gaan dan de leidingen naar de zolder leiden, om ze vervolgens daar netjes weg te kunnen werken. Naast de regenpijp komt dan een extra "regenpijp" waar de airoslangen + electra in zitten.

Klinkt dit een beetje redelijk? :) Ik schrok wel een beetje van de prijs, maar aan de andere kant, het zijn 4 units en volgens mij is Mitsubishi niet per se goedkoop (aircomonteur kwam eerst met Midea units aan, maar dat vind ik jammer).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
HarmoniousVibe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:36:
[...]

Condenspompen zijn nodig als de binnenunits het condenswater niet gewoon met zwaartekracht kan afvoeren. I.e. als de condensafvoer op enigerlei manier omhoog loopt. Ik heb zelf geen pompjes, maar vziw zitten ze altijd binnen. Als het water zelfstandig al buiten kan komen is er immers geen pomp nodig.
Vorkie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:36:
[...]

Nee haha deze pompen het condenswater per interval, meestal als vlottertje helemaal omhoog is, via een slang naar de afvoer, vaak volgt ie gewoon naar de buitenunit.

Je hebt ze erg stil, maar ik ben er niet zo happig op en heb er slechte geluidservaring mee helaas.

Alleen je hebt deze nodig als je binnen geen mogelijkheid hebt voor afloop naar buiten (zwaartekracht en schuin naar buiten)
De binnenunits komen hoog aan de muur, het leidingwerk loopt naar boven naar het plafond. Denk dus inderdaad dat de pompen wel nodig zijn. Ik zit in de studeerkamer, maar ook zeker op de slaapkamer niet te wachten op geluidsoverlast dus ik ga er nog eens goed over nadenken. Bedankt voor de uitleg beide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-10 22:14
Tanuki schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:36:

[Afbeelding]
U ziet:
• Slaapkamer 1 - 4,4m * 3,4m * 2,35m - 2,5 kw (hier staat de hele dag volle zon op)

[Afbeelding]
U ziet:

En dan nog *300 EUR* voor het boren van in totaal 5 gaten door beton, 1 gat door steens muur.

We gaan dan de leidingen naar de zolder leiden, om ze vervolgens daar netjes weg te kunnen werken. Naast de regenpijp komt dan een extra "regenpijp" waar de airoslangen + electra in zitten.

Klinkt dit een beetje redelijk? :) Ik schrok wel een beetje van de prijs, maar aan de andere kant, het zijn 4 units en volgens mij is Mitsubishi niet per se goedkoop (aircomonteur kwam eerst met Midea units aan, maar dat vind ik jammer).
De WiFi modules (airconwithme?) kun je makkelijk zelf plaatsen, door paar schroeven te verwijderen en de kap er af te halen. De module kan in de kast geplaatst worden. Ik heb ze een tijdje gehad maar weer geretourneerd en gebruik nu Tado (zie mijn post elders).

Ik was voor plaatsen van 4x MHI buiten en 4 binnen units, incl montage en 1x boren door beton €5700 kwijt.
Maar begreep van leverancier dat eea nu iets van €900 duurder zou zijn.

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-10 19:19
jay56 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:39:
[...]

Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd en krijg als optie ook nog de FTXA aangeboden voor een meerprijs welke ik overweeg. Ik ga er vanuit dat de vermogens en capaciteiten van de FTXM en de FTXA hetzelfde zijn toch?
Dus als ik voor de FTXA20 + FTXA20 + FTXA25 ga dat deze op de 3MXM40N8 qua capaciteit past?

Is het nog een bezwaar als de leidinglengte van de FTXA25 bijna 2x zo lang is als die van de twee FTXA20's? FTXA wordt circa 9m en de FTXA20's 4m.

Thanks alvast weer _/-\o_
Moet zo te zien allemaal prima kunnen. Vermogen van de binnenunits is zoals opgegeven. De 6,5 kW aan binnenunits valt binnen de 7 kW die je aan een 3MXM40 mag hangen. Leidinglengtes zijn geen enkel probleem. Boven een bepaalde lengte moet je volgens mij een slagje groter gaan met de leidingen maar daar zit je nog ruim onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-10 19:19

1 x de 2MXM40N 1400 euro
2 x Condenspomp 345 euro

Samen 6600 euro.

Door beton boren is duur en daarbij ook nog eens de dakbedekking weer netjes dichtmaken zorgt inderdaad wel voor de nodige extra kosten. Check inderdaad met een lokaal boorbedrijf en dakdekker. En kijk of je twee of drie offertes kunt krijgen voor de totale werkzaamheden van een airconditioning installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 28-10 09:15
thecompany schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:15:
[...]

[...]

De binnenunits komen hoog aan de muur, het leidingwerk loopt naar boven naar het plafond. Denk dus inderdaad dat de pompen wel nodig zijn. Ik zit in de studeerkamer, maar ook zeker op de slaapkamer niet te wachten op geluidsoverlast dus ik ga er nog eens goed over nadenken. Bedankt voor de uitleg beide!
De condensafvoer hoeft niet samen met de leidingen voor de koelvloeistof helemaal naar de buitenunit te lopen. Je kunt voor alleen de condensafvoer los een kleine doorvoer door de muur boren, vanaf de desbetreffende binnenunits. Als dat mogelijk is dan heb je geen pomp nodig.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

1 x de 2MXM40N 1400 euro
2 x Condenspomp 345 euro

Samen 6600 euro.

Zelf boren geen optie? Voor 100 euro huur je zo‘b machine + diamantboor.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-10 21:10
Martinusz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:14:
[...]

best wel een klote klusje hoor beter uitbesteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:35

[Afbeelding]
U ziet:

[Afbeelding]
U ziet:

Ik zou nog even verder zoeken - vind het vrij aan de prijs (maar dat zit hem waarschijnlijk vooral in de idioot grote buitenunit).
  • Tenzij je regelmatig alles ineens volle bak tegelijk aan gaat zetten, heb je sowieso geen 12.5 kW buitenunit nodig. Dit kan alvast prima op een SCM 80 ZS-W (maximaal 4 binnenunits met een totaal van 12.5 kW vermogen) en bespaar alvast een kleine €2000 euro.
  • Wifi units kunnen achteraf, maar kosten net geen €100 per stuk. Voor het bedrag dat je dan uitgeeft kan je beter kijken naar een oplossing als bijvoorbeeld Sensibo of Tado.
  • In plaats van de 2kW kan je net zo goed een 2.5kW ophangen - schelen maar een euro of €20 en minimum vermogen is gelijk. Dan zit je precies op het max wat je op je buitenunit aan mag sluiten.
  • Als ik je installatie bij elkaar klik met 8kW buitenunit + 3x 2.5kW + 5.0kW + standaard montage op 123klimaatshop, kom ik op grofweg €6000 euro. Inclusief twee boringen, maar komen afhankelijk van de installatie nog wat andere kosten bij.
  • Hele grote buitenunits zijn duur - misschien loont het om de woonkamer als singe-split te nemen en dan een SCM 50 voor de andere 3.
Ter vergelijking - hier komen ze over drie weken dit ophangen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 20:46
bie100 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:07:
[...]

Klopt, maar is best goed te doen. Hangt er ook vanaf of je nat of droog gaat boren.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 16:25

[Afbeelding]
U ziet:

[Afbeelding]
U ziet:

WiFi inbouwen is eenvoudig, zoals al door anderen ook aangegeven is. Ik heb mij daar vorige week even mee bezig gehouden, aangezien ik ook 2 units zonder WiFi had laten plaatsen. De module aansluiten is na verwijderen schroefjes en kappen slechts 1 connector.
Wat info van mijn inbouw ervaring
De standaard module kan weinig en geeft weinig info. Wil je meer info en meer controle, dan kan je zelf iets bouwen i.c.m HomeAssistant of Domoticz, waarbij je veel meer inzicht & controle krijgt in je units.

[ Voor 6% gewijzigd door DaLass op 15-04-2021 08:43 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballenbakz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Thanks. Ik had ze al gevraagd, kreeg meteen mail terug dat ze niks meer aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Kan eventueel mijn installateur nog vragen maar die doet over het algemeen de niet heel ingewikkelde installaties.

Is het recht toe recht aan?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-10 05:58

FTL

Onze nieuwbouwwoning is opgeleverd; we houden nu voor het eerst het energieverbruik bij.

Bouwjaar is dus 2020/2021. Oppervlakte/inhoud: 200m2 / 900m3.
We hebben op begane grond en verdiepingsvloer vloerverwarming.

De warmtepomp bestaat uit

- Nibe AMS 10-8
- Nibe HBS-05 binnenunit
- Nibe SMO-40 als regelunit
- Nibe VPB 300 -R boiler (280l)

Nu was ons stroomverbruik gisteren: 49kWh, weet dat er iets vorst was maar zijn dit normale waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:22:
Onze nieuwbouwwoning is opgeleverd; we houden nu voor het eerst het energieverbruik bij.

Bouwjaar is dus 2020/2021. Oppervlakte/inhoud: 200m2 / 900m3.
We hebben op begane grond en verdiepingsvloer vloerverwarming.

De warmtepomp bestaat uit

- Nibe AMS 10-8
- Nibe HBS-05 binnenunit
- Nibe SMO-40 als regelunit
- Nibe VPB 300 -R boiler (280l)

Nu was ons stroomverbruik gisteren: 49kWh, weet dat er iets vorst was maar zijn dit normale waarden?
Verkeerde draadje. Dit topic is voor lucht/lucht c.q. airco's. Vind het wel veel, zat gister op 17,5kWh voor een halfvrijstaande woning uit 1945 met 10-tallen koudebruggen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-10 05:58

FTL

RonJ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:33:
[...]

Verkeerde draadje. Dit topic is voor lucht/lucht c.q. airco's. Vind het wel veel, zat gister op 17,5kWh voor een halfvrijstaande woning uit 1945 met 10-tallen koudebruggen.
Oops, meteen even daar gepost. Bedankt, misschien toch maar even bellen met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
FTL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:39:
[...]

Oops, meteen even daar gepost. Bedankt, misschien toch maar even bellen met de installateur.
Het hoeft niet meteen een probleem te zijn hoor. L/W is minder zuinig dan L/L en je huis is een stuk groter (en helemaal vrijstaand?). Misschien heb je wel 3 douchende kinderen, dan komt ie ook al heel anders uit. Ook heeft een nieuwbouwwoning nog een hoop verdampend vocht wat warmte onttrekt. Dus niet meteen in paniek ;-)

Even laten checken kan iig geen kwaad, mijn broertje heeft ook net een nieuwbouwwoning met L/W warmtepomp betrokken, daar was bij niemand in de straat de boel ingeregeld c.q. goed ingesteld, maar stond alles nog een opstookprotocol af te draaien. Waren ze even vergeten voor de oplevering...

En weer verder over L/L ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 12:40
ZeRoC00L schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:09:
@deurklinkje
Zonder details geen zinnig woord over te zeggen.
Prijzen zijn redelijk gelijk, (Daikin FTXM hebben standaard wifi).

Soms is het kiezen waarbij je het beste gevoel bij hebt ook een optie ?
Het gaat nu tussen deze 2 offertes
Nu zie ik dat de airco van offerte 1 A+++/A++ is en bij offerte 2 A++/A+
Ga dit verschil echt zien ?

Het gaat om een woonkamer van 60m3
En een slaapkamer van 26m3 (staat de hele dag de zon op maar wel rolluiken)

Offerte 1

Mitsubishi MXZ 2F42VF multi split unit
1x MSZ AP25VGK
1x MSZ AP20VGK
Standaard WiFi ingebouwd

€ 2855,60

Offerte 2

1x MXZ-2HA40 VF
2x MSZ-HR25 VF
Inclusief wifi modules

€2750,-

[ Voor 5% gewijzigd door deurklinkje op 15-04-2021 09:51 ]

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
deurklinkje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:48:
[...]

Het gaat nu tussen deze 2 offertes
Nu zie ik dat de airco van offerte 1 A+++/A++ is en bij offerte 2 A++/A+
Ga dit verschil echt zien ?

Het gaat om een woonkamer van 60m3
En een slaapkamer van 26m3 (staat de hele dag de zon op maar wel rolluiken)

Offerte 1

Mitsubishi MXZ 2F42VF multi split unit
1x MSZ AP25VGK
1x MSZ AP20VGK
Standaard WiFi ingebouwd

€ 2855,60

Offerte 2

1x MXZ-2HA40 VF
2x MSZ-HR25 VF
Inclusief wifi modules

€2750,-
Wil je er (veel) mee verwarmen of alleen koelen? In het eerste geval kan de scop/label niet hoog genoeg zijn. Voor een paar weken koelen in de zomerperiode ga je dat niet snel terugverdienen en is het wat minder boeiend.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
RonJ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:54:
[...]

Wil je er (veel) mee verwarmen of alleen koelen? In het eerste geval kan de scop/label niet hoog genoeg zijn. Voor een paar weken koelen in de zomerperiode ga je dat niet snel terugverdienen en is het wat minder boeiend.
Mijn plan is wel om alleen de woonkamer te gaan verwarmen tot een graad of 18 vinden wij hier prima.

Cop is 4.3 en 4.7 bij de 2 verschillende sets

[ Voor 5% gewijzigd door deurklinkje op 15-04-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
deurklinkje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:59:
[...]

Mijn plan is wel om alleen de woonkamer te gaan verwarmen tot een graad of 18 vinden wij hier prima.

Cop is 4.3 en 4.7 bij de 2 verschillende sets
Dan zou ik zeker voor het meest zuinige model kiezen. Misschien zelfs nog wel een model "hoger". Meerkosten verdien je dan vrij snel terug.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-10 22:14
[...]

Ik betaalde 150 euro voor 1x boren door verdieping :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
[...]

Verdieping/vloer is wel vervelender dan door muren, agree :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
Hier wordt op dit moment de airco aangelegd. Heb zelf een schuin gat gemaakt op de rand van de vloerplaat (zolder). Zo komt de leiding direct onder de dakgoot en vlak naast de regenpijp uit. Is zelf goed te doen en in mijn optiek een mooiere oplossing dan door de onderliggende slaapkamer een leiding trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4gf3_sY58BTuSLoJdu0ZFNsLfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hfPsg2IBJ588AG9u4vn52RrD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ballenbakz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:44:
[...]

Thanks. Ik had ze al gevraagd, kreeg meteen mail terug dat ze niks meer aannemen.
Ik heb nog wel iemand voor je uit de omgeving Utrecht (Van Dorp). Net te horen gekregen dat die naar AircoHP is overgestapt sinds een paar maanden

Hadden meerdere mensen gevraagd, maar hij heeft recent zijn nummer veranderd dus vandaar dat dit wellicht niet lukte. Ik heb inmiddels zijn nieuwe nummer. Stuur maar een PM als je wilt (hij verkoopt wel alleen Daikin afaik); ik weet zeker van hem dat hij echt kijkt naar de situatie en niet gewoon 'go big or go home' doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 15-04-2021 14:37 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:17
Phusebox schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:47:
Iemand die bekend is met de nieuwe Perfera R en de Residential Controller? Met de Stylish van vorig jaar werkt alles prima, de Perfera heeft vaak geen verbinding (terwijl bereik uitstekend is) en nu sinds een dag Gateway Error 255... Nergens te vinden wat het betekend maar router resetten etc heeft niks geholpen.
Ik heb hetzelfde probleem. Treurig. Nog geen oplossing kunnen vinden. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:48
banaliteit schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:50:
[...]

Nou ze gaan bij mij de printplaat vervangen maar het lijkt mij meer een software of firmware issue.
Maar nee geen oplossing, enkel stroom eraf en weer erop helpt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utlover
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06-2022
banaliteit schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:50:
[...]

Ik neem aan dat je de firmware wel hebt laten bijwerken? Laatste versie = 1_7_22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
utlover schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:55:
[...]

Ik neem aan dat je de firmware wel hebt laten bijwerken? Laatste versie = 1_7_22.
Ja deze had die al. Zag ook geen update knop in de app zelf.

Stekker aan uit heeft wel geholpen trouwens. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
Martinusz schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:14:
[...]

Ik ben software ontwikkelaar en blijf het liefst zo ver mogelijk weg van boren ;) Het netjes weer dichtmaken zonder lekkage zie ik ook niet zo zitten. Ik ga nog even wat andere offertes proberen te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00

Yucon

*broem*

We hebben op een zolder van 8x3 2 kantoortjes gemaakt, allebei op de uiteinden met in het midden een kleine overloop. Het zijn dus drie kleine ruimtes. Nu zijn die ruimtes wel erg klein om een individuele airco op te hangen, nog los ervan dat een zolder een driehoek-vorm heeft waardoor het ophangen van een binnenunit fysiek wat lastig is omdat je maar weinig rechte muur hebt. Daarom speel ik met het idee een airco op het gangetje te maken en door middel van 2 buizen (aanvoer/afvoer, met in 1 van de 2 een ventilator) per kantoortje de lucht over de hele zolder te laten circuleren. Volgens mij zou het moeten kunnen; als die ventilator maar niet te zwak is denkt het systeem zogezegd dat het maar 1 ruimte is.

Maar hoe bepaal je het benodigde vermogen van die ventilator? Ik zie als ik google wel wat over satelliet airco's en dat komt in de buurt, maar het is toch wel iets anders.

Zou iets dergelijks een goed startpunt zijn? https://www.spirototaal.n...-150-425m3-h-3-speed.html

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 16-04-2021 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Yucon schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:12:
We hebben op een zolder van 8x3 2 kantoortjes gemaakt, allebei op de uiteinden met in het midden een kleine overloop. Het zijn dus drie kleine ruimtes. Nu zijn die ruimtes wel erg klein om een individuele airco op te hangen, nog los ervan dat een zolder een driehoek-vorm heeft waardoor het ophangen van een binnenunit fysiek wat lastig is omdat je maar weinig rechte muur hebt. Daarom speel ik met het idee een airco op het gangetje te maken en door middel van 2 buizen (aanvoer/afvoer, met in 1 van de 2 een ventilator) per kantoortje de lucht over de hele zolder te laten circuleren. Volgens mij zou het moeten kunnen; als die ventilator maar niet te zwak is denkt het systeem zogezegd dat het maar 1 ruimte is.

Maar hoe bepaal je het benodigde vermogen van die ventilator? Ik zie als ik google wel wat over satelliet airco's en dat komt in de buurt, maar het is toch wel iets anders.

Zou iets dergelijks een goed startpunt zijn? https://www.spirototaal.n...-150-425m3-h-3-speed.html
Daar is een kanaalairco voor uitgevonden (zoek maar even terug in dit topic). Dat werkt veel beter, goedkoper en vooral stiller dan met een buisventilator gaan kloten op een airco die niet gemaakt is voor deze setup.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-10 16:12
Iemand ervaring met Kaysun van Frigicoll ? Zitten in Spanje, lijkt geen rebrand van een Midea of iets dergelijks.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
Iedereen nog bedankt voor alle adviezen

Het is dit geworden

1x DAIKIN 2MXM50N

1x Daikin FTXP35

1x Daikin FTXP25

Inclusief installatie en WiFi module 2 boringen etc etc

€ 2900,-

Ik denk zelf dat het wel een goeie prijs is.

[ Voor 6% gewijzigd door deurklinkje op 16-04-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:38
deurklinkje schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:43:
Iedereen nog bedankt voor alle adviezen

Het is dit geworden

1x DAIKIN 2MXM50N

1x Daikin FTXP35

1x Daikin FTXP25

Inclusief installatie en WiFi module 2 boringen etc etc

€ 2900,-

Ik denk zelf dat het wel een goeie prijs is.
Volgens mij is dat wel een hele scherpe prijs (zeker inclusief installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 17:33

PoweRoy

funky!

Rostares schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:52:
[...]

Volgens mij is dat wel een hele scherpe prijs (zeker inclusief installatie)
Zeker scherp. Hier in Limburg is er bij schoonfamilie ook een daikin installatie gedaan met een multi split en 2 binnen units. Die waren 3500 kwijt...

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Tijd voor mij om ook een duit in het zakje te doen. Allereerst bedankt voor de topicstart, daar staan heel veel handige weetjes in, o.a. omtrent afzekerwaardes. Die zijn inderdaad rijkelijk overbemeten, of beter gezegd overdreven. Een enkele installateur adviseerde zelfs een 30A zekering bij een unit die max 10A kon trekken… tja, dan weet je inderdaad écht zeker dat de zekering er niet uit klapt.

Zoals alles tegenwoordig waar handjes aan te pas komen is ook de airco wereld verziekt. Installateurs zijn lastig te vinden en degene die je vindt zitten óf vol tot aan de herfst, óf rekenen de hoofdprijs. Ik heb 25 (!!) installateurs in de regio aangeschreven. Na dik een week heb ik slechts van de helft een reactie ontvangen, de andere helft heeft zeker al genoeg verdiend.

De situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/GozeFicA04.jpg/raw
*Klik* voor plattegrond beneden verdieping
*Klik* voor plattegrond eerste verdieping
*Klik* voor plattegrond tweede verdieping

Het betreft een huis uit 2017 met een platdak incl. dakterras per verdieping en volledige isolatie. Zodoende kom ik op de volgende waardes uit:
Woonkamer (89 m3)* = 3560 watt *(zie vragen hieronder)
Slaapkamer 1 (41 m3) = 1640 watt
Slaapkamer 4 (46 m3) = 1825 watt

Ik wil graag een multi-split airco met 1 buitenunit en 3 binnen units. De buitenunit kan op het dakterras komen te staan en de binnenunits moeten komen te hangen in de woonkamer, slaapkamer 1 en slaapkamer 4. De bedoeling is om de woonkamer en slaapkamer 4 OF 1 tegelijk te kunnen koelen.
Ik krijg echter van meerdere installateurs het advies om 2 buitenunits te pakken en i.p.v. 1 buitenunit. Redenen lopen uiteen van te hoge afzekerwaardes tot (te) lange koelleidingen. De afzekerwaarde zou geen probleem moeten zijn als ik kijk naar het opgenomen vermogen in de datasheets. Ik heb namelijk een vrije groep van 16A tot m’n beschikking. De koelleiding lengte zou ook geen probleem mogen zijn, al zal het ongetwijfeld meer kosten met zich mee brengen. Met 1 buitenunit kom je (schat ik) in totaal op 15 meter koelleiding, waarbij de langste leiding 10 meter is.

Mijn vragen zijn als volgt;
- Kan ik beter voor 1 of 2 buitenunits gaan en waarom?
- De oppervlakte van de woonkamer vind ik lastig te bepalen, aangezien het een open keuken betreft. Moet ik deze dus meetellen in de inhoudsberekening?
- Van de ontvangen offertes heb ik een voorselectie gemaakt. Wat is jullie feedback op de onderstaande offertes?

Offerte A (1 buitenunit):
- Daikin buitenunit 3MXM68N 6.8 kW R32
- Daikin binnenunit Comfora 3.5 kW R32 FTXP35M --> Woonkamer
- Daikin binnenunit Comfora 2.5 kW R32 FTXP25M9 --> Slaapkamer 1
- Daikin binnenunit Comfora 2.5 kW R32 FTXP25M9 --> Slaapkamer 4
€ 4960 incl. montage

Offerte B (2 buitenunits):
- Daikin buitenunit Multi-split 5,0 kW R32 --> Woonkamer & Slaapkamer 1
- Daikin binnenunit Comfora 3,5 kW --> Woonkamer
- Daikin binnenunit Comfora 2,5 kW --> Slaapkamer 1
- Daikin binnen + buitenunit Comfora 2,5 kW --> Slaapkamer 4
€ 4960 incl. montage

Offerte C (2 buitenunits):
- Buitenunit Mitsubishi multisplit SCM45ZS-W 4,5 kW --> Slaapkamer 1 & 4
- Wandunit 2,5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK25ZS-W --> Slaapkamer 4
- Wandunit 2,0 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK20ZS-W --> Slaapkamer 1
- Buitenunit Mitsubishi MHI-SRK50ZS --> Woonkamer
- Wandunit single-split 5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK50ZS-W --> Woonkamer
€ 5230 incl. montage.

Offerte D (1 buitenunit):
- LG MU4R25-UL0 7,8/8,4kW Multi-f Buitenunit
- LG PC09SQ R32 2,5kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Slaapkamer 1
- LG PC09SQ R32 2,5kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Slaapkamer 4
- LG PC18SQ R32 5,0kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Woonkamer
€ 4399 incl. montage.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Freekers schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:02:
Tijd voor mij om ook een duit in het zakje te doen.
Heb je de totale lengte aan benodigde koelleiding al eens bij elkaar opgeteld en gekeken of dat onder de max blijft die is opgegeven in de handleiding van de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Freekers schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:02:
Tijd voor mij om ook een duit in het zakje te doen. Allereerst bedankt voor de topicstart, daar staan heel veel handige weetjes in, o.a. omtrent afzekerwaardes. Die zijn inderdaad rijkelijk overbemeten, of beter gezegd overdreven. Een enkele installateur adviseerde zelfs een 30A zekering bij een unit die max 10A kon trekken… tja, dan weet je inderdaad écht zeker dat de zekering er niet uit klapt.

Zoals alles tegenwoordig waar handjes aan te pas komen is ook de airco wereld verziekt. Installateurs zijn lastig te vinden en degene die je vindt zitten óf vol tot aan de herfst, óf rekenen de hoofdprijs. Ik heb 25 (!!) installateurs in de regio aangeschreven. Na dik een week heb ik slechts van de helft een reactie ontvangen, de andere helft heeft zeker al genoeg verdiend.

De situatie is als volgt:
[Afbeelding]
*Klik* voor plattegrond beneden verdieping
*Klik* voor plattegrond eerste verdieping
*Klik* voor plattegrond tweede verdieping

Het betreft een huis uit 2017 met een platdak incl. dakterras per verdieping en volledige isolatie. Zodoende kom ik op de volgende waardes uit:
Woonkamer (89 m3)* = 3560 watt *(zie vragen hieronder)
Slaapkamer 1 (41 m3) = 1640 watt
Slaapkamer 4 (46 m3) = 1825 watt

Ik wil graag een multi-split airco met 1 buitenunit en 3 binnen units. De buitenunit kan op het dakterras komen te staan en de binnenunits moeten komen te hangen in de woonkamer, slaapkamer 1 en slaapkamer 4. De bedoeling is om de woonkamer en slaapkamer 4 OF 1 tegelijk te kunnen koelen.
Ik krijg echter van meerdere installateurs het advies om 2 buitenunits te pakken en i.p.v. 1 buitenunit. Redenen lopen uiteen van te hoge afzekerwaardes tot (te) lange koelleidingen. De afzekerwaarde zou geen probleem moeten zijn als ik kijk naar het opgenomen vermogen in de datasheets. Ik heb namelijk een vrije groep van 16A tot m’n beschikking. De koelleiding lengte zou ook geen probleem mogen zijn, al zal het ongetwijfeld meer kosten met zich mee brengen. Met 1 buitenunit kom je (schat ik) in totaal op 15 meter koelleiding, waarbij de langste leiding 10 meter is.

Mijn vragen zijn als volgt;
- Kan ik beter voor 1 of 2 buitenunits gaan en waarom?
- De oppervlakte van de woonkamer vind ik lastig te bepalen, aangezien het een open keuken betreft. Moet ik deze dus meetellen in de inhoudsberekening?
- Van de ontvangen offertes heb ik een voorselectie gemaakt. Wat is jullie feedback op de onderstaande offertes?

Offerte A (1 buitenunit):
- Daikin buitenunit 3MXM68N 6.8 kW R32
- Daikin binnenunit Comfora 3.5 kW R32 FTXP35M --> Woonkamer
- Daikin binnenunit Comfora 2.5 kW R32 FTXP25M9 --> Slaapkamer 1
- Daikin binnenunit Comfora 2.5 kW R32 FTXP25M9 --> Slaapkamer 4
€ 4960 incl. montage

Offerte B (2 buitenunits):
- Daikin buitenunit Multi-split 5,0 kW R32 --> Woonkamer & Slaapkamer 1
- Daikin binnenunit Comfora 3,5 kW --> Woonkamer
- Daikin binnenunit Comfora 2,5 kW --> Slaapkamer 1
- Daikin binnen + buitenunit Comfora 2,5 kW --> Slaapkamer 4
€ 4960 incl. montage

Offerte C (2 buitenunits):
- Buitenunit Mitsubishi multisplit SCM45ZS-W 4,5 kW --> Slaapkamer 1 & 4
- Wandunit 2,5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK25ZS-W --> Slaapkamer 4
- Wandunit 2,0 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK20ZS-W --> Slaapkamer 1
- Buitenunit Mitsubishi MHI-SRK50ZS --> Woonkamer
- Wandunit single-split 5 kW Wit - Mitsubishi MHI-SRK50ZS-W --> Woonkamer
€ 5230 incl. montage.

Offerte D (1 buitenunit):
- LG MU4R25-UL0 7,8/8,4kW Multi-f Buitenunit
- LG PC09SQ R32 2,5kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Slaapkamer 1
- LG PC09SQ R32 2,5kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Slaapkamer 4
- LG PC18SQ R32 5,0kW Standard Plus WiFi Smart Binnnenunit --> Woonkamer
€ 4399 incl. montage.
Wat wil je er mee gaan doen? Vooral koelen of ook verwarmen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Pixal schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:37:
Heb je de totale lengte aan benodigde koelleiding al eens bij elkaar opgeteld en gekeken of dat onder de max blijft die is opgegeven in de handleiding van de buitenunit?
De totale koelleiding is circa 15 meter, laten we uitgaan van 20 meter in worst case scenario.
Volgens de datasheet van de Daikin 3MXM68N mag de koelleiding maximaal 50 meter lang zijn. Daar zou ik dus ruim onder blijven

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/nItOSOGI19.png/raw
RonJ schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:34:
Wat wil je er mee gaan doen? Vooral koelen of ook verwarmen?
Vooral koelen :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb er niet voldoende kaas van gegeten maar als ik "total piping length" lees, tel ik zowel aanvoer als retour bij elkaar op.

Op je foto's lijkt vooral de bovenste binnenunit nogal een afstand te overbruggen. Als de buitenunit tegen de woning aan staat en dan 2 verdiepingen omhoog, (stukje over het dakterras kan ik de diepte niet goed van inschatten maar zeg 2 meter). Dan zit je toch alleen al voor die bovenste unit in totaal al op 14 a 15 meter leiding?

Nu zal het totaal met de andere binnenunits wel niet over de 50 gaan gezien hoe dicht die bij de buitenunit komen..

Maar aan de kosten voor leiding mag het niet liggen lijkt me, kan hij toch gewoon doorbelasten in de offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 18:41

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Freekers schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:15:
[...]

De totale koelleiding is circa 15 meter, laten we uitgaan van 20 meter in worst case scenario.
Volgens de datasheet van de Daikin 3MXM68N mag de koelleiding maximaal 50 meter lang zijn. Daar zou ik dus ruim onder blijven

[Afbeelding]

[...]

Vooral koelen :)
Als je zoals je aangeef altijd alleen de woonkamer en 1 van de 2 slaapkamers koelen gaat, is de 52N buitenunit meeeeeeeer dan toereikend.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Pixal schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:33:
Ik heb er niet voldoende kaas van gegeten maar als ik "total piping length" lees, tel ik zowel aanvoer als retour bij elkaar op.

Op je foto's lijkt vooral de bovenste binnenunit nogal een afstand te overbruggen. Als de buitenunit tegen de woning aan staat en dan 2 verdiepingen omhoog, (stukje over het dakterras kan ik de diepte niet goed van inschatten maar zeg 2 meter). Dan zit je toch alleen al voor die bovenste unit in totaal al op 14 a 15 meter leiding?

Nu zal het totaal met de andere binnenunits wel niet over de 50 gaan gezien hoe dicht die bij de buitenunit komen..

Maar aan de kosten voor leiding mag het niet liggen lijkt me, kan hij toch gewoon doorbelasten in de offerte?
Volgens de TS hoef je aanvoer en retour niet bij elkaar op te tellen.

Inderdaad, de kosten van de leiding kunnen ze gewoon doorbelasten, vandaar ook mijn vraag waarom ik juist voor 2 i.p.v. 1 buitenunit zou moeten kiezen, want ik zie niet in waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-10 09:05
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:03

Shiro

Serenity

Freekers schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:50:
[...]

Volgens de TS hoef je aanvoer en retour niet bij elkaar op te tellen.

Inderdaad, de kosten van de leiding kunnen ze gewoon doorbelasten, vandaar ook mijn vraag waarom ik juist voor 2 i.p.v. 1 buitenunit zou moeten kiezen, want ik zie niet in waarom.
Afhankelijk van de minimum koelvermogen voor de buitenunit , zal je met 1 unit misschien last krijgen van pendelen, als je bijvoorbeeld maar 1 kamer aan het koelen bent en de ingestelde temperatuur is al bereikt, dan gaat de airco pendelen. Wat zo'n airco minimaal kan voordat het gaat pendelen kon ik niet vinden, ik heb zelf een 4kW Daikin multi split en een 4.2kW prefera single split.

En met 2 unit heb je nog altijd 1 werkend airco mocht er 1 kapot gaan, maar esthetisch zou ik voor 1 kiezen,ik heb er nu 2 op het dak van mijn uitbouw staan, ik dacht dat het minder op zal vallen, maar die dingen zijn best wel groot en mooi is wat anders.

Juniper RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
Hallo iedereen,

Vandaag zijn onze units (Daikin Ururu Sarara 35 en de stylish 20) geïnstalleerd.

In het begin gaf de ururu steeds een foutmeldingen, en kwamen we er achter dat de installateurs de connectie kabel tussen de binnen en buitenunit had omgedraaid. |:( Gelukkig was het zoiets simpels, en geen kapotte printplaat of iets dergelijks.

Iedereen bedankt voor het advies! Ik was nooit bij Daikin uitgekomen en laat staan moeten kiezen tussen de honderden modellen van andere merken. Ik heb de units zelf uit Spanje gehaald, en een gecertificeerd installateur heeft de ophanging en installatie gedaan.

Nogmaals bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 19:13
Dan zou ik geen twee buiten-units nemen, maar gewoon 1 multi-split. Minder spul aan de muur is beter qua esthetiek. Tenzij dat opeens heel lastig is met leidingen tov 2 buiten-units, maar dan vermoed ik hadden je nooit dat soort offertes gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 28-10 14:56

Impry

Rallymedia.nl

stijn1995 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:19:
Ik heb de units zelf uit Spanje gehaald, en een gecertificeerd installateur heeft de ophanging en installatie gedaan.
Mooi dat het hangt en werkt! Heb je een idee wat je dmv deze import bespaard hebt?
En was het moeilijk om een installateur hiervoor te vinden?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1995
Impry schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:06:
[...]

Mooi dat het hangt en werkt! Heb je een idee wat je dmv deze import bespaard hebt?
En was het moeilijk om een installateur hiervoor te vinden?
Had je dit topic al gevonden misschien? https://gathering.tweaker...ist_messages/1848045/last

Ik heb voor de Daikin FTXZ35 en de FTXA20 €3082,86 betaald, dit is dan inclusief verzekerd verzenden/pallet/PayPal kosten. Hier in Nederland begint de Ururu bij zo’n 2600 euro, maar 4000 heb ik ook gezien. Dus voor 3100 euro heb ik een ftxz en ook nog een ftxa, die bij zo’n 1500 euro begint in Nederland. Scheelt toch al snel 1000 euro.

De installateurs waren kennissen met f gassen certificaten. Toevallig dat ik via via bij hen terecht kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 28-10 14:56

Impry

Rallymedia.nl

Dat topic kende ik nog niet, dank voor het delen. Een monteur vinden lijkt nog de grootste uitdaging :D

En mooie besparing!

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 20:10
Vraagje betreffende condensafvoer.

Ik ga de slaapkamer en werkkamer voorzien van airco maar helaas kan de condensafvoer niet direct naar buiten.
Nu wilde ik condenspompjes plaatsen op zolder waar de koelleidingen langs lopen en dan waar deze naar buiten treden via een pvc pijp op het plattte dak buiten te laten landen.

Heeft iemand ervaring met condenspompjes die van 2 meter afstand van de units water opzuigt uit een reservoir en daarna wegpompt ?

En is het wellicht mogelijk om iedere binnenunit te voorzien van een reservoir en dan met 1 condenspomp aan te sluiten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Henry_ schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:42:
Vraagje betreffende condensafvoer.

Ik ga de slaapkamer en werkkamer voorzien van airco maar helaas kan de condensafvoer niet direct naar buiten.
Nu wilde ik condenspompjes plaatsen op zolder waar de koelleidingen langs lopen en dan waar deze naar buiten treden via een pvc pijp op het plattte dak buiten te laten landen.

Heeft iemand ervaring met condenspompjes die van 2 meter afstand van de units water opzuigt uit een reservoir en daarna wegpompt ?

En is het wellicht mogelijk om iedere binnenunit te voorzien van een reservoir en dan met 1 condenspomp aan te sluiten is
Condenspompen zijn kleine dompelpompjes die reageren als het reservoir vol zit. (Integraal) de airco zelf heeft geen reservoir.

Hoe ga jij dit triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 20:10
Vorkie schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:14:
[...]

Condenspompen zijn kleine dompelpompjes die reageren als het reservoir vol zit. (Integraal) de airco zelf heeft geen reservoir.

Hoe ga jij dit triggeren?
De werking van condenspompen is mij bekend en ben op de hoogte dat een binnenunit inderdaad geen reservoir heeft.

Tussen de wereld aan condenspompen kwam ik deze 2 tegen die mij aanspreken : https://sauermanngroup.co...nsate-removal-pumps/si-27
en
https://sauermanngroup.co...emoval-pumps/si-30-detect
met name de laatste is interresant i.v.m. de beveiliging.

Wat ik mij afvraag is het mogelijk om 2 binnenunits te voorzien van een reservoir en de leidingen naar 1 condens pomp te voeren zodat deze het condens van 1 dan wel 2 units opzuigt en afvoert.

Of is het verstandiger om iedere binnenunit te voorzien van een eigen condenspomp met beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Vriend van me heeft afgelopen week zijn airco’s al in werking laten stellen, echter wachten hij en ik nog op een levering van wat afwerkspul (goten, bigfoots etc).
Nu heeft die monteur bij hem de boel in werking gesteld, echter moet wellicht de leidingen nog een keer los ivm het correct wegwerken.
Nu zei die monteur dat dat geen probleem is, dat hij zelfs de leidingen weer kon loskoppelen :?
Misschien begrijp ik het concept niet goed, maar als je de leidingen weer afgekoppeld moet je dan niet weer alles opnieuw in werking laten stellen?

Monteur zei iets van airco aan op koelen, kraantje op buitenunit met inbus dichtdraaien, even wachten, airco uit en dan leiding losdraaien. Leiding leggen zoals je wilt en dan weer aankoppelen, kraantje open draaien en weer door.

Het lijk mij sterk toch? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat is voudt.

het eerste deel klopt, dat doe je om het koelmiddel terug in de buitenunit te pompen maar de leidingen zomaar losmaken en weer vast zonder eerst weer opnieuw te vacumeren (of het 2e kraantje dichtdraaien 8)7 ) en het verloren gas weer bij te vullen is gewoon voutd.

kratje bier dat die gast geen F-gassen heeft of een nepcertificaat. niemand met een papiertje zou dat doen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 18-04-2021 22:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
flippy schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:06:
dat is voudt.

het eerste deel klopt, dat doe je om het koelmiddel terug in de buitenunit te pompen maar de leidingen zomaar losmaken en weer vast zonder eerst weer opnieuw te vacumeren (of het 2e kraantje dichtdraaien 8)7 ) en het verloren gas weer bij te vullen is gewoon voutd.

kratje bier dat die gast geen F-gassen heeft of een nepcertificaat. niemand met een papiertje zou dat doen.
Het leek mij ook al sterk :p

Edit: hij had het over beide kraantjes/leidingen dichtdraaien en later opendraaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 18-04-2021 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Martinusz schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:18:
[...]

Het leek mij ook al sterk :p

Edit: hij had het over beide kraantjes/leidingen dichtdraaien en later opendraaien.
Dan nog zit je met lucht in de leidingen. Goede manier om over 1 a 2 jaar een nieuwe compressor te verkopen..

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Dolbyadt schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:07:
En op dit moment ben ik nog niet achter gekomen hoe ik meerdere programma's kan toepassen in de beta app. Op dit moment heb ik aangepast programma 1 staan. Maar ben er nog niet achter hoe ik meerdere kan maken.
Ben je hier inmiddels achter gekomen?

Ik heb nu dezelfde vraag, als ik op planningen beheren klik in Daikin residential app komt ik altijd weer bij "Aangepast programma 1" uit..

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 15:49
Henry_ schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:30:
[...]

De werking van condenspompen is mij bekend en ben op de hoogte dat een binnenunit inderdaad geen reservoir heeft.

Tussen de wereld aan condenspompen kwam ik deze 2 tegen die mij aanspreken : https://sauermanngroup.co...nsate-removal-pumps/si-27
en
https://sauermanngroup.co...emoval-pumps/si-30-detect
met name de laatste is interresant i.v.m. de beveiliging.

Wat ik mij afvraag is het mogelijk om 2 binnenunits te voorzien van een reservoir en de leidingen naar 1 condens pomp te voeren zodat deze het condens van 1 dan wel 2 units opzuigt en afvoert.

Of is het verstandiger om iedere binnenunit te voorzien van een eigen condenspomp met beveiliging?
https://www.wasco.nl/arti...5100-temperatuur/99SI1002

Dit is wellicht wat je zoekt. Deze pomp begint te draaien zodra hij een temperatuurverschil meet waarbij condens onstaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@Inge801 Nee ook even niet verder meer na gekeken.
Inge801 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:08:
[...]

Ben je hier inmiddels achter gekomen?

Ik heb nu dezelfde vraag, als ik op planningen beheren klik in Daikin residential app komt ik altijd weer bij "Aangepast programma 1" uit..

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb hier nog niets gepost in dit topic, maar eens is de 1e keer natuurlijk

Dit weekend een Mitsubishi Heavy Industries 7.1 kW buitenunit in bedrijf gesteld bij een vriend. (heb zelf mijn f-gassen papieren)
Met 3 binnenunits.. (er passen er 4 op)
Al met al toch wel een redelijk aantal dagen werk geweest met alle leidingen naar zolder/slaapkamer/serre.
En natuurlijk met wifi modules voor de besturing en in home assistant (airconwithme / intesishome)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5-Nt-haFOHHGN_6v83COnpvxis=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT5lhhqMVgNJzaK8f2TknfHo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4xbx7ViAXetqz-U-rRy-cXso6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pAFECWbAbgsponpWjzAD0Xi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8lKE0iwQBoYWhhFWJ9812fM0Z0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPL2ONTIPrwYca4MBI2xmRqh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hndtt9in9YVFRw-jWGtxXKXPIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGIIDEyHKExzShvYjB9A7MZz.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@AUijtdehaag waarom zijn die 2 bovenste leidingen zwart getaped :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JB
Foutje met isolatie aansnijden.
Alles gaat nog in de tape ivm de vogeltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
AUijtdehaag schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:48:

Dit weekend een Mitsubishi Heavy Industries 7.1 kW buitenunit in bedrijf gesteld bij een vriend. (heb zelf mijn f-gassen papieren)
Al met al toch wel een redelijk aantal dagen werk geweest met alle leidingen naar zolder/slaapkamer/serre.
En natuurlijk met wifi modules voor de besturing en in home assistant (airconwithme / intesishome)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet niet of het door mijn advies kwam via pb maar MHI, mooi spul :)

Zo te zien heeft hij ook Solar Frontier panelen, die zie je niet zo vaak meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
banaliteit schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:15:
[...]

Ja deze had die al. Zag ook geen update knop in de app zelf.

Stekker aan uit heeft wel geholpen trouwens. Bedankt voor de tip.
Wat voor WiFi netwerk heb jij? Probeer nog uit te vinden waar het probleem nu ontstaat.

Ik werk zelf met een Orbi RBK852 (WiFi 6 mesh netwerk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Dan zie ik ook geen enkele meerwaarde van een 2e buitenunit. De multi-buitenunits mogen ook wel een maatje kleiner, je gaat nooit ook maar in de buurt komen van het max vermogen van een MXM68N*, tenzij je elke avond om 21u bedenkt dat je toch over een uur in de vriezer wil slapen ;-). Een maatje kleiner is goedkoper in aanschaf en verbruik en meer dan zat.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Vraagje over goten, en met name de platte bocht.
Deze heb ik nog in bestelling staan (levering kwijt), maar ik wil eigenlijk de rechte goten alvast zoveel als mogelijk bevestigen.
Is een platte bocht gewoon 90 graden, oftewel ik kan mijn horizontale goot haaks op mijn verticale goot plaatsen? (linksonder verticale goot, raakt dan rechtsboven horizontale goot. Krijg het niet beter uitgelegd :P )
Of zit daar voor de bocht een halve centimeter of iets dergelijks tussen?

Edit: even met paint skills, 1, 2 of 3 of anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aZySgzbF5h928OkNZxLwfE7zd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRd4OWDd47rnPq5G5QLpR4eW.png?f=fotoalbum_large

Edit2:
Andere site iets beter plaatje bij de platte bocht, op basis hiervan zou ik zeggen optie 3 uit mijn plaatje.

[ Voor 38% gewijzigd door Martinusz op 20-04-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Shiro schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:49:
esthetisch zou ik voor 1 kiezen,ik heb er nu 2 op het dak van mijn uitbouw staan, ik dacht dat het minder op zal vallen, maar die dingen zijn best wel groot en mooi is wat anders.
Armin schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:25:
Dan zou ik geen twee buiten-units nemen, maar gewoon 1 multi-split. Minder spul aan de muur is beter qua esthetiek. Tenzij dat opeens heel lastig is met leidingen tov 2 buiten-units, maar dan vermoed ik hadden je nooit dat soort offertes gehad.
RonJ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:15:
Dan zie ik ook geen enkele meerwaarde van een 2e buitenunit.
Gelukkig kun je de buitenunits niet zien vanaf het terras gezien de kijkhoek. Op de foto hebben de buren links ook een buitenunit en die zie je ook niet, dus dat valt gelukkig mee.

Ik heb in Paint de optie met 1 en met 2 buitenunits uitgewerkt. Qua leidingwerk is de optie met 2 buitenunits denk ik mooier, omdat je anders een goot over de volledige hoogte van de gevel van de 1e verdieping moet monteren voor de koelleiding van de bovenste slaapkamer. Lastig lastig, het wordt er niet makkelijker op zo... De units zie je niet vanaf het terras, die goten/leidingen wel. Dus ik neig nu toch naar de optie met 2 buitenunits.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/CUVAJuFi32.png/raw

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/BeheZUHa39.png/raw

Inmiddels heb ik ook een shortlist van 2 installateurs. Deze adviseren mij beide om 2 buitenunits te nemen, maar als ik persé wil kan het ook met 1 buitenunit geven ze allebei aan.
Eentje levert Daikin, de andere Mitsubishi. Het prijsverschil tussen beide is nihil (op dit bedrag); 250 euro. De Daikin man bestaat amper een jaar, de Mitshubishi man al een jaar of 5. Ik twijfel gigantisch tussen beide. Ik heb ze nu de vraag voorgelegd of ze ook zwarte goten kunnen installeren i.p.v. witte, dat is goed voor de WAF. Vanuit daar maar een besluit maken denk ik.

Ik vraag me wel nog steeds het volgende af; we hebben een open keuken. In de berekening van het benodigde koelvermogen heb ik gerekend met enkel de oppervlakte van de woonkamer. Moet ik de oppervlakte van de keuken meetellen omdat het 1 open ruimte is? De keuken hoeft wat mij betreft niet gekoeld te worden, maar lucht verplaatst zich natuurlijk automatisch daarnaar toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Freekers schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:16:
[...]

[...]

[...]

Gelukkig kun je de buitenunits niet zien vanaf het terras gezien de kijkhoek. Op de foto hebben de buren links ook een buitenunit en die zie je ook niet, dus dat valt gelukkig mee.

Ik heb in Paint de optie met 1 en met 2 buitenunits uitgewerkt. Qua leidingwerk is de optie met 2 buitenunits denk ik mooier, omdat je anders een goot over de volledige hoogte van de gevel van de 1e verdieping moet monteren voor de koelleiding van de bovenste slaapkamer. Lastig lastig, het wordt er niet makkelijker op zo... De units zie je niet vanaf het terras, die goten/leidingen wel. Dus ik neig nu toch naar de optie met 2 buitenunits.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels heb ik ook een shortlist van 2 installateurs. Deze adviseren mij beide om 2 buitenunits te nemen, maar als ik persé wil kan het ook met 1 buitenunit geven ze allebei aan.
Eentje levert Daikin, de andere Mitsubishi. Het prijsverschil tussen beide is nihil (op dit bedrag); 250 euro. De Daikin man bestaat amper een jaar, de Mitshubishi man al een jaar of 5. Ik twijfel gigantisch tussen beide. Ik heb ze nu de vraag voorgelegd of ze ook zwarte goten kunnen installeren i.p.v. witte, dat is goed voor de WAF. Vanuit daar maar een besluit maken denk ik.

Ik vraag me wel nog steeds het volgende af; we hebben een open keuken. In de berekening van het benodigde koelvermogen heb ik gerekend met enkel de oppervlakte van de woonkamer. Moet ik de oppervlakte van de keuken meetellen omdat het 1 open ruimte is? De keuken hoeft wat mij betreft niet gekoeld te worden, maar lucht verplaatst zich natuurlijk automatisch daarnaar toe...
Welke Mitsubishi? Electric of de Heavy Industries?

Over het vermogen over de woonkamer hoef je je niet druk te maken, die dingen hebben zoveel vermogen, dat wordt onderschat.

Ik zie net dat je het over offerte C heb met de Mitsubishi?

5Kw voor de woonkamer is al veel te veel, tenzij je een koelcel wil? 3,5kw is meer dan genoeg (die kan al tot 4kw)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 20-04-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Phusebox schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:46:
[...]

Wat voor WiFi netwerk heb jij? Probeer nog uit te vinden waar het probleem nu ontstaat.

Ik werk zelf met een Orbi RBK852 (WiFi 6 mesh netwerk).
Ik zit op Unifi AC lite's. Bij mij begon dit probleem te spelen nadat de dakdekkers waren langs geweest. Voor de dakwerkzaamheden had ik de airco uitgezet. Na het aanzetten kreeg ik plots die melding.

Moet wel zeggen dat ik sinds de laatste stekker eruit / erin geen problemen meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
banaliteit schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:01:
[...]

Ik zit op Unifi AC lite's. Bij mij begon dit probleem te spelen nadat de dakdekkers waren langs geweest. Voor de dakwerkzaamheden had ik de airco uitgezet. Na het aanzetten kreeg ik plots die melding.

Moet wel zeggen dat ik sinds de laatste stekker eruit / erin geen problemen meer heb.
Hier ook niet maar duurde 3-4 weken voor het steeds terug kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Speedfightserv schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:55:
Welke Mitsubishi? Electric of de Heavy Industries?

Over het vermogen over de woonkamer hoef je je niet druk te maken, die dingen hebben zoveel vermogen, dat wordt onderschat.

Ik zie net dat je het over offerte C heb met de Mitsubishi?

5Kw voor de woonkamer is al veel te veel, tenzij je een koelcel wil? 3,5kw is meer dan genoeg (die kan al tot 4kw)
De Mitsubishi Heavy Industries.

Klopt, offerte C, maar ik heb 'm gevraagd voor een andere opstelling. Want in deze opstelling is de woonkamer op 1 buitenunit en beide slaapkamers op een andere buitenunit, dan zit je nog steeds met een giga goot tegen de gevel tussen de verdiepingen. Even kijken waarmee hij terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
AUijtdehaag schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:48:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi gewerkt!

Kun je me op weg helpen. Ik heb een SRK-50-ZW-S en wil 'm ook aansluiten op Home Assistant. Heb dit topic al even doorgelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk welke componenten in nodig heb. Volgens mij deze: https://www.intesis.com/p...heavy-industries-gateways, maar het protocol ben ik niet zeker over... Kun jij vertellen welke ik nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Freekers schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:16:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als het beter uitkomt om optische redenen is er ook weer niets mis met twee buitenunits hoor. Qua prijs zal het ook niet veel uitmaken denk ik. Reken dan wel op ˜1,5x de onderhoudskosten.

Je moet je keuken dan meerekenen, maar er wordt over het algemeen ook wel erg ruim gerekend. Zeker geen reden om hoger dan 3,5kW te kiezen wmb.

Mitsu of Daikin is om het even wat mij betreft. Daikin schijnt wel een stuk sneller te zijn met onderdelen leveren als er een keer wat mee is en had/heeft wat betere wifi bediening en domotica integratie. Kijk dan even welk type wifi adapter ze (kunnen) leveren als dat belangrijk voor je is.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 20-04-2021 13:10 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeleDenny
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-03-2022
Dag iedereen,

Ik zie niet meteen een topic hierover dus ik stel mij deze vraag:
De meeste installateurs willen elektriciteit aftappen van het dichtstbijzijnde stopcontact.
Ik vraag me af of dit geen problemen zal geven? Zijn er mensen in deze situatie?
Maar daarnaast vraag ik me ook af indien er een kabel naar de elektriciteitskast gelegd wordt er opnieuw een keuring van elektrische installatie moet gebeuren ? (dit is een vraag voor de Belgen :))
De toestellen zijn als volgt:
2MXM68N buitenunit
FTXA50AW binnenunit woonkamer
FTXM20R binnenunit slaapkamer.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Nele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
NeleDenny schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:13:
Dag iedereen,

Ik zie niet meteen een topic hierover dus ik stel mij deze vraag:
De meeste installateurs willen elektriciteit aftappen van het dichtstbijzijnde stopcontact.
Ik vraag me af of dit geen problemen zal geven? Zijn er mensen in deze situatie?
Maar daarnaast vraag ik me ook af indien er een kabel naar de elektriciteitskast gelegd wordt er opnieuw een keuring van elektrische installatie moet gebeuren ? (dit is een vraag voor de Belgen :))
De toestellen zijn als volgt:
2MXM68N buitenunit
FTXA50AW binnenunit woonkamer
FTXM20R binnenunit slaapkamer.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Nele
Bij mij zit een 5kW unit ook op het dichtstbijzijnde stopcontact.

Het volgende is gbv, ik ben geen elektricien; Van belang is volgens mij vooral de afzekerwaarde van het apparaat in relatie tot de groep waar hij op wordt aangesloten + wat daar al aan (max.) vermogen kan worden gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 28-10 16:25
henkjanvdkolk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:39:
[...]

Mooi gewerkt!

Kun je me op weg helpen. Ik heb een SRK-50-ZW-S en wil 'm ook aansluiten op Home Assistant. Heb dit topic al even doorgelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk welke componenten in nodig heb. Volgens mij deze: https://www.intesis.com/p...heavy-industries-gateways, maar het protocol ben ik niet zeker over... Kun jij vertellen welke ik nodig heb?
Afhankelijk van wat je wilt kunnen aansturen/uitlezen via HA, zou je ook voor een zelfbouw oplossing i.c.m. MQTT kunnen gaan, zoals hier:
DaLass in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Hieronder zie je een overzicht van alle info die ik nu uit de MHI kan halen (dit is een testdashboard met alles ongesorteerd, gebaseerd op de namen zoals uit de controller):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_n5IUeIRyQ_nsTRBvAZrv4dDTU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hqMGFm9X5xJlE7CcFdxlmQJx.png?f=fotoalbum_medium

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@DaLass Wat een mooi oplossingen voor de MHI gebruikers. _/-\o_ Ik ben blij dat de Daikin App meer dan voldoende werkt en via Home Assistant kan je ook basis dingen gebruiken.

Wat een mooi oplossing heb je daar gemaakt. :)
DaLass schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:31:
[...]

Afhankelijk van wat je wilt kunnen aansturen/uitlezen via HA, zou je ook voor een zelfbouw oplossing i.c.m. MQTT kunnen gaan, zoals hier:

Hieronder zie je een overzicht van alle info die ik nu uit de MHI kan halen (dit is een testdashboard met alles ongesorteerd, gebaseerd op de namen zoals uit de controller):
[Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
DaLass schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:31:
[...]

[Afbeelding]
Ha wat leuk. Ik ga het ook proberen. Net de componenten besteld. Ben benieuwd. Zal hier wat posten als het werkt. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Zijn er mensen die nieuwe ervaingen hebben opgedaan met de nieuwe Daikin app. Zoals de opties

Daikin app startscherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ89lNHQ4Uc9b178NoOuEp50WgU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS91OtLtCbJGuSSt23wp9eM8.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin app instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omwh0c5gyjZckyuA7EuLYhUxowU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wML51Phln320lPGuC41m1KoZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin vraagbesturing (Energie besparings mogelijkheid)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yDmOOQ6D70-rQUif3NQGyn2PJM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSWLuzi2AD5Z7AyAROYU2gwh.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
henkjanvdkolk schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:39:
[...]

Mooi gewerkt!

Deze past in je binnenunit?
https://www.intesis.com/p...ordercode=INWFIMHI001I000
https://www.facebook.com/watch/?v=195565222353209

in configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
climate:
  - platform: intesishome
    username: gebruikersnaam
    password: wachtwoord
    device: airconwithme

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Zo, aircomeneer over de vloer gehad om de laatste kamer te voorzien van een hele simpele single-split opstelling (met +/- 5m koelleiding). Overal in het huis een FTXM-N, welke blijkbaar gewoon van de aardbodem verdwenen is, nu de revisie (FTXM-R) op de markt is.

Verkoper had nog wel een FTXM-N weten los te peuteren bij Daikin (FTXM20), dus die laat ik dan ook plaatsen met een RXM-N20 buiten voor net geen 2k binnen nu en 4-6 weken.

Dan is de totale opstelling:
  1. 2MXM50 icm FTXM42 + FTXM20
  2. 2MXM40 icm 2 x FTXM20
  3. RMX20 icm FTXM20
Eind dit jaar de 10 zonnepanelen (± 200 Wp paneeltjes uit 2013 (1.5 jaar geleden gekocht bij het huis) voor ±350 Wp panelen met een fatsoenlijke omvormer) vervangen en dan komen we een heel eind :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:35:
[...]

Deze past in je binnenunit?
https://www.intesis.com/p...ordercode=INWFIMHI001I000
https://www.facebook.com/watch/?v=195565222353209

in configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
climate:
  - platform: intesishome
    username: gebruikersnaam
    password: wachtwoord
    device: airconwithme
Dank je wel. Hier red ik me wel mee. Eerst ga ik de zelfbouw proberen. Lukt dat niet, dan prik ik er zo een in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Dolbyadt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
Zijn er mensen die nieuwe ervaingen hebben opgedaan met de nieuwe Daikin app. Zoals de opties

Daikin app startscherm:
[Afbeelding]

Daikin app instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jazeker, mijn buitenunit zit nu vast op 60%. Ik kan de besparingsmogelijkheid (Demand control) niet meer aan/uit zetten of wijzigen. Ik hoop dat dit met een volgende update van de app opgelost is.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Dolbyadt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:

Daikin app startscherm:
[Afbeelding]

Daikin app instellingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar zit die vraagbesturing? Die kan ik helemaal niet vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
TigerXtrm schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:21:
[...]

Waar zit die vraagbesturing? Die kan ik helemaal niet vinden :?
Ik ben zelf beta tester van de app wellicht zit het alleen daar nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballenbakz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik heb een beginnersvraagje. :)

Ik heb nu een offerte binnen waarbij het totaal van de binnenunits meer is dan de buitenunit.
In de orde van binnen twee units: 4,5 + 2 en dan buiten een unit van 5,5.
De beredenering die ik kreeg: het zijn maximalen en je zult vrij zelden maximaal van beide units tegelijk vragen. Het prijsverschil is best groot in mijn voordeel.

Mijn vraag is: kan dit kwaad? Gaat er iets stuk als je meer vraagt dan de buitenunit kan leveren? En zelfs als het niet stuk gaat, wat gebeurt er?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ballenbakz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:18:
Ik heb een beginnersvraagje. :)

Ik heb nu een offerte binnen waarbij het totaal van de binnenunits meer is dan de buitenunit.
In de orde van binnen twee units: 4,5 + 2 en dan buiten een unit van 5,5.
De beredenering die ik kreeg: het zijn maximalen en je zult vrij zelden maximaal van beide units tegelijk vragen. Het prijsverschil is best groot in mijn voordeel.

Mijn vraag is: kan dit kwaad? Gaat er iets stuk als je meer vraagt dan de buitenunit kan leveren? En zelfs als het niet stuk gaat, wat gebeurt er?
Niet lullig bedoeld maar heb je je een klein beetje in het topic verdiept? Dit is één van de meest besproken onderwerpen hier :+

Nee, dit kan geen kwaad en is heel normaal. Het ene merk staat het wel meer toe dan het andere. Daikin staat meer overboeking toen dan Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
Weet iemand of je de temperatuur die de units meten kan kalibreren? De daikin beneden geeft 25 graden aan terwijl het maar 21 is, en boven geeft hij 23 graden aan terwijl het rond de 18 graden is gok ik. Iemand een idee ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
stijn1995 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:57:
Weet iemand of je de temperatuur die de units meten kan kalibreren? De daikin beneden geeft 25 graden aan terwijl het maar 21 is, en boven geeft hij 23 graden aan terwijl het rond de 18 graden is gok ik. Iemand een idee ?
Ook dit is echt al héél vaak besproken :+

Nee, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Hoe hebben jullie het eindpunt van een goot “afgewerkt”, vullen jullie dit nog op of iets dergelijks tegen ongedierte bijvoorbeeld?
Of gewoon leidingen eruit en verder niks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Martinusz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:41:
Hoe hebben jullie het eindpunt van een goot “afgewerkt”, vullen jullie dit nog op of iets dergelijks tegen ongedierte bijvoorbeeld?
Of gewoon leidingen eruit en verder niks?
Dat laatste. Het is meer een estetisch iets (die goot) dan iets anders. En dan kunnen de vogels er niet bij. Maar afsluiten hoeft echt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:25
Team-RiNo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:23:
[...]

Ik ben zelf beta tester van de app wellicht zit het alleen daar nog in.
Na laatste update uit beta programma gestapt en kan instelling gewoon aan en uitzetten en aanpassen.
Pagina: 1 ... 31 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic