Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 269 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.481 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Sjamo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:14:
[...]

Nee, de 2 units, of 3 units samen.

Tricky punt daarbij is dat de 2e en 3e unit vaak ergens zullen hangen waar het kouder is. Het kan zijn dat je installatie bijvoorbeeld de kamer op temperatuur heeft en wat dat betreft terug kan zakken naar bijvoorbeeld die 320Wh.
Maar, als je nu een 2e unit er bij aanzet op verwarmen heeft deze een eigen warmtevraag. Het kan dus zijn dat je verbruik dan niet daalt maar stijgt, omdat de woonkamer dan wel op temperatuur is, maar de slaapkamer waar die andere unit hangt niet.

Om dat te omzeilen heeft iemand hier dus ontdekt/uit gevonden, dat wanneer je de 2e en eventueel 3e unit niet op verwarmen zet maar op fanstand, dus zonder eigen warmtevraag, je wel het voordeel hebt van het dalende opgenomen vermogen, maar niet het nadeel van de eigen warmtevraag van de unit.

Hier staan unit 2 en 3 tegenwoordig dus altijd aan wanneer unit 1 aanstaat op verwarmen. Het blijkt dat de warmte die ulin de 2e en 3e unit ongevraagd wordt aangeboden, voldoende is om de bovenverdieping een stuk aangenamer te houden qua temperatuur. Dat scheelt echt minimaal 2, soms wel 3 a 4 graden wanneer de installatie langer aanstaat.

Bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden geeft dat hier met 3 draaiende units een stabiel verbruik van rond de 240 a 250W.
Zeer duidelijke uitleg, hartelijk dank.

Maar helaas zit ik dan dus blok, want met een Daikin kan je de units niet op verschillende standen zetten.
1 unit op warmen en de andere op blazen lukt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:12
IamPeacock schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:16:
[...]

Zeer duidelijke uitleg, hartelijk dank.

Maar helaas zit ik dan dus blok, want met een Daikin kan je de units niet op verschillende standen zetten.
1 unit op warmen en de andere op blazen lukt helaas niet.
Graag gedaan.

En zoiets las ik ook inderdaad. Misschien is het de moeite waar om er een email naar Daikin aan te wagen met de vraag of dat op de Daikin multisplit ook te bereiken is, en zo ja hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:56
Sjamo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:19:
[...]

Graag gedaan.

En zoiets las ik ook inderdaad. Misschien is het de moeite waar om er een email naar Daikin aan te wagen met de vraag of dat op de Daikin multisplit ook te bereiken is, en zo ja hoe.
Met een MHI multisplit kun je deels wel verschillende standen gebruiken zolang ze maar niet elkaars tegenovergestelde zijn. Dus 1 unit verwarmen andere koelen of drogen kan niet. Maar verwarmen en ventileren kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:31
Master-T schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:25:
[...]

Met een MHI multisplit kun je deels wel verschillende standen gebruiken zolang ze maar niet elkaars tegenovergestelde zijn. Dus 1 unit verwarmen andere koelen of drogen kan niet. Maar verwarmen en ventileren kan wel.
Yep, doe ik ook met mijn LG.

@whtniels Kan dat ook met de ME? Dan vraagt iig de 2e unit om extra vermogen, maar iets gaat echt niet goed in dat installatie van jou. Heb je de uitblaastemperatuur ook gecheckd binnen met een IR thermometer?

Als de buitenunit zo hard loopt te pompen en het wordt binnen niet warm is het tijd om onderdelen en zelfs hele units te swappen. Of zit er soms een knik in de leiding?
Frag1le schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:12:
[...]

Voor de volledigheid de specs van jouw buitenunit:
[Afbeelding]

Kijkende naar die specs zouden je units gewoon gigantisch moeten pendelen, maar dat doen ze dus niet en het wordt ook geen sauna in je huis.
Jouw opgenomen vermogen is hoger dan mijn MHI + de oven 24/7 aan, bizar.
Overigens nemen fabrikanten het niet zo nauw met max power in de specsheets, de MU3R19 hier zou ook niet meer dan ~2kW pakken maar piekt wel naar 2800W bij opstarten / meerdere max demand units binnen. Specs zeggen 0,28 – 1,27 – 2,04 kW, voor een 5.3 kW nominale unit. Een 6.8 @ 4 kW peak is niet heel gek, alleen dat die daar blijft is irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
w00key schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:43:
[...]

Yep, doe ik ook met mijn LG.

@whtniels Kan dat ook met de ME? Dan vraagt iig de 2e unit om extra vermogen, maar iets gaat echt niet goed in dat installatie van jou. Heb je de uitblaastemperatuur ook gecheckd binnen met een IR thermometer?

Als de buitenunit zo hard loopt te pompen en het wordt binnen niet warm is het tijd om onderdelen en zelfs hele units te swappen. Of zit er soms een knik in de leiding?

[...]

Overigens nemen fabrikanten het niet zo nauw met max power in de specsheets, de MU3R19 hier zou ook niet meer dan ~2kW pakken maar piekt wel naar 2800W bij opstarten / meerdere max demand units binnen. Specs zeggen 0,28 – 1,27 – 2,04 kW, voor een 5.3 kW nominale unit. Een 6.8 @ 4 kW peak is niet heel gek, alleen dat die daar blijft is irritant.
Nee kan niet. Heb ik al is geprobeerd. Een IR thermometer heb ik niet maar er is merkbaar verschil tussen uitblaas temperaturen.

Over de specs verbaast mij wel een beetje dat dat niet nauw wordt genomen, maar 4+kw vind ik wel erg hoog voor een 16amp stop. T hoogste wat ik heb gemeten was 4.4kw. Vannochtend een half uur lang op +/- 3.8kw gedraait, tussendoor gaat hij zelf ook steeds uit en dan weer aan, van 3.8kw naar 10w om na 1 minuut weer naar 3.5 te gaan. Blazen de binnenunits hard? Nee, helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tijdje terug hier wat vragen gesteld over een airco buiten unit verplaatsen i.v.m. klagende buren. Uiteindelijk om gezeur te voorkomen de airco buiten unit laten verplaatsen.

De monteur merkte toen op dat één van de buitenleidingen bevroren was en dat dit kwam omdat één bout niet goed aangedraaid was en die dus lekte.

Hij gaf aan dat hij niet kon zien hoeveel koel middel er gelekt was en of die nog optimaal zou werken. Na het verplaatsen de airco even aangehad en hij verwarmde en koelde zo ver we dit konden voelen.

Enkel nu merk ik dat nu het kouder wordt de airco de woonkamer niet goed warm krijgt. Begin vorige maand een beetje begonnen met hem zo nu en dan aan doen en toen werd het huis vrij snel comfortabel rond de 20-21 graden enkel nu al staat die uren aan dan nog geeft de digitale thermometer maar 19 graden aan en het voelt ook niet lekker warm zeg maar.

De monteur even een mail gestuurd en die gaf aan dat dit was zoals hij had verwacht. Niet voldoende koelmiddel om te werken maar niet voldoende om optimaal te werken. De oplossing is koelmiddel moet opnieuw gevuld worden en dan moet die weer optimaal werken.

Is dit een logisch verhaal? Model is een Mitsubihi Heavy Elektronics SRK 35 ZSX-W (3,5 kwh)

Huis is een tussenwoning uit 1999 met een woonkamer van rond de 125m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Als ik de airco op 19C zet en fanspeed op zn hardst, dan wordt het 19C in onze huiskamer.

Als ik de fanspeed op auto zet, dan zakt de temperatuur in huis naar 17C graden.

Is dit ok?

Jaren 65 huis. Volgespoten spouwmuur, oud dubbelglas. 3.5kw MHI, 70m3 woonkamer.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-10 09:19
C_V_S schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:09:
Tijdje terug hier wat vragen gesteld over een airco buiten unit verplaatsen i.v.m. klagende buren. Uiteindelijk om gezeur te voorkomen de airco buiten unit laten verplaatsen.

De monteur merkte toen op dat één van de buitenleidingen bevroren was en dat dit kwam omdat één bout niet goed aangedraaid was en die dus lekte.

Hij gaf aan dat hij niet kon zien hoeveel koel middel er gelekt was en of die nog optimaal zou werken. Na het verplaatsen de airco even aangehad en hij verwarmde en koelde zo ver we dit konden voelen.

Enkel nu merk ik dat nu het kouder wordt de airco de woonkamer niet goed warm krijgt. Begin vorige maand een beetje begonnen met hem zo nu en dan aan doen en toen werd het huis vrij snel comfortabel rond de 20-21 graden enkel nu al staat die uren aan dan nog geeft de digitale thermometer maar 19 graden aan en het voelt ook niet lekker warm zeg maar.

De monteur even een mail gestuurd en die gaf aan dat dit was zoals hij had verwacht. Niet voldoende koelmiddel om te werken maar niet voldoende om optimaal te werken. De oplossing is koelmiddel moet opnieuw gevuld worden en dan moet die weer optimaal werken.

Is dit een logisch verhaal? Model is een Mitsubihi Heavy Elektronics SRK 35 ZSX-W (3,5 kwh)

Ik heb een 2-onder-1 kap van ook +- 125m3 (woonkamer) op een 3,5 Daikin Perfera en die heeft het ook moeilijk nu... heb de temperatuur op 23 gezet en alle eco spul uit en nu trekt die het net naar 18,5 in de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx

En met fanspeed op max?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:12:
Als ik de airco op 19C zet en fanspeed op zn hardst, dan wordt het 19C in onze huiskamer.

Als ik de fanspeed op auto zet, dan zakt de temperatuur in huis naar 17C graden.

Is dit ok?

Jaren 65 huis. Volgespoten spouwmuur, oud dubbelglas. 3.5kw MHI, 70m3 woonkamer.
Nee.

Wat je kunt proberen is om een externe temperatuurmeter te gebruiken in combinatie met fan op auto.
Ik gebruikt MHI-AC-Ctrl om de airco te laten werken met een temperatuursensor naast m'n bureau op zolder terwijl de airco in het trapgat hangt. Zou ik dit niet doen dan denk de airco veel te vroeg dat de temperatuur bereikt is en schakelt terug of uit.

De vraag is echter of je die oplossing ziet zitten, want het zal er op neerkomen dat de fan langer op hogere stand blijft draaien. Blijkbaar lekt je woning namelijk flink wat energie en voer je warmte op een plek toe. Dan is het moeilijk aangenaam krijgen qua temperatuur, luchtstroming en geluid.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 06-12-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Yellos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:13:
[...]

Ik heb een 2-onder-1 kap van ook +- 125m3 (woonkamer) op een 3,5 Daikin Perfera en die heeft het ook moeilijk nu... heb de temperatuur op 23 gezet en alle eco spul uit en nu trekt die het net naar 18,5 in de woonkamer
Stelde zojuist precies dezelfde vraag.

Redt hij het wel met fanspeed op max?

Ik moet trouwens snachts de airco aanlaten op 18c max fanspeed om het overdag fatsoenlijk warm te krijgen. Zet hem dan overdag op 19c max fanspeed.

Als ik hem snachts niet aanlaat, moet ik de airco op 22 max fanspeed zetten om het hier 18c graden te krijgen. En dan kan ik eind van de middag de setpoint steeds iets lager zetten. Schijnbaar zijn de meubels en muren zo koud als ik de airco snachts uitlaat, dat die de lucht gelijk weer afkoelen.

Qua verbruik, maakt het eigenlijk nauwelijks uit 24/7 of snachts uit, want hij moet lomp aan het werk als hij uit heeft gestaan en dat kost Kilowatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-10 17:27
PentaClover schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:11:
[...]

Na de defrost is de warmte wisselaar buiten nog warm na het even op volle kracht droog blazen, zie IR foto van vorig jaar van mijn buiten unit bij een defrost toen het buiten nog ietsjes kouder was:
[Afbeelding]

Een beetje goede regeling gaat na het omschakelen naar verwarmen eerst deze rest warmte met de compressor eruit halen voordat de buitenunit ventilator aangezet wordt om te voorkomen dat er onnodig warmte aan de koude lucht wordt afgegeven en als dan daarna de fan weer aangaat, dan wordt de warmte wisselaar verwarmd met de buiten lucht dus tenzij de temperatuur buiten is gedaald, zal die niet ineens kouder worden dan voor de defrost.
Droogblazen? keert de motor de blaaasrichting? om het vocht er uít te blazen?

Of is het meer "doorluchten" ofwel een hoge luchtstroom er doorheen trekken en hopen dat alle vocht meekomt?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49

Is dit ok?

komt mij bekend voor. heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de airco op auto zo stil mogelijk blaast. Op de hoogste stand wordt de warme lucht ver weg geblaasd en is deze weer afgekoeld als het weer wordt aangezogen (aan de bovenkant). De temperatuur wordt gemeten bij deze ingang en de unit zal dan ook harder werken.

Op de lage fan speed blijft de warme lucht in de buurt van de unit en denkt hij dat de gewenste temperatuur al is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:16:
[...]

Nee.

Wat je kunt proberen is om een externe temperatuurmeter te gebruiken in combinatie met fan op auto.
Ik gebruikt MHI-AC-Ctrl om de airco te laten werken met een temperatuursensor naast m'n bureau op zolder terwijl de airco in het trapgat hangt. Zou ik dit niet doen dan denk de airco veel te vroeg dat de temperatuur bereikt is en schakelt terug of uit.

De vraag is echter of je die oplossing ziet zitten, want het zal er op neerkomen dat de fan langer op hogere stand blijft draaien. Blijkbaar lekt je woning namelijk flink wat energie en voer je warmte op een plek toe. Dan is het moeilijk aangenaam krijgen qua temperatuur, luchtstroming en geluid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XS-bSGIP29Ri2JR4nlvMKQj-i3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZHeEjvfwXcAhoW9U6UmV1q4.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er bij ons uit. De airco hangt zon beetje naast de thermostaat. Hij staat de warme lucht zon beetje op de thermostaat te blazen :|

Op auto fanspeed geeft de thermostaat 17c aan en dan denk je dat het bij de airco 19 graden is?

Zal eens een thermometer op de airco zetten.... Kijken wat er gebeurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

mortal schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:24:
[...]

komt mij bekend voor. heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de airco op auto zo stil mogelijk blaast. Op de hoogste stand wordt de warme lucht ver weg geblaasd en is deze weer afgekoeld als het weer wordt aangezogen (aan de bovenkant). De temperatuur wordt gemeten bij deze ingang en de unit zal dan ook harder werken.

Op de lage fan speed blijft de warme lucht in de buurt van de unit en denkt hij dat de gewenste temperatuur al is bereikt.
Met vetgedrukt ben ik het oneens. Bij fanspeed op max. wordt er een lagere temperatuur aan warme lucht, t.o.v. een lage fanspeed, de kamer ingeblazen. De binnenunit zal dus meer lawaai maken maar de buitenunit hoeft minder hard te werken en verbruikt daardoor minder wattage.

Edit: op advies @Rukapul geprobeerd het duidelijker te verwoorden. Beter gaat het mij niet lukken :?

[ Voor 8% gewijzigd door vdr01 op 06-12-2022 11:35 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:52
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

Zo ziet het er bij ons uit. De airco hangt zon beetje naast de thermostaat. Hij staat de warme lucht zon beetje op de thermostaat te blazen :|

Op auto fanspeed geeft de thermostaat 17c aan en dan denk je dat het bij de airco 19 graden is?

Zal eens een thermometer op de airco zetten.... Kijken wat er gebeurt
Ik laat mijn airco de temperatuur uitlezen via de afstandsbediening. Werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
vdr01 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:29:
[...]

Met vetgedrukt ben ik het oneens. Bij fanspeed op max. wordt er minder warme lucht, t.o.v. een lage fanspeed, de kamer ingeblazen. De airco zal dus meer lawaai maken maar hoeft minder hard te werken. En vebruikt dus minder wattage.
De definitie van 'werken' kan natuurlijk betrekking hebben op verschillende componenten waaronder zowel compressor als ventilator ;)

Aan jullie beiden dus het advies om duidelijke bewoordingen te kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
patrickt35 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:30:
[...]

Ik laat mijn airco de temperatuur uitlezen via de afstandsbediening. Werkt perfect
Hoe werkt dat??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
Ik weet niet of alle merken dit ondersteunen, maar wanneer je in je afstandsbediening een soort roostertje ziet zitten, grote kans dat er een sensor in je ab zit.
Hoe je die activeert zal je kunnen lezen in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
patrickt35 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:33:
[...]

Ik weet niet of alle merken dit ondersteunen, maar wanneer je in je afstandsbediening een soort roostertje ziet zitten, grote kans dat er een sensor in je ab zit.
Hoe je die activeert zal je kunnen lezen in de handleiding
Ik heb dit niet eerder gehoord of gelezen

Heb een mhi srk35zs-w.

Ondertussen de fan weer op auto en thermometer op de binnenunit gezet...kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:25
[...]

Heb je vraagbesturing ook uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 18-10 20:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Hier gaat het ook wel relatief moeizaam, maar met een 5kW buitenunit op een huis van 220m2 vind ik het aardig knap hoe het warm blijft. Wel de fanspeed op 3, anders komt het niet goed. Dat is qua herrie wel even vervelend moet ik zeggen maar goed, zoals gisteren ook weer bijna 5,- aan stookkosten bespaard. Dus dat loont zich wel.

De CV nog niet aangehad hier, wel een paar keer op het punt gestaan. De voornaamste reden dat het bij ons randje is, komt doordat de buitenunit constant aan het defrosten is 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evx9E40vLSmopCsPs8vD1f-gA6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFyj7N0CahEEILHxbBeyzg94.png?f=fotoalbum_large
Maar goed daar is weinig aan te doen neem ik aan?

[ Voor 18% gewijzigd door Kuusj op 06-12-2022 11:43 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-10 15:04

Even met weinig woorden; dit is correct. Unit afpompen, wegen hoeveel er nog in zat en op gewicht weer afvullen is de enige manier om dit goed te krijgen en zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:37:
[...]

Ik heb dit niet eerder gehoord of gelezen

Heb een mhi srk35zs-w.

Ondertussen de fan weer op auto en thermometer op de binnenunit gezet...kijken wat er gebeurd.
Bij mijn airco heet het follow me functie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-qrCzZqtWp8mFbjumpXyLjEE48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXq6CNOjslRXSPGMg3Y1j2Qm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
patrickt35 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:51:
[...]

Bij mijn airco heet het follow me functie.
[Afbeelding]
Welk merk type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Qlima SC6235

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Laatst online: 19-10 17:17

Is dit ok?

Wat belangrijk is om te weten is het volgende.

Airco ingesteld op 19
Je geeft aan fan stand op auto --> Thermostaat 17 graden
Je geeft aan fan stand op max --> Thermostaat 19 graden

Wat gebeurd er indien je het volgende doet?

Airco ingesteld op 21
Fan stand op auto --> Thermostaat 19 graden?
Fan stand op max --> Thermostaat 21 graden?

Indien er constant een gelijkwaardige offset aanwezig is met dezelfde instellingen, tussen wat de ingestelde temperatuur is en wat de thermostaat aangeeft, zou ik me verder niet druk maken om wat de thermostaat zegt.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
whtniels schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:02:
[...]

Nee kan niet. Heb ik al is geprobeerd. Een IR thermometer heb ik niet maar er is merkbaar verschil tussen uitblaas temperaturen.

Over de specs verbaast mij wel een beetje dat dat niet nauw wordt genomen, maar 4+kw vind ik wel erg hoog voor een 16amp stop. T hoogste wat ik heb gemeten was 4.4kw. Vannochtend een half uur lang op +/- 3.8kw gedraait, tussendoor gaat hij zelf ook steeds uit en dan weer aan, van 3.8kw naar 10w om na 1 minuut weer naar 3.5 te gaan. Blazen de binnenunits hard? Nee, helemaal niet.
Koop er 1. Dan kunnen we tenminste iets zinnigs zeggen over de temperaturen, en of het beetje klopt met verbruik. Paar tientjes bij Conrad.

Staat jouw MXZ-3F68 VF op een 16A groep? Er wordt 20A gevraagd in de specs, maar zelfs mijn kleinere MU3R19 moet officieel worden afgezekerd op 25A; dat is wel beetje onzinnig dus hij staat op een gedeelde 16A groep.

Als hij wel tussendoor uit gaat betekent dat het wel kan pendelen - warmtevraag aan = compressor aan, binnen te warm = compressor uit. De vraag is waarom hij niet rustig op half power wilt of kan draaien.

Wat je wilt uitrekenen met de IR thermometers is de effectieve verwarmingscapaciteit binnen. Het is niet super nauwkeurig maar het gaat.

Hierzo:
flow: 9 m3/min op midden fan
temperatuur verschil: in 20 uit 36
Totaal: ~2900W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln6CWGUXaTZf2KnvTwUpNzm7VH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/37M0pDgmzZE6IhXfSvs8da1k.png?f=user_large

Verbruik 570W, COP 5.1, buiten temperatuur 6C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:16:
[...]

Nee.

Getsie!! Dat is het probleem inderdaad. Fanspeed op auto gezet en de temp in de kamer zakt alweer.
Setpoint 19c, temp in de kamer 17.5c, temp bovenop de binnenunit 20.4c. dat ding is dus echt niet gemaakt voor verwarmen, dat is duidelijk....

Zucht.

Is het moeilijk zo'n externe thermostaat aansluiten?
Welke externe thermostaat is aan te raden voor iemand die nauwelijks verstand heeft van aircos & elektra...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:10:
[...]

Getsie!! Dat is het probleem inderdaad. Fanspeed op auto gezet en de temp in de kamer zakt alweer.
Setpoint 19c, temp in de kamer 17.5c, temp bovenop de binnenunit 20.4c. dat ding is dus echt niet gemaakt voor verwarmen, dat is duidelijk....

Zucht.

Welke externe thermostaat is aan te raden voor iemand die nauwelijks verstand heeft van aircos & elektra...?
Ik weet niet of je dit voor elkaar kan krijgen met een Tado of Sensibo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 12:20
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:21:
[...]

Stelde zojuist precies dezelfde vraag.

Redt hij het wel met fanspeed op max?

Ik moet trouwens snachts de airco aanlaten op 18c max fanspeed om het overdag fatsoenlijk warm te krijgen. Zet hem dan overdag op 19c max fanspeed.

Als ik hem snachts niet aanlaat, moet ik de airco op 22 max fanspeed zetten om het hier 18c graden te krijgen. En dan kan ik eind van de middag de setpoint steeds iets lager zetten. Schijnbaar zijn de meubels en muren zo koud als ik de airco snachts uitlaat, dat die de lucht gelijk weer afkoelen.

Qua verbruik, maakt het eigenlijk nauwelijks uit 24/7 of snachts uit, want hij moet lomp aan het werk als hij uit heeft gestaan en dat kost Kilowatjes.
ThaBEN schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:56:
[...]

Wat belangrijk is om te weten is het volgende.

Airco ingesteld op 19
Je geeft aan fan stand op auto --> Thermostaat 17 graden
Je geeft aan fan stand op max --> Thermostaat 19 graden

Wat gebeurd er indien je het volgende doet?

Airco ingesteld op 21
Fan stand op auto --> Thermostaat 19 graden?
Fan stand op max --> Thermostaat 21 graden?

Indien er constant een gelijkwaardige offset aanwezig is met dezelfde instellingen, tussen wat de ingestelde temperatuur is en wat de thermostaat aangeeft, zou ik me verder niet druk maken om wat de thermostaat zegt.
Ik ervaarde het zelfde fenomeen. Ik denk dat dit door de auto vraagbesturing komt van Daikin. Bij de auto stand blijft hij waarschijnlijk op een te laag percentage staan.

Nu het kouder word merk ik dat ik de vraagbesturing handmatig moet verhogen of uit zetten. De airco heeft stomweg meer vermogen nodig om het warm te houden in huis.

[ Voor 30% gewijzigd door mikin op 06-12-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halq2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-04-2023

Klint heel aannemelijk, zonder meer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 14:57
whtniels schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:02:
[...]

Dit lijkt toch echt een "normaal" gedrag van de Mitsubishi Electric Multisplits te zijn.

Ik heb hier voor een hoekwoning uit 2005 met slechte compartimentalisatie (Open trapgat in woonkamer, glazen binnendeuren en "simpel" dubbelglas uit 2005) de volgende situatie:

Mitsubishi Electric MXZ-3F54 met:
MSZ-AP50 voor de 130m3 woonkamer + keuken met open trapgat naar de bovenverdieping
2x MSZ-AP25 op twee slaapkamers op bovenverdieping, bovenverdieping is samen ook nog eens goed voor 150m3

Verbruik om dit op 04/12 vanaf 09:30 (tijdens de nacht een keer uit) op te warmen van 16,3° naar 20,5 in de woonkamer en 18° boven (Externe temperatuursensor verder in de kamer, buiten airstream van de units.:
33,3 kWh. (Alles met Fanspeed op 5).
Rond 22:30 setpoint teruggezet naar 19°C

Gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS-ByKREHjOr6jmNXCWJa-0A6QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nIPwfubEOZ6KuBDjLWcMgFt.png?f=fotoalbum_large

Wat ik meen te zien:
09:45 -> 20:15: Unit moet constant aan de bak, slurpt een bak stroom aan 1800-2600W, en het opwarmen wordt onderbroken door een defrost elke 40-60 minuten. Setpoint wordt nooit constant bereikt aangezien de temperatuur tijdens de defrosts snel terugzakt.

20:15 -> 22:15: Ruimte is en blijft nu redelijk op temperatuur, unit kan daardoor wat terug moduleren en af en toe rustiger gaan draaien en defrosts worden minder frequent door lagere vermogenvraag. (Nog 2 defrosts, 1 om 20:40, 1 om 22:15).

22:15 -> 24:00: Setpoint wordt nu bereikt, en unit gaat pendelen.

Ik ben er nog op geen enkel moment in geslaagd de unit niet laten te pendelen wanneer de woning op temperatuur is... Ik zou maar wat graag een constante 700W zien dan het constante gependel naar 2400W en dan terug naar af.

Het andere uiterste is de Mitsubishi Electric Single split unit die in het +/- 35m3 thuiskantoor van m'n vrouw hangt. (MUZ-AP25 + MSZ-AP25)

Verbruik om dit op 04/12 vanaf 09:45 (tijdens de nacht een keer uit) op te warmen van 13,8° naar 20° op te warmen tot 18:32:
3kWh. (Fanspeed initeel op 5, vanaf 10:30 op auto, ook hier de temperatuur gemeten met een extenre sensor aan het andere uiteinde van de kamer.

Gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psU8rAiK5fRV6XUEjDu6Yv9p1RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GaxrquJm8c0DJNSU03ha5GOD.png?f=fotoalbum_large

Hier dus in het begin veel vermogen, 1 defrost iets voor 11:00, en dan vanaf 11:55 rustig doorpruttelen aan 280W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
w00key schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:00:
[...]

Koop er 1. Dan kunnen we tenminste iets zinnigs zeggen over de temperaturen, en of het beetje klopt met verbruik. Paar tientjes bij Conrad.

Staat jouw MXZ-3F68 VF op een 16A groep? Er wordt 20A gevraagd in de specs, maar zelfs mijn kleinere MU3R19 moet officieel worden afgezekerd op 25A; dat is wel beetje onzinnig dus hij staat op een gedeelde 16A groep.

Als hij wel tussendoor uit gaat betekent dat het wel kan pendelen - warmtevraag aan = compressor aan, binnen te warm = compressor uit. De vraag is waarom hij niet rustig op half power wilt of kan draaien.

Wat je wilt uitrekenen met de IR thermometers is de effectieve verwarmingscapaciteit binnen. Het is niet super nauwkeurig maar het gaat.

Hierzo:
flow: 9 m3/min op midden fan
temperatuur verschil: in 20 uit 36
Totaal: ~2900W.

[Afbeelding]

Verbruik 570W, COP 5.1, buiten temperatuur 6C.
Bedankt, ik neem vanavond van werk 1 mee om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
FORZAM schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
[...]

Dit lijkt toch echt een "normaal" gedrag van de Mitsubishi Electric Multisplits te zijn.

MSZ-AP50 voor de 130m3 woonkamer + keuken met open trapgat naar de bovenverdieping
2x MSZ-AP25 op twee slaapkamers op bovenverdieping, bovenverdieping is samen ook nog eens goed voor 150m3

...

Ik ben er nog op geen enkel moment in geslaagd de unit niet laten te pendelen wanneer de woning op temperatuur is... Ik zou maar wat graag een constante 700W zien dan het constante gependel naar 2400W en dan terug naar af.
Oei, dat is echt wel een dingetje. Daarom wou ik van @whtniels graag een berekening hebben hoeveel het nou netto binnen oplevert.

Als je 4kW stroom omzet naar 12kW hitte is COP niet fantastisch, maar het is geen fout in het systeem. Dat kan je schatten met fan speed opzoeken in specs voor m3/uur en dT invullen op http://hvac-calculator.com/heating.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:10:
[...]

Zucht.

Mijn oplossing is een zelfbouwknutsel.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om een officiele losse MHI temperatuurvoeler aan te sluiten, maar kan niet vinden welke.
Wel kwam ik het volgende tegen: https://www.klimaatshop.n...otouch-rc-ex3a-inter.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:29:
[...]

Warme lucht zit tegen het plafond of je nu zacht of hard blaast, de koude lucht ligt op de vloer.

Als je hard naar beneden blaast dan vermengt de lucht zich en er is dan minder verschil tussen boven en onder.

Ik ben geïnteresseerd of iemand ook een plafond ventilator gebruikt om zo een betere vermenging van lucht zo te bereiken?

Ik heb namelijk de airco altijd rustig draaien en zo haast geen vermenging omdat er geen natuurlijke convex is door de hoge plaatsing van de binnenunit.
Gebruik geen ventilator maar ik merk wel dat wanneer de unit de lucht verder weg blaast (harde fanstand dus) dan blijft het rond de airco koeler, maar effectief wordt de ruimter beter verwarmd omdat de lucht zich beter en verder van de unit verspreid. Tevens merk ik dat wanneer de fanstand op hard staat de buitenunit soepeler draait , want als ik hem op laag zet hoor ik hem nog licht vibreren onder het dak en op de harde stand is het helemaal stil. Alsof die beter zijn energie kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 14:57
w00key schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:27:
[...]

Oei, dat is echt wel een dingetje. Daarom wou ik van @whtniels graag een berekening hebben hoeveel het nou netto binnen oplevert.

Als je 4kW stroom omzet naar 12kW hitte is COP niet fantastisch, maar het is geen fout in het systeem. Dat kan je schatten met fan speed opzoeken in specs voor m3/uur en dT invullen op http://hvac-calculator.com/heating.php
Tja, op een dag met vergelijkbare temperaturen en een vergelijkbaar stookgedrag vorige winter (Op gas CV) heb ik er vlotjes 140 kWh doorgestookt.

Ik heb dus vooral veel isolatiewerken. Het rustiger laten draaien eens setpoint bereikt zou dus eerder goed zijn voor m'n peace of mind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
FORZAM schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb hier voor een hoekwoning uit 2005 met slechte compartimentalisatie (Open trapgat in woonkamer, glazen binnendeuren en "simpel" dubbelglas uit 2005) de volgende situatie:

Verbruik om dit op 04/12 vanaf 09:30 (tijdens de nacht een keer uit) op te warmen van 16,3° naar 20,5 in de woonkamer en 18° boven (Externe temperatuursensor verder in de kamer, buiten airstream van de units.:
33,3 kWh. (Alles met Fanspeed op 5).
Rond 22:30 setpoint teruggezet naar 19°C

Gedrag:
[Afbeelding]

Wat ik meen te zien:
09:45 -> 20:15: Unit moet constant aan de bak, slurpt een bak stroom aan 1800-2600W, en het opwarmen wordt onderbroken door een defrost elke 40-60 minuten. Setpoint wordt nooit constant bereikt aangezien de temperatuur tijdens de defrosts snel terugzakt.

20:15 -> 22:15: Ruimte is en blijft nu redelijk op temperatuur, unit kan daardoor wat terug moduleren en af en toe rustiger gaan draaien en defrosts worden minder frequent door lagere vermogenvraag. (Nog 2 defrosts, 1 om 20:40, 1 om 22:15).

22:15 -> 24:00: Setpoint wordt nu bereikt, en unit gaat pendelen.

Het andere uiterste is de Mitsubishi Electric Single split unit die in het +/- 35m3 thuiskantoor van m'n vrouw hangt. (MUZ-AP25 + MSZ-AP25)

Verbruik om dit op 04/12 vanaf 09:45 (tijdens de nacht een keer uit) op te warmen van 13,8° naar 20° op te warmen tot 18:32:
3kWh. (Fanspeed initeel op 5, vanaf 10:30 op auto, ook hier de temperatuur gemeten met een extenre sensor aan het andere uiteinde van de kamer.

Gedrag:
[Afbeelding]

Hier dus in het begin veel vermogen, 1 defrost iets voor 11:00, en dan vanaf 11:55 rustig doorpruttelen aan 280W.
Dat is wel zuur om te lezen, bedankt voor je informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 01:16
Even een vraag voor Daikin Stylish gebruikers. Ik heb het idee dat de mijne niet pendelt en nauwelijks defrosts heeft de afgelopen dagen. Klopt het dat bij pendelen en defrost beide de ventilator voor de luchtstroom stopt en er op dat moment dus geen uitblaas is?

De 3.5 perfera boven met een kleinere buitenunit kan ik wel regelmatig betrappen op stoppen met blazen voor een defrost.

[ Voor 19% gewijzigd door marcovandam op 06-12-2022 12:45 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Goede vraag! Ga ik vanavond eens uit proberen

Is er ook nog wat met de richting te doen? Alle kanten op zodat het goed verspreid gaat.

Maar het airco is misschien niet vol genoeg verhaal hoeft dus niet waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Dacide schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:53:
Eind deze maand worden bij ons 3 airco's geinstalleerd (3x single split)
Twee keer 3,5kw op de benedenverdieping en 1x 2.0kw slaapkamer. Alledrie van Mitsubishi Heavy Industries.

Op het plat dak komen de buitenunits van een 3.5kw en de 2kw naast elkaar te staan. Ik denk dat ik de stroom vanuit de logeerkamer naar buiten haal. Op deze groep zit nagenoeg niets aangesloten (enkel een lamp, schemerlampje en wekkerradio). Ik had begrepen dat je circa 3500w veilig uit een standaardgroep kunt halen.
Is mijn aanname dan juist dat dit waarschijnlijk geen problemen zal opleveren?

(De derde unit (3.5kw) komt overigens achter in de aanbouw. Deze zal zijn stroom vanuit een andere groep krijgen).

Mijn alternatieve oplossing is om via werkspot (oid) een electricien te regelen die een aparte groep maakt voor de drie units. Maar als het niet nodig is, dan doe ik het niet.
Moet netaan goed gaan behalve als je alles tegelijk opstart. Ik heb ze ook op de bovenverdiepinggroep en geen problemen mee, 5kw en 3,5 tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:34:
[...]

Mijn oplossing is een zelfbouwknutsel.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om een officiele losse MHI temperatuurvoeler aan te sluiten, maar kan niet vinden welke.
Wel kwam ik het volgende tegen: https://www.klimaatshop.n...otouch-rc-ex3a-inter.html
Oef wat een prijzen... Had gehoopt op een paar tientjes. Zal het eens onderzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:56
Interessante vraag hier eerder.
Kunnen bij MHI de temp uitlezingnook via de afstandsbediening doen zoals bij sommige andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 08:31
@marcovandam Op het moment dat een defrost word uitgevoerd. Stopt inderdaad de binnenunit met de fan te draaien. Dit is om te voorkomen dat koude lucht naar binnen komt. En de buitenunit gaat de fan ook even uit. Na een paar minuten hoor je een brommend geluid. Dan kan er zelfs tijdens het defrost proces damp/rook komen van de buiten unit. Daarna komt er een straalje water uit de buiten unit lopen. Dit proces duurt ongeveer 5 minuten. Daarna springt de fan weer aan en na enkele seconden gaat de binnen unit weer draaien en komt er weer warme lucht uit.
marcovandam schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:43:
Even een vraag voor Daikin Stylish gebruikers. Ik heb het idee dat de mijne niet pendelt en nauwelijks defrosts heeft de afgelopen dagen. Klopt het dat bij pendelen en defrost beide de ventilator voor de luchtstroom stopt en er op dat moment dus geen uitblaas is?

De 3.5 perfera boven met een kleinere buitenunit kan ik wel regelmatig betrappen op stoppen met blazen voor een defrost.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:03:
[...]

Oef wat een prijzen... Had gehoopt op een paar tientjes. Zal het eens onderzoeken...
je moet gewoon even gaan rondbellen/mailen voor een losse temperatuurvoeler voor jouw model

op de knutsel die ik heb kan ook een losse sensor. Diverse mensen verkopen de basismodule, maar typisch zonder temperatuursensor(instellingen).

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:12
Paar weekjes geduld nog, dan heb ik een module beschikbaar met draadloze sensor(zonder dat je hoeft te knutselen, gewoon plug en play). Ga er donderdag de eerste uitgebreide tests mee doen. :) Ook geen interne(domotics, etc) of externe cloud voor nodig trouwens.

Als dat allemaal draait is de volgende stap een mooi bedieningspaneel met kleurenscherm.

Wordt mooier en goedkoper dan dat standaard mitsubishi ding. :)

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2022 13:49 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-10 15:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Kuusj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:42:
[...]

Hier gaat het ook wel relatief moeizaam, maar met een 5kW buitenunit op een huis van 220m2 vind ik het aardig knap hoe het warm blijft. Wel de fanspeed op 3, anders komt het niet goed. Dat is qua herrie wel even vervelend moet ik zeggen maar goed, zoals gisteren ook weer bijna 5,- aan stookkosten bespaard. Dus dat loont zich wel.

De CV nog niet aangehad hier, wel een paar keer op het punt gestaan. De voornaamste reden dat het bij ons randje is, komt doordat de buitenunit constant aan het defrosten is 8)7

[Afbeelding]
Maar goed daar is weinig aan te doen neem ik aan?
Nu al zo vaak een defrost? Dat lijkt mij niet normaal. Krijgt de buitenunit wel voldoende buitenlucht, of zit deze teveel opgesloten waardoor deze z'n eigen afgekoelde lucht terug krijgt?

Wat bij mij ook helpt, is het ruimtetemperatuursetpoint een stuk lager zetten. Dit voorkomt dat de buitenunit na een defrost volle bak aan het werk gaat en daarmee gelijk weer dichtvriest. Als de unit z'n ruimtetemperatuur heeft bereikt, dan kun je het setpoint weer langzaam verhogen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:48
Sinds een jaar een airco ingebruik om mijn thuiswerkkamer te verwarmen. Het is een MHI SRC20ZS-W

Sinds kort zit er een energiemeter aan en kan ik zien hoeveel vermogen de airco trekt. Ik vraag me af of dit een normaal patroon is.

Ik was gewend geraakt aan dit beeld: (dit is van gisteren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnnCYaLfUXgX-n4L2cenWSxWmcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X552m6PIsTvxnzCEpxBKA5u1.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vandaag lijkt 'ie het wat minder goed te doen (verwarmen gaat minder snel) en het patroon is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzl8NcaL4r49UWwmoAcNG7Yl4ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijXWUdKKtwZCmQXpKTXOC5BB.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik per uur is ongeveer gelijk aan gisteren (300 Wh).

Enige wat misschien anders is, het was een stukje kouder vanochtend, gisteren redelijk constant 5 graden boven 0 en vandaag van lichte vorst naar 6 graden gegaan. Is dit gewoon een teken dat de airco constant aan het werk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 16:56
@LED-Maniak Wat kan je module precies?

Ik zit te kijken voor een wifi /app (2x MHI-Ac-Ctrl wifi module (heb 2 units) en Home Assistant of Domoticz) voor MHI.
raspberry pi zijn slecht/niet verkrijgbaar, dan wordt het een intel nuc oid. Al met al toch best weer veel geld.
Of iemand nog tips?

Kan je module bovenstaande vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door mountainbiker op 06-12-2022 14:12 ]

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
mountainbiker schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:12:

Ik zit te kijken voor een wifi /app (2x MHI-Ac-Ctrl wifi module (heb 2 units) en Home Assistant of Domoticz) voor MHI.
raspberry pi zijn slecht/niet verkrijgbaar, dan wordt een intel nuc oid. Al met al toch best weer veel geld.

Kan je module bovenstaande vervangen?
Je plugt hem in de indoor unit en paired met de bijgeleverde bluetooth temperatuur sensor. Daarna kan je via een browser bij de interface om settings in te stellen. Ondersteunt ook GET en MQTT mocht je Domoticz, etc willen gebruiken. Elke indoor unit krijgt dan zijn eigen externe sensor.

Doorgeboorduurd en uitgebreid met wat hier al eerder is gedeeld in knutselvorm. Alleen dan wat vriendelijker voor mensen met weinig soldeer/programmeer ervaring.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:29
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:47:
Paar weekjes geduld nog, dan heb ik een module beschikbaar met draadloze sensor(zonder dat je hoeft te knutselen, gewoon plug en play). Ga er donderdag de eerste uitgebreide tests mee doen. :) Ook geen interne(domotics, etc) of externe cloud voor nodig trouwens.

Als dat allemaal draait is de volgende stap een mooi bedieningspaneel met kleurenscherm.

Gaan we deze module dan kant en klaar kunnen kopen? Of is het eerder een privèprojectje?

Ik heb interesse.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LED-Maniak
Grave_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:25:
[...]

Gaan we deze module dan kant en klaar kunnen kopen? Of is het eerder een privèprojectje?

Ik heb interesse.
Kant en klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Ah nice esphome met MHI-ctrl, ble en xioami bluetooth sensoren. Dan webapp draaien op de esphome. Daar zul je heel veel mensen blij mee maken als je dat in een kant en klaar pakketje aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 16:56
indicatie voor de prijs?

Kun je op de webinterface dag- en weekprogramma's programmeren? Mooiste nog zelfs op datum?
Kun je wat meer vertellen wat daarin de mogelijkheden zijn?

mountainbiker

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik wil dit topic nu niet overspoelen. Maar 't wordt voor MHI, ME en waarschijnlijk ook Panasonic geschikt.
Waar ik mij vooral aan ergerde is dat de L/L warmtepompen voor 'erbij' lijken bedacht te zijn en ver achter lopen op de aansturing zoals je dat met een CV al jaren doet.. Dat wil ik oplossen(dus inderdaad ook programma's zoals je volgens mij bij Daikin hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Ik ben heel benieuwd stuur als je wil even een link naar het topic als je zo ver bent met je release.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:39:
Ik wil dit topic nu niet overspoelen. Maar 't wordt voor MHI, ME en waarschijnlijk ook Panasonic geschikt.
Waar ik mij vooral aan ergerde is dat de L/L warmtepompen voor 'erbij' lijken bedacht te zijn en ver achter lopen op de aansturing zoals je dat met een CV al jaren doet.. Dat wil ik oplossen(dus inderdaad ook programma's zoals je volgens mij bij Daikin hebt).
Dit x100. Ik erger me dood aan de LG app en wat er allemaal niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
@LED-Maniak Wat zal het verschil zijn tussen waar jij mee bezig bent en de mhi-ac-ctrl? Zeer benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
BlazeMuis schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:47:
@LED-Maniak Wat zal het verschil zijn tussen waar jij mee bezig bent en de mhi-ac-ctrl? Zeer benieuwd.
Uitgebreider en minder geknutsel. Even wat printjes in elkaar solderen en flashen zit er voor veel mensen niet in. Die vinden het al spannend genoeg om de unit open te schroeven. Plus zou ik er zelf niet zo comfortabel mee zijn om diverse dev. kitjes te moeten combineren met draadjes en dit dan permanent in een dure unit te hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-10 09:38
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:16:
[...]

Je plugt hem in de indoor unit en paired met de bijgeleverde bluetooth temperatuur sensor. Daarna kan je via een browser bij de interface om settings in te stellen. Ondersteunt ook GET en MQTT mocht je Domoticz, etc willen gebruiken. Elke indoor unit krijgt dan zijn eigen externe sensor.

Doorgeboorduurd en uitgebreid met wat hier al eerder is gedeeld in knutselvorm. Alleen dan wat vriendelijker voor mensen met weinig soldeer/programmeer ervaring.
Ik volg, ben zeer benieuwd.
Alle oplossingen die hier voorbij komen, gaan mij pet te boven

Is de wifi module van MHI dan nog wel te gebruiken ?

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 06-12-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AVzLxB4pWsrUw3PeGg5Y3QZzQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5VUMPG7e5Ree6jjgtqpFyqP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees dat er veel defrost hebben, maar mijn Haier Tundra 2 -3,5kw nog geen één keer ook niet met mist,
Op de foto is te zien (met mist) dat dit mijn maximale aanvriezing is, meer heb ik nog niet gezien.
Hij pendeld steeds tussen de 300 en 500 Watt.
De vide is al goed voor 67 kubieke meter (6meter hoog), en de deuren staan boven allemaal open, dus hij heeft geen rustig leven ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Supertip op 06-12-2022 14:57 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-10 10:12

R-B

Blokkert

Oei ME, interesting! Heb al die MHI AC Controller voor me single split wat veel goede data levert.
Maar voor me ME gebruik ik die standaard meuk, maar daar wordt ik niet heel vrolijk van.
mountainbiker schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:12:

raspberry pi zijn slecht/niet verkrijgbaar, dan wordt het een intel nuc oid. Al met al toch best weer veel geld.
Of iemand nog tips?
Odroid? Heb zelf de N2+, wereldkeuze. Zoveel beter, sneller en betrouwbaarder als de RPI.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

antonboonstra schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:00:
[...]

Nu al zo vaak een defrost? Dat lijkt mij niet normaal. Krijgt de buitenunit wel voldoende buitenlucht, of zit deze teveel opgesloten waardoor deze z'n eigen afgekoelde lucht terug krijgt?

Wat bij mij ook helpt, is het ruimtetemperatuursetpoint een stuk lager zetten. Dit voorkomt dat de buitenunit na een defrost volle bak aan het werk gaat en daarmee gelijk weer dichtvriest. Als de unit z'n ruimtetemperatuur heeft bereikt, dan kun je het setpoint weer langzaam verhogen.
Hij hangt aan de muur in ons inpandig balkon. Dat balkon is ongeveer 12m2 groot en het laagste obstakel is een muurtje wat 1.20m hoog komt ongeveer. Dus ja, hij krijgt z'n afgekoelde lucht gedeeltelijk terug helaas. Ik ben me aan het bedenken of ik een soort van 'luchtinlaat' kan klussen waardoor hij lucht kan pakken over dat muurtje heen.
Supertip schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:51:
[Afbeelding]

Ik lees dat er veel defrost hebben, maar mijn Haier Tundra 2 -3,5kw nog geen één keer ook niet met mist,
Op de foto is te zien (met mist) dat dit mijn maximale aanvriezing is, meer heb ik nog niet gezien.
De vide is al goed voor 67 kubieke meter (6meter hoog), en de deuren staan boven allemaal open, dus hij heeft geen rustig leven ;)
Ja maar als je warmtevraag zo laag is (door goede isolatie dan bij jou gok ik zo) bevriest hij ook niet snel. Als hij bij mij op ongeveer 1200-1500W vermogen moet lopen om de warmtevraag bij te houden dan gaat dat feest niet op.

[ Voor 33% gewijzigd door Kuusj op 06-12-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 22:12
Al die extra modules wat het ook allemaal mag wezen en doen is onderhand de prijs van de airco zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
ffaccountje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:03:
Al die extra modules wat het ook allemaal mag wezen en doen is onderhand de prijs van de airco zelf
Overdreven reactie.

Je bent niet verplicht om al die modules te kopen. Daarnaast zijn de "zelfbouw" (ook kant en klaar te krijgen op V&A) ook redelijk laag geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:21
R-B schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:56:
[...]
Odroid? Heb zelf de N2+, wereldkeuze. Zoveel beter, sneller en betrouwbaarder als de RPI.
Als je een beetje handig bent kun je de Atomic Pi over laten komen, werkt prima met de NUC versie van Home Assistant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 09:56
@Kuusj

Is dit misschien een oplossing? Ik heb last van hetzelfde met onze buitenunit die in de achtertuin staat die volledig is omgebouwd met schutting.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:05
ffaccountje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:03:
Ik heb een MHI-AC-Ctrl van 45 euro en een Xiaomi-temperatuursensor van nog geen 5 euro. Gekoppeld via Home Assistant, maar die had ik al draaien. Waar kan ik voor 50 euro een airco kopen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Bestaat er voor de MHI ook een muur display met allerlei functies?

Das wel handig dan i.p.v. thermostaat van de CV op de muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Hartox schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:07:
@Kuusj

Is dit misschien een oplossing? Ik heb last van hetzelfde met onze buitenunit die in de achtertuin staat die volledig is omgebouwd met schutting.
Het zal allicht helpen maar ik ben niet overtuigd dat hij dan verse lucht zal aanzuigen. Mijn plan is eigenlijk een soort kap ontwerpen die de achter+zijkant afzondert, met een constructie naar boven het muurtje uit. Een beetje zoals de luchtinlaat van een auto, waar de luchtfilter in dit geval de airco buitenunit is en de inlaattemp zo hoog mogelijk moet zijn ipv zo laag mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 22:12
BlazeMuis schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:07:
[...]

Overdreven reactie.

Je bent niet verplicht om al die modules te kopen. Daarnaast zijn de "zelfbouw" (ook kant en klaar te krijgen op V&A) ook redelijk laag geprijsd.
Schrok gewoon van sommige prijzen die ik voorbij zag komen. Niets overdreven aan toch? Zie hier net 280+ voor iets voorbij komen en dan is wifi vaak al 100+ euro nog wat extra spul om alles te monitoren.

Mijn doel is investeren om te besparen dus hoop dat de IR afstandsbediening mij voldoende gaat bieden anders is het de verleiding weerstaan om te gaan tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
je bent geweldig. ik ben geintereseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arie-verdetti schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:51:
[...]

je bent geweldig. ik ben geintereseert.
Misschien handig dat @LED-Maniak een lijst opstelt met iedereen die geïnteresseerd is, en via DM t.z.t. gaan berichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:55:
[...]

Misschien handig dat @LED-Maniak een lijst opstelt met iedereen die geïnteresseerd is, en via DM t.z.t. gaan berichten :)
En misschien kan Tweakers het apparaatje even testen vantevoren :P

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-10 16:30
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:29:
[...]

Warme lucht zit tegen het plafond of je nu zacht of hard blaast, de koude lucht ligt op de vloer.

Als je hard naar beneden blaast dan vermengt de lucht zich en er is dan minder verschil tussen boven en onder.

Ik ben geïnteresseerd of iemand ook een plafond ventilator gebruikt om zo een betere vermenging van lucht zo te bereiken?
Hier vanaf afgelopen zondag een plafond ventilator gemonteerd, staat sindsdien niet meer uit. Scheelt aanzienlijk! Betere verspreiding van de warme/koude lucht.

Betreft de 5kw Lg airco. Die nu dag/nacht draait op circa 270 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgmnpQdrFqgo_RrCswnLAbqwGeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYxORkB1MPhJWDpVjzPglkB2.jpg?f=fotoalbum_large

Setpoint 17graden, stond de nacht op 18, dat was eigenlijk te warm 🥵
5kw Lg airco op overloop 1e verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKyUgkndZGS3uNqYKueqhwri9Xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxkh1T6FxMMxfrK1Ywg6ukbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-10 23:33
Supertip schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:51:
[Afbeelding]

Heeft volgens mij vrij weinig met het model/merk te maken want het zijn gewoon 'physics' dat condens bevriest. Je hebt geluk dat de omstandigheden bij jouw buitenunit zo gunstig zijn.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
ffaccountje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:48:
[...]

Mijn doel is investeren om te besparen dus hoop dat de IR afstandsbediening mij voldoende gaat bieden anders is het de verleiding weerstaan om te gaan tweaken.
De AB is prima, dan kun je de unit ook pas aanzetten als je thuis bent, dat bespaart weer wat stroom ;) L/L geeft binnen enkele minuten veel warmte af, de noodzaak is er meestal niet om hem buitenshuis te bedienen. En anders stel je van tevoren gewoon een weekprogramma in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-10 09:38
C_V_S schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:23:
Bestaat er voor de MHI ook een muur display met allerlei functies?

Das wel handig dan i.p.v. thermostaat van de CV op de muur
https://www.klimaatshop.n...otouch-rc-ex3a-inter.html

Bedrade bediening…wel prijzig
Voordeel, externe temperatuurvoeler aanwezig, dus een mogelijkheid voor een betere regeling op leef-hoogte
( en ouderwetse technieken….interface met dip-switches )

[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 06-12-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Team-RiNo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:48:
[...]

Heeft volgens mij vrij weinig met het model/merk te maken want het zijn gewoon 'physics' dat condens bevriest. Je hebt geluk dat de omstandigheden bij jouw buitenunit zo gunstig zijn.
Niet dat ik mijn merk wilde pushen, maar het valt gewoon op dat de ene veel meer in defrost gaat dan de andere Unit.
Misschien heeft de lokatie een voordeel, maar het is hier ook niet super geïsoleerd.
Een huis van '97 r waarde 3 met platdak en een shitload aan hr+ glas zeg maar dubbel vensterglas ;)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 18:00
Ik heb (bij mijn weten) vooralsnog ook nooit een defrost meegemaakt. Van wat ik hier lees zou het bij MHI makkelijk te zien moeten zijn omdat de binnenunit stopt met blazen en het lampje gaat knipperen. Enige moment waarop ik heb lampje heb zien knipperen is bij het inschakelen van de unit, nooit als hij al aanstaat. Wellicht dat het formaat van de buitenunit of de locatie waar hij is geplaatst hier ook van op invloed is?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
MiBe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:37:
Ik heb (bij mijn weten) vooralsnog ook nooit een defrost meegemaakt. Van wat ik hier lees zou het bij MHI makkelijk te zien moeten zijn omdat de binnenunit stopt met blazen en het lampje gaat knipperen. Enige moment waarop ik heb lampje heb zien knipperen is bij het inschakelen van de unit, nooit als hij al aanstaat. Wellicht dat het formaat van de buitenunit of de locatie waar hij is geplaatst hier ook van op invloed is?
Het prikkelde gewoon mijn nieuwsgierigheid, komt het door de plaatsing? open veld(platdak/tuin of is tegen een muur ongunstiger?
Verschil in de manier cq pomp ontwerp of aansturing softwarematig?
Ga zo maar door...

Eigenlijk wel belangrijk voor je scop overall lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
BlazeMuis schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:21:
Er zit toch nog best veel verschil qua verbruik als het buiten een klein beetje warmer is. Afgelopen dagen was het rond de 0 á 1 graden buiten, in de woonkamer zat het verbruik gemiddeld rond de 600Watt (gisteren 14.3kWh verbruikt beneden).

Sinds vanmorgen ging het verbruik langzaam naar beneden, en het gebruikt sinds 12:30 uur slechts ~350Watt bij een temperatuur van 4 á 5 graden.

24/7 op 23 graden, dat maakt het ~21 graden in de woonkamer.
Idem, ik vond het mooi dat het hier zo rond de 380Watt zat bij een graad of 5 a 6.
De afgelopen dagen ging dat naar 880Watt om het warm te krijgen.

Edit: 380Watt was vraagbesturing op 50%
en 880Watt was vraagbesturing op 75%

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 07-12-2022 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-10 15:00

Van waar naar waar heb je de buitenunit verplaatst als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:16:

Ik hoop wel dat je de software als opensource op github zet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
vangoghnl schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:18:
[...]

Van waar naar waar heb je de buitenunit verplaatst als ik vragen mag?
Twee meter op zij. Stond te dicht bij de erfgrens.

Nu de blazer op vol gezet en nu wordt het wel warm.

Is natuurlijk ook minder koud dan van de week buiten. Zal ook schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
pjotter1965 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:14:
[...]

https://www.klimaatshop.n...otouch-rc-ex3a-inter.html

Bedrade bediening…wel prijzig
Voordeel, externe temperatuurvoeler aanwezig, dus een mogelijkheid voor een betere regeling op leef-hoogte
( en ouderwetse technieken….interface met dip-switches )
Dit doet toch niet veel meer dan de app?

Wat van de bediening is bedraad? Bedoel je een draad vanaf de airco naar dit kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10 15:46
xHEMANx schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:03:
[...]

Als je kijkt waar de temperatuur voeler zit dan zie je een zwart bolletje ntc of ptc weerstand met 2 bevestiging draadjes, het zou toch niet zo moeilijk zijn om deze door te knippen en te verlengen met 2 draadjes en dan de voeler te plaatsen naar je eigen idee?
Heeft iemand dit al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 16:37
@whtniels Wat een raar verbruik, hier ongeveer de zelfde setup maar dan met de volgende resultaten.

mxz-3f68
ap42
ap35

Beide tegelijk aan op 21 graden, bij 1 unit aan zakt het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_gY331hiwbcr15Z2WqNnUtlVyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IPAmssMHzy8QodoTYTgCXp2w.png?f=fotoalbum_large

Zitten de binnenuit wel juist aangesloten op de buitenunit? dus juiste leidingen en stuurkabel naar de juiste binnenuit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:24
Bij de Daikin is ook iets raars gaande bij de triple-split.
Als ik alleen de woonkamer aanzet krijgt hij de woonkamer warm met 400 a 500 watt.
Zet ik de andere 2 units aan (1e verdieping en zolder) knalt het verbruik voor de woonkamerunit onder dezelfde omstandigheden naar wel 1000 watt. Heb tijdens de kou van een paar dagen terug wel 20 kwh verbruikt voor een woonkamer met WTW en moderne isolatie (2004). Bijna 4000 watt aan warmteverlies in deze woonkamer van 45m2 is echt onmogelijk.
Nu eens wat meer testen want tis allemaal niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Laatst online: 16-10 23:03
Ik zit hier met de handen in mijn haar.

Van zodra ik meer dan 1 binnenunit (Daikin) inschakel, gaat mijn buitenunit pendelen.
Maar echt constant, om de 5-10 minuten en dan is hij vertrokken voor minutenlang pendelen. Dit kan toch geen normaal gedrag zijn?

Bijkomend krijg ik mijn 2 binnenunits boven niet meer in de app. Er blijft staan dat ze offline zijn. Al 50 keer hergeprobeerd (vis SSID en WPS), ik krijg het maar niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2

Lijkt me super oplossing zet hem op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:35
Weerman2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:37:
[...]

Als je kijkt waar de temperatuur voeler zit dan zie je een zwart bolletje ntc of ptc weerstand met 2 bevestiging draadjes, het zou toch niet zo moeilijk zijn om deze door te knippen en te verlengen met 2 draadjes en dan de voeler te plaatsen naar je eigen idee?
Heeft iemand dit al geprobeerd?
Dit wil ik over een tijdje gaan doen bij mijn Daikin FTXM42R.
Hier zit een SMD NTC van 10K op een printje gesoldeerd.
Daar heeft @mr_evil08 , mooie foto’s van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interesse voor MHI hier - hoop ook te integreren met Homey. Is overigens een single split kanaalunit FDUM50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
-

[ Voor 100% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2022 20:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerman2
elektriekert schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:01:
[...]

Dit wil ik over een tijdje gaan doen bij mijn Daikin FTXM42R.
Hier zit een SMD NTC van 10K op een printje gesoldeerd.
Daar heeft @mr_evil08 , mooie foto’s van gemaakt.
Oké het is bij min MHI geen smd voeler maar gewoon een bolletje met 2 soldeer pennetjes, je zit wel met je garantie natuurlijk als je hier is aan gaat modificeren.
Pagina: 1 ... 269 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic