Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 263 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.440 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-10 20:39
IamPeacock schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:23:
Ik vind dat onze warmtepomp het in deze 'koelere' dagen best goed doet van verbruik.

Gisteren 7.5 Kw voor 24uur draaien.
Wel 'maar' 19.5 - 20 graden in huis.
Hoeveel m3, isolatie en zo? Ik ga waarschijnlijk vandaag 7 kW verbruiken voor 18 graden. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
banaliteit schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:16:
[...]

Hoeveel m3, isolatie en zo? Ik ga waarschijnlijk vandaag 7 kW verbruiken voor 18 graden. :'(
Ongeveer 120 m³.
Isolatienorm 2008, vrijstaande woning, platteland, HR++, overal tochstrips aangebracht, spouwmuur, vloeren, dak is geisoleerd. Zeker niet de beste woning kwa isolatie (de normen nu zijn weeral pak beter).

Edit: ik praat over 19.5-20 graden in huis, niet de setpoint op de airco.

Vraagbesturing staat op 50%, draait hele dag op zelfde temperatuur met fan stand 1.

[ Voor 6% gewijzigd door IamPeacock op 01-12-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Maxwp schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:59:
[...]
unlocked software?? is die er dan al?
In het geval van de Ururu Sarara: de grootste kopen, dan mag je de buitenunit tot zijn max gebruiken. Nee er zijn geen truukjes om je eigen airco te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:11
[...]

Is dat erg ?

Puur voorbeeld pin me niet aan vast
Stel je verwarmd je huis 24/7 alleen woonkamer 18.5 en verbruikt nu met dit weer 4 M3 gas. 4x 8kwh= ca 32 kw vermogen nodig 32kwh/ 4kwh= 8 kwh echt verbruik.

8 kwh x 0.8€= 3.20€ 6.40€
4 M3 x 2.50€=10 €

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Offens1490 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:24:
[...]

Is dat erg ?

Stel je verwarmd je huis 24/7 alleen woonkamer 18.5 en verbruikt nu met dit weer 4 M3 gas. 4x 8kwh= ca 32 kw vermogen nodig 32kwh/ 4kwh= 8 kwh echt verbruik.

8 kwh x 0.8€= 3.20€
4 M3 x 2.50€=10 €
Misschien niet erg, maar ik snap de poster wel hoor.
Ook ik probeer de warmtepomp zo zuinig mogelijk te laten draaien. Elke Kw is gewonnen

Vanaf het weekend is voor mij de eerste grote test. Temperatuur rond 2-3 overdag, benieuwd naar het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-10 12:25

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Offens1490 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:24:
[...]

Is dat erg ?

8 kwh x 0.8€= 3.20€
4 M3 x 2.50€=10 €
8 kwh x E 0,8 = E 6,40

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
[...]

Heb je al geprobeerd om eens een graad hoger in te stellen? Ik merk namelijk bij mezelf dat het weinig uitmaakt of ik verwarm aan 18 graden of 19.5. Het verbruik zal even stijgen om het verschil te overbruggem, maar daarna draait hij weer op een laag vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:10
IamPeacock schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:29:
[...]

Heb je al geprobeerd om eens een graad hoger in te stellen? Ik merk namelijk bij mezelf dat het weinig uitmaakt of ik verwarm aan 18 graden of 19.5. Het verbruik zal even stijgen om het verschil te overbruggem, maar daarna draait hij weer op een laag vermogen.
Wat hoop je daarmee te bereiken? Het verbruik zal omhoog gaan, ook na de opwarmfase. Want een hoger temperatuurverschil met buiten betekent een hoger warmteverlies, dus evenredig hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
IamPeacock schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:29:
[...]

Altijd meer verbruik met een groter verschil in temp. Anders zou iedereen de kachel op 30 kunnen zetten en 300 watt verbruiken zodra die temperatuur is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 11:04
Sebo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:48:
[...]

Altijd meer verbruik met een groter verschil in temp. Anders zou iedereen de kachel op 30 kunnen zetten en 300 watt verbruiken zodra die temperatuur is bereikt.
Ja, maar hoeveel, dat is de vraag.

Een aantal post terug had iemand de boel ingesteld op15 graden om een baseline van verbruik te krijgen en daarna wat graden hoger. Als je dat in stappen doet, noteert hoeveel graden, verbruik, buitentemperatuur, dan kun je berekenen wat het kost om bijvoorbeeld ipv 18 de boel op 20 te zetten en na gaan of de extra kosten de extra graden waard zijn. Dan heb je ook gegevens om naar extra isolatie te kijken.

Data, data, data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuifje_t
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 21:29
Dank je wel :)
Ik denk dat jij en Martin7182 de nagel op de kop slaan. Mijn intuïtie zegt me dat de efficiëntie voor een groot deel afhangt van de koellichamen in binnen en buitenunit: grosso modo hoe groot ze zijn (uitgedrukt in effectieve koelvinoppervlakte). Net zoals je CPU-koeler, groter is gewoonlijk beter en kan met lagere fan toerentallen ook stiller werken om dezelfde warmteafvoer te realiseren, maar is ook duurder om te fabriceren. Ik denk niet dat er verder heel veel magie achter de efficiëntie van verschillende merken zit, uiteraard zijn inverters een grote stap geweest, de electromotoren kunnen nog wat bijgeschaafd en zullen verschillen, betere regeltechniek etc, maar de basisfysica van het werkingsprincipe zit 'm in de compressor en koellichamen. En aangezien de koellichamen vast een van de duurdere componenten van het geheel zijn om te maken kan je er donder op zeggen dat die identiek zijn binnen een vermogensklasse van een design-serie, om zoveel mogelijk schaalvoordeel te halen.

Dat de US25 en US35 in hun specs een verschillende COP hebben ligt denk ik gewoon aan het feit dat ze andere nominale vermogens hebben, de COP die in spec sheets staat is op 'nominaal vermogen' en die is voor de US35 hoger, aka in een minder efficiënt prestatiegedeelte, dus zal de COP in de spec sheet van de US35 lager zijn. De tabel in die technische informatie geeft daarbovenop ook de off-nominal COP's, da's veel interessanter :) .

Alternatieve conclusie: twee US25's zijn beter dan één ;)
Precies, helemaal eens. Doordat de nominaal condities voor de US25 en US35 verschillende gekozen zijn, lijkt het net of de nominale specificaties anders zijn (sterker nog, dat is ook zo). maar ze zijn alleen maar moeilijker te vergelijken.In werkelijkheid presteren beide modellen (vrijwel) hetzelfde. Echter, als je de aanname doet dat ze technisch hetzelfde presteren (tot de 1,4kW input dan) dan heb je opeens meer datapunten.

Trouwens, ik heb twee dingen gedaan; ten eerste voor alle condities de TC (output vermogen) delen door Pin (input vermogen) en dat geeft de COP onder die condities. Ten tweede: per model alle COP's delen door de COP bij nominale condities. Dat geeft je een relatieve COP. En dan zie ik het volgende:

In de temperatuur grafieken is de relatieve COP t.o.v. de temperatuur (heb ik alleen bij 20C binnentemp gekeken) voor alle modellen precies gelijk. Dus de temperatuurafhankelijkheid is voor alle modellen, ook de US50, hetzelfde.

Zo is bijvoorbeeld de relatieve COP van de US25 bij 0C en nominaal vermogen=90%, en bij 6C en maximaal vermogen=69%. Dus met een beetje fantasie kun je schatten dat de relatieve COP bij 0C en maximaal vermogen=0.9*0.69=62%. En de COP is zou dan zijn: 5,14 (nominaal) * 62%=3.2. En het maximale output vermogen 1.4*3.2=4.46 kW. Maar goed, dat veronderstelt dat de Pin afhankelijkheid en de temperatuur afhankelijkheid niet van elkaar afhangen (!), en dat is best wel een aanname. Maar het geeft een idee nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:23
de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:27:
[...]

Klopt, echter moet je dus goed uitkijken met die 90 graden bocht. vriest snel dicht bij wat extremer winterweer. lastig om het dan nog los/ontdooid te krijgen. Ik spreek uit ervaring helaas :P
Bedankt voor de tip! Heb hem er aangesloten me t50cm buis maar hij staat op het dakterras d:)b
Kan ie er beter vanaf zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
LED-Maniak schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:50:
[...]
Whoops, klopt. Tabel waar ik naar keek zat een factor in. 8)7
Moet wel goed komen dan. :)

Maar wel lekkere faal dat zo'n geavanceerd en duur ding niet eens een externe sensor kan aansluiten..
Niet eens een CN105 achtige connector voor digitaal aanleveren van externe temperatuur?
Haha, geen probleem. Inhoudelijke posts waarbij je moet nadenken kan ik erg waarderen.

En ja, het is van de zotte dat ze een SMD op een PCB monteren.
Bedankt @mr_evil08 voor de foto's :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Misanthropia schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:55:
[...]

Ja, maar hoeveel, dat is de vraag.

Een aantal post terug had iemand de boel ingesteld op15 graden om een baseline van verbruik te krijgen en daarna wat graden hoger. Als je dat in stappen doet, noteert hoeveel graden, verbruik, buitentemperatuur, dan kun je berekenen wat het kost om bijvoorbeeld ipv 18 de boel op 20 te zetten en na gaan of de extra kosten de extra graden waard zijn. Dan heb je ook gegevens om naar extra isolatie te kijken.

Data, data, data.
Je hoeft dit niet te testen, maar kunt het gewoon vooraf berekenen. Als het buiten b.v. constant 5 °C is en binnen 20 °C i.p.v. 18 °C, dan is je warmteverlies (20-5)/(18-5) = 15% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
rwijnhov schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:24:
Kun je niet net als bij de MHI externe sensoren gebruiken bij een Daikin? Zo nee, dan is dat wel een noemenswaardig pluspunt voor de MHI machines.
Hoe doe jij dit dan een externe temp sensor aansluiten op een MHI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 09:13
IamPeacock schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:23:
Ik vind dat onze warmtepomp het in deze 'koelere' dagen best goed doet van verbruik.

Gisteren 7.5 Kw voor 24uur draaien.
Wel 'maar' 19.5 - 20 graden in huis.
mag ik vragen waarom je naast de warmtepomp (L/W) ook nog airco's (l/L) hebt hangen? Of praat je hier over de L/L warmtepomp en niet een L/W warmtepomp?

Vraag mij af of ik na de airco ook een L/W moet nemen. Of alleen de L/W en dan geen airco's nemen. Of dat beide nemen beste is.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
water_escape schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:59:
[...]

mag ik vragen waarom je naast de warmtepomp (L/W) ook nog airco's (l/L) hebt hangen? Of praat je hier over de L/L warmtepomp en niet een L/W warmtepomp?

Vraag mij af of ik na de airco ook een L/W moet nemen. Of alleen de L/W en dan geen airco's nemen. Of dat beide nemen beste is.
Hoe minder hoe beter natuurlijk. Voordeel van een L/L vindt ik dat het op te splitsen is in verschillende delen zodat je nooit zonder verwarming zit als er iets stuk gaat. Mocht je L/W pomp stuk gaan doet direct niks het meer en de unit zelf is veel duurder als een single split bijvoorbeeld.

En het huis moet het wel aankunnen om alleen met airco of l/w te verwarmen, dat verschilt per huis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
[...]

Ik heb gewoon een L/L waterpomp hoor.
Mijn verwoording zal niet de correcte zijn. Wij noemen het hier thuis gewoon onze warmtepomp.

Ik heb wel ook een warmtepompboiler besteld voor ons warm water. Die moet binnenkort toekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07 10:06
Eergisteren is Airco Service Maas&Waal hier een airco komen plaatsen. Dat hebben ze eerder gedaan en dat ging op zich goed. Deze keer ging het rommelig. Er is een buiten unit op de dakkapel gezet en de slangen en bekabeling hangt een soort half op het dak. Is dit de bedoeling zo? Graag jullie mening.
Ps. de foto's zijn wazig omdat ik er zelf slecht bij kan, foto's zijn van een filmpje.
Ps2. de locatie van de buitenunit is vanwege nog ander te plaatsen zaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI8jJmIR9VsSGCwLi5IseFvBN3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6M8ek3LXDcuTDAIP2ckSSFKB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJxNWgga1RwsgUwoBxPVuUUbbXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5P1zih3PbuRcc16pJxTtNpD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdg0YOH0hAGoikTPM46mzkZwQnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnEIZgHTKlCNetgnlKKEy7ud.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door 3kes op 01-12-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20
[...]

het lijkt erop dat een L/W meer energie nodig heeft en dat zal zijn omdat het gehele huis incl verliezen in leidingen mee gaan daar waarbij een L/L specifiek een bepaalde ruimte verwarmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 13:20
Kakkerlak schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:20:
Hallo tweakers, een vraagje van een leek over onze installatie. Tijdens het verwarmen druppelt er water uit het rood omcirkelde gat. Tijdens het koelen druppelt het wel gewoon door de afvoer (groen omcirkeld) op de grond.
Zoals te zien op de afbeelding druppelt het water op de kast van de rolluiken achter dat raam zit onze bank en dit maakt een irritant geluid en de gevel wordt nat. Mijn vraag is hoort dit zo te zijn of kan het water tijdens het verwarmen ook niet gewoon door de afvoer gaan? Alvast bedankt!

[Afbeelding]
ik zie dat je ook een onderdeel mist
in dat gaatje moet nog een klein haaks bochtje daar kan je dan weer makkelijk een slangetje op aansluiten om eventueel het water een andere kant op te laten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 09:13
Sebo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:04:
[...]

Hoe minder hoe beter natuurlijk. Voordeel van een L/L vindt ik dat het op te splitsen is in verschillende delen zodat je nooit zonder verwarming zit als er iets stuk gaat. Mocht je L/W pomp stuk gaan doet direct niks het meer en de unit zelf is veel duurder als een single split bijvoorbeeld.

En het huis moet het wel aankunnen om alleen met airco of l/w te verwarmen, dat verschilt per huis natuurlijk.
Dank. Ja het huis kan een L/W aan. Deze staat ook in bestelling. Maar twijfel om te annuleren en alleen voor L/L te gaan.

L/W zou voor hal, bijkeuken, keuken en woonkamer zijn.
L/L woonkamer en keuken

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kun je niet net als bij de MHI externe sensoren gebruiken bij een Daikin? Zo nee, dan is dat wel een noemenswaardig pluspunt voor de MHI machines.
Bij Daikin Sky Air en VRV airco's kan je een remote temperatuurvoeler plaatsen. Daar ben ik nu naar aan het kijken voor onze bovenverdieping, model FFA op de overloop.

Remote sensor is het type K.RSS van Daikin, oa. hier te krijgen:
https://www.climasense.nl...dloze-afstandsvoeler.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
3kes schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:30:
Eergisteren is Airco Service Maas&Waal hier een airco komen plaatsen. Dat hebben ze eerder gedaan en dat ging op zich goed. Deze keer ging het rommelig. Er is een buiten unit op de dakkapel gezet en de slangen en bekabeling hangt een soort half op het dak. Is dit de bedoeling zo? Graag jullie mening.
Ps. de foto's zijn wazig omdat ik er zelf slecht bij kan, foto's zijn van een filmpje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zijn zachtst gezegd zou ik hier niet vrolijk van worden ik heb op dit forum al eens gelezen dat vogels gek op isolatie materiaal zijn en zou er dus zo om weg gehaald kunnen worden, ook als het waait dan gaan de leidingen heen en weer tot dat metaalmoeheden de baas wordt.
Zou ik mijn hard vast houden hoe alles verder is afgewerkt en vast gezet wat je niet kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
IamPeacock schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:08:
[...]

Ik heb gewoon een L/L waterpomp hoor.
Mijn verwoording zal niet de correcte zijn. Wij noemen het hier thuis gewoon onze warmtepomp.
In L/L zit geen waterpomp, in L/W wel _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kes
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07 10:06
Weerman2 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:39:
[...]

Op zijn zachtst gezegd zou ik hier niet vrolijk van worden ik heb op dit forum al eens gelezen dat vogels gek op isolatie materiaal zijn en zou er dus zo om weg gehaald kunnen worden, ook als het waait dan gaan de leidingen heen en weer tot dat metaalmoeheden de baas wordt.
Zou ik mijn hard vast houden hoe alles verder is afgewerkt en vast gezet wat je niet kunt zien.
Dat dacht ik ook te hebben gelezen, ik baal er dan ook flink van. Helaas kon ik dit niet in de gaten houden omdat dit op het dakkapel is gebeurd. Echte vakmensen worden/zijn schaars, zoveel is wel weer duidelijk. Ik ga maar weer contact op nemen met de heren uit Dreumel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:41
3kes schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:05:
[...]

Dat dacht ik ook te hebben gelezen, ik baal er dan ook flink van. Helaas kon ik dit niet in de gaten houden omdat dit op het dakkapel is gebeurd. Echte vakmensen worden/zijn schaars, zoveel is wel weer duidelijk. Ik ga maar weer contact op nemen met de heren uit Dreumel.
Het ziet er op die foto uit als het werk van iemand die er totaal met de pet naar heeft gegooid imo. Er is ook zoiets als antivogeltape om het isolatiemateriaal te beschermen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
3kes schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:05:
[...]

Ja zou ik zeker doen, weet natuurlijk niet of het opdracht is voor die monteurs om het zo te plaatsen ivm zoveel mogelijk winst en zo snel mogelijk de klus klaren.
Ik zou de rest ook even langs lopen doorvoer door dak enzo, succes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Zo, de eerste wat koudere maand met airco verwarmen zit er op.
Algemene conclusie: Zeer tevreden! De warmte is aangenaam, geluid en luchtstroom geen factor van betekenis.

Boven is het niet helemaal perfect met de airco op de overloop, de kamer die wat achter de airco ligt van mijn oudste blijft toch wat fris, maar die heeft een licht IR paneeltje onder haar bureau nu en daarmee is het voor haar prima. De rest van de ruimtes zijn goed op temperatuur.
Inregelen naar een perfecte verhouding tussen verbruik en comfort is wel een uitdaging, maar voor deze tweaker ook wel weer leuk om te doen.

Vrijstaand huis, 170 M3 per verdieping, met jaren 90 isolatie, vrij veel oud dubbel glas, nu wel van dikke gordijnen voorzien.

Van af en toe even aan in het begin nu naar continue verwarmen op 20 met een kleine nachtverlaging naar 18 graden. Als het huis in de nacht ver afgekoeld is dan heeft de airco het toch lastig om het op temperatuur te krijgen zonder hem hoog en hard te zetten, en blijft het minder comfortabel door de koude objecten. Het is lastig exact te meten door veranderende temperatuur buiten maar ik heb het idee dat continue niet heel veel meer kWh kost, en het is wel veel fijner.
De CV loste dat op door flink te loeien in de ochtend, waardoor het ook niet echt lekker was.
Boven gaat hij in de nacht nog wel uit, maar van 7 tot 22.00 blijft hij daar aan om de boel rustig op te warmen, en ook om de luchtvochtigheid wat te beperken.

Verbruik van de airco`s in november is 330 kWh tegen vorig jaar 235 M3 gas voor verwarmen. Het was gemiddeld wel iets warmer dan november vorig jaar, maar ik blijf daarmee ruim onder de begrootte 2 kWh op 1 M3 verhouding.

December wordt een stuk frisser, ik ben benieuwd of alle positieve punten dan overeind kunnen blijven!

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:12
marcovandam schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:39:
Algemene conclusie: Zeer tevreden! De warmte is aangenaam, geluid en luchtstroom geen factor van betekenis.

Boven is het niet helemaal perfect met de airco op de overloop, de kamer die wat achter de airco ligt van mijn oudste blijft toch wat fris, maar die heeft een licht IR paneeltje onder haar bureau nu en daarmee is het voor haar prima. De rest van de ruimtes zijn goed op temperatuur.
Inregelen naar een perfecte verhouding tussen verbruik en comfort is wel een uitdaging, maar voor deze tweaker ook wel weer leuk om te doen.

Vrijstaand huis, 170 M3 per verdieping, met jaren 90 isolatie, vrij veel oud dubbel glas, nu wel van dikke gordijnen voorzien.

Van af en toe even aan in het begin nu naar continue verwarmen op 20 met een kleine nachtverlaging naar 18 graden. Als het huis in de nacht ver afgekoeld is dan heeft de airco het toch lastig om het op temperatuur te krijgen zonder hem hoog en hard te zetten, en blijft het minder comfortabel door de koude objecten. Het is lastig exact te meten door veranderende temperatuur buiten maar ik heb het idee dat continue niet heel veel meer kWh kost, en het is wel veel fijner.
De CV loste dat op door flink te loeien in de ochtend, waardoor het ook niet echt lekker was.
Boven gaat hij in de nacht nog wel uit, maar van 7 tot 22.00 blijft hij daar aan om de boel rustig op te warmen, en ook om de luchtvochtigheid wat te beperken.

Verbruik van de airco`s in november is 330 kWh tegen vorig jaar 235 M3 gas voor verwarmen. Het was gemiddeld wel iets warmer dan november vorig jaar, maar ik blijf daarmee ruim onder de begrootte 2 kWh op 1 M3 verhouding.

December wordt een stuk frisser, ik ben benieuwd of alle positieve punten dan overeind kunnen blijven!
Hier 'slechts' 191kwh verbruikt tov 121kuub gas November vorig jaar. Inderdaad ook erg nieuwsgierig naar de winter weken die voorspelt zijn. Ben al wel op 24/7 stoken overgegaan sinds gisteren. Wat ik voor ons huis had uitgerekend en getest heb is dat efficiënter vanaf een buitentemperatuur tussen 0 en 5 graden snachts.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:47
Wie heeft ervaring met de wind deflector? Hij zit vol met gaatjes.
Werken deze?
Ik voel soms een koude tocht.
Ze worden nog goedkoper aangeboden op Aliexpress.

https://www.grandado.com/...RRstaEluPhZYaAot6EALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7z20cmFNe89Ay0rQkDdQf1NQaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fz9OfXwO9WtUJ2ZRDufXgG2r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 11:04
De luchstroom zal er zeker door gebroken worden. Lijkt beetje op het Samsung Wind-free concept.
https://www.samsung.com/levant/air-conditioners/windfree/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTE-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Hallo iedereen,

Ik ben niet zo thuis in dit topic maar heb de volgende case waarin ik wat wijzer probeer te worden:

Bestaand kantoorpand ca 140m2, label C, wordt voornamelijk verwarmd met een bestaande Lucht-Lucht warmtepomp van Mitsubishi Electric, type PUMY-P140YHMB (-BS) gekoppeld aan 3 binnen units. Systeem werkt goed maar de buitenunit is ruim 10 jaar oud en het verbruik van deze unit is ca 8.000 a 10.000 kWh per jaar, ofwel kostbaar met huidige stroomprijs. Eigen stroomopwek door zonnepanelen is niet mogelijk op locatie dus alle stroom moet ingekocht worden. Voor specs van de bestaande unit zie bijlage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1ViNqdAAtXd5TOyjDXbe9u0CZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jehrAAX8obPMGnEwUxtpxeVt.jpg?f=fotoalbum_large

Unit wordt vooral gebruikt voor verwarmen en in de zomer af en toe voor koelen, systeem werkt prima maar ik ben aan het kijken of een nieuwe buitenunit (bij voorkeur met bestaande binnen units) voor een behoorlijke energiebesparing kan zorgen.

Huidige unit heeft 18 kW verwarmingsvermogen met een COP van 3.38. Een meer recent Mitsubishi Electric model (PUMY-YKM serie - R410A) met 18kW verwarmingsvermogen zit op een COP van 4.03, weliswaar beter maar ook geen enorm verschil. Vragen:

1) Is iemand bekend met types of merken die een nog hogere verwarmings COP hebben met vergelijkbaar verwarmingsvermogen rond 18kW? Efficiency voor koelen is fijn maar minder belangrijk omdat unit voornamelijk voor verwarmen wordt gebruikt.

2) Ik lees dat bodemwarmtepompen wellicht een hoger rendement halen maar dat zou wellicht ook een andere orde van kosten met zich meebrengen?

3) Andere ideen?

Hopelijk zijn er Tweakers die meer ervaring hebben dan ik met L/L warmtepompen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtlAntA
Ruud888 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:58:
Wie heeft ervaring met de wind deflector? Hij zit vol met gaatjes.
Werken deze?
Ik voel soms een koude tocht.
Ze worden nog goedkoper aangeboden op Aliexpress.

https://www.grandado.com/...RRstaEluPhZYaAot6EALw_wcB

[Afbeelding]
Het lijkt er op dat veel warme lucht terug naar je unit en dus ook je temp sensor komt waardoor je setpoint niet of nauwelijks wordt behaald waar je het wilt hebben. Veel meer pendelgedrag ook waarschijnlijk.

Ik denk dat het beste is om je binnenunit zo in te stellen dat de luchtstroom niet komt waar jij bent. Ik zou de swing functie's en dergelijke dan ook laten voor wat het is. Qua opwarming van de ruimte zal dit nauwelijks of geen verschil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-10 11:04
Hier ook erg tevreden over het verbruik en besparing.

Vorig jaar november 118 m3 gasverbruik. Geschat 93 m3 voor verwarmen (woonkamer, zolder, badkamer) en 25 m3 voor SWW.

Dit jaar november 25 m3 voor SWW.
119 kWh voor verwarmen woonkamer en 21 kWh voor verwarmen zolder (kantoor, 2-3 dagen per week).

Komt neer op 1,5 kWh per m3 gas reductie. Zal in de koudere maanden waarschijnlijk meer richting de 2 kWh per m3 gaan vanwege lagere COP.

Edit:
november 2021: 335 graaddagen
november 2022: 358 graaddagen (kouder dus)

[ Voor 8% gewijzigd door nMad op 01-12-2022 21:53 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-10 22:01
AtlAntA schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:57:
[...]

Hier 'slechts' 191kwh verbruikt tov 121kuub gas November vorig jaar. Inderdaad ook erg nieuwsgierig naar de winter weken die voorspelt zijn. Ben al wel op 24/7 stoken overgegaan sinds gisteren. Wat ik voor ons huis had uitgerekend en getest heb is dat efficiënter vanaf een buitentemperatuur tussen 0 en 5 graden snachts.
Hoe heb je dit uitgerekend? Dat kan alleen als je dat een paar dagen achter elkaar doet met dezelfde temperaturen neem ik aan? En dan kijken naar wat je kwijt bent aan opstartvermogen in vergelijking met continu laag pruttelen? Ik moet de rekensom hier ook gaan maken straks (denk velen met mij nu de koudere maanden eraan komen)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

@Wilke toch begrijp het 'stookgedrag' van mijn Daikin nog steeds niet. Hij blijft pendelen, ondanks dat de doeltemperatuur helemaal nog niet behaald is. Het comfort is erg slecht op dit moment. Krijg de woonkamer niet warm gestookt. Onderstaand een grafiek van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/lUwEVOHI74.png/raw

Zoals je ziet wordt de doeltemperatuur (22 graden) pas om 19:15 uur behaald terwijl hij al vanaf 15:35 uur aan staat. Toch pendelt hij elk half uur. Waarom? Wat doe ik fout?

Specificaties zijn als volgt:
2MXM50N buitenunit met FTXP25M9 en FTXP35M9 binnenunit
De bovenstaande grafiek is van de FTXP35M9 welke hangt in de woonkamer. Alleen de FTXP35M9 staat ingschakeld. De FTXP25M9 staat uit

Doeltemperatuur: eerst 21,5 graden, daarna opgehoogd naar 22 graden.
Fan: Auto (komt in praktijk overeen met stand 2)
Klep: 45 graden
Lamellen: Recht vooruit gericht
Vraagbesturing: Automatisch
Econo: Uit

Huis is uit 2017. HR++ glas, kruipruimte en spouwmuur geisoleerd. Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/FaSEvENU67.png/raw
Rood lijntje = FTXP35M9 binnenunit

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
KoningPaulus schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:42:
[...]

Hoe heb je dit uitgerekend? Dat kan alleen als je dat een paar dagen achter elkaar doet met dezelfde temperaturen neem ik aan? En dan kijken naar wat je kwijt bent aan opstartvermogen in vergelijking met continu laag pruttelen? Ik moet de rekensom hier ook gaan maken straks (denk velen met mij nu de koudere maanden eraan komen)
Rekenen is een groot woord. :)
We hebben ergens deze maand een paar koude dagen achter elkaar aan gehad en toen kon ik testen en in de verbruikscijfers zien dat ik over 24u maar een heel klein beetje meer heb verbruikt tov het uitzetten van de unit van 2130 tot 0630. Ook al hadden we maar 1.5 graad warmteverlies over die periode. Afgelopen nacht hadden we meer dan 2 graden verlies dus ik ga nu opnieuw testen wat het verbruik is bij het doorverwarmen.

De gemiddelde temperatuur toen was rond de 3 graden. De nachten waren koud maar de dagen nog relatief warm.

Het is vooral een kwestie van uitproberen en een beetje bijhouden wat het verbruik doet. Het is moeilijk om de dagen echt te vergelijken zonder uitgebreide data logging waar ik dus niet over beschik. Ook is het nog even uitzoeken wat voor impact defrosts hebben in mijn situatie. De laatste keer dat we een beetje nachtvorst hadden hebben we geen defrosts gehad voor zover ik kon zien/merken. Maar nogmaals, ik heb geen uitgebreide data logging.

Lang verhaal kort: zo nu en dan 24u stoken en dan het verbruik vergelijken met het uitzetten van de unit snachts op vergelijkbare dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:48
Deel het dagverbruik door de graaddagen van die dag, om de verschillende dagen beter onderling te kunnen vergelijken, hiermee elimineer je verschillen door verschillende gem. dagtemperatuur. Dit wordt ook bij gasverbruik gebruikt. Google maar eens. Bv hier : https://www.mindergas.nl/degree_days/explanation

[ Voor 11% gewijzigd door mountainbiker op 01-12-2022 21:28 ]

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Ik hou nu sinds kort maar een Excel bij om het verbruik een beetje te monitoren.
De komende periode wordt het weer vrij regelmatig qua temperatuur, dan nog maar eens kijken wat wel of geen nachtverlaging doet of zelfs uitzetten in de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9bVmuEOCErcFLMka14tM-N06YQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7HUSVjUQ7CIdiQ24wNkNO3mx.png?f=user_large

Ik was kort voor de eerste data begonnen met continue verwarmen, het lijkt zelfs wel of dat een lager verbruik per graaddag oplevert na een aantal dagen.

[ Voor 15% gewijzigd door marcovandam op 01-12-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Freekers schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:58:
@Wilke toch begrijp het 'stookgedrag' van mijn Daikin nog steeds niet. Hij blijft pendelen, ondanks dat de doeltemperatuur helemaal nog niet behaald is. Het comfort is erg slecht op dit moment. Krijg de woonkamer niet warm gestookt. Onderstaand een grafiek van vandaag:

[Afbeelding]

Zoals je ziet wordt de doeltemperatuur (22 graden) pas om 19:15 uur behaald terwijl hij al vanaf 15:35 uur aan staat. Toch pendelt hij elk half uur. Waarom? Wat doe ik fout?

De bovenstaande grafiek is van de FTXP35M9 welke hangt in de woonkamer. Alleen de FTXP35M9 staat ingschakeld. De FTXP25M9 staat uit

[Afbeelding]
Volgens mij is dat geen pendelgedrag maar zijn het ontdooicyli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

[Afbeelding]

Volgens mij is regelgedrag van multisplits hier al vaker onderwerp van discussie geweest, het lijkt relevant anders dan van de single splits.

Ik ben verder ook geen expert natuurlijk, kan nog vertellen wat we hier doen: al sinds een week of twee staat hij gewoon 24/7 aan, hierbij 90% van de tijd op de laagste stand, 12 Hz. Dan verbruikt hij zo'n 5 kWh per dag.

De grootste factor: het is een warmtepomp, deze houden van constant langzaam werken. Om de regeling eens te resetten: zet hem uit nu het al warm is, en een paar minuten later weer aan, op dezelfde temperatuur die je wilde en het ongeveer al is. En blijf er dan eens 2 a 3 dagen helemaal van af. Je huis uit 2017 moet voldoende isolatie hebben dat je geen grote verliezen hebt. Ik hoop dat de unit dan terugregelt naar zijn laagste stand en niet steeds uitslaat.

Maar ja, dit lijkt me ook geen rare om de installateur nog eens voor te leggen, want bij 5-10 graden buiten elk half uur 2 minuutjes afslaan, dat kan zou je zeggen de bedoeling haast niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:47
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:34:
[...]

Ik zou dat alleen gebruiken in de koel stand. Bij warme lucht blijft deze bij de airco hangen enzuigt die weer naar binnen.

Je wilt immers de warme lucht zover mogelijk van waar de binnenunit hangt krijgen.
Daar zit wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Als het geen defrosts zijn: demand control uitzetten.
'Automatisch' doet nog altijd demand control ('zelflerend a.d.h.v. de laatste dagen').
'Uit' zou beter moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:57:
[...]

Volgens mij is dat geen pendelgedrag maar zijn het ontdooicyli.
Volgens mij niet, want net als eerder in het topic was het daarvoor te warm buiten (boven de 5 graden) en bovendien gaat de compressor dan een paar minuten naar 70+ Hz, wat je niet in de grafiek ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@Freekers Ik zou als ik jouw was altijd de auto fan uit zetten en handmatig instellen.

Fan: handmatig uitproberen 5/5 stand maximaal op verwarmen is dat nog altijd redelijk stil.
Klep: maximaal naar beneden handmatig (warmte stijgt)
Lamellen: Links zodat de warmte zo ver als mogelijk de kamer verwarmt
Econo: Ui

Probeer het en je zult zien dat het veel beter is.

Daikin app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0U79CvZ0nHUzS5wvgSyqK08VVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7WoNmCjnG6UP99IxwMqoi5Q4.jpg?f=user_large

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 6% gewijzigd door Dolbyadt op 01-12-2022 22:32 . Reden: Foto Daikin app toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wilke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:10:
[...]

Volgens mij niet, want net als eerder in het topic was het daarvoor te warm buiten (boven de 5 graden) en bovendien gaat de compressor dan een paar minuten naar 70+ Hz, wat je niet in de grafiek ziet.
Je hebt gelijk. Wel raar dat de unit niet
harder wil. Misschien gewoon de doeltemperatuur een graadje verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Als je een bedrade afstandsbediening BRC073 van Daikin gebruikt kan je de sensor gebruiken die ingebouwd zit in de bedrade afstandsbediening.

[ Voor 4% gewijzigd door Hespy op 01-12-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
@Freekers en andere geïnteresseerden, grafiekje van de afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBALQRyRyAnVqpd6MB1vHaG-bBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60dKYlZK5fLrTAjO7jEylws3.jpg?f=fotoalbum_large

Bijbehorend stroomverbruik (achteruit in de tijd per dag, in tiende kWh):

54/57/53/55/61/53/56/56/56

Fan staat hier vast op strand 2 en vaste uitnodiging. Demand control staat op 50% maar is denk ik op dit moment geen eens een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

ede

Wilke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:10:
[...]

Het hoeft niet te vriezen buiten om je buitenunit te laten bevriezen. Als de luchtvochtigheid hoog genoeg is bevriest hij ook bij een buitentemperatuur van 5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dolbyadt schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:22:
@Freekers Ik zou als ik jouw was altijd de auto fan uit zetten en handmatig instellen.

Ja, dus niet max naar beneden maar iets van 45 graden zodat het daadwerkelijk weg blaast van de unit :).

Mijn multi met alleen de 3.5 in de woonkamer aan (zie sig) draait nu best netjes wanneer hij loopt tussen 23:00 en 6:00 (goedkope tarief met dynamisch relevanter dan betere COP). Gisternacht een constante run zonder onderbreking, nu zit ie eigenlijk al meteen op z'n (relatief hoge) setpunt want ik heb hem vanmiddag al even aan gehad. Demand control 100% en fan auto.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-10 20:39
banaliteit schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:26:
Misschien interessant voor iemand. Ik heb een week lang de verwarming uit gehad. De woonkamer temperatuur daalde naar 13 graden. Sinds zondagavond heb ik de airco aan staan op 15 graden. Na 12 uur draaien zie je dat die nu netjes terug moduleerd met een verbruik van 150-200 watt.

Edit:
Hoekwoning uit 2002 met gemiddeld EPC 2,5 vloer, gevel en dak en HR++ ramen. Woonkamer en keuken is 130m3 met een schuifpui op het zuiden. Mechanische ventilatie altijd aan.
Sinds die mooie run op dinsdag met een verbruik van 150-200 watt met 15 graden setpoint en 17 graden effectief heb ik de airco met 1 graden verhoogd.

Het duurde vervolgens 6 uur voordat die weer constanter ging draaien. Het verbruik is nu 200-250 watt met 16 graden setpoint en 18 graden effectief. Het is nu wel iets kouder gedurende de dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Dolbyadt schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:22:

Fan: handmatig uitproberen 5/5 stand maximaal op verwarmen is dat nog altijd redelijk stil.
Lamellen: Links zodat de warmte zo ver als mogelijk de kamer verwarmt
Econo: Ui

Probeer het en je zult zien dat het veel beter is.

Daikin app:

[Afbeelding]

[...]
Ik haak hier even op in.
Momenteel ben ik nog aan het uitproberen met een aardige nachtverlaging en dan in de ochtend trapsgewijs de temperatuur weer te verhogen.

Demand Control op 50%, Econo en Streamer aan en de temperatuur met elke keer 1 tot anderhalve graad per blok verhogen.

Als ik de Fan hoger wil zetten dan stand 2-3 in de app dan gebeurd er eigenlijk nooit iets.
Gebruik ik de AB dan kan ik de airco wel op standje orkaan krijgen.

Heeft iemand enig idee waarom de airco hier niet op reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
AtlAntA schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:47:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars met de fan stand. Alleen als ik een zeer lange pauze invoeg tussen het selecteren van de volgende fan stand dan wordt er op gereageerd. Anders wordt het of overgeslagen of er gebeurt gewoon niks.

Ook het aan en uit zetten werkt bij die ene unit (boven) niet echt betrouwbaar. En dit terwijl die unit volgens de app een betere wifi verbinding heeft dan diegene beneden. Vooralsnog geen echt probleem omdat de unit boven alleen incidenteel voor koelen zal worden gebruikt maar had wel wat beter verwacht.
Werkt dit bij jou al wel naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:28
elektriekert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:09:
[...]

Ik haak hier even op in.
Momenteel ben ik nog aan het uitproberen met een aardige nachtverlaging en dan in de ochtend trapsgewijs de temperatuur weer te verhogen.

Demand Control op 50%, Econo en Streamer aan en de temperatuur met elke keer 1 tot anderhalve graad per blok verhogen.

Als ik de Fan hoger wil zetten dan stand 2-3 in de app dan gebeurd er eigenlijk nooit iets.

Kan liggen aan de demand control. De fan gaat alleen harder draaien als er ook voldoende vermogen geleverd kan worden. Waarom het wel via de AB werkt. Geen idee. Maar bovenstaande had in laatst ook. DC op een hoger percentage en daarna werkte het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
synx6 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:21:
[...]

Kan liggen aan de demand control. De fan gaat alleen harder draaien als er ook voldoende vermogen geleverd kan worden. Waarom het wel via de AB werkt. Geen idee. Maar bovenstaande had in laatst ook. DC op een hoger percentage en daarna werkte het weer.
Ik denk dat het inderdaar te maken kan hebben met het koelmiddel temperatuur zoals @Kris Kilowatt zegt in een post van hem:
https://gathering.tweaker...message/73544568#73544568

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 17-10 13:22
3kes schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij is het vergelijkbaar gedaan. maar wel met twee belangrijke verschillen dat de elektrakabels mee ingetapet zijn. Verder is bij mij de afstand aanzienlijk korter. dus is er weinig speling.

Wat mij verder opvalt zijn de relatief korte trillblokken. Bij een storm is de kans groot dat deze omwaaien (heb ik mij laten vertellen) bij mij is gekozen voor langere blokken omdat die op een dakkapel staat.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
elektriekert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:12:
[...]

Werkt dit bij jou al wel naar behoren?
Heb de fanstanden nog niet weer actief getest. Het is over het algemeen toch aan te raden om de fanstand op automatisch te laten staan en de unit werkt dan ook beste met deze stand vind ik. Het lijkt erop dat de unit boven wel betrouwbaarder aan en uit gaat. Ook al zit er soms meer dan 20 seconden tussen voordat de unit reageert op mijn input.

Ik heb wel adguard DNS ingesteld op mijn routers dus het zou kunnen dat er daar nog wat wordt geblokkeerd zo nu en dan maar verder zou ik niet weten wat deze vertraging zou moeten veroorzaken.
elektriekert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:09:
[...]

Ik haak hier even op in.

Dit is wel een goede trouwens. Ik heb demand control al een hele tijd op automatisch staan. Zou het kunnen zijn dat demand control de fanstanden ingesteld via de app tegen houdt? Ik kreeg inderdaad via de AB het ook wel op standje orkaan. Logischerwijs dacht ik dat de AB het signaal rechtstreeks via IR oid stuurt en de app doet het via de cloud dus daar zal het aan liggen.

Nu er weer een koude periode is begonnen ga ik niet aan de instellingen van demand control komen om dit te testen aangezien ik wil kijken wat het verbruik doet met dit weer met demand control op auto. Sinds gisteravond begonnen met 24u stoken op hetzelfde setpoint (18.5 wat resulteert in 20.5 kamertemp) en eigenlijk constant gedraaid op ~400 watt.

[ Voor 49% gewijzigd door AtlAntA op 02-12-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Op wat voor een luchtvochtigheid is het bij jullie zoal? Hierzo rond de 44-39% met 24h aan en ventilator roosters open. Geen idee of dit te laag is en in relatie staat met het verbruik in positieve zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-10 11:04
Tagor555 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:40:
Op wat voor een luchtvochtigheid is het bij jullie zoal? Hierzo rond de 44-39% met 24h aan en ventilator roosters open. Geen idee of dit te laag is en in relatie staat met het verbruik in positieve zin?
Ik hou deze in de wintermaanden rond de 50% met een luchtbevochtiger (Venta LW25 Comfort Plus).

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
AtlAntA schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:25:
[...]

Heb de fanstanden nog niet weer actief getest. Het is over het algemeen toch aan te raden om de fanstand op automatisch te laten staan en de unit werkt dan ook beste met deze stand vind ik. Het lijkt erop dat de unit boven wel betrouwbaarder aan en uit gaat. Ook al zit er soms meer dan 20 seconden tussen voordat de unit reageert op mijn input.

Ik heb wel adguard DNS ingesteld op mijn routers dus het zou kunnen dat er daar nog wat wordt geblokkeerd zo nu en dan maar verder zou ik niet weten wat deze vertraging zou moeten veroorzaken.

[...]

Dit is wel een goede trouwens. Ik heb demand control al een hele tijd op automatisch staan. Zou het kunnen zijn dat demand control de fanstanden ingesteld via de app tegen houdt? Ik kreeg inderdaad via de AB het ook wel op standje orkaan. Logischerwijs dacht ik dat de AB het signaal rechtstreeks via IR oid stuurt en de app doet het via de cloud dus daar zal het aan liggen.

Nu er weer een koude periode is begonnen ga ik niet aan de instellingen van demand control komen om dit te testen aangezien ik wil kijken wat het verbruik doet met dit weer met demand control op auto. Sinds gisteravond begonnen met 24u stoken op hetzelfde setpoint (18.5 wat resulteert in 20.5 kamertemp) en eigenlijk constant gedraaid op ~400 watt.
Ik heb met de auto stand al wel eens ervaren dat met wat hogere temperatuur vraag deze erg begon te pendelen. Nu twijfel ik nog of dat ging om alleen fanstand of dat de gehele units (inclusief buiten) stopten.
Had er toen nog een Shelly tussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-10 11:55
We hebben een MHI SRF 50 ZSX-W, afgelopen nacht eens aan laten staan, setpoint op 18 graden en fan op auto. Vanmorgen was het 21,5 in de woonkamer, lekker warm maar dat mag wel iets minder. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
AtlAntA schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:25:

Bij mij zit hij ook zo rond de 400-450 Watt, FTXM42R op een 2MXM50A.
heb gisterenavond voor de gein een paar keer de FTXM25R er bij aangeslingerd en zoals door sommige al bevestigd was leek het inderdaad alsof het stroomverbruik wat terug liep.

Ook al zou je dan ondanks het raam op kierstand staat, voordeliger uit zijn door mussen mee warm te stoken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Laatst online: 13-10 23:46
Wie verwarmd er hier nog enkel met lucht lucht en wat is jullie dagverbruik en wat schatten jullie in december?

Ik zit de laatste 10 dagen van november aan 12,5kWh per dag. 2 slaapkamers (36,5m³ en 30m³), 1 bureau (12m³) en 1 living. (116m³).
Alleenstaand huis, bouwjaar 1988, enkel zolderisolatie 10cm PIR.

Ik twijfel soms, gewoon meer zonnepanelen of de ramen vervangen. Zonnepanelen lijkt mij goedkoper :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat de buitengroep zijn warmte niet weg kan krijgen met enkel de 35 in werking met een veel te lage ventilatie snelheid. Probeer eens een veel hogere snelheid of probeer ook eens met de 2 binnen units in werking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:35
Tagor555 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:40:
Luchtvochtigheid tussen de 40-60% is prima. Als ik kijk naar de vochtigheid buiten (vrij hoog de laatste dagen)), zit je wel al wat aan de lage kant. Theoretisch kost het meer enige om te vochtige lucht (ruim boven de 60%), maar in de thuissituatie is dat vrijwel te verwaarlozen.
Dalende luchtvochtigheid ligt overigens aan verwarmen in het algemeen - niet specifiek een probleem van verwarmen met een airco.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 02-12-2022 09:25 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
illya89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:14:
Wie verwarmd er hier nog enkel met lucht lucht en wat is jullie dagverbruik en wat schatten jullie in december?

Ik zit de laatste 10 dagen van november aan 12,5kWh per dag. 2 slaapkamers (36,5m³ en 30m³), 1 bureau (12m³) en 1 living. (116m³).

Ik twijfel soms, gewoon meer zonnepanelen of de ramen vervangen. Zonnepanelen lijkt mij goedkoper :D
Hier ook vrijstaand uit 1990, 2 verdiepingen van 170 M3 verwarmd, zolder niet. Beneden op 18 in de nacht, 19 tot 20 dag/avond. Boven op een graad of 18 a 19 overdag, nacht uit.

Verbruik de afgelopen dagen tussen 13 en 15 kWh totaal per etmaal.
Ik verwacht in december op koude dagen wel naar zo`n 25 kWh te gaan, ik hoop gemiddeld in december zo`n 20-22 kWh.
Ik heb al 25 panelen, ruim voldoende om het totale verbruik mee af te dekken.

Als we weer wat gespaard hebben is het glas zeker het volgende dat gedaan gaat worden. Met de CV voelde je het niet zo, maar nu met de airco merk je pas goed wat een kou daar afkomt. Voor deze winter de meeste ramen voorzien van lekkere dikke gordijnen, dat helpt wel een stuk in de avond nacht.

[ Voor 17% gewijzigd door marcovandam op 02-12-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33

Dat heb ik ook weekdagen ca 6kWh voor alleen avond 5.5 uur en weekend 10-15 kWh voor de hele dag 12 uur.
Zonnepanelen helpen nog 2 jaar daarna mag ik het in de zomer voor 5 cent leveren en in de winter voor 92 cent terugkopen.

Ik heb de Brink B8 vervangen door een Daikin 7.2Kw kanaalunit. Ik heb nu het pendelen er uit kunnen halen door het maxvermogen te limiteren op 40%. Dus kennelijk is 3Kw genoeg.
Niet dat ik tegen pendelen ben maar met een half uur aan en half uur uit zijn de temperatuur wisselingen te groot.

[ Voor 20% gewijzigd door MarkV6 op 02-12-2022 09:34 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
marcovandam schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:25:
[...]

Hier ook vrijstaand uit 1990, 2 verdiepingen van 170 M3 verwarmd, zolder niet. Beneden op 18 in de nacht, 19 tot 20 dag/avond. Boven op een graad of 18 a 19 overdag, nacht uit.

Verbruik de afgelopen dagen tussen 13 en 15 kWh totaal per etmaal.
Ik verwacht in december op koude dagen wel naar zo`n 25 kWh te gaan, ik hoop gemiddeld in december zo`n 20-22 kWh.
Ik heb al 25 panelen, ruim voldoende om het totale verbruik mee af te dekken.

Als we weer wat gespaard hebben is het glas zeker het volgende dat gedaan gaat worden. Met de CV voelde je het niet zo, maar nu met de airco merk je pas goed wat een kou daar afkomt. Voor deze winter de meeste ramen voorzien van lekkere dikke gordijnen, dat helpt wel een stuk in de avond nacht.
Idd! Bij de oude gasketel viel mij het verlies aan de ramen ook veel minder op. Ik had/heb convectoren Nu valt die ook meer op. Maar goed eerst centjes sparen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
MarkV6 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:29:
[...]

Dat heb ik ook weekdagen ca 6kWh voor alleen avond 5.5 uur en weekend 10-15 kWh voor de hele dag 12 uur.
Zonnepanelen helpen nog 2 jaar daarna mag ik het in de zomer voor 5 cent leveren en in de winter voor 92 cent terugkopen.

Ik heb de Brink B8 vervangen door een Daikin 7.2Kw kanaalunit. Ik heb nu het pendelen er uit kunnen halen door het maxvermogen te limiteren op 40%. Dus kennelijk is 3Kw genoeg.
Niet dat ik tegen pendelen ben maar met een half uur aan en half uur uit zijn de temperatuur wisselingen te groot.
7,2.. die zal wel blazen maar die staat in een geluidsgeisoleerde ruimte ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33
illya89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:42:
[...]

7,2.. die zal wel blazen maar die staat in een geluidsgeisoleerde ruimte ofzo?
Die hangt op de overloop van de 1e verdieping waar alle luchtslangen verdeeld worden. Bij vol vermogen hoor je hem blazen maar dat is vergelijkbaar met de Brink helelucht verwarming. Valt best mee.
De buiten unit maakt wel een hoop compressorgeluid bij hoog vermogen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 09:56
elektriekert schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:02:
[...]

Bij mij zit hij ook zo rond de 400-450 Watt, FTXM42R op een 2MXM50A.
heb gisterenavond voor de gein een paar keer de FTXM25R er bij aangeslingerd en zoals door sommige al bevestigd was leek het inderdaad alsof het stroomverbruik wat terug liep.

Ook al zou je dan ondanks het raam op kierstand staat, voordeliger uit zijn door mussen mee warm te stoken :+
Dat lijkt me logisch, er is meer afgifte dus het retour koelmiddel is "kouder" en dus gaat het rendement omhoog en je verbruik naar beneden. Maar je hebt wel effectief minder warmte in de ruimte waar je het wilt hebben omdat een gedeelte nu weg lekt naar de andere unit. Onder de streep heb je dus een hoger verbruik..

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:02
Hartox schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:14:
[...]

Dat lijkt me logisch, er is meer afgifte dus het retour koelmiddel is "kouder" en dus gaat het rendement omhoog en je verbruik naar beneden. Maar je hebt wel effectief minder warmte in de ruimte waar je het wilt hebben omdat een gedeelte nu weg lekt naar de andere unit. Onder de streep heb je dus een hoger verbruik..
Heb je onder de streep ook dat hogere verbruik wanneer je huis in z'n geheel hierdoor beter op temperatuur is/blijft, en je stroomverbruik per uur lager is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 18-10 20:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hier vrijstaand huis van 1980, verwarmd vloeroppervlak rond de 140-150m2 schat ik, zal een kuub of 400-450 zijn. Totaaloppervlak is 220m2. Ik heb nu wel een deur naar de zolder open gezet, want daar is het wel 14-15 graden inmiddels.

We zijn redelijk goed geisoleerd, spouwmuur na laten isoleren, bijna overal HR++ glas. Vorig jaar nog niet die na-isolatie en een paar maanden geleden was nog 8m2 aan glas jaren '80 dubbelglas. We merken het verschil enorm. Vorig jaar was dit al op het randje van wat de WP kon bijhouden (2MXM 5KW buitenunit).

Gisteren hebben we in totaal 9kWh aan stroom verbruikt. Vannacht hebben we hem voor het eerst dit stookseizoen in de nacht laten doorlopen op 16 graden. Dit op de nachtstand en buitenunit stil. Was vanmorgen nog 17 graden binnen. Constant vermogen van 300w.

Ik ben in ieder geval zeer positief over hoe het tot dusver gaat. Het is 2 graden hier buiten dus warm is het zeker niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
kurkie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:01:
We hebben een MHI SRF 50 ZSX-W, afgelopen nacht eens aan laten staan, setpoint op 18 graden en fan op auto. Vanmorgen was het 21,5 in de woonkamer, lekker warm maar dat mag wel iets minder. Iemand tips?
Inderdaad... Wij hebben ook een MHI 50ZSX hangen en die stookt ook erg hard nu met die lage temperaturen. Probleem wordt veroorzaakt doordat de minimale rps van de compressor onder de 4 graden naar 35 gaat. Bij mij komt dat overeen met een verbruik van ongeveer 650W. Erg vervelend omdat de unit hierdoor gaat pendelen omdat dit veel te veel warmte geeft. Nog een extra reden dus om niet te groot te sizen met een MHI ZSX...pendelen in het tussenseizoen en nu ook met die koude... |:(

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hartox schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:14:
[...]

Dat vroeg ik mezelf dus ook al af. In hoeverre ik een gelijke hoeveelheid warmte zou kunnen krijgen in de woonkeuken als een deel van het koelmiddel op een andere plek afgekoeld wordt.
Maar ik besluit me bij jou redenering aan.

Edit: Ik kijk net voor de gein via Shelly wat mijn 2XMX50A aan het verbruiken is en dat is 240Watt.

Ik ga er vanuit dat dit zo'n beetje het minimaal vermogen is wat hij kan draaien (t.o.v. de gespecte 340Watt minimaal)
Dit is wel met een Set temperatuur van 15,5 en de kamertemperatuur is 17Graden (gemeten door de airco zelf)

[ Voor 19% gewijzigd door elektriekert op 02-12-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-10 20:59
Sinds afgelopen Woensdag afwijkend gedrag met de srk35-zsx

Situatie is, airco in de woonkamer met een Inhoud van 145 m3 en vloer oppervlak 54 m2. Sinds afgelopen Woensdag heeft de srk35zsx een ander gedrag dan de weken hiervoor. De Airco staat 3 weken 24u per dag aan.

van 24:00u tot +- 15:00u is er vrijwel geen activiteit in de woonkamer en waren de settings / info uit de Airco

Silence mode
temp 20 graden
verbruik per uur 126W
compressor frequency: 11.7 ( of 12)
Unit indoor fan speed: 3
stroomverbruik per 24 uur rondom de 3kWh
Fan: auto

In de nacht zakt de temp naar +- 19.4 totdat er weer mensen in de ruimte komen dan loopt deze weer op naar 20 graden.

Sinds woensdag

Silence mode
temp 20 graden
verbruik per uur 255W
compressor frequency: 19.7 ( of 20)
Unit indoor fan speed: 4
stroomverbruik per 24 uur rondom de 8kWh
Fan: auto

De temperatuur zakt nu max 0.1 graag naar 19.9 en gaat pendelel tussen 20.0 en 19.9.

Vreemde is dat de compressor frequency niet meer beneden de 20 komt en dat de indoor fan op 4 blijft blazen en dat is iets te luid, de Airco ipv lange runs van +8 uur nu meerdere keren per uur uit en aan gaat.

Zal dit veranderde gedrag door de lage buiten temperatuur komen?

En ik vroeg mij af of je de afstandsbediening en de HA (mhi ac ctrl ESP) module door elkaar heen kan gebruiken? Kon dit niet terug vinden in het topic.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
  • Laatst online: 21-08 22:01
Voor mij zsg35 wil ik de wifi module aanschaffen. De Mitsubishi Wifi Module WF-RAC om precies te zijn.

Kan je deze ook in de airco monteren? Ik vind het namelijk erg lelijk als er nog zo'n kastje naast hangt.

Toevallig iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19

Vos

AFCA

Hespy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:06:
[...]

Als je een bedrade afstandsbediening BRC073 van Daikin gebruikt kan je de sensor gebruiken die ingebouwd zit in de bedrade afstandsbediening.
Zou fijn zijn als je een draadloze sensor als temperatuursensor kan gebruiken. Met een (lange) kabel is niet een fijn aanzicht,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
gaisdergerman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:34:
Voor mij zsg35 wil ik de wifi module aanschaffen. De Mitsubishi Wifi Module WF-RAC om precies te zijn.

Kan je deze ook in de airco monteren? Ik vind het namelijk erg lelijk als er nog zo'n kastje naast hangt.

Toevallig iemand hier ervaring mee?
Wanneer je googelt op het typenummer en manual, dan vind je de installatie-instructies, waarin je kan lezen dat dit ding niet in de unit bevestigd mag worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
discusws schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:31:
Sinds afgelopen Woensdag afwijkend gedrag met de srk35-zsx

...

Vreemde is dat de compressor frequency niet meer beneden de 20 komt en dat de indoor fan op 4 blijft blazen en dat is iets te luid, de Airco ipv lange runs van +8 uur nu meerdere keren per uur uit en aan gaat.

Zal dit veranderde gedrag door de lage buiten temperatuur komen?

En ik vroeg mij af of je de afstandsbediening en de HA (mhi ac ctrl ESP) module door elkaar heen kan gebruiken? Kon dit niet terug vinden in het topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Yerve5y3ExeCGkooATSkObNE6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mQ3PSH07O30RF7Etp5zTYpa.jpg?f=fotoalbum_large

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony VE
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Een goede middag hier,
Ik heb 2 ftxc25 units van daikin en die doen perfect hun dienst zomer en winter al bijna 3 jaar.
Nu heb ik een FTXC35C unit bijgekocht om te plaatsen in mijn woonkamer…
Alles geplaatst en aangesloten volgens de regels van de kunst… maar bij warmen blaast hij niet echt hard…?
Precies of er onvoldoende druk achter zit…?
De drukken zijn de volgende op mijn meters:
Bij koelen zit een werkdruk van 8bar en warmen gaat ie naar 19 bar….
Verstaan wie kan?…
Alles was mooi gevacumeerd (30 min) nadien 25 min gewacht en de vacuum bleef mooi staan. Dus systeem is mooi dicht.
Of zou er een temperatuur patameter niet juist staan ergens in de binnen of buitenunit…?
Hopelijk kan iemand mij misschien verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-12-2023
Beste experts,

Ik lees al een geruime tijd dit topic omdat ik graag lucht/lucht warmtepompen wil laten installeren.

Ik heb echter een vraag over het minimaal opgenomen vermogen van de Daikin Stylish 5kW (FTXA50B buiten unit).

In de Daikin specificaties lees ik:
Opgenomen vermogen verwarmen (min/nom/max): (0,49/1,45/-)
=> Het minimaal opgenomen vermogen zou dus 490W zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41kcYbgHGM5VoSKn6TakDO7pSNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhcRqVz1gyPxoTdKUueLocsV.png?f=fotoalbum_large

Op Eurovent lees ik bij Heating PL CondD:
Ph @ +12°C (Declared Heating Capacity @ +12°C): 1,52kW
COP @ +12°C (Declared Coefficient Of Performances @ +12°C): 7,25
=> Eurovent heeft dit toestel dus getest bij een buitentemperatuur van 12 graden, door het aan 1,52kW verwarmingsvermogen te laten draaien. De gemeeten COP bedroeg toen 7,25.
Als ik goed kan rekenen, betekent dit een opgenomen vermogen van 1,52/7,25 = 210W. Dit is lager dan het minimaal opgenomen vermogen volgens de Daikin specificaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxvqcM4yQDzUltTZZj4ZLDOrZ2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kV4rIuuWhSyoCoJXGQ8GUfHF.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen vanwaar dit verschil komt?
Kloppen de Daikin opgegeven vermogens niet helemaal, of maak ik ergens een fout in mijn redenering?

Alvast bedankt.

Grtn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:34
3.5 ZSX hier 24 uur aan op auto stand via AB, temp overule via ESP module met temp meter op de bank

Gem 20 graden effectief gemeten op de zit plek, airco geeft zelf 18 graden setpoint aan.(offset zal wel 2graden zijn)
+- 100m3 woonkamer alleen BJ 1957 Hr++, voorkant kunststof kozijnen, achterkant hout met nog 1 semi groot raam dubbelglas. Knauf supafill spouwmuur isolatie en 25cm zolder isolatie. 1ste verdieping + zolder kunststof HR++

verbruik:
26 nov: 3.35 kWh
27 nov: 3.94 kWh
28 nov: 4.74 kWh
28 nov: 4.12 kWh
29 nov: 3.5 kWh
30 nov: 4.79 kWh
1 dec: 5.36 kWh

Zit te denken om er volgend jaar nog een boven te laten plaatsen, nu redelijk fris daar.

ik merk dat als ik hem om effectief 20+ laat draaien dat de boel wel onrustig wordt met defrost bij < -5 temp, ervaren meer mensen dit?

[ Voor 9% gewijzigd door Bonzo2009 op 02-12-2022 12:23 ]

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Hinotori schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:48:
[...]

Inderdaad... Wij hebben ook een MHI 50ZSX hangen en die stookt ook erg hard nu met die lage temperaturen. Probleem wordt veroorzaakt doordat de minimale rps van de compressor onder de 4 graden naar 35 gaat. Bij mij komt dat overeen met een verbruik van ongeveer 650W. Erg vervelend omdat de unit hierdoor gaat pendelen omdat dit veel te veel warmte geeft. Nog een extra reden dus om niet te groot te sizen met een MHI ZSX...pendelen in het tussenseizoen en nu ook met die koude... |:(
dat is inderdaad vervelend.

ik heb dit met de mhi srk 5.0 zs-w niet. deze heb ik net pas aangezet. aangezien ik gewoon ad hoc stook. maar draait nu op 350 watt. eens kijken of hij nog verder terug moduleert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-10 12:33
marcovandam schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:39:

Hier heeft de AC behoorlijk moeite om op temperatuur te komen, staat nu op 25 graden om het gevoelsmatig behaachlijk te voelen,( cv temperatuur hier normaal altijd op 21 graden, helemaal uit tegenwoordig(nog wel)), v.w de kou die er nu is moet de AC dus flink aan de bak, een cop van 4+ is nu dus ook totaal niet meer haalbaar waardoor de berekening 2kwh /1m3 dus zekers ook niet meer opgaat, ook ik vraag me of verwarmen met een LL warmtepomp nog wel op kan vergeleken met een CV? met deze temperaturen en dan niet alleen met de kosten maar zekers met het comfort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:35
Deldenaar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:15:
[...]

Hier heeft de AC behoorlijk moeite om op temperatuur te komen, staat nu op 25 graden om het gevoelsmatig behaachlijk te voelen,( cv temperatuur hier normaal altijd op 21 graden, helemaal uit tegenwoordig(nog wel)), v.w de kou die er nu is moet de AC dus flink aan de bak, een cop van 4+ is nu dus ook totaal niet meer haalbaar waardoor de berekening 2kwh /1m3 dus zekers ook niet meer opgaat, ook ik vraag me of verwarmen met een LL warmtepomp nog wel op kan vergeleken met een CV? met deze temperaturen en dan niet alleen met de kosten maar zekers met het comfort
Een airco is nu eenmaal trager dan een cv ketel. Krijg je het lastig warm met deze lagere temperaturen, dan 24/7 gaan draaien met eventueel 1-2 graden nachtverlaging. Precies wat dus ook de bedoeling is met een warmtepomp.

De 2 kWh per 1 m3 gas is een gemiddelde genomen over een heel stookseizoen. Dus op koude dagen zit je daar onder, op warme dagen erboven.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Deldenaar schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:15:
[...]

Stook je 24/7 met de AC of laat je het nachts weer afkoelen ?

Merk dat 24/7 op peil houden nog altijd prima werkt hier al is het stroom verbruik per dag wel hoger nu het buiten kouder is.

Heb niet meer geprobeerd hoe lang het duurt om een afgekoelde ruimte weer op temperatuur te krijgen met AC. Zolang ik zonne kWh overschot in kan gooien blijft ie gewoon 24/7 tot eind maart en de CV uit.

Woonkamer nog altijd strak 20C met setpoint op 19C.
Uur verbruik is nu +/- 350W. Stuk hoger als toen het nog +10 graden was buiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Philippe_B schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:22:
Beste experts,

Ik lees al een geruime tijd dit topic omdat ik graag lucht/lucht warmtepompen wil laten installeren.

Ik heb echter een vraag over het minimaal opgenomen vermogen van de Daikin Stylish 5kW (FTXA50B buiten unit).

In de Daikin specificaties lees ik:
Opgenomen vermogen verwarmen (min/nom/max): (0,49/1,45/-)
=> Het minimaal opgenomen vermogen zou dus 490W zijn.

[Afbeelding]

Op Eurovent lees ik bij Heating PL CondD:
Ph @ +12°C (Declared Heating Capacity @ +12°C): 1,52kW
COP @ +12°C (Declared Coefficient Of Performances @ +12°C): 7,25
=> Eurovent heeft dit toestel dus getest bij een buitentemperatuur van 12 graden, door het aan 1,52kW verwarmingsvermogen te laten draaien. De gemeeten COP bedroeg toen 7,25.
Als ik goed kan rekenen, betekent dit een opgenomen vermogen van 1,52/7,25 = 210W. Dit is lager dan het minimaal opgenomen vermogen volgens de Daikin specificaties.

[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen vanwaar dit verschil komt?
Kloppen de Daikin opgegeven vermogens niet helemaal, of maak ik ergens een fout in mijn redenering?

Alvast bedankt.

Grtn
Ik heb die combi, maar ben nog niet helemaal thuis in wat dat precies betekent, of het een gemiddelde of echt het minimum/maximum zou zijn. Volgens mij had ik hem gisteravond op ongeveer 300W draaien, maar gistermiddag ook wel korstondig boven de 1800W.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
bgrr schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:25:
[...]

Stook je 24/7 met de AC of laat je het nachts weer afkoelen ?

Merk dat 24/7 op peil houden nog altijd prima werkt hier al is het stroom verbruik per dag wel hoger nu het buiten kouder is.

Heb niet meer geprobeerd hoe lang het duurt om een afgekoelde ruimte weer op temperatuur te krijgen met AC. Zolang ik zonne kWh overschot in kan gooien blijft ie gewoon 24/7 tot eind maart en de CV uit.

Woonkamer nog altijd strak 20C met setpoint op 19C.
Uur verbruik is nu +/- 350W. Stuk hoger als toen het nog +10 graden was buiten
Hier dezelfde ervaring. Hier stabiele temperatuur rond de 19 graden in de kamer bij een setpoint van 18. Buitentemperatuur hier nu ongeveer 3 graden en verbruik airco rond de 280W per uur, waar deze bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden rond de 245 - 250W per uur zit.

Uiteraard is het verbruik hoger wanneer de ruimte op temperatuur gebracht moet worden, dan zit het eerder op tussen de 300 en 800W per uur, afhankelijk van het verschil tussen de werkelijk en de gewenste temperatuur.

Wel al 2 defrosts gehad vanochtend, een uur en 2 uur na het aanzetten. Luchtvochtigheid hier buiten rond de 81%. Wij overwegen om dit weekend voor het eerst dit jaar de airco 24/7 te laten draaien ivm de verwachtte lage temperaturen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 02-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Hier naar 19 graden nachtverlaging. Vanaf 7.00-19.00 21 graden. Van 19.00-00.30 naar 23 graden. 2*srk35 jaren 80 vrijstaand huis. 11kWh verbruikt gisteren. Alles met externe sensoren aangesloten met de setpoint op de graad. Dus 23 graden is ook echt 23 graden in de ruimte.

[ Voor 27% gewijzigd door rwijnhov op 02-12-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
  • Laatst online: 21-08 22:01
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:43:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat die beter erbuiten kan zitten omdat die warmte afgeeft en dan de temperatuursensor in de binnenunit beïnvloed .
Ik gebruik een externe sensor voor de temperatuur.

Is het dan wel mogelijk om hem binnen de airco weg te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Grootste probleem met de buitensensor is ook zonlicht (of niet) dat op de buitenunit valt toch (pendelen)? Dus als je een externe temperatuurmeter hebt zou ik 'm juist extern op een niet door zonlicht beïnvloedde plek hangen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Kuusj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:34:
[...]

Ik ben in ieder geval zeer positief over hoe het tot dusver gaat. Het is 2 graden hier buiten dus warm is het zeker niet.
Het is meer de gevoelstemperatuur. normale temperatuur nu 1.8°C en -2,8°C de gevoelstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 18-10 20:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Vanmorgen ging het nog prima, maar ik heb de afgelopen 2 uur om de 10-15 minuten een defrost 8)7
94% luchtvochtigheid.. Maar echt vreselijk irritant, want de warmtevraag is best wel hoog nu, dat kan de WP ook goed bijbenen, maar niet als die om het kwartier gaat defrosten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Tony VE schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:15:
Een goede middag hier,
Ik heb 2 ftxc25 units van daikin en die doen perfect hun dienst zomer en winter al bijna 3 jaar.
Nu heb ik een FTXC35C unit bijgekocht om te plaatsen in mijn woonkamer…
Alles geplaatst en aangesloten volgens de regels van de kunst… maar bij warmen blaast hij niet echt hard…?
Precies of er onvoldoende druk achter zit…?
De drukken zijn de volgende op mijn meters:
Bij koelen zit een werkdruk van 8bar en warmen gaat ie naar 19 bar….
Verstaan wie kan?…
Alles was mooi gevacumeerd (30 min) nadien 25 min gewacht en de vacuum bleef mooi staan. Dus systeem is mooi dicht.
Of zou er een temperatuur patameter niet juist staan ergens in de binnen of buitenunit…?
Hopelijk kan iemand mij misschien verder helpen.
30min zegt niets, tot hoeveel (Pascal) Pa hoeveel leidinglengte heb je? Voor hoeveel leidinglengte is hij voorgevuld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 10:02
Wat me opvalt is :

In de zomer werd op elke config zowat gezegd: Nee joh, veel te groot, met 3.5 kan je een balzaal verwarmen en koelen, die installateurs stellen zich altijd aan de veilige kant.

En nu... lees maar een paar bladzijden terug. Meer en meer mensen hebben moeite om de boel warm te houden en komen blijkbaar vermogen tekort...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 09:34
Wel bijzonder dat de "meer premium" ZSX modellen sneller en/of naar een hoger minimum rps schakelt in vergelijking met met ZS-W (niet X) modellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hx9WRV07nOCn8vtN582asPlhCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qz1np7JewYaorqvMK1RCjJGd.png?f=user_large

Net even terug gekeken, maar onze SRK/SRC 50 ZS-W pruttelt met 2 graden buitentemperatuur gewoon op 27hz met 350w verbruik, en de SCM 45 ZS-W (met 2 indoor units erop, 1 verwarmen 1 fanonly) zit nu zelfs nog op 20hz met 250-260w.

[ Voor 3% gewijzigd door rubensp op 02-12-2022 14:44 ]

Pagina: 1 ... 263 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic