En is dit bij verwarmen dan ook nog steeds zo ?
Werking is dan toch omgedraaid ?
[ Voor 7% gewijzigd door Buffalo trace op 27-07-2022 19:19 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 7% gewijzigd door Buffalo trace op 27-07-2022 19:19 ]
Die is ook schoon.Servee schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:14:
[...]
De condensor zit in je buitenunit in je binnenunit zit de verdamper
[Afbeelding]
Aub niet. Geniet nog maar even lekker van koelen. K.. winter.Nism0 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:13:
Laat de winter maar beginnen. Hier sinds vandaag helemaal klaar voor verwarmen met lucht/lucht.![]()
[Afbeelding]
Kazumi (Shorai Edge in andere markten, vind je misschien meer info) heeft inderdaad geen 3D-functie, dan moet het al de Daiseikai zijncmderks93 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:34:
[...]
Ben ook zeker wel te spreken over de adviseur en het eerste gesprek. Blijkt ook nog een ex-collega van een kennis te zijn. :-)
Duidelijk uitleg gegeven, geen gedoe met te veel vermogen. Nergens voor nodig.
Ook aangegeven inderdaad dat de capaciteit bij -10 lager is. Maar heb zelf ook aangegeven, cv gaat er niet uit he:-). Niet zo'n probleem.
Daarnaast begin ik te twijfelen of dit wel het model is; hij had het namelijk over de 3d functie. Dit is dan de DAISEIKAI Ik zal het morgen wel zien als ik de offertes krijg.
p.s. bij dezelfde partij ook een grote offerte opgevraagd om een groter restaurant te voorzien van een oplossing. Ben benieuwd.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Fijn apparaat. Welk vermogen? Heb er sinds kort ook 2 van hangen. Een 2,5kW en 3,5kW Hyper Heaters. De 3,5 regelt zich mooi terug naar 85 a 90 watt. De 2,5 op de slaapkamer gaat nog verder terug.Nism0 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:13:
Laat de winter maar beginnen. Hier sinds vandaag helemaal klaar voor verwarmen met lucht/lucht.![]()
[Afbeelding]
Dit is een 5kw zonder hyper. Heb ik wel naar gekeken oa naar aanleiding van jouw post. Maar uiteindelijk besloten dat ik het wel aandurf zonder hyper en liever wat stroom bespaar. 90watt, dat is echt helemaal niks. Koelt de unit dan nog wel?FietsFanaat33 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:26:
[...]
Fijn apparaat. Welk vermogen? Heb er sinds kort ook 2 van hangen. Een 2,5kW en 3,5kW Hyper Heaters. De 3,5 regelt zich mooi terug naar 85 a 90 watt. De 2,5 op de slaapkamer gaat nog verder terug.
Klinkt vreemd maar ik heb zin in de winter om m te testen![]()
Jazeker. Lucht van 7 graden komt eruit. Na een tijdje gaat ie uit en draait de fan wel nog door. En dan later gaat ie weer aan naar max 300 watt en dan weer snel terug naar 100 watt.Nism0 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Dit is een 5kw zonder hyper. Heb ik wel naar gekeken oa naar aanleiding van jouw post. Maar uiteindelijk besloten dat ik het wel aandurf zonder hyper en liever wat stroom bespaar. 90watt, dat is echt helemaal niks. Koelt de unit dan nog wel?
[ Voor 8% gewijzigd door FietsFanaat33 op 27-07-2022 21:21 ]
Misschien zit ik er helemaal naast hoor maar..Servee schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:14:
[...]
De condensor zit in je buitenunit in je binnenunit zit de verdamper
[Afbeelding]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Mag ik vragen waar je de specificaties van de Toshiba hebt gevonden, met name de specs bij -10? Ik krijg deze op de website van Toshiba niet gevonden..MotorBeast schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:30:
[...]
Benieuwd naar je ervaringen. Toshiba zie je hier niet zoveel voorbij komen. NB: heb net snel ff naar de specs gekeken bij -10 2,8 kW. Hoe er rekening mee dat er wel dagen zijn in Nederland dat het -5 kan blijven. Uitzonderlijk helaas tegenwoordig, maar toch. Wel zuinig dat ding.
Specificatie tab bij alle modellen bijvoorbeeld: https://www.toshiba-airco...3n4kvrg-e-ras-13j2avsg-e1Captain Coconut schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:32:
[...]
Mag ik vragen waar je de specificaties van de Toshiba hebt gevonden, met name de specs bij -10? Ik krijg deze op de website van Toshiba niet gevonden..
Ik ga zelf ook een airco aanschaffen, waarschijnlijk de Toshiba Haori, maar kijk ook naar de Toshiba Daiseikai en de MHI ZSX. Alle 3,5kW versie. Het oog wil wat maar efficiëntie is ook belangrijk, zowel koelen als verwarmen.
Buffalo trace schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:18:
En is dit bij verwarmen dan ook nog steeds zo ?
Klopt echter ging mijn opmerking/post over koelen en het drogen van de verdamper in de binnenunit ivm schimmels en bacteriegroei.nMad schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:38:
[...]
Misschien zit ik er helemaal naast hoor maar..
Met verwarmen is dit toch juist andersom? Dan zit de verdamper in je buitenunit en de condensor in je binnenunit?
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 28-07-2022 08:28 . Reden: Beter lezen :) ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Enorme onzin. Met een fysieke barrière ertussen gaat het gewoon niet werken. Luchtverwarming/koeling werkt op convectie (luchtverplaatsing). In de winter in de uitblaastemperatuur misschien 25 graden. Nou, dan heb je best case scenario in feite dus een type 10 radiator ter grootte van het raam met een aanvoertemperatuur van zo'n 20-25 graden. Ik durf er geld op in te zetten dat zelfs vloerverwarming (dus een radiator ter grootte van de hele vloer) een hogere Ta nodig heeft dan dat, tenzij je misschien in een passiefhuis woont. In het koelseizoen idem. 15 graden zonder enige convectie. Met dikke instraling aan de buitenkant/bovenkant van de serre. Doet nagenoeg niks.Ford1989 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:01:
Hallo,
Ik ben van plan om een split airco aan te schaffen. Mijn woonkamer is 120m3 en de aangrenzende serre is 37,5m3. Tussen de woonkamer en de serre zit een kozijn en een raam met enkel glas (niet geïsoleerd). Als ik de binnenunit in de woonkamer dicht bij het kozijn van de serre plaats kan ik met 1 binnenunit dan beide ruimtes koelen/verwarmen?
Ik heb contact gehad met een airco leverancier. Die vertelde mij dat als ik een airco voor 220m3 pak deze beide ruimtes kan koelen/verwarmen.
Is er iemand die hier verstand van heeft en dit kan bevestigen?
Dank alvast!
[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-07-2022 08:27 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik quote even mijzelf, omdat ik gisteren avond nog een intallateur (op aanraden van iemand hier) langs heb gehad die naast MHI ook Daikin aanbied. Krijg als goed is dit weekend zijn offerte. Hij was veel opener en eerlijker over de benodigde kW dan zijn voorgangers die allemaal kozen voor flinke overcapaciteit. Dit weekend maar eens een keuze maken, maar bij dit bedrijf sowieso nu al een beter gevoel.Katth schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:10:
Ik heb nu meerdere offertes binnen gekregen voor 2 buiten- en 2 binnenunits voor boven en beneden. Prijzen gaan van 3200 (Gree) tot 4400 (Mitshubishi inc. Wifi modules). Er tussenin zit nog LG (3600). Daarnaast ook nog het verschil dat de ene partij pas in oktober aan de gang kan en de andere over 2-3 weken al. Verschillende partijen zijn ook daadwerkelijk langsgeweest om locaties en installatie mogelijkheden te bespreken, dat voel toch een stuk fijner dan partijen die o.b.v. foto's met een offerte komen.
N.a.v. wat zoekopdrachten in het forum en de toch redelijke prijsverschillen neig ik toch naar de Mitshubishi's. Ondanks dat Gree best gaat doen wat het beloofd, koop ik de units hoofdzakelijk om te verwarmen en dan ben ik toch niet overtuigd. Verder las ik wat negatieve ervaringen met LG i.v.m. defrost modes. Al weet ik nog niet zo goed wat dit precies betekend. Betekent dit dat de unit tijdelijk stopt met werken om ervoor te zorgen dat de buitenunit niet bevriest bij lagere buitentemperaturen? En dit doen andere merken niet of pas veel later?
Gelukkig is de WAF wel redelijk geregeld, koste nog wel wat overtuigingskracht want de binnenunits zijn "lelijk" etc. Qua kosten interesseert het haar weinig als het maar werkt.
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Deze gegevens zijn leuk, maar het verbruik van airco's hangt af van aantal m3, warmte verlies huidig gasverbruik voor verwarmen etc. etc.socrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:34:
Beste mensen,
Momenteel heb ik 8 zonnepanelen op het dak wat mij ongeveer 1920kWh oplevert
Mijn jaarverbruik is ongeveer 1700 kWh.
Ik wil nu airco's plaatsen om (vooral) ermee op te warmen:
2x Daikin FTXM25R
1x Daikin FTXM35R
1x Daikin 3MXM52A
Kan iemand gewoon een indicatie geven met hoeveel kWh ik rekening moet houden wat de airco's gaan verbruiken?
Ligt aan je gasverbruik.socrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:34:
Beste mensen,
Momenteel heb ik 8 zonnepanelen op het dak wat mij ongeveer 1920kWh oplevert
Mijn jaarverbruik is ongeveer 1700 kWh.
Ik wil nu airco's plaatsen om (vooral) ermee op te warmen:
2x Daikin FTXM25R
1x Daikin FTXM35R
1x Daikin 3MXM52A
Kan iemand gewoon een indicatie geven met hoeveel kWh ik rekening moet houden wat de airco's gaan verbruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 28-07-2022 10:57 ]
Wel even je verbruik voor SWW eraf halen en het klopt nog beter.elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:36:
[...]
Ligt aan je gasverbruik.
8kW komt grofweg overeen met 1m3 gas
Als je airco een COP van 4 heeft haal je uit 1 kW stroom 4kW warmte.
Als je dan je gasverbruik x2 doet heb je het aantal kW
Mijn gasverbruik is 1100m3 op jaar basis. Mijn warmteverlies had ik berekend op 4.7.elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:36:
[...]
Ligt aan je gasverbruik.
8kW komt grofweg overeen met 1m3 gas
Als je airco een COP van 4 heeft haal je uit 1 kW stroom 4kW warmte.
Als je dan je gasverbruik x2 doet heb je het aantal kW
Gasverbruik 1100m3 - Koken/Stromend Warm Water (SWW) 400m3 = (gok ik) 700m3 * 2 is 1400kWh voor verwarmen bij een COP van 4socrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:40:
[...]
Mijn gasverbruik is 1100m3 op jaar basis. Mijn warmteverlies had ik berekend op 4.7.
Woonkamer is 76m3
Slaapkamers 30m3 en 33m3
Maar ff grofweg gezegd:
dus 8kW x 1100m3 is 8800 kWh???
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dat ligt aan de COP van je airco. Als je uit gaat van een COP van 4 dan is het dus 8800 / 4 = 2200 kWh. Maar zoals hierboven staat, wel eerst even warm water eraf halen.socrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:40:
[...]
Mijn gasverbruik is 1100m3 op jaar basis. Mijn warmteverlies had ik berekend op 4.7.
Woonkamer is 76m3
Slaapkamers 30m3 en 33m3
Maar ff grofweg gezegd:
dus 8kW x 1100m3 is 8800 kWh???
[ Voor 13% gewijzigd door socrates013 op 28-07-2022 10:47 ]
Prijzen vliegen ondertussen wel de pan uit. Ik betaalde 3 jaar geleden voor mijn single (4,2) en duo multi (2 en 2,5) "maar" €5500,- en vond dat al veel geld destijds. Installateurs hebben de hype ook ontdekt. Met L/W gaan de prijzen helemaal nergens meer over.elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:05:
Heb hier een tweede offerte binnen:
Daikin
2MXM50 met een FTXM20 en 50 R inclusief 15 meter installatie voor het luttele bedrag van. 5400€
De eerste offerte was 4000 inclusief 2x 4meter leiding lengte.
[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 28-07-2022 10:49 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Voor nu nog "ja", salderen wordt terug geschroefd en gaat je dus niet volledig afdekken voor verbruik in winter en opbrengst in de zomer over een paar jaarsocrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:45:
Bedankt mensen
Ik neem het gewoon even breed met koelen en denk dat het op 2000 kWh kom.
Dat zou betekenen dat ik 5 a 6 extra zonnepanelen nodig zou hebben voor de airco's toch?
Gemiddeld opbrengst per paneel 315kWh (via google).
De 2 x (1100m3 - SWW) = kWhsocrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:40:
[...]
Woonkamer is 76m3
Slaapkamers 30m3 en 33m3
Maar ff grofweg gezegd:
dus 8kW x 1100m3 is 8800 kWh??? of 2x 1100m3 is 2200kWh?
Daarom ga ik ze zelf maar hangen, dat kan me gewoon 2000€ schelen, dan alleen nog laten af-STEK-enMotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:45:
[...]
Prijzen vliegen ondertussen wel de pan uit. Ik betaalde 3 jaar geleden voor mijn single (4,2) en duo multi (2 en 2,5) "maar" €5500,- en vond dat al veel geld destijds. Installateurs hebben de hype ook ontdekt. Met L/W gaan de prijzen helemaal nergens meer over.
Het is ook vraag & aanbod en dan komt de huidige inflatie er ook nog bij kijken. Gok dat veel installateurs ook nog last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom doe ik het ook nu en heb eigenlijk al veel te lang gewacht (idem met zonnepanelen, die liggen er nu 3 maand op).MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:45:
[...]
Prijzen vliegen ondertussen wel de pan uit. Ik betaalde 3 jaar geleden voor mijn single (4,2) en duo multi (2 en 2,5) "maar" €5500,- en vond dat al veel geld destijds. Installateurs hebben de hype ook ontdekt. Met L/W gaan de prijzen helemaal nergens meer over.
10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R
Moet je wel iemand vinden die wil STEK-en. En risico met garantie. Ding gaat kapot. Leverancier airco zegt moet je bij je installateur zijn. STEK mannetje zegt, heb die dingen niet geleverd. Iets van kastje naar de muur. Maar dat bedrag is het risico dan wel weer waard.elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:58:
[...]
Daarom ga ik ze zelf maar hangen, dat kan me gewoon 2000€ schelen, dan alleen nog laten af-STEK-en
STEK installateurs zijn overal te vinden.MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:41:
[...]
Moet je wel iemand vinden die wil STEK-en. En risico met garantie. Ding gaat kapot. Leverancier airco zegt moet je bij je installateur zijn. STEK mannetje zegt, heb die dingen niet geleverd. Iets van kastje naar de muur. Maar dat bedrag is het risico dan wel weer waard.
Nog last hebben? Die krapte wordt voorlopig niet opgelost met basisscholen en ouders die de vroegere LTS ontmoedigen en vergrijzing.Katth schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:00:
[...]
Het is ook vraag & aanbod en dan komt de huidige inflatie er ook nog bij kijken. Gok dat veel installateurs ook nog last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom doe ik het ook nu en heb eigenlijk al veel te lang gewacht (idem met zonnepanelen, die liggen er nu 3 maand op).
Top! DM je nummer even.elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:44:
[...]
STEK installateurs zijn overal te vinden.
Maar ik durf dat risico wel te nemen, ben technisch onderlegd en trek zelfs alles uit elkaar
Van wasmachine tot auto zeg maar.
Het gaat ook altijd weer werkend terug in elkaar
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 11:54 ]
Heb je zo'n slecht betaalde baan dan, dat de installateur per uur meer kost?elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:58:
[...]
Daarom ga ik ze zelf maar hangen, dat kan me gewoon 2000€ schelen, dan alleen nog laten af-STEK-en
[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 28-07-2022 12:02 ]
Zodra het elektrotechnisch of mechanisch is kan dat zeker maar gaszijdige storingen bv een defecte compressor mag je niet zelf repareren en doorgaans zijn dit de duurste onderdelen die je wel graag wilt claimen indien van toepassing en het claimen word dan wel lastig zonder erkende installateur zeker bij Daikin.elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Maar ik durf dat risico wel te nemen, ben technisch onderlegd en trek zelfs alles uit elkaar
Daikin FTXM35R/RXM35R
Mijn vrouw is ook ZZP-er. Die rekent per uur fors meer dan de gemiddelde werknemer netto per uur ontvangt. Logisch want in dat tarief zitten materialen, pensioenopbouw, AOV, reiskosten, administratiekosten etc. Beetje kromme vergelijking.Martin7182 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:59:
[...]
Heb je zo'n slecht betaalde baan dan, dat de installateur per uur meer kost?
[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 12:11 ]
Lees net toevallig dit: https://www.rtlnieuws.nl/...epanelen-tekort-omvormerssocrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:45:
Bedankt mensen
Dat zou betekenen dat ik 5 a 6 extra zonnepanelen nodig zou hebben voor de airco's toch?
Je hebt duidelijk mijnMotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:03:
[...]
Mijn vrouw is ook ZZP-er. Die rekent per uur fors meer dan de gemiddelde werknemer netto per uur ontvangt. Logisch want in dat tarief zitten materialen, pensioenopbouw, AOV, reiskosten, administratiekosten etc. Beetje kromme vergelijking.
Nb: ook een behoorlijk minachtende opmerking. Zowel naar de poster als installateurs. Denk dat de gemiddelde installateur door krapte ondertussen makkelijk als zelfstandige meer verdient dan de gemiddelde loonslaaf met een HBO opleiding.
En maar weer ontopic.....
Mijn eigen tijd is altijd gratis. Ik verdisconteer mijn vrije tijd niet in een uurloon. Tijd is na werken geen geld. In ieder geval niet voor mij. Moeten mensen die hier tips geven dan ook maar rekeningen gaan sturen voor alle tips die hier gegeven zijn? Anders toch wel zonde van je tijd.Martin7182 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:24:
[...]
Je hebt duidelijk mijngemist, of iets te lange tenen.
Maar de kern achter dit geintje is natuurlijk wel dat je eigen tijd niet gratis is. Of het moet je hobby zijn om airco's te installeren. Zo maakt iedereen zijn eigen keuze en daar is niets mis mee.
ik lees niet dat die 1 pm plus stroom meeting doet en waarom zou je de airo helemaal van de stroom af willen halen op deze manier?R-B schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:08:
Shelly discussie over hoe en wat beter hier: [Shelly] Ervaringen & Discussie
@dennistd helaas zijn die EM's niet zo aantrekkelijk qua prijs als de 1PM (plus), die plus is prima inzetbaar tot 16A. De load op zo een airco komt niet eens in de buurt. EM's nemen erg veel ruimte in (heb ze zelf ook), maar je groepenkast intern wordt er niet veel beter op qua drukte
Daarnaast verwacht ik dat een 1 PM Plus tot 16A nauwkeuriger kan meten als een EM tot 50A, aangezien je veelal in het onderbereik zit.
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
heb je naderhand ook altijd schroefjes over? ;-)elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:44:
[...]
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Anoniem: 479106
Lees het topic eens door zou ik zeggen..Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
1. is een l/l airco systeem om mee te verwarmen niet áltijd een "minder goede oplossing" dan een l/w warmtepomp systeem om mee te verwarmen? Je zit altijd met "tocht" en geluid, en ik heb bijv. Boven 4 slaapkamers, dus ik zit dan met onder 2 (woonkamer en kantoor) en boven 4(!) binnenunits! Dat is dan toch duur in stroom, duur in aantal units, veel leidingwerk etc?
Ik heb nu cv met gasverbruik 1350 keer jaar (exc. douchen en warm water). Schiet ik dan iets op metgas vrij wonen? Of zou ik meer opschieten met l/w?
En als l/w warmtepomp niet kan (ben ik nu aan het uitzoeken) schiet ik dan iets op met alleen woonkamer en kantoor verwarmen via airco, daar zitten we 75% van de tijd.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik ga nu voor L/L warmtepomp op de twee plekken waar we het meeste zijn in huis: woonkamer en zolder (kantoor / sportruimte) om daarmee grootste deel (verwacht circa 80-90%) van gasverbruik voor verwarmen te verminderen. Daarnaast voor het comfort van koelen in de zomer, met name op zolder.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
1. is een l/l airco systeem om mee te verwarmen niet áltijd een "minder goede oplossing" dan een l/w warmtepomp systeem om mee te verwarmen? Je zit altijd met "tocht" en geluid, en ik heb bijv. Boven 4 slaapkamers, dus ik zit dan met onder 2 (woonkamer en kantoor) en boven 4(!) binnenunits! Dat is dan toch duur in stroom, duur in aantal units, veel leidingwerk etc?
Ik heb nu cv met gasverbruik 1350 keer jaar (exc. douchen en warm water). Schiet ik dan iets op metgas vrij wonen? Of zou ik meer opschieten met l/w?
En als l/w warmtepomp niet kan (ben ik nu aan het uitzoeken) schiet ik dan iets op met alleen woonkamer en kantoor verwarmen via airco, daar zitten we 75% van de tijd.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Je wil verwarmen op 4 slaapkamers, 1 woonkamer en 1 kantoor.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
Dan kan je dat vacumeren en met de zeepsop spuit ook wel zelf toch?elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoewel enigszins off-topic maar toch ook weer niet; het is wel afhankelijk van een aantal factoren natuurlijk in hoeverre je het zelf gaat doen of door een ingehuurde kracht.MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:47:
[...]
Mijn eigen tijd is altijd gratis. Ik verdisconteer mijn vrije tijd niet in een uurloon. Tijd is na werken geen geld. In ieder geval niet voor mij. Moeten mensen die hier tips geven dan ook maar rekeningen gaan sturen voor alle tips die hier gegeven zijn? Anders toch wel zonde van je tijd.![]()
Ik geef iedereen die handig genoeg is en er lol in heeft groot gelijk dat ding zelf te hangen. Scheelt je bakken met geld, zeker als je dat ding uit het buitenland haalt. Enige punt van twijfel blijft garantie, maar dat is een afweging.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 28-07-2022 13:43 ]
Een L/L WP verandert niks aan de luchtvochtigheid met verwarmen in de winter. In ieder geval niet anders dan andere methodes om te verwarmen.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:42:
@Nism0 ja boven verwarmen we echt incidenteel.
@nMad Ik zat ook te denken aan een alleen-beneden oplossing en boven dan toch de cv ketel als het moet voor boven. Ik maak me wel zorgen wat een airco nou in mijn geval betekent voor de luchtkwaliteit en vooral luchtvochtigheid in mijn woonkamer met raampje open ventilatie. Ik ben geen fan van droge lucht, vooral niet in de winter binnen.
Wil je echter met een l/l warmtepomp oplossing dan niet liever in zijn geheel vh gas af?
Met een airco lever je wat comfort in tov CV. Ik denk dat iedereen dat wel kan bevestigen. Maar als je niet een al te gevoelig beestje bent dan kan je best wel een klein beetje luchtverplaatsing en geluid hebben.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:42:
@Nism0 ja boven verwarmen we echt incidenteel.
@nMad Ik zat ook te denken aan een alleen-beneden oplossing en boven dan toch de cv ketel als het moet voor boven. Ik maak me wel zorgen wat een airco nou in mijn geval betekent voor de luchtkwaliteit en vooral luchtvochtigheid in mijn woonkamer met raampje open ventilatie. Ik ben geen fan van droge lucht, vooral niet in de winter binnen.
Wil je echter met een l/l warmtepomp oplossing dan niet liever in zijn geheel vh gas af?
Vorig jaar 1650 betaald voor een zelfde soortige setup 3.5zs-w met 6 meter leiding_eLMo_ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:48:
€2300 hier voor een een MHI SRK50ZS-W (5kW) single split, gemonteerd en alles inclusief 4 meter leiding en muurbeugel. Geen condenspomp / wifi ofzo. Stroompunt zelf verzorgd.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De lucht wordt droger bij koelen, niet bij verwarmen dat is de grootste onzin.Nism0 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:46:
[...]
Met een airco lever je wat comfort in tov CV. Ik denk dat iedereen dat wel kan bevestigen. Maar als je niet een al te gevoelig beestje bent dan kan je best we een klein beetje luchtverplaatsing en geluid hebben.
Onderaan de streep is dit een oplossing die je binnen een paar weken hebt hangen voor de fractie van de l/w prijs (inc radiatoren etc.).
En ja, de lucht wordt droger.
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 28-07-2022 13:50 ]
Ik ging van 1300m3 naar 200m3 (SWW + paar kamers nog op gas verwarmen), dus het kan hard gaan.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:03:
@nMad verwacht jij echt zóveel gasproductie, echt 80-90 procent? Is dat realistisch in het algemeen of is er bij jou iets speciaals dat dat zo hoog is?
Wat wij als mens ervaren is de relatieve luchtvochtigheid. Bij koelen wordt de afgekoelde lucht juist vochtiger (bij 100% condenseert het vocht). Maar omdat de lucht weer opwarmt tot kamertemperatuur wordt deze netto steeds droger. Je huis lekt continue kou naar buiten, zolang de airco koud genoeg is heb je condensatie en wordt er vocht uit de lucht gehaald.revolution-nl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:49:
[...]
De lucht wordt droger bij koelen, niet bij verwarmen dat is de grootste onzin.
Ja hele dure hobby.Nism0 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:31:
[...]
Je wil verwarmen op 4 slaapkamers, 1 woonkamer en 1 kantoor.
Dat zou ik je niet aanraden. Wij verwarmen niet op de 1e en 2e verdieping.
Koop dan desnoods een IR paneel voor incidenteel vervarmen op de bovenverdiepingen.
Het hele huis warmstoken is een dure hobby.
Lucht wordt hier helemaal niet droger (ventileren is key). Comfortverlies zit alleen in het feit dat je geen stralingswarmte ervaart en je meer moeite moet doen grote ruimtes egaal warm te krijgen en geluid van de ventilator als je daar gevoelig voor bent (ik dus). En niet te vergeten, je toilet is koud, je moet eventueel voor je badkamer een oplossing vinden (al heb ik daar afgelopen winter niet gestookt). Vorstvrij houden van garage/schuur kan een probleem zijn.Nism0 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:46:
[...]
Met een airco lever je wat comfort in tov CV. Ik denk dat iedereen dat wel kan bevestigen. Maar als je niet een al te gevoelig beestje bent dan kan je best wel een klein beetje luchtverplaatsing en geluid hebben.
Onderaan de streep is dit een oplossing die je binnen een paar weken hebt hangen voor de fractie van de l/w prijs (inc radiatoren etc.).
En ja, de lucht wordt droger.
Off topic, maar als je voor nu afziet van een warmtepomp l/w, is een wpb voor het warm water geen oplossing voor nu dan?MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:18:
[...]
Lees net toevallig dit: https://www.rtlnieuws.nl/...epanelen-tekort-omvormers
Ik zou maar snel zijn met je L/L want daar verwacht ik hetzelfde. Ben zelf na 8 maanden zoeken naar een installateur voor L/W gestopt. Als mijn ketel voor warm water kapot gaat, hang ik er maar gewoon 1 terug voor die 400m3 gas per jaar.
Mijn mening. Als je L/W kan ..... doen! 1 nadeel dan weer, koelen is fors minder, lees slecht of je moet met fancoils gaan werken.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
Ik schrijf toch dat ik nergens een installateur kan vinden. Zelfs normale loodgieters verzuipen in het werk. Keteltje werkt nog en dan zie ik wel weer.Sjamo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:26:
[...]
Off topic, maar als je voor nu afziet van een warmtepomp l/w, is een wpb voor het warm water geen oplossing voor nu dan?
Met subsidie wanneer geinstalleerd door installateur, en ik heb geen verstand van l/w warmtepompen, maar scheelt dat geen benodigd vermogen voor warm water wanneer je straks toch over gaat?
Ik was zelf ook ooit loonslaaf en zo ervaarde ik dat ook.renzo4000 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:39:
[...]
Hoewel enigszins off-topic maar toch ook weer niet; het is wel afhankelijk van een aantal factoren natuurlijk in hoeverre je het zelf gaat doen of door een ingehuurde kracht.
- ben ik handig genoeg om het zelf te doen? is het allemaal veilig en onder garantie?
- hoeveel (vrije) tijd kost mij dat dan? (voor de goede orde, mijn vrije tijd is mij meer waard dan het uurloon wat ik daar tegenover zou stellen)
Alleen al obv die twee vragen ben ik er al snel uit, lekker laten installeren door de professional. Kijk, als je handig bent en je vindt het niet erg je vrije tijd er voor op te offeren dan is dat natuurlijk helemaal goed.
Je hebt het over minachtig doen terwijl je zelf roept: "denk dat de gemiddelde installateur door krapte ondertussen makkelijk als zelfstandige meer verdient dan de gemiddelde loonslaaf met een HBO opleiding."
Iets met "pot verwijt de ketel"...
Het zijn nu de gloriedagen voor de meeste ZZP-ers, helemaal in de installatie/bouwtechniek, ik gun ze dat ook van harte (ik hoop alleen maar voor ze dat ze verstandig zijn en buffers opbouwen ipv "boven stand gaan leven". Maar we weten allemaal dat na een hoogconjuctuur weer een neerwaartse spiraal optreedt. Mag jij raden welke beroepsgroep weer als eerste aan piepen is ...
Wpb's zijn bijna plug en play, dus bij een beetje voorbereiding in een paar uurtjes gepiept. Ik dacht dat dat bij een warmtepomp l/w anders was, maar blijkbaar dus niet.MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:29:
[...]
Ik schrijf toch dat ik nergens een installateur kan vinden. Zelfs normale loodgieters verzuipen in het werk. Keteltje werkt nog en dan zie ik wel weer.
Eerst inlezen aub. Iets met COP enzo. Je argument klopt niet. Altijd goedkoper dan met gas, met of zonder panelen.Nism0 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:34:
Vergeet niet dat het stroomverbruik (afhankelijk van je woning) van L/W vors kan zijn. De huidige stroomprijs is 0,552 /kWh. Ook al heb je panelen, wel iets om over na te denken.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 14:37 ]
Klopt prima.MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:36:
[...]
Eerst inlezen aub. Iets met COP enzo. Je argument klopt niet. Altijd goedkoper dan met gas, met of zonder panelen.
vergeet niet dat salderen er over 2 jaasr mee stop ( word afgebouwd ) dan gaat dit niet zomaar op zeker omdat in de winter bij verwarmen er veel minder zon is.socrates013 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:45:
Bedankt mensen
[ Voor 25% gewijzigd door Maxwp op 28-07-2022 15:09 ]
Een accu gaat in de winter ook weinig uithalen. De stroom die opgewekt word verbruik je dan al gelijk.Maxwp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:04:
[...]
vergeet niet dat salderen er over 2 jaasr mee stop ( word afgebouwd ) dan gaat dit niet zomaar op zeker omdat in de winter bij verwarmen er veel minder zon is.
als je in de winter ( sneeuw en zware bewolking kan je het al vergeten ) je stroom ovedag uit zon wilt halen om te verwarmen moet je de installatie X factor overbemeten of overgaan op een accu ( en dan nog )
edit
dan nog met de huiidge gas prijzen zou je die L/L installatie er waarschijnlijk aan gas besparing er al binnen paar jaar mee hebben terug verdiend en daarna houd je over.
dus ook zonder panelen is dit een verstandige keuze.
ook minder verlies van de cv leidingen in de muren kruipruimte etc.
je verwarmt nu alleen daar precies waar het nodig is en niet meer.
dus overal ook daar nog een stuk effictentie slag boven dat een l/l met cop 4 a 5 zoveel zuiniger is dan een cv met de huidige prijzen.
[ Voor 5% gewijzigd door FietsFanaat33 op 28-07-2022 15:14 ]
No shit sherlock, het gaat erom dat de stelling wordt gedeponeerd dat bij verwarmen een L/L de lucht droger maakt dan een andere warmtebron, dat is onzin. Maargoed... er wordt inmiddels wel meer geroeptoetert in dit topic..Martin7182 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Wat wij als mens ervaren is de relatieve luchtvochtigheid. Bij koelen wordt de afgekoelde lucht juist vochtiger (bij 100% condenseert het vocht). Maar omdat de lucht weer opwarmt tot kamertemperatuur wordt deze netto steeds droger. Je huis lekt continue kou naar buiten, zolang de airco koud genoeg is heb je condensatie en wordt er vocht uit de lucht gehaald.
Bij verwarmen stijgt de temperatuur en wordt de lucht daardoor ook droger.
COP 4 voor een goede warmtepomp is zeker haalbaar. Dit betekend dat je voor 1 m3 gas 2 kWh nodig hebt.Nism0 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:51:
[...]
Klopt prima.
Duurder dan gas? Dat zeg ik niet.
grappig dat je stelling 1 direct onderuit haalt met stelling 2, een accu kan in de winter ook van nut zijn, er zijn in de winter dagen genoeg dat ik teruglever.FietsFanaat33 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:10:
[...]
Een accu gaat in de winter ook weinig uithalen. De stroom die opgewekt word verbruik je dan al gelijk.
Maar idd is electrisch altijd beter dan met gas. Eind februari op een zonnige dag wek je toch weer best wat kWh op.
Wat heeft je opmerkingen dan voor toegevoegde waarde? Je gaat meer stroom verbruiken en minder gas (onder aan de streep fors goedkoper). Ja en? Zal al mij liggen maar daar kan niemand wat mee. Als ik elektrisch ga rijden tank ik geen benzine. Ja en dus ga je ....... Enige toelichting lijkt me wenselijk als je zoiets plaatst.Nism0 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:51:
[...]
Klopt prima.
Duurder dan gas? Dat zeg ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 15:26 ]
[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2022 07:45 ]
Ik begrijp dit niet geheel als reactie op mijn post.space-one schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:16:
[...]
COP 4 voor een goede warmtepomp is zeker haalbaar. Dit betekend dat je voor 1 m3 gas 2 kWh nodig hebt.
Straks betaal ik bij GC ongeveer 1,96 voor gas en 0,48 voor stroom overdag. Conclusie een warmtepomp is t.o.v gas is de helft goedkoper.
Dan vraag je de volgende keer om toelichting als je vind dat het niet duidelijk is.MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:20:
[...]
Wat heeft je opmerkingen dan voor toegevoegde waarde? Je gaat meer stroom verbruiken en minder gas (onder aan de streep fors goedkoper). Ja en? Zal al mij liggen maar daar kan niemand wat mee. Als ik elektrisch ga rijden tank ik geen benzine. Ja en dus ga je ....... Enige toelichting lijkt me wenselijk als je zoiets plaatst.
Je post is nietszeggend is misschien zelfs misleidend omdat het nogal logisch is dat de electrakosten toenemen maar dat je de gasrekening wegspeelt wat altijd een kostenvoordeel met zich meebrengt door de SCOP.Nism0 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:29:
[...]
Ik begrijp dit niet geheel als reactie op mijn post.
Wat ik enkel aangeef is dat als bijvoorbeeld de woning niet geschikt is dat je een flinke toename in stroomkosten kan verwachten. Dit afgewogen tegen je investering kan dan best wel eens tegenvallen.
Laten we het maar weer over L/L hebben hier.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 28-07-2022 15:36 ]
Misleidend, onzin. Als je 14K investeerd in L/W en vervolgens maar een kostenbesparing ziet van ongeveer 50% dan ben je niet blij. Lijkt mij dat ik dat niet hoef uit te leggen, maar ok. Kijk naar de prijs van stroom, beoordeel je situatie en maak je berekeningen. Thats all.revolution-nl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:35:
[...]
Je post is nietszeggend is misschien zelfs misleidend omdat het nogal logisch is dat de electrakosten toenemen maar dat je de gasrekening wegspeelt wat altijd een kostenvoordeel met zich meebrengt door de SCOP.
Zonder direct op de hele post te reageren: Die 7kW is warmte niet stroom vraag als ik je post goed leesRnB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:30:
We zijn voornemens om van de winter offertes op te vragen voor een multi-split of meerdere single-split units.
Op dit moment zijn we ons nog aan het oriënteren en aan het inlezen. Nu kwam ik dit topic tegen en misschien kan ik al schop in de juiste richting krijgen.
De TS heb ik doorgenomen en dat was wel even slikken wat er allemaal nog bij komt kijken. Vooral dat we dus niet zomaar blind van de offertes uit moeten gaan (want al snel overbemeten).
Ook het verschil met multisplit of meerdere split vanwege het pendelen van de units, lijkt me wel belangrijk om mee te nemen.
Het plan is om in ieder geval de leefruimte en onze slaapkamer van een unit te voorzien. Als de meerprijs voor een derde unit voor een kantoor of kinderkamer meevalt, dan pakken we die mee.
De leefruimte heeft een inhoud van ruim 130m3 en heeft een L vorm.
De slaapkamer heeft een inhoud van 53m3 en heeft een rechthoekige vorm.
Om te koelen zou ik dan de volgende vermogens moeten hebben:
- 5,2kW voor de leefruimte (130m3*40)
- 2,65kW voor de slaapkamer (53m3*50)
Dat maakt dan 7.85kW voor beide ruimtes. Nu ik dit terug lees, is dat overigens wel bizar. Hoe ga ik dit in de meterkast voor elkaar krijgen?
Om te verwarmen zou ik de volgende vermogens moeten hebben:
- 1,28kW ((22m3 * 12 * 8)/1650)
Zonder alle gegevens ingevuld te hebben (want niet aanwezig), kom ik bij de warmteverliesberekening op bouw-energie.be uit op een warmtevraag van 6,88kW. Dat lijkt totaal niet op wat ik even snel heb berekend.![]()
Omdat we zowel willen koelen, als willen verwarmen zullen we moeten kijken naar de A-merken (Mitsubishi en Daikin). Als de meerprijs niet enorm is, zou ik een goede app wel waarderen. Misschien een integratie met Tado (ik heb gezien dat ze een slimme Aircobediening hebben) zou ook wel fijn zijn.
Ook zijn wij geen klussers. We kunnen wel het een en ander, maar omdat we het altijd ook goed willen hebben, laten we dit soort zaken doen door professionals.
Stel wij gaan morgen een aantal offertes opvragen, wat zijn jullie tips & tricks, ervaringen, etc?
Helemaal geen slecht betaalde baan(maar uiteraard nooit genoegMartin7182 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:59:
[...]
Heb je zo'n slecht betaalde baan dan, dat de installateur per uur meer kost?
Hoewel ik ook handig ben, heb ik de installatie toch maar uitbesteed; scheelt tijd en gereedschap voor b.v. de muurdoorvoer. Bovendien denk ik dat apart af-STEK-en duurder is dan wanneer je dat combineert met de installatie. Maar misschien nog het belangrijkste: bij problemen is 1 loket wel zo handig en bespaart ook weer veel tijd.
Edit: bij mij scheelde het maar €500. Daar hoefde ik dus niet zo lang over na te denken
Klopt, maar ik neem het risicoServee schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:02:
[...]
Zodra het elektrotechnisch of mechanisch is kan dat zeker maar gaszijdige storingen bv een defecte compressor mag je niet zelf repareren en doorgaans zijn dit de duurste onderdelen die je wel graag wilt claimen indien van toepassing en het claimen word dan wel lastig zonder erkende installateur zeker bij Daikin.
Het is natuurlijk een afweging die je maakt,Martin7182 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:24:
[...]
Je hebt duidelijk mijngemist, of iets te lange tenen.
Maar de kern achter dit geintje is natuurlijk wel dat je eigen tijd niet gratis is. Of het moet je hobby zijn om airco's te installeren. Zo maakt iedereen zijn eigen keuze en daar is niets mis mee.
Schroefjes is ouderwets man!Maxwp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:12:
[...]
heb je naderhand ook altijd schroefjes over? ;-)
Ik had m’n mond moeten houden denk ikRol-Co schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:34:
[...]
Dan kan je dat vacumeren en met de zeepsop spuit ook wel zelf toch?
Verbruik je nu slechts 264 m3 gas in een jaar?RnB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:30:
Om te verwarmen zou ik de volgende vermogens moeten hebben:
- 1,28kW ((22m3 * 12 * 8)/1650)
[ Voor 102% gewijzigd door GermanPivo op 28-07-2022 16:16 ]
Dat suggereert @Nism0 misschien, maar ik had niet door dat jij metrevolution-nl schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:15:
[...]
No shit sherlock, het gaat erom dat de stelling wordt gedeponeerd dat bij verwarmen een L/L de lucht droger maakt dan een andere warmtebron, dat is onzin. Maargoed... er wordt inmiddels wel meer geroeptoetert in dit topic..
eigenlijk bedoelde:De lucht wordt droger bij koelen, niet bij verwarmen
Omdat je koelen erbij betrok dacht ik dat je iets over verwarmen vs. koelen aan het roepen wasBij verwarmen met een airco wordt de lucht net zo droog als met een CV
Tsja, die afweging is altijd moeilijk. L/L is natuurlijk perfect om mee te koelen en om heel snel mee te verwarmen.Anoniem: 479106 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
Daar kan ik me helemaal in vinden hoor. Als je iets uitzoekt en installeert dan doe je ook kennis op zodat de kans groter wordt dat je eventuele problemen zelf kunt oplossen. Maar bij airco's wringt daar de schoen bij mij, want bij het gas mag je niet. Als een STEK-certificaat niet zo duur was, dan had ik er allang eentjeelektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:58:
[...]
Het is natuurlijk een afweging die je maakt,
Ik vind het bijvoorbeeld fantastisch om dingen zelf te maken of op te lossen.
Daar krijg ik een goed gevoel van, ook vind ik het interessant om mijn kennis uit te breiden door nieuwe dingen op te pakken. Een airco is nieuw voor mij maar heb al het een ander op papier doorgenomen en wat YouTube filmpjes gezien en het ziet er voor mij niet ingewikkeld uit.
Neemt niet weg dat ik ook al wat dingen heb uitbesteedt zoals zonnepanelen leggen en kozijnen plaatsen.
Maar mijn tijd is ook heilig uiteraard dus dit was een kosten/baten afweging
Ah je hebt gelijk, (kilo)Watts associeer ik toch altijd automatisch met elektriciteit. Thanks.N3oC schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:40:
[...]
Zonder direct op de hele post te reageren: Die 7kW is warmte niet stroom vraag als ik je post goed leesDat zou in totaal ~1,75kW stroom betekenen bij een SCOP van 4! Van LG trekt de 7kW buitenunit ~11A (had toevallig die PDF open staan).
Nee, we hebben afgelopen 2 jaar 2050m3 en 2499m3 gas verbruikt.GermanPivo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:13:
[...]
Verbruik je nu slechts 264 m3 gas in een jaar?
Want dat rijmt niet helemaal met je keuze voor redelijk/matige isolatie in de andere formule (die je beter sowieso niet kan gebruiken)
En nu ik het weer lees, klopt dat natuurlijk van geen kant. In de maand juli of augustus is het gasverbruik alleen maar van het tap water.Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
Let hierbij wel op dat je alleen het gasverbruik voor verwarming hier invult. Dit is (ongeveer) 12 keer het gasverbruik in een maand als juli of augustus.
Wrom?
Als ge het niet meer wit neemt men pur en kitelektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:59:
[...]
Schroefjes is ouderwets man!
Ik gebruik kit of pur!
Haha, je moet dus 12 x 22 = 264m3 aftrekken van bijvoorbeeld 2499 m3.RnB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:05:
[...]
Ah je hebt gelijk, (kilo)Watts associeer ik toch altijd automatisch met elektriciteit. Thanks.
[...]
Nee, we hebben afgelopen 2 jaar 2050m3 en 2499m3 gas verbruikt.
Maar ik las het volgende in de TS:
[...]
En nu ik het weer lees, klopt dat natuurlijk van geen kant. In de maand juli of augustus is het gasverbruik alleen maar van het tap water.Dan wordt het wat lastiger berekenen verwacht ik.
Nb Voor een heel huis en Koevlaas formule is inclusief Sww.. Ik ben en blijf een voorstander van de warmte verlies berekening. Zeker als je een unit alleen bijvoorbeeld in de woonkamer hangtGermanPivo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:33:
[...]
Haha, je moet dus 12 x 22 = 264m3 aftrekken van bijvoorbeeld 2499 m3.
Dus koevlaas vul je in met 2235 m3.
Dan kom je op een kleine 11 kW nodig bij -10
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 17:49 ]
[ Voor 43% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 17:50 ]
Is het te ruim dan pakte schuim.Rol-Co schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:15:
[...]
Als ge het niet meer wit neemt men pur en kit
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 17:52 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq