Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 191 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.768 views

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
vangoghnl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:11:
Thanks allemaal.

Vandaag vanaf 12 uur de airco op ontvochtiggen gezet en nu de volgende curve. Het pendelen is dus echt stukken minder. Maar wel een wat hoger verbruik lijkt het.

Vandaag.
[Afbeelding]

Gister
[Afbeelding]
Na één dag op een andere instelling, kan je nog weinig zeggen over het energieverbruik. Je ziet hier duidelijk dat de airco om 12 uur aan de bak gaat om alles naar de juiste instellingen te krijgen, dus alleen dat al kan het verschil verklaren. ;) Wel leuk om te zien dat het beter draait zo en voor een betere vergelijking kan je vandaag gebruiken. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Thanks allemaal.

Vandaag vanaf 12 uur de airco op ontvochtiggen gezet en nu de volgende curve. Het pendelen is dus echt stukken minder. Maar wel een wat hoger verbruik lijkt het.

Vandaag.
[Afbeelding]

Gister
[Afbeelding]
Je ziet in loop van de avond het verbruik naar beneden gaan, staat de unit in de zon toevallig? Mijn unit staat tot 13:00 in de zon en verbruikt dan ook iets meer en we zitten in een hittegolf dus niet echt een juist moment voor een meetpunt (want alle units gebruiken nu meer stroom) maar wel idd goed te zien dat het pendelen hiermee tot het minimum ofwel helemaal word beperkt en dat de inverter nu wel z’n werk doet d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:26:
@Torgo in mijn vergunningworstelling werd mij verteld dat ook leidingen niet over de zij- of voorgevel mogen. Dit is in Utrecht, misschien is het bij jou anders.
Als dat niet mag dan heb je qua plaatsing maar 1 mogelijkheid?

Ik dacht dat het juist handig is als je met leidingen de buitenunit uit het zicht kan plaatsen.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:25

RnB

Wat voor mooie tools gebruiken jullie om het verbruik in te zien?

Ik kom zelf steeds uit op een "slimme" stekker die ook het energieverbruik monitort, bijvoorbeeld die van Shelly. Is dat aan te raden of hebben jullie betere ideeën?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:29
RnB schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:58:

Ik kom zelf steeds uit op een "slimme" stekker die ook het energieverbruik monitort, bijvoorbeeld die van Shelly. Is dat aan te raden of hebben jullie betere ideeën?
Uit de verhalen hier begrijp ik dat je met Shelley ook iets van Dominica nodig hebt zoals een home assistant?

Vind je het nodig om die gegevens constant uit te kunnen lezen?
Als je een Google home wil opzetten ben je daar ook kosten aan kwijt.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34

Gewoon de app van LG zelf :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• BGFG
  • Laatst online: 23:01
Ik heb de airco op een aparte groep en daarvoor in de groepen kast een Homewizard meter. Kan de airco nu apart meten van de zonnepanelen en het overige verbruik. Dan krijg je zoiets als een paar Posts naar boven. Plaatje even gepikt ;) en in de tado app kun je temp en humidity zien, van elke kamer apart, ook van de airco’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kIwbPHqan6qyUwo5uKOBll0fpo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zX5ogvnIVLmzlD3PMPuWUz8C.jpg?f=user_large

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:28
Ik heb een vraag van algemene aard over onze airco-installatie mbt geluidseisen buitenunit. Het geldt niet voor onszelf omdat wij onze buitenunit in een omkasting hebben staan.
Misschien is dit al besproken, ik kon het met de zoekfunctie niet vinden.

Wij hebben een mhi multisplit met een scm-buitenunit.

Ik zie hier vaak aangegeven dat de geluidseis voor geluidsdruk buitenunits warmtepompen 45dB is op de erfgrens of in het geval van bijvoorbeeld appartementen thv het eerstvolgende open raam. Maar volgens mij klopt dat niet.

Volgens mij is de norm voor geluidsdruk 40dB op vollast, dag en nacht. Voor de dag kan een uitzondering zijn naar 45dB, wanneer je systeem over een modus beschikt die de buitenunit stiller kan maken in de nacht, zoals silent. Misschien heb ik deze informatie verkeerd begrepen, de echte regels zijn voor mij lastig te vinden.

Zoals gezegd, ik heb er nooit op gelet omdat wij toch een goede omkasting hebben, maar ik lees nu in de gebruiksaanwijzing van ons systeem dat de functie "silent" voor het scm-multisysteem niet werkt.

Betekent dat dan feitelijk dat voor ons airco-systeem niet die norm van 45dB geldt maar 40dB? Dat lijkt me wel nuttige informatie voor mensen die dit systeem willen plaatsen, en waarbij de geluidsdruk van de buitenunit een issue is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTPSMb9j-yLhLS_3YzIId3Y1xxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqr4BoJSUbVXSk5JvuXp2dPU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Sjamo op 12-08-2022 09:21 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:41
^^Volgens mij is het gewoon 45dB overdag en 40dB 's nachts. En moet je overdag meten in 'normal' modus en mag het 's nachts in 'silent' modus. Als je unit geen 'silent' modus heeft dan wordt het 's nachts wat lastiger om aan de regels te voldoen.

• GermanPivo
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:15:
Betekent dat dan feitelijk dat voor ons airco-systeem niet die norm van 45dB geldt maar 40dB? Dat lijkt me wel nuttige informatie voor mensen die dit systeem willen plaatsen, en waarbij de geluidsdruk van de buitenunit een issue is.
Altijd 40db wanneer geen silent modus. En inderdaad wat @Martin7182 zegt. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 12-08-2022 10:07 ]

• Martin7182

Gewoon een simpele kWh meter in de meterkast. Tijdens het inregelen ga ik wel een dagje nauwkeurig meten, maar daarna is het gewoon inpluggen en om de zoveel tijd even controleren of het totaalverbruik redelijk klopt met de verwachtingen. Ik ga niet voor elk apparaat in huis hele websites en rapportages opzetten, gewoon omdat het kan ;)

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:15
jobr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:18:
Ik heb wat vragen over een multisplit:
(als voorbeeld een MHI 50ZS-W waar 3 units op kunnen).

Als capaciteit staat 5 kW bij koelen. Maar er staat ook 1.7-7.1 bij. Die 1.7 is neem ik aan het minimale vermogen en die 7.1 het maximale vermogen. Maar hoe verhoudt zich dit dan tot de 5 kW ?
Zou dan verwachten dat het een 7 kW model is en niet een 5 kW. Of kan die 7.1 maar een korte periode gehaald worden ?
M.a.w hoe moet je dit interpreteren qua vermogen?

Nu zie ik in de combinatie tabel voor de binnenunits bijv: 2.5+2.5+3.5
De cooling heating capacity is dan: 1.47+1.47+2.06
De min cooling cap is dan 2.1, de standaard 5.0 en de max 6.9 kW.
Als ik het goed begrijp wordt die 1.47+1.47+2.06 bereikt als alle 3 units aanstaan en maximale vraag hebben. Klopt dit ?
Hoe zit dit dan met de 6.9 want opgeteld is dit maar 5 kW ?

En stel alleen de 3.5 unit staat aan wat is dan het maximale vermogen wat ik met die 3.5 binnenunit kan halen ?
En als de 2 units van 2.5 aan staan en maximaal vermogen vragen ?
En als alle 3 aan staan maar 2 units vragen 0.5 kW en de 3.5 vraagt maximaal ?
M.a.w hoe werkt deze vermogensverdeling ?

En kan ik dan ook concluderen dat de buitenunit gaat pendelen zodra de totale vraag van alle binnen units onder de minimale capaciteit komt van 2.1 kW?
Het vermogen om te verwarmen is vrijwel altijd wat hoger dan koelen al zal die 7.1 wel de max zijn en enkel gehaald worden bij hogere buiten temerpaturen of in iets als 'powerfull mode'/en dus tijdelijk. Ik vind hier overigens 5,8 (1,6~6,6) nom/min/max voor verwarmen als ik zoek op de MHI 50ZS-W.

Wat de combinatietabellen exact vertellen vind ik lastig, bij mij (Daikin) gaat het namelijk ver buiten spec.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Sjamo
Martin7182 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:36:
^^Volgens mij is het gewoon 45dB overdag en 40dB 's nachts. En moet je overdag meten in 'normal' modus en mag het 's nachts in 'silent' modus. Als je unit geen 'silent' modus heeft dan wordt het 's nachts wat lastiger om aan de regels te voldoen.
Dat zou je denken, omdat het zoveel gezegd wordt, maar volgens mij is dat dus niet de echte regel. Nu kan je zeggen dat het onzin is je er druk over te maken omdat het vooralsnog een puur theoretisch iets is, maar toch.

Op deze site wordt het aangegeven op de manier die ik bedoel. En dat is anders dan wat jullie zeggen.

https://voorschrijvers.ni...es-over-het-geluidsniveau

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:31

Pizzalucht

Snotneus.

Klopt het dat elke losse buitenunit op een aparte/losse groep moet? Gaat om 2x Daikin 3.5KW. Ik had qua elektra al een plek gemaakt waar ze hem aan konden sluiten, deze groep wordt alleen gebruikt voor de tuin en zit verder vrijwel niks op, volgens de monteur zou de andere buitenunit op een andere groep moeten. Op zich geen probleem maar is het wel nodig?

• Team-RiNo
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:15:
Ik heb een vraag van algemene aard over onze airco-installatie mbt geluidseisen buitenunit. Het geldt niet voor onszelf omdat wij onze buitenunit in een omkasting hebben staan.
Misschien is dit al besproken, ik kon het met de zoekfunctie niet vinden.

Wij hebben een mhi multisplit met een scm-buitenunit.

Ik zie hier vaak aangegeven dat de geluidseis voor geluidsdruk buitenunits warmtepompen 45dB is op de erfgrens of in het geval van bijvoorbeeld appartementen thv het eerstvolgende open raam. Maar volgens mij klopt dat niet.

Volgens mij is de norm voor geluidsdruk 40dB op vollast, dag en nacht. Voor de dag kan een uitzondering zijn naar 45dB, wanneer je systeem over een modus beschikt die de buitenunit stiller kan maken in de nacht, zoals silent. Misschien heb ik deze informatie verkeerd begrepen, de echte regels zijn voor mij lastig te vinden.

Zoals gezegd, ik heb er nooit op gelet omdat wij toch een goede omkasting hebben, maar ik lees nu in de gebruiksaanwijzing van ons systeem dat de functie "silent" voor het scm-multisysteem niet werkt.

[Afbeelding]
Wellicht wist je het al maar; Als je gaat rekenen met geluid altijd beginnen met het 'geluidsvermogen', geluidsdruk is altijd al op 'x' afstand gemeten, afstand verschillend per leverancier.

De geluidsdruk op de erfgrens mag inderdaad 40-45dB zijn, heeft de buitenunit geen silent modus dan zal inderdaad het limiet van 40dB gelden. Iets wat geen enkele unit op 1-3 meter afstand van de erfgrens haalt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• GermanPivo
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Dat zou je denken, omdat het zoveel gezegd wordt, maar volgens mij is dat dus niet de echte regel. Nu kan je zeggen dat het onzin is je er druk over te maken omdat het vooralsnog een puur theoretisch iets is, maar toch.

Op deze site wordt het aangegeven op de manier die ik bedoel. En dat is anders dan wat jullie zeggen.

De maximaal optredende geluidniveaus mogen maximaal 40 dB zijn. Conform de meetmethode uit de regeling Bouwbesluit is er voor buitenunits met een afzonderlijke instelling voor de avond+nacht (silent mode) een correctie van - 5 dB toegestaan op de gemeten waarde overdag tussen 07.00 uur en 19.00. Voor die buitenunits geldt dus voor de dagperiode een maximum van 45 dB.

Maximaal 40dB dag en nacht als je een warmtepomp hebt zonder silent modus. Met silent mag je overdag 45 dB en in de nacht 40 dB.
Dan is het ook heel logisch dat je met een warmtepomp zonder silent overdag ook max 40 dB kan maken, want je hebt dan geen instelling om dit te verlagen. ;)

Dit in ieder geval voor een multi van MHI - hoe zit dit bij Daikin eigenlijk?

[ Voor 24% gewijzigd door GermanPivo op 12-08-2022 10:07 ]

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:46
Servee schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:42:
[...]

Je ziet in loop van de avond het verbruik naar beneden gaan, staat de unit in de zon toevallig? Mijn unit staat tot 13:00 in de zon en verbruikt dan ook iets meer en we zitten in een hittegolf dus niet echt een juist moment voor een meetpunt (want alle units gebruiken nu meer stroom) maar wel idd goed te zien dat het pendelen hiermee tot het minimum ofwel helemaal word beperkt en dat de inverter nu wel z’n werk doet d:)b
Draai hier onze MHI’s ook op ontvochtigen sinds vorige week.
Verbruik is lager als de normale airco stand en temperatuur en luchtvochtigheid blijft hetzelfde.

Eind van de middag draait de zon op 1 buitenunit en dan zie je inderdaad het verbruik wat omhoog gaan.

Met deze temperatuur is het verbruik hoger, maar vorige week draaide de 3,5 kw unit voor de woonkamer ~ 131 W in de middag, met de zon er vol op bijna het dubbele…..

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
In de technische handleding van de MHi ZSX staat dat bij de silent mode de ventilator snelheid en compressor snelheid beperkt worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aY3ctTLq8hTRQv0OhLjCw7EhCC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHuhGtC7GmJbgbZ2fviUPdOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit niveau kun je (soms) bereiken met de ventilator snelheid ingesteld ULO.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2sSB4vHkdunDYV06SmH6cCcqjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRTw2jcaJh42Nfdhglg5cDLW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me wel af wat er gebeurd als het koud is bij de silent mode. Bij -4 graden en zeker bij -8 graden is de minimum frequentie hoger dan de silent mode frequentie, zeker bij de kleinere units. In ieder geval zal de capaciteit altijd beperkt zijn in de silent mode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WyZVICi88wZ_OSNfKKCvYoT63Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxqISyoSqXDX88fTH2qMFw9n.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58
Pizzalucht schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:54:
Klopt het dat elke losse buitenunit op een aparte/losse groep moet? Gaat om 2x Daikin 3.5KW. Ik had qua elektra al een plek gemaakt waar ze hem aan konden sluiten, deze groep wordt alleen gebruikt voor de tuin en zit verder vrijwel niks op, volgens de monteur zou de andere buitenunit op een andere groep moeten. Op zich geen probleem maar is het wel nodig?
Nee dat hoeft niet.
Hier zit de buitenunit ook op een bestaande groep samen met de gang, zolang er maar geen andere grootverbruikers zoals wasmachine/oven/vaatwasser/droger etc op de groep zitten.

Het probleem bij die 2e buitenunit is als net toevallig beide buitenunit,s in de-frost gaan zou het tegen de limiet van de groep aan kunnen zitten, liever dus wel op 2 apparte groepen maar ze hoeven niet volledig leeg te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2022 10:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-01 10:10
Pizzalucht schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:54:
Hier op advies van de installateur een aparte groep naar buiten getrokken met 3 keer 2.5 voor 2 single split 4.2 en 3.5 units. Het had zelfs wel op de tuingroep gemogen maar die kan nog wel eens belast worden met gereedschap via de buitenstopcontacten dus ik had zelf liever een aparte groep.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Thanks allemaal.

Vandaag.
[Afbeelding]

Gister
[Afbeelding]
Dit is wat je wilt, ik ervaar exact hetzelfde.
Bijzonder dat de programma's zijn vreemd in elkaar zetten, in de documentatie ook niet heel duidelijk is. Dat zou tegenwoordig toch een stuk beter mogen, waarom kan je dit als gebruiker niet veel specifieker configureren, heel vreemd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:34
GermanPivo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Dit in ieder geval voor een multi van MHI - hoe zit dit bij Daikin eigenlijk?
Bij Daikin is afhankelijk van het model bij een single split de silent optie via de afstandsbediening en/of app in- en uit te schakelen. E.g. in mijn vorige woning kon dit voor de Ururu Sarara's alleen via de remote, voor de FTXM kon het ook in de app.

Bij een multisplit kan dit alleen dmv een dipswitch (bij het model dat ik nu heb, een 3MXM52M) of het doorknippen van een jumper op de buitenunit (oudere multisplits), dan kan deze setting dus alleen permanent aan en niet overdag uit.

Edit: Wat ie doet bij verwarmen icm extreem koude temperaturen en silent ingeschakeld kan ik aankomende winter niet meer voor je testen ;-) Hier blijft deze optie voorlopig uitgeschakeld, daar je de buitenunit niet tot nauwelijks hoort, ook volgens de buren. Hiervoor gebruikte ik de silent optie juist alleen in de zomermaanden, als iedereen buiten in de tuin zat.

[ Voor 20% gewijzigd door RonJ op 12-08-2022 12:12 ]

All-electric.

• Fire71
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Dit is wat je wilt, ik ervaar exact hetzelfde.
Bijzonder dat de programma's zijn vreemd in elkaar zetten, in de documentatie ook niet heel duidelijk is. Dat zou tegenwoordig toch een stuk beter mogen, waarom kan je dit als gebruiker niet veel specifieker configureren, heel vreemd.
De DRY mode werkt als de Cooling mode met de ventilator op Auto, waarbij de ventilator maximaal op de LO stand mag. Het is eigenlijk een vrij ideale ECO mode, nooit maximale compressor belasting hoe ver de huidige temperatuur ook van de setpoint ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsc-D769km_CkMHi2AW70GKua0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RC93hlMsoiljfnhGrlT3SK1T.jpg?f=fotoalbum_large

• Sjamo
Thanks allemaal.

Vandaag.
[Afbeelding]

Gister
[Afbeelding]
Houdt de dry functie het huis koel genoeg voor jou bij deze temperaturen?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Tsja, ik vraag me toch echt wel af of de Dry-functie nu echt de goede oplossing is tegen pendelen. Bij mij voelt de uitblaastemperatuur in die modus echt veel kouder aan dan in de koelmodus. Alleen staat de ventilator uit. Ofwel, de compressor moet volgens mij veel harder werken en het kost meer stroom. Een bij-effect daarvan is dat je minder snel pendelt inderdaad, maar de vraag is of je dat op die manier wilt bereiken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Fire71
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:13:
Tsja, ik vraag me toch echt wel af of de Dry-functie nu echt de goede oplossing is tegen pendelen. Bij mij voelt de uitblaastemperatuur in die modus echt veel kouder aan dan in de koelmodus. Alleen staat de ventilator uit. Ofwel, de compressor moet volgens mij veel harder werken en het kost meer stroom. Een bij-effect daarvan is dat je minder snel pendelt inderdaad, maar de vraag is of je dat op die manier wilt bereiken.
De uitblaastemperatuur is niet alleen een functie van de compressor snelheid, maar ook van de binnenunit ventilator snelheid. Zachter blazen, lagere uitblaastemperatuur bij gelijke compressor snelheid.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:13:
Only one way to find out... Testen :+

Die van mij pendelt al de hele ochtend. Heb hem nu op Dry gezet. Kijken wat dat doet.

Voordeel: Mijn buitenunit hangt de hele dag in de schaduw, tot 8 uur s'avonds. Dus geen zonsinvloed.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
Ik ben juist blij dat mijn units pendelen nu. Betekent voor mij dat de ingrepen die ik heb gedaan om mijn huis te isoleren afgelopen jaar inclusief warmtewerend glas zijn werk doet. Gisteren heel de dag met een max van bijna 33 graden buiten 6,2 kWh verbruikt om het hele huis op 22/23 graden te houden. Oftewel mijn units houden met gemak de boel op temperatuur en hoeven niet meer constant te draaien en slaan lekker af. Lang leven het pendelfestijn, lees lager verbruik dan de 2 jaren ervoor. *O* Hoop van het najaar ook veel pendelen te zien. Ik maak me er niet te druk om zolang je huis maar koel wordt en blijft. Die dingen zijn er gewoon op gebouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 12-08-2022 12:42 ]

• Team-RiNo
Bij het ontvochtigen lijkt mij het doel om de condensor zo koud mogelijk te krijgen dus ja, het zal vast helpen tegen pendelen, maar het is een stuk minder efficient wat verbruik betreft om te koelen.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:04
Servee schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:42:
[...]

Ja klopt tot 14:00 ongeveer vol de zon erop. Ik kijk het nog even aan.
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

De bovenverdieping wel. De beneden unit exact dezelfde unit. Staal op koelen en fan automatisch maar die pendelt veel minder. Zal komen door de grote open ruimte...

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:31

Pizzalucht

Snotneus.

mr_evil08 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Nee dat hoeft niet.
Hier zit de buitenunit ook op een bestaande groep samen met de gang, zolang er maar geen andere grootverbruikers zoals wasmachine/oven/vaatwasser/droger etc op de groep zitten.

Het probleem bij die 2e buitenunit is als net toevallig beide buitenunit,s in de-frost gaan zou het tegen de limiet van de groep aan kunnen zitten, liever dus wel op 2 apparte groepen maar ze hoeven niet volledig leeg te zijn.
Het probleem is dat de 2e groep waar hij nu bij komt juist wel een waterkoker/koffiezetapparaat op dezelfde groep heeft. Terwijl mijn beoogde groep vrijwel leeg is, dus of deze setup nou echt beter is...

Ik laat het hem wel aansluiten zoals hij het wilt en als het eruit knalt dan zet ik die 2e buitenunit ook wel op de groep van de tuin.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Draai nu al dagen op dry, zolder is 20c, 1ste etage 21c, bgg 22c waarbij ik aan het eind van de dag de unit in de woonkamer inschakel.

Verbruik afgelopen dagen ligt rond de 7kWh

Alleen bij het koken en gebruik van ovens houdt hij het niet helemaal bij, daarnaast zie soms wat fluctulatie maar dat is voor ons geen probleem, ik heb liever lange compressor snelheid en een constant lage interne fanspeed, bij 24/7 is dat allemaal geen probleem.

Ik zou deze modus ook wel in de verwarmingsmodus willen hebben, zou de stille modus + geforceerde fanspeed op LOW hetzelfde bewerkstelligen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4UD9glJ9z--KAPoxC3bZEIg2IA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tc8gLubpq2i98FLpMUyYE0Ru.png?f=fotoalbum_large

Het pendel gedrag van gisteren werd veroorzaakt doordat ik van de DRY naar normale ECO modus ging (9:00), daarna heb ik hem vrij snel weer op DRY gezet. Einde dag een hoger verbruik doordat de MHI op de BGG ingeschakeld werd.

Gek genoeg steeds net rond 12:00 een drop naar een lager wattage, zal iets met de druk in de compressor te maken? Wel vreemd omdat de unit bij hogere temperaturen dan de nacht de unit toch lager moduleert

[ Voor 58% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2022 13:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MotorBeast

De app van Daikin laat verbruik zien. MHI weten de andere gebruikers wel, ik niet.

Als je uitgebreider wil doen en makkelijk: https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

Anders Shelly plug of inbouwen in je aansluitdoos en uitlezen in Domoticz of Home Assistant, zie de topics.

Ik lees dan weer via mijn server het verbruik uit via Wifi modules middels een script dat draait op mijn NAS en dat doorzet naar Domoticz. Ik bedien ook alle units middels Domoticz (kan ook buiten het huis).

Je kan het zo gek maken als je zelf wil. Verslavende hobby als je ermee begint maar als het draait geeft het veel inzichten en gemak.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Homewizard, welke vervolgens weer gekoppeld staat Home-Assistent, wil de MHI nog voorzien van modules zodat deze op MQQT gekoppeld kunnen worden met HA :)

• MotorBeast
revolution-nl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Homewizard, welke vervolgens weer gekoppeld staat Home-Assistent, wil de MHI nog voorzien van modules zodat deze op MQQT gekoppeld kunnen worden met HA :)
Sowieso als je nu moet beginnen HA kiezen. Ik wil ooit nog over want HA werkt toch wel veel mooier. Maar kost me bergen aan tijd. :'(

• Sjamo
revolution-nl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Draai nu al dagen op dry, zolder is 20c, 1ste etage 21c, bgg 22c waarbij ik aan het eind van de dag de unit in de woonkamer inschakel.

Verbruik afgelopen dagen ligt rond de 7kWh

Alleen bij het koken en gebruik van ovens houdt hij het niet helemaal bij, daarnaast zie soms wat fluctulatie maar dat is voor ons geen probleem, ik heb liever lange compressor snelheid en een constant lage interne fanspeed, bij 24/7 is dat allemaal geen probleem.

Ik zou deze modus ook wel in de verwarmingsmodus willen hebben, zou de stille modus + geforceerde fanspeed op LOW hetzelfde bewerkstelligen?[Afbeelding]

Het pendel gedrag van gisteren werd veroorzaakt doordat ik van de DRY naar normale ECO modus ging, daarna heb ik hem vrij snel weer op DRY gezet. Einde dag een hoger verbruik doordat de MHI op de BGG ingeschakeld werd.

Gek genoeg steeds net rond 12:00 een drop naar een lager wattage, zal iets met de druk in de compressor te maken? Wel vreemd omdat de unit bij hogere temperaturen dan de nacht de unit toch lager moduleert
Verwarmen geeft hier sowieso een veel stabieler beeld dan koelen. Bij koelen pendelt ons systeem al terwijl hij nog niet op een kwart is van wat gekoeld moet worden. Maar hij schakelt nooit volledig uit. Het is meer dat hij wiebelt tussen een hoger en lager verbruik. Ik merk er binnen niets van.

Maar als je het systeem tot kalmte wil manen :) volstaat het dan niet om inderdaad fanstand lo te kiezen?

Of eventueel eco mode?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-01 15:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Waah schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Only one way to find out... Testen :+

Die van mij pendelt al de hele ochtend. Heb hem nu op Dry gezet. Kijken wat dat doet.

Voordeel: Mijn buitenunit hangt de hele dag in de schaduw, tot 8 uur s'avonds. Dus geen zonsinvloed.
Zie dat ik in mijn Daikins (1x3,5 en 2x2,5) wel een droogstand heb maar daarbij de temperatuur niet kan instellen. Komend weekend eens proberen wat dat doet als ik thuis ben.

Zet nu in de loop van de dag de airco in de keuken en op zolder aan om de temperaturen een beetje in de hand te houden.
Verbruik stelt weinig voor, paar kW per dag. Lever iets van 70-80kW terug op een dag als vandaag :D.

• Martin7182
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Je hebt gelijk maar het maakt in de praktijk niet uit. Daarom hadden ze beter 45 dB overdag en 40 dB 's nachts kunnen zeggen. Nu zeggen ze met veel omhaal eigenlijk hetzelfde. Stel je hebt geen 'silent' mode op je 45 dB unit. Dan voldoe je dus niet aan de norm omdat je unit 's nachts teveel herrie kan maken. Dat je unit overdag in principe stil genoeg is, telt niet. Of je het ding uberhaupt aanzet of niet, telt ook niet.

• Waah

Als je enkel dit wilt monitoren en verder geen slim huis wil, niet aan Home Assistant beginnen.

Koop een shelly EM (of een ander die verbruik bij houd). Die lijkt alles te doen wat je wil. Heb hen zelf niet maar wat ik lees: 365 dagen historie, grafiekjes en een eigen app. Werkt via WiFi dus simpel aan te sluiten. Geen hub nodig, of een server met Home Assistant.

Wil je wel een slim huis, home assistant.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 16:31
ik heb de aircos op een apparte fase zitten met uitteraard elke een eigen groep afzekering met aardlek

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:58

Agent47

I always close my contracts.

Maandag gaat het hier waarschijnlijk onweren. Mijn split unit staat op het dak en mijn airco hangt in de slaapkamer.

Hoe doen jullie het met onweer? Laten jullie de airco 's nachts gewoon draaien of doen jullie de airco dan uit?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:14
Agent47 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:58:
Maandag gaat het hier waarschijnlijk onweren. Mijn split unit staat op het dak en mijn airco hangt in de slaapkamer.

Hoe doen jullie het met onweer? Laten jullie de airco 's nachts gewoon draaien of doen jullie de airco dan uit?
Hij kan prima aan blijven, kan geen reden bedenken waarom hij dan niet aan kan staan.
Misschien niet nodig omdat het dan koeler is maar verder...

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:04:
[...]

Verwarmen geeft hier sowieso een veel stabieler beeld dan koelen. Bij koelen pendelt ons systeem al terwijl hij nog niet op een kwart is van wat gekoeld moet worden. Maar hij schakelt nooit volledig uit. Het is meer dat hij wiebelt tussen een hoger en lager verbruik. Ik merk er binnen niets van.

Maar als je het systeem tot kalmte wil manen :) volstaat het dan niet om inderdaad fanstand lo te kiezen?

Of eventueel eco mode?
Valt tegen in een goed geïsoleerde woning, probleem bij ECO is dat de fanspeed niet manueel in te stellen is. Vandaar mijn idee nav de DRY ervaringen, fanspeed op de laagste stand en de stilte modus aan zodat de compressor volledig gecapped is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

*knip, offtopic *, het Home Assistant topic is een deurtje verder ;)

[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2022 16:10 ]

• Waah
*knip, offtopic *, het Home Assistant topic is een deurtje verder ;)

[ Voor 99% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2022 16:10 ]

• elektriekert
MotorBeast schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:27:
Ik ben juist blij dat mijn units pendelen nu. Betekent voor mij dat de ingrepen die ik heb gedaan om mijn huis te isoleren afgelopen jaar inclusief warmtewerend glas zijn werk doet. Gisteren heel de dag met een max van bijna 33 graden buiten 6,2 kWh verbruikt om het hele huis op 22/23 graden te houden. Oftewel mijn units houden met gemak de boel op temperatuur en hoeven niet meer constant te draaien en slaan lekker af. Lang leven het pendelfestijn, lees lager verbruik dan de 2 jaren ervoor. *O* Hoop van het najaar ook veel pendelen te zien. Ik maak me er niet te druk om zolang je huis maar koel wordt en blijft. Die dingen zijn er gewoon op gebouwd.
Ben je van kamp gewisseld? :+
Daar begint de slijtage :+

• elektriekert
.

[ Voor 99% gewijzigd door elektriekert op 12-08-2022 14:58 ]

• MotorBeast
Nee hoor. Als hier mijn units draaien, draaien ze op de laagste frequentie 14 en verbruiken per stuk bijna altijd maar 100 watt per stuk. Als het op temperatuur is, is het op temperatuur. Zie niet in waarom een unit dan moet doordraaien. En 50 watt of lager kunnen ze nu eenmaal niet. En uit = geen verbruik. Ik zie het probleem echt niet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pendelen vind ik overigens vooral onwenselijk omwille van het comfort daarnaast vind ik het als autist purist ook gewoon lekker om een strakke lijn in de grafiek te zien :+

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2022 14:59 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01 12:43
Ik ben van plan om ons huis te laten voorzien van airco units, ik ben er alleen nog niet uit wat wijsheid is en hoop dat jullie mee willen denken.

Situatie:
Huis is gebouwd in 2002, goed geisoleerd, overal ++ glas. Jaarlijks +- 900m3 gasverbruik (verwarmen+warmwater (enkel douche)). Hebben een overschot van +- 1000-1500 kwh (verwacht) op jaarbasis, die ik wil gaan benutten om te koelen en verwarmen.

Initieel dacht ik aan 1 binnenunit per verdieping, maar wellicht is een unit op de 1e verdieping overbodig.
Ik hoop de 1e en 2e verdieping gecombineerd te kunnen koelen (indien gewenst), maar de binnenunit op de 2e verdieping zou primair bedoeld zijn om de 2e verdieping (38 m2) te koelen en verwarmen. Koelen van 1e verdieping zou "bijvangst" zijn.
Woonkamer is 55m2 en hoeft normaliter niet gekoeld, enkel met deze extreme warmte. (slechts 1 raam op het zuiden en de hal als 'bufferruimte'). Voornamelijk verwarming dus daar.
De buitenunits kan ik kwijt op het dakterras van de 1e verdieping. Is ruimte om zowel aan de muur te bevestigen als op big blocks neer te zetten. Qua leidinglengte van daar naar de gewenste plek op de 2e verdieping zal 8-10m zijn. Van de getekende buitenunit plek is het loodrecht naar beneden om op de gewenste binnenplek in de woonkamer uit te komen.

Zie bijgevoegde plattegronden en gewenste plekken waar de binnenunits en buitenunits kunnen komen. Voor de ruimte inschatting nu 2 buiten units ingetekend, maar als een multisplit beter zou zijn hoor ik dat graag. Evenals benodigde capaciteiten op basis van jullie ervaringen.
Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgJL-Bmhf6sGYodinQKLiFLYCmM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NX9ktkyV2gC9Fszp4C7BFtOQ.png?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFJcpitFpEXAHjtql2A8HkEx9Fw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vXiUea1wRzuodrH3N7OZL0z5.png?f=fotoalbum_large

Tweede verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo7a1DzhU7C0zXROs7ttbh5G1po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MRC7ZSCZyS2oqhuyyYONYXE.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door KoningPaulus op 12-08-2022 15:02 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• elektriekert
MotorBeast schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Nee hoor. Als hier mijn units draaien, draaien op de laagste frequentie 14 en verbruiken per stuk bijna altijd maar 100 watt per stuk. Als het op temperatuur is, is het op temperatuur. Zie niet in waarom een unit dan moet doordraaien. En 50 watt of lager kunnen ze nu eenmaal niet. En uit = geen verbruik. Ik zie het probleem echt niet.
Of je moet een 2,5kW single split gaan hangen :9

Goed dat je de resultaten van het isoleren ziet.
Ik geloof ook niet dat je pendel gedrag echt kan voorkomen als je huis goed geïsoleerd is.

• Sjamo
revolution-nl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:59:
Pendelen vind ik overigens vooral onwenselijk omwille van het comfort daarnaast vind ik het als autist purist ook gewoon lekker om een strakke lijn in de grafiek te zien :+
Het willen zien van de strakke lijn kan ik begrijpen :)

Maar wat merk jij aan verlies van comfort door pendelen? Ik ben er oprecht benieuwd naar. Ik merk hier, anders dan via mijn energy app, helemaal niets van pendelen. Niet met verwarmen en niet met koelen.

• MotorBeast
revolution-nl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:59:
Als ik geen pendelen wil is het simpel op te lossen. Ipv 23 graden koelen naar 21 en heb een strakke lijn. Maar dan is mijn verbruik weer hoger en ik vind het dan gewoon te koud binnen tov buiten. Liep net even naar buiten en kreeg toen al een klap in mijn gezicht. Wat een k.. weer. Laat september maar komen en bakken met regen voor de natuur.

• MotorBeast
elektriekert schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Of je moet een 2,5kW single split gaan hangen :9

Goed dat je de resultaten van het isoleren ziet.
Ik geloof ook niet dat je pendel gedrag echt kan voorkomen als je huis goed geïsoleerd is.
Verwarmen vraagt veel meer vermogen dan koelen en ook dan in het tussenseizoen is het niet te voorkomen en ga ik het beneden niet redden met een 2,5. Koelen wel. Weten nieuwe kopers gelijk waarom je niet op warmte buiten moet calculeren maar op verwarmen.

Pendelen is met verwarmen alleen waardeloos als je een slecht geisoleerd huis hebt en door een te grote unit dan iedere keer een koudeval voelt van met name raampartijen. Anders zou ik me er echt geen zorgen om maken.Als hij nog pendelt als het 5 graden buiten is zou ik me wel zorgen gaan maken en niet blij zijn.

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:00:
Ik ben van plan om ons huis te laten voorzien van airco units, ik ben er alleen nog niet uit wat wijsheid is en hoop dat jullie mee willen denken.

Situatie:
Huis is gebouwd in 2002, goed geisoleerd, overal ++ glas. Jaarlijks +- 900m3 gasverbruik (verwarmen+warmwater (enkel douche)). Hebben een overschot van +- 1000-1500 kwh (verwacht) op jaarbasis, die ik wil gaan benutten om te koelen en verwarmen.

Initieel dacht ik aan 1 binnenunit per verdieping, maar wellicht is een unit op de 1e verdieping overbodig.
Ik hoop de 1e en 2e verdieping gecombineerd te kunnen koelen (indien gewenst), maar de binnenunit op de 2e verdieping zou primair bedoeld zijn om de 2e verdieping (38 m2) te koelen en verwarmen. Koelen van 1e verdieping zou "bijvangst" zijn.
Woonkamer is 55m2 en hoeft normaliter niet gekoeld, enkel met deze extreme warmte. (slechts 1 raam op het zuiden en de hal als 'bufferruimte'). Voornamelijk verwarming dus daar.
De buitenunits kan ik kwijt op het dakterras van de 1e verdieping. Is ruimte om zowel aan de muur te bevestigen als op big blocks neer te zetten. Qua leidinglengte van daar naar de gewenste plek op de 2e verdieping zal 8-10m zijn. Van de getekende buitenunit plek is het loodrecht naar beneden om op de gewenste binnenplek in de woonkamer uit te komen.

Zie bijgevoegde plattegronden en gewenste plekken waar de binnenunits en buitenunits kunnen komen. Voor de ruimte inschatting nu 2 buiten units ingetekend, maar als een multisplit beter zou zijn hoor ik dat graag. Evenals benodigde capaciteiten op basis van jullie ervaringen.
Begane grond:
[Afbeelding]

Eerste verdieping:
[Afbeelding]

Tweede verdieping:
[Afbeelding]

Alvast bedankt voor het meedenken!
Iedereen denkt hier graag mee, maar wat heb je zelf al opgezocht? TS lezen, warmteverliesberekening maken, unit centraal plaatsen en niet in luchtstromen permanent zitten, unit hangen in halletje (gewoon altijd de kleinste hangen, groter is zinloos want slaat gewoon af ivm referentieruimte).

• mr_evil08
MotorBeast schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:27:
Niet om de pret te bederven maar heb dit jaar nog amper tot niet de airco aan gehad, het weer is niet zo spannend in vergeleken met afgelopen jaren, paar dagen warm weer en dan is het weer gebeurd, onvoldoende om het huis werkelijk op te warmen, met name omdat dit jaar de nachten wel koel zijn.

Een goed geïsoleerde huis wil ook wel warm worden alleen wordt het uitgesteld, wacht maar als het 2 weken lang 30c is en snachts amper afkoelt zoals voorgaande jaren.

Hier hangt zonwering op buiten en HR++ glas, neem aan dat je bij warmtewerend glas zonwerend bedoelt en dat heb ik bewust niet gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2022 15:59 ]

• elektriekert
mr_evil08 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Niet om de pret te bederven maar heb dit jaar nog amper tot niet de airco aan gehad, het weer is niet zo spannend in vergeleken met afgelopen jaren, paar dagen warm weer en dan is het weer gebeurd, onvoldoende om het huis werkelijk op te warmen, met name omdat dit jaar de nachten wel koel zijn.

Een goed geïsoleerde huis wil ook wel warm worden alleen wordt het uitgesteld, wacht maar als het 2 weken lang 30c is en snachts amper afkoelt zoals voorgaande jaren.

Hier hangt zonwering op buiten en HR++ glas, neem aan dat je bij warmtewerend glas zonwerend bedoelt en dat heb ik bewust niet gedaan.
Als ik de airco al werkend had dan had ie al aan gestaan.

De vorige reeks warme dagen+ nachten waren na 2 dagen wel voelbaar.
De fase verschuiving van warmte doorslag met 6cm spouw vulling is niet zo lang.

Hier kan je dan bijna gaarkoken, de Serre neemt ook een bak warmte met zich mee en daar is de tussen deur nu ook pertinent dicht van.

Voordeel is wel dat je in de andere jaargetijden er veel profijt van hebt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Homewizard in combinatie met Home-Assistant. Wanneer je alleen verbruikt wilt uitlezen volstaat HomeWizard overigens prima.

*knip*, commentaar op moderatie niet hier. Een DM sturen/topicreport kan altijd

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2022 17:09 ]

• MotorBeast
[...]

Ik zou niet weten wat mijn pret bederft. Ja....buiten zitten. :+

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:20
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Maar wat merk jij aan verlies van comfort door pendelen? Ik ben er oprecht benieuwd naar. Ik merk hier, anders dan via mijn energy app, helemaal niets van pendelen. Niet met verwarmen en niet met koelen.
Ik las hier veel over pendelen toen ik me aan het inlezen was op een airco. Inmiddels hangt de boel al half jaartje en deze zomer heel veel aan gehad. Heb ook 0,0 van pendelen gemerkt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Bij het verwarmen stopt een MHI de ventilator wanneer de compressor uitgaat en gaat de flaps een beetje dicht, het wisselende geluid vind ik hierbij irritant, de unit is amper hoorbaar als hij continu draait maar bij pendelen merk je het steeds op bij het aan/uit slaan.

Bij het koelen hoor ik in de slaapkamer heel zachtjes dat het koelmiddel gaan stromen als hij opstart, daarnaast is de buiten unit van de MHI ook vrij rumourig bij het aanslaan, nu heb ik hier weinig last.

Snap er ook niets van airco's niet standaard een mogelijkheid hebben waarbij je het % vermogen kan instellen, waarom moet het altijd gekoppeld zijn aan de temperatuur.

Heb overigens wel een idee om straks met home-assistent en gekoppelde temperatuur meter de airco rechtstreeks aan te sturen, als ik de unit kan knijpen met de silentmode en de fanspeed moet dit volgens mij redelijk te doen zijn, leuk expirement.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2022 17:21 ]

• Team-RiNo
VidaR-9 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Ik las hier veel over pendelen toen ik me aan het inlezen was op een airco. Inmiddels hangt de boel al half jaartje en deze zomer heel veel aan gehad. Heb ook 0,0 van pendelen gemerkt.
Ik heb er hier ook bijna geen last van bij koelen maar in het 'tussenseizoen' als het voor/najaar heb ik er wel enig last van maar dat komt enkel doordat ik naar de grafieken kijk (verbruik hoger door hoge opstartpiek). Over de eventuele slijtage van de 'hardware' maar ik me dan weer niet zo druk.

Mijn unit in de slaapkamer pendelt nu wel regelmatig in de nacht maar ik merk er eigenlijk niks van, de fan stand gaat hier niet hoger dan 1/5 en die hoor ik dan nauwelijks of vind ik zelfs wel rustgevend om mee te slapen.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:20
Team-RiNo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Ik heb er hier ook bijna geen last van bij koelen maar in het 'tussenseizoen' als het voor/najaar heb ik er wel enig last van maar dat komt enkel doordat ik naar de grafieken kijk (verbruik hoger door hoge opstartpiek). Over de eventuele slijtage van de 'hardware' maar ik me dan weer niet zo druk.

Mijn unit in de slaapkamer pendelt nu wel regelmatig in de nacht maar ik merk er eigenlijk niks van, de fan stand gaat hier niet hoger dan 1/5 en die hoor ik dan nauwelijks of vind ik zelfs wel rustgevend om mee te slapen.
Hier staan de fans van de ME ook enkel op 1/5 beneden en boven. Beide merk ik werkelijk niets overdag (met name beneden) en boven (boven). Volgens mij slaat hier niets aan/uit, maar blijft het altijd gewoon rustig blazen.

• Martin7182
[...]

Hier idem dito :)
Het blijft binnen zonder airco net zo koel als bij anderen met airco maar zonder zonwering :) Maar goed, wij hebben hele 'foute' rolluiken _O-
De noodzaak tot koelen v.d. zolder is er niet meer sinds er op het dak zonnepanelen liggen.

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-01 11:24
Torgo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:29:
[...]

Dat vind ik ergens ook wel logisch. Dan zou het dus wellicht wel mogen als ik alleen de BG via de kruipruimte zou doen, maar geen leidingen kunnen maken naar 1 en 2.

Ik zit in Amsterdam trouwens dus het zal wel hetzelfde of strenger zijn hier 🙂. En wil zelf de voorgevel ook niet ontsieren.
Mag een extra regenpijp wel? Anders kun je de leidingen in een regenpijp laten lopen. Dan zijn ze niet zichtbaar als airco leidingen.

• Martin7182
Maxwp schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:48:
ik heb de aircos op een apparte fase zitten met uitteraard elke een eigen groep afzekering met aardlek
Zozo, speciaal een 3 fase aansluiting genomen terwille van de airco's? ;) Of heb je de airco's verdeeld over de fasen?

• MotorBeast
revolution-nl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Bij het verwarmen stopt een MHI de ventilator wanneer de compressor uitgaat en gaat de flaps een beetje dicht, het wisselende geluid vind ik hierbij irritant, de unit is amper hoorbaar als hij continu draait maar bij pendelen merk je het steeds op bij het aan/uit slaan.

Bij het koelen hoor ik in de slaapkamer heel zachtjes dat het koelmiddel gaan stromen als hij opstart, daarnaast is de buiten unit van de MHI ook vrij rumourig bij het aanslaan, nu heb ik hier weinig last.

Snap er ook niets van airco's niet standaard een mogelijkheid hebben waarbij je het % vermogen kan instellen, waarom moet het altijd gekoppeld zijn aan de temperatuur.

Heb overigens wel een idee om straks met home-assistent en gekoppelde temperatuur meter de airco rechtstreeks aan te sturen, als ik de unit kan knijpen met de silentmode en de fanspeed moet dit volgens mij redelijk te doen zijn, leuk expirement.
Omdat wij mafkezen zijn :+ en de gemiddelde gebruiker dat ding gewoon aanzet en er verder niet naar omkijkt. Een Hr Ketel moduleert toch ook op temperatuur. Alleen die dingen moduleren bij goed inregelen wel secuurder. Had nooit over of onderschoot. Dat is met L/L wel anders helaas.

• mr_evil08
Martin7182 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Hier idem dito :)
Het blijft binnen zonder airco net zo koel als bij anderen met airco maar zonder zonwering :) Maar goed, wij hebben hele 'foute' rolluiken _O-
De noodzaak tot koelen v.d. zolder is er niet meer sinds er op het dak zonnepanelen liggen.
Niet om offtopic te gaan maar sinds hier zonnepanelen liggen is het juist warmer geworden op zolder, dit komt door de omvormer die gigantisch veel hitte genereerde het dak mag weliswaar iets koeler zijn maar wij zijn er niks mee opgeschoten.

Ik koel gewoon niet zo snel met airco als het 24c is vind ik het nog prima, het kantelpunt ligt rond 25c en als de lucht vochtig is (vies plakkerig weer) moet het wel rond 21c zijn in huis.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2022 18:06 ]

• Sjamo
mr_evil08 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Niet om offtopic te gaan maar sinds hier zonnepanelen liggen is het juist warmer geworden op zolder, dit komt door de omvormer die gigantisch veel hitte genereerde het dak mag weliswaar iets koeler zijn maar wij zijn er niks mee opgeschoten.

Ik koel gewoon niet zo snel met airco als het 24c is vind ik het nog prima, het kantelpunt ligt rond 25c en als de lucht vochtig is (vies plakkerig weer) moet het wel rond 21c zijn in huis.
Leuk die verschillen. Sinds onze isolatie op zolder merken we van de zonnepanelen weinig.

We koelen hier ook betrekkelijk weinig, maar gisteren hebben we toch een aantal uur gekoeld, en vandaag het grootste deel van de dag.

• Sjamo
Nou ja, ik zou het niet gezegd hebben, maar als je er nou zelf over begint...

Dat gezegd hebbende, volledig off topic... Ik weet dat je het zelden met me eens bent, ik vaak ook niet met jou. Maar ik waardeer vaak wel de inhoud van je bijdragen (zolang ze niet op de man spelen), en hoop hier nog geregeld je bijdragen te kunnen lezen.

Vraag, ik dacht dat jij eerder ook anti-pendelen was. Zit dat verkeerd in mijn hoofd?

• GermanPivo
revolution-nl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Je kan de ‘open haard’ / ‘fireplace’ functie aanzetten bij verwarmen. Dan blijft de fan ook altijd draaien. :) Kan het vanaf m’n telefoon even niet vinden, maar heb ergens in het topic gedeeld hoe dat moet.

• MotorBeast
Sjamo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:29:
[...]

Nou ja, ik zou het niet gezegd hebben, maar als je er nou zelf over begint...

Dat gezegd hebbende, volledig off topic... Ik weet dat je het zelden met me eens bent, ik vaak ook niet met jou. Maar ik waardeer vaak wel de inhoud van je bijdragen (zolang ze niet op de man spelen), en hoop hier nog geregeld je bijdragen te kunnen lezen.

Vraag, ik dacht dat jij eerder ook anti-pendelen was. Zit dat verkeerd in mijn hoofd?
Pendelen continue bij verwarmen terwijl het buiten koud is omdat de unit te groot is gekozen is waardeloos vind ik en dat lijkt me niet best voor de unit en het verbruik. Met verwarmen maakt je binnenuit meer geluid en dan aan uit is storend vind ik. Verder als dan je isolatie minder is voel je koudeval ook nog. Met koelen loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Maar straks in het najaar heb ook wel ergens een sweetpoint waar hij pendelt alleen dan is de warmte vraag gewoon klein.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
In de volksmond word uit/aan hier vaak pendelen genoemd, echter echt pendelen is als de unit zoals sommige grafieken hier laten zien, een fiks aantal keer per uur aan/uit gaan zonder dat de inverter en binnenunit ook maar kan moduleren op warmte/koude vraag en dus eigenlijk als een ouderwetse aan/uit compressor fungeert. Dit is zonde van de techniek die juist bedoeld is om zo efficiënt mogelijk de compressor naar gelang van de vraag meer of minder koude of warmte op te brengen en de boel zolang mogelijk aan te houden.

Ik probeert zoveel mogelijk de unit aan te houden en een stop/start is niet altijd te voorkomen maar probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden want elke nieuwe start verkort toch een beetje de levensduur van je compressor en kan in de winterperiode zeker bij minder geïsoleerde woningen tot comfort problemen leiden icm sommige setups die niet een heel best regelgedrag vertonen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
Headshot_NL schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Hij kan prima aan blijven, kan geen reden bedenken waarom hij dan niet aan kan staan.
Misschien niet nodig omdat het dan koeler is maar verder...
uit zetten natuurlijk kost toch weer onnnodige stroom
raam op kiepen voldoende ventileren en pas in de ochtend weer koelen

• Maxwp
Martin7182 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:52:
[...]

Zozo, speciaal een 3 fase aansluiting genomen terwille van de airco's? ;) Of heb je de airco's verdeeld over de fasen?
nou dat was vanwege zonnepanelen bij leggen nog hopelijk dit jaar.
maar ja gelijk ook de airco verdeeld ja over 2 fase
al gaat dat weer terug op 1 fase hoor maar moet ik nog wat bestellen voor de meterkast om dat netjes te kunnen aansluiten.

• Maxwp
moet zeggen dat de perfera ( 3,5 R model 2022 ) op zelfs de laagste stand niet zo stil is dan mijn 10 jaar oude toshiba RAS dat valt wat tegen daar integen op hogere stand is hij juist zo lijkt het wat stiller.

• Casray
  • Laatst online: 16-01 10:06
Hey,
Wij zijn voornemens een LG S18Et te gaan plaatsen met hoofddoel te verwarmen. Wellicht zal de verwarming nog moeten helpen, maar elke kuub minder is geld bespaard. Onze kamer is u vorming en 126m3, een 3,5kw is dus aan de krappe kant. Daardoor wordt de locatie van de binnenunit is een uitdaging. Die zou boven de inbouwkoelkast moeten komen in de keuken. Heeft iemand daar ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkvZcMvh4Er5w812B5ORDFw0MsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMWzRFu7wIHIDsB1WrwfIJl1.jpg?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01 12:43
MotorBeast schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Iedereen denkt hier graag mee, maar wat heb je zelf al opgezocht? TS lezen, warmteverliesberekening maken, unit centraal plaatsen en niet in luchtstromen permanent zitten, unit hangen in halletje (gewoon altijd de kleinste hangen, groter is zinloos want slaat gewoon af ivm referentieruimte).
Uiteraard, gaat mij enkel om wat praktisch meedenken ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
Vraag aan de MHI gebruikers onder ons
Afgelopen week miltisplit airco laten plaatsen, woonkamer zonder wifi. slaapkamer met wifi

Nu valt mij op dat bij de slaapkamer de timer en sleep funktie niet via de afstandbediening kunnen worden ingesteld. Wel zo gemakkelijk die sleep funktie ( bv airco uit na 1 uur werking )
Via de app kan alleen een timer funktie worden ingesteld.

Is dit bij jullie ook zo dat bepaalde afstandbediening-funkties vervallen bij gebruik van een wifi module.
In de woonkamer werkt alles zonder problemen

• MotorBeast
Casray schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:44:
Hey,
Wij zijn voornemens een LG S18Et te gaan plaatsen met hoofddoel te verwarmen. Wellicht zal de verwarming nog moeten helpen, maar elke kuub minder is geld bespaard. Onze kamer is u vorming en 126m3, een 3,5kw is dus aan de krappe kant. Daardoor wordt de locatie van de binnenunit is een uitdaging. Die zou boven de inbouwkoelkast moeten komen in de keuken. Heeft iemand daar ervaring mee?

[Afbeelding]
In de installatiehandleiding staat precies hoeveel ruimte je aan alle kanten nodig hebt. Lijkt me krap of zelfs onmogelijk daar. En hoe ga je dat doen met een zuigende afzuigkap? Ik zou hem daar in ieder geval niet hangen.

Verwijderd

Ik lees nu weer dat iemand @KoningPaulus een vraag stelt waarnaar er door sommigen @MotorBeast wordt verwezen naar de meer dan 750(!) eerder geposte pagina's op dit forum.

Ik stelde een paar pagina's terug ook een vraag waar geen reactie op kwam.

Kan het zijn dat de discussies hier te diep gaan en er weinig ruimte lijkt voor nieuwkomers? Niet iedereen weet al alles en inlezen is leuk maar er staat zóveel, + we zijn allemaal druk en de zoek functie levert ook niet altijd het gewenste resultaat op.

Ook de toon van de reacties en de bijbehorende smileys op een "domme" of "luie" vraag lijken mij onnodig?

Misschien dat de topicstart nog duidelijker kan of dat de meeste voor de hand liggende vragen daar nog eens beter terugkomen? Of anders een "l/l nieuwkomers vragen" forum naast een "l/l ervaringen/expert mode" forum naast elkaar laten bestaan?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2022 10:34 ]

• Maxwp
vraagje mbt het installeren
het is me opgevallen dat men alleen heeft gevacumeert en niet onder druk heeft gezet met stikstof
wel zijn de leidingen op de buiten units na gesoldeerd ( wat ik dan wel weer netjes vind )
maar met R32 lijkt me dat onder druk zetten toch wel een belangrijk onderdeel is niet?

word de druk in het systeem het hoogste met koelen of verwarmen?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
Maxwp schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:24:
vraagje mbt het installeren
het is me opgevallen dat men alleen heeft gevacumeert en niet onder druk heeft gezet met stikstof
wel zijn de leidingen op de buiten units na gesoldeerd ( wat ik dan wel weer netjes vind )
maar met R32 lijkt me dat onder druk zetten toch wel een belangrijk onderdeel is niet?

word de druk in het systeem het hoogste met koelen of verwarmen?
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar. Dat betekent een afpersdruk van minimaal 46 bar
https://www.vakbladwarmte...ij-aircos-en-warmtepompen
Zo te zien verplicht, maar net als ontduiking van bv de NEN1010 is er meestal niemand die het ziet.

Een deftige installateur maakt een rapport op van de koelinstallatie en daar lijkt mij dit wel vermeldenswaardig

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Fire71
  • Niet online
Vannacht voor het eerst de dry mode ipv cooling mode gebruikt op de slaapkamer. Ik meet de volgende zaken:
- Buitentemperatuur
- Slaapkamer temperatuur
- Slaapkamer luchtvochtigheid
- Energie verbruik airco MHI ZSX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIC6WkK5zMnVYILTHylPEtp6EPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BlInW1uczdV6dtNjkVbg1zk.jpg?f=fotoalbum_large

Naar deze energieverbruik grafiek kijkend valt me iets op. Vanaf punt 1, als de kamertemperatuur rond de 4 graden boven setpoint is, wordt het energieverbruik stabiel. Vanaf punt 2, als de kamer temperatuur tussen de 0,5 en 1 graad boven setpoint is, wordt het energie verbruik stabiel hoger. Ik zie ook in de kamertemperatuur grafiek dat de daling van temperatuur langzamer gaat dan tussen punt 1 en 2. Ook de luchtvochtigheid daalt niet meer na punt 2 maar begint zelfs weer te stijgen.De buitentemperatuur blijft continu gestaag dalen dus de efficiency zou ceteris paribus moeten toenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsc-D769km_CkMHi2AW70GKua0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RC93hlMsoiljfnhGrlT3SK1T.jpg?f=fotoalbum_large

Punten 1 en 2 lijken te corresponderen met area B en C.

Mijn voorlopige conclusie is dat de “minimum” compressor speed duidelijk minder zuinig is dan de “limited” compressor speed. Hebben jullie mogelijke andere verklaringen?

• MotorBeast
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:23:
Ik lees nu weer dat iemand @KoningPaulus een vraag stelt waarnaar er door sommigen @MotorBeast wordt verwezen naar de meer dan 750(!) eerder geposte pagina's op dit forum.

Kan het zijn dat de discussies hier te diep gaan en er weinig ruimte lijkt voor nieuwkomers? Niet iedereen weet al alles en inlezen is leuk maar er staat zóveel, + we zijn allemaal druk en de zoek functie levert ook niet altijd het gewenste resultaat op.

Ook de toon van de reacties en de bijbehorende smileys op een "domme" of "luie" vraag lijken mij onnodig?

Misschien dat de topicstart nog duidelijker kan of dat de meeste voor de hand liggende vragen daar nog eens beter terugkomen? Of anders een "l/l nieuwkomers vragen" forum naast een "l/l ervaringen/expert mode" forum naast elkaar laten bestaan?
Ik ben 4 jaar geleden ook als nieuwkomer begonnen in het oude topic. En ja dat betekent wat uren investeren in lezen. Zo doe ik dat ook nu met L/W. Ik heb daar bijna nog geen vraag gesteld.Enige inzet is wel prettig.

Voor de zoveelste keer vragen hoeveel vermogen je nodig hebt terwijl dat al tientallen keren is besproken (warmteverliesberekening maken), waar te hangen (centraal en vrij mogelijk zonder in de luchtflow te zitten), verschil multi/single (makkelijk te vinden), werkt het in een hal hangen (ook makkelijk te vinden) etc wordt ondertussen wel vragen naar de bekende weg. Ik geef daar in ieder geval geen antwoord meer op. Als anderen zich daartoe wel geroepen voelen moeten ze dat doen. En druk? Geen tijd is een kwestie van geen prioriteit. 8)

Edit; Ik heb de zoekfunctie even gebruikt O-) op jouw gebruikersnaam maar volgens mij hebben diverse gebruikers hier op je vragen gereageerd waaronder ik zelf. Dus waar jouw klacht vandaan komt is mij een raadsel. Op je vraag voor een goede installateur heb je zelfs een linkje zoekfunctie gekregen met namen. Ik zie het probleem niet.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2022 12:00 ]

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56

Wat je beschrijft is een beetje waar Tweakers (en in bredere zin de hele IT/technische community) bekend om staat. Iedereen is altijd bezig z'n e-penis te vergelijken qua kennis over een bepaald onderwerp :') Veel arogantie, en ja veel gebruikers in dit topic maken zich daar ook schuldig aan. Jullie weten wie jullie zijn.

Dat gezegd, Tweakers is geen support of advies site. Men wil je met alle liefde helpen en van advies voorzien, maar er wordt wel verwacht dat je redelijk je eigen research hebt gedaan. Verder ben ik het met je eens hoor. De gebruikelijke dooddoeners als 'lees het topic even door' (alle 1500 pagina's) mogen echt wel eens ophouden, alsmede het neerbuigende toontje van sommige mensen hier. Als je niets nuttigs hebt bij te dragen, zeg dan gewoon niets.

Dus ja, de OP even updaten met de meest gestelde vragen lijkt me geen overbodige luxe.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:14
pjotter1965 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:10:
Vraag aan de MHI gebruikers onder ons
Afgelopen week miltisplit airco laten plaatsen, woonkamer zonder wifi. slaapkamer met wifi

Nu valt mij op dat bij de slaapkamer de timer en sleep funktie niet via de afstandbediening kunnen worden ingesteld. Wel zo gemakkelijk die sleep funktie ( bv airco uit na 1 uur werking )
Via de app kan alleen een timer funktie worden ingesteld.

Is dit bij jullie ook zo dat bepaalde afstandbediening-funkties vervallen bij gebruik van een wifi module.
In de woonkamer werkt alles zonder problemen
Dat klopt, er is een nieuwere module van MHI deze heeft dit probleem volgens mij niet.

De wifi module schakelt de timer functie uit. De timers in de app werken weer wel.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:27
Casray schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:44:
Hey,

[Afbeelding]
Ik zou even op LG zoeken in het topic. De ervaringen met verwarmen met deze units zijn wisselend.

• MotorBeast
TigerXtrm schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Wat je beschrijft is een beetje waar Tweakers (en in bredere zin de hele IT/technische community) bekend om staat. Iedereen is altijd bezig z'n e-penis te vergelijken qua kennis over een bepaald onderwerp :') Veel arogantie, en ja veel gebruikers in dit topic maken zich daar ook schuldig aan. Jullie weten wie jullie zijn.

Dat gezegd, Tweakers is geen support of advies site. Men wil je met alle liefde helpen en van advies voorzien, maar er wordt wel verwacht dat je redelijk je eigen research hebt gedaan. Verder ben ik het met je eens hoor. De gebruikelijke dooddoeners als 'lees het topic even door' (alle 1500 pagina's) mogen echt wel eens ophouden, alsmede het neerbuigende toontje van sommige mensen hier. Als je niets nuttigs hebt bij te dragen, zeg dan gewoon niets.

Dus ja, de OP even updaten met de meest gestelde vragen lijkt me geen overbodige luxe.
Heb ook al diversen keren voorgesteld onderstaande eruit te halen en nadruk te leggen op warmteverliesberekening maken. Allereerst kloppen deze waarden niet (blijkt hier door ervaringen van langjarige gebruikers) en verder is koelen bij de meeste bijzaak. Dus TS kan nog wel wat gebruiken ja.

Isolatiewaarde van de ruimte
• Goed geïsoleerd (dubbel glas + dakisolatie + muurisolatie)
• Matig geïsoleerd (wanneer èèn van bovenstaande isolatie typen ontbreekt, of wanneer er sprake is van klassiek dubbel glas)
• Geen isolatie (wanneer slechts èèn type isolatie is toegepast of helemaal geen)

Schuin dak Plat dak Niet van toepassing
Goed geïsoleerd 30 40 30
Matig geïsoleerd 40 50 40
Geen isolatie 50 50 50

Het koelvermogen kan nu als volgt berekend worden:
M3 (inhoud ruimte) x factor (getal uit tabel) = vermogen (watt)

Verder is lees het topic door GEEN dooddoener. Het is gewoon te doen middels de zoekfunctie en dan blijven er geen 1500 pagina's over. Als ik dat kan in het verleden (had toen niet eens een account) en in het heden in L/W kan een ander dat ook. Blijven er dan specifieke vragen over snap ik een posting/vraagstelling.

Het valt mij in ieder geval op dat veel gebruikers die hier tot voor kort veel vragen (konden) beantwoorden en lang bijdroegen de handdoek in de ring hebben gegooid en hier niet meer posten omdat ze het gewoonweg zat zijn de luiheid van de nieuwe users. Generatieprobleem denk ik. Alles moet makkelijk zijn en komen aanwaaien.

Maar jij bent vrij om alle vragen gewoon met veel enthousiasme te ontvangen en repeterend te beantwoorden. Wie houd je tegen? Er staan nog wat vragen open.

• MotorBeast
Heronimo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Ik zou even op LG zoeken in het topic. De ervaringen met verwarmen met deze units zijn wisselend.
Blijkbaar mag je dit soort opmerkingen niet meer posten. 8)7 Jij moet het weer helemaal opnieuw neerpennen hier.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2022 12:56 ]

• SuN2FiRe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-10-2024
Hola,

Ook wij overwegen de aanschaf van een l/l warmtepomp voor de woonkamer + keuken (open indeling) en de 1e verdieping. Wanneer de warmte eenmaal binnen is, is deze zeer lastig uit het huis te krijgen.

Het betreft een nieuwbouw huis uit Q3 2020 voorzien van zonwering.
Inhoud:
Beneden 195m3
1e ver 157,3m3
2e ver 129m3

Met de rekentool vanuit de topic start kom ik op 30*195= 5850w ==> 5kW unit voor beneden. Dit voelt gevoelsmatig fors. Ik twijfel dan ook tussen een 3,5kW en een 5kW voor beneden.

De zoekfunctie in dit topic kon mij helaas geen uitsluitsel geven voor soortgelijke situaties. Is er wellicht iemand met een soortgelijke situatie en ervaring in deze keuze?

• Tommie12
  • Laatst online: 14:45
SuN2FiRe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:58:
Hola,

Ook wij overwegen de aanschaf van een l/l warmtepomp voor de woonkamer + keuken (open indeling) en de 1e verdieping. Wanneer de warmte eenmaal binnen is, is deze zeer lastig uit het huis te krijgen.

Inhoud:
Beneden 195m3
1e ver 157,3m3
2e ver 129m3

Met de rekentool vanuit de topic start kom ik op 30*195= 5850w ==> 5kW unit voor beneden. Dit voelt gevoelsmatig fors. Ik twijfel dan ook tussen een 3,5kW en een 5kW voor beneden.

De zoekfunctie in dit topic kon mij helaas geen uitsluitsel geven voor soortgelijke situaties. Is er wellicht iemand met een soortgelijke situatie en ervaring in deze keuze?
Wellicht is 3.5 genoeg, maar hoe is de indeling?
Als je veel hoeken en kanten hebt is het misschien handiger om 2x2kW te plaatsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MotorBeast
SuN2FiRe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:58:
Hola,

Inhoud:
Beneden 195m3
1e ver 157,3m3
2e ver 129m3

Hierboven meld ik het toevallig net. Die niet gebruiken. In de TS staat ook een link naar warmteverliesberekening maken. Deze: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-01 20:37
@SuN2FiRe
Kies dan een goede 3,5 kw.

Wat is je doel, als het alleen koelen is, dan heb je minder nodig. Die vermogens gaan altijd over verwarmen.

• Tommie12
  • Laatst online: 14:45
Maar benodigd koelvermogen is een pak moeilijker in te schatten.

Als je een groot raam op het zuiden hebt zonder zonwering, dan kan je 10 kW installeren en het nog niet koel krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SuN2FiRe
  • Laatst online: 14-10-2024
Dank voor alle reacties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEqpKA10fVUVhktlEav-VgyJuSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UFPG4Rssvytgvcv2MpUnYZt4.png?f=fotoalbum_large

Hierboven een afbeelding van de indeling. Het voornemen is om de binnenunit tegen het gearceerde deel van de muur te bevestigen.
Hoofddoel is vooralsnog koelen. Het huis heeft voor verwarming een CV + vloerverwarming. Op termijn ben ik voornemens de verwarming + warmwater middels een L/W warmtepomp te vervangen.
Wellicht dat ik in de winter de l/l warmtepomp wil gebruiken voor verwarmen als dat op dat moment financieel voordeliger is dan de CV + vloerverwarming.

Wellicht nog als toevoeging, alle ramen aan de voorzijden hebben zonwering.

@MotorBeast dank voor de website, ik had deze vanuit de topicstart ook doorgenomen maar zag dat deze voornamelijk geënt was op het warmteverlies voor het verwarmen van een woning. Gaat deze dan ook op voor situaties met als hoofddoel koelen?

[ Voor 15% gewijzigd door SuN2FiRe op 13-08-2022 13:13 ]

• kevineppo
  • Laatst online: 00:02
(...)
Misschien dat de topicstart nog duidelijker kan of dat de meeste voor de hand liggende vragen daar nog eens beter terugkomen? (...)
Zijn er specifieke vragen die je graag beantwoord zou zien? Volgens mij was de TS vrij compleet maar als er zaken missen kan dat vast toegevoegd worden.

Sommige mensen hebben wat meer geduld dan anderen als het aankomt op wat men ziet als een low-effort vraag. Het kan aan mij liggen, maar krijg wel het idee dat hier steeds meer frictie in ontstaat. Ik kan het nieuwkomers niet kwalijk nemen dat ze zich willen inlezen in manieren om gas/geld te besparen, maar overweldigd worden door de X100 pagina's aan gesprekken om terug te lezen. Anderen vinden dit wel vervelend omdat ze zelf ook die moeite erin hebben gestoken. Ik snap beide, maar vanuit mijn verduurzamingshart geef ik persoonlijk de nieuwkomers dan toch liever een vriendelijk duwtje in de juiste richting.

Overigens, voel je vrij om een dergelijk L/L 101 topic te starten toch? Ik wil best helpen. Ben geen expert (mijn STEK Cat 1 begint pas in september :) ) maar de simpele vragen waar simpele antwoorden tegenover staan kan ik ook vast wel wat tekst en uitleg bij verschaffen. Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic is erg gericht op L/W, maar zoiets is nog wel een idee?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• GermanPivo
@SuN2FiRe Wel een lekkere ruime BG, maar gezien het bouwjaar is 3.5 kW is echt meer dan voldoende in jouw situatie.

[ Voor 30% gewijzigd door GermanPivo op 13-08-2022 13:17 ]

• MotorBeast
SuN2FiRe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:09:
Dank voor alle reacties!
[Afbeelding]

Hierboven een afbeelding van de indeling. Het voornemen is om de binnenunit tegen het gearceerde deel van de muur te bevestigen.
Hoofddoel is vooralsnog koelen. Het huis heeft voor verwarming een CV + vloerverwarming. Op termijn ben ik voornemens de verwarming + warmwater middels een L/W warmtepomp te vervangen.
Wellicht dat ik in de winter de l/l warmtepomp wil gebruiken voor verwarmen als dat op dat moment financieel voordeliger is dan de CV + vloerverwarming.

Wellicht nog als toevoeging, alle ramen aan de voorzijden hebben zonwering.

@MotorBeast dank voor de website, ik had deze vanuit de topicstart ook doorgenomen maar zag dat deze voornamelijk geënt was op het warmteverlies voor het verwarmen van een woning. Gaat deze dan ook op voor situaties met als hoofddoel koelen?
Koelen is in normale situaties tov verwarmen peanuts voor zo'n ding. Of je moet hier zoals gemeld een pui hebben van zes meter zonder zonwering of warmtewerend glas op zuid.

Ik heb hier toevallig zes meter op zuid met warmtewerend glas en zou voor koelen met een 2 uitkunnen voor koelen op 60m2. Verwarmen niet.

Je kan ook een L/W nemen en fancoils plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-08-2022 13:27 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIyAzZeHftKQAVR7BC0zZ-rSSMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbrwnS1BI1ZvYwAv3c7xrP4R.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort komen ze bij mij 3xMHI 5kwh installeren. 2 stuks in woonkamer1 (250m3) en 1 in de woonkamer2 (150m3).

Voor woonkamer 1 heb ik voor 1 airco in principe twee opties (pijl 1 en pijl 2) qua aanleg zal er geen verschil zijn, dus ik kan nog kiezen voor de plaatsing.
Pijl 2 zal het optisch mooist staat.
Is dit ook het handigste aangezien beide airco's dan richting de open keuken/eiland staat met afzuiging?
Of is het een beetje lood om oud ijzer qua verwarm/cool blaasrichting?

[ Voor 3% gewijzigd door refused81 op 13-08-2022 13:32 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 191 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic