Zo, ik heb nog even verder gekeken naar de Eurovent vs. fabrikant data, in mijn geval een single split Mitsubishi Electric Diamond Series: MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2. Ik denk dat ik wel ietsje wijzer geworden ben.
Eerst even het energielabel: voor onze streek geeft dat voor verwarmen een SCOP van 5.1 en een verwarmingsvermogen van 3.6kW. Ik weet niet welke instantie het energielabel opstelt, maar het is een datapunt:
Vervolgens de COP waardes gerapporteerd door Eurovent en door Mitsubishi Electric geplot, die verschillen behoorlijk, en dat liet me in een nogal verwarde toestand achter. Waarom zoveel verschil? Overigens geeft het tabelletje van Mitsubishi waardes op bij een binnentemperatuur van 15, 21, en 26 graden celsius. Ik weet niet hoe jullie daarover denken, maar eerlijk gezegd interesseert mij data voor een binnentemperatuur van 15 en 26 graden in het verwarmingseizoen niet bijster veel. Da's ruim buiten de range van wat ik als kamertemperatuur in de winter beschouw, doe mij maar lekker 21 graden

. Als je 't nu nog gaf bij 19,21,23 graden, ok, da's een nuttigere range.
Maar nu even verder kijken naar de output power, en dan wordt het me al heel wat duidelijker! Eurovent gaat bij lage temperaturen lekker hard knallen. Da's logisch, dan wil ik veel vermogen om m'n kamertemperatuur te behouden bij die grote delta-T met buiten, dan heb ik namelijk veel warmteverlies en moet er dus ook heel wat warmte-input zijn. En Eurovent stopt ook bij 12 graden, en heeft dan al behoorlijk wat onder ME z'n datapunten gethrottled. Ook wel logisch, als de buitentemperatuur oploopt heb ik helemaal niet zoveel vermogen nodig om de binnentemperatuur op peil te houden. Mitsubishi daarentegen lijkt te denken dat ik graag wil weten dat ie 5380 W aan vermogen kan leveren bij een binnentemperatuur van 21 graden en een buitentemperatuur van 20 graden, een hele graad (1!) delta T. Sterker nog, bij 26 graden binnentemperatuur en 21 graden buiten krijg in van Mitsubishi nog steeds 5200 W verwarmingsvermogen, maar als 't zo ver komt zet ik eerder een raam open om wat af te koelen hoor jongens
Als ik dan ook nog even naar het input vermogen (electrisch) kijk, dan komt hetzelfde plaatje ongeveer terug, en wordt nog duidelijker dat de data van Mitsubishi vermoedelijk een constante deellast weergeeft, ik zeg maar wat, op 60% ofzo. En Eurovent gaat raggen op ergens rond de 100% als 't echt koud is, en als 't buiten wat warmer is zit ie een uiltje te knappen op, wie weet, 20% ofzo.
Dus ik concludeer voorzichtig:
- De COP data van Mitsubishi Electric is vermoedelijk bij een vaste deellast, de COP data van Eurovent is vermoedelijk bij variabele deellasten die eerder representatief zijn voor een praktijk scenario
- De data van de fabrikant is academisch interessant, maar als je wilt weten wat die unit nu bij jou gaat doen kijk dan beter naar Eurovent
- Als je verschillende fabrikanten met elkaar wilt vergelijken kijk enkel naar Eurovent. Van zowel Eurovent als de fabrikant weet je niet wat hun testcondities zijn, maar van Eurovent weet je tenminste wel dat de testcondities consistent zijn
En nog een linkje naar
Eurovent
Toevoeging: wat ik overigens wel nog vreemd vind is dat de COP grafieken zo smooth zijn, ik zou verwachten dat op het punt waar defrosts beginnen er een serieuze knik in zou moeten komen. Dat lijkt me echt op de efficientie in te hakken, en een duidelijk breakpoint te zijn op de manier waarop de unit functioneert.
[
Voor 3% gewijzigd door
Capt Waffles op 04-12-2022 15:13
]
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)