zou een c16 doen die max 16.3 zal echt een max piek zijn? dan gaat hij er met c16 niet gelijk uit vliegen.Team-RiNo schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:01:
[...]
Had ik nog niet maar moest er vandaag even bij:
[Afbeelding]
"U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst."Maxwp schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:01:
mmm als een leverancier ineens zegt dat deze niet kan leveren nadat een offerte is ondertekend en goedgekeurd kan men er dan nog onderuit komen?
of moet je dan maar accepteren dat het nog langer gaat duren voordat is geïnstalleerd ( zitten al 8 weken te wachten ) en als het dan wel word geïnstalleerd nog eens bijna 1000 euro bij betalen?
volgens mij is een offerte een prijs afspraak en hun bedrijfs risico.
zijn er problemen met daikin en dan specifiek met de perfera qua chip problemen of is dat een makkelijke smoes nu om te gebruiken.
https://www.wetrecht.nl/9...overeenkomst-af-te-komen/
Even dat gehele stukje lezen onder "3. Ontbinding van de overeenkomst". U zal leverancier in gebreke moeten stellen. Maar zoals er bij punt 1 staat, ik zou eerst bellen en melden dat u zich niet langer gebonden voelt aan de overeenkomst omdat leverancier zijn verplichtingen (prijs?/levertijd?) niet is nagekomen. Als hij akkoord gaat per email laten bevestigen en deze bewaren. Succes.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Om @MotorBeast een keer voor te zijnJdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:54:
Goedemiddag,
Wij hebben een woonkamer met open keuken.
Totaal 120m3. Bj. 1988. De achterpui is hr++ glas. De rest is redelijk geïsoleerd.
Wij willen dit nu gaan verwarmen met een airco van Daikin en twijfelen tussen:
Daikin perfera 3,5kw of Daikin perfera 5,0kw.
Als ik de lichte neem hoe zit het met de koude dagen krijg ik dit dan goed warm? 22c?
Als ik de 5,0 neem. Hoe zit dat met het pendelen.
Qua jaarlijks verbruik is de 3,5 een stuk zuiniger zegt daikin.
Wat bevelen jullie aan?
Groetjes!
Zie Topic start voor het maken van een warmte verlies berekening.
Waarbij je glas oppervlak, muur oppervlak etc. Moet invullen met de bijbehorende isolatie.
Van Daikin is er ook nog de 4.2kW versie, deze binnenunit is een stuk stiller dan de 5.0 unit.
Na een warmteverliesberekening kwam ik uit op een warmtevraag van 7.2kW voor. (Bij 60% volume van huis verwarmen)
Ik ga met 2 units (4,2+2,5 kW) op een 5kW buitenunit zo’n 45% van het huis verwarmen.
Ons hoekhuis (jaren 60) is inmiddels goed geïsoleerd.
Edit: de modellen hebben tabellen hoeveel vermogen ze kunnen leveren bij een bepaalde buitentemperatuur vs. binnentemperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 06-08-2022 17:31 ]
u? als ik hem laat ontbinden dan hoeft hij niet meer te leveren toch? dan moet ik sowieso op zoek naar een andere en ben dan sowieso ook nog duurder uit.vdr01 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:25:
[...]
"U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst."
Even dat gehele stukje lezen onder "3. Ontbinding van de overeenkomst". U zal leverancier in gebreke moeten stellen. Maar zoals er bij punt 1 staat, ik zou eerst bellen en melden dat u zich niet langer gebonden voelt aan de overeenkomst omdat leverancier zijn verplichtingen (prijs?/levertijd?) niet is nagekomen. Als hij akkoord gaat per email laten bevestigen en deze bewaren. Succes.
het gaat erom dat we een prijs akkoord hebben en dat ze daarvoor moeten leveren.
ik hoef er niet vanaf te komen maar juist hun aan de prijs houden ;-)
weet iemand of er met de daikins nu leverings problemen zijn en wel specifiek met de perfera vanwege een speciale chip?
mij lijkt dat een lulkoek verhaal want andere units zouden ze we snel kunnen leveren.
denk eerder dat men nu een minder model wil leveren voor de duurdere oude prijs omdat de perfera en airos in het algemeen duurder zijn geworden
zo hebben ze geen verlies op hun offerte maar dat lijkt me hun bedrijfs risico.
[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 06-08-2022 17:46 ]
Bedankt voor het advies. Met de berekeningen zou ik dus uitkomen op de 4,2kw. Deze vind ik qua specificaties stuk minder dan de 5.0kw. Het verbruik van de 4,2 in vergelijking met de 3,5 schiet ook ineens omhoog. vandaar de twijfel tussen 3,5 en 5kw
Je moet wel kunnen aantonen dan de leverancier toerekenbaar tekort is geschoten, bij overmacht kan hij zich (hopelijk voor hem) op zijn algemene voorwaarden beroepen echter een meerprijs vragen en dat dit dan ineens wel kan is gewoon een domme ondernemers fout, ofwel verkeerd ingekocht en dat kan niet na een getekende offerte naar de consument doorberekend worden dus is hij gewoon verplicht te leveren voor de afgesproken prijs én termijn.vdr01 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:25:
[...]
"U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst."
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als ik bijv. naar de hele maand januari kijk moet c16 inderdaad echt wel voldoende zijn. Deze piek was een uitzondering hier. Zit hier ook op een c16.Maxwp schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:05:
[...]
zou een c16 doen die max 16.3 zal echt een max piek zijn? dan gaat hij er met c16 niet gelijk uit vliegen.
/f/image/Fxkwr7Oyo7yegdV2i87A023q.png?f=fotoalbum_large)
Warmteverlies:
/f/image/HLm2fyN2UvfT4GwTu1Lt6jt9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xD5Slvx3WR1Fd1tV3wcHYrqb.png?f=fotoalbum_large)
Dit is incl. de binnenunits.
/edit iets meer data toegevoegd, totaal 537kWh in januari bij 24/7 verwarmen met 1 2,5 en 3,5 @ setpoint 20, ongeveer 21 graden binnen.
[ Voor 49% gewijzigd door Team-RiNo op 06-08-2022 18:22 ]
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Dan kan je je afvragen of je het met een 3,5 kan redden.Jdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:45:
Bedankt voor het advies. Met de berekeningen zou ik dus uitkomen op de 4,2kw. Deze vind ik qua specificaties stuk minder dan de 5.0kw. Het verbruik van de 4,2 in vergelijking met de 3,5 schiet ook ineens omhoog. vandaar de twijfel tussen 3,5 en 5kw
Is dit alleen hoofd verwarming of bij verwarming of is het hoofdverwarming met CV als ondersteuning?
Maar is een 5kW dan niet helemaal ‘ongunstig’ in het verbruik?
Ik heb nog een volledige cv installatie met
Vloerverwarming.
Maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk en voor nu alleen beneden, electrisch verwarmen. Dit omdat ik ook 1700 kw per jaar aan mijn zonnepanelen over heb.
De 5kw verbruikt meer. Maar als ik deze continu op laag vermogen kan laten draaien en toch makkelijk 22 graden kan maken. Vandaar ook de vraag over het pendelen.
En eigenlijk ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met een woonkamer verwarmen met de 3,5kw perfera.
Vloerverwarming.
Maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk en voor nu alleen beneden, electrisch verwarmen. Dit omdat ik ook 1700 kw per jaar aan mijn zonnepanelen over heb.
De 5kw verbruikt meer. Maar als ik deze continu op laag vermogen kan laten draaien en toch makkelijk 22 graden kan maken. Vandaar ook de vraag over het pendelen.
En eigenlijk ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met een woonkamer verwarmen met de 3,5kw perfera.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71477696Jdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:31:
Ik heb nog een volledige cv installatie met
Vloerverwarming.
@MotorBeast wil het vast toelichten
Wat voor beslissing tijd zat op die offerte ? En heb je gecodeerd en bevestiging van accorderen van de leverancier voordat de beslissingstermijn afgelopen was ?Maxwp schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:01:
mmm als een leverancier ineens zegt dat deze niet kan leveren nadat een offerte is ondertekend en goedgekeurd kan men er dan nog onderuit komen?
of moet je dan maar accepteren dat het nog langer gaat duren voordat is geïnstalleerd ( zitten al 8 weken te wachten ) en als het dan wel word geïnstalleerd nog eens bijna 1000 euro bij betalen?
volgens mij is een offerte een prijs afspraak en hun bedrijfs risico.
zijn er problemen met daikin en dan specifiek met de perfera qua chip problemen of is dat een makkelijke smoes nu om te gebruiken.
Zoja dan lijkt me de offerte gewoon rechtsgeldig en heeft de leverancier pech lijkt me.
Is alleen de vraag hoeveel tijd wil je erin gaan steken ?
Verbruik schiet omhoog? Wat bedoel je daar precies mee? Als het 5 graden buiten is zal een 3,5 echt niet meer verbruiken dan een 4,2. Je kan met een grotere unit alleen meer vermogen eruit trekken wanneer je het echt nodig hebt. Kijk je naar Daikin? Zo ja, een 5 maakt meer geluid dan alles daaronder. Zit een grotere ventilator in de binnenunit. Niet geheel onbelangrijk. En pendelen? Iedere unit gaat op een bepaald moment pendelen afhankelijk van de warmtevraag/isolatie. Belangrijk is dus een niet te grote unit te nemen en te kijken naar het minimaal vermogen. Hoe lager, hoe minder pendelen, maar dat is alleen in de tussenseizoenen. Bij echte koude zal de unit niet pendelen en ze kunnen er overigens echt wel tegen. Het is alleen bij slechte isolatie niet zo comfortabel.Jdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:45:
120m3 moet je volgens mij met een 3,5 uit kunnen zeker bij goede isolatie. Anders de 4,2 en als hij het bij echte koude echt niet trekt (lees keiharde vorst) zet je toch even alsnog de cv aan? NB: hier jaren 70 woning met 160m3 op een 4,2. Wanneer hebben we nog echte winters? https://www.wintergek.nl/winter/
Maar je hebt vloerverwarming? Waarom geen L/W? Is echt veel comfortabeler dan welke luchtverwarming dan ook. Boiler erbij en van het gas af. Al is L/W nu wel een drama om te verkrijgen. Markt verzuipt in de aanvragen en voorraad/installateurs zijn er bijna niet. Ik ben hiervoor al 8 maanden of zo onderweg.
[ Voor 40% gewijzigd door MotorBeast op 06-08-2022 19:25 ]
Hij moet gewoon leveren tegen afgesproken prijs. Wat dacht je van Daikin bellen om te informeren naar voorraad problemen? Volgens mij zijn die er niet want sprak afgelopen week Climasense nog. Wel met L/W problemen, niet met L/L.Maxwp schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:44:
[...]
u? als ik hem laat ontbinden dan hoeft hij niet meer te leveren toch? dan moet ik sowieso op zoek naar een andere en ben dan sowieso ook nog duurder uit.
het gaat erom dat we een prijs akkoord hebben en dat ze daarvoor moeten leveren.
ik hoef er niet vanaf te komen maar juist hun aan de prijs houden ;-)
weet iemand of er met de daikins nu leverings problemen zijn en wel specifiek met de perfera vanwege een speciale chip?
mij lijkt dat een lulkoek verhaal want andere units zouden ze we snel kunnen leveren.
denk eerder dat men nu een minder model wil leveren voor de duurdere oude prijs omdat de perfera en airos in het algemeen duurder zijn geworden
zo hebben ze geen verlies op hun offerte maar dat lijkt me hun bedrijfs risico.
Bedankt weer. Maar het jaarlijks verbruik volgens daikin is bij een 3,5kw 686kw
Bij een 4,2 schiet dat omhoog naar de 1189.
Van de 4,2 naar de 5 vind ik dan weer meevallen 1368.
Mijn vloerverwarming is nu bijverwarming en al wat jaren oud. Als ik een l/w neem, moet alles worden vervangen.
Als ik nu de 3,5 aanschaf zou ik balen als deze niet de gewenste warmte kan behalen tijdens de winter.
Mijn vloerverwarming is nu bijverwarming en al wat jaren oud. Als ik een l/w neem, moet alles worden vervangen.
Als ik nu de 3,5 aanschaf zou ik balen als deze niet de gewenste warmte kan behalen tijdens de winter.
Dat jaarlijkse gebruik is maar net hoe jij hem gebruikt. De opgegeven waardes van de fabrikant zeggen vrij weinig en gaan uit van een bepaalde modelsituatie oid. En daar zullen ze er ongetwijfeld van uitgegaan zijn dat een 3.5kW model eerder in een kleinere ruimte gehangen zal worden dan een grote ruimte, waar de 5kW modelsituatie op berekend is. Als je al naar verbruik wil kijken dan is de SCOP beter om te vergelijken (en dan average climate). Hogere SCOP is beter en dat zal wel iets verschillen tussen 3.5kW, 4.2kW en 5kW (ik ben het al weer vergeten, laatst nog naar gekeken...), maar het is geen wereld van verschilJdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:39:
Edit: SCOP is 5.1, 4.71 en 4.71 voor de 3.5kW, 4.2kW en 5kW respectievelijk (voor de FTXMxx-RXMxx). Dus de 3.5kW is ietsje pietsje zuiniger
[ Voor 13% gewijzigd door E-Hoog op 06-08-2022 19:49 ]
Die 686kWh ga je wel overheen als je een jaar verwarmd en koelt, die fabriek weet tenslotte toch niet hoeveel jij de unit gaat gebruiken. Gemiddeld jaarverbruik in praktijk zal ruim genomen tussen de 1000 en 2000 kWh zijn voor een 3,5kw single split.Jdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:39:
Daikin FTXM35R/RXM35R
@Servee gebruik jij ook de perfora 3,5 voor de woonkamer? Zo ja, hoe groot is jou woonkamer en trekt deze het goed om te verwarmen?
Sec woonkamer is 86m3 maar deur naar hal staat altijd open dus totaal te verwarmen inhoud ongeveer 106m3 en verwarmen gaat prima ik ben er heel tevreden over. Maar inhoud zegt niet zoveel over de werking van de airco, isolatie is het sleutelwoordJdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:52:
@Servee gebruik jij ook de perfora 3,5 voor de woonkamer? Zo ja, hoe groot is jou woonkamer en trekt deze het goed om te verwarmen?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Lijkt me stug. Hier een heel huis afgelopen winter met 3 units.....1325 kWh.Jdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:39:
Wat betreft warm houden in de winter moet je gewoon zorgen dat je de temperatuur bij echte koude buiten op niveau houdt, eigenlijk net als met vloerverwarming. Je moet niet willen dat het 15 graden in de woonkamer is en dan naar 21 graden willen knallen. Ik stook in de nacht op 19 graden, om 1600 uur naar 20 en om 1900 naar 21 graden. Dan pruttelt de boel lekker door en heb je helemaal geen max nodig. Nogmaals bij echte koude. Ik doe dat als het overdag niet boven de 5 graden komt. Zo ook volgende week bij bloedhitte. Niet van 28 graden binnen naar 22 willen knallen. Ik blijf er bij....warmtepompen zijn geen knalmachines.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-08-2022 20:15 ]
Ah, ik vond het al zo vreemd dat de 4,2 fors meer zou gebruiken.Jdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:39:
Maar ik zie dat er hierboven al antwoorden zijn gegeven
Volgens mij heeft die zelfs dezelfde compressor. Weet ik niet zeker overigens.elektriekert schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:10:
[...]
Ah, ik vond het al zo vreemd dat de 4,2 fors meer zou gebruiken.
Maar ik zie dat er hierboven al antwoorden zijn gegeven
Tontok schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:15:
Goedendag forum leden.
Ik heb even de volgende vraag, over de Aspen condens pompjes.
Ik heb namelijk twee condens pompjes bij mijn 2x Mitsubishi SRK 3.5.
En ik ben benieuwd wat de ervaring is van deze Aspen condens pompjes wat betreft levensduur.
Want mijn ervaring is dat mijn eerste condens pompjes na ongeveer twee jaar stuks zijn.
En ik mag wel stellen dat als deze pompjes in twee jaar tijd alles bij elkaar een maand gedraaid hebben dit veel is.
Dus ben ik benieuwd naar de ervaringen van de forumleden op dit punt.
Want helaas je kan niet altijd buiten een condens pompjes om.
Roe!and schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:35:
Nou hier gaan de 2 condenswater pompjes van Aspen eruit ben er klaar mee na 2 jaar al stuk heb wel nieuwe gekregen van de installateur maar zijn die nieuwe die pompen om de minuut pfff…. Ik ga nu toch voor afvoer via natuurlijke afloop naar buiten…. Niet het mooiste maar is op de slaap kamer dus wie ziet het… en dan gewoon naar beneden laten druppelen…
Doorzoek het topic gewoon even op Aspen of condenspomp....
[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 06-08-2022 20:47 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Waarom zou bij L/W alles vervangen moeten worden? Je kan toch een L/L 3.5 nemen en daarnaast een L/W van zeg 5kW?Jdn88 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:39:
Als je bij koude 7x24 stookt draait je airco ook gedurende de koudste momenten ‘s-nachts. Dan is de COP ook het laagst. En de temperatuur hoger houden als je er er niet bent zorgt ook voor hoger warmteverlies. Ik weet niet of het even op max draaien meer kost dan vaak draaien met slechte(re) COP en meer warmteverliezen. Het duurt bij mij niet lang voor de huiskamer warm is.MotorBeast schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Lijkt me stug. Hier een heel huis afgelopen winter met 3 units.....1325 kWh.Ik zou me er niet te druk om maken.
Wat betreft warm houden in de winter moet je gewoon zorgen dat je de temperatuur bij echte koude buiten op niveau houdt, eigenlijk net als met vloerverwarming. Je moet niet willen dat het 15 graden in de woonkamer is en dan naar 21 graden willen knallen. Ik stook in de nacht op 19 graden, om 1600 uur naar 20 en om 1900 naar 21 graden. Dan pruttelt de boel lekker door en heb je helemaal geen max nodig. Nogmaals bij echte koude. Ik doe dat als het overdag niet boven de 5 graden komt. Zo ook volgende week bij bloedhitte. Niet van 28 graden binnen naar 22 willen knallen. Ik blijf er bij....warmtepompen zijn geen knalmachines.
Ik zou het eens moeten testen deze winter. Eén dag 7x24 airco aan en de andere dag alleen als nodig. Natuurlijk bij gelijke buiten temperatuur.
Exact ja, adhoc vs. continue stoken is qua kosten altijd een afweging tussen efficiencyverlies en warmteverlies. Ik geloof graag dat bij @MotorBeast continue stoken het minste kost. Maar dat geldt niet bij iedereen. Daarnaast heb je ook nog persoonlijke voorkeuren. Als ik de hele dag weg ben, dan hoeft 's avonds de kachel echt niet aan voor het uurtje tussen diner en bedgang, ook al is het koud binnen.Fire71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Als je bij koude 7x24 stookt draait je airco ook gedurende de koudste momenten ‘s-nachts. Dan is de COP ook het laagst. En de temperatuur hoger houden als je er er niet bent zorgt ook voor hoger warmteverlies. Ik weet niet of het even op max draaien meer kost dan vaak draaien met slechte(re) COP en meer warmteverliezen. Het duurt bij mij niet lang voor de huiskamer warm is.
Ik zou het eens moeten testen deze winter. Eén dag 7x24 airco aan en de andere dag alleen als nodig. Natuurlijk bij gelijke buiten temperatuur.
Ik ben benieuwd naar je test komende winter. Voor een eerlijke test moet je natuurlijk wel met ongeveer gelijke temperaturen starten en eindigen, zowel binnen als buiten. Dat wordt misschien een uitdaging.
Met die hitte trok mijn airco toch bijna 1000 watt continu voor een uur. Daarna, toen het warmer was buiten, hield die het op temp (en zelfs een graad lager) met 123w.
Buitebtemp is jiet de enige factor. Maar gevraagd vermogen ook.
Een auto die hoog in de toeren jaagt vraagt ook meer benzine dan wanneer je op 2000 toeren pruttelt.
Die 123watt kan ik dus 8 uur lang draaien, voor de start van 1000 watt.
Dus kan me best voorstellen dat op temp houden wel eens zuiniger kan zijn. Maar dat is lastig te staven. Dan ziu je van veel mensen moeten vergelijken en corrigeren voor graad dagen. Erg lastig te doen.
Een auto die hoog in de toeren jaagt vraagt ook meer benzine dan wanneer je op 2000 toeren pruttelt.
Dus kan me best voorstellen dat op temp houden wel eens zuiniger kan zijn. Maar dat is lastig te staven. Dan ziu je van veel mensen moeten vergelijken en corrigeren voor graad dagen. Erg lastig te doen.
Het blijft altijd lastig om te vergelijken, omdat we nu eenmaal niet in de ultieme test-situatie leven. En dan is er nog de kwestie van smaak/behoefte aan gelijke temperatuur. Wat goed werkt voor mij, en zuiniger is, kan een drama zijn voor anderen.Waah schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:55:
Met die hitte trok mijn airco toch bijna 1000 watt continu voor een uur. Daarna, toen het warmer was buiten, hield die het op temp (en zelfs een graad lager) met 123w.
Wat ik hier zie (multi-split, 3 binnenunits) is dat ad hoc stoken hier voordeliger is, ondanks een hoger aanvankelijk verbruik. Maar onze units zijn dan ook (met opzet)
overgedimensioneerd, en hebben de ruimte hier in no-time warm of koud. Wat hier ook duidelijk voordeliger is is alle 3 de units gebruiken, niet per stuk maar totaal. Dat heeft voordelen voor ons omdat het onze hoofdverwarming is. Maar vergelijken is lastig omdat verbruik sterk samenhangt met de temperatuurbehoefte.
Wat bij ons een grote factor was bij de airco afgelopen winter was de voor onze airco ongeschikte vorm van ventilatie. Ik lees daar weinig over hier dus blijkbaar zijn wij een uitzondering daar in
Aanv.
Aangepast isolatie naar ventilatie in laatste alinea.
Ik heb dit vorig jaar eens getest. Het omslagpunt lag ongeveer op een minimumtemperatuur van -5C in de nacht. Als ik de airco dan snachts uit liet koelde het nog best wel af (krijg het helaas niet beter geïsoleerd, huis blijft ouder). Nou was het wat mij betreft niet nodig om te door te pakken met verwarmen in de ochtend, maar de airco regelt maar heel langzaam terug naar minimum vermogen. Voor mijn unit geldt dat een uur op de max (800-1000 Watt) gelijk staat aan 3 uur op de pruttelstand. Hij deed er ongeveer 3 a 4 uur over om weer terug te regelen naar de pruttelstand bij mij, vooral omdat de massa nog lang kouder bleef.Fire71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Als je bij koude 7x24 stookt draait je airco ook gedurende de koudste momenten ‘s-nachts. Dan is de COP ook het laagst. En de temperatuur hoger houden als je er er niet bent zorgt ook voor hoger warmteverlies. Ik weet niet of het even op max draaien meer kost dan vaak draaien met slechte(re) COP en meer warmteverliezen. Het duurt bij mij niet lang voor de huiskamer warm is.
YMMV en N=1. Ik denk dat het vooral afhangt van hoeveel je huis in de nacht afkoelt
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
Of 7x24 goedkoper is hangt af van hoe onzuinig maximale verwarming is. Ik verwarm alleen nooit maximaal, ik verwarm met mijn MHI 35ZSX altijd met ventilator stand 2. Eigenlijk alleen omdat MHI dat de energie besparende stand noemt, nooit getest. En stand 2 warmt mijn woonkamer van 104 m3 snel genoeg op, en is stil genoeg. En is ook nog eens duidelijk goedkoper dan gas,kevineppo schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:28:
[...]
Ik heb dit vorig jaar eens getest. Het omslagpunt lag ongeveer op een minimumtemperatuur van -5C in de nacht. Als ik de airco dan snachts uit liet koelde het nog best wel af (krijg het helaas niet beter geïsoleerd, huis blijft ouder). Nou was het wat mij betreft niet nodig om te door te pakken met verwarmen in de ochtend, maar de airco regelt maar heel langzaam terug naar minimum vermogen. Voor mijn unit geldt dat een uur op de max (800-1000 Watt) gelijk staat aan 3 uur op de pruttelstand. Hij deed er ongeveer 3 a 4 uur over om weer terug te regelen naar de pruttelstand bij mij, vooral omdat de massa nog lang kouder bleef.
YMMV en N=1. Ik denk dat het vooral afhangt van hoeveel je huis in de nacht afkoelt
Mijn woonkamer koelt in de winter ‘s-nachts af tot minimaal 12 graden, meestal iets warmer. Ik verwarm tot 19 graden.
Als ik naar de elektraverbruik logging kijk van mijn airco (EVE energy socket logging), verbruikt de airco gedurende het eerste uur 2 a 3 keer meer dan de steady state. Ik vermoed dat ad-hoc verwarmen voor mij goedkoper is. Met een CV is het duidelijker, ‘s-nachts de verwarming uit is goedkoper. Ik zal het testen in de winter.
De ventilatorstand die je binnen instelt zegt niet zoveel over wat je buitenunit doet aan verbruik toch?Fire71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:48:
[...]
Of 7x24 goedkoper is hangt af van hoe onzuinig maximale verwarming is. Ik verwarm alleen nooit maximaal, ik verwarm met mijn MHI 35ZSX altijd met ventilator stand 2. Eigenlijk alleen omdat MHI dat de energie besparende stand noemt, nooit getest. En stand 2 warmt mijn woonkamer van 104 m3 snel genoeg op, en is stil genoeg. En is ook nog eens duidelijk goedkoper dan gas,
Mijn woonkamer koelt in de winter ‘s-nachts af tot minimaal 12 graden. Ik verwarm tot 19 graden.
Als ik naar de elektraverbruik logging kijk van mijn airco (EVE energy socket logging), verbruikt de airco gedurende het eerste uur 2 a 3 keer meer dan de steady state. Ik vermoed dat ad-hoc verwarmen voor mij goedkoper is. Met een CV is het duidelijker, ‘s-nachts de verwarming uit is goedkoper. Ik zal het testen in de winter.
En ja. Het is per huis verschillend. Maar juist op Tweakers kunnen we dat soort info delen, onderzoeken en verzamelen....
En ja het kan best zijn dat het verschil klein is en dat daarom het per huis verschilt. Maar de vraag is of dat zo is. Bij cv weten we dat het bijna altijd beter is om nachtverlaging toe te passen. Voor airco is dat, voor zover ik kan vinden, niet bekend. Terwijl daar best wat over te zeggen kan zijn.
Maar dan moet je het goed doen, dus loggen van de data, corrigeren voor graad dagen en een goede inschatting van de isolatie maken die verder gaat dan "slecht, matig, goed". Waarbij niet eens duidelijk is wat dat precies inhoud...
Deze middag nog eens met de installateur gebeld om de offerte eens te bespreken. Ik vroeg hem dat de installatie niet te zwaar zou zijn in ons geval waarop hij antwoordde dat hij alles berekend had en dat de buitenunit misschien nog maar net gepast zou zijn?? Hij vertelde mij ook dat ,,zijn'' berekeningen goed waren en dat hij ervoor gestudeerd had...Als ik een berekening maak voor één binnenunit beneden dwz inkomhal, keuken en living (allemaal één ruimte) kom ik hetvolgende uit zie plaatje. 6m voorgevel grenst aan buitenmuur, dan nog eens 4 meter achteraan en 2 meter aan de inkomhal, waar er ook ramen inzitten. Vloeren niet geisoleerd. Het zou volgens hem ook veel duurder zijn om twee buitenunits te plaatsen ipv 1 grote...? Ramen HR+++, gevelisolatie 10cm + spouwmuurisolatie 5cm.Heronimo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:57:
[...]
Als ik reken met de koevlaas vuistregel kom je op 1000*8/1650=4.85kW benodigd vermogen inclusief warm tapwater op basis van je gasverbruik. Ik denk dus dat je echt veel te grote units nu hebt uitgezocht.
Ik zou dus een kleinere multisplit (bijvoorbeeld de 4MXM68 pakken of idealiter een 3.5kW single split voor de woonkamer en dan nog een kleine multi voor boven.
[ Voor 8% gewijzigd door Nilos128 op 06-08-2022 23:19 ]
Tja, een te lage ventilatorstand beperkt het vermogen van de binnenunit om energie kwijt te kunnen en zorgt voor inefficientie omdat hierdoor de warmtewisselaar een hogere temperatuur moet hebben. En de maximale stand heeft veel energie nodig om nuttig te zijn. Ergo een hogere temperatuur van de warmtewisselaar en waarschijnlijk een slechtere COP. Dus in die zin kan ik me voorstellen dat een middenstand qua ventilator optimaal is.Waah schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:56:
[...]
De ventilatorstand die je binnen instelt zegt niet zoveel over wat je buitenunit doet aan verbruik toch?
En ja. Het is per huis verschillend. Maar juist op Tweakers kunnen we dat soort info delen, onderzoeken en verzamelen....
En ja het kan best zijn dat het verschil klein is en dat daarom het per huis verschilt. Maar de vraag is of dat zo is. Bij cv weten we dat het bijna altijd beter is om nachtverlaging toe te passen. Voor airco is dat, voor zover ik kan vinden, niet bekend. Terwijl daar best wat over te zeggen kan zijn.
Maar dan moet je het goed doen, dus loggen van de data, corrigeren voor graad dagen en een goede inschatting van de isolatie maken die verder gaat dan "slecht, matig, goed". Waarbij niet eens duidelijk is wat dat precies inhoud...
En eens, graadagen, energieverbruik en buitentemperatuur gedurende de dag zijn essentiele data om iets relevants te kunnen zeggen of 7x24 of ad-hoc efficienter/goedkoper is.
[ Voor 5% gewijzigd door Fire71 op 06-08-2022 23:26 ]
Ik volg het topic al een tijd, maar zoek nog uitleg over goede plaatsing van de bunnenunits (mn voor verwarmen) en of plafond/wand units of vloer units dan het beste zijn
Wellicht iets voor de OP?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zover in mij nu helemaal ingelezen heb, ben al een tijdje aan het kijken hoe en wat.BarryH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:34:
Ik volg het topic al een tijd, maar zoek nog uitleg over goede plaatsing van de bunnenunits (mn voor verwarmen) en of plafond/wand units of vloer units dan het beste zijn
Voor verwarmen zijn vloerunits beter aangezien warme lucht vanzelf wel opstijgt, koelen is net andersom. Het is meer een keuze denk ik
1 wat kan ze het beste kwijt
2 wat is het hoofddoel koelen of verwarmen
3 plafondunit kan alleen in systeem plafond of hout constructie.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Met de kanttekening dat er geen obstructie moet zijn tussen de vloer unit en de blaas richting.... Hier zou een staande unit al niet kunnen omdat ik geen vrije wand heb waar de unit zo de kamer in kan blazen.
Wat je zegt over een te lage fan stand klopt, maar een hogere fan stand is juist efficienter. De lucht gaat vaker door de verdamper heen, dus is er een lagere 'aanvoertemperatuur' nodig om de ruimte op temperatuur te houden.Fire71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:05:
[...]
Tja, een te lage ventilatorstand beperkt het vermogen van de binnenunit om energie kwijt te kunnen en zorgt voor inefficientie omdat hierdoor de warmtewisselaar een hogere temperatuur moet hebben. En de maximale stand heeft veel energie nodig om nuttig te zijn. Ergo een hogere temperatuur van de warmtewisselaar en waarschijnlijk een slechtere COP. Dus in die zin kan ik me voorstellen dat een middenstand qua ventilator optimaal is.
Bij verwarmen draai ik hier bijvoorbeeld op fanstand auto en 21 graden, maar in de nacht/bij afwezigheid draait hier de hoogste fanstand (toch niemand in de ruimte) en op 19 graden. Dit resulteert in een 24/7 stabiele temperatuur, maar wel een flink lager verbruik in de nacht.
+1. En dan nog comfort - niet meetbaar, maar wel belangrijk. Hier lijkt het erop dat we met 24/7 verwarmen onderaan de streep hetzelfde verbruiken. Maar een 24/7 egaal warme woonkamer is ook wat waardFire71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:05:
[...]
En eens, graadagen, energieverbruik en buitentemperatuur gedurende de dag zijn essentiele data om iets relevants te kunnen zeggen of 7x24 of ad-hoc efficienter/goedkoper is.
[ Voor 20% gewijzigd door GermanPivo op 07-08-2022 08:17 ]
En nog een kanttekening met een vloer model dat (buiten de efficiëntie om) het wellicht weleens minder comfortabel kan zijn omdat je lucht over de vloer blaast en je juist hierdoor tocht gevoel kunt krijgen omdat de temperatuur van de uitgeblazen warme lucht een paar meter verder ineens lauw/koel isWaah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:57:
Met de kanttekening dat er geen obstructie moet zijn tussen de vloer unit en de blaas richting.... Hier zou een staande unit al niet kunnen omdat ik geen vrije wand heb waar de unit zo de kamer in kan blazen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
In mijn geval bleek de WAF het belangrijkstehabbekrats schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:47:
[...]
Zover in mij nu helemaal ingelezen heb, ben al een tijdje aan het kijken hoe en wat.
Voor verwarmen zijn vloerunits beter aangezien warme lucht vanzelf wel opstijgt, koelen is net andersom. Het is meer een keuze denk ik
1 wat kan ze het beste kwijt
2 wat is het hoofddoel koelen of verwarmen
3 plafondunit kan alleen in systeem plafond of hout constructie.
bij mij staat hij gewoon uit.GermanPivo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:12:
[...]
Wat je zegt over een te lage fan stand klopt, maar een hogere fan stand is juist efficienter. De lucht gaat vaker door de verdamper heen, dus is er een lagere 'aanvoertemperatuur' nodig om de ruimte op temperatuur te houden.
Bij verwarmen draai ik hier bijvoorbeeld op fanstand auto en 21 graden, maar in de nacht/bij afwezigheid draait hier de hoogste fanstand (toch niemand in de ruimte) en op 19 graden. Dit resulteert in een 24/7 stabiele temperatuur, maar wel een flink lager verbruik in de nacht.
[...]
+1. En dan nog comfort - niet meetbaar, maar wel belangrijk. Hier lijkt het erop dat we met 24/7 verwarmen onderaan de streep hetzelfde verbruiken. Maar een 24/7 egaal warme woonkamer is ook wat waard
waarom moet die ruimte op 19 gehouden worden zakt de temp dan zover in dat het in +/- 8 uur van 21 naar minder dan 19 gaat?
hier in een matig geïsoleerde woning ( lees . rieten dak isolatie en geen spouw muur isolatie en 1e generatie dubbel glas ) zakt die niet zover in en dat hartje winter.
Interessant. Nu je het zegt zou een maximale fanspeed efficienter kunnen zijn als de kamer al op temperatuur is. Dit is makkelijk te testen. Maar denk je ook dat dit geldt als de kamer nog koud is? Mij lijkt het dat je dan bij max ventilator mogelijk de compressor zo zwaar belast dat ie inefficienter gaat draaien….GermanPivo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:12:
[...]
Wat je zegt over een te lage fan stand klopt, maar een hogere fan stand is juist efficienter. De lucht gaat vaker door de verdamper heen, dus is er een lagere 'aanvoertemperatuur' nodig om de ruimte op temperatuur te houden.
[...]
+1. En dan nog comfort - niet meetbaar, maar wel belangrijk. Hier lijkt het erop dat we met 24/7 verwarmen onderaan de streep hetzelfde verbruiken. Maar een 24/7 egaal warme woonkamer is ook wat waard
De efficientie van een l/l airco hangt af m.i.:
- van de compressor belasting. Ik heb laatst een wetenschappelijk onderzoek gezien waarin de effcientie het hoogst was bij een compressorbelasting rond iets van 40% van maximum. Hoger en lager zorgde voor lagere efficientie. Zal kijken of ik het artikel kan terugvinden.
- Van de buitentemperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de COP.
Deze twee punten kunnen ervoor zorgen dat in de situatie waarin de temperatuur alleen behouden moet worden, de maximale ventilator stand mogelijk optimaal, maar alleen als de optimale compressor snelheid alleen behouden kan worden met de maximale ventilator stand. In welke situatie dat voorkomt kan ik niet direct bedenken….
In het geval dat de kamertemperatuur (ver) onder het setpoint ligt kan de maximale ventilatorstand ervoor zorgen dat de energiebehoefte groter is dan met de optimale compressor snelheid behaald kan worden, en is dus inefficienter.
Wat doet een airco eigenlijk met de ventilator snelheid? Stel je hebt bij de meest efficiente compressor snelheid een bepaalde energie opbrengst. Die energie kan gedissipeerd worden met ventilator stand 3. Wat doet een airco als je zelf stand 4 kiest? Zeg je tegen de airco dat je sneller warmte wil en gaat de compressor belasting omhoog, of denkt de airco bekijk het maar, ik blijf lekker efficient zijn en je wacht maar :-).
Comfort is belangrijk natuurlijk. Ik wil voor nu alleen weten wat het goedkoopste is. Het is me wel duidelijk dat er te veel variabelen zijn om standaard uitspraken te doen over wat het efficientst is zoals ad-hoc is beter of 7x24 is beter.
Daar staat tegenover dat je als wel verlaagt je wanneer je de boel weer moet opstoken je COP daarmee verlaagt omdat je op standje turbo blazen de boel moet verwarmen. Ik heb hier na 3 jaar de conclusie getrokken dat continue de boel op peil houden zuinig is (en veel comfortabeler) dan uitzetten bij grote koude buiten. @Waah Toen ik nog aan/uit stookte met cvwas mijn verbruik 0,2 m3/graaddag nu met L/L 0,4kWh/graaddag. Ik monitor al meer dan 10 jaar mijn verbruik. NB: ik verlaag wel, maar naar maar 19 graden in de nacht. Zal dan maar af en toe eens aanslaan.Fire71 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Testen bij gelijke temperaturen gaat je helaas niet lukken want dat is nooit het geval. Je hebt ook nog te maken met factor zon, wind, vocht (defrost oorzaak). Je zal dit echt over langere periode moeten testen. Overigens heb ik toevallig van de week het geprobeerd met grote hitte. Had de units uitgezet tussen 1200 en 1700 uur en daarna weer aan. Had bijna hetzelfde verbruik dan de dag ervoor toen het zelfs buiten warmer was en wel had door laten draaien.
Om 17:00 uur is het meestal warmer dan om 12:00 uur. Ad-hoc koelen en de airco uitzetten als de COP n is, en een paar uur later weer aanzetten als de COP <n is lijkt me geen valide test om iets te bewijzen.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Daar staat tegenover dat je als wel verlaagt je wanneer je de boel weer moet opstoken je COP daarmee verlaagt omdat je op standje turbo blazen de boel moet verwarmen. Ik heb hier na 3 jaar de conclusie getrokken dat continue de boel op peil houden zuinig is (en veel comfortabeler) dan uitzetten bij grote koude buiten. @Waah Toen ik nog aan/uit stookte met cvwas mijn verbruik 0,2 m3/graaddag nu met L/L 0,4kWh/graaddag. Ik monitor al meer dan 10 jaar mijn verbruik. NB: ik verlaag wel, maar naar maar 19 graden in de nacht. Zal dan maar af en toe eens aanslaan.
Testen bij gelijke temperaturen gaat je helaas niet lukken want dat is nooit het geval. Je hebt ook nog te maken met factor zon, wind, vocht (defrost oorzaak). Je zal dit echt over langere periode moeten testen. Overigens heb ik toevallig van de week het geprobeerd met grote hitte. Had de units uitgezet tussen 1200 en 1700 uur en daarna weer aan. Had bijna hetzelfde verbruik dan de dag ervoor toen het zelfs buiten warmer was en wel had door laten draaien.
Maar het laat wel zien dat wat efficienter is afhangt van de situatie. Wil je beginnen met verwarmen/koelen op een tijdstip dat de COP het laagst is zou 7x24 beter kunnen zijn. Als je pas start als de COP gunstiger is en je bijvoorbeeld met een slimme aansturing de temperatuur geleidelijk kan verlagen om de compressor belasting lager te houden, zou ad-hoc zeker goedkoper kunnen zijn.
En stel je hebt verwarming 18 uur nodig, dat is een andere situatie dan als je maar 10 uur verwarming nodig hebt. En zo zijn er nog wel meer factoren. Wat gunstiger is hangt af van je eigen persoonlijke situatie.
En wat doen de meeste mensen in de winter? In de ochtend dat ding aan want het is koud. En om zeven uur in de ochtend is het steen koud buiten. Ik bewijs met mijn maar 1300 kWh voor een heel huis verwarmen en graaddagen dat het zuinig is voor mezelf. Wat jullie ermee doen moet je zelf weten. Een warmtepomp loopt nu eenmaal op lage toerentallen het zuinigst want dan is onder alle omstandigheden de Cop het hoogst. Nee niet als je maar twee uur thuis bent. Dan moet je "lekker" in een harde wind gaan zitten en verbruik je weinig en minder. Lijkt me logisch.
Het is een samenspel van compressor belasting icm lucht hoeveelheid. De unit vastzetten op welke stand dan auto fanstand gaat gewoon ten koste van de efficiëntie omdat de software hiermee de hardware aanstuurt. In geval van Daikin beperkt de unit gewoon de fanstand in geval van verwarmen en dat is niet voor niets. Indien je bij een bijna behaalde setpoint de fanstand op bijv 5 zet dan moduleert deze gewoon terug naar een door de unit bepaalde efficiëntie fanstand waarvan de software vind dat dit goed is.Fire71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Interessant. Nu je het zegt zou een maximale fanspeed efficienter kunnen zijn als de kamer al op temperatuur is. Dit is makkelijk te testen. Maar denk je ook dat dit geldt als de kamer nog koud is? Mij lijkt het dat je dan bij max ventilator mogelijk de compressor zo zwaar belast dat ie inefficienter gaat draaien….
De efficientie van een l/l airco hangt af m.i.:
- van de compressor belasting. Ik heb laatst een wetenschappelijk onderzoek gezien waarin de effcientie het hoogst was bij een compressorbelasting rond iets van 40% van maximum. Hoger en lager zorgde voor lagere efficientie. Zal kijken of ik het artikel kan terugvinden.
- Van de buitentemperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de COP.
Deze twee punten kunnen ervoor zorgen dat in de situatie waarin de temperatuur alleen behouden moet worden, de maximale ventilator stand mogelijk optimaal, maar alleen als de optimale compressor snelheid alleen behouden kan worden met de maximale ventilator stand. In welke situatie dat voorkomt kan ik niet direct bedenken….
In het geval dat de kamertemperatuur (ver) onder het setpoint ligt kan de maximale ventilatorstand ervoor zorgen dat de energiebehoefte groter is dan met de optimale compressor snelheid behaald kan worden, en is dus inefficienter.
Wat doet een airco eigenlijk met de ventilator snelheid? Stel je hebt bij de meest efficiente compressor snelheid een bepaalde energie opbrengst. Die energie kan gedissipeerd worden met ventilator stand 3. Wat doet een airco als je zelf stand 4 kiest? Zeg je tegen de airco dat je sneller warmte wil en gaat de compressor belasting omhoog, of denkt de airco bekijk het maar, ik blijf lekker efficient zijn en je wacht maar :-).
Comfort is belangrijk natuurlijk. Ik wil voor nu alleen weten wat het goedkoopste is. Het is me wel duidelijk dat er te veel variabelen zijn om standaard uitspraken te doen over wat het efficientst is zoals ad-hoc is beter of 7x24 is beter.
Mijn ervaring is dat indien je kiest (bij Daikin) voor een hogere fanstand en de unit laat dit toe gaat juist het opgenomen vermogen naar beneden.
Daikin FTXM35R/RXM35R
24/7 is hier zeker niet efficiënter, ik gebruik dan ongeveer 60% meer dan on demand maar ik ben dan overdag ook vrijwel nooit thuis. De buitenunit verbruikt ook meer bij hogere buitentemperaturen onafhankelijk van de binnentemperatuur dus overdag koelen kost hier veel meer. In de koudere wintermaanden moet ik overigens wel 24/7 verwarmen om het comfortabel te houden omdat anders het vermogen niet toereikend is om het redelijk snel weer op temperatuur te krijgen.
Ik kan ook nergens vinden dat een airco meer efficiënt is wanneer deze op laag vermogen draait, wat mij betreft is dat een aanname die hier gedaan wordt. Als ik (in het engels) ga zoeken vind ik juist het tegenovergestelde; dat op nominaal vermogen een airco zijn beste COP/EER haalt. Dat het koudemiddel meer verwarmd moet worden op nominaal is niet het enige wat een rol speelt in de efficiëntie, iets met condensatie in de binnenunit speelt ook een rol daar in.
Ik kan ook nergens vinden dat een airco meer efficiënt is wanneer deze op laag vermogen draait, wat mij betreft is dat een aanname die hier gedaan wordt. Als ik (in het engels) ga zoeken vind ik juist het tegenovergestelde; dat op nominaal vermogen een airco zijn beste COP/EER haalt. Dat het koudemiddel meer verwarmd moet worden op nominaal is niet het enige wat een rol speelt in de efficiëntie, iets met condensatie in de binnenunit speelt ook een rol daar in.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Lees topic L/W maar eens. Uitgebreide toelichting aldaar en paar pagina's terug wordt het ook toegelicht. Zoekfunctie even gebruiken.Team-RiNo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:38:
24/7 is hier zeker niet efficiënter, ik gebruik dan ongeveer 60% meer dan on demand maar ik ben dan overdag ook vrijwel nooit thuis. De buitenunit verbruikt ook meer bij hogere buitentemperaturen onafhankelijk van de binnentemperatuur dus overdag koelen kost hier veel meer. In de koudere wintermaanden moet ik overigens wel 24/7 verwarmen om het comfortabel te houden omdat anders het vermogen niet toereikend is om het redelijk snel weer op temperatuur te krijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2022 11:42 ]
Daar ben ik van op de hoogte maar L/W is niet hetzelfde als L/L. Ik kan niet anders vinden dan dat een L/L op nominaal vermogen z'n beste COP/EER haalt dus ben niet van het tegendeel overtuigd.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Lees topic L/W maar eens. Hoe hoger de temperaturen die een warmtepomp moet leveren, hoe lager de COP. Is hier ook een paar pagina's terug uitgelegd door een hardcore warmtepomp kenner. Zoekfunctie is your friend.
Ik wel na 3 monitoren met Domoticz compressorfrequentie, graaddagen etc. Meten is weten. Maar als jullie allemaal 1325 kWh veel vinden om 140m2 te verwarmen en vinden dat het nog zuiniger moet. Tja......Team-RiNo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Daar ben ik van op de hoogte maar L/W is niet hetzelfde als L/L. Ik kan niet anders vinden dan dat een L/L op nominaal vermogen z'n beste COP/EER haalt dus ben niet van het tegendeel overtuigd.
Het kan ook zuiniger. 18 graden overal. Slaat hij bijna niet meer aan, maar ik ben geen Eskimo.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2022 11:48 ]
2 woningen zijn dan ook niet te vergelijken. Buiten dec/jan om, waar het hier mogelijk is om deeltijd te verwarmen is het verbruik aanzienlijk lager dan 24/7.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Ik wel na 3 monitoren met Domoticz compressorfrequentie, graaddagen etc. Meten is weten. Maar als jullie allemaal 1325 kWh veel vinden om 140m2 te verwarmen en vinden dat het nog zuiniger moet. Tja......
Klopt ook in mijn geval is 24/7 niet goedkoper dan adhoc verwarmen, het scheelt niet heel veel maar het is niet goedkoper máár wel vele malen comfortabeler. Nu zit ik meer in #kampcomfortabel dan in #kampbesparenTeam-RiNo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:49:
[...]
2 woningen zijn dan ook niet te vergelijken. Buiten dec/jan om, waar het hier mogelijk is om deeltijd te verwarmen is het verbruik aanzienlijk lager dan 24/7.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Maar kun je dit wel vergelijken? Zijn graaddagen eigenlijk wel geschikt voor warmtepompberekeningen? Ik zou verwachten dat een graaddag bij lagere temperatuur meer kost dan eentje bij hogere temperatuur. Want de COP stort in als het koud is. In een jaar met lagere minimumtemperaturen verbruikt een airco toch veel meer dan in een gelijkmatig jaar (met dezelfde graaddagen)? Een CV heeft daar geen last van.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Toen ik nog aan/uit stookte met cvwas mijn verbruik 0,2 m3/graaddag nu met L/L 0,4kWh/graaddag. Ik monitor al meer dan 10 jaar mijn verbruik. NB: ik verlaag wel, maar naar maar 19 graden in de nacht. Zal dan maar af en toe eens aanslaan.
Het gaat om een gemiddelde op een dag.Martin7182 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:23:
[...]
Maar kun je dit wel vergelijken? Zijn graaddagen eigenlijk wel geschikt voor warmtepompberekeningen? Ik zou verwachten dat een graaddag bij lagere temperatuur meer kost dan eentje bij hogere temperatuur. Want de COP stort in als het koud is. In een jaar met lagere minimumtemperaturen verbruikt een airco toch veel meer dan in een gelijkmatig jaar (met dezelfde graaddagen)? Een CV heeft daar geen last van.
Graaddagen: hoeveelheid energie om een huis te verwarmen
Het aantal graaddagen per dag is het verschil tussen de temperatuur in huis en de gemiddelde buitentemperatuur op die dag. Een graaddag wordt gemeten als het gedurende een gehele dag precies één graad onder de stookgrens van 18 °C graden is. Is de gemiddelde buitentemperatuur 18 °C of hoger, dan is het aantal graaddagen nul. Graaddagen zijn dus geen dagen, maar rekeneenheden.
Je haalt continu je verbruik van 1300 kwh aan en gebruikt dat als bewijs van zuinigheid en dat 7x24 beter is. Ik heb deze winter 700 kwh met ad-hoc gedaan, dat bewijst toch ook niets op zichzelf? En wat bewijst het feit dat bij l/w hogere watertemperatuur de efficientie achteruit gaat voor een l/l systeem. Een l/w kan niet door sneller water met dezelfde temperatuur door de vloer te laten stromen de kamer sneller verwarmen. Dat kan een l/l wel, een l/w moet dan de watertemperatuur verhogen.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:31:
En wat doen de meeste mensen in de winter? In de ochtend dat ding aan want het is koud. En om zeven uur in de ochtend is het steen koud buiten. Ik bewijs met mijn maar 1300 kWh voor een heel huis verwarmen en graaddagen dat het zuinig is voor mezelf. Wat jullie ermee doen moet je zelf weten. Een warmtepomp loopt nu eenmaal op lage toerentallen het zuinigst want dan is onder alle omstandigheden de Cop het hoogst. Nee niet als je maar twee uur thuis bent. Dan moet je "lekker" in een harde wind gaan zitten en verbruik je weinig en minder. Lijkt me logisch.
Ja, misschien is voor jou 7x24 zuiniger. Maar je kan dit niet zonder goede onderbouwing veralgemeniseren zoals je hier vaak doet. En lagere compressor snelheid is op zichzelf niet voldoende onderbouwing, ik vraag me zeker af of de laagst mogelijke frequentie ook het efficientst is. Let wel: ik zeg niet zuinigst, met de minimale frequentie kan het verbruik lager zijn maar wel energetisch minder efficient zijn.
Tot zover snap ik het inderdaad. Maar mijn punt is dat een graaddag tijdens kou volgens mij meer kWh elektrisch kost dan eentje bij warmere temperaturen. Voor een airco, niet voor een gasketel. Omdat de COP bij kou lager is. Thermisch kost een graaddag altijd hetzelfde in kWh (= t×∆T/R; tijd × temperatuurverschil / warmteweerstand).MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:30:
[...]
Het gaat om een gemiddelde op een dag.
Graaddagen: hoeveelheid energie om een huis te verwarmen
Het aantal graaddagen per dag is het verschil tussen de temperatuur in huis en de gemiddelde buitentemperatuur op die dag. Een graaddag wordt gemeten als het gedurende een gehele dag precies één graad onder de stookgrens van 18 °C graden is. Is de gemiddelde buitentemperatuur 18 °C of hoger, dan is het aantal graaddagen nul. Graaddagen zijn dus geen dagen, maar rekeneenheden.
1) Een L/L verhoogt de ook de aanvoertemperatuur om van 15 graden naar 20 te gaan. Oftewel verlaging COP. Ik ga dat niet meer toelichten. Is genoeg over te vinden, ook in het oude topic. Zoekfunctie gebruik niemand meer hier. Verder ligt ik toe dat ik een en ander heb gemontinord met Domoticz. Jij kan je dat afvragen, ik heb voor mezelf bewijs.Fire71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:42:
[...]
Je haalt continu je verbruik van 1300 kwh aan en gebruikt dat als bewijs van zuinigheid en dat 7x24 beter is. Ik heb deze winter 700 kwh met ad-hoc gedaan, dat bewijst toch ook niets op zichzelf? En wat bewijst het feit dat bij l/w hogere watertemperatuur de efficientie achteruit gaat voor een l/l systeem. Een l/w kan niet door sneller water met dezelfde temperatuur door de vloer te laten stromen de kamer sneller verwarmen. Dat kan een l/l wel, een l/w moet dan de watertemperatuur verhogen.
Ja, misschien is voor jou 7x24 zuiniger. Maar je kan dit niet zonder goede onderbouwing veralgemeniseren zoals je hier vaak doet. En lagere compressor snelheid is op zichzelf niet voldoende onderbouwing, ik vraag me zeker af of de laagst mogelijke frequentie ook het efficientst is. Let wel: ik zeg niet zuinigst, met de minimale frequentie kan het verbruik lager zijn maar wel energetisch minder efficient zijn.
2) Ik vergelijk mijn verbruik met mijn historisch gasverbruik met aan/uit cv en heb ook aan/uit gestookt met L/L om te vergelijken.
3) Veralgeminseren doe ik niet. Ik word een beetje moe van mensen die net zo'n ding hebben, niets hebben gemeten langjarig en zich niet verdiepen in hoe de techniek van een warmtepomp werkt (of dit nu L/L of L/W is). Werking en COP is identiek, alleen de afgifte is anders. Een L/L gooit net als een L/W de temperatuur omhoog als hij grote verschillen moet overbruggen. Geen enkel verschil. Niet voor niets maximeren gebruikers van een L/W dit om de COP zo hoog mogelijk te houden. Dat doen sommige ook met beperken max vermogen L/L in de Daikin app. Wederom zoekfunctie gebruiken, met name in het oude topic.
4) En ik zei ook. 2/3 uur per dag stoken zal altijd nog zuiniger zijn als je maar 2 uur per dag thuis bent. Vooral doen.
Voor iedereen die een vrouw en kinderen thuis hebben waarbij er vaak mensen gedurende de dag thuis zijn, in en uit lopen is 24/7 zowel bij extreme hitte als koude zuiniger dan in de ochtend dat ding 1 uur aan, dan uit paar uur later dat ding weer aan en uur later uit en in de avond dat ding weer aan enz enz.
Doe er mee wat je wil, zorg dat je goed kan monitoren en trek conclusies voor je eigen situatie.
In de nacht is het toch koud en overdag warmer = gemiddeld zoveel=gemiddeld COP. Het klopt toch ook met wat we hier vaak stellen stroomverbruik = 2 maal gasverbruik. Klopt precies met mijn graaddagen.Martin7182 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Tot zover snap ik het inderdaad. Maar mijn punt is dat een graaddag tijdens kou volgens mij meer kWh elektrisch kost dan eentje bij warmere temperaturen. Voor een airco, niet voor een gasketel. Omdat de COP bij kou lager is. Thermisch kost een graaddag altijd hetzelfde in kWh (= t×∆T/R; tijd × temperatuurverschil / warmteweerstand).
Zo en nu de pc uit en naar buiten.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2022 13:17 ]
Indien je met verwarmen 24 uur op gemiddeld 160 watt draait kost dat ongeveer 3,8kWh aan stroom.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
, in en uit lopen is 24/7 zowel bij extreme hitte als koude zuiniger dan in de ochtend dat ding 1 uur aan, dan uit paar uur later dat ding weer aan en uur later uit en in de avond dat ding weer aan enz enz.
Doe er mee wat je wil, zorg dat je goed kan monitoren en trek conclusies voor je eigen situatie.
Indien je drie keer op een dag de unit twee uur op 600w laat draaien kost dat 3,6kWh aan stroom. In de praktijk draait dat ding nooit langer dan een half uur op 600w dus dat verbruik komt veel lager uit.
Dwz, eigenlijk helemaal niks want een lukraak voorbeeld, elk huis is anders qua isolatie en locatie van de unit is ook bepalend maar in korte blokken stoken kan wel goedkoper zijn dan constant aan. Mijn voorkeur is zo veel mogelijk bij echte koude en hitte aanlaten ivm comfort maar het is niet altijd goedkoper.
[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 07-08-2022 13:54 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat het precies klopt zegt eigenlijk niet zoveel. Het wordt gemiddeld ook steeds warmer. Nou hadden ze volgens mij juist graaddagen verzonnen om verschillende jaren/perioden toch met elkaar te kunnen vergelijken. Met een CV gaat dat prima omdat zijn efficiency niet afhangt van de temperatuur. Maar met een airco reken je je mischien wel mis. Ik weet het niet precies, maar ergens klopt er iets niet.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
In de nacht is het toch koud en overdag warmer = gemiddeld zoveel=gemiddeld COP. Het klopt toch ook met wat we hier vaak stellen stroomverbruik = 2 maal gasverbruik. Klopt precies met mijn graaddagen.
Zo en nu de pc uit en naar buiten.
Rekenvoorbeeld:
Jaar 1: 3000 graaddagen, verbruik 1000 kWh.
Jaar 2: 3000 graaddagen, verbruik 900 kWh.
Stel je had in jaar 2 energiebesparende maatregelen genomen en concludeert dat die 100 kWh stroom besparen. Het aantal graaddagen is immers precies gelijk! Maar het kan ook zo zijn dat de maatregelen niets geholpen hebben en het in jaar 2 gewoon niet zo koud geweest is als in jaar 1
Rekenen met graaddagen pretendeert precisie die er volgens mij niet is. Met een airco tenminste.
@Martin7182 als je rekent met het gemiddelde over aantal graaddagen gaat dat wel goed toch?
Van 1/1 t/m 7/8 had ik in 2021 een verbruik van 0,254 m3 per graaddag (waren 1920) en in 2022 is dit 0,215 (1640). 15% minder verbruik dus per gewogen graaddag.
Was in dit geval geen grote aanpassing, vanaf 1 mei 6 weken op vakantie gaan helpt ook blijkbaar.
[edit] oh excuses ik dacht dat ik in het gas besparen topic zat...
Van 1/1 t/m 7/8 had ik in 2021 een verbruik van 0,254 m3 per graaddag (waren 1920) en in 2022 is dit 0,215 (1640). 15% minder verbruik dus per gewogen graaddag.
Was in dit geval geen grote aanpassing, vanaf 1 mei 6 weken op vakantie gaan helpt ook blijkbaar.
[edit] oh excuses ik dacht dat ik in het gas besparen topic zat...
[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 07-08-2022 16:03 ]
Nvt
[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 07-08-2022 17:18 ]
Als je silent draait binnen, moet de compessor juist harder werken omdat de lage fan stand een hogere afgiftetemperatuur vereist. Dus wordt de compressor dan niet juist lichter belast bij een hogere ventilatorsnelheid binnen?Fire71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Interessant. Nu je het zegt zou een maximale fanspeed efficienter kunnen zijn als de kamer al op temperatuur is. Dit is makkelijk te testen. Maar denk je ook dat dit geldt als de kamer nog koud is? Mij lijkt het dat je dan bij max ventilator mogelijk de compressor zo zwaar belast dat ie inefficienter gaat draaien….
Met het opwarmen van een kamer zie ik hetzelfde effect. Hogere fanstand is minder opgenomen vermogen (ik log de compressor niet, dus dat weet ik niet, maar lijkt me dat dat enigszins gerelateerd is aan elkaar).
Ik snap je punt. Maar met een airco is het natuurlijk ook zo dat verwarmen in verhouding efficienter is bij een hogere buitentemperatuur, dus gemiddeld over een stookseizoen gezien zal het uiteindelijk wel aardig kloppen denk ik. Eigenlijk zou je de afgegeven warmte moeten kunnen monitoren.Martin7182 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:33:
[...]
Dat het precies klopt zegt eigenlijk niet zoveel. Het wordt gemiddeld ook steeds warmer. Nou hadden ze volgens mij juist graaddagen verzonnen om verschillende jaren/perioden toch met elkaar te kunnen vergelijken. Met een CV gaat dat prima omdat zijn efficiency niet afhangt van de temperatuur. Maar met een airco reken je je mischien wel mis. Ik weet het niet precies, maar ergens klopt er iets niet.
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 07-08-2022 16:30 ]
Ik zit met koelen tot nu toe op zo'n 140 kWh op 140m2. Twee keer.zoveel vloeroppervlakte dan bij jou. Hoezo is dan Ad hoc stoken zuiniger?Sjamo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:08:
Wij proberen doorgaans het koelen en verwarmen hier tot overdag te beperken. Wij gebruiken een mhi multisplit unit (6/6,8kW) met 3 binnenunits (3,5kW, 2,5kW en 2kW). Totaal van de 2 woonlagen is hier ongeveer 70m2.
In de winter is dat voor ons gunstig omdat het overdag bijna altijd minder koud is dan in de nacht, plus we kunnen waar mogelijk gebruik maken van onze zonne-energie.
Dit hanteren we tot de temperatuur in de woonkamer in de nacht daalt tot onder de 15 graden (zeldzaam).
Dat betekent dat we in de praktijk vaak de airco aanzetten tussen 9 en 13 uur, afhankelijk van actuele temperatuur in de kamer en de hoeveelheid zonne-energie. Bij meer eigen stroom zijn we iets makkelijker met verwarmen. We gebruiken deze periode om te leren omgaan met het verwarmen na de saldering.
In de zomer is in de nacht koelen zelden nodig. Plaknachten zijn zeldzaam buiten juli om, en wanneer de temperatuur hier buiten lager is dan binnen gebruiken wij natuurlijke ventilatie plus onze decentrale ventilatie om de koudere lucht naar binnen te krijgen.
In de praktijk betekent dat hier dat we de airco voor koelen aanzetten wanneer dat zo voelt, meestal ergens tussen 15 en 17 uur. Wanneer we weten dat het een erg warme avond gaat worden terwijl het binnen nog acceptabel is voor ons, dan zetten we de koeling toch vast aan om de zonne-energie te gebruiken voor het initieel hoger stroomgebruik. Dat hogere verbruik duurt meestal tussen de 10 minuten en 2 uur, waarbij we via een piek van rond de 2200W zakken naar rond de 250-350W.
Na verloop van tijd gaat de buitenunit pendelen/schakelen en zakt ons verbruik naar gemiddeld rond de 100 tot 200W, afhankelijk van de buitentemperatuur.
Wij gaan dus niet 3x of meer per dag even 1 of 2 uur de airco aanzetten, zoals hier meerdere keren bij ad hoc gebruik wordt genoemd. Maar ons systeem is hier wel (met koelen) minstens de helft goedkoper in verbruik dan 24/7 koelen. We gaan onder de 100kW uitkomen voor koelen dit seizoen, en dat is dan nog inclusief het extra verbruik van 24/7 koelen tijdens warme periodes).
Voor verwarmen hebben we hier afgelopen winter 232kW gebruikt. Dat is wat weinig. Onze ventilatie speelde daarbij een rol. We hopen komend winterseizoen wat meer te gebruiken, rond de 500-700 kW. We zien nu met koelen hoe goed onze nieuwe ventilatie samenwerkt met de airco. Comfort zal hiermee geen issue meer zijn verwachten we. Ons gasverbruik voor verwarmen was eerder rond de 500m3. Voor ons geldt dus niet de standaard 1m3 gas wordt 2kW stroom.
Zo ook met verwarmen. Jij 700 kWh verwacht je met de helft aan vloeroppervlakte. Ik 1300. 232kWh heb je waarschijnlijk geen hele stookperiode gestookt. Dat lijkt me in ieder geval zeer vreemd.
Weekweerbericht: Niet meer de vraag of hittegolf er komt, alleen nog wanneer https://www.nu.nl/binnenl...t-alleen-nog-wanneer.html (via @NUnl)
Dat wordt hier weer gewoon 24/7.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2022 17:11 ]
Ik log wel. Klopt precies wat je zegt.GermanPivo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:25:
[...]
Als je silent draait binnen, moet de compessor juist harder werken omdat de lage fan stand een hogere afgiftetemperatuur vereist. Dus wordt de compressor dan niet juist lichter belast bij een hogere ventilatorsnelheid binnen?
Met het opwarmen van een kamer zie ik hetzelfde effect. Hogere fanstand is minder opgenomen vermogen (ik log de compressor niet, dus dat weet ik niet, maar lijkt me dat dat enigszins gerelateerd is aan elkaar).
Volgens mij is de conclusie niet zo ingewikkeld.
Continu is zuiniger als ad hoc. Dat staat vast.
De crux zit hem in hoeveel je thuis bent...
Hoeveel uur thuis is dan beter voor adhoc of continu?
Dat hangt dan weet af van hoe goed je isolatie is. Betere isolatie zal continu sneller goedkoper zijn dan slechte isolatie.
Van dat omslagpunt kun je met wat data een aardige schatting maken. Als je dan op hrt randje zit van die schatting? Dan maakt het dan ook weinig uit.....
Maar nu roept men zonder enige details
of erger zonder echt data. Dat vervuild het topic alleen maar IMHO.
Dat hangt dan weet af van hoe goed je isolatie is. Betere isolatie zal continu sneller goedkoper zijn dan slechte isolatie.
Van dat omslagpunt kun je met wat data een aardige schatting maken. Als je dan op hrt randje zit van die schatting? Dan maakt het dan ook weinig uit.....
Maar nu roept men zonder enige details
[ Voor 29% gewijzigd door Waah op 07-08-2022 17:35 ]
Als er een omslagpunt is staat het dus niet vast dat continu zuiniger is dan ad-hoc…..Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:19:
Volgens mij is de conclusie niet zo ingewikkeld.
Maar nu roept men zonder enige detailsof erger zonder echt data. Dat vervuild het topic alleen maar IMHO.
Overigens denk ik ook dat er een omslagpunt is.
Nee, lees topic goed door.Team-RiNo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:38:
Ik kan ook nergens vinden dat een airco meer efficiënt is wanneer deze op laag vermogen draait, wat mij betreft is dat een aanname die hier gedaan wordt.
Er is enkel een omslagpunt als je rekening houd met de aanwezigheid. Dus veel afwezig zijn en kort aanwezig.Fire71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:44:
[...]
Als er een omslagpunt is staat het dus niet vast dat continu zuiniger is dan ad-hoc…..
Overigens denk ik ook dat er een omslagpunt is.
Als je puur kijkt naar de techniek, is continu draaien efficiënter dan start/stop.
Een koelkast werkt ook efficiënter als je hem niet gebruikt. En bij gebruik niet open laat
Je kan ook een hele sterke koeling nemen die je drankje heel snel koelt, maar dat zal veel inefficienter zijn... Tenzij je 1x per week een koud biertje pakt en verder de koelkast niet gebruikt. Dan is het goedkoper om hem misschien snel te koelen.
Maar een warmtepomp haalt juist zijn efficiëntie door de tijd te nemen. Niet door er zo snel mogelijk, zoveel mogelijk power tegenaan te gooien. Er zit een verschil tussen goedkoop en efficiënt.
Of 7x24 continu of ad-hoc goedkoper is hangt af van vele variabelen. Enkele hiervan maar niet uitputtend:Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:40:
[...]
Er is enkel een omslagpunt als je rekening houd met de aanwezigheid. Dus veel afwezig zijn en kort aanwezig.
Als je puur kijkt naar de techniek, is continu draaien efficiënter dan start/stop.
Een koelkast werkt ook efficiënter als je hem niet gebruikt. En bij gebruik niet open laat![]()
Je kan ook een hele sterke koeling nemen die je drankje heel snel koelt, maar dat zal veel inefficienter zijn... Tenzij je 1x per week een koud biertje pakt en verder de koelkast niet gebruikt. Dan is het goedkoper om hem misschien snel te koelen.
Maar een warmtepomp haalt juist zijn efficiëntie door de tijd te nemen. Niet door er zo snel mogelijk, zoveel mogelijk power tegenaan te gooien. Er zit een verschil tussen goedkoop en efficiënt.
- verschil in temperatuur in nacht en overdag. —> COP
- Wanneer is warmte nodig tov buitentemperatuur/COP op dat moment
- Hoe lang is warmte nodig?
- Hoe snel is hitte nodig?
- Hoeveel extra verlies levert continu verwarmen op (wat ook weer afhangt van de isolatie).
- Is het mogelijk om bij ad-hoc de warmte in de ruimte langzaam te laten stijgen om maximale belasting te voorkomen?
- Etc.
Wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp is dat zowel jij enigszins en in meerdere mate Motorbeast blijven zeggen dat continu verwarmen feitelijk goedkoper is (en zelfs blij verwijzen naar een aankomende hittegolf als een kans om de airco lekker efficient 7x24 aan te zetten). Is het zo lastig om toe te geven dat wat beter is aan de eigen specifieke situatie afhangt? En dus genuanceerd ligt.
Ik weet dat ik het voor mijn situatie ga testen komende winter. En wat ook beter/goedkoper blijkt te zijn, de uitkomst heeft alleen relevantie voor mijn eigen situatie.
Dan lees je niet goed. Ik zeg nergens dat continu verwarmen goedkoper is.Fire71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:01:
[...]
Of 7x24 continu of ad-hoc goedkoper is hangt af van vele variabelen. Enkele hiervan maar niet uitputtend:
- verschil in temperatuur in nacht en overdag. —> COP
- Wanneer is warmte nodig tov buitentemperatuur/COP op dat moment
- Hoe lang is warmte nodig?
- Hoe snel is hitte nodig?
- Hoeveel extra verlies levert continu verwarmen op (wat ook weer afhangt van de isolatie).
- Is het mogelijk om bij ad-hoc de warmte in de ruimte langzaam te laten stijgen om maximale belasting te voorkomen?
- Etc.
Wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp is dat zowel jij enigszins en in meerdere mate Motorbeast blijven zeggen dat continu verwarmen feitelijk goedkoper is (en zelfs blij verwijzen naar een aankomende hittegolf als een kans om de airco lekker efficient 7x24 aan te zetten). Is het zo lastig om toe te geven dat wat beter is aan de eigen specifieke situatie afhangt? En dus genuanceerd ligt.
Ik weet dat ik het voor mijn situatie ga testen komende winter. En wat ook beter/goedkoper blijkt te zijn, de uitkomst heeft alleen relevantie voor mijn eigen situatie.
Goedkoper is niet hetzelfde als efficiënter he? Een warmtepomp werkt efficiënter als die op lage load draait. Dat doe je door continu, en niet aan/uit te schakelen.
Wat goedkoper is, hangt dus af van die 2 factoren die ik al noemde. Hoe lang heb je warme nodig (aka hoe lang ben je thuis) en hoe goed is je isolatie. Als je punten vallen. Eigenlijk onder die 2 noemers.
Ik zeg nergens dat het voor iedereen goedkoper is. Ik zeg dat het afhangt van de situatie. Namelijk hoe veel je thuis bent, en je isolatie.
En ipv te roepen zonder enige data (en "gisteren continu was 4kwh, vandaag even warm en aan/uit was 5kwh is geen data) ben ik voor het verzamelen van ervaringen met data. Dus wat voor isolatie(waarde) hoe groot is de ruimte etc. Als je van genoeg mensen dan data hebt kan je een patroon proberen te zien. En kun je dus ook gerichter adviseren in dit topic.
Een stukje verdieping dus
Eens. Ik stelde toch ook, als je maar 2 uur thuis bent om NIET 24/7 te stoken.Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Dan lees je niet goed. Ik zeg nergens dat continu verwarmen goedkoper is.
Goedkoper is niet hetzelfde als efficiënter he? Een warmtepomp werkt efficiënter als die op lage load draait. Dat doe je door continu, en niet aan/uit te schakelen.
Wat goedkoper is, hangt dus af van die 2 factoren die ik al noemde. Hoe lang heb je warme nodig (aka hoe lang ben je thuis) en hoe goed is je isolatie. Als je punten vallen. Eigenlijk onder die 2 noemers.
Ik zeg nergens dat het voor iedereen goedkoper is. Ik zeg dat het afhangt van de situatie. Namelijk hoe veel je thuis bent, en je isolatie.
En ipv te roepen zonder enige data (en "gisteren continu was 4kwh, vandaag even warm en aan/uit was 5kwh is geen data) ben ik voor het verzamelen van ervaringen met data. Dus wat voor isolatie(waarde) hoe groot is de ruimte etc. Als je van genoeg mensen dan data hebt kan je een patroon proberen te zien. En kun je dus ook gerichter adviseren in dit topic.
Maar kijk nu eens naar mijn verbruik en van de poster die ik quotte maar zijn post weghaalde.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 07-08-2022 19:17 ]
Wat is volgens jou het verschil tussen efficiënter en goedkoper dan?Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Dan lees je niet goed. Ik zeg nergens dat continu verwarmen goedkoper is.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Een warmtepomp werkt het zuinigst als de temperatuur gehandhaafd blijft, bij hard stoken moet je compressor flink aan de bak (iets met condensatie en hoge druk) om de warmte op te brengen dan de temperatuur vast te houden.
Dat wil overigens niet zeggen dat de 24/7 stoken altijd goedkoper is maar het systeem draait wel efficiënter dan idd drie keer per dag volgas te vragen van je compressor wat de levensduur van je compressor natuurlijk wel verkort dus wat is dan precies de besparing?
Dat wil overigens niet zeggen dat de 24/7 stoken altijd goedkoper is maar het systeem draait wel efficiënter dan idd drie keer per dag volgas te vragen van je compressor wat de levensduur van je compressor natuurlijk wel verkort dus wat is dan precies de besparing?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik zeg toch ook niet altijd? Ik stel (voor hier dan) onder de 5 graden overdag in de winter en in de zomer als hier de temperatuur binnen niet meer onder de 22/23 graden komt met natuurlijke ventilatie (Arko, alle ramen kunnen openServee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:20:
Een warmtepomp werkt het zuinigst als de temperatuur gehandhaafd blijft, bij hard stoken moet je compressor flink aan de bak (iets met condensatie en hoge druk) om de warmte op te brengen of de temperatuur vast te houden.
Had ik jou gequote? Zelf stook ik ook 24/7 bij temperaturen rond of onder het vriespunt en 3/5 overdag kan me geen bal schelen dat het een schamele 1 tot 2 kWh meer kost per dag en aankomende week draait de boel hier ook continu ❄️MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
Ik zeg toch ook niet altijd? Ik stel (voor hier dan) onder de 5 graden overdag in de winter en in de zomer als hier de temperatuur binnen niet meer onder de 22/23 graden komt met natuurlijke ventilatie (Arko, alle ramen kunnen open).
[ Voor 24% gewijzigd door Servee op 07-08-2022 19:37 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het is nutteloos jouw huis te vergelijken met dat van ons.MotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
Ik zit met koelen tot nu toe op zo'n 140 kWh op 140m2. Twee keer.zoveel vloeroppervlakte dan bij jou. Hoezo is dan Ad hoc stoken zuiniger?
Zo ook met verwarmen. Jij 700 kWh verwacht je met de helft aan vloeroppervlakte. Ik 1300. 232kWh heb je waarschijnlijk geen hele stookperiode gestookt. Dat lijkt me in ieder geval zeer vreemd.
Weekweerbericht: Niet meer de vraag of hittegolf er komt, alleen nog wanneer https://www.nu.nl/binnenl...t-alleen-nog-wanneer.html (via @NUnl)
Dat wordt hier weer gewoon 24/7.
Als warmtebehoefte/etc alleen in vloeroppervlak zou zitten zou je zelf niet zo hard hameren op het invullen van een warmte-verliesberekening.
Vwb het seizoen waarin we 232kW verbruikt hebben :
Oct 21 = 7,4kW, nov 21 = 46,2, dec 21 = 36,9, jan 22 = 62,2, febr 22 = 41,5, mrt 22 = 23,7, apr 22 = 13,4.
Totaal 231,3kW.
Dat is incl 5kW stand by per maand.
Of loopt jouw winterseizoen verder?
Sorry, maar het is nutteloos te reageren op iemand die daarna zijn postings weg haalt. Jou neem ik niet meer serieus.Sjamo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:06:
[...]
Het is nutteloos jouw huis te vergelijken met dat van ons.
Als warmtebehoefte/etc alleen in vloeroppervlak zou zitten zou je zelf niet zo hard hameren op het invullen van een warmte-verliesberekening.
Vwb het seizoen waarin we 232kW verbruikt hebben :
Oct 21 = 7,4kW, nov 21 = 46,2, dec 21 = 36,9, jan 22 = 62,2, febr 22 = 41,5, mrt 22 = 23,7, apr 22 = 13,4.
Totaal 231,3kW.
Dat is incl 5kW stand by per maand.
Of loopt jouw winterseizoen verder?
Zolang je ze niet direct na uitzetten van de units meteen uitschakelt kan het geen kwaad. In de winter bleek er nog wel eens discussie te zijn over mogelijk al dan niet aanwezige carter verwarming in de buitenunit maar dat is mij nog niet helemaal duidelijk geworden.Chimsie78 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:12:
Ik heb hier een MHI SRC 25 ZS-W en een 50ZSX hangen, beide aangesloten via een Shelly 1PM.
Wanneer de units uit staan zie ik nog een gebruik van zo’n 7,5w. Kan het kwaad om de unit volledig van het stroomnet af te halen wanneer ik je units niet gebruik?
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Vind het bijzonder dat mijn units (daikin) ookal tot vandaag 0,8 + 0,9 + 0,8kw verbruiken.Servee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:37:
[...]
Zolang je ze niet direct na uitzetten van de units meteen uitschakelt kan het geen kwaad. In de winter bleek er nog wel eens discussie te zijn over mogelijk al dan niet aanwezige carter verwarming in de buitenunit maar dat is mij nog niet helemaal duidelijk geworden.
Dat zou dus met de jumper eruit over moeten zijn alleen compleet onduidelijk wat je dan de nek omdraait en waar de hogere standby voor nodig is
Ugh, hoeveel pagina's moet dit heen-en-weer over wat zuiniger is nog duren?
Volgens de wetten van thermodynamica kost het ALTIJD meer energie om iets op temperatuur te houden, dan om het af te laten koelen en weer op te warmen. Dus tenzij iemand hier buiten de algemeen aanvaarde natuurkundige wetten leeft, kan die discussie makkelijk weer de kast in.
Volgens de wetten van thermodynamica kost het ALTIJD meer energie om iets op temperatuur te houden, dan om het af te laten koelen en weer op te warmen. Dus tenzij iemand hier buiten de algemeen aanvaarde natuurkundige wetten leeft, kan die discussie makkelijk weer de kast in.
Bij mijn weten moet dat kunnen in de zomer, maar is het af te raden in de winter i.v.m carterverwarming.Chimsie78 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:12:
Ik heb hier een MHI SRC 25 ZS-W en een 50ZSX hangen, beide aangesloten via een Shelly 1PM.
Wanneer de units uit staan zie ik nog een gebruik van zo’n 7,5w. Kan het kwaad om de unit volledig van het stroomnet af te halen wanneer ik je units niet gebruik?
[Afbeelding]
Voor de geïnteresseerden:
MHI icm met WF-RAC is te koppelen aan Home Assistant met deze integratie (niet mijn integratie):
https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration
Vandaag zelf gekoppeld en werkt perfect.
MHI icm met WF-RAC is te koppelen aan Home Assistant met deze integratie (niet mijn integratie):
https://github.com/jeatheak/Mitsubishi-WF-RAC-Integration
Vandaag zelf gekoppeld en werkt perfect.
[ Voor 17% gewijzigd door Side-Kick op 07-08-2022 22:14 ]
Als er een carterverwarming in de buiten-unit zit zou ik dat in de winter ook terug moeten zien aan een hoger ‘stationair’ verbruik wanneer de binnenunit, toch?TigerXtrm schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:01:
[...]
Bij mijn weten moet dat kunnen in de zomer, maar is het af te raden in de winter i.v.m carterverwarming.
Dan schakel ik alleen buiten de winter maanden om de complete unit stroomloos, scheelt toch.
Eens, maar je hebt ook nog de verminderde efficiency van een warmtepomp die harder moet werken. Er is een omslagpunt; met adhoc stoken is er minder opgewekte energie nodig, maar is er ook minder van het net afgenomen energie nodig?Slonzo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:57:
Het moeilijk aan deze discussie is het omslagpunt berekenen.
Het is duidelijk dat je de beste gemiddelde COP krijgt als je continu op temperatuur houdt omdat de unit dan het langst op laag vermogen kan draaien.
Maar het is ook duidelijk dat het warmteverlies (of koudeverlies) recht evenredig is met het temperatuursverschil. Als ik 2 weken op vakantie ga, en ik zet alles uit, dan is er in die 2 weken zeker minder warmteverlies dan bij een huis dat op temp blijft.
Ergens zit dat omslagpunt, maar het zal sterk afhankelijk zijn van de isolatie. Hoe beter de isolatie hoe beter het zal,zijn om 24/7 te laten draaien.
Mijn tactiek voorlopig (enkel koelen).
Slaapkamer: inschakelen op 19h (eerste piek gaat dan op de PV - België, digitale meter en dus niet salderen), en uit om,7h.
Woonkamer en keuken: aan om 10h (er voor is het meestal niet nodig, en vanaf 10h is er stroom van PV) en dan uit om 22h.
Is dit de beste regeling… waarschijnlijk niet, maar het voelt goed.
Volgende week gaan we zien of dat ook nog comfortabel is als het 30 graden en meer wordt.
Het is duidelijk dat je de beste gemiddelde COP krijgt als je continu op temperatuur houdt omdat de unit dan het langst op laag vermogen kan draaien.
Maar het is ook duidelijk dat het warmteverlies (of koudeverlies) recht evenredig is met het temperatuursverschil. Als ik 2 weken op vakantie ga, en ik zet alles uit, dan is er in die 2 weken zeker minder warmteverlies dan bij een huis dat op temp blijft.
Ergens zit dat omslagpunt, maar het zal sterk afhankelijk zijn van de isolatie. Hoe beter de isolatie hoe beter het zal,zijn om 24/7 te laten draaien.
Mijn tactiek voorlopig (enkel koelen).
Slaapkamer: inschakelen op 19h (eerste piek gaat dan op de PV - België, digitale meter en dus niet salderen), en uit om,7h.
Woonkamer en keuken: aan om 10h (er voor is het meestal niet nodig, en vanaf 10h is er stroom van PV) en dan uit om 22h.
Is dit de beste regeling… waarschijnlijk niet, maar het voelt goed.
Volgende week gaan we zien of dat ook nog comfortabel is als het 30 graden en meer wordt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klopt. Maar dat is de warmte die je er in pompt die je verliest. Het maakt natuurlijk wel uit of je met een cop van 3 of een cop van 7 die energie er vervolgens weer in moet stoppenSlonzo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:57:
Je theorie klopt goed als je enkel naar de warmte-energie kijkt. Maar als het device dat de warmte omzet vanuit electriciteit een andere efficiëntie heeft afhankelijk van hoe hard die moet werken.... Das een extra variabele....
De cop daalt bij een hogere frequentie van je compressor..... En dus verbruik je meer energie (electra) om dezelfde hoeveelheid warmte te maken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lr8KBEG3b7QGQSO0CMOujjSZ.png?f=user_large)
En zoals je in bovenstaande grafiek kan zien, kan dat best aantikken.
Volgens mij willen we allemaal zo goedkoop en comfortabel mogelijk stoken. Waar de balans tussen goedkoop en comfortabel is verschilt. De isolatie verschilt. Maar dat betekent niet dat je er iets over kan zeggen.
Maar als we het niet hier over moeten hebben, waar dan wel over? Willen we hier diepgang, of enkel vragen als "hoeveel kwh heb ik nodig?".
Volgens mij hebben beide opties recht van bestaan. Maar ik zou graag wat meer diepgang zien.... Zelf heb ik zeker niet de kennis in pacht, maar met enkel roepen van meningen gaan we niemand in dit topic helpen. En met de stijgende energieprijzen is het leuk dat we nu veel goedkoper uit zijn dan met gas, maar als we alsnog 20% aan energie weggooien omdat we continu verwarmen is dat toch handige info om te weten.
En ja dat zal per huis verschillen. Maar ij de algemene zin zal er best iets voor te zeggen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 07-08-2022 22:37 ]
Interessante grafiek, lagere compressor frequentie is efficienter.Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:35:
[...]
Klopt. Maar dat is de warmte die je er in pompt die je verliest. Het maakt natuurlijk wel uit of je met een cop van 3 of een cop van 7 die energie er vervolgens weer in moet stoppen![]()
Je theorie klopt goed als je enkel naar de warmte-energie kijkt. Maar als het device dat de warmte omzet vanuit electriciteit een andere efficiëntie heeft afhankelijk van hoe hard die moet werken.... Das een extra variabele....
De cop daalt bij een hogere frequentie van je compressor..... En dus verbruik je meer energie (electra) om dezelfde hoeveelheid warmte te maken.
[Afbeelding]
En zoals je in bovenstaande grafiek kan zien, kan dat best aantikken.
Volgens mij willen we allemaal zo goedkoop en comfortabel mogelijk stoken. Waar de balans tussen goedkoop en comfortabel is verschilt. De isolatie verschilt. Maar dat betekent niet dat je er iets over kan zeggen.
Maar als we het niet hier over moeten hebben, waar dan wel over? Willen we hier diepgang, of enkel vragen als "hoeveel kwh heb ik nodig?".
Volgens mij hebben beide opties recht van bestaan. Maar ik zou graag wat meer diepgang zien.... Zelf heb ik zeker niet de kennis in pacht, maar met enkel roepen van meningen gaan we niemand in dit topic helpen. En met de stijgende energieprijzen is het leuk dat we nu veel goedkoper uit zijn dan met gas, maar als we alsnog 20% aan energie weggooien omdat we continu verwarmen is dat toch handige info om te weten.
En ja dat zal per huis verschillen. Maar ij de algemene zin zal er best iets voor te zeggen zijn.
Stel: ik wil ad-hoc verwarmen. Hoe zorg ik ervoor dat de frequentie zo laag mogelijk blijft? Ik kan temperatuur zetten, ventilator snelheid kiezen en evt nog de econo stand kiezen (bij de MHI 35zsx).
Dat is dus de goede vraag. Voor zover bij mij bekend, maar kan er naast zitten:Fire71 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
Interessante grafiek, lagere compressor frequentie is efficienter.
Stel: ik wil ad-hoc verwarmen. Hoe zorg ik ervoor dat de frequentie zo laag mogelijk blijft? Ik kan temperatuur zetten, ventilator snelheid kiezen en evt nog de econo stand kiezen (bij de MHI 35zsx).
Temperatuur langzaam opvoeren zal werken. Zo zal die niet meteen vol gas gaan. Iets wat een opentherm-CV eigenlijk ook slim doet.... En met een slimme thermostaat die kijkt hoe lang opwarmen duurt werkt dat nog beter.
Ventilatorsnelheid is dus vooral voor hoe hard de lucht binnen blaast. Of dit effect heeft op de externe compressorsnelheid weet ik niet. Dit is natuurlijk wel te testen.... Met de hitte volgende week zal ik eens een testje doen.
Maar een hogere ventilatorsnelheid zorgt ervoor dat de gecreëerde warmte je huis zo makkelijk mogelijk in komt. Als je dus een lagere fansnelheid kiest kan die zijn warmte niet goed kwijt. Wat dit doet met de compressorsnelheid? Geen idee. Als die hoog blijft als gevolg is het on zuiniger. Maar ik kan me niet voorstellen dat die het maar warmer en warmer blijft maken... Iets om te testen (tenzij iemand het weet).
De economy stand is mij ook niet duidelijk wat die exact doet.
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 07-08-2022 23:02 ]
De temperatuur langzaam opvoeren klinkt als een goede optie. Delta T verkleinen qua binnentemperatuur en setpoint lijkt mij ook zuiniger. Een CV moduleert ook naar lager vermogen als de gemeten temperatuur dichter bij de setpoint komt.Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Dat is dus de goede vraag. Voor zover bij mij bekend, maar kan er naast zitten:
Temperatuur langzaam opvoeren zal werken. Zo zal die niet meteen vol gas gaan. Iets wat een opentherm-CV eigenlijk ook slim doet.... En met een slimme thermostaat die kijkt hoe lang opwarmen duurt werkt dat nog beter.
Ventilatorsnelheid is dus vooral voor hoe hard de lucht binnen blaast. Of dit effect heeft op de externe compressorsnelheid weet ik niet. Dit is natuurlijk wel te testen.... Met de hitte volgende week zal ik eens een testje doen.
Maar een hogere ventilatorsnelheid zorgt ervoor dat de gecreëerde warmte je huis zo makkelijk mogelijk in komt. Als je dus een lagere fansnelheid kiest kan die zijn warmte niet goed kwijt. Wat dit doet met de compressorsnelheid? Geen idee. Als die hoog blijft als gevolg is het on zuiniger. Maar ik kan me niet voorstellen dat die het maar warmer en warmer blijft maken... Iets om te testen (tenzij iemand het weet).
Wat ik me afvraag is waarom MHI in hun documentatie ventilatorstand 2 als energiebesparend benoemen? Zou die ventilatorstand er ook voor zorgen dat de frequentie van de compressor lager blijft? Zou MHI het hebben over efficientie of laagste verbruik (wat niet perse het meest efficient hoeft te zijn)?
In theorie wel, maar ik gok dat de exacte implementatie per merk zal verschillen. Sommige zullen het op temperatuur regelen, anderen verwarmen misschien pas als de unit aangezet wordt. Zo ver gaat mijn kennis hierover nietChimsie78 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
Als er een carterverwarming in de buiten-unit zit zou ik dat in de winter ook terug moeten zien aan een hoger ‘stationair’ verbruik wanneer de binnenunit, toch?
Wat ik wel weet is dat de Daikin die ik hier heb op koude ochtenden even een opstart moment nodig heeft. Het kan dan zo een paar minuten duren tussen aanzetten en warmte lucht ontvangen, en als het buiten wat warmer is gebeurt dat niet. Dat zou dus kunnen betekenen dat ie de carterverwarming pas aangooit als er ook echt vraag is, maar zeker weet ik dat niet. Kan iemand anders ongetwijfeld beter antwoord op geven.
Voor wie geïnteresseerd is over de economy modus van de MHI: iemand heeft het getest wat economy doet.
https://choice.community/...-air-conditioner/16380/10
Tl;dr:
Economy houd de frequentie laag (dus hoge cop) en je hebt dus minder warmte/koelte. Het meest efficient is hoge blaasstand met economy. Maar of dat comfortabel is...
Economy kan dus goed helpen om zo efficiënt mogelijk te stoken. Zeker in de tussenseizoenen lijkt het me de handigste stand. In de winter kan het best zijn dat je niet genoeg power hebt....
Tl;dr:
Economy houd de frequentie laag (dus hoge cop) en je hebt dus minder warmte/koelte. Het meest efficient is hoge blaasstand met economy. Maar of dat comfortabel is...
Economy kan dus goed helpen om zo efficiënt mogelijk te stoken. Zeker in de tussenseizoenen lijkt het me de handigste stand. In de winter kan het best zijn dat je niet genoeg power hebt....
[ Voor 49% gewijzigd door Waah op 07-08-2022 23:32 ]
Als je geen rekening houdt met COP die veel hoger is bij lage frequenties van de compressor heb je helemaal gelijk. Laat dat nu juist veel verschil maken.Slonzo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:57:
[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 10:54 ]
Dat is wat bij Daikin via de app ook kan. Vermogenspiek beperken. Dan maak je langere runs met een lagere compressorsnelheid, lees hogere COP>. Ik gebruik het overigens niet want .....ik knal nooit maximaal.Waah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:28:
Voor wie geïnteresseerd is over de economy modus van de MHI: iemand heeft het getest wat economy doet.
Tl;dr:
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 08-08-2022 00:08 ]
Precies daarom verlaag ik dus naar maar 19, dan naar 20 en daarna naar 21. Nooit volgas = zuiniger dan stampen.(bij mij dan, anders krijgen we dat weerWaah schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:01:
[...]
Dat is dus de goede vraag. Voor zover bij mij bekend, maar kan er naast zitten:
knipMotorBeast schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:54:
Als je geen rekening houdt met COP die veel hoger is bij lage frequenties van de compressor heb je helemaal gelijk. Laat dat nu juist veel verschil maken. ......
Compressorfrequentie en COP zijn meestal gerommel in de marge binnen een venster van 24u; die zijn enkel interessant over weken/maanden/een stookseizoen. Je levert regelmatig goede bijdragen, maar iets minder verhevenheid & zelfverheerlijking mag wel i.p.v. jezelf kapot te staren op COP & compressorfrequenties, en voorbij te gaan aan het simpele feit dat efficient en zuinig niet 1 op 1 mappen.
Geen enkele dag of situatie is hetzelfde, dus tenzij je met onweerlegbare modellen op de proppen kan komen om verschillende situaties te normaliseren, of om iedereen z'n eigen situatie tegen een model te laten staven, weet ik niet wat je wil bereiken door je n=1 ervaring te herhalen.
knip
[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 19:48 ]
Met de hitte komende dagen wat is denken jullie het meest zuinige:
1- s'nachts koelen naar 20 graden als het buiten ook 20 is, dan overdag warmt het huis langzaam op naar 25, de nacht erna weer naar 20
2- constant 23 graden aanhouden...
3 - bij thuiskomst na werk pas aandoen.. en dan koelen naar 23 en na 23:00 weer uit. (Dat lukt mij dan niet meer op de laagste stand denk ik)
1- s'nachts koelen naar 20 graden als het buiten ook 20 is, dan overdag warmt het huis langzaam op naar 25, de nacht erna weer naar 20
3 - bij thuiskomst na werk pas aandoen.. en dan koelen naar 23 en na 23:00 weer uit. (Dat lukt mij dan niet meer op de laagste stand denk ik)
Er is hier de laatste paar pagina's een discussie gevoerd over wat het beste zou zijn.The_Woesh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:05:
Met de hitte komende dagen wat is denken jullie het meest zuinige:
3 - bij thuis komt na werk pas aandoen.. en dan koelen naar 23 en na 23:00 weer uit. (Dat lukt mij dan niet meer op de laagste stand denk ik)
TLDR; voor de een is dat 24/7 constante temperatuur, voor de ander ad-hoc koelen. Het een werkt voor de een en het ander voor de ander. Conclusie: niemand kan een goed antwoord geven op de vraag wat voor jou het beste werkt.
Wat ik zelf doe? Of het zuiniger is bij koelen, geen idee, maar wat wij het meest comfortabel vinden: vanavond aan en niet meer uit tot het weer wat koeler is buiten overdag.
ik denk dat in het kader van efficiëntie en duurzaamheid is het enige juiste antwoord dat van welke van deze situatie het zuinigste is .GermanPivo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:16:
[...]
Er is hier de laatste paar pagina's een discussie gevoerd over wat het beste zou zijn.![]()
TLDR; voor de een is dat 24/7 constante temperatuur, voor de ander ad-hoc koelen. Het een werkt voor de een en het ander voor de ander. Conclusie: niemand kan een goed antwoord geven op de vraag wat voor jou het beste werkt.
Wat ik zelf doe? Of het zuiniger is bij koelen, geen idee, maar wel wat wij het meest comfortabel vinden: vanavond aan en niet meer uit tot het weer wat koeler is buiten overdag.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:strip_exif()/f/image/uYYcEsczneSBtSqJ4RnJ1aEK.jpg?f=fotoalbum_large)