arie-verdetti schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:12:
Over twee weken hoor je iedereen weer piepen al die mensen die op 50m2 een 3.5 hebben.
Ook een 5 kw kan heel prima terugmoduleren. Uiteraard in verhouding
Maargoed daar heb je ook een 50 m2 woonkamer voor.
En dan niet te spreken over de defrost bij de 3.5
MMmm..
even míjn ervaring met een MHI 3.5 ZS-X:
Omdat ik bezig ben met van het gas af in fases, was dit de éérste die hing (in de woonkamer) van ca 45m2.
Deze heeft een "doorloop" naar de eet-keuken van ca 30m2 (hier kwam later een 2.5 unit bij).
De woonkamer deur lieten we open om de warme lucht via hal, vide naar de bovenkamers te krijgen (kamers totaal ca 100m2).
Het huis heeft een centraal circulatie /verversings systeem, dus de warme lucht uit de woonkamer gaat óók (zei het weinig) door het hele huis.
ná de installatie van deze éne 3.5 zijn we gaan testen /afwachten:
Woonkamer 20.5°C
eetkeuken 19.5°C (OOK tijdens de vorst dagen! al moest de 3.5 harder werken en 2x DEFROST gezien).
gang/hal/vide ca 18°C
en bovenverdieping kamers ca 16.5°C (dus puur op de circulatie lucht!)
Géén idee hoe dit wonderstukje dit doet bij óók nog eens een mild verbruik
(iets van 14kWh gezien op een VORST dag 24/7 setting!
Moet eerlijk toegeven dat de woning GOED geisoleerd is... maar toch... zóveel m3? uit een 3.5? unit?
De 2.5 in de keuken draait nu óók mee, en beide nu nauwelijks hoorbaar (niet eerlijk, stuk warmer buiten nu)
Van het voorjaar ruk ik de CV-vloerverwarming er uit die nu staat te niksen, en dan moet ik op een-of-andere manier een "kanaalunit" 3,5?? op mijn ventilatie /circulatie systeem zien te freubelen....
Heb er ALLE vertrouwen in, gezien de resultaten van de 3.5.
en natuurlijk niet vergeten...
HARTELIJK DANK!! aan de Tweakers die hun input gaven op mijn vragen
en hún ervaringen deelde waardoor ik met gerust hart deze setup durfde te gaan gebruiken.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)