Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 271 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.358.536 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:01:
Probeer het eens met twee keer het set commando te zenden met drie seconden tussenpauze.
Nee dat maakt niet uit. Die logging zegt me niet zoveel. Zal wel HA oid zijn.
Ik wel een andere manier gevonden die een 0.5 graad wel mogelijk moet maken. Misschien dat eens inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Wat gebeurt er met de temperatuur van de luchtflow, als ik een setpoint 19c instel?

1. De luchtflow wordt constant iets warmer dan 19c om het zo tot 19c op te warmen in de kamer en zo te houden?
2. De luchtflow wordt eerst super heet om de kamer op te warmen en zodra de setpoint bereikt wordt, wordt de temperatuur van de luchtflow minder warm om het op temperatuur te houden?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:37
mr_evil08 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:16:
[...]

Ah klinkt als het probleem van mij vroeger(toen de voeler nog in de binnenunit zat).
De aangegeven binnentemperatuur in de app ga je daarmee niet oplossen met SU7 code.

SU7 verandert alleen de setpoint, zeg maar je stelt hem in op 21c en het wordt 23c in je kamer dan kan je hem corrigeren door -2 te geven en andersom ook je stelt in op 21c maar het blijft 19c dan geef je hem +2.

De aangegeven binnentemp in de App gewoon negeren, valt een beetje te beïnvloeden door de stand van de uitblaasklep te wijzigen en de lamellen recht vooruit, moet het werkelijk kloppen dan wordt het klussen.

Laat me raden de binnenunit hangt dichtbij een hoek.
klopt. hangt redelijk in wen hoek inderdaad. ik ga hem +2 geven en hopen dat in elk geval de woonkamer wat beter op temperatuur komt. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Moris schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:19:
Ik wil een keuze maken tussen onderstaande single splits voor woon- en slaapkamer.
Als ik de technische gegevens erop nalees lijkt in mijn geval de Mitsubishi Electrics het best eruit te komen?
Helaas is de ME wel een € 500 duurder dan Daikin.

Is de investering in de betere waarden bij Mitsubishi Electrics de moeite waard tov Daikin :?

[Afbeelding]
Kijk eens bij climashop.nl die was bij mij stukken goedkoper dan elders. Daikin is doorgaans een slag duurder dan ME.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 11:08
LED-Maniak schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:24:
[...]
Kijk eens bij climashop.nl die was bij mij stukken goedkoper dan elders. Daikin is doorgaans een slag duurder dan ME.
Aangezien ik in België woon en de installatie niet zelf uitvoer is dit helaas geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:47
xHEMANx schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:04:
Iemand ervaring met de Tuya thermostaat van Ali expres? Werkt dat als externe thermostaat en wifi? Zou (te)mooi zijn, kost geen drol...
[Afbeelding]
Ik zie Tuya en nethome plus. Dit zijn precies de apps waarmee mijn airco samenwerkt. Betreft een Qlima.
Met de Tuya app kan ik geen temperatuur instellen bij een timer. Bij de nethome app kan dit wel, maar die werkt om één of andere vage reden niet samen met mijn unit.
Daarom wil ik de Tado of Sensibo aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:08
xHEMANx schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:04:
Iemand ervaring met de Tuya thermostaat van Ali expres? Werkt dat als externe thermostaat en wifi? Zou (te)mooi zijn, kost geen drol...
[Afbeelding]
Ik kan alleen spreken over mijn Daikin airco.
Ik heb daar in verleden eens mee gespeeld het IFTTT protocol (Domotica/Homeassistent ik heb nog bewust de oude firmware).

De Tuya zou zeer waarschijnlijk werken zoals afgebeeld op de foto, bediening en uitlezen van actueel temperaturen wat de airco doorgeeft.

De werkelijke voeler/sensor wordt niet overgenomen dat kan niet(dit model airco heeft die optie gewoon niet), airco zal hardhandig blijven regelen op zijn eigen sensor, enige optie is de draden doorknippen maar zal die in storing schieten. :+

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2022 22:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Laatst online: 20-03 23:09
mr_evil08 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:13:
[...]

Ik heb daar in verleden eens mee gespeeld het IFTTT protocol (Domotica/Homeassistent ik heb nog bewust de oude firmware).

De Tuya zou hier kunnen werken maar het enige wat hij doet is hetzelfde als de afstandsbediening kan maar dan in een mooi jasje en waardes van temperatuur uitlezen.

Voeler/sensor wordt niet overgenomen dat kan niet, airco zal hardhandig blijven regelen op zijn eigen sensor want dit zit vast in zijn firmware, wil ik de voeler uitschakelen is het de draden doorknippen maar zal die in storing schieten.
Heb je niks aan dus.... :'(

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Nope speeltjes zoals tuya werkt bij de Daikin FTXM35M/RXM35M in iedergeval niet hoe je zou verwachten.
De firmware van de binnenunit staat het niet toe om externe voelers koppelen, het zit er simpelweg niet in, alleen dus uitlezen en bediening, maar betwijfel of dat ook nog werkt met de nieuwe firmware van Daikin.

Ik ben wel tevreden hier het klopt in de huidige situatie met de "aanpassing".

[ Voor 129% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Er wordt hier gezegt dat een slimme airco controller alleen de afstandsbediening overneemt, echter mijn afstandsbediening zend om de 3 minuten zijn temperatuur door naar de airco.
Dus in mijn geval zou het wel kunnen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
mr_evil08 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:13:
[...]

De Tuya zou zeer waarschijnlijk werken zoals afgebeeld op de foto, bediening en uitlezen van actueel temperaturen wat de airco doorgeeft.

De werkelijke voeler/sensor wordt niet overgenomen dat kan niet(dit model airco heeft die optie gewoon niet), airco zal hardhandig blijven regelen op zijn eigen sensor, enige optie is de draden doorknippen maar zal die in storing schieten. :+

Je hebt hem ook op bol.com
https://www.bol.com/nl/nl...ptima-w/9300000013473576/

Let wel op dat je bij ali nu import heffing moet betalen, de kosten daar afgebeeld zijn niet de werkelijke kosten.
De thermostaat in jouw link is niet bedoelt voor een airconditioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje_t
  • Laatst online: 13-09 21:29
Ik wil een keuze maken tussen onderstaande single splits voor woon- en slaapkamer.
Als ik de technische gegevens erop nalees lijkt in mijn geval de Mitsubishi Electrics het best eruit te komen?

Is de investering in de betere waarden bij Mitsubishi Electrics de moeite waard tov Daikin :?

[Afbeelding]
Vind ik lastig te zeggen. Ik ben er ondertussen achter dat de performance erg afhangt van de condities, en dat is naast buitentemperatuur ook het opgenomen (electrische) vermogen. Ik zie bij nominaal condities drie warmteopbrengsten staan, en maar een opgenomen vermogen.Dat zouden er volgens mij ook 3 moeten zijn (min, nominaal en max).

Het verschil in SCOP waarde lijkt me niet significant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuifje_t
Hartelijk dank voor jullie reacties, daardoor heb ik weer wat geleerd, en dat wil ik met jullie delen, dan kunnen jullie meteen aangeven als ik het fout heb.
w00key schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:28:
Je link lijkt verkeerd. Ik zie daar de oude 2.8 / 4.2 kW Ururu Sarara staan, ze verkopen nu de FTXR-N's. Deze is de juiste: http://www.daikintech.co....V1B/RXZ-NV1B_Databook.pdf

Maar de verschillen zijn niet heel groot, ik ga mee met de oude pdf.

[...]

Waar haal jij dit uit de gelinkte document? Voor heating zie ik 2 tabellen:

2.8:

[Afbeelding]

4.2:

[Afbeelding]

En dit gaan over maximum vermogen (TC) en verbruik (PI) bij bepaalde binnen en buiten temperatuur. Niet COP bij partial load.

Voor de nieuwe 2.5 / 3.5 / 5.0 geldt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De waardes bij 2.5/3.5 zijn lager dan max compressor vermogen, maar die bepalen niet alleen het vermogen, de warmtewisselaars binnen en buiten kunnen ook de bottleneck zijn. Bij de 2.5 zijn deze vaak kleiner, of een aantal lussen zijn niet aangesloten. De 2.5 kan dan ook niet meer dan 620W gebruiken bij de standaard test conditie van 6C/20C, uitblaastemperatuur is waarschijnlijk maximaal.

[...]

Ik lees hierboven dat US25 op 620/1400=42% zit bij 3.8 kW output, US35 op 1000/1400=71% @ 5kW output. Beide hebben een prima COP op "max" load gelimiteerd door binnenunit, 6.1 en 5.0. En als het binnen niet koud genoeg is gaan ze beide terug naar een lager compressor power level %.

Dat is ook logisch, in mijn link zie je dat de 2.5 - 5.0 de 2YC40DXD compressor gebruikt, en dezelfde fan, en control board. Alleen software is aangepast, maar daar betaal je wel voor. Bij een random webwinkel vragen ze 2600/2900/3200 euro voor de 2.5/3.5/5.0, minimale meerprijs dus voor meer capaciteit, maar de Perfera 2.5 gaat in dezelfde winkel voor 1600. Oversized buitenunit kost geld.

[...]

Je maakt het te ingewikkeld. Doe de warmteverliesberekening, zet koudste buitentemperatuur op bijvoorbeeld -5 graden, zoveel kouder wordt het hier niet, en als daar 4 kW uit komt haal je het niet met de US25; die kan dan nog maar 2.3 kW leveren wat erg weinig is.

Met de US35/US50 kom je op 3.19 kW en 4.02 kW, wat een stuk beter is; dat laatste heeft nog steeds een prima COP van ~4 (TC 4.02 / PI 1.03). In een woonkamer zou ik eerder kiezen voor de US35/50.
@w00key : Hartelijk dank Deze specificatie is inderdaad nieuwer. Als ik hem lees valt me het volgende op:
  • De nominale COP is een stukje beter geworden: Pout=3.6KW bij Pin=0.62KW ipv bij Pin=0.7kW. Niet wereldschokkend misschien maar toch weer zo'n 10% beter en dat is mooi meegenomen. Het is me alleen niet helder of dit nu bij Tbuiten=7C of 6C is gemeten, want bij de performance specs staat 7 en bij de temperatuurafhankelijke tabelletjes 6C. Maar dat mag geen 10% schelen, dus ik denk dat de nieuwe echt beter.
  • Een veel groter verschil zit in de maximale Pin: die is van 1.4kW naar 2.0 kW gegaan, en samen met het betere rendement resulteert dat in 7.5kW maximale Pout bij 6 (of 7) C.
  • De temperatuursafhankelijkheidstabellen (zie plaatjes in post van @w00key, ik kijk alleen naar de 25, en 20C binnentemperatuur) begrijp ik niet helemaal: In de "oude" spec stonden daar allemaal ongeveer dezelfde Pin waardes, zo rond de nominale waarde van 0.7. Maar in de nieuwe spec daalt de Pin bij temperaturen onder 0C opeens naar ongeveer 0.4kW, terwijl je bij die temperaturen juist meer vermogen wil hebben. De opgegeven Pout is dan ook minimaal, maar levert wel nog een ok COP. We weten dat hoe lager het vermogen, hoe hoger de COP. Dus waarom kiest Daikin die lage waardes? Om de COP bij lage termperatuur te flatteren? Ik vond er nog wat voor te zeggen om de Pin constant te houden, zoals bij de oude spec. Maar om nou juist omlaag te gaan? Ik kom hier in een volgende post (over eurovent en testcondities) op terug. Maar het rendement is nog steeds beter dan de oude denk ik. Ik ben geneigd om aan te nemen dat de invloed van temperatuur op de COP universeel is, en niet van het model of zelfs de fabrikant. maar gewoon de natuurkunde. Ik ga misschien nog kijken of dat een houdbare stelling is, dan kun je weer extrapoleren.
  • Ik moet zeggen dat ik door deze informatie nog meer gesterkt ben in mijn keuze voor de (kleinere) 25 ipv de 35. Mocht ik me vergissen dan zet ik de CV er wel bij aan als het heel koud is, dan bespaar ik gewoon een beetje minder. Ik besef wel dat als de capaciteit niet genoeg is bij lage temperaturen, ik verpicht ben om een 24/7 stookpatroon te hanteren. Nu was ik toch al van plan om 24/7 te stoken, maar je zou het argument kunnen omdraaien: met 24/7 heb je een 33% kleinere capaciteit, dus goedkopere Airco nodig. Want dan heeft je AIrco (vergelijken met 's nachts uit) 8 uur, dus 33% meer tijd om warmte in je huis te pompen. En dus (over een dag gemeten) gratis 33% meer capaciteit .33% gratis, wie wil dat nou niet. (tenzij je huis heeeel slecht geisoleerd is en de temperatuur 's nachts enorm daalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07

[Afbeelding]
niet alles klopt volgens mij de buitenunit zelfde als binnen qua geluid?
en verwarmen bij de ME tot 24 en de daikin maar tot 18 graden buiten temp? lijkt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
patrickt35 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:01:
[...]

Ik zie Tuya en nethome plus. Dit zijn precies de apps waarmee mijn airco samenwerkt. Betreft een Qlima.
Met de Tuya app kan ik geen temperatuur instellen bij een timer. Bij de nethome app kan dit wel, maar die werkt om één of andere vage reden niet samen met mijn unit.
Daarom wil ik de Tado of Sensibo aanschaffen.
ow dus geen infra rood erop en zelf leren /... jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Maxwp schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:31:
[...]
niet alles klopt volgens mij de buitenunit zelfde als binnen qua geluid?
en verwarmen bij de ME tot 24 en de daikin maar tot 18 graden buiten temp? lijkt me niet
Helaas kreeg ik uit de flyer ook niet meer info te zien.
Vraag blijft of het verschil in de scope/seer-waarden tussen beide merken de meerprijs voor ME rechtvaardigd en je op termijn terugverdiend ?

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 07-12-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Moris schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:37:
[...]

Vraag blijft of het verschil in de scope/seer-waarden tussen beide merken de meerprijs voor ME rechtvaardigd?
alleen de koelen is een stuk beter het verwarmen niet.
en moet zeggen dat het koelen in de zomer veel makkelijker is en minder energie kost dan het verwarmen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 16:52
Moris schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:37:
[...]

Vraag blijft of het verschil in de scope/seer-waarden tussen beide merken de meerprijs voor ME rechtvaardigd en je op termijn terugverdiend ?
Waarom de voorkeur voor ME en niet voor een MHI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Frag1le schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:40:
[...]

Waarom de voorkeur voor ME en niet voor een MHI?
Helaas een beperkt tot geen dealer aanbod voor MHI.
Hierdoor is het marktonderzoek beperkt gebleven tussen Daikin en ME

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:01
mr_evil08 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:32:
[...]

Hoe is het afgelopen met de test?
Ik heb het hier geprobeerd door aan de voorzijde karton en beide kanten open houden(niet helemaal naar beneden zoals jij, het geluid werd welliswaar minder maar er kwam ook minder lucht uit, het lijkt de luchtstroom teveel te beïnvloeden als die harder blaast.

De test met direct buitenlucht over de wisselaar laten blazen werkt dan wel weer goed en geeft geen enkel tochtgevoel meer.
De test is goed bevallen. We houden die koker zo. Misschien nog even netjes wit maken.

In de zomer haal ik de koker (3 delen) weer weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhYLRQ0EOCcXwhYTK70sslPeDQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5lJHdYaEMaX05vK7tgY2Nmu2.jpg?f=user_large

De aanbouw keuken zit rechts en heeft ventilatie roosters in de ramen. De koude lucht valt in de keuken op de vloer en wordt in de woonkamer gelijk opgezogen door de kartonnen koker.
Dus ook hier geen tochtgevoel.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 07-12-2022 22:58 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-10 23:34
@Pim57 Is het comfort aan voeten/benen merkbaar verbeterd? Kou in de onderste regionen is nl. waar wij wel tegenaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuifje_t
Capt Waffles schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:07:
[...]

Ik vermoed (neem het met een korrel zout) dat de verschillen te verklaren zijn door de belastingscondities, de cijfers geven vermoedelijk deellast-condities weer, maar dat de deellasten tussen beide datasets verschillen.
Inderdaad.
Capt Waffles schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:37:
Zo, ik heb nog even verder gekeken naar de Eurovent vs. fabrikant data,

Maar nu even verder kijken naar de output power, en dan wordt het me al heel wat duidelijker! Eurovent gaat bij lage temperaturen lekker hard knallen. Da's logisch, dan wil ik veel vermogen om m'n kamertemperatuur te behouden bij die grote delta-T met buiten, dan heb ik namelijk veel warmteverlies en moet er dus ook heel wat warmte-input zijn. En Eurovent stopt ook bij 12 graden, en heeft dan al behoorlijk wat onder ME z'n datapunten gethrottled. Ook wel logisch, als de buitentemperatuur oploopt heb ik helemaal niet zoveel vermogen nodig om de binnentemperatuur op peil te houden. Mitsubishi daarentegen lijkt te denken dat ik graag wil weten dat ie 5380 W aan vermogen kan leveren bij een binnentemperatuur van 21 graden en een buitentemperatuur van 20 graden, een hele graad (1!) delta T. Sterker nog, bij 26 graden binnentemperatuur en 21 graden buiten krijg in van Mitsubishi nog steeds 5200 W verwarmingsvermogen, maar als 't zo ver komt zet ik eerder een raam open om wat af te koelen hoor jongens :)
Interessante informatie, ik had nog nooit van Eurovent gehoord, Hartelijk dank hiervoor!

Ik ben het met je eens dat de aannames van Eurovent realistischer zijn dan wat ik van de fabrikanten zie. Wat ik niet begrijp: het lijkt alsof er een willekeur zit in de Pin waarbij al deze metingen gedaan worden. En we weten dat deze Pin de prestaties sterk beinvloedt, ten eerste maakt dat het heel lastig om verschillende modellen te vergelijken, en ten tweede lijkt het alsof de fabrikanten hun opgegeven COP en daarmee ook de SCOP kunnen opkrikken door een lagere Pin te kiezen. Bij nominale condities valt dat nog mee, omdat een te lage Pin ook resulteert in een lage Pout en dan steekt je product slecht af tegen je concurrenten. Maar bij lagere temperaturen lijkt het of ze kunnen doen wat ze willen en ik word er geen wijs uit (zie mijn post over de nieuwe specs van de US25).

Maar dan rijst de vraag: hoe kiest Eurovent dan die getallen? Ik zou bijvoorbeeld verwachten dat de standaard testcondities gebaseerd zijn op een standaard ruimte met een bepaald warmteverlies bij 6C, Dan zijn de benodigde warmteverliezen, en dus de benodigde Pout bij andere temperaturen gemakkelijk te berekenen. En dan meet je het benodigde input vermogen, als het model dat al kan leveren... Maar zo lijkt het niet te werken.

In de certification rules (https://www.eurovent-cert...6ab89bbd0f15c91f0d00b.pdf) tabel 15, p29 (sorry, geen plaatjes) staat dat de partial load 15%, 35%, 54% en 88% moet zijn bij resp 12C, 7C, 2C, -7C. Maar hebben ze dat dan zelf willekeurig gekozen, of hangt dat van een of andere technische constante af? Eurovent heeft het veel over de bivalente temperatuur, maar ik snap niet wat dat is.

Ik moet zeggen, leuk om hier wat dieper in te duiken, maar nu vind ik het wel weer even genoeg. Ik heb besloten en Ururu Sarara 25N te bestellen. Ik ben wat offertes aan het opvragen, en dan hopelijk binnen 6~8 weken kan ik het uitproberen, en zien of mijn redenering, die tegen de "volkswijsheid" ingaat klopt. Ik laat het zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hoe is de verhouding van de app tussen Daikin en ME.
Ik las dat de app van ME redelijk oubollig is?

In de app wens ik buiten het aan en uit zetten van de verwarming/koeling ook een tijdschema dag/week te kunnen programmeren en verbruikswaarden ui te kunnen lezen. Kan dit bij beide merken of wat mag ik me hier precies bij voorstellen,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Moris schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:40:

In de app wens ik buiten het aan en uit zetten van de verwarming/koeling ook een tijdschema dag/week te kunnen programmeren en verbruikswaarden ui te kunnen lezen. Kan dit bij beide merken of wat mag ik me hier precies bij voorstellen,?
Bij ME kun je een tijdschema maken en het verbruik aflezen. Alhoewel ik al weken het verbruik niet meer kan aflezen via de app, ik weet niet waarom. Er schijnt ook behoorlijk wat verschil in te zitten volgens sommigen met wat de app zegt en wat het werkelijke verbruik is (bij mij kwam het aardig overeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nou de komende dagen gaat het echt los met lange tijden onder 0, zat in november al op 188 euro, dat wordt wel 400 in december ben ik bang.

Volgend jaar komt er echt eentje bij gelukkig.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 09:56
Ik heb gisteren even een temperatuursensor aan het plafond bevestigd (4 meter hoog, oud huis) en daar is het 4 graden warmer dan de thermostaat aangeeft :X

We hebben nog een grote plafondventilator in de slaapkamer hangen, ik denk dat ik die in de kamer ga hangen om de warmte wat meer naar beneden te krijgen.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
Moris schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:40:

Bij Daikin heb je de Onecta app. je kunt je units bedienen, tijdschema's instellen en je verbruik per dag, week, maand of jaar bekijken. Google maar eens op Daikin Onecta

https://www.daikin.nl/nl_...in-online-controller.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-10 22:43
Beste vrienden van de airco,

Ik lees al eventjes mee aangezien we panasonic airco's hebben sinds september (vervanging stokoude stookolieketel voor verhuis)
Kan er momenteel nog niet zo heel veel over zeggen.

We zijn op dit moment hr++ glas aan het plaatsen. Living alleen al 12,5m²
We willen nog de spouw navullen en de komende weken ga ik ook de dakisolatie aanpakken want dak is recent herlegd.

Het is dus nu nog zeer fris en verbruik lijkt hoog te zijn 😋.

Wat ik in de app niet zo goed snap is de indicatie van het verbruik. Het lijkt mij alsof het om het totaalverbruik gaat van de buitenunit en de andere keer denk ik dat het om verbruik gaat per binnenunit.

Waarom zeg ik dat. Ik heb een buitenunit waar mijn keuken en bureau aan verbonden zijn.
In de keuken gaat ie smorgens aan rond 6u45 tot vrouw en kind vertrokken zijn en dan warm ik mijn bureau wat op.
Als ik naar het verbruik kijk van bureau start die al in het blok vanaf 6u terwijl die niet aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbBQj6fw1B9Zzp5yrOkJgizWgUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJkAZblH83ORrhWGftaZiepp.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt mijn redenering hier dat het verbruik van de buitenunit wordt gemeten of mis ik iets?

Groetjes,
Dries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:14
ErikT schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:04:
Ik heb dus het idee dat de unit niet goed moduleert (verbruik zou veel lager kunnen zijn dan 550watt toch?), en ik zou verwachten dat hij zoveel vermogen verbruikt om een groot temperatuur verschil te overbruggen maar daarna zou gaan terug moduleren.

Lijkt er inderdaad wat niet helemaal goed of doe ik iets verkeerd?
Ik kan niet exact vertellen wat het minimum moet kunnen zijn bij jouw setup maar bij lage buitentemperaturen kan een unit niet naar zijn absolute minimum terug moduleren omdat anders het temperatuurverschil binnen/buiten niet overbrugt kan worden. Dat units in deze temperaturen rond het vriespunt dus wat hoger blijven zitten wat betreft verbruik en daardoor onterecht lijken te pendelen is normaal.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Moris schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:43:
[...]

Helaas een beperkt tot geen dealer aanbod voor MHI.
Hierdoor is het marktonderzoek beperkt gebleven tussen Daikin en ME
Hier wilde genoeg installateurs een MHI leveren en installeren terwijl ze hoofdzakelijk met LG. Daikin en andere merken installeren.
Maar goed, je schrijft marktonderzoek dus je zal het ze vast gevraagd hebben.
Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:01
Over een paar weken word bij ons een Daikin multisplit geïnstalleerd, en ik dacht vast voorbereidend werk te doen door de Onecta app te downloaden en een account bij Daikin aan te maken.

Echter loop ik al vast bij het account aanmaken. Na meerdere uren wachten en meerdere retries krijg ik nog steeds geen email van Daikin om m'n adres te verifiëren. Ik heb nu geen flauw idee waar ik terecht kan voor ondersteuning. Heeft iemand ideeën of hier ervaring mee?

All I want for Christmas dit jaar is dat Daikin local access gaat ondersteunen. Dan regel ik het namelijk allemaal lekker zelf :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 01:16
lucask schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:54:
Over een paar weken word bij ons een Daikin multisplit geïnstalleerd, en ik dacht vast voorbereidend werk te doen door de Onecta app te downloaden en een account bij Daikin aan te maken.

Echter loop ik al vast bij het account aanmaken. Na meerdere uren wachten en meerdere retries krijg ik nog steeds geen email van Daikin om m'n adres te verifiëren. Ik heb nu geen flauw idee waar ik terecht kan voor ondersteuning. Heeft iemand ideeën of hier ervaring mee?

All I want for Christmas dit jaar is dat Daikin local access gaat ondersteunen. Dan regel ik het namelijk allemaal lekker zelf :-)
Alles gecheckt, ook spam e.d.? Het is bij mij alweer even gelden, ik had een apart gmail adres aangemaakt voor daikin dat werkte goed.

Een vraag aan onecta gebruikers. Hebben jullie koppeling met google assistent voor spraakbesturing en werkt dat goed zonder schema`s of instellingen in de war te sturen?
Als ik assistent wil koppelen zie ik niet de onecta app bij works with google, wel een aantal andere daikin apps waaronder de ouder residential controller, welke te kiezen?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucask
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:01
Spamfolder is gecontroleerd en leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
marcovandam schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:58:
[...]

Alles gecheckt, ook spam e.d.? Het is bij mij alweer even gelden, ik had een apart gmail adres aangemaakt voor daikin dat werkte goed.

Een vraag aan onecta gebruikers. Hebben jullie koppeling met google assistent voor spraakbesturing en werkt dat goed zonder schema`s of instellingen in de war te sturen?
Als ik assistent wil koppelen zie ik niet de onecta app bij works with google, wel een aantal andere daikin apps waaronder de ouder residential controller, welke te kiezen?
Toevallig heb ik gisteren de perfera aan google home gekoppeld
Ik heb de stappen bij deze link gevolgd en dat ging perfect.

https://www.daikin.eu/en_...ntial-controller-app.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 01:16
Yellos schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:00:
[...]

Toevallig heb ik gisteren de perfera aan google home gekoppeld
Ik heb de stappen bij deze link gevolgd en dat ging perfect.

https://www.daikin.eu/en_...ntial-controller-app.html
Top, de oude residential controller dus nog selecteren daar, wel gek dat de onecta er nog niet staat.

Gedaan en zag meteen beide airco`s in google home verschijnen, bedienen met stem gaat ook perfect. Hij begint te draaien op de stand waar hij mee geëindigd is. Super!

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-10 20:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Weten jullie of het mogelijk is om een Daikin 2MXM50 buitenunit af te sluiten van 1 van de binnenunits (dus dat maar 1 binnenunit aangesloten is)?

En dan een tweede buitenunit die je dan aansluit op de tweede binnenunit.
Het is maar een gedachtenexperiment, maar dan kan ik dat in mijn achterhoofd houden voor de toekomst :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:54
kuifje_t schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:30:
Ik moet zeggen dat ik door deze informatie nog meer gesterkt ben in mijn keuze voor de (kleinere) 25 ipv de 35. Mocht ik me vergissen dan zet ik de CV er wel bij aan als het heel koud is, dan bespaar ik gewoon een beetje minder. Ik besef wel dat als de capaciteit niet genoeg is bij lage temperaturen, ik verpicht ben om een 24/7 stookpatroon te hanteren. Nu was ik toch al van plan om 24/7 te stoken, maar je zou het argument kunnen omdraaien: met 24/7 heb je een 33% kleinere capaciteit, dus goedkopere Airco nodig. Want dan heeft je AIrco (vergelijken met 's nachts uit) 8 uur, dus 33% meer tijd om warmte in je huis te pompen. En dus (over een dag gemeten) gratis 33% meer capaciteit .33% gratis, wie wil dat nou niet. (tenzij je huis heeeel slecht geisoleerd is en de temperatuur 's nachts enorm daalt).
Gratis is het natuurlijk niet; je gebruikt capaciteit die je anders onbenut laat. Maar het geeft wel te denken waarom men soms een grote unit installeert die vervolgens 24/7 draait. Ik zie continuevermogens voorbijkomen rond 400W bij buitentemperaturen rond het vriespunt. Dan heb je feitelijk aan een 2.0kW unit genoeg. Zo'n unit draait net zo hard en waarschijnlijk met evenveel ontdooicyli als een 2.5kW of 3.5kW unit. Misschien ontdooit de 3.5 alleen iets sneller omdat de compressor harder kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

DriesLec schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:31:

Ik lees al eventjes mee aangezien we panasonic airco's hebben sinds september (vervanging stokoude stookolieketel voor verhuis)

We willen nog de spouw navullen en de komende weken ga ik ook de dakisolatie aanpakken want dak is recent herlegd.

Wat ik in de app niet zo goed snap is de indicatie van het verbruik. Het lijkt mij alsof het om het totaalverbruik gaat van de buitenunit en de andere keer denk ik dat het om verbruik gaat per binnenunit.

Waarom zeg ik dat. Ik heb een buitenunit waar mijn keuken en bureau aan verbonden zijn.
In de keuken gaat ie smorgens aan rond 6u45 tot vrouw en kind vertrokken zijn en dan warm ik mijn bureau wat op.
Als ik naar het verbruik kijk van bureau start die al in het blok vanaf 6u terwijl die niet aan staat.

[Afbeelding]

Klopt mijn redenering hier dat het verbruik van de buitenunit wordt gemeten of mis ik iets?

Groetjes,
Dries
De buitenunit van Panasonic is gevoed vanuit de binnenunit, deze data is dus van samen.
Het verbruik lijkt mee te vallen, maar kijk ook eens in het weekoverzicht.
Mijn Panasonic tz50wke gebruikt nu zo'n 13Kwh per dag (24/7 aan) voor 190m3 met isolatie uit 1996.
Voor mij is het met deze koude dagen beter om hem in de nacht door te laten draaien, omdat hij anders in do ochtend serieus aan de gang moet, ook comfort is veel beter.
Het verbruik in de app klopt best redelijk (vergeleken met p1 monitor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 09:05
whtniels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:50:
[...]

Bij ME kun je een tijdschema maken en het verbruik aflezen. Alhoewel ik al weken het verbruik niet meer kan aflezen via de app, ik weet niet waarom. Er schijnt ook behoorlijk wat verschil in te zitten volgens sommigen met wat de app zegt en wat het werkelijke verbruik is (bij mij kwam het aardig overeen).
Weer wat geleerd, ik had het tijdsschema nog niet gevonden in de app, nu ik weet dat het wel in zit beter gezocht, bedankt!

@whtniels De look & feel van de ME app is een beetje in 1998 blijven zitten, maar verder heeft het wel de functionaliteit die je ervan verwacht. Verbruiks-rapportering opvragen is veel te veel clicks naar mijn zin, maar het werkt. Persoonlijke pet peeve: de app & afstandsbediening zijn niet helemaal consequent, bijv. de afstandsbediening heeft stand silent-1-2-3-4-auto en de app heeft stand 1-2-3-4-5-auto.

Over de afgelopen 14 dagen (mijn complete dataset tot nu toe) is het verbruik gerapporteerd in ME app ~13% hoger dan mijn HomeWizard kWh meter. Die laatste zou accuraat moeten zijn. Ik zou de verbruiksgegevens uit de app dus zeker wel goed genoeg noemen als richtinggevende informatie, je kan er prima de verschillen tussen verschillende dagen/weken mee evalueren. Ik heb wel nog geen data-export functionaliteit gezien, dus echte analyse vereist heel wat manueel ingeven in je favoriete spreadsheet software :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
jusch schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:16:
[...]

De buitenunit van Panasonic is gevoed vanuit de binnenunit, deze data is dus van samen.
Het verbruik lijkt mee te vallen, maar kijk ook eens in het weekoverzicht.
Mijn Panasonic tz50wke gebruikt nu zo'n 13Kwh per dag (24/7 aan) voor 190m3 met isolatie uit 1996.
Voor mij is het met deze koude dagen beter om hem in de nacht door te laten draaien, omdat hij anders in do ochtend serieus aan de gang moet, ook comfort is veel beter.
Het verbruik in de app klopt best redelijk (vergeleken met p1 monitor)
Ik zie het volgende in mijn app voor twee units aan dezelfde buitenunit.
Dus hier zou ik dan in eerste instantie denken dat ik 1000 kw er door geblazen heb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4rqyCYbN7WNAirN7a_YsGjAxGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsW54DDkAL3eljuamZdItzkO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF5_2ptQzd_U-nRhip_phH4-Gs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNWFZUuiaNCcqJGYJ7xuCVLM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

DriesLec schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:41:
[...]

Ik zie het volgende in mijn app voor twee units aan dezelfde buitenunit.
Dus hier zou ik dan in eerste instantie denken dat ik 1000 kw er door geblazen heb...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is zo gek toch niet?
Ga even uit van 3 maanden verbruik, dat is voor mij (1000kwh/3)*0.7= 233 euro per maand, en dat is weer is even duur als 75 m3 gas, daar krijg ik het niet een hele maand warm mee (2,5m3 per dag zou dat zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-10 12:42
Weet iemand waarom mijn melcloud app niet het stroomverbruik rapporteerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCsZhRrsABBQXB7tjkRKLar-4oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1WJhtOcAczcDTlT1QAA2gjy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Ik begin echt moe te worden van de antwoorden die ik krijg van de installateur. Iedere keer krijg ik hetzelfde antwoord van "ik vind het verbruik niet raar, alklima kijkt er niet raar van op, de monteur heeft het gemeten en het klopt, het opgenomen max vermogen is bij ideale temperaturen en bij kou verdwijnt de cop en neemt hij meer kw op, je kan airco niet als hoofdverwarming gebruiken dan kun je dat verwachten".

Wat moet ik daarmee?
Hij trekt met beide binnenunits aan richting de 4kw opgenomen vermogen.
(zie foto voor buiten en binnenunit combinatie).

Mijn voorspelling voor december als het zo blijft is 900-1000kwh (ik zit nu al op 260) voor alleen de woonkamer, als ik boven erbij aanzet denk ik +/-1800kwh.

Advies? Het is gekocht als energiezuinige maatregel (lucht lucht warmtepomp) via een bouwdepot en zo licht ik de bank ook nog eens op. Mijn verbruik is mijlen hoger dan voorheen met gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALlpRgn5-CtK0Y_S1mjnvpVjb4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PCtVql8IRFK6MZhaTKFGT3eM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH7bwyF7Iage1MlPZQsewvWysww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X17B4LshLqtxZN14rTK9PEuB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
jusch schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:49:
[...]

Dat is zo gek toch niet?
Ga even uit van 3 maanden verbruik, dat is voor mij (1000kwh/3)*0.7= 233 euro per maand, en dat is weer is even duur als 75 m3 gas, daar krijg ik het niet een hele maand warm mee (2,5m3 per dag zou dat zijn).
Vind dat voor 1 ruimte best veel en nog niet echt warm hebben. :P
Daarnaast laat ik hem enkel gaan op het moment dat we er zijn.

Nu onze zonnepanelen werken ook sinds een grote week en zoals gezegd isolatie 0,0 dus ik ga het zien.
Maar dus de conclusie die ik moet trekken is 1000 kw wel degelijk het juiste?

Vind het een beetje raar dat ik dat ander voorbeeld (zie bureau) bijna zeker de twee binnenunits samen zie ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
whtniels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:17:
Ik begin echt moe te worden van de antwoorden die ik krijg van de installateur. Iedere keer krijg ik hetzelfde antwoord van "ik vind het verbruik niet raar, alklima kijkt er niet raar van op, de monteur heeft het gemeten en het klopt, het opgenomen max vermogen is bij ideale temperaturen en bij kou verdwijnt de cop en neemt hij meer kw op, je kan airco niet als hoofdverwarming gebruiken dan kun je dat verwachten".

Wat moet ik daarmee?
Heb je de COP al kunnen berekenen?

Je hebt nodig:

- temperatuur verschil lucht tussen in <> uit blaas
- air flow rate opzoeken in specs van binnen unit
- invullen op http://hvac-calculator.com/heating.php

Reken dat uit voor:

- 1 unit aan, voor alle binnen units apart
- de 2 die je vaak samen aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
w00key schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:29:
[...]

Je hebt nodig:

Reken dat uit voor:

Hoe kan ik de lucht meten met een ir thermometer? Ik heb gisteren geprobeerd maar het was me niet gelukt en dacht dat ik een verkeerd meetapparaat had. Het zag er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qwi0mZ9k9lEQh8ObOt18N_eNWjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tJaXv4U6O2NkLi4EqNHHQpSH.jpg?f=user_large

Maar nu ik je comment lees denk ik dat ik toch een goed meetinstrument had... In dat geval kan ik een collega contacteren die hem vanavond langs kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
whtniels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:40:
[...]
Hoe kan ik de lucht meten met een ir thermometer? Ik heb gisteren geprobeerd maar het was me niet gelukt en dacht dat ik een verkeerd meetapparaat had. Het zag er zo uit

[Afbeelding]

Maar nu ik je comment lees denk ik dat ik toch een goed meetinstrument had... In dat geval kan ik een collega contacteren die hem vanavond langs kan brengen.
Beste is een anemometer met temperatuur sensor; maar ik schat de inblaastemperatuur door te meten aan de plastic stof filter boven, oppassen dat je niet te diep in het apparaat "kijk" en de warmtewisselaar pak. Of wand / plafond vlakbij, dat moet ook goed genoeg zijn.

Uitblaas door heel dicht op de "flap" te meten die de verticale luchtstroom stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

Wat moet ik daarmee?
over wat voor huis, welke isolatie en grootte van ruimte heb je het dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:29:
[...]

Warme lucht zit tegen het plafond of je nu zacht of hard blaast, de koude lucht ligt op de vloer.

Als je hard naar beneden blaast dan vermengt de lucht zich en er is dan minder verschil tussen boven en onder.

Ik ben geïnteresseerd of iemand ook een plafond ventilator gebruikt om zo een betere vermenging van lucht zo te bereiken?

Ik heb namelijk de airco altijd rustig draaien en zo haast geen vermenging omdat er geen natuurlijke convex is door de hoge plaatsing van de binnenunit.
Ik gebruik inderdaad een plafond ventilator om een betere egalere verspreiding van de lucht door de kamer te krijgen met mijn airco. Zitten gelukkig 2 standen op, zomer en winter stand.
Ook in de zomerdag als het nodig is om met de airco te koelen, ook voor de betere verspreiding van de dan gekoelde lucht.
Eigenlijk draaien bijna het hele jaar mijn 2 plafond ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
Misanthropia schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
[...]

over wat voor huis, welke isolatie en grootte van ruimte heb je het dan?
Huis is bj 1974 tussenwoning met 2 verdiepingen totale oppervlak 115m², redelijk geisoleerd (glaswol in spouw van 1974), dak word nog zelf extra nageisoleerd, vloer heeft hr parels (rommel). Ramen alles in 2019 vervangen kunstof kozijnen met hr++.

woonkamer is 110m3
boven zou het dan ongeveer hetzelfde zijn maar dan 2 kamers die vanuit de overloop lucht krijgen (net als de zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
[...]

Je hebt nodig:

Reken dat uit voor:

En P moet je dan delen door het opgenomen vermogen van dat moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Frag1le schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:05:
[...]

En P moet je dan delen door het opgenomen vermogen van dat moment?
Yup, dan heb je bijvoorbeeld 3kW warmte geproduceerd met 1kW stroom = COP van 3.

En als daar uit komt bij @whtniels een COP is van minder dan 2 wordt gehaald is er serieus iets aan de hand met de installatie. COP van 3-ish is okay, 5 is beste wat je kan verwachten.

[ Voor 26% gewijzigd door w00key op 08-12-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04

Wat moet ik daarmee?

Mijn voorspelling voor december als het zo blijft is 900-1000kwh (ik zit nu al op 260) voor alleen de woonkamer, als ik boven erbij aanzet denk ik +/-1800kwh.

Advies? Het is gekocht als energiezuinige maatregel (lucht lucht warmtepomp) via een bouwdepot en zo licht ik de bank ook nog eens op. Mijn verbruik is mijlen hoger dan voorheen met gas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je eens een foto sturen van hoe je de units insteld ? Van de afstandsbediening dus, die is meest compleet.
Heb je al eens gekeken naar de temperatuur meting in melcloud, stuur wellicht een foto ?
Ik heb zelf ook ME dus ken een beetje hoe die zich gedragen. Heb echter wel kleinere units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whtniels
Plenkske schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:23:
[...]

Kan je eens een foto sturen van hoe je de units insteld ? Van de afstandsbediening dus, die is meest compleet.
Heb je al eens gekeken naar de temperatuur meting in melcloud, stuur wellicht een foto ?
Ik heb zelf ook ME dus ken een beetje hoe die zich gedragen. Heb echter wel kleinere units.
Ik vind wel dat als de unit op setpoint is, dat het extreem snel afkoelt in de unit zelf (ook vergeleken bij andere thermometers in huis registreerd hij een stuk kouder als de airco helemaal uit is). De temperatuur over het algemeen fluctueerd. Zit de sensor dicht bij het element?

Staat op 18c geeft +/-17.5 andere kant woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kXsKWUKJIhl7mT91g0Fxd5Qwfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmL3dpoaa72mIKyf9gFbsBEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_UtvHw3Spi5c9HJXDM9h4_BNqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w73gPzbxP7xq4A1gDzhYsmwv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 09:58
Onze Panasonic split unit in de woonkamer ging net opeens (bijna volledig) dicht en het lampje ging wit knipperen. Zoiets deed hij zondag ook, en toen deed hij het weer nadat ik de filters had schoongemaakt in de binnenunit.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 10:14
datadevil schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:14:
Onze Panasonic split unit in de woonkamer ging net opeens (bijna volledig) dicht en het lampje ging wit knipperen. Zoiets deed hij zondag ook, en toen deed hij het weer nadat ik de filters had schoongemaakt in de binnenunit.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Defrost?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
whtniels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:38:
[...]

Ik vind wel dat als de unit op setpoint is, dat het extreem snel afkoelt in de unit zelf (ook vergeleken bij andere thermometers in huis registreerd hij een stuk kouder als de airco helemaal uit is). De temperatuur over het algemeen fluctueerd. Zit de sensor dicht bij het element?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er vrij normaal uit. Ook de instelling is goed.
Als de unit op setpoint is zou hij gewoon rustig moeten doorblazen. Als hij te ver erover gaat kan hij even uit gaan (pendelen), maar dat zul je bij dit weer niet snel hebben.

Dat hij kouder aangeeft als hij een tijdje helemaal uit staat is normaal. Al moet dat ook niet te gek worden. Hier de afgelopen nachten rond de 15 graden. Terwijl het binnen 19 is.
Het kan zijn dat de doorvoer te veel wind doorlaat waardoor die sensor meer van buiten oppikt.

Jammer dat je installateur niks wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
Exact, doet hij bij ons ook heel soms, vooral als ie zwaar moet werken.
Je buitenunit even bekijken als dat gebeurt, je kan wellicht een lekker koude douche nemen.
Zou echter wel maar even mogen duren. :)

Hebben jullie ook overigens het probleem dat niet alle binnenunits op de wifi kunnen (panasonic)?
Ik volg de instructies maar van sommige gaat het wifi lampje nooit branden bij stap 1 (Set 1) en kan ik dat dus niet connecten met mijn app, wat toch een beetje jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec

Wat moet ik daarmee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Domme vraag misschien en wie weet al gevraagd, Niels.

Maar los van de cijfertjes. Als het niet erg afkoelt na het afleggen van de airco's en het ding blijft 4 kw trekken --> wordt dan niet ongelooflijk warm in je ruimte?

Of koelt het net wel erg snel af (wat bij ons het geval is nu 9 a 10 graden in 1 nacht).
Denk dat je ergens al zei van niet maar toch even checken.
Wij hebben nu ook 2 binnen units van 2 kw en ik merk ook wel dat het hard gaat --> richting 4 kw per uur idd nu bij ons. Maar zoals gezegd isolatiewaarde 0,0 momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
DriesLec schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:21:
[...]

Je buitenunit even bekijken als dat gebeurt, je kan wellicht een lekker koude douche nemen.
wat is 'even' hier? Want het natuurlijk kunnen, hij moet hard werken (doet 70m2 woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
[...]

Hebben jullie ook overigens het probleem dat niet alle binnenunits op de wifi kunnen (panasonic)?
Ik volg de instructies maar van sommige gaat het wifi lampje nooit branden bij stap 1 (Set 1) en kan ik dat dus niet connecten met mijn app, wat toch een beetje jammer is.
Is set 1 niet wps functie.
Dan moet je de wps knop indrukken van de router.
Set 2 is via de app. (Via dat is het mij ook nog nooit gelukt)

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
[...]

Je hebt nodig:

Reken dat uit voor:

kijk dat is nog eens nuttige info.
meteen even ingevuld voor mh srk 5.0 zs.

temp1 25 graden
temp2 35 graden
v= 546 m3/h
h1=50%

p=1.9 KW

verbruik airco is 348 wat. bij buiten temp van 2 graden.

cop is 5.46 bij 2 graden buiten temperatuur. binnen temp 20.5.

nou best netjes volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:01
Dan zit je te posten in het verkeerde topic;) anders is het heel verwarrend als de ervaringen van verschillende systemen door elkaar gepost worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesLec
datadevil schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:30:
[...]

wat is 'even' hier? Want het natuurlijk kunnen, hij moet hard werken (doet 70m2 woonkamer)
5 a 10 min. Bij ons meestal "na n uurtje smorgens"
Redenen
1) opstart en moet echt 10 graden overbruggen want we zijn in volle renovatie
2) smorgens net voor het licht wordt dan is het op zen koudst

Dusja hij blaast veel koude lucht door zijn "werk" en het is ook koudste moment van de dag.

Mss is de duurtijd ook wat afhankelijk van toestel tot toestel. Ze zouden iig vanzelf terug in gang moeten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

Ik heb wel een half uur op het verkeerde knopje gedrukt, er zitten 2 SET knoppen op.
1 is met een pinnetje in te drukken, de ander is gewoon een knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IamPeacock
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-10 23:03
Kan ik ergens zien op welk aansluitpunt (A tem E) mijn units aangesloten zijn?

Aan de buitenunit is dat allemaal goed dichtgespoten met PUR en kan het niet goed zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesLec
jusch schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:06:
[...]

Ik heb wel een half uur op het verkeerde knopje gedrukt, er zitten 2 SET knoppen op.
1 is met een pinnetje in te drukken, de ander is gewoon een knop.
Hehe sounds familiar. Het is die met het pinnetje toch?
Ik heb er 4 wel relatief eenvoud op gekregen dus daarmee begrijp ik niet waarom de overige 3 er niet bij kunnen.

Werk je met weekschema's en laat je het wel een beetje zakken snachts?
Ik leer graag bij.

Ik leg voorlopig alles helemaal af 's nachts omdat het gewoon te gek is om los te lopen hoe snel het afkoelt. Best een schok in vgl met onze kleine woning van vroeger.
Ik hoop verschil te merken met die nieuwe ramen en dakisolatie. De spouwen opvullen zal nog een lange levertijd hebben helaas 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
DriesLec schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:03:
[...]

5 a 10 min. Bij ons meestal "na n uurtje smorgens"
Redenen
1) opstart en moet echt 10 graden overbruggen want we zijn in volle renovatie
2) smorgens net voor het licht wordt dan is het op zen koudst

Dusja hij blaast veel koude lucht door zijn "werk" en het is ook koudste moment van de dag.

Mss is de duurtijd ook wat afhankelijk van toestel tot toestel. Ze zouden iig vanzelf terug in gang moeten schieten.
dankjewel, ik houdt het even in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-10 10:30

B2

wa' seggie?

Ik heb afgelopen weekend "on-demand" ook aangezet op mijn Daikin AC's. Buitenunit is een 3MXM52N en binnen 2x FVXM25A en 1x FTXM35R verdeeld over 2 verdiepingen.
Ingesteld op 19 graden en on-demand op op 55%. Met ongeveer 700W continue worden beide verdiepingen dan prima warm gehouden. Met mijn beperkte kennis lijkt me dat prima.

Wat is nou het voordeel of het nut om ze ook nog in Econo stand te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:01
@whtniels

Mogelijk iets om eens uit te testen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m4fL2Tf41qVflSuTfN9SB5otnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TgFR1M08biGwN3kWB0qIHgQc.png?f=user_large

Lijkt een soort verkapte vermogensbeperking te zijn, ik ga deze zeker eens een keertje aan zetten, misschien beperkt dat het pendelgedrag.

Nog even ter vergelijking mijn situatie:

Mitsubishi Electric MXZ-3F54 met:
MSZ-AP50 voor de 130m3 woonkamer + keuken met open trapgat naar de bovenverdieping
2x MSZ-AP25 op twee slaapkamers op bovenverdieping, bovenverdieping is samen ook nog eens goed voor 150m3

Vanochtend om 07:00 in gang gezet om alle ruimtes die tot 14°C afgekoeld waren opnieuw op te warmen naar 19°C (Setpoint 20°C).

Om 16:15 was alles volgens externe sensoren 19°C.
Buitenunit heeft eigenlijk constant gedraaid op +/- 2000W, iedere 45-50 minuten onderbroken door een defost.
(Hij piekt soms ook wel even boven de 2500W, en draait ook af en toe aan +/- 2200W.)

Dit komt al bij al relatief goed overeen met de waarden uit de combinatiebale:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H59A-JeZwruX7aVDbCixj3eZTyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MB54CxZgNtl41FFOtBxsdB20.png?f=fotoalbum_large

Nu alles op temperatuur is vermoed ik dat zodadelijk het pendelen gaat beginnen...
Vanavond of dit weekend moet ik ook nog even nakijken of de boorgaten wel netjes afgedicht zijn.

Totaal verbruik sinds 07:00 is 18 kWh, of een goeie 1,8 kWh per urr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
FORZAM schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:44:
@whtniels

Mogelijk iets om eens uit te testen:
[Afbeelding]

Lijkt een soort verkapte vermogensbeperking te zijn, ik ga deze zeker eens een keertje aan zetten, misschien beperkt dat het pendelgedrag.

Nog even ter vergelijking mijn situatie:

Mitsubishi Electric MXZ-3F54 met:
MSZ-AP50 voor de 130m3 woonkamer + keuken met open trapgat naar de bovenverdieping
2x MSZ-AP25 op twee slaapkamers op bovenverdieping, bovenverdieping is samen ook nog eens goed voor 150m3

Vanochtend om 07:00 in gang gezet om alle ruimtes die tot 14°C afgekoeld waren opnieuw op te warmen naar 19°C (Setpoint 20°C).

Om 16:15 was alles volgens externe sensoren 19°C.
Buitenunit heeft eigenlijk constant gedraaid op +/- 2000W, iedere 45-50 minuten onderbroken door een defost.
(Hij piekt soms ook wel even boven de 2500W, en draait ook af en toe aan +/- 2200W.)

Dit komt al bij al relatief goed overeen met de waarden uit de combinatiebale:
[Afbeelding]

Nu alles op temperatuur is vermoed ik dat zodadelijk het pendelen gaat beginnen...
Vanavond of dit weekend moet ik ook nog even nakijken of de boorgaten wel netjes afgedicht zijn.

Totaal verbruik sinds 07:00 is 18 kWh, of een goeie 1,8 kWh per urr.
Constant op 2000 W, je zou toch verwachten dat het minimum opgenomen vermogen van 500 watt ook eens wordt gebruikt in die combinatie.

2000 W opgenomen vermogen met een COP van 4 zou dus al 8000 W per uur betekenen aan warmte vraag, ofwel de energie uit een kuub gas (met verliezen gerekend). Gebruik jij op zo'n dag met de CV dan ook een kuub per uur stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:01
Frag1le schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:59:
[...]

Constant op 2000 W, je zou toch verwachten dat het minimum opgenomen vermogen van 500 watt ook eens wordt gebruikt in die combinatie.

2000 W opgenomen vermogen met een COP van 4 zou dus al 8000 W per uur betekenen aan warmte vraag, ofwel de energie uit een kuub gas (met verliezen gerekend). Gebruik jij op zo'n dag met de CV dan ook een kuub per uur stoken?
Dat minimumvermogen heeft hij op andere dagen ook wel al eens gehaald, dit was nu ook een extreme situatie, waarbij ik een gigantische opwarming vroeg van een zeer matig geïsoleerde woning die 1,5 dag bij buitentemperaturen maar net boven het vriespunt had staan afkoelen.

En ja, nu ik erop terugkijk had ik vorige stookwinter +/- 90 dagen met een gasverbruik >100 kWh (Ik reken in kWh, aangezien wij hier "rijk" gas gebruiken".

op dagen met vergelijkbare temperaturen als nu ging dat makkelijk naar 140 kWh, met uitschieters naar 170 kWh (Opwarmen na weekje vakantie met verlaging tot 12°C).

Stel dat ik dan 140*0,9 doe (aanname COP gasketel) doe kom ik uit op een warmtevraag van 126 kWh.

Met een COP van 4 zou dat dan voor de airco's 31,5 kWh zijn, en daar lijk ik dicht bij in de buurt te komen...
Momenteel kost 1 kWh electriciteit me 3,9x zoveel als 1 kWh gas hier in België.

ik zit dus zeeeeeeeer dicht bij het omslagpunt waar CV op gas evenveel zou kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Sow zeg. Volgende week gaat het serieus koud worden het s'nachts. We gaan een echte testperiode tegemoet. Afgelopen jaar was het peanuts vergeleken bij de tijd die er aan komt (als dat klopt ;) )

MHI SRK 50 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:34
DriesLec schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:31:

[Afbeelding]

Groetjes,
Dries
Het is het totaalverbruik, van binnen en buitenunit samen. Tenminste bij mij; de binnenunits krijgen hun voeding via de buitenunit. Verbruik van de binnenunits lijkt mij trouwens miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]
De Daikin heeft een stiller buitenunit en de Mitsubishi een stiller binnenunit.
In een woonwijk kan de Mitsubishi problemen geven met de buren gezien 49db(a) wel fors is terwijl de Daikin tot 40db(a) gaat.

De db van warmtepompen mag bij de erfgrens tot max 45db overdag en 40db snachts zijn mochten de buren gaan klagen en er stappen van gaan maken.

De mitsubishi heeft wel een veel betere minimum vermogen zie ik maar de scop maakt weinig uit.
De maximum vermogen is minder relevant.

De SEER is leuk maar mijn ervaring is dat een airco niet zoveel hoeft te doen in de zomer tenzij je een ijskast wil hebben en met zonnepanelen al helemaal niet relevant gezien je de stroom dan direct kan gebruiken bij overdag koelen.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2022 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 15:34
whtniels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ook een ME, een 35AP. Ben afgelopen weken wat aan het spelen met verschillende instellingen.
Bij mij fluctueerde temp en verbruik ook best veel, en zakt de temp op de voeler ook erg snel.
Heb iig voor nu wel een fijne nacht/afwezig stand gevonden. Heb iig gemerkt dat temp/verbruik stabieler zijn wanneer ik de ventilator vast op stand 3 (of 4) zet. Ik verwarm mijn woonkamer, keuken en ook een beetje mijn slaapkamer boven met deze 1e unit. Huis van ca 1900, slecht tot matig isolatie.
Woonkamer (17m2) verbonden met keuken (15m2) door deuropening halletje (1m2)- open trapgat met gordijn ervoor half open. Ingestelde temperatuur 18c, = ca 17 a 18c in woonkamer / 17c in keuken, en ca.14.5c in slaapkamer boven( 12m2) (net genoeg om vocht en schimmel buiten te houden), zie onderstaande afbeelding ook... verbruik vrij vlak hele nachtperiode rond 300-400 watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0QTcNq-DPu9RVcfYHfzulPcJOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JXgYH32iZ555iOsjxZWqCjY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
mr_evil08 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:53:
[...]

De Daikin heeft een stiller buitenunit en de Mitsubishi een stiller binnenunit.
In een woonwijk kan de Mitsubishi problemen geven met de buren gezien 49db(a) wel fors is terwijl de Daikin tot 40db(a) gaat.

De db van warmtepompen mag bij de erfgrens tot max 45db overdag en 40db snachts zijn mochten de buren gaan klagen en er stappen van gaan maken.

De mitsubishi heeft wel een veel betere minimum vermogen zie ik maar de scop maakt weinig uit.
De maximum vermogen is minder relevant.

De SEER is leuk maar mijn ervaring is dat een airco niet zoveel hoeft te doen in de zomer tenzij je een ijskast wil hebben en met zonnepanelen al helemaal niet relevant gezien je de stroom dan direct kan gebruiken bij overdag koelen.
Bedankt voor je toelichting.
Als ik het goed samenvat is het de meerprijs van €500 voor ME niet waard.
Reden, de scop/seer-waarden niet niet zo heel ver uit elkaar om hierin winst te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:50
Zuinig schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:40:
Sow zeg. Volgende week gaat het serieus koud worden het s'nachts. We gaan een echte testperiode tegemoet. Afgelopen jaar was het peanuts vergeleken bij de tijd die er aan komt (als dat klopt ;) )
We hebben -5 al gehad, zonder problemen doorstaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:09:
@jobr Ik nog een keer gekeken en ik zend tsetpoint, maar daarnaast pas ik ook de troom aan met 0,5 graad bij niet hele graden.
Ja dat is de manier om met halve graden te werken met de mhi-ac-ctrl. Standaard kan deze dat niet.
Ik heb dit nu ingebouwd in de mhi-ac-ctrl. Die halve graad wordt nu automatisch toegevoegd aan de Troom. Deze offset is ook zichtbaar in een topic.
Moet nog even verder testen. Ik gebruik zelf een externe DS18B20 daar lijkt het goed mee te werken maar via Troom moet het ook werken. Kan ik zelf wat minder goed testen.

@rwijnhov zag dat jij hier ook om had gevraagd in een issue.

Bedoeling is om uiteindelijk om een pull request te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 22:24
Is hier iemand bekend met de Serto self flare knelkoppeling?

Scheelt soldeer werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTFwHqO_mF-isifmv4tsrf35E4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hn0L7Ey9ZpQaFJywMv0zQhNA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Chimsie78 op 08-12-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:01
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:21:
@Pim57 Is het comfort aan voeten/benen merkbaar verbeterd? Kou in de onderste regionen is nl. waar wij wel tegenaan lopen.
Ja, de koude lucht uit de keuken wordt direct opgezogen en bereikt de zithoek niet meer.

Tevens hebben we een geheime indianen truck tegen koude voetjes….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWxgbl8GpPV-1LGg9Zm7tAXCEqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdgsgO57Jbh5i4MKrLSgW8N4.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Chimsie78 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:00:
Is hier iemand bekend met de Serto self flare knelkoppeling?

Scheelt soldeer werk.

[Afbeelding]
Na 1.5 jaar nog steeds dicht op 2 units. (8 koppelingen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjurres
  • Laatst online: 19-10 19:17
Hier staat de airco al een tijdje dag en nacht aan.

Verbruik ligt rond de 10 kWh per dag.
Hiermee wordt de benedenverdieping verwarmt.

10kWh per dag vind ik prima, jullie ook al zo continu aan het stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-10 22:24
redbullwaning schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:16:
[...]

Na 1.5 jaar nog steeds dicht op 2 units. (8 koppelingen).
Heb je deze ook op de binnen-unit gebruikt, of hier wel gesoldeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
Chimsie78 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:25:
[...]

Heb je deze ook op de binnen-unit gebruikt, of hier wel gesoldeerd?
Binnen unit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
http://hvac-calculator.com/heating.php

Zojuist ook even de berekening gedaan met manuele fanspeed stand 2.

Setpoint 20 C
Buitentemp 1.3 C
Temp sensor binnenunit: 21.2 C
Luchtvochtigheid: 46%
Uitgaande lucht: 37.1 C (IR Thermometer op L/R schotten gericht)
438 m3/uur
P= 2,4

411~440 watt opgenomen vermogen.

2400/440=COP van 5,45

Met deze buitentemperatuur kan ik dit bijna niet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:11
Ha allemaal, mogelijk hebben jullie goed advies. Ik woon in een jaren '30 woning waar enkele isolatie (zoals vloerisolatie, dubbel glas, geen HR++) heeft plaatsgevonden, maar spouwmuurisolatie niet mogelijk is.

Ik heb informatie ingewonnen voor een WP in de woonkamer. Dat is de ruimte waar wij het meeste verblijven. Het is redelijk tochtig, ondanks het feit dat toch al een aantal kieren zijn dicht gemaakt blijft het tochten.

Is het raadzaam om toch een WP te laten installeren? Vanwege beperkte mogelijkheden is deze (vloermodel, 5KW) geadviseerd. Wat zijn jullie ervaringen/tips? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
JoostdeSuproost schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:42:
Ha allemaal, mogelijk hebben jullie goed advies. Ik woon in een jaren '30 woning waar enkele isolatie (zoals vloerisolatie, dubbel glas, geen HR++) heeft plaatsgevonden, maar spouwmuurisolatie niet mogelijk is.

Ik heb informatie ingewonnen voor een WP in de woonkamer. Dat is de ruimte waar wij het meeste verblijven. Het is redelijk tochtig, ondanks het feit dat toch al een aantal kieren zijn dicht gemaakt blijft het tochten.

Is het raadzaam om toch een WP te laten installeren? Vanwege beperkte mogelijkheden is deze (vloermodel, 5KW) geadviseerd. Wat zijn jullie ervaringen/tips? Dank!
Heb je al de OP gelezen en de warmteverliesberekening gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sjurres schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:17:
Hier staat de airco al een tijdje dag en nacht aan.

Verbruik ligt rond de 10 kWh per dag.
Hiermee wordt de benedenverdieping verwarmt.

10kWh per dag vind ik prima, jullie ook al zo continu aan het stoken?
Ik draai hier ook alweer dagen 24/7, nu een on doorbroken compressor draaitijd van 48 uur :9~
Verbruik zit hier nu op ongeveer 5.5kWh per dag.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Frag1le schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:29:
http://hvac-calculator.com/heating.php

Zojuist ook even de berekening gedaan met manuele fanspeed stand 2.

Setpoint 20 C
Buitentemp 1.3 C
Temp sensor binnenunit: 21.2 C
Luchtvochtigheid: 46%
Uitgaande lucht: 37.1 C (IR Thermometer op L/R schotten gericht)
438 m3/uur
P= 2,4

411~440 watt opgenomen vermogen.

2400/440=COP van 5,45

Met deze buitentemperatuur kan ik dit bijna niet geloven.
Bij setpoint < unit gemeten temperatuur willen de airco's vaak minder hard blazen dan ingesteld - ik kan bij deze LGs dan op mid / high / whatever zetten maar ze gaan op minimum m3/uur blazen.

Probeer even het op fan mode, fan stand 2 te zetten, en kijken of die dan harder blaast - zo ja, dan heb je een te hoge m3/uur ingevuld => optimische hoeveelheid watts.

Hier blaast de binnenunit alleen harder dan minimum / silent als het nog wat moet inhalen op hoog vermogen. Ik ga ook even meten, ik zet het nu aan, dan blaast hij iig volgens de spec:

Setpoint 21°C
Kamer 20°C
Fan mid, flow rate van de DC12RH is dan 9 m3/min, 540 m3/uur

Of niet... Uitblaas is 50.2 graden en calculator gaat tot 40... Doe even chill silly airco... Even wachten dan maar tot super hot start over is, hij vreet nu 1500W+.

10 minuten later:

In: 20°C
Uitblaastemperatuur: 31°C
Watts: 2000W
Opgenomen vermogen: 500W
COP: 4
Buiten: 2°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
revolution-nl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:51:
[...]

Ik draai hier ook alweer dagen 24/7, nu een on doorbroken compressor draaitijd van 48 uur :9~
Voor één van je airco's? Of bij elkaar opgeteld? (of draai je er momenteel maar één 24/7?)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat moet ik daarmee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Holy shit wat een verbruik 8)7. In jouw geval zou ik de installateur schriftelijk in gebreken stellen met een termijn het probleem op te lossen.

Ter onderbouwen zou je een periode met elektrisch kunnen verwarmen en deze vergelijken met het verbruik met de airco en verwijzen naar de COP specificaties.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjurres
  • Laatst online: 19-10 19:17
revolution-nl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:51:
[...]

Hier nu al 30 dagen aan een stuk door.

Maar slecht geïsoleerd hier dus ook wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sjurres schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:56:
[...]

Hier nu al 30 dagen aan een stuk door.

Maar slecht geïsoleerd hier dus ook wel nodig.
Met een verbruik van 10kWh valt dat toch wel mee?

Pagina: 1 ... 271 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic