Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.034 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:29
@justben Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9OY7XukIrK_E6y_azT9XsVxe3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcLhCZVwsxqygUrC4X0VS742.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan je mooi het verschil zien tussen continue koelen en vandaag en gisteren adhoc en daarvoor langdurig koelen. Bij adhoc knalt hij naarboven en gaat max stampen. Oftewel een in kleine ruimte zal de boel snel op temperatuur zijn. En slaat dan af. Wat moet je daar dan met een 3,5 of een 5? NB: bij mij hangen ze niet in een hal maar op de grootste slaapkamer op zuid en zolder van 40m2 ongeveer.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-08-2022 16:20 ]

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:54
MotorBeast schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:16:
@justben [Afbeelding]

Hier kan je mooi het verschil zien tussen continue koelen en vandaag en gisteren adhoc en daarvoor langdurig koelen. Bij adhoc knalt hij naarboven en gaat max stampen. Oftewel een in kleine ruimte zal de boel snel op temperatuur zijn. En slaat dan af. Wat moet je daar dan met een 3,5 of een 5? NB: bij mij hangen ze niet in een hal maar op de grootste slaapkamer op zuid en zolder van 40m2 ongeveer.
Duidelijk verschil, ik zei het alleen maar om aan te geven dat de gemiddelde aircoman vaak hogere vermogens wil hangen, wat hier op het forum niet geadviseerd wordt door de meesten. Ik zou er zelf ook geen 3.5 laten hangen.

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-01 16:29
@Roger1964 Mogelijk alternatief is de airco aan de andere kant plaatsen in de woonkamer. De leiding boven keukenkastjes (aanname) waardoor deze minder zichtbaar is.

Kamer verwarmt dan netjes egaal, en keuken weer iets minder. Maar mogelijk ga je daar ook minder zitten.

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-11-2025
Allewijn schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:54:
@K!aus heel scherp! Ik zie idd niks genoemd over IR bij die witte. Geannuleerd en jouw link/zwarte besteld.!!!
Heb je hem al binnen? Maakt hij waar wat ik beloofde? Ja toch?

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik proef dat sommige onder ons alle adviezen en offertes van installatiebedrijven niet serieus nemen op basis van eigen ervaringen.

Aan de ene kant terecht en begrijpelijk aangezien er veel cowboys en slechte vakmannen rond lopen.

Aan de andere kant, niet logisch omdat het heel moeilijk inschatten is van dit forum hoe iemands situatie eruit ziet. En wellicht de eigen ervaring niet van toepassing is op een andere use case.
Jij weet het heel goed voor je eigen situatie, maar de gemiddelde installateur doet 100 van dit soort dingen per jaar.
100 positieve reviews voor een installateur, zou meer waard moeten zijn dan een verloren ziel op dit forum die alleen beredeneerd vanuit zijn persoonlijke ervaring en situatie. Je bent zelf simpel weg niet gecertificeerd dus kijk uit hoe je mensen kan beïnvloeden hiermee.

Soms is het simpelweg niet duidelijk wat de prioriteit is (verwarmen of koelen) of in welke (toekomstige) financiële situatie iemand (gaat) verkeren. En wat op basis daarvan de beste keus is.

Maar als 10 offertes zeggen 5kwh waarom dat challengen onder het motto, 3.5 zou ook genoeg moeten zijn. Jij bied geen garantie, de bedrijven onder sommige omstandigheden wel.

Wellicht zouden deze mensen hun eigen tweakers installatie bedrijf kunnen oprichten.

Gouden business lijkt mij.

Oftewel, vraag heeel heeeel veel offertes en pak alle adviezen op dit forum en gebruik je eigen gezonde verstand.

[ Voor 4% gewijzigd door refused81 op 18-08-2022 19:27 ]

iRacing Profiel

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:27

Processorkoeler

Geen stock koeler

Even een vraagje;

'tijdje terug' heb ik veel lopen wikken en wegen over welke airconditioning ik wil.
Gekozen voor de Mitsubishi Electric LN35VGB (diamond), en anders de EF35 (design). Keuze vanwege de SEER/SCOP, passend bij de ruimte.

Is er iemand bekend met "4seizoenenmarkt" en/of "Climamarket"?
  • 4seizoenenmarkt: €1700 incl levering. Weinig reviews, KVK gegevens komt weinig uit. Eenmanszaak, 06-nummer voor support, particulier met side hustle?
  • Climamarket: €170 + 200 shipping. Klinkt al betrouwbaarder, maar is oogt Spaans (+34).
  • Anderen vragen €2500, dus een aanzienlijk verschil. Wellicht qua support beter, maar ik vind het toch flink wat geld.
  • Mensen die bekend zijn met de bovenstaande bedrijven? Heb dus zelf onderzoek gedaan en ook op Tweakers nageslagen, maar vind zelf weinig

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
refused81 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:17:
Ik proef dat sommige onder ons alle adviezen en offertes van installatiebedrijven niet serieus nemen op basis van eigen ervaringen.

Aan de ene kant terecht en begrijpelijk aangezien er veel cowboys en slechte vakmannen rond lopen.

Aan de andere kant, niet logisch omdat het heel moeilijk inschatten is van dit forum hoe iemands situatie eruit ziet. En wellicht de eigen ervaring niet van toepassing is op een andere use case.
Jij weet het heel goed voor je eigen situatie, maar de gemiddelde installateur doet 100 van dit soort dingen per jaar.
100 positieve reviews voor een installateur, zou meer waard moeten zijn dan een verloren ziel op dit forum die alleen beredeneerd vanuit zijn persoonlijke ervaring en situatie. Je bent zelf simpel weg niet gecertificeerd dus kijk uit hoe je mensen kan beïnvloeden hiermee.

Soms is het simpelweg niet duidelijk wat de prioriteit is (verwarmen of koelen) of in welke (toekomstige) financiële situatie iemand (gaat) verkeren. En wat op basis daarvan de beste keus is.

Maar als 10 offertes zeggen 5kwh waarom dat challengen onder het motto, 3.5 zou ook genoeg moeten zijn. Jij bied geen garantie, de bedrijven onder sommige omstandigheden wel.

Wellicht zouden deze mensen hun eigen tweakers installatie bedrijf kunnen oprichten.

Oftewel, vraag heeel heeeel veel offertes en pak alle adviezen op dit forum en gebruik je eigen gezonde verstand.
Is altijd dubbel.
Je ziet(zag) hetzelfde bij installateurs van gasketels.

‘Neem maar 30 kW, dan krijg je de boel wel warm, want in 19xx met die strenge winter waren er een paar die met hun 20 kW keteltje zaten te bibberen’

Als een installateur gaat adviseren naar een laag vermogen, en nadien krijgen ze klachten omdat het niet koud of warm wordt in die 2 dagen met -10, dan levert dat ontevreden klanten op.
Met een te grote unit heb je dat niet.

Hier is het makkelijk adviseren, ik geef alvast geen garantie… 8)

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:28
Niet alleen op basis van eigen ervaring, maar ook op basis wat ik bij vrienden/familie/kenissen aan offertes/advies langs zie komen.
De gemiddelde installateur die berekent de inhoud, pakt de standaard formule erbij en that's it. Die kijken niet naar andere zaken zoals bijvoorbeeld gasverbruik/warmteverlies.
Een installateur heeft een STEK certificering, maar dat zegt verder niks over of het advies wat ze geven. Daar heb je geen certificaat voor nodig. ;) En installateur kan prima positieve reviews krijgen en mensen zullen vast tevreden zijn met hun installatie, maar met teveel vermogen komen er niet snel klachten. Zoals wel eens gezegd wordt: als het snel warm/koud wordt, is het voor de meeste mensen goed en gaan ze nooit klagen ook.
Maar die 10 offertes zeggen allemaal 5 kW, omdat ze dezelfde achterhaalde berekening gebruiken. Maar het kan best gechallenged worden en daarom wordt er hier ook altijd gevraagd om meer informatie / geadviseerd om een warmteverliesberekening te doen. Dan kan je het onderbouwen.
Wellicht zouden deze mensen hun eigen tweakjes installatie bedrijf kunnen oprichten.
Goed advies kunnen geven kost tijd (dus geld) en dus gaan de prijzen omhoog van betreffende installateur. Met adviesuren verdien je geen geld bij de meeste mensen. Dat is precies de cru. De meeste mensen gaan de hogere prijs er gewoon niet voor over hebben. ;)
Oftewel, vraag heeel heeeel veel offertes op pak alle adviezen op dit forum en gebruik je eigen gezonde verstand.
Sowieso verstandig _/-\o_

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• MotorBeast
@refused81 Ik zou als ik jou was eens wat andere topics lezen. Ik heb meer vertrouwen in de mannen van L/W waar ik me nu op orienteer dan de zogenaamde "experts" die ik nu weer binnen krijg in mijn situatie en met de meest belachelijke opmerkingen komen.

Meneer, alleen hybride kan hier. Want? Ja u heeft alleen radiatoren. Ja maar bij echte koude kan ik met 40 graden toe dus all electric kan makkelijk. En heb L/L dus als het echt niet gaat dan kunnen die erbij. Ja eeeeeeuh.
Meneer u heeft 10 kW nodig. Ik verwarm nu met L/L met totaal van 8 en dat gaat ook al goed. Ja eeeeeuh
Waarom een buffervat? Ja dat doen wij altijd. Want? Ja, eeeeeeuh.

Met L/L wilde ze bij mij beneden 6 kW hangen. Ik heb op basis van oude topic en de mannen daar 4,2 gehangen. Was nog bang. Had 3,5 kunnen zijn. Wel geteld 1 adviseur had het bij het rechte end en zij gelijk dat hij bij mij 3,5 zou hangen. Maar ik was bang, net zoals vele hier te weinig te hangen. Groot is beter....not!

Maar erg vriendelijk dat jij mensen zoals ik en anderen die belangeloos mensen proberen te helpen "verloren zielen" noemt. Het zegt wat over jouw respect naar anderen. Je hebt hier zelf allerlei vragen gesteld sinds juni waar meerdere je hebben geholpen. Waarom heb je die dan niet gesteld aan je gecertificeerde installateur? Wie is hier nu de verloren ziel?

• GermanPivo
Processorkoeler schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:25:
Even een vraagje;

'tijdje terug' heb ik veel lopen wikken en wegen over welke airconditioning ik wil.
Gekozen voor de Mitsubishi Electric LN35VGB (diamond), en anders de EF35 (design). Keuze vanwege de SEER/SCOP, passend bij de ruimte.

Is er iemand bekend met "4seizoenenmarkt" en/of "Climamarket"?
  • 4seizoenenmarkt: €1700 incl levering. Weinig reviews, KVK gegevens komt weinig uit. Eenmanszaak, 06-nummer voor support, particulier met side hustle?
  • Climamarket: €170 + 200 shipping. Klinkt al betrouwbaarder, maar is oogt Spaans (+34).
  • Anderen vragen €2500, dus een aanzienlijk verschil. Wellicht qua support beter, maar ik vind het toch flink wat geld.
  • Mensen die bekend zijn met de bovenstaande bedrijven? Heb dus zelf onderzoek gedaan en ook op Tweakers nageslagen, maar vind zelf weinig
Climamarket vind je in dit topic wel terug ;)
Airco bestellen in het buitenland

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:27

Processorkoeler

Geen stock koeler

Thanks! Net gepost inderdaad. Vond 'm niet zo 1, 2, 3.

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-01 13:31

Waarom heeeel veeeel offertes opvragen? En als je er 15 hebt, wat dan? Dan weet je heeeeel zeker dat je bijna de helft kan besparen door het zelf te doen.

Installateurs steken veel tijd en geld in advies en offertes, nadat ze de offertes hebben verstuurd horen ze meestal niets meer van de klant, nog geen bedankje of een fatsoenlijke afmelding.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

In jouw geval woon je in factor 4+ van een gemiddelde woning en dat maakte jouw situatie wel bijzonder en anders dan de reguliere particulier die hier voor advies komt met een rijtjes, hoekwoning. Vaak word halve informatie gegeven en dan volgt logischerwijs ook half advies.

Zoals afgelopen week al aangegeven is Tweakers een platform waar kennis en ervaring word gedeeld en is dit niet de nationale lucht lucht warmtepomp technische support hulplijn voor alle technische vragen en juiste antwoorden.

Eenieder is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes en als je ervoor kiest niks met de adviezen te doen van hier of de installateur ook prima toch.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
@refused81 Als je alles hebt hangen en het stookseizoen is weer voorbij - geef hier even wat terugkoppeling. Omdat je toch wel een bijzondere situatie hebt, ben ik oprecht benieuwd naar je ervaring. :)

• refused81
GermanPivo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:36:
@refused81 Als je alles hebt hangen en het stookseizoen is weer voorbij - geef hier even wat terugkoppeling. Omdat je toch wel een bijzondere situatie hebt, ben ik oprecht benieuwd naar je ervaring. :)
Ga ik zeker doen. Dat is misschien ook wel een beetje mijn punt. Deel je eigen ervaring, maar probeer mensen niet te veel sturen. Laat hun zelf de beslissing nemen op basis van de inputs wat ze krijgen op dit forum.

Ik ben ook erg benieuwd, heb er wel vertrouwen in, maar blijft spannend.

iRacing Profiel

• Roger1964
refused81 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:30:
[...]
*knip*, volgende keer iets vriendelijker graag
[...]
Zie mijn opmerking niet als een aanval, dat was helemaal niet mijn bedoeling. 4 of 5 offertes is mijn inziens genoeg, voor 90% zullen die overeenkomen. Hoe meer offertes je hebt des te lastiger het is een vergelijk te maken. Iets met bomen en bos.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2022 09:37 ]

• refused81
Roger1964 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Zie mijn opmerking niet als een aanval, dat was helemaal niet mijn bedoeling. 4 of 5 offertes is mijn inziens genoeg, voor 90% zullen die overeenkomen. Hoe meer offertes je hebt des te lastiger het is een vergelijk te maken. Iets met bomen en bos.
Excuus… heb je gelijk in. Voor mij hielp het wel om tot 10 te gaan. Maar dat kwam ook omdat er veel onzin tussen zat… soms lang zoeken tot je goede partijen tegenkomt met goede voorstellen, de offerte helpt dan vooral om het kosten plaatsje in de juiste perspectief te plaatsen.

iRacing Profiel

• Servee
  • Niet online
refused81 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Excuus… heb je gelijk in. Voor mij hielp het wel om tot 10 te gaan. Maar dat kwam ook omdat er veel onzin tussen zat… soms lang zoeken tot je goede partijen tegenkomt met goede voorstellen, de offerte helpt dan vooral om het kosten plaatsje in de juiste perspectief te plaatsen.
Nu is de goedkoopste niet per definitie de beste, wellicht voor je portemonnee maar voor iets waar je zelf gaszijdig niets aan mag versleutelen kies ik liever voor een gerenommeerd bedrijf met hogere prijzen dan een budget outlet met eenzelfde service level. Meerdere offertes opvragen kan je enigszins inzicht geven in de verschillen qua kosten, maar dat zegt dus niks.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Roger1964
gielvd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:36:
@Roger1964 Mogelijk alternatief is de airco aan de andere kant plaatsen in de woonkamer. De leiding boven keukenkastjes (aanname) waardoor deze minder zichtbaar is.

Kamer verwarmt dan netjes egaal, en keuken weer iets minder. Maar mogelijk ga je daar ook minder zitten.
Een goede opmerking en die mogelijkheid had ik ook bekeken. Over de keukenkastjes gaat niet ivm de afzuigkap die er tussen hangt. Wel is de mogelijkheid er het verlaagd plafond te demonteren en daar de leidingen tussen te leggen. Ik kan alleen geen kant op met de condensafvoer omdat ik dan een pompje moet plaatsen. Daar heb ik totaal geen vertrouwen in. Bij een zorginstelling waar ik hand en spandiensten verricht hangen twee daikin binnenunits met een condensafvoerpompje, met allebei veel problemen en staan er weer emmers onder.

Je hebt me wel weer aan het denken gezet hoe ik de condensleiding bij de afvoer van de vaatwasser kan krijgen. |:(

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
jobr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:18:
Ik heb wat vragen over een multisplit:
(als voorbeeld een MHI 50ZS-W waar 3 units op kunnen).

Als capaciteit staat 5 kW bij koelen. Maar er staat ook 1.7-7.1 bij. Die 1.7 is neem ik aan het minimale vermogen en die 7.1 het maximale vermogen. Maar hoe verhoudt zich dit dan tot de 5 kW ?
Zou dan verwachten dat het een 7 kW model is en niet een 5 kW. Of kan die 7.1 maar een korte periode gehaald worden ?
M.a.w hoe moet je dit interpreteren qua vermogen?

Nu zie ik in de combinatie tabel voor de binnenunits bijv: 2.5+2.5+3.5
De cooling heating capacity is dan: 1.47+1.47+2.06
De min cooling cap is dan 2.1, de standaard 5.0 en de max 6.9 kW.
Als ik het goed begrijp wordt die 1.47+1.47+2.06 bereikt als alle 3 units aanstaan en maximale vraag hebben. Klopt dit ?
Hoe zit dit dan met de 6.9 want opgeteld is dit maar 5 kW ?

En stel alleen de 3.5 unit staat aan wat is dan het maximale vermogen wat ik met die 3.5 binnenunit kan halen ?
En als de 2 units van 2.5 aan staan en maximaal vermogen vragen ?
En als alle 3 aan staan maar 2 units vragen 0.5 kW en de 3.5 vraagt maximaal ?
M.a.w hoe werkt deze vermogensverdeling ?

En kan ik dan ook concluderen dat de buitenunit gaat pendelen zodra de totale vraag van alle binnen units onder de minimale capaciteit komt van 2.1 kW?
Niemand die dit helder kan uitleggen?

• Servee
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Niemand die dit helder kan uitleggen?
Nominale koelvermogen is 5kw bij koelen en bij verwarmen iets meer. Vandaar de 5kw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk6-9bVacNDbyx_h3ALIUz0FFp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeYC4gNx1CwXutkEQ2uQli6L.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• jobr
Servee schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:35:
Nominale koelvermogen is 5kw bij koelen en bij verwarmen iets meer. Vandaar de 5kw.
Dat is voor een single unit. Bij de multisplit is dit een veel groter verschil.
Ik vraag me dus af hoe je dat moet lezen. c.q. hoe dat werkt.
(zie mijn eerdere post)

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:31
Wij overwegen de aanschaf van een single split airco in de woonkamer om voornamelijk mee te verwarmen. De ruimte is zo’n 115m3 en betreft een twee onder één kap uit 1996. Ik zat zelf aan een 5kW unit te denken, advies?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

luckremers schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:13:
Wij overwegen de aanschaf van een single split airco in de woonkamer om voornamelijk mee te verwarmen. De ruimte is zo’n 115m3 en betreft een twee onder één kap uit 1996. Ik zat zelf aan een 5kW unit te denken, advies?
Zeker, lees de laatste pagina's eens door.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GermanPivo
jobr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:18:
Als capaciteit staat 5 kW bij koelen. Maar er staat ook 1.7-7.1 bij. Die 1.7 is neem ik aan het minimale vermogen en die 7.1 het maximale vermogen. Maar hoe verhoudt zich dit dan tot de 5 kW ?
Zou dan verwachten dat het een 7 kW model is en niet een 5 kW. Of kan die 7.1 maar een korte periode gehaald worden ?
M.a.w hoe moet je dit interpreteren qua vermogen?
Het nominale vermogen is het vermogen zoals door de fabrikant aan de apparatuur wordt gegeven. Het vermogen is afhankelijk van de omstandigheden binnen/buiten, dus een hogere max is mogelijk. In onderstaande afbeelding uit de technische handleiding is mooi te zien wat verschillende buitentemperaturen en setpoint doen met het nominale vermogen van bijvoorbeeld een 5 kW single (multi is er niet voor zover ik weet, maar voor het principe).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClJ6J1SWEWDIrulHHJd5O5ioC5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl858eFUuEtKH5HOYi4GoJPl.jpg?f=fotoalbum_large
Nu zie ik in de combinatie tabel voor de binnenunits bijv: 2.5+2.5+3.5
De cooling heating capacity is dan: 1.47+1.47+2.06
De min cooling cap is dan 2.1, de standaard 5.0 en de max 6.9 kW.
Als ik het goed begrijp wordt die 1.47+1.47+2.06 bereikt als alle 3 units aanstaan en maximale vraag hebben. Klopt dit ?
Hoe zit dit dan met de 6.9 want opgeteld is dit maar 5 kW ?
Klopt. In de combinatietabel wordt altijd de nominale waarde gegeven. Dus het totaal van verschillende combinaties binnenunits op een 5kW buitenunit is altijd 5 kW nominaal bij een gelijke warmtevraag.
En stel alleen de 3.5 unit staat aan wat is dan het maximale vermogen wat ik met die 3.5 binnenunit kan halen ?
En als de 2 units van 2.5 aan staan en maximaal vermogen vragen ?
Dat is niet zo heel ingewikkeld. Als je alleen de 3,5 kW aanzet, kijk je in de combinatietabel van de multi bij de capaciteit 1 aangesloten (=actief in dit geval) binnenunit. Voor 2 actieve binnenunits zoek je die combinatie op, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu-r9OnszxhaCj5GoG6aQk3kT6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtoBERdknCjUDPj5NpP0ht2w.jpg?f=fotoalbum_large
En als alle 3 aan staan maar 2 units vragen 0.5 kW en de 3.5 vraagt maximaal ?
M.a.w hoe werkt deze vermogensverdeling ?
In de situatie die je noemt, krijgt elke unit waar hij om vraagt. Het maximale vermogen van de buitenunit wordt niet overschreden. Als alle kamers maximaal vragen en dit gaat over maximaal van de buitenunit
En kan ik dan ook concluderen dat de buitenunit gaat pendelen zodra de totale vraag van alle binnen units onder de minimale capaciteit komt van 2.1 kW?
Dat klopt in de theoretische situatie dat alle units op hetzelfde moment geen vermogen meer vragen. In de praktijk gaat het pendelen als de laatste binnenunit minder vraagt dan 1,7 kW (maar veel merken gaan lager dan de specificaties).

• Yellos
  • Laatst online: 09-01 13:54
MotorBeast schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:11:
@refused81 Ik zou als ik jou was eens wat andere topics lezen. Ik heb meer vertrouwen in de mannen van L/W waar ik me nu op orienteer dan de zogenaamde "experts" die ik nu weer binnen krijg in mijn situatie en met de meest belachelijke opmerkingen komen.

Meneer, alleen hybride kan hier. Want? Ja u heeft alleen radiatoren. Ja maar bij echte koude kan ik met 40 graden toe dus all electric kan makkelijk. En heb L/L dus als het echt niet gaat dan kunnen die erbij. Ja eeeeeeuh.
Meneer u heeft 10 kW nodig. Ik verwarm nu met L/L met totaal van 8 en dat gaat ook al goed. Ja eeeeeuh
Waarom een buffervat? Ja dat doen wij altijd. Want? Ja, eeeeeeuh.

Met L/L wilde ze bij mij beneden 6 kW hangen. Ik heb op basis van oude topic en de mannen daar 4,2 gehangen. Was nog bang. Had 3,5 kunnen zijn. Wel geteld 1 adviseur had het bij het rechte end en zij gelijk dat hij bij mij 3,5 zou hangen. Maar ik was bang, net zoals vele hier te weinig te hangen. Groot is beter....not!

Maar erg vriendelijk dat jij mensen zoals ik en anderen die belangeloos mensen proberen te helpen "verloren zielen" noemt. Het zegt wat over jouw respect naar anderen. Je hebt hier zelf allerlei vragen gesteld sinds juni waar meerdere je hebben geholpen. Waarom heb je die dan niet gesteld aan je gecertificeerde installateur? Wie is hier nu de verloren ziel?
Ik voel me echt een noob maar ik probeer hier wat te leren dus daar gaan we: Wat betekend L/L en L/W?
LL is airco en LW is warmtepomp? maar waar staan de afkortingen voor

• GermanPivo
Yellos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Ik voel me echt een noob maar ik probeer hier wat te leren dus daar gaan we: Wat betekend L/L en L/W?
Beide warmtepompen: Lucht/lucht en lucht/water (en er is ook nog water/water :P )

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 19-08-2022 09:03 ]

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-01 20:21
Yellos schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

De eerste letter is de omgeving waaraan warmte of koude wordt onttrokken. Dus bij L/L en L/W uit de lucht, en bij W/W uit water.
De tweede letter is de omgeving waaraan de warmte of koude wordt afgegeven. Dus bij L/L aan de lucht in huis via airco, en bij L/W en W/W aan het water in radiatoren en vloerverwarming.

Waarom is er eigenlijk geen W/L optie of bestaat dat wel?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
Modbreak:Ik heb een aantal posts verwijderd, de sfeer was op bepaalde momenten ver te zoeken hier. Wat laten sommige mensen zich kennen 8)7 Houd het gezellig en reageer gewoon als volwassen personen op elkaar.

Mocht je je storen aan bepaalde berichten: dien een topicreport in (knopje 'Rapporteer' bij een bericht). Voor diegenen die dit onlangs gedaan hebben: thanks (y)

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2022 09:40 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

PentaClover schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:36:
Ik heb maar eens een plaatje gemaakt dat bij verwarmen de relatie weer geeft tussen de airflow, in m3/minuut, de uitblaas temperatuur, en hoeveel vermogen er dan maximaal door de airco afgegeven kan worden aan de lucht.
Heel interessant en duidelijk, thanks!

Wil je nog delen met welke software je dit plaatje hebt gemaakt? :)

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
Fire71 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:37:
[...]
Je hebt er duidelijk diep over nagedacht. Heb je wel eens een analyse gedaan van de relatie tussen de compressor belasting en energetische efficiëntie van de airco? Is dat makkelijk te doen?
Ja, heb ik wel eens gedaan, ook voor lucht/water warmte pompen.

De relatie zit tussen het verschil in de buiten temperatuur en de koelmiddel temperatuur die je maakt, en is voor elke warmtepomp iets anders en uiteraard rond het vriespunt waar er defrosts plaats vinden zal de COP iets slechter zijn, maar als indicatie voor wat doet de COP als de uitblaas temperatuur binnen hoger is kan je best van het gemiddelde uitgaan.

Wat ik in het verleden gezien heb is dat dit een exponentieel verband is waarbij je per extra oC minder verschil ongeveer 2.8% hogere COP krijgt.
Dus bij de zelfde buiten temperatuur zal een verlaging van je koelmiddel met 1oC een 2.8% hogere COP geven, en bij een verlaging van bijvoorbeeld 10oC zal dit 1.02810 = 31.8% hogere COP opleveren.

Ik kan dat plaatje wel even updaten om in de x as ook de relatieve COP erbij te zetten in % dat is misschien wel indicatief om te zien wat het effect is op de COP als je bewust de flow van je airco laag zet i.p.v. op automatisch te laten staan.

Edit:
Plaatje met relatieve COP% en tevens een andere colormap zodat de lage vermogens wat beter te lezen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWRupq0uWX1XWOCrs0D9UEbmEvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w7WK7bC6FpNibxqcr55lRTFd.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door PentaClover op 19-08-2022 11:04 . Reden: Plaatje Toegevoegd ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
marcovandam schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

De eerste letter is de omgeving waaraan warmte of koude wordt onttrokken. Dus bij L/L en L/W uit de lucht, en bij W/W uit water.
De tweede letter is de omgeving waaraan de warmte of koude wordt afgegeven. Dus bij L/L aan de lucht in huis via airco, en bij L/W en W/W aan het water in radiatoren en vloerverwarming.

Waarom is er eigenlijk geen W/L optie of bestaat dat wel?
Omdat je vanuit de warmtepomp kant redeneert, de W/L omzetting doet de radiator of vloerverwarming maar dat zit niet in de term voor de warmtebron.

Ik ken iig geen W/L optie, dan heb je namelijk niet echt een goed middel om de warmte/koude naar de afgifte te krijgen. Dat gaat of met water, of met koelgas zoals bij een L/L. Je zou theoretisch wel weer een airco pomp aan een waterbron kunnen koppelen, maar dat is denk ik prijstechnisch totaal niet interessant. W/W systemen zijn over het algemeen vreselijk duur en complex.

All-electric.

• MotorBeast
PentaClover schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

De relatie zit tussen het verschil in de buiten temperatuur en de koelmiddel temperatuur die je maakt, en is voor elke warmtepomp iets anders en uiteraard rond het vriespunt waar er defrosts plaats vinden zal de COP iets slechter zijn, maar als indicatie voor wat doet de COP als de uitblaas temperatuur binnen hoger is kan je best van het gemiddelde uitgaan.

Wat ik in het verleden gezien heb is dat dit een exponentieel verband is waarbij je per extra oC minder verschil ongeveer 2.8% hogere COP krijgt.
Dus bij de zelfde buiten temperatuur zal een verlaging van je koelmiddel met 1oC een 2.8% hogere COP geven, en bij een verlaging van bijvoorbeeld 10oC zal dit 1.02810 = 31.8% hogere COP opleveren.
Dat is dan toch de reden dat ik constateer dat bij een bepaald omslagpunt het zuiniger is dat je 24/7 door stookt of in ieder geval minimaal verlaagt ipv adhoc iedere keer de boel warm stoken in de winter ? Je houdt dan de temperatuur van het koelmiddel laag.

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
PentaClover schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Ik kan dat plaatje wel even updaten om in de x as ook de relatieve COP erbij te zetten in % dat is misschien wel indicatief om te zien wat het effect is op de COP als je bewust de flow van je airco laag zet i.p.v. op automatisch te laten staan.

Edit:
Plaatje met relatieve COP% en tevens een andere colormap zodat de lage vermogens wat beter te lezen zijn:
[Afbeelding]
Dank voor de uitleg. Wederom wat vragen :-).

1. Ik begrijp dat als de koelmiddel temperatuur lager is de COP beter zal worden. Dat is de 2.8%. Is dit theoretisch bepaald of empirisch? Ik vraag het omdat ik grafieken heb gezien waarin de meest efficiente compressor snelheid niet de laagste was die de compressor aankon. En koelmiddel temperatuur is niet gelijk aan de uitblaastemperatuur.
2. Het is ook logisch dat als je twee maal zoveel lucht flow hebt van dezelfde temperatuur dat je twee maal het afgifte vermogen hebt.

Maar hoe moet ik dit plaatje nu lezen, zeker als ik naar de relatieve COP kijk?

Stel ik heb twee gelijke airco’s:
- De ene blaast 30 graden met een air flow van 7 m3 per minuut —> dus 1 kW.
- De andere blaast 30 graden met een air flow van 21 m3 per minuut - dus 3 kW.
Ik kan me niet voorstellen dat beide airco op dat moment dezelfde COP hebben. Maar ik kan me vergissen :-).

Of moet je naar één maximaal afgifte vermogen curve kijken en gaat de relatieve COP over die curve heen? En als dat zo is, zijn lagere vermogens curves, als je over de y-as naar beneden gaat, qua COP zuiniger?

Ik moet er nog eens wat meer over nadenken :-).

• Fire71
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Dat is dan toch de reden dat ik constateer dat bij een bepaald omslagpunt het zuiniger is dat je 24/7 door stookt of in ieder geval minimaal verlaagt ipv adhoc iedere keer de boel warm stoken in de winter ? Je houdt dan de temperatuur van het koelmiddel laag.
Het zit niet zo simpel als kijken naar alleen de koelmiddeltemperatuur. Als je zegt dat er een omslagpunt is, en dat zou best kunnen, moet je wel weten welke factoren en in welke mate ze effect hebben op het omslagpunt. En er zijn veel factoren die een rol spelen waarvan enkele maar niet uitputtend:
- hoe lang ad-hoc stoken
- buitentemperatuur als je wel/niet stookt bij ad-hoc
- isolatiegraad
- hoe groot is het effect op de COP van harder” stoken
- gebruik je een vermogens beperking met je airco
- hoeveel verlies van energie bij 7x24 als je niet in de ruimte aanwezig bent.
- Etc

• MotorBeast
Fire71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Het zit niet zo simpel als kijken naar alleen de koelmiddeltemperatuur. Als je zegt dat er een omslagpunt is, en dat zou best kunnen, moet je wel weten welke factoren en in welke mate ze effect hebben op het omslagpunt. En er zijn veel factoren die een rol spelen waarvan enkele maar niet uitputtend:
- hoe lang ad-hoc stoken
- buitentemperatuur als je wel/niet stookt bij ad-hoc
- isolatiegraad
- hoe groot is het effect op de COP van harder” stoken
- gebruik je een vermogens beperking met je airco
- hoeveel verlies van energie bij 7x24 als je niet in de ruimte aanwezig bent.
- Etc
I know. Maar ik ga er niet meer op in want dan krijg ik straks weer iedereen over me heen dat het een onzinnige discussie is. :? Lees maar even terug een week of 2 geleden of zo. Ik brand mijn vingers er hier niet meer aan. :N Ik volg jullie kritische vragen met interesse.

Het was voor mij alleen even een vraag of ik het goed interpreteer wat er staat mbt koelmiddel.

• Fire71
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

I know. Maar ik ga er niet meer op in want dan krijg ik straks weer iedereen over me heen dat het een onzinnige discussie is. :? Lees maar even terug een week of 2 geleden of zo. Ik brand mijn vingers er hier niet meer aan. :N Ik volg jullie kritische vragen met interesse.

Het was voor mij alleen even een vraag of ik het goed interpreteer wat er staat mbt koelmiddel.
Persoonlijk denk ik dat een intelligente uitwisseling over waar het omslagpunt ligt tussen 7x24 en adhoc verwarmen, en waar dat omslagpunt van afhangt, geen onzin discussie is.

Wat wel een onzindiscussie is, is zeggen “7x24 is altijd beter”, “nee adhoc is altijd beter”, welles, nietes :-).

• MotorBeast
Fire71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Persoonlijk denk ik dat een intelligente uitwisseling over waar het omslagpunt ligt tussen 7x24 en adhoc verwarmen, en waar dat omslagpunt van afhangt, geen onzin discussie is.

Wat wel een onzindiscussie is, is zeggen “7x24 is altijd beter”, “nee adhoc is altijd beter”, welles, nietes :-).
Eens. Vandaar dat ik ook stelde dat het afhankelijk was van je isolatie, thuissituatie aanwezig uren ?, etc destijds. Maar ik laat me niet meer verleiden tot deze discussie met mensen die zo'n ding koud hebben hangen, alleen in de "ik ben blij man" modus staan, helemaal geen data monitoren/vastleggen en zich niet eens hebben verdiept in wat COP doet onder verschillende omstandigheden (ik bedoel niet jou).

Nogmaals. Ik volg het met interesse. Doe ik ook bij L/W waar ik zelf nog erg lerende ben en zelf helemaal niets roep.

• RonJ
Fire71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Het enige juiste antwoord en de consensus in het vorige topic was dan ook: Meten is weten. Je zal dit echt per woning, gezinssamenstelling, leefstijl, etc. icm je eigen installatie moeten uittesten.

Ik ben net als @MotorBeast ook pas heel recent aan de L/W en dan moet je toch echt alles weer opnieuw uitvogelen. Dus ik heb in een Kamstrup en een energiemeter geinvesteerd zodat ik op basis van de daadwerkelijke COP de vele, vele parameters en mogelijkheden van de WP kan uittesten en 'm zo optimaal kan afstellen. Die investering verdien ik dan vanzelf weer terug t.o.v. maar gewoon maar wat te gokken op basis van de theorie en wat anderen, incl. de installateur en fabrikant beweren.

Dat geldt dus ook voor mn L/L units, het zijn nu andere units, wijze van installatie en een andere woning en dat betekend simpelweg dat ik niet zomaar de instellingen en gebruikersgedrag uit de vorige woning met L/L units moet overnemen.

[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 19-08-2022 13:04 ]

All-electric.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-01 16:06
Fire71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Dank voor de uitleg. Wederom wat vragen :-).

1. Ik begrijp dat als de koelmiddel temperatuur lager is de COP beter zal worden. Dat is de 2.8%. Is dit theoretisch bepaald of empirisch? Ik vraag het omdat ik grafieken heb gezien waarin de meest efficiente compressor snelheid niet de laagste was die de compressor aankon. En koelmiddel temperatuur is niet gelijk aan de uitblaastemperatuur.
Dat is bepaald door een functie fit te doen door de data aangeleverd door de fabrikant, of eurovent. Die is vaak bij een nominale belasting bepaald bij verschillende temperaturen.
Fire71 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
2. Het is ook logisch dat als je twee maal zoveel lucht flow hebt van dezelfde temperatuur dat je twee maal het afgifte vermogen hebt.

Maar hoe moet ik dit plaatje nu lezen, zeker als ik naar de relatieve COP kijk?

Stel ik heb twee gelijke airco’s:
- De ene blaast 30 graden met een air flow van 7 m3 per minuut —> dus 1 kW.
- De andere blaast 30 graden met een air flow van 21 m3 per minuut - dus 3 kW.
Ik kan me niet voorstellen dat beide airco op dat moment dezelfde COP hebben. Maar ik kan me vergissen :-).

Of moet je naar één maximaal afgifte vermogen curve kijken en gaat de relatieve COP over die curve heen? En als dat zo is, zijn lagere vermogens curves, als je over de y-as naar beneden gaat, qua COP zuiniger?

Ik moet er nog eens wat meer over nadenken :-).
Inderdaad, Je moet naar het zelfde vermogen kijken; dus over de vermogenslijn naar rechts gaan, dan zie je de airflow afnemen, en de temperatuur toe, het COP % geeft dan de relatieve verandering van de COP aan.
MotorBeast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:25:
[...]
Dat is een belangrijke reden inderdaad, op het moment dat je ad hoc verwarmt en er op het moment van verwarmen een hogere buiten temperatuur heerst, dan heb je het effect natuurlijk ook de andere kant op, het zal dus heel erg afhangen van de situatie.

Hoeveel warmte verlies je hebt bepaald hoe hard de airco moet verwarmen als je ad hoc gaat verwarmen wat een hogere temperatuur tot gevolg heeft als het benodigd vermogen hoog is wat de COP negatief beinvloed.

Als het buiten warmer is tijdens het ad hoc verwarmen dan de gemiddelde etmaal temperatuur, beinvloed dat de COP positief ten opzichte van 24/7 verwarmen.

Met ad hoc verwarmen zal over het algemeen je totale warmte verlies per dag iets lager liggen dan met 24/7 verwarmen, tenzij je flink veel ventileerd, want dan blaas je met ad hoc verwarmen veel meer warmte naar buiten.

Er zal ergens een omslag punt liggen dat voor elke woning anders is, het lijkt me ook best lastig om die theoretisch te bepalen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• RonJ
RonJ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Dat geldt dus ook voor mn L/L units, het zijn nu andere units, wijze van installatie en een andere woning en dat betekend simpelweg dat ik niet zomaar de instellingen en gebruikersgedrag uit de vorige woning met L/L units moet overnemen.
Daarover gesproken. Ik had eerder nog niks gepost omdat het nog niet helemaal af is, maar hierbij wat work-in-progress foto's van onze kanaalunits icm airzone die we nu geplaatst hebben.

Het zijn 3 Daikin FDXM's, 3,5, 3,5(had een 2,5 moeten zijn achteraf) en 2,5 op een 3MXM52A buitenunit, één voor iedere verdieping. Ik heb nog getwijfeld of het geen 68 moest zijn, maar ben heel blij met de keuze voor een 52. Ik heb het verbruik nog niet boven de 650 watt gezien met 2x 3,5 units die starten met 28 binnen en 33 buiten. Dat zakt al heel snel in naar rond de 250 watt en dan blijft de boel prima koel. Het laagst gemeten verbruik is rond de 160w (en daar moet eigenlijk nog 30 watt sluipverbruik van alle airzone spulleboel af), daarna gaat ie pendelen. Niet zo laag als de Ururu's hiervoor, maar het valt me zeker niet tegen voor een 3-multi.

Elke unit is voorzien van een Airzone multizone plenum en auto-cleaning-filtermodule. Je hebt dan voor iedere unit een Daikin Madoka thermostaat nodig, plus een airzone thermostaat voor iedere zone die je wil regelen.

Eea is met geisoleerde en geluidsdempende slangen aangesloten op de roosterschoenen. De verstelbare roosters zijn inmiddels al een tijdje besteld in de juiste ral-kleuren, vandaar nog alle gaten in de muren (die ook nog op de schilder wachten).

Alvast wat foto's, ik zal nóg ;) wat uitgebreidder posten als het allemaal af is.

De eerste buitenunit voorgemonteerd en voorbekabeld, dat is een heel stuk makkelijker dan dat allemaal boven je macht aan het plafond te doen. De overgangen aan de uitblaaszijde moeten ook allemaal rondom getaped en geisoleerd worden, dat gaat sowieso alleen vooraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtYeZMGN2vT6h1rA4lrxPhOwFdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4TKcJ88e8gbPlvHD7wf1Hmh.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste unit tegen het plafond beneden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em7jsiDjPij8D2Vt2KhMlnJ3sjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBTzJH1hWoTEP9HXbh8GAp6F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyRBCk-ulpS4OL4iFmM53YbSmNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2QcpGORTBTadQl9ZKz8ZOZC.jpg?f=fotoalbum_large

Die hangt er inmiddels zó bij. Zoals je ziet is het allemaal enorm krap rondom zo'n unit, maar het gaat allemaal nog net. Ik moet nog één uitblaastraject maken voor de uitbouw (de loshangende slang), die is wat lastiger omdat ie over een stalen draagbalk heen moet. Waarschijnlijk gaan we het platte dak hierboven nog beter isoleren en opnieuw laten bitumeren, dan is het makkelijker dat straks even van bovenaf te doen.

De grijze slangen icm het blauwe plenum zijn van het vent-axia luchtverdeelsysteem en moeten nog worden aangesloten op de zijkant van het Airzone plenum. Zo kunnen dezelfde uitblaaskanalen óók voor de WTW ventilatie worden gebruikt, althans beneden en op zolder, onder de trap was dat ook het plan maar er is daar helaas net geen ruimte in de breedte meer voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNTmp5NWDFCqanl8oPqULOLJB2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QPnHJFHl4wMaXmTWEbtUCNA.jpg?f=fotoalbum_large

En de bijbehorende uitblaas-roosterschoenen. De koof voor het aanzuigtraject moet ik nog maken, evenals een multiplex plaat om de unit af te dekken in het plafond. De koof bevat straks 2 250mm geisoleerde en geluiddempende slangen die vanuit de woonkamer en uitbouw aanzuigen. De keuken hebben we bewust niet gedaan ivm vettige kooklucht, die mag liever (via ventielen met aanzuigfilters) meteen vanuit de recirculatiekap de WTW in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-gcsqSTCynLcfdkouj1y94kinY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78Uev0U6yQFEB6rT9eJomuEg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI555AWgVf_BdU_eiob80IWQlUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJOHJ2sgaHn4RVo4opifZzj7.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede unit voor de slaapkamers op de 1e verdieping hebben we onder de trap geplaatst. De uitblaasslangen en de nodige slangen voor de WTW, mantelpijpen voor kabels, etc. hangen er nu boven (helaas geen goede foto meer van). Hieronder is nog ruimte over gehouden voor een inbouwkast voor beddengoed e.d. Als ik er bij moet schuif ik simpelweg die kasten er weer uit, omdat de units voor plafondmontage gemaakt zijn kan alles van onderaf geserviced worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RhQUCxcjwBuoa4emGP4HtWrzmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaDrmjCi9xyeHvrD07nHiD2z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vAhTOowTn--Ih-V3ycq5f5S42o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaZQ0W3BZ7sk0Epeu9XZrn6s.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmbz9WlkoIcKBRWcKJcjbakR138=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm5dBLrRKeegRnwE7E22ojUv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uugv4a95Sp6Jyh1yZmRoydBi4vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79FVyJcCF5f5IG1ATFVb4ci3.jpg?f=fotoalbum_large

De aanzuigroosters lopen vanuit iedere slaapkamer een 250mm geisoleerde geluiddemper slang in, langs de trap omhoog tot vlak voor de binnenunit, zo voorkom je overspraak/geluidslekken tussen de ruimtes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgExO0WTRnWr7NB--LPQICUeYcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8NtBGcCj8ZX8eULg60JISkO.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste unit op zolder is op de buitenunit aangesloten en werkt, maar zit nu weer ingepakt in plastic omdat we daar nog aan het isoleren en stucen zijn. Die wordt daarna pas verder geinstalleerd en in gebruik genomen.

De bediening doe je dan volledig via Airzone thermostaten, de daikin thermostaat dient alleen voor het aanpassen van de (vele :P) instellingen, naar keuze al dan niet als ruimtesensor voor de airco regeling en bevat ook een gasleksensor. Zonder deze thermostaat werkt het echter niet. Deze kan je wel volledig wegwerken als je wil, alles is via bluetooth in te stellen daaraan.

Via de airzone thermostaat in een ruimte kan je (indien zo ingesteld) ook de andere zones voor die verdieping bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVEmMRO7eAU8yebP3H_TEjoAbZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGYdaLQNYI57MOXMHa96N5FY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5-qeOxddK75BjmGcxvWjRgm5e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVImrWMyOcSy7z2nsC5ZVC0e.jpg?f=fotoalbum_large

En via de Webserver en App is natuurlijk ook alles te bedienen. Je moet dan wel alles aan elkaar verbinden met bus-kabels. De Home Assistant integratie met Airzone is ook super goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNMMv5b94OrosniIvjvPHqOyzWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SZQqj9d6hGkH3a7lT8KjaPTt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vii36lscvEiwWyiwVE2lj0YtUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOwNbyCgyB6YZu5DVqCjj2hv.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 19-08-2022 15:00 ]

All-electric.

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:31

jOzh

Sweet dude!

Mooi project RonJ! Ik ben ook aan het kijken voor een kanaalunit in de overloop op onze eerste verdieping met kanalen naar de drie slaapkamers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWSZnMOpVjoL3dUEx7V8DroB6bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/88KPx5PArREuCinQCEIqXe4a.png?f=user_large
Op deze plattegrond nog als wandunit in (open) trapgat ingetekend maar na bestudering van dit topic zie ik hier toch maar van af ;)

Spannende vind ik dat ik slechts ruimte heb voor een verlaagd plafond van max 25cm, anders kom ik in de knoop met de kozijnen van de deuren... Nu zie ik dat zowel Daikin als MHI units hebben van 20cm. Maar hou ik dan voldoende ruimte over...? Iemand hier die zijn ervaring kan delen?

Grab shell dude!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-12-2025

DarkKnight

Narf

Ik ga mezelf quoten (ik weet het, niet chic, maar scheelt veel typwerk). Een week verder en na veel mensen aanschrijven ook weer 3 offertes en 3 meningen adviezen verder.
DarkKnight schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:37:
Na maanden van twijfelen, veel lezen, nogmaals twijfelen, uiteindelijk toch maar een eerste paar installateurs aangeschreven voor het plaatsen van een (of eigenlijk meerdere) airco's / L/L-warmtepompen.

Ons belangrijkste doel is, zoals zovelen, om ons gasverbruik voor het verwarmen omlaag te brengen.

Belangrijkste gegevens:
- Vrijstaande woning uit 1928, met meerdere aanbouwen gedaan door de jaren heen.
- Totaal oppervlakte van ~180m² met ~450m³ inhoud verdeeld over 2 verdiepingen. De zolder ruimtes zijn te laag om er te staan.
- Overal HR++ glas, behalve serre en slaapkamer 1 (welke nog gewoon dubbelglas zijn), hoewel de serre ook op de lijst staat om dit jaar of anders volgend jaar te worden vervangen en dan met minimaal HR++ glas.
- Afgelopen jaren altijd rond de 2000-2200 m³ gas gezeten (inclusief SWW) na eerst isolatie ronde, met dit jaar verwachting uit te komen rond 1700-1800m³ door nog verdere isolatie en stookmaatregelen (~20% verlaging per gewogen graaddag).
- Plafonds, helft buitenmuur en dak zijn van binnenuit geïsoleerd met PIR.
- Keuken, Serre en Badkamer 2 zijn voorzien van vloerverwarming, rest van het huis gewoon radiatoren.
- Woonkamer/Serre/Keuken zal nauwelijks gekoeld hoeven te worden (hoogste wat wij tot nu toe hebben gehad was 27 maar dat was bij de vorige, lange hittegolf), dus daar zal het voornamelijk verwarmen zijn. Slaapkamer 1 moet voornamelijk dan weer gekoeld worden, want dat zit direct onder het dak en loopt redelijk snel op. Dat zijn de belangrijkste ruimtes in huis, vooral omdat beiden ook een dubbelfunctie hebben als thuiskantoor.

Als ik de warmteverlies berekening doe, kom ik rond de 10 kW uit bij -7graden voor gehele huis. Of 4 tot 4.6 kW voor alleen benedenverdieping bij de verschillende temperaturen.
Mijn gedachte was daarom:
- 1 single 2.5 a 3.5kW in slaapkamer 1
- 2x single 2.5kW in woonkamer/keuken/serre

Budget: voor 2 units zo'n €5000, voor 3 of 4 €6000-7000,-

Merk liefst richting MHI of ME, aangezien geluid, WAF (geluid is ook groot deel van de WAF), garantie en zuinigheid de belangrijkste componenten zijn, wat volgens mij beste uitkomt bij de A-merken. Daikin is ook oké, alleen de prijzen daarvan zijn toch nog wel een stuk hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87mT5O-NdvwL4-i-HwO2PorauzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se6tNf5KwQyff2CXXsm14FdJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hYunjinCgLrZZXlNm4SKiMsLzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAm8eYQnGwSOVVahB2bYg5Eh.jpg?f=fotoalbum_tile

Eerste offerte:
  • Tosot Pular 6.5 kW plus wifi voor woonkamer (locatie Z)
  • Tosot Pular Plus 5 kW voor slaapkamer 1 (locatie C, met buitenunit direct erachter aan de buitenmuur)
  • Totaal: € 4000,-.
  • Meerprijs voor MHI met zelfde vermogen: € 1600,-
2e offerte:
  • MHI SRK-ZS-W 7kW á €3678 locatie W op tekening woonkamer
  • MHI SRK-ZS-W 2.5kW á €1600 locatie C op slaapkamer
  • óf als ik echt wilde ( :+ ):
  • MHI SRK-ZS-W 5kW á €2850 locatie W.
  • Totaal voor 7+2.5 = € 5000,- of 5+2.5 = € 4250,- (incl BTW&montage)
  • En mocht we de ZSX willen dan zou er nog + €400 per unit bij komen.
3e offerte:
  • MHI SRK-ZS-W 5kW á € 2925,- op locatie Z (want locatie W was een echt slecht idee...)
  • MHI SRK-ZS-W 3.5kW á € 2250,- op locatie D (want locatie C blaast hij richting bed)
  • Meerprijs equivalent Daikin Perfera was € 400,-
  • Totaal voor 5+3.5 = € 5000,- incl BTW en montage.
4e offerte:
Doet geen MHI of Daikin, maar wilde toch wel een offerte uitbrengen, want LG voldoet ook echt.
  • LG pc24sk 7kW met wifi € 2450,-
  • LG pc12sk 3.5kW € 1650,-
  • Upgrade naar hoger model + €750,-
  • Totaal zou op € 4000,- uitkomen.
Oftewel, we hebben nu 4 offertes die qua prijs bijna niets schelen, behalve A-merk vs B-merk. Maar wel totaal verschillende opvattingen voor de plaatsing en zwaarte van de units.
Allemaal willen ze heel graag 7kW installeren in de woonkamer... dat was ik zéker niet van plan.
Enig wat niet begrijp: geen enkele was voorstander van 2x 2.5kW. Is dat geen optie voor ons? Zelf lijkt mij locatie Z + X toch wel te doen voor 2x 2.5kW.

Vragen:
- Is het echt een probleem als er een kast van 2m onder de airco zit? De ene installateur zei dat het niet optimaal is, terwijl de andere aangaf dat absoluut af te raden. (Dit is locatie W).

- Ik las ook net (eer)gisteren iemand die boven de zithoek een heel slecht idee vindt, aangezien dat heel warme lucht wordt in je gezicht. Toch heb ik 2 installateurs die het de beste plek vinden. Ga ik spijt krijgen van een unit boven de bank?

- Is de keuken totaal geen optie of is dit puur omdat het niet ideaal/makkelijk is om te installeren?

- Slaapkamer: Ook in deze topic ben ik al de meningen voor/tegen hoe die te plaatsen. Ik neig meer boven het bed, zodat de meeste (koude) luchtstroom over ons heen gaat. Zijn er ervaringsdeskundigen hier?

- En het eeuwige vraagstuk: Hoe zwaar in slaapkamer? Ik heb alle technische specs uitgeplozen, en ik zie geen verschil tussen 2.5kW en 3.5kW qua opgenomen vermogen, geluid, etc. Zou 3.5kW inderdaad ook de overloop in ons geval wat kunnen opwarmen en koelen, of beter 2.5kW doen en later kijken of er toch nog een extra unit moet komen?

Sorry voor de vele vragen. En ja, het zijn de standaard vragen, maar het blijft lastig om te bepalen of een advies goed/matig/slechtverkooppraat is.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• RonJ
jOzh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Mooi project RonJ! Ik ben ook aan het kijken voor een kanaalunit in de overloop op onze eerste verdieping met kanalen naar de drie slaapkamers.
[Afbeelding]
Op deze plattegrond nog als wandunit in (open) trapgat ingetekend maar na bestudering van dit topic zie ik hier toch maar van af ;)

Spannende vind ik dat ik slechts ruimte heb voor een verlaagd plafond van max 25cm, anders kom ik in de knoop met de kozijnen van de deuren... Nu zie ik dat zowel Daikin als MHI units hebben van 20cm. Maar hou ik dan voldoende ruimte over...? Iemand hier die zijn ervaring kan delen?
Dat wordt enorm krap, maar moet echt nét gaan als de vloer erboven de boel kan houden zonder extra materiaal onderop en mits je een houten plaat onder de unit gebruikt ipv rachels en stucwerk. De unit moet ongeveer een cm minimaal (en waterpas, dus soms iets meer) van het plafond/vloer afhangen. De plaat moet ook wat ruimte hebben ivm contactgeluid, dus dan hou je nog 3-3,5cm over voor een plafondplaat.

Doe dit alleen wanneer je een mooi weggewerkte, efficiente en extreem stille installatie wil en niet voor de kosten, zeker icm airzone, want dan ben je met 3 wandunits een heel stuk voordeliger uit :X

Hier trouwens nog wat eerdere posts/fotos van kanaalinstallaties die ik gedaan heb, doe er je voordeel mee; -)
RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 19-08-2022 14:33 ]

All-electric.

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:31

jOzh

Sweet dude!

RonJ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Dat wordt enorm krap, maar moet echt nét gaan als de vloer erboven de boel kan houden zonder extra materiaal onderop en mits je een houten plaat onder de unit gebruikt ipv rachels en stucwerk. De unit moet ongeveer een cm minimaal (en waterpas, dus soms iets meer) van het plafond/vloer afhangen. De plaat moet ook wat ruimte hebben ivm contactgeluid, dus dan hou je nog 3-3,5cm over voor een plafondplaat.

Doe dit alleen wanneer je een mooi weggewerkte, efficiente en extreem stille installatie wil en niet voor de kosten, zeker icm airzone, want dan ben je met 3 wandunits een heel stuk voordeliger uit :X
Thanks, en dat is inderdaad exact wat ik wil, met name mooi weggewerkt :)
Hogere kosten was ik al op gewezen door meerdere installateurs. Heb ook het idee dat ze niet zo happig zijn op kanaalunits installeren maar dat kan ik mis hebben.

Als ik voor 3 losse wandunits ga in iedere kamer dan wordt het echt een zooitje met al het leidingwerk buitenlangs. Met een kanaalunit zou ik mooi dichtbij onze garage uitkomen waar de buitenunit op kan.

Maar het wordt dus passen en meten... Plafond waar ie aan komt te hangen is in ieder geval stevig zat.

Grab shell dude!

• MotorBeast
DarkKnight schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:24:
Ik ga mezelf quoten (ik weet het, niet chic, maar scheelt veel typwerk). Een week verder en na veel mensen aanschrijven ook weer 3 offertes en 3 meningen adviezen verder.

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Eerste offerte:
  • Tosot Pular 6.5 kW plus wifi voor woonkamer (locatie Z)
  • Tosot Pular Plus 5 kW voor slaapkamer 1 (locatie C, met buitenunit direct erachter aan de buitenmuur)
  • Totaal: € 4000,-.
  • Meerprijs voor MHI met zelfde vermogen: € 1600,-
2e offerte:
  • MHI SRK-ZS-W 7kW á €3678 locatie W op tekening woonkamer
  • MHI SRK-ZS-W 2.5kW á €1600 locatie C op slaapkamer
  • óf als ik echt wilde ( :+ ):
  • MHI SRK-ZS-W 5kW á €2850 locatie W.
  • Totaal voor 7+2.5 = € 5000,- of 5+2.5 = € 4250,- (incl BTW&montage)
  • En mocht we de ZSX willen dan zou er nog + €400 per unit bij komen.
3e offerte:
  • MHI SRK-ZS-W 5kW á € 2925,- op locatie Z (want locatie W was een echt slecht idee...)
  • MHI SRK-ZS-W 3.5kW á € 2250,- op locatie D (want locatie C blaast hij richting bed)
  • Meerprijs equivalent Daikin Perfera was € 400,-
  • Totaal voor 5+3.5 = € 5000,- incl BTW en montage.
4e offerte:
Doet geen MHI of Daikin, maar wilde toch wel een offerte uitbrengen, want LG voldoet ook echt.
  • LG pc24sk 7kW met wifi € 2450,-
  • LG pc12sk 3.5kW € 1650,-
  • Upgrade naar hoger model + €750,-
  • Totaal zou op € 4000,- uitkomen.
Oftewel, we hebben nu 4 offertes die qua prijs bijna niets schelen, behalve A-merk vs B-merk. Maar wel totaal verschillende opvattingen voor de plaatsing en zwaarte van de units.
Allemaal willen ze heel graag 7kW installeren in de woonkamer... dat was ik zéker niet van plan.
Enig wat niet begrijp: geen enkele was voorstander van 2x 2.5kW. Is dat geen optie voor ons? Zelf lijkt mij locatie Z + X toch wel te doen voor 2x 2.5kW.

Vragen:
- Is het echt een probleem als er een kast van 2m onder de airco zit? De ene installateur zei dat het niet optimaal is, terwijl de andere aangaf dat absoluut af te raden. (Dit is locatie W).

- Ik las ook net (eer)gisteren iemand die boven de zithoek een heel slecht idee vindt, aangezien dat heel warme lucht wordt in je gezicht. Toch heb ik 2 installateurs die het de beste plek vinden. Ga ik spijt krijgen van een unit boven de bank?

- Is de keuken totaal geen optie of is dit puur omdat het niet ideaal/makkelijk is om te installeren?

- Slaapkamer: Ook in deze topic ben ik al de meningen voor/tegen hoe die te plaatsen. Ik neig meer boven het bed, zodat de meeste (koude) luchtstroom over ons heen gaat. Zijn er ervaringsdeskundigen hier?

- En het eeuwige vraagstuk: Hoe zwaar in slaapkamer? Ik heb alle technische specs uitgeplozen, en ik zie geen verschil tussen 2.5kW en 3.5kW qua opgenomen vermogen, geluid, etc. Zou 3.5kW inderdaad ook de overloop in ons geval wat kunnen opwarmen en koelen, of beter 2.5kW doen en later kijken of er toch nog een extra unit moet komen?

Sorry voor de vele vragen. En ja, het zijn de standaard vragen, maar het blijft lastig om te bepalen of een advies goed/matig/slechtverkooppraat is.
Units zo vrij mogelijk hangen ivm uitblazende luchtflow en aanzuigen lucht.

Nooit in de flow gaan zitten. Ga nu even op de bank zitten en laat je vrouw op 4 meter afstand even een paar minuten de fohn op je laten blazen als test. O-)

Vermogens kan je berekening, zie TS. Bij grote ruimtes verdelen meerdere units vanzelfsprekend beter de de luchtflow. Ik doe 60m2 met 1. Bij groter zou ik voor 2 gaan.

Bed: nooit in de luchtflow liggen, zie zithoek. Geen verschil. Lekker ijskoude lucht op je lijf in de zomer. :N

In hal koelen/verwarmen heb ik net een paar pagina's terug nog iets over geschreven.

Sorry voor mijn kort en bondig antwoord maar met een paar zoekacties kan je alle antwoorden vinden en er is over alles al zeer uitgebreid gesproken.

• RonJ
jOzh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

Thanks, en dat is inderdaad exact wat ik wil, met name mooi weggewerkt :)
Hogere kosten was ik al op gewezen door meerdere installateurs. Heb ook het idee dat ze niet zo happig zijn op kanaalunits installeren maar dat kan ik mis hebben.

Als ik voor 3 losse wandunits ga in iedere kamer dan wordt het echt een zooitje met al het leidingwerk buitenlangs. Met een kanaalunit zou ik mooi dichtbij onze garage uitkomen waar de buitenunit op kan.
Klopt inderdaad, wat daarin vooral meespeelt is dat ze er niet tot nauwelijks ervaring mee hebben. De partijen die die units normaliter installeren in kantoren en hotels werken niet voor particulieren en andersom. Wat bij mij ook meespeelde in de keuze, je kan dan nog lager gaan in het vermogen per verdieping tov losse wandunits.

Ik zou je installateur alleen de kanaalunit zelf laten installeren (of zoals hier alleen even aansluiten op de koelleidingen en in bedrijf stellen) en de rest lekker zelf doen, dat kost gewoon vre-se-lijk veel tijd maar is niet al te moeilijk.

Als je voor de Airzone optie gaat, je kan je daar online aanmelden voor de Airzone Academy en in een avondje alle online trainingen voor installateurs doen, dan kan je het echt prima zelf. Als ze teveel opslag vragen op die plenums en thermostaten kan je dat evt ook apart vanuit italie of spanje laten komen. Ik mocht me van mijn installateur zelfs met zijn bedrijfsnaam en KVK registreren daar, dan krijg je ook gewoon support van ze.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 19-08-2022 14:49 ]

All-electric.

• RonJ
[b]DarkKnight schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:24:[/b

Vragen:

Hoe hoog is je plafond? Het maakt nogal wat uit of er 40cm of een meter boven je kast zit. Bij een te lage hoogte is de kans groot op recirculatie en een problematisch regelgedrag.

Boven de bank zou ik niet doen, niet zozeer vanwege de airflow, die kan je wel om je heen regelen al dan niet met een sensor, maar je hoort m dan ook veel meer.

De keuken is men vaak niet happig op ivm extreme vervuiling. Bedenk hoe je afzuigkap er van binnen uitziet en vertaal dit naar een radiator met 1mm kammetjes, niet te doen of iig ontzettend goor om schoon te maken. Het vele vocht helpt trouwens ook niet met de elektronica. Ik zou positie W naar rechts gooien (en icm Z voor 2x 2,5 of 2,5+3,5 gaan), dan pakt ie de keuken prima mee vanuit je woonkamer.

Heb een unit boven het bed gehad, tegen het advies van de installateur in. Zou ik niet nogmaals doen. Met name vanwege het geluid wederom (zie antwoord bank)

Een 2,5 is meer dan zat voor de meeste slaapkamers. Dat maakt richting de hal echt niks uit, daar is de luchtstroom de beperking, niet het vermogen van de bronkamer, die slaat dan alleen maar nog sneller af.

All-electric.

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-01 15:38
jOzh schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

Heb ook het idee dat ze niet zo happig zijn op kanaalunits installeren maar dat kan ik mis hebben.
In Noordholland heb ik geen installateur kunnen vinden. Terwijl Greeuw Airconditioning Alkmaar zelfs prijzen inclusief installatie op de site heeft staan. Ik heb gebeld wanneer ze konden langskomen maar dat doen ze niet. Ze kon ook niet aangeven waarom niet.
Dus heb ik het zelf besteld en geïnstalleerd. Ik heb een ZZP'er het in bedrijf laten stellen. Die zijn lastig te vinden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Fire71
  • Niet online
DarkKnight in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"DarkKnight schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:24

Mijn airco hangt in de slaapkamer 2,5 meter boven het hoofdeinde . De lamellen staan uiteraard horizontaal. Dat werkt prima. Voeteneind lijkt me een heel slecht idee, dan waait de koude wind rechtstreeks tegen je aan. Link of rechts lijkt niet praktisch bij je.

Ik koel de slaapkamer vóór, waardoor als ik naar bed ga de ventilator op de laagste stand kan. Die stand is voor mij geen enkel probleem qua geluid. Maar uiteraard is dat persoonlijk.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:19
[b]DarkKnight schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:24:
Wij hebben de airco op de slaapkamer boven het hoofd en in de huiskamer boven de bank. Lamellen horizontaal en de fan op een lage stand. Geen probleem bij ons.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Goedenavond,

Inmiddels de spullen besteld om zelf de split units te gaan installeren. Bij één unit wil ik graag de condensafvoer op een andere plaats naar buiten laten komen dan de andere leidingen, om zo een condenspomp te voorkomen. Nu wil ik daar het liefst geen grote leidinggoot op de muur. Ik zat er aan te denken om de condensslang in een PVC pijpje over de muur te laten lopen. Echter kan ik zo geen oplossing verzinnen om ervoor te zorgen dat dit een degelijk afgewerkte en waterdichte oplossing is voor hemelwater van binnen naar buiten (in extreme gevallen).

Iemand een idee? De kleinste leindinggoot is 62 mm breed, als er een soortgelijke oplossing is die een stuk kleiner is dan zou dat een optie zijn.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• GermanPivo
Peutpeut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:58:
Goedenavond,

Inmiddels de spullen besteld om zelf de split units te gaan installeren. Bij één unit wil ik graag de condensafvoer op een andere plaats naar buiten laten komen dan de andere leidingen, om zo een condenspomp te voorkomen. Nu wil ik daar het liefst geen grote leidinggoot op de muur. Ik zat er aan te denken om de condensslang in een PVC pijpje over de muur te laten lopen. Echter kan ik zo geen oplossing verzinnen om ervoor te zorgen dat dit een degelijk afgewerkte en waterdichte oplossing is voor hemelwater van binnen naar buiten (in extreme gevallen).

Iemand een idee? De kleinste leindinggoot is 62 mm breed, als er een soortgelijke oplossing is die een stuk kleiner is dan zou dat een optie zijn.
Het is me niet helemaal duidelijk wat dit met hemelwater te maken heeft…
Maar je kan toch een andere soort leiding/kabelgoot kopen? Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Deze hoeft niet speciaal voor airco te zijn…

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 19-08-2022 18:04 ]

• Peutpeut
GermanPivo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk wat dit met hemelwater te maken heeft…
Maar je kan toch een andere soort leiding/kabelgoot kopen? Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Deze hoeft niet speciaal voor airco te zijn…
Dat het eventueel naar binnen zou kunnen regenen. Inmiddels al een optie gevonden, er zijn kleinere goten speciaal voor condensafvoer:

https://www.hooijengacvsh...sgoot-muur-afdekkap-32mm/

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:33
En goed schuin boren…goed afkitten…

[ Voor 25% gewijzigd door Yamahaa op 19-08-2022 18:12 ]

• Peutpeut
Dat was zeker de bedoeling, alleen al voor het afschot voor het condenswater ;)

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Peutpeut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

Dat het eventueel naar binnen zou kunnen regenen. Inmiddels al een optie gevonden, er zijn kleinere goten speciaal voor condensafvoer:

https://www.hooijengacvsh...sgoot-muur-afdekkap-32mm/
Van Technosystemi heb je ze ook deze is precies op maat voor alleen de condensafvoerslang. Deze is vrij nieuw en hebben wij binnen gebruikt. Het gaat om het volgende model type

Tecnosystemi leidinggoot Optima T35

• Peutpeut
prakka schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Van Technosystemi heb je ze ook deze is precies op maat voor alleen de condensafvoerslang. Deze is vrij nieuw en hebben wij binnen gebruikt. Het gaat om het volgende model type

Tecnosystemi leidinggoot Optima T35
Dank, ik ga eens zoeken. Was van plan alles bij warmteservice te bestellen, daar hebben ze deze niet.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Peutpeut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

Dank, ik ga eens zoeken. Was van plan alles bij warmteservice te bestellen, daar hebben ze deze niet.
Ze zijn op voorraad bij wasco deze had ik via mijn airco installateur laten bestellen. Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft wasco een andere website voor alleen consumenten.

• Peutpeut
@prakka Die kan ik zo snel niet vinden, via warmteservice kan het ook. Wasco heeft ook aircovent.nl maar die is ook uitsluitend voor bedrijven.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
De materialen die bij Wasco te koop zijn kun je via Warmteservice vaak wel bestellen :) Even met ze chatten.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2022 19:55 ]

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-01 21:37
Heb nu een offerte binnen voor 2000 euro inclusief monteren voor: Mitsubishi Heavy 3.5kW (SRC/ SRK35ZS-W) inclusief buitenunit.

Woonkamer is 35m2 en wil er primair mee gaan verwarmen.

Wat denken jullie?

• GermanPivo
aaaido schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:05:
Heb nu een offerte binnen voor 2000 euro inclusief monteren voor: Mitsubishi Heavy 3.5kW (SRC/ SRK35ZS-W) inclusief buitenunit.

Wat denken jullie?
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de regio/moeilijkheid van de installatie, maar geen gekke prijs op dit moment.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 19-08-2022 20:17 ]

• nico_09
  • Registratie: November 2019
Hier ook deze machine, incl 6 meter leiding en goten 1750 euro
aaaido schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:05:

Wat denken jullie?

• jobr
GermanPivo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 06:40:
Het nominale vermogen is het vermogen zoals door de fabrikant aan de apparatuur wordt gegeven. Het vermogen is afhankelijk van de omstandigheden binnen/buiten, dus een hogere max is mogelijk.
Dank voor je uitleg.

Wat ik nog wel apart vind is dat als je in de combinatie tabel kijkt is dat het minimaal power consumption lager wordt als er meerdere units actief zijn.
[Afbeelding]

Ik zou verwachten dat als er 1 binnenunit draait de minimale power consumption het laagst is.

En betekent dit dan ook als er geen enkele binnenunit vermogen vraagt dat de minimale power consumption hoe dan ook niet lager komt dan bijv 350 W (bij 3 binnen units) ?
Dus hoe dan ook zal het stroom verbruik altijd (7x24) >= 350 W zijn.

• Peutpeut
ThinkPad schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:55:
De materialen die bij Wasco te koop zijn kun je via Warmteservice vaak wel bestellen :) Even met ze chatten.
Yes, daar kwam ik achter en dat is inmiddels gelukt, thanks!

Binnenkort verslagje met foto's :)

• GermanPivo
jobr schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Dank voor je uitleg.

Wat ik nog wel apart vind is dat als je in de combinatie tabel kijkt is dat het minimaal power consumption lager wordt als er meerdere units actief zijn.
[Afbeelding]

Ik zou verwachten dat als er 1 binnenunit draait de minimale power consumption het laagst is.
Klopt, dit hebben alle multi's, dus er zal wel een goede reden voor zijn. Iemand anders hier die dit weet?
En betekent dit dan ook als er geen enkele binnenunit vermogen vraagt dat de minimale power consumption hoe dan ook niet lager komt dan bijv 350 W (bij 3 binnen units) ?
Als geen enkele unit vermogen vraagt, gaat de buitenunit uit. Bij koelen is het verbruik dan 29 W voor standby buitenunit + 3 binnenunits die aan staan (in koelmodus draait de ventilator van de binnenunit altijd).

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
Hallo allemaal,

Na een paar weken te hebben uitgetrokken om dit topic zoveel mogelijk door te lezen wordt het tijd om jullie om hulp te vragen. Een aantal jaar geleden heb ik (in een van de voorgangers van dit topic) me al eens voorgesteld om wat ideeën op te doen. Toen dachten we nog voornamelijk aan het koelen van de woonkamer en hebben we uiteindelijk besloten om nog niet tot aanschaf over te gaan ('want die hete zomers zullen echt niet ieder jaar terugkomen' 8)7).

Nu, met de gestegen energieprijzen, hebben we het idee maar weer eens uit de ijskast getrokken.

We hebben een vrijstaand huis uit 1997, met voor die tijd standaard isolatie en dubbelglas. We denken erover om de kozijnen met dubbel glas binnen enkele jaren te vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas. Geen vloerverwarming, geen zonneschermen, en 'ouderwetse' radiatoren die via de stadsverwarming gevoed worden. Die stadsverwarming hebben we ook voor SWW. We hebben dus geen gas, en koken op inductie. De vloer is eveneens op de voor die tijd gebruikelijke wijze geïsoleerd met tempex, met daaronder een (droge) kruipruimte.

In eerste instantie is het dus nog niet de bedoeling om de stadsverwarming er meteen uit te doen, maar wellicht wel over een jaar of twee.

De wens is om eerst de woonkamer (ca. 170m3) te gaan verwarmen met een LL warmtepomp. De rest van het huis wordt eigenlijk nooit verwarmd, behalve de badkamer. Daar wil ik een IR paneeltje neer hangen. Niet voor mijzelf of vrouwlief, maar zoonlief is naar eigen zeggen nogal een koukleum, dus die verwarming aldaar maakt in de winter overuren.

De hier vaker aangehaalde website om het benodigde vermogen te bereken (bouw-energie.be) vertelt mij dat ik voor die woonkamer (de rest vul ik in met 0) ca. 5.5kW nodig heb met het huidige oude dubbelglas. Als we dat vervangen hebben voor nieuw HR++ glas is ca. 4.5kW nodig.

Het verbruik bij stadsverwarming is in GJ, maar dat kan omgerekend worden naar een kWh-equivalent. Afgelopen jaar hebben we ca. 34GJ verbruikt incl. SWW. Ik schat het SWW verbruik in op max. ca. 10GJ op basis van metingen die ik de laatste paar weken heb gedaan, maar waarschijnlijker is het ca. 8GJ. Dat betekent dus dat we voor verwarming van voornamelijk woonkamer, maar dus ook die badkamer, in totaal ca. 26GJ verbruiken. Dat komt overeen met ca. 7000kWh, of ca. 900m3 gas (een deel daarvan dus, nogmaals, voor de badkamer).

Eigenwijs als ik ben, en met de wetenschap dat ik voorlopig nog de stadsverwarmig als backup heb, ben ik eigenlijk geneigd om een 3.5kW systeem te nemen. Mocht nou blijken dat dat niet voldoende is, dan kan ik er altijd nog een 2.5kW unit bijhangen. Of we hangen een grotere unit in de woonkamer en verplaatsen de 3.5kW naar onze vrij grote slaapkamer en gaan die voornamelijk gebruiken om de bovenverdieping te koelen in de zomer. Of is dit dom en moet ik gewoon een ca. 5kW (of 4.5kW) warmtepomp nemen?

Op het dak hebben we ca. 7700Wp liggen, waar we wat overschot van hebben (ca. 1000kWh).

Voor de volledigheid nog even een plaatje van de woonkamer. Mijn idee is om de binnenunit boven een raam in de zijmuur te plaatsen en de buitenunit meteen aan de buitenkant, resp. bij de 1 en de 2 in de tekening. De zithoek is waar 'woonkamer' staat in de tekening en de eethoek bij 'eetkeuken'. Handige lokatie?

Afbeeldingslocatie: https://dub01pap002files.storage.live.com/y4meHjIXN72VkYBtTwJ6RjsWIxj_wzfjQkuPBkofAXnav2SG--v5RtwwLxOiSMKYAEHDGtSB_Qctq8S-lYg8gHmucB5IOPOuqp-kWfDaMZjextmHi4hsmgYSbVzt8RiA0joqs07sV6TNo1vS1Yn9x7scdQv_kWjofWoZsyIhg-fpbylr80fU26NgQe8R42Prb-S?width=766&height=1024&cropmode=none

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Dank voor je uitleg.

[Afbeelding]

Waarschijnlijk krijg je "bleeding" als er maar één binnendeel minimaal vraagt.
Er stroomt dan koudemiddel door de units die uit staan. Of op modus ventileren, dan gaan ze de gewoon mee koelen.
Bleeding komt voor, als het minimum vermogen van de compressor, hoger ligt dan het minimaal vermogen van een binnendeel, het resterende word verdeeld over de andere binnendelen.
Daarom zie ik liever single splits in de meeste huis tuin en keuken situaties.
Dat is misschien ongunstig voor het verbruik.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• jobr
Oxellaar schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:04:
Daarom zie ik liever single splits in de meeste huis tuin en keuken situaties.
Ik heb zelf een L kamer waarbij het lange deel van L de muur grenst aan sdw buren dus kan niet echt 1 unit in het middel plaatsen (wil geen lange goot in de huiskamer).
Daarom aan het kijken naar een multisplit voor 2 kleine binnen units in de L kamer en evt 1 binnen unit op de eerste verdieping.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@jobr als beide... Of het merendeel van de units vaak gelijktijdig draaien, dan kun je prima een multi nemen.

Maar bij weinig gelijktijdige vraag, heeft single de voorkeur

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Tommie12
GermanPivo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

[...]

Als geen enkele unit vermogen vraagt, gaat de buitenunit uit. Bij koelen is het verbruik dan 29 W voor standby buitenunit + 3 binnenunits die aan staan (in koelmodus draait de ventilator van de binnenunit altijd).
Mijn Dakin binnenunits draaien echt niet als ze aan staan en de koudevraag nul is.

• GermanPivo
Tommie12 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Mijn Dakin binnenunits draaien echt niet als ze aan staan en de koudevraag nul is.
Ik weet dat dat bij Daikin anders is, maar de vraag van @jobr ging specifiek over MHI ;)

Overigens vind ik het zelf wel prettig als ze altijd draaien bij koelen (kan bij verwarmen ook, maar dat is bij MHI niet de standaard setting), want bij continu draaien zijn ze amper hoorbaar. Vooral het plots ontbreken van het geluid, ook als het zacht is, valt op.
Dus ik geef de voorkeur voor constant geluid op de achtergrond en dan merk ik vrijwel niet wanneer er actief gekoeld/verwarmd wordt.

[ Voor 59% gewijzigd door GermanPivo op 20-08-2022 06:28 ]

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:57:
[...]

Je hebt de mogelijkheid bij Daikin om de ventilator te laten draaien door deze setting te veranderen.

Voordeel; ventilator blijft draaien
Nadeel: luchtvochtigheid zal iets toenemen tussen de sessies door.

Mogelijk heb je hier positief effect van.
[Afbeelding]
@Tommie12 dat is gewoon een te wijzigen setting bij Daikin..

Daikin FTXM35R/RXM35R

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 17:55
Ik lees hier dat 2 singles zuiniger zijn in gebruik dan een multi. Maar als ik de specs van de MHI SRK35ZS single bekijk dan zie ik voor dat buitendeel een EER en COP van 4.03 / 4.32. Terwijl de multi unit SCM50ZS een EER en COP heeft van 4.90 / 5.17. Dat scheelt zeker bij verwarmen toch aardig wat in efficiëntie.

Ook lees ik dat het laagste vermogen van een single lager is, als ik bovenstaande voorbeelden neem dan is dat bijvoorbeeld 0,9 vs 1,7 voor de single en multi. Maar als ik op een multi 2 binnendelen heb en die draaien allebei, is het dan niet 1,7 / 2 ?

Ik heb een klok/klepel gevoel.... volgens mij begrijp ik het nog steeds niet helemaal.

Ik twijfel namelijk tussen een SCM50ZS met een SRK25 en SRK35 erop. Of 2 singles, een SRK35 en SRK25, maar het prijsverschil van een SRK25 t.o.v. een SRK35 is vrij weinig. Waarom zou ik dan niet gewoon 2x single SRK35 nemen. Is nog goedkoper ook dan de multi opstelling. Keuze stress......

• GermanPivo
lexi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:03:
Ik lees hier dat 2 singles zuiniger zijn in gebruik dan een multi. Maar als ik de specs van de MHI SRK35ZS single bekijk dan zie ik voor dat buitendeel een EER en COP van 4.03 / 4.32. Terwijl de multi unit SCM50ZS een EER en COP heeft van 4.90 / 5.17. Dat scheelt zeker bij verwarmen toch aardig wat in efficiëntie.

Ook lees ik dat het laagste vermogen van een single lager is, als ik bovenstaande voorbeelden neem dan is dat bijvoorbeeld 0,9 vs 1,7 voor de single en multi. Maar als ik op een multi 2 binnendelen heb en die draaien allebei, is het dan niet 1,7 / 2 ?

Ik heb een klok/klepel gevoel.... volgens mij begrijp ik het nog steeds niet helemaal.

Ik twijfel namelijk tussen een SCM50ZS met een SRK25 en SRK35 erop. Of 2 singles, een SRK35 en SRK25, maar het prijsverschil van een SRK25 t.o.v. een SRK35 is vrij weinig. Waarom zou ik dan niet gewoon 2x single SRK35 nemen. Is nog goedkoper ook dan de multi opstelling. Keuze stress......
Een multi is gunstig als een aantal aangesloten units altijd tegelijk draaien / tegelijk dezelfde koeltevraag hebben. Maar in de praktijk is dat vaak anders, dan is er een kamer die koelte vraagt en een andere niet. Dan zit je bij een multi met een te hoog minimum vermogen van 1,7 kW voor die ene binnenunit (en dus meer kans op pendelen). Met een single heb je dus de helft van het minimale vermogen, dus een unit die wat rustiger draait. Vergelijk ook even de minimum opgenomen vermogens, daar zie je grotere verschillen.

Als je de ruimte hebt, en als je ook maar 2 binnenunits aan gaat sluiten, zou ik altijd kiezen voor 2 singles. Een 3,5 kW heeft hetzelfde minimale vermogen, dus wat dat betreft kan je net zo goed 2x 3,5 kW hangen. Maar op papier zijn de kleinere units efficiënter. Kijk trouwens ook even naar een ZSX - kosten wat meer, maar zijn ook efficiënter.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
lexi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:03:

Eigenlijk heeft @GermanPivo al alles verteld wat ik ook zou zeggen. Sterker nog, ik zat met een nagenoeg zelfde scenario als jou en heb uiteindelijk ook de 3,5 singles gekozen i.p.v. 2,5 en 3,5. vanwege het minimale prijsverschil en omdat de 3,5 volgens de specs een lager minimaal vermogen heeft dan de 2,5.
(0,17 i.p.v. 0,19 als ik met dat goed herinner).

Nog een mogelijk voordeel van singles t.o.v. multi is dat wanneer 1 unit stuk gaat, je nog altijd een 2e systeem hebt om te verwarmen/koelen omdat ze onafhankelijk van elkaar werken.
Ligt je multi eruit dan ligt gelijk alles plaat.

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 20-08-2022 10:01 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
Servee schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 06:47:
[...]

@Tommie12 dat is gewoon een te wijzigen setting bij Daikin..
Dit is nieuw voor mij.
Waar zou je deze setting kunnen wijzigen?

• Servee
  • Niet online
Buffalo trace schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Dit is nieuw voor mij.
Waar zou je deze setting kunnen wijzigen?
Met je afstandsbediening alleen zie afbeelding in de gequote post.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
Servee schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Met je afstandsbediening alleen zie afbeelding in de gequote post.
Zal ‘s proberen, thnx

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-01 23:43
Afgelopen week heb ik een offerte ontvangen voor de installatie van een Perfera setje:
- 1 x Daikin Perfera buiten unit 3,5kw RXM35R9
- 1 x Daikin Perfera binnen unit 3,5kw FTXM35R

Inclusief complete montage voor 2600 euro. Elektra vanuit meterkast naar buitenunit leg ik zelf aan, inclusief nieuwe groep met aardlekautomaat.

De binnen- en buitenunit komen vlak bij elkaar te hangen aan dezelfde muur, waardoor het leidingwerk maximaal 3m is. Gootwerk aan binnenzijde woning omdat dat daar optisch het beste is weg te werken. Geen hoogwerker nodig of andere rare fratsen.

Als ik op internet kijk zie ik zo'n sets voor nog geen 1300 euro van de hand gaan. Stel dat ik dan nog 300 euro tel voor leidingen, ophangbeugels, koudemiddel, gootjes en ander klein materiaal kom ik op 1600 euro aan materiaalkosten uit. En dan is die 300 euro al erg ruim genomen. Dan zou dit betekenen dat de werkelijke installatie (manuren + marge) zo'n 1000 euro is. Lijkt mij best veel voor deze eenvoudige klus, of zie ik iets over het hoofd?

• MotorBeast
@niwresixel Iets van wet van vraag en aanbod, inflatie, hype door energiecrisis etc. Probeer maar eens een ander te vinden die het voor €500,- minder doet. Ik vind het overigens een nette prijs. Ik was voor 3 units €5500,- kwijt 3 jaar geleden (wel meer werk).

Kosten van een bedrijf/zzp-er zijn overigens niet alleen loonkosten.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 20-08-2022 14:11 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

niwresixel schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:59:
Afgelopen week heb ik een offerte ontvangen voor de installatie van een Perfera setje:

Inclusief complete montage voor 2600 euro. Elektra vanuit meterkast naar buitenunit leg ik zelf aan, inclusief nieuwe groep met aardlekautomaat.

De binnen- en buitenunit komen vlak bij elkaar te hangen aan dezelfde muur, waardoor het leidingwerk maximaal 3m is. Gootwerk aan binnenzijde woning omdat dat daar optisch het beste is weg te werken. Geen hoogwerker nodig of andere rare fratsen.

Als ik op internet kijk zie ik zo'n sets voor nog geen 1300 euro van de hand gaan. Stel dat ik dan nog 300 euro tel voor leidingen, ophangbeugels, koudemiddel, gootjes en ander klein materiaal kom ik op 1600 euro aan materiaalkosten uit. En dan is die 300 euro al erg ruim genomen. Dan zou dit betekenen dat de werkelijke installatie (manuren + marge) zo'n 1000 euro is. Lijkt mij best veel voor deze eenvoudige klus, of zie ik iets over het hoofd?
8 man uur, voorrijkosten, aanschaf /afschrijving van gereedschap, geven van garantie en mogelijke nazorg.

Lijkt mij een redelijk bedrag, sterker nog 2600 euro voor twee units is gewoon scherp geprijsd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:10
Vraagje.
Ik weet dat ik de filter moet schoonmaken van mijn airco MHVI zsx.

Maar die 2 oranje filters iets van allergie en schimmelreinigend, bacterie en virus reinigend. Moeten die elk jaar worden vervangen? En zo ja waar koop ik dit kan ze niet vinden namelijk. Of is dit iets dat de monteur standaard vervangt bij een onderhoudsbeurt.

Ik vervang namelijk ook jaarlijks mijn HEPA filter in de stofzuiger. Maar die geeft dit aan met een strook die verkleurt (Miele)

• Servee
  • Niet online

Ik betaalde in maart €2400,- voor dezelfde set dus niet abnormaal hoog.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

8 man uur, voorrijkosten, aanschaf /afschrijving van gereedschap, geven van garantie en mogelijke nazorg.

Lijkt mij een redelijk bedrag, sterker nog 2600 euro voor twee units is gewoon scherp geprijsd.
Het is 1 set ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

My bad, verkeerd gelezen. 2600 euro is dan wel aan de prijs, ik was begin vorig jaar 1650 kwijt voor de mhi op zolder. Maargoed dat waren wel #anderetijden

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:31

Ik heb deze week getekend voor deze set voor €2370, standaard installatie tot 10m koel leiding maar heb net als jou maar 3 meter nodig, heb niet om extra korting gevraagd. Andere offerte (opgevraagd eind juli) was €2300 maar zaten een stuk verder weg en ivm garantie vind ik dat onhandig. Installatie kan wel pas 2 maanden later

Kan dus wel iets goedkoper maar niet heel veel lijkt het. mocht je namen willen kan je een pm sturen. Op de website staat ie ook nog steeds voor dit bedrag incl installatie

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

My bad, verkeerd gelezen. 2600 euro is dan wel aan de prijs, ik was begin vorig jaar 1650 kwijt voor de mhi op zolder. Maargoed dat waren wel #anderetijden
Daikin is sowieso wat duurder dan MHI doorgaans maar tussen de 1750/1950 zou het nu nog wel moeten lukken voor een zsw 3,5kw.

Mijn Perfera prijzen waren allemaal rond het betaalde bedrag incl installatie van 5 meter standaard en de overige drie meter zijn niet berekend.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Een offerte binnen gekregen gisteren:

1. Leefruimte / keuken

Vensters 7,4 m²
Buitenmuren 15,4 m²
Binnenmuren 47,3 m²
Vloer 52,0 m²
Plafondonder verdieping 52,0 m²
Volume 130,0 m³
Totale warmtelast 3.951 Watt
Totale warmtelast/m3 30 Watt/m3

2. Master bedroom

Vensters 3,3 m²
Buitenmuren 23,3 m²
Binnenmuren 21,0 m²
Vloer 29,0 m²
Plafondonder dak/zolder 32,6 m²
Volume 60,9 m³
Totale warmtelast 1.872 Watt
Totale warmtelast/m3 31 Watt/m3

3. Kamer dochter

Vensters 1,4 m²
Buitenmuren 6,0 m²
Binnenmuren 25,7 m²
Vloer 12,4 m²
Plafond 12,4 m
Volume 29,0 m³
Totale warmtelast 909 Watt
Totale warmtelast/m3 31 Watt/m3

4. Kamer zoon
Vensters 2,6 m²
Buitenmuren 5,0 m²
Binnenmuren 23,3 m²
Vloer 10,7 m²
Plafond 10,7 m²
Volume 25,2 m³
Totale warmtelast 840 Watt
Totale warmtelast/m3 33 Watt/m3

Voor verwarming koeling woonkamer/keuken wordt er mij een Daikin FTXA-50-BB en een stylish 5KW aangeraden. (i know overkill wss).

Voor de andere slaapkamers een 3MXM52 met een Perfera vloermodel op de master bedroom (zolder) van 3,5KW. en 2x FTXM 20-R voor de slaapkamers van de kinderen. Berekening voor warmteverlies is correct. Maar zou ik het mij toch riskeren om alles wat lichter te nemen? En zal de installateur willen meegaan in mijn verhaal? Voor woonkamer vb een 4.2KW en voor de slaapkamers een 3MXM40 met vb een 2,5KW voor de grote slaapkamer en 2x FTXM20 voor de kleine slaapkamers? Zolder verwarmen we NOOIT, koelen in de zomer graag maar mag niet te veel verschil zijn met buiten vind ik.
1 kinderkamer zal praktisch nooit verwarmd worden omdat de zoon het niet graag warm heeft. De dochter daarentegen heeft het graag warm. Prijs voor de single split is 4K de prijs en voor de multi ongeveer 6K. Ik wil hier in mijn geval toch eens jullie meningen.

• MotorBeast
@Nilos128 5 Woonkamer is meer geluid dan een 4,2 . Iedere dB is er 1. Hier 60m2 met een 4,2.

Ik heb het hier al vaker neergezet maar ik doe een hele bovenverdieping van zo'n 40 m2 met een 2,5 (had ook 2 kunnen zijn) en een zolder met gelijk opp met een 2. Hoe warm of koud wil je het boven hebben? Ik geen 21 graden in de winter, 19 graden warm zat (eigenlijk bijna nooit verwarmen hier). Koelen is bij fatsoenlijke isolatie en zonwering peanuts voor die dingen. Ik koel naar 22/23 graden bij 30 plus buiten.

Trek hier voor jezelf een conclusie uit.

Installateur meegaan? Wie betaalt die bepaalt.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Ik onderstaande
Daikin FTXM35R
Daikin RXM35R
2 meter leidingwerk

2050 euro omgeving Utrecht. Ik moet nu alleen 2 maanden wachten.

Het kan dus wel

• Servee
  • Niet online
dit bericht ging niet over lucht/lucht warmtepompen

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:33 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:34 ]

• Servee
  • Niet online
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:34 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:34 ]

• MotorBeast

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:36 ]

• Fire71
  • Niet online

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:34 ]

• Servee
  • Niet online

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:35 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 22-08-2022 17:35 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 196 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic