-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zo simpel is het echt. Je moet soms niet te moeilijk denken. Heb net ook nog gereageerd met een uitgebreidere toelichting. Misschien heb je hier wat aan.JSA schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:13:
Dus bijvoorbeeld airco op 25 c en CV op 21c en dan komt het goed ?
Volgens mij is het niet zo simpel
Vorig jaar sloot ik een nieuw jaarcontract af, met een voorschot van 130,00 per maand. Gebaseerd op het gemiddeld verbruik van het jaar ervoor. Op het moment van afsluiten stegen de energieprijzen al, want we betaalden daarvoor 89,00 voorschot per Maand. Ondanks dat we met 130,00 voorschot nog relatief goedkoop uit waren hebben we toch besloten de airco als verwarming te gebruiken afgelopen winter.
Afgelopen week kregen we de eindafrekening en kregen we ruim 500,00 terug. Dat was zeker niet gebeurd als we niet met de airco verwarmd hadden.
Nu alsnog een variabel contract van 240,00 uiteraard, maar als ik het gasverbruik van sommigen zie dan mogen we hiermee nog in onze handjes knijpen.
Denk dat het in veel gevallen erg lonend is om een paar duizend euro te investeren in een airco/warmtepomp. Voordeel is dat je in de zomer ook lekker koel zit. Alleen moet je dat wel hebben liggen natuurlijk. Het blijft een behoorlijke uitgave.
2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb
Kan je lekker beginnen met koelen de komende dagenTermy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:20:
Gisteren is het geïnstalleerd (zie sig) en ik probeer nu de boel te koppelen aan de Daikin app (onecta) maar dat werkt vooralsnog voor geen meter. Hij blijft het niet kunnen toevoegen, ook al heb ik wel al verbinding gehad en de firmware kunnen updaten. In het topic vind ik geen geval van Daikin, tenminste niet van het koppelen aan de app, dus iemand met een Daikin enig idee?
Dit probleem klinkt bekend en wordt mogelijk veroorzaakt omdat je telefoon/tablet op 5Ghz Wifi connect en de Wifi controllers van Daikin alleen werken via 2.4Ghz.
Heb je de mogelijkheid om 5Ghz tijdelijk uit te schakelen ?
Ik had de wifi idd op smart connect 2.4/5GHz staan dus dit nu expliciet uit elkaar getrokken en op de 2.4 GHz gaan zitten. Helaas blijft ie nog steeds hangen op "Reconnecting to your device"Henry_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:25:
[...]
Kan je lekker beginnen met koelen de komende dagen
Dit probleem klinkt bekend en wordt mogelijk veroorzaakt omdat je telefoon/tablet op 5Ghz Wifi connect en de Wifi controllers van Daikin alleen werken via 2.4Ghz.
Heb je de mogelijkheid om 5Ghz tijdelijk uit te schakelen ?
Naderhand zegt Device not found on network en ik zit toch echt op hetzelfde netwerk
[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 10-08-2022 16:39 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Modus: Cooling
Fanspeed: AUTO
Targettemp: 23 graden
De gemeten temperatuur vlak bij het apparaat (buiten de airflow) is 21,6 graden.
Toch staat hij nu als een gek koude lucht te blazen
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik overweeg om airco('s) als verwarming in te zetten. Aan koeling veel minder behoefte omdat huis begane grond ook bij hete dagen zoals deze week redelijk koel blijft (ca 25 graden)
Mijn eerste vraag.
Heeft het verwarmen met een vloermodel airco voordelen boven een wandmodel.
Bij koelen is warme lucht met een wandmodel bovenin oppakken bij het plafond en daar koelen logisch omdat koude lucht naar beneden zakt. Bij verwarmen is warme lucht over de vloer uitblazen en laten opstijgen volgens mij logischer?
Na de eerste heftiger opwarming 's ochtends heb je daarna bij modulerend verwarmen op laag uitblaasniveau denk ik een nauwelijks hoorbare binnenmodule en nauwelijks voelbare luchtstroom. Iemand daar ervaring mee of mening over?
Tweede vraag .
Heb geen ervaring met werking luchtstroom bij een grotere ruimte van semi-open keuken en een eet-woonkamer van in totaal 170m3 in een L-vorm
Vult warme lucht vanzelf de woonruimte naar alle kanten op of moet er een continue luchtcirculatie door de hele ruimte plaatsvinden. Is werken met 2 uit elkaar kleinere single splits dan handiger dan 1 grote?
Je kan het ook met de stooklijnen van je CV doen als die een buitensensor heeft.JSA schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:13:
Dus bijvoorbeeld airco op 25 c en CV op 21c en dan komt het goed ?
Volgens mij is het niet zo simpel
Dan zorg je dat je CV bv draait op een te lage temperatuur in de radiatoren, maar ze geven wel iets.
En je zet de Airco's op verwarmen naar 21 graden. Dat regelt zich wel.
Maar om het nog simpeler te houden, draai gewoon een paar radiatoren toe....
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bedoel je niet andersom, want als de temperatuur op de airco hoger staat, dan blijft die langer doorverwarmen dan de CV, mogelijk dat de CV helemaal niet aanslaat als de airco blijft blazen.EvoII schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:05:
[...]
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon te temperatuur op de airco wat hoger zetten dan die van de thermostaat.
Terwijl JSA met de airco tot 19 graden wil stoken en de laatste 2 met CV
Nu het wat warmer is buiten staat de airco rustig te kachelen met een freq van 15 Hz. Dus, die draait nu op een behoorlijk laag vermogen met 3 van de 4 binnenunits aan op de multisplilt.Servee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
Ik overdrijf niet jij verheerlijkt het, de inverter die de airco uiteindelijk zuinig maakt doet helemaal niks en zo’n unit maakt meer start stops dan mijn auto met een rondje in de binnenstad van Amsterdam…. Heuul zuinig ja maar afschrijving tot de maar goed als jij dat voor lief neemt jouw ding.
En als het gaat zoals gisteren, dan zal na 20h de airco af en toe uitvallen. So what, dat zou een mono ook doen.
OT: je zou verwonderd zijn hoe dikwijls een auto stil valt met een goed start/stop systeem op een rondje stad.... Dat gaat ook goed.
Nee, want je wil juist dat je zo weinig mogelijk gas verbruiken toch? Als je de airco kouder zet dan de cv zal de airco nooit aanslaan, en staat de cv juist altijd wel aan. En dat wil je juist niet neem ik aan? Alleen als de airco het moeilijker gaat krijgen met verwarmen kan het zijn dat de c.v. bij springt. Maar dat wil je als het even kan juist niet toch?Metaalhoofd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:31:
[...]
Bedoel je niet andersom, want als de temperatuur op de airco hoger staat, dan blijft die langer doorverwarmen dan de CV, mogelijk dat de CV helemaal niet aanslaat als de airco blijft blazen.
Terwijl JSA met de airco tot 19 graden wil stoken en de laatste 2 met CV
Verwijderd
De boven slaapkamers verwarmen wij sowieso nooit en ik lees dat die airco's ook nog verwarmen bij -5 tot zelfs -10. Energielabel C, (nog) geen zonnepanelen.
Bij hybride gebruik is het inderdaad nog beter en red je soms wel dit soort resultaten, zeker als de winter ook nog eens mild is.EvoII schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:15:
[...]
Wij hebben al heel lang een airco, alleen nog nooit mee verwarmd. Sinds afgelopen winter pas. Toen hebben we de thermostaat de hele winter op 20 gehad en de airco op 22 of 23 graden. Normaal verbruikten we jaarlijks rond de 2850 Kwh elektra en rond de 900 M3 gas.
Afgelopen jaar hebben we 3300 Kwh verbruikt en 520 M3 gas. 550 Kwh meer en 400 M3 gas minder dus. Afgerond is dat 1,4 Kwh per M3 gas dus. Wij gebruiken hem in een ruimte van 35 M2. We gebruiken hem ook de gehele zomer om te koelen overigens.
De airco is een 3,5 Kw Panasonic uit 2019 met 1 enkele binnenunit. Misschien kan iemand wat met deze gegevens.
Wij gaan voortaan altijd verwarmen. To +5 is dat zoiezo altijd rendabeler dan op gas verwarmen.
Bij de huidige prijzen van 3 EUR/M3 en 0,75EUR/kWh zit het omslagpunt bij een COP van 2,5. Het moet al gauw -5 of -10 worden voordat je bij zo'n COP komt en stoken met een ketel voordeliger is.
Precies. Overweeg nu ook een petroleumkacheltje voor het geval het te koud wordt. Ook goedkoper dan gas vermoed ik. Met een liter of 4 petroleum kun je wel een dag stoken.Heronimo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:38:
[...]
Bij hybride gebruik is het inderdaad nog beter en red je soms wel dit soort resultaten, zeker als de winter ook nog eens mild is.
Bij de huidige prijzen van 3 EUR/M3 en 0,75EUR/kWh zit het omslagpunt bij een COP van 2,5. Het moet al gauw -5 of -10 worden voordat je bij zo'n COP komt en stoken met een ketel voordeliger is.
En hoe gaat de lucht weer terug? ik mis de retourroosters/flow in je plaatje. Een 8kW unit (imho nogal aan de zware kant) doet rond de 1000m3/uur. Als dat niet een beetje naar rato terugstroomt per ruimte (bijv. onder die kast in je hal door uit andere posts) gaat dit echt niet lekker werken.sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:57:
Hallo allemaal,
We gaan de keuken en de bijkeuken nieuw aanbouwen en willen dan meteen een sateliet unit (airco) installeren om mee te gaan koelen en (bij)verwarmen.
Installateur heeft een aanbieding gedaan voor het volgende:
Apparatuur: Mitsubishi Heavy (5 jaar garantie op onderdelen)
Model buitenunit: FDC 71 VNX-W
Model binnenunit: Sataliet unit FDUM 71 VH
Koelvermogen: 3,2 ~ 8,0 kW
Verwarmingsvermogen: 3,6 ~ 9,0 kW
Energieklasse koelen/ verwarmen: A++ / A+
Geluidsniveau binnenunit: 25 / 38 dB(A) op 1 meter
Geluidsniveau buitenunit: Maximaal 66 dB(A) op 1 meter
De sateliet unit komt dan aan het plafond in de bijkeuken te hangen en van daar uit 3 kanalen naar 3 roosters (keuken, richting woonkamer en gang/hal).
Zie afbeelding van situatie:
[Afbeelding]
Wat vinden jullie van de opzet en de gekozen oplossen? Is 8kw koelvermogen niet te zwaar?
All-electric.
Nu de 5 GHz gewoon helemaal uit gezet en toen leek het te werken. Althans, ergens in het uitzetten daarvan pikte de app het opeens op dus mogelijk daardoor..dunno.Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:38:
[...]
Ik had de wifi idd op smart connect 2.4/5GHz staan dus dit nu expliciet uit elkaar getrokken en op de 2.4 GHz gaan zitten. Helaas blijft ie nog steeds hangen op "Reconnecting to your device".
Naderhand zegt Device not found on network en ik zit toch echt op hetzelfde netwerk.
Maar goed, het werkt nu
Kies in de app voor binnenunit stil bij ventilatorsnelheid en op de afstandbediening econo en het klagen is meteen voorbijTermy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:11:
[...]
Nu de 5 GHz gewoon helemaal uit gezet en toen leek het te werken. Althans, ergens in het uitzetten daarvan pikte de app het opeens op dus mogelijk daardoor..dunno.
Maar goed, het werkt nu. Jammer dat je in de app blijkbaar de intellieye en zo niet aan kan zetten. Vrouwlief is niet zo te spreken over de luchtstroom en het geluid vooralsnog..
Ik zou swing gewoon uitzetten. Ik doe hier 60m2 zonder swing. Lucht verspreid zich echt wel. Nooit in de luchtstroom zitten, zowel met koelen als verwarmen niet. @faavandamme Heb jij ook gelijk antwoord op je vragen.Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:11:
[...]
Nu de 5 GHz gewoon helemaal uit gezet en toen leek het te werken. Althans, ergens in het uitzetten daarvan pikte de app het opeens op dus mogelijk daardoor..dunno.
Maar goed, het werkt nu. Jammer dat je in de app blijkbaar de intellieye en zo niet aan kan zetten. Vrouwlief is niet zo te spreken over de luchtstroom en het geluid vooralsnog..
En het geluid nu al? Ik hoor met koelen helemaal niets. Draait op de auto blaasstand op echt het allerlaagste niveau. Maak dan je borst maar nat voor de winter. Dan maakt je je binnenunit meer geluid ben ik bang want dan redden de meesten het echt niet met de fluisterstand. (1 van de nadelen van luchtverwarming).
Ik heb een 5kw FDUM op de overloop hangen van onze tussenwoning. Werkt an sich goed, maar had (bestond niet) echt ook met 3kw uitgekund, zeker voor koelen. Daarnaast moet je echt deuren open laten voor de retourstroom lucht als het echt koud is en er dus veel warmte gestookt moet worden. Ik zit nu nog te denken aan een leiding naar beneden voor het winterseizoen, maar of dit efficiënt is....sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:57:
Hallo allemaal,
Wat vinden jullie van de opzet en de gekozen oplossen? Is 8kw koelvermogen niet te zwaar?
Ik zou altijd een koof maken in de hal en die uitvoer woonkamer in trekken. Voor retour kan je dan de aanslutiing in de "doorloop" gebruiken. Ik denk dat je dan met wat afstelwerk (en houd dat toegankelijk na wegwerken
===
Trouwens was wel een leuk project, waarbij de airco-boer de unit ophing en in werking stelde, en ik de bovenraampjes in de slaapkamers verving voor een plank met ingebouwd plenum en verstelbaar rooster, en alles met grote leidingen en afsluitbare pijpen inbouwde. Daarnaast een verlaagd plafond gemaakt. Bij ons waren de plafonds erg hoog, zodat je er nu vrijwel niets van ziet.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 46% gewijzigd door koppie op 10-08-2022 19:10 ]
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
Dat vraag ik me dus ook wel eens af.Falcon schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:16:
Voor de MHI gebruikers onder ons, ik begrijp 1 ding echt niet. Ik heb de airco nu ingesteld op:
Modus: Cooling
Fanspeed: AUTO
Targettemp: 23 graden
De gemeten temperatuur vlak bij het apparaat (buiten de airflow) is 21,6 graden.
Toch staat hij nu als een gek koude lucht te blazenWaarom gaat ie niet gewoon op standby?
De ene keer blijft ie netjes rond de ingestelde temperatuur hangen en de andere keer blijft ie of veel te hard blazen terwijl het al lang een stuk onder de ingestelde temperatuur is of hij blijft te zacht blazen waardoor het te warm blijft.
Stel ik dan de temperatuur 1 graad hoger of lager in en weer terug dan wordt de airco ineens wel "wakker" en gaat ie wel goed bijregelen..
B+g wifi ondersteuning aan in je router?Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:20:
Gisteren is het geïnstalleerd (zie sig) en ik probeer nu de boel te koppelen aan de Daikin app (onecta) maar dat werkt vooralsnog voor geen meter. Hij blijft het niet kunnen toevoegen, ook al heb ik wel al verbinding gehad en de firmware kunnen updaten. In het topic vind ik geen geval van Daikin, tenminste niet van het koppelen aan de app, dus iemand met een Daikin enig idee?
*edit
Zie net pas dat je het euvel al hebt gevonden.
[ Voor 5% gewijzigd door Nism0 op 10-08-2022 20:12 ]
Herkenbaar. Hier gebeurd dat soms ook. Het is inderdaad bijna altijd een graad of 2 koeler in de omgeving dan de ingestelde temperatuur. Je zou Eco Modus eens kunnen testen. Dan heeft hij een offset van 2 graden (2 graden warmer met koelen en 2 graden koeler bij verwarmen) en maakt hij minder geluid.coob schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:12:
[...]
Dat vraag ik me dus ook wel eens af.
De ene keer blijft ie netjes rond de ingestelde temperatuur hangen en de andere keer blijft ie of veel te hard blazen terwijl het al lang een stuk onder de ingestelde temperatuur is of hij blijft te zacht blazen waardoor het te warm blijft.
Stel ik dan de temperatuur 1 graad hoger of lager in en weer terug dan wordt de airco ineens wel "wakker" en gaat ie wel goed bijregelen..
Volgens mij zet hij het systeem dan vast op de allerlaagste stand waardoor het wel wat langer duurt voordat de gewenste temperatuur is bereikt, i.p.v. zo snel mogelijk de temperatuur proberen te halen, waardoor die harder kan gaan blazen.
Echter Eco modus werkt (vooralsnog) enkel via de afstandsbediening en wordt helaas gedeactiveerd zodra je de app gebruikt.
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Verschilt de eco-modus per type?ThaBEN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:48:
[...]
Herkenbaar. Hier gebeurd dat soms ook. Het is inderdaad bijna altijd een graad of 2 koeler in de omgeving dan de ingestelde temperatuur. Je zou Eco Modus eens kunnen testen. Dan heeft hij een offset van 2 graden (2 graden warmer met koelen en 2 graden koeler bij verwarmen) en maakt hij minder geluid.
Volgens mij zet hij het systeem dan vast op de allerlaagste stand waardoor het wel wat langer duurt voordat de gewenste temperatuur is bereikt, i.p.v. zo snel mogelijk de temperatuur proberen te halen, waardoor die harder kan gaan blazen.
Echter Eco modus werkt (vooralsnog) enkel via de afstandsbediening en wordt helaas gedeactiveerd zodra je de app gebruikt.
Volgens onze gebruiksaanwijzing werkt de eco-modus op een bewegingssensor (infrarood), en heeft deze een duidelijk verschillende werking tussen auto, en cool/warm. Wat beide overeenkomstig hebben is het bij geen beweging oplopen of afkoelen naar +15 of +33.
Maar misschien heb ik het verkeerd gelezen?
[ Voor 20% gewijzigd door Sjamo op 10-08-2022 20:58 ]
Met de ECO modus reageert de unit een stuk rustiger is mijn ervaring, de ontvochtigings functie is het meest constant heb ik recent uitgevonden.ThaBEN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:48:
[...]
Herkenbaar. Hier gebeurd dat soms ook. Het is inderdaad bijna altijd een graad of 2 koeler in de omgeving dan de ingestelde temperatuur. Je zou Eco Modus eens kunnen testen. Dan heeft hij een offset van 2 graden (2 graden warmer met koelen en 2 graden koeler bij verwarmen) en maakt hij minder geluid.
De normale modus gebruik ik nooit.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
In mijn MHI SRK ZS zit géén bewegingssensor. Lijkt er inderdaad op dat Eco Modus anders werkt dan bij de versie met bewegingssensor.Sjamo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:52:
[...]
Verschilt de eco-modus per type?
Volgens onze gebruiksaanwijzing werkt de eco-modus op een bewegingssensor (infrarood), en heeft deze een duidelijk verschillende werking tussen auto, en cool/warm. Wat beide overeenkomstig hebben is het bij geen beweging oplopen of afkoelen naar +15 of +33.
Maar misschien heb ik het verkeerd gelezen?
Als ik bij mij de handleiding lees is Eco Modus puur een offset van 2 graden + het voorkomen van overmatig koelen/verwarmen om de kamer zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen en kun je de fan speed ook niet wijzigen in Eco Modus, welke dan standaard op de laagste stand staat.
[ Voor 24% gewijzigd door ThaBEN op 10-08-2022 21:09 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Meestal gaat het wel goed hoor maar af en toe blijft ie te hard doorkoelen.
Stil is ie sowieso wel in mijn label A woning.
Hij houdt de ruimte op zijn sloffen koel.
Dat klinkt wel handiger dan dat van onsThaBEN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:58:
[...]
In mijn MHI SRK ZS zit géén bewegingssensor. Lijkt er inderdaad op dat Eco Modus anders werkt dan bij de versie met bewegingssensor.
Als ik bij mij de handleiding lees is Eco Modus puur een offset van 2 graden + het voorkomen van overmatig koelen/verwarmen om de kamer zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen en kun je de fan speed ook niet wijzigen in Eco Modus, welke dan standaard op de laagste stand staat.
[Afbeelding]
Wanneer je bij ons niet af en toe beweegt lijkt het meer op een soort luxe stand by mode
Ik heb hem maandag voor het eerst op deze modus gezet, en hij bleeft na een start op ongeveer 500 a 600W ipv 2200 a 2300 W op rond de 25W draaien (7W is standby).
Nu ook hier op gezet om eens te kijken wat het doet.
Als je in de technische handleiding kijkt van de MHI SRK ZS zie je dat die temperatuur afwijking afhankelijk is van de verstreken tijd vanaf het moment dat de eco stand aangezet wordt. Eerst uur weinig offset, na éen uur iets meer, en na twee uur maximaal.ThaBEN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:58:
[...]
In mijn MHI SRK ZS zit géén bewegingssensor. Lijkt er inderdaad op dat Eco Modus anders werkt dan bij de versie met bewegingssensor.
[Afbeelding]
@MotorBeast Hij stond niet bepaald in de laagste stand. Ook niet de hoogste, vermoed ik, maar wanneer ik die comfort en zo settings aanzette werd het beduidend stiller (en ook acceptabel voor haar) maar het is niet helemaal duidelijk of dat ook een goed idee is. Het zal nog even testen zijn wat de ideale setting is voor de woonkamer. Vooralsnog maar op 25 ipv 24 graden gezet zodat ze niet naar buiten gaat om op te warmen..
Overigens heb ik hem op de 1e verdieping op swing gezet tot de flapjes naar de gewenste kant wezen en toen weer uit gezet. Nu blijft het zo staan dus dat is mogelijk ook een optie om het constant van ons af te laten blazen zodat ze er echt geen last van kan hebben.
Ik denk de meeste (zo niet alle) beginnende L/L gebruikers even hebben zitten spelen met de instellingen voordat ze de beste stand voor de eigen situatie hebben gevonden door de hoeveelheid variabelen. Er is een leercurve en het is niet zo recht toe recht aan als met een traditionele CV.Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:45:
@objectief2 Ja, dat lost het probleem mogelijk ook op. Hoewel de voornaamste klacht was dat het te koud was.
@MotorBeast Hij stond niet bepaald in de laagste stand. Ook niet de hoogste, vermoed ik, maar wanneer ik die comfort en zo settings aanzette werd het beduidend stiller (en ook acceptabel voor haar) maar het is niet helemaal duidelijk of dat ook een goed idee is. Het zal nog even testen zijn wat de ideale setting is voor de woonkamer. Vooralsnog maar op 25 ipv 24 graden gezet zodat ze niet naar buiten gaat om op te warmen..
Overigens heb ik hem op de 1e verdieping op swing gezet tot de flapjes naar de gewenste kant wezen en toen weer uit gezet. Nu blijft het zo staan dus dat is mogelijk ook een optie om het constant van ons af te laten blazen zodat ze er echt geen last van kan hebben.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
dat word dan nu de WAF compliant modus ?objectief2 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:22:
[...]
Kies in de app voor binnenunit stil bij ventilatorsnelheid en op de afstandbediening econo en het klagen is meteen voorbij
even terug komende op die oil trap
als de binnen en buiten unit ongeveer gelijk hangen is hier al helemaal geen spraken van en als dat al zou zijn dan pas bij meer dan 10 meter leiding werk?
dus hij kan boven en beneden de binnen unit hangen zolang minder dan 10 meter leiding (daikin ) is alles goed zijn geen oil traps nodig?
[ Voor 36% gewijzigd door Maxwp op 10-08-2022 23:53 ]
Net mijn energie rekening gehad en totaal gas verbruik is net onder de 1000m3, minder dan voorheen (1300). Waarschijnlijk door de zachte winter en misschien een beetje doordat ik de CV temperatuur verlaagd heb tot 55c geloof ik. Kortom, ik twijfel ook tussen 3.5 en 5kW maar ga denk ik voor 3.5 omdat het meerendeel van het jaar er helemaal niet of slechts een beetje verwarmd hoeft worden.
Sinds mei dit jaar hebben wij hier een FVXM-A hangen. Hier voornamelijk beïnvloed door constructie huis (paste mooi in een ondiepe nis) en WAF speelde mee.Torgo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:55:
Ik lees al een hele tijd mee en langzaam aan ben ik mij ook aan het oriënteren op een airco in de woonkamer. Ik lees nog niet zoveel over vloer model vs wandmodel. Zelf neig ik naar vloer model zoals de Daikin Perfera - FVXM-A. Ik zou hem vooral gebruiken om te verwarmen maar ook wel om te koelen. Wat is jullie mening/advies mbt wand of vloer model?
Net mijn energie rekening gehad en totaal gas verbruik is net onder de 1000m3, minder dan voorheen (1300). Waarschijnlijk door de zachte winter en misschien een beetje doordat ik de CV temperatuur verlaagd heb tot 55c geloof ik. Kortom, ik twijfel ook tussen 3.5 en 5kW maar ga denk ik voor 3.5 omdat het meerendeel van het jaar er helemaal niet of slechts een beetje verwarmd hoeft worden.
[Afbeelding]
Over verwarmen kan ik nog niks zeggen, maar dat gaan we deze winter er ook zeker mee doen.
Onderstaande grafiek is van een dag. Er word dus veel gependeld. Ik snap hier alleen een ding niet aan. Hij gaat aan verbruikt ergens tussen de 400 en 500 watt en gaat dan uit om dit vervolgens te herhalen.
Waarom gaat hij bijvoorbeeld niet gewoon rustig draaien voor langere tijd op bijvoorbeeld 120 watt. Het is net of die überhaupt niet moduleert. Zie hieronder de grafiek. Of is dit normaal.
Ik vind het steeds aan en uitslaan storend voor de buren namelijk.
[ Voor 50% gewijzigd door vangoghnl op 11-08-2022 01:53 ]
[ Voor 99% gewijzigd door vangoghnl op 11-08-2022 01:52 ]
Lijkt mij op het eerste gezicht een te grote unit voor een slaapkamer dus pendel gedrag. Misschien helpt de silent modus, dit zou buiten voor maar 38 dB(a) op een meter zorgen.vangoghnl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 01:48:
Toch nog een vraagje over mijn Mitsubishi hvi zsx 3.5kw. ingesteld op 22 graden blaasstand automatisch. Betreffende unit hangt op de slaapkamer.
Onderstaande grafiek is van een dag. Er word dus veel gependeld. Ik snap hier alleen een ding niet aan. Hij gaat aan verbruikt ergens tussen de 400 en 500 watt en gaat dan uit om dit vervolgens te herhalen.
Waarom gaat hij bijvoorbeeld niet gewoon rustig draaien voor langere tijd op bijvoorbeeld 120 watt. Het is net of die überhaupt niet moduleert. Zie hieronder de grafiek. Of is dit normaal.
[Afbeelding]
Zijn de slaapkamer deuren gesloten? Anders zou je die open kunnen laten. Setpoint steeds iets verlagen gedurende de dag en de unit aan het werk houden is wellicht een optie. Ik kan me herinneren dat je de unit een poos terug (geknepen) op de laagste fanstand hebt draaien boven?vangoghnl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 01:48:
Toch nog een vraagje over mijn Mitsubishi hvi zsx 3.5kw. ingesteld op 22 graden blaasstand automatisch. Betreffende unit hangt op de slaapkamer.
[Afbeelding]
Wat is de inhoud en ligging van de slaapkamer?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Sowieso een te grote unit voor een slaapkamer, maar het minimum vermogen ligt gelijk met de kleinere varianten, dus wat dat betreft was er geen verschil geweest.justben schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 06:30:
[...]
Lijkt mij op het eerste gezicht een te grote unit voor een slaapkamer dus pendel gedrag. Misschien helpt de silent modus, dit zou buiten voor maar 38 dB(a) op een meter zorgen.
Silent modus gaat hier geen verschil maken - dat ding draait al op z'n laagste stand.
@vangoghnl Wat gebeurt er als je een hogere fanstand (3 bijvoorbeeld) forceert? Misschien blijft de lucht wat hangen. Temperatuur een graadje lager of de deur wat open laten kan ook al schelen.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Is het niet zo dat ondanks hetzelfde minimale vermogen als de kleinere units dat de opstartcurve met een 3,5 hoger is qua luchthoeveelheid en opgebrachte koude en daardoor misschien dit gedrag vertoont?GermanPivo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:04:
[...]
Sowieso een te grote unit voor een slaapkamer, maar het minimum vermogen ligt gelijk met de kleinere varianten, dus wat dat betreft was er geen verschil geweest.![]()
Silent modus gaat hier geen verschil maken - dat ding draait al op z'n laagste stand.
@vangoghnl Wat gebeurt er als je een hogere fanstand (3 bijvoorbeeld) forceert? Misschien blijft de lucht wat hangen. Temperatuur een graadje lager of de deur wat open laten kan ook al schelen.
@vangoghnl je zou de dry modus eens kunnen proberen er zijn er hier waar dat werkt zonder of al teveel gependel.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat zou nog wel eens kunnen inderdaad, maar dat is natuurlijk niet terug te vinden in de data sheets.Servee schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:09:
[...]
Is het niet zo dat ondanks hetzelfde minimale vermogen als de kleinere units dat de opstartcurve met een 3,5 hoger is qua luchthoeveelheid en daardoor misschien dit gedrag vertoont?
Heb een 2,5 kW single hangen hier, maar nog niet echt mee gekoeld, dus heb zelf geen vergelijkingsmateriaal voor een kleinere unit.
Onze 4kW duo start op rond de 300W om daarna omlaag te moduleren of wat extra gas te geven.
Deur van de slaapkamer staat al open om de slaapkamer van onze dochters wat mee te koelen.
Lagere temperatuur zorgt voor hetzelfde gedrag hij heeft het echt in een mum van tijd op de gewenste temperatuur. En doet dan precies hetzelfde. Slaapkamer ligt op het zuiden. Huis komt uit 1995 en ramen zijn dubbel glas. Slaapkamer is ongeveer 13m2
Zonder airco met de zon op de ramen is het boven echt bloedheet. Ik zal hem eens proberen te forceren.
Bij mijn Daikin is de software zo getuurd dat standaard de opstart altijd hoog is, wat normaal gesproken perfect werkt maar kan me voorstellen dat indien de kamer al op temperatuur is, en de verdamper ijskoud dat dit fout kan gaan met een restart en flinke hoeveelheid lucht.GermanPivo schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:41:
[...]
Dat zou nog wel eens kunnen inderdaad, maar dat is natuurlijk niet terug te vinden in de data sheets.
Heb een 2,5 kW single hangen hier, maar nog niet echt mee gekoeld, dus heb zelf geen vergelijkingsmateriaal voor een kleinere unit.
Onze 4kW duo start op rond de 300W om daarna omlaag te moduleren of wat extra gas te geven.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Zet m vandaag eens uit laat de verdamper op kamertemperatuur komen dan aan (op tijd voor de hitte in huis komt) en op setpoint 22, en dan op dry modus. Wat ik hier gelezen heb dat dit wel verschil kan maken want de unit regelt dan niet op temperatuur maar op luchtvochtigheid en de unit koelt sowieso op dry modus.vangoghnl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:46:
Bedankt voor jullie informatie.
Deur van de slaapkamer staat al open om de slaapkamer van onze dochters wat mee te koelen.
Lagere temperatuur zorgt voor hetzelfde gedrag hij heeft het echt in een mum van tijd op de gewenste temperatuur. En doet dan precies hetzelfde. Slaapkamer ligt op het zuiden. Huis komt uit 1995 en ramen zijn dubbel glas. Slaapkamer is ongeveer 13m2
Zonder airco met de zon op de ramen is het boven echt bloedheet. Ik zal hem eens proberen te forceren.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik werk met nachtverlaging en heb een programma ingesteld waarbij de airco iets eerder (uurtje uit mijn hoofd) begint met verwarmen van de begane grond dan de cv. Zo vult de cv de resultaten van de airco aan.JSA schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:03:
Hoe bijverwarmen met airco 3.5 Kw.
Hoe regel je het dusdanig in dat de airco eerst tot bijvoorbeeld 19c verwarmd in de winter en dat je CV daarna pas aanslaat tot bijvoorbeeld 21c en je dus toch bespaart op gas (en je CV niet eerder aanslaat )
Daikin Eye bedoel je? Die kun je dimmen/uitschakelen met de afstandsbediening. Ik heb ze in de slaapkamers gedimd omdat het licht ervan best aanwezig was daar. Maar misschien had je dat al gevonden omdat je het hebt over de app, ook een gemiste kans van daikin als je het mij vraagt.Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:11:
[...]
Net zoals het gedoe dat ik, net zoals jij dus, hebt gehad met de wifi instellingen van 2.4 /5ghz. Zijn eenmalige problemen, maar doen wel veel afbreuk aan de eerste ervaringen met de daikin airco net op het eerste moment dat je er gebruik van gaat maken.
[ Voor 25% gewijzigd door Bezzerk op 11-08-2022 08:57 ]
Ik woon in een kleine hoekwoning, uit 1925. Boven op zolder slaapt de dochter en daar wordt het dus snoeiheet en de eerste verdieping is ook niet best.
Adviseur van installatiebedrijf adviseerde 1 buiten en 1 binnenunit, in de nok. Die blaast dan zowel het kleine kamertje op zolder als de 2 kamertjes op de eerste verdieping, door de open trap heen. Gezien de afmetingen van ons huis geloof ik dat ook wel.
De prijs schrok ik echter enorm van.
Panasonic KIT-TZ35-WKE binnenunit
PANASONIC CU-TZ35-WKE buitenunit
incl. wifi
incl. montage en materiaal is de offerte 2850 euro.
of
DAIKIN FTXP-35M
DAIKIN RXP-35M
incl. montage en materiaal 3.250,79 incl. BTW
Zijn die prijzen beetje marktconform?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
3,5kW op 13m2, das een flinke zeg maarvangoghnl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:46:
Misschien heb je baat bij een externe temperatuursensor.
Wij hebben ook net een vloermodel hangen, een MHI 5kW. Dit ivm de hoge nok in de woonkamer van 5,5 meter. Daarbij kon met een vloerunit bij ons het leidingwerk buiten, op een halve meter na, uit zicht worden geplaatst. Het schijnt ook een aangenamere luchtstroom te zijn, maar dat kan ik lastig vergelijken. Hoofdoel is in de winter verwarmen, maar ik moet zeggen dat het nu ook wel aangenaam is. Ik ben qua aantal kW maar afgegaan op het aantal kuub (170) van de woonkamer en het gasverbruik van de afgelopen jaren. Qua gasverbruik zaten we ook rond de 1000m3.Torgo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:55:
Ik lees al een hele tijd mee en langzaam aan ben ik mij ook aan het oriënteren op een airco in de woonkamer. Ik lees nog niet zoveel over vloer model vs wandmodel. Zelf neig ik naar vloer model zoals de Daikin Perfera - FVXM-A. Ik zou hem vooral gebruiken om te verwarmen maar ook wel om te koelen. Wat is jullie mening/advies mbt wand of vloer model?
[Afbeelding]
Ter referentie: Ik betaal straks 4.000 Euro voor 2x Daikin FTXP35M + RXP35M inc. installatie.bonzz.netninja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:05:
Ik kan wel wat hulp gebruiken met bomen en bos en heel veel aanbod.
Ik woon in een kleine hoekwoning, uit 1925. Boven op zolder slaapt de dochter en daar wordt het dus snoeiheet en de eerste verdieping is ook niet best.
Adviseur van installatiebedrijf adviseerde 1 buiten en 1 binnenunit, in de nok. Die blaast dan zowel het kleine kamertje op zolder als de 2 kamertjes op de eerste verdieping, door de open trap heen. Gezien de afmetingen van ons huis geloof ik dat ook wel.
incl. wifi
of
DAIKIN FTXP-35M
DAIKIN RXP-35M
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
WauW, dat klinkt érg zuinig.Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
Mijn slaapkamer koel ik van 19h tot 7h. In die tijd ging er gisteren 0.8 kWh door. Dat zou een gemiddeld vermogen van 66W moeten zijn. Ik denk niet dat er een unit bestaat die dat kan.
Welk merk/type single split?
Welke stand zet je je je airco dan op qua temp en blaassnelheid etc ?
Welk apparaat gebruik je voor monitoring verbruik?
Denk niet dat ik dat haal met mijn MHI SRK25ZM-S.
Heb nog geen device die mooie verbruik grafieken maakt. Heb nu alleen een plug die live verbruik laat zien en daar zie ik toch vaak ~250watt staan. Maar weet niet of hij in nacht terug pendelt en over een tijdsbestek van bijv 12 uur dus ook interessanter is geworden qua totaal verbruik. Ik hoop het wel...
Hier staat Daikin in multisplit 9kW buiten en 5+3.5+2.2+2.5 binnen.Allewijn schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:49:
[...]
WauW, dat klinkt érg zuinig.
Welk merk/type single split?
Welke stand zet je je je airco dan op qua temp en blaassnelheid etc ?
Welk apparaat gebruik je voor monitoring verbruik?
Denk niet dat ik dat haal met mijn MHI SRK25ZM-S.
Heb nog geen device die mooie verbruik grafieken maakt. Heb nu alleen een plug die live verbruik laat zien en daar zie ik toch vaak ~250watt staan. Maar weet niet of hij in nacht terug pendelt en over een tijdsbestek van bijv 12 uur dus ook interessanter is geworden qua totaal verbruik. Ik hoop het wel...
De zuinigheid komt door de instelling, isolatie en zonwering.
Ik monitor enkel via de Daikin app. Verbruiksgrafieken zijn nuttig voor een tijdje, maar ik heb ze niet.
Ik denk dat ik ook regelmatig 250W verbruik, maar wel in aan/uit modus voor de slaapkamer. Tijdens de nacht staat airco alleen aan in de slaapkamer en die staat op 23 graden.
Nu sinds 10h staat de airco aan beneden (5+3.5), met een gevraagde temp van 25 graden.
En deze morgen tot 10h heb ik alles open gezet. Het was lekker koel deze morgen buiten, dus wat gratis koude sla ik niet af, en het is gewoon aangenaam om alles eens goed door te luchten.
Rond de middag komt de zon op de achterramen, en dan gaat het knikarmscherm naar buiten, dat scheelt enorm in opwarming.
Ik gebruik hier nu ook de ontvochtigingsfunctie, maar de unit lijkt hierbij ook te koelen, zij het minder snel.revolution-nl schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:53:
[...]
Met de ECO modus reageert de unit een stuk rustiger is mijn ervaring, de ontvochtigings functie is het meest constant heb ik recent uitgevonden.
De normale modus gebruik ik nooit.
Weet iemand of het klopt dat bij ontvochtigen de unit nog steeds koelt?
VidaR-9 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
Ik gebruik hier nu ook de ontvochtigingsfunctie, maar de unit lijkt hierbij ook te koelen, zij het minder snel.
Weet iemand of het klopt dat bij ontvochtigen de unit nog steeds koelt?
Servee schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:04:
[...]
Wat ik hier gelezen heb dat dit wel verschil kan maken want de unit regelt dan niet op temperatuur maar op luchtvochtigheid en de unit koelt sowieso op dry modus.
Ik moet misschien ook nog even 'wennen' aan het instellen van gewoon wat hogere setpoint temperaturen. Nu zet ik hem in slaapkamer op 20 of 21 graden en 1 of 2 streepjes en niet op automatisch want dan blaast hij wat te hard de eerste 'uren' qua geluid.Tommie12 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
Hier staat Daikin in multisplit 9kW buiten en 5+3.5+2.2+2.5 binnen.
De zuinigheid komt door de instelling, isolatie en zonwering.
Ik monitor enkel via de Daikin app. Verbruiksgrafieken zijn nuttig voor een tijdje, maar ik heb ze niet.
Ik denk dat ik ook regelmatig 250W verbruik, maar wel in aan/uit modus voor de slaapkamer. Tijdens de nacht staat airco alleen aan in de slaapkamer en die staat op 23 graden.
Nu sinds 10h staat de airco aan beneden (5+3.5), met een gevraagde temp van 25 graden.
En deze morgen tot 10h heb ik alles open gezet. Het was lekker koel deze morgen buiten, dus wat gratis koude sla ik niet af, en het is gewoon aangenaam om alles eens goed door te luchten.
Rond de middag komt de zon op de achterramen, en dan gaat het knikarmscherm naar buiten, dat scheelt enorm in opwarming.
23+ graden lijkt mij gewoon te warm qua gevoel...
Vannacht had ik hem op 1 streepje fan snelheid met 22 graden (gestart om 22:00) en vanochtend om 07:00 was het op een losse temp meter 19.9 graden, dus hij schiet ook wat door denk ik...
Probeer eens te koelen op de ontvochtigingsstand, hier zorgt dat voor minder gependel, toevallig vandaag weer overgeschakeld naar de normale ECO stand om toch eens te vergelijken met gisteren en ik zie direct weer aan-uit gedrag.vangoghnl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 01:48:
[Afbeelding]
Hij staat nu dus weer op ontvochtigen
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 11-08-2022 11:28 ]
In jouw geval zou ik juist de fluisterstand proberen. Bij een hoge stand heeft hij binnen no time de boel op temperatuur en slaat af. Normaal gedrag.vangoghnl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:46:
En te warm op je ramen: https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie Had ik vroeger op mijn ramen voordat ik Thermobel AGC warmtewerend glas had. Werkt top. Je verliest wat warmte instraling in de winter maar dat weegt niet op tegen de winst in de zomer.
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2022 12:13 ]
Goede vraag. Hoe werkt dit dan? Waarom is dit bij een gewone airco niet nodig en hierbij wel? Ik ben een leek zoals je merktRonJ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
En hoe gaat de lucht weer terug? ik mis de retourroosters/flow in je plaatje. Een 8kW unit (imho nogal aan de zware kant) doet rond de 1000m3/uur. Als dat niet een beetje naar rato terugstroomt per ruimte (bijv. onder die kast in je hal door uit andere posts) gaat dit echt niet lekker werken.
Wellicht overbodige toevoeging maar er komt een kastje te hangen welke stuurt op binnentemperatuur in de doorloop.
mm dat is wel aanzienlijk minder. Is jouw leverancier een prijsvechter of is mijn offerte gewoon bizar hoog?Katth schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:01:
[...]
Ter referentie: Ik betaal straks 4.000 Euro voor 2x Daikin FTXP35M + RXP35M inc. installatie.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Informeer eens bij Climasense. Doen heel Nederland. Prijzen zie website.bonzz.netninja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
mm dat is wel aanzienlijk minder. Is jouw leverancier een prijsvechter of is mijn offerte gewoon bizar hoog?
Jouw offerte is bizar hoog, volgens mij is 2000-2200 per ruimte ongeveer het gemiddelde voor een A merk.bonzz.netninja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
mm dat is wel aanzienlijk minder. Is jouw leverancier een prijsvechter of is mijn offerte gewoon bizar hoog?
Vorig jaar (voor de inflatie golf) 1650 euro betaald voor een MHI 3.5ZS incl. alles.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 11-08-2022 12:07 ]
Mijn units boven staan hier nu op 24 graden. Resulteert in 23 graden 2 hele bovenverdiepingen. Beneden 25 graden is 23 graden binnen. Zodra het in de avond buiten iets afkoelt zet ik ze boven op 23 graden maakt 22 graden en is comfortabel genoeg om te slapen (vinden wij). Je lichaam went vanzelf. 18/19 graden is fijn in de winter. De fout die veel nieuwe gebruikers maken is te laag koelen.Allewijn schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:23:
[...]
Ik moet misschien ook nog even 'wennen' aan het instellen van gewoon wat hogere setpoint temperaturen. Nu zet ik hem in slaapkamer op 20 of 21 graden en 1 of 2 streepjes en niet op automatisch want dan blaast hij wat te hard de eerste 'uren' qua geluid.
23+ graden lijkt mij gewoon te warm qua gevoel...
Vannacht had ik hem op 1 streepje fan snelheid met 22 graden (gestart om 22:00) en vanochtend om 07:00 was het op een losse temp meter 19.9 graden, dus hij schiet ook wat door denk ik...
Ook de L/L jongens hebben de hype ontdekt. Wij waren nog op tijd. Voor L/W krijg ik ook bizarre prijzen.revolution-nl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:05:
[...]
Jouw offerte is bizar hoog, volgens mij is 2000-2200 per ruimte ongeveer het gemiddelde voor een A merk.
Vorig jaar (voor de inflatie golf) 1650 euro betaald voor een MHI 3.5ZS incl. alles.
MotorBeast schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:08:
[...]
Mijn units boven staan hier nu op 24 graden. Resulteert in 23 graden 2 hele bovenverdiepingen. Beneden 25 graden is 23 graden binnen. Zodra het in de avond buiten iets afkoelt zet ik ze boven op 23 graden maakt 22 graden en is comfortabel genoeg om te slapen (vinden wij). Je lichaam went vanzelf. 18/19 graden is fijn in de winter. De fout die veel nieuwe gebruikers maken is te laag koelen.
Dat is allemaal heel persoonlijk, zoveel mensen zoveel wensen, de slaapkamer hebben wij bijv. ook bij deze temperaturen op 20c.MotorBeast schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:08:
[...]
Je lichaam went vanzelf. 18/19 graden is fijn in de winter. De fout die veel nieuwe gebruikers maken is te laag koelen.
22c vinden wij nu erg prettig in de woonkamer. In de winter is dat 20.5.
Voor mijn offertes zat de 3.5(MHI) ook wel onder de 2000 ps, 16-1800 dacht ik. Dit zijn wel bedragen voor 'simpele installaties'.bonzz.netninja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
Ik heb een andere units met lastige en lange route (8 meter) voor kabels waarbij er ook nog meterkast werkzaamheden moeten gebeuren...dan wordt het al snel weer tikje duurder..
Dus moet wel vergelijken met de juiste situatie.
Inderdaad niet normaal. ik was ook net voor de supply-chain problemen. Snel maar een waterput in de tuin laten slaan voordat de massa dat ontdektMotorBeast schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
Ook de L/L jongens hebben de hype ontdekt. Wij waren nog op tijd. Voor L/W krijg ik ook bizarre prijzen.
Het inzicht bij mensen dat je met een airco goedkoop kan verwarmen begint ook pas sindskort onder de aandacht te komen, toen je twee jaar geleden riep dat je met een airco verwarmde zat iedereen je nog glazig aan te kijken
[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 11-08-2022 12:17 ]
Zeker geen prijsvechter, is een klein bedrijf in de regio. Hij was met andere merken ook richting de 1.000 Euro goedkoper met andere concurrenten uit de regio.bonzz.netninja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Snap ik , maar ik zou in ieder geval niet onder de 20 graden gaan koelen.revolution-nl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:12:
[...]
[...]
Dat is allemaal heel persoonlijk, zoveel mensen zoveel wensen, de slaapkamer hebben wij bijv. ook bij deze temperaturen op 20c.
Ik weet nog toen ik 25 jaar geleden in de buitendienst zat ik in de auto handmatig de verwarming nog moest instellen ik het overal koud had omdat ik in een sauna zat tijdens het rijden. Ik ga me van de winter met de huidige energieprijzen toch echt laten wennen aan iets lagere temperaturen. Alles went. En overdag nu toch regelmatig naar buiten gaan. Dan voelt 22 graden in de slaapkamer ook als een vrieskast.
Het is persoonlijk ja. Ik wil het in de slaapkamer zo koud mogelijk. Dus zet ik de airco op 18 graden. Die 18 graden wordt ook vaak genoemd als de gezondste temperatuur om bij te slapen.revolution-nl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:12:
[...]
[...]
Dat is allemaal heel persoonlijk, zoveel mensen zoveel wensen, de slaapkamer hebben wij bijv. ook bij deze temperaturen op 20c.
Maar ik heb er geen probleem mee als het in de huiskamer 23 graden is.
Waarom zou dat 'fout' zijn? Is toch iedereen zijn persoonlijke keuze?MotorBeast schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:08:
[...]
De fout die veel nieuwe gebruikers maken is te laag koelen.
Wij zelf zetten ze niet lager dan 24 à 25 omdat we dat een prima temperatuur vinden en en ander maakt weer een andere keuze.
Zet je airco in het hele huis maar eens op 18 graden, zit daar een paar uur in en stap dan eens naar buiten in 32 graden. Gezond voor je lijf en interne temperatuur regeling....niet dus. Ik ben gezond, mijn vrouw heeft hartklachten. Zij voelt direct wat dit met je lijf doet. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gezondheid, stroomrekening en zoals je zegt je persoonlijke keuze. Ik vind het fout op alle fronten.Jef61 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:35:
[...]
Waarom zou dat 'fout' zijn? Is toch iedereen zijn persoonlijke keuze?
Wij zelf zetten ze niet lager dan 24 à 25 omdat we dat een prima temperatuur vinden en en ander maakt weer een andere keuze.
Ik ren ook al die winkels snel uit waar ze op standje ijspegel staan.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2022 13:59 ]
Niet mee eens. 18 graden is misschien wat overdreven maar in de winter stap je toch van 0 graden ook naar 20 graden (en dus ook andersom)?MotorBeast schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Zet je airco in het hele huis maar eens op 18 graden, zit daar een paar uur in en stap dan eens naar buiten in 32 graden. Gezond voor je lijf en interne temperatuur regeling....niet dus. Ik ben gezond, mijn vrouw heeft hartklachten. Zij voelt direct wat dit met je lijf doet. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gezondheid, stroomrekening en zoals je zegt je persoonlijke keuze. Ik vind het fout op alle fronten.
De woonkamer staat hier niet koeler dan 22-23 graden, dat is voor ons prima en lekker. De slaapkamer mag best wat koeler, die staat ook regelmatig op 19 graden. Zoek maar eens op wat de ideale slaaptemperatuur is. Ik (wij) slapen erg slecht als het warmer is dan 22 graden.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Verder zinloze discussie. Het is gewoon persoonlijk en denk niet dat iemand mag de discussie opeens z’n airco kouder of warmer gaat zetten.
In de winter heb ik toch echt een trui en jas aan, krijgt mijn lichaam geen klap van de koude en blijft mijn interne temperatuur gewoon stabiel. Doe wat je niet laten kan. Ik kom wel in een vrieskast als ik mijn laatste adem uitblaas.Headshot_NL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Niet mee eens. 18 graden is misschien wat overdreven maar in de winter stap je toch van 0 graden ook naar 20 (en dus ook andersom)?
De woonkamer staat hier niet koeler dan 22-23 graden, dat is voor ons prima en lekker. De slaapkamer mag best wat koeler, die staat ook regelmatig op 19 graden. Zoek maar eens op wat de ideale slaaptemperatuur is. Ik (wij) slapen erg slecht als het warmer is dan 22 graden.
Ik zeg ook niet dat jij het fout doet. Er is gewoon geen goed of fout maar een voorkeur. Jij hebt het over een beginnersfout maar dat is geen feit maar je eigen mening.MotorBeast schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:03:
[...]
In de winter heb ik toch echt een trui en jas aan, krijgt mijn lichaam geen klap van de koude en blijft mijn interne temperatuur gewoon stabiel. Doe wat je niet laten kan. Ik kom wel in een vrieskast als ik mijn laatste adem uitblaas.
Ik fik wel op als ik dood ben, nu nog niet
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Precies en laat het daar dan ook bij.
Om de één of andere reden vind je het steeds nodig om je persoonlijke voorkeur hier neer te pennen. Ik vind dat storend (en vermoed niet de enige) en het strand steeds weer in off topic geneuzel.
Tja, en toch is bewezen dat een sauna gezond is. In Finland lopen ze van 90 graden zo de sneeuw in :-).MotorBeast schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
Zet je airco in het hele huis maar eens op 18 graden, zit daar een paar uur in en stap dan eens naar buiten in 32 graden. Gezond voor je lijf en interne temperatuur regeling....niet dus. Ik ben gezond, mijn vrouw heeft hartklachten. Zij voelt direct wat dit met je lijf doet. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gezondheid, stroomrekening en zoals je zegt je persoonlijke keuze. Ik vind het fout op alle fronten.
Ik ren ook al die winkels snel uit waar ze op standje ijspegel staan.
[...]
dat word dan nu de WAF compliant modus ?
Dat is persoonlijk, maar de luchtstroming en het geluid kun je gelukkig zelf regelen. En de temperatuur is vaak een compromis als je met meerdere bewoners bent
Bij een "gewone airco" zuigt de aan de wand gemonteerde binnenunit bovenop warme lucht aan vanaf het plafond en blaast deze onderop de unit omlaag weer uit. Die lucht mengt zich in de ruimte, warmt op en stijgt tegen het plafond, repeat. En dit dan met 100'en m3's per uur.sifaka86 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:52:
[...]
Goede vraag. Hoe werkt dit dan? Waarom is dit bij een gewone airco niet nodig en hierbij wel? Ik ben een leek zoals je merkt
Wellicht overbodige toevoeging maar er komt een kastje te hangen welke stuurt op binnentemperatuur in de doorloop.
Dat is bij een kanaalunit niet anders, de retour- cq. inlaat-luchtstroom is net zo belangrijk voor een goede werking als de uitblaas stroom. Dit traject moet ook minimaal net zo groot bemeten zijn, liefst nog iets groter. Alleen vergeten veel mensen (de professionals inclusief) dat altijd in het ontwerp mee te nemen.
Als ik een willekeurige 8kW kanaalunit van LG pak (allemaal ongeveer hetzelfde) dan doet deze een air flow rate van 19-22, dus laten we zeggen 20m3 per minuut. Dat betekend dus dat elke ~10 minuten de hele inhoud van je woning door de unit heen gaat. Dat ga je echt niet allemaal onder je deur naar de overloop door trekken zonder dat de boel gaat fluiten en je veel teveel onderdruk krijgt en je unit in het gunstigste geval de boel totaal niet op temperatuur krijgt, maar waarschijnlijker na 10 minuten in een error schiet omdat ie zn energie niet kwijt kan aan de binnenunit.
Voorbeeld:
Ik heb bij een vriend een tweetal 5kW kanaalunits opgehangen, en toen heeft ie tegen mijn advies in de uitblaaskanalen verkleint van 150 naar 125mm en een evenredig te kleine aanvoer gemaakt (was makkelijker ivm bestaande plafondhoogtes en koofjes). Resultaat, de unit kreeg het niet koud, had een torenhoog verbruik en schoot op de warme dagen steeds in een enderpressure error. Pas nadat we alles vervangen hebben door 150/160mm slangen en buizen en er een extra retourkanaal is gemaakt werkt het wel gewoon naar behoren.
Als ik even snel reken aan de benodigde grote van het luchtkanaal (ik gebruik hiervoor altijd de Vent Tools app van Lindab op mn telefoon), dan heb je bij een deur van 81cm breedte tussen het kozijn, een airflow van 1200m3/uur en een luchtsnelheid van 5m/s (en dat is al vrij hoog, nog hoger ga je echt irritant horen suizen) een ruimte onder je deur van 82mm tot de grond nodig. Dat ziet er echt niet uit.
Je zal dus, liefst in iedere ruimte met een uitblaasrooster, ook een retourrooster in de muur moeten plaatsen zodat de lucht evenredig kan terugstromen naar de bijkeuken waar de binnenunit zijn lucht aan zuigt. In jouw geval met een open woonkamer zal overspraak niet zo'n issue zijn, maar bij een unit zoals hier thuis tussen de slaapkamers in moet je dan ook nog zorgen dat je geluidsdempers op de retouren plaatst, anders hoor je elkaar.
All-electric.
Volgens mij was jouw persoonlijke voorkeur 24/25 graden toch? Die heb jij toch net neergepend? Ik vind dat helemaal niet storend. Volgens mij is dit topic om te leren van elkaar en ervaringen te delen met alle voor- en nadelen van dien van het gebruik van L/L. Het is opvallend dat ik en nog wat andere hier een van de weinigen zijn die ook de nadelen van gebruik van deze dingen bespreken, kritisch zijn op gebruik maar dat daar blijkbaar geen ruimte voor is en dat gebruikers die zo'n ding nog geen jaar hebben hangen dat al helemaal niet kunnen hebben. Het oude verwarmen topic met L/L waren dit soort postings aan de orde van de dag. Niet voor niets dat je die mensen nooit meer ziet hier.Jef61 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:12:
[...]
Precies en laat het daar dan ook bij.
Om de één of andere reden vind je het steeds nodig om je persoonlijke voorkeur hier neer te pennen. Ik vind dat storend (en vermoed niet de enige) en het strand steeds weer in off topic geneuzel.
Maar laten we vooral dit topic volgooien met vragen over hoeveel vermogen er moet worden gehangen en waar dat ding moet hangen. Dat is een boeiende herhalende oefening, oefening, oefening enz enz.
Het is een verademing het L/W topic te lezen waar wel ruimte is voor discussie en mensen zoals ik die zo'n ding nog niet hebben juist blij zijn met wat langjarige gebruikers ervaren/doen met zo'n ding.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2022 14:52 ]
[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2022 16:22 ]
Waar wordt de buitenunit geplaatst? Veel leiding werk? Hoogwerker nodig?bonzz.netninja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:05:
Ik kan wel wat hulp gebruiken met bomen en bos en heel veel aanbod.
incl. wifi
of
DAIKIN FTXP-35M
DAIKIN RXP-35M
Aanpassing groepenkast? Condenswaterafvoer (pomp of afschot) ?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
¯\_(ツ)_/¯Maxwp schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:15:
[...]
uh dit is net anders om?
als de buiten unit hoger hangt loopt bij lang uit staan de olie naar de binnen unit welke dan bij starten niet snel naar de compressor komt en deze even "droog" staat
als de buiten unit lager hangt heb je dat niet
had hier ene hele discussie gelezen over dat bij een daikin de compressor stuk liep omdat deze niet genoeg olie kreeg omdat er geen olie trap was gemonteerd
en dacht toch echt dat deze buiten unit hoger hing het probleem ook was.
olie liep dan bij lang uit staan naar de binnen unit toe en werd niet voldoende snel weer rond gepompt
Komt echt uit een Daikin installation manual. En bij LG / Mitsubishi vind ik helemaal geen antwoord; LG Multi V heeft wel iets met als je teveel branches hebt, dan moet je iets doen, lang verhaal. Misschien is oil trap iets van vroeger en nu niet zo boeiend meer, ik zie in mijn eigen installatiehandleiding van de LG MU3R19 ook niks over, alleen 10m max hoogteverschil en binnen 10 meter hoef je van Daikin niks.
Ja klopt, vind het ook niks. Dat stupid unit kan als setpoint ~= meting rond de 150W draaien, maar als hij start geeft hij zoveel gas dat hij er uit klapt zonder steady state te bereiken.Servee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Ik word echt doodongelukkig als ik die pendel grafieken zie..
LG (multi)...
Bij mijn buren doet ie wel lekker steady 500-1000W maar ze verbruiken dan ook 10+ kWh per dag, i.p.v. 2.
Ik kan vooraf vast verklappen dat ik niet veel positiefst te melden heb.
Pluspunt: In de zomer kan hij bijna onhoorbaar koelen.
Vanaf het begin heb ik hem al niet op 'automatisch' gehad. Wat er dan gebeurde is dat hij eerst ging verwarmen, om vervolgens te stoppen als het nog lang niet warm is. Dit komt omdat de sensor in de unit zit en warme lucht gaat immers naar boven. Sindsdien doe ik hem in de winter handmatig aan en uit op 29 graden omdat hij anders stopt terwijl het nog 18 graden is.
De verse lucht toevoer is erg luidruchtig. Daarnaast kan in de pijp water verzamelen wat dan borrelgeluiden geeft. Afhankelijk van de installatie kun je dit zelf uit de luchtpijp laten stromen als je deze even demonteert.
De automatische luchtstroom heb ik ook nooit gebruikt. De lamellen (horizontaal en verticaal) maken ook vrij veel geluid met bewegen en als hij op automatisch staat bewegen ze de hele tijd.
Af en toe komt er plots een vieze stank uit het apparaat. Volgens de verkoper zou er een luchtfilter in zitten die stank zou tegenhouden. Maar in de binnen unit zat tot mijn verbazing geen filter toen ik die wilde schoonmaken volgens de aanwijzing in de handleiding. Zelfs Daikin kon mij niet zeggen of dit er standaard in hoorde of niet.
De app. heb ik 1 of 2 keer geprobeerd in 2016, maar die communiceert niet met de afstandsbediening en was extreem beperkt. Als je dus 1x op de afstandsbediening drukt is alles wat je via de app deed ongedaan gemaakt.
Afgelopen winter hield hij opeens op met verwarmen. Na stroom ontkoppelen deed hij het dan weer. Zo ben ik hakkelend de koude dagen doorgekomen. Willekeurige foutmeldingen die niet in de handleiding staan. Sinds die eerste keer heb ik 4x gepoogd een afspraak te maken maar telkens laat het bedrijf niet meer van zich horen. Ook via Daikin zelf heb ik nooit een monteur toegestuurd gekregen.
Nu, aan het begin van een hittegolf als alle monteurs op vakantie zijn stopt hij van de ene op de andere dag met koelen. Hij doet gewoon niks, niet blazen niks. foutcode UA. Dat zou volgens internet de PCB kunnen zijn, keurig buiten de garantie. Vrijwel zeker de rest van de zomer zonder airco dus, studio virtueel onbruikbaar.
Is dergelijke trammelant normaal bij airco's / warmtepompen? Ik heb een koelkast die toch volgens een soortgelijk principe al 15 jaar zonder klagen zijn werk doet... Ook met mijn 10 jaar oude auto nooit airco problemen gehad en is verse lucht een stuk stiller... Ik weet het niet hoor, of ik erg snel zal overstappen op warmtepomp als dat allemaal zulke probleemkindjes zijn.
Volgens mij heb ik wel vaker in deze reeks met de problemen met de Ururu voorbij zien komen, complexer apparaat met allemaal features die ook kapot kunnen, daarnaast vaker met probleem met multi-s, (ook vaak Daikin maar die zetten natuurlijk ook veel weg) verder komen hier heel weinig defecten voorbij, zeker bij singles waarbij de techniek heel erg rechttoe rechtaan is. Problemen zitten daar vaak in lekkage van koelmiddel wat vaak het gevolg is van slechte installatie werkzaaamhedenMalloot schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:03:
Ik zoek een topic over Daikin Ururu Sarara maar kan die niet vinden. De unit wordt hier vaak genoemd. Deze is mij in 2016 is aangewezen als stille airco voor werkstudio.
Ik kan vooraf vast verklappen dat ik niet veel positiefst te melden heb.
Pluspunt: In de zomer kan hij bijna onhoorbaar koelen.
Vanaf het begin heb ik hem al niet op 'automatisch' gehad. Wat er dan gebeurde is dat hij eerst ging verwarmen, om vervolgens te stoppen als het nog lang niet warm is. Dit komt omdat de sensor in de unit zit en warme lucht gaat immers naar boven. Sindsdien doe ik hem in de winter handmatig aan en uit op 29 graden omdat hij anders stopt terwijl het nog 18 graden is.
De verse lucht toevoer is erg luidruchtig. Daarnaast kan in de pijp water verzamelen wat dan borrelgeluiden geeft. Afhankelijk van de installatie kun je dit zelf uit de luchtpijp laten stromen als je deze even demonteert.
De automatische luchtstroom heb ik ook nooit gebruikt. De lamellen (horizontaal en verticaal) maken ook vrij veel geluid met bewegen en als hij op automatisch staat bewegen ze de hele tijd.
Af en toe komt er plots een vieze stank uit het apparaat. Volgens de verkoper zou er een luchtfilter in zitten die stank zou tegenhouden. Maar in de binnen unit zat tot mijn verbazing geen filter toen ik die wilde schoonmaken volgens de aanwijzing in de handleiding. Zelfs Daikin kon mij niet zeggen of dit er standaard in hoorde of niet.
De app. heb ik 1 of 2 keer geprobeerd in 2016, maar die communiceert niet met de afstandsbediening en was extreem beperkt. Als je dus 1x op de afstandsbediening drukt is alles wat je via de app deed ongedaan gemaakt.
Afgelopen winter hield hij opeens op met verwarmen. Na stroom ontkoppelen deed hij het dan weer. Zo ben ik hakkelend de koude dagen doorgekomen. Willekeurige foutmeldingen die niet in de handleiding staan. Sinds die eerste keer heb ik 4x gepoogd een afspraak te maken maar telkens laat het bedrijf niet meer van zich horen. Ook via Daikin zelf heb ik nooit een monteur toegestuurd gekregen.
Nu, aan het begin van een hittegolf als alle monteurs op vakantie zijn stopt hij van de ene op de andere dag met koelen. Hij doet gewoon niks, niet blazen niks. foutcode UA. Dat zou volgens internet de PCB kunnen zijn, keurig buiten de garantie. Vrijwel zeker de rest van de zomer zonder airco dus, studio virtueel onbruikbaar.
Is dergelijke trammelant normaal bij airco's / warmtepompen? Ik heb een koelkast die toch volgens een soortgelijk principe al 15 jaar zonder klagen zijn werk doet... Ook met mijn 10 jaar oude auto nooit airco problemen gehad en is verse lucht een stuk stiller... Ik weet het niet hoor, of ik erg snel zal overstappen op warmtepomp als dat allemaal zulke probleemkindjes zijn.
Dit is wel een goede tip geweest hoor, thanks.MotorBeast schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:54:
[...]
Hoe gedraagt koude lucht zich en hoe warme? Koude lucht valt naar beneden dus lamel helemaal omhoog.
Warme lucht stijgt op dus lamel naar beneden. Ik hem hem dan op 45 graden staan zodat de lucht zich beter verspreidt in de kamer en je unit beter regelt op de ingestelde temperatuur.
Swing links/rechts gebruik ik nooit want ik wil nooit wind voelen en ervaar geen verbetering van de lucht verspreiding hiermee terwijl ik beneden toch 60m2 moet doen.
Sinds nu laat ik de lamellen met koelen helemaal omhoog staan. Hij is nu veel zuiniger en draait veeel minder “hard” dan eerst met Swing aan.
De cmpfreq zat hier met deze temperaturen altijd eerst constant op 40–50, nu draait hij vanaf de start zelfs al 20-25.
Wel geeft de temp. Sensor midden in de kamer een iets hogere temperatuur aan dan toen ik koelde met de swing aan, maar is logisch en niet erg - gaat geleidelijk ook naar beneden.
(als voorbeeld een MHI 50ZS-W waar 3 units op kunnen).
Als capaciteit staat 5 kW bij koelen. Maar er staat ook 1.7-7.1 bij. Die 1.7 is neem ik aan het minimale vermogen en die 7.1 het maximale vermogen. Maar hoe verhoudt zich dit dan tot de 5 kW ?
Zou dan verwachten dat het een 7 kW model is en niet een 5 kW. Of kan die 7.1 maar een korte periode gehaald worden ?
M.a.w hoe moet je dit interpreteren qua vermogen?
Nu zie ik in de combinatie tabel voor de binnenunits bijv: 2.5+2.5+3.5
De cooling heating capacity is dan: 1.47+1.47+2.06
De min cooling cap is dan 2.1, de standaard 5.0 en de max 6.9 kW.
Als ik het goed begrijp wordt die 1.47+1.47+2.06 bereikt als alle 3 units aanstaan en maximale vraag hebben. Klopt dit ?
Hoe zit dit dan met de 6.9 want opgeteld is dit maar 5 kW ?
En stel alleen de 3.5 unit staat aan wat is dan het maximale vermogen wat ik met die 3.5 binnenunit kan halen ?
En als de 2 units van 2.5 aan staan en maximaal vermogen vragen ?
En als alle 3 aan staan maar 2 units vragen 0.5 kW en de 3.5 vraagt maximaal ?
M.a.w hoe werkt deze vermogensverdeling ?
En kan ik dan ook concluderen dat de buitenunit gaat pendelen zodra de totale vraag van alle binnen units onder de minimale capaciteit komt van 2.1 kW?
Mag dat trouwens in dit topic zulke vragen stellen of is dit iets voor een eigen topic?
Dit is mijn huis 🙂. Ik wil de airco in mijn voortuin plaatsen, in het midden tegen de gevel of helemaal rechts een beetje tegen de haag aan die ik dan een beetje zou terug snoeien.
Nou zou ik via de kruipruimte de binnen unit willen aansluiten. Kan dat? Ik heb nog niet zoveel kunnen vinden over leidingwerk via de kruipruimte.
Daarnaast zou ik eigenlijk ook wel heel graag een binnen unit op de eerste verdieping en tweede willen. Dat zijn allebij kamers (over de hele breedte). De tweede verdieping is mijn thuis kantoor, daar is geen verwarming en op hele koude dagen zit ik daar met een electrisch kacheltje. 🙂.
Maar omdat dit de voorgevel is en ook een mooie (vind ik) wil ik hem niet helemaal verpesten met leidingwerk. Nou zit ik te denken dat misschien als ik de airo buitenunit rechts plaats er zwarte leidingen over het houten zwarte stuk kunnen. Zeg maar net als de regenpijp. Ik denk dat als je vanaf daar boort je nog net goed in de hoek van de kamers uit komt en dat is op zich prima. Maar ik kan me niet echt een goed beeld vormen wat er allemaal mogelijk is en of dit überhaupt allemaal wel realistisch is. Wat denken jullie?
[ Voor 3% gewijzigd door Torgo op 11-08-2022 20:42 ]
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Dat ligt tjokvol met zonnepanelen, ik denk dat er niks meer bij pastNRJ020 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:41:
@Torgo het lijkt of je huis een plat dak heeft. Kan hij daar niet op. Voor aan de gevel zou ik niet doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Torgo op 11-08-2022 20:46 ]
Nee heel simpel eigenlijk. Er is al een groep, buitenunit wordt tegen dezelfde muur gezet als binnenunit. Minder dan 7m leidingwerk. Condens weet ik nietSpeedfightserv schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Waar wordt de buitenunit geplaatst? Veel leiding werk? Hoogwerker nodig?
Aanpassing groepenkast? Condenswaterafvoer (pomp of afschot) ?
nou jaw00key schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:15:
[...]
¯\_(ツ)_/¯
Komt echt uit een Daikin installation manual. En bij LG / Mitsubishi vind ik helemaal geen antwoord; LG Multi V heeft wel iets met als je teveel branches hebt, dan moet je iets doen, lang verhaal. Misschien is oil trap iets van vroeger en nu niet zo boeiend meer, ik zie in mijn eigen installatiehandleiding van de LG MU3R19 ook niks over, alleen 10m max hoogteverschil en binnen 10 meter hoef je van Daikin niks.
inmiddels geinstalleerd ( perfera 3,5kw )
1 unit hangt zo goed als gelijk met de binnen unit
1 hangt er boven de binnen unit
1hangt er onder de binnen unit
de max lengte is 8 meter voor de unit die boven de binnen unit hangt.
de andere zijn allemaal denk 4 meter.
even zien wat het gaat brengen.
de app geinstallerd en de 3 toegevoegd en dat ging redelijk soepel.
helaas werkt domoticz niet met de nieuw wifi module en om nu weer 80 euro plus nog eens 20 euro dus 300 totaal uit te even om dat werkende te krijgen vind ik ook wat te gek
de app werkt redelijk goed.
ow ja happy daikin team lid nu ;-) laten we hopen dat het zo blijft en vooral dat komende winter we er mooi mee kunnen verwarmen.
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 11-08-2022 23:58 ]
Interessant die twee grafieken! Heb je ook de temperatuur en luchtvochtigheid gemeten gedurende die twee periodes? Bij de ontvochtigen stand kun je dan ook de temperatuur instellen? Zo ja, was die anders dan de dag ervoor?vangoghnl schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:11:
Thanks allemaal.
Vandaag vanaf 12 uur de airco op ontvochtiggen gezet en nu de volgende curve. Het pendelen is dus echt stukken minder. Maar wel een wat hoger verbruik lijkt het.
Vandaag.
[Afbeelding]
Gister
[Afbeelding]
Dat vroeg ik mij ook af, maar bij mijn eigen onderzoek kwam ik dit tegen wat suggereert dat aan de voorgevel wél vergunningsplichtig is, maar voor de voorgevel niet. Of dit klopt weet ik ook niet, ik kon verder geen duidelijkere info vinden.Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:40:
@Torgo Succes met het verkrijgen van een vergunning voor de voorgevel.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1artikel 3 Op of nabij de grond van een gebouw
Er is geen bouwvergunning nodig bij het plaatsen van een airco-unit op of nabij de grond van een gebouw wanneer:
a.
er maximaal 1 airco-unit op of nabij de grond aanwezig is;
b.
de zichtoppervlakte van de airco-unit maximaal 0,5m2 bedraagt;
c.
de afstand van de airco-unit tot de perceelsgrens minimaal 1m bedraagt;
d.
de airco-unit tegen de gevel van de woning geplaatst wordt;
e.
de bovenkant van de airco-unit zich maximaal 80cm boven het aansluitende maaiveld bevindt; en
f.
de airco-unit niet geplaatst wordt aan de voorgevel van de woning.
Dat vind ik ergens ook wel logisch. Dan zou het dus wellicht wel mogen als ik alleen de BG via de kruipruimte zou doen, maar geen leidingen kunnen maken naar 1 en 2.Termy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:26:
@Torgo in mijn vergunningworstelling werd mij verteld dat ook leidingen niet over de zij- of voorgevel mogen. Dit is in Utrecht, misschien is het bij jou anders.
Ik zit in Amsterdam trouwens dus het zal wel hetzelfde of strenger zijn hier 🙂. En wil zelf de voorgevel ook niet ontsieren.
Yes temperatuur is in te stellen. Beide op 22 graden. Luchtvochtigheid bleef in beide gevallen rond de 52%. Hier zie ik dus weinig verschil.Fire71 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:19:
[...]
Interessant die twee grafieken! Heb je ook de temperatuur en luchtvochtigheid gemeten gedurende die twee periodes? Bij de ontvochtigen stand kun je dan ook de temperatuur instellen? Zo ja, was die anders dan de dag ervoor?
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:strip_exif()/f/image/O7hmyAZcceFwaSjetGaaAED8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eRySvHW9liMItC5PLGeo0mhn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/2kveZOSUA9bioy1H0bByQlju.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zX5ogvnIVLmzlD3PMPuWUz8C.jpg?f=fotoalbum_large)