Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.013 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:00
GermanPivo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Nope, je kan niet de huidige temperatuur zien via de afstandsbediening.
Wat een slecht merk. :+ Zou wel mooi zijn als hij dat als referentie zou nemen ipv een sensor in de unit.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 15:55 ]

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-01 12:01
Servee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

beetje geisoleerd huis heb je geen tussenseizoen.

Klopt maar in de tussenseizoenen een pendeldrama. Als je een systeem koopt gebaseerd op de extremen dan ben je niet goed bezig…

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Wat een slecht merk. :+ Zou wel mooi zijn als hij dat als referentie zou nemen ipv een sensor in de unit.
doet de daikin perfera toch ook niet ;-)
wat dat aan gaat volgens mij als je de setting veranderd via de app wijzigt hij dit niet op de afstand bediening
dus als je die aan de muur hebt hangen en hij zegt 21 als doel kan dat best 23 zijn
beetje jammer.
kan die afstandbediening niet geheel uit zonder de batterijen eruit te halen? mijn anders merk a/c kan dat wel.

• MotorBeast
Maxwp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

doet de daikin perfera toch ook niet ;-)
wat dat aan gaat volgens mij als je de setting veranderd via de app wijzigt hij dit niet op de afstand bediening
dus als je die aan de muur hebt hangen en hij zegt 21 als doel kan dat best 23 zijn
beetje jammer.
kan die afstandbediening niet geheel uit zonder de batterijen eruit te halen? mijn anders merk a/c kan dat wel.
Afstandsbediening wat is dat? Oh ja zo'n ding uit mijn jeugd. :+ Ik gebruik alleen app en Domoticz. Dat communiceert wel met elkaar.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
[...]

Dan moet je een bedrade afstandsbediening erbij kopen, dan kan dat allemaal wel.

All-electric.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:28
[...]

Ja het blijft een gemiste kans dat een (draadloze) externe thermostaat nog niet de standaard is bij l/l.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Even een vraagje tussendoor; Halen jullie de stickers van de zijkant van de binnenunit af?

Die met het gele stickertje R32 en de serienummers e.d.

Vind het zelf niet heel mooi om ertegenaan te kijken, maar weet niet of t wat uitmaakt voor garantie oid? :?

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:25
Zou het zin hebben om met een buisventilator en rechthoekige buizen (koof) een soort DIY kanaal-airco van je normale wand-airco te maken? Met een debiet van 300 a 500 m3h moet toch de nodige koelte (en vooral warmte in de winter) te verspreiden zijn?

AC Infinity heeft slimme buisventilatoren (Cloudline-serie) die je met de app kan bedienen.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
BeeJee78 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:50:
Weet iemand of je op de afstandsbediening van de MHI SRK35ZS-W ook de huidige temperatuur kunt zien? Ik kan alleen de doeltemperatuur zien maar niet wat de huidige temperatuur is.

Via de zoekfunctie heb ik het antwoord niet kunnen vinden.
Via de afstandbediening niet.
Wanneer wifi-dongle is gemonteerd, kun je de huidige temperatuur wel aflezen via de app smart m-air

• MotorBeast
ZtaaB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:29:
Even een vraagje tussendoor; Halen jullie de stickers van de zijkant van de binnenunit af?

Vind het zelf niet heel mooi om ertegenaan te kijken, maar weet niet of t wat uitmaakt voor garantie oid? :?
Is dit een serieuze vraag? Eerste wat ik doe is altijd overal de stickers vanaf trekken. Ik fohn van mijn auto zelfs de typenummers etc af. Less is more. En anders haal je hem ervan af en plakt hem aan de binnenkant als je je daar goed bij voelt toch?

Vandaar dat ik ook geen MHI heb met die schreeuwerige naam erop. O-) Was echt de enige reden dat wij Daikin hebben. Die dingen vind ik zo heerlijk saai. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 18:45 ]

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
ThaBEN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Herkenbaar. Hier gebeurd dat soms ook. Het is inderdaad bijna altijd een graad of 2 koeler in de omgeving dan de ingestelde temperatuur. Je zou Eco Modus eens kunnen testen. Dan heeft hij een offset van 2 graden (2 graden warmer met koelen en 2 graden koeler bij verwarmen) en maakt hij minder geluid.
Volgens mij zet hij het systeem dan vast op de allerlaagste stand waardoor het wel wat langer duurt voordat de gewenste temperatuur is bereikt, i.p.v. zo snel mogelijk de temperatuur proberen te halen, waardoor die harder kan gaan blazen.

Echter Eco modus werkt (vooralsnog) enkel via de afstandsbediening en wordt helaas gedeactiveerd zodra je de app gebruikt.
@coob @Falcon
Even terugkomend op het "harde" blazen terwijl het setpoint al bereikt is. Als workaround zette ik dan de fanstand even handmatig op 1 en daarna terug naar auto. Vervolgens bleef die dan wel lekker rustig doorwerken.

Ik heb echter het idee dat het "harde" blazen mogelijk te maken heeft met de optie 3D auto. Ik heb zelf in de app mijn voorkeursprofiel ingesteld. Hierdoor geruik ik eigenlijk altijd dezelfde instellingen met o.a. "3D auto" modus aan + fan stand op "Auto".

Nu was ik vandaag later thuis dan mijn vrouw, welke reeds de airco had ingeschakeld. Toen zag ik dat zij géén "3D Auto" had ingeschakeld. Toen ik deze alsnog wilde inschakelen viel mij op dat de fan gelijk wat harder begon the draaien. Dit terwijl enkel de optie "3D auto" werd ingeschakeld en de fanstand nog altijd op "Auto" bleef staan.

Nu heb ik daardoor de volgende theorie:

- Bij "3D auto" veranderen de lamellen telkens in zowel horizontale als verticale richting om de lucht beter door de gehele ruimte te verdelen.
- Zonder "3D auto" blaast de unit de lucht simpelweg constant in dezelfde richting.

Wellicht dat bij "3D auto" in combinatie met fanstand op "Auto" daardoor de fanstand niet volledig terug moduleert naar de laagst mogelijke stand wanneer het setpoint bereikt is, omdat er een bepaalde mate van minimale luchtverplaatsing vereist is om een effectieve werking van "3D auto" (luchtverplaatsing naar alle hoeken van de kamer) te kunnen garanderen?

En dat wanneer je "3D auto" niet gebruikt de unit wel naar de laagst mogelijke stand terug moduleert, omdat deze optie onafhankelijk is van de stand van de lamellen en de unit dan domweg enkel lucht uitblaast?

Dit kan een mogelijke verklaring zijn waarom de airco niet terug moduleert naar de allerlaagste stand met "3D auto" ingeschakeld, terwijl het setpoint reeds is bereikt.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Het willen zien van de strakke lijn kan ik begrijpen :)

Maar wat merk jij aan verlies van comfort door pendelen? Ik ben er oprecht benieuwd naar. Ik merk hier, anders dan via mijn energy app, helemaal niets van pendelen. Niet met verwarmen en niet met koelen.
@Sjamo, ik heb net als jou een MHI multisplit. In mijn geval had ik geen andere keuze. ( buitenunit staat bij mij in voortuin van mijn tussenwoning ) Ik heb jouw oudere topics eens gelezen en gezien dat je met jouw gebruik en keuzes maar weinig klachten hebt met pendelen.
Ik heb inmiddels veel gelezen over dit issue. Ik lees dat het vooral in de tussenseizoenen een probleem kan zijn bij sommige gebruikers. Ik zie dat je het systeem gebruikt in blokken, maar zie tevens in de specificaties van jouw systeem dat het minimum vermogen bij verwarmen 1.0 KW is, dus vrij laag. ( single MHI is 0,8 KW )
Zou dit ook niet kunnen bijdragen aan jou probleemloze gebruik ?

Ten tweede , welke app gebruik je voor uitlezen stroomverbruik ?

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

@coob @Falcon
Even terugkomend op het "harde" blazen terwijl het setpoint al bereikt is. Als workaround zette ik dan de fanstand even handmatig op 1 en daarna terug naar auto. Vervolgens bleef die dan wel lekker rustig doorwerken.

Ik heb echter het idee dat het "harde" blazen mogelijk te maken heeft met de optie 3D auto. Ik heb zelf in de app mijn voorkeursprofiel ingesteld. Hierdoor geruik ik eigenlijk altijd dezelfde instellingen met o.a. "3D auto" modus aan + fan stand op "Auto".

Nu was ik vandaag later thuis dan mijn vrouw, welke reeds de airco had ingeschakeld. Toen zag ik dat zij géén "3D Auto" had ingeschakeld. Toen ik deze alsnog wilde inschakelen viel mij op dat de fan gelijk wat harder begon the draaien. Dit terwijl enkel de optie "3D auto" werd ingeschakeld en de fanstand nog altijd op "Auto" bleef staan.

Nu heb ik daardoor de volgende theorie:

- Bij "3D auto" veranderen de lamellen telkens in zowel horizontale als verticale richting om de lucht beter door de gehele ruimte te verdelen.
- Zonder "3D auto" blaast de unit de lucht simpelweg constant in dezelfde richting.

Wellicht dat bij "3D auto" in combinatie met fanstand op "Auto" daardoor de fanstand niet volledig terug moduleert naar de laagst mogelijke stand wanneer het setpoint bereikt is, omdat er een bepaalde mate van minimale luchtverplaatsing vereist is om een effectieve werking van "3D auto" (luchtverplaatsing naar alle hoeken van de kamer) te kunnen garanderen?

En dat wanneer je "3D auto" niet gebruikt de unit wel naar de laagst mogelijke stand terug moduleert, omdat deze optie onafhankelijk is van de stand van de lamellen en de unit dan domweg enkel lucht uitblaast?

Dit kan een mogelijke verklaring zijn waarom de airco niet terug moduleert naar de allerlaagste stand met "3D auto" ingeschakeld, terwijl het setpoint reeds is bereikt.
Volgens de MHI technische manual zou de airco op 3D auto, en op de auto ventilator stand moeten terugmoduleren naar de laagste stand zoals normaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEa2eYD1poIFFv0t9eGXTIMwT6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gq9O0twrfE5BiEV5yubaeku7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0cTgcj4WIFfqkh3pH07ikXfbQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InRwO83YB9Vrstgi5sxCGzn2.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
pjotter1965 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

@Sjamo, ik heb net als jou een MHI multisplit. In mijn geval had ik geen andere keuze. ( buitenunit staat bij mij in voortuin van mijn tussenwoning ) Ik heb jouw oudere topics eens gelezen en gezien dat je met jouw gebruik en keuzes maar weinig klachten hebt met pendelen.
Ik heb inmiddels veel gelezen over dit issue. Ik lees dat het vooral in de tussenseizoenen een probleem kan zijn bij sommige gebruikers. Ik zie dat je het systeem gebruikt in blokken, maar zie tevens in de specificaties van jouw systeem dat het minimum vermogen bij verwarmen 1.0 KW is, dus vrij laag. ( single MHI is 0,8 KW )
Zou dit ook niet kunnen bijdragen aan jou probleemloze gebruik ?

Ten tweede , welke app gebruik je voor uitlezen stroomverbruik ?
Even zoeken en vier dagen terug: MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@ThaBEN 3D Auto gebruik ik niet, omdat mijn airco unit in de hoek van de L van mijn woonkamer en keuken hangt.

De reden dat hij bij mij soms hard blaast heeft een andere reden. Die hoek in de L is een warmte pocket. Dus de offset tussen de temperatuur een 2 meter verder en lager kan al soms op warme momenten van de dag wel 3 graden zijn, maar later moment is dat soms maar 1. Maar net genoeg om constant te lopen neuzelen met de instellingen.

Kortom, mijn airco unit hangt eigenlijk te hoog (minimaal 15 centimeter van het plafond af, bij mij is dat nog geen 8 cm en had hij eigenlijk meer in het midden van de lange zijde van de L moeten hangen. (zodat ik wel 3D auto had kunnen gebruiken)

Ik zit er nog over na te denken hoe ik die offset moet gaan oplossen, in de winter speelt dit ook een rol. Verklaart ook wel een wat hoger verbruik dan ik had verwacht vorige winter. Gelukkig werk ik thuis, dus heb er op dit moment zelf genoeg handmatige controle op.. maar dat was niet mijn idee bij de installatie.. het liefste zet ik alles op auto/auto en 20 graden.. en niet meer aanraken.

Ik houd jullie op de hoogte ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-01 22:36
Wij wonen sinds kort in onze nieuwbouwwoning en na deze zomer besloten om volgend jaar een airco te laten plaatsen. Split unit had ik bedacht.

Nu lees ik overval dat de buitenunit een aparte groep moet hebben, dus bij 2 units 2 groepen ?

Als ik de buitenunits op de garage wil hebben, wat is dan de gebruikelijke route hoe de kabels in de meterkast komen ?

Door de vloer van de garage kan niet (vloerverwarming)
Buiten om lijkt mij echt heel lelijk ?

Situatie is Dat de meterkast direct naast de voorkeur zit en garage 1,20m vanaf de voordeur zit.

Hoe doet installateurs dit over het algemeen ?

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ZtaaB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:29:

Plak die aan de binnenkant van de klep

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• ZtaaB
MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Is dit een serieuze vraag? Eerste wat ik doe is altijd overal de stickers vanaf trekken. Ik fohn van mijn auto zelfs de typenummers etc af. Less is more. En anders haal je hem ervan af en plakt hem aan de binnenkant als je je daar goed bij voelt toch?

Vandaar dat ik ook geen MHI heb met die schreeuwerige naam erop. O-) Was echt de enige reden dat wij Daikin hebben. Die dingen vind ik zo heerlijk saai. :*)
Fair point :+

Meestal stoort t mij niet maar in de huiskamer zit t precies in het zicht. Vandaar.
Off they go :*)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

wd200 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:19:
Wij wonen sinds kort in onze nieuwbouwwoning en na deze zomer besloten om volgend jaar een airco te laten plaatsen. Split unit had ik bedacht.

Nu lees ik overval dat de buitenunit een aparte groep moet hebben, dus bij 2 units 2 groepen ?

Als ik de buitenunits op de garage wil hebben, wat is dan de gebruikelijke route hoe de kabels in de meterkast komen ?

Situatie is Dat de meterkast direct naast de voorkeur zit en garage 1,20m vanaf de voordeur zit.

Foto's werken in dit geval altijd even handiger. Zou je die willen plaatsen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

De ruimte totaal (alle kamers) hebben wellicht 5 nodig (weet ik niet en lijkt me stug), maar dat vermogen kan je nooit kwijt in een trapgat. Je zult daar sowieso permanent moeten koelen/verwarmen bij echte warmte/koude. Dus even snel snel gaat niet werken. Wat is dan de toegevoegde waarde van een 5? Hier doe ik boven 40m2 met een 2,5 voor jouw idee met een raam van 5 meter op zuid (sinds pas een jaar warmtewerend glas). Koelen kost sowieso niet veel vermogen.

En ik adviseer je je oude dubbelglas zsm naar HR++. L/L verwarming is echt anders dan met radiatoren die gloeien meestal onder de ramen. Gaat je echt veel comfort opleveren en scheelt weer verbruik.
Enerzijds heb ik de indruk dat een 3.5 voldoende moet zijn, anderzijds wil ik geen spijt krijgen dat ik tekort kom. Al kan ik het me haast niet voorstellen. Het minimum vermogen van een 5 zit namelijk op 1.6 en dat is echt fors. De bedoeling is wel om niet ad hoc te koelen/verwarmen, zo veel mogelijk een constante temperatuur heeft onze voorkeur.

Vwb het glas neem ik dat direct van je aan, helaas kunnen we niet alleen tegelijkertijd, anders was dat al gedaan ;)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Supertip
  • Niet online
Peutpeut schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Enerzijds heb ik de indruk dat een 3.5 voldoende moet zijn, anderzijds wil ik geen spijt krijgen dat ik tekort kom. Al kan ik het me haast niet voorstellen. Het minimum vermogen van een 5 zit namelijk op 1.6 en dat is echt fors. De bedoeling is wel om niet ad hoc te koelen/verwarmen, zo veel mogelijk een constante temperatuur heeft onze voorkeur.

Vwb het glas neem ik dat direct van je aan, helaas kunnen we niet alleen tegelijkertijd, anders was dat al gedaan ;)
Van een te grote krijg je spijt, die gaat pendelen wat killing is voor je rendement.(verbruik)
3,5 is al gauw goed genoeg, alleen je moet wel isoleren bij A beginnen en niet bij Z.

Hier koelen we een hele forse vide met alle slaapkamers open met een 3,5 KW en die slaat aan en draait heel de dag op 380- 520 Watt en gaat niet uit, beter kan je compressor het niet hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Supertip op 16-08-2022 22:33 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Maxwp
dat zeggen mijn voorgaande vriendinnen ook allemaal toch zelf heb ik er geen last van.

j/k

maar mbt die stickers ik heb bij daikin helemaal geen stickers op de binnen unit zitten
zouden die er dan op moeten zitten met r32 etc zou je dat eigenlijk toch wel verwachten!

• Supertip
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:32:
dat zeggen mijn voorgaande vriendinnen ook allemaal toch zelf heb ik er geen last van.

j/k

maar mbt die stickers ik heb bij daikin helemaal geen stickers op de binnen unit zitten
Dan heb je gewoonweg geen stickertje verdient ;)

• ZtaaB

Hier zitten ze gewoon op een bestaande groep.
3 split units, geen probleem.
Ik zet ze zelf nooit tegelijk aan maar t zou kunnen zonder problemen.

Met twee aan zit je rond de 600 watt. Voor een nieuwe installatie zou dat geen probleem moeten zijn imho

• MotorBeast

Overal gelezen? Niet hier dan. Topic is deze vraag al tig keer besproken. Zoekfunctie doet wonderen.

• MotorBeast
Peutpeut schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Eerst isoleren. Dan in warmtepomp met juiste maat investeren.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:14

ricardo246

Life's what you make it!

Maxwp schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:32:
zouden die er dan op moeten zitten met r32 etc zou je dat eigenlijk toch wel verwachten!
Je hebt wel stickers op je Daikin binnen unit zitten, maar dan moet je de kap open doen :+
Daar vindt je serie nummers, WiFi naam, WiFi code, etc etc. Top tip, ik heb die stickers ook aan de binnen zijde vd afstandsbediening geplakt. Je hebt, als het goed is een extra setje erbij gekregen.
Disclaimer: ik heb 4 Perfera binnen units van september 2021. Alles daarvoor geen ervaring mee.
Je buiten unit heeft wel mooie stickers met relevante info over installateur, vulmiddel, etc. aan de buitenkant.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Verwijderd

1. Nu in totaal 3 verschillende installateurs over vloer gehad. Alle 3: "neem 5 kw" voor label C jaren 70 huis, 55 m2 140 m3. Met jarenlange ervaring. Als 3 verschillende ervarings deskundigen dit zeggen...

2. Ze zeggen dat dat ding niet gaat pendelen omdat het een inverter is welk terug moduleert, net als een modulerende cv... Hij zou bij minder vraag gewoon langzamer draaien.

3. Eentje vertelde mij dat ze de hoeveelheid koelmiddel aanpassen aan de lengte van de leiding binnen-/ buiten unit, dat heb ik nooit eerder gehoord.

4. Er werd mij ook verteld dat je voor verwarmen zelfs A+++ MHI hebt, dat was maar €150 duurder. Dat lijkt mij dan wel slim.

5. Onderhoudscontracten bieden ze allemaal aan rond de €200 per jaar.

6. Garantie verschilt van 2 tot 5 jaar.

7. Twee wilden de units plaatsen op het houten garage dak, dus een buiten unit van 5kw en een 2kw. De laatste wilde ze tegen de muur aan plaatsen, omdat ze anders onder het dak geluidsoverlast geven, dit zou qua prijs niet uitmaken. De andere twee zeiden dat dit qua geluid geen probleem is.

8. De laatste 3e installateur adviseerde ook een warmteboiler, dan kon ik van het gas af.

Lastige kwesties.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:57
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:32:
1. Nu in totaal 3 verschillende installateurs over vloer gehad. Alle 3: "neem 5 kw" voor label C jaren 70 huis, 55 m2 140 m3. Met jarenlange ervaring. Als 3 verschillende ervarings deskundigen dit zeggen...
Ervaringsdeskundige of verkopers?
Uit zekerheid plaatsen ze natuurlijk liever iets te groot dan te klein.
Maar zoals al wat vaker is gezegd, maak een warmteverliesberekening :+
2. Ze zeggen dat dat ding niet gaat pendelen omdat het een inverter is welk terug moduleert, net als een modulerende cv... Hij zou bij minder vraag gewoon langzamer draaien.
Klopt, echter kan een 3,5 nog verder terug moduleren dan een 5kW, een gulde middenweg is een 4,2 , echter verkoopt alleen Daikin die en Daikin is wat meer aan de prijs.
3. Eentje vertelde mij dat ze de hoeveelheid koelmiddel aanpassen aan de lengte van de leiding binnen-/ buiten unit, dat heb ik nooit eerder gehoord.
Inderdaad, 3 meter leiding of 20 meter leiding vraagt om een verschil in vulling.
4. Er werd mij ook verteld dat je voor verwarmen zelfs A+++ MHI hebt, dat was maar €150 duurder. Dat lijkt mij dan wel slim.

7. Twee wilden de units plaatsen op het houten garage dak, dus een buiten unit van 5kw en een 2kw. De laatste wilde ze tegen de muur aan plaatsen, omdat ze anders onder het dak geluidsoverlast geven, dit zou qua prijs niet uitmaken. De andere twee zeiden dat dit qua geluid geen probleem is.
Als er genoeg massa onder ligt om resonanties tegen te gaan zou het geen geluid door moeten geven.

• GermanPivo
Baseer je niet alleen op wat een installateur zegt. ;)
Hoe staat het met de isolatie? Wat is je gasverbruik? Heb je een warmteverliesberekening gemaakt?
Er is een punt dat hij niet meer langzamer kan draaien. Bij een 5 kW is dat punt eerder bereikt dan bijvoorbeeld een 3,5 kW.
Buitenunits zijn voorgevuld tot x-aantal meter. Is de afstand meer dan x, dan moeten ze bijvullen. Maar een ZSX is voorgevuld tot 15 meter, dus het is niet snel nodig.
Als dat een ZSX is (zou niet weten wat anders), dan kan je prima een 3,5 kW nemen. Die hebben vrijwel net zoveel max. verwarmingscapaciteit als een ZS van 5 kW.
Via de muur kan je ook resonantie krijgen indien er geen rubbers worden gebruikt. Bij plaatsing op het dak kan je zorgen dat er genoeg gewicht wordt toegevoegd (meer massa gaat resonantie tegen). Heb hier alles aan de muur hangen met geluidsdempende pluggen, rubber achter de muurbeugels en nergens last van.
8. De laatste 3e installateur adviseerde ook een warmteboiler, dan kon ik van het gas af.
Installeert hij ook zeker? :P Dat is inderdaad een overweging die je kan maken, maar zou niet direct de gakraan dicht draaien daarna. Ik adviseer om het eerst een jaar aan te kijken of verwarmen met l/l je bevalt.

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-01 21:08

Lastige kwesties.
Ik zou goed naar de prijs tussen een Zs en zsx kijken.
Ik heb ze ook al even op het oog en kom tot een aanmerkelijk groter verschil dan 150 euro. Met mijn warmteverlies zou de terugverdientijd boven de 20 jaar liggen. De goedkoopste zs 3.5 zie ik rond de 900 terwijl zsx rond de 1500 zit.

• Tommie12
  • Laatst online: 12:25
justben schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:09:
[...]

Ik zou goed naar de prijs tussen een Zs en zsx kijken.
Ik heb ze ook al even op het oog en kom tot een aanmerkelijk groter verschil dan 150 euro. Met mijn warmteverlies zou de terugverdientijd boven de 20 jaar liggen. De goedkoopste zs 3.5 zie ik rond de 900 terwijl zsx rond de 1500 zit.
Hoe bereken je je terugverdientijd?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:27:
[...]

Doordat de A+++ iets zuiniger is, gebruikt hij X minder stroom per jaar. Als je er €600 extra voor moet betalen, dan kun je heel simpel 600 : X doen en kijken hoeveel jaar je nodig hebt om de extra investering terug te verdienen.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:44
[...]

Je investering delen door je besparing per jaar, geeft een TVT in jaren.
beter kan je kijken naar de Return on Investment (ROI). Dat is de inverse van de TVT en geeft dus aan hoe "hard" het geld werkt. Ook in vergelijking met andere investeringsmogelijkheden van je geld.

ROI = Besparing / Investering * 100% (%)
TVT = Investering / Besparing (jaar)

Als je een ROI van < 10% hebt, moet je het eigenlijk nooit doen - die investering met eigen geld.
een TVT die langer is dan de technische levensduur van de investering is ook niet verstandig.

Moeilijkheid zit nog in het berekenen van de besparing, vooraf. Dat kan door gasverbruik om te rekenen naar kWh en bepalen hoeveel kWh je gebruikt met de L/L wp met evt aangevuld wat gasverbruik voor bijverwarmen, koken, ww.

succes

• Tommie12
Swenn schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:39:
[...]

Doordat de A+++ iets zuiniger is, gebruikt hij X minder stroom per jaar. Als je er €600 extra voor moet betalen, dan kun je heel simpel 600 : X doen en kijken hoeveel jaar je nodig hebt om de extra investering terug te verdienen.
Ok, duidelijk. Hou je ook rekening met stroomprijzen van 50 en 60 ct per kWh?

Ik kijk eerder naar het totale plaatje.
Als een L/L in de duurdere versie alsnog zichzelf op en redelijke termijn terugverdient, dan zal ik meestal de zuinigste versie kiezen.
Met wat geluk geeft die dan ook iets meer comfort.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Hier heb je helemaal gelijk aan…..

ECHTER, dit zijn speciale tijden. Voordat je eindelijk je huis hebt geïsoleerd dan ben door de drukte ook al weer een jaar verder.

Voor sommige mensen is de urgentie groot, gasprijs op 3 euro per m3, en contract loopt af later dit jaar.
Die kiezen ervoor eerst de airco te doen (begrijpelijk).
Dan heb je de keuze om een airco te kopen op basis van je toekomstige isolatiewaarde. Waarbij je dus minimaal 1 jaar bij verwarmen moet bijstoken. Wat ook een fix bedrag zal zijn.
Of om de airco te kopen op basis van je huidige situatie. Wat je gas verbruik op 0 kan zetten.

Dit laatste kan het meest interessant zijn omdat je zoveel geld bespaart met de huidige prijzen dat het zelf loont om je oversized systeem te downgraden na een paar jaar. Als dat echt noodzakelijk blijkt te zijn (kan je nog steeds goedkoper uit zijn).
Terugverdientijd van een airco kan in 1 jaar zijn tegenwoordig 😳

Zoals eerder besproken dit zal voor iedereeen anders zijn 😇

iRacing Profiel

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:04
GermanPivo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 05:37:
Installeert hij ook zeker? :P Dat is inderdaad een overweging die je kan maken, maar ik adviseer om het eerst een jaar aan te kijken of verwarmen met l/l je bevalt.
Hoezo niet? Ik zou niet aanraden om de CV ketel er direct uit te gooien, maar als je dan toch bezig bent. Met een beetje mazzel kan je dan de verhoogde ISDE van 2022 meepakken. Stel verwarmen met L/L bevalt niet, kan je er later prima een L/W naast zetten die dan ook mogelijk een slagje kleiner kan omdat het warme water al geregeld is. Bevalt het wel, kan de kraan gewoon direct dicht.

Dit is overigens zonder enige mate van kennis van het huis in kwestie, afgifte, isolatiegraad, wensen, etc. Ben vooral benieuwd waarom je het niet zou doen.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:06:
[...]
Het huis is goed geïsoleerd, dak, spouw en vloer zijn geïsoleerd, deels HR++, deels normaal dubbel glas.
refused81 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

ECHTER, dit zijn speciale tijden. Voordat je eindelijk je huis hebt geïsoleerd dan ben door de drukte ook al weer een jaar verder.

...

Precies dit. Daarnaast hebben we in ieder geval de wens om nu een airco te plaatsen om volgende zomer te kunnen koelen.
kevineppo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Hoezo niet? Ik zou niet aanraden om de CV ketel er direct uit te gooien, maar als je dan toch bezig bent. Met een beetje mazzel kan je dan de verhoogde ISDE van 2022 meepakken. Stel verwarmen met L/L bevalt niet, kan je er later prima een L/W naast zetten die dan ook mogelijk een slagje kleiner kan omdat het warme water al geregeld is. Bevalt het wel, kan de kraan gewoon direct dicht.

Dit is overigens zonder enige mate van kennis van het huis in kwestie, afgifte, isolatiegraad, wensen, etc. Ben vooral benieuwd waarom je het niet zou doen.
Ook hier is de volgende stap om te kijken of L/L bevalt en of het dusdanig uit kan dat er alleen nog gas wordt gebruikt wordt voor warm water. Dat zou ideaal zijn omdat er dan alleen een alternatief nodig is voor SWW.

[ Voor 81% gewijzigd door Peutpeut op 17-08-2022 08:31 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• GermanPivo
[...]

Staat er wat ongelukkig (post wat aangepast nu), maar bedoelde dat ik nog niet gelijk het gas eruit zou gooien. En voor de rest wat jij zegt ^^

• Tommie12
Heinemancp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:05:
[...]

Je investering delen door je besparing per jaar, geeft een TVT in jaren.
beter kan je kijken naar de Return on Investment (ROI). Dat is de inverse van de TVT en geeft dus aan hoe "hard" het geld werkt. Ook in vergelijking met andere investeringsmogelijkheden van je geld.

ROI = Besparing / Investering * 100% (%)
TVT = Investering / Besparing (jaar)

Als je een ROI van < 10% hebt, moet je het eigenlijk nooit doen - die investering met eigen geld.
een TVT die langer is dan de technische levensduur van de investering is ook niet verstandig.

Moeilijkheid zit nog in het berekenen van de besparing, vooraf. Dat kan door gasverbruik om te rekenen naar kWh en bepalen hoeveel kWh je gebruikt met de L/L wp met evt aangevuld wat gasverbruik voor bijverwarmen, koken, ww.

succes
Dit ken ik. Ik bedoelde meer de cijfers.
Hoe hoog is de investering, en welke besparing denk je te behalen in kWh/m3 gas en dus in euro’s.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:35:
[...]

Dit ken ik. Ik bedoelde meer de cijfers.
Hoe hoog is de investering, en welke besparing denk je te behalen in kWh/m3 gas en dus in euro’s.
Dat kan je aan de hand van de SCOP zelf uitrekenen toch?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-01 13:54
Hoe zit het eigenlijk met garantie?

Je schakelt tenslotte een "specialist" in en je zou er op moeten kunnen vertrouwen dat je een product krijgt wat voldoen aan de verwachtingen. Als je er zelf verstand van had kon je ook zelf bestellen op internet.

Ik lees hier regelmatig dat adviseurs overcapaciteit verkopen. In welke mate is het bedrijf dan verantwoordelijk voor eventuele nazorg / omruilen als later toch blijkt dat de unit niet geschikt is voor de ruimte?

Ik krijg een 5kwh geadviseerd voor de woonkamer maar ik lees hier dat het misschien niet de mooiste oplossing is. Als nu later blijkt dat de unit inderdaad niet werkt zoals de adviseur mij verteld heeft, wat zijn dan mijn rechten? Komt het voor dat bedrijven dan de unit omwisselen voor een kleiner type?

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-01 21:08
[...]

De algemene terugverdientijd kun je makkelijk vinden met M3 naar KwH obv van prijs en SCOP.

Tussen twee modellen (ZSX, ZS) heb ik gekeken naar COP's op verschillende temperaturen via:
https://www.eurovent-certification.com/

Temp COP 25zs COP 25zsx Delta input KwH voor 1 KwH warmte
-7 2.5 3.15 0.083
2 4.92 5.3 0.015
7 6.15 6.58 0.011
12 7.86 8.3 0.007

Dus je kunt de verwachte warmtevraag vermenigvuldigen met de delta input en de stroom prijs om verwacht verschil per jaar te zien obv verschillende temperaturen. Verdeel je de totale warmtevraag over de temperaturen dan krijg je een mooi gewogen gemiddelde besparing in stroom kosten. Deel je het prijsverschil met deze besparing krijg je verwachte jaren terugverdientijd.

• Tommie12
Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:47:
Hoe zit het eigenlijk met garantie?

Je schakelt tenslotte een "specialist" in en je zou er op moeten kunnen vertrouwen dat je een product krijgt wat voldoen aan de verwachtingen. Als je er zelf verstand van had kon je ook zelf bestellen op internet.

Ik lees hier regelmatig dat adviseurs overcapaciteit verkopen. In welke mate is het bedrijf dan verantwoordelijk voor eventuele nazorg / omruilen als later toch blijkt dat de unit niet geschikt is voor de ruimte?

Ik krijg een 5kwh geadviseerd voor de woonkamer maar ik lees hier dat het misschien niet de mooiste oplossing is. Als nu later blijkt dat de unit inderdaad niet werkt zoals de adviseur mij verteld heeft, wat zijn dan mijn rechten? Komt het voor dat bedrijven dan de unit omwisselen voor een kleiner type?
Tja, het enige wat gebeurt is een beetje te veel lawaai, en wat pendelen. Ik denk niet dat je dat als niet comform kan omschrijven.
Wat voor een installateur meer gehannes oplevert is : als de boel niet warm of koud wordt.
Zelfde met een Cv, daar worden ook te zware ketels geadviseerd.

Maar als je echt compleet je rechte wil laten gelden, dan schakel je eerst een ingenieursbureau in om de warmte en koude vraag te bepalen, de positie en condensafvoer. Die schrijven dan een lastenboek met het juiste vermogen, plaats etc, en dan vraag je een installateur om dat uit te voeren. Maar we zijn eigenlijk te gierig om die studie te betalen, en vertrouwen op advies van de aanbieder en de comments van hier.
Dan draag je het risico zelf natuurlijk.

• Yellos
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Tja, het enige wat gebeurt is een beetje te veel lawaai, en wat pendelen. Ik denk niet dat je dat als niet comform kan omschrijven.
Wat voor een installateur meer gehannes oplevert is : als de boel niet warm of koud wordt.

Maar als je echt compleet je rechte wil laten gelden, dan schakel je eerst een ingenieursbureau in om de warmte en koude vraag te bepalen, de positie en condensafvoer. Die schrijven dan een lastenboek met het juiste vermogen, plaats etc, en dan vraag je een installateur om dat uit te voeren. Maar we zijn eigenlijk te gierig om die studie te betalen, en vertrouwen op advies van de aanbieder en de comments van hier.
Is dat niet voor de klant ook de betere keuze? Ik zou liever een beetje geluid en wat gependel hebben dan in de kou zitten in de winter. Dus in dat opzicht snap ik het ook wel als ze over adviseren.

• GermanPivo
Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Is dat niet voor de klant ook de betere keuze? Ik zou liever een beetje geluid en wat gependel hebben dan in de kou zitten in de winter. Dus in dat opzicht snap ik het ook wel als ze over adviseren.
Maar bij jou gaat de discussie ook meer over de plek van plaatsing, dan over het vermogen. En áls je dan voor 5 kW gaat, ben je echt stukken beter af met 2x 2,5 kW.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 17-08-2022 09:11 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Dat ligt eraan wat de opdrachtverstrekking van de klant is, als de bijv. klant nadrukkelijk de wens heeft om aan/uit gedrag te voorkomen dan dient de installateur daar een passende oplossing voor te bedenken en daar eventueel risico's bij te benoemen.

Wanneer de unit dan alsnog in grote mate aan/uit gedrag vertoond dan is de opstelling niet-conform.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-01 22:53
Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Dat ligt aan de energierekening die je krijgt :+ en de eventuele meerkosten door eerder defect door pendelen (als dat uberhaupt van toepassing is, ben geen installateur).

Mijn schoonvader is CV-monteur. En die zet standaard alle ketels weer naar 90 graden bijvoorbeeld.

"Lekker snel warm, en geen klagende mensen dat het niet snel op temperatuur komt".

Dat de gasrekening schreeuwend duur is, daar gaan we maar even aan voorbij :+
Ik bedoel: Als ze echt hun werk goed zouden doen en aan de klant zouden denken, hadden ze al decennia de CV waterzijdig ingeregeld.

Veel monteurs hebben helemaal niet jouw portemonnee in gedachten (ja, voor zichzelf) maar kijken enkel naar "zo min mogelijk gezeur". En voila, de overbemeten airco's vliegen je om de oren O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 17-08-2022 09:49 ]

• Yellos
Tja je gaat er qua energie rekening natuurlijk al enorm op vooruit als je voor een airco gaat in plaats van gas. Misschien moet je ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en accepteren dat luxe een prijs heeft. Lekker snel warm / koud en verder genieten.

en defect door pendelen is hun eigen probleem, mist je een onderhoudscontract pakt.
(€9,99 per maand inclusief materiaal kosten)

[ Voor 5% gewijzigd door Yellos op 17-08-2022 09:55 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:52:
Tja je gaat er qua energie rekening natuurlijk al enorm op vooruit als je voor een airco gaat in plaats van gas. Misschien moet je ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en accepteren dat luxe een prijs heeft. Lekker snel warm / koud en verder genieten.

en defect door pendelen is hun eigen probleem, mist je een onderhoudscontract pakt.
Je mist het hele punt...

• GermanPivo
Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:52:
Lekker snel warm / koud en verder genieten.
Ja en precies dit gaat over het algemeen niet samen met een warmtepomp. Want het principe is gewoon anders dan een CV-ketel met 20+ kW verwarmingsvermogen.
Onderhoud is voornamelijk wat schoonmaakwerk, kan je prima zelf. Mijn installateur vond die contracten ook onzin. Als er iets stuk is binnen 5 jaar, valt dat gewoon onder de garantie.

Hou met 3 buitenunits toch mooi €360 per jaar in m'n zak - een nieuwe single split elke 5 jaar. ;)

• Tommie12
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Dat ligt eraan wat de opdrachtverstrekking van de klant is, als de bijv. klant nadrukkelijk de wens heeft om aan/uit gedrag te voorkomen dan dient de installateur daar een passende oplossing voor te bedenken en daar eventueel risico's bij te benoemen.

Wanneer de unit dan alsnog in grote mate aan/uit gedrag vertoond dan is de opstelling niet-conform.
Dan zal je dat heel duidelijk in je contract moeten schrijven.

En simpel is dat niet.
Dat een unit bij -10 niet hoeft te pendelen is makkelijk te realiseren, maar wat bij 10 of 15 graden. Dan is de energiebehoefte in een geïsoleerd huis zo laag dat geen enkele unit dat kan zonder te pendelen.

• Yellos
Ik snap dat het ook goed is om te bekijken wat de absoluut ideale compromis is tussen comfort en verbruik.

Ik snap ook dat het voor sommige ook een sport is om de rekening zo laag mogelijk te krijgen "en dan maar een beetje bij verwarmen als het nodig is"

Maar voor mij persoonlijk is snel warm / koud toch iets belangrijker dan de laagst mogelijke energierekening :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Ik snap dat het ook goed is om te bekijken wat de absoluut ideale compromis is tussen comfort en verbruik.

Ik snap ook dat het voor sommige ook een sport is om de rekening zo laag mogelijk te krijgen "en dan maar een beetje bij verwarmen als het nodig is"

Maar voor mij persoonlijk is snel warm / koud toch iets belangrijker dan de laagst mogelijke energierekening :)
Ik zou upgraden naar een 7kW.
Fijne dag :w

• Tommie12
[...]

Een airco draait het comfortabelst en zuinigst als die de hele dag rustig draait, liefst eigenlijk 24/7.
Dan is ‘snel’ opwarmen of koelen helemaal niet belangrijk. (Zelfde voor een CV met vloerverwarming)

• GermanPivo
[...]

Het is geen compromis tussen comfort en verbruik. Het is gewoon een zo goed mogelijk passende installatie kiezen. Wat verwarmen betreft: met een warmtepomp kan je 24/7 een stabiele temperatuur hanteren en zelfs nog goedkoper uit zijn dan met gas. Hoe veel meer comfort wil je hebben? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 17-08-2022 10:26 ]

• Tommie12
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Dat kan je aan de hand van de SCOP zelf uitrekenen toch?
Dat wel ja, maar welke prijzen hanteer je per kWh of m3 gas. Dat verandert nogal.

Ga je inschatten dat die prijzen terug zakken, verder stijgen of stabiel blijven…. Wordt een heel ander verhaal.

• Waah
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Dat wel ja, maar welke prijzen hanteer je per kWh of m3 gas. Dat verandert nogal.

Ga je inschatten dat die prijzen terug zakken, verder stijgen of stabiel blijven…. Wordt een heel ander verhaal.
Het verschil tussen gas en electra was altijd een factor 3. Momenteel is dat een factor 4 tot 5, maar dat komt vooral door de energiekorting op electra die niet zal blijven. Dus het zal weer teruggaan naar een factor 3 a 4 verwacht ik.

Uiteindelijk gaat het om het prijsverschil, niet de daadwerkelijke prijs. En zolang we op gas electra maken in NL, zal de gas en electraprijs altijd deels gekoppeld blijven.

Ik zit nog 2,5 jaar vast met lage tarieven, maar het verschil is momenteel een factor 5,2 (15 cent elektra, 79 cent gas). Dus voor mij is het vrij makkelijk te berekenen waar het omslagpunt zit. Vuistregel was toch ~2x zoveel kWh als m³? Ik zie gas niet zoveel dalen (of elektra zo hard stijgen) dat een airco niet uit kan.

Het verschil tussen een ZS of ZSX is enkel de electraprijs van belang. Maar ik verwacht niet dat electra goedkoper gaat worden op de lange termijn (10 jaar levensduur van een airco). De electraprijzen zullen wel weer wat dalen áls er een economische crisis komt (minder vraag naar grondstoffen) maar over 10 jaar zal de prijs niet goedkoper worden.

Of kernfusie moet opeens lukken en inzetbaar zijn. Maar aangezien ze al 30 jaar roepen, dat het over 30 jaar gereed is O-)

• MotorBeast
[...]

Zo eens beginnen in je te verdiepen hoe de techniek van een warmtepomp werkt. ;) Langzaam opwarmen is altijd beter, iets met COP maximalisatie.

Snap overigens niet wat nieuwe vraagstellers hier komen doen om advies te vragen en als ze dan advies krijgen wat hun gevoelsmatig niet bevalt met argumenten komen die technisch kant nog wal slaan en alleen op onderbuikgevoel zijn gebaseerd.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

En dan laat je nog buiten beschouwing dat bij de beoogde setup van 1 unit die de eetkamer moeilijk kan bereiken het JUIST van belang is om continu te verwarmen bij koude periodes.

Ik begin de handelwijze en de adviezen van installateurs steeds beter te begrijpen...

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2022 10:58 ]

• MotorBeast
refused81 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Voor sommige mensen is de urgentie groot, gasprijs op 3 euro per m3, en contract loopt af later dit jaar.
Die kiezen ervoor eerst de airco te doen (begrijpelijk).
Dan heb je de keuze om een airco te kopen op basis van je toekomstige isolatiewaarde. Waarbij je dus minimaal 1 jaar bij verwarmen moet bijstoken. Wat ook een fix bedrag zal zijn.
Of om de airco te kopen op basis van je huidige situatie. Wat je gas verbruik op 0 kan zetten.

Dit laatste kan het meest interessant zijn omdat je zoveel geld bespaart met de huidige prijzen dat het zelf loont om je oversized systeem te downgraden na een paar jaar. Als dat echt noodzakelijk blijkt te zijn (kan je nog steeds goedkoper uit zijn).
Terugverdientijd van een airco kan in 1 jaar zijn tegenwoordig 😳

Ik zou beginnen met waterzijdig inregelen van je cv. Bespaarde mij 25/30 % van mijn gasverbruik. Daarna isoleren. Ik ben daardoor voor verwarmen van 1500m3 naar 500m3 voor verwarmen gegaan. Het hangen van L/L heb ik helemaal niet gedaan voor besparen (klimaat redenen) want scheelt mij 2 tientjes per maand. Doordat ik heb geisoleerd is verwarmen met L/L comfortabel (al wil ik nog over naar L/W). Zonder goede isolatie is L/L waardeloze verwarming als het buiten echt koud is (lees kouder dan 5 graden overdag). Ik denk dat we volgend voorjaar veel klagende mensen krijgen hier dat het geen fijne warmte is omdat de isolatie niet top is en je veel koudeval voelt en trek.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:03
Waah schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Het verschil tussen een ZS of ZSX is enkel de electraprijs van belang. Maar ik verwacht niet dat electra goedkoper gaat worden op de lange termijn (10 jaar levensduur van een airco).
Maar de ZSX draait ook rustiger omdat hij zuiniger is. Dus iets minder herrie. Geen idee hoeveel het precies scheelt en voor iedereen is de waarde van een rustigere unit anders.

• Yellos
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:54:
En dan laat je nog buiten beschouwing dat bij de beoogde setup van 1 unit die de eetkamer moeilijk kan bereiken het JUIST van belang is om continu te verwarmen bij koude periodes.
Ik ben inmiddels al met de leverancier in gesprek om de unit op de andere muur in het midden van de ruimte te laten plaatsen op basis van advies uit deze groep :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Ik ben inmiddels al met de leverancier in gesprek om de unit op de andere muur in het midden van de ruimte te laten plaatsen op basis van advies uit deze groep :)
En ook dan zal even snel de boel warm stoken niet het comfort geven wat jij denk ik verwacht.
Wil je dat bereiken dan moet je echt naar 2x 2.5 geplaatst tegen de boog.

We vallen in de herhaling.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2022 11:05 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Martin7182 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Maar de ZSX draait ook rustiger omdat hij zuiniger is. Dus iets minder herrie. Geen idee hoeveel het precies scheelt en voor iedereen is de waarde van een rustigere unit anders.
Bijzonder, wat is de relatie dan precies? De efficiëntie van het systeem heeft niet direct relatie met het debet van de binnenunit. Volgens de specificaties produceren de binnenunits namelijk hetzelfde geluid,

• MotorBeast
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

En ook dan zal even snel de boel warm stoken niet het comfort geven wat jij denk ik verwacht.
Wil je dat bereiken dan moet je echt naar 2x 2.5 geplaatst tegen de boog.

We vallen in de herhaling.
Wij zitten met Kerst toch thuis en niet in die eetkamer. :+ Laat gaan, je hebt je best gedaan en wij verdienen er geen pepernoot aan. De installateur wel.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 11:08 ]

• Yellos
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Wij zitten met Kerst toch thuis en niet in die eetkamer. :+ Laat gaan, je hebt je best gedaan en wij verdienen er geen pepernoot aan. De installateur wel.
ik heb alle adviezen zeker gehoord en ik ga kijken wat er nog mogelijk is. Ik heb wat vragen gesteld en de leverancier belt vanmiddag terug. Ik ben natuurlijk ook afhankelijk van wat nog mogelijk is na het reeds goedkeuren van de offerte en wat dat met de prijs doet.

Nogmaals bedankt. jullie advies was zeker niet voor niets!

• MotorBeast
Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

ik heb alle adviezen zeker gehoord en ik ga kijken wat er nog mogelijk is. Ik heb wat vragen gesteld en de leverancier belt vanmiddag terug. Ik ben natuurlijk ook afhankelijk van wat nog mogelijk is na het reeds goedkeuren van de offerte en wat dat met de prijs doet.

Nogmaals bedankt. jullie advies was zeker niet voor niets!
1 Unit? Sloop gewoon dan die boog eruit. Goedkoopste optie. Doe je dat niet plaats hem dan in ieder geval ruim van die boog af. Kan je wellicht met richten naar rechts nog iets doen. Maar 1 unit blijft net niet zolang die boog er staat.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 11:27 ]

• Yellos
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

1 Unit? Sloop gewoon dan die boog eruit. Goedkoopste optie.
Helaas is dat de oude achtergevel, draagmuur dus |:( misschien is deze wel iets groter te maken maar dat is weer een ander project voor een andere keer inclusief alles laten stucen.

• MotorBeast
Yellos schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Helaas is dat de oude achtergevel, draagmuur dus |:( misschien is deze wel iets groter te maken maar dat is weer een ander project voor een andere keer inclusief alles laten stucen.
Draagbalk erin. Is hij helemaal weg. Hier ook gedaan met serre aan de woning.

• Fire71
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

Een airco draait het comfortabelst en zuinigst als die de hele dag rustig draait, liefst eigenlijk 24/7.
Dan is ‘snel’ opwarmen of koelen helemaal niet belangrijk. (Zelfde voor een CV met vloerverwarming)
Comfortabel is subjectief. En zuinigst is zeker geen waar statement in alle situaties. Soms is 24/7 beter, en soms ad-hoc.

• Fire71
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Ik zou beginnen met waterzijdig inregelen van je cv. Bespaarde mij 25/30 % van mijn gasverbruik. Daarna isoleren. Ik ben daardoor voor verwarmen van 1500m3 naar 500m3 voor verwarmen gegaan. Het hangen van L/L heb ik helemaal niet gedaan voor besparen (klimaat redenen) want scheelt mij 2 tientjes per maand. Doordat ik heb geisoleerd is verwarmen met L/L comfortabel (al wil ik nog over naar L/W). Zonder goede isolatie is L/L waardeloze verwarming als het buiten echt koud is (lees kouder dan 5 graden overdag). Ik denk dat we volgend voorjaar veel klagende mensen krijgen hier dat het geen fijne warmte is omdat de isolatie niet top is en je veel koudeval voelt en trek.
Waardeloze verwarming nog wel! Je houdt echt van dramatische uitspraken die je als feiten brengt hè :-).

• MotorBeast
Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Waardeloze verwarming nog wel! Je houdt echt van dramatische uitspraken die je als feiten brengt hè :-).
Klopt, waardeloze verwarming. Mensen die nu een groot gasverbruik hebben omdat ze met 70/80 graden in de radiatoren moeten stoken om het warm te houden gaan L/L echt waardeloze verwarming vinden. L/L is lage temperatuur verwarming. Feit.

Ik stel niet voor niets dat isoleren key is om comfortabel te kunnen verwarmen met L/L. Met L/W kan je nog redelijk hoge aanvoer realiseren alleen dan stook je weer onzuinig.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 17-08-2022 11:40 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-01 16:43
Voor opstellend, ik ben pro het kiezen van een niet te grote airco.

Bij MHI maakt het voor het vermogen niet heel veel meer uit om een 3,5kw of een 5 kw te nemen. Voor het verwarmen kan een 5kw net zo ver terug als een 2kw. alleen voor het koelen zit er een puntje verschil in.

Dit geld voor de 2022 modellen. Let op, dit gaat om de ZSX-W versie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWo4Je9sfwXgEOtfHAs2UqTZ2Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8of075aPzakxZuTyv6VzhDM.png?f=fotoalbum_large
GermanPivo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Bij de ZS heb je nog wel deze stap in vermogen. Overigens zit het grote verschil voornamelijk in de max. vermogens.
[Afbeelding]

[ Voor 29% gewijzigd door Speedfightserv op 17-08-2022 11:49 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Waah
Speedfightserv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:41:

Bij MHI maakt het voor het vermogen niet heel veel meer uit om een 3,5kw of een 5 kw te nemen. Voor het verwarmen kan een 5kw net zo ver terug als een 2kw. alleen voor het koelen zit er een puntje verschil in.

Dit geld voor de 2022 modellen.

[Afbeelding]
Dan is dat veranderd tov vorig jaar volgens mij? Ik dacht namelijk dat het bij de ZSX modellen vorig jaar nog zo was dat de 35-range verder terug kon dan de 50. de 35 naar 0,8 en de 50 naar 1,0

• GermanPivo
Speedfightserv schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:41:

Dit geld voor de 2022 modellen.

[Afbeelding]
Veel specifiek voor ZSX deze tabel. ;)

Bij de ZS heb je nog wel deze stap in vermogen. Overigens zit het grote verschil voornamelijk in de max. vermogens en de geluidsniveau's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkZJ9dEJ2jke1pcdXk4xjIUBlyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PchptFWBvUVXkZo6wcpMqF68.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door GermanPivo op 17-08-2022 11:52 ]

• Speedfightserv
[...]

Bij de ZS heb je nog wel deze stap in vermogen. Overigens zit het grote verschil voornamelijk in de max. vermogens.
[Afbeelding]
klopt, ik zal dit even in mijn post vermelden.

• Maxwp
is er eigenlijk een verschil tussen de aanvoer en afvoer leiding van het gas qua temperatuur? ik neem aan van wel toch
zie net dat ze bij mij beide in de zelfde isolatie mantel hebben geduwd en dus tegen elkaar aan zitten.
dit lijkt me niet goed voor de effectiviteit van het systeem of maakt dat niet veel uit?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Bij de ZS heb je nog wel deze stap in vermogen. Overigens zit het grote verschil voornamelijk in de max. vermogens en de geluidsniveau's.
[Afbeelding]
De 5.0 ZSX is een hele mooie unit qua specificaties, kost wat maar dan heb je ook wat. Ik vraag mij of mensen bereid zijn de meerprijs te betalen gezien ze niet goed begrijpen of verteld wordt wat de meerwaarde is.

• Maxwp
ZtaaB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:37:
[...]

Hier zitten ze gewoon op een bestaande groep.
3 split units, geen probleem.
Ik zet ze zelf nooit tegelijk aan maar t zou kunnen zonder problemen.

Met twee aan zit je rond de 600 watt. Voor een nieuwe installatie zou dat geen probleem moeten zijn imho
heb hem eens op max coolen gezet en toch toen 1200 watt gezien
2 op 2 groep is dan 2400 en dan heb je nog de rest van het verbruik op die groep
of bedoel je dat je ze beide op 1 eigen groep hebt zitten met de rest van het huis op 1 fase?

• Fire71
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Klopt, waardeloze verwarming. Mensen die nu een groot gasverbruik hebben omdat ze met 70/80 graden in de radiatoren moeten stoken om het warm te houden gaan L/L echt waardeloze verwarming vinden. L/L is lage temperatuur verwarming. Feit.

Ik stel niet voor niets dat isoleren key is om comfortabel te kunnen verwarmen met L/L. Met L/W kan je nog redelijk hoge aanvoer realiseren alleen dan stook je weer onzuinig.
Heb je wel eens je hand 1 meter van een radiator gehouden? En in de stroom van een airco op verwarmen? Welke van de twee heeft dan een lage temperatuur?

Een voldoende bemeten airco kan prima verwarmen in een slecht(er) geisoleerd huis. Lage temperatuur is alleen een probleem voor l/w als de radiatoren niet voldoende groot zijn, airco kunnen blazen dus zijn niet gelimiteerd qua afgiftesysteem.

• Maxwp

Lastige kwesties.
150 euro meer voor de A+++ MHI nou dan wil ik die ook wel
denk dat de A++ prijs die je betaald al te duur is om te beginnen want de A+++ MHI is een stuk duurder dan e A++ verzie met verwarmen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Heb je wel eens je hand 1 meter van een radiator gehouden? En in de stroom van een airco op verwarmen? Welke van de twee heeft dan een lage temperatuur?

Een voldoende bemeten airco kan prima verwarmen in een slecht(er) geisoleerd huis. Lage temperatuur is alleen een probleem voor l/w als de radiatoren niet voldoende groot zijn, airco kunnen blazen dus zijn niet gelimiteerd qua afgiftesysteem.
Dat is toch exact het probleem, je wilt niet van de bank afwaaien omdat de airco anders de ruimte niet warm kan houden, als je dan ook nog koudeval krijgt bij een pui met oud dubbel glas (welke anders opgegeven wordt door de warmte van een radiator) is dat een vervelende combinatie die een behoorlijke comfort impact kan hebben.

• GermanPivo
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

De 5.0 ZSX is een hele mooie unit qua specificaties, kost wat maar dan heb je ook wat. Ik vraag mij of mensen bereid zijn de meerprijs te betalen gezien ze niet goed begrijpen of verteld wordt wat de meerwaarde is.
Als de ZSX uberhaupt al als optie wordt aangeboden...

• ZtaaB
Maxwp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

heb hem eens op max coolen gezet en toch toen 1200 watt gezien
2 op 2 groep is dan 2400 en dan heb je nog de rest van het verbruik op die groep
of bedoel je dat je ze beide op 1 eigen groep hebt zitten met de rest van het huis op 1 fase?
het is ook een beetje specifiek voor iedereen of het kan of niet.
heb je er een wasdroger bij op dezelfde groep dan zou ik er ook niet aan beginnen om ze erbij te gooien.

In mijn geval zitten ze op een groep waar alleen een paar led lampen aan hangen. En dan nog zou ik ze alle 3 op max moeten zetten om op 3600 watt te komen.
Dat gaat in mijn situatie niet voorkomen.

Met normaal koelen met 2 a 3 units is het bij mij geen probleem.
Maar een aparte groep voor elke unit lijk mij wat overdreven :)

• MotorBeast
Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Ik heb zelfs gemeten met een IR Thermometer. 50 graden maximaal bij L/L. Een ketel haalt toch echt 90 graden. Kan je je handen niet meer op de radiator leggen en komt de warmte van alle kanten in je woning/ruimte.

Maar kritische geluiden hier over L/L kunnen hier blijkbaar niet. Het is hier alleen *O* . L/L heeft gewoon nadelen en zeker in slecht geisoleerde woningen.

• Speedfightserv

Lastige kwesties.
Dan bedoelen ze waarschijnlijk de ZSX-W versie ipv de ZS-W2. die is inderdaad iets duurder en kan net zo ver terug moduleren (alleen verwarmen) dan een 2.0kw

• ZtaaB
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Ik heb zelfs gemeten met een IR Thermometer. 50 graden maximaal bij L/L. Een ketel haalt toch echt 90 graden. Kan je je handen niet meer op de radiator leggen en komt de warmte van alle kanten in je woning/ruimte.

Maar kritische geluiden hier over L/L kunnen hier blijkbaar niet. Het is hier alleen *O* . L/L heeft gewoon nadelen en zeker in slecht geisoleerde woningen.
maar die 90 graden is dan toch de temp van het water in de radiator?
Wat is de temperatuur van de lucht om de radiator heen? Want dat is toch wat de ruimte opwarmt?
Met stralings warmte van de radiator zelf dan, geen idee hoe dat zit

• Fire71
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Nee hoor, kritische geluiden mogen altijd, l/l is zeker niet perfect. Ik heb persoonlijk alleen moeite met niet onderbouwde ongenuanceerde statements.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Nee hoor, kritische geluiden mogen altijd, l/l is zeker niet perfect. Ik heb persoonlijk alleen moeite met niet onderbouwde ongenuanceerde statements.
De grap is dat je met je eigen post het ongenuanceerde statement grotendeels onderbouwt :+

• Fire71
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

De grap is dat je met je eigen post het ongenuanceerde statement grotendeels onderbouwt :+
Niet echt, maar lees mijn posts hoe je wilt.

• Maxwp
[...]

is het niet zo dat je maar 1 x subsidie mag aanvragen voor alles en niet in 2 delen
plus mag je als je van 2022 gebruik hebt gemaakt voor de warmtepomp boiler nog wel die van 2023 gebruiken voor de L/W

• MotorBeast
Fire71 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Lezen is een kunst en er is niets ongenuanceerds aan. L/L is niet de heilige graal als je in een waaigat woning woont. Het is dan een drama. Niets meer, niets minder. Bij vorst gaan die mensen echt niet blij worden en met een Cop 1,5 zullen ze er weinig mee opschieten dan wbt kosten. Er zijn woningen in Nederland waar je gewoon de wind voelt trekken door de woningen heen en langs de kozijnen. Ja joh, L/L hangen, :N

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01 19:24
Maxwp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:51:
is er eigenlijk een verschil tussen de aanvoer en afvoer leiding van het gas qua temperatuur? ik neem aan van wel toch
zie net dat ze bij mij beide in de zelfde isolatie mantel hebben geduwd en dus tegen elkaar aan zitten.
dit lijkt me niet goed voor de effectiviteit van het systeem of maakt dat niet veel uit?
De leidingen moeten inderdaad allebei apart van elkaar geïsoleerd zijn.
Wat je nu hebt is dat de energie van de leidingen al aan elkaar afgegeven word terwijl dit juist alleen maar in de binnen en buitenunit moet gebeuren.

Goed gezien van je :) Zou dit wel even terugkoppelen naar je installateur.

• Waah
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Lezen is een kunst en er is niets ongenuanceerds aan. L/L is niet de heilige graal als je in een waaigat woning woont. Het is dan een drama. Niets meer, niets minder. Bij vorst gaan die mensen echt niet blij worden en met een Cop 1,5 zullen ze er weinig mee opschieten dan wbt kosten. Er zijn woningen in Nederland waar je gewoon de wind voelt trekken door de woningen heen en langs de kozijnen. Ja joh, L/L hangen, :N
Als je je huis met een ketel op 90 graden verwarmt wordt je sowieso niet vrolijk. Dan is je rendement van je ketel ook dramatisch hoor :+

• MotorBeast
Waah schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Als je je huis met een ketel op 90 graden verwarmt wordt je sowieso niet vrolijk. Dan is je rendement van je ketel ook dramatisch hoor :+
Klopt, maar dan is het nog wel comfortabel binnen. Met L/L dan echt niet meer.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:33
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Koudeval heeft ook met ventilatielucht te maken, een (D)WTW geeft al een enorme verbetering bij L/L WP.
Isolatie ook true maar dat hoeft niet super te zijn zolang het maar goed luchtdicht is.

en/of je houtskeletbouw of stenen muren hebt maakt ook uit bij luchtverwarming.

@Waah Wanneer je van hoge temperatuur verwarming afkomt is het sowieso wennen of dat luchtverwarming of vloerverwarming is in beide gevallen is het wennen gezien het lage temperatuurverwarming is waardoor je stralingswarmte gaat missen.

Deze woning had heteluchtverwarming en dat geeft een lekker openhaard/pelletkachel gevoel met 70-80c warmte uit de roosters.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 17-08-2022 12:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Koudeval heeft ook met ventilatielucht te maken, een (D)WTW geeft al een enorme verbetering bij L/L WP.
Isolatie ook true maar dat hoeft niet super te zijn zolang het maar goed luchtdicht is.
Ik post net iets hierboven over waaigat en zo.

• Waah
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Klopt, maar dan is het nog wel comfortabel binnen. Met L/L dan echt niet meer.
True, maar dan ga je ook wel van het ergste geval uit. Ik heb nog niemand in dit topic gezien die geen enkele isolatie had en s'winters nog de ijskristallen op de ramen had staan :+

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:03
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Bijzonder, wat is de relatie dan precies? De efficiëntie van het systeem heeft niet direct relatie met het debet van de binnenunit. Volgens de specificaties produceren de binnenunits namelijk hetzelfde geluid,
Je hebt ook nog een buitenunit :)
Maar binnen is er ook wel verschil; met een zuiniger systeem kun je tegen dezelfde kosten vaker/langer op een lage stand blazen.
Pagina: 1 ... 194 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic