Ik lees hier vaak de vraag wat mensen moeten verwachten van een airco wat betreft verbruik ten opzichte van gas.
Wij hebben een kleine, betrekkelijk oude ('57) tussenwoning, naar huidige maatstaven gemiddeld geisoleerd. Spouwmuurisolatie ongeveer 6cm grijze parels, vloerisolatie woonkamer en keuken, half dubbel glas, half oud (25jr oud) hr++ glas met rolluiken op de zuidkant, en goede isolatie van de zolder aan de binnenzijde).
Ons verbruik in gas voor verwarming was ongeveer 500m3. Daarmee stookten we niet 24/7 en was het hier vaak redelijk kil. Overdag lieten we de temperatuur vaak terugzakken naar 16 a 17 graden. In de avond meestal tussen de 18 en 20. Boven werd niet anders gestookt dan om bevroren leidingen te voorkomen.
Vorig stookseizoen hadden wij een totaal verbruik voor verwarmen met de airco van 232kWh. 1 van de redenen dat dat zo laag was, was dat verwarmen vaak weinig zin had omdat we onze ventilatie niet goed op orde hadden.
Inmiddels is de ventilatie geregeld en krijgen we eigenlijk pas goed een beeld van het werkelijke verbruik.
Bij deze temperatuur (gemiddeld rond het vriespunt tot net er boven), werkt 24/7 verwarmen hier goed. Gemiddeld verbruikt onze installatie dan ongeveer 370W per uur, waarmee we onze hele woning erg comfortabel op een aangename temperatuur houden. Onze woonkamer is nu permanent rond de 20 graden, maar ook de bovenverdieping is continue rond de 18 graden ongeveer, wat vele malen hoger is dan we gewend waren. Dat ondanks het feit dat onze nieuwe warmtepompboiler dagelijks een forse portie kou de trap af stort.
Bij het uitrekenen van ons verwachtte verbruik zag ik dat we, als we dit blijven volhouden, waarschijnlijk rond de 1000kWh uit gaan komen dit seizoen. In zekere zin klopt dat erg met de theorie die ik hier vaak lees dat je uit moet gaan van ongeveer 2kWh voor elke m3 aan gas.
Alleen hebben we nu dus veel meer comfort, omdat onze multisplit stabiel onze hele woning op temperatuur houdt, ook boven.
Wanneer we onze houtkachel stoken (weinig), valt het verbruik van onze airco automatisch terug tot ongeveer 25W per uur tot de ruimte weer afkoelt. Die periodes heb ik niet meegeteld in het gemiddelde verbruik.
Ik lees hier vaak het advies om daar waar je veel verwarmt een singlesplit te nemen, en eventueel voor boven een multisplit. Ware het niet dat wij maar 1 buitenunit konden plaatsen, dan hadden wij misschien ook voor die constructie gekozen, omdat we gewend waren boven niet te stoken. Nu stoken we boven gratis mee met de multisplit en ben ik extra blij dat we dit gekozen hebben. Een onverwachte bijwerking van de multisplit die voor ons erg goed uitpakt en veel comfort toevoegt.
Wanneer je erg veel verwarmt in de tussen-seizoenen, en/of de airco als bij-verwarming gebruikt kan ik me voorstellen dat de balans misschien anders uitvalt.
Hieronder 3 printscreens van het verbruik van onze airco over 3 dagen, met gebruik van de houtkachel op de eerste daarvan.
Temperatuur buiten tussen de 0 (zondag) en 6 graden (gisterenavond), nu 2 graden buiten.
Unit in woonkamer (3,5kW) verwarmt benedeverdieping (ongeveer 36m2) tot ongeveer 20 graden (setpoint 19), unit in trapgat (2,5kW) en slaapkamer (2kW) verwarmen via fanstand met restwarmte de bovenverdieping tot ongeveer 18 graden.