Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.633 views

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 16:31
klompje65 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:54:
Andere vraag waar ik tegenaan liep is het maximaal verwarmingsvermogen van de Ururu Sarara. Neem bijvoorbeeld de 3.5 kW. Die noemt een max vermogen van maar liefst 9.0 kW. Initieel dacht ik naief, dat is mooi, als het dan echt koud is, dan heeft deze meer dan genoeg vermogen om nog te kunnen verwarmen. Maar zo is het natuurlijk helemaal niet. In mijn onderzoek naar uitbreiding voor voornamelijk verwarmen benedenverdieping zag ik dit (wat ik natuurlijk al had kunnen weten)...

[Afbeelding]

Deze grafiek laat zien voor onze benedenverdieping (in donkerblauw van linksboven naar rechtsonder) de hoeveelheid warmte die nodig is om binnen 20 C te hebben bij verschillende buitentemp. Daarnaast voor verschillende combis van binnenunits met buitenunits de hoeveelheid 'total capacity' bij een bepaalde buitentemp. Nu... als ik dan kijk naar de grijze lijn (voor de Ururu Sarara 3.5 kW) dan is deze bij lange na niet in de buurt van 9 kW. Hoe zit dit nu precies? Dit getal lijkt helemaal niets te zeggen of mis ik iets? Of is dit bij hoge buitentemperaturen wanneer je er eigenlijk niets meer aan hebt?

Andere vraag is rondom waar de lijnen kruisen. Daarboven kan de combi dus nog genoeg warmte leveren om het binnen op 20 C te houden. Maar ik snap inmiddels dat het zinloos is om te size op lage temperaturen. Maar wat is dan acceptabel. De Ururu Sarara kruist al net onder 0 C wat me iets te hoog lijkt. Dan heb ik 2 keer een Stylish 3.5 kW die kruist op -6 C wat me prima lijkt maar misschien wel overdreven. Dan zijn er nog 3 combis die rond de -3 C kruisen. Misschien een beter keuze? Ideeen?
mooie datade stylish is dacht ik vergelijkbaar met de perfera alleen meer stylische binnen behuizing toch?

hoe heb je deze data verzameld alleen afgaande van hun data specs?

• Maxwp
Speedfightserv schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

op een warme dag (rond de 25 graden buiten) pruttelt hij rond de 120 tot 200. (MHI 3,5kw)
boven de 30 dan gaat hij rustig naar de 4 a 500 watt en heb hem op echt hete dagen rond de 600 gezien.

Hij houd dan wel een ruime 2 onder 1 kap koel vanaf de zolder op 22 graden en is er nog niet overal zonwering aanwezig (grote openslaande deuren waar de zon vol in staat) Ben benieuwd wat hij doet als er zonwering is.
wacht je hebt en 3.5 op de zolder hangen en daarmee koel je het hele huis? dus dmv koude lucht die naar beneden zakt?
netjes

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:51
Maxwp schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

wacht je hebt en 3.5 op de zolder hangen en daarmee koel je het hele huis? dus dmv koude lucht die naar beneden zakt?
netjes
Klopt, is wel nieuwbouw (dec 2021 opgeleverd) dus enorm goed geïsoleerd.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Maxwp
bokkow schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Het gaat me om geen van beide haha, ik doelde op kosten, sorry dat had ik beter moeten melden. Stukje toelichting:

Ik begreep van een kennis dat een elektrische doorstroomverwarmer 11kW vermogen trekt (verstoken is niet het juiste woord in deze context inderdaad). Dus bij 10 minuten douchen zou dat 1,83 kWh zijn bij 0,30 euro/kWh komt dat uit op 0,55 euro. Voor gas hebben wij een tarief van 1,66 euro/m3 dus bij 0,4m3 is dat 0,66 euro. Veel onnauwkeurigheden zijn hierin mogelijk natuurlijk.

Overigens plukte ik die 0,4m3 gas voor 10 minuten douchen ergens van internet.

[...]

Ik zal er in gaan duiken, wat me wel aansprak bij een doorstroomverwarmer is dat je juist geen buffer hebt met zaken als legionella preventie modus. Bedankt voor de tip.
volgens mij is 0,4 geljk aan 3,2kw aan energie
dus je moet je stroom nog x 2 doen

1 kub gas is 8000wat ongeveer
dus jou 0,4 is 3200wh\

of reken ik iets verkeerd nu

• Maxwp
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Dat mag alleen als er direct zicht is op die stekker als je naast de buitenunit staat.
die nen regels zijn voor een prive persoon alleen maar een richtlijn
het is geen wet of verplichting maar het geeft een idee hoe het beste kan worden gedaan en waarom.
bedrijven daar in tegen houden zich er wel aan.
zover ik weet is een werk schakelaar niet verplicht wel moet de unit van de strroom af kunnne door een stekker te kunnen uittrekken of een automaat in de meterkast uit te zetten.
zorg er dan zelf voor dat je daar een label aan hangt dat deze uit moet blijven.

• Maxwp
Speedfightserv schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

wow echt dus je koelt je hele huis met 3,5kw..
tot welke binnenn temp koel je dan 22 op de zolder? hoeveel is dat onder in de woonkamer 25?

heb je al eens verwarmt ben benieuwd wat dat gaat doen met 1 unit.
volgens mij kost verwarmen meer energie.

enige idee wat je waarde zijn van de muren dak en vloer qua isolatie?
hr++ of ook Hr+++ glass?

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 09-08-2022 16:57 ]

• Tommie12
  • Laatst online: 20:34
Speedfightserv schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Maar ook goede zonnewering vermoed ik.

Als je een BEN bouwt, dan kom je voor verwarmen soms toe met 2 kW bij -10 buiten.
Dan kan ik me wel voorstellen dat je met 3.5 kW het hele huis kan koel houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maxwp
ben ..bijna? niks bijna je moet plus woningen bouwen

• Speedfightserv
Maxwp schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

tot welke binnenn temp koel je dan 22 op de zolder? hoeveel is dat onder in de woonkamer 25?

hr++ of ook Hr+++ glass?
Staat dag en nacht aan, hij is ingesteld op 22, zolder is 22, 1ste verdieping is 21,5. BG is 23.0
Luchtvochtigheid zorgt er voor dat het overal lekker is, die is rond de 48-49%

Verwarmen nog niet geprobeerd, van de winter pas weer.

vloer heeft rc=3,5
spouw heeft rc=4,5
dak rc=6
Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Maar ook goede zonnewering vermoed ik.

Als je een BEN bouwt, dan kom je voor verwarmen soms toe met 2 kW bij -10 buiten.
Dan kan ik me wel voorstellen dat je met 3.5 kW het hele huis kan koel houden.
Wel zonwering aanwezig, maar aan de achterkant (zuid-west) beneden nog niet.
Die voor de zolder ligt al klaar, achter zijn we nog niet over uit wat we doen

[ Voor 38% gewijzigd door Speedfightserv op 09-08-2022 17:26 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
bokkow schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Ik begreep van een kennis dat een elektrische doorstroomverwarmer 11kW vermogen trekt (verstoken is niet het juiste woord in deze context inderdaad). Dus bij 10 minuten douchen zou dat 1,83 kWh zijn bij 0,30 euro/kWh komt dat uit op 0,55 euro. Voor gas hebben wij een tarief van 1,66 euro/m3 dus bij 0,4m3 is dat 0,66 euro. Veel onnauwkeurigheden zijn hierin mogelijk natuurlijk.
Appels met peren. Die doorstromer geeft maar iets meer dan de helft aan warmte (lees een bijna twee keer zo dunne straal).

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:25:
Die stippellijnen in je post is dat opgenomen vermogen of vermogen wat de units koelend of verwarmend levert. :o
Dat is opgenomen vermogen, het is helaas niet/moeilijk mogelijk om te meten wat de afgifte is.

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:59
Kix@$$ schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:54:
[...]

Er is iemand bezig om hier een Home-assistent plug-in voor te maken. Ik heb hem zojuist geïnstalleerd en hij werkt al prima: https://community.home-as...odule-wf-rac-smart-m-air/

Je airco’s worden ook netjes doorgezet naar HomeKit als je dat wilt.
Nice! Ik had echter vooraf mijn huiswerk niet gedaan (zoals gewoonlijk) en heb Sensibo's gekocht. Die werken echt perfect! Mooie app ook en duidelijke opties.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maxwp schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

hr++ of ook Hr+++ glass?
In de winter houdt ik met de 3.5 op de BG 145m2 warm met een 24/7 schema.

Ik denk dat de 3.5 op zolder de woonkamer ook redelijk op temperatuur kan houden, omdat wij de tussendeur overdag dichthouden ivm de kids schakelen we de unit op de BG in.

De 3.5 koelt nu de zolder en de 1 ste verdieping en doet dit ook bij 30+ met twee vingers in zijn neus.

Hoekwoning bj 2019

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedfightserv schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Staat dag en nacht aan, hij is ingesteld op 22, zolder is 22, 1ste verdieping is 21,5. BG is 23.0
Luchtvochtigheid zorgt er voor dat het overal lekker is, die is rond de 48
De 1ste verdieping kouder dan de zolder, typo?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:30

Vos

AFCA

Onderstaand de benedenverdieping die ik graag zou willen verwarmen en koelen.
  • 100m3
  • ± 1250m3 gas aan verwarmen p/j
  • Gemarkeerde deel bovenaan is plat dak met raampartij
  • Benodigd koelvermogen ± 5000 (uit TS)
  • Vloerisolatie recent gedaan
  • Spouwmuurisolatie recent gedaan
Heb een Daikin Perfera 3.5kW op het oog, ik lees in dit topic dat je beter niet te zwaar kan kiezen. Die zou het denk ik moeten kunnen doen? Of toch zwaarder?

(De positie van de airco staat eigenlijk vast. Andere plekken wordt een fikse klus + WAF)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAIfu00knJ_uNHjy9uGgaYIuP5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVj34H73uNi1xJpIx4oUDWT6.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Vos schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:00:
  • 100m3
Heb een Daikin Perfera 3.5kW op het oog, ik lees in dit topic dat je beter niet te zwaar kan kiezen. Die zou het denk ik moeten kunnen doen? Of toch zwaarder?

(De positie van de airco staat eigenlijk vast. Andere plekken wordt een fikse klus + WAF)

[Afbeelding]
Ik denk dat die 3,5kw prima gaat werken alleen niet op de door jou gekozen plaats.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Vos

Vos

AFCA

Servee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:37:
[...]

Ik denk dat die 3,5kw prima gaat werken alleen niet op de door jou gekozen plaats.
Ik weet dat het niet de beste plek is :). Maar voor de gekozen plek gaat een 3.5 dus niet goed werken? Zou een zwaardere het dan beter doen of is dat gelijkwaardig?

• Tommie12
Vos schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Ik weet dat het niet de beste plek is :). Maar voor de gekozen plek gaat een 3.5 dus niet goed werken? Zou een zwaardere het dan beter doen of is dat gelijkwaardig?
Je gaat te grote temperatuursverschillen krijgen tussen je keukenhoek en de woonkamer.

Betere plaats is links tegen de muur in de woonkamer.

• Vos

Vos

AFCA

Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

Je gaat te grote temperatuursverschillen krijgen tussen je keukenhoek en de woonkamer.

Betere plaats is links tegen de muur in de woonkamer.
Alleen ga ik die plek nooit goed kunnen bereiken met leidingen. Dat wordt echt heel lelijk en lange leidingen. De afstand die de lucht moet afleggen is dan te ver?

Of de buitenunit moet al op het terras gezet worden...maar geluid.

Verwarmen is niet het hoofddoel, maar als het het gasverbruik kan terugdringen is dat fijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Vos op 09-08-2022 23:18 ]

• Tommie12
@Vos
Zo ver zit je daar toch niet van het plat dak? Je kan toch buiten wat leiding leggen eens je door de achtermuur zit, en dan de buitenunit alsnog op dat plat dak.

Ik snap dat je minder gas wil stoken, maar als het comfort binnen niet goed is, en de warmte zich slecht verdeelt, dan heb je er ook niks aan.

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:44
@Vos : Een ander creatief idee:

- Buitenunit op de carport
- Leiding door de keuken heen boven het fornuis langs. Ik doe de aanname dat daar kastjes hangen en dat je de leiding redelijk uit het oog kunt houden
- Binnenunit op de muur tussen keuken en woonkamer aan de kant van de woonkamer
- Boven de binnenunit een roostertje maken naar de keuken toe. Hierdoor zuigt de binnenunit zowel lucht aan vanuit de kamer en de keuken zodat er door de keuken ook een flow ontstaat.

Nadeel is dan weer dat de ruimte bij de serre niet goed verwarmd wordt.

• Floxie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08-2023
Floxie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:39:
Slaapkamer 1: 15.7m2 & 36.3 m3 (ZO gericht, twee ramen)
Slaapkamer 2: 15.5 m2 & 35.6m3 (NW gericht, twee ramen)

Slaapkamer 3: 11 m2 & 25.3m3 (NW gericht, twee ramen)

Matig geïsoleerde rijwoning uit 1987 = originele dubbele beglazing, 3 cm rotswol muurisolatie, 16 cm rotswol dak, geen vloerisolatie

Welke setup zouden jullie kiezen?

1) 3x Daikin CTMX15R in combinatie met een 3MXM40A buitenunit
2) 3x Daikin FTMX20R in combinatie met een 3MXM52A buitenunit
3) ...een combinatie van 1) & 2) ?
Help :)
Iemand wat advies?

Nog wat bijkomende info:
Setup 1) komt op 2474 euro incl levering
Setup 2) komt op 2437 euro incl levering

Je zou kunnen zeggen dat setup 2 meer bang for bucks heeft, maar heb ik dat wel nodig, en gaan het verbruik/geluid/pendelen niet allemaal hoger liggen in setup 2) ?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28
gielvd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:24:
@Vos : Een ander creatief idee:

- Buitenunit op de carport
- Leiding door de keuken heen boven het fornuis langs. Ik doe de aanname dat daar kastjes hangen en dat je de leiding redelijk uit het oog kunt houden
- Binnenunit op de muur tussen keuken en woonkamer aan de kant van de woonkamer
- Boven de binnenunit een roostertje maken naar de keuken toe. Hierdoor zuigt de binnenunit zowel lucht aan vanuit de kamer en de keuken zodat er door de keuken ook een flow ontstaat.

Nadeel is dan weer dat de ruimte bij de serre niet goed verwarmd wordt.
Dan zou ik gewoon 2x een single pakken in dit geval. Eentje in de woonkamer en eentje in de ruimte bij de keuken.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
Floxie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Iemand wat advies?

Nog wat bijkomende info:

Je zou kunnen zeggen dat setup 2 meer bang for bucks heeft, maar heb ik dat wel nodig, en gaan het verbruik/geluid/pendelen niet allemaal hoger liggen in setup 2) ?
Tsja, vergelijk de minimale vermogens even wat betreft de buitenunit. Maar drie slaapkamers zou je makkelijk af moeten kunnen met een MXM40. Ik zou FTXM20 nemen op de MXM40. :+

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 19:58
Maxwp schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:47:
[...]
volgens mij is 0,4 geljk aan 3,2kw aan energie
dus je moet je stroom nog x 2 doen

1 kub gas is 8000wat ongeveer
dus jou 0,4 is 3200wh\

of reken ik iets verkeerd nu
Nee je hebt gelijk, ik vergiste me hierin. Wel is het makkelijker te lezen met de juiste eenheden ;) kWh vs kW. Ik begrijp nu ook waar @Martin7182 op doelde denk ik. In eerste instantie had ik dat niet door.

Als 0,4 M3 gas gelijk staat aan 3,2 kWh (?) verbruikte energie in 10 minuten. Dan levert de CV ketel dus een vermogen van 19,2 kW, wat niet gek is voor een CV ketel maar voor een doorstroomverwarmer wel erg veel.
Martin7182 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Appels met peren. Die doorstromer geeft maar iets meer dan de helft aan warmte (lees een bijna twee keer zo dunne straal).
Inderdaad dat was natuurlijk dom van me, ik ging blind op wat die kennis vertelde; de 11kW doorstroomverwarmer die zij zeggen te gebruiken, wil niet zeggen dat dat voldoende gaat zijn voor onze situatie. Tenzij er een magisch rendement wordt behaald haha.

Sorry voor mijn verwarring, ik ga terug naar de tekentafel :+

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Maxwp
Floxie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Iemand wat advies?

Nog wat bijkomende info:

uh wat 3 x een daikin voor 2474??? incl btw??
hier klopt iets niet. da is per unit tegenwoordig bijna de prijs.

• Floxie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08-2023
Maxwp schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:55:
[...]
uh wat 3 x een daikin voor 2474??? incl btw??
hier klopt iets niet. da is per unit tegenwoordig bijna de prijs.
Is uiteraard zonder installatie en alle andere toebehoren.

Maar dat is de prijs inclusief BTW die je betaalt als je bereid bent om over de grenzen heen te kopen ja. (in dit geval Climaled Frankrijk of Clima-Inverter Italië

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Vos schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:06:
[...]

Alleen ga ik die plek nooit goed kunnen bereiken met leidingen. Dat wordt echt heel lelijk en lange leidingen. De afstand die de lucht moet afleggen is dan te ver?

Of de buitenunit moet al op het terras gezet worden...maar geluid.

Verwarmen is niet het hoofddoel, maar als het het gasverbruik kan terugdringen is dat fijn.
Die van mij staat ook gewoon naast de tuindeur op het terras, nooit last van, als je buiten zit hoeft dat ding ook niet volop te loeien toch, zelfs op volle kracht hoor ik meer omgevingsgeluid dan dat ding.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Maxwp
Floxie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Is uiteraard zonder installatie en alle andere toebehoren.

Maar dat is de prijs inclusief BTW die je betaalt als je bereid bent om over de grenzen heen te kopen ja. (in dit geval Climaled Frankrijk of Clima-Inverter Italië
ow ok dan nog denk 4500 incl installatie? als je hier een bedrijf weet te vinden die dat dan voor je wil installeren ze hebben het al zo druk met eigen werk.

heb even gekeken https://www.clima-inverter.com/ maar zou dan ~500 euro goedkoper uit zijn met installatie.
daarnaast wat zou het beteken met de garantie ( gedoe? ) valt het nog mee

[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 10-08-2022 10:27 ]

• Vos

Vos

AFCA

Bedankt voor de adviezen en tips mensen. Ben weer even achter Photoshop gekropen en heb wat opzetjes gemaakt. Als de airco rechtsboven sterk wordt afgewezen dan moet ik de andere opties maar serieus onderzoeken denk ik :) en met de vrouw in conclaaf ;)
  • Onze zithoek is op de tekening linksonder in de woonkamer, wellicht nog interessant.
  • De buitenunit kan ook boven de carport
Wat zou de voorkeur zijn qua optie?

Optie A: 1x 3.5kW centraal geplaatst
Voordeel: 1 unit en qua zicht het meest gunstig.
Onderzoeken of buitenunit ook gelijk bij de buitenmuur kan, daar zit wel ons terras en is pal naast terras buren. Moet dus geen geluidoverlast geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74C1RShnKpH36y_Iv6Ps-nq71_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrcHGGIinWJoauYDZnkj63M9.jpg?f=fotoalbum_large

Optie B: 2 x ?kW verdeeld geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMa9nGPeFhT-waAy3INyt-TUb5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrrRXIMhfWaa1Z6XgFHIyYSm.jpg?f=fotoalbum_large

Optie C: 2 x ?kW verdeeld geplaatst
Voordeel: beste resultaat?
Nadeel: meer in het zicht dan optie B

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JItOQJwVYnU-I4YoxnmPqvGqUeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE8HJPwQWXfi2PEyC7nFRBc8.jpg?f=fotoalbum_large

• Vos

Vos

AFCA

JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Die van mij staat ook gewoon naast de tuindeur op het terras, nooit last van, als je buiten zit hoeft dat ding ook niet volop te loeien toch, zelfs op volle kracht hoor ik meer omgevingsgeluid dan dat ding.
Hoe ver zit je er dan van af? En wat voor airco betreft het? In ons geval zou je dan op 1 meter afstand zitten.

• Tommie12
Ik zou voor C kiezen, maar denk ook aan condensafvoer. Wellicht kan dat ergens in de keuken, want je wil echt geen condenspomp.

• Vos

Vos

AFCA

Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:32:
Ik zou voor C kiezen, maar denk ook aan condensafvoer. Wellicht kan dat ergens in de keuken, want je wil echt geen condenspomp.
I.v.m. het geluid? Wel een goed punt om rekening mee te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 10-08-2022 10:34 ]

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 10:53
Vos schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Heb je een voortuin? Wellicht dat de buitenunit daar op de grond kan staan en de binnenunit links onder in de hoek neer hangen. Dan heb je allee aan de voorzijde van de woning een leiding lopen aan de buitenmuur.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:44
Vos schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:00:
  • 100m3

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfjYVr1sE2Ml2siaD8UaRCvFjYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1HPT3SdU8CfnEJnDomoCZb7F.png?f=fotoalbum_large

Bij mij hangt hier een 3.5 en het gaat prima, en oppervlakte is vergelijkbaar, 80m3 woonkamer, 130m3 als je keuken en hal mee rekent. Als de zon op de keuken staat (ochtend, oost) is het daar warmer, maar op gevoel niet meer dan een graad hoger. Later op de dag wordt het heet bij de raampartij op het westen en daar staat de airco perfect voor.

Ik heb dus 9 meter tussen de airco en de verste punt in de keuken, en hal koel ik mee via de deuropening, dat is geen probleem. Ik schat ongeveer hetzelfde op je plattegrond.

Je hebt hem iig op de perfecte plek gezet, ik neem aan dat de serre en ramen in woonkamer op zuid(-oost/west) staan, daar wordt het heetste. Misschien upgraden naar een 1x 5.0, maar ook dat is twijfelachtig of het nodig is. In de winter wordt het ook eerst koud door al die buitenmuren / ramen achter en bij de serre, ik vind deze plek prima.

Nu vermogen: toen het zo heet op de 19e:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lekMY49kk2TnL7Pb8Csck5bjI2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CnPHYrN1vBVxgDnxUZhNCx5l.png?f=user_large

Was mijn verbruik maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbOYoqSbSmSh6As-XdmtLuyMmDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PpVcMqE5Yx01qkxegIToRSW0.png?f=fotoalbum_large

Met een LG 5.3 kW buitenunit met 2x 2.5, 1x 3.5 binnen. 5.6 kWh / 24h = 233 W gemiddeld. Hij pendelde wel, soms zit het op de grens van wel/niet aan, maar ik heb hem ook zachtjes aan op 24/25 graden en even uitgezet op de piek van stroomnet (~1900 uur), daarna ingehaald.

Een Daikin Perfera 3.5 kan ~1kW max verbruiken, of 24 kWh/24 uur, dat is zat voor het hele huis hier als ik het over 3 verdiepingen kan verdelen, ik verwacht dat je woonkamer warm of koud houden geen probleem is daarmee. Maar ook de 5.0 zou prima zijn, iets groter, kost niet veel meer, en wel beter als je naar 18 graden wilt koelen / heet stoken in de winter.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 12:52
[...]

Normaal wel al zal dat in de woonkamer niet veel uitmaken. Ze gaan regelmatig stuk en dan zit je dus enige tijd zonder airco of met lekkage.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Katth
w00key schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Een Daikin Perfera 3.5 kan ~1kW max verbruiken, of 24 kWh/24 uur, dat is zat voor het hele huis hier als ik het over 3 verdiepingen kan verdelen, ik verwacht dat je woonkamer warm of koud houden geen probleem is daarmee. Maar ook de 5.0 zou prima zijn, iets groter, kost niet veel meer, en wel beter als je naar 18 graden wilt koelen / heet stoken in de winter.
De installateur die bij mij de boel gaat installeren zei over 3,5 vs 5kW dat het beide prima de boel zal verwarmen/koelen, maar dat de 3,5 wellicht wat harder moet werken en dus daardoor minder lang mee zou gaan.

• GermanPivo
[...]

Maar ook de 5.0 zou prima zijn, iets groter, kost niet veel meer, en wel beter als je naar 18 graden wilt koelen / heet stoken in de winter.
Een 5kW is veel te groot in zo'n ruimte + maken meer geluid dan de kleinere modellen.
3.5 kW in deze ruimte is zat, maar gezien de vorm geeft verdelen over bijvoorbeeld 2x 2.5 kW meer comfort (en ja, ik weet dat dat totaal ook 5kW is) ;) .
Katth schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

De installateur die bij mij de boel gaat installeren zei over 3,5 vs 5kW dat het beide prima de boel zal verwarmen/koelen, maar dat de 3,5 wellicht wat harder moet werken en dus daardoor minder lang mee zou gaan.
Dat zegt een installateur vooral omdat hij dan zeker weet dat klanten niet gaan klagen dat het niet warm/koud wordt. Een te grote unit in het voor- en najaar is namelijk ook nadelig door grotere kans op pendelen (= extra slijtage).

[ Voor 40% gewijzigd door GermanPivo op 10-08-2022 10:59 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-01 09:40
Vos schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:29:
Bedankt voor de adviezen en tips mensen. Ben weer even achter Photoshop gekropen en heb wat opzetjes gemaakt. Als de airco rechtsboven sterk wordt afgewezen dan moet ik de andere opties maar serieus onderzoeken denk ik :) en met de vrouw in conclaaf ;)
  • Onze zithoek is op de tekening linksonder in de woonkamer, wellicht nog interessant.

Onderzoeken of buitenunit ook gelijk bij de buitenmuur kan, daar zit wel ons terras en is pal naast terras buren. Moet dus geen geluidoverlast geven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou een variant tussen optie B en C doen waarbij de binnenunit in de woonkamer tussen de posities van B en C in zit.

• Maxwp

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
staat de buiten unit dan niet hoger dan de binnen units?
weet dat bij langere afstanden van leidingen je dan problemen kan krijgen dat de olie voor de compressor niet goed rond gaat en deze stuk kan gaan
beste is om een buiten unit altijd lager te hebben dan de binnen units

• Vos

Vos

AFCA

Maxwp schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
weet dat bij langere afstanden van leidingen je dan problemen kan krijgen dat de olie voor de compressor niet goed rond gaat en deze stuk kan gaan
De buitenunit staat dan inderdaad hoger. Nog een punt van aandacht dus.

• w00key
GermanPivo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Een 5kW is veel te groot in zo'n ruimte + maken meer geluid dan de kleinere modellen.
3.5 kW in deze ruimte is zat, maar gezien de vorm geeft verdelen over bijvoorbeeld 2x 2.5 kW meer comfort (en ja, ik weet dat dat totaal ook 5kW is) ;) .
Ja in m3 wel, maar heb je de vorm gezien. @Vos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_UVWyrAkxlwGm2lXiMb1C5el3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/llrNX13MTOEhCRFZUrbDQMIo.png?f=user_large

Oranje: waar je warmte / kou verliest door verbinding met buiten, en raam telt dubbel of meer t.o.v. geïsoleerde muur.

Plus: gewenste koeling neemt nu serre niet mee, maar ik zou zeker die deur open laten en indirect mee koelen / verwarmen. Dat vreet ook een deel van je vermogen, ik merk hier een verschil tussen hal deur open of dicht.

Maar goed, een 3.5 kW moet dat best kunnen. Een 5.0 is misschien wat groot, dan maar de 4.2?

Opgenomen vermogen minimum gaat op de specsheet van 310W naar 430W, maar we weten dat de Daikins daar ver onder kunnen zitten. Maar als het echt moet kan de 4.2 bijna 1500W door de compressor sturen, vs 1kW van zijn broertje, dat is een flink verschil.

• Katth
GermanPivo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Dat zegt een installateur vooral omdat hij dan zeker weet dat klanten niet gaan klagen dat het niet warm/koud wordt. Een te grote unit in het voor- en najaar is namelijk ook nadelig door grotere kans op pendelen (= extra slijtage).
Ik ben er met deze installateur niet zo bang voor. Waar bijv. in TS je met 30 watt moet rekenen per 1m3 verwarmen deed hij dat met maar 25 watt. We hebben uiteindelijk ook voor de 3,5kW gekozen en niet de 5kW.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maxwp schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Is dat zo? Bij miljoenen gebouwen, vooral bedrijven en bijvoorbeeld sportscholen, staan ze op het dak toch?

• GermanPivo
w00key schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Ja in m3 wel, maar heb je de vorm gezien.
Ja, en daarom zeg ik ook dat 2x 2.5 kW de beste oplossing is in deze situatie. ;)

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Hoe ver zit je er dan van af? En wat voor airco betreft het? In ons geval zou je dan op 1 meter afstand zitten.
2 meter, maar als het echt heet is en de airco vol moet draaien zit ik niet buiten, veel te warm.

Daikin FTXM35R.

• Vos

Vos

AFCA

JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

2 meter, maar als het echt heet is en de airco vol moet draaien zit ik niet buiten, veel te warm.

Daikin FTXM35R.
Dat is zo :p

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vos schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

De buitenunit staat dan inderdaad hoger. Nog een punt van aandacht dus.
Nee niet echt, sommige kunnen tot 4m hoogte verschil.
Staat in de (installatie)handleiding,rtfm :P

Bij problemen kun je ook nog een oiltrap maken.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Vos

Vos

AFCA

[...]

[Afbeelding]

Bij mij hangt hier een 3.5 en het gaat prima, en oppervlakte is vergelijkbaar, 80m3 woonkamer, 130m3 als je keuken en hal mee rekent. Als de zon op de keuken staat (ochtend, oost) is het daar warmer, maar op gevoel niet meer dan een graad hoger. Later op de dag wordt het heet bij de raampartij op het westen en daar staat de airco perfect voor.

Ik heb dus 9 meter tussen de airco en de verste punt in de keuken, en hal koel ik mee via de deuropening, dat is geen probleem. Ik schat ongeveer hetzelfde op je plattegrond.

Je hebt hem iig op de perfecte plek gezet, ik neem aan dat de serre en ramen in woonkamer op zuid(-oost/west) staan, daar wordt het heetste. Misschien upgraden naar een 1x 5.0, maar ook dat is twijfelachtig of het nodig is. In de winter wordt het ook eerst koud door al die buitenmuren / ramen achter en bij de serre, ik vind deze plek prima.
De raampartij aan serre kant staat op zuid west. De serre zelf is slecht geïsoleerd. De tussendeur naar serre doen we bij warmte (in zomer) gelijk dicht. In de 'winter' zorgt het juist voor verwarming als de zon schijnt.

De afwijkende vorm van de kamer richting de serre/keuken zorgt voor wat hoofdpijn punten.

• Speedfightserv
revolution-nl schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

De 1ste verdieping kouder dan de zolder, typo?
Geen typo, de lamellen van de airco blazen recht naar beneden waardoor de meest koude lucht direct naar beneden wordt gestuurd

• w00key
JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Is dat zo? Bij miljoenen gebouwen, vooral bedrijven en bijvoorbeeld sportscholen, staan ze op het dak toch?
Is geen probleem. Je moet een lusje gebruiken elke zoveel meter. Elke fabrikant heeft zijn eigen regels. Daikin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDzoUPSNw5sclWhw71CCrcS5opY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wn0XgeUntPDygRSDH2h145ly.png?f=user_large

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens zelf geprobeerd de COP van zijn/haar airco te berekenen? Zie youtube “Matthias Random Stuff - window air conditioner efficiency test”.

Het is veel simpeler dan ik me realiseerde. Je laat de airco koelen op bv 18 graden. Daarnaast zet je een heater (met meer capaciteit dan de airco kan koelen) met een thermostaat op 22 graden. Meet op diverse plaatsen de temperatuur ter controle. En dan meet je hoeveel energie de airco en heaters gebruiken over een bepaalde periode. Deel de twee door elkaar, en je hebt de COP van dat moment.

Natuurlijk moet je opletten dat je wel het juiste meet. Bijvoorbeeld zon door een raam zorgt ervoor dat de berekening geen juist beeld geeft. En ook als de kamer niet op evenwichtstemperatuur is als de test start, zorgt de thermische massa voor een afwijking.

Het berekenen van de COP van verwarmen lijkt me lastiger. Je hebt geen simpele koeler met een COP van 1.

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
[...]

@Vos
Bij Daikin is dat geen probleem. De binnenunit mag 7.5 meter hoger hangen dan de buitenunit :)

Op dit moment staan er 2 units hier heerlijk te koelen (1 hangt 5 meter hoger en 1 hangt 3 meter hoger ;) dan de buitenunit)

[ Voor 16% gewijzigd door objectief2 op 10-08-2022 12:29 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fire71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:54:
Heeft iemand hier wel eens zelf geprobeerd de COP van zijn/haar airco te berekenen? Zie youtube “Matthias Random Stuff - window air conditioner efficiency test”.
De COP wordt gewoon opgegeven door de fabrikant, die hoef je zelf niet te testen :? Wat mij interesseert is de COP op een gegeven moment in tijd kennen zodat ik die op een grafiekje kan plotten, maar dat is dus niet haalbaar met L/L.

• Tommie12
Fire71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:54:

Het is veel simpeler dan ik me realiseerde. Je laat de airco koelen op bv 18 graden. Daarnaast zet je een heater (met meer capaciteit dan de airco kan koelen) met een thermostaat op 22 graden. Meet op diverse plaatsen de temperatuur ter controle. En dan meet je hoeveel energie de airco en heaters gebruiken over een bepaalde periode. Deel de twee door elkaar, en je hebt de COP van dat moment.

Natuurlijk moet je opletten dat je wel het juiste meet. Bijvoorbeeld zon door een raam zorgt ervoor dat de berekening geen juist beeld geeft. En ook als de kamer niet op evenwichtstemperatuur is als de test start, zorgt de thermische massa voor een afwijking.

Het berekenen van de COP van verwarmen lijkt me lastiger. Je hebt geen simpele koeler met een COP van 1.
Kan je alleen doen in een ideale omgeving. Er is altijd warmte die van een andere kamer komt, buitentemp is niet stabiel etc.
De nauwkeurigheid zal heel laag zijn… ordegrootte 30-40% schat ik.

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:02:
Eurovent blijft wel mooi om alles te vergelijken. Geven certificeringen af en doen doen daarvoor metingen in gelijke omstandigheden met 20 graden setpoint binnen (bij verwarmen). Meer over de methode hier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
COP waarden zijn gewoon op te zoeken per vaste buitentemperatuur 20 graden binnentemperatuur. Bovenstaand wat voorbeelden van veel besproken units via @GermanPivo

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Nu vermogen: toen het zo heet op de 19e:

[Afbeelding]

Was mijn verbruik maar:

[Afbeelding]

Met een LG 5.3 kW buitenunit met 2x 2.5, 1x 3.5 binnen. 5.6 kWh / 24h = 233 W gemiddeld. Hij pendelde wel, soms zit het op de grens van wel/niet aan, maar ik heb hem ook zachtjes aan op 24/25 graden en even uitgezet op de piek van stroomnet (~1900 uur), daarna ingehaald.

Ik word echt doodongelukkig als ik die pendel grafieken zie..

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
Servee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Ik word echt doodongelukkig als ik die pendel grafieken zie..
Je overdrijft....
In de praktijk weet je dat alleen als je naar de grafiek kijkt.

Ik heb vandaag de airco in de keuken en woonkamer aan gezet sinds 10h deze morgen (na een nachtje goed verluchten).
Verbruik tot nu (13h30) : samen 0,3 kWh. Dat kan geen enkele airco zonder af en toe aan en uit te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Tommie12 op 10-08-2022 13:30 ]

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:28

Timple

*knip*, voor dit soort zaken hebben we Vraag & Aanbod

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2022 13:40 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:17
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Je overdrijft....

Ik heb vandaag de airco in de keuken en woonkamer aan gezet sinds 10h deze morgen (na een nachtje goed verluchten).
Verbruik tot nu (13h30) : samen 0,3 kWh. Dat kan geen enkele airco zonder af en toe aan en uit te gaan.
Helemaal mee eens.
Is er overigens al een keer bewijs geleverd over hogere slijtage bij een hoger pendelgedrag ?

Ik zit zelf in de auto techniek. Dezelfde angsten werden geuit bij een vernieuwde techniek.
Hoeveel hoger zou de slijtage zijn door het start-stop systeem.
Is er een hogere slijtage wanneer een 4 cilinder motor overgaat op een 2 cilinder modus.

In de praktijk zijn er 0,0 problemen

• Tommie12
pjotter1965 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Helemaal mee eens.
Is er overigens al een keer bewijs geleverd over hogere slijtage bij een hoger pendelgedrag ?

Ik zit zelf in de auto techniek. Dezelfde angsten werden geuit bij een vernieuwde techniek.
Hoeveel hoger zou de slijtage zijn door het start-stop systeem.
Is er een hogere slijtage wanneer een 4 cilinder motor overgaat op een 2 cilinder modus.

In de praktijk zijn er 0,0 problemen
Dit dus.
Als je gewoon hoort en voelt hoe rustig zo'n compressor in een buitenunit draait, dan 'voel' je gewoon dat daar amper iets slijt. (schroefcompressor denk ik ..)
Ik kan er niet bij dat zo'n koekastcompressor met zuiger het 20 jaar+ uit houdt. Dat ding staat véél harder te trillen.

• Tommie12
[...]

Geluid en betrouwbaarheid!
Als een condenspomp begeeft heb je direct een natte muur of ergens een vijvertje.

• Team-RiNo
Hier op m'n werk staan meerdere airco's 24/7 te pendelen, ik heb ze tot 10 jaar oud meegemaakt maar nooit meer problemen gehad dan een bevroren buitenunit bij warm weer.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Tommie12
Team-RiNo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:45:
Hier op m'n werk staan meerdere airco's 24/7 te pendelen, ik heb ze tot 10 jaar oud meegemaakt maar nooit meer problemen gehad dan een bevroren buitenunit bij warm weer.
"buitenunit bevroren bij warm weer"
Ik heb daar vragen bij :-)

• Team-RiNo
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ik ook :P was een jaar of 5 geleden in een langdurig warme periode. Ik heb ze zelf toen niet gezien maar volgens de monteurs was het 1 grote bonk ijs.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:53
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Ik kan er niet bij dat zo'n koekastcompressor met zuiger het 20 jaar+ uit houdt. Dat ding staat véél harder te trillen.
Ik heb er verder geen verstand van maar ik heb altijd begrepen dat er in een koelkast (of airco) dit soort compressors zitten (niet echt een 'zuiger' denk ik): https://nl.wikipedia.org/wiki/Scroll-compressor

• Speedfightserv
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

kan wel, bij tekort aan koude middel bevriest de vloeistofleiding, compressor etc. en dat kan veel verder gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 10-08-2022 13:54 ]

• FrankHe
*knip*, posten dat je je airco hebt aangezet voegt nou niet echt wat toe...

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2022 14:04 ]

• FrankHe
Jef61 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Ik heb er verder geen verstand van maar ik heb altijd begrepen dat er in een koelkast (of airco) dit soort compressors zitten (niet echt een 'zuiger' denk ik): https://nl.wikipedia.org/wiki/Scroll-compressor
Zolang de smering in orde is en er geen sprake is van oververhitting gaat een compressor heel erg lang mee. Het is wel zo dat een oude compressor doorgaans minder efficiënt is dan een nieuwe. In de eerste plaats omdat technieken verbeteren en de nieuwe compressor waarschijnlijk een nieuwer koudemiddel gebruikt dat een hoger rendement laat zien maar ook slijtage maakt dat een oude compressor mindere prestaties laat zien dan een nieuwe. Al met al kan het geen kwaad om een oude koelinstallatie tijdig te vervangen, dat ga je namelijk terugzien in je energierekening.

• FrankHe
en ook dit voegt niets toe....

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 10-08-2022 16:36 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedfightserv schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Geen typo, de lamellen van de airco blazen recht naar beneden waardoor de meest koude lucht direct naar beneden wordt gestuurd
Ah check! Vandaag draai ik ook alleen op de zolder unit met beneden de tussendeur opent

Temperatuur zolder 20c, 1ste etage 21c bgg 22c
Dit lijkt stukken efficiënter dan de tussendeur dicht en twee units ingeschakeld

• sifaka86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08-2023
Hallo allemaal,

We gaan de keuken en de bijkeuken nieuw aanbouwen en willen dan meteen een sateliet unit (airco) installeren om mee te gaan koelen en (bij)verwarmen.

Installateur heeft een aanbieding gedaan voor het volgende:

Apparatuur: Mitsubishi Heavy (5 jaar garantie op onderdelen)
Model buitenunit: FDC 71 VNX-W
Model binnenunit: Sataliet unit FDUM 71 VH
Koelvermogen: 3,2 ~ 8,0 kW
Verwarmingsvermogen: 3,6 ~ 9,0 kW
Energieklasse koelen/ verwarmen: A++ / A+
Geluidsniveau binnenunit: 25 / 38 dB(A) op 1 meter
Geluidsniveau buitenunit: Maximaal 66 dB(A) op 1 meter

De sateliet unit komt dan aan het plafond in de bijkeuken te hangen en van daar uit 3 kanalen naar 3 roosters (keuken, richting woonkamer en gang/hal).
Zie afbeelding van situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EztfuA5hJAAI_uE5c6UmlxCN4eA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/88U05vbksSosv6c53nnt65M6.jpg?f=user_large

Wat vinden jullie van de opzet en de gekozen oplossen? Is 8kw koelvermogen niet te zwaar?

[ Voor 3% gewijzigd door sifaka86 op 10-08-2022 14:58 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Waarom ga je dat kleine halletje koelen?

• sifaka86
JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:04:
Waarom ga je dat kleine halletje koelen?
Het is vooral om daar ook te kunnen verwarmen, zeker als de deur van de hal naar de woonkamer open blijft dan denk ik zo wat beter te kunnen verwarmen. Wat ik begrijp zijn de 3 roosters afzonderlijk van elkaar open of dicht te zetten dus voor koelen kan hij daar inderdaad dicht.

• JDx

JDx

Ben ik ^

sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Het is vooral om daar ook te kunnen verwarmen, zeker als de deur van de hal naar de woonkamer open blijft dan denk ik zo wat beter te kunnen verwarmen. Wat ik begrijp zijn de 3 roosters afzonderlijk van elkaar open of dicht te zetten dus voor koelen kan hij daar inderdaad dicht.
Kan de slang niet door de gang naar een rooster in de woonkamer?

• sifaka86
JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Kan de slang niet door de gang naar een rooster in de woonkamer?
Dat kan m.i. alleen met een lelijke koof door de hal. De hal is al afgewerkt en heeft slechts een hoogte van 245. Ik denk dat dat niet fraai zal worden en het idee achter de sateliet unit is dat het ook mooi weggewerkt is allemaal zonder al te veel poespas in het zicht.

• bokkow
Ik denk dat je beter uit bent met 2 conventionele losse split units of één multisplitunit met de buitenunit in de hoek tussen woonkamer en woonkeuken in en de de binnenunits dan gericht op beide ruimtes vanuit diezelfde hoek. De warmte/koelte zal daarmee beter op de plaats komen waar je het zou willen hebben. Het koelen van dat halletje komt dan wel te vervallen maar dat lijkt toch onlogisch?

Uitgaande van die oude rekenmethode (met beperking want veel variabelen): (33,2 + 6,8 + 32,7) * 2,8 = 203,56m3 * 40 (gemiddeld geisoleerd) = 8,1kW. Ik denk dat ie met het benodigde vermogen wel goed zit.

• Maxwp
[...]

ja ze maken dan een zogenaamde olie trap of zo dat zijn ook grote installaties
volgens mij is het bij dit soort van kleine installaties minder belangrijk maar toch als het even kan.

• JDx

JDx

Ben ik ^

sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Dat kan m.i. alleen met een lelijke koof door de hal. De hal is al afgewerkt en heeft slechts een hoogte van 245. Ik denk dat dat niet fraai zal worden en het idee achter de sateliet unit is dat het ook mooi weggewerkt is allemaal zonder al te veel poespas in het zicht.
Misschien een wandkast maken waar de kabel bovenin doorheen loopt? Heb je het mooi weggewerkt en opbergruimte in de hal, nu lijkt het vrij nutteloos om daar te verwarmen.

• Maxwp
w00key schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Is geen probleem. Je moet een lusje gebruiken elke zoveel meter. Elke fabrikant heeft zijn eigen regels. Daikin:

[Afbeelding]
uh dit is net anders om?
als de buiten unit hoger hangt loopt bij lang uit staan de olie naar de binnen unit welke dan bij starten niet snel naar de compressor komt en deze even "droog" staat
als de buiten unit lager hangt heb je dat niet

had hier ene hele discussie gelezen over dat bij een daikin de compressor stuk liep omdat deze niet genoeg olie kreeg omdat er geen olie trap was gemonteerd
en dacht toch echt dat deze buiten unit hoger hing het probleem ook was.
olie liep dan bij lang uit staan naar de binnen unit toe en werd niet voldoende snel weer rond gepompt

[ Voor 20% gewijzigd door Maxwp op 10-08-2022 15:20 ]

• sifaka86
bokkow schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:12:
Ik denk dat je beter uit bent met 2 conventionele losse split units of één multisplitunit met de buitenunit in de hoek tussen woonkamer en woonkeuken in en de de binnenunits dan gericht op beide ruimtes vanuit diezelfde hoek. De warmte/koelte zal daarmee beter op de plaats komen waar je het zou willen hebben. Het koelen van dat halletje komt dan wel te vervallen maar dat lijkt toch onlogisch?

Uitgaande van die oude rekenmethode (met beperking want veel variabelen): (33,2 + 6,8 + 32,7) * 2,8 = 203,56m3 * 40 (gemiddeld geisoleerd) = 8,1kW. Ik denk dat ie met het benodigde vermogen wel goed zit.
Daar hebben we ook over nagedacht maar ik wil het liefst geen binnenunits zichtbaar zien vanuit woonkamer en woonkeuken. Hal hoeft inderdaad niet persé, sowieso niet om te koelen, wel om te verwarmen indien mogelijk.

• sifaka86
JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:14:
[...]

Misschien een wandkast maken waar de kabel bovenin doorheen loopt? Heb je het mooi weggewerkt en opbergruimte in de hal, nu lijkt het vrij nutteloos om daar te verwarmen.
Kan ik eens naar kijken. Thnx!

En als ik het rooster in de hal weg laat. Krijg ik dan wel genoeg koelte of warmte de woonkamer in denk je?

• bokkow
sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

En als ik het rooster in de hal weg laat. Krijg ik dan wel genoeg koelte of warmte de woonkamer in denk je?
In ieder geval beter dan in de geschetste situatie, lucht verplaatst zich niet zo makkelijke door ruimtes en deuropeningen heen dan wanneer er direct de gewenste ruimte in wordt geblazen. Ik weet niet hoe makkelijk het is maar je zou bij zo'n kast/koof oplossing kunnen kijken dat je een klein rooster maakt in de hal in het kanaal naar de woonkamer die je handmatig open en dicht kunt schuiven als je een beetje wil koelen/verwarmen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Ik denk zelf dat het maar moeilijk uit de doorloop komt en het erg koud blijft bij de ramen waar 5.46m bij staat.

• sifaka86
JDx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Ik denk zelf dat het maar moeilijk uit de doorloop komt en het erg koud blijft bij de ramen waar 5.46m bij staat.
Dat vind ik lastig in te schatten ook. En als je dan gaat verwarmen in hal met de deur naar woonkamer daar open. Dat zal wel schelen lijkt mij?

Ik heb in het hele huis vloerverwarming liggen dus uiteraard kan ik daar gewoon mee verwarmen maar ik hoop zo de gaskosten significant te verlagen zoals je zult begrijpen.

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Je overdrijft....

Ik overdrijf niet jij verheerlijkt het, de inverter die de airco uiteindelijk zuinig maakt doet helemaal niks en zo’n unit maakt meer start stops dan mijn auto met een rondje in de binnenstad van Amsterdam…. Heuul zuinig ja maar afschrijving tot de maar goed als jij dat voor lief neemt jouw ding.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• sifaka86
bokkow schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

In ieder geval beter dan in de geschetste situatie, lucht verplaatst zich niet zo makkelijke door ruimtes en deuropeningen heen dan wanneer er direct de gewenste ruimte in wordt geblazen. Ik weet niet hoe makkelijk het is maar je zou bij zo'n kast/koof oplossing kunnen kijken dat je een klein rooster maakt in de hal in het kanaal naar de woonkamer die je handmatig open en dicht kunt schuiven als je een beetje wil koelen/verwarmen.
Helder. Dank voor het meedenken! Ga is kijken wat er mogelijk is. Er zit in de hal ook een trappengat (omhoog) en er zit al een trapkast dus even kijken wat past.

• bokkow
sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Dat vind ik lastig in te schatten ook. En als je dan gaat verwarmen in hal met de deur naar woonkamer daar open. Dat zal wel schelen lijkt mij?
bokkow schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb in het hele huis vloerverwarming liggen dus uiteraard kan ik daar gewoon mee verwarmen maar ik hoop zo de gaskosten significant te verlagen zoals je zult begrijpen.
Misschien kun je dan beter een lucht/water warmtepomp overwegen als er toch al vloerverwarming ligt? Dan ben je ook gelijk af van het uit het zicht willen hebben van de installatie. Ligt er natuurlijk wel aan of de vloerverwarming hiervoor geschik is.

• sifaka86
bokkow schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

[...]

[...]

Misschien kun je dan beter een lucht/water warmtepomp overwegen als er toch al vloerverwarming ligt? Dan ben je ook gelijk af van het uit het zicht willen hebben van de installatie. Ligt er natuurlijk wel aan of de vloerverwarming hiervoor geschik is.
Er liggen 16mm buizen in. Mij is toen verteld dat je daarmee ook van het gas af zou moeten kunnen.

• sifaka86
Oh ja, en we wekken jaarlijks ongeveer 5000 kWh op met zonnepanelen. Hiervan verbruik ik er nu iets van 3300. Nu de airco dus nog niet hangt.

• bokkow
sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Er liggen 16mm buizen in. Mij is toen verteld dat je daarmee ook van het gas af zou moeten kunnen.
Misschien de moeite waard om met een installateur om tafel te gaan zitten. Dan kun je mogelijk helemaal van het gas af in plaats van gedeeltelijk.

• sifaka86
bokkow schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Misschien de moeite waard om met een installateur om tafel te gaan zitten. Dan kun je mogelijk helemaal van het gas af in plaats van gedeeltelijk.
Ik heb maanden geleden een bedrijf gehad en zij kwamen op een warmtepomp waarbij ik pakweg 6000 kWh per jaar extra zou gaan verbruiken.
Echter verbruiken wij nu maar pakweg 750 m3 gas op jaarbasis dus ik zie geen terugverdientijd.

De airco is voor een stuk comfort (koeling zomer) en daarnaast verwarming zodat we minder gas verbruiken.

Kan ik met zo'n warmtepomp ook koelen in de zomer?

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 12:58

DarkKnight

Narf

Na maanden van twijfelen, veel lezen, nogmaals twijfelen, uiteindelijk toch maar een eerste paar installateurs aangeschreven voor het plaatsen van een (of eigenlijk meerdere) airco's / L/L-warmtepompen.

Ons belangrijkste doel is, zoals zovelen, om ons gasverbruik voor het verwarmen omlaag te brengen.

Belangrijkste gegevens:
Vrijstaande woning uit 1928, met meerdere aanbouwen gedaan door de jaren heen.
Totaal oppervlakte van ~180m² met ~450m³ inhoud verdeeld over 2 verdiepingen. De zolder ruimtes zijn te laag om er te staan. Overal HR++ glas, behalve serre en slaapkamer 1 (welke nog gewoon dubbelglas zijn), hoewel de serre ook op de lijst staat om dit jaar of anders volgend jaar te worden vervangen en dan met minimaal HR++ glas.
Afgelopen jaren altijd rond de 2000-2200 m³ gas gezeten (inclusief SWW) na eerst isolatie ronde, met dit jaar verwachting uit te komen rond 1700-1800m³ door nog verdere isolatie en stookmaatregelen (~20% verlaging per gewogen graaddag).
Plafonds, helft buitenmuur en dak zijn van binnenuit geïsoleerd met PIR.
Keuken, Serre en Badkamer 2 zijn voorzien van vloerverwarming, rest van het huis gewoon radiatoren.
Woonkamer zal nauwelijks gekoeld hoeven te worden (hoogste wat wij tot nu toe hebben gehad was 27 maar dat was bij de vorige, lange hittegolf), dus daar zal het voornamelijk verwarmen zijn. Slaapkamer 1 moet voornamelijk dan weer gekoeld worden, want dat zit direct onder het dak en loopt redelijk snel op. Dat zijn de belangrijkste ruimtes in huis, vooral omdat beiden ook een dubbelfunctie hebben als thuiskantoor.
Als ik de warmteverlies berekening doe, kom ik rond de 10 kW uit (dan is die 11.5 kW van de offerte niet heel gek...of?).

Budget: voor 2 units zo'n €5000, voor 3 of 4 €6000-7000,-

Mijn verwachting/idee was:
1 of 2 single split-units in de woonkamer van of 4,2/5 kW, dan wel 2x 2,5 kW (locatie Z/X/Y met buitenunit op platte dak boven keuken? Is de serre nog een optie voor een binnenunit?)
1 units van 3/3,5 kW op slaapkamer 1 (locatie C of D, met buitenunit op 3/4/5?) en mogelijk op de overloop van 2 kW (locatie A of B?)
Merk liefst richting MHI of ME, aangezien geluid, WAF (geluid is ook groot deel van de WAF), garantie en zuinigheid de belangrijkste componenten zijn, wat volgens mij beste uitkomt bij de A-merken.

En dan is de vraag:
Kunnen de buitenunits op platte dak en/of dakkapel geplaatst worden? Want dat leek mij juist de beste plek, beschut en uit het zicht. Helaas bracht de eerste installateur mij ernstig aan het twijfelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6Bad5oK9g6TwOBwdg2NlQ1Bdig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQVEQHov93KVp4eWyyWqBlFB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVDBP7aRl2KSNRYGK3vCBNmEHm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yc3K3Y0AAEglYahOmFx4A9Of.jpg?f=fotoalbum_tile

Eerste (en enige die tot nu toe reageerde met een offerte :():
Tosot Pular 6.5 kW plus wifi voor woonkamer (locatie Z)
Tosot Pular Plus 5 kW voor slaapkamer 1 (locatie C, met buitenunit direct erachter aan de buitenmuur)
Totaal: € 4000,-.
Meerprijs voor MHI met zelfde vermogen: € 1600,-

Ik ben er zelf helemaal niet tevreden over, want hij heeft niet de moeite genomen om überhaupt iets te berekenen qua vermogen, noch fatsoenlijk nagedacht over locatie van binnen- én buitenunit. En wij hadden aangegeven dat we voorkeur hadden voor Mitsubishi (MHI of ME maakte mij niet direct iets uit), plus dat belangrijkste was om een merendeel van de verwarming over te nemen met zo min mogelijk lawaai. Toch wilde hij heel graag Tosot doen en liefst zo zwaar mogelijk, want kleiner kon hij echt geen garantie op geven qua warmte en koelen.

Dus hopelijk kunnen jullie bevestigen dat ik geen gekke dingen vraag of juist mijn ongelijk aangeven. En is mijn wensenlijst reëel? Hebben jullie nog ideeën voor locaties van de units die ik over het hoofd zie?

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Areknia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05-2024
Areknia schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:46:
[...]

@MotorBeast In principe geen gebrek, er is een plat dak boven de keuken en daar kan ik genoeg buitenunits op plaatsen als het moet... maar liever niet, 2 is denk ik de max voor de partner. Drie zal discussie zijn over of het voldoende voordeel oplevert.

Denk je dat o.b.v. de warmteverliesberekening (zie vorige post) een 3.5 voldoende is in de woonkamer/keuken?

[...]

@Heronimo Gasverbruik is gemiddeld 800m3 per jaar (incl. warmwater) --> 2020: 741; 2021: 941; 2022: 800.

Woensdag komt er een installateur langs die ME installeert, moet dus eens de go to modellen opzoeken.
Iemand?

Hierbij nog eens mijn warmteverliesberekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r7uVrdFj6DlfdLKkIQaifGTSRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B82lNlo5I9NP4MqMD9QbH2Bj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht zelf voor ME dan (komt vanavond iemand van langs maar equivalent in Daikin ook ok):

Leefruimte: MUZ-LN35VG2 Single split (Diamond)
SLPK 1+2+zolder = Multi Split MXZ-3D54VA met 2x MSZ-AP20VGK 1x MSZ-AP25VGK (compacte wandunits)

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 17:04
sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Ik heb maanden geleden een bedrijf gehad en zij kwamen op een warmtepomp waarbij ik pakweg 6000 kWh per jaar extra zou gaan verbruiken.
Echter verbruiken wij nu maar pakweg 750 m3 gas op jaarbasis dus ik zie geen terugverdientijd.

De airco is voor een stuk comfort (koeling zomer) en daarnaast verwarming zodat we minder gas verbruiken.

Die inschatting van 6000kWh slaat helemaal nergens op. Voor een warmtepomp kan je uitgaan van zo'n 2 tot 2.5kWh per M3 gas die je nu verbruikt. Dus die zou zo'n 1500 tot 1875kWh verbruiken per jaar. Dit is in het geval van een airco ook ongeveer zo.

• JSA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023

JSA

Hoe bijverwarmen met airco 3.5 Kw.

Hoe regel je het dusdanig in dat de airco eerst tot bijvoorbeeld 19c verwarmd in de winter en dat je CV daarna pas aanslaat tot bijvoorbeeld 21c en je dus toch bespaart op gas (en je CV niet eerder aanslaat )

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 09:59
JSA schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:03:
Hoe bijverwarmen met airco 3.5 Kw.

Hoe regel je het dusdanig in dat de airco eerst tot bijvoorbeeld 19c verwarmd in de winter en dat je CV daarna pas aanslaat tot bijvoorbeeld 21c en je dus toch bespaart op gas (en je CV niet eerder aanslaat )
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon te temperatuur op de airco wat hoger zetten dan die van de thermostaat.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• JSA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023

JSA

Dus bijvoorbeeld airco op 25 c en CV op 21c en dan komt het goed ?

Volgens mij is het niet zo simpel

• Maxwp
sifaka86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

denk dat dei 6000 het nodige is bij jullie woning maar een warmte pomp heeft dan een factor zeg 3 a 4 dus 2000 a 1500 kwh echt verbruik.

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-01 09:59
Heronimo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Die inschatting van 6000kWh slaat helemaal nergens op. Voor een warmtepomp kan je uitgaan van zo'n 2 tot 2.5kWh per M3 gas die je nu verbruikt. Dus die zou zo'n 1500 tot 1875kWh verbruiken per jaar. Dit is in het geval van een airco ook ongeveer zo.
Wij hebben al heel lang een airco, alleen nog nooit mee verwarmd. Sinds afgelopen winter pas. Toen hebben we de thermostaat de hele winter op 20 gehad en de airco op 22 of 23 graden. Normaal verbruikten we jaarlijks rond de 2850 Kwh elektra en rond de 900 M3 gas.
Afgelopen jaar hebben we 3300 Kwh verbruikt en 520 M3 gas. 550 Kwh meer en 400 M3 gas minder dus. Afgerond is dat 1,4 Kwh per M3 gas dus. Wij gebruiken hem in een ruimte van 35 M2. We gebruiken hem ook de gehele zomer om te koelen overigens.

De airco is een 3,5 Kw Panasonic uit 2019 met 1 enkele binnenunit. Misschien kan iemand wat met deze gegevens.

Wij gaan voortaan altijd verwarmen. To +5 is dat zoiezo altijd rendabeler dan op gas verwarmen.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Pagina: 1 ... 189 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic