je wilt niet weten wat water allemaal kan
alle muurdoorvoeren boor je iets schuin naar beneden (vanuit binnen gezien), ik heb al genoeg elende gezien met doorvoeren waar het niet is gedaan, zeker doen! kost niets en voorkomt ellende.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
je wilt niet weten wat water allemaal kan
Heb dit hier thuis gedaan (3 splits), bij mijn pa (2), schoonouders (2) en bij een goede vriend (2).Slasher schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:43:
[...]
Ik vraag me altijd af waarom mensen dat in het buitenland wil bestellen. Je mag het apparaat toch niet zelf in bedrijf stellen. Heb je altijd een installateur voor nodig, en je moet er ook nog eentje zien te vinden die dit wil doen zonder dat hij de hardware mag leveren, oftewel hij gaat je extra geld rekenen voor dit alles.
Het lijkt me echt een te groot risico dat dingen kapot gaan door transport. En dat om misschien een paar honderd euro te besparen?
[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 10-04-2021 17:55 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ah ik begreep je vraag blijkbaar niet helemaal. Bouwbedrijven trekken toch wel vaker onderaannemers aan voor kunstjes die ze zelf niet kunnen of willen? Zelfs de grote multidisciplinaire jongens zoals de BAM en Heijmans doen dat.Dennisdn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:02:
[...]
Nou... andersom... noem mij 1 serieus landelijk bedrijf die beide disciplines doen... bouwbedrijven niet. Installateurs ook niet. Je hebt ze echt allebei nodig. Natuurlijk kan een installateur een bak ophangen en een gat boren. Maar bij nieuwbouw alles netjes vrezen en wegstucken doet geen enkele installateur.
Ik kom wel wat landelijke verkopers tegen als Warmteservice die je dan wel een nummer van een lokale installateur kunnen Googlen, maar dan houdt het wel op. De rest is veel te druk om zich met kleine particulieren bezig te houden met al hun gezeur en unieke situaties.
ik denk dat je in dit moderne en goed geisoleerde huis met die 4kW buitenunit voor die drie kamers al wel goed uitkomt. Wellicht dat je op snikhete dagen de units wat eerder moet inschakelen, zeker als de massa van je huis al flink op temperatuur is. Is er nog zonwering voor de ramen? In dat geval helemaal.jay56 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:54:
Hallo allemaal,
In mijn zoektocht naar een multisplit systeem denk ik er toch aan om aan om de 3 slaapkamers op de 1e verdieping aan te sluiten op 1 buitenunit:
Kamer 1: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM20N
Kamer 2: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM20N
Kamer 3: 18m² - 45m³ - Daikin FTXM20N
Buitenunit Daikin 3MXM40N8 of Daikin 3MXM52N8
Huis is van 2001 en goed geïsoleerd. De hoofdzaak is koelen, verwarmen is nice to have.
Ik twijfel over de capaciteit van de buitenunit, ik verwacht als ze alle drie draaien dat ze de 1e verdieping snel op de gewenste temperatuur zullen hebben.
Wat is jullie advies?
3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
Stukje service gunnen, voor jou een check. Wellicht ook garantie uitbreiding maar weet niet of dat echt meerwaarde kent, als “shit hits the fan”?bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:51:
is er hier niemand of iemand die een onderhoudscontract afsluit voor hun split de installateur kwam er mee na het plaatsen
vraag me af of het meerwaarde heeft voor 90 ex per jaar waar ze maar 1 keer per 2 jaar voor komen
Mijn boefje is liev!
Voegt niks te naar mijn idee. Heb op mijn eerste AC jaren een onderhoudscontract gehad. Kostte 100 euro per jaar. Wat deden ze daarvoor?bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:51:
is er hier niemand of iemand die een onderhoudscontract afsluit voor hun split de installateur kwam er mee na het plaatsen
vraag me af of het meerwaarde heeft voor 90 ex per jaar waar ze maar 1 keer per 2 jaar voor komen
Nee geen ervaring mee.deurklinkje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:44:
Ik heb een vraagje zijn er mensen die ervaringen hebben met airco’s van het merk olimpia splendid ?
Prijs verschil met een Mitsubishi electric is ongeveer 800 - 1000 euro
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
nou het rare is ook na het lezen van het onderhoudscontract dat er in staatGlashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:57:
[...]
Voegt niks te naar mijn idee. Heb op mijn eerste AC jaren een onderhoudscontract gehad. Kostte 100 euro per jaar. Wat deden ze daarvoor?
Even de drukken meten en de binnenunit inspuiten met een spuitbus. Dat kan ik zelf wel![]()
Als ze nou ook een tabletje in de lekbak zouden doen dan zou ik het nog overwegen. Maar voor wat ik ervoor kreeg: no way.
Tsja, die regels dat je daar ‘niet mag komen’ zijn voor ‘de kantoorpikkies’.bie100 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:04:
[...]
nou het rare is ook na het lezen van het onderhoudscontract dat er in staat
het is van belang dat de buitenunit zich op een eenvoudige bereikbare plaats bevind,zonder dat daarvoor klimmateriaal nodig is
de reden dat ik het raar vind is dat mijn buitenunit op het dakkapel staat waar je zonder klimmateriaal sowieso niet bij kan
dat begrijp ik maar goed blijft raar als de unit op het dakkapel staat dat ze dan geen onderhoud plegen want zo lees ik hetGlashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:09:
[...]
Mensen in het veld trekken zich er weinig van aan
:strip_exif()/f/image/dNFKhVVrpymHp07W5lmHVMf5.jpg?f=fotoalbum_large)
onzinGlashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:09:
[...]
Mensen in het veld trekken zich er weinig van aan
Niks onzin. Heb het ze zelf met enige regelmaat zien doen. Dat is overigens iets wat je veel meer vaklui ziet doen, niet alleen AC installateurs.
ja op dumpert jaGlashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:52:
[...]
Niks onzin. Heb het ze zelf met enige regelmaat zien doen. Dat is overigens iets wat je veel meer vaklui ziet doen, niet alleen AC installateurs.
Ze lopen zelfs in dit topic rond. Laddertje, AC op de schouder en naar boven.
Dit is een account.
Hahaha echt totaal kansloos dit, zonder pbm met de buitenunit in zn nek. Maar goed hij zal wel de goedkoopste geweest zijn en dat is natuurlijk weer het enige dat belangrijk is voor jeGlashelder schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:57:
[...]
Wat loop je nou te zwetsen. Zoals ik zeg heb ik dit met enige regelmaat zelf mogen aanschouwen. Als dat niet in jouw wereldje past dan kan ik daar niks aan doen. Dat is wel gewoon de realiteit.
Hierboven notabene nog een
Ik weet niet wat jouw probleem is met mij maar toevallig gaat het hier om twee grote partijen in NL die met tientallen (honderden?) busjes rondrijden.Steef777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:28:
[...]
Hahaha echt totaal kansloos dit, zonder pbm met de buitenunit in zn nek. Maar goed hij zal wel de goedkoopste geweest zijn en dat is natuurlijk weer het enige dat belangrijk is voor je
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ja mijn huis is boven ook volledig voorzien van rolluiken dus dat zou goed moeten gaan.Steef777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:44:
[...]
ik denk dat je in dit moderne en goed geisoleerde huis met die 4kW buitenunit voor die drie kamers al wel goed uitkomt. Wellicht dat je op snikhete dagen de units wat eerder moet inschakelen, zeker als de massa van je huis al flink op temperatuur is. Is er nog zonwering voor de ramen? In dat geval helemaal.
Oke, ja ik heb 43cm muur, dus ben bang dat de bocht buiten precies op de aansluiting komt of de aansluiting zelfs nog in de muur (dat laatste lijkt mij niet handig?) zal straks eerst eens meten hoeveel cm de leiding aan de unit is.Glashelder schreef op zondag 11 april 2021 @ 00:36:
Dat kan wel eens vervelend zijn maar dat komt eigenlijk altijd wel goed.
Doorgaans wordt het extra stuk leiding natuurlijk gemonteerd voordat de binnenunit aan de wand gehangen wordt.
bij mij gebruikten ze een trekband om de unit op het dakkapel te krijgen ach als het maar werkt tochSteef777 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:28:
[...]
Hahaha echt totaal kansloos dit, zonder pbm met de buitenunit in zn nek. Maar goed hij zal wel de goedkoopste geweest zijn en dat is natuurlijk weer het enige dat belangrijk is voor je
Meeste installateurs halen die aansluiting eraf en lassen/persen de boel aan elkaar.Martinusz schreef op zondag 11 april 2021 @ 07:56:
[...]
Oke, ja ik heb 43cm muur, dus ben bang dat de bocht buiten precies op de aansluiting komt of de aansluiting zelfs nog in de muur (dat laatste lijkt mij niet handig?) zal straks eerst eens meten hoeveel cm de leiding aan de unit is.
Kan iemand mij helpen met advies?Myrtje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:17:
Goedenavond,
Ik heb een vraagje. Wij willen graag een airco installatie aanschaffen. 2 airco’s, 1 beneden en 1 in de slaapkamer. Nu kom ik er even niet meer uit. Onze woonkamer is 60m3 met de deuropening is doorgang (de deur ontbreekt) naar de keuken van +- 14m3 (hier hebben we de lange wand met keukenkasten afgehaald). Een eerdere offerte met het merk Olimpia Splendid werd aangegeven het beste 3,5 kW voor beneden.
Nu kregen we een offerte met 2 x 2,5 kW (de 2de airco moet in de slaapkamer komen, ongeveer 26m3). We willen het gebruiken voor koelen en verwarmen. Bijgevoegd de afmetingen van beneden en de offerte. We zouden graag willen dat we de airco’s met homey kunnen bedienen, lukt dit niet is via de telefoon een vereiste. Wie kan ons helpen in onze keuze. Iemand ervaringen? En hebben we voldoende aan het vermogen van 2,5 kW of kunnen we toch beter voor 3,5 kW gaan. Is de offerte een redelijke prijs of? Hoor graag van jullie 🙂
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://homey.app/nl-nl/app/nl.climate.daikin/Daikin-AI/
[ Voor 40% gewijzigd door Vorkie op 11-04-2021 09:49 ]
Zuid kant is de voorkant van de woonkamer (keuken is achter). West zit een huis naast, dus geen ramen. Zowel zuid en oost rolluiken en vanaf augustus overal kunststof kozijnen met dubbel glas. Nu nog deels ‘oud’ dubbelglas. 2x 2,5 kost zo’n 3200.. dit is inclusief melcloud (WiFi) en installatie. De deur tussen de keuken en woonkamer zal er nooit inzitten, wellicht later een schuifdeur.. andere deur is lastig ivm meubels. Keuken is het in de zomer doorgaans koeler ivm plavuizen. We willen het ook graag voor verwarmen gebruiken. We hebben zonnepanelen.Vorkie schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:44:
[...]
https://github.com/nlrb/com.intesis.acwm
Dus daikin heeft een streepje voor.
Welke kant is zuid, waar heb je de grootste ramen, heb je zonwering aan de zuid en west Kant? Keuken zal wel beetje mee profiteren, maar is wel lastiger.
Qua ruimte, tja 2.5 kan genoeg zijn, maar een 3.5 zal beneden wat sneller alles weer koel krijgen als je de deur te lang open had staan.
En voor 2 stuks 4000 euro is duur. Een MHI 3.5 laat je al installeren voor 1600 inclusief WiFi.
[ Voor 3% gewijzigd door Myrtje op 11-04-2021 10:35 ]
Vergeet dit stukje tekst niet, de nieuwe Daikins zijn niet aan te sturen via Homey.Vorkie schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:44:
[...]
https://github.com/nlrb/com.intesis.acwm
Dus daikin heeft een streepje voor.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Wij zijn nu vooral naar de Mitsubishi aan het kijken. Melcloud werkt geloof ik ook met Homey.. nu las ik net in de vorige post van @Vorkie , MHI.. wij willen het liefst wel maar 1 buitenunit.. waar kunnen we dan het beste voor gaan? MHI of ME?Team-RiNo schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:40:
[...]
[...]
Vergeet dit stukje tekst niet, de nieuwe Daikins zijn niet aan te sturen via Homey.
Deze applicatie is NIET geschikt om kanaal of plafond "Sky Air" modellen te bedienen, modellen welke bediend worden met Daikin’s Residential Controller app (geïntroduceerd in januari 2021) en/of modellen welke zijn uitgerust met een 'C' type (waaronder de BRP069C4x) WiFi adapter.
Paniek om niks, er zit tussen de 60-70cm koelleiding aan de unit, genoeg dus om buiten te komen en de bocht nog te maken.Glashelder schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:42:
[...]
Meeste installateurs halen die aansluiting eraf en lassen/persen de boel aan elkaar.
Is echt geen punt
Intapen idd. Maar in de muur gebeurd dat volgens mij niet altijd.Martinusz schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:07:
Oké voorlopig laatste vraag, de leidingen door de muur naar buiten.
Tapen jullie de leidingen alleen in als bescherming? Of hebben jullie een muurdoorvoor (zo ja welke?) als extra bescherming? Of gewoon simpel stuk pvc buis?
Op basis van de weinige info zou ik zeggen twee maal singledeurklinkje schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:26:
Heb 2 airco’s nodig
Nu twijfel ik multisplit of 2 single split wil alleen de woonkamer verwarmen slaapkamer hoeft niet
Aangezien kamer 3 groter is dan 1 en 2 zou ik daarvoor een iets grotere unit nemen. Drie mogelijke combinaties:jay56 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:54:
Hallo allemaal,
In mijn zoektocht naar een multisplit systeem denk ik er toch aan om aan om de 3 slaapkamers op de 1e verdieping aan te sluiten op 1 buitenunit:
Kamer 3: 18m² - 45m³ - Daikin FTXM20N
Buitenunit Daikin 3MXM40N8 of Daikin 3MXM52N8
Huis is van 2001 en goed geïsoleerd. De hoofdzaak is koelen, verwarmen is nice to have.
Ik twijfel over de capaciteit van de buitenunit, ik verwacht als ze alle drie draaien dat ze de 1e verdieping snel op de gewenste temperatuur zullen hebben.
Wat is jullie advies?
Ter info.FrankHe schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]
Aangezien kamer 3 groter is dan 1 en 2 zou ik daarvoor een iets grotere unit nemen. Drie mogelijke combinaties:
Kamer 3: 18m² - 45m³ - Daikin FTXM25N
Kamer 1: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM15N
Kamer 2: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM15N
Kamer 3: 18m² - 45m³ - Daikin FTXM35N
Maar stel nu dat kamer 1 op zuid of zuid-west staat met veel zonlichttoetreding dan kun je die ook iets groter dimensioneren, twee mogelijkheden:
Kamer 1: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM25N
Bij een 4 kW buitenunit mag het totaal aan binnenunits maximaal 7 kW bedragen! Vandaar deze combinaties.
De 4 kW unit voldoet denk ik wel in deze situatie.
Persoonlijk denk ik dat deze combinatie meer dan voldoende is:
[This space is for rent]
Ik heb enige tijd MHI en ben daar zeer tevreden over. Heb ook de WiFi module gehad (airconwithme) maar deze geretourneerd, ivm zeer beperkte mogelijkheden en app zeer instabiel, (crashte bij elk gebruik). Heb nu de Tado airco module. Prima alternatief, makkelijker the installeren, meer mogelijkheden en Apple/Google integratie en goedkoper.Pixal schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:43:
Ik kreeg net de vraag over de integratie van Mitsubishi Heavy Industries met Home Assistant, ik plaats het antwoord hier ook even want integratie is makkelijk als de boel al hangt maar als je nog aan het shoppen bent is het wat lastiger te vinden. Ik heb de WiFi modules erbij genomen en die komen met een app Airconwithme, waar ik al bang voor was best wel een low budget app dus het enige wat ik daar doe is apparaten toevoegen en een naampje geven en dan hopen er nooit meer te hoeven komen.(Als je nog aan het shoppen bent, je kan de app installeren en uitproberen in de Demo modus). Airconwithme werkt via het cloud platform Intesishome (dus voor zover ik weet geen lokale aansturing). Je kan dat integreren via de configuration.yaml, zie hier.
Na herstarten van HA kan je een climate card aan je dashboard toevoegen waarin je de volgende opties hebt.
Van links naar rechts:
Auto (verwarmen/koelen), verwarmen, koelen, ontvochtigen, fan only, power.
[Afbeelding]
Ook qua fan snelheid kan je denk ik aardig uit de voeten, deze opties zie ik via de HA entity;
[Afbeelding]
Maar zo'n Tado is toch fire & forget ofnewtastyland schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:55:
[...]
Ik heb enige tijd MHI en ben daar zeer tevreden over. Heb ook de WiFi module gehad (airconwithme) maar deze geretourneerd, ivm zeer beperkte mogelijkheden en app zeer instabiel, (crashte bij elk gebruik). Heb nu de Tado airco module. Prima alternatief, makkelijker the installeren, meer mogelijkheden en Apple/Google integratie en goedkoper.
Mijn boefje is liev!
Thanks voor jullie adviesFrankHe schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]
Aangezien kamer 3 groter is dan 1 en 2 zou ik daarvoor een iets grotere unit nemen. Drie mogelijke combinaties:
Maar stel nu dat kamer 1 op zuid of zuid-west staat met veel zonlichttoetreding dan kun je die ook iets groter dimensioneren, twee mogelijkheden:
Kamer 1: 10m² - 25m³ - Daikin FTXM25N
Bij een 4 kW buitenunit mag het totaal aan binnenunits maximaal 7 kW bedragen! Vandaar deze combinaties.
De 4 kW unit voldoet denk ik wel in deze situatie.
Persoonlijk denk ik dat deze combinatie meer dan voldoende is:
Het ligt eraan hoe je gaat koelen/verwarmen.PoweRoy schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:31:
Zo ik ben dit jaar nu wel serieus bezig met een airco aan te schaffen. Vorig jaar offertes gehad voor 2000-2200 voor 1 airco, en 4000 voor 2
3 aircos (2 slaapkamers en 1 keuken/leefruimte in aanbouw):
- LG Multisplit MU2R17-09-12 met een 2.5kw en 3.5kw binnenunit (keuken + slaapkamer 1)
- LG Single met PC09SQ 2.5 kw (slaapkamer 2)
Voor 3850 euro
Alleen wat mij opvalt is dat als ik ga voor 3x single buitenunits het 350 euro goedkoper wordt. Logica ontgaat mij.
2 buiten unit ipv 3 lijkt me esthetisch beter. Ze komen namelijk op de zijgevel redelijk in t zicht (boven aanbouw aan zijkant van ons huis).
Maar is er iets technisch wat beter is?
Verder is er voor die multi of 2x single ongeveer 150cm aan ruimte aan de muur. De single unit is 71 dus ik denk dat er 2 niet eens langs elkaar gaat passen.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
en zoals elk advies....Pixal schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:27:
Ik heb toch andere ervaringen met de wifi module maar is gebaseerd op twee weken gebruik ongeveer, in ieder geval nog niet offline geweest of wat dan ook.
De app airconwithme kan ik kort over zijn, die is beperkt. Maar als je het een stapje verder durft te nemen met Home Assistant of wellicht Domotics of Homey dan is opeens alles mogelijk. Daarmee ben ik lekker aan het tweaken geslagen maar dan is de betrouwbaarheid van teruggekoppelde statussen echt van levensbelang en is infrarood ongewenst. Gaat het om geringe bediening en vooral als je toch in de ruimte bent\blijft dan is infrarood natuurlijk prima.
Zaken (sensors) die ik anno 2021 mis overigens in dit systeem (die ik zou willen kunnen uitgelezen):
- Luchtvochtigheid
- energieverbruik per unit (meet ik nu via Z-wave tussenstekker)
- eventueel lerend vermogen.
Overigens kom ik met drie binnen units op een sluipstroomverbruik van tussen de 7 en 9 watt, waarschijnlijk vooral vanwege de wifi modules. Dit is 15 euro per jaar en te verwaarlozen tegen het verbruik in totaal maar als je zoals ik kritisch omgaat met sluimerverbruik en je verwarmt je huis er in de winter niet mee zou ik de stekker er wel uittrekken na de zomer.
Controleer vooraf wel in de handleiding of jouw airconditioning ook voor langere tijd zonder stroom kan.
Goeie, als de airco helemaal uit is (van de spanning af), dan heeft Tado daar inderdaad geen benul van.JB schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:00:
[...]
Maar zo'n Tado is toch fire & forget ofDie IR module meldt nooit terug of de poging om de airco aan/uit te schakelen ook daadwerkelijk goed gegaan is?
Ik heb net een offerte geaccordeerd voor dezelfde setup, 15m leiding. Boring door vloer/gevel heb ik zelf geregeld. 2400 euro incl. alles.Zenix schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 01:44:
Heb een offerte gekregen voor een Mitsubishi SRK50 ZS-W+SRC50 ZS-W voor 2650 inclusief volledige montage (boring zo'n 8m leiding) Hoor graag jullie mening.
Lijkt dus hier op: https://www.koelklimaatte...-black-white/#description
Zonlichtinval is inderdaad iets om rekening mee te houden. In dit geval zou ik inderdaad eerder voor de 2,0 + 2,0 + 2,5 kW combinatie gaan in plaats van de 1,5 + 1,5 + 2,5 kW.jay56 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:29:
[...]
Thanks voor jullie advies@kingsolo en @FrankHe
De situatie en ligging van ons huis is als onderstaand. De 2 kleine kamers 1 en 2 komen vanaf de middag vol in de zon totdat deze ondergaat.
Daarom denk ik dat het wellicht verstandig is om hier allebei een Daikin FTXM20N te plaatsen en een Daikin FTXM25N in de grote kamer, wat denken jullie?
Dus:
Dan zit ik aan 6,5kW en blijf ik onder de door jullie aangegeven 7kW en dat zou de 3xmx40 aan moeten kunnen toch?
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door FrankHe op 12-04-2021 14:14 . Reden: wellicht ter overweging ]
Zonwering is per definitie een goed idee!Idefix70 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:10:
@jay56 en voorkomen is beter dan genezen.... rolluiken plaatsen?
Rolluiken hebben we al dus dat helpt al gedeeltelijk, alleen met die lange warme zomers tegenwoordig is een airco wel lekker.Idefix70 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:10:
@jay56 en voorkomen is beter dan genezen.... rolluiken plaatsen?
[ Voor 22% gewijzigd door jay56 op 12-04-2021 14:19 ]
Die hebben wij ook. Het helpt bij ons vooral in het begin om de warmte buiten te houden, maar als de warmte eenmaal in de muren zit, dan wordt het nog steeds bloedheetjay56 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:18:
[...]
Rolluiken hebben we al dus dat helpt al gedeeltelijk, alleen met die lange warme zomers tegenwoordig is een airco wel lekker.
Thanks voor de tips dan ga ik voor de: 2,0+2,0+2,5 .
In de zomer de installatie gewoon 24 uur per dag laten draaien dan komt er als het goed is geen warmte in de constructie.Theone098 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:07:
[...]
Die hebben wij ook. Het helpt bij ons vooral in het begin om de warmte buiten te houden, maar als de warmte eenmaal in de muren zit, dan wordt het nog steeds bloedheet.
Een zekering van 16 A is meer dan voldoende voor een systeem van 5 of 8 kW en 10 kW moet trouwens ook lukken. Je hoofdzekering is waarschijnlijk 25 A of 40 A met D-curve, of te wel traag. De afgaande groepen zijn dan 16 A met B-curve, of te wel relatief snel.Theone098 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:04:
Ik lees al een poosje mee omdat ik zelf ook airco wil laten aanleggen (alleen koelen). Mijn voorkeur gaat uit naar Daikin en heb dan ook een aantal bedrijven uitgenodigd om offerte te doen.
Situatie:
Goed geïsoleerd huis (~ 20 jaar oud, met dubbel glas etc.), staat de hele dag in de volle zon.
De b.g.g., de betreffende slaapkamer en studeerkamer liggen op het zuidwesten en hebben van 's morgens tot 's avonds zon.
In eerste instantie wil ik airco op mijn slaapkamer. Airco in de huiskamer kwam daarna ook al snel om de hoek, zodat ik in bij zeer warm weer eventueel in de huiskamer kan werken i.p.v. de studeerkamer naast de slaapkamer. Daarna bedacht ik dat ik wellicht een zwaardere airco in de hal kan hangen i.p.v. de slaapkamer zodat alle slaapkamers en de studeerkamer hiervan profiteren als ik de deuren open laat. Omdat de hal naar de b.g.g. en de 1ste niet is afgesloten, zal ik met deze ook de hal moeten koelen (het principe dat koude lucht daalt).
Concreet is mijn vraag of dit gaat werken als ik bijvoorbeeld een 5kw airco in de hal op de 1ste ophang? Het benodigde koelvermogen volgens mijn berekening (lxbxhx30) is ~ 4600 met en 4100 zonder badkamer (maar beiden inclusief hal beneden). Wat zijn de nadelen van deze oplossing? Een 5kw airco kost namelijk 'maar' 50% meer dan een 2kw airco.
De zolder neem ik niet mee, hoewel ik er aan heb gedacht om hier en in de hal op de 1ste etage een (zwaardere) airco te hangen die dan ook de woonkamer op de b.g.g. koelt, conform zoals hierboven beschreven voor de 1ste etage.
Andere vraag: voor de huiskamer is er geen afvoer voor het water beschikbaar. Ik wil liever geen pomp, deze gaan snel stuk (ook volgens dit topic). Hoeveel water komt er uit zo'n airco? Kan ik deze gewoon via de bestrating de tuin in laten lopen (natuurlijke afloop via de woonkamer en de garage met een buis door de muur op de bestrating)?
Ten slotte, volstaan de standaard elektriciteits-aansluitingen? Mijn hoofdzekering is 16A en ik heb geen 3 fase aansluiting (voor zover ik weet).
Goed ideeTheone098 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:04:
Ik lees al een poosje mee omdat ik zelf ook airco wil laten aanleggen (alleen koelen).
Dan heb je het topic niet goed doorgelezenConcreet is mijn vraag of dit gaat werken als ik bijvoorbeeld een 5kw airco in de hal op de 1ste ophang? Het benodigde koelvermogen volgens mijn berekening (lxbxhx30) is ~ 4600 met en 4100 zonder badkamer (maar beiden inclusief hal beneden). Wat zijn de nadelen van deze oplossing? Een 5kw airco kost namelijk 'maar' 50% meer dan een 2kw airco.
er komt wel water uit maar niet liters per uur. Een volle emmer per dag is geen uitzondering.Andere vraag: voor de huiskamer is er geen afvoer voor het water beschikbaar. Ik wil liever geen pomp, deze gaan snel stuk (ook volgens dit topic). Hoeveel water komt er uit zo'n airco? Kan ik deze gewoon via de bestrating de tuin in laten lopen (natuurlijke afloop via de woonkamer en de garage met een buis door de muur op de bestrating)?
16A is meer dan zat, pak voor het gemak een EER van 4, dan heb je bij vol vermogen van een 3,5kw (wat dus 4.0 is in geval van een MHI) een verbruik van iets meer dan 1000w.Ten slotte, volstaan de standaard elektriciteits-aansluitingen? Mijn hoofdzekering is 16A en ik heb geen 3 fase aansluiting (voor zover ik weet).
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Wat voor units hebben we het hier over?Marweecos82 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:13:
Hallo, ben voornemens om een daikin airco te laten installeren. Nu heb ik te maken met Vve voorwaarden die maximale buitenunit maatvoering hanteren. Nu heeft de leverancier die door de Vve is aangesteld een multisplit in de offerte omdat ik in twee kamers eerst een binnenunit wilden laten plaatsen, maar hier ben ik vanaf gestapt omdat ik toch maar voor 1 ruimte wil gaan. Aangezien 1 single split groter is als de multisplit (en dus daarmee niet meer zou gaan passen binnen de voorwaarden van de vve) offereert die partij dezelfde multisplit aan die dan maar aangesloten wordt op 1 binnenunit.
Ik heb Daikin gebeld, maar die zeggen dat dit niet kan. Terwijl de installateur (gerenomeerd klimaattechniek bedrijf) zegt dat het wel kan. Weet iemand hier hoe de installateur dit dan gaat doen en is dit normaal of wordt er iets illegaals gedaan?
Type + afmetingenGlashelder schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:26:
[...]
Wat voor units hebben we het hier over?
Vind het een raar verhaal dat de single zoveel groter uit valt dan de multi
[ Voor 10% gewijzigd door Marweecos82 op 12-04-2021 17:01 ]
Ik heb b x h x d genoteerd inderdaadGlashelder schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:17:
FTXM50R 743 / 870 / 373 (H x B x D)
2MXM50N 550 / 765 / 285
Er gaat iets niet goed met de maten. Je gaat geen Daikin 5kW unit vinden van max 55cm breed.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar waarom je daikin (en in dit topic het merk in het algemeen) als voorkeur hebt, ik heb een aantal offertes aangevraagd en maar 1 kwam met daikin, en de installateur die de moeite nam om langs te komen was geen fan van net merk omdat er bij een EOL van een type het heel moeilijk is om spare parts te krijgen, wat itt tot Toshiba wel het geval is.Theone098 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:04:
Ik lees al een poosje mee omdat ik zelf ook airco wil laten aanleggen (alleen koelen). Mijn voorkeur gaat uit naar Daikin en heb dan ook een aantal bedrijven uitgenodigd om offerte te doen.
Elect a clown, expect a circus.
Nog even goed na gemeten. De ruimte waar 1 of 2 buiten units komt is 156cm breed. Dit is gemeten tussen regenpijp en lichtstraat in. Een single unit is 72+7 breed, de multi is 77+7cm breed.PoweRoy schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:31:
Zo ik ben dit jaar nu wel serieus bezig met een airco aan te schaffen. Vorig jaar offertes gehad voor 2000-2200 voor 1 airco, en 4000 voor 2
3 aircos (2 slaapkamers en 1 keuken/leefruimte in aanbouw):
- LG Multisplit MU2R17-09-12 met een 2.5kw en 3.5kw binnenunit (keuken + slaapkamer 1)
- LG Single met PC09SQ 2.5 kw (slaapkamer 2)
Voor 3850 euro
...
Verder is er voor die multi of 2x single ongeveer 150cm aan ruimte aan de muur. De single unit is 71 dus ik denk dat er 2 niet eens langs elkaar gaat passen.
[This space is for rent]
Welke model is dat dan? En heeft Mitshubishi wifi aansturing zoals de daikins?Glashelder schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:21:
Lastig. Ik vind bij Daikin geen modellen die aan je wensen voldoen.
Mitsubishi Electric wel.
Sorry dat ik je hiervoor nog een keer moet lastigvallen. Het gaat over het filter in de Daikin.RonJ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:38:
[...]
Je kan m bij het jaarlijkse beurtje ook eerst even uitkoken en dan 30min in de oven op 80 graden leggen, dan doet ie t weer prima.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Wat je zegt klopt niet volgens mij. Het gaat om 45 dB(A) overdag en 40 dB(A) op de erfgrens. Dus dan gaat het om druk en niet om vermogen.MarkV6 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:13:
Voor het sound power level en sound pressure level moet je de hoogste nemen.
De nieuwe regels zijn 40db en dat is heel extreem. Als je nu buiten gaat staan meet je al 40db. Er is geen enkele installatie die hier aan voedoet.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ligt eraan hoever de unit van de erfgrens staat. Unit mag best 55 dBA maken, maar door hem voldoende ver van de erfgrens te plaatsen kan hij gewoon voldoen aan de regelgeving.MarkV6 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:13:
Voor het sound power level en sound pressure level moet je de hoogste nemen.
De nieuwe regels zijn 40db en dat is heel extreem. Als je nu buiten gaat staan meet je al 40db. Er is geen enkele installatie die hier aan voldoet.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Veel airco's hebben ook een "stille modus" , check even of er zoiets opzit en wat daarvan de dB waarde is. Ik heb bv gekozen voor een Mitsubishi Electric buitenunit die een "nachtverlaging" stille modus heeft van 44dB(a). Dat wordt idd op 1 meter afstand gemeten, op een "decoupled" setting, dus de realistische waarde zal hoger liggen. De sound power meting van deze unit voor koelen is 59dB.stickeric schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
De sound power level is 65db en sound pressure level is 50db, maar dat betekent dus dat deze unit eigenlijk veels te luid is voor mijn situatie?
[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 13-04-2021 12:28 ]
Speedfightserv schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:56:
[...]
Goed idee
[...]
Dan heb je het topic niet goed doorgelezendaar is dit al meerdere malen genoemd. Concreet is het dit:
Kan maar is niet ideaal. 5kw is teveel. 3,5 kw is meer dan genoeg. (in het geval van een MHI kan die namelijk helemaal terug naar 0,9 kw en max 4,0 kw)
Goed idee. Thanks![...]
er komt wel water uit maar niet liters per uur. Een volle emmer per dag is geen uitzondering.
Wat je kan doen is, haal een paar stenen uit je bestrating. haal een paar flinke scheppen zand er uit en gooi er grind in, laat daar je afvoerbuis in uit komen. iets worteldoek er over en een dun laagje zand, dan de stenen er weer op.
Top16A is meer dan zat, pak voor het gemak een EER van 4, dan heb je bij vol vermogen van een 3,5kw (wat dus 4.0 is in geval van een MHI) een verbruik van iets meer dan 1000w.
Eigenlijk vanwege dit topic en omdat ik mensen ken met goede ervaringen (maar die ken ik ook met bijv. LG).Slasher schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:27:
[...]
Ben eigenlijk wel benieuwd naar waarom je daikin (en in dit topic het merk in het algemeen) als voorkeur hebt, ik heb een aantal offertes aangevraagd en maar 1 kwam met daikin, en de installateur die de moeite nam om langs te komen was geen fan van net merk omdat er bij een EOL van een type het heel moeilijk is om spare parts te krijgen, wat itt tot Toshiba wel het geval is.
[ Voor 13% gewijzigd door Theone098 op 13-04-2021 13:17 ]
Google maar eens op "koolstoffilter regenereren". Is dezelfde procedure als in de handleidingen van mijn Daikin luchtreiniger en mn afzuigkap ook staat.Trebbors schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:12:
[...]
Sorry dat ik je hiervoor nog een keer moet lastigvallen. Het gaat over het filter in de Daikin.
Waar heb je ergens over deze manier van schoonmaken gelezen? Of puur uit eigen kennis en kunde? Ik wil het proberen maar zoek ergens onderbouwing dat koken en oven effect hebben.
Is de oven puur voor serieuze droging?
All-electric.
Er zijn zeker units die er wel onder vallenolafmol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:20:
[...]
Veel airco's hebben ook een "stille modus" , check even of er zoiets opzit en wat daarvan de dB waarde is. Ik heb bv gekozen voor een Mitsubishi Electric buitenunit die een "nachtverlaging" stille modus heeft van 44dB(a). Dat wordt idd op 1 meter afstand gemeten, op een "decoupled" setting, dus de realistische waarde zal hoger liggen. De sound power meting van deze unit voor koelen is 59dB.
Sound Power is het geluid gemeten "in" de unit, de Sound Pressure is het geluid gemeten op een afstand (1 meter typisch). Voor wetgeving moet je dus naar Pressure kijken.
Ik denk niet dat er uberhaupt veel buitenunits aan de nieuwe geluidswetten voldoen, zeker niet als je ze gebruikt in "rijtjeshuis" settings waar de unit tegen of op de erfscheiding wordt geplaatst.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
En binnenunit doet 19 db(A) in "slaapstand". Geen idee hoeveel lawaai deze dan maakt tov DaikinMK_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:22:
[...]
Er zijn zeker units die er wel onder vallenDe Toshiba Kazumi (RAS-B13J2KVSG / RAS-13J2AVSG) die ik binnenkort krijg heeft een geluidsdrukniveau van 38/40 dB(A) (koelen/verwarmen) voor de buitenunit.
Mijn boefje is liev!
Volgens mij is dat vrij gelijk voor de meeste binnenunitsJB schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:29:
[...]
En binnenunit doet 19 db(A) in "slaapstand". Geen idee hoeveel lawaai deze dan maakt tov Daikin
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Aircoman.nl vertelde me laatst hetzelfde, voor zeker een paar maanden volgeboekt. Ik had hem in november aangeschreven omdat ik hier al bang voor was, hij kwam uiteindelijk pas in maart omdat ik geen haast had en er van beide kanten steeds wel wat tussen kwam.Ballenbakz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
Super interessant topic dit. Heel veel van geleerd, vooral dat ik dit niet zelf wil gaan installeren maar wil laten doen door een installateur. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 aangeschreven en gebeld, maar het is allemaal moeilijk en lastig en geen tijd de komende 6 maanden. Zelfs een offerte is al lastig. Ik ken deze wereld niet zo goed maar dit valt een beetje tegen. Kent er iemand een installateur in de regio Haarlem die niet schrikt als er iemand belt?
[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 13-04-2021 15:42 ]
All-electric.
Je zou @koevlaas2 een DM kunnen sturen, hoewel die waarschijnlijk ook lekker vol zitBallenbakz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
Super interessant topic dit. Heel veel van geleerd, vooral dat ik dit niet zelf wil gaan installeren maar wil laten doen door een installateur. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 aangeschreven en gebeld, maar het is allemaal moeilijk en lastig en geen tijd de komende 6 maanden. Zelfs een offerte is al lastig. Ik ken deze wereld niet zo goed maar dit valt een beetje tegen. Kent er iemand een installateur in de regio Haarlem die niet schrikt als er iemand belt?
tja ligt er denk ik ook aan in welke regio je woontRonJ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:35:
Mijn leverancier zit al vol t/m februari volgend jaar. Kwestie van extreem veel extra vraag naar airco's en een groot gebrek aan gediplomeerd personeel. Dat geldt momenteel voor vrijwel de hele bouw en installatiesector trouwens. Als iemand nu meteen voor je klaarstaat en niet ergens vorige maand is gestart met zn club, dan zou ik ernstig gaan twijfelen of dat wel een goede partij is.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
De gespecificeerde SPL is meestal op 1 meter afstand. Afhankelijk van hoe ver je van de erfgrens van de buren afzit (en of er bijvoorbeeld een schutting tussenzit) kan dit wel of niet stil genoeg zijn.stickeric schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
De sound power level is 65db en sound pressure level is 50db, maar dat betekent dus dat deze unit eigenlijk veels te luid is voor mijn situatie?
Ik weet niet hoeveel werk het is om het te monteren bij jou, maar over het algemeen vind ik de offertes wel mee vallen, vooral die Prefera units zijn duur, als je voor een Comfora ga, ben je al wat goedkoper uit, maar esthetisch wel wat minder mooi en geef wifi support tenzij je los unit erbij koopt voor 100€Theone098 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:10:
[...]
Eigenlijk vanwege dit topic en omdat ik mensen ken met goede ervaringen (maar die ken ik ook met bijv. LG).
Daarna ben ik wezen kijken (en luisteren) naar verschillende airco's en het valt mij op dat de Daikin stil is en weinig tot geen mechanisch geluid maakt. In mijn slaapkamer is stilte belangrijk omdat ik een lichte slaper ben.
Kijk, het spare-parts verhaal wist ik niet, daar zal ik de aanbieder dan ook nog eens naar vragen. Thanks.
Ik heb overigens de eerste offerte binnen (incl. installatie):
E4795,- voor 2 single split Daikin units, waarvan 1 design (4,2kw woonkamer) en 1 perfera (2kw slaapkamer).
Of E3899,- voor 2 x perfera (5kw en 2kw) single split.
Lijkt mij aan de prijs als ik de overige prijzen hier lees?
Helemaal mee eens, ik had vorig jaar al airco's geïnstalleerd willen hebben, zelfs toen de offerte rond was kwam de partij niet opdagen, eerst was het Corona, daar had ik dan nog begrip voor, vervolgens 2 weken niks gehoord en weer achteraan gebeld, waren de units ineens niet meer leverbaar... die hebben mijn unit denk ik dan aan iemand anders verkocht ofzo.. Het liefst zou ik hun naam hier noemen om men te behoeden van dat soort bedrijven, maar dag mag denk ik helaas niet.RonJ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:35:
Mijn leverancier zit al vol t/m februari volgend jaar. Kwestie van extreem veel extra vraag naar airco's en een groot gebrek aan gediplomeerd personeel. Dat geldt momenteel voor vrijwel de hele bouw en installatiesector trouwens. Als iemand nu meteen voor je klaarstaat en niet ergens vorige maand is gestart met zn club, dan zou ik ernstig gaan twijfelen of dat wel een goede partij is.
Juniper RWD
Het is een standaard montage. Ik heb de Prefera vanwege de filters en wat gezinsleden met allergie.Shiro schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:38:
[...]
Ik weet niet hoeveel werk het is om het te monteren bij jou, maar over het algemeen vind ik de offertes wel mee vallen, vooral die Prefera units zijn duur, als je voor een Comfora ga, ben je al wat goedkoper uit, maar esthetisch wel wat minder mooi en geef wifi support tenzij je los unit erbij koopt voor 100€
ik heb voor 5600€ het volgende:
4.2kW Perfera single split voor de woonkamer
4kW Multisplit met 2.5kW en 2kW Comfora units voor de slaapkamers aan de zuidkant op 1e en 2e verdieping
Dat is incl montage en materiaal en moest de multi split van het dak van de uitbouw naar de 2e verdieping, wat netjes onder de dakpannen weggewerkt was, hij was anderhalf dag bezig om het te monteren.
Hij was ongetwijfeld niet de goedkoopste, maar ook niet duur denk ik en na mijn ervaring met voorgaande aircobedrijven was ik wel klaar met zoeken.
[...]
Ook ik heb bedrijven gebeld die aangeven het te druk te hebben en daarom niet aan particulieren te willen verkopen.Helemaal mee eens, ik had vorig jaar al airco's geïnstalleerd willen hebben, zelfs toen de offerte rond was kwam de partij niet opdagen, eerst was het Corona, daar had ik dan nog begrip voor, vervolgens 2 weken niks gehoord en weer achteraan gebeld, waren de units ineens niet meer leverbaar... die hebben mijn unit denk ik dan aan iemand anders verkocht ofzo.. Het liefst zou ik hun naam hier noemen om men te behoeden van dat soort bedrijven, maar dag mag denk ik helaas niet.
Eind februari drie bedrijven benaderd voor offerte,
Bedrijf 1:
kwam opdagen en had een offerte binnen een week gereed
Bedrijf 2:
Zou op op maandag komen, kwam niet, foutje met planning ofzo.. netjes excuses gemaakt voor zijn fout. Foutje kan gebeuren denk je dan en zou de dag erna komen. Kwam weer niet, dit keer zonder afbellen zelfs!.
Bedrijf 3:
Ander bedrijf kwam na een maand met een mail dat ze het extreem druk hadden en dat het inplannen van een intake 65€ kost. Was toen al in zee gegaan met bedrijf 1.
Die lui hebben echt een luxe positie dus. Bedrijf 1 die bij mij kwam installeren gaf aan dat bij Daikin al wel wat leveringsproblemen waren en dat hij inderdaad meer dan genoeg werk heeft. Dit gaat overigens wel over regio Zuid-Holland, wellicht dat het in andere regio's wat minder druk is.
[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 13-04-2021 16:57 ]
Ook oriënterende geweest afgelopen weken. Ik heb een leverancier gevonden die zegt: “Sleutel het zélf in elkaar (of laat het in mijn geval door onze aannemer doen) en als je klaar bent komen wij om hem te testen, vacuüm, afpersen, vullen etc”. Gaat de eerste test niet goed? Krijg ik huiswerk en komen ze later terug.Ballenbakz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:29:
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 14-04-2021 08:35 ]
Ik heb ook iemand gevonden die dat ook bij mij doet. Ideaal aangezien ik DIY erg leuk vindt.Dennisdn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:30:
[...]
Ook oriënterende geweest afgelopen weken. Ik heb een leverancier gevonden die zegt: “Sleutel het zélf in elkaar (of laat het in mijn geval door onze aannemer doen) en als je klaar bent komen wij om hem te testen, vacuüm, afpersen, vullen etc”. Gaat de eerste test niet goed? Krijg ik huiswerk en komen ze later terug.
Zo kan ie er veel meer op een dag doen én ze komen binnen 2 weken (ongeveer) na het telefoontje dat ik klaar ben. Ze werken landelijk. Als ze klaar zijn en alles is naar wens verlopen, dan zal ik de naam wel noemen. Eerst zelf ervaren voordat ik ze aan anderen opper
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
[ Voor 19% gewijzigd door deurklinkje op 14-04-2021 13:18 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat zijn best scherpe prijzen. Is dat inclusief montage en alle materiaal? Of je 2,5 of 2,0 nodig hebt voor een ruimte is het best ter plaatse in te schatten.deurklinkje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:30:
Ik heb ook zojuist meerdere offertes binnen maar zie door de bomen het bos niet meer
Offerte 1
Mitsubishi MXZ 2F42VF multi split unit
1x MSZ AP25VGK
1x MSZ AP20VGK
Standaard WiFi ingebouwd
€ 2855,60
Offerte 2
1x MXZ-2HA40 VF
2x MSZ-HR25 VF
Inclusief wifi modules
€2750,-
Offerte 3
Daikin 2mxm40n multi split unit
1x FTXM25
1x FTXM20
€ 2783,-
We willen gewoon een zuinige airco die ook kan verwarmen
Maarten
Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd en krijg als optie ook nog de FTXA aangeboden voor een meerprijs welke ik overweeg. Ik ga er vanuit dat de vermogens en capaciteiten van de FTXM en de FTXA hetzelfde zijn toch?FrankHe schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:07:
[...]
Zonlichtinval is inderdaad iets om rekening mee te houden. In dit geval zou ik inderdaad eerder voor de 2,0 + 2,0 + 2,5 kW combinatie gaan in plaats van de 1,5 + 1,5 + 2,5 kW.
Aanvulling, wellicht ter overweging:
Optie 1, kamer Oost 2,5 kW, kamer Zuid-West 2,0 kW, kamer Noord-West 1,5 kW
Optie 2, kamer Oost 2,5 kW, kamer Zuid-West 2,5 kW, kamer Noord-West 2,0 kW
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq