Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 267 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.593 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Sebo schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:38:
Iemand wel eens nagedacht om de airco unit niet bovenin de kamer maar onderin te monteren zoals een convectorput of radiator die laag bij de grond zit. Ik denk dat je een veel efficientere luchtstroom krijgt en nog meer koude lucht weghaalt uit huis. Je kan de airco dan alleen niet meer gebruiken voor koelen want koude lucht blijft dan beneden hangen.
Ja dat is ook wel fijn voor in de zomer... Dan blijft de koude lucht graag bij je voeten :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
renzo4000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:38:
[...]

Volgens mij niks geks qua verbruik. Het zijn best koude dagen (zowel snachts én overdag) met een aardig windje. Hoe warm heb je hem staan?

Ik zit hier vandaag weer bijna op de 18kWh ... het is hier binnen wel rond de 21.5 gemeten en staat 24/7 aan ( 2 graden lager in de nacht).

Vorig jaar 4 december was het zo'n 6 graden overdag en 3 graden in de nacht (een stuk warmer dus). Mijn gas verbruik was toen 7.4 m3

Met mijn huidige tarieven afgezet tegen vandaag is dat:

Stroom 18kWh x €0,75= €13,50 vs Gas 7.4m3 x €3,17= 23,45 (terwijl het nu kouder is en er zomaar 2m3 meer verbruikt zou kunnen worden).

Maar goed voor mij gaat dit sws niet op aangezien ik een overschot heb aan kWh's ivm zonnepanelen.
Ik hem staan op 21 graden , en snacht laat ik hem uit heb de cv thermostaat op 13 graden staan
hier koelt het snachts ook echt af tot 13 graden,
misschien toch maar eens de airco aan laten staan en kijken als dit overdag en totaal verbruik zou verbeteren
maar 18kwh lijkt me inderdaad redelijk als dat je 24h verbruik is
Ik heb wel Zonne panelen maar ik huur particulier dus helaas zijn die niet voor mij alleen
btw iemand een idee voor een domme gasmeter slim te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
Iemand wel eens nagedacht om de airco unit niet bovenin de kamer maar onderin te monteren zoals een convectorput of radiator die laag bij de grond zit. Ik denk dat je een veel efficientere luchtstroom krijgt en nog meer koude lucht weghaalt uit huis. Je kan de airco dan alleen niet meer gebruiken voor koelen want koude lucht blijft dan beneden hangen.
FVXM-A - Perfera vloermodel
Dit model blaast zowel lang van boven en land vanonder uit in verwarming. In koeling enkel langs van boven. Wel iets duurder dan de wand modellen

Een hoog aan de wand model is in der tijd uitgevonden enkel om te koelen, later is daar dan bijverwarming bij gekomen en nu vooral als hoofdverwarming

[ Voor 10% gewijzigd door Hespy op 04-12-2022 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 17:20

ede

Daar is over nagedacht want er zijn speciale vloermodellen op de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 17:20

ede

coolbvrobin schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:46:
[...]
https://www.mijnaansluiting.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Bedankt!
maar helaas Ik huur particulier en ieder huurder ( 3 stuks) heeft een eigen analogen domme m3 meter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Martin7182 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:12:
Het kost inderdaad meer energie, maar wat je uitspaart als je binnen gaat koelen i.p.v. verwarmen, moet je weer compenseren na de ontdooicyclus. Netto schiet je er niet zoveel mee op. COP 1 vereist geen hitte-element als je de ventilator gewoon uit laat, wat volgens mij ook gebeurt bij het ontdooien. Ik vermoed dat het ontdooien gebeurt door in de buitenunit warmte te genereren zonder de binnenunit daarbij te koelen. Ik ben echter geen expert, maar ik vrees jij ook niet :)
Er zit een 4-weg ventiel in het systeem dat de leidingen kan kruisen in beide richtingen. Dus ja: de binnenuit ontvangt tijdens een defrost wel degelijk kou, want het koudemiddel moet ergens heen, het is een gesloten systeem. Alleen de fan draait binnen niet waardoor dit maar zeer beperkt de ruimte afkoelt. Je kunt het vaak wel enigszins voelen als je je hand er tijdens een defrost voor houdt, omdat koude lucht naar beneden valt.

De fan buiten draait overigens ook niet tijdens defrost, want dat zou de unit afkoelen terwijl je hem juist probeert op te laten warmen.

Ontdooien met een hitte-element deden ze vroeger wel, maar kost dus domweg veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 18:52
@jerry1967 Benieuwd hoe dit verder gaat vanuit Daikin. Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Dolbyadt schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:54:
@plank Omdit moment staat de airco op 22 graden ingesteld. En 8 meter verderop heb ik een weer station staan die geeft aan dat het 19,8 graden is. In de hele woonkamer is het gewoon heerlijk.

Op dit moment is het verbruik zie hieronder. Buiten temperatuur is op dit moment 0 graden.

[Afbeelding]

Wanneer je wilt gaan verwarmen met airco om je gas verbruik te verminderen. Zou ik zegen meteen doen.
Ik ben ruim omlaag gegaan met mijn gas verbruik namelijk van 1500M3 gas naar 800m3 sinds ik bij verwarm met de airco. Want mijn Daikin pefera FTXm35n is natuurlijk niet voldoende om mijn woonkamer met open keuken (120M3) te verwarmen in de winter.

[...]
Wij hebben 4,2kw daikin perfera hangen in de woonkamer en tot nu toe trekt hij het nog wel! Onze woonkamer is 5,5m breed en gedeelte is 8m diep en gedeelte is ruim 11m diep (bij keuken). Het is heerlijk aangenaam en verbruikt zo'n 10 tot 15 kWh op een koude dag zoals vandaag. In de ochtend 7u aan op dagen dat we thuis zijn (anders 15u) en om half vijf gaat de temp van 18 naar 21. Enige gas wat we verbruiken is met douchen (0,12 tot 0,2m3) en eten koken. Echt mega goeie investering geweest.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:00
Hespy schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:01:

Je zal dan ook het beste rendement (cop) hebben met de de ventilator op de hoogste stand maar de uitgaande temperatuur zal wel lager zijn en onaangenaam aanvoelen. Een gulden middenweg vinden is dus de boodschap. Maar bij afwezigheid is verhogen juist goed voor het rendement.
Hoe bedoel je dit precies? Als je niet thuis bent moet je juist stoken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wyoGiRdZSuyHfi0OicAOqKQ0ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJZKXQA5LWBOmwCS22l23bDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar de open trappengat dichtgemaakt. Even snel om te testen. Deze staat in verbinding met de hal beneden ( voordeur). En in het halletje is het gewoon 13 graden. En die koude trek voel je.
Scheelt dag en nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
banaliteit schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:59:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Als je niet thuis bent moet je juist stoken?
Daarvoor niet de temperatuur verhogen maar wel de fan speed, zo krijg je een hogere cop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:04
Wat ook goed werkt voor COP: ventilator aan in de kamer. Hier heb ik een kleintje die koude lucht bij de achterdeur en raampartij naar plafond stuurt, kan de airco nu een graad lager instellen en het is ergens anders gemeten nog steeds even warm in de woonkamer, setpoint 20 ipv 21 (en hij verwarmt graag tot de binnenunit +1.5/2 meet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
w00key schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:08:
Wat ook goed werkt voor COP: ventilator aan in de kamer. Hier heb ik een kleintje die koude lucht bij de achterdeur en raampartij naar plafond stuurt, kan de airco nu een graad lager instellen en het is ergens anders gemeten nog steeds even warm in de woonkamer, setpoint 20 ipv 21 (en hij verwarmt graag tot de binnenunit +1.5/2 meet).
Ik denk nu gewoon aan plafond ventilator. Die kunnen naar beneden blazen maar ook naar boven dan komt de warme lucht lang de zijwanden naar beneden. Vooral interessant bij hogere plafonds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:42
Daar hebben ze vloermodellen voor uitgevonden. ;) En daar kan je nog steeds prima mee koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 04-12-2022 21:31 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:32
Toniboy schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:23:
Hier vandaag vanaf vannacht weer 15 defrosten gehad. Vanaf 13:00 draait die zonder te defrosten.
Meer mensen hier met een Daikin Perfera 3,5 last van? Of is dit normaal gedrag.
hoe zie je eigenlijk gedurende de nacht dat je deforst hebt gehad?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Pim57 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:21:
Bij wijze van experiment een kartonnen koker geknutseld zodat de lucht aanvoer vanaf de vloer plaats vindt. Airco is een Panasonic CS-FZ35-WKE.

[Afbeelding]

Onverwachte bijwerking is een aardige geluidsreductie. Het geluid van de ventilator binnen is nu prima te doen.
De fan sweep en -snelheid staan op auto.
Geen pendelen, de unit loopt mooi rustig.

Vandaag elk uur een defrost van 10 minuten. Tijdens de defrost gaat de klep binnen dicht. Alleen als je je hand er vlakbij houdt, voel je de koude.

De 3,5 kW houdt de kamer van 100m3 en aangebouwde keuken van 20 m3 goed op 19°C. Huis is uit 1984 met vloer-, muur- en dakisolatie. Overal gewoon dubbel glas.
Voor de 20° C is een beetje hulp van de CV nodig. Buiten is het nu 0° C.

De airco verbruikt nu zo’n 600-700 Watt.
leuk

eigenlijk beter andersom
de warme lucht boven wegtrekken en deze ondere blazen alleen zal dat er niet zo mooi uitzien als deze setup?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 14:51
GermanPivo schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:23:
[...]

Tsja, van 3.5 m3 gas kijkt niemand op, maar als dat wordt vervangen door 7 kWh is ineens veel. :+
Hier even een dag opgezocht van de afgelopen winter waarbij de min/max temperatuur en luchtvochtigheid het meeste lijkt op vandaag (volgens Meteoblue) en dat was hier 26 december 2021, toen heb ik 7,3 m3 verbruikt. We verbruiken hier dagelijks ongeveer een 0,8 m3 voor SWW/koken.
Vandaag tot nu met de MHI 7,16 kWh verbruikt, nu is de dag nog niet over en verwacht ik dat ik rond de 8 kWh uit kom.
Dit uiteraard met dezelfde warmtebehoefte als vorig jaar.

Laat mij dan maar lekker die 8 kWh verbruiken ipv ~6,5 m3 gas
Met m'n huidige tarieven:
8 x €0,37 = € 2,96
6,5 x €1,61 = € 10,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:45
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:37:
[...]

Ik zie dat aan de temperatuur in de woonkamer die wat inzakt en aan het geluid gemeten met een Netatmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Toniboy schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:50:
[...]

Ik zie dat aan de temperatuur in de woonkamer die wat inzakt en aan het geluid gemeten met een Netatmo
ok
en maakt de binnen unit dan ook een gek geluid waarbij het net lijikt of iets wat warm is heel snel afkoeld en uit zet etc?
net ijskristallen die vormen in heel rap tempo door snelle afkoeling
of andere gas dat je heel duidelijk door de leidingen hoort sissen en kraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Milas82 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Daar heb ik helaas ook last van, ik heb tussen de muur en de beugel rubber gedaan. Dit scheelt al aardig. Ik wilde de trillingen dempers gaan vervangen voor veren maar die krijg ik er niet mooi onder. Nu deze besteld, ben benieuwd of het wat is.

https://images.app.goo.gl/aa85xVsT2aVzi6jv9
en even vragen hoe bevallen ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@plank MIjn CV ketel staat 24/7 op nachtstand ingesteld 17 graden continu. Maar is dit jaar nog niet aan geweest voor cv. De CV gaat alleen dagelijks aan voor het douchen. De airco houd het zolang het niet streng vriest mooi op temperatuur. Sinds afgelopen zaterdag heb ik de airco 24/7 aan staan. Omdat de airco het anders niet op tijd lekker aangenaam krijgt in de woonkamer met openkeuken (120M3). OP dit moment heeft de Daikin Pefera dus 22uur non stop gedraaid met een verbruik van 9Kwh. Buiten temperatuur was vandaag tussen de 2 graden en 0 graden.

Daikin Pefera 3,5 Kwh: (op dit moment 22uur gedraaid).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsAnJQEoTPoAo8ktqU-0ReQnDyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5DdQAJTnFiCeRb3iwyEavN4u.jpg?f=user_large
plank schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:34:
[...]

Top! Thx. En snachts? Zet je dan de cv op 15 graden? Ik las dat mensen het op 18 graden laten staan icm de airco.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@GermanPivo Opkijken van meer stroom verbruik ten opzichte van gas. Ik durf te zeggen dat bij-verwarmen en of 100% verwarmen met airco die 3x +++ heeft bij verwarmen. Dat je 100% zeker weten veel goedkoper bent dan met gas stoken.

Ik zelf woon in een heel oud hoekhuis 1949 (120M3). Zonder enige vorm van isolatie (spouwmuur, vloer & dak). Geen HR++ glas enzo. En zelfs dan ben ik ruim goedkoper uit dan dat ik met gas zou stoken. Een airco is gewoon veel efficiënter dan onze vertrouwde CV ketels. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat bij 80% van de gemiddelde huishoudens de CV ketels niet goed is ingeregeld en afgesteld. Waardoor de technische gegevens ook niet kloppen.
GermanPivo schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:23:
[...]

Tsja, van 3.5 m3 gas kijkt niemand op, maar als dat wordt vervangen door 7 kWh is ineens veel. :+

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 18:26
(jarig!)
Ik twijfel om de airco gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur te laten.

Ik merk toch dat hij nu zeer stabiel draait. Sinds 12u deze middag een constant verbruik van 600W. Maar als ik hem nu verlaag en dan morgenvroeg weer moet verhogen, dat is de kans groot dat het verbruik weer enorm gaat fluctueren en onregelmatig kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
@IamPeacock Het enige wat ik kan reageren hierop is testen. Uitproberen en kijken wat het doet. Maar het is natuurlijk best moeilijk want iedere dag heb je helaas niet het zelfde weer type en temeratuur. Waardoor je nooit voor de 100% iets kunt uit testen.
IamPeacock schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:17:

Ik merk toch dat hij nu zeer stabiel draait. Sinds 12u deze middag een constant verbruik van 600W. Maar als ik hem nu verlaag en dan morgenvroeg weer moet verhogen, dat is de kans groot dat het verbruik weer enorm gaat fluctueren en onregelmatig kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 08:23
renzo4000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:39:
[...]

Ja dat is ook wel fijn voor in de zomer... Dan blijft de koude lucht graag bij je voeten :)
Multisplit doen met één unit hoog en één unit laag. Optimale keuze voor elk scenario 😝

[ Voor 42% gewijzigd door Frij5fd op 04-12-2022 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Maxwp HIer mijn grafiek ik zie daar bij mij 2x dipjes maar na het zijn geen defrost. Zoals ik het kan beoordelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMB94G5lU0_fBitECGta7XHquJE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wTgbISGK7erKm1IGZM2GLj4D.jpg?f=user_large
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:37:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
(jarig!)

Als ik kijk naar de data van vandaag, dan lijkt het mij bijna niet de moeite dat ik enkele graden verlaag tijdens de nacht. Het spaart hoogstens 400w uit per uur en dan duurde het tot 12u eer hij weer stabiel begon te draaien.

Het bespaart me ook wat kopzorgen omtrent de pieken tijdens het verhogen 's ochtends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:45
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:57:
[...]

ok
en maakt de binnen unit dan ook een gek geluid waarbij het net lijikt of iets wat warm is heel snel afkoeld en uit zet etc?
net ijskristallen die vormen in heel rap tempo door snelle afkoeling
of andere gas dat je heel duidelijk door de leidingen hoort sissen en kraken
Dat ja sissend geluid en dat die koud wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 10:13

Processorkoeler

Geen stock koeler

Wat hebben jullie een enorm satisfying grafieken. Is dit gewoon Home-Assistant? Of een panel met integratie?

Is het eigenlijk aan te raden om je airco 24/7 te laten draaien? Pendelen is slecht, maar ik vraag me zelf af of een consumentenairco 24/7 kan draaien. Ik zet de mijne soms, als het met de buitentemperatuur kan, even uit. Maar geen idee wat wijsheid is.

[ Voor 76% gewijzigd door Processorkoeler op 04-12-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
(jarig!)
Processorkoeler schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:37:
Wat hebben jullie een enorm satisfying grafieken. Is dit gewoon Home-Assistant? Of een panel met integratie?

[...]

Is het eigenlijk aan te raden om je airco 24/7 te laten draaien? Pendelen is slecht, maar ik vraag me zelf af of een consumentenairco 24/7 kan draaien. Ik zet de mijne soms, als het met de buitentemperatuur kan, even uit. Maar geen idee wat wijsheid is.
Mij is altijd gezegd dat dat eigenlijk het beste is voor een warmtepomp. Maar ik ben allesbehalve de expert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-05 15:58
Hoog-over statistiek november 2022 versus 2021 bij Eneco.

MHI SRK35ZS-W voor verwarmen, dit jaar voor het eerst.
Tussenwoning, woonkamer en open keuken 125m3.
3-persoons huishouden.
IR-warmtepaneel 600W voor werkkamer boven.
Zonnepanelen

Meer-/minderkosten nov. 2022 tov 2021 bij mijn huidige tarieven:
Meerkosten stroom ca. € 100
Minderkosten gas ca. € 530
Besparing € 430, blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAgwV3lBzCaGiD4NOdRL4Orh6KI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fKgRkBHfUi9lanXpkEUV7uN6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 04-12-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLohFOuVU8bRiVVrjKABt2M5aio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARPGvBiWK94j3CYFFhDYIEY8.jpg?f=fotoalbum_large

Twee keer gedoucht, vrij lang zij die pieken bij gas. Verder twee wasjes en 1x droger aan.

Airco woonkamer 11,5 kWh
Airco gang 5,3 kWh
Airco slaapkamer 1,3 kWh

Woonkamer heeft van 7u tot ruim 20u aangestaan. Dus dan zou ik zo'n 880 watt verbruiken per uur met die unit.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
Martin7182 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:12:
[...]

Het kost inderdaad meer energie, maar wat je uitspaart als je binnen gaat koelen i.p.v. verwarmen, moet je weer compenseren na de ontdooicyclus. Netto schiet je er niet zoveel mee op. COP 1 vereist geen hitte-element als je de ventilator gewoon uit laat, wat volgens mij ook gebeurt bij het ontdooien. Ik vermoed dat het ontdooien gebeurt door in de buitenunit warmte te genereren zonder de binnenunit daarbij te koelen. Ik ben echter geen expert, maar ik vrees jij ook niet :)
De buiten unit wordt ontdooid door de fan van de buiten unit en van de binnen unit(s) still te zetten. En dan vervolgens in de koelstand met de compressor de buitenunit warm te maken, de binnen unit(s) worden dan automatisch koud aangezien het koude koelmiddel er doorheen gaat.

IR foto van een van mijn binnen units vorig jaar tijdens een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn8sIZeYb8nCRMQTb4c0eFPhrlQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tpnZoIsRTVNlFzPhRmO5u4Mc.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:53
coolbvrobin schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:46:
[...]
Ik had mijn oude gasmeter slim gemaakt met een magnetometer. Onder het telwerk zit een magneetje dat meedraait.

Met m’n iPhone en de phyphox app kon ik het wisselende magneetveld zien. Vervolgens met een arduino en magnetometer een slimme meter geknutseld.
Als electronica en microcomputers je hobby zijn, heb je een leuk winter project.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 15:21
KoningPaulus schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:03:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hier zijn afgelopen week dan eindelijk de airco's geplaatst! :) Gaat om 2x single split MHI 3,5 ZS-W incl. de WF-RAC modules. Heeft even geduurd, maar installatie is top verlopen.
Woonkamer plek onveranderd gebleven, 2e verdieping iets naar links verplaatst (dus wat meer boven het trapgat, ivm de hoogte die ontoereikend was, plattegrond klopt dus niet.) Alle twee voorzien van Homewizard om het verbruik te monitoren. Beide units staan op big blocks uiteindelijk, ook die op het dakterras (omdat het dak van beton is, was dat het voorstel). Heb ze vooralsnog niet horen brommen.

Ben nu aan het stoeien met de optimale instellingen voor dit koude weer. De eerste dag lag de temperatuur een stukje hoger en hield ie de boel goed bij op 200-300W, nu moet de airco er flink aan trekken merk ik (maar dat lees ik bij velen). Ook hier redelijk afgegaan op het advies van mede-tweakers en (eigenwijs wellicht) voor 3,5's gekozen. Instellingen in de M-Air app: Verwarmen, ventileren AUTO, verticale richting 2e (+- 45 graden) streepje, horizontale richting in beide gevallen zo veel mogelijk de ruimte in. 3D auto uit. Temperatuur loop ik nogal mee te spelen om te kijken waarmee het comfortabel wordt en blijft, zonder dat je in een bak 'herrie' zit. De woonkamer trekt 500-1000W, waarbij rond de 1000W ik het geluid te veel vind.

Voor de volledigheid de situatie: 2onder1kap, 2002, A label, muur (12cm) + vloerisolatie, HR+,++ (whatever that means :+ , staat in het raam), begane grond 140m3 (excl hal. Deur laat ik voorlopig dicht als ik de boel in de woonkamer niet onder controle heb)
Lekker zeg! Toch gelukt 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05-2024
Martin7182 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:43:
[...]

Weet je dat zeker? Waarom zou hij niet met COP=1 alleen de buitenunit verwarmen zonder de binnenunit te laten koelen? De ventilator staat stil. Volgens mij heeft het ook weinig zin om met hoge COP te ontdooien, want daarna zou je dezelfde tijd nodig hebben om binnen weer op gelijke temperatuur te komen.

[...]

Er zijn vast units die dit doen, maar b.v. de MHI-ZSX gebruikt een simpel algoritme gebaseerd op alleen tijd en temperatuur.
Fabrikanten verzinnen vanallerhande marketingverhaaltjes, ook die unit’s werken in de basis op de door mij genoemde manier.
De temperatuur in een koudesysteem hangt altijd samen met een bepaalde druk, komt dus op hetzelfde neer.
Mocht je er eens naar willen kijken: https://youtu.be/eJR6JNOxpn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
M_AW schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:35:
[...]

Is in Nederland ook gewoon wettelijk verplicht hoor. Afpersen tot 110% maal de werkdruk van het koudemiddel bij een temperatuur van 55 graden Celcius. Dat betekent voor R32 dus 110% x 34,19 = 37,7 bar(g)

Ben bekend met dat verhaal over stikstof door de afdichtingen enzo. Zelf nooit ervaren. Al de nodige installaties op >38 bar(g) afgeperst.

Ben er ook mee bekend dat het vaak (bijna altijd?) niet gedaan wordt. Aan jou als klant om te bepalen wat dit zegt over de rest van het werk als de installateur zelf aangeeft zich niet hieraan te houden.
Installatie dient officieel afgeperst te worden op 1,1x PS, oftewel 1,1x de Ontwerpdruk.
Ontwerpdruk van een installatie staat niet altijd gelijk aan de werkdruk van het koudemiddel bij 55 graden. Installaties welke gebouwd zijn voor de “wereldmarkt” zoals airconditioners zijn vaak geconstrueerd op een andere temperatuur, in Dubai red je het namelijk niet met 55 graden.
Ook hier mogen ze dus boven de 55 graden gaan, anders is het voor een warmtepomp ook niet mogelijk om tapwater te draaien.
Die installaties moeten gewoon afgeperst worden op 1,1x de Ontwerpdruk, dus niet 55 graden.

Verder gaand op dat het vaak niet gebeurd, dit is gewoon vanwege de veiligheid van de installatie.
Of een installateur dit nu wel of niet doet, dat zegt niets over de rest van het werk.
Zelfde de grotere koeltechnische bedrijven in Nederland persen veel van de installaties welke zij plaatsen niet af op 1,1x PS, gewoon omdat de meeste installaties daar niet voor geconstrueerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
Laag bij de grond, oftewel een vloermodel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
De Daikin Perfera 3.5 heeft de afgelopen 2 dagen een constant verbruik gehad van 400 watt. Precies om 12 uur 's nachts is die terug gaan moduleren naar 300 watt.

Zie hieronder de koelkast en de airco.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQuCI6baXLBtA_9vQYqLGLmJr20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bogLcfecIrA9wY1iNuVjy52v.png?f=user_large

Beetje raar tijdstip om te besluiten om terug te moduleren? De binnentemperatuur is de afgelopen tijd niet gewijzigd, dus ik vraag me echt af wat er in dit ding omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
PentaClover schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:00:
[...]

De buiten unit wordt ontdooid door de fan van de buiten unit en van de binnen unit(s) still te zetten. En dan vervolgens in de koelstand met de compressor de buitenunit warm te maken, de binnen unit(s) worden dan automatisch koud aangezien het koude koelmiddel er doorheen gaat.

IR foto van een van mijn binnen units vorig jaar tijdens een defrost:
[Afbeelding]
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ja, de binnenunit wordt koud, maar gaat niet echt koelen omdat de ventilator uit staat. Resultaat: je buitenunit wordt met hele lage COP opgewarmd. Misschien iets meer dan COP 1, maar zeker niet in de buurt van 4 of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Processorkoeler schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:18:
[...]

Of ik let er te veel op, of dat ding van mij werkt gewoon niet correct. Ook al is de installatie een rommel geweest, technisch is 't in orde. Zet ik de unit op 15c dan is het binnen 15c (thermostaat kom overeen). Nu zet ik 'm op 17. Thermostaat gaat van 15 naar max 15.5 en blijft daar ook. Een analoog metertje geeft ook niet hoger dan 16 aan. En dan het mooie: Zet in de verticale vanes omhoog (van 'naar beneden' naar 'horizontaal' wordt het opeens 16.5c.

Alles staat op "auto", temperatuur 17c. De ingestelde temperatuur wordt gewoon niet gehaald tenzij ik dus handmatig alles instel. Daar is zo'n "auto" functie toch voor? Het enige wat ik instel is de temperatuur en operation mode (verwarmen). Het gekke is: volgens de unit zelf is 'ie netjes op temperatuur, of gaat 'ie er zelfs iets overheen (omdat de fan op "auto" laag staat, en de warme lucht misschien blijft hangen?)

Voorbeeldje:

- operation mode "heating"
- temperatuur op 17c ingesteld
- verticale vanes staan op "auto" omlaag, en vaak (echt totaal willekeurig) gaan die netjes horizontaal als de setpoint is bereikt.
Het lijkt er inderdaad op dat de warme lucht rond je binnenunit blijft hangen. Misschien kun je de lamellen meer horizontaal instellen en evt. de ventilatorsnelheid verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:17
Martin7182 schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:59:

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ja, de binnenunit wordt koud, maar gaat niet echt koelen omdat de ventilator uit staat. Resultaat: je buitenunit wordt met hele lage COP opgewarmd. Misschien iets meer dan COP 1, maar zeker niet in de buurt van 4 of 5.
Nee.

De buitenunit kan zijn warmte uitstekend kwijt, want gebruikt die om ijs te ontdooien. Werkt dus met de COP die bij de heersende buitentemperatuur geldt net als tijdens het verwarmen van binnen. Dus met temperatuur rond het vriespunt zal dat ergens rond de 3,5 zijn veelal (voor Daikin zijn de tabellen iig eenvoudig te vinden). Zeker niet dicht bij 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:45:
Hoog-over statistiek november 2022 versus 2021 bij Eneco.

MHI SRK35ZS-W voor verwarmen, dit jaar voor het eerst.
Tussenwoning, woonkamer en open keuken 125m3.
3-persoons huishouden.
IR-warmtepaneel 600W voor werkkamer boven.
Zonnepanelen

Meer-/minderkosten nov. 2022 tov 2021 bij mijn huidige tarieven:
Meerkosten stroom ca. € 100
Minderkosten gas ca. € 530
Besparing € 430, blij mee!

[Afbeelding]
tja ziet er toch niet zo gunstig uit inmiddels
de prognose is op dit moment dat we van november 120kwh ( alleen de warmte pomp ) naar +266kwh gaan voor de maand december ( op basis van 4 dagen pas en ga er vanuit dat deze wat hoger gaat uuitkomen nu de temp zakt )
vorig jaar 170kub aan gas voor de maand december
enige is dat als we vanaf jan 2023 zonne panelen bij leggen we echt goedkoper gaan uit zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• banaliteit
Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:30:
[...]
tja ziet er toch niet zo gunstig uit inmiddels
de prognose is op dit moment dat we van november 120kwh ( alleen de warmte pomp ) naar +266kwh gaan voor de maand december ( op basis van 4 dagen pas en ga er vanuit dat deze wat hoger gaat uuitkomen nu de temp zakt )
vorig jaar 170kub aan gas voor de maand december
enige is dat als we vanaf jan 2023 zonne panelen bij leggen we echt goedkoper gaan uit zijn
Kan je niet beter vergelijken op basis van graaddagen? www.mindergas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Hespy schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:01:
Ik wil hier nog even misverstanden recht zetten.
Je hebt 2 soorten ontdooi mogelijkheden.
1 is heetgasontdooiing dan keert de koelcircuit om (met de 4 weg klep) en wordt de condensor verdamper en omgekeerd. Warmtewisselaar buiten wordt warm en binnen koud beide ventilators gaan uit en eventueel klep dicht voor een korte periode.
2 lucht ontdooiing als de buiten temperatuur warm genoeg is zal de airco beslissen om enkel met lucht te gaan ontdooien compressor uit en enkel de buiten ventilator aan. Sommige denken dat dit pendel gedrag is maar dit is niet pendelen omdat er zogezegd teveel vermogen is.

Wat ik hier ook veel lees is "mijn airco heeft een hoog rendement (cop) omdat hij laag in toeren draait. Het toerental heeft niets te maken met het rendement. We leggen verkeerd de link met een auto. Hoog toerental heeft meer verbruik maar dit klopt niet voor een koelinstallatie. Wat het rendement (cop) bepaald is de condensatie druk/temperatuur tov de verdampingsdruk/temperatuur. Hoe dichter deze lijnen in het h log p komen te liggen hoe beter het rendement! (Cop) dan is er minder compressie arbeid nodig om de warmte te verpompen. Hoe warmer het buiten is hoe hoger er zal worden verdampt en hoe minder warmte binnen nodig is hoe lager er zal worden gecondenseerd.
Je zal dan ook het beste rendement (cop) hebben met de de ventilator op de hoogste stand maar de uitgaande temperatuur zal wel lager zijn en onaangenaam aanvoelen. Een gulden middenweg vinden is dus de boodschap. Maar bij afwezigheid is verhogen juist goed voor het rendement.

Maw een compressor die aan 75Hz draait KAN een hoger rendement hebben dan één die aan 20Hz draait
Hartelijk dank voor deze informatie. _/-\o_

Ik heb nog niet zo lang een MHI 2.5 sw-x en 3.5 sw-x draaien dus nog weinig ervaring maar had al wel door dat de "defrost" niet altijd "defrost" is.

Ik heb een sensor op de lucht-uitstroom geplakt, en zag bij een "defrost" dat de uitstroom rap naar beneden ging tot soms onder/rond de 0°C, waarbij z'n pieptoon afging.

Maar ik merkte ook bij dezelfde unit, dat de klep soms dicht(er) ging en een "borrelend" geluid waarvan ik dácht een defrost te hebben, en de temperatuur naar beneden ging... maar niet zo héél ver naar beneden. Ook de knipperledje van "defrost cycle"ging dan niet aan.

En vervolgens ging de klep weer op 45° en kwam de zee van warmte weer binnen.

Nu met jouw toelichting kan ik dit verklaren... en dus beter begrijpen als ik het weer zie gebeuren.
Dus nogmaals, hartelijk dank d:)b

ps: de tabel is voor mij aca-cada-nope :F

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32

Ik heb het dit weekend geprobeerd. Normale setpoint is 20 graden en 's nachts gezet op 18 graden. 'S ochtends was het 19 graden in de woonkamer. In de nacht had de unit 2,5kWh verbruikt.

Mijn conclusie is dat het niet zo heel veel uitmaakt wat je doet qua verbruik. In mijn situatie is het echt om het even. Als ik de airco niet aanlaat staan 's nachts dan word het rond de 16/16,5 in de woonkamer en verbruikt de unit ~ 2kWh om op 20graden te komen.

Voordeel van 's nachts aanlaten is dat het direct aangenaam is. Maar test het vooral zelf in jouw situatie.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
jerry1967 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:32:
Sinds ruim 2 weken ervaar ik vreemde zaken met de 4MXM68A multisplit, met daar aan: 1x Stylish 5.0, 3x Perfera 2.0. Ik weet dat er al veel over rond is gegaan, maar hier mijn voorlopige ervaringen:

We hebben het system sinds augustus, en tot november alleen voor ad hoc verkoeling gebruikt.
Dus we verwarmen sinds November. Eerder nog geen metingen gedaan. Dit begon op 18 november. Airco reageerde niet op temperatuur aanpassingen. Uitblaas kwam amper boven 30 graden. Handmatig ventilator snelheid aanpassen deed het niet. Vermogen schommelde rond 700 watt. Alles met Onecta en remote geprobeerd. Hoofdschakelaar 2 keer afgezet, maar geen verschil. Ook met alle 4 de units 1x 5kW en 3x 2kW aan op 30 graden bleef vermogen onder 700 Watt. Beneden unit stopte ook af en toe, ondanks dat de temperatuur van de unit 20 graden gaf. Een dag later weer geprobeerd, en startte gelijk met 3kW. Ps vraagsturing was niet gebruikt (en daarvoor ook niet)
[Afbeelding]

Alle metingen met een MID gekeurde kWh meter van HomeWizard, direct op de airco groep in de meterkast.

Vele tests gemaakt, en voor mij werkt systeem niet naar behoren.

2.0kW Perfera units in slaapkamers gaan iedere 3 minuten van 1000 Watt naar 1600-1900 Watt. Dit gaat maar door. Deuren open of dicht hebben hetzelfde resultaat. Dit ook voor langere tijd bekeken: Na in 4.5 uur 36 starts en 36 stops gezien te hebben geloofde ik het wel. Dit gedrag is op ieder moment van de dag. Zo ook vandaag.

Daikin combinatie tabel geeft voor alleen 2.0 kW unit een power input van 0.43kW min/0.74kW nom/1.13kW max. Alle 3 de units overschrijden dit volledig!

5.0kW Stylish unit in woonkamer (160m3) geeft vaak korte runs met meer dan 2kW-plus vermogen die zo'n 20 minuten duren waarna 70-90 minuten uit waarna zich dit herhaald. Als dat niet het geval is, dan doet deze voor langere tijd 1000-1200-2000W continu.

Daikin combinatie tabel geeft voor alleen 5kW unit aan, een power input van 0.39kW min/1.84kW nom/1.90kW max. Deze moduleert niet onder 900-1000W.

Combinatietabel geeft aan dat deze vermogens bij 20 graden dry bulb binnen, en 7 graden db (6 wb) zijn.

Buiten de combinatietabellen van Daikin ook nog het Eurovent certificaat opgezocht voor deze set en deze geeft voor verwarmen bij 7 graden buiten teperatuur een COP van 6.74. Bij 2 graden een COP van 3.52 en bij -7 graden nog een COP van 2.48.

Het is een goed geïsoleerde woning uit 2008 die jaarlijks gemiddeld minder dan 800 kubieke meter gas nodig heeft om woning op 20-21 graden te houden. Met nacht temperaturen van 0 tot 5 graden, en zonder ’s nachts te verwarmen was het afgelopen 14 dagen bij opstaan rond 08:00 rond 17 en 18 graden. Test verbruik met gas stoken van 07:00-22:00 thermostaat op 20, buiten temperatuur 3 graad: 6 kuub gas. Airco op 18 07:00-22:00, buiten 1.5 graad 20kW+

Op 28/11 heb ik een test gedaan met alleen een 1.1 kW elektrische kachel (COP1). Toon thermostaat temperatuur 17,5 / Daikin 19 binnen, 8 buiten / KNMI 7,8. Start 07:36. 08:08 Toon op 18,5, Daikin unit 20,0. Stop test om 10:00, 20 graden op Toon en op losse thermometers. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een 1,1 kW COP 1 kachel bijna net zo goed werkt als een 4MXM68A die daarmee veelal 1 tot 2 kW verbruikt, terwijl deze unit, volgens Eurovent (dus lijkt me ook Daikin), bij 7,0 graden buitentemperatuur een COP van 6,7 zou moeten hebben. Dit zou dan moeten resulteren in een hele bak aan warmte wat in de kamer zou moeten worden geblazen. Zelfs met een COP van 4 zou er gigantisch veel meer warmte in de kamer moeten worden geblazen dan dit armzalige 1,1 kW electrisch kacheltje. Ik merk in ieder geval niet een wereld van verschil tussen dat heatertje en de beneden unit als deze 1000 Watt afgeeft.

Ook op diverse momenten uitblaas buitenunit gemeten en vergeleken met buitentemperatuur (terwijl unit voor langere tijd draaide)
[Afbeelding]
0.5 tot 1.6 graad verschil lijkt me erg weinig.

Op aandringen van mijn installateur, die eerst alles zelf had gecontrolleerd (gas/drukken/afpersen/vacumeren/hervullen) is eind november een Daikin technicus langsgekomen om de buitenunit uit te lezen. Wat bleek: Bij vraag van 1 of 2 units (5.0 & 2.0), waarbij de anderen uit waren uit, stonden alle 4 de expansieventielen in meer of mindere mate open. Techneut viel dit gelijk op dat dit niet goed is, en hij zou 4 nieuwe ventielen bestellen en, om andere zaken uit te sluiten, ook een nieuwe printplaat bestellen. Tijdens testen had hij zelf meegemaakt dat bij gebruik van een 2.0 binnenunit, deze het aan/uit gedrag vertoond van start 1000 Watt, na 1.5 minuut 1500 tot 1900 Watt en na 3 minuten na start weer uit. 3 minuten later begon het weer. Ook heeft hij gezien dat het vermogen met 2 binnenunits (5.0 & 2.0) op dat moment een steady 1000 Watt was, en bij afsluiten van de 2.0 kW unit, de 5.0 het vermogen naar 2000 watt ging en daar bleeft staan. Dus minder vraag, meer vermogen. (in ieder geval langer dan een kwartier, daarna gestopt met monitoren).
Ik in ieder geval blij dat er toch iets was geconstateerd wat niet goed was, en dat er actie zou worden ondernomen. Wordt ik een paar uur later door mijn installateur gebeld met de boodschap dat de Daikin techneut terug kwam op de ventielen en stelde nu dat bij dit type het hoort dat deze allemaal open gaan staan! Ook als er maar 1 binnenunit aan staat. Dus weer terug bij af.
Van het vreemde regelgedrag, wat de man van Daikin zelf had waargenomen, en het hoge verbruik (mijns inziens) had hij geen verklaring voor. Dit is nu doorgespeeld naar een andere Daikin specialist waarop we nog antwoord moeten krijgen.

Alvorens ik een reactie van Daikin krijg:
Ben ik nu gek 8)7 en werkt het system naar behoren?
• We verwamen zonder vraagsturing. Fan altijd op handmatig stand 2 of 3.
• Systeem ging dus automatisch, zonder aanwijsbare reden, in limb mode. Niet hoger dan 700 Watt.
• Alle 2kw units hebben een aan/uit schakel gedrag van 3 minuten met een start vermogen van 1kW, daarna 1,5 tot 1,9kw. Lijkt me killing voor COP.
• 5kW unit heeft boven de 5 a 6 graden buiten temperatuur meestal een aan/uit gedrag met runs van 20 minuten aan 2kW plus waarna 70-90 minuten uit. Lijkt me ook killing voor COP. Is ook zeer oncomfortabel!
• Verschil van een tot anderhalve graad uitblaas van de buiten unit lijkt mij aan de lage kant.
• Nog geen defrost waargenomen.
• Verbruik vindt ik ook aan de hoge kant.
kleine note:
Ik heb een buitensensor op mijn MHI 3.5 sw-X single-split geplaatst
en zie óók slechts ~2°C verschil tussen buiten/omgevings lucht en wanneer de unit op pakweg 600W draait.

Ik denk dat dit gebruikelijk is?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeDP9bOYClXxxh6TiwcqYYbfaS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KwkISjl7okoGrwIJbqTHc0ho.png?f=fotoalbum_large

Het verbruik van gisteren. Heb in de nacht de unit een keer aan laten staan op een setpoint van 18 graden. In de ochtend setpoint op 20 graden gezet. Die 2 graden zorgt wel voor een verdubbeling in verbruik.

Ook wel opvallend veel defrosts gehad gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 28-05 15:48
Ook het afgelopen weekend gebruikt om te kijken wat 24/7 doet qua verbruik, nachtverlaging 18/21 overdag.
Conclusie is dat ik wel ongeveer 2/3 kwh verbruik maar dat de temperatuur bijna niet onder de 18 graden was gezakt, dus tja. Goed geïsoleerd denk ik.

Ik ga nu tussen 22:00 en 6:00 de airco uit zetten want dat bespaart toch 2/3 kwh

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Wilke schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:24:
[...]

Nee.

De buitenunit kan zijn warmte uitstekend kwijt, want gebruikt die om ijs te ontdooien. Werkt dus met de COP die bij de heersende buitentemperatuur geldt net als tijdens het verwarmen van binnen. Dus met temperatuur rond het vriespunt zal dat ergens rond de 3,5 zijn veelal (voor Daikin zijn de tabellen iig eenvoudig te vinden). Zeker niet dicht bij 1.
Dat snap ik niet. Hoe kun je dezelfde COP 3.5 halen, praktisch zonder luchtverplaatsing binnen? Indirect zeg je dus eigenlijk dat de ventilatorsnelheid van de binnenunit niet uitmaakt.
Ik weet ook niet of een COP ongelijk aan 1 veel zin heeft; de extra warmte die je zou krijgen (ontrokken via de binnenunit), moet je nadien weer onttrekken aan de buitenunit en terugpompen bij het verwarmen. Als je kunt uitleggen hoe het natuurkundig werkt, dan graag! Ik snap best dat omkeren v.d. warmtepomp beter is dan een elektrisch element, maar niet vanwege de COP. Dat de COP toch iets hoger dan 1 wordt, snap ik ook. Maar 3.5 gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 28-05 15:48
Verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door merlin1201 op 05-12-2022 09:22 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 10:29
Wij hebben een soortgelijke situatie.
Met de koude nachten zijn we nu voor het eerst wat meer aan stoken op zolder.

We hebben 2 units van 2,5 op verwarmen gehad vannacht.
Op de slimme meter zie ik dat er op geen enkel moment meer dan ongeveer 700 watt verbruikt wordt.

De koudste van de 2 kamers duurde ongeveer 5 uur om een beetje op temperatuur te komen. Ik zou verwachten dat hij dan harder zou gaan verwarmen op eerder op temperatuur te zijn.

Kan het zijn dat hij op "Vraagbesturing" blijft staan, ook als dat niet zichtbaar is in de app?
Wat kan ik verder zelf checken?

Edit:
Het bleek dat een andere unit toch nog op vraagbesturing stond, die blokkeerde de boel. Ik heb nu weer een echte warme luchtstroom.
jerry1967 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:32:

....heel verhaal...

Sinds ruim 2 weken ervaar ik vreemde zaken met de 4MXM68A multisplit, met daar aan: 1x Stylish 5.0, 3x Perfera 2.0. Ik weet dat er al veel over rond is gegaan, maar hier mijn voorlopige ervaringen:

Ben ik nu gek 8)7 en werkt het system naar behoren?
• We verwamen zonder vraagsturing. Fan altijd op handmatig stand 2 of 3.
• Systeem ging dus automatisch, zonder aanwijsbare reden, in limb mode. Niet hoger dan 700 Watt.
• Alle 2kw units hebben een aan/uit schakel gedrag van 3 minuten met een start vermogen van 1kW, daarna 1,5 tot 1,9kw. Lijkt me killing voor COP.
• 5kW unit heeft boven de 5 a 6 graden buiten temperatuur meestal een aan/uit gedrag met runs van 20 minuten aan 2kW plus waarna 70-90 minuten uit. Lijkt me ook killing voor COP. Is ook zeer oncomfortabel!
• Verschil van een tot anderhalve graad uitblaas van de buiten unit lijkt mij aan de lage kant.
• Nog geen defrost waargenomen.
• Verbruik vindt ik ook aan de hoge kant.

[ Voor 9% gewijzigd door djiedjee op 05-12-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:59
coolbvrobin schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:19:
Na wat rond neuzen in dit topic en ik toch wat gas wilde besparen ben ik wat meer gaan stoken met de airco
de afgelopen dagen viel het mee, maar vandaag schrok ik een beetje hoeveel kw hij verbruikt heeft.
ik stook warm een woonkamer van 6 bij 5 en de deur open na de 1 slaapkamer en toilet/badkamer (klein slecht geïsoleerd appartement 8)7 )
[Afbeelding]
Gisteren was hier ook de dag met de meeste warmtevraag dus is niet zo heel gek. Ik draai hier een 3,5 en 2,5 24/7 op 19,5c om c.a. 330m3 comfortabel te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGHU6hh0SNs4-eQRwv2TfG5QkIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W45xYYcIPsDrs5WQfwmC0i0N.png?f=fotoalbum_large

Voor mijn eigen gemak reken ik het om tegen mijn eigen tarieven (een kWh is 4,58x goedkoper dan gas) en dat komt toch wel bijna de helft lager uit dan wat ik aan gas verbruikt zou hebben waar ik ook met gas niet eens 24/7 verwarmde wat ik nu wel doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwzASQO3d2F--9dRihbrWsDhbTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTmwqNThVUid4yR1HJJa6RHx.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Wilke schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:24:
[...]

Nee.

Tijdens het ontdooien zal je nog een veel hogere cop hebben, zal ergens rond de 8 liggen, de condensatie temperatuur zal niet rond de 45gr leggen maar eerder rond de 20gr waardoor er veel minder compressor arbeid nodig zal zijn. De verdampingstemperatuur zal ook veel hoger zijn. Ideale omstandigheden om aan een hoge cop te ontdooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Team-RiNo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:03:

Voor mijn eigen gemak reken ik het om tegen mijn eigen tarieven en dat komt toch wel bijna de helft lager uit dan wat ik aan gas verbruikt zou hebben waar ik ook met gas niet eens 24/7 verwarmde wat ik nu wel doe.

[Afbeelding]
Hoe bereken je dit? Van bijna 20 kWh met een WP naar 4 m3 gas klinkt niet correct. Dat moet eerder 10 m3 zijn tenzij je COP echt verschrikkelijk was.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:17:
[...]

Dat snap ik niet. Hoe kun je dezelfde COP 3.5 halen, praktisch zonder luchtverplaatsing binnen? Indirect zeg je dus eigenlijk dat de ventilatorsnelheid van de binnenunit niet uitmaakt.
Ik weet ook niet of een COP ongelijk aan 1 veel zin heeft; de extra warmte die je zou krijgen (ontrokken via de binnenunit), moet je nadien weer onttrekken aan de buitenunit en terugpompen bij het verwarmen. Als je kunt uitleggen hoe het natuurkundig werkt, dan graag!

Ik snap best dat omkeren v.d. warmtepomp beter is dan een elektrisch element, maar niet vanwege de COP. Dat de COP toch iets hoger dan 1 wordt, snap ik ook. Maar 3.5 gaat er bij mij niet in.
toch wél.... een beetje..

Defrost kóst energie, tot zover geen vraagtekens......

Defrost gáát ten koste van binnenverwarming.... ook niet vreemd... (1:1 ??)

dat áánvullen gaat weer via de binnenunit... en dié draait na defrost weer cop x.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@Hespy Ik wil het graag geloven, maar kun je misschien uitleggen hoe dat natuurkundig werkt? Waar komt al die warmte vandaan als de ventilator van de binnenunit niet draait? Mijn unit gebruikt ~1 kW tijdens het ontdooien, met COP 8 zit je dan aan 8 kW vermogen. Waar komt dat vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:59
Termy schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:11:
[...]

Hoe bereken je dit? Van bijna 20 kWh met een WP naar 4 m3 gas klinkt niet correct. Dat moet eerder 10 m3 zijn tenzij je COP echt verschrikkelijk was.
Puur op tarieven, stroom is hier een factor 4.58 goedkoper dan gas.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 10:01
Oekol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:46:
[...]

Het 'klinkt' veel maar wij waren afgelopen weekend weg en kwamen zondagavond terug met overal 13 graden in 't huis. Had eerst vraagsturing op elke airco aan op automatisch en econo. Had het idee na afgelopen weekend dat hij 't gewoon niet trok, onze woonkamer is echt veel oppervlak om te verwarmen. 5,5m breed x 8m diep in een soort van L vorm waar het dan 13m diep loopt de keuken in. Dus heb alle vraagsturing dingen uitgezet en het was best heel lekker de gehele dag. Hij staat dan in de app op 21 of 22 graden verwarmen. Omdat de airco al snel zegt dat 't 21 graden is en de thermostaat dan nog op 18 graden staat bijv.

De daikin app zegt dit:

[Afbeelding]

Hier zie je wel dat in de ochtend kost het 't meest en daarna op temperatuur houden steeds minder. Dan is 24/7 wellicht interessant. Dat zou ik eens moeten vergelijken, tevens schijnt de nieuwe alexa echo een temperatuur sensor te hebben dan zou ik eventueel iets kunnen automatiseren.

Heb altijd alles op auto, werken jullie veel met fan speed of andere trucjes?

[Afbeelding]
Hier vergelijkbare situatie. Wij stoken de woonkamer + keuken van 122m3 met een 3,5 perfera. Dit weekend was het goed koud en ik merkte dat de unit het net niet trok. temperatuur liep wel op maar ik moest hem wel op standje 25 graden zetten.

Ik heb vandaag de econo mode uit gezet en nu kijken of het deze week beter gaat. (1e jaar voor ons dus even testen wat het beste werkt)

Wel maar 12m3 gas gebruikt in november dus €450 euro bespaard t.a.v. vorig jaar _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katth
Yellos schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:16:
[...]

Hier vergelijkbare situatie. Wij stoken de woonkamer + keuken van 122m3 met een 3,5 perfera. Dit weekend was het goed koud en ik merkte dat de unit het net niet trok. temperatuur liep wel op maar ik moest hem wel op standje 25 graden zetten.

Ik heb vandaag de econo mode uit gezet en nu kijken of het deze week beter gaat. (1e jaar voor ons dus even testen wat het beste werkt)

Wel maar 12m3 gas gebruikt in november dus €450 euro bespaard t.a.v. vorig jaar _/-\o_
Heb je de comfort zone ook uitgezet? Wij hadden dit in begin aan staan (stond zo) en kwam er op neer dat de unit steeds de warme lucht tegen de koude ramen aan het blazen was, omdat er mensen in de woonkamer waren. Nadat ik vaste horizontale/verticale settings had ingesteld hoefde ik de setpoint ook lang niet zo hoog meer te zetten toen het buiten wat kouder werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
Katth schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:20:
[...]

Heb je de comfort zone ook uitgezet? Wij hadden dit in begin aan staan (stond zo) en kwam er op neer dat de unit steeds de warme lucht tegen de koude ramen aan het blazen was, omdat er mensen in de woonkamer waren. Nadat ik vaste horizontale/verticale settings had ingesteld hoefde ik de setpoint ook lang niet zo hoog meer te zetten toen het buiten wat kouder werd.
Ja die van ons staat 45 graden naar onder en dan horizontaal vast richting de woonkamer,
Bij de hogere buitentemperaturen ging dit perfect. Nu nog even ontdekken wat in ons huis goed werkt in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 07:52
Hespy schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:04:
[...]

Tijdens het ontdooien zal je nog een veel hogere cop hebben, zal ergens rond de 8 liggen, de condensatie temperatuur zal niet rond de 45gr leggen maar eerder rond de 20gr waardoor er veel minder compressor arbeid nodig zal zijn. De verdampingstemperatuur zal ook veel hoger zijn. Ideale omstandigheden om aan een hoge cop te ontdooien
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. De delta-T is in dit geval zeer gunstig (je onttrekt warmte van binnenlucht die al mooi warm is, da's lekker gemakkelijk). Aan de andere kant heeft @Martin7182 ook gelijk dat het feit dat de fan binnen uitstaat de warmtewisselaar binnen een stuk minder effectief maakt. Dus of 't nu COP van 4 of 8, of iets anders, is laat ik maar even in het midden. Maar ik denk dat dit academisch is, want nu beschouwen we enkel wat de efficientie van het ontdooien is. Ik ben eigenlijk geinteresserd met welke efficientie (COP) ik m'n huis opwarm.

En als ik het controlevolume over het hele huis leg en integreer over de tijd, dan denk ik toch dat @Martin7182 uiteindelijk (bijna) gelijk heeft, de warmte die je om te ontdooien van de binnenruimte onttrekt met potentieel een hele mooie COP moet je naderhand toch weer terugleveren. Dat is dus een nul-operatie. Sterker nog, nuloperaties bestaan niet, er zijn altijd verliezen. Ik durf dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid* te stellen dat de volledige ontdooicyclus (inclusief het terugleveren van de 'gestolen' warmte van de binnenruimte) een COP < 1 heeft. De compressor verliest bijvoorbeeld ook wat warmte aan de buitenomgeving, zonder dat dat bijdraagt aan het ontdooiproces.

Waarmee ik er dus ook vrij zeker van zou moeten zijn dat een resistief verwarmingselement verwerkt in de warmtewisselaar van de buitenunit zelfs iets efficienter zou ontdooien. En ik vermoed dat de reden dat dat tegenwoordig niet meer toegepast wordt dan eerder te maken heeft met fabricagekosten.

*aternatief antwoord: ik maak ergens een kapitale denkfout :), maar ik denk toch echt van niet..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 10:29
Een andere unit stond toch op vraagbesturing. Mijn probleem is nu weg dus.
Katth schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:20:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@Capt Waffles Ik weet niet of het zo erg wordt (COP < 1). Voordeel is wel dat je de warmte precies krijgt waar je het hebben wil. En het bespaart extra hardware in de vorm van een elektrisch element. Daarnaast heb je in theorie natuurlijk heel veel thermisch vermogen beschikbaar om kort maar krachtig het ijs eraf te smelten. Maar dan zou wel de binnenunit moeten draaien. Een grote ijskoek die van de buitenunit af valt, hoeft niet verder gesmoten te worden, al weet ik niet of het ooit tot zoveel ijs komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Martin7182 op 05-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 10:38
Hey all,

Ik zit een beetje te rekenen, wat betreft stroom aansluitingen enzo. Ik wil graag 2x MHI SCM50ZS-S1 installaties (eentje voor, eentje achter). Woonkamer krijgt van de voor en achter elk een 2.5kW unit; boven elke slaapkamer een 2.0kW unit, dus 2,5 + 2,0 +2,0 per kant, dus totaal 6,5 kW max. Op papier, is de totale capaciteit voor alle indoor units 8,5 dus ruim binnen de maat.

De aansluit waarde volgens de brochure is 14 Ampère @ 220 Volt, ofwel ~3kW. Dus elke unit heeft zn eigen 16 Ampère circuit nodig, prima.

Echter, met alle andere verbruikers in huis, inductie kookplaat, warmtepomp boiler etc, moet ik ook even kijken wat op welke fase terecht gaat komen, en daar hebben we dus eigenlijk de maximale power consumptie nodig, want die 14 ampere is natuurlijk voor de pieken. Zal wel moeten, want de SCM40 t/m SCM50 hebben allemaal een aansluitfactor van 14A (de 60 heeft 17 gek genoeg, is leuk want een 16A zeker kan dan weer niet, zou je al een 'kookgroep' moeten nemen).

Nu de ham-vraag, ik zie in de brouchure het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG6YrXn8LLFg9JBBzx3-nHlxD2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcgobOnWiJ7NofOdNCI68U17.png?f=user_large
Gek genoeg is bij sommige units koelen 'duurder' ...

Voor de SCM50 geld 1,21 kW vermogen voor verwarmen, maar is dat de max of het gemiddelde, en gemiddelde van wat? Pakken we voor het gemak even de max, 2,58kW @ 220V (worst case) dan hebben we het over zo'n 12 ampère. Zit de 14 niet zo heel ver uit de weg, maar maakt wel het verschil bij een hoofdzekering van 25 Ampère natuurlijk, want 2x 14 is niet doen, 2x 12 kan prima (pieken uitgesloten).

Heb ik de brochure zo goed begrepen of ligt het toch iets subtieler? En ja, ik snap ook wel dan gewoon 1x 200 ampère hoofdzekering veel makkelijker is :) maar we wonen nou eenmaal in Nederland :p, waar we het moeten doen met 3x 25/35A in de normale gevallen.

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 21:53
n0d3 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:31:
Hey all,

Ik zit een beetje te rekenen, wat betreft stroom aansluitingen enzo. Ik wil graag 2x MHI SCM50ZS-S1 installaties (eentje voor, eentje achter). Woonkamer krijgt van de voor en achter elk een 2.5kW unit; boven elke slaapkamer een 2.0kW unit, dus 2,5 + 2,0 +2,0 per kant, dus totaal 6,5 kW max. Op papier, is de totale capaciteit voor alle indoor units 8,5 dus ruim binnen de maat.

De aansluit waarde volgens de brochure is 14 Ampère @ 220 Volt, ofwel ~3kW. Dus elke unit heeft zn eigen 16 Ampère circuit nodig, prima.

Echter, met alle andere verbruikers in huis, inductie kookplaat, warmtepomp boiler etc, moet ik ook even kijken wat op welke fase terecht gaat komen, en daar hebben we dus eigenlijk de maximale power consumptie nodig, want die 14 ampere is natuurlijk voor de pieken. Zal wel moeten, want de SCM40 t/m SCM50 hebben allemaal een aansluitfactor van 14A (de 60 heeft 17 gek genoeg, is leuk want een 16A zeker kan dan weer niet, zou je al een 'kookgroep' moeten nemen).

Nu de ham-vraag, ik zie in de brouchure het volgende
[Afbeelding]
Gek genoeg is bij sommige units koelen 'duurder' ...

Voor de SCM50 geld 1,21 kW vermogen voor verwarmen, maar is dat de max of het gemiddelde, en gemiddelde van wat? Pakken we voor het gemak even de max, 2,58kW @ 220V (worst case) dan hebben we het over zo'n 12 ampère. Zit de 14 niet zo heel ver uit de weg, maar maakt wel het verschil bij een hoofdzekering van 25 Ampère natuurlijk, want 2x 14 is niet doen, 2x 12 kan prima (pieken uitgesloten).

Heb ik de brochure zo goed begrepen of ligt het toch iets subtieler? En ja, ik snap ook wel dan gewoon 1x 200 ampère hoofdzekering veel makkelijker is :) maar we wonen nou eenmaal in Nederland :p, waar we het moeten doen met 3x 25/35A in de normale gevallen.
Gewoon beide units op een andere fase aansluiten en klaar.
Een 25A hoofdzekering kan gerust een kwartiertje 30A trekken zonder dat ze af springt.
En het zal niet zo vaak gebeuren dat je airco echt zijn maximale stroom gedurende lange tijd gaat trekken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-05 21:42
Ik ben zelf benieuwd hoe lang een Daikin Perfera Single Split, mee gaat als je hem nagenoeg elke dag gebruikt om te verwarmen. Gezien de gasprijzen, is het misschien slim om elektrisch te verwarmen met een Airco, maar als ze dan maar 5 jaar mee gaan, dan is de investering die je om de 5 jaar moet doen, wel veel geld. (Heb zelf inclusief plaatsen 3200 betaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:04
Mijn SCM80ZS-W (afzekerwaarde 20A) hangt ook gewoon aan een 16A C-karakteristiek schakelautomaat (om selectiviteit te waarborgen in de meterkast, heb ook een 3x 25A). Ik heb hem op 'standje spierbal' tot maximaal 3100 à 3200 watt zien gaan. Een piekspanning over de 3680W (wat ik in de praktijk dus nog nooit voorbij heb zien komen) zou ook geen probleem moeten zijn met die C-karakteristiek, ik maak me dus niet zo'n zorgen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 10:38
Tommie12 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:37:
[...]

Gewoon beide units op een andere fase aansluiten en klaar.
Een 25A hoofdzekering kan gerust een kwartiertje 30A trekken zonder dat ze af springt.
En het zal niet zo vaak gebeuren dat je airco echt zijn maximale stroom gedurende lange tijd gaat trekken.
Hah, dat zeg je wel makkelijk, maar dat is dus net het punt, dat 'gewoon op andere fase' is waarschijnlijk niet mogelijk en zal ik ze moeten aansluiten op de zelfde fase, vandaar mijn rekensom en bijbehorende vraag :)

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
RoyTrax schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:37:
[...]

Installatie dient officieel afgeperst te worden op 1,1x PS, oftewel 1,1x de Ontwerpdruk.
Ontwerpdruk van een installatie staat niet altijd gelijk aan de werkdruk van het koudemiddel bij 55 graden. Installaties welke gebouwd zijn voor de “wereldmarkt” zoals airconditioners zijn vaak geconstrueerd op een andere temperatuur, in Dubai red je het namelijk niet met 55 graden.
Ook hier mogen ze dus boven de 55 graden gaan, anders is het voor een warmtepomp ook niet mogelijk om tapwater te draaien.
Die installaties moeten gewoon afgeperst worden op 1,1x de Ontwerpdruk, dus niet 55 graden.

Verder gaand op dat het vaak niet gebeurd, dit is gewoon vanwege de veiligheid van de installatie.
Of een installateur dit nu wel of niet doet, dat zegt niets over de rest van het werk.
Zelfde de grotere koeltechnische bedrijven in Nederland persen veel van de installaties welke zij plaatsen niet af op 1,1x PS, gewoon omdat de meeste installaties daar niet voor geconstrueerd zijn.
Het afpersen van een systeem, ongeacht op welke druk, moet gedaan worden om de eventuele lekkages op te sporen d.m.v. Bijvoorbeeld zeepsop.
Ook dient het om de eventuele lucht, die na montage altijd in een bepaalde mate aanwezig is, vooral in de leidingen, met het afblazen van stikstof mee naar buiten te nemen.
Verder achterblijvende lucht (lees:vocht) wordt dan met vacumeren verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Capt Waffles schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:30:
[...]

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. De delta-T is in dit geval zeer gunstig (je onttrekt warmte van binnenlucht die al mooi warm is, da's lekker gemakkelijk). Aan de andere kant heeft @Martin7182 ook gelijk dat het feit dat de fan binnen uitstaat de warmtewisselaar binnen een stuk minder effectief maakt. Dus of 't nu COP van 4 of 8, of iets anders, is laat ik maar even in het midden. Maar ik denk dat dit academisch is, want nu beschouwen we enkel wat de efficientie van het ontdooien is. Ik ben eigenlijk geinteresserd met welke efficientie (COP) ik m'n huis opwarm.

En als ik het controlevolume over het hele huis leg en integreer over de tijd, dan denk ik toch dat @Martin7182 uiteindelijk (bijna) gelijk heeft, de warmte die je om te ontdooien van de binnenruimte onttrekt met potentieel een hele mooie COP moet je naderhand toch weer terugleveren. Dat is dus een nul-operatie. Sterker nog, nuloperaties bestaan niet, er zijn altijd verliezen. Ik durf dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid* te stellen dat de volledige ontdooicyclus (inclusief het terugleveren van de 'gestolen' warmte van de binnenruimte) een COP < 1 heeft. De compressor verliest bijvoorbeeld ook wat warmte aan de buitenomgeving, zonder dat dat bijdraagt aan het ontdooiproces.

Waarmee ik er dus ook vrij zeker van zou moeten zijn dat een resistief verwarmingselement verwerkt in de warmtewisselaar van de buitenunit zelfs iets efficienter zou ontdooien. En ik vermoed dat de reden dat dat tegenwoordig niet meer toegepast wordt dan eerder te maken heeft met fabricagekosten.

*aternatief antwoord: ik maak ergens een kapitale denkfout :), maar ik denk toch echt van niet..
Mijn ervaring in de koeltechniek. Een heetgas ontdooiing is het snelst en het meest rendabel om te gaan ontdooien, bv een diepvries cel die met heetgas ontdooiing werkt is binnen de 5min volledig ijsvrij en na 2 min inkoelen start de ventilator terug op, als dezelfde cel met dezelfde verdamper elektrisch moet gaan ontdooien plaatsen we er 5,5Kw aan dooiweerstanden in en duurt het tot wel 25 a 35 min tegen dat hij terug ijs vrij is, wil je dit liever in je buiten groep? Bijkomend probleem is dat deze weerstanden geregeld aan de massa liggen en moeten vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Martin7182 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:50:
@Capt Waffles Ik weet niet of het zo erg wordt (COP < 1).
Ik ben er toch vrij zeker van :) . Even met fictieve getallen geïllustreerd, grootte doet er niet toe: Ik verplaats eerst 1000J warmte van binnen naar buiten. Vervolgens verplaats ik 1000J terug van buiten naar binnen. Dat gaat echt niet met >100% efficiëntie. Anders hebben we de perpetuum mobile uitgevonden.
Martin7182 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:50:
Een grote ijskoek die van de buitenunit af valt, hoeft niet verder gesmoten te worden, al weet ik niet of het ooit tot zoveel ijs komt.
Was het maar, dat zou inderdaad mooi zijn als je er niet de hele fase-overgang aan energie in zou moeten steken :) . Helaas (of juist goed..) is het maar een dun laagje op alle koelvinnetjes, het is eerder artificiële rijm on steroids.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Hespy schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:53:
[...]

Mijn ervaring in de koeltechniek. Een heetgas ontdooiing is het snelst en het meest rendabel om te gaan ontdooien, bv een diepvries cel die met heetgas ontdooiing werkt is binnen de 5min volledig ijsvrij en na 2 min inkoelen start de ventilator terug op, als dezelfde cel met dezelfde verdamper elektrisch moet gaan ontdooien plaatsen we er 5,5Kw aan dooiweerstanden in en duurt het tot wel 25 a 35 min tegen dat hij terug ijs vrij is, wil je dit liever in je buiten groep? Bijkomend probleem is dat deze weerstanden geregeld aan de massa liggen en moeten vervangen worden.
Ik ben het er mee eens dat het praktisch de beste oplossing is om met de warmtepomp-cyclus te ontdooien (heetgas ontdooing dus, weer een term geleerd!). Als je hetzelfde vermogen resistief moet leveren dan kan je de hele bekabeling en zekering een paar maatjes groter maken. Maar als we 't enkel over energetische efficiëntie in gebruik hebben, dan blijf ik bij mijn punt, resistief = (COP = 1), heetgas ontdooing (inclusief terugleveren energie aan binnernuimte) = (COP < 1) :)

Edit: ik slik m'n woorden mogelijk in, ben toch even wat controle-volumes aan het schetsen, en nu ben ik zelf aan het twijfelen. COP binnen naar buiten >> 1, en COP buiten naar binnen >>1. Dus misschien dat de combinatie van binnen -> buiten -> binnen op groter dan >1 uitkomt. Ik ben weer helemaal terug bij af met m'n begrip van wat er gebeurt :P

[ Voor 13% gewijzigd door Capt Waffles op 05-12-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 15:54
De woning bouw wilt bij ons aa+ huur woning a 800 per maand een warmte pomp installeren gratis (project test project ze doen 15 huizen in de wijk) is het uberhaupt verstandig om dit aanbod te accepteren op dit moment?

tevens krijgen we een nieuw dak in januari, ik heb er allemaal geen kaas van gegeten maar ik vraag me af om het verstandig is om dit aanbod te accepteren en als proef konijn te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Wes1987 Ik denk dat je met een airco zeker veel goedkoper uit bent dan dat je stookt met gas. Een airco heeft in verhouding weinig te leiden. Gemiddeld zou een airco toch wel een levensduur hebben van 10 jaar.

Ik heb inmiddels 2 jaar mijn airco en heb mijn kosten al terug van de aanschaf van de airco. Alleen al met het geld wat ik retour heb ontvangen van mijn energie leverancier. Omdat ik veel minder gas ben gaan verbruiken.
De onderhoudskosten van een airco zijn ook veel goedkoper dan bij een CV ketel namelijk.
Wes1987 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:37:
Ik ben zelf benieuwd hoe lang een Daikin Perfera Single Split, mee gaat als je hem nagenoeg elke dag gebruikt om te verwarmen. Gezien de gasprijzen, is het misschien slim om elektrisch te verwarmen met een Airco, maar als ze dan maar 5 jaar mee gaan, dan is de investering die je om de 5 jaar moet doen, wel veel geld. (Heb zelf inclusief plaatsen 3200 betaald)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@banaliteit Waarom een airco soms iets doet is volgens mij best moeilijk allemaal te achterhalen. Kan toch temperatuur gebonden zijn. En of instellingen die je hebt ingesteld in de app. Zoals Econo, auto fan en dergelijken kan allemaal invloed hierop hebben.

Hier een screenshot van mijn Daikin Pefera 3,5 Khw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HFCoC6MQqTeATT8Y382ZKUA9YU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ajJmiaWySOlsPXKMTmgr9WJ.jpg?f=user_large
banaliteit schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:57:
De Daikin Perfera 3.5 heeft de afgelopen 2 dagen een constant verbruik gehad van 400 watt. Precies om 12 uur 's nachts is die terug gaan moduleren naar 300 watt.

Zie hieronder de koelkast en de airco.
[Afbeelding]

Beetje raar tijdstip om te besluiten om terug te moduleren? De binnentemperatuur is de afgelopen tijd niet gewijzigd, dus ik vraag me echt af wat er in dit ding omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:15:
[...]

Het is waarschijnlijk een warmtepomp die naast de combiketel komt en samenwerkt daarmee. Is dat hier het geval?

Mocht het dan goed blijken te werken dan kan je op termijn het gas eraf.
klopt dat is het geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
en met nieuw dak wat isolatie zal verbeteren, dan mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:24:
[...]

Dan goed nalezen/vragen wanneer zij de test geslaagd vinden en of jij ook het laatste woord krijgt om ook daadwerkelijk van het gas af te gaan.

Ik denk dat je een soort kast voor krijgt of achter, ook voor geluidsdemping, waar de warmte pomp in komt.

Als je zonnepanelen hebt dan kun je nog tot 2025 gebruikmaken van jouw terugleveringsoverschot voor de warmte pomp. Zorg dan dat de jaar afrekening in maart of april valt.
nee krijgen in jan eerst een nieuw dak! heb geen zonnepanelen nog! het is een test proef bij 15 woningen van vivare.

ze willen wel van de woningen af, want precies deze 15 huizen hebben ook een optie tot koop (voor 2026 kan je aanbod accepteren) ! ik denk dat ik maar eens iemand of een instantie ga benaderen die er verstand van heeft want ik snap er zelf echt totaal geen reet van.

[ Voor 16% gewijzigd door milotic op 05-12-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ik heb inmiddels een airco single split draaien van 3,5 Kw die een ruimte warm houdt op 20 graden (cv thermostaat) van 155m3. Dit gaat prima, alleen verbruik ik de afgelopen 3 koude dagen giga vrij energie. Ik heb ook sinds kort een 270 liter warmtepompboiler en ik laad sinds een aantal keren per dag mijn auto op, maar dat is een phev met een batterij waar maar 2,3 kilowatt ingaat per oplaadbeurt. Hoe kom ik er nog achter hoeveel stroom die 3,5 airco verbruikt per uur en of dat acceptabel is?

Ook verwarm ik nu de gang niet meer en daar hangen sinds de druppels aan een licht spotje. Zou ik dat een ontvochtiher kunnen inzetten of hoe lossen jullie dat op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNC39RH1niKPTucTNkSBdmYeTYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EGKEz41bAUEiLqbLhjX9qkht.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 05-12-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Anoniem: 479106 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:40:
Ik heb inmiddels een airco single split draaien van 3,5 Kw die een ruimte warm houdt op 20 graden (cv thermostaat) van 155m3. Dit gaat prima, alleen verbruik ik de afgelopen 3 koude dagen giga vrij energie. Ik heb ook sinds kort een 270 liter warmtepompboiler en ik laad sinds een aantal keren per dag mijn auto op, maar dat is een phev met een batterij waar maar 2,3 kilowatt ingaat per oplaadbeurt. Hoe kom ik er nog achter hoeveel stroom die 3,5 airco verbruikt per uur en of dat acceptabel is?

Ook verwarm ik nu de gang niet meer en daar hangen sinds de druppels aan een licht spotje. Zou ik dat een ontvochtiher kunnen inzetten of hoe lossen jullie dat op?

[Afbeelding]
Heeft jouw airco een app waar je verbruik in kan zien? Anders is dit wellicht een optie om je verbruik te meten: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 18:24
Anoniem: 479106 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:40:
Hoe kom ik er nog achter hoeveel stroom die 3,5 airco verbruikt per uur en of dat acceptabel is?

[Afbeelding]
Slimme stekker er tussen zetten, ik gebruik zelf 2x de Shelly 1PM om het verbruik te monitoren.

Ik vermoed een (flink) vochtprobleem in die gang, oorzaak vinden en oplossen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
@milotic Wat belangrijk is wat ze bedoelen met gratis. Lees heel goed wat er precies in staat.

Toevallig kennissen die hebben ook huur zonnepanelen op hun dak gekregen vanuit de huurvereniging. Leuk nu betalen ze het geld wat ze zouden besparen niet naar de energieleverancier maar gaat rechstreeks naar de verhuurder. Belachelijk voor woorden. Nu betaal jij als huurder de schuld af. En heeft de huurvereninging alleen maar extra winst. En kunnen ze bij de nieuwe verhuurder en of het jaar erop de huur nog meer verhogen. Hebben ze een uiteindelijk dubbele winst. Lees daarom heel goed alles door. Want gratis bestaat niet in Nederland.
milotic schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:05:
De woning bouw wilt bij ons aa+ huur woning a 800 per maand een warmte pomp installeren gratis (project test project ze doen 15 huizen in de wijk) is het uberhaupt verstandig om dit aanbod te accepteren op dit moment?

tevens krijgen we een nieuw dak in januari, ik heb er allemaal geen kaas van gegeten maar ik vraag me af om het verstandig is om dit aanbod te accepteren en als proef konijn te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Dolbyadt schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:49:
@milotic Wat belangrijk is wat ze bedoelen met gratis. Lees heel goed wat er precies in staat.

Toevallig kennissen die hebben ook huur zonnepanelen op hun dak gekregen vanuit de huurvereniging. Leuk nu betalen ze het geld wat ze zouden besparen niet naar de energieleverancier maar gaat rechstreeks naar de verhuurder. Belachelijk voor woorden. Nu betaal jij als huurder de schuld af. En heeft de huurvereninging alleen maar extra winst. En kunnen ze bij de nieuwe verhuurder en of het jaar erop de huur nog meer verhogen. Hebben ze een uiteindelijk dubbele winst. Lees daarom heel goed alles door. Want gratis bestaat niet in Nederland.

[...]
dat gevoel heb ik ook een beetje! maar we hebben wel een optie tot koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IamPeacock
(jarig!)
Ik verbruik met een Daikin Stylish 5.2 nu 600 watt per uur, constant de voorbije 24 uur. Het lijkt wel een dieselmotor.

Setpoint 19 graden, binnen 20 graden (Ik gebruik 1 graad offset via de afstandsbediening).

Of dat nu veel is voor een 130m³ woonkamer die relatief goed geïsoleerd is, is een andere vraag. Ik lees hier vaak 300 watt per uur, dat haal ik echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:46
Het is wel iets kort door de bocht.

Een woningbouwvereniging heeft een maatschappelijk doel; het beschikbaar stellen van huurwoningen tegen een acceptabele prijs. De woningbouwvereniging moet met de huur haar organisatie bekostigen en onderhoud verrichten aan de woningen (laten we het nog even niet hebben over het verbeteren / ontwikkelen van buurten) Iedereen die een koophuis heeft weet hoe kosten voor onderhoud kunnen oplopen.

Als de corporatie nu investeert om de woning te verduurzamen vindt ik het niet vreemd dat de gebruiker zijn voordeel (energiebesparing) teruggeeft aan de corporatie waarmee het algemene nut weer wordt gevoed.

Ook als de panelen zijn afbetaald moet de corporatie het onderhoud blijven doen en op een gegeven ogenblik de vervanging. Laat bij mij nou net buiten de vijf jaar garantie van de omvormer deze kapot zijn gegaan. Als huiseigenaar draai je dan gewoon op voor deze kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
....... maar die discussie lijkt mij meer iets voor een ander topic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
IamPeacock schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:06:
Ik verbruik met een Daikin Stylish 5.2 nu 600 watt per uur, constant de voorbije 24 uur. Het lijkt wel een dieselmotor.

Setpoint 19 graden, binnen 20 graden (Ik gebruik 1 graad offset via de afstandsbediening).

Of dat nu veel is voor een 130m³ woonkamer die relatief goed geïsoleerd is, is een andere vraag. Ik lees hier vaak 300 watt per uur, dat haal ik echt niet.
Elk huis + bewoners zijn anders, mijn units gebruiken de afgelopen dagen gemiddeld zo'n 1.25 kWh per uur (30 kWh per dag) om het rond de 20oC te houden. Ik verwarm boven + beneden wat ongeveer 725m3 inhoud is (de zolder is niet actief verwarmt). Ik zou me niet te veel focussen op cijfers van anderen 8)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
(jarig!)
PentaClover schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:14:
[...]

Elk huis + bewoners zijn anders, mijn units gebruiken de afgelopen dagen gemiddeld zo'n 1.25 kWh per uur (30 kWh per dag) om het rond de 20oC te houden. Ik verwarm boven + beneden wat ongeveer 725m3 inhoud is (de zolder is niet actief verwarmt). Ik zou me niet te veel focussen op cijfers van anderen 8)
Ik ben er beetje te perfectionistis in vrees ik.
We hebben hier 1800Kw van onze zonnepanelen over dus probeer ik zo zuinig mogelijk te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
Ik slik mijn woorden in (die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is niet lang in voege geweest!).
@Hespy @Martin7182 , nu denk ik toch dat jullie gelijk hadden. Kijk je even mee? Wist niet goed hoe ik het moest uitleggen, dus hier mijn denkwijze als een halve flowchart geillustreerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HHIfB7vQ900F4Q7h526_qkutY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2GUUN2wMJ0o3OebNIwPAOtrk.png?f=fotoalbum_large

Dus: met de heetgas ontdooing heb ik in dit rekenvoorbeeldje 0.3kWh verbruikt om het ijs te smelten, en als ik dat resistief had moeten doen dan had ik 1kWh verbruikt. Uiteraard zijn de cijfers fictief, maar de conclusie is deze keer hopelijk wel correct :)

Toevoeging: ik zie dat de cijfers niet allemaal kloppen. Hopelijk evenzeer duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Capt Waffles op 05-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
18 defrosts tot nu toe, gelukkig gaat er weer meer tijd tussen de defrosts zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpnsmO8TsBlWcwHVmPWhqPJr72Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ptMe467MbTpVPdyu0FKf3ebx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
IamPeacock schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:06:

Ik zat gister op ongeveer 1000watt per uur. Ook 130m3 met een Perfera 3,5 maar ik verwarm niet 24/7 maar alleen de uren die we thuis zijn. We werken allebei hele dagen en in het weekend zijn we ook veel weg dus 24/7 stoken kost voor ons meer dan de paar uurtjes verwarmen.

Stond nog op econo modus dus hij moest echt hard werken. Vandaag uit gezet en kijken of het nu beter gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Yellos op 05-12-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Yellos Voor een Daikin 3,5 kan de airco ook niet veel meer stroom verbruiken. Maximaal 1200watt per uur.
Yellos schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:10:
[...]

Ik zat gister op ongeveer 1000watt per uur. Ook 130m3 met een Perfera 3,5 maar ik verwarm niet 24/7 maar alleen de uren die we thuis zijn. We werken allebei hele dagen en in het weekend zijn we ook veel weg dus 24/7 stoken kost voor ons meer dan de paar uurtjes verwarmen.

Stond nog op econo modus dus hij moest echt hard werken. Vandaag uit gezet en kijken of het nu beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 18:24
Er zit toch nog best veel verschil qua verbruik als het buiten een klein beetje warmer is. Afgelopen dagen was het rond de 0 á 1 graden buiten, in de woonkamer zat het verbruik gemiddeld rond de 600Watt (gisteren 14.3kWh verbruikt beneden).

Sinds vanmorgen ging het verbruik langzaam naar beneden, en het gebruikt sinds 12:30 uur slechts ~350Watt bij een temperatuur van 4 á 5 graden.

24/7 op 23 graden, dat maakt het ~21 graden in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Ik heb een hybride wp elga met toshiba buitenunit. Gezien de enorme stijging van de gasprijzen, heb ik de elga afgelopen winter anders ingesteld zodat deze ook onder 7 graden blijft werken en dan niet overschakelt op gas.

Hoe lang blijft dit goed gaan? Bij vorst? Of moet ik weer de dipswitch terugzetten, zodat er weer gas gestookt wordt? Of blijft het systeem gewoon werken, ook bij -10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:04
JAHRASTAFARI schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:26:
Ik heb een hybride wp elga met toshiba buitenunit. Gezien de enorme stijging van de gasprijzen, heb ik de elga afgelopen winter anders ingesteld zodat deze ook onder 7 graden blijft werken en dan niet overschakelt op gas.

Hoe lang blijft dit goed gaan? Bij vorst? Of moet ik weer de dipswitch terugzetten, zodat er weer gas gestookt wordt? Of blijft het systeem gewoon werken, ook bij -10?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Pagina: 1 ... 267 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic