Ik ben van plan om ons huis te laten voorzien van airco units, ik ben er alleen nog niet uit wat wijsheid is en hoop dat jullie mee willen denken.
Situatie:
Huis is gebouwd in 2002, goed geisoleerd, overal ++ glas. Jaarlijks +- 900m3 gasverbruik (verwarmen+warmwater (enkel douche)). Hebben een overschot van +- 1000-1500 kwh (verwacht) op jaarbasis, die ik wil gaan benutten om te koelen en verwarmen.
Initieel dacht ik aan 1 binnenunit per verdieping, maar wellicht is een unit op de 1e verdieping overbodig.
Ik hoop de 1e en 2e verdieping gecombineerd te kunnen koelen (indien gewenst), maar de binnenunit op de 2e verdieping zou primair bedoeld zijn om de 2e verdieping (38 m2) te koelen en verwarmen. Koelen van 1e verdieping zou "bijvangst" zijn.
Woonkamer is 55m2 en hoeft normaliter niet gekoeld, enkel met deze extreme warmte. (slechts 1 raam op het zuiden en de hal als 'bufferruimte'). Voornamelijk verwarming dus daar.
De buitenunits kan ik kwijt op het dakterras van de 1e verdieping. Is ruimte om zowel aan de muur te bevestigen als op big blocks neer te zetten. Qua leidinglengte van daar naar de gewenste plek op de 2e verdieping zal 8-10m zijn. Van de getekende buitenunit plek is het loodrecht naar beneden om op de gewenste binnenplek in de woonkamer uit te komen.
Zie bijgevoegde plattegronden en gewenste plekken waar de binnenunits en buitenunits kunnen komen. Voor de ruimte inschatting nu 2 buiten units ingetekend, maar als een multisplit beter zou zijn hoor ik dat graag. Evenals benodigde capaciteiten op basis van jullie ervaringen.
Begane grond:
Eerste verdieping:
Tweede verdieping:
Alvast bedankt voor het meedenken!
[
Voor 3% gewijzigd door
KoningPaulus op 12-08-2022 15:02
]