Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 257 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.690 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
@Verwijderd ah oke ja dat vermoeden had ik al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-10 15:45
Edit: Verplaatst naar anders topic

[ Voor 97% gewijzigd door Leon- op 22-11-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
@Leon- Is dat geen lucht/water-warmtepomp? Dit is het topic voor lucht/lucht-warmtepompen. Hier moet je zijn denk ik: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-10 15:45
dennistd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:52:
@Leon- Is dat geen lucht/water-warmtepomp? Dit is het topic voor lucht/lucht-warmtepompen. Hier moet je zijn denk ik: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Excuus, verkeerde topic aangeklikt! Ik ga mijn post verplaatsen, Thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-10 15:26
@sjamo heb je de +2 graden offset er nog op zitten? Je doet niks met externe temp sensor? 3D auto?

Heb vergelijkbare setup: scm60 met 1x 50ZS-W woonkamer, 1x 35ZS-W overloop en 1x 25ZS-W zolder.
Ben nog erg zoekende naar de optimale instelling. Gebruik ook de MHI-AC-CTRL.
Woonkamer inderdaad verwarmen. Overloop en zolder op fan only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
loyske schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:02:
@sjamo heb je de +2 graden offset er nog op zitten? Je doet niks met externe temp sensor? 3D auto?

Heb vergelijkbare setup: scm60 met 1x 50ZS-W woonkamer, 1x 35ZS-W overloop en 1x 25ZS-W zolder.
Waarom zet je de overloop en zolder op fan only en niet op minimaal verwarmen?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:29
@BvdM91 Hoe tevreden ben jij inmiddels met je 3MXM68 unit?
Zag dat je dezelfde buitenunit hebt, praktisch dezelfde kw binnenunits, en ook een huis met veel warmteverlies, dus onze situaties komen aardig overeen.

Persoonlijk vind ik alle negatieve geluiden in dit topic over deze buitenunit iig niet herkenbaar. Sterker nog: hij bevalt uitstekend. Als het wat warmer is buiten dan schroef ik demand control terug naar 40 en dan gaat ie heel geleidelijk, en als het koud is kan ik het grote vermogen goed kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loyske
KoningPaulus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:06:
[...]

Waarom zet je de overloop en zolder op fan only en niet op minimaal verwarmen?
Omdat ik nu de restwarmte uit de binnenunits blaas, zonder dat deze een warmtevraag gaan doorgeven aan de buitenunit. Ze liften dus mee op de woonkamer en op deze manier zakt het gehele verbruik.
Is ook meer om de kou te breken in die ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:15
loyske schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:02:

Om zeker te weten dat ik het goed om zeg, het staat bij ons nog zoals vanuit de fabriek. Dus wanneer wij bij buitentemperatuur 15 een setpoint hebben van 18 graden, dan maakt hij het ongeveer 20. Momenteel is dat verschil dus wat kleiner, en wanneer het kouder wordt dan is de setpoint ongeveer gelijk aan wat het hier wordt. Misschien bij heftige vorst er onder, nog niet meegemaakt.

En eerder gebruikten we vaak de 3d auto, maar ik besloot het nu eens anders te doen. Volgens mij geeft het hier weinig verschil in verbruik.

Fanstand geeft hier wel verschil, en werkt voor mij het best op automatisch.

Jullie lijken inderdaad bijna dezelfde setup te hebben, alleen de binnenunits allemaal een standje hoger. De SCM60Zs-w mag geloof ik een totaal van rond de 11kW of 11,5kW hebben aan units? Het lijkt me dat jullie dan meer power kwijt kunnen en dat de unit misschien nog iets beter tot z'n recht komt?

Ik ben benieuwd naar jullie verbruik en ervaringen. Ik zal straks eens zoeken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:06:
Zag dat je dezelfde buitenunit hebt, praktisch dezelfde kw binnenunits, en ook een huis met veel warmteverlies, dus onze situaties komen aardig overeen.

Persoonlijk vind ik alle negatieve geluiden in dit topic over deze buitenunit iig niet herkenbaar. Sterker nog: hij bevalt uitstekend. Als het wat warmer is buiten dan schroef ik demand control terug naar 40 en dan gaat ie heel geleidelijk, en als het koud is kan ik het grote vermogen goed kwijt.
Pfoe, dat is een lastige eerlijk gezegd! We hebben de installatie per vandaag precies twee weken hangen dus het is nog heel erg zoeken naar wat wel werkt en wat niet (en onder welke condities). We zijn zoveel aan het testen en uitproberen dat we nog geen enkele dag dezelfde instellingen hebben gebruikt, wat het i.c.m. de toch ook wel zeer wisselende weersomstandigheden in de voorbije periode lastig maakt om conclusies te trekken.

Daar komt nog bij dat we één van de twee kleinere units nu nog helemaal niet gebruiken. Deze is geïnstalleerd op de aankomende babykamer maar die wordt naar verwachting pas vanaf komende februari 'bewoond' :*). Verwachting is wel dat die vanaf dat moment (zowel in de zomer als in de winter) vrijwel nonstop aan zal staan. Niet in de laatste plaats omdat binnentemperaturen in de zomer makkelijk de 35-40C (of nog hoger) kunnen aantikken en met strenge vorst zonder CV/Airco naar 5-10C. M.a.w. het zou me niks verbazen als die unit straks 200-300 dagen per jaar 24/7 aanstaat om een enigsinds constant en behaaglijk binnenklimaat te kunnen aanhouden.

Dat is ook één van de redenen waarom we voor de grotere MXM68A zijn gegaan. We durfden het simpelweg niet aan om de kleinere MXM52A te kiezen aangezien er periodes komen dat mogelijk alle drie de units 24/7 gaan draaien en we in die situaties liever ietwat capaciteit over hebben i.p.v. te kort.

Toegegeven wordt ik wel enorm jaloers als ik alle verhalen van MXM52A of vergelijkbare units en/of single-split configuraties lees die ogenschijnlijk eenvoudig kunnen terugmoduleren naar 200-300W. De MXM68A komt gewoonweg niet onder de 550W en zit er vaker al iets boven (600-700W). Met 24/7 besturing vertaalt zich dat met de huidige buitentemperaturen van rond de 8-10C en afgeknepen vraagbesturing (40-50%) toch al gauw naar zo'n 17kW per dag. Met de nog veel lagere temperaturen van afgelopen weekend en/of wanneer we alle drie de units nodig hebben en/of vraagbesturing dus op Auto, 100% óf Uit moeten zetten kan dit al vrij eenvoudig oplopen naar 25-30kW verbruik per dag.

Dat laatste is gewoon fors, en mogelijk tot wel een factoor 1.5 à 2 hoger dan mogelijk zou zijn met de MXM52A. Maar die lijkt omwille van hetgeen ik hierboven al beschrijven mogelijk toch niet helemaal geschikt voor onze situatie dus wellicht moet ik gewoon stoppen om dat vergelijk te maken 8)7. Daar staat dan ook weer tegenover dat we vooralsnog m.u.v. warmwater volledig zonder gas kunnen leven. Dit terwijl we vorige winter respectievelijk 5 m3 (november 2021 p/d), 7 m3 (december 2021 p/d), 6 m3 (januari 2022 p/d) en 5 m3 (februari 2022 p/d) aan gas verstookten op basis van maandelijkse verbruikscijfers teruggerekend naar gemiddelde pér dag. Toegegeven stond de binnentemperatuur toen wel iets hoger ingesteld dan wat we nu met de airco's doen en ook leefden we toen nog ietwat minder energiebewust. Maar tóch, met een variabel gascontract waarvan de prijs binnenkort stijgt naar circa €3,-/kuub terwijl we nog ruim twee jaar een vast elektriciteitscontract hebben à €0,28ct/kWh (all-in, incl 21% BTW) zijn we zelfs bij een dagelijks verbruik van 25-30kW van onze MXM68A tijdens slechte/koude dagen nog steeds spekkoper!

En met dat geld dat we besparen hoop ik stiekem dat we volgend jaar wellicht ons jaren 80 dubbelglas kunnen upgraden naar HR++. Gezien onze vele buitenmuren i.c.m. flinke raampartijen heb ik ergens de verwachting dat dat nog wel een flinke rendementsverbetering kan betekenen. Als we over tien jaar genoeg hebben gespaard om ons asbestdak volledig te vervangen en te voorzien van panelen zijn we helemaal tevreden (mits salderen t.z.t. nog enigszins de moeite is).

[ Voor 5% gewijzigd door BvdM91 op 22-11-2022 11:30 ]

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Sjamo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:20:
[...]

Om zeker te weten dat ik het goed om zeg, het staat bij ons nog zoals vanuit de fabriek. Dus wanneer wij bij buitentemperatuur 15 een setpoint hebben van 18 graden, dan maakt hij het ongeveer 20. Momenteel is dat verschil dus wat kleiner, en wanneer het kouder wordt dan is de setpoint ongeveer gelijk aan wat het hier wordt. Misschien bij heftige vorst er onder, nog niet meegemaakt.

En eerder gebruikten we vaak de 3d auto, maar ik besloot het nu eens anders te doen. Volgens mij geeft het hier weinig verschil in verbruik.

Fanstand geeft hier wel verschil, en werkt voor mij het best op automatisch.

Jullie lijken inderdaad bijna dezelfde setup te hebben, alleen de binnenunits allemaal een standje hoger. De SCM60Zs-w mag geloof ik een totaal van rond de 11kW of 11,5kW hebben aan units? Het lijkt me dat jullie dan meer power kwijt kunnen en dat de unit misschien nog iets beter tot z'n recht komt?

Ik ben benieuwd naar jullie verbruik en ervaringen. Ik zal straks eens zoeken :)
Ben nog teveel aan het zoeken naar de juiste instelling. Misschien dat ik ook weer eens terug ga naar fabriekssettings. Zaterdag 12kWh en zondag 13kWh verbruikt met de koude dagen. Van zaterdag op zondag dan ook 24 uur aangehad met setpoint 18 in de nacht. Heeft me 2kWh gekost in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-10 14:50
Moris schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:43:
[...]

[...]

Alvast bedankt om je ervaring en advies te delen.

Dit betekent dat ik de offertes zal laten aanpassen naar een 2 singel-splits.
Een singel-split om enkel de woonkamer en keuken tel bedienen en een afzonderlijke singel-split voor de slaapkamer. Misschien dat we deze nog uitbreiden naar een 2de slaapkamer. Op deze manier zal de buiten-unit niet overgedimensioneerd en worden de energiekosten beperkt door kleinere buiten-units voor beide zones.

Zone 1:
Woonkamer met open keuken
Buiten-unit singel-split: MXM52A ipv 2MXM68A
Binnen-unit: FTMX50R

Zone 2:
Slaapkamer:
Buiten-unit singel-split: RXM20R
Binnen-unit: FTMX20R

Optie
Slaapkamer 1 (enkel koelen - oppervlakte 16,5m2)
Binnen-unit: FTMX20R

Slaapkamer 2 (koelen en verwarmen - oppervlakte 25,8m2)
Binnen-unit: FTMX25R

Buiten-unit multi-split: welke unit ???
De FTXM50R -> Sinds ik een multisplit heb met deze binnenunit ben ik er gek op, zeker voor grotere ruimtes.

Van de FTXM20-35 geldt dat ze een kleinere binnen- en buitenunit hebben. De FTXM42 heeft dezelfde maat buitenunit, en de FTXM50 heeft zowel de grote binnen- als buitenunit. Ideaal voor als je ook bij wat grotere vermogens een

Het grootste verschil tussen de FTXM20-35 is de maximale compressorfrequentie. De blaassnelheid bij al deze units is bijna hetzelfde. Je zou voor de grap eens de COP als functie van het afgegeven vermogen van deze units kunnen plotten in Excel, dan zie je wat ik bedoel.

Qua pendelgedrag -> in de tussenseizoenen kun je natuurlijk ook gewoon ervoor kiezen de AC alleen 's avonds te laten draaien op het laagste standje. Maar het hangt natuurlijk een beetje af van je warmtevraag. Ik heb dat opgelost door in de tussenseizoenen gewoon een graadje warmer te stoken dan de winter. Dan ga je ook met 350w verbruik niet pendelen.

Maar weet je zeker dat je niet voor een 3MXM52A met FTXM50R +1/2 FTXM20R wilt gaan? Ik heb afgelopen zomer 5 van deze units besteld en geinstalleerd bij 4 kennissen en mezelf. Tot nu toe is iedereen hier heel blij mee. Ik heb nog geen pendelgedrag gezien. Nu heb ik wel nog geen ervaring met primair koelen van de slaapkamers. Ik kan me voorstellen dat een enkele FTXM20R net wat krap aan is (of je zet de slaapkamer gewoon goed koud icm demand control op 40%), en dat je daarnaast dus nog de main unit aan moet zetten. Maar tot nu toe heb ik gemerkt dat 90% van de load verwarmen is.

Vergeet niet dat een FTXM20 icm een 3MXM52 hetzelfde is als een FTXM42R+RXM-R die niet heel hard blaast, terwijl de buitenunit niet helemaal terug op de laagste stand gaat. Mijn ervaring daarmee is dat het prima werkt, mits je zorgt dat je setpoint voldoende lager/hoger is dan de huidige temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:41

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van of je het stroomverbruik buitensporig vind.
Als je 600 Watt verbruikt terwijl 300 Watt ook afdoende zou zijn geweest is het wel zonde natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:52:
Dat is natuurlijk ook afhankelijk van of je het stroomverbruik buitensporig vind.
Als je 600 Watt verbruikt terwijl 300 Watt ook afdoende zou zijn geweest is het wel zonde natuurlijk.
Exact dat, ja. Wordt het warm? Ja. Maar: mijn MXM68 verbruikt relatief gezien bijna dubbel zoveel als 50% meer dan mijn MXM50, terwijl die laatste langere tijd een groter volume dient te verwarmen met meer glasoppervlak. Dat is gewoon zonde van het geld.

Ik heb al 2 installateurs gecontacteerd voor een vervanging met een MXM52.
Beide de vraag "waarom denk je dat het niet goed werkt, de unit kan moduleren".
En als je dan een uitleg terugstuurt met grafiekjes en onderbouwingen, hoor je ze niet meer :(

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 22-11-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:17

Haak ook even aan met deze buitenunit en twee binnenunits. Ik vind het tot nu toe ook meevallen.

Alleen jammer dat de vraagsturing niet conditioneel kan worden gestuurd. Dan was het voor mij af geweest. Dus boven 6 graden buitentemp en heating mode dan 40pct. Enz…

We verwarmen ongeveer 150m2 ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Slonzo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:07:
[...]

Exact dat, ja. Wordt het warm? Ja. Maar: mijn MXM68 verbruikt relatief gezien bijna dubbel zoveel als mijn MXM52, terwijl die laatste langere tijd een groter volume dient te verwarmen met meer glasoppervlak. Dat is gewoon zonde van het geld.

En als je dan een uitleg terugstuurt met grafiekjes en onderbouwingen, hoor je ze niet meer :(
Je kan niet verwachten dat je met de 52 de helft van het verbruik gaat hebben terwijl het binnen even warm is....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AirJonn
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:51:
[...]

Zo de halve graden is geïmplementeerd en een kijken hoe dat gaat werken. Nu had ik al eerder gelezen over die 0.25 troom resolutie en de '0.5' tsetpoint resolutie. Daar was al een diff file van.

Nu kan ik de resolutie van een halve graad naar een kwart graad zetten maar normaal denken wij bij het regelen van warmte in halve graden.

Is waar Koster op doelt het verhogen van de troom waarde met een kwart om zo een betere match te krijgen met tsetpoint? Dat zou niet zo moeilijk zijn en het vraag een algemene correctie van 0.25?
Ik weet niet precies waar hij op doelt, volgens mij gaat het meer over de resolutie van het setpoint op halve graden (wat niks lijkt te doen idd) en waar je iets voor hebt verzonnen?

Volgens mij doet (de afgeleidde status/output) Troom niet zoveel behalve ter weergave? In mijn ervaring tot nu reageert de unit enkel op setpoint icm return air.
Zo start deze pas bij -1.25 de compressor op te schakelen in vermogen en tot die tijd in laagste stand (bij dalende temperatuur) - setpoint 22:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMv5hXhbbnZ3umVWIxqtEYtNhjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mTjR3sxy7WK9l61TEoI5A4QT.png?f=user_large

Wat best irritant is want hierdoor blijft ie op koude dagen erg lang (tot altijd) behoorlijk onder setpoint tot de -1.25 is bereikt.

En bij opschalen moduleert ie tot -0.25 tot setpoint, dan gaat deze weer terug naar laagste compressor stand en schakelt uit bij return air + 0.5 van setpoint (of de temp daalt weer tot -1.25...):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyQ-cWgcvR2xL65v037DQD1m8mc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kDCwgihADurnnY2jl7tSqlEm.png?f=fotoalbum_large

Ik heb niet kunnen zien tot nu dat Troom enige invloed heeft, de return air direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Tommie12 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:20:
[...]

Je kan niet verwachten dat je met de 52 de helft van het verbruik gaat hebben terwijl het binnen even warm is....
Precies dit. Kijk als je minimumvermogen hoger ligt dan de warmtevraag krijg je pendelgedrag, sure (iets waar ik me trouwens nauwelijks aan stoor maar goed), en ook heeft de 68 buitenunit een iets minder goede cop, maar de gedachte dat je voor de helft van het stroomverbruik je je huis net zo warm had kunnen houden met een kleinere buitenunit geloof ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:41
Slonzo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:07:
[...]

Exact dat, ja. Wordt het warm? Ja. Maar: mijn MXM68 verbruikt relatief gezien bijna dubbel zoveel als mijn MXM52, terwijl die laatste langere tijd een groter volume dient te verwarmen met meer glasoppervlak. Dat is gewoon zonde van het geld.

Ik meen jouw reacties ook een keer gelezen te hebben in het "airco bestellen in het buitenland"?

Daar kan je natuurlijk voor een leuker prijsje kopen.
Echter moet de installateur deze wel voor je willen installeren dan aangezien jezelf officïeel er niets mee mag doen qua koelgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-10 14:36

Processorkoeler

Geen stock koeler

ron321 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:07:
[...]

Betere spreiding van de warmte in mijn woonkamer.
Anders blijft de warme lucht een beetje om de binnenunit heen hangen en denkt hij dat de kamer op temperatuur is terwijl het niet zo is.
Ah top, maar krijg je dan meer warmteafgifte, of blijft dat gelijk? Ik heb zelf nu alles in auto, weet niet echt de beste setting. De airco staat op setpoint 16,5, meet zelf nu 15,5 en vindt dat blijkbaar prima, want hij verwarmt niet hoger.

Kamerthermostaat op 14,5 of 15. En soms verwarmt 'ie wel tot 16,5, echt willekeurig.
Vraag me af als ik de fan hoger zet, of er dan meer warme lucht uit komt, of dat hij dan harder blaast maar minder warme lucht geeft?
simon schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:53:
[...]

Dat laatste had ik hier, maar dan extremer met een ME in de woonkamer, setpoint overdag op 20, temperatuur bleef rond de 17/18 schomelen. Als ik de fan handmatig harder zette kwam alles wel op temperatuur. Voordat het zo koud was geen last van, nu met ongv. 0-1 graden buitentemperatuur lijkt dit een stuk lastiger.
Ja heel gek, ik ga de handleiding nog eens doornemen want ik krijg het idee dat er iets niet klopt, of dat mijn verwachtingen te hoog zijn. Voor zover ik zie werkt alles goed, op die incorrecte/niet-accurate temperaturen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:54 . Reden: HA grafieken erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tommie12 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:20:
Misschien niet de helft, maar het zal toch een pak schelen als de unit normaal terug kan moduleren ipv telkens gewoon een korte opstartpiek te trekken (1.2kW+ zonder demand control) en dan te stoppen. Je begrijpt ook wel dat dat gewoon moordend is voor de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Laatst online: 21:14
Zijn de soft trillingsdempers veelal hetzelfde,? Ik had die grijze besteld welke hier wel vaker voorbij komt, echter zijn ze meer wit dan grijs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mfJaNeaZ0uDVzVV8d7Nbxyp10k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGuJpF3ESGefZa2RC346oepW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Slonzo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:51:
[...]

Misschien niet de helft, maar het zal toch een pak schelen als de unit normaal terug kan moduleren ipv telkens gewoon een korte opstartpiek te trekken (1.2kW+ zonder demand control) en dan te stoppen. Je begrijpt ook wel dat dat gewoon moordend is voor de COP.
Gewoon zorgen dat je demand control aanstaat dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:20
AirJonn schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:23:
[...]

Ik weet niet precies waar hij op doelt, volgens mij gaat het meer over de resolutie van het setpoint op halve graden (wat niks lijkt te doen idd) en waar je iets voor hebt verzonnen?

Volgens mij doet Troom niet zoveel behalve ter weergave? In mijn ervaring tot nu reageert de unit enkel op setpoint icm return air.
Zo start deze pas bij -1.25 de compressor op te schakelen in vermogen en tot die tijd in laagste stand (bij dalende temperatuur) - setpoint 22:

[Afbeelding]

Wat best irritant is want hierdoor blijft ie op koude dagen erg lang (tot altijd) behoorlijk onder setpoint tot de -1.25 is bereikt.

En bij opschalen moduleert ie tot -0.25 tot setpoint, dan gaat deze weer terug naar laagste compressor stand en schakelt uit bij return air + 0.5 van setpoint (of de temp daalt weer tot -1.25...):

[Afbeelding]

Ik heb niet kunnen zien tot nu dat Troom enige invloed heeft, de return air direct.
Dit gedrag herken ik ook. Zodra het setpoint is bereikt gaat de frequentie van de compressor naar beneden (prima), alleen daarna laat de airco de ruimtetemperatuur 1 graad afkoelen voordat hij weer de frequentie verhoogt.. Het was mooier geweest dat dit al bij een halve graad gebeurde, nu fluctueert de kamertemperatuur behoorlijk.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:49:
@AirJonn Troom is juist de sleutel tot alles. Returnair is een afgeleide daarvan en omdat wij de airco blind maken door zelf een troom te injecteren weet hij niet beter dat wat wij voorspiegelen de, werkelijkheid is.
Zeker, ik doelde dan ook op de Troom die de airco vervolgens teruggeeft als status welke samen met de return air van "onze" Troom afgeleid worden maar andere waardes kunnen hebben en de reactie daarop. Nou ja, we bedoelen hetzelfde denk ik maar anders verwoord :)

Ik gebruik ook een hogere offset om lagere temperaturen mogelijk te maken, alleen nog niet de thermostaten zelf daarop aangepast. Zolang de minimale compressor stand voldoende is houdt ie ook keurig de temperatuur vast, pas wanneer dit onvoldoende is doet dit "probleem" zich voor wat ik liet zien, maar een graadje hoger instellen lost dit ook prima op voor nu.

Als ik ooit nog meer tijd over heb ga ik ook eens naar NodeRed kijken en verdere mogelijkheden tot halve graden maar ziet er goed uit! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10 23:01
Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Is het soms beter om 2x 2,5kw te installeren in geen grote living keuken ipv 1x 5kW toestel? Het is 1 open ruimte maar we zouden vooral de toestellen niet te hard willen laten blazen.

edit: verbruik is ook wel belangrijk

Gr

[ Voor 8% gewijzigd door illya89 op 22-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 17:15
nico_09 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:54:
Zijn de soft trillingsdempers veelal hetzelfde,? Ik had die grijze besteld welke hier wel vaker voorbij komt, echter zijn ze meer wit dan grijs.[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je deze besteld heb? zoiets zoek ik eigenlijk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Graag jullie mening over het volgende. Ik wil de begane grond gaan verwarmen met airco`s en de situatie is:

Opp 100 m2 waarvan de keuken (met twee deuren af te sluiten) 44 m2 in beslag neemt.
De woonkamer heeft een hoek met grote ramen en alle ramen van de begane grond zijn in 2017 voorzien van nieuwe beglazing. De muren zijn iets geïsoleerd, spouw 9 cm met 2 cm glaswol. Dit laat ik nog na-isoleren met waarschijnlijk Thermo-foam.
De vloer is geïsoleerd met een dikke laag PUR.

Nu komt een lastig onderdeel voor mij. Wij hebben een houtkachel die, vanaf de herfst, elke dag aangaat en de begane grond warm kan houden.

Vraag 1: is het verstandig om de airco`s qua vermogen zo te kiezen dat deze de begane grond kunnen verwarmen zonder de houtkachel?

Vraag 2: klopt mijn onderstaande berekening?

Woonkamer 204 m3 x 50 = 10.2 kW
Keuken 44 m3 x 50 = 2.2 kW

En toch nog een 3de vraag, is het beter om de woonkamer van 2 binnen units te voorzien?

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

de Peer

under peer review

illya89 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:17:
Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Is het soms beter om 2x 2,5kw te installeren in geen grote living keuken ipv 1x 5kW toestel? Het is 1 open ruimte maar we zouden vooral de toestellen niet te hard willen laten blazen.

edit: verbruik is ook wel belangrijk

Gr
volgens mij is dat beter ja. Het kost je wel meer ruimte en 2 buitenunits die je buiten kwijt moet.

Voordeel is dat je ze onafhankelijk van elkaar kunt aansturen en dat ze niet tegelijk een defrost zullen hebben.
Ook kun je de binnenunits dan op strategische plaatsen neerzetten zodat je zo goed mogelijk kunt verwarmen qua verdeling van de warmte over de ruimte.

Maar of het echt voldoende meerwaarde heeft moet je toch zelf beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

CDarwin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:30:
Graag jullie mening over het volgende. Ik wil de begane grond gaan verwarmen met airco`s en de situatie is:

Opp 100 m2 waarvan de keuken (met twee deuren af te sluiten) 44 m2 in beslag neemt.
De woonkamer heeft een hoek met grote ramen en alle ramen van de begane grond zijn in 2017 voorzien van nieuwe beglazing. De muren zijn iets geïsoleerd, spouw 9 cm met 2 cm glaswol. Dit laat ik nog na-isoleren met waarschijnlijk Thermo-foam.

Nu komt een lastig onderdeel voor mij. Wij hebben een houtkachel die, vanaf de herfst, elke dag aangaat en de begane grond warm kan houden.

Vraag 1: is het verstandig om de airco`s qua vermogen zo te kiezen dat deze de begane grond kunnen verwarmen zonder de houtkachel?

Woonkamer 204 m3 x 50 = 10.2 kW
Keuken 44 m3 x 50 = 2.2 kW

En toch nog een 3de vraag, is het beter om de woonkamer van 2 binnen units te voorzien?

Dank alvast.
Je berekeningen kloppen sowieso niet

100m2 totaal - 44m2 = 56m2 woonkamer x 2,60 (hoogte?) = 145,60 of je hebt plafonds van 3,65m?

De keuken is 44m2 zeg je, dus die zou dan 100+m3 moeten zijn?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Laatst online: 21:14
zonnefreak schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:27:
[...]

Mag ik vragen waar je deze besteld heb? zoiets zoek ik eigenlijk nog.
shoponderdeel.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CDarwin
Pff, dit is wel heel beschamend. Dank voor je milde antwoord.
Ik ga het corrigeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
synx6 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:17:
[...]

Haak ook even aan met deze buitenunit en twee binnenunits. Ik vind het tot nu toe ook meevallen.

Alleen jammer dat de vraagsturing niet conditioneel kan worden gestuurd. Dan was het voor mij af geweest. Dus boven 6 graden buitentemp en heating mode dan 40pct. Enz…

We verwarmen ongeveer 150m2 ermee.
Dit dus, ik ben tevreden over de prestaties, maar je moet te veel zelf gaan prutsen om bij koud weer genoeg warmte te krijgen en bij iets minder koud weer niet te veel overshoot...

Als ik dan kijk hoe mooi de regeling werkt van een gas CV, dan is er nog veel te leren door de airco boeren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:55:
Neen, niet gewoon zorgen dat demand control 'aanstaat'. Ik heb hier al verschillende keren neergepoot waarom ik die unit (bij mij) een gedrocht vind, dat kan je makkelijk terugvinden als je wil weten waarom - ik ga het niet opnieuw doen.

Mensen die blij zijn met hun unit hoeven zich niet tekortgedaan te voelen, mijn posts weerspiegelen mijn situatie en mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:55:
[...]

@Stoffa @Slonzo Gebruiken jullie ook "Planningschema" voor Vraagbesturing? Bij mij maakt mijn Daikin echt een ratelend geluid in de ochtend als hij staat op te warmen op vol vermogen (is dan +- 1.2kw per uur, kortstondig). Ik zag net in de app van Daikin dat je 'ook' bij Vraagbesturing een Planning kan maken.

Dus ik heb nu een planning voor temperatuur/tijd etc. Maar dus nu ook een aparte planning voor vraagbesturing.
Ga dat eens testen. Moet trouwens ook nog kijken wat dat ratelen is.

Als hij ratelt en ik "duw" lichtjes op de buitenunit, dan houdt het op. Laat ik het los, dan ratelt hij weer. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Hij doet het echt alleen bij vol vermogen (cmpfreq = 100 +)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Babel10 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:58:
[...]

@Stoffa @Slonzo Gebruiken jullie ook "Planningschema" voor Vraagbesturing? Bij mij maakt mijn Daikin echt een ratelend geluid in de ochtend als hij staat op te warmen op vol vermogen (is dan +- 1.2kw per uur, kortstondig). Ik zag net in de app van Daikin dat je 'ook' bij Vraagbesturing een Planning kan maken.

Dus ik heb nu een planning voor temperatuur/tijd etc. Maar dus nu ook een aparte planning voor vraagbesturing.

Als hij ratelt en ik "duw" lichtjes op de buitenunit, dan houdt het op. Laat ik het los, dan ratelt hij weer. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Hij doet het echt alleen bij vol vermogen (cmpfreq = 100 +)
Nee vooralsnog niet omdat ik geen gerammel van mijn buitenunit ervaar. Ik pas meer de vraagbesturing aan het weer aan momenteel. Toen het bv nog zo rond de 12-14 graden buiten was, was de lucht uit de binnenunit ongemakkelijk heet. Vraagbesturing naar 40 verhielp dat.
Bij vriestemperaturen heb ik hem juist uitgezet omdat toen de unit een iets té gecastreerde indruk maakte (duurde heel lang om de kamer op temperatuur te krijgen).

Het zou wel prettig zijn als vraagbesturing op automatisch betekende dat de temperatuur werd meegenomen, maar volgens mij is de automatisch instelling erg slecht geprogrammeerd.

@Slonzo Je zit erg wel erg emotioneel in volgens mij. Het is maar een airco he ;)

Maar even zonder dollen: ik ben wel benieuwd of je nou uiteindelijk gaat switchen naar een kleinere buitenunit, of gaat proberen er bij deze het beste van te maken. In dat laatste geval ben ik wel benieuwd naar je (uiteindelijke) settings.

Hoe het ook zij: blijven kankeren op je buitenunit, maar niets veranderen is energieverspilling imo.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoffa op 22-11-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:01
[...]

Ik ben te lui om op te zoeken welke unit je hebt.

Bij mijn MHI had ik dit probleem laatst ook, ik heb de schroeven van de behuizing wat meer aangedraaid en dat kapje losgehaald en weer opnieuw vast. Want als ik ook op dat kapje drukte ging de ratel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:11
Processorkoeler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:42:
Ah top, maar krijg je dan meer warmteafgifte, of blijft dat gelijk? Ik heb zelf nu alles in auto, weet niet echt de beste setting. De airco staat op setpoint 16,5, meet zelf nu 15,5 en vindt dat blijkbaar prima, want hij verwarmt niet hoger.

Kamerthermostaat op 14,5 of 15. En soms verwarmt 'ie wel tot 16,5, echt willekeurig.
Vraag me af als ik de fan hoger zet, of er dan meer warme lucht uit komt, of dat hij dan harder blaast maar minder warme lucht geeft?
Dat weet ik niet ik voel geen verschil maar heb niet gemeten.
Maakt me ook niet zo veel uit eigenlijk, wil dat het warm wordt en op deze manier ben ik tevreden op het geluid na.
Dus als de lucht/water WP's weer wat beter leverbaar zijn gaat die er komen, kan de vloerverwarming weer aan.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Nog een interessant punt @BvdM91 @Slonzo :

Eerder gaf Slonzo aan dat pendelgedrag "moordend" voor je cop zou zijn. Tegelijkertijd gaf Bvdm91 aan een vergelijking te hebben gemaakt tussen een nacht verwarmen met vraagbesturing uit (heel veel pendelgedrag), en vraagbesturing op 40%.

Zijn conclusie was dat in dat laatste scenario er sprake was van het "constant doorblazen" van de binnenunit, oftewel niet of nauwelijks pendelgedrag. Hij concludeerde tevens dat het uiteindelijke energieverbruik vrij vergelijkbaar was, iets dat je niet zou verwachten gezien het pendelen moordend zou moeten zijn.
Al met al zal de waarheid wel ergens in het midden liggen vermoedelijk.

Ook gaf Bvdm aan jaloers te zijn op de minimumvermogens van de kleinere 50 buitenunit, maar het is maar zeer de vraag in hoeverre die lage vermogens van toepassing zijn in een slecht geïsoleerd huis. Als je ziet dat de vraagbesturing op 40 leidde tot constant doorblazen in een nacht van een graad of vijf dan zit je imo zo slecht nog niet. Vermoedelijk was het bij een minimumvermogen van 200 watt niet voldoende geweest om de boel überhaupt op temperatuur te krijgen/houden.

Teksten van @Slonzo dat zijn mxm68 tov 50 2x zoveel energie zou gebruiken voor dezelfde ruimte lijken me enigszins hysterisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 22-11-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
knip - niet relevant , verkeerde berekening

[ Voor 98% gewijzigd door AirJonn op 24-11-2022 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23
@Verwijderd , @AirJonn
Ik herken het dat de unit de temperatuur tussen de IR-Setpoint en de Setpoint Unit wilt houden. Normaal ligt de setpoint van de unit altijd 2 graden hoger dan de IR-setpoint.

Zolang het buiten relatief warm is gaat hij pas pendelen als hij tegen de Unit setpoint aanloopt (+2 graden). Dat resulteert in een vrij stabiele temp net onder de unit temp.
Bij kouder weer gaat hij inderdaad jojo'en tussen de IR-temp en Unit-temp. Aan de onderkant op -1,25 graad van de unit temp, aan de bovenkant op exact de unit temp. Precies zoals jullie ook stellen dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNOCX2f0fEm6gvW2LRhNXGpo-2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQMmQtsb3OWph8lCC8NaMIOP.png?f=fotoalbum_large

Ik kan mij herinneren dat met de eco-mode ingeschakeld de unit temp maar 1 graad boven de IR temp komt te liggen. Zou dat misschien ook voor minder jojo-gedrag zorgen?
Ik wil dit zelf binnenkort ook eens testen, al moet ik dan wel de offset in NodeRed gaan aanpassen om de gewenste temperatuur in huis te behouden.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-10 10:59
Na het nodige testen op verschillende dagen met vergelijkbare omstandigheden durf ik inmiddels wel te stellen dat 24/7 verwarmen in ons geval (huis uit '93 met isolatie en dubbelglas uit die tijd, aan de zijkant en achterkant uitgebouwd met HR++ glas in die delen) bij gematigde temperaturen (~8 graden overdag en ~4 graden 's nachts) minder voordelig uitvalt dan om hem 's nachts volledig uit te schakelen. Ik vrees dat de rest van Nederland er minder op zit te wachten, maar ik zou eigenlijk graag weer een koudere periode zoals afgelopen weekend hebben zodat ik weer verder kan testen hoe de verhoudingen bij lagere temperaturen liggen :P

Ter indicatie:
Verbruik bij continu verwarmen (setpoint 18): ~8kWh (24 uur / gemiddeld ~333W)
Verbruik bij verwarmen van 8:00 tot 23:00 (setpoint 18): ~6kWh (15 uur / gemiddeld ~400W)

Getest met een MHI SCM80ZS multisplit met een SRK50ZS in de woonkamer op actief verwarmen en een SRK35ZS & 2x SRK25ZS op ventileren (waarmee er effectief 4 ruimtes prima op temperatuur gehouden worden). Woonkamer koelt 's nachts 2 à 3 graden af van 18 naar 15 à 16 graden. Heb verder weinig last van comfortverlies door een koudere vloer en/of koudere meubels. De rest van de week wordt het gemiddeld zelfs nog iets warmer dan de temperaturen waarmee ik getest heb dus gaat de airco 's nachts voorlopig uit :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
Die aansturing van mitsubishi electric is wel echt vervelend als hij je hoofdverwarming is.

Op auto werkt de boel al helemaal niet, omdat de fan dan heel zacht gaat draaien en rondom de binnenunit het warm is waardoor de kamer niet opwarmt.

Zet je hem op fan stand 4 en bereikt hij zijn temperatuur, dan stopt hij ook met blazen, totdat hij denkt dat het afgekoeld is en blaast dan door.

Ik wil dat de unit altijd op dezelfde stand blaast en alleen verwarmt als dat nodig is. Dat valt het minste op.

Heb nu net een bestelling de deur uit gedaan voor een externe controller waar je dadelijk externe bluetooth en wifi temperatuursensoren op kan aansluiten(een buiten en een binnen). Hopelijk kan ik in eigen programmatuur de unit wat beinvloeden in gedrag..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mexe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-09-2023
Veel gelezen hier de afgelopen 6 maanden. Sinds een maandje nu 2 (3) airco’s hangen.

Een singlesplit LG 3,5kw voor de woonkamer pak en beet 110m3 en een duo split 5kw voor de boven verdieping. Wilde liever 1 single maar ik woon op een hoek en de trap zit tegen de buren aan. Dus dat werd teveel koker in de woning voor mij.

Heb nu een maand ermee verwarmt. Normaal doen we dit met vloerverwarming. Woning 1965, spouw isolatie, HR++ glas. Afgelopen 2 jaar ongeveer 1150 tot 1250m3 gas verstookt per jaar, met de thermostaat continu op 21 graden.

De afgelopen maand 22m3 gas verstookt tov 120 de 2 voorgaande jaren in de maand oktober - november. Wetende dat oktober wel bizar zacht was natuurlijk.

Ben tevreden over de warmte en het verbruik.

Afgelopen weekend getest. Zaterdag 7,72kw hele dag (16uur) airco verwarmen á 0,40cent en zondag 5 á 6 m3 gas om te stoken á 0,90 cent.

Op de zaterdag heeft hij gemiddeld 400 / 450 watt gedraaid, waar ik best tevreden mee ben.

Gasloos is nog niet mijn streven, maar terug naar maximaal 600m3 dit jaar lijkt me een mooie uitdaging. We hadden 1000kwh over afgelopen jaar. Dus heb wat ruimte binnen de saldering om mee te spelen.

Tot op heden één tevreden gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:12:
Die aansturing van mitsubishi electric is wel echt vervelend als hij je hoofdverwarming is.

Op auto werkt de boel al helemaal niet, omdat de fan dan heel zacht gaat draaien en rondom de binnenunit het warm is waardoor de kamer niet opwarmt.

Zet je hem op fan stand 4 en bereikt hij zijn temperatuur, dan stopt hij ook met blazen, totdat hij denkt dat het afgekoeld is en blaast dan door.

Ik wil dat de unit altijd op dezelfde stand blaast en alleen verwarmt als dat nodig is. Dat valt het minste op.

Heb nu net een bestelling de deur uit gedaan voor een externe controller waar je dadelijk externe bluetooth en wifi temperatuursensoren op kan aansluiten(een buiten en een binnen). Hopelijk kan ik in eigen programmatuur de unit wat beinvloeden in gedrag..
Ben benieuwd naar die externe controller.
En als je stand 3 of 2 probeert?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-10 08:45
Ons huis is van 2007 met vloerverwarming in de woonkamer. Voor verwarming en warm water hebben we een CV ketel. De bovenverdiepingen worden nauwelijks verwarmd, behalve een werkkamer en studiekamer. Die verwarmen we met 2 Haier Pearl airco's van elk 2.5kw.
We hebben wel 28 zonnepanelen maar geen groot overschot ivm een EV. Per 1 dec over op dynamische tarieven.

Aangezien hybride warmtepompen nauwlijks te leveren zijn ovewegen we ook een arico in de woonkamer te plaatsen als bijverwarming. Deze zou dan bijvoorbeeld snachts kunnen draaien als de stroomtarieven laag zijn e CV/vloerverwarming willen we blijven gebruiken als het vriest

Onze woonkamer is circa 125m3. Kan ik dan beter een 3.5KW of een 5KW airco nemen? De airco zou boven de bank moeten worden geplaatst en ik wil daarom een model dat stil is en goed kan moduleren.De Haier's maken best veel lawaai vind ik, ondanks dat ze 'maar' 19db zouden doen in de laagste stand.

Welk merk/model zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ron321 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:52:
[...]

Ben benieuwd naar die externe controller.
En als je stand 3 of 2 probeert?
Stand twee kan hij het ook niet bijhouden. Dan stopt hij er al snel mee omdat hij voelt dat het rond de airco al warm is. Ook al heb ik de interne temperatuur uit de behuizing gehaald(Wat al wat hielp trouwens).

Stand drie draait hij nu op. Is al een paar keer gestopt als hij op temperatuur is. Ik wil gewoon dat hij blijft doorgaan, dan heb je niet dat de luchtstroom opeens stopt, want dat voel je.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:56:
[...]

Stand twee kan hij het ook niet bijhouden. Dan stopt hij er al snel mee omdat hij voelt dat het rond de airco al warm is. Ook al heb ik de interne temperatuur uit de behuizing gehaald(Wat al wat hielp trouwens).

Stand drie draait hij nu op. Is al een paar keer gestopt als hij op temperatuur is. Ik wil gewoon dat hij blijft doorgaan, dan heb je niet dat de luchtstroom opeens stopt, want dat voel je.
Hoeveel kW in formaat kamer? Goed geïsoleerd?
Bij mij blijft hij bij deze temperaturen continu draaien.
3,5kW op 30m2, redelijk tot goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ron321 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:01:
[...]

Hoeveel kW in formaat kamer? Goed geïsoleerd?
Bij mij blijft hij bij deze temperaturen continu draaien.
3,5kW op 30m2, redelijk tot goed geïsoleerd.
Valt mee hoe goed het is geisoleerd. Ook 3.5 op rond de 30m2. Op instelling 20 graden dropt de temperatuur naar 18. Op 21/22 graden instelling wordt het veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:55
Shelly plug kan in app gewoon verbruik per dag/maand/jaar laten zien, geen extra dingen voor nodig. Je ziet grafiekje per periode met duidelijk het verbruik. NB, 'shellyplug S' doet max 2,5kW, voor sommige airco's beter de zwaardere 3,5kW versie kopen.

MHI 5kW ZSX hier verstookte hier 12kwh vandaag, 100m2 woonkamer, 21C fan2, oud huis met voorzetwanden isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvdM91
Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:35:
Nog een interessant punt @BvdM91 @Slonzo :

Eerder gaf Slonzo aan dat pendelgedrag "moordend" voor je cop zou zijn. Tegelijkertijd gaf Bvdm91 aan een vergelijking te hebben gemaakt tussen een nacht verwarmen met vraagbesturing uit (heel veel pendelgedrag), en vraagbesturing op 40%.

Zijn conclusie was dat in dat laatste scenario er sprake was van het "constant doorblazen" van de binnenunit, oftewel niet of nauwelijks pendelgedrag. Hij concludeerde tevens dat het uiteindelijke energieverbruik vrij vergelijkbaar was, iets dat je niet zou verwachten gezien het pendelen moordend zou moeten zijn.
Al met al zal de waarheid wel ergens in het midden liggen vermoedelijk.

Ook gaf Bvdm aan jaloers te zijn op de minimumvermogens van de kleinere 50 buitenunit, maar het is maar zeer de vraag in hoeverre die lage vermogens van toepassing zijn in een slecht geïsoleerd huis. Als je ziet dat de vraagbesturing op 40 leidde tot constant doorblazen in een nacht van een graag of vijf dan zit je imo zo slecht nog niet. Vermoedelijk was het bij een minimumvermogen van 200 watt niet voldoende geweest om de boel überhaupt op temperatuur te krijgen/houden.

Teksten van @Slonzo dat zijn mxm68 tov 50 2x zoveel energie zou gebruiken voor dezelfde ruimte lijken me enigszins hysterisch en (zwaar) overdreven.
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben wat onze situatie betreft. Mede daarom uiteindelijk tóch voor de ietwat grotere MXM68 gekozen aangezien ik serieus verwacht dat de MXM52 i.c.m. ons redelijk forse warmteverlies op bepaalde momenten ontoereikend zou zijn.

Wat betreft het pendelen met vraagbesturing uit hoop ik binnenkort wat beter te kunnen testen. Tot aan vandaag was alles aangesloten op een Hombli Smartplug, deze houdt helaas geen gebruiksgrafieken bij waardoor ik vermoedens van wel/niet pendelen moeilijk kan staven. Heb er zojuist een HomeWizard Energy Socket tussen gezet, hoop dat ik daarmee wat beter inzicht kan krijgen in eventueel pendelgedrag. Wordt vervolgd!

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
  • Laatst online: 19:19
Vraagje. Sinds eind september heb ik een Haier Tundra Plus 3,5kw in mijn woonkamer hangen, met de bedoeling om mijn gasverbruik flink terug te dringen. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de warmte-afgifte en het verbruik.
Minder tevreden ben ik met de temperatuursensor. Deze zit in de unit zelf en wijkt flink af van wat de thermostaat in de woonkamer aangeeft. Zo geeft de binnenunit na een koude nacht vaak een graad of 11 aan, terwijl de werkelijke temperatuur in de woonkamer een stuk hoger ligt. Andersom net zo; als de airco op 21 graden ingesteld staat, wordt het in huis zo’n 19 graden.
Dit zorgt ervoor dat ik de temperatuur in huis niet goed kan regelen. Het liefst zou ik de airco dag en nacht aan hebben staan, met een temperatuur van 15 graden ‘s nachts en in de loop van de dag richting de 18/19 graden in huis. Weet iemand of hier oplossingen voor te vinden zijn? Bijvoorbeeld een thermostaat, gekoppeld aan de airco, die zelf bepaalt wanneer de airco in- en uitgeschakeld kan worden wanneer een bepaalde temperatuur bereikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:52
Cpt.Iglo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:27:
Vraagje. Sinds eind september heb ik een Haier Tundra Plus 3,5kw in mijn woonkamer hangen, met de bedoeling om mijn gasverbruik flink terug te dringen. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de warmte-afgifte en het verbruik.
Minder tevreden ben ik met de temperatuursensor. Deze zit in de unit zelf en wijkt flink af van wat de thermostaat in de woonkamer aangeeft. Zo geeft de binnenunit na een koude nacht vaak een graad of 11 aan, terwijl de werkelijke temperatuur in de woonkamer een stuk hoger ligt. Andersom net zo; als de airco op 21 graden ingesteld staat, wordt het in huis zo’n 19 graden.
Dit zorgt ervoor dat ik de temperatuur in huis niet goed kan regelen. Het liefst zou ik de airco dag en nacht aan hebben staan, met een temperatuur van 15 graden ‘s nachts en in de loop van de dag richting de 18/19 graden in huis. Weet iemand of hier oplossingen voor te vinden zijn? Bijvoorbeeld een thermostaat, gekoppeld aan de airco, die zelf bepaalt wanneer de airco in- en uitgeschakeld kan worden wanneer een bepaalde temperatuur bereikt is?
Zoekfunctie al eens gebruikt? Zijn echt al talloze pagina's vol over geschreven. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
Ik vraag met toch af of er niet wat teveel gefriemeld wordt met de instellingen bij sommigen.

Bij mij staat die gewoon op auto en de gewenste temperatuur. Ja de ingestelde temperatuur klopt niet met de reële temperatuur in huis maar ik kijk gewoon naar mijn andere thermometer.
16gr instelling komt overeen met 19,5gr op de andere thermometer.
Uitblaastemperatuur is 27gr.

Die staat gewoon de hele dag heel stilletjes te blazen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyWmlhHY81eNKa6PzXjUmpJFeQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ftarr02o8z2XZypgyZ9huoBs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
  • Laatst online: 19:19
AtlAntA schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:35:
[...]

Zoekfunctie al eens gebruikt? Zijn echt al talloze pagina's vol over geschreven. ;)
Jazeker, ik lees echter alleen maar gebruikers die hier ook tegenaan lopen. Echte oplossingen (als die er zijn!?) ben ik nog niet tegengekomen.
Wozmro schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:40:
Ik vraag met toch af of er niet wat teveel gefriemeld wordt met de instellingen bij sommigen.

Bij mij staat die gewoon op auto en de gewenste temperatuur. Ja de ingestelde temperatuur klopt niet met de reële temperatuur in huis maar ik kijk gewoon naar mijn andere thermometer.
16gr instelling komt overeen met 19,5gr op de andere thermometer.
Uitblaastemperatuur is 27gr.

Die staat gewoon de hele dag heel stilletjes te blazen:
Dat zou voor mij een optie kunnen zijn, ware het niet dat die van mij niet lager kan dan 16 graden, wat zou betekenen dat hij het constant op zo’n 18/19 graden houdt. Dat vind ik zelf niet zo nodig en zonde van de energie, aangezien er het grootste gedeelte van de dag niemand thuis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37
Apolopo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:55:
Onze woonkamer is circa 125m3. Kan ik dan beter een 3.5KW of een 5KW airco nemen? De airco zou boven de bank moeten worden geplaatst en ik wil daarom een model dat stil is en goed kan moduleren.De Haier's maken best veel lawaai vind ik, ondanks dat ze 'maar' 19db zouden doen in de laagste stand.

Welk merk/model zouden jullie aanraden?
Met een huis uit 2007 en die inhoud is 3,5 kW genoeg. Ga voor een Daikon (FTXM35R) of MHI (SRK35ZS).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:17
Tommie12 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:11:
[...]

Dit dus, ik ben tevreden over de prestaties, maar je moet te veel zelf gaan prutsen om bij koud weer genoeg warmte te krijgen en bij iets minder koud weer niet te veel overshoot...

Als ik dan kijk hoe mooi de regeling werkt van een gas CV, dan is er nog veel te leren door de airco boeren.
Is de daikin niet te bedienen op een andere wijze dan de app (api) ? Dit moet toch te maken zijn want zo lastig zijn de condities niet. Daikin heeft zelf al de meerwaarden paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
CPM schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:41:
Kun je daarover iets delen? Of is er een beschrijving van?
Ja hoor. Staat hier.
Summiere beschrijving maar ik denk dat je er wel uitkomt.

Nog een eigenaardigheidje van de WF-RAC module:
De energy sensor gaat overigens elke dag naar 0. Idem als je de airco uit en weer aanzet (on/off).
En als je de airco uitzet blijft deze de laatste waarde teruggeven tot je de airco weer aanzet.
Je kunt eventueel meer devices toevoegen. Je ziet in de json wel wat er terugkomt.

[ Voor 35% gewijzigd door jobr op 22-11-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Cpt.Iglo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:55:
[...]
Jazeker, ik lees echter alleen maar gebruikers die hier ook tegenaan lopen. Echte oplossingen (als die er zijn!?) ben ik nog niet tegengekomen.
Omdat die oplossingen er niet zijn. Bij sommige airco merken kun je een externe thermometer aansluiten die je ergens anders in de ruimte ophangt, maar in veel gevallen is dat ook een duur ding of gewoon niet mogelijk.

Feit is gewoon dat consumenten airco systemen zijn ontworpen en geprogrammeerd om te compenseren voor het domme ontwerp dat de thermometer direct naast de warmte/kou bron zit. Het is kut als je van accurate cijfers houdt, maar voor de rest is het natuurlijk maar een klein probleem. Je zet de airco gewoon op de stand waarvan jij vindt dat er dan een lekkere temperatuur ontstaat. En dat is gewoon puur trial and error. Proberen wat werkt en wat niet. Het is dom, en de oplossing zou simpel moeten zijn, maar airco producenten willen er niet aan meewerken. Zo simpel is het gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35
TigerXtrm schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:25:
Je zet de airco gewoon op de stand waarvan jij vindt dat er dan een lekkere temperatuur ontstaat. En dat is gewoon puur trial and error. Proberen wat werkt en wat niet. Het is dom, en de oplossing zou simpel moeten zijn, maar airco producenten willen er niet aan meewerken. Zo simpel is het gewoon.
Het lastige hieraan is dat "de instelling die werkt" in veel gevallen behoorlijk zwaar afhankelijk is van de buitentemperatuur, en je dan dus alsnog blijft fröbelen met de instellingen, omdat wat vandaag wel OK voelde (en bevestigd werd door een externe thermometer) dat morgen niet is.

Dit effect is een stuk sterker dan bij een CV waar in het algemeen beter doordacht is hoe de regeling werkt. Ook omdat je idd je thermostaat niet pal boven een radiator of in de zon hangt.

Het zou me ook niet echt verbazen als de meeste producenten nog steeds vooral gericht zijn op koelen. De suboptimale defrost-regelingen zijn ook zo'n indicatie, als ze een el cheapo RHV sensor in de buitenunit stopten dan kon dit veel preciezer en dus efficiënter. Maar blijkbaar boeit dit niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:52

Vos

AFCA

synx6 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:05:
[...]

Is de daikin niet te bedienen op een andere wijze dan de app (api) ? Dit moet toch te maken zijn want zo lastig zijn de condities niet. Daikin heeft zelf al de meerwaarden paraat.
Via bijv Home Assistant is de Daikin prima te bedienen/programmeren en slim te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 22-11-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gebruiken jullie ook "Planningschema" voor Vraagbesturing? Bij mij maakt mijn Daikin echt een ratelend geluid in de ochtend als hij staat op te warmen op vol vermogen (is dan +- 1.2kw per uur, kortstondig). Ik zag net in de app van Daikin dat je 'ook' bij Vraagbesturing een Planning kan maken.
De mijne staat gewoon permanent op 40%, het schema heb ik nog niet nodig gehad.

En ja, ik heb ook een resonantieprobleem bij mijn 68, de stevigheid/bouwkwaliteit van het frame lijkt net iets minder te zijn. Het is vooral de ijzeren 'tralie' aan de achterkant die wel al eens durft rammelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:29:
Maar even zonder dollen: ik ben wel benieuwd of je nou uiteindelijk gaat switchen naar een kleinere buitenunit, of gaat proberen er bij deze het beste van te maken. In dat laatste geval ben ik wel benieuwd naar je (uiteindelijke) settings.
Ik probeer er al 2 stookseizoenen het beste van te maken, maar zelfs het 'beste' is nog altijd zeer suboptimaal.
Het enige wat enigszins helpt is demand control permanent op 40% (maar waarom heb je dan een giga unit) + een schema te gebruiken waarbij ik zeker ben dat alle3 de units tegelijk kunnen verwarmen (zodat de warmteoutput ook verdeeld wordt over de 3).

Maar uiteraard kan je in die Onecta app amper 6 schedule acties per dag opgeven, ik kan 'm maximum 3 keer per dag laten aan/uit gaan. Dus zelfs dat biedt geen oplossing, want met 3x per dag 45 minuten houd (en krijg) ik het niet op 18 graden. Langer dan 45 minuten heeft geen zin want dan gaan de units op de 2 kleinste kamers sowieso pendelen en krijgt de derde (grootste) kamer weer alles te verwerken, waardoor die uiteindelijk ook gaat pendelen en de boel weer in dit patroon vervalt.

Demand control drukt het opstartvermogen nu tot max. ~700W, maar zelfs dan blijft het probleem. Kamers op temperatuur = pendelfeest, zelfs met 3 units aan. Slecht voor de portemonee, slecht voor comfort, en slecht voor de compressor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Slonzo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:41:
[...]

De mijne staat gewoon permanent op 40%, het schema heb ik nog niet nodig gehad.

En ja, ik heb ook een resonantieprobleem bij mijn 68, de stevigheid/bouwkwaliteit van het frame lijkt net iets minder te zijn. Het is vooral de ijzeren 'tralie' aan de achterkant die wel al eens durft rammelen hier.
Ah, het is inderdaad de ijzeren tralie! Ik was even bang dat het de ventilator o.i.d. was. Maar als ik iets tegen de tralies aandruk als hij trilt (is alleen bij cmpfreq 80+ zag ik net) dan houdt het direct op. Gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Ik heb mijn 3MXM40A nu 1 keer horen ratelen en dat ging ook weg als ik op de kap over de elektronica duw en zo. Ik was al even bang dat ik daar moeilijk mee moest gaan doen (wat vervelend is voor me want hij hangt 6 m hoog aan de gevel) maar ik heb het sindsdien niet meer gehoord en regelmatig gecheckt. Misschien is het goed genoeg om iets tussen de kap en de unit te duwen zodat het niet zo kan resoneren?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:35:
Teksten van @Slonzo dat zijn mxm68 tov 50 2x zoveel energie zou gebruiken voor dezelfde ruimte lijken me enigszins hysterisch.
Misschien de definitie van hysterisch nog eens opzoeken, want dat is hier niet bepaald van toepassing, maar ik heb me inderdaad vergist. Het is niet zo dat mijn duosplit 50% minder verbruikt voor een groter volume (ik heb nooit gezegd dat het over dezelfde kamers gaat?), maar eerder dat mijn triple split (de 68) 50% meer verbruikt dan de duosplit. Dat had ik in mijn hoofd even omgedraaid, my bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
Babel10 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:14:
[...]

Ah, het is inderdaad de ijzeren tralie! Ik was even bang dat het de ventilator o.i.d. was. Maar als ik iets tegen de tralies aandruk als hij trilt (is alleen bij cmpfreq 80+ zag ik net) dan houdt het direct op. Gelukkig.
Dat had ik inderdaad ook al vanaf dag 1. Hoorde hem al ratelen vanaf de buren toen ik aan kwam lopen schrok me rot, heb het vastgeklemd met een stukje rubber oid. Het is bijzonder hoeveel dezelfde problemen langskomen hier en dat ze toch al vrij lang aircos maken 8)7

@Scooper Ik vermoed dat dat enkel de offset verandert en niet de werking. Eco is ook helaas niet in te stellen met de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Slonzo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:24:
[...]

Misschien de definitie van hysterisch nog eens opzoeken, want dat is hier niet bepaald van toepassing, maar ik heb me inderdaad vergist. Het is niet zo dat mijn duosplit 50% minder verbruikt voor een groter volume (ik heb nooit gezegd dat het over dezelfde kamers gaat?), maar eerder dat mijn triple split (de 68) 50% meer verbruikt dan de duosplit. Dat had ik in mijn hoofd even omgedraaid, my bad.
"Met het woord hysterie werd doorgaans een psychische aandoening of een gemoedstoestand aangeduid. Meestal wordt het verlies van de zelfbeheersing bedoeld"

Dat laatste doelde ik op bij jou: je gaat zo ontzettend los op je buitenunit, inclusief termen als "ik vervloek hem" etc, dat het allemaal wel heel over the top is geworden. Desondanks kan ik er wel om lachen persoonlijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-10 23:20
Cpt.Iglo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:27:
Heb je niet tocht op de airco? Ik heb één binnenunit onder een rooster, waardoor deze het veel kouder vindt dan dat het werkelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Vos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:40:
[...]

Via bijv Home Assistant is de Daikin prima te bedienen/programmeren en slim te maken.
Heb je een voorbeeld van hoe je jouw Daikin slim hebt gemaakt? Ik zit al een tijdje te denken over hoe dat het beste te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-10 22:12

Oekol

waka waka hey hey

Vandaag thuisgewerkt en hele gezin thuis. Airco 4,2kw daikin perfera aan in woonkamer en kantoor de 2.0kw aan vanaf 9u tot nu.
Al 23,8 kWh verbuikt, is dit veel of weinig? Het was lekker aangenaam maar wellicht wel 'duur' qua kosten. Je gaat haast denken dat gas wellicht slimmer is als je heel dag thuis werkt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvdM91
Oekol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:46:
Vandaag thuisgewerkt en hele gezin thuis. Airco 4,2kw daikin perfera aan in woonkamer en kantoor de 2.0kw aan vanaf 9u tot nu.
Al 23,8 kWh verbuikt, is dit veel of weinig? Het was lekker aangenaam maar wellicht wel 'duur' qua kosten. Je gaat haast denken dat gas wellicht slimmer is als je heel dag thuis werkt.
Tja, wat is duur? Hoeveel kuub gas zou er normaliter op een dergelijke dag onder vergelijkbare omstandigheden doorheen jagen? En hoe verhouden de gas- en elektratarieven zich tot elkaar in jouw situatie?

Onze 4.2kW Perfera staat sinds vannacht 00:00 nonstop aan op een setpoint van 19C en heeft tot en met nu circa 12.5kWh verbruikt. Dat is dan wel o.b.v. 40% vraagbesturing, hoe staat dit bij jou units ingesteld? En welke temperatuur stel je in? En tevens, welk deel van de genoemde 23,8kWh komt feitelijk voor rekening van de 4.2kW unit en welk deel voor de 2.0kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-03 13:58
Dat is afhankelijk van je warmteverlies en gas/stroom prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Repost met juiste berekeningen

Opp 90,25 m2 waarvan de keuken (met twee deuren af te sluiten) 18,92 m2 in beslag neemt en de hal 13,78 m2.

Keuken 49,20 m3 x factor 50 = 2.460 ( 2.5 kW (afgerond))
Woonkamer 149,63 m3 x factor 50 = 7.481,5 kW (7.5 kW)

Dank alvast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 13-10 16:52
Zo enorm tevreden over de MHI 35 SRK ZSX-WF.

140m3
setpoint 18,5 (op cv 19,0) - 23h30~7h00 fanstand max
setpoint 19,0 (op cv 19,6) - 7h00~17h00 fanstand auto
setpoint 19,5 (op cv 20,3) - 17h00~23h30 fanstand auto

Net de overstap gedaan naar een dynamisch energie contract (Tibber, uurs/dagprijzen) en als de nachten qua prijzen lijken zoals de nachten van de afgelopen maand dan zal het setpoint in de nacht (flink) hoger gaan worden om een warmte buffer op te bouwen voor overdag.
De WAF wordt hierdoor nog hoger :)
Zijn er al veel tweakers hier die dit reeds doen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M_qSJq1S9pounGcsgVX93TNhew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AMa4vybSsfN6mZRumDQVwVkM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37
CDarwin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:52:

Opp 90,25 m2 waarvan de keuken (met twee deuren af te sluiten) 18,92 m2 in beslag neemt en de hal 13,78 m2.

Dank alvast.
Hoeveel kW is je houtkachel?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Netto vermogen min. (kW) 4.0
Netto vermogen max. (kW) 10.0
Nominaal vermogen (kW) 6.7

Dik Geurts Instyle Corner Slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
CDarwin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:52:

Dank alvast.
Als je de houtkachel het afgelopen jaar met de CV ook gebruikt heb en je het aankomende jaar de houtkachel op dezelfde manier gaat gebruiken kun je dit tegen elkaar wegstrepen en hoef je geen rekening te houden met de houtkachel.
Verwarm je alleen in de huiskamer of ook op de bovenverdiepingen? Mocht je alleen in de huiskamer verwarmen dan kun je jouw gasverbruik nemen, hiervan het koken en SWW (sanitair warm water) af halen en dan weet je hoeveel kuub gas je verbruikt hebt om aan jouw warmtevraag te voldoen in de wintermaanden. Mocht je dit al per dag inzichtelijk hebben bij jouw energieleverancier dan wordt het alleen maar makkelijker.

Hiermee kun je vervolgens uitrekenen hoeveel kW jouw warmtevraag was die maanden, en dan kun je hieraan jouw airco schalen.
Je kunt eventueel nog wel of geen rekening houden met de prestaties van de unit bij buiten temps onder 0 als je dan wellicht de houtkachel voorheen toch al (meer) aan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 09:37
TigerXtrm schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:42:
[...]

Heb je een voorbeeld van hoe je jouw Daikin slim hebt gemaakt? Ik zit al een tijdje te denken over hoe dat het beste te doen.
Heb geen Daikan, maar een MHI en dmv home assistant kun je natuurlijk best wel wat van de airco data en andere data gebruiken om in bepaalde situaties de airco op een bepaalde manier te laten werken.

Bijvoorbeeld :
Als de temperatuur die de buiten unit meet, lager is dan x, dan target temperatuur airco naar x en dan fan stand op y. En dan misschien op basis van temperatuur van een kamer temperatuur sensor of thermostaat van de cv ook weer bijsturen,etc. En dat is dan nog los van op bepaalde tijden en/of aanwezigheid personen iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
Boven verdieping wordt al door airco`s verwarmd, SWW door warmtepompboiler.
Gasverbruik afgelopen jaar 300m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Hier gisteren testje gedaan met CV t.o.v. de airco eergisteren, dat waren hier redelijk vergelijkbare dagen.

10m3 gas vs. 13.5 kwH stroom. Dat kon dus niet uit om de CV aan te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

TigerXtrm schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:42:
[...]

Niet heel spannend vooralsnog:

- als woonkamertemperatuur (losse sensor) lager is dan 18 graden voor 30 minuten
- dan airco aan op 17 graden en stand auto (17 graden zorgt wel voor opwarming met de Daikin)
- voorwaarden: tussen 22:00 en 7:00 en er is iemand thuis

Ik ga de auto stand denk ik aanpassen naar handmatig blazen, denk dat de lucht dan beter verspreid. Heb in de nacht toch geen last van dat geluid dan :).
En wellicht de temperatuur nog wat opvoeren bij bepaald tijdstip.

[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 22-11-2022 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
Voor gasverbruik in m3 moet je ongeveer de helft van elektraverbruik in kWh rekenen, dus 12 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
nico_09 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:54:
Zijn de soft trillingsdempers veelal hetzelfde,? Ik had die grijze besteld welke hier wel vaker voorbij komt, echter zijn ze meer wit dan grijs.[Afbeelding]
Mijn setje vandaag ook ontvangen. Zien identiek uit als op jouw foto. Van het weekend maar eens installeren.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

BvdM91 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:51:
[...]

Tja, wat is duur? Hoeveel kuub gas zou er normaliter op een dergelijke dag onder vergelijkbare omstandigheden doorheen jagen? En hoe verhouden de gas- en elektratarieven zich tot elkaar in jouw situatie?

Onze 4.2kW Perfera staat sinds vannacht 00:00 nonstop aan op een setpoint van 19C en heeft tot en met nu circa 12.5kWh verbruikt. Dat is dan wel o.b.v. 40% vraagbesturing, hoe staat dit bij jou units ingesteld? En welke temperatuur stel je in? En tevens, welk deel van de genoemde 23,8kWh komt feitelijk voor rekening van de 4.2kW unit en welk deel voor de 2.0kW?
Het 'klinkt' veel maar wij waren afgelopen weekend weg en kwamen zondagavond terug met overal 13 graden in 't huis. Had eerst vraagsturing op elke airco aan op automatisch en econo. Had het idee na afgelopen weekend dat hij 't gewoon niet trok, onze woonkamer is echt veel oppervlak om te verwarmen. 5,5m breed x 8m diep in een soort van L vorm waar het dan 13m diep loopt de keuken in. Dus heb alle vraagsturing dingen uitgezet en het was best heel lekker de gehele dag. Hij staat dan in de app op 21 of 22 graden verwarmen. Omdat de airco al snel zegt dat 't 21 graden is en de thermostaat dan nog op 18 graden staat bijv.

De daikin app zegt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s37ZtnOaqJsUnQ8EO_pj2xUthFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n41a5CIcmJnY9FzRvdepFo06.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je wel dat in de ochtend kost het 't meest en daarna op temperatuur houden steeds minder. Dan is 24/7 wellicht interessant. Dat zou ik eens moeten vergelijken, tevens schijnt de nieuwe alexa echo een temperatuur sensor te hebben dan zou ik eventueel iets kunnen automatiseren.

Heb altijd alles op auto, werken jullie veel met fan speed of andere trucjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr9Yh8cvK7z1kz2pEH1Lcj_MaMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjJntTb1HA6AMq84y4ef4g2O.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Hier 19.2 tot nu toe voor 5Kw woonkamer en 2 werkkamers met een 2.0. maar de woonkamer tussen 9.00 en 16.00 op 18 graden omdat we boven waren. Daarna woonkamer op 20 en studeerkamer uit.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

mwk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:54:
[...]

Hier 19.2 tot nu toe voor 5Kw woonkamer en 2 werkkamers met een 2.0. maar de woonkamer tussen 9.00 en 16.00 op 18 graden omdat we boven waren. Daarna woonkamer op 20 en studeerkamer uit.
Scheelt dat veel als je het dan op 18 zet? Wij zijn zelfs even boodschappen en al gaan doen en gewoon op de 22 of 21 laten staan. Merk dat jullie allemaal wel veel lager hebben staan. Dan hebben wij 't nog echt 'koud'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Oekol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:56:
[...]

Scheelt dat veel als je het dan op 18 zet? Wij zijn zelfs even boodschappen en al gaan doen en gewoon op de 22 of 21 laten staan. Merk dat jullie allemaal wel veel lager hebben staan. Dan hebben wij 't nog echt 'koud'.
Hier scheelt het best op een dag. Bij setpoint 18 is het nu ook rond de 18 graden in de woonkamer. Dan hebben we minder warmteverlies. Er lekt toch ook warmte weg via de MV en nog ouderwets dubbel glas.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:50
Frag1le schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:53:
Zo enorm tevreden over de MHI 35 SRK ZSX-WF.

140m3
setpoint 18,5 (op cv 19,0) - 23h30~7h00 fanstand max
setpoint 19,0 (op cv 19,6) - 7h00~17h00 fanstand auto
setpoint 19,5 (op cv 20,3) - 17h00~23h30 fanstand auto

Net de overstap gedaan naar een dynamisch energie contract (Tibber, uurs/dagprijzen) en als de nachten qua prijzen lijken zoals de nachten van de afgelopen maand dan zal het setpoint in de nacht (flink) hoger gaan worden om een warmte buffer op te bouwen voor overdag.
De WAF wordt hierdoor nog hoger :)
Zijn er al veel tweakers hier die dit reeds doen ?

[Afbeelding]
Heb je de instellingen op eco of normaal denk er ook over hem 24/7 aan te laten en verwacht dat ik hem dan op normaal zou moeten zetten gezien hij op eco stand uit gaat (geen beweging meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-10 08:45
GermanPivo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:55:
[...]

Met een huis uit 2007 en die inhoud is 3,5 kW genoeg. Ga voor een Daikon (FTXM35R) of MHI (SRK35ZS).
Dank je. Welke van deze twee zou je aanraden op het gebied van duurzaamheid, zuinigheid en programmeerbaarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Weerman2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:04:
[...]

Heb je de instellingen op eco of normaal denk er ook over hem 24/7 aan te laten en verwacht dat ik hem dan op normaal zou moeten zetten gezien hij op eco stand uit gaat (geen beweging meer).
Gewoon op normaal, Economy Operation ga ik vermoedelijk alleen gebruiken tijdens een weekend weg, mei- of herfstvakantie ofzo om het huis niet onder de 15 te laten zakken mocht het echt koud worden tijdens die vakanties, anders is de unit uit en op tijd weer aan een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Laatst online: 16-10 23:03
Klein vraagje over Daikin Perfera voor het slapengaan.

Er brandt een groene led de hele tijd dat hij operationeel is, bij ons 24/7.

Is dat op een of andere manier uit te schakelen? Desnoods plak ik er een wit stickertje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IamPeacock schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:38:
Klein vraagje over Daikin Perfera voor het slapengaan.

Er brandt een groene led de hele tijd dat hij operationeel is, bij ons 24/7.

Is dat op een of andere manier uit te schakelen? Desnoods plak ik er een wit stickertje op.
Ik heb ze even niet bij de hand, maar via de afstandsbediening kan je de intensiteit van de ledjes wel aanpassen, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Laatst online: 16-10 23:03
Slonzo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:42:
[...]

Ik heb ze even niet bij de hand, maar via de afstandsbediening kan je de intensiteit van de ledjes wel aanpassen, dacht ik.
In de handleiding vind ik er helemaal niets van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-10 22:25
Ik bedien de mhi dmv de afstandsbediening of de Sensibo (soort tado die de zelfde functies als de afstandsbediening kan sturen)

Ik lees hier veel over de MHI-AC-CTRL module, is dit “simpel” los te bedienen als je geen Home assistent hebt? Ik heb er al over gezocht maar kom volledige scripts tegen wat mij dan mijn pet te boven gaat.
Pagina: 1 ... 257 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic