Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 262 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.457 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 14:57
AMDFreak schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:53:
Comfort?
Hier draait hij 24/7 op de laagste blaastand. Woonkamer is continue 21 ~ 21,5graden.
Een radiator is ook maar een lelijk ding.. nu heb ik 1 lelijk ding ipv 3 radiatoren in de huiskamer/keuken.

Maargoed, heb je vloerverwarming, dan zou ik niet voor een l/l systeem gaan.

Ik heb het al vaker gezegd, de airco zie ik als iets tijdelijks. Over 5 jaar of eerder, ga ik ook voor vloerverwarming icm een lucht/water warmtepomp, maar tot op heden zijn er nog maar weinig installateurs en pompen beschikbaar.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, beperk je output van de airco niet als je een lage blaasstand instelt? Of past de buitenunit zijn activiteit/toeren daar ook op aan?

En inderdaad, ik zie het ook als iets tijdelijks voor de komende jaren. Het was voor mij vooral een snelle en relatief goedkope manier om een heel groot gedeelte gas te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-10 18:59
elektriekert schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:41:
[...]

Ik heb hem maar zo ingesteld dat ie na een uur alsnog uit gaat.
Met het vochtig weer blijft ie al gauw toch nonstop draaien.
Yep, hier dus ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:20
Martin7182 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:47:
[...]

Comfort. Sommigen vinden zo'n blazer in huis niet prettig. Er zijn wel meer nadelen, zoals minder vermogen om je huis even snel op te kunnen warmen.
Ik denk dat dat betrekkelijk is. Wij kunnen door de keuzes die we gemaakt hebben met de airco ons huis net zo snel verwarmen als we met de cv konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milas82
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-10 12:28
Ik weet het niet meer waar ik ze besteld had maar had dit soort veren gehaald. Let wel op dat je 2 verschillende haalt ivm met het gewicht die aan 1 zijde een stuk hoger is. Anders gaat de unit scheef staan

https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html
Volkerk schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:51:
[...]

Heb je een link van de veren die je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 18:00
loyske schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:15:
[...]

Ik zag toch een relatie met de 2 andere binnenunits die ik op fan only had staan. Nadat die uit waren, trok hij het wel tot gewenste temperatuur, om vervolgens weer iets te laten afkoelen vanaf setpoint.
Wel ging de fan rustiger draaien, waar ik op uit was.
Heb je hier meer details over? Dus toen je de 2 andere binnenunits op fan only had staan kreeg je binnenunit in de woonkamer de ruimte niet meer goed warm? Ik draai ook met één unit op verwarmen en mijn overige drie binnenunits op fan only maar mijn woonkamerunit lijkt gewoon goed te reageren op de warmtevraag van de woonkamer zelf, die blaast alleen hard als het nodig is en als hij dat doet krijgt hij de kamer ook prima warm vooralsnog. Het enige opvallende gedrag dat ik bij de één unit verwarmen / overige units fan only heb kunnen bespeuren is dat hij bij het bereiken van het setpoint in de woonkamer de compressor minder snel uitschakelt als die andere drie units op fan only staan in plaats van uit (dus ook als de klep van de woonkamerunit van de volledig open stand naar de half open 'temperatuur meet' stand gaat blijft hij nog een tijdje ~300W trekken en ook warmte via de drie fan only units het huis inblazen, maar niet meer via de woonkamerunit). Zou het dan toch zijn dat die fan only binnenunits toch op de één of andere manier iets van warmtevraag richting de buitenunit creëren in plaats van alleen restwarmte de woning inblazen?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:10
Sjamo schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat dat betrekkelijk is. Wij kunnen door de keuzes die we gemaakt hebben met de airco ons huis net zo snel verwarmen als we met de cv konden.
Het is zeker betrekkelijk, maar de gemiddelde CV ketel heeft een piekvermogen dat makkelijk 5 keer zo veel is als de gemiddelde airco. Wij krijgen het met de airco lokaal nu zelfs sneller warm dan met de CV, maar dan waait het wel hard in huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 16:48

AMDFreak

Intel is zo..

Scrtz schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:41:
[...]

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, beperk je output van de airco niet als je een lage blaasstand instelt? Of past de buitenunit zijn activiteit/toeren daar ook op aan?

En inderdaad, ik zie het ook als iets tijdelijks voor de komende jaren. Het was voor mij vooral een snelle en relatief goedkope manier om een heel groot gedeelte gas te beperken.
Naar mijn idee gaat het verbruik ook omlaag bij een lagere luchtflow.. Zeker als de woning op temperatuur is..

Voorbeeld:
De woonkamer is 16 graden en ik wil hem naar 21 hebben.. Doe je dit met een langzame flow, duurt het echt wel uren voordat je de 21 graden hebt bereikt..

Echter als de woonkamer 21 graden is. hoeft hij minder te blazen.. en is af en toe warme lucht blazen voldoende om 21 graden vast te houden.

De buitenunit staat onder ons slaapkamer raam (irritant, verzoek tot verplaatsing is al gevraagd), maar 's nachts hoor ik hem af en toe ook gewoon stilvallen (lees de buitenfan draait niet meer), wat naar mijn idee weer gunstig is voor het stroomgemiddelde.. (of noemen ze dit "pendelgedrag"?)

Of het voor de levensduur gunstig is, dunno, maar als hij het 5 jaar volhoud, is de airco ook al 5x terugverdiend.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
[...]

sneller zelfs. 15 minuten van 16 naar 20 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:04
[...]

Ja wij ook maar dat is dan alleen in de ruimte waar de AC hangt. De andere ruimte's zoals de gang, overloop badkamer zijn nu wel merkbaarder kouder dan toen we nog met de CV verwarmden. Niet dat we die ruimte's toen actief verwarmden maar er lopen wel leidingen door de vloeren en muren waardoor er toch wel wat warmte in die ruimtes kwam. Om dat tegen te gaan laten we nu de kamerdeur wat vaker open. Voelt totaal verkeerd in de winter natuurlijk maar het werkt wel.

Algemene (offtopic?) vraag:
Is het trouwens nog nodig om de CV af en toe aan te zetten? We gebruiken hem nog voor warm water maar het water in de radiatoren en leidingen daarnaartoe staat al vanaf ~Maart stil. Kan dat kwaad?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
AtlAntA schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:06:
[...]

Ja wij ook maar dat is dan alleen in de ruimte waar de AC hangt. De andere ruimte's zoals de gang, overloop badkamer zijn nu wel merkbaarder kouder dan toen we nog met de CV verwarmden. Niet dat we die ruimte's toen actief verwarmden maar er lopen wel leidingen door de vloeren en muren waardoor er toch wel wat warmte in die ruimtes kwam. Om dat tegen te gaan laten we nu de kamerdeur wat vaker open. Voelt totaal verkeerd in de winter natuurlijk maar het werkt wel.

Is het trouwens nog nodig om de CV af en toe aan te zetten? We gebruiken hem nog voor warm water maar het water in de radiatoren en leidingen daarnaartoe staat al vanaf ~Maart stil. Kan dat kwaad?
Cv staat hier ook al sinds maart stil voor verwarming.
Pomp van de cv loopt wel automatisch iedere 24u heel eventjes om vastlopen tegen te gaan.

Het water in de cv leidingen is een gesloten circuit en is zowiezo dood. Jarenlang opgewarmd en rondgepompt. Stinkt behoorlijk als je ooit de radiators leeg laat lopen wegens verbouwing

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 11:04
bgrr schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:34:
[...]

Pomp van de cv loopt wel automatisch iedere 24u heel eventjes om vastlopen tegen te gaan.

Het water in de cv leidingen is een gesloten circuit en is zowiezo dood. Jarenlang opgewarmd en rondgepompt. Stinkt behoorlijk als je ooit de radiators leeg laat lopen wegens verbouwing
Hier hetzelfde. En als je die radiotors leeg laat lopen, knoei dan niet op de vloerbedekking of zorg dat de auto met draaiende motor klaarstaat als de vrouw het ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Martin7182 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:14:
[...]

Het is zeker betrekkelijk, maar de gemiddelde CV ketel heeft een piekvermogen dat makkelijk 5 keer zo veel is als de gemiddelde airco. Wij krijgen het met de airco lokaal nu zelfs sneller warm dan met de CV, maar dan waait het wel hard in huis :)
Hier zijn we overgegaan van volledig op vloerverwarming op gas naar volledig verwarmen met l/l warmtepomp.

En eerlijk gezegd, ik ben positief verrast door het comfort. Ik had gedacht dat het verschil groter ging zijn.

Ja, de vloer is ietsje minder warm maar door de 10cm isolatie er onder is die nog steeds niet koud. (Zeker niet als ik vergelijk met de tegelvloeren bij mijn ouders/grootouders als kind :) )
Ik schat dat die nu iets van een 18gr is.

Maar het zou best kunnen dat we hier ook binnen een paar jaar de gasketel helemaal weg doen en vervangen door een l/w warmtepomp. De vloerverwarming ligt er nu toch en ik heb 17j geleden al een dikke pvc-buis (d200) voorzien naar de tuin om daar dan de leidingen in te leggen naar de buitenunit.
Is een mooie meerwaarde voor een woning.

Maar ik heb nu ook nog steeds het gevoel dat installateurs het plaatsen van dergelijke warmtepompen nog niet helemaal in de vingers hebben. Zeker als je maar heel weinig vermogen nodig hebt.

Ook als ik kijk naar mijn gasketel: dat is een 17kW die heeft eigenlijk 15 jaar al pendelend het huis heeft verwarmd, 2min stoken 2min uit, ik weet het omdat ik uren bezig geweest ben om het beter te krijgen maar het is nooit helemaal goed gekomen. En zeggen dat de installateur eigenlijk een 24kW wilde plaatsen.
Het jaarlijks verbruik van een goeie 300m³ gas voor verwarmen was wel ok.
Maar had ik toen op mijn strepen blijven staan en de kleinste ketel, toen een 9kW, geëist dan was het verbruik nog minder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:38
bgrr schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:34:
[...]

Automatisch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Ter verduidelijking: de CV/ketel staat aan, maar de CV-functie staat uitgeschakeld. Dus niet gewoon de stekker eruit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Regelt de cv ketel hier zelf. Bosch HRC 35 dus al een iets oudere HR ketel.
Modernere cv ketels zullen vast ook zo'n ingebouwde regeling hebben lijkt me.
Na 24 uur niks doen qua CV behoefte draait ie automatisch een paar minuten de pomp rond.

Dagelijkse reminder want het is precies 24u nadat de ketel ingeschakeld is :-)
Als ik boven op de zolder op kantoor aan het werk ben hoor ik het.

[ Voor 7% gewijzigd door bgrr op 28-11-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Misanthropia schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:55:
[...]

Ter verduidelijking: de CV/ketel staat aan, maar de CV-functie staat uitgeschakeld. Dus niet gewoon de stekker eruit trekken.
Klopt. Hier ook. Staat op zomermodus wat betekent dat alleen warmwater vraag wordt gedaan en niet verwarmen. Iedereen bedankt voor de antwoorden. Hoef ik in ieder geval geen €15 uit te geven om de CV een dagje te laten draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
AtlAntA schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:58:
[...]

Klopt. Hier ook. Staat op zomermodus wat betekent dat alleen warmwater vraag wordt gedaan en niet verwarmen. Iedereen bedankt voor de antwoorden. Hoef ik in ieder geval geen €15 uit te geven om de CV een dagje te laten draaien. :)
Moet je niet vergeten alle radiatoren open te draaien en evt thermostaatkranen op 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

CPM schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:49:

Weet iemand of de silent modus behouden blijft bij MHI als je via de app de temperatuur aanpast? Silent kan alleen via de AB ingesteld worden op hele graden terwijl ik een setpoint wil hebben op 20,5.
Voor wie het wilt weten:

Ik heb het opgelost met een Tuya Zigbee Infrarood Remote. Ik heb de knoppen die niet in de app zitten ingeleerd met als resultaat dat ik Hi/ECO, Silent, 3D Auto etc via Tuya kan activeren.

Voor bijv. Silent moet je dan twee knoppen inleren.
Silent aan en Silent uit.
Hi aan, Eco Aan, Hi/Eco uit.
3D Auto aan, 3D Auto uit.

Dat het werkt kan ik controleren a.d.h.v. de app. Als ik 3D Auto aan zet dan zie ik die ook aangaan in de app.
Ik ga er dus van uit dat de andere functies ook werken, Silent moet je dus maar van uit gaan dat het werkt want dat kan je dus niet controleren.

D.m.v. een aantal temperatuur sensoren zowel binnen als buiten kan ik dus voorwaarden creëren om de airco aan te sturen.
Bij een buitentemperatuur van x graden en binnen temperatuur van y graden airco op stand z.
Bij een koudere buitentemperatuur zal de woonkamer sneller afkoelen en dus moet de airco op een eerder tijdstip aangaan om op een bepaalde tijd de gewenste temperatuur te hebben. Hiermee hoop ik bepaalde piek belasting te voorkomen. Geen idee of het gaat lukken maar kan het altijd proberen.
jobr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:47:
[...]

Ik dacht dat de AB altijd alle instellingen stuurt als je op een knop drukt. Als ik bijv de AB afscherm en setpoint een graad hoger zet en dan zonder afscherming bijv de lamel verstel dat gaat de airco ook een graad hoger in zijn setpoint. Nu zou het specifiek voor deze knoppen anders kunnen werken.
Heb je hierop gelet ?

Dit is ook het geval met de app. Verstel je 1 dingetje dan stuurt deze alle instellingen naar de airco.
Wat @jobr zegt lijkt helaas te kloppen. De AB verstuurt de volledige settings.

Dus wat ik doe is gewoon specifieke combinaties inleren.
Heat, 20, auto, silent, flow x,. Etc.
Bereik je hetzelfde mee alleen het programmeren is wat meer werk.

[ Voor 21% gewijzigd door CPM op 30-11-2022 08:15 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@CPM stille modus kun je controleren a.h.v. het afgenomen vermogen. Als je de doeltemperatuur flink hoog zet, dan komt het vermogen op ongeveer een derde van maximaal (voor MHI ZSX tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:14:
[...]

Dat herken ik niet. Wanneer het systeem echt moet verwarmen ipv op temperatuur houden, dan blaast het inderdaad. Maar je merkt daar weinig van, zowel qua geluid als qua luchtstroom. Wat ik merk aan warme lucht ervaar ik juist als prettig. Je voelt het warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
AtlAntA schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:06:
[...]

Om die reden hebben wij een unit in het trapgat hangen. In de winter houdt hij het trapgat en de bovenverdieping een beetje op temperatuur, in de zomer zakt de koele lucht naar beneden, en hebben we wat extra koelte in de gang en keuken. Voor ons werkt dit erg goed en prettig, en qua comfort zou ik zeker niet anders willen. Voor 250 - 300 W per uur houden we in de meeste gevallen boven en beneden op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:09
Is hier toevallig iemand die een Daikin en Home Assistant cloud integratie gebruikt?

In de app kan je per (2) uur zien wat het energieverbruik is. De Daikin integratie met home assistant geeft echter alleen het verbruik door als total_increasing op onder andere dagbasis. Hoe kan ik dit omzetten naar het verbruik per uur zoals in de app.

[ Voor 9% gewijzigd door banaliteit op 29-11-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 10:54
Maxwp schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:04:
[...]
zie wel dat het een bekend probleem is dat de wifi na het eraf halen van de stroom verloren raakt en een reset nodig is.
bij mij gaat de stroom er zeker vanaf
Sorry, late reactie, was een paar dagen weg. Hier is in de lente de stroom eraf gegaan en er vorige week weer op gegaan. Meteen verbinding, ik moest alleen opnieuw inloggen bij de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

banaliteit schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:17:
Is hier toevallig iemand die een Daikin en Home Assistant cloud integratie gebruikt?

In de app kan je per (2) uur zien wat het energieverbruik is. De Daikin integratie met home assistant geeft echter alleen het verbruik door als total_increasing op onder andere dagbasis. Hoe kan ik dit omzetten naar het verbruik per uur zoals in de app.
Ik moet het zelf nog opzetten (maar dat is wel het plan) maar kan je het niet gewoon zelf terugrekenen? Als je het cumulatieve totaal op de dag terug krijgt dan pak je elke (2) uur de stand en reken je adhv van het vorige punt uit wat het verbruik de afgelopen periode was.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Ik gebruik zelf https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ om statistieken per dag/week/maand/jaar bij te houden. Wel met een Shelly als sensor, maar dat zou niet uit moeten maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 29-11-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Hebben meer mensen een probleem met de onecta app? Ik moet opnieuw inloggen en zie dan mijn airco's niet meer, moet opnieuw toevoegen. Net voor vandaag en morgen aan het testen qua gebruik boven ook wat langer aan laten staan.
Hij gaat nu einde middag aan, op zich is dat voldoende maar het is wel erg vochtig boven. Kijken of dat wat minder wordt.

Nevermind, ik logde met het verkeerde account in, nu is gelukkig wel alles weer terug.

[ Voor 11% gewijzigd door marcovandam op 29-11-2022 12:39 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:11
Michiel1978 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:37:
Wat zijn dan nog redenen om geen Airco aan te schaffen?
Gastarieven zijn nu €2,08/m3 en stroom €0,56 per kWh.

Mijn situatie is straks dat ik zonnepanelen heb voor mijn huidig stroomverbruik (zonder Airco) en ik nu 1800 m3 gas verbruik.
Laat ik stellen dat 1500m3 daarvan voor verwarming is, daar betaal ik met die tarieven en rekening houdend met het prijsplafond 900*€1,45 en 600*€2,08 = €2553 voor.

Als ik die 1500m3 gas naar 3000 kWh vertaal, betaal ik daar volgend jaar 2700*€0,4 en 300*€0,56. Dat is €1248, dus nagenoeg de helft.

Ook zonder een plafond is die verhouding nagenoeg hetzelfde (€3120 om €1680).

Dat is zo'n groot verschil, waarom zou je geen Airco nemen, of mis ik iets in mijn rekensom? Of zijn er nog andere "problemen" om rekening mee te houden?
Volgens mij ook niet.,maar elk huis is anders. Er is een verschil volledig kunnen verwarmen met L/L of alleen al gasverbruik verminderen. Daarnaast nog 2 variabelen die zowel voor als nadeel kunnen werken. Sww heeft misschien nog invloed om gasverbruik en L/L kan je teruglevering beïnvloeden(wordt verbruikt) als je hoopt op saldering van geheel jaar.

Mijn situatie heb zelf over +/ 1500 kw
Nou geeft teruglevering mij niets op dus wil ik zoveel mogelijk verbruiken.
Liefst geheel mijn gasverbruik maar ik wil binnen nu en 2/3 jaar vloerverwarming

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:44
Vos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:31:
[...]

Ik gebruik zelf https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/ om statistieken per dag/week/maand/jaar bij te houden. Wel met een Shelly als sensor, maar dat zou niet uit moeten maken.
Ik haak hier even op in,
Gebruik je een MQTT server of heb je het toevallig werkend via een Conbee 2 met Deconz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

elektriekert schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:48:
[...]

Ik haak hier even op in,
Gebruik je een MQTT server of heb je het toevallig werkend via een Conbee 2 met Deconz?
MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03-2023
Betreft Panasonic multi split
4*2 KW +5kw living
Een van de 2 KW blaast heel kort na opstart.stopt daarna en blaast heel stilletjes. Temperatuur setpoint is volgens toestel bereikt,maar deze was al op temp doordat deze gebleed ? of voorverwarmd zijn.
De niet gebruikte units warmen zodanig hoog dat ze eigenlijk al boven setpoint zijn voordat ze opstarten. De enige mogelijkheid om het warm te krijgen in de kamer is toestel op powerfull te zetten. Of setpoint boven deze waarde te zetten.ook na powerfull verhoogt de temp in het toestel en duurt het des te langer voordat terug normaal start,wat meestal gedurende de dag niet meer gebeurd,aangezien living 5kw continue draait. Deze zorgt er i.m.o. voor dat de andere opwarmen. Effectief gevoeld aan de radiatoren en deze hebben warm.
Is dit een setting,of is er iets defect? Temp binnen units is via. De Panasonic app uit te lezen.

Graag reactie van mede tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-10 11:14
vrefos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:26:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Veel te luid! En echt hinderlijk, als je er onder staat kan je niet eens normaal met iemand staan praten. Ik heb de units uit Italië, de webshop verwijst me door naar Hisense… Ik ga het nu daar proberen. Bedankt
En heb je nog een reactie gekregen? De mijne maakt exact hetzelfde geluid. Vooral storend in de ochtend, wanneer het nog muisstil op straat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
MiBe schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:35:
[...]

Heb je hier meer details over? Dus toen je de 2 andere binnenunits op fan only had staan kreeg je binnenunit in de woonkamer de ruimte niet meer goed warm? Ik draai ook met één unit op verwarmen en mijn overige drie binnenunits op fan only maar mijn woonkamerunit lijkt gewoon goed te reageren op de warmtevraag van de woonkamer zelf, die blaast alleen hard als het nodig is en als hij dat doet krijgt hij de kamer ook prima warm vooralsnog. Het enige opvallende gedrag dat ik bij de één unit verwarmen / overige units fan only heb kunnen bespeuren is dat hij bij het bereiken van het setpoint in de woonkamer de compressor minder snel uitschakelt als die andere drie units op fan only staan in plaats van uit (dus ook als de klep van de woonkamerunit van de volledig open stand naar de half open 'temperatuur meet' stand gaat blijft hij nog een tijdje ~300W trekken en ook warmte via de drie fan only units het huis inblazen, maar niet meer via de woonkamerunit). Zou het dan toch zijn dat die fan only binnenunits toch op de één of andere manier iets van warmtevraag richting de buitenunit creëren in plaats van alleen restwarmte de woning inblazen?
Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar heb het idee dat als de 2 fan only units aanstaan, dat de unit die op verwarmen staat de hele tijd onder het setpoint blijft en dus niet terug moduleert. Alles blijft dus constant draaien op zelfde verbruik. Als ik dan de fan only units uitzet, gaat na verloop van tijd de andere unit wel terug moduleren.

Denk niet dat de fan only units een warmtevraag doen. Maar dat de verwarmen unit wel warmtevraag doet en de buitenunit hem niet meer geeft dan gevraagd en de boel dus blijft hangen op 1 stand.

Maar echt hard bewijs hiervoor heb ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-10 09:19

Nog niet, ik wilde net gaan opzoeken hoe dat werkt. Ik kan in mijn google home app de airco niet toevoegen. Wel nest thermostaten maar er is geen optie voor een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
CPM schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:13:
Voor bijv. Silent moet je dan twee knoppen inleren.
Silent aan en Silent uit.
Hi aan, Eco Aan, Hi/Eco uit.
3D Auto aan, 3D Auto uit.
Ik dacht dat de AB altijd alle instellingen stuurt als je op een knop drukt. Als ik bijv de AB afscherm en setpoint een graad hoger zet en dan zonder afscherming bijv de lamel verstel dat gaat de airco ook een graad hoger in zijn setpoint. Nu zou het specifiek voor deze knoppen anders kunnen werken.
Heb je hierop gelet ?

Dit is ook het geval met de app. Verstel je 1 dingetje dan stuurt deze alle instellingen naar de airco.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 29-11-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 09:40
Hoeveel graden warme lucht komt er bij jullie uit de airco?

Mijn singlesplit in de woonkamer geeft vrij snel een uitblaas temperatuur van ruim 35-40 graden bij een setpoint van 22 graden. Mijn multisplit doet na het bijvullen zo'n 24 graden bij 22 graden setpoint.

Hierdoor wordt het voor mijn gevoel niet heel snel warm. Of is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansde
.

[ Voor 98% gewijzigd door Hansde op 29-11-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
SmoothTweaker schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:08:

Mijn singlesplit in de woonkamer geeft vrij snel een uitblaas temperatuur van ruim 35-40 graden bij een setpoint van 22 graden. Mijn multisplit doet na het bijvullen zo'n 24 graden bij 22 graden setpoint.

Heb helaas niets om het te goed te kunnen meten maar als ik momenteel mijn hand voor mijn binnenunit (onderdeel van een 4-weg multisplit) houd durf ik met grote zekerheid te stellen dat de uitblaastemperatuur momenteel ruim boven de 24 graden ligt (bij setpoint 20).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansde

Multisplit. Living 5 kw
Traag blazen 30 gr medium 37 a 40 gr vlug blazen tot 46 gr. Gemeten op 5 CM van uitblaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Dank, ik kom niet verder dan 30 graden. Ventilator blijft ook op low staan ondanks dat ik medium of high vraag. Zal morgen bij daglicht eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024

Hoe bedoel je met bijvullen?
De meeste airco's wordt de inverter gestuurd op de eindcompressie temperatuur. Kan verschillende oorzaken zijn, slechte eindcompressie temperatuur sensor, slecht gevacumeerd, teveel koelmiddel, ...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kuifje_t
  • Laatst online: 13-09 21:29
Martin7182 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:47:
[...]

Daar lijkt het wel op, al vind ik het best vreemd. In de openingspost staat:

[...]

Dit geldt niet als de kleinere unit alleen maar softwarematig anders is. Als je max. 2 kW nodig hebt, dan maakt het eigenlijk niet uit of je een 2.0, 2.5 of 3.5 neemt; ze draaien allemaal op 2 kW bij dezelfde compressorsnelheid met ongeveer dezelfde blaassnelheid v.d binnenunit.

[...]

Ja, dat is exact wat ik bedoel.
Voor wie geinteresseerd is in een vergelijking van het rendement van de Daikin Ururu Sarara 2,5kW en 3,5kW:

Na wat zoekwerk heb ik een technische specificatie gevonden:
https://planetaklimata.co...ra_Technical_Data_Eng.pdf
En met wat analyse ben ik tot een aantal inzichten gekomen:
  • Bij gelijkblijvende buitentemperatuur neemt het rendement (COP) lineair af met het input vermogen.
    • Dit bevestigt grotendeels de uitspraak van glashelder in de openingspost.
    • Dit is relevant voor de discussie over 24/7 vs 's nachts uit en 's ochtends weer aan: niet alleen is 's ochtends de buitentemperatuur het laagst, voor deze airco's geldt inderdaad dat het rendement daalt als ze harder moeten werken.
  • Bij input vermogens tot 1,4kW (het maximum van de US25) is zijn de prestaties (zowel outputvermogen als rendement) van de US25 en de US35 hetzelfde.
    • Dit bevestigt de uitspraak van Martin7182 dat beide modellen hardwarematig (vrijwel) hetzelfde zijn
    • Dit geldt dus ook bij een input vermogen vam 1,4kW (100% voor de US25, 88% voor de US35). Om de uitspraak van glashelder iets aan te scherpen: het is de hoevelheid vermogen die ervoor zorgt dat het rendement afneemt, niet de vraag of je al of niet dicht bij het maximum zit.
  • Het extra vermogen van de 35 vergroot het temperatuurbereik waarin de Airco de volledige warmtevraag ka leveren
    • Hoe lager de buitentemperatuur hoe lager de maximale output van je airco, maar hoe groter juist de warmtevraag van je woning. Op een bepaald punt zijn die twee in evenwicht en daaronder kan de Airco niet meer aan de volledige warmtevraag voldoen
    • Dus bij 1,4kW (het maximale input vermogen van de US25] moet de US25 het bij een bepaalde temperatuur opgeven. Op dat punt zijn de prestaties (zowel output als rendement) van de US25 en de US35 hetzelfde, alleen de US35 kan nog tot 1,6kW dus bij een lagere temperatuur aan de volledige verwarmingsvraag voldoen.
  • maar: op dat punt is het rendement zo laag door de combinatie van lage buitentemperatuur en maximaal vermogen, dat het best zou kunnen dat de COP dan rond de 3 uitkomt.
    • Dus als je bij zulke temperaturen, die relatief weinig voorkomen, al iets bespaart is het zeer weinig en weegt niet op tegen de hogere aanschafprijs.
    • Dan kun je beter het vermogen van je Airco begrenzen om nog iets aan rendement over te houden, en de rest bijstoken met gas als je dat kunt.
Conclusie: voor mij is het niet interessant om de US35 te nemen in plaats van de US25.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• banaliteit
Misschien interessant voor iemand. Ik heb een week lang de verwarming uit gehad. De woonkamer temperatuur daalde naar 13 graden. Sinds zondagavond heb ik de airco aan staan op 15 graden. Na 12 uur draaien zie je dat die nu netjes terug moduleerd met een verbruik van 150-200 watt.

Edit:
Hoekwoning uit 2002 met gemiddeld EPC 2,5 vloer, gevel en dak en HR++ ramen. Woonkamer en keuken is 130m3 met een schuifpui op het zuiden. Mechanische ventilatie altijd aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0SU37VAP6dPfeoH6C9nKYlSTCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iagDkAaa4VDGim5Q3ew388tM.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuursverloop van woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrvNxto_dKH7clBYhyjDjc0f6zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gdnc9wLl1fBhaVNwHlw3Ge0S.png?f=fotoalbum_large

De 1e verdieping overloop wordt ook klein beetje verwarmd. Dit is met dichte deur. Ik ben benieuwd wat de temperatuur gaat worden met open deur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFR60b2bNX8OnKxYoX3mC4wou6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3Qimg1TTFOM1hSCPvvjwUi1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door banaliteit op 29-11-2022 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weerman2
Draait hier 24/7 op 133 Watt bij kamer temp van 20 tot 20,5 graden tijdens koken afzuigkap aan en dat geeft een gebruik van 195 Watt.
Boven wordt het 16 graden doordat vloer temp ruim 18 graden is gaat super en draait mooi rustig, ben benieuwd hoe dit de komende dagen wordt gezien de temperatuur rond de 0 gaat worden.

Edit: 2 onder 1 kap op Noord/West geen warmte van of door zon, Woonkamer met open keuken met elkaar 90 m³ bouwjaar huis 1992 met spouwmuur isolatie 10cm EPS, vloer isolatie met 8cm EPS er tegen aan gelijmd schelpen op de bodem nog kruip ruimt over van 50cm HR++ ramen (2016) met houten kozijnen, unidek dakplaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2XCSf95WQop6BSSEQSgl287zq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAhZwn1xip6YOMY6GcIRD356.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Weerman2 op 29-11-2022 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
Die cijfers zeggen niet zo veel als we niet weten hoe het huis geisoleerd is en hoe groot de ruimte is.
Misschien energielabel (al is dat ook erg variabel) en inhoud van ruimte erbij zetten.

Zo kan ik ook zeggen, "met 10 watt hou ik het 24/7 op 25 graden", zonder erbij te zeggen dat ik het over de wc heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Misanthropia schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:45:
Die cijfers zeggen niet zo veel als we niet weten hoe het huis geisoleerd is en hoe groot de ruimte is.
Misschien energielabel (al is dat ook erg variabel) en inhoud van ruimte erbij zetten.

Zo kan ik ook zeggen, "met 10 watt hou ik het 24/7 op 25 graden", zonder erbij te zeggen dat ik het over de wc heb.
Aangepast iets duidelijker nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Misanthropia schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:45:

Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Hespy schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:55:
[...]

Hoe bedoel je met bijvullen?
De meeste airco's wordt de inverter gestuurd op de eindcompressie temperatuur. Kan verschillende oorzaken zijn, slechte eindcompressie temperatuur sensor, slecht gevacumeerd, teveel koelmiddel, ...
De airco functioneerde niet goed. Bedrijf constateerde een lek en heeft vervolgens de unit opnieuw in bedrijf gesteld en afgevuld. Ze mogen daar voor terugkomen, iets is er nog niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

banaliteit schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:26:
Misschien interessant voor iemand. Ik heb een week lang de verwarming uit gehad. De woonkamer temperatuur daalde naar 13 graden. Sinds zondagavond heb ik de airco aan staan op 15 graden. Na 12 uur draaien zie je dat die nu netjes terug moduleerd met een verbruik van 150-200 watt.

Edit:
Hoekwoning uit 2002 met gemiddeld EPC 2,5 vloer, gevel en dak en HR++ ramen. Woonkamer en keuken is 130m3 met een schuifpui op het zuiden. Mechanische ventilatie altijd aan.

[Afbeelding]

Temperatuursverloop van woonkamer.
[Afbeelding]

De 1e verdieping overloop wordt ook klein beetje verwarmd. Dit is met dichte deur. Ik ben benieuwd wat de temperatuur gaat worden met open deur.
[Afbeelding]
Woonkamer op max 17 graden krijg ik er thuis niet in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
Vos schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:40:
[...]

Woonkamer op max 17 graden krijg ik er thuis niet in ;)
langzaam aan de offset van de thermostaat aanpassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Ik heb sinds een aantal weken een split unit in huis hangen met volle tevredenheid.
Doordat ik een Qlima met hoge korting kon aanschaffen, heb ik voor deze gekozen.
Uiteraard zal ik de reacties krijgen.... Slechte keuze.....B-merk.... Enz, maar hij regelt goed een constante temperatuur in huis, en is verrassend stil.
Enige nadeel is de bijbehorende app. Ik kan een schema maken, maar daarbij geen temperatuur instellen. Diverse collegas gebruiken bij een qlima de app nethome plus. Echter deze werkt niet op mijn ac. De enige app die werkt is Tuya.
Om mijn probleem op te lossen wil ik een Sensibo of Tado aanschaffen.
Welke is aan te raden? Of wie heeft tips om de juiste app aan de gang te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:31
kuifje_t schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:19:
[...]

Voor wie geinteresseerd is in een vergelijking van het rendement van de Daikin Ururu Sarara 2,5kW en 3,5kW:

• Bij gelijkblijvende buitentemperatuur neemt het rendement (COP) lineair af met het input vermogen.
    • Dit bevestigt grotendeels de uitspraak van glashelder in de openingspost.
    • Dit is relevant voor de discussie over 24/7 vs 's nachts uit en 's ochtends weer aan: niet alleen is 's ochtends de buitentemperatuur het laagst, voor deze airco's geldt inderdaad dat het rendement daalt als ze harder moeten werken.
  • Bij input vermogens tot 1,4kW (het maximum van de US25) is zijn de prestaties (zowel outputvermogen als rendement) van de US25 en de US35 hetzelfde.
    • Dit bevestigt de uitspraak van Martin7182 dat beide modellen hardwarematig (vrijwel) hetzelfde zijn
    • Dit geldt dus ook bij een input vermogen vam 1,4kW (100% voor de US25, 88% voor de US35). Om de uitspraak van glashelder iets aan te scherpen: het is de hoevelheid vermogen die ervoor zorgt dat het rendement afneemt, niet de vraag of je al of niet dicht bij het maximum zit.
  • Het extra vermogen van de 35 vergroot het temperatuurbereik waarin de Airco de volledige warmtevraag ka leveren
    • Hoe lager de buitentemperatuur hoe lager de maximale output van je airco, maar hoe groter juist de warmtevraag van je woning. Op een bepaald punt zijn die twee in evenwicht en daaronder kan de Airco niet meer aan de volledige warmtevraag voldoen
    • Dus bij 1,4kW (het maximale input vermogen van de US25] moet de US25 het bij een bepaalde temperatuur opgeven. Op dat punt zijn de prestaties (zowel output als rendement) van de US25 en de US35 hetzelfde, alleen de US35 kan nog tot 1,6kW dus bij een lagere temperatuur aan de volledige verwarmingsvraag voldoen.
  • maar: op dat punt is het rendement zo laag door de combinatie van lage buitentemperatuur en maximaal vermogen, dat het best zou kunnen dat de COP dan rond de 3 uitkomt.
    • Dus als je bij zulke temperaturen, die relatief weinig voorkomen, al iets bespaart is het zeer weinig en weegt niet op tegen de hogere aanschafprijs.
    • Dan kun je beter het vermogen van je Airco begrenzen om nog iets aan rendement over te houden, en de rest bijstoken met gas als je dat kunt.
Conclusie: voor mij is het niet interessant om de US35 te nemen in plaats van de US25.
Bedankt voor het delen.
Even een correctie, COP 3 ben je alsnog voordeliger uit dan met CV, een tijd terug zat dat al rond COP 2,8 waar het nu op zit geen idee.

En met PV erbij maakt het plaatje al helemaal anders en zeker in deze tijden waarbij het voordeliger is je eigen teruggeleverde stroom volledig op te maken.
Hier heb ik ook de 3,5kw en toch wel handig als het soms rap kan en het iets lagere redement neem ik voor lief want dat heb je bij CV ook als die op zijn staart getrapt wordt, voor iedereen is de situatie anders natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2022 22:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@Weerman2 Vandaag Daikin Pefera FTXM35N 3,5KW verwarmt mijn woonkamer & openkeuken +/- 120M3.

Ingesteld op 20 graden. fan handmatig op stand 5, Streamer aan, Eco off, vraagbesturing op automatisch.

Volgens Onecta Daikin app. inhuis 23 graden buiten temp 9 graden.
Volgens de Daikin heb is het verbruik tot nu toe vandaag 5.99 kWh gemiddeld verbruik 269watt.
En dat met een oud huis met slechte isolatie. :)

Ik stook niet 24/7 omdat ik het niet nodig vind. En s 'nachts is het veel kouder waardoor je verbruik hoger is met meer kans op veel defrost bij kouder temperaturen.

Mijn huis:
Hoekhuis bouwjaar 1949
Woonkamer met open keuken +/- 120M3
kunststof kozijnen met dubbelglas met rolluiken.
Geen spouwmuurisolatie, dak isolatie & vloerisolatie.
Energielabel: F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJtAv6nvkrem_KWfv0VkITcJYpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DBWb2U7GlZpSr3hihR36OLKg.jpg?f=user_large

Hier mijn gas verbruik gegevens in 2019 gewoon met CV verwarmen en vanaf 2020 stook ik met
airco om het gas verbruik te verminderen dat is goed gelukt moet ik zeggen. Dat terwijl
mijn Daikin Pefera 3,5kwh niet voldoende is om helemaal 100% te stoken met airco i.v.m.
mijn woonkamer & openkeuken totaal 120M3 is.

gas verbruik 2019 1500M3 gas verbruik
gas verbruik 2021 800M3 gas verbruik verminderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La2Y_qKfScvotx_zD021mjHHFLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OI8cnrdoeUiecWqgbjGtC9lO.png?f=user_large
Weerman2 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:40:
Draait hier 24/7 op 133 Watt bij kamer temp van 20 tot 20,5 graden tijdens koken afzuigkap aan en dat geeft een gebruik van 195 Watt.
Boven wordt het 16 graden doordat vloer temp ruim 18 graden is gaat super en draait mooi rustig, ben benieuwd hoe dit de komende dagen wordt gezien de temperatuur rond de 0 gaat worden.

Edit: 2 onder 1 kap op Noord/West geen warmte van of door zon, Woonkamer met open keuken met elkaar 90 m³ bouwjaar huis 1992 met spouwmuur isolatie 10cm EPS, vloer isolatie met 8cm EPS er tegen aan gelijmd schelpen op de bodem nog kruip ruimt over van 50cm HR++ ramen (2016) met houten kozijnen, unidek dakplaten.

[Afbeelding]

[ Voor 13% gewijzigd door Dolbyadt op 29-11-2022 23:12 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
De airco's (FTXM42-R woonkeuken en FTXM25-R gekoppeld aan een 2XMXM50A) hangen nu ruim een week.
Ik ben tevreden maar merk wel een paar dingetjes op.

De kruipruimte in het voorste deel van de kamer is nog niet geisoleerd wat resulteert in een koude front die tegen je benen aan wordt gedrukt. Inmiddels ligt er bodemfolie zodat de kruimpruimte kan drogen (was ook zeer vochtig).

Ook ervaren wij pendelgedrag, Ik ben dan ook van plan om een externe sensor op te gaan hangen aan de andere kant van de woonkeuken (L-vorm) om de hoek zodat deze ook niet in de directe luchtstroom hangt.

Daikin regelt de airco zo dat wanneer de temperatuur is bereikt de fan ook stopt met draaien en de buitenunit ook uitgaat.

Weet iemand of een geinduceerde spanning voor problemen zou kunnen zorgen met de externe sensor.
Ik ben van plan om deze voor een gedeelte in een elektrabuis te laten lopen waar een CAT6F netwerkkabel in ligt.
Deze komt in de groepenkast uit waar veel elektra ligt.
Hierna wil ik een aparte buis trekken door de hal naar de voorkant woonkamer.

Al met al gaan er zo 9 groepen vanuit de bovenkant van de groepenkast weg.
Ik ga er vanuit dat de temperatuursensor een NTC of PTC zal zijn en ik wil niet dat een geinduceerde spanning de print van de airco kan slopen.

Iemand tips of aanbevelingen?

EDIT: Volgens de service manual is het een NTC, wellicht dat ik de bedrading van de huidige temperatuur sensor kan verlengen, hierdoor zal de weerstandwaarde enigzins veranderen, Daikin spreekt over een tolerantie van 3% dus hier maak ik me niet heel druk om.

Er staat me bij dat iemand hier de temperatuursensor had verlengd :Y

[ Voor 11% gewijzigd door elektriekert op 30-11-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:56:
[...]

Bedankt voor het delen.
Even een correctie, COP 3 ben je alsnog voordeliger uit dan met CV, een tijd terug zat dat al rond COP 2,8 waar het nu op zit geen idee.

En met PV erbij maakt het plaatje al helemaal anders en zeker in deze tijden waarbij het voordeliger is je eigen teruggeleverde stroom volledig op te maken.
Hier heb ik ook de 3,5kw en toch wel handig als het soms rap kan en het iets lagere redement neem ik voor lief want dat heb je bij CV ook als die op zijn staart getrapt wordt, voor iedereen is de situatie anders natuurlijk.
Dat eerste deel van je uitleg is (dus) voor iedereen verschillend. De een heeft COP 3 nodig, voor de ander zit het omslagpunt hoger of lager. Met PV maakt het b.v. uit of je stroom over hebt of niet. Als ik de airco stook met stroomoverschot dat niet verkocht wordt, dan kost me dat €0.45/kWh. Met gekochte stroom kost het mij €0.65/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

jobr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:47:
[...]

Heb je hierop gelet ?

Lijkt inderdaad zo, helaas....iets om rekening mee te houden met programmeren. Dan maar de combinaties opslaan. Orginele post is aangepast.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:15:
Hierbij de tempsensor van mijn binnenunit, ik heb de complete printplaat op de kabelgoot liggen net achter het gordijn en dat functioneert, de binnenunit geeft nu geen problemen meer en de temp regeling in de App lijkt correct te zijn met de kamertemp(achter het gordijn komt vrijwel geen hete lucht).

De binnenunit regelt daar op, even tegenaan blazen en de schakelt zich uit, App geeft dan ook meteen 27 graden aan bijvoorbeeld, helaas is het kabeltje maar kort ik schat 30cm totaal, mogelijk wil ik dat nog verlengen.

De temperatuursensor valt geen kabel aan te solderen lijkt het, is een weerstandje op de printplaat.
Daikin FTXM35M/RXM35M

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je gaat me toch niet vertellen dat die RTH1 de Thermistor is waar de unit op afregelt he?
Is het nog een SMD ook :X

edit: F*CK!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 17-10 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt8LRi-eaJSivw3xdjkQHYi4O1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVWFphncU0GWz7SMPrzOWrZY.jpg?f=fotoalbum_large

Gister avond even een stopcontact tussen onze Multi Split MHI 4kw buiten unit geplaatst. De binnen unit op de overloop (3.5 kw) staat op ingesteld op Eco en 18 graden (24 uur per dag) sinds gisteren staat de unit op zolder (2.5) kw op de laagste stand ventileren. Dit scheelde een serieuze 2,5 graden op zolder (ging van 16 graden naar 18.5). omdat hier de was hangt is het wel handig dat dit wat sneller droogt.

Het verbruik om de overloop op 17 a 18 graden te houden kost dus 2,5 tot 3 kwh per dag. Nu hopen dat de Daikin voor de woonkamer/keuken snel komt.

Verder gaan we de spouwmuur issoleren ( ongeveer 5 cm ) en 15 december wordt het glas en lood eruit gehaald. Dit komt in Januari terug maar gerestaureerd in dubbel glas.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Leanderr schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:09:
[Afbeelding]

Het verbruik om de overloop op 17 a 18 graden te houden kost dus 2,5 tot 3 kwh per dag.
Blijft je overloop zo warm bij 18 graden eco-stand? Na 2 uur zou het setpoint van 18 graden eco namelijk naar -2,5 graad (= 15,5 graden) moeten gaan. Zeker indien het open is richting je zolder zou je verwachten dat de temperatuur op de overloop zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
MiBe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:25:
[...]

Blijft je overloop zo warm bij 18 graden eco-stand? Na 2 uur zou het setpoint van 18 graden eco namelijk naar -2,5 graad (= 15,5 graden) moeten gaan. Zeker indien het open is richting je zolder zou je verwachten dat de temperatuur op de overloop zakt.
Meestal geeft het thermometertje (van de action) wel een graad of 17 aan.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Na controle blijkt onze Carrier van onjuiste leidingen te zijn voorzien.
Deze zouden liquid/gas 1/4"/1/2" moeten zijn echter is er 1/4"/3/8" gebruikt. (Bedankt beun).

De afstand tussen de buiten en binnenunit is maximaal 10 meter.
Zou dit echt merkbare nadeligheid kunnen hebben of is dat in realiteit verwaarloosbaar?
De unit lijkt goed te koelen, de enige klacht die ik erover heb is dat de buitenunit wat meer lawaai maakt. Dit heb ik deels opgelost door geluiddempende materialen aan te brengen in de kast (resonantie) maar de compressor blijft hoorbaar.

Is het verstandig om het leiding werk alsnog te laten vervangen door de juiste diameter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5NSHIDJUUj47fyBwMPL7_9UFug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbHvjbtK1jlVke7M9bH3z6Jg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYPYh3gy10E5gLyyqf6Fx2b77wU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0O2o9uWaMrm3O8dOLHbHvph.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Leanderr schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:28:
[...]

Meestal geeft het thermometertje (van de action) wel een graad of 17 aan.
Wellicht helpt het dat je ventilerende unit op zolder ook warme lucht blaast. Als het op zolder al wat warmer is heb je minder last van wegtrekkende warmte richting zolder. Zelf heb ik op zolder geen unit hangen en gooi ik de deuren van mijn slaapkamer en/of kantoortje (beiden op de eerste verdieping) open als ik de temperatuur op zolder omhoog wil hebben, dan schiet de temperatuur op de eerste verdieping direct naar beneden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10 08:54
CPM schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:28:
Deze zouden liquid/gas 1/4"/1/2" moeten zijn echter is er 1/4"/3/8" gebruikt. (Bedankt beun).

Zou dit echt merkbare nadeligheid kunnen hebben of is dat in realiteit verwaarloosbaar?
De unit lijkt goed te koelen, de enige klacht die ik erover heb is dat de buitenunit wat meer lawaai maakt. Dit heb ik deels opgelost door geluiddempende materialen aan te brengen in de kast (resonantie) maar de compressor blijft hoorbaar.

Is het verstandig om het leiding werk alsnog te laten vervangen door de juiste diameter?

[Afbeelding][Afbeelding]
volgens mij worden ze niet voor niks zo gespecced. Nu zit mijn msz-hr50vf ook op 1/4" - 3/8" en is dat een 5kW machine, en dat is as specced, maar hoe het voor deze Carrier zit.

Het beperkt vooral de flow vermoed ik, met als resultaat harder werken voor de compressor waardoor je COP daalt.

Kan nog steeds zo zijn dat de buitenunit luid is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
MiBe schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:32:
[...]

Wellicht helpt het dat je ventilerende unit op zolder ook warme lucht blaast. Als het op zolder al wat warmer is heb je minder last van wegtrekkende warmte richting zolder. Zelf heb ik op zolder geen unit hangen en gooi ik de deuren van mijn slaapkamer en/of kantoortje (beiden op de eerste verdieping) open als ik de temperatuur op zolder omhoog wil hebben, dan schiet de temperatuur op de eerste verdieping direct naar beneden :9
De werkplek van mijn vriendin is op zolder en daar zit/zat geen radiator. Vandaar dat daar ook een airco hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
CPM schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:28:

[Afbeelding][Afbeelding]
Tja ieder zijn eigen natuurlijk maar ik persoonlijk zou graag willen dat de correcte leidingen erop zitten ook al zegt iemand dat het geen merkbaar verschil maakt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het onderzocht is wat een verkeerde diameter doet op de lange termijn met je compressor. De specs zijn de specs en die geeft de fabrikant niet voor niks op.

Ook kan het een issue worden als je eens aanspraak moet maken op fabrieksgarantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
AtlAntA schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:20:
[...]

Tja ieder zijn eigen natuurlijk maar ik persoonlijk zou graag willen dat de correcte leidingen erop zitten ook al zegt iemand dat het geen merkbaar verschil maakt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het onderzocht is wat een verkeerde diameter doet op de lange termijn met je compressor. De specs zijn de specs en die geeft de fabrikant niet voor niks op.

Ook kan het een issue worden als je eens aanspraak moet maken op fabrieksgarantie.
En waarschijnlijk een slechtere COP bij hogere vermogens.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 15:48
Top-post!

Semi O/T: ik kwam bij mijn zoektocht naar verdere data over onze Mitsubishi Electric ook bij planetaklima.com.ua uit. Is het niet erg dat of all things een shop uit Oekraïne in volle oorlog het nog beter weet te doen met informatie (vindbaar) beschikbaar te maken dan de fabrikanten zelf 8)7 . En dat die fabrikanten dan ook nog eens meer/minder info verstrekken afhankelijk van welke regionale versie van hun website je bezoekt.. wat een puinhoop.
[...]
[list]• Dit bevestigt de uitspraak van Martin7182 dat beide modellen hardwarematig (vrijwel) hetzelfde zijn
Ik denk dat jij en Martin7182 de nagel op de kop slaan. Mijn intuïtie zegt me dat de efficiëntie voor een groot deel afhangt van de koellichamen in binnen en buitenunit: grosso modo hoe groot ze zijn (uitgedrukt in effectieve koelvinoppervlakte). Net zoals je CPU-koeler, groter is gewoonlijk beter en kan met lagere fan toerentallen ook stiller werken om dezelfde warmteafvoer te realiseren, maar is ook duurder om te fabriceren. Ik denk niet dat er verder heel veel magie achter de efficiëntie van verschillende merken zit, uiteraard zijn inverters een grote stap geweest, de electromotoren kunnen nog wat bijgeschaafd en zullen verschillen, betere regeltechniek etc, maar de basisfysica van het werkingsprincipe zit 'm in de compressor en koellichamen. En aangezien de koellichamen vast een van de duurdere componenten van het geheel zijn om te maken kan je er donder op zeggen dat die identiek zijn binnen een vermogensklasse van een design-serie, om zoveel mogelijk schaalvoordeel te halen.

Dat de US25 en US35 in hun specs een verschillende COP hebben ligt denk ik gewoon aan het feit dat ze andere nominale vermogens hebben, de COP die in spec sheets staat is op 'nominaal vermogen' en die is voor de US35 hoger, aka in een minder efficiënt prestatiegedeelte, dus zal de COP in de spec sheet van de US35 lager zijn. De tabel in die technische informatie geeft daarbovenop ook de off-nominal COP's, da's veel interessanter :) .

Alternatieve conclusie: twee US25's zijn beter dan één ;)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
patrickt35 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:45:
Ik heb sinds een aantal weken een split unit in huis hangen met volle tevredenheid.
Doordat ik een Qlima met hoge korting kon aanschaffen, heb ik voor deze gekozen.
Uiteraard zal ik de reacties krijgen.... Slechte keuze.....B-merk.... Enz, maar hij regelt goed een constante temperatuur in huis, en is verrassend stil.
Enige nadeel is de bijbehorende app. Ik kan een schema maken, maar daarbij geen temperatuur instellen. Diverse collegas gebruiken bij een qlima de app nethome plus. Echter deze werkt niet op mijn ac. De enige app die werkt is Tuya.
Welke is aan te raden? Of wie heeft tips om de juiste app aan de gang te krijgen?
Ik heb zelf een MHI 5kw. Heb niet de eigen wifi module genomen maar een Sensibo Air Pro. Bevalt me enorm goed. Ik heb de sensibo wel aan de andere kant van de kamer (ongeveer 7m van de airco) liggen zodat ik daar de temperatuur meet. Het is wel maar 1 weg communicatie en infrarood. Je hebt dus een line of sight nodig. De sensibo Air (Pro) heeft een (veel) betere ir blaster dan de Sensibo Sky, dus zou die sky niet nemen.

Als je tuya kunt gebruiken, zou je ook kunnen kijken naar de SmartLife App. Die gebruik voor diverse slimme stekkers. Weet alleen niet hoe goed dat met een Airco werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Je link lijkt verkeerd. Ik zie daar de oude 2.8 / 4.2 kW Ururu Sarara staan, ze verkopen nu de FTXR-N's. Deze is de juiste: http://www.daikintech.co....V1B/RXZ-NV1B_Databook.pdf

Maar de verschillen zijn niet heel groot, ik ga mee met de oude pdf.
[...]

Waar haal jij dit uit de gelinkte document? Voor heating zie ik 2 tabellen:

2.8:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovaWAGnN8jDNwHCdLelZvcGvWpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mg8gQuyNPcjaa5sZAGszUlZI.png?f=user_large

4.2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oeaodSFCmv3EO59i43JhemnsgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wsT3kATppKzAFLVCULLhFbV0.png?f=user_large

En dit gaan over maximum vermogen (TC) en verbruik (PI) bij bepaalde binnen en buiten temperatuur. Niet COP bij partial load.

Voor de nieuwe 2.5 / 3.5 / 5.0 geldt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W73Cr_LV8XHYmtZNOpdPleBdp6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vreiUcqSpK8Fw7Nyp9RcACnk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFL9OhSI2pLUgAzv7DRJw216i0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IfAzQ1BX7UQ0UVNTTF0tHCWQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYpVyDeX9xondSFGQfchjm7r75Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M12H8FgctCZPpHntVbnygkPy.png?f=user_large

De waardes bij 2.5/3.5 zijn lager dan max compressor vermogen, maar die bepalen niet alleen het vermogen, de warmtewisselaars binnen en buiten kunnen ook de bottleneck zijn. Bij de 2.5 zijn deze vaak kleiner, of een aantal lussen zijn niet aangesloten. De 2.5 kan dan ook niet meer dan 620W gebruiken bij de standaard test conditie van 6C/20C, uitblaastemperatuur is waarschijnlijk maximaal.
Ik lees hierboven dat US25 op 620/1400=42% zit bij 3.8 kW output, US35 op 1000/1400=71% @ 5kW output. Beide hebben een prima COP op "max" load gelimiteerd door binnenunit, 6.1 en 5.0. En als het binnen niet koud genoeg is gaan ze beide terug naar een lager compressor power level %.

Dat is ook logisch, in mijn link zie je dat de 2.5 - 5.0 de 2YC40DXD compressor gebruikt, en dezelfde fan, en control board. Alleen software is aangepast, maar daar betaal je wel voor. Bij een random webwinkel vragen ze 2600/2900/3200 euro voor de 2.5/3.5/5.0, minimale meerprijs dus voor meer capaciteit, maar de Perfera 2.5 gaat in dezelfde winkel voor 1600. Oversized buitenunit kost geld.
Je maakt het te ingewikkeld. Doe de warmteverliesberekening, zet koudste buitentemperatuur op bijvoorbeeld -5 graden, zoveel kouder wordt het hier niet, en als daar 4 kW uit komt haal je het niet met de US25; die kan dan nog maar 2.3 kW leveren wat erg weinig is.

Met de US35/US50 kom je op 3.19 kW en 4.02 kW, wat een stuk beter is; dat laatste heeft nog steeds een prima COP van ~4 (TC 4.02 / PI 1.03). In een woonkamer zou ik eerder kiezen voor de US35/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Nog een voordeel van oversized compressor (met "unlocked" software) - ipv de hele dag warm houden kan je dit doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVmuTyJe10RzwPCHNvU1ts_YeMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ttWXExqfGGRwzBgjpxqkvQQf.png?f=user_large

Voor 1200W x 10 minuten = 200 Wh is de woonkamer gelijk weer op temperatuur (sensor op eettafel), afwezig = uit. Daarna pruttelt het verder op 400W. Deze LG 5.3 kW multi trekt tot 2800W aan vermogen als het moet, de "jet" / "powerful" setting nog nooit gebruikt buiten testen maar het is serieus overpowered.

Maar dat is dan ook de kleinste uit de reeks, de 5.3, 6.2 en 7.0 gebruiken dezelfde kast / compressor / etc, en met mijn gebruik heb je dus echt nooit last van ontdooien (oversized coils buiten) of onvoldoende warmte; behalve die 3 uur LG timer dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Heb het hier ook een "externe voeler" (niet vanwege pendelen maar temp regeling ging niet goed doordat zijn eigen warmte registreert), van Daikin kon ik niks verwachten want externe voeler kon niet volgens hun, dit opgelost met een soldeerapparaat en een stuk kabel, fijn als je zelf naar de oplossing moet zoeken en mag solderen aan een 2000 euro kostende apparaat.

Binnenunit ging zichzelf weer begrenzen nadat er meer warmtevraag nodig was.
Setpoint hoger zetten werkt maar moet je later opnieuw aanpassen doordat het dan te warm werd.

Dat geneuzel van constant de setpoint wijzigen werd ik een beetje moe van, deed ik ook nooit bij CV.
Heb jij die RTH1 SMD aan een draadje gesoldeerd?
Aan wat voor draadlengte en hoe is nu je ervaring?

EDIT: ik heb gevonden dat een NTC benoemd wordt bij 25C.
Dit is een 10K thermistor.
Als je er een kan vinden die binnen de 3% tolerantie zit dan zou het goed moeten zijn.
(Wel moet je dan alsnog de SMD van je Display PCB affakkelen :+ )

EDIT2:

Om maar antwoord te geven op mijn eigen vragen, als ik voor de NTC een afgeschermde kabel neem dan zou er geen invloed van leidingwerk in de meterkast moeten zijn die eventueel de PCB in de Airco binnenunit kunnen opkloten.

crosspost: https://gathering.tweaker...message/58015872#58015872

Ik zit dit op mijn todo list en zal ook de verschillen kunnen posten als ie hangt en de Shelly werkzaam is :)

[ Voor 28% gewijzigd door elektriekert op 30-11-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 20:50
Iemand ervaring met plaatsen monoblock op zolderverdiepingen (2e)? Ik google, maar 0 resultaten. Vroeg mij af of dit wel kan, of moet je nou een steiger regelen om de gaten te boren en de ventilateroosters te plaatsen.
Wilke schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:39:
[...]

Niets; nu ja, rondblazen met de rest van de lucht dus. De Daikin US voegt een heel klein beetje verse lucht toe, maar gaat echt jouw probleem niet oplossen.

Zoek eens naar decentrale WTW.
Decentrale WTW gekocht bij ventilatieshop en gister geplaatst. Instant frisse lucht. Dampen van eten is na een minuut weg. Superfijn dit! Had dit veel eerder moeten doen.

Ook fijn van ventilatieshop, bestelde 10cm buis/wtw maar kreeg grotere van 16cm. :) Dat is 100 euro cadeau.

[ Voor 57% gewijzigd door GabeNewell333 op 30-11-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-08 12:37
Vraagje, klopt het Elektrische verbruik aangegeven in de app van MHI een beetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Schalkkie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:59:
Vraagje, klopt het Elektrische verbruik aangegeven in de app van MHI een beetje?
Klopt behoorlijk. Alleen deze gaat in stapjes van 0,25 kWh. Dus als je deze vaak uit en aan zet krijg je een afwijking. Dan begint deze namelijk weer op 0 en zou je een deel van die 0,25 kunnen kwijt raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:42
Schalkkie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:59:
Exact bij mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:31
elektriekert schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:34:
[...]

Heb jij die RTH1 SMD aan een draadje gesoldeerd?
Aan wat voor draadlengte en hoe is nu je ervaring?

EDIT: ik heb gevonden dat een NTC benoemd wordt bij 25C.
Dit is een 10K thermistor.
Als je er een kan vinden die binnen de 3% tolerantie zit dan zou het goed moeten zijn.
(Wel moet je dan alsnog de SMD van je Display PCB affakkelen :+ )

EDIT2:

Om maar antwoord te geven op mijn eigen vragen, als ik voor de NTC een afgeschermde kabel neem dan zou er geen invloed van leidingwerk in de meterkast moeten zijn die eventueel de PCB in de Airco binnenunit kunnen opkloten.

crosspost: https://gathering.tweaker...message/58015872#58015872

Ik zit dit op mijn todo list en zal ook de verschillen kunnen posten als ie hangt en de Shelly werkzaam is :)
De printplaat heb ik in zijn geheel eruit gehaald en daaraan een computer netwerkkabel 10 meter CAT6 AWG24 100% koper gesoldeerd, oorspronkelijk ben je 12 draadjes nodig ik had maar 8, ik heb daarom de ledjes en interne schakelaar niet aangesloten.

Via de installateur een Daikin part (oorspronkelijke kabeltje vanuit de moederprintplaat naar de voeler) extra besteld deze doormidden geknipt en daaraan de kabel gesoldeerd met krimpkousjes omheen.
Ik kan dus zo weer terug bouwen met het orginele kabel.

Dat kabeltje kostje ongeveer 10-15 euro toen der tijd.

De airco werkt een stuk preciezer maar als die eenmaal op minimaal vermogen draait zal er eerst 1,5c bij komen voordat die uit gaat dit kun je er niet af krijgen volgensmij en zit in de software, het zal altijd wel een beetje blijven schommelen(winter periode stel ik hem iets bij met SU codes omdat anders het verwarmen achterblijft en in het voorjaar weer terug).

De voeler klopt nadat deze buiten de unit is geplaatst met de werkelijke kamertemperatuur, dit werkt al een tijd zo prima, met de SU codes heb ik hem nog iets bijgesteld zodat de setpoint klopt(hangt ongeveer 80cm boven de vloer).

Hier loopt de kabel niet langs 230v.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2022 19:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:28:
De waardes bij 2.5/3.5 zijn lager dan max compressor vermogen, maar die bepalen niet alleen het vermogen, de warmtewisselaars binnen en buiten kunnen ook de bottleneck zijn. Bij de 2.5 zijn deze vaak kleiner, of een aantal lussen zijn niet aangesloten. De 2.5 kan dan ook niet meer dan 620W gebruiken bij de standaard test conditie van 6C/20C, uitblaastemperatuur is waarschijnlijk maximaal.
Dat is wel vreemd; mijn MHI 2.5 gebruikt onder die condities wel gewoon tot aan het maximum dat rond de 1500W zit. En er komt dan ook een bak warmte uit, de opgegeven 6.0kW geloof ik direct. Maar de MHI tabellen met vermogens bij binnen/buitentemperatuur snap ik niet; die specificeren een hoger vermogen bij lagere buitentemperaturen. Ik heb het trouwens alleen gehad over de 2.5 en 3.5 modellen van MHI-ZSX, niet over Daikin. Verder zie ik geen aanwijzingen dat de warmtewisselaar kleiner is of gedeeltelijk niet aangesloten. Waar heb je die info vandaan of is het alleen maar een vermoeden?

@kuifje_t hoe kom je tot de conclusie dat de COP lineair met het vermogen afneemt? Ik haal dat niet zo snel uit de specs. Wat er wel staat, b.v. voor mijn 2.5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKN5SIjllAROTSD2frxZWpESxeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfVlMkZGo2PklAOXqtsBf2Wu.png?f=fotoalbum_large
Als ik "heating capacity" deel door "power consumption", dan krijg ik:
COP-1 = 0.8kW / 0.14kW = 5.71
COP-2 = 6.0kW / 1.54kW = 3.90

Er is dus zeker een verband met het vermogen, maar niet lineair. Op basis van deze cijfers dan.
Edit: bedoel je dat de COP tussen 0.8 en 6.0 uitgangsvermogen lineair afneemt van 5.71 tot 3.90? Dat is nog steeds lineair natuurlijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 30-11-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 20:35
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69567676
Ik heb de stappen uit deze post uit 2021 gevolgd om de offset van een Daikin FTXM20R te wijzingen. Het werkte bijna op de aangegeven wijze, alleen het indrukken van warmere en koudere temperatuur tegelijkertijd ging niet met de afstandsbediening (tuimelschakelaar)
patrickt35 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:45:
Ik heb 2 MHI binnenunits ook die ik met 2 Tado's aanstuur. Werkt prima.

Je kunt bij Tado een abbo nemen van een paar euro per maand, waarmee de airco-aansturing gekoppeld wordt aan de elektriciteitsprijs. De Tado airco-aansturing gaat dan kijken of eerder opwarmen zinvol is, als de stroom overdag goedkoper is terwijl de warmtebehoefte in de avond ligt als de tarieven hoger liggen. Is bedoeld voor mensen die Tibber, ANWB of vergelijkbaar als energieaanbieder hebben. Of dat echt werkt is nog wel een vraagteken. Tado moet dan een goed beeld hebben van de hoeveelheid energie die nodig is om de ruimte op te warmen èn hoe goed de warmte vastgehouden wordt. Dat kan de Tado-unit meten, omdat er sensoren in zitten, maar of het echt goed werkt weet ik niet

[ Voor 71% gewijzigd door Frij5fd op 30-11-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 22:53
GabeNewell333 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:27:
Iemand ervaring met plaatsen monoblock op zolderverdiepingen (2e)? Ik google, maar 0 resultaten. Vroeg mij af of dit wel kan, of moet je nou een steiger regelen om de gaten te boren en de ventilateroosters te plaatsen.

[...]

Decentrale WTW gekocht bij ventilatieshop en gister geplaatst. Instant frisse lucht. Dampen van eten is na een minuut weg. Superfijn dit! Had dit veel eerder moeten doen.

Ook fijn van ventilatieshop, bestelde 10cm buis/wtw maar kreeg grotere van 16cm. :) Dat is 100 euro cadeau.
Als je op tweakers monoblock intikt krijg je een eigen topic hierover.
Ik draai nu een volle maand met de daikin perfera vloermodel 5kW en ben zeer tevreden over het verbruik.
87 kWh afgelopen maand november. Ik stook adhoc en alleen de huiskamer.
Voor de komst van de airco eerst zonnepanelen aangeschaft en bijhok geïsoleerd en tochtvrij gemaakt.
Ik was ook al op zoek naar verse lucht inblaas en kwam ook uit op Decentrale wtw unit.
Zeker de moeite waard om dat in deze topic te vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuifje_t
w00key schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:28:
Je link lijkt verkeerd. Ik zie daar de oude 2.8 / 4.2 kW Ururu Sarara staan, ze verkopen nu de FTXR-N's. Deze is de juiste: http://www.daikintech.co....V1B/RXZ-NV1B_Databook.pdf

Maar de verschillen zijn niet heel groot, ik ga mee met de oude pdf.

[...]

Waar haal jij dit uit de gelinkte document? Voor heating zie ik 2 tabellen:

2.8:

[Afbeelding]

4.2:

[Afbeelding]

En dit gaan over maximum vermogen (TC) en verbruik (PI) bij bepaalde binnen en buiten temperatuur. Niet COP bij partial load.

[Afbeelding]
In hoofdstuk twee staat het minimum, nominale, en maximum vermogen. Bijvoorbeeld voor de 25: 0,6kW (min), 0.7kW (nom) en 1.4kW (max). Het nominale input vermogen is dus een door Daikin gekozen waarde en geen technische eigenschap van het product, en voor alle modellen verschillend gekozen. En inderdaad een "partiele load" , bij 6 graden buitentemperatuur en 20 graden binnen temperatuur.

Die temperatuurtabellen zijn allemaal met ongeveer het nominale input vermogen Pin. TC is het output vermogen onder die omstandigheen. Bij de gearceerde vakken (bij 6 graden buiten en 20 graden binnen) staat de opmerking dat die corresponderen met de nominale parameters, en dat klopt ook. De COP bij verschillende temperaturen is simpelweg TC/Pin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuifje_t
hmm ja de waardes van Pin waarbij die temperatuurmetingen gedaan zijn, zijn allemaal het nominale vermogen, en dus partieel. Er staat inderdaad nergens of je bij al die temperaturen het maximum van 1.4kW kunt aanspreken. Bij 6 graden weten we dat dat wel kan, want dat staat in hoofdsutk 2. Van de andere temperaturen staat dat nergens inderdaad.

Ik kan niet bepalen of bij de 35 meer warmtewisselaars zijn aangeslotendan bij de 25 maar als dat zo is vind ik het wel gek dat ze bij 6C buitentemperatuur over het hele bereik praktisch dezelfde prestaties leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door kuifje_t op 30-11-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@Termy via cmd ip adres/aircon/get_sensor_info dan ontvang je informatie. de http gaat via Homeassistant.
Termy schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:21:
@Dolbyadt Hoe werkt dit dan precies? Als ik probeer naar zo'n url te gaan met mijn specifieke IP van bv de woonkamer airco dan krijg ik gewoon een "This site can't be reached"..?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
Martin7182 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:40:
[...]

@kuifje_t hoe kom je tot de conclusie dat de COP lineair met het vermogen afneemt? Ik haal dat niet zo snel uit de specs. Wat er wel staat, b.v. voor mijn 2.5:
[Afbeelding]
Als ik "heating capacity" deel door "power consumption", dan krijg ik:
COP-1 = 0.8kW / 0.14kW = 5.71
COP-2 = 6.0kW / 1.54kW = 3.90

Er is dus zeker een verband met het vermogen, maar niet lineair. Op basis van deze cijfers dan.
Edit: bedoel je dat de COP tussen 0.8 en 6.0 uitgangsvermogen lineair afneemt van 5.71 tot 3.90? Dat is nog steeds lineair natuurlijk!
Eh ja, ik weet niet zo goed hoe ik hier plaatjes moet plakken (en te lui om het uit te zoeken). Maar voor de daikins staan er 3 punten; min, nominaal en max, met voor elke stand de input en de output.Dat geeft voor de US25 en de US35 5 datapunten (de "min" waardes van beide zijn identiek) en dat is best wel een rechte lijn.

Pin Pout CoP
Temp US25 US35 US25 US35 US25 US35
6.00 Max 1.40 1.60 5.00 5.60 3.57 3.50
med 0.70 1.18 3.60 5.10 5.14 4.32
Min 0.22 0.22 1.30 1.30 5.91 5.91

(in het invoervenster was dit uitgelijnd, ik denk als je "quote" doet dit ook weer netjes onder elkaar staat :) )

edit: nu ik jouw plaatje wat beter bestudeerd heb, daat staat toch ook nog een 3e punt? COP nominaal 3.2/0.59=5.42?

[ Voor 9% gewijzigd door kuifje_t op 30-11-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:56
w00key schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:50:
Nog een voordeel van oversized compressor (met "unlocked" software) - ipv de hele dag warm houden kan je dit doen:

[Afbeelding]

Voor 1200W x 10 minuten = 200 Wh is de woonkamer gelijk weer op temperatuur (sensor op eettafel), afwezig = uit. Daarna pruttelt het verder op 400W. Deze LG 5.3 kW multi trekt tot 2800W aan vermogen als het moet, de "jet" / "powerful" setting nog nooit gebruikt buiten testen maar het is serieus overpowered.

Maar dat is dan ook de kleinste uit de reeks, de 5.3, 6.2 en 7.0 gebruiken dezelfde kast / compressor / etc, en met mijn gebruik heb je dus echt nooit last van ontdooien (oversized coils buiten) of onvoldoende warmte; behalve die 3 uur LG timer dan.
unlocked software?? is die er dan al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dolbyadt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:54:
@Termy via cmd ip adres/aircon/get_sensor_info dan ontvang je informatie. de http gaat via Homeassistant.

[...]
Dan heb je zeker een oudere Daikin met lokale API?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
mr_evil08 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:56:
[...]

Bedankt voor het delen.

Klopt, het feit dat je sneller op temperatuur kunt komen heb ik helemaal niet meegenomen. En ik ga uit van geen saldering. Het zou ook goed kunnen dat je nog steeds terugverdient. maar je moet ook de extra aanschfkosten nog goedmaken. Mijn redenering was (zonder dat ik het kan kwantificeren) datdat heel lastig wordt omdat a) die omstandigheden niet zo vaak voorkomen, en b) het rendement niet hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
Maxwp schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:59:
[...]
unlocked software?? is die er dan al?
Ik denk dat hij de software van de US35 bedoelt die niet begrensd is. Maar ik vroeg me wel af, als dit allemaal toch software is, een US25 nog te upgraden is naar een US35.

Het is maar een gevoel maar het zou me niet verbazen als er behalve in de software nog verschillen zitten in de vermogenshardware: transformators, vermogenselectronica, de electromotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:22:
[...]

De printplaat heb ik in zijn geheel eruit gehaald en daaraan een computer netwerkkabel 10 meter CAT6 AWG24 100% koper gesoldeerd, oorspronkelijk ben je 12 draadjes nodig ik had maar 8, ik heb daarom de ledjes en interne schakelaar niet aangesloten.

Via de installateur een Daikin part (oorspronkelijke kabeltje vanuit de moederprintplaat naar de voeler) extra besteld deze doormidden geknipt en daaraan de kabel gesoldeerd met krimpkousjes omheen.
Ik kan dus zo weer terug bouwen met het orginele kabel.

Dat kabeltje kostje ongeveer 10-15 euro toen der tijd.

De airco werkt een stuk preciezer maar als die eenmaal op minimaal vermogen draait zal er eerst 1,5c bij komen voordat die uit gaat dit kun je er niet af krijgen volgensmij en zit in de software, het zal altijd wel een beetje blijven schommelen(winter periode stel ik hem iets bij met SU codes omdat anders het verwarmen achterblijft en in het voorjaar weer terug).

De voeler klopt nadat deze buiten de unit is geplaatst met de werkelijke kamertemperatuur, dit werkt al een tijd zo prima, met de SU codes heb ik hem nog iets bijgesteld zodat de setpoint klopt(hangt ongeveer 80cm boven de vloer).

Hier loopt de kabel niet langs 230v.
Bedankt voor je verhaal,

Ik ga toch de SMD NTC van het printplaatje afhalen in de toekomst, ik schaf een druppel NTC aan en zal deze via 15-20 meter kabel verplaatsen naar de voorkant van de woonkamer via bestaande elektrabuis waar Cat6F in loopt.
In de groepenkast leg ik de foliemantel van van de 1x2x0.8kwadraat aan aarde om storingen te voorkomen.

Ik ga nog even nadenken welke hoogte ik ga aanhouden.
Als ik de sensor natuurlijk hoger hang zal de temperatuur meer overeen komen met de huidige ingebakken software afwijking. :Y

De sensor wordt uiteindelijk een meter of 7-8 verplaatst en dan nog de hoek om in het zitgedeelte van de L-ruimte (zal ook nog een meter of anderhalf a 2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58
elektriekert schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:01:
[...]

Bedankt voor je verhaal,

Ik ga toch de SMD NTC van het printplaatje afhalen in de toekomst, ik schaf een druppel NTC aan en zal deze via 15-20 meter kabel verplaatsen naar de voorkant van de woonkamer via bestaande elektrabuis waar Cat6F in loopt.
In de groepenkast leg ik de foliemantel van van de 1x2x0.8kwadraat aan aarde om storingen te voorkomen.

Ik ga nog even nadenken welke hoogte ik ga aanhouden.
Als ik de sensor natuurlijk hoger hang zal de temperatuur meer overeen komen met de huidige ingebakken software afwijking. :Y

De sensor wordt uiteindelijk een meter of 7-8 verplaatst en dan nog de hoek om in het zitgedeelte van de L-ruimte (zal ook nog een meter of anderhalf a 2 zijn.
Je hebt wel risico op een offset van de temperatuur met zo'n lange kabel. Volgens NTC 10k tabellen zit je er zo 5 graden naast door de extra weerstand.. Kan je wellicht oplossen door een weerstand parallel aan de NTC te zetten.

Met 2x20 meter AWG26 zit je aan 5.8 Ohm extra weerstand door de draad. Zet je er een gewone 27k Ohm weerstand parallel aan de 10k NTC dan zit je weer aan 9.97k Ohm.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2022 09:59 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakkerlak
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:19
Hallo tweakers, een vraagje van een leek over onze installatie. Tijdens het verwarmen druppelt er water uit het rood omcirkelde gat. Tijdens het koelen druppelt het wel gewoon door de afvoer (groen omcirkeld) op de grond.
Zoals te zien op de afbeelding druppelt het water op de kast van de rolluiken achter dat raam zit onze bank en dit maakt een irritant geluid en de gevel wordt nat. Mijn vraag is hoort dit zo te zijn of kan het water tijdens het verwarmen ook niet gewoon door de afvoer gaan? Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o3rCZFE.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Ik vind dat onze warmtepomp het in deze 'koelere' dagen best goed doet van verbruik.

Gisteren 7.5 Kw voor 24uur draaien.
Wel 'maar' 19.5 - 20 graden in huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 21:03
Kakkerlak schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:20:
Hallo tweakers, een vraagje van een leek over onze installatie. Tijdens het verwarmen druppelt er water uit het rood omcirkelde gat. Tijdens het koelen druppelt het wel gewoon door de afvoer (groen omcirkeld) op de grond.
Zoals te zien op de afbeelding druppelt het water op de kast van de rolluiken achter dat raam zit onze bank en dit maakt een irritant geluid en de gevel wordt nat. Mijn vraag is hoort dit zo te zijn of kan het water tijdens het verwarmen ook niet gewoon door de afvoer gaan? Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Bij koelen komt er condens in de binnenunit die naar buiten wordt afgevoerd.

Bij het verwarmen is het andersom, en komt het dus uit de buitenunit.

Gaat nog leuk worden als het straks gaat vriezen, dan heb je ijs op je rolluiken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 15:48
Dit hoort zo. Tijdens het verwarmen is de binnenunit warm (er condenseert geen water op) en de buitenunit koud (er condenseert water op). Tijdens het koelen is het precies omgekeerd. Je kan iets klussen zodat het condensaat water van je buitenunit niet op je rolluiken drupt, bij mij (Mitsubishi Electric wel) zat er een koppeling meegeleverd om in dat gat op de buitenunit te klikken, waar je vervolgens weer een darmpje aan kan maken. Zal vast wel iets te fabriceren zijn bij jou dat een gelijkaardige functie vervult.
BlazeMuis schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:29:
[...]
Gaat nog leuk worden als het straks gaat vriezen, dan heb je ijs op je rolluiken :+
Ijs is inderaad wel een puntje ja :)

[ Voor 9% gewijzigd door Capt Waffles op 01-12-2022 10:32 ]

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Kakkerlak Ik zou een glijbaantje richting je dakgoot creëren en het water daarin laten stromen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
LED-Maniak schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:54:
[...]

Je hebt wel risico op een offset van de temperatuur met zo'n lange kabel. Volgens NTC 10k tabellen zit je er zo 5 graden naast door de extra weerstand.. Kan je wellicht oplossen door een weerstand parallel aan de NTC te zetten.

Met 2x20 meter AWG26 zit je aan 5.8 Ohm extra weerstand door de draad. Zet je er een gewone 27k Ohm weerstand parallel aan de 10k NTC dan zit je weer aan 9.97k Ohm.
Ik zou verwachten dat de de extra weerstand niet zoveel uit zou maken.
In dit geval heb ik een 0,8 diameter vaste kern op het oog.
Dat zou neerkomen op 1,36Ohm extra op een NTC van 10K

Rtotaal = R1+R2 = zo goed als 10K.
Dan blijf ik toch ruim binnen de tolerantie.

Bij een temp van 40C is de weerstand nog 5,3kOhm. dan zou die paar Ohm niets extra's moeten uitmaken.

Of zie ik nou iets over het hoofd?

Edit: Wat misshien wel van invloed zou kunnen zijn is dat de kabel voor een deel. (zeker omdat de kern wat dikker is) door de onverwarmde hal loopt. Die zou de temperatuur van de hal via het koper kunnen geleiden naar de NTC

[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 01-12-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert

[Afbeelding]
Bij mijn Daikin split buitenunit zat er een klikbare 90graden bocht op waar ik een condensslang op aan kan sluiten. Dit kan je hetzelfde doen en dan zorgen dat ie bij de andere uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
elektriekert schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:00:
[...]

Edit: Wat misshien wel van invloed zou kunnen zijn is dat de kabel voor een deel. (zeker omdat de kern wat dikker is) door de onverwarmde hal loopt. Die zou de temperatuur van de hal via het koper kunnen geleiden naar de NTC
Geen enkel probleem, na een paar cm is die invloed wel weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Kun je niet net als bij de MHI externe sensoren gebruiken bij een Daikin? Zo nee, dan is dat wel een noemenswaardig pluspunt voor de MHI machines.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Falcon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:32:
@Kakkerlak Ik zou een glijbaantje richting je dakgoot creëren en het water daarin laten stromen.
Inderdaad, glijbaan is prima, maar er moet geen slang/buis gebruikt worden want die zal dichtvriezen in de winter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

elektriekert schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:03:
[...]

Bij mijn Daikin split buitenunit zat er een klikbare 90graden bocht op waar ik een condensslang op aan kan sluiten. Dit kan je hetzelfde doen en dan zorgen dat ie bij de andere uitkomt.
Klopt, echter moet je dus goed uitkijken met die 90 graden bocht. vriest snel dicht bij wat extremer winterweer. lastig om het dan nog los/ontdooid te krijgen. Ik spreek uit ervaring helaas :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:58
elektriekert schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:00:
[...]

Ik zou verwachten dat de de extra weerstand niet zoveel uit zou maken.
In dit geval heb ik een 0,8 diameter vaste kern op het oog.
Dat zou neerkomen op 1,36Ohm extra op een NTC van 10K

Rtotaal = R1+R2 = zo goed als 10K.
Dan blijf ik toch ruim binnen de tolerantie.

Bij een temp van 40C is de weerstand nog 5,3kOhm. dan zou die paar Ohm niets extra's moeten uitmaken.

Whoops, klopt. Tabel waar ik naar keek zat een factor in. 8)7
Moet wel goed komen dan. :)

Maar wel lekkere faal dat zo'n geavanceerd en duur ding niet eens een externe sensor kan aansluiten..
Niet eens een CN105 achtige connector voor digitaal aanleveren van externe temperatuur?

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 01-12-2022 11:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1 ... 262 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic