Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 266 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.419 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

BTS

@RoyTrax Dank je, dat schetst een helder plaatje.
Ik ben wel bekend met het proces als leek.
Uit jouw reacties maak ik op dat jij geen leek bent en het exact weet.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:10
BTS schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:05:
@Sarge78
De airco draait inderdaad het proces om, daarbij haalt hij zijn benodigde warmte om te ontdooien vanuit de binnenunit.

Dus ja, dat kan je horen en voelen.

En dat ontdooien besluit de buitenunit via een algoritme denk ik, want bij mij krijg ik ook defrost zonder compleet dichtgevroren buitenunit.
Weet je dat zeker? Waarom zou hij niet met COP=1 alleen de buitenunit verwarmen zonder de binnenunit te laten koelen? De ventilator staat stil. Volgens mij heeft het ook weinig zin om met hoge COP te ontdooien, want daarna zou je dezelfde tijd nodig hebben om binnen weer op gelijke temperatuur te komen.
RoyTrax schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:11:
[...]

Weet niet of je het koeltechnisch proces kent? In het buitendeel wordt koudemiddel verdampt (in verwarmingsmodus), hoe meer ijs er op de radiator zit, hoe minder overdrachtcapaciteit je hebt.
De unit merkt dit aan de hand van zijn werkdruk, wanneer deze te laag wordt dan gaat deze ontdooien.
Er zijn vast units die dit doen, maar b.v. de MHI-ZSX gebruikt een simpel algoritme gebaseerd op alleen tijd en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14
Netsrek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:51:
[...]

Hier ook een FVXM 50 A.
Snachts zet ik deze op 16,5, dat is 18,5 kamer temperatuur.
Overdag naar 18, dat is 19 binnen.
Savonds op de bank zoals nu staat hij op 19, dan is de kamer temperatuur 20 tot 20,5.

Dag verbruik tot nu toe 7,2kWh.

Hoekhuis, woonkamer 140m3, achterpui 22m2 hr++ glas in serre met aardig koudeval. Vloer en spouwmuurisolatie.
Dank voor de reactie!
Dat doe je wel knap 7,2 kWh per dag. Is er een reden voor dat je kiest voor 24/7 aanzetten tov smachten uit? Ik zet hem smorgens 5 min. Op krachtig en dan is het op temperatuur.

Ik schat dat het bij mij beneden 160m3 is ongeveer. Achterkant tuin kant helemaal glas ook HR++.

Wel staat hij gehele dag op 19 te draaien hier. Vind het verschil in gebruik wel groot zeg.

16,5 vandaag zie ik in de Daikin app. De 28 eerder genoemd door mij was alles totaal.

[ Voor 4% gewijzigd door BekSide op 03-12-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03:48
GermanPivo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:55:
[...]

Eurovent heeft ergens documentatie online staan op welke wijze ze deze testen uitvoeren, maar zou wel makkelijk zijn als dat ter referentie ook in die tabellen zou staan.
Heb ik naar gezocht maar niet gevonden, als je dat nog weet terug te vinden zou ik ‘t wel interessant vinden!

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
Ja
Waarom zou hij niet met COP=1 alleen de buitenunit verwarmen zonder de binnenunit te laten koelen?
Omdat dat veel meer energie kost, natuurlijk. En bovendien een extra hitte-element zou vereisen. Wisselen tussen koelen en verwarmen kon toch al, dus die hardware zat er sowieso al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
Netsrek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:51:
[...]

Hier ook een FVXM 50 A.
Snachts zet ik deze op 16,5, dat is 18,5 kamer temperatuur.
Overdag naar 18, dat is 19 binnen.
Savonds op de bank zoals nu staat hij op 19, dan is de kamer temperatuur 20 tot 20,5.

Dag verbruik tot nu toe 7,2kWh.

Hoekhuis, woonkamer 140m3, achterpui 22m2 hr++ glas in serre met aardig koudeval. Vloer en spouwmuurisolatie.
Pfoe, hele nette en jaloersmakende score hoor! Onze FTXM42 komt vandaag op circa 17,5kWh uit. Weliswaar in triple split configuratie samen met twee FTXM20's, maar in praktijk staat alleen de 4.2kWh in de woonkamer/keuken (circa 115 m3). Unit staat 24/7 ingesteld op 19C maar heeft moeite om dat met deze buitentemperaturen echt te halen. Vraagbesturing inmiddels verhoogd van 40% naar 60%, maar blijft allemaal enorm op het randje.

Zit in ons geval voornamelijk in relatief veel warmteverlies, verwachten. Betreft een ietwat hoger gelegen en halfvrijstaande dijkwoning die op dit soort dagen enorm veel wind vangt. Drie van de vier wanden heeft flinke raampartijen wat helaas allemaal nog jaren 80 dubbel glas betreft. Zeer beperkt na-geïsoleerde muren (geen spouwmuur helaas) en dak helpt helaas ook niet mee.

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
RoyTrax schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:27:
[...]

Afpersen tot een dusdanige druk wordt vaak niet gedaan, dit omdat je dan stikstof door de afdichtingen van de kranen heen kan persen. Fabrikant geeft daar ook geen garantie op.
Is in Nederland ook gewoon wettelijk verplicht hoor. Afpersen tot 110% maal de werkdruk van het koudemiddel bij een temperatuur van 55 graden Celcius. Dat betekent voor R32 dus 110% x 34,19 = 37,7 bar(g)

Ben bekend met dat verhaal over stikstof door de afdichtingen enzo. Zelf nooit ervaren. Al de nodige installaties op >38 bar(g) afgeperst.

Ben er ook mee bekend dat het vaak (bijna altijd?) niet gedaan wordt. Aan jou als klant om te bepalen wat dit zegt over de rest van het werk als de installateur zelf aangeeft zich niet hieraan te houden.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
BekSide schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:43:
[...]

Dank voor de reactie!
Dat doe je wel knap 7,2 kWh per dag. Is er een reden voor dat je kiest voor 24/7 aanzetten tov smachten uit? Ik zet hem smorgens 5 min. Op krachtig en dan is het op temperatuur.

Ik schat dat het bij mij beneden 160m3 is ongeveer. Achterkant tuin kant helemaal glas ook HR++.

Wel staat hij gehele dag op 19 te draaien hier. Vind het verschil in gebruik wel groot zeg.

16,5 vandaag zie ik in de Daikin app. De 28 eerder genoemd door mij was alles totaal.
Ik kies bewust voor nachtverlaging voor een stuk comfort. Als ik met deze temperaturen hem uit zet is het sochtends 15 graden, dus ook meubels, muren, vloer etc.
Door het warm te houden voelt het lekkerder aan en daardoor hoeft de temperatuur misschien overdag ook niet zo hoog?
Snachts aanhouden kost ongeveer 250watt/uur op dit moment (0°C buiten) dus hier zeker de moeite waard.
BvdM91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:12:
[...]

Pfoe, hele nette en jaloersmakende score hoor! Onze FTXM42 komt vandaag op circa 17,5kWh uit. Weliswaar in triple split configuratie samen met twee FTXM20's, maar in praktijk staat alleen de 4.2kWh in de woonkamer/keuken (circa 115 m3). Unit staat 24/7 ingesteld op 19C maar heeft moeite om dat met deze buitentemperaturen echt te halen. Vraagbesturing inmiddels verhoogd van 40% naar 60%, maar blijft allemaal enorm op het randje.

Zit in ons geval voornamelijk in relatief veel warmteverlies, verwachten. Betreft een ietwat hoger gelegen en halfvrijstaande dijkwoning die op dit soort dagen enorm veel wind vangt. Drie van de vier wanden heeft flinke raampartijen wat helaas allemaal nog jaren 80 dubbel glas betreft. Zeer beperkt na-geïsoleerde muren (geen spouwmuur helaas) en dak helpt helaas ook niet mee.
Elk huis is anders, zo zie je maar. We hebben hier 13cm spouw aan de oostzijde (vrije muur) die volledig geïsoleerd is. Vrijstaande woning had je met gas wellicht ook zomaar op 2000m3/jaar gezeten?
Hier altijd rond de 700m3/jaar gezeten incl. sww en koken. (Huis uit '86)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@BvdM91 Dat is inderdaad iets meer dan gemiddeld. Maar het verbruik is ook niet te vergelijken omdat alle huizen anders zijn qua inhoud, isolatie, ligging huis enzo.

Hoekhuis: bouwjaar 1949
Woonkamer open keuken: 120m3
Kunststofkozijnen met standaard dubbel glas en rolluik.
Isolatie: Geen Spouwmuur isolatie, vloer & dak isolatie.

Hier mijn verbruik voor het eerst 24/7 laten draaien Daikin Pefera 3,5 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HFCoC6MQqTeATT8Y382ZKUA9YU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ajJmiaWySOlsPXKMTmgr9WJ.jpg?f=user_large
BvdM91 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:12:
[...]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Nachtverlaging toegepast naar 17 graden setpoint, het is hier 19.5 graden in de woonkamer.

Verbruik sinds middernacht is 3.5 Kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O645ZbxAFAbD-d121J-sgDgNrgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRPOtrjop9tWrYLvHRsvOlaF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk het verbruik dat Daikin aangeeft. Ik heb voorlopig geen shelly of dergelijke. Dus ik vraag me af of het verbruik weldegelijk klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
elektriekert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:09:
[...]

Ik haak hier even op in.
Momenteel ben ik nog aan het uitproberen met een aardige nachtverlaging en dan in de ochtend trapsgewijs de temperatuur weer te verhogen.

Demand Control op 50%, Econo en Streamer aan en de temperatuur met elke keer 1 tot anderhalve graad per blok verhogen.

Als ik de Fan hoger wil zetten dan stand 2-3 in de app dan gebeurd er eigenlijk nooit iets.
Gebruik ik de AB dan kan ik de airco wel op standje orkaan krijgen.

Heeft iemand enig idee waarom de airco hier niet op reageert?
Gisterenavond de vraagbesturing op 75% gehad en de fan waren in hogere standen ook te gebruiken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-10 13:10
mr_evil08 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:13:
[...]

Dat verhaal ken ik ook, heeft niks met vraagbesturing te maken maar doordat de voeler zijn eigen warmte registreert bij hoge warmtevraag en denkt het is al warm ook al schakel je powerfull in het maakt niet uit.

Kijk volgende keer eens in de app of daar 25-27 graden op binnen temp staat dan heb je de oorzaak waarom er geen warme lucht uit wil komen.

Vraagbesturing is niks anders dan een keiharde begrenzer, hoger dan 75% ingesteld zou er zeker warme lucht uit moeten komen.

Je verbruik is prima met dit weer.
Dat is dus het gekke: de app geeft dan ongeveer 20-21 graden aan terwijl de thermostaat 19,7 aan geeft en ik de unit op verwarmen 31 graden, powerull heb staan. Hij blijft gewoon 'hangen' op de temperatuur van 19,7 graden.

Hij komt dan gewoon echt niet verder dan 19,7 graden. Als er inderdaad in de app 25-27 graden had gestaan dan had ik inderdaad verwacht dat dit het euvel wel eens kon zijn, maar dat is het dan helaas niet.

Na urenlang op de AB drukken en van alles proberen is het me gelukt om het ongedaan te maken, maar waar het aan ligt? Geen idee. Ik denk dus vraagsturing die alles in de war schopt omdat we een weekendje weg zijn geweest en hij niet meer op bepaalde waarden 24/7 draait.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
Capt Waffles schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:37:
Zo, ik heb nog even verder gekeken naar de Eurovent vs. fabrikant data, in mijn geval een single split Mitsubishi Electric Diamond Series: MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2. Ik denk dat ik wel ietsje wijzer geworden ben.

Eerst even het energielabel: voor onze streek geeft dat voor verwarmen een SCOP van 5.1 en een verwarmingsvermogen van 3.5kW. Ik weet niet welke instantie het energielabel opstelt, maar het is een datapunt:
[Afbeelding]

Vervolgens de COP waardes gerapporteerd door Eurovent en door Mitsubishi Electric geplot, die verschillen behoorlijk, en dat liet me in een nogal verwarde toestand achter. Waarom zoveel verschil? Overigens geeft het tabelletje van Mitsubishi waardes op bij een binnentemperatuur van 15, 21, en 26 graden celsius. Ik weet niet hoe jullie daarover denken, maar eerlijk gezegd interesseert mij data voor een binnentemperatuur van 15 en 26 graden in het verwarmingseizoen niet bijster veel. Da's ruim buiten de range van wat ik als kamertemperatuur in de winter beschouw, doe mij maar lekker 21 graden :). Als je 't nu nog gaf bij 19,21,23 graden, ok, da's een nuttigere range.
[Afbeelding]

Maar nu even verder kijken naar de output power, en dan wordt het me al heel wat duidelijker! Eurovent gaat bij lage temperaturen lekker hard knallen. Da's logisch, dan wil ik veel vermogen om m'n kamertemperatuur te behouden bij die grote delta-T met buiten, dan heb ik namelijk veel warmteverlies en moet er dus ook heel wat warmte-input zijn. En Eurovent stopt ook bij 12 graden, en heeft dan al behoorlijk wat onder ME z'n datapunten gethrottled. Ook wel logisch, als de buitentemperatuur oploopt heb ik helemaal niet zoveel vermogen nodig om de binnentemperatuur op peil te houden. Mitsubishi daarentegen lijkt te denken dat ik graag wil weten dat ie 5380 W aan vermogen kan leveren bij een binnentemperatuur van 21 graden en een buitentemperatuur van 20 graden, een hele graad (1!) delta T. Sterker nog, bij 26 graden binnentemperatuur en 21 graden buiten krijg in van Mitsubishi nog steeds 5200 W verwarmingsvermogen, maar als 't zo ver komt zet ik eerder een raam open om wat af te koelen hoor jongens :)
[Afbeelding]

Als ik dan ook nog even naar het input vermogen (electrisch) kijk, dan komt hetzelfde plaatje ongeveer terug, en wordt nog duidelijker dat de data van Mitsubishi vermoedelijk een constante deellast weergeeft, ik zeg maar wat, op 60% ofzo. En Eurovent gaat raggen op ergens rond de 100% als 't echt koud is, en als 't buiten wat warmer is zit ie een uiltje te knappen op, wie weet, 20% ofzo.
[Afbeelding]

Dus ik concludeer voorzichtig:
  1. De COP data van Mitsubishi Electric is vermoedelijk bij een vaste deellast, de COP data van Eurovent is vermoedelijk bij variabele deellasten die eerder representatief zijn voor een praktijk scenario
  2. De data van de fabrikant is academisch interessant, maar als je wilt weten wat die unit nu bij jou gaat doen kijk dan beter naar Eurovent
  3. Als je verschillende fabrikanten met elkaar wilt vergelijken kijk enkel naar Eurovent. Van zowel Eurovent als de fabrikant weet je niet wat hun testcondities zijn, maar van Eurovent weet je tenminste wel dat de testcondities consistent zijn
En nog een linkje naar Eurovent

Toevoeging: wat ik overigens wel nog vreemd vind is dat de COP grafieken zo smooth zijn, ik zou verwachten dat op het punt waar defrosts beginnen er een serieuze knik in zou moeten komen. Dat lijkt me echt op de efficientie in te hakken, en een duidelijk breakpoint te zijn op de manier waarop de unit functioneert.
héél mooi stukje Waffles! _/-\o_
En idd vroeg/vraag ik mij óók af hoeveel de defrost(s) inhakken op SCOP per/uur/dag

Wel zit ik nog te stoeien hoe je die input power moet zien.
Lager verbruik bij lagere buitentemperaturen? dan moet het toch juist hoger zijn.. :? 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:30
hier wat vreemds aan de hand
de daikin perfera wil nu niet meer dan 289 wat verbruiken.
alles staat uit qua eco dus hij kan maximaal gaan draaien toch bij het aanzetten vanmorgen max 289 en daarna zakt hij zelfs een beetje.
iemand daar ervaring mee?
lijkt me dat bij deze lage buiten temp ( nu 1 graden boven 0 ) en de binnen temp die is gezakt naar 15 graden dat hij toch wel harder zou gaan draaien.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Dolbyadt schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:31:
@WishmasterNL De streamer functie bij Daikin is een functie die 99% bacteriën dood. Dat hebben andere merken ook vaak word dit Ionisator genoemd. Deze techniek is er om bacteriën te doden tijdens het verwarmen met een airco.

[...]
dit dood helemaal niks
die inosaitor zorgt er alleen voor dat stof deeltjes zwaarder worden en sneller naar beneden zakken in plaats van in de lucht blijven hangen
en zelf gesponsorde onderzoeken zijn ook weinig betrouwbaar.
het idee is zelfs dat het mogelijk slecht zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hespy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:11:
[...]

Ik spreek enkel voor België maar in België mag je pas een koel/airco installatie opstarten als je hebt afgeperst met 1,1 keer de maximale werkdruk van de installatie. Als de maximale werkdruk 40 bar is moet je dus met 44bar afpersen. Zei die zeggen dat ze niet afpersen zijn in overtreding met de wetgeving en zijn niet geslaagd voor het theoretisch examen koeltechniek.

Ik zat vroeger in de airco sector maar vooral grote VRV installaties die laten we minimaal 24 tot zelfs 72 uur vacuümeren. Een singel split makkelijk 4 uur.

Als je niet weet wat gedaan moet je maar eens de 450 examen vragen overlopen, wij moeten dit om de 5 jaar opnieuw af te leggen.

https://assets.vlaanderen..._eerste_examen_jyxy4m.pdf
een belgisch bedrijf is het hier komen doen
niet afpersen en 5 min vacumeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Vos

AFCA

Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:48:
alles staat uit qua eco dus hij kan maximaal gaan draaien toch bij het aanzetten vanmorgen max 289 en daarna zakt hij zelfs een beetje.
lijkt me dat bij deze lage buiten temp ( nu 1 graden boven 0 ) en de binnen temp die is gezakt naar 15 graden dat hij toch wel harder zou gaan draaien.?
Hoe staat de vraagsturing? Zet die eens uit?

Eventueel de unit volledig uit- en aanzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 04-12-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
BlazeMuis schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:05:
[...]

Staat HR+ in het glas, het is een huurhuis van een woningcorporatie geweest welke wij in 2019 hebben gekocht.
ok sorry even google
----
Het verschil tussen HR, HR+, HR++ en HR+++glas

We onderscheiden de volgende varianten HR glas:

standaard dubbelglas (U-waarde ± 2.9
HR glas: dubbel glas met coating (U-waarde ± 1.9)
HR+ glas: dubbel glas met coating en een edelgasvulling (U-waarde ± 1.6)
HR++ glas: dubbel glas met een verbeterde coating en een edelgasvulling (U-waarde ± 1.2)
HR+++ glas of triple glas: driedubbel glas met coating en edelgasvulling. (U-waarde ± 0.9)

https://www.aaglas.nl/all...chillende-soorten-hr-glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Vos schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:56:
[...]

Hoe staat de vraagsturing? Zet die eens uit?

Eventueel de unit volledig uit- en aanzetten.
zoals gezegd alles staat uit
dus vraag besturing uit, eco uit,buiten unit geruilsloos uit,
beetje vreemd
hij staat wel de hele nacht uit dus ook van de stroom af.
weet niet of dat nog een reden is dat eerst componenten op moeten warmen en hij dan pas hoger vermogen gaat draaien
hij draait nu inmiddels een uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:59
Ik volg dit topic al maanden, wij hebben een daikin vloermodel van 5Kw die zijn werk naar mijn mening perfect doet in ons huis van de jaren 60.
De unit draait sinds deze week 24/7 met een nachtverlaging naar 17/18 graden.
Overdag staat de unit op 21 graden.
Over het verbruik ben ik voorlopig tevreden, zeker als ik het vergelijk met de verwarming op accumulatie zoals voordien.
Alleen lees ik dat veel mensen spelen met de vraagbesturing, doet dit iets aan het verbruik?
Hier staat dit op automatisch, kan ik de vraagbesturing beter uit zetten?
Als ik het verbruik aflees via mijn p1 meter van homewizard draait de unit gemiddeld aan 350watt gedurende de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:41
Hier heeft de airco een tandje bijgestoken met de huidige buitentemperatuur.
Gisteren 8,4kWh, 24/24 op auto gemiddeld 19gr.
Onze rijwoning is niet groot, goed geïsoleerd maar weinig gecompartimenteerd. Wij hebben geen halletje met tussendeur aan de voordeur en richting tuin gaat via het schuifraam in de woonkamer. En dan ook nog eens een open trap en vide naar de bovenverdieping.
Daardoor kan de binnentemperatuur wel eens met een halve tot een graad zakken als er een deur open gaat. En dat zie je wel terug in het opgenomen vermogen van de airco. Als ik nu kijk dan zie ik 370W maar soms gaat ie voor korte tijd richting de 600W.

Open woningen waren 15 jaar geleden toen ik verbouwde nogal in de mode(loftstijl). Nu met de huidige energieprijzen zullen we weer evolueren richting meer compartimenteren denk ik.
Als ik ooit nog eens een woning verbouw dan zal ik daar in ieder geval meer op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Wozmro schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:03:
Hier heeft de airco een tandje bijgestoken met de huidige buitentemperatuur.
Gisteren 8,4kWh, 24/24 op auto gemiddeld 19gr.
Onze rijwoning is niet groot, goed geïsoleerd maar weinig gecompartimenteerd. Wij hebben geen halletje met tussendeur aan de voordeur en richting tuin gaat via het schuifraam in de woonkamer. En dan ook nog eens een open trap en vide naar de bovenverdieping.
Daardoor kan de binnentemperatuur wel eens met een halve tot een graad zakken als er een deur open gaat. En dat zie je wel terug in het opgenomen vermogen van de airco. Als ik nu kijk dan zie ik 370W maar soms gaat ie voor korte tijd richting de 600W.

Open woningen waren 15 jaar geleden toen ik verbouwde nogal in de mode(loftstijl). Nu met de huidige energieprijzen zullen we weer evolueren richting meer compartimenteren denk ik.
Als ik ooit nog eens een woning verbouw dan zal ik daar in ieder geval meer op letten.
een dikke gordijn ( verduistend ) voor de voordeur hangen help al een deel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
BlazeMuis schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:19:
[...]

Zonder de ingestelde temperaturen is het alsnog lastig om het met elkaar te vergelijken..

Gisteren voor boven en beneden een totaal van 17,5kWh verbruikt.

Boven 18 graden
Beneden 23 graden (werkelijke temp 21.0 gemiddeld).

1948, spouwmuur isolatie sinds begin 2021, kunststof voordeur en kunststof kozijnen boven, beneden nog HR+ glas (2016) in goed onderhouden houten kozijnen. Dakisolatie van 10cm PIR. Keuken aanbouw, voornamelijk glas (HR+).

MHI 3.5kW beneden, 2x 2.0 boven op een 4kW multisplit.
sorry nu op 20 graden setpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Vos

AFCA

Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:00:
[...]

zoals gezegd alles staat uit
dus vraag besturing uit, eco uit,buiten unit geruilsloos uit,
beetje vreemd
hij staat wel de hele nacht uit dus ook van de stroom af.
weet niet of dat nog een reden is dat eerst componenten op moeten warmen en hij dan pas hoger vermogen gaat draaien
hij draait nu inmiddels een uur
Ik heb het ook wel gehad met mijn 3.5. Echter niet dat het een uur duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Laatst online: 09:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLWn622bZBAfLUTgB8M7T-OJzXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zRosFTZQVceKhHJur17yxjf.jpg?f=fotoalbum_large

Vond het verbruik vrij hoog, als ik dit vergelijk met andere reacties valt het best mee.
3.5kw mhi voor een 130m3 woonkamer, dag en nacht 22gr op de unit dit is 20.5 in werkelijkheid.

[ Voor 15% gewijzigd door nico_09 op 04-12-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Vos schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:18:
[...]

Ik heb het ook wel gehad met mijn 3.5. Echter niet dat het een uur duurde.
wekrt nu beter 800 watt etc

tja de ac eens uitgezet dan gewacht tot hij naar standbij stroom gaat van 6,4 watt
toen ik de stroom eraf haalde een flinke knal gas door de leidingen pffff.
dacht shit

weer aangezet en nu doet hij het beter dus.
nog steeds alle beperkende dingen uit staan.

enge wat ik nu wel even heb aangezet was stille stand binnen ( na het uitzetten van de unit ) , nu ik deze weer op automatisch zet zakt het verbruik weer. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Maxwp op 04-12-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-10 20:39
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:48:
Powerful al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
banaliteit schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:43:
[...]

die ben ik vergeten maar ik weet van laatst dat soms deze ook niks doet
dan duurt het een hele tijd soms wel 5+ min voordat er wat begint te blazen
maar heb niks op econo staan of wat dan ook dus dan zou die powerfull modus niet nodig moeten zijn zou je zeggen.
iets voor volgende keer ( om weer te vergeten 8)7 ) om uit te proberen
vraag me af of het uitzetten gedurende de nacht ( dus echt van de stroom af ) iets er mee te maken zou kunnen hebben.
naast powerful modus denk ik dat eens te gaan uit proberen dus vannacht de stroom erop laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:30
@Sarge78
De airco draait inderdaad het proces om, daarbij haalt hij zijn benodigde warmte om te ontdooien vanuit de binnenunit.

En dat ontdooien besluit de buitenunit via een algoritme denk ik, want bij mij krijg ik ook defrost zonder compleet dichtgevroren buitenunit.
Klopt mijn gedachtengang toch wel. thanks. Eerder met strenge winterdagen wel eens gemerkt dat de unit ineens stond te dampen buiten en water verloor en daarvan wist ik dat het defrost was, maar nog nooit gemerkt dat binnen ook koude over het systeem ging.

Is dat eigenlijk niet slecht voor alle leidingen en koppelingen enz? Eerst is alles flink warm en dan ga je alles ineens flink koelen, om vervolgens het systeem weer te verwarmen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
@Sarge78

heb it gisteren ook voor het eerste meegemaakt
de binnen unit maakte een vreemd sisende geluid en toen merkte ik dat hij een defrost had
de buiten unit was geheel niet bevroren nog niet het minste

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:56:
[...]

maar heb niks op econo staan of wat dan ook dus dan zou die powerfull modus niet nodig moeten zijn zou je zeggen.
vraag me af of het uitzetten gedurende de nacht ( dus echt van de stroom af ) iets er mee te maken zou kunnen hebben.
naast powerful modus denk ik dat eens te gaan uit proberen dus vannacht de stroom erop laten staan
In de nacht de stroom eraf halen zou ik nooit doen, dan werkt de carterverwarming niet en dan kan je bij het opstarten tot 2u wachten tot de olie carter voldoende warm heeft voor dat hij wil opstarten. Als de carter verwarming niet werkt zal alle freon condenseren in de olie van de compressor en zal de olie schuimvorming geven bij het opstarten en slecht of niet gesmeerd worden. Bij VRV ben je verplicht om de eerste 24u de stroom erop te zetten vooraleer je mag opstarten, De stroom er volledig af zetten mag je nooit doen, Enkel als je Bv op reis gaat of het toestel lang niet gaat gebruiken. Na het terug opzetten van de spanning wacht je best een uur of 2 voordat je het toestel aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wilke schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:06:
[...]

Ja

[...]

Omdat dat veel meer energie kost, natuurlijk. En bovendien een extra hitte-element zou vereisen. Wisselen tussen koelen en verwarmen kon toch al, dus die hardware zat er sowieso al in.
Het kost inderdaad meer energie, maar wat je uitspaart als je binnen gaat koelen i.p.v. verwarmen, moet je weer compenseren na de ontdooicyclus. Netto schiet je er niet zoveel mee op. COP 1 vereist geen hitte-element als je de ventilator gewoon uit laat, wat volgens mij ook gebeurt bij het ontdooien. Ik vermoed dat het ontdooien gebeurt door in de buitenunit warmte te genereren zonder de binnenunit daarbij te koelen. Ik ben echter geen expert, maar ik vrees jij ook niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:05:
[...]

heb it gisteren ook voor het eerste meegemaakt
de binnen unit maakte een vreemd sisende geluid en toen merkte ik dat hij een defrost had
de buiten unit was geheel niet bevroren nog niet het minste
Dit is geen vast tijdstip, De buitengroep meet de buiten temp. en de verdampingdruk, de buitengroep zal +- 10 graden kouder gaan verdampen dan de buiten temp. als de verdampingstemperatuur zakt zal de groep beslissen om te gaan ontdooien. Neen nu dat het buiten 0gr is zal hij gaan verdampen aan -10 is dan 5bar voor R32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-10 20:35
Hespy schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:07:
[...]

In de nacht de stroom eraf halen zou ik nooit doen, dan werkt de carterverwarming niet en dan kan je bij het opstarten tot 2u wachten tot de olie carter voldoende warm heeft voor dat hij wil opstarten. Als de carter verwarming niet werkt zal alle freon condenseren in de olie van de compressor en zal de olie schuimvorming geven bij het opstarten en slecht of niet gesmeerd worden. Bij VRV ben je verplicht om de eerste 24u de stroom erop te zetten vooraleer je mag opstarten, De stroom er volledig af zetten mag je nooit doen, Enkel als je Bv op reis gaat of het toestel lang niet gaat gebruiken. Na het terug opzetten van de spanning wacht je best een uur of 2 voordat je het toestel aan zet.
Ik had al wel een idee dat dit zo zou werken.

Ik heb een energie metende stekker ertussen gezet enkele weken geleden en toen is de unit slechts enkele seconden uitgeweest. Is dus beter om te wachten met het weghalen van die stekker totdat het comfort niveau het toelaat om de unit 2 uur uit te laten?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
AtlAntA schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:32:
[...]

Ik had al wel een idee dat dit zo zou werken.

Ik heb een energie metende stekker ertussen gezet enkele weken geleden en toen is de unit slechts enkele seconden uitgeweest. Is dus beter om te wachten met het weghalen van die stekker totdat het comfort niveau het toelaat om de unit 2 uur uit te laten?
Als eenmalig de stroom eraf gaat bv bij een stroomuitval zal dit geen kwaad kunnen, maar om iedere dag de stroom eraf halen NOOIT doen, dan mag je binnen 2 jaar een nieuwe compressor bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcqUTd7ztApqAYBqlo5XRZbrBJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfFC2X4OddllOs84mdZDbPYv.jpg?f=fotoalbum_large

@Dolbyadt

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Als ik de thermostaatknop van de Daikin Perfera FTXM 35 R enkele graden lager zet, gaat ie op uit ( 7 watt) . Momenteel pruttelt hij op 375 Watt (Homewizard).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogJfSrESDytN_4Cv_ymJbqoIlzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hj5CfeMo3MHymaqvHYnnBBA0.jpg?f=fotoalbum_large

Settings: ECONO,vraagbesturing AUTOMATISCH, ventilator AUTOMATISCH, verwarmen op 24,5 (werkelijk op nest temp nu 18) buiten 3 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhpxIfDvM0Jsmalb-w2rtyWOAaE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMzYRUe7gMskEndHlJzYohkd.jpg?f=user_large

Dit erbij ter informatie, maar de vraag was:

HOE KRIJG JE DE PERFERA 35M OP 186 WATT ?

:? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
M.B.te L. schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:23:

Vermoedelijk kan dat alleen bij een hogere temperatuur. Een MHI-35ZSX moduleert minder ver terug onder de 4 °C, misschien doet de Daikin Perfera 35M ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
banaliteit schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:43:
[...]

Wij hadden tijdje terug eenzelfde issue waarbij onze FTXM42 niet boven de 650W wilde uitkomen ondanks dat de setpoint nog lang niet was bereikt en de unit normaliter makkelijk kon pieken op 1700W. Bij ons bleek het toen met de vraagbesturing te maken te hebben, in het bijzonder zelfs met de vraagbesturing van andere units van onze multisplit die uitstonden!

Toevallig nog vraagbesturing ingeschakeld? Indien het een multisplit configuratie betreft zal ook de vraagbesturing van eventueel andere units, ook als deze volledig zijn uitgeschakeld, meetellen. M.a.w. deze dien je ook van vraagbesturing af te halen (en/of het percentage te verhogen).

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-10 12:33
Vandaag voor het eerst weer eens de cv aan gezet, eigenlijk om tot een vergelijk te komen met verwarmen 't.o.v een airco, moet helaas vaststellen dat dit weer heerlijk aanvoelt, had liever anders gezien maar metgezel vindt dit toch stukken beter, mmmm...nu nog afwachten wat verschil in verbruik/kosten gaat doen, want ik heb ook het idee dat de AC flink moet werken met deze temperaturen en of het ook nog wel lonend is, ook vergeleken met de comfort die nu weer terug is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hespy schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:44:
[...]

Als eenmalig de stroom eraf gaat bv bij een stroomuitval zal dit geen kwaad kunnen, maar om iedere dag de stroom eraf halen NOOIT doen, dan mag je binnen 2 jaar een nieuwe compressor bestellen.
mm ok heb hier een toshiba die al ruim 10 jaar oud is en heb het altijd zo mee gedaan.
ik neem aan dat dit wel eerder van toepassing bij verwarmen en niet bij koelen?
die toshiba doet het nog steeds ;

ga wel de afschakeling uit zetten zodat hij nu voortaan de hele dag stroom heeft

[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 04-12-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
Martin7182 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:45:
[...]

Vermoedelijk kan dat alleen bij een hogere temperatuur. Een MHI-35ZSX moduleert minder ver terug onder de 4 °C, misschien doet de Daikin Perfera 35M ook zoiets.
De 25ZSX ook waardoor hij nu hangt te pendelen en defrosts hier door hoog stroom verbruik.
Boven 11 graden pendelen beneden 4 graden pendelen ben ik nu gek? of zit er software matig iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-10 20:39
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:56:
[...]

Mijn ervaring met powerful is in iedergeval dat je er vrij snel een boel warmte kan genereren. Ook handig om te gebruiken voor testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-10 22:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:40:
@revolution-nl @RoyTrax Ik heb hem vannacht van de stroom gehad en bij het opstarten was het nog onder nul. Hij ging direct weer naar stand acht en de compressor minimaal 40.

Later in de ochtend opnieuw aangezet en toen ging hij wel de buitenventilator regelen en 5 was nu het laagste. De compressor heb ik nog niet onder de 40 gezien.

Ik ben blij dat alles weer normaal lijkt en hopelijk blijft dat ook zo.
Fanspeed 8 is gewoon normaal onder deze omstandigheden er is gewoon meer debet nodig met deze temperaturen, de compressor pruttelt hier de hele dag al op 20hz maar wel met fanspeed 8.

Vannochtend de eerste defrost van het jaar gehad

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 04-12-2022 14:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Maxwp schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:58:
[...]

mm ok heb hier een toshiba die al ruim 10 jaar oud is en heb het altijd zo mee gedaan.
ik neem aan dat dit wel eerder van toepassing bij verwarmen en niet bij koelen?
die toshiba doet het nog steeds ;

ga wel de afschakeling uit zetten zodat hij nu voortaan de hele dag stroom heeft
In de zomer is de olie in de compressor+25gr in de winter is die veel kouder. Je moet eens één olie in de diepvries zetten. Ziet eruit als caramel siroop. In de zomer is dit minder erg dan in de winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdM91
Netsrek schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:43:

Elk huis is anders, zo zie je maar. We hebben hier 13cm spouw aan de oostzijde (vrije muur) die volledig geïsoleerd is. Vrijstaande woning had je met gas wellicht ook zomaar op 2000m3/jaar gezeten?
Hier altijd rond de 700m3/jaar gezeten incl. sww en koken. (Huis uit '86)
Is ook zeker zo! Het betreft is ons geval onze eerste koopwoning waar we op dit moment nog geen twee jaar wonen, dus wat 'normaal' is/was qua gasverbruik blijft lastig in te schatten. Vorig jaar (2021) zaten we op 1.350m3 aan gas, en dan is de maand januari nog niet eens meegerekend aangezien we toen i.v.m. stucen vrijwel de hele maand geen radiatoren hebben gehad. Anders hadden we denk ik zo maar de 1.600m3 aangetikt of wellicht nog wel iets meer. En dan we nog maar met z'n tweeën, als er vanaf begin 2023 een kleine bij komt kan ik me zo maar voorstellen dat ons 'normale' gasverbruik inderdaad richting de 2.000m3 op jaarbasis zou zijn gekropen. Dat gezegd hebbende was 2021 wel nog een jaar met relatief lage tarieven waarin we weinig kritisch zijn geweest op ons verbruik. Anno 2022 is dat wel wat anders, tót aan het moment dat onze airco's begin afgelopen november hingen zijn we erin geslaagd ons gasverbruik met ruim 40% te reduceren, waarvan een deel ongetwijfeld is toe te rekenen aan de relatief zachte winter maar het overgrote deel aan bewust minder verbruiken.

Ondanks ons relatief hogere stroomverbruik van onze airco's zijn we alsnog wel tevreden. Já ons verbruik is t.o.v. vele anderen wellicht een stuk hoger maar dat was in de oude situatie met verwarmen o.b.v. gas niet anders. Een woning van ruim 140 jaar oud, met beperkte isolatiemogelijkheden en relatief veel warmteverlies i.v.m. de 'ongunstige' ligging is nou eenmaal niet de meest gunstige uitgangspositie in de huidige tijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
Hespy schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:13:
[...]

Dit is geen vast tijdstip, De buitengroep meet de buiten temp. en de verdampingdruk, de buitengroep zal +- 10 graden kouder gaan verdampen dan de buiten temp. als de verdampingstemperatuur zakt zal de groep beslissen om te gaan ontdooien. Neen nu dat het buiten 0gr is zal hij gaan verdampen aan -10 is dan 5bar voor R32
Is het dan ook nog afhankelijk van de hoeveelheid (afvulling) gas?
Ik neem aan dat deze hoeveelheid tussen 2 marges in moet zijn, en dat daarmee dan ook het defrost punt iets anders is?

of zit ik geheel fout?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Wat betreft het verbruik heb ik eens de Daikin app doorgenomen, het verbruik vind ik achteraf reuze meevallen! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2za-TgGvgEbx8MPS5V6Ff33mSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BRCdJtUdhODC0cAGSiU4xJZa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-10 22:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtc8RRH6JKgJxPop7XnYuGgu_ZE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NX9ktkyV2gC9Fszp4C7BFtOQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhMC4il7wpDQx_3TS3EdwrgX75E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6MRC7ZSCZyS2oqhuyyYONYXE.png?f=fotoalbum_tile

Hier zijn afgelopen week dan eindelijk de airco's geplaatst! :) Gaat om 2x single split MHI 3,5 ZS-W incl. de WF-RAC modules. Heeft even geduurd, maar installatie is top verlopen.
Woonkamer plek onveranderd gebleven, 2e verdieping iets naar links verplaatst (dus wat meer boven het trapgat, ivm de hoogte die ontoereikend was, plattegrond klopt dus niet.) Alle twee voorzien van Homewizard om het verbruik te monitoren. Beide units staan op big blocks uiteindelijk, ook die op het dakterras (omdat het dak van beton is, was dat het voorstel). Heb ze vooralsnog niet horen brommen.

Ben nu aan het stoeien met de optimale instellingen voor dit koude weer. De eerste dag lag de temperatuur een stukje hoger en hield ie de boel goed bij op 200-300W, nu moet de airco er flink aan trekken merk ik (maar dat lees ik bij velen). Ook hier redelijk afgegaan op het advies van mede-tweakers en (eigenwijs wellicht) voor 3,5's gekozen. Instellingen in de M-Air app: Verwarmen, ventileren AUTO, verticale richting 2e (+- 45 graden) streepje, horizontale richting in beide gevallen zo veel mogelijk de ruimte in. 3D auto uit. Temperatuur loop ik nogal mee te spelen om te kijken waarmee het comfortabel wordt en blijft, zonder dat je in een bak 'herrie' zit. De woonkamer trekt 500-1000W, waarbij rond de 1000W ik het geluid te veel vind.

Voor de volledigheid de situatie: 2onder1kap, 2002, A label, muur (12cm) + vloerisolatie, HR+,++ (whatever that means :+ , staat in het raam), begane grond 140m3 (excl hal. Deur laat ik voorlopig dicht als ik de boel in de woonkamer niet onder controle heb)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:20:
[...]

Het ligt aan dat de temperatuur sensor in de binnenunit zit en die hangt hoog en zo lekker in de warme lucht. Vandaar dat standaard een correctie van plus twee graden opzit. Zet jij hem op 18 dan stookt die door totdat het 20 graden is boven bij de binnenunit.

Het enige wat helpt is de temperatuur sensor extern te maken. Er zijn verschillende oplossingen, interne sensor extern maken met een kabel, MHIAC-Ctrl Wifi unit met een externe sensor (passief of via HA) of een wandconsole van MHI kopen en dan ben zo 500 euro verder.

Fan kun je het best op auto houden dan de binnen en buitenunit goed samenwerken.

Ik heb zelf nog geen deforst gezien in de anderhalve maand dat ik hem heb.
Die conclusie van jou klopt niet, setpoint airco 20 graden geeft op CV thermostaat 20 graden
al 1,5 week 24/7.
Als buiten temp boven 11 graden is gaat hij niet terug moduleren naar 130 Watt.
Als buiten temp beneden 4 graden is gaat hij ook niet terug moduleren naar 130 Watt.
Tussen 4 en 11 graden buitentemperatuur draait hij constant op 120 tot 130 Watt.

Als hij hier dus terug gaat moduleren naar min 250 Watt heb ik te veel warmte waardoor hij gaat pendelen
zowel boven 11 graden als beneden 4 graden buitentemperatuur.

Heb vanmorgen ramen en deuren 2 uur open gehad en kamertemperatuur laten dalen naar 13 graden nu staat hij geruime tijd te draaien op 300 tot 350 Watt dus geen pendelen en ook geen defrost ik denk omdat hij harder moet werken heel raar.
Fan staat hier altijd op auto.

Tot ik hem heb uitgezet had hij 2,7 kWh gebruikt nu totaal 4 kWh heb dus weer opgewarmd van 13 graden naar 19 graden setpoint, kamerthermostaat staat ook al weer een tijd op 19 graden, dit heeft maar 1,3 kWh gekost, zie grafiek.

Wat ik zelf denk dat MHI SRK25ZSX nog te veel maar een MHI SRK20ZSX zou het zelfde gaan doen als je de technische specificaties er op na slaat.
Misschien was ik dan beter uit geweest met type zonder X of moet kamertemperatuur op 23 graden stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8It07IEp9-QR06LHpbsTxqlxzAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8jhdxs7rePgIzKsDubLYavD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Hoe lossen jullie de ventilatie op?

Wat ik steeds merk bij verwarmen met de lucht/lucht WP is die koude luchtstroom over de vloer welke er niet is bij radiatoren of vloerverwarming, dit merkte ik laatst ook al op bij mijn ouders die voor de test een paar dagen gingen doen.

Als test alle ventilatieroosters dicht en direct het tochtprobleem weer opgelost maar daardoor stijgt de co2, heeft iemand hier ervaring met een decentraal WTW in combi met lucht/lucht WP ?

Het is een bekend probleem wat je veel ziet bij ventilatie C.
(De vloer is hier wel goed geïsoleerd).

@Weerman2 Als ik dat grapje hier zou doen door het huis naar 13 graden laten afkoelen met ramen/deuren open staat gaat de buitenunit hier vervolgens een tijd op 1600 watt staan stampen en dan hoor je hem goed brullen op buiten om het weer warm te krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2022 15:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Weerman2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:07:
[...]

Die conclusie van jou klopt niet, setpoint airco 20 graden geeft op CV thermostaat 20 graden
al 1,5 week 24/7.
Als buiten temp beneden 4 graden is gaat hij ook niet terug moduleren naar 130 Watt.
Tussen 4 en 11 graden buitentemperatuur draait hij constant op 120 tot 130 Watt.

Als hij hier dus terug gaat moduleren naar min 250 Watt heb ik te veel warmte waardoor hij gaat pendelen

Heb vanmorgen ramen en deuren 2 uur open gehad en kamertemperatuur laten dalen naar 13 graden nu staat hij geruime tijd te draaien op 300 tot 350 Watt dus geen pendelen en ook geen defrost ik denk omdat hij harder moet werken heel raar.

Tot ik hem heb uitgezet had hij 2,7 kWh gebruikt nu totaal 4 kWh heb dus weer opgewarmd van 13 graden naar 19 graden setpoint, kamerthermostaat staat ook al weer een tijd op 19 graden, dit heeft maar 1,3 kWh gekost, zie grafiek.

Wat ik zelf denk dat MHI SRK25ZSX nog te veel maar een MHI SRK20ZSX zou het zelfde gaan doen als je de technische specificaties er op na slaat.
Misschien was ik dan beter uit geweest met type zonder X of moet kamertemperatuur op 23 graden stoken.

[Afbeelding]
Ik kan uit ervaring vertellen dat het onmogelijk is om ‘maar’ 4kwh te hebben verbruikt tot dusver, als je 2 kinderen hebt😜 Tv’s, Laptops, Playstations, Drogers, Wasmachines, Magnetron, Oven..de hele rambam gaat hier elke Zondag aan

Ter referentie (2 kids, 2 katten-incl katten/tochtluikjes, en een vrouw die de tussendeur liever open heeft):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5KZGRmx5sQSTqJgEeIq0DdCRsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYxeku8esK1NxxBQyT1EvuiT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Rickymas op 04-12-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Rickymas schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:11:
[...]

Ik kan uit ervaring vertellen dat het onmogelijk is om ‘maar’ 4kwh te hebben verbruikt tot dusver, als je 2 kinderen hebt😜 Tv’s, Laptops, Playstations, Drogers, Wasmachines, Magnetron, Oven..de hele rambam gaat hier elke Zondag aan
Dit stroom gebruik is ALLEEN van mijn airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
Weerman2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:13:
[...]

Dit stroom gebruik is ALLEEN van mijn airco.
Mijn excuses, bij mijn P1 meter kan ik enkel het totale verbruik zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Rickymas schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:14:
[...]

Mijn excuses, bij mijn P1 meter kan ik enkel het totale verbruik zien
Ja oké ik heb dit systeem iets meer uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]
[...]
Pendelen boven de 11 graden is misschien irritant, maar beneden de 4 graden is minder een probleem; ten eerste heb je meestal een grote warmtevraag en ten tweede heb je minder ontdooicylci. Ik heb liever elk half uur de unit even uit omdat de setpoint bereikt is, dan de unit op ontdooien waarbij veel stroom verbruikt wordt. Het blijft wel de vraag hoeveel de buitenunit nog opwarmt tijdens het 'pendelen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Hansieo schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:59:
[...]

Is het dan ook nog afhankelijk van de hoeveelheid (afvulling) gas?
Ik neem aan dat deze hoeveelheid tussen 2 marges in moet zijn, en dat daarmee dan ook het defrost punt iets anders is?

of zit ik geheel fout?
Neen, compressor is frequentie gestuurd en zal regelen op verdampingstemperatuur en eindcompressie temperatuur. Vroeger VOOR de inverter ging de warmtewisselaar sneller dicht vriezen als er te weinig Freon op zat omdat hij dan te laag ging verdampen. Maar dit is al lang geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 16:22
Dolbyadt schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:01:
@BvdM91 Dat is inderdaad iets meer dan gemiddeld. Maar het verbruik is ook niet te vergelijken omdat alle huizen anders zijn qua inhoud, isolatie, ligging huis enzo.

Hoekhuis: bouwjaar 1949
Woonkamer open keuken: 120m3
Kunststofkozijnen met standaard dubbel glas en rolluik.
Isolatie: Geen Spouwmuur isolatie, vloer & dak isolatie.

Hier mijn verbruik voor het eerst 24/7 laten draaien Daikin Pefera 3,5 kWh:
[Afbeelding]

[...]
Ik heb dezelfde situatie als jou! Ik heb alleen helaas nog geen airco en wil graag ook overstappen. Ik heb mijzelf erin verdiept en wil binnenkort ook de Daikin Perfera 3.5kwh gaan bestellen. Hoe is de temperatuur in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:19

ede

mr_evil08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:09:
Ik heb op Marktplaats 2 ClimaRad Sensa's gekocht en die zelf geïnstalleerd. Inclusief nieuw boorgereedschap heb ik voor minder dan 1200 Euro nu decentrale ventilatie met WTW draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Martin7182 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:27:
[...]

Pendelen boven de 11 graden is misschien irritant, maar beneden de 4 graden is minder een probleem; ten eerste heb je meestal een grote warmtevraag en ten tweede heb je minder ontdooicylci. Ik heb liever elk half uur de unit even uit omdat de setpoint bereikt is, dan de unit op ontdooien waarbij veel stroom verbruikt wordt. Het blijft wel de vraag hoeveel de buitenunit nog opwarmt tijdens het 'pendelen'.
Het linker deel van mijn grafiek afgelopen nacht dus, is duidelijk te zien dat vlak na het pendelen een defrost komt eerst een dip en daar na een piek dit zelf geconstateerd dus ik ga niet alleen uit van het grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:02
mr_evil08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:09:

Wat ik steeds merk bij verwarmen met de lucht/lucht WP is die koude luchtstroom over de vloer welke er niet is bij radiatoren of vloerverwarming, dit merkte ik laatst ook al op bij mijn ouders die voor de test een paar dagen gingen doen.

Als test alle ventilatieroosters dicht en direct het tochtprobleem weer opgelost maar daardoor stijgt de co2, heeft iemand hier ervaring met een decentraal WTW in combi met lucht/lucht WP ?

Het is een bekend probleem wat je veel ziet bij ventilatie C.
(De vloer is hier wel goed geïsoleerd).

@Weerman2 Als ik dat grapje hier zou doen door het huis naar 13 graden laten afkoelen met ramen/deuren open staat gaat de buitenunit hier vervolgens een tijd op 1600 watt staan stampen en dan hoor je hem goed brullen op buiten om het weer warm te krijgen.
Om exact die reden, wat hier vorig stookseizoen tot verminderd comfort leidde, hebben wij een climarad gekocht en laten installeren. Werkt voor ons perfect en het comfort-probleem is hier verleden tijd, zowel bij koelen als verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:02
Rickymas schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:11:
[...]

Ter referentie (2 kids, 2 katten-incl katten/tochtluikjes, en een vrouw die de tussendeur liever open heeft):
[Afbeelding]
Lol, dat soort aantallen kan ik alleen van dromen op deze dagen. Ik zit bijna op het dubbele qua verbruik nu hier in huis. We hebben wel veel stroomverbruikers hier in huis en zijn zeker geen kampioen in energie besparen. Dat gezegdhebbende hebben we een groot overschot aan stroom dus vooralsnog met de huidige salderingsregeling een non issue :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

al 1,5 week 24/7.

[Afbeelding]
Zijn dat geen defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Beneden 4 graden gaat hij eerst pendelen en vlak er na een defrost zie eerdere uitleg, boven 11 graden gelukkig geen defrost maar puur pendelen, nadat ik het heb laten afkoelen naar 13 graden nog geen gependeld en ook nog geen defrost gehad en hij vraagt continu 300 tot 350 Watt.

Dit betekent dus dat als alles hier goed op temperatuur is nadat hij bijna 2 week 24/7 aanstaat de warmte vraag iets van 120 tot 150 Watt zou zijn.
Maar hij gaat beneden 4 graden buitentemperatuur niet verder terug moduleren dan min 250 Watt waardoor hij gaat pendelen en gelijk daar achteraan een defrost 1x per uur ongeveer (afgelopen nacht dus 7x) hierdoor een hogere stroomgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
renzo4000 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:45:
[...]

Lol, dat soort aantallen kan ik alleen van dromen op deze dagen. Ik zit bijna op het dubbele qua verbruik nu hier in huis. We hebben wel veel stroomverbruikers hier in huis en zijn zeker geen kampioen in energie besparen. Dat gezegdhebbende hebben we een groot overschot aan stroom dus vooralsnog met de huidige salderingsregeling een non issue :+
ALLEEN stroom voor airco dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:10 ]

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Pim57
  • Laatst online: 09:36
Bij wijze van experiment een kartonnen koker geknutseld zodat de lucht aanvoer vanaf de vloer plaats vindt. Airco is een Panasonic CS-FZ35-WKE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHhHwR7jfkOKP3lQzI79pkSMDa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeBNNdn2DQdRDKZb9pXxSmuh.jpg?f=fotoalbum_large

Onverwachte bijwerking is een aardige geluidsreductie. Het geluid van de ventilator binnen is nu prima te doen.
De fan sweep en -snelheid staan op auto.
Geen pendelen, de unit loopt mooi rustig.

Vandaag elk uur een defrost van 10 minuten. Tijdens de defrost gaat de klep binnen dicht. Alleen als je je hand er vlakbij houdt, voel je de koude.

De 3,5 kW houdt de kamer van 100m3 en aangebouwde keuken van 20 m3 goed op 19°C. Huis is uit 1984 met vloer-, muur- en dakisolatie. Overal gewoon dubbel glas.
Voor de 20° C is een beetje hulp van de CV nodig. Buiten is het nu 0° C.

De airco verbruikt nu zo’n 600-700 Watt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:15:
[...]

Dat is een andere oorzaak van het pendelen en daar doe je ook niets aan als gebruik je een externe sensor.

Waar ik over heb is dat hij verwarmt, stopt en en bij de volgende meting weer aanslaat.

Ik hoef hier niets open te zetten om de temperatuur op tien graden te krijgen. Is immers altijd al een koud huis geweest ondanks de spouwmuur isolatie en vloer isolatie. Hier draait de compressor rond de 40Hz om de temperatuur constant te kunnen houden rond de 18 graden. De ruimte is ongeveer 29 m3 en dat met een MHI 3.5 zs-w
Klopt 29 m3 wel? Als hoogte 2,5m is dan zou dit een kamer van 3,5 bij 3,5 zijn?
Misschien bedoel je 29 m2 dat is 72,5 m3.

Het gaat bij mij om 90 m3 wat ik moet verwarmen ook niet groot gelukkig maar met deze energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Weerman2 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:12:
[...]

Beneden 4 graden gaat hij eerst pendelen en vlak er na een defrost zie eerdere uitleg, boven 11 graden gelukkig geen defrost maar puur pendelen, nadat ik het heb laten afkoelen naar 13 graden nog geen gependeld en ook nog geen defrost gehad en hij vraagt continu 300 tot 350 Watt.

Dit betekent dus dat als alles hier goed op temperatuur is nadat hij bijna 2 week 24/7 aanstaat de warmte vraag iets van 120 tot 150 Watt zou zijn.
Maar hij gaat beneden 4 graden buitentemperatuur niet verder terug moduleren dan min 250 Watt waardoor hij gaat pendelen en gelijk daar achteraan een defrost 1x per uur ongeveer (afgelopen nacht dus 7x) hierdoor een hogere stroomgebruik.
Ik weet het niet, maar voor mij verschilt het plaatje niet veel met die van ons wanneer we een serie defrosts hebben, allleen hebben wij een multisplit. En hier heeft dat niets met pendelen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Pim57 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:21:
Bij wijze van experiment een kartonnen koker geknutseld zodat de lucht aanvoer vanaf de vloer plaats vindt. Airco is een Panasonic CS-FZ35-WKE.

[Afbeelding]

Onverwachte bijwerking is een aardige geluidsreductie. Het geluid van de ventilator binnen is nu prima te doen.

Vandaag elk uur een defrost van 10 minuten. Tijdens de defrost gaat de klep binnen dicht. Alleen als je je hand er vlakbij houdt, voel je de koude.

De 3,5 kW houdt de kamer van 100m3 en aangebouwde keuken van 20 m3 goed op 19°C. Huis is uit 1984 met vloer-, muur- en dakisolatie. Overal gewoon dubbel glas.

Leuk experiment zeg. echt tweakers waardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 03:48

[Afbeelding]

En zo evolueren we weer naar een ducted systeem :*)
Ik vind het overigens een geweldig experiment, en verrassend netjes uitgevoerd :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 148% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

[Afbeelding]

Ben erg benieuwd of je verbruik gemiddeld hiermee omlaag gaat.

Kan je ook zo'n stortkoker maken voor de afvoer van lucht, zodat deze via de grond z'n warmte gaat afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:12
Hier vandaag vanaf vannacht weer 15 defrosten gehad. Vanaf 13:00 draait die zonder te defrosten.
Meer mensen hier met een Daikin Perfera 3,5 last van? Of is dit normaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
siveiro schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:21:
[...]
Ben erg benieuwd of je verbruik gemiddeld hiermee omlaag gaat.

Kan je ook zo'n stortkoker maken voor de afvoer van lucht, zodat deze via de grond z'n warmte gaat afgeven?
Het verbruik zal wel gelijk blijven. Je moet nou eenmaal zoveel m3 lucht verwarmen.

De warme lucht wordt naar beneden uitgeblazen en mengt goed door de hele ruimte. Dus dat hoeft niet met een ‘stortkoker’. Door van beneden aan te zuigen, houd je de natuurlijke convectie (zoals bij CV).

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
Rickymas schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:00:
Wat betreft het verbruik heb ik eens de Daikin app doorgenomen, het verbruik vind ik achteraf reuze meevallen! [Afbeelding]
Ruilen? :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLMKPpsBOFpAQH_x2XLmjF_9GmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35HOaJwyVnmhG24OFIg3NinK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 21:03
Rickymas schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:00:
Wat betreft het verbruik heb ik eens de Daikin app doorgenomen, het verbruik vind ik achteraf reuze meevallen! [Afbeelding]
Hoelang heb je de airco per dag aanstaan, op welke temperatuur en wat is de inhoud van de ruimte die je verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:20:
[...]

Klopt zeker, en ik heb een deel van de kamer afgescheiden door een dik gordijn. Zojuist de laatste hand gelegd aan het dichten van de kier boven en onderaan het gordijn. De rest van de kamer/open keuken (2/3) is net boven de 10 graden.

Het gordijn is een experiment met het oog als overschot van de zonnepanelen niet meer een jaar te sparen zijn.

Hij draait nu op 29Hz en en ik had een verlies van 2,5 graden in 20 minuten en ik was toen ook bezig met het afdichten van kieren en dan moet hij wel een paar keer open om erdoor heen te gaan.

@Pim57 Mooi gedaan en zal wel wat meer openingen in moeten doen om genoeg lucht te krijgen als de airco gas geeft. Denk aan een soort kleppen die opengaan als de vraag naar lucht hoog is. En die je daarna weer dicht kunt doen.

Zo heeft de de temperatuur sensor altijd koude lucht en ik hoop dat je hem wel een das en wollen muts hebt gegeven zodat die niet verkouden wordt. ;)
Oeps dan heb je echt veel warmte verlies.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hespy
Ik wil hier nog even misverstanden recht zetten.
Je hebt 2 soorten ontdooi mogelijkheden.
1 is heetgasontdooiing dan keert de koelcircuit om (met de 4 weg klep) en wordt de condensor verdamper en omgekeerd. Warmtewisselaar buiten wordt warm en binnen koud beide ventilators gaan uit en eventueel klep dicht voor een korte periode.
2 lucht ontdooiing als de buiten temperatuur warm genoeg is zal de airco beslissen om enkel met lucht te gaan ontdooien compressor uit en enkel de buiten ventilator aan. Sommige denken dat dit pendel gedrag is maar dit is niet pendelen omdat er zogezegd teveel vermogen is.

Wat ik hier ook veel lees is "mijn airco heeft een hoog rendement (cop) omdat hij laag in toeren draait. Het toerental heeft niets te maken met het rendement. We leggen verkeerd de link met een auto. Hoog toerental heeft meer verbruik maar dit klopt niet voor een koelinstallatie. Wat het rendement (cop) bepaald is de condensatie druk/temperatuur tov de verdampingsdruk/temperatuur. Hoe dichter deze lijnen in het h log p komen te liggen hoe beter het rendement! (Cop) dan is er minder compressie arbeid nodig om de warmte te verpompen. Hoe warmer het buiten is hoe hoger er zal worden verdampt en hoe minder warmte binnen nodig is hoe lager er zal worden gecondenseerd.
Je zal dan ook het beste rendement (cop) hebben met de de ventilator op de hoogste stand maar de uitgaande temperatuur zal wel lager zijn en onaangenaam aanvoelen. Een gulden middenweg vinden is dus de boodschap. Maar bij afwezigheid is verhogen juist goed voor het rendement.

Maw een compressor die aan 75Hz draait KAN een hoger rendement hebben dan één die aan 20Hz draait

[ Voor 3% gewijzigd door Hespy op 04-12-2022 18:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hespy
Zo kan je je rendement berekenen.
Wat heb je nodig
Verdampingsdruk
Condensatiedruk
Onderkoeling
Oververhitting
Eindcompressie temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XitT19kW140YS1WgADLTDv6YSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uazRNtCMPFOFSxLirnvPy1wc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@M.B.te L. Wanneer de nachtverlaging ingaat draait de airco gemiddeld 190watt. Dat is ingesteld op 18 graden, fan op automatisch, vraagbesturing automatisch.

Daikin Pefera FTXM35N:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMB94G5lU0_fBitECGta7XHquJE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wTgbISGK7erKm1IGZM2GLj4D.jpg?f=user_large
M.B.te L. schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:23:

[Afbeelding]

@Dolbyadt

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Als ik de thermostaatknop van de Daikin Perfera FTXM 35 R enkele graden lager zet, gaat ie op uit ( 7 watt) . Momenteel pruttelt hij op 375 Watt (Homewizard).

[Afbeelding]

Settings: ECONO,vraagbesturing AUTOMATISCH, ventilator AUTOMATISCH, verwarmen op 24,5 (werkelijk op nest temp nu 18) buiten 3 graad.

[Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@plank Omdit moment staat de airco op 22 graden ingesteld. En 8 meter verderop heb ik een weer station staan die geeft aan dat het 19,8 graden is. In de hele woonkamer is het gewoon heerlijk.

Op dit moment is het verbruik zie hieronder. Buiten temperatuur is op dit moment 0 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMB94G5lU0_fBitECGta7XHquJE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wTgbISGK7erKm1IGZM2GLj4D.jpg?f=user_large

Wanneer je wilt gaan verwarmen met airco om je gas verbruik te verminderen. Zou ik zegen meteen doen.
Ik ben ruim omlaag gegaan met mijn gas verbruik namelijk van 1500M3 gas naar 800m3 sinds ik bij verwarm met de airco. Want mijn Daikin pefera FTXm35n is natuurlijk niet voldoende om mijn woonkamer met open keuken (120M3) te verwarmen in de winter.
plank schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:35:
[...]

Ik heb dezelfde situatie als jou! Ik heb alleen helaas nog geen airco en wil graag ook overstappen. Ik heb mijzelf erin verdiept en wil binnenkort ook de Daikin Perfera 3.5kwh gaan bestellen. Hoe is de temperatuur in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Dit weekend hebben we eens geexperimenteerd met het aan laten staan van onze airco terwijl we (af en toe) warmte hebben van een andere warmtebron.

Tot mijn verbazing kan onze airco (mhi multisplit SCM60Zs-w met 3 binnen-units, srk35zsx-w, srk25zsx-w en srk20zsx-w) daar erg goed mee over weg.
De 3,5kW unit gebruiken we in de woonkamer (20m2), maar bij kou zoals nu verwarmt hij de benedenverdieping (36m2).

Bij voldoende warmte schakelt de installatie terug naar een verbruik van rond de 20-25W. Bij langzaam teruglopende warmte schakelt het verbruik op, en wanneer we weer warmte op een andere wijze gaan toevoegen schakelt hij automatisch weer terug.

Onverwacht dat dit zo soepel verloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3Zn1vouSI1pWf0JK4QttB9_Qc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX0USn7hFf4iiTQ4iMHR0QMg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Sjamo op 04-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18

[Afbeelding]

Hier een soortgelijke proef met direct buitenlucht en dat beviel zo goed dat ik nu naar een (d)wtw kijk(het haalt de koude luchtstroom over de vloer weg).
Om hem volledig dicht te maken en een schacht naar beneden voor de kamer aanzuiging had ik nog niet aan gedacht eigenlijk.

Vraag: Hoe heb je dat vastgemaakt aan de muur?

Mijn creatie:
(ja wat slordig doorgaans hangen daar gordijnen dus je ziet het niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN4vsQSUA71b9IR0XvUWGfBDbI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8sUvZRXwQiZCpuEW5XrFhwf.jpg?f=fotoalbum_large

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Ik verwarm nu ook voor het eerst met de airco in plaats van mijn CV. De CV staat 's-nachts op 18 graden ingesteld en als we wakker worden gaat de airco (Kaysun) aan op 19 graden. Op de thermostaat van de CV wordt het dan 20,5 graden. Daarna zetten we airco uit en als het te koud wordt weer aan. Is het misschien beter om de airco in temperatuur terug te zetten (bv op 18 graden) in plaats van helemaal uit? En 's nachts? Door laten draaien op lagere temperatuur of uitzetten? Wat is het meest economisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
mr_evil08 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:16:
[...]

Hier een soortgelijke proef met direct buitenlucht en dat beviel zo goed dat ik nu naar een (d)wtw kijk(het haalt de koude luchtstroom over de vloer weg).
Om hem volledig dicht te maken en een schacht naar beneden voor de kamer aanzuiging had ik nog niet aan gedacht eigenlijk.

Hoe heb je dat vastgemaakt aan de muur?
Dat is ook een slimme vinding met de buitenlucht bijmengen!

Mijn karton is precies op maat gesneden en zit net klem.

Ik had mooi stevig 3-laags karton over van de warmtepomp boiler.

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 04-12-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry1967
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-03 12:37
Sinds ruim 2 weken ervaar ik vreemde zaken met de 4MXM68A multisplit, met daar aan: 1x Stylish 5.0, 3x Perfera 2.0. Ik weet dat er al veel over rond is gegaan, maar hier mijn voorlopige ervaringen:

We hebben het system sinds augustus, en tot november alleen voor ad hoc verkoeling gebruikt.
Dus we verwarmen sinds November. Eerder nog geen metingen gedaan. Dit begon op 18 november. Airco reageerde niet op temperatuur aanpassingen. Uitblaas kwam amper boven 30 graden. Handmatig ventilator snelheid aanpassen deed het niet. Vermogen schommelde rond 700 watt. Alles met Onecta en remote geprobeerd. Hoofdschakelaar 2 keer afgezet, maar geen verschil. Ook met alle 4 de units 1x 5kW en 3x 2kW aan op 30 graden bleef vermogen onder 700 Watt. Beneden unit stopte ook af en toe, ondanks dat de temperatuur van de unit 20 graden gaf. Een dag later weer geprobeerd, en startte gelijk met 3kW. Ps vraagsturing was niet gebruikt (en daarvoor ook niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMSzFF8HZobqENmRXt5cVdbzsBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AT1UX3b7ckorEstHqK32azl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle metingen met een MID gekeurde kWh meter van HomeWizard, direct op de airco groep in de meterkast.

Vele tests gemaakt, en voor mij werkt systeem niet naar behoren.

2.0kW Perfera units in slaapkamers gaan iedere 3 minuten van 1000 Watt naar 1600-1900 Watt. Dit gaat maar door. Deuren open of dicht hebben hetzelfde resultaat. Dit ook voor langere tijd bekeken: Na in 4.5 uur 36 starts en 36 stops gezien te hebben geloofde ik het wel. Dit gedrag is op ieder moment van de dag. Zo ook vandaag.

Daikin combinatie tabel geeft voor alleen 2.0 kW unit een power input van 0.43kW min/0.74kW nom/1.13kW max. Alle 3 de units overschrijden dit volledig!

5.0kW Stylish unit in woonkamer (160m3) geeft vaak korte runs met meer dan 2kW-plus vermogen die zo'n 20 minuten duren waarna 70-90 minuten uit waarna zich dit herhaald. Als dat niet het geval is, dan doet deze voor langere tijd 1000-1200-2000W continu.

Daikin combinatie tabel geeft voor alleen 5kW unit aan, een power input van 0.39kW min/1.84kW nom/1.90kW max. Deze moduleert niet onder 900-1000W.

Combinatietabel geeft aan dat deze vermogens bij 20 graden dry bulb binnen, en 7 graden db (6 wb) zijn.

Buiten de combinatietabellen van Daikin ook nog het Eurovent certificaat opgezocht voor deze set en deze geeft voor verwarmen bij 7 graden buiten teperatuur een COP van 6.74. Bij 2 graden een COP van 3.52 en bij -7 graden nog een COP van 2.48.

Het is een goed geïsoleerde woning uit 2008 die jaarlijks gemiddeld minder dan 800 kubieke meter gas nodig heeft om woning op 20-21 graden te houden. Met nacht temperaturen van 0 tot 5 graden, en zonder ’s nachts te verwarmen was het afgelopen 14 dagen bij opstaan rond 08:00 rond 17 en 18 graden. Test verbruik met gas stoken van 07:00-22:00 thermostaat op 20, buiten temperatuur 3 graad: 6 kuub gas. Airco op 18 07:00-22:00, buiten 1.5 graad 20kW+

Op 28/11 heb ik een test gedaan met alleen een 1.1 kW elektrische kachel (COP1). Toon thermostaat temperatuur 17,5 / Daikin 19 binnen, 8 buiten / KNMI 7,8. Start 07:36. 08:08 Toon op 18,5, Daikin unit 20,0. Stop test om 10:00, 20 graden op Toon en op losse thermometers. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een 1,1 kW COP 1 kachel bijna net zo goed werkt als een 4MXM68A die daarmee veelal 1 tot 2 kW verbruikt, terwijl deze unit, volgens Eurovent (dus lijkt me ook Daikin), bij 7,0 graden buitentemperatuur een COP van 6,7 zou moeten hebben. Dit zou dan moeten resulteren in een hele bak aan warmte wat in de kamer zou moeten worden geblazen. Zelfs met een COP van 4 zou er gigantisch veel meer warmte in de kamer moeten worden geblazen dan dit armzalige 1,1 kW electrisch kacheltje. Ik merk in ieder geval niet een wereld van verschil tussen dat heatertje en de beneden unit als deze 1000 Watt afgeeft.

Ook op diverse momenten uitblaas buitenunit gemeten en vergeleken met buitentemperatuur (terwijl unit voor langere tijd draaide)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aO69PSg_4WFc2EevrxaIDHXs1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uuI59PV0iGmuKFrQYznDNj9v.jpg?f=user_large
0.5 tot 1.6 graad verschil lijkt me erg weinig.

Op aandringen van mijn installateur, die eerst alles zelf had gecontrolleerd (gas/drukken/afpersen/vacumeren/hervullen) is eind november een Daikin technicus langsgekomen om de buitenunit uit te lezen. Wat bleek: Bij vraag van 1 of 2 units (5.0 & 2.0), waarbij de anderen uit waren uit, stonden alle 4 de expansieventielen in meer of mindere mate open. Techneut viel dit gelijk op dat dit niet goed is, en hij zou 4 nieuwe ventielen bestellen en, om andere zaken uit te sluiten, ook een nieuwe printplaat bestellen. Tijdens testen had hij zelf meegemaakt dat bij gebruik van een 2.0 binnenunit, deze het aan/uit gedrag vertoond van start 1000 Watt, na 1.5 minuut 1500 tot 1900 Watt en na 3 minuten na start weer uit. 3 minuten later begon het weer. Ook heeft hij gezien dat het vermogen met 2 binnenunits (5.0 & 2.0) op dat moment een steady 1000 Watt was, en bij afsluiten van de 2.0 kW unit, de 5.0 het vermogen naar 2000 watt ging en daar bleeft staan. Dus minder vraag, meer vermogen. (in ieder geval langer dan een kwartier, daarna gestopt met monitoren).
Ik in ieder geval blij dat er toch iets was geconstateerd wat niet goed was, en dat er actie zou worden ondernomen. Wordt ik een paar uur later door mijn installateur gebeld met de boodschap dat de Daikin techneut terug kwam op de ventielen en stelde nu dat bij dit type het hoort dat deze allemaal open gaan staan! Ook als er maar 1 binnenunit aan staat. Dus weer terug bij af.
Van het vreemde regelgedrag, wat de man van Daikin zelf had waargenomen, en het hoge verbruik (mijns inziens) had hij geen verklaring voor. Dit is nu doorgespeeld naar een andere Daikin specialist waarop we nog antwoord moeten krijgen.

Alvorens ik een reactie van Daikin krijg:
Ben ik nu gek 8)7 en werkt het system naar behoren?
• We verwamen zonder vraagsturing. Fan altijd op handmatig stand 2 of 3.
• Systeem ging dus automatisch, zonder aanwijsbare reden, in limb mode. Niet hoger dan 700 Watt.
• Alle 2kw units hebben een aan/uit schakel gedrag van 3 minuten met een start vermogen van 1kW, daarna 1,5 tot 1,9kw. Lijkt me killing voor COP.
• 5kW unit heeft boven de 5 a 6 graden buiten temperatuur meestal een aan/uit gedrag met runs van 20 minuten aan 2kW plus waarna 70-90 minuten uit. Lijkt me ook killing voor COP. Is ook zeer oncomfortabel!
• Verschil van een tot anderhalve graad uitblaas van de buiten unit lijkt mij aan de lage kant.
• Nog geen defrost waargenomen.
• Verbruik vindt ik ook aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 16:22
Dolbyadt schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:54:
@plank Omdit moment staat de airco op 22 graden ingesteld. En 8 meter verderop heb ik een weer station staan die geeft aan dat het 19,8 graden is. In de hele woonkamer is het gewoon heerlijk.

Op dit moment is het verbruik zie hieronder. Buiten temperatuur is op dit moment 0 graden.

[Afbeelding]

Wanneer je wilt gaan verwarmen met airco om je gas verbruik te verminderen. Zou ik zegen meteen doen.
Ik ben ruim omlaag gegaan met mijn gas verbruik namelijk van 1500M3 gas naar 800m3 sinds ik bij verwarm met de airco. Want mijn Daikin pefera FTXm35n is natuurlijk niet voldoende om mijn woonkamer met open keuken (120M3) te verwarmen in de winter.

[...]
Top! Thx. En snachts? Zet je dan de cv op 15 graden? Ik las dat mensen het op 18 graden laten staan icm de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 14:57
JML schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:20:
Ik verwarm nu ook voor het eerst met de airco in plaats van mijn CV. De CV staat 's-nachts op 18 graden ingesteld en als we wakker worden gaat de airco (Kaysun) aan op 19 graden. Op de thermostaat van de CV wordt het dan 20,5 graden. Daarna zetten we airco uit en als het te koud wordt weer aan. Is het misschien beter om de airco in temperatuur terug te zetten (bv op 18 graden) in plaats van helemaal uit? En 's nachts? Door laten draaien op lagere temperatuur of uitzetten? Wat is het meest economisch?
Veelteveel factoren die hiervan afhankelijk zijn om een eenduidig antwoord op te geven. Ik heb de afgelopen weken cv op 18 gehad en snachts 17, vloerverwarming aanwezig. Zodra we thuis komen ging airco aan op 18 en dan was het 20,5 graden in huis. Cv slaat dan ook uit.

Vannacht eens getest om airco door te laten draaien op laagste stand 16gr wat ervoor zorgde dat woonkamer hele nacht 18,5 is gebleven. 5kw GREE Fairy unit loopt dan op 4-500 watt.

Gezien ik een contract heb met 1,96 de kuub gas was ik ongeveer de helft kwijt qua geld met de airco dan door stoken met gas.

Echter merk ik nu wel dat doordat de cv niet aanslaat en de vloer al de hele dag koud is de airco op 20-21 moet om 20 gr in de woonkamer te halen. Denk dat ik morgen dus toch weer een combinatie ga doen.. beetje vloerverwarming geeft ook meer comfort. En airco vraagt nu tegen de 1000 watt terwijl dit icm vloerverwarming maar 4-500 watt is.

Woonkamer met aanbouw vol grote glazen puien en open keuken. 200,5m3 totaal. Bijkeuken deur op een kier. Huis van 91.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvdM91
jerry1967 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:32:
Sinds ruim 2 weken ervaar ik vreemde zaken met de 4MXM68A multisplit, met daar aan: 1x Stylish 5.0, 3x Perfera 2.0. Ik weet dat er al veel over rond is gegaan, maar hier mijn voorlopige ervaringen:

We hebben het system sinds augustus, en tot november alleen voor ad hoc verkoeling gebruikt.
Dus we verwarmen sinds November. Eerder nog geen metingen gedaan. Dit begon op 18 november. Airco reageerde niet op temperatuur aanpassingen. Uitblaas kwam amper boven 30 graden. Handmatig ventilator snelheid aanpassen deed het niet. Vermogen schommelde rond 700 watt. Alles met Onecta en remote geprobeerd. Hoofdschakelaar 2 keer afgezet, maar geen verschil. Ook met alle 4 de units 1x 5kW en 3x 2kW aan op 30 graden bleef vermogen onder 700 Watt. Beneden unit stopte ook af en toe, ondanks dat de temperatuur van de unit 20 graden gaf. Een dag later weer geprobeerd, en startte gelijk met 3kW. Ps vraagsturing was niet gebruikt (en daarvoor ook niet)
[Afbeelding]

Alle metingen met een MID gekeurde kWh meter van HomeWizard, direct op de airco groep in de meterkast.

Vele tests gemaakt, en voor mij werkt systeem niet naar behoren.

2.0kW Perfera units in slaapkamers gaan iedere 3 minuten van 1000 Watt naar 1600-1900 Watt. Dit gaat maar door. Deuren open of dicht hebben hetzelfde resultaat. Dit ook voor langere tijd bekeken: Na in 4.5 uur 36 starts en 36 stops gezien te hebben geloofde ik het wel. Dit gedrag is op ieder moment van de dag. Zo ook vandaag.

Daikin combinatie tabel geeft voor alleen 2.0 kW unit een power input van 0.43kW min/0.74kW nom/1.13kW max. Alle 3 de units overschrijden dit volledig!

5.0kW Stylish unit in woonkamer (160m3) geeft vaak korte runs met meer dan 2kW-plus vermogen die zo'n 20 minuten duren waarna 70-90 minuten uit waarna zich dit herhaald. Als dat niet het geval is, dan doet deze voor langere tijd 1000-1200-2000W continu.

Daikin combinatie tabel geeft voor alleen 5kW unit aan, een power input van 0.39kW min/1.84kW nom/1.90kW max. Deze moduleert niet onder 900-1000W.

Combinatietabel geeft aan dat deze vermogens bij 20 graden dry bulb binnen, en 7 graden db (6 wb) zijn.

Buiten de combinatietabellen van Daikin ook nog het Eurovent certificaat opgezocht voor deze set en deze geeft voor verwarmen bij 7 graden buiten teperatuur een COP van 6.74. Bij 2 graden een COP van 3.52 en bij -7 graden nog een COP van 2.48.

Het is een goed geïsoleerde woning uit 2008 die jaarlijks gemiddeld minder dan 800 kubieke meter gas nodig heeft om woning op 20-21 graden te houden. Met nacht temperaturen van 0 tot 5 graden, en zonder ’s nachts te verwarmen was het afgelopen 14 dagen bij opstaan rond 08:00 rond 17 en 18 graden. Test verbruik met gas stoken van 07:00-22:00 thermostaat op 20, buiten temperatuur 3 graad: 6 kuub gas. Airco op 18 07:00-22:00, buiten 1.5 graad 20kW+

Op 28/11 heb ik een test gedaan met alleen een 1.1 kW elektrische kachel (COP1). Toon thermostaat temperatuur 17,5 / Daikin 19 binnen, 8 buiten / KNMI 7,8. Start 07:36. 08:08 Toon op 18,5, Daikin unit 20,0. Stop test om 10:00, 20 graden op Toon en op losse thermometers. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een 1,1 kW COP 1 kachel bijna net zo goed werkt als een 4MXM68A die daarmee veelal 1 tot 2 kW verbruikt, terwijl deze unit, volgens Eurovent (dus lijkt me ook Daikin), bij 7,0 graden buitentemperatuur een COP van 6,7 zou moeten hebben. Dit zou dan moeten resulteren in een hele bak aan warmte wat in de kamer zou moeten worden geblazen. Zelfs met een COP van 4 zou er gigantisch veel meer warmte in de kamer moeten worden geblazen dan dit armzalige 1,1 kW electrisch kacheltje. Ik merk in ieder geval niet een wereld van verschil tussen dat heatertje en de beneden unit als deze 1000 Watt afgeeft.

Ook op diverse momenten uitblaas buitenunit gemeten en vergeleken met buitentemperatuur (terwijl unit voor langere tijd draaide)
[Afbeelding]
0.5 tot 1.6 graad verschil lijkt me erg weinig.

Op aandringen van mijn installateur, die eerst alles zelf had gecontrolleerd (gas/drukken/afpersen/vacumeren/hervullen) is eind november een Daikin technicus langsgekomen om de buitenunit uit te lezen. Wat bleek: Bij vraag van 1 of 2 units (5.0 & 2.0), waarbij de anderen uit waren uit, stonden alle 4 de expansieventielen in meer of mindere mate open. Techneut viel dit gelijk op dat dit niet goed is, en hij zou 4 nieuwe ventielen bestellen en, om andere zaken uit te sluiten, ook een nieuwe printplaat bestellen. Tijdens testen had hij zelf meegemaakt dat bij gebruik van een 2.0 binnenunit, deze het aan/uit gedrag vertoond van start 1000 Watt, na 1.5 minuut 1500 tot 1900 Watt en na 3 minuten na start weer uit. 3 minuten later begon het weer. Ook heeft hij gezien dat het vermogen met 2 binnenunits (5.0 & 2.0) op dat moment een steady 1000 Watt was, en bij afsluiten van de 2.0 kW unit, de 5.0 het vermogen naar 2000 watt ging en daar bleeft staan. Dus minder vraag, meer vermogen. (in ieder geval langer dan een kwartier, daarna gestopt met monitoren).
Ik in ieder geval blij dat er toch iets was geconstateerd wat niet goed was, en dat er actie zou worden ondernomen. Wordt ik een paar uur later door mijn installateur gebeld met de boodschap dat de Daikin techneut terug kwam op de ventielen en stelde nu dat bij dit type het hoort dat deze allemaal open gaan staan! Ook als er maar 1 binnenunit aan staat. Dus weer terug bij af.
Van het vreemde regelgedrag, wat de man van Daikin zelf had waargenomen, en het hoge verbruik (mijns inziens) had hij geen verklaring voor. Dit is nu doorgespeeld naar een andere Daikin specialist waarop we nog antwoord moeten krijgen.

Alvorens ik een reactie van Daikin krijg:
Ben ik nu gek 8)7 en werkt het system naar behoren?
• We verwamen zonder vraagsturing. Fan altijd op handmatig stand 2 of 3.
• Systeem ging dus automatisch, zonder aanwijsbare reden, in limb mode. Niet hoger dan 700 Watt.
• Alle 2kw units hebben een aan/uit schakel gedrag van 3 minuten met een start vermogen van 1kW, daarna 1,5 tot 1,9kw. Lijkt me killing voor COP.
• 5kW unit heeft boven de 5 a 6 graden buiten temperatuur meestal een aan/uit gedrag met runs van 20 minuten aan 2kW plus waarna 70-90 minuten uit. Lijkt me ook killing voor COP. Is ook zeer oncomfortabel!
• Verschil van een tot anderhalve graad uitblaas van de buiten unit lijkt mij aan de lage kant.
• Nog geen defrost waargenomen.
• Verbruik vindt ik ook aan de hoge kant.
Ik vind het verbruik nog wel meevallen en ook redelijk conform de combinatietabellen van de MXM68. De MXM68 staat er om bekend om relatief ietwat onzuiniger te zijn en zeker in vergelijking met de iets kleinere MXM52 een beduidend hoger minimaal opgenomen vermogen te hebben.

Zie hieronder de verbruiksgrafiek van onze 3MXM68A voor vandaag. Hier zitten twee 2.0kW Perfera's aan gekoppeld voor de slaapkamers boven en één 4.2kW unit voor de woonkamer/keuken beneden. In de praktijk staat alleen de 4.2kW continu aan en schakelen we 's avonds en 's nachts kortstondig één van de 2kW units in, de andere 2Kw unit staat vooralsnog permanent uitgeschakeld. Ter informatie, onderstaande grafiek is o.b.v. vraagbesturing op 60%, dit resulteert in een gemiddeld opgenomen vermogen over de hele dag van circa 900wH (21.6kWh per dag). Tot voorkort stond deze nog ingesteld op 40% maar dat blijkt in onze situatie (d.w.z. relatief veel warmteverlies) ontoereikend wanneer temperaturen onder de 5C duiken zoals nu het geval is. Eigenlijk is zelfs 60% nog te laag, getuige ook het continue verbruik waarbij de unit onafgebroken blijft blazen en niet meer uit zichzelf uitschakelt (m.a.w. setpoint wordt nooit bereikt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csxIk4kZPoRD19jnXkICY8nQOP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKy04iDMVXOeAhSy0DFyXB1S.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijk bij deze een verbruiksgrafiek van eerder deze week toen vraagbesturing nog op 40% stond. Gemiddeld opgenomen vermogen over de hele dag bedraagt circa 560wH (13.5kWh per dag). Deze lijkt qua pendelgedrag al beduidend meer op de uwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sEOItJfOnaxvXXOkosFfGwRCQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIeJGIG8BPcaaoGFkTcS0NS6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-10 14:01

Processorkoeler

Geen stock koeler

GermanPivo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:55:
[...]

Eurovent heeft ergens documentatie online staan op welke wijze ze deze testen uitvoeren, maar zou wel makkelijk zijn als dat ter referentie ook in die tabellen zou staan.

Het voordeel van Eurovent is dat ze bijvoorbeeld alle 3,5 kW units op dezelfde manier testen en dat je hierdoor ook verschillende merken eerlijk met elkaar kan vergelijken.

Fabrikanten zijn nog wel eens creatief met cijfers :P

@Capt Waffles Moest even zoeken in m'n bookmarks, maar deze is het.
Heb je daar 'n linkje voor? Ik vind alleen die waarden in de link die eerder was gepost, met -7, 2 en +7. En dan staat er ook niet welke binnentemp etc.

____

Of ik let er te veel op, of dat ding van mij werkt gewoon niet correct. Ook al is de installatie een rommel geweest, technisch is 't in orde. Zet ik de unit op 15c dan is het binnen 15c (thermostaat kom overeen). Nu zet ik 'm op 17. Thermostaat gaat van 15 naar max 15.5 en blijft daar ook. Een analoog metertje geeft ook niet hoger dan 16 aan. En dan het mooie: Zet in de verticale vanes omhoog (van 'naar beneden' naar 'horizontaal' wordt het opeens 16.5c.

Alles staat op "auto", temperatuur 17c. De ingestelde temperatuur wordt gewoon niet gehaald tenzij ik dus handmatig alles instel. Daar is zo'n "auto" functie toch voor? Het enige wat ik instel is de temperatuur en operation mode (verwarmen). Het gekke is: volgens de unit zelf is 'ie netjes op temperatuur, of gaat 'ie er zelfs iets overheen (omdat de fan op "auto" laag staat, en de warme lucht misschien blijft hangen?)

Voorbeeldje:

- operation mode "heating"
- temperatuur op 17c ingesteld
- verticale vanes staan op "auto" omlaag, en vaak (echt totaal willekeurig) gaan die netjes horizontaal als de setpoint is bereikt.

Alles hangt ook nog af van de buitentemperatuur. Het is een MSZ-LN35VG2B en met 0c buiten hier, redelijke isolatie (hoekhuis jaren 80, vloer, spouw- en dakisolatie + dubbel glas). Dus zo'n opgave is dat niet denk ik, zeker niet met een setpoint van 17 á 18 graden max.

Eerder schreef ik dat er een afwezigheidsoptie aanstond waardoor de temperatuur niet op gang kwam. Nu is die uit, en het begint iets beter te werken. Maar toch erger ik me eraan. De ruimte komt niet op de ingestelde temperatuur, althans: ik merk het niet. Heb de kamerthermostaat als uitgangspunt (mooi zeer accuraat ding) en die geeft niet de setpoint weer. Het irritante is: het is geen vaste offset. De ene keer is kamertemp 1:1 met setpoint, de andere keer is de kamertemp. te laag. Hierdoor kan ik dus ook geen vast schema instellen en moet ik continu zelf alles in de gaten houden, ook als ik weg ben.

Begin me er nu enorm aan te ergeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-kObXW_l8ElMrnZts4XY5TgH5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9xiKGdgFIWIW9EjgVP1ueFjI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Na wat rond neuzen in dit topic en ik toch wat gas wilde besparen ben ik wat meer gaan stoken met de airco
de afgelopen dagen viel het mee, maar vandaag schrok ik een beetje hoeveel kw hij verbruikt heeft.
ik stook warm een woonkamer van 6 bij 5 en de deur open na de 1 slaapkamer en toilet/badkamer (klein slecht geïsoleerd appartement 8)7 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAbYUCNWFdEDgshQr_PS9n5xpv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRmswpwBfxlMD9hwatTRO1Qm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:35
coolbvrobin schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:19:
Na wat rond neuzen in dit topic en ik toch wat gas wilde besparen ben ik wat meer gaan stoken met de airco
de afgelopen dagen viel het mee, maar vandaag schrok ik een beetje hoeveel kw hij verbruikt heeft.
ik stook warm een woonkamer van 6 bij 5 en de deur open na de 1 slaapkamer en toilet/badkamer (klein slecht geïsoleerd appartement 8)7 )
[Afbeelding]
Tsja, van 3.5 m3 gas kijkt niemand op, maar als dat wordt vervangen door 7 kWh is ineens veel. :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[Afbeelding]
Wat betaal je voor 8 kWh stroom en hoeveel M3 gas zou je nodig hebben gehad als je de AC niet aangezet had vandaag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
GermanPivo schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:23:
[...]

Tsja, van 3.5 m3 gas kijkt niemand op, maar als dat wordt vervangen door 7 kWh is ineens veel. :+
Ja beetje wel :9
bgrr schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:24:
[...]

Wat betaal je voor 8 kWh stroom en hoeveel M3 gas zou je nodig hebben gehad als je de AC niet aangezet had vandaag ?
Ik betaal per uur prijzen, ik zit bij nieuw stroom (https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/)
ik gebruikte per week zoon 30/40 cub gas .. heb het recent niet meer bijgehouden moet ik eerlijk zeggen
Moet ik wel weer eens gaan doen , ben aan het rondneuzen voor mijn analgen meter digitaal te maken :P

[ Voor 7% gewijzigd door coolbvrobin op 04-12-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:35
Processorkoeler schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:18:
[...]

Heb je daar 'n linkje voor? Ik vind alleen die waarden in de link die eerder was gepost, met -7, 2 en +7. En dan staat er ook niet welke binnentemp enz.
Yes, vroeg iemand anders ook al om, dus heb ik later onderin m’n post toegevoegd (staat daar dus al).

Uit m’n hoofd testen ze bij verwarmen alles op 20 graden binnentemperatuur.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Iemand wel eens nagedacht om de airco unit niet bovenin de kamer maar onderin te monteren zoals een convectorput of radiator die laag bij de grond zit. Ik denk dat je een veel efficientere luchtstroom krijgt en nog meer koude lucht weghaalt uit huis. Je kan de airco dan alleen niet meer gebruiken voor koelen want koude lucht blijft dan beneden hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:02
[Afbeelding]
Volgens mij niks geks qua verbruik. Het zijn best koude dagen (zowel snachts én overdag) met een aardig windje. Hoe warm heb je hem staan?

Ik zit hier vandaag weer bijna op de 18kWh ... het is hier binnen wel rond de 21.5 gemeten en staat 24/7 aan ( 2 graden lager in de nacht).

Vorig jaar 4 december was het zo'n 6 graden overdag en 3 graden in de nacht (een stuk warmer dus). Mijn gas verbruik was toen 7.4 m3

Met mijn huidige tarieven afgezet tegen vandaag is dat:

Stroom 18kWh x €0,75= €13,50 vs Gas 7.4m3 x €3,17= 23,45 (terwijl het nu kouder is en er zomaar 2m3 meer verbruikt zou kunnen worden).

Maar goed voor mij gaat dit sws niet op aangezien ik een overschot heb aan kWh's ivm zonnepanelen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Pagina: 1 ... 266 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic