RonJ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
Dat geldt dus ook voor mn L/L units, het zijn nu andere units, wijze van installatie en een andere woning en dat betekend simpelweg dat ik niet zomaar de instellingen en gebruikersgedrag uit de vorige woning met L/L units moet overnemen.
Daarover gesproken. Ik had eerder nog niks gepost omdat het nog niet helemaal af is, maar hierbij wat work-in-progress foto's van onze kanaalunits icm airzone die we nu geplaatst hebben.
Het zijn 3 Daikin FDXM's, 3,5, 3,5(had een 2,5 moeten zijn achteraf) en 2,5 op een 3MXM52A buitenunit, één voor iedere verdieping. Ik heb nog getwijfeld of het geen 68 moest zijn, maar ben heel blij met de keuze voor een 52. Ik heb het verbruik nog niet boven de 650 watt gezien met 2x 3,5 units die starten met 28 binnen en 33 buiten. Dat zakt al heel snel in naar rond de 250 watt en dan blijft de boel prima koel. Het laagst gemeten verbruik is rond de 160w (en daar moet eigenlijk nog 30 watt sluipverbruik van alle airzone spulleboel af), daarna gaat ie pendelen. Niet zo laag als de Ururu's hiervoor, maar het valt me zeker niet tegen voor een 3-multi.
Elke unit is voorzien van een Airzone multizone plenum en auto-cleaning-filtermodule. Je hebt dan voor iedere unit een Daikin Madoka thermostaat nodig, plus een airzone thermostaat voor iedere zone die je wil regelen.
Eea is met geisoleerde en geluidsdempende slangen aangesloten op de roosterschoenen. De verstelbare roosters zijn inmiddels al een tijdje besteld in de juiste ral-kleuren, vandaar nog alle gaten in de muren (die ook nog op de schilder wachten).
Alvast wat foto's, ik zal nóg

wat uitgebreidder posten als het allemaal af is.
De eerste buitenunit voorgemonteerd en voorbekabeld, dat is een heel stuk makkelijker dan dat allemaal boven je macht aan het plafond te doen. De overgangen aan de uitblaaszijde moeten ook allemaal rondom getaped en geisoleerd worden, dat gaat sowieso alleen vooraf.
De eerste unit tegen het plafond beneden:
Die hangt er inmiddels zó bij. Zoals je ziet is het allemaal enorm krap rondom zo'n unit, maar het gaat allemaal nog net. Ik moet nog één uitblaastraject maken voor de uitbouw (de loshangende slang), die is wat lastiger omdat ie over een stalen draagbalk heen moet. Waarschijnlijk gaan we het platte dak hierboven nog beter isoleren en opnieuw laten bitumeren, dan is het makkelijker dat straks even van bovenaf te doen.
De grijze slangen icm het blauwe plenum zijn van het vent-axia luchtverdeelsysteem en moeten nog worden aangesloten op de zijkant van het Airzone plenum. Zo kunnen dezelfde uitblaaskanalen óók voor de WTW ventilatie worden gebruikt, althans beneden en op zolder, onder de trap was dat ook het plan maar er is daar helaas net geen ruimte in de breedte meer voor.
En de bijbehorende uitblaas-roosterschoenen. De koof voor het aanzuigtraject moet ik nog maken, evenals een multiplex plaat om de unit af te dekken in het plafond. De koof bevat straks 2 250mm geisoleerde en geluiddempende slangen die vanuit de woonkamer en uitbouw aanzuigen. De keuken hebben we bewust niet gedaan ivm vettige kooklucht, die mag liever (via ventielen met aanzuigfilters) meteen vanuit de recirculatiekap de WTW in.
De tweede unit voor de slaapkamers op de 1e verdieping hebben we onder de trap geplaatst. De uitblaasslangen en de nodige slangen voor de WTW, mantelpijpen voor kabels, etc. hangen er nu boven (helaas geen goede foto meer van). Hieronder is nog ruimte over gehouden voor een inbouwkast voor beddengoed e.d. Als ik er bij moet schuif ik simpelweg die kasten er weer uit, omdat de units voor plafondmontage gemaakt zijn kan alles van onderaf geserviced worden.
Dat ziet er nu zo uit:
De aanzuigroosters lopen vanuit iedere slaapkamer een 250mm geisoleerde geluiddemper slang in, langs de trap omhoog tot vlak voor de binnenunit, zo voorkom je overspraak/geluidslekken tussen de ruimtes.
De laatste unit op zolder is op de buitenunit aangesloten en werkt, maar zit nu weer ingepakt in plastic omdat we daar nog aan het isoleren en stucen zijn. Die wordt daarna pas verder geinstalleerd en in gebruik genomen.
De bediening doe je dan volledig via Airzone thermostaten, de daikin thermostaat dient alleen voor het aanpassen van de (vele

) instellingen, naar keuze al dan niet als ruimtesensor voor de airco regeling en bevat ook een gasleksensor. Zonder deze thermostaat werkt het echter niet. Deze kan je wel volledig wegwerken als je wil, alles is via bluetooth in te stellen daaraan.
Via de airzone thermostaat in een ruimte kan je (indien zo ingesteld) ook de andere zones voor die verdieping bedienen.
En via de Webserver en App is natuurlijk ook alles te bedienen. Je moet dan wel alles aan elkaar verbinden met bus-kabels. De Home Assistant integratie met Airzone is ook super goed.
[
Voor 6% gewijzigd door
RonJ op 19-08-2022 15:00
]
All-electric.