Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.384.714 views

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:42
refused81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:31:
[Afbeelding]

Binnenkort komen ze bij mij 3xMHI 5kwh installeren. 2 stuks in woonkamer1 (250m3) en 1 in de woonkamer2 (150m3).

Voor woonkamer 1 heb ik voor 1 airco in principe twee opties (pijl 1 en pijl 2) qua aanleg zal er geen verschil zijn, dus ik kan nog kiezen voor de plaatsing.
Pijl 2 zal het optisch mooist staat.
Is dit ook het handigste aangezien beide airco's dan richting de open keuken/eiland staat met afzuiging?
Of is het een beetje lood om oud ijzer qua verwarm/cool blaasrichting?
3x 5kW?

Wil je je huis in een koelkast veranderen?
Dit is gewoon totale overkill.

Als je staat op 3 units, dan zal 3x 2.5 meer dan volstaan, of je kiest voor 2x 3.5.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:25
prakka schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Dat klopt, er is een nieuwere module van MHI deze heeft dit probleem volgens mij niet.

De wifi module schakelt de timer functie uit. De timers in de app werken weer wel.
Ik heb de nieuwe 2022 wifi module. Antwoord gevonden bij sommige sites die bij de specificaties van de wifi module vermelden : timer en sleep funktie werken dan niet meer bij de afstandbediening.

Misschien verwijder ik de wifi module dan maar weer, of verplaats ‘m naar beneden. Daar is de sleep funktie immers niet nodig en kan ik voor verwarmen / koelen wel het gemak van de app gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5h9CPDjgdT4TU8peO1lnuWHO44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8mT3TW8h6U8BpsACwnBcUoP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door pjotter1965 op 13-08-2022 13:45 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
pjotter1965 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Ik heb de nieuwe 2022 wifi module. Antwoord gevonden bij sommige sites die bij de specificaties van de wifi module vermelden : timer en sleep funktie werken dan niet meer bij de afstandbediening.

Misschien verwijder ik de wifi module dan maar weer, of verplaats ‘m naar beneden. Daar is de sleep funktie immers niet nodig en kan ik voor verwarmen / koelen wel het gemak van de app gebruiken.[Afbeelding]
Ideetje. Gaan beginnen met HA en daarmee de wifi aansturen. Kan je daarin alle timers onderbrengen en zelfs je je units aansturen op temperatuur en zelfs al je het echt gek wil maken op aanwezigheid. Leuke hobby.

• SuN2FiRe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-10-2024
Iedereen bedankt voor het meedenken en beantwoorden van mijn vragen! 3,5kW it is !

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:03
Tommie12 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

3x 5kW?

Als je staat op 3 units, dan zal 3x 2.5 meer dan volstaan, of je kiest voor 2x 3.5.
Zoek even de context op bij de post van @refused81. Zijn flinke ruimtes / hoge plafonds en gaat vooral om verwarmen. Ook te zien aan het gasverbruik van 3000m3.

refused81 in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

@refused81 De blaasrichting doet wel wat, maar verwacht geen wonderen. Ik zou daarom ook kiezen voor optie 1.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 13-08-2022 13:53 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-04 16:38
Tommie12 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:36:
[...]

3x 5kW?

Mijn huis is qua inhoud 3 rijtjeshuizen. Dus dan heb je al snel wat meer nodig. Qua isolatie ook niet A+, dus met beetje overcapaciteit ga je al snel richting 12-15kwh totaal. Ik heb er voor gekozen om overcapaciteit te nemen. De 10 bedrijven die in totaal hier langs zijn geweest voor offerte kwamen allemaal met dezelfde advies.

Echter de vraag hier was ‘waar’ te plaatsen en niet qua vermogen/ inhoud 😇

iRacing Profiel

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-03 16:49
Mijn stem gaat ook voor optie 1.

• refused81
smerz schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:04:
Mijn stem gaat ook voor optie 1.
Optie 1 wordt met klein stukje zij invoer, optie 2 van achteruit.
Daarom is optie 2 mooier…. Maar ik snap jullie optie 1 dat lijkt mij het best. Maar als het toch niet zoveel uitmaakt zou ik graag optie 2 doen 😎

iRacing Profiel

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-03 16:49
Mjah je kan lucht naar links/rechts sturen, MAAR
dat effect is echt minimaal. Die hoek bij optie 2 vind ik al optimistisch, maakt ook meer geluid.

Mss als je optie 2 achter de washal kan realiseren? Dwz iets hoger?

Je wil niet in de luchtstroom zitten, en bij verwarmen moeten ze omlaag blazen. Met optie 2 heb je 2 units naar de keuken blazen. Ik zou voor 1 gaan voor betere warmte verdeling

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
pjotter1965 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Misschien verwijder ik de wifi module dan maar weer, of verplaats ‘m naar beneden. Daar is de sleep funktie immers niet nodig en kan ik voor verwarmen / koelen wel het gemak van de app gebruiken.[Afbeelding]
Maar heeft de afstandsbediening dan jouw voorkeur i.p.v. de app? Het is best een gedoe om die schema's via de afstandsbediening in te voeren, via de app gaat het gemakkelijker.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• ThaBEN
Dubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door ThaBEN op 13-08-2022 14:39 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:25
ThaBEN schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Maar heeft de afstandsbediening dan jouw voorkeur I.p.v. de app? Het is best een gedoe om die schema's via de afstandsbediening in te voeren, via de app gaat het gemakkelijker.
Inderdaad is de app gemakkelijker. Maar ik wil wel graag een sleep timer op de slaapkamer gebruiken.
Vandaar mijn overweging om de wifi module maar naar de binnenunit van de woonkamer te verplaatsen.

Jammer dat de app maar beperkte funkties heeft. ( geen sleep-timer )

• ThaBEN
pjotter1965 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Inderdaad is de app gemakkelijker. Maar ik wil wel graag een sleep timer op de slaapkamer gebruiken.
Vandaar mijn overweging om de wifi module maar naar de binnenunit van de woonkamer te verplaatsen.

Jammer dat de app maar beperkte funkties heeft. ( geen sleep-timer )
Begrijpelijk, hopelijk komen deze functies nog. Ik mis nog een aantal dingen, zoals "eco modus" en "self clean". Deze zitten ook nog niet in de app. De nieuwe app en de bijbehorende wifi module zijn pas sinds februari 2022 beschikbaar. Grote kans dat deze zaken t.z.t. zullen worden toegevoegd.

• refused81
smerz schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:21:
Mjah je kan lucht naar links/rechts sturen, MAAR
dat effect is echt minimaal. Die hoek bij optie 2 vind ik al optimistisch, maakt ook meer geluid.

Mss als je optie 2 achter de washal kan realiseren? Dwz iets hoger?

Je wil niet in de luchtstroom zitten, en bij verwarmen moeten ze omlaag blazen. Met optie 2 heb je 2 units naar de keuken blazen. Ik zou voor 1 gaan voor betere warmte verdeling
Bij de washal stopt de kruipruimte bovenverdieping, welke gebruikt gaat worden voor leidingen naar achterzijde huis, dus dat valt af.
Qua zit ruimte , bankstel etc komen we meer in de wind met optie 1…. Maar goed we zitten er dan wel min. 6 meter vanaf……

iRacing Profiel

• MotorBeast
refused81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Bij de washal stopt de kruipruimte bovenverdiepii ook nog welke gebruikt gaat worden voor leidingen naar achterzijde huis, dus dat valt af.
Qua zit ruimte komen we meer in de wind met optie 1…. Maar goed we zitten er dan wel min. 6 meter vanaf……
Als lucht vrij kan bewegen verplaatst het zich echt wel. Niet in de wind gaan zitten. Word je echt niet blij van als je in de winter een hogere fan stand nodig hebt voel je dat.

• refused81
MotorBeast schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Als lucht vrij kan bewegen verplaatst het zich echt wel. Niet in de wind gaan zitten. Word je echt niet blij van als je in de winter een hogere fan stand nodig hebt voel je dat.
Zo min mogelijk in de wind zitten betekend beide op de keuken richten, optisch ook het mooist, en als de warme lucht toch wel de hele ruimte bereikt, kan ik bij mijn optie 2 blijven 😇
Dank voor meedenken en advies 👍

[ Voor 3% gewijzigd door refused81 op 13-08-2022 15:47 ]

iRacing Profiel

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-03 15:34
Ik zie meerdere berichten voorbij komen over het niet zitten in de luchtstroom (bij verwarmen).
Nu kwam ik onderstaand plaatje tegen van MHI dat suggereert dat de warme lucht vrij ver naar beneden wordt geblazen. Dus stel ik slaap met hoofdzijde in de slaapkamer 1-2 meter van de muur af, zou ik al minder van die luchtstroom merken (zeker bij stoken op de laagste stand voor lange periode). Is dat jullie ervaring ook?

Mijn installateur heeft aangeboden om in 2 slaapkamers de airco direct aan de zijkant van een dakkapel te plaatsen, omdat hij hierdoor direct naar buiten kan (buitenunit op dakkapel). Maar, ik slaap wel vlakbij dat deel van de dakkapel. Hoe is jullie ervaring?

Afbeelding 1 (luchtstroom volgens MHI)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzFHpiZt1Wsy4wUmReFL-U1L1j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wV6hmHEhRoyIoxM991CVsnsV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding 2 (Situatie 2 slaapkamers met het bed)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjZp_4L65g1QuZo2Z8m5IIjGmF0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JfZBwCQP8X5rd782pan6meOb.jpg?f=user_large

• MotorBeast
refused81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Zo min mogelijk in de wind zitten betekend beide op de keuken richten, optisch ook het mooist, en als de warme lucht toch wel de hele ruimte bereikt, kan ik bij mijn optie 2 blijven 😇
Dank voor meedenken en advies 👍
Als het goed is ventileer je ook middels systeem A,B,C of D. Oftewel lucht verplaatst zich in de ruimte.

En wat ik hier wel vaker heb medegedeeld, moet je niet willen in een grote ruimte dat je binnen een 1/2 uur van 16 graden naar 21 graden gaat in de winter. Dan kan de ene hoek van de kamer wel forser warmer aanvoelen dan een hoek waar de lucht (als iets minder warm vanzelfsprekend) later arriveert. Een slaapkamer van 15m2 verwarmen is iets anders dan een forse woonkamer die 3 maal zo groot is.

• MotorBeast
Swenn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:16:
Ik zie meerdere berichten voorbij komen over het niet zitten in de luchtstroom (bij verwarmen).
Nu kwam ik onderstaand plaatje tegen van MHI dat suggereert dat de warme lucht vrij ver naar beneden wordt geblazen. Dus stel ik slaap met hoofdzijde in de slaapkamer 1-2 meter van de muur af, zou ik al minder van die luchtstroom merken (zeker bij stoken op de laagste stand voor lange periode). Is dat jullie ervaring ook?

Mijn installateur heeft aangeboden om in 2 slaapkamers de airco direct aan de zijkant van een dakkapel te plaatsen, omdat hij hierdoor direct naar buiten kan (buitenunit op dakkapel). Maar, ik slaap wel vlakbij dat deel van de dakkapel. Hoe is jullie ervaring?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verwarmen slaapkamer doe je toch alleen als het echt berekoud is buiten? Warmer dan 18/19 graden hoef ik het niet te hebben en zeker in de nacht heb je toch een warm dekentje? Bij mijn slaapkamer hangt hij schuin rechts boven het bed. Verwarmen zelden en met koelen voel ik niets want dan staat de klep in bovenste stand en waait over me heen. Ik zou hem niet tegenover je bed hangen want dan bevries je als de wind naar beneden valt op je bed met koelen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:03
Swenn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Luchtstroom kan je instellen. Hier blaast hij ook bij verwarmen op de horizontale stand. Merk geen verschil in het opwarmen van de ruimte.

Nooit tegenover je bed hangen, want dan ligt je altijd in de luchtstroom.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:19

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Vroeg me af of mensen toevallig een foto hebben van een Daikin Stylish Zilver? Kan via Google alleen promo materiaal vinden en op GoT ben ik alleen de zwarte variant tegen gekomen.

Ben toch wel een beetje nieuwsgierig hoe hij er in het echt uitziet.
Word hier waarschijnlijk donderdag geplaatst.

• Swenn
MotorBeast schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Verwarmen slaapkamer doe je toch alleen als het echt berekoud is buiten? Warmer dan 18/19 graden hoef ik het niet te hebben en zeker in de nacht heb je toch een warm dekentje? Bij mijn slaapkamer hangt hij schuin rechts boven het bed. Verwarmen zelden en met koelen voel ik niets want dan staat de klep in bovenste stand en waait over me heen. Ik zou hem niet tegenover je bed hangen want dan bevries je als de wind naar beneden valt op je bed met koelen.
Bij ons in de grote slaapkamer kan het in de winter zonder verwarmen toch zomaar 14/15 graden worden. Vandaar dat we daar ook wat willen verwarmen. Inderdaad tot 18/19 graden is voldoende.

In de kleine slaapkamer wordt ook gewerkt overdag, dus daar zeker geen overbodige luxe.

[ Voor 5% gewijzigd door Swenn op 13-08-2022 16:33 ]

• MotorBeast
Swenn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Bij ons in de grote slaapkamer kan het in de winter zonder verwarmen toch zomaar 14/15 graden worden. Vandaar dat we daar ook wat willen verwarmen. Inderdaad tot 18/19 graden is voldoende.

In de kleine slaapkamer wordt ook gewerkt overdag, dus daar zeker geen overbodige luxe.
Okee, Maar als je dan gaat slapen kan hij toch wel uit?

Is een 2 kW in de hal geen optie? Bij echte koude en warmte 24/7 laten pruttelen met alle deuren open? Heb je helemaal geen last van wind. Je stookt dan niet binnen notime naar 19 graden maar dan heb je wel op de hele verdieping comfort. Wil je op werkplek iets meer warmte.....daar een IR paneeltje of zo.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2022 16:38 ]

• Swenn
MotorBeast schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Okee, Maar als je dan gaat slapen kan hij toch wel uit?

Is een 2 kW in de hal geen optie? Bij echte koude en warmte 24/7 laten pruttelen met alle deuren open? Heb je helemaal geen last van wind. Je stookt dan niet binnen notime naar 19 graden maar dan heb je wel op de hele verdieping comfort. Wil je op werkplek iets meer warmte.....daar een IR paneeltje of zo.
Helaas, ook als we gaan slapen met een temperatuur van 19 graden zakt het in de slaapkamer toch na een uur weer naar 18, uur later weer naar 17 en weer een uur later naar 16. Dat is toch net te koud. Let wel, we hebben het hier over de maanden dec/jan/feb. Ramen zijn wel al nieuw dubbel glas, maar een deel van de kamer heeft een schuin dak wat we nu nog niet willen aanpakken qua extra isolatie. Brengt nogal wat sloopwerk met zich mee.

In de hal is overigens geen optie helaas, dan moeten we echt een hele flinke lengte overbruggen met leidingwerk.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:09
Swenn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Helaas, ook als we gaan slapen met een temperatuur van 19 graden zakt het in de slaapkamer toch na een uur weer naar 18, uur later weer naar 17 en weer een uur later naar 16. Dat is toch net te koud. Let wel, we hebben het hier over de maanden dec/jan/feb. Ramen zijn wel al nieuw dubbel glas, maar een deel van de kamer heeft een schuin dak wat we nu nog niet willen aanpakken qua extra isolatie. Brengt nogal wat sloopwerk met zich mee.

In de hal is overigens geen optie helaas, dan moeten we echt een hele flinke lengte overbruggen met leidingwerk.
Wij hebben een binnenunit in de slaapkamer, maar bij ons gaat de luchtstroom dwars langs het voeteneind. En eventueel kunnen we de luchtstroom nog verspreiden middels een plafondventilator.

Ik zou zelf niet in de luchtstroom willen liggen. In de woonkamer heb ik dat wel eens gehad, en zowel met koelen als verwarmen vind ik het naar. Koelen daar heb ik last van. Verwarmen gaat op zich goed, tot het wat op temperatuur begint te komen. Dan wordt de temperatuur van de luchtstroom lager, voldoende om rustig te verwarmen, maar koeler dan je huid. Ik vind dat onaangenaam.

• MotorBeast
Swenn schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Dak van binnen snel aanpakken met: https://www.isolatiemateriaal.nl/pir Dan hoef je toch niet te slopen en kost je bijna geen binnenruimte? Doodzonde, iedere kWh die je verstookt en dan neem je nu een grotere en duurdere unit die later te groot is. En energie wordt nooit meer goedkoop. En je helpt niet alleen je maandelijkse uitgave maar ook het klimaat. Er schijnt iets aan de hand te zijn daarmee. :'(

NB: scheelt ook heeeeeeeeeeeeel veel warmte in de zomer. :*) En tesamen met je glas, subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2022 16:58 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 00:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tommie12 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:06:
Maar benodigd koelvermogen is een pak moeilijker in te schatten.

Als je een groot raam op het zuiden hebt zonder zonwering, dan kan je 10 kW installeren en het nog niet koel krijgen.
Mwah, onze zolderuitbouw (hele platte dak van het huis vol met zonnepanelen) heeft een raampartij van 3x2,4 m op een totaal van 5x3 gevel. Daar hangt nu een 2 kW Daikin perfera als onderdeel van een multisplit (zie sig) en zelfs zonder gordijnen in de brandende zon met buiten 32 graden maakte hij dat prima 21 graden. Ventilator in de deuropening om ook de computerkamer aan de noordkant mee te koelen (dit wil nog niet fantastisch overigens, heb een sterkere ventilator nodig :+) dus hij sloeg nooit af en 4,8 kWh gebruikt gisteren.

Die 21 graden was overigens om te proberen de andere kamers boven ook mee te pakken want met 23 wilde dat niet zo. Het hele huis is zeer aangenaam maar precies m'n computerkamer blijkt niet makkelijk mee te pakken te zijn (met computers uit). Blijft beetje rond 24 graden schommelen. Gisteren tijdens een gamesessie waarin m'n PC (zie wederom sig :p) zo'n 600 W trekt bleef het wel rond de 24 graden, dus dat was wel een meevaller. Normaal schiet het daar makkelijk richting de 28+.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MotorBeast
Termy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Mwah, onze zolderuitbouw (hele platte dak van het huis vol met zonnepanelen) heeft een raampartij van 3x2,4 m op een totaal van 5x3 gevel. Daar hangt nu een 2 kW Daikin perfera als onderdeel van een multisplit (zie sig) en zelfs zonder gordijnen in de brandende zon met buiten 32 graden maakte hij dat prima 21 graden. Ventilator in de deuropening om ook de computerkamer aan de noordkant mee te koelen (dit wil nog niet fantastisch overigens, heb een sterkere ventilator nodig :+) dus hij sloeg nooit af en 4,8 kWh gebruikt gisteren.

Die 21 graden was overigens om te proberen de andere kamers boven ook mee te pakken want met 23 wilde dat niet zo. Het hele huis is zeer aangenaam maar precies m'n computerkamer blijkt niet makkelijk mee te pakken te zijn (met computers uit). Blijft beetje rond 24 graden schommelen. Gisteren tijdens een gamesessie waarin m'n PC (zie wederom sig :p) zo'n 600 W trekt bleef het wel rond de 24 graden, dus dat was wel een meevaller. Normaal schiet het daar makkelijk richting de 28+.
Heb je hem met dit weer permanent draaien op 23 graden? Probeer anders dat eens. Hier 40m2 boven met 1 unit en alles stabiel.koel. Vier ruimtes.

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Heb je hem met dit weer permanent draaien op 23 graden? Probeer anders dat eens. Hier 40m2 boven met 1 unit en alles stabiel.koel. Vier ruimtes.
Ja, sinds installatie dinsdag nog niet uit geweest. Probleem is dat er een open trapgat zit direct na de kamer met binnenunit. Over een lengte van zo'n 3 m is het praktisch volledig open naar beneden (open balustrade naast de trap) en ik probeer de kamer aan het eind daarvan te koelen.

Zie hier de plattegrond van die verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6sQnqx9HcIhTs9i4carbGfP0x8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/q2anS9BlZVIBv6EL58rTh2uH.png?f=fotoalbum_medium

Boven is zuid, die kamer heeft rechtsboven in de hoek aan de westmuur de unit hangen. Het trappenhuis links van de 'verkeersruimte' is dus helemaal open (op de 1e verdieping overigens ook). De computerkamer is de grote kamer gemerkt met 'opslag'.

Net m'n meetstation weer op m'n oude plek teruggelegd (lag net naast de deur, nu op bureau net achter de deur) en het wordt toch gewoon nog 28 graden :/. Lijkt eigenlijk gewoon niks te doen met de ventilator.. ook al is het in de kamer airco bijna een koelkast.

[ Voor 16% gewijzigd door Termy op 13-08-2022 23:30 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:31
MotorBeast schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Waar hangt de unit bij jullie op de overloop?
Zo ja welk merk en vermogen?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-03 14:55

FD2

Casray schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:44:
Hey,
Wij zijn voornemens een LG S18Et te gaan plaatsen met hoofddoel te verwarmen. Wellicht zal de verwarming nog moeten helpen, maar elke kuub minder is geld bespaard. Onze kamer is u vorming en 126m3, een 3,5kw is dus aan de krappe kant. Daardoor wordt de locatie van de binnenunit is een uitdaging. Die zou boven de inbouwkoelkast moeten komen in de keuken. Heeft iemand daar ervaring mee?
....
Als je dat glas boven de deur vervangt door een multiplex plaat, dan kan je daar de binnenunit aan hangen.
Het looppad van die deur zorgt er tevens voor dat de uitgeblazen lucht zich goed door de kamer kan verspreiden.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• MotorBeast
nico_09 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Waar hangt de unit bij jullie op de overloop?
Zo ja welk merk en vermogen?
Ik nergens. Ik heb hem op de grootste slaapkamer op zuid bewust gehangen. Daar komt nu eenmaal de meeste warmte vandaan. Ik draai daar met een Daikin Perfera 2,5. Had achteraf een 2 moeten zijn. Deuren open....koelen en verwarmen maar. Iedere kamer een unit altijd beter maar de besparing van twee extra units kan ik jaren voor draaien met 1. En het werkt hier goed.

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-04 17:02
Wat denken jullie?
Ik wil graag een airco in mijn camper. Alles wat je kan kopen voor campers is inefficient en ik heb geen ruimte op mijn dak of in mijn bank.
Een efficiente kleine splitunit lijkt me ideaal. Dan zet ik de buitenunit op een chassisverlenger achterop de camper.
Maar zal het ding tegen het trillen van een auto kunnen? En tegen het rondwaaiende vocht?

• Termy

Termy

knip, rustig an....

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 13-08-2022 22:25 ]

• JSA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023

JSA

Wie heeft er een (of ervaring met) de nieuwe Daikin Emura 3 (2022 model) en / of de huidige Daikin stylish ? beide 3.5 Kw single Split.

Ik sta voor een dilemma welke te nemen... 🙃

Thanks alvast 🙏🏻

• Maxwp
  • Laatst online: 01-04 15:10
habbekrats schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar. Dat betekent een afpersdruk van minimaal 46 bar
https://www.vakbladwarmte...ij-aircos-en-warmtepompen
Zo te zien verplicht, maar net als ontduiking van bv de NEN1010 is er meestal niemand die het ziet.

Een deftige installateur maakt een rapport op van de koelinstallatie en daar lijkt mij dit wel vermeldenswaardig
dat afpersen is wet dan?! nenregels zijn geen wet maar een richtlijn net zoals iso regels dat zijn onderlinge meestal zakelijke/bedrijfs afspraken om met elkaar aan te houden maar geen wet

is een rapport ook verplicht?

[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 14-08-2022 01:53 ]

• Maxwp
JSA schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:19:
Wie heeft er een (of ervaring met) de nieuwe Daikin Emura 3 (2022 model) en / of de huidige Daikin stylish ? beide 3.5 Kw single Split.

Ik sta voor een dilemma welke te nemen... 🙃

Thanks alvast 🙏🏻
Daikin stylish is toch efficiënter?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:52
prijsstunt schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:27:
Wat denken jullie?
Ik wil graag een airco in mijn camper. Alles wat je kan kopen voor campers is inefficient en ik heb geen ruimte op mijn dak of in mijn bank.
Een efficiente kleine splitunit lijkt me ideaal. Dan zet ik de buitenunit op een chassisverlenger achterop de camper.
Maar zal het ding tegen het trillen van een auto kunnen? En tegen het rondwaaiende vocht?
Kleine monoblock airco pakken? Bijvoorbeeld zoiets: https://www.karwei.nl/assortiment/monoblock-airco/p/B181569

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Met 58dB op paar m2 mag je wel geluiddichte oordoppen laten aanmeten bij de audicien :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:23
KoningPaulus schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:00:
Ik ben van plan om ons huis te laten voorzien van airco units, ik ben er alleen nog niet uit wat wijsheid is en hoop dat jullie mee willen denken.

Situatie:
Huis is gebouwd in 2002, goed geisoleerd, overal ++ glas. Jaarlijks +- 900m3 gasverbruik (verwarmen+warmwater (enkel douche)). Hebben een overschot van +- 1000-1500 kwh (verwacht) op jaarbasis, die ik wil gaan benutten om te koelen en verwarmen.

Initieel dacht ik aan 1 binnenunit per verdieping, maar wellicht is een unit op de 1e verdieping overbodig.
Ik hoop de 1e en 2e verdieping gecombineerd te kunnen koelen (indien gewenst), maar de binnenunit op de 2e verdieping zou primair bedoeld zijn om de 2e verdieping (38 m2) te koelen en verwarmen. Koelen van 1e verdieping zou "bijvangst" zijn.
Woonkamer is 55m2 en hoeft normaliter niet gekoeld, enkel met deze extreme warmte. (slechts 1 raam op het zuiden en de hal als 'bufferruimte'). Voornamelijk verwarming dus daar.
De buitenunits kan ik kwijt op het dakterras van de 1e verdieping. Is ruimte om zowel aan de muur te bevestigen als op big blocks neer te zetten. Qua leidinglengte van daar naar de gewenste plek op de 2e verdieping zal 8-10m zijn. Van de getekende buitenunit plek is het loodrecht naar beneden om op de gewenste binnenplek in de woonkamer uit te komen.

Zie bijgevoegde plattegronden en gewenste plekken waar de binnenunits en buitenunits kunnen komen. Voor de ruimte inschatting nu 2 buiten units ingetekend, maar als een multisplit beter zou zijn hoor ik dat graag. Evenals benodigde capaciteiten op basis van jullie ervaringen.
Begane grond:
[Afbeelding]

Eerste verdieping:
[Afbeelding]

Tweede verdieping:
[Afbeelding]

Alvast bedankt voor het meedenken!
Na nog wat meer pagina's terug te hebben gelezen, warmteverliesberekening opnieuw gedaan etc etc, kom ik uit op een 2,5 binnenunit voor de 2e verdieping en 3,5 voor de woonkamer (berekening zegt 4,2 voor de woonkamer, maar er wordt nogal veel gesproken over overkill). Daarnaast is de prijs-kwaliteit en geluidsniveau ook niet onbelangrijk. Twee losse single units zijn het efficientst en iets voordeliger dan multi als ik me niet vergis. Zijn de aangegeven ophangplekken icm deze vermogens toereikend?

En daarnaast nog een verzoek of iemand een airco installateur kent in de omgeving oost-nederland (Deventer). Zoekfunctie biedt helaas geen uitkomst ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:29
Maxwp schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:49:
[...]

dat afpersen is wet dan?! nenregels zijn geen wet maar een richtlijn net zoals iso regels dat zijn onderlinge meestal zakelijke/bedrijfs afspraken om met elkaar aan te houden maar geen wet

is een rapport ook verplicht?
Nee het is geen wet, onze regering is kampioen in draaien. Er worden alleen methodes aangegeven waarmee je waarschijnlijk aan de wet voldoet. En dat is voor de NEN1010 ook nog een beperkt deel.

Net als Elektra zitten ook de meeste regels achter login / betaal muren
Deze vond ik nog wel, daar staat wel e.e.a in over wanneer er met een drukproef gewerkt moet worden. Uiteraard zijn daar weer uitzonderingen op.
https://www.nvkl.nl/fbdocument/brl100-versie-2-0-2020/

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
habbekrats schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Nee het is geen wet, onze regering is kampioen in draaien. Er worden alleen methodes aangegeven waarmee je waarschijnlijk aan de wet voldoet. En dat is voor de NEN1010 ook nog een beperkt deel.

Net als Elektra zitten ook de meeste regels achter login / betaal muren
Deze vond ik nog wel, daar staat wel e.e.a in over wanneer er met een drukproef gewerkt moet worden. Uiteraard zijn daar weer uitzonderingen op.
https://www.nvkl.nl/fbdocument/brl100-versie-2-0-2020/
De BRL 100 is zeker wel een wetgeving.

Het is wel een beetje omslachtig beschreven maar het komt er op neer dat ze er van uit gaan dat een monteur er alles aan heeft gedaan om eventuele lekkages te voorkomen.
Als je dan niet op de breekdruk hebt afgeperst heb je dat dus niet gedaan en voldoe je niet aan de wet.
Als je installatie meer dan 5 ton CO2-equivalenten bevat dan ben je logboek plichtig als eigenaar van de installatie en moet de monteur er dus een rapport bij leveren. Ook ben je als eigenaar van de installatie dan verplicht om 1 keer per 12 maanden een lek controle te laten doen

[ Voor 5% gewijzigd door rupsen op 14-08-2022 10:40 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:49
Weet iemand hoe het zit met een wifi module voor ME?
Ik ben aan het kijken voor een module voor mijn cassette maar ik kom 2 verschillende tegen.
MAC-587IF-E en MAC-567IF-E.
Is de eerste gewoon een nieuwere versie?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
prijsstunt schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:27:
Wat denken jullie?
Toevallig kwam ik gisteren dit filmpje tegen op YT. Hij heeft een unit achterop zijn camper hangen. Op 0:06 zie je hem hangen. Misschien zou je eens bij hem te rade kunnen gaan, wat zijn ervaringen zijn.
YouTube: DIY Double Decker Bus tiny house conversion - Family of 8

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:52
KoningPaulus schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Na nog wat meer pagina's terug te hebben gelezen, warmteverliesberekening opnieuw gedaan etc etc, kom ik uit op een 2,5 binnenunit voor de 2e verdieping en 3,5 voor de woonkamer (berekening zegt 4,2 voor de woonkamer, maar er wordt nogal veel gesproken over overkill). Daarnaast is de prijs-kwaliteit en geluidsniveau ook niet onbelangrijk. Twee losse single units zijn het efficientst en iets voordeliger dan multi als ik me niet vergis. Zijn de aangegeven ophangplekken icm deze vermogens toereikend?

En daarnaast nog een verzoek of iemand een airco installateur kent in de omgeving oost-nederland (Deventer). Zoekfunctie biedt helaas geen uitkomst ;)
Klinkt als een prima plan. Houd hier met alleen 2.5kW draaien 24/7 op de tweede verdieping het hele huis op 23 á 24 graden. Huis is uit 2000 met net geen 200m2 oppervlakte.

Ik denk dat de genoemde vermogens een prima keuze zijn.

Wil je gasloos of met name flink besparen?

• MotorBeast
[...]

Single, altijd goed. Zeker als je in de winter en tussenseizoen alleen beneden stookt.

Met alleen een unit op de 2e verdieping ga je niet verwarmen op de 1e. Warmte stijgt op, daalt niet. Koelen op 1e zal ook niet echt top gaan op de 1e ondanks dat lucht daalt. Je moet dan denk ik je unit op 2e verdieping op stand vriezen zetten. Ik zou echt gaan voor een unit op iedere verdieping. Weet het, kost iets meer maar je hebt wel door je hele huis een egale temperatuur en je unit op de tweede kan je dan ook gewoon lekker rustig laten blazen/pruttelen.

Installateur voor Daikin: Climasense https://www.climasense.nl/ doet heel Nederland maar verzuipen net als andere in het werk. Je kan ze altijd even mailen met je plan en een prijs laten maken.

• MotorBeast
Heronimo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Klinkt als een prima plan. Houd hier met alleen 2.5kW draaien 24/7 op de tweede verdieping het hele huis op 23 á 24 graden. Huis is uit 2000 met net geen 200m2 oppervlakte.

Koelen wel, lucht zakt. Verwarmen gaat je zo niet lukken denk ik.

• M9820441
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-02 21:03
Hallo,
Ik heb sinds eind april een Daikin Stylish 4,2kw om mijn living (75m2) te koelen.
Dankzij dit forum blij dat ik juiste keuze heb gemaakt.
Gekozen voor een single split en deze voldoet ruimschoots om te temperatuur hier op 22gr te houden bij buitentemperatuur van 36gr. Meer dan ok dus.

Ik had graag nog wat info gehad rond die 'vraagsturing' in de app.
Deze staat op auto en aan.

Ik log de compressorsnelheid (in %) in domoticz en zie dat deze max tot 20% gaat.
Verbruik ligt rond de 250w per uur (gemeten via de app van diakin).

Nu ik heb gisteren is de vraagsturing uitgezet gedurende 2u. Dan zie ik idd de compressorsnelheid naar 80% gaan en ook het verbruik schiet dan omhoog. Logisch.

Maar ik had niet de indruk dat de manier van koelen 'anders' was. Of sneller of zo. Het leek alsof hij dus ook gewoon de temperatuur kon houden op 22gr, alleen verbruikte de unit dan 3x zoveel .

-> Deze unit hangt als enige aan de buitenunit.

Ik stel mij vooral de vraag omdat ik Soms ook gewoon de 'Powerful' mode gebruik. Deze draait dan 15min aan volle kracht (ook met vraagsturing aan) en kan prima temp dan aantal graden doen zakken op dat kwartier tijd.

=> Dus ik laar die vraagsturing dus gewoon aanstaan? Wat is dan het eventuele nut om deze NIET te gebruiken?

(Een voordeel dat ik zie is dat het het pendelen tegengaat ... op slaapkamer hebben wij ook een unit en sinds ik de vraagsturing aanheb (in de oude app kon dit niet) pendelt deze niet meer 's nachts )

[ Voor 7% gewijzigd door M9820441 op 14-08-2022 12:09 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:19
Onlangs heb ik hier een multisplit binnen gekregen met daarbij een FTXM25R en een FTXM42R

De units zijn even zwaar en zo op het eerste gezicht zijn de warmtewisselaars even groot.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze softwarematig geknepen zijn.

Wie heeft het antwoord? :)

• MotorBeast
@M9820441 Is die app ook niet te gebruiken voor L/W warmtepompen van Daikin? Lijkt mij een functie die je dan gebruikt in combinatie met een thermostaat die aan de muur hangt.

Ik gebruik overigens nog steeds de oude app en daar zit deze functie niet in. Wel vermogen knijpen. Ik beperk helemaal niets en laat gewoon de unit zijn werk doen met als resultaat in de zomer zowel op de single als multi de allerlaagste compressorsnelheid (ook gelogd in Domoticz = 14).

• Tommie12
M9820441 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:08:
Hallo,
Ik heb sinds eind april een Daikin Stylish 4,2kw om mijn living (75m2) te koelen.
Gekozen voor een single split en deze voldoet ruimschoots om te temperatuur hier op 22gr te houden bij buitentemperatuur van 36gr. Meer dan ok dus.

Ik log de compressorsnelheid (in %) in domoticz en zie dat deze max tot 20% gaat.

Nu ik heb gisteren is de vraagsturing uitgezet gedurende 2u. Dan zie ik idd de compressorsnelheid naar 80% gaan en ook het verbruik schiet dan omhoog. Logisch.

Maar ik had niet de indruk dat de manier van koelen 'anders' was. Of sneller of zo. Het leek alsof hij dus ook gewoon de temperatuur kon houden op 22gr, alleen verbruikte de unit dan 3x zoveel .

Ik stel mij vooral de vraag omdat ik Soms ook gewoon de 'Powerful' mode gebruik. Deze draait dan 15min aan volle kracht (ook met vraagsturing aan) en kan prima temp dan aantal graden doen zakken op dat kwartier tijd.

=> Dus ik laar die vraagsturing dus gewoon aanstaan? Wat is dan het eventuele nut om deze NIET te gebruiken?

(Een voordeel dat ik zie is dat het het pendelen tegengaat ... op slaapkamer hebben wij ook een unit en sinds ik de vraagsturing aanheb (in de oude app kon dit niet) pendelt deze niet meer 's nachts )
Hier ook Daikin, en ik was ook aan het experimenteren met de vraagsturing.

Snap het ook niet, alleen een indruk dat het allemaal wat rustiger regelt.

Bij mij staan overigens alle binnenunits op Silent mode.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Hier ook Daikin, en ik was ook aan het experimenteren met de vraagsturing.

Snap het ook niet, alleen een indruk dat het allemaal wat rustiger regelt.

Bij mij staan overigens alle binnenunits op Silent mode.
Silent mode? Je bedoelt de fluisterstand van de ventilator binnen? Of silent buiten? Op auto komt hij toch vanzelf binnen op fluisterstand?

Als je adhoc koelt of verwarmt kan je bij Daikin het maximale gevraagde vermogen remmen middels de afstandsbediening. Die capt hem af op 50 % als ik me niet vergis op de afstandsbediening. In de app kan je die nog verder beperken. Voordeel met name in de winter en tussenseizoen is dat je dan langzamer opwarmt en daarmee langere runs maakt en je daarmee kan bereiken door een lagere compressorsnelheid dat je COP iets hoger wordt. Kijk er wel mee uit in de winter want het kan bij koude buiten resulteren in het feit dat je je setpoint helemaal niet meer haalt.

Ik beperk dan helemaal niets omdat ik altijd zorg dat de binnentemperaturen niet teveel schommelen en dus nooit max draai. Maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken en proefondervinderlijk moet uitzoeken.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-04 21:53
PSA, controleer je buitenunit(s) op vuil opbouwing! We wonen redelijk in de buurt van een bos met bomen die katoendeeltjes/ pluisjes afgegeven in de omgeving. Twee van de drie buitenunits hier waren nog redelijk schoon omdat die niet 24/7 hebben gedraaid, maar de buitenunit van onze Daikin daarentegen was goed dichtgeslibd van de aangezogen pluisjes, die heeft nu sinds dinsdagochtend deze week constant aangestaan.

Ik had even lui gedaan en de condensers schoongespoten met de tuinslang, gezien ik de Daikin log kon ik goed zien hoe het koeling effect van het water de units beïnvloedt. Onze Tristar liet de compressor op dezelfde frequentie te oordelen aan het geluid, maar de condenser ventilator gaf wel meteen gas terug.

De Daikin daarentegen, zowel de compressor als ventilator gaven gas terug waardoor het verbruik met de helft afnam. Leuk voor je stroomverbruik maar gezien de watervoorraad lager dan gewenst is denk ik niet dat het verstandig is om de hele dag je buitenunit te waterkoelen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGXrRIrmItvX4t4d72eC0JFLvCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/shr3HPIeQqGfdwikyXaHXKDL.png?f=fotoalbum_large

• Tommie12
MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Silent mode? Je bedoelt de fluisterstand van de ventilator binnen? Of silent buiten? Op auto komt hij toch vanzelf binnen op fluisterstand?

Als je adhoc koelt of verwarmt kan je bij Daikin het maximale gevraagde vermogen remmen middels de afstandsbediening. Die capt hem af op 50 % als ik me niet vergis op de afstandsbediening. In de app kan je die nog verder beperken. Voordeel met name in de winter en tussenseizoen is dat je dan langzamer opwarmt en daarmee langere runs maakt en je daarmee kan bereiken door een lagere compressorsnelheid dat je COP iets hoger wordt. Kijk er wel mee uit in de winter want het kan bij koude buiten resulteren in het feit dat je je setpoint helemaal niet meer haalt.

Ik beperk dan helemaal niets omdat ik altijd zorg dat de binnentemperaturen niet teveel schommelen en dus nooit max draai. Maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken en proefondervinderlijk moet uitzoeken.
Dat klopt als je de vraagsturing bv op 50% zet, maar ik heb die nu op auto. En ook dat lijkt rustiger te gaan. Maar waarom… geen idee.

Ik neem aan dat met de auto stand het vermogen wel,omhoog gooit bij extreme koude of warmte.

• Termy

Termy

VikeeVeekie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:33:
PSA, controleer je buitenunit(s) op vuil opbouwing! We wonen redelijk in de buurt van een bos met bomen die katoendeeltjes/ pluisjes afgegeven in de omgeving. Twee van de drie buitenunits hier waren nog redelijk schoon omdat die niet 24/7 hebben gedraaid, maar de buitenunit van onze Daikin daarentegen was goed dichtgeslibd van de aangezogen pluisjes, die heeft nu sinds dinsdagochtend deze week constant aangestaan.

Ik had even lui gedaan en de condensers schoongespoten met de tuinslang, gezien ik de Daikin log kon ik goed zien hoe het koeling effect van het water de units beïnvloedt. Onze Tristar liet de compressor op dezelfde frequentie te oordelen aan het geluid, maar de condenser ventilator gaf wel meteen gas terug.

De Daikin daarentegen, zowel de compressor als ventilator gaven gas terug waardoor het verbruik met de helft afnam. Leuk voor je stroomverbruik maar gezien de watervoorraad lager dan gewenst is denk ik niet dat het verstandig is om de hele dag je buitenunit te waterkoelen :+

[Afbeelding]
Aangezien mijn Daikin buitenunit niet heel bereikbaar aan de gevel hangt ben ik wel benieuwd hoe je hem schoongespoten hebt. Heb je het dan over de linkerkant (van voren gezien)? Niet rechts waar de elektronica en aansluitingen zitten neem ik aan.

De airco hangt nu bijna een week en vooralsnog zeer tevreden dat bijna het hele buis heel aangenaam blijft. Beetje tragisch alleen dat die ene zolderkamer waar ook de meeste warmte gegenereerd wordt er amper iets van meepakt. Daar ook een unit hangen was echt niet mogelijk, helaas. De kamer op de 1e verdieping was tot voor kort de computerkamer en die is nu heerlijk koel.. helaas wordt dat een kinderkamer :p.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:23
MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Single, altijd goed. Zeker als je in de winter en tussenseizoen alleen beneden stookt.

Met alleen een unit op de 2e verdieping ga je niet verwarmen op de 1e. Warmte stijgt op, daalt niet. Koelen op 1e zal ook niet echt top gaan op de 1e ondanks dat lucht daalt. Je moet dan denk ik je unit op 2e verdieping op stand vriezen zetten. Ik zou echt gaan voor een unit op iedere verdieping. Weet het, kost iets meer maar je hebt wel door je hele huis een egale temperatuur en je unit op de tweede kan je dan ook gewoon lekker rustig laten blazen/pruttelen.

Installateur voor Daikin: Climasense https://www.climasense.nl/ doet heel Nederland maar verzuipen net als andere in het werk. Je kan ze altijd even mailen met je plan en een prijs laten maken.
Dank, en nee, de 1e verdieping hoef ik daarmee ook niet te verwarmen in principe. Mocht ik toch uitkomen op een gunstige offerte voor 1e+2e verdieping, dan pak ik die wel als duo split, anders heb ik 3 buitenunits op mn dakterras staan, dat wordt me wat gortig.
Heronimo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:03:
[...]

Met name flink besparen, denk niet dat ik volledig gasloos red, maar goed, wie weet hoe ver we komen.
2,5kW voor koelen en verwarmen van de 2e verdieping leek me voldoende idd. 3,5kW voor de woonkamer voor koelen zal sws lukken, omdat de woonkamer nooit te ver opwarmt in de zomer, maar voor verwarmen is dat ook toereikend genoeg vanaf de ingetekende plek?

[ Voor 25% gewijzigd door KoningPaulus op 14-08-2022 15:12 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Areknia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05-2024
Ondertussen 2 offertes gekregen voor ME:

- Single split - MSZ-LN35VG2 (Diamond)
- Multi split - MXZ-3F54VF3 met 2x MSZ-AP20VGK en 1x MSZ-AP25VGK (compacte wandunit)

1e offerte = €7958,74 excl. btw
2e offerte €9405 excl. btw

Eerste offerte dus duidelijk een pak goedkoper dan de tweede. Iemand een idee of de eerste wat marktconform is?

Ik hoop volgende week nog een offerte(s) te ontvangen dus hopelijk dan wat meer zicht op wat een goede prijs is.

• MotorBeast
Areknia schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:13:

- Multi split - MXZ-3F54VF3 met 2x MSZ-AP20VGK en 1x MSZ-AP25VGK (compacte wandunit)

Eerste offerte dus duidelijk een pak goedkoper dan de tweede. Iemand een idee of de eerste wat marktconform is?

Ik hoop volgende week nog een offerte(s) te ontvangen dus hopelijk dan wat meer zicht op wat een goede prijs is.
ME is volgens mij sowieso het duurste merk of ik moet het mis hebben.

Een prijs is ook afhankelijk van hoeveel werk/uren erin gaan zitten. Betonboringen etc. Ik betaalde 3 jaar geleden voor een Daikin Perfera 4,2 single en 2 en 2,5 multi met 2 muurboringen en 1 plafondboring €5500,- incl BTW. Denk dat je daar nu zo'n €1000,- bij moet optellen. Dus ja, het is denk ik behoorlijk aan de prijs.

• Maxwp
rupsen schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

De BRL 100 is zeker wel een wetgeving.

Het is wel een beetje omslachtig beschreven maar het komt er op neer dat ze er van uit gaan dat een monteur er alles aan heeft gedaan om eventuele lekkages te voorkomen.
Als je dan niet op de breekdruk hebt afgeperst heb je dat dus niet gedaan en voldoe je niet aan de wet.

[...]

Als je installatie meer dan 5 ton CO2-equivalenten bevat dan ben je logboek plichtig als eigenaar van de installatie en moet de monteur er dus een rapport bij leveren. Ook ben je als eigenaar van de installatie dan verplicht om 1 keer per 12 maanden een lek controle te laten doen
maar dat haal je niet met een thuis installaite
ook niet met meerder multi splits toch?
is dat dan per unit of alles aircos in 1 huis?

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Dank, en nee, de 1e verdieping hoef ik daarmee ook niet te verwarmen in principe. Mocht ik toch uitkomen op een gunstige offerte voor 1e+2e verdieping, dan pak ik die wel als duo split, anders heb ik 3 buitenunits op mn dakterras staan, dat wordt me wat gortig.

[...]

Met name flink besparen, denk niet dat ik volledig gasloos red, maar goed, wie weet hoe ver we komen.
2,5kW voor koelen en verwarmen van de 2e verdieping leek me voldoende idd. 3,5kW voor de woonkamer voor koelen zal sws lukken, omdat de woonkamer nooit te ver opwarmt in de zomer, maar voor verwarmen is dat ook toereikend genoeg vanaf de ingetekende plek?
Ga je geen spijt van krijgen om op iedere verdieping er 1 te plaatsen denk ik en ja multi boven. Draaien dan waarschijnlijk als je koelt/verwarmt toch gelijktijdig.

Gasloos kan je volgens mij echt wel. Ik heb een huis uit 1978 en kan in principe nu gasloos na mijn isolatiewerkzaamheden. Gelijk WP Boiler erbij doen. Kan je wellicht mooie prijs afspreken en subsidie aftikken voor dat ding.

• Areknia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05-2024
MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

ME is volgens mij sowieso het duurste merk of ik moet het mis hebben.

Een prijs is ook afhankelijk van hoeveel werk/uren erin gaan zitten. Betonboringen etc. Ik betaalde 3 jaar geleden voor een Daikin Perfera 4,2 single en 2 en 2,5 multi met 2 muurboringen en 1 plafondboring €5500,- incl BTW. Denk dat je daar nu zo'n €1000,- bij moet optellen. Dus ja, het is denk ik behoorlijk aan de prijs.
Heb hier ook een offerte van Daikin liggen met dezelfde setup, Single Stylish 3.5kw en dan multi 3MXM52A met 2x FTXM20R (perfera) en 1x FTXM25R (perfera), totaalprijs €8723,04

Vrij dure offerte dus lijkt me.

Boringen zijn allemaal simpel, wel door dikke muren want recent nieuwbouw (19') gewoon voor elke binnenunit een muurboring en de buitenunits komen op het platte dak boven de keuken op blokken. Leidingen ook niet overdreven. Twee binnenunits heel dicht bij de buitenunits (+- 6meter) en twee wat verder (+-12m).

Nog een andere maar nog niet de configuratie die ik wou van Daikin: multisplit 3MXM68 met 3.5 stylish en 2x perfera ftxm 25M voor €6592 excl. btw. (dit is dus 1 binnenunit minder en alles op multisplit)

• MotorBeast
@Areknia De markt wordt overvraagd. Ik zou sowieso even wachten tot september of later. Meeste mensen kopen zo'n ding om te koelen en het is een beetje warm buiten. :*) Na de zomer kakt de vraag naar L/L (in ieder geval paar jaar terug) in. Die gasten verzuipen nu in het werk en zitten niet meer te wachten op nieuwe aanvragen en vragen dus de hoofdprijs.

Met dat soort prijzen kan je beter voor verwarmen een L/W monoblock plaatsen. Ben je goedkoper uit. Heb hier nu een offerte liggen van €5000,- na aftrek subsidie.

Al kan ik niet meer zonder koeling. Hier nu 23 graden binnen en kom echt niet buiten nu. :N Dan maar een beetje Tweakeren. :Y

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 14-08-2022 16:13 ]

• VikeeVeekie
Termy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Aangezien mijn Daikin buitenunit niet heel bereikbaar aan de gevel hangt ben ik wel benieuwd hoe je hem schoongespoten hebt. Heb je het dan over de linkerkant (van voren gezien)? Niet rechts waar de elektronica en aansluitingen zitten neem ik aan.

De airco hangt nu bijna een week en vooralsnog zeer tevreden dat bijna het hele buis heel aangenaam blijft. Beetje tragisch alleen dat die ene zolderkamer waar ook de meeste warmte gegenereerd wordt er amper iets van meepakt. Daar ook een unit hangen was echt niet mogelijk, helaas. De kamer op de 1e verdieping was tot voor kort de computerkamer en die is nu heerlijk koel.. helaas wordt dat een kinderkamer :p.
Bij alle buitenunits heb ik alleen de warmtewisselaars schoongespoten waar het vuil in wordt aangezogen, dus de achterkant en zijkant waar de compressor en elektronica niet zit.

• MotorBeast
VikeeVeekie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

Bij alle buitenunits heb ik alleen de warmtewisselaars schoongespoten waar het vuil in wordt aangezogen, dus de achterkant en zijkant waar de compressor en elektronica niet zit.
Als je een keer veel tijd hebt: YouTube: YouTube Ik zou niet jaren aan de buitenkant spuiten. Wellicht spuit je vuil dan de unit in en is wellicht straks je afvoer van je buitenunit verstopt. Zit je weer met afvoerproblemen straks met defrosts in de winter.

• Maxwp
MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:11:
@Areknia De markt wordt overvraagd. Ik zou sowieso even wachten tot september of later. Meeste mensen kopen zo'n ding om te koelen en het is een beetje warm buiten. :*) Na de zomer kakt de vraag naar L/L (in ieder geval paar jaar terug) in. Die gasten verzuipen nu in het werk en zitten niet meer te wachten op nieuwe aanvragen en vragen dus de hoofdprijs.

Met dat soort prijzen kan je beter voor verwarmen een L/W monoblock plaatsen. Ben je goedkoper uit. Heb hier nu een offerte liggen van €5000,- na aftrek subsidie.

Al kan ik niet meer zonder koeling. Hier nu 23 graden binnen en kom echt niet buiten nu. :N Dan maar een beetje Tweakeren. :Y
denk je niet dat met de gasprijzen men ook meer in de winter zal gaan verwarmen hiermee
ik hoor iig steeds mee ( en dat was bij ons ook de reden ) om nu a/c te installeren
twee vliegen in 1 klap ook koel in de zomer

• Maxwp
MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:11:

mag ik vragen wat voor merk en type je dan hebt en vermogen etc?
die subsidie is niet 100% zeker toch als het potje op is vang je niks,

• Maxwp
Tommie12 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Dat klopt als je de vraagsturing bv op 50% zet, maar ik heb die nu op auto. En ook dat lijkt rustiger te gaan. Maar waarom… geen idee.

Ik neem aan dat met de auto stand het vermogen wel,omhoog gooit bij extreme koude of warmte.
het staat er bij beschreven
hij kijkt naar de voorgaande dag wat hij maximaal heeft moeten doen en regelt dat voor deze dag ook zo in als minimum
zou hij het niet trekken dan regelt hij naar vraag alsnog naar boven in de autostand,

• Maxwp
M9820441 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:08:
Hallo,

heb je dan niet de nieuwste unit met cloud only wifi? ik kan mijn perfera 2021/2022 niet meer uitlezen met domoticz
wel een vraag in domoricz kan je bij de daikin plugin een wactwoord invullen moet je daar iets in vullen of helemaal niks? of is dat gelijk aan het lokaal daikin wifi accespoint key van de binnen unit?

• VikeeVeekie
MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

Als je een keer veel tijd hebt: YouTube: YouTube Ik zou niet jaren aan de buitenkant spuiten. Wellicht spuit je vuil dan de unit in en is wellicht straks je afvoer van je buitenunit verstopt. Zit je weer met afvoerproblemen straks met defrosts in de winter.
Die ben ik mee bekend ja, nu vandaag was even uit nood dus spoot ik van buiten naar binnen toe omdat ik dat ding vlug 'schoon' wilde hebben en ASAP van dat hete dak af wilde. Tot nu toe doe ik het in het voorjaar vanuit binnen naar buiten en een keer de lekbak goed uitspuiten zodat de afvoer doorloopt.

• MotorBeast
Maxwp schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

mag ik vragen wat voor merk en type je dan hebt en vermogen etc?
die subsidie is niet 100% zeker toch als het potje op is vang je niks,
In dit geval een Ferroli 8kW monobloc waar ik wel mijn vraagtekens bij zet overigens, maar een Pana 7kW kan je ook vinden rond de €4000,- ex installatie (levertijden alleen een ramp).

En subsidie blijft er echt wel met Rob Jetten die heel Nederland aan de (hybride) warmtepomp wil hebben. L/L gaat dat denk ik nooit krijgen want blijft toch gezien worden als een koelmachine en dat wil men juist ontmoedigen.

• MotorBeast
Maxwp schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

heb je dan niet de nieuwste unit met cloud only wifi? ik kan mijn perfera 2021/2022 niet meer uitlezen met domoticz
wel een vraag in domoricz kan je bij de daikin plugin een wactwoord invullen moet je daar iets in vullen of helemaal niks? of is dat gelijk aan het lokaal daikin wifi accespoint key van de binnen unit?
Ik heb in Domoticz alleen het vaste IP van mijn unit ingevuld en poort 80.

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:15:
Onlangs heb ik hier een multisplit binnen gekregen met daarbij een FTXM25R en een FTXM42R

De units zijn even zwaar en zo op het eerste gezicht zijn de warmtewisselaars even groot.

Zal software zijn en andere expansie ventielen met een kleinere opening die minder koudemiddel doorlaten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:23
Areknia schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:13:

De hardware kan je online wel een beetje vinden, dan nog (koel)leidingen en installatiekosten.
Mijn gevoel zegt dat de marge wel erg groot is.

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-03 21:43
Even een gebruikerservaring posten. Hier hangt een 3,5 kW in de nok op zolder. Standaard jaren 70 rijtjeshuis met flink verbeterde isolatie en goede zonwering. Voorgaande jaren was het op de 1e verdieping makkelijk 30 graden of hoger geworden. Nu is het zo'n 24 graden. Unit heeft iets van 8 kWh gebruikt vandaag. Zolder is 22-23 graden.

Met dit systeem kan je niet even de unit aanzetten en verwachten dat t een uur later koel is in huis. Maar, zet je deze in de ochtend aan warmt het gewoonweg niet echt op. Achteraf had ik liever een 2,5 gehangen, dat zou vrijwel dezelfde prestaties geven denk ik.

Hierom wel de bevestiging dat een unit per verdieping echt fijner werkt, maar met één op zolder voor de koeling en een in de woonkamer voor de verwarming zijn wij al ontzettend blij. De plaknachten zijn echt verleden tijd.

De unit beneden staat veel op ontvochtigen, beetje pruttelen is goed zat daar, dan is het zo 22C.

Hopelijk hebben aspirant kopers hier wat aan!

• Tommie12
dt_swiss schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:00:
Even een gebruikerservaring posten. Hier hangt een 3,5 kW in de nok op zolder. Standaard jaren 70 rijtjeshuis met flink verbeterde isolatie en goede zonwering. Voorgaande jaren was het op de 1e verdieping makkelijk 30 graden of hoger geworden. Nu is het zo'n 24 graden. Unit heeft iets van 8 kWh gebruikt vandaag. Zolder is 22-23 graden.

Met dit systeem kan je niet even de unit aanzetten en verwachten dat t een uur later koel is in huis. Maar, zet je deze in de ochtend aan warmt het gewoonweg niet echt op. Achteraf had ik liever een 2,5 gehangen, dat zou vrijwel dezelfde prestaties geven denk ik.

Hierom wel de bevestiging dat een unit per verdieping echt fijner werkt, maar met één op zolder voor de koeling en een in de woonkamer voor de verwarming zijn wij al ontzettend blij. De plaknachten zijn echt verleden tijd.

De unit beneden staat veel op ontvochtigen, beetje pruttelen is goed zat daar, dan is het zo 22C.

Hopelijk hebben aspirant kopers hier wat aan!
Tja, 8kWh is wel behoorlijk wat hoor. Ik hou de benedenverdieping van ruim 100 m2 vandaag koel met 2,5 kW.

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Tja, 8kWh is wel behoorlijk wat hoor. Ik hou de benedenverdieping van ruim 100 m2 vandaag koel met 2,5 kW.
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met een unit op zolder….dat is sowieso veel inefficiënter en 2,5kWh op basis van welke setpoint en looptijd?
Met 30+ graden verbruik je doorgaans wel iets meer dan dat. Kun je dat onderbouwen met een grafiekje?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-03 11:58
elektriekert schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:15:

Ik heb deze vraag ook een keer aan de LG Servicedesk gesteld. Het viel mij ook op dat de 5kBTU (1,5kW), de 7kBTU (2,0kW), de 9kBTU (2,5kW), de 12kBTU (3,5kW) en de 15kBTU (4,2kW) allemaal exact zelfde afmeting EN zelfde gewicht van de binnenunit hebben. Omdat het gewicht ook identiek is, concludeerde ik dat ze dezelfde wisselaar gebruiken (ten onrechte ook wel 'verdamper' genoemd. Immers, in verwarmingsmodus is de warmtewisselaar van de binnenunit de condensor). De 2,5kW en de 3,5kW delen ook dezelfde buitenunit. De overige modellen zijn alleen verkrijgbaar bij multisplit.
Uitgebreid antwoord ontvangen, complimenten voor de LG Servicedesk. Samengevat: Alles is hetzelfde, zelfs het blok in de binnenunit is in beginsel hetzelfde. Echter, enkele bochtjes (circuits) zijn afgelaten (niet aangesloten). De 2,5kW en de 3,5kW hebben identieke buitenunit. Slechts de software zorgt dat de compressor meer Hz draait. Binnenunits hebben dus allemaal dezelfde warmtewisselaar, maar verschillende hoeveelheid aangesloten circuits, en dus verschillend warmte-overdracht-oppervlakte.
Ik stel me voor dat bovenstaand verhaal voor meerdere merken geldt, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Termy

Termy

Ik zit vandaag volgens de Daikin app al op 10,1 kWh met 3 binnenunits die constant aan staan op 25, 23 en 24 voor BG, 1e en 2e verdieping, respectievelijk. Verbruik is 2,5, 3,6 en 4 kWh.

Vreemde is dat de 1e verdieping altijd aangeeft dat het er 22 graden is, dus 1 onder SP, en toch verbruikt ie vrij veel. De 2e verdieping heb ik ergens vandaag van 23 naar 24 graden gezet omdat hij om 1 of andere reden 26 mat. Dat hielp weinig want hij bleef constant aan. Ik zette m'n meetstationnetje daar op een tafel en kreeg 22 graden. Op de grond zelfs 19. Nadat ik het SP verhoogde naar 24 zag ik wel redelijkere temps voorbij komen maar dat kan ook met de opkomende bewolking te maken hebben. Misschien dat de muur, ondanks grote geisoleerde spouw toch wel veel hitte doorgeeft...? De muur waar de unit daadwerkelijk op hangt krijgt pas rond het hoogste punt van de zon direct zonlicht. Meest tragische is dat die kamer dus 19 graden op de grond is terwijl aan de andere kant van de gang de kamer 28 is :o.

Hoe dan ook ging de unit daar wel erg fanatiek tekeer, maar verbruikte toch maar een beetje minder dan op de 1e waar het schijnbaar constant onder setpoint is. Beetje vaag allemaal.

• dt_swiss
Tommie12 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Ik vind het heel erg meevallen. Hele huis is duidelijk minder warm. Plus, mijn huis is gewoon erg warm. Ondanks zonwering etc nog steeds stukken warmer dan bijvoorbeeld het huis van mijn ouders. Als je beseft dat het vroeger ruim 30 graden was en nu 23, snap je dat je behoorlijk wat te koelen hebt:)

Benedenverdieping kunnen we ook koelen. Dat gaat met een schijntje van het verbruik van de rest.

En, bedoel je dat je beneden koud houdt met een 2,5kW unit? Of dat deze 2,5 kWh trekt?

• Maxwp
MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:42:
[...]

In dit geval een Ferroli 8kW monobloc waar ik wel mijn vraagtekens bij zet overigens, maar een Pana 7kW kan je ook vinden rond de €4000,- ex installatie (levertijden alleen een ramp).

En subsidie blijft er echt wel met Rob Jetten die heel Nederland aan de (hybride) warmtepomp wil hebben. L/L gaat dat denk ik nooit krijgen want blijft toch gezien worden als een koelmachine en dat wil men juist ontmoedigen.
heb je de wifi ingebouwd of zit er een losse module bij geplaats
ik heb nu die met ingebouwde wifi dus geen modulen meer los erbij kopen

• Tommie12
dt_swiss schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:16:
[...]

Ik vind het heel erg meevallen. Hele huis is duidelijk minder warm. Plus, mijn huis is gewoon erg warm. Ondanks zonwering etc nog steeds stukken warmer dan bijvoorbeeld het huis van mijn ouders. Als je beseft dat het vroeger ruim 30 graden was en nu 23, snap je dat je behoorlijk wat te koelen hebt:)

Benedenverdieping kunnen we ook koelen. Dat gaat met een schijntje van het verbruik van de rest.

En, bedoel je dat je beneden koud houdt met een 2,5kW unit? Of dat deze 2,5 kWh trekt?
Tikfout van mij. Ik verbruikte gisteren 2,5 kWh op de hele benedenverdieping.

In elk geval, er is bij behoorlijk wat potentieel met zonnewering.

• Tommie12
Servee schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:09:
[...]

Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met een unit op zolder….dat is sowieso veel inefficiënter en 2,5kWh op basis van welke setpoint en looptijd?
Met 30+ graden verbruik je doorgaans wel iets meer dan dat. Kun je dat onderbouwen met een grafiekje?
Grafieken heb ik niet. Ik zet de units beneden op 25 graden en silent van 10h-22h.
Als het buiten fris is ‘s morgens gaan wel deuren en ramen open. Gratis koelte moet je niet af slaan.

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-03 09:30
[...]

Ik zou onderstaande is een belletje doen.
klimaattechniekkalter.nl.
Nette prijzen en werk, doet MHI en Daikin.
Hier een 3.5 ZSX laten installeren net voor alle drukte.
8 meter + 2 gaten 2200

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• MotorBeast
Tommie12 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Tikfout van mij. Ik verbruikte gisteren 2,5 kWh op de hele benedenverdieping.

In elk geval, er is bij behoorlijk wat potentieel met zonnewering.
Hier 2,8 kWh op setting 24 maakt 23 graden binnen. 1e Verdieping 2,7 kWh en zolder 2,5 kWh is totaal 8 kWh voor het hele huis op een 23 graden houden.

Dus die 8 hierboven genoemd vind ik wel netjes met 1 unit. Al zal de temperatuur neem ik aan niet overal mooi strak zijn. Maar als je zo kan koelen @dt_swiss vind ik het wel top. Verwarmen gaat alleen niet lukken. Warme lucht stijgt immers op.

• dt_swiss
Unit in de woonkamer is voor het verwarmen. Op zolder puur voor koelen. Slaapkamers op de eerste verwarmen we eigenlijk nooit. Mocht dat ooit voorkomen, hebben we een elektrisch kacheltje staan. COP=1, maar ik gebruik dat zo weinig dat het nauwelijks uitmaakt.

Ben best tevreden met hoe alles werkt zo. Maar, unit per verdieping zou wel nog een stukje beter werken hoor!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:11
Stel ik heb een normale ventilator, en 5cm onder de ventilator meet ik 60db met een decibelmeter app op een telefoon als ik de ventilator zet op zijn hardste stand

Is dat dan (ongeveer) vergelijkbaar met 60db geluidsvermogen van een airco unit? Als ik vervolgens ga luisteren bij de ramen, kan ik dan ongeveer horen hoe het geluid is met een airco unit?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Penait1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:23:
Stel ik heb een normale ventilator, en 5cm onder de ventilator meet ik 60db met een decibelmeter app op een telefoon als ik de ventilator zet op zijn hardste stand

Is dat dan (ongeveer) vergelijkbaar met 60db geluidsvermogen van een airco unit? Als ik vervolgens ga luisteren bij de ramen, kan ik dan ongeveer horen hoe het geluid is met een airco unit?
waarschijnlijk niet :+ Als het zo simpel was, had je er geen enorm lastige en complexe formules voor.

je ventilator is niet omkast, de airco wel. Dan heb je nog weerkaatsing van geluid, de afmeting maakt toch wel uit voor de afstand etc.

en dan heb je nog de verschillende manieren van dB meten :+

de mini deskfan hier op het bureau doet 55 db op 5 cm. En die is echt klein (10cm doorsnee.) Maar das toch echt een vervelender geluid als de grote ventilator die ik heb staan.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:50

Tacoos

i am i

Tacoos heeft een beetje last van keuzestress :S

Er liggen twee offertes voor een airco in onze woonkamer (42 m2) met hoofddoel verwarmen.
We overwegen ook airco op de 1ste verdieping (3 slaapkamers), zodat de kinderen ook verwarming/koeling voor L/L op hun kamer hebben.
Wijzelf slapen op zolder, daar hangt al 2x Daikin comfora

Offerte 1: Daikin Perfera 5 kW single split: 2750 euro
Offerte 2: MHI SRK50ZS-W 5kW: 2400 (incl wifi module van 170,- :X )

Voordeel offerte 1: we hebben reeds 2x daikin op zolder, dus controle in dezelfde app en bij dezelfde leverancier waar we tevreden over zijn en die ook al jaren onze cv onderhoudt.

Voordeel offerte 2: goedkoper, wat ook doorwerkt naar 1ste verdieping mochten we dat doorzetten. Vrienden van ons zijn erg tevreden over deze leverancier.

Van de MHI is de performance bij -10 nog 4,8 kW, bij de Daikin kon ik dat zo duidelijk niet vinden. Dat is wel interessant om te vergelijken.
De Daikin zou eventueel nog in 4,2 kunnen geloof ik, maar dat scheelt 250 euro?

Is er een verschilk in MHI of Daikin wat integratie mogelijkheden in HA of TADO betreft?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tacoos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:03:

Er liggen twee offertes voor een airco in onze woonkamer (42 m2) met hoofddoel verwarmen.
We overwegen ook airco op de 1ste verdieping (3 slaapkamers), zodat de kinderen ook verwarming/koeling voor L/L op hun kamer hebben.

Voordeel offerte 1: we hebben reeds 2x daikin op zolder, dus controle in dezelfde app en bij dezelfde leverancier waar we tevreden over zijn en die ook al jaren onze cv onderhoudt.

Voordeel offerte 2: goedkoper, wat ook doorwerkt naar 1ste verdieping mochten we dat doorzetten. Vrienden van ons zijn erg tevreden over deze leverancier.

Van de MHI is de performance bij -10 nog 4,8 kW, bij de Daikin kon ik dat zo duidelijk niet vinden. Dat is wel interessant om te vergelijken.

Is er een verschilk in MHI of Daikin wat integratie mogelijkheden in HA of TADO betreft?
Een 5 kW lijkt mij voor 42m2 tamelijk over bemeten ( ik de 65m2 met een 3.5) , hoe ben je hierop gekomen?

Voor de MHI kan je een MQQT module aanschaffen die je rechtstreek aan HA kan knopen.

V&A aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:19
Ik lees hier behoorlijk wat lage verbruikscijfers. Mijn Daikin 3,5 kW verbruikte gisteren over de hele dag bezien ruim 10 kWh om de woonkamer van 32 m2 (+ deur open naar gang en slaapkamer) op setpoint 24 te houden. Dan gaf mijn Google Nest Thermostaat een binnentemperatuur aan van 25 graden.

Nu heb ik wel een groot raam op het westen (dubbel glas, geen HR++), een hoog plafond en geen zonwering buiten (appartement, ingewikkeld + duur). Energielabel C (bouwjaar 1997).

[ Voor 5% gewijzigd door Bard1982 op 15-08-2022 13:16 ]

• MotorBeast
Tacoos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:03:

Weet je zeker dat je die 5 wil op 42m2? Allereerst is een Daikin Perfera 5 rumoeriger binnen dan alles wat eronder zit en ik vermoed dat je met een 3,5 alles makkelijk warm houdt. Als ik 60m2 met een 4,2 doe moet dat makkelijk lukken of je isolatie moet een gatenkaas zijn. Scheelt je weer wat centen ook.

Volgens mij kan Daikin 1 op 1 in HA (weet ik niet helemaal zeker. Check even HA site). MHI zou ik dan niet de af fabriek wifi kopen maar de module die hier wordt aangeboden op Tweakers om aan te sturen.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:50

Tacoos

i am i

revolution-nl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Een 5 kW lijkt mij voor 42m2 tamelijk over bemeten ( ik de 65m2 met een 3.5) , hoe ben je hierop gekomen?

Voor de MHI kan je een MQQT module aanschaffen die je rechtstreek aan HA kan knopen, ik ga hiermee binnenkort mee aan de slag.

V&A aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Airco WiFi controller (MQTT...
Beide leveranciers raden 5 kW aan, vooral vanwege de eis verwarmen.
Zelf dacht ik dat 4.2 ook wel zou moeten kunnen, maar bij MHI is het 3.5 of 5 kW

Het gaat om een jaren '70 woning met na-geisoleerde spouw, maar geen vloer isolatie bijv. Wel willen we het dubbelglas uit de jaren '80 vervangen door kunstof kozijnen met HR++

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• MotorBeast
Tacoos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Zelf dacht ik dat 4.2 ook wel zou moeten kunnen, maar bij MHI is het 3.5 of 5 kW

Het gaat om een jaren '70 woning met na-geisoleerde spouw, maar geen vloer isolatie bijv. Wel willen we het dubbelglas uit de jaren '80 vervangen door kunstof kozijnen met HR++
Zoals altijd: Zie TS en link warmteverliesberekening maken. Hier ook jaren 70 met nu HR++. Voorheen gewoon oud dubbel glas.

https://www.home-assistant.io/integrations/daikin

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-08-2022 13:20 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tacoos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Bij mij was het advies 7kW en wilde ze niet lager dan 5kW gaan, eigenwijs als ik ben (op eigen risico) voor de 3.5 gaan en dat is maar goed ook ivm het lagere minimum vermogen en de lage warmte vraag. Bij langdurige vorst houdt de 3.5 het op zijn sloffen warm.

Vooral even een warmteverliesberekening doen en ook even de isolatie stappen die je op korte termijn gaat ondernemen, het is zonde als je straks met over bemeten unit zit.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 15-08-2022 13:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MotorBeast
revolution-nl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Bij mij was het advies 7kW en wilde ze niet lager dan 5kW gaan, eigenwijs als ik ben (op eigen risico) voor de 3.5 gaan en dat is maar goed ook ivm het lagere minimum vermogen en de lage warmte vraag. Bij langdurige vorst houdt de 3.5 het op zijn sloffen warm.
Wat zijn wij toch zalig eigenwijs. >:) :+

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:11
Waah schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

waarschijnlijk niet :+ Als het zo simpel was, had je er geen enorm lastige en complexe formules voor.

je ventilator is niet omkast, de airco wel. Dan heb je nog weerkaatsing van geluid, de afmeting maakt toch wel uit voor de afstand etc.

en dan heb je nog de verschillende manieren van dB meten :+

de mini deskfan hier op het bureau doet 55 db op 5 cm. En die is echt klein (10cm doorsnee.) Maar das toch echt een vervelender geluid als de grote ventilator die ik heb staan.
Jammer. Ik zou verwachten dat als mijn telefoon bij een warmtepomp 60db meet, en ik een andere geluidsbron heb van 60db dat je dan op een afstand ongeveer vergelijkbare hardheid van het geluid ervaart (evenveel afname db), omdat je telkens voorbij ziet komen hoeveel db geluid afneemt per x aantal meter. Dat de toonhoogte kan verschillen en de een irritanter is dan de ander klinkt mij logisch, maar met een redelijk grote ventilator zit je al op een soortgelijke toonhoogte als de warmtepomp was mijn redenatie, waarbij door de grotere warmtepomp ventilator het alleen maar mee kan vallen.

dit trouwens ook met de aanname dat ik hier vaak lees dat je de ventilator boven de compressor uit hoort komen

[ Voor 64% gewijzigd door Penait1 op 15-08-2022 13:25 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:26
Ik zou graag een hybride opstelling hebben tussen de lucht/lucht warmtepomp en mijn CV-systeem met vloerverwarming. Is er een (homemade) oplossing om deze systemen te koppelen met één thermostaat - of zit je altijd vast aan de thermostaat voor de CV en de ingebouwde thermostaat voor de warmtepomp? Ik gebruik nu een aan/uit thermostaat, maar OpenTherm is ook mogelijk op de CV.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heinemancp schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:28:
Ik zou graag een hybride opstelling hebben tussen de lucht/lucht warmtepomp en mijn CV-systeem met vloerverwarming. Is er een (homemade) oplossing om deze systemen te koppelen met één thermostaat - of zit je altijd vast aan de thermostaat voor de CV en de ingebouwde thermostaat voor de warmtepomp? Ik gebruik nu een aan/uit thermostaat, maar OpenTherm is ook mogelijk op de CV.
Waarom wil je hybride? Wat wil je bereiken?

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 16-03 14:13
Heinemancp schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:28:
Wat ik gewoon doe is de Ta van de CV naar 30 zetten en de kamerthermostaat vol open. En dan de L/L op de gewenste termperatuur.

Nu nog een hybride met L/L en gas, straks L/W met L/L als backup/verwarming bovenverdieping (tijdens het stookseizoen) en alleen L/L tijdens het koelseizoen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:26
revolution-nl schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Waarom wil je hybride? Wat wil je bereiken?
Nu heb ik vloerverwarming en dus warme voetjes. Met warme lucht zal ik dat niet bereiken, en heb ik dus koude voeten. Daarnaast een groot open trapgat naar zolder (niet dicht te maken ivm ontwerp vh '70 huis) waardoor er veel warmte direct vervliegt. Kortom, groot vermogen L/L wp nodig als ik helemaal over wil naar wp - daarom de hybride oplossing als backup. Heb de verliesberekening proberen te doen, maar lastig in te vullen als je de toegepaste materialen niet weet. Obv gasverbruik kom ik uit 5,1kW verwarmingsvermogen.

Ook ga ik alleen mijn woonkamer verwarmen, terwijl ik wel graag de badkamer ook wil kunnen verwarmen. Daar heb ik dus nog mijn CV voor nodig. Dus was op zoek naar een oplossing hiervoor.

Andere optie zou kunnen zijn: vaste tijden de CV wel aan, zodat de badkamer en vloer verwarmt (los van de temperatuur in huis op dat moment)

Ben mij aan het orienteren op een "minder-gas" alternatief voor verwarming.
Pagina: 1 ... 192 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic