Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.372.949 views

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:28
MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:46:
[...]

Nb Voor een heel huis en Koevlaas formule is inclusief Sww.. Ik ben en blijf een voorstander van de warmte verlies berekening. Zeker als je een unit alleen bijvoorbeeld in de woonkamer hangt
I know, maar dat had 'ie al gedaan en had een verkeerde waarde gepakt voor Koevlaas. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:41
GermanPivo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:56:
[...]

I know, maar dat had 'ie al gedaan en had een verkeerde waarde gepakt voor Koevlaas. ;)
Koevlaas is eigenlijk zinloos voor L/L. Heel huis inclusief sww is wat anders dan één of twee units.

Minder betalen en toch meer krijgen bij de Aldi. Heb toch echt veel te veel betaald. _O-

https://www.aldi.nl/aanbi...-2003851-1-0.article.html

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 28-07-2022 18:19 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:49
Martin7182 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:55:
Dat snap ik @elektriekert, maar echt 'verdienen' is het niet, je geeft het alleen niet uit. Als je een installateur vindt die het voor 10k doet, dan verdien je niet 10k door het zelf te doen. Is er geen installateur die het goedkoper doet, of doe je het sowieso liever zelf?
Voor de offertes die ik heb gehad ben ik nog geen ‘goedkope’ tegengekomen, ben ook nog Pietje precies dus dat helpt ook niet mee ;)
Scheelt ook dat ik nog een Pensionado in de buurt heb die hetzelfde is en maar wat graag wil meehelpen :9

• elektriekert
Rol-Co schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Wrom?
Zo heb ik mijn wp ook gedaan, niet heel ingewikkeld met voorgevulde units.
Het ging me om het feit dat het ‘strafbaar’ is. Niet dat iemand dat nou meteen zou melden.
Koppeling flaren heb ik nog nooit gedaan maar ziet er niet moeilijk uit. Koperen leiding solderen heb ik wel met waterleidingen gedaan (hier de hele badkamer indeling omgegooid en leidingen verlegd) .

Maar voor die paar honderd euro wil ik het dan nog wel volgens de regels laten doen, is er een lekkage dan kan de STEK monteur het oplossen.

Enerzijds is het wel jammer dat de regelgeving alles dicht timmert, anderzijds is het wel weer jammer voor degene die wel handig zijn en iets kunnen maken zoals vereist.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Hoe zou de lucht bij verwarmen met een airco droger kunnen worden dan met radiatoren of VVW? Dat kan fysisch helemaal niet. Waar zou dat water moeten blijven dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 28-07-2022 18:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Sjamo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:26:
En ik heb geen verstand van l/w warmtepompen, maar scheelt dat geen benodigd vermogen voor warm water wanneer je straks toch over gaat?
Maar heel weinig. Ik heb laatst nog uitgerekend dat het ca 250W (thermisch) scheelt op het benodigd vermogen van je warmtepomp. Maakt dus meestal voor de keuze van de WP niet uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:14
Andrehj schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Hoe zou de lucht bij verwarmen met een airco droger kunnen worden dan met radiatoren of VVW? Dat kan fysisch helemaal niet. Waar zou dat water moeten blijven dan?
Los van de gebruikte techniek gaat het om relatieve vochtigheid. Die daalt bij stijgende temperatuur terwijl het water op zijn plaats blijft, het lijkt wel magie ;)

• Andrehj
Martin7182 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:00:
Los van de gebruikte techniek gaat het om relatieve vochtigheid. Die daalt bij stijgende temperatuur terwijl het water op zijn plaats blijft, het lijkt wel magie ;)
Ja, uiteraard. Dat snapt iedereen hier wel. Maar daarbij maakt de gebruikte verwarmingstechniek niks uit.
(Tenzij je open vuur gebruikt, daarbij komt wel veel water vrij, maar dat is wel erg middeleeuws).

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:18
Andrehj schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Dat kan dus blijkbaar niet. Is een misvatting van mij.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
*knip*, wat heeft een thuisaccu te maken met een lucht-lucht warmtepomp?

[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2022 08:08 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Het ging me om het feit dat het ‘strafbaar’ is. Niet dat iemand dat nou meteen zou melden.
Koppeling flaren heb ik nog nooit gedaan maar ziet er niet moeilijk uit. Koperen leiding solderen heb ik wel met waterleidingen gedaan (hier de hele badkamer indeling omgegooid en leidingen verlegd) .

Maar voor die paar honderd euro wil ik het dan nog wel volgens de regels laten doen, is er een lekkage dan kan de STEK monteur het oplossen.

Enerzijds is het wel jammer dat de regelgeving alles dicht timmert, anderzijds is het wel weer jammer voor degene die wel handig zijn en iets kunnen maken zoals vereist.
Je mag al heel veel zelf doen, alleen zijn die gassen nogal slechtt voor het milieu, en dus willen ze beun de haas er met zijn vingers van af houden.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:32:
[...]

En die zullen ook nooit betaalbaar worden.
Trouwens, een batterij van een paar duizend kWh (ja, zo groot moet dat dan zijn) neemt je halve huis in beslag.
In de tuin jongen. Alles voor het klimaat en de besparing. :+

Volgens mij zijn ze wel bezig met plannen om electrische auto's als overschot batterijen/buffer te gebruiken. Als straks iedereen zo'n ding rijdt kan dat wel wat zijn. Niet iedereen rijdt immers zijn accu iedere dag leeg. Maar in de winter schiet dat ook weer niet op. Volgens mij is er maar 1 oplossing......kernenergie (helaas met afval).

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Je mag al heel veel zelf doen, alleen zijn die gassen nogal slechtt voor het milieu, en dus willen ze beun de haas er met zijn vingers van af houden.
Van de week was hier iemand waarbij de Stek monteur de oude vulling zo de lucht in liet ploefen. Ja ja vakmannen. :'(

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:52:
[...]

In de tuin jongen. Alles voor het klimaat en de besparing. :+

Volgens mij zijn ze wel bezig met plannen om electrische auto's als overschot batterijen/buffer te gebruiken. Als straks iedereen zo'n ding rijdt kan dat wel wat zijn. Niet iedereen rijdt immers zijn accu iedere dag leeg. Maar in de winter schiet dat ook weer niet op. Volgens mij is er maar 1 oplossing......kernenergie (helaas met afval).
De aarde laten doorwarmen dan hebben we helemaal geen verwarming meer nodig en koelen op basis van opbrengst panelen in de zomer :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic alstublieftdankuwel

Wise enough to play the fool

• MotorBeast
Servee schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:56:
[...]

De aarde laten doorwarmen dan hebben we helemaal geen verwarming meer nodig en koelen op basis van opbrengst panelen in de zomer :+
_O-

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48
In de TS staat dat er "wordt gewerkt" aan een lijst met installateurs waar mensen goede ervaringen mee hebben, is die ondertussen al ergens of is de TS recenter dan gedacht? (Ik ben op zoek naar een bedrijf in de omgeving van Arnhem, suggesties zijn welkom)

• Detmer
  • Laatst online: 22:48

Detmer

Professioneel prutser

dunedanh schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:16:
In de TS staat dat er "wordt gewerkt" aan een lijst met installateurs waar mensen goede ervaringen mee hebben, is die ondertussen al ergens of is de TS recenter dan gedacht? (Ik ben op zoek naar een bedrijf in de omgeving van Arnhem, suggesties zijn welkom)
Ik zit ook omgeving Arnhem, dus waarschijnlijk komen we bij dezelfde bedrijven uit ongeveer. Ik heb vooral via Google gezocht naar bedrijven met goede reviews. 20+ 4,5* of meer geeft al een goede indicatie voor mij :) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• elektriekert
Tommie12 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Precies!
Wel jammer dat ik de afgelopen maanden al een paar keer heb gelezen dat een STEK monteur het zo in de atmosfeer liet verdwijnen :')

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Precies!
Wel jammer dat ik de afgelopen maanden al een paar keer heb gelezen dat een STEK monteur het zo in de atmosfeer liet verdwijnen :')
Gewoon melden, dan is hij dat certificaat zo weer kwijt.

https://www.ilent.nl/onde...fluoreerde-broeikasgassen

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:59
In Duitsland heb je ook tweakers, en deze menee legt eens mooi uit hoe dat kan met een llwp
YouTube: DIY Heizung: Günstige Alternative zur Wärmepumpe für den Altbau

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MotorBeast
Detmer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Ik zit ook omgeving Arnhem, dus waarschijnlijk komen we bij dezelfde bedrijven uit ongeveer. Ik heb vooral via Google gezocht naar bedrijven met goede reviews. 20+ 4,5* of meer geeft al een goede indicatie voor mij :) .
Waarom omgeving? Mijn installateur zat ruim 100 km verderop. Hier in de regio was ik voor dezelfde config bijna €1000,- meer kwijt. Ik heb destijds bij Climasense gekocht. Naam via oude topic gekregen. Die was toen bijna huisleverancier. 8) Weet alleen niet of ze nu nog zo goed zijn. Sowieso worden hier op Tweakers weinig namen genoemd. Waarom niet? Ik zou het niet weten.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17
dunedanh schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:16:
Ik heb mijn airco's gekocht en laten installeren door Opti-cool uit Wijchen. Ze leveren erg goed werk en denken met je mee, ook als je geen recht-toe-recht-aan installatie nodig hebt weten zij wel raad mee. De reviews zijn ook louter positief. Ben alleen wel bang dat een installatie wel even kan duren.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Nou hij hangt iedergeval al ;) nog even wat kabeltjes....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8rfRZ_wSmJqYc5qhRxFbLUQXiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLCcSD0OojidGfnnCvaTJqyP.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Martin7182

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2022 08:08 ]

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-01 17:19
Vraagje, ik weet dat er eerder al gesproken is over bleeden, vooral bij Daikin Multi en warmtevraag. Waaronder @rupsen had het erover. Ik weet van Daikin dat bleeden bij warmte gebeurd om de warmte kwijt te kunnen, maar volgens mij hoort dit bij koelen niet.

Nu merk ik bij mijn multi dat er ook bleeden plaatsvind bij het koelen. Zelfs als ik mijn 5kw aan heb staan, gaat er koude over de 3,5 en 2,5.

De compressor freq is ook bijna altijd 15. 2 units tegelijk aan 17 tot 21 en 3 units tegelijk aan max rond de 30. Zelfs als het echt warm buiten is. Kan het zijn dat hij zijn druk niet kwijt kan en daarom altijd maar op 15 frq blijft draaien en de rest van de koude verdeelt? Staat er een retour niet goed open (geen idee ik roep maar wat)? Dat ze bij het installeren niet alles goed open hebben gedraaid ofzo?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• elektriekert
Voor de gene die dit leest:
Wat hierboven staat!

• elektriekert
Rol-Co schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:29:
[...]

Nou hij hangt iedergeval al ;) nog even wat kabeltjes....

[Afbeelding]
Flinke isolatie???
Of zit dat aan de buitenkant?
:+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Flinke isolatie???
Of zit dat aan de buitenkant?
:+
Nee geen, het zal toch wel een beetje koelen :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Detmer
  • Laatst online: 22:48

Detmer

Professioneel prutser

MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:16:
[...]

Waarom omgeving? Mijn installateur zat ruim 100 km verderop. Hier in de regio was ik voor dezelfde config bijna €1000,- meer kwijt. Ik heb destijds bij Climasense gekocht. Naam via oude topic gekregen. Die was toen bijna huisleverancier. 8) Weet alleen niet of ze nu nog zo goed zijn. Sowieso worden hier op Tweakers weinig namen genoemd. Waarom niet? Ik zou het niet weten.
Alles tot op bepaalde hoogte qua prijsverschil natuurlijk, maar ik steun bij voorkeur een lokale ondernemer. En mocht er een keer wat mis mee zijn is het handiger dat ze in de buurt zitten dan verder weg.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• MotorBeast
Detmer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:49:
[...]

Alles tot op bepaalde hoogte qua prijsverschil natuurlijk, maar ik steun bij voorkeur een lokale ondernemer. En mocht er een keer wat mis mee zijn is het handiger dat ze in de buurt zitten dan verder weg.
Die ervaring heb ik helaas op beide fronten niet. Wat van ver komt is lekker. :+

• Tommie12
elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Precies!
Blijkbaar is die stek certificatie dan nog te makkelijk.

• MotorBeast
Sarge_ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:58:
Vraagje, ik weet dat er eerder al gesproken is over bleeden, vooral bij Daikin Multi en warmtevraag. Waaronder @rupsen had het erover. Ik weet van Daikin dat bleeden bij warmte gebeurd om de warmte kwijt te kunnen, maar volgens mij hoort dit bij koelen niet.

Nu merk ik bij mijn multi dat er ook bleeden plaatsvind bij het koelen. Zelfs als ik mijn 5kw aan heb staan, gaat er koude over de 3,5 en 2,5.

De compressor freq is ook bijna altijd 15. 2 units tegelijk aan 17 tot 21 en 3 units tegelijk aan max rond de 30. Zelfs als het echt warm buiten is. Kan het zijn dat hij zijn druk niet kwijt kan en daarom altijd maar op 15 frq blijft draaien en de rest van de koude verdeelt? Staat er een retour niet goed open (geen idee ik roep maar wat)? Dat ze bij het installeren niet alles goed open hebben gedraaid ofzo?
Mijn Daikin duo multi draait met 2 units aan bijna altijd 14, zelfs met die tering hitte vorige week. 30 nooit. Maar ik begin dan ook niet te koelen als het pas bijvoorbeeld 26 graden binnen is. Hou het met grote hitte stabiel op 23 graden binnen. Bleeden speelt hier nooit.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:58:
[...]

Blijkbaar is die stek certificatie dan nog te makkelijk.
Niemand die er met zijn neus opstaat toch wat die monteur doet? Ja ..... wij.

• Chninkel
  • Laatst online: 04-01 14:38
[...]
Helaas lost soldeertin op door invloed van CFK's lees Freon of koudemiddel. De koper/koper koppelingen dienen hardgesoldeerd te worden met koper/fosfor staafjes. En messing/ koper verbindingen met zilver.
Om dit te solderen heb je een temperatuur nodig van zo'n 800 graden en dit bereik je alleen met zuurstof/acetyleen branderset .

• Chninkel
elektriekert schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:31:
[...]

Voor de offertes die ik heb gehad ben ik nog geen ‘goedkope’ tegengekomen, ben ook nog Pietje precies dus dat helpt ook niet mee ;)
Scheelt ook dat ik nog een Pensionado in de buurt heb die hetzelfde is en maar wat graag wil meehelpen :9
Helaas lost soldeertin op door invloed van CFK's lees Freon of koudemiddel. De koper/koper koppelingen dienen hardgesoldeerd te worden met koper/fosfor staafjes. En messing/ koper verbindingen met zilver.
Om dit te solderen heb je een temperatuur nodig van zo'n 800 graden en dit bereik je alleen met zuurstof/acetyleen branderset

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46
@elektriekert Je kan ook een opmaat gemaakt leiding set kopen met aangesoldeerde stek-koppeling.

https://i.imgur.com/pydI1ue.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-01 17:19
MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Mijn Daikin duo multi draait met 2 units aan bijna altijd 14, zelfs met die tering hitte vorige week. 30 nooit. Maar ik begin dan ook niet te koelen als het pas bijvoorbeeld 26 graden binnen is. Hou het met grote hitte stabiel op 23 graden binnen. Bleeden speelt hier nooit.
Die retour (dikke leiding) komt bij de buitenunit uit op een buisje, daar zitten geen kleppen/ventielen volgens mij. Dan kan de koude dus wel naar de andere units lekken. Alleen denk ik dan bij mijzelf als het 15 meter verderop de elementen 12 tot 15 graden maakt, lijkt het mij meer op een circulatie dan bleeden.
Ik zou wel eens willen kijken of de vloeistof en damp leidingen wel helemaal open staan en niet per ongeluk geknepen worden, maar dat durf ik niet aan. Weet niet waar ik aan ga zitten. Zal niet meer dan een imbus zijn maar toch.

Als jij het aan hebt staan, kun je dan toch eens voelen aan de verdamper bij een niet vragende unit of die wat kouder wordt of niet? Bleeden zul je zeker bij warmte hebben, want zo zijn ze ontwikkeld.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• elektriekert
MotorBeast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:00:
[...]

Niemand die er met zijn neus opstaat toch wat die monteur doet? Ja ..... wij.
Filmpje maken terwijl ie bezig is!

• elektriekert
Chninkel schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:10:
[...]

Om dit te solderen heb je een temperatuur nodig van zo'n 800 graden en dit bereik je alleen met zuurstof/acetyleen branderset
Interessant!
Hier had ik nog niet naar gezocht maar bedankt voor het delen :)

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-01 12:23
MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Van de week was hier iemand waarbij de Stek monteur de oude vulling zo de lucht in liet ploefen. Ja ja vakmannen. :'(
Ja, ik merkte het toen ik zelf het dak op kwam en het sissen hoorde; minuten lang. Hij zei nog dat het eigenlijk niet mag :(

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Deed de monteur hier ook, toen ik er wat van zei werd er gezegd:
Je denkt toch niet dat we daar tijd in steken?
_O- _O- _O-

Al moet ik zeggen dat de eerste STEK monteur die hier over de vloer kwam wél netjes overtollig koelmiddel afpompte..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MotorBeast
Glashelder schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:04:
Deed de monteur hier ook, toen ik er wat van zei werd er gezegd:

[...]

_O- _O- _O-

Al moet ik zeggen dat de eerste STEK monteur die hier over de vloer kwam wél netjes overtollig koelmiddel afpompte..
Kan aan mij liggen, maar wat is de lol? Oh nee, we hebben geen klimaat- en milieuproblematiek. :'( Zo'n installateur is gewoon zijn vak niet waardig. ;w

• Termy
  • Laatst online: 23:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Op 9/8 wordt hier de boel geïnstalleerd :D. Snellere levertijd dan gevreesd, dus dat is wel lekker.
Een Daikin 3MXM40A met daarop FTXM20R, CTXM15R en FTXM35R, van boven naar beneden. Nog een stukje zomer meepakken voor de koeling/ontvochtiging en dan (bij)verwarmen in de winter :). Ik heb m'n best gedaan om het zo minimaal mogelijk te maken. Volgens de verliesberekening zou ik iets van 5 kW nodig hebben voor het hele huis bij -10 dus dan moet 3,5 kW voor alleen de woonkamer/keuken geen probleem zijn. Nogal over moeten vechten met de installateurs want die vonden het te klein, dus hopelijk sla ik zo geen flater :X.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
MotorBeast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Kan aan mij liggen, maar wat is de lol? Oh nee, we hebben geen klimaat- en milieuproblematiek. :'( Zo'n installateur is gewoon zijn vak niet waardig. ;w
Zou er ergens melding van te maken zijn?

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-04-2024
Hi allen!

Ik ben al een tijdje aan het meelezen, maar nu wil ik er ook echt werk van maken bij ons thuis en hoop van jullie ervaring gebruik te mogen maken!

Mijn gemeente (Den Haag) biedt namelijk een subsidie aan van €4.500 als je volledig van het gas af gaat. Dat geldt ook als je gebruik maakt van een L/L warmtepomp.

Situatie
Betreft een jaren 30, 3 laags appartement met overal dubbel glas en voldoende isolatie.

Gasverbruik 1.150 m3
Ik kook al op inductie en in de keuken staat al een Quooker voor het warme en kokende water.
SWW (bad + douche) is ± 250 m3 per jaar, dus aan verwarming gebruik ik 900 m3 per jaar.

De inhoud van de vertrekken:
Woon- + eetkamer + keuken (open ruimte): 145 m3 (We denken aan Mitsubishi 5.0kw a €4.000)
Slaapkamer: 60 m3 (Mitsubishi 2.5kw a €1.800)
Slaap/werkkamer: 25 m3 (Mitsubishi 2.0kw a €1.800)
Zolder (ook in dienst als slaapkamer): 75 m3 (Mitsubishi 2.5kw a €1.800)
Badkamer staat de verwarming nooit aan

Ook moet er nog een warmtepompboiler van 200L komen op zolder, liefst een split model vanwege het geluid. Daar neem ik nu even €2.500 voor op in mijn berekening.

Nieuwe situatie voor verwarmen met COP 4 is het extra stroomverbruik (900x8/4) 1.800 Kwh = ±2.000 Kwh
Nieuwe situatie warmtepompboiler SWW is + 1.000 Kwh

Besparing
Huidige prijzen t/m 01-01-2023
Gas €1,37 x 1.150 = €1.600 + €250 vaste kosten = €1825
Extra stroomkosten van (2.000+1.000-500 overschot zon) 2.500 Kwh x €0,25 = €625

Nieuwe situatie na 01-01-2023
Gas €2,80 x 1.150 = €3.220 + €250 vaste kosten = €3.500
Extra stroomkosten van (2.000+1.000-500 overschot zon) 2.500 Kwh x €0,65 = €1.625

Dus hoe dan ook een besparing van tussen de €1.200 en €1.900 per jaar
Met een investering van €12.000 en met subsidie vanuit het rijk op de warmtepompboiler van €500 en van gemeente om helemaal van het gas af te gaan van €4.500 komt het neer op een investering van €7.000
Terugverdientijd tussen de 4 en 6 jaar is best netjes.

Eigenlijk wilde we langzaam starten met een aantal kamers en dan een winter later de ervaringen evalueren en dan pas doorpakken, maar de subsidie van de gemeente maakt dat we het nu toch overwegen alles in 1x te doen.

Hulpvragen
Denken jullie dat de airco's met dit vermogen het redden om alles voldoende warm te krijgen?

Maak ik ergens nog denkfouten in mijn berekening? Ik vind best spannend om zomaar van het gas af te gaan

In de woon- en eetkamer is de WAF erg belangrijk, daar mag het niet echt in het zicht zitten.
Nu hebben wij tussen de twee kamers een doorgang waarboven ruimte zit die we kunnen gebruiken om een ingebouwde binnenunit te laten plaatsen (denk aan wat ze bij hotels ook hebben). Het leidingwerk gaat dan wel 6,5 meter worden, maar dan is het volledig uit het zicht. Rooster aan de voorkant voor het uitblazen en rooster aan de achterkant voor de verse aanvoer. Uitblazen doet hij dan richting de eetkamer en keuken waar we het meest zitten en aanzuigen doet hij dan vanuit de woonkamer.
Denken jullie dat de warmte door de ventilatie en circulatie ook de woonkamer zal bereiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbHB4QYS-jiiwnsSqZAvDxd7VGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXO1itEvPIUzvo1OMC7O8utS.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
weebl15 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Zou er ergens melding van te maken zijn?
Stond ergens hierboven gepost. Maar dan staat zo'n mafkees weer met een stuk hout voor je deur. Bedreiging is tegenwoordig heel normaal. Maar laten we het maar ontopic houden.

@Swenn Gezien je gasverbruik lijken me de vermogens okee. Maar in je woonkamer zou ik met zo'n smalle doorgang 2 kleine units hangen ipv 1 grote van 5 in plafond. Ben bang dat je hem anders best hard moet laten blazen bij echte koude en daar word je niet blij van (en je WAF ook niet 8) ).Wellicht is daar een totaal van 4 al voldoende (warmteverliesberekening maken zie TS) Prijzen die je krijgt aangeboden zijn wel fors volgens mij, Je wordt wel mooi gematst zeg met die subsidie. Den Haag strooit weer eens met geld. :+

[ Voor 45% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2022 12:13 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Swenn schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:57:
Hi allen!

Ik ben al een tijdje aan het meelezen, maar nu wil ik er ook echt werk van maken bij ons thuis en hoop van jullie ervaring gebruik te mogen maken!

Mijn gemeente (Den Haag) biedt namelijk een subsidie aan van €4.500 als je volledig van het gas af gaat. Dat geldt ook als je gebruik maakt van een L/L warmtepomp.

Situatie
Betreft een jaren 30, 3 laags appartement met overal dubbel glas en voldoende isolatie.

Gasverbruik 1.150 m3
Ik kook al op inductie en in de keuken staat al een Quooker voor het warme en kokende water.
SWW (bad + douche) is ± 250 m3 per jaar, dus aan verwarming gebruik ik 900 m3 per jaar.

De inhoud van de vertrekken:
Woon- + eetkamer + keuken (open ruimte): 145 m3 (We denken aan Mitsubishi 5.0kw a €4.000)
Slaapkamer: 60 m3 (Mitsubishi 2.5kw a €1.800)
Slaap/werkkamer: 25 m3 (Mitsubishi 2.0kw a €1.800)
Zolder (ook in dienst als slaapkamer): 75 m3 (Mitsubishi 2.5kw a €1.800)
Badkamer staat de verwarming nooit aan

Ook moet er nog een warmtepompboiler van 200L komen op zolder, liefst een split model vanwege het geluid. Daar neem ik nu even €2.500 voor op in mijn berekening.

Nieuwe situatie voor verwarmen met COP 4 is het extra stroomverbruik (900x8/4) 1.800 Kwh = ±2.000 Kwh
Nieuwe situatie warmtepompboiler SWW is + 1.000 Kwh

Besparing
Huidige prijzen t/m 01-01-2023
Gas €1,37 x 1.150 = €1.600 + €250 vaste kosten = €1825
Extra stroomkosten van (2.000+1.000-500 overschot zon) 2.500 Kwh x €0,25 = €625

Nieuwe situatie na 01-01-2023
Gas €2,80 x 1.150 = €3.220 + €250 vaste kosten = €3.500
Extra stroomkosten van (2.000+1.000-500 overschot zon) 2.500 Kwh x €0,65 = €1.625

Dus hoe dan ook een besparing van tussen de €1.200 en €1.900 per jaar
Met een investering van €12.000 en met subsidie vanuit het rijk op de warmtepompboiler van €500 en van gemeente om helemaal van het gas af te gaan van €4.500 komt het neer op een investering van €7.000
Terugverdientijd tussen de 4 en 6 jaar is best netjes.

Eigenlijk wilde we langzaam starten met een aantal kamers en dan een winter later de ervaringen evalueren en dan pas doorpakken, maar de subsidie van de gemeente maakt dat we het nu toch overwegen alles in 1x te doen.

Hulpvragen
Denken jullie dat de airco's met dit vermogen het redden om alles voldoende warm te krijgen?

Maak ik ergens nog denkfouten in mijn berekening? Ik vind best spannend om zomaar van het gas af te gaan

In de woon- en eetkamer is de WAF erg belangrijk, daar mag het niet echt in het zicht zitten.
Nu hebben wij tussen de twee kamers een doorgang waarboven ruimte zit die we kunnen gebruiken om een ingebouwde binnenunit te laten plaatsen (denk aan wat ze bij hotels ook hebben). Het leidingwerk gaat dan wel 6,5 meter worden, maar dan is het volledig uit het zicht. Rooster aan de voorkant voor het uitblazen en rooster aan de achterkant voor de verse aanvoer. Uitblazen doet hij dan richting de eetkamer en keuken waar we het meest zitten en aanzuigen doet hij dan vanuit de woonkamer.
Denken jullie dat de warmte door de ventilatie en circulatie ook de woonkamer zal bereiken?

[Afbeelding]
Dat gaat denk ik niet heel fijn werken. Ik heb zelf meerdere kanaal installaties geplaatst (met en zonder additionele Airzone regeling per ruimte) en je moet dan echt zorgen dat je in beide vertrekken een uitblaas- en aanzuigrooster hebt. Aanzuigen doe je ook het liefst op kniehoogte en niet aan het plafond. Met de uitblaas één kant op krijg je echt ook maar één van de ruimtes goed warm.

Hou er ook rekening mee dat die kanaalunits van 5 en 6kW echt enorm lomp groot zijn. Dat kan nog wel eens krap worden in deze doorgang. Je bent dan denk ik beter af met 2x een 2,5Kw unit. Zorg er dan ook voor dat je het uitblaastraject echt100% end-to-end geisoleerd hebt (tot de muurdoorvoer/roosterschoen aan toe), want bij koelen worden de kanalen/slangen zonder isolatie echt zeiknat.

Tot slot nog even mbt je warmtepompboiler. Ik heb bij mn vader een monoblock model geplaatst. Als je maar geluids-geisoleerde aan- en afvoerslangen gebruikt hoor je dat ding vrijwel niet (de compressor zit volledig ingepakt in isolatie én hij draait maar 1-2 uur na het douchen). Als je er niet tegenaan slaapt zou ik niet persé voor een veel duurdere split gaan.

All-electric.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:25
Sarge_ schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:58:

Volgens mij hebben veel multisplits hier last van en is het niet om warmte kwijt te kunnen maar simpelweg omdat het systeem niet kan voorkomen dat er ook wat naar de binnenunits lekt die uit staan.Ik heb het niet getest maar vermoed dat er hier bij koelen ook wel wat bij de uitstaande units terecht komt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Tommie12
MotorBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:59:
[...]

En waar zie je de compressorfrequentie?
Ik heb het in de onecta app nog niet gevonden?

Verwijderd

Vandaag zijn bij ons 2 split units geïnstalleerd in onze nieuwbouwwoning. Eentje in de slaapkamer en de ander in de woonkamer, beide buitenunits aan de gevel.

Wat mag ik er van verwachten? Slaapkamer van 18m2 met rolluiken heeft nu de Toshiba RAS-B10J2KVSG (binnenunit) en RAS-10J2AVSG(buitenunit) met 2.5kW koelvermogen. Hij staat nu een paar uur aan op auto en 17 graden. Maar de kamer zakt maar lastig onder de 20 graden. De luchtstroom voelt wel koud aan.

Ik had verwacht dat ik deze slaapkamer met gemak op 17-18 graden zou krijgen binnen een uur. Moet ik mijn verwachtingen bijstellen?

• Tommie12

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2022 08:09 ]

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:28:
Vandaag zijn bij ons 2 split units geïnstalleerd in onze nieuwbouwwoning. Eentje in de slaapkamer en de ander in de woonkamer, beide buitenunits aan de gevel.

Wat mag ik er van verwachten? Slaapkamer van 18m2 met rolluiken heeft nu de Toshiba RAS-B10J2KVSG (binnenunit) en RAS-10J2AVSG(buitenunit) met 2.5kW koelvermogen. Hij staat nu een paar uur aan op auto en 17 graden. Maar de kamer zakt maar lastig onder de 20 graden. De luchtstroom voelt wel koud aan.

Ik had verwacht dat ik deze slaapkamer met gemak op 17-18 graden zou krijgen binnen een uur. Moet ik mijn verwachtingen bijstellen?
Zolang het vanavond maar genoeg zakt. Met zon vol op de woning (plat dak?) is het wat lastiger natuurlijk. Wellicht volgende keer eerder laten starten (in de ochtend al), dan kan het systeem het makkelijker op temperatuur houden.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Zit ook niet in de app. Via je browser http://192.168.1.194/aircon/get_sensor_info Wel jouw ip invullen.

En ik lees het middels een script in Domoticz iedere minuut uit.

Edit: weet niet of het werkt met de nieuwe modellen aangezien Daikin zo aardig is geweest een en ander behoorlijk dicht te timmeren. Cloud enz. :'(

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2022 18:47 ]

• MotorBeast
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:28:

Waarop ben je gestart? 25 graden of zo? Wat dacht je van het feit dat je muren lekker warmte afstralen.Dat is dus precies de reden dat ik zoveel mogelijk de temperatuur op 22 graden te houden en niet adhoc koel, lees pas aanzetten als het bijvoorbeeld al 25 graden of meer binnen is. Buiten dat is 17 graden een in mijn ogen totaal ongezonde temperatuur. Als je in de zomer het lekker op 22 graden houdt is het koel genoeg. Zeker als het buiten boven de 30 graden komt.

• Tommie12
MotorBeast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Zit ook niet in de app. Via je browser http://192.168.1.194/aircon/get_sensor_info Wel jouw ip invullen.

En ik lees het middels een script in Domoticz iedere minuut uit.

Edit: weet niet of het werkt met de nieuwe modellen aangezien Daikin zo aardig is geweest een en ander behoorlijk dicht te timmeren. Cloud enz. :'(
Het lukt. Ik zie het wat wisselen tussen 14, 17 en 21. Er wordt momenteel gekoeld in 3 kamers.

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:40:
[...]

Het lukt. Ik zie het wat wisselen tussen 14, 17 en 21. Er wordt momenteel gekoeld in 3 kamers.
Bijzonder dat het jou wel lukt want volgens mij zijn alle nieuwe geleverde modellen cloud only en daarmee is het volgens mij niet mogelijk om die data uit te lezen. Wellicht heb jij nog een oude WiFi module want daarmee kan het wel gewoon nog.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Tommie12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:40:
[...]

Net aangezet waarschijnlijk? Als de boel op temperatuur is komt hij als goed is vanzelf laag en stabiel. Hoe lager, hoe zuiniger, ook in de winter. DE reden dat ik altijd probeer de temperatuur in huis zo stabiel mogelijk te houden. In de zomer 22/23 graden, winter 19 (nacht/ochtend) 20 (einde middag)/21 graden (na 20.00 uur). Verder vind ik het ook het comfortabelst. Geen keihard geblaas van de units en voelt zeker in de winter het aangenaamst vind ik. Andere hebben hier een andere mening maar ik volg de kennis over warmtepompen uit het L/W topic.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2022 19:56 ]

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Bijzonder dat het jou wel lukt want volgens mij zijn alle nieuwe geleverde modellen cloud only en daarmee is het volgens mij niet mogelijk om die data uit te lezen. Wellicht heb jij nog een oude WiFi module want daarmee kan het wel gewoon nog.
Vroeger was niet alles beter, wel sommige dingen (zegt de 50 plusser :+ ).

Gewoon ruk dat het eruit gehaald is. Ik stuur alles lokaal aan met Domoticz en lees het daarmee ook uit.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2022 19:58 ]

• Tommie12
Servee schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Geleverd en geplaatst in Mei van dit jaar.

2 stylish wandmodellen die wifi ingebouwd hebben, en 2 vloermodellen waar de wifi module apart ingestoken is.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Geleverd en geplaatst in Mei van dit jaar.

2 stylish wandmodellen die wifi ingebouwd hebben, en 2 vloermodellen waar de wifi module apart ingestoken is.
Verbruik kan je ook uitlezen. Moet ik ff zoeken naar de code.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Vroeger was niet alles beter, wel sommige dingen (zegt de 50 plusser :+ ).

Gewoon ruk dat het eruit gehaald is. Ik stuur alles lokaal aan met Domoticz en lees het daarmee ook uit.
Nou blijkbaar is er toch een opening anders zou @Tommie12 dat niet kunnen uitlezen ga dit weekend ff testen als ik weer thuis ben.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Verbruik kan je ook uitlezen. Moet ik ff zoeken naar de code.
Daikin airco commandos vond ik in dit topic

http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_week_power
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_day_power
http://192.xxx.xx.xxx/common/basic_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_model_info

/aircon/get_model_info provides model informarion
/aircon/get_control_info request all current status parameters
/aircon/set_control_info Main Uri to set status parameters (control almost all)
/aircon/get_sensor_info
/aircon/get_week_power Provides weekly and today runtime information (in mn)
/aircon/get_year_power Provides year and today runtime information

uitgetest op de Daikin Pefera FTXM35N

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=3

http://192.168.xx.xxx/common/basic_info
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=1_2_51,rev=D3A0C9F,pow=1,err=0,location=0,name=%57%6f%6f%6e%6b%61%6d%65%72, icon=0,method=polling,port=30050,id=dolby,pw=dxmxve85,lpw_flag=0,adp_kind=3,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,
led=1,en_setzone=1,mac=706655991179,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_model_info
ret=OK,model=10F5,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,
land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,
en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=7,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0

Daikin FTXM35R/RXM35R

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-01 16:55
Vandaag is de Daikin Perfera FTXM25R geïnstalleerd op zolder. Deze ruimte is in gebruik als sportruimte en kantoor.

De binnenunit. Slechts 0,5 cm over aan beide kanten tussen de betonnen balken.
Bewust stukje over deurkozijn laten steken zodat er meer ruimte is aan de bovenkant. Anders zou hij erg op gesloten komen te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONxTJdi-hqXgXfgrU6gKowfqOAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bEbGwVt6gZn56x2CjpY4XcD.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte zelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyDG7iXRsr1QlzZJfIUxakhlzBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlZMuvfiIv8ShMxQo2ftPRv5.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant van de muur waar de binnenunit aan hangt, koelleidingen gaan hier naar boven toe door dakdoorvoer. Zolder heeft deels plat dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkfpjNmxb2wkG35WAyApGagVIrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AApSyFzTa49vJDYtbJEpj4tc.jpg?f=fotoalbum_large

Condensafvoer helemaal om het trapgat heen om zonder een condenswaterpomp toe te kunnen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XaSxwggBYu9TeWp64-jFJP4hEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxGveVVzgWB0Nr5OQsnpHG4S.jpg?f=fotoalbum_large

Erg blij mee. Is nu nog lekker aan het koelen :*) Geluid valt heel erg mee vind ik.

Vind het design niet erg mooi eerlijk gezegd. Mijn ouders hebben de Daikin Stylish in de woonkamer hangen, deze vind ik wel echt wat aantrekker qua uiterlijk.

Edit:
Zie nu ook dat de Stylish in het zwart geleverd kan worden. Was wel wat mooier geweest achteraf..

Edit2:
Maar de Stylish is weer 2 cm breder dan de Perfera, dus dat had niet gepast tussen de betonnen balken :P

[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 29-07-2022 20:21 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:07:
[...]

Daikin airco commandos vond ik in dit topic

http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_week_power
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_day_power
http://192.xxx.xx.xxx/common/basic_info
http://192.xxx.xx.xxx/aircon/get_model_info

/aircon/get_model_info provides model informarion
/aircon/get_control_info request all current status parameters
/aircon/set_control_info Main Uri to set status parameters (control almost all)
/aircon/get_sensor_info
/aircon/get_week_power Provides weekly and today runtime information (in mn)
/aircon/get_year_power Provides year and today runtime information

uitgetest op de Daikin Pefera FTXM35N

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_sensor_info
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=8.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=3
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=26,mompow=3

http://192.168.xx.xxx/common/basic_info
ret=OK,type=aircon,reg=eu,dst=1,ver=1_2_51,rev=D3A0C9F,pow=1,err=0,location=0,name=%57%6f%6f%6e%6b%61%6d%65%72, icon=0,method=polling,port=30050,id=dolby,pw=dxmxve85,lpw_flag=0,adp_kind=3,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,
led=1,en_setzone=1,mac=706655991179,adp_mode=run,en_hol=0,grp_name=,en_grp=0

http://192.168.xx.xxx/aircon/get_model_info
ret=OK,model=10F5,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,
land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,
en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=7,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0
Die bedoelde ik ja. Heb uit het oude topic een script daarmee wat dus met interval verbruik en compressor uitleest.

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:08:
Vandaag is de Daikin Perfera FTXM25R geïnstalleerd op zolder. Deze ruimte is in gebruik als sportruimte en kantoor.

Bewust stukje over deurkozijn laten steken zodat er meer ruimte is aan de bovenkant. Anders zou hij erg op gesloten komen te zitten.
[Afbeelding]
Kan de schaduw zijn maar lijkt alsof de kap er scheef op zit, vanonder getordeerd?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• nMad
Servee schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Kan de schaduw zijn maar lijkt alsof de kap er scheef op zit, vanonder getordeerd?
Zo, scherp gezien, deze loopt idd niet helemaal mooi recht.

Kan ik dit zelf herstellen denk je? Of beter om de monteur terug te laten komen?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-01 15:39

R-B

Blokkert

Maxwp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:09:
[...]
ik lees niet dat die 1 pm plus stroom meeting doet en waarom zou je de airo helemaal van de stroom af willen halen op deze manier?
kan die 1 pm plus wel het watt aan dat nodig is bij een airco?
Geen idee of je al antwoord had gehad, maar ik quote de officiele website.
From automatization of the lights to electrical appliances control, Shelly Plus 1PM provides precise power metering
Zeker wel een meting in W (Watt), niet in A (Ampere) nee. Maar die is minder belangrijk.
Wie zegt dat we hem spanningsloos maken? Is wel mooie bijkomstigheid overigens, maar voornaamste taak echt meting van verbruik in Watt.

16A trekken de meeste airco's die wij toepassen niet, komen niet eens in de buurt eigenlijk. En mocht het toevallig wel keer gebeuren, dan beveiligt hij zichzelf en schakelt hij uit :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Zo, scherp gezien, deze loopt idd niet helemaal mooi recht.

Kan ik dit zelf herstellen denk je? Of beter om de monteur terug te laten komen?
Die kap luistert vrij nauw, gaat wel vaker fout vandaar ook hier een daar wat bijgeluiden zoals je hier af en toe leest wat gewoon komt door verkeerde montage… Je kunt de kap eraf schroeven hier staat uitgelegd hoe. Belangrijk bij de kap terugzetten dat de 4 sluit pinnen aan de onderzijde RECHT in de gleuven steekt met beleid en oppassen dat je lamel niet getordeerd word zoals bij jou is gebeurd. Als je handig bent kun je het zelf maar ik zou lekker je installateur het laten oplossen want dit is gewoon knullig.

Zo hoort de kap te zitten, bij jou zie je aan de binnenonderkant onder je lamel een rand die hoor je niet te zien en onderkant van de unit moet gewoon strak waterpas zijn. Probleem is als jij iets onverhoopt breekt is het jouw fout terwijl de installateur z’n werk gewoon niet goed heeft gedaan..

De onderrand van de unit lijkt scheef op deze foto maar dat komt door de muur die niet strak is maar de onderkant is wel degelijk kaarsrecht en bij jou net een golfplaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj2pqqjslCJuFviClpLdXdSMEt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAirLr18iPJDp2Au3NIjjkTD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Servee op 29-07-2022 21:19 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Servee op 29-07-2022 21:05 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• elektriekert
nMad schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:08:

[Afbeelding]

De ruimte zelf
[Afbeelding]

Achterkant van de muur waar de binnenunit aan hangt, koelleidingen gaan hier naar boven toe door dakdoorvoer. Zolder heeft deels plat dak.
[Afbeelding]

Condensafvoer helemaal om het trapgat heen om zonder een condenswaterpomp toe te kunnen..
[Afbeelding]

Erg blij mee. Is nu nog lekker aan het koelen :*) Geluid valt heel erg mee vind ik.

Vind het design niet erg mooi eerlijk gezegd. Mijn ouders hebben de Daikin Stylish in de woonkamer hangen, deze vind ik wel echt wat aantrekker qua uiterlijk.

Edit:
Zie nu ook dat de Stylish in het zwart geleverd kan worden. Was wel wat mooier geweest achteraf..

Edit2:
Maar de Stylish is weer 2 cm breder dan de Perfera, dus dat had niet gepast tussen de betonnen balken :P
Goeie rookmelders 8) ,
Is dat koofje voor je leidingwerk 60mm of een andere maat?

• nMad
Servee schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Die kap luistert vrij nauw, gaat wel vaker fout vandaar ook hier een daar wat bijgeluiden zoals je hier af en toe leest wat gewoon komt door verkeerde montage… Je kunt de kap eraf schroeven hier staat uitgelegd hoe. Belangrijk bij de kap terugzetten dat de 4 sluit pinnen aan de onderzijde RECHT in de gleuven steekt met beleid en oppassen dat je lamel niet getordeerd word zoals bij jou is gebeurd. Als je handig bent kun je het zelf maar ik zou lekker je installateur het laten oplossen want dit is gewoon knullig.

Zo hoort de kap te zitten, bij jou zie je aan de binnenonderkant onder je lamel een rand die hoor je niet te zien en onderkant van de unit moet gewoon strak waterpas zijn. Probleem is als jij iets onverhoopt breekt is het jouw fout terwijl de installateur z’n werk gewoon niet goed heeft gedaan..

De onderrand van de unit lijkt scheef op deze foto maar dat komt door de muur die niet strak is maar de onderkant is wel degelijk kaarsrecht en bij jou net een golfplaat :)

[Afbeelding]
Hartelijk dank voor je oplettendheid en je erg uitgebreide reactie. Ik heb de installateur een bericht gestuurd met verzoek om dit op te lossen. Ben wel een beetje teleurgesteld.. Hoop dat de rest wel goed is gegaan ;)
elektriekert schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Goeie rookmelders 8) ,
Is dat koofje voor je leidingwerk 60mm of een andere maat?
60 mm inderdaad.

[ Voor 77% gewijzigd door nMad op 29-07-2022 21:33 ]

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-01 14:14
Komt dat niet omdat de unit links over de deurpost hangt? Of hangt ie aan beide kanten even ver van de muur.?

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Servee schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:50:
[...]

[Afbeelding]
Kan het zijn dat mijn kap ook niet goed gemonteerd is? Hij loopt bol aan de bovenkant. Ook zie ik dat aan de linkerkant mijn unit een paar mm van de muur af zit.

Ik heb dus ook last van geluid als het rooster horizontaal / verticaal beweegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3tuHcoun7mc5ucWS4Rtaj0kOw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BN2Vg5GKTc7P0uONaF74hCSX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC54VagI7SjFBtrDRFYHlDSxplg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hT1ONXSANKUECC1lFxEYcFrT.png?f=fotoalbum_large

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 24-11-2025
Tommie12 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Die wordt enkel via de API geëxposed volgens mij. Ik kan hem via mijn 2019 wifi-module uitlezen in Home Assistent. Als standaard onderdeel van de integratie.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• nMad
fmrama schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:29:
Komt dat niet omdat de unit links over de deurpost hangt? Of hangt ie aan beide kanten even ver van de muur.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTi_ofsUHnGQhjohrVdwM6MuvtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8udalP2uWblBKXiQSEFJgsv.jpg?f=fotoalbum_large
Heb dat op deze manier gedaan. Stuk mdf van 15 mm dik op de wand zodat hij over het kozijn kan vallen. Daardoor ook montage op gipswand zonder pluggen mogelijk omdat mdf op regelwerk zit vast geschroefd.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-01 17:18
Ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik óók van het gas af wil.

Vanwege WAF was L/L eigenlijk geen optie, maar WAF is langzaam aan het bijtrekken, ;)
en denk ik dat de woonkamer (~3,5kW?) en de keuken (~2,0 kW? beide in die orde) kunnen krijgen.

Ik zou deze 2x binnenunits (beide single split als ik jullie voorkeuren goed interpreteer _/-\o_ )
moeten aansluiten via een 5/8 pijp (die al in de tussenmuur zit en naar de groepenkast loopt) willen aansluiten.

Als ik hier zo het opgenomen vermogen lees (van dit vermogen units) zou dat makkelijk moeten kunnen op/met 1,5mm2.
Zien jullie hier problemen in? mee?
tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• R-B

R-B

Blokkert

Hansieo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:34:
Ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik óók van het gas af wil.

Vanwege WAF was L/L eigenlijk geen optie, maar WAF is langzaam aan het bijtrekken, ;)
en denk ik dat de woonkamer (~3,5kW?) en de keuken (~2,0 kW? beide in die orde) kunnen krijgen.

Ik zou deze 2x binnenunits (beide single split als ik jullie voorkeuren goed interpreteer _/-\o_ )
moeten aansluiten via een 5/8 pijp (die al in de tussenmuur zit en naar de groepenkast loopt) willen aansluiten.

Als ik hier zo het opgenomen vermogen lees (van dit vermogen units) zou dat makkelijk moeten kunnen op/met 1,5mm2.
Zien jullie hier problemen in? mee?
tia
Let wel op dat de voeding naar de buitenunits moet. En ik zou lekker bij 2.5mm2 blijven, dat is immers standaard. 1.5mm2 wordt alleen gebruikt voor schakeldraden. 3x 2.5mm2 past makkelijk in een standaard 16 mm buis ook :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• elektriekert
R-B schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Let wel op dat de voeding naar de buitenunits moet. En ik zou lekker bij 2.5mm2 blijven, dat is immers standaard. 1.5mm2 wordt alleen gebruikt voor schakeldraden. 3x 2.5mm2 past makkelijk in een standaard 16 mm buis ook :)
Nu heb ik begrepen dat de binnenunits apart gevoed worden met een voedingskabel vanuit een stopcontact?
En dat er een aparte ‘transmissiekabel’ (4 aderig) naar de buitenunit loopt.
Of is dit bij bepaalde merken alleen zo?

Of worden de binnenunits gevoerd vanuit de buitenunit met 4x 1,5mm2 ? (Mij leek dit het geval, maar vanuit een Daikin manual kreeg ik de indruk dat er een aparte voedingskabel naast de transmissiekabel loopt, deze mogen overigens niet parralel lopen i.v.m. storingen)

• R-B

R-B

Blokkert

elektriekert schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Nu heb ik begrepen dat de binnenunits apart gevoed worden met een voedingskabel vanuit een stopcontact?
En dat er een aparte ‘transmissiekabel’ (4 aderig) naar de buitenunit loopt.
Of is dit bij bepaalde merken alleen zo?

Of worden de binnenunits gevoerd vanuit de buitenunit met 4x 1,5mm2 ? (Mij leek dit het geval, maar vanuit een Daikin manual kreeg ik de indruk dat er een aparte voedingskabel naast de transmissiekabel loopt, deze mogen overigens niet parralel lopen i.v.m. storingen)
Binnenunits worden gevoed vanuit de buitenunit, aanvullend inderdaad een stuurstroomkabel van 1.5mm2, deze gaat van binnenunit naar de buitenunit en loopt vaak gelijk met de route van de leidingen.

Dit geldt in ieder geval voor mijn MHI en ME.. Daikin lijkt me hetzelfde?

De voeding van de buitenunit is gewoon 2.5mm2 en (vaak) een aparte groep. Soms kan het ook gecombineerd worden met een andere groep, maar dat is denk in elke situatie een passende oplossing zoeken.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:32
Kogel is door de kerk 4x Daikin Stylish mat zwart op 2 multisplit buitenunits.
Nu nog bedenken of ik 2x zolder op 1 unit doe, of 1x zolder 1x slaapkamer. Die laatste is denk ik het minst gependel, omdat ik dan 1 buitenunit 2 etages kan laten meepakken

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
elektriekert schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:16:
[...]

deze mogen overigens niet parralel lopen i.v.m. storingen
Nog nooit problemen mee gehad.. Lijkt me overdreven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• elektriekert
R-B schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:33:
[...]

Binnenunits worden gevoed vanuit de buitenunit, aanvullend inderdaad een stuurstroomkabel van 1.5mm2, deze gaat van binnenunit naar de buitenunit en loopt vaak gelijk met de route van de leidingen.

Dit geldt in ieder geval voor mijn MHI en ME.. Daikin lijkt me hetzelfde?

De voeding van de buitenunit is gewoon 2.5mm2 en (vaak) een aparte groep. Soms kan het ook gecombineerd worden met een andere groep, maar dat is denk in elke situatie een passende oplossing zoeken.
Bedankt voor de info.

Ik heb hier al sleuven in de muur zitten voor stroom naar buitenunit , zolder en UTP.
Binnenkort ga ik 2,5mm2 vanuit de groepenkast naar het dakterras leggen met werkschakelaar waar de buitenunit komt te staan.
De kabels tussen binnen- en buitenunit zullen via de koof van de leidingen lopen :)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-01 17:18
@R-B
Dank voor de input. _/-\o_

In mijn geval (wil ik geen onmogelijke kabelgoten trajecten oid door de kamers hebben)
dan zal ik (voor de B.G.) via de kruipruimte moeten... whoooo, wat een werk zie ik komen.. :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• nMad
nMad schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:23:
[...]

Hartelijk dank voor je oplettendheid en je erg uitgebreide reactie. Ik heb de installateur een bericht gestuurd met verzoek om dit op te lossen. Ben wel een beetje teleurgesteld.. Hoop dat de rest wel goed is gegaan ;)
@Servee installateur komt dinsdagochtend langs om de kap er opnieuw op te zetten! :)

Hierbij nog een foto van de zijkant waar het ook goed op te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b37ndFjMx8vf0250sn_TMzEP4mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIDbsb1dsY3OlJTQxfe1Yfzk.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat er circa 2 meter koelleiding tussen de binnen- en buitenunit zit. Dit terwijl Daikin minimaal 3 meter aangeeft. Kan dit problemen gaan geven? Volgens de installateur niet.

Buitenunit opstelling. Koelleidingen gaan gelijk de dakdoorvoer in. Buitenunit staat zo'n beetje boven de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz97q-eEtbvchD9T9OYtZ62oI-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKBk5uuZHTgb4zsuHOyS1REH.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
banaliteit schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:34:
[...]

Kan het zijn dat mijn kap ook niet goed gemonteerd is? Hij loopt bol aan de bovenkant. Ook zie ik dat aan de linkerkant mijn unit een paar mm van de muur af zit.

Ik heb dus ook last van geluid als het rooster horizontaal / verticaal beweegt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bolling die je ziet hoort hij het model, in mijn geval heb ik geen ruimte tussen de muur en de unit. De kap lijkt er verder zeker in vergelijking met @nMad er normaal op te zitten, in zijn geval heeft de installateur geen idee wat gedacht toen hij de kap erop zette.
Zoals eerder aangegeven is er bij jouw installatie iets niet goed gegaan als je geluid ervaart. Dus of de kap zit er met teveel druk op de unit waardoor de lamel motor dus weerstand heeft, of de kap is er lomp omheen gedrukt waardoor mogelijk die motor dus aanloopt.
Ook al eerder aangegeven paar weken terug gewoon de installateur bellen want indien je dus teveel weerstand op die klep motor houd gaat het uiteindelijk gewoon stuk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:01:
[...]

@Servee installateur komt dinsdagochtend langs om de kap er opnieuw op te zetten! :)

[Afbeelding]
Wellicht even vragen wanneer z’n volgende afspraak is bij Hans Anders ;)
Daarnaast ben ik erachter gekomen dat er circa 2 meter koelleiding tussen de binnen- en buitenunit zit. Dit terwijl Daikin minimaal 3 meter aangeeft. Kan dit problemen gaan geven? Volgens de installateur niet.

Buitenunit opstelling. Koelleidingen gaan gelijk de dakdoorvoer in. Buitenunit staat zo'n beetje boven de binnenunit.
[Afbeelding]
De minimale leiding lengte is met name bedoeld om te hoge drukken te voorkomen in het systeem. In hoeverre dit het geval is in jouw situatie kan ik niet zo zeggen maar als in de handleiding staat 3 meter dan staat dat er wellicht niet voor niets.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• jaap1149
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Ok, vele pagina's gelezen en het zal mss al wel gevraagd zijn maar ik kan het niet vinden (of ik kijk niet goed). Wellicht dat iemand mij enig licht in de duisternis kan schijnen?

Voor mijn woonkamer van 40m2 / 107m3 zoek een L/L verwarming.
Het betreft een jaren 70 woning met dubbelglas uit die tijd, 70% van de achtergevel is glas en geen spouwmuur isolatie, dak is goed geisoleerd. Volgens mij geldt dit is matig geisoleerd (factor 40). Ik zou dan ook een verwarmingscapaciteit moeten hebben van 4,2KW als ik de berekening in de startpost volg.

Ik heb 3 MHE offertes opgevraagd en 2 verschillende berekeningen gekregen 3,5 en 5,0KW.

De vraag is nu: wat is wijsheid?
  • Is het verstandig om te rekenen met het maximum verwarmingsvermogen van een 3,5KW unit (3,8 - 4,6KW)?
  • Is het verstandiger om wat over capaciteit te nemen?
  • Ik heb een offertes gekregen voor zowel SRK35-ZSW als de ZSX. De ZSX is wat efficienter, kan dat een betere keuze zijn met 3,5KW dan een SKR50-ZSW?
  • Snijd de berekeing überhaupt enigszins hout?
...kortom geen idee meer wat ik nou moet kiezen.... help!

• MotorBeast
jaap1149 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:20:
Ok, vele pagina's gelezen en het zal mss al wel gevraagd zijn maar ik kan het niet vinden (of ik kijk niet goed). Wellicht dat iemand mij enig licht in de duisternis kan schijnen?

Voor mijn woonkamer van 40m2 / 107m3 zoek een L/L verwarming.
Het betreft een jaren 70 woning met dubbelglas uit die tijd, 70% van de achtergevel is glas en geen spouwmuur isolatie, dak is goed geisoleerd. Volgens mij geldt dit is matig geisoleerd (factor 40). Ik zou dan ook een verwarmingscapaciteit moeten hebben van 4,2KW als ik de berekening in de startpost volg.

Ik heb 3 MHE offertes opgevraagd en 2 verschillende berekeningen gekregen 3,5 en 5,0KW.

De vraag is nu: wat is wijsheid?
  • Is het verstandig om te rekenen met het maximum verwarmingsvermogen van een 3,5KW unit (3,8 - 4,6KW)?
  • Is het verstandiger om wat over capaciteit te nemen?
  • Ik heb een offertes gekregen voor zowel SRK35-ZSW als de ZSX. De ZSX is wat efficienter, kan dat een betere keuze zijn met 3,5KW dan een SKR50-ZSW?
  • Snijd de berekeing überhaupt enigszins hout?
...kortom geen idee meer wat ik nou moet kiezen.... help!
Factor berekening is gewoon slecht en zou uit de topic start moeten. Maak een warmte verlies berekening, zie link topic start.

Verder, vervang je glas voor Hr++ warmtewerend van Thernobel. Veel comfortabeler, scheelt stroom. Heb ik hier op zuid in de serre geplaatst. Top. Samen met spouw en je krijgt subsidie.

Volgens mij red je het makkelijk met een 3.

• MotorBeast
Was net in winkels. Top beleid. Deuren open....airco aan. :'( Wordt in Frankrijk strafbaar. Moeten ze hier ook doen.

• jaap1149
MotorBeast schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:26:
[...]

Factor berekening is gewoon slecht en zou uit de topic start moeten. Maak een warmte verlies berekening, zie link topic start.

Verder, vervang je glas voor Hr++ warmtewerend van Thernobel. Veel comfortabeler, scheelt stroom. Heb ik hier op zuid in de serre geplaatst. Top. Samen met spouw en je krijgt subsidie.

Volgens mij red je het makkelijk met een 3.
Dank voor je reactie! Red ik dat ook bij -5? De meeste sites geven bij 3,5KW een veel kleinere ruimte aan als maximum?

Glas had ik graag vervangen maar helaas.... Vanwege ARBO normen mag het formaat ruit dat ik er in heb zitten niet gedragen worden en er kan geen kraan achter het huis komen. Dan heb ik een serieuze bouwkraan nodig.... Dat verdien ik de komende 10 jaar niet terug vrees ik....

• Martin7182
@jaap1149 wijsheid is om eerst wat beter te isoleren, of kan dat niet?
Een 3,5kW unit trekt het misschien net niet tijdens een strenge winter. Maar niet iedereen vindt kou vervelend en je kunt op hele koude dagen (mochten die ooit nog komen) ook bijverwarmen met een elektrisch kacheltje. Een 5,0kW unit maakt meer herrie en gaat eerder pendelen in milde winters. Ik zou zelf geen overcapaciteit nemen. Maar goed, ik vind 18°C al warm in de winter. De MHI units schijnen niet lager te kunnen, mijn hawaii shirt ligt al klaar *O*

• MotorBeast
jaap1149 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Dank voor je reactie! Red ik dat ook bij -5? De meeste sites geven bij 3,5KW een veel kleinere ruimte aan als maximum?

Glas had ik graag vervangen maar helaas.... Vanwege ARBO normen mag het formaat ruit dat ik er in heb zitten niet gedragen worden en er kan geen kraan achter het huis komen. Dan heb ik een serieuze bouwkraan nodig.... Dat verdien ik de komende 10 jaar niet terug vrees ik....
Eerst warmte verlies berekening maken.Die factor 30,40 en 50 is onzin. Ik doe hier 60m2 met een 4,2. Ook jaren 70 woning. En die is te zwaar.

En Arbo? Weet zeker als je een beetje zoekt dat je wel iemand vindt. Ik heb het ook niet over triple glas. Mijn grootste raam is toch ook gewoon getild en geplaatst? Wat een gezeur. Til je zelf even mee. Met oud dubbel glas word je niet blij met LL. Veel te veel koude straling van je ramen. Het is heel andere warmte dan hete radiatoren

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2022 16:57 ]

• jaap1149
MotorBeast schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Eerst warmte verlies berekening maken.Die factor 30,40 en 50 is onzin. Ik doe hier 60m2 met een 4,2. Ook jaren 70 woning.

En Arbo? Weet zeker als je een beetje zoekt dat je wel iemand vindt. Ik heb het ook niet over triple glas. Mijn grootste raam is toch ook gewoon getild en geplaatst? Wat een gezeur. Til je zelf even mee. Met oud dubbel glas word je niet blij met LL. Veel te veel koude straling van je ramen. Het is heel andere warmte dan hete radiatoren
Dat was ook oorspronkelijk mijn idee: ik til wel even mee en geef maar aan waar ik moet tekenen voor het risico.... Maar nee geen praten tegen, 3 verschillende partijen hier gehad en ZZP'ers lieten helemaal niets meer van zich horen.... Bijzondere tijd |:(

Wordt het echt zo erg met de afstraling? Ik stook in de winter ook niet warmer als 18 graden en verbruik rond de 700M3/jaar incl. warm water.

• nMad
Servee schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Wellicht even vragen wanneer z’n volgende afspraak is bij Hans Anders ;)

[...]

De minimale leiding lengte is met name bedoeld om te hoge drukken te voorkomen in het systeem. In hoeverre dit het geval is in jouw situatie kan ik niet zo zeggen maar als in de handleiding staat 3 meter dan staat dat er wellicht niet voor niets.
Haha. Zal ik doen!

Ik heb het blijkbaar toch mis wat betreft de lengte van de koelmiddelleidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve_oxi3VBrV-6S1FvLz9u-FhOHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5YS9IMqKuQH1AV2JvPho8ga.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de officiële Daikin installateurshandleiding: houd de koelmiddelleiding zo kort mogelijk.

• MotorBeast
jaap1149 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Dat was ook oorspronkelijk mijn idee: ik til wel even mee en geef maar aan waar ik moet tekenen voor het risico.... Maar nee geen praten tegen, 3 verschillende partijen hier gehad en ZZP'ers lieten helemaal niets meer van zich horen.... Bijzondere tijd |:(

Wordt het echt zo erg met de afstraling? Ik stook in de winter ook niet warmer als 18 graden en verbruik rond de 700M3/jaar incl. warm water.
Als je niet warmer stookt dan 18 graden, brrrr, dan ga je met ander glas je helemaal een gat in je broek lachen. Niet opgeven. En ja, oud dubbel glas is in vergelijking met nieuw glas een wereld van verschil. Zeker met onze grote oppervlaktes.

I

• Termy
  • Laatst online: 23:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Koude straling bestaat niet dus dan zal het wel een koudeval zijn die je voelt of zo? Dat lucht langs het raam zover afkoelt dat het voelbaar zakt en een soort tocht geeft. Of, alternatief, dat de oppervlaktes normaal ongeveer de binnentemperatuur hebben en dus als zwarte straler een bepaalde hoeveelheid straling geven die jou verwarmt en dat dat nu beduidend minder is met lagere oppervlaktetemperatuur. Tapeje erop en een IR thermometer gebruiken :).

Dit is overigens waarom een kamer in de zomernacht afgrijselijk heet aanvoelt terwijl het buiten heerlijk is en deuren/ramen open zetten geen verschil maakt. Straling van de warme muren.

Anyway, hier is HR++ gewoon naar boven getild, maar zo groot was dat raam niet want het hele kozijn van 3x2,4 bevat 6 ramen waarvan 2 een draai/kiep zijn. Is het geen optie om het kozijn aan te passen naar zoiets zodat het wel gewoon kan en je er mogelijk wat meer nut uit haalt ook? Ik vermoed iig dat dit raam niet open kan als het zo groot en zwaar is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Martin7182
jaap1149 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Ik stook in de winter ook niet warmer als 18 graden en verbruik rond de 700M3/jaar incl. warm water.
Dus maar iets van 500 a 600 m3 voor verwarmen. Dat is ongeveer 4000 a 4800 kWh warmte. Met een L/L warmtepomp moet je daarvoor ongeveer 1000 a 1200 kWh aan elektriciteitsverbruik rekenen. Dat is gemiddeld maar 8 a 10 kWh per dag op basis van 4 maanden stoken per jaar. Stel je stookt tijdens een koude dag vijf keer zoveel als op een gemiddelde winterdag; dan heb je toch maar 50 kWh/24h nodig, oftewel 2 kW. Iets zegt me dat een 3,5 kW unit meer dan genoeg is :)

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:34:
[...]

Dus maar iets van 500 a 600 m3 voor verwarmen. Dat is ongeveer 4000 a 4800 kWh warmte. Met een L/L warmtepomp moet je daarvoor ongeveer 1000 a 1200 kWh aan elektriciteitsverbruik rekenen. Dat is gemiddeld maar 8 a 10 kWh per dag op basis van 4 maanden stoken per jaar. Stel je stookt tijdens een koude dag vijf keer zoveel als op een gemiddelde winterdag; dan heb je toch maar 50 kWh/24h nodig, oftewel 2 kW. Iets zegt me dat een 3,5 kW unit meer dan genoeg is :)
Helemaal mee eens.

• Chninkel
nMad schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die drie meter is voor hoeveelheid koudemiddel die er vanaf de fabriek ingedaan is.
Goede installateur zou bij 2 meter iets koudemiddel er uit moeten halen om de ideale druk in het systeem te creëren .
Ik heb ook twee meter leiding tussen de binnen en buitenunit. Zelf geïnstalleerd en geen probleem hoor.
Pas als de zuigleiding in gaat vriezen tot aan de compressor zou er echt te veel in zitten .
Pagina: 1 ... 182 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic