IamPeacock schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:25:
Ik moet zeggen dat ik er soms helemaal niet wijs uitgeraak hoe mijn Daikin soms weinig of veel verbruikt.
Vandaag zit ik aan meer dan 8 Kw voor een goed geisoleerde woonkamer van 135m³.
Op sommige uren verbruikt hij een 300-400 watt per uur, maar dan kan hij het volgende uur plots 600 watt verbruiken.
Terwijl de airco gewoon 24/7 draait.
Dan lees ik hier soms reacties dat mijn verbruik meevalt, maar van anderen dat het precies veel is.
Het geeft me soms wel stress doordat ik steeds het gevoel heb dat ik naar het verbruik moet kijken.
En ik weet ook niet goed meer wat te doen met die Demand control? Misschien zet ik hemaar beter op Auto.
Voor mij klinkt het logisch, en ook precies hoe onze mhi multisplit functioneert.
Wanneer we de verwarming gebruiken terwijl het niet nodig is verbruiken we wisselend rond de 25-50W en 300-350W ongeveer, meestal zo'n 2 wisselingen per uur. Voor ons betekent dat dat de unit in een soort waakstand gaat, af en toe even checkt of de temperatuur nog goed is, zuchtje warmte erbij en weer terug naar de waakstand.
Wanneer we de verwarming gebruiken wanneer er een warmtevraag is, maar eenvoudig bij te sloffen, dan gebruikt onze unit zo'n 320W per uur stabiel (ongeveer 245-290W wanneer we een 2e en of 3e unit bijschakelen in fanstand of verwarmen met lage warmtevraag), en toert daar rustig op door.
Wanneer we (meer) warmteverlies hebben in ons huis door een lagere temperatuur buiten (meestal rond de 4 a 5graden en lager), dan zien we dat het verbruik wat omhoog gaat. Het verbruik ligt dan meestal ergens tussen de 300 en 800W per uur.
Ondertussen kan het verbruik wisselen tussen deze opties doordat bijvoorbeeld de temperatuur in onze kamer/woning de gevraagde temperatuur bereikt, wanneer wij een hogere of lagere setpoint instellen of wanneer de warmtevraag verandert door een hogere of lagere buitentemperatuur. En dan zijn er natuurlijk nog de defrosts.
Maar gelukkig zijn de meeste airco's vrij slim. Doorgaans zullen de units zelf slim en efficient inspelen op veranderende omstandigheden.
Toen wij hier nog een cv hadden zat ik ook niet elke 3 minuten te kijken wat hij verbruikte en waarom.
Wanneer het kouder wordt zal je verwarming doorgaans meer energie nodig hebben om de boel behaaglijk te houden. Vrij normaal.
Het enige verschil wat ik hier zie met de cv is het fenomeen defrosts. Dat gooit het verbruik fors omhoog zonder dat daar veel nuttigs voor ons tegenover staat. Wij hebben een houtkachel die we zelden gebruiken, maar soms schakelen we naar de houtkachel (wanneer er geen negatief stookadvies is), om de cluster-defrosts te omzeilen wanneer die optreden.
We hebben hier zelden defrosts, maar wanneer het weer er naar is zijn ze er elk uur en dat vinden we irritant.