Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 188 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.509 views

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-01 20:59
Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Dat is dus de goede vraag. Voor zover bij mij bekend, maar kan er naast zitten:

Temperatuur langzaam opvoeren zal werken. Zo zal die niet meteen vol gas gaan. Iets wat een opentherm-CV eigenlijk ook slim doet.... En met een slimme thermostaat die kijkt hoe lang opwarmen duurt werkt dat nog beter.

Ventilatorsnelheid is dus vooral voor hoe hard de lucht binnen blaast. Of dit effect heeft op de externe compressorsnelheid weet ik niet. Dit is natuurlijk wel te testen.... Met de hitte volgende week zal ik eens een testje doen.

Maar een hogere ventilatorsnelheid zorgt ervoor dat de gecreëerde warmte je huis zo makkelijk mogelijk in komt. Als je dus een lagere fansnelheid kiest kan die zijn warmte niet goed kwijt. Wat dit doet met de compressorsnelheid? Geen idee. Als die hoog blijft als gevolg is het on zuiniger. Maar ik kan me niet voorstellen dat die het maar warmer en warmer blijft maken... Iets om te testen (tenzij iemand het weet).

De economy stand is mij ook niet duidelijk wat die exact doet.
volgens mij is openthem eeen communicatie protocol en niet een slimme manier van opwarmen.
dat is ingebouwd in de thermostaat volgens mij in combinatie met de software van de cv.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 22:09
The_Woesh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:05:
Met de hitte komende dagen wat is denken jullie het meest zuinige:

1- s'nachts koelen naar 20 graden als het buiten ook 20 is, dan overdag warmt het huis langzaam op naar 25, de nacht erna weer naar 20

2- constant 23 graden aanhouden...

3 - bij thuiskomst na werk pas aandoen.. en dan koelen naar 23 en na 23:00 weer uit. (Dat lukt mij dan niet meer op de laagste stand denk ik)
En bij 1 dan lekker met 25 graden naar bed gaan. Je koopt die airco niet voor de zuinigheid maar voor het comfort

[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 08-08-2022 07:43 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:09
The_Woesh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:05:
Met de hitte komende dagen wat is denken jullie het meest zuinige:

1- s'nachts koelen naar 20 graden als het buiten ook 20 is, dan overdag warmt het huis langzaam op naar 25, de nacht erna weer naar 20

2- constant 23 graden aanhouden...

3 - bij thuiskomst na werk pas aandoen.. en dan koelen naar 23 en na 23:00 weer uit. (Dat lukt mij dan niet meer op de laagste stand denk ik)
Bij 1 kan je ook alle ramen open zetten O-) al gaat dat natuurlijk minder snel. Kwa slaapcomfort is het wel de fijnste optie en het zal zeker zuinig zijn.

2 hangt af van je isolatie maar vooral van het raam oppervlak en je mogelijkheid de zon te weren. Het liefst van buiten.

3 doe ik zelf, maar dat komt omdat ik geen airco op de slaapkamer heb (nog). De airco is eigenlijk veel te sterk vind ik. Want binnen no time is de woonkamer koud. Dus die wil ik deze periode gaan knijpen. Ik zet hem dan gewoon aan voor ik naar huis ga, half uurtje van tevoren. En dan wil ik de economy modus gaan gebruiken.

Koelen is net wat anders dan opwarmen. Vooral omdat je snachts bij een afkoelen huis prima kan slapen (vaak zelfs beter). Maar een opwarmende kamer is funest voor je slaap.

Het zuinigste is een ventilator :+

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-01 14:34
GermanPivo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:16:
[...]

Er is hier de laatste paar pagina's een discussie gevoerd over wat het beste zou zijn. ;)

TLDR; voor de een is dat 24/7 constante temperatuur, voor de ander ad-hoc koelen. Het een werkt voor de een en het ander voor de ander. Conclusie: niemand kan een goed antwoord geven op de vraag wat voor jou het beste werkt.

Wat ik zelf doe? Of het zuiniger is bij koelen, geen idee, maar wat wij het meest comfortabel vinden: vanavond aan en niet meer uit tot het weer wat koeler is buiten overdag.
thanks.. optie 3 wordt het sowieso niet... als ik de temperatuur echt naar beneden wil halen dan moet hij gaan blazen en dan heb ik geluid overlast... De vraag was meer of het verstandig is 's nachts een 'koude' buffer in huis te krijgen, en er zijn niet zoveel warmtegolven in een jaar dat ik lekker kan testen. Je wilt toch eigenlijk wel een paar dagen achter elkaar hetzelfde doen....

Ik ga nu proberen om tussen 4:00en 7:00 naar 20 te gaan en dan kijken hoe warm het is in huis als ik om 17:00 thuis kom.

Dagen dat we de hele dag thuis zijn zal ik denk ik continue aan laten, dan gaan de deuren vaker open en is een koude buffer snel weer weg.

• Tommie12
  • Laatst online: 21:41
The_Woesh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

thanks.. optie 3 wordt het sowieso niet... als ik de temperatuur echt naar beneden wil halen dan moet hij gaan blazen en dan heb ik geluid overlast... De vraag was meer of het verstandig is 's nachts een 'koude' buffer in huis te krijgen, en er zijn niet zoveel warmtegolven in een jaar dat ik lekker kan testen. Je wilt toch eigenlijk wel een paar dagen achter elkaar hetzelfde doen....

Ik ga nu proberen om tussen 4:00en 7:00 naar 20 te gaan en dan kijken hoe warm het is in huis als ik om 17:00 thuis kom.

Dagen dat we de hele dag thuis zijn zal ik denk ik continue aan laten, dan gaan de deuren vaker open en is een koude buffer snel weer weg.
Waarom zou je willen koelen naar 20 graden.
Als ik dat doe gaan alle units op standje "storm", en hoor ik mezelf amper nog.

Hier staat de boel gewoon op 25 graden (van 10AM tot 10PM), en omdat de units hoog hangen wordt het dan binnen rond de 23.5 - 24 graden met lage vochtigheid. Prima T-shirt weer binnen.
Als ik het op 22 zet, dan krijg ik 'kippenvel".
Een andere reden om overdag te koelen is dat ik dan goedkope stroom van mijn zonnepanelen gebruik (geen salderen in B).
's nachts wordt de slaapkamer gekoeld.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-01 14:34
Tommie12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Waarom zou je willen koelen naar 20 graden.
Als ik dat doe gaan alle units op standje "storm", en hoor ik mezelf amper nog.
Als het buiten 20 is of kouder (eind van de nacht) dan gebruikt de airco nauwelijks energie. Als ik pas ga koelen op het moment dat het buiten 30 graden is moet de buitenunit veel harder werken = minder zuinig

Overdag met de deuren dicht en de zonwering voor de ramen warmt het huis maar heel langzaam op, dus door op 20 te beginnen blijft het lekker de hele dag ook al staat de airco uit (althans, dat ga ik nu proberen).

vorig jaar, nog zonder airco, kreeg ik pas last van de hitte na 3 dagen boven de 30 graden achter elkaar door het stapel effect. maar we gaan het zien

Edit: voor de duidelijkheid: het gaat om de beneden verdieping. De slaapkamers boven gaan pas aan als we slapen en zijn binnen 20 minuten koel. Daarnaast kan het raam open zodra het buiten afgekoeld is.

Beneden zou het raam in theorie ook open kunnen maar dan moet ik het alarm ook uitzetten kan je zo naar binnen.

[ Voor 15% gewijzigd door The_Woesh op 08-08-2022 10:09 ]

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Is er een reden waarom die vloermodellen (van bijvoorbeeld Daikin) zo veel duurder zijn dan de normale units?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Vwb mijn eigen vraag waarom MHI fanspeed 2 (LO) energiebesparend noemt, kwam ik dit tegen in de technical manual van de MHI ZSX serie.

Er blijkt dat de gekozen fanspeed wel degelijk consequenties heeft voor de compressor frequentie. Stand 2 (LO) beperkt de compressor snelheid aanzienlijk tov stand 3, 4 en fanspeed “auto”. Ik vermoed dat de stand ULO nog zuiniger is, maar waarschijnlijk is de capaciteit van de airco ernstig beperkt.

Cooling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REo64EpiAK3ZwZ2vWIH5-m65zfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2x6TntW62xbaQWXKeKYzRdE.jpg?f=fotoalbum_large
Heating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2sSB4vHkdunDYV06SmH6cCcqjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRTw2jcaJh42Nfdhglg5cDLW.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
The_Woesh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Als het buiten 20 is of kouder (eind van de nacht) dan gebruikt de airco nauwelijks energie. Als ik pas ga koelen op het moment dat het buiten 30 graden is moet de buitenunit veel harder werken = minder zuinig

Overdag met de deuren dicht en de zonwering voor de ramen warmt het huis maar heel langzaam op, dus door op 20 te beginnen blijft het lekker de hele dag ook al staat de airco uit (althans, dat ga ik nu proberen).

vorig jaar, nog zonder airco, kreeg ik pas last van de hitte na 3 dagen boven de 30 graden achter elkaar door het stapel effect. maar we gaan het zien

Edit: voor de duidelijkheid: het gaat om de beneden verdieping. De slaapkamers boven gaan pas aan als we slapen en zijn binnen 20 minuten koel. Daarnaast kan het raam open zodra het buiten afgekoeld is.

Beneden zou het raam in theorie ook open kunnen maar dan moet ik het alarm ook uitzetten kan je zo naar binnen.
Zitten een paar valabele argumenten tussen, maar als Belg probeer ik stroom te verbruiken als de PV stroom levert, en dus koel ik als de zon schijnt.
En koelen tot 20 is sowieso te ver.

Belangrijk is op tijd te beginnen zoals je aangeeft. Als het 3-4 dagen boven de 30 gaat, en je begint te laat, dan moet je heel veel koude je huis in pompen om de muren terug 'koud' te krijgen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dat merk ik boven, daar is het echt wel wat koeler te krijgen door 's avonds de ramen open te zetten, maar even later in de nacht als ik de ramen dicht heb (kan niet slapen met open ramen), dan is het zo weer 2 graden warmer, komt allemaal uit de muren.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:17
Deze afbeelding refereert volgens mij niet aan de compressor snelheid, maar aan het toerental van de fan.

[ Voor 202% gewijzigd door GermanPivo op 08-08-2022 10:42 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Waah
GermanPivo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:41:
Deze afbeelding refereert volgens mij niet aan de compressor snelheid, maar aan het toerental van de fan.
Nee, het is de compressor frequentie, niet het toerental van de fan.
https://www.mdpi.com/1996-1073/12/22/4276/htm

het staat zelfs boven het plaatje :+

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 08-08-2022 10:47 ]

• Waah
@Fire71 mooie info!
Dus eigenlijk kun je het energieverbruik beperken door te schakelen naar een lagere fanstand binnen. Het idee dat een lage binnen-fanstand dus zorgt dat die zijn warmte niet kwijt kan klopt niet, omdat de buitenunit automatisch word beperkt.

Hoe dat zit met multisplit weet ik natuurlijk niet. Maar voor single-split werkt het dus prima.

Kwa koelen ga ik dus ULO proberen komende dagen

• GermanPivo
Waah schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

het staat zelfs boven het plaatje :+
Het is net hoe je het leest, want ik lees ook control van air flow / air capacity. De modellen verwijzen ook naar SRK, dus dat zijn de binnenunits. Dus dan mogen ze wel eens iets doen aan de titel van de afbeelding. :+

De fan standen zijn overigens ook variabel. Draai hier soms (grote ruimte) op stand 3, maar ook dan gaat de binnenunit naar een rustiger toerental als de boel op temperatuur is.

[ Voor 41% gewijzigd door GermanPivo op 08-08-2022 11:01 ]

• GermanPivo
Waah schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:52:
@Fire71 mooie info!
Dus eigenlijk kun je het energieverbruik beperken door te schakelen naar een lagere fanstand binnen. Het idee dat een lage binnen-fanstand dus zorgt dat die zijn warmte niet kwijt kan klopt niet, omdat de buitenunit automatisch word beperkt.
Volgens mij is het ook eerder dat bij veel mensen de lucht teveel om de unit blijft hangen bij een lage fanstand, dus hij schakelt eerder uit.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 16:04
Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Klopt. Maar dat is de warmte die je er in pompt die je verliest. Het maakt natuurlijk wel uit of je met een cop van 3 of een cop van 7 die energie er vervolgens weer in moet stoppen :+

Je theorie klopt goed als je enkel naar de warmte-energie kijkt. Maar als het device dat de warmte omzet vanuit electriciteit een andere efficiëntie heeft afhankelijk van hoe hard die moet werken.... Das een extra variabele....

De cop daalt bij een hogere frequentie van je compressor..... En dus verbruik je meer energie (electra) om dezelfde hoeveelheid warmte te maken.

[Afbeelding]

En zoals je in bovenstaande grafiek kan zien, kan dat best aantikken.

Volgens mij willen we allemaal zo goedkoop en comfortabel mogelijk stoken. Waar de balans tussen goedkoop en comfortabel is verschilt. De isolatie verschilt. Maar dat betekent niet dat je er iets over kan zeggen.

Maar als we het niet hier over moeten hebben, waar dan wel over? Willen we hier diepgang, of enkel vragen als "hoeveel kwh heb ik nodig?".

Volgens mij hebben beide opties recht van bestaan. Maar ik zou graag wat meer diepgang zien.... Zelf heb ik zeker niet de kennis in pacht, maar met enkel roepen van meningen gaan we niemand in dit topic helpen. En met de stijgende energieprijzen is het leuk dat we nu veel goedkoper uit zijn dan met gas, maar als we alsnog 20% aan energie weggooien omdat we continu verwarmen is dat toch handige info om te weten.

En ja dat zal per huis verschillen. Maar ij de algemene zin zal er best iets voor te zeggen zijn.
Er is meer dan genoeg te vinden waar de laagste cpmfreq niet het beste is, compressors hebben over het algemeen een 'sweet spot' waar ze het meest efficient zijn en dat is -niet- de laagst mogelijke frequentie. Gemiddeld kom ik 30-50% van de cpmmax tegen.

https://www.kensaheatpump...eed-compressors-in-gshps/

https://www.cibsejournal.com/cpd/modules/2014-05/

https://www.bitzer.de/sha...B/222107531222172939.html

https://www.researchgate....ve-heating_fig1_342381991

Buiten comfort om is dus totaal geen voordeel om 24/7 te draaien, dan ben je enkel extra aan het verbruiken door energieverlies en de niet ideale cpmfreq wat een lagere COP/EER geeft.

Dat een unit harder moet werken na een halve dag uit staan valt bij mij ook erg mee en valt vrijwel zeker binnen de optimale cpmfreq's die te vinden zijn. De eerste 30min verbruikt deze misschien 300-400w (1040w is nominaal) maar daarna zakt dit vrij snel naar de laagst mogelijke waarden.

Dit is natuurlijk gebaseerd op mijn situtatie, en ieder huis verschilt maar stellen dat de laagst mogelijke cpmfreq het beste is lijkt mij niet te kloppen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Fire71
  • Niet online
Nog wat info uit de MHI zsx technical manual. Het blijkt dat onder de 4 graden de gebruikte minimale compressor frequentie steeds hoger wordt (zelfs als dat niet nodig is qua warmtevraag). Bij een gemiddelde nachttemperatuur van rond de 0 graden in onze winter is de frequentie dus minimaal 20 rps, bij iets kouder weer al 32 rps. Bij een grotere unit zelf nog wat hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WyZVICi88wZ_OSNfKKCvYoT63Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxqISyoSqXDX88fTH2qMFw9n.jpg?f=fotoalbum_large

Nu blijft wel de vraag wat de optimale compressor frequentie is. Ik zie grafieken in deze draad die zeggen hoe lager hoe beter, maar ook grafieken die wijzen op een piek rond de 40% van max :-).

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:57
Fire71 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:33:
Nog wat info uit de MHI zsx technical manual. Het blijkt dat onder de 4 graden de gebruikte minimale compressor frequentie steeds hoger wordt (zelfs als dat niet nodig is qua warmtevraag). Bij een gemiddelde nachttemperatuur van rond de 0 graden in onze winter is de frequentie dus minimaal 20 rps, bij iets kouder weer al 32 rps. Bij een grotere unit zelf nog wat hoger.

[Afbeelding]

Nu blijft wel de vraag wat de optimale compressor frequentie is. Ik zie grafieken in deze draad die zeggen hoe lager hoe beter, maar ook grafieken die wijzen op een piek rond de 40% van max :-).
Vergeet ook niet dat er naast de compressor ook nog andere componenten zijn die niet allemaal afhankelijk zijn van de deellast. Ik verwacht dat daardoor het optimum van de gehele machine qua efficiëntie ergens tussen de 30 en 50% zit afhankelijk van de machine.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:42
Heronimo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Vergeet ook niet dat er naast de compressor ook nog andere componenten zijn die niet allemaal afhankelijk zijn van de deellast. Ik verwacht dat daardoor het optimum van de gehele machine qua efficiëntie ergens tussen de 30 en 50% zit afhankelijk van de machine.
En dat is waarom stoken met pauzes veel beter werkt hier. Compressor trekt maximaal ~2200W, half last is 1100W opgenomen vermogen, en 550W voor kwart. Optimaal koelen lijkt tussen de 500 en 1000W te zijn, als je het knijpt met minimale fan stand verbruik je veel meer in 1 nacht.

• Waah
GermanPivo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Volgens mij is het ook eerder dat bij veel mensen de lucht teveel om de unit blijft hangen bij een lage fanstand, dus hij schakelt eerder uit.
Dat zou goed kunnen. Hier schakelt die op basis van een losse temperatuursensor dus dat probleem heb ik minder. Al zal de temperatuurverdeling wel slechter zijn op korte tijdspannes.

@Team-RiNo dat verklaart ook wel waarom MHI dus voor eco de fanspeed op 2 zet. Dan gaat die niet hoger dan 60%
Als MHI doet wat juist is (en daar mag ik wel vanuit gaan) is dat dus het meest efficient, fanspeed 2 en max 60%

Ze verlagen de snelheid wel als de temperatuur bereikt is. Waarschijnlijk om pendelen te voorkomen?

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 16:05
Sarge_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:48:
Even een algemene tip voor mensen die na verloop van tijd iets horen trillen/rammelen bij de buitenunit:

Wij hebben dat ding echt bij ons terras staan en ineens begon bij een bepaalde frequentie iets heel irritant te rammelen. Als je de unit iets naar voren of achteren deed was het weg, om later weer terug te komen.
Ik zag een paar pagina's terug ook @Chatslet hierover maar weet niet of dat ook een Daikin betrof.

Onderstaande is wat ik gedaan heb. Wat exact geholpen heeft van de verschillende handelingen is nog de vraag en of het bij jou zo is weet ik niet. Wel even zorgen dat het echt waterpas hangt en de bouten op de beugel/voeten goed vast zijn gedraaid. Dit kan initieel al trillen voorkomen.

Ik was er wel achter dat het de verdamper met de lamellen betrof.
Kap aan de bovenzijde eraf gehaald en de voorzijde ook. Dus niet alleen het rooster aan de voorkant, maar hele kap.

Dan zie je dat linksonder de verdamper nog met een schroef vast zit. Kijk onder dat deel van de verdamper even of je met iets duns er helemaal onderdoor kunt en dus de verdamper vrij hangt. Indien niet. Schroef iets losmaken en zorgen dat er weer iets onderdoor kan. Ik ben er vanuit gegaan, dat als iets later is gaan rammelen, er iets losgeraakt moet zijn of verschoven/verzakt na een tijdje draaien.

Dan zie je dat de 2 delen van de verdampers met lamellen met tyraps aan elkaar verbonden zijn. Bij mij op 3 hoogtes. Hier heb ik er nog 3 tyraps bij gedaan. Ik had sterk het vermoeden dat het rammelen kwam van de beweging tussen die delen.

Als laatste zit er bij mij iets van schuimrubber (1 grijs blokje) tussen de verdamper en de voorzijde van de kap. Die maakt net geen contact en zorgt dat het blokje er een beetje los tussen zit. Hier heb ik aan de kapzijde nog een stukje epdm tussen gedaan. Nu is het weer 1 geheel.

Ik hoop dat dit bij jullie ook helpt.
Ik heb helaas geen foto's gemaakt, dat was iets interessanter geweest dan deze lap tekst :P
Hier betreft het MHI buitenunits. Was bij mij inderdaad de verdamper. Die trilde bij bepaalde compressortoerentallen tegen de bodemplaat. Heb nu een stukje van een rubber weerstandsband geknipt en dat er tussen gefrommeld. Daarmee is het nu opgelost.

• JSA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023

JSA

Hopelijk zit ik hier goed?
Wie kan mij advies geven (mogelijk ervaring) wat handig is om aan te schaffen qua verschil van beide.

A: Daikin Emura 3 (nieuwste model) 3.5 Kw Single split

B: Daikin Stylish 3.5 Kw Single Split

Betreft woonkamer/keuken. Bedoeling zowel koelen als (bij)verwarmen winters. Woning goed geisoleerd. Ongeveer 55M2.

• Gastheer
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-01 15:48
Zoals velen ben ik ook van plan om te gaan verwarmen met een airco. In eerste instantie gaat het om de woonkamer/ keuken. Betreft een woonkamer/keuken met een oppervlak van ca. 70 m2 in L vorm.

Ik twijfel enorm of ik uit kan met een singesplit of moet ik naar een multisplit met twee binnenunits. Prijsverschil is, zeker inclusief installatie best fors. Vooralsnog denk ik aan een singlesplit met de binnenunit in de hoek zoals aangegeven op de plattegrond.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen of het dan mogelijk is comfortabel de ruimte te verwarmen of blijft de warmte teveel in een deel van de ruimte hangen of moet te hard blazen? Woning is goed geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS5eUqtFkkOxeMOB6PEX3RYu7l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQ52pnkvevaj4w3CZfkRbwok.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Gastheer op 08-08-2022 12:51 ]

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:19
JSA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:20:
Hopelijk zit ik hier goed?
Wie kan mij advies geven (mogelijk ervaring) wat handig is om aan te schaffen qua verschil van beide.

A: Daikin Emura 3 (nieuwste model) 3.5 Kw Single split

B: Daikin Stylish 3.5 Kw Single Split

Betreft woonkamer/keuken. Bedoeling zowel koelen als (bij)verwarmen winters. Woning goed geisoleerd. Ongeveer 55M2.
Het zijn allebei prima units, verschil is vooral uiterlijk en wat functies die niet super relevant zijn. Ik zou zeggen maak een overzicht van alle specs, scop, geluid, afmetingen e.d. en wat foto's en filmpje in gebruik( klep open ziet er heel anders uit, dat gaf bij mij de doorslag naar de Stylish), leg het ook even voor aan een eventuele partner en maak een keuze.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:04

RnB

RnB schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Vandaag de eerste specialist over de vloer gehad om een offerte op te stellen.
Hij werkt zelf alleen met Daikin, maar dat is prima. Ik zou zelf voor een Daikin of een MHI gaan.
Komend weekend krijg ik twee offertes in de mail, 1 voor 2x single split en 1 voor 1x multisplit met 2 binnenunits. Hij gaf aan dat een multisplit met 2 binnenunits waarschijnlijk duurder is dan 2x singlesplit.

Hij kon wel al een indicatie geven van 2x singlesplit, met de volgende units per kamer:

- Woonkamer: Daikin Perfera 5kW (FTXM-R50R)
- Slaapkamer: Daikin Perfera 2,5kW (FTXM-R25R)

Dat zou dan €3.500,- voor de 50R worden en €2.200,- voor de 25R inclusief installatie.

Dat vind ik behoorlijk aan de prijs moet ik zeggen. 8)7

Maandag komen nog twee andere specialisten langs, ben benieuwd of zij met dezelfde adviezen en prijzen komen.
Vandaag een iets leukere offerte binnen gekregen:

- Woonkamer: MHI SRK/SRC50-ZS-W 5kW
- Slaapkamer: MHI SRK/SRC35-ZS-W 3,5kW (om ook andere gedeeltes van de bovenverdieping te koelen/verwarmen)

Inclusief installatie (exclusief betontax) €4264,50.

En wat nog mooier is, hij kan komende donderdag al plaatsen.

Vanmiddag komt er nog een firma langs, even kijken waar zij mee komen.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:54
@RnB De units kosten resp. 1100 en 1500 eu, dus je betaald 1650 eu voor installatie. Gemiddelde installatieprijs per unit ligt tussen de 500 en 750. Dus net iets erboven, maar hey, als je deze week hebt hangen midden in de hittegolf is ook wat waard.

discogs

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb recentelijk 4 units geïnstalleerd gekregen (MHI). :) Dit, naast vloerverwarming op de begane grond en de eerste verdieping.

Bij mij begint de vraag nu een beetje te komen: zijn de radiators nog nodig? Op de begane grond hebben we ze al weggehaald. In elke slaapkamer hangt nog 1 radiator.

Destijds was de overweging: in een strenge winter 's nachts slapen, dan is het wel fijn om extra te kunnen verwarmen.

Nu is de vraag eerder: is die airco unit niet rendabeler inmiddels? M.a.w., zouden de radiators weggehaald kunnen worden in de slaapkamers en zouden de airco units het over kunnen nemen?

Slaapkamer: 2,5 kw
Slaapkamer: 2 kw
Woonkamer: 5 kw

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:09
Tanuki schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:17:
Ik heb recentelijk 4 units geïnstalleerd gekregen (MHI). :) Dit, naast vloerverwarming op de begane grond en de eerste verdieping.

Bij mij begint de vraag nu een beetje te komen: zijn de radiators nog nodig? Op de begane grond hebben we ze al weggehaald. In elke slaapkamer hangt nog 1 radiator.

Destijds was de overweging: in een strenge winter 's nachts slapen, dan is het wel fijn om extra te kunnen verwarmen.

Nu is de vraag eerder: is die airco unit niet rendabeler inmiddels? M.a.w., zouden de radiators weggehaald kunnen worden in de slaapkamers en zouden de airco units het over kunnen nemen?

Je kunt ze nog even laten hangen om in de winter de echte test te doen. Hier hangen ze nog wel maar gaan ze uiteindelijk weg. Met 1x 3.5 en 1x 2.5 konden wij de gehele winter het huis prima op temperatuur houden. Jij hebt er nog meer hangen dus dat zal vast goedkomen. Nu weet ik niet de isolatie van je huis maar dat was hier oud dubbel glas en boven zelfs enkel glas. Sinds kort is alles triple waardoor ze nu definitief van de muur af mogen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• JDx

JDx

Ben ik ^

Tanuki schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:17:

Ik ben de winter doorgekomen met een zonder-gas-test, heb alleen beneden een airco, boven slapen was prima, boven een slaapkamer gebruiken als kantoor ofzo is niet te doen.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 15:15
Heeft er iemand ervaring met lucht/lucht warmtepomp in de winter bij zeer lage temperaturen (-20 tot -30)?
Zijn er systemen met bijverwarming?

Ik heb op dit moment in mijn huis in een aantal kamers nog 30 jaar oude akkumulatoren. Maar er zijn er een aantal defekt en het systeem is bij wisselende warmtevraag zeer inefficient.

De stroomaansluitingen zijn er dus al op de juiste lokatie, de ruimtes zijn redelijk geisoleerd.
Lijkt mij ideaal voor bijvoorbeeld een Daikin FVXM-F.

Alleen zit ik een beetje met eventueel zeer lage buitentemperaturen in de winter. Nu heb ik ook al een hoog stroomverbruik, dus dat is niet meteen het probleem. Maar ik hoop in de tussenseizoenen flink te kunnen besparen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Headshot_NL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Je kunt ze nog even laten hangen om in de winter de echte test te doen. Hier hangen ze nog wel maar gaan ze uiteindelijk weg. Met 1x 3.5 en 1x 2.5 konden wij de gehele winter het huis prima op temperatuur houden. Jij hebt er nog meer hangen dus dat zal vast goedkomen. Nu weet ik niet de isolatie van je huis maar dat was hier oud dubbel glas en boven zelfs enkel glas. Sinds kort is alles triple waardoor ze nu definitief van de muur af mogen.
De spouwmuur is hier recentelijk geïsoleerd, dak is (gedeeltelijk) geïsoleerd. En alles is kunststof HR++ triple glas idd (zelfs het dakraam).

We hebben een tijdje geen echte winters gehad (met -10 bijvoorbeeld). Dat zou wellicht de betere test zijn.

Maar gegeven jouw bericht zou ik dan geneigd zijn om ze te verwijderen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:09
Tanuki schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

De spouwmuur is hier recentelijk geïsoleerd, dak is (gedeeltelijk) geïsoleerd. En alles is kunststof HR++ triple glas idd (zelfs het dakraam).

We hebben een tijdje geen echte winters gehad (met -10 bijvoorbeeld). Dat zou wellicht de betere test zijn.

Maar gegeven jouw bericht zou ik dan geneigd zijn om ze te verwijderen.
Dan zou ik er zeker niet bang voor zijn, die kan je gewoon weghalen.
Mocht je een keer -10 hebben dan zou je die ene dag ook kunnen bijverwarmen met een goedkoop elektrisch kacheltje. Maar die ga je in dit geval echt niet nodig hebben.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Heronimo
yzf1kr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:49:
Heeft er iemand ervaring met lucht/lucht warmtepomp in de winter bij zeer lage temperaturen (-20 tot -30)?

Ik heb op dit moment in mijn huis in een aantal kamers nog 30 jaar oude akkumulatoren. Maar er zijn er een aantal defekt en het systeem is bij wisselende warmtevraag zeer inefficient.

De stroomaansluitingen zijn er dus al op de juiste lokatie, de ruimtes zijn redelijk geisoleerd.

Alleen zit ik een beetje met eventueel zeer lage buitentemperaturen in de winter. Nu heb ik ook al een hoog stroomverbruik, dus dat is niet meteen het probleem. Maar ik hoop in de tussenseizoenen flink te kunnen besparen.
Waar staat het huis? Klinkt alsof dit om Duitsland gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 08-08-2022 15:04 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 22:09
Headshot_NL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Dan zou ik er zeker niet bang voor zijn, die kan je gewoon weghalen.
Mocht je een keer -10 hebben dan zou je die ene dag ook kunnen bijverwarmen met een goedkoop elektrisch kacheltje. Maar die ga je in dit geval echt niet nodig hebben.
Hij heeft ook nog een vloerverwarming boven dus dat is 3 dubbel nu :)

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• yzf1kr
Heronimo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Waar staat het huis? Klinkt alsof dit om Duitsland gaat?
Oostenrijk

Verwijderd

Koop gewoon een extra jas.

In Oostenrijk lijkt me dit (l/l) minder voor de hand liggend als oplossing, inderdaad vanwege extremere koude temperaturen?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2022 15:30 ]

• GermanPivo

Kijk ook even naar een Mitsubishi met Hyper Heat - die kunnen tot -25.

• yzf1kr
Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:29:
Koop gewoon een extra jas.

In Oostenrijk lijkt me dit (l/l) minder voor de hand liggend als oplossing, inderdaad vanwege extremere koude temperaturen?
Nog meer jassen? Ik zit hier in de winter al met een lange onderbroek, en extra dekentje op de bank om niet overmatig te hoeven stoken.

Natuurlijk, een centraal systeem met een grondboring en w/w warmtepomp is natuurlijk ideaal. Maar ik heb geen 2 ton rondslingeren om dat even te financieren.
De meeste moderne woningen werken hier allemaal met een l/w warmtepompen, dus het zou wel moeten kunnen. Maar ik kan nog weinig ervaringen vinden over l/l warmtepompen.
Maar het is altijd efficienter als een akkumulator die de stroom altijd 1:1 in warmte omzet en de ruimte in gooit, ook als er niemand aanwezig is.

-25c wordt het hier door de klimaatverandering nog maar heel zelden. En als, dan vooral in de vroege ochtend, overdag is het maximaal -10, en dat tegenwoordig ook nog maar een paar dagen per jaar.

Daarom ben ik aan het zoeken of er iemand praktijkervaring heeft.

• Heronimo
yzf1kr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Nog meer jassen? Ik zit hier in de winter al met een lange onderbroek, en extra dekentje op de bank om niet overmatig te hoeven stoken.

Natuurlijk, een centraal systeem met een grondboring en w/w warmtepomp is natuurlijk ideaal. Maar ik heb geen 2 ton rondslingeren om dat even te financieren.
De meeste moderne woningen werken hier allemaal met een l/w warmtepompen, dus het zou wel moeten kunnen. Maar ik kan nog weinig ervaringen vinden over l/l warmtepompen.
Maar het is altijd efficienter als een akkumulator die de stroom altijd 1:1 in warmte omzet en de ruimte in gooit, ook als er niemand aanwezig is.

-25c wordt het hier door de klimaatverandering nog maar heel zelden. En als, dan vooral in de vroege ochtend, overdag is het maximaal -10, en dat tegenwoordig ook nog maar een paar dagen per jaar.

Daarom ben ik aan het zoeken of er iemand praktijkervaring heeft.
Volgens mij gaan de meeste reguliere modellen tot -10 of -15. Sommige merken hebben speciale modellen voor koudere klimaten die zelfs tot -30 schijnen te gaan. Bijvoorbeeld deze: YouTube: Can Heat Pumps Work in Cold Climates? | Heat Pump Q&A

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-01 16:49

Stiebel Eltron kan tot -20 dacht ik gelezen te hebben. die hebben l/w warmtepomp

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-01 21:20

Ryan1981

Je ne sais pas

Beste Medetweakers,

Heb sinds 1.5 jaar een huis waar 2 AUX 2500kw airco split units in zitten waarvoor ik graag een onderhoudscontract wil laten afsluiten. Hebben jullie in de omgeving eindhoven een advies wie doet doet? Ik hebbde 2 meest positief beoordeelde bedrijven via google maps geprobeerd maar die gaven aan heen onderhoud te doen aan units die ze niet zelf geinstalleerd hebben en de vorige eigenaar heeft geen bedrijd voor mij waar hij het heeft laten doen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Ik zoek een fijne betaalbare installateur omgeving Utrecht/Zeist. Iemand tips/ervaring?

• GermanPivo
Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:03:
Ik zoek een fijne betaalbare installateur omgeving Utrecht/Zeist. Iemand tips/ervaring?
Gebruik de zoekfunctie toch een keer: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

• JSA

JSA

marcovandam schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Het zijn allebei prima units, verschil is vooral uiterlijk en wat functies die niet super relevant zijn. Ik zou zeggen maak een overzicht van alle specs, scop, geluid, afmetingen e.d. en wat foto's en filmpje in gebruik( klep open ziet er heel anders uit, dat gaf bij mij de doorslag naar de Stylish), leg het ook even voor aan een eventuele partner en maak een keuze.
Heb jij wel de nieuwste Emura vergeleken met de Stylish ?

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
Ryan1981 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:58:
Beste Medetweakers,

Heb sinds 1.5 jaar een huis waar 2 AUX 2500kw airco split units in zitten waarvoor ik graag een onderhoudscontract wil laten afsluiten. Hebben jullie in de omgeving eindhoven een advies wie doet doet? Ik hebbde 2 meest positief beoordeelde bedrijven via google maps geprobeerd maar die gaven aan heen onderhoud te doen aan units die ze niet zelf geinstalleerd hebben en de vorige eigenaar heeft geen bedrijd voor moj waar hij het heeft laten doen.

Albast bedankt voor de hulp!
Hoe zijn jouw ervaringen met de AUX voor koelen en voor verwarmen?

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-01 21:20

Ryan1981

Je ne sais pas

Swenn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Hoe zijn jouw ervaringen met de AUX voor koelen en voor verwarmen?
Het interne stuk is redelijk stil. De buiten unit op de dakkapel maakt wel herrie door vibraties maar dat wilde ik ook nog laten beoordelen om te kijken of daar nog verbetering mogelijk is. Voor onze slaapkamer bevald het koelen iig erg goed. Verwarmen heb ik nog niet gebruikt maar nu met hoge gas prijzen gaan we het deze winter meemaken. Reden voor de vraag naar onderhoud is dat de zolder unit aan de binnekant wat schimmel vertoond (unit is 1.5 jaar oud) wat we graag willen katen reinigen.

• bokkow
  • Laatst online: 19:58
Ik ben benieuwd, we hebben recent een multisplit MHI laten plaatsen met een 4kW buitenunit en binnen een 3,5kW voor beneden met 75m3 en 2,5kW voor slaapkamer boven met 40m3. Alle radiatoren hangen er wel nog, eerst maar een winter proberen. Ze zijn ook allemaal los aan te sturen (Tado radiatorknoppen en Tado airco aansturingen + centrale Tado thermostaat). Naar wat ik heb opgedaan na vooronderzoek; 99% van de tijd zou je het af kunnen met een airco en die 1% is het misschien ongustiger dan verwarmen met gas. In theorie zouden we de radiatoren deze winter niet meer hoeven te gebruiken.

Ik vind het eigenlijk ook wel interessant om een doorstroomverwarmer te gaan gebruiken voor warm water. Dat zoiets dan 11kW verstookt voor 10 minuten douchen staat ongeveer gelijk aan 0,4m3 gas voor 10 minuten douche. Nadeel is dan dat je geen boilervat hebt, maar is dat echt een nadeel? Ik hoef niet 200L warm water continu op voorraad te hebben. En je moet je meterkast geschik laten maken voor 3-fase, (wachttijd onbekend) en wat gebeurt er bij gelijktijdig gebruik van andere grootverbruikers (auto laden)? Eerst nog maar verder verdiepen, projectje voor volgend jaar :)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
(onderstaande gaat over het continue verbruik van een een W/W warmtepomp tijdens koelen:)
DutchKel schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Die 200W is als de warmtepomp geen tapwater aan het verwarmen is dus vrijwel de hele dag op ongeveer 2 a 3 uurtjes na niet.

Hij houd daarmee een vrijstaande woning van 205m2 koel. Dit nog zonder zonwering aan de buitenkant. Dus ja ik kan wel stellen dat het veel efficiënter is dan een actieve airco.
Ik denk dat men daar hier in het L/L warmtepomptopic heel anders over denkt. 200W is een aardig gemiddeld verbruik voor een airco om het huis koel te houden. De meesten hier zullen denk ik minder verbruiken. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-01 11:59
Andrehj schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:50:
(onderstaande gaat over het continue verbruik van een een W/W warmtepomp tijdens koelen:)

[...]

Ik denk dat men daar hier in het L/L warmtepomptopic heel anders over denkt. 200W is een aardig gemiddeld verbruik voor een airco om het huis koel te houden. De meesten hier zullen denk ik minder verbruiken. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
De meeste koelen geen heel huis maar een paar kamers. Dit is 3 verdiepingen koelen, daarnaast is het geen klein huis wat we hebben.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:51
bokkow schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:21:
Ik vind het eigenlijk ook wel interessant om een doorstroomverwarmer te gaan gebruiken voor warm water. Dat zoiets dan 11kW verstookt voor 10 minuten douchen staat ongeveer gelijk aan 0,4m3 gas voor 10 minuten douche. Nadeel is dan dat je geen boilervat hebt, maar is dat echt een nadeel?
Het nadeel is natuurlijk wel dat je erg duur stookt. Maar volgens mij klopt er iets niet in je berekening. Gaat het je nou om vermogen in kW of energieverbruik in kWh? 0,4m3 gas heeft een netto calorische waarde van ongeveer 3,2 kWh. Als je dat in 10 minuten verstookt dan is het geleverde vermogen van je ketel dus 3,2×6=19.2 kW.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[...]

Ik zit daar in ieder geval boven, mijn single split gaat soms terug tot ~100W, mijn duosplit begint te pendelen onder de ~220W en de triple split kan zelfs niet lager dan 350W. Dus als je met 200W je hele huis koel kan houden: wauw.

• Heronimo
bokkow schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:21:
Ik ben benieuwd, we hebben recent een multisplit MHI laten plaatsen met een 4kW buitenunit en binnen een 3,5kW voor beneden met 75m3 en 2,5kW voor slaapkamer boven met 40m3. Alle radiatoren hangen er wel nog, eerst maar een winter proberen. Ze zijn ook allemaal los aan te sturen (Tado radiatorknoppen en Tado airco aansturingen + centrale Tado thermostaat). Naar wat ik heb opgedaan na vooronderzoek; 99% van de tijd zou je het af kunnen met een airco en die 1% is het misschien ongustiger dan verwarmen met gas. In theorie zouden we de radiatoren deze winter niet meer hoeven te gebruiken.

Ik vind het eigenlijk ook wel interessant om een doorstroomverwarmer te gaan gebruiken voor warm water. Dat zoiets dan 11kW verstookt voor 10 minuten douchen staat ongeveer gelijk aan 0,4m3 gas voor 10 minuten douche. Nadeel is dan dat je geen boilervat hebt, maar is dat echt een nadeel? Ik hoef niet 200L warm water continu op voorraad te hebben. En je moet je meterkast geschik laten maken voor 3-fase, (wachttijd onbekend) en wat gebeurt er bij gelijktijdig gebruik van andere grootverbruikers (auto laden)? Eerst nog maar verder verdiepen, projectje voor volgend jaar :)
Je kan ook een kleine warmtepomp boiler van 90, 120 of 150 liter pakken mocht je minder ruimte beslag willen. Zo'n warmtepompboiler trekt maar iets van 600W.

• Heronimo

[...]

Dat lijkt mij een vrij laag verbruik voor een heel huis van die afmeting koelen. En ik verwacht dat hij ook niet continu hoeft te draaien als het nog niet extreem heet is buiten. Maar dat ligt een beetje aan hoe de boel ingesteld staat. Als in blokken koelen geen optie/ongewenst is zou je ook nog de pompstand wat lager kunnen zetten. Maar dat is meer een discussie voor het W/W topic denk ik zo.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:54
Slonzo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Ik zit daar in ieder geval boven, mijn single split gaat soms terug tot ~100W, mijn duosplit begint te pendelen onder de ~220W en de triple split kan zelfs niet lager dan 350W. Dus als je met 200W je hele huis koel kan houden: wauw.
Ik zie dat je de 2MXM50 hebt, mijn unit is onderweg uit Frankrijk.
Toen ik me net begon in te lezen dacht ik alles aan te sluiten op een 3MXM68 en dan de derde binnenunit later aansluiten.
Goed dat ik hier niet aan ben begonnen na het lezen van je vorige Posts :9
Ik had vernomen dat de 2MXM50 niet minder dan 330Watt kon opnemen, maar jij ziet 220W.
Dat is wel mooi om te lezen.

In een van je postst staan een buitenunit op bigfoots.
Welk maatje bigfoots zijn dat? En is dat bij de duo of triple split?

Zag ergens langskomen dat men adviseert om vanaf 5kW buitenunit op bigfoots van een meter te zetten.
Mij lijkt echter 60cm voldoende. (Zo kan ik ook minder snel lang uit gaan over het dakterras :+ )

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:01:
Al mijn buitenunits staan op 60cm bigfoots.
Maar bij mij staan ze op de grond, uit de wind, op een verhard pad.
Dus een totaal andere insteek dan op een dak :)
Toen ik me net begon in te lezen dacht ik alles aan te sluiten op een 3MXM68 en dan de derde binnenunit later aansluiten. Goed dat ik hier niet aan ben begonnen na het lezen van je vorige Posts :9
Ik had vernomen dat de 2MXM50 niet minder dan 330Watt kon opnemen, maar jij ziet 220W.
De units kunnen meestal lager moduleren dan de specs aangeven.
Bij koelen moduleren ze ook nog wat verder terug dan bij verwarmen.

Goede keuze om weg te blijven van de 68 ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Slonzo op 08-08-2022 21:53 ]

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05-2025
Het verbruik van Daikin snap ik sowieso niet helemaal. Ik ben aan het kijken geweest naar onze 3MXM68 met 2.0, 2.5 en 3.5 kW aangesloten binnenunits ivm uitbreiding met units voor de benedenverdieping. Volgens de combinatietabel koelen voor de 3MXM68 is het minimaal opgenomen vermogen 360 W. Afgelopen weekend alleen de 2.5 kW Stylish aangehad - op Silent en met temp op 22 C - buiten was het sowieso koeler. De stylish zelf (als single split) geeft trouwens een minimaal opgenomen vermogen van 270 W. De Stylish ging die nacht af en toe heel rustig aan zoals je verwachtte. Echter, als ik dan bekijk wat er daadwerkelijk is verbruikt blijkt het een stuk minder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zv4HeOOVY2gb0cbpyD0SjnhfZ4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9twWNisdLRoQYwfnWZkmiP1m.jpg?f=fotoalbum_large

Het opgenomen vermogen was midden in de nacht in werkelijkheid dus slechts 220 W. Ik dacht dat ik bij een multisplit toch echt de in de combinatietabel genoemde waarde moest nemen maar die is 360 W. Schiet mij maar lek. Iemand een idee hoe hier mee om te gaan? Zou het graag snappen om nieuwe keuzes gefundeerd te kunnen maken!

• elektriekert
Slonzo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Ik ga hem hier op het dakterras zetten maar dan wel ineen beschutte hoek, dus echt vat heeft de wind er niet op. Maar er komen ook nog 2 kaaibanden (lees: trottoirbanden) of tegels onder voor massa, wellicht dat ik de bigfoots daaraan knoop)

Als leek dacht ik: go big or go home maar gaandeweg het meelezen hier kom je al gauw tot andere conclusies ;)

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05-2025
Andere vraag waar ik tegenaan liep is het maximaal verwarmingsvermogen van de Ururu Sarara. Neem bijvoorbeeld de 3.5 kW. Die noemt een max vermogen van maar liefst 9.0 kW. Initieel dacht ik naief, dat is mooi, als het dan echt koud is, dan heeft deze meer dan genoeg vermogen om nog te kunnen verwarmen. Maar zo is het natuurlijk helemaal niet. In mijn onderzoek naar uitbreiding voor voornamelijk verwarmen benedenverdieping zag ik dit (wat ik natuurlijk al had kunnen weten)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMO2mVZggV050-PpudP-AbLsiyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GsUje8NdIlNWCqZeajtMhM7W.jpg?f=user_large

Deze grafiek laat zien voor onze benedenverdieping (in donkerblauw van linksboven naar rechtsonder) de hoeveelheid warmte die nodig is om binnen 20 C te hebben bij verschillende buitentemp. Daarnaast voor verschillende combis van binnenunits met buitenunits de hoeveelheid 'total capacity' bij een bepaalde buitentemp. Nu... als ik dan kijk naar de grijze lijn (voor de Ururu Sarara 3.5 kW) dan is deze bij lange na niet in de buurt van 9 kW. Hoe zit dit nu precies? Dit getal lijkt helemaal niets te zeggen of mis ik iets? Of is dit bij hoge buitentemperaturen wanneer je er eigenlijk niets meer aan hebt?

Andere vraag is rondom waar de lijnen kruisen. Daarboven kan de combi dus nog genoeg warmte leveren om het binnen op 20 C te houden. Maar ik snap inmiddels dat het zinloos is om te size op lage temperaturen. Maar wat is dan acceptabel. De Ururu Sarara kruist al net onder 0 C wat me iets te hoog lijkt. Dan heb ik 2 keer een Stylish 3.5 kW die kruist op -6 C wat me prima lijkt maar misschien wel overdreven. Dan zijn er nog 3 combis die rond de -3 C kruisen. Misschien een beter keuze? Ideeen?

• Tommie12
Slonzo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

[...]

Niet overdrijven hé.
Hier staat een multisplit 90, en dat werkt prima. Om de keuken en living koel te houden kachelt die rustig af en toe wat koude naar binnen.
Ik snap de aversie tegen pendelen niet zo.

Als je ‘s nachts een slaapkamer wil koel houden dan gaat een 2kW unit ook pendelen. Hier blaast die om het kwartier gedurende 1-2 minuten. Stoort me echt niet. Buitenunit heb ik nog nooit gehoord, die staat op een plat dak in de schaduw van mijn PV.

• JSA

JSA

Wanneer zou bijvoorbeeld een Daikin stylish 3.5 gaan pendelen? En hoe voorkom je dit?

• elektriekert
JSA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:07:
Wanneer zou bijvoorbeeld een Daikin stylish 3.5 gaan pendelen? En hoe voorkom je dit?
Single split of multi split?

• JSA

JSA

Single split

• Areknia
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05-2024
MotorBeast schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Mooiste is alles single. Maar bij ruimte gebrek, beneden single en boven multi. Waarschijnlijk draait je unit beneden meer dan boven en dan heb je een mooi laag minimum vermogen. Bij mij als ze boven draaien, draaien ze dan weer tegelijk. Ander klein voordeel. Valt er één uit, doet de andere het nog. Maar dat is mijn mening. Daikin, mhi en me zijn allemaal top.
@MotorBeast In principe geen gebrek, er is een plat dak boven de keuken en daar kan ik genoeg buitenunits op plaatsen als het moet... maar liever niet, 2 is denk ik de max voor de partner. Drie zal discussie zijn over of het voldoende voordeel oplevert.

Denk je dat o.b.v. de warmteverliesberekening (zie vorige post) een 3.5 voldoende is in de woonkamer/keuken?
Heronimo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Wat was je gasverbruik de afgelopen jaren? Dat geeft ook een vrij aardige indicatie van je warmteverlies.
@Heronimo Gasverbruik is gemiddeld 800m3 per jaar (incl. warmwater) --> 2020: 741; 2021: 941; 2022: 800.

Woensdag komt er een installateur langs die ME installeert, moet dus eens de go to modellen opzoeken.

• elektriekert
Dan is de buitenunit op de binnenunit afgestemd qua vermogen.
Ik denk niet dat je dan veel kans op pendelen hebt.

(Correct me if I'm wrong)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tommie12 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:04:
Niet overdrijven hé.
Hier staat een multisplit 90, en dat werkt prima. Om de keuken en living koel te houden kachelt die rustig af en toe wat koude naar binnen.
Ik snap de aversie tegen pendelen niet zo.
knipperdeknipMaar ik overdrijf niet, van alle aankopen die ik ooit gedaan heb, is zowat de enige waar ik spijt van heb mijn overbemeten 3MXM68N. De redenen heb ik hier al eerder neergepend, maar nogmaals kort gesteld: extra slijtage, veel hoger verbruik, slechter comfort, verschrikkelijk regelgedrag met meerdere binnenunits aan.

Ik moet wel zeggen dat het draaglijker geworden is sinds demand control ook in de cloud besturing zit. Ik heb 'm -sinds dat beschikbaar is- teruggeschroefd naar het minimum van 40% en ben van plan hem daar 'permanent' op te laten staan. Benieuwd wat dat deze winter zal geven.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 09-08-2022 19:03 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:16:
[...]

. Maar ik overdrijf niet, van alle aankopen die ik ooit gedaan heb, is zowat de enige waar ik spijt van heb mijn overbemeten 3MXM68N. De redenen heb ik hier al eerder neergepend, maar nogmaals kort gesteld: extra slijtage, veel hoger verbruik, slechter comfort, verschrikkelijk regelgedrag met meerdere binnenunits aan.

Ik moet wel zeggen dat het draaglijker geworden is sinds demand control ook in de cloud besturing zit. Ik heb 'm -sinds dat beschikbaar is- teruggeschroefd naar het minimum van 40% en ben van plan hem daar 'permanent' op te laten staan. Benieuwd wat dat deze winter zal geven.
Precies, de hele boel schrijf je versneld af en in de zomer is het nog relatief onschuldig maar in de winter ga je het pas merken in comfort en verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 09-08-2022 19:04 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
Kan ik een shelly plaatsen in een binnenmodule airco ? Of waar steken jullie deze tussen ?

Mijn installateur heeft de buitenmodule gewoon aangesloten bij een stopcontact en weet nie nu niet goed waar ik mijn 2 binnenmodules moet gaan meten ...

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 10:22
Bij ons is de buitenmodule ook aangesloten op een binnenstopcontact (door de muur geboord) en ik dacht deze gewoon daar in te steken. Alle toestellen krijgen stroom van de buitenunit dus dat lijkt mij de logische locatie?

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-01 16:49

[...]

op een warme dag (rond de 25 graden buiten) pruttelt hij rond de 120 tot 200. (MHI 3,5kw)
boven de 30 dan gaat hij rustig naar de 4 a 500 watt en heb hem op echt hete dagen rond de 600 gezien.

Hij houd dan wel een ruime 2 onder 1 kap koel vanaf de zolder op 22 graden en is er nog niet overal zonwering aanwezig (grote openslaande deuren waar de zon vol in staat) Ben benieuwd wat hij doet als er zonwering is.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• bokkow
  • Laatst online: 19:58
Martin7182 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Het nadeel is natuurlijk wel dat je erg duur stookt. Maar volgens mij klopt er iets niet in je berekening. Gaat het je nou om vermogen in kW of energieverbruik in kWh? 0,4m3 gas heeft een netto calorische waarde van ongeveer 3,2 kWh. Als je dat in 10 minuten verstookt dan is het geleverde vermogen van je ketel dus 3,2×6=19.2 kW.
Het gaat me om geen van beide haha, ik doelde op kosten, sorry dat had ik beter moeten melden. Stukje toelichting:

Ik begreep van een kennis dat een elektrische doorstroomverwarmer 11kW vermogen trekt (verstoken is niet het juiste woord in deze context inderdaad). Dus bij 10 minuten douchen zou dat 1,83 kWh zijn bij 0,30 euro/kWh komt dat uit op 0,55 euro. Voor gas hebben wij een tarief van 1,66 euro/m3 dus bij 0,4m3 is dat 0,66 euro. Veel onnauwkeurigheden zijn hierin mogelijk natuurlijk.

Overigens plukte ik die 0,4m3 gas voor 10 minuten douchen ergens van internet.
Heronimo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:18:
[...]

Je kan ook een kleine warmtepomp boiler van 90, 120 of 150 liter pakken mocht je minder ruimte beslag willen. Zo'n warmtepompboiler trekt maar iets van 600W.
Ik zal er in gaan duiken, wat me wel aansprak bij een doorstroomverwarmer is dat je juist geen buffer hebt met zaken als legionella preventie modus. Bedankt voor de tip.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Tommie12
Slonzo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:16:
[...]

Fijn dat jij tijdens je honeymoon phase nog tevreden bent over je aankoop. Maar ik overdrijf niet, van alle aankopen die ik ooit gedaan heb, is zowat de enige waar ik spijt van heb mijn overbemeten 3MXM68N. De redenen heb ik hier al eerder neergepend, maar nogmaals kort gesteld: extra slijtage, veel hoger verbruik, slechter comfort, verschrikkelijk regelgedrag met meerdere binnenunits aan.

Mijn slaapkamer koel ik van 19h tot 7h. In die tijd ging er gisteren 0.8 kWh door. Dat zou een gemiddeld vermogen van 66W moeten zijn. Ik denk niet dat er een unit bestaat die dat kan.

• elektriekert
Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Mijn slaapkamer koel ik van 19h tot 7h. In die tijd ging er gisteren 0.8 kWh door. Dat zou een gemiddeld vermogen van 66W moeten zijn. Ik denk niet dat er een unit bestaat die dat kan.
Denk het ook niet, maar dit zal dan toch pendel gedrag zijn?
Als je je daar niet druk om maakt is er ook geen probleem :9

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 16:04
[...]

Ik zie dat je de 2MXM50 hebt, mijn unit is onderweg uit Frankrijk.
Toen ik me net begon in te lezen dacht ik alles aan te sluiten op een 3MXM68 en dan de derde binnenunit later aansluiten.
Goed dat ik hier niet aan ben begonnen na het lezen van je vorige Posts :9
Dat is wel mooi om te lezen.

Zag ergens langskomen dat men adviseert om vanaf 5kW buitenunit op bigfoots van een meter te zetten.
Mij lijkt echter 60cm voldoende. (Zo kan ik ook minder snel lang uit gaan over het dakterras :+ )
Daikin gaat ver buiten spec bij koelen, bij mijn unit is geen combinatie te vinden waar minder dan 340w aangegeven wordt maar met deze temperaturen zit ik standaard veel lager.

Ik heb het zo laag zien gaan als 90w in de nacht/fluisterstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JwoRD8W5mBDvyL0MCkw2pzw-J0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6aGUr99WRLDhAvztGK3IRNm.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Tommie12
elektriekert schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Ik maak me helemaal niet druk. Als je huis goed geïsoleerd is, dan zullen er altijd momenten zijn dat er iets gaat pendelen. Ook een gasketel pendelt in tussenseizoenen (en dan kan mijn ketel al moduleren tussen 2 en 20 kW).

Daarom dat ik de aversie over multisplit echt niet snap. Zeker als er in de winter wat meer vermogen nodig is, zal dat geen probleem zijn om die multi vrijwel continu te laten draaien.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Langzaam went die warmte wel, ik vind 23 nu al lekker binnen en heb de airco, waarschijnlijk tot morgen al een tijdje niet aan gehad, misschien zet ik hem vandaag alvast op 23,5 want het is nu al 22 en stijgt met een halve graad per uur.

Het zonnescherm helpt wel veel, maar bijvoorbeeld boven is het nu al 24. Daar zit (nog) geen airco.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 09-08-2022 09:42 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

elektriekert schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:29:
Dat valt amper nog pendelen te noemen, da's eerder "een paar keer per dag aan gaan".
Zie de links hieronder
Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:41:
Ik maak me helemaal niet druk. Als je huis goed geïsoleerd is, dan zullen er altijd momenten zijn dat er iets gaat pendelen. Ook een gasketel pendelt in tussenseizoenen (en dan kan mijn ketel al moduleren tussen 2 en 20 kW).

Daarom dat ik de aversie over multisplit echt niet snap. Zeker als er in de winter wat meer vermogen nodig is, zal dat geen probleem zijn om die multi vrijwel continu te laten draaien.
Slonzo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

MWE1979 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een unit die wellicht iets meer verbruikt maar wel fatsoenlijk blijft draaien en doet waar het voor bedoeld is. Als je nu al met koelen elk kwartier een pendelfeestje hebt dan heb je straks met verwarmen een relaisairco >:) maar goed als jij dit voor lief neemt jouw ding.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
Servee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een unit die wellicht iets meer verbruikt maar wel fatsoenlijk blijft draaien en doet waar het voor bedoeld is. Als je nu al met koelen elk kwartier een pendelfeestje hebt dan heb je straks met verwarmen een relaisairco >:) maar goed als jij dit voor lief neemt jouw ding.
Denk ik niet.
Dat koelen om het kwartier gebeurt nu in de slaapkamer gedurende de nacht, dan koel ik beneden niet.

In de winter verwarmen we de slaapkamer nooit.
Dan zal de multi draaien op 2 binnenunits van 5 en 3.5 kW voor keuken en woonkamer (samen >200m3).

Waarom zou dat als een "relais" gaan werken?

• Faece
Horla schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:02:
Bij ons is de buitenmodule ook aangesloten op een binnenstopcontact (door de muur geboord) en ik dacht deze gewoon daar in te steken. Alle toestellen krijgen stroom van de buitenunit dus dat lijkt mij de logische locatie?
Ja, maar dan heb ik geen afzonderlijke stroommeting per toestel he. Maar goed, dat zou nu nog geen ramp zijn

• Tommie12
Faece schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Ja, maar dan heb ik geen afzonderlijke stroommeting per toestel he. Maar goed, dat zou nu nog geen ramp zijn
Bij Daikin kan je dat zien in de app.

• JSA

JSA

Hoe wordt een buitenunit aangesloten op een stroompunt buiten?

Is het handig om buiten een buitenwandcontactdoos te plaatsen aan de muur bij de gromd of een werkschakelaar?

Hoe zit het dan met regen en sneeuw (duinen) indien er een stekker wordt gebruikt buiten?

Welk type (grond) kabel is handig om te gebruiken ?

Ik ga uit van een 3.5 Kw Daikin Single split.. Deze aansluiting komt vanaf de groep woonkamer of mischien zelfs op een nieuwe aparte groep (16A)

Bedankt voor de tips / advies

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-01 14:37
JSA schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:38:

Is het handig om buiten een buitenwandcontactdoos te plaatsen aan de muur bij de gromd of een werkschakelaar?

Hoe zit het dan met regen en sneeuw (duinen) indien er een stekker wordt gebruikt buiten?

Ik ga uit van een 3.5 Kw Daikin Single split.. Deze aansluiting komt vanaf de groep woonkamer of mischien zelfs op een nieuwe aparte groep (16A)

Bij mij gaat de kabel terug naar binnen, en zit ie daar in het stopcontact.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:35
Dave1989 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

Dat mag alleen als er direct zicht is op die stekker als je naast de buitenunit staat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• w00key
LED-Maniak schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Dat mag alleen als er direct zicht is op die stekker als je naast de buitenunit staat.
Eerst een werkschakelaar plaatsen naast de unit, dan kabel terug naar binnen in het stopcontact of vast aansluiten in een lasdoos.

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-01 14:37
Dit wist ik oprecht niet, mijn airco hing er al toen wij het huis kochten.

Ik ga dit zeker eens nakijken, goede aanvullingen allen.

• Faece
Tommie12 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Bij Daikin kan je dat zien in de app.
Naar het schijnt zit daar heel wat afwijking op. En het staat er ook maar per 2 uur ...

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:53
Modbreak:kunnen we dit even achterwege laten. Namens alle rapporteerders, thanks.

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 09-08-2022 19:05 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dave1989 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

Valt me nu pas op dat ik maar 1 stekker heb, wordt de binnenunit aangedreven vanuit de buitenunit?

Oh nee toch niet, heb er wel 2 een witte en een zwarte. Witte gaat naar de binnenunit en de zwarte door de muur naar buiten, beide zitten op een 1 stekkerdoos.

[ Voor 26% gewijzigd door JDx op 09-08-2022 12:24 ]

• Fire71
  • Niet online
liever geen reacties, maar een postreport

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 09-08-2022 19:07 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Faece schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:37:
Naar het schijnt zit daar heel wat afwijking op. En het staat er ook maar per 2 uur ...
Naar het schijnt?

Eerder in dit topic hebben mensen wel vergeleken met Shelly 1 PM of dergelijke, daar zit overigens natuurlijk ook een afwijking op. Maar daar scheelde het niet enorm veel mee, misschien een procent of 2 o.i.d. - ik kan de post zo snel niet terugvinden. Als iemand het met een MID-goedgekeurde meter heeft bijgehouden, ben ik wel benieuwd.

• Faece
Ik dacht in dit forum gelezen te hebben dat er verschillen waren van 10-15 procent... Kan mis zijn

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Op dit moment een afwijking van + 0,7kw ten opzichte van de Daikin app. Niet heel schokkend.
Daikin app zegt vandaag 4,6 kWh
Homewizard zegt 3,9 kWh
24 uur door verwarmen dus vanaf 0:00 gemeten tot net. In hoeverre dit exact zo is is afhankelijk van de server van Home wizard die gaat soms even offline maar dit is niet te zien in de verbruik statistiek.
@Faece hier een praktijk voorbeeld. In mijn geval is de Onecta app altijd ambitieuzer dan de Homewizard.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 09-08-2022 13:21 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Dan compenseer ik ruimschoots door te verwarmen in de winter met L/L tov al die gasstokers. Maar eens, als niemand koelt draag je nog meer bij. Iedere kWh moet ergens vandaan komen. Komen ze van mijn zonnepanelen zouden ze zonder koelen het net opgaan en elders nuttig gebruikt kunnen worden. Maar ja, ik vlieg dan al jaren bijvoorbeeld weer niet en blijf dicht bij huis. Bewust met je energie en footprint omgaan is al grote winst
https://deduurzameadviseu...ootprint-berekenen-tools/

En weer ontopic....
Ik wek ongeveer net zoveel op als ik verbruik incl. vervoer en verwarmen, zolang het merendeel van Nederland nog fossiel rijdt, verwarmt en niets opwekt zet ik de airco zonder schaamte zo lang en zo koud/ warm aan als ik wil, het is goed met het klimaatgedram. :w

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• w00key
revolution-nl schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Ik wek ongeveer net zoveel op als ik verbruik incl. vervoer en verwarmen, zolang het merendeel van Nederland nog fossiel rijdt, verwarmt en niets opwekt zet ik de airco zonder schaamte zo lang en zo koud/ warm aan als ik wil, het is goed met het klimaatgedram. :w
Met salderen of zonder?

Met salderen zorgt je extra verbruik buiten de zonnige dagen om nog steeds voor lekker veel stoken in een centrale ergens anders. Als je zelf opslaat en grotendeels off grid bent, ja prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ6wFANASMMUIX6SxPgpf1lhnyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWSb3eISeNIYuSoRFT3wl12P.png?f=fotoalbum_large

Groen = gebruik lekker zoveel je wilt, er is voldoende aanbod groene stroom. Rood = dit verbruikt gas, olie en kolen. Liever niet.

Note: bij benadering, maar de spot prijs volgt energieopwek.nl erg goed.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 09-08-2022 13:52 ]

• elektriekert
Slonzo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Dat valt amper nog pendelen te noemen, da's eerder "een paar keer per dag aan gaan".
Zie de links hieronder

[...]

Slonzo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

MWE1979 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Die stippellijnen in je post is dat opgenomen vermogen of vermogen wat de units koelend of verwarmend levert. :o

Ik had nog gevonden dat zo’n 5MXM90 minimaal 450 of 490watt opgenomen vermogen doet.
Dan zou 66W pendelen zijn lijkt mij.
Geen idee hoe vaak, dat kon ik niet uit de post op maken.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:52
Morgen wordt er bij ons een MHI multisplit geplaats. ( woonkamer + slaapkamer ) .

Waar ik over twijfel of ik wifi zal nemen en wel / niet op beide binnenunits
Ik neem aan dat via een timer het meeste wel te regelen is. ( vooral voor verwarming mogelijkheden )

Jullie mening gevraagd over wifi.

• Tommie12
pjotter1965 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:06:
Morgen wordt er bij ons een MHI multisplit geplaats. ( woonkamer + slaapkamer ) .

Ik neem aan dat via een timer het meeste wel te regelen is. ( vooral voor verwarming mogelijkheden )

Doen!
De gewone afstandsbediening is niet handig, en je kan bv om 20h alvast de slaapkamer koelen vanuit de woonkamer/keuken.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:23
pjotter1965 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:06:

Wij gebruiken nu wifi voor de slaapkamer,, maar de woonkamer en het trapgat zijn hier goed te bereiken met de afstandbediening.

Ik vind de afstandbediening zelf makkelijker omdat er meer functies opzitten,, maar ik zie ook het gemak van de wifi. Overigens kan het aantal functies ook samenhangen met de soort wifi-module en de app die wij gebruiken. Wij gebruiken de Smart M air app.

Ik denk dat het vooral afhangt van locatie, situatie en persoonlijke voorkeur.

• Floxie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08-2023
Slaapkamer 1: 15.7m2 & 36.3 m3 (ZO gericht, twee ramen)
Slaapkamer 2: 15.5 m2 & 35.6m3 (NW gericht, twee ramen)

Slaapkamer 3: 11 m2 & 25.3m3 (NW gericht, twee ramen)

Matig geïsoleerde rijwoning uit 1987 = originele dubbele beglazing, 3 cm rotswol muurisolatie, 16 cm rotswol dak, geen vloerisolatie

Welke setup zouden jullie kiezen?

1) 3x Daikin CTMX15R in combinatie met een 3MXM40A buitenunit
2) 3x Daikin FTMX20R in combinatie met een 3MXM52A buitenunit
3) ...een combinatie van 1) & 2) ?

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-01 12:58
JSA schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:38:

Bij mij is er door een WCD binnen een gat naar buiten geboord. Buiten zit een werkschakelaar. In de buitenunit heb ik een Shelly geplaatst zodat ik het verbruik kan meten.

EDIT: net zoals bij @w00key dus.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Pagina: 1 ... 188 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic