Dan stookt je CV installatie dus 24/7 op zéér laag vermogen. Wat is het gasverbruik / uur hiermee? Gaat het door een vv systeem of radiatoren?HarmoniousVibe schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Wat ik gewoon doe is de Ta van de CV naar 30 zetten en de kamerthermostaat vol open. En dan de L/L op de gewenste termperatuur.
Nu nog een hybride met L/L en gas, straks L/W met L/L als backup/verwarming bovenverdieping (tijdens het stookseizoen) en alleen L/L tijdens het koelseizoen.
2,5-3m2 per dag. Ongeveer 40m2 oppervlak. Vloerverwarming uiteraard. Met radiatoren gaat dit niet werken.Heinemancp schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:45:
[...]
Dan stookt je CV installatie dus 24/7 op zéér laag vermogen. Wat is het gasverbruik / uur hiermee? Gaat het door een vv systeem of radiatoren?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Wat is je doel hiermee? Voor de wet telt alleen de geluidsdruk in dB op de erfgrens. Niet hoe/of irritant het geluid is. Maar regel 1 blijft natuurlijk: hou je buren te vriend zodat er geen ambtenaar met dB meter hoeft langs te komen.Penait1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
Jammer. Ik zou verwachten dat als mijn telefoon bij een warmtepomp 60db meet, en ik een andere geluidsbron heb van 60db dat je dan op een afstand ongeveer vergelijkbare hardheid van het geluid ervaart (evenveel afname db), omdat je telkens voorbij ziet komen hoeveel db geluid afneemt per x aantal meter. Dat de toonhoogte kan verschillen en de een irritanter is dan de ander klinkt mij logisch, maar met een redelijk grote ventilator zit je al op een soortgelijke toonhoogte als de warmtepomp was mijn redenatie, waarbij door de grotere warmtepomp ventilator het alleen maar mee kan vallen.
dit trouwens ook met de aanname dat ik hier vaak lees dat je de ventilator boven de compressor uit hoort komen
Een echte dB(A) meter is niet zo duur, haal gewoon 1 bij Conrad als je het echt wilt weten.
Meetmethode van omgevingsdienst is overigens best wel ingewikkeld, ze halen ook omgevingsgeluid vanaf.
Meetmethode van omgevingsdienst is overigens best wel ingewikkeld, ze halen ook omgevingsgeluid vanaf.
Mijn doel is hiermee mijn buren te vriend houden en beoordelen of ik het aandurf. Buren luchten het huis vaak dus vaak ramen open. Ik ga net precies voldoen aan de norm aan de erfgrens, maar kan vaak erg doorslaan in het rekening willen houden met anderen. Ik wil voorkomen dat ik de airco niet aan durf te doen ivm het geluid, want ondanks dat je voldoet aan de norm kan het nog steeds als irritant worden ervaren. Gecombineerd dat ik vooral wil verwarmen wat volgens iedereen meer geluid maakt.Martin7182 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Wat is je doel hiermee? Voor de wet telt alleen de geluidsdruk in dB op de erfgrens. Niet hoe/of irritant het geluid is. Maar regel 1 blijft natuurlijk: hou je buren te vriend zodat er geen ambtenaar met dB meter hoeft langs te komen.
Als ik zelf binnen niks kan horen van het geluid dan vind ik het allemaal een stuk minder spannend. Het moeilijke is dat achteraf unit verplaatsen + suskast aanschaffen een kostbaar geintje is tov het gelijk goed aanpakken.
Maar ik denk dat ik met 2.7m van de erfgrens + Daikin FTXM35R met 61db geluidsvermogen (60 met doorknippen jumper) een eind ga komen, desnoods met het limiteren van het max vermogen.
[ Voor 15% gewijzigd door Penait1 op 15-08-2022 14:47 ]
Ik kwam op 5.6 kW warmteverlies bij -8 (maar met alles nadelig afgerond)MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:18:
[...]
Zoals altijd: Zie TS en link warmteverliesberekening maken. Hier ook jaren 70 met nu HR++. Voorheen gewoon oud dubbel glas.
https://www.home-assistant.io/integrations/daikin
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Dat lijkt me behoorlijk negatief geteld als ik jouw ervaring lees?
Goed punt trouwens van de geluids info van de Perfera 5 tov 4.2 of lager! In eerste instantie hadden we een offerte gevraagd voor een Emura, maar door onverwachte kosten elders mikken we nu op een Perfera, wat 750 euro scheelt (en afgezien van de looks zie ik niet heel duidelijke voordelen behalve het geluid van de 5 kW versie...
Inderdaad komen er ook nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas, dat gaat vast ook helpen.revolution-nl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Bij mij was het advies 7kW en wilde ze niet lager dan 5kW gaan, eigenwijs als ik ben (op eigen risico) voor de 3.5 gaan en dat is maar goed ook ivm het lagere minimum vermogen en de lage warmte vraag. Bij langdurige vorst houdt de 3.5 het op zijn sloffen warm.
Vooral even een warmteverliesberekening doen en ook even de isolatie stappen die je op korte termijn gaat ondernemen, het is zonde als je straks met over bemeten unit zit.
Daarnaast blijft de CV, dus als de airco het niet zou redden, kan ik met de normale verwarming bijstoken op hele koude dagen.
De leverancier van MHI had een negatieve ervaring bij een klant waar naar zijn idee de airco als bijverwarming was geplaatst en achteraf de klant ontevreden was over de prestatie, want die had t als hoofverwarming bedacht.
[ Voor 53% gewijzigd door Tacoos op 15-08-2022 14:57 ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
ik zou gewoon lekker 5 kw hangen. er zijn teveel mensen hier die ondermeten zijnTacoos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
Beide leveranciers raden 5 kW aan, vooral vanwege de eis verwarmen.
Zelf dacht ik dat 4.2 ook wel zou moeten kunnen, maar bij MHI is het 3.5 of 5 kW
Het gaat om een jaren '70 woning met na-geisoleerde spouw, maar geen vloer isolatie bijv. Wel willen we het dubbelglas uit de jaren '80 vervangen door kunstof kozijnen met HR++
ik heb hier 2x 50m2 en 2x 5kw hangen. (huis prima geisloeerd uit 2000)
eergister terug gekomen van vakantie. het was 27 graden binnen. airco aangezet. (1 ruimte) 8 kw verbruikt om het te koelen.
hij heeft echt flink moeten werken. 3,5 kw had het simpelweg niet meer voor elkaar gekregen om het te koelen. als de hitte eenmaal in het huis zit heb je echt wel even wat vermogen nodig.
Allen,
Na het vele lezen in dit topic heb ik recent een offerte opgevraagd voor het plaatsen van 2 single split airco's.
Beide buiten units komen op de uitbouw van de woonkamer, 1 binnen unit dicht op de muur bij de achterdeur en 1 in het trappengat bij de zoldertrap. Gootjes lopen dus naar de woonkamer en naar de zolder en daar naar binnen.
Zojuist ontving de eerste offerte, namelijk:
4500 inclusief btw voor 2x MHI SRK35ZS-W 3,5 kW met 2x SRC35-ZS-W.
Wat is jullie indicatie op dit bedrag?
Na het vele lezen in dit topic heb ik recent een offerte opgevraagd voor het plaatsen van 2 single split airco's.
Beide buiten units komen op de uitbouw van de woonkamer, 1 binnen unit dicht op de muur bij de achterdeur en 1 in het trappengat bij de zoldertrap. Gootjes lopen dus naar de woonkamer en naar de zolder en daar naar binnen.
Klopt maar in de tussenseizoenen een pendeldrama. Als je een systeem koopt gebaseerd op de extremen dan ben je niet goed bezig…arie-verdetti schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
ik zou gewoon lekker 5 kw hangen. er zijn teveel mensen hier die ondermeten zijn
ik heb hier 2x 50m2 en 2x 5kw hangen. (huis prima geisloeerd uit 2000)
eergister terug gekomen van vakantie. het was 27 graden binnen. airco aangezet. (1 ruimte) 8 kw verbruikt om het te koelen.
hij heeft echt flink moeten werken. 3,5 kw had het simpelweg niet meer voor elkaar gekregen om het te koelen. als de hitte eenmaal in het huis zit heb je echt wel even wat vermogen nodig.
Daikin FTXM35R/RXM35R
@Richard_AFC Ik heb zelf €4265,- betaald voor 1x MHI SRK35ZS-W en 1x MHI SRK50ZS-W inclusief installatie.
Plus dit is een vrij unieke situatie. Bij snel adhoc willen koelen is groter altijd beter, maar als de airco gewoon optijd wordt aangezet, trekt elke unit dit op z'n sloffen. Die ene keer na de vakantie duurt maar wat langer dan (of gewoon even dag voor thuiskomst inschakelen).Servee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
Klopt maar in de tussenseizoenen een pendeldrama. Als je een systeem koopt gebaseerd op de extremen dan ben je niet goed bezig…
Eerder andersom....arie-verdetti schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
ik zou gewoon lekker 5 kw hangen. er zijn teveel mensen hier die ondermeten zijn
[ Voor 22% gewijzigd door GermanPivo op 15-08-2022 15:00 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik verwarm onze jaren 70 woning met een MHI van 3.5 kw.Tacoos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
Beide leveranciers raden 5 kW aan, vooral vanwege de eis verwarmen.
Zelf dacht ik dat 4.2 ook wel zou moeten kunnen, maar bij MHI is het 3.5 of 5 kW
Het gaat om een jaren '70 woning met na-geisoleerde spouw, maar geen vloer isolatie bijv. Wel willen we het dubbelglas uit de jaren '80 vervangen door kunstof kozijnen met HR++
Vorig jaar de hele winter warm gehad. Hij staat hier vaak op 22 graden in de winter.
Onze benedenverdieping is ongeveer 55m2.
Wat misschien wel kan is dat hij bij ons erg hard moet werken en een 5kw minder hard? maar dan zou ik het met iemand moeten vergelijken, geen idee.. Volgens de smart plug die ik er achter heb zitten was dit het verbruik, om dus nagenoeg dagelijks mee te verwarmen:
- OKT; 41
- NOV; 110
- DEC; 241
- JAN; 244
- FEB;185
- MAR; 96
- APR; 73
kleine kanttekening: We hebben een serre pal op zuid, waarmee ik bij zonnige dagen in het najaar of lente de woonkamer ook tot 20 graden krijg.
Denk dat een 5KW wel overbemeten is.
Ben persoonlijk na 2 jaar erg tevreden over de MHI. Desttijds volgens mij 2900 euro betalad voor 2 x een 3.5 kw (boven en beneden apart).
Zou imho voor de (veel) goedkopere gaan. Zeker als je nog een tweede wilt. En ik zou persoonlijk nog eens overwegen of je een 5kw nodig hebt (ik denk het niet). Dat scheelt ook weer.
[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 15-08-2022 15:03 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Klopt ben ooit in de koude winter weekje weg geweest met flinke nachtvorst en vorst overdag en m’n cv heeft er twee dagen aan moeten trekken om m’n huis en massa weer op te warmen.GermanPivo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:58:
[...]
Plus dit is een vrij unieke situatie. Bij snel adhoc willen koelen is groter altijd beter, maar als de airco gewoon optijd wordt aangezet, trekt elke unit dit op z'n sloffen. Die ene keer na de vakantie duurt maar wat langer dan (of gewoon even dag voor thuiskomst inschakelen).
[...]
Daikin FTXM35R/RXM35R
een MHI 3,5 kw kan verwarmen tot 4,9kwpentaw1nz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:58:
[...]
Ik verwarm onze jaren 70 woning met een MHI van 3.5 kw.
Vorig jaar de hele winter warm gehad. Hij staat hier vaak op 22 graden in de winter.
Onze benedenverdieping is ongeveer 55m2.
Wat misschien wel kan is dat hij bij ons erg hard moet werken en een 5kw minder hard? maar dan zou ik het met iemand moeten vergelijken, geen idee.. Volgens de smart plug die ik er achter heb zitten was dit het verbruik, om dus nagenoeg dagelijks mee te verwarmen:
- OKT; 41
- NOV; 110
- DEC; 241
- JAN; 244
- FEB;185
- MAR; 96
- APR; 73
kleine kanttekening: We hebben een serre pal op zuid, waarmee ik bij zonnige dagen in het najaar of lente de woonkamer ook tot 20 graden krijg.
Denk dat een 5KW wel overbemeten is.
Ben persoonlijk na 2 jaar erg tevreden over de MHI. Desttijds volgens mij 2900 euro betalad voor 2 x een 3.5 kw (boven en beneden apart).
Zou imho voor de (veel) goedkopere gaan. Zeker als je nog een tweede wilt. En ik zou persoonlijk nog eens overwegen of je een 5kw nodig hebt (ik denk het niet). Dat scheelt ook weer.
Als je dus puur naar de kw voor verwarmen kijk zit je met een 3,5kw prima
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ah ja zoiets stonnd me ook bij.Speedfightserv schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:06:
[...]
een MHI 3,5 kw kan verwarmen tot 4,9kw
Als je dus puur naar de kw voor verwarmen kijk zit je met een 3,5kw prima
Koelen doet hij overigens ook top, ik gebruik dat beneden amper omdat het wel lekker koel blijft, maar gisteren bijv. een halve dag gop de eco stand gehad. Dat is voor mij genoeg om het wat aangenamer te krijgen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
ik heb twee verdiepingen. 1 van 125m3.SuN2FiRe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:58:
Hola,
Ook wij overwegen de aanschaf van een l/l warmtepomp voor de woonkamer + keuken (open indeling) en de 1e verdieping. Wanneer de warmte eenmaal binnen is, is deze zeer lastig uit het huis te krijgen.
Het betreft een nieuwbouw huis uit Q3 2020 voorzien van zonwering.
Inhoud:
Beneden 195m3
1e ver 157,3m3
2e ver 129m3
Met de rekentool vanuit de topic start kom ik op 30*195= 5850w ==> 5kW unit voor beneden. Dit voelt gevoelsmatig fors. Ik twijfel dan ook tussen een 3,5kW en een 5kW voor beneden.
De zoekfunctie in dit topic kon mij helaas geen uitsluitsel geven voor soortgelijke situaties. Is er wellicht iemand met een soortgelijke situatie en ervaring in deze keuze?
Andere als ik de gang meereken rond de 140m3.
ik heb gekozen voor 2 x5kw. geen spijt van. terug gekomen van vakantie zat er behoorlijk wat hitte in het huis. de 5kw heeft toch wel even moeten stampen. 3,5 kw had er veel langer over gedaan. en dan heb ik het over koelen.
zeker voor dadelijk verwarmen
Jongens er zijn weken dat het -8 is overdag.....in Zweden.
Duur, hier in maart een MHI SRK35ZS-W en een SRK25ZS-W laten hangen voor 3000……Richard_AFC schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:53:
Allen,
En wat doet stampen met de Cop? Down the drain.arie-verdetti schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
ik heb twee verdiepingen. 1 van 125m3.
ik heb gekozen voor 2 x5kw. geen spijt van. terug gekomen van vakantie zat er behoorlijk wat hitte in het huis. de 5kw heeft toch wel even moeten stampen. 3,5 kw had er veel langer over gedaan. en dan heb ik het over koelen.
En wat bewijst dit dus.....dat snel stampen totaal zinloos is bij echte koude en warmte buiten. Koude en warmte zit fijn gebufferd in de muren. Nieuwe lezers zijn van harte uitgenodigd even terug te lezen. L/L uit en binnen no time binnen weer warm in de zomer en koud in de winter.Servee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:03:
[...]
Klopt ben ooit in de koude winter weekje weg geweest met flinke nachtvorst en vorst overdag en m’n cv heeft er twee dagen aan moeten trekken om m’n huis en massa weer op te warmen.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2022 16:02 ]
Ik had 2x 7kW opgehangen dan was het nog sneller gegaanarie-verdetti schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
ik heb twee verdiepingen. 1 van 125m3.
Nieuwe gebruikers worden door dit soort commentaren weer compleet op het verkeerde been gezet.
Ik ben weer even klaar hier....
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
@pentaw1nz
Ik lees nu inderdaad al dagen/weken mee, en lees overal en constant: neem niet te groot.
Nu vandaag twee aparte installateurs in huis gehad voor een offerte met overigens nu al een behoorlijk groot prijsverschil. ALLEBEI zeggen ze bij hoog en laag: neem een 5kw ipv een 3.5 kw. Dus apart van elkaar!
Mijn situatie: 55m2, label C, geen vloerisolatie, wel (oude) spouwmuurisolatie, ouderwets dubbelglas met een hele grote aluminium pui aan de zuidkant van 6 meter breed. Ze zeggen dat je wel 3.5 kan nemen maar dan "blaast" ie veel en vaak op "vol vermogen" wat veel geluid produceert. Beter zou zijn een 5.0 kw unit die dan rustig blijft zegt maar...
Du zeg het maar. Twee in mijn ogen ervaren en betrouwbare experts die 5.0 kw aanbevelen en veel mensen hier op het forum die zweren bij 3.5. Hoe kan ik nou als leek een juiste beslissing nemen.
Overigens waren ze voor het kleine kantoortje beiden ook op 2.0 kw uitgekomen. Oh ja, die warmteverlies berekening waar hier constant naar verwezen wordt is mij overigens echt te ingewikkeld. Allerlei termen die ik niet ken of kan interpreteren.
Ik lees nu inderdaad al dagen/weken mee, en lees overal en constant: neem niet te groot.
Nu vandaag twee aparte installateurs in huis gehad voor een offerte met overigens nu al een behoorlijk groot prijsverschil. ALLEBEI zeggen ze bij hoog en laag: neem een 5kw ipv een 3.5 kw. Dus apart van elkaar!
Mijn situatie: 55m2, label C, geen vloerisolatie, wel (oude) spouwmuurisolatie, ouderwets dubbelglas met een hele grote aluminium pui aan de zuidkant van 6 meter breed. Ze zeggen dat je wel 3.5 kan nemen maar dan "blaast" ie veel en vaak op "vol vermogen" wat veel geluid produceert. Beter zou zijn een 5.0 kw unit die dan rustig blijft zegt maar...
Du zeg het maar. Twee in mijn ogen ervaren en betrouwbare experts die 5.0 kw aanbevelen en veel mensen hier op het forum die zweren bij 3.5. Hoe kan ik nou als leek een juiste beslissing nemen.
Overigens waren ze voor het kleine kantoortje beiden ook op 2.0 kw uitgekomen. Oh ja, die warmteverlies berekening waar hier constant naar verwezen wordt is mij overigens echt te ingewikkeld. Allerlei termen die ik niet ken of kan interpreteren.
Wat snap je hier https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening niet? Even helpen?Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:18:
@pentaw1nz
En waarom zou als de boel op temperatuur is een 3,5 bij 400/500 of 1000Watt meer herrie maken dan een 5? Vol vermogen heb je alleen nodig om te knallen. Daarom moet je dus berekenen wat je nodig hebt om het op temperatuur te houden, niet om te knallen.
Als ik met een 7 kW een heel huis van 1978 nageisoleerd 140m2 kan warm houden wat moet de meeste dan met een 5 met alleen de woonkamer?
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2022 16:28 ]
Beste alle,
Heb me al aardig door de posten kunnen worstelen, zijn er best veel.
Wij willen 2 binnen units gaan plaatsen, een Daikin PERFERA FTXM35R of STYLISH FTXA35 voor in de woonkamer (80m3) en in de slaapkamer (33m3) een Daikin PERFERA FTXM25R of 20R, klopt het dat de 25R en de 20R het zelfde minimale vermogen hebben?
We twijfelen nog voor in de woonkamer tussen Stylish en de Perfera, we hebben een lichte voorkeur naar de Stylish voor het model, maar wat zijn de verschillen tussen deze 2?
De units zullen zowel voor verwarming en koeling gebruikt gaan worden, met een kanttekening dat we in de slaapkamer niet heel veel verwarmen.
Ivm met ruimte wil ik voor multi split gaan en wel de 2MXM40M, maar wat is het minimale vermogen van deze buiten unit of kan ik beter voor 2 buiten units gaan?
Hoop dat jullie mijn vragen kunnen verhelderen.
Mvg Patrick
Wij willen 2 binnen units gaan plaatsen, een Daikin PERFERA FTXM35R of STYLISH FTXA35 voor in de woonkamer (80m3) en in de slaapkamer (33m3) een Daikin PERFERA FTXM25R of 20R, klopt het dat de 25R en de 20R het zelfde minimale vermogen hebben?
We twijfelen nog voor in de woonkamer tussen Stylish en de Perfera, we hebben een lichte voorkeur naar de Stylish voor het model, maar wat zijn de verschillen tussen deze 2?
De units zullen zowel voor verwarming en koeling gebruikt gaan worden, met een kanttekening dat we in de slaapkamer niet heel veel verwarmen.
Ivm met ruimte wil ik voor multi split gaan en wel de 2MXM40M, maar wat is het minimale vermogen van deze buiten unit of kan ik beter voor 2 buiten units gaan?
Mvg Patrick
Wel zonwering? Iedere situatie is uniek, neem niet te groot maar ook niet te klein, de nieuwe MHI kunnen bijna net zo ver terug als een 2,5 of 3,5kw MHI.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:18:
@pentaw1nz
Er zijn veel installateurs die er gewoon een grote in klappen "om geen gezeur te hebben". Dat is de foute insteek.
Ik ben zelf van de 3,5kw aan te bevelen maar een grote pui vraagt veel koelvermogen, gezien de 5kw van MHI zo ver terug kan is dat opzich geen slechte optie. Hij maakt wel iets meer lawaai dan een 3,5 kw maar dat is maar net hoe gevoelig je ben voor die paar db.
Wat ook kan, 2 x een 2,5kw ophangen. dan verdeel je de load ook met verwarmen en geef meer comfort dan 1 machine die een bepaalde richting op blaast. Je ruimte moet hier wel voor lenen natuurlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 15-08-2022 16:29 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik snap je dilemma. Ik denk dat installateurs ook liever te zwaar leveren dan te licht, want bij te licht ga jij zeuren over hun advies. Bij te zwaar loopt het wel los. Dat een kleinere unit misschien bij extremen wat harder moet werken (en blazen) zou ook wel kunnen. Dat is ook iets waar je over zou kunnen zeuren, dus weer een reden om 5kw aan te raden.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:18:
@pentaw1nz
Er is hier al gezegd dat je eigenlijk niet moet berekenen op de extremen die bijna niet voorkomen. Ook heb je bij een grotere unit weer meer pendelen in de tussenseizoenen.
Persoonlijk denk ik dat zowel een 3.5 als een 5 kw prima zouden volstaan, waarbij een aantal zaken de doorslag kunnen geven om te kiezen voor het 1 of ander.
Je noemt bijv. een label C. Ik zou daar niet de L/L op bemeten maar kijken hoe je dat label omhoog krijg. Wellicht is er de optie om de spouw extra te isoleren, je vloer isoleren kan sowieso, en wellicht nog eens kijken naar je dakisolatie. Dat kost meer dan "gewoon" een 5 kw aanschaffen, maar is wel een duurzamere keuze.
Die berekeningen zijn idd wel lastig als je er niet bekend mee bent. Ik kwam daarmee ook tussen 3.5 en 5 kw uit. Dus ben je niet echt geholpen.
De MHI kan dus tot 4.8 kw verwarmen en mijn installateur zei dat het prima kon. Mijn ervaring na 2 winters is dat hij gelijk had.
Daarbij zijn er soms gewoon woningen die snel afkoelen afhankelijk van ligging, raampartijen, een aangebouwde garage die nog zorgt voor een buffer, etc.
Bij twijfel zou ik voor de 5kw gaan, maar de 3.5 kw gaat ook echt het klusje wel klaren.
Daarbij zou ik voor de partij gaan die een stuk goedkoper heeft en MHI levert. Zou mij het prijsverschil niet waard zijn voor Daikin omdat je dat toevallig al hebt.
Verwijderd
Ohja wel zonwerking zeker, en ik gebruik ze eigenlijk alleen om te verwarmen, koelen is niet nodig voor mij...
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2022 16:31 ]
Verschil Stylisch/Perfera heeft @Servee al eens toegelicht. Weinig, behalve een andere fan volgens mij, looks en een veeeeel hogere prijs.PLW schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:26:
Beste alle,
Mvg Patrick
Verschil single/multi is ook al heeeeeeeeeeel veel over te vinden hier. Single ruimte....doen. Zeker als je er maar 1 vaak laat draaien.
Minimaal vermogens van units, zie specs Daikin site.
Het wordt op prijs gesteld even zelf te zoeken.
Beste @MotorBeast,MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:37:
[...]
Verschil Stylisch/Perfera heeft @Servee al eens toegelicht. Weinig, behalve een andere fan volgens mij, looks en een veeeeel hogere prijs.
Verschil single/multi is ook al heeeeeeeeeeel veel over te vinden hier. Single ruimte....doen. Zeker als je er maar 1 vaak laat draaien.
Minimaal vermogens van units, zie specs Daikin site.
Het wordt op prijs gesteld even zelf te zoeken.
Zoals je kan lezen heb ik al veel uitgezocht, ik heb ook geen vraag over het verschil tussen singel en multi. Ik kan alleen niet in de specificaties van de 2MXM40M het minimale vermogen vinden.
Als het minimale vermogen van een singel 3,5 nagenoeg gelijk is aan die 2MXM40M, dan wil ik voor deze kijken.
De rest van de vragen waren meer als bevestiging bedoeld of ik daar mee goed zit, Als dit anders is over gekomen, dan was dit niet mijn bedoeling.
Mvg Patrick
Ik denk dat het wel losloopt; 49 dB op 1 meter afstand is 41 dB op 2.7 meter. Je zit dan al bijna binnen de norm voor 's nachts. Die Daikin FTXM35 heeft als het goed is een stille modus waarbij er 3 dB af gaat. Dan kom je zeker binnen de norm (overdag 45 dB, 's nachts 40 dB).Penait1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:41:
[...]
Mijn doel is hiermee mijn buren te vriend houden en beoordelen of ik het aandurf. Buren luchten het huis vaak dus vaak ramen open. Ik ga net precies voldoen aan de norm aan de erfgrens, maar kan vaak erg doorslaan in het rekening willen houden met anderen. Ik wil voorkomen dat ik de airco niet aan durf te doen ivm het geluid, want ondanks dat je voldoet aan de norm kan het nog steeds als irritant worden ervaren. Gecombineerd dat ik vooral wil verwarmen wat volgens iedereen meer geluid maakt.
Als ik zelf binnen niks kan horen van het geluid dan vind ik het allemaal een stuk minder spannend. Het moeilijke is dat achteraf unit verplaatsen + suskast aanschaffen een kostbaar geintje is tov het gelijk goed aanpakken.
Maar ik denk dat ik met 2.7m van de erfgrens + Daikin FTXM35R met 61db geluidsvermogen (60 met doorknippen jumper) een eind ga komen, desnoods met het limiteren van het max vermogen.
Inderdaad, sommigen zijn hier zo gefocust op pendelen en tegen een multi dat het ongezellig wordt.PLW schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Beste @MotorBeast,
Zoals je kan lezen heb ik al veel uitgezocht, ik heb ook geen vraag over het verschil tussen singel en multi. Ik kan alleen niet in de specificaties van de 2MXM40M het minimale vermogen vinden.
Als het minimale vermogen van een singel 3,5 nagenoeg gelijk is aan die 2MXM40M, dan wil ik voor deze kijken.
De rest van de vragen waren meer als bevestiging bedoeld of ik daar mee goed zit, Als dit anders is over gekomen, dan was dit niet mijn bedoeling.
Mvg Patrick
Ik ben enorm tevreden over mijn multi setup. Draait prima, geen lawaai, en temperatuur binnen is h e e r l i j k.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens mij hier: https://www.daikin.nl/con...e_ECPEN19-000_English.pdfPLW schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Beste @MotorBeast,
Heb je er al mee verwarmd met 1 unit aan in het tussenseizoen? Hier koelen boven geen enkel probleem. Verwarmen mwoah. Mijn single beneden loopt veel mooier en niet onbelangrijk, veel minder defrosts en voor sommige buiten minder herrie.Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:27:
[...]
Inderdaad, sommigen zijn hier zo gefocust op pendelen en tegen een multi dat het ongezellig wordt.
Ik ben enorm tevreden over mijn multi setup. Draait prima, geen lawaai, en temperatuur binnen is h e e r l i j k.
Sommige hier hebben na (ik 3 jaar) aantal jaren ontdekt wat de nadelen kunnen zijn en delen die met anderen om te helpen en te beslissen. Erg aardig van je dat jij dat ongezellig vindt.
Maar dan stoppen we toch met dit topic? Allemaal een 5 in de kamer, hal, zolder op een dikke multi en ......gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2022 18:42 ]
Volgens mij is hier niemand tegen een multi maar probeert men wel potentiële kopers op de nadelen en de manier van gebruiken (minimaal vermogen wanneer 1 unit alleen vaak aan staat) te attenderen zodat men niet achteraf met een setup opgescheept zit die dus niet bevalt zoals verwacht en dus dan pendelt als een malle.Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:27:
[...]
Inderdaad, sommigen zijn hier zo gefocust op pendelen en tegen een multi dat het ongezellig wordt.
Een multi kan uitkomst bieden zodra er geen ruimte is voor meerdere buitenunits alleen zit je wel met het vele malen besproken vaak (flink) hoger minimaal vermogen van die buitenunit indien er veelal maar 1 binnenunit aanstaat..
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als er hier verwarmd wordt dan zal het zijn met ofwel 2 ofwel 3 units aan, en dat zullen de grootste units zijn.MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:37:
[...]
Heb je er al mee verwarmd met 1 unit aan in het tussenseizoen? Hier koelen boven geen enkel probleem. Verwarmen mwoah. Mijn single beneden loopt veel mooier en niet onbelangrijk, veel minder defrosts en voor sommige buiten minder herrie.
Maar ook mijn gasketel pendelt met een minimaal vermogen van 2kW. In het tussenseizoen zijn er dagen waar een beetje warmte genoeg is. En dan zou een single ook pendelen.
Ik, jij en @revolution-nl zijn ondertussen heb ik het gevoel de enige die nog iets kritisch te melden hebben. Ik ga me denk ik maar gedragen als de gemiddelde installateur. Grote multi jongen, grote binnenunit jongen, je buren moet je schijt aan hebben wbt geluid en aftikken die handel. Word je fors populairder van.Servee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:40:
[...]
Volgens mij is hier niemand tegen een multi maar probeert men wel potentiële kopers op de nadelen en de manier van gebruiken (minimaal vermogen wanneer 1 unit alleen vaak aan staat) te attenderen zodat men niet achteraf met een setup opgescheept zit die dus niet bevalt zoals verwacht en dus dan pendelt als een malle.
Een multi kan uitkomst bieden zodra er geen ruimte is voor meerdere buitenunits alleen zit je wel met het vele malen besproken vaak (flink) hoger minimaal vermogen van die buitenunit indien er veelal maar 1 binnenunit aanstaat..
Een gasketel heeft een buffer genaamd ..... radiatoren/vloerverwarming. Net als een L/W, Iets met appels/peren. Het gaat om pendelen bij echt koude. En dan zeg je er weer wat bij.... je hebt meerdere units aan. Dus dan speelt het niet.Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:46:
[...]
Als er hier verwarmd wordt dan zal het zijn met ofwel 2 ofwel 3 units aan, en dat zullen de grootste units zijn.
Maar ook mijn gasketel pendelt met een minimaal vermogen van 2kW. In het tussenseizoen zijn er dagen waar een beetje warmte genoeg is. En dan zou een single ook pendelen.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2022 18:50 ]
En die heeft geen aan slijtage onderhevige compressorMotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Een gasketel heeft een buffer genaamd ..... radiatoren/vloerverwarming. Net als een L/W, Iets met appels/peren. Het gaat om pendelen bij echt koude.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Simpel vraagje waar ik met de zoekfunctie geen antwoord op kon vinden.
Ik heb een Mitsubishi SRK 25 zs-w. Ik weet dat het groene lampje uitgezet moet kunnen worden (terwijl de airco draait) met de afstandsbediening maar ik weet echt niet meer hoe.
Wie kan mij helpen?
Ik heb een Mitsubishi SRK 25 zs-w. Ik weet dat het groene lampje uitgezet moet kunnen worden (terwijl de airco draait) met de afstandsbediening maar ik weet echt niet meer hoe.
Wie kan mij helpen?
Het gaat toch niet om populair zijn….MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:47:
[...]
Ik, jij en @revolution-nl zijn ondertussen heb ik het gevoel de enige die nog iets kritisch te melden hebben. Ik ga me denk ik maar gedragen als de gemiddelde installateur. Grote multi jongen, grote binnenunit jongen, je buren moet je schijt aan hebben wbt geluid en aftikken die handel. Word je fors populairder van.
Tegenover doemdenken zet ik dat het allemaal niet zo zwart wit is. Wellicht is het anders in de kleinere woningen die je wat meer in Nl hebt.
En geluid… vraag me af of 4 split units samen niet meer lawaai gaan maken dan 1 grotere unit.
Volgens mij heeft jouw 9kw buitenunit een minimaal vermogen van 4,41kW, dat gedeeld door twee units is alsnog 2,2kw per unit aan minimaal vermogen das best veel.Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:46:
[...]
Als er hier verwarmd wordt dan zal het zijn met ofwel 2 ofwel 3 units aan, en dat zullen de grootste units zijn.
[ Voor 1% gewijzigd door Servee op 15-08-2022 19:28 . Reden: Nb ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dit? Scooper in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"Emmerv schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:57:
Simpel vraagje waar ik met de zoekfunctie geen antwoord op kon vinden.
Wie kan mij helpen?
Ik zoek beter denk ik.
Doe geen moeite, iemand die vastbesloten is om zijn eigen aankoop na 2 weken te verheerlijken heeft geen boodschap aan ervaring of onderbouwing.Servee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:05:
Volgens mij heeft jouw 9kw buitenunit een minimaal vermogen van 4,41kW, dat gedeeld door twee units is alsnog 2,2kw per unit aan minimaal vermogen (uitgaande van dezelfde warmtevraag) das best veel.
Jij vind het ongezellig, ik niet.Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:04:
[...]
Het gaat toch niet om populair zijn….
Tegenover doemdenken zet ik dat het allemaal niet zo zwart wit is. Wellicht is het anders in de kleinere woningen die je wat meer in Nl hebt.
En geluid… vraag me af of 4 split units samen niet meer lawaai gaan maken dan 1 grotere unit.
Maar wederom gooi je nu iets op waar niemand iets mee kan en fiets je maar gemakshalve over de tegenargumenten heen. Het heeft helemaal niets met kleine woningen te maken. Ook weer een kul argument. NB: ik woon 5 km van de Belgische grens. Ik zie in België naast riante villa's genoeg kleine woningen. Niet iedereen woont in Brasschaat.
Het is geen doemdenken. Het is teruglezen in alle pagina's van vele gebruikers, het oude topic vol met gebruikers en in mijn geval mijn eigen ervaring met multi. Maar laat maar verder.Laten we het maar gezellig houden.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2022 19:43 ]
Koekoek….Slonzo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:10:
[...]
Doe geen moeite, iemand die vastbesloten is om zijn eigen aankoop na 2 weken te verheerlijken heeft geen boodschap aan ervaring of onderbouwing.
Ik ga toch niet schrijven dat ik,ontevreden ben als het hier als een zonnetje draait. Met wat begrip over hoe de zaak werkt en wat tweaken lukt dat wel hoor.
Ik heb me vooral hier op gebaseerd: (uit het OT)
Bij veel koelen kan de multi juist weer een schaalvoordeel bieden. Ik kan hier mijn eigen situatie mooi als voorbeeld hanteren. Er hangen hier drie single splits die allen een minimumvermogen hebben van zo'n 150W. Als die alle drie in de winter aan staan, dan verbruiken ze samen 450W. Dat is vaak meer dan het minimumvermogen van een multi split in de zomer. Die kan zijn minimumvermogen netjes verdelen over alle units die aan staan. Staan de binnenunits vaak tegelijk aan zoals bijvoorbeeld 2 binnenunits in dezelfde (woon)kamer? Dan kan een multi split een goede oplossing zijn.
Net omdat onze benedenverdieping met keuken en woonkamer zowat 100m2 groot is, en we die 2 units altijd samen aan zetten zowel voor koelen als in de toekomst voor verwarmen leek dat een goed oplossing.
Met tweaken doe ik het nu zo dat we van ca 10h tot 22h koelen in de keuken en woonkamer, en rond 19h schakel ik de slaapkamer bij zodat die rustig koel kan worden.
In de nacht draait de slaapkamer alleen, en ja dat pendelt, maar op een normale nacht zou een single unit ook pendelen.
En dan is er de tweede slaapkamer van onze dochter, maar die is ingetrokken bij haar vriend, dus dat wordt mijn home office. Op de dagen dat ik thuis werk zal die draaien van ca 9-18h, dus weer gelijktijdig met andere units.
En een minimum vermogen van 4 kW lijkt me wel ok in deze situatie.
We zullen het in de winter wel ervaren. Met koelen loopt het goed, met verwarmen verwacht ik meer vermogen nodig te hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 15-08-2022 20:26 ]
En dus heb je niet goed gelezen want hier wordt afgeraden als je juist vaak maar 1 hebt draaien in de woonkamer en boven niet dan geen multi te nemen omdat dan vaak het hoge minimum niet lekker werkt met een multi. Jouw situatie is dus totaal anders.Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Koekoek….
Ik ga toch niet schrijven dat ik,ontevreden ben als het hier als een zonnetje draait. Met wat begrip over hoe de zaak werkt en wat tweaken lukt dat wel hoor.
Ik heb me vooral hier op gebaseerd: (uit het OT)
Bij veel koelen kan de multi juist weer een schaalvoordeel bieden. Ik kan hier mijn eigen situatie mooi als voorbeeld hanteren. Er hangen hier drie single splits die allen een minimumvermogen hebben van zo'n 150W. Als die alle drie in de winter aan staan, dan verbruiken ze samen 450W. Dat is vaak meer dan het minimumvermogen van een multi split in de zomer. Die kan zijn minimumvermogen netjes verdelen over alle units die aan staan. Staan de binnenunits vaak tegelijk aan zoals bijvoorbeeld 2 binnenunits in dezelfde (woon)kamer? Dan kan een multi split een goede oplossing zijn.
Net omdat onze benedenverdieping met keuken en woonkamer zowat 100m2 groot is, en we die 2 units altijd samen aan zetten zowel voor koelen als in de toekomst voor verwarmen leek dat een goed oplossing.
Met tweaken doe ik het nu zo dat we van ca 10h tot 22h koelen in de keuken en woonkamer, en rond 19h schakel ik de slaapkamer bij zodat die rustig koel kan worden.
In de nacht draait de slaapkamer alleen, en ja dat pendelt, maar op een normale nacht zou een single unit ook pendelen.
En dan is er de tweede slaapkamer van onze dochter, maar die is ingetrokken bij haar vriend, dus dat wordt mijn home office. Op de dagen dat ik thuis werk zal die draaien van ca 9-18h, dus weer gelijktijdig met andere units.
En een minimum vermogen van 4 kW lijkt me wel ok in deze situatie.
We zullen het in de winter wel ervaren. Met koelen loopt het goed, met verwarmen verwacht ik meer vermogen nodig te hebben.
Wat nu doemdenken, wat nu ongezellig? Lezen is een kunst, ook in België (terwijl jullie bijna altijd Het Nationaal Dictee wonnen
Iemand die na ruim een jaar gebruik nog steeds blij is met de installatie ziet het ook niet goed volgens een aantal hier.Slonzo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:10:
[...]
Doe geen moeite, iemand die vastbesloten is om zijn eigen aankoop na 2 weken te verheerlijken heeft geen boodschap aan ervaring of onderbouwing.
Ik begrijp best dat er een verschil is tussen 2 weken gebruik, 2 jaar gebruik en 20 jaar gebruik, maar soms wordt dit argument naar mijn mening ook gebruikt om andere ervaringen dan de eigen af te doen als minder of niet valide.
Succes @Servee . Ik geef het op.Sjamo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:01:
[...]
Iemand die na ruim een jaar gebruik nog steeds blij is met de installatie ziet het ook niet goed volgens een aantal hier.
Ik begrijp best dat er een verschil is tussen 2 weken gebruik, 2 jaar gebruik en 20 jaar gebruik, maar soms wordt dit argument naar mijn mening ook gebruikt om andere ervaringen dan de eigen af te doen als minder of niet valide.
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2022 21:15 ]
Bij Daikin hebben de grotere binnen-units standaard hogere luchtdebieten. Dus in plaats van bijvoorbeeld een 280 m3/h krijg je met een grotere unit 350 m3/h en dus meer lawaai. Dat scheelt in de brochure in ieder geval meerdere decibels, en de luchtdebieten kun je niet meer aanpassen.
Als ik in de brochure van de FTXMR single-split kijk heeft de 2.5 op standje 1 380m3/h en de 5kw maar liefst 720 m3/h! 27 decibel versus 34 decibel.
Alles boven de 4.2 is meestal totaal ongeschikt voor een woning.
Als ik in de brochure van de FTXMR single-split kijk heeft de 2.5 op standje 1 380m3/h en de 5kw maar liefst 720 m3/h! 27 decibel versus 34 decibel.
Nee joh, knallen.Flatisa schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:03:
Bij Daikin hebben de grotere binnen-units standaard hogere luchtdebieten. Dus in plaats van bijvoorbeeld een 280 m3/h krijg je met een grotere unit 350 m3/h en dus meer lawaai. Dat scheelt in de brochure in ieder geval meerdere decibels, en de luchtdebieten kun je niet meer aanpassen.
Blij zijn met een unit staat los van de technisch inhoudelijke discussie. We zitten hier op tweakers en de meeste hier zijn bezig met hun setup op een zo efficiënt mogelijke wijze te laten draaien met als doel comfort en duurzaam langdurig gebruik. Kennis en ervaring leert dat dit platform juist interessant is om dit te bereiken en staat compleet los van “blij zijn met een setup”.Sjamo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:01:
[...]
Iemand die na ruim een jaar gebruik nog steeds blij is met de installatie ziet het ook niet goed volgens een aantal hier.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Jij zoekt beter ja! Ook ik had niet verwacht bij helderheid scherm te moeten kijken.MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:10:
[...]
Dit? Scooper in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Ik zoek beter denk ik.
Bedankt!
Wat daarbij wel een ding is dat " de meesten" het dan niet eens zijn over een aantal zaken die men hier collectief daarvoor dan toch wel van belang acht.Servee schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:29:
[...]
Blij zijn met een unit staat los van de technisch inhoudelijke discussie. We zitten hier op tweakers en de meeste hier zijn bezig met hun setup op een zo efficiënt mogelijke wijze te laten draaien met als doel comfort en duurzaam langdurig gebruik. Kennis en ervaring leert dat dit platform juist interessant is om dit te bereiken en staat compleet los van “blij zijn met een setup”.
Wanneer de ene kenner zegt dat pendelen altijd slecht is, de andere dat het nooit slecht is, en dat soms slecht en een beetje slecht ook nog langskomen moet je je misschien afvragen of je zelf (als in de kenners en technische mensen hier) wel zoveel verstand hebben van de zaak waar ze met zoveel vertrouwen hun eigen mening over uitdragen als ze denken.
Er worden hier meningen als feiten verkondigt met geen andere onderbouwing dan, geloof mij nou maar, ik doe dit al jaren. Dat is niet altijd de beste referentie. Ik geloof dat hier veel technisch georienteerde mensen zitten, heus, maar techniek is een breed begrip.
Onlangs heb ik hier nog aangekaart dat de richtlijnen die mhi geeft wat betreft welk aantal kW voor welk aantal m2, redelijk overeen leek te komen met de berekening die hier in de openings post staat (30, 40, 50). Maar nee, dat klopte niet, volgens men hier. Men weet er meer van dan mhi zelf?
Wanneer je aangeeft niet altijd 24/7 te koelen of verwarmen dan is dat volgens sommigen hier geen probleem, volgens sommigen wel, en sommigen maken het graag belachelijk. Dat terwijl er ook genoeg mensen zijn die erg goede prettige resultaten halen met "niet 24/7) verwarmen en koelen. Het zou altijd duurder zijn. Als je aantoont dat het niet duurder is, dan is het minder comfortabel. Als je aangeeft dat het wel snor zit met het comfort dan zegt men dat het slecht is voor het apparaat. Redenen daarvoor worden dan soms nog weer onderuit gehaald, maar dat maakt niet uit.
Ik geloof heus dat hier veel kennis zit, en ik waardeer de niet aflatende moeite waarmee zoveel mensen hun vragen beantwoord krijgen. Maar iets meer begrip voor verschillende huizen, verschillende mensen met verschillende wensen en omstandigheden zou wat mij betreft best goed zijn soms.
Indien je over een beetje mensenkennis beschikt neem je niet alles voor waar aan, dit doe ik zelfs ook niet in de “grote boze buiten wereld “Sjamo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:
[...]
Wat daarbij wel een ding is dat " de meesten" het dan niet eens zijn over een aantal zaken die men hier collectief daarvoor dan toch wel van belang acht.
Wanneer de ene kenner zegt dat pendelen altijd slecht is, de andere dat het nooit slecht is, en dat soms slecht en een beetje slecht ook nog langskomen moet je je misschien afvragen of je zelf (als in de kenners en technische mensen hier) wel zoveel verstand hebben van de zaak waar ze met zoveel vertrouwen hun eigen mening over uitdragen als ze denken.
Er worden hier meningen als feiten verkondigt met geen andere onderbouwing dan, geloof mij nou maar, ik doe dit al jaren. Dat is niet altijd de beste referentie. Ik geloof dat hier veel technisch georienteerde mensen zitten, heus, maar techniek is een breed begrip.
Onlangs heb ik hier nog aangekaart dat de richtlijnen die mhi geeft wat betreft welk aantal kW voor welk aantal m2, redelijk overeen leek te komen met de berekening die hier in de openings post staat (30, 40, 50). Maar nee, dat klopte niet, volgens men hier. Men weet er meer van dan mhi zelf?
Wanneer je aangeeft niet altijd 24/7 te koelen of verwarmen dan is dat volgens sommigen hier geen probleem, volgens sommigen wel, en sommigen maken het graag belachelijk. Dat terwijl er ook genoeg mensen zijn die erg goede prettige resultaten halen met "niet 24/7) verwarmen en koelen. Het zou altijd duurder zijn. Als je aantoont dat het niet duurder is, dan is het minder comfortabel. Als je aangeeft dat het wel snor zit met het comfort dan zegt men dat het slecht is voor het apparaat. Redenen daarvoor worden dan soms nog weer onderuit gehaald, maar dat maakt niet uit.
Ik geloof heus dat hier veel kennis zit, en ik waardeer de niet aflatende moeite waarmee zoveel mensen hun vragen beantwoord krijgen. Maar iets meer begrip voor verschillende huizen, verschillende mensen met verschillende wensen en omstandigheden zou wat mij betreft best goed zijn soms.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Om de vraag kort te houden:
Wat zit er allemaal in condenswater van een mobiele airco?
Langer:
Met de warme dagen draait ie de nodige uren, waarbij ik regelmatig het condenswater wegspoel richting riool. Als je daar iets langer over nadenkt is dat eigenlijk zonde.
Af en toe gebruik ik een beetje voor het schoonmaken van vlekken van de vloer, maar het wordt al interessanter als ik bijvoorbeeld voor een Bosbessenstruik kan gebruiken (en zelf later de bessen kan eten).
Voor wie zich afvraagd waarom ik geen kraanwater gebruik: Als je een bosbessenstruik snel dood wil hebben, moet je kraanwater gebruiken
Wat zit er allemaal in condenswater van een mobiele airco?
Langer:
Met de warme dagen draait ie de nodige uren, waarbij ik regelmatig het condenswater wegspoel richting riool. Als je daar iets langer over nadenkt is dat eigenlijk zonde.
Af en toe gebruik ik een beetje voor het schoonmaken van vlekken van de vloer, maar het wordt al interessanter als ik bijvoorbeeld voor een Bosbessenstruik kan gebruiken (en zelf later de bessen kan eten).
Voor wie zich afvraagd waarom ik geen kraanwater gebruik: Als je een bosbessenstruik snel dood wil hebben, moet je kraanwater gebruiken
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Bij mij en bij de buren komt er op BG een 5kw te hangen. Hebben we dan bijzondere woningen? Ik snap waarom je het zegt maar de nuance is voor een leek zoek. Er is geen goed of fout. Eerst moet je alle feiten kennen van de woning en de wensen van de bewoners. En dat is knap lastig via een forum.Flatisa schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:03:
als de a/c uit word gezet van koelen naar ventilator only en je ruikt na een tijdje dat vochtige luchtje
is het dan dat de condens niet goed afvoert ?
hij druppelt buiten wel regelmatig.
of is dat een standaard iets.
ik laat hem bewust een paar uur na koelen op ventilatie alleen draaien om dat te voorkomen eigenlijk
en het viel me op dat de afstandsbediening constant aan staat en niet uit te zetten is?
doe alles met de app maar zou fijn zijn om ze erbij te hangen maar dan gebruiken ze onnodig batterijen
is het dan dat de condens niet goed afvoert ?
hij druppelt buiten wel regelmatig.
of is dat een standaard iets.
ik laat hem bewust een paar uur na koelen op ventilatie alleen draaien om dat te voorkomen eigenlijk
en het viel me op dat de afstandsbediening constant aan staat en niet uit te zetten is?
doe alles met de app maar zou fijn zijn om ze erbij te hangen maar dan gebruiken ze onnodig batterijen
[ Voor 33% gewijzigd door Maxwp op 15-08-2022 23:07 ]
Totdat je van de winter een hogere stand nodig hebt van je ventilator en gek wordt van het geluid van je binnen unit. Iedere dB onnodig is er één teveel. Eén van de nadelen van L/L. Frappant mensen maken zich wel druk om de buiten unit vanwege de buren maar niet om zichzelf binnen.synx6 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Bij mij en bij de buren komt er op BG een 5kw te hangen. Hebben we dan bijzondere woningen? Ik snap waarom je het zegt maar de nuance is voor een leek zoek. Er is geen goed of fout. Eerst moet je alle feiten kennen van de woning en de wensen van de bewoners. En dat is knap lastig via een forum.
In vet reactie in de quotte te lezen!Sjamo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:
[...]
Wat daarbij wel een ding is dat " de meesten" het dan niet eens zijn over een aantal zaken die men hier collectief daarvoor dan toch wel van belang acht.
Pendelen continue is slechter voor je compressor en je rendement. Niet voor niets worden bij L/W buffervaten geinstalleerd om dit te voorkomen bij weinig watervolume van je systeem. Pendelen af en toe in tussenseizoenen is zelfs bij een goede configuratie niet te voorkomen. Ook dat heb ik je toegelicht en daar ben je zelf niet meer op ingegaan.
Diegene die hier zaken stellen en hebben dat door monitoren (meten is weten) en jarenlang gebruik geconstateerd. Diegene die niets onderbouwen zou ik dan ook negeren.
Ik heb daar op gereageerd. Een m2 zegt helemaal niets net zoals Daikin stelt dat x kW voldoende is voor y m3. Een warmteverliesberekening bepaalt de vraag aan verwarming. Ieder huis is uniek en m2 zegt niets daarover. Iedere goede installateur doet dat zelf. Koelen is dan meestal geen probleem meer. Ik heb dat in ieder geval hier nog nooit gelezen.Daar heb je zelf niet meer op gereageerd.
Ook daar is over gezegd dat je dat proef ondervinderlijk voor jezelf moet bepalen en constateren.
En daar vragen de meeste ook naar. Wat zijn je wensen en omstandigheden. Heb je ruimte voor single of alleen multi? Gaan je alleen koelen of ook verwarmen?
*knip*, moet dit nou weer zo? Houd het gewoon een beetje vriendelijk en minder lomp op de man...
Geniet van je setup!
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2022 07:43 ]
Ik hoop dat het meevalt. Immers is de afstand tot unit groot en is het debiet bij een lage stand ook al fors. Maak me meer zorgen om pendelen in de tussenseizoenen.MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:36:
[...]
Totdat je van de winter een hogere stand nodig hebt van je ventilator en gek wordt van het geluid van je binnen unit. Iedere dB onnodig is er één teveel. Eén van de nadelen van L/L. Frappant mensen maken zich wel druk om de buiten unit vanwege de buren maar niet om zichzelf binnen.
In jouw geval met 250m3 en een 12 meter lange raampartij op zuid is die 5kw een prima keuze en zal in verhouding geluid best kunnen meevallen en het pendelen zal niet heel snel voor problemen zorgen vermoed ik zolang de unit niet in directe zon en warmte straling van de ramen komt te hangen.synx6 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:08:
[...]
Ik hoop dat het meevalt. Immers is de afstand tot unit groot en is het debiet bij een lage stand ook al fors. Maak me meer zorgen om pendelen in de tussenseizoenen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Goedemorgen Tweakers,
Ik volg het topic al een maandje, al langer geleden besloten om thuis airco's te gaan plaatsen. De hete zomerdagen beginnen te vervelen, daarnaast willen we verwarmen in de winter. Dat begint bijna een cliche te worden voor iedereen die aan L/L denkt
Meerdere installateurs op bezoek gehad, voorkeur voor MHI, offertes variërend van 6000 tot 7000 euro, inclusief installatie van 3 units. Kijkende naar de kostprijs van het materiaal en de kosten van het inbedrijfstellen hebben we besloten het zelf te doen met hulp waar nodig, voor het boren bijvoorbeeld.
Voor de benedenverdieping een warmteverliesberekening gemaakt voor woonkamer en keuken, beide komen tussen 3 en 3,5 kW uit, aangezien het minimum vermogen van de MHI ZS van de 2,5 en 3,5 hetzelfde is kiezen we voor 2 stuks 3,5 kW. Zeker gezien de keuken op het zuiden is, deels plat dak is en een grote schuifpui heeft, voor koelen hebben we dan liever wat meer capaciteit. De woonkamer is overigens op het noorden en de ramen bevatten normaal dubbel glas. Spouwmuurisolatie is aanwezig, echter is deze 25 jaar oud.
Drie partijen hebben afzonderlijk van elkaar voor de bovenverdieping een 5 kW unit geadviseerd, mij lijkt een 3,5 kW daar ook voldoende te zijn. We willen deze gebruik voor de bovenverdieping waar drie slaapkamers en een zolderkamer zijn. Mijn vraag: is een 3,5 kW voldoende? Voorkeur op de hete dagen is om continu te koelen. De bovenverdieping heeft een muur op het westen met ramen die voorzien zijn van normaal dubbel glas, daar komt nog zonwering later dit jaar/begin volgend jaar.
Mijn vraag voor nu: voor de bovenverdieping een 3,5 kW voldoende of liever 5 kW?
Alvast bedankt!
Ik volg het topic al een maandje, al langer geleden besloten om thuis airco's te gaan plaatsen. De hete zomerdagen beginnen te vervelen, daarnaast willen we verwarmen in de winter. Dat begint bijna een cliche te worden voor iedereen die aan L/L denkt
Meerdere installateurs op bezoek gehad, voorkeur voor MHI, offertes variërend van 6000 tot 7000 euro, inclusief installatie van 3 units. Kijkende naar de kostprijs van het materiaal en de kosten van het inbedrijfstellen hebben we besloten het zelf te doen met hulp waar nodig, voor het boren bijvoorbeeld.
Voor de benedenverdieping een warmteverliesberekening gemaakt voor woonkamer en keuken, beide komen tussen 3 en 3,5 kW uit, aangezien het minimum vermogen van de MHI ZS van de 2,5 en 3,5 hetzelfde is kiezen we voor 2 stuks 3,5 kW. Zeker gezien de keuken op het zuiden is, deels plat dak is en een grote schuifpui heeft, voor koelen hebben we dan liever wat meer capaciteit. De woonkamer is overigens op het noorden en de ramen bevatten normaal dubbel glas. Spouwmuurisolatie is aanwezig, echter is deze 25 jaar oud.
Drie partijen hebben afzonderlijk van elkaar voor de bovenverdieping een 5 kW unit geadviseerd, mij lijkt een 3,5 kW daar ook voldoende te zijn. We willen deze gebruik voor de bovenverdieping waar drie slaapkamers en een zolderkamer zijn. Mijn vraag: is een 3,5 kW voldoende? Voorkeur op de hete dagen is om continu te koelen. De bovenverdieping heeft een muur op het westen met ramen die voorzien zijn van normaal dubbel glas, daar komt nog zonwering later dit jaar/begin volgend jaar.
Mijn vraag voor nu: voor de bovenverdieping een 3,5 kW voldoende of liever 5 kW?
Alvast bedankt!
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
3,5 kW zal waarschijnlijk al meer dan voldoende zijn. Sowieso ook de voorkeur gezien het lagere minimale vermogen.Peutpeut schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:33:
Goedemorgen Tweakers,
Alvast bedankt!
Heb je een plattegrond van je zolder met wat afmetingen daarbij/plek waar de binnenunit kan komen? En verwarm je daar ook of weinig en is koelen genoeg?
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 16-08-2022 08:54 ]
Vanwege het lagere minimum vermogen heeft dat ook mijn voorkeur. Omdat 3 installateurs een 5 kW adviseren twijfel ik enigszins, aan de andere kant, de ervaringen hier geven aan dat 3.5 kW in veel gevallen ruim voldoende is.GermanPivo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
3,5 kW zal waarschijnlijk al meer dan voldoende zijn. Sowieso ook de voorkeur gezien het lagere minimale vermogen.
Heb je een plattegrond van je zolder met wat afmetingen daarbij/plek waar de binnenunit kan komen? En verwarm je daar ook of weinig en is koelen genoeg?
Heb geen plattegrond, helaas. De binnenunit hangen we in het trapgat, kan daar zowel de kamer op zolder als de kamers op de 1e verdieping bereiken, alle deuren grenzen aan de overloop. De hal op de begane grond is afgesloten met een deur. De ramen die in de middag zon hebben worden voorzien van zonwering, daar komt erg veel warmte door binnen nu.
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
De ruimte totaal (alle kamers) hebben wellicht 5 nodig (weet ik niet en lijkt me stug), maar dat vermogen kan je nooit kwijt in een trapgat. Je zult daar sowieso permanent moeten koelen/verwarmen bij echte warmte/koude. Dus even snel snel gaat niet werken. Wat is dan de toegevoegde waarde van een 5? Hier doe ik boven 40m2 met een 2,5 voor jouw idee met een raam van 5 meter op zuid (sinds pas een jaar warmtewerend glas). Koelen kost sowieso niet veel vermogen.Peutpeut schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:20:
[...]
Vanwege het lagere minimum vermogen heeft dat ook mijn voorkeur. Omdat 3 installateurs een 5 kW adviseren twijfel ik enigszins, aan de andere kant, de ervaringen hier geven aan dat 3.5 kW in veel gevallen ruim voldoende is.
Heb geen plattegrond, helaas. De binnenunit hangen we in het trapgat, kan daar zowel de kamer op zolder als de kamers op de 1e verdieping bereiken, alle deuren grenzen aan de overloop. De hal op de begane grond is afgesloten met een deur. De ramen die in de middag zon hebben worden voorzien van zonwering, daar komt erg veel warmte door binnen nu.
En ik adviseer je je oude dubbelglas zsm naar HR++. L/L verwarming is echt anders dan met radiatoren die gloeien meestal onder de ramen. Gaat je echt veel comfort opleveren en scheelt weer verbruik.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 11:00 ]
Hallo Tweakers,
Na weken lang honderden berichten te lezen heb ik vergelijkbare situaties situaties gevonden. Helaas komt dit toch niet helemaal overeen met die van mij dus daarom toch een account gemaakt met de hoop op hulp.
Ik heb een goed geïsoleerde woning uit 1965 voorzien van vloer en spouw isolatie. dubbel glas en rolluiken voor alle ramen. De woonkamer / eetkamer en keuken is 1 grote ruimte, maar die is opgedeeld in 3 delen, afgescheiden van elkaar door decoratieve bogen. Daar aan vast zit nog een hal met een tussendeur.
Er zijn 3 leveranciers geweest en 2 daarvan hebben een offerte gemaakt voor een Daikin Perfera 5 kwh voor onder + 2,5 kwh boven. De buiten-unit is ook 5kwh. Mijn moeilijke vraag betreft alleen de benedenverdieping:
De airco komt in de woonkamer te hangen en blaast over de zithoek of schuif de keuken in. Deze 2 ruimtes samen zijn slechts 82.5 m3. Als isolatienorm hanteer ik 40 omdat er ook een oven, vaatwasser en een grote raampartij in zit. Daarvoor zou een 3,5 kwh binnen unit voldoende moeten zijn. Als ik de eethoek mee tel kom ik op 122.5 m3 en zou een 5kwh unit nodig zijn (die ook geoffreerd is)
Mijn vraag is: Gaat de 5kwh unit pendelen omdat hij te groot is voor de zithoek keuken? of trekt hij lucht onder de bogen door vanuit de eethoek en pakt hij dus zo de gehele ruimte van 122,5m3?
Is deze 5kwh unit niet te luidruchtig voor in de woonkamer?
Als ik een kleinere, stillere unit zou pakken, krijgt die dan wel alle hoeken van de ruimte koel / warm
(de lucht moet tenslotte onder die bogen door en dat is met de mobiele airco momenteel een uitdaging)
Het doel is het hele jaar door 21 graden in de woonkamer zonder andere bijverwarming.
(Dus geen ondercapaciteit en op koude dagen bijstoken met een kacheltje)
:strip_exif()/f/image/7n7LAAxhxJAbEbEooWnsIw7O.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bwPXl5LjrumzvaCSOObBlGpw.png?f=fotoalbum_large)
Na weken lang honderden berichten te lezen heb ik vergelijkbare situaties situaties gevonden. Helaas komt dit toch niet helemaal overeen met die van mij dus daarom toch een account gemaakt met de hoop op hulp.
Ik heb een goed geïsoleerde woning uit 1965 voorzien van vloer en spouw isolatie. dubbel glas en rolluiken voor alle ramen. De woonkamer / eetkamer en keuken is 1 grote ruimte, maar die is opgedeeld in 3 delen, afgescheiden van elkaar door decoratieve bogen. Daar aan vast zit nog een hal met een tussendeur.
Er zijn 3 leveranciers geweest en 2 daarvan hebben een offerte gemaakt voor een Daikin Perfera 5 kwh voor onder + 2,5 kwh boven. De buiten-unit is ook 5kwh. Mijn moeilijke vraag betreft alleen de benedenverdieping:
De airco komt in de woonkamer te hangen en blaast over de zithoek of schuif de keuken in. Deze 2 ruimtes samen zijn slechts 82.5 m3. Als isolatienorm hanteer ik 40 omdat er ook een oven, vaatwasser en een grote raampartij in zit. Daarvoor zou een 3,5 kwh binnen unit voldoende moeten zijn. Als ik de eethoek mee tel kom ik op 122.5 m3 en zou een 5kwh unit nodig zijn (die ook geoffreerd is)
Mijn vraag is: Gaat de 5kwh unit pendelen omdat hij te groot is voor de zithoek keuken? of trekt hij lucht onder de bogen door vanuit de eethoek en pakt hij dus zo de gehele ruimte van 122,5m3?
Als ik een kleinere, stillere unit zou pakken, krijgt die dan wel alle hoeken van de ruimte koel / warm
(de lucht moet tenslotte onder die bogen door en dat is met de mobiele airco momenteel een uitdaging)
Het doel is het hele jaar door 21 graden in de woonkamer zonder andere bijverwarming.
:strip_exif()/f/image/7n7LAAxhxJAbEbEooWnsIw7O.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bwPXl5LjrumzvaCSOObBlGpw.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou de unit tegenover de keuken plaatsen op de lange muur zodat de warme flow ook bij de eetkamer kan komen.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:19:
Hallo Tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast zou mijn voorkeur uit gaan naar twee singles en een 3.5 beneden, die moet dat prima kunnen bolwerken bij een constant verwarmingsregiem.
Koudeval bij de pui in de eetkamer kan nog een ding zijn, als je toch voor een multi-gaat zou je er ook voor kunnen kiezen om aan beide kanten van de boog een 2.0 op te hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-08-2022 11:29 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@Yellos Als het goed is heb je ook gelezen dat de factorberekening niet beantwoord aan een warmte verliesberekening (@Servee gelieve deze te verwijderen anders blijven we hierop terugkomen
). Zie TS om die te berekenen.
Waar je hem nu hangt zal de eetkamer weinig profiteren als je naar voren blaast. Lucht waait niet naar achteren toe en NIET naar de zithoek blazen. Zit je constant in de wind. Of een warme fohn in je gezicht of een ijspegel aan je neus. Hang hem dan aan de muur van 10 meter of hang er daar een 2 die blaast richting keuken en een 2 in de eetkamer.
En zoals al eerder gemeld.....een 5 maakt echt meer geluid dan alles wat eronder zit bij een Perfera. Als je 2 kleine van 2 neemt zullen die echt stil zijn want je hoeft nooit hard te blazen.
Waar je hem nu hangt zal de eetkamer weinig profiteren als je naar voren blaast. Lucht waait niet naar achteren toe en NIET naar de zithoek blazen. Zit je constant in de wind. Of een warme fohn in je gezicht of een ijspegel aan je neus. Hang hem dan aan de muur van 10 meter of hang er daar een 2 die blaast richting keuken en een 2 in de eetkamer.
En zoals al eerder gemeld.....een 5 maakt echt meer geluid dan alles wat eronder zit bij een Perfera. Als je 2 kleine van 2 neemt zullen die echt stil zijn want je hoeft nooit hard te blazen.
Vraagje: Die lange muur is een bakstenen muur (zie foto) kan de binnenuit daar worden opgehangen? 1 adviseur vertelde me namelijk van niet.
Ja hoor, geen probleem.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:00:
Vraagje: Die lange muur is een bakstenen muur (zie foto) kan de binnenuit daar worden opgehangen? 1 adviseur vertelde me namelijk van niet.
Want? Hangt als ik me niet vergis met 4 bouten aan de muur en zo zwaar is zo'n unit nu ook weer niet. Als je de bouten maar niet in de voegen schroeft. Liever in een bakstenen muur dan in een lullig tussenmuurtje die vaak afbrokkelen.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:00:
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 12:10 ]
Een van de mannen die een offerte kwam maken vertelde me dat die muur niet geschikt was door de onregelmatige structuur van de bakstenen. Ik weet verder niets over airco's monteren dus ik moet uit gaan van de mening van de experts.
De unit zou daarom op de strak gestucte boog komen, door de boog heen naar de eethoek en daar naar boven door het plat dak naar buiten met een pompje voor condensafvoer.
Als de unit op die lange muur geplaatst kan worden ben ik natuurlijk geholpen en is 5kwh denk ik prima voor de hele benedenverdieping.
De unit zou daarom op de strak gestucte boog komen, door de boog heen naar de eethoek en daar naar boven door het plat dak naar buiten met een pompje voor condensafvoer.
Als de unit op die lange muur geplaatst kan worden ben ik natuurlijk geholpen en is 5kwh denk ik prima voor de hele benedenverdieping.
Dat is dan meer luiheid van de installateur. Ze kiezen standaard de makkelijkste weg, want dat is het snelste geld verdienen.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:14:
Een van de mannen die een offerte kwam maken vertelde me dat die muur niet geschikt was door de onregelmatige structuur van de bakstenen. Ik weet verder niets over airco's monteren dus ik moet uit gaan van de mening van de experts.
Ook op een muur die wat ongelijk is, kan je prima een airco plaatsen. De monteur moet hooguit met wat ringetjes/uitvlakblokjes aan de gang om te zorgen dat alles netjes waterpas hangt/te corrigeren voor ongelijke structuur.
@MotorBeast Binnenunit hangt meestal gewoon met 4 stuks 6mm pluggen en wat schroeven. Is ook maar 10 kg, dus bouten zouden niet nodig moeten zijn. Maar misschien ook net waar de monteur z'n voorkeur aan geeft. Als het maar blijft hangen.
[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 16-08-2022 12:20 ]
Als de bouten lang genoeg zijn kan je die ongelijke structuur gewoon opvangen lijkt me (en anders stuc je het erachter glad). En pompje, vermijden. Vroeg of laat ellendeYellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:14:
@GermanPivo Bouten/schroeven. Ik zou het verschil niet weten. Bevestigingsmateriaal dan.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 12:21 ]
Dank voor de snelle reacties! Ik ga de monteur vragen om de unit op de lange muur te plaatsen.
Dat over de pompjes had ik al gezien inderdaad en ook een aantal mensen die het pompje in de leidinggoten verwerkt hebben. Ik was al van plan om de monteur te vragen of hij dit ook kan doen / het pompje boven het plafond van de aanbouw.
Ik heb geen andere optie voor condensafvoer in die hoek van de woonkamer. (de lange muur is gedeeld met de buren)
Dat over de pompjes had ik al gezien inderdaad en ook een aantal mensen die het pompje in de leidinggoten verwerkt hebben. Ik was al van plan om de monteur te vragen of hij dit ook kan doen / het pompje boven het plafond van de aanbouw.
Ik heb geen andere optie voor condensafvoer in die hoek van de woonkamer. (de lange muur is gedeeld met de buren)
Ik heb helaas ook pompjes moeten toepassen. Wat ik van mijn monteur toen als tips meekreeg: Zorg dat je de vlotterbakjes echt jaarlijks, liefst elke 6 maanden zoals in de handleiding staat, even schoonmaakt. Zorg dus dat je er redelijk makkelijk bij kan of dit in je onderhoudscontract meeneemt.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:20:
Dank voor de snelle reacties! Ik ga de monteur vragen om de unit op de lange muur te plaatsen.
Wat ook helpt is in de winterperiode elke 2-3 maanden even met de gieter oid wat water in de unit te gooien, of 'm even 2 uurtjes op ontvochtigen te draaien. Dan blijft er water doorstromen en drogen de rubbers in de pomp niet uit. Hij zei dat bij klanten met veel binnenunits eigenlijk altijd de pompjes van de binnenunits die niet tot nauwelijks gebruikt worden stukgaan (op logeerkamers bijv.), maar bij units die regelmatig draaien er eigenlijk geen problemen zijn.
Ik heb ook gemerkt dat de monteurs vaak de veiligheidscontacten op de pomp doorknippen en niet aansluiten op het alarmcontact in de unit. Dat heb ik hier alsnog zelf aangesloten (bij daikin op contact T1 en T2), zodat de unit geblokkeerd wordt bij een defecte pomp.
All-electric.
Plaatje triplex op de muur monteren als ondergrond?Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:14:
Nou voorruit ik reageer maar even om wat zaken weg te halen.Sjamo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:
[...]
Berekeningen zijn gebaseerd op zeer goed geventileerd huis.
Heb je een WTW of ventileer je minder doordat je alleen bent klopt de berekening van de fabrikant al niet meer.
Warmtepompen hebben inverter techniek waar je zoveel mogelijk gebruik van wil maken want aan/uit kost meer energie en lever je in kwa comfort, een CV ketel heeft dat ook die wil je ook zo lang mogelijke runs en zo laag mogelijke watertemperatuur doen ivm HR condenseren.
Mensen behoeden jouw op kijk naar het minimaal vermogen, (bij Daikin tenminste) zijn de 2,5 3,5 en 4,2 kw vrijwel hetzelfde minimaal vermogen en de 5,0 en hoger ook zelfde.
Twijfel je tussen 4,2 en 5 dan altijd 4,2 kw nemen.
mbt wel of niet lang of kort koelen/verwarmen is per huis en installatie verschillend, wanneer hier de temperaturen met meer dan 2c verschillen binnen (zeg maar 18c bij verwarming uit en wil het 20c hebben) wordt is het voor mij goedkoper om door te verwarmen dan steeds aan/uit want het opstoken verschil wordt te hoog (uitgezocht in praktijk).
Bij mensen met vloerverwarming en warmtepomp zie je dat ook vaak.
Voor koelen is het hier weer anders en blijf ik bij ad-hoc (ik koel dan ook niet zoveel).
Mijn ouders hebben ook een Daikin hetzelfde model als ik maar waren zo eigenwijs een 5,0 te nemen doordat de installateur het aanraad en nu hebben ze een airco waarvan de temperaturen totaal niet klopt en schommelt doordat het ding constant loopt te pendelen tijdens warm weer.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 16-08-2022 13:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hoop voor je dat hij gezellig blijft na je kritische opmerkingen.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:20:
Hey een kop koffie aanbieden en vriendelijk vragen kan altijd toch? Ik ga echt niet voor de voeten lopen en doen of ik overal verstand van heb.
ik snap dat die mannen daar echt geen behoefte aan hebben.
Een grotere unit betekend niet altijd stiller.MotorBeast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:36:
[...]
Totdat je van de winter een hogere stand nodig hebt van je ventilator en gek wordt van het geluid van je binnen unit. Iedere dB onnodig is er één teveel. Eén van de nadelen van L/L. Frappant mensen maken zich wel druk om de buiten unit vanwege de buren maar niet om zichzelf binnen.
De 4,2 model van Daikin bijvoorbeeld doet standaard fors meer luchtdebiet dan de 3,5 model.
Bij grote binnenruimte,s hoor je sowieso naar 2 binnenunits te gaan, dit wordt niet gedaan vanwege de WAF en achteraf klagen van de herrie.
Radiatoren in huis staan ook niet op 1 plek.
Zit met hetzelfde issue als hierboven al een aantal keer wordt aangehaald. Woonkamer met open keuken 125m3 en 47m2 groot. Airco leverancier zegt neem SRK/SRC 50 ZSX-W want jaren 30 huis met 6cm spouwmuur gevuld met EPS-parels en houten vloer. Maar zal voornamelijk gebruikt worden om te verwarmen in de winter. Als ik het zo lees zou een SRK/SRC 35 ZSX-W ook genoeg zijn om het pendelen te beperken en de ruimte netjes op temperatuur te houden. Wat denken jullie?mr_evil08 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Nou voorruit ik reageer maar even om wat zaken weg te halen.
Berekeningen zijn gebaseerd op zeer goed geventileerd huis.
Heb je een WTW of ventileer je minder doordat je alleen bent klopt de berekening van de fabrikant al niet meer.
Warmtepompen hebben inverter techniek waar je zoveel mogelijk gebruik van wil maken want aan/uit kost meer energie en lever je in kwa comfort, een CV ketel heeft dat ook die wil je ook zo lang mogelijke runs en zo laag mogelijke watertemperatuur doen ivm HR condenseren.
Mensen behoeden jouw op kijk naar het minimaal vermogen, (bij Daikin tenminste) zijn de 2,5 3,5 en 4,2 kw vrijwel hetzelfde minimaal vermogen en de 5,0 en hoger ook zelfde.
Twijfel je tussen 4,2 en 5 dan altijd 4,2 kw nemen.
mbt wel of niet lang of kort koelen/verwarmen is per huis en installatie verschillend, wanneer hier de temperaturen met meer dan 2c verschillen binnen (zeg maar 18c bij verwarming uit en wil het 20c hebben) wordt is het voor mij goedkoper om door te verwarmen dan steeds aan/uit want het opstoken verschil wordt te hoog (uitgezocht in praktijk).
Bij mensen met vloerverwarming en warmtepomp zie je dat ook vaak.
Voor koelen is het hier weer anders en blijf ik bij ad-hoc (ik koel dan ook niet zoveel).
Mijn ouders hebben ook een Daikin hetzelfde model als ik maar waren zo eigenwijs een 5,0 te nemen doordat de installateur het aanraad en nu hebben ze een airco waarvan de temperaturen totaal niet klopt en schommelt doordat het ding constant loopt te pendelen tijdens warm weer.
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!
Was als geintje bedoelt maar mijn ervaring is nu met de L/W jongens dat ze het echt niet funny vinden als je net zoveel weet of erger in sommige gevallen meer. Jouw installateur maakt toch ook al de fout dat ding naar de zithoek te laten blazen en dan op een magische manier daarmee de eetkamer te kunnen verwarmen? Wind die naar voren blaast en dan aan de achterkant moet verwarmen?Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:08:
Hey een kop koffie aanbieden en vriendelijk vragen kan altijd toch? Ik ga echt niet voor de voeten lopen en doen of ik overal verstand van heb.ik snap dat die mannen daar echt geen behoefte aan hebben.
NB: Ik blijf erbij dat in jouw geval beter 2 kleine aan iedere kant van die boog kan hangen. Niet 1 grote unit.
Succes en maak een goede keuze waar je jaren van kan genieten!
En dan zeg ik weer berekenen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeningRuidasilva schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
Zit met hetzelfde issue als hierboven al een aantal keer wordt aangehaald. Woonkamer met open keuken 125m3 en 47m2 groot. Airco leverancier zegt neem SRK/SRC 50 ZSX-W want jaren 30 huis met 6cm spouwmuur gevuld met EPS-parels en houten vloer. Maar zal voornamelijk gebruikt worden om te verwarmen in de winter. Als ik het zo lees zou een SRK/SRC 35 ZSX-W ook genoeg zijn om het pendelen te beperken en de ruimte netjes op temperatuur te houden. Wat denken jullie?
M2 zeggen niets maar verwacht 3,5.
Ging om een 5. Die maakt op alle standen meer herrie dan alles eronder.mr_evil08 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
Een grotere unit betekend niet altijd stiller.
De 4,2 model van Daikin bijvoorbeeld doet standaard fors meer luchtdebiet dan de 3,5 model.
Bij grote binnenruimte,s hoor je sowieso naar 2 binnenunits te gaan, dit wordt niet gedaan vanwege de WAF en achteraf klagen van de herrie.
Radiatoren in huis staan ook niet op 1 plek.
Ik doe er verder geen uitspraken over.Ruidasilva schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
Zit met hetzelfde issue als hierboven al een aantal keer wordt aangehaald. Woonkamer met open keuken 125m3 en 47m2 groot. Airco leverancier zegt neem SRK/SRC 50 ZSX-W want jaren 30 huis met 6cm spouwmuur gevuld met EPS-parels en houten vloer. Maar zal voornamelijk gebruikt worden om te verwarmen in de winter. Als ik het zo lees zou een SRK/SRC 35 ZSX-W ook genoeg zijn om het pendelen te beperken en de ruimte netjes op temperatuur te houden. Wat denken jullie?
Dit huis is 30m2 en hier hangt een 3,5kw gezien de 2,5 en 3,5kw hetzelfde minimaal vermogen hadden heb ik daarom de stap groter genomen, de 2,5 kon het hier ook wel aan.
Een 5kw en 1 binnenunit lijkt mij niet comfortabel, bij koud weer moet dat ding gewoon blazen anders wordt het niet warm/evenredig verdeelt.
Als de eethoek niet altijd 100% warm is dan heb ik daar vrede mee, we zitten daar tenslotte slechts een uurtje per dag. Ik merk momenteel ook dat ik vooral de zithoek warm stook met een elektrische radiator kacheltje en dat de warmte niet helemaal doordringt tot de eettafel door die boog.
Ik begin nu zelf te denken dat de 3,5 aan de lange muur dan een betere optie is i.v.m. geluid. Die zou dan wel harder moeten werken maar minder pendelen. Gezien de isolatie en de manier waarop ik nu verwarm zou die het moeten redden maar ik wil niet in de winter in de kou komen te zitten door onwetendheid.
Gaat de 3,5 wel als multi-split in combinatie met de 2,5 boven en de 5 kwh buiten unit? of gaat dan daar weer iets mis in de samenstelling?
Ik begin nu zelf te denken dat de 3,5 aan de lange muur dan een betere optie is i.v.m. geluid. Die zou dan wel harder moeten werken maar minder pendelen. Gezien de isolatie en de manier waarop ik nu verwarm zou die het moeten redden maar ik wil niet in de winter in de kou komen te zitten door onwetendheid.
Gaat de 3,5 wel als multi-split in combinatie met de 2,5 boven en de 5 kwh buiten unit? of gaat dan daar weer iets mis in de samenstelling?
Vermogen 3,5 berekenen middels warmteverlies berekening. En ja een 5 buiten kan volgens mij. Je draait nooit Max tegelijk waarschijnlijk.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:34:
Als de eethoek niet altijd 100% warm is dan heb ik daar vrede mee, we zitten daar tenslotte slechts een uurtje per dag. Ik merk momenteel ook dat ik vooral de zithoek warm stook met een elektrische radiator kacheltje en dat de warmte niet helemaal doordringt tot de eettafel door die boog.
Nb je krijgt dan wel koude trek vanaf de eetkamer. L/L Is totaal andere warmte dan radiatoren. Je bent gewaarschuwd.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 14:14 ]
Wat is de reden dat je een multi-split wilt hebben ? Wanneer twee losse buitenits geen bezwaar zijn dan zou ik zeker voor twee singles kiezen, loopt een stuk mooier bij verwarmen en qua kosten maakt het waarschijnlijk niets uit.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:34:
Bij / boven de eethoek zou je evt. een infrarood paneel kunnen overwegen als je klachten krijgt met comfort, die warmte is erg comfortabel als je op een vaste plek zit.
Nou geen echte voorkeur voor multi split maar ik heb er verder geen verstand van en dit is wat me werd aangeraden door die adviseur. 2 bedrijven kwamen met multi split en een derde met 2 normale splits. Ik ben voor de leverancier waar ik het beste gevoel bij had en die had een multi split oplossing.
Alleen krijg je wel koude benen bij een lange zitrevolution-nl schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:24:
[...]
Bij / boven de eethoek zou je evt. een infrarood paneel kunnen overwegen als je klachten krijgt met comfort, die warmte is erg comfortabel als je op een vaste plek zit.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Gezellig met de kerst in een hoek zitten waar je met een net niet oplossing de boel warm moet houden.Servee schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:02:
[...]
Alleen krijg je wel koude benen bij een lange zitmits je er nog eentje onder de tafel plakt
Voldoende alcohol erin, gourmetstel aan en niemand heeft het meer koudMotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:36:
[...]
Gezellig met de kerst in een hoek zitten waar je met een net niet oplossing de boel warm moet houden.![]()
Daikin FTXM35R/RXM35R
Servee schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:38:
[...]
Voldoende alcohol erin, gourmetstel aan en niemand heeft het meer koud
Toch maar 5kwh ik hoor het al
Misschien wel fijn dat dan ook de rolluiken niet continu dicht hoeven. En de dames thuis laten constant alle deuren open staan dus dat helpt ook niet mee.
5 kW gaat het verschil niet maken hoor, je blijft hetzelfde probleem houden. Overweeg dan gewoon 2x 2.5 kW aan beide kanten van de doorgang.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:41:
Toch maar 5kwh ik hoor het alMisschien wel fijn dat dan ook de rolluiken niet continu dicht hoeven. En de dames thuis laten constant alle deuren open staan dus dat helpt ook niet mee.
[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 16-08-2022 15:53 ]
Geen 5. 2 maal 2,5. In voorin voor de keuken/zitgedeelte en in de eetkamer. Veel egaler verwarming. Ja weet het ziet er iets minder mooi uit maar weet zeker dat het veel fijner is.Yellos schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:41:
Toch maar 5kwh ik hoor het alMisschien wel fijn dat dan ook de rolluiken niet continu dicht hoeven. En de dames thuis laten constant alle deuren open staan dus dat helpt ook niet mee.
@GermanPivo je was me net voor.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 15:47 ]
Weet iemand of je op de afstandsbediening van de MHI SRK35ZS-W ook de huidige temperatuur kunt zien? Ik kan alleen de doeltemperatuur zien maar niet wat de huidige temperatuur is.
Via de zoekfunctie heb ik het antwoord niet kunnen vinden.
Nope, je kan niet de huidige temperatuur zien via de afstandsbediening.BeeJee78 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:50:
Weet iemand of je op de afstandsbediening van de MHI SRK35ZS-W ook de huidige temperatuur kunt zien? Ik kan alleen de doeltemperatuur zien maar niet wat de huidige temperatuur is.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic