Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 183 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.385.890 views

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@jaap1149 ga je van het gas af of is het voor bijverwarming?

Indien dat eerste; nieuwe bewoners zijn misschien niet tevreden met 18 graden. Wellicht iets om rekening mee te houden :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
Glashelder schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:15:
@jaap1149 ga je van het gas af of is het voor bijverwarming?

Indien dat eerste; nieuwe bewoners zijn misschien niet tevreden met 18 graden. Wellicht iets om rekening mee te houden :)
Als ik hier 18 graden ga aanhouden kan ik ook van de L/L af. 8) Hoef ik tot het vriespunt denk ik niet meer te stoken en bij echte koude slinger ik dan maar de houtkachel aan. Ja, weet het fijnstof en zo. Moet er niet aan denken heel de winter in 18 graden. 19 hier overdag als ik bezig ben, kan, maar in de avond op de bank toch minimaal 20/21 graden.

Overigens zijn de meeste mensen ook niet gecharmeerd met verwarming met een L/L. Wat dat betreft kan je beter voor verwarmen een L/W plaatsen als je die mogelijkheid hebt (lees, afgifte in orde hebben).

Edit bij tariefverlenging ga ik ook maar over op 18 graden. Ik betaal nu €75,- per maand, dat wordt als ik nu zou overstappen €228,- 8)7 En ik verbruik "maar" 4500 kWh en 440m3 gas. Snap nu waarom het hier zo druk is met nieuwe en aanstaande L/L gebruikers. En dan verbruik ik nog weinig. :'(

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2022 19:00 ]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-04 21:58
MotorBeast schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Als ik hier 18 graden ga aanhouden kan ik ook van de L/L af. 8) Hoef ik tot het vriespunt denk ik niet meer te stoken en bij echte koude slinger ik dan maar de houtkachel aan. Ja, weet het fijnstof en zo. Moet er niet aan denken heel de winter in 18 graden. 19 hier overdag als ik bezig ben, kan, maar in de avond op de bank toch minimaal 20/21 graden.

Overigens zijn de meeste mensen ook niet gecharmeerd met verwarming met een L/L. Wat dat betreft kan je beter voor verwarmen een L/W plaatsen als je die mogelijkheid hebt (lees, afgifte in orde hebben).

Edit bij tariefverlenging ga ik ook maar over op 18 graden. Ik betaal nu €75,- per maand, dat wordt als ik nu zou overstappen €228,- 8)7 En ik verbruik "maar" 4500 kWh en 440m3 gas. Snap nu waarom het hier zo druk is met nieuwe en aanstaande L/L gebruikers. En dan verbruik ik nog weinig. :'(
Ja het is momenteel niet meer normaal met die prijzen. :X met je gas zit je wel goed qua verbruik. Je stroomverbruik word natuurlijk ook wel een flink stuk hoger door de L/L En dan pak je het nog goed aan door je L/L continu te gebruiken en zodanig een laag vermogen te gebruiken.

Misschien is het nog een optie om nog iets met zonnepanelen te gaan doen? Ik weet wel dat er momenteel veel vertragingen zijn ontstaan doordat er geen omvormers nieuw ter beschikking zijn. De prijzen hiervan zijn momenteel ook best wel aan het stijgen. Maar zo gek als 12 jaar geleden is het bij lange na nog niet. Toen betaalde ik 3,55 euro per Wp. 8)7

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

Martin7182 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:34:
[...]

Dus maar iets van 500 a 600 m3 voor verwarmen. Dat is ongeveer 4000 a 4800 kWh warmte. Met een L/L warmtepomp moet je daarvoor ongeveer 1000 a 1200 kWh aan elektriciteitsverbruik rekenen. Dat is gemiddeld maar 8 a 10 kWh per dag op basis van 4 maanden stoken per jaar. Stel je stookt tijdens een koude dag vijf keer zoveel als op een gemiddelde winterdag; dan heb je toch maar 50 kWh/24h nodig, oftewel 2 kW. Iets zegt me dat een 3,5 kW unit meer dan genoeg is :)
Ho, ho, hier ga je op het laatst de mist in. Je rekent nu met 50 kWh elektrisch en zet daar 2 kW thermisch vermogen naast. Dat moet dus of 200 kWh thermisch zijn of 2 kW elektrisch en dus 8 kW thermisch.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MotorBeast
zonnefreak schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Ja het is momenteel niet meer normaal met die prijzen. :X met je gas zit je wel goed qua verbruik. Je stroomverbruik word natuurlijk ook wel een flink stuk hoger door de L/L En dan pak je het nog goed aan door je L/L continu te gebruiken en zodanig een laag vermogen te gebruiken.

Misschien is het nog een optie om nog iets met zonnepanelen te gaan doen? Ik weet wel dat er momenteel veel vertragingen zijn ontstaan doordat er geen omvormers nieuw ter beschikking zijn. De prijzen hiervan zijn momenteel ook best wel aan het stijgen. Maar zo gek als 12 jaar geleden is het bij lange na nog niet. Toen betaalde ik 3,55 euro per Wp. 8)7
Mijn verbruik is de opbrengst van 2000 kWh al vanaf. Liggen al ruim 10 jaar met toen helaas maar 250 Wp, 10 panelen. Tegenwoordig haal je met 10 fors meer. Maar ja, heb die dingen al ruim terugverdiend.

Wil eigenlijk nu graag een WP Boiler en WP Monoblock. Maar zie maar eens een installateur te vinden. Heb ik na 8 maanden zoeken opgegeven. Denk dat het plaatsen van L/L ook een probleem gaat worden want meer en meer mensen worden eindelijk wakker. Mijn leverancier Climasense neemt niet eens meer de telefoon op.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Termy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Ho, ho, hier ga je op het laatst de mist in. Je rekent nu met 50 kWh elektrisch en zet daar 2 kW thermisch vermogen naast. Dat moet dus of 200 kWh thermisch zijn of 2 kW elektrisch en dus 8 kW thermisch.
Nou, ik zet er 2 kW elektrisch naast :) De 3,5 kW unit levert dat ook ongeveer. Maar je hebt gelijk dat het thermisch niet klopt. De 3,5 kW unit levert niet meer dan 5 kW thermisch en op een koude dag misschien maar 4. Maar de factor 5 is uit de lucht gegrepen, ik heb nog steeds het idee dat een 3,5 kW unit nog steeds goed kan als je maar tot 18°C opwarmt. Tijdens strenge vorst trekt hij het misschien niet, maar dan zet je er een 2 kW straalkacheltje naast :)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-04 07:12
refused81 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Net zelf besteld op Tado website: Smart AC Control V3+
nu in de aanbieding voor 69 euro.....

ben benieuwd hoe het gaat werken en wat het infra rood bereik is. Ik heb namelijk in de woonkamer 2 airco's schuin tegen over elkaar met +- 12 afstand. En je raadt het al geen stroom punt in het midden ;)
Had hem n.a.v. jouw bericht ook meteen besteld. Ziet er op zich best leuk uit, ik wist overigens niet dat mijn airco een horizontale swing instelling had (of de app toont die optie wel maar het zit er niet op)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S9xugvN.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K35rBoh.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xh62fYY.png

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-04 10:35
Maikie18 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:10:
[...]

Had hem n.a.v. jouw bericht ook meteen besteld. Ziet er op zich best leuk uit, ik wist overigens niet dat mijn airco een horizontale swing instelling had (of de app toont die optie wel maar het zit er niet op)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
👍
Op welke airco gebruik je hem?
Ik mag nog twee maand wachten voordat mijn MHIs worden geïnstalleerd 😂

iRacing Profiel

• Maikie18
refused81 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:13:
[...]

👍
Op welke airco gebruik je hem?
Ik mag nog twee maand wachten voordat mijn MHIs worden geïnstalleerd 😂
Mitsubishi Electric MSZ-HR35VF

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:08
MotorBeast schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Die bedoelde ik ja. Heb uit het oude topic een script daarmee wat dus met interval verbruik en compressor uitleest.
op de R werken deze http commandos niet meer toch?

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:27

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik gebruik voor mijn MHI een printplaatje ESP8266 met MHI-AC-Ctrl erop. Gekocht bij een Tweaker op de VA. Werkt allemaal via wifi naar Homeassistant toe.

Maar die module slurpt nu voor 1 airco 7.5W continu en de wifi chip is bijna heet. Ik meet 50 graden met een infrarood thermometer. Durf de module niet meer achter het terminal block klepje te huisvesten.

Meer mensen deze ervaring?

/dev/null

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-04 19:47
I_stealth_I schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:05:
Ik gebruik voor mijn MHI een printplaatje ESP8266 met MHI-AC-Ctrl erop. Gekocht bij een Tweaker op de VA. Werkt allemaal via wifi naar Homeassistant toe.

Maar die module slurpt nu voor 1 airco 7.5W continu en de wifi chip is bijna heet. Ik meet 50 graden met een infrarood thermometer. Durf de module niet meer achter het terminal block klepje te huisvesten.

Dat is best veel watt voor een ESP. Weet je zeker dat het die is en niet je hele airco ?
50 graden voor die chip is niet te heet, -40 tot +125 lees ik voor de esp8266

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 31-07-2022 09:18 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:33
Maikie18 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:10:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb er ook al een tijdje 2. Ik moest wel de temperatuur fors naar beneden bijstellen om gelijk uit te komen met de app van de airco. Kan nog niet helemaal volgen wat juist is. Als ik de temperatuur met een andere thermometer direct naast de tado meet kom ik een graad of 3 hoger uit.

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
I_stealth_I schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:05:

Dat is wel veel. Ik heb er twee, aan een srk50zs (3,2Watt in standby voor airco & esp samen) en aan een srk50zsx (2,9Watt in standby voor airco &esp samen).

Temperatuur vind ik ook niet zo shocking. Kan zo hier nog ff meten, maar zou geen probleem moeten zijn.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Maikie18
BGFG schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:19:
[...]

Heb er ook al een tijdje 2. Ik moest wel de temperatuur fors naar beneden bijstellen om gelijk uit te komen met de app van de airco. Kan nog niet helemaal volgen wat juist is. Als ik de temperatuur met een andere thermometer direct naast de tado meet kom ik een graad of 3 hoger uit.
Hmm die van mij klopt wel aardig volgens mij, alleen ik stel hem in op 23 maar temperatuur blijft rond de 21 schommelen

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:50:
[...]

Nou, ik zet er 2 kW elektrisch naast :) De 3,5 kW unit levert dat ook ongeveer. Maar je hebt gelijk dat het thermisch niet klopt. De 3,5 kW unit levert niet meer dan 5 kW thermisch en op een koude dag misschien maar 4. Maar de factor 5 is uit de lucht gegrepen, ik heb nog steeds het idee dat een 3,5 kW unit nog steeds goed kan als je maar tot 18°C opwarmt. Tijdens strenge vorst trekt hij het misschien niet, maar dan zet je er een 2 kW straalkacheltje naast :)
Ik denk zelfs tot 21 graden. Als je maar zorgt dat bij echte koude je 24/7 gaat stoken. Iedere warmtepomp is nu eenmaal geen HR Ketel die even 60 graden of meer je huis in pompt. En zeker niet met L/L waarbij de lucht uit maar 1 afgiftepunt komt.

• MotorBeast
Maxwp schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:05:
[...]
op de R werken deze http commandos niet meer toch?
Probeer het eens zou ik zeggen. Volgens mij niet, maar iemand anders hier beweerde van wel.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:31

Pizzalucht

Snotneus.

Ik ben wat research aan het doen naar het model dat op mijn offerte staat, de Daikin Perfera FTXM35R.

Nu zie ik op deze site staan "2021 versie". Zijn er verschillende jaarmodellen van de FTXM35R, zit daar dan nog verschil in en moet ik navragen uit welk jaar het geleverde model gaat komen?

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-04 11:18
Pizzalucht schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:27:
Ik ben wat research aan het doen naar het model dat op mijn offerte staat, de Daikin Perfera FTXM35R.

Nu zie ik op deze site staan "2021 versie". Zijn er verschillende jaarmodellen van de FTXM35R, zit daar dan nog verschil in en moet ik navragen uit welk jaar het geleverde model gaat komen?
Als je een type met R hebt dan is het de nieuwe.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• MotorBeast
Verbruik monitor ik hier maandelijks in Mindergas. Koelen voor in juli verbruik 76,8 kWh om een heel huis (3 woonlagen) op 22/23 graden te houden. Waar zijn al die nieuwssites nu dat L/L stroomslupers zijn? >:)

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-03 20:16
Ben er ondertussen al een beetje uit hoe het hier nu met het bleeden gaat bij koelen. Dacht post het toch even ter lering en vermaak. Bij de ene unit is er bleeding op alle en bij de andere geen. Weg van de minste weerstand/route die het aflegt. Denk dat het wel normaal is tenzij de retour toch wat geknepen wordt op de kraan naar de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmRneZ29gRYyDikGnEbT0_2Idnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c2OzqVcQgAtTDT8eLzjWzc7P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XXZpTysG_m2rTrcTZ7d7vFGL4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vmqFuAoZGObhnKUdTcERkmxI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9U905vZ4ZYMksaYXL83BmaKCP3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vBMyyfGMVeLyV8JH12qLjDQ.png?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:38:
Verbruik monitor ik hier maandelijks in Mindergas. Koelen voor in juli verbruik 76,8 kWh om een heel huis (3 woonlagen) op 22/23 graden te houden. Waar zijn al die nieuwssites nu dat L/L stroomslupers zijn? >:)
76,8 kWh is significant meer dan 0 als je niet koelt. Het probleem is dat je stroom gebruikt voor iets dat je anders niet zou doen.

Je kunt natuurlijk prima beargumenteren dat dit ook kosten bespaart doordat je minder gezondheidszorg nodig hebt, productiever bent, etc, maar ja, dat is lastig te meten.

En, voor je het noemt, ja, je verbruikt waarschijnlijk minder energie door te koelen en verwarmen met WP dan stoken met gas, maar je had nòg minder gebruikt als je niet had gekoeld.

Verder geen bezwaar hoor, ik ga er zo ook mee koelen omdat ik hitte gewoon bijzonder slecht trek, maar efficiëntie claimen tov 0 verbruik is geen goed idee.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MotorBeast
Termy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:03:
[...]

76,8 kWh is significant meer dan 0 als je niet koelt. Het probleem is dat je stroom gebruikt voor iets dat je anders niet zou doen.

Je kunt natuurlijk prima beargumenteren dat dit ook kosten bespaart doordat je minder gezondheidszorg nodig hebt, productiever bent, etc, maar ja, dat is lastig te meten.

En, voor je het noemt, ja, je verbruikt waarschijnlijk minder energie door te koelen en verwarmen met WP dan stoken met gas, maar je had nòg minder gebruikt als je niet had gekoeld.

Verder geen bezwaar hoor, ik ga er zo ook mee koelen omdat ik hitte gewoon bijzonder slecht trek, maar efficiëntie claimen tov 0 verbruik is geen goed idee.
Heb zonnepanelen en die schamele 76,8 kWh gaat het klimaat niet redden.Ik voel geen enkele schaamte. Sorry.

Je hoeft in de winter ook niet te verwarmen. Bespaar je helemaal veel. Waarom doen men dat dan? 8)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 31-07-2022 15:00 ]

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-04 18:25
Ik probeer dan de airco alleen te laten draaien als er genoeg opgewekt wordt door de zonnepanelen.
Als deze niets opwekken, gaat de airco praktisch altijd uit.
Wellicht niet het meest efficiënt, maar zorgt er wel voor dat ik praktisch nooit vermogen afneem voor de airco.

Daarbij probeer ik te zorgen dat de airco max 500 watt trekt terwijl de panelen overdag voor grote tijd meer dan dan 2 kW doen.

Uiteraard haal je dan meer van het net dan zonder airco, want je wasmachine e.d. staan soms ook aan. Maar hiermee blijf ik alsnog ruim onder de afname van medemensen zonder panelen en zonder airco

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wat een geneuzel zeg, gebruik dat ding waar je m mede voor hebt gekocht. Is het te warm in je leefomgeving, koelen die handel. De wereld ga je echt niet verbeteren met die paar kWh die dan je als particulier bespaart, mits de stroomprijzen je parten spelen…

Daikin FTXM35R/RXM35R

• elektriekert
  • Laatst online: 23:09
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:54:
[...]

Heb zonnepanelen en die schamele 76,8 kWh gaat het klimaat niet redden.Ik voel geen enkele schaamte. Sorry.

Je hoeft in de winter ook niet te verwarmen. Bespaar je helemaal veel. Waarom doen men dat dan? 8)
Ach joh,

Ik ben laatst afgebrand omdat ik mijn hele dak vol met zonnepanelen ga leggen en niet alleen maar wat ik verbruik.
Zou niet eerlijk zijn voor anderen die daardoor een grotere wachttijd hebben en mijn rendement is lager etc….

Nou jammer dan. Als ik 5 jaar eerder een huis had dan had ik ze allang gehad.
Ik hoop nog een paar jaar een leuke TLV te krijgen maar zeker is het niet.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-04 19:29
Servee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:14:
Wat een geneuzel zeg, gebruik dat ding waar je m mede voor hebt gekocht. Is het te warm in je leefomgeving, koelen die handel. De wereld ga je echt niet verbeteren met die paar kWh die dan je als particulier bespaart, mits de stroomprijzen je parten spelen…
idd, toen we hier nog een terugdraaiende meter "salderen" hadden, draaiden de airco's "gratis" op de stroom van mijn zonnepanelen.
Sinds dit bruusk afgeschaft is, moet ik terug betalen voor mijn nachtstroom maar het slaapcomfort is zoveel beter, dus staat hier ook alles te koelen wanneer ik het wil. ( het verbruik om te koelen is echt heel weinig)
Het milieu aspect kan hier sinds maart 2021 de hoogste boom in ;)

• MotorBeast
dt_swiss schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:02:
Ik probeer dan de airco alleen te laten draaien als er genoeg opgewekt wordt door de zonnepanelen.
Als deze niets opwekken, gaat de airco praktisch altijd uit.
Wellicht niet het meest efficiënt, maar zorgt er wel voor dat ik praktisch nooit vermogen afneem voor de airco.

Daarbij probeer ik te zorgen dat de airco max 500 watt trekt terwijl de panelen overdag voor grote tijd meer dan dan 2 kW doen.

Uiteraard haal je dan meer van het net dan zonder airco, want je wasmachine e.d. staan soms ook aan. Maar hiermee blijf ik alsnog ruim onder de afname van medemensen zonder panelen en zonder airco
:? Je huis wordt toch ook alleen maar warmer als de zon schijnt? Dan leveren je panelen altijd. Behalve in de winter met de donkere dagen en dan draait de unit zelfs 24/7 bij mij.

500 watt? Mijn units 2 maal draaien bij koelen meestal maar 100 watt per stuk. Dus totaal 200 watt.

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:43:
[...]

Ach joh,

Ik ben laatst afgebrand omdat ik mijn hele dak vol met zonnepanelen ga leggen en niet alleen maar wat ik verbruik.
Zou niet eerlijk zijn voor anderen die daardoor een grotere wachttijd hebben en mijn rendement is lager etc….

Nou jammer dan. Als ik 5 jaar eerder een huis had dan had ik ze allang gehad.
Ik hoop nog een paar jaar een leuke TLV te krijgen maar zeker is het niet.
Hoezo afgebrand? Als je meer levert dan verbruik ben je voor het klimaat juist goed bezig. Maffe mensen.

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:08:
[...]

Hoezo afgebrand? Als je meer levert dan verbruik ben je voor het klimaat juist goed bezig. Maffe mensen.
Tsja, je hebt ze erbij,
Die persoon vond het vooral oneerlijk voor andere i.v.m. wachttijden.
Ik ben van mening dat deze mensen eerder tot inzicht hadden moeten komen i.p.v. wachten totdat de gasprijzen de pan uit rezen.

Dit neemt niet weg dat ik daardoor ook versneld L/L warmtepompen ga plaatsen.
Vind het zonde om geld in gas te verstoken terwijl ik geld kan besparen met L/L en panelen.
Panelen stonden al voor dit jaar en L/L volgend jaar.

Ben daarbij ook duurzaam bezig (niet te hoofdreden)

• Buffalo trace
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-05-2023
Is er geen ander draadje over zonnepanelen?
Dacht dat hier over L/L warmtepompen zou gaan……..

• toxictooms
Buffalo trace schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:37:
Gaat er toch over, ik lees dat jullie nog salderen, zodat je een groot deel van de overschot van de zonnepanelen kan gebruiken om de L/L warmtepomp te doen werken.
Maar eens het salderen voorbij is zoals bij ons, moet je terug stroom aankopen als je de WP 's nachts draait of in de winterperiode.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 13:54
Tis hier vochtig in huis. Met de regen is het benauwd ook nu. 70% luchtvochtigheid binnen. Dus de airco aan, want is 24 graden. Normaal gaat de airco dan niet aan, maar nu kan het mooi ontvochtigen ook.

• Servee
  • Niet online
Waah schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:51:
Tis hier vochtig in huis. Met de regen is het benauwd ook nu. 70% luchtvochtigheid binnen. Dus de airco aan, want is 24 graden. Normaal gaat de airco dan niet aan, maar nu kan het mooi ontvochtigen ook.
Hier ook de unit op drogen gezet, want met de deuren open word m’n huis een spons op het moment :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• toxictooms
Waah schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:51:
Zo ervaar ik het idd ook, vooral het ontvochtigen van de lucht zorgt voor een comfortabel gevoel.
De temperatuur zakt hier idd minder snel maar de luchtvochtigheid gaat van 68 snel naar 45 of iets lager en dat is een groot verschil in gevoel.
Ik kijk al uit naar de winter, want dan moet de L/L warmtepomp in de woonkamer zich vooral bewijzen.
Om te koelen 100% tevreden, om te verwarmen?? .....

• MotorBeast
Buffalo trace schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:37:
Weet je hoeveel mensen beweren dat een warmtepomp alleen interessant is alleen als je zonnepanelen neemt? Lijkt mij in relatie tot gebruik van een warmtepomp gewoon een plausibele discussie. Niets mis mee.

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:59:
[...]

Hier ook de unit op drogen gezet, want met de deuren open word m’n huis een spons op het moment :+
Hier nog steeds op koelen en jawel na precies een jaar, een druppelde unit, oftewel een verstopping in de afvoer. In plaats van soda heb ik nu eens reinigingstabletten voor een kunstgebit gebruikt. _O- Werkt als een tierelier. Unit draait weer zonder te druppelen. Ik gebruikte die tabletten om de leidingen van de caravan na een jaar stalling te reinigen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 31-07-2022 19:03 ]

Verwijderd

Nog een vraagje over onze vers geïnstalleerde installatie.
Voor de koeling/verwarming beneden hebben we een buitenunit RAS-16J2AVSG met 4.6kW koelcapaciteit.

Ik ervaar nu een lichte brom op sommige plekken in het huis, vooral bij de muur waarachter hij bevestigd is. Maar ook bijv op een slaapkamer helemaal aan de andere kant. En als ik dan een meter opzij stap hoor ik het niet.

Deze brom verdwijnt weer als hij een tijdje aan staat en niet meer zo hard bezig is met z'n compressor. Maar komt uiteraard weer terug als de compressor weer gaat brommen.

Hij is volgens mij prima geinstalleerd. Goede rubbers onder de unit, en tussen de onderkant beugel/muur. De koelleidingen lopen ook deels via de muur, deze vibreren ook voelde ik. Kan dat het zijn? Of is het toch de buitenunit die onvoldoende gedempt wordt. Misschien veren i.p.v. rubbers er onder?

Hier wat foto's van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gz574cCwFdIJvMDJQ_1KVnnR0AA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0F3xk3bOETUfWG4O0tLr6vl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3GN-GOXsTYo-U2iW9Ukpx-P3xI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsvtFACITBVheU37fT0brVaE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIdF-vu-th-pLqo9BsxoQ6ayTk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0LIV95RoLeSscJF5mFky4Fh.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is trouwens nieuwbouw en alleen op de 1e verdieping te horen. Donderdag komt de installateur voor een ander geluidsissue met de binnenunit, dan zal ik hem ook hiernaar vragen.

• Termy

Termy

MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:54:
[...]

Hoog stoken is zeker ook een probleem met de gastekorten die er aan zitten te komen.

Maar goed, blijkbaar las je er overheen dat ik zei dat ik geen bezwaar heb tegen koelen, want dat ga ik ook zo doen wanneer het bij ons geïnstalleerd is volgende week. Waar het me om gaat is dat je niet kan claimen dat het zo zuinig is want je vergelijkt met iemand die het niet doet en dus 0 stroom verbruikt.

Dat het niet stroomslurpend is ben ik met je eens, want 78 kWh zou ik ook wel halen als ik een maand elke dag wat uren zit te gamen op m'n game PC. Of een willekeurige andere hobby die elektra trekt.

Maar goed, nvm verder.

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:54:
Nog een vraagje over onze vers geïnstalleerde installatie.
Voor de koeling/verwarming beneden hebben we een buitenunit RAS-16J2AVSG met 4.6kW koelcapaciteit.

Ik ervaar nu een lichte brom op sommige plekken in het huis, vooral bij de muur waarachter hij bevestigd is. Maar ook bijv op een slaapkamer helemaal aan de andere kant. En als ik dan een meter opzij stap hoor ik het niet.

Deze brom verdwijnt weer als hij een tijdje aan staat en niet meer zo hard bezig is met z'n compressor. Maar komt uiteraard weer terug als de compressor weer gaat brommen.

Hij is volgens mij prima geinstalleerd. Goede rubbers onder de unit, en tussen de onderkant beugel/muur. De koelleidingen lopen ook deels via de muur, deze vibreren ook voelde ik. Kan dat het zijn? Of is het toch de buitenunit die onvoldoende gedempt wordt. Misschien veren i.p.v. rubbers er onder?

Hier wat foto's van de situatie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is trouwens nieuwbouw en alleen op de 1e verdieping te horen. Donderdag komt de installateur voor een ander geluidsissue met de binnenunit, dan zal ik hem ook hiernaar vragen.
Je mist rubbers tussen je muur en je beugel das vragen om geluid problemen. Zodra je daar rubbers tussen zet is het gegarandeerd weg.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Je mist rubbers tussen je muur en je beugel das vragen om geluid problemen. Zodra je daar rubbers tussen zet is het gegarandeerd weg.
Ik had hem gewoon op het dak geplaatst met https://www.airco-webwinkel.nl/product/set-bigfoots-60cm/

Verwijderd

Servee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Aan de onderkant zitten die, waar de beugel los leunt tegen de muur. Bedoel je die, of waar de beugel bevestigd is aan de bovenkant? Dat laatste zie ik eigenlijk op weinig foto's terugkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 20:03 ]

• Servee
  • Niet online
Met alleen bigfoots red je het niet op een bitumen dak van een uitbouw dan zul je er ook een betonnen massa onder moeten doen om zeker in de winter geen geluiden te horen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:02:
[...]

Aan de onderkant zitten die, waar de beugel los leunt tegen de muur. Bedoel je die, of waar de beugel bevestigd is aan de bovenkant?
Op alle plekken waar de beugel de muur raakt moeten er rubbers tussen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Verwijderd

Er hangt om de hoek nog eenzelfde unit met 2.5kW koelvermogen, maar die hoor ik helemaal niet. Op dezelfde manier geplaatst :/

• Termy

Termy

Servee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:03:
[...]

Op alle plekken waar de beugel de muur raakt moeten er rubbers tussen.
Net m'n installateur gevraagd en die geeft aan dat er wel rubbers tussen unit en beugels komen en niet tussen beugel en muur. Op basis van wat stel je zo stellig dat die er wel moeten komen?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ben benieuwd ik nog last ga krijgen dan, want ik heb ook geen rubbers tussen beugels en muur. Enkel tussen unit en beugels.

• elektriekert
Ik heb voorbij zien komen dat voor units vanaf 5kW bigfoots van een meter worden aanbevolen.

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n unit zou omwaaien als ze op deze van 60cm staan.
Al helemaal niet in een hoek waar nog een hoog muurtje achter staat.

Maar heb er zelf nog geen ervaring mee :7

• MotorBeast
[...]

Met alleen bigfoots red je het niet op een bitumen dak van een uitbouw dan zul je er ook een betonnen massa onder moeten doen om zeker in de winter geen geluiden te horen.
Hier toch al 2 "adviseurs" binnen gehad die de L/W op mijn schuurdak zouden plaatsen. Beton eronder zou mijn dak denk ik niet dragen. Maar goed dat ik het weet. (y)

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Ik heb voorbij zien komen dat voor units vanaf 5kW bigfoots van een meter worden aanbevolen.

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n unit zou omwaaien als ze op deze van 60cm staan.
Al helemaal niet in een hoek waar nog een hoog muurtje achter staat.

Maar heb er zelf nog geen ervaring mee :7
Heb zo snel niet naar de specs gekeken. Neem je ze een maat groter. https://www.airco-webwink...bigfoots-100cm-origineel/

Beste blijft altijd die dingen op de grond plaatsen. Ben ik ook van plan met een L/W als die ooit nog komt, net als mijn L/L op de grond.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 31-07-2022 20:15 ]

Verwijderd

VidaR-9 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:07:
Ben benieuwd ik nog last ga krijgen dan, want ik heb ook geen rubbers tussen beugels en muur. Enkel tussen unit en beugels.
Termy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:06:
[...]

Net m'n installateur gevraagd en die geeft aan dat er wel rubbers tussen unit en beugels komen en niet tussen beugel en muur. Op basis van wat stel je zo stellig dat die er wel moeten komen?
Het lijkt me ook vrij zinloos, aangezien die beugel met een dikke bout de muur in gaat op die plek. De bout brengt dan de eventuele trillingen alsnog over.

Tenzij je aan beide kanten van de bouw een rubber doet, maar dan hangt de beugel niet vast genoeg vermoed ik.

Nogmaals, ik zie na zoeken op google maar weinig tot geen beugels die rubber tussen bevestiging/muur hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 20:15 ]

• elektriekert
[...]

Ik wil hier de buitenunit op een uitbouw plaatsen met bigfoots.
Hier hebben ze destijds het oude betonnen balkon laten zitten en daar het dakbeschot over heen gelegd.
Misschien dat ik er nog wat tegels op moet stapelen }:|

• toxictooms
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:15:
[...]

[...]

Het lijkt me ook vrij zinloos, aangezien die beugel met een dikke bout de muur in gaat op die plek. De bout brengt dan de eventuele trillingen alsnog over.

Tenzij je aan beide kanten van de bouw een rubber doet, maar dan hangt de beugel niet vast genoeg vermoed ik.

Nogmaals, ik zie na zoeken op google maar weinig tot geen beugels die rubber tussen bevestiging/muur hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6suvAnfY7x1IKdSvrfF1eyMuVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcEi5CYzMzbln7ETWqbh7hFm.jpg?f=fotoalbum_large

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Heb zo snel niet naar de specs gekeken. Neem je ze een maat groter. https://www.airco-webwink...bigfoots-100cm-origineel/

Beste blijft altijd die dingen op de grond plaatsen. Ben ik ook van plan met een L/W als die ooit nog komt, net als mijn L/L op de grond.
Ik kan hem hier aan de scheidingsmuur met de buren monteren. Het muurtje is 2,30 meter hoog en 1 meter breed.
Maar dan ben ik bang dat de buren en wij de resonantie in de muur gaan ervaren zoals hierboven zojuist is beschreven.

Verwijderd

Ook geen rubbers bovenaan toch? Of wat wil je zeggen :P

• Servee
  • Niet online
Termy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:06:
[...]

Deze issues zijn al vaker voorbij gekomen, hangt ook af van welk type buitenmuur de beugel wordt bevestigd maar er zijn meer tweakers geweest met dergelijke resonantie problemen bij een bepaald toerental van de compressor, en dit was opgelost met rondom de beugel rubbers te plaatsen bij de steunen tegen de muur. Dat jouw installateur dat zomaar aangeeft dat snap ik echt niet of wellicht niet heel ervaren nog.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• toxictooms
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:24:
[...]

Ook geen rubbers bovenaan toch? Of wat wil je zeggen :P
Bij mij is de buitenunit op speciale Rubbers geplaatst op resonantie te vermijden. Zoals je kan zien op de foto

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Hier toch al 2 "adviseurs" binnen gehad die de L/W op mijn schuurdak zouden plaatsen. Beton eronder zou mijn dak denk ik niet dragen. Maar goed dat ik het weet. (y)
Het hoeft ook geen gestorte betonplaat te zijn, een brede betonnen opsluitband is al voldoende in combinatie met bigfoots.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mooie rubbers (heb je daar een link van?), maar als ik jou was, zou ik de condensor eens schoonmaken....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Verwijderd

toxictooms schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Bij mij is de buitenunit op speciale Rubbers geplaatst op resonantie te vermijden. Zoals je kan zien op de foto
Was dat meteen gedaan? Of had je eerst ook last van resonantie en heeft dit het opgelost?
Andrehj schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:27:
[...]

Mooie rubbers (heb je daar een link van?), maar als ik jou was, zou ik de condensor eens schoonmaken....
Lijken op deze

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2022 20:31 ]

• Servee
  • Niet online
Ik heb bewust gekozen om dit soort gezeik te voorkomen na diverse ervaringen hier gelezen te hebben van alle airco topics op tweakers er bewust voor gekozen om de unit 3 meter uit het huis te plaatsen aan de buitenkant veranda. Ik hoor 0,0 geluiden ook niet in de winter. Heeeeeeeerlijk rustig

Daikin FTXM35R/RXM35R

• toxictooms
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Was dat meteen gedaan? Of had je eerst ook last van resonantie en heeft dit het opgelost?

Mijn installateur heeft deze vanaf het begin geplaatst om zeker geen problemen te hebben. Dacht dat het iets van een 50€ extra was.

[...]

Lijken op deze

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:15:
[...]

[...]

Lijkt me vrij logisch dat je aan beide kanten van je bout rubbers plaatst ja, wat wil je nou zeggen je komt hier om advies en dat krijg je en dan sla je het in de wind. Doe er je voordeel mee of accepteer het geluid. Succes ermee.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Verwijderd

Servee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Lijkt me vrij logisch dat je aan beide kanten van je bout rubbers plaatst ja, wat wil je nou zeggen je komt hier om advies en dat krijg je en dan sla je het in de wind. Doe er je voordeel mee of accepteer het geluid. Succes ermee.
Rustig maar, ik neem het zeker mee in mijn afspraak met de installateur volgende week. Ik probeerde alleen even te bedenken hoe het dan zou dempen. Aan beide kanten zou idd effect kunnen hebben.

• Termy

Termy

Servee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Deze issues zijn al vaker voorbij gekomen, hangt ook af van welk type buitenmuur de beugel wordt bevestigd maar er zijn meer tweakers geweest met dergelijke resonantie problemen bij een bepaald toerental van de compressor, en dit was opgelost met rondom de beugel rubbers te plaatsen bij de steunen tegen de muur. Dat jouw installateur dat zomaar aangeeft dat snap ik echt niet of wellicht niet heel ervaren nog.
Ze zijn niet nieuw, nee. Aangegeven wordt dat het op rubbers komt te staan op de beugel, vergelijkbaar met de foto die hier net voorbij kwam. Het lijkt mij ook logisch dat dat genoeg is. We zullen zien.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:56
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier.

Ik wil een split unit ophangen in de woonkamer. Ik laat mijn vaste installateur komen kwa advies voor model en capaciteit.

Echter wil ik graag de koelleidingen in de muur gaan wegwerken. Uiteraard ook de condens afvoer.
Hoe diep moet de sleuf voor de koelleidingen zijn? En kan ik dit dan gewoon weer dicht smeren? Of moet ik de leidingen nog omwikkelen met iets? Normaal gesproken zitten om bijv. gasleidingen van die geribbelde kunstof leidingen.

En wat betreft condensafvoer. In de kruipruimte ligt een riool. Hierop zou ik dan een klemzadel kunnen zetten van bijv. 40mm met daarop een sifon en terugslagklep. Of hebben jullie hier andere ideeën over?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou geen normaal sifon gebruiken maar een droogsifon. Een normaal sifon gaat vroeg of laat droogvallen en dan zit je in de stank :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Chninkel
  • Laatst online: 09-03 22:26
Die mag je wel eens schoonmaken. Met zachte veger of compressor schloonblazen. Geen compressor koop dan een spuitbus met perslucht.

• toxictooms
Chninkel schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Die mag je wel eens schoonmaken. Met zachte veger of compressor schloonblazen. Geen compressor koop dan een spuitbus met perslucht.
Zal ik eens doen. De units worden jaarlijks gekuist door de installateur. 😉

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:38
[...]

Of een sedumlaag op je bitumen dak, isoleert en dempt de trillingen en geluiden.
Zo heb ik het ook gedaan. Scheelt aanzienlijk

• MotorBeast
toxictooms schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Zal ik eens doen. De units worden jaarlijks gekuist door de installateur. 😉
Jaarlijks? Wat doen jullie allemaal met die dingen? Toevallig net de kap nog van mijn binnenunit open gehad. Nog schoon na 3 jaar (zoals net gemeld wel de condensbak reinigen ivm verstopping) en buitenunit 2 of 3 weken geleden eens open geschroefd. Ook gewoon schoon. Pak een tuinslang en spuit die unit gewoon schoon. Klus van 5 minuten. Daaag dure installateur. Maar jouw centen natuurlijk. Filmpjes zat op you tube: YouTube: YouTube

• MotorBeast
elektriekert schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Ik kan hem hier aan de scheidingsmuur met de buren monteren. Het muurtje is 2,30 meter hoog en 1 meter breed.
Maar dan ben ik bang dat de buren en wij de resonantie in de muur gaan ervaren zoals hierboven zojuist is beschreven.
Ik verheug me al weer op een uitzending van de Rijdende Rechter. :+

• toxictooms
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Jaarlijks? Wat doen jullie allemaal met die dingen? Toevallig net de kap nog van mijn binnenunit open gehad. Nog schoon na 3 jaar (zoals net gemeld wel de condensbak reinigen ivm verstopping) en buitenunit 2 of 3 weken geleden eens open geschroefd. Ook gewoon schoon. Pak een tuinslang en spuit die unit gewoon schoon. Klus van 5 minuten. Daaag dure installateur. Maar jouw centen natuurlijk. Filmpjes zat op you tube: YouTube: YouTube
De filters van de binnenunits kuis ik maandelijks eens af. De buitenunit van de slaapkamers hangt op een redelijke hoogte. Die van de woonkamer staat er nog maar een paar maanden. Die is nog niet vuil😉

• Maikie18
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:03:
[...]

Hier nog steeds op koelen en jawel na precies een jaar, een druppelde unit, oftewel een verstopping in de afvoer. In plaats van soda heb ik nu eens reinigingstabletten voor een kunstgebit gebruikt. _O- Werkt als een tierelier. Unit draait weer zonder te druppelen. Ik gebruikte die tabletten om de leidingen van de caravan na een jaar stalling te reinigen.
Ik heb er gewoon even de fietspomp op gezet

• MotorBeast
Maikie18 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:21:
[...]

Ik heb er gewoon even de fietspomp op gezet
Daar kan je de condensbak toch niet mee reinigen? :? Volgens mij zit dan dan nog lekker vol met slijm/alg.

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Ik verheug me al weer op een uitzending van de Rijdende Rechter. :+
Daarom gaan we dat dus niet doen ;) , en schaffen we kwaliteit aan voor een minimale geluidsproductie.
De buren zijn gelukkig niet zo moeilijk O-)

• elektriekert
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:24:
[...]

Daar kan je de condensbak toch niet mee reinigen? :? Volgens mij zit dan dan nog lekker vol met slijm/alg.
Aan het uiteinde van je condens afvoer ff met pers lucht erop, dan is de slang weer leeg :+

Edit: zie clown emoticon , niet doen!

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 31-07-2022 23:28 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-04 10:35
elektriekert schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Aan het uiteinde van je condens afvoer ff met pers lucht erop, dan is de slang weer leeg :+
Laatst gedaan met wasmachine…. Heeft het nooit meer gedaan daarna 😂
Waarschijnlijk mijn onkunde maar altijd even uitkijken met dit soort adviezen 😎

iRacing Profiel

• Martin7182
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:38:
Het zijn ook best stroomslurpers, maar dat maakt toch niet uit? 22/23 graden is meer dan de gemiddelde temperatuur, je zou in principe je huis ook met louter ventilatie op die temperatuur kunnen brengen. Het is bij ons (midden Nederland) binnen maar enkele dagen boven de 23 graden geweest, zonder airco.
Wat ik wel vreemd vind is dat je voor een L/L warmtepomp geen subsidie krijgt omdat je ermee kunt koelen. Terwijl je je eigenlijk niet goed kunt kleden tegen hitte naar wel tegen kou. Al vind ik persoonlijk beide prima 😀

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Martin7182 temperatuur zegt an sich weinig. Temperatuur en luchtvochtigheid, die twee gecombineerd, zeggen alles.

23 graden en 90% luchtvochtigheid en het is vreselijk. 23 graden 50% luchtvochtigheid en dan is het weer lekker.

Die luchtvochtigheid haal je alleen naar beneden met een airco. Ja, er bestaan luchtonvochtigers, maar die zijn er in twee varianten waarvan de meest zuinige gewoon een kreupele airco is. Die heeft net als een airco een compressor, verdamper en condensor, maar de condensor en verdamper zitten ná elkaar in het circuit waardoor een dergelijk apparaat niet kan koelen.

• elektriekert
refused81 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:45:
[...]

Laatst gedaan met wasmachine…. Heeft het nooit meer gedaan daarna 😂
Waarschijnlijk mijn onkunde maar altijd even uitkijken met dit soort adviezen 😎
Aangepast :Y

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Het zijn ook best stroomslurpers, maar dat maakt toch niet uit? 22/23 graden is meer dan de gemiddelde temperatuur, je zou in principe je huis ook met louter ventilatie op die temperatuur kunnen brengen. Het is bij ons (midden Nederland) binnen maar enkele dagen boven de 23 graden geweest, zonder airco.
Wat ik wel vreemd vind is dat je voor een L/L warmtepomp geen subsidie krijgt omdat je ermee kunt koelen. Terwijl je je eigenlijk niet goed kunt kleden tegen hitte naar wel tegen kou. Al vind ik persoonlijk beide prima 😀
Sinds ik sinds een 3/4 jaar geleden hier mijn huis top heb geisoleerd krijg ik met ventilatie (lees alle ramen open) het echt niet meer kouder binnen. Ik heb om 21.35 uur de L/L beneden maar uit gezet en het was binnen 22,1 graden. Nu ik hier typ is het alweer 22,9 graden binnen. Isolatie is top in de winter, maar een ramp in de zomer. Als de warmte eenmaal binnen zit, blijft hij ook binnen. Maar die discussie is hier vorige week al gevoerd. Verder precies wat @Glashelder zegt, het naar beneden brengen van de luchtvochtigheid vandaag is zalig. Ook die loopt onmiddellijk weer op nu.

• Martin7182
  • Nu online
Glashelder schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:21:
@Martin7182 temperatuur zegt an sich weinig. Temperatuur en luchtvochtigheid, die twee gecombineerd, zeggen alles.

23 graden en 90% luchtvochtigheid en het is vreselijk. 23 graden 50% luchtvochtigheid en dan is het weer lekker.

Die luchtvochtigheid haal je alleen naar beneden met een airco. Ja, er bestaan luchtonvochtigers, maar die zijn er in twee varianten waarvan de meest zuinige gewoon een kreupele airco is. Die heeft net als een airco een compressor, verdamper en condensor, maar de condensor en verdamper zitten ná elkaar in het circuit waardoor een dergelijk apparaat niet kan koelen.
Eens, maar de luchtvochtigheid was in juli niet 90% :) Waar ik op doelde is dat airco's best wel stroomslurpers zijn, maar dat dat te verdedigen is. In de zomer nog meer eigenlijk dan in de winter. Zoals @MotorBeast aangeeft, sommige huizen krijg je met ventilatie alleen niet behaagelijk.

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:43
Ik heb de laatste 2 dagen alleen de ontvocht stand gebruikt van half 3 tot tot 8uur en dan blijft de airco continue draaien zonder pendelen. Het vocht gehalte zakt dan van 66% naar zon 60% en de temperatuur van 23 naar 21,8 en er word slechts 0,8 kWh verbruikt. In het eerste half uur daalt lucht vochtigheid heel snel en dan stabiliseert het en is het heel aangenaam binnen.

Als je niet 24 uur per dag wil koelen is dit best wel ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP6OVidX4W-yLuSn7SZJndzT1uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NasYuMEEylOeiNwSWhLs8Iid.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door FietsFanaat33 op 01-08-2022 07:24 ]

• Maikie18
MotorBeast schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:24:
[...]

Dat zal ik nog even checken, had dat alleen voor de verstopping gedaan

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:25
Martin7182 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Gevoels temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/data_center_discover_blocks/image1s/000/000/315/xlarge/heatindex.png?1502456661

Maar te ver terug drogen < 40% is vaak niet lekker, krijg je meer stofdeeltjes van in de lucht en veel mensen gaan dan hoesten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Martin7182
  • Nu online
Mooi schema @habbekrats, 23 °C zit zeker helemaal in het groen? ;)

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:43
@Verwijderd

https://www.klimate.nl/phonex-trillingsdemper-rubber.html

Geluiddempende pluggen, dan ben je helemaal losgekoppeld van de muur.
Geen ervaring mee verders, heb hier ook geen problemen (niet meer) met resonantie

Wh-mdc07j3e5

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-04 21:15
Offertes ontvangen

Installateur is toch gegaan voor de 3,5 uitvoering van Toshiba. Dit omdat er maar een klein beetje verschil in de 2,5 of 3,5 zit. Voor koelen kwam hij uit op een benodigd vermogen van 2,8. Minimale vermogen is ook maar een heel klein beetje hoger.

Daiseikai word me te duur, komt uit op 3500 euro.
Seiya is de goedkoopste, komt uit op 2590 euro.
Kazumi zit er tussenin, komt uit op 2890.
Seiya en Kazumi is excl. wifi module. Deze heeft hij er nog niet opgezet.
Levering kan binnen enkele weken.

• MotorBeast
cmderks93 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:23:
Offertes ontvangen

Installateur is toch gegaan voor de 3,5 uitvoering van Toshiba. Dit omdat er maar een klein beetje verschil in de 2,5 of 3,5 zit. Voor koelen kwam hij uit op een benodigd vermogen van 2,8. Minimale vermogen is ook maar een heel klein beetje hoger.

Wat een prijzen man. Die dingen zijn volgens mij nog duurder dan een Daikin.

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:35:
[...]

Ik heb Bouwvilt gebruikt onder de rubberpoten.. want de units staan boven mijn woonkamer (aanbouw). Eerst hoorde ik een helikopter landen en met deze oplossing niks meer, dit gebruiken ze ook om vloerdelen van beton op elkaar te stapelen bij nieuwbouwprojecten zodat je geen contactgeluid hoort met buren en vloerdelen onderling. Dit kan je bij de bouwmaat kopen voor 1,5 euro per 3 meter..
@Sebo kan je linkje delen welke je kan aanraden om toe te passen? Hier ook een buitendeel op de uitbouw (nog niet gehoord) en dakkapel (hoor wel wat trillingen). Ik neem aan 1 strook op maat snijden en onder de gehele rubberpoot tussen leggen?

• Chatslet
  • Laatst online: 09-04 16:06
@revolution-nl @VidaR-9 Lees ik het nou goed dat bij jullie ook de buitenunit een ratelend/tikkend geluid maakt? Hier is dat bij 1 buitenunit begonnen maar de tweede doet het nu ook. Bij mij komt dit alleen op bepaalde toerentallen van de compressor voor. Het lijkt inderdaad van de achterkant te komen en het klinkt en beetje alsof er iets los zit dat door resonantie begint te tikken. Als ik dan de buitenunit ietsje naar voren duw dan is het even weg maar na een tijdje begint het weer. Bij mij staan ze op de muurbeugels die erbij zaten en het lijkt er op alsof ze door die muurbeugel ietsje naar achter leunen. Ik begrijp dat het helpt om het rooster achter er af te halen maar hebben jullie al gevonden waar het precies vandaan komt? Lijkt me toch dat dit anders op te lossen is?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Chatslet schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:33:
@revolution-nl @VidaR-9 Lees ik het nou goed dat bij jullie ook de buitenunit een ratelend/tikkend geluid maakt? Hier is dat bij 1 buitenunit begonnen maar de tweede doet het nu ook. Bij mij komt dit alleen op bepaalde toerentallen van de compressor voor. Het lijkt inderdaad van de achterkant te komen en het klinkt en beetje alsof er iets los zit dat door resonantie begint te tikken. Als ik dan de buitenunit ietsje naar voren duw dan is het even weg maar na een tijdje begint het weer. Bij mij staan ze op de muurbeugels die erbij zaten en het lijkt er op alsof ze door die muurbeugel ietsje naar achter leunen. Ik begrijp dat het helpt om het rooster achter er af te halen maar hebben jullie al gevonden waar het precies vandaan komt? Lijkt me toch dat dit anders op te lossen is?
Bij mij (ME) zit er aan de achterzijde een rooster en dit tikte tegen mijn unit zelf aan. Ik heb het nu even stukje van elkaar getrokken en als dat niet lukt haal ik rooster eraf of doe ik er stukje vilt tussen oid.

Het is zeker niet de unit zelf. Het is puur het rooster achter wat trilt en daardoor het geluid veroorzaakt, was makkelijk vast te stellen.

• elektriekert
cmderks93 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:23:
Offertes ontvangen

Die MHI voor 2250 klinkt beter!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:02:
Bij mij (ME) zit er aan de achterzijde een rooster en dit tikte tegen mijn unit zelf aan. Ik heb het nu even stukje van elkaar getrokken en als dat niet lukt haal ik rooster eraf of doe ik er stukje vilt tussen oid.

Het is zeker niet de unit zelf. Het is puur het rooster achter wat trilt en daardoor het geluid veroorzaakt, was makkelijk vast te stellen.
Dankjewel voor die tip. _/-\o_ Mijn MXZ-2F42VF hoorde ik laatst ook wat tikken toen ik buiten stond. Zal er binnenkort eens naar kijken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MotorBeast
Andrehj schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Dankjewel voor die tip. _/-\o_ Mijn MXZ-2F42VF hoorde ik laatst ook wat tikken toen ik buiten stond. Zal er binnenkort eens naar kijken.
@Chatslet Het kunnen ook de platen/deksels van de behuizing zijn. Even aandraaien deed het bij mij oplossen.

• Chatslet
  • Laatst online: 09-04 16:06
Het is bij mij inderdaad overduidelijk de behuizing die lawaai maakt maar het is vrij moeilijk vast te stellen waar het precies vandaan komt. Hier van het weekend maar eens kijken of het met wat schroefjes aandraaien verholpen is. Als dat inderdaad het geval is dan zou blauwe loctite misschien een oplossing zijn om te voorkomen dat ze weer lostrillen en het een jaarlijks tafereel gaat worden.

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:58
Geïnspireerd door deze post van @lemming_nl ben ik een plan gaan maken voor een installatie met een of twee kanaalunits (wandunits zijn nou eenmaal niet zo mooi). Eventueel met Airzone toepassing. Het liefst zou ik die verticaal plaatsen achter een valse wand.

Nu blijkt dat veritable units schaats zijn. Eigenlijk heb ik alleen de Daikin FNA / FNQ serie gevonden in verticale uitvoering: https://www.daikin.eu/en_us/products/fnq-a.html

Ik heb deze inmiddels voorgelegd aan mijn installateur. Hij komt tot de conclusie dat de statische druk van deze kanaalunits te laag is voor mijn toepassing :'(

Graag hoor ik of jullie nog tips hebben. Dat mag gaan over de statische druk of over alternatieven. Ik zit niet vast aan Daikin maar wil wel een A-merk.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47
oscar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:48:
Geïnspireerd door deze post van @lemming_nl ben ik een plan gaan maken voor een installatie met een of twee kanaalunits (wandunits zijn nou eenmaal niet zo mooi). Eventueel met Airzone toepassing. Het liefst zou ik die verticaal plaatsen achter een valse wand.

Nu blijkt dat veritable units schaats zijn. Eigenlijk heb ik alleen de Daikin FNA / FNQ serie gevonden in verticale uitvoering: https://www.daikin.eu/en_us/products/fnq-a.html

Ik heb deze inmiddels voorgelegd aan mijn installateur. Hij komt tot de conclusie dat de statische druk van deze kanaalunits te laag is voor mijn toepassing :'(

Graag hoor ik of jullie nog tips hebben. Dat mag gaan over de statische druk of over alternatieven. Ik zit niet vast aan Daikin maar wil wel een A-merk.
Airzone is er in ieder geval alleen voor de FNA, niet voor de FNQ. Als je echt verticale units wilt zijn ze bij mijn weten de enige, ik zie zo 1,2,3 bij geen enkel ander A-merk (MHI, ME, Pana, Toshiba) verticale units.

Ik denk dat je ofwel naar een horizontale oplossing moet kijken of misschien met meerdere verticale units van daikin kan werken, maar dan echt één per ruimte/zone en die als in de folder installeren (dus aanzuigen er direct onder, uitblazen niet al te ver er recht boven). Als je de airzone weglaat heb je aardig wat budget voor extra units. Wel weer typisch dat Daikin in alle folders van de FNQ "high ESP for flexible installation" erbij zet, maar die is vervolgens maar 45Pa op de hoogste stand en 10Pa bij "normaal".

Mocht je specifiek over Airzone(+daikin kanaalunits) nog vragen hebben tag of DM me gerust, ik heb er al aardig wat geplaatst en er hier thuis sinds kort ook weer 3 stuks draaien.

All-electric.

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:58
RonJ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:26:
Ik denk dat je ofwel naar een horizontale oplossing moet kijken of misschien met meerdere verticale units van daikin kan werken, maar dan echt één per ruimte/zone en die als in de folder installeren (dus aanzuigen er direct onder, uitblazen niet al te ver er recht boven). Als je de airzone weglaat heb je aardig wat budget voor extra units. Wel weer typisch dat Daikin in alle folders van de FNQ "high ESP for flexible installation" erbij zet, maar die is vervolgens maar 45Pa op de hoogste stand en 10Pa bij "normaal".

Mocht je specifiek over Airzone(+daikin kanaalunits) nog vragen hebben tag of DM me gerust, ik heb er al aardig wat geplaatst en er hier thuis sinds kort ook weer 3 stuks draaien.
Da’s een duidelijk advies @RonJ, dank! Wellicht dat ik dan toch voor een combi ga van een wandunit + één veritable kanaalunit + één of twee ‘normale’ kanaalunits. Aangezien er een verticale unit in de puzzel zit zal het een Daikin oplossing worden.

Heb je een richtlijn voor me wat een minimale hoogte is voor een (normale/horizontale) kanaalunit? Dan kan ik gaan passen en meten onder een verlaagd plafond.
Pagina: 1 ... 183 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic