Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 268 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.457 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:09
PentaClover schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:14:
[...]

Elk huis + bewoners zijn anders, mijn units gebruiken de afgelopen dagen gemiddeld zo'n 1.25 kWh per uur (30 kWh per dag) om het rond de 20oC te houden. Ik verwarm boven + beneden wat ongeveer 725m3 inhoud is (de zolder is niet actief verwarmt). Ik zou me niet te veel focussen op cijfers van anderen 8)
Het valt me ook op dat er in dit topic vooral lage verbruikscijfers voorbij komen (soms zonder gegevens over woningtype, stookgedrag etc.). Dat maakt vergelijken lastig als je verbruik hoger ligt.

Bij onze woning in ieder geval geen lage verbruikscijfers (temperatuur in de huiskamer is rond 20,5oC)...

merk type vermogen (in kwh)bouwjaar woningtype woningtype kamerruimte (in m3)isolatiehoek lamellen (in graden)blaasstand's nachts aan/uitfluistermodus aan/uitauto 3D aan/uitsetpoint (in graden)gem. buitentemp (4-12-'22)verbruik 4-12-'22
MHI ZS-W 3,51996hoekwoningwoonkamer145 ramen helft dubbelglas, helft HR+, muren, vloer en dak Rc 2,5naar links en een na hoogste stand)autoaan, setpoint 19oC, fanstand maxuituit21/22oC0,9oC21,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:00

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Frenkie567917 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:36:
[...]

Het valt me ook op dat er in dit topic vooral lage verbruikscijfers voorbij komen (soms zonder gegevens over woningtype, stookgedrag etc.). Dat maakt vergelijken lastig als je verbruik hoger ligt.

Bij onze woning in ieder geval geen lage verbruikscijfers (temperatuur in de huiskamer is rond 20,5oC)...

merk type vermogen (in kwh)bouwjaar woningtype woningtype kamerruimte (in m3)isolatiehoek lamellen (in graden)blaasstand's nachts aan/uitfluistermodus aan/uitauto 3D aan/uitsetpoint (in graden)gem. buitentemp (4-12-'22)verbruik 4-12-'22
MHI ZS-W 3,51996hoekwoningwoonkamer145 ramen helft dubbelglas, helft HR+, muren, vloer en dak Rc 2,5naar links en een na hoogste stand)autoaan, setpoint 19oC, fanstand maxuituit21/22oC0,9oC21,2 kWh
Door alle variabelen is vergelijken bijna onmogelijk danwel ondoenlijk. Bereken wat je anders aan gas had verbruikt en tel uit je winst/verlies. Dat geeft m.i een veel beter beeld. Ook voor de 'grootverbruikers'.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 15:34
Hoe denken de kenners alhier over het volgende?

Dat je de airco, om te verwarmen, 24/7 aan kan laten staan is al meermaals besproken, en bij draait hij sinds vorige week ook continue.
Maar, ik ben voornemens om straks een maand van huis te zijn, ik wil dan de airco op ca. 13c (dat kan ik instellen) laten staan. Ik kan uiteraard via de app het 1- en ander in de gaten houden, maar fysiek dus een maand lang weg.

Wordt dit vaker gedaan..? Is het verstandig en veilig?
Ik heb uiteraard ook een gewone cv, maar bovenstaande is vele malen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-10 13:22
tlam schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:14:

Dat je de airco, om te verwarmen, 24/7 aan kan laten staan is al meermaals besproken, en bij draait hij sinds vorige week ook continue.
Maar, ik ben voornemens om straks een maand van huis te zijn, ik wil dan de airco op ca. 13c (dat kan ik instellen) laten staan. Ik kan uiteraard via de app het 1- en ander in de gaten houden, maar fysiek dus een maand lang weg.

Dit vraag ik mij ook af, ik ga ruim 2 weken weg en normaal draai ik de thermostaat flink terug. Maar nu de airco in de woonkamer (op 16) aanlaten en deur naar de hal op een kiertje.. ?

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-10 23:32
Frenkie567917 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:36:
[...]

Onze kamer met aanliggende keuken totaal 140 m3 verwarmd met 5 kw LG vorige week 79 kwh
setpoint 23 van 8 tot 33 h op zondag 14.6 kwh
vrijstaande woning 1997 met hr glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

tlam schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:14:

Op de MHI's zit een nachtstand. Die houdt het op 10 graden C. Deze stand zou ik overwegen bij landurige afwezigheid in deze tijd van het jaar. Wel tijdig voor thuiskomst weer opwarmen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlam
  • Laatst online: 16-04 15:34
vdr01 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:38:
[...]

Op de MHI's zit een nachtstand. Die houdt het op 10 graden C. Deze stand zou ik overwegen bij landurige afwezigheid in deze tijd van het jaar. Wel tijdig voor thuiskomst weer opwarmen dan.
Heb een Mitsu electric, niet de heavy variant. Maar ook hier zit een ' frost' stand op, kun je idd instellen tussen bepaalde temperaturen. Ging idd meer over onbeheerd laten van een draaiende unit voor zo lang.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:56
banaliteit schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:02:
[...]

Kan je niet beter vergelijken op basis van graaddagen? www.mindergas.nl
dat zou betekenen dat het nog slechter zou zijn gezien de maand 11-21 kouder was dan de afgelopen maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

tlam schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:43:
[...]

Heb een Mitsu electric, niet de heavy variant. Maar ook hier zit een ' frost' stand op, kun je idd instellen tussen bepaalde temperaturen. Ging idd meer over onbeheerd laten van een draaiende unit voor zo lang.
Bedankt voor je reactie!
Persoonlijk zou ik mijn airco gewoon op nachtstand zetten en onbezorgd op reis gaan. Normaliter blijft het apparaat gewoon doordraaien. Er zijn zat landen waar de units 365 dagen per jaar en 24 uur per dag doorblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:10
Capt Waffles schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:17:
Ik slik mijn woorden in (die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is niet lang in voege geweest!).
@Hespy @Martin7182 , nu denk ik toch dat jullie gelijk hadden. Kijk je even mee? Wist niet goed hoe ik het moest uitleggen, dus hier mijn denkwijze als een halve flowchart geillustreerd:

[Afbeelding]

Dus: met de heetgas ontdooing heb ik in dit rekenvoorbeeldje 0.3kWh verbruikt om het ijs te smelten, en als ik dat resistief had moeten doen dan had ik 1kWh verbruikt. Uiteraard zijn de cijfers fictief, maar de conclusie is deze keer hopelijk wel correct :)

Toevoeging: ik zie dat de cijfers niet allemaal kloppen. Hopelijk evenzeer duidelijk.
Ziet er leuk uit, maar waar komt de 1 kWh energie van COP 10 vandaan? De ventilator staat stil. Ik zou niet weten hoe je dat natuurkundig gezien uit de binnenunit kunt trekken binnen 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:40:
Ik heb inmiddels een airco single split draaien van 3,5 Kw die een ruimte warm houdt op 20 graden (cv thermostaat) van 155m3. Dit gaat prima, alleen verbruik ik de afgelopen 3 koude dagen giga vrij energie. Ik heb ook sinds kort een 270 liter warmtepompboiler en ik laad sinds een aantal keren per dag mijn auto op, maar dat is een phev met een batterij waar maar 2,3 kilowatt ingaat per oplaadbeurt. Hoe kom ik er nog achter hoeveel stroom die 3,5 airco verbruikt per uur en of dat acceptabel is?

Ook verwarm ik nu de gang niet meer en daar hangen sinds de druppels aan een licht spotje. Zou ik dat een ontvochtiher kunnen inzetten of hoe lossen jullie dat op?
Als dat ding in een stopkontakt kan dan is een Fiibaro wallplug (Bijv bij Robbshop of Bol.com) samen met een Smartthings systeem wel een oplossing.
Ikzelf krijg van veel van mijn "hardware" dit soort grafieken:
Voordeel is dat je precies ziet wat er gebeurt. Als ik op "turbo" druk dan geeft die zomaar 1300 watt, maar krijg ik ook een blow van 5 kilowatt mijn kamer in. Ideaal voor badkamer en zo.
Maar ik zie ook een piek van 1800 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K4rYQUeDx9yvEi8dReN6qqkEzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZob7EAWVARY7CJxpwAVx04y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po58QAdG-j4U6BL0hVNpk8WAwT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6VSCWCtKfsUB7ktnEVwFpx7.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een overzicht van mijn vier airco's in /roemenie =met vier van die fibaro pluggen eraan.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0bB1LDondv788CQBpwLeglRbgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2WPoqfx84a2s0HcZhiWximH.jpg?f=fotoalbum_large

Kan dit alleen met Smartthings. vooral omdat ik er niet altijd ben is dit fijn om op de hoogte te blijven

[ Voor 53% gewijzigd door herpideperpi op 05-12-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:30:
[...]
tja ziet er toch niet zo gunstig uit inmiddels
de prognose is op dit moment dat we van november 120kwh ( alleen de warmte pomp ) naar +266kwh gaan voor de maand december ( op basis van 4 dagen pas en ga er vanuit dat deze wat hoger gaat uuitkomen nu de temp zakt )
vorig jaar 170kub aan gas voor de maand december
enige is dat als we vanaf jan 2023 zonne panelen bij leggen we echt goedkoper gaan uit zijn
Bij COP 4 is 170m3 ongeveer 340 kWh. In prijs is het verbruik de helft t.o.v gas ( 1m3 = 4 kWh).
Ik neem aan dat in de 170 m3 ook nog warm water zit.

December wordt vermoedelijk een stuk kouder dan vorige december maanden. Graaddagen rekenen volgens mij met niet met de gevoelstemperatuur en dit heeft ook een grootte invloed op het verbruik zeker de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik vraag me af of zo'n Defrost slecht is voor de apparatuur. Vandaag al 4 Defrosts gehad in 6 uur tijd. Het zal er toch wel op gemaakt zijn?.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Zuinig schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:13:
Ik vraag me af of zo'n Defrost slecht is voor de apparatuur. Vandaag al 4 Defrosts gehad in 6 uur tijd. Het zal er toch wel op gemaakt zijn?.
Hoe weet je van die Defrosts? Ander stroomverbruik? Gevoelstemperatuur?
Defrost is een van de nadelen van een gewone airco toch? Bij lucht-water toch stabieler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
IamPeacock schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:06:
Ik verbruik met een Daikin Stylish 5.2 nu 600 watt per uur, constant de voorbije 24 uur. Het lijkt wel een dieselmotor.

Setpoint 19 graden, binnen 20 graden (Ik gebruik 1 graad offset via de afstandsbediening).

Of dat nu veel is voor een 130m³ woonkamer die relatief goed geïsoleerd is, is een andere vraag. Ik lees hier vaak 300 watt per uur, dat haal ik echt niet.
wow dat is echt veel
intressant om achter te komen waar dit aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
space-one schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:11:
[...]

Bij COP 4 is 170m3 ongeveer 340 kWh. In prijs is het verbruik de helft t.o.v gas ( 1m3 = 4 kWh).
Ik neem aan dat in de 170 m3 ook nog warm water zit.

December wordt vermoedelijk een stuk kouder dan vorige december maanden. Graaddagen rekenen volgens mij met niet met de gevoelstemperatuur en dit heeft ook een grootte invloed op het verbruik zeker de afgelopen dagen.
170 is incl 15kub warm water dus 165 zeg maar voor de CV
maar we verwarmen nu maar 2 ruimte waarbij het er voorheen 4+ waren
dus eigenlijk moet het verbruik van de l/l pomp dubbel zijn wat het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
herpideperpi schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:22:
[...]

Defrost is een van de nadelen van een gewone airco toch? Bij lucht-water toch stabieler?
ik zie het op de app en kan de unit gewoon zien, staat op balkon, dus weet wat hij doet.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
[...]

Volgens mij is de techniek hetzelfde, enige verschil is dat de warmte aan een ander medium wordt afgegeven.
Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Zuinig schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:30:
[...]
ik zie het op de app en kan de unit gewoon zien, staat op balkon, dus weet wat hij doet.
wat ook nog kan valt me nu binnen is een buiten temp meter erin plaatsen of tegen aan.
dan kan je zien dat deze af en toe ineens even stijgt en dan weer zakt. ( loggen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:31:
[...]

wat ook nog kan valt me nu binnen is een buiten temp meter erin plaatsen of tegen aan.
dan kan je zien dat deze af en toe ineens even stijgt en dan weer zakt. ( loggen )
Klopt allemaal, maar dat is mijn vraag niet. Weet iemand die er verstand van heeft of dit slecht is voor de apparatuur, zo'n veelvuldige Defrosts?.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:31:
[...]

Bij mij gaat gewoon de aan/uit led op de binnenunit knipperen als het defrost tijd is. Lijkt mij logisch dat dit bij andere merken ook op de een of andere eenvoudige manier is af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Zuinig schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt allemaal, maar dat is mijn vraag niet. Weet iemand die er verstand van heeft of dit slecht is voor de apparatuur, z'n veelvuldige Defrosts?.
Dat is eigenlijk zeggen dat koelen slecht is voor een Airco.

Een defrost is niets anders (in grote lijnen) dan de airco handmatig op koelen zetten, om het ijs te smelten van de buitenunit, alleen gaat dit dan nu automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 15:48
Martin7182 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:02:
[...]

Ziet er leuk uit, maar waar komt de 1 kWh energie van COP 10 vandaan? De ventilator staat stil. Ik zou niet weten hoe je dat natuurkundig gezien uit de binnenunit kunt trekken binnen 5 minuten.
Da's helemaal fictief puur voor het rekenvoorbeeldje. De 1kWh is volledig arbitrair gewoon om makkelijk te (hoofd)rekenen, met eender welk getal hiervoor komt de conclusie op hetzelfde neer. Als je de COP wijzigt dan verandert de som wel, maar je moet 'm al behoorlijk laten zakken voordat de conclusie niet meer geldig is.

In de praktijk is het vermogen dat nodig is voor de defrost mogelijk wel heel makkelijk bij benadering te meten als we het echt zouden willen weten, een maatbekertje onder het afvoerpunt van de buitenunit hangen en kijken hoeveel water eruit komt lopen. Meeste energie kruipt vermoedelijk in de phase change, dus de begintemperatuur van het ijs kunnen we een aanname voor maken zonder dat we het totaal al te veel verkeerd schatten.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:41:
[...]

Dat is eigenlijk zeggen dat koelen slecht is voor een Airco.

Een defrost is niets anders (in grote lijnen) dan de airco handmatig op koelen zetten, om het ijs te smelten van de buitenunit, alleen gaat dit dan nu automatisch.
zag hier ook nog een andere uitleg iets met druk dacht ik
want ik heb 0 ijs toch gaat hij regelmatig defrosten

edit ( gevonden )
Hespy schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:13:
[...]

Dit is geen vast tijdstip, De buitengroep meet de buiten temp. en de verdampingdruk, de buitengroep zal +- 10 graden kouder gaan verdampen dan de buiten temp. als de verdampingstemperatuur zakt zal de groep beslissen om te gaan ontdooien. Neen nu dat het buiten 0gr is zal hij gaan verdampen aan -10 is dan 5bar voor R32
deze bovenstaande

[ Voor 34% gewijzigd door Maxwp op 05-12-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:23:
[...]

wow dat is echt veel
intressant om achter te komen waar dit aan ligt
14kWh voor 24 uur, niet enorm veel lijkt me. En zoals vaker gezegd, ieder huis verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:54:
[...]

zag hier ook nog een andere uitleg iets met druk dacht ik
want ik heb 0 ijs toch gaat hij regelmatig defrosten
Welke sensoren en waarden de unit allemaal gebruikt om dus automatisch de unit te laten koelen gaat voorbij aan de vraag en mijn antwoord.

Ook bij mij lijkt er geen ijs te zijn, of in ieder geval niet veel, maar bij een defrost komt er dan toch soms flink wat water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Vos schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:04:
[...]

14kWh voor 24 uur, niet enorm veel lijkt me. En zoals vaker gezegd, ieder huis verschilt.
ging om 600 watt per uur
hier komt hij nu zelden boven de 300 watt

en ja woning verschilt maar hier is het niet zo goed geisoleerd al ( geen spouwmuur isolatie en riet als onder dakpakken isolatie. )

nog wat betrekking tot het defrosten
ik zie nu ineens dat als hij deforst hij +500 watt verbruikt even.

als ik daarvan ui ga zie ik nu 1 per uur.

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 05-12-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Waarom is iedereen zo gespannen met het verbruik bezig van zijn airco? Vooralsnog is het electrisch verwarmen vele malen goedkoper dan het verwarmen op gas.
Hier stoken we het op naar 21 à 22°C. Airco gebruikt gemiddeld 600 watt per uur. Springt om 06.00 aan, en om 23.00 uit.
Vanaf morgen heb ik dynamische prijzen, dus misschien dat ik van 04.00 tot 06.00 eventjes extra ga stoken naar 23 graden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:07:
[...]

ging om 600 watt per uur

en ja woning verschilt maar hier is het niet zo goed geisoleerd al ( geen spouwmuur isolatie en riet als onder dakpakken isolatie. )

Dat snap ik, ik doe 600x24.

Maar jij vind 600 veel omdat je zelf 300 haalt. Maar dat zegt toch niks ansich? Of zijn alle parameters gelijk? Lijkt me niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 18:00
patrickt35 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:15:
Waarom is iedereen zo gespannen met het verbruik bezig van zijn airco? Vooralsnog is het electrisch verwarmen vele malen goedkoper dan het verwarmen op gas.
Hier stoken we het op naar 21 à 22°C. Airco gebruikt gemiddeld 600 watt per uur. Springt om 06.00 aan, en om 23.00 uit.
Vanaf morgen heb ik dynamische prijzen, dus misschien dat ik van 04.00 tot 06.00 eventjes extra ga stoken naar 23 graden ofzo.
Denk dat het voor velen hier ook bijna sport is om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen zonder in te leveren op comfort :9

Toch kan het vinden van het juiste stookregime kan je verbruik behoorlijk terugbrengen (dit geldt overigens niet alleen voor airco/warmtepomp maar ook voor een CV-installatie). Als je een X-overschot op je zonnepanelen hebt is het financieel natuurlijk interessant om daarbinnen te blijven want dan hoef je onder de streep - na salderen dus - geen stroom af te nemen van de leverancier. Op die manier kun je 'gratis' stoken (natuurlijk niet echt gratis, want je hebt geïnvesteerd in je zonnepanelen en airco, maar je snapt wat ik bedoel).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
  • Laatst online: 18-11-2024
Zuinig schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt allemaal, maar dat is mijn vraag niet. Weet iemand die er verstand van heeft of dit slecht is voor de apparatuur, zo'n veelvuldige Defrosts?.
Dit kan zeker geen kwaad, als het koelmiddel nu naar links stroomt of naar rechts maakt niets uit. Om dit te doen wordt er enkel een magneet spoel aangetrokken in de 4 weg klep, als hij nu aangetrokken is in koeling of verwarming kan ik niet zeggen. Ontdooien is juist wel goed om de koude olie die achter gebleven in de warmtewisselaar mee te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Hespy schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:49:
[...]

Dit kan zeker geen kwaad, als het koelmiddel nu naar links stroomt of naar rechts maakt niets uit. Om dit te doen wordt er enkel een magneet spoel aangetrokken in de 4 weg klep, als hij nu aangetrokken is in koeling of verwarming kan ik niet zeggen. Ontdooien is juist wel goed om de koude olie die achter gebleven in de warmtewisselaar mee te spoelen.
dank voor je antwoord, dit stelt me enigszins gerust

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hespy
Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:06:
[...]

Welke sensoren en waarden de unit allemaal gebruikt om dus automatisch de unit te laten koelen gaat voorbij aan de vraag en mijn antwoord.

Ook bij mij lijkt er geen ijs te zijn, of in ieder geval niet veel, maar bij een defrost komt er dan toch soms flink wat water uit.
Verdampingsdruk/temperatuur mag maximaal x aantal graden lager zijn dan de buiten temperatuur. Blijft deze zakken zal hij gaan ontdooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Capt Waffles schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:45:
[...]

Da's helemaal fictief puur voor het rekenvoorbeeldje. De 1kWh is volledig arbitrair gewoon om makkelijk te (hoofd)rekenen, met eender welk getal hiervoor komt de conclusie op hetzelfde neer. Als je de COP wijzigt dan verandert de som wel, maar je moet 'm al behoorlijk laten zakken voordat de conclusie niet meer geldig is.

In de praktijk is het vermogen dat nodig is voor de defrost mogelijk wel heel makkelijk bij benadering te meten als we het echt zouden willen weten, een maatbekertje onder het afvoerpunt van de buitenunit hangen en kijken hoeveel water eruit komt lopen. Meeste energie kruipt vermoedelijk in de phase change, dus de begintemperatuur van het ijs kunnen we een aanname voor maken zonder dat we het totaal al te veel verkeerd schatten.
Ik kan je beredenering wel volgen, maar er zitten wel wat aannames in. Bijvoorbeeld de wisseltruc met COP 10 vs. 5 en de 'oneindige' warmte buiten. En uiteindelijk zit je met deze getallen met een buitenunit die na het ontdooien en vereffenen kouder is dan daarvoor. En hopelijk nog zonder nieuw ijs erop >:)

Ik ben van de school 'extraordinary claims need extraordinary evidence' en dat laatste zie ik nog even niet. Kan ook aan mij liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023
Inderdaad, ze zijn er opgemaakt. De defrost is nodig om het ijs wat zich vormt op de warmtewisselaar in de buitenuit, te ontdooien.
Als de ruimte tussen de dunne lamellen opgevuld wordt door aanvriezend vocht,
Immers, de temperatuur van het koelmiddel in de warmtewisselaar buiten is ver onder 0 graden, zal er geen luchtverplaatsing zijn over de WW, en dus geen warmte opname, waardoor de werking van de verwarmingscyclus stopt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Misschien toch nog een aansluitende vraag over defrosts en het al dan niet veelvuldig optreden er van. Dat het te maken heeft met buitentemperatuur en aanwezigheid van veel vocht in de lucht is me duidelijk.

Maar kan het ook door de plaatsing van de buitenunit komen?. Dat er te weinig wind om de unit is of zou het juist beter zijn als hij meer beschut staat?. Dat verband is me nog niet duidelijk. Of is er simpelweg niets aan te doen/verband?. Maw, heeft de een er meer last van dan de ander, zonder aanwijsbare reden?.

[ Voor 3% gewijzigd door Zuinig op 05-12-2022 19:00 ]

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-07 10:13
Ik heb er ook "last" van... om de zoveel tijd springt bij mij een icoontje aan en stopt.
Bij de LG s18et ziet het er zo uit (boven het wifi teken). Mocht iemand weten hoe je het kunt voorkomen hoor ik het graag :-D. >:) >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5_70d6dCzuMMS406ftosTIC8pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unJAKv5xZqyxNn0JsgeNW419.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Maranzano op 05-12-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Team-RiNo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:03:
[...]

Gisteren was hier ook de dag met de meeste warmtevraag dus is niet zo heel gek. Ik draai hier een 3,5 en 2,5 24/7 op 19,5c om c.a. 330m3 comfortabel te houden.

[Afbeelding]

Voor mijn eigen gemak reken ik het om tegen mijn eigen tarieven (een kWh is 4,58x goedkoper dan gas) en dat komt toch wel bijna de helft lager uit dan wat ik aan gas verbruikt zou hebben waar ik ook met gas niet eens 24/7 verwarmde wat ik nu wel doe.

[Afbeelding]
ah oke, ik vind 18kw voor 2 units niet veel, netjes!
Mijn unit is 12et (3.5kw) en ik redden 9.5kwh van 10 tot 2400
Ik heb hem afgelopen nacht aan laten staan, en ik zit nu op 8.6 dus ik denk dat ik vandaag bijna op het zelfde uitkom als gisteren , terwijl hij gisteren pas vanaf 10 aanstond, dus dat vind ik niet slecht :)
Maranzano schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:29:
Ik heb er ook "last" van... om de zoveel tijd springt bij mij een icoontje aan en stopt.
Bij de LG s18et ziet het er zo uit (boven het wifi teken). Mocht iemand weten hoe je het kunt voorkomen hoor ik het graag :-D. >:) >:)
[Afbeelding]
Mijn lg s12et doet dit ook, is toch de defrost mode?
is vrij normaal

[ Voor 23% gewijzigd door coolbvrobin op 05-12-2022 19:54 . Reden: Verkeerd gelezen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:37
[...]
Als je de compressor frequentie logged, dan zie je een typisch defrost patroon:
  • frequentie naar 0 gaan (compressor moet stil gezet worden om de vierweg klep om te zetten van verwarmen naar koelen)
  • daarna frequentie naar maximaal (verschilt per model hoeveel Hz. dat is)
  • daarna frequentie weer naar 0 (compressor moet stil gezet worden om de vierweg klep om te zetten van koelen naar verwarmen)
  • daarna frequentie weer na een iets hogere frequentie dan voor de defrost omdat er een paar minuten niet verwarmd is en er wat warmte verlies moet worden ingehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FKMIq87pF4SPfJioabCmFJGtEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BZAoKgsv0m6Po7OHyCutokUU.png?f=user_large
[...]
Nee, daar gebeurd exact het zelfde, alleen is het voordeel dat er veel energie in het CV water zit, en als je vloer verwarming hebt, nog veel meer in de vloer, dus je merkt er minder van binnen, maar buiten zal net als met een lucht/lucht WP het ijs van de warmtewisselaar moeten worden gesmolten en daar is net zo goed energie voor nodig.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
Ik moet zeggen dat ik erg aan het verbruik moet wennen, maar wij verwarmen hier wel bijna de complete woning (550m3 ongeveer). Hoekwoning uit de jaren 30 met onverwarmde maar geïsoleerde aangrenzende garage. Wel vloerverwarming beneden en op de 2 badkamers maar die staat nu uit (binnenkort wel Monobloc).

Momenteel de MHI 5KW ZSX vandaag tot nu toe 13.5kwh voor de woonkamer, bijkeuken, hal. Deze draait 24/7 rond de 450-650w met setpoint 21/22, soms uitschieters naar 800w. De Triple split (ZS-W 3.5 voor de zolder volledig open met hoge nok en badkamer, 2x Zs-W 2.0 voor werkkamer + kinderkamer) tot nu toe vandaag 15.1 kWh. Deze draait ook continu rond de 500-700w met setpoint 19 op zolder, 18 kinderkamer en 20/21 werkkamer. Hier ook 24/7 is tot nu toe het meest comfortabele en economische lijkt het.

Woning heeft matige isolatie, op lage temperatuur beneden prima warm te krijgen maar deels geen spouw en hal origineel granito. Wel overal HR++.

Liggen 21 400 WP panelen op het dak, deels ZW en deels wat ongunstiger maar verwachting is rond de 7700 kWh opbrengst. Komen af van 1850 m3 gas en 4500 kWh stroom. Nu alleen nog maar gas voor warm water (15/20 m3 per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
[...]

Mijn lg s12et doet dit ook, is toch de defrost mode?
is vrij normaal
[/quote]
Yes denk dat het idd normaal is. Verder bevalt het me wel. :9 :9 :9 :9 :9 :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-10 18:59
[Afbeelding]
Mijn LG´s doen dat altijd als de kamer op temperatuur is. Als hij echt aan het defrosten is dan hoor je dat heel erg goed en gaat de buiten unit aardig te keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:52
BrcBas schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:48:
Ik moet zeggen dat ik erg aan het verbruik moet wennen, maar wij verwarmen hier wel bijna de complete woning (550m3 ongeveer). Hoekwoning uit de jaren 30 met onverwarmde maar geïsoleerde aangrenzende garage. Wel vloerverwarming beneden en op de 2 badkamers maar die staat nu uit (binnenkort wel Monobloc).
Hoezo wennen aan het verbruik?

15 kWh tot nu toe, das nog geen 2 m3 gas. Dat valt best mee toch? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:37
Martin7182 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:14:
[...]

Ik kan je beredenering wel volgen, maar er zitten wel wat aannames in. Bijvoorbeeld de wisseltruc met COP 10 vs. 5 en de 'oneindige' warmte buiten. En uiteindelijk zit je met deze getallen met een buitenunit die na het ontdooien en vereffenen kouder is dan daarvoor. En hopelijk nog zonder nieuw ijs erop >:)

Ik ben van de school 'extraordinary claims need extraordinary evidence' en dat laatste zie ik nog even niet. Kan ook aan mij liggen :)
Na de defrost is de warmte wisselaar buiten nog warm na het even op volle kracht droog blazen, zie IR foto van vorig jaar van mijn buiten unit bij een defrost toen het buiten nog ietsjes kouder was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9g0Swdx4j0EDDb0I1PHiQtEPHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WfLqKWtKdrpEQ27ybWqd4PN1.png?f=user_large

Een beetje goede regeling gaat na het omschakelen naar verwarmen eerst deze rest warmte met de compressor eruit halen voordat de buitenunit ventilator aangezet wordt om te voorkomen dat er onnodig warmte aan de koude lucht wordt afgegeven en als dan daarna de fan weer aangaat, dan wordt de warmte wisselaar verwarmd met de buiten lucht dus tenzij de temperatuur buiten is gedaald, zal die niet ineens kouder worden dan voor de defrost.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Laatst online: 29-05 15:06
mortal schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:02:
[...]

Mijn LG´s doen dat altijd als de kamer op temperatuur is. Als hij echt aan het defrosten is dan hoor je dat heel erg goed en gaat de buiten unit aardig te keer.
Mijn unit doet dit ongeveer 1x per uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYIoX-z5uK8TVFCNcoHLdILE6DM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/24xvdmRVuKcGi53CTpMSfZf6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 21:01
CyrielCC schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:14:
[...]

Wij hebben sinds vandaag idd ook weer last van de fluittoon. We zijn nog steeds in contact met een Toshiba installateur hierover, geregeld via de Toshiba importeur. Van de week weer door ze gebeld, en wat blijkt: er is een Toshiba medewerker die zelf ook de Haori heeft en ook last heeft van deze fluittoon. Toshiba is er dus van op de hoogte en als het goed is gaan ze het onderzoeken. Wij worden binnenkort weer gebeld door de installateur met hopelijk een oplossing. Ik zal een update geven wanneer ik meer weet.

Wij hebben ook de 3.5kW versie.
Ik kreeg van onze verkoper de vraag of ik zelf een idee had waar het weg kon komen (binnen of buiten)
Ik heb dus het idee dat het bij de buitenunit weg komt, maar binnen goed hoorbaar is.
We hadden laatst de buitenunit op silent gezet, en de temperatuur omlaag. Hierdoor ging deze tijdelijk stoppen met blazen, toen de buitenunit weer druk begon op te bouwen, hoorde ik dat het fluiten begon. De fan van de binnenunit stond nog stil.

Zet je hem 'snachts uit, of laat je hem lager doorlopen? Ik kan niet echt de juiste setting vinden. Als ik hem op auto zet, gaat ie pendelen, omdat de uitgeblazen lucht niet ver genoeg de ruimte word ingeblazen. Als ik hem handmatig zet; iig bij stand 4 en 5 gaat ie ook pendelen. Lijkt erop dat de uitgeblazen lucht dan telkens te koud word, en hij dus stopt om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maranzano
mortal schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:02:
[...]

Ik denk dat het icoontje niet per definitie aangeeft dat hij aan het defrosten is.

Volgens de handleiding zijn het 3 dingen.

Wanneer de verwarmingsmodus start, is de klep bijna gesloten en komt er
geen lucht uit, zelfs als de unit buiten in bedrijf.

• Dit is een normaal symptoom. Wacht totdat de unit voldoende warme lucht
heeft gegenereerd om door de unit binnen te worden uitgeblazen.
De unit buiten staat in de ontdooiingsmodus.
• In de Verwarmingsmodus vormt er zich ijs op de spoelen, wanneer de
temperatuur buiten daalt. Deze functie verwijdert een laag ijs op de spoel en
zou in circa 15 minuten klaar moeten zijn.
De buitentemperatuur is te laag.
• Het verwarmende effect kan onvoldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
Waah schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:09:
[...]

Hoezo wennen aan het verbruik?

15 kWh tot nu toe, das nog geen 2 m3 gas. Dat valt best mee toch? :+
Daarom inderdaad wennen puur omdat de getallen aan de stroom kant significant hoger worden :P

Maar toch blij met de resultaten tot nu toe, vooral omdat wij de muren niet kunnen isoleren zonder ingrijpende maatregelen terwijl we alles 5 jaar geleden volledig verbouwd hebben (dom destijds maar toen andere prio en prijzen). Daarnaast willen we graag de originele tegels behouden in de hal + granito die. Ook de dakisolatie is niet erg dik, maar al doende leert men :) Die 1600m3 gas minder is een fijn vooruitzicht. En m’n vriendin is inmiddels ook blij dat ze haar dakterras heeft opgegeven die we nooit gebruikte om 7 extra panelen op kwijt te kunnen…

[ Voor 17% gewijzigd door BrcBas op 05-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
[Afbeelding]
Zie mijn eerdere post: renzo4000 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Net zoals hierboven aangegeven is het niet altijd een defrost (meestal niet)maar is de ingestelde temperatuur gehaald en komt dat icoontje in beeld. Als er een defrost is hoor je dat goed (een soort van zucht uit het systeem).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Scm97tJc-WN_x0uIDs-ActmqUjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9NgYMNc9vNFUOBbTrVvcaBk.jpg?f=fotoalbum_large

4 december, 24 uur aan op 18c. 1x binnenunit 5kw aan. Als ik de overloop boven aanzet (een 3.5) verdubbeld het verbruik, terwijl dat volgens de specs van de buitenunit niet mogelijk is.

Ik zat in november op 720kwh. Ik kom van 200kwh + 110m³ gas in 2021.

Woonkamer is 110m³ tussenwoning, spouwmuur isolatie en vloerisolatie nieuwe hr++ ramen met kunstof kozijnen.

Heb een monteur de halve dag vandaag bij de airco gehad en die heeft niks kunnen vinden. Hij vond het wel raar dat bij 2 binnenunits aan het opgenomen vermogen tot 3/4kw stijgt plus dat de buitenunit helemaal niet terugmoduleerd. Hij zei tegen mij dat de leverancier (alklima) erbij moet komen dus helaas schiet ik er niks mee op.

[ Voor 8% gewijzigd door whtniels op 05-12-2022 20:48 . Reden: Verkeerde screenshot ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Zuinig schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:59:
Misschien toch nog een aansluitende vraag over defrosts en het al dan niet veelvuldig optreden er van. Dat het te maken heeft met buitentemperatuur en aanwezigheid van veel vocht in de lucht is me duidelijk.

Maar kan het ook door de plaatsing van de buitenunit komen?. Dat er te weinig wind om de unit is of zou het juist beter zijn als hij meer beschut staat?. Dat verband is me nog niet duidelijk. Of is er simpelweg niets aan te doen/verband?. Maw, heeft de een er meer last van dan de ander, zonder aanwijsbare reden?.
Hoe meer in een open ruimte hoe beter. Op een plat dak of open ruimte is ideaal. Als je buitengroep op een "binnen koertje" (weet niet als je dat in NL zegt) hangt dan draait hij in zijn eigen koude lucht. In koel modus kan dit minder kwaad omdat de warme lucht dan stijgt. Nu als je niet anders kan dan is het maar zo.
Blijft ook weg van omkastingen, huttjes en huisjes errond bouwen. Dit is enkel goed voor een kippenhok maar niet voor airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:28
whtniels schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:47:
[Afbeelding]

4 december, 24 uur aan op 18c. 1x binnenunit 5kw aan. Als ik de overloop boven aanzet (een 3.5) verdubbeld het verbruik, terwijl dat volgens de specs van de buitenunit niet mogelijk is.

Woonkamer is 110m³ tussenwoning, spouwmuur isolatie en vloerisolatie nieuwe hr++ ramen met kunstof kozijnen.

Heb een monteur de halve dag vandaag bij de airco gehad en die heeft niks kunnen vinden. Hij vond het wel raar dat bij 2 binnenunits aan het opgenomen vermogen tot 3/4kw stijgt plus dat de buitenunit helemaal niet terugmoduleerd. Hij zei tegen mij dat de leverancier (alklima) erbij moet komen dus helaas schiet ik er niks mee op.
Dat lijkt alleen al voor de 5kw een hoop verbruik. Ik ken je buitenunit niet maar iets lijkt me niet goed. Je woning tocht niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-10 22:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

Vertel eens wat meer over je setup en de isolatiewaarde ?

33kWh aan warmte is een gigantische hoeveelheid voor het type woning wat jij omschrijft. Dat zou betekenen dat de 5kW de hele dag vol aan het stampen is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
[Afbeelding]

Heb je dit alleen met de Shelly gemeten of ook met een tweede meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-10 20:18
MiBe schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:24:
[...]

het vinden van het juiste stookregime
Ik citeer je alleen even vanwege het woord stookregime :)
Het juiste stookregime gaat nog wel een dingetje worden mocht het weer kouder worden, gezien onze ervaringen met de kou (eer)gisteren. Want hoewel ik er trots op ben de vloerverwarming niet meer aan gehad te hebben, is de temperatuur aan de grond flink gezakt, zodanig dat het niet echt comfortabel meer is aan voeten en benen, ook niet met pantoffels aan. En dat terwijl de muurthermostaat (op borsthoogte) nog steeds 19,5 graden aangeeft. Dan kan ik de airco wel hoger opstoken zodat de muurthermostaat naar 20 of 21 graden gaat, maar of ik daar de temperatuur aan de grond mee omhoog krijg betwijfel ik :? Maar goed, het gaat om de totale "experience", dus toch maar proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
Hespy schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:51:
[...]

Hoe meer in een open ruimte hoe beter. Op een plat dak of open ruimte is ideaal. Als je buitengroep op een "binnen koertje" (weet niet als je dat in NL zegt) hangt dan draait hij in zijn eigen koude lucht. In koel modus kan dit minder kwaad omdat de warme lucht dan stijgt. Nu als je niet anders kan dan is het maar zo.
Blijft ook weg van omkastingen, huttjes en huisjes errond bouwen. Dit is enkel goed voor een kippenhok maar niet voor airco's.
Bedankt voor de info. Top.
Ik vermoedde al zoiets, daar mijn airco erg beschut staat. Dat verklaard dus al een (misschien groot) deel. Hier kan ik helaas niets in wijzigen.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
JiMiHeNdRiX schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:14:
[...]

Ik citeer je alleen even vanwege het woord stookregime :)
Het juiste stookregime gaat nog wel een dingetje worden mocht het weer kouder worden, gezien onze ervaringen met de kou (eer)gisteren. Want hoewel ik er trots op ben de vloerverwarming niet meer aan gehad te hebben, is de temperatuur aan de grond flink gezakt, zodanig dat het niet echt comfortabel meer is aan voeten en benen, ook niet met pantoffels aan. En dat terwijl de muurthermostaat (op borsthoogte) nog steeds 19,5 graden aangeeft. Dan kan ik de airco wel hoger opstoken zodat de muurthermostaat naar 20 of 21 graden gaat, maar of ik daar de temperatuur aan de grond mee omhoog krijg betwijfel ik :? Maar goed, het gaat om de totale "experience", dus toch maar proberen denk ik.
Met jouw vloerverwarming was je hier dus ook tegenin aan het stoken alleen zat de warmte er dan direct boven.
De koude kun je gedeeltelijk verminderen met goede vloer/bodem isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:09
vdr01 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:38:
[...]

Jammer dat daikin dat weer niet heeft. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvdM91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-08 15:49
banaliteit schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:20:
[...]

Jammer dat daikin dat weer niet heeft. :'(
Weliswaar geen nachtstand, maar op onze Daikin kunnen wij deze gewoon handmatig (dan wel middels een schema) op 10C instellen?

SR+ PearlWhite/Zwart/18Aero / Besteld: 12-08 / RN: 15-08 / VIN: 08-11 / Leverdatum:13-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
BvdM91 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:23:
[...]

Weliswaar geen nachtstand, maar op onze Daikin kunnen wij deze gewoon handmatig (dan wel middels een schema) op 10C instellen?
Maar dat is toch anders dan nachtstand? Ik verwacht dat bij nachtstand de airco iets doet wat die moet doen. En niet dat die constant aan staat. Of verwacht ik teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hespy
Zuinig schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:17:
[...]
Bedankt voor de info. Top.
Ik vermoedde al zoiets, daar mijn airco erg beschut staat. Dat verklaard dus al een (misschien groot) deel. Hier kan ik helaas niets in wijzigen.
Heb je een foto/schets van je opstelling, een deflector 45° naar boven of zijkant kan misschien ook al helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
revolution-nl schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:06:
[...]

Vertel eens wat meer over je setup en de isolatiewaarde ?

33kWh aan warmte is een gigantische hoeveelheid voor het type woning wat jij omschrijft. Dat zou betekenen dat de 5kW de hele dag vol aan het stampen is.
Dat is die ook. Huis tocht niet.
mitsubishi mxz 3f68vf
Met msz-ap50 en msz-ap35

Ik heb laatst met beide aan de 63kwh aangetikt op 24 uur. Dat heb ik wel eerder gepost.
Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:10:
[...]

Heb je dit alleen met de Shelly gemeten of ook met een tweede meter?
Ja, met de slimme meter en alles uit. En ik kon het in de melcloud zien, en bij de energie leverancier wat ik daadwerkelijk verbruik. Dat is natuurlijk wel een beetje gokken, maar mijn normale verbruik is 5-6kwh per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Hespy schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:25:
[...]

Heb je een foto/schets van je opstelling, een deflector 45° naar boven of zijkant kan misschien ook al helpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW7w5pkyCqAVPLZ4E7eRrzau0u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sctq9qRoKV930byTo6GjlXPp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhLawk_fCyy0ITIw1QuxOEI7R4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9bPSRNcs3RqngHcQx7slnyRp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

whtniels schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:28:
[...]

mitsubishi mxz 3f68vf
Met msz-ap50 en msz-ap35

Ik heb laatst met beide aan de 63kwh aangetikt op 24 uur. Dat heb ik wel eerder gepost.

[...]

Ja, met de slimme meter en alles uit. En ik kon het in de melcloud zien, en bij de energie leverancier wat ik daadwerkelijk verbruik. Dat is natuurlijk wel een beetje gokken, maar mijn normale verbruik is 5-6kwh per dag.
Ben je van het gas af? Is gas nu niet voordeliger voor jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frag1le
whtniels schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:28:
[...]

mitsubishi mxz 3f68vf
Met msz-ap50 en msz-ap35

[...]

Heel vervelend man, dit verbruik kan niet goed zijn voor de buitenunit lijkt mij, helemaal als die meer gaat verbruiken dan hij zou kunnen.
Met zo'n verbruik krijg je zelfs met een COP 1 kachels het huis warm.

Wat hebben ze die halve dag allemaal getest dan?

Misschien kun je de airco leverancier voorstellen om als test een andere buiten unit aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-12-2023
Hallo iedereen,

Ik woon in een alleenstaande woning uit 1976, bewoonbare oppervlakte ongeveer 300m2.
Het huis is zo goed als het kan na-geïsoleerd (o.a. opvullen spouwmuren 7.5cm met HR++ parels).

Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn stookolie ketel (mazout) uit 1999 die gebruikt wordt voor zowel verwarming als sanitair warm water. Het is echter niet meer nodig om het volledige huis van verwarming te voorzien.

Vloerverwarming is omwille van een klassieke massieve parketvloer geen optie. Ik wil ook geen radiatoren meer in m'n huis, vandaar dat mijn interesse uitgaat naar lucht/lucht warmtepompen. Ik heb 49 zonnepanelen van 400Wp en thuisbatterijen met een totale capaciteit van 22kWh, dus ik maak wel redelijk wat elektriciteit aan.

Ik heb intussen 1 offertes op zak, en wou deze toch nog eens aftoetsen bij de experten van Tweakers.

living: 58m2 (150,8m3): 5kW

- buitenunit: MUZ-RW50VGHZ single-split Hyper Heating R32
- binnenunit: MSZ-RW50VG

bibliotheek: 32m2 (100m3): 3.5kW

- buitenunit: MUZ-RW35VGHZ single-split Hyper Heating R32
- binnenunit: MSZ-RW35VG

slaapkamer: 22m2 (57m3): 2kW

- buitenunit: MUZ-AP20VG single-split R32
- binnenunit: MSZ-AP20VGK

keuken en bureau (ruimtes bevinden zich naast elkaar): 23m2 (60m3) en 12m2 (31m3): 2x 2.5kW

- buitenunit: MXZ-2F53VFHZ multi-split Hyper Heating R32
- binnenunit: 2x MSZ-EF25VGK

Ik heb mij de afgelopen weken goed ingelezen in de lucht/lucht warmtepomp materie. Mijn gevoel zegt dat dit een goed voorstel is. De RW-serie van ME is volgens mijn aircoboer spiksplinternieuw en heeft wel erg mooie specs ...

Zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Vos schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:35:
[...]

Ben je van het gas af? Is gas nu niet voordeliger voor jou?
Helaas is de ketel weggehaald toen de aircos werden geinstalleerd. Ik had er echt vertrouwen in. Gas was nu nog 1,75 geweest met mijn contract dus te overzien.
Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:36:
[...]

Heel vervelend man, dit verbruik kan niet goed zijn voor de buitenunit lijkt mij, helemaal als die meer gaat verbruiken dan hij zou kunnen.
Met zo'n verbruik krijg je zelfs met een COP 1 kachels het huis warm.

Wat hebben ze die halve dag allemaal getest dan?

Misschien kun je de airco leverancier voorstellen om als test een andere buiten unit aan te sluiten?
De vloeistof inhoud is gewogen en dat was goed. Hij heeft de hele buitenunit uit elkaar gehaald en wat dingen getest, wat precies weet ik niet.
Verder de uitblaastemperatuur en de vloeistof/gas temperatuur (oid).
Wat mij wel stoorde is de hele tijd toen hij aan het bellen was met alklima, er met 1 binnenunit getest is terwijl hij wist dat hij piekt naar de 4kw met beide aan. Met 1 aan was t hoogste vannochtend 2.4kw bij testen.

Dat ga ik inderdaad voorstellen, bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Philippe_B schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:40:
Hallo iedereen,

Ik woon in een alleenstaande woning uit 1976, bewoonbare oppervlakte ongeveer 300m2.
Het huis is zo goed als het kan na-geïsoleerd (o.a. opvullen spouwmuren 7.5cm met HR++ parels).

Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn stookolie ketel (mazout) uit 1999 die gebruikt wordt voor zowel verwarming als sanitair warm water. Het is echter niet meer nodig om het volledige huis van verwarming te voorzien.

Vloerverwarming is omwille van een klassieke massieve parketvloer geen optie. Ik wil ook geen radiatoren meer in m'n huis, vandaar dat mijn interesse uitgaat naar lucht/lucht warmtepompen. Ik heb 49 zonnepanelen van 400Wp en thuisbatterijen met een totale capaciteit van 22kWh, dus ik maak wel redelijk wat elektriciteit aan.

Ik heb intussen 1 offertes op zak, en wou deze toch nog eens aftoetsen bij de experten van Tweakers.

living: 58m2 (150,8m3): 5kW

- buitenunit: MUZ-RW50VGHZ single-split Hyper Heating R32
- binnenunit: MSZ-RW50VG

bibliotheek: 32m2 (100m3): 3.5kW

- buitenunit: MUZ-RW35VGHZ single-split Hyper Heating R32
- binnenunit: MSZ-RW35VG

slaapkamer: 22m2 (57m3): 2kW

- buitenunit: MUZ-AP20VG single-split R32
- binnenunit: MSZ-AP20VGK

keuken en bureau (ruimtes bevinden zich naast elkaar): 23m2 (60m3) en 12m2 (31m3): 2x 2.5kW

- buitenunit: MXZ-2F53VFHZ multi-split Hyper Heating R32
- binnenunit: 2x MSZ-EF25VGK

Ik heb mij de afgelopen weken goed ingelezen in de lucht/lucht warmtepomp materie. Mijn gevoel zegt dat dit een goed voorstel is. De RW-serie van ME is volgens mijn aircoboer spiksplinternieuw en heeft wel erg mooie specs ...

Zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt.

Grtz
Ken de specs niet van deze units maar iets om goed rekening mee te houden is de minimale warmte afgifte. Dat kan tussen ME en MHI nog wel eens flink schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philippe_B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-12-2023
Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:51:
[...]

Ken de specs niet van deze units maar iets om goed rekening mee te houden is de minimale warmte afgifte. Dat kan tussen ME en MHI nog wel eens flink schelen.
De 5kW gaat volgens de officiële specs terug tot 1.8kW, de 3.5kW tot 1.1kW.

Alleen vind ik op Eurovent nog lagere cijfers, bv voor de 5kW:
1.6kW uitgaand vermogen op 12° buitentemperatuur, met een CoP van 7.8.
Dat betekent een verbruik van ongeveer 200watt. Lijkt me best oké ...

De RW serie heeft bij -30° trouwens nog een COP van 1.8. De 3.5kW haalt dan nog 2.6kW, de 5kW haalt nog 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
@whtniels je binnen en buiten fans draaien neem ik aan op volle snelheid aangezien hij constant voluit draait? Dan kan de uitblaastemperatuur toch simpelweg niet kloppen of zei hij van wel? (hoeveel graden?) Anders zit je toch redelijk snel in een sauna met zo een huis op vol vermogen en hete lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
whtniels schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:48:
[...]

Helaas is de ketel weggehaald toen de aircos werden geinstalleerd. Ik had er echt vertrouwen in. Gas was nu nog 1,75 geweest met mijn contract dus te overzien.

[...]

De vloeistof inhoud is gewogen en dat was goed. Hij heeft de hele buitenunit uit elkaar gehaald en wat dingen getest, wat precies weet ik niet.
Verder de uitblaastemperatuur en de vloeistof/gas temperatuur (oid).
Wat mij wel stoorde is de hele tijd toen hij aan het bellen was met alklima, er met 1 binnenunit getest is terwijl hij wist dat hij piekt naar de 4kw met beide aan. Met 1 aan was t hoogste vannochtend 2.4kw bij testen.

Dat ga ik inderdaad voorstellen, bedankt voor de suggestie.
Voor de volledigheid de specs van jouw buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smVSmh8MbS3IPINVtTxx8vcstVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nb9vTupTpeSN4yxW34SSsOrE.png?f=fotoalbum_large

Kijkende naar die specs zouden je units gewoon gigantisch moeten pendelen, maar dat doen ze dus niet en het wordt ook geen sauna in je huis.
Jouw opgenomen vermogen is hoger dan mijn MHI + de oven 24/7 aan, bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-10 22:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:12:
[...]

Voor de volledigheid de specs van jouw buitenunit:
[Afbeelding]

Kijkende naar die specs zouden je units gewoon gigantisch moeten pendelen, maar dat doen ze dus niet en het wordt ook geen sauna in je huis.
Jouw opgenomen vermogen is hoger dan mijn MHI + de oven 24/7 aan, bizar.
Lekker minimum vermogen ook als je enkel een woonkamer van 110m3 moet verwarmen :X, deze setup lijkt mij qua sizing verre van optimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-12-2022 22:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Maxwp schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:07:
[...]

ging om 600 watt per uur

Ik weet het eigenlijk zelf niet zo goed.
De ene zegt dat het normaal is, de andere dat dit echt veel is.

We zitten wel in een vrijstaande woning, woonkamer en keuken in L-vorm. Relatief goed geïsoleerd maar we gaan hier wel warmteverlies hebben langs alle kanten.

Wat ik niet goed begrijp is dat ik pas tot een laag constant verbruik kom wanneer ik de vraagbesturing aanpas. Staat nu op 50%.
Wanneer ik doe uitschakel, dan zit ik met veel pieken en dalen, en veel meer verbruik.

Edit: ik ga ook altijd uit van het verbruik via de Daikin app. Ik heb momenteel geen manier om het werkelijke verbruik uit te lezen via mijn zekeringskast.

[ Voor 7% gewijzigd door IamPeacock op 05-12-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
revolution-nl schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:18:
[...]

Lekker minimum vermogen ook als je enkel een woonkamer van 110m3 moet verwarmen :X, deze setup lijkt mij qua sizing verre van optimaal.
Tuurlijk lijkt dat minimale vermogen flink hoog maar dan nog, ook al pendelt dat ding de hele dag en met de slechtste isolatie, dan nog krijg je niet zo'n verbruik.

Dit is het verbruik als je beide binnenunits buiten zou hebben hangen.
De setpoint wordt dan nooit bereikt en dan zal alles theoretisch 24/7 blijven draaien.
Volgens de specs zou je dan max 45,8 kWh verbruiken (24 x 1910watt)
In z'n huidige setup komt @whtniels hier zelfs ver boven.
Alsof er in de buitenunit een wasmachine-verwarmingselement is geplaatst die 24/7 aan staat.

Die buitenunit, zou met de kap eraf, bekeken moeten worden met een IR camera.

[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 05-12-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hespy
Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:51:
[...]

Tuurlijk lijkt dat minimale vermogen flink hoog maar dan nog, ook al pendelt dat ding de hele dag en met de slechtste isolatie, dan nog krijg je niet zo'n verbruik.

Dit is het verbruik als je beide binnenunits buiten zou hebben hangen.
De setpoint wordt dan nooit bereikt en dan zal alles theoretisch 24/7 blijven draaien.
Volgens de specs zou je dan max 45,8 kWh verbruiken (24 x 1910watt)
In z'n huidige setup komt @whtniels hier zelfs ver boven.
Alsof er in de buitenunit een wasmachine-verwarmingselement is geplaatst die 24/7 aan staat.

Die buitenunit, zou met de kap eraf, bekeken moeten worden met een IR camera.
Volgens mij is de compressor defect, staat hij op hoge toeren te draaien maar pompt hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
PentaClover schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:11:
[...]

Na de defrost is de warmte wisselaar buiten nog warm na het even op volle kracht droog blazen, zie IR foto van vorig jaar van mijn buiten unit bij een defrost toen het buiten nog ietsjes kouder was:
[Afbeelding]

Een beetje goede regeling gaat na het omschakelen naar verwarmen eerst deze rest warmte met de compressor eruit halen voordat de buitenunit ventilator aangezet wordt om te voorkomen dat er onnodig warmte aan de koude lucht wordt afgegeven en als dan daarna de fan weer aangaat, dan wordt de warmte wisselaar verwarmd met de buiten lucht dus tenzij de temperatuur buiten is gedaald, zal die niet ineens kouder worden dan voor de defrost.
Kouder met de cijfers van @Capt Waffles en na vereffening van de kou afgegeven door de binnenunit. Als je met COP 10 de buitenunit kunt ontdooien, waar ik aan twijfel want waar komt die warmte vandaan?, dan moet je na het ontdooien al die warmte weer terugpompen. Daarna sta je quite en is je buitenunit weer flink kouder. Hoeveel precies is voor mij ook de vraag. Ik denk dat we veel te moeilijk denken, en dat het ontdooien helemaal niet met COP 10 gaat of iets in die buurt. Mijn unit trekt ~1 kW bij het ontdooien, dat is zelfs met COP 1 ook heel wat warmte. Maar ik laat me graag overtuigen hoe het werkelijk zit met een sluitende natuurkundige uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@Zuinig Mijn Dakin Pefera 3,5 heeft afgelopen 24uur 9 Defrost gehad met een totaal verbruik bijna 11Kwh.

Maandag 5 december 24/7 9 defrost gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c96mXOd7WAnGHgOTg1v-T4OP_uM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vN40fo1kLwoPDKL9IbuZP04O.jpg?f=user_large

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10 11:02
Hallo allemaal. Ik ben nieuw in dit topic, heb de topicstarter gelezen maar zit nog met veel vragen. De situatie is als volgt:

We hebben een huis gekocht waar een gasgestookte CV-ketel in zit uit 2019 en een MV-box die waarschijnlijk uit het bouwjaar, 2003 stamt. Verder zit er een split airco in die de woonkamer en de grootste van de drie slaapkamers kan koelen (niet verwarmen). Het huis is redelijk geïsoleerd, al is het dubbel glas waarschijnlijk geen HR++.

We hebben het een en ander laten verbouwen en de onderste verdieping met bijkeuken en woonkeuken alsmede de 1e verdieping is voorzien van vloerverwarming. We hebben gekozen voor een verdelertype dat geschikt is voor koeling. Er wordt gekookt op elektra en ook het warm water in de keuken wordt volledig in voorzien door een Quooker. Dat betekent dat de warmwatervoorziening van de CV-ketel alleen in de badkamer nuttig is.

Ik heb me laten adviseren over het verduurzamen van de woning en daar kwam uit: een combinatie van zonnepanelen, warmtepomp en WTW-ventilatie. Dat laatste zou nogal een ingewikkelde constructie worden omdat er in het huis alleen luchtafvoerkanelen aanwezig zijn, maar door het trappenhuis te gebruiken als verseluchtaanvoer en alle kamers te voorzien van deursleuven en ventilatie-elementen in de wanden zou dat moeten kunnen. De zonnepanelen hebben we laten plaatsen, er ligt nu een aardig vermogen van 15*350Wp op het dak. Maar de offerte voor warmtepomp en ventilatiesysteem viel nogal tegen, en de bodem van de schatkist begon aardig in zicht te raken, dus die stap hebben we nog niet genomen. We stoken de vloerverwarming nu dus nog op gas, al houden we stug de 18 graden aan en gebruiken we hier en daar een elektrisch kacheltje om wat bij te verwarmen. De ouderwetse radiatoren op de slaapkamers staan voorlopig nog uit.

Nu hebben we de bestaande airco laten nakijken en het advies was om deze te vervangen omdat het nogal een gedateerd en onzuinig systeem is, dat bovendien niet verwarmt. De MV-box is eveneens aan vervanging toe. Een vriend tipte me dat je MV-boxen hebt die hun warmte ook aan de verwarming kunnen afgeven middels een warmtepomp. Een andere vriend heeft een hybride warmtepomp laten aanleggen die werkt op onttrekking van warmte uit afvoerwater icm een boilervat. Dat zou bij ons ook kunnen en is relatief voordelig, alleen kun je daar weer niet mee koelen.

Kortom, de opties duizelen me een beetje. Dat de MV-box en airco binnen afzienbare termijn vervangen moeten worden is duidelijk. Dat we niet nog jaren de verwarming op gas willen blijven stoken is ook duidelijk. Maar het is een beetje zonde van de investering om de hele verwarming met airco te gaan doen en de pas aangelegde vloerverwarming werkloos te laten. En de badkamer zal toch warm water moeten krijgen als je CV-ketel wegdoet.

Wat is in dit geval dan een logische stap? Ik dacht dat we wellicht een nieuwe airco zouden kunnen nemen om alle slaapkamers te verwarmen en te koelen en een combinatie vloerverwarming/warmtepomp zou de verwarming en koeling van de rest van het huis kunnen doen. Maar dan moet ik wel allebei tegelijk aanschaffen, anders zitten we in de zomer zonder airco in de woonkamer! Dat betekent een lening afsluiten, waarvan we niet zeker weten of de maandlasten kunnen verantwoorden.

Ik hoor graag jullie ideeën want ik kom er niet echt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
AirJonn schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:02:
@whtniels je binnen en buiten fans draaien neem ik aan op volle snelheid aangezien hij constant voluit draait? Dan kan de uitblaastemperatuur toch simpelweg niet kloppen of zei hij van wel? (hoeveel graden?) Anders zit je toch redelijk snel in een sauna met zo een huis op vol vermogen en hete lucht.
De uitblaas temperatuur was rond de 50 graden,

De buitenunit draait vol vermogen (hoorbaar binnen, hij hangt aan de woonkamermuur), binnen is dat fan stand 1 als het op temperatuur is, en zelfs dan loopt hij op naar maximum opgenomen vermogen. Het is niet dat die stroom ook omgezet wordt in een zee aan warmte.
revolution-nl schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:18:
[...]

Ja ik las t al vaker nadat het geinstalleerd was en ik erachter kwam dat het zo extreem verbruikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_ETNjae058obwtrRsNg2EolCT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aAL9xtGrMisal4F2cKC4ulj.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een plaatje van november...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 11:04
reinouts schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:44:

Maar dan moet ik wel allebei tegelijk aanschaffen, anders zitten we in de zomer zonder airco in de woonkamer!
Dat is echt een ramp...

Een zomer kun je de airco vast wel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
cmderks93 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:17:
[...]

Ik kreeg van onze verkoper de vraag of ik zelf een idee had waar het weg kon komen (binnen of buiten)
Ik heb dus het idee dat het bij de buitenunit weg komt, maar binnen goed hoorbaar is.
We hadden laatst de buitenunit op silent gezet, en de temperatuur omlaag. Hierdoor ging deze tijdelijk stoppen met blazen, toen de buitenunit weer druk begon op te bouwen, hoorde ik dat het fluiten begon. De fan van de binnenunit stond nog stil.

Zet je hem 'snachts uit, of laat je hem lager doorlopen? Ik kan niet echt de juiste setting vinden. Als ik hem op auto zet, gaat ie pendelen, omdat de uitgeblazen lucht niet ver genoeg de ruimte word ingeblazen. Als ik hem handmatig zet; iig bij stand 4 en 5 gaat ie ook pendelen. Lijkt erop dat de uitgeblazen lucht dan telkens te koud word, en hij dus stopt om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
ok dit is intressant. ik heb dit zelfde bij onse inmiddels 10 jaar oude thosiba.
en van horen zeggen dat toshiba dit vaker had.
nu is onze tosiba verplaatts en opnieuw gevacumeert etc en nu is dat piepen wel weg ( met verwarmen wat de zomer gaat doen met koelen weet ik nog niet het was altijd bij het koelen want verwarmen deden we niet zoveel tot nog toe )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Martin7182 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:57:
Volgens mij is dat geen pendelgedrag maar zijn het ontdooicyli.
Wilke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:07:
Volgens mij is regelgedrag van multisplits hier al vaker onderwerp van discussie geweest, het lijkt relevant anders dan van de single splits.

Ik ben verder ook geen expert natuurlijk, kan nog vertellen wat we hier doen: al sinds een week of twee staat hij gewoon 24/7 aan, hierbij 90% van de tijd op de laagste stand, 12 Hz. Dan verbruikt hij zo'n 5 kWh per dag.

De grootste factor: het is een warmtepomp, deze houden van constant langzaam werken. Om de regeling eens te resetten: zet hem uit nu het al warm is, en een paar minuten later weer aan, op dezelfde temperatuur die je wilde en het ongeveer al is. En blijf er dan eens 2 a 3 dagen helemaal van af. Je huis uit 2017 moet voldoende isolatie hebben dat je geen grote verliezen hebt. Ik hoop dat de unit dan terugregelt naar zijn laagste stand en niet steeds uitslaat.

Maar ja, dit lijkt me ook geen rare om de installateur nog eens voor te leggen, want bij 5-10 graden buiten elk half uur 2 minuutjes afslaan, dat kan zou je zeggen de bedoeling haast niet zijn.
Slonzo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:09:
Als het geen defrosts zijn: demand control uitzetten.
'Automatisch' doet nog altijd demand control ('zelflerend a.d.h.v. de laatste dagen').
'Uit' zou beter moeten werken.
Dolbyadt schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:22:
@Freekers Ik zou als ik jouw was altijd de auto fan uit zetten en handmatig instellen.

Fan: handmatig uitproberen 5/5 stand maximaal op verwarmen is dat nog altijd redelijk stil.
Klep: maximaal naar beneden handmatig (warmte stijgt)
Lamellen: Links zodat de warmte zo ver als mogelijk de kamer verwarmt
Vraagbesturing: Automatisch
Econo: Ui

Probeer het en je zult zien dat het veel beter is.
Termy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:02:
Ja, dus niet max naar beneden maar iets van 45 graden zodat het daadwerkelijk weg blaast van de unit :).

Mijn multi met alleen de 3.5 in de woonkamer aan (zie sig) draait nu best netjes wanneer hij loopt tussen 23:00 en 6:00 (goedkope tarief met dynamisch relevanter dan betere COP). Gisternacht een constante run zonder onderbreking, nu zit ie eigenlijk al meteen op z'n (relatief hoge) setpunt want ik heb hem vanmiddag al even aan gehad. Demand control 100% en fan auto.
Hespy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:18:
Het lijkt erop dat de buitengroep zijn warmte niet weg kan krijgen met enkel de 35 in werking met een veel te lage ventilatie snelheid. Probeer eens een veel hogere snelheid of probeer ook eens met de 2 binnen units in werking
Allen hartelijk dank voor de tips en het meedenken. Ik heb de afgelopen dagen liggen experimenteren met de instellingen en het lijkt erop dat @Hespy het bij 't juiste eind had. Zodra ik de tweede binnenunit aanzette, sloegen beide units niet meer af. Uiteindelijk ben ik na veel trail en error uitgekomen op de instelling die voor mij werkt en dat is: Econo AAN, Vraagbesturing UIT.
Ongeacht hoeveel vraagbesturing (50%, 75%, zelfs 100% of automatisch) dan krijg ik het pendelgedrag zoals omschreven in mijn vorige post (elk half uur 5 minuten pauze ondanks dat setpoint nog lang niet bereikt is), ook als ik de tweede binnenunit aanzet.
Zet ik Vraagbesturing UIT (en ook Econo UIT), dan blijft hij nog steeds pendelen. Ik zie dan ik de grafieken dat de compressor frequency naar 80Hz schiet en daarna continue gependel, tenzij ik de tweede binnenunit aanzet, dan blijven beide gewoon draaien. Het lijk er dus inderdaad op alsof de buitenunit z'n warmte niet kwijt kan.
Zet ik enkel de binnenunit in de woonkamer aan met Econo AAN (en nog steeds Vraagbesturing UIT) dan gaat het goed. Hij heeft zowel gisteren als vandaag 5 uur aan één stuk gedraaid zonder ook maar een defrost of pendelgedrag. Je merkt wel dat als tegen het einde van de avond de ruimte dusdanig is opgewarmd dat het setpoint met 4 graden overschreden is, dat hij gaat pendelen, maar dat begrijp ik en levert ook geen comfort problemen op aangezien de ruimte is opgewarmd.

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/CeWINufA54.png/raw

Het verbruik is wel ietwat aan de hoge kant en schommelt tussen de 900 watt en 2300 watt. Maar goed, setpoint is 20,5 graden waarmee het 22 graden in de woonkamer wordt, dus mag eigenlijk niet klagen.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
De Perfera 3.5 met Demand Control op auto levert toch wel interessant gedrag op. Elke dag om 12 uur 's nachts wordt de instelling aangepast.

Gisteren leverde dat een raar heel ander verbruikersplaatje op dan vandaag. Gisteren was het verbruik lager, ziet de grafiek er onstabieler uit en werd setpoint niet bereikt. Vanaf vandaag is het verbruik hoger, maar ziet de grafiek er een stuk stabieler uit.

Let op. Dit is inclusief het verbruik van de koelkast die aan en uit springt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkkbd2Qs7_uJmxD6oiiQp5aD9Jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iM3xQ0WWP5vkhLWvTiCPOlyr.png?f=user_large

Ik vraag me nu wel af of handig Demand Control op auto is. Misschien toch maar handmatig instellen. Het is ook de vraag in hoeverre je deze instelling op auto wilt zetten in deze tijden waarin je de maximale capaciteit wilt gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door banaliteit op 06-12-2022 07:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Ik lees hier vaak de vraag wat mensen moeten verwachten van een airco wat betreft verbruik ten opzichte van gas.

Wij hebben een kleine, betrekkelijk oude ('57) tussenwoning, naar huidige maatstaven gemiddeld geisoleerd. Spouwmuurisolatie ongeveer 6cm grijze parels, vloerisolatie woonkamer en keuken, half dubbel glas, half oud (25jr oud) hr++ glas met rolluiken op de zuidkant, en goede isolatie van de zolder aan de binnenzijde).

Ons verbruik in gas voor verwarming was ongeveer 500m3. Daarmee stookten we niet 24/7 en was het hier vaak redelijk kil. Overdag lieten we de temperatuur vaak terugzakken naar 16 a 17 graden. In de avond meestal tussen de 18 en 20. Boven werd niet anders gestookt dan om bevroren leidingen te voorkomen.

Vorig stookseizoen hadden wij een totaal verbruik voor verwarmen met de airco van 232kWh. 1 van de redenen dat dat zo laag was, was dat verwarmen vaak weinig zin had omdat we onze ventilatie niet goed op orde hadden.

Inmiddels is de ventilatie geregeld en krijgen we eigenlijk pas goed een beeld van het werkelijke verbruik.

Bij deze temperatuur (gemiddeld rond het vriespunt tot net er boven), werkt 24/7 verwarmen hier goed. Gemiddeld verbruikt onze installatie dan ongeveer 370W per uur, waarmee we onze hele woning erg comfortabel op een aangename temperatuur houden. Onze woonkamer is nu permanent rond de 20 graden, maar ook de bovenverdieping is continue rond de 18 graden ongeveer, wat vele malen hoger is dan we gewend waren. Dat ondanks het feit dat onze nieuwe warmtepompboiler dagelijks een forse portie kou de trap af stort.

Bij het uitrekenen van ons verwachtte verbruik zag ik dat we, als we dit blijven volhouden, waarschijnlijk rond de 1000kWh uit gaan komen dit seizoen. In zekere zin klopt dat erg met de theorie die ik hier vaak lees dat je uit moet gaan van ongeveer 2kWh voor elke m3 aan gas.
Alleen hebben we nu dus veel meer comfort, omdat onze multisplit stabiel onze hele woning op temperatuur houdt, ook boven.

Wanneer we onze houtkachel stoken (weinig), valt het verbruik van onze airco automatisch terug tot ongeveer 25W per uur tot de ruimte weer afkoelt. Die periodes heb ik niet meegeteld in het gemiddelde verbruik.

Ik lees hier vaak het advies om daar waar je veel verwarmt een singlesplit te nemen, en eventueel voor boven een multisplit. Ware het niet dat wij maar 1 buitenunit konden plaatsen, dan hadden wij misschien ook voor die constructie gekozen, omdat we gewend waren boven niet te stoken. Nu stoken we boven gratis mee met de multisplit en ben ik extra blij dat we dit gekozen hebben. Een onverwachte bijwerking van de multisplit die voor ons erg goed uitpakt en veel comfort toevoegt.

Wanneer je erg veel verwarmt in de tussen-seizoenen, en/of de airco als bij-verwarming gebruikt kan ik me voorstellen dat de balans misschien anders uitvalt.

Hieronder 3 printscreens van het verbruik van onze airco over 3 dagen, met gebruik van de houtkachel op de eerste daarvan.
Temperatuur buiten tussen de 0 (zondag) en 6 graden (gisterenavond), nu 2 graden buiten.

Unit in woonkamer (3,5kW) verwarmt benedeverdieping (ongeveer 36m2) tot ongeveer 20 graden (setpoint 19), unit in trapgat (2,5kW) en slaapkamer (2kW) verwarmen via fanstand met restwarmte de bovenverdieping tot ongeveer 18 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9z4aKTRNWSsBjRon2eRWkxBw9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHNEyHZ5hUe4hpsfejSUPaTh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvhq_EINgT3bhONdywvujkNcUw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hc6kEjkUmevC1xKSf3vjkTae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bnbeJvgPhlMFCX1eHk7AhPAsW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62eSEZxT03N4N78nXIJzx04T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Dolbyadt schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:35:
@Zuinig Mijn Dakin Pefera 3,5 heeft afgelopen 24uur 9 Defrost gehad met een totaal verbruik bijna 11Kwh.

Maandag 5 december 24/7 9 defrost gehad.
[Afbeelding]

[...]
LG 5kw geen enkele defrost gisteren op 1 sochtends na.
Uiteraard kan het geen kwaad, een warmtepomp (lucht/water) doet hetzelfde en die kosten 6k in euro's dus de techniek komt overal op hetzelfde neer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:00
Ik heb even een los topic gestart voor mensen met een MHI om puur over instellingen en verbruik van gedachten te kunnen wisselen.

Master-T in "MHI instellingen topic"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebo
Wat ik merk is dat als je de binnenunit hard laat blazen(niet medium of zacht) en naar de grond laat blazen hij het meest efficient werkt en de minste KW's verbruikt. Tevens maakt de buitenunit minder herrie lijkt het, alsof hij beperkt wordt als hij zacht moet blazen aan de binnenzijde en buiten wel hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
patrickt35 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:15:
Vind ik ook, als je 30kw verbruikt springen mensen uit hun vel. Maar die vergeten dat tot 2 jaar geleden een kw 0,05 cent was en een kuub gas 0.25 cent. 30kw je huis verwarmen is gewoon netjes en had met oude tarieven 45 euro per maand gekost, helaas kost dit nu dus 10 x zoveel. Maar daar kan de airco niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:04
Freekers schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:13:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Allen hartelijk dank voor de tips en het meedenken. Ik heb de afgelopen dagen liggen experimenteren met de instellingen en het lijkt erop dat @Hespy het bij 't juiste eind had. Zodra ik de tweede binnenunit aanzette, sloegen beide units niet meer af. Uiteindelijk ben ik na veel trail en error uitgekomen op de instelling die voor mij werkt en dat is: Econo AAN, Vraagbesturing UIT.
Ongeacht hoeveel vraagbesturing (50%, 75%, zelfs 100% of automatisch) dan krijg ik het pendelgedrag zoals omschreven in mijn vorige post (elk half uur 5 minuten pauze ondanks dat setpoint nog lang niet bereikt is), ook als ik de tweede binnenunit aanzet.
Zet ik Vraagbesturing UIT (en ook Econo UIT), dan blijft hij nog steeds pendelen. Ik zie dan ik de grafieken dat de compressor frequency naar 80Hz schiet en daarna continue gependel, tenzij ik de tweede binnenunit aanzet, dan blijven beide gewoon draaien. Het lijk er dus inderdaad op alsof de buitenunit z'n warmte niet kwijt kan.
Zet ik enkel de binnenunit in de woonkamer aan met Econo AAN (en nog steeds Vraagbesturing UIT) dan gaat het goed. Hij heeft zowel gisteren als vandaag 5 uur aan één stuk gedraaid zonder ook maar een defrost of pendelgedrag. Je merkt wel dat als tegen het einde van de avond de ruimte dusdanig is opgewarmd dat het setpoint met 4 graden overschreden is, dat hij gaat pendelen, maar dat begrijp ik en levert ook geen comfort problemen op aangezien de ruimte is opgewarmd.

[Afbeelding]

Het verbruik is wel ietwat aan de hoge kant en schommelt tussen de 900 watt en 2300 watt. Maar goed, setpoint is 20,5 graden waarmee het 22 graden in de woonkamer wordt, dus mag eigenlijk niet klagen.
Volgens Daikin zelf is Econo mode niet meer dan een beperking van het vermogen op 70%.
Daikin's Econo Mode
In this mode, your air-con will only run on 70% of its actual capacity. If you want to keep your electricity bills low, this would be the best mode to use. This mode also prevents excessive cooling.
https://www.daikin.com.sg...%20they%20turn%20it%20on.

Dus in principe zou vraagbesturing op 75% grofweg hetzelfde op moeten leveren. Deze beide simultaan werkt niet echt want dan gaan ze elkaar in de weg zitten. Desalniettemin mooi om te lezen dat je probleem is opgelost.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Kan er mij iemand even uitleggen waarom een multi-split minder verbruikt wanneer meerdere binnenunits draaien?

Ik lees dat het minimaal vermogen zakt, maar dat het totale verbruik ongeveer 10-15% meer is?
Maar dat lijkt me zeer tegenstrijdig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
IamPeacock schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:27:
Kan er mij iemand even uitleggen waarom een multi-split minder verbruikt wanneer meerdere binnenunits draaien?

Ik lees dat het minimaal vermogen zakt, maar dat het totale verbruik ongeveer 10-15% meer is?
Maar dat lijkt me zeer tegenstrijdig te zijn.
We zijn er zo blij mee dat we overwogen hebben een brief naar mhi te schrijven. Maar uiteraard niet gedaan. Het staat bij mhi in elk geval letterlijk in de combinatie-tabel.

Ik hou dit in de gaten, in de hoop dat iemand hier een zinnige verklaring voor heeft.

De enige heel voorzichtige verklaring die ik heb is dat hij misschien efficienter gaat werken omdat hij zijn warmte beter kwijt kan, en misschien efficienter kwijt kan. Maar dat zou dan nog maar een klein deel van het verhaal zijn.

Overigens, bij mhi wordt bij gebruik van meerdere units het minimale vermogen hoger, maar het minimaal opgenomen vermogen wordt lager. Je zou denken dat dat een hogere cop betekent.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 06-12-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Sjamo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:33:
[...]

We zijn er zo blij mee dat we overwogen hebben een brief naar mhi te schrijven. Maar uiteraard niet gedaan. Het staat bij mhi in elk geval letterlijk in de combinatie-tabel.

Ik hou dit in de gaten, in de hoop dat iemand hier een zinnige verklaring voor heeft.

De enige heel voorzichtige verklaring die ik heb is dat hij misschien efficienter gaat werken omdat hij zijn warmte beter kwijt kan, en misschien efficienter kwijt kan. Maar dat zou dan nog maar een klein deel van het verhaal zijn.

Overigens, bij mhi wordt bij gebruik van meerdere units het minimale vermogen hoger, maar het minimaal opgenomen vermogen wordt lager. Je zou denken dat dat een hogere cop betekent.
Wat is het verschil tussen minimale vermogen en minimaal opgenomen vermogen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Eind deze maand worden bij ons 3 airco's geinstalleerd (3x single split)
Twee keer 3,5kw op de benedenverdieping en 1x 2.0kw slaapkamer. Alledrie van Mitsubishi Heavy Industries.

Op het plat dak komen de buitenunits van een 3.5kw en de 2kw naast elkaar te staan. Ik denk dat ik de stroom vanuit de logeerkamer naar buiten haal. Op deze groep zit nagenoeg niets aangesloten (enkel een lamp, schemerlampje en wekkerradio). Ik had begrepen dat je circa 3500w veilig uit een standaardgroep kunt halen.
Is mijn aanname dan juist dat dit waarschijnlijk geen problemen zal opleveren?

(De derde unit (3.5kw) komt overigens achter in de aanbouw. Deze zal zijn stroom vanuit een andere groep krijgen).

Mijn alternatieve oplossing is om via werkspot (oid) een electricien te regelen die een aparte groep maakt voor de drie units. Maar als het niet nodig is, dan doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
IamPeacock schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:27:
Dat is toch niet zo vreemd? Meerdere binnenunits aan geeft hetzelfde effect als 1 binnenunit harder laten draaien; delta-T wordt kleiner waardoor de buitenunit minder hard hoeft te werken voor dezelfde warmte. Dus inderdaad een hogere COP. Met meerdere binnenunits heb je ook nog een betere spreiding van warmte, dat komt de efficiency ook ten goede.

[ Voor 24% gewijzigd door Martin7182 op 06-12-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubensp
  • Laatst online: 01-10 09:34
IamPeacock schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:49:
[...]

Wat is het verschil tussen minimale vermogen en minimaal opgenomen vermogen... 8)7
Minimaal vermogen is de warmte/kou afgifte van de unit.
Minimaal opgenomen vermogen is wat de unit verbruikt aan stroom in kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
IamPeacock schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:49:
[...]

Het vermogen is de capaciteit van de unit, van de airco. Dus bijvoorbeeld, de airco kan met minimaal vermogen 1,2kW niet minder dan 1,2kW geven (tenzij de unit gaat werken met aan en uit). Het vermogen is belangrijk om te bepalen welke unit geschikt is voor een ruimte.

Het opgenomen vermogen is het verbruik, de energie, de stroom die de unit nodig heeft om het vermogen te leveren. Doorgaans in Wh, of eventueel kWh.

Bij mhi gaat bij aanzetten van meerdere units het minimaal vermogen van bijvoorbeeld 1kW naar 1,4kW. Dus waar de buitenunit met 1 unit ingeschakeld kan terugmoduleren naar 1kW, kan hij bijvoorbeeld met 3 werkende binnenunits maar terugmoduleren naar 1,4kW. De exacte cijfers staan in de combinatie-tabel.

Het minimaal opgenomen vermogen, dus wat de buitenunit minimaal verbruikt bij stabiel draaien zonder aan/uit, is bij onze buitenunit (6.0kW) bij 1 ingeschakelde binnenunit 320W per uur. Bij 2 ingeschakelde binnenunits zakt dit minimaal opgenomen vermogen naar 290Wh en bij 3 naar ik dacht 270.

In de praktijk daalt het nog iets verder, maar de sprongen blijven ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10 11:02
Misanthropia schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:07:
[...]

Dat is echt een ramp...

Een zomer kun je de airco vast wel missen.
Nee. Misschien ik wel maar de familie zeker niet, het wordt stikheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Sjamo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:59:
[...]
Het minimaal opgenomen vermogen, dus wat de buitenunit minimaal verbruikt bij stabiel draaien zonder aan/uit, is bij onze buitenunit (6.0kW) bij 1 ingeschakelde binnenunit 320W per uur. Bij 2 ingeschakelde binnenunits zakt dit minimaal opgenomen vermogen naar 290Wh en bij 3 naar ik dacht 270.
Oké, maar dat betekent niet dat je bij bijvoorbeeld 2 units dan maar 290Wh verbruikt voor de 2 units samen? Dit gaat dan om 290Wh per unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
IamPeacock schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:02:
[...]

Oké, maar dat betekent niet dat je bij bijvoorbeeld 2 units dan maar 290Wh verbruikt voor de 2 units samen? Dit gaat dan om 290Wh per unit?
Nee, de 2 units, of 3 units samen.

Tricky punt daarbij is dat de 2e en 3e unit vaak ergens zullen hangen waar het kouder is. Het kan zijn dat je installatie bijvoorbeeld de kamer op temperatuur heeft en wat dat betreft terug kan zakken naar bijvoorbeeld die 320Wh.
Maar, als je nu een 2e unit er bij aanzet op verwarmen heeft deze een eigen warmtevraag. Het kan dus zijn dat je verbruik dan niet daalt maar stijgt, omdat de woonkamer dan wel op temperatuur is, maar de slaapkamer waar die andere unit hangt niet.

Om dat te omzeilen heeft iemand hier dus ontdekt/uit gevonden, dat wanneer je de 2e en eventueel 3e unit niet op verwarmen zet maar op fanstand, dus zonder eigen warmtevraag, je wel het voordeel hebt van het dalende opgenomen vermogen, maar niet het nadeel van de eigen warmtevraag van de unit.

Hier staan unit 2 en 3 tegenwoordig dus altijd aan wanneer unit 1 aanstaat op verwarmen. Het blijkt dat de warmte die ulin de 2e en 3e unit ongevraagd wordt aangeboden, voldoende is om de bovenverdieping een stuk aangenamer te houden qua temperatuur. Dat scheelt echt minimaal 2, soms wel 3 a 4 graden wanneer de installatie langer aanstaat.

Bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden geeft dat hier met 3 draaiende units een stabiel verbruik van rond de 240 a 250W.
Pagina: 1 ... 268 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic