Belangrijkste om egaal te verwarmen is gewoon niet uitzettenarie-verdetti schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:37:
[...]
ben blij dat je aangeeft dat het niet klopt wat je zegt. zijn we het daar over eens.
en over het hard blazen ja dat kan een 5 kw. Maar als je goed leest in de specs is een 5 kilowat stiller in stand 1 dan een 3.5 kilowatt in stand 2. En daarbij heeft de 5 ook nog meer luchtverplaatsing in stand 1.
En iedereen die zijn airco al wat langer heeft weet dat luchtverplaatsing bij een airco 1 van de belangrijkste dingen is om egaal een huis te verwarmen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, tenzij je hem continu laat draaien met een geforceerde hoge fanstand (maar dan heb je dus continu herrie in huis). Ik pak onze woonkamer even als voorbeeld. Op auto fanstand (waar ik hem zelf altijd op heb staan, geeft hier de beste balans tussen efficiëntie en geluid) zal de fan rustig blijven draaien als je hem continu laat draaien en blijft de warmte bij ons een beetje voorin de kamer hangen. Bij niet continu verwarmen geeft hij even gas zodra hij wordt aangezet (en heb je kortstondig natuurlijk wel wat last van geluid) waarmee het ook achterin de kamer warmer wordt (maar daarna moduleert hij netjes terug en gaat de fan langzamer draaien). Als ik vervolgens zelfs laat op de avond achterin de woonkamer kom (waar wij een tweede zithoek hebben), is het daar in de tweede situatie nog altijd merkbaar warmer dan bij continu verwarmen. Ik ga hierbij trouwens uit van een gelijke setpoint. Als ik het achterin de kamer net zo warm wil hebben met continu verwarmen moet ik een hogere setpoint instellen om dat te bereiken, het warmteverschil tussen de voor- en achterkamer is bij continu verwarmen toch echt hoger (overigens speelt dat 'probleem' niet in de andere - kleinere - ruimtes waar we een unit hebben hangen).Waah schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:43:
[...]
Belangrijkste om egaal te verwarmen is gewoon niet uitzetten
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
De installateur had gebeld met de leverancier, en die keken er niet van op dat die 4+kwh trekt met vrieskou.whtniels schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:12:
[...]
Haha ja
Ik begrijp die installateur ook niet helemaal, die zegt dat mijn extreme verbruik niet kan en dat ze met allclima in contact zijn hoe dat kan. Maar wat heb ik daar aan? Ik blijf met het probleem zitten.
Het is duidelijk dat hij meer opneemt dan wat uberhaupt kan volgens combinatieschema van mitsubishi.
Als beide binnenunits aan staan is het ook net of ik in de jungle ben met al die sissende geluiden van de leidingen. De buitenunit blijft zowat constant op vol vermogen aan.
[Afbeelding]
Normaal verbruik (boiler, koelkast en vriezer plus), normaal is dat zelfs nog wat lager dan dit.
[Afbeelding]
1 binnenunit aan: (het was al warm binnen dus waarom die max trekt snap ik niet)
[Afbeelding]
2 binnenunits aan:[Afbeelding]
Volgens die tabel is het toch echt MAX 2.3 met die combinatie van binnenunits? Dat is toch niet per binnenunit bij een multisplit systeem? Of begrijp ik dit verkeerd?
Wat zeggen jullie? Mitsubishi levert dus tabellen en informatie die niet overeenkomen?
Ik kijk er wel van op en ook dat hij het al in september deed met koelen, in oktober met sporadisch een keer bijverwarmen en dat ze maar een oplossing zoeken.
Hij ging weer bellen zei die.
Al met al zet ik ze amper nog maar aan, alleen savonds beneden even als de vrouw thuis is. Zat op 20 november al boven mijn verbruik kwa geld van heel november 2021. En nu gebruik ik alleen electra en niet eens gas.
Totale onzin. Dat ding hoort gewoon niet meer te trekken dan opgegeven maximaal opgenomen vermogen. Ook niet bij vrieskou.whtniels schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:01:
[...]
De installateur had gebeld met de leverancier, en die keken er niet van op dat die 4+kwh trekt met vrieskou.
Wat zeggen jullie? Mitsubishi levert dus tabellen en informatie die niet overeenkomen?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Tja daar heb ik toch echt geen last van met mijn 40m² (5x8m). De temperatuur scheelt 0,3 graden tussen voorkamer en keuken. Dat ga ik niet merken.MiBe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:58:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens, tenzij je hem continu laat draaien met een geforceerde hoge fanstand (maar dan heb je dus continu herrie in huis). Ik pak onze woonkamer even als voorbeeld. Op auto fanstand (waar ik hem zelf altijd op heb staan, geeft hier de beste balans tussen efficiëntie en geluid) zal de fan rustig blijven draaien als je hem continu laat draaien en blijft de warmte bij ons een beetje voorin de kamer hangen. Bij niet continu verwarmen geeft hij even gas zodra hij wordt aangezet (en heb je kortstondig natuurlijk wel wat last van geluid) waarmee het ook achterin de kamer warmer wordt (maar daarna moduleert hij netjes terug en gaat de fan langzamer draaien). Als ik vervolgens zelfs laat op de avond achterin de woonkamer kom (waar wij een tweede zithoek hebben), is het daar in de tweede situatie nog altijd merkbaar warmer dan bij continu verwarmen. Ik ga hierbij trouwens uit van een gelijke setpoint. Als ik het achterin de kamer net zo warm wil hebben met continu verwarmen moet ik een hogere setpoint instellen om dat te bereiken, het warmteverschil tussen de voor- en achterkamer is bij continu verwarmen toch echt hoger (overigens speelt dat 'probleem' niet in de andere - kleinere - ruimtes waar we een unit hebben hangen).
Als je hem s'nachts uit zet kan ik het me goed voorstellen. Maar als je hem continu op 1 temp zet, blijft het gewoon constant die temp. En dan verspreid de warmte zich vanzelf en daarna blijft het gelijk.....
Zijn ook veel factoren, veel tocht of koude val van ramen moet juist weer extra lucht beweging creëren om dit te overwinnen, anders zoekt deze de weg van de minste weerstand en dat is tegen het plafond plakken. Is uiteindelijk een balans en is in geen een huis hetzelfde.Waah schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:06:
[...]
Tja daar heb ik toch echt geen last van met mijn 40m² (5x8m). De temperatuur scheelt 0,3 graden tussen voorkamer en keuken. Dat ga ik niet merken.
Als je hem s'nachts uit zet kan ik het me goed voorstellen. Maar als je hem continu op 1 temp zet, blijft het gewoon constant die temp. En dan verspreid de warmte zich vanzelf en daarna blijft het gelijk.....
Niks mis mee. Dat ding lijkt wel uit veiligheids overwegingen zo gemaakt dat die direct stukken eraf laat vliegen.
Blower wheel wordt het ook wel genoemd. Ik heb wat zaken benaderd.
Goede les voor iedereen 😂lexi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:17:
[...]
Niks mis mee. Dat ding lijkt wel uit veiligheids overwegingen zo gemaakt dat die direct stukken eraf laat vliegen.
Blower wheel wordt het ook wel genoemd. Ik heb wat zaken benaderd.
Netjes, waarom deed je snachts niet gelijk al op automatisch? Of wilde je snachts wat meer warmte verspreiden omdat je dan niet in de ruimte aanwezig bent?Weerman2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:20:
De fan snelheid afgelopen nacht op 3 gehad en overdag op automatisch komende nacht laat ik hem op automatisch gezien hij dan gemiddeld nog minder stroom gebruikt, bij pieken rond 15:00 uur was er veel lucht verplaatsing in de kamer stofzuigen deur open enz.
Edit; Bij kamer temperatuur van 20 graden continu.
[Afbeelding]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik denk dat het ook heel erg situationeel is. Onze huiskamers zijn qua oppervlakte vergelijkbaar maar in mijn geval is hij langer en smaller, de te overbruggen afstand is dus groter. Ook hangt onze woonkamer unit echt heel erg voorin de kamer (kon simpelweg niet anders i.v.m. leidingwerk). Ik merk daardoor best wel dat bij lage fanstand de warmte heel erg moeite heeft om de uitbouw goed te bereiken (waar ook nog eens een soort versmallingsboog in zit i.v.m. de draagconstructie, dat zal voor de warmtespreiding ook niet helpen). Op dit moment gebruik ik de interne sensor om de woonkamer unit aan te sturen en omdat hij voorin de kamer dus al een wat hogere temperatuur meet moduleert hij dus al relatief snel terug. Misschien zou het beter werken als ik hem anders (lees: met een externe sensor) aan zou sturen op basis van de temperatuur achterin de kamer.Waah schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:06:
[...]
Tja daar heb ik toch echt geen last van met mijn 40m² (5x8m). De temperatuur scheelt 0,3 graden tussen voorkamer en keuken. Dat ga ik niet merken.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dank je voor de entertainment deze morgenlexi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:36:
Goedemorgen, nou ja laat dat goede maar weg. Ik heb gisteren in een vlaag van idioterie mijn airco gesloopt. Ik had koude handen en besloot die voor de uitstroom van de airco te houden. Ik merkte op dat dat niet echt warm was, dan maar een stukje dichterbij en vervolgens: goh hoe zou het tussen de lamellen zijn en dan: binnenin?
Ik steek dus mij vingers te ver in het draaiende apparaat, een MHI SRK35ZS-w, en raak de draaiende fan aan. Er breken direct lamellen af. De fan is nu uit balans waardoor de airco gaat rammelen. Ik hem hem dus uitgezet en ben sindsdien op zoek naar een oplossing.
Ik kan echter niet goed een losse fan vinden. Ik zie ook verschillende termen zoals impeller en fan drum. Hoe heet nu zo'n onderdeel en waar krijg ik dat of vind ik iemand die dat kan komen vervangen.
Als iemand hier ideeën heeft dan hoor ik het graag.
Verder lijkt het me wel betrekkelijk eenvoudig op te lossen met vervangende onderdelen overigens.
Ik heb een soortgelijke ervaring opgedaan in de woonkamer, maar dan met Economy mode (heb nog niet eerder 24x7 gedraaid).MiBe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:58:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens, tenzij je hem continu laat draaien met een geforceerde hoge fanstand (maar dan heb je dus continu herrie in huis). Ik pak onze woonkamer even als voorbeeld. Op auto fanstand (waar ik hem zelf altijd op heb staan, geeft hier de beste balans tussen efficiëntie en geluid) zal de fan rustig blijven draaien als je hem continu laat draaien en blijft de warmte bij ons een beetje voorin de kamer hangen. Bij niet continu verwarmen geeft hij even gas zodra hij wordt aangezet (en heb je kortstondig natuurlijk wel wat last van geluid) waarmee het ook achterin de kamer warmer wordt (maar daarna moduleert hij netjes terug en gaat de fan langzamer draaien). Als ik vervolgens zelfs laat op de avond achterin de woonkamer kom (waar wij een tweede zithoek hebben), is het daar in de tweede situatie nog altijd merkbaar warmer dan bij continu verwarmen. Ik ga hierbij trouwens uit van een gelijke setpoint. Als ik het achterin de kamer net zo warm wil hebben met continu verwarmen moet ik een hogere setpoint instellen om dat te bereiken, het warmteverschil tussen de voor- en achterkamer is bij continu verwarmen toch echt hoger (overigens speelt dat 'probleem' niet in de andere - kleinere - ruimtes waar we een unit hebben hangen).
Met Economy mode heeft de airco een rustige opstart (stand 1), ongeacht het verschil tussen actuele temperatuur in de ruimte en setpoint. Daarmee blijft het voorste gedeelte van de kamer lekker op temperatuur, maar achterin is het wat koeler.
Boven heb ik 1 airco op het portaal. En daar is het mij opgevallen dat wanneer ik de airco op maximaal blazen zet (stand 4) en wacht totdat alle kamers op temperatuur zijn en vervolgens dan terugga naar fan stand Auto, de kamers stabiel op die temperatuur blijven. Loopt de airco vanaf het begin op "Auto", dan blijven de slaapkamers altijd koeler dan de lucht rondom de airco (of het duurt wellicht gewoon veel langer).
Nadat mij dit was opgevallen ben ik hetzelfde trucje gaan toepassen in de woonkamer/keuken. In het begin laat ik hem op een vaste stand wat harder blazen en zodra de warmte in de ruimte verzadigd lijkt te zijn schakel ik over naar fan stand "Auto".
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Nee eens hoor, ik zit met hetzelfde 'dilemma'. Huis van 91 dus redelijk goed geïsoleerd, woonkamer van 200,5m3 die verwarmd wordt met 5kw airco. Tussendeur richting 1e verdieping wel altijd dicht. Maar het begint nu wel wat fris te worden op 1e verdieping (laatste dagen rond 15 graden). Alleen is het het dan waard om voor die 10-15 min dat je s'morgens op staat en s'avonds naar bed gaat een airco te monteren en te laten draaien?Waah schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:27:
[...]
Geen ideeDat gaan we deze winter testen. maar er is weinig ruimte op de 1e verdieping in de hal. En met de aanschaf/installatiekosten zou de terugverdientijd wel eens erg hoog kunnen liggen.
Maar daarom eerst dit jaar een "test" of het bevalt (tot nu toe wel). en dan maar bepalen of er boven ook unit(s) moeten komen
Het is meer als een warmtepomp boiler. Zn in en uitlaat komt van buiten. Opvallend is dat die lager hangt dus naar mijn mening een logische plek voor verwarming.Scrtz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:53:
[...]
Is dat niet een beetje vergelijkbaar aan een mobiele unit? Volgens mij werkt dat niet heel fantastisch..
Nog wat aan het uitproberen wat het beste werkt, iemand hier op forum heeft s’nachts fan op Max staan zodat warmte goed verdeeld word op de beneden verdieping dus dacht dit doe ik ook, na die nacht zette ik fan op automatisch en zag ik dat de stroom vraag nog stabieler werd vandaar dat ik hem nu dus mooi op automatisch staan en overal is het warm.KoningPaulus schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:37:
[...]
Netjes, waarom deed je snachts niet gelijk al op automatisch? Of wilde je snachts wat meer warmte verspreiden omdat je dan niet in de ruimte aanwezig bent?
Misschien een domme vraag. In mijn nieuwe woning is een warmtepomp en een Duco box voor de mechanische ventilatie geïnstalleerd. De Duco haalt (verwarmde) lucht uit de keuken en badkamer en voert dat af naar buiten. Dit voelt voor mij niet heel erg efficient, nu lees ik ook dat Duco WTW units heeft die de warmte uit de afgevoerde warmte weer terughalen en terugstoppen in de nieuwe verse lucht.
Aangezien ik alleen afvoerkanalen heb in mijn woning, wat is hier dan de slimste manier om de warmte uit de afvoerlucht te halen en weer af te geven in het boilervat? Of is dit qua efficiëntie/rendement een no-go?
Aangezien ik alleen afvoerkanalen heb in mijn woning, wat is hier dan de slimste manier om de warmte uit de afvoerlucht te halen en weer af te geven in het boilervat? Of is dit qua efficiëntie/rendement een no-go?
Dat zal wel komen vanwege de iets grotere binnenunit dan de 3.5 ZS, in tegenstelling tot ZSX waar de 3.5 en 5.0 evengrote binnenunits hebben. Maar stand 2 vs. 1 vind ik niet "enorm hard". Kijk b.v. naar stand 3; de luchtverplaatsing van de 5.0 is 2% meer maar dat kost je wel 1 dB meer herrie. Bij stand 4 wordt het verschil nog groter; 13% meer luchtverplaatsing tegen 5 dB extra. Dan kun je beter twee 3.5 units naast elkaar hebben en heb je voor 6 dB extra 100% meer luchtverplaatsing. Conclusie: bij grote warmtevraag blaast een 5.0 ongeveer even hard als een 3.5. En dat komt omdat de kast ongeveer even groot isarie-verdetti schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:37:
[...]
ben blij dat je aangeeft dat het niet klopt wat je zegt. zijn we het daar over eens.
en over het hard blazen ja dat kan een 5 kw. Maar als je goed leest in de specs is een 5 kilowat stiller in stand 1 dan een 3.5 kilowatt in stand 2. En daarbij heeft de 5 ook nog meer luchtverplaatsing in stand 1.
En iedereen die zijn airco al wat langer heeft weet dat luchtverplaatsing bij een airco 1 van de belangrijkste dingen is om egaal een huis te verwarmen.
Ik heb een 5, een 3.5 en twee 2.5 ZS binnenunits en die zijn allemaal exact even groot hoorMartin7182 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:38:
[...]
Dat zal wel komen vanwege de iets grotere binnenunit dan de 3.5 ZS, in tegenstelling tot ZSX waar de 3.5 en 5.0 evengrote binnenunits hebben.
Binnenunits van de MHI zijn tot 4 of 5 kw allemaal even groot. Hier een 3.5 en 2.5 hangen. Je ziet geen verschil.Martin7182 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:38:
[...]
Dat zal wel komen vanwege de iets grotere binnenunit dan de 3.5 ZS, in tegenstelling tot ZSX waar de 3.5 en 5.0 evengrote binnenunits hebben. Maar stand 2 vs. 1 vind ik niet "enorm hard". Kijk b.v. naar stand 3; de luchtverplaatsing van de 5.0 is 2% meer maar dat kost je wel 1 dB meer herrie. Bij stand 4 wordt het verschil nog groter; 13% meer luchtverplaatsing tegen 5 dB extra. Dan kun je beter twee 3.5 units naast elkaar hebben en heb je voor 6 dB extra 100% meer luchtverplaatsing. Conclusie: bij grote warmtevraag blaast een 5.0 ongeveer even hard als een 3.5. En dat komt omdat de kast ongeveer even groot is
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Precies. Martin moet beter naar de feiten kijken. En niet van alles roepen.MiBe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:39:
[...]
Ik heb een 5, een 3.5 en twee 2.5 ZS binnenunits en die zijn allemaal exact even groot hoor
Dat is dus het mooie want ik hoef niet naar stand 3 en 4 te kijken. Want mijn 5 heeft genoeg luchtverplaatsing om in stand 1 te blijven draaienMartin7182 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:38:
[...]
Dat zal wel komen vanwege de iets grotere binnenunit dan de 3.5 ZS, in tegenstelling tot ZSX waar de 3.5 en 5.0 evengrote binnenunits hebben. Maar stand 2 vs. 1 vind ik niet "enorm hard". Kijk b.v. naar stand 3; de luchtverplaatsing van de 5.0 is 2% meer maar dat kost je wel 1 dB meer herrie. Bij stand 4 wordt het verschil nog groter; 13% meer luchtverplaatsing tegen 5 dB extra. Dan kun je beter twee 3.5 units naast elkaar hebben en heb je voor 6 dB extra 100% meer luchtverplaatsing. Conclusie: bij grote warmtevraag blaast een 5.0 ongeveer even hard als een 3.5. En dat komt omdat de kast ongeveer even groot is
Fysieke verschillen zitten niet in afmetingen alleen, de 5.0 weegt iets meer dan de 3.5.arie-verdetti schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:31:
[...]
Precies. Martin moet beter naar de feiten kijken. En niet van alles roepen.
Maar goed het ging mij er juist ook om dat de units vergelijkbaar zijn qua grootte en dat de 3.5 bij grote warmtevraag helemaal niet harder blaast dan een 5.0. Ik hoop dat jij dat nu ook eens gaat snappen
Wat een onzin. Nu suggereer je dat een 3.5 unit die "enorm hard" moet blazen, niet meer warmte geeft als een 5.0 unit op stand 1. Let op, je zegt het niet letterlijk, maar suggereert het.arie-verdetti schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:36:
[...]
Dat is dus het mooie want ik hoef niet naar stand 3 en 4 te kijken. Want mijn 5 heeft genoeg luchtverplaatsing om in stand 1 te blijven draaien
Herkenbaar, badkamer is ook steenkoud.Scrtz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:05:
[...]
Nee eens hoor, ik zit met hetzelfde 'dilemma'. Huis van 91 dus redelijk goed geïsoleerd, woonkamer van 200,5m3 die verwarmd wordt met 5kw airco. Tussendeur richting 1e verdieping wel altijd dicht. Maar het begint nu wel wat fris te worden op 1e verdieping (laatste dagen rond 15 graden). Alleen is het het dan waard om voor die 10-15 min dat je s'morgens op staat en s'avonds naar bed gaat een airco te monteren en te laten draaien?
Wij zetten 's avonds toch maar even de verwarmingen boven even aan.. ff een uurtje ofzo en dan is de meeste kou wel weg.
Maar op de langere termijn, wil ik wel een lucht/water warmtepomp. En dan gaat de single unit (3,5kw) van de woonkamer naar de 1ste verdieping.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Is dit ook niet te doen voor die paar dagen per jaar met een elektrische kachel in de douche dit is wat ik ga proberen als het koud wordt. nu nog geen verwarming aan gehad boven en toch nog 16+ graden daar.AMDFreak schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:17:
[...]
Herkenbaar, badkamer is ook steenkoud.
Wij zetten 's avonds toch maar even de verwarmingen boven even aan.. ff een uurtje ofzo en dan is de meeste kou wel weg.
Maar op de langere termijn, wil ik wel een lucht/water warmtepomp. En dan gaat de single unit (3,5kw) van de woonkamer naar de 1ste verdieping.
Valt me nu pas op dat de Daikin Onecta app altijd via je account/internet loopt. Terwijl ik met de oude app als ik ergens anders ben, bijvoorbeeld bij mijn ouders, alle units op het lokale wifi netwerk zie en kan aansturen.
Als ik naar de Onecta app ga zie ik mijn eigen unit. Aansturing via Onecta komt ook niet altijd door, bijvoorbeeld een graadje hoger of lager, via de oude app gaat dat rechtstreeks blijkbaar?
Als ik naar de Onecta app ga zie ik mijn eigen unit. Aansturing via Onecta komt ook niet altijd door, bijvoorbeeld een graadje hoger of lager, via de oude app gaat dat rechtstreeks blijkbaar?
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
@Anoniem: 1582350
Ik had gezegd nog even de eco-mode uit te zullen proberen om te kijken of de temperatuur daar minder jojoot (doordat setpoints van IR en Unit dichter bij elkaar liggen).
Er gebeuren gekke dingen in die eco-stand.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZD4YFoetRJUn2ku2YJ57JkYH.png?f=user_large)
Om 8 uur op normal mode, IR-setpoint 19 = Unit-setpoint 21.
Om 8:45 op eco mode gezet. IR-setpoint naar 20, Unit-setpoint blijft dan 21 graden.
Exact na een uur gaat de unit-setpoint ineens naar 20 graden. Ik heb niks aangeraakt.
Exact uur erna gaat de unit-setpoint ineens naar 19.5 graden. Wederom: ik heb niks aangeraakt.
Door het omlaag halen van de unit-setpoint heeft de unit zichzelf zelfs helemaal uitgezet. Verbruik = 0 watt.
Het lijkt wel op ZSX-gedrag waarbij de eco-modus kijkt of er activiteit in de ruimte is en daarna zichzelf omlaag zet. Ondanks dat dit een ZS is en dus niet zo'n sensor heeft. Draait er dezelfde software op?
Om 12:30 de offset van mijn temperatuur maar eens bijgesteld, omdat het wel erg koud werd in de kamer. De gemeten kamertemperatuur liep hiermee 1 graad onder de setpoint van de unit en zelfs 1,5 graad onder de IR-setpoint.
Vervolgens blijft de unit op het allerlaagste vermogen draaien in een poging de kamer op te warmen. Ondanks dat de temperatuur om 15:15 weer daalt blijft hij lekker op het laagste vermogen draaien. Hij vindt het wel best zo onder de ingestelde temperatuur.
De lering: Eco-mode werkt erg zuinig, maar ook erg koud

Ik kan nog wat finetunen met de offset, maar ik heb eigenlijk kouder weer nodig om echt te kunnen zien wat er met het jojo-gedrag gebeurd.
Ik had gezegd nog even de eco-mode uit te zullen proberen om te kijken of de temperatuur daar minder jojoot (doordat setpoints van IR en Unit dichter bij elkaar liggen).
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZD4YFoetRJUn2ku2YJ57JkYH.png?f=user_large)
Om 8:45 op eco mode gezet. IR-setpoint naar 20, Unit-setpoint blijft dan 21 graden.
Exact na een uur gaat de unit-setpoint ineens naar 20 graden. Ik heb niks aangeraakt.
Exact uur erna gaat de unit-setpoint ineens naar 19.5 graden. Wederom: ik heb niks aangeraakt.
Door het omlaag halen van de unit-setpoint heeft de unit zichzelf zelfs helemaal uitgezet. Verbruik = 0 watt.
Het lijkt wel op ZSX-gedrag waarbij de eco-modus kijkt of er activiteit in de ruimte is en daarna zichzelf omlaag zet. Ondanks dat dit een ZS is en dus niet zo'n sensor heeft. Draait er dezelfde software op?
Om 12:30 de offset van mijn temperatuur maar eens bijgesteld, omdat het wel erg koud werd in de kamer. De gemeten kamertemperatuur liep hiermee 1 graad onder de setpoint van de unit en zelfs 1,5 graad onder de IR-setpoint.
Vervolgens blijft de unit op het allerlaagste vermogen draaien in een poging de kamer op te warmen. Ondanks dat de temperatuur om 15:15 weer daalt blijft hij lekker op het laagste vermogen draaien. Hij vindt het wel best zo onder de ingestelde temperatuur.
De lering: Eco-mode werkt erg zuinig, maar ook erg koud

Ik kan nog wat finetunen met de offset, maar ik heb eigenlijk kouder weer nodig om echt te kunnen zien wat er met het jojo-gedrag gebeurd.
SRK35ZS-W
Hallo allemaal,
Ik heb een vrijstaand huis (1976) wat redelijk goed na geïsoleerd is. Woonkamer inhoud van 100m3 en keuken van 50m3. Een bedrijf is langs geweest voor een offerte van airco's. Deze adviseerde een airco van Daikin Perfera 3,5 kW voor in de keuken en een Daikin Perfera 5 kW voor in de woonkamer.
Persoonlijk denk ik dat overkill is en dacht ik meer aan een 2 of 2,5 kW voor de keuken en een 3,5 kW voor de woonkamer. De airco's zijn vooral bedoeld voor te verwarmen.
Iemand ervaring hiermee en een advies?
Ik heb een vrijstaand huis (1976) wat redelijk goed na geïsoleerd is. Woonkamer inhoud van 100m3 en keuken van 50m3. Een bedrijf is langs geweest voor een offerte van airco's. Deze adviseerde een airco van Daikin Perfera 3,5 kW voor in de keuken en een Daikin Perfera 5 kW voor in de woonkamer.
Persoonlijk denk ik dat overkill is en dacht ik meer aan een 2 of 2,5 kW voor de keuken en een 3,5 kW voor de woonkamer. De airco's zijn vooral bedoeld voor te verwarmen.
[ Voor 13% gewijzigd door stefan06 op 24-11-2022 16:11 ]
Ik heb een vergelijkbare woning en kan prima af met een enkele 5kw unit in de woonkamer. De deur naar de keuken staat in de winter gewoon permanent open.stefan06 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:59:
Hallo allemaal,
Persoonlijk denk ik dat overkill is en dacht ik meer aan een 2 of 2,5 kW voor de keuken en een 3,5 kW voor de woonkamer.
Mortal bedankt voor je snelle reactie.
Ik dacht zelf aan 2 airco units, omdat de woonkamer naar de keuken maar een smalle doorgang heeft van 1 m breed en 3 m lang.
Ik dacht zelf aan 2 airco units, omdat de woonkamer naar de keuken maar een smalle doorgang heeft van 1 m breed en 3 m lang.
Denk dat het gewoon precies is wat je constateert? Dat ie dmv een timer er graden afhaalt.Scooper schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:51:
Komt ook wel overeen met de beschrijving
/f/image/5hCNykWQdrkifTUUBHpETSPr.png?f=fotoalbum_large)
Wel grappig te zien dat ie het zo doet, verklaart ook wel het gedrag hier in het begin toen ik eco gebruikte!
Hij doet dus uiteindelijk 1,5 in unit setpoint eraf en niet 2,5?
Dat is grappig want ik heb op de slaapkamer de default offset disabled van +2 op de unit zelf , maar nu ik met een externe sensor werk ben ik erachter gekomen dat het in werkelijkheid nog steeds +1 is. Dat zal overeenkomen met 2 graden wanneer je de interne sensor gebruikt
aha, dan snap ik je. Maar zelfs een 2.5kw lijkt mij aan de grote kant voor een typische jaren 70 keuken. Dus lekker een 2.5 en 3.5 nemen dus.stefan06 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:07:
Mortal bedankt voor je snelle reactie.
Wij hadden dat vorige winter ook, een steenkoude badkamer. Want de rest van het huis en slaapkamers voorzien van airco's.AMDFreak schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:17:
[...]
Tip: een elektrische heater. Beetje hetzelfde idee als een inblaasunit van een airco, maar dan zonder gunstige COP.
Eurom Sani-Wall-Heat 2000 Wifi
:strip_exif()/f/image/FMl4NeQGHDWkJHjgyBlUgw42.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima ding, kostte afgelopen winter <100 Euro in aanschaf en is fijn in te stellen via een app. Binnen een paar minuten is het behaaglijk en binnen 10 minuten warm. Wij hebben een grote badkamer van ca. 14m2 en ons huis is niet geïsoleerd.
Niemand hier kan jouw situatie helemaal beoordelen.stefan06 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:59:
Hallo allemaal,
Persoonlijk denk ik dat overkill is en dacht ik meer aan een 2 of 2,5 kW voor de keuken en een 3,5 kW voor de woonkamer.
Wel is het zo dat er vaak door specialisten een grote overcapaciteit wordt geadviseerd, zo ook bij mij werd veel te veel geadviseerd nadat ik ze al had verteld welke unit ik wilde, en ze met mij in discussie gingen over mijn keuze.
Laatst met -4,5 buiten hield deze het huis nog steeds warm en had ik dus achteraf gewoon gelijk. Mocht het buiten nog veel kouder worden en de unit het echt niet aan kunnen dan kan ik altijd nog een elektrische kachel (COP 1) bij plaatsen of de CV er weer bij aan zetten.
Je kunt aan de hand van de hoeveelheid kuub gas van een goede koude winterdag (als je dit inzichtelijk hebt) uitrekenen wat jouw warmtevraag is geweest in kW. Dit kun je gebruiken voor de keuze van 1 unit of meerdere units. Is jouw uitgangspunt zo laag mogelijke energiekosten dan is een Single Split of meerdere single splits veelal de betere keuze.
Ook met de Onecta app kun je je Daikin's aansturen vanuit elke locatie. Als de wijzigingen niet doorkomen, dan is er wat anders aan de hand. Hier 100%respons op wijzigingen via 4G/5G.JDx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:48:
Valt me nu pas op dat de Daikin Onecta app altijd via je account/internet loopt. Terwijl ik met de oude app als ik ergens anders ben, bijvoorbeeld bij mijn ouders, alle units op het lokale wifi netwerk zie en kan aansturen.
I have no special talent. I am only passionately curious.
heeft iemand de shelly 1pm zonder relay met dus alleen de stroom meeting
https://www.robbshop.nl/s...hakelaar-met-stroommeting
al eens geprobeerd in de buiten unit te stoppen? dus onder de klep van de stroom aansluitingen etc?
ding is aardig goedkoop en zo zou ik de verschillende units ( er zitten er meerdere op 1 x kabel en groep ) toch per stuk kan meten
al eens geprobeerd in de buiten unit te stoppen? dus onder de klep van de stroom aansluitingen etc?
ding is aardig goedkoop en zo zou ik de verschillende units ( er zitten er meerdere op 1 x kabel en groep ) toch per stuk kan meten
Even een vraagje over MHI ZSX stille modus:
Is het normaal dat bij het aanzetten van de airco bij grote warmtevraag in stille modus de compressor toch harder draait dan vermeld in de handleiding? Onze unit draait altijd de eerste paar minuten volle bak en zakt daarna snel terug. Volgens de handleiding zou de compressor niet boven de ~30% uit moeten komen. Ik vind het geen enkel probleem, maar vraag me alleen af waardoor dit veroorzaakt wordt.
Toen er vorige week bij binnenkomst een vlaag koude lucht mee naar binnen kwam, leek de airco te schrikken en begon (nog steeds tijdens de stille modus) wederom een paar minuten volle bak te draaien. Daarna weer rustig op ~30% van max.
Is het normaal dat bij het aanzetten van de airco bij grote warmtevraag in stille modus de compressor toch harder draait dan vermeld in de handleiding? Onze unit draait altijd de eerste paar minuten volle bak en zakt daarna snel terug. Volgens de handleiding zou de compressor niet boven de ~30% uit moeten komen. Ik vind het geen enkel probleem, maar vraag me alleen af waardoor dit veroorzaakt wordt.
Toen er vorige week bij binnenkomst een vlaag koude lucht mee naar binnen kwam, leek de airco te schrikken en begon (nog steeds tijdens de stille modus) wederom een paar minuten volle bak te draaien. Daarna weer rustig op ~30% van max.
In de openingspost staat erg veel info inclusief enkele rekenmethode's (warmteverliesberekening doen!) om er achter te komen wat je warmtevraag is. Doe deze en ga niet af op wat een installateur zegt en ook niet wat @mortal zegt. Het zal vast goed bedoelt zijn maar met de summiere informatie die je geeft kan hij of zij nooit bepalen dat het een vergelijkbaar huis is. Zelfs geen goed geïnformeerde gok.stefan06 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:59:
Hallo allemaal,
[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 24-11-2022 19:11 ]
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
De handleiding zegt in ieder geval niets van installatie in vochtige ruimtes/buiten. Dit is het enige wat ik kan vinden over installatie-locatie:Maxwp schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:56:
Ik zou nog even verder zoeken op hun website, maar het lijkt er op dat ze het niet expliciet verbieden om 'm in een vochtige omgeving (aka buiten, en onder een kapje bij jou, in de regen is misschien wel wat te ver gegrepen) te installeren.It is intended to be mounted into a standard in-wall console, behind power sockets and light switches or other places with limited space"
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Nu zet ik de unit ook weer aan wanneer het nodig is, dat het onder nul was toen stond ie 24/7 aan met vraagbesturing op Auto, daarna weer uitgezet ik vindt het toch wel fijner dat het sneller warmer wordt als ik de unit aanzet vlak voordat ik thuis kom. 
Dit was gister:
:strip_exif()/f/image/xQvCgVgeHiEREbwzv2KdyzbB.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed voor 21 graden de hele avond en verbruik 3,59kWh.
Dit was gister:
:strip_exif()/f/image/xQvCgVgeHiEREbwzv2KdyzbB.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed voor 21 graden de hele avond en verbruik 3,59kWh.
:strip_exif()/f/image/YIp3pULJG2pbcqeWuahFqPRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Kou is nog wel mee te dealen, maar de badkamer droog en schimmel vrij houden is een ander verhaal. Ons huis is van 1906 en van binnenuit na-geïsoleerd, met een plat dak. De badkamer zit op een hoek aan de zuidoost kant, als ik die niet zou verwarmen met CV dan krijg ik daar geheid schimmel. Dat heb ik wel ervaren met een lagere temperatuur CV aanvoer vorig jaar, er hangt daarvoor te weinig kW aan radiatoren.AMDFreak schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:17:
[...]
Wij stoken dus elke ochtend de woonkamer van 18 naar 19,5 en houden dat een uurtje aan, om zodoende de badkamer droger te houden. En als er 's avonds gedoucht wordt dan gaat de badkamer deur daarna open en de airco op de overloop aan. Dat helpt, maar de probleemhoek moet je wel ff met een handdoek droog maken.
De woonkamer draait vervolgens de rest van de dag op de airco op 20, 's avonds naar 21 en 's nachts naar 18.
Heb ik gedaan.Maxwp schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:56:
Werkt prima!
Ene is van de buitenunit van de zsx (buitenunit is groter) andere is van de zs.
Daar paste het net.
:strip_exif()/f/image/ONIHHAKuf4U2GZpJXllcZg3k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HcBf0fntOPrXKAWX8AbmtcUR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou toch proberen om de airco constant te laten draaien met deuren open , bij mij werkt het ook niet echt soepel met beneden een unit en boven de unit uit,maar na een paar dagen de airco aan te laten op de begane grond merk je dat het boven aangenamer wordt. Hij mag dan best wat meer verbruiken , omdat je dan boven natuurlijk niks hebt draaien. Mocht je boven een unit ophangen is het nog beter natuurlijk.AMDFreak schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:17:
[...]
Ligt echt aan de hoeken in de kamer en hoe je huis in ingedeeld. Ik heb een hoekwoning en met een 5kw verwarm ik een hele onlogische indeling met meerdere blinde hoeken en een soort bijgebouw van 8 meter x 3 meter lang. Dan is die 5kw toch wel lekker en had ik het met een 3,5 niet gered dat weet ik zeker.stefan06 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:59:
Hallo allemaal,
Heb je een rechthoekige kamer redt je het makkelijk met een 3,5kw maar als je meerdere rare hoeken hebt kan het zomaar tekort komen bij 0 graden. Niemand weet het precies maar je kan een 5kw ook gewoon rustig laten draaien op 300watt dus maak je daar geen zorgen over.
Ik zie met de MHI SRK35ZS-W wel een 2,5e graad lagere setpoint in onze woonkamer. Ik gebruik deze optie om 's nachts daar de temperatuur op 15,5 graad te houden (door de 18 graden als laagst mogelijke manier in te stellen). Ongeveer 4x per uur zie ik een extra afname van ca. 350 Watt hierdoor.AirJonn schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:10:
[...]
Denk dat het gewoon precies is wat je constateert? Dat ie dmv een timer er graden afhaalt.
Komt ook wel overeen met de beschrijving
[Afbeelding]
Wel grappig te zien dat ie het zo doet, verklaart ook wel het gedrag hier in het begin toen ik eco gebruikte!
Hij doet dus uiteindelijk 1,5 in unit setpoint eraf en niet 2,5?
Dat is grappig want ik heb op de slaapkamer de default offset disabled van +2 op de unit zelf , maar nu ik met een externe sensor werk ben ik erachter gekomen dat het in werkelijkheid nog steeds +1 is. Dat zal overeenkomen met 2 graden wanneer je de interne sensor gebruikt
Vreemd genoeg werkt dat niet voor de SRK25ZS-W die in onze serre hangt en gekoppeld is aan dezelfde multisplit buitenunit. Die blijft met dezelfde afstandsbediening en dezelfde instelling aangestuurd gewoon rond de 18 graden verwarmen. Ik heb echter het idee dat de mate van isolatie van de muur waarop de binnenunit bevestigd is ook meespeelt. In de serre is de muur waarschijnlijk kouder, door minder goede isolatie. Ik heb geen Wi-Fi-units in beiden aangebracht, dus ik weet niet wat ze meten.
Hetzelfde effect zie echter ook met een Daikin binnenunit, wel voorzien van Wi-Fi, die elders in het huis hangt. Deze denkt dat het 13 graden is, terwijl een losse sensor daar 18 graden meet.
Voor een slaapkamer hebben we een monoblock hangen, die alleen voor koelen gebruikt wordt. Ik zou dat niet weer doen want deze produceert verhoudingsgewijs veel herrie. Daarnaast ligt het rendement ook lager dan dat van een split-unitWillempie27 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:27:
Zijn er hier ook mensen die een monoblock variant in gebruik hebben en wat is je ervaring ermee.
[ Voor 7% gewijzigd door Frij5fd op 24-11-2022 21:10 ]
Hier ook gedaan, een beetje proppen was het wel.Maxwp schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:56:
Woonkamer is een een L-vorm en de keuken is gewoon een rechthoek. Daarbij zijn de woonkamer en keuken open verbonden met elkaar met smalle doorgang van een meter breed.Sebo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:48:
[...]
Ligt echt aan de hoeken in de kamer en hoe je huis in ingedeeld. Ik heb een hoekwoning en met een 5kw verwarm ik een hele onlogische indeling met meerdere blinde hoeken en een soort bijgebouw van 8 meter x 3 meter lang. Dan is die 5kw toch wel lekker en had ik het met een 3,5 niet gered dat weet ik zeker.
Heb je een rechthoekige kamer redt je het makkelijk met een 3,5kw maar als je meerdere rare hoeken hebt kan het zomaar tekort komen bij 0 graden. Niemand weet het precies maar je kan een 5kw ook gewoon rustig laten draaien op 300watt dus maak je daar geen zorgen over.
Bedankt voor de info! Ga daar zometeen eens naar kijken.AtlAntA schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:09:
[...]
In de openingspost staat erg veel info inclusief enkele rekenmethode's (warmteverliesberekening doen!) om er achter te komen wat je warmtevraag is. Doe deze en ga niet af op wat een installateur zegt en ook niet wat @mortal zegt. Het zal vast goed bedoelt zijn maar met de summiere informatie die je geeft kan hij of zij nooit bepalen dat het een vergelijkbaar huis is. Zelfs geen goed geïnformeerde gok.
Stel ik wil het 18 graden in huis hebben. Ik zet de setpoint op 18 graden en zacht blazen (of auto), maar het huis wordt niet warmer dan 16 graden.
Wat is dan energiezuiniger?
De fan van de airco harder zetten
Of
De setpoint een graadje hoger zetten
Ik gok optie 1, de fan harder? Of maakt het niet veel uit?
Thx
Of
Thx
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
zie wel dat het een bekend probleem is dat de wifi na het eraf halen van de stroom verloren raakt en een reset nodig is.priens schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:12:
[...]
Wij hadden dat vorige winter ook, een steenkoude badkamer. Want de rest van het huis en slaapkamers voorzien van airco's.
Tip: een elektrische heater. Beetje hetzelfde idee als een inblaasunit van een airco, maar dan zonder gunstige COP.
Eurom Sani-Wall-Heat 2000 Wifi
[Afbeelding]
Prima ding, kostte afgelopen winter <100 Euro in aanschaf en is fijn in te stellen via een app. Binnen een paar minuten is het behaaglijk en binnen 10 minuten warm. Wij hebben een grote badkamer van ca. 14m2 en ons huis is niet geïsoleerd.
bij mij gaat de stroom er zeker vanaf
is dat dan de daikin comfort contol of de daikin online controller?JDx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:48:
graadje meer of minder is toch niet zoveel.Scooper schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:51:
[Afbeelding]
De lering: Eco-mode werkt erg zuinig, maar ook erg koud![]()
als het nu 5 graden was geweest had je dat gemerkt
Hieronder zie je exact hoe de ZS zich gedraagt in Economy mode. Hij voert inderdaad automatisch een offset in tijdens de start, na het eerste uur en op het tweede uur. Dit kan je uiteraard ook handmatig simuleren zonder Economy mode, door simpelweg na het eerste en tweede uur de temperatuur hetzelfde aantal graden aan te passen.Scooper schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:51:
[Afbeelding]
De lering: Eco-mode werkt erg zuinig, maar ook erg koud![]()
Het meest waardevolle aan Economy mode vind ik persoonlijk de rustige opstart.
Tegenwoordig neig ik ernaar om na een uur Economy mode, wanneer de rustige opstart heeft plaatsgevonden, Economy mode weer uit te schakelen omdat ik liever handmatig de temperatuur instel, dan dat er automatisch meermaals een verschillende offset wordt uitgevoerd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large)
Ik heb zojuist een offerte ontvangen en gezien de info van dit topic twijfel ik even over het vermogen van alles bij elkaar.
Woonkamer (60m2) | 5kw unit | LG ZUG serie
Slaapkamer (16m2) | 2,1kw unit | LG ZUG serie
Voorkamer (16m2) | 2,1kw unit | LG ZUG serie
Zolder (28m2) | 2,5kw unit | LG ZUG serie
Buitenunit 9,5kw | LG
Hierbij is het wel zo dat ik nooit alle binnenunits tegelijk aan heb, hooguit 3 tegelijk.
Dan schijnt volgens de partij van aanvraag dit meer dan voldoende te zijn.
Hoe denken jullie hier over? Gezien de prijs (10k incl installatie) wil ik het wel zeker weten en laat dit topic mij daar nou net over twijfelen
Buitenunit 9,5kw | LG
Hierbij is het wel zo dat ik nooit alle binnenunits tegelijk aan heb, hooguit 3 tegelijk.
Hoe denken jullie hier over? Gezien de prijs (10k incl installatie) wil ik het wel zeker weten en laat dit topic mij daar nou net over twijfelen
[ Voor 5% gewijzigd door JustinoFTW op 25-11-2022 08:53 ]
5120Wp Oost/West - PV Output
Wat voor merk ga je laten plaatsen?JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:49:
Ik heb zojuist een offerte ontvangen en gezien de info van dit topic twijfel ik even over het vermogen van alles bij elkaar.
Woonkamer (60m2) | 5kw unit
Slaapkamer (16m2) | 2,1kw unit
Voorkamer (16m2) | 2,1kw unit
Zolder (28m2) | 2,5kw unit
Buitenunit 9,5kw
LG ZUG serie
Het lijkt qua vermogen niet heel vreemd, als het kan is het advies wel om de woonkamer een aparte single split te doen.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:49:
Buitenunit 9,5kw | LG
Maar 10 K hiervoor??? Dan zou ik ook echt nog wat meer offertes opvragen, zou voor zo`n 7 moeten kunnen lijkt me als het niet te ingewikkelde installatie is.
En lees even terug over LG multisplit voor verwarmen, niet iedereen is daar even blij mee.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Lijkt me een eigen naam vanuit bestair voor een LG unit?
Hoe is je isolatie? een 9kW unit is wel erg veel. vooral als je aangeeft maximaal 3 units gelijktijdig aan te hebben. Stel, dat zijn de 5kW, de 2,5Kw en de 2,1kW dan zit je net aan het max vermogen van je buitenunit. Ik weet dus niet precies wat de specs zijn van de buitenunit maar ik verwacht dat je met een 6-7kW ook prima uit kan.
Zie bijvoorbeeld hier als je voor LG wilt gaan:
https://www.climamarket.e...sqnsj-pc12sqnsj-mu4r27u40
Of iets meer vermogen hier:
https://www.climamarket.e...j-2-x-pc12sqnsj-mu5r30u40
Hier een setje van ME:
https://www.climamarket.e...k-msz-ap35vg-k-mxz-4f83vf
Dan heb je ruim 6-7K over om de installatie te laten plaatsen.
Hoe is je isolatie? een 9kW unit is wel erg veel. vooral als je aangeeft maximaal 3 units gelijktijdig aan te hebben. Stel, dat zijn de 5kW, de 2,5Kw en de 2,1kW dan zit je net aan het max vermogen van je buitenunit. Ik weet dus niet precies wat de specs zijn van de buitenunit maar ik verwacht dat je met een 6-7kW ook prima uit kan.
Zie bijvoorbeeld hier als je voor LG wilt gaan:
https://www.climamarket.e...sqnsj-pc12sqnsj-mu4r27u40
Of iets meer vermogen hier:
https://www.climamarket.e...j-2-x-pc12sqnsj-mu5r30u40
Hier een setje van ME:
https://www.climamarket.e...k-msz-ap35vg-k-mxz-4f83vf
Dan heb je ruim 6-7K over om de installatie te laten plaatsen.
[ Voor 36% gewijzigd door Headshot_NL op 25-11-2022 09:04 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
De installatie is vrij recht toe recht aan, een rechte goot naar boven buiten en je kan het aansluiten.marcovandam schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:59:
[...]
Het lijkt qua vermogen niet heel vreemd, als het kan is het advies wel om de woonkamer een aparte single split te doen.
Maar 10 K hiervoor??? Dan zou ik ook echt nog wat meer offertes opvragen, zou voor zo`n 7 moeten kunnen lijkt me als het niet te ingewikkelde installatie is.
En lees even terug over LG multisplit voor verwarmen, niet iedereen is daar even blij mee.
Ik ga eens verder zoeken op internet, zie nu dat het 11k is. dus dan is 4k korting mooi meegenomen!
Klopt, BestAir heb je goed gegokt.Headshot_NL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:00:
Lijkt me een eigen naam vanuit bestair voor een LG unit?
Kwam ClimaMarket ook tegen inderdaad. Evaringen mee? Zie dat het uit spanje komt
[ Voor 31% gewijzigd door JustinoFTW op 25-11-2022 09:03 ]
Optie 1, fan harder, is energiezuiniger. Of je alleen daarmee van 16 naar 18 graden kan gaan is dan wel de vraag, dat ligt er ook aan waar je meet. Hoe verder van de sensor / hoe meer uit de luchtstroming van de airco, hoe waarschijnlijker het is dat je een verschil meet met wat de airco zelf meet, de airco zijn sensor staat bij de bron van de warmte natuurlijk.xHEMANx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:47:
Stel ik wil het 18 graden in huis hebben. Ik zet de setpoint op 18 graden en zacht blazen (of auto), maar het huis wordt niet warmer dan 16 graden.
Of
Thx
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Dat is een eerste snelle voorbeeld. Zie dit topic voor meer info. Als je echt 10K te spenderen hebt zou ik een ander merk kiezen voor multisplit. Als single split is LG prima maar de multi hebben wel eens wat gekke kuren.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:01:
[...]
De installatie is vrij recht toe recht aan, een rechte goot naar boven buiten en je kan het aansluiten.
Ik ga eens verder zoeken op internet, zie nu dat het 11k is. dus dan is 4k korting mooi meegenomen!
[...]
Klopt, BestAir heb je goed gegokt.
Kwam ClimaMarket ook tegen inderdaad. Evaringen mee? Zie dat het uit spanje komt
Airco bestellen in het buitenland
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Onlangs heb ik onze airco in bedrijf laten stellen.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:01:
[...]
De installatie is vrij recht toe recht aan, een rechte goot naar boven buiten en je kan het aansluiten.
[...]
Ik vroeg me waarom velen LG aanbevelen en hij was hier heel eerlijk in.
Ze kunnen ook hogere marge rekenen met LG.
Het was mij voorheen al opgevallen dat velen klimaattechnische bedrijven daarom ook LG aanprijzen.
Tsja, BestAir...JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:01:
[...]
[...]
GermanPivo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:06:
[...]
Bestair hier ook over de vloer gehad ooit, maar die denken vooral simpel. Meerdere buitenunits komt bij die 'adviseurs' niet eens in hun op. Overigens gaven ze hier ook een compleet idioot advies voor een prijs die ook nog eens bijna x2 was dan wat ik uiteindelijk betaald heb.
Welk merk zou qua Multi Split dan voorkeur hebben?
Ik kom idd heel wat merken tegen. En wil het liefst multi-split voor verwarmen en koelen
MHI of Daikin - maar MHI heeft een flink lager minimaal vermogen, dus voor multi zou mijn voorkeur daar naar uitgaan.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:10:
[...]
Ik kom idd heel wat merken tegen. En wil het liefst multi-split voor verwarmen en koelen
Heb je PB gestuurt, maar ik ben zelf gegaann voor MHI multi split unit voor boven en een daikin single split unit voor de woonkamer.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:10:
[...]
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Voor de cinemakamer gelegen op de zolder wens ik een airco te plaatsen waarbij ik 2 mogelijkheden heb.
Optie 1
Single split
Buiten- Unit RXA 35B
Binnen-Unit FTXA 35BB
De binnen-unit is optisch het minst mooi om in de cinemaruimte te integreren. Voor het condenswater zou er een extra pompje dienen geplaatst te worden. Bovendien is er de vrees dat de binnen-unit tijdens laagweergave van de subwoofer zou resoneren.
Optie 2
Single split
Buiten- Unit MXM-A
Binnen-Unit FBA-A(9)
Deze kanaal binnen-unit voor plafondmontage is wat duurder dan het klassieke wandmodel en zou dan geplaatst worden in de berging naast de cinemakamer. De 3 uitblaasmonden zouden dan netjes in de muur van de cinemakamer ingewerkt worden, zodat er optisch enkel maar 3 ventilatieroosters te zien zijn. Om onderdruk te voorkomen zou er in de deur van de berging een ventilatierooster dienen ingewerkt te worden.
Optisch zou het plafondmodel in de naast gelegen kamer het mooiste zijn, wat dus al een plus voor me is.
Alleen heb ik geen ervaring of een plafondmodel met ventilatiemonden luidruchtiger zal zijn tov het klassiek wandmodel?
Iemand ervaring met plafond modellen?
Optie 1
Single split
Buiten- Unit RXA 35B
Binnen-Unit FTXA 35BB
De binnen-unit is optisch het minst mooi om in de cinemaruimte te integreren. Voor het condenswater zou er een extra pompje dienen geplaatst te worden. Bovendien is er de vrees dat de binnen-unit tijdens laagweergave van de subwoofer zou resoneren.
Optie 2
Single split
Buiten- Unit MXM-A
Binnen-Unit FBA-A(9)
Deze kanaal binnen-unit voor plafondmontage is wat duurder dan het klassieke wandmodel en zou dan geplaatst worden in de berging naast de cinemakamer. De 3 uitblaasmonden zouden dan netjes in de muur van de cinemakamer ingewerkt worden, zodat er optisch enkel maar 3 ventilatieroosters te zien zijn. Om onderdruk te voorkomen zou er in de deur van de berging een ventilatierooster dienen ingewerkt te worden.
Optisch zou het plafondmodel in de naast gelegen kamer het mooiste zijn, wat dus al een plus voor me is.
Alleen heb ik geen ervaring of een plafondmodel met ventilatiemonden luidruchtiger zal zijn tov het klassiek wandmodel?
Iemand ervaring met plafond modellen?
@Moriss Heb zelf een wandmodel in de thuisbios, maar geen resonantie te bekennen.
Maar een plafondmodel is wel een mooiere oplossing inderdaad.
Maar een plafondmodel is wel een mooiere oplossing inderdaad.
[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 25-11-2022 09:44 ]
Heb je ook een warmteverlies berekening gedaan? Of op zijn minst de koevlaas? Wat is je jaarlijks gasverbruik zonder SSW? Zonder die berekeningen kan niemand je hier echt gericht advies geven. Mijn eerste ingeving is dat het allemaal veel te veel is. Zowel het vermogen van de units als de prijsJustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:49:
Buitenunit 9,5kw | LG
Maar goed, zonder meer gegevens is dat ook maar een onderbuik gevoel.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Wij gebruiken zelf mhi multisplit (6kW buitenunit, 3,5kW, 2,5kW en 2kW binnenunits) en dat bevalt erg goed. Voor 4 binnenunits zou je bij een 8kW buitenunit komen, maar die gebruiken geloof ik nauwelijks meer per uur dan de 6kW.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:10:
[...]
Maar met alles wat ik in dit tipic heb gelezen, in combinatie met mijn eigen ervaringen, zou ik zeker voor mhi gaan.
Zoek in deze topic op LG multi. Link: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen. Je wilt dat echt niet.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:49:
Buitenunit 9,5kw | LG
- Eigenaar van zo'n systeem + verschillende anderen die ook spijt hebben dat ze geen MHI hebben gekozen.
~~
Voor multi is MHI de enige goede optie. Ze kunnen wel met minimaal vermogen verwarmen, ook bij hele grote boven de 5 kW. Bij Daikin wordt dat gelijk bijna 1 kW opgenomen vermogen / 3 kW verwarming binnen. Bij LG: ja dat kan, voor 3 uur aan 1 stuk, daarna draait de regeling door.
De grotere units van Daikin hebben hier idd last van volgens velen zoals bijvoorbeeld @Slonzo .w00key schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:47:
[...]
Zoek in deze topic op LG multi. Link: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen. Je wilt dat echt niet.
- Eigenaar van zo'n systeem + verschillende anderen die ook spijt hebben dat ze geen MHI hebben gekozen.
~~
Voor multi is MHI de enige goede optie. Ze kunnen wel met minimaal vermogen verwarmen, ook bij hele grote boven de 5 kW. Bij Daikin wordt dat gelijk bijna 1 kW opgenomen vermogen / 3 kW verwarming binnen. Bij LG: ja dat kan, voor 3 uur aan 1 stuk, daarna draait de regeling door.
Zelf heb ik een 5kW buitenunit en ondervind dit weer niet.
Echter @JustinoFTW wil wel een zware unit
Inderdaad, het voelt als 2 keer zoveel als nodig. Ik zit misschien met een ondermeten unit maar doe een vergelijkbaar oppervlak met een enkele 2.5 kW. Tot nu toe draait hij met twee vingers in zijn neus in stille modus. Ons gasverbruik was ~500 m3 (inclusief sww), laten we dat ruim nemen: 600 m3 verdeeld over 4 maanden. Om een vergelijkbare hoeveelheid energie met een airco weg te stoken kom ik op 1200 kWh / 120 dagen = 10 kWh per dag gemiddeld. Met 24/7 stookgedrag zit je dan op ~400 W vermogen. Nou gaat de vergelijking niet helemaal op, want met gas stookten we adhoc i.p.v. 24/7. Op hele koude dagen is 2.5 kW misschien te weinig, maar daar heb ik een goedkoop straalkacheltje voorAtlAntA schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:48:
[...]
Heb je ook een warmteverlies berekening gedaan? Of op zijn minst de koevlaas? Wat is je jaarlijks gasverbruik zonder SSW? Zonder die berekeningen kan niemand je hier echt gericht advies geven. Mijn eerste ingeving is dat het allemaal veel te veel is. Zowel het vermogen van de units als de prijs
Maar goed, zonder meer gegevens is dat ook maar een onderbuik gevoel.
Wat meetelt is dat wij niet zo snel piepen als het een paar graden kouder is. Met vermenigvuldigingsfactor 2 zit je nog steeds rond de helft van 9.5 kW, zodoende kwam ik op het gevoel van 2 keer zoveel als nodig
het kan heel lang duren om de massa van je huis echt op temperatuur te krijgen.xHEMANx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:47:
Of
Thx
Ik heb hier het setpoint standaard 1 graad hoger staan dan de gewenste temperatuur.
ME multisplit zijn ook goed.w00key schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:47:
[...]
Zoek in deze topic op LG multi. Link: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen. Je wilt dat echt niet.
~~
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Net wat partijen gebelt en kom inderdaad op hele andere bedragen uit voor Mitsubishi.GermanPivo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:15:
[...]
MHI of Daikin - maar MHI heeft een flink lager minimaal vermogen, dus voor multi zou mijn voorkeur daar naar uitgaan.
Ook een partij die aanbood dat ik het bij hun koop, zelf installeer en vervolgens door hun gekeurde partner laat afpersen/vullen etc.
Wordt vervolgt!
Wanneer je een multisplit neemt van mhi hoeft vermogen in kW niet zoveel te zeggen denk ik. Bij de scm units gaat het meer om de hoeveelheid units die je aan kan sluiten. Doorgaans hebben ze voor een bepaald aantal units 2 opties, waarbij op het 2e gezicht de lichtste daarvan niet altijd de beste keuze hoeft te zijn. In ons geval konden we kiezen tussen 5kW en 6kW, en bleek de hoogste een betere keuze, door een hogere cop en beduidend betere cop bij lagere temperaturen (-7), oftewel juist wanneer we het nodig hebben.Martin7182 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:43:
[...]
Inderdaad, het voelt als 2 keer zoveel als nodig. Ik zit misschien met een ondermeten unit maar doe een vergelijkbaar oppervlak met een enkele 2.5 kW. Tot nu toe draait hij met twee vingers in zijn neus in stille modus. Ons gasverbruik was ~500 m3 (inclusief sww), laten we dat ruim nemen: 600 m3 verdeeld over 4 maanden. Om een vergelijkbare hoeveelheid energie met een airco weg te stoken kom ik op 1200 kWh / 120 dagen = 10 kWh per dag gemiddeld. Met 24/7 stookgedrag zit je dan op ~400 W vermogen. Nou gaat de vergelijking niet helemaal op, want met gas stookten we adhoc i.p.v. 24/7. Op hele koude dagen is 2.5 kW misschien te weinig, maar daar heb ik een goedkoop straalkacheltje voor
Wat meetelt is dat wij niet zo snel piepen als het een paar graden kouder is. Met vermenigvuldigingsfactor 2 zit je nog steeds rond de helft van 9.5 kW, zodoende kwam ik op het gevoel van 2 keer zoveel als nodig
Met 4 aan te sluiten units kom je op een 7 of 8kW buitenunit dacht ik, maar die gebruikt wanneer hij stabiel loopt (kamer op temperatuur) maar iets meer dan de 6kW versie van ons. Als ik me goed herinner van @MiBe, verbruikt zijn installatie wanneer hij stabiel loopt rond de 300W per uur. Dat zou rond de 7 kW per dag zijn. Mij lijkt dat voor 4 units die verwarmen niet slecht. Uiteraard verbruiken deze installaties ook meer wanneer het kouder is, maar dat geldt voor elke installatie.
Een nadeel van het mhi multisplit systeem is dat de optie silent niet werkt. Dus wanneer het geluid van de buitenunit een mogelijk probleem is, is het goed om daar naar te kijken.
Ik heb een offerte gehad voor het koelen en verwarmen van twee slaapkamers (tweede verdieping met plat dak) van beiden rond de 8m2.
SRK 35ZS-W, 3.5 kW, uitgebreid met een extra module en afstandsbediening
Totaalprijs inclusief installatie: €5000
Nu denk ik dat hier een paar problemen mee zijn.
1. de prijs lijkt me veel te hoog. De aannemer (geen verstand van airco) heeft een aircoman die deze Airco aanraadt, maar ik denk dat ze onderling een prijs gaan afspreken. Er is gerekend met 2K installatie en 3K voor de units zelf.
2. Ik denk dat de voorgestelde units te zwaar zijn voor deze kleine kamers. In de zomer wordt het erg warm, in de winter niet heel koud.
3. Ik wil in de toekomst in de woonkamer nog een unit plaatsen. Hoewel me wordt verteld dat dit type uitbreidbaar is, klopt dat volgens mij niet. Er kunnen naar mijn weten maar 2 binnenunits op.
Dan zou je uitkomen op een MXZ-3F54VF3, die kan er 3 hebben. Maar is dat wenselijk?
Hoor graag jullie ideen!
1. de prijs lijkt me veel te hoog. De aannemer (geen verstand van airco) heeft een aircoman die deze Airco aanraadt, maar ik denk dat ze onderling een prijs gaan afspreken. Er is gerekend met 2K installatie en 3K voor de units zelf.
2. Ik denk dat de voorgestelde units te zwaar zijn voor deze kleine kamers. In de zomer wordt het erg warm, in de winter niet heel koud.
3. Ik wil in de toekomst in de woonkamer nog een unit plaatsen. Hoewel me wordt verteld dat dit type uitbreidbaar is, klopt dat volgens mij niet. Er kunnen naar mijn weten maar 2 binnenunits op.
Dan zou je uitkomen op een MXZ-3F54VF3, die kan er 3 hebben. Maar is dat wenselijk?
Hoor graag jullie ideen!
Anoniem: 27535
Dat betaal ik voor een MHI 5kW kanaalunit met uitgangen op 3 slaapkamers. Dat is in de regel een hoop meer werk, dus lijkt me idd duur.Aniki schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:28:
Ik heb een offerte gehad voor het koelen en verwarmen van twee slaapkamers (tweede verdieping met plat dak) van beiden rond de 8m2.
Hoor graag jullie ideen!
@Aniki
1. Die prijs is meer in lijn voor een triple split (dus buitenunit met daarop 3 binnenunits). Bij een duo zit je eerder tussen ergens rond de €3,5k (afhankelijk van moeilijkheid installatie)
2. Voor zulke kleine slaapkamers is 2 kW al meer dan genoeg (minimum vermogen is vrijwel gelijk)
3. Op een SRC/SRK35 gaat maar één binnenunit. Op een SCM40/45 gaan er twee en op de SCM50/60 gaan er 3.
Als je de ruimte hebt, dan zou ik een SCM40 pakken met 2x 2 kW (SRK20) voor de slaapkamers en later een Indien geen ruimte voor 2 buitenunits - pak een SCM50 (kan daar later de woonkamer op).
1. Die prijs is meer in lijn voor een triple split (dus buitenunit met daarop 3 binnenunits). Bij een duo zit je eerder tussen ergens rond de €3,5k (afhankelijk van moeilijkheid installatie)
2. Voor zulke kleine slaapkamers is 2 kW al meer dan genoeg (minimum vermogen is vrijwel gelijk)
3. Op een SRC/SRK35 gaat maar één binnenunit. Op een SCM40/45 gaan er twee en op de SCM50/60 gaan er 3.
Als je de ruimte hebt, dan zou ik een SCM40 pakken met 2x 2 kW (SRK20) voor de slaapkamers en later een Indien geen ruimte voor 2 buitenunits - pak een SCM50 (kan daar later de woonkamer op).
[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 25-11-2022 12:59 ]
Vandaag heb ik de nieuwe dempers geplaatst.
Kort verslagje van mijn bevindingen tijdens het verwisselen van de dempers.
De originele dempers zijn keihard plastic. Ik vraag me dan ook af of het wel bedoeld is als demper of puur als bevestigingsmateriaal.
:strip_exif()/f/image/RGIpY9JRTOtrS5MyY2p2kh2D.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk net zo flexibel als een hockeypuck
:strip_exif()/f/image/FAcKfhvmVSXKAG47VJFcCrOV.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het lezen van de eerdere post van @M_AW heb ik zelf het vermoeden dat de resonantie welke ik af en toe hoorde eerder van de Nylon stelschroef afkomstig was, dan de "dempers" welke onder de buitenunit waren geplaatst. De stelschroef is wederom hard plastic welke in direct contact staat met de gevel en het volle gewicht van de beugels + buitenunit draagt.
:strip_exif()/f/image/hPic0zzoYP0gw6AKDUlMZPO5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had nog een aantal rubberen lappen liggen, welke gebruikt worden voor o.a. geluiddemping van bijvoorbeeld de wasdroger.
:strip_exif()/f/image/OeQk0eVnAdjUZF8Uy6eQTZpR.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik tussen de stelschroeven en de gevel geplaatst zodat ook daar een dempende werking optreed. Door het hefboom principe van de ophanging worden deze vanzelf vastgeklemd en blijven netjes op hun plek zitten zonder noodzaak om ze nog op een andere manier vast te maken.
:strip_exif()/f/image/LEMV5zM12WNjqFpFB1JNQmeN.jpg?f=fotoalbum_large)
Belangrijk!
De ringetjes welke ik bij nieuwe dempers had ontvangen zijn kleiner dan degene welke bij de originele "dempers" zaten. De nieuwe ringen zijn eigenlijk niet goed geschikt. Ik heb dan ook de oude ringen hergebruikt gezien die een groter oppervlakte bedekken. Ik had de dempers besteld bij klimate.nl.
Daar krijg je een setje van 4 dempers voor €9,29 excl. verzendkosten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IbLiOOxw1BpZYNZaubLVjPy5.jpg?f=user_large)
Links de originele ringen en rechts degene die je bij klimate.nl krijgt.
:strip_exif()/f/image/tUxjlXyhjgtyUEV2aoi1VtBi.jpg?f=fotoalbum_large)
Eenmaal de nieuwe dempers geplaatst + de rubbers bij de stelschroeven is alles inderdaad nog stiller dan dat het al was. Ik kan het dus zeker aanraden voor die paar euro's
:strip_exif()/f/image/fM7ryih4L8Zxy1QWCZc7YkVV.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat ik de rubberen lapjes achter de stelschroef had geplaatst viel me in dat dit ook een effect had op de uitlijning van de buitenunit. Er bleek inderdaad een kleine afwijking te zijn waardoor ze niet meer volledig waterpas stonden. Mogelijk is deze kleine afwijking verwaarloosbaar, toch wilde ik proberen of het beter kon.
:strip_exif()/f/image/5Q5ezZDwieLzPlrfRoVPRuKp.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik de stelschroeven helemaal naar binnen gedraaid en de de rubberen lappen onder de stelschroef geplaatst. Zodoende maken de stelschroeven nog steeds géén contact met de gevel en is de afstand tussen de beugel en de gevel kleiner.
:strip_exif()/f/image/Ngvh3KbePBD3SRecv34RIOFe.jpg?f=fotoalbum_large)
Na deze wijziging staan de buitenunits weer perfect waterpas.
De originele dempers zijn keihard plastic. Ik vraag me dan ook af of het wel bedoeld is als demper of puur als bevestigingsmateriaal.
:strip_exif()/f/image/RGIpY9JRTOtrS5MyY2p2kh2D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FAcKfhvmVSXKAG47VJFcCrOV.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het lezen van de eerdere post van @M_AW heb ik zelf het vermoeden dat de resonantie welke ik af en toe hoorde eerder van de Nylon stelschroef afkomstig was, dan de "dempers" welke onder de buitenunit waren geplaatst. De stelschroef is wederom hard plastic welke in direct contact staat met de gevel en het volle gewicht van de beugels + buitenunit draagt.
:strip_exif()/f/image/hPic0zzoYP0gw6AKDUlMZPO5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had nog een aantal rubberen lappen liggen, welke gebruikt worden voor o.a. geluiddemping van bijvoorbeeld de wasdroger.
:strip_exif()/f/image/OeQk0eVnAdjUZF8Uy6eQTZpR.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik tussen de stelschroeven en de gevel geplaatst zodat ook daar een dempende werking optreed. Door het hefboom principe van de ophanging worden deze vanzelf vastgeklemd en blijven netjes op hun plek zitten zonder noodzaak om ze nog op een andere manier vast te maken.
:strip_exif()/f/image/LEMV5zM12WNjqFpFB1JNQmeN.jpg?f=fotoalbum_large)
Belangrijk!
De ringetjes welke ik bij nieuwe dempers had ontvangen zijn kleiner dan degene welke bij de originele "dempers" zaten. De nieuwe ringen zijn eigenlijk niet goed geschikt. Ik heb dan ook de oude ringen hergebruikt gezien die een groter oppervlakte bedekken. Ik had de dempers besteld bij klimate.nl.
Daar krijg je een setje van 4 dempers voor €9,29 excl. verzendkosten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IbLiOOxw1BpZYNZaubLVjPy5.jpg?f=user_large)
Links de originele ringen en rechts degene die je bij klimate.nl krijgt.
:strip_exif()/f/image/tUxjlXyhjgtyUEV2aoi1VtBi.jpg?f=fotoalbum_large)
Eenmaal de nieuwe dempers geplaatst + de rubbers bij de stelschroeven is alles inderdaad nog stiller dan dat het al was. Ik kan het dus zeker aanraden voor die paar euro's
:strip_exif()/f/image/fM7ryih4L8Zxy1QWCZc7YkVV.jpg?f=fotoalbum_large)
UPDATE 26-11
****************************************************************Nadat ik de rubberen lapjes achter de stelschroef had geplaatst viel me in dat dit ook een effect had op de uitlijning van de buitenunit. Er bleek inderdaad een kleine afwijking te zijn waardoor ze niet meer volledig waterpas stonden. Mogelijk is deze kleine afwijking verwaarloosbaar, toch wilde ik proberen of het beter kon.
:strip_exif()/f/image/5Q5ezZDwieLzPlrfRoVPRuKp.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik de stelschroeven helemaal naar binnen gedraaid en de de rubberen lappen onder de stelschroef geplaatst. Zodoende maken de stelschroeven nog steeds géén contact met de gevel en is de afstand tussen de beugel en de gevel kleiner.
:strip_exif()/f/image/Ngvh3KbePBD3SRecv34RIOFe.jpg?f=fotoalbum_large)
Na deze wijziging staan de buitenunits weer perfect waterpas.
:strip_exif()/f/image/ercu7NvuyCGflFk3boqvGiXF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door ThaBEN op 26-11-2022 10:29 ]
Ik vind het een hoop geld, al helemaal voor LG (ik heb daar zelf niet zo'n hoge pet van op, zowel vanuit mijn beperkte ervaring met LG airconditioning op mijn werk als de verhalen uit dit topic). Ook lijkt het me op het eerste gezicht een overbemeten buitenunit (al helemaal omdat je aangeeft dat je ze niet alle vier tegelijk op vol vermogen wil laten verwarmen), maar dat zal je zelf even na moeten rekenen.JustinoFTW schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:49:
Buitenunit 9,5kw | LG
Ik heb zelf een redelijk vergelijkbare installatie als waar jij naar opzoek lijkt te zijn (relatief zware multisplit met vier binnenunits). Zelf heb ik mijn zoektocht op een gegeven moment beperkt tot drie merken; Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric en Daikin (de Japanse 'premium' merken dus). Ik heb dus ook een multisplit setup met een relatief zware buitenunit en bij MHI moduleren die significant verder terug dan bij Daikin en ME, vandaar dat mijn keuze daarop is gevallen. Moet zeggen dat ik er tot op heden totaal geen spijt van heb.
Om je even een indicatie te geven, ik heb ruim twee maanden geleden het volgende laten plaatsen:
- Buitenunit: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW)
- Woonkamer: Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-W (5kW)
- Gamezolder: Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W (3.5kW)
- Slaapkamer: Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS-W (2.5kW)
- Thuiskantoor: Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS-W (2.5kW)
Dit alles is voor in totaal €7463 geïnstalleerd door Koelklimaattechniek uit Boxtel (Noord-Brabant), waarbij ik erbij moet zeggen dat ik vrij complex leidingwerk heb. Ze zijn tweeënhalve dag met twee man bezig geweest.
Zoals @Sjamo reeds aanhaalde kan ik mijn setup op minimaal ~300W continu vermogen laten verwarmen. Dit is met één unit actief op verwarmen en de andere drie op ventileren, waarbij er ook in die ruimtes nog redelijk wat restwarmte wordt geblazen (voor mijn kantoortje bijvoorbeeld meer dan genoeg om er comfortabel te kunnen werken). Met slechts één unit ingeschakeld is het minimale vermogen 340 à 350 watt (ja ik weet het, dit is bijzonder, maar hoe meer ingeschakelde binnenunits hoe lager het minimumvermogen ligt bij MHI multisplits). Ik weet niet precies wat die LG zou doen, maar bij Daikin en ME hoef je hier bij een grote vierpoorts multisplit niet op te rekenen voor zover ik gelezen heb.
[ Voor 7% gewijzigd door MiBe op 25-11-2022 15:00 ]
Ik meld mij ook even over de trillingen/dempers.
Heb een SRK35ZS-W op het dak staan (betonnen dak). Daarop liggen rubber matjes, daarbovenop een kunststof balk en daarop de airco (met dikke schroeven vastgezet in de balk).
Ik ervaar nu in de slaapkamer een vibrerend geluid als de airco aanstaat (ja, het is de airco... ;-)).
In dit topic heb ik heel wat dempers voorbij zien komen, maar deze zijn vaak bedoeld voor bevestiging op muurbeugels. Ik heb daksteunen (zonder metalen rail erin). Wat is in mijn situatie dan de beste oplossing?
Heb een SRK35ZS-W op het dak staan (betonnen dak). Daarop liggen rubber matjes, daarbovenop een kunststof balk en daarop de airco (met dikke schroeven vastgezet in de balk).
Ik ervaar nu in de slaapkamer een vibrerend geluid als de airco aanstaat (ja, het is de airco... ;-)).
In dit topic heb ik heel wat dempers voorbij zien komen, maar deze zijn vaak bedoeld voor bevestiging op muurbeugels. Ik heb daksteunen (zonder metalen rail erin). Wat is in mijn situatie dan de beste oplossing?
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Je buitenunit is vastgezet op een kunststof balk? Niet op rubberen bigfoots? Dan zou ik persoonlijk eerst daar maar eens mee beginnen.DynamicDreams schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:59:
Hier ook gister de dempers gemonteerd, echter zitten ze hier anders om een gemonteerd in een zwart kunststof plaatje. Hier draaide je de dempers in.ThaBEN schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:40:
Vandaag heb ik de nieuwe dempers geplaatst.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Belangrijk!
De ringetjes welke ik bij nieuwe dempers had ontvangen zijn kleiner dan degene welke bij de originele "dempers" zaten. De nieuwe ringen zijn eigenlijk niet goed geschikt. Ik heb dan ook de oude ringen hergebruikt gezien die een groter oppervlakte bedekken. Ik had de dempers besteld bij klimate.nl
Links de originele ringen en rechts degene bij de nieuwe dempers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu is het helemaal stil.
:strip_exif()/f/image/WArlIvfyyhoMmk7tBQaX8Twa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CfIwNgyclb8aBDMSgY7unIqB.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig om te zien. In jouw opstelling met de rubbers omgekeerd hebben deze een kleiner contactoppervlakte met de beugel. Dat betekenend in theorie dat er daardoor nog minder trillingen kunnen worden doorgegeven.nico_09 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:09:
[...]
Hier ook gister de dempers gemonteerd, echter zitten ze hier anders om een gemonteerd in een zwart kunststof plaatje. Hier draaide je de dempers in.
Nu is het helemaal stil. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfde issue hier, zelfs nog met bigfoots helaas al zal dat zeker wat helpen.DynamicDreams schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:59:
Is het voor verwarmen slaapkamer? Ik verwarm de slaapkamer nu 2 graden hoger voordat ik ga slapen. Naar 20 en dan op 18, dan slaat ie meestal pas in de ochtend weer eens aan en heb ik er helemaal geen last meer van. Het is vooral bij het pendelen dat ie in die irritante geluidsrange komt steeds wat je wil voorkomen savonds. Ken je situatie verder niet natuurlijk
@ThaBEN Dit heb ik zelf ook gedaan. Dan zou je nergens last meer mogen hebben van trilling.
Trillingsdemper:
:strip_exif()/f/image/ZLvQWK0cfOeOyNctkiCeRuYJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Trillingsdemper gemonteerd:
:strip_exif()/f/image/shFi79ilg0AzeRn7qCrP39bP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Trillingsmat:
:strip_exif()/f/image/IukInOmLtxBQqNTRIn1ShO2d.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gemonteerd tussen muur en muurbeugel:
Trillingsdemper:
:strip_exif()/f/image/ZLvQWK0cfOeOyNctkiCeRuYJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/shFi79ilg0AzeRn7qCrP39bP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Trillingsmat:
:strip_exif()/f/image/IukInOmLtxBQqNTRIn1ShO2d.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gemonteerd tussen muur en muurbeugel:
:strip_exif()/f/image/8cfiRVgSBLOzerMiqrxHRpZD.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_medium)
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Ik zou hier nog een grotere (40mm?) m8 carrosseriering boven en onder doen. Het bovenste en onderste rubber gaat op deze manier in no-time stuk.Dolbyadt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:49:
@ThaBEN
[Afbeelding]
Thx dus fan harder is goedkoper. Fan harder maakt het op de thermostaat die er ongeveer 1,5 meter naast de binnenunit hangt toch 1 a 2 graden warmer... Snap het ook niet helemaal, maar het is nou eenmaal zo. 😅Capt Waffles schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:04:
[...]
Optie 1, fan harder, is energiezuiniger. Of je alleen daarmee van 16 naar 18 graden kan gaan is dan wel de vraag, dat ligt er ook aan waar je meet. Hoe verder van de sensor / hoe meer uit de luchtstroming van de airco, hoe waarschijnlijker het is dat je een verschil meet met wat de airco zelf meet, de airco zijn sensor staat bij de bron van de warmte natuurlijk.
Wat de airco zelf meet heb ik geen idee van...
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Met de vrieskou van afgelopen week moest ik hem op 22 en hard blazen zetten om het 18 graden te krijgen.de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:47:
[...]
het kan heel lang duren om de massa van je huis echt op temperatuur te krijgen.
Ik heb hier het setpoint standaard 1 graad hoger staan dan de gewenste temperatuur.
'65 woning met dubbelglas, 2 jaar geleden de spouw laten vullen en alle deuren en ramen tochtstrips.
Ik denk dat ik de muren en vloer te koud heb laten worden.?
dat denk ik ook ja, of je hebt te weinig capaciteit. je moet de airco wel 1 a 2 dagen de tijd geven om je huis op te warmen.xHEMANx schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:00:
[...]
Met de vrieskou van afgelopen week moest ik hem op 22 en hard blazen zetten om het 18 graden te krijgen.
'65 woning met dubbelglas, 2 jaar geleden de spouw laten vullen en alle deuren en ramen tochtstrips.
Ik denk dat ik de muren en vloer te koud heb laten worden.?
Voor de mensen die 24x7 verwarmen, doen jullie wel nog tussendoor ventileren, zoals een kwartiertje de ramen open voor frisse lucht? Of houden jullie alles zoveel mogelijk gesloten om warmteverlies te minimaliseren, zolang je 24x7 draait?
Hier staan alle ventilatie roosters gewoon open zoals altijd.ThaBEN schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:07:
Voor de mensen die 24x7 verwarmen, doen jullie wel nog tussendoor ventileren, zoals een kwartiertje de ramen open voor frisse lucht? Of houden jullie alles zoveel mogelijk gesloten om warmteverlies te minimaliseren, zolang je 24x7 draait?
Ra(a)m(en) kwartier/half uur open per dag op basis van co2 meting.ThaBEN schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:07:
Achterdeur gaat ook regelmatig open ( kinderen > tuin )
Eigenlijk iedere dag wel even. Zie op dat moment eigenlijk geen verandering in verbruik of temperatuur in de woonkamer
Woonkamer is 70 m3. Heb een srk35-zs. 3,5kw dus. Zou volgens mij zelfs nog met een 2,5 kw af kunnen, maar voor de zekerheid maar niet gedaan.de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:02:
[...]
dat denk ik ook ja, of je hebt te weinig capaciteit. je moet de airco wel 1 a 2 dagen de tijd geven om je huis op te warmen.
Dus 2 dagen aan laten staan en tussendoor niet uit zetten?de Peer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:02:
[...]
dat denk ik ook ja, of je hebt te weinig capaciteit. je moet de airco wel 1 a 2 dagen de tijd geven om je huis op te warmen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic