Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 261 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 22:12
KoningPaulus schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:42:
[...]

Gaan ze hier ook doen, omdat het platdak meer zou gaan zorgen voor meer trillingen tov de muur montage is het verhaal. Hier op het plat dak houten flonderplanken die weer op van die stukjes terrastegel liggen. Tsja, wat is dan wijsheid he. Daarom dat ik ook nauwlettend in de gaten hou wat men hier doet met andere dempers en wat wel en wat niet werkt.
Dat is het lastige met resoneren dat is heel situatie afhankelijk. Verkeerde rubbers, te dun, te dik. Meer rubber stopt trillingen maar niet perse het resoneren.

Moet hem hier nog ophangen en twijfel nog muur of carport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:15
Weerman2 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:21:
[...]

Ik heb stuk terug deze plaatje ook laten zien 1 dag koud begonnen met 16,5 graad wat het hier s’morgens is als ik airco om 22:30 uit zet (grafiek 1) toen besloten hem aan te laten die avond dit vind je terug in dit grafiek.

Volgend dag 24 uur aan gelaten het stroom gebruik grafiek 2, nou dat is voor mij het bewijs dat 24/7 op zelfde temp (20 graden) niet duurder is dan aan/uit zetten, en er zijn nog veel meer voordelen te noemen van 24/7 verwarming tot op heden bevalt mij dit uitstekend.

Dat zal een ieder proefondervindelijke zelf moeten uitzoeken voor hun situatie, met cv heb ik dit afgelopen 30 jaar hier niet gedaan ook niet met -10 graden ik deed cv altijd automatisch terug op 15 graden om 22:00 en niet eerder weer aan de volgende dag als wij het koud kregen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar waren dit twee identieke dagen? Het verschil tussen 4.0 en 3.4 kWh kan ook veroorzaakt worden door temperatuurstijging of zoninval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
Ik kan nog wel veel meer grafieken hier plaatsen waar ik airco heb aan/uit gezet en waar ik hem 24/7 heb aan staan de afgelopen weken iedere keer zelfde beeld.
Heb hier geen zon de hele dag niet deze geeft voor mij geen verwarming in huis, als je kijkt naar de grafiek dan kun je ook zien dat hij geen stroom meer gaat gebruiken als het donker is en dus buiten kouder wordt.

Zal nog een grafiek plaatsen van vandaag met vanmorgen meerdere defrosts en later pendel gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxOKhxRCGhc0FbuUP0a7PiZdfk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Q9jmnE4XVcgkEwoVPVQxzI8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
kuifje_t schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:29:
[...]

Tja dat vraag ik me dus ook af. Ik dacht dat bij weinig warmtevraag (dus als je kamer op temperatuur is en het is buiten niet al te koud), de airco zo langzaam mogelijk moet draaien, Bij een grote(re) airco kun je dan onder het minimum vermogen komen dat hij kan leveren en dan slaat hij om de beurt af en aan. En ik kan me voorstellen dat dat vervelend is. Dus dan is een kleine airco fjner.

En als het zo koud is dat je kleine airco de temperatuur niet kan halen heb je natuurlijk een grote airco nodig.

Maar hoe zit het daartussenin, als je airco van 2.5kW op 75% moet draaien, en je airco van 3,5kW op 50%?
Er is qua hardware geen verschil tussen b.v. een MHI 25ZSX-W en een 35ZSX-W. Ze hebben hetzelfde minimum. De 3.5 kan alleen wat harder draaien en doet dat ook bij voldoende warmtevraag.

Verwarmingsvermogen:
3.5: 0.8 - 6.8 kW
2.5: 0.8 - 6.0 kW

Compressortoerentallen:
3.5: 12 - 98 rps
2.5: 12 - 86 rps

Je kunt wel stellen dat de 3.5 ~14% harder kan dan de 2.5.

Als de 2.5 op 75% draait, dan maakt de compressor 65 rps. De 3.5 geeft ongeveer evenveel warmte als die op 66% draait, ook bij 65 rps. De binnenunits doen dan iets vergelijkbaars. In hogere standen dan ULo draait de 3.5 binnenunit iets harder en maakt dus meer herrie. Maar bij dezelfde compressorsnelheid zal de 3.5 binnenunit waarschijnlijk langer in Me/Lo draaien i.p.v. Hi/Me. Dat zal ook wel bijdragen aan een iets hoger verbruik lijkt me.

Hi/Me/Lo/ULo
3.5: 13.9/11.8/8.6/5.4 m3/min
2.5: 12.8/11.0/7.8/5.4 m3/min

Het wordt anders als je gaat vergelijken met een 5.0 of 6.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:25

Vos

AFCA

Ik heb hier een Daikin FTXM35R die soms traag of niet reageert. Hoe lang moet het duren voordat de fanspeed verandert. Ik zet hem op handmatig maar er gebeurt niets. Ik gooi de temperatuur flink omhoog naar 25, maar er gebeurt minuten langs niets. Na 5 minuten ofzo gaat ie pas aan het werk.

Kan dit een instelling zijn met vraagsturing eventueel? Of herkennen anderen dit?

Mijn 4.2 reageert eigenlijk gelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Vos op 27-11-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Martin7182 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:53:
[...]

Er is qua hardware geen verschil tussen b.v. een MHI 25ZSX-W en een 35ZSX-W. Ze hebben hetzelfde minimum. De 3.5 kan alleen wat harder draaien en doet dat ook bij voldoende warmtevraag.

Verwarmingsvermogen:
3.5: 0.8 - 6.8 kW
2.5: 0.8 - 6.0 kW

Compressortoerentallen:
3.5: 12 - 98 rps
2.5: 12 - 86 rps

Je kunt wel stellen dat de 3.5 ~14% harder kan dan de 2.5.

Als de 2.5 op 75% draait, dan maakt de compressor 65 rps. De 3.5 geeft ongeveer evenveel warmte als die op 66% draait, ook bij 65 rps. De binnenunits doen dan iets vergelijkbaars. In hogere standen dan ULo draait de 3.5 binnenunit iets harder en maakt dus meer herrie. Maar bij dezelfde compressorsnelheid zal de 3.5 binnenunit waarschijnlijk langer in Me/Lo draaien i.p.v. Hi/Me. Dat zal ook wel bijdragen aan een iets hoger verbruik lijkt me.

Hi/Me/Lo/ULo
3.5: 13.9/11.8/8.6/5.4 m3/min
2.5: 12.8/11.0/7.8/5.4 m3/min

Het wordt anders als je gaat vergelijken met een 5.0 of 6.0.
Zou je dan ook kunnen zeggen ik koop een 2.5 ipv een 3.5 of gaat dit niet op zelf heb ik een MHI SRK25ZSX en zat te twijfelen tussen 2.0 en 2.5 gezien prijsverschil toen van 100 euro ben ik voor de 2.5 gegaan.

Mijn dochter wil nu ook overstappen op verwarmen met airco bij haar is de benedenverdieping groter (wel spouwmuur isolatie en HR++ incl parels onder vloer en een tussenwoning) ze gaan er zelf vanuit dat ze een 3.5 nodig hebben en ook de installateur geeft dit advies, prijsverschil tussen de 2,5 en 3,5 is ongeveer 300 euro op dit moment wat is wijsheid.
Hier draait het op zijn slofjes afgelopen nacht strak op 130 Watt uur en aan technische specificaties te zien van de 3.5 kan die dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-10 18:39
Binnetie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:26:
Even een vraagje voor de mensen met een Daikin US. De streameenheid moet weer gereinigd worden. Deze maak je schoon en moet dan 24 uur droger. Maar laten jullie de Daikin dan ook 24 uur uit of gebruiken jullie hem dan zonder streamereenheid?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 21:29
Martin7182 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:53:
[...]

Ik neem aan dat bij andere merken iets vergelijkbaars aan de hand is?
Als de 2.5 op 75% draait, dan maakt de compressor 65 rps. De 3.5 geeft ongeveer evenveel warmte als die op 66% draait, ook bij 65 rps. De binnenunits doen dan iets vergelijkbaars.
ja, dat is dan logisch inderdaad.
In hogere standen dan ULo draait de 3.5 binnenunit iets harder en maakt dus meer herrie.
omdat je in evenveel stappen naar een hoger maximaal toerental gaat zijn de stapjes iets groter bedoel je?

Dank je wel, interessante informatie!

[ Voor 4% gewijzigd door kuifje_t op 27-11-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben er inmiddels ook wel uit dat er een airco gaat komen, voornamelijk om te verwarmen, maar het koelen tijdens hitte in de zomer is ook welkom. Met ons hoekhuis uit 1989 zou een 3.5 kw van MHI of Daikin prima moeten voldoen. Plaatsing heb ik als onderstaande in m'n hoofd. Mooi centraal en we zitten niet direct in de luchtstroom zowel op de bank als aan tafel en het condenswater kan ik in het toilet aansluiten op de afvoer waardoor ik geen pompje nodig heb. Iemand nog op- of aanmerkingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swp5R41RM8-tloTwhG_uhPuK8lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3s2Rw1wvYSZWRNlGfTrgmxe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
Vos schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:29:
Ik heb hier een Daikin FTXM35R die soms traag of niet reageert. Hoe lang moet het duren voordat de fanspeed verandert. Ik zet hem op handmatig maar er gebeurt niets. Ik gooi de temperatuur flink omhoog naar 25, maar er gebeurt minuten langs niets. Na 5 minuten ofzo gaat ie pas aan het werk.

Kan dit een instelling zijn met vraagsturing eventueel? Of herkennen anderen dit?

Mijn 4.2 reageert eigenlijk gelijk.
Ik heb ook iets vergelijkbaars.

Hier reageert de 4,2 ook niet snel op andere fan-standen.
Ik weet niet of dit aan de cloud service van Daikin ligt of dat het systeem software matig bepaalde standen niet accepteert.

Ik heb SetPoint op+0 ingesteld (I.v.p. +2)
Wanneer de Airco op +20 staat ingesteld en ik de fan-stand manueel hoger dan stand 2of 3 wil zetten dan lukt het niet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 18:00
storm-biker schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:31:
Ben er inmiddels ook wel uit dat er een airco gaat komen, voornamelijk om te verwarmen, maar het koelen tijdens hitte in de zomer is ook welkom. Met ons hoekhuis uit 1989 zou een 3.5 kw van MHI of Daikin prima moeten voldoen. Plaatsing heb ik als onderstaande in m'n hoofd. Mooi centraal en we zitten niet direct in de luchtstroom zowel op de bank als aan tafel en het condenswater kan ik in het toilet aansluiten op de afvoer waardoor ik geen pompje nodig heb. Iemand nog op- of aanmerkingen?

[Afbeelding]
Lijkt me een complexe plek voor je leidingwerk? Ook denk ik dat je de voorkamer vanaf deze positie minder goed op temperatuur gaat krijgen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MiBe schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:43:
[...]

Lijkt me een complexe plek voor je leidingwerk? Ook denk ik dat je de voorkamer vanaf deze positie minder goed op temperatuur gaat krijgen.
Valt op zich mee, kan via de het plafond van de wc door een muurtje naar de trapkast en dan naar buiten.
De plek er tegenover is misschien net iets beter, maar dan krijg ik alle leidingen door de hele kamer heen en ontkom ik niet aan een condens pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Weerman2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:28:
[...]

Zou je dan ook kunnen zeggen ik koop een 2.5 ipv een 3.5 of gaat dit niet op zelf heb ik een MHI SRK25ZSX en zat te twijfelen tussen 2.0 en 2.5 gezien prijsverschil toen van 100 euro ben ik voor de 2.5 gegaan.

Mijn dochter wil nu ook overstappen op verwarmen met airco bij haar is de benedenverdieping groter (wel spouwmuur isolatie en HR++ incl parels onder vloer en een tussenwoning) ze gaan er zelf vanuit dat ze een 3.5 nodig hebben en ook de installateur geeft dit advies, prijsverschil tussen de 2,5 en 3,5 is ongeveer 300 euro op dit moment wat is wijsheid.
Hier draait het op zijn slofjes afgelopen nacht strak op 130 Watt uur en aan technische specificaties te zien van de 3.5 kan die dit ook.
De verschillen zijn maar klein. Ik heb zelf ook voor de 2.5 gekozen, die ongeveer 10% harder kan dan een 2.0. Gezien de verschillende luchtverplaatsingen v.d. binnenunits op Hi/Me/Lo, denk ik wel dat de 3.5 binnenshuis gemiddeld iets rustiger draait dan een 2.5 die weer iets rustiger draait dan een 2.0. Met "gemiddeld iets rustiger" bedoel ik dat bij gelijke warmtevraag de zwaardere unit langer in Lo draait terwijl de lichtere unit in Me draait. Idem met Me t.o.v. Hi. Voorbeeld: bij een bepaalde warmtevraag gaat de compressor van beide units naar x rpm en wil de binnenunit minimaal 9 m3/min verplaatsen. De 3.5 draait dan in stand Me (11.8 m3/ min) en de 2.5 ook (11.0 m3/min). Stel de warmtevraag gaat iets naar beneden met een minimale luchtverplaatsing van 8 m3/min. De 3.5 gaat dan naar stand Lo (8.6 m3/min) en de 2.5 blijft in stand Me (11.0 m3/min). Ik weet niet of het precies zo werkt, maar er moeten verschillen zijn in regelgedrag omdat dezelfde standen Hi/Me/Lo niet dezelfde luchtverplaatsingen hebben.

Wat betreft je keuze, ik zou gewoon de unit kiezen die het beste bij je warmtevraag past. Wij vinden het niet erg als de unit het niet trekt tijdens extreme kou, een ander vindt dat misschien onoverkomelijk. Ik heb wel voor de ZSX gekozen i.p.v. ZS omdat hij iets beter bij kou presteert. Ik heb ook maar 1 unit voor het hele huis. Bij een buitentemperatuur van 10 °C hoeft hij net niet te pendelen, dus ik denk dat het wel los loopt bij vorst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:17
Weerman2 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:21:
[...]

Ik heb stuk terug deze plaatje ook laten zien 1 dag koud begonnen met 16,5 graad wat het hier s’morgens is als ik airco om 22:30 uit zet (grafiek 1) toen besloten hem aan te laten die avond dit vind je terug in dit grafiek.

Volgend dag 24 uur aan gelaten het stroom gebruik grafiek 2, nou dat is voor mij het bewijs dat 24/7 op zelfde temp (20 graden) niet duurder is dan aan/uit zetten, en er zijn nog veel meer voordelen te noemen van 24/7 verwarming tot op heden bevalt mij dit uitstekend.

Dat zal een ieder proefondervindelijke zelf moeten uitzoeken voor hun situatie, met cv heb ik dit afgelopen 30 jaar hier niet gedaan ook niet met -10 graden ik deed cv altijd automatisch terug op 15 graden om 22:00 en niet eerder weer aan de volgende dag als wij het koud kregen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessante gegevens! Gebruik je de standaard instellingen van MHI met de fan op "Auto" en lamellen 45 graden schuin naar onder gericht?
Of gebruik je nog iets zoals Economy mode / Silent Mode?

Andere algemene vraag:

Volgens mij hebben we nergens een soort samenvatting op dit forum staan met algemene "Tips en tricks" voor degene die 24/7 verwarmen en degene die verwarmen in blokken? Beide vereist logischerwijs een hele andere aanpak.

Ik heb best wel wat handige tips gelezen de afgelopen periode voor beide, maar elke keer als ik deze wil delen met iemand die de werking van zijn eigen airco wil verkennen kan ik die niet meer zo gauw terugvinden.

Ikzelf verwarm nu ook nog op puur op aanvraag maar ben wel van plan binnenkort 24x7 te testen, zodra we een aantal dagen achter elkaar hebben met soortgelijke temperaturen overdag en in de nacht.

Maar zelfs met verwarmen op aanvraag heb ik nog verschillende vragen over wat nu efficiënter is. Gezien het steeds kouder wordt gebruik ik de airco steeds vaker/langere sessies en wil ik gaan beginnen een weekprogramma te maken.

Gisteren was ik bijvoorbeeld de gehele dag weg en had sinds de avond ervoor de airco niet meer aangestaan. Toen was het best wel frisjes toen ik in de avond thuis kwam en de airco toen pas voor het eerst aanzette. Het duurde dan ook wat langer dan ik gewend was voordat alles op temperatuur was. Zodoende wil ik een weekprogramma gaan gebruiken om te voorkomen dat de airco te lang uitstaat en de temperatuur in huis te ver daalt.

Een vraag welke ik bijvoorbeeld daarbij heb is of het beter is om:
- de airco een uurtje voordat ik thuis kom aan te laten gaan (rond 4 uur in de middag).
- de airco rond 12:00 uur al in te schakelen (warmste moment van de dag, dus betere COP en daardoor wellicht zuiniger?).

En dit vergelijken hoe zich dat verhoudt tot 24/7 verwarmen.

Dat zijn een aantal testjes welke ik nog wil uitvoeren. Mocht iemand al een keer zoiets geprobeerd hebben dan mag men de resultaten graag delen met mij ;)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RConsole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:00
Ik wil een Aspen pomp aansluiten op een Daikin unit.
In de binnenuit heb ik een 1 2 3 en aarde aansluiting.

Is nummer 1 de L1 en nummer 2 de Null?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:12
ThaBEN schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:19:
[...]

Interessante gegevens! Gebruik je de standaard instellingen van MHI met de fan op "Auto" en lamellen 45 graden schuin naar onder gericht?

Andere algemene vraag:

Volgens mij hebben we nergens een soort samenvatting op dit forum staan met algemene "Tips en tricks" voor degene die 24/7 verwarmen en degene die verwarmen in blokken? Beide vereist logischerwijs een hele andere aanpak.

Ik heb best wel wat handige tips gelezen de afgelopen periode voor beide, maar elke keer als ik deze wil delen met iemand die de werking van zijn eigen airco wil verkennen kan ik die niet meer zo gauw terugvinden.

Ikzelf verwarm nu ook nog op puur op aanvraag maar ben wel van plan binnenkort 24x7 te testen, zodra we een aantal dagen achter elkaar hebben met soortgelijke temperaturen overdag en in de nacht.

Maar zelfs met verwarmen op aanvraag heb ik nog verschillende vragen over wat nu efficiënter is. Gezien het steeds kouder wordt gebruik ik de airco steeds vaker/langere sessies en wil ik gaan beginnen een weekprogramma te maken.

Gisteren was ik bijvoorbeeld de gehele dag weg en had sinds de avond ervoor de airco niet meer aangestaan. Toen was het best wel frisjes toen ik in de avond thuis kwam en de airco toen pas voor het eerst aanzette. Het duurde dan ook wat langer dan ik gewend was voordat alles op temperatuur was. Zodoende wil ik een weekprogramma gaan gebruiken om te voorkomen dat de airco te lang uitstaat en de temperatuur in huis te ver daalt.

- de airco een uurtje voordat ik thuis kom aan te laten gaan (rond 4 uur in de middag).
- de airco rond 12:00 uur al in te schakelen (warmste moment van de dag, dus betere COP en daardoor wellicht zuiniger?).

Dat zijn een aantal testjes welke ik nog wil uitvoeren. Mocht iemand al een keer zoiets geprobeerd hebben dan mag men de resultaten graag delen met mij ;)
Ik denk dat je zulke vragen kan stellen, en dat je ook antwoord zal krijgen.

Iets anders is de waarde die de antwoorden zullen hebben voor jouw situatie.

Ik denk dat eigenlijk iedereen die 24/7 zegt te stoken, dat maar gedeeltelijk doet. Net als degene die ad hoc stoken ook soms 24/7 zullen stoken wanneer de situatie dat verlangt.

Het enige verschil is in mijn beleving dat het moment waarop het 1 beter is dan het andere zal verschillen op basis van merk en andere omstandigheden zoals huis, isolatie en voorkeuren.

Oftewel, helaas, met een airco zijn de antwoorden niet altijd zo pas klaar als we graag zouden willen, of zoals we grotendeels gewend zijn van de cv-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
GermanPivo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:21:
[...]

Je hebt beneden een totaal andere warmtevraag dan boven. Met een losse unit voor beneden heb je een efficienter systeem met een lager minimaal vermogen - draait dus een stuk rustiger. Indien er ooit uitval is, heb je niet gelijk in 3 ruimtes geen verwarming meer.

Airco in bestaande kamers aanleggen is amper extra werk - de meeste mensen in dit topic hebben niks anders gedaan. Inbouw kan alleen met een plafond- of kanaalunit - ze kunnen natuurlijk wel de leidingen wegwerken. Condensafvoer moet je wel rekening mee houden, maar dat kan ook over de muur onder natuurlijk afschat. Dus dat ligt maar net aan de plaatsing van de binnenunits.
Is het mogelijk om met 1 binnenunit 2 ruimtes te koelen/verwarmen. Het gaat hier om een ruimte van 2x8m2 gescheiden door een simpel binnenwandje.

Daarnaast hebben we een WTW die nu niet aangesloten gaat worden op de nieuwe ruimtes.

Wat is wijsheid? Een single split op kamer 1 en een WTW uitblaas in kamer 2? In de zomer zal dit niet genoeg koelen denk ik. Verwarmen is geen probleem want dit is 2e verdieping met plat dak.

Kan de single unit op een of andere manier 2 ruimtes bedienen? Lijkt me overkill om 2x single split te installeren voor twee kleine slaapkamers :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:04
Aniki schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:44:
[...]

Is het mogelijk om met 1 binnenunit 2 ruimtes te koelen/verwarmen. Het gaat hier om een ruimte van 2x8m2 gescheiden door een simpel binnenwandje.

Daarnaast hebben we een WTW die nu niet aangesloten gaat worden op de nieuwe ruimtes.

Wat is wijsheid? Een single split op kamer 1 en een WTW uitblaas in kamer 2? In de zomer zal dit niet genoeg koelen denk ik. Verwarmen is geen probleem want dit is 2e verdieping met plat dak.

Kan de single unit op een of andere manier 2 ruimtes bedienen? Lijkt me overkill om 2x single split te installeren voor twee kleine slaapkamers :?
Voor twee slaapkamers neem je een duo split (SCM40). ;)
Of je moet de unit op de overloop tegenover de slaapkamers hangen, maar dan moet je altijd de deuren open hebben.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-10 19:00
Volg dit topic al weken met veel interesse aangezien we al 12 jaar 2 units van LG hebben maar we die eigenlijk alleen gebruikt hebben om te koelen in de zomer :')

Nu we ze de afgelopen maanden ook gebruiken om te verwarmen, vooral op uren met goedkope stroom, merken we dat het soms toch wel hoorbaar is binnen. Alsof er een auto stationair loopt hiernaast. Nu lees ik hier veel tips over demping materialen en dat gaan we eens proberen. Het hangt er op dit moment zo bij;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58hSg1usKEuXSubn_OFt3qe7tks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3FWU5xUr6XffxLJYAdetoGq.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder enige vorm van demping, direct aan de muur. (y) Voor de tips in dit topic.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik ondervond ook een hinderlijke “brom” in het huis en dacht, wat als ik een zwembadtegel gebruik tegen de muur waar nu de stelschroef zit? Stelschroeven ingedraaid en tegel er tussen, zijn nagenoeg even dik. Wat een verademing 😃.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEUO4iGP7awP_E0yLBvPYguy6XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcEWGGj66dy4d62NN8pkZZPP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
Martin7182 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:01:
[...]

De verschillen zijn maar klein. Ik heb zelf ook voor de 2.5 gekozen, die ongeveer 10% harder kan dan een 2.0. Gezien de verschillende luchtverplaatsingen v.d. binnenunits op Hi/Me/Lo, denk ik wel dat de 3.5 binnenshuis gemiddeld iets rustiger draait dan een 2.5 die weer iets rustiger draait dan een 2.0. Met "gemiddeld iets rustiger" bedoel ik dat bij gelijke warmtevraag de zwaardere unit langer in Lo draait terwijl de lichtere unit in Me draait. Idem met Me t.o.v. Hi. Voorbeeld: bij een bepaalde warmtevraag gaat de compressor van beide units naar x rpm en wil de binnenunit minimaal 9 m3/min verplaatsen. De 3.5 draait dan in stand Me (11.8 m3/ min) en de 2.5 ook (11.0 m3/min). Stel de warmtevraag gaat iets naar beneden met een minimale luchtverplaatsing van 8 m3/min. De 3.5 gaat dan naar stand Lo (8.6 m3/min) en de 2.5 blijft in stand Me (11.0 m3/min). Ik weet niet of het precies zo werkt, maar er moeten verschillen zijn in regelgedrag omdat dezelfde standen Hi/Me/Lo niet dezelfde luchtverplaatsingen hebben.

Wat betreft je keuze, ik zou gewoon de unit kiezen die het beste bij je warmtevraag past. Wij vinden het niet erg als de unit het niet trekt tijdens extreme kou, een ander vindt dat misschien onoverkomelijk. Ik heb wel voor de ZSX gekozen i.p.v. ZS omdat hij iets beter bij kou presteert. Ik heb ook maar 1 unit voor het hele huis. Bij een buitentemperatuur van 10 °C hoeft hij net niet te pendelen, dus ik denk dat het wel los loopt bij vorst.
Wat betreft al of niet 24/7 stoken is er nog een aspect waar ik tot nu toe niets over hoor of over gelezen heb:
's ochtends is de buitenlucht temperatuur het laagst, en dus het rendement ook.

Als je 's nachts niet stookt zul je minder warmteverlies hebben dan als je de temperatuur constant laat. Hoeveel dat is hangt af van hoeveel de temperatuur 's nachts daalt toch? Maar als je 's ochtends de verloren warmte op het koudste moment weer moet "aanvullen", doet het dat voordeel dan niet teniet?

Bij gas heb je daar geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-10 20:58
bgrr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:29:
[...]

@Michel

Idd home assistant met HACS addon Apexchart card en tabbed card

https://github.com/RomRider/apexcharts-card
https://github.com/kinghat/tabbed-card

In de meterkast een dinrail kwh meter met pulse uitgang tussen zekering automaat en AC's gezet voor de data.
Deze telt toch net wat nauwkeuriger dan de LG app.
Ik denk dat je @MichelV bedoeld. Mar bedankt voor het taggen, ik kan hier ook wel wat mee haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
kuifje_t schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:11:
[...]

Wat betreft al of niet 24/7 stoken is er nog een aspect waar ik tot nu toe niets over hoor of over gelezen heb:

Als je 's nachts niet stookt zul je minder warmteverlies hebben dan als je de temperatuur constant laat. Hoeveel dat is hangt af van hoeveel de temperatuur 's nachts daalt toch? Maar als je 's ochtends de verloren warmte op het koudste moment weer moet "aanvullen", doet het dat voordeel dan niet teniet?

Dat maakt de keuze 24/7 ja of nee stuk lastiger.
Afgelopen nachten zakt de temperatuur buiten naar 3 graden en overdag 10 graden.

Het verbruik per uur in de nacht ligt aanzienlijk hoger dan overdag zie ik in de grafieken.

Komende nacht voorgenomen om vanavond om 22:00 setpoint van 20 naar 18 te zetten en eens te kijken wat het morgen doet als setpoint weer naar 20 gaat overdag.

Bij stoken met AC's zijn 2 factoren van invloed idd op basis van buitentemperatuur en bij gas stoken maar 1.
COP doet niet terzake bij gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER914_O5AjD5GiCouvV4Hf_MM3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CxdskqBHaPe3aLcvmUXoZms8.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen avond tussen 18u en 21u setpoint verhoogt van 20 naar 21.
Iemand had het koud omdat we de hele middag buiten bezig zijn geweest met zeilboot winterklaar maken.
Helaas einde zeilseizoen komende paar maanden :-(

[ Voor 19% gewijzigd door bgrr op 27-11-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
storm-biker schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:52:
[...]

Valt op zich mee, kan via de het plafond van de wc door een muurtje naar de trapkast en dan naar buiten.
De plek er tegenover is misschien net iets beter, maar dan krijg ik alle leidingen door de hele kamer heen en ontkom ik niet aan een condens pomp.
Waar wil je de warmte (en koeling) het meeste hebben? Want met je voorkamer om de ene hoek en de keuken om de andere hoek (dus in essentie 'achter' je binnenunit) denk ik niet dat je dit mooi gelijkmatigd verwarmd krijgt met slechts één binnenunit. Zelf (maar dan kijk ik naar mijn eigen leefstijl, dat kan voor jou dus weer helemaal anders zijn) is het zitgedeelte voor mij het belangrijkst om goed te verwarmen. Mocht je die dus in de voorkamer hebben staan, zou ik liever daar mijn binnenunit hebben en de achterkamer en keuken mee laten liften op de verwarming / koeling (voor lief nemende dat de temperatuur daar in de winter iets lager zal zijn en in de zomer iets hoger).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
GermanPivo schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:50:
[...]

Voor twee slaapkamers neem je een duo split (SCM40). ;)
Of je moet de unit op de overloop tegenover de slaapkamers hangen, maar dan moet je altijd de deuren open hebben.
Wat ik online zo aan prijzen vind is twee keer een srk20 500€ goedkoper dan een scm40 met twee keer srk20...

Afgezien van de prijs, is er een andere reden te bedenken om voor een multisplit te kiezen? ( In dit geval is er ruimte op het dak voor 3 units)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Aniki schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:12:
[...]

Wat ik online zo aan prijzen vind is twee keer een srk20 500€ goedkoper dan een scm40 met twee keer srk20...

Afgezien van de prijs, is er een andere reden te bedenken om voor een multisplit te kiezen? ( In dit geval is er ruimte op het dak voor 3 units)
Als je de installatie meerekent, zijn de prijzen meestal gelijk. Maar als je de ruimte hebt, twee singles pakken. ;)
Enige voordeel van een multi is wanneer beide ruimtes tegelijk draaien, maar dan moeten ze dit wel altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:22
Dolbyadt schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:08:
@ZeRoC00L Je kunt nog zeker informatie uitlezen.

Daikin airco commando's

http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_week_power
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_day_power
http://192.xxx.xx.xxx/common/basic_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_model_info

/aircon/get_model_info provides model informarion
/aircon/get_control_info request all current status parameters
/aircon/set_control_info Main Uri to set status parameters (control almost all)
/aircon/get_sensor_info
/aircon/get_week_power Provides weekly and today runtime information (in mn)
/aircon/get_year_power Provides year and today runtime information

uitgetest op de Daikin Pefera FTXM35N

ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=3

http://192.xxx.xxx.xxx/common/basic_info
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=1_2_51,rev=D3A0C9F,pow=1,err=0,location=0,name=%57%6f%6f%6e%6b%61%6d%65%72, icon=0,method=polling,port=30050,id=dolby,pw=dxmxve85,lpw_flag=0,adp_kind=3,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,
led=1,en_setzone=1,mac=706655991179,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0

http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_model_info
ret=OK,model=10F5,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,
land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,
en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=7,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0

http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_year_power
ret=OK,previous_year=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0,this_year=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/1/0

http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_week_power
ret=OK,today_runtime=178,datas=200/0/0/0/200/200/100

ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=6 (Defrost cycles gestart).

http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info (defrost cycles loopt +/- 15minuten voordat er weer warme lucht uit binnenunit komt.

ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=62,mompow=9 (defrost cycles afgelopen binnen unit verwarmt weer).

[Afbeelding]

[...]
Gebruik jij de Daikin integratie hiervoor? Ik gebruik die ook om hetzelfde uit te lezen als jij, maar bij mij kloppen/updaten de waardes niet goed voor het verbruik. Dat werkt standaard bij jou goed? Zowel bij mijn singlesplit Perfera FTXM42M als bij de multi FTXM40M.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqZyrgMZcgfhbvlnqb--Xkz8OX8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/51qMjl9ODjh1AWpgb84sIvbj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
kuifje_t schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:20:
[...]

Ik neem aan dat bij andere merken iets vergelijkbaars aan de hand is?
Daar lijkt het wel op, al vind ik het best vreemd. In de openingspost staat:
Op de max draaien is echter wel killing voor je COP, dus als het je hoofdverwarming wordt, ga dan niet voor het kleinst mogelijke.
Dit geldt niet als de kleinere unit alleen maar softwarematig anders is. Als je max. 2 kW nodig hebt, dan maakt het eigenlijk niet uit of je een 2.0, 2.5 of 3.5 neemt; ze draaien allemaal op 2 kW bij dezelfde compressorsnelheid met ongeveer dezelfde blaassnelheid v.d binnenunit.
omdat je in evenveel stappen naar een hoger maximaal toerental gaat zijn de stapjes iets groter bedoel je?
Ja, dat is exact wat ik bedoel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
Is het niet een idee dat we i.p.v. allemaal maar lappen met teksten plaatsen over gemiddelde verbruik per dag, per merk, per vermogen (in kwh), ventilatiestand, geen/wel auto 3D, hoek vd lamellen (in graden), geen/wel nachtverlaging, wel/geen fluistermodus, isolatie, grote vd ruimte (in m3), bouwjaar woning, type woning melden dit invullen in een overzichtelijke tabel, zodat een ieder hiermee wat meer richting heeft in de te maken airco instellingen?

Ik trap hem af. Vullen jullie aan?

merk type vermogen (in kwh)bouwjaar woningtype woningtype kamerruimte (in m3)isolatiehoek lamellen (in graden)blaasstand's nachts aan/uitfluistermodus aan/uitauto 3D aan/uitgem. setpoint (in graden)gem. buitentemp (in een week)gem. verbruik per dag (in vorige week)
MHI ZSW 3,51986hoekwoningwoonkamer115 ramen HR++, spouwmuur45 (in graden)2 van 4uituituit2083,4

[ Voor 54% gewijzigd door siveiro op 27-11-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
kuifje_t schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:11:
[...]

Dat klopt inderdaad. Het warmteverlies is recht evenredig met het temperatuurverschil. B.v. bij binnen 20 °C en buiten 10 °C overdag en 5 °C 's nachts, heb je 's nachts anderhalf keer zoveel warmteverlies als overdag. Je hebt ook nog te maken met verminderde efficiency als de unit hard moet draaien. Het is per geval verschillend wat voordeliger is. Als je de hele dag thuis bent dan is 24/7 stoken misschien beter. Als je pas 's avonds thuis komt, dan kun je er ook voor kiezen om pas dan of wat eerder op de dag te gaan stoken, als de COP hoger is. Het hangt natuurlijk ook af van je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
siveiro schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:05:
Is het niet een idee dat we i.p.v. allemaal maar lappen met teksten plaatsen over gemiddelde verbruik per dag, per merk, per vermogen (in kwh), ventilatiestand, geen/wel auto 3D, hoek vd lamellen (in graden), geen/wel nachtverlaging, wel/geen fluistermodus, isolatie, grote vd ruimte (in m3), bouwjaar woning, type woning melden dit invullen in een overzichtelijke tabel, zodat een ieder hiermee wat meer richting heeft in de te maken airco instellingen?

ik vind een leuk idee. je hebt gelijk dat hier het ene naar het andere voorbij komt. als men dat wat structureert dan is dat wat handiger.

een probleem wat ik zie. is ik zelf bijvoorbeeld verwarm alleen wanneer ik er ben. dus nooit heel de dag.

ik wil best een keer 24 uur run doen. of hem de hele dag aanzetten. om vergelijkings materiaal te creeeren. zodat we een mooie tabel krijgen.

merk type vermogen (in kwh)bouwjaar woningtype woningtype kamerruimte (in m3)isolatiehoek lamellen (in graden)blaasstand's nachts aan/uitfluistermodus aan/uitauto 3D aan/uitgem. setpoint (in graden)gem. buitentemp (in een week)gem. verbruik per dag (in vorige week)
MHI ZSW 3,51986hoekwoningwoonkamer115 ramen HR++, spouwmuur45 (in graden)2 van 4uituituit2083,4
ik vind een leuk idee. je hebt gelijk dat hier het ene naar het andere voorbij komt. als men dat wat structureert dan is dat wat handiger.

een probleem wat ik zie. is ik zelf bijvoorbeeld verwarm alleen wanneer ik er ben. dus nooit heel de dag.

ik wil best een keer 24 uur run doen. of hem de hele dag aanzetten. om vergelijkings materiaal te creeeren. zodat we een mooie tabel krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door arie-verdetti op 27-11-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milas82
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-10 12:28
Die heb ik geprobeerd, maar waren niet zo best. Had er uiteindelijk van die echte veren onder gezet en daarna nooit meer last gehad van geluid in huis. (Srk50zs)
Casray schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:32:
Hey, heeft iemand ervaring met deze kit?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ondanks de toegepaste dempingsmaterialen toch een brom (klinkt als lopende auto buiten).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
siveiro schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:05:

Goed idee. Zodra ik een airco heb zou ik daar best aan mee willen doen. In de OP staat geloof ik ook al een aanzetje, lijkt me goed om al onze info in de OP te verzamelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:56
Martin7182 schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:07:
[...]

Dat klopt inderdaad. Het warmteverlies is recht evenredig met het temperatuurverschil. B.v. bij binnen 20 °C en buiten 10 °C overdag en 5 °C 's nachts, heb je 's nachts anderhalf keer zoveel warmteverlies als overdag. Je hebt ook nog te maken met verminderde efficiency als de unit hard moet draaien. Het is per geval verschillend wat voordeliger is. Als je de hele dag thuis bent dan is 24/7 stoken misschien beter. Als je pas 's avonds thuis komt, dan kun je er ook voor kiezen om pas dan of wat eerder op de dag te gaan stoken, als de COP hoger is. Het hangt natuurlijk ook af van je isolatie.
Bij mij staat de daikin op 24/24 op auto en op een vaste temperatuur ingesteld.

Maar als ik op de verbruiksgrafiek van mijn shelly kijk dan heb ik niet de indruk dat er ’s nachts zichtbaar meer vermogen opgenomend wordt om de temperatuur constant te houden.
Volgens het weerbericht is het hier ’s nachts iets van een 4gr en overdag 11gr momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyWmlhHY81eNKa6PzXjUmpJFeQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ftarr02o8z2XZypgyZ9huoBs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
Martin7182 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:47:
[...]

Daar lijkt het wel op, al vind ik het best vreemd. In de openingspost staat:

[...]

Dit geldt niet als de kleinere unit alleen maar softwarematig anders is. Als je max. 2 kW nodig hebt, dan maakt het eigenlijk niet uit of je een 2.0, 2.5 of 3.5 neemt; ze draaien allemaal op 2 kW bij dezelfde compressorsnelheid met ongeveer dezelfde blaassnelheid v.d binnenunit.

[...]

Ja, dat is exact wat ik bedoel.
Ja, ik weet ook niet waar glashelder zich op baseert. Hij heeft het wel over de situatie waarbij de airco op absolute max moet werken, maar waarom dat uit zou maken voor de COP is me niet duidelijk.

Zou het zo kunnen zijn dat het verschil niet puur alleen maar sotware is, maar dat standaardonderelen zoals een trafo en elektromoter toch wat zwaarder uitgevoerd zijn bij de zwaardere modellen? En dat de klimaattechnische onderdelen hetzelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Martin7182 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:01:
[...]

Prima bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
kuifje_t schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:58:
[...]

Ja, ik weet ook niet waar glashelder zich op baseert. Hij heeft het wel over de situatie waarbij de airco op absolute max moet werken, maar waarom dat uit zou maken voor de COP is me niet duidelijk.

Zou het zo kunnen zijn dat het verschil niet puur alleen maar sotware is, maar dat standaardonderelen zoals een trafo en elektromoter toch wat zwaarder uitgevoerd zijn bij de zwaardere modellen? En dat de klimaattechnische onderdelen hetzelfde zijn?
Dat zou inderdaad kunnen, al is er geen verschil in gewicht. Misschien niet te zien a.g.v. afronding op hele kg. Ik zou wel eens willen weten hoeveel stroom een 35ZSX trekt bij compressorsnelheid 86 rpm. Dat is mijn 25ZSX maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
ThaBEN schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:19:
[...]

Andere algemene vraag:

Je zult het inderdaad allemaal zelf moeten testen en er van maken wat jou het beste bevalt qua kosten en comfort, hier is eigenlijk altijd iemand thuis maar soms zijn we ook samen even weg wij hebben tot nu de keuze gemaakt ok gewoon de airco aan te laten gisteren de hele dag weg en hem toen toch maar op 19 graden gezet
en is op19 graden blijven staan tot net toen hebben hem weer op 20 gezet waar hij vanaf nu gewoon weer op blijft staan. Zie de grafiek hoe strak hij draait bij die piek op 20 graden gezet dus heb alles gewoon op standaard staan via afstandsbediening heb ook geen WiFi module of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfDKbwpOPYbJ9Vocqm_W4VzWQNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFXLJbdFqEhFyBsSHftnbUfd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eep6g9mEu0bE9UfVPucZWqtzlMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYJV7QsKiGpjasNJ7BvOXQO1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Wozmro schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:44:
[...]

Bij mij staat de daikin op 24/24 op auto en op een vaste temperatuur ingesteld.

Maar als ik op de verbruiksgrafiek van mijn shelly kijk dan heb ik niet de indruk dat er ’s nachts zichtbaar meer vermogen opgenomend wordt om de temperatuur constant te houden.
Volgens het weerbericht is het hier ’s nachts iets van een 4gr en overdag 11gr momenteel.

[Afbeelding]
Daar moet toch een oorzaak voor aan te wijzen zijn. Je kunt niet om de tweede wet van de thermodynamica heen. Er zit denk ik een flinke vertraging in het stookgedrag. Dat blijkt ook wel uit je plaatje; de massa in huis koelt pas na heel wat uren zover af dat de airco harder moet gaan werken. Verder heb je misschien ook invloed van de warmte van andere apparaten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
kuifje_t schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:43:
[...]

Goed idee. Zodra ik een airco heb zou ik daar best aan mee willen doen. In de OP staat geloof ik ook al een aanzetje, lijkt me goed om al onze info in de OP te verzamelen?
Hoe werkt dat met het verzamelen in de openingspost? (Geen ervaring mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij hebben de afgelopen weken ontzettend veel last van defrosts. Het lijkt wel alsof er geen intelligentie in zit, elk half uur hebben we er eentje te pakken. De buitenunit zelf ziet er prima uit; geen vorst te bekennen. Ik heb reeds het e.e.a. gelezen over defrosts in dit topic, toch deel ik graag onderstaande grafiek ter check of dit normaal gedrag is: EDIT: Dit zijn blijkbaar geen defrosts maar pendelgedrag. Zie deze post voor de oplossing: Freekers in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/dURoQEpO17.png/raw

Buitenunit: Daikin 2MXM50N
Binnenunit: 1x Comfora FTXP35M9 & 1x Comfora FTXP25M9

In bovenstaande grafiek is enkel de 3.5kW binnenunit ingeschakeld met vastgestelde fanspeed (geen auto). Is er iets mis met mijn installatie?

[ Voor 14% gewijzigd door Freekers op 06-12-2022 00:13 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Freekers schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:34:
Wij hebben de afgelopen weken ontzettend veel last van defrosts. Het lijkt wel alsof er geen intelligentie in zit, elk half uur hebben we er eentje te pakken. De buitenunit zelf ziet er prima uit; geen vorst te bekennen. Ik heb reeds het e.e.a. gelezen over defrosts in dit topic, toch deel ik graag onderstaande grafiek ter check of dit normaal gedrag is:

[Afbeelding]

Buitenunit: Daikin 2MXM50N
Binnenunit: 1x Comfora FTXP35M9 & 1x Comfora FTXP25M9

In bovenstaande grafiek is enkel de 3.5kW binnenunit ingeschakeld met vastgestelde fanspeed (geen auto). Is er iets mis met mijn installatie?
Defrosts kunnen dit niet zijn, buitentemperatuur zit ver boven de grens waar dat zou kunnen. Bovendien duren die maar 5-10 minuten. Wat je hier lijkt te zien is dat de compressor gewoon op praktisch vol vermogen staat te stampen, waardoor de binnentemperatuur snel oploopt, dan slaat hij daarom af, de binnentemperatuur daalt ook als een baksteen en dan slaat hij weer aan.

Dus: ja er lijkt me hier wel iets suboptimaal, maar het probleem is niet defrosts.

Tenzij je huis echt heel slecht geïsoleerd is of een gevel mist ofzo, is een waarschijnlijker oorzaak dat de airco ongelukkig geplaats is, of de uitblaasrichting, waardoor de interne temperatuursensor z'n eigen warmte meet, wat verklaart dat na het afslaan de temperatuur zo snel zakt.

Waarom het ding zo hard tekeer gaat: Hoe hard staan de binnenunits? Beide aan? Ingestelde temperatuur? Powerful mode aan toevallig? 3.5+2.5 op een 5 kW moet prima kunnen, maar als je dan beide op bv. 23 graden zet terwijl het binnen 18 is, dan snap ik wel dat hij voor de max gaat.

Zet de bewegende flapjes eens stil als die aan staan, gewoon schuin naar voren laten blazen in vaste richting.

Edit: gegeven dat hij bij 26 afslaat had je denk ik 22 ingesteld. Je woonkamer begon op 18. Dus wat ik gokte kan aardig kloppen. De massa van je kamer warmt langzaam op. Je ziet dat hij aan het einde van de dag wel iets rustiger doet al.

Als dat het is helpt vraagtemperatuur rustiger opvoeren en ding gewoon hele dag aan laten staan (mits redelijk geïsoleerd) vermoedelijk al wel, samen met zorgen dat de interne sensor niet te snel vooral zijn eigen warme lucht meet.

[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 27-11-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:14
Casray schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:32:
Hey, heeft iemand ervaring met deze kit?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ondanks de toegepaste dempingsmaterialen toch een brom (klinkt als lopende auto buiten).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4Dyv-H4jOxLCS_wCWzoRMCxfIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3pxvGqKL8xENvE8BkvtMjP4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
siveiro schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:25:
[...]

Hoe werkt dat met het verzamelen in de openingspost? (Geen ervaring mee)
ik ook niet, maar zal toch wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Laatst online: 07-04 19:38
Heb nog geen mooie grafiekjes van de shelly em want heb hem net pas geinstalleerd.

Maar nu weet ik wel zeker dat alleen de airco 4kwh trekt...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vRWa2u-0nuUfcG9HZcW78cWNk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0zniMueE4PpobN1pcpQdWEs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door whtniels op 27-11-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-10 22:25
Milas82 schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:28:
Die heb ik geprobeerd, maar waren niet zo best. Had er uiteindelijk van die echte veren onder gezet en daarna nooit meer last gehad van geluid in huis. (Srk50zs)

[...]
Heb je een link van de veren die je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
whtniels schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:49:
Heb nog geen mooie grafiekjes van de shelly em want heb hem net pas geinstalleerd.

Maar nu weet ik wel zeker dat alleen de airco 4kwh trekt...[Afbeelding]
Goeiemorgen zeg, dat trekt mijn 8kW unit niet eens als ik alles vol open gooi. Heb je het niet op een 16A groep zitten dan? Want die zou eruit moeten klappen als hij 4kW blijft trekken (16Ax230V=3680W). Hoe dan ook lijkt die installatie van jou niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wilke schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:55:
[...]

Defrosts kunnen dit niet zijn, buitentemperatuur zit ver boven de grens waar dat zou kunnen. Bovendien duren die maar 5-10 minuten. Wat je hier lijkt te zien is dat de compressor gewoon op praktisch vol vermogen staat te stampen, waardoor de binnentemperatuur snel oploopt, dan slaat hij daarom af, de binnentemperatuur daalt ook als een baksteen en dan slaat hij weer aan.

Dus: ja er lijkt me hier wel iets suboptimaal, maar het probleem is niet defrosts.

Tenzij je huis echt heel slecht geïsoleerd is of een gevel mist ofzo, is een waarschijnlijker oorzaak dat de airco ongelukkig geplaats is, of de uitblaasrichting, waardoor de interne temperatuursensor z'n eigen warmte meet, wat verklaart dat na het afslaan de temperatuur zo snel zakt.

Waarom het ding zo hard tekeer gaat: Hoe hard staan de binnenunits? Beide aan? Ingestelde temperatuur? Powerful mode aan toevallig? 3.5+2.5 op een 5 kW moet prima kunnen, maar als je dan beide op bv. 23 graden zet terwijl het binnen 18 is, dan snap ik wel dat hij voor de max gaat.

Zet de bewegende flapjes eens stil als die aan staan, gewoon schuin naar voren laten blazen in vaste richting.

Edit: gegeven dat hij bij 26 afslaat had je denk ik 22 ingesteld. Je woonkamer begon op 18. Dus wat ik gokte kan aardig kloppen. De massa van je kamer warmt langzaam op. Je ziet dat hij aan het einde van de dag wel iets rustiger doet al.

Als dat het is helpt vraagtemperatuur rustiger opvoeren en ding gewoon hele dag aan laten staan (mits redelijk geïsoleerd) vermoedelijk al wel, samen met zorgen dat de interne sensor niet te snel vooral zijn eigen warme lucht meet.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Ons huis is uit 2017 met energielabel A. Spouwmuur isolatie, kruipruimte geïsoleerd en HR++ glas.

In de screenshot uit mijn vorige post stond de 3.5kW binnenunit aan op 23 graden als ik me goed herinner met maximale fanspeed. De 2.5kW unit stond uit.

Ik heb na het lezen van jouw post de uitblaasrichting veranderd en de temperatuur verlaagd naar 22 graden. Dan zie ik inderdaad dat het langer duurt voordat de buitenunit weer afslaat. Het lijkt dus inderdaad erop dat de temperatuursensor, die in de unit tegen t plafond zit, z'n target temp bereikt heeft en dus afslaat. Dat is echter niet wat ik zou verwachten. Ik dacht dat de unit met manual fanspeed ten alle tijden zou blijven doorblazen, ongeacht of hij z'n temperatuur bereikt heeft ja/nee, maar dat is dus niet zo. Nu ik dit weet, kan ik er beter op sturen. Dank voor je uitleg!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 23:04
MiBe schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:26:
[...]

Goeiemorgen zeg, dat trekt mijn 8kW unit niet eens als ik alles vol open gooi. Heb je het niet op een 16A groep zitten dan? Want die zou eruit moeten klappen als hij 4kW blijft trekken (16Ax230V=3680W). Hoe dan ook lijkt die installatie van jou niet in orde.
Volgens mij is dit 4kw per dag als ik het zo zie, dat is niet zo gek toch? 4kw momentaan op een 16a groep is over het randje idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
BGFG schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:25:
[...]

Volgens mij is dit 4kw per dag als ik het zo zie, dat is niet zo gek toch? 4kw momentaan op een 16a groep is over het randje idd.
4kW is gewoon het vermogen en zegt niets over verbruik.
Anders had er 4kWh moeten staan. Dan was het wel logisch geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:01
whtniels schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:49:

Maar nu weet ik wel zeker dat alleen de airco 4kwh trekt...[Afbeelding]
4kW zou niet moeten kunnen op 16A

Heb je wellicht een verkeerde clamptype gekozen (120A i.p.v. 50A)?

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Laatst online: 07-04 19:38
cerebrum schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:35:
[...]

4kW zou niet moeten kunnen op 16A

Heb je wellicht een verkeerde clamptype gekozen (120A i.p.v. 50A)?
Het is een 50a clamp. Voor mij was dit juist wel een bevestiging met wat de slimme meter ook weergeeft bij beide binnenunits aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SMhlc6EfVb9rP6O_QbGHhXHo6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEBEWhTk28wQ1ZFgxcLytv7i.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ze maar heel even tegelijk aangehad met die shelly screenshot Maar aan eerdere dagverbruiken te zien (60-80kwh) bij de energiemaatschappij klopt dat aardig naar mijn ogen. Tuurlijk schommelt het wel tussen de 2-4kwh. Alsnog erg hoog en hoger dan wat uberhaupt zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
whtniels schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:58:
[...]

Het is een 50a clamp. Voor mij was dit juist wel een bevestiging met wat de slimme meter ook weergeeft bij beide binnenunits aan.

[Afbeelding]

Heb ze maar heel even tegelijk aangehad met die shelly screenshot Maar aan eerdere dagverbruiken te zien (60-80kwh) bij de energiemaatschappij klopt dat aardig naar mijn ogen. Tuurlijk schommelt het wel tussen de 2-4kwh. Alsnog erg hoog en hoger dan wat uberhaupt zou moeten kunnen.
Het is echt bizar om te zien dat de unit zoveel verbruik.
Lijkt net of de binnenunit buiten hangen en de buitenunit binnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Laatst online: 17-04-2024
whtniels schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:58:
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad bizar. Zou niet moeten kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:33
lexi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:36:
[...]

Kou is nog wel mee te dealen, maar de badkamer droog en schimmel vrij houden is een ander verhaal. Ons huis is van 1906 en van binnenuit na-geïsoleerd, met een plat dak. De badkamer zit op een hoek aan de zuidoost kant, als ik die niet zou verwarmen met CV dan krijg ik daar geheid schimmel. Dat heb ik wel ervaren met een lagere temperatuur CV aanvoer vorig jaar, er hangt daarvoor te weinig kW aan radiatoren.

Wij stoken dus elke ochtend de woonkamer van 18 naar 19,5 en houden dat een uurtje aan, om zodoende de badkamer droger te houden. En als er 's avonds gedoucht wordt dan gaat de badkamer deur daarna open en de airco op de overloop aan. Dat helpt, maar de probleemhoek moet je wel ff met een handdoek droog maken.

De woonkamer draait vervolgens de rest van de dag op de airco op 20, 's avonds naar 21 en 's nachts naar 18.
Wij hebben in de badkamer een ontvochtiger staan en houden de deur en het raam dicht. Geen andere ventilatie. Dat is echt een verademing. De warmte van het douchen en uit de ontvochtiger blijft in de ruimte en het klimaat in de badkamer is super. Veel beter nog dan toen we gewoon met het raam ventileerde. En het is er ook significant warmer dan in de rest van de bovenverdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 22:12
Iemand nog een 'echte' black friday deal tegengekomen? Beetje in de gaten gehouden want moet de airco nog aanschaffen maar letterlijk nul actie wat black friday betreft. Alleen wat neppe die oude modellen aanbieden of adverteren met excl. btw bedragen om google te foppen.

Waarschijnlijk is de vraag erg hoog dus geen reden voor korting gok ik zo.

SRK35ZS-W voor 899 is het beste wat ik kan vinden en is volgens mij al een aardig scherpe prijs maar dit was al pre-black friday.

[ Voor 15% gewijzigd door ffaccountje op 28-11-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Laatst online: 16-10 18:59
E-Hoog schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:44:
[...]

Wij hebben in de badkamer een ontvochtiger staan en houden de deur en het raam dicht. Geen andere ventilatie. Dat is echt een verademing. De warmte van het douchen en uit de ontvochtiger blijft in de ruimte en het klimaat in de badkamer is super. Veel beter nog dan toen we gewoon met het raam ventileerde. En het is er ook significant warmer dan in de rest van de bovenverdieping
Wil je delen welk merk/type jullie hebben? Hier dezelfde uitdaging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
mikekiwi schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:05:
[...]

Wil je delen welk merk/type jullie hebben? Hier dezelfde uitdaging...
Ben ik ook benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
@mikekiwi en @rwijnhov :

https://www.lidl.nl/p/sil...htontvochtiger/p100342826

Nu uitverkocht zie ik (er was best een goede aanbieding zie ik; wij hadden hem voor 170€). Ik was wat sceptisch in het begin (want Lidl, al heb ik erg goede ervaringen met hun Parkside Performance spul), maar hij kreeg goede reviews en tot nu toe bevalt het ons uitstekend! Ik was ook wat "bezorgd" dat het legen van die condensbak irritant zou gaan worden, maar dat is 1x per twee dagen even de bak losklikken en leeggooien in de wasbak die er 0.5m naast staat, dus ook dat valt meer in de categorie 1e wereldprobleem :)

Overigens drogen de handdoeken ook sneller, blijven de spiegels onbeslagen en droogt de douchedeur ook sneller. Het lijkt er op dat door dat laatste de glazen deur schoner blijft van kalk, maar ik weet niet of dat logisch is of gewoon placebo ;)

[ Voor 16% gewijzigd door E-Hoog op 28-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

E-Hoog schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:44:
[...]

Heb je geen mechanische ventilatie? Zo ja, dan snap ik wel waarom het nu veel beter is dan met het raam open..

En als je geen mechanische ventilatie hebt snap ik ook waarom het slecht was ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Termy schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:11:
[...]

Heb je geen mechanische ventilatie? Zo ja, dan snap ik wel waarom het nu veel beter is dan met het raam open..

En als je geen mechanische ventilatie hebt snap ik ook waarom het slecht was ;).
Valt hier tegen hoor. Ik heb én een raam open op kiepstand én een electrische ventilator aan staan, maar doordat de cv-radiator minder vaak/lang aan staat, blijven bijv de handdoeken erg vochtig. Vochtigheids% komt met moeite onder de 80%, alleen als het raam echt ver open gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Termy schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:11:
[...]

Nee dat hadden we niet. Dat heb ik nooit begrepen (we wonen er net en de vorige bewoners hadden naar eigen zeggen nergens last van). Decentrale mechanische ventilatie met wtw stond op de planning en dan een elektrische verwarming. Maar nu lijkt het voorlopig 2 vliegen in 1 klap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 11:08
Ik sta op het punt mijn keuze te maken tussen Daikin, Mitsubishi electric en Mitsubishi Heavy Industries. Alle 3 offerten zijn gebaseerd op hetzelfde vermogen in singel split als Daikin (zie onderstaand). Het persoonlijk contact en gevoel bij na-service ligt bij de 3 installateurs goed.

Nu heb ik nooit eerder een lucht/lucht warmtepomp in huis gehad, dus ervaring heb ik in een van de genoemde merken niet. Ik zou mijn keuze dan moeten laten afhangen op gebruikerservaringen en mijn onderstaande wensen.

Wensen
Hoog rendement, efficient
Stille werking
Betrouwbaar en goede na-service bij eventuele problemen
Goed werkende en stabiele app

Woonkamer met open keuken (150m3)
Daikin binnen-unit: FTMX50R: Wandmodel Perfera
Daikin Binnen-unit: RXM 50R

Slaapkamer (40m3):
Daikin buiten-unit singel-split: RXM20R
Daikin binnen-unit: FTMX25R: Wandmodel Perfera

Mogelijks zou een 2Kw hier ook kunnen voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

E-Hoog schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:16:
[...]

Nee dat hadden we niet. Dat heb ik nooit begrepen (we wonen er net en de vorige bewoners hadden naar eigen zeggen nergens last van). Decentrale mechanische ventilatie met wtw stond op de planning en dan een elektrische verwarming. Maar nu lijkt het voorlopig 2 vliegen in 1 klap
Oef, ja dat is matig dan. Klinkt alsof je alsnog wel ventilatie wilt regelen want vocht in de badkamer is maar 1 aspect.

@mikekiwi Wat bedoel je met valt tegen? Als je het goed doet heb je alleen ventilatie en hou je het raam dicht. Raam open in de badkamer is een fout. Zo te horen heb je ook geen ventilatie, alleen een ventilator en een kachel. Daar gaat vocht niet magischerwijs weg van.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Termy schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:23:
[...]@mikekiwi Wat bedoel je met valt tegen? Als je het goed doet heb je alleen ventilatie en hou je het raam dicht. Raam open in de badkamer is een fout. Zo te horen heb je ook geen ventilatie, alleen een ventilator en een kachel. Daar gaat vocht niet magischerwijs weg van.
Met ventilator bedoel ik dus zo'n ding als hieronder dat de vochtige lucht door een kanaal door het dak naar buiten afvoert. En daarmee krijg ik het dus niet naar een acceptabel vochtigheids% (tussen 60 en 70%)
Neem aan dat je dan een raam/rooster open moet hebben om de boel niet vacuum te trekken en verse lucht aan te voeren? Of doe ik het al die tijd fout?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFpN69Wj0es7XbGGZr465sdnTY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZIbRlDmcRpPsJz1mcP2LP124.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door mikekiwi op 28-11-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Laatst online: 18-05-2024
ffaccountje schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:03:
Iemand nog een 'echte' black friday deal tegengekomen? Beetje in de gaten gehouden want moet de airco nog aanschaffen maar letterlijk nul actie wat black friday betreft. Alleen wat neppe die oude modellen aanbieden of adverteren met excl. btw bedragen om google te foppen.

SRK35ZS-W voor 899 is het beste wat ik kan vinden en is volgens mij al een aardig scherpe prijs

maar dit was al pre-black friday.
Met kennis van de importeursprijzen is 899 inclusief BTW een heel scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Termy schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:23:
[...]

Oef, ja dat is matig dan. Klinkt alsof je alsnog wel ventilatie wilt regelen want vocht in de badkamer is maar 1 aspect.
Dat was ik in de eerste instantie ook van plan inderdaad. Ik dacht dat los van het vocht je nog wel zou merken dat het daar minder prettig zou worden door bijv. CO2, maar voorlopig is het er prima. De deur gaat natuurlijk redelijk vaak open en dicht en we zijn er steeds maar kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTrax
  • Laatst online: 18-05-2024
Moris schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:20:
Ik sta op het punt mijn keuze te maken tussen Daikin, Mitsubishi electric en Mitsubishi Heavy Industries. Alle 3 offerten zijn gebaseerd op hetzelfde vermogen in singel split als Daikin (zie onderstaand). Het persoonlijk contact en gevoel bij na-service ligt bij de 3 installateurs goed.

Nu heb ik nooit eerder een lucht/lucht warmtepomp in huis gehad, dus ervaring heb ik in een van de genoemde merken niet. Ik zou mijn keuze dan moeten laten afhangen op gebruikerservaringen en mijn onderstaande wensen.

Wensen
Hoog rendement, efficient
Stille werking
Betrouwbaar en goede na-service bij eventuele problemen
Goed werkende en stabiele app

Woonkamer met open keuken (150m3)
Daikin binnen-unit: FTMX50R: Wandmodel Perfera
Daikin Binnen-unit: RXM 50R

Slaapkamer (40m3):
Daikin buiten-unit singel-split: RXM20R
Daikin binnen-unit: FTMX25R: Wandmodel Perfera

Mogelijks zou een 2Kw hier ook kunnen voldoen?
Met betrekking tot service, en dan even de installateur er buiten gehouden.
Dan zou ik persoonlijk geen Daikin kiezen, support van Daikin richting installateurs bij problemen is waardeloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-10 22:25
elektriekert schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:34:
[...]

Het is echt bizar om te zien dat de unit zoveel verbruik.
Lijkt net of de binnenunit buiten hangen en de buitenunit binnen :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmwLkYnaxroohA93fYkNM4SZunQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZKVqNHrfgQBYcPsr8S3KCvm.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
En dan ook die ventilator aan het voeteneind van het bed 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:46
Betreft het verminderen van geluid bij zo'n muurbeugel: mijn broer had er last van met de L/W unit (die is groter dan de meeste L/L).
Eerst is wat meer rubber aangebracht tussen beugel en muur. Hielp al een beetje maar niet volledig. Tussen unit en beugel zat al dempende bevestiging (maar niet die met veren die je wel eens ziet).

Later zijn de pluggen van de beugel vervangen door rubberen pluggen. Dit hielp bij hem heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 09:13
Eerder noemde ik al dat ik de volgende offerte heb:

TOSOT GWH18AGD - K6DNA1A-I (5kw) - 1500,- all in (woonkamer)
TOSOT GWH18AGD - K6DNA1A-I (3.5kw) - 1250,- all in (keuken)

Nu heb ik daar de volgende offerte bij gekregen van een andere partij:

Mitsubishi Electric WSH AP35WI - 3.5kw - 2500,- all in (keuken)
Mitsubishi Electric WSH AP60WI - 6.0kw - 2900,- all in (woonkamer)

Nu zie ik deze mitsu goedkoper online, logisch zonder installatie. Wat is gangbaar per unit voor installatiekosten? En is het prijsverschil het echt waard om voor A merk te gaan? Toch dubbele kosten?

Woonkamer is direct naar buiten, heel simpel. Keuken heeft wat leidingwerk nodig.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Netsrek schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:01:
[...]

En dan ook die ventilator aan het voeteneind van het bed 8)7 :+
Dit kan best werken, gewoon op verwarmen zetten als je wilt koelen en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

ffaccountje schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:03:

SRK35ZS-W voor 899 is het beste wat ik kan vinden en is volgens mij al een aardig scherpe prijs maar dit was al pre-black friday.
de prijzen hier zijn wel netjes:

Climamarket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:05 . Reden: Rodigas info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:23:
[...]

Dat is inderdaad een eenvoudigere oplossing dan ik bedacht had. De plug heeft een kraag en zo hangt de rail vrij. Onderaan de rail moet dan nog wel een gelijkwaardig materiaal om de beugel verticaal te houden.

Het enige nadeel is de diameter van de plug. 16mm i.p.v. de nu 12mm, maar goed de demping moet toch ergens vandaan komen.

De trekkracht haaks is 1200nm dus dat moet voldoende zijn.

Welke heb genomen voor dit? Ik zag ook Rawnuts en die gebruiken een normale spoed maar daar zit aan het einde een klein stukje schroefdraad.
Geen idee, is door de installateur gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Ik ben een airco aan het overwegen, maar probeer ook meteen te bedenken wat de financiële resultaten zijn. Echter lijk ik op verschillende antwoorden te stuiten. Ik dacht als inschatting gebruik te maken van mijn huidige gasverbruik voor het verwarmen van het huis en dat te vertalen naar de kWh die de airco zou gebruiken.
Echter heb ik antwoorden gezien van 2 m3 = 1 kWh tot 1 m3 = 3 kWh.
Ik vermoed dat het eerste antwoord de getallen verkeerd om had en dat de waarheid dan ligt op 1 m3 gasverbruik met hoge rendament ketel = 2-3 kWh bij verwarming via Airco. Klopt dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Michiel1978 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:32:
Ik ben een airco aan het overwegen, maar probeer ook meteen te bedenken wat de financiële resultaten zijn. Echter lijk ik op verschillende antwoorden te stuiten. Ik dacht als inschatting gebruik te maken van mijn huidige gasverbruik voor het verwarmen van het huis en dat te vertalen naar de kWh die de airco zou gebruiken.
Echter heb ik antwoorden gezien van 2 m3 = 1 kWh tot 1 m3 = 3 kWh.
Ik vermoed dat het eerste antwoord de getallen verkeerd om had en dat de waarheid dan ligt op 1 m3 gasverbruik met hoge rendament ketel = 2-3 kWh bij verwarming via Airco. Klopt dat ongeveer?
Er zit 9,8 kWh in een kuub gas in nederland.
dat deel je dan door je gemiddelde COP/EER (per airco verschillend).

Dat zal dus inderdaad rond de 2,5 - 3 kWh zijn.

Dat is theoretisch en zonder verliezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
jusch schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:37:
[...]

Klopt dat er 9,8 kWh in een m3 gas zit, maar zoals je terecht opmerkt - theoretisch en zonder verliezen. :) Een CV ketel haalt geen 100% efficiëntie in die omzetting. Daarom is het veel beter om te rekenen met 8 kWh om 1m3 gas te verangen.

@Michiel1978 Grove vuistregel bij verwarmen met airco: 2 kWh nodig om 1 m3 gas te vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 28-11-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Inderdaad. En met SCOP = 4. Veel airco's halen SCOP = 5, maar dan moet je denk ik ook stoken als het buiten boven de 15 °C is.

Dus een veilige omrekening is: 1 m3 gas komt overeen met 2 kWh elektrisch opgenomen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
[...]

En nog een kleine toevoeging: de SCOP die je overal ziet is het gewogen gemiddelde van de COP (ongeveer) passend bij ons klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

mikekiwi schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:30:
[...]
Met ventilator bedoel ik dus zo'n ding als hieronder dat de vochtige lucht door een kanaal door het dak naar buiten afvoert. En daarmee krijg ik het dus niet naar een acceptabel vochtigheids% (tussen 60 en 70%)
Neem aan dat je dan een raam/rooster open moet hebben om de boel niet vacuum te trekken en verse lucht aan te voeren? Of doe ik het al die tijd fout?[Afbeelding]
Idealiter zuig je warme lucht uit je huis aan ipv koude van buiten. Daar heb je idd een rooster in de deur (of serieuze kier eronder) voor nodig, of altijd op een kier laten staan.

Hoe wordt die ventilator gestuurd? Als het vochtgestuurd is zoals gesuggereerd in het plaatje en het lukt niet om onder de 70% te komen dan heb je zo te horen sowieso een vochtprobleem.

Airco op ontvochtingen zetten wellicht ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:40

ricardo246

Life's what you make it!

water_escape schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:34:
Eerder noemde ik al dat ik de volgende offerte heb:
TOSOT GWH18AGD - K6DNA1A-I (5kw) - 1500,- all in (woonkamer)
TOSOT GWH18AGD - K6DNA1A-I (3.5kw) - 1250,- all in (keuken)
Ik lurk hier regelmatig, maar heb het Merk Tosot nog nooit voorbij zien komen. (zoekfunctie heb ik niet gebruikt). Mogelijk zou je kunnen concluderen, dat onder de aanwezige tweakers in dit draadje, dit merk niet zo populair is.

Ik zou me goed inlezen in de eigenschappen die voor jou van belang zijn voor dat je een keuze maakt. geluid, verbruik (zelf invullen)...
Eenmaal aan de muur verankerd, blijft deze investering een flink aantal jaren hangen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Termy schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:19:
[...]

Idealiter zuig je warme lucht uit je huis aan ipv koude van buiten. Daar heb je idd een rooster in de deur (of serieuze kier eronder) voor nodig, of altijd op een kier laten staan.

Hoe wordt die ventilator gestuurd? Als het vochtgestuurd is zoals gesuggereerd in het plaatje en het lukt niet om onder de 70% te komen dan heb je zo te horen sowieso een vochtprobleem.

Airco op ontvochtingen zetten wellicht ;).
Yep, inmiddels wat gelezen dat teveel koude lucht van buiten juist voor extra condensatie zorgt. Noted.
Ventilator is vochtgestuurd inderdaad. En heb er nu dus een Shelly achter gezet omdat de ventilator niet uitging :o > Zet hem nu dus na een uur nadat douchen is gestopt uit (met timer)

Ivm wat tochtissues in huis (gefluit op de eerste verdieping als de wind er goed op staat) heb ik juist de badkamerdeur voorzien van tochtstrips. Compleet verkeerd bezig dus, er is wat te doen in casa kiwi 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
ricardo246 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:22:
[...]

Ik lurk hier regelmatig, maar heb het Merk Tosot nog nooit voorbij zien komen. (zoekfunctie heb ik niet gebruikt). Mogelijk zou je kunnen concluderen, dat onder de aanwezige tweakers in dit draadje, dit merk niet zo populair is.
Tosot is een submerk van Gree (Chinees spul dus), ik zou er zelf niet teveel van verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Wat zijn dan nog redenen om geen Airco aan te schaffen?
Gastarieven zijn nu €2,08/m3 en stroom €0,56 per kWh.

Mijn situatie is straks dat ik zonnepanelen heb voor mijn huidig stroomverbruik (zonder Airco) en ik nu 1800 m3 gas verbruik.
Laat ik stellen dat 1500m3 daarvan voor verwarming is, daar betaal ik met die tarieven en rekening houdend met het prijsplafond 900*€1,45 en 600*€2,08 = €2553 voor.

Als ik die 1500m3 gas naar 3000 kWh vertaal, betaal ik daar volgend jaar 2700*€0,4 en 300*€0,56. Dat is €1248, dus nagenoeg de helft.

Ook zonder een plafond is die verhouding nagenoeg hetzelfde (€3120 om €1680).

Dat is zo'n groot verschil, waarom zou je geen Airco nemen, of mis ik iets in mijn rekensom? Of zijn er nog andere "problemen" om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weegschaal
  • Laatst online: 30-05-2024
Om de temperatuur beter te beheersen kreeg ik de tip om de ventilator constant te laten draaien, zie hieronder.
Deze instelling is bedoeld voor koelen, maar het werkt ook voor verwarmen werd mij verteld.
Gebruiken jullie deze setting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItS1iEZY1sg7Hb6UJLt8b4b6xS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IWPpDKGuMFoPQc1MiwB6XSdV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Michiel1978 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:37:
Dat is zo'n groot verschil, waarom zou je geen Airco nemen, of mis ik iets in mijn rekensom? Of zijn er nog andere "problemen" om rekening mee te houden?
Comfort. Sommigen vinden zo'n blazer in huis niet prettig. Er zijn wel meer nadelen, zoals minder vermogen om je huis even snel op te kunnen warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:35
[...]

ik ga uit van de vuistregel 1m3 = 2 kWh. In de praktijk kom ik daar nu onder, dus airco is nog efficienter.
In het tussenseizoen is de airco ook waanzinnig efficiënt (COP van 6)
Een tweede reden is dat een CV ook meer centraal verwarmt. Met andere woorden: doordat ik de CV niet aanzet stook ik ook minder in badkamers, halletjes, achter de boarding op zolder etc. De CV-leidingen zijn wel geïsoleerd maar het is niet zo dat als je je CV aanzet om alleen de woonkamer te verwarmen, de energie ook echt alleen daar besteed wordt. Bij lucht/lucht verwarming is dat wel gegarandeerd.

Nu heb ik op kamers zonder airco wel de themostaat op de radiator (Tado) op 15 graden staan. Als het dus echt kouder wordt dan moet de CV af en toe bijspringen. Op dat moment worden ook de badkamers verwarmd wat niet slecht is om het vocht er een beetje uit te stoken. In hartje winter verwacht ik dus wel dat ik verhoudingsgewijs wat meer gas ga gebruiken, maar de bulk van de besparing wordt toch bereikt doordat de grote woonkamer met elektriciteit wordt verwarmd.

Voor het comfort is het naar mijn mening niet verstandig de besparing te extreem te proberen door te voeren.

[ Voor 7% gewijzigd door maxtrash op 28-11-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 16:48

AMDFreak

Intel is zo..

Comfort?
Hier draait hij 24/7 op de laagste blaastand. Woonkamer is continue 21 ~ 21,5graden.
Een radiator is ook maar een lelijk ding.. nu heb ik 1 lelijk ding ipv 3 radiatoren in de huiskamer/keuken.

Maargoed, heb je vloerverwarming, dan zou ik niet voor een l/l systeem gaan.

Ik heb het al vaker gezegd, de airco zie ik als iets tijdelijks. Over 5 jaar of eerder, ga ik ook voor vloerverwarming icm een lucht/water warmtepomp, maar tot op heden zijn er nog maar weinig installateurs en pompen beschikbaar.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

mikekiwi schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:27:
[...]
Yep, inmiddels wat gelezen dat teveel koude lucht van buiten juist voor extra condensatie zorgt. Noted.
Ventilator is vochtgestuurd inderdaad. En heb er nu dus een Shelly achter gezet omdat de ventilator niet uitging :o > Zet hem nu dus na een uur nadat douchen is gestopt uit (met timer)

Ivm wat tochtissues in huis (gefluit op de eerste verdieping als de wind er goed op staat) heb ik juist de badkamerdeur voorzien van tochtstrips. Compleet verkeerd bezig dus, er is wat te doen in casa kiwi 8)
Gaat de ventialtor echt niet vanzelf uit als het vochtigheidspercentage weer op peil is? Dat is volgens mij de bedoeling van zo'n ding. Als je hem via shelly uitzet is dat percentage kennelijk nog niet bereikt en zou ik hem gewoon laten doordraaien.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
kuifje_t schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:50:
[...]

En nog een kleine toevoeging: de SCOP die je overal ziet is het gewogen gemiddelde van de COP (ongeveer) passend bij ons klimaat.
Klopt, maar er zijn huizen die zo goed geïsoleerd zijn dat je pas moet verwarmen als het buiten lager dan 12 wordt, en anderen moeten bij 17 graden al beginnen verwarmen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
AirJonn schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:01:
[...]

Lijkt me hetzelfde gedrag als mijn 3.5 buitenunit. Hij moduleert pas helemaal terug bij -0.25 van setpoint, en schakelt pas bij op -1,25 onder setpoint. Daartussen verandert er niet veel.

Maar waarom wordt het niet warmer met 700 watt continue op een zachte dag, heb je de externe sensor wel op een goede plaats en niet te laag? Geeft ie ook wel snel genoeg wijzigingen door?

Ik geef een 0,5 graden lager door aan mhi-ac-ctrl als kamer temperatuur, zo blijft ie netjes op setpoint op koude dagen of een halve graad erboven op zachte dagen.
Ik zag toch een relatie met de 2 andere binnenunits die ik op fan only had staan. Nadat die uit waren, trok hij het wel tot gewenste temperatuur, om vervolgens weer iets te laten afkoelen vanaf setpoint.
Wel ging de fan rustiger draaien, waar ik op uit was.

Externe sensor staat bij mijn ongebruikte cv thermostaat. Iedere minuut wordt de temp doorgestuurd naar de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mikekiwi schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:30:
[...]
Neem aan dat je dan een raam/rooster open moet hebben om de boel niet vacuum te trekken en verse lucht aan te voeren? Of doe ik het al die tijd fout?[Afbeelding]
Ik zou de deur een stukje open laten naar de andere ruimte toe.
Of zit er een rooster in zodat de ventilator genoeg kan aanzuigen.

Als je het raam open zet koelt de lucht in de badkamer af waardoor de relatieve luchtvochtigheid nog verder toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
vdr01 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:09:
[...]

Gaat de ventialtor echt niet vanzelf uit als het vochtigheidspercentage weer op peil is? Dat is volgens mij de bedoeling van zo'n ding. Als je hem via shelly uitzet is dat percentage kennelijk nog niet bereikt en zou ik hem gewoon laten doordraaien.
Ben niet onder de indruk van de vochtsensor en het regelmechnisme in deze (toch echt niet goedkope) ventilator. Had beter gelijk een shelly achter de vorige ventilator kunnen hangen icm de Zigbee sensor die ik uiteindelijk toch heb gekocht.

Er waren dagen dat de ventilator het niet droger kreeg dan het hoogst ingestelde vochtigheidspercentage (90%) en dus bleef draaien (24/7). En dat terwijl de Zigbee sensor dan zo'n 75% aangaf.

Laten draaien lijkt dan logisch, maar het vochtigheidspercentage daalde niet zag ik op de externe sensor. En dan heeft het geen zin om hem langer te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-10 14:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdgwKVYuGMbBWjn2RALHwgiZYis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwlQ35kKss0vZhTQ7vMZsuIm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel om toch ook een airco op de 1e verdieping te hangen, op de groene streep hierboven. Kan alle deuren dichtmaken inclusief de deur met de trap naar de zolder.

Zal een 3.5kw te groot worden of prima? Het is vooral voor in de winterdagen om in de ochtend en in de avond de kou eruit te halen. Overdag zal airco niet draaien. In de zomerdagen ook enkel voor het slapen om de warmte eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mikekiwi schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:27:
[...]
Ben niet onder de indruk van de vochtsensor en het regelmechnisme in deze (toch echt niet goedkope) ventilator. Had beter gelijk een shelly achter de vorige ventilator kunnen hangen icm de Zigbee sensor die ik uiteindelijk toch heb gekocht.

Er waren dagen dat de ventilator het niet droger kreeg dan het hoogst ingestelde vochtigheidspercentage (90%) en dus bleef draaien (24/7). En dat terwijl de Zigbee sensor dan zo'n 75% aangaf.

Laten draaien lijkt dan logisch, maar het vochtigheidspercentage daalde niet zag ik op de externe sensor. En dan heeft het geen zin om hem langer te laten draaien.
Ik heb hem maar zo ingesteld dat ie na een uur alsnog uit gaat.
Met het vochtig weer blijft ie al gauw toch nonstop draaien.
Pagina: 1 ... 261 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic