Je link lijkt verkeerd. Ik zie daar de oude 2.8 / 4.2 kW Ururu Sarara staan, ze verkopen nu de FTXR-N's. Deze is de juiste:
http://www.daikintech.co....V1B/RXZ-NV1B_Databook.pdf
Maar de verschillen zijn niet heel groot, ik ga mee met de oude pdf.
Waar haal jij dit uit de gelinkte document? Voor heating zie ik 2 tabellen:
2.8:
4.2:
En dit gaan over maximum vermogen (TC) en verbruik (PI) bij bepaalde binnen en buiten temperatuur. Niet COP bij partial load.
Voor de nieuwe 2.5 / 3.5 / 5.0 geldt:
De waardes bij 2.5/3.5 zijn lager dan max compressor vermogen, maar die bepalen niet alleen het vermogen, de warmtewisselaars binnen en buiten kunnen ook de bottleneck zijn. Bij de 2.5 zijn deze vaak kleiner, of een aantal lussen zijn niet aangesloten. De 2.5 kan dan ook niet meer dan 620W gebruiken bij de standaard test conditie van 6C/20C, uitblaastemperatuur is waarschijnlijk maximaal.
- Bij input vermogens tot 1,4kW (het maximum van de US25) is zijn de prestaties (zowel outputvermogen als rendement) van de US25 en de US35 hetzelfde.
- Dit bevestigt de uitspraak van Martin7182 dat beide modellen hardwarematig (vrijwel) hetzelfde zijn
- Dit geldt dus ook bij een input vermogen vam 1,4kW (100% voor de US25, 88% voor de US35). Om de uitspraak van glashelder iets aan te scherpen: het is de hoevelheid vermogen die ervoor zorgt dat het rendement afneemt, niet de vraag of je al of niet dicht bij het maximum zit.
Ik lees hierboven dat US25 op 620/1400=42% zit bij 3.8 kW output, US35 op 1000/1400=71% @ 5kW output. Beide hebben een prima COP op "max" load gelimiteerd door binnenunit, 6.1 en 5.0. En als het binnen niet koud genoeg is gaan ze beide terug naar een lager compressor power level %.
Dat is ook logisch, in mijn link zie je dat de 2.5 - 5.0 de 2YC40DXD compressor gebruikt, en dezelfde fan, en control board. Alleen software is aangepast, maar daar betaal je wel voor. Bij een random webwinkel vragen ze 2600/2900/3200 euro voor de 2.5/3.5/5.0, minimale meerprijs dus voor meer capaciteit, maar de Perfera 2.5 gaat in dezelfde winkel voor 1600. Oversized buitenunit kost geld.
- Het extra vermogen van de 35 vergroot het temperatuurbereik waarin de Airco de volledige warmtevraag ka leveren
- Hoe lager de buitentemperatuur hoe lager de maximale output van je airco, maar hoe groter juist de warmtevraag van je woning. Op een bepaald punt zijn die twee in evenwicht en daaronder kan de Airco niet meer aan de volledige warmtevraag voldoen
Je maakt het te ingewikkeld. Doe de
warmteverliesberekening, zet koudste buitentemperatuur op bijvoorbeeld -5 graden, zoveel kouder wordt het hier niet, en als daar 4 kW uit komt haal je het niet met de US25; die kan dan nog maar 2.3 kW leveren wat erg weinig is.
Met de US35/US50 kom je op 3.19 kW en 4.02 kW, wat een stuk beter is; dat laatste heeft nog steeds een prima COP van ~4 (TC 4.02 / PI 1.03). In een woonkamer zou ik eerder kiezen voor de US35/50.