Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 195 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.334.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

@Waah Wanneer je van hoge temperatuur verwarming afkomt is het sowieso wennen of dat luchtverwarming of vloerverwarming is in beide gevallen is het wennen gezien het lage temperatuurverwarming is waardoor je stralingswarmte gaat missen.
Het comfort van vloerverwarming in moderne nieuwbouw wordt overigens overschat, door hoge isolatie is de vloer vaak niet heel warm en voelt in het huis al snel kill aan. De WAF vind verwarmen met l/l comfortabeler.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Lezen is een kunst en er is niets ongenuanceerds aan. L/L is niet de heilige graal als je in een waaigat woning woont. Het is dan een drama. Niets meer, niets minder. Bij vorst gaan die mensen echt niet blij worden en met een Cop 1,5 zullen ze er weinig mee opschieten dan wbt kosten. Er zijn woningen in Nederland waar je gewoon de wind voelt trekken door de woningen heen en langs de kozijnen. Ja joh, L/L hangen, :N
Je zei als initieel statement “zonder goede isolatie is l/l een waardeloze verwarming”. Nu nuanceer je dat door te zeggen dat je het hebt over waaigaten waar je wind wind voelt waaien, dit is extreem slechte isolatie. Precies mijn punt over nuance.

En hoe wordt de COP dan ineens 1.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Je zei als initieel statement “zonder goede isolatie is l/l een waardeloze verwarming”. Nu nuanceer je dat door te zeggen dat je het hebt over waaigaten waar je wind wind voelt waaien, dit is extreem slechte isolatie. Precies mijn punt over nuance.

En hoe wordt de COP dan ineens 1.5?
Wat is het L/W topic toch een verademing ipv dit topic waar normaal discussie wordt gevoerd.

Ga lekker muggenziften over wat slechte isolatie is en wat extreem slecht is. Reken jij dan tot in detail dan maar het omslagpunt van rc waarde berekenen wat slecht is en wat extreem slecht. Jij bent van de nuance.

En Cop nadert bij goed lage temperaturen buiten vanzelf dat punt. Zeker als je compressor door slechte isolatie moet staan stampen.

Adviseer jij iedereen toch L/L met een waardeloze woning (en die zijn er veel in Nederland) want het werkt altijd. Gelukkig ben je geen installateur die bij klachten aansprakelijk is. Dat scheelt stukken.

En maar over naar wat moet ik hangen, hoeveel vermogen, welk merk en waar zonder kritisch te zijn. Een stuk makkelijker.

Edit: heb even teruggezocht en volgens mij heb je zelf nog niet eens een echte winter meegemaakt met je eigen L/L. Afgelopen winter was geen winter. Ik spreek je graag nog eens als het 2 weken echt alleen maar vorst is en je huis echt afkoelt of je het allemaal zo *O* vindt met om 30/40 minuten defrosts en geen warmtebuffer, hoge ventilatorstanden etc.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:19
Maxwp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:51:
is er eigenlijk een verschil tussen de aanvoer en afvoer leiding van het gas qua temperatuur? ik neem aan van wel toch
zie net dat ze bij mij beide in de zelfde isolatie mantel hebben geduwd en dus tegen elkaar aan zitten.
dit lijkt me niet goed voor de effectiviteit van het systeem of maakt dat niet veel uit?
Het laatste stukje in de airco zitten de leidingen altijd bij elkaar in. De rest moet gescheiden zijn. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voskuh_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:12
Graag zou ik eens willen voorleggen over hoe er hier gedacht wordt wat te doen met een defecte installatie.

Op de begane grond heb ik een multisplit systeem met twee binnenunits
Buitenunit: LG fm25ah
woonkamer (175 m3) LG mt18ah (5.3 kW)
slaapkamer (57 m3) LG mt11ah (3.5 kW)
De installatie is nog door de vorige bewoners aangekocht en ik schat dat het zo’n 10 jaar oud is.

Met de recente warme dagen plotseling storing. De ventilator in de buitenunit draait niet meer. Monteur kon niet snel komen vanwege vakantie. Ik heb de buitenunit zelf even opgeschroefd om te kijken of ik het zelf kon oplossen. Het lijkt erop dat de printplaat is doorgebrand bij de aansluitingen van de ventilator...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wEALRrODM-jQfKmWzW7NgjBBd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ms11AYebKLTYRX8fuTzFy6I.jpg?f=fotoalbum_large
door een duizendpoot?!

Ik zag dat een nieuwe printplaat makkelijk 600-700 euro kost. Of de ventilator motor zelf ook kapot is weet ik nog niet.

Afgelopen winter heb ik het hele seizoen verwarmd met de installatie. Dat ging zo zo. Vooral met (nacht)vorst toch het idee dat de installatie het niet helemaal bij kon houden. Bijna elk uur sprake van defrosts. Waardoor temperatuur in huis weer wat zakte.
In de woonkamer temperatuur schommelingen van 4 graden. Dit laatste heb ik met home assistant met een broadlink IR controller opgelost door automatisch aan/uit te schakelen bij een smallere temperatuur range.
Op zich lukte het allemaal wel, maar heel comfortabel was het niet. Bovendien lukte het niet goed om de aangrenzende badkamer bij de slaapkamer comfortabel te houden omdat de unit in de slaapkamer de andere kant op blaast.
Omdat we een houtkachel in de woonkamer hebben, komt het regelmatig voor dat alleen de unit in de slaapkamer warmte vraagt waardoor het minimale vermogen van 700-800W voor pendelen zorgt.
Uiteindelijk was het wel goedkoper dan het jaar ervoor met gas stoken.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik twijfel of het niet beter is om de installatie te vervangen ipv repareren. Bijkomend voordeel is dat ik dan eventueel twee single units zou kunnen nemen, wat wellicht zuiniger samen met de houtkachel is. Ik vraag me vooral af of het relatief eenvoudig is om een nieuwe installatie op de oude leidingen aan te sluiten (anders moet het hele plafond open) en of er veel winst valt te behalen wat betreft energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:21
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

En Cop nadert bij goed lage temperaturen buiten vanzelf dat punt. Zeker als je compressor door slechte isolatie moet staan stampen.
Mwah, zo laag zal het niet gaan. Ik pak even een veelgekozen MHI, maar die heeft bij -7 nog een COP van 2,5. En we zijn het er beide over eens dat dat niet zo heel vaak meer voorkomt tegenwoordig :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxEW2rUnBaKv3BRav3aM11zwkS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WmzIHLven5d9gvAgbnsgAqLF.png?f=fotoalbum_large
Eurovent

Neem overigens niet weg dat isolatie stap 1 is natuurlijk :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GermanPivo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Mwah, zo laag zal het niet gaan. Ik pak even een veelgekozen MHI, maar die heeft bij -7 nog een COP van 2,5. En we zijn het er beide over eens dat dat niet zo heel vaak meer voorkomt tegenwoordig :9
[Afbeelding]
Eurovent

Neem overigens niet weg dat isolatie stap 1 is natuurlijk :)
Lijkt mij stug dat je die Cop haalt als je echt volle bak moet stoken. Er staat niet bij bij welk toerental dat is. Verbruikscijfers van auto's neem ik ook met een grote korrel zout. Meten onder ideale omstandigheden en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire71
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Lijkt mij stug dat je die Cop haalt als je echt volle bak moet stoken. Er staat niet bij bij welk toerental dat is. Verbruikscijfers van auto's neem ik ook met een grote korrel zout. Meten onder ideale omstandigheden en zo.
In plaats van Eurovent ongefundeerd zwart te maken, kun je ook hun test protocol doornemen en precies aangeven waar ze volgens jou de fout in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
voskuh_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:08:
Graag zou ik eens willen voorleggen over hoe er hier gedacht wordt wat te doen met een defecte installatie.

Op de begane grond heb ik een multisplit systeem met twee binnenunits
Buitenunit: LG fm25ah
woonkamer (175 m3) LG mt18ah (5.3 kW)
slaapkamer (57 m3) LG mt11ah (3.5 kW)
De installatie is nog door de vorige bewoners aangekocht en ik schat dat het zo’n 10 jaar oud is.

Met de recente warme dagen plotseling storing. De ventilator in de buitenunit draait niet meer. Monteur kon niet snel komen vanwege vakantie. Ik heb de buitenunit zelf even opgeschroefd om te kijken of ik het zelf kon oplossen. Het lijkt erop dat de printplaat is doorgebrand bij de aansluitingen van de ventilator...
[Afbeelding]
door een duizendpoot?!

Ik zag dat een nieuwe printplaat makkelijk 600-700 euro kost. Of de ventilator motor zelf ook kapot is weet ik nog niet.

Afgelopen winter heb ik het hele seizoen verwarmd met de installatie. Dat ging zo zo. Vooral met (nacht)vorst toch het idee dat de installatie het niet helemaal bij kon houden. Bijna elk uur sprake van defrosts. Waardoor temperatuur in huis weer wat zakte.
In de woonkamer temperatuur schommelingen van 4 graden. Dit laatste heb ik met home assistant met een broadlink IR controller opgelost door automatisch aan/uit te schakelen bij een smallere temperatuur range.
Op zich lukte het allemaal wel, maar heel comfortabel was het niet. Bovendien lukte het niet goed om de aangrenzende badkamer bij de slaapkamer comfortabel te houden omdat de unit in de slaapkamer de andere kant op blaast.
Omdat we een houtkachel in de woonkamer hebben, komt het regelmatig voor dat alleen de unit in de slaapkamer warmte vraagt waardoor het minimale vermogen van 700-800W voor pendelen zorgt.
Uiteindelijk was het wel goedkoper dan het jaar ervoor met gas stoken.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik twijfel of het niet beter is om de installatie te vervangen ipv repareren. Bijkomend voordeel is dat ik dan eventueel twee single units zou kunnen nemen, wat wellicht zuiniger samen met de houtkachel is. Ik vraag me vooral af of het relatief eenvoudig is om een nieuwe installatie op de oude leidingen aan te sluiten (anders moet het hele plafond open) en of er veel winst valt te behalen wat betreft energieverbruik.
Zoeken op internet naar tweedehandsonderdelen. Ik heb zo mijn printplaat a €400,- nieuw vervangen voor €50,- in mijn HR Ketel. 2 Nieuwe units kosten zo €3000,- Tja.

NB: toevallig heb ik het hierboven net over defrosts. Die blijf je houden alleen LG heeft daar blijkbaar een apart regime voor op tijd ipv wanneer nodig. Zoek even in het topic. Veel over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

In plaats van Eurovent ongefundeerd zwart te maken, kun je ook hun test protocol doornemen en precies aangeven waar ze volgens jou de fout in gaan.
Ik reageer op het schema zoals hier gepresenteerd. Draag aub eerst zelf eens iets zinnigs bij dan alleen te trappen. Ik ga met dit commentaar ervan uit dat jij dat wel heel uitgebreid hebt gedaan en de toerentallen mij kan vertellen. Een Cop bestaat namelijk niet bij x temperatuur want is afhankelijk van de buitensituatie (schaduw/zon/wind/vocht) en compressorsnelheid.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

We hebben het hier niet over de consumentenbond of een autofabrikanten die uit de wind van een andere auto 80 rijden in de hoogste versnelling en dat verbruik opgeven..

Vind het teveel om hier te plaatsen, maar de methode wordt uitvoerig beschreven vanaf pagina 27 van deze pdf.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 17-08-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Een Cop bestaat namelijk niet bij x temperatuur want is afhankelijk van de buitensituatie (schaduw/zon/wind/vocht) en compressorsnelheid.
Eens, maar zonder enige manier van gestandaardiseerd testen kan je natuurlijk niks vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

NB: toevallig heb ik het hierboven net over defrosts. Die blijf je houden alleen LG heeft daar blijkbaar een apart regime voor op tijd ipv wanneer nodig. Zoek even in het topic. Veel over te vinden.
Hierover werd ik tijdje terug ook (terecht) op m'n plek gezet - het tijd gebaseerde gedeelte is geen defrost, maar wel dezelfde nadelen :F Zie hieronder.
rupsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
[...]

Even een oud vraagstuk ophalen hoor :9

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.
Zelfde verhaal als voorheen, het gaat op basis van temperatuur.

Nu vertelde ik hem jouw verhaal en ik heb er ook een antwoord op gekregen.

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
GermanPivo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Hierover werd ik tijdje terug ook (terecht) op m'n plek gezet - het tijd gebaseerde gedeelte is geen defrost, maar wel dezelfde nadelen :F Zie hieronder.

[...]
Thnx. Iets van de klepel.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wd200 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:19:
Door de vloer van de garage kan niet (vloerverwarming)
Die slangen liggen toch niet direct tegen elkaar? Daar kun je toch prima tussendoor boren? Even met een infrarood camera kijken waar ze liggen en boren maar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:04

greatgonzo

schit-te-rend!

Een afgeleid vraagje, de gasprijs is hoog, we zitten tegen het einde van het contract, en ik vraag me af of ik mijn gas/elektraverbruik moet gaan aanpassen.

Situatie: op de overloop hebben we een airco hangen (2.4 kW) en op de 2e verdieping in één van de slaapkamers (3.5 kw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSoAPLW3i8Znvtc7KaEuCaVHeXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/piB9iFOWckWdOulC1c8L8fhe.png?f=user_large

In hoeverre is het zinvol om de ruimtes te verwarmen met de airco? Het zijn de slaapruimtes, dus boven de 15 graden hoeft het niet te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Sjonge, als ik het hier zo eens lees kan je er beter amper aan beginnen, tenzij je exact doet wat sommigen hier zeggen? Ook ik heb nog 2,5 jaar een mooi contract met goede tarieven. Ik verwacht hier in totaal nog 5 jaar te wonen en dan verhuizen wij waarschijnlijk. Ik twijfel dus sowieso enorm of ik dit wel of niet moet doen. Maar ik lees over herrie, defrosts, overbemeten, trillingen, storingen, eerst isoleren. Dit is toch geen hogere wiskunde?
Of toch wel? Die eeuwige warmteverliesberekening ook, veels te ingewikkeld met al die termen. Misschien leuk als je hier al jaren alles leest en je "erin" zit maar voor een eenvoudige consument, als ik, gewoon niet te doen. Ik heb dit huis jaar geleden gekocht ongeveer, was blij dat ik net nog kopen, en ik weet echt niet hoe die muren hier zijn, of welke isolatie er precies in zit. Gewoon geen verstand van joh. Dus tja.

Neem ik nou wel of geen airco om te verwarmen, wetende dat ik tot november 2024 goed zit qua prijzen en dan nog max 3 jaar hier woon? Ik weet het niet (meer). L/w schijnt hier niet te kunnen. Misschien is het beste om helemaal niks te doen voorlopig. Of klein beginnen met alleen het kantoortje verwarmen en kijken hoe het bevalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Anoniem: 479106 Het is een tech forum. Daar kan je diepgang verwachten. Je hoeft niet alles te lezen maar pik eruit wat je zelf belangrijk vindt.

En als je niet uit de warmteverliesberekening komt is er altijd wel iemand die je helpt. Heb toevallig gisteren dat ook gedaan via DM met iemand. Wat snap je niet? Beetje zonde al je er een 5 inhangt als je met een 2,5 toe kan. Alleen al voor je budget.

L/W schijnt niet te kunnen? Want?

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
greatgonzo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:06:
Een afgeleid vraagje, de gasprijs is hoog, we zitten tegen het einde van het contract, en ik vraag me af of ik mijn gas/elektraverbruik moet gaan aanpassen.

Situatie: op de overloop hebben we een airco hangen (2.4 kW) en op de 2e verdieping in één van de slaapkamers (3.5 kw)

[Afbeelding]

In hoeverre is het zinvol om de ruimtes te verwarmen met de airco? Het zijn de slaapruimtes, dus boven de 15 graden hoeft het niet te komen.
Even de TS lezen zou ik zeggen. Maar simpel gezegd, bij enigszins normale isolatie ja. Niet voor niets is er een run op die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Het comfort van vloerverwarming in moderne nieuwbouw wordt overigens overschat, door hoge isolatie is de vloer vaak niet heel warm en voelt in het huis al snel kill aan. De WAF vind verwarmen met l/l comfortabeler.
Maar dan is die mooie tegelvloer nóg kouder...

Het klopt overigens wel. Wij verwarmen met water van slechts 25 graden, waarmee de vloeren net een graad of 22 worden. Dat voelt niet warm, maar zeker ook niet echt koud.

Het alternatief (verwarmen met een blazende L/L in elke kamer en een nóg koelere vloer) is bepaald veel slechter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-05 22:41
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:08:
Sjonge, als ik het hier zo eens lees kan je er beter amper aan beginnen, tenzij je exact doet wat sommigen hier zeggen? Ook ik heb nog 2,5 jaar een mooi contract met goede tarieven. Ik verwacht hier in totaal nog 5 jaar te wonen en dan verhuizen wij waarschijnlijk. Ik twijfel dus sowieso enorm of ik dit wel of niet moet doen. Maar ik lees over herrie, defrosts, overbemeten, trillingen, storingen, eerst isoleren. Dit is toch geen hogere wiskunde?
Of toch wel? Die eeuwige warmteverliesberekening ook, veels te ingewikkeld met al die termen. Misschien leuk als je hier al jaren alles leest en je "erin" zit maar voor een eenvoudige consument, als ik, gewoon niet te doen. Ik heb dit huis jaar geleden gekocht ongeveer, was blij dat ik net nog kopen, en ik weet echt niet hoe die muren hier zijn, of welke isolatie er precies in zit. Gewoon geen verstand van joh. Dus tja.

Neem ik nou wel of geen airco om te verwarmen, wetende dat ik tot november 2024 goed zit qua prijzen en dan nog max 3 jaar hier woon? Ik weet het niet (meer). L/w schijnt hier niet te kunnen. Misschien is het beste om helemaal niks te doen voorlopig. Of klein beginnen met alleen het kantoortje verwarmen en kijken hoe het bevalt...
Ik heb nog geen airco's maar kan wel delen waarom ik er serieus naar kijk:

Met een cop van 4 heb je ongeveer 2kwh nodig voor 1 kuub gas te vervangen. Dus als de prijs meer dan dubbel is, is het al goedkoper.

Zelf heb ik vooral gas gebruik goed proberen te monitoren voor een jaar met homewizard en geeft dit een zeer goede empirische warmtevraag. Dit komt overeen met gemiddelde waardes. Dus ik zou eerst goed naar verbruik kijken zodat je weet wat je nodig hebt, niet alles met berekeningen. Mocht het onverhoopt niet genoeg zijn kan de CV altijd bijspringen.

Verder zou ik het alleen doen als je het geld "over" hebt. In mijn geval is extra aflossen op de hypotheek niet rendabel met lage vaste rente en oppotten voor een volgend huis (verwachting: 5 jaar) is ook niet echt waardevol.

Nu komt het belangrijkste: ik "geloof" in klimaatverandering en ben voor om Rusland te boycotten met gas. Dan zou het hypocriet zijn om niks te doen als het mogelijk iets zou kosten. Zeker als je het geld "over" hebt. Niet alles hoeft te renderen in geld! Dus verkoop je over 3 jaar heb je misschien 2000 euro "verloren" als de koper geen extra geld betaalt voor elektrisch verwarmen.

Laatste comment op financiën: Ik denk dat de stroom en gas prijs verder ontkoppeld raken door duurzame energie en dat de overheid gas wil uitfaseren, lees accijnzen omhoog.

Mocht je overtuigd zijn om het te doen is hier voldoende info te vinden om goede plek te zoeken, een combinatie van vermogens en tips voor stille airco's, wat ook duidelijk op spec sheets staat. En dan zijn er gerust ervaringen deskundigen die advies willen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door justben op 17-08-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
justben schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Ik heb nog geen airco's maar kan wel delen waarom ik er serieus naar kijk:

Met een cop van 4 heb je ongeveer 2kwh nodig voor 1 kuub gas te vervangen. Dus als de prijs meer dan dubbel is, is het al goedkoper.

Zelf heb ik vooral gas gebruik goed proberen te monitoren voor een jaar met homewizard en geeft dit een zeer goede empirische warmtevraag. Dit komt overeen met gemiddelde waardes. Dus ik zou eerst goed naar verbruik kijken zodat je weet wat je nodig hebt, niet alles met berekeningen. Mocht het onverhoopt niet genoeg zijn kan de CV altijd bijspringen.

Verder zou ik het alleen doen als je het geld "over" hebt. In mijn geval is extra aflossen op de hypotheek niet rendabel met lage vaste rente en oppotten voor een volgend huis (verwachting: 5 jaar) is ook niet echt waardevol.

Nu komt het belangrijkste: ik "geloof" in klimaatverandering en ben voor om Rusland te boycotten met gas. Dan zou het hypocriet zijn om niks te doen als het mogelijk iets zou kosten. Zeker als je het geld "over" hebt. Niet alles hoeft te renderen in geld! Dus verkoop je over 3 jaar heb je misschien 2000 euro "verloren" als de koper geen extra geld betaalt voor elektrisch verwarmen.

Laatste comment op financiën: Ik denk dat de stroom en gas prijs verder ontkoppeld raken door duurzame energie en dat de overheid gas wil uitfaseren, lees accijnzen omhoog.
Daarom ben ik blij dat de prijzen van energie door het dak gaan (behalve voor de minima en huurders). Ik werd 10 jaar geleden uitgelachen om mijn zonnepanelen, dakisolatie en 3 jaar geleden L/L. Wie lacht er nu hard met €75,- voorschot? 8) Mensen gaan pas bewegen als je ze pijn doet helaas.

Kan alleen niemand vinden om een WP Boiler en/of WP Monobloc te plaatsen. Markt is er totaal niet klaar voor. L/L zal het ook ondertussen wel een ramp aan het worden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 16:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58
Vandaag de "stoute schoenen" aangetrokken en de binnenunit (LG PC12SQ) zelf schoon gemaakt. Ik zag namelijk dat er best wel wat stof opgehoopt zat in de ventilatierol. Na wat YT fimpjes zelf aan de slag gegaan. Achteraf gezien viel het allemaal wel mee. Stapgewijs heb ik het zo aangepakt:

1. Eerst de bovenste filter verwijderd en gereinigd.
2. Onderste kap losklikken (toch wel wat kracht nodig, doch met beleid, want het is plastic).
3. 4 schroeven verwijderd en daarna het bovenste deel van de kap losgemaakt.
4. De coils zagen er eigenlijk nog prima schoon uit, toch even met wat perslucht doorgeblazen.
5. De ventilatie rol was dus het meest vies (het helpt niet dat de airco in de buurt van de keuken hangt denk ik, toch wat vettige stof ophoping leek het wel). Ik durfde nog niet de stap te maken om de rol eruit te halen, daarvoor moest ik ook wat meer demonteren. Ik kon er nu ook redelijk bij en heb alle kanalen met een borsteltje schoongemaakt. Vervolgens nog even met de perslucht nageblazen. Al met al kwam daar behoorlijk wat rotzooi vanaf.
6. Alles zo goed als mogelijk weer netjes met de stofzuiger (met zachte borstel) schoongemaakt en met een licht vochtige doek afgenomen.
7. Lekbak zag er best keurig uit, toch even schoon gemaakt
8. Vervolgens de coils ingespoten met: https://www.ventilatieshop.com/foaming-coil-cleaner/
9. Kappen er weer op en de airco weer laten draaien.

Wellicht dat ik de volgende keer de ventilatierol er wel uit durf te halen, dan kan je die toch beter schoonmaken.
Ik was er nu een klein uurtje mee bezig omdat het de eerste keer is, de volgende keer kan dat makkelijk in een half uurtje lijkt me. Echter heb ik er nog twee hangen, maar dat scheelt toch een hoop geld.

kortom, mocht je overwegen zelf je binnenunit te reinigen dan is het best goed te doen. Ik ben zelf niet onhandig maar ook zeker geen super handige Harry ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:27
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:30:

Kan alleen niemand vinden om een WP Boiler en/of WP Monobloc te plaatsen. Markt is er totaal niet klaar voor. L/L zal het ook ondertussen wel een ramp aan het worden zijn.
En daarom is het ook belachelijk dat je voor subsidie een WPB moet laten installeren. Installateurs zijn er weinig, en het is geen hogere wiskunde. Genoeg WPB die je zelf kan aansluiten volgens mij zonder met gas in de weer te moeten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voskuh_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:12
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Zoeken op internet naar tweedehandsonderdelen. Ik heb zo mijn printplaat a €400,- nieuw vervangen voor €50,- in mijn HR Ketel. 2 Nieuwe units kosten zo €3000,- Tja.

Ik had al wel gekeken of ik tweedehands iets kon vinden, maar dat was nog niet gelukt. Voor een zacht prijsje is het inderdaad niet zo'n moeilijke afweging, maar voor het volle pond vind ik het lastiger omdat er waarschijnlijk ook wat meer comfort en mogelijk verminderd energieverbruik bij komt kijken.
GermanPivo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

[...]
Ja, ik vind het behoorlijk irritant als het koud is. Bij mijn multisplit heb ik wel het idee dat het vaker is dan elke 3 uur. Eerder elk uur / anderhalf uur, maar nooit zo specifiek bijgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
voskuh_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Ik had al wel gekeken of ik tweedehands iets kon vinden, maar dat was nog niet gelukt. Voor een zacht prijsje is het inderdaad niet zo'n moeilijke afweging, maar voor het volle pond vind ik het lastiger omdat er waarschijnlijk ook wat meer comfort en mogelijk verminderd energieverbruik bij komt kijken.

[...]

Ja, ik vind het behoorlijk irritant als het koud is. Bij mijn multisplit heb ik wel het idee dat het vaker is dan elke 3 uur. Eerder elk uur / anderhalf uur, maar nooit zo specifiek bijgehouden.
Maar als het koud is kan het wel weer een 'echte' defrost zijn :P En bij verwarmingscondities wanneer een defrost niet nodig is, heb je dus die oil return cycle.
Waah schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

En daarom is het ook belachelijk dat je voor subsidie een WPB moet laten installeren. Installateurs zijn er weinig, en het is geen hogere wiskunde. Genoeg WPB die je zelf kan aansluiten volgens mij zonder met gas in de weer te moeten. 8)7
Inderdaad, als het enkel voor WW is, is het doodsimpel. Vrijwel allemaal enkel warm/koud (+inlaatcombinatie) waterleiding aansluiten, condensafvoer fixen en de stekker in het stopcontact steken.

Ja bel maar een installateur, kan je daar de subsidie aan uitgeven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 19:21
GermanPivo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Maar als het koud is kan het wel weer een 'echte' defrost zijn :P En bij verwarmingscondities wanneer een defrost niet nodig is, heb je dus die oil return cycle.
[...]

Inderdaad, als het enkel voor WW is, is het doodsimpel. Vrijwel allemaal enkel warm/koud (+inlaatcombinatie) waterleiding aansluiten, condensafvoer fixen en de stekker in het stopcontact steken.

Ja bel maar een installateur, kan je daar de subsidie aan uitgeven. 8)7
Inderdaad, de installateur telt netjes het subsidiebedrag bij de offerte op 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:33
Maxwp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

is het niet zo dat je maar 1 x subsidie mag aanvragen voor alles en niet in 2 delen
plus mag je als je van 2022 gebruik hebt gemaakt voor de warmtepomp boiler nog wel die van 2023 gebruiken voor de L/W
Je mag gewoon 2x subsidie aanvragen. Heb ik ook gedaan, eerst voor glas + vloerisolatie, half jaar later voor de WPB. Voor de WPB en L/W zou je even bij RVO moeten checken, maar ben er 99% zeker van dat, omdat het twee verschillende apparaten zijn, je 2x subsidie mocht aanvragen. De vraag was ook eens gesteld hier op het forum maar pin me er niet op vast.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:08:

Een warmteverliesberekening is misschien ingewikkeld, maar je kunt b.v. ook het elektraverbruik van de airco grofweg inschatten: verbruik in kWh is ongeveer 2× je gasverbruik in m3. Trek de prijzen van elkaar af en je weet hoeveel je ongeveer bespaart. Dit houdt geen rekening met het minimale vermogen dat je op koude dagen nodig hebt.
Als je hier nog maar een paar jaar woont, dan kan een airco natuurlijk ook een pluspunt zijn bij de verkoop van je huis. Zeker als de energieprijzen hoog blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:43

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• objectief2
Zo, het einde van de zomer nadert dus hierbij de verwarming voor de komende winter ;) :

Links: Daikin Single-split RXA35A (met binnen begane grond een 3.5 Blackwood Stylish) en rechts daarnaast een Daikin Multi-Split 2MXM50A (met binnen 1e etage een 2.5 Blackwood Stylish en tweede etage een 2.0 Blackwood Stylish)

De units hangen op ongeveer 3 meter hoogte, voorbereid om een carport onder te plaatsen tezijnertijd.

De condensleidingen gaan nog mooi in de plastic goot uiteindelijk worden weggewerkt. De drie 68 mm gaten in de muur zijn geïsoleerd met glaswol en tevens heb ik omdat er glaswol over was de leidingen voorzien van glaswol voor extra isolatie. Mochten er vragen zijn als iemand iets soortgelijks voor ogen heeft, hoor ik het graag. Dit zijn de A-versies werd mij verteld, met de 'nieuwste' 2021 looks. Ik zag de vraag hier nog weleens voorbij komen, maar de A uitvoering, is dus nieuwer dan N uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPjZjkaI739nYSpXPIamjvsuYhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qLADBSnSixhtM7VDMCbw5ye.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door objectief2 op 17-08-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Een warmteverliesberekening is misschien ingewikkeld, maar je kunt b.v. ook het elektraverbruik van de airco grofweg inschatten: verbruik in kWh is ongeveer 2× je gasverbruik in m3. Trek de prijzen van elkaar af en je weet hoeveel je ongeveer bespaart. Dit houdt geen rekening met het minimale vermogen dat je op koude dagen nodig hebt.
Als je hier nog maar een paar jaar woont, dan kan een airco natuurlijk ook een pluspunt zijn bij de verkoop van je huis. Zeker als de energieprijzen hoog blijven.
Voor wat je kan besparen: reken 9kWh nuttig uit een m3 gas. Deel je jaarverbruik in kWh gas door de SCOP van je installatie en je weet hoeveel kWh elektriciteit je gaat verbruiken.

Via GORby

Dit komt aardig in de buurt van te verwachten verbruik in mijn geval en scheelt toch 200kWh in mijn voordeel ten opzichte van jouw berekening. Al is dit natuurlijk van een bepaald jaar wat niks zegt over de toekomst maar ik vond bovenstaande berekening wel nuttig iig.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:39
objectief2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:02:
Zo, het einde van de zomer nadert dus hierbij de verwarming voor de komende winter ;) :

Links: Daikin Single-split RXA35A (met binnen begane grond een 3.5 Blackwood Stylish) en rechts daarnaast een Daikin Multi-Split 2MXM50A (met binnen 1e etage een 2.5 Blackwood Stylish en tweede etage een 2.0 Blackwood Stylish)

De condensleidingen gaan nog mooi in de plastic goot uiteindelijk worden weggewerkt. Mochten er vragen zijn als iemand iets soortgelijks voor ogen heeft, hoor ik het graag. Dit zijn de A-versies werd mij verteld, met de 'nieuwste' looks.

[Afbeelding]
Nice, dat wordt er hopelijk warmpjes bijzitten. Bij mij komen ze dinsdag een 4.2 stylish en een 3.5 perfera singlesplit ophangen, en er lijkt nog een hittegolfje aan te komen voor een koeltest.

Bij mij komen ze ook zo naast elkaar te hangen buiten.
Wel een vraag, waarom hangen ze zo hoog op de muur? Dat is toch niet handig bij onderhoud?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• objectief2
marcovandam schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

Nice, dat wordt er hopelijk warmpjes bijzitten. Bij mij komen ze dinsdag een 4.2 stylish en een 3.5 perfera singlesplit ophangen, en er lijkt nog een hittegolfje aan te komen voor een koeltest.

Bij mij komen ze ook zo naast elkaar te hangen buiten.
Wel een vraag, waarom hangen ze zo hoog op de muur? Dat is toch niet handig bij onderhoud?
Ze hebben ook al heerlijk gekoeld ;) Heb nog geen Shelly's er tussen zitten, maar volgens de Daikin-app gebruiken ze gemiddeld iets meer dan 100 watt per uur. Gisteren een warme, benauwde dag van onder naar boven (2.9 kWh, 2.1 kWh en 3.5 kWh) 24/7 koeling met setpoint 24 graden (gemiddeld 22.5 hele huis)

Ze hangen zo hoog omdat er tezijnertijd een carport is gepland. Ook moet er eventueel een caravan of camper onderdoor kunnen :) Tevens is er een berekening gemaakt waarbij het leidingwerk zo gunstig mogelijk uit kwam met die positie voor de buitenunits. (3-5-5 meter)

Ik heb een rolsteiger gebruikt met werkhoogte 5.80 meter en daarmee kan ik er prima bij komen. Bijkomend voordeel is dat er waarschijnlijk minder zand/bladeren naar binnen waaien en mochten er ooit sneeuwduinen komen, dan staan ze hoog genoeg ;) Tevens zit er de uitgang van de afzuigkap en op deze manier wordt er nauwelijks nog kooklucht naar binnen gezogen bij bepaalde windrichtingen. Ik wilde ze niet op dezelfde hoogte hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door objectief2 op 17-08-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
objectief2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Ze hangen zo hoog omdat er tezijnertijd een carport is gepland. Ook moet er eventueel een caravan of camper onderdoor kunnen :) Tevens is er een berekening gemaakt waarbij het leidingwerk zo gunstig mogelijk uit kwam met die positie voor de buitenunits. (3-5-5 meter)

Ik heb een rolsteiger gebruikt met werkhoogte 5.80 meter en daarmee kan ik er prima bij komen. Bijkomend voordeel is dat er waarschijnlijk minder zand/bladeren naar binnen waaien en mochten er ooit sneeuwduinen komen, dan staan ze hoog genoeg ;) Tevens zit er de uitgang van de afzuigkap en op deze manier wordt er nauwelijks nog kooklucht naar binnen gezogen bij bepaalde windrichtingen. Ik wilde ze niet op dezelfde hoogte hebben.
Kookluchten komen nooit naar binnen via je airco ;) of ik interpreteer je opmerking niet goed :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• objectief2
Servee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Kookluchten komen nooit naar binnen via je airco ;)
Je hebt hem goed geïnterpreteerd. Daar heb je gelijk in, ik wilde in ieder geval niet dat er vetlucht etc. met de units in contact zou komen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door objectief2 op 17-08-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
objectief2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Ze hebben al heerlijk gekoeld. Heb nog geen Shelly's er tussen zitten, maar volgens de Daikin-app gebruiken ze gemiddeld iets meer dan 100 watt per uur. Gisteren een warme, benauwde dag van onder naar boven (2.9 kWh, 2.1 kWh en 3.5 kWh) 24/7 koeling met setpoint 24 graden (gemiddeld 22.5 hele huis)
Waar ken ik die strategie en vermogensverdeling toch van? :+ Gefeliciteerd en veel plezier ermee. _/-\o_

Ik heb ze hier nu weer aangezet. Gisteren 22,5 binnen en na een dag niet meer koelen met 18 graden buiten/geen zon/regen en ramen open hierbinnen nu weer 23 graden beneden en op zolder zelfs 24 graden met luchtvochtigheid van gemiddeld 65%. Bah, bah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• objectief2
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Dank je. Je zal glimmen van trots nu ik dit type, maar het is inderdaad mede door jouw (en andere) posts dat ik hiervoor gekozen heb ;)

Ik had eerst een multi-split met 3 binnenunits in gedachten, maar aangezien ik van koeler houd en de huisgenote van warm heb ik beneden single-split gedaan :)

Wat je zegt klopt ook helemaal. Met 18 graden en regen zit de warmte van de afgelopen dagen nog steeds in de muren, apparaten etc. Ik koel hier op de tweede etage en eerste etage rustig door met setpoint 24.

Waar ken ik die strategie en vermogensverdeling toch van? :+ Gefeliciteerd en veel plezier ermee. _/-\o_

Ik heb ze hier nu weer aangezet. Gisteren 22,5 binnen en na een dag niet meer koelen met 18 graden buiten/geen zon/regen en ramen open hierbinnen nu weer 23 graden beneden en op zolder zelfs 24 graden met luchtvochtigheid van gemiddeld 65%. Bah, bah.

[ Voor 11% gewijzigd door objectief2 op 17-08-2022 19:35 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MotorBeast
Nee hoor, niet trots. Draag hier bij om andere niet in de onzin van veel installateurs te laten trappen (er zijn goede overigens). Net als ik veel heb gehad aan de bijdragers van het oude topic (thnx @Notna ). Allemaal een beetje elkaar helpen zouden meer moeten doen in de wereld. Wordt het een stuk fijner van.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 19:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Zelfde hier, vanmorgen uitgedaan lekker verkoelende regen en “afkoeling”, schuifpui wagenwijd open hele dag en nu is m’n huis een spons >73% luchtvochtigheid >:) dus de boel weer aan om het leven weer wat aangenamer te maken :P

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:50

RnB

Nu een volle week kunnen genieten van mijn airco’s.
Koelen ging fantastisch, wel even zoeken wat een comfortabele setting is. Ook bij mij blijven de airco’s koelen tot onder de setpoint en dan is het toch wel fris.
24 graden en de een na laagste fan stand is perfect voor overdag, de laagste fan stand is perfect voor de nacht.

Elektriciteitsverbruik in deze stand is in mijn ogen bizar laag. 350 Watt per unit tijdens koelen en 12 Watt per unit als het op temperatuur is. Tijdens de hete dagen afgelopen week hebben ze beide wel continu 120 Watt verbruikt, maar dat lijkt me ook zeer acceptabel voor het comfort.
Ook even de ECO stand geprobeerd, maar dan koelen ze met 800 Watt per unit en deze lijkt ie niet snel terug te zetten. Het wordt wel sneller koud, maar met de eerder benoemde setting gaat het snel genoeg.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar de koude dagen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Servee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:02:
[...]

Voor wat je kan besparen: reken 9kWh nuttig uit een m3 gas. Deel je jaarverbruik in kWh gas door de SCOP van je installatie en je weet hoeveel kWh elektriciteit je gaat verbruiken.

Via GORby

Dit komt aardig in de buurt van te verwachten verbruik in mijn geval en scheelt toch 200kWh in mijn voordeel ten opzichte van jouw berekening. Al is dit natuurlijk van een bepaald jaar wat niks zegt over de toekomst maar ik vond bovenstaande berekening wel nuttig iig.
Bedankt voor de aanvulling! Mijn grove methode is meer voor als je nog geen airco hebt, zoals @Anoniem: 479106. Je moet eigenlijk eerst het verbruik voor warm water en koken eraf halen. Mijn methode gebruikt SCOP 4 en 8 kWh/m3 en is niet zo precies, maar qua eenvoud niet te overtreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Maar dan is die mooie tegelvloer nóg kouder...

Het klopt overigens wel. Wij verwarmen met water van slechts 25 graden, waarmee de vloeren net een graad of 22 worden. Dat voelt niet warm, maar zeker ook niet echt koud.

Het alternatief (verwarmen met een blazende L/L in elke kamer en een nóg koelere vloer) is bepaald veel slechter.
Oncomfortabel koud wordt de vloer eigenlijk nooit, bij vorst en 24/7 verwarmen op 20.5 wordt de vloer op de bgg niet kouder dan 19c (vaak hoger), de vloerverwarming staat al 2 jaar uit, de pomp laat ik in de winter wel lopen voor warmte spreiding.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Servee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Zelfde hier, vanmorgen uitgedaan lekker verkoelende regen en “afkoeling”, schuifpui wagenwijd open hele dag en nu is m’n huis een spons >73% luchtvochtigheid >:) dus de boel weer aan om het leven weer wat aangenamer te maken :P
Grappig hier idem, vannochtend alles uitgezet gelucht, later vandaag boven en beneden weer aangeslingerd niet vanwege de temperatuur maar door de hoge kleffe luchtvochtigheid. Heel vies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:04:
[...]

Overal gelezen? Niet hier dan. Topic is deze vraag al tig keer besproken. Zoekfunctie doet wonderen.
Bedankt voor je inhoudelijke reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
ZtaaB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Hier zitten ze gewoon op een bestaande groep.
3 split units, geen probleem.
Ik zet ze zelf nooit tegelijk aan maar t zou kunnen zonder problemen.

Met twee aan zit je rond de 600 watt. Voor een nieuwe installatie zou dat geen probleem moeten zijn imho
👍🏻 Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wd200 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Bedankt voor je inhoudelijke reactie
Ik weet niet of jij dit serieus bedoelt, maar ik in ieder geval wel. Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Ik weet niet of jij dit serieus bedoelt, maar ik in ieder geval wel. Graag gedaan.
Op welke vraag gaf je Antwoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wd200 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Op welke vraag gaf je Antwoord ?
Het zou ook cynisch bedoelt kunnen zijn. Mensen wil hier nogal eens boos zijn als je zegt om zelf even te zoeken. Vandaar. Maar laat maar.

Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.stroomkosten.net/watt-ampere.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

Het zou ook cynisch bedoelt kunnen zijn. Mensen wil hier nogal eens boos zijn als je zegt om zelf even te zoeken. Vandaar. Maar laat maar.

Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.stroomkosten.net/watt-ampere.htm
Het is een beetje simpel om naar de search te wijzen als iemand meerdere vragen stelt; wellicht dat dat enkele te simpele vragen stellen maar zonder voorbeelden gewoon te typen “gebruik de zoek functie” is nog minder constructief dan een wellicht iets te domme vraag.

Maar we gaan teveel off-topic, fijne avond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 15:46

AMDFreak

Intel is zo..

Tweakers,

Momenteel heb een LG PC12SQ 3.5kw op mijn dakkapel staan, om de zolder te verwarmen en te koelen (hij koelt ook de 1ste verdieping mee).

Nu lees ik veel dat LG een &^* is met defrosten e.d. deze zou ik dan ook liever niet in mijn woonkamer willen hebben. Ik wil dan eigenlijk gaan voor een Mitsubishi / Daikin gaan, omdat deze defrosten als het echt nodig is.

Alleen ik zie ff door de bomen het bos niet meer met al die types.. Welke raden jullie aan?
De isolatie van mijn woning is prima.. (bouwjaar 2015).

Ik heb altijd gekeken naar L/W.. maar ik kan gewoon geen fatsoenlijke installateur vinden.. Want er moeten toch ook leidingen helemaal naar zolder getrokken worden?
Nu kan ik tegen een leuke prijs weer een LG laten installeren, waarmee ik eigenlijk wel in bijna 1 jaar heel mijn investering terugverdien.

Alvast bedankt voor het meedenken, en als er nog extra info nodig is, dan geef ik die graag.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Ik heb maar eens een plaatje gemaakt dat bij verwarmen de relatie weer geeft tussen de airflow, in m3/minuut, de uitblaas temperatuur, en hoeveel vermogen er dan maximaal door de airco afgegeven kan worden aan de lucht.

Ik heb zelf beneden een 5kW Stylish hangen en ik heb met een ruimte van 400m3 beneden dan ook geen last van pendelen. Waar ik wel last van heb als ik de unit niet begrens en hem echt met 5kW laat verwarmen is dat de lucht heet is en de unit standje orkaan voor blazen kiest (als deze op auto staat).

Dit is ook terug te zien in het plaatje, om 5 kW daadwerkelijk af te kunnen geven heb je gewoon veel lucht en een hoge temperatuur nodig.

Ik heb het in het verleden al eens eerder gezegd, maar als je 5 kW nodig hebt en een grote ruimte dan zou ik altijd adviseren om 2 units van 2.5 of als de ruimte erg groot is, zelfs 3 units van 2.0 kW te nemen dat is veel comfortabeler.

In het plaatje kan je ook precies zien waarom een 2kW model in een ruime slaapkamer van
~65m3 toch al na een aantal minuten uit gaat, het grootste gedeelte van de lucht in de ruimte is dan al door de unit heen getrokken en warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTGnwwcLTC34xgMWxnQIy5Xg9nI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7FmKDfsewYivJjCrGSKiFG0x.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AMDFreak schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:33:
Tweakers,

Momenteel heb een LG PC12SQ 3.5kw op mijn dakkapel staan, om de zolder te verwarmen en te koelen (hij koelt ook de 1ste verdieping mee).

Nu lees ik veel dat LG een &^* is met defrosten e.d. deze zou ik dan ook liever niet in mijn woonkamer willen hebben. Ik wil dan eigenlijk gaan voor een Mitsubishi / Daikin gaan, omdat deze defrosten als het echt nodig is.

Alleen ik zie ff door de bomen het bos niet meer met al die types.. Welke raden jullie aan?
De isolatie van mijn woning is prima.. (bouwjaar 2015).

Ik heb altijd gekeken naar L/W.. maar ik kan gewoon geen fatsoenlijke installateur vinden.. Want er moeten toch ook leidingen helemaal naar zolder getrokken worden?
Nu kan ik tegen een leuke prijs weer een LG laten installeren, waarmee ik eigenlijk wel in bijna 1 jaar heel mijn investering terugverdien.

Alvast bedankt voor het meedenken, en als er nog extra info nodig is, dan geef ik die graag.
De geforceerde defrost cyclus bij LG is alleen van toepassing op multi's, single splits hebben hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Het gewenste effect is terugpompen van de olie. Om dat te bereiken draai je de compressor in cooling modus, met maximale toeren.

Netto effect: buiten een mooie stoomwolk zoals een defrost, binnen bevriest de unit bijna. Ja het is geen defrost maar lijkt er alleen maar op, en op de binnenunit brandt de "defrost" lampje.

Of je het een oil return cycle noem of defrost, wat maakt het uit. LG singles hebben er geen last van, maar wel van de crappy programmeer optie (aan/uit op tijd, niet welke stand en graden), daar erger ik het meest nog aan. Je moet altijd onthouden temperatuur, fan stand en uitblaas hoek weer te resetten of je programma doet niet zoveel / warmt je huis veel te veel op.

Zeker nu ik weet dat de blow dry functie niet werk staat het na koelen eerst een half uur op fan stand, medium speed. Ik moet dan daarna weer snel even op cool zetten of de tijdklok zet het morgen weer aan op fan. Toch meer moeten betalen voor een Mitsubishi of Daikin...
@AMDFreak @revolution-nl

@w00key is ervaringsdeskundige en geloof nooit dat hij nogmaals voor LG zou kiezen >:)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire71
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:36:
Ik heb maar eens een plaatje gemaakt dat bij verwarmen de relatie weer geeft tussen de airflow, in m3/minuut, de uitblaas temperatuur, en hoeveel vermogen er dan maximaal door de airco afgegeven kan worden aan de lucht.

Ik heb zelf beneden een 5kW Stylish hangen en ik heb met een ruimte van 400m3 beneden dan ook geen last van pendelen. Waar ik wel last van heb als ik de unit niet begrens en hem echt met 5kW laat verwarmen is dat de lucht heet is en de unit standje orkaan voor blazen kiest (als deze op auto staat).

Dit is ook terug te zien in het plaatje, om 5 kW daadwerkelijk af te kunnen geven heb je gewoon veel lucht en een hoge temperatuur nodig.

Ik heb het in het verleden al eens eerder gezegd, maar als je 5 kW nodig hebt en een grote ruimte dan zou ik altijd adviseren om 2 units van 2.5 of als de ruimte erg groot is, zelfs 3 units van 2.0 kW te nemen dat is veel comfortabeler.

In het plaatje kan je ook precies zien waarom een 2kW model in een ruime slaapkamer van
~65m3 toch al na een aantal minuten uit gaat, het grootste gedeelte van de lucht in de ruimte is dan al door de unit heen getrokken en warm.

[Afbeelding]
Interessante grafiek!

Een paar vragen:
1- ik neem aan dat dit een theoretische berekening is, niet specifiek voor één airco model?
2- Wat is de reden dat je de x-as niet lager dan 30 graden laat zien? Kan een airco niet lager?
3- Meerdere units zijn beter volgens jou omdat drie maal 1/3 luchtflow comfortabeler is dan éen maal 100% van de benodigde luchtflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:04
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

De geforceerde defrost cyclus bij LG is alleen van toepassing op multi's, single splits hebben hier geen last van.
@AMDFreak ^ dit klopt. Geen LG multi nemen. Maar single moet gewoon goed kunnen verwarmen.

Voor single split: net als je huidige unit ben je gebonden aan wat de app kan, en vooral scheduling is erg beperkt, en de units zelf zijn beetje meh / luid en airflow richting gaat voor geen ene meter.

Ik zou voor MHI of Daikin gaan volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:54
zonnefreak schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

De leidingen moeten inderdaad allebei apart van elkaar geïsoleerd zijn.
Wat je nu hebt is dat de energie van de leidingen al aan elkaar afgegeven word terwijl dit juist alleen maar in de binnen en buitenunit moet gebeuren.

Goed gezien van je :) Zou dit wel even terugkoppelen naar je installateur.
heb het nog eens bekeken en nu komt de grap dit waren de orginele leidingen die uit de perfera binnen unitkwamen daarna gingen ze juist over naar 2 losse.
er zit een grijze isolatie huls om de 2 ( dikkere en dunneren ) gas leiding die uit de binnen unit komen.
dat kortte stukje is blijkbaar dan zo normaal?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

nog mooier heb hier geen vloer verwarming maar wel een zwevende cementdektvloer op isolatie en men vraagt zich steeds af of we ook ( hun hebben het dus ook die komen ) vloer verwarming hebben maar dat hebben we niet.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Speedfightserv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Het laatste stukje in de airco zitten de leidingen altijd bij elkaar in. De rest moet gescheiden zijn. :)
thx lees dit nu pas net al over gecomment

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-05 15:40
Ik heb het forum doorzocht maar geen antwoorden vinden op mijn vragen, dus bij deze meer hier stellen.

Ik wil in mijn woonkamer een airco hangen aan de lange muur ca. 3m1 vanuit de achtergevel waar de buitenunit staat. Nu is de achtergevel rechts van de binnenunit, dus de koelleidingen komen vanaf rechts naar de binnenunit. Echter aan de rechterzijde zit de airco aansluiting in de binnenunit, moet ik nu met een grote lus om de binnenunit heen met de koelleidingen om aan de linkerkant te krijgen?
Zo ja, hoe moet ik me dat dan voor me zien, een halve omsingeling met leidinggoot rond de binnenunit?

In eerste instantie was ik van plan die 3m¹ in te frezen in de lange wand vanaf de achtergevel, omdat ik de leidinggoten op een binnenmuur afschuwelijk vindt. Maar om nou ook nog eens voor een lus 2m¹ extra in te moeten frezen dan blijft er weinig over van de muur.

Ik zie dit probleem eigenlijk nooit in filmpjes, het is zowat altijd rechtsonder een gat naar buiten boren en die leidingen maar buiten voeren.

Ik ben benieuwd wat jullie voor oplossingen hebben.

• Roger1964
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ9MNIU5OdFEZsdfNMGDkMlgScs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJ8ROjFWE6rD1q68KV9kusVl.jpg?f=fotoalbum_large

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:41
Roger1964 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:05:

Ik zie dit probleem eigenlijk nooit in filmpjes, het is zowat altijd rechtsonder een gat naar buiten boren en die leidingen maar buiten voeren.

Ik ben benieuwd wat jullie voor oplossingen hebben.
Koof?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
Roger1964 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:05:
Echter aan de rechterzijde zit de airco aansluiting in de binnenunit, moet ik nu met een grote lus om de binnenunit heen met de koelleidingen om aan de linkerkant te krijgen.
Ik heb nog geen enkel merk gezien waarbij je maar aan één kant wegkan vanaf de binnenunit. Welk merk praten we over?
Vrijwel alle binnenunits kan je zowel links als rechts aansluiten met de koelleiding. Je kan het stuk aan de binnenunit gewoon de andere kant op buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:20
@Roger1964 Dat word een flinke sleuf dan 60 mm breed en 40 mm diep, als het een draagmuur zou ik eens goed kijken als je de muur ook nog vertikaal zo een geluf maakt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Roger1964
Daar heb ik aan gedacht maar dat wordt dan nog groter dan een leidinggoot.

• Yellos
  • Laatst online: 12:59

De units hangen op ongeveer 3 meter hoogte, voorbereid om een carport onder te plaatsen tezijnertijd.

De condensleidingen gaan nog mooi in de plastic goot uiteindelijk worden weggewerkt. De drie 68 mm gaten in de muur zijn geïsoleerd met glaswol en tevens heb ik omdat er glaswol over was de leidingen voorzien van glaswol voor extra isolatie. Mochten er vragen zijn als iemand iets soortgelijks voor ogen heeft, hoor ik het graag. Dit zijn de A-versies werd mij verteld, met de 'nieuwste' 2021 looks. Ik zag de vraag hier nog weleens voorbij komen, maar de A uitvoering, is dus nieuwer dan N uitvoering.

[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe groot de woonkamer is waar je die 3,5 hebt hangen? (ben ook op zoek)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:49
Maxwp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

heb het nog eens bekeken en nu komt de grap dit waren de orginele leidingen die uit de perfera binnen unitkwamen daarna gingen ze juist over naar 2 losse.
er zit een grijze isolatie huls om de 2 ( dikkere en dunneren ) gas leiding die uit de binnen unit komen.
dat kortte stukje is blijkbaar dan zo normaal?
zonnefreak schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

De leidingen moeten inderdaad allebei apart van elkaar geïsoleerd zijn.
Wat je nu hebt is dat de energie van de leidingen al aan elkaar afgegeven word terwijl dit juist alleen maar in de binnen en buitenunit moet gebeuren.

Goed gezien van je :) Zou dit wel even terugkoppelen naar je installateur.
Het is zeer gebruikelijk bij alle fabrikanten dat de vloeistof en gasleiding van de binnenunit in dezelfde 'isolatiehuls' zitten. Ten onrechte is men vaak in de veronderstelling dat de uitgaande temperatuur van de binnenunit (bij koelen dus de gasleiding) veel warmer is dan de inkomende (de vloeistofleiding bij koelen). Dit is niet het geval.

Het koudemiddel komt in vloeibare vorm de verdamper van de binnenunit binnen bij een temperatuur van bijvoorbeeld 5 graden Celsius, verdampt bij een temperatuur van 5 graden Celcius en verlaat de binnenunit in gasvorm bij een temperatuur van 5 graden Celcius*. Het het het verdampingsproces dat de energie (warmte) uit de ruimte onttrekt, niet het opwarmen van het koudemiddel.

Zoals ik al eerder eens heb gepost heeft het isoleren van de leidingen -bij de lengtes waar we hier vaak over praten- vrijwel geen invloed op het rendement en de warmte- / koudeafgifte. Het isoleren is vrijwel geheel bedoeld om condensvorming op de leiding zelf te voorkomen. Het tegen elkaar aan isoleren van de gas- en vloeistofleiding is dus geen enkel probleem en wordt door alle fabrikanten ook gewoon gedaan bij de binnenunit. De rest van het koelleidingcircuit wordt vrijwel altijd aangelegd met voorgeïsoleerde leidingen, vandaar dat ze beide individueel geïsoleerd zijn.

Ik zie dus geen aanleiding om hierover iets terug te koppelen aan je installateur.

*Strikt genomen is de temperatuur inderdaad iets hoger bij het verlaten, de zogenoemde superheating van het koudemiddel. Dit is om er zeker van te zijn dat al het vloeibare koudemiddel is verdampt in de verdamper en niet zozeer met als doel de ruimte te koelen.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

• Roger1964
GermanPivo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

Ik heb nog geen enkel merk gezien waarbij je maar aan één kant wegkan vanaf de binnenunit. Welk merk praten we over?
Vrijwel alle binnenunits kan je zowel links als rechts aansluiten met de koelleiding. Je kan het stuk aan de binnenunit gewoon de andere kant op buigen.
Ik ben aan het verbouwen en ben momenteel elektra dozen in de muur aan het verslepen. Voor de geplande airco wil ik ook gelijk de nodige voorzieningen aanbrengen voordat er behangen wordt. Ik ben nu eigenlijk de mogelijkheden en onmogelijkheden in beeld aan het brengen hoe ik in een tussenwoning een binnenunit zonder leidinggoten centraal op de muur geïnstalleerd kan krijgen, nu heb ik de kans nog, als er behangen is niet meer.
Toen ik de mogelijkheid van een pré installatie aan het bekijken was, wees iemand mij erop dat de aansluiting altijd rechts zit en je de koelleidingen van links moet aanvoeren. Deze wetenschap gooide al mijn ideeën overhoop.

Voorop gesteld, het zal de eerste airco zijn die ik zal installeren en heb nog nooit een binnenunit in mijn handen gehad. Tientallen artikelen gelezen en filmpjes bekeken over hoe je een airco installeert, ik heb twee rechterhanden dus dat gaat me wel lukken.

De positie van de binnenunit zal het merk bepalen wat ik aanschaf. Moet ik de binnenunit noodgedwongen in de rechterbovenhoek van de muur plaatsen dan wordt het een Daikin Perfera 3,5Kw. Daarmee kan ik wat sturing geven aan de inblaasrichting.
Kan ik de binnenunit wat meer centraal op de muur monteren dan denk ik aan een Haier 3,5Kw. Het is van het ene uiterste naar het andere wat merk betreft, maar familie van mij heeft een Haier hangen, doet het perfect en ook nog eens 6 jaar garantie.

• Roger1964
habbekrats schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:50:
@Roger1964 Dat word een flinke sleuf dan 60 mm breed en 40 mm diep, als het een draagmuur zou ik eens goed kijken als je de muur ook nog vertikaal zo een geluf maakt.
Hier heb je zeker een punt en is ook een aandachtspunt.
Om die reden heb ik al zitten denken om de koelleidingen via de verdieping aan te voeren. Een sleuf in de dekvloer te maken, een gat door de betonvloer te boren en ik ben er. Het nadeel daarbij is volgens mij dat er vrij kort bij elkaar twee 90 graden knikken komen.

De condensafvoer komt dan wel in de muur van de woonkamer gefreesd, is minder diep en ik heb geen pompje nodig naast de unit.

• objectief2
Yellos schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Mag ik vragen hoe groot de woonkamer is waar je die 3,5 hebt hangen? (ben ook op zoek)
120 kubieke meter (10 bij 3 bij 4)

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:51
Roger1964 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Ik ben aan het verbouwen en ben momenteel elektra dozen in de muur aan het verslepen. Voor de geplande airco wil ik ook gelijk de nodige voorzieningen aanbrengen voordat er behangen wordt. Ik ben nu eigenlijk de mogelijkheden en onmogelijkheden in beeld aan het brengen hoe ik in een tussenwoning een binnenunit zonder leidinggoten centraal op de muur geïnstalleerd kan krijgen, nu heb ik de kans nog, als er behangen is niet meer.
Toen ik de mogelijkheid van een pré installatie aan het bekijken was, wees iemand mij erop dat de aansluiting altijd rechts zit en je de koelleidingen van links moet aanvoeren. Deze wetenschap gooide al mijn ideeën overhoop.

Voorop gesteld, het zal de eerste airco zijn die ik zal installeren en heb nog nooit een binnenunit in mijn handen gehad. Tientallen artikelen gelezen en filmpjes bekeken over hoe je een airco installeert, ik heb twee rechterhanden dus dat gaat me wel lukken.

De positie van de binnenunit zal het merk bepalen wat ik aanschaf. Moet ik de binnenunit noodgedwongen in de rechterbovenhoek van de muur plaatsen dan wordt het een Daikin Perfera 3,5Kw. Daarmee kan ik wat sturing geven aan de inblaasrichting.
Kan ik de binnenunit wat meer centraal op de muur monteren dan denk ik aan een Haier 3,5Kw. Het is van het ene uiterste naar het andere wat merk betreft, maar familie van mij heeft een Haier hangen, doet het perfect en ook nog eens 6 jaar garantie.
Bij de meeste units, iig bij de Perfera, kunnen de leidingen zowel rechts als links, en aan beide zijdes naar onderen en naar achteren. Ik denk dat je bij in frezen het beste links achterlangs kan gaan, dan kan je namelijk de aansluiting op de koelleiding binnen de ruimte van de unit maken, en kan je dus alles al afwerken van tevoren. Bij andere posities kom je naast de unit uit en zal je dus een stuk muur of goot open moeten laten.

Als het een draagmuur is en deze is opgebouwd uit normale bakstenen (bij de bredere bouwblokken kan het wel) zou ik ook adviseren naar boven de frezen en daarvandaan de leidingen aan te voeren.

Via google vind je zo de "FTXMR installation manual", daar staat het ook duidelijk in op pagina 7.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

Interessante grafiek!

Een paar vragen:
1- ik neem aan dat dit een theoretische berekening is, niet specifiek voor één airco model?
2- Wat is de reden dat je de x-as niet lager dan 30 graden laat zien? Kan een airco niet lager?
3- Meerdere units zijn beter volgens jou omdat drie maal 1/3 luchtflow comfortabeler is dan éen maal 100% van de benodigde luchtflow?
1- Klopt, dit is simpelweg op basis van de energie die een kg lucht per oC kan bevatten.
(Dit betekend dus ook dat als de unit een paar minuten aanstaat, en de lucht gaat mengen, de aangezogen lucht door de unit warmer is dan de 20.5 oC en je voor het zelfde vermogen af te geven dus of nog meer flow of nog hogere uitblaas temperatuur nodig hebt.)

2- Ik heb bij mijn unit uitblaas temperaturen gemeten in het verleden tussen de 32oC en 54oC, dus de x-as heb ik daar zo maar omheen gekozen, mochten mensen het interessant vinden dan is het een kleine moeite om over een groter temperatuur bereik het plaatje te maken.

3-Om die 5kW te kunnen afgeven heb je niet alleen veel lucht flow, maar ook erg warme lucht nodig, dat is niet prettig om in te zitten. Daarnaast is het vooral in de ruimte rondom de airco unit erg warm en een meter of 6 ervanaf begin je duidelijk een verschil te merken en 12 meter er vanaf kan het zelfs koud zijn. Als je een grote ruimte hebt, is de temperatuur dus ook niet uniform verdeeld, met meerdere kleine units die je over de ruimte verdeeld krijg je en een aangenamere lucht temperatuur, en minder herrie en is de warmte beter en uniformer verdeeld over de ruimte.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Roger1964
objectief2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

120 kubieke meter (10 bij 3 bij 4)
Ik ben nieuw hier en zeker niet zo deskundig als de meeste in dit topic. Maar het plafond op 4 m¹ hoog, ben je dan niet alleen het plafond aan het koelen/verwarmen met een relatief kleine installatie?

• objectief2
Roger1964 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Ik ben nieuw hier en zeker niet zo deskundig als de meeste in dit topic. Maar het plafond op 4 m¹ hoog, ben je dan niet alleen het plafond aan het koelen/verwarmen met een relatief kleine installatie?
Nou nee, de binnenunit stuurt de warme luchtstroom naar de grond en tevens naar links en rechts. Uiteindelijk vult de ruimte zich met warme lucht. Vanzelfsprekend ontsnapt er ook een deel via open- en dichtgaande deuren naar andere ruimten, maar dat is mee berekend ;)

Bij koele lucht is het omgekeerd. Dan wordt de koele luchtstroom langs het plafond gestuurd. Koele lucht is zwaardere dan warme lucht, dus deze zakt vervolgens en vult de ruimte.

PS. Het plafond is overigens 3 meter hoog, maar ook al is het 5 meter hoog: het principe blijft hetzelfde :)

[ Voor 18% gewijzigd door objectief2 op 18-08-2022 10:31 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:50
Waah schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

True, maar dan ga je ook wel van het ergste geval uit. Ik heb nog niemand in dit topic gezien die geen enkele isolatie had en s'winters nog de ijskristallen op de ramen had staan :+
Je beschrijft ons huis van 2 jaar terug (hoekwoning) waarbij je de kou in je nek kon voelen zonder dat we bij het raam zaten.
Enige nuance is dat het buiten wel -10C was :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:27
elektriekert schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Je beschrijft ons huis van 2 jaar terug (hoekwoning) waarbij je de kou in je nek kon voelen zonder dat we bij het raam zaten.
Enige nuance is dat het buiten wel -10C was :+
Oh ze bestaan absoluut O-) Zelf ook wel gewoond.

Maar daar had ik geen airco opgehangen om het huis te verwarmen :D

• elektriekert

[Afbeelding]
Zijn de 68mm gaten ook echt nodig voor het buigen van de leidingen (voorkomen van knikken) of kan je met kleiner ook toe?
Heb je ook nog een muurdoorvoer gebruikt?

• elektriekert
Waah schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Oh ze bestaan absoluut O-) Zelf ook wel gewoond.

Maar daar had ik geen airco opgehangen om het huis te verwarmen :D
Hier is het van onder tot boven zo goed als geïsoleerd O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger1964
RonJ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Bij de meeste units, iig bij de Perfera, kunnen de leidingen zowel rechts als links, en aan beide zijdes naar onderen en naar achteren. Ik denk dat je bij in frezen het beste links achterlangs kan gaan, dan kan je namelijk de aansluiting op de koelleiding binnen de ruimte van de unit maken, en kan je dus alles al afwerken van tevoren. Bij andere posities kom je naast de unit uit en zal je dus een stuk muur of goot open moeten laten.

Als het een draagmuur is en deze is opgebouwd uit normale bakstenen (bij de bredere bouwblokken kan het wel) zou ik ook adviseren naar boven de frezen en daarvandaan de leidingen aan te voeren.

Via google vind je zo de "FTXMR installation manual", daar staat het ook duidelijk in op pagina 7.
Bedankt voor deze link, dat verduidelijkt alles voor mij. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. ;)

• AMDFreak
  • Laatst online: 15:46

AMDFreak

Intel is zo..

w00key schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

@AMDFreak ^ dit klopt. Geen LG multi nemen. Maar single moet gewoon goed kunnen verwarmen.

Voor single split: net als je huidige unit ben je gebonden aan wat de app kan, en vooral scheduling is erg beperkt, en de units zelf zijn beetje meh / luid en airflow richting gaat voor geen ene meter.

Ik zou voor MHI of Daikin gaan volgende keer.
Momenteel heb ik op de dakkapel een single split LG, maar daar heb ik verder geen meter tussen hangen, dus die mooie grafieken die jullie produceren heb ik helaas niet.

Maar ik zou graag een type nummer willen hebben voor een Mitsubishi en een Dailkin, dan kan ik dat prijsverschil overwegen vs. een LG.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Roger1964
objectief2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Nou nee, de binnenunit stuurt de warme luchtstroom naar de grond en tevens naar links en rechts. Uiteindelijk vult de ruimte zich met warme lucht. Vanzelfsprekend ontsnapt er ook een deel via open- en dichtgaande deuren naar andere ruimten, maar dat is mee berekend ;)

Bij koele lucht is het omgekeerd. Dan wordt de koele luchtstroom langs het plafond gestuurd. Koele lucht is zwaardere dan warme lucht, dus deze zakt vervolgens en vult de ruimte.

PS. Het plafond is overigens 3 meter hoog, maar ook al is het 5 meter hoog: het principe blijft hetzelfde :)
Dan vertaal ik je beredenering gemakshalve naar mijn probleem.
Ik wil nu veel hak -en breekwerk gaan verrichten om de binnenunit 3m¹ te verschuiven op een wand van 8,5m¹. Dat lijkt mij simpel gedacht beter voor de luchtcirculatie en het verwarmen van de 44m² grote woonkamer incl. open keuken.

Maar als de ruimte zich toch wel vult met warmte dan maakt het niet uit dat ik de binnenunit in een hoek hang. Dat zal de luchtcirculatie geen goed doen maar de ruimte zal zich gewoon vullen met koude of warme lucht?. ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD18YlZ0AWVz7ccgmokMwC9IMfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC06e5kcxx3qE6DAh5aCfgoQ.jpg?f=fotoalbum_large

• objectief2
elektriekert schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Zijn de 68mm gaten ook echt nodig voor het buigen van de leidingen (voorkomen van knikken) of kan je met kleiner ook toe?
De 68mm gaten zijn echt nodig. Ik heb de elekctrakabel bovenop gelegd en de condensafvoer onderop de leidingen. Daaromheen heb ik isolatietape gewikkeld.

Bij het isoleren van de gaten heb ik ongeveer nog 10mm boven en aan de zijkant gevuld, dus ik zou ze zelf niet kleiner maken. Een muurdoorvoer is niet gebruikt omdat het geheel toch gewikkeld is in tape. De koppelingen kwamen precies buiten het gat naar buiten en zijn daar voorzichtig gebogen (naar links en 2 x beneden)

• objectief2
Roger1964 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

Ik wil nu veel hak -en breekwerk gaan verrichten om de binnenunit 3m¹ te verschuiven op een wand van 8,5m¹. Dat lijkt mij simpel gedacht beter voor de luchtcirculatie en het verwarmen van de 44m² grote woonkamer incl. open keuken.

Maar als de ruimte zich toch wel vult met warmte dan maakt het niet uit dat ik de binnenunit in een hoek hang. Dat zal de luchtcirculatie geen goed doen maar de ruimte zal zich gewoon vullen met koude of warme lucht?. ;) [Afbeelding]
Hier kunnen andere gebruikers ook iets over zeggen, maar ik denk dat het kan. Mede vanwege de mogelijkheid om de luchtstroom ook naar links te sturen. Je moet alleen bij Daikin wel de minimale leidinglengte van 3 meter in het oog houden.

In dat geval sla je 2 vliegen in 1 klap door de binnenunit meer naar het midden te verplaatsen :)

[ Voor 3% gewijzigd door objectief2 op 18-08-2022 12:05 ]

• Fire71
  • Niet online
PentaClover schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

1- Klopt, dit is simpelweg op basis van de energie die een kg lucht per oC kan bevatten.
(Dit betekend dus ook dat als de unit een paar minuten aanstaat, en de lucht gaat mengen, de aangezogen lucht door de unit warmer is dan de 20.5 oC en je voor het zelfde vermogen af te geven dus of nog meer flow of nog hogere uitblaas temperatuur nodig hebt.)

2- Ik heb bij mijn unit uitblaas temperaturen gemeten in het verleden tussen de 32oC en 54oC, dus de x-as heb ik daar zo maar omheen gekozen, mochten mensen het interessant vinden dan is het een kleine moeite om over een groter temperatuur bereik het plaatje te maken.

3-Om die 5kW te kunnen afgeven heb je niet alleen veel lucht flow, maar ook erg warme lucht nodig, dat is niet prettig om in te zitten. Daarnaast is het vooral in de ruimte rondom de airco unit erg warm en een meter of 6 ervanaf begin je duidelijk een verschil te merken en 12 meter er vanaf kan het zelfs koud zijn. Als je een grote ruimte hebt, is de temperatuur dus ook niet uniform verdeeld, met meerdere kleine units die je over de ruimte verdeeld krijg je en een aangenamere lucht temperatuur, en minder herrie en is de warmte beter en uniformer verdeeld over de ruimte.
Dank voor de uitleg.

Ad 1) Slecht mengen van uitgeblazen lucht is inderdaad slecht. Je grafiek laat inderdaad goed de consequentie ervan zien (alle lijnen in de grafiek verschuiven over de y-as naar boven). Een airco die te dicht tov het plafond hangt, te lage snelheid van de uitgeblazen lucht, en een airco in een ruimte hangen met een kleine doorgang naar een andere ruimte die ook verwarmd moet worden, hebben allemaal effecten op de uitblaastemperatuur en waarschijnlijk de efficientie van de airco.

Ad 2) Ik denk dat 30 tot 54 graden range in de grafiek voldoende voldoende is.

De MHI 35ZSX heeft minimaal verwarmingsvermogen van 800 Watt, en een minimum van 5,4 m3 luchtstroom per minuut. Dat komt overeen volgens je grafiek met een uitblaastemperatuur van 30 graden. Een lagere uitblaas temperatuur dan 30 graden kan dus nauwelijks, als de airco dat zou doen moet de uitblaassnelheid exponentieel omhoog. De grotere 50ZSX kan iets lager, die heeft ongeveer 28-29 graden als minimum omdat de minimum uitblaas snelheid hoger is.

De MHI 35ZSX heeft maximaal verwarmingsvermogen van 6800 Watt, en een maximum van 13,9 m3 luchtstroom per minuut. Dat komt volgens je grafiek overeen met een uitblaastemperatuur van 53 graden. Ik heb beide temperaturen niet nagemeten maar zal eens kijken of ik mijn Pyrometer nog kan vinden.

Je hebt er duidelijk diep over nagedacht. Heb je wel eens een analyse gedaan van de relatie tussen de compressor belasting en energetische efficiëntie van de airco? Is dat makkelijk te doen?

• MotorBeast
[...]

Maar als de ruimte zich toch wel vult met warmte dan maakt het niet uit dat ik de binnenunit in een hoek hang. Dat zal de luchtcirculatie geen goed doen maar de ruimte zal zich gewoon vullen met koude of warme lucht?. ;) [Afbeelding]
Hoe centraler je hem hangt hoe beter de verdeling. Het kan er in resulteren dat je in echte koude periodes hem harder moet laten blazen om een egale verdeling van de lucht te krijgen. Is dat vervelend? Ik vind van wel, maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen. Hoe kouder het wordt hoe warmer het in die hoek wordt met lucht en hoe meer moeite je moet doen de andere uiterste hoek te bereiken. Zeker als je van plan bent adhoc te verwarmen ipv 24/7 met minimale verlaging bij echte koude buiten.

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
[...]

Ik heb nagenoeg dezelfde indeling als jou. Ik heb hem helemaal rechts laten hangen (zeg 20-30cm van de buitenmuur af), mijn Daikin 3.5.
Ik wilde eerst ook meer in de woonkamer, maar ik zou de leidingen dan echt "vol in het zicht" krijgen, en ook natuurlijk niet tegen het plafond aan. Dus dat vond ik eerlijk gezegd geen gezicht.

Koelen werkt bij mij prima, de gehele ruimte wordt goed gekoeld. Verwarmen weet ik nog niet, maar dat is wel de hoofdreden dat ik hem gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
objectief2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

De 68mm gaten zijn echt nodig. Ik heb de elekctrakabel bovenop gelegd en de condensafvoer onderop de leidingen. Daaromheen heb ik isolatietape gewikkeld.
Precies volgens installatie handleiding ;)
Thx voor de info!

Ik ga de condensafvoer leiding splitsen in de hoek van de kamer en apart naar buiten leiden.
En ik denk dat ik een steen uit boor aangezien de leidingen 10cm door de spouw heen zullen gaan.
Ik plaats terug van de steen wat nodig is.
Een deel van de leidingen zal ook door een houten kozijn lopen die afgewerkt is met hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Babel10 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Ik heb nagenoeg dezelfde indeling als jou. Ik heb hem helemaal rechts laten hangen (zeg 20-30cm van de buitenmuur af), mijn Daikin 3.5.
Ik wilde eerst ook meer in de woonkamer, maar ik zou de leidingen dan echt "vol in het zicht" krijgen, en ook natuurlijk niet tegen het plafond aan. Dus dat vond ik eerlijk gezegd geen gezicht.

Koelen werkt bij mij prima, de gehele ruimte wordt goed gekoeld. Verwarmen weet ik nog niet, maar dat is wel de hoofdreden dat ik hem gekocht heb.
@Roger1964 Kijk wel uit met eventuele gordijnen die daar hangen. Ik heb die ellende in mijn slaapkamer. Als ik de gordijnen dicht doe zuigt hij in mijn geval warme (zomer) of koude (winter) lucht die achter de gordijnen hangt en klopt er niets meer van de regeling. Als ik mijn unit dus aanzet in de slaapkamer moet ik altijd het gordijn er dus iets vanaf schuiven. Had hem achteraf dus iets verder van de hoek moeten hangen. NB: goed voorbeeld van slecht advies installateur helaas.

• Roger1964
Babel10 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Goed om te lezen dat het koelen al goed gaat.
Heb jij niet de ervaring, omdat de unit helemaal rechts hangt, dat je de koele lucht en straks de warme lucht rechtstreeks naar de afzuigkap in de keuken blaast?

Ik heb overigens de open trap dichtgezet met 2 deuren. Dat scheelde al twee jassen.

Zo heb ik het nu.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS3KP9f4iqbkAF1Wmdtsk27yDDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waGmualXgYUujbTSxWo7XaNY.jpg?f=fotoalbum_large

• Roger1964
MotorBeast schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

@Roger1964 Kijk wel uit met eventuele gordijnen die daar hangen. Ik heb die ellende in mijn slaapkamer. Als ik de gordijnen dicht doe zuigt hij in mijn geval warme (zomer) of koude (winter) lucht die achter de gordijnen hangt en klopt er niets meer van de regeling. Als ik mijn unit dus aanzet in de slaapkamer moet ik altijd het gordijn er dus iets vanaf schuiven. Had hem achteraf dus iets verder van de hoek moeten hangen. NB: goed voorbeeld van slecht advies installateur helaas.
Goede tip, ik heb daar idd gordijnen hangen in die hoek.
Vandaag al veel nuttige informatie mogen ontvangen, bedankt hiervoor allen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
elektriekert schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

hier hebben ze 55mm gedaan. beetje afwijkende maar goed
had 50 60 en 70 gedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:46
zorgeloosict schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:41:
Mijn airco’s bij mercaklima zijn al onderweg
Communicatie met hun is snel en correct

https://eschenker.dbschen...?refNumber=ESALC220121556

Levertijd na bestelling 7-10 dagen

Als ze binnen zijn zal ik het even laten weten
Weet iemand een goede plek voor een betaalbare betonboor of de sumo blokken voor de buitenunit?
https://www.warmteservice...0?origin=-tl006-22-11158-

https://www.ecotools.nl/boren-beitels/diamantboren
Hier heb ik mijn meuk vandaan gehaald.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Babel10
Roger1964 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Goed om te lezen dat het koelen al goed gaat.
Heb jij niet de ervaring, omdat de unit helemaal rechts hangt, dat je de koele lucht en straks de warme lucht rechtstreeks naar de afzuigkap in de keuken blaast?

Ik heb overigens de open trap dichtgezet met 2 deuren. Dat scheelde al twee jassen.

Zo heb ik het nu.[Afbeelding]
Bij mij is het beneden zelfs helemaal open, geen muur o.i.d. bij de keuken (stond er wel, weggehaald), en wel een open trap naar de 1e verdieping (Trap zelf dicht zeg maar met een trapkast eronder, maar geen deur voor de opening o.i.d.). Bij jou heb je wel die muur in de keuken, waar het misschien achter kan blijven hangen? Maar misschien weten daar andere users wat meer over, bij mij is het helemaal open dus ik merk wel dat de lucht overal heen verspreid wordt.

Hij blaast bij mij ook zeker naar de keuken, daar voel je hem ook wel echt met koelen. Maar heb niet het gevoel de afzuigkap iets doet daarin, althans staat maar even bij ons aan met koken.

Wat @MotorBeast is wel een goede met de gordijnen, wij hebben daar ook grote raampartijen net zoals jij - echter geen gordijnen, alleen shutters.

• MotorBeast
@Babel10 @Roger1964 Koelen is altijd een stuk makkelijker dan verwarmen. Of je van 30 graden naar 22/23 graden koelt of van bijvoorbeeld 5 graden of nog kouder naar 21 graden binnen is nogal een verschil. Daar zit denk ik ook vaak het probleem met installateurs die veel ervaring hebben met koelen met die dingen en verwarmen veel minder en in hun advies. Ik doe hier 60m2 met 1 unit. Koelen altijd op auto en dan gaat hij vrij snel naar de fluisterstand. Verwarmen op auto bij vorst buiten en dan wil hij toch echt naar stand 3. Ik beperk hem dan op stand 2 maar zelfs dat vind ik eigenlijk te hard wbt geluid.

Vandaar dat ik adviseer als je dat ding centraal kan hangen.....doen. Verdeelt de lucht het best. En ja, leiding over de muur is iets minder, maar schilder hem in de kleur van de muur en dat scheelt al een boel. Alles went (radiatoren zijn mooi :? ).

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-08-2022 14:28 ]

• Babel10
Zeker, mee eens. Ik vond alleen die leidingen geen gezicht, zo midden in mijn woonkamer naar de buitenmuur (en had geen optie om in te frezen oid).

Ik heb ook altijd de ventilatorsnelheid op Auto staan, en vaak hoor je hem niet.

@MotorBeast Misschien een noob vraag, maar maakt het qua energieverbruik uit of je hem in standje 1 óf standje 4 hebt bijvoorbeeld? Laatst had ik hem op standje 4, en met die link om de cmpfreq te checken, bleef de hele tijd hetzelfde (standje 1 óf standje 4..)

• MotorBeast
Babel10 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:31:
Zeker, mee eens. Ik vond alleen die leidingen geen gezicht, zo midden in mijn woonkamer naar de buitenmuur (en had geen optie om in te frezen oid).

Ik heb ook altijd de ventilatorsnelheid op Auto staan, en vaak hoor je hem niet.

@MotorBeast Misschien een noob vraag, maar maakt het qua energieverbruik uit of je hem in standje 1 óf standje 4 hebt bijvoorbeeld? Laatst had ik hem op standje 4, en met die links om de cmpfreq bleef de hele tijd hetzelfde (standje 1 óf standje 4..)
Wel als vraag hoog is. Als je hem knijpt zoals ik in de winter doe naar twee zal verbruik toenemen. Lees even paar pagina terug. Net een mooi diagram geplaatst met toelichting.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 18-08-2022 14:38 ]

• Chris_K
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-04 18:44
Graag zou ik jullie advies willen voor 2 airco's om woning te kunnen verwarmen.

ik zat zelf te denken aan de Daikin Perfera FTX35R & FTX42R.
is dit voldoende voor op de begane grond en op de 1e verdieping (overloop)

Het is een hoekwoning uit 1997, de tuin staat op het ZW.

zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYrpQcI7Xbzkz31lhAOVJSNMme0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sA8EIoVFAHEjX2qtbG7bUAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-05 22:41
Chris_K schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:51:
Graag zou ik jullie advies willen voor 2 airco's om woning te kunnen verwarmen.

ik zat zelf te denken aan de Daikin Perfera FTX35R & FTX42R.
is dit voldoende voor op de begane grond en op de 1e verdieping (overloop)

Het is een hoekwoning uit 1997, de tuin staat op het ZW.

zie foto

[Afbeelding]
@MotorBeast kom er maar in met referentie ruimte vs vermogen

Obv tekening kan niet zoveel, dus liefste even verbruik gas omzetten naar vermogen via topic starter. Verder wordt hier vaak vermeld dat grote airco's niet werkt in de gang, alhoewel een aircoman ook hier 3.5Kw op de gang adviseert.

Kwa locatie zie je in de laatste 20 posts dat centraal de voorkeur heeft en niet waar je zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
justben schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

@MotorBeast kom er maar in met referentie ruimte vs vermogen

Obv tekening kan niet zoveel, dus liefste even verbruik gas omzetten naar vermogen via topic starter. Verder wordt hier vaak vermeld dat grote airco's niet werkt in de gang, alhoewel een aircoman ook hier 3.5Kw op de gang adviseert.

Kwa locatie zie je in de laatste 20 posts dat centraal de voorkeur heeft en niet waar je zit.
Dan moet je hem eens vragen als dat ding vol vermogen draait waar dat ding met zijn warmte naartoe moet in een hal die bij de meeste max 25/30m2 is. Slaat gewoon af dan. De warmte gaat echt niet volle kracht door deuropeningen, dat zal rustig en gelijkmatig moeten gebeuren. Verwacht ook niet dat als het 16 graden boven is, je met 1 unit binnen een half uur 4 kamers op 19 graden hebt als hij in een hal hangt. Als je dat wenst zal je iedere slaapkamer moeten voorzien van een unit. Maar dat kost...ping,ping. Keuzes.

Ik zet ze (1 unit 1e en 1 op zolder) nu aan zodat de kamers allemaal zo'n 21/22 graden zijn als we gaan slapen en met dit weer dan de ramen open in de nacht. Afgelopen week met die tering hitte draaide ze 24/7. Nu boven zo'n 23,5 graden en laat ze lekker pruttelen.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 18-08-2022 15:46 ]

• Maxwp
iemand ervaring voor een wifi modulen voor de oudere toshiba RAS137 modellen?
zit even te google maar kom voorlopig alleen bij de nieuwe modules uit.
ben natuurlijk weer te snel met vragen maar heb gegoogled ;-)

Pagina: 1 ... 195 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic