Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 270 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.507 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:37
Zo even de Daikin voeler netter afgewerkt, handig als inspiratiebron(kabelgoot nog niet vastgemaakt).
Misschien kort ik hem nog wel iets in want heb niet het idee dat het veel uitmaakt zo laag boven de vloer, ik ga hem mogelijk inkorten tot thermonstaat hoogte van de CV.

@Weerman2 Ik kan gewoon terug bouwen, heb extra part besteld(kabeltje) en die aangepast, voeler van de printplaat solderen heb ik mij ook niet aan gewaagt, de hele printplaat zit in de kabelgoot en de afstandsbediening functioneert verrassend genoeg ook nog, ik ben wel mijn ledjes kwijt als niet aangesloten maar is niet erg want kan wel zien als hij aanstaat doordat de klep open staat.

Edit2: Jouw idee door alleen de voeler draadjes te verlengen ging bij mij niet, ik kon het niet goed zien welke het waren, de ledjes en schakelaar waren dan wel weer duidelijk op de print.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZD5d3bopCdUSYk3iDQkc4z_2gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGHyALE3d8hwnDxjzIljm1gj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2ycOg8MunnhQ2dhqREPD3IX31o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uro4NVWcIdfNL0vqmLvTRHLj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2022 20:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
medal schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:40:
@whtniels Wat een raar verbruik, hier ongeveer de zelfde setup maar dan met de volgende resultaten.

mxz-3f68
ap42
ap35

Beide tegelijk aan op 21 graden, bij 1 unit aan zakt het verbruik.

[Afbeelding]

Zitten de binnenuit wel juist aangesloten op de buitenunit? dus juiste leidingen en stuurkabel naar de juiste binnenuit,
Raar inderdaad. Ik zou het eerlijk gezegt niet weten. Ik ga ervan uit van wel. Hoe kan ik dat zeker weten?

Hoe is het gedrag van jouw buitenunit? Ook steeds vol aan en uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Weerman2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:37:
[...]

Als je kijkt waar de temperatuur voeler zit dan zie je een zwart bolletje ntc of ptc weerstand met 2 bevestiging draadjes, het zou toch niet zo moeilijk zijn om deze door te knippen en te verlengen met 2 draadjes en dan de voeler te plaatsen naar je eigen idee?
Heeft iemand dit al geprobeerd?
Durf ik niet. :N

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:58
Weerman2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:16:
[...]

Oké het is bij min MHI geen smd voeler maar gewoon een bolletje met 2 soldeer pennetjes, je zit wel met je garantie natuurlijk als je hier is aan gaat modificeren.
Klopt, aangezien mijn AC uit het buitenland komt en ik al gelezen heb dat Daikin er moeilijk over doet denk ik dat ik het er maar gewoon op waag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:32
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:30:
[...]

je moet gewoon even gaan rondbellen/mailen voor een losse temperatuurvoeler voor jouw model

op de knutsel die ik heb kan ook een losse sensor. Diverse mensen verkopen de basismodule, maar typisch zonder temperatuursensor(instellingen).
Kan je dit niet bereiken met een Tado v3+, of de Sensibo Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
patrickt35 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:32:
[...]

Kan je dit niet bereiken met een Tado v3+, of de Sensibo Air?
je stuurt de airco dan toch nog steeds aan via de ingebouwde temp sensor. of zie ik dat verkeerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
arie-verdetti schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:37:
[...]

je stuurt de airco dan toch nog steeds aan via de ingebouwde temp sensor. of zie ik dat verkeerd??
Beide hebben een ingebouwde temp sensor.
Maar ik ben het zelf ook aan het uitzoeken, omdat ik geen schema kan instellen met temperatuur. Alleen on/off.

https://support.sensibo.c...6-sensibo-air-room-sensor

[ Voor 9% gewijzigd door patrickt35 op 06-12-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
patrickt35 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:38:
[...]

Beide hebben een ingebouwde temp sensor.
Maar ik ben het zelf ook aan het uitzoeken, omdat ik geen schema kan instellen met temperatuur. Alleen on/off.
snap ik. maar als je tado insteld op 21 graden. En tado staat halverwege de kamer (werkelijke kamer temp is 19.. de airco meet 22. dan gaat de airco niet aan.

of heb ik het onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
arie-verdetti schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:41:
[...]

snap ik. maar als je tado insteld op 21 graden. En tado staat halverwege de kamer (werkelijke kamer temp is 19.. de airco meet 22. dan gaat de airco niet aan.

of heb ik het onjuist.
https://support.sensibo.c...6-sensibo-air-room-sensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
ja maar ik geloof gewoon niet dat de sensibo de temperatuur sensor in de mhi overrulled??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
arie-verdetti schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:42:
[...]

ja maar ik geloof gewoon niet dat de sensibo de temperatuur sensor in de mhi overrulled??
als dat zo is dan is het een mooie oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
arie-verdetti schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:42:
[...]

Ik durf het echt niet te zeggen.
Ik ga hem wel bestellen, maar dan om een goed schema in te kunnen stellen.
De kamertemperatuur laat ik bepalen door mijn afstandsbediening. Dit gaat eigenlijk altijd goed, totdat mijn schoonmoeder besluit om hem op de kast te leggen(onder de airco).....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:07
@arie-verdetti @patrickt35 Tado/Sensibo overruled niet de temperatuursensor van de airco. Het neemt de bedieningstaken van de afstandsbediening over en that's it (op wat programmeer handigheidjes na).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
GermanPivo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:51:
@arie-verdetti @patrickt35 Tado/Sensibo overruled niet de temperatuursensor van de airco. Het neemt de bedieningstaken van de afstandsbediening over en that's it (op wat programmeer handigheidjes na).
Mooi, dan weten we dat ook. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even checken. Bij het plaatsen van mijn Daikin airco, heb ik mijn bestaande Mitsubishi Heavy Industries buitenunit ook laten verplaatsen. Daarbij is de leiding een stukje ingekort. Volgens monteur ook netjes weer gevacumeerd.
De buitenunit maakt volgens ons nu veel meer lawaai dan voorheen, een diepe zware brom die ook in huis te horen is. Lijkt niet door trillingen te komen, en bovendien is bij de unit zelf het geluid ook echt een stuk zwaarder dan het zoemende geluid dat we eerst hoorden (en wat de daikin heeft).
Morgen komen ze er naar kijken/luisteren. Maar misschien heeft iemand hier er ervaring mee (ook hard geluid van MHI) of een idee waar het aan zou kunnen liggen?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
Montalbano schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:50:
Even checken. Bij het plaatsen van mijn Daikin airco, heb ik mijn bestaande Mitsubishi Heavy Industries buitenunit ook laten verplaatsen. Daarbij is de leiding een stukje ingekort. Volgens monteur ook netjes weer gevacumeerd.
De buitenunit maakt volgens ons nu veel meer lawaai dan voorheen, een diepe zware brom die ook in huis te horen is. Lijkt niet door trillingen te komen, en bovendien is bij de unit zelf het geluid ook echt een stuk zwaarder dan het zoemende geluid dat we eerst hoorden (en wat de daikin heeft).
Morgen komen ze er naar kijken/luisteren. Maar misschien heeft iemand hier er ervaring mee (ook hard geluid van MHI) of een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Als deze voorheen dit niet deed en nu wel, en je bent hem niet anders gaan gebruiken dan lijkt er iets niet in orde.
Moet er ook koudemiddel bijgevuld worden als ze het leidingwerk openen plus opnieuw vacumeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Frag1le schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:58:
[...]

Als deze voorheen dit niet deed en nu wel, en je bent hem niet anders gaan gebruiken dan lijkt er iets niet in orde.
Moet er ook koudemiddel bijgevuld worden als ze het leidingwerk openen plus opnieuw vacumeren?
Nee, dat zuigen(?) ze eerst allemaal de buitenunit in zodat de leidingen leeg zijn. Zo begreep ik het.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:01
medal schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:40:
@whtniels Wat een raar verbruik, hier ongeveer de zelfde setup maar dan met de volgende resultaten.

mxz-3f68
ap42
ap35

Beide tegelijk aan op 21 graden, bij 1 unit aan zakt het verbruik.

[Afbeelding]

Zitten de binnenuit wel juist aangesloten op de buitenunit? dus juiste leidingen en stuurkabel naar de juiste binnenuit,
Heb je wat meer info over de te verwarmen ruimtes?

Ik heb vandaag nog wat geëxperimenteerd.

1x 1 van de 2 2AP25 binnenunits actief op heat rond setpoint = rustig lopen buitenunit en rustig constant blijven lopen aan 280- 330 W.
(Reproduceerbaar met de andere unit).

2x AP25 gelijktijdig aan met temperatuur rond setpoint: buitenunit gaat jagen, en alles begint te pendelen.

1x AP50 aan op heat rond setpoint:
Buitenunit gaat jagen en alles begint te pendelen.

1x AP50 + 1 of 2x AP25, alles op heat en setpoint gelijk aan gemeten temperatuur: buitenunit gaat jagen en alles begint te pendelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Supertip schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:51:
[Afbeelding]

Ik lees dat er veel defrost hebben, maar mijn Haier Tundra 2 -3,5kw nog geen één keer ook niet met mist,
Op de foto is te zien (met mist) dat dit mijn maximale aanvriezing is, meer heb ik nog niet gezien.
Hij pendeld steeds tussen de 300 en 500 Watt.
De vide is al goed voor 67 kubieke meter (6meter hoog), en de deuren staan boven allemaal open, dus hij heeft geen rustig leven ;)
verschilt echt per airco en waar die staat , mijn 5kw LG ook amper defrosts maar kan ook zomaar wel weer nodig zijn als de wind bijvoorbeeld anders staat. Maar hoe minder hoe beter natuurlijk, betekent dat hij efficient werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
elektriekert schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:50:
[...]

Idem, ik vond het mooi dat het hier zo rond de 380Watt zat bij een graad of 5 a 6.
De afgelopen dagen ging dat naar 880Watt om het warm te krijgen.
Steek maar een kleine elektrische kachel aan van 2.5 kw en je krijgt het dan nog niet warm, uiteindelijk valt 800 watt dan wel mee.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-10 16:38
Ik heb hier sinds een paar dagen de Tado Slimme Aircobediening voor mijn inbouw Mitsubishi Electric airco staan, maar ik ben er sinds vanavond ook achter dat hij de airco helaas niet lijkt te overrulen. Nadeel van de Tado vindt ik dat hij perse in het zicht van de airco moet staan om infrarood signalen door te kunnen sturen en dus nu dat hij niet de temp overruled.

Ik vindt het echt vreemd dat airco leveranciers niet verder nadenken over dit soort zaken. Verwarmen met airco is niet van gisteren?! Bij onze pellet kachel zat gewoon een afstandsbediening waar een tempsensor in zit. Het kan zo makkelijk :X

Ik dacht eerst dat mijn 3.5 KW airco toch niet genoeg capaciteit zou hebben voor een 149m3 woonkamer, maar tot 20 graden lijkt hij het met 2 vingers in z'n neus te kunnen doen. Boven de 20,5 graden lukt dan bijna weer niet en lijkt nu dus te liggen aan de tempsensor in de unit zelf. Op zich is 20,5 graden een prima temperatuur, maar wil hem toch als het moet hoger kunnen krijgen, vooral als we groter cijfers in de min gaan zien.

Het was even wat meer werk dan een normale wand airco (heb de leidingen door de kruipruimte getrokken), maar ik moet zeggen dat het resultaat wel een stuk aantrekkelijker oogt dan een grote unit aan de muur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryqX9zbICvtI5JqsYa5zWnsviY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vaBYvJZFFCxfcBj3eXqBtLt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07
vdr01 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:39:
[...]

Bij mij gaat gewoon de aan/uit led op de binnenunit knipperen als het defrost tijd is. Lijkt mij logisch dat dit bij andere merken ook op de een of andere eenvoudige manier is af te lezen.
ok ja daar niet aan gedacht
ik zie dit niet omdat de leds uitgeschakeld zijn via de AB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
TokenNekot schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:56:
[...]

Ik heb hier sinds een paar dagen de Tado Slimme Aircobediening voor mijn inbouw Mitsubishi Electric airco staan, maar ik ben er sinds vanavond ook achter dat hij de airco helaas niet lijkt te overrulen. Nadeel van de Tado vindt ik dat hij perse in het zicht van de airco moet staan om infrarood signalen door te kunnen sturen en dus nu dat hij niet de temp overruled.

Ik vindt het echt vreemd dat airco leveranciers niet verder nadenken over dit soort zaken. Verwarmen met airco is niet van gisteren?! Bij onze pellet kachel zat gewoon een afstandsbediening waar een tempsensor in zit. Het kan zo makkelijk :X

Ik dacht eerst dat mijn 3.5 KW airco toch niet genoeg capaciteit zou hebben voor een 149m3 woonkamer, maar tot 20 graden lijkt hij het met 2 vingers in z'n neus te kunnen doen. Boven de 20,5 graden lukt dan bijna weer niet en lijkt nu dus te liggen aan de tempsensor in de unit zelf. Op zich is 20,5 graden een prima temperatuur, maar wil hem toch als het moet hoger kunnen krijgen, vooral als we groter cijfers in de min gaan zien.

Het was even wat meer werk dan een normale wand airco (heb de leidingen door de kruipruimte getrokken), maar ik moet zeggen dat het resultaat wel een stuk aantrekkelijker oogt dan een grote unit aan de muur :)

[Afbeelding]
eigenlijk gewoon een verkapt "wil even laten zien wat voor mooi ding ik heb " post :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-10 16:38
Haha inderdaad. Ik had gelukkig de mazzel dat er al een verlaagd plafond zat en hij ook nog net qua hoogte paste. Vriendin ook weer blij ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:39:
Ik wil dit topic nu niet overspoelen. Maar 't wordt voor MHI, ME en waarschijnlijk ook Panasonic geschikt.
Waar ik mij vooral aan ergerde is dat de L/L warmtepompen voor 'erbij' lijken bedacht te zijn en ver achter lopen op de aansturing zoals je dat met een CV al jaren doet.. Dat wil ik oplossen(dus inderdaad ook programma's zoals je volgens mij bij Daikin hebt).
vergeet daikin niet want dat is ook duur spul als je zn muur module wilt hebben of externe temp sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Dolbyadt schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:29:
@marcovandam Op het moment dat een defrost word uitgevoerd. Stopt inderdaad de binnenunit met de fan te draaien. Dit is om te voorkomen dat koude lucht naar binnen komt. En de buitenunit gaat de fan ook even uit. Na een paar minuten hoor je een brommend geluid. Dan kan er zelfs tijdens het defrost proces damp/rook komen van de buiten unit. Daarna komt er een straalje water uit de buiten unit lopen. Dit proces duurt ongeveer 5 minuten. Daarna springt de fan weer aan en na enkele seconden gaat de binnen unit weer draaien en komt er weer warme lucht uit.

[...]
is het niet veel beter dat als de defrost klaar is hij eerst de compressor start en die warmte van de buiten unit p dat moment naar binnen verplaats en dan pas de fan gaat draaien
anders ga je met de fan de warmte eruit blazen die je net hebt gebruikt om te defrosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:58
Sebo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:27:
[...]

Steek maar een kleine elektrische kachel aan van 2.5 kw en je krijgt het dan nog niet warm, uiteindelijk valt 800 watt dan wel mee.
Wellicht dat ik had moeten aanvullen dat de vraagbesturing eerst op 50% stond en de woonkeuken daarmee niet op temperatuur kon worden gebracht toen het rond de 0-2 graden was.

Na de vraag besturing veranderd te hebben naar 75% was dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Is het mogelijk om een Daikin binnenunit volledig te resetten?

Ik blijf problemen hebben met de wifi van de units boven en heb al vanalles geprobeerd maar geen oplossing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 22:23
Laatste tijd lopen experimenteren met het verwarmen van de woning met een half open deur richting de gang en de trap.

Met deur dicht verwarm ik makkelijk de woonkamer en keuken. Met die deur open was binnen half uur de temperatuur gedaald naar onder setpoint.

De bovenverdieping wordt nu wel warmer (14 graden), maar ik zit nu op 10 kWh per dag voor een woonkamertemperatuur van 16 graden. Ik ben benieuwd hoeveel kWh daar nog bij gaat komen om de woonkamer op 20 te krijgen.

Op zich ook niet raar dat forse verbruik. Het is meer dan dubbel de oppervlakte die opeens verwarmd moet worden. Dit laat wel duidelijk zien dat mensen met open trap in woonkamer in zwart gat stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 11:02
Gisteren is de Daikin beneden opgehangen en aangesloten. Extra dempers op de buitenmuur beugels maken hem in ieder geval stil. Al hoorde mijn vriendin gisteravond even "herrie" maken.

Boven draait de MHI erg fijn, zeker op thuiswerk dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7ct6v3FqNBT6y5LotVSJLsond4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5aBUuYnVDsVPDVXt6uygLaI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDShHwIvpejcoz4x2QPjmMBv5uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7oW9XI9Ipwkbo5UyNkQSbqn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsIhOufbeGrAm8i4AmUyBsYGsUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33gb6xjm0bFPk9UKSsspzQJe.jpg?f=fotoalbum_large

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Leanderr schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:17:
Gisteren is de Daikin beneden opgehangen en aangesloten. Extra dempers op de buitenmuur beugels maken hem in ieder geval stil. Al hoorde mijn vriendin gisteravond even "herrie" maken.

....
Ik dacht toch echt even dat je in een signaaloranje huis woont.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Ik heb een paar maanden mijn split unit airco's hangen en in het begin waren ze lekker stil maar nu krijg ik een tikkend geluid van het plastic dat uitzet door de warmte (waarschijnlijk). Dit had mijn vorige airco ook. Kun je hier verder niks aan doen of zou je het toch op kunnen lossen door bijvoorbeeld iets strakker of losser te draaien? Het is best irritant als ik het in m'n slaapkamer op een lage stand aan heb en het dus lekker stil is en je iedere 10 sec. een harde tik hoort.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hier hangt sinds kort ook een 3.5 kW Daikin stylish in de woonkamer met een open keuken, maar ik zie een gedrag wat ik niet volledig kan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqiEqjdukoNyobWvdjYHTmL2PHA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeXI6S0dvdl2C497b0GXdRjl.jpg?f=fotoalbum_medium

Setpoint is gisteren de hele dag rond de 19 graden geweest en in de avond (17:00) opgehoogd naar 20 met de ventilator op auto. Deze temperatuur wordt ook prima bereikt maar de unit gaat wel telkens schommelen tussen meer en minder vermogen. Dit terwijl ik zou verwachten dat de unit langzaam terugschakelt in vermogen zodra zijn setpoint is bereikt en hier netjes op door blijft draaien.

Zoals het nu is moet ik handmatig de vraagbesturing limiteren om dit te bereiken. Dit heb ik eerst om 19:00 (75%) en om 20:30 (60%) gedaan en hierna nogmaals om 22:30 (40%) toen ik ook de setpoint terug heb gezet naar 17 graden. Na deze laatste aanpassing heeft de unit wel netjes op constant vermogen gedraaid...

Heeft dit te maken met de interne temperatuur sensor zoals ik hier wel vaker terug zie komen? De unit meet een hogere temperatuur dus schakelt terug in vermogen, maar meet hierna direct een te lage temperatuur en schakelt dus weer omhoog in vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
banaliteit schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:12:
Laatste tijd lopen experimenteren met het verwarmen van de woning met een half open deur richting de gang en de trap.

Met deur dicht verwarm ik makkelijk de woonkamer en keuken. Met die deur open was binnen half uur de temperatuur gedaald naar onder setpoint.

De bovenverdieping wordt nu wel warmer (14 graden), maar ik zit nu op 10 kWh per dag voor een woonkamertemperatuur van 16 graden. Ik ben benieuwd hoeveel kWh daar nog bij gaat komen om de woonkamer op 20 te krijgen.

Op zich ook niet raar dat forse verbruik. Het is meer dan dubbel de oppervlakte die opeens verwarmd moet worden. Dit laat wel duidelijk zien dat mensen met open trap in woonkamer in zwart gat stoken.
De praktijk ervaring (met CV en nu met L/L) hier is dat dit niet zo is. De binnenunit hangt hier 5 meter tegenover de open trap en het trappengat.
Ja er stijgt warmte op, maar lang niet zo veel als je zou verwachten, op de eerste verdieping is het dan ook echt graden kouder en op zolder, ook een open trappengat, is het weer graden kouder.
De 3,5 kW unit op 140m3 (en dus eigenlijk meer als je het volume van de bovenverdieping(en) meerekent) doet het uitstekend, en mogelijk zorgt dit ook nog voor minder pendelen.
De warmte die opgenomen is in de wanden/vloer/meubels in de HK voel je echt als je de trap afloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVVWkZXMSAWj4hy32QgEZ1x-6SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6PwmY3kdpTl7iNfWZqW6I9z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Frag1le op 07-12-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 07:34
Nou, mijn gevoel is dat de voeler in mijn tado AC wel degelijk de daardoor gemeten temperatuur als vertrekpunt neemt, je moet de airco dan wel op de verwarmstand zetten en niet op de auto stand.

Zo geeft tado het ook zelf aan: https://support.tado.com/...cobediening-v3-mijn-airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:07
BGFG schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:06:
[...]

Nou, mijn gevoel is dat de voeler in mijn tado AC wel degelijk de daardoor gemeten temperatuur als vertrekpunt neemt, je moet de airco dan wel op de verwarmstand zetten en niet op de auto stand.

Zo geeft tado het ook zelf aan: https://support.tado.com/...cobediening-v3-mijn-airco.
Dat zijn twee verschillende dingen. Tado/Sensibo kunnen de door hun gemeten temperatuur gebruiken om de airco aan te sturen en zetten indien nodig het setpoint hoger/lager (=programmeer handigheidjes), maar ze kunnen deze gemeten temperatuur niet doorgeven aan de AC zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 07-12-2022 09:18 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
GermanPivo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:16:
[...]

Dat zijn twee verschillende dingen. Tado/Sensibo kunnen de door hun gemeten temperatuur gebruiken om de airco aan te sturen en zetten indien nodig het setpoint hoger/lager (=programmeer handigheidjes), maar ze kunnen deze gemeten temperatuur niet doorgeven aan de AC zelf.
Maar, in ieder geval bij mij, functioneert het prima. De airco gaat verwarmen als de tado ac het te koud vindt en stopt zodra het warm genoeg is en dat is wat ik wil. De gemeten temperatuur is idd afwijkend, dat komt door de locatie van de sensor, maar dat boeit me niet meer, nu ik het verschil weet. Alleen moet je hem wel een aparte zone geven als je ook vloerverwarming hebt bijvoorbeeld in dezelfde ruimte als waar de airco hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 20:35
BGFG schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:23:
[...]

Maar, in ieder geval bij mij, functioneert het prima. De airco gaat verwarmen als de tado ac het te koud vindt en stopt zodra het warm genoeg is en dat is wat ik wil. De gemeten temperatuur is idd afwijkend, dat komt door de locatie van de sensor, maar dat boeit me niet meer, nu ik het verschil weet. Alleen moet je hem wel een aparte zone geven als je ook vloerverwarming hebt bijvoorbeeld in dezelfde ruimte als waar de airco hangt.
Je kan in de Tado app een offset aangeven om de temperatuurmeting te laten corrigeren

[ Voor 192% gewijzigd door Frij5fd op 07-12-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19
Probleem met de tado methode is dat als de airco langzaam gaat blazen de lucht lokaal snel gaat opwarmen en hij dan gaat pendelen, terwijl de ruimte nog koud is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 10:32
Ik heb in de woonkamer (7kwh) en op de boven (5kwh) verdieping een mooie LG airco geplaatst. Deze airco`s hebben ook een ontdooi stand. Wanneer ik boven de airco (PC18SQ) op een ontdooi stand zet. Hoop ik hiermee de condens van de ramen enkele glas (ja worden nog vervangen) te verwijderen. Maar de airco lijkt eigenlijk niks te doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn airco man zegt gewoon verwarmen aanzetten. Maar daarmee los ik de condens toch niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Killertjuh schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:47:
Ik heb in de woonkamer (7kwh) en op de boven (5kwh) verdieping een mooie LG airco geplaatst. Deze airco`s hebben ook een ontdooi stand. Wanneer ik boven de airco (PC18SQ) op een ontdooi stand zet. Hoop ik hiermee de condens van de ramen enkele glas (ja worden nog vervangen) te verwijderen. Maar de airco lijkt eigenlijk niks te doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn airco man zegt gewoon verwarmen aanzetten. Maar daarmee los ik de condens toch niet op?
Verwarmen en ventileren.. Het vocht moet het huis uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben beneden vloerverwarming en we twijfelen er over om in onze woonkamer een airco unit te plaatsen. Op de boven verdieping en zolder hebben wij er ook in totaal 3, en dat bevalt ons erg goed. Zomers koelen, 's Winters verwarmen. Fijn zo'n lucht/lucht systeem. We twijfelen om nog wat kamers opnieuw te laten stucen boven, en daarmee de radiatoren maar definitief te ontkoppelen. Deze staan immers al meer dan een jaar uit.

Je leest her en der dat eigenlijk word aanbevolen om een hybride warmtepomp te nemen als je beneden wil verwarmen. Maar daarmee kan ik op de warme zomer dagen niet de beneden verdieping koelen. Plus dat die dingen gewoon ontzettend duur zijn. Zijn er geen Airco oplossingen die communiceren met een CV ketel, zoals een hybride warmtepomp dat ook eigenlijk doet? Dus gas stoken op het moment dat een elektra /lucht/lucht onvoldoende blijkt, of dat er toch nog iets van warm water door de vloerverwarming leidingen loopt voor het comfort, maar warmte hoofdzakelijk via de Airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastian3
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Leanderr schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit er aan te denken om een tweede unit te installeren ( heb nu een LG 3.5kW ). Alleen wat is een beetje de algemene regel voor de minimale leiding-lengte ( koelleiding ). Als ik bovenstaande zo zie, lijkt mij deze erg kort...??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sebastian3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:59:
[...]

Ik zit er aan te denken om een tweede unit te installeren ( heb nu een LG 3.5kW ). Alleen wat is een beetje de algemene regel voor de minimale leiding-lengte ( koelleiding ). Als ik bovenstaande zo zie, lijkt mij deze erg kort...??
Staat in de handleiding van jouw unit. Als je op het mnimum gaat zitten schijn je extra geluid te kunnen krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 07-12-2022 10:20 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
YoshiBignose schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:32:
Ik heb een paar maanden mijn split unit airco's hangen en in het begin waren ze lekker stil maar nu krijg ik een tikkend geluid van het plastic dat uitzet door de warmte (waarschijnlijk). Dit had mijn vorige airco ook. Kun je hier verder niks aan doen of zou je het toch op kunnen lossen door bijvoorbeeld iets strakker of losser te draaien? Het is best irritant als ik het in m'n slaapkamer op een lage stand aan heb en het dus lekker stil is en je iedere 10 sec. een harde tik hoort.
had ik ook. dus ik de airco eens goed bekenen. miste de airco twee schroeven. nu ik die erin heb gezet. is probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 10:32
dutchblade schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:49:
[...]

Verwarmen en ventileren.. Het vocht moet het huis uit..
Ja dat begrijp ik maar hierdoor gaat de warmte weg. Wanneer een ontvochtiger functie ook zou werken kan ik de warmte toch binnen houden of mis ik iets hierin ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 11:02
Sebastian3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:59:
[...]

Moet inderdaad minimaal 2 meter tussen zitten. Instellateur heeft gewoon een "hoepel" gemaakt achter de buitenunit ;) Er zit dus nu 2.5 meter leiding tussen.

Het is in ieder geval netjes weggewerkt zo, jij zag de leiding in ieder geval niet zitten.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Killertjuh schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:29:
[...]

Ja dat begrijp ik maar hierdoor gaat de warmte weg. Wanneer een ontvochtiger functie ook zou werken kan ik de warmte toch binnen houden of mis ik iets hierin ?
Als je gaat ontvochtigen dan ga je koelen. Dat wil je ook niet in de winter.

Je zal toch echt moeten ventileren om vocht weg te krijgen. Is ook een stuk gezonder voor je leefomgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Ontvochtigingsfunctie van zo'n airco is ook meer een wassen neus. Ik heb ook zo'n apart ontvochtigingsapparaat en die is veel lekkerder voor in de herfst/winter want die ontvochtigt maar verwarmt ook een heel klein beetje. Efficienter dan dat het kouder wordt :P En je hebt vrij snel een emmer vol.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:56
banaliteit schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:12:

Dubbele oppervlakte geeft ongeveer dubbele stookkosten. Minder kosten omdat het boven kouder blijft, maar meer kosten omdat hard stoken met 1 unit minder efficient is. Je kunt ook boven een extra unit hangen, dat verwarmt egaler maar kost na aanschaf ook nog veel. Het hangt er maar net vanaf of je boven uberhaupt warmte wil hebben. Zo nee: deur dicht houden, zo ja: gewoon rustig doorstoken. Zodra de temperatuur boven stijgt, wordt het 'zwarte gat' kleiner :) Ik stook vandaag ook met de tussendeur als 'regelklep'; de unit begon op 600W, maar draait inmiddels ~400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weegschaal
  • Laatst online: 30-05-2024
marcovandam schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:43:
Even een vraag voor Daikin Stylish gebruikers. Ik heb het idee dat de mijne niet pendelt en nauwelijks defrosts heeft de afgelopen dagen. Klopt het dat bij pendelen en defrost beide de ventilator voor de luchtstroom stopt en er op dat moment dus geen uitblaas is?

De 3.5 perfera boven met een kleinere buitenunit kan ik wel regelmatig betrappen op stoppen met blazen voor een defrost.
Ik heb de 4.2 geen gependel en slechts 1 defrost gehad, vrijstaande woning,145m3, 1993

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Frij5fd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:25:
[...]

Je kan in de Tado app een offset aangeven om de temperatuurmeting te laten corrigeren
Weet ik, dat werkt bij de andere thermostaten en -knoppen die ik heb prima, maar bij beide tado AC remotes minder goed, waarschijnlijk om de reden @LED-Maniak hieronder schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb alweer bijna 2 jaar een MHI srk-35zs draaien, die het prima doet. Eindwoning jaren '30, redelijk na-geisoleerd. Ik verwarm de hele begane grond ermee, boven heb ik cv+radiatoren soms aan staan.

Overdag staat de mhi de hele dag op setpoint 20 graden, tenzij er lange tijd niemand thuis is (langer dan een halve dag). Ik merk dus echt dat 'ie flink wat energie verbruikt bij aanzetten, en dan op ongeveer 300 watt blijft verwarmen de rest van de dag. Eerder zette ik 'm automatisch uit na 15 minuten afwezigheid, maar dat lijkt me dus geen goed plan.

Ik overweeg, vanwege de koude nachten, de airco ook 's nachts te laten draaien; omdat hij moeite heeft om de boel op te warmen als het echt koud wordt, en omdat hij bij een kleine nachtverlaging dan rustig doorpruttelt. Dan kan ik hem (helaas) op z'n laagst op setpoint 18 zetten. En overdag dus op 20. Zou dat echt zuiniger zijn als je huis redelijk/matig geisoleerd is?

Ik vraag me af hoe anderen dit doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
LED-Maniak schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:46:
Probleem met de tado methode is dat als de airco langzaam gaat blazen de lucht lokaal snel gaat opwarmen en hij dan gaat pendelen, terwijl de ruimte nog koud is.
Daarom zeer benieuwd naar jouw miraculeuze project. Houdt ons op de hoogte als je wilt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
koelkast schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:16:
Ik heb alweer bijna 2 jaar een MHI srk-35zs draaien, die het prima doet. Eindwoning jaren '30, redelijk na-geisoleerd. Ik verwarm de hele begane grond ermee, boven heb ik cv+radiatoren soms aan staan.

Overdag staat de mhi de hele dag op setpoint 20 graden, tenzij er lange tijd niemand thuis is (langer dan een halve dag). Ik merk dus echt dat 'ie flink wat energie verbruikt bij aanzetten, en dan op ongeveer 300 watt blijft verwarmen de rest van de dag. Eerder zette ik 'm automatisch uit na 15 minuten afwezigheid, maar dat lijkt me dus geen goed plan.

Ik overweeg, vanwege de koude nachten, de airco ook 's nachts te laten draaien; omdat hij moeite heeft om de boel op te warmen als het echt koud wordt, en omdat hij bij een kleine nachtverlaging dan rustig doorpruttelt. Dan kan ik hem (helaas) op z'n laagst op setpoint 18 zetten. En overdag dus op 20. Zou dat echt zuiniger zijn als je huis redelijk/matig geisoleerd is?

Heb je de WiFi module? Indien ja, noteer de beginstand aan kWh van een bepaalde dag wanneer je hem inschakelt en vergelijk dat met de eindstand aan het einde van de dag wanneer je hem uitzet.

En doe vervolgens hetzelfde wanneer je ze 24 uur laat draaien, bij voorkeur op dagen met vergelijkbare temperaturen overdag en 's nachts. Dan heb je een idee wat het verschil is.

Ikzelf ben hetzelfde aan het doen, maar zit momenteel midden in een verbouwing. O.a. vloeren eruit en mensen die constant naar binnen en buiten lopen, waardoor ik nog geen betrouwbare data kan gebruiken.

Wel merk ik dat wanneer ik de units in de avond uitzet, het m.b.t. comfort lijkt te helpen indien ik de units de dag erna op maximale stand laat blazen een (half?) uurtje voordat ik opsta en dan laat terugschakelen naar fan stand auto via een weekschema, in plaats van ze gelijk laten starten op fan stand auto.

Dat principe begin ik steeds meer toe te passen, de fan stand omhoog zetten in kamers waar ik niet aanwezig ben en setpoint ongewijzigd laten, terug op auto wanneer ik wel in de ruimte aanwezig ben. Het lijkt op het verbruik in kWh nauwelijks impact te hebben maar wel m.b.t. comfort in de kamers. De warmte lijkt dan sneller/beter te verspreiden.

Maar m.b.t. verschil in verbruik kan ik pas definitief vanaf het weekend opnieuw gaan testen, wanneer de nieuwe vloeren in huis liggen en de inboedel terug op z'n plek staat. :)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-10 12:42
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:57:

Je leest her en der dat eigenlijk word aanbevolen om een hybride warmtepomp te nemen als je beneden wil verwarmen. Maar daarmee kan ik op de warme zomer dagen niet de beneden verdieping koelen. Plus dat die dingen gewoon ontzettend duur zijn. Zijn er geen Airco oplossingen die communiceren met een CV ketel, zoals een hybride warmtepomp dat ook eigenlijk doet? Dus gas stoken op het moment dat een elektra /lucht/lucht onvoldoende blijkt, of dat er toch nog iets van warm water door de vloerverwarming leidingen loopt voor het comfort, maar warmte hoofdzakelijk via de Airco?
Ik kan niks zeggen over een hybride warmtepomp of communicatie l/l met CV. Wel kan ik zeggen dat het verwarmen met l/l in de woonkamer prima gaat. Wij zijn er helemaal blij mee en we hebben de CV niet meer nodig voor verwarmen. Uiteraard zijn er wat zaken om mee rekening te houden. Daar staat het topic vol mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
ThaBEN schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:33:
[...]
Wel merk ik dat wanneer ik de units in de avond uitzet, het m.b.t. comfort lijkt te helpen indien ik de units de dag erna op maximale stand laat blazen een (half?) uurtje voordat ik opsta en dan laat terugschakelen naar fan stand auto via een weekschema, in plaats van ze gelijk laten starten op fan stand auto.

Dat principe begin ik steeds meer toe te passen, de fan stand omhoog zetten in kamers waar ik niet aanwezig ben en setpoint ongewijzigd laten, terug op auto wanneer ik wel in de ruimte aanwezig ben. Het lijkt op het verbruik in kWh nauwelijks impact te hebben maar wel m.b.t. comfort in de kamers. De warmte lijkt dan sneller/beter te verspreiden.
Dat doe ik altijd zo. Even een half uurtje flink laten blazen en dan op fanstand 2 of AUTO. Als ik opstart met AUTO, dan doet hij eigenlijk hetzelfde: 20 tot 30 minuten flink blazen en schakelt dan naar, vergelijkbaar fanstand 2. Het verbruik is dan vaak ook iets gunstiger, de temperatuur is eerder bereikt en dan gaat hij eerder afbouwen. Nadeel van die methode is wel dat je eerder defrosts triggert, onder de 4 graden buiten. Veel mensen hebben relatief snel een defrost na het opstarten, zeg na 1 uur. Doordat hij hard moet werken vormt zich sneller ijs op de buitenunit.

Ik heb wel een huis met een fors warmteverlies. Lager dan 19 graden setpoint kan ik hier niet gaan(resultaat is dan krap 17 graden). Als ik dan de volgende dag opsta, is het krap 15. MHI SRK50 ZS-W Doordraaien doe ik nooit.

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ThaBEN schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:33:
[...]

Heb je de WiFi module? Indien ja, noteer de beginstand aan kWh van een bepaalde dag wanneer je hem inschakelt en vergelijk dat met de eindstand aan het einde van de dag wanneer je hem uitzet.

En doe vervolgens hetzelfde wanneer je ze 24 uur laat draaien, bij voorkeur op dagen met vergelijkbare temperaturen overdag en 's nachts. Dan heb je een idee wat het verschil is.

Ikzelf ben hetzelfde aan het doen, maar zit momenteel midden in een verbouwing. O.a. vloeren eruit en mensen die constant naar binnen en buiten lopen, waardoor ik nog geen betrouwbare data kan gebruiken.

Maar m.b.t. verschil in verbruik kan ik pas definitief vanaf het weekend opnieuw gaan testen, wanneer de nieuwe vloeren in huis liggen en de inboedel terug op z'n plek staat. :)
Dank voor je duidelijke antwoord. Het is inderdaad een combinatie van verbruik en comfort. Ik heb een AC-CTRL wifi module erop gezet en ook een power plug met stroommeting. Jouw suggestie is even simpel als doeltreffend. Ik ga het eens uitproberen.
Succes met de verbouwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Nism0 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:44:
[...]

Ik kan niks zeggen over een hybride warmtepomp of communicatie l/l met CV. Wel kan ik zeggen dat het verwarmen met l/l in de woonkamer prima gaat. Wij zijn er helemaal blij mee en we hebben de CV niet meer nodig voor verwarmen. Uiteraard zijn er wat zaken om mee rekening te houden. Daar staat het topic vol mee.
Ik gebruik Home Assistant om een beetje te sturen, samen met Tado voor de radiatoren kan ik best nauwkeurig bepalen welke warmte waar vandaan moet komen. Als het ver onder nul is (min 5 of later), gebruik ik liever de CV, al is het alleen maar om koudeval van de ramen (standaard dubbel glas) te voorkomen. Dat regel ik met home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Zuinig schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:04:
[...]
Dat doe ik altijd zo. Even een half uurtje flink laten blazen en dan op fanstand 2 of AUTO. Als ik opstart met AUTO, dan doet hij eigenlijk hetzelfde: 20 tot 30 minuten flink blazen en schakelt dan naar, vergelijkbaar fanstand 2. Het verbruik is dan vaak ook iets gunstiger, de temperatuur is eerder bereikt en dan gaat hij eerder afbouwen. Nadeel van die methode is wel dat je eerder defrosts triggert, onder de 4 graden buiten. Veel mensen hebben relatief snel een defrost na het opstarten, zeg na 1 uur. Doordat hij hard moet werken vormt zich sneller ijs op de buitenunit.

Ik heb wel een huis met een fors warmteverlies. Lager dan 19 graden setpoint kan ik hier niet gaan(resultaat is dan krap 17 graden). Als ik dan de volgende dag opsta, is het krap 15. MHI SRK50 ZS-W Doordraaien doe ik nooit.
Goede suggestie! Ik kan geen auto-stand inzetten vanuit home assistant, maar moet een vaste fan-stand kiezen. Ik ga eens wat dingen uitproberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
koelkast schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:11:
[...]

Ik gebruik Home Assistant om een beetje te sturen, samen met Tado voor de radiatoren kan ik best nauwkeurig bepalen welke warmte waar vandaan moet komen. Als het ver onder nul is (min 5 of later), gebruik ik liever de CV, al is het alleen maar om koudeval van de ramen (standaard dubbel glas) te voorkomen. Dat regel ik met home assistant.
Zo kan het inderdaad. Vind het nog wel redelijk bewerkelijk op deze manier. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om mijn huis niet "slim" te maken. Al is het alleen maar om niet verandwoordelijk te zijn voor het regelen, onderhoud en wijzigen. Als het TV kastje 1 minuut niet werkt door bijvoorbeeld een KPN update wordt ik al gebeld door het thuisfront op mijn werk...

Maar als je vrouw goed met techniek kan omgaan(zaken uit en aanzetten) en weet hoe apps op de mobiel werken (nee niet alleen de app van facebook en zalando) dan kan dat prima.

Wel weer even wat centjes en tijd reserveren voor je systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-10 17:21
LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:47:
Paar weekjes geduld nog, dan heb ik een module beschikbaar met draadloze sensor(zonder dat je hoeft te knutselen, gewoon plug en play). Ga er donderdag de eerste uitgebreide tests mee doen. :) Ook geen interne(domotics, etc) of externe cloud voor nodig trouwens.

Als dat allemaal draait is de volgende stap een mooi bedieningspaneel met kleurenscherm.

Wordt mooier en goedkoper dan dat standaard mitsubishi ding. :)
Gaaf! Ben heel benieuwd hoe het uitpakt

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maxwp
Nism0 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:27:
[...]

Zo kan het inderdaad. Vind het nog wel redelijk bewerkelijk op deze manier. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om mijn huis niet "slim" te maken. Al is het alleen maar om niet verandwoordelijk te zijn voor het regelen, onderhoud en wijzigen. Als het TV kastje 1 minuut niet werkt door bijvoorbeeld een KPN update wordt ik al gebeld door het thuisfront op mijn werk...

Maar als je vrouw goed met techniek kan omgaan(zaken uit en aanzetten) en weet hoe apps op de mobiel werken (nee niet alleen de app van facebook en zalando) dan kan dat prima.

Wel weer even wat centjes en tijd reserveren voor je systemen.
zou tegen haar zeggen ga werken in plaats van tv kijken.
maar seriuss zo snel al bellen? pfffff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Maxwp schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:34:
[...]

zou tegen haar zeggen ga werken in plaats van tv kijken.
maar seriuss zo snel al bellen? pfffff
Haha totaal off topic.. Maar ja. echt drama. Zitten ook kinderen thuis dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Ander ding. Aan de hand van een reactie in dit topic heb ik de vraagbesturing van de daikin op zolder aangezet op 90%. Deze had last van veel defrosts in de nacht. Na omzetten verminderde de defrosts met wel 70/80%. En de defrosts die wel gebeurde waren lang niet zo luidruchtig als eerst. We konden eerder de ijsblokken horen loskomen/vallen.

Was een goede tip dus!

[ Voor 22% gewijzigd door Nism0 op 07-12-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Toen ik mijn huidige woning kocht, was er al een split unit airco geïnstalleerd op de bovenverdieping.
Het is een Daikin FTYN25DV3B (binnen unit) uit 2005.

Deze airco kan ook verwarmen en nu begreep ik dat de COP daarbij heel belangrijk is. Heeft iemand een idee wat die COP ongeveer is? Ik heb me helemaal scheel gezocht op internet, maar kan er geen specs van vinden. Wellicht kan het een alternatief zijn om de bovenverdieping bij te warmen ipv te stoken met de CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:54
hbt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:39:
Toen ik mijn huidige woning kocht, was er al een split unit airco geïnstalleerd op de bovenverdieping.
Het is een Daikin FTYN25DV3B (binnen unit) uit 2005.

Deze airco kan ook verwarmen en nu begreep ik dat de COP daarbij heel belangrijk is. Heeft iemand een idee wat die COP ongeveer is? Ik heb me helemaal scheel gezocht op internet, maar kan er geen specs van vinden. Wellicht kan het een alternatief zijn om de bovenverdieping bij te warmen ipv te stoken met de CV.
https://www.manualslib.co...20dv2.html?page=15#manual

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
koelkast schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:16:

Je kan hem dan beter door laten pruttelen verspreidt de warmte ook nog beter. Ik heb dezelfde machine en een dag als gister draait deze hier ook op 300 watt wat gewoon erg netjes is om alles warm te houden.

Ik hanteer een nachtverlaging naar 18 maar wanneer ik nu het verbruik bekijk heeft zelfs dat (meestal) weinig nut, hij gaat dan wel terug naar 200 watt maar heeft alsnog een kWh extra nodig weer op de 20 graden / 300 watt steady terug te keren (ik heb wel veel warmteverlies).

Dus zelfs dat door laten draaien en niks aanpassen is het overwegen waard, maar dan moet je even het verbruik in nacht en ochtend in de gaten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:54
Ja, bij 7 graden buiten- en 20 graden binnentemperatuur.

Ter vergelijking: FTXM25R heeft COP van 5 bij deze condities. Resultaat van 17 jaar doorontwikkeling. Niet extreem veel beter geworden dus.

[ Voor 26% gewijzigd door nMad op 07-12-2022 15:59 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

nMad schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:54:
[...]

Ja, bij 7 graden buiten- en 20 graden binnentemperatuur.

Ter vergelijking: FTXM25R heeft COP van 5 bij deze condities. Resultaat van 17 jaar doorontwikkeling. Niet extreem veel beter geworden dus.
Huidige uurprijs bij Tibber is 0.55/kwh dit geeft dan 3.41kwh energie af in de ruimte.
Dus voor 1 kwh energie betaal je dan 0.55/3.41 = 0.161

Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie-verdetti
ik was maandag op bezoek bij mijn zwager. die had ook een nieuwe warmtepomp.

vailiant arohterm plus. ik moet zeggen dit liep toch wel heel mooi. alleen vloerverwarming in de keuken.

woonkamer gewoon radiatoren. maar toch met 35 graden aanvoer temperatuur. heerlijk warm.

ik weet natuurlijk niet wat zijn verbruik is. en ik weet ook niet wat het kosten plaatje is van zo een ding.

maar ben wel een beetje jaloers. gewoon mooie thermostaat en geregeld. nu met de airco is het toch een beetje hannisen als je snapt wat ik bedoel.

komt natuurlijk ook gewoon omdat je zuinig wil bezig zijn. maar soms slaan we (ik) een beetje door.

iemand een idee wat zo een arotherm 9 kw kost met installatie. groffe indicatie is oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:14
PentaClover schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:46:
Als je de compressor frequentie logged, dan zie je een typisch defrost patroon:

[Afbeelding]
Hoe heb jij die compressor in domoticz gekregen? Ik zit te zoeken, maar krijg nergens echt hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Hier 2 daikins ftxm20r + 1 ftxa35bt op een 3mxm52n. De FTXM20R's kunnen alleen via de Daikin-cloud. De FTXA heb ik wel in Domoticz zitten, maar zonder compressor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
arie-verdetti schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:10:

vailiant arohterm plus. ik moet zeggen dit liep toch wel heel mooi. alleen vloerverwarming in de keuken.

woonkamer gewoon radiatoren. maar toch met 35 graden aanvoer temperatuur. heerlijk warm.

ik weet natuurlijk niet wat zijn verbruik is. en ik weet ook niet wat het kosten plaatje is van zo een ding.

maar ben wel een beetje jaloers. gewoon mooie thermostaat en geregeld. nu met de airco is het toch een beetje hannisen als je snapt wat ik bedoel.

komt natuurlijk ook gewoon omdat je zuinig wil bezig zijn. maar soms slaan we (ik) een beetje door.

iemand een idee wat zo een arotherm 9 kw kost met installatie. groffe indicatie is oke
Ik denk niet dat het hier over een L/L warmtepomp gaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-10 16:18
Zou dit wellicht ook door een firmware- update verholpen kunnen worden? Of zal het echt in de hardware zitten? Ben benieuwd, bij ons wordt hij januari geplaatst. :)
cmderks93 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:17:
[...]

Ik kreeg van onze verkoper de vraag of ik zelf een idee had waar het weg kon komen (binnen of buiten)
Ik heb dus het idee dat het bij de buitenunit weg komt, maar binnen goed hoorbaar is.
We hadden laatst de buitenunit op silent gezet, en de temperatuur omlaag. Hierdoor ging deze tijdelijk stoppen met blazen, toen de buitenunit weer druk begon op te bouwen, hoorde ik dat het fluiten begon. De fan van de binnenunit stond nog stil.

Zet je hem 'snachts uit, of laat je hem lager doorlopen? Ik kan niet echt de juiste setting vinden. Als ik hem op auto zet, gaat ie pendelen, omdat de uitgeblazen lucht niet ver genoeg de ruimte word ingeblazen. Als ik hem handmatig zet; iig bij stand 4 en 5 gaat ie ook pendelen. Lijkt erop dat de uitgeblazen lucht dan telkens te koud word, en hij dus stopt om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie-verdetti
toxictooms schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:55:
[...]

Ik denk niet dat het hier over een L/L warmtepomp gaat??
Nope. Lucht water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:36
Vraagje over de offset bij Daikin Perfera

de unit geeft aan dat het 25 graden is
de thermostaat aan de andere kant van de woonkamer 18.

Ik weet inmiddels hoe ik de offset kan instellen via de handbediening.

Maar moet ik nu optie 0 (-2 graden)
of optie 4 (+2 graden) ofsett instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHM5g_1yEZ56tKQp9oHQTzTZ8pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yr7SRZozkY3UbGSsjEOaiIa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:04:
Nu heb vanochtend de airco aangezet en een aangegeven dat hij met halve graden moet opvoeren zodra de temperatuur op 0,15 graden komt van waarde op de thermostaat.
Weet jij toevallig het verschil tussen /Tsetpoint en /OpData/Tsetpoint ?
Als ik namelijk bijv 20.5 naar /set/Tsetpoint stuur dan wordt /Tsetpoint inderdaad 20.5 maar /OpData/Tsetpoint wordt 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-07-2024
Allereerst wat een nuttig topic! We hebben sinds begin oktober airco's en ik merk dat het toch wel uitzoeken is hoe het meest comfortabel / zuinig te verwarmen, dit topic helpt daarbij zeker! Maar..

Ondanks al vele dingen aangepast te hebben en geprobeerd te hebben krijg ik 1 van mijn multi-split units niet goed ingeregeld. ik denk er zelf zelfs aan dat de buitenunit niet goed functioneert (maar hoor graag jullie mening hier :-) ).

Wij hebben 2 multisplit airco's hangen (Mitsubishi electric):

-MXZ-3ha50vf + msz-hr25vf + msz-hr25vf + msz-hr35vf
-MXZ-2hav50f + msz-hr50vf + msz-hr25v

De MXZ-3ha50vf laat bijzonder gedrag zien: als ik 1 binnenunit aan zet met een setpoint van 1 graad boven huidige temperatuur gaat hij minimaal 550/700 watt verbruiken en moduleert niet terug maar gaat uit als de temperatuur te hoog wordt. Dit is niet alleen het geval bij kleine kamers maar ook grote kamer (60m2) waar een 3.5kw binnenunit hangt. Het wordt pas echt gek als ik een tweede binnenunit aanzet (ook setpoint amper hoger dan huidige temperatuur) het verbruik van de buitenunit gaat dan naar 2000watt en blijft zo hoog totdat 1 van de twee units de maximale temperatuur bereikt en uitschakelt.

Zie hier een grafiek met dit gedrag: https://ibb.co/vcQ45BW

Ik heb dus het idee dat de unit niet goed moduleert (verbruik zou veel lager kunnen zijn dan 550watt toch?), en ik zou verwachten dat hij zoveel vermogen verbruikt om een groot temperatuur verschil te overbruggen maar daarna zou gaan terug moduleren.

Lijkt er inderdaad wat niet helemaal goed of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Yellos schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:11:
Vraagje over de offset bij Daikin Perfera

de unit geeft aan dat het 25 graden is
de thermostaat aan de andere kant van de woonkamer 18.

Ik weet inmiddels hoe ik de offset kan instellen via de handbediening.

Maar moet ik nu optie 0 (-2 graden)
of optie 4 (+2 graden) ofsett instellen?

[Afbeelding]
Ah klinkt als het probleem van mij vroeger(toen de voeler nog in de binnenunit zat).
De aangegeven binnentemperatuur in de app ga je daarmee niet oplossen met SU7 code.

SU7 verandert alleen de setpoint, zeg maar je stelt hem in op 21c en het wordt 23c in je kamer dan kan je hem corrigeren door -2 te geven en andersom ook je stelt in op 21c maar het blijft 19c dan geef je hem +2.

De aangegeven binnentemp in de App gewoon negeren, valt een beetje te beïnvloeden door de stand van de uitblaasklep te wijzigen en de lamellen recht vooruit, moet het werkelijk kloppen dan wordt het klussen.

Laat me raden de binnenunit hangt dichtbij een hoek.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Pim57 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:21:
Bij wijze van experiment een kartonnen koker geknutseld zodat de lucht aanvoer vanaf de vloer plaats vindt. Airco is een Panasonic CS-FZ35-WKE.

[Afbeelding]

Onverwachte bijwerking is een aardige geluidsreductie. Het geluid van de ventilator binnen is nu prima te doen.
De fan sweep en -snelheid staan op auto.
Geen pendelen, de unit loopt mooi rustig.

De 3,5 kW houdt de kamer van 100m3 en aangebouwde keuken van 20 m3 goed op 19°C. Huis is uit 1984 met vloer-, muur- en dakisolatie. Overal gewoon dubbel glas.
Voor de 20° C is een beetje hulp van de CV nodig. Buiten is het nu 0° C.

De airco verbruikt nu zo’n 600-700 Watt.
Hoe is het afgelopen met de test?
Ik heb het hier geprobeerd door aan de voorzijde karton en beide kanten open houden(niet helemaal naar beneden zoals jij, het geluid werd welliswaar minder maar er kwam ook minder lucht uit, het lijkt de luchtstroom teveel te beïnvloeden als die harder blaast.

De test met direct buitenlucht over de wisselaar laten blazen werkt dan wel weer goed en geeft geen enkel tochtgevoel meer.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2022 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

mr_evil08 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:32:
De test met direct buitenlucht over de wisselaar laten blazen werkt dan wel weer goed en geeft geen enkel tochtgevoel meer.
Zuig je hiermee niet erg veel koude lucht van buiten aan? Dat klinkt niet erg efficiënt. Gezien het debiet van zo'n airco op een beetje fanstand kan ik me ook voorstellen dat het overdruk in je huis geeft waarmee je warmte gaat lekken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
Zijn er tips om 2 Daikin units constant te laten draaien in 2 kleine kamer?

De unit in de woonkamer draait 24/7, maar wanneer de units in de kleine kamers aanstaan, dan vallen deze constant uit omdat de temperatuur zeer snel bereikt is.

Op zich geen probleem, maar ik merk op dat de compressor altijd sterk fluctueert als dat gebeurt.

Als ik enkel de woonkamer inschakel, dan kan de compressor soms een hele dagop dezelfde frequentie draaien. Dat lijkt me veel beter voor het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:38:
Dat lijkt mij de terugmelding van wat de actuele de instellingen zijn. Ik kijk naar de target temperature in het log scherm wat kennelijk gelijk is als /OpData/Tsetpoint

code:
1
2
3
4
19:35:10    [D] [climate:010]   
'MHI-AC-Ctrl' - Setting
19:35:10    [D] [climate:039]   
  Target Temperature: 17.50

Die geeft wel halve graden met Absalom 2.62.
Ik heb ook 2.62 en daar gaat die /OpData/Tsetpoint altijd naar hele graden. Weet je wel zeker dat je die gebruikt. Ik weet niet of je eens kunt kijken met MQTT explorer oid.

Zag namelijk net ook in een issue staan eigenlijk hetzelfde wat ik zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:13

mb1

arie-verdetti schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:10:

En jouw zwager praat geen Nederlands? Kun je hem niet gewoon vragen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-10 23:45

ede

jobr schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:42:
[...]

Ik heb ook 2.62 en daar gaat die /OpData/Tsetpoint altijd naar hele graden. Weet je wel zeker dat je die gebruikt. Ik weet niet of je eens kunt kijken met MQTT explorer oid.

Zag namelijk net ook in een issue staan eigenlijk hetzelfde wat ik zie.
Idem bij mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pHPslx4iA5W4d7OjZIvQy7s6B4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RpiyUGsHAB2lO8rgpLKTqklZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

IamPeacock schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:41:
Zijn er tips om 2 Daikin units constant te laten draaien in 2 kleine kamer?

De unit in de woonkamer draait 24/7, maar wanneer de units in de kleine kamers aanstaan, dan vallen deze constant uit omdat de temperatuur zeer snel bereikt is.

Op zich geen probleem, maar ik merk op dat de compressor altijd sterk fluctueert als dat gebeurt.

Als ik enkel de woonkamer inschakel, dan kan de compressor soms een hele dagop dezelfde frequentie draaien. Dat lijkt me veel beter voor het verbruik.
Fan niet op auto maar op fluisterstand zetten, dat moet helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
mb1 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:53:
[...]

Fan niet op auto maar op fluisterstand zetten, dat moet helpen
Zo heb ik ze reeds ingesteld.

Zou het kunnen helpen als ik de woonkamer unit als priority instel? Via de buitenunit kan je dat blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

IamPeacock schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:55:
[...]

Zo heb ik ze reeds ingesteld.

Zou het kunnen helpen als ik de woonkamer unit als priority instel? Via de buitenunit kan je dat blijkbaar.
Dan is de capaciteit te groot voor de ruimte waarin ze geplaatst zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
mb1 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:57:
[...]

Dan is de capaciteit te groot voor de ruimte waarin ze geplaatst zijn..
En priority, zou dat niet helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
Iemand ervaring met de Tuya thermostaat van Ali expres? Werkt dat als externe thermostaat en wifi? Zou (te)mooi zijn, kost geen drol...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z_q8mNbYCTj182s9QLnUiyChxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZOE6FiHmrmcgaB3IjaM7Mni.jpg?f=fotoalbum_large

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Termy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:38:
[...]

Zuig je hiermee niet erg veel koude lucht van buiten aan? Dat klinkt niet erg efficiënt. Gezien het debiet van zo'n airco op een beetje fanstand kan ik me ook voorstellen dat het overdruk in je huis geeft waarmee je warmte gaat lekken.
Het is geen 100% buitenlucht zoals een ventilatie B.
Ik meng bij het zal ongeveer 90% binnenlucht en 10% buitenlucht zijn, niet anders dan via raamroosters, alleen raamroosters hebben nare eigenschap dat koude lucht meteen naar beneden slaat en vervelende tocht over de vloer geeft(ventilatie C).

Aan de hand van co2 meter zie ik of teveel of te weinig geventileerd wordt, dit valt te balanceren door het gat van buitenlucht meer/minder te knijpen.

Hierdoor is de gevoelstemperatuur omhoog gegaan, het verbruik is juist minder geworden want kan lager verwarmen omdat de koude trek weg is.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 11:08
Ik wil een keuze maken tussen onderstaande single splits voor woon- en slaapkamer.
Als ik de technische gegevens erop nalees lijkt in mijn geval de Mitsubishi Electrics het best eruit te komen?
Helaas is de ME wel een € 500 duurder dan Daikin.

Is de investering in de betere waarden bij Mitsubishi Electrics de moeite waard tov Daikin :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eeYczXeXkhIXeiSEkIbWnxTKzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7QCqjSi0fYmKEOOdXGwNauS.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 270 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic