Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 265 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.337.657 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Rickymas schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:14:
[...]

Wij hebben een Daikin Perfera 5kw (woonkamer/eetkamer/keuken), en 2 kleintjes van LG op de slaapkamers.

De 5 Kw verbruikt naar mijn inziens inderdaad best veel over een periode van 24uur.. hieronder een klein stukje van vanacht (zie print scrn P1 meter)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

P.s hier zie je ook goed hoeveel power die nodig heeft om op te starten in de ochtend (ca. 7uur), dus 24/7 zal goedkoper zijn lijkt mij.

Ik weet niet of ik iets fout doe, de instellingen zijn als volgt:
[Afbeelding]
Die 4.2kWh is van vandaag?

Advies is veelal om verticaal uitblazen vast te zetten op 45 graden naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:59:
Ik zie dat er hier soms veel zitten te twijfelen over welk vermogen ze moeten nemen, de meeste twijfelen tussen 3,5 en 5Kw. De beste keuze voor een woonkamer/keuken al dan niet L, U vorming of rechthoekig, is te kiezen voor 2 aparte toestellen, bv keuken 2Kw en woonkamer 2,5Kw zo kan je met vries temperaturen ze gewoon allebei aanzetten in het tussenseizoen heb je genoeg met 1 in werking. Je moet het vergelijken met een CV radiator, je hangt namelijk ook niet één hele zware aan de ene kant van de woning en de rest van de leefruimte niets. Bijkomend voordeel is als er 1 in ontdooiing gaat ga je dit niet zo erg gaan voelen. Nadeel is dan wel 2 buiten groepen en meer leiding werk. Maar je zult zien dat het comfort ten goede komt. En van rendement zal dit zeker in het tussenseizoen beter zijn.
Leuk in gemeentes die niet moeilijk doen met vergunningen en waar geen welstandscommissie is.
Hier was het een ongelofelijk ge*** om 1 buitenunit erdoor te krijgen. Vergunning heeft meer dan half jaar gekost en was idioot duur ivm welstandscommissie kosten en verplichte geluidsrapportage.

En huur vs koop maakt ook nogal uit.

In ieder geval ben ik erg blij met m'n ene unit 😊
En snap ik mensen ook die hier in de buurt vergunningsloos laten plaatsen 😐

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 08:19
Scrtz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:59:
Wat hebben de meeste nu qua verbruik met 5kw units? Heb een GREE Fairy (verwarmen ++, koelen +++) die verbruikt nu 800-1000watt in een woonkamer van 200m3. Valt dat mee of tegen? Ik lees veel mensen met vaak 3,5kw units en 2-300 watt verbruik maar wel een stuk kleinere woonkamers..
Hier een Daikin Perfera 5kw.

Ik draai nu 24/7 op setpoint 19,5 graden (woonkamer daadwerkelijk 20,5 - 21 graden). In de nacht schroef ik setpoint terug naar 17 graden.

Woensdag = 13,5 kWh = 0,5625w uur
Donderdag = 11,5 kWh = 0,4791w uur
Vrijdag = 14,3 kWh = 0,5958w uur

Wel moet opgemerkt worden dat ik ene uur 0,9w kan gebruiken en het daaropvolgende uur 500w. Het is niet 100% constant.

Al met al tevreden over het verbruik o.b.v. 24/7 draaien. Fikse overschot zonnepanelen dekt alles.

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
"Help mijn warmtepomp verbruikt veel" dan zie je dat ze een verbruik hebben van 500 a 600W gemiddeld over heel de dag. Dit is zeer weinig en goedkoop. (Enkel de energie prijzen van vandaag zijn veel te hoog)
Bedenk ook dat we niet zo lang geleden onze tuin en oprit verlichten met een halogeen verstraler van 500W en in de woonkamer 10 inbouwspotjes hadden van 50W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Gisteren was voor ons de eerste koude dag dat we de hele dag de airco aan hebben gehad, MHI 3.5kW, voor een kamer, keuken en uitbouw, totaal ongeveer 130 m3.

Vanaf 9 tot 22 uur met een setpoint van 22 (werkelijke temp 19) 10,33 KwH verbruikt.

Ik moet er wel bij zeggen dat de deur naar de gang/trappenhuis op een kier staat (katten, hond).
Vandaag gaat de CV wel een paar uur aan, de rest van het huis word nu wel erg fris, lees vrouw en kinderen klagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
WishmasterNL schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:22:
[...]

Ik zie bij veel mensen de Streamer functie aan staan. Wat doet dit eigenlijk?
https://www.daikin.nl/nl_...e-en-het-coronavirus.html

Ik heb het hier gewoon anstaan bij mijn 3 Daikin's. Je ziet het niet terug in het verbruik en merkt er niks van. Baat het niet dan schaadt het niet.

Of het werkt, don't know.

Als wappie zou ik het echter boycotten en demonstratief uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door henidde op 03-12-2022 08:46 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
IamPeacock schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:37:
[...]

Een multisplit gaat altijd meer verbruiken, dat heb ik ondertussen al geleerd.

De 2 units op de slaapkamer en bureau staan hier ook niet aan.
Gaat her verbruik sterk stijgen als ik een of allebei ook aanzet? Is dat her verbruik dan ongeveer 2x of 3x?

Aangezien ik nu tussen de 7-10Kw zit, durf ik ze boven eigenlijk niet aan te zetten uit vrees voor een heel hoog verbruik.
Het minimale vermogen van een multi wordt juist lager als je meerdere units aanzet. Een multi draait een stuk beter met meerdere kamers aan - hier levert de werkkamer erbij amper extra verbruik op. Een kleine kamer is ook vrij eenvoudig warm te houden - extra verbruik is eerder 10% oid. Valt allemaal mee, dus gewoon proberen. ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Ik vind de verbruiken nog meevallen van de meeste hier. Maar mijnes is dan ook erg hoog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYnRDXGv9BkgzJDcszO-nlbctYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G57Z0b5sJ6jq8sy13MAPJ9B3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is alleen van de 5kw binnenunit, setpoint 17 en +/-7 uur op 18.

Als ik de overloop unit ook aanzet dan word het verbruikt verdubbelt of meer. Ik zet die niet meer aan, omdat het opgenomen vermogen dan naar de 4.4kw oploopt (pieken), en ik dat niet vertrouw in de stoppenkast met 16amp stoppen.

Maandag komt de monteur. Nog even het weekend doorhappen met 25kwh per dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:39
revolution-nl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:36:
[...]

ook een MHI 3.5 alleen dan +1 uur met een verbruik van 4.4 kWh ( 160m3 )

Ik ga de komende dagen 24/7 draaien
Kijk. Nu kan ik redelijk goed met iemand vergelijken. Je doet het zuiniger.

Maar hoe hoog had je de temp op de afstandsbediening staan?
En wel of geen automatische fan stand.
En je hebt toch niet de 3,5 ZSX ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
whtniels schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:08:
Ik vind de verbruiken nog meevallen van de meeste hier. Maar mijnes is dan ook erg hoog.[Afbeelding]

Dit is alleen van de 5kw binnenunit, setpoint 17 en +/-7 uur op 18.

Als ik de overloop unit ook aanzet dan word het verbruikt verdubbelt of meer. Ik zet die niet meer aan, omdat het opgenomen vermogen dan naar de 4.4kw oploopt (pieken), en ik dat niet vertrouw in de stoppenkast met 16amp stoppen.

Maandag komt de monteur. Nog even het weekend doorhappen met 25kwh per dag...
Je kan niks zeggen van verbruik bij andere, verschilt echt per woning , als alle deuren op staan en je huis is gewoon tochtig en koud kan het verbruik 2 x zo hoog zijn als bij iemand met diezelfde unit en een tussenwoning zonder tochtige muren bijvoorbeeld.

Rond 0 graden / 20 graden binnen gebruikt mijn LG ook 800/850 watt maar dit kan ook zomaar 1200 worden bij een ander huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Sebo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:34:
[...]

Je kan niks zeggen van verbruik bij andere, verschilt echt per woning , als alle deuren op staan en je huis is gewoon tochtig en koud kan het verbruik 2 x zo hoog zijn als bij iemand met diezelfde unit en een tussenwoning zonder tochtige muren bijvoorbeeld.

Rond 0 graden / 20 graden binnen gebruikt mijn LG ook 800/850 watt maar dit kan ook zomaar 1200 worden bij een ander huis.
Tuurlijk, maar mijn airco neemt het dubbele op van wat maximaal mogelijk zou moeten zijn.

Overigens heb ik wel vergelijkende voorbeelden hier voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:46
Ik ben ook maar eens begonnen met 24/7 aanhouden van mijn Daikin perferra 5 kwh
Begonnen met een nachtverlaging van 18 graden en overdag deze laten oplopen naar 21/22 graden.
De reden is dat ik met deze buiten temperaturen de boel maar moeilijk boven de 20 graden krijg, maar volgens mij stond vraagbesturing aan, deze maar even uit gezet.

ik zie dat het verbruik ongeveer constant 250/300 wat is met 18 graden en zodra deze op 21 graden staat ik rond de 700 wat zit. mijn huis is van 1989 dus redelijk goed geïsoleerd, zijn dit normale waarden qua constant verbruik met deze temperaturen.
Ik zal eens gaan bijhouden wat het verbruik per dag is.

[ Voor 14% gewijzigd door merlin1201 op 03-12-2022 09:50 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
Hespy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:36:
"Help mijn warmtepomp verbruikt veel" dan zie je dat ze een verbruik hebben van 500 a 600W gemiddeld over heel de dag. Dit is zeer weinig en goedkoop. (Enkel de energie prijzen van vandaag zijn veel te hoog)
Bedenk ook dat we niet zo lang geleden onze tuin en oprit verlichten met een halogeen verstraler van 500W en in de woonkamer 10 inbouwspotjes hadden van 50W
Het is kennelijk een trent om elke minuut op de verbruiksmeter te kijken met 3 cijfers achter de komma terwijl dat bij CV nooit gedaan werd en het daar was goh de CV heeft zoveel gebruikt tijdens de jaarafrekening.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
merlin1201 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:49:
Ik ben ook maar eens begonnen met 24/7 aanhouden van mijn Daikin perferra 5 kwh
Begonnen met een nachtverlaging van 18 graden en overdag deze laten oplopen naar 21/22 graden.
De reden is dat ik met deze buiten temperaturen de boel maar moeilijk boven de 20 graden krijg, maar volgens mij stond vraagbesturing aan, deze maar even uit gezet.

ik zie dat het verbruik ongeveer constant 250/300w is met 18 graden en zodra deze op 21 graden staat ik rond de 700 w zit. mijn huis is van 1989 dus redelijk goed geïsoleerd, zijn dit normale waarden qua constant verbruik met deze temperaturen.
Ik zal eens gaan bijhouden wat het verbruik per dag is.
Hier precies dezelfde situatie. Huis van 1989 en een Daikin Perfera 5kw. 'S nachts inderdaad rond de 250/300w op setpoint 17/18 graden en overdag rond de 700w. Ik denk dat wij ons verbruik 1:1 kunnen vergelijken. Dus ik zou zeggen.. compleet normale waarden!

En die vraagbesturing. Irritant iets vind ik het maar. Onlangs een weekend weggeweest en de airco uit gehad. Bij terugkomst voor geen mogelijkheid het huis weer boven de 19,7 graden te krijgen. Zelfs 31 graden op krachtig deed helemaal niks. Er kwam geen warmere lucht uit de airco. Na uren met de AB en de app gespeeld te hebben werkt het weer en nu laat ik hem weer 24/7 aanstaan. Er is iets in die vraagbesturing wat het hele gebruik in de war schot. Grote ergernis.

Die vraagbesturing (ook al staat ie op automatisch of 100 procent of zelfs op uit) zorgt er soms voor dat we niet boven de 20 graden uit komen. Als die vraagbesturing niet conflicteert dan is het binnen no time warm, zelfs met deze temperaturen. Ook al had ik vraagbesturing op uit staan, het was alsof het op de achtergrond nog steeds actief was: voor geen mogelijkheid boven de 20 graden in huis. Nu er niks conflicterend meer is en hij 24/7 aanstaat werkt het als een zonnetje.

Wat het probleem is/was en hoe opgelost? Geen idee. Uren met de AB gespeeld en aan uit, aan uit etc.

[ Voor 17% gewijzigd door henidde op 03-12-2022 10:08 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoeveel draaiuur gaat een compressor gemiddeld mee, ik zie net dat ik door de 6000 uur ben gegaan (unit is 2,5 jaar oud )

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Count Solar
  • Laatst online: 19-03-2023
henidde schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:01:
[...]

En die vraagbesturing. Irritant iets vind ik het maar. Onlangs een weekend weggeweest en de airco uit gehad. Bij terugkomst voor geen mogelijkheid het huis weer boven de 19,7 graden te krijgen. Zelfs 31 graden op krachtig deed helemaal niks. Er kwam geen warmere lucht uit de airco. Na uren met de AB en de app gespeeld te hebben werkt het weer en nu laat ik hem weer 24/7 aanstaan. Er is iets in die vraagbesturing wat het hele gebruik in de war schot. Grote ergernis.

Die vraagbesturing (ook al staat ie op automatisch of 100 procent of zelfs op uit) zorgt er soms voor dat we niet boven de 20 graden uit komen. Als die vraagbesturing niet conflicteert dan is het binnen no time warm, zelfs met deze temperaturen. Ook al had ik vraagbesturing op uit staan, het was alsof het op de achtergrond nog steeds actief was: voor geen mogelijkheid boven de 20 graden in huis. Nu er niks conflicterend meer is en hij 24/7 aanstaat werkt het als een zonnetje.

Wat het probleem is/was en hoe opgelost? Geen idee. Uren met de AB gespeeld en aan uit, aan uit etc.
Vraagbesturing beperkt de electriciteitsvraag, waardoor je unit niet op vol vermogen gaat werken. Goed als je verbruik wil verlagen op een moment dat je huis al warm is, maar absoluut te mijden als je van een koud naar een warm huis wil gaan.

Wat uitzetten betreft van vraagbesturing: bij multisplits moet je hem op alle binnenunits uitzetten, ook degene die niet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 12:46
[...]

Hier precies dezelfde situatie. Huis van 1989 en een Daikin Perfera 5kw. 'S nachts inderdaad rond de 250/300w op setpoint 17/18 graden en overdag rond de 700w. Ik denk dat wij ons verbruik 1:1 kunnen vergelijken. Dus ik zou zeggen.. compleet normale waarden!

En die vraagbesturing. Irritant iets vind ik het maar. Onlangs een weekend weggeweest en de airco uit gehad. Bij terugkomst voor geen mogelijkheid het huis weer boven de 19,7 graden te krijgen. Zelfs 31 graden op krachtig deed helemaal niks. Er kwam geen warmere lucht uit de airco. Nu uren met de AB en de app gespeeld te hebben werkt het weer en nu laat ik hem weer 24/7 aanstaan. Er is iets in die vraagbesturing wat het hele gebruik in de war schot. Grote ergernis.

Die vraagbesturing zorgt er soms voor dat we niet boven de 20 graden uit komen. Als die vraagbesturing niet conflicteert dan is het binnen no time warm, zelfs met deze temperaturen. Ook al had ik vraagbesturing op uit staan, het was alsof het op de achtergrond nog steeds actief was: voor geen mogelijkheid boven de 20 graden in huis. Nu er niks conflicterend meer is en hij 24/7 aanstaat werkt het als een zonnetje.

O kijk dat is idd wel handig dat jij een vergelijkbare setting hebt.
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden als de temperaturen ook overdag rond het vriespunt is.
Ik moet wel zeggen dat de airco in de woonkamer hangt terwijl mijn keuken veel groter is totaal is mijn oppervlakte 75 m2 , achteraf gezien hadden wij deze beter in de keuken kunnen plaatsen ook qua geluid omdat deze toch behoorlijk wat geluid maakt, en niet handig als je een film kijk, want dan moet ik hem op stil zetten. Maar goed ook wij zijn pas achteraf gaan bedenken dat we er ook mee willen verwarmen.
Ik speel nog wel vaak met de vloerverwarming maar laat deze meestal meewerken met de warmte vraag vanuit de studeerkamers, deze zijn middels een tado systeem apart te verwarmen.
Want wat wel een dingetje is dat als ik de vloer niet iets opwarm dat het behoorlijk koud aanvoel.
Tijd voor sloffen en een vloerkleedje ;-)

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Count Solar schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:12:
[...]

Vraagbesturing beperkt de electriciteitsvraag, waardoor je unit niet op vol vermogen gaat werken. Goed als je verbruik wil verlagen op een moment dat je huis al warm is, maar absoluut te mijden als je van een koud naar een warm huis wil gaan.

Wat uitzetten betreft van vraagbesturing: bij multisplits moet je hem op alle binnenunits uitzetten, ook degene die niet aanstaan.
Ik ben er bekend mee, maar dat was juist het probleem; stond vraagbesturing op uit dan was het alsof het op de achtergrond nog actief was. Urenlang met de afstandsbediening prutsen en andere instellingen gebruiken zorgde er voor dat het vraagbesturing uit ook daadwerkelijk als uit werd geregistreerd (terwijl hij al uren op uit stond).

En het gekke was: tot 19,7 graden ging het verwarmen binnen no time. Eenmaal 19,7 bereikt dan was het gebeurd.

[ Voor 6% gewijzigd door henidde op 03-12-2022 10:23 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:19
Dolbyadt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:10:
@elektriekert Mogelijk omdat je Econo aan hebt staan. en Demand control 50% Je hebt dus 2x opties aan staan die de airco tegenhouden om op maximaal te draaien.

Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat bij verwarmen je Eco (Econo mode) gebruikt. Je kunt beter wanneer je minder stroom wilt gebruik een lagere temperatuur instellen. Want de Airco moduleert namelijk zelf al naar zo zuinig als mogelijk. Ik heb hiermee inmiddels ook al 2 jaar getest. En grofweg doet een Eco mode niks anders dan na een bepaalde tijd 2c set point lager verwarmen. Waardoor tijdens koude periodes je airco alleen maar meer gaat pendelen waardoor je meer en sneller defrost krijgt. Waardoor je comfort eigenlijk alleen maar minder word en uit eindelijk over de 24 uur zelfs meer stroom verbruikt dan zonder eco modes aan te hebben. Naar mijn mening is de Eco modus goed te gebruiken tijdens zomers om minder stroom te verbruiken maar bij verwarmen niet erg handig.

[...]
Dat zou goed kunnen, uiteraard probeer ik de Airco natuurlijk zo effectief mogelijk te laten werken.
Gisteren eind middag de Airco eens van zijn limitaties afgehaald en op Powerfull gezet.
Wat een bak warmte komt er dan vanaf :D
Trok wel meteen 2.1kW, de stop was roodgloeiend :+

Gisterenavond de Demand control van 50 naar 60% gezet omdat de temperatuur bleef steken voor de ingestelde waarde.

Ik was eerlijk gezegd vergeten wat de Econo inhoudelijk doet.
Aangezien ik de SU7 instelling al naar de 0 heb gezet i.p.v. +2 graden is dat dan dubbelop.

Bedankt voor de uitleg :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:21
[...]

Bij mij stond alles op auto, inclusief auto demand control.
Dat ging goed tot deze week.
Ik zag ook nooit comp frequencies boven de 39.
En dus duurde het opwarmen te lang.
Nu demand control uitgezet, en ineens gaat die frequentie tot 65 en het wordt goed warm binnen.

Daikin moet die regeling toch eens opnieuw bekijken. Wat nut heeft een auto stand als die slecht reageert?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
merlin1201 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:15:
[...]

O kijk dat is idd wel handig dat jij een vergelijkbare setting hebt.
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden als de temperaturen ook overdag rond het vriespunt is.
Ik moet wel zeggen dat de airco in de woonkamer hangt terwijl mijn keuken veel groter is totaal is mijn oppervlakte 75 m2 , achteraf gezien hadden wij deze beter in de keuken kunnen plaatsen ook qua geluid omdat deze toch behoorlijk wat geluid maakt, en niet handig als je een film kijk, want dan moet ik hem op stil zetten. Maar goed ook wij zijn pas achteraf gaan bedenken dat we er ook mee willen verwarmen.
Ik speel nog wel vaak met de vloerverwarming maar laat deze meestal meewerken met de warmte vraag vanuit de studeerkamers, deze zijn middels een tado systeem apart te verwarmen.
Want wat wel een dingetje is dat als ik de vloer niet iets opwarm dat het behoorlijk koud aanvoel.
Tijd voor sloffen en een vloerkleedje ;-)
2 weken geleden met onder het vriespunt de 5 kWh airco aan gehad en dit trok hij met gemak. Dus dat gaat vast goedkomen!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:14
Tommie12 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:17:
[...]

Bij mij stond alles op auto, inclusief auto demand control.
Dat ging goed tot deze week.
Ik zag ook nooit comp frequencies boven de 39.
En dus duurde het opwarmen te lang.
Nu demand control uitgezet, en ineens gaat die frequentie tot 65 en het wordt goed warm binnen. \
Kan je de invloeden van comp frequencies ook terugzien in het energieverbruik?

Ik heb namelijk geen inzicht in comp frequencies, maar als ik met een shelly de comp frequency ook indirect kan afleiden dan is dat beter dan niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Termy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:25:
Nou, ik ben hier schijnbaar de enige waar de Daikin app (onecta) juist te laag inschat. Vandaag heeft ie in de nacht tussen 00:00-6:00 gedraaid en vanaf ongeveer half 4 tot nu staat ie ook aan. Verbruik staat nu op 4,6 kWh.

Maar als ik dan naar m'n P1 data kijk dan zie ik dat in de nacht ongeveer 550 W gemiddeld verbruikt is (relatief hoog setpoint in de goedkope tijd) en 's middags iets onder de 500 W wellicht. Niet radicaal lager dan dat, hoogstens enkele 10tallen.

0,55 x 6 + 0,5 x 6= 6,3 kWh. Dat is wel rijkelijk hoger dan 4,6 :o.

Helaas kan ik er geen energy socket tussen stoppen want het zit direct op een eigen groep en ik heb geen ruimte in dat verdeelkastje voor een kWh meter. Het wordt wel aanlokkelijker om het hele kastje te vervangen zodat er zowel een 3 fase voor de PV als een 1 fase voor de airco in past..

Vandaag 11,9 kWh in totaal verbruikt met vaatwasser, koken, nog een zolderkamer wat bijverwarmen en thuiswerken met laptop en 2 monitors dus erg schokkend vind ik het verbruik niet, maar ik snap gewoon niet waarom het zo ver lijkt af te wijken van wat men met een meter ertussen ziet.
Gefeliciteerd! Je hoort bij de elite net als ik :+ ,
Ik was ook benieuwd naar wat Daikin als verbruik opgeeft.
Gisteren: volgens Onecta app: 6,5kWh en volgens Shelly 7,63kWh (sorry @mr_evil08 , ik krijg slechts 2 cijfers achter de komma :Y )

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:50
[...]

Onze airco past automatisch het verbruik aan wanneer de gevraagde temperatuur is bereikt. Die van jullie niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
elektriekert schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:39:
[...]

Gefeliciteerd! Je hoort bij de elite net als ik :+ ,
Ik was ook benieuwd naar wat Daikin als verbruik opgeeft.
Gisteren: volgens Onecta app: 6,5kWh en volgens Shelly 7,63kWh (sorry @mr_evil08 , ik krijg slechts 2 cijfers achter de komma :Y )

d:)b
Is dat een Shelly 1pm plus? Want houd er rekening mee dat die dan weer te hoog aangeeft, om het helemaal gemakkelijk te maken.

Ik heb sinds gisteren mijn verbruik aan het opslaan in mindergas.nl.
Wil uiteindelijk zelf de graaddagen uitrekenen adhv buiten sensoren, en het verbruik in graaddagen gaan bekijken.
Kijken of het handige info geeft.

Verbruik is bij ons nu ook stuk hoger, maar het verbaast me dat wij nog zo "laag" zitten. Mhi 3,5 zsx hier die momenteel een gemiddeld gebruik heeft van 260W met setpoint op 21,5 om het in de kamer 20/20,5 te krijgen bij een buitentemperatuur van 2 graden. Fan op low.

En gaat met regelmaat op standby omdat de setpoint gehaald is. Zijn geen defrosts op dat moment; want zowel binnen als buitenunit doen werkelijk niks en hebben dan een verbruik van <10W.

[ Voor 40% gewijzigd door Krypt op 03-12-2022 10:59 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 19:34
GermanPivo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:53:
[...]

Het minimale vermogen van een multi wordt juist lager als je meerdere units aanzet. Een multi draait een stuk beter met meerdere kamers aan - hier levert de werkkamer erbij amper extra verbruik op. Een kleine kamer is ook vrij eenvoudig warm te houden - extra verbruik is eerder 10% oid. Valt allemaal mee, dus gewoon proberen. ;)
Precies dat! Onze unit op de bovenverdieping staat nu ingesteld op 14 graden, daarmee blijft de bovenverdieping op 16-17 graden. Daarbij heb je ook nog eens minder koudeval dus heeft de benedenunit het gemakkelijker. Onderaan de streep ben ik nu met een 5kw-multi goedkoper (minder kw/y) uit dan de 3,5-single die ik voorheen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Kris Kilowatt schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:31:
[...]

Ik hebt dit ook vastgesteld met mijn Daikin (FTXP). Ik laat deze bij afwezigheid graag een paar standjes hoger blazen, zodat andere ruimtes ook meegenieten van de warmte. Soms wil die echter niet hoger blazen dan stand 1 of 2.

Ik ging ervan uit dat die beperking samenhangt met kringloop van het koelmiddel, die in een bepaald werkingsgebied moet plaatsvinden:

[Afbeelding]

Geen specialist hier, maar ik veronderstel dat als de fan te hard zou blazen (en het koelmiddel te sterk afkoelt), dat dan punt 4 in de grafiek hierboven in het vloeistofgebied komt te liggen. Terwijl net alle componenten zorgvuldig op elkaar afgestemd zijn om netjes binnen het optimale werkingsgebied te blijven.
top info

ik heb het zelfde en vroeg me al af of er te weinig in zou zitten of te veel vocht?
maar dat is een logische verklaring

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Krypt schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:53:
[...]

Is dat een Shelly 1pm plus? Want houd er rekening mee dat die dan weer te hoog aangeeft, om het helemaal gemakkelijk te maken.
Haha, dat meen je?
Het is de Shelly pro 1pm din rail variant voor in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
AtlAntA schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:25:
[...]

Heb de fanstanden nog niet weer actief getest. Het is over het algemeen toch aan te raden om de fanstand op automatisch te laten staan en de unit werkt dan ook beste met deze stand vind ik. Het lijkt erop dat de unit boven wel betrouwbaarder aan en uit gaat. Ook al zit er soms meer dan 20 seconden tussen voordat de unit reageert op mijn input.

Ik heb wel adguard DNS ingesteld op mijn routers dus het zou kunnen dat er daar nog wat wordt geblokkeerd zo nu en dan maar verder zou ik niet weten wat deze vertraging zou moeten veroorzaken.

[...]

Dit is wel een goede trouwens. Ik heb demand control al een hele tijd op automatisch staan. Zou het kunnen zijn dat demand control de fanstanden ingesteld via de app tegen houdt? Ik kreeg inderdaad via de AB het ook wel op standje orkaan. Logischerwijs dacht ik dat de AB het signaal rechtstreeks via IR oid stuurt en de app doet het via de cloud dus daar zal het aan liggen.

Nu er weer een koude periode is begonnen ga ik niet aan de instellingen van demand control komen om dit te testen aangezien ik wil kijken wat het verbruik doet met dit weer met demand control op auto. Sinds gisteravond begonnen met 24u stoken op hetzelfde setpoint (18.5 wat resulteert in 20.5 kamertemp) en eigenlijk constant gedraaid op ~400 watt.
bij mij maakt het niks uit
AB of app beide gevallen gebeurd er niks
en als het wel gebeurd duurt het een hele tijd
demand op 40 %staan

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Count Solar
Sjamo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:41:
[...]

Onze airco past automatisch het verbruik aan wanneer de gevraagde temperatuur is bereikt. Die van jullie niet?
Mijn ervaring met de Daikin multisplit is dat er enige terugmodulering te zien is als de setpoint in het vizier komt, maar dat het lastig is om het gevreesde Pendelfeest te vermijden, tenzij je op dat moment (en niet ervoor!) de vraagbesturing aanzet. Met vraagbesturing kan ik hem zo instellen dat het zo gegeerde Lekker Pruttelen zich voordoet: de temperatuur loopt niet verder op, het verbruik gaat omlaag, en warmteproductie en warmteverlies van de woning zijn in evenwicht. In een ideale wereld gaat dat inderdaad vanzelf, dus daar is zeker nog veel ruimte voor verbetering.

De Auto instelling van vraagbesturing mijd ik als een ziekte, het is me volstrekt onduidelijk hoe dat werkt, en ik ben er ook niet achter kunnen komen door ermee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
illya89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:14:
Wie verwarmd er hier nog enkel met lucht lucht en wat is jullie dagverbruik en wat schatten jullie in december?

Ik zit de laatste 10 dagen van november aan 12,5kWh per dag. 2 slaapkamers (36,5m³ en 30m³), 1 bureau (12m³) en 1 living. (116m³).
Alleenstaand huis, bouwjaar 1988, enkel zolderisolatie 10cm PIR.

Ik twijfel soms, gewoon meer zonnepanelen of de ramen vervangen. Zonnepanelen lijkt mij goedkoper :D
1948 geen spouwmuur isolatie geen dakisolatie en wel merendeel Hr++ maar ook enkel ( voordeur, wc, douche ) en oud dubbel slaapkamers
woonkamer,keuken aanbouw en 2 slaapkamers
gisteren 7,6kwh alleen de l/l pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 23:15
Home Assistant hier nu draaiend, dit omdat ik niet tevreden was met de graph update van de Shelly Cloud.
Hiermee krijg ik ook beter de defrosts inzichtelijk (schijnbaar 2 stuks vannacht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkWD2RT27h_rGpCTQslesso6e_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K0RG0VRB1WxhYkJYNs4tzSMR.png?f=fotoalbum_large

Het is leuk om te zien dat wanneer de oven aan staat, gisteren tussen 17:30 en 18:30 uur, de airco dus minder te doen krijgt.
Natuurlijk was dit voorheen met de CV ook zo, maar omdat ik dat nooit zo visueel inzichtelijk had sta je er dus niet op deze manier bij stil.

[ Voor 4% gewijzigd door Frag1le op 03-12-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:34
Maxwp schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:06:
[...]

1948 geen spouwmuur isolatie geen dakisolatie en wel merendeel Hr++ maar ook enkel ( voordeur, wc, douche ) en oud dubbel slaapkamers
woonkamer,keuken aanbouw en 2 slaapkamers
gisteren 7,6kwh alleen de l/l pomp
Zonder de ingestelde temperaturen is het alsnog lastig om het met elkaar te vergelijken..

Gisteren voor boven en beneden een totaal van 17,5kWh verbruikt.

Boven 18 graden
Beneden 23 graden (werkelijke temp 21.0 gemiddeld).

1948, spouwmuur isolatie sinds begin 2021, kunststof voordeur en kunststof kozijnen boven, beneden nog HR+ glas (2016) in goed onderhouden houten kozijnen. Dakisolatie van 10cm PIR. Keuken aanbouw, voornamelijk glas (HR+).

MHI 3.5kW beneden, 2x 2.0 boven op een 4kW multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ik denk dat ik de nacht verlaging van 2/3 graden braaf ga aanhouden.
Zat net in de voorwaarden van Greenchoice te snuffelen (vast contract) en hierin staat ook dat ze per telwerk salderen.
Alles wat ik in het dal tarief dus meer verbruik dan oplever betaal ik bij.

Hier liggen het dubbele aantal panelen van wat we nodig zouden hebben maar om niet bedrogen uit te komen houd ik hier wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:26:
[...]

30 min vacuümeren is wel kort, belangrijker is hoeveel Pa (Pascal) je hebt behaalt, moet onder de 270Pa zijn,

Hoeveel bar stikstof heb je afgeperst en hoelang laten staan?
ga maar eens zoeken
als j evraagt zeggen ze dat ze het allemaal doen maar geen stikstof gebruikt en vacumeren net 5 min 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 23:22
SRK-XX-ZS-X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Yerve5y3ExeCGkooATSkObNE6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mQ3PSH07O30RF7Etp5zTYpa.jpg?f=fotoalbum_large

SRK-XX-ZS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x4sSQDIOMMWlAfnZQWg_yvMQWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZZk0yUfNgW3OAq1QhnSHbtt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie dat de ZS vs de ZSX een vergelijkbaar programma regelt. de hoger dan srk35 modellen zijn net als in de ZSX varianten nog iets ongunstiger.

Het zou een uitkomst zijn als je de outdoor temperatuur zou kunnen overrulen zoals dat nu ook mogelijk is met een externe temperatuur meter voor binnen. Als je een vaste waarde van 6 of hoger zou kunnen meegeven dmv ESPhome of mqtt zou dat een uitkomst zijn voor het met een MHI-AC-Ctrl (ESPhome of mqtt) variant.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
elektriekert schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:26:
Ik denk dat ik de nacht verlaging van 2/3 graden braaf ga aanhouden.
Zat net in de voorwaarden van Greenchoice te snuffelen (vast contract) en hierin staat ook dat ze per telwerk salderen.
Alles wat ik in het dal tarief dus meer verbruik dan oplever betaal ik bij.

Hier liggen het dubbele aantal panelen van wat we nodig zouden hebben maar om niet bedrogen uit te komen houd ik hier wel rekening mee.
Ik zit zelf ook bij Greenchoice (begin september overgestapt toen de terugleververgoeding van Eneco eraan ging) en heb zelf voor enkeltarief gekozen for the sake of simplicity. Ik verwarm nu volledig met de airco en duik nu in de winter dus in de min qua verbruik en blijf bij Greenchoice zitten tot ik die min volledig weggesaldeerd heb (ergens eind voorjaar of begin zomer zijn verwacht ik). Vervolgens stap ik weer over naar de partij met de op dat moment hoogste terugleververgoeding :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:53:
[...]

In België adviseert Daikin afpersen met 40 bar stikstof.
Minimaal 2u vacuümeren en 1 uur wachttijd. Indien het vacuüm stijgt opnieuw afpersen en opnieuw lek zoeken. Als er vocht of niet condenseerbare gassen in het systeem zit vervalt de garantie.
zou je denken dat met vorst dit vocht bevriest en daardoor leidingen kapot kunnen gaan en de compressor of is dit in het algemeen zo dat vocht de compressor harde doet laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
Weerman2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:59:
[...]

Ook vocht was mijn installateur alert op.
vocht ivm vorst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
henidde schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:43:
[...]

https://www.daikin.nl/nl_...e-en-het-coronavirus.html

Ik heb het hier gewoon anstaan bij mijn 3 Daikin's. Je ziet het niet terug in het verbruik en merkt er niks van. Baat het niet dan schaadt het niet.

Of het werkt, don't know.

Als wappie zou ik het echter boycotten en demonstratief uitzetten.
zou hem als wappie juist aan zetten is allemaal kwakzalverij net zoals die ionisatie onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
BlazeMuis schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:19:
[...]

Zonder de ingestelde temperaturen is het alsnog lastig om het met elkaar te vergelijken..

Gisteren voor boven en beneden een totaal van 17,5kWh verbruikt.

Boven 18 graden
Beneden 23 graden (werkelijke temp 21.0 gemiddeld).

1948, spouwmuur isolatie sinds begin 2021, kunststof voordeur en kunststof kozijnen boven, beneden nog HR+ glas (2016) in goed onderhouden houten kozijnen. Dakisolatie van 10cm PIR. Keuken aanbouw, voornamelijk glas (HR+).

MHI 3.5kW beneden, 2x 2.0 boven op een 4kW multisplit.
Hr++ neem ik aan? dat was in 2016 al lang standaard.
triple is Hr+++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-05 06:01
Wat is precies de functie van de lege pand mode bij de mhi WiFi controle?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Maxwp schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:52:
[...]
Hr++ neem ik aan? dat was in 2016 al lang standaard.
triple is Hr+++
Staat HR+ in het glas, het is een huurhuis van een woningcorporatie geweest welke wij in 2019 hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

discusws schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:38:
[...]

SRK-XX-ZS-X

[Afbeelding]

SRK-XX-ZS
[Afbeelding]

Ik zie dat de ZS vs de ZSX een vergelijkbaar programma regelt. de hoger dan srk35 modellen zijn net als in de ZSX varianten nog iets ongunstiger.

Het zou een uitkomst zijn als je de outdoor temperatuur zou kunnen overrulen zoals dat nu ook mogelijk is met een externe temperatuur meter voor binnen. Als je een vaste waarde van 6 of hoger zou kunnen meegeven dmv ESPhome of mqtt zou dat een uitkomst zijn voor het met een MHI-AC-Ctrl (ESPhome of mqtt) variant.
Rps staat toch niet gelijk aan hz?
Op dit moment draai ik 26,7hz met een buitentemp van 0,5 graden

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:28
revolution-nl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:08:
[...]

Rps=toeren per seconde.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 23:22
revolution-nl schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:08:
[...]

Ik reageer op een plaatje waarbij ik ervan uit ging dat dit werd bedoeld. Ik heb de specs van de ZS erbij gezocht omdat er werd aangegeven door meerdere dat de ZSX een stuk onvoordeliger zou zijn bij een lagere temperatuur dan de ZS varianten, mijn ZSX doet nu bij dezelfde temp die jij aangeeft 20Hz ipv de 12 die die deed hiervoor. Met als gevolg dat dit verschil uitmond in 255W ipv 126W bij een iets hogere temperatuur.

Uit de specs blijkt dat er niet zoveel verschil zit in de ZS of ZS-X variant.

Als dat niet werd bedoeld is dat mijn verkeerde interpretatie geweest

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Is het niet zo dat het minimale vermogen hoger wordt, maar het minimale verbruik lager?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUHeBOsUxGo_PD5bBh3VaT7UqKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Spf8L5vydbcSwtfj6Bi7BZWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Ik heb hier een 3mxm40n van Daikin. Deze zou softwarematig begrensd moeten zijn, maar hij pakt toch gerust 1900-2000 watt opgenomen vermogen. Veel hoger dan in de combinatietabel staat (daar was de max bij 3 binnenunits iets van 1400 watt). Als ik de buitenunit begrens op 100% komt die niet in de buurt van 2000 watt, dus 100% begrensd is minder dan demand control helemaal uit.

Hoewel de COP niet te meten is bij lucht/lucht is bij een buitentemperatuur van 2 graden de COP toch wel zeker 3.
Heb ik dan niet over de drie binnenunits genomen bijna 6000 watt aan afgegeven vermogen of werkt de berekening niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Maxwp schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:37:
[...]

ga maar eens zoeken
als j evraagt zeggen ze dat ze het allemaal doen maar geen stikstof gebruikt en vacumeren net 5 min 8)7
Ik spreek enkel voor België maar in België mag je pas een koel/airco installatie opstarten als je hebt afgeperst met 1,1 keer de maximale werkdruk van de installatie. Als de maximale werkdruk 40 bar is moet je dus met 44bar afpersen. Zei die zeggen dat ze niet afpersen zijn in overtreding met de wetgeving en zijn niet geslaagd voor het theoretisch examen koeltechniek.

Ik zat vroeger in de airco sector maar vooral grote VRV installaties die laten we minimaal 24 tot zelfs 72 uur vacuümeren. Een singel split makkelijk 4 uur.

Als je niet weet wat gedaan moet je maar eens de 450 examen vragen overlopen, wij moeten dit om de 5 jaar opnieuw af te leggen.

https://assets.vlaanderen..._eerste_examen_jyxy4m.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Sjamo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:44:
[...]

Is het niet zo dat het minimale vermogen hoger wordt, maar het minimale verbruik lager?
Het minimaal opgenomen vermogen wordt lager inderdaad, maar daar ging het ook over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 21-05 22:34
Hespy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:11:
[...]
Ik zat vroeger in de airco sector maar vooral grote VRV installaties die laten we minimaal 24 tot zelfs 72 uur vacuümeren. Een singel split makkelijk 4 uur.

Als je niet weet wat gedaan moet je maar eens de 450 examen vragen overlopen, wij moeten dit om de 5 jaar opnieuw af te leggen.

Als ik het goed begrijp dan is de duur van het vacumeren sterk afhankelijk van aanwezige restricties, dus als je bijvoorbeeld met een ventiel-verwijderaar het schrader-ventiel in de unit eruit haalt, dan haal je een grote (de grootste) restrictie weg, in een single split alleszins, en gaat het dus een stuk sneller, eerder in minuten uit te drukken dan uren. Wat ik hier (in België) zag bij een installateur is dat de slangetjes waar hij de vacuumpomp en vacuummeter mee aansloot al een restrictie-festijn waren met ventiel-indrukkers etc. Geen idee van de juiste technische termen overigens, ik hoop dat het te begrijpen is.

Hier heb ik er alleszins voor gezorgd dat er op 40 bar een druktest gedaan werd (1 uur aangehouden), daarna is er 5x met stikstof geflusht (ietsje overdreven hiermee) om echt alle vocht etc eruit te halen, en dan een vacuumtest <500 micron (10 min aangehouden). Toen geloofde ik het wel :)
[...]

Bedankt, ik was benieuwd naar wat dit examen inhoudt, dit geeft een zeer goed beeld :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-12-2023
Capt Waffles schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:07:
[...]

Ik denk niet dat je een fout maakt in je redenering. Een van de uitdagingen met deze datasets is dat zowel Eurovent als de fabrikanten niet duidelijk zijn over wat deze precies betekenen (of ik snap het gewoon nog niet, ook mogelijk :) ). Met name wat de testcondities zijn wordt niet in detail toegelicht.

Ik heb overigens ook nog geen pijl kunnen trekken op de correlatie tussen Eurovent en Mitsubishi Electric (fabrikant van onze unit):

Tabel van ME met Power Out & Power Out, deel de twee door elkaar voor COP:
[Afbeelding]

De data van Eurovent even in een tabelletje gezet:
[Afbeelding]

En de COP's van beiden langs elkaar geplot. Mitsubishi Electric data vermeld specifiek Dry Bulb (binnen) en Wet Bulb (buiten) temperaturen, de blauwe/rode/gele lijn zijn bij respectievelijk 15/21/26 degC dry bulb binnentemperatuur. Eurovent lijn in het groen, geen binnentemperatuur gespecificeerd.
[Afbeelding]

Ik vermoed (neem het met een korrel zout) dat de verschillen te verklaren zijn door de belastingscondities, de cijfers geven vermoedelijk deellast-condities weer, maar dat de deellasten tussen beide datasets verschillen.
Dankjewel voor de mooie uitleg. Goed dat mijn redenering nog klopt. Ik ga er dus van uti dat die Daikins wel op een voldoende laag vermogen kunnen draaien om pendelen te voorkomen.

Een ander vraagje: heeft iemand ervaring met de nieuwe Mitsubishi Electric RW-series?
Mijn locale aircoboer was hier heel enthousiast over: ze behouden 100% van hun vermogen tot -25° en blijven zelfs werken tot -30°. Alleen denk ik niet dat het ooit nog zo koud wordt in België/Nederland ...

Daarnaast vind ik het wel een stap terug qua design, vergeleken met de Mitsubishi Electric Diamond ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MiBe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:39:
[...]

Ik zit zelf ook bij Greenchoice (begin september overgestapt toen de terugleververgoeding van Eneco eraan ging) en heb zelf voor enkeltarief gekozen for the sake of simplicity. Ik verwarm nu volledig met de airco en duik nu in de winter dus in de min qua verbruik en blijf bij Greenchoice zitten tot ik die min volledig weggesaldeerd heb (ergens eind voorjaar of begin zomer zijn verwacht ik). Vervolgens stap ik weer over naar de partij met de op dat moment hoogste terugleververgoeding :)
Mijn plan is ook om eind Februari/ Maart over te stappen als er ergens nog een interessante TLV is, maar dat is nog koffiedik kijken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Capt Waffles schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:23:
[...]

Als ik het goed begrijp dan is de duur van het vacumeren sterk afhankelijk van aanwezige restricties, dus als je bijvoorbeeld met een ventiel-verwijderaar het schrader-ventiel in de unit eruit haalt,

[...]

Bedankt, ik was benieuwd naar wat dit examen inhoudt, dit geeft een zeer goed beeld :)
Inderdaad klopt, daardoor dat je enkel maar kan zien als je vacuüm hebt bereikt met een digitale vacuümmeter. Als de meter stijgt na het dichtdraaien van de pomp zit er nog vocht in de installatie of een lek natuurlijk. In Spanje bij een hoge temperatuur en lage luchtvochtigheid zal het minder lang duren dan hier in de winter. In België reken we in Pa Pascal en niet in micron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
Philippe_B schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:50:
[...]

Dankjewel voor de mooie uitleg. Goed dat mijn redenering nog klopt. Ik ga er dus van uti dat die Daikins wel op een voldoende laag vermogen kunnen draaien om pendelen te voorkomen.

Een ander vraagje: heeft iemand ervaring met de nieuwe Mitsubishi Electric RW-series?
Mijn locale aircoboer was hier heel enthousiast over: ze behouden 100% van hun vermogen tot -25° en blijven zelfs werken tot -30°. Alleen denk ik niet dat het ooit nog zo koud wordt in België/Nederland ...

Daarnaast vind ik het wel een stap terug qua design, vergeleken met de Mitsubishi Electric Diamond ...
Ken de serie niet, maar die 100% vermogen, is dat dan bij COP=1? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-03 07:36
Count Solar schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:05:
[...]

Mijn ervaring met de Daikin multisplit is dat er enige terugmodulering te zien is als de setpoint in het vizier komt, maar dat het lastig is om het gevreesde Pendelfeest te vermijden, tenzij je op dat moment (en niet ervoor!) de vraagbesturing aanzet. Met vraagbesturing kan ik hem zo instellen dat het zo gegeerde Lekker Pruttelen zich voordoet: de temperatuur loopt niet verder op, het verbruik gaat omlaag, en warmteproductie en warmteverlies van de woning zijn in evenwicht. In een ideale wereld gaat dat inderdaad vanzelf, dus daar is zeker nog veel ruimte voor verbetering.

De Auto instelling van vraagbesturing mijd ik als een ziekte, het is me volstrekt onduidelijk hoe dat werkt, en ik ben er ook niet achter kunnen komen door ermee te spelen.
Op hoeveel zet je de vraagbesturing in dit weer? Is dat nog 40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
Waah schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:04:
[...]

Ken de serie niet, maar die 100% vermogen, is dat dan bij COP=1? :+
Die vind ik niet terug. Maar bij -30° zou de COP = 1.8 moeten zijn, voor zowel de 3.5kW als 5kW model.
De 3.5kW haalt dan nog 2.6kW, de 5kW haalt nog 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
Philippe_B schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:15:
[...]

Die vind ik niet terug. Maar bij -30° zou de COP = 1.8 moeten zijn, voor zowel de 3.5kW als 5kW model.
De 3.5kW haalt dan nog 2.6kW, de 5kW haalt nog 4kW.
Dat is wel echt netjes. Met mijn tarieven zou dan -30 nog steeds rendabel zijn tov gas. Al zal dat straks wel veranderen als de belasting terug komt op elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
[...]

Ik heb het nu uitgetest door 4 uur onze bureau (kleine kamer) mee te verwarmen. Plots sterke stijging en zit nu aan 1.2 - 1.5Kw per 2 uur.

Het lijkt alsof dit bij mij niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-05 21:33
Met deze temperaturen buiten lijkt het mij logisch dat het verbruik stijgt, probeer het nog eens als het een stuk warmer is buiten! Dat is althans mijn ervaring met een MHI 50 ZSM buitenunit, en met mij vele anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
IamPeacock schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:20:
[...]

Ik heb het nu uitgetest door 4 uur onze bureau (kleine kamer) mee te verwarmen. Plots sterke stijging en zit nu aan 1.2 - 1.5Kw per 2 uur.

Het lijkt alsof dit bij mij niet het geval is.
Vergeet niet dat de boel eerst opgewarmd moet worden in die extra kamer. Daarna stabiliseer het als het goed is wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Volkerk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:30:
[...]

Ik ken geen enkele officiële stek monteur die de leidingen afperst met stikstof.. ook nog nooit zien gebeuren.
Dan denk ik dat ze hun werk niet goed doen, of ze weten niet wat ze aan het doen zijn.
Elke F- gassen gecertificeerde monteur zou dit moeten doen om een lekdicht systeem op te kunnen leveren, ik weet het omdat ik zelf F- gassen (STEK) gecertificeerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
GermanPivo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:36:
[...]

Vergeet niet dat de boel eerst opgewarmd moet worden in die extra kamer. Daarna stabiliseer het als het goed is wel.
Het heeft bij mij precies meer te maken met de vraagbesturing. Van zodra ik die uitschakel, dan loopt het fout en schiet de compressor de hoogte in en blijft die hoog draaien. Zowel de woonkamer als de bureau waren reeds op temperatuur.

Hij staat nu terug op 55% en fluisterstille modus. Even kijken of ik de woonkamer op temperatuur man houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Maxwp schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:39:
[...]

zou je denken dat met vorst dit vocht bevriest en daardoor leidingen kapot kunnen gaan en de compressor of is dit in het algemeen zo dat vocht de compressor harde doet laten draaien?
Vocht in je systeem zorgt er voor dat je expansie orgaan dichtvriest, waardoor het systeem niet meer werkt, je compressor in vacuüm gaat draaien en stopt op de internal protector, of andere beveiliging, dit is een beetje afhankelijk van het merk en type airco…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53
[...]

Dat verhaal ken ik ook, heeft niks met vraagbesturing te maken maar doordat de voeler zijn eigen warmte registreert bij hoge warmtevraag en denkt het is al warm ook al schakel je powerfull in het maakt niet uit.

Kijk volgende keer eens in de app of daar 25-27 graden op binnen temp staat dan heb je de oorzaak waarom er geen warme lucht uit wil komen.

Vraagbesturing is niks anders dan een keiharde begrenzer, hoger dan 75% ingesteld zou er zeker warme lucht uit moeten komen.

Je verbruik is prima met dit weer.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2022 16:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Halq2000 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:52:
[...]

Vocht in je systeem zorgt er voor dat je expansie orgaan dichtvriest, waardoor het systeem niet meer werkt, je compressor in vacuüm gaat draaien en stopt op de internal protector, of andere beveiliging, dit is een beetje afhankelijk van het merk en type airco…
Klopt, maar erger is nog dat vocht de olie in de compressor zuur maakt en die zure olie tast dan de wikkelingen aan waardoor de compressor in kortsluiting of verlies aan de massa gaat met een verbrande compressor tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 20:55
MHI 60 bezitter hier. Alles gaat tot nu toe prima in de woonkamer, hoewel ik benieuwd hoe de nachtstand werkt cq goed een week programmeer via de app.

Ik vraag me af hoe jullie de rest van het huis wat minder koud houden? We stoken normaliter ook niet op de boven verdieping maar nu is de boven verdieping al echt fris geworden en de vrieskou moet nog beginnen.
Nog slimme tips voor het CV schema oid?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:07
Dzine schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:55:
MHI 60 bezitter hier. Alles gaat tot nu toe prima in de woonkamer, hoewel ik benieuwd hoe de nachtstand werkt cq goed een week programmeer via de app.

Ik vraag me af hoe jullie de rest van het huis wat minder koud houden? We stoken normaliter ook niet op de boven verdieping maar nu is de boven verdieping al echt fris geworden en de vrieskou moet nog beginnen.
Eigenlijk niet te doen zolang je CV thermostaat in (wss) de woonkamer hangt. Ik ga binnenkort een airco op de 1e verdieping laten plaatsen om die reden.

Trouwens, wellicht handig als we het over vermogen hebben om iig even erbij te zetten hoe groot jullie (woon)kamers zijn? En wellicht nog even kort hoe het ongeveer qua isolatie zit. Blijft appels met peren in veel gevallen maar geeft wel een richting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Dzine schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:55:

Hier mhi SCM60ZS-W. Bovenverdieping blijft hier een stuk aangenamer door de bovenunits op fanstand te zetten.

Vorig jaar hebben we boven niet verwarmd, maar dit is toch wel prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:53
Scrtz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:01:
[...]

Eigenlijk niet te doen zolang je CV thermostaat in (wss) de woonkamer hangt. Ik ga binnenkort een airco op de 1e verdieping laten plaatsen om die reden.

Trouwens, wellicht handig als we het over vermogen hebben om iig even erbij te zetten hoe groot jullie (woon)kamers zijn? En wellicht nog even kort hoe het ongeveer qua isolatie zit. Blijft appels met peren in veel gevallen maar geeft wel een richting!
Kijk dan naar een oplossing zoals een Tado thermostaat met thermostaat kranen. Dan kan je gericht ruimtes opwarmen of juist uitsluiten.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 22:32
Goedenavond,

Het is weer een stuk kouder aan het worden buiten.
In februari heb ik mijn woning helemaal laten voorzien van airco's.

Gas gebruik ik dus enkel nog voor warmwater. Bevalt goed, maar toch een stel vragen waar ik tegenaan loop.
Ik gebruik voornamelijk de airco beneden uiteraard voor verwarmen, het betreft een Daikin FVXM 50 A.

- Wanneer ik bij warmer weer de airco op 20 graden zet stookt hij het veel warmer dan 20 graden. De graden die de airco aangeeft komt totaal niet overeen met mijn Nest thermostaat, maar ook niet met wat het in werkelijkheid is.
- Normaal heb ik de ''binnenunit stil'' stand altijd aan staan. kan het kloppen dat de airco het niet meer trekt nu het kouder is buiten met deze stand?
- Op dit moment zet ik de verwarming (airco dus) in de nacht helemaal uit. Als ik kijk naar het verbruik + wat het beste is voor het apparaat is het dan slimmer om deze in de nacht op een lagere stand te laten draaien?

Gisteren zat mijn verbruik op 28kwh. ik beschik over zonnepanelen die dit (op jaarbasis) ruimschoots opwekken.
Ook heb ik een gunstig energiecontract nog lopende, maar wil natuurlijk zoveel mogelijk besparen en gebruik maken van mijn airco systeem.

Dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:17
Knippert er een lampje op de binnenunit bij een Mitsubishi heavy tijdens een defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@WishmasterNL De streamer functie bij Daikin is een functie die 99% bacteriën dood. Dat hebben andere merken ook vaak word dit Ionisator genoemd. Deze techniek is er om bacteriën te doden tijdens het verwarmen met een airco.
WishmasterNL schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:22:
[...]

Ik zie bij veel mensen de Streamer functie aan staan. Wat doet dit eigenlijk?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@elektriekert Graag gedaan we zijn hier toch om elkaar proberen te helpen met ervaring en advies. _/-\o_
elektriekert schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:17:
[...]

Dat zou goed kunnen, uiteraard probeer ik de Airco natuurlijk zo effectief mogelijk te laten werken.
Gisteren eind middag de Airco eens van zijn limitaties afgehaald en op Powerfull gezet.
Wat een bak warmte komt er dan vanaf :D
Trok wel meteen 2.1kW, de stop was roodgloeiend :+

Gisterenavond de Demand control van 50 naar 60% gezet omdat de temperatuur bleef steken voor de ingestelde waarde.

Ik was eerlijk gezegd vergeten wat de Econo inhoudelijk doet.
Aangezien ik de SU7 instelling al naar de 0 heb gezet i.p.v. +2 graden is dat dan dubbelop.

Bedankt voor de uitleg :*)

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
nico_09 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:28:
Knippert er een lampje op de binnenunit bij een Mitsubishi heavy tijdens een defrost?
Correct.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 18:45
Een update van mijn installatie ter info voor anderen.
1x een 3,5kw MHI in de woonkamer met open verbinding naar keuken. Ongeveer 130m3. Huis 1980 met redelijke isolatie.
Ik gebruik de Smart M-air app.
Ingestelde temperatuur nu 23,5gr, actuele kamertemperatuur 22,2gr.
Fanstand 3, gebruik ik normaal vrijwel niet. Maar op fanstand 2 was het met deze buitentemperatuur toch lastiger en minder aangenaam kwa warmte.
Op fanstand 2 of auto heb ik vaak een groter verschil, 23gr op de app en dan is de kamer net 20,0.
In de nacht blijft hij aan op 19graden, dan draait hij zeer rustig (200watt).
Dag verbruik tot nu 10kw, voor mij zeer acceptabel.

Heb nog steeds plannen voor een tado of sensibo om de airco aan te sturen, de app en het meten van de temperatuur door de airco ben ik niet tevreden over.

Vandaag nog zeer weinig last van defrost gehad, niet merkbaar. Buitenunit hangt wel zeer hoog (4m).

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
SmoothTweaker schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:11:
Probleem met de airco is hier eindelijk opgelost. Er bleek op de werkkamer een lek te zijn bij de flare koppeling. Met het omschakelen van koelen -> verwarmen bouwt de leiding zoveel druk op dat er een lekkage was ontstaan.

Wat mij dan verbaast is dat dit niet naar voren was gekomen tijdens de druk test. De monteur gaf aan dat dit een vaker voorkomend probleem was dat tijdens deze periode ontstaat
Fijn dat het opgelost is. Waarom hardsolderen ze de leidingen niet? Dan heb je dit soort problemen praktisch nooit. Vooral als het vaker voor komt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02-2024
Goedenavond,

Even een vraagje.

Helaas heeft de UPS zonder te melden een bestelling in 2-en gedeeld en was ik tijdens bezorging buitenunit niet thuis.

Zonder te bellen of mailen is het automatisch geleverd bij een kadoshop.

Toen ik het daar ophaalde bleek de doos niet met pijlen naar boven, maar op de zijkant neergezet.

Ook was het bind lint verschoven en hierdoor doos op een kier.

Nu heb ik ooit eens ergens gehoord dat de olie in de verkeerde kanalen kan lopen als het niet rechtop staat.

Is dit een fabeltje, of zal ik een nieuwe buitenunit laten bezorgen?

Hier foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF2OylGdWy-p4w_z_lDPziHlNrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bussJ864SMYv4bqPsK6IFcb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFYXc7O14EYUjnNBqJ1M88viwL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61zoJaZmEjcZjFgOJLw0Yjid.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:17
Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:47:
Ik heb een probleem met ventilator in de buitenunit van een MHI. Een dik uur geleden ging naar stand acht van negen en dat had ik nog niet eerder gezien.

De hele unit stroomloos gehad en hij bleef daarna nog steeds op die hoge snelheid draaien. De silent stand van de afstandsbediening zorgt er ook niet voor dat de hij langzamer gaat draaien. Als ik de airco op koelen zet dan gaat de ventilator wel weer naar normale snelheden.

De radiator is schoon en niet bevroren dus daar kan het niet aan liggen. Verder werkt de verwarming prima alleen dat de hij op die hoge snelheid draait is niet fijn en ook luidruchtig.

Wat zou ik nog kunnen proberen?
Wat bedoel je met stand 8?
Het is nu kouder, is dan logisch dat hij harder moet werken buiten en dus de ventilator harder gaat draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Laatst online: 18-05-2024
Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:47:
Ik heb een probleem met ventilator in de buitenunit van een MHI. Een dik uur geleden ging naar stand acht van negen en dat had ik nog niet eerder gezien.

De hele unit stroomloos gehad en hij bleef daarna nog steeds op die hoge snelheid draaien. De silent stand van de afstandsbediening zorgt er ook niet voor dat de hij langzamer gaat draaien. Als ik de airco op koelen zet dan gaat de ventilator wel weer naar normale snelheden.

De radiator is schoon en niet bevroren dus daar kan het niet aan liggen. Verder werkt de verwarming prima alleen dat de hij op die hoge snelheid draait is niet fijn en ook luidruchtig.

Wat zou ik nog kunnen proberen?
Geen foutcode? Waarschijnlijk is er een print kapot.
Of het komt door de buitentemperatuur, kan ik vanaf hier niet beoordelen.

[ Voor 4% gewijzigd door RoyTrax op 03-12-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count Solar
IamPeacock schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:12:
[...]

Op hoeveel zet je de vraagbesturing in dit weer? Is dat nog 40%
Bij dit weer (tussen 0 en 5°) staat vraagbesturing op 50%. Ik heb een Netatmo meter van de binnentemperatuur, en die geeft een mooie horizontale temperatuurcurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
Speedfightserv schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:40:
[...]

Fijn dat het opgelost is. Waarom hardsolderen ze de leidingen niet? Dan heb je dit soort problemen praktisch nooit. Vooral als het vaker voor komt.
Een goede flare verbinding lekt niet, komt ook niet door drukopbouw 😂
Koppeling te los of te vast aangedraaid, vuil tussen het contactoppervlak, slecht gemaakte flare.
Hardsolderen is altijd beter, alleen dan wel op de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
[...]

Ik spreek enkel voor België maar in België mag je pas een koel/airco installatie opstarten als je hebt afgeperst met 1,1 keer de maximale werkdruk van de installatie. Als de maximale werkdruk 40 bar is moet je dus met 44bar afpersen. Zei die zeggen dat ze niet afpersen zijn in overtreding met de wetgeving en zijn niet geslaagd voor het theoretisch examen koeltechniek.

Afpersen tot een dusdanige druk wordt vaak niet gedaan, dit omdat je dan stikstof door de afdichtingen van de kranen heen kan persen. Fabrikant geeft daar ook geen garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 30-12-2022 19:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 21-05 22:34
Zo, ik heb nog even verder gekeken naar de Eurovent vs. fabrikant data, in mijn geval een single split Mitsubishi Electric Diamond Series: MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2. Ik denk dat ik wel ietsje wijzer geworden ben.

Eerst even het energielabel: voor onze streek geeft dat voor verwarmen een SCOP van 5.1 en een verwarmingsvermogen van 3.6kW. Ik weet niet welke instantie het energielabel opstelt, maar het is een datapunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVO-uWtiJIDwtWIWiTxuLafssNY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MOR01NrUwgsuWxTShmiVzoEB.png?f=user_large

Vervolgens de COP waardes gerapporteerd door Eurovent en door Mitsubishi Electric geplot, die verschillen behoorlijk, en dat liet me in een nogal verwarde toestand achter. Waarom zoveel verschil? Overigens geeft het tabelletje van Mitsubishi waardes op bij een binnentemperatuur van 15, 21, en 26 graden celsius. Ik weet niet hoe jullie daarover denken, maar eerlijk gezegd interesseert mij data voor een binnentemperatuur van 15 en 26 graden in het verwarmingseizoen niet bijster veel. Da's ruim buiten de range van wat ik als kamertemperatuur in de winter beschouw, doe mij maar lekker 21 graden :). Als je 't nu nog gaf bij 19,21,23 graden, ok, da's een nuttigere range.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIt1OgSwFtuLjlqJqwLqUZd4dbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZiDxwn508emFAcEzzpWDCyn.png?f=fotoalbum_large

Maar nu even verder kijken naar de output power, en dan wordt het me al heel wat duidelijker! Eurovent gaat bij lage temperaturen lekker hard knallen. Da's logisch, dan wil ik veel vermogen om m'n kamertemperatuur te behouden bij die grote delta-T met buiten, dan heb ik namelijk veel warmteverlies en moet er dus ook heel wat warmte-input zijn. En Eurovent stopt ook bij 12 graden, en heeft dan al behoorlijk wat onder ME z'n datapunten gethrottled. Ook wel logisch, als de buitentemperatuur oploopt heb ik helemaal niet zoveel vermogen nodig om de binnentemperatuur op peil te houden. Mitsubishi daarentegen lijkt te denken dat ik graag wil weten dat ie 5380 W aan vermogen kan leveren bij een binnentemperatuur van 21 graden en een buitentemperatuur van 20 graden, een hele graad (1!) delta T. Sterker nog, bij 26 graden binnentemperatuur en 21 graden buiten krijg in van Mitsubishi nog steeds 5200 W verwarmingsvermogen, maar als 't zo ver komt zet ik eerder een raam open om wat af te koelen hoor jongens :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x08E8FcjGu0AyUfY5lphymD30Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnW3SG8bQGjWdI7qG2SywjFd.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan ook nog even naar het input vermogen (electrisch) kijk, dan komt hetzelfde plaatje ongeveer terug, en wordt nog duidelijker dat de data van Mitsubishi vermoedelijk een constante deellast weergeeft, ik zeg maar wat, op 60% ofzo. En Eurovent gaat raggen op ergens rond de 100% als 't echt koud is, en als 't buiten wat warmer is zit ie een uiltje te knappen op, wie weet, 20% ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1GyHE4rgbnq8ZXIxlIzpLz_mm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27nLhEK8GShESjr7JJRhpOUq.png?f=fotoalbum_large

Dus ik concludeer voorzichtig:
  1. De COP data van Mitsubishi Electric is vermoedelijk bij een vaste deellast, de COP data van Eurovent is vermoedelijk bij variabele deellasten die eerder representatief zijn voor een praktijk scenario
  2. De data van de fabrikant is academisch interessant, maar als je wilt weten wat die unit nu bij jou gaat doen kijk dan beter naar Eurovent
  3. Als je verschillende fabrikanten met elkaar wilt vergelijken kijk enkel naar Eurovent. Van zowel Eurovent als de fabrikant weet je niet wat hun testcondities zijn, maar van Eurovent weet je tenminste wel dat de testcondities consistent zijn
En nog een linkje naar Eurovent

Toevoeging: wat ik overigens wel nog vreemd vind is dat de COP grafieken zo smooth zijn, ik zou verwachten dat op het punt waar defrosts beginnen er een serieuze knik in zou moeten komen. Dat lijkt me echt op de efficientie in te hakken, en een duidelijk breakpoint te zijn op de manier waarop de unit functioneert.

[ Voor 3% gewijzigd door Capt Waffles op 04-12-2022 15:13 ]

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:28:
De led op de binnenunit knippert niet en bij het opstarten gaat die eerst naar stand vijf en zodra compressor opdraait springt die naar acht. Ik heb nog zeven een keer gezien. Het is niet bijzonder koud en hij geeft zelf -0,8 aan.

Hopelijk is het morgen wat warmer en dan eens kijken hoe snel die dan draait.
Mijn MHI draaide vandaag tussen 4 en 5, 3 uur terug setpoint een graden verhoogd en zit sindsdien ook op 8 bij 40hz, normaal gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 20:55
r.vanheusden schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:44:
Goedenavond,

Even een vraagje.

Helaas heeft de UPS zonder te melden een bestelling in 2-en gedeeld en was ik tijdens bezorging buitenunit niet thuis.

Zonder te bellen of mailen is het automatisch geleverd bij een kadoshop.

Toen ik het daar ophaalde bleek de doos niet met pijlen naar boven, maar op de zijkant neergezet.

Ook was het bind lint verschoven en hierdoor doos op een kier.

Nu heb ik ooit eens ergens gehoord dat de olie in de verkeerde kanalen kan lopen als het niet rechtop staat.

Is dit een fabeltje, of zal ik een nieuwe buitenunit laten bezorgen?

Hier foto:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou retour doen, misschien heeft die ook op zijn kop gestaan bij uitladen in is die gerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Processorkoeler

Geen stock koeler

Capt Waffles schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:37:
Zo, ik heb nog even verder gekeken naar de Eurovent vs. fabrikant data, in mijn geval een single split Mitsubishi Electric Diamond Series: MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2. Ik denk dat ik wel ietsje wijzer geworden ben.

Eerst even het energielabel: voor onze streek geeft dat voor verwarmen een SCOP van 5.1 en een verwarmingsvermogen van 3.5kW. Ik weet niet welke instantie het energielabel opstelt, maar het is een datapunt:
[Afbeelding]

Vervolgens de COP waardes gerapporteerd door Eurovent en door Mitsubishi Electric geplot, die verschillen behoorlijk, en dat liet me in een nogal verwarde toestand achter. Waarom zoveel verschil? Overigens geeft het tabelletje van Mitsubishi waardes op bij een binnentemperatuur van 15, 21, en 26 graden celsius. Ik weet niet hoe jullie daarover denken, maar eerlijk gezegd interesseert mij data voor een binnentemperatuur van 15 en 26 graden in het verwarmingseizoen niet bijster veel. Da's ruim buiten de range van wat ik als kamertemperatuur in de winter beschouw, doe mij maar lekker 21 graden :). Als je 't nu nog gaf bij 19,21,23 graden, ok, da's een nuttigere range.
[Afbeelding]

Maar nu even verder kijken naar de output power, en dan wordt het me al heel wat duidelijker! Eurovent gaat bij lage temperaturen lekker hard knallen. Da's logisch, dan wil ik veel vermogen om m'n kamertemperatuur te behouden bij die grote delta-T met buiten, dan heb ik namelijk veel warmteverlies en moet er dus ook heel wat warmte-input zijn. En Eurovent stopt ook bij 12 graden, en heeft dan al behoorlijk wat onder ME z'n datapunten gethrottled. Ook wel logisch, als de buitentemperatuur oploopt heb ik helemaal niet zoveel vermogen nodig om de binnentemperatuur op peil te houden. Mitsubishi daarentegen lijkt te denken dat ik graag wil weten dat ie 5380 W aan vermogen kan leveren bij een binnentemperatuur van 21 graden en een buitentemperatuur van 20 graden, een hele graad (1!) delta T. Sterker nog, bij 26 graden binnentemperatuur en 21 graden buiten krijg in van Mitsubishi nog steeds 5200 W verwarmingsvermogen, maar als 't zo ver komt zet ik eerder een raam open om wat af te koelen hoor jongens :)
[Afbeelding]

Als ik dan ook nog even naar het input vermogen (electrisch) kijk, dan komt hetzelfde plaatje ongeveer terug, en wordt nog duidelijker dat de data van Mitsubishi vermoedelijk een constante deellast weergeeft, ik zeg maar wat, op 60% ofzo. En Eurovent gaat raggen op ergens rond de 100% als 't echt koud is, en als 't buiten wat warmer is zit ie een uiltje te knappen op, wie weet, 20% ofzo.
[Afbeelding]

Dus ik concludeer voorzichtig:
  1. De COP data van Mitsubishi Electric is vermoedelijk bij een vaste deellast, de COP data van Eurovent is vermoedelijk bij variabele deellasten die eerder representatief zijn voor een praktijk scenario
  2. De data van de fabrikant is academisch interessant, maar als je wilt weten wat die unit nu bij jou gaat doen kijk dan beter naar Eurovent
  3. Als je verschillende fabrikanten met elkaar wilt vergelijken kijk enkel naar Eurovent. Van zowel Eurovent als de fabrikant weet je niet wat hun testcondities zijn, maar van Eurovent weet je tenminste wel dat de testcondities consistent zijn
En nog een linkje naar Eurovent

Toevoeging: wat ik overigens wel nog vreemd vind is dat de COP grafieken zo smooth zijn, ik zou verwachten dat op het punt waar defrosts beginnen er een serieuze knik in zou moeten komen. Dat lijkt me echt op de efficientie in te hakken, en een duidelijk breakpoint te zijn op de manier waarop de unit functioneert.
Hoe lees je die data? heb je laatste URL even geklikt en bekeken, ik snap nu eindelijk waar die testdata te vinden is. Het is nu 0c buiten, ik heb een MSZ-LN35VG2B. Waar lees ik dan wat de COP is? En is dat afhankelijk van de vraagtemperatuur of checkt ie 'm op 100% input?

Ik heb even gekeken maar snap er vrrij weinig van. De declared heating capacity bij -7 is 3.2kW, en bij +2 is dat 2kW. Dat is toch raar? Meer verwarmingsvermogen als het kouder is? https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199572687

Is er ergens geen grafiek met COP, verwarmings/koelingsvermogen en temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
Processorkoeler schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:06:
[...]

Hoe lees je die data? heb je laatste URL even geklikt en bekeken, ik snap nu eindelijk waar die testdata te vinden is. Het is nu 0c buiten, ik heb een MSZ-LN35VG2B. Waar lees ik dan wat de COP is? En is dat afhankelijk van de vraagtemperatuur of checkt ie 'm op 100% input?

Ik heb even gekeken maar snap er vrrij weinig van. De declared heating capacity bij -7 is 3.2kW, en bij +2 is dat 2kW. Dat is toch raar? Meer verwarmingsvermogen als het kouder is? https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199572687

Is er ergens geen grafiek met COP, verwarmings/koelingsvermogen en temperatuur?
Hoe ik het interpreteer:

Pdesignh = 3.6kW = 100% vermogen bij -10°C.

Bij -7°C gaan ze ervan uit dat je slechts 88% van je volle vermogen nodig hebt om je huis warm te krijgen. Dus 3.6*0.88 = (afgerond) 3.20kW.

Bij +2°C heb je maar 54% van je volle vermogen nodig om de boel warm te krijgen. Dus 3.6*0.54 = (afgerond) 2kW. En zo gaat dat door met 35%, 15%, ...

Bij elk van die temperaturen en % load, meten ze dan de COP.
Op die manier wordt ook de SCOP bepaald (gemiddelde van de COPs)

De vermogens die je ziet, zijn dus geen maximale vermogens op die temperatuur, maar eerder de vermogens die je nodig hebt om je huis te verwarmen bij X°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Processorkoeler

Geen stock koeler

Philippe_B schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:16:
[...]

Hoe ik het interpreteer:

Pdesignh = 3.6kW = 100% vermogen bij -10°C.

Bij -7°C gaan ze ervan uit dat je slechts 88% van je volle vermogen nodig hebt om je huis warm te krijgen. Dus 3.6*0.88 = (afgerond) 3.20kW.

Bij +2°C heb je maar 54% van je volle vermogen nodig om de boel warm te krijgen. Dus 3.6*0.54 = (afgerond) 2kW. En zo gaat dat door met 35%, 15%, ...

Bij elk van die temperaturen en % load, meten ze dan de COP.
Op die manier wordt ook de SCOP bepaald (gemiddelde van de COPs)

De vermogens die je ziet, zijn dus geen maximale vermogens op die temperatuur, maar eerder de vermogens die je nodig hebt om je huis te verwarmen bij X°C.
Wel gek, er staat nergens hoe groot dat huis is (dus de warmtevraag) en op welke temperatuur.
Ik zoek gewoon een grafiek met COP per buitentemperatuur (op bijv. 20c of wat dan ook).
Die COP die er nu staat is bij 7c buitentemp volgens mij. Maar ik heb geen flauw idee wat de COP bij welke temperatuur dan ook is, en dat is wel interessant. Heb deze nu op 16c staan als ik er niet ben en zou wel eens willen weten wat dat aan stroom trekt met 0c buiten. Een metertje zou ook uitkomst bieden, maar dat kan nu even niet. Grafiek zou dus top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Defrost of defect?

Vraagje, ik ben met mijn Daikin multisplit al even aan het verwarmen en vandaag hoorde ik ineens een geruis/geblaas achtig geluid en ging ik bij de binnenunit kijken. Gaat er koud middel door de 5KW heen. Element werd koud. Even daarvoor was de 3,5 of 2,5 kw aan het verwarmen. Die koude was heel even en daarna ging de 3,5 kw weer over op verwarmen.

Nou weet ik dat er ook een defrost zit op de buitenunit, maar dit stuurt toch geen koud koudemiddel door het gehele systeem of heb ik het nou verkeerd? Daarbij is het ook nog niet dermate koud dat het systeem buiten gaat bevriezen bij eventjes wat bijverwarmen lijkt mij?

Hoe werkt die defrost eigenlijk? Nu zou ik denken dat het gewoon het verwarmen en koelen even omdraait, maar ik dacht altijd dat er een verwarmingsoptie/element buiten zat of de buitenunit een soort eigen gesloten systeem heeft om dit te regelen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 03-12-2022 21:48 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02-2024
Dapdodo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:46:
[...]

Ik zou retour doen, misschien heeft die ook op zijn kop gestaan bij uitladen in is die gerold.
Bedankt voor je antwoord.

Maar klopt het verhaal van de olie die ik ooit eens ergens gehoord heb?

Dus stel je zou het een paar dagen rechtop weer laten zakken, is het dan zonder enkel risico te gebruiken?

Stel dat de verkopende partij moeilijk doet.

Get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
BekSide schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:26:
Goedenavond,

Het is weer een stuk kouder aan het worden buiten.
In februari heb ik mijn woning helemaal laten voorzien van airco's.

Gas gebruik ik dus enkel nog voor warmwater. Bevalt goed, maar toch een stel vragen waar ik tegenaan loop.
Ik gebruik voornamelijk de airco beneden uiteraard voor verwarmen, het betreft een Daikin FVXM 50 A.

- Wanneer ik bij warmer weer de airco op 20 graden zet stookt hij het veel warmer dan 20 graden. De graden die de airco aangeeft komt totaal niet overeen met mijn Nest thermostaat, maar ook niet met wat het in werkelijkheid is.
- Normaal heb ik de ''binnenunit stil'' stand altijd aan staan. kan het kloppen dat de airco het niet meer trekt nu het kouder is buiten met deze stand?
- Op dit moment zet ik de verwarming (airco dus) in de nacht helemaal uit. Als ik kijk naar het verbruik + wat het beste is voor het apparaat is het dan slimmer om deze in de nacht op een lagere stand te laten draaien?

Gisteren zat mijn verbruik op 28kwh. ik beschik over zonnepanelen die dit (op jaarbasis) ruimschoots opwekken.
Ook heb ik een gunstig energiecontract nog lopende, maar wil natuurlijk zoveel mogelijk besparen en gebruik maken van mijn airco systeem.

Dank voor de input!
Hier ook een FVXM 50 A.
Snachts zet ik deze op 16,5, dat is 18,5 kamer temperatuur.
Overdag naar 18, dat is 19 binnen.
Savonds op de bank zoals nu staat hij op 19, dan is de kamer temperatuur 20 tot 20,5.

Dag verbruik tot nu toe 7,2kWh.

Hoekhuis, woonkamer 140m3, achterpui 22m2 hr++ glas in serre met aardig koudeval. Vloer en spouwmuurisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTrax
Capt Waffles schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:23:
[...]

Als ik het goed begrijp dan is de duur van het vacumeren sterk afhankelijk van aanwezige restricties, dus als je bijvoorbeeld met een ventiel-verwijderaar het schrader-ventiel in de unit eruit haalt, dan haal je een grote (de grootste) restrictie weg, in een single split alleszins, en gaat het dus een stuk sneller, eerder in minuten uit te drukken dan uren. Wat ik hier (in België) zag bij een installateur is dat de slangetjes waar hij de vacuumpomp en vacuummeter mee aansloot al een restrictie-festijn waren met ventiel-indrukkers etc. Geen idee van de juiste technische termen overigens, ik hoop dat het te begrijpen is.

Hier heb ik er alleszins voor gezorgd dat er op 40 bar een druktest gedaan werd (1 uur aangehouden), daarna is er 5x met stikstof geflusht (ietsje overdreven hiermee) om echt alle vocht etc eruit te halen, en dan een vacuumtest <500 micron (10 min aangehouden). Toen geloofde ik het wel :)

[...]

Wij doen altijd de installatie eerst spoelen met stikstof, vervolgens kort vacumeren, dan afpersen met stikstof, vervolgens vacumeren (zeker onder 250 micron), dan standtijd.

Hoe goed en snel het vacumeren gaat hangt onder andere af van hoe droog je leidingen zijn, hoe ermee omgegaan wordt en het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
Dapdodo schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:46:
[...]

Inderdaad gewoon retour sturen, wie weet heeft hij zelfs wel op de kop gestaan 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:42

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

r.vanheusden schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:40:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Maar klopt het verhaal van de olie die ik ooit eens ergens gehoord heb?

Dus stel je zou het een paar dagen rechtop weer laten zakken, is het dan zonder enkel risico te gebruiken?

Stel dat de verkopende partij moeilijk doet.

Get
Ik zou hem even laten staan het weekend. Jij hebt nu gezien hoe de doos heeft gestaan. Stel dat jullie wel thuis waren en hij had op zijn zijkant in de bus gestaan en mr. belt aan, dan had jij hem zo aangenomen. En als je het niet vertrouwd, anders gewoon even contact opnemen met de leverancier en vragen of het kwaad kan.

[ Voor 38% gewijzigd door Speedyace op 03-12-2022 21:56 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Processorkoeler schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:18:
[...]

Wel gek, er staat nergens hoe groot dat huis is (dus de warmtevraag) en op welke temperatuur.
Ik zoek gewoon een grafiek met COP per buitentemperatuur (op bijv. 20c of wat dan ook).
Eurovent heeft ergens documentatie online staan op welke wijze ze deze testen uitvoeren, maar zou wel makkelijk zijn als dat ter referentie ook in die tabellen zou staan.

Het voordeel van Eurovent is dat ze bijvoorbeeld alle 3,5 kW units op dezelfde manier testen en dat je hierdoor ook verschillende merken eerlijk met elkaar kan vergelijken.

Fabrikanten zijn nog wel eens creatief met cijfers :P

@Capt Waffles Moest even zoeken in m'n bookmarks, maar deze is het.

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 04-12-2022 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:22

BTS

@Sarge78
De airco draait inderdaad het proces om, daarbij haalt hij zijn benodigde warmte om te ontdooien vanuit de binnenunit.

Dus ja, dat kan je horen en voelen.

En dat ontdooien besluit de buitenunit via een algoritme denk ik, want bij mij krijg ik ook defrost zonder compleet dichtgevroren buitenunit.

[ Voor 29% gewijzigd door BTS op 03-12-2022 22:06 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyTrax
BTS schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:05:
@Sarge78
De airco draait inderdaad het proces om, daarbij haalt hij zijn benodigde warmte om te ontdooien vanuit de binnenunit.

Dus ja, dat kan je horen en voelen.

En dat ontdooien besluit de buitenunit via een algoritme denk ik, want bij mij krijg ik ook defrost zonder compleet dichtgevroren buitenunit.
Weet niet of je het koeltechnisch proces kent? In het buitendeel wordt koudemiddel verdampt (in verwarmingsmodus), hoe meer ijs er op de radiator zit, hoe minder overdrachtcapaciteit je hebt.
De unit merkt dit aan de hand van zijn werkdruk, wanneer deze te laag wordt dan gaat deze ontdooien.
Pagina: 1 ... 265 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic