Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 264 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.419 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:30:
Wat me opvalt is :

In de zomer werd op elke config zowat gezegd: Nee joh, veel te groot, met 3.5 kan je een balzaal verwarmen en koelen, die installateurs stellen zich altijd aan de veilige kant.

En nu... lees maar een paar bladzijden terug. Meer en meer mensen hebben moeite om de boel warm te houden en komen blijkbaar vermogen tekort...
huh?!
Volgens mij is het enige wat ik zie is dat iemand zijn woonkamer niet verwarmd krijgt met bepaalde instellingen van de unit.
De compressor frequentie bleef gelimiteerd, wellicht dat hij het nu wel werkzaam heeft.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:35
Wat me opvalt is :

In de zomer werd op elke config zowat gezegd: Nee joh, veel te groot, met 3.5 kan je een balzaal verwarmen en koelen, die installateurs stellen zich altijd aan de veilige kant.

En nu... lees maar een paar bladzijden terug. Meer en meer mensen hebben moeite om de boel warm te houden en komen blijkbaar vermogen tekort...
Ik lees vooral mensen die bij koud weer de boel niet warm krijgen omdat ze met koud weer niet overgaan op 24/7 stoken.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
rubensp schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:42:
[...]

Wel bijzonder dat de "meer premium" ZSX modellen sneller en/of naar een hoger minimum rps schakelt in vergelijking met met ZS-W (niet X) modellen:

[Afbeelding]

Net even terug gekeken, maar onze SRK/SRC 50 ZS-W pruttelt met 2 graden buitentemperatuur gewoon op 27hz met 350w verbruik, en de SCM 45 ZS-W (met 2 indoor units erop, 1 verwarmen 1 fanonly) zit nu zelfs nog op 20hz met 250-260w.
ik kan compressorstand niet aflezen bij mij. maar de srk 5.0 zelfde vermogen. temeratuur 20.4. en loopt nog steeds een beetje op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nmy6H-W0LZe_lof1DzMCKLa1JkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9xbFLer5BiMGhroBLS3zfDg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
GermanPivo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:47:
[...]

Ik lees vooral mensen die bij koud weer de boel niet warm krijgen omdat ze met koud weer niet overgaan op 24/7 stoken.
Ik lees er toch ook die het 's morgens niet warm krijgen en hopen dat de defrosts niet te snel komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 09:34
arie-verdetti schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:47:
[...]

ik kan compressorstand niet aflezen bij mij. maar de srk 5.0 zelfde vermogen. temeratuur 20.4. en loopt nog steeds een beetje op

[Afbeelding]
Nice, met dat wattage loopt jouw buitenunit ook op 27hz doordat het lager dan 4 graden buiten is. Toch blij dat ik voor de niet-X versie ben gegaan. Zeker nu het stuk kouder wordt aankomende weken en de airco gewoon 10-12h per dag aanstaat om te verwarmen. Scheelt toch weer flink ivm de ZSX-W modellen.

[ Voor 0% gewijzigd door rubensp op 02-12-2022 14:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:35
Tommie12 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:51:
[...]

Ik lees er toch ook die het 's morgens niet warm krijgen en hopen dat de defrosts niet te snel komen.
Ja, ze krijgen het niet warm omdat ze de unit 's nachts uitschakelen. Dat is wat ik zeg - bij deze lage temperaturen door laten draaien (al dan niet met 1-2 graden verlaging in de nacht) en dan is er meestal niks aan de hand.

Een warmtepomp is nu eenmaal geen CV ketel die in korte tijd 15 kW je woonkamer in kan stampen. Blijf je het op dezelfde manier gebruiken als een CV ketel, dan loop je zeker in de wat minder goed geisoleerde huizen tegen het probleem aan dat je het niet warm krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door GermanPivo op 02-12-2022 14:56 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-10 00:32
3kes schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:05:
[...]

Dat dacht ik ook te hebben gelezen, ik baal er dan ook flink van. Helaas kon ik dit niet in de gaten houden omdat dit op het dakkapel is gebeurd. Echte vakmensen worden/zijn schaars, zoveel is wel weer duidelijk. Ik ga maar weer contact op nemen met de heren uit Dreumel.
Laat even weten hoe het afloopt :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:51:
[...]

Daar heb je een punt maar in hoeverre zou een een iets zwaardere unit er beter mee om kunnen gaan?

Is er ergens data beschikbaar dat verschillende units bij X temp. , Y luchtvochtigheid en Z warmtevraag in een defrost gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 09:34
GermanPivo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:52:
[...]

Ja, ze krijgen het niet warm omdat ze de unit 's nachts uitschakelen. Dat is wat ik zeg - bij deze lage temperaturen door laten draaien (al dan niet met 1-2 graden verlaging in de nacht) en dan is er meestal niks aan de hand.

Een warmtepomp is nu eenmaal geen CV ketel die in korte tijd 15 kW je woonkamer in kan stampen. Blijf je het op dezelfde manier gebruiken als een CV ketel, dan loop je zeker in de wat minder goed geisoleerde huizen tegen het probleem aan dat je het niet warm krijgt.
Denk dat het voornamelijk misgaat met de isolatie van het huis icm oppervlakte en de vaak gekozen 3.5 mhi modellen. Als je boven de 0 graden je l/l 24/7 moet laten draaien omdat die anders de temperatuur niet meer omhoog krijgt, dan ligt dat niet aan de l/l maar aan je isolatie. Zeker als je net onderdimensioneert met het vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03:48
Philippe_B schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:22:

Kan iemand mij uitleggen vanwaar dit verschil komt?
Kloppen de Daikin opgegeven vermogens niet helemaal, of maak ik ergens een fout in mijn redenering?
Ik denk niet dat je een fout maakt in je redenering. Een van de uitdagingen met deze datasets is dat zowel Eurovent als de fabrikanten niet duidelijk zijn over wat deze precies betekenen (of ik snap het gewoon nog niet, ook mogelijk :) ). Met name wat de testcondities zijn wordt niet in detail toegelicht.

Ik heb overigens ook nog geen pijl kunnen trekken op de correlatie tussen Eurovent en Mitsubishi Electric (fabrikant van onze unit):

Tabel van ME met Power Out & Power Out, deel de twee door elkaar voor COP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwQEWRahM64_m_jmy0fD_MtnoBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tI4OmsexbGll70s8JxOLVLIO.png?f=user_large

De data van Eurovent even in een tabelletje gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATCLxoGfa5gycgqvOKeDJ8gsQVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6HuLgLBUNCF8VKWc7Pse8kdk.png?f=user_large

En de COP's van beiden langs elkaar geplot. Mitsubishi Electric data vermeld specifiek Dry Bulb (binnen) en Wet Bulb (buiten) temperaturen, de blauwe/rode/gele lijn zijn bij respectievelijk 15/21/26 degC dry bulb binnentemperatuur. Eurovent lijn in het groen, geen binnentemperatuur gespecificeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhMLS18-jVMhk5vzjmFrDUzJ8JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BGDwi9ytDthLnakbiCg4DpMr.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed (neem het met een korrel zout) dat de verschillen te verklaren zijn door de belastingscondities, de cijfers geven vermoedelijk deellast-condities weer, maar dat de deellasten tussen beide datasets verschillen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 09:56
rubensp schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:05:
[...]

Denk dat het voornamelijk misgaat met de isolatie van het huis icm oppervlakte en de vaak gekozen 3.5 mhi modellen. Als je boven de 0 graden je l/l 24/7 moet laten draaien omdat die anders de temperatuur niet meer omhoog krijgt, dan ligt dat niet aan de l/l maar aan je isolatie. Zeker als je net onderdimensioneert met het vermogen.
Ik merk in ons slecht/niet geïsoleerde huis dat de fanstand ook veel effect heeft. Op stand 2 blijft het net niet warm en met stand 3 zit je echt in de herrie, maar wordt het wel warm :X

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-10 12:33
bgrr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:25:
[...]

Stook je 24/7 met de AC of laat je het nachts weer afkoelen ?

Merk dat 24/7 op peil houden nog altijd prima werkt hier al is het stroom verbruik per dag wel hoger nu het buiten kouder is.

Heb niet meer geprobeerd hoe lang het duurt om een afgekoelde ruimte weer op temperatuur te krijgen met AC. Zolang ik zonne kWh overschot in kan gooien blijft ie gewoon 24/7 tot eind maart en de CV uit.

Woonkamer nog altijd strak 20C met setpoint op 19C.
Uur verbruik is nu +/- 350W. Stuk hoger als toen het nog +10 graden was buiten
Snachts uit, want heb ook geen zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Deldenaar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:12:
[...]

Snachts uit, want heb ook geen zonnepanelen
Wat heeft dat met zonnepanelen te maken?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:02
Hartox schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:09:
[...]

Ik merk in ons slecht/niet geïsoleerde huis dat de fanstand ook veel effect heeft. Op stand 2 blijft het net niet warm en met stand 3 zit je echt in de herrie, maar wordt het wel warm :X
Ik zou hem gewoon op automatisch zetten, dan gaat hij vanzelf harder en zachter wanneer dat nodig is.
Verder zou ik hem gewoon 24/7 laten draaien komende dagen, we krijgen vorst. Hier staat hij sinds eergisteren rustig te draaien. Staat nu op 20 ingesteld, temp is dan 21,5. In de nacht terug naar 18, dan zit de temp in de ochtend op 20.

Qua verbruik valt het allemaal wel mee, met gas was ik meer centen kwijt geweest :9

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 02:30
marcovandam schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:39:
Zo, de eerste wat koudere maand met airco verwarmen zit er op.
Algemene conclusie: Zeer tevreden! De warmte is aangenaam, geluid en luchtstroom geen factor van betekenis.

Boven is het niet helemaal perfect met de airco op de overloop, de kamer die wat achter de airco ligt van mijn oudste blijft toch wat fris, maar die heeft een licht IR paneeltje onder haar bureau nu en daarmee is het voor haar prima. De rest van de ruimtes zijn goed op temperatuur.
Inregelen naar een perfecte verhouding tussen verbruik en comfort is wel een uitdaging, maar voor deze tweaker ook wel weer leuk om te doen.

Vrijstaand huis, 170 M3 per verdieping, met jaren 90 isolatie, vrij veel oud dubbel glas, nu wel van dikke gordijnen voorzien.

Van af en toe even aan in het begin nu naar continue verwarmen op 20 met een kleine nachtverlaging naar 18 graden. Als het huis in de nacht ver afgekoeld is dan heeft de airco het toch lastig om het op temperatuur te krijgen zonder hem hoog en hard te zetten, en blijft het minder comfortabel door de koude objecten. Het is lastig exact te meten door veranderende temperatuur buiten maar ik heb het idee dat continue niet heel veel meer kWh kost, en het is wel veel fijner.
De CV loste dat op door flink te loeien in de ochtend, waardoor het ook niet echt lekker was.
Boven gaat hij in de nacht nog wel uit, maar van 7 tot 22.00 blijft hij daar aan om de boel rustig op te warmen, en ook om de luchtvochtigheid wat te beperken.

Verbruik van de airco`s in november is 330 kWh tegen vorig jaar 235 M3 gas voor verwarmen. Het was gemiddeld wel iets warmer dan november vorig jaar, maar ik blijf daarmee ruim onder de begrootte 2 kWh op 1 M3 verhouding.

December wordt een stuk frisser, ik ben benieuwd of alle positieve punten dan overeind kunnen blijven!
hier nu 120kwh en vorig jaar 172kub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 15:25
Vraagje tot welke temperatuur is het rendabel om met een airco te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
ghelsendoorn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:24:
Hangt er vanaf wat je gas/stookolie/houtpellets/steenkool prijs is vs. je electriceitsprijs, maar momenteel lijkt het antwoord voor de meesten: met een warmtepomp (aka airco) verwarmen is rendabel bij elke temperatuur die in onze contreien voorkomt.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Buiten temperatuur? Of binnen?
Hangt allemaal af van je huis, isolatie, 24/7 ja/nee etc. etc.

En dit:
Capt Waffles schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:28:
[...]

Hangt er vanaf wat je gas/stookolie/houtpellets/steenkool prijs is vs. je electriceitsprijs, maar momenteel lijkt het antwoord voor de meesten: met een warmtepomp (aka airco) verwarmen is rendabel bij elke temperatuur die in onze contreien voorkomt.

[ Voor 40% gewijzigd door Netsrek op 02-12-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 15:25
[quote]Netsrek schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:29:
[...]

Buiten temperatuur? Of binnen?
Hangt allemaal af van je huis, isolatie, 24/7 ja/nee etc. etc.

Gaat om een Daikin Ururu Sarara FTXZ50N / RXZ50N .Gaat me om de buiten temperatuur.Huis matig geïsoleerd wel thermopane glas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 22:54
Ik vraag me af hoeveel effect je huis/isolatie heeft op de drempel wanneer verwarmen met gas (of iets anders) goedkoper is. Je warmtepomp moet niet bij een buitentemperatuur van 10 graden al op z'n max lopen want dan is hij minder efficiënt. Maar dan heb je het verkeerde apparaat gekocht.
Is je huis top qua isolatie, verbruik je nu misschien 5kWh per 24h. Is hij slecht, zit je misschien wel op 20kWh per 24h. Maar je gasverbruik stijgt dan uiteraard ook enorm.

Je hebt een aantal dingen nodig om het te berekenen. Uit 1 kuub gas haal je na alle verliezen ongeveer 8kWh aan warmte. Met een cop van 4 heeft je warmtepomp daar 2kWh voor nodig. Dus reken uit wat duurder is. 1 kuub gas of 2kWh aan stroom.
Uiteraard is dit een voorbeeld. De cop van je warmtepomp kan je bij eurovent opzoeken bij bepaalde temperaturen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 17-10 13:22
Headshot_NL schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:43:
Ik vraag me af hoeveel effect je huis/isolatie heeft op de drempel wanneer verwarmen met gas (of iets anders) goedkoper is. Je warmtepomp moet niet bij een buitentemperatuur van 10 graden al op z'n max lopen want dan is hij minder efficiënt. Maar dan heb je het verkeerde apparaat gekocht.
Is je huis top qua isolatie, verbruik je nu misschien 5kWh per 24h. Is hij slecht, zit je misschien wel op 20kWh per 24h. Maar je gasverbruik stijgt dan uiteraard ook enorm.

Je hebt een aantal dingen nodig om het te berekenen. Uit 1 kuub gas haal je na alle verliezen ongeveer 8kWh aan warmte. Met een cop van 4 heeft je warmtepomp daar 2kWh voor nodig. Dus reken uit wat duurder is. 1 kuub gas of 2kWh aan stroom.
Uiteraard is dit een voorbeeld. De cop van je warmtepomp kan je bij eurovent opzoeken bij bepaalde temperaturen.
Maar ik heb wel eens begrepen dat je COP aardig zakt naarmate de tempratuur op of onder het vriespunt komt. Nu heb ik pas sinds kort MHI boven en volgende week komt de beneden unit. Tussen beide buitenunits zit een stekker die het verbruik meet. dus ik kan in de toekomst wel zien of het bij -5 bijvoorbeeld rendabeler is om de airco aan te zetten of de cv op te stoken.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 22:54
Leanderr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:12:
[...]

Maar ik heb wel eens begrepen dat je COP aardig zakt naarmate de tempratuur op of onder het vriespunt komt. Nu heb ik pas sinds kort MHI boven en volgende week komt de beneden unit. Tussen beide buitenunits zit een stekker die het verbruik meet. dus ik kan in de toekomst wel zien of het bij -5 bijvoorbeeld rendabeler is om de airco aan te zetten of de cv op te stoken.
klopt helemaal. dus zoek even op wat je cop is bij bepaalde temperaturen: https://www.eurovent-certification.com/en/
Zoek je energieprijzen op en maak je berekening. Meestal kan het ook onder 0 nog prima uit om te verwarmen met je warmtepomp.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb vorige winter alleen verwarmd met een airco vanaf half Jan (toen kreeg ik hem). Dat scheelde tientjes per maand met het jaar ervoor verwarmen op gas.

Daikin perfera single split. 2 onder 1 kapper net naoorlogs, energielabel E.
Alleen woonkamer, keuken, bijkeuken en badkamer verwarmd beide jaren.

Dus welke temperatuur boeit me niet zoveel, het scheelt gewoon €€€ 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-10 20:35
dragon2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:45:
[...]

Ik heb vorige winter alleen verwarmd met een airco vanaf half Jan (toen kreeg ik hem). Dat scheelde tientjes per maand met het jaar ervoor verwarmen op gas.

Daikin perfera single split. 2 onder 1 kapper net naoorlogs, energielabel E.
Alleen woonkamer, keuken, bijkeuken en badkamer verwarmd beide jaren.

Dus welke temperatuur boeit me niet zoveel, het scheelt gewoon €€€ 😊
Ja, ik denk dat er wel een goede vuistregel te hanteren is. Zolang de prijs van elektriciteit niet meer dan de helft van de gasprijs is dan is verwarmen met een L/L warmtepomp voordeliger. Mits je gemiddeld die COP van 4 haalt.

In januari 2021 was stroom gemiddeld 23cent per kwh en gas ~75cent per kuub. Dus de besparing was grofweg 33%
In November 2022 was de stroomprijs per kwh gemiddeld 80cent en de gasprijs €2.75 waar dus de besparing grofweg op 60% uitkomt.

disclaimer: Dit is een snelle hoofdberekening. Reken het zelf na.
Bronnen:
https://www.easyswitch.nl/stroomprijzen/
https://www.easyswitch.nl/gasprijzen/

edit: als je zonnepanelen hebt met een overschot dan kan je deze berekening natuurlijk negeren.

[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 02-12-2022 17:04 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Los van alle kosten van een kWh en gas, als je zonnepanelen hebt en nog stroom in het salderingspotje hebt zitten is het al helemaal kaasie. Dan "kost" een kWh je tussen de 9 en 40cnt op het moment, afhankelijk van je energiemaatschappij en de TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Hinotori schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:48:
Inderdaad... Wij hebben ook een MHI 50ZSX hangen en die stookt ook erg hard nu met die lage temperaturen. Probleem wordt veroorzaakt doordat de minimale rps van de compressor onder de 4 graden naar 35 gaat. Bij mij komt dat overeen met een verbruik van ongeveer 650W. Erg vervelend omdat de unit hierdoor gaat pendelen omdat dit veel te veel warmte geeft. Nog een extra reden dus om niet te groot te sizen met een MHI ZSX...pendelen in het tussenseizoen en nu ook met die koude... |:(
Heb je de lamelen wel op 45 graden staan ?
En anders de fan handmatig wat harder zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
Wat me opvalt is :

Geen idee of dat een setting betreft.. maar ik ben uiterst verbaasd dat 3 offertes mij een 5-kW adviseerde omdat ik het anders niet zou trekken.

en tóch ben ik eigenwijs op "Tweakers ervaringen" afgegaan, en was met de vorst van een weekje of zo geleden UITERST verbaasd over hoe makkelijk de MHI 3,5 mijn m3 wist te verwarmen (ik draai wel 24/7)

zullen de 2,5 en 3,5 het bij vele dagen strenge vorst redden?
nog geen idee, maar al zóu ik enkele dagen in de winter het nét aan/net niét aan trekken,
dan nóg zou ik daar niet mijn hele installatie voor verzwaren. Zou alleen maar meer pendelen geven.
m2c

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 14:57
Is er hier iemand met een Mitsubishi Electric installatie die ook sinds vanmiddagproblemen ondervind met rapportering naar MELcloud?

Sinds vamiddag loopt m'n gerapporteerde energy consumption niet meer op in de Home Assistant integratie.
als ik echter rechtstreeks in MELcloud kijk zie ik dat daar in de reports ook geen temperaturen meer gerapporteerd worden. (Bediening werkt nog wel.)

Energy consumption reports heb ik trouwens nooir kunnen genereren in de app/webapp, geen idee waarom, want via de Home-Assistant integratie was die data altijd gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
gaisdergerman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:34:
Voor mij zsg35 wil ik de wifi module aanschaffen. De Mitsubishi Wifi Module WF-RAC om precies te zijn.

Kan je deze ook in de airco monteren? Ik vind het namelijk erg lelijk als er nog zo'n kastje naast hangt.

Toevallig iemand hier ervaring mee?
Ik ken de zsg35 niet maar bij de mhi SRK kun je gewoon de module op de airco neerleggen en de kabel achter de unit wegdrukken. Zie je er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
rubensp schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:51:
[...]

Nice, met dat wattage loopt jouw buitenunit ook op 27hz doordat het lager dan 4 graden buiten is. Toch blij dat ik voor de niet-X versie ben gegaan. Zeker nu het stuk kouder wordt aankomende weken en de airco gewoon 10-12h per dag aanstaat om te verwarmen. Scheelt toch weer flink ivm de ZSX-W modellen.
wel een vreemde zaak natuurlijk. dat een duurder model dan zo gaat stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
FORZAM schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:17:
Is er hier iemand met een Mitsubishi Electric installatie die ook sinds vanmiddagproblemen ondervind met rapportering naar MELcloud?

Sinds vamiddag loopt m'n gerapporteerde energy consumption niet meer op in de Home Assistant integratie.
als ik echter rechtstreeks in MELcloud kijk zie ik dat daar in de reports ook geen temperaturen meer gerapporteerd worden. (Bediening werkt nog wel.)

Energy consumption reports heb ik trouwens nooir kunnen genereren in de app/webapp, geen idee waarom, want via de Home-Assistant integratie was die data altijd gewoon beschikbaar.
Net gekeken, ik krijg netjes temperatuur & verbruik gerapporteerd in MELcloud (ik meet het verbruik ook met een HomeWizard/Eastron 1-fase kWh meter in de zekeringkast, en MELcloud rapporteert wel +/- 11% teveel verbruik over het weekje dat ik tot nu toe data heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:44

RnB

Hansieo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:16:
[...]

Geen idee of dat een setting betreft.. maar ik ben uiterst verbaasd dat 3 offertes mij een 5-kW adviseerde omdat ik het anders niet zou trekken.

en tóch ben ik eigenwijs op "Tweakers ervaringen" afgegaan, en was met de vorst van een weekje of zo geleden UITERST verbaasd over hoe makkelijk de MHI 3,5 mijn m3 wist te verwarmen (ik draai wel 24/7)

zullen de 2,5 en 3,5 het bij vele dagen strenge vorst redden?
nog geen idee, maar al zóu ik enkele dagen in de winter het nét aan/net niét aan trekken,
dan nóg zou ik daar niet mijn hele installatie voor verzwaren. Zou alleen maar meer pendelen geven.
m2c
Tja, ik ben wel blij dat ik voor de 5kW ben gegaan en niet voor een 3,5kW wat iedereen hier adviseert.
Van pendelen is geen sprake en de ruimte van 55m2 is binnen no time opgewarmd.

De 3,5kW die boven hangt, krijgt de slaapkamer prima warm, maar meer dan dat heeft ie moeite mee bij temperaturen onder de 10 graden Celcius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:41
Pfoei ik rook wel wat kwhtjes op met dit weer zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
RnB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:26:
[...]

Tja, ik ben wel blij dat ik voor de 5kW ben gegaan en niet voor een 3,5kW wat iedereen hier adviseert.

De 3,5kW die boven hangt, krijgt de slaapkamer prima warm, maar meer dan dat heeft ie moeite mee bij temperaturen onder de 10 graden Celcius.
en juist dát snap ik niet.

als test eerst 3.5 ws-x alleen de woonkamer+keuken+hal+vide genomen ging al erg goed,
en toen de 2,5 erbij van de keuken en samen de rest..

Ik heb zo'n vaag vermoede dat isolatie etc een flinke rol speelt.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Vos

AFCA

Stoffa schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:29:
Pfoei ik rook wel wat kwhtjes op met dit weer zeg.
Hier op 11.5 kWh voor de dag tot nu toe, met een 4.2 beneden en 3.5 boven. Gaat harder met dit weer ja.

(De vrouw hele dag thuis ;))

Vanaf nu gaat 24/7 de boel aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 02-12-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
illya89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:14:
Wie verwarmd er hier nog enkel met lucht lucht en wat is jullie dagverbruik en wat schatten jullie in december?
Vorige december 223 kWh, 45 m2 woonkamer met ca. R=2,5 rondom (hoekhuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Setpoint uurtje geleden verhoogt van 19 naar 20c

Temp inmiddels 0,4 graden opgelopen in huis en schepje extra zonnestroom erop :-)

Eens kijken wanneer en of het verbruik weer terug zakt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsCBJ0Ea1Pbg0vIat9UBuGOJrj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q14ILaTEzNkNRox3oNfMqEul.png?f=fotoalbum_large

LG 3,5 kWh / 110m3/bouwjaar '90/ hr++ ramen

[ Voor 4% gewijzigd door bgrr op 02-12-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
Tony VE schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:15:
Nu heb ik een FTXC35C unit bijgekocht om te plaatsen in mijn woonkamer…
Alles geplaatst en aangesloten volgens de regels van de kunst…
Dus je hebt zelf een STEK-certificaat? Praktisch om zoiets zelf te kunnen doen dan wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuifje_t
  • Laatst online: 13-09 21:29
Dat hangt van een heleboel factoren af. Ik denk voornamelijk van het warmteverlies van de ruimten die je wil verwarmen (combinatie van grootte, ligging en isolatie) en het rendement en vermogen van de Airco(s) die je hebt. En de verhouding tussen gasprijs en electriciteit.

[ Voor 44% gewijzigd door kuifje_t op 02-12-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 09:35
[...]

Ieder zijn keuze natuurlijk budget/zonnepanelen ja of nee/isolatie graad/doel hoofdverwarming ja of nee

Uiteindelijk maakt het niet uit als iedereen maar beetje warmer heeft :Y)

Btw 5 kw gebruikt ook weer wat meeren is iets duurder.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Wilke schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:57:
[...]

Dus je hebt zelf een STEK-certificaat? Praktisch om zoiets zelf te kunnen doen dan wel :)
Plaatsen en aansluiten mag iedereen ;) Al ligt het er misschien aan wat je onder aansluiten verstaat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 02-12-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 09:35
Wat me opvalt is :

Is het ook niet zo naast misschien meer marge dat ze ook gewoon een zorgplicht hebben in die trans?

Dat jij altijd kan klagen als je het niet red op hun advies?

Ik ben voor een 3.5 kw gegaan omdat ik straks ook vloerverwarming wil hebben +/-2 jaar.
Dan heb ik niets aan nu misschien betere unit en straks een overbemeten unit.

AnimeAdicted

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie-verdetti
[...]

ik ook. loopt lekker rustig. zijn een hoop mensen onderbemeten. ik riep het anderhalve week geleden. nu komen de mensen die een te kleine unit hebben piepen. ik krijg het niet warm.

dan roept iedereen je moet 24/7 stoken.

nou ik zet mijn unit aan en binnen 15 minuten is het lekker behaagelijk. dus lekker stoken wanneer ik thuis ben en voor de rest niet.

daar kan 24 uur stoken niet tegenop kwa verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 14:57
Capt Waffles schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:22:
[...]

Net gekeken, ik krijg netjes temperatuur & verbruik gerapporteerd in MELcloud (ik meet het verbruik ook met een HomeWizard/Eastron 1-fase kWh meter in de zekeringkast, en MELcloud rapporteert wel +/- 11% teveel verbruik over het weekje dat ik tot nu toe data heb)
Hartelijk dank, dan moet ik als ik thuiskom dus gaan troubleshooten...

Ik had er een slimme stekker tussen zitten, en over een maand had ik dan een afwijking van 4,4% tussen effectief gemeten en het gerapporteerde door MELCloud. Met die afwijking kan ik leven.

(Stekker laat ik liever niet zitten nu deze constant staan te draaien en de kW's er vlotjes doorvliegen, investering in een Eastron is het me niet waard met die afwijking en een perfect zicht op het totaal via de P1.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Vos schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:08:
[...]

Plaatsen en aansluiten mag iedereen ;) Al ligt het er misschien aan wat je onder aansluiten verstaat ;)
30 min vacuümeren is wel kort, belangrijker is hoeveel Pa (Pascal) je hebt behaalt, moet onder de 270Pa zijn,

Hoeveel bar stikstof heb je afgeperst en hoelang laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-09 19:33
illya89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:14:
Wie verwarmd er hier nog enkel met lucht lucht en wat is jullie dagverbruik en wat schatten jullie in december?

Ik zit de laatste 10 dagen van november aan 12,5kWh per dag. 2 slaapkamers (36,5m³ en 30m³), 1 bureau (12m³) en 1 living. (116m³).
Alleenstaand huis, bouwjaar 1988, enkel zolderisolatie 10cm PIR.

Ik twijfel soms, gewoon meer zonnepanelen of de ramen vervangen. Zonnepanelen lijkt mij goedkoper :D
Ik zou eerst voor zonnepanelen gaan. Goede investering en daarmee kun je door het jaar heen je aircoverbruik deels vergoeden, win win situatie.

12,5 kWh vind ik netjes. Hier vrijstaande woning uit 1908 met alle type muren, alle type ramen, plat/schuin dak. Matig geïsoleerd en met koude dagen 10 tot 20 kWh per dag voor 2 tot 3 units (huiskamer/keuken, voorkamer/hal en slaapkamer/badkamer). Vorig jaar december 469 kWh nodig gehad. Gas was voor heel het jaar tussen 1500 en 1700 kuub (december circa 250 kuub) en nu circa 250 voor heel het jaar (warm water en hele koude nachten, airco in de nacht aan is geen optie door geluid en waterleiding/CV leiding schuur met washok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-10 22:25
Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:26:
[...]

30 min vacuümeren is wel kort, belangrijker is hoeveel Pa (Pascal) je hebt behaalt, moet onder de 270Pa zijn,

Ik ken geen enkele officiële stek monteur die de leidingen afperst met stikstof.. ook nog nooit zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
kuifje_t schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:02:
[...]

Dat hangt van een heleboel factoren af. Ik denk voornamelijk van het warmteverlies van de ruimten die je wil verwarmen (combinatie van grootte, ligging en isolatie) en het rendement en vermogen van de Airco(s) die je hebt. En de verhouding tussen gasprijs en electriciteit.
Hangt het wel van warmteverlies af? Ik denk dat het voor operationele kosten enkel van de verhouding gas/electriciteit prijs afhangt + de behaalde COP. Als het warmteverlies groter is moet die gasketel namelijk ook meer stoken, dat streep je in de vergelijking weg tegen de warmtepomp die harder moet gaan draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 01001000
  • Laatst online: 07-10 01:56
Ik ben nu sinds april over op 100% verwarmen met de airco’s, maar ik mis een beetje het langer termijn inzicht dat ik met m’n zonnepanelen en pvoutput wel heb. Zijn er tools om Daikin units uit te lezen en de data per dag op te slaan?. In de app zelf kan ik alleen dag/week/jaar zien (tot nu toe 1355kwh op jaar basis).

De besparing is overigens absurd, ik heb nog een lang lopend contract maar ik bespaar evengoed zeer veel (in November >90% gas bespaard (197m3 naar 18m3) en maar 41 kwh meer stroom verbruikt vergeleken met vorig jaar (70 kwh als ik de zonnepanelen negeer)). Ik heb met een paar andere dingen ook wat bespaard maar dit had ik niet echt verwacht. Het airco verbruik is ca 250 kwh voor November schat ik, ik kan het alleen nergens aflezen behalve in de Daikin app in een grafiek zonder detail waarden

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
Volkerk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:30:
[...]

Ik ken geen enkele officiële stek monteur die de leidingen afperst met stikstof.. ook nog nooit zien gebeuren.
Nou hier anders wel met 40 tot 45 bar en ook bij de buren (zelfde monteur trouwens) en hij doet dit altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Volkerk schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:30:
[...]

In België adviseert Daikin afpersen met 40 bar stikstof.
Minimaal 2u vacuümeren en 1 uur wachttijd. Indien het vacuüm stijgt opnieuw afpersen en opnieuw lek zoeken. Als er vocht of niet condenseerbare gassen in het systeem zit vervalt de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:53:
[...]

In België adviseert Daikin afpersen met 40 bar stikstof.
Minimaal 2u vacuümeren en 1 uur wachttijd. Indien het vacuüm stijgt opnieuw afpersen en opnieuw lek zoeken. Als er vocht of niet condenseerbare gassen in het systeem zit vervalt de garantie.
Ook vocht was mijn installateur alert op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:26:
[...]

Ik heb het vacumeren en afpersen laten doen ;) Plaatsen, leiding leggen en aansluiten etc heb ik zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

gaisdergerman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:34:
Voor mij zsg35 wil ik de wifi module aanschaffen. De Mitsubishi Wifi Module WF-RAC om precies te zijn.

Kan je deze ook in de airco monteren? Ik vind het namelijk erg lelijk als er nog zo'n kastje naast hangt.

Toevallig iemand hier ervaring mee?
In de unit is geen plaats. Ik heb hem gewoon aan de zijkant geplakt waar de leidingen uit komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yf_7IdBYCwJoEzwuT3Jl6v9PLKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJAF76a3ICBa6GbmNWnHE2hc.jpg?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
  • Laatst online: 13-09 21:29
Capt Waffles schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:42:
[...]

Hangt het wel van warmteverlies af? Ik denk dat het voor operationele kosten enkel van de verhouding gas/electriciteit prijs afhangt + de behaalde COP. Als het warmteverlies groter is moet die gasketel namelijk ook meer stoken, dat streep je in de vergelijking weg tegen de warmtepomp die harder moet gaan draaien.
Ja dat is waar, Ik doelde op het rendement wat afneemt als je warmtepomp harder moet draaien. Maar dat kun je ook voorkomen door een airco met grotere capaciteit te nemen. Geen idee of het rendement van een grotere airco (met ook echt grotere hardware dus) hetzelfde is als een kleinere. Maar je kunt altijd twee kleinere kopen. Dus misschien moet warmteverlies uit het rijtje belangrijkste factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
CPM schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:07:
[...]

In de unit is geen plaats. Ik heb hem gewoon aan de zijkant geplakt waar de leidingen uit komen.

[Afbeelding]
@gaisdergerman Ik heb hem bij 1 unit in de goot zelf gezet. Op de andere 2 units hangt hij vlak naast de unit aan de kant waar je hem het minst ziet (géén goten op die locaties). Hij verdwijnt dan uit het oog door de unit die ervoor hangt.
Dan nog de lampjes op de module zelf uitschakelen via de app en je ziet er niets meer van.

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 02-12-2022 19:30 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Vos schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:35:
[...]

Hier op 11.5 kWh voor de dag tot nu toe, met een 4.2 beneden en 3.5 boven. Gaat harder met dit weer ja.

(De vrouw hele dag thuis ;))

Vanaf nu gaat 24/7 de boel aan.
Vanmiddag een weekprogramma aangemaakt en vanaf vandaag zal ik ook gaan beginnen met 24/7 verwarmen. Even kijken hoe daar de ervaringen mee zijn :)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:12
Lees hier al een paar weekjes mee en veel info gevonden.
Sinds kort zelf een single Prefera 35R om mee te verwarmen. Bij kouder weer onder de 3 graden krijg ik erg veel defrost om de 45-90 minuten ongeveer, vandaag tot nu toe al 12 stuks.
Aan de buitenunit is meestal niets te zien. Ik vind dit eigenlijk te veel, niet heel comfortabel.
Is van de week al een monteur geweest en heeft de uitgaande koelgas temperaturen gemeten, wat allemaal goed was.

Verwarm 24/7 19-20c huiskamer van 40m2 goed geïsoleerd bj 2015. Hij kan het verder makkelijk doen verbruik is ongeveer 3 kwh bij 24/7, kouder weer 4-5kwh.

Unit staat op de grond. Monteur zei dat niet zo gunstig is.

Weet iemand of zo veel defrost normaal is bij dit weer? Heb zo mijn twijfels bij deze buitenunit en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-10 11:04
@Toniboy Weet je zeker dat het defrosts zijn?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@elektriekert Mogelijk omdat je Econo aan hebt staan. en Demand control 50% Je hebt dus 2x opties aan staan die de airco tegenhouden om op maximaal te draaien.

Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat bij verwarmen je Eco (Econo mode) gebruikt. Je kunt beter wanneer je minder stroom wilt gebruik een lagere temperatuur instellen. Want de Airco moduleert namelijk zelf al naar zo zuinig als mogelijk. Ik heb hiermee inmiddels ook al 2 jaar getest. En grofweg doet een Eco mode niks anders dan na een bepaalde tijd 2c set point lager verwarmen. Waardoor tijdens koude periodes je airco alleen maar meer gaat pendelen waardoor je meer en sneller defrost krijgt. Waardoor je comfort eigenlijk alleen maar minder word en uit eindelijk over de 24 uur zelfs meer stroom verbruikt dan zonder eco modes aan te hebben. Naar mijn mening is de Eco modus goed te gebruiken tijdens zomers om minder stroom te verbruiken maar bij verwarmen niet erg handig.
elektriekert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:09:
[...]

Ik haak hier even op in.
Momenteel ben ik nog aan het uitproberen met een aardige nachtverlaging en dan in de ochtend trapsgewijs de temperatuur weer te verhogen.

Demand Control op 50%, Econo en Streamer aan en de temperatuur met elke keer 1 tot anderhalve graad per blok verhogen.

Als ik de Fan hoger wil zetten dan stand 2-3 in de app dan gebeurd er eigenlijk nooit iets.
Gebruik ik de AB dan kan ik de airco wel op standje orkaan krijgen.

Heeft iemand enig idee waarom de airco hier niet op reageert?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:40
Probleem met de airco is hier eindelijk opgelost. Er bleek op de werkkamer een lek te zijn bij de flare koppeling. Met het omschakelen van koelen -> verwarmen bouwt de leiding zoveel druk op dat er een lekkage was ontstaan.

Wat mij dan verbaast is dat dit niet naar voren was gekomen tijdens de druk test. De monteur gaf aan dat dit een vaker voorkomend probleem was dat tijdens deze periode ontstaat

[ Voor 4% gewijzigd door SmoothTweaker op 02-12-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
@Toniboy Ik heb mijn LG Mru21 vandaag een keer betrapt op een defrost (je hoort dan een soort van zucht uit de unit komen :+) maar valt tot op heden erg mee. Ik heb dan wel weer erg last van pendelgedrag, maar dat heeft alles te maken dat ik met mijn 3,5kw binnenunit op een 6,2kw een klein beetje last heb van overdimemsionering :p ... de twee units boven zijn nog niet aangeweest omdat het daar tussen de 17-18 graden blijft "en-dat-is-priiiihiiema!".

Verbruik bij 24h verwarmen (21.5 graden binnen, gemeten) en buiten rond het vriespunt is al wel vors... gaat vandaag richting de 16kWh.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 21:03
Ik heb vandaag al meer verbruikt dan bij -5 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@renzo4000 Wanneer mensen willen verwarmen met een airco l/l is het niet echt handig om dit te doen met een unit die met verwarmen maar 1 + heeft. Dan is het logies dat ze wel behoorlijk wat stroom gaan verbruiken. Mijn tip wanneer mensen gebruik maken van verwarmen om zo gas te verminderen zorg dan natuurlijk ook dat je een airco neemt die bij verwarmen 3x +++ heeft dan ben je echt veel goedkoper uit met je stroom verbruik. Voor koelen is bijna iedere airco voldoende en is het verbruik van stroom een stuk minder groot.

IK heb zelf een Daikin Pefera 3,5 khw 3x +++ in de woonkamer (120m3) die verbruikt gemiddeld tussen de 200 a 300watt. Op onze Slaapkamer hebben we een LG standaard 2,5 kwh die heeft ook maar 1x + bij verwarmen
en die pakt toch zeker 500watt gemiddeld. En dat terwijl de slaapkamer maar 40m3 is. Dus het loont om hierop te letten voor een keuze airco wanneer je er mee wilt gaan verwarmen.

Daikin Pefera 3,5 khw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuHQLCue4I6UG5vtVjBr7StVioM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rWbsjIKHaQnbMQSIaBoqgjfV.jpg?f=user_large
renzo4000 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:14:
@Toniboy Ik heb mijn LG Mru21 vandaag een keer betrapt op een defrost (je hoort dan een soort van zucht uit de unit komen :+) maar valt tot op heden erg mee. Ik heb dan wel weer erg last van pendelgedrag, maar dat heeft alles te maken dat ik met mijn 3,5kw binnenunit op een 6,2kw een klein beetje last heb van overdimemsionering :p ... de twee units boven zijn nog niet aangeweest omdat het daar tussen de 17-18 graden blijft "en-dat-is-priiiihiiema!".

Verbruik bij 24h verwarmen (21.5 graden binnen, gemeten) en buiten rond het vriespunt is al wel vors... gaat vandaag richting de 16kWh.

[ Voor 7% gewijzigd door Dolbyadt op 02-12-2022 20:32 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
nMad schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:04:
@Toniboy Weet je zeker dat het defrosts zijn?
Het zijn zeker defrost, binnenunit stopt met blazen, hoor wat geluiden en buitenunit wordt warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Dolbyadt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:27:
@renzo4000 Wanneer mensen willen verwarmen met een airco l/l is het niet echt handig om dit te doen met een unit die met verwarmen maar 1 + heeft. Dan is het logies dat ze wel behoorlijk wat stroom gaan verbruiken. Mijn tip wanneer mensen gebruik maken van verwarmen om zo gas te verminderen zorg dan natuurlijk ook dat je een airco neemt die bij verwarmen 3x +++ heeft dan ben je echt veel goedkoper uit met je stroom verbruik. Voor koelen is bijna iedere airco voldoende en is het verbruik van stroom een stuk minder groot.

IK heb zelf een Daikin Pefera 3,5 khw 3x +++ in de woonkamer (120m3) die verbruikt gemiddeld tussen de 200 a 300watt. Op onze Slaapkamer hebben we een LG standaard 2,5 kwh die heeft ook maar 1x + bij verwarmen
en die pakt toch zeker 500watt gemiddeld. En dat terwijl de slaapkamer maar 40m3 is. Dus het loont om hierop te letten voor een keuze airco wanneer je er mee wilt gaan verwarmen.

Daikin Pefera 3,5 khw:
[Afbeelding]

[...]
Helemaal mee eens en ben daar ook mee bekend (loop al een paar jaar mee in deze topics ;)). Maar voor jouw beeldvorming; ik heb 4 jaar geleden deze multisplit opstelling gekozen om mee te koelen en nooit rekening gehouden er mee te verwarmen (ja dat was toen bekend dat het kon maar totaal niet relevant aangezien verwarmen met gas voor ons gunstiger was). Koelen doet deze multi opstelling van LG heel erg prima, stil en efficiënt en gunstig verbruik.

Maar de wereld is veranderd, wij hebben intussen zonnepanelen (met ruim overschot) en iets met de oorlog en hoge gasprijzen. Dat gezegd hebbende is het voor ons nog steeds veel voordeliger om nu zo te verwarmen.

Voor volgend jaar staat er een nieuwe singlesplit unit op de planning van waarschijnlijk mitsubishi. De unit van beneden verhuist dan naar zolder dus komt volgende winter helemaal goed :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 14:16
Toniboy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:51:
Lees hier al een paar weekjes mee en veel info gevonden.
Sinds kort zelf een single Prefera 35R om mee te verwarmen. Bij kouder weer onder de 3 graden krijg ik erg veel defrost om de 45-90 minuten ongeveer, vandaag tot nu toe al 12 stuks.
Aan de buitenunit is meestal niets te zien. Ik vind dit eigenlijk te veel, niet heel comfortabel.
Is van de week al een monteur geweest en heeft de uitgaande koelgas temperaturen gemeten, wat allemaal goed was.

Verwarm 24/7 19-20c huiskamer van 40m2 goed geïsoleerd bj 2015. Hij kan het verder makkelijk doen verbruik is ongeveer 3 kwh bij 24/7, kouder weer 4-5kwh.

Unit staat op de grond. Monteur zei dat niet zo gunstig is.

Weet iemand of zo veel defrost normaal is bij dit weer? Heb zo mijn twijfels bij deze buitenunit en installatie.
klinkt wel als veel ja. Heb zelf vandaag 2 defrosts gehad (7:20 en 13:40).
Draait wel 24/7 geen idee of dat uitmaakt.

verbruik vandaag tot nu toe is 7kWh (alleen woonkamer, 100m3, 21 graden)

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 02-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Dolbyadt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:10:
@elektriekert Mogelijk omdat je Econo aan hebt staan. en Demand control 50% Je hebt dus 2x opties aan staan die de airco tegenhouden om op maximaal te draaien.

Eerlijk gezegd snap ik ook niet dat bij verwarmen je Eco (Econo mode) gebruikt. Je kunt beter wanneer je minder stroom wilt gebruik een lagere temperatuur instellen. Want de Airco moduleert namelijk zelf al naar zo zuinig als mogelijk. Ik heb hiermee inmiddels ook al 2 jaar getest. En grofweg doet een Eco mode niks anders dan na een bepaalde tijd 2c set point lager verwarmen. Waardoor tijdens koude periodes je airco alleen maar meer gaat pendelen waardoor je meer en sneller defrost krijgt. Waardoor je comfort eigenlijk alleen maar minder word en uit eindelijk over de 24 uur zelfs meer stroom verbruikt dan zonder eco modes aan te hebben. Naar mijn mening is de Eco modus goed te gebruiken tijdens zomers om minder stroom te verbruiken maar bij verwarmen niet erg handig.

[...]
Ben je niet in de war met de intelligent eye functie? Daarvan is het me bekend dat die, als er een periode niemand in de kamer wordt gedetecteerd, hij de setpoint met 2 terugschroeft. Dat heb ik echter nog nooit bij de econo modus zien staan. Naar mijn weten beperkt de economodus de maximum capaciteit van de buitenunit tot 70 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
Waah schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:58:
[...]

Daait hier nu wel gelukkig bijna 2,5 uur zonder defrost op 215 watt..vreemd. Temperatuur loopt ook wat op nu. Luchtvochtigheid is wel wat gezakt, zou ook meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nou, ik ben hier schijnbaar de enige waar de Daikin app (onecta) juist te laag inschat. Vandaag heeft ie in de nacht tussen 00:00-6:00 gedraaid en vanaf ongeveer half 4 tot nu staat ie ook aan. Verbruik staat nu op 4,6 kWh.

Maar als ik dan naar m'n P1 data kijk dan zie ik dat in de nacht ongeveer 550 W gemiddeld verbruikt is (relatief hoog setpoint in de goedkope tijd) en 's middags iets onder de 500 W wellicht. Niet radicaal lager dan dat, hoogstens enkele 10tallen.

0,55 x 6 + 0,5 x 6= 6,3 kWh. Dat is wel rijkelijk hoger dan 4,6 :o.

Helaas kan ik er geen energy socket tussen stoppen want het zit direct op een eigen groep en ik heb geen ruimte in dat verdeelkastje voor een kWh meter. Het wordt wel aanlokkelijker om het hele kastje te vervangen zodat er zowel een 3 fase voor de PV als een 1 fase voor de airco in past..

Vandaag 11,9 kWh in totaal verbruikt met vaatwasser, koken, nog een zolderkamer wat bijverwarmen en thuiswerken met laptop en 2 monitors dus erg schokkend vind ik het verbruik niet, maar ik snap gewoon niet waarom het zo ver lijkt af te wijken van wat men met een meter ertussen ziet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Stoffa Als ik mij niet vergis is de functie intelligent eye functie (comfort stand). Daarmee zorgt de airco dat de luchtstroom in de richting gaat waar niemand word gedetecteerd. Daarom comfort stand genoemd. Heb ik zelf nog niet echt gebruikt. Heb de airco eigenlijk altijd handmatig vast een bepaalde richting staan met vast fan stand.
Stoffa schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:11:
[...]

Ben je niet in de war met de intelligent eye functie? Daarvan is het me bekend dat die, als er een periode niemand in de kamer wordt gedetecteerd, hij de setpoint met 2 terugschroeft. Dat heb ik echter nog nooit bij de econo modus zien staan. Naar mijn weten beperkt de economodus de maximum capaciteit van de buitenunit tot 70 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Dolbyadt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:45:
@Stoffa Als ik mij niet vergis is de functie intelligent eye functie (comfort stand). Daarmee zorgt de airco dat de luchtstroom in de richting gaat waar niemand word gedetecteerd. Daarom comfort stand genoemd. Heb ik zelf nog niet echt gebruikt. Heb de airco eigenlijk altijd handmatig vast een bepaalde richting staan met vast fan stand.

[...]
Intelligent eye doet dat inderdaad, én bij detectie van geen mensen in de ruimte verlaging setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 14:57
Wat hebben de meeste nu qua verbruik met 5kw units? Heb een GREE Fairy (verwarmen ++, koelen +++) die verbruikt nu 800-1000watt in een woonkamer van 200m3. Valt dat mee of tegen? Ik lees veel mensen met vaak 3,5kw units en 2-300 watt verbruik maar wel een stuk kleinere woonkamers..

[ Voor 5% gewijzigd door Scrtz op 02-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:40
Toniboy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:27:
[...]

Het zijn zeker defrost, binnenunit stopt met blazen, hoor wat geluiden en buitenunit wordt warm.
Als het precies elke 3 uur gebeurt is dat de LG oil return cycle. Dat is een defrost terwijl er geen ijs is, en daarna heb je direct last van pendelen omdat hij als een idioot heel hard gaat verwarmen.

Reden #1 om geen LG te kopen, ik kwam er ook pas achter (met mijn MU3R19) tijdens de eerste verwarm seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Waah schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:58:
[...]

Staat demand control aan bij jou? Op Auto of een vaste waarde?

Ik zit vandaag aan 8.3 Kw, toch iets meer dan de voorbije dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 08:38
Scrtz schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:59:
Wat hebben de meeste nu qua verbruik met 5kw units? Heb een GREE Fairy (verwarmen ++, koelen +++) die verbruikt nu 800-1000watt in een woonkamer van 200m3. Valt dat mee of tegen? Ik lees veel mensen met vaak 3,5kw units en 2-300 watt verbruik maar wel een stuk kleinere woonkamers..
Mijn mhi 3,5 gebruikt nu ook best veel vind ik: 480watt gemiddeld met setpoint op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Ik moet zeggen dat ik er soms helemaal niet wijs uitgeraak hoe mijn Daikin soms weinig of veel verbruikt.

Vandaag zit ik aan meer dan 8 Kw voor een goed geisoleerde woonkamer van 135m³.
Op sommige uren verbruikt hij een 300-400 watt per uur, maar dan kan hij het volgende uur plots 600 watt verbruiken.
Terwijl de airco gewoon 24/7 draait.

Dan lees ik hier soms reacties dat mijn verbruik meevalt, maar van anderen dat het precies veel is.

Het geeft me soms wel stress doordat ik steeds het gevoel heb dat ik naar het verbruik moet kijken.

En ik weet ook niet goed meer wat te doen met die Demand control? Misschien zet ik hemaar beter op Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:09:
[...]

Als het precies elke 3 uur gebeurt is dat de LG oil return cycle. Dat is een defrost terwijl er geen ijs is, en daarna heb je direct last van pendelen omdat hij als een idioot heel hard gaat verwarmen.

Reden #1 om geen LG te kopen, ik kwam er ook pas achter (met mijn MU3R19) tijdens de eerste verwarm seizoen.
Doet zich alleen voor bij de multi splits van LG.
Daarom heb heb ik 2x losse single unit gekocht.

Ding draait al 3 weken 24/7 en nog geen defrost of oil return cycle gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 14:16
IamPeacock schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:15:
[...]

Staat demand control aan bij jou? Op Auto of een vaste waarde?

Ik zit vandaag aan 8.3 Kw, toch iets meer dan de voorbije dagen.
Heb een MHI en die staat gewoon op 21, fans op auto, geen eco of automatische verlaging bij niet aanwezig. Vrij steady 300 watt over de hele dag. Wel een korte piek na de defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Het blijft ook een beetje appels met peren vergelijken van gebruiker tot gebruiker. Al heb ik soms het idee dat sommige aan de lage kant zitten. Dat kan komen door een lagere warmte behoefte, kleinere ruimte en isolatiewaarde.

Ik maak me er niet heel erg druk om aangezien we nu nog zo'n 1000kWh overschot hebben ... gaan we ook niet meer op krijgen. Hier is de daadwerkelijke temperatuur dan ook 21.5 en soms zelfs iets meer. Voor mij is 20 graden warm zat maar dat geldt niet voor iedereen hier in huis.

Voordeel is ook dat er best wat warmte weglekt naar boven en het daar ook acceptabel warm blijft en hoeven de airco's daar niet aan. We hebben jonge kinderen die veel heen weer bewegen in huis (deuren open/dicht/open/dicht) dus dat helpt ook niet echt voor je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
IamPeacock schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:25:
Ik moet zeggen dat ik er soms helemaal niet wijs uitgeraak hoe mijn Daikin soms weinig of veel verbruikt.

Op sommige uren verbruikt hij een 300-400 watt per uur, maar dan kan hij het volgende uur plots 600 watt verbruiken.

Dan lees ik hier soms reacties dat mijn verbruik meevalt, maar van anderen dat het precies veel is.

Het geeft me soms wel stress doordat ik steeds het gevoel heb dat ik naar het verbruik moet kijken.

En ik weet ook niet goed meer wat te doen met die Demand control? Misschien zet ik hemaar beter op Auto.
Ik ben pas eergisteren begonnen met de Daikin maar zit ook al een beetje te zoeken. Op auto stand blijft de fan vol aan en het verbruik hoog. Als ik vraagsturing op 50% zet en unit op fluisterstil, zakt het verbruik drastisch en lijkt de unit het toch op temp (20) te kunnen houden met een verbruik van zo’n 450-500W.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
renzo4000 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:30:
Het blijft ook een beetje appels met peren vergelijken van gebruiker tot gebruiker. Al heb ik soms het idee dat sommige aan de lage kant zitten. Dat kan komen door een lagere warmte behoefte, kleinere ruimte en isolatiewaarde.

Ik maak me er niet heel erg druk om aangezien we nu nog zo'n 1000kWh overschot hebben ... gaan we ook niet meer op krijgen. Hier is de daadwerkelijke temperatuur dan ook 21.5 en soms zelfs iets meer. Voor mij is 20 graden warm zat maar dat geldt niet voor iedereen hier in huis.

Voordeel is ook dat er best wat warmte weglekt naar boven en het daar ook acceptabel warm blijft en hoeven de airco's daar niet aan. We hebben jonge kinderen die veel heen weer bewegen in huis (deuren open/dicht/open/dicht) dus dat helpt ook niet echt voor je verbruik.
Een multisplit gaat altijd meer verbruiken, dat heb ik ondertussen al geleerd.

De 2 units op de slaapkamer en bureau staan hier ook niet aan.
Gaat her verbruik sterk stijgen als ik een of allebei ook aanzet? Is dat her verbruik dan ongeveer 2x of 3x?

Aangezien ik nu tussen de 7-10Kw zit, durf ik ze boven eigenlijk niet aan te zetten uit vrees voor een heel hoog verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Montalbano Het verschil tussen fan stand 1 of max stand 5 scheelt maar een paar watt. Als de fan op max draait kost dat volgens mij maximaal 15watt.

Daikin app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0U79CvZ0nHUzS5wvgSyqK08VVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7WoNmCjnG6UP99IxwMqoi5Q4.jpg?f=user_large

Homeasstistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuHQLCue4I6UG5vtVjBr7StVioM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rWbsjIKHaQnbMQSIaBoqgjfV.jpg?f=user_large
Montalbano schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:34:
[...]

Ik ben pas eergisteren begonnen met de Daikin maar zit ook al een beetje te zoeken. Op auto stand blijft de fan vol aan en het verbruik hoog. Als ik vraagsturing op 50% zet en unit op fluisterstil, zakt het verbruik drastisch en lijkt de unit het toch op temp (20) te kunnen houden met een verbruik van zo’n 450-500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
IamPeacock schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:37:
[...]

Een multisplit gaat altijd meer verbruiken, dat heb ik ondertussen al geleerd.

De 2 units op de slaapkamer en bureau staan hier ook niet aan.
Gaat her verbruik sterk stijgen als ik een of allebei ook aanzet? Is dat her verbruik dan ongeveer 2x of 3x?

Aangezien ik nu tussen de 7-10Kw zit, durf ik ze boven eigenlijk niet aan te zetten uit vrees voor een heel hoog verbruik.
Meten is weten... het liefste onder dezelfde omstandigheden. Het verbruik zal niet evenredig toenemen maar zal zeker hoger zijn. Hoeveel? Geen idee dat ligt aan heel veel factoren. Probeer het eens morgen met en zondag zonder extra units en maak een vergelijking (temp buiten lijkt dan redelijk gelijk dus een goede uitgangspunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
kuifje_t schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:16:
[...]

Klopt, het feit dat je sneller op temperatuur kunt komen heb ik helemaal niet meegenomen. En ik ga uit van geen saldering. Het zou ook goed kunnen dat je nog steeds terugverdient. maar je moet ook de extra aanschfkosten nog goedmaken. Mijn redenering was (zonder dat ik het kan kwantificeren) datdat heel lastig wordt omdat a) die omstandigheden niet zo vaak voorkomen, en b) het rendement niet hoog is.
Ik laat hem in deze periode als het echt koud wordt gewoon aan staan met een kleine nachtverlaging, ik behandel het alsof het vloerverwarming is, rendementsverlies bij echt koude temperaturen zie ik niet terug in het verbruik, de ventilatie heeft fors invloed op zuinigheid daardoor is WTW ook zo belangrijk bij luchtverwarming, tot heden heb ik dat nog niet maar staat op to-do lijst.

Ik wil niet weer de discussie CV vs warmtepomp aanslingeren, COP 3 is alsnog beter dan CV, COP 3 komt hier pas voor tijdens -7 als ik de boeken mag geloven.

Bij CV moet je ook het energieverbruik van de pompen meerekenen wat mensen niet doen, net als aanschaf niet eerlijk is want een warmtepomp kan ook koelen in de zomer wat de CV niet kan.

Ik heb hier dan wel de buitenleidingen extra isoleert van baat het niet dan schaat het niet net als de koppelingen die standaard bloot liggen op buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2022 23:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-10 20:35
Hansieo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:31:
[...]

en juist dát snap ik niet.

als test eerst 3.5 ws-x alleen de woonkamer+keuken+hal+vide genomen ging al erg goed,
en toen de 2,5 erbij van de keuken en samen de rest..

Ik heb zo'n vaag vermoede dat isolatie etc een flinke rol speelt.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat er maar heel weinig mensen een goede warmteverlies berekening doen en dat er dan weer teveel mensen op onvolledige adviezen hier afgaan. ;)

Zonder een zo'n volledig mogelijke warmteverlies berekening blijft het op zijn best een goed geinformeerde gok wat je aan vermogen nodig bent.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hier MHI 3,5 zsw vandaag 15 uur aangestaan. Setpoint 20 graden. Verbruik 5,1 kwh.
Gemiddeld 340 watt p.uur in een ruimte van 120m3. Dus 2,83 watt p uur per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-10 22:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

siveiro schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:28:
[...]

Hier MHI 3,5 zsw vandaag 15 uur aangestaan. Setpoint 20 graden. Verbruik 5,1 kwh.
Gemiddeld 340 watt p.uur in een ruimte van 120m3. Dus 2,83 watt p uur per m3.
ook een MHI 3.5 alleen dan +1 uur met een verbruik van 4.4 kWh ( 160m3 )

Ik ga de komende dagen 24/7 draaien

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
AtlAntA schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:13:
[...]

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat er maar heel weinig mensen een goede warmteverlies berekening doen en dat er dan weer teveel mensen op onvolledige adviezen hier afgaan. ;)

Zonder een zo'n volledig mogelijke warmteverlies berekening blijft het op zijn best een goed geinformeerde gok wat je aan vermogen nodig bent.
Warmteverlies berekening is hier ook niet gebeurd en toch prima gegaan, dat is wel een goede tip inderdaad.
Je kan het zelf ook testen door knijp je CV af tot x vermogen en kijk wat er gebeurd als het buiten erg koud is of dat je wensen zijn.
Valt ook te testen met een convectorkachel als je die hebt.

Bij een multisplit is een warmteverlies berekening veel belangrijker dan een single split (enkel ruimte verwarmen).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2022 09:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 14:57
revolution-nl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:36:
[...]

ook een MHI 3.5 alleen dan +1 uur met een verbruik van 4.4 kWh ( 160m3 )

Ik ga de komende dagen 24/7 draaien
Goed geïsoleerd huis? Ons huis is van 91, voor dubbel glas en achter hr++ flinke aanbouw met grote glazen puien. Als ik de airflow op low zet merk ik dat de temp nu met deze kou ietsje afneemt dus te weinig vermogen dan, dus laat hem op auto staan. Lijkt er mijns inzien dan op dat ik met 5kw wel goed zit maar soms denk ik dat een 3,5kw wellicht ook nog net had gekund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-10 17:50
Hier de MHI zsx 3.5kw
Tussenwoning uit 1995 waarbij ik 110m3 verwarm.
Verbruik november 101 kWh.
Verbruik Cv vorig jaar 79 m3 voor verwarming.

Staat hier aan vanaf 07:00 in de ochtend tot 23:00 in de avond.

Ik heb net de filters eens schoongemaakt voor de eerste keer. Geplaatst in juni 2022.
Maar jeetje dat had echt eerder gemoeten enorm veel stof. Ga het nu maar even elke maand doen.

Spoelen jullie de filters af onder de douche of gewoon de stofzuiger met speciale borstel erover?

[ Voor 8% gewijzigd door vangoghnl op 02-12-2022 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-10 20:00
Wanneer het uitkomt laat ik de airco uit wanneer de streamer gereinigd moet worden. Als het me niet uitkomt, dan draai ik gewoon zonder streamer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hespy
Ik zie dat er hier soms veel zitten te twijfelen over welk vermogen ze moeten nemen, de meeste twijfelen tussen 3,5 en 5Kw. De beste keuze voor een woonkamer/keuken al dan niet L, U vorming of rechthoekig, is te kiezen voor 2 aparte toestellen, bv keuken 2Kw en woonkamer 2,5Kw zo kan je met vries temperaturen ze gewoon allebei aanzetten in het tussenseizoen heb je genoeg met 1 in werking. Je moet het vergelijken met een CV radiator, je hangt namelijk ook niet één hele zware aan de ene kant van de woning en de rest van de leefruimte niets. Bijkomend voordeel is als er 1 in ontdooiing gaat ga je dit niet zo erg gaan voelen. Nadeel is dan wel 2 buiten groepen en meer leiding werk. Maar je zult zien dat het comfort ten goede komt. En van rendement zal dit zeker in het tussenseizoen beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 18:00
Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:59:
Ik zie dat er hier soms veel zitten te twijfelen over welk vermogen ze moeten nemen, de meeste twijfelen tussen 3,5 en 5Kw. De beste keuze voor een woonkamer/keuken al dan niet L, U vorming of rechthoekig, is te kiezen voor 2 aparte toestellen, bv keuken 2Kw en woonkamer 2,5Kw zo kan je met vries temperaturen ze gewoon allebei aanzetten in het tussenseizoen heb je genoeg met 1 in werking. Je moet het vergelijken met een CV radiator, je hangt namelijk ook niet één hele zware aan de ene kant van de woning en de rest van de leefruimte niets. Bijkomend voordeel is als er 1 in ontdooiing gaat ga je dit niet zo erg gaan voelen. Nadeel is dan wel 2 buiten groepen en meer leiding werk. Maar je zult zien dat het comfort ten goede komt. En van rendement zal dit zeker in het tussenseizoen beter zijn.
Ben het niet met je oneens, maar bedenk wel dat hier een heel ander kostenplaatje aan zit. Waar je voor één 5kW misschien 2500 kwijt bent zit je met een 2.5 en een 2 samen al snel op zo'n 4000 euro.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:02
IamPeacock schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:25:

Voor mij klinkt het logisch, en ook precies hoe onze mhi multisplit functioneert.

Wanneer we de verwarming gebruiken terwijl het niet nodig is verbruiken we wisselend rond de 25-50W en 300-350W ongeveer, meestal zo'n 2 wisselingen per uur. Voor ons betekent dat dat de unit in een soort waakstand gaat, af en toe even checkt of de temperatuur nog goed is, zuchtje warmte erbij en weer terug naar de waakstand.

Wanneer we de verwarming gebruiken wanneer er een warmtevraag is, maar eenvoudig bij te sloffen, dan gebruikt onze unit zo'n 320W per uur stabiel (ongeveer 245-290W wanneer we een 2e en of 3e unit bijschakelen in fanstand of verwarmen met lage warmtevraag), en toert daar rustig op door.

Wanneer we (meer) warmteverlies hebben in ons huis door een lagere temperatuur buiten (meestal rond de 4 a 5graden en lager), dan zien we dat het verbruik wat omhoog gaat. Het verbruik ligt dan meestal ergens tussen de 300 en 800W per uur.

Ondertussen kan het verbruik wisselen tussen deze opties doordat bijvoorbeeld de temperatuur in onze kamer/woning de gevraagde temperatuur bereikt, wanneer wij een hogere of lagere setpoint instellen of wanneer de warmtevraag verandert door een hogere of lagere buitentemperatuur. En dan zijn er natuurlijk nog de defrosts.

Maar gelukkig zijn de meeste airco's vrij slim. Doorgaans zullen de units zelf slim en efficient inspelen op veranderende omstandigheden.

Toen wij hier nog een cv hadden zat ik ook niet elke 3 minuten te kijken wat hij verbruikte en waarom.

Wanneer het kouder wordt zal je verwarming doorgaans meer energie nodig hebben om de boel behaaglijk te houden. Vrij normaal.

Het enige verschil wat ik hier zie met de cv is het fenomeen defrosts. Dat gooit het verbruik fors omhoog zonder dat daar veel nuttigs voor ons tegenover staat. Wij hebben een houtkachel die we zelden gebruiken, maar soms schakelen we naar de houtkachel (wanneer er geen negatief stookadvies is), om de cluster-defrosts te omzeilen wanneer die optreden.

We hebben hier zelden defrosts, maar wanneer het weer er naar is zijn ze er elk uur en dat vinden we irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
MiBe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 00:53:
[...]

Ben het niet met je oneens, maar bedenk wel dat hier een heel ander kostenplaatje aan zit. Waar je voor één 5kW misschien 2500 kwijt bent zit je met een 2.5 en een 2 samen al snel op zo'n 4000 euro.
Je hebt allebei gelijk natuurlijk. En als we het bekijken vanuit een huis waar al centrale verwarming ligt, dan is het verschil tussen 2500 euro en 4000 euro groot, da’s (psychologisch) allemaal ‘extra’. Maar als je het vergelijkt met wat die CV installatie gekost heeft, dan is ook die 4000 euro nog een koopje. De CV heeft vaak het voordeel sunk cost te zijn, dat doet veel minder pijn nu. Maar je kan dus ook concluderen: wat waren die CV installaties toch duur vroegah, en wat zijn die warmtepompen heerlijk voordelig :)

In een nieuwbouw voelt het allemaal anders aan natuurlijk, daar sla je die hele traditionele CV stap gewoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
MiBe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 00:53:
[...]

Valt wel mee dat kostenplaatje vond ik. Hier een 2.5 in de keuken en een 3.5 in de woonkamer voor €3350 incl installatie(eind sept 2022).
Draai nu de laatste dagen voornamelijk met de 3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Wij hebben een Daikin Perfera 5kw (woonkamer/eetkamer/keuken), en 2 kleintjes van LG op de slaapkamers.

De 5 Kw verbruikt naar mijn inziens inderdaad best veel over een periode van 24uur.. hieronder een klein stukje van vanacht (zie print scrn P1 meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw9mxxhJRF7V049lYl3zMsOQvWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBv7ZdQjI5WL0MhsyG1Y3OYZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Unrkm9RoBPnkl2JDBAILJ6RQhDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eC1mWYeAcXa4ktIJYtKbwTpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOGPQOy-9vQschdUKTBMJgblTbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbuufmbpwHZSj3mgA7nCCy4s.jpg?f=fotoalbum_large

P.s hier zie je ook goed hoeveel power die nodig heeft om op te starten in de ochtend (ca. 7uur), dus 24/7 zal goedkoper zijn lijkt mij.

Ik weet niet of ik iets fout doe, de instellingen zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkXAtnmLDgq8hosAnMso65eqKbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jxpubCrIAyYe0livdt0DWKin.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:18

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Rickymas schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:14:
[...]

Wij hebben een Daikin Perfera 5kw (woonkamer/eetkamer/keuken), en 2 kleintjes van LG op de slaapkamers.

De 5 Kw verbruikt naar mijn inziens inderdaad best veel over een periode van 24uur.. hieronder een klein stukje van vanacht (zie print scrn P1 meter)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

P.s hier zie je ook goed hoeveel power die nodig heeft om op te starten in de ochtend (ca. 7uur), dus 24/7 zal goedkoper zijn lijkt mij.

Ik weet niet of ik iets fout doe, de instellingen zijn als volgt:
[Afbeelding]
Ik zie bij veel mensen de Streamer functie aan staan. Wat doet dit eigenlijk?
Pagina: 1 ... 264 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic