Verwijderd
[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:59 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dat heel lang doorstoken om op te warmen is echt alleen als je capaciteit onvoldoende is t.o.v. warmteverlies. Ik heb nog niet boven de 10 kWh/dag gebruikt en de buitenunit (LG MU3R19, opgenomen vermogen 1.27 kW nominaal, 2.04 kW max) kan 48 kWh per dag verbruiken, of 24 kWh op half power, hij draait dus niet eens op 25% / maximum.de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:02:
[...]
dat denk ik ook ja, of je hebt te weinig capaciteit. je moet de airco wel 1 a 2 dagen de tijd geven om je huis op te warmen.
Als je in de vrieskou de ruimte binnen een uur goed warm krijgt, wat moet ik me daar bij voorstellen?w00key schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:21:
[...]
Dat heel lang doorstoken om op te warmen is echt alleen als je capaciteit onvoldoende is t.o.v. warmteverlies. Ik heb nog niet boven de 10 kWh/dag gebruikt en de buitenunit (LG MU3R19, opgenomen vermogen 1.27 kW nominaal, 2.04 kW max) kan 48 kWh per dag verbruiken, of 24 kWh op half power, hij draait dus niet eens op 25% / maximum.
In mijn geval kan ik zelfs in de vrieskou alle ruimtes inclusief muren / plafond / vloer in een uur goed warm krijgen. Ik stook nu 80% in de nacht tussen 2300-0700, scheelt toch weer 25% in geld/kWh. Rest van de dag alleen bij aanwezigheid en als het wat fris aanvoelt, het is nu 20.8 graden in de woonkamer gemeten op tafel hoogte, 4.1 kWh dagverbruik.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
als je echt de massa van je huis op temperatuur wilt krijgen, ja.xHEMANx schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:11:
[...]
Dus 2 dagen aan laten staan en tussendoor niet uit zetten?
Nee, is ook nodig om de massa van je huis op temperatuur te krijgen.w00key schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:21:
[...]
Dat heel lang doorstoken om op te warmen is echt alleen als je capaciteit onvoldoende is t.o.v. warmteverlies.
dat lijkt me niet echt mogelijk, of je moet echt boosten en setpoint op 30 zetten bijvoorbeeld zodat je flink warme lucht in je kamer hebt. Ik doe dit wel eens 's nachts als ik goedkoop stroom kan inkopen. Maar het is niet comfortabel om in te zitten.In mijn geval kan ik zelfs in de vrieskou alle ruimtes inclusief muren / plafond / vloer in een uur goed warm krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door loyske op 25-11-2022 16:40 ]
Thanks voor de tip! Heb inderdaad na het maken van de foto's met een waterpas alles opnieuw afgesteld. Ik bedacht me toen inderdaad hetzelfde. Heb de stelschroeven nu overal volledig naar binnen gedraaid en daarmee lijkt het zo goed als waterpas te staan. Er is nog een hele kleine afwijking maar lijkt me niet dat dit kwaad kan.Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:21:
Ahum, gisteren net de Rodigas dempers beschreven hoe die werkt.
Nu in het eerste topic zie ik nu dat de 'puck' compleet maar dan ook en ook compleet verkeerd is monteerd. De nieuwe dempers zijn goed gemonteerd en er ook aan onkoppeling gedacht op de muur. De stelschroeven zijn inderdaad hard en ik heb aan één kant de schroef helmaal weggelaten en alleen een rubbering ring (beige) die super dempt er tussen, aan de andere kant zit de rubberenring tussen de muur en de stelschroef.
Denk eraan dat nu jouw buiten unit naar achteren helt door het extra materiaal achter de stelschroef. Ik verwacht niet dat jouw buitenunit uberhaupt waterpas staat.
Tweede topic zie de nieuwe dempers verkeer om zitten. De brede kant moet beneden en de zwarte schijf (Aspen) kan er tussenuit.
Waarom andersom? De voet van de unit is hol, en nu snijdt met de voet in het rubber van de demper.
@ThaBEN @nico_09
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Die liggen los bij mij. Ik heb niet echt het idee dat ie vrij kan bewegen in die blokken zit er vast opgeschroefd en het rubber is erg hard. Heb niet van die veren oid.Tazzios schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:47:
@ThaBEN @AirJonn
Zijn de leidingen bij de buiten unit misschien te strak aan gelegd? Leuk dat de airco vij mag bewegen op de bigfoots maar als de leidingen te strak zijn aangelegd ontvangen en geven ze deze door. Een los bochtje kan dat voorkomen.
[ Voor 9% gewijzigd door AirJonn op 25-11-2022 16:50 ]
Is het uiteindelijk energie zuiniger om de nacht door te stoken (welke temp?) Dan iedere dag opnieuw op te warmen?de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:35:
[...]
als je echt de massa van je huis op temperatuur wilt krijgen, ja.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Goed, lijkt opgelost. Heb de volledige I-see functionaliteit en afwezigheidsdetector uitgezet. Maximaal verschip was deze week max. 1.5 graad, maar merk dat de thermostaat door de zon wat beïnvloed wordt. Setpoint haalt 'ie netjes, wordt soms 0.5 graad overheen gegaan en airco moduleert netjes.Processorkoeler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:49:
[...]
Ik denk dat ik hier zowaar de issue heb gevonden, er zit natuurlijk een I-see sensor op en die bepaalte "mede door de omgevingstemperatuur" de ingestelde temperatuur (dus dat wijkt af van je instelling). Gok dat 't komt doordat de tegenovergestelde muur +- 20c is omdat de buren goed stoken (top voor mij). Dat in combinatie met de absentiedetectie van die I-see sensor en energy save modus.
Heb dat nu uitgezet, alhoewel ik niet 100% uit kan sluiten of dit het nu is, gelet op de stijgende buitentemp van +- 5 naar +- 9 morgen overdag. Mijn thermostaat hangt aan een muur die haaks op de airco staat (L-vormige kamer) maar ik merk wel dat nu de vanes goed staan (50% links, 50% rechts gesplit) de spreiding beter is dan "van de thermostaat af".
Wordt vervolgd
Ik heb geen idee van multisplits, maar @JustinoFTW geeft aan niet meer dan 3 binnenunits tegelijkertijd te gebruiken. Misschien kan 5 of 6 kW dan ook. 9.5 klinkt als erg veel, maar het hangt natuurlijk voornamelijk van je warmteverlies af. En of je het op de koop toeneemt dat een minder grote unit het misschien niet trekt op hele koude dagen.Sjamo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:58:
[...]
Met 4 aan te sluiten units kom je op een 7 of 8kW buitenunit dacht ik, maar die gebruikt wanneer hij stabiel loopt (kamer op temperatuur) maar iets meer dan de 6kW versie van ons. Als ik me goed herinner van @MiBe, verbruikt zijn installatie wanneer hij stabiel loopt rond de 300W per uur. Dat zou rond de 7 kW per dag zijn. Mij lijkt dat voor 4 units die verwarmen niet slecht. Uiteraard verbruiken deze installaties ook meer wanneer het kouder is, maar dat geldt voor elke installatie.
Niet alleen het geluid, maar ook het verbruik. Ik heb een single split gekozen die met stille modus aan de wettelijk gestelde maxima voldoet op 1 m afstand (40 dB in stille modus, 45 dB in normale modus). Maar het bijkomende voordeel is dat het verbruik lager is. In stille modus draait de compressor op max. 33% en de ventilator op max. 25%)Een nadeel van het mhi multisplit systeem is dat de optie silent niet werkt. Dus wanneer het geluid van de buitenunit een mogelijk probleem is, is het goed om daar naar te kijken.
Daar kan je silent voor gebruiken, maar mij lijkt het dat daar betere opties voor zijn. Het is niet alsof de cop hoger is tijdens silent. Je krijgt gewoon minder warmte.Martin7182 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:53:
[...]
Ik heb geen idee van multisplits, maar @JustinoFTW geeft aan niet meer dan 3 binnenunits tegelijkertijd te gebruiken. Misschien kan 5 of 6 kW dan ook. 9.5 klinkt als erg veel, maar het hangt natuurlijk voornamelijk van je warmteverlies af. En of je het op de koop toeneemt dat een minder grote unit het misschien niet trekt op hele koude dagen.
[...]
Niet alleen het geluid, maar ook het verbruik. Ik heb een single split gekozen die met stille modus aan de wettelijk gestelde maxima voldoet op 1 m afstand (40 dB in stille modus, 45 dB in normale modus). Maar het bijkomende voordeel is dat het verbruik lager is. In stille modus draait de compressor op max. 33% en de ventilator op max. 25%)
[ Voor 11% gewijzigd door Sjamo op 25-11-2022 17:02 ]
Zelfde ervaring. Doorstoken goedkoper dan dagelijks opnieuw opwarmen.Weerman2 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:54:
Opwarmen en daarna door stoken.
[Afbeelding]
Volgende dag hele dag door stoken op 20 graden het verschil is duidelijk (maar zal voor iedereen anders zijn)
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door bgrr op 25-11-2022 17:07 ]
We gaan het zien, tot nu toe is het echt stil.Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:21:
Ahum, gisteren net de Rodigas dempers beschreven hoe die werkt.
Nu in het eerste topic zie ik nogmaals dat de 'puck' verkeerd is monteerd. De nieuwe dempers zijn goed gemonteerd en er ook aan onkoppeling gedacht op de muur. De stelschroeven zijn inderdaad hard en ik heb aan één kant de schroef helemaal weggelaten en alleen een rubbering ring (beige) die super dempt er tussen, aan de andere kant zit de rubberenring tussen de muur en de stelschroef.
Denk eraan dat nu jouw buiten unit nu naar achteren helt door het extra materiaal achter de stelschroef. Ik verwacht overigens niet dat jouw buitenunit uberhaupt waterpas staat/stond.
Tweede topic zie de nieuwe dempers verkeer omzitten. De brede kant moet beneden en de zwarte schijf (Aspen) kan er tussenuit.
Waarom andersom? De voet van de unit is hol, en nu snijdt met de voet in het rubber van de demper.
@ThaBEN @nico_09
Trillingen zijn er ook onder de dempers, dat voorkom je eenmaal niet. Daarom is het belangrijk het volgende contact punt met de muur te dempen. De ophangbeugel kun je niet dempen waar die met bouten in de muur zit maar ik denk daat ook niet veel trillingen worden doorgeven.
@Dolbyadt de rubberen ringen doen niets bij jou. Jij hebt dezelfde dempers als ik en die zijn compleet ontkoppeld.
En later? 😁GermanPivo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:57:
@Aniki
1. Die prijs is meer in lijn voor een triple split (dus buitenunit met daarop 3 binnenunits). Bij een duo zit je eerder tussen ergens rond de €3,5k (afhankelijk van moeilijkheid installatie)
2. Voor zulke kleine slaapkamers is 2 kW al meer dan genoeg (minimum vermogen is vrijwel gelijk)
3. Op een SRC/SRK35 gaat maar één binnenunit. Op een SCM40/45 gaan er twee en op de SCM50/60 gaan er 3.
Als je de ruimte hebt, dan zou ik een SCM40 pakken met 2x 2 kW (SRK20) voor de slaapkamers en later een Indien geen ruimte voor 2 buitenunits - pak een SCM50 (kan daar later de woonkamer op).
Typo
Yes. Het is vooral goed om de woonkamer apart te houde van slaapkamers. Scheelt vaak trouwens ook niet heel veel qua kosten.Begrijp ik goed dat het beter is om twee buitenunits te hebben dan 1 voor drie binnenunits?
[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 25-11-2022 17:25 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Je bent een held! Gevoelsmatig had ik de lapjes op de stelschroef geplaatst omdat daar het contactpunt met de gevel was. Maar zoals jij al uitlegt hoeft dat uiteraard niet. Ik heb ze nu onder de stelschroef gelegd, de stelschroef is nog altijd volledig ontkoppelt. Dit heb ik kunnen bevestigen door een lamp via de achterkant te schijnen en dan zie je dat de stelschroef de muur niet meer raakt. Nu is alles perfect waterpasVerwijderd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:53:
@ThaBEN Die matjes ga ik ook kopen als vervanging van de rubberen ringen. Hoe groete het oppervlak hoe lager de druk en zo een betere demping.
Ik eerst twee of drie matjes boven of onder de stelschroef doen en kijken of de stel schoef van de muur komt. Ook een millimter ontkoppeling is meteen een complete ontkoppeling.
Welke opties bedoel je precies? Ik dacht dat airco's efficienter zijn als de compressor minder hard draait, maar misschien heb ik dat mis. Het lijkt erop dat bij veel units de ECO mode ook de compressorsnelheid beperkt. Maar ECO van MHI ZSX gaat volgens de handleiding alleen langzaam naar 15 °C zonder bewegingsdetektie. Vandaar dat ik de stille modus gebruik. Het is nog een beetje zoeken naar de optimale afstelling.Sjamo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:58:
[...]
Daar kan je silent voor gebruiken, maar mij lijkt het dat daar betere opties voor zijn. Het is niet alsof de cop hoger is tijdens silent. Je krijgt gewoon minder warmte.
Ik zie daar zelf het voordeel niet van in. Wanneer er weinig warmte nodig is draait een mhi al vrij zuinig op z'n maximum aan units.
Verder heeft hij het in zijn oorspronkelijke tekst over 4 binnenunits voor zover ik dat zie.
Daar ben ik vanuit gegaan. En niets mis met 4 binnenunits. Zoals ik zei lijkt de unit voor 4 binnenunits nauwelijks meer minimaal opgenomen vermogen te hebben dan de buitenunit voor 3.
Los van het aantal binnenunits dat tegelijk draaien, zou ik bij twijfel een warmteverliesberekening maken. Of even omrekenen van gasverbruik zodat je tenminste een grove schatting kunt maken.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:49:
Hierbij is het wel zo dat ik nooit alle binnenunits tegelijk aan heb, hooguit 3 tegelijk.
Intressantbgrr schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:00:
[...]
Zelfde ervaring. Doorstoken goedkoper dan dagelijks opnieuw opwarmen.
Zelfs nachtverlaging van 1 graad van 20 naar 19 en daarna terug naar 20 resulteert in meer stroomverbruik om die ene graad omhoog te krijgen alvorens AC na 3 uurtjes zwaarder werken weer in rustig stook patroon zit. Zie piek van 10:00 tot 13:00 toen ik om 10u setpoint van 19 naar 20 heb gezet.
[Afbeelding]
Betreft LG 3,5 kWh met enkele binnenunit. Ding draait netjes door zonder defrosts of 3uur cycle in tegenstelling tot de multisplit varianten.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat bij mhi multisplit je de 7 of 8 nodig hebt voor het aansluiten van 4 units. Dat staat in elk geval in de combinatie - tabel. Daarbij is het volgens mij niet van belang hoeveel je er tegelijk aan wil zetten.Martin7182 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:30:
[...]
Welke opties bedoel je precies? Ik dacht dat airco's efficienter zijn als de compressor minder hard draait, maar misschien heb ik dat mis. Het lijkt erop dat bij veel units de ECO mode ook de compressorsnelheid beperkt. Maar ECO van MHI ZSX gaat volgens de handleiding alleen langzaam naar 15 °C zonder bewegingsdetektie. Vandaar dat ik de stille modus gebruik. Het is nog een beetje zoeken naar de optimale afstelling.
[...]
[...]
Los van het aantal binnenunits dat tegelijk draaien, zou ik bij twijfel een warmteverliesberekening maken. Of even omrekenen van gasverbruik zodat je tenminste een grove schatting kunt maken.
Vrieskou als in, buiten is het ongewoon koud.xHEMANx schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:33:
[...]
Als je in de vrieskou de ruimte binnen een uur goed warm krijgt, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Begin temp?
Eind temp?
Setpoint?
Wat bedoel je met ik stook 80% in de nacht? 20% lager dan je wenselijke temp van overdag?
Bouwjaar huis? Isolatie?
Nee dat is niet (altijd) zuiniger. Wel geeft het meer comfort omdat je dan ook de massa van je huis (vloer, muur meubels) opwarmt.xHEMANx schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:50:
[...]
Is het uiteindelijk energie zuiniger om de nacht door te stoken (welke temp?) Dan iedere dag opnieuw op te warmen?
Haha als ik de airco een half uur uit heb staan is het alweer 1 graad minder warm. Onze huizen zijn denk ik niet te vergelijken.w00key schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:09:
[...]
Vrieskou als in, buiten is het ongewoon koud.
Ik zeg: als je warmteverlies veel lager is dan je vermogen, dan hoef je niet continu te verwarmen. Dat geldt voor een oud label C huis met een grote unit of een label A met 5.3 kW die ik heb. Als het binnen no time van 20 graden naar 10 gaat binnen heb je een groter probleem, van die gevallen waar je 20m3 gas op een dag door 40kWh vervangt.
De 80/20 is op verbruik in kWh. Om 2300 gaat de airco aan op de timer, om 0700 uit, en het blijft dan gedurende de dag boven 20 graden binnen. Soms stook ik zachtjes nog een uurtje. Dat is haalbaar met bouwjaar 2004 en verder niks aan gedaan, HR++ ipv triple die nu steeds vaker wordt toegepast.
Als het echt kouder wordt stook ik wel langer maar rond de vriespunt buiten daalde de temperatuur binnen met 1 graad per 8 uur.
Dat is niet altijd het geval (althans bij mij met MHI).xHEMANx schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:55:
Thx dus fan harder is goedkoper.
Meet je intern of extern?jobr schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:28:
[...]
Dat is niet altijd het geval (althans bij mij met MHI).
Als ik de fan harder zet dan wordt de door de airco gemeten temp duidelijk lager. Daardoor wordt het verschil tussen setpoint en gemeten temp groter. En gaat de airco meer vermogen leveren en dus hoger stroom verbruik.
Overigens gaat de fan soms toch weer zachter draaien in bepaalde situaties.
intern, sensor van de airco dusWaah schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:56:
Meet je intern of extern?
MHI regelt de fan in alle standen, behalve de hoogste, terug als de boel op temperatuur begint te komen. In de hoogste stand gebeurt dit niet. Enige wat de fanstand lijkt te doen is een iets aggressievere regeling / maximale rpm begrenzen.jobr schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:28:
[...]
Als ik de fan harder zet dan wordt de door de airco gemeten temp duidelijk lager. Daardoor wordt het verschil tussen setpoint en gemeten temp groter. En gaat de airco meer vermogen leveren en dus hoger stroom verbruik.
[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 25-11-2022 19:02 ]
Dat had ik inderdaad ook al gemerkt. Knap waardeloos. Op auto mag deze de fanstand regelen en alle andere standen moet ie van afblijven is mijn mening. Stel niet voor niets een andere stand inGermanPivo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:58:
MHI regelt de fan in alle standen, behalve de hoogste, terug als de boel op temperatuur begint te komen.
Ja dat klopt natuurljk wel, je moet genoeg aansluitingen hebben.Sjamo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:09:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat bij mhi multisplit je de 7 of 8 nodig hebt voor het aansluiten van 4 units. Dat staat in elk geval in de combinatie - tabel. Daarbij is het volgens mij niet van belang hoeveel je er tegelijk aan wil zetten.
En tja, silent. Ik weet niet wat je wil bereiken, behalve een stillere buitenunit.
Ja dat viel mij ook op dat hij soms toch automatisch zachter gaat draaien.... Terwijl hij niet op auto staat...jobr schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:28:
[...]
Roterende machines of installaties die niet in balans zijn, veroorzaken trillingen en onnodige slijtage. Door correct te balanceren voorkom je deze trillingen, wat de levensduur van de installatie aanzienlijk verlengt.nico_09 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:07:
In hoeverre moeten ze exact waterpas? Ik zie genoeg units op vrachtschepen hangen,
Dat ga ik ook proberen. Klinkt goed.GermanPivo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:58:
[...]
MHI regelt de fan in alle standen, behalve de hoogste, terug als de boel op temperatuur begint te komen. In de hoogste stand gebeurt dit niet. Enige wat de fanstand lijkt te doen is een iets aggressievere regeling / maximale rpm begrenzen.
Lagere setpoint + hogere fanstand is hier alleen maar effectief i.c.m. de hoogste fanstand, omdat hij juist dan niet terug regelt.
Maar hier leidt het wel tot 24/7 dezelfde temperatuur: overdag de boel op auto + 20 graden en bij afwezigheid/in de nacht 18 graden + hoogste fanstand (waarbij het verbruik in de nacht een stuk lager is).
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Met mijn single split 35 zs werkt het wel om hem in de nacht op fan stand 3 te zetten. Dat blijft hij doen tot ik hem zelf weer op auto zet.GermanPivo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:58:
[...]
MHI regelt de fan in alle standen, behalve de hoogste, terug als de boel op temperatuur begint te komen. In de hoogste stand gebeurt dit niet. Enige wat de fanstand lijkt te doen is een iets aggressievere regeling / maximale rpm begrenzen.
Lagere setpoint + hogere fanstand is hier alleen maar effectief i.c.m. de hoogste fanstand, omdat hij juist dan niet terug regelt.
Maar hier leidt het wel tot 24/7 dezelfde temperatuur: overdag de boel op auto + 20 graden en bij afwezigheid/in de nacht 18 graden + hoogste fanstand (waarbij het verbruik in de nacht een stuk lager is).
[ Voor 25% gewijzigd door rwijnhov op 25-11-2022 21:38 ]
Dan klopt het sowieso niet wat ze zeggen. Er moeten met die srk dus sowieso twee buitenunits geplaatst worden. En mochten we dan tzt de woonkamer ook willen dan moeten er dus drie op het dak.GermanPivo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:57:
@Aniki
1. Die prijs is meer in lijn voor een triple split (dus buitenunit met daarop 3 binnenunits). Bij een duo zit je eerder tussen ergens rond de €3,5k (afhankelijk van moeilijkheid installatie)
2. Voor zulke kleine slaapkamers is 2 kW al meer dan genoeg (minimum vermogen is vrijwel gelijk)
3. Op een SRC/SRK35 gaat maar één binnenunit. Op een SCM40/45 gaan er twee en op de SCM50/60 gaan er 3.
Als je de ruimte hebt, dan zou ik een SCM40 pakken met 2x 2 kW (SRK20) voor de slaapkamers en later een Indien geen ruimte voor 2 buitenunits - pak een SCM50 (kan daar later de woonkamer op).
[ Voor 15% gewijzigd door Aniki op 25-11-2022 21:55 ]
Ja klopt, maar dat hangt vooral samen met het warmteverlies dat wat groter is in de nacht denk ik.Maarten_tzr schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:08:
[...]
Met mijn single split 35 zs werkt het wel om hem in de nacht op fan stand 3 te zetten. Dat blijft hij doen tot ik hem zelf weer op auto zet.
Niks mis mee toch! Onze Daikin Pefera FTXM42 voor de woonkamer+keuken (115m3) zit voor vandaag op ongeveer het dubbele. Maar dan wel gerekend vanaf 00:00-22:00 (24/7 aan) i.p.v. 06:00-20:15. Betreft tevens een binnenunit in triple split configuratie welke is aangesloten op een relatief iets grotere/minder zuinige buitenunit, in jouw situatie gaat het om een single split vermoed ik?Dolbyadt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:58:
Hier mij Daikin Pefera FTXM35N 3,5KW verwarmt mijn woonkamer & openkeuken +/- 120M3.
Ingesteld op 20 graden. fan handmatig op stand 5, Streamer aan, Eco off, vraagbesturing op automatisch.
Volgens Onecta Daikin app. inhuis 23 graden buiten temp 9 graden.
Volgens de Daikin heb is het verbruik tot nu toe vandaag 5.3 kWh.
Mijn huis:
Hoekhuis bouwjaar 1949
Woonkamer met open keuken +/- 120M3
kunststof kozijnen met dubbelglas met rolluiken.
Geen spouwmuurisolatie, dak isolatie & vloerisolatie.
Energielabel: F
[Afbeelding]
SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11
stopt deze met blazen omdat de temperatuur bereikt is. of stopt deze omdat de Cold Draft Prevention Control inschakelt.Hansde schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:06:
hallo tweakers
Panasonic multi split 5 binnenunits.
Sw4 sedert 2 dagen op on. Unit stopt quasi met blazen als temp bereikt is. Lijkt me een verbetering,zeker het verbruik. Nu het volgende probleem oplossen.
De temperatuur op de binnenunits afgelezen via de app verhoogt ,vermoedelijk door het bleeden. Dit gebeurt op alle niet actieve binnenunits. Gevolg is dat wanneer er warmtebehoefte is ,de pas opgestarte unit ,na een korte tijd ophoud met blazen.Dit omdat de unit denkt dat de temp . Bereikt is. Wat kan ik hier veranderen,of is er ergens iets defect? Graag advies waarvoor dank
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Hoe lees je deze op deze manier uit in Home Assistant? Lokale API werkt toch niet meer?Dolbyadt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:58:
Hier mij Daikin Pefera FTXM35N 3,5KW verwarmt mijn woonkamer & openkeuken +/- 120M3.
Ingesteld op 20 graden. fan handmatig op stand 5, Streamer aan, Eco off, vraagbesturing op automatisch.
Mijn huis:
Hoekhuis bouwjaar 1949
[Afbeelding]
Wel als je nooit de firmware update.zerocool schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:31:
Hoe lees je deze op deze manier uit in Home Assistant? Lokale API werkt toch niet meer?
Ik kan nog steeds met Domoticz waarden aflezen van mijn binnenunit en volgens mij ook setpoint aanpassen, door IP-adres aan te geven (firmware is geüpdate en ik gebruik de Onecta app)Wilke schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:38:
[...]
Wel als je nooit de firmware update.
Daikin schiet zichzelf hier wat mij betreft in de voet, evt. nieuwe units worden geen daikin als ik er niet zelf bij kan. Voor mij geen afhankelijkheden van internet voor zulke cruciale zaken.
BvdM91 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:10:
[...]
Niks mis mee toch! Onze Daikin Pefera FTXM42 voor de woonkamer+keuken (115m3) zit voor vandaag op ongeveer het dubbele. Maar dan wel gerekend vanaf 00:00-22:00 (24/7 aan) i.p.v. 06:00-20:15. Betreft tevens een binnenunit in triple split configuratie welke is aangesloten op een relatief iets grotere/minder zuinige buitenunit, in jouw situatie gaat het om een single split vermoed ik?
[Afbeelding]
Setpoint ingesteld op 19C setpoint, binnenunit meet momenteel zelf 22C en thermostaat 21.5C. Fanstand handmatig op 2/5, Eco off, Streamer off, vraagbesturing op 40%.
Halfvrijstaand dijkhuis uit 1890, houten kozijnen met ouderwets dubbel glas (aan drie zijdes) zónder rolluiken, geen spouwmuurisolatie. Dak en muren door vorige bewoner ooit wel van binnenuit na-geïsoleerd, maar dat is vermoedelijk al enkele decennia geleden.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
zerocool schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:31:
[...]
Hoe lees je deze op deze manier uit in Home Assistant? Lokale API werkt toch niet meer?
[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 26-11-2022 00:12 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Verkeerde zerocool getagd…..Dolbyadt schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:08:
@ZeRoC00L Je kunt nog zeker informatie uitlezen.
[...]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Je hebt beneden een totaal andere warmtevraag dan boven. Met een losse unit voor beneden heb je een efficienter systeem met een lager minimaal vermogen - draait dus een stuk rustiger. Indien er ooit uitval is, heb je niet gelijk in 3 ruimtes geen verwarming meer.Aniki schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:38:
[...]
Dan klopt het sowieso niet wat ze zeggen. Er moeten met die srk dus sowieso twee buitenunits geplaatst worden. En mochten we dan tzt de woonkamer ook willen dan moeten er dus drie op het dak.
Wat is er precies op tegen om drie units aan te sluiten op een buitenunit? Prijs van de scm40 tov 50 verschilt niet zoveel.
Nog iets anders, er wordt me verteld dat de binnenunits deels worden ingebouwd (de kamers worden nog gemaakt). Is dat überhaupt mogelijk?
Nog iets anders, hoeveel werk is het extra om airco in bestaande kamers aan te leggen? Lees dat er afvoer moet zijn voor condens etc. Deze kamers zijn nu in aanbouw en dan lijkt het handig om het gelijk aan te leggen? Aan de andere kant als er zo slecht wordt geadviseerd en het zo duur is, ga ik liever ever goed nadenken over airco in het hele huis icm zonnepanelen ipv nu halfslachtig in twee kleine zolderkamers 🤔
Geldt dat niet voor de iets oudere units? Ik maak gebruik van Daikin Residential Controller voor Home Assistant. Voor bediening is dat prima, maar je mist wel wat extra gegevens.Dolbyadt schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:08:
Daikin airco commando's
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_week_power
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_day_power
http://192.xxx.xx.xxx/common/basic_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_model_info
/aircon/get_model_info provides model informarion
/aircon/get_control_info request all current status parameters
/aircon/set_control_info Main Uri to set status parameters (control almost all)
/aircon/get_sensor_info
/aircon/get_week_power Provides weekly and today runtime information (in mn)
/aircon/get_year_power Provides year and today runtime information
uitgetest op de Daikin Pefera FTXM35N
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=3
http://192.xxx.xxx.xxx/common/basic_info
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=1_2_51,rev=D3A0C9F,pow=1,err=0,location=0,name=%57%6f%6f%6e%6b%61%6d%65%72, icon=0,method=polling,port=30050,id=dolby,pw=dxmxve85,lpw_flag=0,adp_kind=3,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,
led=1,en_setzone=1,mac=706655991179,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_model_info
ret=OK,model=10F5,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,
land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,
en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=7,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_year_power
ret=OK,previous_year=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0,this_year=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/1/0
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_week_power
ret=OK,today_runtime=178,datas=200/0/0/0/200/200/100
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=6 (Defrost cycles gestart).
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info (defrost cycles loopt +/- 15minuten voordat er weer warme lucht uit binnenunit komt.
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=62,mompow=9 (defrost cycles afgelopen binnen unit verwarmt weer).
[Afbeelding]
[...]
[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2022 09:32 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Heeft hier dan iedereen condensafvoer over de muren? Wat ik daarvan begrijp is dat dat naar afvoer/riool moet. Bovenop de aansluiting van de unit zelf en stroom lijken me dat nogal wat kabels en leidingen?GermanPivo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:21:
[...]
Je hebt beneden een totaal andere warmtevraag dan boven. Met een losse unit voor beneden heb je een efficienter systeem met een lager minimaal vermogen - draait dus een stuk rustiger. Indien er ooit uitval is, heb je niet gelijk in 3 ruimtes geen verwarming meer.
Airco in bestaande kamers aanleggen is amper extra werk - de meeste mensen in dit topic hebben niks anders gedaan. Inbouw kan alleen met een plafond- of kanaalunit - ze kunnen natuurlijk wel de leidingen wegwerken. Condensafvoer moet je wel rekening mee houden, maar dat kan ook over de muur onder natuurlijk afschat. Dus dat ligt maar net aan de plaatsing van de binnenunits.
Helaas werkt dit dus niet meer. Dan krijg je deze melding:Dolbyadt schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:08:
Daikin airco commando's
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_week_power
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_day_power
http://192.xxx.xx.xxx/common/basic_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_model_info
/aircon/get_model_info provides model informarion
/aircon/get_control_info request all current status parameters
/aircon/set_control_info Main Uri to set status parameters (control almost all)
/aircon/get_sensor_info
/aircon/get_week_power Provides weekly and today runtime information (in mn)
/aircon/get_year_power Provides year and today runtime information
uitgetest op de Daikin Pefera FTXM35N
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=3
http://192.xxx.xxx.xxx/common/basic_info
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=1_2_51,rev=D3A0C9F,pow=1,err=0,location=0,name=%57%6f%6f%6e%6b%61%6d%65%72, icon=0,method=polling,port=30050,id=dolby,pw=dxmxve85,lpw_flag=0,adp_kind=3,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,
led=1,en_setzone=1,mac=706655991179,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_model_info
ret=OK,model=10F5,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,
land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,
en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=7,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_year_power
ret=OK,previous_year=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0,this_year=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/1/0
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_week_power
ret=OK,today_runtime=178,datas=200/0/0/0/200/200/100
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=70,mompow=6 (Defrost cycles gestart).
http://192.xxx.xxx.xxx/aircon/get_sensor_info (defrost cycles loopt +/- 15minuten voordat er weer warme lucht uit binnenunit komt.
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=62,mompow=9 (defrost cycles afgelopen binnen unit verwarmt weer).
[Afbeelding]
[...]
Blaast heel kort na opstart.stopt daarna en blaast heel stilletjes. Temperatuur setpoint is volgens toestel bereikt,maar deze was al op temp doordat deze gebleed ? of voorverwarmd zijn.redbullwaning schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:21:
[...]
stopt deze met blazen omdat de temperatuur bereikt is. of stopt deze omdat de Cold Draft Prevention Control inschakelt.
Nee, meestal kan dat in dezelfde goot als de rest van de leidingen. Hier gaat bijvoorbeeld de condens direct door de muur naar buiten en naar beneden in dezelfde goot als de rest van het leidingwerk.Aniki schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:14:
[...]
Heeft hier dan iedereen condensafvoer over de muren? Wat ik daarvan begrijp is dat dat naar afvoer/riool moet. Bovenop de aansluiting van de unit zelf en stroom lijken me dat nogal wat kabels en leidingen?
[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 26-11-2022 09:42 ]
Fan stand 5 is het maximum, weet je zeker dat het geen typo was?Dolbyadt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:58:
Mijn huis:
Hoekhuis bouwjaar 1949
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2022 09:46 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Wij hebben een plat dak met gestucte gevel en hemelwater wordt binnendoor afgevoerd. Aan de voorgevel kunnen we niets doen verder. Achter is ook geen optie. Dat moet dan over de vloer denk ik naar het hemelwaterafvoerpunt. Nog een dingetje dusGermanPivo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:38:
[...]
Nee, meestal kan dat in dezelfde goot als de rest van de leidingen. Hier gaat bijvoorbeeld de condens direct door de muur naar buiten en naar beneden in dezelfde goot als de rest van het leidingwerk.
Als je een condenspomp wilt vermijden, moet je dus wel kijken of je de boel onder natuurlijk afschot kan laten verlopen. Maar aangezien je het over de zolder hebt, kan je met je condensafvoer waarschijnlijk wel onder de dakpannen door naar de dakgoot.
Hoeft niet naar de afvoer in huis hoor - het is maar water en het loopt hier gewoon het dak op/de tuin in.
Mij lukt dat ook prima. Met 5 kw srk op 50m2.de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:37:
[...]
Nee, is ook nodig om de massa van je huis op temperatuur te krijgen.
[...]
dat lijkt me niet echt mogelijk, of je moet echt boosten en setpoint op 30 zetten bijvoorbeeld zodat je flink warme lucht in je kamer hebt. Ik doe dit wel eens 's nachts als ik goedkoop stroom kan inkopen. Maar het is niet comfortabel om in te zitten.
Ik heb hem nooit op auto staan. Maar normaal gesproken moduleert een srk terug naar stand 2.loyske schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:38:
Ik snap maar niet waarom mijn binnenunit niet terug moduleert en met de fan nog redelijk hoog blijft doorblazen op stand 5 in de auto fan stand.
Hij blijft ook altijd 0,5 tot 0,75 graden onder het setpoint draaien met externe temp sensor (mhi-ac-ctrl) en de +2 graden offset uit.
MHI SCM60 met 50ZS-W, 35ZS-W en 25ZS-W. Die laatste 2 op fan only stand, maar ook als deze uit zijn, heb ik hetzelfde gedrag.
Kan me niet voorstellen dat mijn warmteverlies te groot is. Hoekwoning 1964, spouwmuurisolatie, overal HR++ glas en dakisolatie.
Op dit moment setpoint 21, return temp (via externe sensor) 20,5. 50ZS-W blijft op stand 5 blazen en houdt het zo op temperatuur. Maar zou hem liever wat stiller zien. Continu verbruik schommelt trond de 700W.
Buiten temp is 10,8.
Iemand die de gouden tip heeft?
Overweeg zelfs om maar weer de interne temp sensor met de +2 graden offset te gaan gebruiken om te kijken of dat beter werkt!?
In mij geval ook niet. Heel de nacht doorstoken kost substantieel meer kwxHEMANx schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:50:
[...]
Is het uiteindelijk energie zuiniger om de nacht door te stoken (welke temp?) Dan iedere dag opnieuw op te warmen?
Ik werd ook al enthousiast maar ik krijg ook dezelfde melding in de browser bij een 35FVXM-A. Kan me niet voorstellen dat een HA oid andere meldingen/info zou krijgen dan een browser dus het zal wel een firmware dingetje zijn denk ik dan.zerocool schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:31:
[...]
Helaas werkt dit dus niet meer. Dan krijg je deze melding:
Page Not Found
/common/basic_info
Dit net getest bij een
FTXM60R en een FTXM35R
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Zijn er meer mensen die sochtends even de booster gebruiken om snel een paar graden te overbruggen?arie-verdetti schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:07:
[...]
In mij geval ook niet. Heel de nacht doorstoken kost substantieel meer kw
Daikin perfera vloermodel met boost heb ik twee maal gebruikt. Maar niet meer toen ik zag wat voor vermogen dat gebruikt. Nu stook ik altijd rustig op.xHEMANx schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:11:
[...]
Zijn er meer mensen die sochtends even de booster gebruiken om snel een paar graden te overbruggen?
Of kan je de kamer beter (Lees: energiezuiniger) rustig op temp laten komen met verlies van comfort?
Sorry, maar ik wil echt geen cent te veel betalen aan die energieleveranciers die op dit moment hun zakken aan het vullen zijn.
@bgrr : Dat is een mooie card! Heb je dat in Home Assistant gemaakt?
Langzaam op warmen natuurlijk voordeligst, hier er zelf achter dat 24 uur per dag zelfde temp nog voordeliger is maar dat is per situatie verschillende natuurlijk uitproberen zou ik zeggen.xHEMANx schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:11:
[...]
Zijn er meer mensen die sochtends even de booster gebruiken om snel een paar graden te overbruggen?
Of kan je de kamer beter (Lees: energiezuiniger) rustig op temp laten komen met verlies van comfort?
Sorry, maar ik wil echt geen cent te veel betalen aan die energieleveranciers die op dit moment hun zakken aan het vullen zijn.
Lijkt me hetzelfde gedrag als mijn 3.5 buitenunit. Hij moduleert pas helemaal terug bij -0.25 van setpoint, en schakelt pas bij op -1,25 onder setpoint. Daartussen verandert er niet veel.loyske schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:38:
Ik snap maar niet waarom mijn binnenunit niet terug moduleert en met de fan nog redelijk hoog blijft doorblazen op stand 5 in de auto fan stand.
Hij blijft ook altijd 0,5 tot 0,75 graden onder het setpoint draaien met externe temp sensor (mhi-ac-ctrl) en de +2 graden offset uit.
MHI SCM60 met 50ZS-W, 35ZS-W en 25ZS-W. Die laatste 2 op fan only stand, maar ook als deze uit zijn, heb ik hetzelfde gedrag.
Kan me niet voorstellen dat mijn warmteverlies te groot is. Hoekwoning 1964, spouwmuurisolatie, overal HR++ glas en dakisolatie.
Op dit moment setpoint 21, return temp (via externe sensor) 20,5. 50ZS-W blijft op stand 5 blazen en houdt het zo op temperatuur. Maar zou hem liever wat stiller zien. Continu verbruik schommelt trond de 700W.
Buiten temp is 10,8.
Iemand die de gouden tip heeft?
Overweeg zelfs om maar weer de interne temp sensor met de +2 graden offset te gaan gebruiken om te kijken of dat beter werkt!?
Ik had eens gelezen dat je hem het best op een gefixeerde stand kan zetten, want het heen en weer gaan krijg je slijtage van.Schalkkie schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:49:
[Afbeelding]
Op de aangegeven locatie komt een 5KW MHI SRK50ZS-W met een buiten unit SRC50ZS-W. Volgens mij is dat ruim voldoende. Ik vraag mij alleen af of de keuken ook snel op temperatuur komt. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is dan de beste stand bijv. 3D Auto?
Ik heb ze vandaag ook gemonteerd. Ik sta ervan te kijken hoe goed dat die dingen dempen zeg. Eigenlijk jammer dat ze die niet standaard bij een airco leveren. Of lever het standaard voor een meerprijs van 10 euro. Het scheelt voor veel mensen een hoop storende laagfrequente geluiden van de buitenunit.nico_09 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:54:
Zijn de soft trillingsdempers veelal hetzelfde,? Ik had die grijze besteld welke hier wel vaker voorbij komt, echter zijn ze meer wit dan grijs.[Afbeelding]
Hoe heb je dat getest?Weerman2 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:53:
[...]
Langzaam op warmen natuurlijk voordeligst, hier er zelf achter dat 24 uur per dag zelfde temp nog voordeliger is maar dat is per situatie verschillende natuurlijk uitproberen zou ik zeggen.
Dat is de vraag die iedereen zich stelt die met airco's wil verwarmen en daarom is daar op de eerste pagina van dit topic veel over te vindenkuifje_t schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:54:
Hallo ik ben van plan een Airco aan te schaffen voor verwarming en ik vroeg me af: maakt het voor het rendement uit of je een kleinere (en goedkopere) Airco neemt of van hetzelfde model een grotere? Stel voor er komt uit een berekening dat ik 3,5 kW nodig heb, maar ik neem de 2,5 kW. Ik vermoed dat die dan nog wel de temperatuur haalt, maar daarvoor wel langer aan moet staan op hogere capaciteit. Maar van die kleinere is zowel de prijs lager, en de Scop is hoger. Weet iemand daar iets over?
Ik zie er eigenlijk alleen maar dit over :"Op de max draaien is echter wel killing voor je COP, dus als het je hoofdverwarming wordt, ga dan niet voor het kleinst mogelijke"ede schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:02:
[...]
Dat is de vraag die iedereen zich stelt die met airco's wil verwarmen en daarom is daar op de eerste pagina van dit topic veel over te vinden
Tja dat vraag ik me dus ook af. Ik dacht dat bij weinig warmtevraag (dus als je kamer op temperatuur is en het is buiten niet al te koud), de airco zo langzaam mogelijk moet draaien, Bij een grote(re) airco kun je dan onder het minimum vermogen komen dat hij kan leveren en dan slaat hij om de beurt af en aan. En ik kan me voorstellen dat dat vervelend is. Dus dan is een kleine airco fjner.Martin7182 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:28:
@kuifje_t volgens mij is een kleinere efficienter omdat hij minder hard draait bij voldoende warmtevraag. Ook b.v. in stille modus. Even vooropgesteld dat beide units fysiek hetzelfde zijn, b.v. de MHI-ZSX 3.5 vs. 2.5.
Ik heb hem ook buiten op de grond op bigfoots maar toch hoor ik een flink 'compressor' geluid. Dit is al vanaf het begin zo geweest. Ik vraag mij af of dit zo hoort, zit eraan de denken of de compressor intern in de rubbers kan hangen.zerocool schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:43:
Mag ik vragen waarom ik zo vaak zie dat een buitenunit aan de muur hangt? Je hebt dan toch per definitie altijd contactgeluid, ook al kan je het een beetje dempen?
Om die reden heb ik hem op de grond laten zetten en is het echt onhoorbaar binnen:
@MichelMichelV schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:29:
[...]
@bgrr : Dat is een mooie card! Heb je dat in Home Assistant gemaakt?
Wouw, kun je je code delen?bgrr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:29:
[...]
@Michel
Idd home assistant met HACS addon Apexchart card en tabbed card
https://github.com/RomRider/apexcharts-card
https://github.com/kinghat/tabbed-card
In de meterkast een dinrail kwh meter met pulse uitgang tussen zekering automaat en AC's gezet voor de data.
Deze telt toch net wat nauwkeuriger dan de LG app.
Code zoals gebruikt in afbeelding.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
| type: vertical-stack cards: - type: custom:tabbed-card styles: '--mdc-typography-button-font-size': 12px '--mdc-tab-height': 25px '--mdc-tab-text-label-color-default': rgba(225, 225, 225, 0.8) tabs: - attributes: label: Minute card: type: custom:apexcharts-card config_templates: default_charts graph_span: 2h all_series_config: type: column apex_config: chart: height: 245px yaxis: - min: '|-2|' max: '|+2|' decimals: 0 apex_config: tickAmount: 4 series: - entity: sensor.energy_hvac name: hvac hourly fill_raw: last float_precision: 3 unit: w - attributes: label: Hour card: type: custom:apexcharts-card config_templates: default_charts graph_span: 48h span: end: day all_series_config: type: column group_by: func: sum duration: 1h fill: last apex_config: chart: height: 245px yaxis: - id: first min: 0 decimals: 0 apex_config: tickAmount: 4 - id: second opposite: true decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 series: - entity: sensor.energy_hvac yaxis_id: first name: hvac hourly fill_raw: last float_precision: 3 unit: w - entity: sensor.woonkamer_env01_temperature yaxis_id: second name: woonkamer color: red curve: smooth type: line group_by: duration: 1h func: avg - entity: sensor.dark_sky_temperature yaxis_id: second name: buiten color: orange curve: smooth type: line group_by: duration: 1h func: avg - attributes: label: Day card: type: custom:apexcharts-card config_templates: default_charts graph_span: 10d span: end: day all_series_config: type: column float_precision: 3 group_by: func: sum duration: 1d fill: last apex_config: chart: height: 245px series: - entity: sensor.energy_hvac transform: return x /1000; name: hvac daily fill_raw: last float_precision: 3 unit: kWh |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| apexcharts_card_templates: default_charts: cache: true locale: nl header: show: true show_states: true disable_actions: true colorize_states: true all_series_config: show: legend_value: false stroke_width: 2 apex_config: legend: show: false chart: height: 175px offsetY: 0 parentHeightOffset: 0 tooltip: enabled: true grid: padding: top: -20 show: true strokeDashArray: 0 borderColor: grey xaxis: lines: show: true yaxis: lines: show: true forceNiceScale: true |
[ Voor 17% gewijzigd door bgrr op 26-11-2022 20:06 ]
Yes pleaseAUijtdehaag schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:43:
@bgrr Nu nog de config_templates: default_charts
Ik pik hem ook ff mee als dat mag.
toegevoegd aan bestaande reactieAUijtdehaag schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:43:
@bgrr Nu nog de config_templates: default_charts
Ik pik hem ook ff mee als dat mag.
Thxs, excuses voor het vervuilen van dit topic maar waar moet ik die template data plaatsen?
gevonden!grotegok schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:59:
[...]
Thxs, excuses voor het vervuilen van dit topic maar waar moet ik die template data plaatsen?
Ik kan de card aanmaken maar zie even niet waar de toevoeging moet komen te staan.
Veel te duur/Casray schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:32:
Hey, heeft iemand ervaring met deze kit?
Géén ervaring met die kit, maar mogelijk dat het volgende je kan helpen om het geluid te verminderen.Casray schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ondanks de toegepaste dempingsmaterialen toch een brom (klinkt als lopende auto buiten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien een aanbouw met een platdak. Wat is de reden dat je de airco toch aan de muur bevestigd hebt? Ik heb de airco op big foots los staan op de aanbouw een klein stukje van de gevel af. Je wilt toch zo min mogelijk contact hebben tussen de woning en je unit?Casray schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ondanks de toegepaste dempingsmaterialen toch een brom (klinkt als lopende auto buiten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Degene die de airco verkocht rade dit aan, ipv op blokken op het platdak. Het platdak zijn tevens breedplaten die doorlopen de hoofdbouw in.glas86 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:01:
[...]
Zo te zien een aanbouw met een platdak. Wat is de reden dat je de airco toch aan de muur bevestigd hebt? Ik heb de airco op big foots los staan op de aanbouw een klein stukje van de gevel af. Je wilt toch zo min mogelijk contact hebben tussen de woning en je unit?
Ik heb stuk terug deze plaatje ook laten zien 1 dag koud begonnen met 16,5 graad wat het hier s’morgens is als ik airco om 22:30 uit zet (grafiek 1) toen besloten hem aan te laten die avond dit vind je terug in dit grafiek.Martin7182 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:32:
[...]
Hoe heb je dat getest?
Met 24/7 verwarmen heb je meer warmteverlies, maar met adhoc stoken heb je efficiencyverlies omdat je geen continue lage stand kunt afdwingen. Ik ben gewoon benieuwd waarom mensen zo stellig zijn over wat in hun situatie het voordeligst is. Ik heb zelf geen idee eigenlijk.
Gaan ze hier ook doen, omdat het platdak meer zou gaan zorgen voor meer trillingen tov de muur montage is het verhaal. Hier op het plat dak houten flonderplanken die weer op van die stukjes terrastegel liggen. Tsja, wat is dan wijsheid he. Daarom dat ik ook nauwlettend in de gaten hou wat men hier doet met andere dempers en wat wel en wat niet werkt.glas86 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:01:
[...]
Zo te zien een aanbouw met een platdak. Wat is de reden dat je de airco toch aan de muur bevestigd hebt? Ik heb de airco op big foots los staan op de aanbouw een klein stukje van de gevel af. Je wilt toch zo min mogelijk contact hebben tussen de woning en je unit?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq