Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.337.566 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:38
MotorBeast schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:18:
[...]

Ik stook alleen boven als het onder de 19 graden komt. Na mijn isolatie 1/2 jaar geleden afgelopen winter (winter waar? o<:) ) niet meer. Kwam er niet meer onder. d:)b Met koelen pendelt het hier nooit, maar nogmaals ze draaien dan ook altijd tegelijk.

Ik stook boven niet (behalve de badkamer) :P huis is van 2010 met dubbel glas (geen hr++ of +++), maar het zal de algehele isolatie en de WTW zijn die er voor zorgt dat boven stoken niet nodig is. Het is dan boven uiteraard ook geen 19+ , maar onder de 17 heb ik het nog nooit gezien. Warm genoeg voor ons in de slaapkamers.
Zelfs bij die kou van februari 2021 was het niet nodig.
Als we willen kunnen we het nu wel met de L/L.

Hier zie ik ook vrijwel geen gependel bij koelen, zag het alleen toen het buiten al kouder was en de slaapkamer unit nog even aan stond. Pendelen bij koelen is ook minder vervelend. Hij blaast bij mij nog steeds relatief koele lucht. Alsof de fan stand aan staat. Bij verwarmen vind ik dat verschil veel groter, en heb je ook nog defrosts als het echt koud is buiten ;)
Ik denk dat het bij verwarmen sowieso eerder voorkomt, maar het is vaak wel te beperken als je je eigen unit eenmaal een beetje kent qua gedrag en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Beste Tweakers, ik heb advies nodig vanwege een storing aan mijn MHI SRK-ZS S bouwjaar 2016.
In juli 2017 is deze unit nieuw geplaatst en werkte deze tot zeer recent probleemloos met dagelijks koelen of verwarmen.

Een paar dagen terug kwam er ineens geen koude lucht meer uit en schakelde de unit zichzelf uit met error code Timer lampje 'AAN' en RUN lampje dat 7 keer knipperde. Volgens handleiding wil deze melding zeggen: Onvoldoende koelvloeistof of gesloten service klep.

Bedrijfje gebeld die airco keurig heeft geplaatst en STEK gecertificeerd is. Kwam dezelfde dag na zijn werk om 18:00 nog langs om te kijken of hij mij kon helpen. Helaas lukte dat niet want er was meer tijd nodig. Zaterdagochtend om 08:00 kwam hij weer langs. Paar uur mee bezig geweest en hij kan 100 procent garanderen geen lek in systeem en voldoende koelvloeistof. Hij heeft zelfs concu-collega's gebeld waar hij regelmatig mee samenwerkt. Probleem helaas niet opgelost.

Toen ik hem daarop aansprak gaf hij aan installatiemonteur te zijn en geen servicemonteur. Hij had dus ook geen reserve onderdelen in zijn bus voor deze 'probleemloze' unit. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik had de aanname gedaan dat wie de airco installeert hem ook kan troubleshooten en repareren.

Weet iemand wellicht wat er aan de hand kan zijn en wat ik nu moet doen? Of kan ik beter een nieuwe unit kopen omdat hij uit 2017 stamt? Ik heb zelf het idee dat alles nog prima werkt behalve dan dat hij niet koelt en uiteindelijk in de storing vliegt. Het gekke is dat hij soms ineens wel koelt as ik hem aanzet maar meestal alleen nog maar ventileerd. Afvoerpijpje water is niet verstopt, filters zijn schoon, buiten unit is schoon.

EDIT: Superbedankt Servee, MotorBeast en habbekrats _/-\o_ . Ik ga ermee aan de slag en zal zeker laten weten hier hoe het afloopt. UPDATE 26 juli: er is inmiddels een nieuwe spoel besteld. Volgende update zal nog even duren vanwege levertijd.

[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 26-07-2022 13:48 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
vdr01 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:01:
Beste Tweakers, ik heb advies nodig vanwege een storing aan mijn MHI SRK-ZS S bouwjaar 2016.
In juli 2017 is deze unit nieuw geplaatst en werkte deze tot zeer recent probleemloos met dagelijks koelen of verwarmen.

Een paar dagen terug kwam er ineens geen koude lucht meer uit en schakelde de unit zichzelf uit met error code Timer lampje 'AAN' en RUN lampje dat 7 keer knipperde. Volgens handleiding wil deze melding zeggen: Onvoldoende koelvloeistof of gesloten service klep.

Bedrijfje gebeld die airco keurig heeft geplaatst en STEK gecertificeerd is. Kwam dezelfde dag na zijn werk om 18:00 nog langs om te kijken of hij mij kon helpen. Helaas lukte dat niet want er was meer tijd nodig. Zaterdagochtend om 08:00 kwam hij weer langs. Paar uur mee bezig geweest en hij kan 100 procent garanderen geen lek in systeem en voldoende koelvloeistof. Hij heeft zelfs concu-collega's gebeld waar hij regelmatig mee samenwerkt. Probleem helaas niet opgelost.

Toen ik hem daarop aansprak gaf hij aan installatiemonteur te zijn en geen servicemonteur. Hij had dus ook geen reserve onderdelen in zijn bus voor deze 'probleemloze' unit. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik had de aanname gedaan dat wie de airco installeert hem ook kan troubleshooten en repareren.

Weet iemand wellicht wat er aan de hand kan zijn en wat ik nu moet doen? Of kan ik beter een nieuwe unit kopen omdat hij uit 2017 stamt? Ik heb zelf het idee dat alles nog prima werkt behalve dan dat hij niet koelt en uiteindelijk in de storing vliegt. Het gekke is dat hij soms ineens wel koelt as ik hem aanzet maar meestal alleen nog maar ventileerd. Afvoerpijpje water is niet verstopt, filters zijn schoon, buiten unit is schoon.

Alvast mijn hartelijke dank voor eventuele reacties.
toon volledige bericht
Waarschijnlijk een klep of spoel defect, zoals de manual beschrijft; Refrigerant is insufficient / Closed service valve lijkt me niet een heel ingrijpende reparatie.

@vdr01
Hier een stappenplan voor je “installateur” :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDcldeZJaY0EBto_1PIOLujU4KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25VxH7PD0KwrDfvrbmbHuQez.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 25-07-2022 16:37 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
vdr01 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:01:

Alvast mijn hartelijke dank voor eventuele reacties.
toon volledige bericht
Een MHI moet bij normaal gebruik en onderhoud makkelijk 15 jaar mee gaan. Nieuwe unit ben je snel 1500/2000 verder. Kosten/baten. Ik zou iemand een second opinion laten plegen met wel kennis van zaken.
Importeur bellen voor een goed adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:00
elektriekert schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:03:
[...]

Succes!
We zijn uiteraard ook erg benieuwd naar je uitkomst :Y
heb even vlug eens gekeken naar de berekening en kwam nog steeds uit op 6.5KW aangezien we nergens isolatie hebben zitten in de spouw buiten gevels of vloeren of ook geen ventilatie systeem hebben.

dit zal in theorie wel iets minder zijn of worden aangezien we met de verbouwing waarschijnlijk ook voor vloerverwarming gaan en in de late toekomst eventueel spouw isoleren of een crepi gaan verwerken maar dit zal pas vrij laat gebeuren gezien alle gekke prijs stijgingen is niet alles mogelijk wat we graag zouden willen.

denk dat het toch het beste zal zijn voor een 5KW te nemen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Philtjens schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:11:
[...]

heb even vlug eens gekeken naar de berekening en kwam nog steeds uit op 6.5KW aangezien we nergens isolatie hebben zitten in de spouw buiten gevels of vloeren of ook geen ventilatie systeem hebben.

dit zal in theorie wel iets minder zijn of worden aangezien we met de verbouwing waarschijnlijk ook voor vloerverwarming gaan en in de late toekomst eventueel spouw isoleren of een crepi gaan verwerken maar dit zal pas vrij laat gebeuren gezien alle gekke prijs stijgingen is niet alles mogelijk wat we graag zouden willen.

GEEN isolatie in de spouw? Ik zou dat dan eerst aanpakken. Zowel vloerverwarming als L/L is lage temperatuur verwarming en kan je niet vergelijken met stralende radiatoren van 60 graden of meer. Ik denk dat je zwaar aan comfort gaat inleveren en bij echte koude buiten echt niet blij gaat worden dan. En je stookt je te pletter en dat gaat nooit meer goedkoop worden. Spouw isolatie is vaak maar een dag werk en rendement onmiddellijk. Ook met warmte buiten. Hoe hoger de temperaturen die een warmtepomp moet leveren hoe lager de COP, lees rendement, hoe hoger de kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2022 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:24
@vdr01
Ik kwam deze nog tegen, heat exchanger sensor staat er ook nog bij,

Zit er nog garantie op ? MHI geeft bij officiële installatie tegenwoordig 5 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBTTmRU4EMRg10AN_7d6d-G4_a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5nIeEhKxBgUAEs1Y7AbjY5n.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of je de exact gelijke hebt, maar de sensor zit in de binnen unit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2OP7vk5PREoLHaAJw2glZt6Z_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmvRKILvQWalCzK1HTj68Xft.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat de hele sm
https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door habbekrats op 25-07-2022 17:26 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MotorBeast schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:16:
[...]

GEEN isolatie in de spouw? Ik zou dat dan eerst aanpakken. Zowel vloerverwarming als L/L is lage temperatuur verwarming en kan je niet vergelijken met stralende radiatoren van 60 graden of meer. Ik denk dat je zwaar aan comfort gaat inleveren en bij echte koude buiten echt niet blij gaat worden dan. En je stookt je te pletter en dat gaat nooit meer goedkoop worden. Spouw isolatie is vaak maar een dag werk en rendement onmiddellijk. Ook met warmte buiten. Hoe hoger de temperaturen die een warmtepomp moet leveren hoe lager de COP, lees rendement, hoe hoger de kosten.
Wil mijn spouw liever niet isoleren hebben ook al een firma over de vloer gehad en deze had het ons ook afgeraden wegens te groot risico op vocht en schimmel binnen achteraf omdat we al vochtproblemen hadden (deze zijn wel opgelost nu)

Vandaar dat we liever kijken voor crepi buiten te doen zodat de spouw nog altijd vrij kan circuleren.

Zoals ik al zei heb al vrij grote investeringen gedaan en mijn spaarpotje raakt ook stilaan op, ik ben ook geen fan om een huis van boven tot onder te isoleren de warmte komt moeilijker binnen maar eenmaal deze binnen is duurt het ook veel langer om terug de warmte weg te werken.

Het is ook niet de bedoeling om alleen te verwarmen of koelen via airco maar slechts een enkele graad bij verwarmen of koelen.

Qua stook kosten verbruiken we ongeveer een 2000kuub gas op jaarbasis dit is gemiddeld maar hebben wel 1500 kwh stroom over op jaarbasis vandaar dat we het in de winter wat willen bijstoken op stroom ipv gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
Philtjens schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:31:
[...]

Wil mijn spouw liever niet isoleren hebben ook al een firma over de vloer gehad en deze had het ons ook afgeraden wegens te groot risico op vocht en schimmel binnen achteraf omdat we al vochtproblemen hadden (deze zijn wel opgelost nu)

Vandaar dat we liever kijken voor crepi buiten te doen zodat de spouw nog altijd vrij kan circuleren.

Zoals ik al zei heb al vrij grote investeringen gedaan en mijn spaarpotje raakt ook stilaan op, ik ben ook geen fan om een huis van boven tot onder te isoleren de warmte komt moeilijker binnen maar eenmaal deze binnen is duurt het ook veel langer om terug de warmte weg te werken.

Het is ook niet de bedoeling om alleen te verwarmen of koelen via airco maar slechts een enkele graad bij verwarmen of koelen.

Qua stook kosten verbruiken we ongeveer een 2000kuub gas op jaarbasis dit is gemiddeld maar hebben wel 1500 kwh stroom over op jaarbasis vandaar dat we het in de winter wat willen bijstoken op stroom ipv gas.
toon volledige bericht
Dus je gaat extra gas en elektra stoken zodat je het sneller kan laten afkoelen bij warmte (en ook dat is maar de vraag maar laat ik in het midden), en tegelijk wil je een airco ophangen. Het apparaat dat zuiniger kan verwarmen en koelen.... Maar die wil je maar beperkt gaan inzetten zodat je inefficiënt kan blijven verwarmen en koelen?

Dat klinkt een beetje vreemd. Je wil gewoon niet meer investeren wat prima is! Maar zeg dat gewoon :+ dit zijn wat vreemde argumenten.

Dat je spouw niet geïsoleerd kan ivm vocht zou kunnen. Al zou ik dan eerder denken aan meer ventileren. Maar dat heb je zelf beter in kaart nav de keuring die gedaan is waar het advies uit kwam van niet isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 25-07-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Philtjens schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:31:
[...]

toon volledige bericht
Het voordeel van warm stoken met isolatie kan niet op tegen het "voordeel" ( :? ) van natuurlijke koeling in de zomer. Sowieso heb je daar dan straks je airco voor dus ik zie het probleem/voordeel niet en de koelperiode is vele malen korter dan de verwarmingsperiode en vraagt veel minder vermogen. Als je spouw isoleren je vochtproblemen geeft en als je die al had zonder isolatie heeft dat volgens mij niets met de spouw te maken. Oorzaken zijn dan meestal een ongeventileerde kruipruimte en/of te weinig ventilatie (luchtverversing) binnen de schil. Het buiten de spouw isoleren is ook nog eens zinloos als je niet zorgt dat je spouw dan niet luchtdicht is en dus stilstaande lucht heeft. Anders waait je warmte nog steeds naar buiten.

Als je een spouw op de juiste manier isoleert kan je daar volgens mij nooit vochtproblemen door krijgen en scheelt het fors aan stookkosten, of je nu met gas, electriciteit of wat anders stookt. En je belast het klimaat minder.

Als je maar een beetje gaat bijstoken klopt je berekening volgens mij dan weer niet want dan heb je geen 5 nodig.

Maar jouw keuzes natuurlijk. Maar ik vind het krom denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:30
Vandaag al weer airco in slecht daglicht, filmpje over vervluchten van koelstoffen wat slechts is voor de natuur...
Werken dan de nieuwe aanbevolen, c.q. straks verplichte warmtepompen dan niet met koelstoffen, principe is toch de gelijke werking in grote lijnen?
Betrof een item bij EenVandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
dinandus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:53:
Vandaag al weer airco in slecht daglicht, filmpje over vervluchten van koelstoffen wat slechts is voor de natuur...
Werken dan de nieuwe aanbevolen, c.q. straks verplichte warmtepompen dan niet met koelstoffen, principe is toch de gelijke werking in grote lijnen?
Alleen de afgifte is anders namelijk water. Men zal bij vervanging en sloop dat netjes moeten doen ja, anders heb je een milieu delict en schade aan het klimaat/natuur ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Klopt. Kan je mooi aan zien wat een riool de journalistiek van vandaag de dag is.. dat ze dat niet eens weten :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:37:
[...]

Klopt. Kan je mooi aan zien wat een riool de journalistiek van vandaag de dag is.. dat ze dat niet eens weten :')
Erop reclameren doet ook niets. Heb redactie RTL Nieuws een mail gestuurd nav onzin item. Reactie.......geen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Waah schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Dus je gaat extra gas en elektra stoken zodat je het sneller kan laten afkoelen bij warmte (en ook dat is maar de vraag maar laat ik in het midden), en tegelijk wil je een airco ophangen. Het apparaat dat zuiniger kan verwarmen en koelen.... Maar die wil je maar beperkt gaan inzetten zodat je inefficiënt kan blijven verwarmen en koelen?

Dat klinkt een beetje vreemd. Je wil gewoon niet meer investeren wat prima is! Maar zeg dat gewoon :+ dit zijn wat vreemde argumenten.

Dat je spouw niet geïsoleerd kan ivm vocht zou kunnen. Al zou ik dan eerder denken aan meer ventileren. Maar dat heb je zelf beter in kaart nav de keuring die gedaan is waar het advies uit kwam van niet isoleren.
Dit heeft niks met niet investeren te maken. Ik heb altijd geinvesteerd en ook met plezier gedaan dit ga ik nu ook verder zetten.

Ik ga een verbouwing van mijn complete benedenverdieping waar alles van A tot Z opnieuw gedaan zal worden maar hier gaan we bepaalde keuzes in moeten maken dus bepaalde dingen worden pas later gedaan.

De hoofdreden dat ik geen spouwmuur heb laten doen omdat er een groot stuk van de muur afgebroken zou worden waar erna een stuk zou aangebouwd worden en dit ook met de architect meegenomen word in de verbouwing.

Ook word er geen gas verbruikt in de zomer op te verwarmen want we hebben nu een thermostaat wat uit gaat als de airco aan staat dit zou ook niet heel slim zijn natuurlijk.

Ventileren doen we ook voldoende want we hebben overal draai kiep ramen en grote schuiframen wat vaak open staan om te luchten.

Een ventilatiesysteem gaan we niet plaatsen vanwege te beperkte ruimte in het huis en we voornamelijk zelf houden van natuurlijk verluchten.

Reden van vocht in de spouwmuren was dat een groot deel van mijn voegen geen voeg meer was maar gewoon zand en als het ging regenen trok dit zo door tot in de spouw en binnenmuren.
Verder hebben we ook een zeer zuigende buitensteen wat door bepaalde firma ook liever word afgeraden dan aangeraden om dit dan te doen (althans dit heb ik mij dan laten wijsmaken dat overisoleren ook niet altijd de beste methode is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@dinandus ja en nee.
Wat koudemiddelen betreft is er een hoop nuance.
R410a heeft een behoorlijk beroerde GWP van meer dan 2000, maar bij R744 is die 1 en bij R290 een overzichtelijke 3.
Net als bij alle engineering is er altijd een tradeoff (GWP is zelden het belangrijkst) dus is R32 nu ook populair.

In een splitairco zal je om technische redenen nooit R290 tegenkomen waar dat bij lucht/water monoblocks een realistische optie is (Nibe, Vaillant ea).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
@Philtjens zullen we het ontopic houden? ;) Spouwmuurisolatie zijn andere topics voor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
ThinkPad schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:50:
[mbr]@Philtjens zullen we het ontopic houden? ;) Spouwmuurisolatie zijn andere topics voor…[/mbr]
Ik wijk er niet verder over af er waren 2 mensen wat hier vragen over hadden dus heb even de situatie geschetst waar het probleem van kwam nu is dit verder ook niet meer van de orde wat mij betreft 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
ThinkPad schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:50:
[mbr]@Philtjens zullen we het ontopic houden? ;) Spouwmuurisolatie zijn andere topics voor…[/mbr]
Bepaalt wel of je comfortabel en zuinig met een L/L kan stoken. In mijn ogen kan dat zonder niet, vandaar hier wel even benoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2022 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
Proton_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:49:
@dinandus ja en nee.
Wat koudemiddelen betreft is er een hoop nuance.
R410a heeft een behoorlijk beroerde GWP van meer dan 2000, maar bij R744 is die 1 en bij R290 een overzichtelijke 3.
Net als bij alle engineering is er altijd een tradeoff (GWP is zelden het belangrijkst) dus is R32 nu ook populair.

In een splitairco zal je om technische redenen nooit R290 tegenkomen waar dat bij lucht/water monoblocks een realistische optie is (Nibe, Vaillant ea).
https://aircolemmer.nl/pr...hrfn7-me-r290-blue-angel/ ik lees hier toch echt een split met r290 niet dat ikzelf een unit met brandbaar gas ca 340 gram in huis wil hebben Bijna 2 x zoveel als een klein camping gaz blikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@habbekrats kijk, heb ik weer wat geleerd vandaag :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
habbekrats schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:56:
https://aircolemmer.nl/pr...hrfn7-me-r290-blue-angel/ ik lees hier toch echt een split met r290 niet dat ikzelf een unit met brandbaar gas ca 340 gram in huis wil hebben Bijna 2 x zoveel als een klein camping gaz blikje.
Het sentiment is wel begrijpelijk, maar is het ook echt een relevant risico? Er even van afgezien dat R32 ook brandbaar is (weliswaar minder maar toch): een groot deel van Nederland heeft een dikke aardgaspijp door z'n halve huis lopen, waar bij een lek een stuk meer uit zou kunnen komen dan zo'n campinggaz blikje. En we dat gas dan bovendien nog eens gaan verbranden in een ketel waarin van alles mis kan gaan.

In de praktijk moet dat dus niet noodzakelijkerwijs een belemmering zijn, omdat het echt zelden fout gaat. Bij een airco is ook de veruit meest waarschijnlijke failure mode dat je een miniem gaslek hebt waardoor het ding na een tijd (maanden) onvoldoende druk heeft en niet goed meer werkt. Ik neem haast aan dat ze ook wel dat typische gas-geurtje kunnen toevoegen zodat je een relevant lek snel opmerkt.

Dit is ook het meest voorkomend bij een aardgasleiding (klein lek, misschien niet eens opgemerkt soms). Oververhitting moet je tegen beveiligen, dat kan met NTC's en wat electronica in de units. Dit doen CV-ketels ook (en ja, ook daar niet altijd goed, zoek eens AGPO Ferolli voor wat dramatische verhalen daaromtrent).

Punt is, voorzover hier al werkelijk relevante risico's spelen (mostly niet dus), zijn problemen uitstekend oplosbaar en zijn de risico's al minimaal, bovendien gekend, en dus door bekende factoren onder controle te houden.

Het is niet alsof de technologie van warmtepompen nieuw is hè, nu NL er ook eens iets mee gaat doen na enkele decennia te lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@wilke Het is niet zo dat ik nooit een r290 aan de muur wil, echter de gote bekende merken hebben het nog niet. Enkel wat chinese merken. Die kunnen best goed zijn maar toch.

Wat ik niet is dat R32 ook brandbaar is maar in mindere mate
https://www.koudeenluchtb...e-vervanger-van-r32-68006

Voor beide gelden overigens beperkingen voor de binnenunit hoogte, de hoeveelheid R290 en het aantal m2 van de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:29
N3oC schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Helaas is de rest van het huis niet voorbereid op LTV (55c gaat goed, 50c wordt al lastig) en is de CVketel nog niet aan vervanging toe (evenals mijn gasformuis en pannen), al die kosten opgeteld stel ik dat liever nog even uit.

En hoofddoel wil niet zeggen dat de koelfunctie niet gebruikt gaat worden >:) Mijn werkkamer is de afgelopen 2 weken smiddags bijna niet te doen, woonkamer wordt ook 26/27 graden afgelopen dagen :O

[...]

Ben benieuwd, dan zou de 5kw misschien net zo goed zijn qua vermogen. Ben benieuwd naar de offerte!
Update voor offerte, 270eu duurder voor de ZS-X 3.5kw variant. Even kijken of ik het dat waard vind of toch gewoon de 5kw ZS-W variant neem.

Wel nog een andere vraag over de Wifi module op MHI, hoop dat iemand ervaring heeft; kan je dit ook aan de zijkant van de binnenunit monteren (tape) ipv vastschroeven op de muur? Lijkt mij wel maar kon het online niet zo snel vinden.

Ik zag ook 2 wifi units; (nieuwe) WF RAC module en de AM-MHI-01 (oude app/unit), kan de nieuwere variant ook meer, of ziet het er vooral shiny nieuw uit?

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Binnenkort gaat m'n ma volledig met pensioen en vervalt de familiekorting, hopelijk voor die tijd boven ook een airco en dan kan de ketel op alleen warm water en als die het begeeft komt er een elektrische boiler.

Nou gebruik ik eigenlijk maar 1 kamer boven (slaapkamer), maar ik wil de kamer aan de andere kant van de gang dan ook weer gaan gebruiken als kantoor/gameroom, de PC staat nu in de woonkamer.

Is er ergens een beetje te zien hoe de airco zich gedraagt over meerdere kamers met de deur open? Het gaat om 2 kleine slaapkamers met een halletje ertussen.

Zat te denken om de airco in het kantoortje te plaatsen omdat ik daar waarschijnlijk het meeste zit en met de deuren open de slaapkamer ook een beetje mee te nemen, verwarmen is niet echt nodig, maar koelen wel in de zomer, zal nog wel een schetsje maken.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dus zoiets, de deuren naar de badkamer, wc en slaapkamer X zijn altijd dicht, de deuren van het kantoortje en de slaapkamer altijd open.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WtGZMOJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:11
N3oC schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Wel nog een andere vraag over de Wifi module op MHI, hoop dat iemand ervaring heeft; kan je dit ook aan de zijkant van de binnenunit monteren (tape) ipv vastschroeven op de muur? Lijkt mij wel maar kon het online niet zo snel vinden.

Ik zag ook 2 wifi units; (nieuwe) WF RAC module en de AM-MHI-01 (oude app/unit), kan de nieuwere variant ook meer, of ziet het er vooral shiny nieuw uit?
Je kan hem op de zijkant plakken ja, maar de modules passen gewoon in de airco, ook de nieuwe.
De nieuwe app is beter, temperatuur op 0.5 graden instelbaar (ja, waarom dat niet kan met de AB en wel met een app 8)7 ).

De nieuwe module/app is ook van MHI zelf ipv een derde partij.

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 26-07-2022 09:33 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JDx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:58:
Dus zoiets, de deuren naar de badkamer, wc en slaapkamer X zijn altijd dicht, de deuren van het kantoortje en de slaapkamer altijd open.

[Afbeelding]
Ik zou de airco in dat geval tegenover de deur hangen. Dan kan hij rechtdoor blazen naar de andere kamer.
Een ander voordeel is dat hij dan niet rechtstreeks op jouw blaast.
Er zal altijd een temperatuurverschil zijn, maar het werkt wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 26-07-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Plenkske schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Ik zou de airco in dat geval tegenover de deur hangen. Dan kan hij rechtdoor blazen naar de andere kamer.
Een ander voordeel is dat hij dan niet rechtstreeks op jouw blaast.
Er zal altijd een temperatuurverschil zijn, maar het werkt wel.
Mja, dat zou ideaal zijn, maar links en rechts zijn alleen maar ramen. Daarom wordt het in de zomer ook zo heet boven, was vorige week 40+ in de slaapkamer, volop ramen op het zuiden en plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JDx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:32:
[...]

Mja, dat zou ideaal zijn, maar links en rechts zijn alleen maar ramen. Daarom wordt het in de zomer ook zo heet boven, was vorige week 40+ in de slaapkamer, volop ramen op het zuiden en plat dak.
Heb je plek voor een vloermodel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Plenkske schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Heb je plek voor een vloermodel ?
Ja dat wel, maar voor koelen is eentje aan het plafond toch efficiënter. Maar dat is wel een idee ja, links tegenover de deur onder het raam zeg maar.

Plafonds zijn ook niet zo hoog boven (oude woning), dus een plafondmodel kan misschien wel niet eens bij de deur, want dan kan die niet meer open, zal mijn huidige eens meten van plafond tot de onderkant.

[ Voor 25% gewijzigd door JDx op 26-07-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:02
E-Hoog schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:11:
Hallo allemaal,

Ik heb veel pagina's gelezen van dit topic (niet alle 710, sorry :), maar wel veel) en ben erg geïnteresseerd in de discussie over vermogen van de warmtepomp voor het verwarmen. Er lijken twee kampen te zijn, waarbij de ene kant zegt liever een wat hoger vermogen te pakken (minder defrosts en zeker weten dat je huis in de ijstijd ook nog lekker warm is) en de anderen zeggen liever een niet te grote unit om pendelen te voorkomen. Ik zal uitleggen waarom dit voor mij een interessant punt is.

Wij gaan aircos laten installeren voor het verwarmen van de woning in de winter. Van het gas af, dus we hebben geen backup. (Al denken we wel aan een houtkachel, maar dat is meer voor de leuk. Het zou als het echt moet natuurlijk als backup kunnen dienen.). De situatie is als volgt:

[Afbeelding]

We willen de woonkamer verwarmen en de keuken. Aangezien de deur van de bijkeuken eigenlijk altijd open staat, nemen we die voor de berekening ook mee. Het is een woning uit 97 met spouwisolatie (10cm glaswol), vloerisolatie (10cm van iets, geen idee wat) en HR+ glas en een deel HR++ (bijna alle ramen in de keuken en de ramen in de erker aan de bovenrechterkant van de woonkamer). De woonkamer is 135m3 en de keuken+bijkeuken 70m3.

Ik heb zo goed en kwaad als het me lukte een warmteverliesberekening gedaan, waarbij de transmissieverliezen voor binnen 20C (met de CV stoken we zelden boven de 18-19) en buiten -10C op ca 3kW uitkomen voor de woonkamer en 1.67kW voor de keuken+bijkeuken. Deze berekening klopt waarschijnlijk vrij aardig (via https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/? U waardes berekend e.d.). Voor ventilatieverliezen en infiltratieverliezen en opwarmvermogen heb ik wat waardes aangehouden die ik bij andere voorbeeldberekeningen heb gevonden (en geschaald naar mijn situatie). Ik kom dan uiteindelijk op 5.5kW voor de woonkamer en 2.9kW voor de keuken+bijkeuken, maar daarbij moet meteen gezegd worden dat die laatste categorie verliezen dus zwaar nattevingerwerk is.

De aircoman die langsgeweest is heb ik erg goede ervaringen mee (oude huis, maar ook al in het nieuwe huis voor de bovenverdieping). Die kwam uit op een 2.5kW unit voor de keuken en een 5kW unit voor de woonkamer. In de keuken komt hij boven de deur (rode vakje), want dat is de enige plek waar het enigszins kan en in de woonkamer was de meest logische plek in de hoek van de kamer (rechtsonder, rode vakje). De 2.5kW unit zou hetzelfde zijn als waar we er boven ook al een van hebben, namelijk: https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-PC09SQ . Buitenunit LG PC09SQ.UA3 en binnenunit LG PC09SQ.NSJ. Boven hebben we hier een 2.5kW variant van hangen, een 3.5kW variant en 2x2.0kW (op een duosplit) en dat bevalt uitstekend.

Voor de woonkamer willen we voor een vloermodel gaan (WAF en als we de verhalen moeten geloven is het prettiger voor verwarmen). Dat kon ook een LG zijn (buitenunit LG UUB1.U20 binnenunit LG UQ18F.NA0), maar die binnenunit vonden "we" (;)) niet zo mooi en het minimale vermogen van de buitenunit die hier bij gekozen is, is 2kW. Dat zou het pendelen niet bepaald ten goede komen. We kunnen ook voor Daikin gaan. Dat had eerst niet mijn voorkeur, want dan hebben we zometeen 5 LG binnenunits en 1 Daikin. Leek me niet handig met apps en Home Assistant e.d., maar uiteindelijk is hoofdfunctionaliteit natuurlijk het belangrijkste. Aangezien de Daikin stiller is en de binnenunit mooier, lijkt dat de betere keus. (Daikin was ook nog ietsje goedkoper, maar scheelde niet veel). Dit gaat dan om de RXM50A buitenunit (minimaal vermogen 1.4kW) en FVXM50R binnenunit. Qua minimaal vermogen een stuk lager dan de LG en ik las al in dit topic dat de Daikins in de praktijk nog wel lager gaan?

Hoe dan ook, nu komt mijn twijfelpunt. Na het lezen van meerdere verhalen van "er werd mij 300kW aangeraden en 3.5kW was meer dan genoeg" (:p) twijfel ik of een 35A+35R combinatie van Daikin (dus de 3.5kW versie) niet voldoende zal zijn in mijn situatie. Het voordeel is dat die stiller is en dat deze een hogere SCOP heeft (4.6 vs 4.3; niet een wereld van verschil, maar toch...). Ik had gehoopt dat de 35A dan ook een lager minimaal vermogen zou hebben, maar dat lijkt nog steeds 1.4kW te zijn (al zag ik ergens anders weer 1.3). Om enigszins te waken voor te weinig vermogen in de koude ijstijd kan ik de keukenunit voor een paar tientjes meer laten uitvoeren als 3.5kW. Die buitenunit is nagenoeg identiek aan de 2.5kW versie (zelfde afmeting, geluid en minimaal vermogen).

Als je puur naar de berekeningen kijkt zou je zeggen: pak gewoon de 5kW in de woonkamer en dan zit je veilig. Maar na al jullie verhalen gelezen te hebben is dat wellicht niet de beste keuze :). Wat er ook nog bijgezegd moet worden: in de bijkeuken staan de wasmachine en droger en komt zometeen ook de warmtepompboiler te staan. Dus daar wordt ook wel iets van warmte gegenereerd.

Zijn er mensen die zich herkennen in mijn situatie en een vergelijkbare woning hebben qua bouwjaar/isolatie/inhoud en ervaringen kunnen delen? Alle beetjes extra info en tips zijn welkom! Alvast bedankt
toon volledige bericht
Ik ben inmiddels wat verder met dit systeem. Bedankt voor de reactie tot dus ver! A.d.v. wat ik hier gehoord en gelezen heb, lijkt de 3.5kW voor mijn woonkamer voldoende. Ik lees hier wel her en der dat bij een vloermodel binnenunit die wij willen de warmte wat minder snel verspreid, maar ik heb helaas te maken met de WAF, anders had ik een wandmodel genomen. Nu keren mijn gedachten zich richting de keuken. Ik wil daar in principe gaan voor een 2.5kW model. Ik heb keuze uit een LG (buitenunit LG PC09SQ.UA3 en binnenunit LG PC09SQ.NSJ) of een Daikin (FTXM25R+RXM25R). De LG heeft een SCOP van 4, die van Daikin 5.1. En de Daikin is stiller. Hij is wel wat duurder, maar ik heb uitregekend dat dat met het verschil in SCOP zichzelf wel terugvediend in de levensduur van de unit. Echter is er één nadeel van de Daikin: het gerapporteerde minimumvermogen is 1,3kW vs de 0.89kW van de LG. Is dat minimunvermogen van de Daikin ook echt zo "hoog"? Want ik had al wel gelezen dat het in de praktijk wel lager kon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JDx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Ja dat wel, maar voor koelen is eentje aan het plafond toch efficiënter. Maar dat is wel een idee ja, links tegenover de deur onder het raam zeg maar.

Plafonds zijn ook niet zo hoog boven (oude woning), dus een plafondmodel kan misschien wel niet eens bij de deur, want dan kan die niet meer open, zal mijn huidige eens meten van plafond tot de onderkant.
Wellicht iets efficiënter, maar je moet er ook de juiste plek voor hebben.
Wij hadden wel plek voor een model aan de wand in onze slaapkamer, maar toch gekozen voor een vloermodel. Omdat die dan recht tegenover de deur van overloop en andere slaapkamers kan staan. Hij staat bij ons onder waar het schuine deel van dak begint.

Ik ben erg tevreden over het koelen. Hij blaast gewoon omhoog en je voelt het op de hele eerste verdieping. Uiteraard voel je nog steeds wel temperatuurverschillen, maar op zolder is het nóg warmer. En dat zie ik ook terug op temperatuurmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Plenkske schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Wellicht iets efficiënter, maar je moet er ook de juiste plek voor hebben.
Wij hadden wel plek voor een model aan de wand in onze slaapkamer, maar toch gekozen voor een vloermodel. Omdat die dan recht tegenover de deur van overloop en andere slaapkamers kan staan. Hij staat bij ons onder waar het schuine deel van dak begint.

Ik ben erg tevreden over het koelen. Hij blaast gewoon omhoog en je voelt het op de hele eerste verdieping. Uiteraard voel je nog steeds wel temperatuurverschillen, maar op zolder is het nóg warmer. En dat zie ik ook terug op temperatuurmetingen.
Ik zou zelfs wel helemaal zonder verwarming kunnen boven en de hete dagen even doorbijten, afgelopen winter de verwarming ook niet aan gehad, maar dat komt omdat ik mijn complete bureau met PC, schermen, speakers en alles in de woonkamer heb.

Inclusief nog een eethoek, zithoek en keuken op 30m2 terwijl bijna de hele bovenverdieping leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Laatst online: 12-05 09:58
Dit is met name een probleem bij airco's in auto's, die veel eerder zullen lekken dan jouw stationaire airco thuis. Denk met name aan trillingen, funest voor koppelingen e.d.
In de autowereld is het toch ook normaal je airco jaarlijks te laten bijvullen (dus een deel van de koelvulling is ontsnapt naar de atmosfeer) ? Zou je thuis toch echt niet aan willen denken,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
rsbroer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Dit is met name een probleem bij airco's in auto's, die veel eerder zullen lekken dan jouw stationaire airco thuis. Denk met name aan trillingen, funest voor koppelingen e.d.
In de autowereld is het toch ook normaal je airco jaarlijks te laten bijvullen (dus een deel van de koelvulling is ontsnapt naar de atmosfeer) ? Zou je thuis toch echt niet aan willen denken,
Nou, jaarlijks je auto airco bijvullen is niet normaal hoor 8)7 Dan is er toch echt iets mis..
Laten reinigen tegen geurtjes door niet goed gebruik is wel wat gebruikelijker.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
E-Hoog schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Ik ben inmiddels wat verder met dit systeem. Bedankt voor de reactie tot dus ver! A.d.v. wat ik hier gehoord en gelezen heb, lijkt de 3.5kW voor mijn woonkamer voldoende. Ik lees hier wel her en der dat bij een vloermodel binnenunit die wij willen de warmte wat minder snel verspreid, maar ik heb helaas te maken met de WAF, anders had ik een wandmodel genomen. Nu keren mijn gedachten zich richting de keuken. Ik wil daar in principe gaan voor een 2.5kW model. Ik heb keuze uit een LG (buitenunit LG PC09SQ.UA3 en binnenunit LG PC09SQ.NSJ) of een Daikin (FTXM25R+RXM25R). De LG heeft een SCOP van 4, die van Daikin 5.1. En de Daikin is stiller. Hij is wel wat duurder, maar ik heb uitregekend dat dat met het verschil in SCOP zichzelf wel terugvediend in de levensduur van de unit. Echter is er één nadeel van de Daikin: het gerapporteerde minimumvermogen is 1,3kW vs de 0.89kW van de LG. Is dat minimunvermogen van de Daikin ook echt zo "hoog"? Want ik had al wel gelezen dat het in de praktijk wel lager kon?
Je hebt volgens mij geen enkele moeite gedaan even de zoekfunctie te gebruiken of wel? LG en verwarmen wordt men over het algemeen niet blij van hier bij verwarmen. Als ik me goed weet te herinneren is het probleem dat die dingen in defrost gaan op een tijdschema en niet gewoon wanneer het nodig is voor de unit. Een verschil van 0,4 minimaal vermogen gaat echt geen wereld van verschil maken. Als je de centen hebt zou ik voor Daikin gaan (maar ik heb er dan ook 3 hangen naar volle tevredenheid 8) ). Of MHI of ME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Only schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Nou, jaarlijks je auto airco bijvullen is niet normaal hoor 8)7 Dan is er toch echt iets mis..
Laten reinigen tegen geurtjes door niet goed gebruik is wel wat gebruikelijker.
Mijn Volvo V60 van 12 jaar oud koelt als een tierelier en nog nooit iets aan gedaan. Indien een systeem goed is hoef je nooit bij te vullen, correct. Of vult men ook ieder jaar de koelkast in de keuken bij met koelmiddel?

Al die installateurs die je wijsmaken dat je echt ieder jaar onderhoud moet laten plegen, praten gewoon onzin en hebben zo een mooi verdienmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:58:

[Afbeelding]
Achter een deur hangen en dan de rest willen koelen gaat hem denk ik niet worden. Hoe denk je dat de airflow achter de deur vandaan gaat komen de hoek om? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Achter een deur hangen en dan de rest willen koelen gaat hem denk ik niet worden. Hoe denk je dat de airflow achter de deur vandaan gaat komen de hoek om? :?
Oh shit, verkeerd ingetekend, die deur gaat de andere kant op.

Anders zou ik zelfs overwegen de hele deur eruit te halen, want die staat altijd open met een gewicht ervoor omdat ie anders elke keer dicht waait.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 26-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Laatst online: 21:02
MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Je hebt volgens mij geen enkele moeite gedaan even de zoekfunctie te gebruiken of wel? LG en verwarmen wordt men over het algemeen niet blij van hier bij verwarmen. Als ik me goed weet te herinneren is het probleem dat die dingen in defrost gaan op een tijdschema en niet gewoon wanneer het nodig is voor de unit. Een verschil van 0,4 minimaal vermogen gaat echt geen wereld van verschil maken. Als je de centen hebt zou ik voor Daikin gaan (maar ik heb er dan ook 3 hangen naar volle tevredenheid 8) ). Of MHI of ME.
Dat valt wel mee :). Ik ben al dagen aan het lezen hier. Het verschil tussen LG en Daikin qua verwarmen was ik nog niet tegengekomen, thanks! Mijn keuze was inderdaad al redelijk zeker richting de Daikin, maar was vooral benieuwd naar dat minimum. Ik ga alles maar gewoon bestellen denk ik en dan gaan we het ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:08
Philtjens schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Ik weet niet wat voor soort huis je hebt ,aar wij hebben hier een hoekhuis en laatst de spouw laten isoleren.
Volgens de berekening zorgt de spouwisolatie van slechts 6cm grafietparels voor een ruime halvering van de verwarmingsvraag. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
E-Hoog schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:37:
[...]

Dat valt wel mee :). Ik ben al dagen aan het lezen hier. Het verschil tussen LG en Daikin qua verwarmen was ik nog niet tegengekomen, thanks! Mijn keuze was inderdaad al redelijk zeker richting de Daikin, maar was vooral benieuwd naar dat minimum. Ik ga alles maar gewoon bestellen denk ik en dan gaan we het ervaren.
Heb laatst 2 offertes opgevraagd bij een installateur.
Daikin en LG.

Ze probeerde echt de LG te verkopen, want buitenunit is een stuk goedkoper en men kon er 10 jaar garantie op geven i.p.v. 5 jaar.

Beiden units zouden erg stil zijn.
Aangezien ik het geluid buiten ook belangrijk vind wil ik een stille buitenunit hebben.
De buitenunit van LG was 3dB luider dan de Daikin in mijn geval.
Voor het gehoor zou dat 2x zo luid zijn en dat vind ik nogal wat :o

Edit: weet dit verhaal niet zeker meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Volgens mij is er binnen dit topic consensus dat er 3 4 premium merken zijn. Daikin, MHI, ME en Toshiba. Maar als LG een veel hogere marge biedt aan de leverancier dan ....... Ik zeg niet dat dit zo is maar het zal mij ook niet verbazen.

Edit: Toshiba toegevoegd n.a.v. onderstaande reactie MK_ O-)

[ Voor 16% gewijzigd door vdr01 op 26-07-2022 15:03 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

vdr01 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:38:
Volgens mij is er binnen dit topic consesus dat er 3 premium merken zijn. Daikin, MHI en ME. Maar als LG een veel hogere marge biedt aan de leverancier dan ....... Ik zeg niet dat dit zo is maar het zal mij ook niet verbazen.
4:
Premium:
• Daikin
• MHI
• Mitsubishi
• Toshiba

Iets minder premium:
• Fujitsu
• Samsung
• LG
• Panasonic

Helemaal niet zo premium:
• Midea
• Chigo/Tristar
(vanuit de OP)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:05
elektriekert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Heb laatst 2 offertes opgevraagd bij een installateur.
Daikin en LG.

Ze probeerde echt de LG te verkopen, want buitenunit is een stuk goedkoper en men kon er 10 jaar garantie op geven i.p.v. 5 jaar.

Beiden units zouden erg stil zijn.
Aangezien ik het geluid buiten ook belangrijk vind wil ik een stille buitenunit hebben.
De buitenunit van LG was 3dB luider dan de Daikin in mijn geval.
Voor het gehoor zou dat 2x zo luid zijn en dat vind ik nogal wat :o
Voor het gehoor is dat niet 2x zo luid.
Dan moest het 10dB luider zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
bottom line schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:20:
[...]

Voor het gehoor is dat niet 2x zo luid.
Dan moest het 10dB luider zijn.
Elke 3dB is een verdubbeling van het geluid, wat het gehoor hier nu van vindt weet ik even niet zeker meer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:05
De geluidsdruk verdubbelt.
Maar jij gaat slechts een zeer klein verschil merken tussen de units (zeker niet x2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 16:10
Zojuist de eerste offerte ontvangen; alleen voor de woonkamer van 83m3.
MHI - SRK 35 ZS-W + SRC 35 ZS-W. € 2.250,- incl. montage. (eind augustus)

Morgen komt er nog een partij langs voor een adviesgesprek :-)

Heb hier al wel begrepen dat de 3,5 genoeg moet zijn voor onze 83m3.
Iemand een idee hou nauwkeurig de energiemeter van MHI is? Dit is vooral om grofweg bij te houden hoeveel stroom dat ding gebruikt.

We willen hem eigenlijk plaatsen boven ons raam, dit is eigenlijk de enige plek waar het fatsoenlijk past. Echter is de ruimte tot het plafond 40cm. Dit lijkt mij genoeg toch? Hoe is jullie ervaring hierin? Anders kom ik uit in een hoek. (links of rechts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Elke 3dB is een verdubbeling van het geluid, wat het gehoor hier nu van vindt weet ik even niet zeker meer :9
Met in de winter beneden een x temperatuur op tijdsinterval een niet noodzakelijke defrost, lees hoger verbruik en minuten lang geen warmteflow in je kamer. Dan maar iets meer geluid en comfort. Ik heb deze info van gebruikers van LG hier op het topic. Zoek even op LG en defrost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
cmderks93 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:12:
Zojuist de eerste offerte ontvangen; alleen voor de woonkamer van 83m3.
MHI - SRK 35 ZS-W + SRC 35 ZS-W. € 2.250,- incl. montage. (eind augustus)

Morgen komt er nog een partij langs voor een adviesgesprek :-)

Heb hier al wel begrepen dat de 3,5 genoeg moet zijn voor onze 83m3.
Iemand een idee hou nauwkeurig de energiemeter van MHI is? Dit is vooral om grofweg bij te houden hoeveel stroom dat ding gebruikt.

We willen hem eigenlijk plaatsen boven ons raam, dit is eigenlijk de enige plek waar het fatsoenlijk past. Echter is de ruimte tot het plafond 40cm. Dit lijkt mij genoeg toch? Hoe is jullie ervaring hierin? Anders kom ik uit in een hoek. (links of rechts)
Zet er een Homewizard of Shelly tussen en meten maar. Plaats hem zo centraal mogelijk en dat je niet in de luchtflow komt te zitten.

83m3 doe je met een beetje normale isolatie makkelijk met een 2,5. Hier doe ik 150m3 met een 4,2 en dat had een 3,5 kunnen zijn achteraf.

Warmteverliesberekening maken, zie TS. Kan het niet vaak genoeg melden ....

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 26-07-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Oh shit, verkeerd ingetekend, die deur gaat de andere kant op.

Anders zou ik zelfs overwegen de hele deur eruit te halen, want die staat altijd open met een gewicht ervoor omdat ie anders elke keer dicht waait.
Er zal wel lucht naar de rest stromen maar top is het niet. Ik koel/verwarm zo eerste verdieping en zolder maar beide units blazen richting deurgat en dan moet ik al geforceerd lagere/hogere temperatuur instellen en minimaal op stand 2 laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:56:
[...]

Ik weet niet wat voor soort huis je hebt ,aar wij hebben hier een hoekhuis en laatst de spouw laten isoleren.
Volgens de berekening zorgt de spouwisolatie van slechts 6cm grafietparels voor een ruime halvering van de verwarmingsvraag. :D
Maar ook een stijging van de koelvraag. 8) Ik heb hier beneden toch maar weer de unit aangezet. Heel het huis blijft al dagen "zalig" op 23 graden. In de nacht ramen open doet echt geen ene moer. Was vannacht hier buiten op zijn koudst 17,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:33
Om mijn Maxicool units te kunnen bedienen heb ik één Wifi USB module besteld, die specifiek voor Maxicool zou zijn. Zojuist ontvangen en ingesteld, werkt perfect, kan nu op afstand via de Nethome Plus app de binnenunit bedienen.

Ik wil nog twee andere units erop aansluiten maar deze ene veredelde USB stick kost mij al 60 euro incl. verzending.

Het valt mij op dat het een vrij generieke USB module betreft, staat ook op: Model: EU-OSK105

Na een kleine zoektocht zie ik dat deze in diverse landen voor verschillende merken wordt gebruikt. Pakketje zelf is ook oorspronkelijk afkomstig uit Guangdong, China, dus iets zegt mij dat het goedkoper moet kunnen dan de 60 euro.

Iemand met de ervaring waar ik iets soortgelijks vandaan kan halen voor minder geld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxoDvOwRkQCqMvy1v3zwnx6G_3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNrQoFMKEz7K6mmwifPDWBa1.jpg?f=fotoalbum_large

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Als ik me goed weet te herinneren is het probleem dat die dingen in defrost gaan op een tijdschema en niet gewoon wanneer het nodig is voor de unit.
Ze doen een oil return cycle na 3 uur. Meen dat het alleen bij de multi’s gebeurd overigens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:13
Ik woon in een matig (denk ik) geïsoleerde jaren 30 woning, maar wil desondanks ook meedoen aan de energietransitie. Na afgelopen winter zijn de enkel glas ruiten van de voordeur en dak deur vervangen en zijn wat deuren beter ingehangen. De volgende stap is elektrisch verwarmen met lucht/lucht warmtepompen.

Op de koudste dag afgelopen winter is er ongeveer 10M3 gas verbruikt. Ik ga er even van uit dat er 1M3 voor warm water, 1M3 voor boven en 8M3 voor beneden. Dit geeft ~80 kWh aan maximale warmtebehoefte beneden. Ik zit zelf te denken aan MHI SRK35 ZSX-W singlespit beneden (4.3kW heating), boven denk ik aan MHI SRK35ZS-W vanwege de prijs incl minder intensief gebruik.

Ik heb 2 potentiele plekken beneden, en boven gaat mijn voorkeur ook uit naar single spit (Multi split moet een koof opengebroken, dicht gemaakt en gestukt worden). Mijn voorkeur esthetisch, geluid en leiding werk gaat uit naar positie A beneden. Boven zou ik het niet erg vinden de kantoorruimte bij te warmen met IR-mits nodig, hetzelfde met elektrische radiator in badkamer. Momenteel staat de radiator op de slaapkamer op laagste stand en kantoor handmatig aan/uit in de winter. Er is een airco man geweest die positie A een risico vond en ook boven niet kon garanderen dat de warmte overal komt. Verder zou hij de 5Kw ZS serie adviseren vanwege prijs/kwaliteit.
  • Zou ik vanaf positie A de warmte genoeg kunnen verspreiden richting de zithoek? De doorgang naar de woonkamer is ~2.05M hoog terwijl plafondhoogte op 2.65 zit en airco >2 meter moet hangen vanwege een kastdeur.
  • Zou de airco op de gang boven voldoende mate de slaapkamer en kantoor bereiken of is split model echt de veel betere optie?
  • Zouden jullie ZSX serie of ZS aanraden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrL0qjnlPyhkAR-2fCzPPyapGlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xaHOHYkf5gc3FdzQYBPLk7K1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Slappyjoez https://www.maxi-trade.nl/shop/Wifi_usb-stick de vraag is of er een type sleutel in de firmware van de stick zit, dat kan maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
justben schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:37:
Ik woon in een matig (denk ik) geïsoleerde jaren 30 woning, maar wil desondanks ook meedoen aan de energietransitie. Na afgelopen winter zijn de enkel glas ruiten van de voordeur en dak deur vervangen en zijn wat deuren beter ingehangen. De volgende stap is elektrisch verwarmen met lucht/lucht warmtepompen.

Op de koudste dag afgelopen winter is er ongeveer 10M3 gas verbruikt. Ik ga er even van uit dat er 1M3 voor warm water, 1M3 voor boven en 8M3 voor beneden. Dit geeft ~80 kWh aan maximale warmtebehoefte beneden. Ik zit zelf te denken aan MHI SRK35 ZSX-W singlespit beneden (4.3kW heating), boven denk ik aan MHI SRK35ZS-W vanwege de prijs incl minder intensief gebruik.

Ik heb 2 potentiele plekken beneden, en boven gaat mijn voorkeur ook uit naar single spit (Multi split moet een koof opengebroken, dicht gemaakt en gestukt worden). Mijn voorkeur esthetisch, geluid en leiding werk gaat uit naar positie A beneden. Boven zou ik het niet erg vinden de kantoorruimte bij te warmen met IR-mits nodig, hetzelfde met elektrische radiator in badkamer. Momenteel staat de radiator op de slaapkamer op laagste stand en kantoor handmatig aan/uit in de winter. Er is een airco man geweest die positie A een risico vond en ook boven niet kon garanderen dat de warmte overal komt. Verder zou hij de 5Kw ZS serie adviseren vanwege prijs/kwaliteit.
  • Zou ik vanaf positie A de warmte genoeg kunnen verspreiden richting de zithoek? De doorgang naar de woonkamer is ~2.05M hoog terwijl plafondhoogte op 2.65 zit en airco >2 meter moet hangen vanwege een kastdeur.
  • Zou de airco op de gang boven voldoende mate de slaapkamer en kantoor bereiken of is split model echt de veel betere optie?
  • Zouden jullie ZSX serie of ZS aanraden?
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat denk jij wat er gebeurt als jij je airco in de keuken hangt en je doet je afzuigkap aan? :'( En je moet daar de fan hard gaan zetten om je lucht bij je zithoek te krijgen, zeker met die smalle doorgang. Ik zou hem bij de eethoek hangen.
Boven lekker doen en alle deuren open.Vermogen berekenen zie TS middels warmteverliesberekening.

NB: boven heb je niets aan die 3,5 want de kleine ruimte waar hij op gaat regelen bepaalt wat je kwijt kan. Hang daar gewoon een 2 bijvoorbeeld. Je zal daar geforceerd kouder en warmer moeten stoken om de rest mee te krijgen. Anders slaat hij af en is de rest niet op temperatuur. Werkt wel maar niet denken dat je alles met adhoc stoken binnen een 1/2 uur op temperatuur hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 26-07-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasloser
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-09-2022
We hebben een groot (1200m3) vrij goed geïsoleerd huis.
Met een luchtverwarming door een oudere Brink Allure B25 4.0 (met gasverbruik van 3500 m3 incl ww). Begrijpelijk dat ik graag richting gasloos wil nu ;-)
Maar Brink biedt geen complete oplossing.
Bieden in feite een dure airco WP-principe aan tot 0-5 gr.
Maar onder 0-5 gr. wordt het weer gas stoken, dus maar 40% gasbesparing.
Daarom ben geïnteresseerd in een watergestookte luchtverwarmer. En deze dan aansluiten op een warmwater buffervat. Buffervat wordt dan weer verwarmt door een flinke warmtepomp die wel in een wintersituatie voldoende presteert (wat is een goede keuze?). Warmtepomp dan weer op PV-panelen. Heeft iemand ervaring met een opstelling die goed functioneert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05 10:01
GermanPivo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:10:
[...]

Je kan hem op de zijkant plakken ja, maar de modules passen gewoon in de airco, ook de nieuwe.
De nieuwe app is beter, temperatuur op 0.5 graden instelbaar (ja, waarom dat niet kan met de AB en wel met een app 8)7 ).

De nieuwe module/app is ook van MHI zelf ipv een derde partij.
WF RAC werkt perfect. Ik kreeg hem er niet in gemonteerd achter de kappen, ligt er bij mij los boven op. Dit zie en hoor je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gasloser schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:08:
We hebben een groot (1200m3) vrij goed geïsoleerd huis.
Met een luchtverwarming door een oudere Brink Allure B25 4.0 (met gasverbruik van 3500 m3 incl ww). Begrijpelijk dat ik graag richting gasloos wil nu ;-)
Maar Brink biedt geen complete oplossing.
Bieden in feite een dure airco WP-principe aan tot 0-5 gr.
Maar onder 0-5 gr. wordt het weer gas stoken, dus maar 40% gasbesparing.
Daarom ben geïnteresseerd in een watergestookte luchtverwarmer. En deze dan aansluiten op een warmwater buffervat. Buffervat wordt dan weer verwarmt door een flinke warmtepomp die wel in een wintersituatie voldoende presteert (wat is een goede keuze?). Warmtepomp dan weer op PV-panelen. Heeft iemand ervaring met een opstelling die goed functioneert ?
Een buffervat kan je niet met een L/L verwarmen. Maar wel met een L/W. Maar hoe wil je dan dat buffervat aan je luchtverwarming koppelen? Misschien dat hier Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 mensen zitten met kennis daarover.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 26-07-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:47
MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:20:
[...]

Met in de winter beneden een x temperatuur op tijdsinterval een niet noodzakelijke defrost, lees hoger verbruik en minuten lang geen warmteflow in je kamer. Dan maar iets meer geluid en comfort. Ik heb deze info van gebruikers van LG hier op het topic. Zoek even op LG en defrost.
Hah, bleef het maar bij een minuut geen warmte. Nee, ergste is dat het als een idioot op maximaal gaat stoken om in te halen en daarmee de setpoint ver overschrijdt, afslaat en rustig een half uur pauze neemt voordat het herstart.

Ben er geen fan van, would not recommend. Ook zit ik nu met een muf ruikende verdamper binnen ondanks gebruik van de blaas het droog na koelen functie, iemand nog tips voor desinfecteren?

Lekbak is schoon en droog. Er blijven steeds druppels hangen onderin tussen de koelvinnen, daar groeit nu iets stinky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 13:18
cville schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:26:
Ik heb een Panasonic CS-E12PKEW uit 2014. Deze is gisteren voor het eerst dit jaar gebruikt. Ik heb de volgende problemen geconstateerd:
  1. Direct na ingebruikname steeg de temperatuur met 0.7 graden. Uiteraard staat de airco op koelen.
  2. Het temperatuurverschil tussen inlaat en uitlaat van de binnenunit was maar 2.3 graden na 20 minuten. Ik heb hem uitgezet.
Vraag: wat is er waarschijnlijk aan de hand? Gebrek aan koelvloeistof of (ook) nog iets anders? De unit is destijds door de installateur van de aannemer geplaatst en die gaat mij niet helpen. Voordat ik iemand bel wil ik me goed voorbereiden dus jullie inzichten zijn zeer welkom.
Vandaag is de monteur langs geweest. Nadat hij ook tot de conclusie kwam dat er te weinig koelvloeistof in zat, heeft hij gewoon wat er nog in zat laten ontsnappen 8)7 Daarna gevacumeerd en gevuld met 1.05kg R410A. De koppelingen zijn wat aangedraaid; hij dacht dat ze na 8 jaar wellicht niet helemaal meer goed afdichten. Voorlopig doet hij het weer. Totale werktijd 65 minuten.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

cville schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Vandaag is de monteur langs geweest. Nadat hij ook tot de conclusie kwam dat er te weinig koelvloeistof in zat, heeft hij gewoon wat er nog in zat laten ontsnappen 8)7 Daarna gevacumeerd en gevuld met 1.05kg R410A. De koppelingen zijn wat aangedraaid; hij dacht dat ze na 8 jaar wellicht niet helemaal meer goed afdichten. Voorlopig doet hij het weer. Totale werktijd 65 minuten.
Wow, dat is wel een F-gassencertificaat waardig ja..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Hah, bleef het maar bij een minuut geen warmte. Nee, ergste is dat het als een idioot op maximaal gaat stoken om in te halen en daarmee de setpoint ver overschrijdt, afslaat en rustig een half uur pauze neemt voordat het herstart.

Ben er geen fan van, would not recommend. Ook zit ik nu met een muf ruikende verdamper binnen ondanks gebruik van de blaas het droog na koelen functie, iemand nog tips voor desinfecteren?

Lekbak is schoon en droog. Er blijven steeds druppels hangen onderin tussen de koelvinnen, daar groeit nu iets stinky.
Zoiets: https://www.mijnklimaatshop.nl/rtu-evaporator-cleaner.html gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cville schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Mag toch hopen dat hij heeft gecontroleerd of je nu nog lekkage hebt in plaats van alleen denken dat koppelingen de oorzaak zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gasloser schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:08:
Daarom ben geïnteresseerd in een watergestookte luchtverwarmer. En deze dan aansluiten op een warmwater buffervat. Buffervat wordt dan weer verwarmt door een flinke warmtepomp die wel in een wintersituatie voldoende presteert (wat is een goede keuze?).
Dat is heel specifiek, maar je zoekt dan wel een L/W warmtepomp. En dan zit je hier in het verkeerde topic → Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Overigens heb je om 3500 m³ gas te vervangen wel een hele grote WP nodig, waarbij een 3x25A aansluiting al krap wordt. Is het niet een idee om wat L/L warmtepompen op te hangen om zo al een flinke besparing op gasverbruik te halen en ondertussen je isolatie te verbeteren?
Warmtepomp dan weer op PV-panelen.
Dat werkt sowieso niet (is een sprookje van Jesse Klaver), want in de winter (half oktober t/m februari) doen die maar erg weinig, meestal niet eens genoeg voor je gewone elektriciteitsverbruik. Verreweg het grootste deel van het energieverbruik van je WP komt dus van het net.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
w00key schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Enige wat hier werkte was een stoomreiniger. Dat hoeft echt geen dure te zijn, gewoon de goedkoopste Karcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Enige wat hier werkte was een stoomreiniger. Dat hoeft echt geen dure te zijn, gewoon de goedkoopste Karcher.
Oh dat is slim. Ik heb hier nog een kleine handheld die je vult met een kopje water, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:20:
[...]

Ik had het niet over defrosts, puur over gebruik bij verwarmen/koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Glashelder schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Ik durf dat niet aan. Heb zo'n ding maar ben bang dat de hitte in combi met electronica tot disaster gaat leiden en lijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:34:
[...]

Maar ook een stijging van de koelvraag. 8) Ik heb hier beneden toch maar weer de unit aangezet. Heel het huis blijft al dagen "zalig" op 23 graden. In de nacht ramen open doet echt geen ene moer. Was vannacht hier buiten op zijn koudst 17,5 graden.
Klopt, warmte blijft heel goed hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:18:
[...]

[...]

Wat werkt sowieso niet (is een sprookje van Jesse Klaver), want in de winter (half oktober t/m februari) doen die maar erg weinig, meestal niet eens genoeg voor je gewone elektriciteitsverbruik. Verreweg het grootste deel van het energieverbruik van je WP komt dus van het net.
Iedereen gaat nog lekker uit van 1 op 1 salderen. Ik bel dan voortaan Jesse voor het slapen gaan voor een verhaaltje. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Ik durf dat niet aan. Heb zo'n ding maar ben bang dat de hitte in combi met electronica tot disaster gaat leiden en lijden..
Er zit volgens mij geen elektronica direct achter de warmtewisselaar :). Die zit eigenlijk allemaal rechts redelijk geïsoleerd. En het is ook niet de bedoeling om een half uur bezig te zijn. Even de troep eruit blazen is volgens mij wel genoeg..

En volgens mij zijn de temperaturen van een stoomreiniger niet hoog genoeg om elektronica direct te beschadigen. Een PCB wordt ook ‘gewoon’ gebakken bij 100 tot 130 graden.

Maar als je het niet aandurft vooral niet doen ;) Mijn Fujitsu’s hebben het prima overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:12
Ik ging net even wat weggooien buiten en toen hoorde ik een van mijn buitenunits toch rammelen. Niet het normale geluid, maar blijkbaar het rooster achter wat niet helemaal goed zat ofzo. Lekker dan, hoop niet dat het de hele tijd al zo rammelde 8)7

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32
Ik heb nu meerdere offertes binnen gekregen voor 2 buiten- en 2 binnenunits voor boven en beneden. Prijzen gaan van 3200 (Gree) tot 4400 (Mitshubishi inc. Wifi modules). Er tussenin zit nog LG (3600). Daarnaast ook nog het verschil dat de ene partij pas in oktober aan de gang kan en de andere over 2-3 weken al. Verschillende partijen zijn ook daadwerkelijk langsgeweest om locaties en installatie mogelijkheden te bespreken, dat voel toch een stuk fijner dan partijen die o.b.v. foto's met een offerte komen.

N.a.v. wat zoekopdrachten in het forum en de toch redelijke prijsverschillen neig ik toch naar de Mitshubishi's. Ondanks dat Gree best gaat doen wat het beloofd, koop ik de units hoofdzakelijk om te verwarmen en dan ben ik toch niet overtuigd. Verder las ik wat negatieve ervaringen met LG i.v.m. defrost modes. Al weet ik nog niet zo goed wat dit precies betekend. Betekent dit dat de unit tijdelijk stopt met werken om ervoor te zorgen dat de buitenunit niet bevriest bij lagere buitentemperaturen? En dit doen andere merken niet of pas veel later?

Gelukkig is de WAF wel redelijk geregeld, koste nog wel wat overtuigingskracht want de binnenunits zijn "lelijk" etc. Qua kosten interesseert het haar weinig als het maar werkt.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:16
Katth schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:10:
Ik heb nu meerdere offertes binnen gekregen voor 2 buiten- en 2 binnenunits voor boven en beneden. Prijzen gaan van 3200 (Gree) tot 4400 (Mitshubishi inc. Wifi modules). Er tussenin zit nog LG (3600). Daarnaast ook nog het verschil dat de ene partij pas in oktober aan de gang kan en de andere over 2-3 weken al. Verschillende partijen zijn ook daadwerkelijk langsgeweest om locaties en installatie mogelijkheden te bespreken, dat voel toch een stuk fijner dan partijen die o.b.v. foto's met een offerte komen.

N.a.v. wat zoekopdrachten in het forum en de toch redelijke prijsverschillen neig ik toch naar de Mitshubishi's. Ondanks dat Gree best gaat doen wat het beloofd, koop ik de units hoofdzakelijk om te verwarmen en dan ben ik toch niet overtuigd. Verder las ik wat negatieve ervaringen met LG i.v.m. defrost modes. Al weet ik nog niet zo goed wat dit precies betekend. Betekent dit dat de unit tijdelijk stopt met werken om ervoor te zorgen dat de buitenunit niet bevriest bij lagere buitentemperaturen? En dit doen andere merken niet of pas veel later?

Gelukkig is de WAF wel redelijk geregeld, koste nog wel wat overtuigingskracht want de binnenunits zijn "lelijk" etc. Qua kosten interesseert het haar weinig als het maar werkt.
Zoals ik heb begrepen doet de LG dit zeg maar standaard elke 15 minuten, dus ook als het niet nodig is en de andere pas als het ook daadwerkelijk nodig is.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:43
Katth schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:10:

Voor zover ik nu altijd heb kunnen zien doet alleen een LG multisplit dat. Hier draaien 2 LG single splits en hebben die defrost timer niet. Ze draaien in de winter gerust 20 uur zonder defrost. Behalve als hij daadwerkelijk bevroren is.
Werken naar alle tevredenheid. Als ik nu iets nieuws zou moeten kopen zal het denk ik een zuiniger model zijn. Al valt het verbruik me van deze units ook zeker niet tegen, deze had ik oorspronkelijk alleen gekocht om mee te koelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Maikie18 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Zoals ik heb begrepen doet de LG dit zeg maar standaard elke 15 minuten, dus ook als het niet nodig is en de andere pas als het ook daadwerkelijk nodig is.
Elke 15 minuten is wat vaak, maar elke 3 uur bij verwarmen en inderdaad ook als het niet nodig is. ;)
Niet alle modellen hebben er last van, maar dat staat ergens in dit topic.

@Katth Gewoon voor MHI gaan. Kijkend naar de levensduur van deze dingen is het prijsverschil nihiel, maar kwalitatief wel een stuk beter. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 27-07-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:16
GermanPivo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:24:
[...]

Elke 15 minuten is wat vaak, maar elke 3 uur bij verwarmen en inderdaad ook als het niet nodig is. ;)
Ja het was maar een voorbeeld. Vind het wel een rare techniek want dan is hij of altijd te vroeg of te laat.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
GermanPivo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:24:
[...]

@Katth Gewoon voor MHI gaan. Kijkend naar de levensduur van deze dingen is het prijsverschil nihiel, maar kwalitatief wel een stuk beter. ;)
rupsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
[...]

Even een oud vraagstuk ophalen hoor :9

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.
Zelfde verhaal als voorheen, het gaat op basis van temperatuur.

Nu vertelde ik hem jouw verhaal en ik heb er ook een antwoord op gekregen.

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan
Maikie18 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Ja het was maar een voorbeeld. Vind het wel een rare techniek want dan is hij of altijd te vroeg of te laat.
Alleen multisplits dus en het is geen defrost.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 27-07-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Glashelder schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:44:
[...]

[...]

[...]

Nu je het zegt... Als je dan ook gelijk even zegt wat het wel is :>
Terugpompen van olie toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
GermanPivo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Het antwoord staat in de middelste quote :p
rupsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
[...]

Even een oud vraagstuk ophalen hoor :9

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.
Zelfde verhaal als voorheen, het gaat op basis van temperatuur.

Nu vertelde ik hem jouw verhaal en ik heb er ook een antwoord op gekregen.

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32
Glashelder schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:44:

Zeer verhelderend, thanks!

Nu nog even goed alle specificaties naast elkaar leggen, nu het "defrosten" een non-issue blijkt in mijn situatie.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

VidaR-9 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:12:
Ik ging net even wat weggooien buiten en toen hoorde ik een van mijn buitenunits toch rammelen. Niet het normale geluid, maar blijkbaar het rooster achter wat niet helemaal goed zat ofzo. Lekker dan, hoop niet dat het de hele tijd al zo rammelde 8)7
Ik heb de roosters bij mijn MHI ook verwijderd, ze staan met de rug naar de muur dus die dingen zijn zinloos.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:43
synx6 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Idd sorry, want ik ben gewoon benieuwd :)

Wij hebben vanaf 1 sept ook een daikin setje hangen (multi) en met deze temperaturen verwacht ik niet dat ze aangaan. Als dat bij deze tweaker wel zo is dan ben ik oprecht benieuwd.
Ik heb ze met deze temperaturen soms ook nog aan. Ik slaap erg slecht als de temperatuur in de slaapkamer meer dan 20 graden is. En dan lig ik al op een koel matras en slaap altijd (ook in de winter) onder het dunste zomerdekbed.
Het probleem bij ons is dat de slaapkamer aan de westkant zit. met zonnige dagen hoeft het niet eens heel warm te zijn om onze buitenmuur helemaal op te warmen. De 2 muren van de slaapkamer stralen vervolgens de hele nacht nog warmte uit naar de slaapkamer.

Een raam open helpt ook zolang er maar wat wind staat. Anders is het gemakkelijk 23 graden binnen waardoor ik slecht slaap. Dan kies ik ervoor om de airco een uurtje of 4/5 aan te zetten op het laagste vermogen, dan slaap ik weer prima en verbruik ik misschien 0,5 kWh.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Het kan toch dat hij gewoon verbaast is dat units nu draaien? Ik denk als ik geen L/L zou hebben ik dat ook zou zijn. Wij zijn ook wel verwend toch? Het is hier bij mij binnen zonder L/L nu beneden 22,5 graden. In de goede oude tijd zou ik dat koel genoeg gevonden hebben met bijbehorende luchtvochtigheid. Nu en zeker met zonnepanelen zet ik hem minimaal aan omdat het alleen al lekker is om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen. Het geeft nieuwe gebruikers wel inzicht hoe lekker L/L is in deze tijd van het jaar.

*knip*, offtopic

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2022 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De airco staat hier sinds mei op zolder al aan.
Wij slapen graag bij 18-19c

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:12
revolution-nl schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:36:
[...]

Ik heb de roosters bij mijn MHI ook verwijderd, ze staan met de rug naar de muur dus die dingen zijn zinloos.
Dat is opzich wel een idee inderdaad. Hier hangen ze ook aan de muur.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
GermanPivo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:52:
[...]
Het gewenste effect is terugpompen van de olie. Om dat te bereiken draai je de compressor in cooling modus, met maximale toeren.

Netto effect: buiten een mooie stoomwolk zoals een defrost, binnen bevriest de unit bijna. Ja het is geen defrost maar lijkt er alleen maar op, en op de binnenunit brandt de "defrost" lampje.

Of je het een oil return cycle noem of defrost, wat maakt het uit. LG singles hebben er geen last van, maar wel van de crappy programmeer optie (aan/uit op tijd, niet welke stand en graden), daar erger ik het meest nog aan. Je moet altijd onthouden temperatuur, fan stand en uitblaas hoek weer te resetten of je programma doet niet zoveel / warmt je huis veel te veel op.

Zeker nu ik weet dat de blow dry functie niet werk staat het na koelen eerst een half uur op fan stand, medium speed. Ik moet dan daarna weer snel even op cool zetten of de tijdklok zet het morgen weer aan op fan. Toch meer moeten betalen voor een Mitsubishi of Daikin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
En weer wat offtopic posts naar het ronde archief verplaatst... houd het ontopic hier a.u.b en stuur een topicreport (knopje 'Rapporteer') in als je je ergens aanstoort. Elkaar persoonlijk in de haren vliegen voegt niks toe :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmderks93
MotorBeast schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Zet er een Homewizard of Shelly tussen en meten maar. Plaats hem zo centraal mogelijk en dat je niet in de luchtflow komt te zitten.

83m3 doe je met een beetje normale isolatie makkelijk met een 2,5. Hier doe ik 150m3 met een 4,2 en dat had een 3,5 kunnen zijn achteraf.

Warmteverliesberekening maken, zie TS. Kan het niet vaak genoeg melden ....
Exact zoals je hierboven schrijft :-)

Warmteverliesberekening kom ik uit op een 3,5kw behoefte. Dit moet met een 2.5kw lukken.
Adviseur is langsgeweest en advieseert een 2.5. Deze kan tot 3,2kw koelen, en tot 4,8kw verwarmen.

Het zal waarschijnlijk een Toshiba Kazumi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Zeker nu ik weet dat de blow dry functie niet werk staat het na koelen eerst een half uur op fan stand, medium speed. Ik moet dan daarna weer snel even op cool zetten of de tijdklok zet het morgen weer aan op fan. Toch meer moeten betalen voor een Mitsubishi of Daikin...
Sommige heb ik gelezen hier doen dat nablazen handmatig met een Daikin. Ik doe dat hier niet en mijn condensator (stupid me condensor. Bedankt @Servee ) ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit. Heb ook bewust geen onderhoudscontract. Ik controleer ieder half jaar de binnenkant van de binnen- en buitenunit en die vertonen bij beide geen spoor van vervuiling. Ja filters die ik af en toe schoonmaak. En heb 1 keer wat soda in de lekbak beneden moeten gooien om een verstopping aldaar op te lossen.

Maar als je dat ding nog zo kort hebt waarom dan niet terug naar de leverancier als je zo ontevreden bent. Kan een LG zijn, maar gratis was hij niet toch? Moet gewoon goed werken, lees verwarmen en niet stinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
cmderks93 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Exact zoals je hierboven schrijft :-)

Warmteverliesberekening kom ik uit op een 3,5kw behoefte. Dit moet met een 2.5kw lukken.
Adviseur is langsgeweest en advieseert een 2.5. Deze kan tot 3,2kw koelen, en tot 4,8kw verwarmen.

Het zal waarschijnlijk een Toshiba Kazumi worden.
Benieuwd naar je ervaringen. Toshiba zie je hier niet zoveel voorbij komen. NB: heb net snel ff naar de specs gekeken bij -10 2,8 kW. Hoe er rekening mee dat er wel dagen zijn in Nederland dat het -5 kan blijven. Uitzonderlijk helaas tegenwoordig, maar toch. Wel zuinig dat ding. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
MotorBeast schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Benieuwd naar je ervaringen. Toshiba zie je hier niet zoveel voorbij komen. NB: heb net snel ff naar de specs gekeken bij -10 2,8 kW. Hoe er rekening mee dat er wel dagen zijn in Nederland dat het -5 kan blijven. Uitzonderlijk helaas tegenwoordig, maar toch.
Ben ook zeker wel te spreken over de adviseur en het eerste gesprek. Blijkt ook nog een ex-collega van een kennis te zijn. :-)
Duidelijk uitleg gegeven, geen gedoe met te veel vermogen. Nergens voor nodig.
Ook aangegeven inderdaad dat de capaciteit bij -10 lager is. Maar heb zelf ook aangegeven, cv gaat er niet uit he:-). Niet zo'n probleem.

Daarnaast begin ik te twijfelen of dit wel het model is; hij had het namelijk over de 3d functie. Dit is dan de DAISEIKAI Ik zal het morgen wel zien als ik de offertes krijg.

p.s. bij dezelfde partij ook een grote offerte opgevraagd om een groter restaurant te voorzien van een oplossing. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cmderks93 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Ben ook zeker wel te spreken over de adviseur en het eerste gesprek. Blijkt ook nog een ex-collega van een kennis te zijn. :-)
Duidelijk uitleg gegeven, geen gedoe met te veel vermogen. Nergens voor nodig.
Ook aangegeven inderdaad dat de capaciteit bij -10 lager is. Maar heb zelf ook aangegeven, cv gaat er niet uit he:-). Niet zo'n probleem.

Daarnaast begin ik te twijfelen of dit wel het model is; hij had het namelijk over de 3d functie. Dit is dan de DAISEIKAI Ik zal het morgen wel zien als ik de offertes krijg.

p.s. bij dezelfde partij ook een grote offerte opgevraagd om een groter restaurant te voorzien van een oplossing. Ben benieuwd.
3D gebruik ik in de praktijk nooit. Dan gaat de klep van boven naar beneden en van links naar rechts. Geeft wervelingen in de lucht en die maken (het bij mij iig) onaangenaam aanvoelen. Als je zorgt bij echte koude en warmte buiten dat je zorgt dat je temperatuur binnen niet teveel daalt/stijgt dan kan je gewoon met lekker weinig flow en goed gericht de boel op temperatuur houdt. Lucht verplaatst zich wel zeker in jouw relatief kleine ruimte. Die Haori is wel een mooi ding, maar die zal wel weer duur zijn. O-)

NB: leuk je terugkoppeling. Doet niet iedereen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Sommige heb ik gelezen hier doen dat nablazen handmatig met een Daikin. Ik doe dat hier niet en mijn condensator ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit. Heb ook bewust geen onderhoudscontract. Ik controleer ieder half jaar de binnenkant van de binnen- en buitenunit en die vertonen bij beide geen spoor van vervuiling. Ja filters die ik af en toe schoonmaak. En heb 1 keer wat soda in de lekbak beneden moeten gooien om een verstopping aldaar op te lossen.
Klopt hier ook, na elke koelsessie programmeer ik de ventilator automatisch via de app voor een x tijd afhankelijk de de sessie duur om de binnenunit te drogen. Baat het niet dan schaad het niet en voorkomen is beter dan genezen.

Een condensator is iets heel anders :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Klopt hier ook, na elke koelsessie programmeer ik de ventilator automatisch via de app voor een x tijd afhankelijk de de sessie duur om de binnenunit te drogen. Baat het niet dan schaad het niet en voorkomen is beter dan genezen.

Een condensator is iets heel anders :+
Ik bedoelde natuurlijk condensor. |:( _O- d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
Laat de winter maar beginnen. Hier sinds vandaag helemaal klaar voor verwarmen met lucht/lucht. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAcYq4sv5kJhN1k0xI8LIXV0z3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxbdy76EBnKLFQhuifeYYxPu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Ik bedoelde natuurlijk condensor. |:( _O- d:)b
De condensor zit in je buitenunit in je binnenunit zit de verdamper ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFZ11NSuxFbdUNo7mw-L9de1lxc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4YSFeu31ircBk69DCgHVJk6Z.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 180 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic