Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.700 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Martinusz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:24:
[...]

Dat zou knap zijn door de muurkap heen
je wilt niet weten wat water allemaal kan

alle muurdoorvoeren boor je iets schuin naar beneden (vanuit binnen gezien), ik heb al genoeg elende gezien met doorvoeren waar het niet is gedaan, zeker doen! kost niets en voorkomt ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:25
Hallo allemaal,
In mijn zoektocht naar een multisplit systeem denk ik er toch aan om aan om de 3 slaapkamers op de 1e verdieping aan te sluiten op 1 buitenunit:
Kamer 1: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM20N
Kamer 2: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM20N
Kamer 3: 18m² - 45m³ - Daikin FTXM20N
Buitenunit Daikin 3MXM40N8 of Daikin 3MXM52N8
Huis is van 2001 en goed geïsoleerd. De hoofdzaak is koelen, verwarmen is nice to have.
Ik twijfel over de capaciteit van de buitenunit, ik verwacht als ze alle drie draaien dat ze de 1e verdieping snel op de gewenste temperatuur zullen hebben.
Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Slasher schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:43:
[...]

Ik vraag me altijd af waarom mensen dat in het buitenland wil bestellen. Je mag het apparaat toch niet zelf in bedrijf stellen. Heb je altijd een installateur voor nodig, en je moet er ook nog eentje zien te vinden die dit wil doen zonder dat hij de hardware mag leveren, oftewel hij gaat je extra geld rekenen voor dit alles.

Het lijkt me echt een te groot risico dat dingen kapot gaan door transport. En dat om misschien een paar honderd euro te besparen?
Heb dit hier thuis gedaan (3 splits), bij mijn pa (2), schoonouders (2) en bij een goede vriend (2).

Totaal waren we hier iets van 7500 euro voor kwijt. 833 per unit. Succes om dat bij een bedrijf voor elkaar te krijgen :p. Nog nooit is er een stuk gegaan (in 15 jaar ofzo).

Als dat gebeurd importeer ik lachend een nieuwe en hou nog steeds geld over.

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 10-04-2021 17:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef777
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dennisdn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:02:
[...]

Nou... andersom... noem mij 1 serieus landelijk bedrijf die beide disciplines doen... bouwbedrijven niet. Installateurs ook niet. Je hebt ze echt allebei nodig. Natuurlijk kan een installateur een bak ophangen en een gat boren. Maar bij nieuwbouw alles netjes vrezen en wegstucken doet geen enkele installateur.

Ik kom wel wat landelijke verkopers tegen als Warmteservice die je dan wel een nummer van een lokale installateur kunnen Googlen, maar dan houdt het wel op. De rest is veel te druk om zich met kleine particulieren bezig te houden met al hun gezeur en unieke situaties.
Ah ik begreep je vraag blijkbaar niet helemaal. Bouwbedrijven trekken toch wel vaker onderaannemers aan voor kunstjes die ze zelf niet kunnen of willen? Zelfs de grote multidisciplinaire jongens zoals de BAM en Heijmans doen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online
jay56 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:54:
Hallo allemaal,
In mijn zoektocht naar een multisplit systeem denk ik er toch aan om aan om de 3 slaapkamers op de 1e verdieping aan te sluiten op 1 buitenunit:
Huis is van 2001 en goed geïsoleerd. De hoofdzaak is koelen, verwarmen is nice to have.
Ik twijfel over de capaciteit van de buitenunit, ik verwacht als ze alle drie draaien dat ze de 1e verdieping snel op de gewenste temperatuur zullen hebben.
Wat is jullie advies?
ik denk dat je in dit moderne en goed geisoleerde huis met die 4kW buitenunit voor die drie kamers al wel goed uitkomt. Wellicht dat je op snikhete dagen de units wat eerder moet inschakelen, zeker als de massa van je huis al flink op temperatuur is. Is er nog zonwering voor de ramen? In dat geval helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 12:40
Ik heb een vraagje zijn er mensen die ervaringen hebben met airco’s van het merk olimpia splendid ?
Prijs verschil met een Mitsubishi electric is ongeveer 800 - 1000 euro

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-10 21:10
is er hier niemand of iemand die een onderhoudscontract afsluit voor hun split de installateur kwam er mee na het plaatsen

vraag me af of het meerwaarde heeft voor 90 ex per jaar waar ze maar 1 keer per 2 jaar voor komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23

JB

Cédric roelt!

bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:51:
is er hier niemand of iemand die een onderhoudscontract afsluit voor hun split de installateur kwam er mee na het plaatsen

vraag me af of het meerwaarde heeft voor 90 ex per jaar waar ze maar 1 keer per 2 jaar voor komen :+
Stukje service gunnen, voor jou een check. Wellicht ook garantie uitbreiding maar weet niet of dat echt meerwaarde kent, als “shit hits the fan”?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:51:

Voegt niks te naar mijn idee. Heb op mijn eerste AC jaren een onderhoudscontract gehad. Kostte 100 euro per jaar. Wat deden ze daarvoor?

Even de drukken meten en de binnenunit inspuiten met een spuitbus. Dat kan ik zelf wel :w

Als ze nou ook een tabletje in de lekbak zouden doen dan zou ik het nog overwegen. Maar voor wat ik ervoor kreeg: no way.
deurklinkje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:44:
Ik heb een vraagje zijn er mensen die ervaringen hebben met airco’s van het merk olimpia splendid ?
Prijs verschil met een Mitsubishi electric is ongeveer 800 - 1000 euro
Nee geen ervaring mee.
Voor koelen boeit het ook allemaal niet zo. Ga je verwarmen dan zou ik wat extra betalen voor Mitsubishi.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Glashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:57:
[...]

Voegt niks te naar mijn idee. Heb op mijn eerste AC jaren een onderhoudscontract gehad. Kostte 100 euro per jaar. Wat deden ze daarvoor?

Even de drukken meten en de binnenunit inspuiten met een spuitbus. Dat kan ik zelf wel :w

Als ze nou ook een tabletje in de lekbak zouden doen dan zou ik het nog overwegen. Maar voor wat ik ervoor kreeg: no way.
nou het rare is ook na het lezen van het onderhoudscontract dat er in staat

het is van belang dat de buitenunit zich op een eenvoudige bereikbare plaats bevind,zonder dat daarvoor klimmateriaal nodig is

de reden dat ik het raar vind is dat mijn buitenunit op het dakkapel staat waar je zonder klimmateriaal sowieso niet bij kan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:04:
[...]

nou het rare is ook na het lezen van het onderhoudscontract dat er in staat

het is van belang dat de buitenunit zich op een eenvoudige bereikbare plaats bevind,zonder dat daarvoor klimmateriaal nodig is

de reden dat ik het raar vind is dat mijn buitenunit op het dakkapel staat waar je zonder klimmateriaal sowieso niet bij kan _O-
Tsja, die regels dat je daar ‘niet mag komen’ zijn voor ‘de kantoorpikkies’.

Mensen in het veld trekken zich er weinig van aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Glashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:09:
[...]

dat begrijp ik maar goed blijft raar als de unit op het dakkapel staat dat ze dan geen onderhoud plegen want zo lees ik het

maar goed doe het toch niet daar niet van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedenavond,

Ik heb een vraagje. Wij willen graag een airco installatie aanschaffen. 2 airco’s, 1 beneden en 1 in de slaapkamer. Nu kom ik er even niet meer uit. Onze woonkamer is 60m3 met de deuropening is doorgang (de deur ontbreekt) naar de keuken van +- 14m3 (hier hebben we de lange wand met keukenkasten afgehaald). Een eerdere offerte met het merk Olimpia Splendid werd aangegeven het beste 3,5 kW voor beneden.
Nu kregen we een offerte met 2 x 2,5 kW (de 2de airco moet in de slaapkamer komen, ongeveer 26m3). We willen het gebruiken voor koelen en verwarmen. Bijgevoegd de afmetingen van beneden en de offerte. We zouden graag willen dat we de airco’s met homey kunnen bedienen, lukt dit niet is via de telefoon een vereiste. Wie kan ons helpen in onze keuze. Iemand ervaringen? En hebben we voldoende aan het vermogen van 2,5 kW of kunnen we toch beter voor 3,5 kW gaan. Is de offerte een redelijke prijs of? Hoor graag van jullie 🙂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrCojzfxBLcYEymep6MIMeGiWFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNFKhVVrpymHp07W5lmHVMf5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lh98Tt7gnXSYyVGh8L-2iPpxy2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEWD7SFk7xDEYnj9c3pRvS0z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:09:
[...]

onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Niks onzin. Heb het ze zelf met enige regelmaat zien doen. Dat is overigens iets wat je veel meer vaklui ziet doen, niet alleen AC installateurs.

Ze lopen zelfs in dit topic rond. Laddertje, AC op de schouder en naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online
Voor een unit die weinig gebruikt wordt is jaarlijks onderhoud overdreven. Bij sets die intensief gebruikt worden kan het binnendeel wel sterk vervuild raken, oa de fanrol die vol stof en schimmel zit. Dat belemmert de luchtstroom en is sowiezo niet gezond natuurlijk. Om dat ding schoon te maken ben je wel even bezig. Drukken meten hoeft niet eens altijd, als de zuiggastemperatuur of heetgastemperatuur geen rare waardes vertoont weet je eigenlijk al genoeg. Verder altijd even kijken of de condensor schoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:52:
[...]

Niks onzin. Heb het ze zelf met enige regelmaat zien doen. Dat is overigens iets wat je veel meer vaklui ziet doen, niet alleen AC installateurs.

Ze lopen zelfs in dit topic rond. Laddertje, AC op de schouder en naar boven.
ja op dumpert ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

@Steef777 vandaag is mijn airco geinstalleerd. Gasten liepen idd rond zoals @Glashelder aangeeft.

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
:?

Wat loop je nou te zwetsen. Zoals ik zeg heb ik dit met enige regelmaat zelf mogen aanschouwen. Als dat niet in jouw wereldje past dan kan ik daar niks aan doen. Dat is wel gewoon de realiteit.

Hierboven notabene nog een :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef777
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:57:
[...]

:?

Wat loop je nou te zwetsen. Zoals ik zeg heb ik dit met enige regelmaat zelf mogen aanschouwen. Als dat niet in jouw wereldje past dan kan ik daar niks aan doen. Dat is wel gewoon de realiteit.

Hierboven notabene nog een :+
Hahaha echt totaal kansloos dit, zonder pbm met de buitenunit in zn nek. Maar goed hij zal wel de goedkoopste geweest zijn en dat is natuurlijk weer het enige dat belangrijk is voor je oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Steef777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:28:
[...]

Hahaha echt totaal kansloos dit, zonder pbm met de buitenunit in zn nek. Maar goed hij zal wel de goedkoopste geweest zijn en dat is natuurlijk weer het enige dat belangrijk is voor je oOo
Ik weet niet wat jouw probleem is met mij maar toevallig gaat het hier om twee grote partijen in NL die met tientallen (honderden?) busjes rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:46
Ik zie in filmpjes dat de binnenunit met koelleiding vaak direct naar achteren door de muur gaan, dit betekent dat de koelleiding buiten gekoppeld wordt aan de koelleiding van buitenunit? Zit dat dan niet net lastig in de bocht bij de muurkap? Of Is dit gewoon gangbaar?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat kan wel eens vervelend zijn maar dat komt eigenlijk altijd wel goed.

Doorgaans wordt het extra stuk leiding natuurlijk gemonteerd voordat de binnenunit aan de wand gehangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
Steef777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:44:
[...]

ik denk dat je in dit moderne en goed geisoleerde huis met die 4kW buitenunit voor die drie kamers al wel goed uitkomt. Wellicht dat je op snikhete dagen de units wat eerder moet inschakelen, zeker als de massa van je huis al flink op temperatuur is. Is er nog zonwering voor de ramen? In dat geval helemaal.
Ja mijn huis is boven ook volledig voorzien van rolluiken dus dat zou goed moeten gaan.
De mxm52 is €100,- duurder dus op zich ook geen probleem als dat nodig is. Ik wil alleen waken voor overkill en eventuele nadelige gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Glashelder schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:36:
Dat kan wel eens vervelend zijn maar dat komt eigenlijk altijd wel goed.

Doorgaans wordt het extra stuk leiding natuurlijk gemonteerd voordat de binnenunit aan de wand gehangen wordt.
Oke, ja ik heb 43cm muur, dus ben bang dat de bocht buiten precies op de aansluiting komt of de aansluiting zelfs nog in de muur (dat laatste lijkt mij niet handig?) zal straks eerst eens meten hoeveel cm de leiding aan de unit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Steef777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:28:
[...]

bij mij gebruikten ze een trekband om de unit op het dakkapel te krijgen ach als het maar werkt toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op zondag 11 april 2021 @ 07:56:
[...]

Oke, ja ik heb 43cm muur, dus ben bang dat de bocht buiten precies op de aansluiting komt of de aansluiting zelfs nog in de muur (dat laatste lijkt mij niet handig?) zal straks eerst eens meten hoeveel cm de leiding aan de unit is.
Meeste installateurs halen die aansluiting eraf en lassen/persen de boel aan elkaar.

Is echt geen punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Myrtje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:17:
Goedenavond,

Ik heb een vraagje. Wij willen graag een airco installatie aanschaffen. 2 airco’s, 1 beneden en 1 in de slaapkamer. Nu kom ik er even niet meer uit. Onze woonkamer is 60m3 met de deuropening is doorgang (de deur ontbreekt) naar de keuken van +- 14m3 (hier hebben we de lange wand met keukenkasten afgehaald). Een eerdere offerte met het merk Olimpia Splendid werd aangegeven het beste 3,5 kW voor beneden.
Nu kregen we een offerte met 2 x 2,5 kW (de 2de airco moet in de slaapkamer komen, ongeveer 26m3). We willen het gebruiken voor koelen en verwarmen. Bijgevoegd de afmetingen van beneden en de offerte. We zouden graag willen dat we de airco’s met homey kunnen bedienen, lukt dit niet is via de telefoon een vereiste. Wie kan ons helpen in onze keuze. Iemand ervaringen? En hebben we voldoende aan het vermogen van 2,5 kW of kunnen we toch beter voor 3,5 kW gaan. Is de offerte een redelijke prijs of? Hoor graag van jullie 🙂
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan iemand mij helpen met advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Myrtje schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:00:
[...]

https://homey.app/nl-nl/app/nl.climate.daikin/Daikin-AI/

https://github.com/nlrb/com.intesis.acwm

Dus daikin heeft een streepje voor.

Welke kant is zuid, waar heb je de grootste ramen, heb je zonwering aan de zuid en west Kant? Keuken zal wel beetje mee profiteren, maar is wel lastiger.

Qua ruimte, tja 2.5 kan genoeg zijn, maar een 3.5 zal beneden wat sneller alles weer koel krijgen als je de deur te lang open had staan.

En voor 2 stuks 4000 euro is duur. Een MHI 3.5 laat je al installeren voor 1600 inclusief WiFi.

[ Voor 40% gewijzigd door Vorkie op 11-04-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Vorkie schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:44:
[...]

https://homey.app/nl-nl/app/nl.climate.daikin/Daikin-AI/

https://github.com/nlrb/com.intesis.acwm

Dus daikin heeft een streepje voor.

Welke kant is zuid, waar heb je de grootste ramen, heb je zonwering aan de zuid en west Kant? Keuken zal wel beetje mee profiteren, maar is wel lastiger.

Qua ruimte, tja 2.5 kan genoeg zijn, maar een 3.5 zal beneden wat sneller alles weer koel krijgen als je de deur te lang open had staan.

En voor 2 stuks 4000 euro is duur. Een MHI 3.5 laat je al installeren voor 1600 inclusief WiFi.
Zuid kant is de voorkant van de woonkamer (keuken is achter). West zit een huis naast, dus geen ramen. Zowel zuid en oost rolluiken en vanaf augustus overal kunststof kozijnen met dubbel glas. Nu nog deels ‘oud’ dubbelglas. 2x 2,5 kost zo’n 3200.. dit is inclusief melcloud (WiFi) en installatie. De deur tussen de keuken en woonkamer zal er nooit inzitten, wellicht later een schuifdeur.. andere deur is lastig ivm meubels. Keuken is het in de zomer doorgaans koeler ivm plavuizen. We willen het ook graag voor verwarmen gebruiken. We hebben zonnepanelen.
Bedankt voor je advies!

[ Voor 3% gewijzigd door Myrtje op 11-04-2021 10:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50
Myrtje schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:00:
[...]

Vergeet dit stukje tekst niet, de nieuwe Daikins zijn niet aan te sturen via Homey.

Deze applicatie is NIET geschikt om kanaal of plafond "Sky Air" modellen te bedienen, modellen welke bediend worden met Daikin’s Residential Controller app (geïntroduceerd in januari 2021) en/of modellen welke zijn uitgerust met een 'C' type (waaronder de BRP069C4x) WiFi adapter.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
Team-RiNo schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:40:
[...]

[...]

Vergeet dit stukje tekst niet, de nieuwe Daikins zijn niet aan te sturen via Homey.

Deze applicatie is NIET geschikt om kanaal of plafond "Sky Air" modellen te bedienen, modellen welke bediend worden met Daikin’s Residential Controller app (geïntroduceerd in januari 2021) en/of modellen welke zijn uitgerust met een 'C' type (waaronder de BRP069C4x) WiFi adapter.
Wij zijn nu vooral naar de Mitsubishi aan het kijken. Melcloud werkt geloof ik ook met Homey.. nu las ik net in de vorige post van @Vorkie , MHI.. wij willen het liefst wel maar 1 buitenunit.. waar kunnen we dan het beste voor gaan? MHI of ME?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Glashelder schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:42:
[...]

Meeste installateurs halen die aansluiting eraf en lassen/persen de boel aan elkaar.

Is echt geen punt ;)
Paniek om niks, er zit tussen de 60-70cm koelleiding aan de unit, genoeg dus om buiten te komen en de bocht nog te maken.

Hier moet nummer 1 komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8h9pEmyYoGcJ4QNTMPYIxKH9zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3LnfyVwCg8wh0zESR9a5KnW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
iemand ervaring met een Anti-tril mat best wel hinderlijke vibraties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Oké voorlopig laatste vraag, de leidingen door de muur naar buiten.
Tapen jullie de leidingen alleen in als bescherming? Of hebben jullie een muurdoorvoor (zo ja welke?) als extra bescherming? Of gewoon simpel stuk pvc buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Heb 2 airco’s nodig

Nu twijfel ik multisplit of 2 single split wil alleen de woonkamer verwarmen slaapkamer hoeft niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:07:
Oké voorlopig laatste vraag, de leidingen door de muur naar buiten.
Tapen jullie de leidingen alleen in als bescherming? Of hebben jullie een muurdoorvoor (zo ja welke?) als extra bescherming? Of gewoon simpel stuk pvc buis?
Intapen idd. Maar in de muur gebeurd dat volgens mij niet altijd.
deurklinkje schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:26:
Heb 2 airco’s nodig

Nu twijfel ik multisplit of 2 single split wil alleen de woonkamer verwarmen slaapkamer hoeft niet
Op basis van de weinige info zou ik zeggen twee maal single :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-10 19:19
jay56 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:54:
Hallo allemaal,
Wat is jullie advies?
Aangezien kamer 3 groter is dan 1 en 2 zou ik daarvoor een iets grotere unit nemen. Drie mogelijke combinaties:

Kamer 3: 18m² - 45m³ - Daikin FTXM25N

Kamer 1: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM15N
Kamer 2: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM15N

Kamer 3: 18m² - 45m³ - Daikin FTXM35N

Maar stel nu dat kamer 1 op zuid of zuid-west staat met veel zonlichttoetreding dan kun je die ook iets groter dimensioneren, twee mogelijkheden:

Kamer 1: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM25N

Bij een 4 kW buitenunit mag het totaal aan binnenunits maximaal 7 kW bedragen! Vandaar deze combinaties.

De 4 kW unit voldoet denk ik wel in deze situatie.

Persoonlijk denk ik dat deze combinatie meer dan voldoende is:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:31
FrankHe schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]

Aangezien kamer 3 groter is dan 1 en 2 zou ik daarvoor een iets grotere unit nemen. Drie mogelijke combinaties:

Maar stel nu dat kamer 1 op zuid of zuid-west staat met veel zonlichttoetreding dan kun je die ook iets groter dimensioneren, twee mogelijkheden:

Bij een 4 kW buitenunit mag het totaal aan binnenunits maximaal 7 kW bedragen! Vandaar deze combinaties.

Ter info.
Ons vrijstaand geschakeld hoekhuis is ook uit 2001. Hier hebben we 2 weken terug onderstaande combinatie laten installeren voor de slaapkamers, waarvan er een op zolder. Met de koude van vorige week ging het verwarmen prima. Sinds de installatie is de verwarming niet meer aan geweest. Met het koelen dus nog geen ervaring.

Zolder slaapkamer: FVXM25A = 14 m2 (twee schuine kanten, dakkapel, met evt deur open incl, voorzolder 25m2)
Slaapkamer 1: CTXM15R = 11 m2
Slaapkamer 2: FTXM20R = 14,5 m2 (dit had evt. ook een 15 kunnen, zijn maar met een 20 had ik voor mijn gevoel een betere verdeling volgens de combinatietabellen.
Dit op een 3xmx40 buitenunit.

Genoemde situatie:
Kamer 1: 10m² - 25m³ - (25*factor35) ≈ 0,9kw = Daikin FTXM15N
Kamer 2: 10m² - 25m³ - (25*factor35) ≈ 0,9kw = Daikin FTXM15N
Kamer 3: 18m² - 45m³ - (45*factor35) ≈ 1,6kw = Daikin FTXM25N of de FTXM20N
Met de combinatietabel krijg je onderstaande verdeling bij koelen.
1,5+1,5+2,5 = 1,09 - 1,09 - 1,82
1,5+1,5+2,0 = 1,20 - 1,20 -1,60
Dan zou ik persoonlijk net zoals FrankHe ook voor de combinatie 15+15+25 gaan.
Op een 3mxm40 zal dat prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:24

PoweRoy

funky!

Zo ik ben dit jaar nu wel serieus bezig met een airco aan te schaffen. Vorig jaar offertes gehad voor 2000-2200 voor 1 airco, en 4000 voor 2 :/

3 aircos (2 slaapkamers en 1 keuken/leefruimte in aanbouw):
- LG Multisplit MU2R17-09-12 met een 2.5kw en 3.5kw binnenunit (keuken + slaapkamer 1)
- LG Single met PC09SQ 2.5 kw (slaapkamer 2)
Voor 3850 euro

Alleen wat mij opvalt is dat als ik ga voor 3x single buitenunits het 350 euro goedkoper wordt. Logica ontgaat mij.

2 buiten unit ipv 3 lijkt me esthetisch beter. Ze komen namelijk op de zijgevel redelijk in t zicht (boven aanbouw aan zijkant van ons huis).

Maar is er iets technisch wat beter is?

Verder is er voor die multi of 2x single ongeveer 150cm aan ruimte aan de muur. De single unit is 71 dus ik denk dat er 2 niet eens langs elkaar gaat passen.

[This space is for rent]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:59
Pixal schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:43:
Ik kreeg net de vraag over de integratie van Mitsubishi Heavy Industries met Home Assistant, ik plaats het antwoord hier ook even want integratie is makkelijk als de boel al hangt maar als je nog aan het shoppen bent is het wat lastiger te vinden. Ik heb de WiFi modules erbij genomen en die komen met een app Airconwithme, waar ik al bang voor was best wel een low budget app dus het enige wat ik daar doe is apparaten toevoegen en een naampje geven en dan hopen er nooit meer te hoeven komen.(Als je nog aan het shoppen bent, je kan de app installeren en uitproberen in de Demo modus). Airconwithme werkt via het cloud platform Intesishome (dus voor zover ik weet geen lokale aansturing). Je kan dat integreren via de configuration.yaml, zie hier.

Na herstarten van HA kan je een climate card aan je dashboard toevoegen waarin je de volgende opties hebt.

Van links naar rechts:

Auto (verwarmen/koelen), verwarmen, koelen, ontvochtigen, fan only, power.
[Afbeelding]

Ook qua fan snelheid kan je denk ik aardig uit de voeten, deze opties zie ik via de HA entity;

[Afbeelding]
Ik heb enige tijd MHI en ben daar zeer tevreden over. Heb ook de WiFi module gehad (airconwithme) maar deze geretourneerd, ivm zeer beperkte mogelijkheden en app zeer instabiel, (crashte bij elk gebruik). Heb nu de Tado airco module. Prima alternatief, makkelijker the installeren, meer mogelijkheden en Apple/Google integratie en goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

newtastyland schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:55:
[...]

Ik heb enige tijd MHI en ben daar zeer tevreden over. Heb ook de WiFi module gehad (airconwithme) maar deze geretourneerd, ivm zeer beperkte mogelijkheden en app zeer instabiel, (crashte bij elk gebruik). Heb nu de Tado airco module. Prima alternatief, makkelijker the installeren, meer mogelijkheden en Apple/Google integratie en goedkoper.
Maar zo'n Tado is toch fire & forget of :? Die IR module meldt nooit terug of de poging om de airco aan/uit te schakelen ook daadwerkelijk goed gegaan is?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb toch andere ervaringen met de wifi module maar is gebaseerd op twee weken gebruik ongeveer, in ieder geval nog niet offline geweest of wat dan ook.

De app airconwithme kan ik kort over zijn, die is beperkt. Maar als je het een stapje verder durft te nemen met Home Assistant of wellicht Domoticz of Homey dan is opeens alles mogelijk. Daarmee ben ik lekker aan het tweaken geslagen maar dan is de betrouwbaarheid van teruggekoppelde statussen echt van levensbelang en is infrarood ongewenst. Gaat het om geringe bediening en vooral als je toch in de ruimte bent\blijft dan is infrarood natuurlijk prima.

Zaken (sensors) die ik anno 2021 mis overigens in dit systeem (die ik zou willen kunnen uitlezen):

- Luchtvochtigheid
- energieverbruik per unit (meet ik nu via Z-wave tussenstekker)
- eventueel lerend vermogen.

Overigens kom ik met drie binnen units op een sluipstroomverbruik van tussen de 7 en 9 watt, waarschijnlijk vooral vanwege de wifi modules. Dit is 15 euro per jaar en te verwaarlozen tegen het verbruik in totaal maar als je zoals ik kritisch omgaat met sluimerverbruik en je verwarmt je huis er in de winter niet mee zou ik de stekker er wel uittrekken na de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
FrankHe schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]

Thanks voor jullie advies :) @kingsolo en @FrankHe
De situatie en ligging van ons huis is als onderstaand. De 2 kleine kamers 1 en 2 komen vanaf de middag vol in de zon totdat deze ondergaat.
Daarom denk ik dat het wellicht verstandig is om hier allebei een Daikin FTXM20N te plaatsen en een Daikin FTXM25N in de grote kamer, wat denken jullie?
Dus:
Dan zit ik aan 6,5kW en blijf ik onder de door jullie aangegeven 7kW en dat zou de 3xmx40 aan moeten kunnen toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57Jy3wF3LyMmgVcR9oEw6Ldh48g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L8v8D31QIX1k7RJMkmrzoZzh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 28-10 09:15
PoweRoy schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:31:
Zo ik ben dit jaar nu wel serieus bezig met een airco aan te schaffen. Vorig jaar offertes gehad voor 2000-2200 voor 1 airco, en 4000 voor 2 :/

- LG Multisplit MU2R17-09-12 met een 2.5kw en 3.5kw binnenunit (keuken + slaapkamer 1)
Voor 3850 euro

Alleen wat mij opvalt is dat als ik ga voor 3x single buitenunits het 350 euro goedkoper wordt. Logica ontgaat mij.

2 buiten unit ipv 3 lijkt me esthetisch beter. Ze komen namelijk op de zijgevel redelijk in t zicht (boven aanbouw aan zijkant van ons huis).

Maar is er iets technisch wat beter is?

Verder is er voor die multi of 2x single ongeveer 150cm aan ruimte aan de muur. De single unit is 71 dus ik denk dat er 2 niet eens langs elkaar gaat passen.
Het ligt eraan hoe je gaat koelen/verwarmen.

Als je vaak beide units tegelijkertijd aan hebt staan dan is de kans groot dat die duosplit beter is. Dan kan een eventueel "overschot" aan capaciteit bij de ene binnenunit, namelijk worden gebruikt voor de andere binnenunit indien deze een tekort heeft. Ook qua pendelen zou dit beter kunnen zijn, als bijvoorbeeld de ene unit relatief veel vraag heeft en de andere weinig (bijvoorbeeld omdat het een hele kleine ruimte is).

Alles single split kan weer beter zijn als je vaak maar één unit aan hebt staan, want dan heb je namelijk een lager minimumafgitevermogen, waardoor je minder pendelgedragt zult hebben.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Pixal schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:27:
Ik heb toch andere ervaringen met de wifi module maar is gebaseerd op twee weken gebruik ongeveer, in ieder geval nog niet offline geweest of wat dan ook.

De app airconwithme kan ik kort over zijn, die is beperkt. Maar als je het een stapje verder durft te nemen met Home Assistant of wellicht Domotics of Homey dan is opeens alles mogelijk. Daarmee ben ik lekker aan het tweaken geslagen maar dan is de betrouwbaarheid van teruggekoppelde statussen echt van levensbelang en is infrarood ongewenst. Gaat het om geringe bediening en vooral als je toch in de ruimte bent\blijft dan is infrarood natuurlijk prima.

Zaken (sensors) die ik anno 2021 mis overigens in dit systeem (die ik zou willen kunnen uitgelezen):

- Luchtvochtigheid
- energieverbruik per unit (meet ik nu via Z-wave tussenstekker)
- eventueel lerend vermogen.

Overigens kom ik met drie binnen units op een sluipstroomverbruik van tussen de 7 en 9 watt, waarschijnlijk vooral vanwege de wifi modules. Dit is 15 euro per jaar en te verwaarlozen tegen het verbruik in totaal maar als je zoals ik kritisch omgaat met sluimerverbruik en je verwarmt je huis er in de winter niet mee zou ik de stekker er wel uittrekken na de zomer.
en zoals elk advies....
Controleer vooraf wel in de handleiding of jouw airconditioning ook voor langere tijd zonder stroom kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:59
JB schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:00:
[...]

Maar zo'n Tado is toch fire & forget of :? Die IR module meldt nooit terug of de poging om de airco aan/uit te schakelen ook daadwerkelijk goed gegaan is?
Goeie, als de airco helemaal uit is (van de spanning af), dan heeft Tado daar inderdaad geen benul van.
Voor mij is dat niet zo een punt, ik hoef niet zonodig de AC aan te zetten als ik niet thuis ben.

Maar bij de airconwithme wist ik dat ook niet 100% zeker. Instellen van een temperatuur of iets anders, resulteerde vrijwel altijd in een crash van de app.

Verder geeft de Tado app nog allerlei leuke grafiekjes over temperatuur/luchtvochtigheid in de kamer en info over de luchtkwaliteit buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:26
Zenix schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 01:44:
Heb een offerte gekregen voor een Mitsubishi SRK50 ZS-W+SRC50 ZS-W voor 2650 inclusief volledige montage (boring zo'n 8m leiding) Hoor graag jullie mening.

Lijkt dus hier op: https://www.koelklimaatte...-black-white/#description
Ik heb net een offerte geaccordeerd voor dezelfde setup, 15m leiding. Boring door vloer/gevel heb ik zelf geregeld. 2400 euro incl. alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
jay56 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:29:
[...]

Thanks voor jullie advies :) @kingsolo en @FrankHe
De situatie en ligging van ons huis is als onderstaand. De 2 kleine kamers 1 en 2 komen vanaf de middag vol in de zon totdat deze ondergaat.
Daarom denk ik dat het wellicht verstandig is om hier allebei een Daikin FTXM20N te plaatsen en een Daikin FTXM25N in de grote kamer, wat denken jullie?
Dus:
Dan zit ik aan 6,5kW en blijf ik onder de door jullie aangegeven 7kW en dat zou de 3xmx40 aan moeten kunnen toch?
[Afbeelding]
Zonlichtinval is inderdaad iets om rekening mee te houden. In dit geval zou ik inderdaad eerder voor de 2,0 + 2,0 + 2,5 kW combinatie gaan in plaats van de 1,5 + 1,5 + 2,5 kW.

Aanvulling, wellicht ter overweging:
Optie 1, kamer Oost 2,5 kW, kamer Zuid-West 2,0 kW, kamer Noord-West 1,5 kW
Optie 2, kamer Oost 2,5 kW, kamer Zuid-West 2,5 kW, kamer Noord-West 2,0 kW

[ Voor 7% gewijzigd door FrankHe op 12-04-2021 14:14 . Reden: wellicht ter overweging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:25
@jay56 en voorkomen is beter dan genezen.... rolluiken plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Idefix70 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:10:
Zonwering is per definitie een goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay56
Idefix70 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:10:
Rolluiken hebben we al dus dat helpt al gedeeltelijk, alleen met die lange warme zomers tegenwoordig is een airco wel lekker.
Thanks voor de tips dan ga ik voor de: 2,0+2,0+2,5 .

[ Voor 22% gewijzigd door jay56 op 12-04-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-10 20:13
Ik lees al een poosje mee omdat ik zelf ook airco wil laten aanleggen (alleen koelen). Mijn voorkeur gaat uit naar Daikin en heb dan ook een aantal bedrijven uitgenodigd om offerte te doen.

Situatie:
Goed geïsoleerd huis (~ 20 jaar oud, met dubbel glas etc.), staat de hele dag in de volle zon.
De b.g.g., de betreffende slaapkamer en studeerkamer liggen op het zuidwesten en hebben van 's morgens tot 's avonds zon.

In eerste instantie wil ik airco op mijn slaapkamer. Airco in de huiskamer kwam daarna ook al snel om de hoek, zodat ik in bij zeer warm weer eventueel in de huiskamer kan werken i.p.v. de studeerkamer naast de slaapkamer. Daarna bedacht ik dat ik wellicht een zwaardere airco in de hal kan hangen i.p.v. de slaapkamer zodat alle slaapkamers en de studeerkamer hiervan profiteren als ik de deuren open laat. Omdat de hal naar de b.g.g. en de 1ste niet is afgesloten, zal ik met deze ook de hal moeten koelen (het principe dat koude lucht daalt).
Concreet is mijn vraag of dit gaat werken als ik bijvoorbeeld een 5kw airco in de hal op de 1ste ophang? Het benodigde koelvermogen volgens mijn berekening (lxbxhx30) is ~ 4600 met en 4100 zonder badkamer (maar beiden inclusief hal beneden). Wat zijn de nadelen van deze oplossing? Een 5kw airco kost namelijk 'maar' 50% meer dan een 2kw airco.

De zolder neem ik niet mee, hoewel ik er aan heb gedacht om hier en in de hal op de 1ste etage een (zwaardere) airco te hangen die dan ook de woonkamer op de b.g.g. koelt, conform zoals hierboven beschreven voor de 1ste etage.

Andere vraag: voor de huiskamer is er geen afvoer voor het water beschikbaar. Ik wil liever geen pomp, deze gaan snel stuk (ook volgens dit topic). Hoeveel water komt er uit zo'n airco? Kan ik deze gewoon via de bestrating de tuin in laten lopen (natuurlijke afloop via de woonkamer en de garage met een buis door de muur op de bestrating)?

Ten slotte, volstaan de standaard elektriciteits-aansluitingen? Mijn hoofdzekering is 16A en ik heb geen 3 fase aansluiting (voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
jay56 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:18:
[...]

Rolluiken hebben we al dus dat helpt al gedeeltelijk, alleen met die lange warme zomers tegenwoordig is een airco wel lekker.
Thanks voor de tips dan ga ik voor de: 2,0+2,0+2,5 .
Die hebben wij ook. Het helpt bij ons vooral in het begin om de warmte buiten te houden, maar als de warmte eenmaal in de muren zit, dan wordt het nog steeds bloedheet ;( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Theone098 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:07:
[...]

Die hebben wij ook. Het helpt bij ons vooral in het begin om de warmte buiten te houden, maar als de warmte eenmaal in de muren zit, dan wordt het nog steeds bloedheet ;( .
In de zomer de installatie gewoon 24 uur per dag laten draaien dan komt er als het goed is geen warmte in de constructie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Theone098 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:04:
Ik lees al een poosje mee omdat ik zelf ook airco wil laten aanleggen (alleen koelen). Mijn voorkeur gaat uit naar Daikin en heb dan ook een aantal bedrijven uitgenodigd om offerte te doen.

Situatie:
Goed geïsoleerd huis (~ 20 jaar oud, met dubbel glas etc.), staat de hele dag in de volle zon.
De b.g.g., de betreffende slaapkamer en studeerkamer liggen op het zuidwesten en hebben van 's morgens tot 's avonds zon.

In eerste instantie wil ik airco op mijn slaapkamer. Airco in de huiskamer kwam daarna ook al snel om de hoek, zodat ik in bij zeer warm weer eventueel in de huiskamer kan werken i.p.v. de studeerkamer naast de slaapkamer. Daarna bedacht ik dat ik wellicht een zwaardere airco in de hal kan hangen i.p.v. de slaapkamer zodat alle slaapkamers en de studeerkamer hiervan profiteren als ik de deuren open laat. Omdat de hal naar de b.g.g. en de 1ste niet is afgesloten, zal ik met deze ook de hal moeten koelen (het principe dat koude lucht daalt).
Concreet is mijn vraag of dit gaat werken als ik bijvoorbeeld een 5kw airco in de hal op de 1ste ophang? Het benodigde koelvermogen volgens mijn berekening (lxbxhx30) is ~ 4600 met en 4100 zonder badkamer (maar beiden inclusief hal beneden). Wat zijn de nadelen van deze oplossing? Een 5kw airco kost namelijk 'maar' 50% meer dan een 2kw airco.

De zolder neem ik niet mee, hoewel ik er aan heb gedacht om hier en in de hal op de 1ste etage een (zwaardere) airco te hangen die dan ook de woonkamer op de b.g.g. koelt, conform zoals hierboven beschreven voor de 1ste etage.

Andere vraag: voor de huiskamer is er geen afvoer voor het water beschikbaar. Ik wil liever geen pomp, deze gaan snel stuk (ook volgens dit topic). Hoeveel water komt er uit zo'n airco? Kan ik deze gewoon via de bestrating de tuin in laten lopen (natuurlijke afloop via de woonkamer en de garage met een buis door de muur op de bestrating)?

Ten slotte, volstaan de standaard elektriciteits-aansluitingen? Mijn hoofdzekering is 16A en ik heb geen 3 fase aansluiting (voor zover ik weet).
Een zekering van 16 A is meer dan voldoende voor een systeem van 5 of 8 kW en 10 kW moet trouwens ook lukken. Je hoofdzekering is waarschijnlijk 25 A of 40 A met D-curve, of te wel traag. De afgaande groepen zijn dan 16 A met B-curve, of te wel relatief snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:50
Ik lees al een poosje mee omdat ik zelf ook airco wil laten aanleggen (alleen koelen).
Goed idee
Dan heb je het topic niet goed doorgelezen ;) daar is dit al meerdere malen genoemd. Concreet is het dit:

Kan maar is niet ideaal. 5kw is teveel. 3,5 kw is meer dan genoeg. (in het geval van een MHI kan die namelijk helemaal terug naar 0,9 kw en max 4,0 kw)
er komt wel water uit maar niet liters per uur. Een volle emmer per dag is geen uitzondering.

Wat je kan doen is, haal een paar stenen uit je bestrating. haal een paar flinke scheppen zand er uit en gooi er grind in, laat daar je afvoerbuis in uit komen. iets worteldoek er over en een dun laagje zand, dan de stenen er weer op.
16A is meer dan zat, pak voor het gemak een EER van 4, dan heb je bij vol vermogen van een 3,5kw (wat dus 4.0 is in geval van een MHI) een verbruik van iets meer dan 1000w.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-08 20:34
Hallo, ben voornemens om een daikin airco te laten installeren. Nu heb ik te maken met Vve voorwaarden die maximale buitenunit maatvoering hanteren. Nu heeft de leverancier die door de Vve is aangesteld een multisplit in de offerte omdat ik in twee kamers eerst een binnenunit wilden laten plaatsen, maar hier ben ik vanaf gestapt omdat ik toch maar voor 1 ruimte wil gaan. Aangezien 1 single split groter is als de multisplit (en dus daarmee niet meer zou gaan passen binnen de voorwaarden van de vve) offereert die partij dezelfde multisplit aan die dan maar aangesloten wordt op 1 binnenunit.

Ik heb Daikin gebeld, maar die zeggen dat dit niet kan. Terwijl de installateur (gerenomeerd klimaattechniek bedrijf) zegt dat het wel kan. Weet iemand hier hoe de installateur dit dan gaat doen en is dit normaal of wordt er iets illegaals gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Marweecos82 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:13:
Hallo, ben voornemens om een daikin airco te laten installeren. Nu heb ik te maken met Vve voorwaarden die maximale buitenunit maatvoering hanteren. Nu heeft de leverancier die door de Vve is aangesteld een multisplit in de offerte omdat ik in twee kamers eerst een binnenunit wilden laten plaatsen, maar hier ben ik vanaf gestapt omdat ik toch maar voor 1 ruimte wil gaan. Aangezien 1 single split groter is als de multisplit (en dus daarmee niet meer zou gaan passen binnen de voorwaarden van de vve) offereert die partij dezelfde multisplit aan die dan maar aangesloten wordt op 1 binnenunit.

Ik heb Daikin gebeld, maar die zeggen dat dit niet kan. Terwijl de installateur (gerenomeerd klimaattechniek bedrijf) zegt dat het wel kan. Weet iemand hier hoe de installateur dit dan gaat doen en is dit normaal of wordt er iets illegaals gedaan?
Wat voor units hebben we het hier over?

Vind het een raar verhaal dat de single zoveel groter uit valt dan de multi :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
Glashelder schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:26:
[...]

Wat voor units hebben we het hier over?

Vind het een raar verhaal dat de single zoveel groter uit valt dan de multi :?
Type + afmetingen

RXM50R 734x870x373
2MXM50N 765x550x285

Voorwaarden schrijven de volgende maximale waarden voor
77x55x32

[ Voor 10% gewijzigd door Marweecos82 op 12-04-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
FTXM50R 743 / 870 / 373 (H x B x D)
2MXM50N 550 / 765 / 285

Er gaat iets niet goed met de maten. Je gaat geen Daikin 5kW unit vinden van max 55cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
Glashelder schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:17:
FTXM50R 743 / 870 / 373 (H x B x D)
2MXM50N 550 / 765 / 285

Er gaat iets niet goed met de maten. Je gaat geen Daikin 5kW unit vinden van max 55cm breed.
Ik heb b x h x d genoteerd inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Lastig. Ik vind bij Daikin geen modellen die aan je wensen voldoen.

Mitsubishi Electric wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ben eigenlijk wel benieuwd naar waarom je daikin (en in dit topic het merk in het algemeen) als voorkeur hebt, ik heb een aantal offertes aangevraagd en maar 1 kwam met daikin, en de installateur die de moeite nam om langs te komen was geen fan van net merk omdat er bij een EOL van een type het heel moeilijk is om spare parts te krijgen, wat itt tot Toshiba wel het geval is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 17:24

PoweRoy

funky!

PoweRoy schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:31:

Voor 3850 euro

...

Nog even goed na gemeten. De ruimte waar 1 of 2 buiten units komt is 156cm breed. Dit is gemeten tussen regenpijp en lichtstraat in. Een single unit is 72+7 breed, de multi is 77+7cm breed.

Dan gaan 2 buiten units nooit passen, en dan wordt het dus automatisch een multi. Andere optie is op het platte dak plaatsen ipv aan de muur.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-10 10:06
Hallo allemaal,
Ben sinds kort ook aan het kijken voor een airco om te koelen en te verwarmen.
Ik heb een offerte gekregen voor een split unit zodat ik kan koelen en eventueel verwarmen met de 2 binnennunits.

Ik heb alleen een vraagje, van de woningbouw mag ik een airco plaatsen als het geluidsniveau 50db(a) of minder is, bij de specs van de airco staat sound power level en sound pressure level welke moet ik nu aanhouden?

Het gaat om om de Aoyg12kmcc Fujitsu.

Ik las in dit topic met iets van een nieuwe wetgeving dat er maximaal 45db mag gemeten worden bij de erfgrens, voldoet deze airco aan deze eisen? als het rond 3 meter van de grens is geplaatst?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
Glashelder schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:21:
Lastig. Ik vind bij Daikin geen modellen die aan je wensen voldoen.

Mitsubishi Electric wel.
Welke model is dat dan? En heeft Mitshubishi wifi aansturing zoals de daikins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

Trebbors

Failure is no option!

RonJ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Je kan m bij het jaarlijkse beurtje ook eerst even uitkoken en dan 30min in de oven op 80 graden leggen, dan doet ie t weer prima.
Sorry dat ik je hiervoor nog een keer moet lastigvallen. Het gaat over het filter in de Daikin.

Waar heb je ergens over deze manier van schoonmaken gelezen? Of puur uit eigen kennis en kunde? Ik wil het proberen maar zoek ergens onderbouwing dat koken en oven effect hebben.

Is de oven puur voor serieuze droging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Laatst online: 28-10 19:48
Voor het sound power level en sound pressure level moet je de hoogste nemen.
De nieuwe regels zijn 40db en dat is heel extreem. Als je nu buiten gaat staan meet je al 40db. Er is geen enkele installatie die hier aan voedoet.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MarkV6 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:13:
De nieuwe regels zijn 40db en dat is heel extreem. Als je nu buiten gaat staan meet je al 40db. Er is geen enkele installatie die hier aan voedoet.
Wat je zegt klopt niet volgens mij. Het gaat om 45 dB(A) overdag en 40 dB(A) op de erfgrens. Dus dan gaat het om druk en niet om vermogen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:33
MarkV6 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:13:
De nieuwe regels zijn 40db en dat is heel extreem. Als je nu buiten gaat staan meet je al 40db. Er is geen enkele installatie die hier aan voldoet.
Ligt eraan hoever de unit van de erfgrens staat. Unit mag best 55 dBA maken, maar door hem voldoende ver van de erfgrens te plaatsen kan hij gewoon voldoen aan de regelgeving.

Op zich zijn deze regels niet nieuw, want dit staat vrijwel in iedere gemeente plaatselijke verordeningen. Na 24.00 mag je meestal maar 35 dBA op de erfgrens produceren.
Woon je aan een hofje dan kan je zelfs te maken hebben met stedelijk stilte gebied.
Was meestal een tabel:
07.00-20.00 45 dBA,
20.00-24.00 40 dBA
24.00-07.00 35 dBA.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:33
Nog een kleine aanvulling hierop.
Omdat mensen vaak niets van geluid weten en in stedelijk gebied weinig afstand mogelijk is wil de overheid de machines zelf al stiller krijgen zodat ze eerder aan de erfgrensvoorwaarden voldoen.
Nu is de opgaaf van de leveranciers ook misleidend want ze geven de geluidgegevens vaak op op 1 meter afstand en in het vrije veld. De machine maakt dus al snel 2 x zoveel geluid, want hij wordt meestal tegen de muur geplaatst en staat op de erfgrens.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
De sound power level is 65db en sound pressure level is 50db, maar dat betekent dus dat deze unit eigenlijk veels te luid is voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 21:34
stickeric schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
De sound power level is 65db en sound pressure level is 50db, maar dat betekent dus dat deze unit eigenlijk veels te luid is voor mijn situatie?
Veel airco's hebben ook een "stille modus" , check even of er zoiets opzit en wat daarvan de dB waarde is. Ik heb bv gekozen voor een Mitsubishi Electric buitenunit die een "nachtverlaging" stille modus heeft van 44dB(a). Dat wordt idd op 1 meter afstand gemeten, op een "decoupled" setting, dus de realistische waarde zal hoger liggen. De sound power meting van deze unit voor koelen is 59dB.

Sound Power is het geluid gemeten "in" de unit, de Sound Pressure is het geluid gemeten op een afstand (1 meter typisch). Voor wetgeving moet je dus naar Pressure kijken.

Ik denk niet dat er uberhaupt veel buitenunits aan de nieuwe geluidswetten voldoen, zeker niet als je ze gebruikt in "rijtjeshuis" settings waar de unit tegen of op de erfscheiding wordt geplaatst.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 13-04-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Speedfightserv schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:56:
[...]

Goed idee

[...]

Dan heb je het topic niet goed doorgelezen ;) daar is dit al meerdere malen genoemd. Concreet is het dit:

Kan maar is niet ideaal. 5kw is teveel. 3,5 kw is meer dan genoeg. (in het geval van een MHI kan die namelijk helemaal terug naar 0,9 kw en max 4,0 kw)
:)

Dat heb ik inderdaad gelezen (er was iemand die dan met een fan de koele lucht in de juiste richting blaast). Maar daarom ook de overcapaciteit. Maar de slaapkamer is het meest interessant, dus dat wordt dan 1x op de slaapkamer.
[...]

er komt wel water uit maar niet liters per uur. Een volle emmer per dag is geen uitzondering.

Wat je kan doen is, haal een paar stenen uit je bestrating. haal een paar flinke scheppen zand er uit en gooi er grind in, laat daar je afvoerbuis in uit komen. iets worteldoek er over en een dun laagje zand, dan de stenen er weer op.
Goed idee. Thanks!

[...]
16A is meer dan zat, pak voor het gemak een EER van 4, dan heb je bij vol vermogen van een 3,5kw (wat dus 4.0 is in geval van een MHI) een verbruik van iets meer dan 1000w.
Top :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Slasher schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:27:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd naar waarom je daikin (en in dit topic het merk in het algemeen) als voorkeur hebt, ik heb een aantal offertes aangevraagd en maar 1 kwam met daikin, en de installateur die de moeite nam om langs te komen was geen fan van net merk omdat er bij een EOL van een type het heel moeilijk is om spare parts te krijgen, wat itt tot Toshiba wel het geval is.
Eigenlijk vanwege dit topic en omdat ik mensen ken met goede ervaringen (maar die ken ik ook met bijv. LG).
Daarna ben ik wezen kijken (en luisteren) naar verschillende airco's en het valt mij op dat de Daikin stil is en weinig tot geen mechanisch geluid maakt. In mijn slaapkamer is stilte belangrijk omdat ik een lichte slaper ben.

Kijk, het spare-parts verhaal wist ik niet, daar zal ik de aanbieder dan ook nog eens naar vragen. Thanks :) .

Ik heb overigens de eerste offerte binnen (incl. installatie):
E4795,- voor 2 single split Daikin units, waarvan 1 design (4,2kw woonkamer) en 1 perfera (2kw slaapkamer).
Of E3899,- voor 2 x perfera (5kw en 2kw) single split.

Lijkt mij aan de prijs als ik de overige prijzen hier lees?

[ Voor 13% gewijzigd door Theone098 op 13-04-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:31
Trebbors schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:12:
[...]

Sorry dat ik je hiervoor nog een keer moet lastigvallen. Het gaat over het filter in de Daikin.

Waar heb je ergens over deze manier van schoonmaken gelezen? Of puur uit eigen kennis en kunde? Ik wil het proberen maar zoek ergens onderbouwing dat koken en oven effect hebben.

Is de oven puur voor serieuze droging?
Google maar eens op "koolstoffilter regenereren". Is dezelfde procedure als in de handleidingen van mijn Daikin luchtreiniger en mn afzuigkap ook staat.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

olafmol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:20:
[...]
Veel airco's hebben ook een "stille modus" , check even of er zoiets opzit en wat daarvan de dB waarde is. Ik heb bv gekozen voor een Mitsubishi Electric buitenunit die een "nachtverlaging" stille modus heeft van 44dB(a). Dat wordt idd op 1 meter afstand gemeten, op een "decoupled" setting, dus de realistische waarde zal hoger liggen. De sound power meting van deze unit voor koelen is 59dB.

Sound Power is het geluid gemeten "in" de unit, de Sound Pressure is het geluid gemeten op een afstand (1 meter typisch). Voor wetgeving moet je dus naar Pressure kijken.

Ik denk niet dat er uberhaupt veel buitenunits aan de nieuwe geluidswetten voldoen, zeker niet als je ze gebruikt in "rijtjeshuis" settings waar de unit tegen of op de erfscheiding wordt geplaatst.
Er zijn zeker units die er wel onder vallen :) De Toshiba Kazumi (RAS-B13J2KVSG / RAS-13J2AVSG) die ik binnenkort krijg heeft een geluidsdrukniveau van 38/40 dB(A) (koelen/verwarmen) voor de buitenunit.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MK_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:22:
[...]

Er zijn zeker units die er wel onder vallen :) De Toshiba Kazumi (RAS-B13J2KVSG / RAS-13J2AVSG) die ik binnenkort krijg heeft een geluidsdrukniveau van 38/40 dB(A) (koelen/verwarmen) voor de buitenunit.
En binnenunit doet 19 db(A) in "slaapstand". Geen idee hoeveel lawaai deze dan maakt tov Daikin :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

JB schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:29:
[...]
En binnenunit doet 19 db(A) in "slaapstand". Geen idee hoeveel lawaai deze dan maakt tov Daikin :+
Volgens mij is dat vrij gelijk voor de meeste binnenunits :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deano0532
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09 00:06
Goedemiddag,

Wij zijn nog steeds aan het oriënteren voor airco in onze woonkamer beneden en onze overloop boven.

De buitenunit wordt de MXZ-2F53 VF.

Nu vroeg ik mij af wat jullie adviseren. Beneden wil ik de MSZ-EF35 VGKB unit hangen om de woonkamer en de keuken mee te koelen (+/- 160m3)

Boven twijfel ik nog een beetje tussen de 3,5kw en de 4,2kw unit. De airco komt op de overloop te hangen tegenover de opening van 1 grote slaapkamer van 25m2, deze willen we voornamelijk koelen. Welke zouden jullie adviseren op basis van de buitenunit? Ga ik de 3,5kw beneden nog goed genoeg kunnen gebruiken als ik boven de 4,2kw behoorlijk hard moet laten werken? Of is het dan toch beter om boven ook een 3,5kw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballenbakz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Super interessant topic dit. Heel veel van geleerd, vooral dat ik dit niet zelf wil gaan installeren maar wil laten doen door een installateur. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 aangeschreven en gebeld, maar het is allemaal moeilijk en lastig en geen tijd de komende 6 maanden. Zelfs een offerte is al lastig. Ik ken deze wereld niet zo goed maar dit valt een beetje tegen. Kent er iemand een installateur in de regio Haarlem die niet schrikt als er iemand belt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ballenbakz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
Super interessant topic dit. Heel veel van geleerd, vooral dat ik dit niet zelf wil gaan installeren maar wil laten doen door een installateur. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 aangeschreven en gebeld, maar het is allemaal moeilijk en lastig en geen tijd de komende 6 maanden. Zelfs een offerte is al lastig. Ik ken deze wereld niet zo goed maar dit valt een beetje tegen. Kent er iemand een installateur in de regio Haarlem die niet schrikt als er iemand belt? :)
Aircoman.nl vertelde me laatst hetzelfde, voor zeker een paar maanden volgeboekt. Ik had hem in november aangeschreven omdat ik hier al bang voor was, hij kwam uiteindelijk pas in maart omdat ik geen haast had en er van beide kanten steeds wel wat tussen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:31
Mijn leverancier zit al vol t/m februari volgend jaar. Kwestie van extreem veel extra vraag naar airco's en een groot gebrek aan gediplomeerd personeel. Dat geldt momenteel voor vrijwel de hele bouw en installatiesector trouwens. Als iemand nu meteen voor je klaarstaat en niet ergens vorige maand is gestart met zn club, dan zou ik ernstig gaan twijfelen of dat wel een goede partij is.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 13-04-2021 15:42 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Je zou @koevlaas2 een DM kunnen sturen, hoewel die waarschijnlijk ook lekker vol zit :X (wat een luxeprobleem om te hebben :9 )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
RonJ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:35:
Mijn leverancier zit al vol t/m februari volgend jaar. Kwestie van extreem veel extra vraag naar airco's en een groot gebrek aan gediplomeerd personeel. Dat geldt momenteel voor vrijwel de hele bouw en installatiesector trouwens. Als iemand nu meteen voor je klaarstaat en niet ergens vorige maand is gestart met zn club, dan zou ik ernstig gaan twijfelen of dat wel een goede partij is.
tja ligt er denk ik ook aan in welke regio je woont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:56

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Dan heb ik wel geluk, lees ik.
Gisteren akkoord gegeven op een offerte en 3 mei a.s. wordt de airco geinstalleerd.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
stickeric schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
De gespecificeerde SPL is meestal op 1 meter afstand. Afhankelijk van hoe ver je van de erfgrens van de buren afzit (en of er bijvoorbeeld een schutting tussenzit) kan dit wel of niet stil genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Laatst online: 17:26
Denk dat ik net op tijd ben... Maandag getekend, overmorgen wordt MHI geplaatst. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Laatst online: 21:31

Shiro

Serenity

Theone098 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:10:
[...]

Eigenlijk vanwege dit topic en omdat ik mensen ken met goede ervaringen (maar die ken ik ook met bijv. LG).
Daarna ben ik wezen kijken (en luisteren) naar verschillende airco's en het valt mij op dat de Daikin stil is en weinig tot geen mechanisch geluid maakt. In mijn slaapkamer is stilte belangrijk omdat ik een lichte slaper ben.

Kijk, het spare-parts verhaal wist ik niet, daar zal ik de aanbieder dan ook nog eens naar vragen. Thanks :) .

Ik heb overigens de eerste offerte binnen (incl. installatie):
E4795,- voor 2 single split Daikin units, waarvan 1 design (4,2kw woonkamer) en 1 perfera (2kw slaapkamer).
Of E3899,- voor 2 x perfera (5kw en 2kw) single split.

Lijkt mij aan de prijs als ik de overige prijzen hier lees?
Ik weet niet hoeveel werk het is om het te monteren bij jou, maar over het algemeen vind ik de offertes wel mee vallen, vooral die Prefera units zijn duur, als je voor een Comfora ga, ben je al wat goedkoper uit, maar esthetisch wel wat minder mooi en geef wifi support tenzij je los unit erbij koopt voor 100€

ik heb voor 5600€ het volgende:
4.2kW Perfera single split voor de woonkamer
4kW Multisplit met 2.5kW en 2kW Comfora units voor de slaapkamers aan de zuidkant op 1e en 2e verdieping

Dat is incl montage en materiaal en moest de multi split van het dak van de uitbouw naar de 2e verdieping, wat netjes onder de dakpannen weggewerkt was, hij was anderhalf dag bezig om het te monteren.

Hij was ongetwijfeld niet de goedkoopste, maar ook niet duur denk ik en na mijn ervaring met voorgaande aircobedrijven was ik wel klaar met zoeken.
RonJ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:35:
Helemaal mee eens, ik had vorig jaar al airco's geïnstalleerd willen hebben, zelfs toen de offerte rond was kwam de partij niet opdagen, eerst was het Corona, daar had ik dan nog begrip voor, vervolgens 2 weken niks gehoord en weer achteraan gebeld, waren de units ineens niet meer leverbaar... die hebben mijn unit denk ik dan aan iemand anders verkocht ofzo.. Het liefst zou ik hun naam hier noemen om men te behoeden van dat soort bedrijven, maar dag mag denk ik helaas niet.

Eind februari drie bedrijven benaderd voor offerte,

Bedrijf 1:
kwam opdagen en had een offerte binnen een week gereed, uiteindelijk daar dus ook mee in zee gegaan en zie je dus boven wat de offerte was, airco's zijn ergens eind maart geïnstalleerd.

Bedrijf 2:
Zou op op maandag komen, kwam niet, foutje met planning ofzo.. netjes excuses gemaakt voor zijn fout. Foutje kan gebeuren denk je dan en zou de dag erna komen. Kwam weer niet, dit keer zonder afbellen zelfs! 8)7.

Bedrijf 3:
Ander bedrijf kwam na een maand met een mail dat ze het extreem druk hadden en dat het inplannen van een intake 65€ kost. Was toen al in zee gegaan met bedrijf 1.

Die lui hebben echt een luxe positie dus. Bedrijf 1 die bij mij kwam installeren gaf aan dat bij Daikin al wel wat leveringsproblemen waren en dat hij inderdaad meer dan genoeg werk heeft. Dit gaat overigens wel over regio Zuid-Holland, wellicht dat het in andere regio's wat minder druk is.

Juniper RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Shiro schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:38:
[...]

Ik weet niet hoeveel werk het is om het te monteren bij jou, maar over het algemeen vind ik de offertes wel mee vallen, vooral die Prefera units zijn duur, als je voor een Comfora ga, ben je al wat goedkoper uit, maar esthetisch wel wat minder mooi en geef wifi support tenzij je los unit erbij koopt voor 100€

ik heb voor 5600€ het volgende:
4.2kW Perfera single split voor de woonkamer
4kW Multisplit met 2.5kW en 2kW Comfora units voor de slaapkamers aan de zuidkant op 1e en 2e verdieping

Dat is incl montage en materiaal en moest de multi split van het dak van de uitbouw naar de 2e verdieping, wat netjes onder de dakpannen weggewerkt was, hij was anderhalf dag bezig om het te monteren.

Hij was ongetwijfeld niet de goedkoopste, maar ook niet duur denk ik en na mijn ervaring met voorgaande aircobedrijven was ik wel klaar met zoeken.

[...]
Het is een standaard montage. Ik heb de Prefera vanwege de filters en wat gezinsleden met allergie.
Helemaal mee eens, ik had vorig jaar al airco's geïnstalleerd willen hebben, zelfs toen de offerte rond was kwam de partij niet opdagen, eerst was het Corona, daar had ik dan nog begrip voor, vervolgens 2 weken niks gehoord en weer achteraan gebeld, waren de units ineens niet meer leverbaar... die hebben mijn unit denk ik dan aan iemand anders verkocht ofzo.. Het liefst zou ik hun naam hier noemen om men te behoeden van dat soort bedrijven, maar dag mag denk ik helaas niet.

Eind februari drie bedrijven benaderd voor offerte,

Bedrijf 1:
kwam opdagen en had een offerte binnen een week gereed

Bedrijf 2:
Zou op op maandag komen, kwam niet, foutje met planning ofzo.. netjes excuses gemaakt voor zijn fout. Foutje kan gebeuren denk je dan en zou de dag erna komen. Kwam weer niet, dit keer zonder afbellen zelfs! 8)7.

Bedrijf 3:
Ander bedrijf kwam na een maand met een mail dat ze het extreem druk hadden en dat het inplannen van een intake 65€ kost. Was toen al in zee gegaan met bedrijf 1.

Die lui hebben echt een luxe positie dus. Bedrijf 1 die bij mij kwam installeren gaf aan dat bij Daikin al wel wat leveringsproblemen waren en dat hij inderdaad meer dan genoeg werk heeft. Dit gaat overigens wel over regio Zuid-Holland, wellicht dat het in andere regio's wat minder druk is.
Ook ik heb bedrijven gebeld die aangeven het te druk te hebben en daarom niet aan particulieren te willen verkopen.
De 2de is net geweest voor een offerte en gaf aan het ook druk te hebben.
De 3de kon eerst niet voor eind juni, maar had uiteindelijk toch nog een plekje in april.
De 4de liet een week of 2 niet van zich horen en maar komt binnenkort 's avonds langs (zit erg dichtbij).

Ze hebben in ieder geval allemaal pas eind juni op z'n vroegst tijd om te installeren (en dat is de planning nu) :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bij mij (Climasense, 2019) waren er 2 man bezig met het installeren van mijn 3-split van volgens mij 10 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds. Ze hebben volgens mij een half uurtje pauze genomen. 15 manuur dus. Op de factuur staat €870 arbeid & reistijd. Zeker niet abject onredelijk imo.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-04-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
Ik heb ondertussen meerdere offertes binnengekregen en heb mij gefocust op 2 offertes die mij het meest aanspreken.

Het gaat om offerte 1 totaal 3220,46 merk Mitsubishi
2x MSZ-HR35VF 3,5kw binnenunit
1x MXZ-3HA50VF 5kw buitenunit

offerte 2 totaal 3350 merk Fujitsu
2x ASYG12KMCC 3,5kw binnenunit
1x AOYG18KBTA2 5kw buitenunit

Ik heb nu nog niet echt een idee wat ik zou moeten kiezen, iemand ervaringen met deze systemen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:58
Ook oriënterende geweest afgelopen weken. Ik heb een leverancier gevonden die zegt: “Sleutel het zélf in elkaar (of laat het in mijn geval door onze aannemer doen) en als je klaar bent komen wij om hem te testen, vacuüm, afpersen, vullen etc”. Gaat de eerste test niet goed? Krijg ik huiswerk en komen ze later terug.

Zo kan ie er veel meer op een dag doen én ze komen binnen 2 weken (ongeveer) na het telefoontje dat ik klaar ben. Ze werken landelijk. Als ze klaar zijn en alles is naar wens verlopen, dan zal ik de naam wel noemen. Eerst zelf ervaren voordat ik ze aan anderen opper :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 14-04-2021 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53
Dennisdn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:30:
[...]

Ook oriënterende geweest afgelopen weken. Ik heb een leverancier gevonden die zegt: “Sleutel het zélf in elkaar (of laat het in mijn geval door onze aannemer doen) en als je klaar bent komen wij om hem te testen, vacuüm, afpersen, vullen etc”. Gaat de eerste test niet goed? Krijg ik huiswerk en komen ze later terug.

Zo kan ie er veel meer op een dag doen én ze komen binnen 2 weken (ongeveer) na het telefoontje dat ik klaar ben. Ze werken landelijk. Als ze klaar zijn en alles is naar wens verlopen, dan zal ik de naam wel noemen. Eerst zelf ervaren voordat ik ze aan anderen opper :)
Ik heb ook iemand gevonden die dat ook bij mij doet. Ideaal aangezien ik DIY erg leuk vindt. :)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Ik heb ook zojuist meerdere offertes binnen maar zie door de bomen het bos niet meer

Offerte 1

Mitsubishi MXZ 2F42VF multi split unit
1x MSZ AP25VGK
1x MSZ AP20VGK
Standaard WiFi ingebouwd

€ 2855,60

Offerte 2

1x MXZ-2HA40 VF
2x MSZ-HR25 VF
Inclusief wifi modules

€2750,-

Offerte 3

Daikin 2mxm40n multi split unit
1x FTXM25
1x FTXM20

€ 2783,-

We willen gewoon een zuinige airco die ook kan verwarmen

[ Voor 19% gewijzigd door deurklinkje op 14-04-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@deurklinkje
Zonder details geen zinnig woord over te zeggen.
Prijzen zijn redelijk gelijk, (Daikin FTXM hebben standaard wifi).

Soms is het kiezen waarbij je het beste gevoel bij hebt ook een optie ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

deurklinkje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:30:
Ik heb ook zojuist meerdere offertes binnen maar zie door de bomen het bos niet meer

Offerte 1

Mitsubishi MXZ 2F42VF multi split unit
1x MSZ AP25VGK
1x MSZ AP20VGK
Standaard WiFi ingebouwd

€ 2855,60

Offerte 2

1x MXZ-2HA40 VF
2x MSZ-HR25 VF
Inclusief wifi modules

€2750,-

Offerte 3

Daikin 2mxm40n multi split unit
1x FTXM25
1x FTXM20

€ 2783,-

We willen gewoon een zuinige airco die ook kan verwarmen
Dat zijn best scherpe prijzen. Is dat inclusief montage en alle materiaal? Of je 2,5 of 2,0 nodig hebt voor een ruimte is het best ter plaatse in te schatten.
Zowel Daikin als Mitsubishi zijn prima merken en kunnen beide verwarmen. De Mitsubishi's kunnen iets verder terug in vermogen als ik mij niet vergis.
De mitsu heeft een iets ander vermogen bij verwarmen (1.0 tot 4,7) dan Daikin (1,3-4,6).

Allen kunnen koelen en verwarmen. Allen zijn stille units.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
FrankHe schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:07:
[...]

Zonlichtinval is inderdaad iets om rekening mee te houden. In dit geval zou ik inderdaad eerder voor de 2,0 + 2,0 + 2,5 kW combinatie gaan in plaats van de 1,5 + 1,5 + 2,5 kW.

Aanvulling, wellicht ter overweging:
Optie 1, kamer Oost 2,5 kW, kamer Zuid-West 2,0 kW, kamer Noord-West 1,5 kW
Optie 2, kamer Oost 2,5 kW, kamer Zuid-West 2,5 kW, kamer Noord-West 2,0 kW
Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd en krijg als optie ook nog de FTXA aangeboden voor een meerprijs welke ik overweeg. Ik ga er vanuit dat de vermogens en capaciteiten van de FTXM en de FTXA hetzelfde zijn toch?
Dus als ik voor de FTXA20 + FTXA20 + FTXA25 ga dat deze op de 3MXM40N8 qua capaciteit past?

Is het nog een bezwaar als de leidinglengte van de FTXA25 bijna 2x zo lang is als die van de twee FTXA20's? FTXA wordt circa 9m en de FTXA20's 4m.

Thanks alvast weer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:06
Ik heb de volgende offerte binnen gekregen met een Daikin combinatie:

2 x de FTXA25, samen 2200 euro.
1 x de 2MXM40N 1400 euro
2 x Condenspomp 345 euro
Installatie/leidingwerk 2700 euro.

Samen 6600 euro.

Net 2600 boven mijn budget ;). Dit komt vooral door m'n lastige situatie volgens de installateur, er moet 2 keer door het (betonnen) dak geboord worden om in m'n twee kamers te komen. Leidingwerk totaal is ongeveer 5 + 10 meter.

Ik kan de aircoset op 123klimaatshop voor 2890 krijgen ipv 3600 dus ik moet nog maar even onderhandelen. Maar is het zo uitzonderlijk om met een (diamant)boor door het dak te moeten dat de installatie maar liefst 2700 kost?
Pagina: 1 ... 30 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic